PDA

View Full Version : فتاوي لشرعية تجارة الفوركس والبورصة

Pages : [1] 2 3

alaaght
04-27-2012, 18:47
اهلا اصدقائي كثير منا يشك في شرعية وحرمانية تجارة الفوركس والبورصة وها قد وجدت فتاوي في هذا الشان
http://www8.0zz0.com/2012/04/27/15/772963339.gif (http://www.0zz0.com)

http://www8.0zz0.com/2012/04/27/15/282061526.jpg (http://www.0zz0.com)

http://www8.0zz0.com/2012/04/27/15/587252826.gif (http://www.0zz0.com)

elzeel
04-27-2012, 19:45
ربنا يطمنك بالخير وبجد شئ جميل انك توضحلنا وخصوصا انى لسه مبتدئ فدا يطمنى اكتر بارك الله فيك

Greet
04-27-2012, 19:48
ربنا يجازيك كل خير ان شاء الله

و الحمد لله الواحد اتأكد من شرعية الفوركس من زمان من ساعت ما فكر في تعلم و دخول المجال ده

kadifx
04-27-2012, 22:48
الله يخليك اخي الكريم كان لدي اصدقاء يراسلوني بالفتاوي التي تحرم المتاجرة بالفوركس واليوم ريحتنا اخي الله يحفضك

alaaght
04-28-2012, 01:10
ربنا يكرمكم لردودكم الجميلة ودعائكم الاجمل يجب في البداية النظر الي الحلا والحرام كي يبارك الله لنا في رزقنا وكما استراح قلبكم قد استراح قلبي ايضا لاني في البداية قابلت كثيرا كانو يحرمون تجارة الفوركس والبورصة ولكنه كان مجرد جهل منهم لفكرة التجارة في الفوركس ولكن الحمد لله اكتشفت انها حلال ويوجد ايضا فتاوي كثيرة جدا تحلل تجارة الفوركس . شكرا مرة اخري لدعائكم لي واتمني الخير لي ولكم

amr22
04-28-2012, 02:46
أجاز مجمع البحوث الإسلامية بالأزهر الشريف البيع الآجل للعملات بالبورصات، كما أجاز الصورة المصرفية التي تتم في العمليات المعاصرة بين المؤسسات المالية العالمية فوريًّا بوسائل العصر الإلكترونية.
جاء ذلك خلافًا لما ذهب إليه فقهاء آخرون اعتبروا أن هذه العلمية "غير جائزة"؛ لأنه ليس فيها تقايض للبديلين عند التعاقد.
وقال مجمع البحوث الإسلامية ردًّا على استفسار عن حكم بعض صور المعاملات المصرفية التي تتم في البورصة العالمية: "التعامل بأسعار الصرف العالمية المعلنة على الشاشات الإلكترونية للتعاقد الحال بالسعر المستقبلي، بحيث يتم التقابض في التاريخ المحدد المتفق عليه بين الطرفين جائز على اعتبار أنه لا يوجد دليل يمنع ذلك".
وأوضح المجمع في بيان لأحكام تلك المعاملات أقره في جلسته الأخيرة وأعدته لجنة البحوث الفقهية بالمجمع أنه "يجوز شرعًا ما يجري في البورصة من بيع عملة بعملة أخرى مختلفة القيمة والجنسية كبيع الدولار الأمريكي باليورو الأوروبي، كما يجوز للمؤسسات المالية الكبرى التعامل بالمصارفة فيما بينها بوسائل العصر الإلكترونية برأس مال ناتج عن عمليات مصارفة صادرة لها وعليها".
كما أكد المجمع في رده الذي حصلت إسلام أون لاين على نسخة منه، أنه "لا يوجد مانع شرعي من تقاضي الأجر المتفق عليه بين الطرفين مقابل أعمال الخبرة في عمليات المصارفة، وذلك باتفاق الفقهاء، حيث إن الأجر مقابل العمل".
وأجاز المجمع أيضًا الصورة المصرفية "التي تتم في عمليات المصارفة المعاصرة بين المؤسسات المالية العالمية فوريًّا عبر القارات بوسائل العصر الإلكترونية وبمبالغ ضخمة يتعذر حملها، وعليه يتم القبض بالقيود البنكية.. قيد الخصم والإضافة.. بحيث تكون هذه الصورة المعاصرة للقبض قائمة مقام التسليم يدًا بيد".
وكانت لجنة البحوث الفقهية بمجمع البحوث الإسلامية قد بدأت مناقشة المعاملات المصرفية في البورصة العالمية منذ إبريل 2006، بناء على طلب تقدم به رجل أعمال يعمل في الصرافة بالولايات المتحدة، ويدعى محمد كامل إبراهيم سأل عن حكم الشرع في تلك المعاملات المستحدثة.
ويتعلق الأمر بشكل رئيسي ببيان الحكم الشرعي في سوق المال العالمي "الفوركس"، وهو نظام التجارة في العملات التي تعمل فيه نحو 20 ألف شركة.

jamoo
04-28-2012, 13:40
أحسنت أخي الكريم من أفضل المواضيع الموجودة في المنتدى حاليا و هو للتثبيت حقيقة لأهميته القصوى فأي مبتدأ قبل أن يدخل المجال فهو سيستفسر عن شرعية هذا العمل الذي هو بصدد القيام به و لهذا فهو موضوع مهم جدا و هو للتثبيت حتى يبقى دوما في الصفحة الأولى و أي عضو جديد يمكنه الإطلاع عليه بسهولة لذا فنحن نطلب من الإدارة الكريمة بما أنه لا يوجد مشرفين لحد الآن بتثبيت الموضوع لا لشيء سوى لتعم الفائدة على الجميع و الله يوفقكم إخواني ضموا صوتكم لصوتي موضوع مميز جدا أخي الكريم شكرا و إن شاء الله نشوف مزيد من التميز منك أخي

كريم
04-28-2012, 18:26
البورصة حلال خاصة الا اذا كان فيها ظلم او ربا او غرر و تجارة لا يوجد فيها الحمد لله

و شكرا على هذه المساهمه الجميله

Mohamed90
05-13-2012, 13:05
بارك الله فيك على الفتاوي و طبعا يبقى دئما شك بين الاخوة هل المجال حلال او حرام و مزال للحد الساعة اختلاف بين العلماؤ في تحليله بشروط معية و من يحرمه كله

Hamad
05-13-2012, 13:17
لو اشتريت عمله بمالك فقط دون اي زياده او اي قرض من الشركه او البنك
فنقاط السبريد كما هي والعموله واحده سواءا اقترضت ام لم تقترض
وعليه هذه العموله ليست مقابل القرض بل مقابل المعاملة
اما القرض فلا فائده عليه سواءا ربحت ام خسرت
قد تختلف هذه المعامله من شركة لاخرى بعض المواقع الدينية تقول أن الفوركس والتجارة بالهامش حرام شرعاً ولا تجوز وتحقق بها شروط الربا

kingman
05-14-2012, 17:14
ان شاء الله ربنا يغنينا بحلاله عن حرامه وكتير بتلاقى تضارب كثيرة فى الفتاوى بخصوص المعاملات المالية فى هذه الأسواق خصوصا الفوركس فكتير بتلاقى فتاوى مختلفة والواحد بيبقى مش عارف ياخد باى فتوى ولكنى فى رأيى انه يجب ان تكون فتوى معتمدة من مؤسسه علمية دينية معروفة ومتخصصة لأن ليس كل الشيوخ يستطيعون معرفة ماهية الأسواق وكيف تدار

Hamad
05-14-2012, 18:36
الفوركس ليس ربا والاسبريد عبارة عن مصاريف تنفيذ الصفقات والاجراءات الاخري فالاسبريد هو مقابل ما تقوم بة الشركة من تسهيلات لك ولا يوجد فية اي نوع من الربا نقاط السبريد ( العمولة ) ليست من اجل المال المعطى اليك للمتاجره او المضاربه ولكن مقابل الخدمه المقدمه من الشركة

عمرو
05-15-2012, 04:24
التفرغ اساس النجاح في سوق صعب مثل سوق العملات الاجنبية شغل وظيفيتين الفوركس من ناحية والعمل من ناحية اخرى سيشكل
ضغطا كبيرا على الشخص في جوانب مختلفة من حياته من عائلة واصدقاء وعمل ويجب التفرغ الكامل للعمل في هذا السوق الصعب التفرغ امر لا بد له و التفرغ اساس النجاح

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ......اما بعد..

ما شاء الله عليك

مجهود مميز
وفعلا كل شوية يطلع حد يشككنا فى الشرعية للتداول وهذه الفتاوى اكبر دليل على شرعيتها ان شاء الله

magic777
05-15-2012, 20:17
اخي المسأله دي محسومه من زمان ومادام لا يوجد فوائد على الصفقات المفتوحه فلا توجد شبهه حرام هنا
والفتاوي الخاصه بالرافعه الماليه ليست قويه وفيها تضارب في الاراء
اما بالنسبه للدهب والمعادن عامه فانا اعرف ان المتاجره بالدهب فيها فتاوي قويه بالتحريم
لكن المعادن كالفضه والبترول فبرده فيها تضارب في الاراء

kingman
05-15-2012, 22:13
وكمان فيه هنا نقطة مهمة جدا هو الا يدلى اى شخص عادى بفتوى حلال او حرام وذلك لأن كثيرين عندهم يحللوا ويحرموا دون ان يكون عندهم العلم الكافى بذلك وممكن يتسببوا فى حرمان بعض الأخوة من خير كان ممكن يتحقق اذا لم يكن افتى بما لايعلم وليكن دائما مصدرنا هم اعلم العلم المسئولين امام الله بفتواهم وهم من سيتحملون وزر هذه الفتاوى

lehcenbarca
05-15-2012, 23:31
والله معك حق أخي ما اعرفنا مين بدنا نصدق بس إن شاء الله تكون أرباح فوركس حلال

imad1055
05-16-2012, 00:06
يجب ان تفتى لنا اخي شرعيتها

nader
05-16-2012, 03:31
شكرا لك اخي الكريم على موضوعك الرائع والمطمئن لأعضاء المنتدى
بالنسبة للموضوع فهو محل اخذ ورد من طرف الكثير من المفتين بين من يحلل او يحرم لكن اغلب ماوصل الى اسماعنا وما وما نحن مطمئنون له هو ان هده التجارة حلال باستثناء الذهب والله اعلم

كما اتفق مع اخ ي -kingman بأخد الفتوى من اهلها

Hamad
05-16-2012, 13:53
الفوركس العادي أو المضاربة بالعملات بنظام المارجن أو الهامش لا يجوز شرعا ولهذا وضعت شركات الوساطة نظام آخر للمضاربة بالعملات سمته الفوركس الإسلامي حيث حذفت منه رسوم التبييت والفوائد عموما وهذا رغبة منها في جلب المستثمرين المسلمين

djongar
06-10-2012, 18:06
كوننا عرب نهتم كثيرا بموضوع الحلال و الحرام والربا عكس الاوروبيين والغرب اللذين لا يهتموا إلا بالربح وحقيقة انا عملت بحوث قبل دخول هذا الميدان وكنت اعرف ان المتاجرة بالعملات حلال عكس الذهب اللذي لا يجوز المتاجرة به بما انك لا تملكه وشكرا على الوثائق والمعلومات اللتي تثري الموضوع.

fafa280384
06-10-2012, 18:13
والله في رايي يبقى الامر في غيب الله
جننونا كل واحد براي سمعت في قناة
cnbcarabia
من المفتي انها حرام ويجب التقابض يد بيد
والله اعلم

mony
06-10-2012, 18:34
شكرا لك على المعلومات المفيده لان بحثت كثيرا ووجدات اراء متناقضه واصبحت فى حيره ولست متاكده من شرعيه الفوركس بس قرات كثيرا ان عن شرعيه الفوركس بشروط منها عدم استخدام الهامش والله اعلم

ramid
06-10-2012, 19:02
قد تختلف هذه المعامله من شركة لاخرى بعض المواقع الدينية تقول أن الفوركس والتجارة بالهامش حرام شرعاً ولا تجوز وتحقق بها شروط الربا
كلامك اضافة مهمة للموضوع لكن قبل قليل كنت اتابع فيديو للشيخ السالوس وقد تحدث عن عدم جواز المتاجرة بالهامش لانه عبارة عن قرض يمنحك اياه السمسار ولكن مقابل ان يأخذ نسبة من الفائدة على ذلك القرض ,ما رأيك
معي رابط الفيديو بعد اذن المشرفين
http://www.youtube.com/watch?v=2ZUIPwNVChg&feature=related

sho
06-11-2012, 00:33
اختلف الكثير من علماء الدين على تحليل وتحريم التداول فى سوق الفوركس ولكنى بعد بحث كثير استقر قلبى على عدم التحريم هو الاقرب ولكن مع تفادى بعض النقاط فقط ربنا يغنينا بحلالة ان شاء اللة

AhmedMagnifico
06-11-2012, 14:06
ربنا يجزيك خير يا اخى والله ريحتنا جميعاً
وطمانت قلوبنا خاصة وان الواحد كان تعبان من الموضوع دا كتير
ربنا يجنبنا الحرام :)

Texxon
06-11-2012, 15:58
نعم هناك الكثير من الفتاوى في هذا النظام الفوركس والبورصة بشأن التبيت وعدم التقاضي باليد وايضا الاسبريد بالاضافة الى الرافعة التي شابها جدل كثير وتعددت المذاهب وختلفت الآراء ، اعتقد ان الافضل ان يسأل كل منا الشيخ الذي يثق فيه

magic777
06-11-2012, 18:02
كلامك اضافة مهمة للموضوع لكن قبل قليل كنت اتابع فيديو للشيخ السالوس وقد تحدث عن عدم جواز المتاجرة بالهامش لانه عبارة عن قرض يمنحك اياه السمسار ولكن مقابل ان يأخذ نسبة من الفائدة على ذلك القرض ,ما رأيك
معي رابط الفيديو بعد اذن المشرفين
http://www.youtube.com/watch?v=2ZUIPwNVChg&feature=related

تقريبا على ما فهمت هو يقصد هنا الحسابات اللي بتاخد فوائد على العملات لو تركت الصفقه مفتوحه لمده 24 ساعه
واللي بنقول عليها الحسابات الغير اسلاميه ولكن انت طالما حسابك اسلامي خلاص يبقى مافيش مشكله والله اعلم طبعا

kingman
06-11-2012, 18:25
والله في رايي يبقى الامر في غيب الله
جننونا كل واحد براي سمعت في قناة
cnbcarabia
من المفتي انها حرام ويجب التقابض يد بيد
والله اعلم
هو كان يتحدث عن المعادن والسلع ولا سوء الفوركس عموما وهل نحن عندما نتعامل بالأموال عملة مقابل عملة ونسحب اموالنا فهل يتحقق مبدا التقابض ام هناك اشياء يجب تتحقق فى العملات كى يتحقق التقابض فاعتقد ان التقابض فى سوق الفروكس موجود فى العملات حيث يتم مبادلة عملة بعملة وبالنسبة للسلع فاكيد ان مافيش فيه حق التقايبض

firas1984
06-16-2012, 02:14
مرحبا
بالنسبة للمتاجرة بالفوركس بشكل عام الفتوى وضحت انه حلال ولكن حسب فتاوى بعض الشيوخ يقال ان التجارة في الذهب والفضة والنفط حرام
ولكن لا اعلم بصراحة اذا احد يعلم يحكيلنا

M Sabry M Elbakrawy
06-16-2012, 02:52

شكراا علي التوضيح ده يعني انا افهم من الكلااام ده ان الاسبريد
لايشوبه اي معاملات ربوية ؟؟

yassie
06-16-2012, 02:57
الف الف شكر لك
في البداية كنت اشك بهدا الشان
و الان تم تاكد من انه حلال و شكرا لك

vamoscapitos
06-16-2012, 02:59
الحمد لله واللهم اطعمنا من حلالك واطمنتني لكن لا يزال ينتابني

الشك وتمنى ان يزول

yousef1981
06-16-2012, 03:12
يجوز الاتجار في العملات إذا تحقق القبض ، وسلمت المعاملة من الشروط الربوية ، كاشتراط رسوم التبييت ، وهي الفائدة المشروطة على المستثمر إذا لم يتصرف في الصفقة في اليوم نفسه

osama shaban
06-16-2012, 06:38
انا بحث كتير في الموضوع ده وعرفت ان التجاره في العملات حلال ولا يوجد بها حرمانيه الي الفائده اللي موجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه اما التجاره في السلع هي التي بها بعض الحرمانيه ولذلك علينا الابتعاد عنها هذا ماعرفه عن حرمانيه الفوركس من عدمه

2x1
06-16-2012, 09:24
فعلا مفيش اي شبهات نحو تحريم الفوركس

لكن فية فتاوي بخصوص المتاجرةن فالمعادن والسندات

yassinoh
06-16-2012, 11:55

و الحمد لله الواحد اتأكد من شرعية الفوركس من زمان من ساعت ما فكر في تعلم و دخول المجال ده

كلنا محتاجين تأكيد عشان منضيعش نفسنا

sandapa
06-16-2012, 11:59
بخصوص الفوركس فهناك فتاوي تحرم واخرى تحلل
ويبقى الخيارالاخير هو اجتهادك الشخصي

Mohamed90
06-16-2012, 12:01
يجوز الاتجار في العملات إذا تحقق القبض ، وسلمت المعاملة من الشروط الربوية ، كاشتراط رسوم التبييت ، وهي الفائدة المشروطة على المستثمر إذا لم يتصرف في الصفقة في اليوم نفسه

السلام عليكم طبعا اخي يوجد اختلاف بين العلمائنا المسلمين و منهم من يحلل و اخر يحلل
ولكن انا مقتنع بان الفوركس حلال و يجوز القبض في نفس اليوم اي اغلاق الصفقة قبل اليوم التالي للتجنب الفائدة

The Mester X
06-16-2012, 13:32
بفعل يوجد اختلاف حول الفوركس و انا ارى الفوركس حلال عكس المتاجرة في السلعو الله يرزقنا حلال

magic777
06-16-2012, 14:37
انا بحث كتير في الموضوع ده وعرفت ان التجاره في العملات حلال ولا يوجد بها حرمانيه الي الفائده اللي موجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه اما التجاره في السلع هي التي بها بعض الحرمانيه ولذلك علينا الابتعاد عنها هذا ماعرفه عن حرمانيه الفوركس من عدمه

وحتى في الشركات اللي مفيهاش جسابات اسلاميه تقدر تشتغل حلال فيها لكن بشرط انك تغلق صفقتك
قبل بدايه اليوم الجديد يعني قبل الساعه 12 وبكده مش هياخدوا عليك فائده ويكون عملك
هنا حلال برده

ma90do
06-16-2012, 14:52
بص الانسان يعلم ماهو الشيء الحلال او الشء الي مش حلال وايه الشبهات ..وبرضو اتباع اهل العلم زياده تاكيد

compaq0
06-16-2012, 23:44
مش عارف بس عقلك فى راسك تعرف خلاصك انت بقلبك تحدد اذا كنت ماتفعله حرام ولا حلال.ربنا يستر على الرئيس القادم و مايمنعش الفوركس فى مصر

ana1990
06-16-2012, 23:47
لو الفتاوى دي مؤكده و على مستوى من الثقه اذن اتمنى من المشرف تثبيتها لان نسبة واحد من بين كل اتنين لو قولتله كلمة بورصه او فوركس يقولك حرام بدون سبب لذا اتمنى تتثبت حتى علشان لما يدخل حد المنتدى يتاكد من الموضوع ده بدل ما الناس بتدي اراء فيه

ma90do
06-16-2012, 23:52
لو الفتاوى دي مؤكده و على مستوى من الثقه اذن اتمنى من المشرف تثبيتها لان نسبة واحد من بين كل اتنين لو قولتله كلمة بورصه او فوركس يقولك حرام بدون سبب لذا اتمنى تتثبت حتى علشان لما يدخل حد المنتدى يتاكد من الموضوع ده بدل ما الناس بتدي اراء فيه

بص علشان نتاكد ان الفوريكس حلال نسال اهل العلم في الازهر هم من يصدرون الاجابات عن اي شيء والله اعلم

H!m0
06-17-2012, 12:23
هذا الموضوع يجب أن يكون أول موضوع يقرأه المضارب الجديد و بالفعل في بدايتي كنت أرى الكثير من الفتاوي التي تحرمه و التي تحلله و أستنتجت أن حلال بشروط أن يكون الحساب خالي من فوائد التبيت و عدم المتاجرة بالمعادن و البترول

firas1984
06-17-2012, 16:21
مرحبا
اخواني الاعزاء
اللي فهمته من احد الشيوخ انه الي بتاجر بالذهب والفضة حرام لانه حس ب قوله انه يجب ان تمسكه بين يديك بعكس النقود
لم افهم تماما ما قاله لكن هل احد سمع مثل هذه الفتوى

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 16:23
الحمد لله ربنا يبعدنا عن الحرام
وطالما احنا بعيد عن الربا والفوايد والكلام ده كله يبقا الحمد لله
لكن المتاجرة ف الدهب والفضة دي اللي حرام

ma90do
06-17-2012, 16:24
مرحبا
اخواني الاعزاء
اللي فهمته من احد الشيوخ انه الي بتاجر بالذهب والفضة حرام لانه حس ب قوله انه يجب ان تمسكه بين يديك بعكس النقود
لم افهم تماما ما قاله لكن هل احد سمع مثل هذه الفتوى

اها وانا سمعت انها حرام التجاره بالمعادن وخايف ان يكون الفوريكس حرام لانك مبتمسكش الاوال في ايدك الي بتشتريه والي بتبيعها مجرب بتتعامل مع ارقام ونقط

remas
06-17-2012, 18:15
والله يا اخى الفتاوى اللى بتتكلم عن شرعية المتاجره كتيره جدا منها اللى احله ولكن بشروط ومنها اللى حرمه على الاطلاق وفى الاخر اقدر اقولك انت استفت قلبك وشوف قلبك يميل لايه فى النهايه

kingman
06-17-2012, 20:47
اها وانا سمعت انها حرام التجاره بالمعادن وخايف ان يكون الفوريكس حرام لانك مبتمسكش الاوال في ايدك الي بتشتريه والي بتبيعها مجرب بتتعامل مع ارقام ونقط
لأسف محدش فينا هيقدر يفيدك بأى شئ بخصوص النقطة فى سوق الفوركس وهيكون افضل شئ انك تستفتى قلبك وتتوكل على الله فيما تراه الى ان يفصل فى هذا الموضوع اصحاب العلم والدين باجابات قاطعة وربنا يغنينا بحلاله عن حرامه

assidi saber
06-23-2012, 18:01
اخي شكر على الشرح و ربنا خليك بارك الله فيك

okash
06-23-2012, 18:07
كل الشكر والتقدير لك ولموضوعك وعلى ما اظن ان خلاف الفتاوي بين العلماء لضعف الملومات الاقتصادية لديهم
يجب ان يدرس الى جانب الشريعة في الجامعات كتب اقتصادية لكي يستطيعو الافتاء دون خلاف في الامور الاقتصادية الحديثة

HARRY POTTEER
06-23-2012, 18:21
كل الشكر والتقدير لك ولموضوعك وعلى ما اظن ان خلاف الفتاوي بين العلماء لضعف الملومات الاقتصادية لديهم
يجب ان يدرس الى جانب الشريعة في الجامعات كتب اقتصادية لكي يستطيعو الافتاء دون خلاف في الامور الاقتصادية الحديثة

نعم يا باشا ده اكيد يعني لازم يكوون هناك
كتب و جامعات تؤكد دلك

deadlyfox
06-24-2012, 01:07
تسلم يا غالى
وربنا يجازيك خير
وربنا يوفق الجميع

my life
06-24-2012, 01:39
بعد بحثي عن مشروعية المتاجرة في العملات بالتحديد
لاحظت فيديو في اليوتيوب للشيخ محمد العريفي
اتمنى للجميع الاستفادة منها

http://www.youtube.com/watch?v=YLzorUrFlrM

tarek22
06-24-2012, 14:11
شكراا اخي بارك الله فيك
طمنتنا وزدت من عزيمتنا لعدم تفوت فورصة حلال من بين ايدينا
الله يفرحك بصفقاتك

moonlight
06-25-2012, 09:36
جزاك الله خيرا موضوع فعلا مهم جدا وكلنا بنبحث كثيرا للتأكد من شرعية الفوركس حتى لاندخل فى اى شبهه بس اعتقد برضه الجوانب الى فيها ربا وفوايد حرام بس عايزة اعرف هى فى اوقات معينة زى مثلا بالليل حرام انا شفت قبل كدة حد قال المتاجرة بالليل حرام والله اعلم فعايزة اعرف ليه وهل فعلا صح ؟

2x1
06-25-2012, 09:54

ودة والله اللي الواحد بيخاف منة انة تكون الفتوي صادرة عن غير دراسة والمام باألية الشئ الذي بيتم صدور فتوي بتحريمة ودة شئ مهم جدا لابد من اضافة جديدة وتطوير في دراسة الشريعة لاليات العصر الحديث

alskndry
06-25-2012, 09:57
فعلا سنجد الكثير من الفتاوى التى حلل الفوركس

كذلك هناك من يحرم الفوركس

ولكن من وجهة نظرى من يحرم هو ليس على دراية بمفهوم الفوركسي او طريقة التعامل

ومن وجهة نظرى وكما ذكر العلماء اذا احترت فى امر ما

فاستفتى قلبك

لو قلك حلال كمل ولو قلك حرام ابعد

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:23
فعلا سنجد الكثير من الفتاوى التى حلل الفوركس

كذلك هناك من يحرم الفوركس

ولكن من وجهة نظرى من يحرم هو ليس على دراية بمفهوم الفوركسي او طريقة التعامل

ومن وجهة نظرى وكما ذكر العلماء اذا احترت فى امر ما

فاستفتى قلبك

لو قلك حلال كمل ولو قلك حرام ابعد

والله ياغالى انا قلبى يقولى حلال

لكن المعادن والسلع لا احب ان اتاجر عليهم
بسبب الشبهه الدينية حولهم

KOGI
06-25-2012, 21:10
البورصة حلال خاصة الا اذا كان فيها ظلم او ربا او غرر و تجارة لا يوجد فيها الحمد لله

mage
06-26-2012, 03:53

اخى البورصة بالفعل حلال ولكن على شريطة ان يكون السهم الذى تريد ان تشترل الشركة فى شئ من اليه يكون العمل على السهم حلال بمعنى ان يكون صاحب الشركة وفكرة عمل الشركة فى شئ من الحلال وليس قائم لعى منتجات غير مشروعة

Desperate
06-26-2012, 04:04
اعتقد لغاية دلوقتى مفيش فتوى كاملة تحلل الفوركس
بسبب وجود المعادن فى الفوركس وانه حرام اننا نتاجر بيها
بس احنا نعقلها ونتوكل وانا شايف ان الفوركس حلال
لان كل حاجه بنعلمها مبنية على اساس صحيح وتعليم

hesham itch
06-26-2012, 05:41
فعلا فى تساؤلات كتير جدا بخصوص هذه النقطة من حرمانية هذه التجارة
او عدم حرمانيتها والحمدلله انها طلعت حلال وبفتاوى شرعية عشان نطمن

saad
06-27-2012, 00:03
شكرا لك على المعلومات المفيده لان بحثت كثيرا ووجدات اراء متناقضه واصبحت فى حيره ولست متاكده من شرعيه الفوركس بس قرات كثيرا ان عن شرعيه الفوركس بشروط منها عدم استخدام الهامش والله اعلم

KOGI
06-27-2012, 06:19
فعلا فى تساؤلات كتير جدا بخصوص هذه النقطة من حرمانية هذه التجارة
او عدم حرمانيتها والحمدلله انها طلعت حلال وبفتاوى شرعية عشان نطمن

فعلا يا هشام النقطه ده كانت محيرانى قبل ما ابدا تداول لكن قريت فتاوى كتير منها الل ىبيرحم ومنها الل ىبيشرع بس اللى بيرحم قليل اوى وفى ظروف معينة

saad
06-27-2012, 15:09

hisoka
06-28-2012, 14:25
وكل التعاملات فى الفلوس حلال ..ما ان كانت فى الذهب او النفط
والله واعلم

---------- Post added at 01:25 PM ---------- Previous post was at 01:20 PM ----------

ولكن عمتاً البورصة حلال خاصة الا اذا كان فيها ربا او تجارة لا يوجد فيها

elssayed
06-28-2012, 14:30
ربنا يجازيك خير علي االفتاوي
انا برضه من خلال وجهة نظري شايف ان اللي بيدخل الفوركس عشان يحقق نسبة ربح بسيطة
غير اللي داخل بيتاجر اكنه بيلعب قمار وبيدخل بلوتات عالية ممكن تخسرة راس ماله في يوم

m_fekry
06-28-2012, 14:31
الحمد لله على شرعية التعامل وتداول الفوركس والمضاربه فى البورصه حتى عن طريق الأنترنت
وجزاك الله كل خير

sami
06-28-2012, 14:39
مجهود قيم في إرفاق الفتاوى أخي الكريم جعلها الله في ميزان حسناتك،فعلا تجارة العملات حلال كما أجاز العلماء بذلك لأنها تستوفي شرط التقابض،هناك شيء آخر يصيبني بالحيرة و هو أنني قد قرأت أن إستعمال الرافعة المالية غير جائز لأنها تدخل في نطاق قرض جر نفعا،و أتمنى أن أجد الإجابة الشافية عنه بإذن الله

magic777
06-28-2012, 16:29
مجهود قيم في إرفاق الفتاوى أخي الكريم جعلها الله في ميزان حسناتك،فعلا تجارة العملات حلال كما أجاز العلماء بذلك لأنها تستوفي شرط التقابض،هناك شيء آخر يصيبني بالحيرة و هو أنني قد قرأت أن إستعمال الرافعة المالية غير جائز لأنها تدخل في نطاق قرض جر نفعا،و أتمنى أن أجد الإجابة الشافية عنه بإذن الله

اعتقد اخي ان اللي قال كده اكيد مش عارف نظام الرافعه هنا في الفوركس او ممكن يكون حكم عليها
من منظور تاني خالص واعتقد ان لو كانت محرمه مكانش حد اشتغل في المجال اصلا
من البدايه لانه طبيعي محدش هيعرف يشتغل من غير رافعه والله اعلم طبعا

madoxegy
06-28-2012, 17:02

ahmed saleh
06-28-2012, 17:08
فعلا ان دة شئ جميل وبجد طمنا كلنا عشان نطمن ونتاجر بقلب
ومنكومنش بتاجر فى حاجة خرام ابدا

Noah
06-28-2012, 18:19
يوجد بالفعل العديد من الفتاوى الشرعية التى من خلالها نعمل فى الفوركس ولكن يوجد فى الوقت ذاتها الكثير من الضوابط التى يجب ان نلتزم بالعمل بها فى سوق الفوركس وهو ان يكونا لحساب الذى نعمل به اسلامى حتى لا نتعرض للمخالفات الشرعية فى العمل

sa sa
06-28-2012, 18:32
يوجد بالفعل العديد من الفتاوى الشرعية التى من خلالها نعمل فى الفوركس ولكن يوجد فى الوقت ذاتها الكثير من الضوابط التى يجب ان نلتزم بالعمل بها فى سوق الفوركس وهو ان يكونا لحساب الذى نعمل به اسلامى حتى لا نتعرض للمخالفات الشرعية فى العمل
بالضبط كده لازم الالتزام بالضوابط ويجب تحري الدقه في التعاملات الي بنقوم بيها علشان ما نكسب اي ربح حرام ولو قليل يمكن ان يسوء باقي الربح الحلال

revenge
06-28-2012, 18:38
اختلفنا كتير جدا في موضوع حلال ولا حرام لان في علماء حرموا الفوركس و علماء حللوا الفوركس .. مبقتش عارف امشي علي كلام مين .. عموما لو اختلط عليك الامر استفتي قلبك

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 18:40
فعلا ان دة شئ جميل وبجد طمنا كلنا عشان نطمن ونتاجر بقلب
ومنكومنش بتاجر فى حاجة خرام ابدا

والله الواحد قلبه بيوجعه لما يكون بيشتغل فى حاجه ويفتكر انها حراام

ولكن الحمد لله انا استفيت قلبى ومقتنع انى مش بعمل حاجه تغضب ربنا سبحانه وتعالى

HUSSENEY
06-28-2012, 22:30
والله الواحد قلبه بيوجعه لما يكون بيشتغل فى حاجه ويفتكر انها حراام

ولكن الحمد لله انا استفيت قلبى ومقتنع انى مش بعمل حاجه تغضب ربنا سبحانه وتعالى

ان شاء الله مش هتكون حراااااااام
وان شاء الله ربنا يرزفنا منها

ابو محمد
06-28-2012, 22:36
والله انا استفتيت شيوخ كثير وحللو الفوركس
ولكن العلم عند الله

kingman
06-28-2012, 23:37
اعتقد اخي ان اللي قال كده اكيد مش عارف نظام الرافعه هنا في الفوركس او ممكن يكون حكم عليها
من منظور تاني خالص واعتقد ان لو كانت محرمه مكانش حد اشتغل في المجال اصلا
من البدايه لانه طبيعي محدش هيعرف يشتغل من غير رافعه والله اعلم طبعا

حقيقى احنا مش هنقدر نحكم لأننا مش هنكون على قدر المستوى الفقهى والعلمى للافتاء فى موضوع الرافعة ولازمه هيئة عليماء مختصين لفتوا فى هذا الموضوع والأراء الفردية الواحد برده مش بيقدر يعتد بها كفتوى رسمية

gribi17
06-29-2012, 02:17
شكرا على هذا الوضوع القيم و الجوهري
وبس عندي ملاحظة خطيرة لاعضاء
اذا تحدث أحد منكم بحرام أم حلال
فيأتينا بالدليل وليس أنكم تريدون التصديق على أنها حلال

وشكرا

mido303037
06-29-2012, 02:24
مشكووووووووور على الفتاوى ولكنها غير واضحة ارجو زيادة حجم

الصور حتى نتمكن من قرائت هذة الصور وشكرا لك

khaled zizo
06-30-2012, 04:11
اضافة مهمة للموضوع لكن قبل قليل كنت اتابع فيديو للشيخ السالوس وقد تحدث عن عدم جواز المتاجرة بالهامش لانه عبارة عن قرض يمنحك اياه السمسار ولكن مقابل ان يأخذ نسبة من الفائدة على ذلك القرض

waleed adel
06-30-2012, 15:25
اكيد كل من دخل الى عالم الفوركس كان اهتمامه الاول الناحيه الشرعيه للفوركس ولا يوجد مانع شرعي من تقاضي الأجر المتفق عليه بين الطرفين مقابل أعمال الخبرة حيث إن الأجر مقابل العمل

ZOUHAIR_ZIZO28
06-30-2012, 16:16
نعم هناك الكثير من الفتاوى في هذا النظام الفوركس والبورصة بشأن التبيت وعدم التقاضي باليد
وايضا الاسبريد بالاضافة الى الرافعة التي شابها جدل كثير وتعددت المذاهب وختلفت الآراء

Mostafa Mando
06-30-2012, 17:09
الحمدلله يا اخي ان الفوركس حلال وانا كنت عارف ان الفوركس حلال من ساعة ما بدأت

فيه ولكن مع هذه الدلائل تقطع الشك باليقين للمشككين في شرعية الفوركس

HUSSENEY
06-30-2012, 20:19
ربنا يجزيك خير يا اخى والله ريحتنا جميعاً
وطمانت قلوبنا خاصة وان الواحد كان تعبان من الموضوع دا كتير
ربنا يجنبنا الحرام ويرزقنا بالحلال يارب

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:27
بصراحة
كترت الموضوعات فى هذا المجال يا ريس
ياريت لو نجمع موضوع واحد للفتاوى !!

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 21:29
بصراحة
ياريت لو نجمع موضوع واحد للفتاوى !!

انت مقتنع بايه ياغالى وضميرك بيقولك ايه

امشى ورا ضميرك ولاتخالف ضميرك

زى الترند كده

waleed adel
07-01-2012, 17:22
الفتاوى في الفوركس والبورصة بشأن التبيت وعدم التقاضي باليد وايضا الاسبريد بالاضافة الى الرافعة التي شابها جدل كثير وتعددت المذاهب وختلفت الآراء
ولكن بردو الكثير شرعها واحنا بندخل حسابات اسلاميه

Amany Mohamed
07-01-2012, 17:27
السلام عليكم
انا لا احب ان افتي و لكني لم اسمع قبل ذلك ان هناك فتوى تقول ان المتاجرة في الفوركس حرام

Dentist Ahmed
07-01-2012, 19:25
ربنا يطمنك بالخبر الرائع ده خصوصا بعد تزايد التضارب فى الاراء
ف بعض الناس كانوا يقولون التعامل مع الفوركس حلال والاخر يقول حرام
ولكننى بعد قراءه هذا الموضوع تأكد انها حلال 100 %

ashraf el-araby
07-01-2012, 19:33
شكرا اخى على الموضوع الجميل والذى يهم كل من يتاجرو فى الفوركس وكمان المبتدئين اللى شكين فى حرمانية الفوركس

eng2012
07-01-2012, 19:37
نعم انا اعرف هذه الفتاوى من زمان لان كثيرا من الناس الذين لا يستطيعون ان يتعلموا اصول التداول فى سوق الفوركس ولا يعرفون كيف يقوموا بالتحليل الفنى والاساسى يعتقدون ان الفوركس ما هى الا مجرد لعبه قمار

kimoboy
07-01-2012, 20:38

مـن دون شك الفروكس حلال لأنـه تجارة و ربح وخـسارة

waleed adel
07-03-2012, 18:39
ربنا يطمنك بالخبر الرائع ده خصوصا بعد تزايد التضارب فى الاراء
ف بعض الناس كانوا يقولون التعامل مع الفوركس حلال والاخر يقول حرام
ولكننى بعد قراءه هذا الموضوع تأكد انها حلال 100 %

اطمئن احى بس المهم ان نلتزم بالعمل بها فى سوق الفوركس وهو ان يكونا لحساب الذى نعمل به اسلامى حتى
لا نتعرض للمخالفات الشرعية فى العمل

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:52
تسلم ايدك وربنا يباركلك
اصل ف ناس بتروح تسائل ناس شغاله في الفوركس وده الغلط
انما المفترض ان الناس تتبع ي ماانت عملت نسائل علماء الدين ونعرف عنهم

hazem ahmed moahmed
07-06-2012, 04:13
ربنا يكرمك بد علي التوبيك الجميل ده لان السؤال ده كان بيجيلي و مكنتش بعرفله اجابه قاطعه لان الاراء مختلفه فيه و كنت بمشي بمبدا استفتي قلبك و و انت اكدت لي انه الفوركس والبروصه حلال بالتوبيك ده ربنا يجازيك خير

mohamed hamdy
07-06-2012, 04:17
الف شكر علي هذه المعلومه المفيدة طمنت قلب ناس كثير
وشكرا مرة ثانية

ehab
07-06-2012, 04:25
ربنا يطمنك مشكور ع هذه الفتاوى بس احبك اقول لحضرتك ان الموضوه مش محتاج فتاوى
لان لايوجد ما يحرم البورصة وبالقياس ع هذا فانه ليست هناك اى حرمانية من الفوركس ومشكور مرة اخرى ع هذه الفتاوى لزيادة الاطمئنان

magic777
07-07-2012, 00:23
ربنا يطمنك مشكور ع هذه الفتاوى بس احبك اقول لحضرتك ان الموضوه مش محتاج فتاوى
لان لايوجد ما يحرم البورصة وبالقياس ع هذا فانه ليست هناك اى حرمانية من الفوركس ومشكور مرة اخرى ع هذه الفتاوى لزيادة الاطمئنان

لو راجعنا الفتاوي السابقه فعلا عن مجال البورصه هنلاقي ان الاغلبيه هنا بتقول مش حرام والاقليه محرمه طرق خاصه في المجال مش ككل
على ما اعتقد ونفس الكلام بينطبق هنا على مجال الفوركس ولو ان فيه البعض بيقول فيه شبهه علشان الرافعه
لكن اكيد من يعلم طبيعه المجال هيعرف انها ضروريه وليس فيها شبهه والحمد لله

avocato bola
07-07-2012, 01:01
.. جزاك الله خيرا على هذا الموضوع لان تردد فى الاونة الاخيرة ان تجارة البورصة والفوركس على الانترنت حرام وفيها ربا

فشكرا للتوضيح

kingman
07-07-2012, 01:14
لو راجعنا الفتاوي السابقه فعلا عن مجال البورصه هنلاقي ان الاغلبيه هنا بتقول مش حرام والاقليه محرمه طرق خاصه في المجال مش ككل
على ما اعتقد ونفس الكلام بينطبق هنا على مجال الفوركس ولو ان فيه البعض بيقول فيه شبهه علشان الرافعه
لكن اكيد من يعلم طبيعه المجال هيعرف انها ضروريه وليس فيها شبهه والحمد لله
والمشكلة بتكمن ان التعاملات والأسواق المالية متعددة وليس كل المعاملات المالية متشابهة فأكيد فيها المحرم وفيها الحلال وده فى حد ذاته عايز هيئة علمية دينية على دراية شاملة بالأسواق والتعاملات المالية كى تكون فتوى صائبة

theboy2226
07-07-2012, 16:09
ارجو ان تنشرهذا الموضوع اخي الكريم في كل حته تقدر عليها عشان اللي بيقول انه حرام و ربا و قمار يسكت بقي و يخلينا نركز في شغلنا
انا اصلا لو كان عندي شك انه حرام و ان مكسبي حايبقي مال حرام ما كنتش تاجرت فيه من الاول بس كده الواحد زاد اطمئنانة ربنا يطمنك اخي الكريم

waleed adel
07-09-2012, 14:16
شىء طيب من كل الاخوه انهم يهتموا بالموضوع ده لان طبعا اهم شىء
انه يكون رزق طيب وحلال

mohamed 300
07-09-2012, 14:23
ربنا يجزيك خير على ما تحاول به ان تطمئن العاملين بهذا السوق ,ان يعملون بدون تردد او خوف من ان يكون هذا العمل حرام او غير جائز شرعا

salah.bmw
07-09-2012, 14:31
يا سيدي الله يبارك فيك ويجعله في ميزان حسناتك يا رب
لكن لا تنسى اننا بمجتمع شرقي واغلبهن يحلل ويحرم بمجرد سماعه انك تتعامل بلاسهم
وكأنك تتعامل بلربى
حسبي الله ونعم الوكيل

roka
07-09-2012, 15:46
اهلا اصدقائي كثير منا يشك في شرعية وحرمانية تجارة الفوركس والبورصة وها قد وجدت فتاوي في هذا الشان

انا اتاكدت ان الفوركس مش حرام قبل ما ادخل فيه بس نشكرك اكيد على تعبك

naitsi
07-09-2012, 15:48
السلام عليكم
شكرا لك أخي الكريم على المعلومات المفيده لان بحثت كثيرا ووجدات اراء متناقضه واصبحت فى حيره ولست متاكده من شرعيه الفوركس بس قرات كثيرا ان عن شرعيه الفوركس بشروط منها عدم استخدام الهامش وعدم المتاجرة في الذهب والفضة يعني الاشياء الغير مملوكة والله اعلم

magic777
07-09-2012, 20:48
والمشكلة بتكمن ان التعاملات والأسواق المالية متعددة وليس كل المعاملات المالية متشابهة فأكيد فيها المحرم وفيها الحلال وده فى حد ذاته عايز هيئة علمية دينية على دراية شاملة بالأسواق والتعاملات المالية كى تكون فتوى صائبة

وده طبعا مش هتلاقيه في اي دوله عربيه لان معظم الشيوخ مافيهمش من يتخصص في مجالات الفوركس والبورصه
علشان نقدر نعمل منهم هيئه علميه خاصه بهذه المجالات تدينا فتاوي نكون واثقين فيها

rose90
07-09-2012, 21:22
ربنا يجازيك خير طمنتني لأني مبتدئة وبحثت كتير ف الموضوع بس موصلتش لحاجة للأسف وكنت قلقانة ومترددة جدا بس الحمد لله افادتنا جدا بموضوعك وبالتوفيق لينا كلنا

rabie10
07-09-2012, 21:23
حسنت أخي الكريم من أفضل المواضيع الموجودة في المنتدى حاليا و هو للتثبيت حقيقة لأهميته القصوى فأي مبتدأ قبل أن يدخل المجال فهو سيستفسر عن شرعية هذا العمل الذي هو بصدد القيام به و لهذا فهو موضوع مهم جدا و هو للتثبيت حتى يبقى دوما في الصفحة الأولى و أي عضو جديد يمكنه الإطلاع عليه بسهولة لذا فنحن نطلب من الإدارة الكريمة بما أنه لا يوجد مشرفين لحد الآن بتثبيت الموضوع لا لشيء سوى لتعم الفائدة على الجميع و الله يوفقكم إخواني ضموا صوتكم لصوتي موضوع مميز جدا أخي الكريم شكرا و إن شاء الله نشوف مزيد من التميز منك أخي

mostafakamal
07-10-2012, 20:30
الصراحة فى فتاوى كثيرة موجودة البعض يحرم والبعض يحلل
ولكن الواحد مطمئن ان فتاوى كبار العلماء مع الفوركس بشروط
وان ده تجارة بيع وشراء

derfcase
07-11-2012, 00:44
موضوع جيد اخي الكريم
alaaght
و لكن فتوي مؤسسات المملكة السعودية و عرفناها
فهل من الممكن ان تحضر لنا فتوي من الازهر بمصر ايضا - ام ان الامر لم يصل اليهم ؟

mohamed yossef
07-11-2012, 00:55
جزاك الله خيرا يا جميل على الفتاوى واللى عنده تاكيد لكلامك ياريت يرفع لنا فتاوى اخرى
والغير متفق معك ياريت يجيب لنا دليل مقنع
انا مضارب اسلامى وافتخربما لا اغضب به ربى

ehab
07-14-2012, 07:06
لو اتاكدت انه فعلا حرام هتوقف عنة لان اية لزمة انة حرام طيب مروح اشتغل فى اى حاجة تانى وتكون حلال
لو انا عايز شغل حرام مهو الحرام مرمى وموجود بيكسب اكتر من الفوركس

HUSSENEY
07-14-2012, 07:38
فعلا مفيش اي شبهات نحو تحريم الفوركس
لكن فية اجتهادات بخصوص المتاجرة فى المعادن والسندات

ehab
07-14-2012, 16:40

انا عموما شايف ان البورصة حلال سواء هما حللوها والا حرموها لان الواحد لازم يشغل دماغو برضو
اية الاذى الى جاى من ورا شئ زى البورصة ولا حاجة فلماذا يحرموها مش عارف

waleed adel
07-17-2012, 16:35
موضوع جميل والذى يهم كل من يتاجرو فى الفوركس وكمان
المبتدئين اللى شكين فى حرمانية الفوركس

omanfx
07-17-2012, 16:40
باارك الله فيك اخي نعم لقد شااهدت هذا الفتااوى وبحث عنها قبل دخول الفوركس
وربنا يبعدنا عن الحراام ان شاء الله

resala11111
07-18-2012, 20:15
الموضوع ده أختلاف عليه
علماء الامة الاسلامية
بعضهم قال حرام والبعض الاخر قال حلال
وانا من واجهه نظرى انه حلال والله واعلم

zahran
07-18-2012, 20:22
والله مع هذه الفتاوى اللى الحمد لله طلعت بيتخلى الواحد وهو شغال مطمن للفوركس
وقبل كل شيئ فى اى موضوع الواحد شاكك فيه لازم يسال ويشوف ويعرف فين الصح من الغلط ويستفتى قلبه اولا واخيرا والله الموفق

AMANI
07-18-2012, 20:24
الف شكر ليك اخى الكريم
اهم حاجه نشتغل فى حاجه حلال عشان نرضى ربنا
وربنا يبارك لينا

ahmedalex
07-18-2012, 20:25
انا ايضا كنت دخلت على دار الافتاء وسألت على نظام الفوركس والحسابات الاسلاميه الموجوده فى الفوركس وقالوا لى انها حلال بشرط ان يكون العمل او الصفقه تنتهى فى نفس اليوم حتى لا يكون عليها فائده لانها محرمه شرعا شكرا لك اخى الكريم على الايضاح كما اتمنى التوفيق للجميع

sky44
07-18-2012, 20:27
السلام عليكم شكرا لك اخي على هذه الفتاوى الشرعية التي كنا بأمس الحاجة لها لكي تطمئن قلوبنا و نعمل و نحن مرتاحوا البال في رايي يجب تثبيت الموضوع لان كل الاعضاء الجدد الذين يدخلون عالم الفوركس اول ما يبحثون عنه هو هل الفوركس حلال

Aker001
07-18-2012, 20:27
الحمد لله الواحد اتأكد من شرعية الفوركس من زمان
قبل البداية هذا عمل و سوق شراءو بيع
ليس حرام التعامل بالعملة لانها مثل اي تجارة أخرى

khaled zizo
07-20-2012, 18:19
كثير من علماء الدين على تحليل وتحريم التداول فى سوق الفوركس ولكنى بعد بحث كثير استقر قلبى على عدم التحريم هو الاقرب ولكن مع تفادى بعض النقاط فقط ربنا يغنينا بحلال يتحدث عن المعادن والسلع ولا سوء الفوركس عموما وهل نحن عندما نتعامل بالأموال عملة مقابل عملة ونسحب اموالنا فهل يتحقق مبدا التقابض ام هناك اشياء يجب تتحقق فى العملات كى يتحقق التقابض فاعتقد ان التقابض فى سوق الفروكس موجود فى العملات حيث يتم مبادلة عملة بعملة وبالنسبة للسلع فاكيد ان مافيش فيه

spiderxp
07-20-2012, 19:10
طب تمام الحمدلله اصل هيا مش قرض يعني بالعكس دا زي اي تجارة مكسب وخسارة

ahmed zayan
07-20-2012, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انتم بهذه الفتاوى طمنتمونا جزيتم خيرا
وهيه فعلا لازم تبقى كده لانها عباره
عن بيع وشرا ليس الا مكسب وخساره

hesham1046
07-21-2012, 18:17

nrgslawi
07-21-2012, 18:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي على الوثيقة المبينة لشرعية الفوركس
اخواني انني اجد اليوتوب العديد من العلماء لا اعرف هل هم علماء ام لا
يعطون عدة فتاوي هناك من يحرم وهناك من يحلل

aboushnb
07-21-2012, 18:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
البورصة حلال خاصة الا اذا كان فيها ظلم او ربا او غرر و تجارة لا يوجد فيها
بتوفيق الجميع

delpi
07-21-2012, 19:19
هل نحن عندما نتعامل بالأموال عملة مقابل عملة ونسحب اموالنا فهل يتحقق مبدا التقابض ام هناك اشياء يجب تتحقق فى العملات كى يتحقق التقابض فاعتقد ان التقابض فى سوق الفروكس موجود فى العملات حيث يتم مبادلة عملة بعملة وبالنسبة للسلع فاكيد ان مافيش فيه حق التقايبض

MixMax
07-21-2012, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم يعني الموضوع المطروح بين ايدينا فعلا مهم ولدلك انا اتعلم مثلي مثلك واستفيد من ردوود الاخوة وان شاء الله نرى حلول الخبراء المطروحة هنا الف شكر لك وتحية ياغالي بارك الله فيك اتحفنا بكل جديدك .

ramid
07-21-2012, 20:27

ان شاء الله هي حلال مع الانتباه وعدم الخلط بين الفوركس والتداول في الذهب والفضة عبر النت
الذي يعتبر حراما مادام لا يتم الاستلام فيه يدا بيد والله أعلم

magic777
07-22-2012, 00:48

اعتقد اخي ان من يقول حرام وكده مش فاهم طريقه العمل هنا وبيربط بينها وبين طرق معينه تقريبا كانت مستخدمه في البورصات زمان
ولكن طبعا لازم هنا ناخد الفتاوي من اهل العلم بالمجال والدين معا علشان يكونوا فاهمين المجال اللي هيطلعوا فتاوي عليه كويس اوي

kingman
07-22-2012, 00:58
هو حاليا موضوع الهامش ده اصبح محير وهل فعلا هو حرام ام حلال وياريت لو نشوف فتاوى صريحة من جهات مسئولة وهل تشبه الربا ام انها ليس لها علاقة بالربا

kaka2
07-22-2012, 01:02
الحمد لله
انا بحثت عنها قبل التفكير بدخول المجال لانة مشبوه جدا
جزاك الله خير

khaled zizo
07-22-2012, 19:09
بحثت كثيرا ووجدات اراء متناقضه واصبحت فى حيره ولست متاكده من شرعيه الفوركس بس قرات كثيرا ان عن شرعيه الفوركس بشروط منها عدم استخدام الهامش والله اعلم و بشكل عام الفتوى وضحت انه حلال ولكن حسب فتاوى بعض الشيوخ يقال ان التجارة في الذهب والفضة والنفط حرام واللي بنقول عليها الحسابات الغير اسلاميه ولكن انت طالما حسابك اسلامي خلاص يبقى مافيش مشكله والله اعلم طبعا و ولا سوء الفوركس عموما وهل نحن عندما نتعامل بالأموال عملة مقابل عملة ونسحب اموالنا فهل يتحقق مبدا التقابض ام هناك اشياء يجب تتحقق فى العملات كى يتحقق التقابض فاعتقد ان التقابض فى سوق الفروكس موجود فى العملات حيث يتم مبادلة عملة بعملة وبالنسبة للسلع

apolo
07-22-2012, 19:17
والله هناك تضارب للآراء واجتهاد من قبل الفقهاء ...أرجو ان يتم توحيد الفتوى بين فقهائنا بنعم او لا

مع علمي ان ذلك مستحيل

dodovedo
07-22-2012, 19:50
اخى الكريم
ممكن ترفع الصور بطريقه اوضح
علشان عاوز اقرا الكلام الى فيها
تقبل فائق احترامى

tarek22
07-22-2012, 21:30
لفتوى فى هذا الموضوع كثيره ما بين
معارض ومتحفز او موافق بشروط وانا توصلتمن قراتى فى موضوع الحلال والحرامبيها الى ما يلى (هذه ليست فتوى ولكن ما اقتنعت به بعد قراتى لمجموع الفتاوى)
1- العمولات وفؤائد التبيت ربا
2- المتاجره فى البترول والخيارات حرام

mido
07-23-2012, 00:24
اخي الكريم
ربنا يطمنك بالخير وبجد شئ جميل انك توضحلنا وخصوصا انى لسه مبتدئ
تقبل مروري ولك فائق احترامي

AMANI
07-23-2012, 18:46

hanona
07-23-2012, 19:06
جزاك الله كل خير بجد كنت محتاجة اطمن من الموضوع دة الحمدلله اللهم ارزقنا حلال طيبا كان في ناس كتير قالو انه حرام
وانا كنت خايفة من موضوع الربا الي اتكلمو عنه الحمد لله اني اتطمنت ربنا يجعله في ميزان حسناتك

aboushnb
07-24-2012, 03:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
بتوفيق الجميع

hadeer hamdy
07-24-2012, 03:42
بيتهيألى انا تجارة العملة هى اللى مش حرام
غير كده حرام والله اعلم

Aker001
07-24-2012, 03:43
أول موضوع يقرأه المضارب الجديد و بالفعل في بدايتي كنت أرى الكثير من الفتاوي التي تحرمه و التي تحلله و أستنتجت
أن حلال بشروط أن يكون الحساب خالي من فوائد التبيت و
عدم المتاجرة بالمعادن و البترول

ehab
07-24-2012, 18:21
يا سيدي الله يبارك فيك ويجعله في ميزان حسناتك يا رب
لكن لا تنسى اننا بمجتمع شرقي واغلبهن يحلل ويحرم بمجرد سماعه انك تتعامل بلاسهم
وكأنك تتعامل بلربى
حسبي الله ونعم الوكيل

تمام كلامك تمام ان شيوخ كتير بيحللو ويحرمو على مزاجهم
مش عارف على اساس اية كل ده وتيجى تسال اية السند او الدليل مفيش رد طب نعمل اية احنا

madman
07-24-2012, 19:39
الحمدلله شكرا على الفتاوى المفيده دى والى الناس بتدور عليها انت سهلت لماموريه علينا شكرا ليك

waleed adel
07-25-2012, 01:33
هناك الكثير من الفتاوى في هذا النظام الفوركس واعتقد ان الافضل
ان يسأل كل منا الشيخ الذي يثق فيه

mohamed Omar
07-25-2012, 01:57
ربنا يجازيك كل خير علىطمأنينة القلب
اعتقد الفوركس زي البورصات فيها حلال الحمدلله

hadeer hamdy
07-25-2012, 02:10
جزاك الله كل خير وبالنسبة لشرعية البورصه فى اللى بيقول
انها حرام وفى ناس بتحلل تجارة العملات فقط والله اعلم

eng2012
07-25-2012, 02:29
الله يخليك اخي الكريم كان لدي اصدقاء يراسلوني بالفتاوي التي تحرم المتاجرة بالفوركس واليوم ريحتنا اخي الله يحفضك

اين يارب وانا اعتقد ان هذه الفتاوى صحيحه ميه فى الميه وانا كنت اطلعت عليها من اكثر من سنتين عندما تعرفت على الفوركس من احدى المنتديات

zizo_a_86
07-25-2012, 02:39
لن اخذ باغلب الفتاوى فانا عاقل وارى بعقلى ولا احب التعصب واعرف ربى جيدا

subzero
07-25-2012, 02:50
شكرا جدا على الفتوى
الحمدلله الواحد اتاكد
الواحد كدا يشتغل و هوا مرتاح

هند رضوان
07-25-2012, 04:00
شكرا جدا على الفتوى وجزاك اللة كل خير لاطمانة قلوبنا

msh3egy
07-25-2012, 05:15
الفوركس ليس ربا والاسبريد عبارة عن مصاريف تنفيذ الصفقات والاجراءات الاخري فالاسبريد هو مقابل ما تقوم بة الشركة من تسهيلات لك ولا يوجد فية اي نوع من الربا نقاط السبريد ( العمولة ) ليست من اجل المال المعطى اليك للمتاجره او المضاربه ولكن مقابل الخدمه المقدمه من الشركة

blonur
07-25-2012, 21:31
أخي العزيز شكرا لك جزيلا لهذه المعلومة بينتا لنا ان هذه المهنة شريفة لكن هناك جدلة في دلك لكن أغلبية الفتوى تؤكد أنها حلال

power8
07-25-2012, 21:39
شكرا لك على هذا التوضيح الرائع
وبالفعل الفوركس بدون فوائد التبيت حلال ان شاء الله

maxicasa
07-25-2012, 21:40
أغلبية الفتوى تقول أنها حلال

ولكن يظل العلم لله حلال أو حرام هذا يعلمه الله

morx123
07-25-2012, 22:16
هذا يبين ان مسئلة الفوركس عبارة عن تداول للعملات
المسئلة واضحه
ولا المشكله تكم في شركات الوساطه هي من تفرض الربويه على عملائها

egypt2012
07-25-2012, 22:19
الفوركس و الحمد لله حلال العمل فيه و لكن المتاجرة بالفضة و الذهب و البترول هما الحرام

zahran
07-25-2012, 22:19
والله الواحد بيطمن اما بيلاقى الفتاوى دى يا جماعه وخصوصا ان فى ناس قالت ان الفوركس حرام
بس على راى احد الاعضاء هنا رااد وقال طالما الفوركس مفيهوش ظلم لجد ولا ربا ولا ضرر لاحد الطرفين . ففى الحاله دى فعلا كدا يبقى ححلال الحمد لله

marem2007
07-25-2012, 22:22
البورصة المحلية بتاعتنا دية حلال اما عن
الفوركس فلا اعتقد او لا يوجد لدي دليل يوجد انة حرام ام حلال
واللة اعلم

waleed adel
07-27-2012, 00:47
شكرا لك اخي على هذه الفتاوى الشرعية التي كنا بأمس
الحاجة لها لكي تطمئن قلوبنا

mido95
07-27-2012, 01:00
انا رأيت هذا الموضوع فى منتدى اخر و اشكرك يا اخى على نقل الموضوع الى المنتدى هنا لكى يطمئن الاعضاء
لانى كل شوية الاقى موضوع بيتكلم عن هل الفوركس حلال ام حرام

no1forex
07-28-2012, 13:08
الحمد لله الواحد اتأكد من شرعية الفوركس كنت قلق من الموضوع دا بس ديما كنت بحكم عقلى فيه ولكن اطلما بيه فتوى فخلاص كدا تمام

forexawy
07-30-2012, 16:43
ربنا يكرمكم لردودكم الجميلة ودعائكم الاجمل يجب في البداية النظر الي الحلا والحرام كي يبارك الله لنا في رزقنا
لاني في البداية قابلت كثيرا كانو

amrmorasamir
07-30-2012, 16:47
شكرا لك على هذا التوضيح الرائع
وبالفعل الفوركس بدون فوائد التبيت حلال ان شاء الله

اه الحمد لله اغلب الفتاوى اجتمعت على ذلك والحمد لله انه حلال لان الموضوع ده هيأثر كتير جدا

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 16:56
االحمد لله رب العالمين انا مقتنع انه المتاجره بالعملات حلال بناءً على الفتاوى وبناءً على ان استفيت قلبى

المتاجره على العملات فقط وليس الذهب والنفط

sara123
07-30-2012, 17:01
جزاك الله الف خير على فكرة انا الموضوع دة شغل بالي
من فترة وقعدت اقول انا لازم اعرف اذا كان حلال ولا حرام
لاني الفلوس مش هتنفعني لو كان الفوركس حرام ويارب ارزقنا بالحلال يارب

محمد فرغلى
08-03-2012, 06:11
الحمد لله طمنت الواحد انا الموضوع دا كان شاغل تفكيرى بجد جدا
لكن الواحد كدا اطمن اشكرك الحمد لله

hamzah krishan
08-03-2012, 06:14
شكرا لك كثير على الموضوع اللي كان شاغل الكثير من اصحاب التداول والان اصبح ارتياح تمام من خلال ما نشر الله يعطيك العافية

webtech
08-03-2012, 06:25
الاختلاف بين العلماء فيه رحمة اظن مادامت الصفقات بعيدة عن الربا و عن الصفقات المشبوهة فما المانع

magic777
08-03-2012, 21:12
االحمد لله رب العالمين انا مقتنع انه المتاجره بالعملات حلال بناءً على الفتاوى وبناءً على ان استفيت قلبى

المتاجره على العملات فقط وليس الذهب والنفط

الحمد لله اخي وكلنا قبل ما ندخل المجال ده اكيد سالنا وعرفنا الفتاوي المخصصه لهذا المجال وهتلاقي كده
في كل منتدى خاص بالفوركس موضوع مثبت بالفتاوي دي علشان الكل يقرأه واللي بيشكك فيه يقرأ ويفهم

light
08-03-2012, 21:14
شكرا لك يا اخي على هذا الموضوع و بالفعل الفوركس حلال ولكن الحرام فيه هو فوائد التبييت
لذلك السحابات الخالية من الفئدة تناسبنا

bassma_kamel
08-04-2012, 10:30
انا اول حاجه سألت عليها قبل دخولى مجال الفوركس هى مدى حرمانه او حلال هذه المتاجره والحمد لله اطمنت انها حلال ادام مفيهاش فوائد وكمان بتعامل بالحساب الاسلامى
اهم حاجه ان الواحد يطمن انو بيشتغل حلال عشان اى مكسب يطلع من المتاجره دى يبقى حلال

prince97
08-05-2012, 11:49
جزاك الله خير اخي الكريم على هذا التوضيح واسأل الله ان يجعل هذا العمل في ميزان حسناتك
حيث ان العلم في تحليل وتحريم اي عمل مهم جداً
وانا شخصياً كنت شغال مع احدى الشركات التي تعطي بونص وكنت مفكر انها لديها حسابات اسلامية خالية من الفائدة ولكن للاسف اكتشفت انها تأخذ الفائدة
ولله الحمد قمت بترك الحساب مباشرةً بدون تردد

ahmed zayan
08-05-2012, 12:00
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله لقد زدت من اطمئنان قلبنا لهذا الموضوع
جزيت خيرا

register
08-05-2012, 12:36
شكرا لك اخي على المشاركة التي ستزيل اللبس عن كثير من من يشكون في شرعية الفوركس
وقد أفتى مجموهة من العلماء في جواز التداول بالعملات وبأن لا إشكال فيه

silver
08-05-2012, 12:38
ويوجد الكثير ايضا اخي الكريم

والكثير يحلله والكثير يحرمه

الان الامر راجع للشخص نفسه

hend
08-05-2012, 12:44
شكرا على الموضوع الرائع ده كويس انك جبت اسانيد شرعية ان ا
لفوركس حلال عشان الناس خايفة من الشبهه وربنا يتقبل منك

gullever
08-05-2012, 12:50
الحمد لله ربنا يريح بالك زي ما ريحت بالي انت و بعض الاعضاء اللي وضعوا فتاوي بعض العلماء أيضا انا كنت متوقف عن العمل بالفوركس لفتره بسبب سماعي فتاوي لبعض العلماء بتحريم تجارة الفوركس

theshadow1
08-05-2012, 13:03
كل هذه الفتاوي تجيز العمل في الفوركس فعلا .. لكن هي تجيز العمل في الفوركس بشكل عاااام وليس بشكل خااااص .. بمعنى انها لم تتحدث عن الرافعة المالية او الهامش .. او ما شابه .. لذلك هذه غير وافية من وجهة نظي

gamal
08-05-2012, 13:28
انا اشكرك يا اخي علي هذة المعلومة الذي
اطمئنت الكثير من المتاجرين علي الفوركس

Mohamed90
08-05-2012, 13:40
كل هذه الفتاوي تجيز العمل في الفوركس فعلا .. لكن هي تجيز العمل في الفوركس بشكل عاااام وليس بشكل خااااص .. بمعنى انها لم تتحدث عن الرافعة المالية او الهامش .. او ما شابه .. لذلك هذه غير وافية من وجهة نظي السلام عليكم اخي العزيز صراحة الموضوع تحليل او تحريم الفوركس موضوع كبير جدا و فيه اختلاف بين العلمائنا المسلمين بين من يجيز بشروط و من يحرم كليا و ان شاء الله يتحدو و يعطونا فتوه موحود لكي نأخد فكرة وضحة تحياتي

magic777
08-05-2012, 15:03
السلام عليكم اخي العزيز صراحة الموضوع تحليل او تحريم الفوركس موضوع كبير جدا و فيه اختلاف بين العلمائنا المسلمين بين من يجيز بشروط و من يحرم كليا و ان شاء الله يتحدو و يعطونا فتوه موحود لكي نأخد فكرة وضحة تحياتي

بص اخي احنا قرأنا الفتاوي اكيد قبل ما ندخل المجال ده واظن الفتاوي الصريحه هنا هيا التي اجازت العمل بالفوركس مش حرمته
مادام لا يوجد فوائد هنا والحساب اسلامي يبقى الواحد كده ميتعبش نفسه مع الاراء الاخرى
لان اغلبها مش صحيحه والله اعلم طبعا

Rami
08-05-2012, 15:04
اخى الكريم انا اعتقدت ان هناك فتاوى جديدة
فهذه الفتاوى سبق وان قراناها جميعا وهى تملئ منتديات الفوركس
تحياتى لشخصكم الكريم

dent
08-05-2012, 15:41
مشكور اخى وموضوع مهم
والله انا سالت ناس كتير جدا عن الفوركس ومشايخ وقالوا ما فيها شىء

Spiderhoof
08-09-2012, 20:02
جزاك الله خير يا اخي اننا عرفتنا الفتاوي دي وتعبت علشانها
تسلم ايديك واطمئن قلبي دلوقتي

elmasry
08-09-2012, 20:35
السلام عليكم ربنا يكرمكم لردودكم الجميلة ودعائكم الاجمل يجب في البداية النظر الي الحلا والحرام كي يبارك الله لنا في رزقنا

themaxprofit1
08-09-2012, 20:42
انا سألت كتير قالوا انه مش حرام لانه مش زى القمار لان زى ماقولنا قبل كدا القمار مبنى على الحظ الفوركس مبنى على اسس وقوانين وشغل زى اى شغل فيه المكسب وفيه الخساره

MedoMix
08-09-2012, 20:47
الفوريكس مشكلته انه فيه شكوك وشبهات كتير جدا نظرا لان الانسان مبيمسكش الفلوس في ايدي وبيتاجر بيها لانها مجرد نقط ومؤشرات تتحرك وناس تقول حلال وناس تقول حرام انا اتشتت كتير بخصوص هذا الموضوع

ahmedalex
08-09-2012, 20:57
ربنا يجزيك خير عن هذا الايضاح لان الكثير كان يخشى ان تكون التجاره حرام او غير اسلامية مع العلم بوجود الحسابات الاسلامية
اتمنى ان يكون قد تم ارتياح بال الجميع وبدء فى تطوير الذات للعمل بشكل افضح للربح من الفوركس

The soul slayer
08-09-2012, 20:58
نعم الحمد الله الإخو هنا جابوا فتاوى تحلل الفوركس
وهذا طمأن قلبي فعلا

simsimou213
08-09-2012, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله والله يااخي الكريم انت ارحتنا من خوفنا اننا في الحرام والله يجازيك كل خيررر
الحلال بين والحرام بين

mr.mido
08-09-2012, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخيرا شوفت فتوة عن ان الفوركس حلال
بجد الف الف الف شكر لان الموضوع ده كان مضايقنى اوى وكنت هترك الفوركس عشانه

mohamedd
08-09-2012, 21:06
الفوركس تجارة كأي تجارة في العالم
له قوانينه المنظمة بحيث لا حظ للمتدخل
إلا حسب كده وعمله.

nour7
08-09-2012, 21:06
جزاك الله خيرا أخي الفاضل
زدت من اطمئناننا
طمأنك الله
نستطيع أن نتاجر وبالنا مرتاح

SlaiteR
08-09-2012, 21:22

موضوع رائع اخي الكريم

وصراحة انت قد ايقتنا من امور الفوريكس

واطمئنت حاليا للفوريكس

mostawda3
08-09-2012, 22:01
ربنا يطمنك أخي
وجعله الله في ميزان حسناتك
الحمد لله كل يوم نتأكد بأنه حرام وتزيد راحتنا النفسية
نحن نعرف أن المتاجرة في السلع والمعادن حرام قطعا والدليل حديث رسول الله
مع ذلك نريد فتوى تؤكد لبعض المشككين حرمة المتاجرة بها
وجزاكم الله خيرا

kingman
08-09-2012, 22:41
ربنا يطمنك أخي
وجعله الله في ميزان حسناتك
الحمد لله كل يوم نتأكد بأنه حرام وتزيد راحتنا النفسية
نحن نعرف أن المتاجرة في السلع والمعادن حرام قطعا والدليل حديث رسول الله
مع ذلك نريد فتوى تؤكد لبعض المشككين حرمة المتاجرة بها
وجزاكم الله خيرا

الواحد بيشعر براحة كبيرة عندما يجد شيخ مسئول يفتى بفتوى تريح الواحد انه حلال وان اختلف الشيوخ فده يعتبر جيد فمع اختلاف الفتوى واختلاف الأراء الواحد بيبقى مخير ياخذ بما يتوافق معه دون حرج

nagynagy
08-09-2012, 22:44
:ok:اختلف الكثير من علماء الدين على تحليل وتحريم التداول فى سوق الفوركس ولكنى بعد بحث كثير استقر قلبى على عدم التحريم هو الاقرب ولكن مع تفادى بعض النقاط فقط ربنا يغنينا بحلالة ان شاء اللة.............

maddy
08-09-2012, 23:35
شكرا لك على الفتاوي

ولو وضعتها بالنص وليس بالصورة كان افضل للوضوح

والحمدلله ان الفوريكس شرعي وليس محرم يعني شغل حلال وكسب حلال ان شاء الله

شكرا جزيلا لك

tamid0
08-10-2012, 04:38
السلام عليكم و رحمة الله
ربنا يطمنك يا اخي
جزاك الله خيرا
كده الواحد يتاجر و هو
مطمن
بس بالنسبة للنفط و الدهب ايه حكمهم

hamzah krishan
08-10-2012, 04:41
اخي الكريم باركالله فيك على المشاركة الرائعه وحتى يطمئن المشاركين في التداول والتعامل عن طريق الفوركس اللهم ابعد الحرام

AMANI
08-10-2012, 04:43

ما شاء الله عليك اخى الكريم
جزاك الله عنا كل خير

mido elghooL
08-10-2012, 04:43
نشكرك على هذة المساهمة الجميلة منك ونتمنى المذيد..
وان شاء مش حرام

saramoza
08-10-2012, 04:45
السلام عليكم
كل سنة وانتوا طيبين
موضوع هام جدااا ربنا يطمنك زي ما طمنتنا وطمنت الاعضاء ورمضان كريم عليك

gool_oussama
08-10-2012, 04:47
اخواني شكر على الموضوع المفيد وكل عام و انتم بخير و زيادةً انا لم ادخل المجال حتى تاكدت من شرعيته و انصح كل من يريد دخول مجال ما ان يتاكد من شرعيته لان الدين اغلى من كل شيء

ELMoSeKaR
08-10-2012, 08:27
بارك الله فيك أخى الكريم على هذا الموضوع الهام جدا فهناك الكثير لم يبحث ولم يتأكد حول حرمانية أو شرعية المجال الذى سيبدأ فيه ربنا يجعل هذا الموضوع فى ميزان حسناتك وفعلا الفوركس حلال 100% ولكن بالنسبة للبورصة فهذا مشكوك فى امرها نظرا لما بها من اسهم وربا وضلال .. والله أعلم برده
ولكن اتذكر دائما " إتقوا شر الشبهات " وشكرا

mannon
08-12-2012, 10:57
اخواني شكر على الموضوع المفيد وكل عام و انتم بخير و زيادةً انا لم ادخل المجال حتى تاكدت من شرعيته و انصح كل من يريد دخول مجال ما ان يتاكد من شرعيته لان الدين اغلى من كل شيء

فعلا كلامك صحيح الدين اهم لكن المشكلة بقى ان الناس تفهم الدين غلط
لان فعلا المفروض كل واحد يقدر نفسة ويحاسب نفسة من وقت للتانى عشان يضمن ان دخلة وموالة حلال

hussaina2008
08-12-2012, 11:02
مشكوراخي الكريم وان شاء الله ربي يفرحك مثل مافرحتني انا من زمان اسمع ان الفوريكس يعتبر شبيه او هو قمار يمكن بسبب الرافعه الماليه بس في مره حتى والدي اخبرته عن الفوريكس قالي اعرفها قالي لانه سامع مره انها لها دخل في القيمار بس لست متاكد فخوفني كثير بس خلاص ارتحت الان

sharkawy
08-12-2012, 11:07
الحمد لله يا اخي قبل دخولي هذا المجال تاكدت من وجود فتاوي

من اغلب فقهاء المه علي ان تجاره الفوركس حلال والحمد لله

mahmoudx2
08-12-2012, 11:15
بارك الله فيك والله كنت بدور بقالى اسبوع ديه هتفيد ناس كتيرة اوى شكرا مرة اخرى

العوامى
08-12-2012, 11:24
الحمد لله انها حلال والواحد كا مايبقى متأكد يرجع ويدور تانى يقول يمكن حاجة اتغيرت
وعموما المتاجرة بالسلع حرام زى الدهب والنفط

kingmada
08-12-2012, 11:26
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا اخى على التوضيح و هذا لأهمية الموضوع

بالتوفيق

heropero
08-12-2012, 11:28

انا اعلم يا اخى من زمان ان الفوركس ليس حرام وليس فيه شبهه
وانا سعيد انك نزلت هذا الموضوع لكى يطمئن اخواتنا فى المنتدى
من المبتدأين وحتى بالنسبة للى بيفكروا يدخلوا هذا المجال ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويرزقنا جميعا

mahfoudh
08-12-2012, 11:32
السلام و عليكم و بارك الله فيك اخي

هذا ما نراه حاليا في المنتديات المهتمة بالفوركس

وياريت يكون فيه فتاوي جديدة رح تكون اكثر فائدة لينا

smarteng99
08-12-2012, 11:33
اخي الكريم انا رأيت فتاوي لاتحرم الفوركس ولكن اعتقد ان المحرم هو تجارة الذهب والله اعلم

Zogota
08-12-2012, 11:51
بارك الله فيك وفعلا الموضوع دا مرجعية لكل واحد بيحاول يشكك في هذا المجال الي هو مصدر رزق لكثير من الشباب

تحياتي

ebtehag
08-14-2012, 19:18
والله اخى الكريم طالما ان الحساب بتاعك لا يتم فيه احتساب اى فوائد على تبييت الصفقات خلاص مفيش اى حرمه وغالبية الفتاوى ماشيه فى الاتجاه ده لكن هناك بعض الفتاوى بتحرم وفى الاخر استفت قلبك اخى الكريم واختلاف العلماء فى مساله رحمه لينا

osama00971
08-14-2012, 19:36
لعل هذه الفتاوى تكون ردا قاسيا
لكل من يشكك في هذا العمل
او يتهم المتاجرين فيه

alMalikTarek
08-14-2012, 19:50
مشكوور اخي على هده الفتاوي و أنا كنت متأكد ان الفووركس حلال
لكن المتاجره في السلع هي الجزء الحرام

nemo emo
08-14-2012, 19:57
فعلا كان نفسى فى موضوع زى ده عشان نقطع الشك باليقين لانى كنت عاملة موضوع بسال على ان الفوركس حلال و لا حرام
و كنت عايزة فتوى قاطعة فى الموضوع ده شكرا ليك و ربنا يطمنك

ROTARY28
08-14-2012, 20:17
السلام عليكم
ما تاكدت من ثبونه شرعا
هو حرمة المتاجرة بالسلع والمعادن والاسهم
اما المتاجرة بالعملات فلا غبار عليها

nourhan ali
08-14-2012, 20:23

الله يطمنك ويبشرك
بالخير فمن المريح انك تعرف انه حلال واختلاف العلماء حول موضوع ما هو رحمة وربنا يهدينا دايما للصح

abo ali
08-14-2012, 20:33
الحمدلله يارب تكون هذة الفتاوى على حق ويارب يكون تجارة الفوركس حلال
لان بالفعل الكثير من الناس يربحون من هذة التجارة ويعتمدون بصورة اساسيه على الفوركس
دون النظر لاى عمل اخر شكرا ليك اخى الكريم على هذة الصور ويارب تكون على حق ان شاء الله

Hasaneen
08-14-2012, 20:35
نعم أخي الفوركس حلال و البورصه لا اعلم بأمرها
لكن علينا الابتعاد على النفط و الدهب و السلع الاخرى

face book
08-14-2012, 20:52
جزاك الله خيرا اخي الحبيب
وهي بمنظوري انا تجاره زي اي تجاره تتحتمل النجاح والفشل ولكن بعيد عن المخضرات والقمار وما يغضب الله

Mahmoudabdelaal
08-14-2012, 21:17
الله يطمنك ويبشرك
بالخير فمن المريح انك تعرف انه حلال واختلاف العلماء حول موضوع ما هو رحمة وربنا يهدينا دايما للصح

الحمدلله يارب تكون هذة الفتاوى على حق ويارب يكون تجارة الفوركس حلال

OujdiPrince
08-14-2012, 21:20
مشكوور على هده الفتاوي ، وستفيد بعض الاخوان الدين يخافون
من البدأ في الفوركس ، لأنهم سمعوا انه حرام
و طبعا الفووركس حلال

Mohib_El_Hikma
08-14-2012, 21:21
جعل الله هذا في ميزان حسناتك فقد كنت في ريبة من امري وبداخلي شكوك كبيرة تجعلني احيانا اظل افكر في الامر والحمد لله ان شرعنا الحنيف يحل البيع ويحرم الربا ولعل هؤلاء العلماء ما افتوا بحلال الامر الا بعد ان استفسروا واستوضحوا عن المعاملات

Marado9
08-14-2012, 21:29
اخي العزيز شكران ليك علي معلوماتك الاكيدة وجزاك الله كل خير

ويارب كل الناس الي هنا والي برة يعرفة قد ايه الفوركس احسن كسب حلال 100%

thunderfot
08-17-2012, 11:19
الصور لا تظهر بعد الضغط عليها في موقع الرفع
- الافضل أخي رفعها على موقع أخر حتى يتسنى للجميع قراءتها

Mohamed Diab
08-17-2012, 11:24
انا اول ما بدأت المجاااااااااااال دا كلمت دار الافتاء المصرية عشان اتأكد وربنا يكرمنااااا يارب

lovemoon
08-17-2012, 11:28
تفضل أخي الكريم

http://arab.dailyforex.com/files/arabic/forex%20fatwa/Fatwa09-a.jpg

nesma hamdy
08-17-2012, 16:13
البورصةوالفوركس تجارة وليست حرام
لان الحياة اصبحت صعبة جدا وده عمل حلال

elmirmajid
08-17-2012, 16:19
شكرا لك اخي الكريم طمنتنا والله لاني اشتغل في الفوركس من زمان وانا قرات التير من الفتاوي الشرعية في خصوص التداول بالعملات الاجنبية ووجدت الكتير من العلماء قالوا ان الشغل على العملات الاجنبية حلال ولكن التداول على الدهب والنفط والمعادن حرام فانا اشتغل فقط على العملات لانه همي الوحيد هو الربح الحلال موفق

egypt25
08-18-2012, 06:10
اعتقد فعلا ان فيه فتاوى كتيرة بتجيزها
وماعتدقتش ان فيه فتاوى مؤكده حرمتها
وربنا يصرفنا عن الحرام ان شاء الله

mssforex
08-18-2012, 09:32
شكرا اخى الكريم وبارك الله فيك على توفيرك لنا البحث عن هذه الفتواى
الله يبارك لك وهذا رد لكل المشككين فى الفوركس

almahroky
08-18-2012, 11:59
جزاك الله خيرا اخى الكريم

هناك اختلاف بين كثير من العلماء فى موضوع الفوركس
ونسأل الله ان يرزقنا رزقا حلالا طيبا

sonic_eg
08-18-2012, 12:44
الحمد لله انا بثق دائما فى الفتاوى بتاعت السوعده ولا اثق فى الفتاوى بتعتنا هنا فى مصر علشان بحس انها ببتعمل لصالح ناس معينه وعلشان كدا انا بقول امين والفتوى دى انا حاسس انها منطقيه جدا

mannon
08-18-2012, 13:42
الحمد لله انا بثق دائما فى الفتاوى بتاعت السوعده ولا اثق فى الفتاوى بتعتنا هنا فى مصر علشان بحس انها ببتعمل لصالح ناس معينه وعلشان كدا انا بقول امين والفتوى دى انا حاسس انها منطقيه جدا

والله يباشا دة رايك ، بس انا شايف ان رجال الدين والذين يصدرون الفتاوى سواء كانوا مصريين او سعوديين او اى جنسية المفروض انهم بيمشوا على احكام الشرع ومفيش مكان خالص للمصالح الشخصية ودى وجهة نظرى

Gravity
08-18-2012, 14:20
الحمدلله ... يعني طلع حلال ..
لكن ياليت لو تجيبولنا فتوى بالنسبة للذهب والمعادن .. لأني سمعت انها حرام
لكن الى الآن لم ارى دليل

spider
08-18-2012, 14:44
فلا حرج في بيع وشراء العملات الأجنبية من البورصات العالمية إذا خلت من المحاذير الشرعية الموقعة في الربا أو الغرر والجهالة أو التغرير أو الخداع. فما دام القبض يتم في وقت إجراء المعاملات وهو ما يعبر عنه في كتب الفقه بالقبض في المجلس وليس هناك نسيئة فلا حرج في ذلك.وإذا كان التحويل أو البيع في عملة واحدة فلا بد من التماثل ويحرم التفاضل أما إذا كان بين عملتين مختلفتين فلا حرج في التفاضل إذا تم القبض في نفس المجلس.

moonlight32
08-18-2012, 17:12
بارك الله فيك اخي الكريم وجزاك الله خيرا" والحمد لله انا تأكدت من شرعيته من زمان

amininho10
08-18-2012, 18:57
له يخليك اخي الكريم كان لدي اصدقاء يراسلوني بالفتاوي التي تحرم المتاجرة بالفوركس واليوم ريحتنا اخي الله يحفضك