PDA

View Full Version : للتذكرة مواعيد العمل

Pages : [1] 2 3 4

darsh
02-07-2014, 09:59
دى مواعيد عمل البورصة بتوقيت القاهرة للتذكرة حتى الناس تتابع الافتتاحات والاغلاقات لانها مهم فى تحديد الاتجاهات المستقبلية البورصة
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا
00 : 01 صباحا

إغلاق بوصة سيدني
30 : 07 صباحا

افتتاح بورصة طوكيو
أسيا
00 : 02 صباحا

إغلاق بوصة طوكيو
00 : 11 صباحا

افتتاح بورصة لندن
أوروبا
00 : 10 صباحا

إغلاق بوصة لندن
00 : 07 مساءا

افتتاح بورصة نيويورك
أمريكا
00 : 03 عصرا

إغلاق بوصة نيويورك
00 : 12 في منتصف الليل

biib
02-12-2014, 14:59
كلمة "الفوركس" تعني باختصار سوق العملات الأجنبية أو البورصة العالمية للنقود الأجنبية مما يناسب لكلمة "Foreign EXchange market " في اللغة الإنجليزية. و تتم المضاربة عن طريق شراء و بيع العملات الأساسية التي تحوز علي الحصة الأساسية من العمليات في سوق الفوركس وهي الدولار الأمريكي(USD) العملة الأساسية واليورو(EUR ) والجنيه الإسترليني(GBP) والفرنك السويسري(CHF ) والين الياباني(JPY).
و يتم شراء و بيع تلك العملات بالدولار الأمريكي أو العملات الأخرى فيما بينها مما يعرف بأزواج العملات و ذلك في مقابل الدولار الأمريكي أو أي عملة مقابل عملة أخرى في القيمة. و تعتبر المضاربة في العملات أربح تجارة في البورصات، وأكثرها مخاطرة أيضًا، بسبب التقلبات السريعة التي تقوم العملات بها من الاتجاه الصاعد إلي الاتجاه الهابط أو بالعكس. بالإضافة إلي سوق العملات توجد أنواع أخرى من البورصات هي: بورصات الذهب و الفضة، بورصة البترول، الأسهم و السندات، المحصولات الزراعية و الطاقة. أما بورصات العملات فتتميز بالمؤشرات المختلفة و التحليل الفني و التحليل الإخباري و سرعة الحصول علي الأربا .إن الحجم اليومي لتداول العملات في سوق الفوركس تصل إلي 3 ترليون دولار. و للمقارنة نذكر أن حجم نشاطات بورصة نيويورك للأسهم لا تتعدي 300 مليار دولار في اليوم، أي أنه يلزم نصف سنة لبورصة ني

aiia
02-12-2014, 17:05
دى مواعيد عمل البورصة بتوقيت القاهرة للتذكرة حتى الناس تتابع الافتتاحات والاغلاقات لانها مهم فى تحديد الاتجاهات المستقبلية البورصة
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

waelmma
02-12-2014, 17:26
:(:(:)) شكرا اخى الكريم على توضيح مواعيد عمل الاسواق
وجزاك الله خيرا ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله وربنا يوفقك

eiie
02-15-2014, 21:44
ولضمان أن لا تأخذ هذه السلعة وتهرب بلا عودة تظل هذه السلعة لدى المؤسسة محجوزة باسمك , حيث يمكنك أن تبيعها بأن تأمر order المؤسسة أن تبيعها بالسعر الذي تراه أنت مناسباً , سواء بربح أم بخسارة على أن لا تزيد قيمة الخسارة عن المبلغ الموجود في حسابك لدى المؤسسة والذي ستستخدمه المؤسسة لتغطية الخسارة إن حصلت لاسترداد قيمة السلعة كاملة دون نقص وفي كافة الأحوال . ستتمكن من المتاجرة بأنواع مختلفة من السلع وبأحجام قد تفوق رأسمالك 200 مرة ..!!

oo0khaled0oo
02-15-2014, 22:10
طب وليه كل العك ده في موقع اسمه فوركس ماركت كونفرتر ابحث عنه خش عليه اختار بلدك تجد التوقيتات موجوده بتوقيت بلدك و ايه البورصه الي فاتحا دلوقتي و هتغلق امتا

AHMEDALAA
02-15-2014, 22:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكر لك على الموضوع وعلى المعلومات
جزاك الله كل خير

darsh
02-15-2014, 22:50
ولضمان أن لا تأخذ هذه السلعة وتهرب بلا عودة تظل هذه السلعة لدى المؤسسة محجوزة باسمك , حيث يمكنك أن تبيعها بأن تأمر order المؤسسة أن تبيعها بالسعر الذي تراه أنت مناسباً , سواء بربح أم بخسارة على أن لا تزيد قيمة الخسارة عن المبلغ الموجود في حسابك لدى المؤسسة والذي ستستخدمه المؤسسة لتغطية الخسارة إن حصلت لاسترداد قيمة السلعة كاملة دون نقص وفي كافة الأحوال . ستتمكن من المتاجرة بأنواع مختلفة من السلع وبأحجام قد تفوق رأسمالك 200 مرة ..!!
السلام عليكم
شكرا اخى على المعلومات لكن حاول تنسقها وتجعل لها صفحة تجمع فيفه المعلومات التى تريد ان تنفع بها اخونك فى المنتدى بها حتى تعم الفائدة وشكرا على مرورك هنا فى هذة الصفحة

Johnson Dwayn
02-17-2014, 21:22
ويصبر ويقول: إنا لله وإنا إليه راجعون، قَدَرُ الله وما شاء فعل، فهو وإن أخفق في بعض المسائل، ولم يحصل له المطلوب؛ لكنه في الغالب يفوز بالمطلوب، وهذه سنة الله في عباده.
من جدَّ واجتهد وأخذ بالأسباب وصابر فإنه في الغالب يفوز بالمطلوب، ويسلم من المكروه، سنة الله في عباده، {وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً} [الأحزاب:62] .

zinga6
02-18-2014, 15:40
التداول على مدار 24 ساعة
والميزة الرئيسية لسوق الفوركس على سوق الأوراق المالية المتداولة في البورصة وغيرها

prince lotus
02-18-2014, 16:42
استخدام الرسوم البيانية M15 ونرى مستويات أعلى لأي عملة ل24hrs ل48hrs وهذا سيكون مستوى المقاومة لهذا الزوج من العملات. اطلع على مستويات القاع لتلك العملة لنفس 24hrs ل48hrs وهذا من شأنه أن يكون مستوى الدعم لهذا الزوج من العملات .

Bouani
02-18-2014, 17:02
السلام عليكم و رحوة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم شكرا على التوضيح الجيد و ايضاح بعض معلومات البعض منا و منهم أنا كنت على جهل بها بس يا ريت تكمل توضح لنا متى يكون أحسن وقت للتداول و متى يجب الابتعاد عن التداول

darsh
02-18-2014, 17:06
التداول على مدار 24 ساعة
والميزة الرئيسية لسوق الفوركس على سوق الأوراق المالية المتداولة في البورصة وغيرها
كلامك صحيح اخى السوق فى الفوركس 24 ساعة لكن انا احب ان اتدوال فى اوقات نشاط السوق مثل وقت السوق الاوربى

Hassan Owen
02-18-2014, 17:07
السلام عليك يا اخي الكريم darsh شكرا لك علي التذكرة بمواعيد افتتاح البورصات و تحويل التوقيت الي التوقيت المصري من اجل سهولة الفهم

darsh
02-19-2014, 08:26
السلام عليك يا اخي الكريم darsh شكرا لك علي التذكرة بمواعيد افتتاح البورصات و تحويل التوقيت الي التوقيت المصري من اجل سهولة الفهم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
العفو اخى الكريم حسان هى المواعيد بالنسبة لى مهمه لانى احب ادخل السوق فى وقت نشاطة خاصة السوقى الاوربى والمريكى

joker7diaa
02-19-2014, 09:00
شكرا لك على التذكير مع اني حافظ المواعيد دي عن غيب
لاني بتعامل معها كتير وخصوصاً بورصة لندن ونيويورك
والسلام عليكم وبالتوفيق الى الجميع ان شاء الله

the best
02-19-2014, 20:50
الشكر الجزيل لك اخي فلقد بحثت كثيرا عن هذه المواعيد فأذا بي افاجأ بها هنا كلها ومختصرة دون اي تعب
شكرا تقبل مروري

darsh
02-19-2014, 23:11
الشكر الجزيل لك اخي فلقد بحثت كثيرا عن هذه المواعيد فأذا بي افاجأ بها هنا كلها ومختصرة دون اي تعب
شكرا تقبل مروري

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته العفو اخى وكويس ان عملت حاجة حازت اعجباك وان شاء الله احاول افيد هنا فى المنتدى وان شاء الله لو ليك مواضيع ابقى حطها عشان تبادل المعرفة ابقى حط الرابط

korbosli
02-19-2014, 23:27
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

افتتاح بورصة طوكيو
أسيا
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة
افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

khaled22al
02-20-2014, 00:05
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم اخي الكريم اتقدم لك بالشكر الجزيل مشكوووووووووووور

---------- Post added at 09:05 PM ---------- Previous post was at 08:57 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم اخي الكريم اتقدم لك بالشكرالجزيل في مكتب عليكة

AHMEDALAA
02-20-2014, 00:20
شكرا لك على المواعيد العمل فى السوق
جزاك الله كل خير وبالتوفيق للجميع

darsh
02-20-2014, 00:57
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

افتتاح بورصة طوكيو
أسيا
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة
افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني
السلام عليكمورحمة الله وبركاته مشكور اخى الكريم على التذكرة بالمواعيد بس انت لية حاطط اسيا فقط يا اخى؟

ahmad lord
02-20-2014, 01:00
اشكرك اخى على هذا الموضوع لانك افدتنى كثيرا وانا ما كنت اعرف هذا الموضوع واتمنى ان اسال سؤال ما هو موااعيد فتح واغلاق السوقف الاسيويه فى مصر واتمنى ان تفيدنى وشكرا

محمد عادل ابراهيم
02-20-2014, 01:02
موضوع مكرر عن مواعيد العمل ولكنه جيد أخى الكريم ربنا يوفقك ويوفق الجميع :bravo:
وتقب خالص تحياااااااتى :yahoo:

dont
02-20-2014, 03:57
اهم موايعد فى التداول هو وقت السوق الاوربى وايضا وقت السوق الامريكى
وهم الاكثر حركة فى السوق ويجب مراعة سريعة حركة السوق

---------- Post added at 11:38 PM ---------- Previous post was at 10:27 PM ----------

اهم موايعد فى التداول هو وقت السوق الاوربى وايضا وقت السوق الامريكى
وهم الاكثر حركة فى السوق ويجب مراعاة ان تلك الاوقات يكون السوق سريع جدا

---------- Post added 02-20-2014 at 12:57 AM ---------- Previous post was 02-19-2014 at 11:38 PM ----------

الاوقات التى يتعمل فيها البورصات يكن فيها حركة كبيرة جدا فى السوق
وافضل وقت هو لوقت الذى تفتح فيه بروصة لندن ايضا بروصة نيويورك

doola2020
02-20-2014, 11:19
شكرا لك أخي علي ذكرك لهذه التوقيتات التي يجب علي كل متاجر في أسواق الفوركس أن يعلمها جيدا لكي يعرف متي يتاجر وعلي أي عملة يتاجر

محمد مؤمن
02-20-2014, 11:24
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل وهذه المعلومات من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية
واعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول وبتحدد الزوج اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج

darsh
02-20-2014, 11:26
شكرا لك أخي علي ذكرك لهذه التوقيتات التي يجب علي كل متاجر في أسواق الفوركس أن يعلمها جيدا لكي يعرف متي يتاجر وعلي أي عملة يتاجر

العفو اخى الكريم هذه الاوقات مهمه لكل مضارب حتى يعرف اوقات بداية السوق ونهايته ويعرف وقت نشاط السوق حتى يستفيد

choroukguid
02-20-2014, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم على المواعيد
نعم الكثير لايعرف متى تفتح الاسواق رغم انه توجد مواقع كثيرة تشرح دلك

ahmedibrahim258259
02-20-2014, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور على هذه المواعيد التي لاغني عنها لاي مضارب في الفوركس
جزاك الله خير تقبل مروري

sara ali
02-20-2014, 13:00
لا تأخذ هذه السلعة وتهرب بلا عودة تظل هذه السلعة لدى المؤسسة محجوزة باسمك , حيث يمكنك أن تبيعها بأن تأمر order المؤسسة أن تبيعها بالسعر الذي تراه أنت مناسباً , سواء بربح أم بخسارة على أن لا تزيد قيمة الخسارة عن المبلغ الموجود في حسابك لدى المؤسسة والذي ستستخدمه المؤسسة لتغطية الخسارة إن حصلت لاسترداد قيمة السلعة كاملة دون نقص

darsh
02-20-2014, 14:24
لا تأخذ هذه السلعة وتهرب بلا عودة تظل هذه السلعة لدى المؤسسة محجوزة باسمك , حيث يمكنك أن تبيعها بأن تأمر order المؤسسة أن تبيعها بالسعر الذي تراه أنت مناسباً , سواء بربح أم بخسارة على أن لا تزيد قيمة الخسارة عن المبلغ الموجود في حسابك لدى المؤسسة والذي ستستخدمه المؤسسة لتغطية الخسارة إن حصلت لاسترداد قيمة السلعة كاملة دون نقص
انا مش فاهم اى حاجة اى قصدك وعن اى سلعة تتكلم ياريت تواضح عشان فى غموض فى كامك وانا لا افهم هذا الاسلوب

harimeche
02-22-2014, 15:52
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله

أشكرك أخي على هده التوقيتات للإلإتتاح البورصات

وانا أهتم غـــــــالبا بالتوةقيت الأوروبي + الأمريكي

hajarforex
02-22-2014, 15:53
ان موماعيد العمل ف يالفوركس فهي معروفة تقريبا
لانه الفوركس له مدة معينة للعمل فهي
و هذا يعني انه يجب على المتداول ان يكون على دراية بها

darsh
02-22-2014, 20:14
احنا هنا بنذكر الناس ونعرف الناس الجديدة بالتوقيت عشان يعرفوا وقت النشاط بتاع البورصات ويقدروا يستفيدوا منه

ahmedhawash
02-23-2014, 02:23
شكرا لك على الموضوع الهام ومهم علىاى متداول معرفه هذه الاوقات

خصوصا لو تتعامل على زوج لابد ان تعرف وقت افتتاح بورصه دولت اى عمله من عملات الزوج ووقت الاغلاق

والله المستعان

poop3
02-23-2014, 04:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكار لك لتوضيح مواعيد العمل فى الفوركس
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

darsh
02-23-2014, 08:20
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكار لك لتوضيح مواعيد العمل فى الفوركس
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق
العفو اخى لابد من توضيح هذه المواعيد حتى يتسنى للجميع الاستفادة من اوقات ذروة عمل الفوركس خاصة فى السوق الاوربى والسوق الامريكى

zinga7
02-23-2014, 14:05
الغلة. من أواخر 1980s فصاعدا، بدأت الشركات الأمريكية من الإقراض الخارجي، وإيجاد Euromarkets
مركز المفيد للاحتفاظ بالسيولة الزائدة، وتوفير قروض قصيرة الأجل وتمويل الاستيراد

forex90
02-23-2014, 14:06
اشكرك اخى لكريم على الموعيد دية مهمة جدا لابد من ان يتعلمها اى مبتداء فى الفوركس لكى يعرف ما هية حركة السوق وكيف يتحرك ويتماشى مع الازواج وحرجكتها وهناك ناس تتارر على افتتاح الاسواق فقط

darsh
02-23-2014, 16:25
اشكرك اخى لكريم على الموعيد دية مهمة جدا لابد من ان يتعلمها اى مبتداء فى الفوركس لكى يعرف ما هية حركة السوق وكيف يتحرك ويتماشى مع الازواج وحرجكتها وهناك ناس تتارر على افتتاح الاسواق فقط
العفو اخى الكريم وان شااء الله نحاول نفيد الناس باى معلومة وقريب يكون فى موضوع عن اهميةة افتتاح واغلاق الاسواق ومدى نشاط السوق فى خلال الفترات الثلاثة

payza
02-23-2014, 22:21
شكرا للك اخي علي هذا المعلومات
لا فتتاح البورصات بالتوفيق
للك

-----------------------------------------------------------

darsh
02-24-2014, 00:57
العفو اخى الكريم انا احب اذكر الناس عشان تتابع افضل اوقات البورصة وتستفيد منها لان ف اوقات التدوال فيها من الاوقات الاخرة مثل السوق الاوربى والامريكى

forexman3
02-24-2014, 02:38
تسلم ياغالى على هذا الموضوع المهم
لان معرفة مواعيد افتتاح البورصات يجب ان يعرفها
كل متداول بسوق الفوركس لان هذه المواعيد يترتب
عليها بعد ذلك طرق التداول بالسوق

salimned
02-24-2014, 03:34
السلام عليكم
مشكور اخي على هده المواعيد المهمة لعمل
البورصة لاشك ان الاعضاء سيستفيدون منها
كثيرا و اتمنى ان تفيدنا بجديدك دائما في المنتدى
موفق اخي.

darsh
02-24-2014, 23:56
السلام عليكم
مشكور اخي على هده المواعيد المهمة لعمل
البورصة لاشك ان الاعضاء سيستفيدون منها
كثيرا و اتمنى ان تفيدنا بجديدك دائما في المنتدى
موفق اخي.
العفو اخى هى تذكرة للجميع حت يعلموا متى تفتح البورصات حتى يستفيدوا من ذروة العمل والمواعيد
الاوربى الساعة 9 صباح توقيت القاهرة
الامريكى 3 مساء توقيت القاهرة

حليس مختار
02-25-2014, 22:25
طب وليه كل العك ده في موقع اسمه فوركس ماركت كونفرتر ابحث عنه خش عليه اختار
بلدك تجد التوقيتات موجوده بتوقيت بلدك و ايه البورصه الي فاتحا
دلوقتي و هتغلق امتا.

hunter_world
02-25-2014, 22:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الموضع دا مميز اوي بجد وانا كنت بدور علي الاوقت دي يجماعا وافضل وقت التداول وقت بعد الطهر يعني 3 4 5 العصر دا

karam22
02-25-2014, 22:53
مشكور علي الجدول السهل الحفط والتذكر عن مواعيد فتح البورصات العالمية وان كانت هناك بورصة فرانكفورت من البورصات الهامة خلال النهار

ilyes chaieb
02-25-2014, 23:06
شكرا لك اخى بس الموضوع حيستفيد منه اهل مصر فقط
لانك لم تضع لنا توقيت غرينيتش على الاقل
حتى نستفيد معكم من اوقات عمل البورصات

darsh
02-26-2014, 06:12
احسبها بقى انت ياباشا مش صعبة شوف خط طول بلدكم والفرق بنها وين مصر حتلاقى العملية سهلة وموجودة فى اى تلفون ولا ساعى صينى

sara ali
02-26-2014, 10:05
لا تأخذ هذه السلعة وتهرب بلا عودة تظل هذه السلعة لدى المؤسسة محجوزة باسمك , حيث يمكنك أن تبيعها بأن تأمر order المؤسسة أن تبيعها بالسعر الذي تراه أنت مناسباً

transakshan6
02-26-2014, 11:21
وان شاء الله كل من يقراء الموضوع هذا يستفيد و احب اضيف ان علي فكره المنصه
لا تعمل 24 ساعه علي مدار الاسبوع بل تعمل 5 ايام فقط و هناك يومين اجازه
وهم السبت و الحد
تحياتي لك

mohamedsaleh134
02-26-2014, 11:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور على الاضافة و لكن فيه عضو مش متذكر اسمه ايه كان منز لموضوع مشابه لموضوعك بس كان معاه برنامج مرفق بدل ما تحير نفسك ...
سطب البرنامج على الجهاز و اظبطوا على توقيت بلدك المحلي و هو حيقوم بكل اللي حضرتك شرحتوا ...
مشكور مرة اخى و بالتوفيق

lema
02-26-2014, 11:58
طبعا مهم ان نعلم مواعيد العمل للبلدان المختلفة لان دا مهم علشان وقتها بيكون فى ضخ كبير فى الاموال
وبالتالى بيكون فى تحركات كبيرة فية

gamal20
02-26-2014, 12:37
تذكير جميل اخى الكريم بمواعيد عمل السوق وان كان الموضوع مكرر بكثره لكن ننتظر منك اجمل فى مواضيع
اخرى ان شاء الله وتقبل تحياتى

darsh
02-26-2014, 13:35
تذكير جميل اخى الكريم بمواعيد عمل السوق وان كان الموضوع مكرر بكثره لكن ننتظر منك اجمل فى مواضيع
اخرى ان شاء الله وتقبل تحياتى
العفو اخى الكريم انا بس قلت افكار الناس بمواعيد العمل ونشاط السوق عشان يقدروا يستفيدوا من هذا النشاط خاصة فى الاوربى والامريكى

latraaa
02-26-2014, 13:46
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام، بالرغم من أنه قد تم التطرق للموضوع من قبل و بالتفصيل الدي يجب أن يكون، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

سضقض
02-26-2014, 23:22
السلام عليكم . نعع اخ darsh الف شكر على المعلومات المفيدة . طبعا انا كنت في حاجة اليها
اتمنى ان يستفيد الجمع . تحياتي لك

darsh
02-26-2014, 23:36
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام، بالرغم من أنه قد تم التطرق للموضوع من قبل و بالتفصيل الدي يجب أن يكون، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله
هو اهمية الموضوع ان تعرف هذه المواضيع لمعرفة الوقت حتى نستطيع استغلال اوقات نشاط السوق وهى ذروة الامريكى والاوربى

malak558
02-27-2014, 01:11
من المهم جد المن يعمل فى مجال الفوركس انه يكون على
علم بمواعيد افتتاح واغلاق البورصات العالميه ليس فقط
للمتابعه لا ولكن ايضا لاختيار الوقت المناسب لعمل الصفقات
متهيألى ان افضل الاوقات هى الاوقات اللى بتتلاقى فيها البورصات

Hossam Samy
02-27-2014, 01:19
بسم الله الرحمن الرحيم . اخي الكريم
فكرة حلوة ولازم الكل ينتبه من الحاجات
دي وع الاقل يسجلهم في ملف
عنده عشان الحاجات دي مهمة جدا
عشان تتعرف امتي السوق بيبقي قوي

merengue
02-27-2014, 01:23
السلام عليكم يا اخواني و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي المصطفي . شكرا جزيلا عم الموضوع المهم جدا

RomanyMoreed
03-06-2014, 23:48

ميرسي يا باشا علي زوق حضرتك ووضع هذا الموضوع رائع جدآ

بالتوفيق لك

meroloveme
03-07-2014, 00:02
شكرا علي التزكرة لكن بالنسبة لي هذة المواعيد غير مهمة لاني مهتم فقط بالاخبار الاقتصادية والتحليل الفني والاساسي
لو حضرتك بتستفاد منهم ممكن تقولنا ....الفوركس مجال كبير ولا يمكن ان نربح للابد تحت اي ظروف
لازم نستخدم كل اساليب التداول حتي نربح

darsh
03-07-2014, 00:04
اخى الكريم ميورو لف مى الوقت حتعرف تحلل بسسبة تعرف الاغلاقات والافتتاح بتاعه عشان تعرف شكل الشموع وهو اهم تحليل

ashrafko
03-07-2014, 01:30
اخى الكريم اعتقد انة .الفوركس مجال كبير ولا يمكن ان نربح للابد تحت اي ظروف
لازم نستخدم كل اساليب التداول حتي نربح وبالتوفيق

darsh
03-07-2014, 18:05
اخى الكريم اعتقد انة .الفوركس مجال كبير ولا يمكن ان نربح للابد تحت اي ظروف
لازم نستخدم كل اساليب التداول حتي نربح وبالتوفيق

هو انا مش عارف اى علاقت دة بموضوعنا هنا عن اوقات الفوركس لكن معرفة الوقت مهم جدا جدا للجميع عشان يعرفوا شكل شموع الافتتاح والاغلاق

el andaloussi
03-07-2014, 20:15
سلام الله عليك أخي شكرا لوضعك بين أيدينا تواقيت
البورصة... وأحب أن اشير إلى أنني مبتدء وأستفيد من مثل هذه المواضيع وشكرااا

BOULBOUL22
03-07-2014, 21:38
هذه المعلومات جيدة من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية
واعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول وبتحدد الزوج اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج

ahmedmomen
03-07-2014, 21:50
شكرا اخي الكريم على هذه المعلومات القيمة وفعلا معرفة مواعيد افتتاح واغلاق البورصات العالمية خاصة بورصة نيويورك ولندن
شيء هام جدا لان في وقت فتح بورصة معينة قد يكون هناك نشاط على شراء زوج معين من العملات والعكس صحيح

عدي
03-07-2014, 22:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... شكرا علي المعلومات الجميله و الرائعه حول مواعيد البورصات بارك الله فيك

محمد أبو بكر
03-17-2014, 19:43
السلام عليكم و رحمته و بركاته
شكرا اخى الكريم على توضيح مواعيد عمل الاسواق
وجزاك الله خيرا ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله

forex90
03-17-2014, 19:46
اشكرك اخى على المبارة الجيد جدا دية لان الاسواق دية مهم جدا الواحد يعرف مواعي افتتحها ومواعيد اغلقها لان بتنكون فيها فرص وايضا نعرف منها
متى سوف يتحرك السعر ومتى سوف يتوقف السعر فى اوقات الافتتتاح والاغلاق وخصوصوا السوق الامركيى والاوربى

balou1991
03-17-2014, 20:07
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد الجزيل لك اخي فلقد بحثت كثيرا عن هذه المواعيد فأذا بي افاجأ بها هنا كلها ومختصرة دون اي تعب
شكرا تقبل مروري اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

mahmoudexr
03-17-2014, 20:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخي على المواقيت والبورصات لو زدت ايام التي لاتعمل فيها البورصة وشكرا
السلام عليكم

abdotitim
03-17-2014, 20:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكوور على طرح الموضوع
موضوع مهم للغايه اخي تبين فيه موآعيد العمل الخاصه بشركه انستا بالتوفيق لك

a7med84
03-17-2014, 21:19
شكرا لك عل الموضوع وطبعا هذه التوقيتات هامه ومهم جدا تذكرها

ومع الوقت هتكون محفوظه ومعروفه لك مع التداول ومرور الوقت

والله المستعان

ahmadinho100
03-17-2014, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك يا اخي لتدكيرك لنا باوقات دخول البرصات يا اخي و نعلم جيدا التاتير الكبير لها على تغيير منحا السعرل يا اخي

MR.JPY
03-17-2014, 23:50
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

افتتاح بورصة طوكيو
أسيا

إغلاق بوصة طوكيو

افتتاح بورصة لندن
أوروبا

إغلاق بوصة لندن

افتتاح بورصة نيويورك
أمريكا

إغلاق بوصة نيويورك

المواعيد هذه مهمة لانه اغلب الحركات القوية للعملات والتي يترتب عليها قطع المستويات القوية تحدث في فترة عمل بورصة الدولة المعنية
فاغلب حركات الين مثلاً تكون في الفترة الاسيوية وهي فترة على بورصة طوكيو

asafiforex
03-18-2014, 00:43

---------- Post added at 09:43 PM ---------- Previous post was at 09:12 PM ----------

شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل وهذه المعلومات من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية

shimaa33
03-18-2014, 00:49
مشكور يا اخي الكريم علي الموضوع الرائع ده وفعلا استفدت منه كتير جدا
ويا ريت يا اخي الكريم تقولي جبت المعلومات دي منين يا ترى من فوركس فاكتوري ولا فوركس كوبي ولا منين يا ريت تفيدنا يا اخي الكريم

hasback
03-18-2014, 01:12
شكرا ليك يا درش على الموضوع وان شاء الله يستفيد منه الاخوة الاعظاء وخصوصا ان توقيت البورصات العاملية وخصوصا الاوربية والامريكية فهو يشير الى كون الحركة ستكون قوية وعلةى المتداول المبتدئ ان ينتظر بعد بداية هذه البورصات بساعة تقريبا قبل ان يبدئ في المتاجرة

sabirdaba
03-18-2014, 01:13
مشكور على الموضوع المهم هذا وقت عمل البورصات العالمية هو جد مهم بدون معرفة الوقت لن تعرف افضل الازواج التي يمكن تعمل عليها في الوقت المناسب انا عندي مؤشر يضهر البورصات المفتوحة وقت التداول

manforex2
03-18-2014, 17:36
السلام عليكم
اشكرك اخى الحبيب على هذا الموضوع المهم لان مواعيد
افتتاح البورصات مهمة جدا ويجب ان يعرفها كل متداول
وايضا يجب معلرفة مواعيد اغلاق البورصات

abdelaziz 10
03-18-2014, 17:46
شكرا على التذكير وفعلا الواحد لازم يكون مراجع كل اساسيا الفوركس بما فيها مواقيت عمله وكل شيء
انا شخصيا كل هذه امعلومات الخاصة ابالوقت خصوصا مطلع عليها لانه جد ملتزم في الادارة

Ahmed2020eg
03-18-2014, 17:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات رائعه اخي مشكوور اخي و منتظرين جديدك ان شاء الله و بالتوفيق لجميع الاعضاء

darsh
03-19-2014, 16:38
شكرا على التذكير وفعلا الواحد لازم يكون مراجع كل اساسيا الفوركس بما فيها مواقيت عمله وكل شيء
انا شخصيا كل هذه امعلومات الخاصة ابالوقت خصوصا مطلع عليها لانه جد ملتزم في الادارة
العفو اخى الكريم موضوع مواعيد الاسواق شىء هام عشان الناس تعرف متى يكون نشاط السوق وعشان يعرفوا يحللوا باغلاق الشموع

---------- Post added at 01:38 PM ---------- Previous post was at 01:37 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات رائعه اخي مشكوور اخي و منتظرين جديدك ان شاء الله و بالتوفيق لجميع الاعضاء

العفو اخى الكريم انا دايما بحالو اى معلومة بفيد بيها الناس وهنا انا بتكلم عن موضوع فتح اسواق الفوركس مكنتش عارف المواعيد وبعد كدة واحد حطها ليا قلت افيد بيها الناس

ilyaselouafi
03-19-2014, 16:39
كلمة "الفوركس" تعني باختصار سوق العملات الأجنبية أو البورصة العالمية للنقود الأجنبية مما يناسب لكلمة "Foreign EXchange market " في اللغة الإنجليزية. و تتم المضاربة عن طريق شراء و بيع العملات الأساسية التي تحوز علي الحصة الأساسية من العمليات في سوق الفوركس وهي الدولار الأمريكي(USD) العملة الأساسية واليورو(EUR ) والجني

doaa sary
03-19-2014, 17:36
شكرا ليك اوقات مهمه ولازم نشتغل ف سوق فية حركة وفاتح
وميزة الفوركس ان كل بورصة تغلق يليها افتتاح بورصه اخرى

ebram
03-19-2014, 17:43
يريت الموضوع ده يكون متاح للجميع
لان كتير من الناس بتدخل تسئال علي موضوع المواعيد ده
وتكرر الموضوعات
والله يوفق كل من يسعي

walid08
03-19-2014, 18:12
السلام عليكم
شكرا لك اخي على المواقيت الخاصة بالبورصات متى تفتح و متى تغلق
لهذا لا يجب ان تدخل صفقة عملة معينة و بورصتها مغلوقة فستخسر الكثير
و كم الفارق الزمني لبين القاهرة و الجزائر من فضلك

abdelaziz 10
03-22-2014, 23:22
السلام عليكم
شكرا لك اخي على المواقيت الخاصة بالبورصات متى تفتح و متى تغلق
لهذا لا يجب ان تدخل صفقة عملة معينة و بورصتها مغلوقة فستخسر الكثير
و كم الفارق الزمني لبين القاهرة و الجزائر من فضلك
بالفعل الواحد لازم لا يتداول حتى تكون بورصة البلد مفتوحة لان السوق لما يفتح يتحرك السعر بقوة
بالنسبة للتوقيت فالجزائر تقريبا وقتها اقل من توقيت مصر بحوالي الساعة ونصف حسب معرفتي

sendrela
03-22-2014, 23:24
تسلم اخى على تعريفنا بمواعيد البورصات لانها مهمه جدا لمن يحب ان يتاجر بالوقت الصحيح

ونتمنى امن احد المحترفين ان يخبرونا نحن المبتدئين عن اوقات البورصات والعملات التى يجب التداول بها ساعتها

تحيتى

saddem
03-25-2014, 00:39
لا تزيد قيمة الخسارة عن المبلغ الموجود في حسابك لدى المؤسسة والذي ستستخدمه المؤسسة لتغطية الخسارة
إن حصلت لاسترداد قيمة السلعة كاملة دون نقص وفي كافة الأحوال

midou-tnm
03-25-2014, 01:25
شكرا لك اخي الكريم على المعلومة المفيدة لا تبخل علينا اخي الكريم
اتمنى لجميع الاعضاء هذا المنتدى النجاح في حياتهم الحخاصة و العامة

ansaldo
03-26-2014, 12:03
المعلومات من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية صحيحة

forex_lionz
03-28-2014, 16:28
ان شاء الله اوردراتك المدي البعيد تضرب الهدف
بس تبقا قولنا يامعلم ايه الاوردرات ده والاسباب عشان لو اقتنعنا ندخل معاك حتى لو بعقود صغيرة

radwangerr
03-28-2014, 16:36
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

افتتاح بورصة طوكيو
أسيا

إغلاق بوصة طوكيو

افتتاح بورصة لندن
أوروبا

إغلاق بوصة لندن

افتتاح بورصة نيويورك
أمريكا

إغلاق بوصة نيويورك

شكرا جزيلا لحضرتك , المواعيد مهمة لان كل وقت له اسلوب
وياريت يكون فيه محاضرة لافضل توقيتات التداول للمبتدئين
بالتوفيق للجميع وربح وفير
.................................................. .................................................. ...................

saad197920
04-04-2014, 16:12
شكرا لك يا اخى الفاضل على اى حال رغم ان هذا الموضوع تكرر كثيرا اعتقد انه كلما اراد تاجر ان يكتب موضوعا
يفكر فى هذا الموضوع فقط ....

mehildin
04-04-2014, 18:06
مشكور اخي على توضيحك لساعات عمل الجلسات المختلفة لسوق الفوركس وان شاء الله بالتوفيق للجميع في هذا السوق
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

ilyes chaieb
04-04-2014, 18:16
شكرا لك اخى الكريم و مهم جدا اننا نعرف مواعيد عمل الاسواق المالية
حتى نعرف نتحكم في صفقات و نعرف امتى التداول يكون مرتفع
تقبل مرورى

masry928
04-04-2014, 18:57
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو من ادارة المنتدى الكرام تثبيت هذا الموضوع لان موضوع زى ده مهم لاى تاجر وطبعا المتاجرة فى اوقات الجلسات اللى بتخص العمله بصراحه شىء مفيد جدا لان بتلاقى تفاعل ووضوح من الزوج

st2s
04-04-2014, 19:02
السلام عليكم
شكرا اخى على المعلومات لكن حاول تنسقها وتجعل لها صفحة تجمع فيفه المعلومات التى تريد ان تنفع بها اخونك فى المنتدى بها حتى تعم الفائدة وشكرا على مرورك هنا فى هذة الصفحة ويصبر ويقول: إنا لله وإنا إليه راجعون، قَدَرُ الله وما شاء فعل، فهو وإن أخفق في بعض المسائل، ولم يحصل له المطلوب؛ لكنه في الغالب يفوز بالمطلوب، وهذه سنة الله في عباده.
من جدَّ واجتهد وأخذ بالأسباب وصابر فإنه في الغالب يفوز بالمطلوب، ويسلم من المكروه، سنة الله في عباده، {وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً} [الأحزاب:62]

ihebiheb
04-04-2014, 19:15
أخي الموضوع أصبح يكتكرر لكن على العموم شكرا لك على الطرح
و سيتفيد منه الكثير خاصة المبتدئين في مجال الفوركس

AMLAK
04-04-2014, 19:19
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان هذه المعلومات جيدة
من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية واعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول وبتحدد الزوج
اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج تحياتي للجميع

lyes1977
04-04-2014, 20:15
بالضبط اخي الكريم وانت مشكور على هذا التذكير ورغم ان البورصة شغالة عل العموم 24 ساعة على 24 طوال ال 5 ايام في الاسبوع من بداية يوم الاثنين الى نهاية يوم الجمعة لكن تبقى معلوماتك مفيدة اخي بارك الله فيك وبالتوفيق

zakamessi
04-04-2014, 21:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله
شكراااااا اخي الكريم على المعلومات وها نحن في التوقيت الصيفي الان :)

ruse
04-05-2014, 13:28
السلام عليكم و رحمته و بركاته
التداول على مدار 24 ساعة
و بالتوفيق لك ان شاء الله ..

darsh
04-05-2014, 15:45
فعلا اخوانى الفوركس يعمل 24 ساعة لكن هناك اوقات للذرة وكذلك هناك اوقات افتتاح واغلاق لابد ان نعرفها جميعا من اجل ان نكون على معرفة الاغلاق والافتتااح كذلك عشان دة بيوضح موضوع الدخول بناء على الشموع الانعكاسية او الاستمرارية

menoer1248
04-05-2014, 16:02
شكرا جزيلا فهي هذه الاوقات يجب علينا معرفتها لانها من المفيد لنا ان نعرف متى يكون السوق مفتوحا لاعمل عليه استراتيجية لان مثلا الاسواق الاسياوية قد لا تكون في صالحنا نحن العرب لانها يكون الوقت ليلبا بالنسبة لنا لذا علينا ان نهتم اكثر بالاسواق التي تناسب اوقاتنا

islame 05
04-05-2014, 16:05
تذكر أننا قلنا أن المتاجرة بالعملات تتم على شكل أزواج pairs فعندما تشتري عملة ما فلابد أن تبيع – تدفع - مقابلها عملة أخرى , والعكس صحيح . فالعملة التي تحصل عليها هي العملة التي تشتريها والعملة التي تدفعها هي العملة التي تبيعها .

عاشق الفوركس
04-05-2014, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الجدول الهام للاخبارعن افتتاح البورصات في العالم اتمنى ان يستفيد منه المبتديين في الفوركس تقبل مروري والله الموفق للجميع

maghribia
04-05-2014, 17:10
انا ارى ان الفوركس ليس فيه مشكل ف يما يخص التوقيت للعمل فهي
و هذا لانه يكون العمل فيه 24 ساعة على 24 ساعة
و طوال الاسوبع ما عدجا يومي السبت و الاحد التي يكون الاجازة فهيما

haffoudhi
04-05-2014, 18:09
هذا فعلا ما ابحث عنه واريد فهمه لاتجنب الدخول في صفقات لا حراك بها بل اصحابها يكونون نائمين وهذا خطأ اقخ فيه عديد المرات

mohamed01
04-05-2014, 21:36
سلام عليكم شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل وهذه المعلومات من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية
واعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول وبتحدد الزوج اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج .

darsh
04-08-2014, 00:19
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الجدول الهام للاخبارعن افتتاح البورصات في العالم اتمنى ان يستفيد منه المبتديين في الفوركس تقبل مروري والله الموفق للجميع

على راسى مرورك عاشق الفوركس وبالفعل وقت الافتاح والاغلاق مهم لان الافتتاح والاغلاق هو الى بيعمل شمعة اليومى والكل عارف فايدة هذه الشمعة فى تحدد الاتجاة

---------- Post added at 09:19 PM ---------- Previous post was at 09:18 PM ----------

سلام عليكم شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل وهذه المعلومات من حيث مواعيد فتح البورصات العالمية
واعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول وبتحدد الزوج اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج .

نعم اخى التوقيت مهم فى تشكيل الشمعات كذلك فى معرفة الخم الخاص بالسوق من حيث زيادة الدخول علىالعملة فى اوقات معينة مثل افتتاح الاوربى

faris
04-08-2014, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
مشكور اخى على اهتمامك ومساعدتك للأخرين - جزاك
الله خيرا - ووفقك ان شاء الله

darsh
04-08-2014, 18:52
الف شكر اخى فارس وامثالك وامثال ردودك هى الى بتخلى الواحد يحاول يكتب مواضيع بنائة ان شاء الله وححاول اقدم الى اقدر علية

naoual
04-08-2014, 18:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على تقديمك لنا لهذه المعلوما و نتمنى لك النجاح في هذا السوق العملاق

eletrebi
04-08-2014, 19:54
شكرا على الموضوع بجد انا كنت نسيت الاوقات دى نظرا لانى كنت بعيد عن الفوركس لفترة كبيرة
على فكرى فية برنامج بسيط كدا نقدر بية نعرف المواعيد دى بدون اتصال بالانترنت

Egyduke
04-08-2014, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الفاضل مشكووووووووووووور جزيلاااااا عن اهتمامك وطرح الموضوع الرائهع هيك......
اتمنى لك التوفيق وتقبل مرورى

mourad.j
04-08-2014, 19:59
معلومات في غاية من الاهمية لم اكن اعرفها من قبل شكرا لك اخي . لكن حذاري للاخوة في المنتدى هذا التوقيت القاهرة لذلك وجب التعديل لكل بلد

darsh
04-08-2014, 20:06
العفو اخت نوال وان شاء الله يكون كل المواضيع وهذا الموضوع مفيدة ويكون فى مجموعة فى المنتدى تقوم بكتبة المواضيع المفيدة

---------- Post added at 05:06 PM ---------- Previous post was at 05:04 PM ----------

شكرا على الموضوع بجد انا كنت نسيت الاوقات دى نظرا لانى كنت بعيد عن الفوركس لفترة كبيرة
على فكرى فية برنامج بسيط كدا نقدر بية نعرف المواعيد دى بدون اتصال بالانترنت
العفو يا كبير وحمدلله على السلامة فى الفوركس فى كل المجلات وان شاء الله تفيد وتستفيد دايما ومنتظرين مشاركاتك

memosalah
04-08-2014, 20:09
http://www.link*****.com/?r=358184

احمدل سالم 22
04-08-2014, 21:03
اشكرك على المعلومات الرائعة
اخي الكريم فنحن بحاجة الى معرفة
الاوقات التي تفتح فيها البورصة
حتى نعرف وقت النشاط بالنبسة
لنا للمتاجرة

soooonor
04-08-2014, 21:20
اشكرك لعرض مواعيد افتتاح و اغلاق البورصات العامية التى تؤثر بسوق الفوركس بتوقيت القاهرة لكثرة عدد اعضاء المنتدى المصريين الذين يهمهم معرفة هذه المواعيد ...وعلى باقى الاعضاء من الدول المختلفة الانتباه الى اختلاف هذه المواعيد بالنسبة لبلد كل منهم

houdabluegolden
04-11-2014, 01:23
شكرا اخي الفاضل على هذا الموضوع المتميز لان معرفة توقيت افتتاح البورصة العالمية خاصة بورصة لندن ونيويورك
هام جدا لان في اوقات فتح بورصات بيتحرك السوق حركات كبيرة في وقت قصير واوقات اخرى بيكون في تذبذب

dont
04-11-2014, 03:38
تلك الاوقات ليس كل مناسبة للتداول انه فى فترة السوق الاسيوى يكون السوق هادئ الى حد كبير
ومن افضل الاوقات هو السوق الاوربى فى تلك الترة يكون فى السوق سيولية كبيرة جدا

darsh
04-16-2014, 14:52
http://www.link*****.com/?r=358184

بالفعل اخى الكريم معرف اقات الفوركس لة اهمية لانه يعطينا امكنية متى من الممكن ان نخرج من السوق وندخل وكيف نستفيد اقصى استفادة

عدي
04-16-2014, 15:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكوور اخي علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

mourad.j
04-16-2014, 16:00
اولا السلام عليكم ورحمة الله و بركاته , شكرا لطرحك الموضوع اخي الكرييم ..
الفوركس مكان اجتهاد و عمل و مثابرة أخي الكريم عليك بالعمل و الله مستعان

---------- Post added at 03:00 PM ---------- Previous post was at 02:42 PM ----------

اولا السلام عليكم ورحمة الله و بركاته , شكرا لطرحك الموضوع اخي الكرييم ..
فإنا في حاجة كبيرة لمعرفة أوقات عمل البور 7ta abd2 بلإستثمار

ahmedibrahim258260
04-16-2014, 16:01
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله شكرا اخي الغالى على هذه المواعيد لافتتاح البورصات العالمية بارك الله فيك اخي
تقبل تحياتي

MAZROUR
04-16-2014, 16:03
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان هذه الاوقات يجب علينا معرفتها لانها من المفيد لنا ان نعرف متى يكون السوق
مفتوحا لاعمل عليه استراتيجية لان مثلا الاسواق الاسياوية قد لا تكون في صالحنا نحن العرب لانها يكون الوقت ليلبا بالنسبة لنا لذا
علينا ان نهتم اكثر بالاسواق التي تناسب اوقاتنا بالتوفيق للجميع ان شاء الله

salimned
04-18-2014, 05:15
السلام عليكم مشكور اخي على تقديم مواعيد همل البورصات في الفوركس لان موضوعك سيستفيد
منه الكثير من الاعضاء و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما في المنتدى اخي الفاضل.

darsh
04-18-2014, 19:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكوور اخي علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

شكرا اخى الكريم وان شاء الله لن ابحل على الناس باى معلومة اكون عارفة حتى لو ببساطة ان افتح موضوع خاص بوقت البورصة

---------- Post added at 04:28 PM ---------- Previous post was at 04:22 PM ----------

[QUOTE=ahmedibrahim258260;3380178]بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله شكرا اخي الغالى على هذه المواعيد لافتتاح البورصات العالمية بارك الله فيك اخي
تقبل تحياتي[/QUO
العفو اخى الكريم بالفعل الموضوع مهم لان افتتاح واغلاق اسوق هو الذى يعطينا شكل الشمعة الخاصة باليوم وهو مهم جدا

forex.slayer
04-18-2014, 19:42
مشكور يا اخى الكريم وان شاء الله الناس تستفاد مها كتير يا باشا وبجد فعلا مش اى حد يقدر انه يشتغل من غير المواعيد دى

darsh
04-18-2014, 19:54
السلام عليكم مشكور اخي على تقديم مواعيد همل البورصات في الفوركس لان موضوعك سيستفيد
منه الكثير من الاعضاء و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما في المنتدى اخي الفاضل.

وعليكم السلام اخى الكريم
انا بحاول ابذل مجهودى ومع تشجيعك ليا اكيد بيكون الوضع افضل وبحاول اجمع مواضيع اكثر حتى يستفيد الجميع

salimned
04-20-2014, 03:41
السلام عليكم بارك الله فيك اخي على دكر هده المواعيد لعمل البورصات لانها
تساعدنا كثيرا في عملنا و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما في المنتدى اخي الكريم.

fatoma elsayd
04-20-2014, 04:12
السلام عليكم
شكر جزيلا لك استاذ درش
على هذا الموضوع الجيد ومهم جدا معرفت مواعيد العمل للاخوه المبتدئين
اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق :yahoo:

عدي
04-20-2014, 11:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكورر اخي علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

kamal2014
04-20-2014, 11:46
شكرا اخي لاكن توجد مواقع كثيرة تستطيع متابعة فيها كل شيئ عن غلق و فتح الاسواق المختصة في الفوركس
في اغلب بلدان العالم

Abo Hamdy
04-20-2014, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
موضوع حلو وانا بفضل اني اشوف من موقع موثوق لان انت ممكن تكون غلطت وانت بتكتب الساعات

zakria
04-20-2014, 12:06
اخي الغالي
اشكرك بشدة على توضيحك لساعات عمل الجلسات المختلفة لسوق الفوركس وان شاء الله بالتوفيق للجميع في هذا السوق العجيب

تقبل مروري

gr53
04-20-2014, 18:49
مشكور أخي فمن المهم التعرف على مواعيد افتتاح و إغلاق البورصات العالمية
و هناك مواقع توضح المواعيد بتوقيتات مختلفة حتى يمكن تحديد الوقت المناسب للتداول

darsh
04-21-2014, 03:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكورر اخي علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله
العفو اخى وانا بحاول ان اقدم المعلومات باكثر ما يمكن ان يكون مفيد للكل مع محاولة ان يكون الشىء سهل حتى يستفيد الكل

---------- Post added at 12:52 AM ---------- Previous post was at 12:36 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
موضوع حلو وانا بفضل اني اشوف من موقع موثوق لان انت ممكن تكون غلطت وانت بتكتب الساعات

العفو اخى الكريم واى معلومة مفيدة لن احرم منها احد عشان تعم الفائدة لنا جميعا وموضع مواعيد العمل يفيد فى نقطة الزخم بتاع الوقت حتى تقدر تدخل فى وقت فى بيع وشراء كثير

mdmd
04-23-2014, 02:36
ان موماعيد العمل ف يالفوركس فهي معروفة تقريبا
لانه الفوركس له مدة معينة للعمل فهي
و هذا يعني انه يجب على المتداول ان يكون على دراية بها

anamoody
04-23-2014, 03:08
اكيد اخى الكريم يجب ان نراعى مواعيد العمل و افتتاح البورصات حتى نستطيع من التداول
فى الوقت المناسب و نحقق ارباح عالية من خلال تلك الاوقات ان شاء الله

didaaass
04-23-2014, 03:10
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مشكور على هذة المواعيد التى لا غنى عنها لاى
مضارب فى الفوركس جزاك اللة خير تقبل مرورى

DRAGON1980
04-23-2014, 03:37
بالتوفيق لك

مصطفى حمدان
04-23-2014, 18:12
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة جميعا خصوصا ان مواعيد العمل مهمة لمعرفة الاستراتيجية المناسبة للعمل خاصة ان كل سوق او بورصة لها ما يميزها عن غيرها وتحتاج الى طريقة معينة للتعامل

afillane
04-23-2014, 18:32
مشكور اخي الكريم على المعلومات حول افتتاح البورصات العالمية لكن كان افضل لو اعطيت المعلومة بالتوقيت العالمي ليستفيد الكل

ahmadinho100
04-23-2014, 23:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جزاك الله خيرا اخي لتدكيرك لنا بمواعيد دخول البرصات العالمية كيف نعرف كيف نحلل السعر بالمتياز بالتوفيق

darsh
04-25-2014, 02:05
مشكور اخي الكريم على المعلومات حول افتتاح البورصات العالمية لكن كان افضل لو اعطيت المعلومة بالتوقيت العالمي ليستفيد الكل

هو فى برامج بتكون تدى هذا الامر سوف ابحث عنها واص\ضعها هنا حتى يستفيد الجميع من الموضوع مشكور على مرورك اخى

---------- Post added at 11:05 PM ---------- Previous post was at 11:04 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جزاك الله خيرا اخي لتدكيرك لنا بمواعيد دخول البرصات العالمية كيف نعرف كيف نحلل السعر بالمتياز بالتوفيق

بالفعل هى ليها فوائد كثيرة من اهمها ان تعرف شكل الشموع بتعت الافتتاح والاغلاق اليومى وتحلل على اسسها يا اخى

nour elhouda
04-25-2014, 02:16
[QUOTE=darsh;2996678]دى مواعيد عمل البورصة بتوقيت القاهرة للتذكرة حتى الناس تتابع الافتتاحات والاغلاقات لانها مهم فى تحديد الاتجاهات المستقبلية البورصة
منطقة البورصة
المواعيد بتوقيت القاهرة

افتتاح بورصة سيدني
استراليا

إغلاق بوصة سيدني

افتتاح بورصة طوكيو
أسيا

إغلاق بوصة طوكيو

افتتاح بورصة لندن
أوروبا

إغلاق بوصة لندن

افتتاح بورصة نيويورك
أمريكا

إغلاق بوصة نيويورك
00 : 12 في منتصف الليل[/QUOTE

شكرا على توضيح مواعيد اغلاق وفتح البورصات العالمية بتوقيت القاهرة مشكور على مجهودك وجزاك الله خيرا واضيف ان اجازات الفوركس تختلف عن اجازة البورصة فى مصر

darsh
04-25-2014, 04:11
مشكور اخى نور الهدى والف شكرا على مرورك الكريم على الصفحة وشرفتنى فيها بجد وبالفعل معرفة هذه الاوقات مهم

marouansat
04-25-2014, 04:15
شكرا لك اخي الفاضل على مواعيد العمل الجديدة حقا الكثير منا لايعلم تماما اوقات العمل الجديدة
و هذا التغيير قد لا يعلم به اغلبيتنا فشكرا مرتا اخرى على التذكير

gr53
04-25-2014, 11:27

يمكنك من خلال محول التوقيتات التعرف على مواعيد افتتاح و إغلاق الأسواق العالمية بتوقيت اي مكان بالعالم
و هذا هو الرابط
http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=GMT;

zezo-89
04-25-2014, 12:20
طبعا مهم ان نعلم مواعيد العمل للبلدان المختلفة لان دا مهم علشان وقتها بيكون فى ضخ كبير فى الاموال
وبالتالى بيكون فى تحركات كبيرة فية
تمنياتي بالتوفيق للجميع

ab.mustapha
04-25-2014, 13:20
مشكور اخونا العزيز على مجهودك وارجو منك الجديد دائما مع تمنياتي بنجاح الدائم
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
والله ولي التوفيق
.

The King Algeria
04-25-2014, 13:22
السلام عليكم اخي الكريم بارك الله فيك على التذكير
فذكر ان الذكرى تنفع المؤمنيين و هذا موضوع مهم لكل مبتدئ
لمعرفة اوقات العمل

sakouiissam
04-25-2014, 13:27
من حافظ على أربعِ ركعاتِ قبل الظهرِ، وأربع بعدَها حُرِّم على النارِ.

[صحيح الجامع الصغير وزياداته]

---------- Post added at 10:27 AM ---------- Previous post was at 10:23 AM ----------

ما من عبدٍ يسجد لله سجدةً إلا كتب الله له بها حسنةً، وحط عنه بها سيئةً ، ورفع له بها درجة ، فاستكثِروا من السجود .

حسنى صادق
04-25-2014, 13:41
اشكرك جدا على هذا المجهود االرائع و الشرح الوافى هن مواعيد العمل فى البورصات العالمية و التى من واجب كل تاجر فى الفوركس لن يعرف بالضبط هذة المواعيدلكى يكون متابعا لها من حيث النشاط السوقى

abo heba
04-25-2014, 15:52
الف شكر لحضرتك ومن الهام جدا ان تكون لدينا معلومات عن البورصات التى تعمل حتى لا تدخل على عمله يكون البورصه الخاصه بها
مغلقه وتنتظر ان تفتح لروكود الاسعار وتباطؤ الحركه

سمير تيارت
04-25-2014, 21:37
أخي الكريم شكرا على التوضيح الجيد و ايضاح بعض معلومات

البعض منا و منهم أنا كنت على جهل بها بس يا ريت تكمل توضح

لنا متى يكون أحسن وقت للتداول و متى يجب الابتعاد عن التداول

darsh
04-25-2014, 22:23
أخي الكريم شكرا على التوضيح الجيد و ايضاح بعض معلومات

البعض منا و منهم أنا كنت على جهل بها بس يا ريت تكمل توضح

لنا متى يكون أحسن وقت للتداول و متى يجب الابتعاد عن التداول
هو افضل وقت للتدوال بعد الافتتاح الاوروبى لابد ان تستغل هذا الوقت لانه وقت تحرك السوق ولا تدول وقت الاخبار القوية

sakouiissam
04-25-2014, 22:24
قصة الخليفة الحكيم

كان عمر بن عبد العزيز- رضي الله عنه- معروفا بالحكمة والرفق، وفي يوم من الأيام، دخل عليه أحد أبنائه، وقال له:يا أبت! لماذا تتساهل في بعض الأمور؟! فوالله لو أني مكانك ما خشيت في الحق أحدا.فقال الخليفة لابنه: لا تعجل يا بني؛ فإن الله ذم الخمر في القرآن مرتين، وحرمها في المرة الثالثة، وأنا أخاف أن أحمل الناس على الحق جملة فيدفعوه (أي أخاف أن أجبرهم عليه مرة واحدة فيرفضوه) فتكون فتنة.فانصرف الابن راضيا بعد أن اطمأن لحسن سياسة أبيه، وعلم أن وفق أبيه ليس عن ضعف، ولكنه نتيجة حسن فهمه لدينه.

darsh
04-26-2014, 17:06
شكرا اخى على هذا الاثر الطيب مشكوورررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررر ررررر

selmon
04-27-2014, 18:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مضوعك مميز مشكور علي توضيح هذه الاوقات بس انا بحب اتدول طول اليوم عادي

hunter_world
04-28-2014, 23:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم بجد شكر احلا ما في الموضع ان دا وقت بتوقيت القاهره مشكور بجد

جمال محمدين
04-28-2014, 23:44
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
مواعيد حلوة بس فيه موضوع زيك وبمواعيد تانية والواحد محتار يصدق مين

besnisse
04-29-2014, 02:34
مشكور اخي الكريم على هذا التذكير بالمواقيت
فهي مواقيت مهمة
لك مني اجمل الامنيات
بالتوفيق و في امان الله .

abdelaziz 10
05-03-2014, 15:31
لا اظن ياا خي ان هناك مواضيع بمعلومات اخرى لان الكل يعرف مواقيت عمل السوق ولا يمكن ان نغير في ذلك
انما عموما انا افضل التداول خلال الفترة الاوروبية والامريكية اما الاسيوية فاعتمدها في التداول بالسكلبينج

foued9002
05-05-2014, 03:20
السلام عليكم شكرا اخى الكريم على توضيح مواعيد عمل الاسواق
وجزاك الله خيرا ان شاء الله وربنا يوفقك

darsh
05-07-2014, 01:49

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ه اخى ريح دماغك واعمل بحث على جوجل بيطلعلك عشرات المواقع الموثقة بالمواعيد

gr53
05-07-2014, 01:51
يمكنك من خلال محول التوقيتات التعرف على مواعيد افتتاح و إغلاق الأسواق العالمية بتوقيت اي مكان بالعالم
http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=Egypt;

kaa
05-07-2014, 03:37
يجب ان نعرف كل ماعيد عمل البورصات
حيث فى وقت الذ يكون فية البروصات فاتحة يكو فى السوق حركة اكثر من الوقت الذى تكون البورصات مغلقة

darsh
05-07-2014, 14:32
يجب ان نعرف كل ماعيد عمل البورصات
حيث فى وقت الذ يكون فية البروصات فاتحة يكو فى السوق حركة اكثر من الوقت الذى تكون البورصات مغلقة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخ لق 53 اضاف اضافة جميلة تغير التوقيت حسب البلد الى انت فيها وانا شايفة فكرة جميلة

yamaha
05-07-2014, 14:34
الإسترليني(gbp) والفرنك السويسري(chf ) والين الياباني(jpy).
و يتم شراء و بيع تلك العملات بالدولار الأمريكي أو العملات الأخرى فيما بينها مما يعرف بأزواج العملات و ذلك في مقابل الدولار الأمريكي أو أي عملة مقابل عملة أخرى في القيمة. و تعتبر المضاربة في العملات أربح تجارة في البورصات، وأكثرها مخاطرة أيضًا، بسبب التقلبات السريعة التي تقوم العملات بها من الاتجاه الصاعد إلي الاتجاه الهابط أو بالعكس. بالإضافة إلي سوق العملات توجد أنواع أخرى من البورصات

gr53
05-27-2014, 10:58
مشكور اخي الكريم على هذا التذكير بالمواقيت
فهي مواقيت مهمة
لك مني اجمل الامنيات
بالتوفيق و في امان الله .

التعرف على مواعيد افتتاح و إغلاق الأسواق العالمية من الأمور الهامة للمتداول
لكن يجب وضع فروق التوقيت بين البلد التي يتداول منها و بين السوق حتى يمكنه تحديد الوقت المناسب بشكل صحيح

remas
05-27-2014, 11:37
شكرا جزيلا على الموضوع اخى الكريم مواعيد عمل البورصات مهم جدا انه يكون اللاعضاء على علم بيها وتقدر تشوف فوركس فاكتورى

محمد السيد محمد
05-27-2014, 12:56
شكرا على هذا الموضوع المهم وعلى شرحة بهذه الطريقة البسيطة جدا والمهضومة
وكذا نشكرك على طريقة عرضه هذه الظريفة ونرجو منك المواصلة في الكتابة لاجلنا ولاجل اخواننا المبتدئين ..

xdorex
05-27-2014, 13:19
شكرا لك من الضروري كتيرا ان يتعرف المتداول على الاوقات التي تفتح فيها البورصات العالميه
حتى يتمكن من تحديد الوقت الدي يناسبه بارك اله فيك على الموضوع

milanowolf
05-27-2014, 13:22
اعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول
وبتحدد الزوج اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج
جزاك الله خير تقبل مروري

salmawar
05-27-2014, 13:40
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
شكرا حبيبي خصوص انك ادرجت ايضا اوقات الاغلاق الى جانب اوقات الافتتاح

abdelmadjid41
05-27-2014, 13:43
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا جزيلا لك اخي الكريم ووفقك الله الى ما فيه الخير هذا ما كنت ابحث عنه منذ مدة وسهلته انت علينا بالتوفيق وشكرا مرة اخرى

undertaker47
05-27-2014, 17:25
السلاتم عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا اخى الكريم على التوضيح و ياحبذا
لوتدرج لنا باقي اوقات العمل بالتواقيت العربية
فتعم الافادة على الجميع و الله المستعان

amr_gzgz2019
05-27-2014, 21:49
اريد ان اسأل الاعضاء ىهل فعلا سوف الفورحكس يغلق يوم الاتنين
لاننى مازلت جديد فى هذا المجال ولا اعرف هذه المعرفه ارجو من الاعضاء الكرام مسامحتى

BrahimForex
05-27-2014, 23:38
شكرا على التذكير بمواعيد افتتاح البورصات مواقيت افتتاح البورصات مهم لكل متداول متى تكون السيولة كبيرة ومتى تنعدم

INTHENAMEOFALLA
05-31-2014, 15:36
مشكور يا اخى الكريم الفاضل لتعرفينا بمواعيد البورصات لانها مهمة جدا اننا نكون عارفينها عشان هى مرتبطة بسوق الفوركس وتحركات اسعار العملات بتكون تبع الاسعار فى البورصات العالمية والله الموفق

abdelmoumin
05-31-2014, 16:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
حياك اللله يا اخي العزيز بخصوص موضوعك الشيق حول مواقيات العمل ي الفوركس فهي الامثل في الاوقات وقت الظهر حيث الربح يكون كبير و في دقائق معدودة

maao2004
05-31-2014, 16:23
السلام عليكم اخي الكريم بارك الله فيك على التذكير
فذكر ان الذكرى تنفع المؤمنيين و هذا موضوع مهم لكل مبتدئ
لمعرفة اوقات العمل

rayeswahbi2
05-31-2014, 16:24
شكرا على المعلومات يا اخي فهذه المعلومات من المفروض ان تكون بديهية و من المفروض ان يعرفها كل متداول في الفوركس و البورصة

darsh
05-31-2014, 16:57
شكرا على المعلومات يا اخي فهذه المعلومات من المفروض ان تكون بديهية و من المفروض ان يعرفها كل متداول في الفوركس و البورصة

اخى انا بحاول ان يكون اى معلومة عندى احطها مهما كانت بسيطة حتى يستفيد الكل منها و موضوع مواعيد العمل مهم حتى نعرف ندخل امتة ونخرج امتة

darsh
06-07-2014, 17:21
التداول على مدار 24 ساعة

مشور اخى اولا على مروك الكريم فى الموضوع وبالفعل اهم مميزات الفوركس هو العمل هذه الفترة الطويلة من الوقت

afillane
06-07-2014, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله
كان افضل لو وضعت التوقيت الذي اشرت له بالتوقيت العالمي ليستفيد الكل وتعم الفائدة لانه في اشخاص يجهلون اوقات الدول الاخرى على اي مشكور على المجههود

LTF
06-07-2014, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله
هناك مواقع مشهورة ك فوركس فاكتوري تستطيع معرفة في اي وقت يتم التداول و على اية فترة اسيوية او اوروبية او امريكية ...و تكون اسهل بالنسبة للمبتدء و المحترف

مصراوى
06-07-2014, 19:40
اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالتداول فى الةقت الذى يناسبك انت والذى تعتقد انك فى اشد تركيز بة وبالتوفيق للجميع

OLSOPIDRO
06-07-2014, 19:47
السلام عليكم اخي الكريم مشكور على المعلومات بس دا موجود طب وليه كل العك ده في موقع اسمه فوركس ماركت كونفرتر ابحث عنه خش عليه اختار بلدك تجد التوقيتات موجوده بتوقيت بلدك و ايه البورصه الي فاتحا دلوقتي و هتغلق امتا والسلام ختام يا معلم

msamir2013
06-07-2014, 21:23
اخى شكرا لتوضيحك للاعضاء مواعيد فتح واغلاق البورصات العالمية

وطبعا الفترات اللى بيكون فيها سيولة كبيرة فى السوق بيكون فى الفترة الاوربية والفترة الامريكية

maao2008
06-07-2014, 21:24
طب وليه كل العك ده في موقع اسمه فوركس ماركت كونفرتر ابحث عنه خش عليه اختار بلدك تجد التوقيتات موجوده بتوقيت بلدك و ايه البورصه الي فاتحا دلوقتي و هتغلق امتا

forexarabi
06-07-2014, 21:38
السلام عليكم
الشكر لك احى الكريم على هدا الموضوع ولو انى لم الحظ اى تاثير يزكر لاى من هده المواعيد حيث انى لا اعرف
الا مواعيد اغلاق وافتتاح المنصات والعطلة الاسبوعية
وما تداخلت الا بغرض معرفة التاثير
ولك شكرى

الربح من الفوركس
06-07-2014, 23:12
كان افضل لو وضعت التوقيت الذي اشرت له بالتوقيت العالمي ليستفيد الكل وتعم الفائدة لانه في اشخاص يجهلون اوقات الدول الاخرى على اي مشكور على المجههود

WASEM DALLOUL
06-07-2014, 23:23
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيده حول مواعيد العمل وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

ynwa1892
06-07-2014, 23:25
السلام اخي
شكرا على الموضوع الرائع افضل بورصة نيويورك لان سعر الزوج الاورو والدولار يتحرك كثير وممكن ان تربح عدة نقاط
وفقك الله

brahim.alg
06-08-2014, 03:27
فترة التداول بين الساعة الثالثة و الساعة السابعة هي الاحسن لانها وقت التقاء السوق الاوروبية مع السوق الامريكية مما يجعل وجود احجام كبيرة للتداول يخلق فرصة كبيرة للربح

ilyes chaieb
06-08-2014, 04:33
بالنسبة للسوق يعمل على مدار اليوم لمدة 5 ايام في الاسبوع و هذا ما جعل منه اكثر الاسواق شعبية
نظرا للفرصة المتاحة فيه للعمل
و ايضا لا ننسى انه من اكبر الاسواق بالعالم و سيولته تصل ل 3 ترليون دولار
--------------

GM.LAVAL
06-08-2014, 04:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الكرام .
جزاك الله اخى الكريم وفعلا معرفة مواعيد العمل فى الفوركس امر مهم جدا وخاصة لكل مبتدئ جديد هنا وجزاك الله خيرا اخى الفاضل على كل حال ودمت بخير

BOUCHA-AFES
06-09-2014, 18:20
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
جميل اخوي ومبادرة طيبه منك وانا الحمد لله حافط عن ظهر قلب مواعيد الافتتاحات والاغلاقات :)

darsh
06-10-2014, 13:16
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
جميل اخوي ومبادرة طيبه منك وانا الحمد لله حافط عن ظهر قلب مواعيد الافتتاحات والاغلاقات :)
بحاول اخى الكريم ان احط اى معلومة تفيد الاخرين خاصة ان موضوع القوت مهم وان نفسى كانت بتلغبط فية وهو مهم لمعرفة الافتتاح والاغلاق بتاع الاسواق

gr53
07-12-2014, 22:16
لكن يجب وضع فروق التوقيت بين بلد المتاجر و السوق في الحسبان

hegaa
07-12-2014, 23:35
رمضان كريم لكل اعضاااء المنتدى الكراام
مشكوور اخى الكريم ع هذه المعلوماات الجيدة
وهى اهم الموااعيد فى التدااول فى الاسوااق وعند افتتاح
اى سوق حسب الاخباار التى تاتى من هذه الاسوااق
وجزااك الله كل غير.. وشكرااا

عدي
07-19-2014, 19:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع رائع و مفيد اخي بارك الله فيك و زادك من الخير و الربح الوفير و بالتوفيق ان شاء الله

mounim1994
07-28-2014, 17:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
شكرا جزيلا على هده المعلومات الرائعة و بالتوفيق للجميع

ansaldo
07-31-2014, 01:45
العفو اخى الكريم هذه الاوقات مهمه لكل مضارب حتى يعرف اوقات بداية السوق ونهايته ويعرف وقت نشاط السوق حتى يستفيد

dalito
07-31-2014, 03:48
السﻻم عليكم
مشكور اخي الكريم على الموضوع
وبالفعل فان هذه الامور مهمة جدا للمضارب
وبالنسبة لي فانا اضارب في السوقين الاوروربية والامريكية
وتقبل مروري

gr53
08-09-2014, 03:20
و بالبحث عبر جوجل ستجد العديد من المواقع التي توضح فتح و غلق الأسواق بتوقيتات دول العالم

abdelaziz 10
08-15-2014, 12:20
الموضوع جميل يا اخي وفعلا لازم الواحد يعرف مواقيت افتتاح البورصات العالمية كلها
بالتالي من بين كل هذه الاوقات المعروضة لازم كل واحد يختار وقت تداول جيد له

abderrahmenanis
08-17-2014, 15:14

ahora
08-24-2014, 05:03
من مميزات سوق الفوركس انه يعمل خمس ايام في السابوع دون توقف
انا اتداول في الفترة الاوروبية و الفترة الامريكية لانهما وقت جيد

zinga11
08-24-2014, 18:40
المال مع مرور الوقت، كان مربحة 39٪ فقط من الوقت. وهذا يعني أن
استراتيجية فقدت المال 61٪ من الوقت. هذا هو الجزء الصعب من الاتجاه المتاجرة و
انخفاض نسبة الفوز الصفقات. كنت في حاجة الى الكثير من الإيجابية والثقة بالنفس الكثير

فوركسوريا
08-24-2014, 19:18
مشكور اخي على توضيحك لساعات عمل الجلسات المختلفة
لسوق الفوركس وان شاء الله بالتوفيق للجميع في هذا السوق
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

BOULBOUL2
08-26-2014, 12:13
شكرا لك اخي الكريم على المواعيد
نعم الكثير لايعرف متى تفتح الاسواق رغم انه توجد مواقع كثيرة تشرح دلك

aysamiman
08-26-2014, 12:21
التداول على مدار 24 ساعة

eslamsallam
08-30-2014, 18:44
كلمة "الفوركس" تعني باختصار سوق العملات الأجنبية أو البورصة العالمية للنقود الأجنبية مما يناسب لكلمة "Foreign EXchange market " في اللغة الإنجليزية. و تتم المضاربة عن طريق شراء و بيع العملات الأساسية التي تحوز علي الحصة الأساسية من العمليات في سوق الفوركس وهي الدولار الأمريكي(USD) العملة الأساسية واليورو(EUR ) والجنيه الإسترليني(GBP) والفرنك السويسري(CHF ) والين الياباني(JPY).
و يتم شراء و بيع تلك العملات بالدولار الأمريكي أو العملات الأخرى فيما بينها مما يعرف بأزواج العملات و ذلك في مقابل الدولار الأمريكي أو أي عملة مقابل عملة أخرى في القيمة. و تعتبر المضاربة في العملات أربح تجارة في البورصات، وأكثرها مخاطرة أيضًا، بسبب التقلبات السريعة التي تقوم العملات بها من الاتجاه الصاعد إلي الاتجاه الهابط أو بالعكس. بالإضافة إلي سوق العملات توجد أنواع أخرى من البورصات هي: بورصات الذهب و الفضة، بورصة البترول، الأسهم و السندات، المحصولات الزراعية و الطاقة. أما بورصات العملات فتتميز بالمؤشرات المختلفة و التحليل الفني و التحليل الإخباري و سرعة الحصول علي الأربا .إن الحجم اليومي لتداول العملات في سوق الفوركس تصل إلي 3 ترليون دولار. و للمقارنة نذكر أن حجم نشاطات بورصة نيويورك للأسهم لا تتعدي 300 مليار دولار في اليوم، أي أنه يلزم نصف سنة لبورصة ني

nassr15
08-30-2014, 18:49
مشكور أخي علي التذكير وأحب أوضح أن الساعه إتقدمت بمقدار ساعه واحده فاياريت الكل ينتبه للموضوع ده

gehad87
09-20-2014, 20:32
عامة السوق العالمي الفوركس فاتح 24 ساعة وانت اللي بتظبط مواعيد العمل اللي تناسبك انت
المواقيت اللي بتشوفها مناسبة ليك اكتر وتقدر تلاقي فيها صفقات
وفرص جيدة

nnanbv
09-20-2014, 20:36
السلام عليكم
شكرا اخى على المعلومات لكن حاول تنسقها وتجعل لها صفحة تجمع فيفه المعلومات التى تريد ان تنفع بها اخونك فى المنتدى بها حتى تعم الفائدة وشكرا على مرورك هنا فى هذة الصفحة

darsh
09-21-2014, 06:47
السلام عليكم
العفو اخى الكريم هو بالفعل تشجيعك ليا يجعلنى استمر فى بذل الجهد حتى افيد اخوانى فى المنتدى مثل ما انا استفد قبل ذلك وتعلمت من المنتديات

---------- Post added at 03:47 AM ---------- Previous post was at 03:46 AM ----------

عامة السوق العالمي الفوركس فاتح 24 ساعة وانت اللي بتظبط مواعيد العمل اللي تناسبك انت
المواقيت اللي بتشوفها مناسبة ليك اكتر وتقدر تلاقي فيها صفقات
وفرص جيدة

صحيح الفكرة فى تظبيط مواعيد الشغل بتعنا مع المواعيد الخاصة بسوق الفوركس عشان الواحد يقدر يستفيد اكثر استفادة ممكنه من السوق خاصة الفترة الاوروبية لانها الاهم

محمد المحضار
09-21-2014, 08:47
ويصبر ويقول: إنا لله وإنا إليه راجعون، قَدَرُ الله وما شاء فعل، فهو وإن أخفق في بعض المسائل، ولم يحصل له المطلوب؛ لكنه في الغالب يفوز بالمطلوب، وهذه سنة الله في عباده.
من جدَّ واجتهد وأخذ بالأسباب وصابر فإنه في الغالب يفوز بالمطلوب، ويسلم من المكروه، سنة الله في عباده، {وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً} [الأحزاب:62]))))))

أسماء نعناع
09-21-2014, 09:04
كثير من الاعضاء يسال عن تلك المواعيد وفتح الاسواق مشكور على عرضها وان شاء الله الناس اللى محتاجاها تتابع الموضوع وتقدر تتعرف عليها

darsh
09-21-2014, 09:56
العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووف اخت اسماء وبالفعل اتمنى ان يكون كثير من الناس تستفيد بمعرفة الوقت

hamouz14
09-21-2014, 18:15

darsh
09-21-2014, 20:30

العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وووو
انا بحاول ان جمع واحط هنا فى المنتدى كل ما و ممكن ان يفيد الشباب حتى يتم الافادة والمضاربة والربح واتمنى ان نستثمر هذا المنتدى بشكل كبير

abokarem
09-21-2014, 22:03
السلام عليكم
الف شكر وبالفعل هام جدا ان نتعرف على مواعيد البورصات المختلفه فى الفوركس حتى نتعرف على العملات التى تكون عليها حركه اكثر من العملات الاخرى
لان هناك عملات لا تتحرك بمثل عملات اخرى حسب البورصات

darsh
09-23-2014, 09:23
صحيح اخى الكريم ومن اجل ان نعرف هذه المعلومات لانها تؤثر فى الاسواق لابد متابعت المواقع التى تخبرنا بالتوقيتات وانا احاول ان اضع هنا كل معلومة احسة انها مفيد واتمنى الافادة للجميع

mohamed.atef
09-23-2014, 09:27
الإخوة الكرام أعضاء المنتدى أتمنى لكم التوفيق والنجاح ، وأشكركم على طرح هذا الموضوع الهام وإثراء الحوار بمناقشتكم ومشاركات السادة الأعضاء
أخي الكريم أشكرك بشدة على هذه المعلومات الجيدة جداً جزاكم الله خيراً

darsh
09-23-2014, 09:27
صحيح اخى الكريم ومن اجل ان نعرف هذه المعلومات لانها تؤثر فى الاسواق لابد متابعت المواقع التى تخبرنا بالتوقيتات وانا احاول ان اضع هنا كل معلومة احسة انها مفيد واتمنى الافادة للجميع

mohamed.atef
09-23-2014, 09:29
الإخوة الكرام أعضاء المنتدى أتمنى لكم التوفيق والنجاح ، وأشكركم على طرح هذا الموضوع الهام وإثراء الحوار بمناقشتكم ومشاركات السادة الأعضاء
أخي الكريم أشكرك بشدة على هذه المعلومات الجيدة جداً جزاكم الله خيراً

islam2
09-23-2014, 10:28
السلام عليكم
شكرا لك اخى الكريم واتمنى منك المذيد دائما من المعلومات التى فيها افادة لجميع اعضاء المنتدى
وادعو بالتوفيق لك انشاء الله

payza
09-23-2014, 13:23
مهم طبعا ن حيث مواعيد فتح البورصات العالمية واعتقد ان معرفة توقيت فتح البورصات شيء مهم جدا لاي متداول وبتحدد الزوج
اللي هيشتغل عليه في كل وقت ووقت نشاط الزوج تحياتي للجميع ...

hakima
09-23-2014, 15:19
العفو اخى الكريم وان شااء الله نحاول نفيد الناس باى معلومة وقريب يكون فى موضوع عن اهميةة افتتاح واغلاق الاسواق ومدى نشاط السوق فى خلال الفترات الثلاثة

nada2012
09-23-2014, 15:22
شكر لك على الموضوع وعلى مواعيد عمل البورصات يا اخى عموما تقيل تحيات يتاا رييييييييييييييييييييييت

GirL
09-23-2014, 15:28
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه
بارك الله فيك اخي الكريم على هي الواقيت المفيده جزاك الله الف خيرا
بالتوفيق لك وللجميع

medo2013
09-23-2014, 15:31
السلام عليكمورحمة اللة وبركاتة مشكور على تنيهنا عى ذا لوضوع الذ يجعلنا اندخل على المواقع لتى خرنا عن مواعيد عمل افركس والبا تكز اجازة ن الجمعة 21 باليل حتى الست بالليل وان الموضوع هذا فهو مفيد لعضاء
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

midosafwat
09-23-2014, 15:59
مشكور أخي فمن المهم التعرف على مواعيد افتتاح و إغلاق البورصات العالمية
و هناك مواقع توضح المواعيد بتوقيتات مختلفة حتى يمكن تحديد الوقت المناسب للتداول

Ahmed2020eg
09-23-2014, 23:22

MRN2014
09-24-2014, 04:11
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا اخى على المعلومات لكن حاول تنسقها وتجعل لها صفحة تجمع فيفه المعلومات
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

aboubakeur_m12
09-24-2014, 04:16
جزاك الله خيرا على هاته المعلومات القيمة التي كثيرا من المتداولين ما يجهلونها و لا يعرفون حتو مواعد افتتاح و اغلاق البورصات او حتى اسوق الفوركس لان افتتاح البورصة ما يتبعه دخول سيولة كبيرة تؤثر على حركة الاسواق .

darsh
09-24-2014, 06:20
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتته
العفووووووو اخ ابو بكر اتمنى ان الموضوعات تحوز اعجابك وتكون فى استفادة منها واى استفسار فى هذه الموضوعات او فى الفوركس عمتا انا مستعد بالاجابة