PDA

View Full Version : اطلاق اول بنك استثمار اسلامي في مصر

y4x
09-21-2012, 23:35
قام رجال اعمال باطلاق اول بنك استثمار اسلامي وذلك بعد ثورة يناير براس مال قدره 150 مليون دولار بنهاية العالم الحالي وذلك للاستثمار في سوق المال المصريه والشرق الاوسط

medhat
09-23-2012, 00:51
هل هذا سيجعل من من مصر مركذ للاستثمار الدولى والعالمى والاسلامى ام انه مجرد مسمى لايؤثر
فى الحاله الاقتصاديه المصريه هل سوف نتحول الى تيوان العرب والاسلام نتمنى ان نرى نتائج ذالك قريبا

mahran3d
09-23-2012, 01:16
الله ولى التوفيق
بس اخى انا اعتقد ان مفيش حاجه اسمها بنوك اسلاميه
لان كلو بيعطى فائده ولو هو بيدك فائده متغيره بس هو بيربح من الفلوس دى اكتر وبيديك النسبه اللى متفقين عليها من كذا لكذا فقط ولا اكثر

ahmed zehiry
09-23-2012, 02:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا اتفق تماما لوجود بنوك اسلامية لمن يرغب فى فتح حساب اسلامى بدون فوائد
و الله الموفق و المستعان

ahmedprns
09-23-2012, 17:48
لان كلو بيعطى فائده ولو هو بيدك فائده متغيره بس هو بيربح من الفلوس دى اكتر وبيديك النسبه اللى متفقين عليها من كذا لكذا فقط ولا اكثر

---------- Post added at 02:48 PM ---------- Previous post was at 11:11 AM ----------

انا اعتقد ان مفيش حاجه اسمها بنوك اسلاميه
لان كلو بيعطى فائده ولو هو بيدك فائده متغيره بس هو بيربح من الفلوس دى اكتر وبيديك النسبه اللى متفقين عليها من كذا

kazim
09-24-2012, 17:56
قام رجال اعمال باطلاق اول بنك استثمار اسلامي وذلك بعد ثورة يناير براس مال قدره 150 مليون دولار بنهاية العالم الحالي وذلك للاستثمار في سوق المال المصريه والشرق الاوسط

لان كلو بيعطى فائده ولو هو بيدك فائده متغيره بس هو بيربح من الفلوس دى اكتر وبيديك النسبه اللى متفقين عليها من كذا لكذا فقط ولا اكثر من مصر مركذ للاستثمار الدولى والعالمى والاسلامى ام انه مجرد مسمى لايؤثر
فى الحاله الاقتصاديه المصريه هل سوف نتحول الى تيوان العرب والاسلام نتمنى ان نرى نتائج ذالك قريبانا اتفق تماما لوجود بنوك اسلامية لمن يرغب فى فتح حساب اسلامى بدون فوائد
و الله الموفق و المستعان

HOUSAMMI
09-24-2012, 18:10
بسم الله

اختى العزيزة

مش بنك فيصل يعتبر بنك استثمار اسلامى ولا ايه

وهو فى مصر من كتير

بس اشكرك على جهدك

n@jih
09-24-2012, 18:25
شكرا اخي على الموضوع
وهدا شيئ مفرح جدا لنل كمسلمين لا نتعامل بالربى

bilalkaz
09-24-2012, 19:38
المهم في الموضوع أن يكون هذا البنك الاسلامي سيستثمر على قواعد الشرعة الاسلامية فعلا ولا يحيد عنها ككثير من البنوك
ربنا يوفقه

mohamed amin
09-24-2012, 19:55
خبر ممتاز جدا اخى الكريم اتمنى ان ينال مستوى عالى من الاهمية
والتداولات اعتقد انو يتفوق على كثيرمن البنوك لاخرى بالتوفيق يارب

y4x
09-25-2012, 07:34
البنوك الاسلاميه لاتعمل بنظام الارباح الربويه ولكن نظام المشاركه في الربح
وفي مصر يوجد بنك فيصل الاسلامي منذ فتره طويله
كما ان هناك اقسام اسلاميه في بعض البنوك هذا علي قدر علمي

AsaadSoft
09-25-2012, 09:58
شكرا على هذا الخبر المفرح نتمنى ان نرى كل بنوك الدول العربية اسلامية و نقطع مع الربا نهائيا لانه سبب كل المشاكل للعرب

ali1
09-25-2012, 13:00
السلام عليكم . شكرا جزيلا على هذا الخبر . وصراحة اتمنى ومن كل قلبي ان يزدهر الاقتصاد المصري وينتعش . تقبل مروري . وبالموفقية لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

dracula
09-25-2012, 21:43
شيئ جميل بس نفسي أعرف هل ناس كيف بتجيب الملايين و بتفتح فيهم بنوك ؟؟؟؟

kaka00
04-11-2013, 12:58
الله ولى التوفيق

lovemoon
04-11-2013, 13:02

طيب سؤال من فضلك
البنك دا اسمه ايه ؟؟
و فيه حاجة كمان شوفتها في التليفيزيون علي قناة النيل للأخبار محلل اقتصادي
قال مفيش نظام اسلامي و غير اسلامي في البنوك دي كلها مسميات و ان كل البنوك
ماشية علي انظمة معينة علي حسب سياسة الدولة الحقيقة انا مش عارف ان كلان كلامه صح او لا