PDA

View Full Version : اغلاق جزء من العقد

Pages : [1] 2

Smart
04-27-2012, 18:11
السلام عليكم
كثيرا من المتاجرين وخاصه المبتدئين لا يعرفون هذه الطريقه
فقد يغلقون العقد بالكامل لشعورهم ان السعر سوف يرتد عليهم قليل قبل تحقيق الهدف
والاخر يقوم بعمل هيدج بنص حجم العقد الاسىاسى وفى كلا الحالتين تكون خساره اسبريد
او ندم اذا اكمل السعر الى هدفك وانت للاسف اغلقت عقدك
لذلك اردت ان اشرحها لتعم الفائده على الجميع ان شاء الله

هذا عقد بقيمه 0.25 (25 سنت) لنقطه والان اريد اغلاق جزء من العقد وليكن15 سنت فقط
واترك العقد بقيمه 0.10 (10 سنت) لنقطه
نقوم بفتح العقد كما هو واضح بالصوره

http://www2.0zz0.com/2012/05/31/18/304709696.png (http://www.0zz0.com)

ثم تحديد القيمه المراد اغلاقها من العقد ثم نضغط كما هو موضح بالصوره

http://www2.0zz0.com/2012/05/31/18/287301005.png (http://www.0zz0.com)

والان النتيجه اصبح العقد فقط بقيمه 0.10 سنت
http://www2.0zz0.com/2012/05/31/18/532253322.png (http://www.0zz0.com)

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

mario
04-28-2012, 18:04
ممتاز اخى الله يبركلك بصراحه استفدت تسلم

Smart
04-28-2012, 18:56

نورت يااخى الموضوع
ويارب تكون معلومه مفيده للجميع ان شاء الله
بالتوفيق

ayeshalmsri
04-28-2012, 22:42
موضوع رائع وشيق شكرا لك اخى ومزيدا من المواضيع الرائعة

saidfarhan
04-29-2012, 16:27
شخصيا افضل هده الطريقة في الشرح او الفيديو على الكتب..لانها طريقة سهلة و توصل الفكرة بشكل عملي.فشكرا للاخ على المجهود واتمنى ان يعتمد جميع الاخوة على هدا الاسلوب في الشرح حتى نتمكن من الوصول الى الاحتراف

sabry
04-29-2012, 18:49
معلومة جيد للااخوة المبتدائين وتشكر على المحهود لاافادة اخوانك ونرجوا ان تستمر فى اضافاتك الجديدة ولا تنقطع عن المزيد من هذة المعلومات الجيدة

كريم
04-29-2012, 19:53
بارك الله فيك ويعطيك الف عافية و يا ريت تشرح طريقة ان الصفقة تغلق لحالها عند سعر انت تحدده و شكرا لك

kingman
05-01-2012, 21:08
معلومة مفيدة جدا للمبتدائين وخصوصا لو التوصية لها اكثر من هدف يقدر يخفف من العقود عند كل هدف حتى ان ارتدت يكون حجز جزء من الربح مادام لم يدخل على بصفقة لكل هدف منفصلة
وايضا كما تفضلت ان خاف ان تعكس الصفققة قبل وصول الهدف ولكنه يريد الأستمرار فى توصيتة يقدر يخفف من العقد
وشرحك جيد ومدعوم بالصور شكرا لك على الموضوع

Smart
05-02-2012, 01:30

بارك الله فيك اخى
نورت الموضوع

شخصيا افضل هده الطريقة في الشرح او الفيديو على الكتب..لانها طريقة سهلة و توصل الفكرة بشكل عملي.فشكرا للاخ على المجهود واتمنى ان يعتمد جميع الاخوة على هدا الاسلوب في الشرح حتى نتمكن من الوصول الى الاحتراف

ان شاء الله كل الاخوه يستعينو بالصوره لمزيد من الاضاح

معلومة جيد للااخوة المبتدائين وتشكر على المحهود لاافادة اخوانك ونرجوا ان تستمر فى اضافاتك الجديدة ولا تنقطع عن المزيد من هذة المعلومات الجيدة

شكرا على كلامك الجميل
الله المستعان

بارك الله فيك ويعطيك الف عافية و يا ريت تشرح طريقة ان الصفقة تغلق لحالها عند سعر انت تحدده و شكرا لك

هل تقصد اوامر اخذ الربح وايقاف الخساره؟
take profit
stop loss

معلومة مفيدة جدا للمبتدائين وخصوصا لو التوصية لها اكثر من هدف يقدر يخفف من العقود عند كل هدف حتى ان ارتدت يكون حجز جزء من الربح مادام لم يدخل على بصفقة لكل هدف منفصلة
وايضا كما تفضلت ان خاف ان تعكس الصفققة قبل وصول الهدف ولكنه يريد الأستمرار فى توصيتة يقدر يخفف من العقد

بالضبط هذه افضل الطرق لحجز جزء من الربح حتى فى حاله الارتداد مره اخرى

tervarto
05-02-2012, 23:19
شكرا اخى الكريم , بصراحة انا ماكنتش عارف الموضوع دة قبل كدة , اعتقد انة هايفيدنى كتير خصوصا فى الصفقات الطويلة الأمد , للمحافظة على الربح اذا كان الواحد عاوز يكمل فى الصفقة , ومايفتحش صفقة تعزيز جديدة , شكرا اخى بارك الله فيك

Smart
05-03-2012, 00:33
شكرا اخى الكريم , بصراحة انا ماكنتش عارف الموضوع دة قبل كدة , اعتقد انة هايفيدنى كتير خصوصا فى الصفقات الطويلة الأمد , للمحافظة على الربح اذا كان الواحد عاوز يكمل فى الصفقة , ومايفتحش صفقة تعزيز جديدة , شكرا اخى بارك الله فيك

الحمد لله انك استفدت ويارب يكون كل الاخوه استفادو
وهذه الطريقه كما ذكرت افضل من تهديج جزء من العقود او الاضطرار للخروج من الصفقه نهائيا فى حاله احتماليه بعض التصحيح
بالتوفيق اخى

kingman
05-04-2012, 00:11
وهذه الطريقه كما ذكرت افضل من تهديج جزء من العقود او الاضطرار للخروج من الصفقه نهائيا فى حاله احتماليه بعض التصحيح
بالتوفيق اخى

هو اكيد افضل من الخروج من الصفقة كليا لكن بالنسبة للهيدج فالهيدج ليه مميزاته الخاصة وممكن تبقى كلا الصفقتين ربح
لكن الهيدج فى حد ذاته لايصلح لكل المتاجرين فهو يحتاج الى المحترفين الذين يستطيعون التحليل بشكل جيد لأختيار افضل نقط فك الهيدج

tervarto
05-06-2012, 12:35
هو اكيد افضل من الخروج من الصفقة كليا لكن بالنسبة للهيدج فالهيدج ليه مميزاته الخاصة وممكن تبقى كلا الصفقتين ربح
لكن الهيدج فى حد ذاته لايصلح لكل المتاجرين فهو يحتاج الى المحترفين الذين يستطيعون التحليل بشكل جيد لأختيار افضل نقط فك الهيدج
نعم أخى هذا صحيح , اغلاق جزء من العقود يختلف عن الهيدج , الأول هو المحافظة على الأرباح و الثانى هو التقليل من الخسارة ,وكما قلت الهيدج يحتاج الى احترافية عالية و برودة اعصاب , و التركيز , خصوصا عند مناطق فك الهيدج كما قلت انت

Smart
05-07-2012, 04:50

طيب ياريتك تشرح ازاى الهيدج هيكون افيد
اذا كنت هتهدج بنفس قيمه العقد فلن توجد اى فائده
لكى تربح يجب ان يكون الهدج الثانى بقيمه اعلى من الاول وبالتالى اذا ارتد السعر
ستغلق على ربح ثم تترك الصفقه الاساسيه لتكمل الى الهدف
ولكن ماذا لو اكملت دون ارتداد؟

Shady Moustafa
05-07-2012, 13:47
والله طريقه جديده بالنسبالى أول مره أعرفها ألف شكرا ليك على الشرح

Mohamed90
05-07-2012, 14:37
اهه و الله فكرة جميلة صراحة
و لكن هذه العملية فقط تنقص من قيمة الخسارة في حالة من يرغب في ترك الصفقة مفتوحة حتى لو كانت في خسارة و استمرار انتظار عكس اتجاه السوق و تحقيق النقطة الربح المنتظرة

Smart
05-07-2012, 15:50
والله طريقه جديده بالنسبالى أول مره أعرفها ألف شكرا ليك على الشرح

عفوا اخى
اى استفسار انا موجود
بالتوفيق

و لكن هذه العملية فقط تنقص من قيمة الخسارة في حالة من يرغب في ترك الصفقة مفتوحة حتى لو كانت في خسارة و استمرار انتظار عكس اتجاه السوق و تحقيق النقطة الربح المنتظرة

اكيد يمكنك ايضا اغلاق جزء من العقد الخاسر
هذه الطريقه تنفع لعده اغراض الحمد لله
نورت الموضوع

sunlight
05-07-2012, 16:21
طيب حابب اعرف اغلاق جزء من العقد اللى حضرتك شرحته يعنى اغير فقط الارقام والصفقه مفتوحه وكدا ابقى اغلقت جزء من الصفقه وانتهت القصه
وارجو من حضرتك شرح كيفيه اغلاق الصفقه يعنى لو عملت ربح كتير وعايز اخرج من الصفقه ومش عايز اكمل عشان الربح اللى عملته مخسرهوش اعمل ايه اغلقها من فين
واشكرك

kingman
05-07-2012, 18:32
طيب حابب اعرف اغلاق جزء من العقد اللى حضرتك شرحته يعنى اغير فقط الارقام والصفقه مفتوحه وكدا ابقى اغلقت جزء من الصفقه وانتهت القصه
وارجو من حضرتك شرح كيفيه اغلاق الصفقه يعنى لو عملت ربح كتير وعايز اخرج من الصفقه ومش عايز اكمل عشان الربح اللى عملته مخسرهوش اعمل ايه اغلقها من فين
واشكرك
عشان تقفل الصفقة اعمل كليك يمين على الصفقة واختار
close order
هتفتح ليك نافذة
اضغط على close
وسوف تغلق الصفقة
بالتوفيق بأذن الله

Smart
05-08-2012, 14:34
واشكرك
اهلا اخى
نعم تفتح العقد الى شغال (الصفقه) كما هو واضح
ثم تحدد القيمه المراد خصمها او اغلاقها من قيمه العقد الكليه
كل ده واضح فى الصور المرفقه
-------------------------
بالنسبه لغلق العقد كليا كما اوضح اخى كينج مان
تضغط هنا
http://www14.0zz0.com/2012/05/08/11/751197413.png (http://www.0zz0.com)

عشان تقفل الصفقة اعمل كليك يمين على الصفقة واختار
close order
هتفتح ليك نافذة
اضغط على close
وسوف تغلق الصفقة
بالتوفيق بأذن الله

شكرا اخى على التوضيح

resala11111
05-08-2012, 21:34
بجد معلومة جميلة جدا وافادتنى شخصيا نتمنى المزيد من المواضيع المفيدة للجميع
كما ان الانسان يقفل على مكسب ويترك الصفقة بدون خوف

عزبز 18
05-09-2012, 01:47
بارك الله وفيك اخي الكريم انا لم اكن اعرف هده الطريفة لاني فتحت صفقة ولم اغلقها وخسرت و لاكن الان بفضلك خسرت نصف الصفقة والصفقة مازالت مفتوحة

Smart
05-09-2012, 02:26

بارك الله وفيك اخي الكريم انا لم اكن اعرف هده الطريفة لاني فتحت صفقة ولم اغلقها وخسرت و لاكن الان بفضلك خسرت نصف الصفقة والصفقة مازالت مفتوحة

اللهم لك الحمد
يعلم الله كم انا سعيد ان المعلومه افادتكم
وان شاء الله جميع الاخوه يكونو عرفو هذه المعلومه

sunlight
05-09-2012, 21:19
ان شاء الله هاجرب الامر وهاقولكم على النتيجه لانى فعلا كنت منتظر امر مثل هذا لان الواحد ساعات بيكون كسبان وفرحان وعايز بقى يطلع بالفلوس ومكنتش عارف اعمل ايه دلوقتى ان شاء الله هاجربها واقولكم

ibnbaghdad
05-11-2012, 15:52
الشكر الجزيل للشرح المبسط والواضح عسى ولعل يكون نافع للكثير من الاعضاء الذين ربما لايعرفونها واكيد هذه الميزه تتيح الكثير من الفوائد منها مثلا فتح عقد كبير من مناطق مدروسه وعند تحقيق الهدف الاول يتم غلق نصف او جزء من العقود وهكذا.

magic777
05-19-2012, 02:00
بالتوفيق اخى

اتفق معك
وانا استخدمها شخصيا في متاجرتي بالهيدج اذا واجهت مشكله في فك هذا الهيدج فاراقب السعر وكلما تغير الاتجاه اخفف العقود في الاتجاه الاخر وهكذا حتى اتخلص من عقد الهيدج
الخاطئ ففعلا ميزه جيده في برنامج المتاتريد سهلت علينا الكثير

ramid
05-25-2012, 11:33
طريقة جميلة يكمن تجريبها للمبتدئين عوض التسرع والندم الدي يليه غالبا هههههه
شكرا جزيلا أخي

p2000
05-27-2012, 00:54
شكرا اخى على شرحك الممتاز.. وعلى المجهود القيم للمحافظة على الربح من للاشخاص المبتدئين ومساعدتك لهم وايدا النصائح لهم ... واخيرا احب اقول لك اخى بارك الله فيك ويعطيك الف عافية و يا ريت تشرح طريقة ان الصفقة تغلق لحالها عند سعر انت تحدده و شكرا لك ...

Smart
05-27-2012, 17:17
اتفق معك
وانا استخدمها شخصيا في متاجرتي بالهيدج اذا واجهت مشكله في فك هذا الهيدج فاراقب السعر وكلما تغير الاتجاه اخفف العقود في الاتجاه الاخر وهكذا حتى اتخلص من عقد الهيدج
الخاطئ ففعلا ميزه جيده في برنامج المتاتريد سهلت علينا الكثير

تمام ربنا يوفقك

طريقة جميلة يكمن تجريبها للمبتدئين عوض التسرع والندم الدي يليه غالبا هههههه
شكرا جزيلا أخي

عفوا اخى
يارب تكون استفدت بالتوفيق

شكرا اخى على شرحك الممتاز.. وعلى المجهود القيم للمحافظة على الربح من للاشخاص المبتدئين ومساعدتك لهم وايدا النصائح لهم ... واخيرا احب اقول لك اخى بارك الله فيك ويعطيك الف عافية و يا ريت تشرح طريقة ان الصفقة تغلق لحالها عند سعر انت تحدده و شكرا لك ...

شكرا اخى على الدعاء
بارك الله فيك
بالنسبه لاغلاق الصفقه لحالها يكون باوامر اخذ الربح
take profit
او ايقاف الخساره لا قدر الله
stop loss
يمكنك وضع السعر الذى تريده لاخذ الربح او ايقاف الخساره
وعندما ياتى السعر لنقطه التى حددتها سوف تغلق الصفقه لوحدها

وهذه هى الطريقه بالصوره

http://www12.0zz0.com/2012/05/29/11/191277131.png (http://www.0zz0.com)

http://www12.0zz0.com/2012/05/29/11/839770075.png (http://www.0zz0.com)

tutaaaaa
06-01-2012, 00:03
شكرا عالمعلومة المهمة
هل هذا ينطبق على زيادة الحجم
يعني لو لقيت ان الصفقة تربح اقوم عاملة الحركة دي؟

Smart
06-01-2012, 00:11
شكرا عالمعلومة المهمة
هل هذا ينطبق على زيادة الحجم
يعني لو لقيت ان الصفقة تربح اقوم عاملة الحركة دي؟

بصراحه مش فاهم
لو قصدك ان الصفقه ربحانه مثلا وانتى عايزه تغلقى جزء منها اه ينفع طبعا
اوعى يكون قصدك ان الصفقه بدولار لنقطه وربحانه مثلا 10 نقاط (10 دولار) تقومى مزوده العقد 1 دولار كمان تلاقى الربح بقى 20 دولارهههههههههه
لا طبعا ماينفعش :accute:

tutaaaaa
06-01-2012, 00:14
بصراحه مش فاهم
لو قصدك ان الصفقه ربحانه مثلا وانتى عايزه تغلقى جزء منها اه ينفع طبعا
اوعى يكون قصدك ان الصفقه بدولار لنقطه وربحانه مثلا 10 نقاط (10 دولار) تقومى مزوده العقد 1 دولار كمان تلاقى الربح بقى 20 دولارهههههههههه
لا طبعا ماينفعش :accute:

هو هذا قصدي اني ازود الصفقة الرابحة
وجربتها وما نفعتش فعلا
مع الاسف

Smart
06-01-2012, 00:22
هو هذا قصدي اني ازود الصفقة الرابحة
وجربتها وما نفعتش فعلا
مع الاسف

هههههههههههههههههه
طبعا مش هتنفع كان كل واحد دخل صفقه بسنت وبعد ماكسبت كبر الصفقه وكسب الوفات
والخسرانه يسبها زى ماهى
على العموم الطريقه دى عشان لو السعر مشى زى مانتى عايزه ومحققه ربح وعايزه تقللى سعر النقطه عشان تحجزى جزء من الربح

كمثال لتوضيح
انتى دخلتى صفقه النقطه بواحد دولار وهدفك 100 نقطه السعر مشى زى مانتى عايزه وحقق 50 نقطه فقط
وانتى خايفه يعكس عليكى بس مش عايزه تخرجى من الصفقه غير لما تحقق الهدف 100 نقطه
تقومى قفله جزء من العقد (نصفه مثلا) يبقى انتى كده ضمنتى 25 دولار مكسب وحتى لو الزوج عكس عليكى هتبقى كسبانه

tutaaaaa
06-01-2012, 00:41
هههههههههههههههههه
طبعا مش هتنفع كان كل واحد دخل صفقه بسنت وبعد ماكسبت كبر الصفقه وكسب الوفات
والخسرانه يسبها زى ماهى
على العموم الطريقه دى عشان لو السعر مشى زى مانتى عايزه ومحققه ربح وعايزه تقللى سعر النقطه عشان تحجزى جزء من الربح

كمثال لتوضيح
انتى دخلتى صفقه النقطه بواحد دولار وهدفك 100 نقطه السعر مشى زى مانتى عايزه وحقق 50 نقطه فقط
وانتى خايفه يعكس عليكى بس مش عايزه تخرجى من الصفقه غير لما تحقق الهدف 100 نقطه
تقومى قفله جزء من العقد (نصفه مثلا) يبقى انتى كده ضمنتى 25 دولار مكسب وحتى لو الزوج عكس عليكى هتبقى كسبانه

امممممممم فعلا فكرة جميلة
انا دايما يحصل معي هذا الموقف لما الصفقة تكسب
وتبقى عيني عالشارت خايفة ينزل وبعدها اقفل الصفقة من غير ما يكمل النقط

موضوع مهم والشرح راائع وسهل الفهم
تحياتي

hardjob
06-02-2012, 15:01
فعلا معلومة كتير كتير مفيدة
الكتير من المبتدئين لا يعرفون هده المعلومة بجد
هده فرصة من الفرص المهمة كي يستفيدوا منها
هي تفيد عندما تخاف ان يعكس عليك السعر يمكنك ان تقلل السعر
تحياتي اخي الكريم وشكرا

the fox
06-03-2012, 20:37
باشا أنا مش عارف أقولك إيه بس والله ربنا يبارلك و يجزيك خير..أنا مكنتش أعرف الحوار ده لسه شايفة من قريب على منصة تانية و كنت بسأل لو ينفع يتعمل على الميتا تريدر و لقيتك شرحه ألف شكر

ahmed
06-03-2012, 23:10
طبعا امر ممتاز وشرح سهل وبسيط
وفعلا هذا الامر بلاغلاق الجزئى ممتاز وممكن نستفاد منه كتير
وعلى الاقل حجز جزء من الربح
تحياتى للجميع

Smart
06-05-2012, 14:25
فعلا معلومة كتير كتير مفيدة
الكتير من المبتدئين لا يعرفون هده المعلومة بجد
هده فرصة من الفرص المهمة كي يستفيدوا منها
هي تفيد عندما تخاف ان يعكس عليك السعر يمكنك ان تقلل السعر
تحياتي اخي الكريم وشكرا

اكيد جيده لمن يخاف من انعكاس السعر عليه بعد تحقيق ربح

باشا أنا مش عارف أقولك إيه بس والله ربنا يبارلك و يجزيك خير..أنا مكنتش أعرف الحوار ده لسه شايفة من قريب على منصة تانية و كنت بسأل لو ينفع يتعمل على الميتا تريدر و لقيتك شرحه ألف شكر

شكرا على زوقك
بارك الله فيك

طبعا امر ممتاز وشرح سهل وبسيط
وفعلا هذا الامر بلاغلاق الجزئى ممتاز وممكن نستفاد منه كتير
وعلى الاقل حجز جزء من الربح
تحياتى للجميع

تمام
بارك الله فيكم جميعا

ahmed saleh
06-05-2012, 21:33
شكرا على هذة العلومة المفيدة جدا
ولكن انا عندى سوال طيب كدة لو انا عايز اقلل قيمة العقد عشان اقفل الصفقة طيب
لو انا عايز بقى ازود قيمة العقد هل هذا ممكن يعنى انا محقق ارباح وعايز ازود قيمة العقد
يعنى انا فاتح صفقة ب 1$ ومحققة مكاسب هل من الممكن ان اغير قيمة العقد يكون 2$ وتتحول المكاسب الى الضعف ام هذا لا

The Mester X
06-05-2012, 22:09
طريقة ممتازة اخي العزيز و صراحة معلومة جديدة علي و اول مره اسمع بها و هي ممتازة لحد من الخسارة
و ان شاء الله نطبقها في حالة الخسارة لاقدر الله للتفدي ذلك و الاغلاق الجزئي يبقى مفيد جدا

Smart
06-05-2012, 22:22
شكرا على هذة العلومة المفيدة جدا
ولكن انا عندى سوال طيب كدة لو انا عايز اقلل قيمة العقد عشان اقفل الصفقة طيب
لو انا عايز بقى ازود قيمة العقد هل هذا ممكن يعنى انا محقق ارباح وعايز ازود قيمة العقد
يعنى انا فاتح صفقة ب 1$ ومحققة مكاسب هل من الممكن ان اغير قيمة العقد يكون 2$ وتتحول المكاسب الى الضعف ام هذا لا

لا يمكن ان تزيد من حجم العقد لتزيد الارباح
بل يمكنك فتح صفقه جديده فقط

طريقة ممتازة اخي العزيز و صراحة معلومة جديدة علي و اول مره اسمع بها و هي ممتازة لحد من الخسارة
و ان شاء الله نطبقها في حالة الخسارة لاقدر الله للتفدي ذلك و الاغلاق الجزئي يبقى مفيد جدا

ليس فقط فى حاله الخساره
بل فى حاله المكسب ايضا يمكنك حجز جزء من الربح على الاقل

konine
06-06-2012, 16:29
جميل جدا يا أخي لم تكن في علمي هذه ملومة .
أتمنى أن لا تحرمنا بجديدك ولكن لدي إستفسار إندا تم تغير حجم عقد هل يغلق عقد و يفتح عقد ٱخر
الله كريم

Smart
06-06-2012, 16:42
جميل جدا يا أخي لم تكن في علمي هذه ملومة .
أتمنى أن لا تحرمنا بجديدك ولكن لدي إستفسار إندا تم تغير حجم عقد هل يغلق عقد و يفتح عقد ٱخر
الله كريم

لا ياغالى
لو العقد مثلا 10 سنت تقدر لما بتغلق جزؤ من العقد العقد بيبقى عقدين
وعشان المعلومه توصلك انا اخدتلك صوره من حسابى اليوم
ركز فى الصوره هتلاقى فى 4 صفقات
هما فى الحقيقه صفقتين اتنين بس
بس انا اغلقت جزء وبعد مالزوج حقق بعض الارباح اغلقت الباقى
http://www5.0zz0.com/2012/06/06/13/814153015.png (http://www.0zz0.com)

الصفقتين الاوليين كانو صفقه واحده ب 0.15 اغلقت جزء منها ب 0.05 وبعدين اغلقت ال 0.10
والاتنين التانيين كانو صفقه واحده ب 0.10 اغلق 0.05 ثم 0.05
يارب تكون المعلومه وصلت

konine
06-06-2012, 17:43
وصلت معلومة أخي وبارك الله فيك
ويبقا فقط تدرب على هذا عبر حساب تجريبي . وأعيد شكرك
الله كريم

لا ياغالى
لو العقد مثلا 10 سنت تقدر لما بتغلق جزؤ من العقد العقد بيبقى عقدين
وعشان المعلومه توصلك انا اخدتلك صوره من حسابى اليوم
ركز فى الصوره هتلاقى فى 4 صفقات
هما فى الحقيقه صفقتين اتنين بس
بس انا اغلقت جزء وبعد مالزوج حقق بعض الارباح اغلقت الباقى
http://www5.0zz0.com/2012/06/06/13/814153015.png (http://www.0zz0.com)

الصفقتين الاوليين كانو صفقه واحده ب 0.15 اغلقت جزء منها ب 0.05 وبعدين اغلقت ال 0.10
والاتنين التانيين كانو صفقه واحده ب 0.10 اغلق 0.05 ثم 0.05
يارب تكون المعلومه وصلت

sherifmao
06-06-2012, 22:14
بصراحة المعلومة دي اول مرة اعرفها ... انا من الطبيعي بلاقي الفوليوم غير مفعل التغير في حالة ان الصفقة حتتعدل التارجت اوبن .. بس انها تكون نشطة و متاحة للتغير من المتداول ده جديد فعلا .. و على كل انا حجرب الموضوع ده لما يتم اضافة البونص .. و شكرا على المعلومة بدون ما ااكد مصداقيتها

kingman
06-08-2012, 18:26
بصراحة المعلومة دي اول مرة اعرفها ... انا من الطبيعي بلاقي الفوليوم غير مفعل التغير في حالة ان الصفقة حتتعدل التارجت اوبن .. بس انها تكون نشطة و متاحة للتغير من المتداول ده جديد فعلا .. و على كل انا حجرب الموضوع ده لما يتم اضافة البونص .. و شكرا على المعلومة بدون ما ااكد مصداقيتها

انت بتختار تعديل الصفقة يعنى الأستوب والهدف وده معاه بيبقى الفوليوم غير نشط طبيعى لكن اذا عملت اختارت اغلاق للصفقة فسيكون الفوليوم نشط فى فى الويندوز وتقدر تختار اى حجم تقدر تغلق به الصفقة ومش لازن تستنى البونص لكى تجربها توكل على الله على الديمو على طول جربها نفس المبادئ هى هى عى الدميو والحقيقى

pimo
06-08-2012, 23:52
نحن نظن اننا نعرف كل شيء عن الفوركس ولكن عندما نري ان هذه الاشياء موجودة نندهش انا اشكرك كثيرا علي هذه المعلومة الجيد والممتاز واقدم لك كل تحياتي وامتناني لك هذا سوف يفيدوني كثيرا في استراتجية في التداول شكرا لك

a5rzamn
06-09-2012, 00:38
لفته حلوه منك اخي الكريم
فعلا هذه معلومه لم تكن في الذاكره
كثير من الاشخاص الذين يخسرو صفقتهم بسبب المتاجره بالصفقه كلها على امل ان يرجع السعر الى الهدف المطلوب
بالتوفيق

Smart
06-09-2012, 04:02

نحن نظن اننا نعرف كل شيء عن الفوركس ولكن عندما نري ان هذه الاشياء موجودة نندهش انا اشكرك كثيرا علي هذه المعلومة الجيد والممتاز واقدم لك كل تحياتي وامتناني لك هذا سوف يفيدوني كثيرا في استراتجية في التداول شكرا لك

لفته حلوه منك اخي الكريم
فعلا هذه معلومه لم تكن في الذاكره
كثير من الاشخاص الذين يخسرو صفقتهم بسبب المتاجره بالصفقه كلها على امل ان يرجع السعر الى الهدف المطلوب
بالتوفيق

بارك الله فيكم
والحمد لله انكم اكتسبتم معلومه جديده
تابعونا

fafa280384
06-09-2012, 13:43
بارك الله فيك صح انا جربتها من قبل

najoull19
06-11-2012, 18:39
شكرا الشرح وافي ومنضم

sho
06-12-2012, 19:24
اللة عليك انا اول مرة اعرف الطريقة دى منك لانى مازلت لا املك الخبرة الكبيرة .. طريقة حلوة جدا سوف اجربها فى المرات القادمة فى التداول ولن اقوم بغلق العقد كامل شكرا لك

bousshimin
06-13-2012, 14:43
بارك الله فيك على شرحك رائع
والعملات تباع وتشترى على أساس وحدات ثابته أيضاً تسمى الوحدة لوت
وهي أقل حد يمكن المتاجرة به في سوق العملات يختلف ذلك على حسب نوع الحساب

شريف عاطف
06-15-2012, 05:51
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

نحن نعلم يا اخي هذه الطريقه ولكن في بعض الاحيان يكون الاغلاق الجزئي خاطئ وفي ظروف خاطئه ولذلك نترك هذه النقطه لتحددها اتجاه العمله واعتقد ان تعلم تجارة الفوريكس بطريقه صحيحه كفيل اننا لا نغلق الصفقه خاسره لذلك الوقايه خير من العلاج

Smart
06-15-2012, 06:34
بارك الله فيك صح انا جربتها من قبل

تمام
ربنا يبارك فيك

شكرا الشرح وافي ومنضم
عفوا اخى
نورت الموضوع

اللة عليك انا اول مرة اعرف الطريقة دى منك لانى مازلت لا املك الخبرة الكبيرة .. طريقة حلوة جدا سوف اجربها فى المرات القادمة فى التداول ولن اقوم بغلق العقد كامل شكرا لك

ان شاء الله
بالتوفيق لك ياغالى

بارك الله فيك على شرحك رائع
والعملات تباع وتشترى على أساس وحدات ثابته أيضاً تسمى الوحدة لوت
وهي أقل حد يمكن المتاجرة به في سوق العملات يختلف ذلك على حسب نوع الحساب

تمام..شكرا على المعلومات ياغالى
ربنا يبارك فيك

نحن نعلم يا اخي هذه الطريقه ولكن في بعض الاحيان يكون الاغلاق الجزئي خاطئ وفي ظروف خاطئه ولذلك نترك هذه النقطه لتحددها اتجاه العمله واعتقد ان تعلم تجارة الفوريكس بطريقه صحيحه كفيل اننا لا نغلق الصفقه خاسره لذلك الوقايه خير من العلاج

لماذا الاغلاق الجزئى خاطىء؟
وهل يوجد اى متداول فى العالم لا يغلق احيانا صفقه على خساره؟

Mostafa Mando
06-18-2012, 03:10
شرح بسيط ورائع وقيم

للاعضاء المبتدئين في الفوركس واجمل شئ في هذا المنتدى ان المحترفين في المجال يحرصون على مساعدة المبتدئين

amrmorasamir
06-18-2012, 12:08
والله انا كنت بدور على شرح الموضوع ده كتير اوى
شكرا ياباشا على الشرح الممتاز ده وان شاء الله هجربه مرتين على الديمو وبعد كده اعمله على الحقيقى

kamizidan
06-18-2012, 13:17
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين..نعم طريقة رائعة وتعلمتها من اشهر قليلة فقط وهي جيدة للغاية ..شكرا للافادة

kingman
06-18-2012, 16:51
وهل يوجد اى متداول فى العالم لا يغلق احيانا صفقه على خساره؟
من اكبر الأخطاء اللى بيقع فيه معظم قليلين الخبرة فى السوق او الذين يتحكم فيه العالم النفسى بعدم تقبل الخسارة ويرفض ان يقفل الصفقة على خسارة ويصر على معاندة السوق حتى تعود الصفقة لأتجاه صفقته وكثيرا مايخسرون حساباتهم بهذا السبب

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 05:24
انا مكنتش عارفها ف الاول وبعدين سمعتها كتير بتتردد كنت فاكر ان الناس بتفتح العقد ع عدة صفقات ويقفلوا شوية منهم
لكن بعد كدة وانا بلب ف الميتا ترادر ف يوم فهمت بقا وطبعا دي حاجة روووووعة

2x1
06-19-2012, 08:29
بجد مشكور عالشرح لاني مكنتش اعرف ازاي اغلاق جزء من العقد وكنت بسمع عنها من غير معرف بتتعمل ازاي الف شكر ياغالي انا كمان نفسي اعرف تعلق الصفقة ياريت تعملنا شرح بية

Smart
06-19-2012, 19:55
شرح بسيط ورائع وقيم

للاعضاء المبتدئين في الفوركس واجمل شئ في هذا المنتدى ان المحترفين في المجال يحرصون على مساعدة المبتدئين
بارك الله فيك ياغالى

والله انا كنت بدور على شرح الموضوع ده كتير اوى
شكرا ياباشا على الشرح الممتاز ده وان شاء الله هجربه مرتين على الديمو وبعد كده اعمله على الحقيقى

عفوا ياغالى

بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين..نعم طريقة رائعة وتعلمتها من اشهر قليلة فقط وهي جيدة للغاية ..شكرا للافادة

اتشرف بيك ياغالى

انا مكنتش عارفها ف الاول وبعدين سمعتها كتير بتتردد كنت فاكر ان الناس بتفتح العقد ع عدة صفقات ويقفلوا شوية منهم
لكن بعد كدة وانا بلب ف الميتا ترادر ف يوم فهمت بقا وطبعا دي حاجة روووووعة
اى هخدمه

بجد مشكور عالشرح لاني مكنتش اعرف ازاي اغلاق جزء من العقد وكنت بسمع عنها من غير معرف بتتعمل ازاي الف شكر ياغالي انا كمان نفسي اعرف تعلق الصفقة ياريت تعملنا شرح بية
الحمد لله انك استفدت

kimokonolove
06-21-2012, 12:41
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

ممتاز يا غالى
وهذة الاداة مميزة جدآ فى حالة العقود الكبيرة واغلاق جزء منها
وباراك الله فيك

firas1984
06-21-2012, 16:20
السلام عليكم
بصراح اخي شكرا على ه>ه الاضافة الرائعة حيث ااني اول مرة اعرف هذه الملاحظة
واظنها جيدة لتخفيف من حدة الخسارة واعطاء فرصة مستقبلية افضل

najoull19
06-21-2012, 23:51
والله هده العقد قد عقدتني كتيرا لم افهمها جيدا

abo ali
06-22-2012, 04:52
عليكم السلام مشكور اخى وتسلم ايدك موضوع مفيد جدا ودايما نحتاج الى الكثير
مثل هذة المواضيع لنفهم اكتر وخاصه بهذا الوضوح والصور وان شاء الله الكل يستفاد

zikooo014
06-22-2012, 12:15
شرح مبسط و وافي

شكرا علي افادتك ليا و للاعضاء الكرام و نتمني المزيد باذن الله

nrgslawi
06-23-2012, 04:47
شكرا ليك يا غالي والله ما كانت على بالي
لقد افدتني في تقليل خسائري في حال وقوع تقلب في السوق

sunlight
06-24-2012, 03:22

نعم اشكرك شكرا جزيلا على اغلاق نصف العقد وقد جربتها ونفعت معى فى حالات كثيره

KOGI
06-25-2012, 05:40
شكرا اخى الكريم , بصراحة انا ماكنتش عارف الموضوع دة قبل كدة , اعتقد انة هايفيدنى كتير خصوصا فى الصفقات الطويلة الأمد

elazez
06-25-2012, 05:56
معلومة جميلة وشرح اكثر من رائع
ولكن هل هناك تاثير او نتيجة ممكن تحدث نتيجة لهذا التعديل؟
بارك الله فيك

assidi saber
06-25-2012, 09:41
اخي شكرا لك فانها طريقة جيدة تساعدنا على ضمان قليل من الارباح و كذلك خسارة قليل من المال فقط

devloppman
06-25-2012, 20:09
معلومة مفيدة خاصة بالنسبة للمبتدئين وكذا متتبعي التوصيات
لأن في بعض الأحيان ممكن صفقة واحدة يكون ليها أكثر من هدف
وبطبيعة في هذه الحالة ينفع تطبيق هذه الطريقة
على العموم شكرا على مجهودك القيم

zeyadkabeel
06-26-2012, 01:28
موضوع ممتاز وجيد جدا يا اخى وفعلا اول مره اتعلم حاجة زى دى

HARRY POTTEER
06-26-2012, 03:55
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

شكرا ع التوضيح الاكثر من رائع

:bravo:

rabah
06-26-2012, 14:54
شكرا على الشرح الفريد من نوعه

خاصة انني مبتدا جدا في هذا المجال انا لم اكن اعلم ان

في الفوركس امور مثل هذه التي تجعل الامر سهل

saad
06-27-2012, 02:49
اخي شكرا لك فانها طريقة جيدة تساعدنا على ضمان قليل من الارباح و كذلك خسارة قليل من المال فقط

KOGI
06-27-2012, 07:38

فعلا اخى الكريم الطريقة ده انا مجربها والحمدلله حققت معايا نتايج ممتازة وان شاء الله تساعد كل الاعضاء

nogael_77
06-27-2012, 11:45
بصراحة اول مرة اعرف المعلومة دي بالرغم من اني بشتغل فوركس من فترة صحيح لسة ماوصلتش لدرجة الاحتراف لكن بجد الفوركس دا اسراره كتير حقيقي شكرا جزيلا على المعلومة دي هتفيد كتير جدا من اللي مايعرفهاش

Smart
06-27-2012, 15:10
ممتاز يا غالى
وهذة الاداة مميزة جدآ فى حالة العقود الكبيرة واغلاق جزء منها
وباراك الله فيك

السلام عليكم
بصراح اخي شكرا على ه>ه الاضافة الرائعة حيث ااني اول مرة اعرف هذه الملاحظة
واظنها جيدة لتخفيف من حدة الخسارة واعطاء فرصة مستقبلية افضل

عليكم السلام مشكور اخى وتسلم ايدك موضوع مفيد جدا ودايما نحتاج الى الكثير
مثل هذة المواضيع لنفهم اكتر وخاصه بهذا الوضوح والصور وان شاء الله الكل يستفاد

شرح مبسط و وافي

شكرا علي افادتك ليا و للاعضاء الكرام و نتمني المزيد باذن الله

نعم اشكرك شكرا جزيلا على اغلاق نصف العقد وقد جربتها ونفعت معى فى حالات كثيره

شكرا اخى الكريم , بصراحة انا ماكنتش عارف الموضوع دة قبل كدة , اعتقد انة هايفيدنى كتير خصوصا فى الصفقات الطويلة الأمد

الحمد لله ان الجميع استفاد
وهى فعلا طريقه جيده جدا للاحتفاظ بجزؤ من الربح او تقليل جزء من الخساره
نورتم الموضوع

kingman
06-27-2012, 15:17
معلومة جميلة وشرح اكثر من رائع
ولكن هل هناك تاثير او نتيجة ممكن تحدث نتيجة لهذا التعديل؟
بارك الله فيك
انت كده بغلق جزء من العقد ضربت عصفورين بحجر واحد بمعنى انك احتفظت بجزء من الربح وقللت حجم العقد بحيث اذا ارتد السعر لاتتفاقم الخسارة وممكن ايضا تحرك الأستوب لنقطة الدخول او حسب طريقتك

dollyabdallah
06-28-2012, 15:49
شكرا على الشرح الفريد من نوعه

خاصة انني مبتدا جدا في هذا المجال انا لم اكن اعلم ان

في الفوركس امور مثل هذه التي تجعل الامر سهل

فعلا هذا التوضيح جيد جدا لاننى ايضا مبتدئه ولسه بكتسب خبرات
وشكرا لمجهودك الرائعه

deadlyfox
06-28-2012, 19:36
شكرا على المعلومه المفيده ليه كمبتدئ فى سوق الفورك وان شاء الله ماقعش فى الغلطه دى
شرحك ممتاز واتنى مزيد من المواضيع للافادة ومشكور اخى الكريم

jihadazzam
06-28-2012, 19:40
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

السلام عليكم
شكرا لك اخي على هذه المعلومات المفيدة
بالتوفيق

mohamedsaleh
06-28-2012, 22:01
هذه من المعلومات الرائعه اللتى ساستخدمها فى المستقبل القريب لانى دائما اقع فى هذه المشكله عندما اظن ان السعر سيعكس اتجاهه وانا ما زلت بالسوق

hesham1046
06-28-2012, 22:37
تسلم ايدك يا استاذ سمارت بجد كنت اول مرة اعرف الطيرقة دى
طيب فى سؤال افرض انى مثلا عامل حجم عقد مثلا با 30 سنت لنقطة وخسران مثلا 9 دولار وعايز اخلى حجم العقد مثلا 10 سنت لنقطة
ممكن اعمل الطيرقة دى ابقى خسران بس 3 دولار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت اكون فهمت صح ومستنى رد حضرتك

sendbad112
06-28-2012, 22:52

mohamed4
06-30-2012, 00:34
اول مرة اعرف ان ممكن ان اغلق جزء من الصفقة
شرحك رائع ومتميز واعتقد بذلك تقل نسبة المخاطرة
جزاك الله خيرا وجعلة فى ميزان حسناتك

hesham itch
06-30-2012, 11:25
بالفعل عن طريق اغلاق جزء من العقد قد يفيد هذا فى تجنب بعض الخسائر الى امكانية تحقيق
بعض المكاسب والت تساعد المتاجر على الاستمرار مدة اطول فى السوق ومتابعة التغيرات

randy2kill
06-30-2012, 11:30
معلومات اكثر من رائعة و جاري تنفيذها
مشكور اخي و اتمني لكم جميعا التوفيق

husamart
06-30-2012, 13:21
معلومة غاية في الاهمية وقد حدث وان اتعلمتها بالصدفة .. وعلى الديمو .. ونحتاجهعا كثير عند زيادة الربح والخوف من الارتداد .. وعند زيادة الخسارة والامل في الارتداد . شكرا لك اخي على مجهوداتك

abaragh
06-30-2012, 22:26
نقطة مهمة اخي ولم اكن بصراحة على علم بها والحمد لله فهي قد تساعد المتاجرين كثيرا

derfcase
07-02-2012, 13:09
شرح رائع اخي الكريم
Smart
الطريقة ممتازة فعلا و الان جاري تجربتها علي حساب الديمو

thestarboy
07-03-2012, 16:10
موضوع جميل يا اخي بصراااحه مشكور علي المعلومه الجميله دي اللي اكيد هتفيد الكثير مننا
انا اول مره اعرفها تسلم ياغالي وبالتوفيق

shady hamza
07-04-2012, 21:35
شكرا لك اخى الكريم موضوع مهم وكتير من الناس لا يعرفوه ولكن فعلا مشكلته هو انه انت مثلا تعدل العقد او تعمل هيدج او تغلق مثلا جزء من الصفقة عشان حسيت انه السعر راح يعكس عليك واول ما تغلق جزء من الصفقة او تعمل الهيدج وطبعا يتم خصم السبريد وتلاقى السعر يستمر ناحية الهدف يتاعك تندم كتير
هذه فعلا تحصل كتير معايا نتيجة عدم الثقة فى الاتجاه

تامر
07-06-2012, 13:53
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

ربنا يبارك فيك يا رب بسراحة معلومة مهمة جدآآآآآآآآآآآا و موضوع رائع وشيق شكرا لك اخى

m_fekry
07-06-2012, 15:29
اشكرك على هذا التوضيح الممتاز وان شاء الله انا هستفاد منه بشكل
كبير وهينفعنى كتير فى الصفقات الطويله

waleed adel
07-06-2012, 17:45
موضوعاتك هكذا دائما اخى سمارت مفيده وبعيده عن فكر اى حد فعلا الموضوع ده من اهم المواضيع
للحفاظ على جزء كبير من المكسب والمتاجرة بالباقى

Titanom
07-06-2012, 19:51
موضوع مفيد ورائع
قد يفيد الأعضاء كثيرا في طريقة إغلاق العقد
بارك الله فيك

tarek22
07-06-2012, 20:00
والله معلومة جميلة
اتمنى ان يستفيد منه الجميع
وجزاك الله خيرا

kero
07-06-2012, 20:17
الله عليك بجد طريقةجميلة جدا وفعلا مكنتش اعرفها وكنت بضطر لفتح عقدين لما تكون الصفقة ليها هدفين وكانت بتفرق بعض النقاط من عقد لاخر بسبب بطىء التنفيذ احيانا شكرا جزيلا ليك اخى سمارت

eng2012
07-07-2012, 00:56
حقا هذه طريقه تجعلنا نربح الكثير من الاموال من خلال الصفقه وفى نفس الوقت لا نخسر ما قمنا بتحقيقه من ربح عندما يرتد السعر

ana sayed
07-07-2012, 10:17
شرح رائع بارك الله فيك

rabie10
07-07-2012, 15:46
معلومة مفيدة جدا للمبتدائين وخصوصا لو التوصية لها اكثر من هدف يقدر يخفف من العقود عند كل هدف حتى ان ارتدت يكون
حجز جزء من الربح مادام لم يدخل على بصفقة لكل هدف منفصلة

osama00971
07-07-2012, 16:01
الله ينور عليك كدة فل وكلو تمااااااااااام

mohamedlee
07-08-2012, 00:58
يا سلام عليك بجد هايل وممتاز انا بجد اول مرة اخد بالى من المعلومة دى وباذن الله هاطبقها كتير بس هل ينفع ازود بدل ما انقص قيمة العقد وجزاك الله خيرا على هذة المعلومات القيمة جدا

kingman
07-08-2012, 01:59
يا سلام عليك بجد هايل وممتاز انا بجد اول مرة اخد بالى من المعلومة دى وباذن الله هاطبقها كتير بس هل ينفع ازود بدل ما انقص قيمة العقد وجزاك الله خيرا على هذة المعلومات القيمة جدا
لا طبعا ماينفعش تزودها دى خلاص لوت تم فتحه وبيبقى ليك الأمكانية ياما تغلقه او يأما تغلق جزء منه وان شاء الله تستفيد منها فى متاجرتك وتقدر توفق بين الأهداف بواسطتها

shady hamza
07-08-2012, 17:31
وايضا كما تفضلت ان خاف ان تعكس الصفققة قبل وصول الهدف ولكنه يريد الأستمرار فى توصيتة

ehab
07-09-2012, 06:09
لكتير من المبتدئين لا يعرفون هده المعلومة بجدتفيد
عندما تخاف ان يعكس عليكالسعر يمكنك ان تقلل السعر

osama00971
07-09-2012, 14:31
شرح ممتاز ورائع واحلى حاجة انو بالصور
ياريت ما تحرمونا من مثل هذه الشروح الرائعة
لتعم الفائدة

abaragh
07-09-2012, 16:07
جربتها اخي سمارت لكن لا استطيع تعديها ولا اعرف السبب

magic777
07-10-2012, 16:21
الله عليك بجد طريقةجميلة جدا وفعلا مكنتش اعرفها وكنت بضطر لفتح عقدين لما تكون الصفقة ليها هدفين وكانت بتفرق بعض النقاط من عقد لاخر بسبب بطىء التنفيذ احيانا شكرا جزيلا ليك اخى سمارت

انا برده ماكنتش اعرفها الا تقريبا من شهريين ووفرت عليا كتير اوي لاني من النوع اللي كنت بفتح صفقات بلوت عالي
ولما بيعكس ماكنتش اعرف الطريقه دي فكنت بضطر افتح هيدج
لكن الحمد لله بالطريقه دي لا هيدج بعد اليوم

i5land_man
07-11-2012, 00:09
فكرة جميلة ومتميزة وفعلا دي حتبقي حل كويس جدا لو فتحنا عقد حجمه كبير ولقينا انه السعر بدء ينعكس علينا بضراوة
فعشان ننقذ الحساب نقدر نغلق جزء منوه لانه احيانا الهامش المتاح لا يمكنا اننا نفتح صفقات هيدج حتي

abdallah elbaz
07-11-2012, 01:32
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
تسلم جدا يااخي انا مبتدي ومعلومه لسه مستفيد بيها
وانها هيفد ناس كتيره لما ندخل فى الصفقات طويله الاجل

mohamed yossef
07-11-2012, 10:01
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

تسلم لنا مواضيعك اخى الكريم
معلومة هامة لم اعرفها الا من وقت قريب

abdodomino
07-11-2012, 10:35
فعلا شرح رائع ليستفيد منه المبتدئين خاصة أنا
و خصوصا أنه حول الصفقات الطويلة الأمد

شكرا لك أخي

osama00971
07-11-2012, 21:23
بجد معلومة استفدت منها كتير وخصوصا اني لم ابدا الصفقات بعد
لا تحرمنا اخي من خبرتك
بارك الله فيك

ehab
07-12-2012, 06:22
لم اكن اعرف هده الطريفة لاني فتحت صفقة ولم اغلقها وخسرت و
لاكن الان بفضلك خسرت نصف الصفقة والصفقة مازالت مفتوحة

KOGI
07-12-2012, 10:07
تسلم ايدك اخى الكريم على الموضوع وطبعا هيفيد كثير من الناس خصوصا المبتدئين فى مجال الفوركس وانا فى الاول مكنتش عارف الحوار ده وكنت بخسر الصفقة بسببة بس الحمدلله عرفته بعدين
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

elkorashe
07-13-2012, 01:35
معلومة مهمة ومفيده جدا فعلا
بس صراحة انا عمرى ما جربتاه بس فهمت قصدك انت عملت ايه
هو انت عملت عكس الامر الى انت كنت واخده بقيمة عقد اقل من القيمة الى انت اشتريت بيها

msh4egy
07-13-2012, 04:18
فعلا دى نقطة مهمة وفيه كثير من المبتدئين لا يعرفوها
فهم يتعاملوا مع الصفقة كقطعة واحده
اما الغلق الكامل او الترك الكامل
ولكن ده فين ان تقفل جزء من الصفقة وتدير الباقة بشكل معين

bodda.2011
07-13-2012, 04:26
بارك الله فيك فعلا معلومه قيمه والكثير يجهلها
تسلم

vetman85
07-13-2012, 10:03
عملية مهمه جدا بالنسبه لى
بارك الله فيك اخى

تحياتى

eng2012
07-13-2012, 16:06
بالفعل ذلك امر جيد ويجعلنا نضمن جزء كبير من الربح الذى حققناه وبعد ذلك نزيد من ذلك الربح حتى نصل الى اكثر ربح ممكن

tarek22
07-13-2012, 19:49
شكرا يا جنرال .. ياريت الاعضاء يستفادو من الموضوع
جمعة مباركة على الجميع ..
معلومه جديده وشرح ولا اروع
تسلم يا ريب

shady hamza
07-14-2012, 19:27
لو التوصية لها اكثر من هدف يقدر يخفف من العقود عند كل هدف حتى ان ارتدت يكون حجز جزء من الربح مادام لم يدخل على بصفقة لكل هدف منفصلة
شكرا اخى على شرحك الممتاز

السيد الجبالي
07-15-2012, 06:12
معلومه جديده علي .. بارك اله فيك يا غلي .. وجزاك الله خيرا ان شاء الله ..
جميل جدا ان نستطيع ان نغلق جزء من حجم العقد في الوقت الذي نريد

master_egypt
07-15-2012, 21:12
انا بفضل انى ادخل اوردر بهدف فقط واحد فقط لان السوق الايام دى غير واضح المعالم نهائى ومحدش قادر يوصل لتحليل يتماشى معاه

KOGI
07-16-2012, 15:29

بالظبط اخى الكريم كلامك مظبوط عشان كده بننصح اى حد خصوصا المبتدئين انه يقوم باغلاق جزىء م نالعقد لحد ما يكتسب خبرة كويسة فى المجال ساعتها ممكن يستغنى عن الموضوع ده
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

dz-yac
07-16-2012, 18:20
صرحة ولله معلومة جديدة ورائعة لم توقع وجود شيء كهدا
لكني لم افهم الشرح جييدا كم كسبت انت لما نقصت من قيمة الصفقة الي بالشرح قصدي كيف تقوم بالعملية الحسابية

khaledforex
07-17-2012, 11:47
حقا وفوق كل ذى عليم
تصدق اول مرة اعرف انك ممكن تقفل جزء فقط من العقد
وطول عمى كنت بدخل العقد على مجموعة صفقات عشان اقفل جزء جزء
الآن استطيع الدخول بعقد واحد فقط بكمية كبيرة ثم اغلقة بطريقتك
شكرا لك اخى

osama shaban
07-17-2012, 12:04
موضو جميل جدا ويمكن للجميع الاستفاده منه
اغلاق جزء من العقد يعني حجز جزء من الربح وابقاء العمليه بمخاطره اقل بكثير ذلك جيد جدا خصوصا لو كانت العمليه علي الاسبوع او الشهر

HOUSAMMI
07-17-2012, 13:28
بوركت جهودك اخى وبارك الله فيك

y4x
07-18-2012, 03:56
معلومة مفيدة للى زيى لسة على اول الطريقة

بحر علم الفوركس واسع

اتمنى اعرف اعوم فى بحر الفوركس

شكرا لك اخى وبارك الله فيك

imadm201
07-18-2012, 14:05
شخصيا افضل هده الطريقة في الشرح او الفيديو على الكتب..لانها طريقة سهلة و توصل الفكرة بشكل عملي
مشكور أخي علي المجهود الرائع

os-x
07-18-2012, 21:21
طريقة جميلة جدا وممكن ان تستعمل ايضا لو كان السعر في صالحك ممكن تزيد حجم النقطة بالفعم في مرات عديدة تقوم باغلاق الصفقة
وبعد ذلك يعود السعر لصالحك وتندم على ذالك

houssem11
07-19-2012, 18:09
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

spiderxp
07-20-2012, 06:17
شرح ممتاز وجميل ومعلومة مفيدة ودايما بنتعلم واحنا في الطريق لسه

mohaned
07-20-2012, 15:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
طريقه رائعه بارك الله فيك
وهناك طريقه اخرى وهى الدخول مثلا بلوت 30 سنت على ثلاث عقود قيمه كل عقد 10 سنت فاذا تحقق بعض من الهدف المراد تحقيقه نغلق عقد من الثلاثه وهكذا

moussi1987
07-21-2012, 03:29
بصراحة ما كانت هذه الشغلة ببالي
لذلاك نشكر ك اخي كل الشكر و نرجو منك المزيد

Single phase
07-21-2012, 17:57
حلوه اوووي المعلومه دي وفعلا في ناس بتعمل كده
خصوصا المبتدئ

mage
07-22-2012, 03:23
بصراحة ما كانت هذه الشغلة ببالي
لذلاك نشكر ك اخي كل الشكر و نرجو منك المزيد

يوجد الكثير يا اخى من الاشياء فى سوق الفوركس حتى لو كان لك خبرة فى سوق الفوركس لا تعرفها ولكن عن طريق اتلواصل مع الاخرين والدخول فى المنتديات يمكنك ان تعرف مثل هذه الاشياء بسهولة جدا

HARRY POTTEER
07-22-2012, 04:09

مشكور علعى البادرة المتازة
نوررت
محتاجين مبادرات من هدا الشكل

رمضان مبروك عليكم يا رب

Aker001
07-22-2012, 04:11
عندما نري ان هذه الاشياء موجودة نندهش انا اشكرك كثيرا علي هذه المعلومة الجيد والممتاز واقدم لك كل تحياتي وامتناني

hesham1046
07-22-2012, 16:43
انا جربتها اخى الكريم يوم الجمعة قبل اغلاق السوق والحمد الله تمام قوى تحياتى لك ياسمارت

master_egypt
07-24-2012, 01:12
يا شباب بالله عليكم انا حتى الان مش قادر افهم يعنى ايه اقفل جزء من صفقتى هو انا مش ببقى فاتح الاوردر باى قيمه لوت ازاى اقسمه بقى الى اجزاء

i5land_man
07-24-2012, 05:04
يا شباب بالله عليكم انا حتى الان مش قادر افهم يعنى ايه اقفل جزء من صفقتى هو انا مش ببقى فاتح الاوردر باى قيمه لوت ازاى اقسمه بقى الى اجزاء

دي طريقة لتقليل حجم عقدك لو كان كبير والسعر عكس عليك وفيه خطورة الحساب يتمرجن
وقتها بتلجأ لهذه الطريقة عشان تقليل من حجم عقدك وبالتالي تطول عمر حسابك

midoali
07-24-2012, 06:16
الف شكر ياباشا انا مكنتش فاهم النقطه دي بس الحمد لله فهمت لي والله كل يوم بكتسب خبره من هذه
المنتدي الرائع واكيد سوف اطبق هذا الكلام علي البونص شهرالقادم

mohamed eldamnhorey
07-24-2012, 16:08

بص يازعيم

لو انت مثلاً فاتح صفقه النقطه بدولار

ممكن تروح كاتب
0.5

وتقفل العقد

يبقا قفلت نص العقد يعنى 50 سنت وهتسيب الصفقه شغاله على 50 سنت كمان

بدل دولار كامل

يارب تكون فهمت

jawadfes
07-24-2012, 16:35
الف شكر يا دكتور Smart
ربنا يباركلك

master_egypt
07-24-2012, 23:51
والله يا دكتور انا حتى الان مش قادر افهم يعنى ايه اغلاق جزء من العقد وطلبت من ناس كتير توضيح النقطه دى ليه لكن لن اجد اى رد نهائى على استفسارى

a7lamp3
07-25-2012, 00:47
والله فكرة جميلة ولكن انفترض اننا ربحنا مبلغ متوسط من الصفقة وبعد الاغلاق خسرت ممكن الربح يبقى كما قبل الاغلاق هو او ينقص

master_egypt
07-25-2012, 13:45
والله فكرة جميلة ولكن انفترض اننا ربحنا مبلغ متوسط من الصفقة وبعد الاغلاق خسرت ممكن الربح يبقى كما قبل الاغلاق هو او ينقص

والله اخى نفس سؤالى لكن انا محرج جدا من كثره اسئلتى وخايف الناس تمل منى فى المنتدى اتمنى ان نجد من يفيدك ويفيدنى فى هذا السؤال

nour7
07-25-2012, 16:05
هذه الطريقة تفيد على هذا النحو الذي تفضل الأخ الكريم بشرحه خاصة في الصفقات الرابحة خشية من ارتداد السعر. فيتم إغلاق جزء من الصفقة وترك جزء آخر. ففي حال ارتداد السعر يتم اغلاق ما تبقى من الصفقة

sharkawy
07-25-2012, 16:11
معلومه جديده عليا ومفيده جدا طبعا في حاله الاحساس بارتداد السوق

شكرا ليك اخي الكريم وبالتوفيق ان شاء الله

msh3egy
07-25-2012, 18:15

master_egypt
07-25-2012, 23:19
انا اغلب الردود اللى بشوفها بجد كويسه ومعلومه مفيده وجيده وهكذا لكن مفيش اى تفاعل نهائى فى اى موضوع ايه السبب لو نتفاعل بافاده البعض هيكون افضل من ذلك على ما اعتقد

dollyabdallah
07-26-2012, 04:18

medmedooo
07-26-2012, 18:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

morx123
07-27-2012, 03:32
شكرا لك اخي
شرح مفيد للمبتدئين
لقد استفدت من هذا الموضوع

dollyabdallah
07-27-2012, 05:12
ان شاء الله هاجرب الامر وهاقولكم على النتيجه لانى فعلا كنت منتظر امر مثل هذا لان الواحد ساعات بيكون كسبان وفرحان وعايز بقى يطلع بالفلوس ومكنتش عارف اعمل ايه دلوقتى ان شاء الله هاجربها واقولكم

master_egypt
07-27-2012, 10:46
حتى الان لن اجد اى رد نهائى على اسفسارى بقالى اكتر من اسبوع ومش لاقى اى رد او اى عضو يتكرم ويرد على النقطه اللى طلبت التوضيح فيها هل طلبى مستحيل الى هذه الدرجه يا شباب

tforex
07-27-2012, 20:30
فعلا يوجد الكثير لا يعرف طريقة الخروج بجزء من العقد ويكتفوا بمشاهدة الخساءر عندما يعكس السعر عليهم جزاك الله خيرا

hesham1046
07-28-2012, 00:16
والله انا كل ما بدخل الموضوع دة بقول ربنا يباركلك يارب الانك بجد استاذ وانا اتعلمت منك الطريقة دى

alaoui11
07-28-2012, 05:15
حقيقة إستفدت كتيرا شكرا لك هذه الطريقة لم تخطر لي علي بال
من أفضل التوصيات التي سأعمل بها في المستقبل

master_egypt
07-28-2012, 14:26
انا اخر ما زهقت بحثت ودورت على شروحات للموضوع كتيره وقدره افهم منها بعض الشئ لانى طلبت اكتر من استفسار وتوضيح ولت يتم الرد نهائى على اى طلب لى

osama00971
07-28-2012, 15:59
والله باشا وانا اول مرة اعرف
المعلومات دي بصراحة ربنا يكرمك

EngAhmed
07-28-2012, 16:57
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

والله معلومة قمية ومهمة وانا شخصيا عرفتها بالصدفة وافدتنى لكنى نسيتها مع مرور الوقت:accute:

basom59
07-28-2012, 17:57
انا اول مرة اعرف المعلومة دي ربنا يباركلك بجد شكرا انا كل فكري ان ده بس علشان نقفل الصفقات بالكامل مش جزء منها

Calast
07-28-2012, 18:02
شكرا على الموضوع الممتاز اخي و بارك الله فيك ولا تحرمنا من جديدك موفق دايما ان شاء الله

medmedooo
07-28-2012, 22:30

Aker001
07-28-2012, 22:32
ان شاء الله هاجرب الامر وهاقولكم على النتيجه لانى فعلا كنت منتظر امر مثل هذا لان الواحد ساعات
بيكون كسبان وفرحان وعايز بقى يطلع بالفلوس
بارك الله فيك

medmedooo
07-29-2012, 18:39

---------- Post added at 05:19 PM ---------- Previous post was at 04:54 PM ----------

ورت يااخى الموضوع
بالتوفي

---------- Post added at 05:39 PM ---------- Previous post was at 05:19 PM ----------

Accumulated bonus
1.00 USD

hichemdz
07-29-2012, 21:22
شكرا لك اخي الكريم معلومة مفيدة وان شاء الله يستفيد منها الجميع

بارك الله فيك

dollyabdallah
07-30-2012, 00:14

master_egypt
07-30-2012, 14:30
والله يا اخى انت فعلا عبقرينوا اخيرا لقيت شرح وحد يفهمنى الطريقه كويس وجربتها وقفلت جزء من صفقتى فقط والحمد لله اشكرك بشده اخى سمارت

waid mohammed
07-30-2012, 15:24
تحياتي لك اخي الحبيب على هذا المجهود الذي بذلته وتبذله
من اجل تبادل الخبره ..جزاك الله خير الجزاء وارجو ان تعطينا من افكارك التي تملكها تحياتي لك

ahrou
07-30-2012, 18:36
شرح جيد و مميز أخي أفادتنا بارك الله فيك على هذاالشرخ الذي استفدنا منه الكثير

dr.stress
07-31-2012, 05:18
هل من الممكن تنفيذ هذا الامر علي كل منصات الشركات؟؟؟
و انا لم اكن اعلم هذة المعلومة القيمة
جزاك الله خير يا اخي

hossam hossam
07-31-2012, 07:19
شكرا ياباشا الف شكر علي الشرح الرائع واضافه
كبيره لي ان شاء الله استخدمه في اقرب فرصه في التداول

mannon
07-31-2012, 08:33
والله ياخ سمارت انت فعلا اسم على مسمى شكرا لك كثيرا على هذا الشرح الرائع والله انا عارف عن الموضوع دة فى شركات كتير ومكتش اتخيل انة موجود فى انستا

themaxprofit1
07-31-2012, 19:55
عذرانا لم افهم اى شئ رجاء توضيح اكثر تفصيلا
والمساعدة فى معلومات اكثر بساطة وسهولة حيث انى جديد فى هذا المجال

---------- Post added at 06:55 PM ---------- Previous post was at 06:17 PM ----------

انا فعلا مبتدء فى هذا المجال فارجو من الاصدقاء
توضيح اكثر تفصيلا عن كيفية الاستخدام والتعامل بيها

marou49
07-31-2012, 22:21
السلام عليكم

أخي حابب أشكرك على هذا الموضوع الرائع و المفيد بكل معنى للكلمه

أريدأن أعرف في أحد الأعضااء لما غلقوو جزء من العقد أعتبر أنه خساره و فقد تداوله

هل هذا صحيح أم أن الشركه نصبت عليه

juba92
07-31-2012, 23:38
جزاك الله كل خير
الموضوع بجد مفيد اوى
واول مرة اعرف الموضوع ده
انا لسه شغال ديمو بس كنت لما بقفل بقفل العقد كله

mahmoud 0711
08-01-2012, 05:51
طريقة جيدة وتضمن جزء من الارباح و خاصة في حالة العقود الكبيرة

kota553
08-01-2012, 10:37
فكرة هايلة جدا على فكرة انا اول مرة اعرف الموضوع ده بصراحة
لكن هل ده موجودة عموما ولا فى شركات متاحة وشركات تانية غير متاحة

themaxprofit1
08-03-2012, 03:14
انا مغرف اى طريقة فى التداول انا عايز ازاى اقدر ان اتدوال عبر الفوركس وياريت حد يقلى ازاى افهم عملى عشان انا كدا ممكن افضل سنة ومش حفهم حاجة

kingman
08-03-2012, 17:19
السلام عليكم

أخي حابب أشكرك على هذا الموضوع الرائع و المفيد بكل معنى للكلمه

أريدأن أعرف في أحد الأعضااء لما غلقوو جزء من العقد أعتبر أنه خساره و فقد تداوله

هل هذا صحيح أم أن الشركه نصبت عليه

لا ياأخى الفاضل مافيش حاجة اسمها كده يعنى انت لما بتغلق جزء من العقد بيغلق على خسارته او مكسبه ويبقى الباقى الا ان تغلقه يعنى الشركة لاتتدخل فى شئ

mmm2013
08-03-2012, 19:00
بالفعل ذلك امر جيد جدا ويمكننا من تحقيق اعلى قيمه من الربح فى الصفقه التى نقوم بها حتى لا نعود نفتح صفقه اخرى ونربح من الصفقه الواحده كثيرا

m.sayed
08-03-2012, 22:29
فكرة هايلة و بكدة الواحد ممكن يقلل نسبة الخسارة و خصوصا للاشخاص اللي لسة جداد في في تجارة الفوركس و متهيالي مهمة كمان للتجار الكبار خوفا من الخسارة الكبيرة

amr nabil
08-04-2012, 00:59
والله انت فعلا كده قدمت حل لمشكله كبيره بتواجهنا
وانا عن نفسى كنت بقوم باغلاق العقد بالكامل

themaxprofit1
08-04-2012, 13:11
نورت يااخى الموضوع
بالتوفيق والنجاح المستمر فى نشر المعلومات المفيدة وجزاك الله خير

thehulk3
08-04-2012, 13:29
على فكرة المعلومة دي جباااااااارة أنا أول مرة أعرفها
الواحد كان متخيل ان هو يقفل العقد بالكامل
يالصفقة كلها تكسب يا كلها تخسر ... لا بجد الواحد حيقول المعلومة دي لكل من يعرف ان شاء الله
شكرا يا رياسة
;)

moneymachine5
08-04-2012, 14:19
لو توضيح في الموضوع ده اكتر علشان في لغبطة عندي في الموضوع

prince97
08-04-2012, 15:30
جزاك الله خيراً اخي الكريم على هذه المعلومة الرائعة
صراحة لم اكن اعرف بوجود هذه الخاصية من قبل وهي خاصية رائعة ومفيدة جداً لتحقيق ارباح اضافية او لتجنب الخسائر الكبيرة

hwida nada
08-04-2012, 15:37
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لك جزيل الشكر على مجهودك واهتمامك بلاخرين
وبتمنى من كل اعضاء المنتدى ان يبسط طريقة الفهم والتعليم مثل الفاضل
شكرا لك وللجميع

kingman
08-04-2012, 23:42
لو توضيح في الموضوع ده اكتر علشان في لغبطة عندي في الموضوع ممكن اخى تذكر ايه اللخبطة اللى بتقابلك وتوضح وان شاء الله نقدر نساعد وهو الموضوع سهل وممكن تجربه على الديمو من خلال اتباع الصور ومش هتلاقى اى مشكلة باذن الله

mokhtar26
08-05-2012, 01:19
السلام عليكم شكرا على الفكرة اخي رغم اني اعرفها لكن بعد مرور وقت طويل و السبب اننا لا ندخل البيوت من ابوابها،
لان من يريد المتاجرة يجب ان يلم بكل تفاصيل و خبايا الميتاترايدر
كما يلم بالتحليل الفني و الكلاسيكي
شكرا

SYRIAN
08-05-2012, 18:45
السلام عليكم
معلومة جديدة ومفيدة جدا شكرا لك
بالتوفيق

noor24
08-06-2012, 00:54
لم اكن اعلم كيفية اغلاق جزء من الصفقة ولكني سعيدة بالمعلومة مهمة جدا ليا شكرا ليك

webtech
08-06-2012, 22:17
توصية مهمة تفيد المتداولين خاصة المبتدئيين منهم ,شكرا جزيلا اخي الفاضل

master_egypt
08-07-2012, 11:19
توصية مهمة تفيد المتداولين خاصة المبتدئيين منهم ,شكرا جزيلا اخي الفاضل

الموضوع يا اخى مش توصيه الموضوع شرح لطريقه تقسيم اى عقد لك عند دخولك لاى اوردر لو كنت قريت الموضوع كويس كنت فهمت بوضوح مضموهنه اسفه على المادخله

thehulk3
08-07-2012, 11:55
بجد انا مش عارف اقول لكم اية لكم جزيل الشكر مواضيع كتيرة ما كنتش اعرفا الا من التواجود معكم

master_egypt
08-08-2012, 14:24
انا بفكر اقفل نص العقد اللى انا داخله بيع على الكيبل وادخل شراء بعقد كامل لكن متوتر ومحتاج رايكم لو سمحتم فى الحركه المستقبليه للسعر وافضل نقاط الدخول اذا كانت بيع او شراء حتى ابعد عن اقل خساره

smed smox
08-08-2012, 20:45

merci thinks

---------- Post added at 05:45 PM ---------- Previous post was at 05:39 PM ----------

شكرا اخى الكريم , بصراحة انا ماكنتش عارف الموضوع دة قبل كدة , اعتقد انة هايفيدنى كتير خصوصا فى الصفقات الطويلة الأمد , للمحافظة على الربح اذا كان الواحد عاوز يكمل فى الصفقة , ومايفتحش صفقة تعزيز جديدة , شكرا اخى بارك الله فيك:p:happy::bravo:

houssam-kdz
08-09-2012, 05:43
شكؤا لك أخي على هذا الطرح تارائع والمنظم
بارك الله فيك في إنتظار المزيد

mahyfxxx
08-09-2012, 15:08
هو من وجة نظرى اصبح مسيطر علية فلن اتركة بسهولة لانك لن تستطيع الخروج منه سواء كنت تحقق ارباح او تحقق خسائر اهم شى انك تحقق هدفك داخل هذا السوق وهو الربح

meeco
08-09-2012, 16:11
شكرا لك على المعلومة المفيدة دى
الكثير منا كان لا يعرف كيفية اغلاق جزء من العقد ولكنك شرحتها بأسلوب بسيط وسهل

Desperate
08-09-2012, 16:27
الطريقة مفيدة جدا فعلا للى عايز يعمل تعزيز لعقد معين وانا اعتمد عليه فى تجارتى من الهاتف وعرفتها على منصة التليفون كمان
لانى وانا بعدل الصفقات اول حاجة بيطلبلها فوليوم جديد للصفقة :)
الطريقة كانت مفيدة لى خصوصا فى الصفقات الرابحة , اول لما بحس ان الصفقة بتعلى وتحليلى مظبوط بعزز العقد شوية لو كنت مش مخاطر بمبلغ عالى
عشان الصفقة تكسب مبلغ اعلى شوية :)

bony2
08-09-2012, 19:14
عايز اقولك بجد انى كنت بدور على الطريقة و كنت بسمع ناس بتعملها ومكنتش فاهم بتتعمل ازاى بس ربنا يباركلك وشوفت الشرح هنا و بالتفصيل يعنى مفيش و لا اسهل من كده ربنا يباركلك أن شاء الله

azza51
08-10-2012, 03:04
شكرا ليك اخي سوف نصل للاحتراف بفضل مجهودات مثل هذه التي تقدموها وبهذا الاسلوب ...ولي سؤال ما هي العلاقة بين هذه الطريقة وطريقة وقف الخسارة المتحرك ....وايهما افضل

massary
08-10-2012, 14:02
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

الحقيقة اول مرة اعرف المعلومة دى
شكرا جزيلا لك

mora warda
08-10-2012, 20:35
شكرا اخى على المجهود الكريم وارجو ان تنزل فيديو يشرح فية الاختيار حتى يسفيد منه باقى الاعضاد ومرة اخرى شكرا على الجهد المبذول

domadoma
08-10-2012, 22:25
شكرا للتوضيح اول مرة اعرف الكلام ده واشكرك جدا للتوضيح بالفديو

mahmoudemam
08-10-2012, 22:27
شكرا على شرحك الممتاز.. وعلى المجهود القيم للمحافظة على الربح من للاشخاص المبتدئين ومساعدتك لهم وايدا النصائح لهم ... واخيرا احب اقول لك اخى بارك الله فيك ويعطيك الف عافية و يا ريت تشرح طريقة ان الصفقة تغلق لحالها عند سعر انت تحدده و شكرا لك ...

master_egypt
08-11-2012, 01:01
انا مكنتش فاهم الموضوع زيك من الاول لكن لما استفسرت بعض الاخوه وضحولى بالصور وعرفت ازاى اقفل جزء من صفقتى المفتوحه بكل بساطه مش محتاجه تعقيد ولا بها اى شئ صعب لو حاولنا نطبقها

medhat
08-11-2012, 01:05
فعلا المعلومه ده مكنتش اعرفها شكرا على الاضافه الكريمه والمفيده
وديما تدينا خبرات ذى كده ونتعلم منك كل جديد

roukhou
08-11-2012, 07:53
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

domadoma
08-11-2012, 10:27
بارك الله لك فى موضوعك شكله هياخد تقييم ممتاز والله الموفق لان اللى يعمل خير يقعدله فى الادنيا والاخرة لان العقد لو متغيرش ممكن نتعرض لخسارة كبيرة

target100
08-11-2012, 18:12
موضوع رااااااااائع فعلا يحتاج الى تقيم كبير وبجد طريقة جيدة لتلافى خسارة كبيرة ممكن تحصل شكراااا

congraulation14
08-11-2012, 21:14
ان شاء الله نستفاد منها فى فى بدايه متاجرتنا وبنتعلم كل يوم معلومه جديده

master_egypt
08-12-2012, 00:12
الموضوع ده انا شفته مكرر كتير جدا من اشخاص كتير ونفس المضمون والشرح اعتقد موضوع واحد فقط يكفى ويغنى عن كل ده عشان الشرح يكون واحد والواحد تفكيره ميشتشى بين المواضيع والشروحات

neomaroc
08-12-2012, 03:39
مشكور أخي على النقطة المفيدة بصراحة أنا جديد في هذا المجال أتمنى أن تفيدوني من أين أبدء ؟؟

master_egypt
08-12-2012, 14:34
مشكور أخي على النقطة المفيدة بصراحة أنا جديد في هذا المجال أتمنى أن تفيدوني من أين أبدء ؟؟

فى مواضيع كتير يا اخى هتلاقيها فى المنتدى للمبتدئين وهتلاقى من اين تبدا طريقك صح وتتعلم وتشتغل وتستفيد خبره وتقدر تحقق كل اللى انت عايزه بكل بساطه وهذا كله داخل المنتدى لن تحتاج الى اى شئ من الخارج نهائى

الترند الصاعد
08-12-2012, 16:31
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

نقطة أخي فأنا كمبتدئ في سوق الفوركس لم أكن أعرفها مشكور يا مشرفنا العزيز على توضيح مثل هده النقاط القيمة

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 17:42
اعتقد انها استراتيجية ممتازة ساحاول تطبيقها في القريب العاجل لكن لدي سؤال هل فيها مخاطر؟

aboualy
08-12-2012, 23:42
معلومة قيمة جدا استاذى العزيز وفعلا اول مرة اعرفها
وانا كنت الصفقة الى لها هدفين بعمل عقدين كل عقد بنصف قيمة العقد الى انا بشتغل بيه فى الحالات العاديه

master_egypt
08-13-2012, 00:26
معلومة قيمة جدا استاذى العزيز وفعلا اول مرة اعرفها
وانا كنت الصفقة الى لها هدفين بعمل عقدين كل عقد بنصف قيمة العقد الى انا بشتغل بيه فى الحالات العاديه

نعم اخى بالظبط كده وومكن تقفل اى جزء من العقد اللى انت فاتحه وتسيب الباقى شغال عادى لو راس مالك مش مكفى الصفقه وكمان ممكن تعمل كل ده بسهوله جدا فى الميتاتريدر والصور فى الموضوع تغنى عن كل شئ

Zogota
08-13-2012, 03:14
انا في البداية كنت لا افهم معني كلمة اغلاق جزء من العقود وكنت اغلق العقود كلها ولكن بعد فترة بدات في البحث وتعلمت وموضوعك هذا مرجعية لكل مبتدئ

شكرا لك

hussaina2008
08-13-2012, 09:39
الصراحة طريقة جديدة وممتازة عن نفسي اول مرة اسمع فيها لكن الحمد لله عندنا عضو مثلك يفيدنا بكل جديد وان شاء الله سوف اجربها في صفتي الجاية للمحافضة على الصفقة اذا انا ابي اكمل واحافض على نسبة الارباح اذا انا بكمل الصفقة يعطيك ربي الف عافية تقبل مروري اخي الكريم

newselvan
08-13-2012, 11:09
مشكور اخي على الموضوع
هو حقا مفيد جدا وانا كثيرا ما بحثت عن تلك النقطة ولاني مبتدأة ودائما اسقط في تلك الموقف السيئة وابيع خوفا من خسارة اكبر لكن هذه الطريقة لن تخسرني الكثير
وربنا يوفق الجميع

MOKTOP
08-13-2012, 11:51
انا جربت و الطريقة رائعة لملاحقة الربح يعني تغلق الجزئ الاساسي من العقد
و تترك الباقي يلاحق الربح الى اقصى نقطة و هذه ميزه رائعة

mahfoudh
08-13-2012, 14:01
شكرا وبارك الله فيك انا و الله لم اكن

اعلم بهذا تحياتي ليك يا برنس الفوركس

albashe2012
08-13-2012, 17:32
السلام عليكم اخى العزيز
تسلم ايدك شرح جميل جداااااااااااااااا وشيق جدااا
اشكرا على الافاده

A7mad_Aziz
08-13-2012, 19:14
رائع طريقه الشرح سهله ومبسطه ويستطيع اي فرد فهمها علي الفور لانه بدون تعقيد ولف ودوران وله مني كل الشكر علي المجهود

Smart
08-15-2012, 15:23
شكرا على التفاعل ياجماعه
والحمد لله ان كتير استفاد من الموضوع
وان شاء الله تكون طريقه جيده تساعدكم على الاحتفاظ بجزء من الربح او تقليل الخساره
بالتوفيق لكم جميعا

mannon
08-15-2012, 18:19
انا في البداية كنت لا افهم معني كلمة اغلاق جزء من العقود وكنت اغلق العقود كلها ولكن بعد فترة بدات في البحث وتعلمت وموضوعك هذا مرجعية لكل مبتدئ

شكرا لك

شوف موضوع اغلاق جزء من العقود دة بيكون مفيد جدا لو انك داخل بلوت كبير وعايز تقفل مثلا جزء وتسب جزء فى ناس كانت بتقفل الصفقة كلها وبعدين ترجع تفتح من جديد بنص العدد مثلا لكن اغلاق جزء من العقود ساعدهم كتير

Moselhy
08-16-2012, 03:57
معلومات جميله جدا توفيد المبتدائين امثالى بجد انا متشكر على المعلومات الرائعه دى واتمنى ان تستمر هذه النصائح الجميله ومتشكر كمان مره وربنا يوفقك

mahzoom
08-16-2012, 09:12
غلق جزء من العقد تريح الأعصاب وتزيد من الهدوء
وأهم شيء ضمان جزء من الربح في حالة ارتداد السعر مرة أخرى

Mohamed Diab
08-16-2012, 10:07
بجد السؤال داااااااااا كان دايما فدماغى وانت جاوبت عليه :)
بس انا كدا لما قللت من 15 الى 10 !
كدا يعتبر انى بعت ب 5 سينت صج !
يعنى مش تعديل فقط ؟!
شكرا

eng/ali
08-16-2012, 15:37
معلومة مفيدة جدا وانا عن نفسى اول مرة اسمع عنها
وشكرا جزيل على مجهود ونتمنى مزيدا من الايضاحات للوصول الى الخبرة اللازمة للعمل فى مجال الفوركس باحتراف

dvp-2011
08-16-2012, 21:44

lahcen077
08-17-2012, 02:11
السلام عليكم
معلومة مفيدة جدا شكرا على المجهود نتمنى ان تعم الفائدة

mannon
08-17-2012, 04:17
غلق جزء من العقد تريح الأعصاب وتزيد من الهدوء
وأهم شيء ضمان جزء من الربح في حالة ارتداد السعر مرة أخرى

طبعا كل واحد وطريقتة لكن الطريقة دى وهى انك تغلق جزء من العقود افضل من انك تعمل صفقة بهدفين ، يعنى انت هتدخل الصفقة بعقد مضاعف وعند اول هدف انت عاملة لنفسك تخرج والباقى بقى تقفلة على الهدف الى بعده

mahmoud30
08-17-2012, 06:24
معلومه جيده يا اخي
وبصراحه هي مفيده حتي لا نخسر الصفقه بنقاط كبيره

osamaelnino
08-17-2012, 11:31
فى حالة الكسب يكون اغلاق جزء من العقد من الامور المهمة جدا لمطارة الارباح و عم خسارتها
و فى حالة الخسارة يكون سبيل لتقليل الخسارة

mohmed94
08-17-2012, 22:55

موضوع ممتاز اخوي بس الصفقات الي فيه كلها صغيره نبي نركز على الصفقات الكبيره = ربح اكبر

tarekfx
08-17-2012, 23:02
يقة ممتازة اخي العزيز و صراحة معلومة جديدة علي و اول مره اسمع بها و هي ممتازة لحد من الخسارة

mohmed94
08-17-2012, 23:15
السلام عليكم

اى استفسار تحت امركم
بالتوفيق

مشكوور اخوي علي هزا المجهود الجبار والممتاز وفعلا في ناس كانو بيعملو كزا وفعلا اخوي معلومة مهمة للجميع

no1forex
08-18-2012, 01:41
طريقه مفيده جدا لتقليل حجم الخسائر لو السوق ابتدى يقلب بجد بارك الله فيك وزشرح وافى ولا اروع من هيك وبجد افاده جميله جدا وتوضيح لم يسبق لى احد طرحه هون فى المنتدى