PDA

View Full Version : اذا عندك استراتيجيه مضمونه هل تخبر بها ام تحتفظه لنفسك

Pages : [1] 2 3 4

realyone
06-02-2012, 19:19
هناك اشخاص معاهم استراتيجيات ناجحه ويربحون منها ارباح هائله لكن للأسف لايخبرون احدا بها يحتفظون بها لأنفسهم
فماذا عنك هل عندما يكون لك استراتيجية نسبة نجاحها عاليه مثلا فوق 90%هل سوف تخبر بها او سوف تحتفظ فيها لنفسك

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 20:10
اغلبية الناس اللى عندها طرق واسرار فى هذا المجال

تحتفظ بها لنفسها

لو عندك فرخ بتبيض كل يوم بيضه ذهب

هل هتبيع الفرخه دى او تضحى بيها يوم ما
؟؟؟

اصحاب الاستراتجيات السحريه والاسرار بيتعملووو بنفس المبدأ

realyone
06-02-2012, 20:14

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

يعني على كلامك يااستاذ محمد كل الأستراتيجيات اللي نقرأه اكثره استراتيجيات مستهلكه وعفى عليها الزمن ومش مضمونه يعني يوم تربح وبكره تخسر

ahmed
06-02-2012, 20:17

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

تمام يا اخى بس فى ناس بردو مبتبخلش وبتشرح كل ما تتعلمه من استراتيجيات
ومن اللى بتبيض دهب كمان الفكرة يا محمد باشا
تتلخص فى طباعك الشخصيه هل هتحب لاخيك ما تحب لنفسك ولا لا

realyone
06-02-2012, 20:25
تمام يا اخى بس فى ناس بردو مبتبخلش وبتشرح كل ما تتعلمه من استراتيجيات
ومن اللى بتبيض دهب كمان الفكرة يا محمد باشا
تتلخص فى طباعك الشخصيه هل هتحب لاخيك ما تحب لنفسك ولا لا

أحيانا المتداول اللي عنده استراتيجيه قويه يخاف عليه ان تنضرب استراتيجيته وتفشل هذا هو الأعتقاد السائد,فهل هذا الكلام صحيح ان الأستراتيجيات يمكن ان تنضرب من قبل صناع السوق

ahmed
06-02-2012, 20:51
أحيانا المتداول اللي عنده استراتيجيه قويه يخاف عليه ان تنضرب استراتيجيته وتفشل هذا هو الأعتقاد السائد,فهل هذا الكلام صحيح ان الأستراتيجيات يمكن ان تنضرب من قبل صناع السوق

والله يا اخى سمعت مثلك كثيرا عن ضرب الاستراتيجيات بعد معرفتها
ولكننى لم اقتنع يوما بذلك
واقتنع ان اطرح ما لدى
وان الله سوف يجازينى بخيرا منه
ولذلك انا لم ولن اخفى علم

kingman
06-02-2012, 20:54
معظم الأشخاص فى هذا السوق لايكشفون عن طرق تداولهم الناجحة ودائما يحتفظون بالجيد لأنفسهم هذا مااجده فى هذا السوق ومن يكشف عن شئ بيبقى ليه هدف آخر وان الأستراتيجية اصبحت غير مهمة بالنسبة ليه كالسابق والله اعلم وبالنسبة ليا حقيقة انا بفضل افيد غيرى بما استطيع وان ادلهم لعى الطريق الصحيح وان لم اكشف عن كل مااملك بس افيده بقدر المسموح لأفادتهم وهكذا علمنا ديننا حب الخير للاخرين

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 20:55
ياناس والله اللى بيعمل خير ربنا يكرمه

اكتر واكتر

ليه نبخل بالعلم

المال لا ينفع ولا يشفع

tervarto
06-02-2012, 21:14
اعتقد ان كل واحد أكتشف أو صنع أستراتيجية معينة , بتجيبلو ربح على طول , مش هايفرط فيها , و يديها لحد , لكن مافيش طريقة ثابتة دايما بتربح على طول , يعنى لو انت خبير فوركس لازم يكون عندك مرونة فى التعامل مع السوق ,

ramid
06-02-2012, 23:24
اعتقد ان حب الخير للغير وحب الناس اهم من ربح المال والعيش مختبأ كالهارب من المجنمع
ان مشاركة العلم مع الاخر والمناقشة الجادة والايجابية هي التي تؤدي لاكتشاف طرق مبتكرة وناجحة
لان العلم تراكمي وملك للجميع ومن العيب على اي واحد ان يحتكره لنفسه

pimo
06-03-2012, 00:22
انا حسب ظني لا تستطيع ان تعمل باستراتجية غيرك اي لا تستطيع ان تتعامل جيدا باستراتجيتي ولو انها تحقق لي اكثر من 95 بالمئة من الارباح

sho
06-03-2012, 01:18
بالنسبة لى سوف اخبر بها اصدقائى .. وذلك لاننى ادين بالفضل للكثير منهم فى التعليم لتجارة الفوركس .. فكيف حين اصبح قادرة لا اقوم برد هذا الجميل ؟ انا ارى ان نشر الاستراتيجية سوف يحقق نجاح اكبر وتعم الفائدة وقد يقوم احدهم بتطويرها اكثر وبذلك تصبح اكثر فائدة من الاحتفاظ بها لنفسى

magic777
06-05-2012, 18:03
بص لنكن واقعيين مافيش حد مثلا تعب واجتهد وعمل علشان يقدر يوصل قول لنظام متاجره مناسب ليه
ويجي يعرضه للكل كده مجانا بدون تعب لكن ممكن يقولك خطوات تعملها علشان توصل زيه
بحيث تعتمد انت كمان على نفسك وتوصل وتكون احسن منه وكمان فيه حاجه مهما كانت الطريقه كويسه للمتاجر
وبتحقق ارباح معاه ممكن متحققش الارباح دي مع متاجر اخر فكل متاجر وليه اسلوبه اللي حتى لو عرفته مش هتقدر تتعامل بنفس نظام لو كان مختلف عن قدراتك

ahmed abdalla
06-05-2012, 18:29
ان هناك بعض الاستراتيجيات التى يقوم الانسان بوضعها بل يقوم بانشاءها من العدم لذلك
يكون من الصعب جدا على صانع هذه الاستراتيجية ان يضعها متاحة للتدوال العام بلا مقابل لذلك لو عندى استراتيجية ناجة 100% فانى ساطرحها للتدوال العام مقابل
ان استفيد انا ايضا ولكنى لان احتكرها

maklad94
06-05-2012, 19:41
اعتقد انه اجابتى هتكون نعم هنشرها لأنه حتى لو انا تعبت فيها وكانت من تفكيرى وجهدى انا ده مش هيقلل من فعاليتها لو نشرتها يعنى وهتفضل فعالة زى ما كانت اكيد ... وسواء لا او اه دى بتعتمد على المتاجر نفسه وطريقة معاملته للناس وللسوق والاستراتيجية نفسها عاملة ازاى .

mando
06-05-2012, 22:00
معظم الناس اللى بيكون عندها طريقة جيدة استراتجية قوية مش بيقول عليها
بحجة انه الشركات ممكن تضرب الاستراتيجية والكلام دة ان مش مقتنع بية خالص ربنا يهدى الناس بس وتعمل بالكلام دة
حب الخير لاخيك كما تحبة لنفسك

zahran
06-05-2012, 22:07
من وجهه نظرى المتواضعه ان هناك استراتيجيات فعلا نسبه نجاحها كبيره وغالبيتها تكون الاستراتيجيات الرقميه باوامر معلقه فى الاتجاهين بيع وشراء ... ولكن من عنده استراتيجه ناجحه فعلا قد يخفيها على الغير خوفا من ان تنكشف ويعرفها منظمة حركات الفوركس وشركات الميتا كيوتس ويضربوها . فيفضل ان يحتفظ بها لنفسه .. وكثييير من لديهم استراتيجيات ناجحه يتعاملون على هذا الاساس

kingman
06-05-2012, 22:10
بص لنكن واقعيين مافيش حد مثلا تعب واجتهد وعمل علشان يقدر يوصل قول لنظام متاجره مناسب ليه
ويجي يعرضه للكل كده مجانا بدون تعب لكن ممكن يقولك خطوات تعملها علشان توصل زيه
بحيث تعتمد انت كمان على نفسك وتوصل وتكون احسن منه وكمان فيه حاجه مهما كانت الطريقه كويسه للمتاجر
وبتحقق ارباح معاه ممكن متحققش الارباح دي مع متاجر اخر فكل متاجر وليه اسلوبه اللي حتى لو عرفته مش هتقدر تتعامل بنفس نظام لو كان مختلف عن قدراتك

هو احنا مختلفناش ان فيه طرق واستراتيجيات واشياء من حق كل متاجر ان يحتفظ بها ده شئ طبيعى وخصوصا مع وجود بعض الأفكار التى تتكلم عن ضرب طرق التداول الناجحة من قبل الشركات والمؤسسات الكبرى والله اعلم بذلك لكن نحن نتكلم عن حب الخير للآخرين بان يرشدهم ويعطى لهم مايفيدهم فى مشوارهم ويكون سند وفقا لما تسمح به الظروف

vamoscapitos
06-05-2012, 22:16
بكل صراحة ساشاركها مع الاخرين لكن ليس بدون مقابل فالبطع

سابيعها مثلا كطريقي copy forex كما تعلمون وبهذه الطريقة

يستفيد الجميع انا ابيع افكاري وهم يربحون من افكاري

mony
06-06-2012, 02:23
لو عندى استراتجيه مربحه اكيد اشارك بها الى اعرفهم لان الفوركس الافضل فيه تبادل الخبرات

Texxon
06-06-2012, 02:28
هناك اشخاص تعتقد انها لو أعطت طريقتها لأحد سوف يبطل مفعولها!! هذا الكلام حقيقي فعلا ، لا بد ان نكون ضد الانانية بشكل مطلق اذا كان عندك فكرة حلوه فلماذا لا تعطيها لأخوانك ربما يستفيدوا منها ؟؟؟

hardjob
06-08-2012, 08:11
ولمادا ابخل باستراتيجية

طالما اني مستفيد من قبل هل سأخسر شيئا ادا بخلت بها

صراحة هده الافكار اصبحنا نراها من جدد السوق

فالقدامى لم يكونو يتحلو بهده الصفات

متل الوافي رحمه الله

Mohamed90
06-08-2012, 11:47
ولمادا ابخل باستراتيجية

متل الوافي رحمه الله

السلام عليكم اخي العزيز طبعا لازم التعاون في مابيننا ولكن كل واحد و كيف يفكر
و اي شخص مش حاب بكشف استراتيجيته من حقه هو يحس انه بدل مجهود كبير فيها و لايريد ان يعطيها لاي شخص يمكن تفقد قيمتها بالنسبة له
و لكن هذا الامر فيه شو انانية و حب احتكار الامر لا اكثر

magic777
06-09-2012, 00:27
ولمادا ابخل باستراتيجية

متل الوافي رحمه الله

بص احنا منقدرش نلوم من يريد الاحتفاظ بطريقته لان اكيد ليه اسبابه الشخصيه
اللي هو مقتنع بيها زي مثلا يكون خايف انها تضرب او كده
دي حريه شخصيه والمفروض هنا اننا مش نستنى حد يشرحلنا طريقته
لا لازم نسعى احنا ونجتهد علشان يكون لينا طريقه خاصه زيه

Noah
06-09-2012, 01:20
قد احتفظ بها لبعض الوقت ولكن قد ابلغ الباقين من اصدقائى عن كيفية التعامل جزء من هذه الاستراتيجية لان من يكتم العلم الذى علمنا اياه ربى فهو ميت به ولذلك يجب ان ننشر العلم الذى تعلمناه ونخبر به الاخرين حتى يتذكرونا بشئ جيد فى حياتنا

aymanabdo
06-09-2012, 01:25
الصراحة فى موضوع تجارة الفوركس مش عايز بخل فى المعلومات لانك ممكن تبخل بموضوع مين وتكون انا فاهمة مش صح فى الحالة دية انتا مش هتسفيد بية

magic777
06-10-2012, 21:09
قد احتفظ بها لبعض الوقت ولكن قد ابلغ الباقين من اصدقائى عن كيفية التعامل جزء من هذه الاستراتيجية لان من يكتم العلم الذى علمنا اياه ربى فهو ميت به ولذلك يجب ان ننشر العلم الذى تعلمناه ونخبر به الاخرين حتى يتذكرونا بشئ جيد فى حياتنا

اخي فيه فرق هنا بين نشر العلم وبين نشر طريقته الخاصه
لانه هنا تعب فيها وعن طريق نفس العلم المتاح للجميع وغيره لم يتعب وعاوز يعرفها منه وخلاص
وده مش عدل اخي ولا لوم علي الشخص المجتهد هنا
لو انا مثلا طلبت من متاجر محترف انه يقولي طريقته ويرفض هقول ده حقه مش هقوله انت بتكتم علم والكلام ده
لا هجتهد انا علشان اوصل لمستواه بس ممكن اسأله عن مصادر اتعلم منها وكده

kingman
06-10-2012, 22:27
اخي فيه فرق هنا بين نشر العلم وبين نشر طريقته الخاصه
لانه هنا تعب فيها وعن طريق نفس العلم المتاح للجميع وغيره لم يتعب وعاوز يعرفها منه وخلاص
وده مش عدل اخي ولا لوم علي الشخص المجتهد هنا
لو انا مثلا طلبت من متاجر محترف انه يقولي طريقته ويرفض هقول ده حقه مش هقوله انت بتكتم علم والكلام ده
لا هجتهد انا علشان اوصل لمستواه بس ممكن اسأله عن مصادر اتعلم منها وكده
احنا متفقين على هذا الكلام فليس احد مطالب من الآخر ان يعطى اسراره او اجتهاده لأحد مما قد يؤثر عليه بالسلب مثلا لكن فيه حد اتيضا مناسب انه يقدر يساعد الآخرين بأرشادهم الى الطريق الصحيح وتقديم يد العون لهم بمايفيدهم قدر الأمكان ومن يستطيع ذلك ويمتنع فهو مخطئ خطأ كبير واكيد فى يوم من الأيام سيتعثر بسبب الأنانية

realyone
06-10-2012, 23:03
بالنسبة لي يمكن انزل توصيات بالمجان اذا كان عندي استراتيجية مضمونه رابحه,فكذا فقد أسهم في مساعدة المتداوليين الذي لايملكون الخبره في سوق الفوركس,اما الكشف عن اسراري فهذا يمكن يشكل خطر على استراتجيتي مما قد ينضرب من قبل صناع السوق

wolfkamikaz
06-10-2012, 23:07
كاتم العلم الجمه الله فحذاري بالنسبة لي لا استطيع اعطاء استراتيجية لانني لا اجد ما يحقق ربح دائم فالاستراتيجية تنجح لبعض الوقت
و اذا اعطيت اليوم استراتيجية و غدا لم تنجح فسأجني الدعوات السيئة

naoual
06-10-2012, 23:59
بالنسبة لي اكيد سافصح عنها فاذا كنت اربح لما لا اساهم في ربح الاخرين و اربح العديد من دعوات الخير اضافة الى ربح المال من هذه الاستراتيجية ساربح منها الحسنات فالتجارة الرابحة يا اخي هي التجارة مع الله لكن للاسف لا توجد استراتيجية رابحة 100 في 100نتمنى ان نجدها يوما ما

mokhtar26
06-11-2012, 00:21
في رايي اي احد عنده استراتيجية مضمونة ولا يوجد شيئ اسمه المضمون سيحتفظ بها لنفسه لاطول مدة ممكنة حتى يستفيد منها اقصى استفادة ثم اذا اراد فيما بعد يبدا بمشاركتها مع الاقرب فالاقرب حينها ستنتشر الاستراتيجية رغم انفه، وهو محق حين يحتفظ بها حتى يتمها اولا ثم من ناحية ان الاستراتيجية الناجحة يتم ظربها و اللهاعلم

safiforex
06-11-2012, 02:09
احنا متفقين على هذا الكلام فليس احد مطالب من الآخر ان يعطى اسراره او اجتهاده لأحد مما قد يؤثر عليه بالسلب مثلا لكن فيه حد اتيضا مناسب انه يقدر يساعد الآخرين بأرشادهم الى الطريق الصحيح وتقديم يد العون لهم بمايفيدهم قدر الأمكان ومن يستطيع ذلك ويمتنع فهو مخطئ خطأ كبير واكيد فى يوم من الأيام سيتعثر بسبب الأنانية

نعم كلامك سليم اخي الكريم ، فالانانية ما هي الا حالة نفسية تعبر عن استحواذ الكل بدون ما يعطي اي شيئ ، و هذا طبعا ليس من شمات المسلم الذي حدثنا الرسول صلى الله غليه و سلم ، حين قال ، لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه
بالاضافة الى ان الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه ، و هذه الاشياء لا يدركها الى العقلاء ،
فالاناني ما هو الا خاسر لنفسه و خاسر لاخراه و خاسر لدنياه

Mr.GooDMaN
06-11-2012, 04:31
اخي يوجد العديد من الاستراتيجات الرائعة التي لم يخفيها اصحابها علينا
ومنهم خبرتي للدكتور جمال ممدوح
واستراتيجية الدعوم والمقومات والترندات للدكتور جمال بسيس
واستراتيجية الموجو وغيرهم الكثير وهي استراتيجيات اكثر من رائعة

Rami
06-11-2012, 09:04
حسب هذا الشخص , فمنهم الانانيين ويعتقد ان طريقتة السحرية لو كشفت للناس فان مسار سوق الفوركس سيتغير 180 درجة , فيقوم بالتكتم على طريقته ولا يخبر بها احد , ومنهم من يحب الخير ويريد نشر العلم بين الناس , وهو مقتنع ان كشف خطته لن يؤثر على الفوركس , فيفتح ورشة عمل فى المنتدى لشرحها للناس لكى يستفيدوا اما طمعا فى الاجر من الله او الشهرة والسمعة الحسنة

Mohamed90
06-11-2012, 13:03
حسب هذا الشخص , فمنهم الانانيين ويعتقد ان طريقتة السحرية لو كشفت للناس فان مسار سوق الفوركس سيتغير 180 درجة , فيقوم بالتكتم على طريقته ولا يخبر بها احد , ومنهم من يحب الخير ويريد نشر العلم بين الناس , وهو مقتنع ان كشف خطته لن يؤثر على الفوركس , فيفتح ورشة عمل فى المنتدى لشرحها للناس لكى يستفيدوا اما طمعا فى الاجر من الله او الشهرة والسمعة الحسنة

السلام عليكم و لله اخي العزيز اي شخص له إستراتيجية ناجحة او تحقق له ارباح معقولة فهو حريص على اخفائها
خوفا من انتشارها و انقلال ارباحها او اعتقاد انه لن تستمر في ناجحها فور انتشرها و هذا اعتقاد خطا

magic777
06-11-2012, 17:03
في رايي اي احد عنده استراتيجية مضمونة ولا يوجد شيئ اسمه المضمون سيحتفظ بها لنفسه لاطول مدة ممكنة حتى يستفيد منها اقصى استفادة ثم اذا اراد فيما بعد يبدا بمشاركتها مع الاقرب فالاقرب حينها ستنتشر الاستراتيجية رغم انفه، وهو محق حين يحتفظ بها حتى يتمها اولا ثم من ناحية ان الاستراتيجية الناجحة يتم ظربها و اللهاعلم

وهو ده اللي بيحصل في الواقع في اغلب الحالات ومعظم الاستراتيجيات اللي ماليه المنتديات اصحابها مش
بيعرضوها الا لما يكونوا استفادوا منها خلاص او تكون فقدت قيمتها عندهم او لغرض استخدامها
في جذب عملاء لاداره حسابات مش هقول الكل هنا بس معظمهم كده

ahmed saleh
06-11-2012, 17:23
انا اعتقد ان اى حد عندة استرايتحة ناجحة الى حد ما من الممكن ان يقول عليها
ولكنى لا اظن انة شخص يمتلك طريقة للربح وانة اكتسبها بعد مدة وتعب فيها فانى سوف يعطيها لك بلسهال
ولكن يوجد اشخاص تحب ان تفيد الاخرين ولكن ايضا يوجد العكس

ahmed saleh
06-11-2012, 17:26
اخي يوجد العديد من الاستراتيجات الرائعة التي لم يخفيها اصحابها علينا
ومنهم خبرتي للدكتور جمال ممدوح
واستراتيجية الدعوم والمقومات والترندات للدكتور جمال بسيس
واستراتيجية الموجو وغيرهم الكثير وهي استراتيجيات اكثر من رائعة

انا اعتقد ان هذة الاسترايجيات لها اوقت خاصة واظن انها لا تكون ناجحة بنسبة كبيرة
لو انت استخدمتها ممكن تقولى قد اية نسبة نجاحها

kingman
06-11-2012, 19:06
وهو ده اللي بيحصل في الواقع في اغلب الحالات ومعظم الاستراتيجيات اللي ماليه المنتديات اصحابها مش
بيعرضوها الا لما يكونوا استفادوا منها خلاص او تكون فقدت قيمتها عندهم او لغرض استخدامها
في جذب عملاء لاداره حسابات مش هقول الكل هنا بس معظمهم كده
بالفعل الأغلبية لايعطوا شيئا بدون مقابل فبيبقى وراه هدف مرجو ان يحققه من وراء طرحه وقليل من يعطى لوجه الله لايرد جزاءا ولاشكورا وانا عن نفسى بعتبر معظم الأستراتيحيات الموجوده فى المنتديات هى استراتيجيات مستهلكة ومن الأفضل الا يعتمد علهيا المتاجر او على الأقل يستفيد فقط من افكاره لتساعده فى تجارته

assidi saber
06-24-2012, 17:18
انا اذا كانت عندي استرتجية جيدة تقوق نسبة الربح فيها 90 % فاني سوف اخبر بها جميع المتاجرين خاصة المبتدءين لكي يستفدو منها و يحققو راتب شهري

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 17:21
هناك اشخاص معاهم استراتيجيات ناجحه ويربحون منها ارباح هائله لكن للأسف لايخبرون احدا بها يحتفظون بها لأنفسهم
فماذا عنك هل عندما يكون لك استراتيجية نسبة نجاحها عاليه مثلا فوق 90%هل سوف تخبر بها او سوف تحتفظ فيها لنفسك

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
هذا يتوقف على من ساعطيه هذه الاستراتيجيه
هل يستاهل او لا فهناك الكثير من الناس لا يستاهلون ان افعل بهم خيرا
اتقى شر من احسنت اليه من واقع تجارب وليس تجربه
اتمنى لك التوفيق

nrgslawi
06-24-2012, 19:25
اخي انا لدي عدة استراتيجيات اعمل بها لنفسي ولم انشرها حتى الان
والسبب هو انني لا املك مهارة اعطاء الدروس عبر الفيديو + لا اريد تحمل المسؤولية في حال عدم نجاح الاستاراتيجية

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 19:27
اخي انا لدي عدة استراتيجيات اعمل بها لنفسي ولم انشرها حتى الان
والسبب هو انني لا املك مهارة اعطاء الدروس عبر الفيديو + لا اريد تحمل المسؤولية في حال عدم نجاح الاستاراتيجية

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى العزيز
معك كل الحق واتفق معك تماما
اتمنى لك دوام التوفيق

compaq0
06-24-2012, 19:50
الحقيقه لن اخبر كيفيه التحليل الفنى التى توصلك الى هذه الاستراتيجيه و لكنى ساعطى توصيات بشراء و بيع من نقط معينه لمساعده زملائى فى الربح لكن لا احد يفرط فى مجهوده لشخص غير مستعد لبذل جهد من اجل المعرفه

abdello052
06-25-2012, 02:13
معظم الأشخاص فى هذا السوق لايكشفون عن طرق تداولهم الناجحة ودائما يحتفظون بالجيد لأنفسهم

sheko
06-25-2012, 02:36
هو المفروض حب لاخيك ما تحبه لنفسك بس انتا ممكن تفيد و تستفيد بيها يعني مثلا لو كانت استراتيجيه ممتازه ممكن تبيعها بمقابل رمزي و بكده تكون افدت من حولك و استفدت كذلك لكن لو استراتيجيه عادي ما فيهاش اي مميزات فلا بأس بتداولها فالمبتدئين بحاجه ماسه لاي استراتيجيه

safiforex
06-25-2012, 02:44
معظم الأشخاص فى هذا السوق لايكشفون عن طرق تداولهم الناجحة ودائما يحتفظون بالجيد لأنفسهم

هو فعلا اخي هذا ما يحصل الى اغلب المتاجريسن، و لكن انا اظن من يصل الى ما يتمنى اليه الواحد فانه اكيد سيضع العدة التي وصل بها الى الاخرين
و بهذا فانه سيكسب ثواب كبير من الناس التي ستشتغل بطريقته و هذا لا يخفى عنكم لما له من اثار ايجابية على الواحد لما يعطي شيئا ينتفع به الناس

talal
06-25-2012, 02:49
لما لا فمثل ما انا استفيد اجعل الاخرين يستفيدون ايضا
ولو اخبرت اصدقائي والاخرين بها فلن يؤثر ذلك في ربحي وسوف اربح
فالكل الافضل يستفيد
وانا سوف اخبر الاخرين بما توصلت اليه من افكار او استراتيجات

amrmorasamir
06-25-2012, 02:55

طبعا انا لو عندى استراتيجيه هرفعها للناس كلها عشان نتناقش فيها كلنا ولو فيها اخطاء الناس تقولى عليها والناس كمان تستفاد بيها وتكسب

mage
06-25-2012, 03:47
على حسب الاستراتيجية لو ينفع انى اخبر عنها سوف اخبر عن جزء منها فقط ولكن ليس كل شئ فى الاستراتيجية يعنى احتفظ لنفسى بشئ لا يعرفه الاخرين حتى ابقى امام نفسى المميز فى الاستراتيجية هذه واعتقد ان ناس كتير اوى ممكن تتفق معى فى هذا الشئ

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:07
عن راي ان يتم الاحتفاظ بها لنفسي محاوله لعدم ترويجها لشخاص اخرين
لكن البعض يري انه من العلم ان تعلم الناس كيف يكون الربح الصحيح ويمكن ان تستفيد بتدريس هذا العلم

Sobhy
06-25-2012, 04:23
يمكن الافصاح عن الاستراتيجه الخاصه ولكن فى حاله واحده بس انك تكون بقيت متمرس جدا منها وتكون على يقين انها سوف تفيد الاخرين بالاضافه الى انها لازم تكون استراتيجه ناجحه 100% عشان ماتسببش الخساره لغيرك لقدر الله

KOGI
06-25-2012, 07:58

deadlyfox
06-26-2012, 01:50
والله لو المضارب شايف ان طريقته فى المتاجرة ناجحه بنسبه كبير من حقه انه يحتفظ بيها لنفسه
مع العلم انه لو عرفها لكل الناس مش هاتضرة بحاجه بالعكس دى هاتنفع غيرة

sami
06-26-2012, 01:58
عن نفسي لو عندي إستراتيجية نسبة نجاحها كبيرة و أحقق بها أرباحا هائلة فسأقوم دون أدنى شك بإفادة جميع إخواني المتاجرين لأنني أحب أن يعم الخير على الجميع و دعواتهم ستكون أهم من الربح الذي أحققه في الفوركس

elazez
06-26-2012, 02:20
الرزق بيد الله وحده وليس البشر
الله هو الوحيد الذي يرزق الجميع وقادر ان يمنع عليه رزقه كما منع العلم عن غيره
لازم نرضي بما قسمه الله لنا

dodovedo
06-26-2012, 02:45
والله انا فى رايى انه اعرفها للناس
اولا /مش هخسر حاجه خالص انى اعرفها لحد
ثانيا /اكيد ربنا هيكرمنى اكتر لما اشاركالمعلومهمع الناس وافيدهم

Desperate
06-26-2012, 03:51
انا افضل ان ابنى عليها برنامج استثمارى
وادعو كل شخص يريد الاستثمار فيه مقابل نسبة من الربح
وبذلك اكون استفد من استراتيجيتى بشكل دائم

hesham itch
06-26-2012, 05:56
بالطبع ان الشخص اللى بذل مجهود بيبقى حابب يحافظ على مجهوده ولكن نصح الاخرين
باستراتيجية ما لا يضر بمكاسبك يبقى مفيش داعى للانفراد بالاستراتيجية

saad
06-27-2012, 00:02
ولمادا ابخل باستراتيجية

متل الوافي رحمه الله

KOGI
06-27-2012, 06:21
ولمادا ابخل باستراتيجية

متل الوافي رحمه الله

بارك الله فيك اخى الكريم على فكرة مش كتير ممكن يعملو كده ومعظم الناس بتقول انا ومن بعدى الطوفان

saad
06-27-2012, 18:38
هناك اشخاص تعتقد انها لو أعطت طريقتها لأحد سوف يبطل مفعولها!! هذا الكلام حقيقي فعلا ، لا بد ان نكون ضد الانانية بشكل مطلق اذا كان عندك فكرة حلوه فلماذا لا تعطيها لأخوانك ربما يستفيدوا منها ؟؟؟

kamizidan
06-27-2012, 18:39
أحيانا المتداول اللي عنده استراتيجيه قويه يخاف عليه ان تنضرب استراتيجيته وتفشل هذا هو الأعتقاد السائد

HUSSENEY
06-28-2012, 20:59
علمت ان رزقى لم ياخذوا غيرى
رزقى محفوظ فى السماء
فسعلم الناس بهذا الاستراتيجة لانى اذا لما اربح مال سربح حسانات من عند الله لا تقدر بمال

hehelibeb
06-29-2012, 02:06
أنا في اعتقادي إذا كانت هناك استراتيجية

وأخبرت بها الأخرين يسير السوق وفق تلك الإستراتيجية

أنا في اعتقادي الأرباح ستزيد

mido303037
06-29-2012, 02:13

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

كلامك صح وهو دا الى اغلب الناس بيعملوة

افى ناس ممكن تحتفظ بيها لنفسها وفى ناس بتحب مشاركة الاخرين وبتعرض الاستراتيجية

ابو محمد
06-29-2012, 02:18
لا احتفظ بها بل بفضل ان اخبرها حتى اذا كانت
بحاجه الى تعديل او ضافات يساعدوني بها ونجني بها المال فلماذا
احتفظ بها

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 02:40
اشارك اخوانى بالاستراتجيه التطوير والعمل الجماعى ويعم الخير على الجيع

الله يوفقكم لما فيه الخير

tarek22
06-29-2012, 02:53
اذا كانت لشخص ما استراتيجية مربحة فمن حقه الاحتفاظ بها لنفسه ولا يلام على ذلك لانها ثمرة جهده
اما انا عن نفسي فاذا طلبت فيها فلن ابخل على احد

hazem ahmed moahmed
06-29-2012, 03:02
اعتقد انه من الافضل ان تخبر الاخرين باستراتحيتك لانها مهما كانت مضمونه ممكن ان يكون بها عيوب فبالتالي ممكن ان يخبرك الاخرين بعيبوبها عندما تخبرهم بالاستراتيجيه كما انه من الافضل ان تخبر الاخرين بالاستراتيجيه من باب حب لاخيك ما تحبه لنفسك

khaled zizo
06-29-2012, 05:05
هناك بعض الاستراتيجيات التى يقوم الانسان بوضعها بل يقوم بانشاءها من العدم لذلك
يكون من الصعب جدا على صانع هذه الاستراتيجية ان يضعها متاحة للتدوال العام بلا مقابل لذلك لو عندى استراتيجية ناجة 100% فانى ساطرحها للتدوال العام

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:42
أحيانا المتداول اللي عنده استراتيجيه قويه يخاف عليه ان تنضرب استراتيجيته
وتفشل هذا هو الأعتقاد السائد,فهل هذا الكلام صحيح ان الأستراتيجيات يمكن ان تنضرب من قبل صناع السوق

xtomorrow
06-29-2012, 12:43
هذا الموضوع يختلف من شخص لاخر
حسب اخلاق الانسان وكرمه وسخائه وحبه للخير لغيره
لكن من وجهة نظري بما ان الامر مجاني فليس له ما يخسره

magic777
06-29-2012, 15:05
أحيانا المتداول اللي عنده استراتيجيه قويه يخاف عليه ان تنضرب استراتيجيته
وتفشل هذا هو الأعتقاد السائد,فهل هذا الكلام صحيح ان الأستراتيجيات يمكن ان تنضرب من قبل صناع السوق

فيه ناس بتقول حقيقي لانهم بيلاحظوا ان الاستراتيجيه بتفقد مصداقيتها بعد فتره من شرحها وتبدأ تخسرهم
وحصلت كتير اوي لكن لسه مش عارفيين هل ده بسبب شرحها او اسباب تانيه
كأن البعض مثلا لا يستطيعون العمل بها كما يعمل بها صاحب الاستراتيجيه نفسه

waleed adel
07-01-2012, 13:16
عن نفسى انا لو معايا استراتيجيه شايف انها كويسه ومربحه هبلغ بيها الناس وانشرها لتعم الفائده
لان محدش هياخد من فلوسى حاجه ماالناس كلها تكسب

husamart
07-05-2012, 23:17
أرى ان الحكمة ليست في الاسترتيجية
انما في تطبيقها
فكثير ما نرى مواقف
ان اثنين عملا بنفس الريقة
الاول نجح
والثاني فش
وهذا يرجع لكيفية تعامل كل منهما مع الطريقة

waleed adel
07-06-2012, 06:16
اعتقد ان حب الخير للغير افضل من ان احتفظ
بيه لنفسى زى ما انا اتعلمت من غير لازم غير يستفيد منى

theboy2226
07-06-2012, 17:27
لو كان كل واحد بيلاقي استراتيجية رابحة وزعها علي زملاؤة مكنتش نسبة الرابحين في الفوركس 5%فقط
و زي ما من الصعب انك تلاقي استراتيجية مضمونة برضو صعب انك تلاقي متاجر يوزع سر نجاحة و ثمرة تعبة علي الناس ببلاش عشان كده في ناس كتير بتبيع الاستراتيجيات بتاعتها
انا عن نفسي لو لاقيت حاجة كدة اوعدك اني اكتبها في الموضوع هنا لان ده مش حيقلل من ربحي في حاجة بالعكس ربنا كده يرضي عليا و يزود رزقي

elzeel
07-06-2012, 17:29
اكيد الناس لما بيكون معاها شئ ناجح بتحاول انها تحتفظ بيه لنفسها
علشان سر نجاحها ميضيعش وميتكشفش للناس

a5rzamn
07-06-2012, 17:31
اخي اكيد اذا كانت عندي استراتيجيه ناجحه ليس عيب ان تفيد غيرك فيها

احب لاخيك ما تحبه لنفسك

magic777
07-06-2012, 19:04
أرى ان الحكمة ليست في الاسترتيجية
انما في تطبيقها
فكثير ما نرى مواقف
ان اثنين عملا بنفس الريقة
الاول نجح
والثاني فش
وهذا يرجع لكيفية تعامل كل منهما مع الطريقة

فعلا اخي تطبيق الاستراتيجه هنا بيتخلف من متاجر الى آخر واكيد اللي عمل الاستراتيجيه هو اللي بيعرف اكتر
انه يتعامل معاها ازاي ويتداول بيها جيدا غير طبعا المتاجر اللي اخدها جاهزه ويمكن ماتكونش متفقه مع اسلوب تحليله للسعر
وفي الحاله دي مش هيعرف يوظفها صح في السوق وممكن تقلب معاه خسائر ويظلم الاستراتيجيه هنا

dina mahmoud
07-06-2012, 19:55
الاغلبية بيجتفظا بالاستراتيجية الجيدة والمربحة لانفسهم لكن لو لدى استراتيجية جيدة ومربحة واستفادت منها من الممكن ان اخبر بها

derfcase
07-07-2012, 07:50

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

كلامك صحيح اخي الكريم
و لكني احب ان اضيف انني اعتقد انه لا يوجد استراتيجية تربح ولا تخسر علي الاطلاق
لكن هناك استراتيجية نقاط ارباحها التي تحققها اعلي من نقاط خسائرها

slafe
07-07-2012, 08:50
في الحقيقة هدا البخل امر محير فعلا
يعتقد البعض ان الاستراتيجيات مقتصرة على عدد معين وان زاد العدد فانها لن تصبح صالحة للعمل
من نحن مقارنتا بعدد المضاربين على مستوى العالم لناثر على السوق باستراتيجية ما
فان كان احدهم مصرا على الاحتفاض بها لنفسه ولابد فاعتقد ان الحل الامثل ان يقدمها للمقربين له لا اكثر مع اصراري على ان الاستراتيجيات ليست حكرا على احد او فئة ما

devloppman
07-07-2012, 12:20
طبعا لن تجد من يعطيك باب رزقه
لكن في بعض المحترفين يضعون استراتيجيات وأفكار قريبة من أستراتيجياتهم الخاصة فقط للمساعدة
ويبقى احتكار الإستراتيجيات مشكل للمبتدئين

Mohamed90
07-07-2012, 12:21
السلام عليكم اخي كثير من الاستراتيجيات تنشر في المنتديات ولكن لا تنجح بعد تجربتها
و ذلك للاسباب ام الشرح غير كافي او لم نعرف تطبقها جيد عكس صحبها
او ان الاستراتيجية تكون ناجحة في فتراة معينة فقط
تحياتي

ehab
07-08-2012, 03:25
انا شايف ان لو واحد عنده استراتيجية عنب كدا بتجيبلو ربح 90 % طب
يعرف حد تانى بيها لية لازم يكون فية حتة انانية ومشروعه فى هذا المجال

ramimasarwah
07-08-2012, 14:19
السلام عليكم
اذا كان لدي استراتيجيه ناجحه لن اخبر احد بها ولو كان الجميع يخبر باستراتيجيته لفشل السوق وهنا تكمن الشطاره بالتوصل الى استراتيجيه ناجحه وعلى الجميع ان يحاول ويتعب للوصول لذلك ولا ينتظر احد ليخبره ماذا يفعل

zahran
07-08-2012, 14:56
مبدايا .. العلم الذى يعرفه اى انسان هو عليه زكاه ويجب ان يخبر به الجميع كى يعم الخير على الجميع
اى حد عنده استراتيجيه يا ريت يا جماعه ميبخلش بيها على اخوانه لان دا يعتبر زكاه تانيه وربنا هيجازيه خير عليها
انا عن نفسى عندى طريقه اعمل بها انا اللى ابتكرتها وهى تنفع للعمل ايام الاتنين والاربعاء والخميس ونتازجها جميله وساشرحها قريبا ان شاء الله

avocato bola
07-08-2012, 15:00
اعتقد ان لو فى حد معاة استراتيجية هيحتفظ بها لحسابة الشخصى .. الا عدد قليل من الناس ممكن ان ينفع الاخربين بالنجاح

ابو محمد
07-08-2012, 15:13
اعتقد سوف اضع توصيات فيها
واساعد الجميع لكن صعب ابوح فيها

waleed adel
07-10-2012, 19:40
من الافضل ان تخبر الاخرين باستراتحيتك للافاده منها ولانها مهما كانت مضمونه ستجد بها عيوب
فلابد ان يخبرك الاخرين بعيبوبها

sabre
07-10-2012, 19:44
انا احيانا يكون لدى خوف من طرح احدى استراتيجياتى الشخصيه هكذا فى المنتديات
ولاكن السبب الوحيد لهذا الخوف هو اعتقادى بأن كبار محركى السوق بيبحثوا عن اقوى الاستراتيجيات وبيحركوا السوق عكسها دائما يراودنى هذا الاعتقاد وحتى الان لا اعلم ان كان صحيح ام لا وبالرغم من ذلك احيانا اضع فى المنتدريات اقوى طرقى فى المتاجرة عادى واقول اذا ضربوها ابقى اخترع غيرها وهكذا

mrxr00t3d
07-10-2012, 19:54
و الله يا أخي اعتقد ان هناك قليل من يخبر الناس باستراتيجياته
لكن كل واحد سيكتشف استراتيجية مربحة ان شاء الله

aboualy
07-10-2012, 20:02
و الله يا أخي اعتقد ان هناك قليل من يخبر الناس باستراتيجياته
لكن كل واحد سيكتشف استراتيجية مربحة ان شاء الله

فعلا اخى العزيز المفروض ان كل واحد يحاول انه يكتشف استراتيجية لنفسه
وده حيكون افضل لانه حيكون على علم بكل نقاط القوة والضعف فى هذه الاستراتيجية

nada
07-11-2012, 02:00
اعتقد ان لو فى حد معاة استراتيجية هيحتفظ بها لحسابة الشخصى .. الا عدد قليل من الناس ممكن ان ينفع الاخربين بالنجاح

من ليدية استراتجية ناجة فهوا انسان حارق لا يوجد استراتجية ناجحة مائة فى المائة ولا نسبة عالية لان من صنعها فهوه كان يحلل بطريق معينة للسوق
فا دخوله على دراية ب الصفقة اكثر وبا حترافية لاكن انتا اذا رايت الاشاره سوف تدخل وهذه هو الخطا الشنيع
لان السوق مرن ولا تتقع ماذا سيحدث

mohamed yossef
07-11-2012, 02:47
خيركم من تعلم العلم وعلمه
انا لا احب هذا النوع من الاشخاص ولكن ده هايكون بمثابة المحرك لنا لان نبحث ونتعلم ونتفوق فى السوق
وربنا يكرمنا ونبنى استراتيجيتنا اللى تحقق لنا اللى احنا عايزينه
وان شاء الله لن نتردد فى نشرها

ehab
07-14-2012, 06:53

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

فعلا يا كبير كلامك مظبوط فى كل كلمة لان الى عنده حاجة بتجبلو
دخل كويس كل يوم يخبى عليها والا بروح يجيب شريك لية فيها اكيد هيدارى عليها

elking
07-14-2012, 10:02
الكثيرون مما اعرفهم عندما تكون لديهم طريقة جيدة فى التداول لا يحبون اعطائها لاى شخص مجانا او اعطائها من الاساس حتى لا يستفيد بها غيرهم

العوامى
07-14-2012, 10:44
ان كل الاستراتيجيات المعروفة وغير المعروفة تربح ولكن
سر استمرار الربح بها هو اتقانها واستمرارية العمل بها لتحقق ارباح اكثر من الخسائر ولا يستطيع اتقان الاستراتيجية الا صاحبها
فنصيحتى لك هى حاول ان تصنع لنفسك استراتيجية حتى تكون ملم بكل جوانبها واستمر عليها وصنع استراتيجية ليس بالمستحيل ولكن حدد اهدافك ومعطياتك اولا

ahmed
07-14-2012, 10:56
سر استمرار الربح بها هو اتقانها واستمرارية العمل بها لتحقق ارباح اكثر من الخسائر ولا يستطيع اتقان الاستراتيجية الا صاحبها
فنصيحتى لك هى حاول ان تصنع لنفسك استراتيجية حتى تكون ملم بكل جوانبها واستمر عليها وصنع استراتيجية ليس بالمستحيل ولكن حدد اهدافك ومعطياتك اولا

فعلا اغلب الاستراتجيات تربح ولكن تلزمها فقط الخبرة وليس من المهم ان صاحبه فقط من يربح منها ولكن يستطيع من تتوافق مع شخصيته وعندة خبرة ان يربح منها
وبالفعل يجب ان يضيف كل شخص على اى استراتيجيه يتعلما ما يجعله يستطيع ان يكون متميز فيها ويعرف جميع حالاتها وتحركات السعر من خلالها

Mohamed90
07-14-2012, 13:44
السلام عليكم اخي لكل شخص حقه في الاحتفاظ باستراتيجياته
لانه تعب في تطويرها واكتشافها و الكثير من الناس تخاف ان تصر استراتيجياتهم و تصبح عديمة الفائدة بعد نشرها
و ايضا لا يلزم ننتظر ان يشفق علينا احد باستراتيجية بل يجب الاجتهاد و البحث و تطوير طرق تناسبك بدون لجوء لاحد

egypt2012
07-14-2012, 13:48
انا و عن تجربة عملية فى السوق كان عندى استراتيجية قوية و مريحة و لكن بعد ما عرفها شركات الوسطه بدائت فى ضرب هذة الاستراتيجية
فانا انصح اللى عنده استراتيجة قوية ان لاينشرها و لكن ممكن شرحها لبعض الاشخاص الموثقين فيهم

willy
07-14-2012, 13:49
نسبة 90% غير موجودة وغير منطقية عامة او عندي استراتيجية قوية او مؤشر فقط فطبعا ساخبر به جميع المهتمين بالفوركس مثلما احب الخير لنفسي احبه لغيري

amrmorasamir
07-14-2012, 13:52
كلامك صح وانا متفق معاك ياباشا
انت لو عملت استراتيجيه لنفسك هيبقى ده انجاز بالنسبه ليك وهتبقى فاهم طريقه العمل كويس وازاى بتكسب منها لان فى استراتيجيات كتير مش بنكون فاهمينها اوى وبنخسر منها ونقول السبب ان الاستراتيجيه مش كويسه

sky44
07-14-2012, 13:52
في رايي انا من الافضل ان تكتشف الاستراتيجية الناجحة بنفسك و تبدل جهدا في ذلك ليس المهم ان تكون مربحة لدرة كبيرة لاكن المهم ان تحس بانك اكتشفت شيئا خاصا بك و ان بقيت تجري و راء الاستراتيجيات فاعلم بأنك لن تجد شيئا لان الاغلبية و ان لم نقل الكل لن يخبرك بأي سر عن استراتيجيته الخاصة التي يربح بها

Looser
07-14-2012, 14:43
الناس اللى عندها طرق واسرار فى هذا المجال

تحتفظ بها لنفسها
اللي عنده استراتيجيه قويه يخاف عليه ان تنضرب

ehab
07-14-2012, 16:55
كل واحد أكتشف أو صنع أستراتيجية معينة بتجيبلو ربح على طول مش هايفرط فيها و يديها لحد
لكن مافيش طريقة ثابتة دايما بتربح على طول يعنى لو انت خبير فوركس لازم يكون عندك مرونة

forex4ever
07-14-2012, 16:59
لا مش هقول لحد عليها الا بعض الاشخاص العزيزين على قلبي مش هنشرها في منتديات ولا هبيعها ولا هاجرها بصراحة ممكن افكر ادير حسابات لاكون واقعي ده لو كان عندي بس بصراحة انا لحد الان معنديش استراتيجية امشي عليها وبشوف ان السوق محتاج مرونه يعني ممكن نطبق اكثر من استراتيجية في اسبوع واحد

safiforex
07-14-2012, 17:18
و هذا ما اقوله داءما فاغلب الاستراتيجيات انا اعتبرها ناجحة ما دام انها موضوعة على الانترنيت فهي من اكتشاف متداول و انه كان بيحقق منها ارباح ، و لما يضع الاستراتيجية فانه يضعى معهخا شروط النجاح فيها
لكن المشكل يكمن في من يجربها و يتداول بها فانه لا يلتزم بها و بشروطها في الدخول و الخروج من الصفقات و بالتالي فانه يفشل ، و عوض ان يقول انه الخطا منه
يبدأ في ابداء اللوم على الاستراتيجية لانها فاشلة في حين ان تعامله معها كان فاشلا

essam1985
07-17-2012, 14:09
اذا كان معي هذه الاستراتيجة

فلن انشرها حتي احقق منها مكاسب كبيرة اولا

بحيث بعد ما انشرها لو باظت ابقي انا في السليم

Forex Eyes
07-17-2012, 14:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ربما افكر في بيعها لمنيقدرها
في كل الحالات فهي تعتبر ثروة
او اساعد بها بعض الاصدقا المقربين
بدلل الاحتفاض بها لنفسي فقط

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 14:40
بص يا معلم في ناس بتحب المنفعه لنفسها بس

عشان محدش يكسب غيرهم او ماشيين بمدبا

لو الناس كلها عرفت السر ده انا مش هعرف اكسب !!

بس اكيد في ناس برضو بتحب تنفع بعضها

shbabmomn
07-17-2012, 14:42
احتفظها لنفسى .....! وابقى انانى انا ممكن اساهم فى مساعد البعض لكن انى ابقى انانى مابظن ذلك

dent
07-17-2012, 14:51
لو عندى استراتيجيه مربحه فعلا

هفكر الف مره قبل ما اقولها لاى حد
لانها ممكن تنضرب

بس فى الاخرلا هنديهالك ان شاء الله

BRUFEN
07-18-2012, 06:28
يا أخي الكريم كلنا هنا تعلمنا ونتعلم من غيرنا بدون مقابل
ولم يأتي أحد إلينا ويقول لنا إذا تريدني أن أجاوبك على سؤالك إدفع لي المبلغ الفلاني
على العكس بل نجد من يقول إسأل وانا أجيبك ما أعرفه وعندما نسأل نجد اكثر من
عضو يقوم بإجابتنا بدون تردد أو ملل او كلل

فإذا أنا لم أتعلم من هؤلاء الاعضاء الخلق والإحترام والعطاء فبتأكيد ليس فيني خير لا لنفسي ولا لناس
وإذا إحتفظت بطريقة ناجحة لنفسي فقد تملكت نفسي حب الأنانية وحب الذات وانا ومن بعدي الطوفان
وحرمت نفسي من الاجر والثواب وما عند الله سبحانه خير وأبقى

Aker001
07-18-2012, 06:31
اغلب الاستراتيجيات انا اعتبرها ناجحة ما دام انها موضوعة على الانترنيت فهي من اكتشاف متداول و انه كان بيحقق منها ارباح

waleed adel
07-19-2012, 15:49
اذا كان عندك استراتيجيه ناجحه ليس عيب ان تفيد غيرك فيها
وربنا هيجازيك خير عليها

زيزو
07-19-2012, 18:10
المشكلة مش في الاستراتيجية
زي ما المشكلة في الالتزام
وعدم الطمع دول سر النجاح في الفوركس

HOUSAMMI
07-19-2012, 19:50
المشكلة مش في الاستراتيجية
زي ما المشكلة في الالتزام
وعدم الطمع دول سر النجاح في الفوركس

لو فى مشكلة بتنهى الدراسة والتردد والخوف

تبقى هى دى الناهية

MrSniper
07-19-2012, 20:05
حب لأخيك ما تحب لنفسك ، لكن رغم هدا يبقى الانسان اناني
و هناك الكثير من الناس يعطون توصيات خاطئه ليخسرون اخوانهم

MixMax
07-19-2012, 20:19
كلام الاخ محمد كلام منطقي مية في المية ماينفعش شخص عندو دجاجة تبيض كل يوم بيضة دهبية يمشي يبيعها
الف شكر على الفكرة القوية والجامدة دي ياغالي الف تحية ارفع قبعتي فخرا

al7oot
07-19-2012, 20:54

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

صح كلامك يا ريس
كل واحد بعرف سر بحتفظ فيه لنفسه
غريبة أمر العرب لا يحبون أن يساعدوا بعضهم
لذلك نحن العرب دائما متأخرين في كل المجالات بخلاف الأجانب الذين يساعدون بعضهم البعض
وكما قال الرسوم عليه افضل الصلاة والسلام ( من كتم علما ألجمه الله بلجام من نار ) أو كما قال الرسول

magic777
07-19-2012, 21:38
و هذا ما اقوله داءما فاغلب الاستراتيجيات انا اعتبرها ناجحة ما دام انها موضوعة على الانترنيت فهي من اكتشاف متداول و انه كان بيحقق منها ارباح ، و لما يضع الاستراتيجية فانه يضعى معهخا شروط النجاح فيها
لكن المشكل يكمن في من يجربها و يتداول بها فانه لا يلتزم بها و بشروطها في الدخول و الخروج من الصفقات و بالتالي فانه يفشل ، و عوض ان يقول انه الخطا منه
يبدأ في ابداء اللوم على الاستراتيجية لانها فاشلة في حين ان تعامله معها كان فاشلا

غالبا اخي اللي بيضع الاستراتيجيات دي بيكون هو اكتر واحد بيعرف يحقق منها الارباح لانها من صنع ايديه
لكن طريقه توظيف المتاجريين لهذه الاستراتيجيه بتختلف على حسب قدره المتاجر على الفهم الكامل لهذه الاستراتيجيه وطريقه عملها

HARRY POTTEER
07-19-2012, 21:42

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

هههههههههههه متال حي من الواقع شكرا لك يا اخي
انا عن نفسي افضل الاحتفاض بيها و لكن بغرض التحفز قد افصح عنها

safiforex
07-19-2012, 21:49
كلام الاخ محمد كلام منطقي مية في المية ماينفعش شخص عندو دجاجة تبيض كل يوم بيضة دهبية يمشي يبيعها
الف شكر على الفكرة القوية والجامدة دي ياغالي الف تحية ارفع قبعتي فخرا
نعم اخي الكريم فلا يمكن ان الواحد تكون له دجاجة تبيض له داءما بيضة ذهبية ان يبيعها و الا فانه يطكون مجنون
لكن قد يفكر انه في الدجاو منجم ذهب كبير و يحب ان ياخذه كله بدون ان يستنى ان تبيض له ، فيقوم بذبحها ليرى المنجم الذهب
و النتيجة انه يجد مصاريين فقط ، و هذا حال الطماع

siafarii
07-20-2012, 03:10

نعم اخي فمتل هده الاستراتيجيات تبقى خاصة وادا اردتها يجب ان تشتريها لتعمل بها بتوفيق لك تستخرج استراتيجية خاصة بك :)

Aker001
07-20-2012, 03:13
في رايي انا من الافضل ان تكتشف الاستراتيجية الناجحة بنفسك
و تبدل جهدا في ذلك ليس المهم ان تكون
مربحة لدرة كبيرة لاكن المهم
ان تحس بانك اكتشفت شيئا خاصا بك
تحياتي

salah.bmw
07-20-2012, 03:24
بصراحة غريب امر الناس
يعني فعلا يلي عندو استراتيجية ناجحة بيبخل يعطيها للناس وكأنو بيفكر انو سوق الفوركس رح يتأثر بلمتاجرين يلي رح يدخلو عن طريقو

ehab
07-22-2012, 19:43

لماذا الاحتفاظ ثم تبليغ الناس الباقين بها فى وقت من الاوقات اما ان تبلغها اما
ان تكتمها عن الناس كلهم حتى تحقق معادلة العدالة فى الفوركس وتكافئ الفرص

SlaiteR
07-23-2012, 00:10

اكيد اخي لكي افيد واستفيد

khaledforex
07-23-2012, 00:13
سؤال محرج جدا
اظن ان انتشار طريقة ناجحة لن يجعلها ناجحة
اذا سأحتفظ بها لنفسى ولكننى لن ابخل عن مساعدة اخوانى
سأقدم توصيات مضمونة واساعد المحتاج
اعتقد ذلك حل يخرجنى من المأزق

fx-man
07-23-2012, 00:59
لو عندى استراتيجية ناجحة ماعنديش مانع انى اساعد اصحابى المقربين انهم يتعلموها ويتاجرو بيها .انا قولت اصحابى لانى هقدر اشرحها ليهم مباشرة ولانى ما بعرفش اوصل المعلومة غير بالطريقة دى .

kingman
07-23-2012, 01:55
لو عندى استراتيجية ناجحة ماعنديش مانع انى اساعد اصحابى المقربين انهم يتعلموها ويتاجرو بيها .انا قولت اصحابى لانى هقدر اشرحها ليهم مباشرة ولانى ما بعرفش اوصل المعلومة غير بالطريقة دى .

من اجمل الأشياء فى هذه الحياة القصيرة ان الواحدي قدر يعمل فيه خير ويفيد غيره لكن للأسف مش كتير اللى بيعى هذه الحقيقة وبطبيعة الأناسن خلق ظالوم جاهول وان شاء الله نقدر نفيد ونستفيد

mage
07-23-2012, 02:58
ممكن انى اخبر عن بعض الاشياء بها ولكن لا اخبر عن الاستارتيجية نفسها وبكل شئ فيها ولكنى فى كل الحالات من الممكن ان اصف بعض الطرق المبسطة لفهم الاستراتيجية ولكن خباياها لنفسى فقط

zizo_a_86
07-23-2012, 03:09
انا محلل كلاسيكى على ادى لكن اريد استراتيجية محكمة بالاضافة الى التحليل الكلاسيكى وبضم صوتى لصوتك وبقول يا ريت يكون فى شرح لاى استراتيجية جيدة

ehab
07-24-2012, 17:55
الصراحة فى موضوع تجارة الفوركس مش عايز بخل فى المعلومات لانك ممكن تبخل بموضوع مين وتكون انا فاهمة مش صح فى الحالة دية انتا مش هتسفيد بية

تمام وبعدين هيا الحكاية نفع واستفع يعنى انت هتفيدنى انهاردا وانا هفيدك بكرا
والموضوع هيمشى على كدا لكن الواحد يستنفع لوحده مينفعش

mido
07-25-2012, 00:01
اخي الكريم
ياناس والله اللى بيعمل خير ربنا يكرمه
اكتر واكتر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kanzsea
07-25-2012, 01:53
معظم اللى توصلوا لاستراتجية ناجحة لا يعطوها لاحد وياريت لو انا توصلت لاستراتجية نسبة نجاحها 99% سوف اتشارك بيها مع اخوانى فى المنتدى

mena
07-26-2012, 07:36
اكيد هخبر بها الاشخاص الذى اتعامل معهم فى الفوركس حتى يستفيدوا منها ونتبادل الخبرات

top2milan
07-26-2012, 07:37
والله كل المحترفين او معظمهم يعني بيخبو الاستراتيجيات دي وبيعملو بيها في السر
لكن انا عن نفسي لو ربنا اكرمني وبقيت من المحترفين دول مش هبخل على حد بالطريقه

giga
07-26-2012, 07:40
في ناس كتير قوي عندها استراتيجيات ومعلومات قيمه جدا وبيحاولو يساعدو المبتدأين وفي ناس مش
بتحب تساعد مع انها مش بتخسر حاجه بس للاسف

dollyabdallah
07-26-2012, 07:42

saad
07-26-2012, 08:24

kero
07-27-2012, 23:51
طبعا فى ناس بتمتلك طرق تداول جيدة جدا ونسبة نجاحها عالية
لكن اعتقد انهم بيحتفظو بيها لنفسهم لانهم بيبقو وصلو ليها بعد تعب وعناء مع هذا السوف فليس من السهل ان يعطو مجهود سنين لاحد بكل سهولة

Ahmed EL Deeb
07-28-2012, 00:11
والله الموضوع ده ناس كتير بتختلف فيه جدا وده راجع لاسباب وهو ان في ناس بتقول ان لو استراتيجيه ناجحه اشتهرت في المنتديات وبقت ناس كتيره بتستخدمها وتكسب بيها الشركات هتضربها ! والصراحه انا مقتنع انك طالما انك تتعامل مع شركه محترمه وكبيره فتوكل علي الله ولا تخاف من ضرب الاستراتيجيات وانشر علمك كما امرك الله ورسوله وانتظر الاجر والتوفيق من الله سبحانه وتعالي

ahmed rabee
07-28-2012, 00:24
اي شخص لما بيبتكر استراتيجيه بيحتفظ بيها لنفسه ... مبيحبش حد ياخد مجهوده وتعبه

وبيقول لنفسه : "طالما وصلت ليها ليه اي شخص ميتعبش ويوصل لاستراتيجيته بنفسه "؟؟

ده فكر ممكن يكون عند الشخص ... وممكن زي ما اخوانا بيقولو عن ضرب الاستراتيجيه

الله اعلم

بس فيه ناس محترمه كتير وبتقول وبتعلم المبتدئين امثالي ....

وربنا يبارك للجميع

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 00:49
اظن ان الاغلبية بتحتفظ بيها لنفسها او تبيعها كتوصيات !!
انما محدش بيضحى بحاجه زى دى بالساهل :)

asmoshaa2012
07-28-2012, 00:52
اولا يا اخى انا لا اعتقد ان هناك استراتيجية تتعدى نسبة نجاحها 85 % فكل الاستراتيجيات تاتى عليها الوقت وتحقق خسارة وبالرغ من ذلك
اذا وجدت مثل هذه الاستراتيجية بالطبع سابلغ عنها المتاجريين الاخرين فما الذى سيمنعنى من ذلك ولن استفاد شئ من الاحتفاظ بها لنفسى

delpi
07-28-2012, 00:52
احنا منقدرش نلوم من يريد الاحتفاظ بطريقته لان اكيد ليه اسبابه الشخصيه
اللي هو مقتنع بيها زي مثلا يكون خايف انها تضرب او كده
دي حريه شخصيه والمفروض هنا اننا مش نستنى حد يشرحلنا طريقته
و اذا اعطيت اليوم استراتيجية و غدا لم تنجح فسأجني الدعوات السيئة

maxicasa
07-28-2012, 00:55
طبعا لو كانت لدي استراتيجية ناجحة لن أبخل بها على الأعضاء

و الله في عون العبد مادام العبد في عون أخيه

Mido0o
07-28-2012, 00:58
بصراحة انا أحتفظ بها لنفسى اذا كانت من أكتشافى و واحدة فقط .. أقوم بمشاركتها فقط اذا وجدت واحدة أخرى خوفا بالفعل من ضربها ..
بمعنى أخر أحتفظ دائما بواحدة خاصة بى .. و لكن أشارك البقية عادى جدا

pimo
07-28-2012, 01:17
بصراحة انا أحتفظ بها لنفسى اذا كانت من أكتشافى و واحدة فقط .. أقوم بمشاركتها فقط اذا وجدت واحدة أخرى خوفا بالفعل من ضربها ..
بمعنى أخر أحتفظ دائما بواحدة خاصة بى .. و لكن أشارك البقية عادى جدا

اذا كانت الاستراتجية من اكتشافك او هي طريقتك في التداول الخاصة في كل الاحوال لا يستطيع شخص اخر اتقانها كما تتقنها انت لانها وبكل بساطة تجربتك في الفوركس ومن الصعب ان يتداول بها شخص اخر غيرك

morx123
07-28-2012, 03:25
يعتمد على مدى شهامة الرجل وطباعه
ان كان كريم يحب الخير للناس فلن يبخل على اخوانه

zeina
07-30-2012, 00:57
انا لو املك استراتيجية ناجحة هكتبها هنا فى المنتدى لان اكيد هاخد بيها ثواب لانى مبحبش اكتم علم اعرفو واعتقد ان دى ارزاق محدش هياخد منى حاجة مكتوبالى سواء يالاستراتيجية او من غير الاستراتيجية

shemo
07-30-2012, 12:46
يمكن ان اخبر بها اصدقائى والاشخاص المقربين الذين يعملون فى الفوركس معى حتى يستفيدوا

realyone
07-30-2012, 13:22
انا لو املك استراتيجية ناجحة هكتبها هنا فى المنتدى لان اكيد هاخد بيها ثواب لانى مبحبش اكتم علم اعرفو واعتقد ان دى ارزاق محدش هياخد منى حاجة مكتوبالى سواء يالاستراتيجية او من غير الاستراتيجية

هو المسألة مش كتم العلم هو المسألة ان في ناس تخاف على استراتيجياتها تنضرب اذا كشفت,هكذا يعتقد الكثير من المتداوليين لهذا السبب لايكشفون عن استراتيجياتهم

ameer
07-30-2012, 13:24
والله اني اخبر عنها وهناك الكثير من الاستراتيجيات اصبحت مكشوفة ولا اعتقد هناك استراتيجية مخبئة

theprince
07-30-2012, 13:34
فعلا انا شايف ان مفيش حد بيقول استراتيجيته الناجحه لحد
ممكن ده يكون عشان محدش يعرفها كتير الله اعلم بس ده مش صح

forex.pips
08-02-2012, 13:34
بالتاكيد اذا وجدت استراتيجية ناجحة لن احتفظ بها لنفسي فكما علمنى غيري يجب أن أفيد وانفع غيري بها
ولا ننسي أن كل مننا عليه زكاة العلم لابد أن يؤديها ويساعد من يحتاج الافادة

spectra4
08-03-2012, 00:52
طبعا احتفظ بها لنفسى حتى تحقق النجاح المطلوب ويمكن بعد ذلك
ان اخبر بها بعض الاشخاص ذوى الخبرة حتى يستفادوا مثل ما استفدت

MrDeloma
08-03-2012, 01:09
أخي ـ حب لأخيك ما تحب لنفسك ـ لكن لا أحد يطبقها
لكنني قابلت عدة أشخاص منهم من أعطاني استراتيجيات مربحه
و منهم من أعطاني استراتيجيات خاطئه
لكن أفضل شيء أن تكتسب استراتيجيتك الخاصه
و للعلم يا أخي ، كلما انتشرت الاستراتيجيه كلما أصبح حظوظ نجاحها قليله

Spiderhoof
08-09-2012, 05:43
هو فعلا في ناس كتير عندها استراتيجيات خطيره بس مابيفصحوش عنها لحد
ابدا علشان بيحبو يحتفظو بيها لنفسهم ويحسوا انهم مميزين عن اي حد تاني

بس انا عن نفسي اكيد هحاول اساعد اللي قدامي بس مش اللي انا تعبت فيه هقولو لحد
علي طبق من دهب علشان المفروض هو كمان يتعب ويحس بالمسؤليه
بس انا اكيد مش هبخل عليه في اي معلومه عايزها

islam96
08-16-2012, 16:43
لن أبخل بها للمسلمين والعرب
المهم أن تكون ناجحة حتى لا تؤدي إلى خسارتهم

daisy
08-16-2012, 17:00
انا من الاشخاص الذين يفضلون فتح باب النقاش لاى جديد اصل اليه
وهذا لدعمه وتطويره اكثر
لذلك اظن اننى اذا توصلت لاستراتيجية متاجره سوف اطرحها للنقاش

ROTARY28
08-16-2012, 17:15
السلام عليكم
بغض النظر اذا كانو سيشاركونها او لا
اليس من الافضل لو تتعلم الفوركس جيدا وتصمم استراجيتك الخاصة بنفسك
افضل من الاعتماد علىالغير وكيفية التعامل معها وانت لاتعرف ما هي الاساسات التي بنيت عليها هذه الاستراتجية

hossam hossam
08-24-2012, 18:15
فعلا انا شايف اغلب الناس لو في سر بتربحه مش بتحب تفيد بي حد غير نفسه
عشان لو السر انتشر ميبقاش سر

TaharKing
08-24-2012, 18:32
رأيي هو انه لو كانت عندي استراتيجية للربح والتجارة فساخر عنها و لماذا لا ولو نشرتها فهل سينقض ذلك شيئا من دخلي بالطبع لا شيء فلن ابخل على الناس اي شيء فلا تكن بخيلا

silver
08-24-2012, 21:38
سوف احتفظ بها بكل تاكيد وهذا من حقي

ولن اخرجها الا بعد تحقيق اهدافي المالية والاستكفاء المالي

YASER83
09-05-2012, 17:08
السلام عليكم
لايوجد سبب كي احجبها عن احد
ولكن هناك الكثير ممن لايشارك نجاحه مع احد بحجة انا هذا تعبه ولايعطيه للغير ببساطة

abdellatif2013
09-06-2012, 16:42
فى هذا السوق لايكشفون عن طرق تداولهم الناجحة ودائما يحتفظون بالجيد لأنفسهم هذا مااجده فى هذا السوق ومن يكشف عن شئ بيبقى ليه هدف آخر وان الأستراتيجية اصبحت غير مهمة بالنسبة ليه كالسابق والله اعلم وبالنسبة ليا حقيقة انا بفضل افيد غيرى بما استطيع وان ادلهم لعى الطريق الصحيح.:)

moha55
09-06-2012, 16:51
طبعا سوف اجربها مرارا و تكرارا و عند التأكد من هذه الاستراتجية سوف لن احتكرها بل سوف اخبر بها الناس لان الارزاق بيد الله
و الارباح التي كنت اجنيها لن تقل و بالتالي افيد و استفيد

rock86
09-06-2012, 16:51
السلام عليكم
كما هو معلوم لدى الجميع فالكل يحتفظ بما هو جيد ودو فائدة لانفسه
كما اني لا ارى اي ضرر في كون الفائدة تعم على الجميع

korsa
09-06-2012, 16:55
سوف اخبر فذلك لا ينقص او يزيد عندي

ahmedgalal
09-18-2012, 05:02
قد احتفظ بها لبعض الوقت ولكن قد ابلغ الباقين من اصدقائى
عن كيفية التعامل جزء من هذه الاستراتيجية لان من يكتم العلم
الذى علمنا اياه ربى فهو ميت به ولذلك يجب ان ننشر العلم
الذى تعلمناه ونخبر به الاخرين حتى يتذكرونا بشئ جيد فى حياتنا

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 08:39
السلام عليكم
لا اعرف الصراحة ماذا سأفعل حينها
لكن اكيد هشارك الغير زي ما الغير شاركوني كتير

تحياتي

kaderbest
09-18-2012, 11:11
حتى لو كانت لديك استراتيجية مضمونة فلابد أن تختبرها على الأقل لمدة سنتين حتى تتأكد من نجاحها
غالبا الذين يمتلكون استراتيجيات ناجحة هو يحتفضون بها لأنفسهم فقط و في بعض الأحيان يقومون بتقديم توصيات فقط
. بدون أن يشرحوا الإستراتيجية التي اتبعوها و حتى لو عرضت عليهم أموال خيالية فلن يقوموا ببيعها

mohamedgo12
09-18-2012, 11:17
السلام عليكم اخي لكل شخص حقه في الاحتفاظ باستراتيجياته
لانه تعب في تطويرها واكتشافها و الكثير من الناس تخاف ان تصر استراتيجياتهم و تصبح عديمة الفائدة بعد نشرها
و ايضا لا يلزم ننتظر ان يشفق علينا احد باستراتيجية بل يجب الاجتهاد و البحث و تطوير طرق تناسبك بدون لجوء لاحد

Mr.Joba
09-18-2012, 11:20

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

معاك ان في ناس كتيير كدا بس بردة في ناس مش بتبخل لان لما هما يعرفوا غيرهم بيفيدوهم ثاني حاجة مفيش ضرر عليهم
انما حكاية الفرخة لو انت بعتها اكيد هتضر ف عشان كدا مش هتتخلى عنها انما الاستراتيجية لو عرفتها للناس مش هيضرك ف شئ

ahmedamz
09-18-2012, 11:22

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

ليس جميع الاشخاص فانا اوافقك انه كثير من المتاجرون يرفضون ان يعلنوا عن
استراتيجيتهم التى تربحهم الاموال ولكن هناك نسبة من الممكن ان تعلم بهدف افادة الغير

informatiquepro
09-18-2012, 11:41
انا ولله ساقوم بوضع لكم كل شئ لانني الان اقوم بدراسة في هذا الميدان و لكن المشكل انت عندك حق ولله كل اخ يريد فقط الربح و لا يريد مساعدة الاخرين

Mido0o-style
09-18-2012, 11:47
مش لازم على قكرة مش معنى انى نشرت استراتيجية انها خلاص هتروح عليا او هتفشل رغم الشائعات الغريبة المنتشرة حول هذا الامر . كل ما سيحدث اننى سأظل أربح و لكن أيضا سيربح أصدقائى معى فما المانع هنا .

Shawky Farag
09-18-2012, 11:52
ياعزيزي
تحياتي
ماستحق أن يولد من عاش لنفسه فقط
هل تعتقد أنني لو لدي استراتيجية جديدة أو معلومة
وامتنعت عن توصيلها لغيري سيزيد ذلك من ربحي ؟؟
لابد ياأخي من تبادل المعلومات
تحياتي

احمد فاروق ابراهيم
09-18-2012, 11:54
اذا توافرت عندي استراتيجية نسبة نجاحها عالية من الممكن
ان اخبر بها المقربين لي والذين يعملون معي في نفس المجال ولكني
لن اخبر الجميع لكي لا تعرف الاستراتيجية علي الملاء وقد تفشل بعد ذلك

newselvan
09-18-2012, 11:56
اعتقد اني سوف احتفظ بيها ومن سالني لن اخذله لأني احتاج للكثيرين واحتاج للخبرات من المبتدئين والخبراء وغيرهم فتجارب المبتدئ لا تقل اهمية عن الخبراء واختيار الإستراتيجية لا يتوقف على السوق لكنه يتوقف على الشخص وكلا منه له طريقته الخاصة في الربح والتعامل مع الخسارة
والله الموفق للجميع

kashif
09-18-2012, 13:30

mastar_soft
09-18-2012, 13:46
اعتقد ان فى ناس كويسه مش هتبخل على حد حتى لو فى ناس محتفظه بكل استراتيجية ناجحه
بتمشى بيها اهم شئ الانسان بيتعمل من اخطاءه وده فى حد ذاتها استراتيجيه

4ex
09-18-2012, 23:13

keko
09-18-2012, 23:15
بص انا نفسى فى البدايه طبعا ان اصل الى مثل هذه الاستراتيجيه التى احقهها من ورائها ارباحا ولكننى ارى ان
فى اى عمل فى سريه وخصوصا فى مجال الفوركس فاكيد كل متداول وله اساراه والموضوع مش فى منتهى السهوله ان اى شخص يخبر غيره

jamalsale
09-18-2012, 23:29
اضن انني سوف اخبر بها المقربين اكتر من نشرها
ففي نشرها الاستراتيجية تنهار و لا تصبح صالح بالاضاف الى ان 90 في المئة نسبة خيالية

MAGDY
09-18-2012, 23:33

إن شاء الله ، اقولها واشرحها لأى محترم مهذب يستحق
بغض النظر عن الجنس والجنسية والعمر والديانة
كل ده مايفرقش معانا ، التعامل كمخلوق آدمى ، ليس إلا
كله سلف ودين .. مؤكد سيدعو لى بالخير
شوف بقى حضرتك كام واحد يدعون لى بالخير ؟؟؟
مش قالوها زمان !!!؟ : الصيط ولا الغنى يا آخى
معايا فلوس كتير .. والناس بتدعى على وكرهانى
أحسن ؟؟؟
ولا فقير إلى الله .. والناس بتقول له : روح الله يبارك لك ؟؟؟
عن نفسى .. أختار الصيط
وكل واحد حر .. يختار اللى يعجبه بقى
لكن تقولى : بيضة دهب وبيضة فيها كتكوت .. لا معلهش .. سامحنى
تحياتى

pips2010
09-18-2012, 23:34

مافيش استراتيجة مضمونة +90% في الفوركس

casanova
09-19-2012, 00:04
هل هؤلاء الاشخاص أفضل منك حبيبي؟؟
هم بدأ من 0 مثلك تماما ولكن مع اصرارهم وعزيمتهم علي التطوير والاحتراف
اصبحت لديهم هذه الاستراتيجيات البرايفت ..فبيدك ان تصبح مثلهم او افضل منهم ان اردت
بالتوفيق حبيبي

azifek
09-23-2012, 02:25
حسب رأيي الشخصي بخصوص لاستراتجيات النجاحة و التي تكون شبه مضمونة
لا أظن أن أحدا سيعطيها للناس لأن الفوركس في هذه الحالة سيكون مصيره مجهول مادام كل الناس تكسب

dina
09-24-2012, 05:02
يارب ان شاء الله اصل الى استراتيجية جيدة نسبة نجاحها اكثر من 90% ووقتها
ان شاء الله لن ابخل على احد اطلاقا لكى يستفيد الجميع

mohamed amin
09-24-2012, 05:16
الاحتفاظ بالشى والبعد عن الغير قد لا يفيدك فانت كما تفيد فان الله
سيقف بجانبك ويساعدك وقد تكون محظوظ بالمكاسب العالية

asmaa omar
09-24-2012, 05:27
الحقيقه سؤال صعب ولكن هذا ما حدث معى
وبالفعل لم اخبر بها احد ولكن سوف اساعد بعض الاشخاص الذين يطلبون منى المساعده

fnaan
09-24-2012, 05:49
والله بالنسبه ليا يااخى الموضوع هايكون فى البدايه طبعا انى هاحتفظ بيها لنفسى لحد مستوى معين من الربح اجنيه منها وبعد كده ممكن انى اشاركها مع بعض الناس او على الاقل هافيد الناس الى بتسأل عن حاجات معينه تفيدهم فى استراتيجيهم لو كانت متشابهه معاها طبعا لان شوفت ناس معاها استراتيجيات كويسه جدا وبتبقى فى حاجات معينه ناقصه ممكن تسبب للاسف خساره رغم انها 90% منها يسبب النجاح

m.mokhtar01
09-24-2012, 07:49
اكيد الي عنده خبرة و استراتيجية مهمة يقدر ينجح بيها الناس مش هيتاخر لان اهم حاجة قبل النجاح الشخصي ان يكون معك فريق عمل انت تعمل على نجاحه فتشعر بسعادة انك جعلت فريقك ينجح

maro50
09-24-2012, 08:07
لا ارى من مشكله اخبار الجميع باستراتيجيه ناجحه ان وجدت فهذا لايرضنى فى التداول الخاص بى ولاننى اعلم ان نجاح الاستراتيجيه مرهون بشخص المنفذ لها بمعنى انه يحتاج مهارات لتطبيقها

mohamed saad
09-24-2012, 08:33
ههناك من لا يكشف عن سر نجاحه لا لكي يستفيد هو بمفرده لا بل من اجل الا تعرف طريقة عمله وتضرب من جانب الشركات والبنوك وبالتالي تصبح في خبر كان لان انا اعلم ان هذه الشركات تتفنن في ضرب الاستراتيجيات الناجحة وبالتالي فأنا مع اخفاء اسرار النجاح وعدم الافصاح عنها الا للمقربين فقط

2x1
09-24-2012, 09:55
ههناك من لا يكشف عن سر نجاحه لا لكي يستفيد هو بمفرده لا بل من اجل الا تعرف طريقة عمله وتضرب من جانب الشركات والبنوك وبالتالي تصبح في خبر كان لان انا اعلم ان هذه الشركات تتفنن في ضرب الاستراتيجيات الناجحة وبالتالي فأنا مع اخفاء اسرار النجاح وعدم الافصاح عنها الا للمقربين فقط

لو اللي سبقون فكروا كدة اكيد مكناش شوفنا كتير من الاستراتيجيت الناجحة اللي كتير حققوا بيها نجاح كبير لازم الواحد زي ما استفاد يفيد غيرة ويعلن عن طريقتة

mohamed eldamnhorey
09-24-2012, 10:33
انا عن نفسى لا ابخل باى معلومه عن احد لانى لا احب اللئم او المكر على اى حد

mostafaabdelgawad
09-25-2012, 20:46
اذا كنت انا مخترعها فسأخبر بها الناس واعلمها لهم
اما اذا كنت واخدها من احد فسأستئذنه قبل اي تصرف فيها

mahmoud1
09-25-2012, 20:54
على حسب المتاجر نفسة فى ناس بتخبر غيرهم بى الاستراتجية اللى بيربحو بيها وفى غيرهم عندهم تفكير مش عارف صح ولالا يقول انا لو قولت على الطريقة والكل عرفها ممكن الاستراتجية تضرب او ممكن يطلبو منه يفتح ورشة ليها وانة مش فاضى وكلام كتير بيتقال بس انا عن نفسى لحد الان شايف انه مافيش استراتجية يكون نسبة نجاحها 90%

Zala
09-25-2012, 21:05
والله سؤال صعب اوى و فكرت فيه شويه قبل ما اجاوب و احييك على اسؤال دا
بس معتقدش ان انا ممكن اقول سر شغلى ل حد ممكن يكون حد مقرب ليا اقولو على الطريقه انما مش اى حد اقولو الطريقه كده لازم يكون ليا خصوصياتى فى شغلى

elkhawaga
09-25-2012, 21:08
السلام عليكم
فى الحقيقة انا عن نفسى عندما يكون عندى استراتيجية ناجحة و جربتها كتير بالطبع اخبر بها لكى تعم الفائدة و بالتالى هيحصل معايا نفس الشىء

noureen
09-26-2012, 00:48
انا بالتاكيد سوف اخبر بها من استطعت و من احتاجها
لانى احيانا احتاج مساعدات من الناس و لو حرمت الناس من علمى ربنا يحرمنى منه

egypt25
09-30-2012, 05:29
انا اصلا مش مقتنع ان فيه استراتيجيات تصل الى اننا نسميها سحر وانها بتكسب بنسبة 90%
اصلا الفوريكس مالوش حاجه اسمها سر .. وعامة انا لو مكانهم هقولها للناس طبعا لسبب واحد
لو بعض الناس اشتغلت بيها وكسبت انا مش هخسر حاجه يعنى مكسبهم مش هيقلل من مكسبى

shaimaa1
09-30-2012, 09:23
نعم يمكن ذلك فى حاله تحقيق ارباح من خلال هذه الاستراتجيه ولكن البعض يعتبر اى وسيله تحقق ربح تعتبر سر

elking
09-30-2012, 09:35
انا شايف ان ال بيعمل كدة انانى لان اى حد هيحقق مكسب مش هينقص من ربح ال عرض الاستراتيجية
دى بتبقى انانية موجودة فى الشخص نفسه يعنى

ادهم
09-30-2012, 09:51
والله سؤال صعب بس انا ممكن اقول علي الاستراتيجيه دي للاشخاص المقربين ليا ولاصدقائي فقط
او لاي شخص قدم لي النصيحه او قدم لي اي شيء من اجل الاستمرار في الفوركس لكن في الغالب كل شخص يحب يحتفظ بشيء يميزه عن الاخرين

mohamed eldamnhorey
09-30-2012, 12:05
والله سؤال صعب بس انا ممكن اقول علي الاستراتيجيه دي للاشخاص المقربين ليا ولاصدقائي فقط
او لاي شخص قدم لي النصيحه او قدم لي اي شيء من اجل الاستمرار في الفوركس لكن في الغالب كل شخص يحب يحتفظ بشيء يميزه عن الاخرين

بالتأكيد اخى مفيش حد هيديك كل اللى عنده فى الزمن بتعنا ده بالاخص - البشر حاجه صعبه

الله المستعان

magic777
09-30-2012, 20:04

تحتفظ بها لنفسها

؟؟؟

طيب وليه احنا منجتهدش ويبقى لينا احنا كمان طرق سحريه خاصه بينا بدل ما نفضل نستنى
غيرنا يقول طريقته لينا لازم احنا ندور بنفسنا وهما مش احسن منا في حاجه

forexfun
10-07-2012, 04:25
ناك اشخاص تعتقد انها لو أعطت طريقتها لأحد سوف يبطل مفعولها!! هذا الكلام حقيقي فعلا ، لا بد ان نكون ضد الانانية بشكل مطلق اذا كان عندك فكرة حلوه فلماذا لا تعطيها لأخوانك ربما يستفيدوا منها ؟؟؟

kamola
10-08-2012, 00:01

mohamedemara
10-08-2012, 00:11
اعتقد اننى اذا قمت بالحصول على هذه الاستراتيجيه سوف اقوم باخبارها
لكل من يريد ان يعرف حتى تعم الفائده للجميع

ayaatzaki
10-08-2012, 00:18
اعتقد ان الوصول لهذه الاستراتيجية جاءت عن طريق اناس اخرين عرضو خبرتهم وارائهم واسعنت بها وطبقتها لذلك سوف اخبر عنها الاخرين وانا لم اسمع قط عن ضرب الاستراتيجيات
فالاستراتيجية هى عدة مؤشرات تؤكد بعضها البعض عند الدخول

forex.fee
10-08-2012, 00:23
لا طبعا اقول الصراحه بسم الله الرحمن الرحيم احتفظ بيها لنفسى ههههه
والله اخى الكريم لو انا متاكد انها مربحه 100 100 متاكد يعنى هقولها

aladdensima
10-08-2012, 00:23
انا عن نفسي لن اترك استراتيجيه اتعلمها الا وساخبر بها اصدقائي في المنتدى ولكن انا مازلت في مرحلة التجريب وبالنسبه للاشخاص اللي بتحتفظ باسرارها لنفسها احب اقولهم لا حيلة في الرزق ولا شفاعة في الموت
وكاتم العلم اثم

علاء بدران
10-08-2012, 00:55
عن نفسى انا لو لى طريقة مضمونة ومربحة ساتكلم عنها
ولا اخبيها عن احد فيريت كلنا نكون ايد واحدة ونحب بعد ونشارك بعد

اسيا
10-08-2012, 01:04
بكل صراحه عندما اصل الى هذه الاستراتيجيه المربحه افضل الااخبر احدا عنها ولو كان كل الناس بتعمل كدا يبقى مفيش حد هايتعلم بنفسه وايضا لااحب ان يعلم عنى احد كل شىء ولا حتى من الاصدقاء لان ربما تايك الضربه من اقرب الناس اليك

aboubakeur_m12
10-08-2012, 01:14
صراحة ان كنت اجتهدت و تعبت في الوصول اليها افضل الاحتفاظ بها لانها ثمرة جهدي و ان كنت وجدتها مثلا في احدى المواقع او المنتديات فلما لا التعريف و نشرها شريطة ان تكون نسبة نجاحها تفوق او تعادل 99 بالمئة و شكرا .

علاء بدران
10-08-2012, 04:33
فعلا كما قال الاخ الكريم فمن عندة الاستراتيجة السحرية لا يتكلم عنها
ولكن نحن الغلابة نحاول ان نعطى بعد خبرتنا وتجاربنا

magictrader
10-12-2012, 21:37

tictok
10-13-2012, 10:25
اعتقد ان هناك من لهم إستراتيجيات وينشروها للجميع لكن ليس من الشرط ان تنجح مع الكل فربما تنفذ خطاً من بعض الأفراد عموما يجب الا نعتمد على الغير نحاول ان نقرأ ونتعلم على قدر الإمكان
من الموجود على كل المواقع ونجرب على الديمو حتى نصل لإستراتيجية جيدة نتداول من خلالها

ebram
10-13-2012, 10:33
ويوج ناس تربح بدون استراتيجيه معينه يعني الاستراتيجيه بتيجي بظروفها والربح ده بتاع ربنا

zeyadkabeel
10-13-2012, 10:36
ولمادا ابخل باستراتيجية

السهم الأسود
10-13-2012, 12:14
الحقيقه لن اخبر كيفيه التحليل الفنى التى توصلك الى هذه الاستراتيجيه و لكنى ساعطى توصيات بشراء و بيع من نقط معينه لمساعده زملائى فى الربح لكن لا احد يفرط فى مجهوده لشخص غير مستعد لبذل جهد من اجل المعرفه

CoRLeoN300
10-13-2012, 15:05
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا لا أظن أني سأنشرها سأحتفظ بها لنفسي
تحياتي

Angel Dreams
10-13-2012, 15:18
العلم اتوجد عشان نتعلمه ونعلمه للخرين وعند التوصل لاستراتيجه اكيده الربح لن ابخل بها على من حولى

majdquran
10-13-2012, 15:23

اخي الواحد يقول الصراحة احتفظ فيها لنفسي -- لان الاستراتيجية ان انتشرت خربت .

abdelaal
10-13-2012, 15:29
لا أظن ان فيه استراتيجية مضمونة بالنسبة 90% ثانيا حسب ممكن أديها لبعض الناس مش كلهم بصراحة
بس الاجيد أن لو حد سألني مش هبخل عليه بمعلومة

elking
10-13-2012, 16:12
لو كانت الاستراتيجية دى من تعبى انا مش هقول عليها لحد طبعا لانها تعبى وشقايا وناتج اجتهادى
ولكن لو اى استراتيجية تانية هقولها للناس عادى

moonli
10-13-2012, 18:36
فكرة مشاركة الناس فى الافكار رائعه وبتفيدك انت نفسك
بس للاسف كتير من الناس مش بتستخدم دماغها
ولو استراتيجيه خسرت يبدء يلوم صاحبها
فبحاول بقدر الامكان مكونش مسؤوله عن حد

mr.cavally
10-13-2012, 18:45

انا اتبع قول رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) حين قال
(حب لاخيك ما تحبه نفسك)
وبعدين كله فى ميزان حسناتك

mannon
10-18-2012, 15:07
انا اتبع قول رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) حين قال
(حب لاخيك ما تحبه نفسك)
وبعدين كله فى ميزان حسناتك

المفروض والله كلنا نتعامل مع بعض بالشكل دة
يعنى الى عندة حاجة مربحة يقول لاخواتة عليها ولو عندك طريقة بتكسبك مش هتخسر حاجة لو فيدت بها اخوانك

meeco
10-18-2012, 19:21
لو عندى استراتيجية مربحة ونسبة النجاح فيها عالية
سوف اخبر بها الجميع حتى يستفيد الجميع

joker7diaa
10-18-2012, 19:36

على حسب نسبة الاحتكار الموجودة في السوق يعني اذا الكل محتكر استراتيجيه انا راح احتكرها اما على الاغلب راح اعطيها لكل من يستحقها

fawadmuzzi
10-18-2012, 19:44
اعتقد ان كل واحد أكتشف أو صنع أستراتيجية معينة , بتجيبلو ربح على طول , مش هايفرط فيها , و يديها لحد , لكن مافيش طريقة ثابتة دايما بتربح على طول , يعنى لو انت خبير فوركس لازم يكون عندك مرونة فى التعامل مع السوق ,

taoufik
10-18-2012, 19:49
السلام عليكم
على حساب الشخص شخصيا لو
كانت عندي استراتيجية للاخبرتكم بها لكني لازلت مبتدا وشكرا

نور
10-18-2012, 19:49
بصراحه مش عارفه نفسي وقتها.
لكن ممكن اقولها لاشخاص مقربين مني اوي غير كده لا .

mohammad
10-18-2012, 20:22
السلام عليكم
الاستراتيجيات المشهورة و التي تحقق ارباح هائلة معروفة لذا الجميع و ابحث
سوف تجد كل استراتيجيات العالم المشهورة و القوية و منها ما هو مخترع قبل 16 سنة

casanova
10-18-2012, 20:59
بالنسبة للراجل اللي بيقول فرخة بتبيض بيضة دهب احب اقوله (حب لأخيك ما تحبه للنفسك)
لو علمت اخوك ازاي يربح زيك وساعدته في بناء مستقبله فأجرك عند الله كبير
ةبدين هو مش هياخد منك فلوس وانت مش هتخسر حاجة لو ساعدته بالعكس الاجر والثواب هيبقي عظيم

Nagwa
10-18-2012, 21:05
طبعا اذا كان لدى استراتسيجية مضمونة اخبر بها اصدقائى ونتبادل المعلومات يمكن ان تكون فىالاستراتيجية شىء من الخطأ يصححها لى صديقى ونستفاد ويزيد الربح عليينا جميعا

emyforex
10-18-2012, 21:35
لو انا هخبر بيها غيري وافيده
حب لاخيك كما تحب لنفسك ولو عملت كده انا اللي هكس اكتر لان ربنا هيباركلي لان اتمنيت لغيري الخير
بس انا لو اعرف نص استراتيجيه حتي كنت اخبرتكوا هههههههههه

ahmadatta
10-18-2012, 21:39
انا في الحقيقة افكر في استراتيجية معينة عندي واثق انها سوف تكون قوية جدا باذن الله
ولكن سامحوني لن استطيع اخبار اي شخص عنها ,,, لأني لا اعلم ضررها من منفعها

ولكن قريبا ان وفقني الله واستطعت المشاركة في التداول سوف اخبركم بكل تجاربي ان شاء الله

viva7
10-18-2012, 21:44
أعتقد ان اللي يملك أستراتيجيه ناجحه و يكسب من خلالها الكثير من الارباح يغشى
ان يخبرها للأخرين و يحتفظ لنفسه بها خوفا من فشلها و انتشرها فيما بعد

hassanosss
10-18-2012, 21:53
السلام عليكم
بالنسبة لي اذا كانت لي استرتيجتي الخاصة لن اخبر عنها احد لانها تعبت للحصول عليها