PDA

View Full Version : اول متاجرة

Pages : [1] 2 3 4

vamoscapitos
06-04-2012, 19:52
كم هو المبلغ الذي بدات المتاجرة به

وهل نجحت في تجارتك ام خسرت واذكر اهم العوامل الذي جعلتك

سواءا الربح والخسارة . ارجو التفاعل للاستفادة من تجاربكم الاولى

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 20:25
انا بدأت بملبغ 100 دولار
وللأسف طبعاً

خسرته وخسرت حسابات كتيره

بس كانت جوائز

من مسابقات

بسبب التسرع وعدم الادارة الجيده لرأس المال والطمع

maklad94
06-04-2012, 20:51
اول ما عرفت الفوركس كنت متسرع جدا بدرجة كبيرة وحطيت مبلغ كبير جدا وللاسف خسرته كله ومع اول صفقة واول يوم وطبعا ده تأثير الطمع وتأثير الحساب الديمو طبعا لأنه الواحد كان لسه فى باله انه بيلعب مش بيتاجر بس الحمد لله استفدت جدا من الاخطاء دى .

kingman
06-04-2012, 21:24
اتذكر ان اول حساب ليا حقيقى كان بونص بحوالى 25 دولار وكنت لسه بشتغل على الديمو وكانت اول تجربة لى على الحقيقى وحققت علىه ربح لكن سرعان ماخسرته بسرعة بالمخاطرة العالية وتوالت الحسابات بعد ذلك مابين رابح وخاسر وكان فى بدايتى معظم الحسابات صغيرة نسبيا بحيث الخسارة مكنتش بتبقى عائق ابدا ومازال المشوار قائم

vadas
06-04-2012, 21:47
السلام عليكم
دكرتني بأول مرة تاجرت فيها و تعرفت على الفوركس قبل نتين و بدأت ب 1 دولار زكان بزنص ربحت وصل الحساب حتى 27 دولار و بها خسرتهم في صفقة واحدة وهدا هو جزاء الطمع

The Mester X
06-04-2012, 22:00
لحد الساعة لم اتاجر باي حساب حقيقي و الخسارة موجود في الحساب التجربي والحمد لله لم اخسر اي قرش للحدة الساعة و اريد استفادة من التجربة الاخوان و ان سار الله ابدا في متاجرة مربحة و تشجعنا للطموح اكبر و اكثر

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 22:34
اتذكر ان اول حساب ليا حقيقى كان بونص بحوالى 25 دولار وكنت لسه بشتغل على الديمو وكانت اول تجربة لى على الحقيقى وحققت علىه ربح لكن سرعان ماخسرته بسرعة بالمخاطرة العالية وتوالت الحسابات بعد ذلك مابين رابح وخاسر وكان فى بدايتى معظم الحسابات صغيرة نسبيا بحيث الخسارة مكنتش بتبقى عائق ابدا ومازال المشوار قائم

وده الطبيعى للمضارب العربى

اكيد كله حصل معاه نفس السيناريو

وده كله بسبب اننا مستعجلين عايزين نجمع اكبر قدر من المال فى وقت قياسى
وهو ده الفشل بعينه

وده الطبيعى للمضارب العربى

اكيد كله حصل معاه نفس السيناريو

وده كله بسبب اننا مستعجلين عايزين نجمع اكبر قدر من المال فى وقت قياسى
وهو ده الفشل بعينه

konine
06-05-2012, 06:29
كان أول حساب بدأته ب 50 دولار و خسرته تم بدأت أفكر في إنشاء حسابات وقد خسرت 3 تلات حسابات أخرا .
لكني تعلمت الأهم وهو إلتزام وصبر على ربح وعدم صبر على خسارة

Mohamed90
06-05-2012, 14:22
السلام عليكم كان اول حساب حقيقي لي هو 30 دولاؤر ههه و ذبعا ذهب بسرعة طار من امام عيني و ذلك بسبب التسرع و دخول للحقيقي قبل اكتساب الخبرة المطلوبة و لهذا ننصح بتغلم و اخذ الوقت الكافي في التجربي قبل انتقال للحقيقي

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 14:25
السلام عليكم كان اول حساب حقيقي لي هو 30 دولاؤر ههه و ذبعا ذهب بسرعة طار من امام عيني و ذلك بسبب التسرع و دخول للحقيقي قبل اكتساب الخبرة المطلوبة و لهذا ننصح بتغلم و اخذ الوقت الكافي في التجربي قبل انتقال للحقيقي

احصائية المضاربين الجدد اللى بيطيرووو اول حساب حقيقى لهم

99%

كل المضاربين الجدد كده وبالاخص العرب

لازم اول حسابين او تلاته يطيرووو كده

ركزوووو ياجماعه الله يهديكم

ramid
06-05-2012, 15:06
انا عن نفسي مازلت اتدرب على حساب الديمو
واتمنى ان يفيدنا بقية الاعضاء الذين تداولوا من خلال حسابات حقيقية

magic777
06-05-2012, 16:21
اول حساب ليا كان ب100 دولار وكنت فرحانه اوي وبدخل بلوت جامد على اساس المبلغ هيستحمل وماكنتش اعرف ايه هيا اداره راس المال
وكنت بفرح بالرافعه والربح الي جه عن طريق الحظ وقولت الموضوع سهل
مافيش اسبوع والحساب اتمرج وتلقيت اول صدمه في مجال الفوركس خليني اراجع حساباتي مع هذا المجال

The Mester X
06-05-2012, 16:59

99%

هههههه والله صدقت حبيبي والتسرع في طمع و حب الربح من البداية بدون اخذ اي معلومة و هذا المصير
و انا اول حساب لي حقيقي من البونص اتمنى ان شاء الله مايطير لي الحساب الاول علاشانك ونستفيد منك و من الاخوة الكرام

Texxon
06-06-2012, 07:56
المتاجره في البداية يفضل ان تكون بمبالغ قليله ثم متوسطة ، مثلا بالنسبة لي انا في الفوركس ده من سنة تقريبا يعني لدي خبره الى حد ما متوسطة وفاتح حساب ب 1000 دولار فقط، لكن لو انا عندي خبره 3 سنين اكيد مش هتاجر بأقل من 300 دولار

hardjob
06-06-2012, 09:31
ههههههه اول مرة عندما دخلت الفوركس

دخلت برأس مال 10 دولار فقط

فعلا
(كسبت العديد من المال)
ههههههه

خسرته بسهولة و لا اتدكر العوامل التي جعلتني اخسر المهم العامل الوحيد اللي ممكن افسر بيه

هو اني ادعت 10 دولار

magic777
06-08-2012, 02:06
هههههه والله صدقت حبيبي والتسرع في طمع و حب الربح من البداية بدون اخذ اي معلومة و هذا المصير
و انا اول حساب لي حقيقي من البونص اتمنى ان شاء الله مايطير لي الحساب الاول علاشانك ونستفيد منك و من الاخوة الكرام

كلنا حصل لينا ده مع اول ويمكن كمان تاني حساب الشاطر هنا انه يتعلم الدرس كويس اوي
وميكررش الغلط ده وميفتحش حساب على طول بعد اول مرجنه يتعرض ليها
لازم ياخد وقته ويشوف هو اتمرجن ليه ويعالج ده قبل ما يفتح حساب جديد

gemmy
06-08-2012, 02:53
اول فلوس بدات اتاجر بيها كانت حوالى عشرين دولار تقريبا و كان بونص
طبعا خسرته كله على الرغم انى حققت ارباح بسيطة فى البداية بس استفدت كتير فعلا رغم الخسارة
و اعتقد فعلا ان غالبية الناس فى البداية بتخسر كتير

Mohamed90
06-08-2012, 12:01

السلام عليكم تجارة موافقة اخي و ان شاء الله يكون اول بونص لك فيه خير
ولتمنى تستفيد من الاخوة و الا قدر الله و خسرت حاول تصحح اخطاك و لا تكون عنيد مع السوق لانه كلنا تعرضنا للتمرجن لاول حساب

21cent
06-08-2012, 12:05
اول حساب بدات بيه كان حساب بونص من شركة مشهور
وكان هذا البونص 8$ والحمدلله وصلته ل127 $ فى اسبوعين
ومن خلال المتاجرة بتحليل الفوليوم والاسبريد
انصح كل الاخوة بقراءة اى موضوع عن الفوليوم وسوف يتغير وجه نظرة فى هذا السوق
بالتوفيق للجميع

ahmed
06-08-2012, 13:05
اول حساب كان تقريبا 160 دولار
وطبعا مكنش عندى اى خبرة والحمد لله خسرته
وخسرت كام حساب بعدة
ولذلك اشتغلت ديمو بعد ذلك

The Mester X
06-08-2012, 14:01
اول حساب حقيقي لي سيكون هذا الشهر بحول الله بعد استلام البونص
و كل التداولتي السابقة كانت في الديمو لا اكثر لاحتكاك و التعلم جيدا

21cent
06-08-2012, 14:23
بالتوفيق اخى
هل ربحت من حساب الديمو وهل صنعت استراتجيتك الخاصة ام اتبعت استراتجية
؟؟؟
ياريت تخبرنا بطريقتك لاننا مبتدؤن ونحتاج الى من يرشدنا الى طريق الربح باذن
!!!

mando
06-08-2012, 14:29
الحقيقة انا شايف انه قبل ما تبداء تعمل ايداع وتشغل بفلوسك لازم تكون اخدت فترة كافية على التدريب على التجارة
والعمل على حسابات ديمو ثم بعد ذلك تعمل ايداع انا اول ما بدت صراحة ما حبت اشتغل ديمو اشتغلت حقيقى على طول لكن بمبلغ صغير ودى طبعا كانت مشكلة انه الواحد يشتغل حقيقى على طول ومبلغ الصغير مش هاتقدر تحقق بية ربح كويسهتكسب وترجع تخسر هتلقى نفسك خسرت بسرعه الحساب وهاتشحن تانى بمبلغ صغير وتالت مبلغ صغير لو جمعت المبالغ دى كلها هتلقى انه المحصلة من المبالغ الصغيرة انه بقى مبلغ كبير يبقى الافضل انه تشتغل ديمو الاول وبعدين اول ما تعمل ايداع يكون 250$ مثلا ومع ادارة راس مال

magic777
06-09-2012, 00:15
الحقيقة انا شايف انه قبل ما تبداء تعمل ايداع وتشغل بفلوسك لازم تكون اخدت فترة كافية على التدريب على التجارة
والعمل على حسابات ديمو ثم بعد ذلك تعمل ايداع انا اول ما بدت صراحة ما حبت اشتغل ديمو اشتغلت حقيقى على طول لكن بمبلغ صغير ودى طبعا كانت مشكلة انه الواحد يشتغل حقيقى على طول ومبلغ الصغير مش هاتقدر تحقق بية ربح كويسهتكسب وترجع تخسر هتلقى نفسك خسرت بسرعه الحساب وهاتشحن تانى بمبلغ صغير وتالت مبلغ صغير لو جمعت المبالغ دى كلها هتلقى انه المحصلة من المبالغ الصغيرة انه بقى مبلغ كبير يبقى الافضل انه تشتغل ديمو الاول وبعدين اول ما تعمل ايداع يكون 250$ مثلا ومع ادارة راس مال
هو بصراحه كلنا مرينا بالتجربه دي ننصح بالعمل على الديمو في الاول للمبتدئين واحنا معملناش كده
وغلطنا وفتحنا حقيقي على طول وخسرنا طبعا واللي هيجي برده بعدنا هيكرر نفس السيناريو
الا عدد قليل هما اللي ممكن يلتزموا بالديمو الاول
بس من الاخر لازم الواحد يعرف غلطه ده بسرعه ويصلحه ولو محتاج تدريب على الديمو تاني بعد الخساره
ميترددش انه يعمل كده

kingman
06-09-2012, 00:20
هو بصراحه كلنا مرينا بالتجربه دي ننصح بالعمل على الديمو في الاول للمبتدئين واحنا معملناش كده
وغلطنا وفتحنا حقيقي على طول وخسرنا طبعا واللي هيجي برده بعدنا هيكرر نفس السيناريو
الا عدد قليل هما اللي ممكن يلتزموا بالديمو الاول
بس من الاخر لازم الواحد يعرف غلطه ده بسرعه ويصلحه ولو محتاج تدريب على الديمو تاني بعد الخساره
ميترددش انه يعمل كده

والمشكلة الحقيقية ان الجدد من الرغم من اننا كلنا دائما بنقول وبننصح بالعمل على الديمو فترة كافية كى يتعلم ويكتسب الخبرة لأن من دون الديمو سوف يخسر على الحقيقى لكن للأسف بيدوقوا من نفس الكاس اللى المعظم شرب منه وبدل مايستفيدوا من الديمو بيجروا على الحقيقى من اول مابيعرفوا يتعلموا فتح الصفقات وده اكبر خطا فى هذا السوق

forexBOSS
06-09-2012, 07:51
انا علما اتذكر بدات ب 100 او80 دولار مش فاكر و الحمد لله حقت ربح كويس و الى ساعدنى على تحقيق ربح هو انى وضعت هدف صغير جدا امامى من السهل تحقبقه و الحمد لله قدرت احققه و ده طبعا باتباعى لاداره راس مال صارمه ساعدتنى على تحقيق ربح جيد فى وقت قليل و خسائر قليله

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:08
وخسرت كام حساب بعدة

السلام عليكم اخى احمد

طبعاً ده الطبيعى اول حسابين او ثلاثه

الاغلبية بتخسرهم

بس اهم شئ اخى احمد اننا نتعلم من خسارتنا دى وتعطينا دفعه للأمام

fafa280384
06-09-2012, 13:24
اه انا بدا30 دولار طبعا خسارته واخسرت االكثير
وسبب الخسارة الطمع وللاسف لما اكون في استراتجية ناجحة اغيرها
لفاشلة
لا حول ولا قوة الا بالله

Rami
06-09-2012, 14:15
انا بدأت بمبلغ 200$ لكن طبعا خسرتها وخسرت غيره لكن بصراحة مش ندمان على هذ الخسارة , لاننى تعلمت منها الكثير فى الفوركس وكيفية فهم المخاطر المالية , واحد تجاربى دبلت 50$ ما يقارب التلات مرات بادارة سليمة لراس المال لكن الطمع بالاخر سيطر على وخسرتهم ههههههه

zahran
06-09-2012, 15:15
اول مبلغ من سنتين 300 دولار وخسرتهم للاسف بعد 5 ايام .. ودا طبعا لعدم الخبره الكافيه فى هذا السوق . كانت خبره ضئيله جدا . لا تساوى .05 من الخبره التى يجب ان يعرفها المتاجر لكى يدخل بها السوق . وتقريبا تسعين فى الميه من المتداولين او اكثر اول حساب ليهم خسره . اكيد كلكم معايا طبعا فى النقطه دى ..

konine
06-09-2012, 15:59
فعلا أخي قبل أن أتاجر بحساب حقيقي كنت أقول لمذا تجار يخسرون أموالهم .
و لكني علمت ذلك و ٱن أنا عندي هدف 2% يوميا إلى 5% وباقي تجارتي على دمو

99%

Mohamed90
06-09-2012, 19:40
السلام عليكم صراحة اول متاجرة لاتبشر بخير للأغلبية او للكل ان لم بالغ و كلنا تعرضنا للخسارة في اول متاجرة و لن ينكر احد ذلك
و انا فتحت اول حساب ب30 دولار و الصراحة لم ياثر عليه للانه صغير ولكن حولت اجتهاد للعدم خسارة اكبر منه في المرات المقبلة

ahmed
06-09-2012, 19:42
فعلا أخي قبل أن أتاجر بحساب حقيقي كنت أقول لمذا تجار يخسرون أموالهم .
و لكني علمت ذلك و ٱن أنا عندي هدف 2% يوميا إلى 5% وباقي تجارتي على دمو

عند دخول السوق بالنسبه للمبتدائين بيبقى التهور
اساس فى العمل
ياريت كلنا نحدد نسبه او رقم معين مقبول ومنطمعش
علشان الطمع اللى بيودى الناس للمارجن كول

kingman
06-09-2012, 23:58
عند دخول السوق بالنسبه للمبتدائين بيبقى التهور
اساس فى العمل
ياريت كلنا نحدد نسبه او رقم معين مقبول ومنطمعش
علشان الطمع اللى بيودى الناس للمارجن كول

بالفعل لكل واحد عمل خطة جيدة للمتاجرة بناءا على راس ماله واستخدم ادارة راس مال تتوافق معه وحدد ربح معقول يرضى به ولا تكون المخاطرة عالية اكيد فرص نجاح المتاجرهتزيد ومع الخسارة يستطيع التعويض بسهولة لكن للأسف للكثيرين الكلام بيبقى سهل ام التطبيق حاجة تانية وبيبقى الغلبة فى النهاية للى بيقدر يلتزم ويطبق

sho
06-10-2012, 00:26
انا ارى ان الكثير من المتداولين فعلا خسرو اول حساب فى سوق الفوركس وهذا يرجع الى عدم التعليم الجيد والصبر حتى اكتساب المهارة المطلوبة والخبرة الكافية .. التسرع فى الدخول الى سوق الفوركس يؤدى لخسارة كبيرة .. يجب على كل متداول ان يعلم جيدا ان سوق الفوركس مهنة وعلم تحتاج الى تدريب وتعليم وخبرة ومهارة وليست مجرد لعبة او الة لتحصيل الاموال

pimo
06-10-2012, 00:27
اول مبلغ قمت بالتداول به في السوق هو 25 دولار وكنت لا اجيد اي استراتجية لتجارة في بداية الامر ولكن مع مرور الوقت واكتساب الخبرة والتجربة تمكنت من ان اصنع استراتجية تمكنني من المحافظة علي راس المال لمدة اطول اما من حيث الربح فقد خسرة المبلغ المذكور في مدة اسبوع بالتحديد

ahmed saleh
06-10-2012, 00:31
فعلا يا محمد انا برضو لاحظت ان يوجد كثير من العرب هكذا اظن انها طبع فينا
اننا بنحب الربح والفلوس من الهواء ولا نسعى الى تعلم او كيفية الربح
فيارب نكون نتعلم ازى نبقى نجيب الربح مش نستنى هو الى يجلنا

99%

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:03
بدأت المتاجرة ب 500 دولار وخسرت ولكني عوضتهم بعدها بفترة
وكانت عوامل الخسارة هي افتقادي للخبرة والضغوط النفسية
ولكن اراها كانت تجربة هامة جدا لاكتساب الخبرة

magic777
06-10-2012, 17:54
اول مبلغ من سنتين 300 دولار وخسرتهم للاسف بعد 5 ايام .. ودا طبعا لعدم الخبره الكافيه فى هذا السوق . كانت خبره ضئيله جدا . لا تساوى .05 من الخبره التى يجب ان يعرفها المتاجر لكى يدخل بها السوق . وتقريبا تسعين فى الميه من المتداولين او اكثر اول حساب ليهم خسره . اكيد كلكم معايا طبعا فى النقطه دى ..

صح اخي وانا برده خسرت اول حساب ليا وكان به 150 دولار
بس خسرته بعد حوالي 3 اسابيع لاني كنت بشتغل بحرص في الاول
وبعد كده طمعت كالعاده من الملل من الارباح الصغيره والخسائر اللي بتلتهم اي ربح
وكانت النتيجه مارجن كول

كريم
06-17-2012, 01:45
اول متاجرة لي كنت على حساب حقسقس بـــ 20 دولار و وصلته الى 50 دولار من صفقتين و كانت مخاطرة عالية و لم يكن لدي الخبرة الكافية فخسرتهم مباشرة و الحمدلله اتعلمت من الأخطاء و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

osama shaban
06-17-2012, 02:03
اول متاجرة لي كنت على حساب حقسقس بـــ 20 دولار و وصلته الى 50 دولار من صفقتين و كانت مخاطرة عالية و لم يكن لدي الخبرة الكافية فخسرتهم مباشرة و الحمدلله اتعلمت من الأخطاء و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
افضل حاجه انك تتعلم من اخطاءك السابقه حتي لاتحدث في المستقبل من جيد
ثانيا لازم يكون عندك اداره جيده لاداره راس المال يعني لو معاك 20دولار الافضل انك تحافظ عليهم للشهر الجاي احسن متضيعهم كلهم في عمليه واحده تكبير المبلغ مع مرور الوقت افضل من المخاطره

talal
06-17-2012, 02:16
في الداية كانت هناك مبالغ صغيرة 20 50 دولار وفي البداية كنت اربح مع انني لم اتعلم جيدا ولكن كنت اربح مبالغ صغيرة ولكن بعد ان تعلمت زاد الطمع وخصوصا عندما اخسر اريد تعويض الخسارة في نفس اليوم فاخسر الكثير

mage
06-17-2012, 02:19

لم اجد اى متاجر قط فى اول متاجرة له يخسر وحقيقي كل الناس اللى اعرفهم فى البداية بيحققوا نسبة نجاح عالية جدا وفى نفس اليوم او تانى يوم على طول تلاقى نسبة خسارة كبيرة جدا يتعرضون لها فى السوق وهذه هى المشكلة عدم الثبات على اى شئ او طريقة واحدة

amrmorasamir
06-17-2012, 02:23

انا بدات اول متاجره ب 5 دولار فقط وكان فى شركه انستا واستطعت ان اجمع ربح كبير فى البدايه ولكن بسبب الطمع وعدم اداره راس المال خسرتهم بالكامل وقمت بعمل ايداع مره اخرى

A7mad_Aziz
06-17-2012, 03:34
اول مبلغ اشتغلت بيه كان 8000$ وخسرت نصه للأسف والسبب هو اني ماكنتش فاهم في الفوركس اوي وكنت فاهمه غلط والاستعجال والطمع كانت نتيجتهم قاسية جداً بالنسبة ليا..لكن الحمد لله كل شئ اتغير دلوقتي

Desperate
06-17-2012, 05:05
بدات ب 47 دولارا ولم يكن تداولى موفقا مثل باقى الاعضاء ولنفس الاسباب التى خسروا بها
اظن ان اى مبتدا يخسر بسبب هذا الطمع الذى يلح علينا باستمرار

hppt
06-17-2012, 10:17
انا بدات المتاجرة ب100 دولار وللاسف خسرتهم بسسب اني مكنتش فاهم حاجة فية وكمان كنت بسيب الثفقات تاخد خسرها
وانا انصح كلحد عايز يبتدي لازم يتعلم من الالف للياء لانك دال علي مطحنة تاريخية ملهاش اول من اخر وانتنا وراس مالك بقا

Mohamed90
06-17-2012, 11:30

السلام عليكم طبعا اخي العزيز و لايهمك و ان شاء الله تعوضهم و طبعا المتاجرة بي المخاطرة لا تسلم كل مرة
لو نجحت معاك مرة اولى اعلم ان المرة الثانية المرجن كلو في انتظارك لهذا الادارة المالية مهم جدا

compaq0
06-17-2012, 12:01
لقد بدات المتاجره عن طريق بونص 25 دولار و خسرته حتى اصبح 4 دولار ثم رفعته الى 30 وخسرته مره اخرى و اول راس مال اضخه كان 500 دولار مع بعض الاصدقاء و خسرته ايضا

The Mester X
06-17-2012, 12:16
انا اتاجر على الديمو للفترة طويلة و لسه لم افتح اي حساب حقيقي و اول حساب راح يكون من النوبص و ساجمه 100 دولار
هذا اول متاجرة فغلية حقيقية ليا و ان شاء الله يكون خير

Sakr
06-17-2012, 12:27
اول مبلغ ابتديت بيه فى الفوركس هو 10 دولار تقريباً ووصلته لـ 15 بعد عناء لإنى كنت بخاطر بنسبة قليلة اوووى
وبعدين فتحت حساب بـ 100 دولار واخدت عليه بونص تقريباً زيهم وخسرت البونص كله
بعدها ابتديت اعيد حساباتى كويس والتزم بإدارة راس المال

magic777
06-17-2012, 17:45
اول مبلغ ابتديت بيه فى الفوركس هو 10 دولار تقريباً ووصلته لـ 15 بعد عناء لإنى كنت بخاطر بنسبة قليلة اوووى

ياريت ترجع هنا لطريقه متاجرتك على الحساب ابو 10 دولار لانه تقريبا على مافهمت كان من ايداعك
علشان كده كنت حريص عليه انما لما استلمت البونص تهاونت معاه فخسرته
فااتعلم من التجربه دي انك تعامل البونص زي حساب الايداع تماما

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 17:50

اول حساب ده الكل بيخسره اساسى

ولكن الشاطر هو اللى بينظم نفسه ومش بيكرر نفس الخطأ

بس للأسف اغلبية الناس تقع فى نفس اخطائها ولا تحاول ان تصلح وتطور من نفسها

kingman
06-17-2012, 21:37
ياريت ترجع هنا لطريقه متاجرتك على الحساب ابو 10 دولار لانه تقريبا على مافهمت كان من ايداعك
علشان كده كنت حريص عليه انما لما استلمت البونص تهاونت معاه فخسرته
فااتعلم من التجربه دي انك تعامل البونص زي حساب الايداع تماما
معظم الرطق اللى بتكون ارباحه قليلة على حساب صغير بتبقى ناجحة على الحسابات الكبيرة جدا بسبب ان الربح بيبقى جيد بمعنى لو العشرة دولار اتحولوا 15 وكان حساب بالسنت فمئة دولار هيقدر بأذن الله يحولها 150 وده جيد

safiforex
06-17-2012, 21:47
معظم الرطق اللى بتكون ارباحه قليلة على حساب صغير بتبقى ناجحة على الحسابات الكبيرة جدا بسبب ان الربح بيبقى جيد بمعنى لو العشرة دولار اتحولوا 15 وكان حساب بالسنت فمئة دولار هيقدر بأذن الله يحولها 150 وده جيد

نعم بطبيعة الحال فاي طريقة يمكن جني منها ارباح و لو تكون قليلة بسبب المبلغ الصغير
فان هاته الطريقة اكيد انها ستجلب السعد لمن لديه راس مال كبير
و نتمنى ان يكون لدينا راس مال كبير لكي نحقق ما نتمناه

assidi saber
06-23-2012, 17:46
انا كانت اول متاجرة لي بمبلغ 40 دولار و لم استطيع ان اجني ارباح لاني قد خسرتها في غضون فترة قصيرة

deadlyfox
06-24-2012, 01:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اول رقم بدات بيه هو 50$ من البونص
وربنا بيكرم بعد كدا

sunlight
06-24-2012, 01:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اول رقم بدات بيه هو 50$ من البونص
وربنا بيكرم بعد كدا

انا اول حساب بدات به هو عباره عن 50 دولار والصراحه دا اول متاجره ليا ودلوقتى لم يتبقى الا النصف وانا اعانى من الضغط الشديد للحفاظ عليه وماشى بطريق شديده واداره رأس مال كويسه وصارمه عشان احافظ عليه

aminos
06-24-2012, 01:54
السلام عليكم
المبلغ الأول الذي بدأت المتاجرة به هو 100 دولار
و خسرة الحساب كله
لسبب الطمع و التسرع
و الحمد لله على كل حال

safiforex
06-24-2012, 02:00
السلام عليكم
المبلغ الأول الذي بدأت المتاجرة به هو 100 دولار
و خسرة الحساب كله
لسبب الطمع و التسرع
و الحمد لله على كل حال
وة الحمد لله اخي على كل حال ، و الخسارة لاب د منها لكل واحد
المهم اننا نتعلم من اخطائنا التي كنا نعمل في الخساءر

magic777
06-24-2012, 05:32
اول حساب ده الكل بيخسره اساسى

ولكن الشاطر هو اللى بينظم نفسه ومش بيكرر نفس الخطأ

بس للأسف اغلبية الناس تقع فى نفس اخطائها ولا تحاول ان تصلح وتطور من نفسها

وعلشان كده الاغلبيه اللي بتخسر هنا لانهم بعد اول مارجن بتلاقيهم اسرعوا لفتح حساب جديد
علشان يعوضوا الخساره بسرعه وبتسيطر عليهم هنا مشاعر الغضب والحزن اللي بتخليهم يكرروا نفس الاخطاء

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 05:40

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اول مبلغ بداءت به 3 الاف دولار وللاسف خسرتهم
حيث كنت جديد بالفوركس ولا اعرف اى شئ فى الفوركس الا بعض المعلومات البسيطه مثل اى مبتدئ
ولكن رغم خسارتى الا اننى تعلمت من اخطائى ودرست وتعبت وبذلت مجهود
واليوم والحمد لله احقق ربح ورغم انه يضيع مع الخساره الا اننى اتعلم كل يوم شئ جديد
وعلى الاقل لا اخسر من جيبى بل اخسر فقط تعبى ومجهودى وفى ذات الوقت اتعلم من اخطائى الى ان ياتى اليوم الذى احقق فيه ارباح
بلا خسائر
فهل يا ترى هذا اليوم قريب الله اعلم
كان معكم الحمامه العربيه من موقع الشارت
هههههههه
اتمنى لك دوام التوفيق

abdello052
06-26-2012, 02:31
السلام عليكم كان اول حساب حقيقي لي هو 30 دولار
ههه و ذبعا ذهب بسرعة طار من امام عيني و ذلك بسبب التسرع

sky44
06-26-2012, 02:37
ههههه ارى ان الجميع قد خسر في اول متاجرة ربنا يستر هههه المهم انا مازلت مبتدا و اعمل حاليا على حساب الديمو و لحد الساعة اربح قليلا و اغلق الصفقة القناعة كنز لا يفنى ههههه

tariktanjaoui
06-26-2012, 02:38
بالنسبة لي بدات بالحسابات التجريبية بعدما اكتسبت القليل من التجربة انتقلت الى الحساب الحقيقي وكان أول حساب بدأته ب 50 دولار وللاسف خسرته لكن الخسارة بالنسبة لي ليست سوى بداية و انطلاقة لبداية المشوار

nrgslawi
06-26-2012, 02:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اقسم بالله العظيم انني بدات بميلغ 1 دولار وربي وفقني

mage
06-26-2012, 03:00
ههههه ارى ان الجميع قد خسر في اول متاجرة ربنا يستر هههه المهم انا مازلت مبتدا و اعمل حاليا على حساب الديمو و لحد الساعة اربح قليلا و اغلق الصفقة القناعة كنز لا يفنى ههههه

اخى ليس شرط ولكنى فى اول متاجرة قد حققت نسبة ربح جيدة ولكن على الحساب الديمو ولكن على الحقيقي اعتقد ان نسبة الخسائر التى يتعرض لها المتداول تكون دائما بسبب التعرض الكثير لنسبة من الخسائر التى يواجهونها فى الفوركس

dodovedo
06-26-2012, 04:56
والله انا خسرت حسابين واحد بونص وواحد انا غتحته واكتئبت جدا فواحد قالى على الموقع هنا
فاشتركت ومستنى البونص علشان ابدا بيه تانى وربنا يكرمنا على ايد الموقع باذن الله

hesham itch
06-26-2012, 05:16
اذا تحققت ارادة ربنا هتبقى البونص اللى هحصل عليها من المنتدى هى اول ما سأبدأ المتاجرة
به فعليا فى الفوركس لان كل تجاربى السابقة ما هى الا تجارب على حسابات تجريبية

KOGI
06-26-2012, 08:57
ن اول حساب ليا حقيقى كان بونص بحوالى 100دولار وكنت لسه بشتغل على الديمو وكانت اول تجربة لى على الحقيقى

assidi saber
06-26-2012, 11:11
عند اول متاجرة خسرت بالطبع فان العوامل التي تسبب لي في الخسارة هي الطمع و التسرع في اتخذ القرار

abdallah elbaz
06-26-2012, 13:14
انا شغال حاليا بطريقه البونص
ولسه جديد ومبتدي وبتدي اتعلم واحد واحد وبعد كدا نبتدي ف حسابات بقا

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:39
السلام عليكم ورحمة الله
اول خحساب كان حساب بونص بدون ايداع وكمعضم المتاجرين الجدد اتمرجن الحساب بسبب الطمع
لكن الحمد لله اتعلمت من اخطائي وهذا ما انصح به كل متداول

compaq0
06-26-2012, 16:46
لقد بدات ب300 دولار و كنا 3 مضاربين و دخلنا جميعا معا على اساس ان يمسك الحساب احد اصدقاءنا و لكن لم يوفق فى هذه المره و خسرنا المبلغ كامل

mony
06-26-2012, 16:48
تعرضت لخساره راس المال عن طريق احد الاشخاص كان يدير حسابى وانا ما زلت اتعلم على حساب تجريبى

kingman
06-26-2012, 16:52
لقد بدات ب300 دولار و كنا 3 مضاربين و دخلنا جميعا معا على اساس ان يمسك الحساب احد اصدقاءنا و لكن لم يوفق فى هذه المره و خسرنا المبلغ كامل

مع انى بلاقيها صعبة ان 3 مضاربين يمسكوا حساب وخصوصا فى بدايتهم بيبقى صعب وبفضل ان كل واحد يدير حسابه بنفسه وممكن التشارو والتناقش قبل دخول الصفقات مما يجعل الصفقات فيها اتفاق اكبر وجعل نسبة نجاحها اكبر

Mtec
06-26-2012, 16:55
اول مبلغ اودعته كان من 3 سنوات و هو 17 دولار ، فتحت صفقات كثير بللوتات صغيرة جدا تقريبا عشرين صفقة ربحت 8 دولار ، لكن طمعت و في صفقة واحدة خسرت المبلغ في نفس اليوم

magic777
06-26-2012, 16:58
ن اول حساب ليا حقيقى كان بونص بحوالى 100دولار وكنت لسه بشتغل على الديمو وكانت اول تجربة لى على الحقيقى

طيب وايه اللي حصل قدرت تعمل منه ارباح ولا خسرته ولا ايه انت مكملتش لينا هنا تجربتك
علشان ممكن تكون مفيده برده لمبتدأ ومعاه بونص انه يتعلم منك

jans
06-26-2012, 17:40
اول حساب لي كان 15 دولار كان بونص و لكني خسرته بسبب عدم التداول بشكل صحيح
به و لم يكن هناك إادرة لي رأس بشكل جيد لهذا تم خسارته ولكن الحمد لله لقد استفدت من الاخطاء التي وقعت فيها .

assidi saber
06-26-2012, 17:53
انا بداءت بمبلغ 20 دولار اول متاجرة لي في الفوركس و لقد ربحت منها 10 دولار و بعدها خسرت كل المال بسبب ضغط على الحساب

forexBOSS
06-26-2012, 18:00
انا بدات بمبلغ 100 دولار و الحمدلله خسرت نصفه فقط و لكن بعد اتباع اداره راس مال جيده استطعت مضاعفه المبلغ فى 3 شهور و ده كان انجاز بالنسبه لى لانى كنت مبتدا و انصحك ان تبدا بالاعتماد على الخبراء فى المعلومات و تستطيع ان تتاجر بمفردك خطوه بخطوه

Noah
06-26-2012, 18:32
اول متاجرة على الحساب الحقيقي كانت منذ فترة طويلة جدا واعتقد انها منذ عامين تقريبا ولا اتذكر حتى ما كانت النتيجة حينها ولكن ما هو اهم شئ فى هذا اننى اتخذت الخطوةا لعملية وبدجأتا لعلم فىا لفوركس وهذا هو الاهم بالنسبة لى فىا لفوركس

hehelibeb
06-28-2012, 19:51
بدأت تقريبا ب 300 دولار ثم خسرتها كلها ثم

حاولت مرة أخرى ب 500 دولار

فربحت 300 دولار وفي النهاية خسرت مالي كله

khaled zizo
06-30-2012, 04:00
قبل ما تبداء تعمل ايداع وتشغل بفلوسك لازم تكون اخدت فترة كافية على التدريب على التجارة
والعمل على حسابات ديمو ثم بعد ذلك تعمل ايداع انا اول ما بدت صراحة ما حبت اشتغل ديمو اشتغلت حقيقى على طول لكن بمبلغ صغير ودى طبعا كانت مشكلة انه الواحد يشتغل حقيقى على طول ومبلغ الصغير مش هاتقدر تحقق بية ربح كويسهتكسب وترجع تخسر هتلقى نفسك خسرت بسرعه الحساب وهاتشحن تانى بمبلغ صغير وتالت مبلغ صغير لو جمعت المبالغ دى كلها هتلقى انه المحصلة من المبالغ الصغيرة انه بقى مبلغ كبير يبقى الافضل انه تشتغل ديمو الاول وبعدين اول ما تعمل ايداع يكون 250$ مثلا ومع حسابك

dodovedo
06-30-2012, 15:50

اخى الكريم
طب كان ايه سبب الخساره
يعنى انت قدرت تربح 300 دولار
ايه اللى خلاك تخسر
تقبل مرورى

waleed adel
06-30-2012, 21:03
اول متاجرة كانت250 وسببالخساره عدم الالتزام براس المال طبعا وعدم استخدام الاستوب لوز
وانخفاض اليورو منه لله

H!m0
06-30-2012, 22:43
بدايتي كانت بحسابات البونص على سبيل المثال 20 - 8 - 5 - 25
يعني حسابات بسيطة لكن للأسف كلها تذهب الى المرجن كول
لكني استفدت كثيرا منها و سأحاول أن لا أكرر نفس الأخطاء في هذا البونص خاصة

ابو محمد
06-30-2012, 22:46
اول متاجرة كانت250 وسببالخساره عدم الالتزام براس المال طبعا وعدم استخدام الاستوب لوز
وانخفاض اليورو منه لله

اغلب خسارة المضاربين الجدد
بالفوركس هو عدم وضع استوب لوز

عزبز 18
06-30-2012, 22:59
انا بدات بحساب 20 دولار و في البداية خسرت كل صفقة اخسر 1 دولار وهدا راجع الي التسرع وفي النهاية استرجعت راس المال وربحت حوالي 25 دولار صافية وهدا بسبب الانضباط والتركيز

kingman
06-30-2012, 23:56

بيبقى افضل شئ ان الواحد يسحب ارباحه اذا كنت تعرض قبلها بفترة قصيرة لخسارة حتى يقى نفسه اى تقلبات وده بيخلى الواحد مايطلعش خسارن كلية حتى يستطيع ان يكتسب الخبرة والممارسة ويستطيع ان يحافظ على حسابه

Rami
06-30-2012, 23:59

99%

النسبة 99% قليلة حسب رايى ههههههههه
بالنسبة للمبتدئين اعتقد انه 100% لانه داخل بيفكر انه الامر سهل
لهذا اتمنى الدخول فى البداية بمبالغ بسيطة لانه هيطير لا محالة
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-01-2012, 00:01
السلام عليكم
لم ابدأ بعد اول متاجرة لكني متفائلة جدا و بإذن الله ستكون اول متاجرة ربح او خبرة

ymn30
07-01-2012, 00:04
انا عن نفسى فضلت اعمل على حساب الديمو اكتر من 6شهور وبعدين عملت على حساب البونص وطبعا كان الحساب صغير فخسرتة وبعدين ايداع بمبلغ اكبر وقرارت افتدى العوامل التى ادت الى تصفير الحساب والحمدلله بعمل بخطوات جيدة

moonlight
07-01-2012, 00:14
مازلت استخدم الحساب التجريبى ولكن اعتقد ان من عوامل النجاح فى الفوركس ادارة جيدة للمال واستخدام استراتيجية جيدة
وقليلة المخاطر وتحديد اهدافنا قبل االبدء وتحديد خطة التداول والالتزام بهم لكى نصل للهدف

waleed adel
07-02-2012, 21:21
مازلت استخدم الحساب التجريبى ولكن اعتقد ان من عوامل النجاح فى الفوركس ادارة جيدة للمال واستخدام استراتيجية جيدة
وقليلة المخاطر وتحديد اهدافنا قبل االبدء وتحديد خطة التداول والالتزام بهم لكى نصل للهدف

فعلا عوامل نجاح الفوركس ادارة المال الصارمه
واستراتيجيه متاجرة يتم التدرب عليها جيدا

sabre
07-02-2012, 21:28
تقريبا كان 300$ بس الكلام دة كان من فترة كبيرة حوالى 10 سنين كدا وطبعا خسرت لانى كنت لسا مبتدأ وماكنتش اعرف ختى الميتاتريد بيشتغل ازاى وما هى المؤشرا زالتمبليتات وماهو التحليل الفنى وما هو التجليل الاساسى ولذلك لا انصح احد بالبدأ بالمتاجرة الا بعد التعلم الجيد

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 21:36

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
بداءت التداول منذ 7 سنوات حيث تعرفت على الفوركس من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى هذا العالم فى وقتها انك ستكون ثرى جدا فى وقت قصير
وهذا هو الطعم الذى تصطاد به شركات الوساطه زبائنها
للاسف اودعت الكثير من الاموال وخسرتها جميعا
واصبح امامى احد امرين ان اواجه الواقع واترك الفوركس
او ان اتعلم واغوص فى بحر الفوركس
وقد كان الاختيار الثانى افضل بالنسبه لى
ولذلك اخذت كورسات متخصصه فى موجات اليوت وبفضل الله احقق منذ حوالى سنتين ارباح جيده
اتمنى لك دوام التوفيق

mando
07-02-2012, 21:43
انا بداءت بمبلغ 20 دولار اول متاجرة لي في الفوركس و لقد ربحت منها 10 دولار و بعدها خسرت كل المال بسبب ضغط على الحساب

نفس الكلام اللى بقولة لو بدت بملبغ صغير ممكن تكسب لكن تجى صفقات تخسرك المكسب
وكمان تخسر راس المال وترجع تشحن بملبغ صغير تانى ونفس الحكاية تحصل يبقى الافضل انك تشحن بملبغ معقول ولا ليكن 250 دولار وتشتغل براحتك بادارة راس مال وبدون ضغط على الحساب

Rami
07-02-2012, 22:26

99%

ههههههه تانى العرب وكانه العرب لقمة سائغة
هذا با اخوان جلد للذات وفى موضوع اخر اح الاخوة يمجد فى الروس والصينيين انهم هم الرابحين فقط
تحياتى لك

siafari
07-02-2012, 22:59
وعليكم السلام

بطبيعت الحال خسارة وخسر5 اخرين ومازلت اخسر لانه عندما تتاجر في حساب تجربي تدخل وانت مرتاح
ولاكن في حساب الحقيقي تتغير كل هده الراحة الى اضطراب
بتوفيق

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 23:07
انا بدايتي مع الفوركس كانت علي الديمو زي كل المبتدئين + كنت اشترك في حسابات البام في مشاريع المنتديات العربيه ودائما كانت الخسارة والمارجن كول هم مصير الحساب وده رايي في اي حساب بام او ادارة حسابات اصلا انها محكوم عليها بالفشل من قبل ما تبدا عشان محدش بيخاف علي فلوس مش تعبان فيها مهما اعطي الناس التزامات ووعود.

sami
07-02-2012, 23:18
بدأت المتاجرة تقريبا بمبلغ ٣٠٠ دولار أو أقل لا أذكر بالتحديد،و طبعا خسرته في مدة زمنية قصيرة لأنني
كنت أعتمد على التوصيات فقط،دون أن أعرف سبب الدخول في الصفقة أو سبب الخروج منها،و أغلب
التوصيات نسبة الصفقات الخاسرة أكثر من الرابحة،لذا قررت الإعتماد على نفسي و تعلم الفوركس

husamart
07-02-2012, 23:23
كان 600 دولار اغو مبلغ تداولت به .. كسبت في ساعتين 1700 دولار وخسرت كامل المبلغ في ايام معدودة .. والسبب هو عدم الفهم الكامل والخبرة الكافية للتداول
ولكن اليوم الوضع مختلف بحمد اله ما قمت بتجميعه من خبرات جاء بعد تعب كبير

kingman
07-03-2012, 01:13
وعليكم السلام

بطبيعت الحال خسارة وخسر5 اخرين ومازلت اخسر لانه عندما تتاجر في حساب تجربي تدخل وانت مرتاح
بتوفيق
والواحد لازم يستفيد من تجاريه ويحاول قدر المستطاع الا يتعرض للخسائر المتكررة وان يحاول يجد طريقة منظمة لتفادى الخطاء التى يقع فيها على الحقيقى وان يحاول يوفق بين الحقيقى والتجريبى ليطور ادائه

derfcase
07-03-2012, 07:11
بدات بحوالي 300 دولار
و حققت ارباح و خسائر الي ان وصلت الخسائر بالمبلغ الي 180 دولار تقريبا
فسحبت الباقي

elzeel
07-03-2012, 10:46
اول متاجره هتكون ان شاء الله بعد مايتحول البونص لحسابى فى انستا
لانى لسه مبتدئ ومتاجرتش قبل كدا وان شاء الله هتكون اول تجاره ليا دى

ZOUHAIR_ZIZO28
07-03-2012, 10:56
السلام عليكم
كان أول حساب بدأته ب 50 دولار و خسرته
و اخذت الوقت الكافي في التجربي قبل انتقال للحقيقي
الحمد االله على كل شىء

onbtavptbav
07-03-2012, 11:10
اول حساب ليا كان ب2000 دولار وكنت فرحانه اوي وبدخل بلوت جامد على اساس المبلغ هيستحمل وماكنتش اعرف ايه هيا اداره راس المال

halwaniptba
07-03-2012, 11:31
اول حساب كان تقريبا 1600 دولار
وخسرت كام حساب بعدة

Mohamed90
07-03-2012, 12:14
وعليكم السلام

بتوفيق

السلام عليكم طبعا اخي العزيز اول متاجر لنا تعرضنا للخسارة و بسبب انه دخلنا للسوق بسرعة
و بدون خبرة و معلومات كافية فكان المرجن كول حليفنا و لهذا يجب تصحيح الامور و بدا بتجربي للمدة كافية قبل الالتحاق بالحقيقي

ahmed rabee
07-03-2012, 12:31
اول مبلغ بدأت به كان 600 دولار وكانت في حساب تابع للزولو تريد ولكن خسرتهم كلهم بسبب الطمع وسوء ادارة المخاطرة
بدات من جديد في حساب خاص اتاجر فيه بنفسي بمبلغ 300 دولار ولكن ايضا خسرتهم بسبب الطمع ( لم اتعلم الدرس جيدا ) ... ولكن الان

بدات بحوالي 100 دولار ولكن تعلمت كل الدروس السابقه واتجهت الي الاسكالبينج ..... والحمد لله علي بدايه الطريق الصحيح

jamilktba
07-03-2012, 13:02
لانى لسه مبتدئ ومتاجرتش قبل كدا وان شاء الله هتكون اول تجاره ليا :)

mahmoud 0711
07-03-2012, 13:11
انا قصتي غريبة جدا مع الفوركس البداية كانت حساب ب 500 دولار وكانت بدايتها جيدة جدا لكن النهاية مؤلمة جدا المهم بدأت الحسابالحقيقي بمبلغ 500 دولار و خلال 3 شهور تقريبا وصل الى اكثر من 8000 دولار
وهو معدل رائع خصوصا اني كنت لااخاطر مخاطر عالية ولكن كنت شبه متفرغ لان طبيعة عملي كانت تتيح لي فرصة التداول علي مدار اليوم ولكن الخطاء الوحيد هو اختياري السئ لشركة الوساطة ولكن اكتشفت ذلك متاخر حيث انها كانت تجربتي الأولي في عالم الفوركس ولكن دفعت ثمنها غاليا لاني حينما فكرت اني لابد ان اسحب جزء من الأرباح وليكن 50 % من الربح بدأت المشاكل مع الشركة وتقدمت باكثر من طلب وفي كل مرة انتظر اكثر من اسبوع دون جدوى و حينها كانت قوانين الشركة عدم التداول لحين اتمام عملية السحب وبالتالي عطلوني عن التداول اكثر من شهر دون جدوي و في النهاية اتصل بي مدير التداول و خبرني اني اصبحت من في اي بي ونه اصبح مسئول عن مجموعة من الحسابات
من ضمنهم حسابي وتحويلي جزء كبير من الرصيد فور تولية السئولية سيجعلة في موقف محرج وان امامة فرصة عظيمة لمضاعفة رصيدي خلال 3 ايام بصفقة مضمونة 100 % رفضت بشدة في البداية
ولكن مليت من الأنتظار وعدم تحويلهم المبلغ باكثر من حجة مرة رقم الحساب البنكي مش مطابق و مرة ان البنك التابع لي رفض استلام المبلغ و هكذا و خلال تلك الفترة كان يتصل ذلك الشخص ويؤكد علي وجود فرص ممتازة ممكن بلوت كبير تضاعف الرصيد ومن ثم يقوم بتحويل نصف الرصيد بعد الأربح وبالتالي يظل رصيدي في حدود ال 8000 دولار و اتمتع بمزايا ال في اي بي وفي النهاية قلت خليني مع الكداب لحد باب الدار واتفقنا علي صفقة سونجية والغريب انها
وانا من طبعي لا احب المخاطرة العالية لكن اخذ يؤكد انها صفقة مدروسة و انه شخصيا قام بفتح صفقة مماثلة في حسابة الشخصي و حساب محفظة الشركة و كثير من الطمينات وافقت علي مضض لكي اخلص منه و اتمكن من سحب الرصيد بعد الأرباح واتخلص من تلك الشركة المماطله وبعد 5 ايام بالضبط من بداية الصفقة و صل الرصيد الي 650 دولار وبعد الحاح مني و اكثر من 20 اميل و مكالمة هاتفية تم اغلاق الصفقة
لاني لم اتمكن من اغلاقها من طرفي لانهم حولوا الباسورد تبعي الي رفيو فقط واصبح التحكم في الحساب بيد مدير العملاء و بعد عذاب تمكنت من سحب ال650 دولار وبالطبع تسبب ذلك في خسارتي 7500 دولار تقريبا
معذرة لو كنت اطالت عليكم ولكن حبيت ان تكون قصتي عبرة للجميع لحسن اختيارة شركة الوساطة والتدقيق جيدا قبل اختيار الوسيط

yassinoh
07-03-2012, 13:59
لحد الساعة لم اتاجر باي حساب حقيقي و الخسارة موجود في الحساب التجربي
والحمد لله لم اخسر اي قرش للحدة الساعة و اريد استفادة من التجربة الاخوان
و ان سار الله ابدا في متاجرة مربحة و تشجعنا للطموح اكبر و اكثر

Rami
07-03-2012, 14:01
لانى لسه مبتدئ ومتاجرتش قبل كدا وان شاء الله هتكون اول تجاره ليا :)

كويس انك مبتدئ وتستخدم الحساب البونص للتجارة
لكن انصحك ان تاخد الموضوع على محمل الجد تى تتذوق طعم الربح
تحياتى لك

waleed adel
07-06-2012, 00:02
انا قصتي غريبة جدا مع الفوركس البداية كانت حساب ب 500 دولار وكانت بدايتها جيدة جدا لكن النهاية مؤلمة جدا المهم بدأت الحسابالحقيقي بمبلغ 500 دولار و خلال 3 شهور تقريبا وصل الى اكثر من 8000 دولار
وهو معدل رائع خصوصا اني كنت لااخاطر مخاطر عالية ولكن كنت شبه متفرغ لان طبيعة عملي كانت تتيح لي فرصة التداول علي مدار اليوم ولكن الخطاء الوحيد هو اختياري السئ لشركة الوساطة ولكن اكتشفت ذلك متاخر حيث انها كانت تجربتي الأولي في عالم الفوركس ولكن دفعت ثمنها غاليا لاني حينما فكرت اني لابد ان اسحب جزء من الأرباح وليكن 50 % من الربح بدأت المشاكل مع الشركة وتقدمت باكثر من طلب وفي كل مرة انتظر اكثر من اسبوع دون جدوى و حينها كانت قوانين الشركة عدم التداول لحين اتمام عملية السحب وبالتالي عطلوني عن التداول اكثر من شهر دون جدوي و في النهاية اتصل بي مدير التداول و خبرني اني اصبحت من في اي بي ونه اصبح مسئول عن مجموعة من الحسابات
من ضمنهم حسابي وتحويلي جزء كبير من الرصيد فور تولية السئولية سيجعلة في موقف محرج وان امامة فرصة عظيمة لمضاعفة رصيدي خلال 3 ايام بصفقة مضمونة 100 % رفضت بشدة في البداية
ولكن مليت من الأنتظار وعدم تحويلهم المبلغ باكثر من حجة مرة رقم الحساب البنكي مش مطابق و مرة ان البنك التابع لي رفض استلام المبلغ و هكذا و خلال تلك الفترة كان يتصل ذلك الشخص ويؤكد علي وجود فرص ممتازة ممكن بلوت كبير تضاعف الرصيد ومن ثم يقوم بتحويل نصف الرصيد بعد الأربح وبالتالي يظل رصيدي في حدود ال 8000 دولار و اتمتع بمزايا ال في اي بي وفي النهاية قلت خليني مع الكداب لحد باب الدار واتفقنا علي صفقة سونجية والغريب انها
وانا من طبعي لا احب المخاطرة العالية لكن اخذ يؤكد انها صفقة مدروسة و انه شخصيا قام بفتح صفقة مماثلة في حسابة الشخصي و حساب محفظة الشركة و كثير من الطمينات وافقت علي مضض لكي اخلص منه و اتمكن من سحب الرصيد بعد الأرباح واتخلص من تلك الشركة المماطله وبعد 5 ايام بالضبط من بداية الصفقة و صل الرصيد الي 650 دولار وبعد الحاح مني و اكثر من 20 اميل و مكالمة هاتفية تم اغلاق الصفقة
لاني لم اتمكن من اغلاقها من طرفي لانهم حولوا الباسورد تبعي الي رفيو فقط واصبح التحكم في الحساب بيد مدير العملاء و بعد عذاب تمكنت من سحب ال650 دولار وبالطبع تسبب ذلك في خسارتي 7500 دولار تقريبا
معذرة لو كنت اطالت عليكم ولكن حبيت ان تكون قصتي عبرة للجميع لحسن اختيارة شركة الوساطة والتدقيق جيدا قبل اختيار الوسيط

بجد قصه مريره استاذ محمود الغالى الله يكون فى عونك وفعلا دى عبره للكل لاختيار شركه وساطه
محترمه وتخضع لرقابه

theboy2226
07-07-2012, 17:02
اول حساب ليا كان بونص 50يورو و راحو طبعا في ترنداية يورو دولار و من ساعتها و انا متعقد من الزوج ده و طبعا خسرت بعدها اربع خمس سبع حسابات بونص كده هههههه
بس ده طبيعي جدا و صدقني عمرك ما حاتلاقي تاجر عمل ربح و سحبه من اول حساب له مستحيل او ممكن تحصل لو التاجر ده قعد في الديمو سنين و بعدين الخسارة في المجال ده مفيده لاكتساب الخبرة

ehab
07-08-2012, 02:43
انا بدأت بمبلغ 200دولار لكن طبعا خسرتها وخسرت غيره لكن مش ندمان على هذ الخسارة
لاننى تعلمت منها الكثير فى الفوركس وكيفية فهم المخاطر المالية واحد تجاربى
ما يقارب التلات مرات بادارة سليمة لراس المال لكن الطمع بالاخر سيطر على وخسرتهم

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 03:13
اول مبلغ بدأت به كان 600 دولار وكانت في حساب تابع للزولو تريد ولكن خسرتهم كلهم بسبب الطمع وسوء ادارة المخاطرة
بدات من جديد في حساب خاص اتاجر فيه بنفسي بمبلغ 300 دولار ولكن ايضا خسرتهم بسبب الطمع ( لم اتعلم الدرس جيدا ) ... ولكن الان

بدات بحوالي 100 دولار ولكن تعلمت كل الدروس السابقه واتجهت الي الاسكالبينج ..... والحمد لله علي بدايه الطريق الصحيح
معلش بقا يا باشا هو احنا مش بتعلم الا اما بنتلسع كتير
لان الانسان بطبيعته طماع غريزة ف الانسان وربنا يزيدك الفترة الجاية بقا

اولا ربنا يعوضك الخسارة المريرة دي
وثانيا ياريت تذكر لنا اسم الشركة النصابة دي عشان العضاء يبتعدوا عنها

fx-man
07-08-2012, 03:52
اول مبلغ بدأت بيه كان على ما اتذكر 50 دولار وخسرته فى ظرف اسبوعين لانى كنت ساعتها لسا ما اعرفش البدائيات فى الفوركس وكنت اعتمد على توصيات من واحد كله بيقول انه خبير فى الفوركس لكن طلع فاشل فى الفوركس .

waleed adel
07-10-2012, 17:41
اول متاجره لنالابد وان نكون تعرضنا للخسارة و بسبب انه الاستعجال فى الدخول للسوق بسرعة
و بدون خبرة و معلومات كافية

السيد الجبالي
07-10-2012, 17:50
اول متاجره لنالابد وان نكون تعرضنا للخسارة و بسبب انه الاستعجال فى الدخول للسوق بسرعة
و بدون خبرة و معلومات كافية

طبعا يا وليد وضيف علي ده كله .... نفسيه السوق ..... والتلهف علي الربح
بجانب عدم الخبره في التعامل مع السوق في مواقف معينه .... وفي حاله الخساره التفكير سريعا في التعويض
وفي حاله الربح الاطمئنان سريعا للسوق ...

aboualy
07-10-2012, 17:55
اول مبلغ بدأت بيه كان على ما اتذكر 50 دولار وخسرته فى ظرف اسبوعين لانى كنت ساعتها لسا ما اعرفش البدائيات فى الفوركس وكنت اعتمد على توصيات من واحد كله بيقول انه خبير فى الفوركس لكن طلع فاشل فى الفوركس .

اعتقد اخى العزيز انه لا يجب ان نبداء فى الفوركس بدون التعليم والتدريب لوقت كافى على التحليل وادارة راس المال
اما التوصيات فهى لا تصيب دائما وربما يكون مصدر التوصيات فاشل كما ذكرت وربما يكون الخطا فى ادارة راس المال هو السبب فى الفشل

mosghaly
07-10-2012, 18:48
اول مبلغ تاجرت بيه كان بونص حوالي 5 دولار وطبعا خسرته عشان مكنتش عارف كويس يعني ايه فوركس وكنت بتاجر كدة بالاحساس هههههههههههه
بس بعد كدة اتعلمت التحليل الفني وبقيت اخسر اقل وبدأ المكسب يزيد
ودة عشان عرفت انا ليه بدخل اصلا بالبيع او بالشراء

derfcase
07-10-2012, 18:55
اول تجربة تداول بدات فيها اخي الكريم
vamoscapitos
كانت منذ حوالي اربعة اعوام
اما بخصوص التجارب و الخبرات و النجاح و الفشل - فالتعلم هو سيد الموقف

mrxr00t3d
07-10-2012, 18:58
انا اول حساب كان بـ 400 دولار و خسرتها لكنني لم استسلم
فقمت بالدهاب لحساب الديمو للتعلم

YesIcan
07-10-2012, 19:15
اليوم اول متاجرة حقيقية ب 1 دولار هههه و هي بونص المنتدى
الارباح غير موجودة لكن ان شاء الله انا حكبر البونص الجاي و ابدأ في اللعبة الصحيحة

waleed adel
07-12-2012, 00:00
اول حساب كان ب 250 ولكن تعلمت منه اكثر من هذا المبلغ بكتير
الالتزام وعدم التسرع والطمع

ahmedalex
07-12-2012, 00:21
انا لم ابدء بعد ولاكنى سوف ابدء ببونص التى سوف احصل عليها من المنتدى وخلال هذه الفتره انا مستمر فى تعليم الفوركس من الكتب والفديوهات ومن مواقع كثيرة ومن خلالكورس تبع الكليه حتى استطيع تجنب جزء كبير من الخسارة عندى بداية اول تجربه لي فى المجال

abanoub
07-12-2012, 01:51
انا بدأت متاجرة بنفسي على باونص شركة ماركتيفا اللي هو 5 دولار ووصلت بيه لحوالي 30 دولار تخيل؟ شايف اتضاعف كام مرة ؟ لكن للأسف الطريقة اللي كنت شغال بيها خسرت جامد وزي ما علتني جامد نزلتنى جامد ومن بعدها بحاول ادور على استراتيجية مناسبة

obada-90
07-12-2012, 01:55
دكرتني بأول مرة تاجرت فيها و تعرفت على الفوركس قبل نتين و بدأت ب 1 دولار زكان بزنص ربحت وصل الحساب حتى 27 دولار و بها خسرتهم في صفقة واحدة وهدا هو جزاء الطمع

salah.bmw
07-12-2012, 02:27
اول متاجرة بدأت فيها 300 دولار واستغرقت عمليتي ساعتين ونصف
وربحت 38 دولار ثم سحبت في نفس اليوم 338 دولار :)

thestarboy
07-12-2012, 02:52
انا افتكر ان اول متاجره ليا كانت بونص وكان الواحد ماشي براحه وبدا الطمع بقي
وبعدين فجاه فين الحساب طار الحساب
من الطمع واداره راس المال اللي مكنتش لسه عرفتها كويس

mage
07-12-2012, 03:03
اول متاجرة كانت منذ فترة 7 شهور تقريبا او اكثر مش متذكر ولكن فى هذه الفترة بالتاكيد كاى اى متاجر فى الفوركس يخسر فى البداية وكان حساب بونص على فكرة ولم يكن من الايداع الخاص

gemyyy
07-12-2012, 04:17
والله يا ريس انا لسة لغاية دلوقتى مجربتش بس البداية كدة شكلها متبشرش من التعليقات اللى انا شايفها دة وربنا يستر

ehab
07-12-2012, 04:56
نا شايف انه قبل ما تبداء تعمل ايداع وتشغل بفلوسك لازم تكون اخدت فترة كافية على التدريب على التجارة
والعمل على حسابات ديمو ثم بعد ذلك تعمل ايداع انا اول ما بدت صراحة ما حبت اشتغل ديمو اشتغلت حقيقى على طول لكن بمبلغ صغير ودى طبعا كانت مشكلة انه الواحد يشتغل حقيقى على طول ومبلغ الصغير مش هاتقدر تحقق بية ربح كويس

العوامى
07-12-2012, 12:53
انا بدأت بالخسارة بسبب عد الالتزام
ولكن والحمد لله مع الوقت بدأت التزم واعوض خسائرى

ma90do
07-12-2012, 13:09
اول متاجرة بدأت فيها 300 دولار واستغرقت عمليتي ساعتين ونصف
وربحت 38 دولار ثم سحبت في نفس اليوم 338 دولار :)

ههههههه ما شاء الله بس ايه السرعه دي ياعم خفت لتخسرهم ولا ايه

بس فعلا ايه السبب كنت بتجرب تشوفهم ارباح ملموسه ولا لا صح؟

avocato bola
07-12-2012, 13:30
لسة لم ابداا فى المتاجرة ولكن اذا بدات فى المتاجرة

سوف ابتدى بمبلغ صغير حتى استفيد فى الاول لانى مبتتدا

naitsi
07-12-2012, 14:03
السلام عليكم
الكثير من المتداولين فعلا خسرو اول حساب فى سوق الفوركس ومنهم انا وهذا يرجع الى عدم التعليم الجيد والصبر حتى اكتساب المهارة المطلوبة والخبرة الكافية .. التسرع فى الدخول الى سوق الفوركس يؤدى لخسارة كبيرة .. يجب على كل متداول ان يعلم جيدا ان سوق الفوركس مهنة وعلم تحتاج الى تدريب وتعليم وخبرة ومهارة وليست مجرد لعبة او الة لتحصيل الاموال

swingawy
07-13-2012, 23:09
250
250
500
هذه اول حسابات ليا فى الفوركس
وفى النهايه خسرتهم جميعا
ومن ثم بدات المكافحه على حساب 250 دولار ونجحت فيه

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:12
انا بدأت بملبغ 100 دولار
وللأسف طبعاً

خسرته وخسرت حسابات كتيره

بس كانت جوائز

من مسابقات

بسبب التسرع وعدم الادارة الجيده لرأس المال والطمع

اعتقد ان الخسائر دي بتعلمنا بعد كدا حاجات كتير
مثل عدم التسرع وادرارة راس المال والصبر وعدم الطمع

waleed adel
07-14-2012, 02:17
اعتقد ان من عوامل النجاح فى الفوركس ادارة جيدة للمال واستخدام استراتيجية جيدة

HUSSENEY
07-14-2012, 02:54
اول حساب كان بونص 100$ا
وكان طبعا خسارة لانى اللى جواء الحدث غير اللى برا الحدث

safiforex
07-14-2012, 02:57
اعتقد ان من عوامل النجاح فى الفوركس ادارة جيدة للمال واستخدام استراتيجية جيدة
طبيعي اخي الكريم ان من يعمل وفق ادارة كمالية جيدة و انه بيعمل باستراتيجية جيدة كذلك
فكبيعي انه سيكون على الطريق النجاح في الفوركس ، و لكن هذا مرهون بالزامه سواء بالاداروة المالية او بالاستراتيجية

essam1985
07-16-2012, 17:56
اول حساب فتحته كان ب 350 دولار
و اتمرجن في اسبوع

و ده بسبب
قلة الخبرة
الطمع
التسرع

forex4ever
07-16-2012, 18:11

99%

كيف حالك اخي محمد
على فكرة اسمحلي ان اقول لك ان احصائيتك بالنسبة للعرب والاجانب غير دقيقة انا معظم اصدقائي في الفوركس اجانب وليس عرب وجميعهم بلا استثناء خسروا اولى ايداعتهم
ليه دايما ظالمين العرب في موضوع الارباح والخسائر !!
اعرف اصدقاء من الهند وبنغلاديش وروسيا وبولندا وتايلاند وحتى من المانيا وانجلترا جميعهم او لنكون منصفين معظمهم خسروا حسابتهم الاولية !!
وعلى فكرة ايداعاتهم بالنسبة لنا نحن العرب اكبر بكثير منا نحن العرب !!
نحن نرشح ان يكون الايداع الاول للمبتدئ من 100 دولار الى 200 دولار !!
هم يودعون مالا يقل عن 500 دولار !!!
فمن تعتقد ان خسائره اكبر؟؟

pimo
07-16-2012, 18:47
اول حساب فتحته كان ب 350 دولار
و اتمرجن في اسبوع

و ده بسبب
قلة الخبرة
الطمع
التسرع

انت محق قلة الخبرة هي اول عامل في الخسارة في اول حساب حقيقي قمنا بالمتاجرة فيه في الفوركس لان العامل النفسي يكون قوي جدا مما يؤدي الي فقدان الحساب في اقل من شهر او اسبوع

tarek22
07-16-2012, 19:56
ريحتونا كنت اعتقد اني انا فقط خسرت حساباتي الاولى
هههههههها
اذا عمت خفت
انشاء الله القادم احسن

kimoboy
07-16-2012, 20:12
الإحصائيات تقول أن 99 % مـن المضاربين خسروا سفقتـهم الأولـــى

sunlight
07-16-2012, 20:15
دائما الشىء الجديد بيكون فيه خساره او بمعنى الكلمه بيكون الواحد متردد ومش واثق من نفسه ولكن مع مرور الوقت نتعلم ونحترف وهذا هو دور العلم والقراءه وكثره الممارسه

mido
07-17-2012, 00:02
اخي الكريم
اول ما عرفت الفوركس كنت متسرع جدا بدرجة كبيرة وحطيت مبلغ كبير جدا وللاسف خسرته كله ومع اول صفقة واول يوم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mohamed yossef
07-17-2012, 11:09
ابتدات فى الفوركس من عام تقريبابمبلغ 100 دولار وتاجرت فى الاول بشكل منظم وبعد ذلك
قمت ببعض الاستعجالات فى فتح وغلق الصفقات مما ادى الى ضياع الحساب بعد ان كنت قد وصلت الحساب الى اكثر من 220 دولار

ahmed
07-17-2012, 11:34
اخي الكريم
اول ما عرفت الفوركس كنت متسرع جدا بدرجة كبيرة وحطيت مبلغ كبير جدا وللاسف خسرته كله ومع اول صفقة واول يوم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

فعلا كلنا فى الاول وخصوصا اول حساب تداول بنفتحه لازم بنخرة لاننا
بنكون متسرعين وعايزين نكسب بدون دراسه لكن خسارة الحساب بتكسبنا اكيد خبرة ولا ايه

Mohamed90
07-17-2012, 12:35
الإحصائيات تقول أن 99 % مـن المضاربين خسروا سفقتـهم الأولـــى

السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذا و رد جدا و اعتقد انه تلك 1% نجحو في صفقاتهم الاولى بواسطة الحظ
لانه اكيد كلنا ندخل للسوق للتداول بدون خبرة و نتعرص للخسارة

amrmorasamir
07-17-2012, 12:37

انا فى الاول بدات بمبلغ صغير جدا وهو 5 دولار عشان اجرب التداول واتعلم كويس ونجحت فيه جدا لانى كنت ماشى على توصيات وكده لكن بعد كده خسرت لما بدأت اطمع وادخل بحجم لوت عالى

mahmoud1
07-17-2012, 12:45

فى البداية كانت المتاجرة ومعرفتى بالفوركس فى شركات بتعطى بنوص صغير 5$ سجلت فيها وحصلت على البونص لكن كان صغير جدا وكان فى واحد صحابى بيعطنى توصيات لكن طبعا راس المال صغير جدا ما بيكون فى ربح جيد والتوصيات أكيد مش مضمونه ربحت فى الاول لكن بعدين قلت المكسب قليل وطمعت طبعا الطمع مع راس مال صغير الحساب كان اتمرجن بعدين حاولت انه اتعلم وما اعتمد على التوصيات واخد من شركات بونص برضو فى نفس حدود الملبغ لحد ما دخلت بحساب من جيبى وخسرت بعد الربح من بعدها بقت بقراء واتعلم الى حد الان لكن استفيدت كتير اول شئ ادارة راس المال والصبر والتعلم وعدم الاستعجال وعدم الدخول عشوئى

resala11111
07-18-2012, 20:21
انا بدات من 4 سنين
وبدات براس مال حوالى 100 دولار
ولكن خسرت والسبب الطمع وعدم الخبرة

ahmedalex
07-18-2012, 20:34
انا لم ابدء بعد متاجره حقيقيه ولاكنى فى الحساب التجريبى وبحمد لله بدات فى تحقيق مكاسب كبيره خلال فتره قصيرة مما يساعدنى على تقريب الفتره التى افتح بها حساب حقيقى وسوف تكون بالبونص التى احصل عليها من المنتدى مهما كانت قيمتها حتى ابدء فى حصد ربحى ومرتبى الخاص

dodovedo
07-18-2012, 20:56
اخى الكريم
انا بدات بمبلغين واحد بونص وواحد بتاعى
وطبعا خسرتهم وباذن الله تتعوض
تقبل مرورى

MrSniper
07-18-2012, 20:58
انا دخلت براس مال قدره 100 دولار
لكنني خسرت في اول متاجرة لي نصف راس المال
و بعد دلك دهبت مباشرة للحساب التجريبي للمتاجرة فيه

Mostafa Mando
07-18-2012, 21:04
الحقيقة انا لحد الآن لم اضع مبلغ من مالي الخاص للمتاجرة في الفوركس

كل رؤوس اموالي بونص لسا ادام شوية الواحد يحط مبلغ كويس في المتاجرة ولكن البونص عامل مساعد جدا للمتاجرين وانا اعتمد عليه الآن

فشكرا انستا

Noah
07-18-2012, 21:36
اول متاجرة فى سوق الفوركس كانت منذ عام تقريبا كنت اتداول لاول مرة على الحساب الحقيقي واعتقد اننى منذ هذه الفترة الى الان لم اعرف الحساب الديمو اطلاقا ولا افكر حتى فى الدخلو فىا لديمو لتجربة الاستراتيجية واتفرغ فقط للعمل علىا لحساب الحقيقي

zahran
07-18-2012, 21:38
انا بدات بمبلغ 280 دولار واكيد طبعا مصيرهم كانوا زى مصير او حساب كل الناس فتحته
زدا بصراحه كان بسبب العند مع السوق وانى مش عايز اقفل الصفقه وهى خسرانه . يا تكسب يا بلاش ودا غلط جدا طبعا

Bs Joker
07-18-2012, 22:42
و الله الحقيقة بدات ب1 دولار و كنت اتاجر بكل تقتيات التحليل لكن كنت متسرع و كنت لم اتعلم كفاية الفوركس و دهلت ضانا ان الفةركس سهل لكن تعلمت درس هام و هو ان تعطي كل ذي حق حقه و يحب الصير و التعلم و استغلال الديمو و عدم الدخول في الحقيقي الا براس مال جيد و استراتجية ناجحة

Aker001
07-18-2012, 22:44
بسبب التسرع وعدم الادارة الجيده لرأس المال والطمع يمكن الخسارة لكن انا لم ابدأ على الحقيقي فقط التجريبي و أنا أستفيد كل يوم جديد

sara123
07-18-2012, 22:46
أنا بدأت المتاجرة ب 300 دولار وخسرت نصهم لكن سرعان ما حاولت اقلل الخسارة او ارجع الحساب زي ماكان لكن قدرت ارجع 100 دولار بس من اللي راح .. الحمد لله دلوقتي مستوى اتحسن كتير ..وبالتوفيق للكل.

hesham1046
07-18-2012, 22:47
اول حساب افتحو فى شركة وساطة كانت شركة نورد اف كس

زيزو
07-19-2012, 18:05
لسه مبتدئ ولسه مجربتش
وان شاء الله يكون البونص هو اول مبلغ ليا ويارب يكون مبلغ محترم اقدر ابدا بيه

khaled zizo
07-21-2012, 16:18

aboushnb
07-22-2012, 00:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
الحقيقة انا لحد الآن لم اضع مبلغ من مالي الخاص للمتاجرة في الفوركس
بتوفيق الجميع

Rami
07-22-2012, 00:15
انا وضعت لكن خسرته للاسف بس كان منبلغ صغير وعلى مراحل
لكن تعلمت الكثير منه ومن خسارته
بارك الله فى جهودكم الكريمة

havic
07-22-2012, 00:16
انا اول ايداع لي كان 17 دولار و من سنتين ، فتحت صفقات عديدة في يوم و احد حوالي 30 صفقة ، و لكن اجتاحني الطمع و التسرع و فتحت صفقة خسرت فيها الارباح وراس المال

apolo
07-22-2012, 00:20
أنا أول متاجرة لي كانت على الحساب التجريبي ب5000 دولار

وحققت به أرباح لابأس بها

بعدها جربت الحساب الحقيقي لكن بمبلغ صغير وخسرته

Aker001
07-22-2012, 00:23
فتحت صفقات كثير بللوتات صغيرة جدا تقريبا عشرين صفقة ربحت 8 دولار
لكن طمعت و في صفقة واحدة خسرت المبلغ في نفس اليوم

Shady Moustafa
07-22-2012, 00:26

اول مبلغ تاجرت بيه كان حوالى 2 دولار وقدرت احولهم الى 4 دولار فى نفس اليوم وانا لسه مش عارف اى حاجه فى اى حاجه وتاى يوم تاجرة تانى والحساب اتمرجن والكلام ده حصل من حوالى ثلاث سنوات

goold
07-22-2012, 00:27

اول مبلغ بدا به مبلغ 100 دولار
وطبعا علشان كنت متسرع
عملت منه ارباح بسيطه وبعد كده اتمرجن الحساب
نصحتى اذا كانت هذه اول مره تتاجر فى الفوركس لا تتسرع
ادرب واتعلم وتعاله الفوركس موجود مش هيخلص

aminos
07-22-2012, 00:30
السلام عليكم
أنا أول متاجرة لي كانت حساب تجريبي قدره 50.000 دولار و كانت أرباح خيالية
و عندما فتحت حساب حقيقي خرته لأن المبلغ كان شيئا ما صغيرا

عزبز 18
07-22-2012, 00:31
انا اول متاجرتي بالفوركس مانت بحساب 30 دولار بونص من انستافوركس
ربحت منه 10 دولار ثم خسرتهو بسبب التسرع و الحساب زاره الماجن كول

kaka2
07-22-2012, 00:39

وحققت به أرباح لابأس بها

اكبر خطأ تتدرب على مبلغ اضعاف حسابك الحقيقي
الحساب الكبير بيتحمل تذبذب السوق عكس الصغير

اما تفتح حساب تجريبي اكبر من الحقيقي وتضع نفس حجم اللوت يبقى خطأ اخرى

kingman
07-22-2012, 01:42

وحققت به أرباح لابأس بها

هى دى غالبا بتبقى المشكلة مع حسابات التجريبى والحقيقى اننا نتعامل مع التجريبى بحسابات بعيدة فى حجمها عن الحسابات الحقيقية وغالبا مانخسر اول حسابات حقيقية لنا بسبب هذا التعامل

tota6773
07-22-2012, 02:24
انا بدات لكن بحساب تجريبى وليس حقيقى وكسبت وخسرت ايضا لكن لم استخدم الحساب الحقيقى
حتى الان فانتظر اكتساب خبرة اكثر حتى ابدا فى الحقيقى واترك الديمو

msh3egy
07-22-2012, 05:13
وخسرت كام حساب بعدة

bodda.2011
07-22-2012, 05:25
اول مبلغ تاجرت بيه هو 50 دولار
وصلوا معى الى 140 دولار فى اقل من 25 يوم وخسرتهم بسبب الطمع ودخلت عقد ب1 دولار

madman
07-22-2012, 05:37
اول متاجره ليا كسبت 250 جنيه مصرى فى اول يوم وكان الامر شيق جدا جدا ليا واتمنى اانى مخسرشى دايما

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 15:13
اول حساب ليا كان ب100 دولار وكنت فرحانه اوي وبدخل بلوت جامد على اساس المبلغ هيستحمل وماكنتش اعرف ايه هيا اداره راس المال
مافيش اسبوع والحساب اتمرج وتلقيت اول صدمه في مجال الفوركس خليني اراجع حساباتي مع هذا المجال

SlaiteR
07-24-2012, 18:12

اخي انا للأن لم اتاجر سوى بالديمو

وربحت للأن 200 دولار

وراس مالي 50 دولار

ووالعوامل اهمها واولها عدم الطمع واغلاق الصفقة والاكتفاء بالربح القليل

kanzsea
07-24-2012, 19:21
اول مبلغ بدات بة هو 25 دولار وكسبت فى يوم واحد مثلهم واصبح الرصيد 50 دولار ثم اليوم الثانى خسرت ال 50 دولار كلهم

mena
07-26-2012, 07:03
200 دولار وبالتاكيد كان من غير تدريب وادىء ذلك الى فقد المبلغ باكمله

medmedooo
07-26-2012, 07:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أقول تاني الطمع الطمع الطمع وتحتو مليون خط هو سبب رئيسي فالخساره

تحياتي لك يا صاحب الموضوع

تقبل مروري

dollyabdallah
07-26-2012, 07:31
اول حساب حقيقي لي سيكون هذا الشهر بحول الله بعد استلام البونصو كل التداولتي السابقة كانت في الديمو لا اكثر لاحتكاك و التعلم جيدا

hadeer hamdy
07-26-2012, 07:32
ان شاء الله بعد الخسارة يكون
فى مكسب فلوس وخبرة

99%

top2milan
07-26-2012, 07:34
طبعا كان مصير الحساب الخساره وكان تقريبا 25 دولار كانو بونص بردو من شركه
واكيد جبت مرجن كول والسبب الرئيسي اني كنت مبتدأ مش عارف المجال كويس

mage
07-26-2012, 07:41
زمان على الحساب الديمو كانت اول متاجرة تمكن من تحقيق 80 نقطة فى اول متاجرة ليا واعتقد اننى الافضل فى سوق الفوركس ولكنى سرعان ما عرفت اننى متاجر اهبل ولا اعرف اى شئ عن الفوركس لما الحساب اتمرجن تانى يوم

safari42
07-26-2012, 07:47
انا كان اول حساب لي هو1000دولار شحنت به الحساب اول ما بدات
لكني خسرته كله بسبب الطمح وعدم ادارة راس المال
كما اني شحنت الحساب وانا لسة مبتدا ولم اكن حاولت التعلم

saad
07-26-2012, 08:26
وخسرت كام حساب بعدة

magic777
07-27-2012, 03:20
زمان على الحساب الديمو كانت اول متاجرة تمكن من تحقيق 80 نقطة فى اول متاجرة ليا واعتقد اننى الافضل فى سوق الفوركس ولكنى سرعان ما عرفت اننى متاجر اهبل ولا اعرف اى شئ عن الفوركس لما الحساب اتمرجن تانى يوم

اخي الخطأ هنا دايما بيكون من التهور والطمع وعدم االالتزام بأداره راس مال صارمه فاكيد طبعا هتحقق ربح في صفقه وتخسره في صفقه تانيه وهكذا
هتلاقي نفسك بتدور في دوامه اخي ملهاش نهايه فحاول تعتمد على خطه جيده للعمل بعيده كل البعد عن اي مخاطره

islamselmy
07-27-2012, 16:12
بصراحة 20 دولار هههههههههه
طبعا الحمد لله خسرت خساره ذريعة
بس دلوقتى الموضوع اختلف جدا

zeina
07-29-2012, 19:47
اتذكر ان اول حساب لى كان يحتوى على مئتان دولا وقد بدات بة وحققت ارباح جيدة فى البداية ولكنى استمريت حتى اتمرجن بس مش مشكلة كلو فدى العلم والخبرة

shemo
07-30-2012, 12:30
بدات بحوالى 200 دولار وكسبت وحققت ارباح وبعد ذلك خسرت كل راس المال واتمرجن الحساب

forexawy
07-31-2012, 19:04
كان أول حساب بدأته ب 50 دولار و خسرته تم بدأت أفكر في إنشاء حسابات وقد خسرت 3 تلات حسابات أخرا .
لكني تعلمت الأهم وهو إلتزام وصبر على ربح وعدم صبر على خسارة
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Marado9
08-08-2012, 06:03
انا لسة مبداتش حاجة وبحاول انشاء الله افهم ازاي ابداء بدون خسارة وربنة يوفقني

simo patrik 9
08-08-2012, 06:05
السلام عليكم و رحمت الله تعالى و بركاته
انا بدات بالبونص و هكدا دائما العب و السلام عليكم

tamid0
08-08-2012, 06:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا اول حساب فتحته خسرت و عوضت خسارتي و قفلته عشان مكنش عندي وقت و لسه هفتح حساب قريب ان شاء الله

forex.dealer
08-08-2012, 06:23
اول صفقه كانت بعشرة سنت كسبت 2 دولار
بس بالحساب الديمو يعني بحرث في صحراء

MohamedAdel
08-08-2012, 06:23
اتذكر ان اول حساب ليا حقيقى كان بونص بحوالى 25 دولار وكنت لسه بشتغل على الديمو..........الحمد لله

nada
08-08-2012, 06:43

انا اول مبلغ كان 12 دولار كان فى انستا حولت 12 الى 28
وبعد كدة مرجن فى خبره البطالة الامريكى

bassma_kamel
08-08-2012, 15:45
انا لسه مبتدئه ومتاجرتش بفلوس فى اكونت حقيقى انا لسه بدأه اتعامل مع الديمو اكونت بس من خلال اللى اتعلمته اعرف ان لازم نبتعد عن عواطفنا فى الفوركس ولازم يكون عندنا صر على الربح والخساره ولازم نبعد عن الطمع

saidyousef
08-08-2012, 15:46

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 21:30
الملغ الذى بدأت بيه بسيط جدا جدا وهو من البونصات المجانيه من الشركات
وكان 15 دولار من احدى الشركات
والحمد لله تعلمت منه الكثير من التعامل مع السوق

yasser habola
09-27-2012, 13:50
بالنسبة لي انا اول حساب فتحتو كان بي 150 دولار في انستا واكيد طبعا اول حساب يكون بة خسارة
حتي اتمرجنت وفتحت حساب اخر واتمرجن لكن بعد ذلك صححت من اخطائي والان اصبحت عندي الخبرة لادارة الحساب بشكل افضل

azifek
09-27-2012, 14:08
أول مبلغ تاجرت به حسب ما أتذكر هو 7 دولار
و لكنني خسرته و السبب هو : هذا المبلغ غير كافي إطلاقا لتحمل ارتداد الأسعار
الدخول أحيانا عكس ترند
الصبر على الصفقات الخاسرة و لا أصبر على الصفقات الرابحة

najoull19
09-27-2012, 14:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اضن ان راس المال ليس مهم في البداية مقابل ان تكون متعلم جيدا ولديك حكمة واستراتيجية فب العمل حتى ولو توفر لديك راس مال كافي فبدون التعلم لا يساوي شئ

lecoq6
09-27-2012, 15:57
بالنسبة لي اول مبلغ اودعته كان 50 دولار ، طبعا في الاول كنت اخاف من الخسارة وكنت اتداول بحماية راس المال اولا
لكن بعض عدة صفقات رابحة رفعت من المجازفة شيئا فشيئا وخسرت الكل

mohamed tawfik
09-27-2012, 15:58
اول ما عرفت الفوركس كنت متسرع جدا بدرجة كبيرة وحطيت مبلغ كبير جدا وللاسف خسرته كله ومع اول صفقة واول يوم وطبعا ده تأثير الطمع وتأثير الحساب الديمو طبعا لأنه الواحد كان لسه فى باله انه بيلعب مش بيتاجر بس الحمد لله استفدت جدا من الاخطاء دى .

MAGDY
09-27-2012, 16:00

أول مبلغ بدأت به ، كان بسيط ومتواضع
وطبعاً خسرته .. لكن الحمد لله ، عملت إيداع تانى وخسرته برضه
وركبت دماغى ورجعت أذاكر من جديد ، وعرفت الغلط فين
تحياتى

m.o.b
09-27-2012, 16:01
لحد الساعة لم اتاجر باي حساب حقيقي و الخسارة موجود في الحساب التجربي والحمد لله لم اخسر اي قرش للحدة الساعة و اريد استفادة من التجربة الاخوان و ان سار الله ابدا في متاجرة مربحة و تشجعنا للطموح اكبر و اكثر

noureen
09-27-2012, 16:08
اول مبلغ كان 70 $ و اول متجاره كسبتها ثم خسرت و كسبت و لكنى لم افقد الحساب
وو هذا يرجع الى اداره جيده جدا لراس المال

fawadmuzzi
09-27-2012, 16:25

mahmoud1
09-27-2012, 16:29
أول مبلغ تاجرت به حسب ما أتذكر هو 7 دولار
و لكنني خسرته و السبب هو : هذا المبلغ غير كافي إطلاقا لتحمل ارتداد الأسعار
الدخول أحيانا عكس ترند
الصبر على الصفقات الخاسرة و لا أصبر على الصفقات الرابحة

مشكلة راس المال الصغير مش هاتعرف تتاجر بة خالص لانه من اقل انعكاس ممكن تخسر راس المال وكمان لما تربح مش هاتحس بى الربح لانه بيكون قليل افضل شئ بعد ما الواحد يتعلم الفوركس بشكل جيد ويشتغل ديمو لفترة انه يخش براس مال كبير عشان يشتغل برحتو وبدون خوف ويكون فى عندة استراتجية قوية بيعمل عليها ويكون بيقدر يحلل السوق بشكل جيد واهم شئ مهماكان حجم راس المال يكون فى ادارة راس مال

eletrebi
09-27-2012, 16:34
انا بدات ب 30$ بونص كسبت 15$ وسحبتهم ورجعت خسرت البونص كلو فى يومين نتيجة الطمع
مستنى انا البونص الجديد

yazeed
09-27-2012, 16:35
انا لسه ما بدات و سوف احاول البدا في الفوركس من دون خسارة لكي تكون بداية ناجحة بنسبة لي

mohamed saad
09-27-2012, 16:37
اول تجربة لي للاسفف كانت على حساب حقيقي 250 دولار وخسرته كله لعدم الخبرة والاعتماد على توصيات اشخاص عدة ولذلك انصح اي احد عدم المتاجرة بأمواله نهائي عليه بالتدريب على الديمو ثم المتاجرة بالبونصات حتى لا تخسر اموالك

Mokka
09-27-2012, 16:38
اول مبلغ بدأت به فى مجال الفوركس كان 100 $ و لكن اول صفقه دخلتها فى الفوركس تعرضت للخساره بسبب تسرعى
و ايضا لانى طمعت فى مكسب كبير و قله خبرتى فى مجال الفوركس

zaki
09-27-2012, 16:39

khaled ibrahem
09-27-2012, 16:55
انا عن نفسى لسه لحد الان متاجرتش بالحساب الحقيقى ومش هتاجر دلوقتى مع انى ليا حساب خقيقى
بقيمه 500 دولار لكن اتمكن الاول وبعد كده انشاء الله ابدأ الشغل وده طبعاً بإستعانه شخص اثق فيه للوقوف بجانبى مع العلم ايضا اننى لا اطمع

meeco
09-27-2012, 16:59
انا بدأت بمبلغ 100 دولار وحققت ارباح جيدة فى البداية
ولكن خسرته كله فى الاخر بسبب الطمع وعدم التحليل الجيد

khaled ibrahem
09-27-2012, 17:01
انا عن نفسى لسه ماشتغلتش على الحساب الحقيقى لحد الان وع انى فاتح حساب بقيمه 500 دولار
لكن مش عايز اشتغل عليه دلوقتى لحد ما اتمكن من نفسى كويس

yassoo011
09-27-2012, 17:45
اول مبلغ بدأت به تجاره كان مبلغ 50 يورو وكان بونص من شركة
ادميرال ماركتس واو تجارة بها كانت فيالذهب وكسبت منها 30 دولار تقريبا

adam
09-27-2012, 18:09
أول متاجرة لي كانت من ثلاث سنوات تقريبا لم يكن لدي اي خبرة تذكر في هذا السوق ولذلك كان شبح المارجن كول او تصفير الحساب في انتظاري ولكن بعد ذلك بدأت اتعلم من هذا السوق واكتساب الخبرة وما زلت في طور التعلم كي أصل ان شاء الله في النهاية الى بر الامان في هذا السوق

Mo0nLight
09-27-2012, 18:19
يااااااااه رجعتنا للذى مضى لأول خسارة (تصدق الواحد من كتر ما بيخسر بقى متعود مش متعودة دايما:)) ) و كان يومين ما يعلم بيهم الا ربنا قاعد 48 ساعة فى الـ24 ساعة قدام الجهاز و حتى اليوم التالت و انتهى الحساب و بدأت المتعة مع هذا السوق اللعين و بقت اكتر مكاسبى و انا بعيد عن الصفقة و الخسائر حتى الان بسبب الطمع

asmaa omar
09-27-2012, 18:25
اى مبدا تستطيع ان تبدا به ولكن العوامل
هى الاساس ومن العوامل التى جعلتنى ارى طعم الربح الاصرار والعزيمه القويه والدرايه الكافيه بالسوق

علاء بدران
09-27-2012, 18:26
لم اخسر قبل او بعد ولم اربح قبل او بعد فانا مازلت اتعلم وا ن شاء الله
ساحكى لكم كيف كانت خسارتى او مكسبى

omarbling
09-27-2012, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لحد الساعة لم اتاجر باي حساب حقيقي

maro50
09-27-2012, 18:30
انا لم ابدا التداول الحقيقى بعد لكن خطتى للعمل هو ان ابدا بالمتاجرة بمبدا صغير ولن استخدم رافعه ماليه كبيرة وسوف استخدم اما التحليل الكلاسيكى او نظام الاسكالبينج من اجل الحصول على ربح تحفيزى

moisaid
09-27-2012, 18:51
أهلا ياشباب
أول متاجرة طبعا و أكيد خسارة لو الخسارة
و يعدها أخذنا نركز و ننتظر و بعدنا عن العشوائي
و باذن راح نستفد من اخونا الخبراء في هذا المجال
لأنه مهما تعلما فنحن بحاجة الى مزيد من العلم
بالتوفيق

علاء بدران
09-27-2012, 18:57
لسة م بداتش متاجرة انا لسة بتعلم
وان شاء الله اخد بنصايح الاعضاء
حتى اكتسب بطريقة صحيحة

y4x
09-27-2012, 19:33
انا لسة فى اول الطريق

ان شاء الله لما اتاجر باذن الله هتاجر بمبلغ كبير

علشان اكون عملت بونص كتير واكون اتعلمت كويس واكتسبت خبرة

Mustarinho
09-27-2012, 19:41
ول حساب حقيقي لي سيكون هذا الشهر بحول الله بعد استلام البونص

علاء بدران
09-27-2012, 19:42
لا لسة بحاول اتعلم لسة متجرتش ان شاء الله اكتسب الخبرة
الكافية وابدا اشاركم فى المتاجرة باذن الله

4ex
09-27-2012, 19:44

mouwal555
09-27-2012, 20:02
السلام عليكم اخي الكريم
انا كمعظم المتدولين بدأت بملبغ 100 دولار لك خسرته بصرع فإق
و قد اكون حققت رقما قياسيا في مدت الخسار ههه و دالك اخي عئد لطمع

نور
09-27-2012, 20:06
انا مازلت مبتدئه في الفوركس طبعا ولكن مع الاراء التي سمعتها وقرأتها فان افضل مبلغ تبدأ به هو 100 دولار اقل الاضرار لك
ويجب عليا التأني والدراسه حتي لا ابدأ مشواري مع الفوركس بصدمه حتي ولو صغيره وعلي متابعة الاخبار العالميه والمحليه ومعرفة وددراسة تأثيرها علي حركة تجارة العملات

zikovic
09-27-2012, 20:13
ااسلام عليكم سؤال حيرني لما الكل الخاشر هل تكن ضعف المعرفة و الدراسة الجيدة للفوركس ام مادا ?

ahmed zayan
09-27-2012, 20:16
اول متاجره ليا امبارح على الحساب الديمو والحمد لله دخلت اربع صفقات
ربحت ثلاثه وخسرت واحده والربح كان 190 دولار والخساره كانت 70 دولار

m.mokhtar01
09-27-2012, 20:44
بالنسبة لي اول مبلغ اودعته كان 50 دولار ، طبعا في الاول كنت اخاف من الخسارة وكنت اتداول بحماية راس المال اولا
لكن بعض عدة صفقات رابحة رفعت من المجازفة شيئا فشيئا وخسرت الكل
كبير اويييييييييييييييييييي بس اكتر شئ بيعجبني انك بتعترف بخطاك و انك بتحاول تاني و تعبتش و مياستش هو ده المطلوب فعلا اننا نستمر علشان ننجح و نحقق شئ

eslam.barakat
09-27-2012, 20:46
والله انا اعتقد ان المبلغ مش مهم كاك المهم هل انته تعرف مفهوم الفوركس ام لا

hwida nada
09-27-2012, 20:53
انا فاكرة كويس الكلام ده من اقل من سنة
فتحت حساب مع شركة iforexوسبحان الله الغريب بقى انى مكنتش اعرف الاف من الب ومع ذالك كنت بكسب
فتحت الحساب ب100$فى خلال 4 ايام كانو 138$كنت فلرحانة اوى
الشركة بقى قفلتلى البرنامج من عندهم وانا كنت فاتحة فى الوقت ده صفقات
كلمتهم على ما ردو عليا وعبرونى كان فات اكتر من اسبوع تكرمو وامدونى بباص ورد جديد بفتح اتفاجئت ان حسابى صفر

daisy
09-27-2012, 21:12
اول متاجره ليا كانت ب100 دولار
واستطعت النجاح اول اسبوع بدون ضربات حظ
لكن حصل انقطاع للنت استمر ايام والصفقه مفتوحه بدون استوب
وفى النهايه الحساب اتصفر

omar kapo
09-27-2012, 21:14
انا كنت محظوظ فاول صفقة لي كانت بي 38 دولار ده راس مالي وكسبت 15 دولار ثم اصبح رصيد من البونص 70 وكسبت تاني 45 دولار وكسبت حتي وصلو ا 100 دولار مكسب حولت 71 وسبت الباقي
فاتمرجن الحساب للطمع لا غير فكنت ادخل النقطة بي دولار