PDA

View Full Version : المتاجرة وقت الاخبار

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

maklad94
06-04-2012, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت عاوز اتناقش مع حضراتكم عن متاجرتكم اثناء الاخبار وايه اهميتها وايه اضرارها وايه اهمية التحليل الاساسى فى الموضوع ده وهل سبق ليك انك تاجرت فى وقت اخبار مهمة وخسرت ؟ :d

realyone
06-04-2012, 23:45
بالنسبة لي من عيوبي بالفوركس هو عدم الأهتمام بالأخبار,فأحيانا افتح صفقات في وقت الأخبار بناءا على التحليل الفني وانسى ان فتح صفقات في وقت الأخبار يمكن تسبب في خساره صفقة لأن في وقت الأخبار وحتى قبل وقت الأخبار بقليل يكون حركة السوق قويه,ويمكن تتعرض للخساره في ثواني قليله

konine
06-05-2012, 01:04
في حقيق أخي أنا لازلت أتعلم تجارت على أخبار .
و أريد أن أقول لك أن سبب رئيسي في تحرك أسعار بسرعة هي أخبار و أخبار سالبة تأتر أكتر على سوق من أخبار موجب

kingman
06-05-2012, 01:32
هو التحليل الاساسى مهمة جدا فى الفوركس والمتاجر الناجح هو من يستطيع ان يستفيد منه فى تحديد اتجاه وقوة كل عملة ودائما الأساسى يجعلك على فهم مايدور على الشارت من تحركات واسبابه وبالنسبة للمتجرة وقت الأخبار بتحتاج لطرق ممكن متمونش ليها علاقة بالتحليل الأساسى اكثر منها طرق للكسب من الاخبار مثل الأوامر المعلقة قبل الخبر مثلا

mando
06-05-2012, 02:14
االمتاجرة وقت الاخبار فيها خطورة الى حد ما اذا كنت تعرف تتعامل مع الاخبار مافيش مانع لانه مش كل خبر بيحرك السوق فى اخبار قوية واخبار ضعفة واللى بيحرك السوق اخبار معينه وممكن كمان وقت الخبر تلقى السعر طالع نازل فى اقل من دقيقة لو فكرت انك تتاجر على الاخبار ياريت تخش على قسم الدعم الفنى هنا فى المنتدى وتقراء الموضوع انا كنت كاتب موضوع فى القسم الخاص بالدعم الفنى لى انستا فوركس عشان بعترض على بند الشركة عاملة ومنتظر الرد من الدعم الفنى وان شاء الله يقدر يفيدنا ويحل المشكلة لانه بند غريب جدا ولا اجد اى داعى انه الشركة تفرض علينا بند مثل هذا

hardjob
06-05-2012, 02:22
السلام عليكم

انا لا اتق في الاخبار بتاتا

الكتير من صفقاتي الخاسرة سببها الاخبار لكن انقطعت عن متابعتها هده الايام

فهي بعض الاحيان تكون متناقدة مع الاتجاه السعري للعملة

وهدا من اكتر الاخطاء فداحة

ramid
06-05-2012, 02:29
المتاجرة بناء على الاخبار مهم جدا لكن ذلك يستلزم من المتداول
ان يكون على دراية يكيفية تحليل الاخبار وتأثيرها المحتمل
على الشارت اما غير ذلك فقد يؤدي الى نتائج عكسية تماما

ahmed hamdy
06-05-2012, 02:47
المتاجره وقت الاخبار صعبه جدا وبحتاج ان تكون متوقع قبليها عشان التحرك وقت الخبر سريع لازم تكون عارف التحليل الاساسي كويس وعارف الخبر ده تاثيره عامل ازاي في السوق

maklad94
06-05-2012, 04:07
بالنسبة لي من عيوبي بالفوركس هو عدم الأهتمام بالأخبار,فأحيانا افتح صفقات في وقت الأخبار بناءا على التحليل الفني وانسى ان فتح صفقات في وقت الأخبار يمكن تسبب في خساره صفقة لأن في وقت الأخبار وحتى قبل وقت الأخبار بقليل يكون حركة السوق قويه,ويمكن تتعرض للخساره في ثواني قليله

نعم اخى الغالى دايما هى دى مشكلة معظمنا مش بننتبه للاخبار وخصوصا الكبيرة منها زى حديث برنانكى اللى دايما بيهزر السوق وزى اجتمااعات دول اوروبا اللى اقوى من الحديث بتاع برنانكى .

maklad94
06-05-2012, 04:11
المتاجره وقت الاخبار صعبه جدا وبحتاج ان تكون متوقع قبليها عشان التحرك وقت الخبر سريع لازم تكون عارف التحليل الاساسي كويس وعارف الخبر ده تاثيره عامل ازاي في السوق

اعتقد انها بتحتاج لــ دراية بالتحليل الاساسى اكتر واكتر وليس التحليل الفنى الفقط لكن اعتقد انه لأنه التحليل الفنى وحده لاينجح دائما وليس فى كل الاوقات لكن تظل ادارة رأس المال هى الاهم .

konine
06-05-2012, 05:44
االمتاجرة وقت الاخبار فيها خطورة الى حد ما اذا كنت تعرف تتعامل مع الاخبار مافيش مانع لانه مش كل خبر بيحرك السوق فى اخبار قوية واخبار ضعفة واللى بيحرك السوق اخبار معينه وممكن كمان وقت الخبر تلقى السعر طالع نازل فى اقل من دقيقة لو فكرت انك تتاجر على الاخبار ياريت تخش على قسم الدعم الفنى هنا فى المنتدى وتقراء الموضوع انا كنت كاتب موضوع فى القسم الخاص بالدعم الفنى لى انستا فوركس عشان بعترض على بند الشركة عاملة ومنتظر الرد من الدعم الفنى وان شاء الله يقدر يفيدنا ويحل المشكلة لانه بند غريب جدا ولا اجد اى داعى انه الشركة تفرض علينا بند مثل هذا

أتفق معك أخي لأن متاجرت وقت أخبار فيها مخاطرة جد جد عالية لذلك وجب فهم صحيح للأخبار
وخطأ في فهم أخبار يأدي إلى خسارت فادحة لقدر الله
و أريد أن أضيف أنه ليس من يحرك سوق هو خبر واحد بل هو مجموعة ن أخبار

vadas
06-05-2012, 11:29
السلام عليكم
والله أنا أخاف كتيرا من الأخبار و المتاجرة في أوقاتها ربما لعم معرفي كيف أتعامل مع الأخبار أو الخسارة التي لحت بي في هدا الوقت لكن المتاجرة في وقت الأخبار لمن يعرف التعامل بها أو لديه استراتيجية جيدة يمكنه جني الربح الكتير منها

Mohamed90
06-05-2012, 13:04
السلام عليكم المتاجرة وقت الاخبار تبقى صعبة لانه الاخبار تعصف بتحركات الاسعار بما لا تشتهي الصفن و يمكن يكون ذلك له تاثير على صفقاتك او يكون ابجابي لك ولكن لايفضل المخاطرة و دخول في اوقات الاخبار يجب انتظار لحين صدورها و معرفة تاثيرها لكي تكون عارف الخطوة المقبلة للتحركات السعر ولكن تربح فرصة و تزيد من نجاحها

magic777
06-05-2012, 16:49
بص علشان تتاجر وقت الاخبار دي مش هيكون سهل عليك لو انت لسه مبتدأ
لازم الاول تدرس جيدا التحليل الاساسي وانواع الاخبار والعملات الي بتأثر عليها ومواعيدها وبعد كده تعمل جدول وتتابع كل خبر منهم وتدون عمل ايه في العمله
وقتها وتدرب نفسك على كده يجي شهر او شهريين قبل ما تعتمد المتاحره بهذه الطريقه

Texxon
06-06-2012, 08:04
المتاجره على الاخبار سلاح ذو حدين، لأنك لو نشنت غلط هتخسر كتير وهتبطل تتاجر على الاخبار، لأن فيه أخبار السعر بيفضل طالع نازل ممكن خمس مرات وراء بعض يعني هيضربلك شوية التوبات حلو ، يعني لو انته بتضاعف كل صفقة يبقه حسابك كده راح

magic777
06-08-2012, 02:08
السلام عليكم المتاجرة وقت الاخبار تبقى صعبة لانه الاخبار تعصف بتحركات الاسعار بما لا تشتهي الصفن و يمكن يكون ذلك له تاثير على صفقاتك او يكون ابجابي لك ولكن لايفضل المخاطرة و دخول في اوقات الاخبار يجب انتظار لحين صدورها و معرفة تاثيرها لكي تكون عارف الخطوة المقبلة للتحركات السعر ولكن تربح فرصة و تزيد من نجاحها

هيا ممكن تكون بالنسبه ليك مجرد حركه سريعه وغير مفهومه بس فيه ناس محترفين فيها
وعارفين السعر هيروح فين مع الخبر طبعا مع طول ممارسه لنظام المتاجره بالاخبار ده بيوصلوا للمستوى ده
ومش بيتاجروا اصلا الا وقت الاخبار

2x1
06-08-2012, 18:15
انصحك اخي عدم المتاجرة وقت الاخبار حتي لا تعرض
نفسك للخسارة دي طبعا نصايح كل الخبرا والقدام فالمجال

Noah
06-09-2012, 02:43
المتاجرة فى اوقات الاخبار من اخطر الطرق التى يعتمد عليها المتاجرين ولكن هذا الوقت يجب ان يكون لدى المتاجر الخبرة الكافية التى يعرف بها التعامل مع الخبر ومعرفةا لاتجاه السليم للخبر والتى بها يحقق نسبة نجاح عالية فى وقت قصير بإذن الله

magic777
06-10-2012, 19:49
المتاجرة فى اوقات الاخبار من اخطر الطرق التى يعتمد عليها المتاجرين ولكن هذا الوقت يجب ان يكون لدى المتاجر الخبرة الكافية التى يعرف بها التعامل مع الخبر ومعرفةا لاتجاه السليم للخبر والتى بها يحقق نسبة نجاح عالية فى وقت قصير بإذن الله

هيا طريقه خطره للبعض وطريقه مربحه جدا لبعض المتاجريين
المهم هنا الاستغلال الامثل للأخبار دي ويقدر يشتغل بطريقه قويه معاها يقدر يطلع منها بربح في صفقاته
وده طبعا بعد تدريب ولازم المبتدئين يبعدوا عن الطرق دي في البدايه الى ان يكتسبوا الخبره اللي هتؤهلهم للنجاح مع الطرق دي

fafa280384
06-10-2012, 20:54

كنت عاوز اتناقش مع حضراتكم عن متاجرتكم اثناء الاخبار وايه اهميتها وايه اضرارها وايه اهمية التحليل الاساسى فى الموضوع ده وهل سبق ليك انك تاجرت فى وقت اخبار مهمة وخسرت ؟ :d
صعبة عليا كثير متاجرة وقت اخبار لم افلح فيها لاسف
دائما اخسر ويخيب توقعي

tervarto
06-10-2012, 21:12
غالبا ما يكون تأثير الخبر تأثير لحظى , بمعنى ان الخبر بيطلع أو ينزل بالسعر لمدة بسيطة اقصاها ربع ساعة , بسبب كثرة المتاجرين على الأخبار , و هى صفقات سريعة , و بيقفلوها بسرعة , فايبتدى السعر يريح بعد كدة فى اتجاهة الطبيعى , فا للهروب من انعكاس السعر عليك , يا اما تقفل الصفقة بتعتك لو عاملة أرباح أو خسائر , أو لو عاملة أرباح و تكون بتستخدم التريلنج ستوب , تسيبها عادى , لو عكس السعر التريلينج هايتصرف , اما بخصوص المتاجرة على الأخبار , فانا عامل موضوع للمتاجرة على الأخبار
http://forex-masr.com/showthread.php?375-%D8%A7%D8%BA%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A9-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%B9%D8%AF%D8%AF-%D8%A8%D8%B3%D9%8A%D8%B7-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7

HAFMAR
06-10-2012, 21:54
السلام عليكم
الاخبار مهمة جدا في سوق الفوركس و هي المسؤولة عن تحرك السوق تحركات كبيرة و الاخبار متعلقة اساسا بامور سياسية
اي متاجر يهمل الاخبار هو على خطا و اي متاجر يعتمد كليا على الاخبار في الربح هو ايضا على خطا لان الاخبار غدارة و احيانا تذهب عكس التوقعات تماااااما و تكون السبب في مرجنة الحسابات خاصة عند عدم وضع ستوب لوز

kingman
06-10-2012, 22:11
غالبا ما يكون تأثير الخبر تأثير لحظى , بمعنى ان الخبر بيطلع أو ينزل بالسعر لمدة بسيطة اقصاها ربع ساعة , بسبب كثرة المتاجرين على الأخبار , و هى صفقات سريعة , و بيقفلوها بسرعة , فايبتدى السعر يريح بعد كدة فى اتجاهة الطبيعى , فا للهروب من انعكاس السعر عليك , يا اما تقفل الصفقة بتعتك لو عاملة أرباح أو خسائر , أو لو عاملة أرباح و تكون بتستخدم التريلنج ستوب , تسيبها عادى , لو عكس السعر التريلينج هايتصرف , اما بخصوص المتاجرة على الأخبار , فانا عامل موضوع للمتاجرة على الأخبار
http://forex-masr.com/showthread.php?375-اغتنام-وقت-صدور-الأخبار-و-المتاجرة-عليها-بهدف-عدد-بسيط-من-النقاط (http://forex-masr.com/showthread.php?375-%D8%A7%D8%BA%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A9-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%B9%D8%AF%D8%AF-%D8%A8%D8%B3%D9%8A%D8%B7-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7)
بالفعل اخى كلامى فى الصميم فمثلا من يتاجر بااوامر المعلقة وتعليقها قبل صدور الخبر بثوانى وتفعل امر مع تحرك السعر بقوة يجب ان يكون محدد هدفه الذى سيغلق عنه صفقاته لن فى كثير من الأحيان اسعر بيرتد بسرعة وايضا فيه اخبار بتصحح لكنها تسير بعد كده فى نفس اتجاه تاثير الخبر ودى مع اللمارسة والمتاجرة هيكون عنده خبرة فيها

pimo
06-11-2012, 00:17
انصحك اخي ان تحترص من التداول اثناء صدور الاخبار والتي تكون متعلق بالعملة التي تتداول عليها لان هذا سوف يسبب لك خسارة فورية لان السوق في هذه اللحظة قد يتجه عكس التيار في ثواني قليلة ثم بعد ذلك يعود ويتاثر بالخبر

mokhtar26
06-11-2012, 00:33
في رايي الاخبار لا تؤثر ابدا على المتاجر البعيد المدى حيث بتجربتي ان الاخبار و كل الاحداث المهمة تكون كلها محتواة في الشارت ، و لا تخرج عنها ابدا ، اما المتاجرة القصيرة بستوب صغير فيجب الحذر من الاخبار بالفعل، لانها قد تدمر خطتك كليا

sho
06-12-2012, 17:37
المتاجرة مع الاخبار من انجح طرق التداول فى سوق الفوركس فهى تحقق ربح كبير ومضمون الى حد ما بشرط ان يكون المتداول متابع جيد لاى اخبار جديدة او احداث قد تؤدى الى تغير سعر العملات فى السوق سواء صعودا اوهبوطا وهذا يحتاج متابعة جيدة

safiforex
06-12-2012, 17:43
المتاجرة مع الاخبار من انجح طرق التداول فى سوق الفوركس فهى تحقق ربح كبير ومضمون الى حد ما بشرط ان يكون المتداول متابع جيد لاى اخبار جديدة او احداث قد تؤدى الى تغير سعر العملات فى السوق سواء صعودا اوهبوطا وهذا يحتاج متابعة جيدة

انا ممكن ان اوفقك الراي اخي الكريم ان المتاجرة على الاخبار بتاتي بنتاءج جيدة
لكن هذا ليس دائما اخي ، فقد تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن
و انا عن نفسي لا اتاجر عليها ابدا ، اتاجر على ما اراه امامي فقط وز لا غير

onlyforsoldi
06-12-2012, 18:44
هى المتاجره وقت الاخبار اكتر حاجه تكسب فعلا بس عايزه واحد يكون خبره فى التعامل مع الاخبار لان ساعة الاخبار ممكن حسابات كتير تطير فى صفقه واحده عشان بيبقى فى تحركات جامده عشان كده اللى عايز يتاجر وقت الاخبار خصوصا الاخبار القويه انه يتدرب لفتره كبيره الاول على الحساب الديمو وبعد كده يقدر انه يبدء على الحقيقى

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:07
السلام عليكم

انا لا اتق في الاخبار بتاتا

الكتير من صفقاتي الخاسرة سببها الاخبار لكن انقطعت عن متابعتها هده الايام

فهي بعض الاحيان تكون متناقدة مع الاتجاه السعري للعملة

وهدا من اكتر الاخطاء فداحة
بالفعل يا اخى فالسعر لا يحترم الاخبار دائماً
لذلك يجب الخذر وتوخى الحيطة عند المتاجرة فى هذا التوقيت اكثر من غيره !

zahran
06-12-2012, 20:22
المتاجره على الاخبار ليست بالشيئ السهل وانما هى تحتاج الى :: معرفه ما معنى الخبر ودا طبعا هتعرفه لما يكون اتكرر قدامك الخبر دا قبل كدا ... وايضا ما تاثير الخبر . وهذا ايضا ستعرفه ان كان لك وتابعت التشارب من قبل وعرفت تاثير الخبر..... عليك اولا بال رؤيه ومعرفه ميعاد الاخبار ومقارنتها بما يقع على التشارت وتحليل كل خبر على حدى . وعرفه ما تاثير هذا الخبر

ahmed saleh
06-12-2012, 21:23
انا اعمل على الاخبار واحب التجارة على الاخبار
ولكن الشئ السئ فى الاخبار ان الاخبار يا تعليك سبع سما يتنزلك سابع ارض
عشان كدة لازم تكون متاكد جدا من الخبر واهمية قبل الدخول علية

magic777
06-12-2012, 22:35
خليك انت اللي بتتحكم في الخبر مش الخبر اللي يتحكم فيك
انا اعرف ناس بتتاجر على الاخبار دي بطرق الهيدج وبيكسبوا من فرق الصفقتين بس دي عايزه تمرين شويه
وانك تركز على عمله واحده وتسجل تعاملها مع الاخبار لمده شهر كده علشان تحفظ حركاتها وهتكسب من الاخبار زي ماانت عاوز بأذن الله

kingman
06-13-2012, 01:06

وافضل شئ انك تتاجر على الاخبار فى حساب جانبى بعيدا عن حسابك الحقيقى وتكون متوقع الخطورة يعنى لو اتمرجن حسابك يبقى عادى ولو بفضل الله حقق ارباح يبقى شئ جيد وخصوصا ان ارباح الأخبار بتبقى عالية جدا وافضل شئ ان الواحد يستفيد من الرافعة المالية بالدخول بأقل راس مال وده طبعا مع الأوامر المعلقة قبل صدور الخبر

mage
06-13-2012, 01:36
التجارة فى وقت الاخبار كويسة جدا اكيد لانك هتقدر تحقق عدد كبير منا لنقاط فى وقت لا يتجاوز الساعتين وقد تحقق هذا الربح فى ساعة واحدة ولكن لا تنسى ان الاخبار كما انك يمكنك ان تربح منها الكثير يمكنك ان تخسر عن طريقها الكثير من الاموال والعملية متوقفة عليك انت فى الفوركس وعلى طريقة تداولك

ahmed
06-13-2012, 12:30
المتاجرة وقت الاخبار امر ليس بالسهل اذا كنت تدرس التحليل الاساسى
وقررت ان تعتمد عليه فى هذا السوق فيمكنك بعد الدراسه الدخول حسب فهم اليات السوق
ولكن اذا كنت عابر سبيل بلاخبار الاقتصاديه فلا انصحك المتاجرة وقت الاخبار
حيث ليس كل ما يلمع ذهب

kingman
06-13-2012, 13:50
حيث ليس كل ما يلمع ذهب
اللى بلاحظه من معظم المتاجرين فى هذا السوق هم عابرى سبيل على الأخبار يعنى معظمنا مايقدرش يعتمد دخوله على الأخبار لأن معظمنا غير ملم بكل شئ عن الأساسى وبتبقى الخبرة قليلة فى الظروف والأحوال المصاحبة للخبر وده اللى بيخلى نفس الخبر ليه تأثيرات مختلفة من فترة لفترة وده الخطأ اللى معظمنا مش بنعرف نفسره ونستغرب من سلوك الخبر سلوك مختلف مع انه نتائجك جات مشابهه

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:07
حيث ليس كل ما يلمع ذهب

مقوله صحيحه ياغالى ليس كل ما يلمع ذهب

عندك وقت طويل جداً فى يوم التداول

تاجر براحتك فى اى فتره من فترات عمل البورصات

magic777
06-16-2012, 18:29
مقوله صحيحه ياغالى ليس كل ما يلمع ذهب

عندك وقت طويل جداً فى يوم التداول

تاجر براحتك فى اى فتره من فترات عمل البورصات
بس بصراحه اخي محمد المتاجره وقت الاخبار لو احترفتها هتكسب منها دهب
يكفي ان اهداف بتتحقق في دقايق مش ساعات
وتقدر تشتغل بيها يوميا مش اكتر من ساعه وتربح جيدا برده وشكرا على كده
بدل الانتظار طول اليوم قدام الجهاز والتعب النفسي والذهني والملل لانتظار تحقق اهدافك بالتحاليل الاخري

كريم
06-16-2012, 20:38
المتاجرة على الأخبار او ما يعرف بالتحليل الأساسي هو نص الفوركس الذي لا يمكن الاستغناء عنه و النص الأخر للتحليل الفني

و الأخبار بتكون صادقة بشكل قوي على لغملات المصاحبه للدولار كالدولار الكندي و الولار الاسترالي و التاجر الماهر

يعرف يستخدم الأخبار بشكل جيد وقت صدورها و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

jans
06-16-2012, 21:06
اعتقد موضوع الاخبار هذا يحتاج من الشخص
أن يتدرب عليه لكي يستطيع تميز الاخبار المفيده و الاخبار الغير مفيده و يجعلها في صالحه و يستفيد منها .

21cent
06-16-2012, 21:11

المتاجرة على الاخبار من اسوء المتاجرات حيث انه بتبقى فى سيولة شديدة جدا فى السوق ممكن
ان تخسرك ومعظم المتاجرين يتجنبون المتاجرة وقت الاخبار
نصيحة غالية ابعد عنها بتقفز با10 نقط مرة واحدة وكمان فى شركات بترفع اسبريدها وقت الاخبار

Smart
06-16-2012, 21:11
عشان تتاجر بالاخبار محتاج خبره كبيره جدا
سواء فى المتاجره او فى تأثير الاخبار على حركه السوق
والتأثير ده يكون وقتى وعلى المدى البعيد
يعنى مـن الاخر لازم تكون متـاجر جامد او ابعد احسن لك

Rami
06-16-2012, 21:14
المتاجرة وقت الاخبار عالية المخاطر لكن هذا لا يمنع انها ليس موجودة
بل هى موجودة وهناك استراتيجيات مبنية عليها
اما التحليل الاساسى فهو تحليل البيانات الا قتصادية وسير الاسعار وفقا لنتايج هذه البيانات

safiforex
06-16-2012, 22:02

نعم هذا صحيح فالمتاجرة على الاخبار يلزم دراية كافية اولا بمجال الفوركس و دراية كاملة بالاقتصاد نفسه ، و دراية كاملة بالاخبار نفسها و كيف تتاثر بها العملة
و اضيف انه ليس الاخبار يعتمدون عليها لوحدها بل هناك مؤشرات اقتصادية اخرى بيعتمدون عليها لكي يحللوها جيدا مع الخبر
و هذه من اسرار المتاجرين على الاخبار

kingman
06-16-2012, 22:07

بالتأكدي المتاجرة على الأخبار من اصعب مايكون اذا اعتمد المتاجر على تحليل الخبر وتأثيره على الشارت لأن دائما الخبر بيكون مقترن بالظروف المحيطة به لكى يسلك سلوك معين اما طريقة الأومار المعلقة فهى لاتحتاج تحليل اكثر منها حظ وتوفيق واختيار الخبر الصحيح وهى ايضا خطر طبعا

H!m0
06-16-2012, 23:56
كنت أهتم بالاخبار و الدخول في وقتها لكني الأن أصبحت غير مقتنع تماما بها و أفضل عدم المتاجرة في أثناء الخبر لأنه مجرد محرك للسوق فقط لأن في بعض الأحيان يخدعونا بخبر و تجد السوق تحرك بقوة عكس نتائج الخبر

ma90do
06-17-2012, 00:08
متاجره جميله جدا بس خطره جدا في نفس الوقت لانها تعكس احيانا وحسب قوه الخبر بس خلي بالك الاخبار القويه هيا التي تحرك السوق وليس الصغيره وبتجيب نتيجه

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 01:26
هي طبعا مهمة جدا لتجنب مخاطر تحول اتجاهات الاسعار المفاجئ بشكل جنوني يمكن ان يمرجنلك الحساب اذا كنت ف الاتجاه المعاكس
فيجب ان تعرف قوة الخبر وهل هو ايجابي ام سلبي

khaled
06-17-2012, 04:45
المتاجرة اثناء الاخبار شئ مهم جدا , و ينبغى ان نكون على دراية كاملة بالاخبار الهامة التى من شانها ان تاثر فى عملات الفوركس , لا يصح ان نعتمد على التحليل الفنى فقط فى المتاجرة بل يجب ان نمزج الطريقتين الفنية و الاساسية بقدر ما نستطيع

mony
06-17-2012, 07:14
التجاره وقت صدور الاخبار تؤدى الى الخساره وان كنت تريد ان تخسر مالك تاجر فى هذا الوقت

2x1
06-17-2012, 09:46
لازم تاخد بالك من اوقات اللي بيصدر فيها ىالخبر وقبلها وتتاجر بعد

صدور الخبر بكام دقيقة عشان متتعرضش لخسارة انتي فغني عنها

hppt
06-17-2012, 09:55
لالالالالالا اخباراية بس اللي ههتم بيها انا مش بهتم باي اخبار انا افتح الثفقات واتابع لاكن دائما اتركها بضع دقائق واتفاجي بلخسارة
وطبعا بروح فاتح صفحة احلي منيها اربح منها القليل وانا احاول يمكن انجح او اتقدم محدش عارف الفوركس غدار ملهوش امان ابدا

Mohamed90
06-17-2012, 11:44
السلام عليكم المتاجرة اثناء الاخبار جيدة و سيئة في نفس الوقت ممكن تستفيد من الخير و تجعله في صفك
او ينقلب عليك و انا لا احب المتاجرة اثناء الاخبار مع العلم انها المحرك الرئيسي

compaq0
06-17-2012, 11:56
ليس لها اى اضرار خاصه فى الشركات الوساطه التى تثبت الاسبريد لانك تفتح صفقتين بيع و شراء كل منهما بهدف 50 و استوب 10 و ستتأثر العمله بالخبر او على الاقل سيتاثر المضاربين بالخبر فيزيد حجم التداول على العمله

The Mester X
06-17-2012, 12:27
لالالالالالا اخباراية بس اللي ههتم بيها انا مش بهتم باي اخبار انا افتح الثفقات واتابع لاكن دائما اتركها بضع دقائق واتفاجي بلخسارة
وطبعا بروح فاتح صفحة احلي منيها اربح منها القليل وانا احاول يمكن انجح او اتقدم محدش عارف الفوركس غدار ملهوش امان ابدا

ايوه حبيبي انا انصحك بالعدم التداول اثناء الاخيار لو كنت مش كويس في التحليل و الوقت الاخيار صعب
و يمكنك التداول في الفرة التي لاتوجد فيها اخبار افضل لك

magic777
06-17-2012, 17:49
لازم تاخد بالك من اوقات اللي بيصدر فيها ىالخبر وقبلها وتتاجر بعد

صدور الخبر بكام دقيقة عشان متتعرضش لخسارة انتي فغني عنها

اعتقد ان الافضل هنا انه يدرس الخبر قبلها بمده معقوله وبعدين يضع اوامره واهدافه واستوباته قبل الخير بعشر دقايق
على الاقل كمان ويكون في نفس الوقت عامل خطه بديله
لاي ظرف ممكن يحصل

kamizidan
06-17-2012, 17:51
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;;قليل جدا جدا حين اتاجر وقت الاخبار غم ان الكثيرين يفعلون ذلك ليستفديوا من تاثير الخبر على الاسعار

tariktanjaoui
06-17-2012, 18:00
اعتقد المتاجره وقت الاخبارقد يشكل خطر كبير على المتداولين المبتدئين نظرا لما يعرف السوق من تقلبات و تحركات خطيرة قد تتسبب في خسارة كبيرة لكن هناك من يرغب في المتاجرة في وقت الاخبار لكن لازم ان يكون عارف التحليل الاساسي بشكل في منتهى الدقة وعارف الخبرالقادم تاثيره عامل كيف

kingman
06-17-2012, 21:20
ليس لها اى اضرار خاصه فى الشركات الوساطه التى تثبت الاسبريد لانك تفتح صفقتين بيع و شراء كل منهما بهدف 50 و استوب 10 و ستتأثر العمله بالخبر او على الاقل سيتاثر المضاربين بالخبر فيزيد حجم التداول على العمله
هى حاليا بشوف افضل طريقة للتعامل مع الأخبار القوية هى استراتيجية الأوامر المعلقة قبل الخبر بثوانى لكن هذه الطريقة مشكلتها ان ساعات السعر بيتحرك بتذبذ قبل ان ياخذ اتجاه الخبر ويسبب فى تفعيل الأمرين

assidi saber
06-23-2012, 17:50
ان اعتقد ان المتاجرة وقت الاخبار هو شئ جميل لانه تستطع ان تجني نقاط اضافية في غضون اقل من ساعة و الاساس هو ان تعرف هل ستبيع او تشتري عندما وصول وقت ذلك الخبر

okash
06-23-2012, 18:18
الاهتمام بالاخبار في التداول شيء جميل ومربح جدا وخصوا اذا تتبعت لخطابات كبار رجال الاقتصادين في العالم لأن تأثير كلامه هذا يقلب السوق وانا شخصيا اتصيد لهؤلاء الاشخاص

sami
06-23-2012, 19:31
المفكرة الإقتصادية حافلة دوما بالأخبار تقريبا كل يوم هناك أخبار و بيانات إقتصادية تختلف طبيعتها و حدة تأثيرها في سوق الفوركس،عن نفسي لا أتاجر إذا كانت هناك أخبار قوية و لها تأثير رهيب على الأسواق المالية كنسب الفائدة و الميزان التجاري أو نسب البطالة أو مبيعات التجزئة،لأن السوق حينها لا يحترم أي تحليل

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 19:38
المفكرة الإقتصادية حافلة دوما بالأخبار تقريبا كل يوم هناك أخبار و بيانات إقتصادية تختلف طبيعتها و حدة تأثيرها في سوق الفوركس،عن نفسي لا أتاجر إذا كانت هناك أخبار قوية و لها تأثير رهيب على الأسواق المالية كنسب الفائدة و الميزان التجاري أو نسب البطالة أو مبيعات التجزئة،لأن السوق حينها لا يحترم أي تحليل

معك واؤيدك 100%

ان الدخول وقت الاخبار يعود عليك يالخسائر ولذلك تجنب هذا الوقت افضل

abdello052
06-23-2012, 20:02
بالنسبة لي من عيوبي بالفوركس هو عدم الأهتمام بالأخبار,فأحيانا افتح صفقات في وقت الأخبار بناءا على التحليل الفني

deadlyfox
06-23-2012, 20:23
تعتبر المتاجرة وقت الابار هى حالة غير ثابتة
فيمكن ان تكون هذة المتاجرة نافعة وممكن ان تكونمضرة
فهى عملية ليست ثابتة

abdello052
06-24-2012, 20:14
في حقيق أخي أنا لازلت أتعلم تجارت على أخبار
و أريد أن أقول لك أن سبب رئيسي في تحرك أسعار بسرعة هي أخبار

moonlight
06-25-2012, 04:49
اعتقد ان الاخبار مهمة ولكن ليس فى جميع الاوقات فيمكن ان يكون هناك اخبار غير صحيحة تتسبب فى خسارتك ولذلك يجب ان لا نعتمد عليها ويجب الاعتماد على التحليلات التى قمنا بها واعتقد المتاجرة وقت الاخبار خطر جدا فالسوق يكون حركته سريعة جدا فى هذا الوقت وتزداد مخاطر الخسارة

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:55
التحيليل الاساسي جزء مهم جدا ف عمليه المتاجره وكذلك التوقع وايضا معرفه الاخبار
ولا تعتمد على التحليل الفني فقط لانه اكيد وحده لا يحقق ارباح

mage
06-25-2012, 05:09
في حقيق أخي أنا لازلت أتعلم تجارت على أخبار
و أريد أن أقول لك أن سبب رئيسي في تحرك أسعار بسرعة هي أخبار

اذا كنت فى البداية اصلا فى الفوركس انصحك ان لا تعتمد على الاخبار بالاخص فى الوقت الحالى ولكن عليك ان تعتمد على اشياء اخرى كثيرة مثل التحليل الفنى او المؤشرات الفنية وغيرها الكثير الكثير التى من خلالها تتمكن من التعامل مع السوق بجدية

KOGI
06-25-2012, 07:44
هو التحليل الاساسى مهمة جدا فى الفوركس والمتاجر الناجح هو من يستطيع ان يستفيد منه فى تحديد اتجاه وقوة كل عملة

2x1
06-25-2012, 07:52
السوق والمتاجرة لابد من الالتزام بمقاوماتها والتحليل الاساسي والفني

لا نستطيع الاهتمام باحدهما دون الاخر لتحقيق افض النتائج

dodovedo
06-26-2012, 21:11
اخى الكريم
المتاجره فى وقت صدور الاخبار ليها ناسها وانا تاجرت قبل كده ونزلت اخبار واتمرجن الحساب فلازم ناخد بالنا كويس
تقبل مرورى

The Mester X
06-26-2012, 23:17
السوق والمتاجرة لابد من الالتزام بمقاوماتها والتحليل الاساسي والفني لا نستطيع الاهتمام باحدهما دون الاخر لتحقيق افض النتائجاه اخوي انا اشوف انه المتاجرة بدون اعتماد على الاخيار صعبة شوي و ايضا المتاجرة مع الاخبارمربحة و لكن صعبة على كل مبتدا يجب اخد الخبرة الكافية للتداول اثناء الاخيار

saad
06-26-2012, 23:30
اخى الكريم
المتاجره فى وقت صدور الاخبار ليها ناسها وانا تاجرت قبل كده ونزلت اخبار واتمرجن الحساب فلازم ناخد بالنا كويس
تقبل مرورى

abdello052
06-28-2012, 05:39
و أريد أن أقول لك أن سبب رئيسي في تحرك أسعار بسرعة هي أخبار و أخبار سالبة تأتر أكتر على سوق من أخبار موجب

hehelibeb
06-28-2012, 05:58
أنا صراحة لا أهتم بالأخبار إلا ما وجدته في هذا المنتدى

أما بخصوص بحثي عن الأخبار فهذا لا أقوم به بتاتا

derfcase
06-28-2012, 07:04
اعتقد ان كبار المستثمرين الذين يعملون في البورصات العالمية هم من يهتمون بهذا النوع من اشكال التداول
فهم اضافة الي خبرتهم العالية في هذا السوق و اكتسابهم مهارات عالية في طرق التحليل الفني المختلفة
الا انهم ايضا هم من يتحينون فرص صدور الاخبار الاقتصادية القوية التي يصدرها صناع القرار في دول العالم الغربية و خاصة الولايات المتحدة و دول الغرب
لتحقيق نقاط اعلي سواء من الهبوط او الصعود و بالتالي ارباح اكثر
اما صغار المتداولين فمع كل احترامي و تقديري لهم فاري انهم لا يمتلكون الخبرة الكافية في مجالات تحليل صدور الاخبار الاقتصادية و الاستفادة منها بصورة مباشرة بالتداول في السوق

hisoka
06-28-2012, 14:44
المتاجره وقت الاخبار صعبه جدا وبحتاج ان تكون متوقع قبليها عشان التحرك
ولا اظن ان التحليل الفنى هو المجدى بل راس المال هو الاهم

magic777
06-28-2012, 15:42
اه اخوي انا اشوف انه المتاجرة بدون اعتماد على الاخيار صعبة شوي و ايضا المتاجرة مع الاخبارمربحة و لكن صعبة على كل مبتدا يجب اخد الخبرة الكافية للتداول اثناء الاخيار

هيا مافيش شك انت المتاجره مع الاخبار مربحه جدا واهدافك بتتحقق في ثواني او دقايق حتى
لكن برضه لو داخل خطأ هتخسر كتير ومش اي حد بيقدر يشتغل على الاخبار دي
الا المحترفيين لهذا النوع من المتاجره فقط

jihadazzam
06-28-2012, 15:59
هيا مافيش شك انت المتاجره مع الاخبار مربحه جدا واهدافك بتتحقق في ثواني او دقايق حتى
لكن برضه لو داخل خطأ هتخسر كتير ومش اي حد بيقدر يشتغل على الاخبار دي
الا المحترفيين لهذا النوع من المتاجره فقط
السلام عليكم
نعم اخي كما سلفت ان المتاجرة وقت الاخبار مربحة ولكنها محيفة اذا عكست عليك
لان التحاليل كلها ينتهي مفعولها ولا جدوى منها ولها اربابها نحن بدري علينا عم نكتب لناخذ 20 سنت بروحوا برمشة عين بدك حساب كبير خاص للاخبار

Desperate
06-28-2012, 16:29
انا معظم خسارتى بسبب المتاجرة وقت الاخبار بدون تحليلها
بس احيانا بعدى منها بمكسب كويس
واحيانا بخسر كتير
بس لما بتابع الاخبار جيدا واحللها واشوف اذا كنت هقدر ادخل معاها ولا لا
بقدر اتفادى الخسارة واحيانا احقق ربح

forexBOSS
06-28-2012, 17:14
انا حاليا لا اتعامل مع التحليل الاساسى نهائيا لانى اخسر كلما اعتمدت عليه فهناك اخبار تاتى غير واضحه و تحتاج الى خبير طويل المدى لمعرفه هل هى لصالح السعر ام لا و كمان بعض شركات الوساطه تزيد الاسبريد فى وقت الاخبار احيانا ليصل ل10 نقاط اعتقد ان من يريد المتاجره بالاخبار يجب عليه المتاجره بحساب اخر و بمال قليل

ahmed
06-28-2012, 17:17
انا سعات بقدر احدد اتجاة الزوج من الاخبار لكن اللى بيعصبى ويخلينى مش فاهم حاجه
لما بلاقى خير قوى والتأثير بدون تأثير ثابت ببقى محتار ومش عارف اعمل ايه

konine
06-28-2012, 17:32
اخى الكريم
تقبل مرورى

نفس نضرية أنا عملت حساب دمو لتجارة وقت أخبار
و بطبيعة حال إتمرجن لكن يفضل ضم تحليل إخباري مع كلا ستكي
الله كريم

Noah
06-28-2012, 18:51
المتاجرة فى وقت الاخبار يحتاج الى معرفة استراتيجية جيدة والى معرفة التحليل الاساسى وكيف يمكنك ان تعرف ما هو تاثير الاخبار على المتاجر فى السوق وهذا هو الشئ الاهم فى التلحيل الاخبار اوا لدخول فى وقت الاخبار

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 20:18
واحيانا بخسر كتير

المتاجره وقت الاخبار بالتأكيد هتخسرك لان السوق بيكون مش مظبوط شويه فوق شويه تحت

مش بيكون ثابت على وضع فانا بفضل دائماً ان اشوف الخبر جيداً واصبر وقت طويل جداً بعد صدوره ثم ا تاجر بمزاج وبراحتى ومش مستعجل

mohamed adel
06-28-2012, 20:25
ان اوقات الاخبار مهمة للتاجر ويجب ان يتاجر فيها وانة يقدر من خلالها ان
يكسب الكثير من خلال المتاجرة فى الاخبار وممكن من خلالها ان يربح الكثير من الاموال وانا اعمل على الاخبار وكسب منها

hesham itch
06-30-2012, 09:53
المتاجرة فى اوقات الاخبار سلاح خطير ويمكن ان يجعل الحساب فى السماء ويزيد
من الارباح وممكن العكس فى ثوانى وهذا يتوقف على مدى احترافية المتاجر

elssayed
06-30-2012, 13:24
اكيد في اخبار مهمة جدا لازم الواحد يحزر اثناء التداول اثناء الاخبار
فمثلا خبر الفايدة ممكن يتحرك السعر فيه من 100 ل 200 نقطة وممكن اكثر
فعشان كده لازم الحزر اثناء التداول في فترة الاخبار

magic777
06-30-2012, 18:15
واحيانا بخسر كتير

طيب كويس اوي انك عارف سبب خسارئك مع طرق المتاجره بالاخبار وعارف ازاي تحلها
وده في حد ذاته ممتاز ليك
حاول بقى تلتزم بالتحليل وخطه منظمه علشان تقدر تواصل نجاحك في هذا النظام
وكمان تطور من نفسك في المستقبل

jonaselk
06-30-2012, 18:28
السلام عليكم
الأخبار لا يجب الوثوق بها كلها
لأن الكثير من التجار خسروا أموالهم بسبب الأخبار

Mtec
06-30-2012, 18:41
اثاء الاخبارة يكون هناك زعزعة في استقرار العملات مما يؤدي الى التحركات العنيفة في اتجاه واحد
لكن للاسف هناك شركات تقبل ان تخسر انت لكن لا تقبل ان تربح من الاخبار

ابو محمد
06-30-2012, 18:43
لااتاجر وقت الاخبار وخاصة اخبار الفائدة
على العملات واحاول اتجنبها لانها فيها خطورة

naoual
06-30-2012, 18:46
في اعتقادي لا يوجد شئ اسمه وقت الاخبار في الفوركس فكم من مرة كان الخبر ايجابي و العملة تحركت في الاتجاه السلبي
من يملك استراتيجية ناجحة يربح في كل الاوقات ولا يبالي لا بالاخبار و لا بغيرها

sabre
06-30-2012, 18:48

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
المتاجرة وقت الاخبار مهمه جدا ولاكن وحدها لاتنفع من وجه نظرى وايضا من خلال تجربتى
فأنا كثيرا ما قابلنى اخبار مهمه والمفروض تحرك السعر صعود ولاكن يحدث العكس ويتحرك للهبوط

Mostafa Mando
06-30-2012, 18:50
المتاجرة اثناء الاخبار به خطورة كبيرة جدا والضحية في النهاية هو الحساب

لذلك انا لا افضلها تماماً ولا انصح بها المبتدئين لغنها محتاجة خبرة

madoxegy
06-30-2012, 18:51
السلام عليكم
للمتاجرة وقت الاخبار لابد من ان يكلون لك دراية ولو بسيطة عن التحليل الاساسى
عن نفسى لا اعمل وقت الاخبار مطلقا

compaq0
06-30-2012, 20:11

احد المحللين الكبار الذى اثق فيهم يقول ان الخبر نفسه لا يؤثر على العمله و لكن لكون المتاجرين يعتبرون الخبر ايجابى فيزيد احجام الشراء على العمله و بالتالى ترتفع سعرها فيظهر فى النهايه ان الخبر هو ما جعلها ترتفع

H!m0
06-30-2012, 22:46
أعتقد أن المتاجرة وقت الأخبار صعبة و يجب أن تكون مهتم كثيرا بالأخبار وتعرف خبابا الدول الكبيرة
و في وقت الأخبار تبدأ الأسعار بالهيجان حيت تكون مخالفة لي تحليلاتك في أغلب الأحيان
و اكثرهم تضرب الستوبات حتى وان كان الخبر ايجابي و تكون داخل شراء ستجده ينزل بقوة و ليصعد بقوة بعدها مباشرة
لذلك وجب الحذر

عزبز 18
06-30-2012, 22:47
انا احب المتاجرة في وقت صدور الاخبار في الفترة الامريكية لان السعر بيتحرك كثير يعني ممكن تحقق ارباح كبيرة في فترة قصيرة ولاكن يجب الحدر من انقلاب السعر عليك فتخسر كثيرا راس مالك

ابو محمد
06-30-2012, 22:53
لااعتقد برأيي العمل وقت
الاخبار جيد لانة الاخبار ليس لها معنى واضح
لانستطيع معرفتها

husamart
06-30-2012, 22:55
المتاجرة وقت الاخبار ضارة وتؤدي الى الخسارة .. فمهما حاولت التحيل عليها فإن التذبذب القوي الحاصل وقتها يأكل الاخضر واليابس او يضرب الستو لك .. لأنه لا يكون له اتجاه واضح وقتها

ابو محمد
06-30-2012, 23:09
المتاجرة وقت الاخبار اعتبرها
مثل الاقمار لانك لاتعرف هل سيظهر الخبر سلبي ام ايجابي

mohamed1happy
06-30-2012, 23:13
انا عن نفسي غالبا اتاجر بالاخبار فهي مربحة جدا
وسهلة المكسب كمان خصوصا اذا كان اللوت كبير لكن أحزر الطمع فيها

amrmorasamir
06-30-2012, 23:14
لااعتقد برأيي العمل وقت
لانستطيع معرفتها

لا ياباشا فى ناس بتعرف ترا الاخبار كويس جدا وبتشتغل عليها ممتاز وبتكسب منها جامد
لان فى اخبار زى البطاله السعر بيتحرك حوالى 50 او 70 نقطه فى اقل من دقيقه

madoxegy
06-30-2012, 23:16
السلام عليكم

Bs Joker
06-30-2012, 23:19
المتاجرة اثناء الاخبار هي من اشد و اخطر المتادرات فانت لا تعرف لاي اتجاه سيتجه اليه السوق هذا من ناجية اضافة الى ان كل مبتدا لن يستطيع بسرعة تحليل الاخبار فالرجاء تجنب المتاجرة و فتح الصفقات في مثل تلك الاوقات و ليكن في علمكم جميعا اخطر وقت اخباري هو منتصف اليوم

shero
06-30-2012, 23:21

اعتقد انه بدون اخبار لن يتحرك السوق, لذلك علينا معرفة اوقات الاخبار الهامة والمؤثرة فى حركة العملات ولكن علينا أن نبتعد عن اى متاجرة وقت صدور الاخبار خاصة الاخبار الهامة مثل معدل الفائدة وتقرير الوظائف والتضخم وغيرها لان احيانا تأثير الخبر النفسى على السوق يكون غير متوقع سواء وقت صدور الخبر أو بعده بقليل

kingman
06-30-2012, 23:33
لااعتقد برأيي العمل وقت
لانستطيع معرفتها
هى بالنسبة للى مش بيتعامل معها وله خبرة فى التحليل الأساسى بتبقى لوغاريتم بالنسبة ليه لكن من يتعامل مع الأساسى وعلى دراية باحوال السقو الأقتصادية هيبقى التعامل مع الأخبار اكثر سهولة

waleed adel
07-02-2012, 07:51
المتاجرة وقت الاخبار فيها خطورةفى اخبار قوية واخبار ضعيفة واللى بيحرك السوق اخبار معينه وممكن كمان وقت الخبر تلقى السعرطلع فجاه ثم تحول للعكس مره واحده وذلك لضرب الاستوبات

okash
07-03-2012, 22:39
من اكثر الامور التي افضلها عندما اسمع انه يوجد خبر اليوم سيكون مؤثر تأثير كبير على حكة العملات فهذه فرصة لا يوجد لها مثيل ويجب ان نستغلها افضل استغلال

aboualy
07-03-2012, 22:42
من اكثر الامور التي افضلها عندما اسمع انه يوجد خبر اليوم سيكون مؤثر تأثير كبير على حكة العملات فهذه فرصة لا يوجد لها مثيل ويجب ان نستغلها افضل استغلال

الاخبار القوية تكون فرصة جيدة لانها تحرك السوق حركة قوية وسريعة
ولكن يجب الحذر اخى العزيز لان العمل وقت الاخبار به خطورة عالية ولذلك يجب الالتزام بادارة راس المال

madoxegy
07-03-2012, 22:46
السلام عليكم

ma90do
07-03-2012, 22:47
ولكن يجب الحذر اخى العزيز لان العمل وقت الاخبار به خطورة عالية ولذلك يجب الالتزام بادارة راس المال

ليس كل الاخبار تعتبر قويه بس يجيب الاخذ الحظر عندما تتداول ونزل خبر جديد يخص زوج او دوله تخص هذا الذوج التي تداول به يجب الابتعاد عن التداول حينها اذا كنت مبتدء اما اذا كنت تاجر فالقرار لك

kingman
07-04-2012, 00:57
اللى يقر يستفيد من الأخبار القوية ولايهاب منها بيبقى جيد جدا فى التعامل مع السوق لأن اخطر واصعب فترة فى السوق هى التى توجد فهيا اخبار قوية وهذا الأسبوع ملئ بالأخبار القوية ان شاء الله يكون فيها الخير لنا جميعا

nada
07-04-2012, 01:44
من اذكا المضاربين لاكن المشكلة تكمن فى فهم الاخبار الكثير وتحليها على الشارت لعرفة الاتجاه
سعات يكون فى اكثر من خبره على عملة واحد يكون ايجابى وسالبى فما هوه الاتجاه
هنا تكمن المشكلة

magic777
07-04-2012, 19:16

وهو تكون فرصه قويه لتحقيق ربح جيد لمن يجيد العمل بهذه الطرق بالطبع وده بيرجع للمتاجر نفسه
واذا كان بيحب يشتغل بالطرق دي وكمان اذا كان حسابه كبير وبيستحمل انعكاسات هذه الحركات القويه
علشان يساعده على النجاح بالطرق دي

ZOUHAIR_ZIZO28
07-04-2012, 19:29
المتاجرة وقت الاخبار عالية المخاطر لكن هذا لا يمنع انها ليس موجودة
بل هى موجودة وهناك استراتيجيات مبنية عليها

eng2012
07-04-2012, 19:34
لقد حدث لى ان تاجرت مره اثناء صدور الاخبار ولكن كانت صفقه خاسره لانى لم انتظر حتى اتاكد من الاتجاه الصحيح الذى سوف يسير فىه السعر

elzeel
07-04-2012, 20:14
فى وقت الاخبار بتكون السوق قويه جدا وسريعه وممكن تؤدى الى خساره سريعه او ربح كبير
ولكن ما اكتر خسارتها فلازم تبعد كتير عن وقت الاخبار فى المتاجره قبلها وبعدها

kingman
07-04-2012, 21:57
لقد حدث لى ان تاجرت مره اثناء صدور الاخبار ولكن كانت صفقه خاسره لانى لم انتظر حتى اتاكد من الاتجاه الصحيح الذى سوف يسير فىه السعر

وفيه اخبار بيتذبذ فيها السعر بقوة قبل ان ياخذ اتجاه محدد مثل المؤتمرات التى يتحدث فيها بعض المسئولين
وبكرة فيه مؤتمر لدراجى ومتوقع ان نرى مهرجانات على شارت اليورو غدا وتوجب الحذر

madoxegy
07-04-2012, 21:59
السلام عليكم

ابو محمد
07-04-2012, 22:14
انا لا افضل المتاجره وقت الاخبار نهائيا لانك ما بتعرفش حتطلع
ايه لصالحك لو لضدك وهتضل طول الصفقه معصب من السوق اذا كان ضد\ك

madoxegy
07-04-2012, 22:18
السلام عليكم

sky44
07-04-2012, 22:21
السلام عليكم : وقت الاخبار يكون حاسم في صعود العملة او نزولها فالمتاجرة في هدا الوقت اما ان تربحك و دالك بالاطلاع المسبق على الخبر قبل صدوره او تخسر باللا مبالات و الدخول الى الصفقة عن غير اطلاع على الحدث او الخبر

roka
07-05-2012, 01:40

اعتقد ان متابعة الاخبار هى شئ ضرورى ومهم ولكن يجب التاكد منها فى الاول

magic777
07-05-2012, 22:05
وفيه اخبار بيتذبذ فيها السعر بقوة قبل ان ياخذ اتجاه محدد مثل المؤتمرات التى يتحدث فيها بعض المسئولين
وبكرة فيه مؤتمر لدراجى ومتوقع ان نرى مهرجانات على شارت اليورو غدا وتوجب الحذر

بصراحه انا دايما بحس ان المؤتمرات دي بتكون معموله مخصوص علشان تحرك السعر لرقم محدد
بيكونوا متفقين عليه والله اعلم طبعا لكن بنلاحظ كتير اوي ان المسؤلين يقولوا اخبار جيده للعمله
وتاني يوم تنزل بقوه طيب ازاي ؟

kingman
07-05-2012, 23:59
بصراحه انا دايما بحس ان المؤتمرات دي بتكون معموله مخصوص علشان تحرك السعر لرقم محدد
بيكونوا متفقين عليه والله اعلم طبعا لكن بنلاحظ كتير اوي ان المسؤلين يقولوا اخبار جيده للعمله
وتاني يوم تنزل بقوه طيب ازاي ؟
النهاردة كلام رئيس البنك المركزى كان سئ بالنسبة لليورو وتوقعات يسئة للنمو واليورو نزل بقوة
والله اعلم بكره هيحصل ايه وانا عن نفسى متوقع الأرتداد لكن مافيش شئ مضمون فى هذا السوق

madoxegy
07-06-2012, 00:00
السلام عليكم

ehab
07-08-2012, 07:20

اانا شايف انه موضوع مكرر اخى العزيز فان المتاجرة فى وقت الاخبار تكون من وجهة نظرى جيدة حسث ان الاخبار عليها
عامل كبير فى اختيار البدائل والحلول فى التعامل وعلى اساس الخبر تستطيع عقد الصفقات

waleed adel
07-09-2012, 17:32
فتح صفقات في وقت الأخبار يمكن تسبب في خساره صفقة لأن في وقت الأخبار وحتى قبل
وقت الأخبار بقليل يكون حركة السوق قويه

naitsi
07-09-2012, 17:35
السلام عليكم
انا لا اتق في الاخبار بتاتآ الكتير من صفقاتي الخاسرة سببها الاخبار لكن انقطعت عن متابعتها هده الايام فهي بعض الاحيان تكون متناقدة مع الاتجاه السعري للعملة وهدا من اكتر الاخطاء فداحة وبحتاج ان تكون متوقع قبليها عشان التحرك وقت الخبر سريع لازم تكون عارف التحليل الاساسي كويس وعارف الخبر ده تاثيره عامل ازاي في السوق

osama00971
07-09-2012, 18:34
الاخبار ليست مصدر ثقة بالنسبة لي
وبالتالي لا اعتمد عليها للدرجة

abaragh
07-09-2012, 19:07
صعب، من جهتي قمت بتجربتها وخسرت بسببها وكذلك ربحت من خلالها لكنها تتسم بالخطورة

ymn30
07-09-2012, 19:09
صعب، من جهتي قمت بتجربتها وخسرت بسببها وكذلك ربحت من خلالها لكنها تتسم بالخطورة

التزام الصمت وعدم دخول السوق خالص اثناء الاخبار علشان يكون اكبر ضمان لك للحفاظ على اموالك

Looser
07-09-2012, 20:26
المتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط وليس أي محترف *
و إنه لا يجب الإعتماد بتاتا على التوقعات الخاصة بالأخبار *
لأنه شيء خطير ومخاطرة كبيرة *
لذا الأفضل الإبتعاد عن المتاجرة وقت الأخبار * المهم في الموضوع التالي حسب رأي المتواضع

1- في بداية كل إسبوع يمكنك الإستفادة بشكل عام من المفكرة
لتعرف الشكل العام للنتائج المتوقعة لزوج معين من خلال الأخبار الخاصة به
* وهذا توقعات فقط *
يمكنك فقط الإستنباط تقريبا من مجموع التوقعات الجيدة بالنسبة للسيئة

3- هناك 3 أنواع من الأخبار برأي :

a. خبر مؤثر مثل الفائدة والتوظيف والبطالة وماشابه ذلك من الاخبار المؤثرة بشكل كبير على حركة الزوج بشكل عام ولمدة طويلة وليست لحظية

* والدليل على ذلك ما يحدث الأن على الدولار واليورو والأسترالي مثلا
حيث تخفيض الفائدة على الدولار جعل المتاجرين يتجهون للإستفادة من العملات التي لم تخفض الفائدة بعد مثل اليورو والإسترالي *
لذلك هي عملات قوية الأن جدا

b. خبر قوي جدا وتأثيره 90 % قد إنتهي
حتى قبل ظهور الخبر *
هذه الأخبار التي تتسرب ويتوقع فيها الخبراء بدرجة كبيرة جدا نتائجها خلال المؤتمرات أو المحادثات التلفزيونية لمحافظي البنوك أو الحكومات *
وهو ما حصل مع الدولار عندما تحدث برنانكي ومع الإسترليني عندما تم تسريب خبر الفائدة عليه بإنها سوف تنخفض *
مما أدى لبيع كمبات كبيرة من هذه العملات
ونزل الزوج تقريبا 400 نقطة بالنسبة للإسترليني خلال 4 ساعات تقريبا

c. خبر قوي لحظي غير متوقع مفاجيء * وهو خبر يتوقع مثلا
أن التوظيف سيكون 18
كما حصل مع الكندي أخر خبر له
ولكن النتيجة كانت حسب ما أذكر 38
مما أدى إلى صعود الزوج بشكل مفاجيء تقريبا 70 نقطة خلال لحظات *
وهذا عكس التوقع * لذلك هنا الخطر يكمن

لذا المتاجرة وقت الأخبار هي متاجرة صعبة * ويلزمها خبرة كبيرة
ويحدث تذبذب عالي وقت الأخبار المهمة
قد تؤدي بسهولة إلي ضرب الستوب *
هذا بالإضافة إلى أن بعض الشركات
لا تضمن لك ضرب الستوب أصلا في حالة تدفق كمية سيولة عالية جدا بعض الأحيان
وهنا تكمن المشكلة

أما بالنسبة للأرباح وقت الأخبار * فهي فعلا جيدة إن كانت في صالحك *
لقد عملت بها لفترة ولحظة صدور الخبر دخلت معاه * وكانت لنتائج رائعة وتصل لدرجة كبيرة من النجاح * ولكن صادفتني مشكلة صدور أكثر من خبر في نفس اللحظة والإنعكاس *
مما تسبب في خسارة *
لذا إبتعدت بشكل كبير الان عن الأخبار لأنها مخااااطرة من تجربتي وبعد سؤال المحترفين أيضا

madoxegy
07-09-2012, 20:30
السلام عليكم

waleed adel
07-10-2012, 21:49
التحليل الاساسى مهم جدا فى الفوركس فمتابعة الاخبار من اهم العوامل
لاختيار الصفقه الناجحه

kero
07-10-2012, 21:59
التداول فى وقت صدور الاخبار بيحتوى على مخاطر عالية وبيحتاج الى اتقان التحليل الاساسى
وفى طريقة تانيه لكن مش مضمونه وهيا تعليق امر بيع وشراء قبل صدور الخبر وانتظار تاثير الخبر على السعر واغلاق الصفقة المعاكسة

Bs Joker
07-10-2012, 23:17
جسب خبرتي انصح بالابتعاد عن السوق نهائيا في أوقان الاخبار, فانت مازلت اولا في بداية طريقك و من ناحية اخرى السوق بعد الاخبار يمكن له ان يأخذ مجرى أخر تماما لما كنت تتوقع . نصيحتي هو ان تنتظر صدور الخبر و تحلل تاثيره على السوق و الاسعار ثم تقرر فتح صفقة بيع أو شراء

i5land_man
07-10-2012, 23:24
جسب خبرتي انصح بالابتعاد عن السوق نهائيا في أوقان الاخبار, فانت مازلت اولا في بداية طريقك و من ناحية اخرى السوق بعد الاخبار يمكن له ان يأخذ مجرى أخر تماما لما كنت تتوقع . نصيحتي هو ان تنتظر صدور الخبر و تحلل تاثيره على السوق و الاسعار ثم تقرر فتح صفقة بيع أو شراء

الاخبار محتاجة تحليل اساسي لازم ندرس اساسايات هذا التحليل اولا
عشان نكون اقدر في اقتناص الفرص وقت الاخبار القوية

talal
07-10-2012, 23:57
المتاجره وقت الاخبار من الاستراتيجيات الناجحه
ولكن يتطلب لها معرفه تامه بمعلومات السوق وتأثير العملات في قوة وضعف العمله
ولكن اعتقد ان بعض الشركات تمنع المتاجره وقت الاخبار
او تقوم برفع السبريد اثنا حدوث الاخبار

kingman
07-11-2012, 00:11
السلام عليكم
انا لا اتق في الاخبار بتاتآ الكتير من صفقاتي الخاسرة سببها الاخبار لكن انقطعت عن متابعتها هده الايام فهي بعض الاحيان تكون متناقدة مع الاتجاه السعري للعملة وهدا من اكتر الاخطاء فداحة وبحتاج ان تكون متوقع قبليها عشان التحرك وقت الخبر سريع لازم تكون عارف التحليل الاساسي كويس وعارف الخبر ده تاثيره عامل ازاي في السوق
هو فى حالة عدم القدرة على ماسايرة الأخبار ان الواحد يبعد عن الحقيقى ويتابع ديمو افضله وخصوصا ان الأخبار هذه الأيام مجنونة فى تحركها بسبب الأحوال الأقتصادية

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 04:10
بالطبع اخي توحد هذه القيود على في الكثير من الشركات وهي مميزات سلبية بشركات الفوركس
ومنها شركة انستا فوركس التي وضعت قيود على التجارة اثناء الاخبار اما عن رفع الاسبيرد هو شئ يمكن معالجته بفتح الصفقات قبل الخبر بقليل
ولكن المشكلة اذا كان القيد هو عدم المتاجرة اثناء الاخبار وبالتالي لا يوجد حل لها

salah.bmw
07-11-2012, 05:07
بصراحة موضوع المتاجرة وقت الخبر موضوع خطر كتير
يعني مثلا انا دوما اتاجر مع مخزون البترول يوم الاربعاء
وباكل 100 نقطة وانا مرتاح
لكن الاسبوع الماضي خدعنا السوق وخسرني 150 نقطة ظلما وعدوانا

السيد الجبالي
07-11-2012, 05:16

بالطبع هي من الاستراتجيات الجيده ولكن لا ننسي ان المتاجره في هذه الاوقات
هو الاكثر خطوره .. من بين جميع الاوقات .... ويحتاج الي خبره كبيره في التعامل مع مثل هذه المواقف

Mostafa Mando
07-11-2012, 07:15
التحليل الاساسي عنصر مهم جدا للنجاح في السوق ولكن انا عن نفسي

لإني مبتدأ لا احب المتاجرة اثناء الاخبار لغنها تكون غالباً سببا في الخسارة

dodovedo
07-11-2012, 08:25
اخى الكريم
المتاجره وقت الاخبار
محتاجه احترافيه قويه لمعرفه كل خبر وتاثيره لازم تحترفها وبعدين تدخل تجرب
تقبل مرورى

tictok
07-11-2012, 08:29
المتاجرة أثناء الأخبار خطيرة فعلاً لاننا لا نعرف نتيجة تلك الأخبار على الصفقات ويفضل عدم المتاجرة الا بعد معرفة نتائج هذه الأخبار أنا عن نفسي خسرت أكثر من مرة بسبب الأخبار ولكن كنت مجبر على ذلك لانني كنت بالفعل قائم بصفقات وأتت الأخبار في غير صالحي ولكن الأنسان لابد من أن يتعلم ويحاول بقدر الأمكان عدم المجازفة.

waleed adel
07-12-2012, 01:46
وقت الاخبار فيها خطورةفى اخبار قوية واخبار ضعيفة واللى بيحرك السوق اخبار معينه ولا ينصح
بالتداول للمبتدئين

ehab
07-13-2012, 06:43

فعلا كلامك تمام لان الاخبار مهمة جدا في سوق الفوركس و هي المسؤولة
عن تحرك السوق تحركات كبيرة و الاخبار متعلقة اساسا بامور سياسية

mohamed yossef
07-18-2012, 01:05
المتاجرة اثناء الاخبار غير مرغوب بها وانا لا انصح بالمضاربة وقت صدور تقارير او بيانات
تجنب المخاطرة اخى الكريم واحم حسابك

mido
07-18-2012, 02:59
اخي الكريم
بالنسبة لي من عيوبي بالفوركس هو عدم الأهتمام بالأخبار
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-18-2012, 03:45
المتاجرة وقت الاخبار تحتاج الى التخصص فىا لعمل حيث ان العمل فى وقثت الاخبار قد يكون بالنسبة للبعض نعمة ويكون بالنسبة لبعض الاشخاص الاخرين نقمة حيث ان العمل فى وقت الاخبار سلاح ذو حديين

HUSSENEY
07-18-2012, 06:56
يجب ان تكون على دراية بالاخبار التى تتاجر عليها
تختار كام خبر تعمل ليهم باك تيست
وتبدى تتاجر عليهم فقط ومش كل الاخبار

Aker001
07-18-2012, 06:58
الاخبار غير مرغوب بها وانا لا انصح بالمضاربة وقت صدور تقارير او بيانات
تجنب المخاطرة اخى الكريم واحم حسابك

nrgslawi
07-18-2012, 07:05

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
المتاجرة وقت الاخبار له عائدات جيدة لمن يجيد ذلك
انا اتمرجن حسابي مرتين وقت الاخبار

siafarii
07-18-2012, 10:34
السلام عليكم

جميع المتاجرين لا يفضلون المتاجرة في الاخبار
الا ادا كان الخبر واضع ومفهوم

يمكن المتاجرة عليه ولا ننسا التحليل يجب ان يكون متوافق

okash
07-18-2012, 18:28
التداول اثناء الاخبار من اربوع انواع التداول انت تجني الارباح بكل راحة ولا تحتاج الى تحليل او معرف أي الاتجاع العام للعملات فقط تابع الاخبار المهمة

زيزو
07-19-2012, 18:04
المتاجرة وقت الاخبار ليها تاثير
علي العملة وبتحرك السعر اما في اتجاه صاعد او هابط
لكن فيه شركات كتيرة بتمنع عدم المضاربة في وقت الاخبار

dz-yac
07-19-2012, 18:39
الاخبار مهمة جدا جدا في الفوركس فمن لملاحظ جنون لسعر في وقت لاخبر
و في وقت التصريحت فقد يصعد صعود قوي و لعكس
يدهب كل م كنت تعمل من جله سدى
يجب لتركيز على لاخبار

okash
07-21-2012, 01:07
قد تكون التداول وقت الاخبار خطر جدا ولكن يجب ان يكون حذر واذا كان هناك اخبار مهمة يجب ان يبتعد عن التدوال الى ان يأتي الخبر ويتداول على اثره

MrSniper
07-21-2012, 04:25
انا احب المتاجرة وقت الاخبار ، دائما
لأنه الاخبار تسهل علي التحليل الاقتصادي و كدلك تعطيني مؤشرات جيده

waleed adel
07-22-2012, 02:37
المتاجرة أثناء الأخبار خطيرة فعلاً لاننا لا نعرف نتيجة تلك الأخبار على الصفقات ويفضل
عدم المتاجرة الا بعد معرفة نتائج هذه الأخبار

apolo
07-22-2012, 02:40
المتاجرة وقت الاخبار صعبة جدا ينصح بعدم دخول السوق وقت صدورها

كمن يبحر وقت الاعصار ولا يعرف أي اتجاه سيقذف به اليه

mage
07-22-2012, 03:25
المتاجرة وقت الاخبار بتبقى عايزة استراتيجية كويسة جدا لكى تتمكن من العمل فى وقت الاخبار وتتمكن من تحقيق الارباح من هذه الاخبار انت بحاجة الى دراسة الخبر قبل صدوره ومعرفة احوال السوق جيدا

nader
07-22-2012, 03:47
موضوع قيم بكل تاكيد
المتاجرة اعتمادا على الاخبار شيء جيد جدا وبامكانه ان يحقق لك النجاح الذي ترجوه لكن في حالة ما كانت قراءتك للاخبار ليست في محلها فسوف تخسر الكثير لا قدر الله
الكثير من المتداولين يتبعون هذه الاستراتيجية وهي ناجحة لمن يتقن قراءة الاخبار ويحللها بشكل جيد
بالتوفيق

KOGI
07-22-2012, 03:58
الاخبار مهمة جدا جدا في الفوركس فمن لملاحظ جنون لسعر في وقت لاخبر
و في وقت التصريحت فقد يصعد صعود قوي و لعكس
يدهب كل م كنت تعمل من جله سدى
يجب لتركيز على لاخبار

تسلم اخى الكريم على كلامك فعلا اهم حاجة بجد فى الفوركس هو التحليل الاساسى ومتابعة الاخبار
وكتير م نالتجار عملو تحليله مالفنى بشكل ممتاز وفاجئهم خبر عكسلهم السوق تماما وما كان المصير سوا الخسارة

madoxegy
07-22-2012, 04:00
اذا كان لديك استراتيجية للاخبار اشتغل بيها اما غير ذلك فلا انصح بالعمل وقت الاخبار انا لى كذا حساب اتمرجن بسبب الاخبار

zizo_a_86
07-22-2012, 04:10
سلاح ذو حدين ان تتاجر وقت الاخبار...لان الخبر ممكن يحتاج تفكير وفى نفس الوقت لو استنينا كتير ممكن تضيع مننا الفرصة والصفقة تعكس عليك ودا على حسب نوع المتاجرة

alkatom
07-22-2012, 11:21
المتاجرة عن طريق الأخبار طريقة جيدة ويفضلها البعض ولا يستخدمون غيرها
ولكن كما أن الربح يتضاعف أوقات الأخبار فإحتمال الخسارة أيضا مضاعف

aboualy
07-22-2012, 11:27

فعلا اخى العزيز طريقة المتاجرة وقت الاخبار هى طريقة خطيرة
ولذلك الكثير من الخبراء فى هذا المجال ينصحون بالابتعاد عن السوق وقت الاخبار القوية

ahmed
07-22-2012, 11:47
فعلا اخى العزيز طريقة المتاجرة وقت الاخبار هى طريقة خطيرة
ولذلك الكثير من الخبراء فى هذا المجال ينصحون بالابتعاد عن السوق وقت الاخبار القوية

اذا كنت تمتلك طريقه للتعامل مع السوق وقت الاخبار وتحقق ارباح من خلالها
فليس هناك اى خطورة من التعامل مع السوق فى هذا الوقت
الخطورة فقط على من لا يستطيع التعامل مع السوق فى هذا الوقت

dodovedo
07-22-2012, 12:08
اخى الكريم
المتاجره وقت الاخبار خطيره جدا جدا
ولازم لازم نتعلمها كويس علشان
السعر ويعكسش علينا
تقبل احترامى

ashraf
07-22-2012, 12:35
المتاجرة وقت الاخبار ممكن تحقق اكبر ارباح او خسائر للمتداول الذبذة بتكون عالية جدا وبتوصل ال 200 نقطة فى بعض الاحيان وانا عن نفسى لا اتاجر الا وقت الاخبار والحمد لله صفقاتى اغلبها بتقفل بمكسب انا بخسر لما بتاجر فى الاوقات الهادئة اللى مفهاش اخبار لان الاتجاه بيكون غير واضح

aboualy
07-22-2012, 14:49
اذا كنت تمتلك طريقه للتعامل مع السوق وقت الاخبار وتحقق ارباح من خلالها
فليس هناك اى خطورة من التعامل مع السوق فى هذا الوقت
الخطورة فقط على من لا يستطيع التعامل مع السوق فى هذا الوقت

اخى العزيز السبب فى الخطورة هو قوة الحركة التى تحدث وقت الاخبار فالحركة بعد صدور الخبر مباشرتا تكون قوية وغير متوقعة ويمكن ان تسبب خسائر كبيرة كما يمكن ان تسبب ارباح كبيرة

madman
07-22-2012, 15:22
انا اعرف ناس بتاجر وقت الاخبار وبتعمل مكاسب رهيبه جدا جدا جدا واحد بيعمله 500 فى وقت الاخبار يعنى الاخبار والشغل عليها اهم بكثير

magic777
07-22-2012, 16:39
طبعا وعلشان كده لازم اللي يعتمد الطرق دي في متاجرته يكون قدها وعامل حساب الخساره قبل المكسب
وبيعرف ياخد قرارته بسرعه وقت الحركات القويه دي
او ليه طريقه معينه يقدر يشتغل بيها اوقات الاخبار كطريقه هيدج مثلا

okash
07-22-2012, 16:49
لا يمكن لأي متداول ان يغفل عن اهمية الاخبار لأنه قد تضاعف راس مالك في يوم واحد بل في ساعة واحدة من خلال الاخبار ولكن يجب ان تكون حذر جدا

MixMax
07-22-2012, 16:59
انا مش قادر اهم هل ده من شروط البونص يعنى اكيد فيه لبس فى الموضوع او سوء تفاهم لانه غير منطقة ان يتم حذف البونص او الارباح نتيجة للمتاجرة فى وقت صدور البيانات الاقتصادية لانه وقت المكسب الحقيقى فى السوق وعموما اتمنى المتابعة لمعرفة حقيقة الموضوع

السيد الجبالي
07-22-2012, 17:11
اعتقد ان الشرط هو ان لا يقل وقت الصفقه عن دقيقتين ... ولم اعرف اي شروط ثانيه
ولا اعتقد ان هناك شروط اخري ... .. وان كان هناك فارجو من لديه العلم يخبرنا وجزاه الله خيرا

aboushnb
07-23-2012, 02:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
المتاجره وقت الاخبار
بتوفيق الجميع

mage
07-23-2012, 03:05
المتاجرة فى وقت الاخبار فى البداية محرمة فى هذه الشركة ولكن من الممكن ان تحقق نسبة ارباح ونتائج جيدة من العمل على اى شئ اخر غير وقت الاخبار ولكن عليك ان تختار الطريقة فى النهاية التى تعجيك وتعمل بها انت

msh3egy
07-23-2012, 03:10
السلام عليكم
الاخبار مهمة جدا في سوق الفوركس و هي المسؤولة عن تحرك السوق تحركات كبيرة و الاخبار متعلقة اساسا بامور سياسية
اي متاجر يهمل الاخبار هو على خطا و اي متاجر يعتمد كليا على الاخبار في الربح هو ايضا على خطا لان الاخبار غدارة و احيانا تذهب عكس التوقعات تماااااما و تكون السبب في مرجنة الحسابات خاصة عند عدم وضع ستوب لوز

i5land_man
07-23-2012, 05:27
أحيانا افتح صفقات في وقت الأخبار بناءا على التحليل الفني وانسى ان فتح صفقات في وقت الأخبار يمكن تسبب في خساره صفقة لأن في وقت الأخبار وحتى قبل وقت الأخبار بقليل يكون حركة السوق قويه

طبعا وقت الاخبار العملة لا تتقيد بالتحليل الفني لان بيانات المؤشرات الاقتصادية ساعة صدورها بتعصف بسعر العملة
وتخلي العملة تتحرك بجنون خارج سيعطرة اي تحليل فني فنرجو الحذر وقت صدور الاخبار

goold
07-23-2012, 05:29
اكره العمل وقت الاخبار واذى كانت
عندى صفقات مفتوحه قبل الخبر وعمله مكسب بخرج منها وانتظر لما بعد الخبر
وقت صدور الاخبار بتكون الحركه سريعه وعشوائيه
ولا تحترم اى تحليل
فانا لااحب المتاجره وقت صدور الخبر

tarek22
07-23-2012, 16:54
وقت الخبر بالنسبه لوضع السوق وهذي هي النقطه المهمه فاذا سبق الخبر ركود طول الاسبوع في السوق وحيره وعدم تحديد اتجاه ففي هذه الحاله يأتي الخبر قوي وسريع وغالبا يكون في اتجاه واحد ويأتي كفاصل للنزاع واذا كان السوق متخذ اتجاه واحد واضح ارى عدم الدخول وقت الخبر لانه يصبح الخبر هو مصدر تردد وتذبذب وربما صقطت الصفقتين

kaderbest
07-23-2012, 17:19
طبعا المتاجرة وقت الأخبار مربحة جدا لمن يتقنها و لكن للأسف هناك بعض الأخبار لا نسمعها كافلاس الشركات أو المظاهرات ....

abdellatif2013
07-23-2012, 17:20
بالنسبة للمتجرة وقت الأخبار بتحتاج لطرق ممكن متمونش ليها علاقة بالتحليل الأساسى اكثر منها طرق للكسب من الاخبار مثل الأوامر المعلقة
لازم تكون عارف التحليل الاساسي كويس وعارف الخبر ده تاثيره عامل ازاي في السوق

delpi
07-23-2012, 17:23
الخبر بيطلع أو ينزل بالسعر لمدة بسيطة اقصاها ربع ساعة بسبب كثرة المتاجرين على الأخبار و هى صفقات سريعة و بيقفلوها بسرعة فايبتدى السعر يريح بعد كدة فى اتجاهة الطبيعى فاللهروب من انعكاس السعر عليك
فقد تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن
و انا عن نفسي لا اتاجر عليها ابدا ، اتاجر على ما اراه امامي فقط وز لا غير

AMANI
07-24-2012, 17:49
لااعتقد برأيي العمل وقت
لانستطيع معرفتها

tarek22
07-24-2012, 18:03
الاخبار هى المحرك الاساسى لاى عمله وهى التى تحدد اين يتجه سعر العمله اذا كان صعود او هبوط لان الفوركس كله مجرد اخبار تحركه

SlaiteR
07-24-2012, 22:01

لا توجد بها عيوب

ولكن اظن شركة انستا تمنع المتاجرة وقت الأخبار

havic
07-24-2012, 22:11
التداول وقت الاخبار هي تجارة مربحة الى ان معظم الوسطاء يمنعون مثل هذا النوع من التداول و يلغون الارباح
و ايضا يصعب التحليل في وقت الاخبار

twaslpro
07-24-2012, 22:21
المتاجرة قبل صدور الاخبار بقليل خاطئة لان المتاجرين متوجسين من الخبراللي بيصدر وكذا بعد صدور الخبر مباشرة تعتبر خاطئة انتظر بعد صدور الخبر اقل شي دقيقتين وبعد ابدا في المتاجرة ان كان النتجة الفعلية افضل من المتوقع اخترامر شراء وان كانت اقل من المتوقع اختر امر بيع وان كانت مثل المتوقع فلا تفعل شي هذا ان كانت العملة قوية

nemo emo
07-25-2012, 03:34
طبعا معرفة الاخبار مهمة فى المتاجرة
بس انا عمرى ما جربت المتاجرة اثناء الاخبار بتاجر بعد متابعة الاخبار

saad
07-25-2012, 03:44

---------- Post added at 12:44 AM ---------- Previous post was at 12:39 AM ----------

السلام عليكم

okash
07-25-2012, 22:04
من افض الفرص التي يستطيع ان يقنصها المتداول هو الاخبار المهمة والمؤثرة على السوق بكشل كبير لذلك يجب ان يكون حذر الشخص ويعرف متى يدخل ومتى يخرج من الاخبار

mena
07-26-2012, 07:18
التداولات جدا مربحه وخياليه قد تصل الى الى 5 او 10 بالميه في الصفقه اذا تحرك الخبر بقوه
السلبيات
اذا جلست طالعه نازله وضربت الاستوبات يمكن ان تحقق خساره

dollyabdallah
07-26-2012, 07:20
انصحك اخي ان تحترص من التداول اثناء صدور الاخبار والتي تكون متعلق بالعملة التي تتداول عليها لان هذا سوف يسبب لك خسارة فورية لان السوق في هذه اللحظة قد يتجه عكس التيار في ثواني قليلة ثم بعد ذلك يعود ويتاثر بالخبر

saad
07-26-2012, 08:40

mannon
07-26-2012, 08:55

قبل بس ما نبدأ عايزك تفرق كويس جدا بين الاخبار والتحليل الاساسى لان الاخبار ما هى الا جزء صغير جدا من ادوات التحليل الفنى ، والعمل على الاخبار محتاج متاعبة لصيقة دة اهم عيب

2x1
07-26-2012, 08:57
اعتقد ان افضل الاوقات واربحهم ايضا هو المتاجرة مع الخبر ومع الاتجاة الذي يحدث بعد صدور الخبر للعملة وهو اامن وسيلة لتحقيق مقاط

محمد يسرى
07-26-2012, 10:07
بسم الله الرحمن الرحيم لم يسبق لى
ولكن ليس شرط ذلك المهم قدرتك على اتخاذ القرار السليم فى الوقت الصح

sharkawy
07-26-2012, 10:09
المتاجره اثناء الاخبار تحتاج الي خبره كبيره بالسوق حتي لا نتعرض للخساره الفادحه

وانا تاجرت مره تقريبا في وقت الاخبار وربحت منها

uventene
07-26-2012, 10:47
المتاجره وقت الاخبار سلاح ذو حدين ممكن يفيدك وممكن يضرك لان ممكن يكون في خبر مش صحيح او ضعيف يضرك فيجب ان تكون علي درايه تامه بالتعامل مع الاخبار وقت المتاجره وكل مع الوقت وحسب استيعابك

okash
07-26-2012, 14:01
لا يمكن ان ينسى المتداول الاخبار لأنه من اكبر الامور التي قد تولد ربح كبير له واحتمال ان يضاعف راس المال بشكل سريع جدا دون أي عناء في التداول

master_egypt
07-26-2012, 14:31
المفروض الواحد يخلى بالة من التداول اثناء الاخبار بالذات لان اللواحد وقتها
مش بيعرف يسيطر ع اى حاجة وممكن الحساب يتصفر ف اقل من ثوانى

foouaad
07-26-2012, 15:55

انا من وجهت نظرى عدم المتاجره فى وقت الاخبار
حتى تعرم ما الزى يحدث للمؤشرات فيما بعد متعلم اى الازواج هتشترى انا افضل ذالك

HARRY POTTEER
07-26-2012, 16:01
التداول اثناء صدور الاخبار والتي تكون متعلق بالعملة التي تتداول عليها
لان هذا سوف يسبب لك خسارة فورية لان السوق في هذه
اللحظة قد يتجه عكس التيار في ثواني قليلة
ثم بعد ذلك يعود ويتاثر بالخبر

HARRY POTTEER
07-26-2012, 16:35
المتاجرة مع الاخبار من انجح طرق التداول فى سوق الفوركس فهى تحقق ربح كبير
ومضمون الى حد ما بشرط ان يكون المتداول متابع جيد لاى اخبار جديدة
او احداث قد تؤدى الى تغير سعر العملات فى السوق سواء صعودا اوهبوطا
وهذا يحتاج متابعة جيدة

التداول وقت صدوور الاخبار يكوون جيد في غالب الاحيان
لكن يجب الحدر لكي لا ينعكس السعر عليك

kanzsea
07-26-2012, 17:04
الافضل ان الواحد يبتعد عن السوق وقت الاخبار وخصوصا الاخبار القوية اللى ممكن تغير من اتجاة السوق

okash
07-26-2012, 22:07
الذي يبحث عن الرباحة النفسية والحفاظ على الصحة يتداول وقت الاخبار ، لا يوجد تحليل لا يوجد متابعة توصيات لا يوجد أي عناء في أي أي ضغط نفسي او خوف على الصفقات

kero
07-26-2012, 22:41
التداول فى وقت الاخبار طبعا كويس وارباحه كبيرة وبرده فى خطورة عالية جدا
ولازم يكون التاجر متمكن من التحليل الاساسى عشان يعرف تاثير كل خبر انكان سلبى او ايجابى لكن للاسف شركة انستا لا تسح بالتداول فى وقت الاخبار

revenge
07-26-2012, 23:26
الشغل علي الاخبار ده مفيش زيه

بس طبعا الاخبار بتسببلي مشكله جامده لان دايما بخسر بسبب اني مش باخد بالي من الاخبار

hamdy
07-26-2012, 23:31
المتاجر الناجح هو من يستطيع الاستفاده من التحليل الاساسى ان يستفيد منه فى تحديد اتجاه وقوة كل عملة
ودائما الأساسى يجعلك على فهم مايدور على الشارت من تحركات واسبابه وبالنسبة للمتجرة وقت الأخبار

okash
07-27-2012, 10:59
انا في رأيي الشخصي انه كل شخص يجب ان يتداول وقت الاخبار لأنه الذي يؤثر على الفوركس هذه الايام هو الاخبار ، الاخبار شيء مهم جدا جدا لا يجوز ان نغفلها

faissel
07-27-2012, 12:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
هو التحليل الاساسى مهمة جدا فى الفوركس والمتاجر الناجح هو من يستطيع ان يستفيد منه فى تحديد اتجاه وقوة كل عملة ودائما الأساسى يجعلك على فهم مايدور على الشارت من تحركات واسبابه

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 17:36
المتاجره وقت الاخبار

خطيره جداً وانا لا افضل المتاجره الابعد صدور الخبر

لان الخبر محدش عارف هيودى السوق فين

ياتحت يافوق

فانت تصبر لحين صدور الخبر وبعد كده تتوكل على الله

saad
07-27-2012, 17:51
السلام عليكم

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 18:37
انا بصراحة لا اثق فى موضوع المتاجرة بالاخبار دا
كمان محتاج فعلاً خبرة كبيرة وقلب جامد !
لانه مش مضمون كتير اوى يعنى

waleed adel
07-28-2012, 04:53
يجب الحذر والحرص لان العمل وقت الاخبار به نسبة خطورة عالية
ولذلك يجب الالتزام بادارة راس المال

zeina
07-29-2012, 19:46
كثير من المتداولين بيفضلو التداول وقت الاخبار ولكن هذا النوع من التداول لة ادواتة التى تجعلة يحقق الربح اهمها هى المتابعة الجيدة للاحداث والاخبار ومتابعة الفمكرة الاقتصادية لمعرفة كل خبر جديد قادم

rabie10
07-29-2012, 19:55
أنا أتاجر في أوقات الظاخبار في بعض الأحيان لكن
الأمر ينطوي على خطورة كبيرة

shemo
07-30-2012, 13:18
التداول وقت الأخبار يمثل أحد طرق التداول المعتمدة على فكرة أن الأخبار تحرك السوق. إصدار الأخبار الإيجابية يؤدى إلى زيادة أسعار العملات

Aker001
07-30-2012, 13:23
السبب الرئيسي في تحرك أسعار بسرعة هي الأخبار

و الأخبار سالبة تأتر أكتر على سوق من الأخبار موجب

على مأعتقد

BiG MoNeY
07-30-2012, 13:26
اخي الكريم التحليل الاساي من اهم اساسيات الفوركس ولا يمكن ايا كان تجاهله او عدم استخدامه فانا متلا اخي الكريم اعتمد عليه بشكل اساي في كل درساة للسوق والعديد يستخدمه بكل تأكيد بخصوص سؤالك عن المداول اوقات الاخبار فانا احاول جاهدا ان ابتعد عنها لان السوق راح يكون متدبدبا او حركته قوية في هده اللحظة وبدلك راح تخسر حسابك موفق قاخي

ايه الجديد
07-30-2012, 18:19
انا لا اعتمد على الأخبار بشكل أساسى
والمتاجرة وقت الأخبار له اصولة والتركيز عليه من عوامل النجاح فى نفس الوقت
وبوجد محترفيين اغلب صفقاتهم بناء على الأخبار

silver
07-30-2012, 18:21
لمتاجرة بناء على الاخبار مهم جدا لكن ذلك يستلزم من المتداول
ان يكون على دراية يكيفية تحليل الاخبار وتأثيرها المحتمل
على الشارت اما غير ذلك فقد يؤدي الى نتائج عكسية تماماس ال
وطبعا ادارة راس المال هي الاهم

asmoshaa2012
07-30-2012, 18:23
بالنسبالى يا اخى انا لا افضل ابدا التتداول فى وقت الاخبار وهناك من قال ان الشركة تعطيك فقط 10 % مما حققت اثناء هذا التتداول ولكنى لا اعلم مدى صحة هذه المعلومة
واعتقد ان من الافضل الانتظار لما بعد الاخبار حتى يتم التحليلات ومعرفة اتجاة السوق وتقليل مستوى المغامرة

fx-man
07-30-2012, 18:28
انا عن نفسى ما جربتش اشتغل بنفسى وقت الاخبار لكن كتير من اصحابى اللى بيتاجرو على الاخبار بيقولو ان اوقات كتير السعر بيتحرك عكس الخبر وفى اشياء غامضة كتير بتأثر على السعر .

waleed adel
08-03-2012, 01:54
لا افضل ابدا التداول وقت الاخبارلما له من خطورة وعدم تحديد اتجاه السعرفمن الافضل الانتظارللدخول بعد الاخبار

farid7adid
08-03-2012, 16:49
ساعات بتاجر في الاخبار و لكن في اخبار معينة

الفايدة و الظايف الاسترالية مثلا خبر رائع و الحركة تكون قوية في اتجاة واحد

الفايدة و الظيف الامريكية متاجرتها صعبة اوي لانها بتاخد كذا اتجاة

القفايدة الاوروبية صعبة جدا بردو بسبب انها بتتحرك في كذا اتجاة في وقت قليل و تضرب المارجن

Meerak
08-03-2012, 17:21
بص لو مبتدىء ممكن تتابع الاخبار فى البداية بس الاول من موقع فوركس فاكتورى وتشوف ايه اللى بيحصل وقت الخبر
لحد ما تبقى عندك خبرة كافية تقدر بعد كدة تتاجر وقت الخبر ولكن بحذر طبعا ، الخبرة دى طبعا عايزة وقت كبيرة سنة على الاقل

light
08-03-2012, 17:40
العديد من الشركات تمنع التداول اثناء الاخبار وايضا انستا تمنع ، حيث انك اذا فتحت صفقة اثناء او قبل الخبر ب5 دقائق سوف تلغى كل ارباحك من ذلك الخبر

elhoot777
08-03-2012, 18:03
التداول وقت الاخبار يكون خطر جداا ويحتوى على نسبه مجازفه كبيره
وليس من السهل على اى متاجر ان يقوم بالتجاره وقت الاخبار

magic777
08-03-2012, 18:36
بالنسبالى يا اخى انا لا افضل ابدا التتداول فى وقت الاخبار وهناك من قال ان الشركة تعطيك فقط 10 % مما حققت اثناء هذا التتداول ولكنى لا اعلم مدى صحة هذه المعلومة
واعتقد ان من الافضل الانتظار لما بعد الاخبار حتى يتم التحليلات ومعرفة اتجاة السوق وتقليل مستوى المغامرة

هو فعلا ده قانون حالي من قوانين الشركه واعتقد انه من حقهم وكمان المتاجر هنا هيكسب برده
وقت وربح جيد لان اهدافه بتتحقق في دقايق ولنقاط كتيره
وخبر بعد خبر هيلاقي نفسه حقق ربح كبير

never_land
08-03-2012, 19:34

نفس الأسئلة التي كانت في خاطري وكنت اريد معرفة الردود من اعضاء المنتدي الكريم فشكرا لك اخي علي طرح الاسئلة لكي يستفيد الكل من الاجابات

hesham1046
08-03-2012, 19:35
بالفعل اخى كلامى فى الصميم فمثلا من يتاجر بااوامر المعلقة وتعليقها قبل صدور الخبر بثوانى وتفعل امر مع تحرك السعر بقوة يجب ان يكون محدد هدفه الذى سيغلق عنه صفقاته لن فى كثير من الأحيان اسعر بيرتد بسرعة وايضا فيه اخبار بتصحح لكنها تسير بعد كده فى نفس اتجاه تاثير الخبر ودى مع اللمارسة والمتاجرة هيكون عنده خبرة فيها

prince97
08-03-2012, 19:40
وقت الاخبار وقت مهم جداً ولكن اعتقد انوا المبتدئين يجب الابتعاد عن المتاجرة وقت الاخبار
انا شخصياً ما اتاجر وقت الاخبار وبعض المرات حاولت ولكن تعرضت الى خسارة وقررت عدم المتاجرة وقت الاخبار نهائياً
والاعتماد على التحليل الفني فقط

hichemdz
08-03-2012, 19:44
الاخبار هي السبب الرئيسي في ارتفاع عملة او انخفاضها .بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار تتطلب دراية كبيرة بالخبر و طريقة تأثيره في العملة . هي تتطلب محترفين حقيقيين

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 22:11
الاخبار هي السبب الرئيسي في ارتفاع عملة او انخفاضها .بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار تتطلب دراية كبيرة بالخبر و طريقة تأثيره في العملة . هي تتطلب محترفين حقيقيين

والله الاخبار تخلى السوق ينقلب رأس على عقب

انا افضل الدخول بالليل وقت الفتره الاسيويه لما السوق يهدى خالص

وينتهى من االاخبار

ادخل اعمل جنى ارباح واحصل على نقاط بسيطه بلوت كبير

AMANI
08-03-2012, 22:14

ينصح الكثير من المحترفين بالابتعاد عن السوق وقت الاخبار حيث لا تعرف اين سيتجه السعر

hend
08-09-2012, 13:19
لا ده العادى يعنى فى المتاجره وقت تالاخباربيقولو انه مبتاخدش غير نص الربح مش فاهمه
لية بس هوا وقت المفروض للمتاجره ده عيب فى الشركة لو كان كدا

companero
08-09-2012, 13:22
لا انصح بالمتاجرة وقت الاخبار أبدا
لابد من انتظار الخبر و رؤية مدى تأثيره على السوق
فترة الاخبار من أهم اللحظات يمكن أن يتحرك السعر فيها مئات النقاط في ظرف وجيز

islam96
08-16-2012, 17:46
المتاجرة في وقت الأخبار خطر جداً
لأن حركة السوق تكون كبيرة
أنا لا أتاجر وقت الأخبار

mannon
08-17-2012, 19:18

الاخبار طبعا مش هى المسئولة الوحيدة بدليل ان الاسعار بتتحرك حتى لو مفيش اخبار ، كل الحكاية ان الاخبار بتسرع الموضوع شوية يعنى نقدر نقول بتذود من سرعة حركة الاسعار فى الاتجاة المحدد ، يعنى الاخبار لا تصنع اتجاه

عزبز 18
08-17-2012, 19:26
سلام عليكم نعم المتاجرة في وقت الاخبار مهمة جدا و ايظا مربحة و هي ان تضع صفقتين معلقتين بيع و شراء و تنتظر الاخبار و لاكن هناك بعض شركات الوساطة تقوم بزيادة السبريد وقت صدور الاخبار و هي كثيرة هاته الشركات و انا عن نفسي احب المتاجرة وقت صدور الاخبار

ROTARY28
08-17-2012, 20:10
السلام عليكم
المتاجرة وقت الاخبار مربحة جدا للبعض
الذين يختصون بالتحليل الاخباري
ويعرفون التعامل جيدا مع نتائج بيانات الاخبار

face book
08-17-2012, 20:51
لا اخبار ولا غيره استخدم التخليل الفني وتاجر في اي وقت
الاسعار غالبا بتمشي عكس الاخبار