PDA

View Full Version : توقيت المتاجرة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

vamoscapitos
06-04-2012, 18:50
هل تتاجر يوميا ام احيانا وما هي الاوقات التي تفضل المتاجرة

وما هي الاسباب التي تجعلك تتاجر في تلك الاوقات

وما مدى اهمية البورصات العالمية في توقيت المتاجرة بالنسبة لك

realyone
06-04-2012, 19:03
أفضل وقت للتداول بالنسبة لي الصباح,والرسول عليه الصلاة والسلام قال بورك لأمتي في بكورها, أفضل الفتره الأوربيه لأنه متوافق مع الفترة البريطانيه,وطبعا الكل يعرف ان اليورو والباوند متقاربين بالأتجاه,امااسوأ فترة بالنسبة لي هي الفترة الأمريكيه لأن يكون فيه اخبار كثيره ويتداخل معها الفترات الأخرى مثل الأوربيه والبريطانيه والكنديه,ويكون السوق في الفترة الأمريكيه غير مستقره

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 19:17

نعم انا اتاجر يومياً

افضل الاوقات التى افضلها الفتره الاسيوية

يكون السوق فى هذا السوق هادئ الحركه وقليل وقت الاخبار

kingman
06-04-2012, 19:29
انا ايضا من المتاجرين الأنترداى وبحب ان الصفقات تنتهى فى نفس يوم التداول الا اذا كان الصفقة تستلزم المتابعة لفترة كبيرة نسبيا بيبقى مافيش مشكلة وكثيرا بيدخل الواحد صفقة ويضطر يستمر معاها ايام سواء كانت رابحة او خاسرة لما يظهر السوق من قوة فى الصفقة او انعكاس مافحئ مثلا وبيبقى فيه امل كبير لرجوعها لتحقيق الهدف بناءا على التحليل

vadas
06-04-2012, 22:03
السلام عليكم
حتى الن لست منضم في الفركس ليس لدي وقت معين للمتاجرة خاصتا و أنا طالب جامعي ليس لدي الكتير من الوقت لكن أفضل المتاجرة بالليل لأن السوق يكون هادأ و يمككن اشتغال سكالبينج

The Mester X
06-04-2012, 22:25
انا لا اتاجر يومين لاني لست ملتزم بالسوق و اتداول 3 ايام في الاسبوع او يومين و لكن هذا لايعني انه لا اتابع السوق بل متابع للاحداث
و انا افضل متاجرة في الفترة الاوروبية لانها متوامنة مع وقت فرافي و هي الفترة الصباحة تكون بكل قواك ويمكن تكسب في الصباح و تخرج من السوق طول النهار

maklad94
06-04-2012, 23:30
انا بتاجر يوميا اه بس بكره يوم الجمعة فى التجارة لأنه يوم الاغلاق الاسبوعى وبيحصل فيه مفاجئات ياما جدا وممكن يمرجن اى حساب مهما كان كبير وعشان كدا مش بتاجر فيه وكمان توقيت المتاجرة بيكون معظم اليوم لكن اغلب الوقت بيكون بليل عشان اتابع كويس .

konine
06-05-2012, 06:14
في حقيق أنا لدي وقتان للمتاجرة
الأول لسكلبر و هو معلوم وقته ٱسيا و يكون هدف 5 إلى 10 نقاط
التاني هو إستراتيجية جميل جدا و أرباحها هائلة و لكن شروطها في أو قات تدفق أسعار بكمية كبير و أتكلم عن لندن ونيويورك

Mohamed90
06-05-2012, 14:25
السلام عليكم طبعا اخي انا متاجر يومي و اتداول كل يوم على طول الاسبوع و لا اضيع اي يوم و الفرص لاتاتي دئما
و الحمد لله في خسارة و ربح و لكن الربح مقارنة مع الخسارة جيد و يختلف التداول على طول اليوم من شخص لاخر حسب طرق متاجرته

ramid
06-05-2012, 14:58
افضل المتاجرة في الاوقات التي تتوافق مع عمل البورصات الاوربية
والتي يكون فيه التداول متاحا يشكل اكبر والسوق في اوج نشاطه وامكانية
فتح عدة صفقات ناجحة متاحا أكثر

magic777
06-05-2012, 16:24
انا عن نفسي اتاجر في الغالب يوميا واحسن وقت بالنسبه لي للمتاجره هو فتره السوق الاروروبي يليه السوق الامريكي
لسرعه الحركه وعدم التذبذب وكمان سرعه تحقق الاهداف لاني بعتمد على الاهداف الصغيره من نقاط قويه
ولما بخلص الي عليا النهارده بقفل ومش بتابع تاني حتى تاني يوم
طبعا ده لسه نظام جديد لسه بادئه العمل بيه من بدايه الشهر ده وربنا يوفقنا جميعا ويرزقنا من عنده يارب

The Mester X
06-05-2012, 16:57
انا عن نفسي اتاجر في الغالب يوميا واحسن وقت بالنسبه لي للمتاجره هو فتره السوق الاروروبي يليه السوق الامريكي
لسرعه الحركه وعدم التذبذب وكمان سرعه تحقق الاهداف لاني بعتمد على الاهداف الصغيره من نقاط قويه
ولما بخلص الي عليا النهارده بقفل ومش بتابع تاني حتى تاني يوم
طبعا ده لسه نظام جديد لسه بادئه العمل بيه من بدايه الشهر ده وربنا يوفقنا جميعا ويرزقنا من عنده يارب
طبعا اخي فترة الاوروربي تبقى الافضل عندي و احب التداول في الفترة الاوروبية و لكن لا احب التداول على طول اليوم فقط صفقة في اليوم و لا اتدول ايضا على طول الاسبوع فقط 3 ايام و اهرب لست ملتزم و التوقيت متاح 24 ساعة يمكن اختيار الوقت الذي ترتاح فيه

Texxon
06-06-2012, 07:59
افضل الاوقات للمتاجرة تعتمد على الطريقة التي تعتمد عليها في المتاجرة، لأن الطريق بتختلف حسب اختلاف حركة السوق وطبيعة تحركة يعني مثلا في الفترة الاسيوية فيه طرق معمولها لها مخصوص عشان الحرمة البطئة وهكذا

magic777
06-08-2012, 02:16
طبعا اخي فترة الاوروربي تبقى الافضل عندي و احب التداول في الفترة الاوروبية و لكن لا احب التداول على طول اليوم فقط صفقة في اليوم و لا اتدول ايضا على طول الاسبوع فقط 3 ايام و اهرب لست ملتزم و التوقيت متاح 24 ساعة يمكن اختيار الوقت الذي ترتاح فيه

كل متاجر وليه طريقه وهدف يسعى للوصول ليه اخي وممكن انت يكون راس مالك كبير
وصفقه واحده بهدف واحد هيقدر يحقق ليك الربح اليومي الذي تريده فتكتفي بيه
والعكس مثلا متاجر اخر راس ماله صغير فبيدخل اكتر من مره علشان يكسب اكتر وهكذا

gemmy
06-08-2012, 02:51
اعتقد ممكن الواحد يتاجر فى اى وقت شرط انه الصفقة اللى هيخشها تتوافر فيه شروط الدخوزل او تكون مبينية على تحليلاته للعملة دى
و انا بالنسبالى بتاجر فى الاوقات اللى بكون فاضى فيها ساعات الصبح و ساعات بالليل عادى

Mohamed90
06-08-2012, 11:56
والعكس مثلا متاجر اخر راس ماله صغير فبيدخل اكتر من مره علشان يكسب اكتر وهكذا

طبعا اخي العزيز كل واحد يختار اهدافه و عدد الصفقات اليومية حسب قناعته و حجم حسابه و ايضا المدخول اليومي
و يوجد الاختلاف طبعا بين الحساب الكبير و الصغير و لكن لا تنسى ان كثرة الدخول في الصفقات هي من اسباب الخسارة

ahmed
06-08-2012, 12:18
اتاجر يوميا ان شاء الله
واتاجر فى فترة السوق الاوروبى والامريكى لوجود السيوله بشكل ممتاز فى تلك الاوقات
ولانى ايضا بفضل اغلاق عقودى بشكل يومى او شبه يومى
وطبعا الوقت من العوامل الموثرة بشكل كبير فى المتاجرة حيث يجب ادراجها فى مفهومنا عن المتاجرة
من حيث الاستراتيجيات مثلا التى تعتمد على الاسكاليبنج من الافضل بالنسبه الى العمل بهافى فترة السوق الاسيوى حيث قله السيوله وقله ضرب الاستوب من سرعه الحركه

AhmedMagnifico
06-08-2012, 12:22
والله انا حالياً متاجر مبتدى ولا اتاجر بشكل يومى ولكن افضل اوقات
المتاجرة بالنسبة لى هى الفترة الصباحية تقبل مرورى :)

21cent
06-08-2012, 12:24
اوقات التداول على حسب استراتجيتك احيانا الانسان يتاجر اسلبنج على فترة اليابان
ومنه من يتاجر على الترند فتاخد عدة ايام
ومنه من يتاجر رقمى او فنى او اخبارى
فكل منهم اوقات تتدواله تختلف من شخص لاخر وكذلك العملات التى تتاجر عليها فاليورو دولار يختلف عن ازواج المجنون الين
انا عن نفسى اتاجر اسلبنج من الفترة العاشرة حتى السادسة مساءا اوقات فراغى فقط ولا اتاجر فى اى وقت اخر

compaq0
06-08-2012, 12:34
هذا يعتمد على الاستراتيجيه التى تتبعها للمتاجرهلذلك يتاجر معظم المضاربين فى بعض الوقت و ليس كل الوقت فقط عندما تتاح لهم الفرصه مثلا الذى يعتمد على الاخبار فى المتاجره ينتظر وقت الخبر للدخول فى صفقه

magic777
06-09-2012, 00:25
طبعا اخي العزيز كل واحد يختار اهدافه و عدد الصفقات اليومية حسب قناعته و حجم حسابه و ايضا المدخول اليومي
و يوجد الاختلاف طبعا بين الحساب الكبير و الصغير و لكن لا تنسى ان كثرة الدخول في الصفقات هي من اسباب الخسارة

مش في كل الاحيان اخي فيه ناس عندها الوقت والاستراتيجيه المناسبه الي بتساعدهم
على انهم يدخلوا في اكتر من صفقه يوميا وتكون المحصله ليهم ربح في اغلب الاحيان
وتقريبا الطرق دي بتكون نوع من انواع التعزيز او التبريد
او العمل على ازواج ليها علاقات ببعض

firas1984
06-18-2012, 01:08
السلام عليكم
افضل المتاجرة في بداية فتح الاسواق خصوصا يوم الاثنين مساء
لان بداية فتح الاسواق يكون هناك نشيط كبير للسوق وتستطيع كسب ارباح جيدة فيه

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 01:30
انا افضل الفترة الاوروبية
وغالبا اتاجر يوميا او بمعدل 3 : 4 ايام بالاسبوع
واخترت الفترة الاوروبية لان السيولة تكون مرتفعة فيها
وايضا احترام هذه الفترة للاستراتيحيات القوية

magic777
06-18-2012, 01:44
انا افضل الفترة الاوروبية
وغالبا اتاجر يوميا او بمعدل 3 : 4 ايام بالاسبوع
واخترت الفترة الاوروبية لان السيولة تكون مرتفعة فيها
وايضا احترام هذه الفترة للاستراتيحيات القوية

فعلا اخي الفتره الاوروبيه ممتازه للعمل بطرق الصفقات اليوميه متوسطه الهدف
ودايما بتكون اتجاهها اوضح وفيه استراتيجيات سهله اوي للعمل في هذه الفتره بالذات
مثل استراتيجيه الصندوق على ما اتذكر

moonlight
06-18-2012, 02:00
على حسب معرفتى اعتقد أن يوم الاثنين والخميس ، أيام مميزة للعمل لأنها متوسطة الخطر ، أما الثلاثاء والأربعاء فهي الأكثر زحمة وشدة في السوق فبالرغم أنها هي أفضل الأوقات للمتاجرة لأنها تعطينا أفضل فرص ربحية عن غيرها ، لكن يجب أخذ الحذر من درجة خطر الخسائر في الاعتبار في الحالات السلبية لصفقاتنا قد يكون عالياً أيضاً

younesjoe
06-18-2012, 02:28
التوقيت مهم في المتاجرة ان اخدنا توقيت الافتتاح ان ضهرت الاسهم الامريكية بالاحمر فهدا دليل على هبوط السوق في الدقائق المقبلة وايضا اوقات صدور القرار متل نسب الفائدة ايضا محرك قوي لعكس لالتجاه او مواصلته بوتيرة كبيرة
انا افضل يوم الاتنين و الخميس كاوقات هادئة للمتاجرة و نسبة تحقيق الصفقة عندي مهمة

Noah
06-18-2012, 02:43
كل متاجر فى الفوركس يمكنه ان يختار الوقت المناسب الذى يتاجر به فى الفوركس وانا شخصيا ارى ان افضل وقت للتجارة فى الفوركس هو الوقت الاسيوي لانا لسوق يكون فى حالة تذبذب وفى نفس الوقت يمكننى ان اتداول بواسطة الاسكالبينج واحقق نسبة جيدة من الاموال

sho
06-18-2012, 04:09
انا اتاجر يوميا قد اتخلف بعض الايام ولكن فى العموم اتاجر يوميا انا افضل التداول فى الفترة الاوروبية ... احاول الابتعاد عن السوق فى اوقات الاحداث الكبيرة

hesham itch
06-18-2012, 04:12
أعمل بشكل يومى من أجل زيادة مهاراتى ف التعامل بالفوركس واحاول انا اعمل عليه فى الصباح
لعدم وجود كثافة فى حجم التعاملات ولسهولة تحقيق ارباح عن طريق العمل على عدة صفقات

Bs Joker
06-18-2012, 04:15
أظن أن افضل وقت هو 4 ساعات و قبل وضع الصفقة يجب ان يكون لك هدف محدد مثلا 15 نقطة او 20 و طبعا و لا تكن طماع و تتجنب الدخول في اوقات الاخبار خصوصا في منتصف اليوم لانه يكون وقت صدور الاخبار المهمة و قد تقلب توقعاتك كلها

remo
06-18-2012, 13:14
أظن أن افضل وقت هو 4 ساعات و قبل وضع الصفقة يجب ان يكون لك هدف محدد مثلا 15 نقطة او 20 و طبعا و لا تكن طماع و تتجنب الدخول في اوقات الاخبار خصوصا في منتصف اليوم لانه يكون وقت صدور الاخبار المهمة و قد تقلب توقعاتك كلها

فعلا كل الكلام دا مظبوط ولكن هل هدف 15 او 20 نقطة كافة انا شايف ان 50 نقطة اقل شئ ممكن الواحد يحطة هدف الا اذا انت دخلت بلوت كبير فال15 نقطة دول هيكسبوك رقم محترم جدا وهل نعمل الصفقة باستوب ولا لا وقد اية

The Mester X
06-18-2012, 13:20
انا اشوف وقت المتاجرة متعلق بوقت فتح البورصة العملة التي تريد التداول عليها و ايضا تهتلف الفترة التداول من
متاجر لاخر المتاجر على اورو و دولار تكون في الفنرة الصباحية عكس الفترة الاسوية

kamizidan
06-18-2012, 13:22
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين...يوميا اخي الكريم وادخل مع الافتتاح بطريقة سكالبينج والهدف نقطتين فقط وشكرا لك

fafa280384
06-18-2012, 13:23

نعم اتجار في كل الاوقت عند وجود فرصة لتدوال واهم الاوقات
الفترة الاوربية والامريكية
واكيد البورصات لها دور كبير ككاك 40 وداكس و
دونجونز

ma90do
06-18-2012, 13:43
انا اشوف وقت المتاجرة متعلق بوقت فتح البورصة العملة التي تريد التداول عليها و ايضا تهتلف الفترة التداول من
متاجر لاخر المتاجر على اورو و دولار تكون في الفنرة الصباحية عكس الفترة الاسوية

طبعا بس فيه مواعيد يختارها المتجرون مثل يوم الثلاثاء لحد يوم الخميس وده بيكون افضل وبعيدا عن مخاطرات السوق حتي يكون ثاب في هذا الوقت وتضح الرؤية

Rami
06-18-2012, 13:48
طبعا هناك مميزات لكل فترة على حدة
فمثلا الفترة الاسيوية يكون السوق عالى التذبذب
والاوروبية والامريكية يكون تحرك السعر عنيف فى بعض الايام
لتوافر السيولة العالية والبيانات الهامة
تحياتى لك

ma90do
06-18-2012, 13:49
يوم التلات لحد الخميس ده افضل الاوقات بالنسبالي وبالنسبة لناس كبير من المتداولين علشان بعيد عن المخاطره والسوق يكون اتحرك وخد وضعه والدنيا بقت تمام

A7mad_Aziz
06-18-2012, 14:46
انا اتاجر في كل الاوقات ولكن افضل دائماً الدخول في فترة اوروبا وامريكا لأنهم يمثلون السيولة المتدفقة في السوق والسعر يتحرك صعوداً وهبوطاً..ولكن اوقات ادخل في سوق اسيا عندما تظهر فرصة جيدة للدخول

magic777
06-18-2012, 19:38

ولو تقدر تخلي الاربع ساعات دول في وقت الفتره الاوروبيه هتقدر تكسب كويس
لان الفتره دي بيكون فيها سيوله كويسه واتجاه واضح لحركه العملات
بتقدر تحددها في اغلب الايام بسهوله وتدخل معاها

AhmedMagnifico
06-18-2012, 19:57
طبعا هناك مميزات لكل فترة على حدة
فمثلا الفترة الاسيوية يكون السوق عالى التذبذب
والاوروبية والامريكية يكون تحرك السعر عنيف فى بعض الايام
لتوافر السيولة العالية والبيانات الهامة
تحياتى لك
مظبوط يا اخى لكن هذه الاوقات لا يعلمها الجميع
واظن ان المبتدا غالباً لا يعلم شيئاً عن هذه الاوقات ومميزاتها :)

ma90do
06-18-2012, 20:00

اكيد علشان كده بنصح كل مبتدء في هذا المجال ان يبدء في التعلم ويبدء في المناقشه عن اي شيء يحدث معه
الاوقات دي يوجد تجار كثير تختار اوقات معينه مثل التجاره في اوقات الصباح والخ

Rami
06-18-2012, 20:08
اكيد علشان كده بنصح كل مبتدء في هذا المجال ان يبدء في التعلم ويبدء في المناقشه عن اي شيء يحدث معه
الاوقات دي يوجد تجار كثير تختار اوقات معينه مثل التجاره في اوقات الصباح والخ

بكل تاكيد اخى الكريم اوقات الصباح تكون السيولة
عالية جدا بالاضافة الى بداية افتتاح السوق والبنوك الاوروبية
+ وقت صدور البيانات الاخبارية المهمة بعكس الفترة الاسيوية
تحياتى لك على مجهودك الكريم

kingman
06-18-2012, 22:07

وحتى منيعملها كتير مش بتبقى متفقة مع طريقة متاجرته فده بيرجع للشخص وطريقة متاجرته فالوقت والحركة التى يراها متاجر مناسبة له ولطريقة متاجرته لاتناسب آخر وده ميزة فى السوق لتنوع واختلاف الطرق والقدرة على تحقيق منها ربح

ma90do
06-18-2012, 22:11
وحتى منيعملها كتير مش بتبقى متفقة مع طريقة متاجرته فده بيرجع للشخص وطريقة متاجرته فالوقت والحركة التى يراها متاجر مناسبة له ولطريقة متاجرته لاتناسب آخر وده ميزة فى السوق لتنوع واختلاف الطرق والقدرة على تحقيق منها ربح

والفريم الي بتشتغل عليه برضو اساسي بس فعلا المشكله الاوقات دي صعبه للمبتدئين وبرضو كان صعبه بالنسبالي بس عرفت اختار توقيت محدد ليا يوميا الساعه 7 الصبح السوق بيبقي تمام

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 22:19
والفريم الي بتشتغل عليه برضو اساسي بس فعلا المشكله الاوقات دي صعبه للمبتدئين وبرضو كان صعبه بالنسبالي بس عرفت اختار توقيت محدد ليا يوميا الساعه 7 الصبح السوق بيبقي تمام

لو الساعه 7 صعب عليك ياغالى

عندك الفتره الاسيويه
من 11 بالليل وانت طالع لفوق السوق بيكون مريح والحركه ضعيفه
ممكن تشتغل اسكالبينج

jans
06-18-2012, 22:57
اتوقع وقت التداول متوقف على المتاجر نفسه على حسب وقت تفرغه للتداول
بما ان السوق حر بمعنى أنك ليس ملتزم بالدخول في وقت معين يعني لديك حرية في الوقت ويعتمد ايضاً على نوع التداول الذي
تتداول به إذا كان شهري او اسبوعي أو يومي .

كريم
06-18-2012, 23:50
أفضل وقت للمتاجرة بتكون من يوم الثلاثاء الى يوم الخميس و خاصة اذا كانت هذه الأيام ايام سيولة

و الأهم انك تختار وقت فتح الصفقة مع مراعاة توقيت السوق الأمريكي و الأسواق الأوربية و

الله يوفق الجميع

issa pipi
06-19-2012, 00:14
انا افضل المتاجرة في بعض الاحيان و يكون الوقت في الصباح

ashraf el-araby
06-19-2012, 00:14
افضل الاوقات للمتاجرة هى التى تكون فيها الفرصة جيدة للتداول وتحقق الهدف اللى انا وضعة ولى ارتبط باى يوم ولكن ارتبط بوجود الفرصة

talal
06-19-2012, 00:44
اعتقد الاوقات الافضل هي الفترة الاوروبية وانا اركز على هذه الفترة وادخل في هذه الاوقات
لان هناك اخبار كثير تؤثر على معظم الازواج
واحيانا ادخل في اي وقت عند توفر الفرص

abokhaledelmasry
06-19-2012, 00:52
يوجد بعض الاوقات المهمه التى يمكن المتاجره فيها ومنها الفتره الاوربيه والامريكيه والاسيويه وكل شخص يختار الوقت المناسب له انا شخصيا افضل الفتره الامريكيه حيث ان السيوله تكون كثير ويكون التذبذب عالى ومن الممكن ان نحقق ربح

mage
06-19-2012, 01:48
يوجد بعض الاوقات المهمه التى يمكن المتاجره فيها ومنها الفتره الاوربيه والامريكيه والاسيويه وكل شخص يختار الوقت المناسب له انا شخصيا افضل الفتره الامريكيه حيث ان السيوله تكون كثير ويكون التذبذب عالى ومن الممكن ان نحقق ربح

الله ينور عليك انت قلت المهم ان كل واحد يختار الوقت المناسب الذى يعمل به فى الفوركس لان فى ناس كتير اوى بيقولوا ان فترة العمل فى الفترة الاوروبية او فى فترة امريكا هى الافضل مع انى بشوف ان فترة اسيا قوية جدا ويمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة ارباح جيدة

zahran
06-19-2012, 01:57

اولا انا اتاجر ثلاثه ايام فقط ف الاسبوع او اربعه بالكتير بس فى الغالب بيبقى تلاته الثلاثاء والاربعاء والخميس واحيانا الاتنين معاهم بس الجمعه عمرى ما بقربله ... ودا لاسباب هقولهالك . السعر فى اول الاسبوع وف اخره بيكون خداع ججدا ويخدع الواحد متعرفش السعر رايح على فين . انما فى وسط الاسبوع كل بيبقى شغال فى اتجاه اما صعود او هبوط وان كانت هذه الفتره فتره ثبات يكون السعر عرضى

remas
06-19-2012, 16:43
والله انا عن نفسى شغال يوميا كل يوم لكن فى اوقات العمل فيها افضل بكتير من غيرها زى اوقات الاخبار واللى بيكون فيها سيوله عاليه جدا والسوق مضطرب وفى الوقت دا بشتغل اسكالبنج

magic777
06-19-2012, 17:56
اعتقد الاوقات الافضل هي الفترة الاوروبية وانا اركز على هذه الفترة وادخل في هذه الاوقات
لان هناك اخبار كثير تؤثر على معظم الازواج
واحيانا ادخل في اي وقت عند توفر الفرص

بس حاول تكون حريص شويه وانت بتشتغل على الفتره الاوروبيه او الامريكيه لان السيوله في الفترتين دول بتكون عاليه جدا
وصعب انك تدخل فيهم في بداياتك الا اذا كنت بتلتزم بخطه اداره راس مال صارمه
تحميك من الانعكاسات الكبيره اللي ممكن تحصل في الوقت ده

kingman
06-19-2012, 23:28
بس حاول تكون حريص شويه وانت بتشتغل على الفتره الاوروبيه او الامريكيه لان السيوله في الفترتين دول بتكون عاليه جدا
وصعب انك تدخل فيهم في بداياتك الا اذا كنت بتلتزم بخطه اداره راس مال صارمه
تحميك من الانعكاسات الكبيره اللي ممكن تحصل في الوقت ده
الواحد لو بيعتمد على استراتيجية جيدة لأوقات السيولة وليس التذبذب يكفى انه يلتزم بشروطها صح ومش هيهمه اى فترة المهم انه مايدخلش صفقة الا اذا تحققت كافة الشروط والهدف من الأستوب هو بقى توفيق من عندالله

KOGI
06-20-2012, 00:10
حيث التداول بشكل اكبر

magic777
06-20-2012, 21:13
الواحد لو بيعتمد على استراتيجية جيدة لأوقات السيولة وليس التذبذب يكفى انه يلتزم بشروطها صح ومش هيهمه اى فترة المهم انه مايدخلش صفقة الا اذا تحققت كافة الشروط والهدف من الأستوب هو بقى توفيق من عندالله

بالضبط اخي كينج بس للمبتدأ ياريت يبعد عن فترات السيوله دي مع اول حساب حقيقي ليه او على الاقل اوقات الاخبار
لانه بيكون لسه قلبه مجمدش مع السوق ولسه بتلاقيه بيخاف مع اي حركات قويه تحصل قدامه
ويقفل صفقاته على خساره او على مكسب بسيط مثلا

Hell Rozar
06-20-2012, 21:16

اانا لسة بتعلم اهو فى التجريبى والله المستعان

فى اى وقت لانو تجريبى

لما يكون السوق هااااادى

kingman
06-21-2012, 01:38
بالضبط اخي كينج بس للمبتدأ ياريت يبعد عن فترات السيوله دي مع اول حساب حقيقي ليه او على الاقل اوقات الاخبار
لانه بيكون لسه قلبه مجمدش مع السوق ولسه بتلاقيه بيخاف مع اي حركات قويه تحصل قدامه
ويقفل صفقاته على خساره او على مكسب بسيط مثلا
والمبتدأ بيبقى اقل ثباتا فى التعامل مع السوق يعنى حركة السوق السريعة ممكن تخدعه وتخليه يغير تحليله بسهولة اعتقادا منه اتجاه السوق اتغير بسبب تحركه السريع المؤقت فى اتجاه معين

The Mester X
06-21-2012, 02:20
انا عن نفسي اشوف افضل فترة لي في التداول هي الفترة الاوروبية لانها متناسبة مع وقت فراغي و هي الفترة الصباحة تكون ممتازة و كلك جاهزة و حيوية و مع بداية اليوم تكون مستغد ذهنيا اكثر للسوق و انا لا ااتداول على الفترة الاسوية لاني لا يكون عندي وقت في تلك الفترة

deadlyfox
06-21-2012, 11:03
لا افضل المتاجرة اليوميه
انا بتاجر وقت ماحس انه فيه فرصه كويسه للمتاجرة

aminos
06-21-2012, 11:21
السلام عليكم
أنا أفضل المتاجرة اليومية
و أفضل أن أتاجرة في أوقات فتح البورصات مثلا بورصة نيويورك
للزوج اليورو دولار تفتح تقريبا مع 7 بتوقيت جرينتش و تغلق مع 12 ليلا
و هذه الأوقات هي الجيدة للتداول

eg100
06-21-2012, 11:44
بصراحة انا اتاجر فى اى وقت ولكن انا اتاجر اول بدية الاسبوع يوم الاثنين صباحا
لاننى اجد اليورة عامل اشارة عالية واتابعة معة اما باقى الوقت عادى
اتاجر فى اى وقت لا يوجد وقت معين

شكرا

Smart
06-21-2012, 12:15
الحقيقه انا متاجر يومى ولا احب ان اتاجر على المدى الطويل
بالنسبه للبورصات اكثرهم ضخا لسيوله البورصه الامريكيه والاوربيه
وبفضل المتاجره فى هذا الوقت

Mohamed90
06-21-2012, 12:40
لا افضل المتاجرة اليوميه
انا بتاجر وقت ماحس انه فيه فرصه كويسه للمتاجرة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز ممتازة و بتوفيق لك ان شاء الله تجارة مربحة و انت تتاجر طول النهار لانك متابع السوق باستمرار
و الناس ليست كلها مثلك فالكثير من عندهم عمل او اشغال يومية يجب القيام بها قبل التحاق بالمنصة لهذا تجد اوقات مختلفة للمتاجرين حسب اوقات الفراغ و راحتهم

elzeel
06-21-2012, 12:43
الحقيقه لسه مبداتش تجاره لانى حاليا فى مرحله التعليم وبحاول انى استفيد الاول من خبراتكم
وبعدها ان شاء الله هبدا باذن الله

okash
06-21-2012, 13:18
افضل وقت للمتجارة في الوقت الذي يكون فيه بورصة لندن مع نيورك مفتوحتين لأنه حرك الشارت قوية جدا وفيها مكاسب قوية ايضا لذلك هي افضل وقت بٍأيي

Noah
06-21-2012, 13:37
مفيش حاجة اسمها توقيت المتاجرة فى حاجة اسمها لما الاقى فرصة على حسب الاستراتيجية التى اعتمد عليها اقوم بفتح الصفقات فى الفوركس وغير هذا لا اقوم بالعمل فى السوق الا بعد ان اتمكن من تحقيق نسبة نجاح وارباح جيدة فى هذا السوق ولذلك اعتقد انه من الافضل ان يتم العمل على حسب الفرص

magic777
06-21-2012, 14:48
مفيش حاجة اسمها توقيت المتاجرة فى حاجة اسمها لما الاقى فرصة على حسب الاستراتيجية التى اعتمد عليها اقوم بفتح الصفقات فى الفوركس وغير هذا لا اقوم بالعمل فى السوق الا بعد ان اتمكن من تحقيق نسبة نجاح وارباح جيدة فى هذا السوق ولذلك اعتقد انه من الافضل ان يتم العمل على حسب الفرص

والافضل كمان هنا انك تحدد وقت للتحليل تكون مركز فيه تمام وتعرف هتدخل وتخرج منين وبعدين تحط اوامر معلقه
بالاوردارت والاهداف والاستوبات وبكده يبقى مافيش حاجه اسمها توقيت وانك تقعد مستنى
الصفقه لا ريح دماغك وخلي السعر هو اللي يجيلك في الوقت اللي هو عاوزه بس ده طبعا بعد ماتكون اتمكنت من التحليل الخاص بيك

The Mester X
06-21-2012, 14:54
مفيش حاجة اسمها توقيت المتاجرة فى حاجة اسمها لما الاقى فرصة على حسب الاستراتيجية التى اعتمد عليها اقوم بفتح الصفقات فى الفوركس وغير هذا لا اقوم بالعمل فى السوق الا بعد ان اتمكن من تحقيق نسبة نجاح وارباح جيدة فى هذا السوق ولذلك اعتقد انه من الافضل ان يتم العمل على حسب الفرصايوه اخي متفق معاك الفرصة هي الوقت الممتاز للدخول في الصفقة ولكن اعتقد ان الفرصة لايمكن ان تتاح في حالة جمود السوقو السوق يتحرك حسب افتتاح البورصات الاسوية او الامريكية او الاوروبية حسب العملة التي تفضلها و تتداول فيها

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 15:20

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:35
السلام عليكم ورحمة الله
افضل الاوقات عندي للمتاجرة هي الفترة الاوربية والامريكية لان السيولة عالية اكثر منها في السوق الاسيوية ولكن هذا لا يمنعني من المتابعة في بعض الاحيان في الفترة الاسيوية وخاصتا ان كانت عندي صفقة مفتوحة

remo
06-21-2012, 15:49
ايوه اخي متفق معاك الفرصة هي الوقت الممتاز للدخول في الصفقة ولكن اعتقد ان الفرصة لايمكن ان تتاح في حالة جمود السوقو السوق يتحرك حسب افتتاح البورصات الاسوية او الامريكية او الاوروبية حسب العملة التي تفضلها و تتداول فيها

فعلا الفرص كلها انت ممكن تلاقيها فى وقت شغل البورصات سواء كان الاسيوية او الامريكية او الاتحاد الاوروبى وكمان انت ممكن تعتمد فى الفرص على الاخبار القوية زى سعر الفائدة او خبر البطالة الذى يحركان السعر فوق المية نقطة

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:58
حاليا لا اتاجر باستمرار لانى مشغول فى الامتحاانات ولكن بعدها إن شاء الله سوف اتاجر باستمرار وربنا يوفقنى ويوفقك اخى الكريم وانا افضل المتاجرة ف اى وقت من اليوم لا يشترط وقت معين

Amgad91
06-21-2012, 16:20
لو معايا رصيد يوميا و في فرص مش بأفوتها اكيد مع اني عارف ان ده ممكن يكون غلط جدا ولكن مش باقدر امسك نفسي ادام الشارت
و افضل الاوقات اللي باحبها مع افتتاح اليوم الجديد في الفترة الآسيوية و ايضا في الفترة الامريكية
دول احسن فترتين بأحقق فيهم ارباح

assidi saber
06-23-2012, 15:06
افضل المتاجرة في الاوقات التي يكون هناك اخبار اقتصادية قوية و التي تساعد في جني الارباح

hardjob
06-27-2012, 15:07
افضل التجارة في وقت الافتتاح لنيويرك
تقريبا 8 حرينتش
وايضا التاينة زوالا
بس ممكن تتاجر كل الاوقات

hisoka
06-28-2012, 14:24
افضل المتاجرة في الاوقات التي يكون هناك اخبار اقتصادية قوية و التي تساعد في جني الارباح

elssayed
06-28-2012, 14:32
انا بفضل اتاجر في الفترة من الساعة صباحا 9 الي الساعة الرابعة عصرا
وبعدها بوقف المتاجرة لو مفيش صفقات متاحة لان السوق بيكون بطيء جدا

omar kapo
06-28-2012, 14:37
وقت الظيرة افضل من اي وقت
فيستقر فيه السوق
خاصة ف اميريكا وبريطنيا

elazez
06-28-2012, 14:39
من المهم جدا تنظيم الوقت للتداول وده بيختلف من متاجر الي اخر
حسب ظروف حياة كل واحد
اري ان توقيت امريكا واوروبا بيكون اكثر وقت سيولة وحركة

m_fekry
06-28-2012, 14:40
انا شخصيا افضل المتاجره ليلا لأن السوق يكون اكثر هدوء وافض المتاجره يوميا

sami
06-28-2012, 14:48
أنا أتاجر في الفترة الأوروبية،بشكل يومي لأن حركة السوق تكون نشطة بالمقارنة مع باقي الفترات،و قد قرأت نصيحة من أحد خبراء الأسواق المالية مفادها؛لا تتاجر بعملة بورصة بلدها مغلقة،و بما أنني أتاجر غالبا على زوج الباوند/دولار فإنني أتاجر من إفتتاح بورصة لندن لغاية إغلاقها

aminos
06-28-2012, 15:00
السلام عليكم
ليس لي وقت محدد في المتاجرة
المهم أني أحب المتاجرة يوميا
و في فترة إفتتاح بورصة نيويورك

madoxegy
06-28-2012, 15:04
أفضل وقت للتداول بالنسبة لي الصباح,والرسول عليه الصلاة والسلام قال بورك لأمتي في بكورها, أفضل الفتره الأوربيه لأنه متوافق مع الفترة البريطانيه,وطبعا الكل يعرف ان اليورو والباوند متقاربين بالأتجاه,امااسوأ فترة بالنسبة لي هي الفترة الأمريكيه لأن يكون فيه اخبار كثيره ويتداخل معها الفترات الأخرى مثل الأوربيه والبريطانيه والكنديه,ويكون السوق في الفترة الأمريكيه غير مستقره

احبز هدا الرأى

ahmed forexawy
06-28-2012, 15:05

انا لا اتاجر يوميا لااحب المتاجره فى يوم الجمعه ايضا فى بعض الايام ان لم تتحقق شروط استراتيجيتى لااتاجر افضل اوقات المتاجره بالنسبه لى هى من 10 صباحا بتوقيت مصر ال 6 مساءا احب تلك الاوقات لانى اكون فى قمه تركيزى .البورصات العالميه لاتؤثر فى توقيت متاجرتى لان فى ذلك الوقت يكون السيوله عاليه فى اليورو دولار ولا اتاجر الا بهما لانى مازلت مبتدىء

magic777
06-28-2012, 15:24
انا بفضل اتاجر في الفترة من الساعة صباحا 9 الي الساعة الرابعة عصرا
وبعدها بوقف المتاجرة لو مفيش صفقات متاحة لان السوق بيكون بطيء جدا

فعلا بصراحه دي احسن فتره للمتاجره وبتكون فيه سيوله في السوق وبتحقق اهدافك بسرعه
بس علشان تشتغل فيها المفروض تكون عملت التحليل اليومي بتاعك قبل الساعه 9
تاني حاجه ان الاغلبيه في الوقت ده بيكون في شغله الميداني او في الدراسه
علشان كده ممكن نشتغل بالاوامر المعلقه هنا في الفتره دي

Desperate
06-28-2012, 15:30
انا لسه فى مرحلة التعلم بس بطبق بعص الاستراتيجيات حاليا
من خلال تعلمى بعض الفيديوهات
وبتاجر كل يوم بس اكتر الايام اللى بدخل فيها هى الثلاثاء والاربعاء
اليوميين دول بالنسبة لى بيبقوا الافضل والاستراتيجيات بتحقق فيهم نتائج كويسة معايا

Heba samir abdallah
06-28-2012, 16:05
افضل اوقات المتاجرة على حسب استراتيجيتك فى المتاجرة وعلى حسب اسلوبك فى المتاجرة فمنا من يحب ان يتاجر فى وضع تذبذب ومنا من يحب الوضع الهادي لذا فان كل منا له وقت للمتاجرة وعلى حسب الاستراتيجية التي تتماشي مع اسلوبة لذا فاول شئ لك ان تري ما هي افضل استراتيجية لك وتجربها فترة على الديمو وتري ما هو انسب وقت لها

ahmed saleh
06-28-2012, 16:10
انا من التاجر اليومين الذين يا تاجرون يويمن
ولكن هذا يتوقف على حسب السوق اذا كان سامح لى ان اتاجر فانى اتاجر
وكذالك انا اعمل بطريقة الاسكلبنج لذلك اقوم على المتاجرة على الاخبار

hehelibeb
06-28-2012, 20:06
أنا أتاجر في أي وقت أكون فيه غير مشغول

ولكن إذا السوق بطيء

فلا أتاجر لأن السعر لا يتحرك بسرعة

mido303037
06-28-2012, 20:10
انت ممكن تتاجر فى اى وقت ولكن المفروض انك تتاجر فى الوقت الى يكون مفيش فى
اى اضطرابات فى السوق او اخبار مزعجة يعنى فى الاوقات الهادئة

KOGI
06-28-2012, 20:17
انا بالنسبة لى بتاجر فى اى وقت مليش وقت محدد للمتاجرة بس طبعا ببعد عن الايام اللى فيها مخاطر واهمهم الجمعة

assidi saber
06-28-2012, 20:29
انا اتاجر في كل الاوقات لكي استطع ان اجلب الكثير من النقاط و كذلك لكي اتعلم اكثير و استفد

AhmedMagnifico
06-28-2012, 21:14
انا اتاجر في كل الاوقات لكي استطع ان اجلب الكثير من النقاط و كذلك لكي اتعلم اكثير و استفد

تمام يا باشا
بس اتبعد عن اوقات بطء السوق لان السعر ساعتها بيكون ميت مبيتحركش كتير !

khaled zizo
06-29-2012, 05:39
الوقت والاستراتيجيه المناسبه الي بتساعدهم
على انهم يدخلوا في اكتر من صفقه يوميا وتكون المحصله ليهم ربح في اغلب الاحيان
وتقريبا الطرق دي بتكون نوع من انواع التعزيز او التبريد
او العمل على ازواج ليها علاقات مرتبطة في معضم الاوقات

abdallah elbaz
06-30-2012, 03:29
انا لا اتاجر ولا اشارك ف صفقات يوميه بل افضل مرتين ف الاسبوع
كما اهتم بالمتاجره ف توقيت الموازي للتوقيت العالمي جيرنتش او الدول الاوربيه الاخري

amrmorasamir
06-30-2012, 03:32

انا اتاجر على حسب تواجد الفرص ولكن فى الغالب بيكون يوميا لانى بدخل صفقات باهداف سغيره تعتمد على التشبعات على الفريمات الصغيره هدف 20 نقطه او 30 نقطه

H!m0
06-30-2012, 22:41
أنا أتاجر ف أي وقت و كل يوم لا أستطيع تخيل نفسي بعيد عن الشارت
و أفضل وقت افتتاح سوق لندن و نيويورك للتدفق الكبير و السرعة أيضا
لأني لا أحب الأوقات التي يكون فيها الأزواج بطيئ

عزبز 18
06-30-2012, 22:45

نعم التداول في الصباح في الفترة الاوربية جيدة جدا وهي مباركة من الرسول صبي اللع عليه وسلم و انا لا اشاطرك بخصوص الفترة الامريكية هي تعتبر مربحة لمن يجيد الربح في وقت الاخبار

madoxegy
06-30-2012, 22:48
انا اتاجر فى اى وقت متاح الى للمتاجرة
وفى فترة الصبح لان الرسول عليه الصلاة والسلام قال
الرزق فى البكور

husamart
06-30-2012, 22:52
افضل اوقات المتاجرة فيالفوركس هي منذ ال9 صباحا مع بداية الفترة الاوروبية وحتى نهاية الفترة الامريكية فيهدأ بعدها السوق ويصبح بطيء وممل

madoxegy
06-30-2012, 22:52
انا اتاجر فى اى وقت متاح الى للمتاجرة
وفى فترة الصبح لان الرسول عليه الصلاة والسلام قال
الرزق فى البكور

kingman
07-01-2012, 00:04
افضل اوقات المتاجرة فيالفوركس هي منذ ال9 صباحا مع بداية الفترة الاوروبية وحتى نهاية الفترة الامريكية فيهدأ بعدها السوق ويصبح بطيء وممل

هى الفترة الأسيوية للمتاجر اللى بيعتمد على التحركات السريعة بتبقى هذه الفترة فترة خانقة ههههه وكتير الواحد بيدخل صفقة بهدف بسيط ممكن يقعد معها ساعات لحد مالفترة الأوربية تفتح لكن طبعا ليها تجارها

ymn30
07-01-2012, 00:07
انا اظن افضل وقت هو فى سوق لندن وسوق امريكا واسوء الاوقات الوقت الاسيوى خصوصا ان السعر بيكون فيه مزبزب جامد انا احب احديت الصفقة ولا اجلس امامها بعد قراءة الشارت كويس بتوكل على الله وادخل على بركه الله

waleed adel
07-01-2012, 00:40
اسوأ فترة بالنسبة لي هي الفترة الأمريكيه لأن يكون فيه اخبار كثيره ويتداخل معها الفترات الأخرى مثل الأوربيه
واامن متاجرة السوق الاسيوى حيث هدوء السوق

sabre
07-01-2012, 00:45
اتاجر يوميا وهذا خطأ احاول تصحيحه فى المستقبل ان شاء الله
افضل الاوقات احيانا وقت الفجر بيكون فى شغل كويس
بالنسبه للبورصات العالميهطبعا بتؤثر على اسواق العملات وخصوصا اسواق المنيا تؤشر على اليورو

maged
07-01-2012, 00:53
انا احب ان اتاجر في الفترة الامريكية
لان السوق يكون سريع الحركة

dr.stress
07-01-2012, 01:26
افضل وقت للمتاجرة هي الوقت اللي العملة التي تفضل المتاجرة بها تكون نشيطة
و انا افضل عملة الين في السوق الاسيوي التحرك بيكون سريع الي حد ما و مناسب

tarek22
07-01-2012, 02:01
اخطر اوقات التداول
يوم الجمعة
هو يوم متقلب جدا فإذا أردت أن تخسر أموالك التي ربحتها كل أيام الأسبوع فتاجر في هذا اليوم
يوم الأحد
هو يوم قليل جداً في حركته فإذا أردت أن تبدأ أسبوعك بنقاط سلبية فتاجر في هذا اليوم .
أيام الأجازات
أيام إغلاق البنوك ينتج عنها قلة كميات المتاجرة وبالتالي إذا أردت أن تفقد أموالك تاجر في أيام هذه الأجازات .

waleed adel
07-03-2012, 15:57
افضل اوقات المتاجرة فهى تختلف من شخص لشخص فالاشخاص محبى الاتجاه السريع يجب عليهم ان يتوخوا الحذر من سرعة الاتجاه ايضا ضد صفقاتهم و المضاربين محبى السكالبينج يفضل لهم الاتجاه البطئ نسبيا لضمان عدم انعكاس السعر بشكل مفاجئ ضد الصفقات

derfcase
07-04-2012, 10:51
انا اتاجر بصورة شبه يومية او بمعدل 3 مرات كل اسبوع
اما فترتي المفضلة في التداول هي فترة السوق الاوروبي التالية للسوق الامريكي

magic777
07-04-2012, 16:17
اخطر اوقات التداول
يوم الجمعة
هو يوم متقلب جدا فإذا أردت أن تخسر أموالك التي ربحتها كل أيام الأسبوع فتاجر في هذا اليوم
يوم الأحد
هو يوم قليل جداً في حركته فإذا أردت أن تبدأ أسبوعك بنقاط سلبية فتاجر في هذا اليوم .
أيام الأجازات
أيام إغلاق البنوك ينتج عنها قلة كميات المتاجرة وبالتالي إذا أردت أن تفقد أموالك تاجر في أيام هذه الأجازات .

انا عن نفسي برده مش بتاجر يوم الجمعه خاصه لما يوافق اغلاق الاسبوع مع اغلاق شهري او ربع سنوى
او يكون فيه اخبار قويه في هذا اليوم وبفضل الابتعاد والمتابعه وانا بره السوق
لكن يوم الاحد ممكن اتاجر فيه عادي لو فيه فرص جيده

waleed adel
07-04-2012, 23:41
الاشخاص محبى الاتجاه السريع يجب عليهم ان يتوخوا الحذر من سرعة الاتجاه ايضا ضد صفقاتهم و المضاربين
محبى السكالبينج يفضل لهم الاتجاه البطئ

ehab
07-08-2012, 20:53
كل هذا متوقف على الاستراتيجيه التى تتبعها للمتاجرهلذلك يتاجر معظم المضاربين فى بعض الوقت و ليس كل
الوقت فقط عندما تتاح لهم الفرصه مثلا الذى يعتمد على الاخبار فى المتاجره ينتظر وقت الخبر للدخول فى صفقه

waleed adel
07-11-2012, 17:48
كل متاجر فى الفوركس يمكنه ان يختار الوقت المناسب الذى يتاجر به فى الفوركس وانا شخصيا ارى ان افضل وقت للتجارة فى الفوركس هو الوقت الاسيوي لانه يخلو من الاخبار التى تؤدى الى عكس السعر

king
07-11-2012, 17:59
افضل اوقات من وجهة نظرى هيا منتصف الاسبوع لان السوق يكون فى وضع استقرار اكثر ونهاية الاسبوع السوق لا يكون مستقر خصوصا يوم الجمعه لان السبت والاحد اجازة السوق وايضا فى التوقيت التى تقل فيها الاخبار بشكل كبير عندها تعتمد على خبر مؤكد وتجنى ارباح مقبوله

waleed adel
07-13-2012, 18:41
هذا يعتمد على الاستراتيجيه التى تتبعها للمتاجره لذلك يتاجر معظم المضاربين
فى بعض الوقت و ليس كل الوقت

salah.bmw
07-13-2012, 18:47
تقريبا انا اتاجر بشكل يومي وافضل المتاجرة عند دخول اميركا
لأن الاهداف تكون سريعة على مبدأ خذ واهرب

naitsi
07-13-2012, 19:02
السلام عليكم
على حسب معرفتى اعتقد أن يوم الاثنين والخميس ، أيام مميزة للعمل لأنها متوسطة الخطر ، أما الثلاثاء والأربعاء فهي الأكثر زحمة وشدة في السوق فبالرغم أنها هي أفضل الأوقات للمتاجرة لأنها تعطينا أفضل فرص ربحية عن غيرها ، لكن يجب أخذ الحذر من درجة خطر الخسائر في الاعتبار في الحالات السلبية لصفقاتنا قد يكون عالياً أيضاً

amrmorasamir
07-13-2012, 19:04
تقريبا انا اتاجر بشكل يومي وافضل المتاجرة عند دخول اميركا
لأن الاهداف تكون سريعة على مبدأ خذ واهرب
فعلا ياباشا الوقت ده انا باخد بالى منه ان السعر بيتحرك بسرعه جدا بس انت ازاى بتحدد اتجاه السعر لما امريكا تدخل ؟؟
لانى مش بعرف احدده

fx-man
07-13-2012, 19:06
انا بتاجر بشكل يومى ما عدا يوم الجمعة فى الغالب ما بفتحش صفقات فيه خالص .معظم صفقاتى بتبقى فى وقت بورصة لندن او نيويورك لان معظم تداولاتى فى الزوجين دول
ودا افضل وقت للتجارة فيهم حسب استراتيجيتى . gbp\usd eur\usd

pimo
07-13-2012, 19:14
افضل الاوقات عندي هي وقت اغلاق بورصة نيويورك
لانني افصل التداول مع البورصة الاسيوية لانها اكثر استقرار في التداول ويقل فيها التذبذب الحاصل بكثرة في بورصة نيويورك

a5rzamn
07-13-2012, 19:16
حسب تجربتي
الوقت الذي يكون فيه السوق قوي هو من الساعه 3 ظهرا حتى 6 مساءا بتوقيت السعوديه

ووقت صدور اخبار مهمه

mohamed yossef
07-13-2012, 19:41
اننى لا افضل المتاجرة فى بداية افتتاح السوق وكذلك فى يوم الجمعة يوم اغلاقه
وارى افضل ايا للمضاربة هى يوم الثلاثاء والاربعاء والخميس
تقبل تحياتى

hunlion
07-13-2012, 19:50

اتاجر يوميا و في كل الأوقات ما عدا أوقات الأخيار القوية و لكن هدا لا يعني التواجد طول اليوم أمام الشاشة فهدا مرتبط اللإستراتيجيو التي تستخدمها .أنا أعتمد على فريم 4 ساعات مما يعني ألقي كل 4 ساعات و أرى إت كانت هناك أي فرص
تحياتي

mohamed adel
07-13-2012, 20:15
انا عن نفسى احب المتاجرة يوميا حتى ولو لم يكن هناك اخبار جيدة
وذلك لقلة راس مالى
فكل هدفى هو تحقيق مكاسب حتى ولو كانت بسيطة

tarek22
07-13-2012, 20:21
عندما قراءت لاحد المتمرسن بالفوركس في احد مقالاته انه لايستمر بالمتاجره اليوميه بالفوركس لاكثر من الساعه او الساعه والنصف ويخرج بربح وفير تسائلت كيف يكون ذلك ونحن ننتظر يوميا لاكثر من 6 ساعات وبعد تجارب ومحاولات تبين لي ان اوقات دخولي السوق مع افتتاح الاسواق الاسيويه خاطئ ؟
ان افضل اوقات الدخول تكون من الساعة 11 صباحا بتوقيت مكه المكرمة .. لانه من بعد هذا الوقت تكون جميع الاخبار قد تبينت وتكون جميع الاسواق مفتوحة ومنها ماهو مغلق ويبقى السوق الاهم والاكبر لم يفتتح الا وهو بورصة نيويورك الذي يعادل جميع الاسواق العالمية لوحده والذي يفتتح في تمام الساعة الرابعة والنصف بعد الظهر بتوقيت مكه المكرمة .

abokhaledelmasry
07-13-2012, 20:26
عندما قراءت لاحد المتمرسن بالفوركس في احد مقالاته انه لايستمر بالمتاجره اليوميه بالفوركس لاكثر من الساعه او الساعه والنصف ويخرج بربح وفير تسائلت كيف يكون ذلك ونحن ننتظر يوميا لاكثر من 6 ساعات وبعد تجارب ومحاولات تبين لي ان اوقات دخولي السوق مع افتتاح الاسواق الاسيويه خاطئ ؟
ان افضل اوقات الدخول تكون من الساعة 11 صباحا بتوقيت مكه المكرمة .. لانه من بعد هذا الوقت تكون جميع الاخبار قد تبينت وتكون جميع الاسواق مفتوحة ومنها ماهو مغلق ويبقى السوق الاهم والاكبر لم يفتتح الا وهو بورصة نيويورك الذي يعادل جميع الاسواق العالمية لوحده والذي يفتتح في تمام الساعة الرابعة والنصف بعد الظهر بتوقيت مكه المكرمة .

اعتقد اخى طارق ان مثل هذا الشخص الذى يحقق ربح فى هذا الوقت القصير انه نتيجة خبره كبيره ومثمره قد مر بها

وبالفعل اننا لابد من البحث عن الاوقات التى يوجد فيها سيوله وتذبذب عالى حتى نستطيع ان نقتنص فرصه جيده

msh4egy
07-13-2012, 20:44
والعكس

mido
07-13-2012, 20:46
اخي تاكريم
انا ايضا من المتاجرين الأنترداى وبحب ان الصفقات تنتهى فى نفس يوم التداول الا اذا كان الصفقة تستلزم المتابعة لفترة كبيرة نسبيا
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

swingawy
07-13-2012, 22:52
أفضل وقت للتداول بالنسبة لي الصباح,والرسول عليه الصلاة والسلام قال بورك لأمتي في بكورها, أفضل الفتره الأوربيه لأنه متوافق مع الفترة البريطانيه,وطبعا الكل يعرف ان اليورو والباوند متقاربين بالأتجاه,امااسوأ فترة بالنسبة لي هي الفترة الأمريكيه لأن يكون فيه اخبار كثيره ويتداخل معها الفترات الأخرى مثل الأوربيه والبريطانيه والكنديه

waleed adel
07-15-2012, 17:35
انا شخصيا ارى ان افضل وقت للتجارة فى الفوركس هو الوقت الاسيوي لانه يخلو
من الاخبار التى تؤدى الى عكس السعر

m_fekry
07-15-2012, 18:06
انا مازلت مبتدأ ولك الشخص الذى اتدرب من خلاله يعلمنى ان اتاجر يوميا وافضل الفتره الأسيويه حسث انها تكون هادئه فى حركتها
وانا سوف استغل اننى متفرغ للتداول يوميا

السيد الجبالي
07-15-2012, 18:44
انا شخصيا ارى ان افضل وقت للتجارة فى الفوركس هو الوقت الاسيوي لانه يخلو
من الاخبار التى تؤدى الى عكس السعر

اكيد التجاره في الفتره الاسيويه جيده جدا ... وبها اقل نسبه من المخاطره ...
ولكن حركه السعر بها بطيئه جدا ... قد تسبب الملل لكثيرا منا

HOUSAMMI
07-15-2012, 18:49
بسم الله

اخى افضل الاوقات هى التى يكون فيها اولا عقلك صافى صافى للمتاجرة
والمتاجرة بعملة بيكون البورصة بتاعتها مفتوحة
ولا تتاجر وقت الاخبار
المتاجرة اليومية تمكنك من الحصول على ارباح قليلة ولكنها مستمرة وهذا افضل عندى

ahamed ali
07-15-2012, 18:52
لا يوجد شئ اسمة افضل وقت للتدول
لان السقو غير ثابت ومتحرك
لابد ان تكون محترف وتتبع توصيات ناس محترفة لكى تحصل على اهدافك

Noah
07-15-2012, 20:50
افضل وقت للعمل فى الفوركس ان يتم العمل عن طريق التداول اليومي فى هذا السوق وعن طريق التعامل معا لصفقات بطريقة ديناميكية ولكنا لوقت المفضل بالنسبة لى فى الفوركس الوقت اللى يبقى فيه فرصة كويسة

delpi
07-15-2012, 21:46
اكيد طبعا التداول في الصباح في الفترة الاوربية جيدة جدا وهي مباركة من الرسول صبي اللع عليه وسلم و انا لا اشاطرك بخصوص الفترة الامريكية هي تعتبر مربحة لمن يجيد الربح في وقت الاخبار

willy
07-15-2012, 21:50
اتاجر يوميا ومع نهاية تداول الفترة الامريكية وابدا بالتحليل واتصفح تحليل الخبراء في المنتديات واما اتداول لمدة ساعتين او 3ساعات وافتح صفقة صغيرة واحمد ربنا او اضع اوامر معلقة واغلق الجهاز اريح لاعصابي واضمن لفلوسي ولااحمل بيتي عبئ الفوركس

sky44
07-15-2012, 21:57
السلام عليكم بالنسبة لي اتاجر يوميا في اوقات مختلفة من النهار و احبد المتاجرة في 14 بعد الزوال بتوقيت غرنتش الى حدود الساعة 17 ودلك لستقرار حركة السوق

realyone
07-15-2012, 22:07

بالنسبة لي اتاجر يوميا وفي بعض الأحيان افتح اكثر من صفقة في اليوم اذا حصلت فرصه جيده للدخول,فأنا ادخل السوق عندما اجد الفرصه المناسبه للدخول ولااتقيد بوقت معين للتداول

nemo emo
07-15-2012, 22:14
انا بفضل المتاجرة فى اوقات مختلفة من اليوم يعنى فى اول اليوم ساعتين وفى وسط اليوم ساعتين و بليل ساعتين
و ده بشوف اننه افضل من التركيز على فترة معينة

nrgslawi
07-15-2012, 22:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا اخواني اتاجر مرتين او ثلات في الاسبوع وهذه الطريقة جد مربحة
كنت اتداول سابقا بشكل يومي

waleed adel
07-18-2012, 02:24
افصل التداول مع البورصة الاسيوية لانها اكثر استقرار في التداول ويقل فيها
التذبذب الموجود في بورصة نيويورك

زيزو
07-20-2012, 15:41
انا بتاجر علي التجريبي
واهم الفرص بتكون في افتتاح السوق علشان بيكون فيه جاب
والسعر بيحاول يغطيه
وكمان التداول بيكون ممتاز في بورصة لندن ونيويورك

aboualy
07-20-2012, 16:03
افصل التداول مع البورصة الاسيوية لانها اكثر استقرار في التداول ويقل فيها
التذبذب الموجود في بورصة نيويورك

فعلا اخى العزيز ولكن حركة السوق فى الفترة الاسيوية تكون ابطاء و تتحرك عدد اقل من النقاط
بينما فى الفترة الاوربية تكون الفرص اسرع فى التحقق واكبر فى عدد النقاط

magic777
07-20-2012, 17:11
اتاجر يوميا ومع نهاية تداول الفترة الامريكية وابدا بالتحليل واتصفح تحليل الخبراء في المنتديات واما اتداول لمدة ساعتين او 3ساعات وافتح صفقة صغيرة واحمد ربنا او اضع اوامر معلقة واغلق الجهاز اريح لاعصابي واضمن لفلوسي ولااحمل بيتي عبئ الفوركس

بس بعد الفتره الامريكيه الحركه بتكون ضعيفه انت كده اكيد بتعتمد على طريقه الدخول عكس الحركه
بعد تجاوز الزوج لمتوسط سرعته من اجل ربح 20 نقطه مثلا
ودي طريقه فعلا سهله جدا

mohamedlee
07-20-2012, 17:16
بالنسبة لى شخصيا اتاجر بعد اغلاق الصفقات الحالية بمعنى انى اقتنصت مثلا حوالى 50 نقطة
بعدها مباشرة اعيد رسم الترندات الجديدة واستخدام الاستراتيجيات الخاصة والمناسبة لى
ثم اضع اوامر معلقة حسب الاتجاة والارتكاز على نقاط الدعم او المقاومات سواء بيع او شراء

spiderxp
07-20-2012, 18:06
دايما بتاجر بعد الساعه 12 عشان بورصه طوكيو بتفتح الساعه 2 وبترفع اليورو

zahran
07-20-2012, 18:08
انا ايضا من المتاجرين الأنترداى وبحب ان الصفقات تنتهى فى نفس يوم التداول الا اذا كان الصفقة تستلزم المتابعة لفترة كبيرة نسبيا بيبقى مافيش مشكلة وكثيرا بيدخل الواحد صفقة ويضطر يستمر معاها ايام سواء كانت رابحة او خاسرة لما يظهر السوق من قوة فى الصفقة او انعكاس مافحئ مثلا وبيبقى فيه امل كبير لرجوعها لتحقيق الهدف بناءا على التحليل

بصراحه انا كمان متاجر يومى مش متاجر اسبوعى ولا شهرى . وافضل بصراحه التجاره السوينجيه رغم انى لا افعلها
التجاره اليويمه لدى بصفقه واحده ثابته ادخلها كل يوم وهدفها 25 واستوبها ايضا 25 مع اتنين تلاته اسكالبينج كدا يبقى تمام اوى

ramy hanna
07-20-2012, 18:39
اتاجر يوميا صباحا ا ليلا
وأحيانا فجرا فعندى عشق للمتاجرة يا مين يطولنى انى أقعد الخمس أيام بدون نوم

youmuststop
07-20-2012, 18:39
انا اتاجر في اي وقت اكون مش مشغول فيه ما عدا يوم الجمعه المتقلب لانه ليس لديه استراتيجيه معينه له

zahran
07-20-2012, 18:41
السلام عليكم طبعا اخي انا متاجر يومي و اتداول كل يوم على طول الاسبوع و لا اضيع اي يوم و الفرص لاتاتي دئما
و الحمد لله في خسارة و ربح و لكن الربح مقارنة مع الخسارة جيد و يختلف التداول على طول اليوم من شخص لاخر حسب طرق متاجرته

كلامك جميل ومرتب ونظم يا باشا وكلام ايجابى بصراحه
انا بحب اما الاقى حد بيتكلم فى الفوركس هنا يتكلم برضه من الناحيه الايجابيه عشان الناس المبتداين ميلاقوش كله ضرب ضرب كدا مفيش شتيمه هههههه

YesIcan
07-20-2012, 18:50
انا لسه موش منظم وقتي لانني لازلت لا اعرف الاوقاتا الجيدة
للتداول لكن اضاهر اننا حنكتسب الخبرة منن الاخوان الموجودين
بارك الله فيهم

khaled zizo
07-22-2012, 16:10
لاستراتيجيه التى تتبعها للمتاجرهلذلك يتاجر معظم المضاربين فى بعض الوقت و ليس كل الوقت فقط عندما تتاح لهم الفرصه مثلا الذى يعتمد على الاخبار فى المتاجره ينتظر وقت الخبر للدخول و متاجر فى الفوركس يمكنه ان يختار الوقت المناسب الذى يتاجر به فى الفوركس وانا شخصيا ارى ان افضل وقت للتجارة فى الفوركس هو الوقت الاسيوي لانا لسوق يكون فى حالة تذبذب وفى نفس الوقت يمكننى ان اتداول بواسطة الاسكالبينج واحقق نسبة جيدة لعدم وجود كثافة فى حجم التعاملات ولسهولة تحقيق ارباح عن طريق العمل على عدة صفقات

SlaiteR
07-23-2012, 01:42

اتاجر من الساعة 2 الظهر للساعة 11 بالليل

egypt2012
07-23-2012, 01:43
انسب الاوقات للمتاجرة بالنسبة لى الفترة الاروبية و ذلك لسيولة السوق و حركة العملات بتكون جيدة

محمد فرغلى
07-23-2012, 02:02
صراحة انا لسة مخدتش الخبرة الكافية لأجيبك
وكنت اتمنى ان افيدك اخى عذرا

msh3egy
07-23-2012, 02:49
هذا يعتمد على الاستراتيجيه التى تتبعها للمتاجرهلذلك يتاجر معظم المضاربين فى بعض الوقت و ليس كل الوقت فقط عندما تتاح لهم الفرصه مثلا الذى يعتمد على الاخبار فى المتاجره ينتظر وقت الخبر للدخول فى صفقه

mage
07-23-2012, 03:07
انسب قت للمتاجرة بالمسبة لزوج اليورو \دولار يمكنك ان تعمل فى الجلسة الاوروبية او جلسة نيويورك ولكن ان كنت تريد العمل على الاسكالبينج فانا شايف ان العمل فى وقت جلسة طوكيو هو الافضل بالنسبة للاسكالبينج

MixMax
07-23-2012, 03:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي لكل واسترتيجيته الخاصة هل مثلا تعتقد لوان لك دجاجة تبيض لك كل يوم بيضة ذهبية هل تبيعها او تقبل المبادلة بها او المتاجرة بيها ؟ظ اكيد لا ياغالي وعليه الغرب لهم استراتيجية خاصة ولا تنسى انهم هم السباقون في الفوركس وعليه هم الادرى بكل خباياه ونحن وصلنا متخرين وان شاء الله نصل الى مبتغانا
الف شكر لك ياغالي على الطرف المفيد تقبل تحياتي سلام

marem2007
07-23-2012, 04:33
افضل المتاجرة اليومية
وحب المتاجرة في اوقات فراغي بعيدا عن شغلي الاساسي

Aker001
07-23-2012, 04:35

أفضل أن أتاجرة في أوقات فتح البورصات مثلا بورصة نيويورك
للزوج اليورو دولار تفتح تقريبا مع 7 بتوقيت جرينتش و تغلق مع 12 ليلا

nader
07-23-2012, 04:36
انا مبتدء ولا زلت لا افرق بين وقت افتتاح البورصات
لكن الوقت المفضل لدي او بالاحرى المتاح لدي هو هذا الوقت بالضبط الذي اسجل فيه الدخول للمنتدى من الساعة 10 الى 2 صباحا بتوقيت غرينتش
وهو توقيت جيد بالنسبة لي
وافضل المتاجرة يوميا

KOGI
07-23-2012, 06:21
انسب قت للمتاجرة بالمسبة لزوج اليورو \دولار يمكنك ان تعمل فى الجلسة الاوروبية او جلسة نيويورك ولكن ان كنت تريد العمل على الاسكالبينج فانا شايف ان العمل فى وقت جلسة طوكيو هو الافضل بالنسبة للاسكالبينج

كلام سليم مليون فى المية بس يا ريت توضح بالمرة ايه انسب وقت فى اليوم يعنى من الساعه كام للساعه كام
وجزاك الله خيرا اخى الكريم

madman
07-23-2012, 13:52
انما متاجر يومى وليس اسبوعى اكون اسبوعى فى الصفقات المضمونه

al7oot
07-23-2012, 14:21
والله انا عن نفسي لسا بدرس وبجمع معلومات عشان هيك اوقاتي عشوائية غير محددة
بس ان شاء الله شوي شوي الواحد برتب اموره

blonur
07-23-2012, 14:27

أتاجر يوميا في12.00و 14.00غرينتش و ذلك لتوفرها عدد كبير من النقاط
لكن خطير هدا الوقت إن لم تكن تعرف منحى السعر

dodovedo
07-23-2012, 14:40
اخى الكريم
انا بحب اتاجر من الساعه 2 ظهرا
الى 50 عصرا وقت التلاحم بين البورصات
بتكون السيوله عاليه
تقبل احترامى

Rami
07-23-2012, 14:41
والله تكون المتاجرة حسب تشكل الفرصة التى تسمح لى بالدخول
فورا سواء بالبيع والشراء
بارك الله فى جهودكم الكريمة

msh3egy
07-23-2012, 16:33

magic777
07-23-2012, 17:01

هو المفروض احسن وقت لكل عمله للعمل عليها هو وقت عمل بورصتها طبعا علشان تلاقي السيوله الجيده
واللي هتحقق معاها اهدافك بسرعه بدون تذبذبات تخنقك وتفضل قاعد قدام الكمبيوتر بالساعات علشان هدفك يتحقق

mrhoda
07-23-2012, 17:01
بالنسبة لوقت المتاجرة انا بفضل المتاجرة فى الاوقات التى يكون فيه حركة السعر جيدة وليست بطيئة
بالنسبة للبورصات العالمية فانا افضل بورصة العملات فقط ولا افضل اى بورصة اخرى لان بورصة العملات من السهل الدخول فيها بالنسبة لاى شخص

mohamed1happy
07-23-2012, 17:02
أنا اتاجر يوميا لكن افضل ان اتاجر ساعة الظهر حتي يكون السوق قد وضح اتجاه
كما اني لا احب ان اتاجر يومي الجمعة والاتنين لانهم غير مستقريين نسبيا

Aker001
07-23-2012, 17:05
أتاجرة في الفترة الاوربية والامريكية لان السيولة عالية اكثر منها في السوق الاسيوية
ولكن أتابع في بعض الاحيان في الفترة الاسيوية وخاصتا ان كانت عندي صفقة مفتوحة

havic
07-23-2012, 17:06
انا لم اعد اتداول يوميا فقد اصبحت ادخل النقاط القوية فقط ، لان التداول يوميا دائما كان يؤدي بي الى الخسارة نضرا الى تقلب السوق بكثرة

mena
07-26-2012, 07:04
هناك ساعات معينة يمكن أن تكون
أكثر درا للأرباح للمتاجرات من الأوقات الأخرى.توفر تداخلات الأنطقة الزمنيـة خلال اليوم أفضل أوقات
للمتاجرة ولهذا ينبغي على التجار فهم أن هناك أرباحا أقل في الأوقات الأخرى

dollyabdallah
07-26-2012, 07:38

hadeer hamdy
07-26-2012, 07:40
المتاجره الييوميه بتبقى احسن بالنسبالى
بس ان شاء الله اجرب المتاجر ه الاسبوعيه وانا وحظى

mage
07-26-2012, 07:43
والله المتاجرة اليومية كويسة والمتاجرة كل كام يوم كويسة ولكن لعى حسب توافر الفرص ايضا هذا هو المقياس الذى من خلاله نعمل فى سوق الفوركس ونتمكن من التعامل مع الصفقات جيدا ان نختار الوقت المناسب للعمل

saad
07-26-2012, 08:22

محمد يسرى
07-26-2012, 08:44
بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبة لى ليس هناك وقت محدد لافعل ذلك ولكن
قد افضل بعض الاوقات على الاخرى كالصباح الباكر قبل العمل او فى وقت الظهيرة

magic777
07-27-2012, 03:14

فعلا اختي كل متاجره وليها الوقت الخص بيها يعني برده المتاجريين الذين يعتمدون مثلا على طرق الاسكالبنج اكيد هيختاروا الفتره الاسيويه ليتاجروا بيها
بالطرق دي نظرا لعدم تحرك الازواج بها حركات قويه وغيرها فالاهم هنا علشان تنجح الطريقه تختار الوقت المناسب ليها

morx123
07-27-2012, 03:22
المتاجرة في عالم الفوركس
لايوجد لها وقت محدد او مكان يحدني على اجرائه
بالعكس عندما اجد متفرغ ابدء التداول

kanzsea
07-27-2012, 04:29
انا بتاجر يوميا وليس لى وقت محددة لما تكون فى فرص قوية بدخلها بغض النظر عن التوقيت المهم مايكونش فى اخبار قوية موثرة

tarek22
07-27-2012, 05:14
ممكن تضع لنا جدول فيه كل سوق ووقت افتتاحه ووقت اغلاقه وياريت لو بالتوقيت الجزائري ارجوك لانى محتاجه جدا

kero
07-27-2012, 05:15
بالنسبة لى انا اتداول فى اى وقت
ما دام توفرت فرصة جيدة وقوية لا يهم فى وقت عمل اى بورصة تكونت الفرصة المهمة وجودها

uventene
07-27-2012, 06:37
افضل وقت للتداول لي هو بعد منتصف الليل لانه هتكون في ذهن صافي تماما وهتكون لوحدك

dentist
07-27-2012, 10:40
انا بتاجر كل يوم
وبفضل المتاجره في الصباح
وبحب المتاجره مع السوق الاسيويه
وبحاول ابعد عن السوق الامريكيه

mannon
07-27-2012, 14:47

اعتقد ان المتاجرة بشكل يومى افضل بالنسبة لى خصوصا انى متفرغ للفوركس ولا يوجد لى عمل اخر اعتمد علية ولكنى برضو عندى حساب او اثنين بدخل عليهم صفقات طويلة المدى ممكن تقعد شهور عقبال متجيب الهدف

mohamed Omar
07-27-2012, 14:55
احسن وقت متاجرة ساعت حركة السوق اما تكون بره مصر طبعا
وساعت الأحداث الكويسة زي ماتشات او اخبار ساخنة
اشعات يعني بتآثر ف النقط

elcapo1994
07-27-2012, 15:02
يكون السوق فى هذا السوق هادئ الحركه وقليل وقت الاخبار

magic777
07-27-2012, 16:08
اعتقد ان المتاجرة بشكل يومى افضل بالنسبة لى خصوصا انى متفرغ للفوركس ولا يوجد لى عمل اخر اعتمد علية ولكنى برضو عندى حساب او اثنين بدخل عليهم صفقات طويلة المدى ممكن تقعد شهور عقبال متجيب الهدف

هو انا من رأي ان المتاجره اليوميه هنا خاصه الفتره دي بقت هيا اللي بتكسب خاصه مع الحسابات الصغيره ولكنها بس محتاجه وقت وجهد
واحتراف طبعا
ولكن اذا كان راس مالك كبير انت ممكن هنا تعتمد على الصفقات السوينجيه لانك هتقدر تكسب منها ربح جيد بس هياخد وقت فقط

tarek22
07-27-2012, 17:18
تمني علي اي احد جديد بالسوق و ليس علي علم بخطورة هذه التقارير والاخبار و حركة السوق في هذا اليوم ان يبتعد تماما عن المتاجرة في هذا اليوم حيث انه قد يتسبب في خسائر ضخمة بسبب حركة السعر الجنونية و العشوائية التي تحدث في هذا اليوم

foouaad
07-27-2012, 19:24
السلام عليكم انا افضل العمل يومين الثلاثاء والاربعاء
ويكون احتمال الربح اكبر بسبب الضغط التداول فو هذين اليومان

mostawda3
07-27-2012, 20:14
الأفضل أن تتاجر يوميا ولو ساعتين في اليوم
لزيادة الخبر عبر النظر اليومي لحركة السوق
أنا إذا كنت مرة في الاسبوع
دا حيخليك بعيد عن السوق وتقلباته

mannon
07-27-2012, 20:27
السلام عليكم انا افضل العمل يومين الثلاثاء والاربعاء
ويكون احتمال الربح اكبر بسبب الضغط التداول فو هذين اليومان

والله انت برنس فعلا اليومين دول بالذات من ايام الاسبوع انا بعتبرهم الافضل لان لاسوق بيكون خلاص ابتدى يدخل فى المود وبيكون اتخلص من تذبذب بداية الاسبوع والتداول فعلا بيكون نريح جدا والسيولة كبيرة

pimo
07-27-2012, 20:56
والله انت برنس فعلا اليومين دول بالذات من ايام الاسبوع انا بعتبرهم الافضل لان لاسوق بيكون خلاص ابتدى يدخل فى المود وبيكون اتخلص من تذبذب بداية الاسبوع والتداول فعلا بيكون نريح جدا والسيولة كبيرة

انا اري ان جميع ايام الاسبوع جيد لتداول وهي تخضع لقوة الاخبار الصادرة ومدى تاثيرها في السوق وهذا طوال ايام الاسبوع بدون استثناء

Rami
07-27-2012, 20:59
مما لا شك فيه ان على المتاجر اختيار الوقت بدقة
عالية للمتاجرة

mahmoud1
07-27-2012, 21:00
العمل فى اى فترة من الاسبوع على حسب الاستراتجية اللى بتعمل بيها الاسبوع اللى فات كان فى تحركات كتيرة فى الاسعار وكانت فرصة جيدة للتدوال افضل من وقت التذبذب مش بيكون فى فرصة

blonur
07-27-2012, 21:04
انا اري ان جميع ايام الاسبوع جيد لتداول وهي تخضع لقوة الاخبار الصادرة ومدى تاثيرها في السوق وهذا طوال ايام الاسبوع بدون استثناء

لكن يوجد أيام إستتنائية في كل شيء متلا في الفوركس الثلاثاء و الاربعاء لها كثرة النقاط بالنسبة للزوج اليورو/الدولار و سائر الايام 12.00 بتوقيت غرينتش

2x1
07-27-2012, 21:07
اكيد البورصات العالمية هي هامة جدا لكل متاجر لانةلابد وانت تتاجر علي عملة ما ان تتاجر فالفترة الخاصة بها والتي تفتح اسواقا فيها كاليوروا يجب ان يكون في الفترة الاوربية لكي يكون السوق بة حركة فالسعر

adamnb1
07-27-2012, 21:10
السلام عليكم انا يا اخي احب المتاجرة في كل الايام و خاصة في الصباح لاني اكون في اقصى طاقتي العقلية و الجسدية
و لاكن في المستقبل ساغير هده العادة و اتاجر حينما يكون السوق هادئ

Rami
07-27-2012, 21:11
الاختيار المناسب للوقت لا عب حاسم
فى نجاح او فشل الصفقة

tarek22
07-27-2012, 21:14
فعلا انا اعتقد ان هذه الاوقات هيا الافضل ولكنىلا استطيع المضاربة خلال تلك الساعات فى بعض الايام لذك احاول ان اعوضها فى ساعات اخرى

blonur
07-27-2012, 21:25
السلام عليكم انا يا اخي احب المتاجرة في كل الايام و خاصة في الصباح لاني اكون في اقصى طاقتي العقلية و الجسدية
و لاكن في المستقبل ساغير هده العادة و اتاجر حينما يكون السوق هادئ

نصيحة في باب الاخوة
لا تمارس الفوركس و هو مبنيا على راحتك بل مارس الفوركس مبنيا على الاخبار و التطورات التي تحد في السوق لكي تنمي مهارتك
و شكرا

nour7
07-27-2012, 21:45
أتاجر حسب وقت فراغي وفي أوقات العطل
أولي اهتمامي الأول بعملي الرسمي
والفوركس عمل ثانوي
لكن عندما أجد الوقت الكافي أتاجر بشكل مكثف

mannon
07-27-2012, 21:45
نصيحة في باب الاخوة
لا تمارس الفوركس و هو مبنيا على راحتك بل مارس الفوركس مبنيا على الاخبار و التطورات التي تحد في السوق لكي تنمي مهارتك
و شكرا

لا ياخى انا مش معاك خالص على فكرة واعتقد ان رايى مخالف لرايك انا ارى ان اهم شئ على المتادول لن يهتم بها هى راحتة وكيف يكون فى تركيز وهدوء اثناء التداول لان ده هياثر علية اكتر من الاخبار الى بتقول عليها

kero
07-27-2012, 21:47
الأفضل أن تتاجر يوميا ولو ساعتين في اليوم
لزيادة الخبر عبر النظر اليومي لحركة السوق
أنا إذا كنت مرة في الاسبوع
دا حيخليك بعيد عن السوق وتقلباته
بالفعل يااخى لابد من متابعة السوق وحركته وتحليله يوميا
عشان منبقاش بعيد عن السوق ومش عارفين ايه الا بيحصل فيه من تقلبات يومية خصوصا الفترة دى

safiforex
07-27-2012, 21:48
لا ياخى انا مش معاك خالص على فكرة واعتقد ان رايى مخالف لرايك انا ارى ان اهم شئ على المتادول لن يهتم بها هى راحتة وكيف يكون فى تركيز وهدوء اثناء التداول لان ده هياثر علية اكتر من الاخبار الى بتقول عليها
بالفعل اخي الكريم و انا كذلك لا اوفقه الراي في ما قاله
لانه من يعتمد على الاخبار فانه قد ينهار في يوم ما لان الاخبار ليست داءما تاتي كما يراه المتداول

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 22:04
الوقت المثالى للمتاجره هو من الساعه

العاشره مساءً الى الرابعه فجراً

من انسب الاوقات فى التداول

---------- Post added at 07:04 PM ---------- Previous post was at 07:03 PM ----------

الوقت المثالى للمتاجره هو من الساعه

العاشره مساءً الى الرابعه فجراً

من انسب الاوقات فى التداول

madoxegy
07-27-2012, 22:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mannon
07-27-2012, 22:30
بالفعل اخي الكريم و انا كذلك لا اوفقه الراي في ما قاله
لانه من يعتمد على الاخبار فانه قد ينهار في يوم ما لان الاخبار ليست داءما تاتي كما يراه المتداول

فى ناس كتير على فكرة بتعارضنى لما بقول كدة ومؤمنين من داخلهم ان الفوركس مجرد اخبار وان الى هيتابع الاخبار هو كدة الى مش هيخسر ابدا بس انا بحب اقول رايى والى عايز يفتنع كنا بها

kingman
07-27-2012, 22:47
بالفعل يااخى لابد من متابعة السوق وحركته وتحليله يوميا
عشان منبقاش بعيد عن السوق ومش عارفين ايه الا بيحصل فيه من تقلبات يومية خصوصا الفترة دى

وكتير اللى بيتسرع ويدخل صفقة دون اى يكون على وعى مابيدور فى الأسواق ومحلل جيد بتكون نتجيتها خسارة كبيرة فاكيد من المناسب جدي ان الواحد قبل مايدخل صفقته يكون محلل لها جيد وواضع امامه كل السيناريوهات المحتملة

waleed adel
07-28-2012, 05:03
انا بتاجر بشكل يومى ما عدا يوم الجمعة فى الغالب
ما بفتحش صفقات فيه خالص

tictok
07-28-2012, 14:39
انا ادخل السوق يومياً لكن لا اقوم بعمل صفقات الا عندما ارى السوق واتجاهاته وهل هناك تذبذب ام لا
ومن الممكن الا اتاجر لو السوق غير مستقر وغير معروف وضعه او تحركه فالهدف الربح وليس عمل صفقات

mohamed saad
07-28-2012, 15:44
انا عن نفسي اختار اوقات معينة للمتاجرة اولا يجب الا تكون وقت اخبار نهائي وان تكون بعيده عن السوق الاوروبية او افتتاح بورصة اوروبا لان اكثر خسائري كانت مع افتتاح بورصة لندن واحيانا افضل المتاجرة مع افتتاح بورصة طوكيو لاني ربحت فيها كثيرا وايضا افضل الابتعاد عن السوق نهائي يوم الجمعة

theboy2226
07-28-2012, 16:47
انا اتاجر يوميا عدا يوم الجمعة بقضيه مشاهدة فقط
و انا بتاجر في اي وقت الاقي فيه فرص موضوع الفترات مش بيفرق معايا
لكن بفضل الفترة الصباحية لانها تتميز بالنشاط

asmoshaa2012
07-28-2012, 16:51
ليس هناك شئ يمنعنى من المتاجرة فى يوم من الايام الا اننى ارى ان التحليلات الاخبارية والتقنية والتوصيات تشير الى افضلية عدم المتاجرة فى هذا الوقت
وذلك يكون بسبب عدم استقرار فى السوق وهذا بالنسبالى لان هناك البعض يفضل المتاجرة فى الاوقات الغير مستقرة للسوق معتمدين على المغامرة

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 17:00
انا لا اتاجر بشكل يومى
ولكن افضل بصراحة المتاجرة فى الاوقات المبركه من النهار
وزى ما الرسول صلى الله عليه وسلم علمنا ان البركة فى البكور !

apolo
07-28-2012, 17:30
انا اتفحص السوق وابحث عن فرص الدخول متى وجدت لذلك لا يمكنني تخصيص وقت محدد

قد يكون قصيرا كما قد يكون طويلا نوعا ما

rabie10
07-28-2012, 18:32
انا متاجر يومي و اتداول كل يوم أعتمد على المتجرة حسب التوقيت الأوروبي
وأتجنب الفتر الأمريكية الى في بعض حالات الاخبار المأكدة

pimo
07-28-2012, 18:50
انا متاجر يومي و اتداول كل يوم أعتمد على المتجرة حسب التوقيت الأوروبي
وأتجنب الفتر الأمريكية الى في بعض حالات الاخبار المأكدة

بالنسبة لي الفترة الاسيوية هي الافضل لان السوق يكون في حالة استقرار وهي فترة هادئة ولا يوجد بها تذبذب كبير وافضل ايضا التداول في الفترة الصباحية من البورصة الاوربية

Noah
07-28-2012, 19:30
بالنسبة لي الفترة الاسيوية هي الافضل لان السوق يكون في حالة استقرار وهي فترة هادئة ولا يوجد بها تذبذب كبير وافضل ايضا التداول في الفترة الصباحية من البورصة الاوربية

يبقى انت اكيد متاجر على الاسكالبينج وهذه الطريقة جيدة جاد فى سوق الفوركس لانا لاسكالبيج هو احد اقوى الطرق الى تحقيق النجاح ولكن عليك ان تعمل على وعى تام لان احيانا فى هذه الفترة يكون فى ترحك قوى

dodovedo
07-28-2012, 20:36
اخى الكريم
عن نفسى انا اتاجر يوميا
بدخل صفقات على مدار اليوم
تقبل احترامى

power8
07-28-2012, 20:39
انا لا افضل التداول يوميا بل افضل التداول في اوقات النقاط القوية
لان راس مالي صغير فلذلك ادخل النقاط القوية فقط

abdelaal
07-28-2012, 20:53
بالنسبة لي الفترة الصباحية بصرف النظر عن البورصة انا بحس ان تركيزي تمام في التوقيت دة
وكمان لاني مدمن التداول علي اليورو والباوند

magic777
07-29-2012, 00:53
فى ناس كتير على فكرة بتعارضنى لما بقول كدة ومؤمنين من داخلهم ان الفوركس مجرد اخبار وان الى هيتابع الاخبار هو كدة الى مش هيخسر ابدا بس انا بحب اقول رايى والى عايز يفتنع كنا بها

ومهما قولت للناس المقتنعين بالكلام ده ونصحتهم مش هيفرق معاهم سيبهم هما هيعرفوا الحقيقه بنفسهم مع الخسائر
اللي لو هما فعلا مش متقنين الطرق دي هيخسروا وساعتها هيفتكروا كلامك

zeina
07-29-2012, 19:48
انا احب التداول يوميا وارى ان كل يوم يكون فية السوق مفتوح هو فرصة للحصول على ارباح ومكسب لما اضيعها .. اتداول على اهداف صغيرة يوميا

shemo
07-30-2012, 12:31
الافضل كل شخص يختار دوره التداول التى تناسبه وتناسب وقته ويفضل دوره لندن

forexawy
07-31-2012, 19:03
والتي يكون فيه التداول متاحا يشكل اكبر

waleed adel
08-03-2012, 01:43
افضل وقت للتجارة فى الفوركس هو الفترة الاسيويه وذلك للمبتدئين
لعدم الارتدادات القويه للسعر والناتجه عن الاخبار

madoxegy
08-03-2012, 01:45
انا بتاجر يوميا اه بس بكره يوم الجمعة فى التجارة لأنه يوم الاغلاق الاسبوعى وبيحصل فيه مفاجئات ياما جدا وممكن يمرجن اى حساب مهما كان كبير وعشان كدا مش بتاجر فيه وكمان توقيت المتاجرة بيكون معظم اليوم لكن اغلب الوقت بيكون بليل عشان اتابع كويس .

meroo
08-03-2012, 02:04
انا اجر يومى لانىبشتغل سكالبنج
وطبعا بيتوفر فرصةكتيره اوى فى اليوم لان الشغل بيبقى على فريمات صغيرة زى الربع ساعة وطبعا مع فرصة كويسه مش بشكل عشوائى

farid7adid
08-03-2012, 16:47
اتا جر يوميا تقريبا و لكن ابتعد عن اوقات الاخبار العنيفة التي تنشر الحساب

ايام مثل الاتنين مثلا احبها للهدوء و سهولة معرفة اتجاة الحركة

و ايضا احب العمل في الاسيوية و هي من الفترات الهادية جدا و ممكن ناخد نقاط قليلة بسهولة

noureen
08-03-2012, 16:50
و الله انا اتجار يوميا و بشكل مستمر على مدار اليوم
و لكنى احاول الابتعاد عن بعض الايام التى تكون فيها المتجاره ضعيفه و غير جيده للدخول فى ثفقات للابتعاد عن الخساره قد المستطاع

magic777
08-03-2012, 20:03

هو اغلب المتاجريين حاليا بيفضلوا البعد عن المتاجره في اليوم ده وكمان يوم الخميس
خاصه من يعتمدون على طرق الصفقات اليوميه صغيره الاهداف
لكن طبعا من يعمل بالسوينجيات بيكون اليومين دول ايام تحقيق اهداف صفقاتهم

safiforex
08-03-2012, 20:13
هو اغلب المتاجريين حاليا بيفضلوا البعد عن المتاجره في اليوم ده وكمان يوم الخميس خاصه من يعتمدون على طرق الصفقات اليوميه صغيره الاهدافلكن طبعا من يعمل بالسوينجيات بيكون اليومين دول ايام تحقيق اهداف صفقاتهمفعلا اخي الكريم فيومي الخميس و الجمعة بيعرف السوق تقلبات سريعة و قوية من بعمل على اليومي فقد يقع له مشكل معه و من يعمل وفق السوينجات قاظنه سيعتمد على هذه التحرات لضرب اهداف بعيدة

light
08-03-2012, 20:14
بالنسبة لي انا ادخل ثلاث صفقات في الاسبوع بحد اقصى
وافضل الدخول فقط قبل ساعة من الاخبار او بعد انتهاء مفعول الخبر بساعة

pimo
08-03-2012, 20:32
فعلا اخي الكريم فيومي الخميس و الجمعة بيعرف السوق تقلبات سريعة و قوية من بعمل على اليومي فقد يقع له مشكل معه و من يعمل وفق السوينجات قاظنه سيعتمد على هذه التحرات لضرب اهداف بعيدة

اجل هذه هي الحقيقة في التداول يوم الجمعة يوم صعب علي المتداول ان يحقق اهدافه لان السوق يتاثر بصورة كبيرة جدا بالمؤشرات الصادرة في اخر الاسبوع

meroo
08-03-2012, 21:38
هو اغلب المتاجريين حاليا بيفضلوا البعد عن المتاجره في اليوم ده وكمان يوم الخميس
خاصه من يعتمدون على طرق الصفقات اليوميه صغيره الاهداف
لكن طبعا من يعمل بالسوينجيات بيكون اليومين دول ايام تحقيق اهداف صفقاتهم
يوم الخميس انا بشوف انه عادى يااخى ف حركته
يوم الحمعة الا فعلا غريب جدا وحركته دايما غير متوقعة وشديدة جدا

kingman
08-03-2012, 23:12
هو اغلب المتاجريين حاليا بيفضلوا البعد عن المتاجره في اليوم ده وكمان يوم الخميس خاصه من يعتمدون على طرق الصفقات اليوميه صغيره الاهداف لكن طبعا من يعمل بالسوينجيات بيكون اليومين دول ايام تحقيق اهداف صفقاتهم ويوم الخميس والجمعة هذا الأسبوع كان مهرجان مابين الصعود والهبوط وشايفين كيف تحرك اليورو و اغلب العملات بقوة امبارح واليوم بسبب تصريحات دراجى واغلاق الأسبوع

hesham1046
08-03-2012, 23:13
مش في كل الاحيان اخي فيه ناس عندها الوقت والاستراتيجيه المناسبه الي بتساعدهم
على انهم يدخلوا في اكتر من صفقه يوميا وتكون المحصله ليهم ربح في اغلب الاحيان ومنها كذا طريقة منها طرثقة الهيدج وهى ناجحة كثيراااا

sjc
08-03-2012, 23:25
طبعا لازم انك تتاجر في اوقات واوقات يفضل الابتعاد عن المتاجرة
فيجب عليك المتاجرة عندمما يوجد لديك مؤشر قوي فقط

silver
08-04-2012, 00:35
انا اتاجر يوميا لاني متفرغ

وليس لي خلفية كبيرة مع اوقات افتتاح الاسواق لاني غير مهتم بهم كثير

شكرا

hend
08-09-2012, 13:15
انا مجربتش المتاجره بصراحه عشان كدا انا لما هبتدى اتاجر هحدد هدف يومى