PDA

View Full Version : الاستعجال

Pages : [1] 2 3 4 5 6

transakshan6
02-08-2014, 12:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
النهارده هحكي لكم حكايتي مع الاستعجال (( حدثت بالفعل و حقيقيه 100% ))
بعد ما الرصيد وصل لنا .. داخل اتاجر مثل إي شخص .. ربحت في اول يومين 47 دولار
و كان فاضلي 3 دولار علي السحب ..
كنت مستعجل و عايز اجيبهم قبل ما السوق ما يقفل ..
بعد ما حللت و ظبط الاداء .. دخلت لوت بـ 3 دولار يورو ين ..
اظاهر ان تحليلي مكنش علي المدي الكبير كنت محلل علي نقاطه صغيره..
قول هيطلع حته و ينزل .. و طلع و منزلش حتي الان هههههههههه..
والنتيجه بالصوره ..9801
وطبعا .. احب اقولكم لا داعي للاستعجال زي ما انا عملت ..
عشان متكنش النتيجه زي ما بالصوره ..
تحياتي لكم ...

transakshan6
02-09-2014, 16:31
معلومه صغيره لكم فوق كل هذا .. هذه كانت ثالث مره لي في حياتي افتح المنصه الحقيقيه ..
وبالنسبه للديمو لم افتحه من قبل إلا 15 دقيقه فقط حسيته بطئ فا رحت قفله ..
وهذا يدل ان المهم مدام بتفهم و تحليلك كويس عادي مش لازم بقي تجيب كتب و تقعد تحفظ و تصم..
هو بس للاسف التحليل كان علي المدي القريب عشان كده حصلت المشكله دي ..
تحياتي لكم

hajarforex
02-09-2014, 16:33
الاستعجال او التهور او التشسرع فهي الجحالة
التي تقع لدى المتداوةل عندما يحس اليبطع اكثر فاكثر
و لهذا فلا يجب ان يكون التسرع و الاتسعجال الذي يكون في الخسارة فقط

ahmad lord
02-09-2014, 16:36
اخى الاستعجال هو شئ مهم جدا فى الفوركس يمكن ان تنتفع به ويمكن ان تخسر بسببه فاحب ان اقول لكم يجب اولا ان تفكروا فى الاستعجال حتى لا تخسروا

waelmma
02-09-2014, 16:46
:o:tie::ok: شكرا لك اخى الكريم وبارك الله فيك
وان شاء الله نكون اتعلمنا الدرس وبارك الله فيك

transakshan6
02-09-2014, 16:46

فعلا يا اختي عندك حق الاستعجال مشكل كبير و يجب ان نتجنبه
حتي لا نقع في مثل هذه المشاكل و الاخطاء و ان شاء الله
بكون اتعلمت من هذا التهور و الاستعجال
تحياتي لكي

finga5
02-09-2014, 17:03
اكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

لكن كانت بتضايق اوي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلمسؤءئؤشصضؤءئاكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

لكن كانت بتضايق اوي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائية

amoune
اكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

لكن كانت بتضايق اوي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةسشؤءئشضصؤس

7finga

هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةشسؤءئصضؤسئء

finga6

هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةاكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائيةسشؤئءصض

fatma abdelhay
02-09-2014, 17:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله كله هيتعوض اخى
وبالفعل الاستعجال من اسرع الطرق اللى بضيع مننا الحساب
شكرا لموضوعك وتقبل مرورى :)

Kais Daboul
02-09-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
في التأني السلامة و في العجلة الندامة
شكرا أخي و بارك الله لك

motaha
02-09-2014, 17:41
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي ان الاستعجال والطمع عما الأداتين اللاتي من الممكن ان تدمر اي حساب
فلابد من التأني والتحليل الجيد قبل اتخاذ القرار
والله الموفق

abdelaziz 10
02-09-2014, 20:53
هماك طبعا السرعو وهناك التسرع والاغلبية يمزجون ما بين هذين المصطلحين البعيدين من حيث مفهومهما
بالتالي لابذ من السرعة في التصرف مع اي جديد ممكن يطرا على الصفقة ولكن ليس ان نتسرع

creatorman1978
02-09-2014, 20:57
واضح انك دخلت بنسبة مخاطرة كبيرة وهذا اول خطأ بالاضافة طبعا لخطأ الاستعجال ... وايضا هناك خطأ عدم وضع الاستوب لوز او بديل عنه مثل اسلوب الهيدج فى حال عكس السعر عليك .... تقبل مرورى

abed01
02-09-2014, 21:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
_____ ____________________________________
اخى الكريم الموضوع الذى صرحته مهم و تدور حوله العديد من التساؤلات
المعلومات الهامة و خاصة للاعضاء المبتدئين فشكرا على التوضيح و
جازاك الله خيرا
______ ___________________________________
بالتوفيق للجميع و السلام

med.abd
02-09-2014, 21:14
شكرا صديقي على هذه المعلومة لانني مازلت مبتدا ومستعجل للفوز
ومتلهف بشدة وبعد أن قرات رسالتك سوف أصبح أكثر تركيز
في تاني السلامة وفي العجلة الندامة

ashrafko
02-09-2014, 21:24
اخى الكريم انا ما اريد قولة هو عدم التصرع فى التداول على الحساب الحقيقى ولابد من التدريب على الحساب التجريبى اطول فترة ممكنة وبالتوفيق

محمود مرعى
02-09-2014, 22:10
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...

طبعا انا قرأت موضوعك بالكامل وربنا يعوض عليك ان شاء الله وتحقق الربح اللى انت عايزه واكتر كمان لكن مما لا شك فيه ان الاستعجال على الربح اكبر سبب للخسارة فى سوق الفوركس وهو ده السبب اللى خلى اكثر تجار الفوركس على مستوى العالم توصل للمارجن كول وانها تترك المجال خالص علشان كده سيب الرزق يجى براحته فقط حلل وتأكد من التحليل وخلى السوق يثبت صحة تحليلك

عاشق الفوركس
02-09-2014, 22:15
السلام عليكم ورحمة الله ,مشكور اخي على الطرح وعلى والمشاركة القيمة التى عبرت عنها في سبب الخسارة اللتى تحصلت عليها من جراء الطمع وانصح الاخوة بتلافي دالك ، ان شاء الله

aljabal
02-09-2014, 22:28
السلام عليكم...اولا ربنا يعوض عليك والفرص كثيره ..ثانيا التحليل لم يكن متكامل كما تقول ومن ثم استخدمت افة الفوركس وهي الطمع....
الالتزام بخطة متاجره هي من اساسيات الامان للحساب والمهم انك استفدت من الخطا..اتمنى لك التوفيق..وشكرا للافادة.

poop4
02-09-2014, 22:53
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
لا تغامر باكثر من نسبه 10% من حسابك نصيحه منى
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

gna28
02-09-2014, 22:58
شكر خاص لصاحب الموضوع
الفوركس من الاعمال الخطيرة والتى تحتاج الى صبر فى التعامل معها وايضا التركيز الشديد فى دخول الصفقات بناءا على تحليل فنى باستخدام احد استراتيجيات التداول مع تامين حساب التداول باستوب لوز.

forexman3
02-10-2014, 07:10
تسلم ياغلى على هذه النصيحة الغالية
والتى نتجت عن تجربة شخصية ةللاسف اكبر مصيبة نقع فيها
اثناء التداول هى الاستعجال والتسرع فى اتخاذ القرار وكاننا
ملكنا هذا السوق وعرفنا كل مايدور فيه حتى نصطدم بالواقع المرير

darsh
02-10-2014, 10:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
هذا نتيجة طبيعية انظرتك ان الفوركس للسحب اخى الكريم افصل موضوع استعجال على السحب عن الصفقات خالص ومعلش يا باشا ومتعوضة ان شاء الله

saro123
02-10-2014, 11:06
الاستعجال هو اكبر شئ بيخلينا نخسر لابد ان نتحلى بالصبر واعلم ان الفورصة المناسبة ستاتى اذا صبرت
وكتير هتلاقى نفسك بتقول لنفسك لو كنت استنيت شوية بس

YaRa Ahmed
02-10-2014, 12:23
اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة
لكن كانت بتضايق اوي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلمسؤءئؤشصضؤءئاكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

Noustre_ts
02-10-2014, 14:15
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...

يا لطيف ايه التهور ده طب لما انعكس السعر ليه ما انقضتش الموقف من الاول
يعني خسارة اهون من خسارة و كمان اللوط عالي اخي
نصيحة ما تتسرع و تتطمع اخي

batna
02-10-2014, 23:27
النصيحة الغالية
والتى نتجت عن تجربة شخصية ةللاسف اكبر مصيبة نقع فيها

mbazaa
02-10-2014, 23:45
قمت بعمل جيد من الأول لكن ما أصابك هو ضربت المبتدئية
وهي فيروس يتمككن بك حين يراك رابح بعض الشيء من المال
فيغمض لك بصيرتك ويجعلك فوق السحاب فتقوم بالهفوة
على كل الله يعوض عليك وفي المرة القادمة ستكون عندك المضادات لهذا المرض
تقبل مروري أخي الكريم
والسلام عليكم ورحمة الله

dont
02-11-2014, 01:22
الاستعجال له اثار سالبية كثيرة جدا منها الخسارة او قلة الربح
ولذلك يجب ان نصبر على الدخول فى الصفقا يوجب ان نحتار افضل وقت لللدخول فى الصفقات

BOULBOUL2
02-11-2014, 15:25
الفوركس من الاعمال الخطيرة والتى تحتاج الى صبر فى التعامل معها وايضا التركيز الشديد فى دخول الصفقات بناءا على تحليل فنى باستخدام احد استراتيجيات التداول مع تامين حساب التداول باستوب لوز.

payza
02-11-2014, 16:16
فعلا الاستعجال وحش كبير
يسيطر ويخسر طبعا
ضروري التاني

----------------------------------------------------------------------------------------------------

mr.dragon
02-11-2014, 23:28
بسم الله الرحمن الرحيم
والله الموفق

abdotitim
02-11-2014, 23:46
السلام عليكم اخي شكرا على الموضوع لقد استفدت كتيرا ههههههه الله يعوضها ان شاء الله فيها خير شكرا لك على النصيحة نعم الطمع خطير

norur
02-11-2014, 23:52
السلام عليكم
الاستعجال و التسرع سبب للخسارة و يمكن ان يكون من ورائها ربح و لكن الخطا لي وقعت فيه هو سوء ادارة راس مالك
و لم توقفي الخسارة و شكرا على النصيحة

moumi20081
02-12-2014, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم والله الصورة التي قمت بارفلقها معبرة وهي رهيبة جدا وانا صراحة اخاف من هكذا وضعية 150 دولار راحت هكذا بمجرد خطا في فريم التحليل لالالالا هذا شيء مؤسف حقيقة وكما قلت ها ربما نتيجة التسرع او الاستعجال لكن معليش لناخذ الدروس من هكذا اخطاء اخي اقو لك ربنا يعوض عليك وشكرا على كل شيء

aymanso
02-12-2014, 00:53
السلام عليكم اخى العزيز من اهم شيى فى المتاجرة هى الصبر ةفهم حركة السوق حيث من خلالها يمكن لك
ان تفتح صفقة وتفهم اتجاة السوق الى اين يذهب فيجب عدم التسرع

alaeddine
02-12-2014, 00:59
هماك طبعا السرعو وهناك التسرع والاغلبية يمزجون
ما بين هذين المصطلحين البعيدين من حيث مفهومهما
بالتالي لابذ من السرعة في التصرف مع اي جديد ممكن
يطرا على الصفقة ولكن ليس ان نتسرع

mohamed77
02-12-2014, 01:31
وده درس يعلمك عدم التسرع واتخاذ القرارات بشكل جيد وقوى وتمكن وتوقع بنسبه كبيره جدا قبل دخولك الصفقه وقبل خروجك منها وايضا وانت داخل الصفقه الصبر جيدا فى كل خطوه فى هذا السوق وتفهم امره بالصبر هيعلمك تخرج بنتيجه جيده وان شاء الله ربنا يوفقك ويعوض عليك بالاحسن فى الصفقات القادمه

ahmedhawash
02-12-2014, 01:39
ربنا يعوض عيلك وهى ممكن تكون سبب فى انك تاخد بالك المره اللى جايه ان شاء الله اخى الكريم ولا داعى للاستعجال

لان السوق ملئ بالفرص والسوق متقلب

NhajajN
02-12-2014, 01:42
السلام عليكم ورحمة لله تعالى وبركاته اخي ان الاستعجال والطمع عما الأداتين اللاتي من الممكن ان تدمر اي حساب فلابد من التأني والتحليل الجيد قبل اتخاذ القرار
واتمنى لك التوفيق يا اخي والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

anamoody
02-12-2014, 01:46
طبعا يا اخى الفاضل الفوركس يحتاج الصبر والتمهل والخبرة الواسعة وربنا يعوض عليك
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

aiia
02-12-2014, 16:59
والنتيجه بالصوره ..اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم: 33333333333.jpg
المشاهدات: 20
الحجـــم: 8.1 كيلوبايت
الرقم: 9801
تحياتي لكم ...

eiie
02-15-2014, 21:41
فكل ما يمكنك خسارته هو المبلغ الموجود في الهامش المتاح لديك . ولكن ماذا سيحدث عندما يصل سعر السيارة في السوق إلى 8000$ ؟ سيأتي لك من الوكالة ما يسمى بـ نداء الهامش Margin Call .

وهو تحذير تطالبك فيه الشركة إما ببيع السيارة فوراً أو بإضافة مزيد من النقود للهامش المتاح لديك . ما المقصود بذلك ؟

anamoody
02-17-2014, 15:23
الاستعجال ضار جدا بالنسبة للمتداولين لانه بيدفعك احيانا للمخاطرة وممكن للطمع مما يجعل حسابك قابل للتصفير
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

zinga6
02-17-2014, 16:06
هو استعادة سوق منظم في أوقات المفرط تقلب سعر الصرف والسيطرة
من التأثير التضخمي لعملة تضعف.
في كثير من الأحيان، فإن مجرد توقع تدخل البنك المركزي كافية لاستقرار العملة

menoer1248
02-17-2014, 16:10
ههههههههههههه انه الطمع ان هذا ما كان يحدث لنا عندما يدخل في عقولنا الطمع واستعجال الربح بل احيانا نفكر في الثراء
ياليت شعري ما فلت هذا لا ثراء ولا رصيد هههههههههههههههه

merengue
02-17-2014, 16:35
الاستعجال هو سلاح الدمار الشامل في
الفوركس و خاصة العرب عدنا نفقد صفة الصبر

salimned
02-17-2014, 18:16
السلام عليكم
نعم اخي التسرع في الفوركس تكون نتائجه
سلبية دائما لدلك يجب علينا العمل بتنظيم كي
نضمن صفقاتنا دائما فيه و اتمنى لك النجاح اخي
تحياتي سلام.

waelmma
02-17-2014, 21:01
:)):p:yahoo: هدوء الاعصاب والتروى من اهم صفات المتاجر الناجح اخى الكريم
وربنا يبارك فيك ومنتظرين المزيد ان شاء الله :)):p

Johnson Dwayn
02-17-2014, 21:15
قليلة، يقال لها: جوامع الكلم، وهذه منها: (احرص على ما ينفعك، واستعن بالله) لما بين أن المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف، بيَّن ما ينبغي للمؤمن، وما يُشرع له أن يسير عليه، فقال: (احرص على ما ينفعك، واستعن بالله) هذا هو المطلوب من المؤمن، أن يحرص على ما ينفعه عاجلاً وآجلاً، في أمر دينه ودنياه، وأن يستعين بالله في ذلك، فلا يضعف ولا يكسل، ولا ينسى عون ربه فيعتمد على نفسه فقط، بل يعتمد على نفسه بعد الاستعانة بالله، وبعد اللَّجَأ إلى الله، وتعليق القلب به، والاستعانة به في كل شيء، فهو سبحانه المعين والموفق.

ahmedsalama
02-17-2014, 22:05
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

---------- Post added at 07:05 PM ---------- Previous post was at 07:04 PM ----------

شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

loka
02-17-2014, 22:26
الصبر مفتاح الفرج و الربح فى اى تجارة او اى شئ فى حياتنا
لذلك يجب علينا عدم الاستعجال فى اتخاذ القرارات و التريث و الصبر حتى نصل الى الاهداف التى نسعى اليها منذ فترة ماضة فى الفوركس

midoo
02-17-2014, 22:38
الاستعجال له اثار سالبية كثيرة جدا منها الخسارة او قلة الربح
ولذلك يجب ان نصبر على الدخول فى الصفقا يوجب ان نحتار افضل وقت لللدخول فى الصفقات

zinga6
02-18-2014, 14:03
الواضح أن واحدا من العوامل الحاسمة تحديد اتجاه طويل الأجل لصرف العملة
معدل تدفق التجارة بشكل عام.
بعض الشركات متعددة الجنسيات، والتي لم يتم التعرض المعروف لغالبية

loka
02-19-2014, 05:57
هناك العديد من السبل التى تؤدى الى الارباح فى الفوركس و تجنب الخسارة الفعلية و الخسارة العائمة مثل الصبر الذى له دور كبير جدا فى الوصول الى اهدافنا التى نسعى للوصول اليها

brahimtrader
02-19-2014, 13:35
سلام عليكم
شكر خاص لصاحب الموضوع
تحياتي

Hossam Samy
02-19-2014, 13:38
بسم الله الرحمن الرحيم
الاستعجال حاجة مطلوبة بردك لان ساعات
لما الصفقة بترتد بتروح تضرب الاستوب ولو انت كنت صبرت كان زمانك خسرت

houdabluegolden
02-19-2014, 13:57
أنا برده والله عندي نفس الحكاية في زوج اليورو دولار وخسران كتير جدا وده عشان السوق عكس عليا
عشان كنت متسرع وقولت انه هيطلع شوية عشان بعد كده اسحب ولحد دلوقتي مطلعش ومش عارف والله اعمل ايه

khaled05
02-19-2014, 14:05

balou1991
02-19-2014, 14:11
وي في الأول و كانت بتسببلي مشاكل كبيرة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلمسؤءئؤشصضؤءئاكره حاجه في السوق بكرها اني اكون عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

هههههههههههههههه فعل امش اى حد يكرة موضوع الخسائر دا يا اخى لكن فى حاجات تانية فى الفوركس تتكرة زى الكوارث اللى بتحصل سواء طبيعية ولا اقتصادية وبتخلى العملات كلها واسعارها بتمشى بطريقة عشوائية
عارف الاتجاه العام للسعر بالهبوط و اشتري و الحمدلله من كتر الممارسة مبقتش موجودة

tayaa1256
02-19-2014, 14:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم انا تجاربي مع الاستعجال كبيره وداءما كانت بتكون اساسا خسارتي دائما وخسرت الكثير بسبب التسرع للايف واتمني التوقف عن ذلك لتتوض خسارتي

brahimtrader
02-19-2014, 18:51
سلام عليكم و رحمة الله
الاستعجال هو اكبر شئ بيخلينا نخسر لابد ان نتحلى بالصبر واعلم ان الفورصة المناسبة ستاتى اذا صبرت
وكتير هتلاقى نفسك بتقول لنفسك لو كنت استنيت شوية بس. بالتوفيق للجميع ان شاء الله

the best
02-19-2014, 19:51
:yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo:: yahoo::yahoo::yahoo:
السلام عليكم وبعد
اخي الكريم انا بانسبة لي هذا الموصوع ساعدني كثيرا خاصة في الشموع
ذو الجسم الطويل اليموزين فالاستعجال في هذه الحالة مفيد جدا
وتقبل مروري وشكرا

forex90
02-19-2014, 19:53
طبعا الاستعجال يضر جدا اصحاب الحسابت الصغيرة والكبيرة لابد ان يكون راس مالك متوسط من 100 الى 150 لكى تستطع ان تتاجر وتربح من الفوركس ولا انصحك بان تتاجر ال بعد الدراسة وابعد عن الطمع والاستعجال

doola2020
02-20-2014, 03:19
الاستعجال في الفوركس ممكن يضيعنا كتير وممكن يخليك تخسر حسابك كله ولكن تريث في كل شيئ لان دي أموال مش هزار يا أخي

Murad
02-20-2014, 03:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا يا اخي الكريم الاستعجال امر سيئ جدا نتمني اننا نقدر نتحكم في نفسنا ونبعد عن الاستعجال والطمع لان هذه المشاعر سلبية جدا علي تاجر الفوركس ودائما ما تجعله يخسر الكثير في سوق الفوركس

محمد عادل ابراهيم
02-20-2014, 04:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااااااته
اى الكريم الوسيله الاسرع فى الفشل وهى الاستعجال :accute:
واللى يعرف يصبر ويتاجر بقل عقلانيه ويدخل السوق وهو مرتاح ده بيبقى ناجح فى تجارته
تقبل تحياااتى :yahoo:

loka
02-20-2014, 05:07
يعتبر الاستعجال مضاد او مقابل لكلمة الصبر فى المعنى و المضمون ايضا لذلك لا يجب علينا ان نكون فى حالة من الاستعجال دائما فى الفوركس لكى لا نصل الى عدم تحقيق اهدافنا فى هذا المجال

dont
02-20-2014, 05:29
الاستعجال يؤدى الى كوراث فى التداو ولذلكيجب ان نصبر وان نحلل السوق بطريقة صححية
ايضا نسبة لمخاطرة يجب ان تكون مناسبة لحجم راس المال

loka
02-22-2014, 06:46
الاستعجال ربما يكون سبب حاسم فى عدم وصولنا الى الاهداف التى نسعى اليها فى الفوركس ولذلك يجب علينا التريث و الصبر الجيد ربما يساعدنا على تحقيق اهدافنا و ارباحنا التى نسعى اليها

ilyes chaieb
02-22-2014, 06:53
ربنا يعوض عليك المهم انك استفدت من الخسارة هذه و حاول ما تكررهاش
مرة اخرى و ان شاء الله خير
تقبل مرورى

abnalex
02-22-2014, 06:56

محمد مؤمن
02-22-2014, 07:44
والله يا اخي نفس اللي حصل معايا كان فاضلي 20 دولار واكون 100 دولار واستعجلت ودخلت صفقة
بحجم نقطة عالي وقولت اكيد السعر هيطلع وكان في زوج اليورو دولار والسعر لغاية دلوقتي عمال ينزل ومش عارف اعمل ايه

gehad87
02-22-2014, 07:46
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...
الغلط انك دخلت ب3 دولار
ده دمار مستعجل للاسف
بس يلا تتعوض المرة الجاية ان شاء الله
واشتغل بهدوء وتمهل
وربنا يوفقك ان شاء الله

ahmedibrahim258259
02-22-2014, 11:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ههههههههههههههه ربنا يعوض عليك واحنا كلنا حصل معانا كده موش انت لوحدك انا شايف ان العدو اللدود للمضارب هو الطمع
على العموم ربنا يوفقك وتعوض خسارتك
تقبل مروري

forex90
02-22-2014, 11:42
اشككر اخى للنصائح الاستعجا من الاشياء التى لابد من السيطرة عليها فى اى متداول فى سوق الفوركس لكى لا تخسر راسم الك وانصح بان تتدول باستخدام استراجة امنة لا تتعدى خطورتها عن 10% من راس مالك

loka
02-24-2014, 04:31
الاستعجال عكس الصبر الذى هو اهم مفتاح للربح فى تجارة الفوركس و لا يجب علينا ان نكون فى حالة استعجال فى تجارة الفوركس حتى لا نقع فى مشكلة الخسارة الكبيرة و ضياع فرص مزيد من الربح

محمود مرعى
02-24-2014, 05:03
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...
بس يا اخى من ضمن الحاجات اللى بتسبب سارة الحساب والوصول الى المارجن كول هة استعجالك للربح وانك عايز تكبر المحفظة باى طريقة وباى شكل وكمان استعجاله انه يكبر حجم اللوت علشان يكب اكتر وبيختار حجم اللوت بطريقة لا تتناسب مع قيمة المحفظة وده اللى بيخليه يوصل للمارجن بسرعة كده وربنا يكرمك

walidabou
02-24-2014, 05:18
الاستعجال هو مسبب الخسائر بامتياز وهذا عن تجربة
فانا كنت في بعض الاحيان ارى ان السعر متجه في اتجاه معين واتجه معه لكن سرعان ما ينقلب عليك

lema
02-24-2014, 07:16
فعلا الاستعجال امر غير جيد جدا فى هذا السوق وهو سبب رئيسى من اسباب الخسارة فى هذا السوق انك بتستعجل فى فتح الصفقة
او انك بتستعجل فى غلق الصفقة على خسائر

forex90
02-24-2014, 07:39
طبعا الاستعجال من الاشياء الخطيرة التى تدمر اى حساب ولكى تستطع التغلب على اضرر الاستعجال لابد لك ان تدرسا لفوركس جيد جدا وتبعد عن مصدر الخطورة حتى تتمكن من زيادة الارباح

gamal20
02-24-2014, 08:41
ربنا يعوض عليك اخى الكريم وللاسف الاستعجال والتهور هو اس البلاوى فى الفوركس لكن الصبر
والتانى والتحليل الجيد هو طبعا افضل بكتير

choroukguid
02-24-2014, 19:52
نعم اخي الكريم انا صار عندي وسواس
من الخط الاحمر صار هو حتمي دائما لااعرف لمادا
كما قلت ممكن الاستعجال هو السبب

afillane
02-24-2014, 20:06
التأني من الرحمان والعجلة من الشيطان ومشكور على نصيحتك من شحص مجرب اما التحليل على الفريمات الكبيرة فلا ينجح في الغالب

forex90
02-24-2014, 20:07
اشكرك اخى الكريم على الموضوع طبعا الاستعجال من الشاياء التى تجعل حساب يتمرجن سريعا لا انحك بان تستعجل ولابد ان تتحلى ابالصبر حتى تستطع التغلب على الخسارة

محمد عز الدين عيد خضري
02-24-2014, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جزيلا علي هذه النصيحه فبالفعل الاستعجال والطمع دائما نتائجهما مرجنة الحساب
اتمني لك التوفيق
تحياتي

lamine1200
02-24-2014, 21:35
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحياتي لكي

forexarabi
02-24-2014, 21:39
الصبر والتانى فى اى حاجة كويس عكس الاستعجال
وقديما قيل فى التانى السلامه
وفى العجله الندامه
والتوفيق من عند الله

raafat
02-24-2014, 21:42
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى .شكرا جدا لصاحب الموضوع وشكرا جزيلا لتلك النصائح
بجد مفيدة واهم حاجة برضه للفوركس الصبر والتانى والقناعة واتمنى التوفيق لاحلى اعضاء احلى منتدى

osamamamoon
02-26-2014, 13:55
معلومه صغيره لكم فوق كل هذا .. هذه كانت ثالث مره لي في حياتي افتح المنصه الحقيقيه ..
وهذا يدل ان المهم مدام بتفهم و تحليلك كويس عادي مش لازم بقي تجيب كتب و تقعد تحفظ و تصم..

سضقض
02-26-2014, 23:57
عن كلامك واضح انك دخلت بنسبة مخاطرة كبيرة وهذا اول خطأ بالاضافة طبعا لخطأ الاستعجال ... وايضا هناك خطأ عدم وضع الاستوب لوز او بديل عنه مثل اسلوب الهيدج فى حال عكس السعر عليك .بالتوفيق لك

Heisenberg
02-27-2014, 20:02
موضوع رائع

Zikoo
02-27-2014, 20:04
السلام عليكم ورحمةًالله تعالى وبركاته . وايضا هناك خطأ عدم وضع الاستوب لوز او بديل عنه مثل اسلوب الهيدج فى حال عكس السعر عليك .بالتوفيق واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمةًالله تعالى وبركاتهلك

salim telecom
02-27-2014, 20:13
كيف الحال اخي الكريم اود ان اشكرك علي الموضوع
اخي الحبيب نعم هذا الامر يقع كثيرا للمتداولين بحيث العجلة و الطمع يقضيان علي الامال لدا وجب عدم العجلة و اجتناب الطمع
وفي الاخير تقبل مني كل الاحترام و التقير

mgw
02-27-2014, 20:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
قصة حلوة بتمين الاعضاء كلهم يستفيدو منها
ويتعلمو ان الاستعجال
مش حلو وبيؤدي لضرر كبير ليهم ولازم
الكل بيبعد عنه علي قد ما يقدر

ansaldo
02-27-2014, 23:49

FCBSTING
02-28-2014, 00:04
حدثت معي اكثر من مرة و اتخدت قرار بسحب اي مبلغ بين 10 او 20 دولار اربح لان حساباتنا صغيرة و السوق غير مضمون
مند شهرين حدث مع نفس الشيء حولت 10 دولار الى 24 ثم اغوتني صفقة فتحتها و دهب الى الجامعة عدت لاجد الحساب 0

malak558
02-28-2014, 18:11
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...

اكيد على الجميع انه يتعلم ان العمل فى سوق الفوركس
من اهم اساسيات النجاح فيه انك تكون صبور وكمان انك
تمكون قنوع وعليك دائما ان لا ياخذ قرات وانت واقع تحت
تاثير هذين النوعيين من المشاعر عليك انك نهدى وبعدين تاخذ
القرار اللى انت شايفه مناسب

nizar17
02-28-2014, 18:33
الاستعجال هي من صفات المتداول المبتدئ في مجال الفوركس و هي تؤدي الي خسارة
مؤكدة لدا يجب حسن التحكم في النفس عند المضاربة
تحياتي للجميع

harimeche
03-04-2014, 03:08
للأســــــــــــف هده هي العشوائية وأنا كان يقع لــــي مثلك

يــا صديقي وخسرت الكثير في هدا الســــوق لكن الحمد لله

أنا الآن ملتزم بخطة ولا يمكنني أن أخرج على هده الخطة

zinga4
03-04-2014, 16:23
بعد أن فشلت في جعل هذا العمل نظام تجارة النقد الاجنبى وهمية قررت أن تدفع لتنبيه على الخط
الخدمة، وكان هذا الآن البيانات في الوقت الحقيقي القادمة مباشرة لبلدي الرسم البياني الأعلاف من المهنيين

latraaa
03-04-2014, 19:30
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الشرح و على التجربة التي قدمتها لنا و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير منها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

tazi larbi
03-04-2014, 19:49
السلام عليكم هنا الاستعجال وقلة الخبرة كان ممكن ان تفتح صفقة معاكسة بمجلرد ما بدا السعر ينعكس عليك وهنا تكون بحجم نقطة اكبر من الاولى والخبرة لا تاتي الا بعد هذه العمليات والخسارة والاستفادة من الخطاء اتمنى لكم النجاح والله الموفق

farouk100082
03-04-2014, 19:55
ان الاستعجال والتسرع والطمع من اكثر المخاطر التى يواجهها الفرد فى سوق الفوركس لذلك على الفرد
ان يرضى بما ربح حتى ولو قليلا فلابد ان لا نتسرع او نطمع كى لا يحدث لنا ذلك

nihed trabelsi
03-04-2014, 21:36
وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته .فعلا اخي صدق القائل في العجلة الندامة و في التأنّي السلامة او تقريبا انا عكستها لا ادري الموهم الصبر و الحذر واجبة اي ظرورة ادارة ظبط النّفس

mbproof
03-04-2014, 23:43
السلام عليكم و رحمة الله أخي العزيز
فعلا يا أخي الإستعجال شيء سيء جدا و عليك الحذر في المرات القادمة بإدن الله

hajarforex
03-04-2014, 23:45
الاستعجال ف ياففوركس فهو غير مناسب لمن يردي
النجاح فهي لان الفوركس و النجاح فيه
لا يستحسن ان يكون الاستعجال ف يالتداول فيه

zinga4
03-05-2014, 15:04
، فإنها يمكن أن تتطور وفقا للتوقعات التاجر،
ولكن مع بعض القفزات الدوري عبور خط وقف الخسارة. في هذه الحالة موقف
مغلق قبل الأوان مع خسارة في حين أنه يمكن أن يتطور إلى الربح في وقت لاحق

hatem27
03-05-2014, 15:07
شكرا اخى على طرح الموضوع اولا
دا كلام صحيح لانو حصل معايا اول ما بدأت الفوركس وخلانى بعيد فتره كبيره عنو لانى مكنتش مقتنع بيه لكن العوده كانت عن طريق الشكر فى هذه الشركه

yacrao
03-05-2014, 15:22
طبعا الكثير منا ارهقته الحياة كثيرا لهذا هو يستعجل بالربح طبعا لكن من الافضبه الله سبحانه لك سيصلك ل عدم الاستعجال اخواني الافاضل لان ما كت

moradovitch
03-05-2014, 17:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم transakshan6 نعم اخي الاستعجال و التسرع عدو المتداولون لذلك يجب عليه الاختيار بعناية نقطة الدخول و نقطة الخروج و الاكتفاء ب ارباح صغيرة و لا يعاند السوق

hatem27
03-05-2014, 17:36
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لم تكن ذات صله بى فى الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
تزيد من تعلم الشخص حتى لو لم تكن تحل مشكله او تعالج فهم بالنسبه لى فى الوقت الحاضر
واتنمى من الجلميع طرح مواضيع اكثر لكى تفيد من لديه خبره ومن لم يكن لديه خبر اى مبتدئ

AHMEDALAA
03-05-2014, 17:39
بالفعل حدث معى مثل ما حدث معاك وخسرت اكثر من 70 دولار بسبب
الاستعجال على المكسب وده بيؤدى الى خسارة الحساب
وكل ما بيه ان شاء الله تتعوض
بالتوفيق للجميع

محمود مرعى
03-05-2014, 20:16
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...
بص يا اخى الاستعجال فى الربح او حتى على سحب الارباح من الحاجات اللى ممكن تخليك تخسر حسابك كله من الاساس وتضيع كل تعبك ومجهودك اللى انت تعبت فيه علشان خطة خليك ماشى تبع خطة انت محددها بنفسك وان شاء الله تقدر تحقق ربح ومعلشى لو كان الربح صغير فى البداية فبالصبر ان شاء الله تقدر توصل للى انت عايزه

AMLAK
03-05-2014, 20:18
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الاستعجال من الاشياء الخطيرة
التى تدمر اى حساب ولكى تستطع التغلب على اضرر الاستعجال لابد لك ان تدرسا لفوركس جيد جدا وتبعد عن مصدر الخطورة حتى
تتمكن من زيادة الارباح تحياتي للجميع

harimeche
03-05-2014, 20:20
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لم تكن ذات صله بى فى الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
تزيد من تعلم الشخص حتى لو لم تكن تحل مشكله او تعالج فهم بالنسبه لى فى الوقت الحاضر
واتنمى من الجلميع طرح مواضيع اكثر لكى تفيد من لديه خبره ومن لم يكن لديه خبر اى مبتدئ

أخـــي مـــاهاد لمـــادا تنسخ الردود

ولك هدا الرد في أكثر من مشاركة

حـــاول الإلتزام فكيف أنك تقبل بمـال

حرام يدخل جيبك

hatem27
03-05-2014, 20:21
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لن تكن ذات صله بى فى الوقت الحالى ولكن قراءه الواضيع عامة
وارى ان مشاهده المواضيع اكثر استفاده من الرد عليها لتحقيق الربح المجدد بمعنى كلمه شكر او ثناء افضل من المشاركه فى امور
لم يكن هناك خلفيه عنها
مع فائق احترامى للجميع المحترفين والمتدئين وشكرا تقبلو مرورى

Bouani
03-06-2014, 15:09
صدق اللي قال في التأني السلامة و في العجلة الندامة
أنا زيك يا غالي جريح سابق في الميدام بس بقالي 0.04ى دولار فقط هههه
ربنا بيعوضنا بقى

ashraf2014
03-06-2014, 15:20
لاستعجال والتسرع والطمع من اكثر المخاطر التى يواجهها الفرد فى سوق الفوركس لذلك على الفرد
ان يرضى بما ربح حتى ولو قليلا

Egyduke
03-06-2014, 15:22
السلام عليكم ورحمة ةالله
جعل الله اوقاتكم مليئة بالخير
الاستعجال هى افة التداول بالصفقات العالية..... وكذلك الصبر فى الصفقات الصغيرة.......لكل منهما مخاطرة وارباحه
المهم هى قرائتك الجيدة والصحيحة للاتجاه
مشكووور وتقبل مرورى

forex pop
03-06-2014, 15:31
طبعا السرعو وهناك التسرع والاغلبية يمزجون. بين هذين المصطلحين البعيدين من حيث مفهومهما...
بالتالي لابذ. من السرعة في التصرف مع اي جديد ممكن يطرا على الصفقة...

moto1
03-06-2014, 16:24
بعد ما حللت و ظبط الاداء .. دخلت لوت بـ 3 دولار يورو ينمعلومه صغيره لكم فوق كل هذا .. هذه كانت ثالث مره لي في حياتي افتح المنصه الحقيقيه ..
وبالنسبه للديمو لم افتحه من قبل إلا 15 دقيقه فقط حسيته بطئ فا رحت قفله .

hatem27
03-06-2014, 16:26
دُمتَمْ بِهذآ الع ـطآء أإلمستَمـرٍ

يُسع ـدنى أإلـرٍد على مـوٍأإضيعكًـم

وٍأإألتلـذذ بِمـآ قرٍأإتْ وٍشآهـدتْ

تـقبلـوٍ خ ـآلص إحترامي

لآرٍوٍآح ـكُم أإلجمـيله

sendrela
03-06-2014, 16:28
كان الله فى عونك اخى بتبقى صعبه جدا على الواحد ان يرى المارجن كول يدق على بابه ..ولكن هذا من الممكن ان يكون سببه

الثقه الزائده فى النفس مما يجعلك تغتر فى نفسك ويصيبك الطمع فى زياده سريعه مستمره مثلما حدث معى انا ايضا

موفق

بشير حمدان
03-06-2014, 16:33
السلام عليكم
اخى حدث هذا الامر مرارا لنا هدف نريد الوصول اليه وندخل الصفقه ونقول مش مشكله اهو طالع اهوه وبعدين ينزل معتش يظهر والنتيجه معروفه

mdmd
03-06-2014, 19:01

اميرة نفسى
03-06-2014, 21:01
السلام عليم ورحمة الله وبركاته اما بعد شكرا لك خى الفاضل على هذه التجربه التى افادتنا كثيرا لكى نتعلم منها معنى الصير والتئنى لان من الممكن عندما نستعجل نخسر كثيرا والله الموفق

عدي
03-06-2014, 21:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... ههههه الاستعجال لا دين له الطمع فعلا وحش جدا عموما ربنا يعوضك ان شاء الله

Mohammed Salah
03-07-2014, 01:27
ههههههههههههههههه
الصبر ثم الصبر اخى
وعدم الطمع والرضا بمكسب بسيط والقليل الحمدلله
وبتوفيق

mhmd12
03-13-2014, 01:57
الاستعجال و عدم الصبر او التريث يؤدى الى الخروج من التجارة مبكرا بخسارة مذلة لاى تاجر و علشان كدا يجب علينا اننا نحاول بجد الوصول الى التريث و الصبر الذى هو مفتاح النجاح

a7med84
03-15-2014, 09:12
ولا يهمك اخى الكريم واحنا كلنا بنتعلم من هذه المواقف

والاستعجال احد الافات فى هذا السوق زى الطمع بالظبط وما تندمش وتتعوض ان شاء الله

homeland
03-15-2014, 09:23
السلام عليكم
الحمد لله على كل شئ بس كل الى قدر اقولهولك انك مالكش نصيب فى الرزق دا او ان طعم لل3 دولار البباقييين خالك من الناحيه النفسيه لي جيد فى تحليلك للشارتات ودا من الاستعجال ورء الربح بس مش هى دى النهايه
يارب تكون اتعلمت وربن يوفقك و ويوفق الجميع انا لسه مبتد فى الفوركس دخلت المنصه الحقيقيه على طول من غير الديمو و كمان كسبت وخسرت من 6 دولار رصيدى الان 5 سنت
الحمد لله بردو استعجلت

عبد الحكيم
03-15-2014, 10:05
152 دولار هي حجم خسائرك في صفقة واحدة هذا مروع وجاءت في اواخر السوقطبعا تجارة الفوركس فيها مخاطرة كبيرة نوعا ما وجد قاسية علىك خاصة ان كانت المرة الاولى

crazy
03-15-2014, 13:23
انا برضوه الحكايه ديه بتحصل وللاسف في الاخر الحساب بيتمرجن اكتر من مره بسبب الطمع
بس حاول انك ماتاجر بااكتر من 10% من حسابك علشان تقدر تغطي النقاط لو السعر عكس عليك

benchou-ahfd
03-15-2014, 13:55
الصبر مفتاح الفرج الانتصار صبر ساعة نعم الاستعجال يجعلك تغفل الكثير من الامور الهامة
لذلك يجب ان تصبر كما يقولون في مصر اصبر على رزقك
بالتاني و الدراسة المستفيضة و المتاكدة فقط تقود الى الربح

midosafwat
03-15-2014, 13:56
السلام عليكم اخى العزيز من اهم شيى فى المتاجرة هى الصبر ةفهم حركة السوق حيث من خلالها يمكن لك
ان تفتح صفقة وتفهم اتجاة السوق الى اين يذهب فيجب عدم التسرع

sabirdaba
03-15-2014, 13:58
اول خطأ استنتجته من خلال الصورة هو انك لم تقم بوضع الاستوب لوز زد على ذلك اللوت العالي الذي استخدمته في صفقتك مقارنة مع حجم رأس المال الذي تمتلكه على العموم الله يعوض عليك

RomanyMoreed
03-15-2014, 15:21

ياخي حرام عليك رصيد بالشكل ده وداخل اللوت ب 3 دولار ده شئ لا يصدقه عقل

بالتوفيق

maha elsayed
03-15-2014, 16:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا يا اخى لابد من عدم الاستعجحال فى الفوركس
حتى لا نخسر اموالنا ونندم بعد ذلك عموما تقبل مرورى ارجوووووك

esoo
03-15-2014, 16:34
تقبل مروري أخي الكريم
والسلام عليكم ورحمة الله

waelmma
03-15-2014, 16:39
:(:yahoo::o ربنا يعوض عليك اخى العزيز وجزاك الله خيرا ومنتظرين منك
المزيد ان شاء الله وربنا يوفقك

Abo Hamdy
03-15-2014, 16:51
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
الاستعجال خطر اكيد بس بردك ساعات بيبقي مفيد
لكن لازم مستعجلش ف التحليل ومش مهم نقطة او اتنين
ولازم ادارة راس مال مناسبة

brahimtrader
03-15-2014, 21:34
السلام عليكم . اظن ان الاستعجال هي من صفات المتداول المبتدئ في مجال الفوركس و هي تؤدي الي خسارة
مؤكدة لدا يجب حسن التحكم في النفس عند المضاربة . بالتوفيق

loka
03-17-2014, 05:23
العجلة تعتبر سلاح ذو حدين اما ان يؤثر علينا و يؤدى الى خسارتنا فى التجارة بسهولة او يساعدنا على تفادى خسارة كبيرة و انا افضل البر و عدم الاستعجال فى التجارة لان السوق متقلب جدا

waelmma
03-17-2014, 09:54
:))::(:( اخى العزيز الاستعجال فى دخول الصفقات يسمى مقامرة
فيجب التعقل ودراسة الصفقات كويس قبل دخول اى صفقة

naoual
03-17-2014, 10:21
اخي الكريم المشكلة هي ان كلنا مستعجلين و الله يعوض عليك و ان شاء الله نستفيد من اخطائنا

arnold
03-17-2014, 10:39
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه ..............
اهلا بك وشكرا على المثال الواقعي ...بالفعل الاستعجال ثم الطمع هو مايؤدي للفشل والانسحاب من الفوركس

msamir2013
03-17-2014, 11:01
طبعا اخى الارباح الكبيرة فى البداية تسحبك الى الشعور بالخبرة والطمع

فلابد من ادراة راس المال بصرامة ووضع استوب لوز سيجنبك الكثير من الخسارة فى حالة انعكاس السوق عليك

seif1987tt
03-17-2014, 11:32
اكيد اخي الكريم لايجب لاي تاجر الاستعجال في فتح الصفقات
يجب ان يتاكد من تحليلة اولا ثم القيام بالتداول
لان هذا مالك و انت الخسران في النهاية

loka
03-18-2014, 02:37
الاستعجال عكس التريث او الصبر بكل معانيها و لذلك يجب علينا ان نحاول بشكل جاد للوصول الى التجارة التى تؤهل اى تاجر الى الوصول الى المستوى الذى يسعى اليه التاجر بشكل طبيعى للوصول الى اهدافه

karam22
03-18-2014, 02:46
ايه ياخوانا الردود دي
حاجة غريبة واحد يكتب رد ويقوم كل اللي وراه ياخدو كوبي عيني عينك ويعمل مشاركة
الحمد لله فيه ناس جالها حظر وناس لسه علي الادارة مراجعة هؤلاء نحن نتعب كثير في الرد المناسب علي كل موضوع
بالنسبة لصاحب الموضوع اقوله لابد من التعليم
مفيش حاجة اسمها 3 مرات افتح المنصة اقوم اجيب ارباح
لو علي نفس النهج دا هتخسر كل مرة لان الفوركس علم مش بتنجان

memosalah
03-18-2014, 02:51
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
فى الفوركس لا يجب الاستعجال لان من الا ركان الا ساسية فى المتاجر الصبر من مميزات التاجر البارع
عدم التسرع يجب الحساب والترقيب للصفقة

loka
03-25-2014, 03:32
انا اعتقد ان الاستعجال ربما يؤدى الى اخسارة الكبيرة فى الفوركس او على الاقل لا نصل الى اهدافنا من التجارة على اى زوج من العملات و يجب التحلى بالصبر الذى انا اعتقد انه الاساس فى التجارة لانجاز الربح

dont
03-25-2014, 06:25
الاستعجال يؤدى الى كوراث فى التداو ولذلك يجب ان نصبر وان نحلل السوق بطريقة
انت كنت من الافضل ان تدخل بصفة متوسطة الحجم

arabien
03-25-2014, 06:33
أخي ؛ الانسان طماع بطبعه .
انشالله ربي يعوذك ما خير .
بس معروف إنو الفوركس غدار ههه .
ممكن تصبر على تدولك شهر أو شهران وسوف ترى كيف يمكنك تفادي التمرجٌ مع ربح أكثر بكثير من ما نويته في صفقتك هذي .

romyolove51
03-25-2014, 08:11
هو بس للاسف التحليل كان علي المدي القريب عشان كده حصلت المشكله دي ..
تحياتي لكم

forexuwk
03-25-2014, 08:33

forex_lionz
03-25-2014, 11:06
ممكن ناخدلنا 30 منه ونخلع
وبرضوا ناخدوا فى الحسبان وندخلها بنصف دولار لو حصلت
وندخل على زوج واحدة فقط شخصيا حدخل يورو لانه حيبقا كسر 3 قنوات بالاضافة لفيبو

zezo-89
03-25-2014, 11:20
لذلك يجب علينا عدم الاستعجال فى اتخاذ القرارات و التريث و الصبر حتى نصل الى الاهداف التى نسعى اليها منذ فترة ماضية فى الفوركس
بالتوفيق للجميع

magic777
03-25-2014, 14:25
لذلك يجب علينا عدم الاستعجال فى اتخاذ القرارات و التريث و الصبر حتى نصل الى الاهداف التى نسعى اليها منذ فترة ماضية فى الفوركس
بالتوفيق للجميع

طبعا التأني مطلوب هنا وخاصه قبل دخول او فتح اي صفقه لازم المتاجر يحلل السعر كويس ويعرف هو عاوز ايه وكمان ميدخلش صفقه
الا وهو عارف بيعمل ايه وداخل بناء على ايه بالضبط

mohyedal
03-25-2014, 14:29
اهم ما ينبغي ان يتحلى به المتداول في الفوركس هو
القناعة و عدم الطمع فلذا من الافضل الخروج من السوق
بمجرد الحصول على ربح و لو صغير و انتظار فرصة
سانحة اخرى كاملة الوضوح

wentwor
03-25-2014, 14:33
السلام عليكم و رحمة الله نعم لقد حصل معي نفس الشئ وخسرت حسابات والله يعوض علينا
التسرع في الكسب يفقد التركيز و النتيجة هي الخسارة

abdelhak redouane
03-25-2014, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكورعلى هذا الطرح انا ارى ان الاستعجال من الموبقات بالنسبة للمتاجر ومن عوامل الاساسية التي تؤدي به للخسارة وعلى هذا على التاجر الناجح في عالم الفوركس ان يضبط نفسه وان يكون متأنيا قبل القيتم باي صفقة والمثل القائل في التاني السلامة وفي العجلة الندامة
بالتوفيق للجميع

bachinga
03-25-2014, 18:47
لاستعجال والتسرع والطمع من اكثر المخاطر التى يواجهها الفرد فى سوق الفوركس
الفوركس من الاعمال الخطيرة والتى تحتاج الى صبر فى التعامل معها وايضا التركيز الشديد

tayaa1256
03-25-2014, 18:48
فلابد من التأني والتحليل الجيد قبل اتخاذ القرار وربنا يعينك

awa
03-25-2014, 18:56
دة درس لابد ان يتعلمه كل متاجر و هو ان فى العجلة الندامة كما يقولون
و لهذا لابد من التأنى و دراسة السوق جيدا قبل اى صفقة تدخلها

el andaloussi
03-25-2014, 18:59
أخي الكريم كلنا نعلم أن الفوركس مجال رائع ويحقق مكاسب خيالية
كما أنه يمكن أن يدمر راس مالك في ثواني معدودة لذالك يجب عليك أن تتصرف بحكمة يا أخي وشكرا

ansaldo
03-26-2014, 11:41
التى نتجت عن تجربة شخصية ةللاسف اكبر مصيبة نقع فيها

ahmadinho100
03-27-2014, 16:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته من اكبراسباب الخسائر يا اخي الاستعزال في الارباح و دخول الصفقات بحجم كبير فحداري يا اخي بالتوفيق لك

heroo252
03-27-2014, 16:34
الاستعجال والطمع والرغبة فى جنى ربح بسرعة من اكتر اسباب الفشل فى المجال
لو هدينا وركزنا وحاولنا نكسب وحدة وحدة بدون تسرع هننجنى الكتير فى امان

maasofiane
03-28-2014, 03:05
الاستعجال او التهور او التسرع فهي نقطة الضعف التي تقع للمتداويل عندما
يحس بالطمع اكثر فاكثر و لهذا فلا يجب ان يكون التسرع و الاتسعجال الذي
يؤدي الى الخسارة فقط

dont
03-28-2014, 04:10
الاستجعال فى التداول هو اول طريق ال الخسارة وايضا الطريق الى المارجن كول
ويجب ان لا نعتسعجل فى الدخول فى الصفقات واسلوب الاستعجال يؤدى انى اكره السوق

loka
03-28-2014, 04:56
مما لا شك فيه ان التجارة فى الفوركس تعتبر تجارة صعبة الى حد ما و تحتاج الى التركيز الشديد و ايضا على اى تاجر ان يعمل بقوة و بجدية حتى لا يخسر بسهولة و لا يجب عليه ان يكون مستعجل فى اتخاذ قراره فى اى شئ

moraghost
03-29-2014, 04:25
الأخ العزيز

في البداية ربنا يعوض عليك والفرص كثيره ..ثانيا التحليل لم يكن متكامل كما تقول ومن ثم استخدمت افة الفوركس وهي الطمع لالتزام بخطة متاجره هي من اساسيات الامان للحساب والمهم انك استفدت من الخطا..اتمنى لك التوفيق..وشكرا للافاده للجميع

تقبل تحياتي

amalonsy
03-29-2014, 04:32
بسم الله
الاستعجال في جني الأرباح او في إيقاف الخسارة يؤدي الي المزيد من الخسارة
لذلك متاجر الفوركس لابد وان يؤكد هادئ وقراراتها بعيده عن العواطف والخوف من الخساره

---------- Post added at 03:32 AM ---------- Previous post was at 03:30 AM ----------

وبالنسبة للأخ العزيز اللي خسر بعض أمواله ربنا يعوض عليك ولازم تأخذ أسبوع أجازه من لا فوركس حتي تعود هادئ ولا تتعرض لمزيد من الخساره

joker7diaa
03-29-2014, 04:33
في بعض الاوقات يجب ان تأخذ قرارت سريعة في هذا المجال ويجب ان تغلق صفقات وان تبقى على اخرى
حسب ما تراه امام عينيك يجب ان تأخذ هذه القرارات في ثانية لاكن هناك صفقات يجب ان تصبر عليها
وده يعتمد حسب رأيتك لسوق

dont
03-29-2014, 16:03
هو سبب كل خسارة ويجب ان نتظر حتى نجد افضل نقطة للدخول فى الصفقات ويجب انه ندخل فى نقاط قوية جدا وخاصة فى الصفقات الكبيرة لانه لو كسرا العر المقامة او اختراق الدعم سوف اخسر كثيرا

ahmed kabo
03-29-2014, 17:01
قول الحمد لله قدر الله وما شاء فعل واهم حاجة اخى الكريم تكون اتعلمت من الدرس دة مش اكثر واللوت ب3 دولار للنقطة دة خطر وكبير على حسابك بالتوفيق للجميع

محمود مرعى
03-29-2014, 17:27
والنتيجه بالصوره ..9801
تحياتي لكم ...
بص يا اخى من اهم اسباب الخسارة فى الفوركس انك تستعجل الربح وانك تزود رأس مالك لانك كده اوقات كتير بتدخل من غير تركيز فى الصفقات ةممكن الاستعجال ده يكون من احد اسباب تولد الطمع عندك علشان كده بقولك بلاش وخلى الامور ماشية بطبيعتها على حسب كل صفقة

ismailsamba
03-29-2014, 17:29
الاستعجال هي من صفات المتداول المبتدئ في مجال الفوركس و هي تؤدي الي خسارة
مؤكدة لدا يجب حسن التحكم في النفس عند المضاربة
لا يستحسن ان يكون الاستعجال ف يالتداول فيه

SheShe
03-29-2014, 17:51
انا شايفة ان الاستعجال ربما يؤدى الى الخسارة الكبيرة فى سوق الفوركس
او على الاقل لا نصل الى اهدافنا من التجارة على اى زوج من العملات
ويجب التحلى بالصبر الذى انا اعتقد انه الاساس فى التجارة لانجاز الربح
تقبل مروري...

mgw
03-29-2014, 19:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
الاستعجال من اكبر المشاكل اللى بتواجه المتداولين
ولازم كل واحد يبعد عن الاستعجال والطمع وتقبل مرورى

owtinod
03-29-2014, 21:24
ربنا يعوض عليك والفرص كثيره ..ثانيا التحليل لم يكن متكامل كما تقول ومن ثم استخدمت افة الفوركس وهي الطمع....
الالتزام بخطة متاجره هي من اساسيات الامان للحساب والمهم انك استفدت من الخطا..اتمنى لك التوفيق

slow
03-30-2014, 15:49
سلام عليكم ان شاء الله كله هيتعوض اخى
وبالفعل الاستعجال من اسرع الطرق اللى بضيع مننا الحساب
شكرا لموضوعك وتقبل مرورى .

doaa sary
03-31-2014, 00:03
هو ممنوع السحب لاقل من 50دولار؟
اصلى اول مرة اسمع كنت سحبتهم
انا كنت بعمل كدا برضه اخر حساب وصلى 24دولار وصلتهم 40
روحت مضاعفه وخسرتهم ههه
كنت سحبتهم احسن بس مفرقتش لان الحساب ده صغير

dont
03-31-2014, 01:35
هو سبب كل خسارة ويجب ان نتظر حتى نجد افضل نقطة للدخول فى الصفقات
والاستعجال هى افة يعانى منها معظم تجار الفوركس الصغار

loka
04-05-2014, 04:24
مما لا شك فيه ان الاستعجال فى تجارة الفوركس ربما تؤدى الى خسارة العديد من التجار فى العملات و يجب التحلى بالصبر و الوقوف و الهدوء فى التجارة و التى تساعد اى تاجر على الابتعاد عن الخسارة الكبيرة ولا يجب الافراط فى الصبر

rayeswahbi2
04-05-2014, 04:31
كثييييير يا اخي 3 دولار
انا اعرف اناس يتداولون بمبالغ كبيرة 10000 دولار فما فوق و حجم العقد عندهم 1 دولار فقط خليك منطقي

mehildin
04-06-2014, 20:50
مع التحليل الدقيق للسوق والشارت لايوجد للاستعجال مكان اخي ولو انت محلل صح كنت خرجت صح ودخلت صح كمان وبالتوفيق
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

ssnsafi
04-07-2014, 00:00
فعلا ماحصل معك حصل معي وطمعي واستعجالي سببا لي تمرجن حسابي بعد ان كنت امشي بطريقة صحيحة ومن وقتها قررت ترك المتاجرة في الحقيقي حتى اجمع بونص اخر جيد وابدأ من جديد واتعلم اكثر واعتبر ما حصل معي درس استفدت منه جيدا .. حاليا انا منذ خمس شهور اجمع البونص ولا اتاجر في الحقيقي ابدا بل فقط اشترك في مسابقات انستا وفي التجريبي وان شاء الله انوي الشهر القادم ان اعود لأتاجر في الحقيقي مرة اخرى

ahmad moh
04-07-2014, 00:02
الاستعجال عكس التريث او الصبر بكل معانيها و لذلك يجب علينا ان نحاول بشكل جاد للوصول الى التجارة التى تؤهل اى تاجر الى الوصول الى المستوى الذى يسعى اليه

med5
04-07-2014, 00:12
سلام عليكم

فعلا اخي صدق القائل في العجلة الندامة و في التأنّي السلامة

او تقريبا انا عكستها لا ادري الموهم الصبر و الحذر واجبة اي ظرورة ادارة ظبط النّفس

تحياتي

dont
04-07-2014, 00:50
انت كدة ضعيت كل ارباح فى خلال دقائق يجب ان تحد نسبة مخاطرة معقولة وايضا تخل فى الصفقات القوية
لان الاستعجال يؤدى الى الخسارة ولذلك يجب ان نتعلم من الاخطاء

haffoudhi
04-07-2014, 00:52
نصيحه قيمه منبثقه من تجربه ومافيش اصدق منها وياريت كل واحد يأخذ منها عبره ودرس يستعين بيه المتداول لتفادي الافلاس

st2s
04-07-2014, 00:53
التي تقع لدى المتداوةل عندما يحس اليبطع اكثر فاكثر و لهذا فلا يجب ان يكون التسرع و الاتسعجال الذي يكون في الخسارة فقط اخى الاستعجال هو شئ مهم جدا فى الفوركس يمكن ان تنتفع به ويمكن ان تخسر بسببه فاحب ان اقول لكم يجب اولا ان تفكروا فى الاستعجال حتى لا تخسروا التي تقع لدى المتداوةل عندما يحس اليبطع اكثر فاكثر و لهذا فلا يجب ان يكون التسرع و الاتسعجال الذي يكون في الخسارة فقط اخى الاستعجال هو شئ مهم جدا فى الفوركس يمكن ان تنتفع به ويمكن ان تخسر بسببه فاحب ان اقول لكم يجب اولا ان تفكروا فى الاستعجال حتى لا تخسروا

fte2020
04-07-2014, 01:10
ده مؤسف جدا يا اخي صفقة واحدة اكلت كل الحساب
حرام كدة ده ما يسمى مخاطر كبيرة
ان شاء الله يعوض عليك في الشهر القادم
بالتوفيق للجميبع

amir&amira
04-07-2014, 01:21
اولا ربنا يعوض عليك واكيد ان ده درس ياريت تتعلم منه فى المرات الجايه
مع ان من رايى ان الخسارة دى لازم منها مش معقول هتفضل تربح كدة طول الوقت اللهم لا حسد يعنى
واحمد ربنا انها جات على قد كدة انا خسرت 200 دولار بردو بسبب الاستعجال

faris
04-07-2014, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
طبعا الاستعجال وحش فى كل حاجه - الشغل والحياه
الشخصيه - لازم تكون تقيل وتتأنى كده

balou
04-07-2014, 02:39
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد استعجال يولد التهور و التسرع و الطمع الذي يولد نهاية راس مال في ثوان محدودة اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

dont
04-07-2014, 03:20
الاستعجال هو اول طرق نحو الخسارة ولذلك يجب التحلى بالصبر وتحليل السوق جيدا قبل الدخول فى الصفقة ويجب ا نصبر تى ندخل فى نقطة قوية حتى لا نخسر اموالنا بهولة لان الفوركس ينطوى على مخاطرة عالية جدا

loka
04-07-2014, 04:27
انا حاسس لو مفيش صبر كافى ان لا يمكن ان اى تاجر يحقق ارباحه من الفوركس و لكن يجب عدم خلط الصبر مع الطمع فى التجارة و يجب ان تكون التجارة على اسس محددة فى الفوركس حتى لا يخسر التاجر كل يوم

mhmd12
04-11-2014, 04:40
الاستعجال كلمة او مصطلح عكسها الصبر و انا شايف ان الصبر مهم جدا فى التجارة لان بدون الصبر لا نستطيع ان نحقق الربح الذى نسعى للوصول اليه من خلال التجارة على العملات

mhmd12
04-14-2014, 01:59
الصبر و عكسه الاستعجال ربما يكونا هما العامل الرئيسى فى التجارة و الوصول الى الربح او الخسارة الكبيرة و انا افضل ان يكون التاجر على الصبر المطلوب و عدم الزيادة فى الصبر حتى لا يخسر

msiwi
04-14-2014, 02:00
على حسب هنا اخي اذا كان في هذا المجال فكل واحد وله رأيه هناك من يستعجل وهناك من يتريت
هناك من يستعجل على حسب طبيعة المجال كما قلت اذا كان في التداول فهذا ايضا على حسب ما يتداول به
وكل واحد وله رأيه في ما قلت

ruse
04-16-2014, 00:43
السلام عليكم
وكتير هتلاقى نفسك بتقول لنفسك لو كنت استنيت شوية بس
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..

soooonor
04-16-2014, 01:05
الحقيقة دة مش استجال بس ...دة فيه شبهة طمع

عموما ربنا يعوضك عن هذه الخسارة الكبيرة و تستمر بسوق الفوركس

قرأت الجزء الثانى من موضوعك ...لذا من الافضل ان تعطى وقتا اطل للقراءة حول الفوركس و التحليل الفنى و ادارة رأس المال

algebra55
04-16-2014, 01:16

abdelaziz 10
04-18-2014, 18:15
الاستعجال هو اول طرق نحو الخسارة ولذلك يجب التحلى بالصبر وتحليل السوق جيدا قبل الدخول فى الصفقة ويجب ا نصبر تى ندخل فى نقطة قوية حتى لا نخسر اموالنا بهولة لان الفوركس ينطوى على مخاطرة عالية جدا
تماما فلا يمكن اننا نعتبر من محترفي السوق مادمنا نتسرع في التداول او في التحليل او في اي شيء بالفوركس
لازم المتاجر لبلوغ مرحلة الاحتراف يلتزم بالتركيز الكبير والصبر على توفر الفرصة تماما كالصياد في النهر

didaaass
04-18-2014, 18:36
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
قمت بعمل جيد من اول لكن ما اصابك هو ضربت المبتداين
وهى فيرو سيتمكن بك حين يراك رابح بعض الشئ من المال

ahmed kabo
04-18-2014, 19:07
اول حاجة قدر الله وما شاء فعل وعادى مش مشكلة انك خسرت مش هتبقى اول ولا اخر مرة لازم تبقى فى دماغك دية واهم حاجة تكون اتعلمت من الدرس كويس بالتوفيق للجميع

forex.slayer
04-18-2014, 20:34
والله يا اخى الكريم بجد انا فعلا لا انصحك بالاستعجال لان فعلا الواحد لازم انه يتعلم بجد يا باشا وبجد اتمنى لك التوفيق يا غالى

جمال محمدين
04-18-2014, 20:46
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الاستعجال امر غير مرغوب به في الفوركس ولازم تصبر عشان تحقق هدفك

molto
04-18-2014, 20:57
والله يا اخى الكريم بد انت ممكن انكتسحب اقل من 50 دولار بس لو هتسحب على البطاقه يبقى لازم 50 فعلا بس فعلا انتغلطان يا غالى وشكرا ليك

mdmd
04-18-2014, 21:24
ان الاستعجال والتسرع والطمع من اكثر المخاطر التى يواجهها الفرد فى سوق الفوركس لذلك على الفرد

magic777
04-19-2014, 01:45

طبعا اخي دول اكتر اسباب بتخلي اي متاجر يخسر في السوق ده للأسف وده عادي على فكره في البدايه كلنا بنقع بالفعل في نفس
الاخطاء دي بس نحاول بعد كده اننا نقلل منها ونتعظ

hasan300
04-22-2014, 14:39
الاستعجال فى التجارة فى الفوركس شئ خطر جدا علينا و يجب ان نسعى للوصول الى الصبر الجاد فى هذه التجارة حتى نصل الى افضل نتائج من اتخاذ القرارات السليمة فى هذه التجارة

حليس مختار
04-24-2014, 00:29
السلام عليكم...اولا ربنا يعوض عليك والفرص كثيره .
.ثانيا التحليل لم يكن متكامل كما تقول ومن ثم استخدمت افة الفوركس وهي الطمع....
الالتزام بخطة متاجره هي من اساسيات الامان للحساب
والمهم انك استفدت من الخطا..اتمنى لك التوفيق..وشكرا للافادة.

hasan300
04-24-2014, 18:14
مما لا شك فيه ان الاستعجال فى التجارة ربما لا يؤدى الى تحقيق اهداف التاجر فى الفوركس و عليه يجب علينا ان نسعى الى تحقيق افضل الارباح من هذه التجارة بشكل سريع جدا

sineori
04-24-2014, 18:16
الاستعجال هو شئ مهم جدا فى الفوركس يمكن ان تنتفع به ويمكن ان تخسر بسببه

بكون اتعلمت من الاستعجال
تحياتي

saddem
04-24-2014, 19:03
مما لا شك فيه ان الاستعجال على الربح اكبر سبب للخسارة فى سوق الفوركس
وهو ده السبب اللى خلى اكثر تجار الفوركس على مستوى العالم ...

INTHENAMEOFALLA
04-24-2014, 19:09
يا اخى الكريم ولما العجلة ولكن قدر الله وماشاء فعل لان الانسان لا يتعلم بدون ثمن عوضك الله عن هذه الخسارة بافضل منها المهم صحتك وان تأخذ درس مما حدث حتى يكون لك عامل اساسى على الربح

walid08
04-24-2014, 22:15
السلام عليكم
والله يا اخي هي قصة مؤثرة بالعل و تحرق في القلب
ولكن انا اقول لك ان الخطا خطأك لانك لو قنعت ب 47 دولار لكان افضل من ان تتهور و تخسر كل شيئ

hasan300
04-24-2014, 23:29
لا شك فى ان الاستعجال واحد من السبل التى تكون سلبية جدا على اى تاجر من حيث انه لا يستطيع ان يحقق الربح الكبير فى المستقبل و يجب علينا ان نطلب من التجار الاكثر خبرة مساعدتنا فى التجارة حتى نستطيع ان نحقق الارباح التى نتمناها

سمير تيارت
04-25-2014, 01:31
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي ان الاستعجال والطمع
عما الأداتين اللاتي من الممكن ان تدمر اي حساب
والله الموفق

zezo-89
04-25-2014, 12:26
لذلك يجب علينا عدم الاستعجال فى اتخاذ القرارات و التريث و الصبر حتى نصل الى الاهداف التى نسعى اليها
تمنياتي بالتوفيق للجميع

abo heba
04-25-2014, 15:29
عليكم السلام
ال شكر على النصيحه وهى نصيحه اكثر من جيده والاستعجال والتعجل هو ما جعلنا نخسر كثيرا فى هذا السوق ولابد من التريث
والحمد لله على كل شىء وربنا يعوض عليك والتعلم لابد له من صعوبات

The King Algeria
04-25-2014, 15:34
السلام عليكم اخي الكريم الاستعجال غير مطلزب في الفوركس الصبر
و ضبط الاعصاب هو الاهم و المعرفة صحيحة لادارة راس مال مطلوبة ياغالي
حتى لا نحسر اموالنا بسرعة

kaa
04-27-2014, 22:05
هو أفة تاكل المال بكل سهولة هو ال شى يصل باالتاجر الى الطريق بكل هو الطريق الى المارجن كول ومن هنا اقول التاجر الستجيل يجب انه يصب لان الاستعجال مش حل لكى تربح احل انه تتعم وتصبر حتى تجد افضل فرص للدخول فى الصفقات

MAZROUR
04-27-2014, 22:08
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الصبر مفتاح الفرج الانتصار صبر ساعة نعم الاستعجال
يجعلك تغفل الكثير من الامور الهامة لذلك يجب ان تصبر كما يقولون في مصر اصبر على رزقك بالتاني
و الدراسة المستفيضة و المتاكدة فقط تقود الى الربح بالتوفيق للجميع ان شاء الله

kaa
04-28-2014, 14:13
مش كل شى فى الفوركس استعجال اكيد الصبر افضل لو مش تصبر يبقى مش هتربح يوجد تجار كثيرين يكوون عنده استعجلا على الربح ومن هنا تكون الترباح قلية جدا لان مش بصبر حتى ان يصل الى الهدف

Ammar Tayeb abdelkader
04-28-2014, 14:34
الفوركس من الاعمال الخطيرة والتى تحتاج الى صبر فى التعامل معها والصبر والتركيز
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

loka
05-06-2014, 08:53
لا يجب على اى تاجر فى السوق ان يستعجل فى التجارة فى الفوركس حتى لا يتخذ القرارات التى لا تضيف للتاجر خسائر فى حسابه و انا اتمنى انى اكون صبورا جدا فى التجارة على العملات بشكل مستمر حتى اربح فى الفوركس

masry928
05-06-2014, 11:21
سلام عليككم ورحمة الله وبركته
الاستعجال سلاح ذو حدين
ممكن الاستعجال ينقذك من ربح قليل وانك تاخذ الربح الاكبر بسرعه وممكن ينقذك من خسارة كبيره وايضا العكس تماما وهنا لازم ان ندرس ونحلل بالمنطق فقط وان نبتعد عن الاستعجال تماما

lluis
05-06-2014, 11:24
انا برضوه الحكايه ديه بتحصل وللاسف في الاخر الحساب بيتمرجن اكتر من مره بسبب الطمع
بس حاول انك ماتاجر بااكتر من 10% من حسابك علشان تقدر تغطي النقاط لو السعر عكس عليك

mhmd12
05-08-2014, 23:55
يعتبر الصبر واحد من الطرق و السبل التى تقود صاحبها الى الوصول الى الارباح من التجارة و يجب الابتعاد و تجنب الاستعجال فى الصفقات او العقود و ايضا التمهل فى اتخاذ القرارات فى السوق كل يوم حتى نتاجر على النحو السليم

الربح من الفوركس
05-09-2014, 00:04
بالفعل لابد من الصبر على السوق واشكرك صديقى العزيز على تلك النصيحة الغالية والتى لابد من العمل بها وبالتوفيق للجميع

godfather
05-09-2014, 00:34
السلام عليكم انا لازم اخد موعظة من اللى حصل دة لانى ساعات بحس
ان لو طمعت فى المتاجرة فهذا نوع من انواع الاصرار و لكن هو تهور

salichou
05-09-2014, 01:01
باسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم و رحمة الله و الله انا ايضا صارة معي نفس الحكاية
و لكن انا عندما اردت السحب في اقرب وقت خسرت كل ما ربحت و السلام

fatoma elsayd
05-09-2014, 02:06
لا اله الا الله اخى الفاضل ليه كدا بس
وده مش استعجال بس ده استعجال وقلة تركيز وطمع
اخى لازم تتعلم من الاخطاء وجميع الاخوه لازم يتعلمو من الاخطاء لكى لانقع فيها مره اخرى ولا نطمع ولا نستعجل
تقبل مرورى :yahoo:

MOHAMMED EN NADOURI
05-09-2014, 13:06
كلما ا زد عدد النقاط التي تخسرها يزيد المبلغ الذي ستخسره , 31 $ عن كل نقطة في الحساب العادي و 3$ عن كل نقطة في الحساب المصغر . وكلما ا زد عدد العقود التي تشتريها في صفقة كلما ا زد الربح في حالة الربح و ا زدت الخسارة في حالة الخسارة .
فعندما تدخل صفقة فعليك أن تضع نقطة الخسارة بحيث لن تخسر في هذه الصفقة أكثر من 0% من حسابك .
وعلى هذا الأساس تختار عدد العقود والسعر الذي ستضع أمر الحد من الخسارة عنده .

abdelaziz 10
05-10-2014, 09:46
لا اله الا الله اخى الفاضل ليه كدا بس
وده مش استعجال بس ده استعجال وقلة تركيز وطمع
اخى لازم تتعلم من الاخطاء وجميع الاخوه لازم يتعلمو من الاخطاء لكى لانقع فيها مره اخرى ولا نطمع ولا نستعجل
تقبل مرورى :yahoo:
الاستعجال والتسرع يا اخي فعلا من الامور السلبية في التداول والمتاجر لابذ وان يتخلص من الصفقات مثل هذه المدمرة له
من جهة اخرى العديد منا يخلط ما بين التسرع والسرعة فلازم العمل بالثاني وليس الاول لان هناك فرق كبير ما بينهما

nihed trabelsi
05-10-2014, 14:41

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته فعلا اخي الكريم ان الاستعجال و الطمع ضررهما اكثر بكثير مما يحققاه من فائدة و هناك مقولة او حكمة تقول في العجلة الندامة و في التئنّي السلامة

maghribia
05-10-2014, 14:43
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

تقبل احتراماتيىالاستعجال ف يالفوركسفهو الاستعجال الذي يصيب المتداول
في الحسب بحيث انه يمكن تحقيق الخسارة فقط ف يحسابه

samibms
05-10-2014, 14:44
اخي في هذا السوق لا يجب الاستعجال و الطمع فكما ذكر في عديد من المواضيع من اكبر اسباب الفشل العواطف
انصحك بالتعلم من هذا الخطأ و التروي في اتخاذ القراراة بالمستقبل

soula
05-10-2014, 14:45
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسة فى مرحلة التعليم و جمع
بونص لبدأ المتاجرة الحقييقية ان شاء الله
و ان شاء الله هتكون اهدافى فى الاول ارباح صغيرة
و صفقات سريعة حتى لا اخسر كثيرا
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله
تقبل مرورى

FiFi
05-10-2014, 14:56
ان شاء الله معوض كل خير هاذا هو الفوركس
يوم عليك ويوم لك

khaled14
05-10-2014, 15:04
اجل اخي والله الاستعجال لانو لازم الواحد ما يتسرع في هي الاوقات
لو رضيت ب 47 وسحبتها لكان احسن لك

kaka22
05-10-2014, 15:06
الله يعوضك بخير منها
الاستعجال قد يسبب لنا الخسائر او حتى تقليص الارباح
عندما تتسرع بدخول صفقة قبل ما توصل للنقطة الدعم فانت خسرت الفارق ما بين نقطة دخولك ومستوى الدعم
وقد يكون الفارق عدد نقاط لا بأس به
انا انصح الجميع بالتريث وعدم الاستعجال