PDA

View Full Version : الربح على التجريبي والخسارة على الحقيقي,أي تفسير؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

ramid
06-04-2012, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
السؤال الذي تكرر على لسان الكثير من المتداولين :
وهو كيف يحدث ان نحقق الارباح على الديمو ونتكبد الخسائر على الحساب الحقيقي؟
هل من تفسير؟

realyone
06-04-2012, 13:59
التفسير هو نفسي,عندما تتداول بحساب تجريبي فانك تتداول براحه ومن دون خوف فأكيد لاتضع وقف الخساره ولا يهمك اذا عكس عليك السوق 100نقطة او اكثر,اما التداول على حساب الحقيقي يختلف فانك تكون متوترا ويجعلك لاتركز مما يسبب ذلك في وقوعك للأخطاء,والتداول على حساب الحقيقي عندنا ترى ان السوق عكس عليك 20 نقطة فانك تشعر بالتوتر والخوف ويمكن تقفل الصفقة على خسارة 20 نقطة خوفا ان تزداد الخساره

ahmed
06-04-2012, 14:12
طبعا نفسيا وما يحدث ببساطه
انك على الحساب الديمو تصبر على الصفقات الرابحه والخاسرة
اما فى الحساب الحقيقى تجعل الخسارة تنمو
وتغلق الربح مبكرا قبل تحقيق الهدف
فتكون المحصله سالبه
والحل لذلك التحكم فى النفس بالتمرين

ramid
06-04-2012, 14:57
اتمنى ان يفتح نقاش موسع حول هذا الموضوع لنتمكن في الاخير للربح من الحقيقي كما نربح من الديمو
لحد الان الجواب هو ان السبب تفسي اي ان تعاملنا براحة واطمئنان مع الديمو هو سبب تحقيق الربح والعكس بالعكس بالنسبة للحساب
الحقيقي ,والسؤال بالنتيجة هو هل التعامل بدون خوف او
توتر مع الحساب الحقيقي كفيل بتحقيق الارباح كما على الديمو؟

hardjob
06-04-2012, 15:37
السللام عليكم
الامر لا يرجع الا على العامل النفسي
في التجريبي تتعامل يكل راحة واطمئنان اما في الحقيقي
فتتمنى ان تربح بسرعة تم ينقلب عليكالسعر فتتهور و تبدا بعمل اوامر ليست منطقية
يعني السبب هي العوامل النفسية لا غير

vamoscapitos
06-04-2012, 15:49
بالتاكيد هو العامل النفسي حيث انك في الحساب التجريبي

تتاجر براحتك وليس هنالك اموال حقيقية ما يجعلك تنفذ قراراتك

بكل اريحية لن عند استخدامك للحساب الحقيقي تتردد في اعطاء الاوامر

ما ياثر سلبا على استراتيجيتك

compaq0
06-04-2012, 16:29
العامل النفسى هو الؤثر الاول على المضارب ففى حاله الحساب التجريبى تستطيع ان تتاخذ القرار المناسب فى حاله الخساره لانه اذا خسرت لا يسبب ضغط نفسى على المضارب و العكس فى الحساب الحقيقى فى حاله الخساره تقع تحت ضغط الرغبه فى التعويض و بالتالى اتخاذ قرارات متسرعه

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 17:42
السبب الرئيسى فى العامل النفسى

عندما نضارب على الحساب التجريبى

يكون العامل النفسى مطمئن وهادى ومستقر

ولكن المتاجره بالاموال الحقيقية

تجعل المضارب يضارب على اعصابه
ويكون فى حالة توتر مستمره

فاكيد لازم يخسر

لكن حاول تتاجر على الحساب الحقيقى مثل الحساب التجريبى

mando
06-04-2012, 17:42
طبعا كتير منا بيحصل معه كده والسبب انه على الديمو الواحد مش بيكون قلقا بيخش الصفقة عادى وبينتظر الهدف حتى لو عكس عليك السعر انت مش خسران حاجة لكن فى الحقيقى القلق بيكون معاك ديما خصوصا لو دخلت صفقة بدون ستوب والسعر عكس عليك كتير تتابع الصفقة لو عاد السعر الى نقطة دخولك تغلق الصفقة فورا خوف من الخسارة وبعد ما تغلق يمكن يحقق الهدف كمان هو دة الفرق بين الحقيقى والديمو لكن على ما أعتقد المتدال المحترف بيكون فى قلق طبعا لكن مش للدرجة بيقدر يسيطر على النفس وبيكون الى حد ما واثق فى صفقة او لو حصل والترند عكس علية يقدر يتصرف ويتطلع من الخسارة بربح

kingman
06-04-2012, 17:45
هو كما افاد معظم الأعضاء ان سبب الخسارة على الحقيقى بينما نحقق ارباح على الديمو بيرجع اكيد لعوامل نفسية بحته حيث اننا نتداول على الديمو باعصاب هادية لاتعنينا الخسارة الى حد كبير فهى ليست اموال سوف نحزن لفقدانها او ربح سيدخل جيوبنا بينما الحقيقى طبعا بيظهر معها التسرع للربح والقلق والخوف من الخسارة والعصبية والتوتر والطمع وغيره من عوامل نفسية

Smart
06-04-2012, 17:47
الفرق الوحيد بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى هو العامل النفسى للمضارب
او كما يطلق عليها الحاله النفسيه للمضارب..كلنا بنمر بمشاعر تؤثر علينا اثناء المضاربه
مثل الطمع والخوف من الخساره سواء خساره ربح او جزء من راس المال
اما على الحساب الحقيقى لا يوجد مجال لهذه العواطف..لذلك تكون تجاره اغلبها ناجح
شكرا على الموضوع

vadas
06-05-2012, 11:59
السلام عليكم
سأتكلم لكم عن تجربت فأنا لم أستعمل التجريبيلوقت طيل تقريبا شهر فقط لأنه لا يعطيك الحساس الحقيقي بالفوركس و الربح فيه بيكون سهل لعدم تأتر نفسية الانسان و بيكون مرتاح فهو لا يخسر شيء منجيبه فهده هي سلبيات التجريبي لكن كما قلت بعد شهر من تجبتي في التجريبي لحضت وكأنني ألعب لدا جربت حسابات البونص فهي
أقرب الى الحقيقة و بيكون التأتير النفسي فيها موجود و لو أنك لم تخسر شيء من جيبك لكن يمكن أكن تكسب مال حقيقي فهنا ضهر الفرق و أصبحت اتوتر و أطمع وأخسر
المغزى هو أن في التجريبي لا يدخل العامل النفسي و العكس في الحقيقي

Mohamed90
06-05-2012, 12:28
الفرق بين التجربي و الحقيقي هي مشاعر المتداول
كثير من صفقات تنجح في التجربي لانك لا تهتم باغلاقها للوصول لخسارة معينة و ترجع تحقق الهدف هذا سيناريو واحدة من الكثير
عكس الحقيقي فصفقة التي تعكس ضدك و تكون خسارة شوي قليلة تسرع للاغلاقها خوفا من استمرار السوق في تجاه المعاكس للصفقة و يمكن يرجع يتحقق الهدف و لكن بعد الاعلاق و تضيع الفرصة

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 13:04
السلام عليكم
سأتكلم لكم عن تجربت فأنا لم أستعمل التجريبيلوقت طيل تقريبا شهر فقط لأنه لا يعطيك الحساس الحقيقي بالفوركس و الربح فيه بيكون سهل لعدم تأتر نفسية الانسان و بيكون مرتاح فهو لا يخسر شيء منجيبه فهده هي سلبيات التجريبي لكن كما قلت بعد شهر من تجبتي في التجريبي لحضت وكأنني ألعب لدا جربت حسابات البونص فهي
أقرب الى الحقيقة و بيكون التأتير النفسي فيها موجود و لو أنك لم تخسر شيء من جيبك لكن يمكن أكن تكسب مال حقيقي فهنا ضهر الفرق و أصبحت اتوتر و أطمع وأخسر

بس ممكن ياغالى انك تحاول تخلى نفسك لا يفرق بين التجريبى والحقيقى

انا عن نفسى اعتبر التجريبى مثل الحقيقى

اكون منتظر نتيجة صفقات التجريبى ايضاً على احر من الجمر مثله مثل الحقيقى تماماً

magic777
06-05-2012, 16:55
الفرق الوحيد بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى هو العامل النفسى للمضارب
او كما يطلق عليها الحاله النفسيه للمضارب..كلنا بنمر بمشاعر تؤثر علينا اثناء المضاربه
مثل الطمع والخوف من الخساره سواء خساره ربح او جزء من راس المال
اما على الحساب الحقيقى لا يوجد مجال لهذه العواطف..لذلك تكون تجاره اغلبها ناجح
شكرا على الموضوع

فعلا اخي سمارت وعلشان كده بتلاقي اغلب المتاجريين اللي كانوا ناجحين جدا على الديمو بيخسروا على الحقيقي خاصه في اول حساب حقيقي لهم
وده مش لانهم متعلموش كويس او ضعف في استراتيجتهم اللي كانوا بيكسبوا بيها على الديمو لا ده بيرجع لانهم لسه مش قادرين
يسيطروا على مشاعر الخوف والقلق اللي ماكنتش بتواجههم في عملهم على الديمو

The Mester X
06-05-2012, 17:30
مشكور على الموضوع و للحد الساعة لم استعمل الحقيقي كل الخسائر و الارلاح على الديمو
و ان شاء الله لي بداية في هذا الشهر في الحساب الحقيقي و لا اريد اي انعكاسات تحدث
و لي عودة للموضوع لتحدث عن الحقيقي

kingman
06-05-2012, 22:37

ده تفكير جيد ومفيد جدا ان بتعامل مع الديمو مثل الحقيقى لكن للأسف مش كلنا هنقدر نعمل كده بسبب وجود العالم النفسى وتحكمه فى الكثيرين من المتاجرين بنظره الى الديمو انه ليست اموال حقيقة والى حد كبير بيتعامل مع الديمو بمعزل عن العوامل النفسية يعنى مش هيهمه خسارة او مكسب زى مابتعامل على الحقيقى وده بيبقى اسوء مانواجه فى التعامل مع الديمو

ramid
06-05-2012, 22:51
والله انا اكون متوتر حتى وأنا اتداول على التجريبي ولو دون خوف طبعا
فقط القلق ينتابك لانك عندما تخسر على التجريبي تشعر انك لازلت لم تتعلم اصول التداول رغم ان الجميع معرض للخسارة
مهما كان محترفا

ahmed saleh
06-05-2012, 23:05
فعلا هذا غريب انا حققت مبالغ كبيرة فى الحساب التجريبى وحققت خسائر فى الحساب الحقيقى
ولكنى افسر هذا بان الديمو يكون لا يهمك الفلوس ان اذا حسابك مرجن او كسب لانك كدة كدة غير مستفيد
ولكن الحقيقى عندما تفتح الصفقة فانك تكون متوتر قبل ان تفتح الصفقة وتفكر فى المكسب او الخسارة ويكون ليس ليدك الصبر لتربح

maklad94
06-05-2012, 23:36
اعتقد ان السبب هو التاثير النفسى على نفسية المتاجر وانه دخل العالم الحقيقى واودع ماله وتعبه كله بهذا الحساب الذى يدار بمجرد نقرات بسيطة خاطئة او بدون حسابات وتحاليل صحيحة قد يضيع تعب شهور وليالى ربما حتى لو كان هذا المال من المنتدى هنا او عن طريق الردود لأنه حتى الردود متعبة وتحتاج منا الى الجهد الكبير .

magic777
06-05-2012, 23:59

اعتقد صعب اوي اخي لان دي مشاعر الانسان وغالبيتها بتكون غير اراديه والا ماكنش حد غلب مع الحساب الحقيقي
وكان كلنا قدرنا نتحكم في مشاعرنا ومنخليهاش تأثر سلبيا علينا في المتاجره الحقيقيه مادام قدرنا نوهم نفسنا بالخوف على الصفقات مثلا على الحساب الديمو

osama shaban
06-06-2012, 00:17
الحساب التجريبي هو الحساب الحقيقي بالظبط مش بيختلف في حاجه الا الحاجز النفسي فقط بمعني انك مش بتكون خايف وانت شغال علي الديمو وممكن تغامر اكتر من الايف وده اللي بيعمل اختلاف بين الاتنين

Texxon
06-06-2012, 02:08
طبعا الحالة النفسية للمتاجر هي من أهم العوامل المؤثر وبشكل كبير في اتخاذ القرار فإذا كانت هناك ضغوطات من أي نوع يقع تحتها المتاجر ستكون هذه الضغوطات أسباب كبيرة تجعل المتاجر يتخذ قرار خاطئ في معظم الأحيان

konine
06-06-2012, 02:27
أقدر تفسيرها لك بسهول
في حساب تجريبي أنت لا تهتم بإدارت رأس مال و لا تتعرض لضغط نفسي و سواأ كسبت أو خسرت ليست مشكلة
ولكن في حقيقي يحدت عكس

magic777
06-09-2012, 03:53
أقدر تفسيرها لك بسهول
في حساب تجريبي أنت لا تهتم بإدارت رأس مال و لا تتعرض لضغط نفسي و سواأ كسبت أو خسرت ليست مشكلة
ولكن في حقيقي يحدت عكس

وكده غلط برده لاننا مش بنقر نستغل الحساب الديمو كده الاستغلال الامثل
وبكده تجربتنا معاه مابتكونش كامله وبتكون بس للتعلم
وليس لاكتساب الخبره اللي المفروض عاملين الديمو من الاساس علشانها

magic777
06-09-2012, 03:54
طبعا الحالة النفسية للمتاجر هي من أهم العوامل المؤثر وبشكل كبير في اتخاذ القرار فإذا كانت هناك ضغوطات من أي نوع يقع تحتها المتاجر ستكون هذه الضغوطات أسباب كبيرة تجعل المتاجر يتخذ قرار خاطئ في معظم الأحيان

وعلشان كده الكل يبنصح وبيقول ياجماعه محدش يتاجر تحت ضغط نفسي
ويعرض نفسه للخساره بالتهور والاستعجال ده
دايما خلي وقت تحليلك للسوق ووضع اوامرك في افضل اوقات يومك وانت مركز كويس
ولو في يوم مقدرتش تلاقي الوقت ده خده اجازه ليك ومتخاطرش

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 04:40
ع النجريبي ندخل الصفقات دون قلق بلوتات عالية لا يوجد ضغط نفسي وارباح مستمرة
ف الحقيقي اذا حاولت تطبيق هذه الطريقة التي تعمل بها ع الديمو فسوف تربح ولكن مع مراعاة ادارة رأس المال

forexBOSS
06-09-2012, 07:56
اعتقدت بسبب اختلاف المبلغ اوضعف التركيز او بسبب التداول براحه اكثر على الديمو و بالخوف على الحساب الحقيقى اعتقد ان الاسباب كثيره جدا و تحتاج لفتح موضوع اخر و الحديث المفصل عنها و انا اعتقد انه امر طبيعى و يحدث لكثير من المتاجرين فالربح ارزاق سخرها الله للانسان

Rami
06-09-2012, 11:57
التفسير بسيط هو العامل النفسى بكل جوانبه + اخذ الحساب الديمو باستهتار دون جدية , وهذه طبيعة البشر اعتقد الى يستطيع عمل كنترول على نفسه فى المتاجرة فقد قطع شوطا طويلا فى المتاجرة ويستطيع تحقيق نتائج على الحقيقى مقاربة لما هو على الديمو

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 12:56
أقدر تفسيرها لك بسهول
ولكن في حقيقي يحدت عكس

اخى الكريم

الضغط النفسى والعصبيه

كافيه لوحدها ان تجعلك خاسر

هذا السوق محتاج برود وبال طويل والعامل النفسى يكون مهيئ وليس تحت اى ضغوط نفسيه

غير كده فانت من الخسارين

zahran
06-09-2012, 15:59
فى الحساب التجريبى تكون العواطف ليست مسيطره عليك . فلو خسرت مفيش مشكله تفتح حساب تجريبى غيره وتشتغل عليه .. ولعلمك هذا السبب فتترك احيانا الصفقات بدون استوب لوس وهذا امر انا اراه جبدا او استوب لوس بعيد يقدر السعر يتراوح فيه .. اما فى الحقيقى دائما ما يكون الاستوب قريب جدا . ولهذا المحفظه تلاقيها تتبخر .

Mohamed90
06-09-2012, 19:41
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الربح في التجربي دئما يتحقق ولكن الحقيقي ينقلب ذلك
و السبب هو العواطف و ضغط النفسي الذي يعيشه المتاجر اثناء متابعة الصفقة المفتوحة
و في التجربي يمكن تفتح صقثة ولن تبالي حتى لو وصلت للخسارة معينة عكس الحقيقي فانت تسرع للاغلاقها خوفا من متابعة في الاتجاه المعاكس

ahmed
06-09-2012, 19:45
فى الحساب التجريبى تكون العواطف ليست مسيطره عليك . فلو خسرت مفيش مشكله تفتح حساب تجريبى غيره وتشتغل عليه .. ولعلمك هذا السبب فتترك احيانا الصفقات بدون استوب لوس وهذا امر انا اراه جبدا او استوب لوس بعيد يقدر السعر يتراوح فيه .. اما فى الحقيقى دائما ما يكون الاستوب قريب جدا . ولهذا المحفظه تلاقيها تتبخر .

اثارت نقطه مهمه الاستوب لوس فى الحساب التجريبى لا نستخدمه احيانا كتير
ودة بيخلينا على الحقيقى مش عارفين نستخدمه او لا نستخدمه من الاصل
يجب ان يكون فى حساباتنا وضع الاستوب لوس

kingman
06-09-2012, 23:50

هو لازم المتاجر يتاجر على الديمو كما سوف يتاجر على الحقيقى وان يجعل كل الظروف مثل الحقيقى من حجم المبلغ وادارة راس المال وحجم الصفقات حتى لاتكون النتائج مغيرة على الحقيقى وكتير منا بيتعرض للخسائر على الحقيقى مع انه حقق نتائج جيدة على الديمو بسبب ذلك وطبعا العامل النفسى فى الغالب مش بيظهر غير مع الحقيقى بعكس الديمو

zher_albanfsij
06-10-2012, 00:00
هو بالتأكيد السبب نفسي وسوء استخدام الحساب التجريبي الواحد فينا يقوم بفتح صفقات ويقول تربح ولا ما تربح مو مشكلة ولكن الحساب التجريبي وجد لنتعلم عليه ونجربه ونعتبره حقيقي ونستخدم التوصيات ومتابعة الاخبار السياسية والاقتصادية حتى اذا ما نجحنا فيه وربحنا نطبق ما تعلمناه على الحساب الحقيقي بدون خوف

sho
06-10-2012, 00:20
انا ارى ان التفسير الوحيد للربح اثناء التداول على حساب ديمو والخسارة عند الانتقال لحساب تجريبى هو تحكم العواطف اثناء التداول مثل الخوف من الخسارة او الطمع فى تحقيق مكاسب اكبر ... الخوف من الخسارة بالتأكدي يؤدى للخسارة .. وكذلك الطمع فقد يحقق المتداول مكاسب جيدة ولكن مع الرغبة فى تحقيق مكاسب اكبر لا يتوقف عن التداول فى الوقت المناسب مما يؤدى للخسارة ... كذلك عدم اكتساب الخبرة والمهارة الكافية فالتعليم اهم نقطة فى سوق الفوركس

pimo
06-10-2012, 00:22
هذا امر طبيعي ان تحقق الربح علي التجريبي ولن تحقق الربح في الحقيقي لان علي التجريبي تجتمع امور لا تتحقق علي الحقيقي ومن بينها كبر راس المال علي التجريبي قلت الخوف من الخسارة وبالتالي لا تؤثر فيك العاطفة اي تكون نفسيا مرتاح ام علي الحقيقي لا يوجد هذه الشروط

magic777
06-10-2012, 18:14
بص هو الطبيعي ان الكل هنا مش بيلتزم باأتباع خطه عمل يجربها على الديمو مثلا ويحكم عليها
اوطريقه عمل ويجربها مده علشان يحكم عليها في كل احوال السوق
فعلشان كده الاغلبيه هنا مش بتستغل الحساب الديمو ده الاستغلال الامثل
وده اللي بيخلينا نكمل بنفس النظام ده على الحقيقي ونخسر

mony
06-10-2012, 18:46
لان عندما نتداول على الحساب التجريبى بتكون بعيد عن العواطف وتتداول واعصابك هادئه لانها تكون اموال غير حقيقه لكن فى الحساب الحقيقى بتغلب العواطف علينا والخوف من الخساره فبالتالى يعود بالسلب ونتعرض الى خسائر

HARRY POTTEER
06-10-2012, 19:13
صراحة على الحساب التجربيب صحيح انك ما بتكوون مسيطرة عليك العواطف متل الحساب الحقيقي
بتشاهد ان الناس على الحساب الديمو يقعدوون يفتحوو في الصفقات من دوون حتى دراية بادارة راسمال و الاستراتيجية
و طالما كان الحساب كبير يستحمل تغيرات السووق.. اما على الحساب الحقيقي يختبف الامر المتاجر المبتدا يدخل براسماال
صغير و حين يطبق ما تعلمه على الحساب التجرببي الحساب لا يستحمل دلك فتكوون النتيجة حزينة بلا شك

mokhtar26
06-11-2012, 01:02
عزيزة اذا اردت الدخول الى عالم الفوركس الواسع فيجب ان تضع نفسك في عوامل اختبار موضوعية تماما فاذا كنت ستدخل ب100 دولار فجرب التجريبي ب100 و نفس اللوت او الحجم ثم عندما تبدا في الحقيقي ستجد الامر مختلفا جدا فانت ستخاف من خسارة اموالك التي تعبت عليها و هذا سيجعلك تحت ظغط نفسي رهيب وهنا يكمن سر المتاجرة بالفوركس العامل النفسي

HAFMAR
06-15-2012, 17:35
السلام عليكم
هذه مشكلة معروفة و متكررة عند اغلب المضاربين الفوركسيين المبتدئين في هذا السوق
السبب الرئيسي لهذا المشكل هو العامل النفسي وتأثير العاطفة في قرارات المتاجر
فاذا كان رابحا يخاف و يغلق الصفقة مبكرا و اذا كان خاسرا يعاند السوق و يفتح عقود تبريد الى ان تكبر الخسارة تدريجيا و احيانا يصل الى المرجن كوول

firas1984
06-15-2012, 20:19
الحسابات التجريبية في بعض المواقع وليس جميعها بعيدة تماما عن الدقة هي حتكسبك اكيد مشان تفتح حساب حقيقي وبعدها تشوف كيف بتنقلب الامور
لكن في مواقع تعطيك الدقة والربح والخسارة كي تتعلم صح

remo
06-16-2012, 02:16
هل من تفسير؟

فى الحساب الديمو انت تتاجر بدون اى ضغوط فيكون فكرك صافى جدا وتقدر تحلل صح وتقدر تطبق الاستراتيجيات بطرق سليمة جدا عشان كدة بتكسب لكن فى الحقيقى انت بتكون مضغوط والمشاعر بتلعب بيك

yousef1981
06-16-2012, 03:17
فرق واضح جدا انك فى حاله الديمر نفسيتك بتختلف فى الديمو لو ربحت تكون سعيد ولكن لو خساره بتنسى الموضوع بتفتح حساب جديد
لكن فى الحقيقى الخساره بتكون واقعيه و

magic777
06-16-2012, 15:12
عزيزة اذا اردت الدخول الى عالم الفوركس الواسع فيجب ان تضع نفسك في عوامل اختبار موضوعية تماما فاذا كنت ستدخل ب100 دولار فجرب التجريبي ب100 و نفس اللوت او الحجم ثم عندما تبدا في الحقيقي ستجد الامر مختلفا جدا فانت ستخاف من خسارة اموالك التي تعبت عليها و هذا سيجعلك تحت ظغط نفسي رهيب وهنا يكمن سر المتاجرة بالفوركس العامل النفسي

وهتكون تجربه مفيده ليك وتشوف هتقدر تعمل ربح قد ايه شهريا مثلا وهتقدر تتغلب على المشاكل اللي ممكن تواجهك مثلا
وهتقدر تتصرف مع الانعكاسات اللي ممكن تحصل لصفقاتك ايه اقصى خساره ممكن تحصلك
وهل اتعلمت منها او عوضتها ولا لا وهكذا

The Mester X
06-16-2012, 18:37
التفيسر الربح في التجربي و الخسارة في الحقيقي التفسير الوحيد للذلك هو العامل النفسي و الضغط الذي يواجه المتداول اثناء المتاجرة فالتحربي انت تتاجر بدون اهتمام كبير عكس الحقيقي فانت فور انعكاس السوق تصدم و تتهلوس

كريم
06-16-2012, 20:30
الخسارة على الحساب الحقيقي بيكون بسبب انك بتاحر و اعصابك هادية و مرتاحه و مش حامل اي توتر داخلي فهي اموال وهميه

و أما الحقيقي فكل نقطة بتفرق و بالتالي تلاقيك متوتر و احيانا مضايق فبتكون النفسية غير على توتر

و بشكل عام هو العامل النفسي و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kimokonolove
06-16-2012, 21:06
هل من تفسير؟

حدث معى هذا لفترة لاكن بعدها دخلت بواحد دولار وللعلم لتفاهة المبلغ كان فى دماغى ان هخسر الحساب بالقطع وتاجرت لمدة ثلاة او اربع ايام وصل الحساب الى 6.5 دولار وبعدها تغير الحال وخسرتهم
الهدف من هذا ان فى البداية لا اهتم بالمال لذا لم اخسرة وكمان بأعصاب هادية وعدم انفعال او توتر ولاكن عندما وجدت ربحآ فكرت انى اصل الى اكثر والربح اكثر واكثر وهنا عند الدخول فى التداول اجد نفسى منفعل ومتوتر جدآ لدرجة انى اخرج من السوق على خسارة قبل وصول الهدف واكون وقتها خسرت ولاكن اكتشفت ان لو كنت صبرت لكنت خرجت على مكسب فرأى هو اذا اردت العمل باموال حقيقة وحساب حقيقى حط اعصابك فى ثلاجة ولا تفكر بالمال كل الذى تفكر بة هو تحليل وهدف لا بد من تحقيقة ان لم يتحقق فلا تيأس كرر المحاولة وان شاء الله تكون ربحت لاكن شرط ان تحط اعصابك فى ثلاجة عندها فقط تكون وجدت نفسك وصلت لمراحل جيدة ودائمآ تذكر ان لا ينتابك الغرور من التفكير فى المال وتحقيق مبالغ او مكاسب خرافية لأن لو حدث سترجع الى نقطة الصفر والاهم الصبر والأحتمال وعدم التوتر والتفكير بهدوء تام

kingman
06-16-2012, 22:50
والمهم اننا نحاول ان نستفيد من تلك النقاط فى ان نحالو تجنبها من الأنتقال من الديمو الى الحقيقى وطبعا افضل شئ كبداية للتعامل مع الحقيقى والسيطرة على العامل النفسى هو ان يتاجر بادارة راس مال جيدة وده افضل حل للعامل النفسى

firas1984
06-17-2012, 20:57
السلام عليكم اخواني واخواتي
اعتقد ان التفسير واضح وان هناك تلاعب من هذه الشركات من اجل اقناع الناس انهم يسلكون الطريق الصحيح واغرائهم بفتح حساب حقيقي
ليس كل ما يلمع ذهبا

A7mad_Aziz
06-17-2012, 22:57
اخي العزيز الفارق بين التجريبي وبين الحقيقي هو فرق السماء والارض كما يقولون

لأنك على الحساب التجريبي تتاجر بدون خوف وبدون ضغط عصبي ونفسي

وهى دي كلمة السر في الفوركس

sandapa
06-17-2012, 23:03
التفسير الوحيد لهذه القضية هو العامل النفسي حيت العامل النفسي له دور في تحديد مزاجك
على عكس حساب ديمو تتاجر بكل حرية

tervarto
06-17-2012, 23:05
طبعا فى فرق بين الحساب الحقيقى و الحساب التجريبى , ودة بيتمثل فى اهم و أول شئ , لازم تحذرة , الا وهو العامل النفسى , فهو سبب خسارة كثير من المبتدئين , لأنة ممكن لو عكس السعر بنسبة بسيطة , بيخاف و يقفل الصفقة , و بكدة ,يكون خسر الأسبريد + خسارتة للنقاط , طبعا دة لازم منة , خصوصا للمبتدئين , لكن الشاطر اللى يقدر يتعلم من أخطاءة , و مايكررهاش تانى

talal
06-17-2012, 23:20
هذا صحيح
ولكن لا اعتقد ان هناك اختلاف بين الاثنين من حيث تحقيق الارباح
واعتقد ان السبب هو الطمع وعدم الثقة
بينما يحدث العكس على الحساب التجريبي حيث يكون لدى المتداول ثقة من السعر
وكذلك على الحساب التجريبي يكون راس المال كبير
بينما على الحقيقي ربما لا يملك المتداول المبلغ نفسه
مما يضطره الى زياده حجم الصفقات والمخاطرة للحصول على ربح كبير

Noah
06-18-2012, 03:16
فعلا بتحصل كثير اوى ان فى ناس بتربح من المتاجرة علىا لحساب الحقيقي وبتحقق نسبة ارباح جيدة جدا على الحسابات الديمو وفى ناس انا اعرفهم بيحققوا نجاح فى مسابقات الديمو وبياخدوا الحساب البونص يتمرجن منهم فى اسبوع واحد فقط وهذا استهتار طبعا

hesham itch
06-18-2012, 05:58
السبب واضح حيث ان العامل النفسى والتردد الكبير عند دخول الصفقات فى الحساب الحقيقى
قد يؤدى الى حدوث خسائر وذلك بسبب الخوف من تحقيق خسائر فى الحساب الحقيقى
وعدم الخوف على الحساب التجريبى والعكس ايضا صحيح بالنسبة للخسائر

2x1
06-18-2012, 08:50
انا بقي سؤالي ان الواحد دلوقتي بيكسب علي الديمو هل لو بدء
ففتح حساب حقيقي ممكن يبقي سهل انة يحقق نفس الارباح

remo
06-18-2012, 13:01
السلام عليكم اخواني واخواتي
اعتقد ان التفسير واضح وان هناك تلاعب من هذه الشركات من اجل اقناع الناس انهم يسلكون الطريق الصحيح واغرائهم بفتح حساب حقيقي
ليس كل ما يلمع ذهبا

انا لا اعتقد يا اخى ان المقصود ان الشركات بتضحك على الناس بتكسبهم فى الديمو وتخسرهم فى الحقيقى لا معتقدش الموضوع كلة نفسيات المتاجر فى الديمو بلا ضغوط وفى الحقيقى بضغود فبيتاثر قرارة بشدة من كثرة الضغوط

The Mester X
06-18-2012, 13:39
السلام عليكم اخواني واخواتياعتقد ان التفسير واضح وان هناك تلاعب من هذه الشركات من اجل اقناع الناس انهم يسلكون الطريق الصحيح واغرائهم بفتح حساب حقيقيليس كل ما يلمع ذهبافعلا لا اعتقد اخي انه فيه شركات بتتلاعب النتائج و يمكن بعض الشركطات النصابة التي ليس لها مصداقيةولكن انا لم اتعرض لاي من هذه الامور و الخسارة في الحقيقي بسبب انك تتاجر باموال حقيقية عكي الوهمي لا تبالي يذلك

ma90do
06-18-2012, 13:56
الحساب التجريبي لو اتمرجن في دقيقه هتدخل تعمل غيره انما الحساب الحقيقي لو اتمرجن مش هتعمل غيرو

لانك بتكون مضغوط نفسيا في الحساب الحقيقي والمتاجره اصعب لان في لحظه ممكن تخسر كتير واعصابك تتوتر وتخسر اكتر

هوا ده الفرق

tariktanjaoui
06-18-2012, 18:14
حسب تجربتي المتواضعة يمكن ان افسر هذا المشكل
عند التداول في الحسلب التجريبي فانت تتداول بفلوس مش بتاعك ولا تكون تحت اي ضغوطات نفسية ولكن في الحساب الحقيقيي فانت تكون تحت ضغط كبير مما يؤدي بك الا الخسارة كذلك يفترض بنا التحكم في نفسيتنا و اعصابنا اثناء التداول.

AhmedMagnifico
06-18-2012, 20:12
يا اخى العامل النفسى له دور مهم
فانت على التجريبى لا تقلق من الخسارة
بينما على الحقيقى الوضع يختلف تماماً
ربنا يهدى الكل ويوفق الجميع :)

kingman
06-18-2012, 21:44
الحساب التجريبي لو اتمرجن في دقيقه هتدخل تعمل غيره انما الحساب الحقيقي لو اتمرجن مش هتعمل غيرو

لانك بتكون مضغوط نفسيا في الحساب الحقيقي والمتاجره اصعب لان في لحظه ممكن تخسر كتير واعصابك تتوتر وتخسر اكتر

هوا ده الفرق
ولازم فى مرحلة التعليم ياخد باله المتاجر من هذه النقطة وان يقوم ذو الخبرة بأرشادهم الى الرطيق الصح فى التعالم مع الديمو وافضل شئ ان يكون الديمو بنفس الحساب الحقيقى الذى سوف يقوم بفتح المتاجر حتى يتعود عليه ويطبق نفس المبادئ

zikooo014
06-18-2012, 21:50
لانك بتاداول علي الحساب التجريبي من غير توتر و شدة اعصاب و لو الصفقه خسره هيكون بالنسبه لك عادي و تشوف خسرت ليييه و تدرس الامر من جديد
لكن الحقيقي اولا بتبقي قاعد علي اعصابك و شايل هم الخساره لو تحققت و بتكون خايف علي الربح لو تحقق يعني بتكون متوتر و توترك بيخليك متكسبش علي الحقيقي زي الحساب التجريبي

ashraf el-araby
06-18-2012, 22:20
الحساب التجريبى للتدريب والتمرين واكتساب الخبره ولكن لانه بدون اموال حقيقية يكون العامل النفسى لك افضل عن الحساب الحقيقى سواء كان بسبب الخوف او الطمع او التسرع

moonlight
06-19-2012, 07:53
لان الحساب الجريبى يكون بمبالغ وهمية وبعيدة عن اى مؤثرات لكن عند التداول فى حساب حقيقى هناك مؤثرات كثيرة مثل عواطفك من خوف وطمع ذلك يؤثر على التداول ويمكن ان يتسبب فى الخسارة بجانب مخاطر سوق الفوركس الكبيرة

2x1
06-19-2012, 08:06
طبعا لان الحساب الديمو بيكون الواحد نفسيا افضل وبيدخل الصفقة مش متاثر باي انفعالات لكن تيجي عالحساب الحقيقي وتبتدء الاعصاب تشد وتبقي فحالة من الخوف علي صفقتك طبعا ليحصل اي شئ في غير توقعك

okash
06-19-2012, 08:31
ببساطة لأن التجريبي يعطوك مبلغ كبير وعادة يكون 10000 دولار لذلك احتمالية الخسارة قليلية جدا و ذلك في التجريبي تقوم بالمخاطرة دون الاهتمام الى الهامش
فالناتيجة الربح

deadlyfox
06-19-2012, 08:50
السلام عليكم
العامل النفسى هو الذى يضعك تحت ضغط كبير عندما تدخل بحساب حقيقى
اما ف الحساب الديمو ان نسبه المجازفة بتكون عادية ومش قلقان من اى حاجه

yassinoh
06-19-2012, 13:42
السبب انه على الديمو الواحد مش بيكون قلقا بيخش الصفقة عادى وبينتظر الهدف حتى لو عكس عليك السعر انت مش خسران حاجة لكن فى الحقيقى القلق بيكون معاك ديما خصوصا لو دخلت صفقة بدون ستوب والسعر عكس عليك كتير تتابع الصفقة لو عاد السعر الى نقطة دخولك تغلق الصفقة فورا خوف من الخسارة وبعد ما تغلق يمكن يحقق الهدف كمان هو دة الفرق بين الحقيقى والديمو لكن على ما أعتقد المتدال المحترف بيكون فى قلق طبعا لكن مش للدرجة بيقدر يسيطر على النفس وبيكون الى حد ما واثق فى صفقة او لو حصل والترند عكس علية يقدر يتصرف ويتطلع من الخسارة بربح

The Mester X
06-19-2012, 15:57
الامر عادي و واضح العامل النفسي هو العنصر المغير المعادلة الربح على التجربي و خسارة على الحقيقلانه في التجربي تتداول بكل راحة و ثقة زائدة و لاوجود للخوف او الضغط عكس الحقيقي فور انقلاب الصفقة راسك يسخن و تبدا الحرب النفسية عليك

safiforex
06-19-2012, 16:02
الامر ليس له تفسير اخي الا ان نقول ان الحساب التجريبي هو فقط للتجريب و بهذا فان المتداول يعمل عليه بتلقاءية و بدون خوف من الخسارة و بالتالي بتكون الارباح
لكن ما ان يدخل هذا الشخص الى ميدان التحرير في الفوركس فانه سيجد عسكر الطمع الذي سيتكلفون بخسارته كيفما كان الوضع

aboualy
06-19-2012, 16:03
الامر عادي و واضح العامل النفسي هو العنصر المغير المعادلة الربح على التجربي و خسارة على الحقيقلانه في التجربي تتداول بكل راحة و ثقة زائدة و لاوجود للخوف او الضغط عكس الحقيقي فور انقلاب الصفقة راسك يسخن و تبدا الحرب النفسية عليك

فعلا اخى العزيز المتغير الاكبر والمهم بين العمل على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى هو العامل النفسى
فاذا كان الشخص يحقق ارباح على التجريبى لفترة كافية ثم عند الانتقال الى الحساب الحقيقى تحولات هذه الارباح الى خسائر فسيكون السبب فى هذا هو العامل النفسى ولابد من التدريب الجيد للسيطرة على المشاعر فى اثناء المتاجرة

sunlight
06-19-2012, 16:04
الامر ليس له تفسير اخي الا ان نقول ان الحساب التجريبي هو فقط للتجريب و بهذا فان المتداول يعمل عليه بتلقاءية و بدون خوف من الخسارة و بالتالي بتكون الارباح
لكن ما ان يدخل هذا الشخص الى ميدان التحرير في الفوركس فانه سيجد عسكر الطمع الذي سيتكلفون بخسارته كيفما كان الوضع

كلامك صحيح فالتجاره على الديمو تشعرنا بالامان وفى نفس الوقت 20 بالمائه تشعر انك تلعب وبجانب ذلك الفلوس اللى حضرتك بتتاجر بيها ليست ملكك وانت تعرف ذلك فاحيانا ادخل اللوت ب5 دولار لارى ما الذى اكسبه بالديمو ولكن الواقع غير ذلك لواقع يريد منا ان نكون متفتحين ولا نستعجل المكسب

ma90do
06-19-2012, 16:07

الشخص المبدء لزم يكسب ويخسر في البدايه حتي يتعلم من اخطائه وحتي لا يأخذه الغرور اكثر من اللزم ويجعله يخسر كتير بعد ذلك والحساب التجريبي هوا حساب وهمي للتدريب الحساب الحقيقي يعتبر زي الشجر الزي لها اوراق كثيره يا اما هذه الاوراق تزداد يا اما تتناقص وهذا يؤثر علي عمر هذه الشجره

magic777
06-19-2012, 16:08
السبب انه على الديمو الواحد مش بيكون قلقا بيخش الصفقة عادى وبينتظر الهدف حتى لو عكس عليك السعر انت مش خسران حاجة لكن فى الحقيقى القلق بيكون معاك ديما خصوصا لو دخلت صفقة بدون ستوب والسعر عكس عليك كتير تتابع الصفقة لو عاد السعر الى نقطة دخولك تغلق الصفقة فورا خوف من الخسارة وبعد ما تغلق يمكن يحقق الهدف كمان هو دة الفرق بين الحقيقى والديمو لكن على ما أعتقد المتدال المحترف بيكون فى قلق طبعا لكن مش للدرجة بيقدر يسيطر على النفس وبيكون الى حد ما واثق فى صفقة او لو حصل والترند عكس علية يقدر يتصرف ويتطلع من الخسارة بربح

وعلى فكره اللي بيخليه مش بيلتزم بالاسلوب ده في تعامله مع السوق على الحساب الحقيقي
في الغالب بيكون الطمع وانه عاوز مكسب كويس وفي الغالب راس ماله مش بيكون مساعده على تحقيق
الربح اللي هو عاوز علشان كده بيتهور ويخاطر ومبيلتزمش بنفس الالتزام الذي كان يعمل بيه على الديمو

safiforex
06-19-2012, 16:08
فعلا اخى العزيز المتغير الاكبر والمهم بين العمل على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى هو العامل النفسى
فاذا كان الشخص يحقق ارباح على التجريبى لفترة كافية ثم عند الانتقال الى الحساب الحقيقى تحولات هذه الارباح الى خسائر فسيكون السبب فى هذا هو العامل النفسى ولابد من التدريب الجيد للسيطرة على المشاعر فى اثناء المتاجرة

نعم اخي ، يجب عليمنا ان نعرف ان السوق بتكون فيه عوامل نفسية كبيرة بتؤثر على الواحد في الحساب الحقيقي دون الحساب التجريبي
و لكن هنا تبدأ الخبرة من الحساب الحقيقي ، لان الخبرة حتاتي لما يكون صراعات نفسية تظهر للمتداول ، الخوف الطمع التردد الندم الحصرة

magic777
06-20-2012, 23:00
كلامك صحيح فالتجاره على الديمو تشعرنا بالامان وفى نفس الوقت 20 بالمائه تشعر انك تلعب وبجانب ذلك الفلوس اللى حضرتك بتتاجر بيها ليست ملكك وانت تعرف ذلك فاحيانا ادخل اللوت ب5 دولار لارى ما الذى اكسبه بالديمو ولكن الواقع غير ذلك لواقع يريد منا ان نكون متفتحين ولا نستعجل المكسب

ماهو علشان نكده بنقول ياجماعه اللي عاوز يدرب على حساب ديمو ويستفيد منه يفتح حساب بنفس
راس المال اللي هيفتح بيه الحقيقي ويتاجر عليه بنفس الطريقه اللي هيتاجر بيها على الحقيقي
ويعتبره كأنه حساب حقيقي وبكده هيقدر يقييم نفسه ويعرف اخطاءه بطريقه اكتر واقعيه

kingman
06-21-2012, 00:39
ماهو علشان نكده بنقول ياجماعه اللي عاوز يدرب على حساب ديمو ويستفيد منه يفتح حساب بنفس
راس المال اللي هيفتح بيه الحقيقي ويتاجر عليه بنفس الطريقه اللي هيتاجر بيها على الحقيقي
ويعتبره كأنه حساب حقيقي وبكده هيقدر يقييم نفسه ويعرف اخطاءه بطريقه اكتر واقعيه
والطريقة دى لو المتاجر قدر فعلا يستغلها صح ويتعامل معها بألتزام وجدية هيقدر يعرف نهاية حسابه الحقيقى كان هيؤل لأيه اذا كان قام بفتحه وتاجر عليه وطبعا فى حالة خسارته بتبقى مؤشر انه لسه شوية على مايفتح الحقيقى وعليه ان يستمر فى التدريب

mohamed hamdy
06-21-2012, 00:45
انا اعتقد انه ربما يكون سوء توفيق لااكثر ولا اقل
لكن عليك الا تياس وواصل تعلمك للفوركس لان التعلم بحر
لايمكن الانتهاء منه

hppt
06-21-2012, 01:15
طبعا في تفسير انتا علي حساب حقيقي يعين انتا بتخاطر بلمال وكمان مهتم بكل حاجة لاكن دايما بتخسر علشان راس المال ليس مناسب لاكن الحساب التجريبي مش همك حاجة دا حساب تجريبي يعني لو خسرت او كسبت مش فارقة انتا كدا كدا بتتعلم لاكن حساب حقيقي لازم تحتارله تفاصيل وتبتدي توصيات ووتحاليل واهتمام لاكن في ناس لما تضع الثفقة تتركها وهذا سبب الخسارة وانا فعلا كرهت الحكاية دي

Amgad91
06-21-2012, 01:21
الفارق بين الديمو و الحقيقي هو مسألة الخوف في اتخاذ القرار و التعامل مع السوق
بالاضافة الى فرق الرصيد بين حساب الديمو و الحقيقي يجعل الخسارة على الحقيقي اكثر

safiforex
06-21-2012, 01:27
الفارق بين الديمو و الحقيقي هو مسألة الخوف في اتخاذ القرار و التعامل مع السوق
بالاضافة الى فرق الرصيد بين حساب الديمو و الحقيقي يجعل الخسارة على الحقيقي اكثر

الفرق بين الديمو و الحقيقي ظاهر لكل من سيتداول عليهما ، فالديمو هو فقط للتدرب عليه و رؤية السوق كيف يتحرك
اما الحقيقي فهذا يكون فيه الاموال الحقيقية مما يفرز عدة ضغوطات نفسية خوفا عليه من الضياع

Hell Rozar
06-21-2012, 01:33
هل من تفسير؟

انت لما بتداول فى الحساب الديمو بتداول بحرية ما بتبقاش خااااااااااايف الا تخسر او تكسب

انما فى الحقيقى بتبقى خايف وما بتبقاش حر وعاوز تكسب فاظن ان الخوف عامل اساسى فى الخسارة على الحقيقى

Mostafa Mando
06-21-2012, 02:38
الحقيقة يا اخي تفسير ذلك هو المشاعر انت تتاجر على الحساب الديمو

بدون خوف اما في الحقيقي التوتر النفسي وايضاً لا يتعاملون مع الديمو بجدية لذلك لا تكون النتائج مرضية

mokas
06-21-2012, 02:55
عندما تتداول بحساب تجريبي فانك تتداول دون خوف اما على حساب حقيقي فانك تكون متوترا

eg100
06-21-2012, 16:31
هو التجرب على الديمو تكون انت تتاجر بدون خوف

ام الحقيقى ان تكون خائف جدا على الخسارة وتقوم بغلق الصفقة ولم نتظر ان تحقق ربح جيد وتحاف
وتغلق على خسارة

magic777
06-21-2012, 19:27

بدون خوف اما في الحقيقي التوتر النفسي وايضاً لا يتعاملون مع الديمو بجدية لذلك لا تكون النتائج مرضية

ماهما مش بيستفيدوا علشان اصلا مش بيتعلموا عليه بطريقه صحيحه اصلا
بيستخدموه غلط ومش بيتابعوا ولا يتعلموا من الاخطاء وعلشان كده بتلاقي التجربه في النهايه ناقصه
ومش هتساعدهم في المتاجره الحقيقيه كتير

ahmed
06-21-2012, 20:12
ماهما مش بيستفيدوا علشان اصلا مش بيتعلموا عليه بطريقه صحيحه اصلا
بيستخدموه غلط ومش بيتابعوا ولا يتعلموا من الاخطاء وعلشان كده بتلاقي التجربه في النهايه ناقصه
ومش هتساعدهم في المتاجره الحقيقيه كتير

صح يا صديقى
احنا فعلا بنسئ استخدام الحساب التجريبى تماما
بنعامله باهمال جد ودة خطر لانك لما تيجى تطبق على الحقيقى هتعمله
بنفس الطريقه لانك لم تتعود الالتزام

ramid
06-21-2012, 20:16

هذا يعني أنه لو تمكنا من التداول على الحساب الحقيقي دون خوف وضغط سنحقق الارباج كما نفعل على الديمو؟
البعض سيسمي ذلك تهورا ما رأيك؟

ma90do
06-21-2012, 20:19
صح يا صديقى

فعلا بس هقولك حاجه ان الحساب التجريبي عندما تتهاون بيه يكون في صالحك لانك لا تضغط علي اعصابك انما الحساب الحقيقي يضغط علي اعصابك ويجعلك متوتر ده الفرق

zaki_ziad
06-21-2012, 20:31
السبب الرئيسي هو سبب نفسي لان لما تكون على الحساب التجريبي انت متاكد انك مش راح تخسر اي دولار من مالك الخاص و تكون نفسيتك مستعدة للعمل و المتاجرة و لكن في الحساب الحقيقي اي خطأ يفقدك توازنك ز يفقدك مالك و تكون على اعصاب و على ضغوطات كبيرة

simo424
06-21-2012, 20:33
الحساب التجريبي هو قوائم برامج المتاجرة كيف تقوم بصفقة كي تقف الصفقة ، تتعلم قراءة فرق السعر وغيرها من أمور الفوركس لكن لا تعلمك ابدا أخد القارارات تحت الضغط وهو الأمر الذي يجب ان يتوفر في متاجر الفوركس، وعموما هذه الأخيرة حتى الخبراء احيانا كثيرة يخفقون فيها لان فوركس كما يقول المثل الشعبي المية تكذب الغطاس ايضا الفوركس تكذب الخبير.

ashraf el-araby
06-21-2012, 20:46
السبب الرئيسى فى العامل النفسى

عندما نضارب على الحساب التجريبى

يكون العامل النفسى مطمئن وهادى ومستقر

ولكن المتاجره بالاموال الحقيقية

تجعل المضارب يضارب على اعصابه
ويكون فى حالة توتر مستمره

فاكيد لازم يخسر

لكن حاول تتاجر على الحساب الحقيقى مثل الحساب التجريبى

اتفق معك اخى فالعامل النفسى من اهم عوامل النجاح فى الفوركس

---------- Post added at 05:46 PM ---------- Previous post was at 05:42 PM ----------

السبب الرئيسي هو سبب نفسي لان لما تكون على الحساب التجريبي انت متاكد انك مش راح تخسر اي دولار من مالك الخاص و تكون نفسيتك مستعدة للعمل و المتاجرة و لكن في الحساب الحقيقي اي خطأ يفقدك توازنك ز يفقدك مالك و تكون على اعصاب و على ضغوطات كبيرة

نعم اخى ولذلك يجب التحكم فى العامل النفسى عن التعامل مع الحساب الحقيقى حتى نستطيع الربح

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 21:01

kingman
06-21-2012, 23:01
هذا يعني أنه لو تمكنا من التداول على الحساب الحقيقي دون خوف وضغط سنحقق الارباج كما نفعل على الديمو؟
البعض سيسمي ذلك تهورا ما رأيك؟

بالعكس ده مش تهور ده الطريقة الصح مادام الواحد بيحقق ارباح على الديمو واعصابه هادية ليه ماتاجرش بنفس الطريقة على الجقيقى المشكلة ان المعظم لايعمل على الحقيقى كما يعمل على الديمو لتحكم العوامل النفسية فى المتاجرة

magic777
06-22-2012, 19:16
صح يا صديقى

بالضبط اخي احمد وهيلاقي المتاجر نفسه بيتاجر على الحقيقي بنفس نظام الديمو
فلو كان اتعود على نظام عشوائي هنا طبعا هيخسر والعكس صحيح طبعا
فدائما البدايه الصحيحه بتوصل للنهايه الصحيحه

yamiyugi
06-22-2012, 19:19
تسمح لى اقولكم التفسير الواضح للأسلوب ده الخسارة فى الحقيقى والمكسب تجريبى هو انك بتبقى متردد وشاكك فى نفسك فى الدخول فى الحقيقى وبتبقى عايز نقطة مؤكده مليون المية بس للأسف مفيش نقطه كده انما التجريبى بتبقى فرى فى ال
دخول مفيش ضغوط العوامل النفسيه والعصبيه سهله وانت مش مضغوط بعكس الجقيقى ده تفسيررى

sami
06-22-2012, 19:23
العمل على الحساب التجريبي أو الديمو يختلف عن الحساب الحقيقي في جزئية هامة جدا و هي نفسية المتاجر،فالمتاجر على الديمو يكون متحكما في عواطفه و يكون متحررا من عامل الخوف أثناء قيامه بصفقات عكس العمل على الحساب الحقيقي

sa sa
06-22-2012, 19:39
التجاره علي الحساب التجريبي هي افتراضيه حيث لا تتاجر بمال حقيقي فلا تقع تحت ضغط عصبي ,اما التجاره بالحساب الحقيقي تقع تحت الضغط العصبي لانك تتاجر بمال حقيقي وتخاف من الخساره لهذا الربح في الحساب التجريبي يقابله خساره في الحساب الحقيقي.

2x1
06-22-2012, 19:42
فعلا اخي لازم الواحد يتحكم في انفعلاتة ولايتهور في اخذ قراراتة ويكون منطقي ويعمل بخطة بضمان انة سيحقق منها ربح جيد ولا يتسرع ابدا

assidi saber
06-23-2012, 13:35
ان الربح على التجرببي ليس شئ مهم عندي انا فانها نقود خيالبة اما في الحساب الحقيقي فاهي نقود ليست خيالية و الخسارة على حساب الحقيقي هو شئ مهم

dodovedo
06-27-2012, 13:19
اخى الكريم
الديمو بنتاجر بمال مش مالنا اما الحقيقى بيبقا مالنا وخايفين عليه وكده فهنا بتيجى الخساره

تقبل مرورى

elzeel
06-27-2012, 13:55
اولا لانك بتاجر فى الحساب التجريبى بدون خوف وبتتعامل بدون حظر غير انك ممكن تتاجر بدون استراتجيه او تحليل
وبيكون فى نسبه حظ طبعا فى المكسب
لكن مع الحقيقى بتدخل بتلاقى نفسك فى سوق اكبر وتعاملات اكتر واخطر وانتا مبيكنش عندك خبرات كفايه
فبتخسر

saad
06-27-2012, 14:01
الحساب التجريبي هو الحساب الحقيقي بالظبط مش بيختلف في حاجه الا الحاجز النفسي فقط بمعني انك مش بتكون خايف وانت شغال علي الديمو وممكن تغامر اكتر من الايف وده اللي بيعمل اختلاف بين الاتنين

elazez
06-27-2012, 14:04
بالنسبة لهذا السؤال
وذلك لان المضاربة علي الحساب الديمو لا يكون هناك ضغط عصبي ونفسي
لانها تمثل مجرد لعبة او تسلية

لابد من تنفيذ استراتيجة معينة التي ننوي استخدامها في الحساب الحقيقي وكذلك تطبيق كافة الشروط كاننا نفتداول علي حساب حقيقي
يعني مش نفتح حساب ب 5000 دولار في الديمو ولما نفتح حساب حقيقي يكون 100 دولار
لازم نلتزم الاستراتيجة علي الديمو والحقيقي

sky44
06-27-2012, 14:11
سبب الخسارة على الحساب التجريبي يرجع على الاساس الى عوامل نفسية وما يحدث ببساطة انك في الحساب التجريبي تصبر على الصفقات الرابحه والخاسرة اما فى الحساب الحقيقى تجعل الخسارة تنمو وتغلق الربح مبكرا قبل تحقيق الهدف وتغلق الربح مبكرا قبل تحقيق الهدف و من وجهة نظري الحل هو التحكم في العواطف بالعمل الكثير على الحساب التجريبي

mohamedfx2005
06-27-2012, 14:25
السلام عليكم ورحمة الله
على الديمو لا يوجد ضغط لانك حتى لو مرجنت الحساب عادي وبالتالي تصبر على الهدف والستوب
اما الحقيقي فيزيد الضغط والتوتو وبالتالي لا تصبر على الهدف والستوب واما تغلق قبل تحقق الهدف او ان تقوم بنزع الستوب لان باعتقادك ان السعر سيعود لصالحك

abdallah elbaz
06-27-2012, 16:01
شكرا للردود جدا ياشباب موضوع مفيد
واستفدت جدا تسلم ايديكم وافكاركم جدا

Noah
06-27-2012, 16:49
فى الحقيقة الربح على الديمو هو شئ طبيعي لان كل منا يعمل على الديمو وهو فى كامل الراحة النفسية وهذا هوا لسبب الذى يجعل التركيز على اعلى مستوى ويمكننا ان نحقق نسبة ارباح بكيرة ولكن علىا لحقيق التاثير النفسى يلعب الدور الاكبر علينا فى الفوركس

magic777
06-27-2012, 17:21
فى الحقيقة الربح على الديمو هو شئ طبيعي لان كل منا يعمل على الديمو وهو فى كامل الراحة النفسية وهذا هوا لسبب الذى يجعل التركيز على اعلى مستوى ويمكننا ان نحقق نسبة ارباح بكيرة ولكن علىا لحقيق التاثير النفسى يلعب الدور الاكبر علينا فى الفوركس

ماهو لما انت بتددرب على الديمو بطريقه صحيحه وواخد العمليه جد هتلاقي نفسك بدأت تعرف تحلل صح
وتدخل صفقات صحيحه وده في حد ذاته هيديك ثقه اكتر بنفسك وفي تحليلك
مما يقلل الضغط النفسي بشكل كبير عند العمل على الحساب الحقيقي

assidi saber
06-27-2012, 18:11
ان الخسارة على الحساب التجريبي هو شئ غير مهم لانها اموال و همية بينما الخسارة على الحساب الحقيقي هي شئ يخلي المتاجر يحزن و يغضب

Mostafa Mando
06-27-2012, 19:20
المشاعر هنا تلعب دوراً هاماً في الخسارة على الحقيقي والمكسب عالديمو

حيث في الديمو لا يوجد توتر ولا شد اعصاب نهائياً انت تضع راس المال الذي تريده بضغطة وايضاً الفلوس وهمية

اما الحساب الحقيقي انت تدفع من جيبك الخاص لذلك تكون الاعصاب مشدودة جدا

او بون منتدى وايضاً تكون الاعصاب مشدودة لأنك انتظرت شهر كامل من اجل هذا البونص

KOGI
06-27-2012, 20:43
المشاعر هنا تلعب دوراً هاماً في الخسارة على الحقيقي والمكسب عالديمو

حيث في الديمو لا يوجد توتر ولا شد اعصاب نهائياً انت تضع راس المال الذي تريده بضغطة وايضاً الفلوس وهمية

اما الحساب الحقيقي انت تدفع من جيبك الخاص لذلك تكون الاعصاب مشدودة جدا

او بون منتدى وايضاً تكون الاعصاب مشدودة لأنك انتظرت شهر كامل من اجل هذا البونص

فعلا اخى المشاعر والحالة النفسية هى الاساس فى الربح والخسارة والحساب التجريبى الواحد بيبقى واثق من قراراته لانه عارف انها نقط فارغه لكن بنيجى عند الفلوس والخوف يشتغل

kingman
06-27-2012, 22:53
ماهو لما انت بتددرب على الديمو بطريقه صحيحه وواخد العمليه جد هتلاقي نفسك بدأت تعرف تحلل صح
وتدخل صفقات صحيحه وده في حد ذاته هيديك ثقه اكتر بنفسك وفي تحليلك
مما يقلل الضغط النفسي بشكل كبير عند العمل على الحساب الحقيقي
لكن يظل التجريبى فى نفس المتاجر شئ مافيش خوف منه لنها ليست خسارة حقيقية وده بيخلى يصبر على صفقته لتحقيق الربح او حتى غلقها على خسارة لتجنب خسارة اكبر لكن مع الحقيقى بيختلف الوضع كثيرا والواحدب يبقى عايز تدريب وخبرة كى يتجنب هذه الأخطاء

hehelibeb
06-28-2012, 20:25
لا شك أن التأثير النفسي هو عامل ولكن ليس وحده

أنا أزعم أن الحساب التجريبي لا تكون فيه اكسبيرتات

بالمقارنة مع مع الحقيقي

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 20:35
لا شك أن التأثير النفسي هو عامل ولكن ليس وحده

أنا أزعم أن الحساب التجريبي لا تكون فيه اكسبيرتات

بالمقارنة مع مع الحقيقي

فى امر غريب طرحه بعض الاخوه ان الاكسبرتات تحقق نتائج جيده على الديموو
وعندما تذهب على الحقيقى ترى مفيش نتائج للاكسبريت وتلاقيه ما يشتغل مظبوط

assidi saber
06-28-2012, 20:47
عندما يتاجر المتاجر المبتدئ في الحساب التجريبي يربح لانه يستخدم لوت كبير و عندما يخسر فيه لا يؤثر فيه ابدا و لكن في الحساب الحقيقي يستعمل نفس الطريقة للمتاجرة فيخسر المال فتظهر لديه علامات الغصب و التوتر و الحزن

okash
06-28-2012, 20:49
هذا يحدث في العادة لأنه من الخطأ ان يفتح المرء حساب تجريبي اكبر بكثيرمن رأس المال الحساب الحقيقي وايضا اختلاف الرافعة الماالة لذلك تجد هناك نسبة خسارة عالية في الفوركس
وايضا الحالة النفسية تختلف منالحساب التجريبي والحساب الحقيقي

waleed adel
06-29-2012, 14:16
الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق

---------- Post added at 01:07 PM ---------- Previous post was at 01:06 PM ----------

الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا

---------- Post added at 01:08 PM ---------- Previous post was at 01:07 PM ----------

ينصح التعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة في كيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة . لا تعنى لك الخسارة شيئا ، البدء في الحساب الحقيقي يعلمك كيف تتجنب الخسارة :dunno::dunno::dunno::dunno::dunno:

---------- Post added at 01:16 PM ---------- Previous post was at 01:08 PM ----------

الحسابات التجريبية معمولة عشان المتاجر يجرب طريقة عمل معينة او يتعلم الية العمل والتداول في الفوركس..ولكن الجانب النفسي والعصبي بالطبع يحتاج للتجربة على حساب حقيقي

shwaikich
06-29-2012, 14:22
انا اتوقع بان السبب الحقيقي بالخسارة بالحساب الحقيقي و الربح بالحساب التجريبي هي التركيز و الضغضط النفسي
فلو ان الشخص كان قادر على الحفاظ على التركيز لما كانت خسارته متكرره

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:50
انا اتوقع بان السبب الحقيقي بالخسارة بالحساب الحقيقي و الربح بالحساب التجريبي هي التركيز و الضغضط النفسي
فلو ان الشخص كان قادر على الحفاظ على التركيز لما كانت خسارته متكرره

صحيح يا اخي التحكم في النفس من اهم عناصر المتاجرة لكن المشاعر والتركيز اشياء لا ارادية

انت عالديمو عارف انها فلوس وهمية لكن الحقيقي انت تعبان عشان تجيب الفلوس دي حتى لو بونص

لكن مع الممارسة يمكن ان تتحكم فيها نوعاً ما لتجنب الخسارة الفادحة

remas
06-29-2012, 15:11
يا اخى الكريم الوضع والعمل على الحساب التجريبى يختلف كتير جدا عن العمل على الحساب الحقيقى شوف انت على التجريبى بتجرب من غير خوف او قلق على العكس الحقيقى بتعمل الف حساب لكل صفقه

sobissa
06-29-2012, 15:18
أنا من وجهة نظري أن الشركات أغلبها عندما تفتح عندها حساب تجريبي تعطيك حساب ديمو به 10000 دولار ايداع وعندما تبدأ بالمتاجرة تندهش لكمية الربح في السوق مع أنك لا علم لك بالمجال فتسرع لفتح حساب حقيقي وأكيد أنك لن تفتح حساب ب 10000 دولار وتفتح حساب ب1000 دولار مثلا فتجد نفسك أن الأرباح التي تجنيها ليست مثل ما كنت تجنيها في الحساب الديمو وعندها تجد نفسك أنك تضيع وقت كثير لكي تجني أرباح قليلة فتبدأ نفسيتك بالتشائم حتى تجد الحساب طار لا أعرف ان كانت الشركات تقصد جدب المتداولين بهذه الطريقة أو لا ؟؟

Bs Joker
06-29-2012, 15:22
التسرع هو السبب الرئيسي لمثل هذه الحوادث , فالكثير اذا رأى النجاح يتسرع بفتح حساب , اضف الى ذلك فالاحساس و الشعور يتغير اكثر من 360 درجو حبث أنك كنت لا تواجه أي احساس بالخوف و الخسارة لكن الآن انت في الواقع و الأموال اموالك

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:10
التسرع هو السبب الرئيسي لمثل هذه الحوادث , فالكثير اذا رأى النجاح يتسرع بفتح حساب , اضف الى ذلك فالاحساس و الشعور يتغير اكثر من 360 درجو حبث أنك كنت لا تواجه أي احساس بالخوف و الخسارة لكن الآن انت في الواقع و الأموال اموالك

بالفعل يا اخي المشاعر السلبية مثل الخوف والطمع والتسرع تطون عوامل اساسية

للخسارة لكن مع الممارسة والتفاعل مع السوق سوق تقل هذه المشاعر إلى ان تنتهي اثناء المتاجرة

mido303037
06-30-2012, 02:27
فعلا الخوف هو السبب الرئيسى فى هذا لامة فى الديموا انت لا تخاف من لاخسارة لانك لن تخسر اى شئ
اما فى الحقيقى فانك تكون خائف من خسارة نقطة واحدة حتى مما يدفعك الى اغلاق الصفقة والخسارة

nrgslawi
06-30-2012, 02:47
التفسير لموضوع الربح من التجريبي والخسارة في الحقيقي
هو انك لا تشغل العامل النفسي عند المتاجرة باموال وهمية هذا حسب اعتقادي

mage
06-30-2012, 03:56
الكثير من المتاجرين فى الفوركس يحققون نسبة ارباح كبيرة من العمل على الحساب الديمو ولكن نتفاجئ انهم عندما يعملون على الحقيقي لا يحققون نفس نسبةا لارباح التى متوقع انهم يحققوها فى السوق وهذه مشكلة كبيرة

mohamed1happy
06-30-2012, 10:43
ان الكل يعاني من تلك النقطة وهو انك علي التجريبي تحقق ارباح عالية وفي الحقيقي تخسر ويرجع ذلك الي ان في التجريبي تكون تتاجر بحرية اكبر لا يهمك ان تخسر ولذلك تجازف بالحساب وفي تلك المجازفات ارباح خيالية اما في الحساب الحقيقي فانت تكون خائف من الخسارة فلا تجازف فلا تربح الا القليل

derfcase
06-30-2012, 10:49
اعتقد ان السبب في ذلك هو التسرع و عدم اكتساب الخبرة الكافية من الحساب التجريبي
فاذا فتحت شارت حساب تجريبي و اخر حقيقي و اخترت زوج عملة معينة فلن تجد هناك اي فرق بينهما
و بالتالي فاني اعتقد ان سبب ما يحدث هو التسرع

randy2kill
06-30-2012, 11:04
الفرق اخي في العامل النفسي
علي الحساب الديمو انت تصبر في الحالتين الربح و الخسارة
ولكن في الحساب الحقيقي انك ترضي باقل مكسب و اقل خسارة

2x1
06-30-2012, 11:09
الربح عالتجريبي لان التجريبي بيتيحلك المتجرة براس مال كبير فبيتيحلك المتاجرة وانتا مرتاح فبتلاقي نفسك بتربح لكن عكس الحقيقي بتبقي راس المال اقل فبيخليك تفكر تديرة بنفس ادارتك لراس المال الكبير اللي فالتجريبي فتخسر

dodovedo
06-30-2012, 11:16
الربح عالتجريبي لان التجريبي بيتيحلك المتجرة براس مال كبير فبيتيحلك المتاجرة وانتا مرتاح فبتلاقي نفسك بتربح لكن عكس الحقيقي بتبقي راس المال اقل فبيخليك تفكر تديرة بنفس ادارتك لراس المال الكبير اللي فالتجريبي فتخسر

وكمان ياخى الكريم
العامل النفسى على التجريبى مبيبقاش موجود لاكن على الحقيقى
الخوق والقلك على الحساب كل ده بياثر برضه
تقبل مرورى

omar kapo
06-30-2012, 11:21
الربح ع التجريبي والخسارة ع الحقيقي لسبيبين
الاول الحالة النفسية اي الهدوء وانت ع التجريبي لو خسرت عادي مش هتفرق
او لو كسبت عادي بردوا مش حقيقي يعني
ام الحقيقي العكس فبتكون متوتر جدااا
ثانيا
راس المال كلما زاد راس المال اصبحت الارباح اضمن والعكس في كلما قلت

Mohamed90
06-30-2012, 12:32
الكثير من المتاجرين فى الفوركس يحققون نسبة ارباح كبيرة من العمل على الحساب الديمو ولكن نتفاجئ انهم عندما يعملون على الحقيقي لا يحققون نفس نسبةا لارباح التى متوقع انهم يحققوها فى السوق وهذه مشكلة كبيرة

السلام عليكم السبب اخي او العامل الرئيسي في الاختلاف النتائج هو العامل النفسي
طبعا المتاجرة على التجربي ادون بدون اهتمام و تترك الصفقات حتى لو كانت خاسرة و ترجع للتجاه الصحيح
و هذا ما لايحدث في الحقيقي فور بدا الصفقة بالخسارة تبدا تسكنك افكار متناقضة حول الخروج او اكمال الصفقة
و هذا حدث معانا كثيرا و يجب التغلب على هذه الامور

fafa280384
06-30-2012, 12:52
هل من تفسير؟
ممكن يكون الغرور بنتائج حساب
الديمو ياثر على المتدوال
ويتسرع في فتح اكثر من صفقة ويغامر بحساب الحقيقي كما في الحساب الديمو

hossam eldeen mohamed
06-30-2012, 12:57
عند التداول بحساب تجريبي فانك تتداول بدون خوف وعند التداول على حسابك الحقيقي تكون متوترا مما يجعللك تقع في للأخطاء

naoual
06-30-2012, 13:12
العامل النفسي هو الذي يلعب الدور المهم في الخسارة عندما تتاجر باموال حقيقية لانك مخافة على الرصيد تقوم بغلق الصفقة الخاسرة مبكرا اما في الحساب التجريبي فانك تتركها حتى يعود السعر الى نقطة الدخول او تحقق ربح

yassoo011
06-30-2012, 13:26
هناك شيئ مهم بالديمو وهو كبر حجم راس المال مما دفعنا
للتجارة بطمئنينة لوجود رأس مال يتحمل الخسارة ويتحمل تعديل المسار
او اعادة الاختبار على عكس الحساب الحقيقي الذي غالبا ما يكون رأس المال صغير نسبيا

elssayed
06-30-2012, 13:46
التفسير انك علي الديمو بتتاجر بهدوء اعصاب لانك تعلم ان هذه الاموال ليست حقيقية
لكن علي الحقيقي التوتر العصبي والتسرع والطمع هما سبب الخسارة

waleed adel
06-30-2012, 14:13
عندما تتداول بحساب تجريبي فانك تتداول براحه ومن دون خوف وتكون مطمئن ان الخسارة لن تؤثر عليك
بهذا لا يوجد مايتطلب اغلاق الصفقات على خسارات قريبه خوفا من زياده الخساره

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 15:42
عندما تتداول بحساب تجريبي فانك تتداول براحه ومن دون خوف وتكون مطمئن ان الخسارة لن تؤثر عليك
بهذا لا يوجد مايتطلب اغلاق الصفقات على خسارات قريبه خوفا من زياده الخساره

انا ارى ان الخساره القريبه فى حد ذاتها تعتبر مكسب

اياك والصبر على الخساره

فيه ناس تصبر على الخساره طمعاً فى ان السعر يجلعه تانى

magic777
06-30-2012, 17:50
العامل النفسي هو الذي يلعب الدور المهم في الخسارة عندما تتاجر باموال حقيقية لانك مخافة على الرصيد تقوم بغلق الصفقة الخاسرة مبكرا اما في الحساب التجريبي فانك تتركها حتى يعود السعر الى نقطة الدخول او تحقق ربح

ده بيحصل كتير اخي للي بيدخل صفقاته بناء على الحظ او الحدس او بلوت عالي غير مناسب لرأس ماله
لكن طبعا لو داخل بعد تحليل جيد وثقه في الصفقه وداير راس ماله صح
اكيد هيصبر هنا على الربح ومش هيقلق من الانعكاسات ايضا

Mostafa Mando
06-30-2012, 18:39
انا ارى ان الخساره القريبه فى حد ذاتها تعتبر مكسب

اياك والصبر على الخساره

فيه ناس تصبر على الخساره طمعاً فى ان السعر يجلعه تانى

لكن يا اخي محمد ما دمت واضع ادارة راس المال وواضع استوب

وهدف خلاص سيب الصفقة لحد ما تقفل لوحدها ولكن حضرتك لديك خبرة اوسع مني ارجوا الرد لتصحيح المعلومات ان كانت خطأ

pimo
06-30-2012, 18:53
انا شخصيا اربح دائم علي لتجريبي لان وفرة المال فيه واقل مبلغ 3000 دولار وانا اضع حجم تداول 1 دولار لنقطة اي اي نسبة الخسارة ضعيف وهذا حسب راي هو سر النجاح علي التجريبي استثمر اكبر تاخذ اكثر

madoxegy
06-30-2012, 18:59
بكل بساطة الحساب الديمو تتاجر فيه بلا نفسبة او عاطفة
اما الحساب الحقيقى تبقى خايف تخسر فبتخسر فعلا

H!m0
06-30-2012, 22:37
الفرق ياأخي هو الجانب النفسي و هذا مايحدث حيث أنه على الحساب التجريبي ممكن تفتح صفقة و تنتظر حتى تحقق الأرباح
عكس الحقيقي حين نرى انعكاس بـ 20 نفطة تبدأ بالقلق و غلق الصفقة على خسارة لترتاح قليلا من التوتر

عزبز 18
06-30-2012, 22:54
التفسير هو نفسي,عندما تتداول بحساب تجريبي فانك تتداول براحه ومن دون خوف فأكيد لاتضع وقف الخساره ولا يهمك اذا عكس عليك السوق 100نقطة او اكثر,اما التداول على حساب الحقيقي يختلف فانك تكون متوترا ويجعلك لاتركز مما يسبب ذلك في وقوعك للأخطاء,والتداول على حساب الحقيقي عندنا ترى ان السوق عكس عليك 20 نقطة فانك تشعر بالتوتر والخوف ويمكن تقفل الصفقة على خسارة 20 نقطة خوفا ان تزداد الخساره

هاها نعم صحيح كلامك انت دكرتني في عدة صفقات خسرتها بسبب الخوف والتوتر ولاكن تجدي في الحساب التجريبي اربح عدة صفقات والمشكل اولا واخرا في الفوركس هو المشكل النفسي

madoxegy
06-30-2012, 23:11

shero
06-30-2012, 23:15
هل من تفسير؟

فى فترة بداية التداول لاى متاجر يكون هناك بعض العشوائية فى المتاجرة ومن ثم فان اغلب المكاسب التى تحقق على الحسابات التجربية اغلبها يرجع الى الحظ , هذا بالاضافة الى عدم وجود الخوف اثناء المتاجرة على الحسابات التجربية لان المال ليس مالك , ولكن فى الحساب الحقيقى يتغير الوضع ويزيد الخوف والطمع ايضا

kingman
06-30-2012, 23:28
هاها نعم صحيح كلامك انت دكرتني في عدة صفقات خسرتها بسبب الخوف والتوتر ولاكن تجدي في الحساب التجريبي اربح عدة صفقات والمشكل اولا واخرا في الفوركس هو المشكل النفسي

وفى التجريبى الواحد بيفتح صفقات زى ماهو عايز ومش بيهموا وحتى لو الصفقة بتبقى معرضة لخسارة بيستمر فيها حتى يرى نهايتها بعكس الحقيقى بيبقى محتاج تدخل سريع للخروج بأقل خسارة

husamart
06-30-2012, 23:29
العامل النفسي هو الاهم سيدي العزيز .. فالتجارة على الديمو تكون بأريحية وخالية من الخوف .. اما الحقيقي فقلق وتوتر وخوف .. وعصبية .. وكذلك أمر اخر هو السبريد والعمولة لبعض الشركات .. تفقدك تقريبا ربع ما تحصل من المربح اذا كان معدل ربحك للعقد 30 نقطة

amrmorasamir
06-30-2012, 23:32
انا كنت بسأل نفسى السؤال ده كتير اوى ولقيت بصراحه انى بكسب فى الديمو لانى بسيب الصفقه للهدف ومش بقفلها على اى ربح زى الحساب الحقيقى ومش بقلق من اى انعكاس على الحساب الديمو
وكل ده ممكن نختصره ان الحساب الديمو مش بيكون عليه اى ضغط نفسى وبنبقى مطمنين اما الحقيقى العامل النفسى بيخلينا نخسر كتير او الربح بيبقى قليل جدا

waleed adel
07-02-2012, 07:59
الراحه النفسيه على الديمو تجعلك تصبر على الصفقات الرابحه والخاسرة
لانك لو هتخسر مش هتفرق كتير

ymn30
07-02-2012, 09:06
الراحه النفسيه على الديمو تجعلك تصبر على الصفقات الرابحه والخاسرة
لانك لو هتخسر مش هتفرق كتير

اكيد اخى هى الراحة وانك بتعمل بلا ضغوط وانك عارف انك لو خسارت هذا الحساب لا يوجد اى تاسير عليك وهنى ياتى المكسب فى الفوريكس خالف رغباتك تكسب وهذا لا نستطيع ان نفعلة

husamart
07-02-2012, 09:10
التجريبي مثل الحقيقي لكن تعاملك مع الاثنين يختلف .. وان وحدت نفسية التعامل مع الاثنين ستكسب.. الالتزام هو الفيصل .. في التجريبي ممكن ان تفتح العقد بدون اي مبالاة وغيا الضغط النفسي له أثر كبير

okash
07-03-2012, 22:39
لأن الحساب التجريبي يكون فيه مبلغ كبيرة بالعادة لذلك فمهما كانت خبرة المبتدى بسيط فصعب ان يخسر لأنه الهامش المتاح له كبير نسبيا مع الحساب الحقيقي

fxjoseph
07-03-2012, 23:01
انا جربت الاتنين ومررت بنفس المشكلة لكن العلاج لهذه المشكلة ببساطة هو الشجاعة ده عامل زي متكون مثلا بتتعمل قيادة سيارة في الاول مثلا بتتعلم في مكان فاضي فبتكون مرتاحوتسوق عادي لكن اول لما بتنزل الزحمة بتضرب لخمة لانك خايف فالامر يحتاج الي الاتزان و الشجاعة والتاني في التحليل

aboualy
07-03-2012, 23:04
انا جربت الاتنين ومررت بنفس المشكلة لكن العلاج لهذه المشكلة ببساطة هو الشجاعة ده عامل زي متكون مثلا بتتعمل قيادة سيارة في الاول مثلا بتتعلم في مكان فاضي فبتكون مرتاحوتسوق عادي لكن اول لما بتنزل الزحمة بتضرب لخمة لانك خايف فالامر يحتاج الي الاتزان و الشجاعة والتاني في التحليل

فعلا اخى العزيز تشبيه جيد هو فعلا الفارق بيكون فى الحالة النفسية لان الواحد لما يشتغل بفلوسه الحقيقية بيخاف من الخسارة والنتيجة بتكون انه بيخسر فعلا لان الخوف بيمنعه انه ياخذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح

madoxegy
07-03-2012, 23:05

kingman
07-04-2012, 00:52
فعلا اخى العزيز تشبيه جيد هو فعلا الفارق بيكون فى الحالة النفسية لان الواحد لما يشتغل بفلوسه الحقيقية بيخاف من الخسارة والنتيجة بتكون انه بيخسر فعلا لان الخوف بيمنعه انه ياخذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح
وافضل شئ فى التعامل مع السوق انه لايودع من امواله الخاصة الا بعد ان يكتسب الخبرة ويقدر يتحكم فى العامل النفسى وان لايدعه يتحكم فى ادار صفقاته حتى لايخسر حسابه بسرعة ويكون ده افضل ليه فى مشواره

nada
07-04-2012, 00:55
النفسية يا صدقى اسوء شياء فى المتاجره غير كدة الطمع وعدم الالتزم فما رئيك اننى
كسبت مبلغ ضخم فا ففتح حساب حقيقى بعد صفقة واحد اتمرجن معنا هذا اية سيبلك التعليق

eng2012
07-04-2012, 01:03
اعتقد ان السبب الرئيسى لذلك هو العامل النفسى لاننا على الحساب الديمو نقوم بالدخول الى السوق بدون اى ضغوط نفسيه وذلك يجعلنا نتخذ القرار السليم بناء على التحليل للسوق اما فى الحساب الحقيقى فالامر يختلف لاننا نكون داخل السوق ولكننا على خوف من الخساره وذلك يجعل القرار ليس جيد

fx-man
07-04-2012, 01:05
طبعا السبب الرئيسى هو العامل النفسى لانك عندما تتاجر فى الديمو لا يهمك المكسب او الخسارة اما فى الحساب الحقيقى ممكن اذا تهاونت ان تخسر كل رصيدك لذلك يكون المضارب تحت ضغط نفسى كبير يكون تأثيره سلبى على الاداء اثناء التداول .

omar kapo
07-04-2012, 01:51
الحالة النفسيه عدم الخوف من الخسارة يودي الي الفوز فهذا ما نفعله ف التجريبي

magic777
07-04-2012, 19:12
اعتقد ان السبب الرئيسى لذلك هو العامل النفسى لاننا على الحساب الديمو نقوم بالدخول الى السوق بدون اى ضغوط نفسيه وذلك يجعلنا نتخذ القرار السليم بناء على التحليل للسوق اما فى الحساب الحقيقى فالامر يختلف لاننا نكون داخل السوق ولكننا على خوف من الخساره وذلك يجعل القرار ليس جيد

هو صحيح لكن برده مش لازم هنا نعتقد ان العامل النفسي هو السبب الوحيد هنا لخساره المتاجر على الحساب الحقيقي
لان هنا ممكن يكون فيه عوامل اكتر زي عدم اتقان التحليل الجيد او الدخول العشوائي
او عدم اداره راس المال بطريقه صحيحه وغيرها من العوامل اللي بتخلي المتاجر لو ملتزمش بيها يخسر

memostar3
07-04-2012, 19:59
هل من تفسير؟

الفارق هو التاثير الخاص ب نفسيه المتاجر
فاذا كان المتاجر لديه اريحيه اثناء عمليه التداول فلن يتكبد اى خسائر

sabre
07-04-2012, 20:03
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا بسبب العامل النفسى الذى ماينفعش التدريب عليه على الديمو

ymn30
07-04-2012, 20:06
الفارق هو التاثير الخاص ب نفسيه المتاجر
فاذا كان المتاجر لديه اريحيه اثناء عمليه التداول فلن يتكبد اى خسائر

كمان اضيف على كلامك العند اخى وده عن تجربه شخصية كتير جدا ابقى عارف ان السعر استحالة هيرجع وانا عكس الشارت وكنت اعاند على امل داخلى ان السعر رح يصحح ويرجع تانى وكانت النتيجه التصفير

roka
07-04-2012, 20:11
هل من تفسير؟

السبب فى ذلك هو الحالة النفسية فعندما تداول على الحساب التجريبى فانت مطمئن ولكن على الحقيقى فالشعور بالخوف والقلق هو الذى يدفع بك الى الخسارة

kingman
07-04-2012, 22:02
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا بسبب العامل النفسى الذى ماينفعش التدريب عليه على الديمو

وهو بيبقى صعب ان الواحد يتحكم على العوامل النفسية على الديمو لنها لاتظهر عادة فى التداول لكن المتاجر يقدر ياخد بعض الأجراءات الأحترازية لكى يتجنب هذه العوامل النفسية قدر المستكاع على الحقيقى مثل ان يلتزم بمبلغ على الديمو وادارة راس مال مثل الذى سيطبقها على الحقيقى

madoxegy
07-04-2012, 22:03
اما الحساب الحقيقى تبقى خايف تخسر فبتخسر فعل

ahmed rabee
07-05-2012, 01:25
بالطبع كما تفضل الاخوة الكرام العامل النفسي هنا هو سيد الموقف
في الحساب التجريبي لا توجد انفعالات ... لا يوجد مكسب حقيقي او خسارة حقيقية

فلا تتاثر اذا خسرت 100 نقطه او حتي 1000 ,,, وتترك الصفقات الرابحه 20 نقطه لتربح 100 ... لا يهمك شيء

اما في الحساب الحقيقي فالامر مختلف ... انفعالاتك تؤثر عليك
اذا خسرت 10 نقاط تريد ان يرد السعر مرة اخري وتكسب ولكن تجد نفسك تخسر اكثر
واذا ربحت 5 نقاط تكتفي وتخاف ان يضيعوا ويتحولو لخسارة

ولا تلتزم باهدافك

السر في التدريب والخبرة المكتسبه من التجارة الفوركسية

theboy2226
07-05-2012, 19:42
هذا من اضرار الحساب الديمو ان الواحد بيتاجر بهدوء و ارتياح و في جو نفسي هادئ تماما و لا يختبر اي عوامل نفسية حقيقية مثل التي يتعرض لها في المتاجرة الحقيقية فيفاجا بمشاعر جديدة لم يختبرها في الديمو مثل الطمع و التوتر و القلق فالديمو لايوجد فيه اي من هذه المشاعر لان المال وهمي فيخسر في الحقيقي و يكون مليونير في الديمو و يتحير من خسارته

magic777
07-05-2012, 23:01
هذا من اضرار الحساب الديمو ان الواحد بيتاجر بهدوء و ارتياح و في جو نفسي هادئ تماما و لا يختبر اي عوامل نفسية حقيقية مثل التي يتعرض لها في المتاجرة الحقيقية فيفاجا بمشاعر جديدة لم يختبرها في الديمو مثل الطمع و التوتر و القلق فالديمو لايوجد فيه اي من هذه المشاعر لان المال وهمي فيخسر في الحقيقي و يكون مليونير في الديمو و يتحير من خسارته
هو لو قدر يكتسب خبره جيده من متاجرته على الحساب الديمو وقدر يفهم آليه عمل السوق
بحيث يكون بعد مرحله التدريب دي قادر انه يحلل بشكل جيد وقادر على التعامل مع السوق
وباداره راس مال صارمه هو كده هيكون بيقلل المشاعر دي بشكل كبير بحيث ماتكونش عائق كبير امامه لتحقيق احلامه

madoxegy
07-05-2012, 23:08

ehab
07-08-2012, 07:40
انا شايف ان ده الطبيعى لاختلاف النفسية والعامل النفسى مهم جدا حيث ان على
الحساب الديمو يكون النفسية مرتاحة وفى حساب الحقيقى قد تتواجه الخساره بسبب عامل النفس

madoxegy
07-08-2012, 11:16

mosghaly
07-08-2012, 11:51
اكيد العامل النفسي بيلعب دور كبير هنا انك في الحساب التجريبي مش هامك تكسب مكسب كبير او تخسر خسارة كبيرة ومش خايف من اي حاجه وبالتالي بتمشي علي الاستراتيجيه ( زي ما الكتاب بيقول ) كما ان علي الحساب التجريبي انت بتبقي شغالي علي مبلغ كبير وارباحك بتبقي كبيرة لكن لما بتشتغل علي الحقيقي بيبقي العكس و من هنا بييجي الطمع في مزيد من اارباح

osama00971
07-08-2012, 11:51
اكيد طبعا العامل النفسي له التاثير الاول بوجهة نظري
وقد يكون العامل الرئيسي ايضا في بعض الاحيان

Mohamed90
07-08-2012, 13:43
السلام عليكم اخي الربح على التجربي و الخسارة على الحقيقي لها اسبابها
و هي اختلاف حجم الحساب و المخاطرة به
و الحالة النفسية التي يعيشها المتداول اثناء تجارته

ahmedalex
07-08-2012, 13:48
السر يمكن فى شخصيتك واردتك النفسيه لان الحساب التجريبى تعلم انه بلا مخاطر لذلك تكون مرتاح نفسيا" فى تحليل الخبر والمقالات قبل الدخول فى اى صفقه لاكن فى الحقيقى انت على علم تام انك معرض لخسارة كبيره فهذا يجعلك متوتر فى اتخاذ القرار مما يؤدى بك لسوء التحليل وخسارة الصفقه

salah.bmw
07-08-2012, 14:03
يجب انا نتكلم بصراحة وموضوعية
اولا السعر ببرنامج الديمو نفس السعر بلحقيقي
عمليات وتطبيقات البيع والشراء والهيدج والقص نفس عمليات الحقيقي ونفس الية العمل
انما هناك فرق شاسع بين الائثنين
وهو حرب الاعصاب عندما تضع مبلغا بلديمو حاول ان تضع مبلغ نفس المبلغ الذي تود ان تفتحه بلحقيقي واحرص على انت تعمل على الية عمل محددة
وان تستشعر بأن المبلغ هو مبلغ حقيقي والعكس صحيح على الحقيقي
عندما يكسرك السعر 20 او 30 نقطة لا تتوتر وتتعب اعصابك كل ما عليك ان تضع اهدافك التك بروفيت والستوب لوز و ارخ اعصابك ولا تقص العملية يدويا
الا اذا كان السعر توقف قبل هدفك للربح بنقطيتين او 3 نقاط

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 16:05
السلام عليكم اخي الربح على التجربي و الخسارة على الحقيقي لها اسبابها
و هي اختلاف حجم الحساب و المخاطرة به
و الحالة النفسية التي يعيشها المتداول اثناء تجارته
والاهم في الاسباب التي ذكرتها اخي هي الحالة النفسية ما اسوأها عندما تستطير على المتاجر
في بداية طريقي كان الموضوع صعب جدا ف الحالة النفسية لم يكن هناك طمع ولكن كان هناك توتر وخوف شديد

waleed adel
07-09-2012, 19:09
التداول على حساب الحقيقي يختلف فانك تكون متوترا ويجعلك لاتركز مما يسبب ذلك في وقوعك للأخطاء
نتيجه التسرع فى فتح وغلق الصفقات

dina mahmoud
07-09-2012, 19:22
الفرق هو ان عند المتاجره فى الحقيقى مش هتاجر بنسبه خطوره كبير و بذالك سيكون الربح اقل

انما الديمو فا انت بتخش بللوت كبير و مبتبقاش مهتم انك ممكن تخسر

انما الحقيقى هتكون عندك حد للخساره

السيد الجبالي
07-09-2012, 20:02
الفرق الوحيد هو النفسيه ففي التجريبي نفتقد الجديه
نفتقد الضغط النفسي
نفتقد الالتزام
ولكن في الحقيقي بنلتز زياده فبضيع مننا تفاصيل التزام نفسه ... بنبقي جدين زياده فبنضيع المرونه اللي بيتطلبها السوق

nada
07-09-2012, 20:17
الفرق الوحيد هو النفسيه ففي التجريبي نفتقد الجديه
نفتقد الضغط النفسي
نفتقد الالتزام
ولكن في الحقيقي بنلتز زياده فبضيع مننا تفاصيل التزام نفسه ... بنبقي جدين زياده فبنضيع المرونه اللي بيتطلبها السوق
الله ينور النفسية التجربيى لا مبالة حتى لو عكس السعر كثير
وهنا بقا تقول لنفسك انك لزم تغير طريقتك علشان الصفقة متعكس عليك

avocato bola
07-09-2012, 20:24
هو العامل النفسي حيث انك في الحساب التجريبي

تتاجر براحتك وليس هنالك اموال حقيقية ما يجعلك تنفذ قراراتك

بكل اريحية لن عند استخدامك للحساب الحقيقي تتردد في اعطاء الاوامر

ما ياثر سلبا على استراتيجيتك

madoxegy
07-09-2012, 20:25

naitsi
07-09-2012, 20:37
السلام عليكم
الحساب التجريبي هو الحساب الحقيقي بالظبط مش بيختلف في حاجه الا الحاجز النفسي فقط بمعني انك مش بتكون خايف وانت شغال علي الديمو وممكن تغامر اكتر من الايف وده اللي بيعمل اختلاف بين الاتنين الحالة النفسية للمتاجر هي من أهم العوامل المؤثر وبشكل كبير في اتخاذ القرار فإذا كانت هناك ضغوطات من أي نوع يقع تحتها المتاجر ستكون هذه الضغوطات أسباب كبيرة تجعل المتاجر يتخذ قرار خاطئ في معظم الأحيان

madoxegy
07-09-2012, 20:39

rabie10
07-09-2012, 21:36

waleed adel
07-11-2012, 02:35
فيكون عليك ضغط عصبى وذهنى

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:13
من وجهة نظري انه العامل النفسي
التجريبي لا يكون مالك او مالا حقيقيا لدلك تصبر على الصفقات
الحقيقي تشارك باموالك و تخشى الخسارة

ARAB_PIGEON
07-11-2012, 04:19
العامل النفسى هو المؤثر الاول على المتداول
ففى حاله الحساب التجريبى تستطيع ان تتخذ القرار المناسب
فى حاله الخساره لانه اذا خسرت لا يسبب ذلك ضغط نفسى على المتداول
و العكس فى الحساب الحقيقى فى حاله الخساره
تقع تحت ضغط الرغبه فى التعويض و بالتالى اتخاذ قرارات متسرعه
ومن ثم تكبد المزيد من الخسائر
لذلك على المتداول التحلى بالحنكه والصبر والالتزام
اتمنى لك التوفيق

ehab
07-11-2012, 04:39
الحساب التجريبي هو الحساب الحقيقي بالظبط مش بيختلف في حاجه الا الحاجز
النفسي فقط بمعني انك مش بتكون خايف وانت شغال علي الديمو وممكن تغامر اكتر من الايف
وده اللي بيعمل اختلاف بين الاتنين

essam1985
07-15-2012, 16:12
التفسير في كلمة واحدة اخي الحبيب

النفسية

tarek22
07-17-2012, 14:11
فى شىء غريب بس الحقيقه مش جربته
بعض الناس بتقول ان الاكسبريتات بتشتغلكويس على اليدمو بس على الحقيقى بتخسر
ده شىء ملفت لنظر هل معنى كده ان فعلا الموضوع مش موضوع عامل نفسى فقط؟

Aker001
07-17-2012, 14:13
الفرق بين التجريبي و الحقيقي هو العامل النفسي و عدم الطمع و أخذ الامور ببساطة

sara123
07-17-2012, 14:24
الخسارة بتيجي من عدم القدرة على التحكم في العواطف , يعني الخوف مثلا ,في الحساب الحقيقي بتكون خائف لأن الأموال اللي معاك دي حقيقية وممكن في اي لحظة تخسرها ,,لكن في الحساب التجريبي بتبقى مطمن تماما لأنك حتى لو خسرت انت لسة بتتدرب وكل دة مش حقيقي ولا هيقدم ولا هيأخر.

dz-yac
07-17-2012, 14:48
السب هو الاختلاف في نسبة لتوتر
فلتجريبي نت مرتح وتترك لسعر ينزل ويصعد وتتركه لايام واسابيع
ام لحقيقي فتتابع السعر لحظة باخرى دون مفارقة المنصة وتخاف السعر يدهب بعيد وتقوم بالوقف الخ ... هناك الكثير من الاسباب

eng2012
07-18-2012, 01:06
اعتقد ان عواطف التاجر هى التى تختلف كثير عندما نقوم بالتداول مع الحساب الحقيقى فهى تختلف كثيرا وتغير من اسليب اتخاذ القرار

AMANI
07-18-2012, 01:09
تقريبا الموضوع ده بسبب العامل النفسى
الحساب التجريبى اموال وهميه اما الحساب الحقيقى دى اموال حقيقيه لم تاتى بسهوله
وبالتالى انت مش راح تهتم لو خسرت على التجريبى

zahran
07-18-2012, 01:17
اتمنى ان يفتح نقاش موسع حول هذا الموضوع لنتمكن في الاخير للربح من الحقيقي كما نربح من الديمو
لحد الان الجواب هو ان السبب تفسي اي ان تعاملنا براحة واطمئنان مع الديمو هو سبب تحقيق الربح والعكس بالعكس بالنسبة للحساب
الحقيقي ,والسؤال بالنتيجة هو هل التعامل بدون خوف او
توتر مع الحساب الحقيقي كفيل بتحقيق الارباح كما على الديمو؟

نعم يا اخى هناك اتفاق من كبار التجار على هذا الموضوع ان الموضوع موضوع حاله نفسيه غير ذلك هناك عده حسابات ديمو نفتحها واول ما نلاقيها ابتدت تخسر نفتح غيررها ونسيبها خسرانه
يعنى فى الديمو فى ادينا اننا كل شويه نغير حساب لغايت لما نكسب فى حساب ونقنع نفسنا انننا بقينا كويسين فى الفوركس ودا كله غلط طبعا

abdello052
07-18-2012, 01:38
الامر لا يرجع الا على العامل النفسي
فتتمنى ان تربح بسرعة تم ينقلب عليكالسعر فتتهور و تبدا بعمل اوامر ليست منطقية

mage
07-18-2012, 02:43
التفسير الوحيد ان العمل على الحقيقي بيكون هناك تاثير كبير جدا للعامل النفسى ولكن على الحساب الديمو لا يكون عليك اى ضغط لا نفسى ولا غيره وعلى هذا الشئ انا ابشر الجميع ان يعملوا على الفوركس بطريقة ثابتة وادارة مال جيدة

mido
07-18-2012, 02:49
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

madoxegy
07-18-2012, 02:56

Noah
07-18-2012, 03:40
فى الحقيقة مش لاقى لها تفسير غير المخاطر العالية اى متاجر هيتاجر على الحقيقي نبسبة مخاطر عالية بالتاكيد سيواجه الكثير من الخسائر ولكن كلما كان له طريقة مميزة وادارة مال ثابتة يمكنه ان يحقق نسبة بكيرة من الارباح بسهولة

HUSSENEY
07-18-2012, 07:15
فرق واضح جدا انك فى حاله الديمر نفسيتك بتختلف فى الديمو لو ربحت تكون سعيد ولكن لو خساره بتنسى الموضوع بتفتح حساب جديد
لكن فى الحقيقى الخساره بتكون واقعيه

زيزو
07-20-2012, 15:08
اخي لاننا من داخلنا غير مقتنعين بان هذا حقيقي
ولاننا لا نواجه الضغوط والعوامل النفسية التي نواجهها في الحقيقي
لابد من الالتزام اهم حاجة

fafa280384
07-20-2012, 15:28
هل من تفسير؟
الاختلاف في عامل النفسي اكيد في الديمو لا يهمك وتجرب ولكن في حقيقي
حتى لو كنت صواب والطمع يجعلك تسرع

ahmed
07-20-2012, 15:31
هذا بالفعل امر طبيعى ي اخى الربح على الديمو والخسارة فى الحقيقى لاختلاف
طبيعه كل حساب عن الاخر من حيث نفسيه المتاجر وكل حساب وله اهميته واستخدامه

ma90do
07-20-2012, 15:37

فعلا يا اخي هذا فرق مهم جدا وكمان يوجد ميزه في حساب الديمو انك تجرب عليه اي استراتيجيه او تطورها او تعدلها وتشوف نتائجها قبل تجريبها علي حساب الحقيقي

midoali
07-20-2012, 15:43
اعتقد ياباشا من اهم الاسباب الديمو توفر مبلغ من المال زي ماانت تريد فتفتح صفقات برحتك لكن
علي الحساب الحقيقي كل خطوه بتعمل بتحسبه خوفا من خساره الاموال ورغبه في تحقيق ربح

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 15:52
التفسير الحساب المجاني .. لا يسبب توتر الاعصاب

لكن الحساب الحقيقي

الواحد بيخاف ع فلوسه احسن تضيع ف بيتوتر و بيقلق !!

asmoshaa2012
07-20-2012, 15:55
انا لا اعتقد ان هناك فرق فى الوضع على الحساب التجريبى والحساب الحقيقى ولكن اعتقد ان الذى يحدث هو مدى التحكم من المتاجر واعتقد ان اثناء التداول على الحساب التجريبى كلنا يعلم جيدا انه لن يخسر شئ فالبتالى يسعى الى التعلم والفهم والتجربة ويركز على ذلك فيحقق ارباح ولكن فى الحقيقى فالكل يركز على الربح فيفقد التركيز على بعض الجوانب الاخرى الهامة فيحقق خسارة

mrhoda
07-20-2012, 15:55
هل من تفسير؟

لان المتاجر على الحساب التجريبى يدخل بكل شجاعته ولا يخاف من الخسارة
الخوف هو نقطة الضعف وهو سبب الخسارة
يجب الهدوء النفسى عن التحليل لدخول الصفقات والتوكل على الله والاستعانة به
يجب قتل الطامع بداخل المتاجر لكى يستطيع جنى الارباح وخسارة اقل الخسائر

magic777
07-20-2012, 17:45
فعلا يا اخي هذا فرق مهم جدا وكمان يوجد ميزه في حساب الديمو انك تجرب عليه اي استراتيجيه او تطورها او تعدلها وتشوف نتائجها قبل تجريبها علي حساب الحقيقي

فعلا دي ميزه رائعه هنا اننا نقدر نجرب كل حاجه احنا عاوزينها من مؤشرات واستراتيجيات علشان نعرف اذا كانت
هتنفعنا وهنعرف نشتغل بيها ولا لأ وكمان اذا كان ممكن نطور فيها للأحسن باضافه فلاتر مؤشرات ليها او طريقه
عمل عجبتنا في استراتيجيه تانيه وهكذا

mohamed yossef
07-20-2012, 18:20
الاجابة اننا لنا نفسية تختلف خلال المتاجرة على الحقيقى
خوفا من الفشل
فاننا نكون متسرعين جدا ونفقد الصبر ونحن نتداول على الحقيقى

spiderxp
07-20-2012, 19:49
زي ماقلت الديمو لسه له فايده عنده تربح واعتقد لانه بيدخل فيه الشركه نفسها اما الحقيقي بيعتمد على السوق بقى

egypt2012
07-20-2012, 19:51
ممكن العامل النفسى و ممكن الطمع و ممكن التسرع

jihadazzam
07-20-2012, 19:53

السلام عليكم
نعم اختي فاطمة كلامك ميه بالميه صحيح
مبارح لي زميل حكالي انه خصر 60 دولار على الذهب وحسابه صغير
اعتقد انه لازم يبعد الطمع عنه واخشى عليه ان يخسر حسابه
فارجو من الجميع ان لايطمعوا

hesham1046
07-20-2012, 19:54
فى الحقيقة مش لاقى لها تفسير غير المخاطر العالية اى متاجر هيتاجر على الحقيقي نبسبة مخاطر عالية بالتاكيد سيواجه الكثير من الخسائر ولكن كلما كان له طريقة مميزة وادارة مال ثابتة يمكنه ان يحقق نسبة بكيرة من الارباح بسهولة

assidi saber
07-20-2012, 20:42
الربح على التجريبي هو لان في احساب التجريبي يكون هناك مبالغ كبيرة و الحساب الحقيقي تكون هناك مبلغ صغير

---------- Post added at 06:42 PM ---------- Previous post was at 06:19 PM ----------

التدول على التجريبي لا يسبب لك الخوف و لكن على الحساب الحقيقي فانك تخف من عدم الخسارة

Amgad91
07-20-2012, 21:12
السبب الرئيسي هو اننا نتاجر على الديمو بدون اي مشاعر سلبية نحن فقط نستخدم الاستراتيجية كما تقول و نتاجر بها
لكن على الحساب الحقيقي تختلط امتاجرة بالمشاعر و الخوف و الطمع و كلها عوامل تؤدي في النهاية الى الخسارة
لذلك يجب ان نتحكم جميعا في اعصابنا عند المتاجرة في الفوركس

Aker001
07-20-2012, 21:14
الحساب التجريبي هو الحساب الحقيقي بالظبط مش بيختلف في حاجه الا الحاجز النفسي

فقط بمعني انك مش بتكون خايف وانت شغال علي الديمو

وممكن تغامر اكتر

apolo
07-20-2012, 21:21
هل من تفسير؟

نعم هناك تفسير وهو أنك لما تتاجر في التجريبي ... وأنت بداخل نفسك تعلم بأن المال ليس مالك

وأن الخسارة لن تزيد أو تنقص منك شيئا .. هذا ما يدفعك الى الراحة النفسية ( وهو المطلوب عند كل مضارب - الهدوء النفسي -

أما على الحساب الحقيقي فالأمر يختلف لأنك تتعرض لمجموعة من العواطف المتضاربة

خوفا من خسارة مالك الحقيقي لهذا قد تخسر راسمالك حتى قبل ان تبدأ المتاجرة

Aker001
07-20-2012, 21:24
التسرع هو السبب الرئيسي لمثل هذه الحوادث

فالكثير اذا رأى النجاح يتسرع بفتح حساب

اضف الى ذلك فالاحساس و الشعور بالغرور

يأدي للخسارة

waleed adel
07-22-2012, 02:18
علي التجريبي تحقق ارباح عالية وفي الحقيقي تخسر ويرجع ذلك الي ان في التجريبي تكون
تتاجر بحرية اكبر لا يهمك ان تخسر ولذلك تجازف بالحساب

forex man
07-22-2012, 02:21
الامر كله يكمن فى العامل النفسى وتاثيره على
اتخاذ القرار فانت تتخذ القرار السليم فى هدوء اما القرار الغير سليم ناتج من التعصب والتسرع
تحياتى

msh3egy
07-22-2012, 05:21

zizo_a_86
07-22-2012, 05:31
الاعصاب والنفسية عشان على الديمو انت مش باكى على شيئ اما على الحقيقى انت بتبقى عاوز تحكم رهيب فى الاعصاب وادارة راس مال حكيمة

waleed adel
07-22-2012, 21:49
الفرق هنا عند التداول بحساب تجريبي فانك تتداول بدون خوف وعند التداول على
حسابك الحقيقي تكون متوترا مما يجعللك تقع في للأخطاء

mohamed saad
07-22-2012, 22:32
اكيد طبعا انت لو تاجرت ع الديمو وشوفت السوق عكس عليك 200 نقطة ولا هيهمك هتعرف تتعامل مع الموقف سواء تفتح تبريد او تدخل هيدج لكن لو على حسابك الحقيقي محتاج قلب جامد من حديد لانك لو شوف حسابك سالب 50 مثلا هتلطم ونقول يا لهوي وتقفل بسرعه
هههههههههههههههههه
لكن لو قلبك جامد ممكن تخرج رابح من الصفقة لكن ان لا اعتقد ان الموضوع له علاقة بالشركات لان هناك ناس يكسبون على الاثنين

mannon
07-22-2012, 22:52
هل من تفسير؟

السؤال يحمل فى طياتة شرح كبير جدا وتفسير لاهمية المشاعر وتاثيرها على التجارة فى الفوركس ، لان الفرق الواضح جدا بين الحساب الحقيقى والجريبى هو العامل النفسى يبقى اكيد العامل النفسى لة دور كبير فى تحقيق الخسارة والمكسب

SlaiteR
07-23-2012, 01:45
هل من تفسير؟

الطمع

لأننا في الديمو نعلق الصفقات بربح كافي لم؟؟ لأننا لا نؤمن بأنه مال حقيقي

اما بالحسابا ت الحقيقية

تطمع ونريد المزيد

eagles
07-23-2012, 01:59
هل من تفسير؟

ألسلام عليكم

معك حق اخي انا يقع لي هدا المشكل كتيرا جداا
اربح في التجربي واخسر فب الحقيقي

AMANI
07-23-2012, 18:51

lesa
07-23-2012, 19:01
تكررت هذة الشكوى الكثير من المتداولين يحققون الربح على الحساب الديمو وعند الانتقال لحساب حقيقى يبدأ فى الخسارة .. اعتقد ان هذا لة عدة اسباب منها ان المتداول يبدأ فى التداول تحت تأثير العواطف مثل الخوف من الخسارة والطمع فى تحقيق الربح الكبير وهذا ما لا يكون موجود فى الحساب التجريبى .. وكذلك قد يكون بسبب التسرع فى الانتقال للحساب الحقيقى دون اكتساب الخبرة الكافية

kanzsea
07-23-2012, 19:39
لان الحساب الديمو لا تهتم بة وممكن الربح منة الالف لانك لا تتابع السوق ام الحقيقى فتكون الحالة النفسية هى المؤثرة على نفسيت المضارب فيحقق الخسارة

aboualy
07-23-2012, 19:41
الاختلاف بين الحساب التجريبى و الحساب الحقيقى يكون فى الحالة النفسية فانت عندما تتعامل مع الحساب التجريبى لا يوجد لديك خوف او طمع وهما الذان يتسببان فى الكثير من الخسائر على الحقيقى

pimo
07-23-2012, 19:44

انت محق فالخوف في التداول سبب هام في الخسارة فاذا دخلت السوق وانت خائف فانك لن تستطيع التركيز وسوف تدخل من نقطة غير ملامة لصفقتك وسوف تكون الخسارة هي المصير الذي ينتظر صفقتك

MixMax
07-23-2012, 20:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اما بعد فعلا انه امر محير ولكن لكل مشكلة جواب وان شاء الله الاخوة الخبراء مايقصرون وساستفيد ايضا من موضوعك واستفيد من ردود الاخوة اعلاه
وانا كل يوم ادخل فيه المنتدى واتصفح مواضيعه يزيد علمي وثقافتي في عالم الفوركس جرا اقلامكم الذهبية
بارك الله فيك اخي الكريم تقبلا سلامي

محمد فرغلى
07-23-2012, 21:07
العامل النفسى اكيد ليه دور كبير هو وادارة راس المال الصحيحة
لو تم كدا ممكن بشكل كبير تتفادى الخسائر

havic
07-23-2012, 21:09
طبعا الكثير صادفته هذه الاشاء ، ودلك راجع الى العامل النفسي و الظغط
لان التداول بمالك الخاص ليس كمثل التداول بالحجارة

ma90do
07-23-2012, 21:10
الربح علي التجريبي لن يخضع الي اي ضغوط او اي عوامل مؤثره وكذلك لا يوجد كثير ينظم طريقه رائس المال علي التجريبي وبالنسبه للحقيقي اذا دخل بنفس استراتيجيه التجريبي بدون اداره جيده سيخسر حسابه