PDA

View Full Version : الرافعه الماليه ماذا تفيد وماذانستفيد منها وماهي اضرارها؟؟

Pages : [1] 2 3

HARRY POTTEER
06-02-2012, 14:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
انا حبيت اعمل المموضوع لتبادل الخبرات في هدا المجال الكبير

ستجدوون اسئلة و اجوبة للتوضيح اكتر

الرافعه الماليه ماذا تفيد وماذانستفيد منها وماهي اضرارها؟؟

الرافعة المالية هى نوع من التسهيل من شركات الوساطة لدخولك بنسبة اكبر من راس مالك
لانك لو بتدخل بنسبة 10% من راس المال مثلا بالرافعة 1:100 هيكون عقد واحد هيكون بالرافعة 1:200 هيكون عقدين وهكذا لانه تصغير لقيمة المارجن
يعنى نضرب مثال
حسابك 1000 دولار كام تساوى 10% = 100 دولار
فلو افترضنا ان المارجن للعقد الواحد 100 دولار فى حالة الرافعة 1:100 وهيكون 50 دولار فى حالة 1:200
وبالتالى عشان تدخل فى صفقة يبقى فى حالة
1:100 هندخل بعقد واحد
1:200 هندخل بعقدين
طبعا وقت الدخول فى اى صفقة لازم نعمل حساب الخسارة قبل الربح فكما انت معرض لمضاعفة الربح وقته وايضا معرض لمضاعفة الخسارة

بيان ذلك بما يخص المارجن والنقاط وكل مايتعلق بها من اليه العمل بها ؟؟؟

النقطة بتكون بدولار ولا دخل للرافعة فيها لكن بما انك عقد مصغر يعنى 10000 دولار يبقى النقطة بدولار
العقد 100000 دولار ، النقطة = 10 دولار
العقد 50000 دولار ، النقطة = 5 دولار
العقد 10000 دولار ، النقطة = دولار
العقد 5000 دولار ، النقطة = نصف دولار
العقد 1000 دولار ، النقطة = 10 سنت

المرجوووا لمن لديه اية معلوومة لا يبخل علينا

و شكراااا

The Mester X
06-02-2012, 18:26
شكرا على المعلومات القيمة و الرافعة المالية لها دور مهم في ادراة راس المال
و الشركة انستا فيه رافعة 1.1000 اي لا توجد قيود يمكنك تداول بكل حسابك و لكن هذه طريقة خطيرة جدا

kingman
06-02-2012, 20:40
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق والسبب فى تواجد الكثيرين من المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين فقط والرافعة تمكن للمتاجر من يتداول فى السوق بأضعاف راس ماله وفقا لللاافعة المالية المستخدمة والتى تصل فى بعض الشركات زى انستا الى 1000:1 وطبعا دائما ادارة راس المال اهم شئ حتى لايتحول الى سلاحد ضد المتاجر

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 20:43
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق والسبب فى تواجد الكثيرين من المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين فقط والرافعة تمكن للمتاجر من يتداول فى السوق بأضعاف راس ماله وفقا لللاافعة المالية المستخدمة والتى تصل فى بعض الشركات زى انستا الى 1000:1 وطبعا دائما ادارة راس المال اهم شئ حتى لايتحول الى سلاحد ضد المتاجر

بالظبط ياغالى
لو لم تكن الرافعه المالية موجوده
كان السوق هيبقا للحيتان بس اصحاب رؤس الاموال
لكن كده اتاحوو الفرصه لصغار المستثمرين

HARRY POTTEER
06-03-2012, 02:22
و الشركة انستا فيه رافعة 1.1000 اي لا توجد قيود يمكنك تداول بكل حسابك و لكن هذه طريقة خطيرة جدا

منورنا في الموضوع يا اخويا
بالطبع هده الخاصية مهمة لاصحاب الحسابات الصغيرة

sho
06-03-2012, 19:41
لا احد يستطيع ان ينكر الاهمية الكبيرة للرافعة المالية فى سوق الفوركس ... فهى تعمل على مساعدة التاجر على ان يتداول فى السوق بضعف رأس المال الذى يملكة .. ولكن يجب ان نعرف جيدا ان الرافعة فيها نسبة كبيرة من المخاطرة ..شكرا على المعلومات القيمة

ramid
06-03-2012, 20:14
نعم انها خاصية مهمة وبكل بساطة تحقق ارباح كبيرة
في الصفقات الناجحة لكنها تكبد خسائر كبيرة ايضا
في الصفقات الخاسرة

HARRY POTTEER
06-03-2012, 22:08
في الصفقات الخاسرة

اكيد لولا الرافعة المالية لما كنا نحلم بالدخوول للفوركس
و الاهم هو ادارة راس المال الجيدة لان من دونها انت خسران
و المسالة مسالة وقت لا غير

ramid
06-04-2012, 00:04
اكيد لولا الرافعة المالية لما كنا نحلم بالدخوول للفوركس
و الاهم هو ادارة راس المال الجيدة لان من دونها انت خسران
و المسالة مسالة وقت لا غير

اعتقد انه عند الاعتماد على الرافعة المالية الكبيرة يبقى الستوب لوز
تقنية لايمكن الاستغناء عليها

pimo
06-04-2012, 00:09
نعم تعد الرافعة المالية من اجمل الابتكرات الحديثة في مجال المال والاعمال وخاصتا في الفوركس ولهذا السبب هي تمكنك من التحكم في المارجن اي تستطيع ان تتحكم في الخسارة بدون وضع اوامر الوقف الخسارة وهي معلومات قيمتا تقدمت بها لتفيد الجميع في المنتدا شكرا

mage
06-04-2012, 00:28
كلمة واحدة فقط الرافعة المالية بدونها لا يمكن لاى متاجر انه يقدر يتاجر فى الفوركس وتخيل معى لو راس مالك 100$ كيف كنت تعمل فى الفوركس اعتقد انك كنت هتدخل الصفقة النقطة بنصف سنت ههههههههه دى حقيقة او ال كمان لان راس مالك لا يكفى اصلا

kingman
06-04-2012, 01:42
اعتقد انه عند الاعتماد على الرافعة المالية الكبيرة يبقى الستوب لوز
تقنية لايمكن الاستغناء عليها
دائما افضلى شئ للتعامل مع السواق المالية اداتان هما ادارة راس المال والأستوب لوس لاغنى عنها فى هذا السوق وحتى ان لم يكن استوب لوس صريح بناءا مثلا على ادارة راس مال جيدة والأعتماد على التبريد والمضاعفات بيكون بناءا على ادارة راس مال جيدة بتكون استوبها هى نسبة معينة من راس المال يجب على المتاجر الا يتخطاه حتى لايكون هناك خطوره على حسابه

maklad94
06-04-2012, 02:46
لولا وجود هذه الرافعة فى السوق الفوركسى لكان السوق مخصص فقط لكبار المتاجرين وليس الصغار اى اللذين تكون حساباتهم لا تقل عن العشرة الالاف دولار وهذا لم يكن يقدر عليه احد منا العرب على الاقل .

vadas
06-05-2012, 13:47
السلام عليكم
الرفعة الماليه هي من الأشياء في الفوركس و لو لم تكن لما وجد نضام المتاجرة بالهامش لأنه من الصعب دخول سوق كبيربمبلغ صغير و لكن لها سلبيات متل الطمع فهي تشجع على فتح صفقات أكتر لدا يجب معرفة كيفية العمل مع الرفعة المالية

AhmedMagnifico
06-05-2012, 15:59
شكراً اخى على المجهود الطيب الرافعة فعلا تعد من الابتكارات الحديثة فى مجال الفوركس والتى تساعد المستثمرين الصغار على الربح من هذا المجال وخاصة المبتدئين منهم وحتى لا يكون مجال الفوركس حكراً على المستثمرين الكبار ذوو المال الوفير ولكنها بالفعل قد تتسبب فى انهاء حياة المستثمر العملية فهى سلاح ذو حدين كما يقال!

magic777
06-05-2012, 16:52
انا عن نفسي من عشاق الروافع الماليه وبعتبرها ميزه مهمه جدا في الشركه اللي هتعامل معاها
ورغم خوف البعض منها الا انني اقول لكم اذا قدرت تضبط استراتيجيتك مع الرافعه التي تعمل بها جيدا هتكسب كتير
هيا بس محتاج عمليه تنظيم وتضبيط فقط

The Mester X
06-05-2012, 17:27
الرافعة المالية مهمة في مجال الفوكس و لو لها لما دخل اصحاب الرؤس الاموال الصغير و عندما ندحل للسوق فحسابات يتضاعف 100 المرات حسب الرافعة المالية
و تحتلف الخطور من الصغيرة للكبيرة و الرافعة المالية الصغيرة الانسب للكل متداول يتعلم ادارة راس المال الجيدة و لا انصح بالرافعة المالية الكبيرة يمكن تصفر لك الحساب لا اكثر

kingman
06-05-2012, 22:42
انا عن نفسي من عشاق الروافع الماليه وبعتبرها ميزه مهمه جدا في الشركه اللي هتعامل معاها
ورغم خوف البعض منها الا انني اقول لكم اذا قدرت تضبط استراتيجيتك مع الرافعه التي تعمل بها جيدا هتكسب كتير
هيا بس محتاج عمليه تنظيم وتضبيط فقط

انا بحتاج الرافعة المالية تكون كبيرة جدا فى بعض طرق التجارة وبتكون هى فى خطورتها العالية مصدر الأمان وبتحققلى القل خسارة بطريقة معينة ففعلا المهم توظيف الرافعة بشكل مناسب ولايصح ابدا استخدامها بمخاطرة عالية مع حساب كبير لان هلاك له وضياع للحساب لكن نستطيع ان نوظفعا مع حسابات صغيرة بطريقة معينة

ramid
06-05-2012, 23:22
انا لااستعمل الرافعة المالية الكبيرة الا في الحساب التجريبي
اما في الحساب الحقيقي فالحذر لايسمح لك بالمغامرة
واذا ما استعملتها فان التوتر هوالرفيق الى حين اغلاق الصفقة

magic777
06-06-2012, 00:04
انا لااستعمل الرافعة المالية الكبيرة الا في الحساب التجريبي
اما في الحساب الحقيقي فالحذر لايسمح لك بالمغامرة
واذا ما استعملتها فان التوتر هوالرفيق الى حين اغلاق الصفقة
كيف اخي لا تعمل بالرافعه على كده انت حسابك كبير اوي علشان يتحمل الانعكاسات اللي ممكن تحصل معاك
ده لو انت مستخدمتهاش التوتر هو اللي هيكون اكبر معاك والخوف هيكون جامد على الصفقه مش العكس اخي
وبعدين الرافعه ميزه مهمه جدا في التداول حتى لو كان حسابك كبير

osama shaban
06-06-2012, 00:07
الرافعه الماليه هي اللي بتخلي كل التجار يتعملوا في السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه براس مال كل تاجر ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز مش هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره كبيره جدا علي الحساب عشان لو مرجن مش هيبقا فيه اموال خالص

vamoscapitos
06-06-2012, 00:15
بالنسبة لاصحاب راس مال صغير ستنفعه الرافعة المالية

لكن يمكن ان تعود عليه بالخسارة , اما بالنسبة لاصحاب راس مال

كبير فلا اظن انه سيستعمل الرفعة المالية الا في حالة ما كان طماع ههههه

Texxon
06-06-2012, 02:11
بصراحة الرافعة المالي ميزه كبيرة جدا ، ولا غنى عناه في تجارة الفوركس، وعلى فكرة البورصة برده للي الناس الي مشتغلتش بورصة، البورصة برده فيها رافعة مالية شبيهة لحد كبير بالرافعة المالية الموجوده هنا في الفوركس

HARRY POTTEER
06-06-2012, 23:32

تبقى اهمية الروافع المالية في الحسابات الصغيرة
مهمة جداا و من دونها ما كان للتجار الصغار ان يلجوو السووق
و سيصبح السووق لاصحاب رؤوس الامواال الضخمة متل البنووك و الشركات

magic777
06-08-2012, 01:33

اخي الرافعه الماليه اصلا معموله للمتاجريين اصحاب الحسابات الصغيره اللي عاوزين يعملوا ربح كويس وفي نفس الوقت
لا يملكون رؤوس اموال تساعدهم على تحقيق الربح ده بدون الرافعه وانا شايفه انها
ميزه مهمه جدا استخدامها من جهه المتاجر هو اللي بيخليه يكسب او يخسر على حسب تعامله معها وخطه عمله

Mohamed90
06-09-2012, 19:30
السلام عليكم اخي العزيز الرافعة المالية مهمة جدا و لها فائدة كبيرة عل المتداولين و لو لها لما دخلنا نحن اصحبا رؤوس الاموال الصغيرة
و دورها هو مضاعفة الحساب حسب اختيارك و الرافعة مابين 1.10 و 1.1000 يمكنك اختيار اي واحد تناسبك
ولكن كل ماصغرت كل ما كان امن للحساب

kingman
06-10-2012, 00:44
اخي الرافعه الماليه اصلا معموله للمتاجريين اصحاب الحسابات الصغيره اللي عاوزين يعملوا ربح كويس وفي نفس الوقت
لا يملكون رؤوس اموال تساعدهم على تحقيق الربح ده بدون الرافعه وانا شايفه انها
ميزه مهمه جدا استخدامها من جهه المتاجر هو اللي بيخليه يكسب او يخسر على حسب تعامله معها وخطه عمله

هى اكيد الرافعة المالية بتفيد جدا اصحاب الأموال الصغيرة لأنه بدونها لن يستطيع ان يتداول فى هذا السوق لكن ايضا هى مفيدة لكل الحسابات حسب حجمه ولكن كل حساب بيبقى ليه رافعة مناسبة لحجم ماله فطبعا مش معوقل واحد خميتكل عشرين الف دولار وهيتاجر برافعة 1000:1 مش هيحصل طبعا لكن بيقى طبيعى ان واحد يمتلك حساب صغير ان يعمل بهذه الرافعة

magic777
06-10-2012, 18:06
هى اكيد الرافعة المالية بتفيد جدا اصحاب الأموال الصغيرة لأنه بدونها لن يستطيع ان يتداول فى هذا السوق لكن ايضا هى مفيدة لكل الحسابات حسب حجمه ولكن كل حساب بيبقى ليه رافعة مناسبة لحجم ماله فطبعا مش معوقل واحد خميتكل عشرين الف دولار وهيتاجر برافعة 1000:1 مش هيحصل طبعا لكن بيقى طبيعى ان واحد يمتلك حساب صغير ان يعمل بهذه الرافعة

هو فعلا كلما كبر راس مالك كلما قدرت تقلل من الرافعه الماليه بس في الاول انت هتحتاجها
سواء حسابك صغير او كبير لانها بتساعد المتاجر انه يدخل صفقات بلوتات اكبر من حجم راس ماله
وفي نفس الوقت يكون فيه هامش كبير يستحمل الانعكاس
وبالتالي فهي برده هتفيد اصحاب رؤوس المال الكبيره اذا كان عاوز يسيب هامش كبير لصفقته

HARRY POTTEER
06-10-2012, 19:27
هو فعلا كلما كبر راس مالك كلما قدرت تقلل من الرافعه الماليه بس في الاول انت هتحتاجها
سواء حسابك صغير او كبير لانها بتساعد المتاجر انه يدخل صفقات بلوتات اكبر من حجم راس ماله
وفي نفس الوقت يكون فيه هامش كبير يستحمل الانعكاس
وبالتالي فهي برده هتفيد اصحاب رؤوس المال الكبيره اذا كان عاوز يسيب هامش كبير لصفقته

اكيد يا غالي سواءا كان الحساب صغير
او حساب كبير ستحتاج الرافعة المالية
التي تسهل لك الدخوول الى السووق
وفتح صفقات فبه

ana1990
06-10-2012, 19:59
بجد من احسن الحاجات اللي بفضلها في انستا هي الرافعه 1:1000 و لم اجدها الا في قليل من الشركات الاخرى بس بصراحه كله مخوفني منها و بيقولي خلي بالك من الخساره بيه بس يلا الواحد بيجرب ان شاء الله ميخسرش كتير و ربنا يكون في عون الجميع المجال مطلعش سهل ذي ما الواحد كان فاكر

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 21:41
بجد من احسن الحاجات اللي بفضلها في انستا هي الرافعه 1:1000 و لم اجدها الا في قليل من الشركات الاخرى بس بصراحه كله مخوفني منها و بيقولي خلي بالك من الخساره بيه بس يلا الواحد بيجرب ان شاء الله ميخسرش كتير و ربنا يكون في عون الجميع المجال مطلعش سهل ذي ما الواحد كان فاكر

انا سمعت ياغالى ان فيه شركة كانت بتقدم رافعه 1:2000

حاجه مغريه اوى

تخليك تتهور وتفتح عقود ضخمه ورأس مالك يطير هوا

انا ارا الرافعه الكبيره جداً دى

ممكن ترفعك السما وممكن تخسف بك الارض

سلاح ذو حدين - اتمنى لك ان تستخدمها فى صالحك

kingman
06-10-2012, 21:56

حاجه مغريه اوى

ايوة فعلا فيه شركة بتقدم الرافعة دى وهى اكيد رافعة خطر جدا لو الواحد اشتغل بها فى المخاطرة العالية على حسابه لكن ايضا لها فوائد وانا عن نفسى بفضلها فى بعض ترك المتاجرة تخيل انك تفتح عقد مينى باقل من عشرة دولارات ده شئ جيد فى بعض انواع التجارة خصوصا على الأخبار لكن المشكلة هو فى الأسبريد المتحرك فيها

tervarto
06-10-2012, 22:48
مشكلة الروافع الكبيرة انها بتحجز جزء صغير من حسابك , و تخليك تتاجر بمعظم حسابك , عشان كدة لو خسرت مبلغ كبير , هاتخسر معظم الفلوس اللى فى حسابك , اما الروافع الصغيرة فهى افضل بأنها تحجز مبلغ كبير من حسابك , و دة طبعا أمان لحسابك

mokhtar26
06-11-2012, 02:19
الرافعة المالية سلاح ذو حدين فهي جيدة للمتاجرين البسطاء امثالنا فهي تتيح لك هامشا اكبر براس مال بسيط و تؤدي الى زيادة قيمو النقطة التي بدورها تؤدي الى زيادة الارباح و تراكمها و تسهيل الامر اكثر المهم ان يكون الامر مدروسا جيدا حتى لا نقع في الخسائر

mony
06-11-2012, 11:09
والرافعة العالية مفيدة جدا للحسابات الصغيرة وارى ان كلما زادت الرافعه كلما زادت المخاطره وارى ان الرافعه الماليه سلاح ذو حدين ممكن تربح منها وممكن تخسر فيجب ان تتعامل معها بحذر شديد

Mohamed90
06-11-2012, 12:24

السلام عليكم طبعا اخي هذه الرافعة ممتازة ولكن تحتاج للناس محترفين و متمكنين من السوق
و لا انصح المبتدئين بهذه الرافعة فهي خاطرة على الحساب و ادارة راس المال يمكن تصفر لك الحساب و اضفل وحدة للبداية هي 1.100

ahmed
06-11-2012, 13:05
الرافعه الماليه بدونها لما استطاع نحن صغار المتاجرين الدخول الى هذا السوق
فائدتها شراء كميات كبيرة من العملات بهامش صغير كعربون
ويجب الاعتناء فى اختيار الرافعه الماليه للمتاجرة
حيث كلما زادت الرافعه تودى الى زيادة شهيه المخاطرة

2x1
06-11-2012, 13:28
انا كل يوم بكتشف مزايا كتيرر للفوركس ودي من اهم مميزاتة فعلا لانة الواحد لما يبدا تجارتة كمبتدئ

بيدخل بمبالغ صغيرة والرافعة المالية مناسبة جدا عشان تتاجر وتحقق ربح كويس

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 13:48
الرافعه الماليه بدونها لما استطاع نحن صغار المتاجرين الدخول الى هذا السوق
فائدتها شراء كميات كبيرة من العملات بهامش صغير كعربون
ويجب الاعتناء فى اختيار الرافعه الماليه للمتاجرة
حيث كلما زادت الرافعه تودى الى زيادة شهيه المخاطرة

بالظبط
ما كان لنا وجود بهذا السوق بدون رافعه ماليه

لانها تغطينا برأس مال زياده

لانك بتشترى او بتبيع باكتر من اللى معاك بمئات المرات

الله يوفق الجميع

magic777
06-11-2012, 17:00

حاجه مغريه اوى

وكمان اللي يقدر يحدد اتجاه الزوج اللي بيشغل عليه كويس كل يوم يقدر
يعمل ارباح خرافيه من الرافعه دي ياريت كمان انستا تطبقها هنا
هيكون سبق وانجاز هايل منها وهنكسب عملاء جداد اكتر

kingman
06-11-2012, 19:25
مشكلة الروافع الكبيرة انها بتحجز جزء صغير من حسابك , و تخليك تتاجر بمعظم حسابك , عشان كدة لو خسرت مبلغ كبير , هاتخسر معظم الفلوس اللى فى حسابك , اما الروافع الصغيرة فهى افضل بأنها تحجز مبلغ كبير من حسابك , و دة طبعا أمان لحسابك

هى دى ايضا نقطة جيدة فى حكاية الهامش المحجوز فحتى مع المارجن كول غلق الصفقات استوب اوت سيتبقى جزء من الحساب لكنه سيكون ايضا قليل وهيكون ضاع معظم الحساب بفضل المخاطرة العالية فالطريقة من اساسها خطأ والشركات بيبقى فيها المرجن كول نسبة معينة مش كله هيغلق على ميه فى الميه من الهامش المستخدم

Rami
06-11-2012, 19:49
الرافعة المالية هى احدى ادوات السوق التى تحمل سلاح ذو حدين تحتاج الى براعة لاستخدامها , فلو اللرافعة كبيرة اعلم انك دخلت فل مارجن ولن يتبقى لك شى فى المارجن فاى حركة عنيفة عكس اتجاه
صفقتك قول يارحمان يارحيم على الحساب ,فهى وسيلة تيسيرية لا يجب علينا ان نسئ استخدامها

HARRY POTTEER
06-12-2012, 17:29
هى دى ايضا نقطة جيدة فى حكاية الهامش المحجوز فحتى مع المارجن كول غلق الصفقات استوب اوت سيتبقى جزء من الحساب لكنه سيكون ايضا قليل وهيكون ضاع معظم الحساب بفضل المخاطرة العالية فالطريقة من اساسها خطأ والشركات بيبقى فيها المرجن كول نسبة معينة مش كله هيغلق على ميه فى الميه من الهامش المستخدم

شكرا يا غالي ع التوضيح
بافعل الروافع المالية سلاح دو حدين

zahran
06-12-2012, 21:09
الرافعه الماليه يا اخوانا . هى دى سبب خساير 80 الى 90 فى الميه من الخاسرين فى الفوركس وذلك لان من يدخل هذا العالم يتخيل انه يقدر يعمل عشر اضعاف مبلغه فى فتره قلبله ويبدا مبدا التضاعف ...ودا طبعا سبب الخساره ..( الطمع بمعنى اصح ) هوا هنا بيسهلك الطمع وبيخليهولك متاح قدامك زى مانت عايز ..ودا طبعا من خلال الرافعه الماليه

الرافعه الماليه المناسبه 1:50 زى امريكا بالظبط دى اكبر رافعه ماليه عندهم

magic777
06-12-2012, 22:49

بص هو الرافعه الماليه زي الكهربا كده كمثال لو استخدمتها كويس استفدت منها
لو استخدمتها خطأ كهربتك فالغلط هنا ان المتاجر مبيستخدمش الرافعه صح
وبيتهور ويطمع وفي الاخر يلوم الرافعه واللوم عليه هو وعلى نظام متاجرته العشوائي

kingman
06-13-2012, 00:56
بص هو الرافعه الماليه زي الكهربا كده كمثال لو استخدمتها كويس استفدت منها
لو استخدمتها خطأ كهربتك فالغلط هنا ان المتاجر مبيستخدمش الرافعه صح
وبيتهور ويطمع وفي الاخر يلوم الرافعه واللوم عليه هو وعلى نظام متاجرته العشوائي
فى النهاية احنا متفقين ان المشكلة دائما فى المتاجر وعدم قدرته على الألتزام الصحيح بادراة راس ماله وطريقته هى من تجعل الرافعة سيئة له او نافعة له وطبعا كلنا لانستطيع الأستغناء عن الرافعة فى جميع الأحوال فهى بفضل الله سبب تواجد كثير منا فى هذا السوق الذى لم يكن ان نتعامل معه اذا لم تتواجد هذه الرافعة وربنا يوفقنا جميعا

mage
06-13-2012, 01:26
الرافعة المالية بدونها ما كان احد يتداول فى الفوركس وهذا الشئ معروف بالتأكيد للجميع لانا لرافعة المالية كانت سبب فى ان يكون من هو مثلى ومثلك فىا لفوركس ان يتداول ويستطيع ان يفتح صفقات بحجم للوت بكير وبدون ان يبذل الكثير من المجهود وهذا هو الذى نريد ان يعرفه الناس ان الرافعة المالي لا غنى عنها فى الفوركس

kimokonolove
06-19-2012, 14:50

الرافعة المالية هى نوع من التسهيل من شركات الوساطة لدخولك بنسبة اكبر من راس مالك
لانك لو بتدخل بنسبة 10% من راس المال مثلا بالرافعة 1:100 هيكون عقد واحد هيكون بالرافعة 1:200 هيكون عقدين وهكذا لانه تصغير لقيمة المارجن
يعنى نضرب مثال
فلو افترضنا ان المارجن للعقد الواحد 100 دولار فى حالة الرافعة 1:100 وهيكون 50 دولار فى حالة 1:200
طبعا وقت الدخول فى اى صفقة لازم نعمل حساب الخسارة قبل الربح فكما انت معرض لمضاعفة الربح وقته وايضا معرض لمضاعفة الخسارة

النقطة بتكون بدولار ولا دخل للرافعة فيها لكن بما انك عقد مصغر يعنى 10000 دولار يبقى النقطة بدولار

و شكراااا

الرافعة المالية اذا كانت كبيرة فهى عدو لك
حتى ولو حققت ربح
تاكد سياتى يوم ويتمرجن الحاسب مع عدم اتباع رأس المال
فى راى الشخصى الرافعة المالية تكون ابتداء من 1:100 الى 1:400 ولا تزيد اكثر من هذا لأنها ستكون مغامرة بالحساب

firas1984
06-19-2012, 14:54
السلام عليكم
نستفيد من الرافعة المالية بانها تفيدنا في رفع راس المال لدينا اي تعطينا قوة لراس المال وتفيدنا ايضا بزيادة الربح لكبر راس المال
واضرارها
بانها تؤثر بقوة على الخسائر لانها ايضا تضخم راس المال

deadlyfox
06-19-2012, 14:55
عندك حق لان الرافعه الماليه طريقه من اعطاء المتاجرين الصغار لدخول الصوق
ومع ستوب لوز يبقى بكدة بيامنه من المخاطر التى تقابله

aboualy
06-19-2012, 15:27
الرافعة المالية هى وسيلة مساعدة تساعدنا على الدخول فى عقود اكبر كثيرا من حجم راس المال الذى نمتلكه وبدون الرافعة المالية ما كان الكثيرون ممن يعملون فى مجال الفوركس قد تمكنوا من دخول هذا المجال
ولكن الرافعة المالية ايضا قد تسبب بعض المخاطر اذا لم يتم استخدامها بالطريقة الصحيحة

compaq0
06-19-2012, 16:52
الرافعه الماليه هى مضاعفه حجم اللوت الى بتدخل بيه الصفقه مقابل حجز هامش فى حاله خسارتك و الدخول على هذا الهامش بتغلق الصفقه و فوائدها مضاعفه الارباح

kingman
06-19-2012, 23:52
الرافعة المالية اذا كانت كبيرة فهى عدو لك
حتى ولو حققت ربح
تاكد سياتى يوم ويتمرجن الحاسب مع عدم اتباع رأس المال
فى راى الشخصى الرافعة المالية تكون ابتداء من 1:100 الى 1:400 ولا تزيد اكثر من هذا لأنها ستكون مغامرة بالحساب
واعتقد ان اغلب الشركات لاتسمح مع المبالغ الكبيرة برافعات مالية كبيرة وحتى من تعطى رافعة 1000:1 بتحدد مبلغ معين ان وصله اليه الحساب بتقوم بتخفيض الرافعة تلقائيا واعتقد ده بيبقى أمان اكثر للشركة وللمتاجر

Mostafa Mando
06-20-2012, 06:57
الرافعة المالية سلاح ذو اكثر من حد !! نعم

الحد الاول عامل جذب العملاء لشركة الوساطة

الحد الثاني يساعد العملاء لكن إذا استخدموا هذا الحد استخدام صحيح

الحد الثالث عامل ربح جيد جدا لشركة الواساطة

لكن كل ما يهمنا هو الحد الثاني لذلك تعامل مع الرافعة المالية بحذر لتجنب مرجنة الحساب

okash
06-20-2012, 08:07
الرافعة المالية هي التي تميز الفوركس عن باقي انواع التجارة سواء العمل ام الاسهم وهذه ميزة فهي سبب الربح السريع من خلال الفوركس وفي نفس الوقت هي سبب الخسارة السريعة

Hell Rozar
06-20-2012, 08:27

كلامك صح جدا ولو فعلا السوق بتاع الفوركس مفهوش رافعة ماليه كان زمانا بنشحت على باب السيدة كان هيلزمنا وقت كبير لجمع راس مال كبير علشان تداول بية ويا خوفى لو خسرته :d

Smart
06-20-2012, 16:23
انا مش هتكلم عن اهميه الرافعه الماليه
لان من الاخر لولاها ماكان اى حد منا هيتاجر اساسا فهى الاساس
اما اضطرارها فقط مع الطامعين الذين يسعون الى تحقيق الكثير من الربح مع راس مال صغير
فهى تقودهم الى مزيد من الطمع

2x1
06-20-2012, 16:40
هي فعلا الرافعة المالية بتحقق مكاسب جيدة حتي لو دخلت

براس مال صغير ودي ميزة من مميزات الفوركس

HARRY POTTEER
06-20-2012, 16:47
انا مش هتكلم عن اهميه الرافعه الماليه
لان من الاخر لولاها ماكان اى حد منا هيتاجر اساسا فهى الاساس
اما اضطرارها فقط مع الطامعين الذين يسعون الى تحقيق الكثير من الربح مع راس مال صغير
فهى تقودهم الى مزيد من الطمع

نعم يا غالي بالنسبة للرافعة المالية اكيد لا ننكر اهميتها
لكن هي سلاح دو حدين فممكن تكسبك كتير و ممكن تخسرك كتير
لدا يجب العمل و التمرس في المجاال حتى نتمكن من فهم عدة اموور في الفوركس

sami
06-20-2012, 16:50
الرافعة المالية في تجارة الفوركس هي وسيلة هامة لزيادة القدرة الشرائية للمتاجرين ذوي رؤوس الأموال الصغيرة و لكنها سلاح ذو حدين فقد نحقق بواسطتها أرباحا كبيرة من رأس مال صغير أو نخسر الحساب كله،لذا علينا التقيد بإدارة مالية صارمة أثناء التداول

magic777
06-20-2012, 16:50
واعتقد ان اغلب الشركات لاتسمح مع المبالغ الكبيرة برافعات مالية كبيرة وحتى من تعطى رافعة 1000:1 بتحدد مبلغ معين ان وصله اليه الحساب بتقوم بتخفيض الرافعة تلقائيا واعتقد ده بيبقى أمان اكثر للشركة وللمتاجر
مين قال كده اخي كينج انا اول مره اعرف المعلومه دي كمان انت بتعرف المعلومات دي كلها منين
وهل النظام ده منطبق علينا هنا في شركه انستا ولا لا ياريت تقولي

HARRY POTTEER
06-20-2012, 17:00
الرافعة المالية سلاح ذو اكثر من حد !! نعم

الحد الثالث عامل ربح جيد جدا لشركة الواساطة

لكن كل ما يهمنا هو الحد الثاني لذلك تعامل مع الرافعة المالية بحذر لتجنب مرجنة الحساب

تفكيرك سليم يا غالي
و بالتوفيق للجميع

ashraf el-araby
06-20-2012, 17:24
شكرا على المعلومات فالرفعة المالية تعتبر من اهم الامور لاصحاب الحسابات الصغيرة

Mohamed90
06-20-2012, 21:17
اكيد يا غالي سواءا كان الحساب صغير او حساب كبير ستحتاج الرافعة المالية التي تسهل لك الدخوول الى السووق السلام عليكم طبعا اخي العزيز الرافعة المالية مهمة جدا و هي اساس سماح لنا بدخول الفوركس وبدونها لن تحقق المطلوب و بدخولك براس المال الصغير بدون رافعة مالية ستربح القليل لن يرضيك و لن تحب تضيع الوقت من اجله

kingman
06-21-2012, 01:36
مين قال كده اخي كينج انا اول مره اعرف المعلومه دي كمان انت بتعرف المعلومات دي كلها منين
حقيقى مش عارف بينطبق على انستا ولا لكن دى موجودة فى بعض الشركات اللى بيكون فيها رافعة عالية وان شاء الله دعم انستا يفيدنا هل هذا مطبق فى انستا ام لا فكل شركة بيبقى ليه قوانينها الخاصة بها

Amgad91
06-21-2012, 01:38
لولا الرافعة المالية لكانت المتاجرة بالنسبة لنا كمضاربين صغار مستحيلة
و ايضا الارباح هتكون ضئيلة للغاية ان وجدت من الاساس
ولكن خطورته في استعمالها مع عدم ادارة راس مال = مارجن كول

The Mester X
06-21-2012, 02:16
الرافعة المالية مهمة جدا و لها دور مهم في مضاعفة الحساب لتمكنك من المتاجر بلوت جيد و ربح جيد و لكن الهطورة لا تكمن في الرافعة المالية سواء كبيرة او صغيرة لانه الخطر هو حجم الوت و عدد النقاط الهدف الذي تريده و الادارة راس المال مهمة لانه الرافعة الكبيرة لا تلتزم بالادراة راس المال

aboualy
06-21-2012, 02:23

انا اعتقد ذلك ايضا الرافعة المالية الكبيرة تكون مع الحسابات الصغير
وانا اعتقد ان مع الحسابات الكبيرة لا يفضل استخدام رافعة كبيرة لان هذه الرافعة الكبيرة سيكون الخسارة كبيرة جدا فى حالة حدوث خسارة

aminos
06-21-2012, 02:27
السلام عليكم
بدون رافعة مالية لا وجود للمتاجرين مثلنى
الرافعة المالية مهمة جدا و هي التي تساعدك على الربح الجيد
و أيضا فإنها خطيرة جدا
يجب عليك إدارة رأس المال بشكل جيد لكي تستفيد منها لا تنعكس عليك

ahmed saleh
06-21-2012, 02:33
ان الرافعة المالية من اهم ومن مميزات هذا السوق
لان لولا الرافعة المالية مكنتش انت ولا احنا كلنا اشتغلنا فى هذا المجال
لان الرافعة المالية تفيد جدا بلذات المستثميرن الصغار امثلنا

KOGI
06-22-2012, 22:13
لا احد ينكر الاهمية الكبيرة للرافعة المالية فى سوق الفوركس ... فهى تعمل على مساعدة التاجر على ان يتداول فى السوق بضعف رأس المال الذى يملكة

hesham itch
06-23-2012, 07:50
الرافعة المالية تحدد بنسبة كبيرة حرص المتاجر على ادارة راس المال بشكل جيد والحفاظ على
الاستراتيجية التى يعمل بها فى ظل تضارب العمليات وزيادة المعاملات سواء حجما او قيمة

2x1
06-23-2012, 08:00
الرافعة المالية مهمة جدا وانا لا اتفق مع من يقوم بتحريمها لانها شئ ممكن يحدث في التجارة العادية مثال انك تريد ان تتاجر في سلعة من السلع فانت تذهب لتاجر جملة وتدفع مقدم لهذة السلعة ثم تقوم انت بيعها بالكامل بمكسب اكبر عن مبلغ المدفوع منة الجزء ثم ترد باقي ذلك المبلغ لتاجر الجملة

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 09:42
الرافعة المالية هي التي تعطي الفرصة لاصحاب رؤوس المال الضعيفة للدخول الى هذا السوق الواسع
والان اصبحب الروافع المالية تبدأ من 1 : 1 وحتى وصلت الى 1 : 1000
ولكنها ايضا سلاح ذو حدين فيجب مراعاة ادارة رأس المال عند استخدام الروافع الكبيرة

كريم
06-23-2012, 10:14
الرافعه المالية بتمكنك من شراء لوت اكبر وكل ما كبرت الرافعه كبر حجم العقد و كلما قلت قل حجم العقد

بالاضافه الى انه من اهم ما يميز سوق الفوركس و شركة انستا عندها رافعه ممتازه 1:1000 و ان شاء الله

في تقدمو تطور و الله يوفق الجميع

assidi saber
06-23-2012, 23:05
ان الرافعة تفيدنا كثير من جناب الكسب للمال و هي تجعلنا نتحكم في المارجن و كذلك تجعلينا نقوم بوضع ستوب لوس عند فتح اي صفقة

tarek22
06-24-2012, 01:15
طيب في حاله لو العقد ب100.000 مثلا والرافعه 1\4 بعقد واحد فقط . كم سيكون مقدار الهامش لهذا العقد ؟ اذا كانت الاجابه ان الهامش 100 دولار , ففي هذه الحاله عندما يصل السعر لعشر نقاط مثلا خساره ,فهل المارجن هنا سيلحقني ويقفل الحساب على 100دولار خساره ؟؟؟؟ ارجو التوضيح والتفضل بالت

magic777
06-24-2012, 05:45
السلام عليكم
بدون رافعة مالية لا وجود للمتاجرين مثلنى
الرافعة المالية مهمة جدا و هي التي تساعدك على الربح الجيد
و أيضا فإنها خطيرة جدا
يجب عليك إدارة رأس المال بشكل جيد لكي تستفيد منها لا تنعكس عليك

طبعا ماكنش حد عرف يشتغل برأس المال الصغير ده وكان رجع السوق لايام زمان
مقتصر فقط على اصحاب الملايين والمؤسسات الكبرى والبنوك

okash
06-24-2012, 09:37
شكرا صديقي على هذه المعلومات
الرافعة المالية هي سبب الربح السريع في سوق الفوركس والخسارة الاسرع ايضا
لذلك يجب اختيار الرافعة المالية التي تتناسب مع راس المال

aminos
06-24-2012, 09:45
طبعا ماكنش حد عرف يشتغل برأس المال الصغير ده وكان رجع السوق لايام زمان
مقتصر فقط على اصحاب الملايين والمؤسسات الكبرى والبنوك

نعم يا أخي و أقل مبلغ يمكنك التداول به تلك الوقت هو 50.000 دولار لكي يمكن له
أن يرجعك بأرباح لابأسبها أو متوسطة لكن مع الرافعة الأن الحمد لله
و نتمنى من الله التوفيق للكل

okash
06-24-2012, 12:40
يعتبر العديد الرافعة المالية فرصة ذهبية يمكن للمستثمر تعظيم ارباحه من خلالها ولكن الحقيقة أن استخدام الرافعة المالية يعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن يعتبر كارثة ان تم استخدامه بطريقة غير مدروسة وباستثمار معرض للفشل وهو ما يعرض المستثمر لخطر خسارة كامل رأسماله في هذه الحالة

Mohamed90
06-24-2012, 13:43
السلام عليكم طبعا الرافعة المالية مهمة جدا و هي فرصة و اداة سمحت لنا نحن اصحاب الرؤوس الاموال الصغير الدخول و مزاحمة الكبار
و الرافعة المالية لا اعتقد انها لها اضرار فهي تتيح لك استعمال الحساب حسب حجمها

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 14:12
السلام عليكم طبعا الرافعة المالية مهمة جدا و هي فرصة و اداة سمحت لنا نحن اصحاب الرؤوس الاموال الصغير الدخول و مزاحمة الكبار
و الرافعة المالية لا اعتقد انها لها اضرار فهي تتيح لك استعمال الحساب حسب حجمها

الرافعه الماليه ممتاز

تتيح لك الدخول باضعاف اضعاف رأس مالك

ممتازه جداً لو لم تكن كان زمان مكسبنا ضعيف جداً

magic777
06-24-2012, 14:12
يعتبر العديد الرافعة المالية فرصة ذهبية يمكن للمستثمر تعظيم ارباحه من خلالها ولكن الحقيقة أن استخدام الرافعة المالية يعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن يعتبر كارثة ان تم استخدامه بطريقة غير مدروسة وباستثمار معرض للفشل وهو ما يعرض المستثمر لخطر خسارة كامل رأسماله في هذه الحالة

وليه تستخدمه غلط احنا هنا عارفيين الاخطار اللي ممكن نتعرض ليها لو طمعنا او استخدمنا الرافعه استخدام خاطئ
والسبب اللي كان بيخلينا نتهور اتحل الحمد لله بانك ممكن تزود راس مالك بالعمل في المنتدى
بحيث يكبر راس مالك وبالتالي انت هنا مش هتحتاج تخاطر بأذن الله تاني

abdello052
06-26-2012, 02:16

dodovedo
06-26-2012, 02:55
اولا مشكور جدا على المعلومات
ثانيا الرفعه مهمه جدا لصغار المستثمرين علشان نعرف نضار فى السوق
لاكن الرفعه ممكن تشتغل ضدك بالنسبه ان كل مالرفعه زاده كل ما المرجن المحجوز كان اقل

saad
06-27-2012, 00:19

KOGI
06-27-2012, 06:09

فعلا هى تعتبر سلاح ذو حدين فى الربح كويس اوى ولكن فى الخسارة اعوذ بالله منها

saad
06-27-2012, 15:11
بصراحة الرافعة المالي ميزه كبيرة جدا ، ولا غنى عناه في تجارة الفوركس، وعلى فكرة البورصة برده للي الناس الي مشتغلتش بورصة، البورصة برده فيها رافعة مالية شبيهة لحد كبير بالرافعة المالية الموجوده هنا في الفوركس

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 15:27
الرافعة المالية هى احدى ادوات السوق التى تحمل سلاح ذو حدين تحتاج الى براعة لاستخدامها

Noah
06-27-2012, 16:47
ان فوائد الرافعة المالية تختصر فى امرين اتنين انا لرافعة المالية من الممكن بالاعتماد عليها ان يتمكن المتداول من تحقيق نسبة ارباح كبيرة وفى نفس الوقتى يمكنه ان يبدا العمل فى الفوركس براس مال صغير ويحقق ارباح كبير وعيوبها انها ممكن تخلى المتاجر طماع

magic777
06-27-2012, 16:52

اول مره اعرف المعلومه دي ان في البورصه روافع ماليه هل انت واثق من الكلام ده
انا تقريبا من قراءاتي السابقه عن البورصه اعتقد ان مقالوش حاجه عن اي روافع ماليه مستخدمه في المتاجره
في البورصه

hisoka
06-28-2012, 13:55
كلمة واحدة فقط الرافعة المالية بدونها لا يمكن لاى متاجر انه يقدر يتاجر فى الفوركس وتخيل معى لو راس مالك 100$ كيف كنت تعمل فى الفوركس اعتقد انك كنت هتدخل الصفقة النقطة بنصف سنت ههههههههه دى حقيقة او ال كمان لان راس مالك لا يكفى اصلا

رايك صحيح اخى فبدون الرافعه فانت بتعاملات فى الفوركس لا قيمت لها
نظرا لصغر راس المال فالرافع الماليه جيده بكل المقايس

elazez
06-28-2012, 14:29
موضوعك جميل وشرح رائع
وفائده الرافعة المالية انها بتقلل المارجن وبالتالي تسمح لينا بعدد صفقات اكبر
من المهم اختيار رافعة مالية مناسبة من راس المال

HUSSENEY
06-28-2012, 19:31
موضوع مهم جدا
فالرافعة المالية هى الوحش الكاسر للفوركس
وهى ما يضيع اموال المضاربين اذا لم يحسنوا استخدمها

derfcase
06-30-2012, 02:44
الرافعة المالية اخي الكريم هي تمنك من تداول اعلي لقيمة راس المال الخاص بك بالنسبة للقيمة المودعة في الحساب
و لكني اري ان الاسراف في استعمال الروافع المالية العالية قد يؤدي الي الخسارة في النهاية

waleed adel
06-30-2012, 03:16
الرافعة كلما كانت قليلة لاتغريك بفتح عقود كثيرة لان المارجن المتبقي لك بعد ان يقوموا بحجز هامش الرافعة سيكون اقل من حالة اذا كانت الرافعة كبيرة
فاعتقد لولا الرافعه ماكنا دخلنا السوق اصلا

ymn30
06-30-2012, 03:21
اخى الرافعة الماليه هى الاساس لوجود ضغار المضاربين او التجار فى السوق لئنه بيتعامل فى السوق مع الكبار براس مال صغير ويستطيع بادارة محفظته جيداا ان يحقق مكاسب خياليه وطبعا الرافعة مع الكبار بتحقق ملاين فى وقت قصير جداا بل ممكن يكون فى صفقة واحدة

mage
06-30-2012, 04:01
الرافعة المالية مفيدة جدا بالنسبة للكثير من المتاجرين فى الفوركس ولكن عليهم قبل ان يعتمدوا على الرافعة المالية ان يختاروا الوقت المناسب الذى يعملون فيه على هذه الرافعة المالية وما هى حجمها بالضبط للعمل بها

waleed adel
07-01-2012, 13:35
الرافعة المالية مفيدة جدا بالنسبة للكثير من المتاجرين فى الفوركس ولكن عليهم قبل ان يعتمدوا على الرافعة المالية ان يختاروا الوقت المناسب الذى يعملون فيه على هذه الرافعة المالية وما هى حجمها بالضبط للعمل بها
فعلا الرافعه مفيده وهو اصلا بدون رافعه كنا هندخل للفوركس وليس معناها بقلى ان ندخل فى مخاطرة فلابد
من ادارة راس المال

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:19
الرافعه الماليه ساعدت صغار المتاجرين والمستثمرين جدا
في انهم يقدروا يدخلوا في عمليات متاجره وعدم احتكار السوق من جانب المستثمرين الكبار

magic777
07-07-2012, 01:16

الوقت هنا اعتقد مش هيفرق كتير لكن الطريقه الصح اللي بتشتغل بيها والمناسبه للرافعه الماليه دي هيا الاساس هنا
وبعد كده بتشوف الطريقه دي هتنفع مع انهي وقت وهل انت محتاج سوق به سيوله ولا محتاج تعمل في فترات التذبذب وهكذا

ehab
07-07-2012, 03:55
طبعا فى الاول مشكور على التوضيح الوافى للرافعه
واصحاب راس مال صغير ستنفعه الرافعة المالية
كبير فلا اظن انه سيستعمل الرفعة المالية الا في حالة ما كان يطمح فى مزيد من الاربح

waleed adel
07-09-2012, 14:34
الرافعة المالية طبعا هى سبب من اسباب تواجدنا ولكن تعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن
تعتبر كارثة للحسابات الصغيره

magic777
07-09-2012, 22:41
طبعا فى الاول مشكور على التوضيح الوافى للرافعه
واصحاب راس مال صغير ستنفعه الرافعة المالية
كبير فلا اظن انه سيستعمل الرفعة المالية الا في حالة ما كان يطمح فى مزيد من الاربح
لا اخي الرافعه الماليه مهما كبرت هتكون ميزه وعامل مساعد للمتاجر لكن اللي بيخسر المتاجر هنا
سوء استخدامه ليها وطمعه وده غلط المتاجر هنا مش عيب في الرافعه
فكل متاجر هنا يختار اللي يناسبه ويقدر يحقق ليه الامان في المتاجره

egypt2012
07-09-2012, 22:44
انا لو حسابى كبير هستخدم رافعة مالية 1الى 400 اما لو حسابى صغير لازم استفيد باقصى حد ممكن من الرفعة المالية

السيد الجبالي
07-09-2012, 22:58
الرافعه تتيح لنا المتاجره بمبلغ يفوق رأس مالنا باضعاف المرات وهذا تبعا لحجم الرافعه ...
اذا فتتيح لنا مزيد\ من الربح اذا صدقت تواقعاتنا .. ولكن تكمن خطورتها في انها قد تتسبب لنا في خساره كبيره اذا لم تصدق توقعاتنا .. لان الخساره لن تكون مناسبه لرأس المال الحقيقي ...

salah.bmw
07-09-2012, 23:19
سؤال موجه الى اصحاب الخبرة
بلنسبة للرافعة المالية هي هي على جميع السلع او جميع الازواج ؟

waleed adel
07-13-2012, 11:55
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق والسبب فى تواجد الكثيرين من المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين فقط

sky44
07-13-2012, 13:31
في رايي الرافعة المالية هي التي تسمح لنا نحن اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة بالدخول الى سوق العملات و لولاها لبقي السوق مقتصرا على الاغنياء اصحاب الملايين و الملايير

remo
07-13-2012, 14:47
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق والسبب فى تواجد الكثيرين من المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين فقط

هنا تكمن اهمية الرافعة المالية وهى السماح للمتاجريين الصغار ذو رؤس اموال صغيرة فى الدخول فى الفوركس عشان الرافعة المالية بضعف ليهم حجو راس المال بدون وضع راس مال كبير

jamalsale
07-13-2012, 15:20
الرافعة المالية هي أساس سوق الفوركس إد بدونها لايمكن للمتاجرين الصغار
متلنا التواجد فيه مندونها

Mohamed90
07-13-2012, 15:29
السلام عليكم اكيد اخي العزيز الرافعة المالية لها دور فعالة في زيادة حجم الحساب و العقد
و فائدتها علينا كبيرة لدونها لن نحقق الا سنتات من الفوركس
و اضرارها تكون في حجمها الكبير فقط كل ماكانت الرافعة المالية كبيرة تتيح لك الدخول بعقد كبير جدا

elzeel
07-13-2012, 16:48
الرافعه الماليه لها دور كبير فى اداره راس المال ولكن المهم
انك تستخدم رافعه ماليه صغيره حتى لا تخسر حسابك
فالرافعه الكبيره بها مخاطره كبيره

ma90do
07-13-2012, 17:00

طبعا كان الواحد دخل بحساب اقل من السنت وكانت هتبقي مشكله كبيره بس حكايه الرفعه خدمه مميزه وخدمت كل الناس وصلت الان الي 1000 ضعف ويربح منها الكثير ذات الحسابات الصغيره

Mostafa Mando
07-13-2012, 17:07
السلام عليكم اكيد اخي العزيز الرافعة المالية لها دور فعالة في زيادة حجم الحساب و العقد
و فائدتها علينا كبيرة لدونها لن نحقق الا سنتات من الفوركس
و اضرارها تكون في حجمها الكبير فقط كل ماكانت الرافعة المالية كبيرة تتيح لك الدخول بعقد كبير جدا

بالفعل يا اخي الرافعة المالية سلاح ذو حدين يجب ان تستخدمها بحرص شديد لإننا

بحاجة إليها لكن لا للطمع لا للتسرع لا للخوف نعم للربح الوفير

ma90do
07-13-2012, 17:19
بالفعل يا اخي الرافعة المالية سلاح ذو حدين يجب ان تستخدمها بحرص شديد لإننا

بحاجة إليها لكن لا للطمع لا للتسرع لا للخوف نعم للربح الوفير

فعلا هيا سلاح خطير ذو حدين ملان الانسان لو طمع هيخسر مالو في صفقه واحده ولزم اداره الجيده لرائس المال والالتزام بها تفاديا لحدوث اي مشاكل

naitsi
07-13-2012, 20:26
السلام عليكم
لا احد يستطيع ان ينكر الاهمية الكبيرة للرافعة المالية فى سوق الفوركس ... فهى تعمل على مساعدة التاجر على ان يتداول فى السوق بضعف رأس المال الذى يملكة .. ولكن يجب ان نعرف جيدا ان الرافعة فيها نسبة كبيرة من المخاطرة ..شكرا على المعلومات القيمة

ehab
07-14-2012, 04:21
الرافعه هي اللي بتخلي كل المضاربين يتعملوا في السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه براس
مال كل تاجر ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها
عشان المبلغ اللي محجوز مش هيبقا كبير

nrgslawi
07-14-2012, 05:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الرافعة المالية هي نقمة وفي نفس الوقت نعمة فلولا الرافعة المالية لن تجد ربحا في مجال الفوركس

ehab
07-15-2012, 01:49
هي اللي بتخلي كل التجار يتعملوا في السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه براس مال كل تاجر
ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها

kingman
07-15-2012, 03:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الرافعة المالية هي نقمة وفي نفس الوقت نعمة فلولا الرافعة المالية لن تجد ربحا في مجال الفوركس
والواحد عشان يفتح صفقة بعقد ميكرو هيحتاج مالا يقل عن 1500 دولار واكثر طبعا يعنى اللوت اللى نقدر نفتحه بعشرة دولار بالرافعة هنحتاج اضعاف اضعاف اضعافه كى نقوم بفتحه بدون رافعة

mage
07-15-2012, 05:12
الاستفادة منا لرافعة المالية كبيرة جدا لانه لولا الرافعة المالية ما تاجرت انت فى الفور كس ولكن اضرارها ان هناك الكثير من المتاجرين فى الفوركس يفتحون الصفقات بحجم للوت كبير ويخاطرون فى الصفقات

osama shaban
07-15-2012, 05:13
الاستفادة منا لرافعة المالية كبيرة جدا لانه لولا الرافعة المالية ما تاجرت انت فى الفور كس ولكن اضرارها ان هناك الكثير من المتاجرين فى الفوركس يفتحون الصفقات بحجم للوت كبير ويخاطرون فى الصفقات

اعتقد ان الرافعه الماليه تعبر سلاح ذو حدين
لايستطيع الاسفاده منها الا اللذين لديهم خبره في مجال الفوركس ولديهم اداره صارمه لراس المال ولكن بالنسبه للمبتدئين اعتقد انها ليست مفيده اطلاقا بل تجلب مزيدا من الخسائر

Mostafa Mando
07-15-2012, 06:28
اعتقد ان الرافعه الماليه تعبر سلاح ذو حدين
لايستطيع الاسفاده منها الا اللذين لديهم خبره في مجال الفوركس ولديهم اداره صارمه لراس المال ولكن بالنسبه للمبتدئين اعتقد انها ليست مفيده اطلاقا بل تجلب مزيدا من الخسائر

بالفعل يا اخي هي سلاح ذو حدين يمكن ان تكون سببب في المكسب ويمكن ان تكون سبب في الخسارة

الكبيرة لذلك يجب ان تحسن استخدامها لكي لا تنقلب ضدك

mohamed yossef
07-16-2012, 11:50
مشكور اخى الكريم على الموضوع وهو هام
اما بالنسبة لموضوع الرافعة فهى تعتمد على الشخص المضارب
اذا كان من هواة المخاطرة ام لا

HUSSENEY
07-16-2012, 21:07
مشكلة الروافع الكبيرة انها بتحجز جزء صغير من حسابك
و تخليك تتاجر بمعظم حسابك عشان كدة لو خسرت مبلغ كبير هاتخسر معظم الفلوس اللى فى حسابك

mido
07-16-2012, 21:31
اخي الكريم
شكرا على المعلومات القيمة
لا احد يستطيع ان ينكر الاهمية الكبيرة للرافعة المالية فى سوق الفوركس فهى تعمل على مساعدة التاجر على ان يتداول فى السوق بضعف رأس المال الذى يملكة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

forex4ever
07-16-2012, 21:38
الرافعة المالية من وجهة نظري هي الاداة التي اتاحت لاصحاب رؤوس الاموال الصغيرة ان يربحوا ارباحا قد تساوي اصحاب رؤوس الاموال الضخمة مع مخاطرة اعلى بالتاكيد !!
لكني ارى ان الموضوع فيه عدل كبير لانك كما تحب ان ان تصبح ارباحك اعلىزيادة ستتداول بمخاطرة اعلى
قمة العدل من وجهة نظري
قد يقول البعض انها سلاح من شركات الفوركس للايقاع بأصحاب رؤوس الاموال الصغيرة ليزيد طمعهم !!
اقول وهو فيه حد بيضرب حد على ايده !!
اختار مايناسب شخصيتك واسلوبك في التداول
وبالتوفيق للجميع

theboy2226
07-20-2012, 00:36
انا اكتر ميزة شايفها في الفوركس موضوع الرافعة ده اللي بيسمح للتجار الصغار زينا انهم يتاجروا
و طبعا هو سلاح ذو حدين لكن اللي بيختار رافعة متوسطة بيحمي نفسه من الطمع و برده بيتيح لنفسه مساحة اكبر للمتاجرة
يعني مش لازم 1:1000 او 1:100
الوسط كويس

kingman
07-20-2012, 01:11
انا اكتر ميزة شايفها في الفوركس موضوع الرافعة ده اللي بيسمح للتجار الصغار زينا انهم يتاجروا
و طبعا هو سلاح ذو حدين لكن اللي بيختار رافعة متوسطة بيحمي نفسه من الطمع و برده بيتيح لنفسه مساحة اكبر للمتاجرة
يعني مش لازم 1:1000 او 1:100
الوسط كويس
الرافعة 1:200 بشوفها جيدة لكل الحسابات اذا استخدم المتاجر ادارة راس مال جيدة لنه فى هذه الحالة لن يضطر الى المخاطرة ولن يحتاج رافعة اكبر من كده لفتح صفقات

abdallah elbaz
07-20-2012, 01:38
الرافعه الماليه هي اللي بتخلي كل التجار يتعملوا في السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه براس مال كل تاجر ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز مش هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره كبيره جدا علي الحساب عشان لو مرجن مش هيبقا فيه اموال خالص
تمام تسلم كلامك يااستاذ اسامه
الرافعه الماليه هامه جدا فى مضافعه راس المال وانا كمبتدي ممكن اجربها فى حساب تجريبي

hesham1046
07-20-2012, 01:39

eng2012
07-20-2012, 01:40
اعتقد ان الرافعه الماليه هى التى من خلالها نستطيع ان نحقق ربح مضاعف او خساره ايضا مضاعفه فهى سلاح ذو حدين وانا انصح كل تاجر الا يقوم باستخدمها الا عندما يتاكد من انه يستطيع ان يحقق الربح

Aker001
07-20-2012, 01:41
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق والسبب فى تواجد الكثيرين من المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين فقط والرافعة تمكن للمتاجر من يتداول فى السوق بأضعاف راس ماله

mage
07-20-2012, 02:16
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق والسبب فى تواجد الكثيرين من المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين فقط والرافعة تمكن للمتاجر من يتداول فى السوق بأضعاف راس ماله
بالفعل لولا هذه الاداة وهى الرافعة المالية ما وجدن ااى متاجر فى الفوركس من صغار المتاجرين امثالنا ولكن الحمد لله على هذه الميزة التى من خلالها يتم العمل فى سوق الفوركس ونحن نمتلك راس مال صغير

midoali
07-21-2012, 13:57
انا بتداول علي رافعه ماليه 1:100 والرفعه الماليه اكيد مهمه جدا فلو اهتمت بيه
عتحافظ علي حسابك اكثر وقت ممكن لذلك هي مهمه جدا

sabre
07-21-2012, 13:59
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الرافعه الماليه هى السبب الاساسى فى اقبال المذيد
من صغار المتاجرين على السوق وغالبا ايضا الذين يخسرون يكون اغلبهم صغار المتاجرين

ma90do
07-21-2012, 14:12
انا بتداول علي رافعه ماليه 1:100 والرفعه الماليه اكيد مهمه جدا فلو اهتمت بيه
عتحافظ علي حسابك اكثر وقت ممكن لذلك هي مهمه جدا

اها رافعه جيده اخي كابدايه ومخاطره قليله وهذا افضل من الرفعات الكبيره التي تجعل الانسان يطمع في الربح المزيد وفي الاخر خساره اكبر

khaled zizo
07-22-2012, 16:50
كل التجار يتعملوا في السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه براس مال كل تاجر ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز مش هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره كبيره جدا علي الحساب عشان لو مرجن مش هيبقا فيه اموال خالص و بتفيد جدا اصحاب الأموال الصغيرة لأنه بدونها لن يستطيع ان يتداول فى هذا السوق لكن ايضا هى مفيدة لكل الحسابات حسب حجمه ولكن كل حساب بيبقى ليه رافعة مناسبة لحجم ماله فطبعا مش معوقل واحد خميتكل عشرين الف دولار وهيتاجر برافعة 1000:1 مش هيحصل طبعا لكن بيقى طبيعى ان واحد يمتلك حساب صغير

delpi
07-22-2012, 17:07
لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز مش هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره كبيره جدا علي الحساب عشان لو مرجن مش هيبقا فيه اموال

tarek22
07-22-2012, 17:44
من مميزات سوق العملات أنه يتيح الفرصة لكل شخص تقريبا للدخول فيه ، فأنت لا تحتاج إلا مبلغ 300 دولار فقط للدخول في هذا السوق ، والسبب وراء ذلك أنك تتعامل في هذا السوق بنظام الهامش الذي يتيح لك المتاجرة بأضعافمضاعفة من رأس المال الذي اودعته أصلا ، مما يتيح لك الفرصه للأرباح الكبيرة ، كماأنه يعرضك لمخاطر كبيرة . وسيتم تفصيل هذه النقطة لاحقا إن شاء الله
.

havic
07-22-2012, 18:08
بالنسبة لي الرافعة لا احس بها ابدا لان راس مالي صغير و استخدم رافعة كبيرة 1:1000 ، اما بالنسبة لاصحاب راس المال الكبير يمكنهم استخدام الرافعة الصغيرة لحماية راس المال

al7oot
07-22-2012, 18:33
طبعا هذه خاصية رائعة جدا ومهمة بنفس الوقت
لأنه توفر لك النجاح في الصفقات وأيضا التي تمكنك من التحكم في المارجن
وهي السبب في دخول صاحبي رؤؤس الاموال الصغيرة في السوق

SlaiteR
07-23-2012, 00:09

يعنى نضرب مثال

و شكراااا

شاكر لك مجهودك اخي الكريم

ولكن ضع في الحسبان ان الرافعة المالية سلاح ذو حدين

ehab
07-23-2012, 15:36

تمام كلامك لكل رافعه عيوبها وايجابياتها ولازم الواحد يحافظ على حسابه برضومن المرجن عشان
ساعتها هيكون الندم ملوش اى ريحة اللزمة فلابد من معرفه مخاطرها قبل فوائدها

mannon
07-23-2012, 15:55
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الرافعه الماليه هى السبب الاساسى فى اقبال المذيد
من صغار المتاجرين على السوق وغالبا ايضا الذين يخسرون يكون اغلبهم صغار المتاجرين

فعلا الرافعة المالية هى السبب الاكبر ويمكن الوحيد الى خلى صغار المستثمرين اصحاب رؤس الاموال من 1000$ حتى 10 دولارت يقبولن على الفوركس ويجدون فية ما لم يجدونة فى الحياة ومجالاتها المختلفة

waleed adel
07-23-2012, 23:59
الرافعة المالية هى احدى ادوات السوق التى تحمل سلاح ذو حدين فلو اللرافعة كبيرة اعلم انك دخلت فل مارجن
ولن يتبقى لك شى فى المارجن

ehab
07-25-2012, 07:25
فعلا الرافعه مفيده وهو اصلا بدون رافعه كنا هندخل للفوركس وليس معناها بقلى ان ندخل فى مخاطرة فلابد
من ادارة راس المال

تمام كلامك من غيرها مش هيكون فى ناس بحسابات صغيرة خالص
لانها حساباتهم معتمهد على الرافعه والامصيرهم المارجن

2x1
07-25-2012, 09:17
الرافعة المالية مفيدة بالطبع لما توفرة لك من فرصة ارباح عالية اكبر من حجم راس مالك بمضاعافة راس مالك

Aker001
07-26-2012, 03:00
الرافعه الماليه هى مضاعفه حجم اللوت الى
بتدخل بيه الصفقه مقابل حجز هامش فى حاله خسارتك

mena
07-26-2012, 07:44
كل ليلة تمر سيتوجب عليك دفع رسم تمويلي صغير بسبب تداولك على العملات بما في ذلك المبلغ الذي قمت باستدانته لفتح الصفقه

dollyabdallah
07-26-2012, 07:54

HARRY POTTEER
07-27-2012, 15:32
تمام كلامك من غيرها مش هيكون فى ناس بحسابات صغيرة خالص
لانها حساباتهم معتمهد على الرافعه والامصيرهم المارجن

بالتاكيد الرافعة المالية معموولة لصالح رؤوس الاموال الصغيرة
و لولاها لكان السووق لاصحاب رؤوس الاموال الضخمة

amrmorasamir
07-27-2012, 15:58
طبعا ياباشا الرافعه الماليه سلاح ذو حدين وهى السبب فى تواجدى هنا وتواجد الكثير من المضاربين الصغار بس انا بشتغل برافعه 1:1000 على حساب البونص وبدخل بمخاطره كبيره شويه على الحساب عشان احاول اجمع ارباح كويسه

kanzsea
07-27-2012, 16:49
كلما كانت الرافعة المالية كبيرة يمكن الدخول بعقود كثيرة وهذا يؤثر على الحساب وكلما قلت الرافعة حافظت على الحساب

sharkawy
07-27-2012, 16:50
معلومات ممتازه وصحيحه يا اخي عن الرافعه الماليه واهميتها

جزاك الله كل خير وبالتوفيق ان شاء الله

HARRY POTTEER
07-27-2012, 16:56
معلومات ممتازه وصحيحه يا اخي عن الرافعه الماليه واهميتها

جزاك الله كل خير وبالتوفيق ان شاء الله

ما شاء الله عليك يا غالي و انت مشكوور يا باشا
على الرد الاكتر من رائع العفو اخي الكريم

foouaad
07-27-2012, 18:14
نعم تعد الرافعة المالية من اجمل الابتكرات الحديثة في مجال المال والاعمال وخاصتا في الفوركس ولهذا السبب هي تمكنك من التحكم في المارجن اي تستطيع ان تتحكم في الخسارة بدون وضع اوامر الوقف الخسارة وهي معلومات قيمتا تقدمت بها لتفيد الجميع في المنتدا شكرا
السلام عليكم انا لسه عضو جديد فى الفوركسوعندما امتلك 100 دولار انشلء الله قريباً
فما هى افضل رفعه ماليه لهذا المبلغ دون ان يكون نسبة المجازفه عاليه
وشكراً

HARRY POTTEER
07-27-2012, 18:23
السلام عليكم انا لسه عضو جديد فى الفوركسوعندما امتلك 100 دولار انشلء الله قريباً
وشكراً

انصحك يا غاي ان تحتار الرافعة المالة 1/400
انها جد مناسبة للدخوول الى السووق براسمال 100 دولار

Peace Maker
07-27-2012, 18:44
شكراا على الموضوع الرائع اخي
فقد افادني كمبتدأ بارك الله فيك

HARRY POTTEER
07-27-2012, 18:49
شكراا على الموضوع الرائع اخي
فقد افادني كمبتدأ بارك الله فيك

مشكوور يا غالي انتم تستاهلوون و الله
و جزتك الله خيرا

zeyadkabeel
07-27-2012, 18:59

mannon
07-27-2012, 19:00
وشكراً

اشوف انا من رايئ انك تستنى لما على الاقل تكمل 1000$ لكن لو ناوى تشتغل بالمبلغ دة يبقى افضل رافعة طبعا 1:1000 عشان يكون معاك حرية اكبر فى التداول بعد كدة لو حبيت تدخل بعقود كبيرة

mohamed hamdy
07-27-2012, 19:03
اولا شكرا اخي العزيز هارى بوتر علي الموضوع الرائع والمفيد
ولولا وجود الرافعة الماليه كان من الصعب بل من المستحيل دخول اشخاص كثيرة لهذا المجال
وكان سوف يكون حكرا علي المثتثمرين الكبار

HARRY POTTEER
07-27-2012, 19:13
اولا شكرا اخي العزيز هارى بوتر علي الموضوع الرائع والمفيد
ولولا وجود الرافعة الماليه كان من الصعب بل من المستحيل دخول اشخاص كثيرة لهذا المجال
وكان سوف يكون حكرا علي المثتثمرين الكبار

نعم بالتاكيد لولا الرافع المالية لكان السووق
حكرا على اصحاب رؤوس الاموال الضخمة

Noah
07-27-2012, 19:43
انا شايف انا لرافعة المالية كلها افادة ولا يوجد بها اى شئ وهمى او هلامى او بها اى عيوب لان العيب دائما من وجهة نظرى فىا لمتاجر نفسه الذى يفتح الصفقات بحجم للوت بكير ونسبة من المخاطر العالية التى تجعله يخسر دائما

HARRY POTTEER
07-28-2012, 04:51
لا احد يستطيع ان ينكر الاهمية الكبيرة للرافعة المالية فى سوق الفوركس ...
فهى تعمل على مساعدة التاجر على ان يتداول فى السوق بضعف رأس المال الذى يملكة
.. ولكن يجب ان نعرف جيدا ان الرافعة فيها نسبة كبيرة من المخاطرة ..
شكرا على المعلومات القيمة

Aker001
07-28-2012, 04:54
لرافعة المالية كلها افادة ولا يوجد بها اى شئ وهمى
او بها اى عيوب لان العيب دائما من وجهة نظرى في المتاجر نفسه

HARRY POTTEER
07-28-2012, 05:01

بصراحة عندك حق لانه بالاول و الاحير المتاجر هو المسؤول عن
طريقته للتداول و يتحمل ربحه و خسارته ايضا

zeina
07-30-2012, 00:58
الموضوع جميل بصراحة وطبعا محدش فينا يقدر ينكر ان الرافعة ليها مزايا مهمة جدا وهى اساس عملنا فى الفوركس بدون رافعة مش هنحقق مكاسب كبيرة

mannon
07-30-2012, 03:53

انا متفقك معاك جدا فى الرائ دة اخى الكريم الرافعة نفسها لا يوجد فيها اى مشاكل واعتبرها عبارة عن مجموعة من المميزات والى بيحدد المخاطرة فى الاول وفى الاخر المتادول نفسة وليست الرافعة هى المسئولة

msh3egy
07-30-2012, 04:26
السلام عليكم اخي العزيز الرافعة المالية مهمة جدا و لها فائدة كبيرة عل المتداولين و لو لها لما دخلنا نحن اصحبا رؤوس الاموال الصغيرة
و دورها هو مضاعفة الحساب حسب اختيارك و الرافعة مابين 1.10 و 1.1000 يمكنك اختيار اي واحد تناسبك
ولكن كل ماصغرت كل ما كان امن للحساب

shemo
07-30-2012, 12:45
الرافعه الماليه يمكن ان تحقق ارباح بدونها لان عيوبها اكثر من مكاسبها

forexawy
07-31-2012, 19:10

forex.pips
08-02-2012, 06:01
الرافعة المالية هى سلاح ذو حدين
فوائدها انها تتيح لنا دخول عدد صفقات اكتر لانها تقلل المارجن المحجوز من كل صفقة وبالتالى يمكننا زيادة عدد الصفقات
عيوبها انها تقتل الحساب سريعا بسبب كثرة الصفقات المفتوحة

HOUSAMMI
08-02-2012, 12:15
بسم الله

الرافعة هى اهم مايميز سوق الفوركس

معاك راس مال 100 دولار بتدخل صفقة ب 10000 دولار وده حسب الرافعة طبعا

والغريب ان الرافعة كبيرة تعنى حجز هامش اقل

ولغاية دلوقتى مش عارف ازاى

Mohamed90
08-02-2012, 13:26
الموضوع جميل بصراحة وطبعا محدش فينا يقدر ينكر ان الرافعة ليها مزايا مهمة جدا وهى اساس عملنا فى الفوركس بدون رافعة مش هنحقق مكاسب كبيرة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الرافعة المالية لها دور مهم جدا و لا ننسى ذلك
و بدون رافعة مالية لن يفكر اي احد ب دخول للفوركس الا وهو تحت اموال ضخمة
و الشركة الوساطة سهلت الطريق علينا نحن التجار الصغار

spectra4
08-03-2012, 00:58
الرافعة المالية لها دور كبير فى تحقيق اكبر ربح لجباية الاموال
ويجب عدم الاعتماد عليها وحدها

MrDeloma
08-03-2012, 01:02
الرافعة الماليه هي الميزة التي تدفع الناس إلى المتاجرة في الفوركس
لأنها تفكك من قيود المتاجرة و خصوصا أنها تزيد من حدود المتاجرة
و لكن علينا ان نستعملها بعقلانيه ، لأنها كلما كانت أصغر كلما كنت أنت بأمان من المارجن كول

sjc
08-03-2012, 01:12
طبعا نستفيد منها في المتاجرة براس مال اكبر من راس المال الحقيقي فهي تسمح بزيادة الارباح
ولكن كلما زادت الرافعة المالية زاد الخطر على راس المال يعني ممكن تزيد راس مالك وممكن تخسرك راس مالك

s.n
08-11-2012, 19:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك أخي على المعلومات المفيدة جزاك الله خيرا
بالتوفيق للجميع

izalid
08-11-2012, 19:40
الكتير من الاشخاص احسن استغلال هذه الرافعة و حقق مبالغ خيالية من لاشئ

لكن الامر يتطلب خبرة و تجربة عالية

فقد يمكن ان تخسر رأس المال كامل فى صفقة واحدة فى حالة زيادة رافعة بشكل كبير

و لا ينصح بها المبتدائين لخطورتها

kakachix
08-11-2012, 19:43
الرافعة المالية هي التي استطعنا عن طريقها الدخول لهذا المجال
ولو لم تكن لكن الميدان محتكر من قبل اصحاب الحسبات الكبرى فقط

ELMoSeKaR
08-11-2012, 20:01
الرافعة المالية من أهم الأسباب التى يتم عن طريقها إختيار شركة التداول لان كما معروف بالنسبة لنا كمتاجرين صغار لا نمتلك مبالغ كبيرة لدخول السوق مثل الحيتان الكبار كالبنوك والمؤسسات المالية الضخمه ولولاها ما كنا نحن دخلنا مجال الفوركس وكان إقتصر على التجار الكبار فقط وفى الوقت نفسه هذه الرافعة الكبيرة تفيد شركة الوساطة لانها تجذب اكبر عدد ممكن من المتاجرين ذات اصحاب الأموال الصغيرة

nadir21
08-11-2012, 20:04
الرافعة المالية تفيد اصحاب الحسابت الصغيرة ولولاها لكان السوق حكرا على اصحاب الاموال الكبيرة فقط
واما خطورة الرافعة المالية هي في تحديد حجمها وأفصلها
1:1000 او 1:200

mahmoudemam
08-11-2012, 20:06
الرافعة المالي ميزه كبيرة جدا ، ولا غنى عناه في تجارة الفوركس، وعلى فكرة البورصة برده للي الناس الي مشتغلتش بورصة، البورصة برده فيها رافعة مالية شبيهة لحد كبير بالرافعة المالية الموجوده هنا في الفوركس

ROTARY28
08-11-2012, 20:10
السلام عليكم
بصراحة ان تلخبطت هيك
فهناك من يقول بان الرافعة المالية الصغيرة افضل وأئمن للحساب
وهناك من يقول بان الرافعة المالية هي الافضل

demitri86
08-11-2012, 20:16
لا يمكن

انكار ما للرافعة المالية من دور في مساعدة صغار التجار على المتاجرة بمبالغ صغيرة لكن تبقى مسالة الرافعة المالية خطيرة

fxfx
08-11-2012, 20:32
الرافعة المالية فائدتها نها تتيح لك التجارة بمبالغ اكبر من المبلغ المودع وانا افضل الرافعة المالية الكبيرة لتجنب الوقع في المارجن كول

BaHaa FxTr
08-11-2012, 20:55
الرافعه الماليه صحيح انها ساعدت اي متاجر معندوش راس مال كبير انو يخش في السوق لكن هم بردز بيستفيدو مننا بأكتر بكتير

andyy
08-12-2012, 04:04
موضوع اكثر من رائع و لكن اعتقد انه من الافضل عدم استخدام رافعه مالية عاليه خصوصا للمبتدئين اى الاكتفاء بالرافعه 1:200 و شكرا

HUSSENEY
08-12-2012, 08:28
الرافعه الماليه ممتاز
تتيح لك الدخول باضعاف اضعاف رأس مالك
ممتازه جداً لو لم تكن كان زمان مكسبنا ضعيف جداً

silver
08-12-2012, 13:07
تسلم حبيبي على الموضوع

وهذا مصطلحت بحاجة ايها كل مبتدئ لفهم الية عمل السوق

بالتوفيق

elmirmajid
08-12-2012, 13:10
موفق اخي الكريم في طرح الموضع المهم اخي الكريم الرفعة المالية مهمة بنسبة لي لانها يمكن ان تضاعفلك حسابك في 100 او 1000 مرة وانت وحسب اختيارك لمقدار الرفعة المالية زهدا شيء ايجابي في الفوركس لكن بكل تأكيد كلما زاد الرافعة المالية راح ينقص المارجن او مايسمى بالهامش وهدا يمكن يكون سبب في مرجنة حسابك ويمكن تخسر حسابك الم تقم باختيار الرافعة بشكل سليم موفق

ebtehag
08-15-2012, 16:23
شوف انا هقولك اخى الكريم شركات الفوركس عملت موضوع الرافعه الماليه دى علشان صغار المضاربيين اللى زينا يقدروا يدخلو المجال ده لان الفلوس اللى معاهم قليله بس فى نفس الوقت هى تعتبر مصيده للمضاربين ومحرقه لاموالهم والافضل انك تستعملها بس بالعقل علشان متخسرش واوعى تتهور

hossam hossam
08-24-2012, 19:32
الرافعه الماليه تقوم بي مضاعفه المبالغ ولكن بها نسبه خطوره فيد تؤدي الي فقد حسابك
بي الكامل فيجيب ان تنتبه ولا تجعله كبيره

egypt25
08-28-2012, 20:49
من غير الرافعة المالية طبعا ولا نعرف نشتغل فوريكس
لاننا هنحتاج اموال ضخمة وهنطلع ربح قليل
ودى ميزة الرافعه
واما عيبها اها بتفتح مجال الطمع لانك تطمع تخلى النقطة بدولار عشان مكسب يزيد فتخسر كتير

uventene
08-29-2012, 08:03
الرافعه الماليه هى الشركه تمنحها للعميل وهى عباره عن مضاعفه راس مالك ولكن ارى انها فيها مخاطر كبيره يمكن ان تؤدى الى خساره الحساب فافضل عدم استخدامها والتداول بدون رافعه ماليه لان عيوبها اكثر من فوائدها وكلما ارتفع حجم الرافعه كلما كانت اكثر خطوره

mero
08-31-2012, 22:53
قبل استخدام الرافعه يجب ان تعرف بقدر احتمالية الكسب بنظام قوة الرافعه فإن خطر الخسارة بالمثل كبير. فمن المهم أن نفهم بشكل تام هذه النقطة ولنضرب مثلا لشرح هذه النقطة

ايه الجديد
08-31-2012, 22:58
باختصار الرافعة المالية لو مش موجودة مكنش اى فرد فينا هيفكر انه يدخل المجال دة
لان دة الوتر اللى بتلعب عليه كل شركات الوساطة
اغلبنا بيستثمر مبالغ بسيطة لو الرافعة المالية مش موجودة كنا هنتضطر ندخل بمبالغ كبيرة جدا عشان نقدر نستثمر ودة اللى اغلبنا لا يملكة

ismaels
08-31-2012, 23:22
السلام عليكم ورحمة الله
الرافعة المالية سلاح ذو حدين فهي ممكن تجعلك من الاثرياء وممكن تقضي على رأس مالك
لكن لولاها لكانت الفوركس حكرا على الأثرياء فقط فهي من افضل الإبتكارات

abdellatif2013
09-04-2012, 17:28
لرافعة المالية من اجمل الابتكرات الحديثة في مجال المال والاعمال وخاصتا في الفوركس ولهذا السبب هي تمكنك من التحكم في المارجن اي تستطيع ان تتحكم في الخسارة بدون وضع اوامر الوقف الخسارة ....:)

HARRY POTTEER
09-04-2012, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله
الرافعة المالية سلاح ذو حدين فهي ممكن تجعلك من الاثرياء وممكن تقضي على رأس مالك
لكن لولاها لكانت الفوركس حكرا على الأثرياء فقط فهي من افضل الإبتكارات

فعلا الرافعة لها الكتير من المميزات منها تمكين المتاجرين دوي رؤوس الاموال
الصغيرة من الوللوج الى سووق الفوركس و المتاجرة و تحقيق الارباح ودلك
الاستراتيجيات المتبعة و الادارة للمال

lala
09-04-2012, 20:11
فعلا الرافعه الماليه ليها مميزات كثيره جدا فى مجال الفوركس بس تعد من اهم الاسباب التى تشجع اى تاجر على
العمل بالفوركس ذات الراس المال الضعيف ولكن يجب ان تحذر من ان تزيد من اسعار الرافعه الماليه لان هذا قد يؤدى بدوره الى نتائج عكسيه ولذلك يجب على التاجر ان يفكر بعنايه فى الاهداف الاستثماريه ومستوى الخبره والرغبه فى المخاطره

4x MaN
09-04-2012, 20:23
الرافعة ميزة كبيرة للفوركس
ولكنها ميزة مغرية جدا لدرجة الخطورة والطمع في استغلالها
لانها توفر لك المتاجرة برأس مال كبير جدا يصل الى نصف مليون او مليون دولار

وهذا الارغاء قد يتسبب في فقد كل رأس المال والانضمام الى المتفرجين بدلا من التداول

lordmido
09-04-2012, 20:27
شكرا لك اخي احبيب
بعد ان مررت على هدا التعريف شدني كتيرا طريقتك في الكتابة
جميلة ورائعة اخوك في الله
مهدي من المغرب
كم كنت اود التواصل معك لكن الهم ادم العافية يا رب

Haab
09-04-2012, 20:48
و الله لسه أنا ما جمعتش معلومات زياده عنك لكن أول ما هعرف حاجه جديده هشارك معاكم بيها و تسلم على الأفادة و مجهوداتك الجميله يا ريس

dalia
09-04-2012, 21:53
بيتهيئلى مفيش معلومات اكتر من اللى انت ذكرتها
ومهم فعلا وانت بتحسب الربح انك تعرف ان احتمال الخساره برده بنفس النسبه وتبعد عن المخاطره
لازم تستخدم رافعه مناسبه لحجم حسابك

MAGDY
09-04-2012, 21:57
قلنا وكررنا كتير ، إن الرافعة المالية سلاح ذو حدين
من يخطئ فى استخدامها ، تصبح وبال عليه وتقتل حسابه
ومن يُجيد استخدامها والتعامل معها ، يجنى بها أحلى الأرباح
ولا يكون هذا إلا بالممارسة والتكرار
والتكرار يعلم إيه ؟؟؟ الشطار
تحياتى

4ex
09-16-2012, 20:44
لرافعه الماليه هي اللي بتخلي كل التجار يتعملوا في السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه براس مال كل تاجر ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز مش هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره كبيره جدا علي الحساب عشان لو مرجن مش هيبقا فيه اموال خالص

msm51130
09-16-2012, 21:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا احب اشكرك على الموضوع الرائع والجهد الرائع المبذووووول
وجزاك الله خيرا

tectop
09-16-2012, 21:36

يعنى نضرب مثال

و شكراااا

السلام عليكم ورحمة الله
انا اعتقد ان الرافعه الماليه سلاح زو حدين
وعلشان كدا امريكات مانعه شركات الفوركس الامريكه من رافعه اكثر من 50 علشان بيحافظ على اموال العملاء عندهم من الخسائر الضخمه
ولكن انا شايف ان الرافعه 1/200 جميله جدا ومناسبه لى الرؤس الاموال الصغيره من 100 الى 1000 دولار

elghoul2014
09-16-2012, 21:42
الرافعة المالية من اهم مايميز هذا السوق الرافعة المالية هى نوع من التسهيل من شركات الوساطة لدخولك بنسبة اكبر من راس مالك ولهذا السبب هي تمكنك من التحكم في المارجن اي تستطيع ان تتحكم في الخسارة بدون وضع اوامر الوقف الخسارة

madoxegy
09-16-2012, 22:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لولا الرافعة المالية لما كان يوجد مكان للمستثمرين الصغار فى هذا السوق

ahmedamz
09-16-2012, 22:52
الرفعة المالية تعتبر ميزة من اهم ميزات شركات المنة فى سوق الفوركس وهى التى تجعل منك كمتاجر براس مال صغير متاجر براس مال كبير يفوق 100 ضعف راس مالك الاساسى

aoneman3
09-17-2012, 00:32
السلام عليكم
والله خاصية مهمة وبكل بساطة تحقق ارباح كبيرة
في الصفقات الناجحة بس هى ممكن تجيب خسائر كبيرة ايضا
في الصفقات الخاسرة

Didi
09-17-2012, 00:38
السلام عليكم اشكركم عن هذه المعلومات القيمة التي افادتني و انا ليمكنني اجابة عن هذه الاسئلة بشكل جيد اما بعدم قرائة ردودكم واخذ نبدة عن رافعة المالية شكرا جزيلا لكم اخواني

kashif
09-17-2012, 01:05

يعنى نضرب مثال

و شكراااا

tarek22
09-17-2012, 02:39
اخى لابد ان تحطاط لان كلما كبرت الرافعة المالية اصبح راس المال فى خطر
فاذا كان صغير فلا يمكن ان يستوعب حركة السعر

m.o.b
09-17-2012, 02:54
في الصفقات الخاسرة

ayman.shosha
09-17-2012, 02:59
اشكرك اخى العزيز
واحب ان اضيف انه لولا الرافعة المالية ما كان اغلب الشباب يتاجرون الان فى البورصة
وخاصة ايضا نظام البونص الذى فتح المجال لمن لا يملك المال من اساسه للمتاجرة

muhannadcent
09-17-2012, 11:59
الرافعة المالية هي احد اهم الاسباب في تطور عالم الفوركس بحيث اصبح بامكان اي شخص ان يتاجر بحساب فيه عشر سنت فقط يمكن اقل حتى

mrhero
09-21-2012, 20:47
بصراحة الرافعة المالي ميزه كبيرة جدا ، ولا غنى عناه في تجارة الفوركس، وعلى فكرة البورصة
برده للي الناس الي مشتغلتش بورصة، البورصة برده فيها رافعة مالية شبيهة لحد كبير بالرافعة المالية الموجوده هنا في الفوركس

mansourito
09-22-2012, 16:14
الرافعة المالية هي البوابة لي دخل منها صغار التجار لعالم الفوركس
لأن لولاها لم يعرف اي واحد منا الفوركس لانها هي لي تسهل علينا ان ندخل بعقود كبيرة وبرأس مال صغير

magic777
09-22-2012, 23:09
الرافعة المالية هي البوابة لي دخل منها صغار التجار لعالم الفوركس
لأن لولاها لم يعرف اي واحد منا الفوركس لانها هي لي تسهل علينا ان ندخل بعقود كبيرة وبرأس مال صغير

طبيعي محدش فينا من غير رافعه يقدر يشتغل في السوق ده واعتقد ايضا انها ساعدت فئات كتيره
على العمل في المجال ده وبردو زودت عدد العملاء لدى الشركات

azifek
09-23-2012, 02:23
شكرا على المعلومات المفيدة
أحلى شيئ في انستا ان الرافعة تصل إلى غاية 1:1000 و لا أظن أنه يوجد شركة توفر رافعة أكثر من هذه
وهي جدا رائعة لمن يحترف الربح لأنها تضاعفه بشكل ممتاز

smail
09-24-2012, 14:53

mohamed2010
09-24-2012, 15:03
الرافعة المالية تمكنك من التحكم في المارجن اي تستطيع ان تتحكم في الخسارة بدون
وضع اوامر الوقف الخسارة ولكن عند
المخاطرة قد تخسر كل حسابك

noureen
09-24-2012, 15:06
طبعا يا اخى و شكرا على الافاده بجد جاوبت على اسئله كتير من الكبتدين
اللى علطول بسالوا الشركه هتستفد ايه و كدا افادك الله

علاء بدران
09-24-2012, 15:09
الرافعة المالية من الفنون الحديثة فى مجال المال وايضا فى الفوركس والعمل
فهيا تحكم من المارجن بسهولة

ahmedgalal
09-24-2012, 21:41
انا كل الى اعرفه فى هذا الموضوع ان
الرافعه الماليه هي اللي بتخلي كل
التجار يتعملوا في السوق عشان حجم
العقود كبير بالمقارنه براس مال كل تاجر
ولكن لازم نعرف ان الرافعه الماليه الكبيره ليها
مميزاتها وليها عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز
مش هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره
كبيره جدا علي الحساب عشان لو
مرجن مش هيبقا فيه اموال خالص

forex.fee
09-24-2012, 21:43
الرافعه الماليه فعلا هى جميله لذوى الخبرات العاليه جدا جدا فى الفوركس
اما ذوى الخبرات القليله فليس هناك اى فائده بل ضرر وهى ممكن تزيد من المكسب

gigi
09-29-2012, 08:55
انا فى واجهه نظرى فى هذه المنافشة ان
الرافعه الماليه هي اللي بتخلي كل التجار يتعملوا في
السوق عشان حجم العقود كبير بالمقارنه
براس مال كل تاجر ولكن لازم نعرف ان
الرافعه الماليه الكبيره ليها مميزاتها وليها
عيوبها عشان المبلغ اللي محجوز مش
هيبقا كبير وبالتالي يكون في مخاطره كبيره
جدا علي الحساب عشان لو مرجن
مش هيبقا فيه اموال خالص

shaimaa1
09-29-2012, 09:31
اعتقد ان الرافعه معده من قبل شركات الوساطه لتؤثر على الارباح ولخساره المتداولين والله اعلم

pota1999
09-29-2012, 09:35
الرافعة المالية هي السبب فى تواجد المتاجرين من اصحاب الحسابات الصغيرة ولولاها لكان السوق لكبار المتاجرين والبنوك فقط والرافعة تمكن للمتاجر من يتداول فى السوق بأضعاف راس ماله وفقا للرافعة المالية المستخدمة والتى تصل فى بعض الشركات زى انستا الى 1000:1 وطبعا دائما ادارة راس المال اهم شئ حتى لا تتحول الرافعة الى سلاح ضدك والمارجن كول طبعا

ehap
09-29-2012, 12:03

asmaa omar
09-29-2012, 22:01
الرافعه الماليه تفيد انها تخليك تتداول باضعاف راس مالك الفعلى
وهذا يعرضك الى مكسب كبير كما انه يعرضك لخساره كبيره بنسب متساويه

keko
09-29-2012, 23:40
فعلا كلامك مظبوط وكلامك جميل جدا بخصوص الرافعه الماليه وفعلا الافراط فى استخدام الرافعه شىء غير محبب
وخصوصا لاى مبتدا المفروض لا يطمع ابدا ويحاول ان يضاعف راس ماله بدون اى ادراك لاستخدام الرافغه لانه بلفعل يؤدى الى خساره كل شىء

loco
09-30-2012, 00:06
السلام عليكم اخي شكر على هده المعلومات القيمة
كان عندي مشكل بخصوص الرافعة لكن استطعت ادراك الامر وفقك الله

Mido0o-style
09-30-2012, 00:16
انا استفيد منها فى حالة السكالبينج بشدة فرافعة بقيمة واحد الى الف كالتى تقدمها انستا تكون رائعة فى الكثير من الحالات التى أريد فيها الدخول بلوت عالى على صفقة ظهرت للتو بدون ان يتحمل المارجن الكثير جدا من الاموال مما يهدد بمارجن كولز

محمد البنا
09-30-2012, 00:31
الرافعة المالية شيء قيم جدا ومفيد جدا للمتاجرين برأس مال صغير، فمن الصعب على المتاجر برأس مال صغير أن يدخل في صفقات تجارية كبيرة، وهنا يبرز دول الرافعة المالية في تضاعف لك رأس المال وتخصص لك نصيبا من الأرباح وبذلك يزيد رأس مالك بشكل دائم فالمكسب للطرفين أما الخسارة فقد تضيع رأس مالك كله والعمليات التجارية الخاسرة لا يتحملها إلا أنت.

tarek22
09-30-2012, 02:33
هى الرافعه المالية الكبيرة مش معانها انه الاحد هايكسب كتير هى بس بتتيح ليك الدخول بعقود كبيرة وفى فرص اكتر بس الخطر فيها انها لما بتخسر مش بيغلق الحساب على نص المال مثلا لو عامل رافعه 1.1000 هايغلق الصفقات المرجن على رصيد 000 يعنى هايكون خسارة لراس المال كلو

mostafa ramy
10-14-2012, 01:43
الرافعة المالية بالنسبة لاصحاب رؤوس الاموال البسيطة فهى تعتبر مفيدة بالنسبة لهم لانها تحافظ على راس مالهم من الضياع اما بالنسبة لاصحابرؤوس الاموال الكبيرة فلا حاجة لها لانهم يستطيعوا ان يتحملوا انعكاس السوق والخسارة الكبيرة

tharwat
10-14-2012, 01:53
الرافعة المالية بالنسبة لاصحاب رؤوس الاموال البسيطة فهى تعتبر مفيدة بالنسبة لهم لانها تحافظ على راس مالهم من الضياع اما بالنسبة لاصحابرؤوس الاموال الكبيرة فلا حاجة لها لانهم يستطيعوا ان يتحملوا انعكاس السوق والخسارة الكبيرة

---------- Post added at 10:53 PM ---------- Previous post was at 10:48 PM ----------

mdgazy
10-14-2012, 02:02
مشكوور يا أخي الكريم على مجهودك الرائع و المعلومات القيمة .. بارك الله فيك

majdquran
10-14-2012, 07:20

يعنى نضرب مثال

و شكراااا

الف شكر على الشرح الجميل وللمنسق وعلى المعلومات القيمة .

lionking
10-14-2012, 10:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الرافعة هى عبارة عن قرض من الشركة الوسيطة يتيح لك التعامل
فى صفقات اكبر من حسابك بعدد من المرات مثل 1:100 او 1:200 وذلك
بدوم مشاركتك فى الربح او الخسارة

ahmed esmat
10-14-2012, 11:16
يعني يا استاذ لوكان الرافعه 1:4 النقطه بكام دولار لاني مش فاهم يعني ايه الرقام اللي انت كاتبها و انا عايزك توضحلي كل رافعه النقطه فيها تساوي كام . ولك فائق الاحترام والتقدير يا كريم ياغالي على ردك واهتمامك واتمنى لك والله العظيم التوفيق من كل قلبي

Mo0nLight
10-14-2012, 11:17
الرافعة المالية هى افضل شئ فى سوق الفوركس و بتديك فرصة انك تعمل عائد كويس من مبلغ صغير لكن هى خطيرة
جدا و هى السبب فى انك ممكن تخسر كل حسابك و دى حاجة تخلينا لازم منناسش ادارة راس المال و استخدام الستوب لوز