PDA

View Full Version : تنصحونى بايه

Pages : [1] 2 3 4

maknzy007
02-09-2014, 12:40
انا معايا 100$ فى البونص وباذن الله هبدا اتاجر بيهم
ياريت تساعدونى فى ازاى ابا بيه بحيث احفاظ بقدر المستطاع من اى خسارة كبيرة

biib
02-12-2014, 14:52
عايا 100$ فى البونص وباذن الله هبدا اتاجر بيهم

aiia
02-12-2014, 16:55
معايا 100$ فى البونص وباذن الله هبدا اتاجر بيهم

eiie
02-15-2014, 21:40
ولكن ماذا إن ذهبت إلى السوق ووجدت أن عدد البائعين أكثر من عدد المشترين ؟ وإنه لا يوجد الكثير من الراغبين في شراء سيارتك ؟

سيهبط سعر السيارة من 10.000$ إلى 9500$ مثلاً . معنى ذلك انك لو بعت السيارة بسعر السوق الحالي فإنك ستخسر 500$ .

oo0khaled0oo
02-15-2014, 22:30
المهم ان لا تترك المنتدي كثيرا حتي لا ترجع له زليللا مره اخري لكي تجمه بونص مره اخري استعمل الاستوب لوز و اداره راس المال الجيده و اتمنالك التوفيق

Johnson Dwayn
02-17-2014, 21:13
ينفعك، واستعن بالله ولا تعجز، وإن أصابك شيء فلا تقل: لو أني فعلتُ كذا لكان كذا وكذا، ولكن قل: قَدَرُ الله وما شاء فعل، فإن لو تفتح عمل الشيطان) فبين النبي صلى الله عليه وسلم أن المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف، والمؤمن القوي هو الذي يعتني بالأمور كلها، فيعتني بالعلم النافع، والتفقه في الدين، ويعتني بالعلوم الأخرى التي تنفع الأمة في دنياها ودينها، وتغنيها عن الحاجة إلى أعدائها.

fares300
02-17-2014, 21:42
يا اخي انصحك ان تتعلم استراتيجيات ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد
دروس متنوعة ومفيدة من طرف الاخوة الكرام بارك الله فيهم
اما النصيحة الثانية فانصحك بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد لأن هذا السوق صعب

loka
02-17-2014, 22:07
انا انصحك بكن تكون تجارتك على المدى القصير و بحجم تداول كلى فى صفقاتك لا يتعدى 25 سنت للنقطة حتى لا تضطر الى الخسارة القاسية التى ربما تصيد و تؤدى الى المارجن كول

moumi20081
02-17-2014, 22:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي مربوحة انشاء الله ورصيد ال 100 دولار جميل جدا للبداية انا انصحك بالتداول على المدى القصير و بحجم تداول كلى فى صفقاتك لا يتعدى 0.5 دولار للنقطة حتى لا تضطر الى الخسارة القاسية التى ربما تصيد و تؤدى الى المارجن كول الذي عانينا منه جميعا بالوفيق انشاء الله

مصعب نمر ابراهيم جراد
02-17-2014, 22:17
بالنسبة لالي..
لو معاايا المبلغ هدا..
بزيد عليهم..
وبتااجر بشيء..
اضخم من هيك..
لحتى تكون الميزاانية..
عالية
شوية
ولا كييف...؟؟

zinga6
02-18-2014, 14:34
تاجر عملة الذين، خلافا لمعظم التجار، ويأخذ على المدى الطويل، وعقد شراء النهج. في العملة
التداول، «على المدى الطويل» يشير إلى عقد حتى تاريخ التسليم هو وثيق، عادة 5-7 أشهر.

aljabal
02-18-2014, 14:51
ياسيدي بما انها المره الاولى تحاول المتاجره الحقيقيه بالفوركس وتحاول تطبيق ماتعلمته منه.فالتزم بادارة صارمه لبونصك واستخدم
الستوب لوز وافتح صفقه واحده فقط..وان خسرت فانت تستطيع المحاوله مره اخرى بجمع البونص وتلافي اخطائك السابقه..ماذا لوخسرت .فالمبلغ صغير جدا وهو ليس مالك بل للشركه.فهو حساب تعليمي ليس اكثر لانك ان نجحت فضوابط الشركه صارمه وتمنع الفائده الكبيره ..فهي لاتسمح بربح اكثر من 10% ..فلافائده ترتجى من البونص سوى كسب المهاره الحقيقيه لتجارة الفوركس وتكون مستعدا للدخول براس مالك انت ...

heroo252
02-18-2014, 14:51
لو شايف نفسك عند خلفية جيدة عن التداول ابدا وتوكلل على الله
لو لسة بتتعلم يبقى تصبر لحد ما تكون خبرة جيدة وكمان بونص كوييس
مبلغ كبير يعنى

transakshan6
02-18-2014, 15:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم المفروض وانت بتجمع ال100 دولار دول كنت اتعلمت إي شئ عشان تستفيد و تعرف تتاجر اما البونص يتحول لك و مكنتش تتحط في موقف مثل ده و تسأل
و صعب انك تتعلم في يوم وليله إلا بقي لو انت عبقري جدا و مصحصح و دماغك نضيفه ممكن تلم الموضوع بسرعه
تحياتي لك

AHMEDALAA
02-18-2014, 15:31
ياسيدي بما انها المره الاولى تحاول المتاجره الحقيقيه بالفوركس وتحاول تطبيق ماتعلمته منه.فالتزم بادارة صارمه لبونصك واستخدم
الستوب لوز وافتح صفقه واحده فقط..وان خسرت فانت تستطيع المحاوله مره اخرى بجمع البونص وتلافي اخطائك السابقه..ماذا لوخسرت .فالمبلغ صغير جدا وهو ليس مالك بل للشركه.فهو حساب تعليمي ليس اكثر لانك ان نجحت فضوابط الشركه صارمه وتمنع الفائده الكبيره ..فهي لاتسمح بربح اكثر من 10% ..فلافائده ترتجى من البونص سوى كسب المهاره الحقيقيه لتجارة الفوركس وتكون مستعدا للدخول براس مالك انت ...

ياباشا ميين اللى قال الكلام ده الشركة بتمسح ليك باى ارباح من البونص 10 فى المية ده فى حالة المتاجرة وقت الاخبار
فقط انما اى ارباح تانية فمن حقك انك تسحبها ياريت نتاكد من الكلام قبل ما نكتبه

ahmedrefaat
02-18-2014, 15:35
بدايه موفقة ان شاء الله - اشتغل على الهادى قدر الامكان لوت صغير و رافعة متوسطة
و حاول متفتحش صفقات كتير فى نفس الوقت يعنى كفايه 2 او 3 صفقات على اقصى تقدير
و ممكن تاخد التوصيات من اى موقع عالمى مشهور و يكون ثقة و استخدم استوب لوز و تيك بروفيت

ahmedd
02-18-2014, 15:38
انا فهمت الكثير والكثير من المناقشه دي ولكن بعض الصعوبات اكيد هتواجهني لكن باذن الله هقدر عليها وشكرا لحضرتكم

abdallah422
02-18-2014, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انصحك بعدم الطمع وعدم التسرع والتعلم لكي تزداد مهارات وابحث عن اصحاب الخبرة لكي تستفيد منهم موفق انشاء الله

merengue
02-18-2014, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركتته
يا اخي يجب عليك تعلم الاستراتجيات جيدا
عليك البحث عليها في اليوتوب و تجربتها

ahmeddiab
02-18-2014, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رغم إن مبلغ ال 100 دولار أمريكي مبلغ مش بطال لك أنا رأيي إن المبلغ الأمثل للتجارة في الفوركس للحسابات المبتدئة زيي كدة المفروض تكون في حدود ال 500 دولار أو 1000 دولار لمن يستطيع حتى تقدر تحتمل التقلبات السعرية بالسوق
وأخير الموضوع كله حتى مع الدراسة والمعرفة موضوع أرزاق

the best
02-19-2014, 13:36
:yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo:: yahoo::yahoo:
السلام عليكم وبعد
اخي الكريم انصحك باتركيز و الدقت في رسم الترند و الاعتماد عليه كثير في تحديد الاتجاه
وتقبل مروري وشكرا

houdabluegolden
02-19-2014, 13:42
انا شايف ان اهم شي لاي متداول في سوق الفوركس هو وضع حد للخسارة اي ستوب لوس
للحد من الخسائر قدر الامكان وتطبيق الادارة الجيدة لراس المال وطبعا لازم الاول تفتح حساب ديمو لمدة شهر او اكتر

doola2020
02-20-2014, 03:18
أخي كل ما عليك أنه عندما تقوم بعقد أي صفقة لا تكبر حجم العقد لكي لا يعكس السعر عليك وتخسر كل أموالك الموجودة في شركة انستا فوركس

ahmed abdalla 2020
02-20-2014, 03:25
السلام عليكم
اولا:يجب التعلم قيل التداول ثانيا:التجربه بأقل النقاط
ثالثا:عدم المخاطره رابعا:ممكن تستعين بشخص
احصل علي الاخبار وتابع في المنتدي كي تتعلم الكثيروالكثير

Murad
02-20-2014, 03:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالنسبة للتداول وعقد الصفقات بمبلغ 100 دولار انصحك باستخدام استراتيجية تعتمد علي التحليل الاساسي وهو التداول باستخدام الاخبار الاقتصادية القوية علي العملات اعتقد انه مفيد ومربح جدا ولا تحتاج للانتظار كثيرا في فتح الصفقات حيث يمكنك جني الارباح في عده دقائق

bono
02-20-2014, 04:06
السلام عليكم
اخى الكريم انصحك بالتوجه الى القسم التعليمي بالمنتدى و مشاهده الفيديوهات و قراءه الكتب سيفيدك هذا جيدا فى مجال التداول
و الله الموفق و المسعان

محمد عادل ابراهيم
02-20-2014, 04:44
السلام عليكم
أخى عشان يكبرو انصحك تتعلم قبل ان تغامر بهم على حساب تجريبى
وماتطمعش وصفقاتك متبقاش اكبر من 5 % من رأس مالك :happy:
تقبل تحياتى :yahoo:

محمود مرعى
02-20-2014, 04:53
بص يا اخى لو عايز نصيحتى الاخوية والله وانا كمان عملتها لنفسى لا تتاجر بهما واصبر واستحمل واتعلم شوية كمان حتى لو كنت انت خبير فى الفوركس فكر نفسك واتدرب على حساب ديمو واصبر لحد ما تحصل على 100 دولار بتوع البونص بتاع الشهر اللى بعده وابدأ تاجر بمبلغ 200 دولار لان المحفظة كده هتبقى افضل

zinga6
02-20-2014, 18:29
سعر الطلب هو دائما أعلى ثم سعر العطاء. وكانت تحقق أرباحا في السوق من شحن
سعر الطلب لزوج العملات وشرائها من شخص آخر في سعر العطاء.

Rhizlane Bouajaj
02-20-2014, 19:00
على ذكر البونص احب ان اعرف بنفسي انا جديدة بهذا المنتدى وليست عندي دراية كافية به المرجو ان اتشرح لي اخي الكريم مذا تقصد ب المارجن كول وكيف يتم الحصول على البونص الخاص بالتسجيل اولا لنني لا اعرف فلو سمحت ان تشرحلي وشكرا

saad197920
02-22-2014, 02:06
للحفاظ على رأس مالك يا اخى الفاضل فى هذا المجال اطول فترة ممكنة سواء رأس مالك 100 دولار او
1000 دولار عليك ان تعمل برافعة مالية صغيرة ودائما تضع هدف قريب وتحدد نقطة الستوب لوزر .

balou1991
02-22-2014, 02:28
واستعن بالله ولا تعجز، وإن أصابك شيء فلا تقل: لو أني فعلتُ كذا لكان كذا وكذا، ولكن قل: قَدَرُ الله وما شاء فعل، فإن لو تفتح عمل الشيطان) فبين النبي صلى الله عليه وسلم أن المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف، والمؤمن القوي هو الذي يعتني بالأمور كلها، فيعتني بالعلم النافع، والتفقه في الدين، ويعتني بالعلوم الأخرى التي تنفع الأمة في دنياها ودينها، وتغنيها عن الحاجة إلى أعدائها.
الطلب هو دائما أعلى ثم سعر العطاء. وكانت تحقق أرباحا في السوق من شحن
سعر الطلب لزوج العملات وشرائها من شخص آخر في سعر العطاء.

lamine1200
02-22-2014, 02:39
نعم اخي مربوحة انشاء الله ورصيد ال 100 دولار جميل جدا للبداية انا انصحك بالتداول على المدى القصير و بحجم تداول كلى فى صفقاتك لا يتعدى 0.5 دولار للنقطة حتى لا تضطر الى الخسارة القاسية التى ربما تصيد و تؤدى الى المارجن كول الذي عانينا منه جميعا بالوفيق انشاء الله

poop3
02-22-2014, 02:51
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
عليك وعلى الاستوب لوز فى كل صفقاتك
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

raafat
02-22-2014, 03:10
السلام لجميع اعضاء الجروب الموضوع مهم للغاية وعلى اساس اختيارك للوقت يتحدد مدى نجاح صفقتك
انا عن نفسى شايف افضل وقت للتداول هو وقت افتتاح السوق والتوفيق للجميع

fatma abdelhay
02-22-2014, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله
استاذى الفاضل مبروك عليك ال 100$ اولا انصحك بأن تستخدم 5% فقط من رأس مالك لكل صفقه
ده اهم شيء وامتطمعش فى الصفقات
وبالتوفيق :yahoo:

harimeche
02-22-2014, 05:54
يا أخي أنت جديد على المجــــــــــال دا هل أنت متفق معــــــي

إبدأ التعلم تم التعلم تم التعلم تم التدريب وعندمـــــــا تدخل على الحقيق

أدخل بإدارة مال صارمة ولا تخاطر في الأول بأكثر من 10 في المئة

في الأسبوعــــــــ

abnalex
02-22-2014, 07:53
بدايه موفقة ان شاء الله - اشتغل على الهادى قدر الامكان لوت صغير و رافعة متوسطة
و حاول متفتحش صفقات كتير فى نفس الوقت يعنى كفايه 2 او 3 صفقات على اقصى تقدير
و ممكن تاخد التوصيات من اى موقع عالمى مشهور و يكون ثقة و استخدم استوب لوز و تيك بروفيت

ahmedibrahim258259
02-22-2014, 11:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا انصحك انك تتاجر بمبلغ قليل طالما انت لسه مبتدأ يعنيحجم العقد مايزيدش عن 10 سنت للنقطة الواحدة
تقبل مروري

forex90
02-22-2014, 11:37
طبعا 100 دولار مبلغ متوسط فى البداية ووجيد لاى محترف اما لو مبتداء لا انصحك تتداول بيهم او تتداول ولا تزود الصفقات عن لوت 10 سنت دية او نصحية وايضا لا تتاجر اوقات الاخبار حتى لا تسخرهم

ahmedhawash
02-25-2014, 00:22
اعتقد انك تتعل الاول على التجريبى

ولما تفتح حساب تجريبى افتحه بنفس المبلغ المتاح يعنى 100 دولار
وخلى تدريبك الاول عل التجريبى

ahmed kabo
02-25-2014, 07:25
يعنى هو فى حجات كثير اخى الكريم ممكن تعلماه اول حاجة اخى الكريم اتعلم فوركس كويس تانى حاجة اختار استراتيجية او طريقة تربحك من هذا السوق علشان تعرف تشتغل وبعد كدة اعمل ادارة لراس مالك كويسة بالتوفيق للجميع

forex90
02-25-2014, 07:31
انصحك لا تتاجر بية وقت الاخبار ولا تتاجر وتقفل الصفقات قبل مرورو 5 دقائق على الصفقة لان اقل من كدة مخالفة هذة القاونين سوف تغلق الشركة حسابك بالكامل بدون اى سبب

gamal20
02-25-2014, 08:37
مبلغ جيد اخى الكريم ولكن تداول بحرص وبدون تطمع حتى تتمكن من تنميته والبدء به بشكل معقول
النقطه خليها ب5 سنت او 10 سنت على الاكثر ولا تدخل اكثر من صفقه واحده

محمد مؤمن
02-25-2014, 10:18
عشان تحافط على راس مالك من الخسارة انصحك باختيار رافعة مالية قليلة جدا
وكذلك عندما تفتح اي صفقة هتختار حجم النقطة صغير مثلا 10 سنت لكل نقطة ولو عايز تزود النقطة او الرافعة المالية تقدر تغيرهم في اي وقت

محمد عز الدين عيد خضري
02-25-2014, 10:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مبارك عليك في البدايه البونص انصحك ان تفتح صفقه واحده بلوت 10 سنت فقط
اتمني لك التوفيق
تحياتي

ebram
02-25-2014, 10:32
طيب حضرتك واصل لغايه فين في التعلم والدراسه
لانك لو مجرد معاك بونص فقط بدون اي تعلم يبقا يجب عليك الدراسه والتعلم من البدايه
وبعد كده نقضر نقول انك تقدر تفتح صفقات علي الحقيقي

payza
02-25-2014, 16:35
هي المتاجرة في البونص عايزة
نجاح 100 % عشان تسحب ارباح

----------------------------------------------------------------

mgw
02-25-2014, 20:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
اعمل لنفسك استراتيجيه مجربه على خحساب ديمو
اكتر من مره واعمل اداره راس مال قويه وحكيمه يا اخى

arnold
02-25-2014, 21:26
الســـــلام عــلـيــكـم و رحــمـة الـلـه تـــعـالـى و بــــركــاتــه ......
مراعاة راس المال بالتاكيد عدم انشاء صفقات متسرعة بلوت عالي وضع ستوب لوس مقبول ...بالتوفيق

mohamed77
02-25-2014, 21:52
والله طبق الاول على حساب ديمو تجريبى يعنى وادرس كويس واتعلم وخليك صبور واترك السرعه او التسرع وابدء حقق نجاح فى الحساب التجريبى يعنى حقق نتيجه جيده انك بدئت تعرف تفهم وتتعامل وبعدين ادخل تاجر ب100 دولار المهم خلى اداره راس مالك جيده وادرسها صح وما تدخلش صفقه يا دوب اللوت يكون ب10 سنت فقط يعنى النقطه تكون قيمتها 10 سنت عشان حسابك ضعيف وتقدر تعمل بيه كذا صفقه لا قد الله لو بدئت تخسر يبقى فيه امل انك تعوض وربنا يبعد عنك الخساره ودائما ربنا يوفقك

AHMEDALAA
02-25-2014, 21:54
يجب انا تلتزام بادارة راس المال ولا تخاطر باكثر من 10
فى المية من حجم حسابك فقط وعدم الطمع وطبعا لا تدخل
دخول عشوائى لاى صفقة معتمدا على الحظ حتى لا تخسر كل ما معاك

اميرة نفسى
02-25-2014, 22:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم اهم شي تتاجر علي حساب تجريبي اولا وتتعلم كويس اوي وكمان تكون صبور وتتعلم ادره راس المال بشكل جيدبس

osamamamoon
02-27-2014, 09:51
لو أني فعلتُ كذا لكان كذا وكذا، ولكن قل: قَدَرُ الله وما شاء فعل، فإن لو تفتح عمل الشيطان) فبين النبي صلى الله عليه وسلم أن المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف، والمؤمن القوي هو الذي يعتني بالأمور كلها، فيعتني بالعلم النافع، والتفقه في الدين، ويعتني بالعلوم الأخرى التي تنفع الأمة في دنياها ودينها، وتغنيها عن الحاجة إلى أعدائها.

hunter_world
02-27-2014, 16:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرم ام بعد اخي الكريم انت لازم تتاعلم كويس اوي ازي تتاجر في الفوركس وبعد كدا تبتدي تشتغل بيهم واعرف ادره راس المال كويس اوي اخي

anamoody
02-28-2014, 21:00
انصحك اخى الفاضل بالتعلم الجاد فى البداية و تعلم اساسيات الفوركس و التداول وان شاء الله تحقق اعلى الارباح
وابتعد عن الطمع و ادخل اى صفقة بما لا يزيد عن 10 % من رأس مالك اى 10 $ وان شاء الله تحقق ارباح ذات قيمة

محمد السيد محمد
02-28-2014, 21:36
اسمع يا سيدي النصيحة الأولى انك تجعل حجم صفقتك في الشهر الأول 0.01 ، وانك لا تنسى الاستوب لوز ابدا
وانك تصغر هدفك الى 3 نقط على الأكثر، وانك لا تدخل اثناء تحرك السعر ناحية اتجاه صفقتك ، وابدا مع انعكاس السعر
كده خلاص ..ماتنساش افضل مستمر في تكوين بونص جديد وفي الشهر التالي يكون حجم صفقتك 0.02
وذلك حتى تتدرب تدريب كامل على استراجيتك وخطة عملك

Feelo
02-28-2014, 22:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم
مبروك اولا على ال100 دولار بونص .. كان نفسي اعملهم زيك ولكن الوقت لم يسعفنى .. وقلة المعلومات .. وعليك اخى الكريم انتظار رد الخبراء
مع خالص التوفيق والنجاح .. والله الموفق والمستعان

SheShe
03-03-2014, 17:51
اخي .. طبعا لو معاك 100 دولار تبدأ بيهم هيبقى مبلغ متوسط فى البداية ووجيد لاى محترف
واما لو مبتداء لا انصحك تتداول بيهم او تتداول ولا تزود الصفقات جدا عن لوت 10 سنت دية
او نصحية وايضا لا تتاجر اوقات الاخبار حتى لا تسخرهم.
تقبل مروري ...

haytham_mhmd
03-03-2014, 17:54
اذا كنت قادر علي المتاجره وتاجرت في حساب تجريبي قبل كدا وراضي عن نتائج وشايف انك قادر تكسب
ابدا في التجاره بيهم لكن نصيحه لاتزيد حجم النقطه عن 5 سنت والافضل انك تبدا بملغ اقل من كدا كمان
صحيح لن تحقق ارابح كبيره لكنها افضل حتي تتعلم جيدا وتجرب التاجره علي حساب حقيقي
لكن لا تنسي عليك التدرب كفايه علي حساب تجريبي

sendrela
03-03-2014, 17:57
عليك التعلم الجيد قبل ان تبدأ التجاره بهم فى السوق الفعلى ..واذا كنت لا تحسن المتاجره بنفسك الان

فأجل تلك المتاجره واترك البونص لن يحصل له اى شىء حتى تتمكن جيدا من المتاجره وتبدأ بها

تحيتى

FullyActive
03-03-2014, 18:33
مبلغ جيد كبداية تقدر تدخل النقطة ب20 سنت وتحط استوب لوز
ولو خسرت الثفقة حيبقى سهل تعويض الجزء الخاسر من البونص

norur
03-03-2014, 19:12
السلام عليكم
المهم انك لك الخبرة في التداول لان ادا كان عندك 100 او اكثر ممكن ان تخسريها في ساعة زمن المهم
هل انت واثقة انك ممكن ان تداولي صح و ادا كنت كدلك انصحك بلوت صغير احسن

didaaass
03-03-2014, 19:16
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
سعر الطلب هو دائما اعلى ثم سعر العطاء وكانت تحقق ارباح فى السوق من شحن سعر الطلب لزوج العملات وشرائها من شخص اخر فى سعر العطاء

عبدالحكيم
03-03-2014, 19:19
احرص ايها المتداول ألا تضع البيض في سلة واحدة

ولا تدخل بكل رأس مالك او نصفه في صفقة واحدة مهما كان ضمانك للصفقة

وزع رأس المال على مجموعة من الصفقات الصغيرة

فمثلا اذا قررت المتاجرة ب 10% من رأس المال

فقسم ال 10% على عدة ازواج وليكن 5 أزواج في وقت واحد

يعني كل زوج 2% من رأس المال ، حتى تستفيد من فرص الربح وتقلل من احتمالية الخسارة

فصعب جدا انك تخسر في ال5 أزواج ، كما انه صعب انك تكسب فيهم كلهم

moradovitch
03-03-2014, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم maknzy007 أنا عضو جديد ولكن لدي خبرة متواضعة انصحك باستعمال اقل رافعة مالية ولوت 0,2 ولا تدخل اكثر من صفقتين ومع السلامة

latraaa
03-03-2014, 19:36
يا اخي الكريم، أقولها لك و بكل صراحة لا داعي للمغامرة ما لم تكن تحمل الزاد الكبير من المعلومات و العلم، لأن السوق صعبة و لابد لها من الكثير من النتائج و العمل لكي تصل إلى ما تريد إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

nihed trabelsi
03-03-2014, 19:37
حاضر يا سعادت البيه ههههه لكي تحقق ارباح انصحك بعدم الطمع و الدخول بلوتات كبيرة
بل اعمل على مبدئ تراكم الارباح الصغيرة و هذا افضل من المقامرة على استقرار السوق في اتجاه
والذي يمكن ان ينعكس في اي لحظة

ssnsafi
03-03-2014, 20:21
يا اخي الكريم لا احد يستطيع ان يساعدك في المتاجرة بال 100 دولار نحن فقط باستطاعتنا تقدين النصائح لك واذا كنت مبتدئ وواضح انك مبتدئ فلا تتاجر بال 100 دولار بل اتركهم واستمر في تعلم الفوركس واستمر في التجريبي ولكن لا تفكر بالمتاجرة بالحقيقي حتى تصبح واثق بنفسك ومن خبرتك في الفوركس وعندها ابدأ بالحقيقي وسيكون قد اصبح راس مالك يبلغ مقدار جيد جدا

RomanyMoreed
03-20-2014, 16:49

شوف عشان تبعد عن الخساره بقدر المستطاع اتعلم التجاره كويس واتعلم ازاي تدير رأس مالك بحذر

تحياتي

محمود مرعى
03-20-2014, 16:53
بص يا اخى اولا انا احب اقولك ربنا يوفقك فى تجارتك وان شاء الله تكون تاجر ناجح ثانيا عليك بحسن ادارة رأس مالك واختيار الحجم المناسب للوت مقرانة برأس مالك بمعنى انك لازم تتاجر ب0.1 لوت لان محفظتك صغيرة وده طبعا علشان تقدر تستمر اطول فترة فى الفوركش وربنا معاك

abdelaziz 10
03-20-2014, 17:58
انا انصحك يا غالي انك تتاجر بال 100 دولار بمل التزام ولا تستعجل الربح وادخل فقط على الفرص القوية
ايضا لا تنسى يا اخي انك تحدد لوت مناسب للتداول مثلا 10 سنت في رايي لوت مناسب جدا للمبلغ

محمد أبو بكر
03-22-2014, 12:55
السلام عليكم و رحمته و بركاته
يا اخي انصحك ان تتعلم استراتيجيات
ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد
اما النصيحة الثانية فانصحك بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد
لأن هذا السوق صعب
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..

abdelaziz 10
03-22-2014, 12:59
يا اخي انصحك ان تتعلم استراتيجيات
ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد
اما النصيحة الثانية فانصحك بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد
لأن هذا السوق صعب
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..
لازم طبعا ان الواحد يتعلم اسلوب التداول في السوق ويكون اسلوب يجد راحته فيه وبسيط بالنسبة له
بالنسبة للتسرع هو في رايي سيزول ان كان المتاجر حريص على الالتزام بالادارة التقنية الدقيقة

ebram
03-22-2014, 13:03
اولا انت معاك 100 دولار
قوم افتح حساب تجريبي ب 100 دولار
وابداء دجور علي الكتب الي تقدر تفهمك موضوع التداول والادوات الخاصه بيه
وتداول علي التجريبي ولا تحس انك اصبح مدق العمل اشتغل علي البونص

faridfrance
03-22-2014, 13:07
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مربوحة انشاء الله ورصيد ال 100 دولار جميل جدا للبداية انا انصحك بالتداول على المدى القصير و بحجم تداول كلى فى صفقاتك لا يتعدى 0.5

kok
03-22-2014, 13:26
الاهم من بدايت المتاجره خبرتك قد ايه فى المجال لازم تتقن الموضوع عشا لاقدر الله لا تتقذوق مرارة الخسارة
اى نعم خسارتك للبونص لا تأتى صفر عالشمال بجوار خسارتك لمال انت اودعته ايها وان شاء الله بالتوفيق للجميع

MR.JPY
03-22-2014, 13:36

انصحك بالتدرب على حساب ديمو
او ربط حسابك بنظام نسخ الصفقات

Abo Hamdy
03-22-2014, 14:08
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
تحاول تتعلم الفوركس صح
وتفيد نفسك ف نقاط تفادي الخسارة

randa
03-22-2014, 17:14
اهم شئ هو انك تتعلم فى البدايه اساسيات الفوركس وتفهم الامر بشكل عام
بعد كدا تختار استراتيجية وتلتزم بيها الى جانب التزام ادارة راس المال ..ادارة راس المال مهمه جدا مهما كنت واثق فى تحليلك للسوق

afillane
03-22-2014, 17:42
ان كنت تتوفر على مبلغ البونص لبداية التداول ولا زلت لا تتقن الفوركس بعد انصحك بتعلم فن ادارة راس المال اولا واحترم كل قواعده

zamalkkawy
03-22-2014, 18:08
لا تترك المنتدي كثيرا حتي لا ترجع له زليللا مره اخري لكي تجمه بونص مره اخري استعمل الاستوب لوز و اداره راس المال الجيده

forexman3
03-22-2014, 18:27
شوف ياغالى
بالنسبة لى فانا ارى ان لا تخاطر بهذا الحساب الان
واتركه شهر او شهرين حتى تتعلم وتستطيع ادارة حسابك

forexarabi
03-22-2014, 21:55
السلام عليكم الف مبروك اخى الكريم وانشاء الله بدايه موفقه فى انستا فوركس للتداول كبدايتك فى منتدى فوركس العرب انصحك اخى الكريم ان جاز لى ان انصحك بالصبر وعدم استعجال الربح وحاول ان تتبع استراتيجيه واضحه وابعد عن الشد النفسى وسوف تربح انشاء الله
بالتوفيق

lema
03-22-2014, 22:01
انا انصحك لو مفيش عندك لسا اى خبرة ان لا تتعجل وتتاجر بيهم خد وقتك فى الحساب التجريبى اولا ثم
مارس على الحساب الحقيقى لا تتعجل

samirania
03-22-2014, 23:30
ان اهم شي لاي متداول في سوق الفوركس هو وضع حد للخسـارة اي ستوب لوس
للحد من الخسائر قدر الامكان وتطـبيق الادارة الجيدة لراس المال وطبعا لازم الاول تفـتح حساب ديمو لمدة شهر او اكتر....،

---------- Post added at 09:30 PM ---------- Previous post was at 08:14 PM ----------

ان اهم شي لاي متداول في سوق الفوركس هو وضــع حد للخسارة اي ستوب لوس
للحد من الخسائر قدر الامكان وتطبيق الادارة الجيدة لراس المال وطبعا لازم الاول تفتح حسـاب ديمو لمدة شهر او اكتر.....،

Bouani
03-24-2014, 01:50
مرحبا بك أخي الكريم
أنا بأنصحك أنك تجمع كمان أكثر و في تلك الأثناء تبقى تجرب في الديمو
500 دولار مبلغ جامد أوي
و الله ولي التوفيق

yopibianco
03-24-2014, 01:58

للحد من الخسائر قدر الامكان وتطبيق الادارة الجيدة لراس المال وطبعا لازم الاول تفتح حساب ديمو لمدة شهر

احمدل سالم 22
03-28-2014, 00:23
عليك الاتجاة الى القسم التعليمي وسوف تجدين
كل ما تحتاجنه للفهم على حركة هذا السوق
وبعدها يمكنك المتاجرة والربح من سوق الفوركس
وبالتوفيق للجميع

saro123
03-28-2014, 00:26
لو انت مازلت ليس لديك الخبرة فى التعامل مع السوق وفتح الصفقات انتظر وتعامل مع الحساب التجيربى برهه من الوقت
ثم اعمل على الحساب الجقيقى بعد الحصول على قدر من الخبرة

Heisenberg
03-29-2014, 14:07
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

NhajajN
03-29-2014, 14:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يا اخي انصحك ان تتعلم استراتيجيات ودروس للفوريكس
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

AHMEDALAA
03-29-2014, 14:10
يجب عليك الالتزام بادارة راس مال جيدة
لو مش متاكد ان مستعد لدخول السوق يبقا كمل دراسة
وجمع بونص تانى لزيادة راس مال وده افضل
بالتوفيق لك وتقبل مرورى

a7med84
04-04-2014, 20:46
المهم قبل ما تتداول بيهم اخى الكريم تكون اتعلمت كفايه

لان السوق لا يرحم والمبلغ مش كبير برضه حاول ان لا تطع به

وربنا يوفقك

cian s
04-04-2014, 20:53
حاول تدخل الصفقات المضمونه وتدخل بلوت قليل ومتجازفش فى السوق والله المستعان باذن الله تحقق ارباح وتخبرنا انك كبرت الحساب واكتسبت خبرات منه

soooonor
04-04-2014, 21:08
لا تخاطر بأكثر من 3 % من قيمة رأس المال لأنه فى هذه الحالة حتى لو تعرضت لاى خسارة لا قدر الله فلن تخسر كثيرا و تستطيع التداول مرات عديدة

اجعل قيمة النقطة اقل مايمكن فى البداية حتى تحافظ على رأس مالك و استخدم امر وقف الخسارة

و قبل كل هذا اهتم بالتحيل الاساسى للاخبار و التحليل الفنى و اعمل على الازواج الرئيسية فى البداية

mohyedal
04-04-2014, 21:10
على المبتدئ الذي يريد الحفاظ على راسماله في الفوركس
حتى يتسنى له الاستمرار في التداول ان يكون حاسما بخصوص
ستوب لوس

zakamessi
04-04-2014, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله
حاول تتعلم بعض تقنيات الفوركس كالتحليل وغيره وان شاء الله خير

mohamed01
04-06-2014, 15:13
سلام عليكم . اخي الكريم ببساطة لو شايف نفسك عند خلفية جيدة عن التداول ابدا وتوكلل على الله
لو لسة بتتعلم يبقى تصبر لحد ما تكون خبرة جيدة وكمان بونص كوييس مبلغ كبير يعنى. تحياتي لك

sabirdaba
04-06-2014, 15:47
100 دولار مبلغ جد صغير اخي الكريم لكن هذا لا يمنع انك تتاجر به لكن عليك ان تكون على علم ان الارباح من خلاله ايضا ستكون صغيرة لأن عليك ان لا تتجاوز 0.2 دولار كحد أقصى للوت في الصفقات التي تفتحها

faris
04-06-2014, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
اول حاجه ماتبتدي فى اى تجاره قبل ماتتدرب كويس على
الحساب التجريبى

chomehdi
04-06-2014, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
شكرا أخي على المعلومة القيمة وبالتوفيق للجميع

AMLAK
04-06-2014, 16:34
سم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انني سانصحك ان تتعلم استراتيجيات
ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد دروس متنوعة ومفيدة من طرف الاخوة الكرام بارك الله فيهم اما النصيحة الثانية فانصحك
بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد لأن هذا السوق صعب تحياتي للجميع

ruse
04-06-2014, 17:47
اما النصيحة الثانية فانصحك بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد لأن هذا السوق صعب

balou
04-06-2014, 17:53
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد انصك بتعلم و لا تدخل لهذا الجال لا و انت تدربت جيدا و اصبحت ذات معرفة اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

omar benyounes
04-06-2014, 17:53
انا رايي اصبر وتعلم الدروس من الاخوة وبعدين ادخلها افضل من ان تخسر بدون علم هناك فيديوهات كثيرة

zezo-89
04-06-2014, 18:10
يا اخي الكريم، أقولها لك و بكل صراحة لا داعي للمغامرة ما لم تكن تحمل الزاد الكبير من المعلومات و العلم، لأن السوق صعبة و لابد لها من الكثير من النتائج و العمل لكي تصل إلى ما تريد إن شاء الله
بالتوفيق للجميع

ahmedbahloul
04-06-2014, 18:37
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
بالفعل المشكل هذا سببه السيرفر حتى و تن نساه ممكن يجرب السرفرات الكل وان شاء الله راح يفتح الحساب او ممكن يتصل بالدعم الفنى لمعرفة السيرفر
بالتوفيق للجميع

roussi27
04-06-2014, 18:40
أخي أنصحك أن تخاطر من 2% إلى 5% من رأس مالك لأن السوق بعض المرات يقع في أوقات تخالف توقعاتك !
فأنصحك بتصغير نسبة مخاطرتك تجنبا لخروجك من السوق !
وحاول أنك عندما تربح في صفقة ان تسحب 1/3 من صفقتك مثلا ربحت 12 دولار في صفقة فأنك ستقوم بسحب 4 دولار والباقي تزيده إلى رأس مالك
المهم إدارة رأس مالك جيدا جيدا حتى ولو كنت خبير

mehildin
04-06-2014, 19:12
ببساطة ما يكون اللوت كبير ما يتجاوز0.5 دولار بالبداية وستوب لوز وتيك بروفيت لازم يتم تحديدهم وماتحركيهم وفق خطتك بس هيك
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

maha elsayed
04-15-2014, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لابد يا اخى اداره راس مال سليمه
حتى لا تخسر اموالك وتفقد الكتير منها عموما تقبل مرورى

naoual
04-15-2014, 21:27
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم اذا كانت لديك استراتيجية و بشروطها الكاملة فابدا حتى باقل من 100 دولار

maghribia
04-15-2014, 21:32
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
لو لديك فعلا 100 دولار فانه يجب ان تعرف كيفةي التدالو به
و ان تعمل حسابك بان الخسارة لابد منها لهذا لا تحاول
ان تطمع اكثر

تقبل احتراماتيى

salimned
04-18-2014, 01:33
السلام عليكم اخي انا انصحك ان تتعلك جيدا الفوركس و كيفية التحليل فيه كي تدخل
للسوق و بعدها اعتمد على ادارة جيدة لراس المال كي تحافظ على المبلغ الدي معك.

maghribia
04-18-2014, 01:45
اخى الكريم
انم مبلغ 100 دولار فهو يكون مبلغ جيد
لمن هو ف يدباية الفوركس لانه سكيون مربح له ان علم بطريقة جيدة

تقبل احتراماتيى

abdelaziz 10
04-19-2014, 20:39
السلام عليكم اخي انا انصحك ان تتعلك جيدا الفوركس و كيفية التحليل فيه كي تدخل
للسوق و بعدها اعتمد على ادارة جيدة لراس المال كي تحافظ على المبلغ الدي معك.
صحيح لابذ ان يتداول المتاجر على اساس علمي مبني على التعلم النظري والعملي لاساليب التحليل التقنية وادارة المال
التداول في رايي لازم يكون باقل درجة خطورة ممكنة حتى يستمر حسابه اكبر قدر ممكن من الزمن ويتجنب المرجنة

INTHENAMEOFALLA
04-19-2014, 20:43
قبل ما تبدأ هل درست السوق جيداً ؟ هل عرفت كل شىء عن الفوركس ؟ هل تعلم المصطلحات الخاصة فى عالم الفوركس ؟ هل درست كل شىء ؟
اذا كانت كل هذه الاسئلة نعم ابدأ وربنا يوفقك ان شاء الله واحذر الطمع

مصطفى حمدان
04-19-2014, 21:05
اخى الفاضل تاكد اولا انك عندك الخبرة اللى تقدر من خلالها تتاجروانت مطمن لان ال 100 دولار ممكن تخسرهم بسهولة بمجرد دخول صفقة او اكثر بدون خبرة كافية فى التعامل والله الموفق واتمنى لك تحقيق الارباح

kachary
04-19-2014, 21:07
اخي الكريم حاول انك تلتزم بخطة واستراتيجية معينة ولا تخاطر بكل راسمالك
ولا تحاول ان تعاند السوق وايضا حدد هدفك وكم ستربح وكم ستخسر

doaa sary
04-19-2014, 22:02
100دولار حلو اوى تدخل ب5سنت وهدف من 50
طبعا من كلامك انك لسة بتتعلم يعنى خد وقتك الاول بعدها تاجر لو لسة مش عارف يبقا تستنا وتكمل ردود

حليس مختار
04-25-2014, 22:30
انا شايف ان اهم شي لاي متداول في سوق الفوركس هو
وضع حد للخسارة اي ستوب لوس
للحد من الخسائر قدر الامكان وتطبيق الادارة الجيدة لراس
المال وطبعا لازم الاول تفتح حساب ديمو لمدة شهر او اكتر

samoray13
04-29-2014, 20:06
لو انت مقدد انك تتاجر بهذا المبلغ فانا كل ما استطيع قوله لك اخي هو انك يلزمك اتباع سياسة رأس مال صارمة في الصفقات التي سوف تدخل فيها ان وجدت ان الربح سيكون ضعيف فالاحسن ان تحاول تكبير رأس المال اولا

mariya
04-29-2014, 20:48
أحسنت مبلغ 100 دولار مبلغ مناسب للبدأ في تجارة الفوركس سيمكنك هذا من تحقيق أرباح معقولة بالاضافة الى عدة مهام جيدة تناسب مالك

abdelhak redouane
04-29-2014, 21:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار وطلب المساعدة اناارى اختي ان تتعلمي جيدا على الح)ساب الديموا وان تكون واثقة من الاستراتيجية المتبعة في التجارة حتى لا تهدري راس المل في لحظات بالاضافة ان تحاولي التجارة في الازواج الاقل تذبذبا
بالتوفيق للجميع

besnisse
05-01-2014, 02:46
على حسب اعتقادي ان كانت هذه اول مرة للمتاجرة
لا انصحك بوضع كامل المبلغ في الصفقة
حاو وضع اليسير منه حتى تتمكن
بالتوفيق و في امان الله .

abo heba
05-01-2014, 11:55
اهلا بك
اعتقد ان مبلغ 100$ مناسب لبدء التداول مع اداره راس مال جيد ممكن ان تدخل اللوت 0.10 سنت
وهو مناسب للبدايه وعدم الطمع فى الدخول بلوتات كبيره حتى لا تخسر مثلما يحدث معنا

mezo2229
05-01-2014, 17:49

maghribia
05-01-2014, 17:54
اخى الكريم
ان اجمل شيء يمكن البدا بهف يالفوركس فه ان يتم
العمل بالبونص الذي تقدمه الشكرة انتسا من المنتدى هنا

تقبل احتراماتيى

latraaa
05-01-2014, 19:42
يا اخي الكريم، انصحك بالعمل على التعلم اولا و تحديد طريقة خاصة بك للتداول لكي تعرف كيف تقرر العمل في هدا السوق، لأن السوق كبيرة و خطرة في نفس الوقت لدا لا تغامر كثيرا، و تمهمل، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عاشق الفوركس
05-01-2014, 20:59
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،انا انصحك ب العمل على استراتتيجية قيمة ثم تعلمل على ادارة راس مال صارمة ولوت ثابت تعمل عليه مثلا عشرة سنت ،بالتوفيق لك ,اخي الفاضل ,ولكل الاخوة الكرام

maghribia
05-01-2014, 21:05
اخى الكريم

اولا نود ان نهنيءك بهذا المبلغ و ثانيا
فانا اوقل لك بان تعمل علهي بالادارة المالية لكي لا تفقده
تقبل احتراماتيى

hamdy saleh
05-01-2014, 22:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى العزيز
ان التداول له اصول ومقومات فلابد من دراستها
وشكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــرا

amermazzen
05-01-2014, 22:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معكك 100 دولار مبلغ جيد في المتاجرة خاصة انت كمبتدئ المهم التعلم الجيد هو الأساس خاصة عن طريق البحث عن الاستارتيجات المربحة التي تقوم بالتعلم عليها في الحساب التجريبي.
بالتوفيق للجميع

gr53
05-02-2014, 04:45
على ذكر البونص احب ان اعرف بنفسي انا جديدة بهذا المنتدى وليست عندي دراية كافية به المرجو ان اتشرح لي اخي الكريم مذا تقصد ب المارجن كول وكيف يتم الحصول على البونص الخاص بالتسجيل اولا لنني لا اعرف فلو سمحت ان تشرحلي وشكرا

المارجن كول هو غلق الصفقات إجباريا عند وصول الرصيد لمبلغ لا يمكن معه فتح أي صفقة يعني أقل من دولار
أما البونص فهو من خلال مشاركاتك بالمنتدى من ردود أو موضوعات و لو حساب إيداع فهناك بونص ترحيبي من الشركة

abdelaziz 10
05-05-2014, 11:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معكك 100 دولار مبلغ جيد في المتاجرة خاصة انت كمبتدئ المهم التعلم الجيد هو الأساس خاصة عن طريق البحث عن الاستارتيجات المربحة التي تقوم بالتعلم عليها في الحساب التجريبي.
بالتوفيق للجميع
لو كان مع المتاجر 100 دولار وهو غير متعلم جيدا للفوركس فانصحه فعلا انه لا يتسر في التداول في ذلك الوقت
الافضل انه يزيد من التعلم والتدرب على الديمو ويرسم خطة عمل تقنية وادارية ويمشي عليها في رحلته في التداول

gr53
05-10-2014, 02:22

يا أخي من قال أن حساب البونص لا يعطيك الأرباح كاملة ال 10 % خاص كما يقال بوقت الأخبار فقط
أما المتاجرة بحساب بونص مثل حساب الإيداع لا فرق بينهما

khaled14
05-10-2014, 17:18
اذا ماتعرف تتادول اخي الكريم خليك لا تبدا ايضا حاةول ان تعلم وةايضا زود راس
مالك وابدا
وان شاء الله تحقق الارباح

afillane
05-10-2014, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله انصحك بان لا تبدأ على الحقيقي حتى تحس بانك متمكن شيئا ما من التداول وان قدر الله وخسرت فلا تستسلم واعد الكرة وبالتوفيق

godfather
05-10-2014, 18:15
علشان تحتفظ برأس مالك بأقل الخسائر و تكسب كمان لازم تعمل ادارة
رأس مال ناجحة لان ادارة رأس المال هى اللى هتحافظلك على فلوسك

fatoma elsayd
05-10-2014, 18:26
السلام عليكم
انصحك بالتعلم قبل البدء وان تملك استراتجيه تتاجر بها وتكون خاصه بك
وان لا تغامر بأكثر من 5% من راس مالك ف الصفقه اخى
تقبل مرورى :yahoo::happy:

MOHAMMED EN NADOURI
05-10-2014, 18:26
كلما كانت الموجة التي ( (throughs وإنخفاضین (peak) ھستو یحتوي علي سنامین أو أكثر أي إرتفاعین
یكونھا الھیستو كبیرة وحادة كلما أعطي إشارات قویة وصحیحة والعكس.
العابر m.a.crossover الخاص بھ یظھر قبل حدوث divergence ١. من أھم فوائد الھیستو أن
لخط المتوسط الذي یدل علي حدوث بولش أو بیرش ولذلك تنبھ المحللین للاستعداد.
٢. یمكن استخدام الھیستو علي الشارت الیومي والأسبوعي والشھري. فالأسبوعي یبین الخطوط الرأسیة لتدأول
الأسھم یعني یعطي نظرة واسعة للترند وبعد ذلك ممكن استخدام الشارت الیومي لتحدید وقت الدخول والخروج
في الترند.
٣. یعني الأسبوعي یعطي نظرة إجمالیة تبین إذا كان الترند إلى أعلى أو إلى أسفل والیومي یبین نقاط الدخول إلى
ھذا الترند .
التي یكونھا الھیستو post divergence ٤. یعني إذا كانت الإشارة الأسبوعیة تعطي بولش فان وجود
مع الماكد وظھورھا داخل ھذا البولش تعتبر إشارة قویة تؤكد الموجة الكبیرة التي یظھرھا الشارت الأسبوعي
والعكس .

BrahimForex
05-10-2014, 18:53
100 دولار عليك اخي ان تحترم ادارة راس المال الدخول بلوت صغير اولا ثم ستوب لوز صديقك في اي صفقة بتوفيق

gr53
05-12-2014, 01:25
تأنى و خذ الوقت الكافي للتدريب و مزيد من التعلم و المعرفة حتى تتأكد من استعدادك لدخول السوق
فمع الحساب الحقيقي لا مجال للمغامرة بالمال مع الالتزام بإدارة رأس المال

MOHAMMED EN NADOURI
05-12-2014, 05:51
ترك السعر یتحرك بحریة في أول ساعة یفتح فیھا السوق أو جلیة التداول حتى یقرر السعر نفسھ المجال والاتجاه
الذي سیتحرك فیھ , أحد الطرق التي سوف نذكرھا لاحقا یمكن أن تستخدم مع أي من الاستراتیجیات الأساسیة الثمانیة
وذلك قبل ساعة( بدل من الانتظار ساعة ) من افتتاح السوق بالرغم من أنھا تحتوي على خطورة اكبر أما طریقتنا التالیة
فتتلخص بما یلي , عندما تقوم بعملیة شراء لعملة أو سھم ...ضع أمر وقف الخسارة على بعد ٨% وفي حالة إذا ما قمت
بعملیة بیع ضع أمر وقف الخسارة على بعد ٤% واستمر بملاحقة الحركة للعملة أو السھم , فإذا اشتریت سھم مثلا ب
١٠٠ $ ضع أمر وقف الخسارة على بعد ٨% أي عند ٩٢ $ ...وإذا ارتفع السھم إلى ١٢٠ $ قم بتغیر أمر وقف الخسارة
لیصبح ١١٠٫٣٧٥ $ والتي ھي ٨% تقریبا أسفل ال ١٢٠ $ , وبھذه الطریقة أنت تتبع السھم في اتجاه حركتھ وذلك حتى
یعكس أخیرا الاتجاه الذي یتحرك فیھ و ینقلب .

rami007
05-14-2014, 21:58
السلام عليكم
أخي كل ما عليك أنه عندما تقوم بعقد أي
صفقة لا تكبر حجم العقد لكي لا يعكس
السعر عليك وتخسر كل أموالك
الموجودة في شركة انستا فوركس
سلام تحياتي
بالتوفيق

MAZROUR
05-14-2014, 22:08
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انها بدايه موفقة ان شاء الله - اشتغل على الهادى قدر الامكان لوت صغير
و رافعة متوسطةو حاول متفتحش صفقات كتير فى نفس الوقت يعنى كفايه 2 او 3 صفقات على اقصى تقدير و ممكن تاخد
التوصيات من اى موقع عالمى مشهور و يكون ثقة و استخدم استوب لوز و تيك بروفيت بالتوفيق للجميع ان شاء الله

الربح من الفوركس
05-14-2014, 22:12
اخى الحبيب لابد من الادارة الجيدة لراس المال كما لابد الا تزيد الصفقة عن 10 سنت لكل 100$ وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

medo.66543
05-19-2014, 20:23
انصحك بالعمل على التعلم اولا و تحديد طريقة خاصة بك للتداول لكي تعرف
كيف تقرر العمل في هدا السوق، لأن السوق كبـيرة و خطرة في نفس الوقت
لدا لا تغامر كثيرا و تمهمل
تحياتي

maasofiane
05-23-2014, 12:40
انا انصحك بكن تكون تجارتك على المدى القصير و بحجم تداول
كلى فى صفقاتك لا يتعدى 25 سنت للنقطة حتى لا تضطر الى
الخسارة القاسية التى ربما تصيد و تؤدى الى المارجن كول

mol_kaskot
05-23-2014, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
هــــــــــلا بــــــــــيـــــك اخــــــــــي
اخي الكريم النصيحة الي رح اقدما لك هي انه اذا كنت تشوف ان خبرتك تؤهلك للمتاجرة بالبونص فتاجر اما اذا كنت عكس ذالك الافضل لاتتاجر

ahmedhathout
05-23-2014, 16:25
انصحك بانك تتحلى بالصبر وتستنى فرصه كويسه للدخول في صفقه
وكمان اللوت بتاعك يبقى معقول علشان المبلغ يستحمل

distefano2007
05-23-2014, 21:29

forexmania
05-23-2014, 21:44
اخي حاول ان لا تفتح اكثر من صفقة في نفش الوقت ثم قم باستعمال حجم لا يتعدى 0.10 قم بالاعماد على نظام وقف الخسارة ثم قم بالدخول في الاوقات المناسبة ولا تتداول في اوقات الاخبار

magic777
05-23-2014, 22:36
اخي حاول ان لا تفتح اكثر من صفقة في نفش الوقت ثم قم باستعمال حجم لا يتعدى 0.10 قم بالاعماد على نظام وقف الخسارة ثم قم بالدخول في الاوقات المناسبة ولا تتداول في اوقات الاخبار

الافضل فعلا التركيز هنا على عدد صفقات محدوده علشان المتاجر يقدر بالفعل يشتغل عليها ويقدر انه يركز عليها ميشتتش انتباهه هنا بين اكتر
من صفقه وبين اكتر من تحليل هيكون صعب عليه العمل عليهم

Ammar Tayeb abdelkader
05-23-2014, 22:52
على حسب اعتقادي ان كانت هذه اول مرة للمتاجرة لا انصحك بوضع كامل المبلغ في الصفقة
بالتوفيق للجميع إن شاء الله
بالتوفيق للكل

salimned
05-23-2014, 22:58
السلام عليكم اخي انا انصحك ان تعتمد على ادارة جيدة لراس مالك في السوق كي تستطيع المحافظة على هدا المبلغ لان السوق صعب جدا و بالتوفيق لك.

hasan300
05-24-2014, 12:28
بص بقى حاول تدخل على صفقات بلوت لا يتعدى 20 سنت فى الصفقة و تاجر على استوب لوز و تاك برةفيت يكون له اساس فى التجارة و لا تجعل التجارة الخاصة بك هباء فى السوق حتى لا تخسر من هذه التجارة

samibms
05-24-2014, 12:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي الكريم ان كنت نعلمت بشكل جيد مما يسمح لك بالتداول على الحساب الحقيقي
فعليك بوضع خطة لادارة رأس المال
تحياتي لك و بالتوفيق

faridblilid
05-24-2014, 12:50

بسم الله الـــرحـــمــــن الـرحــــيـــم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
نصيحتي هي انك تحاول تكبرها حتى يوصل راس مالك الى 500 دولار ان شاء الله وبعدها تداول

8150017
05-24-2014, 12:53
السلام عليكم : ممكن ان شاء الله تتاجر بقيمة البونص اللى كسبتها ، وتوكل على الله ولو انت متاكد من اى صفقه موجوده امامك على الشارت انها هتكسب لا تردد ابدا فى فتح هذه الصفقه طالما هى فرصه كويسه لتحقيق المكسب ، واخيرا اتقى شر عدم استخدام الاستوب لووز

ahmedmomen
05-26-2014, 13:33
هو طبعا مبلغ 100 دولار هو مبلغ كويس جدا وتقدر تبتدي بالتداول بيه بعد تحويل البونص
لكن المهم هو عدم المخاطرة والدخول بلوت صغير يعني مش تخاطر بحسابك كله في صفقة واحدة

zezo-89
05-26-2014, 13:44
يجب ان تلتزام بادارة راس المال ولا تخاطر باكثر من 10
فى المية من حجم حسابك فقط وعدم الطمع
تمنياتي بالتوفيق للجميع

xdorex
05-26-2014, 14:08
لابد لك ان تتعلم ي البدايه الطرق الصحيحه للمتاجره وايضا ان تكون قادر على تحمل الخساره بكل بدون فشل

gr53
06-10-2014, 16:37
خذ الوقت الكافي للتدريب و مزيد من التعلم و المعرفة حتى تستعد لدخول السوق
فالسوق لا مجال فيه للمجازفة و العشوائية فالخسارة ليست سهلة

borhan
06-10-2014, 16:42
السلام عليكم اخي اعمل بادارة راس مال تكون صارمة اخي وابتعد عن الطمع
اخي لانه السبب الرئيسي في الخسارة وتمرجن الحساب ...تحياتي

مصراوى
06-10-2014, 16:57
اخى الحبيب لابد من الربح والخسارة ولذلك لاابد من الادارة الجيبدة لراس المال بحيث يكون حجم الصفقات لا يزيد عن 30 سنت
لكل 100$ وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

ilyes chaieb
06-10-2014, 17:02
انصحك بان لا تتاجر بهم الان لانه واضح معندكش خبرة اتعلم الاول و بعدين فكر في المتاجرة بالبونص
ابدء من الفيديوهات التعليمية الموجودة هنا بالمنتدى و ان شاء الله ستتعلم و تكسب خبرة
---

BOUCHA-AFES
06-10-2014, 17:24
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اخي لو انت شايف نفسك قادر على ادارة حسابك وتتداول بيه فابدء واعمل ادارة راس مال جيدة

zasdqwer
06-10-2014, 17:34
عليك التعلم كيفيه التداول والاستراتيجيه وتحليلات سواء كانت الفنيه او الاخباريه حينهايمكنك التعلم اشياء كثيرة لكى تستطيع البدء باى مبلغ تريده

samozein
06-10-2014, 17:44

عزيزي الفاضل
انا انصحك بانك :-
1- لاتدخل صفقات بلوتات كبيره الا لو هتتاجر بطريقه السكالبنج على المدى القصير
2-انصحك انك تدخل صفقات برح صغير جدا علشان يبقى الربح تراكمي
3- عدم التوتر والتسرع

ynwa1892
06-10-2014, 17:45
السلام اخي
البارح كان مع صديق لي نفس مبلغك وللاسف تم خسارته كله بسبب ذخول في صفقة باللوت كبير وهو 1 دولار
انصحك بادارة جيدة لهذا المبلغ والدخول باللوت 0.5 للبقاء اكبر مدو في السوق
وفقك الله

afillane
06-10-2014, 17:56
اتمنى ان تكون تدربت بما فيه الكفاية على الحساب الافتراضي ولا تنسى ادارة راس المال بشكل جيد وبالتوفيق اخي

T3CHN00
06-10-2014, 18:01
تعلم أولا بالديمو حتى تتمكن و تتعلم جيدا و لا تستعجل و يدفعك الحماس و الطمع للتهور و التجارة العشوائية
أول شيء تعلم الاسترتيجيات و أسس التحليل

abdelaziz 10
06-10-2014, 20:23
ممكن طبعا انك تربح بال 100 دولار ارباح جيدة انما هذا مرتبط بالاسلوب التقني الذي ستعتمده وايضا الادارة طبعا
انما انا انصحك الا تبحث عن تدبيل الحساب في وقت قصير بل حاول انك تربح ارباح قليلة ومستمرة افضل

midooo258261
06-10-2014, 20:34
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم حاول انك تتعلم اخي الكريم لان احنا موش هانكون معاكم علطول ونقولط افتح الصفقة دي واقفل دي لازم تتعلم
تقبل ودي واحترامي

msamir2013
06-10-2014, 20:35
اخى انا انصحك انك ما تدخلش للسوق الى بعد وصولك الى الخبرة الكافية فى التجارة

من خلال القراءة والتطبيق الجيد مع وصولك الى الاستراتجية المناسبة لك فى التداول مع ادراة راس المال المناسبة

اما لو كان لسة ما عندكش الكم الكافى من المعلومات انا انصحك انك تعمل حساب تجريبى بنفس المبلغ دة وتشتغل علية قبل الدخول حتى لا تخسر اموالك

gr53
07-19-2014, 02:07
فالسوق لا مجال فيه للمجازفة و لا يعترف بالعشوائية فاصبر

Ahmed2020eg
07-19-2014, 03:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... تسلم اخي الكريم علي الموضوع الرائع بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك

ahdtoaa
07-19-2014, 03:04
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى
اكيد ننصحك بالتدرب الاول على الحساب التجريبى حتى تتقن ممارسة التداول وحتى تستطيع
تطبيق ما تعلمت بشكل سليم ودون مخاطره بالاموال والعليك بالخول بعقود صغيره لتحافظ على راس المال قدر المستطاع

poop
07-19-2014, 04:09
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
ربنا معاك اخى الكريم وتستطيع عمل ربح من البونص اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

aysamiman
07-19-2014, 12:45
تتعلم استراتيجيات ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد

Just Dream
07-19-2014, 13:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ، ا اخي انصحك ان تتعلم استراتيجيات ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد

Saadqnet
07-19-2014, 13:47
100 دولار جيدة كحجم رصيد لبداية التداول بها و أول نصيحة اعطيك اياها أن لا تدخل السوق بصفقة أكبر من 10 سنت فهي مناسبة لحجم 100 دولار رصيد لا تدخل عكس اتجاه السوق الا اذا كنت و اثقاً من الارتداد و لكن لا تعمل ستوب لوز دائماً فقط عند الحاجة و النصيحة الاخيرة السوق متغير دائماًو عليك اتخاذ استراتيجية متجددة متناسبة مع كل التطورات

فاتن فتحي
07-19-2014, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المفروض انك تدخل المتاجره بحرس
شديد جدا وتخلى بالك جدا من اى تطور ات وبلاش تهور وتسرع
والله ولى التوفيق للجميع وكل عام وانتم بخير

---------- Post added at 02:01 PM ---------- Previous post was at 01:52 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد كلما ذاد البونص كلما كانت التاجره افيد
والربح يكون اذيد والله ولى التوفيق للجميع وكل عام وانتم بخير

lyes1977
07-19-2014, 14:30
هنيئا لك اخي الكريم بهذا الرصيد الرائع ولان سوق الفوركس فعلا هيتطلب رصيدا قويا وخصوصا للمبتدئين فانا اعتقد ان مبلغ ال 100 دولار كاف جدا بشرط ان لا يتعدى اللوت المستخدم ال 0.010 دولار شكرا اخي على الموضوع وبالتوفيق انشاء الله

DABDOUB
07-19-2014, 18:09
ادارة راس الال هي التي تحميك من اي خسارة اي انه=عكاس
انت لو تدخل بحجم صفقة قليل جدا انت سترببح قليل لكن محمي من خسارة لاحساب

mounim1994
07-19-2014, 18:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع

maha elsayed
07-19-2014, 18:36
السلام عليم و رحمة الله و بركاته عليك يا اخى التدريب عبلى الحساب
التجريبى اولا منوالتعلم من خلا السمك التعليمى

killer007
07-19-2014, 19:02
بالنسبة لى فانا ارى ان لا تخاطر بهذا الحساب الان
واتركه شهر او شهرين حتى تتعلم وتستطيع ادارة حسابك
موفق اخي

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

magic777
07-19-2014, 19:30
ادارة راس الال هي التي تحميك من اي خسارة اي انه=عكاس
انت لو تدخل بحجم صفقة قليل جدا انت سترببح قليل لكن محمي من خسارة لاحساب

اكيد طبعا اخي ده ممفيهوش كلام يعني اي حد مهما كان خبير لو مش بيعرف يدير راس مال هيكونن مصيره الخساره
مهما كان ومش هيعرف يحققق ايضا ارباح متواصله

midosafwat
07-19-2014, 22:07
السلام عليكم الف مبروك اخى الكريم وانشاء الله بدايه موفقه فى انستا فوركس للتداول كبدايتك فى منتدى فوركس العرب انصحك اخى الكريم ان جاز لى ان انصحك بالصبر وعدم استعجال الربح وحاول ان تتبع استراتيجيه واضحه وابعد عن الشد النفسى وسوف تربح انشاء الله
بالتوفيق

عدي
07-19-2014, 22:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

Mohamd-95
07-19-2014, 22:53
موضوع يستحق القراءة و مفيد للجميع و اتمنى لك التوفيق اخي الكريم
انا لازلت مبتدئ في الفوركس
تقبل مروري اخي الكريم

elshaer1410
07-19-2014, 22:54
اخي انا لم استطيع ان اقول لك مدي شكري لك علي هذه الاضافات الجميله فعلآ والتي
استفدت منها الكثير اتمني لك دوام الصحه والتقدم
وشكرآ لك
جدآ لك

nassr15
07-20-2014, 07:00
إدالراه رأس المال اخي والألتزام التام بالخطه اللي أنت حططها إما غير كده فهتخسر خسائر شديده

midoo
07-20-2014, 14:33
يجب عليك الالتزام بادارة راس مال جيدة
لو مش متاكد ان مستعد لدخول السوق يبقا كمل دراسة
وجمع بونص تانى لزيادة راس مال وده افضل
بالتوفيق لك وتقبل مرورى

hema2013
07-20-2014, 14:33
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد ولابد من الرافعة المالية لمضاعفة المال فقطوكمان مشاهدة الفيديوهات الحالية للفوركسوالتفرج على الاستراتيجيات وفهمها
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

maao2008
07-20-2014, 15:52

عاشق الفوركس
07-20-2014, 16:35
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،اهلا بك هذا المبلغ جيد كبديةى الهم ان توجد عندك استراتيجية جيدة تعمل بها ولا انصح ب الدخول بلوتات عالية ادخل فقط ب ششعرة سنت للنقطة ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

abdelaziz 10
07-23-2014, 21:41
100 دولار يا اخي بونص ممكن طبعا تبدا التداول بها ولكن بادارة راس مالية حكيمة
اي انك يا اخي الافضل انك تتداول باهداف قليلة خير من المخاطرة في الصفقات

awa
08-05-2014, 01:02
لو عايز تتجنب الخسارة قلل الرافعة جدا و تاجر بأستراتيجية امان
بقدر الامكان و ادخل بلوطات صغيرة قدر الامكان

dalito
08-05-2014, 01:55
السﻻم عليكم
قم بادارة راس مال جيدة اخي الكريم
ثم ابدا بالمضاربة على اسس تحليلية جيدة
وبالتوفيق للربح
وتقبل مروري

zinga
08-06-2014, 17:51
قد يقول، "كنت كسب المال فقط عندما كان السوق في الاتجاه؛ أنا
في الأساس تاجر الاتجاه. ولكن قبل بضعة أشهر أضفت اندلاع تقلب
استراتيجية لتكمل استراتيجية الاتجاه

ezzat_ehab
08-06-2014, 21:53
حاول بقدر المستطاع اجمالي صفقاتك لايتجاوز 10 في الميه من حسابك
المفروض انك تكون تدربت كويس علي الحساب التجريبي وبتحقق مكاسب عليه قبل البدايه في حساب حقيقي
بالتوفيق

rafik23
08-06-2014, 21:57
انا انصحك بكن تكون تجارتك على المدى القصير ..... استعمل الاستوب لوز و اداره راس المال الجيده و اتمنالك التوفيق ..انا انصحك بالتداول على المدى القصير و بحجم تداول كلى فى صفقاتك لا يتعدى 0.5

moroo
08-06-2014, 23:22
ببساطة ما يكون اللوت كبير ما يتجاوز0.5 دولار بالبداية وستوب لوز وتيك بروفيت لازم يتم تحديدهم وماتحركيهم وفق خطتك بس هيك

mohamedsaber
08-07-2014, 00:12
انصحك باستخدام استراتيجية صارمة تعتمد علي الادارة الجيدة لرأس المال ، من اجل تجنب المخاطرة ومن اجل تكبير راس المال في وقت كافي
لو مش متعلم كويس ممكن تصبر لغاية ما تتعلم او تنسخ متاجر عن طريق نظام نسخ الصفقات في انستا
تقبل مروري اخي

yara alaa
08-07-2014, 00:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ماشاء الله يا اخى موضوع مهم اوى وموضوعاات ممتازه جداااااااااا عموما يا اخى تقبل تحياتى يا رييييت وارجو منك مزيد من المعلومات عموما تقبل تحياااااااااااااااااااااا ااااتى

gr53
08-08-2014, 01:29
فالسوق لا مجال فيه للمجازفة فالمخاطر كثيرة و تقلباته سريعة

ayoubmlk
08-08-2014, 01:30
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
انصك بتعلم و لا تدخل لهذا المجال الا و انت تدربت جيدا و اصبحت ذات معرفة
اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

بشير حمدان
08-08-2014, 01:37
السلام عليكم
اخى لا تبدا التجاره الفعليه الا اذا تدربت جيدا على استراتيجيه جيده على الحساب الديمو لمده لا تقل عن 3 اشهر هتقول المده كبيره ومش هستنى وعايز اتاجر براحتك بس ادخل بلوط صغير عشان متخصرش كتير

ezzat_ehab
08-08-2014, 17:04
المفروض انك تكون تدربت كويس علي الحساب التجريبي وتحقق مكاسب
لا تتاجر باكثر من 10 % من حسابك في كل الصفقات المفتوحه
التزم باخذ الارباح والاهم من ذلك بوقف الحساره واحذر من اللوتات الكبيره لتجنب المارجن كوول

abdelaziz 10
08-15-2014, 18:42
نصيحة مني اليك ياا خي افتح حساب ديمو براس مال 100 دولار واعمل فيه لمدة شهر
في اخر الشهر انظر الى نتائجك ومدى الخطورة في الحساب وقرر انذاك ماذا ستفعله

sharshabil
08-15-2014, 21:21
لازم تتاجر على الحساب التجريي يا اخي
و تاجر بعقود صغيرة منتلا لا تتجاوز 5 سنت في العقد الواحد حتى تضمن عدم خسارة الحساب

AMLAK
08-28-2014, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع انصحك ان تتعلم استراتيجيات
ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد دروس متنوعة ومفيدة من طرف الاخوة الكرام بارك الله فيهم اما النصيحة الثانية فانصحك
بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد لأن هذا السوق صعب بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

ramdani
08-28-2014, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم ادا كنت مبتدا ف 100 دولار راس مال جيد للبدا كل ما انصحك به عدم المخاطرة

Achraf.Ghorbel
08-28-2014, 01:27
المهم ان لا تترك المنتدي كثيرا حتي لا ترجع له زليللا مره
اخري لكي تجمه بونص مره اخري استعمل الاستوب لوز
و اداره راس المال الجيده و اتمنالك التوفيق
وتقبلوا مرورى

bombasasa
08-28-2014, 10:28
الفوركس هو تجارة مربحة حقا وفعلا تساعد الشخص للحصول على المال في وقت قصير جدا أكثر من أي عمل آخر وجود لها، ولكن ذلك لن يحدث في يوم واحد، فإنه يتطلب منك أن تفعل كل ما تبذلونه من جهود والدراسة بجد وتقديم كل يمكنك الوصول إلى هذه الخطوة

حسنى صادق
08-28-2014, 11:19
انصحك بان تستمر فى عمل الردود كون ما يمكن ان تجمعة من بونص فى المنتتدى لانة مهو الذى سوف يمكنك من ا تكونرصيد كافى للعمل بة و التدتول و كذلك اتكوين الارباح لن يكون الامن خلال بونص قوى

ahmedibrahim258260
08-28-2014, 11:22
بسم الله الرحمن الرحيم انا انصحك انك تتعلم كويس علشان تقدر تحافظ على الملبغ من الخسارة
تقبل تحياتي اخي الغالى

AMLAK
08-29-2014, 00:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع انصحك ان تتعلم استراتيجيات
بعدم التسرع بأخذ الاوامر والصبر الشديد لأن هذا السوق صعب بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

lakamora221
08-31-2014, 12:03
أخي الكريم عليك أتباع
أدارة رأس المال صارة و عدم المخاطرة و الطمع
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

أسماء نعناع
09-03-2014, 16:12
نصيحتي لك لا تطمح عندما تربح فتخسر كل ما جمعت واقنع بالقليل ادخل بعدد محدود من النقاط وبلوط صغير حتى لو ارتد السعر عليك ما يدمر حسابك

MMMOOO
09-04-2014, 19:33
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

---------- Post added 09-04-2014 at 05:33 PM ---------- Previous post was 09-03-2014 at 05:53 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

أبو عقبة
09-04-2014, 20:54
السلام عليكم و رحمة الله أيها الأخ
إذا كانت هذه أول تجربتك في الفوركس فلا تتسرع بالتداول الحقيقي قبل أن تتعلم جيدا في هذا الميدان نظريا و عمليا و ذلك بفتح حساب تجريبي و قراءة الكتب و مشاهدة الفيديوهات التعليمية

ihabblida
09-14-2014, 23:17
أخي الكريم انصحك بالأتباع ادارة
{اس مال صارمة و العتماد على خطة جيدة
أرجوا أ ،اكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا

Ahmed2020eg
09-14-2014, 23:34
المهم ان لا تترك المنتدي كثيرا حتي لا ترجع له زليللا مره اخري لكي تجمه بونص مره اخري استعمل الاستوب لوز و اداره راس المال الجيده و اتمنالك التوفيق

adamdz
09-15-2014, 18:06
انصحك لا تتاجر بية وقت الاخبار ولا تتاجر وتقفل الصفقات قبل مرورو 5 دقائق على الصفقة
مراعاة راس المال بالتاكيد عدم انشاء صفقات متسرعة بلوت عالي وضع ستوب لوس مقبول

ProForex
09-15-2014, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم انا انصحك بالدخول بلوت صغير وان لا تغامر في الصفقات إدارة رأس المال مهمة لنجاح في الفوركس

Lobna Mohamed
09-15-2014, 21:56

Amrtaha
09-15-2014, 21:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
انصحك يا عزيزى انك تتاجر بلوت منااسب ولا تغامر اكثر من الللازم وتستخدم رافعه مااليه مناسبه ليك
وكمان تكون حاطت stop lose مناسب وتسيب الصفقه تاخد وقتها

ramdani
09-15-2014, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم ممكن ان تبدا براس مال 100 دولار المهم اداره راس المال صحيحة

downlaod1
09-16-2014, 01:31

eslamsallam
09-16-2014, 05:24

ecccco
09-16-2014, 07:52
السلآم عليكم اخي الفاضل انصحك أخي بالتعلم جيدا الأول في الفوركس
و درسه التحليل الفني والاساسي جيدا وتبني لنفسك استراتيجية تتداول عليها وبالتوفيق يارب

abdelloo31
09-16-2014, 08:00
اهم شي لاي متداول في سوق الفوركس هو وضع حد للخسارة اي ستوب لوس للحد من الخسائر قدر الامكان وتطبيق الادارة الجيدة لراس المال

Ahmed Taher M
09-16-2014, 08:44
السلام عليكم
سؤالك رائع واعتقد ان مبلغ 100 دولار مبلغ جيد جدا كبداية وعليك باستثماره بشكل عقلاني واتاخذ التدابير والصبر في مجال السوق واستشارة من هم اقدم منك في هذا المنتدي وان لا تجعل صفقاتك تتعدي ال 50 سينت ختى لا تتعرض للخسارة الكبيرة وتصاب بالمارجن كول

صلاح اسعد
09-16-2014, 09:40
انصحك اخى الكريم بالتعلم والتدرب على استراتيجيات كتيرة كى لا تنجبر على الخسارة
وتوكل على الله وخوض التجربة
وشكرااا لكم

mody555
09-16-2014, 09:53
عادة ما يفضّل التّجار استخدام مستويات الدعم والمقاومة لإكتشاف الإختراقات الجديدة التي تحدث في السوق أو لتحديد المناطق التي قد يستم

بيهوززز
09-17-2014, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله..

الصقر القطامي
09-17-2014, 22:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى فى الله
انا عضو جديد واتمناه لكم النجاح والتفوق باذن الله
والسلام عليكم ورحمة الله

hassene
09-17-2014, 22:39
سانصحك ان تتعلم استراتيجيات ودروس للفوريكس بحيث في المنتدى يوجد دروس متنوعة, لا داعي
للمغامرة ما لم تكن تحمل الزاد الكبير من المعلومات و العلم لأن السوق صعبة

Hassan Owen
09-17-2014, 23:42

---------- Post added at 10:10 PM ---------- Previous post was at 09:51 PM ----------

---------- Post added at 10:42 PM ---------- Previous post was at 10:10 PM ----------

aboubakeur_m12
09-18-2014, 00:02
مبلغ 100 دولار مناسب جدا للتداول مهما كانت خبرة المتداول في سوق الفوركس فالالتزام براس المال كفيل باعطاء المتاجر نسبة جيدة من الارباح و يكون بالاعتماد على الستوب لوس و تحديد الهدف لضمان اكبر .

downlaod1
09-18-2014, 00:26

forexmonim
09-18-2014, 00:26
يجب عليك اخي الفاضل ان تكون مستوعب و ان تكون قادر على ان
تتحمل الخسارة و ان تتعلم طريقة الربح و بالتوفيق للجميع

Mazek
09-18-2014, 02:01
السلام عليكم اخي. الكريم انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير. بالتوفيق للجميع.

MRN2014
09-18-2014, 07:26
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
انا انصحك بكن تكون تجارتك على المدى القصير و بحجم تداول كلى فى صفقاتك لا يتعدى 25 سنت
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

ahora
09-19-2014, 12:56
حاول أن تلتزم بادارة صارمة لراسمالك حتى لا يتمرجن حسابك
ايضا حاول أن تحلل صفقاتك جيدا قبل الدخول فيها
بالتوفيق

mohamed.atef
09-30-2014, 11:38