PDA

View Full Version : الشراء والبيع عند نفس السعر هل مجزي

Pages : [1] 2

yassoo011
06-05-2012, 14:21
الشراء والبيع عند نفس السعر هل هو طريقة فعالة في حالة التقلبات الكبيرة في السوق ام لا

the fox
06-05-2012, 15:50
تقصد الهيدج..الهيدج يا باشا ليه طرق معينة ولازم لما تعمل هيدج تكون عارف إمتي هتفكه وليه...و نصيحتي ليك متعملش هيدج على نفس الفريم يعني بتكون شاري مثلا من فريم و تبيع من فريم أخر..بس زي ما قلت تبقى عارف إمتى تفكه و عند أني نقطة

kingman
06-05-2012, 15:53
اذا كنت حضرتك تقصد الهيدج فعلا فالهيدج تعتبر من طرق المتداولة الأكثر تعقيدا من فتح صفقة واحدة فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة كى تستطيع ان تخرج من كل عقد على ربح ولاينصح بها لقليلين الخبرة او الذين لايستطيعون التعامل مع الهيدج لأن كما ان المتاجر قادر على الربح من الصفقتين فأيضا السوق قادر على يخسره الصفقتين وتتوقف على مدى احترافية المتاجر فى التعامل مع الهيدج وربى يوفق الجميع

magic777
06-06-2012, 01:07
اللي انت بتقول عليه ده عمليه او طريقه متاجره معروفه ويطلق عليها اسم الهيدج
وده مربح جدا جدا بس محتاج مهاره عاليه في اختيار نقاط الدخول والخروج
ومش اي حد بينجح فيه رغم سهوله العمليه نفسها علشان مش الكل بيعرف يختار النقاط الجيده اللي يقدر يخرج منها من الهيدج ده

ana1990
06-09-2012, 15:44
فعلا انا سمعت كتير عن الهيدج و عن صعوبته بس لو سمحتم كان في سؤال ملح علي بشوفه كتير خصوصا على الهيدج هل الهيدج حرام يقولون انه حرام و انا لا اعرف فارجو لو حد يعرف عنه يرد هكون شاكر ليه:bravo:

AhmedMagnifico
06-09-2012, 16:16
اذا كنت حضرتك تقصد الهيدج فعلا فالهيدج تعتبر من طرق المتداولة الأكثر تعقيدا من فتح صفقة واحدة فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة كى تستطيع ان تخرج من كل عقد على ربح ولاينصح بها لقليلين الخبرة او الذين لايستطيعون التعامل مع الهيدج لأن كما ان المتاجر قادر على الربح من الصفقتين فأيضا السوق قادر على يخسره الصفقتين وتتوقف على مدى احترافية المتاجر فى التعامل مع الهيدج وربى يوفق الجميع
بصراحة استفدت جدا من رد حضرتك
واتعملت حاجه جديدة اول مرة اسمع عنها
واشكر صاحب الموضوع على سؤاله :)

ramid
06-09-2012, 16:47
النجاح في الهيدج يستلزم دراية كبيرة بالسوق وميوله واتجاهاته وخبرة كبيرة في التداول
وفتح الصفقة يحتاج الى معرفة الوقت الامثل لذلك

ana1990
06-10-2012, 23:58
برده يا جماعه محدش جاوب على سؤالي المكتوب بالاعلى هل العمل بنظام الهيدج حرام ام حلال لاني انا مقابلتش حد اعرفه و سالته السؤال ده غير و رد علي و قالي انه حرام و لا يجوز المتاجره بيه ارجو لو حد يعرف يجاوبني على السؤال ده لانه محيرني بجد؟

bousshimin
06-12-2012, 08:57
الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية، للربح بتفتح عقدين بس بشرط ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان في واحد ( 100 ) نقطة ستكون خسران ( 100 ) نقطة في الثاني.
دائما الفرق صفر لغاية ما تحس أن السوق تحدد ساعتها أمامك حلين

onlyforsoldi
06-12-2012, 19:35
ده الهيدج و هو غير مفيد اطلاقا انا جربته كتير اوى وبطلع منه بخسار كل مره انا متهيألى ان محدش بيكسب منه ابدا هو عباره عن انك تفتح صفقتين بيع وشرا من نفس النقطه بس بيبقى صعب جدا تعرف ازاى وامتى تقفل الصفقتين دول على ربح وفى الغالب بتبقى خسائر عشان كده انا بنصحك تبعد عن الهيدج ده خالص

mokhtar26
06-13-2012, 23:41
السلام عليكم
هناك ورشات كثيرة لاستعمال الهيدج لكن ليس على عملة واحدة بل الهيدج مثلا شراء يورو و بيع باوند
اما الهيدج في عملة واحدة انا استعمله فقط لحماية حسابي من المرجنة و فقط لكن عندما اغلق الهيدج تكون ارباح كبيرة و ممتازة
على العموم ليست بالطريقة التي ينصح بها

my life
06-15-2012, 00:29
انت اذا كنت تقصد الهيدج طبعا فهي سهلة فتحها ولكن صعبة اغلاقها
بالنسبة لي انا لا أتعامل الا نادرا ...

sobissa
06-15-2012, 04:03
الهيدج هو من الأساليب الخطيرة على الحسابات وهي السبب في مارجن العديد من الحسابات لهذا ننصح المبتدئئن الابتعاد عنه لأن كل المبتدئين يحسبون الفوركس سهل بسبب لهدج لهن عند فتح صقفة هدج ستجد صعوبة في فكه

yassoo011
06-16-2012, 13:40
شكرا على الردود اخوتي
ولكن الاخ الذي يسأل عن انه حرام ام لا انا ما سمعت شخصيا انه حرام
فأنه من استراتيجات المتاجره
والله اعلم

tervarto
06-16-2012, 22:02
شكرا على الردود اخوتي
ولكن الاخ الذي يسأل عن انه حرام ام لا انا ما سمعت شخصيا انه حرام
فأنه من استراتيجات المتاجره
والله اعلم
اية اللى حرموا يا باشا , يعنى اية سبب التحريم , انا أول مرة أسمع منك الكلام دة , أولا الهيدج يا اما ربح يا اما خسارة , يعنى تجارة عادية , بس الهيدج محتاج أحترافية عالية , يعنى تركيز , و قلب فى الفريزر , و ذكاء عالى , كل دة عشان تعرف تفك الهيدج أمتى و فين , عشان كدة , مفتاح الخروج الصحيح على أساس الدخول الصحيح

HARRY POTTEER
06-17-2012, 02:21
ده الهيدج

ولكن فيه مخاطرة

كبيرة

لا انصح به شباب

بالتوفيق

للجمييييييييييييييييييييي ييع

bousshimin
06-17-2012, 13:43
استعملة اذا اتجة السوق للحركة عكس اتجاة الموقع الذى اخذتة فأقوم بأخذ موقع جديد عكس الأول حتى يتضح
وجهة السوق النهائية ويصل الى القمة او القاع فأقوم بغلق الموقع الرابح واترك الأخر حتى يعود ويحقق ارباح

kimokonolove
06-17-2012, 18:46
استراتيجية [/URL]الهيدج (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C7%E1%E5%ED%CF%CC)الاحترافي ة (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C7%E1%C7%CD%CA%D1%C7%DD%ED%C9) بشكل (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C8%D4%DF%E1)اكثر (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C7%DF%CB%D1)تفصيلا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كل عام والجميع بخير
اقدم لكم [URL="http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C7%D3%CA%D1%C7%CA%ED%CC%ED%C9"]استراتيجية (http://www.arabicbroker.com/forum/tags.php?tag=%C7%D3%CA%D1%C7%CA%ED%CC%ED%C9)اله يدج الخاصة بي
الاستراتيجية ليست تستخدم اي مؤشر على الاطلاق
1بدايتا نقوم بفتح امر شراء مباشر +امر بيع معلق
2او امر شراء معلق +امر بيع معلق
الفرق ان رقم واحد لاتوجد مسافة بين الامرين سوى مسافة صغيرة
الرقم 2 هو وجود مسافة ولكن ليست بشكل كبير جدا ولكن نسبيا
لو عملت بالخطوة رقم واحد سوف يكون لديك صفقة مباشرة مثلا شراء واخرى معلقة بيع
الصفقة الشراء المباشرة لو صعد السعر الي اعلى وجنيت ارباحك وهي عند تجاوز خط الباي الي اعلى
تقوم انت باغلاق الصفقة على ربح ويتبقى امر معلق لم يتفعل تستطيع الان الخروج من الهيدج او الاستمرار وهي الميزة في هذة الاستراتيجية
في حال تفعل صفقتين سويا
ماذا تفعل
الحل ليس بصعب تنتظر احدى الصفقات تتفعل
وتجني ربحها وتقوم باغلاقها ومباشرة تقوم بفتح امر معلق لنفس نوع الامر او مباشر اهم انو يكون على الشارت موجود قدامك صفقة شراء مباشرة واخرى بيع معلقة او العكس واحد معلق واخر مباشر وتجني ربحها وتقوم باغلاقها ومباشرة تقوم بفتح امر معلق لنفس نوع الامر وتستمر حتى يتم الحصول على ربح من صفقة واخرى لم يصلها السعراي مازالت معلقة تخرج من الهيدج اذا اردت
الخطوة رقم 2 نفس الطريقة لاتوجد اي اختلافات
هذة ببساطة استراتيجيتي التي اعمل بها ولن ابخل عليكم بها ابدا
كثير من الناس ذكر لي بأنة سوف يأتيك المارجن
ولكن يكون ردي علية انا اتحداك ان تخسر دولار واحد في هذة الاستراتيجية
اذا طبقتها كما هو مذكور امامك

yassoo011
06-18-2012, 13:15
الهيدج افضل ام الاوامر المعلقة اعلى واسفل السعر الحالي
وقت الاخبار وعدم معرفة الاتجاه المتوقع
ارجو الاجابة من الاعضاء

kamizidan
06-18-2012, 13:21
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين نعم هناك من يعتمد على هذه الطريقة في التداول ويراها نافعة يعني حسب كل متداول اخي

yousef1981
06-21-2012, 01:03
الهيدج

متى تدخل ؟
متى تخرج من الخساره؟

متى تخرج بربح كبيره من الكسبانه
بكل سهوله لكن ما اسهل الكلام ولكن ما اصعب التطبيق

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 01:25

الصراحة انا مابحبش التعامل معا او بمعني اص خبرتي بيه قليلة يعني تجربة كلامية مش فعل
وزي ماقال الاخ لايعترف التعامل به الا المحترف

rimi841
06-21-2012, 18:18
الهيدج

متى تدخل ؟
متى تخرج من الخساره؟

شوف حبيبي الهيدج يعتبر سلاح فتاك في يد المضارب و لكن يجب ان تعلم انه سلاح ذو حدين لأن فك الهيدج يستلزم دراية كبيرة جدا بالمتاجرة حتى لا يضيع الحساب بالإضافة إلى ان احسن الطرق في الهيدج و قلب الخسارئ العائمة إلى ارباح مجزية هو الفك و التركيب اليومي للهديج و لكن هذا طبعا يحتاج إلى طولة بال كبيرة جدا و احتراف للهيدج منقطع النظير لان ادنى خطا قد يكلفك حسابك
و هذا ما يجعل القوانين الامريكية للمضاربة تمنع الهيدج منعا تاما فاغلبنا يقول انهم يمنعنوه حتى يجعلون العميل يخسر و ما إلى ذلك و لكن الامر بسراحة يصب في مصلحة العميل و ذلك لأن اغلبنا لا يحسن التعامل مع الهيدج

تحياتي

aminos
06-21-2012, 18:22
السلام عليكم
نعم الهيدج أضنه يكون مجدي عند وقت صدور الأخبار
و الله أعلم

kamizidan
06-21-2012, 18:26
السلام عليكم
نعم الهيدج أضنه يكون مجدي عند وقت صدور الأخبار
و الله أعلم

لم استعمله من قبل ولكن من يستعمل الهيدج يجب ان يحسب حسابه جيدا ويرى راس ماله وطريقته

HARRY POTTEER
06-23-2012, 17:31
الهيدج

اعتقد انه طريقة غير مجدية

لان العملات قد تبقى في تردد

وهدا قد يخسرك الكتير

والله اعلم

hehelibeb
06-24-2012, 07:21
هذه الطريقة تكون صائبة في حالة تذبذب السعر
ولكن هي صعبة عند الخروج منها ولكنها تعطي ثقة للمتاجر بحيث لا يرى نفسه خسران ولا ربحان

a5rzamn
06-24-2012, 08:26
احنا ما استفدنا شي غير انك اخسرت السبريد للصفقه

اختر الوقت المناسب للبيع اول الشراء وليس الاثنين معا عندما تربح بعدها ولو خمس نقاط افضل من البيع والشراء في آن واحد

jihadazzam
06-24-2012, 09:19
اعتقد ان الاخ الذي طرح السؤال هل ينفع الشراء والبيع من نفس المكان وقت التقلبات القوية
انا لا احبذ هذا مرة بتربح و30 مرة بتخسر اشتي من اشتي من القاع او من الدعم وخذ الربح من تحت المقاومة

aminos
06-24-2012, 09:40
الهيدج

متى تدخل ؟
متى تخرج من الخساره؟

السلام عليكم
تمام يا أخي إن الهيدج من أصعب الأشياء تطبيقا
و لا أتعامل به إطلاقا

2x1
06-24-2012, 09:41
فشل ناس كتير من تحقيق اي ارباح بطريقة الهيدج الا من لة طريقة خاصة بة قد يخفيها عن الاخرين ويحتفظ بها لنفسة فقليل من يقول انة ربح منها

mage
06-25-2012, 05:25
اخى كيف يكون مجزى انا مش فاهم انت بتفتح صفقتين عكس بعض يعنى بتعمل عملية هيدج كيف يكون فى هذه الطريقة الربح مجزى لانا لسعر سيبقى بالسالب بسبب فارق الاسعار الاسبريد سوف يكون له تاثير كبير

elazez
06-25-2012, 05:35
يمكن ان تعبتبر هذه الطريقة طريقة فعالة في حال تحقيقنا ربح عالي في صفقة
وننتظر ان تقل خسائرنا في الصفقة الاخري لنضمن ان الصافي سيكون بالايجاب ولمصلحتنا
وليس بالسلب لا قدر الله

KOGI
06-25-2012, 08:52
ده الهيدج و هو غير مفيد اطلاقا انا جربته كتير اوى وبطلع منه بخسار كل مره انا متهيألى ان محدش بيكسب منه ابدا

hehelibeb
06-28-2012, 04:57
أنا جربت هذه الطريقة في الفوركس ولكن أجدها صعبة لأن السعر في بعض المرات يتحرك بشكل متذبذب وبالتار يصعب تحديد حركة السر

dodovedo
06-28-2012, 20:46
لو عند نفس النقطه بالظبط
طب انت هتستفاد ايه فين اللابح اققصد
وياريت تفهمنا وجهه نظرك
تقبل مرورى

mohamedsaleh
06-28-2012, 21:45
فى حاله التقلبات السريعه فى السوق وهى غالبا فى وقت الذى يسبق الاخبار
فى هذا الوقت انصحك بعدم المتاجره اصلا ولا حتى دخول السوق لان ما تكسبه ستخسره فى كلا احالتين

deadlyfox
06-28-2012, 22:13
انا مش فاهم معنى كلامك بس لو حضرتك تقصد الهيدج زى ما الاخوة فهمو وانا كمان من كلامك
فانا بعتقد ان الهيدج محتاج حد محترف فى الفوركس مش زيى كده لسه مبتدئ
انا ماقدرش اعتمد على طريقه زى دى فى التداول

hesham1046
06-28-2012, 22:20
شوف طريقة فتح صفقتين عكس بعض هذة الطريقة التى احبها جدااااااااااااااااااااااا ا
لية هاقولك الطريقة الصح ليها الان تجارتى ديما بيها وهى بتكسبنى الحمد الله وبدون خسائر
شوف انت لما تفتح صفقتين عكس بعض من نفس النقطة ماشى وتتركها لحد ما السعر يهبط او يصعد واذا السعر صعد وكسبت منو مثلا 200 نقطة تقفل الصفقة الكسبانة وتفتح صفقة تانية بيع من اعلى النقطة اللى انت قفلت فيها صفقة الشراء ووقتها السعر اللى صعد الاعلى سعر هايهبط ويكون وقتها عندك صفقتين بيع واحدة من فوق والثانية من تحت
وكل ما اسعر هاينزل هاتكسب نقاط لحد ماتيجى لصفقة الاخيرة وتقفلها بردو على مكسب انشاالله دولار

فهمتنى

dr.stress
06-30-2012, 23:11
فعلا انا سمعت كتير عن الهيدج و عن صعوبته بس لو سمحتم كان في سؤال ملح علي بشوفه كتير خصوصا على الهيدج هل الهيدج حرام يقولون انه حرام و انا لا اعرف فارجو لو حد يعرف عنه يرد هكون شاكر ليه:bravo:

لية الهيدج حرام هوة انت بتفتح صفقة في اتجاة و صفقة اخري في الاتجاة المعاكس و انا بعتبرها نوع من التسهيلات و هذا رأي

اما بالنسبة للهيدج فأنا تجربتي معاه سيئة و الافضل انك تحط استوب لوز و تقفل علي خسارة بسيطة بدل ما يضيع كل تعبك

king
07-01-2012, 18:05
لا طبعا ازاى مينفعش اخى الشراء يكون عند سعر مختلف تماما عن البيع لان كما هوا معروف عندء الشراء عند سعر معين ويرتفع ربح لك وعندما ينخفض السعر يعتبر خساره والبيع العكس تماما وعند المتاجره على سعر معين يرتفع او ينخفض يعنى يا شراء او بيع مينفعش الاتنين سوى لان النتيجه حتكون خساره فى النهايه

abaragh
07-02-2012, 04:31
من يتاجر بطريقة الهيدج هو كمن يلعب بالنار ولا انصح بها من لم يحترف مجال الفوركس

jamilktba
07-02-2012, 16:49
إن النجاح في الهيدج أو إستراتجية الهيدج يستلزم دراية كبيرة بالسوق وميوله واتجاهاته وخبرة كبيرة في التداول
وفتح الصفقة يحتاج الى معرفة الوقت الامثل لذلك كثيرة

hesham1046
07-02-2012, 18:44
برده يا جماعه محدش جاوب على سؤالي المكتوب بالاعلى هل العمل بنظام الهيدج حرام ام حلال لاني انا مقابلتش حد اعرفه و سالته السؤال ده غير و رد علي و قالي انه حرام و لا يجوز المتاجره بيه ارجو لو حد يعرف يجاوبني على السؤال ده لانه محيرني بجد؟

لا مش حرام يا اخى العزيز واية بس اللى جاب فى الحرمانية بس يا استاذى انت فى سوق الفوركس يعنى مفيش شىء انو حرام انت بتشغل فلوسك با اى طريقة ان كانت الحرام دة
يعنى انت بتشترى خمور وتبيعهااااااا دة يبقى شىء حرام بس انت بتشتغل على هبوط العملات وارتفاعهااا

ياريت نفهم بقااااااااا

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 03:51
هو السؤال مش واضح اوي لو تقصد الهيدج زي الرجالة ما قالت يبقا انت ولا هتكسب ولا هتربح قصدي ولا هتخسر
بس ممكن تخسر الاسبيرد بتاع الصفقتين مش هتنول الا كدة بس
لكن الهيدج بقا ده ليه فنه يعني ازاي وامتى افتح الهيدج الدماغ هنا بقا

shady hamza
07-05-2012, 00:10
حضرتك تقصد الهيدج فعلا فالهيدج تعتبر من طرق المتداولة الأكثر تعقيدا من فتح صفقة واحدة فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة كى تستطيع ان تخرج من كل عقد على ربح ولاينصح بها لقليلين الخبرة او الذين لايستطيعون التعامل مع الهيدج لأن كما ان المتاجر قادر على الربح من الصفقتين فأيضا السوق قادر على يخسره الصفقتين وتتوقف على مدى احترافية المتاجر فى التعامل مع الهيدج

mokhtar26
07-07-2012, 23:25
السلام عليكم
الاستراتيجية رائعة في وقت الاخبار فقط
في رايي لكن تبقى خطيرة
بالتوفيق

derfcase
07-09-2012, 12:22
لا اعتقد انها طريقة فعالة اخي الكريم
yassoo011
و خاصة علي المدي البعيد - لانها لا تحقق ارباح

HARRY POTTEER
07-10-2012, 17:35

شكرا اخي ......................

abdallah elbaz
07-22-2012, 15:37
فالهيدج تعتبر من طرق المتداولة الأكثر تعقيدا
من فتح صفقة واحدة فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة

Aker001
07-22-2012, 15:41
صائبة في حالة تذبذب السعر
ولكن هي صعبة عند الخروج منها ولكنها تعطي ثقة للمتاجر بحيث لا يرى نفسه خسران ولا ربحان

ahmed
07-22-2012, 15:52
انا اعتبر ان الشرا والبيع فى نفس الوقت وهو ما يسمى بالهيدج
كل ما يعم علينا من ذلك خسارة الاسبريد فقط

al7oot
07-22-2012, 17:57
انا اعتبر ان الشرا والبيع فى نفس الوقت وهو ما يسمى بالهيدج
كل ما يعم علينا من ذلك خسارة الاسبريد فقط

كلام صحيح اخي الكريم
وانا معك في نفس النقطة ان البيع والشراء في نفس الوقت

يعطيك العافية

منصور
07-22-2012, 22:33
الهيدج الغير مدروس اخي الكريم يعتبر تدمير للحساب وخطر جدااااا لكن لو حضرتك حددت المدي الكامل للحركة هيبقي الهيدج مميز جدااا

mohamed yossef
07-23-2012, 21:02
لا انصحك بذلك اخى الكريم فانت تقصد الهيدج وانا لا احب تلك الطرق فى المتاجرة

نصيحة اعتمد على التحليل الكلاسيكى فهو يعطى نتائج افضل بكثير

otakon
07-23-2012, 21:54
انا استخدم طريقه الهيدج لكن بطريقه اخرى هي مره تصيب ومره تخيب
( مثلا افتح صفقه بيع عن 1.2118 واحدد صفقه شراء( معلقه
عند 1.2180 حتى يفتح صفقه ارتدار عن ارتفاع السعر
الهيدج له استراتيجيات متعدده

al7oot
07-24-2012, 02:39
النجاح في الهيدج يستلزم دراية كبيرة بالسوق وميوله واتجاهاته وخبرة كبيرة في التداول

صحيح اخي
الدراية الكاملة والالمام بالامر من اهم الامور لكي تحقق النجاح في الهيدج

اتمنى التوفيق للجميع

marcos
07-24-2012, 02:46
الشراء والبيع عند نفس السعر هل هو طريقة فعالة في حالة التقلبات الكبيرة في السوق ام لا
وإلى أين ستصل بهذه الطريقة أنت بادي خاسر السبريد
أما عند التقلبات القوية فلا تدخل أصلا

sabre
07-24-2012, 12:45
فى حاله التذبذب يفل الشراء من قاع المسطيل والبيع
من قمه المستطيل افضل شىء ان شاء الله

al7oot
07-24-2012, 17:47
فى حاله التذبذب يفل الشراء من قاع المسطيل والبيع
من قمه المستطيل افضل شىء ان شاء الله
صح كلامك اخي
في حالة التذبذب يقل الشراء
وقمة المستطيل افضل
اتمنى التوفيق للجميع

mehdy
07-24-2012, 17:52
سلام عليكم
في الحقيقة لا انصح بهده الطريقة . قد تصيب الارباح في حالة تدبدب السعر لكن عند هروب السعر في اتجاه معين عىدها تكون في ورطة

SlaiteR
07-24-2012, 23:50

لا اخي

أظن انه خسارة بسبب فرق السبيريد ثلاثة نقاط تخصم منك

تجياتي

nrgslawi
07-25-2012, 06:13
ممكن يكون ناجح في بعض الاحيان اذا كنت متاجر متمكن بعض الشيء

mena
07-26-2012, 07:22
إن تجارة العملة تتضمن دائما شراء عملة واحدة وبيع الأخرى ، فليس هناك تحيز هيكلي على السوق لذلك أنت دائما لديك القدرة على تنفيذ صفقاتك سواء كان السوق في اتجاه صاعد أَو في اتجاه هابط وحتى في ظل الاتجاهات المتذبذبة.

EngAhmed
07-28-2012, 03:15

انت قصدك الهيدج يعنى والله فى حالة التذبذب الشديد ممكن ينفع لكن غير كدا مش عارف:accute:

dollyabdallah
07-29-2012, 14:30
هذه الطريقة تكون صائبة في حالة تذبذب السعر ولكن هي صعبة عند الخروج منها ولكنها تعطي ثقة للمتاجر بحيث لا يرى نفسه خسران ولا ربحان

ameer
07-29-2012, 14:31
طريقة جدية هذة تسمى الهيدج ولاكن عندما نخرج منها تكون قد ربحت نقاط قليلة

A7mad_Aziz
07-29-2012, 15:55
الشطاره ياغالي في تلك الطريقه وهي طريقه الهيدج اختيار الوقت المناسب لفك الهيدج حتي لاتخسر الكثير

HARRY POTTEER
07-29-2012, 16:27
و تكمن صعووبة الهيدج في فكه من الصفقة الخاسرة و الصفقة الكاسبة

---------- Post added at 01:27 PM ---------- Previous post was at 01:26 PM ----------

و تكمن صعووبة الهيدج في فكه من الصفقة الخاسرة و الصفقة الكاسبة

tarek22
07-29-2012, 16:31
الهيدج يستخدم حقيقة للحد منالخسارة بحيث أنك تقوم بفتح مركز أخر مقابل للمركز الاول الذي قمت بفتحه وعاكسك اتجاهالسوق لكي تحد من الخسارة

aminos
07-29-2012, 16:38
السلام عليكم
نعم يا أخي هذه الطريقة تسمى الهيدج
و هناك بعض الشركات لا تقبل هذه الطريقة في المتاجرة و أنا عن
نفسي أكرهها تقبل مروري

zeina
07-29-2012, 19:39
هل تعنى فتح صفقتين عكسيتين اى ما يسمى الهيدج ؟؟؟ قرات كثير عن الهيدج ولكنى لا اعرف الكثير يقول انها طريقة فيها مخاطرة كبيرة وتحتاج الى تحليل وخبرة

HARRY POTTEER
07-29-2012, 20:54
السلام عليكم
نعم يا أخي هذه الطريقة تسمى الهيدج

hesham1046
07-29-2012, 22:42

adam
07-29-2012, 23:46
تقصد الهيدج
الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع
الهدف منها إما للربح أو للحماية،للربح بتفتح عقدين بس بشرط
ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت
وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان
في واحد( 200 ) نقطة ستكون خسران ( 200 ) نقطة في الثاني.

moussi1987
07-30-2012, 02:01
اضن يا اخي انه قد ينفع عند الاعتماد على مؤشرات معينة خصوصا البايفوت و الكماريلا و خطوط الفايبوناتشي

shemo
07-30-2012, 12:53
[QUOTE=ana1990;17774]برده يا جماعه محدش جاوب على سؤالي المكتوب بالاعلى هل العمل بنظام الهيدج حرام ام حلال لاني انا مقابلتش حد اعرفه و سالته السؤال ده غير و رد علي و قالي انه حرام و لا يجوز المتاجره بيه ارجو لو حد يعرف يجاوبني على السؤال ده لانه محيرني بجد؟[/QUOTEح]

وانا ايضا سمعت هذا الكلام والافضل تجنب اى شىء فيه شبهه حتى ولو كان مربح

SYRIAN
08-02-2012, 16:50
السلام عليكم
قبل ان تقرر فتح صفقة هيدج يجب ان تحدد نقطة قوية جدا لكي تفك الهيدج
وركز على كلمة ان تححد نقطة فك الهيدج

Eng PTC
08-03-2012, 10:45
يا ليت احد يشرح لنا الهيدج يعني ايه
وكيف طريقته
ومتى نستعمله

spectra4
08-04-2012, 01:02
طبعا طريقة جيدة لان السوق كل يوم فى حال وتقلباتة كبيرة جدا
وكل يوم سعر جديد ولا يوجد هناك رقيب على هذة المسالة

tamid0
08-06-2012, 05:19
السلام عليكم و رحمة الله
الهيدج حرام يا باشا قمار انا سالت في الموضوع ده و هو مشبوه اصلا
شكرا

don abdelah
08-06-2012, 05:25
السلام عليكم و رحمة الله
لا اضن ان هدا مقبول

kmkm
08-06-2012, 06:38
هذا يسمى بألهيدج و يوجد الكثير من الإستراتيجيأت التي تعتمد على هذه العملية و ذلك للحد من الخسارة و التقليل من المارجن والعديد العديد من الأسباب

ahmed besher
08-06-2012, 06:52
اذا كنت تقصد الهيدج فمش كل الشركات بتسمح بالهيدج و الهيدج نصيحه مني ابتعد عنها
اما اذا كنت تقصد انك تفتح بيع وشرا في نفس الوقت و الي السعر يتحرك معاها تتركها و تقفل التانيه فده اسمه قمااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااار و ده حرام و في معظم الاحيان بيكون طريقه اتجاه واحد و هو المارجن كول
لو تقصد حاجه تانيه ياريت توضحها

moneymachine5
08-06-2012, 12:25
مشكور الاخ صاحب شرح الهيدج كنت لسة حسأل عنها لاني سمعت كتيير قبل كده عنها بس ما كنتش اعرفها بس لو في اضافة فيها

ahmedyousef33
08-06-2012, 12:29
الانسان لا يتعلم من فراغ ولابدمن تجربة كل شى حتى نتعلم ونستفيد

thehulk3
08-08-2012, 16:16

تقيبا هذه الطريقة تسمي الهيدج

a7lamp3
08-08-2012, 16:22
الهيدج ةاختصارا هي شراء وبيع نفس العملة عند سعر واحد ولكنها لا ترجع عليك باي فائدة بحيث المكسب والخسارة يكونان متساويان

midojocker
08-08-2012, 19:22

---------- Post added at 04:22 PM ---------- Previous post was at 04:04 PM ----------

ومش اي حد بينجح فيه رغم سهوله العمليه نفسها علشان مش الكل بيعرف يختار النقاط الجيده اللي يقدر يخرج منها من الهيدج ده

anistagran
08-08-2012, 20:26
سمعت ان استراتجية مبنية علبى هذه الفكرة تدخل هدج بهدف 30 وستوب 70 للبيع والشراء الدخول ماركت عند نهاية الفترة الاسياوية و صاحبها قال انه يستعملها على حساب حقيقي

nada
08-09-2012, 04:12

اصدق لما الصفقة تكون خسارنة لو قصدك اتجاذ صفقتان معكستان
اذى كان استفسارك بخصوص الصفقتين المتعكستان
فماذا سوف تربح خسارتك هية هية مكسبك لا يوجد شياء جديد

webtech
08-09-2012, 06:31
الهيدج هذا امر اخي يحتاج منك خبرة كبيرة عليك ان تكون مطلعا على هذه التقنية كي لا تخسر و الله المستعان

Matrix11
08-09-2012, 12:39
ما هيا أستراتيجية الشراء والبيع فى ذلك المجال وما هوالوقت المناسب

---------- Post added at 11:39 AM ---------- Previous post was at 09:06 AM ----------

وكيف يتم الشراء والبيع عند نفس السعر وكيف يكون مجزى وكيف يكون مربح

hend
08-12-2012, 03:48
لا طبعا يبئا انت عملت اية كدا يبئا الى انت اشتريتة بعته
بنفس سعر الشراء يبئا انت كدا مش مستفاد حاجة خالص

newselvan
08-12-2012, 09:58
اعتقد انها تحتاج الي الكثير من الخبرة لتتمكن من السيطرة على مثل تلك التداولات والكثير من التحليلات واتباع الكثير من الاعتبارات قبل ان تقوم بها والله الموفق وكذلك يعتمد على مدى المهارة في اختيار النقاط البداية والنهاية وفي معظم الاوقات تكون النتيجة صفر ما لم تكن سلبية وذلك يرجعنا لنقطة اهمية الخبرة

Moselhy
08-12-2012, 16:21
الا انت بتتكلم فى ده اسمه الهيدج وده مربح جدا جدا جدا بس محتاج مهاره كبيره ف عمليه الدخول والخروج ومش اي حد بينجح فيه رغم سهوله العمليه نفسها علشان مش الكل بيعرف يختار النقاط الجيده اللي يقدر يخرج منها من الهيدج ده

realyone
08-12-2012, 16:24

هذه الطريقة اعتقد اسمه الهيدج,بصراحه ليس لدي اي تجربه بهذه الطريقة ولكني سمعت ان هذه الطريقه يحتاج الى احترافيه,لأن فك الهيدج ليس بالأمر السهل ويحتاج الى معرفه نقاط قويه لفك الهيدج

osama00971
08-12-2012, 16:38
فعلا لكن الكثي يفعلو ذلك وقت الاخبار
ولابد من المهارة
وبينجحوا كتير فيها

mohamed eldamnhorey
08-12-2012, 17:08
هذه الطريقة اعتقد اسمه الهيدج,بصراحه ليس لدي اي تجربه بهذه الطريقة ولكني سمعت ان هذه الطريقه يحتاج الى احترافيه,لأن فك الهيدج ليس بالأمر السهل ويحتاج الى معرفه نقاط قويه لفك الهيدج

بالتأكيد اخى فك الهيدج يحتاج خبره ويحتاج تفهم انت بتعمل ايه وبتفكه عند مستوى معين

A7mad_Aziz
08-12-2012, 17:52
الهيدج من الاساليب التي يلجاء اليها المتدوال المبتدئ لان المفروض انك بتدخل الصفقه بهدف وليس من اجل الحظ فقط

تدبييل
08-12-2012, 18:32

نعم اخي ممكن و لكن هدا يعتبر هيدج و الهيدج إدا لم تتحكم فيه فسيمرجن لك حسابك و تفقد كل شئ أرجوا ان تحط هده النقطة في اعتبارك

hazem16
08-12-2012, 18:50
يعتمد على الوقت الذي تدخل فيه يا اخي
نصيحتي ان تدخل الصفقة عندما يكون السعر معتدلا ,,,لا مرتفع ولا منخفض

simox big
08-12-2012, 18:51
اسلام عليكم اخوان لدي استفسار بلي ما هو الهيدج

Mohib_El_Hikma
08-13-2012, 00:28
الهيدج ليس متاحا للكل بل يستلزم دراية واسعة والمام عميق بالمؤشرات ومتطلبات السوق

Kasparof
08-14-2012, 05:28
انا فكرت فى الموضوع ده بس انا من رأيى صعب تخسر لأنك فى البيع والشراء حتكون محدد سعر الاقفال فى الخسارة على 1دولار مثلا والمكسب على 3 دولار فلو خسرت فى البيع حتكسب فى الشراء

alwaleed3000
08-14-2012, 06:02
بصراحة الهيدج مش اي حد يشتغل بيه لازم يكون خبير ومحترف مع اني مبتدا فكما قرات ان تاخذ
السعر من نصف الطريق وعند نقطة الانعكاس تغلق الصفقة الرابحة وغالبا ما تكون عند مستويات دعم او مقاومة وتنتظر الى تغلق العقد الاخر عند ارتداد السعر واما ان تغلق الصفقة الثانية على خسارة قليلة وتكون قد استفدت من الفرق كربح لك

midohema
08-15-2012, 09:17
علي طول بخسر من الهيدج ده معملتوش غير مرتين او تلاته
انصحك بعد الاعتماد عليه في التداول
والله الموفق

sahar
08-19-2012, 23:31
انا سمعت بالصدفه عن الهيدج بس الانا اعرفه انه بحتاج لواحد عنده معرفه كافيه واحد خبير في الفوركس لان صعب شويه ولو جديد فى الفوركس وحبيبت تجربه هتخسر كتير

moneymachine5
08-22-2012, 15:39

ناس كتير بتشتغل بنفس الطريقة ولكن
بيكون في خطورة
وهي اسمها الهيدج

noureen
08-22-2012, 16:01
و الله الهيدج ينطوى على خطوره وهو بيفيد بس فى تذبذب السعر و لازم تكون مطقنه تدرب عليه كتير يعنى فيه بتكون طالع واكل نازل واكل ...هههههههه الله معاك و تتقنه باذن الله بصراحه انا شخصيا لم اعمل على الهيدنج من قبل فانا لا احب المخاطره و الدخول وقت تذبذب السعر

alielsherbini62
08-22-2012, 16:07
تقصد الهيدج يعنـــى هى مجدية جدا كطريقة للخروج من الصفقات لكن اعتمادها كأستراتيجية فى كل الأوقات تعنى انك لا تستطيع تحديد الاتجاه و دة عيب كبير و معناه انك لازم تسيب السوق و تروح تتعلم من تانى .

alzwe2020
08-22-2012, 22:26
يعني صفقات عكسية يعني تبيع وتشتري عادي دون اي مشاكل تداول وانت حر يا اخي

abdallafx
08-22-2012, 23:30
الهيدج يعننى انك محترف عارف امته تدخل وامته تخرج وامته متدخلش اصلا يجب دراسه الثفقه قبل اى شىء

suhao
08-22-2012, 23:52
صفقات الهيدج مخيفه نوعا ما لانو احيانا ممكن تفكو عند نقطه غلط تعمل على مرجنه الحساب لاتستعملها نصيحه اخي الا في حاله انك دخلت صفقه وعكست عليك وكسرت السعر دعوم معينه او مقاومات فهناك طرق انك تعمل هيدج بس تكون دارس النقطه صح الى تدخل فيها والنقطه الى ممكن تفك عندها

ing-said
08-23-2012, 01:43
لنجاح في الهيدج يستلزم دراية كبيرة بالسوق وميوله واتجاهاته

وخبرة كبيرة في التداول

nany1980
08-30-2012, 00:00
السلام عليكم

بس يحتاج الدراسه الكافيه للسوق

mouad77380
08-30-2012, 04:15
يمنع منعا باتا طرح أي برنامج مقرصن منزوع الحماية أو يحتوي مثلا على باتش كيجن سيريال كراك مفتاح يسمح فقط بـ برامج مجانية أو برامج كاملة من نفس الشركة
* يمنع طرح الأفلام المقرصنة أو تم نشرها بدون علم الشركة المنتجة
* يمنع طرح أكثر من موضوع بنفس العنوان سواء بأقسام متعددة أو بقسم واحد
* يمنع وضع أرقام الاتصال أو البريد في عنوان الموضوع هذا مايخص قسم للبيع والشراء

********** Post added at 01:15 AM ********** Previous post was at 12:59 AM **********

تكلفة انتاج واحد طن من نشارة مزارع الدواجن جدوي دراسة جدوي مبسطة للمشروع
طن خشب سعر السوق بدون نقل = 150 جنية مصري
سعر نقل الطن لمكان التصنيع =50 جنية
تكلفة عمالة لواحد طن خشب = 20 جنية
تكلفة كهرباء لواحد طن نشارة = 10 جنيهات
استهلاك ماكينة لواحد طن =10 جنيهات
مجموع تكلفة واحد طن = 240جنيها

mohammed farouk
08-30-2012, 17:08
سلام عليكم
البيع والشراء عند نفس السعر جيد جدا لو استطعت عمله
ولا يوجد حرمانيه في شراء شئ بسعر وبيعه بنفسه ولو عندك حضرتك ما يثبت حرمانينه يا ريت تقوله

goggo
08-30-2012, 18:43
اخي هذا ما يسمى بالهيدج و لكن نصيحة مني ابتعد عنه لانك ستدخل في حالة من التوتر و شد الاعصاب , هو للمحترفين فقط و صعب طريقة فكه و اذا كنت تعرف حركة السعر القادمة لتفك الهيدج فلماذا لا تدخل مباشرة مع اتجاه السعر و تربح
في بعض الاحيان يكون حلا و لكن لا تعتمد كثيرا عليه

hwida nada
08-30-2012, 18:47
السلام عليكم
انا ارى انك تتكلم عن الهيدج الهيدج اشتغلت عليه من فترة طويلة
من اقل من سنة كنت بربح فيه جيدا ولكا فى الفترة دى مش عارفة العيب فيا ولا فى الهيدج

HOUSAMMI
08-30-2012, 19:44

انا لا احب الهيدج ابدا

لانه فى اعتبارى نوع من المقامرة التنطيط على السعر فى اتجاه الافضل

والاحسن منه انه يكون عندك تحليل جدى للسعر فى هده الحالة لن تحتاج الى هيدج

فى حالة التقلبات اكيد هتكسب

لان فى اللحظة دى هتقفل الصفقة الخسرانة وتكسب من الكسبانة مع العلم انى لم اتاجر هيدج قبل دلك

p2000
08-31-2012, 16:23
من خلال بحثى فى المنتديات التى تخص الفوركس وجد ان الهيدج من اصعب اساليب التجارعه فى الفوركس لذلك من الصعب للمبتدئين المتاجره بها وألا كانت النتيجه الخساره المؤكده ...

BaHaa FxTr
08-31-2012, 21:03
اخي الكريم
ايه اللي دخل الحرام والحلال في الموضوع لو كنت تقصد عشان مش قائم ع التحليل وبيبقي هدفه الحصول ع النقاط من الاتجاهين معتقدش لكن مستني رد من احد الاعضاء زيك
شكرا

barhoma
09-01-2012, 16:16
نجاح في الهيدج يستلزم دراية كبيرة بالسوق وميوله واتجاهاته وخبرة كبيرة في التداول

YASER83
09-16-2012, 15:17
السلام عليكم
قبل ان تقرر فتح صفقة هيدج يجب ان تحدد نقطة قوية جدا لكي تفك الهيدج
وركز على كلمة ان تحدد نقطة فك الهيدج قبل الدخول بها

اسامة
09-16-2012, 15:25
الطريقة عادية جدا ولا تحتاج خبرة ولا اي شئ فاذا كان صفقة البيع بتكسب تقفل صفقة الشراء والعكس

goodbye_love
09-16-2012, 16:07
الهيدج لة اصول وقواعد انا جربتة كتير وكل مرة اخسر
ولكن بشوف اخوان بيقولوا انة مربح يعنى الغلط عندى في تطبيقة
ياريت حد من الخبراء يشرحلنا قواعدة

skynetwork
09-16-2012, 16:08
الكثير يتحدث عن الهدج ، بس القليل ينجح بالهدج ، مثلا توجد طريقتين بالهيدج ، واحدة أخطر من الاخرى ::

الاولى :: تفتح صفقة شراء + صفقة بيع على نفس الزوج و لكن يجب اتخاذ القرار من البداية ووضع في الحسبان السبريد الذي تأخذه شركة الوساطة
يعني لما تفتح صفقة شراء تنتظر حتى يرتفع أرباحك ولو 5 دولارات ثم تفتح صفقة معاكسة و بالتالي :: المكسب - سبريد الصفة الثانية (نفرض 2 دولار ) و يبقى الحساب يتأرجح في رصيد 3 دولار ، تغلقة احدى الصفقات الرابحة أو جز منها و تنظر عودة السوق الى مجراها لتغلق الصفقة الثانية و بذلك ستنام 8 ساعات بدون خوف من تمرجن حسابك .

* الطريقة الاخرى :: فتح صفقة شراء على eur/usd و البيع على usd/chf أو العكس لانهما زوجان متعاكسان و لا يتفاهمان أبدا
اذا صعد الاول ==> نزل الثاني .

خطر :: اذا قمت بالشراء ونزل السعر ستخسر من الجهتين

billionaire2008
09-16-2012, 20:59
العملية ده اسمها الهيدج لاكن لازم تكون مترن عليه لانه فعلا فيه خطورة ولو بدك مساعدة انا هنا

elkhawaga
09-16-2012, 21:25

same
09-16-2012, 23:51
في طريقه احلى وهي وضع اوامر معلقه مثلا عقد شراء من اقل مستوى مقاومه اي الشراء من قاع واوامر معلقه لعقد بيع من اعلى مستوى دعم اي البيع من قمه وتحدد الهدف للصفقتين 20 نقطه

zedan92
09-16-2012, 23:58
ان اهيدج نوع من المتاجره والتداول به يتطلب خبره كبيره انا ان لا انصح به ودائما التدول بوقف الخساره هو الافضل...
انا جربت هدا النوع من المتاجره وطالما قام بتدمير حسابي

waheedpcc
09-25-2012, 22:57
اعتقد ان الاخ الذي طرح السؤال هل ينفع الشراء والبيع من نفس المكان وقت التقلبات القوية
انا لا احبذ هذا مرة بتربح و30 مرة بتخسر اشتي من اشتي من القاع او من الدعم وخذ الربح من تحت المقاومة

yacrao
10-09-2012, 15:01
في اوقات التقلبات نعم لكن باخذ الاحتياطات
تستطيعى ان تدخل بصفقتين في نفس الزوج
وتخرج من الصفقة التي حققت الربح المراد
ثم تنتضر الصفقة الاخرى لكن يجب ان تتابع الشرت لحضة بلحضة

yazeed
10-09-2012, 15:04
السلام عليكم
انا لا انصحك باتباع هذه الطريقة دائما بل عليك تحديد الطريقة التي تعمل بها من خلال نتائج اللتحليل

rigiray
10-09-2012, 20:29
سلام الله عليكم
مشكور اخي الكريم
على السؤال الوجيه
فانت تقصد الهيدج والذي يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية نرجو ان تشتفيد

السهم الأسود
10-11-2012, 00:36

morad alg
10-11-2012, 15:15
انا دائما افعل هدا ومع كل مرة اخسر اموالا طائلة
هدا فقط على الحساب الديمو

السهم الأسود
10-12-2012, 00:29

sayed taha
10-12-2012, 20:48
اخى الكريم
الهيدج من الاساليب اللتى تحقق نتائج طيبة اذا تم استخدامها باحتراف فليس المشكلة فى فتح صفقتين و لا قفل الصفقة الكسبانة و ترك الخاسرة لتقليل الخسارة فيكون الناتج الاجمالى مكسب
المهم متى يتم فك الهيدج

majdquran
10-13-2012, 03:30

الهيدجينج لعبة معقدة وبحاجة الى الكثير من الخبرة والمتابعة حتى تعرف وين تفك ووين توخذ الاورد وانا من محبين هاي الطريقة وقت الاخبار

maaado
10-20-2012, 02:15
البيع والشراء في نفس النقطة يسمي بلهيدج
انا جربت في الحساب التجريبي وللاسف الطريقة غير مجدية
وخسائرها اكثر من مكاسبها
حاول ان تركز مع الزوج في عملية بيع واحدة او شراء واحدة
واترك الصفقة واعمل استوب لوز اوتابعها
هذا افضل

hasback
11-02-2012, 23:40
اهلا اخي من كلامك يتضح انك تتكلم عن الهيدج لكن الامر ليس سهل فقد تدخل في اتجاه شديد التدبدب وتخسر كلتا الصفقتين وان كنت تستعمل الستوب لوز فالخسارة موكدة في هدا النوع من المتاجرة لدا قبل ان تستعمل الطريقة تعلمها اولا في الديمو واقرا تجارب الدين سبقوك اليها لتستفيد منها

jamalsale
11-03-2012, 14:58
ادا كنت تتكلم اخي عن الهيدج غانا لا افضل العمل به
فهو يحتاج الى سوق متدبدب لحد ما

nile eyes
11-03-2012, 15:28
الهيدج لعبه صعبه جداً
الهيدج خطر و مبيستخدموش غير المحترفين قوى قوى قوييييي و سيبك من اى حد جه حسابه يمرجن راح عامل هيدج و ربنا ستره و عرف يرجع

robert75
11-03-2012, 16:13
السلام عليكم ان الهيدج رغم اسخدامة لدى الكثيرين الا ان اغلب المحترفين لا يفضلونة خاصة المعتمدين على التحليل الفني كلما طالت المدة كان الامان اكثر

فتحية55555
11-03-2012, 18:24
واللله يا اخى على حد علمى بان الشراء والبيع عند نفس السعر هل مجزى هذا يحتاج الى علم كافى وممارسة اكثر

youssef1025
11-19-2012, 01:11
لن يفيد في شيئ أختي فالأهم هو الدخول الصحيح و الخروج الصحيح في الوقت المناسب ولكن ادا أعطاط السعر اشارات الرتداد فهنا لازم تقفلي في نفس سعر الدخول او بخسارة قليلة

IMADZZ
11-20-2012, 07:40

فتحية55555
11-21-2012, 19:23
اخى انا لااعتقد بان يكون الشراء والبيع فى وقت واحد لان ده هيلخبط الواحد
وكمان مهيكونش مركز فالاحسن بان الانسان يبعد عن الطمع ويفكر
علشان ما يخسرش كل حاحة لان عدم التركيز يؤدى الى الخسارة

amin dabes
11-21-2012, 19:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحه مش فاهم قصدك بالبيع والشراء عند نفس السعر هلي تقصد الهيدج ؟

LTF
11-23-2012, 18:30
السلام عليكم و رحمة الله
في الحقيقة نصيحة لكل مبتدئ ابتعد عن الهيدج لفترة معينة الى غاية التحكم في معطيات السوق و اكتساب تجربة لا بأس بها من عمليات البيع و الشراء
شكرا

kingmos4
11-25-2012, 15:04
هذه الطريقة تسمى بالهيدج واكيد طبعا الهيدج خطر جدا بالنسبة للمبتدئين
ولكن اذا قمت بادارة الصفقات باحتراف ممكن تكون جيدة لكن تحتاج خبرة كافية لادارة الصفقات

kingmos4
11-29-2012, 01:24
اظن انك تقصد الهيدج بهذه الطريقة
هى ممكن ان تشترى مثلا من نقطة اذا كان التحليل وااتجاه يشيران الى الصعود
وطبعا لان السعر لابد له من الارتداد فممكن ان تبيع من نفس النقطة ايضا وتربح مقدار الارتداد

saloom100
11-29-2012, 03:53
هذا ما يجعل القوانين الامريكية للمضاربة تمنع الهيدج منعا تاما فاغلبنا يقول انهم يمنعنوه حتى يجعلون العميل يخسر و ما إلى ذلك و لكن الامر بسراحة يصب في مصلحة العميل و ذلك لأن اغلبنا لا يحسن التعامل مع الهيدج

cettap2007
11-29-2012, 13:37
الهيد من اقوى واخطر الاستراتيجات في مجال الفوركس انصحك ان كنت مبتدىء ان تبتعد عنه في الوقت الحالي حتى تتدرب عليه في حساب ديمو

عزبز 18
11-29-2012, 14:19
سلام عليكم يا اخي غير مجدي الشراء و البيع في نفس الوقت يعني ستخسر الصفقتين معا لان الازواج تتحرك صعود و نزول و قد تخسر راس مالك كاملا انا انصحك ان تفتح صفقة واحدة و تقوم بالتحليل الفني و تقوم برسم الثرند ثم الدخول مع الاتجاه اي مع الثرند صاعد ام نازل

kazim
11-29-2012, 15:21

حدين لأن فك الهيدج يستلزم دراية كبيرة جدا بالمتاجرة حتى لا يضيع الحساب بالإضافة إلى ان احسن الطرق في الهيدج و قلب الخسارئ العائمة إلى ارباح مجزية هو الفك و التركيب اليومي للهديج و لكن هذا طبعا يحتاج إلى طولة بال كبيرة جدا و احتراف للهيدج منقطع النظير لان ادنى خطا قد يكلفك حسابك
و هذا ما يجعل القوانين الامريكية للمضاربة تمنع الهيدج منعا تاما فاغلبنا يقول انهم يمنعنوه حتى يجعلون العميل يخسر و ما إلى ذلك و لكن الامر بسراحة يصب في مصلحة العميل

p2000
11-30-2012, 01:58

لا اعتقد انها تكون طريقه فعاله اخى لان هناك انعكاسات وتقلبات ف سوق الفوركس واوقات الاخبار
لا احبذ هذه الطريقه فى بعض الاوقات :)

mohamed33
11-30-2012, 02:28
ده بيسمي الهيدج ولو انت مبتدا انصحك ابعد عن الطريقه دي لانها فيها خطوره علي حسابك
لحد ما تبقي راجل فاهم ودارس كويس وعندك خبره ف السوق

Unfodos
11-30-2012, 02:31
الأفضل الدخول في الصفقة عند اعتدال السعر

بالتوفيق

محمود شبايك
11-30-2012, 05:01
اللى انت قاصدك عليه ده اسمه الهيدج وفى ناس فعلا بتشتغل بيه
بس ممنوع فى المنتدى هنا بس ياريت ماتشتغلشى بيه عشان مايتعملشى ليك حظر من المنتدى

zoal
11-30-2012, 15:39
الشراء والبيع عند نفس النقطة (او الهيدج) هو مربح جدا لمن يتقنه
لاكن اذا كنت مبتدئ فلا انصحك به

عزبز 18
12-01-2012, 01:11
سلام عليكم نعم كلامك صحيح الهيدج يتطلب خبرة كبيرة والهيدج بالنسبة الي المحترفين و هو للتقليل من الخسارة ولاكن
هو صعب و ممكن تخسر الصفقتين معااا لدي يجب الحدر لمن اراد استعمال الهيدج

محترف
12-02-2012, 08:05
هذا النظام يسمى بالهدج وهو ينفع من وجهة نظري لانك تتحرك مع تحرك السعر باتجاه معين ثم تخرج بنتيجة يمكن ان تعمل هديج بمضاعفات لتحصر الحركة بالنسبة لك ولكن تحتاج الى عملية حسابات

mmt123
12-02-2012, 09:42
الهيدج اسمه
وطبعا انا مستحيل اعمل هيدج ابدا ابدا
لانى بحس انه لغبطه زياده
انت اصلا بتدخله مش بتعرف تخرج منه وبتبوظ الميرجان بتاعك

youssef1025
01-06-2013, 01:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته غير مجدي أخي في كلتا الحالتان ستكون الخسارة أي خسارة سبريد تحياتي.

salma saad
01-06-2013, 02:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل حضرتك تقصد الهيدج وانا لا أؤيد العمل به هو عباره عن انك تفتح صفقتين بيع وشرا من نفس النقطه بس بيبقى صعب جدا تعرف ازاى وامتى تقفل الصفقتين دول على ربح

btisso
01-06-2013, 13:10
في الحقيقة انا لا اعمل كثيرااا ب الهيدج ففي كل مرة اخسر
لذا لا انصحكم به

أمين هـ
01-06-2013, 13:43
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
نعم أنصحك في الهيدج في هذه الأوقات ريثما يستقر السوق على إتجاه معين
تحيااتي

cr7ronaldo
01-28-2013, 04:47
أخي الكريم هل ممكن أن توضح لنا أكثر كيفية التعامل مع هذه الاستراتيجية ؟

MAGDY
01-28-2013, 05:07

مؤكد .. لا
هذا الأسلوب ، هو الهيدج
وهذا له محترفين ومتخصصين
وليس لكل مضارب أن يتعامل بطريقة الهيدج
ده غير إن حضرتك أستاذنا فى شغل الفوركس ده
تمنياتى لك بالتوفيق .. و
تحياااااااااااتى

tunisiano3
01-28-2013, 06:35
أخي العزيز،
الهيدج من طرق المتداولة الأكثر تعقيدا و لاينصح بها لقليلين الخبرة او الذين لايستطيعون التعامل مع الهيدج
فيجب ان ياكون المتاجر صاحب خبرة كبيرة و عالية.:)

locos
01-28-2013, 15:43
انا الحقيقة لا اطبق
الهيدج
انا ضد الدخول ضد اتجاه السعر
لا اخاطر بهذه الفكرة

insta client
01-28-2013, 21:22
يا اخى الكريم هذه هى طريقه الهيدج وبجد لا انصحك بها اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا معاك

darin hamed
01-28-2013, 23:12
اللي انت بتقول عليه ده اسمه الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية، للربح بتفتح عقدين

Aya Ali
01-28-2013, 23:15
لسه جديده ومعرفش الاجابه بس هتابع معاك الردود
بالتوفيق للجميع

forex.secret
01-29-2013, 02:01
انت قصدك يعنى طريقه الهيدج بجد هى حلوه فى بعض الاوقات بس انا مش استعملتها قبل كده وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله انتظر المزيد منك

civil
01-29-2013, 02:42
هو ايه الي مجزي انا مش فاهم السوال ارجو التوضيح لو سمحت وانا اتمني التوضيح للاسئله اكتر من السائلين

مارو
01-29-2013, 03:34
الهيدج من الاستراتجيات السهله ومهمه للبعض الهيدج
من الاشياء السهله والمريحه جداااا

محمد فتحي
01-29-2013, 15:46
أتمني لك التوفيق

taoufik bajjou
01-29-2013, 19:02
السلام عليكم أخي الكريم ان ما زلت في بداية الطريق و أحاول التعلم و الفهم هده الطريقة ممكنة لكن لدوي الخبرة الكبيرة حتى تتمكن من التحكم بها جيدا

علاء أبوشامة
01-29-2013, 19:04
عملية الشراء عكس عملية البيع بالضبط ولايمكن ان يتساوى ويلجا الى البيع فى حالة ان اتخذت قرار بالشراء عن طريق الخطا ولتصحيحه تدخل مباشرة على نفس مواصفات الترند وتعمل صفقة عكسية للتصحيح

yassoo011
01-29-2013, 19:08
عملية الشراء عكس عملية البيع بالضبط ولايمكن ان يتساوى ويلجا الى البيع فى حالة ان اتخذت قرار بالشراء عن طريق الخطا ولتصحيحه تدخل مباشرة على نفس مواصفات الترند وتعمل صفقة عكسية للتصحيح

اكتشفت انها طريقة جيدة في حالة التقلبات السوقية
او في حالة الرغبة في الدخول وعدم معرفة الاتجاه

mansor512
02-12-2013, 21:40
ﺍﺣﻨﺎ ﻣﺎ ﺍﺳﺘﻔﺪﻧﺎ ﺷﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﻧﻚ
ﺍﺧﺴﺮﺕ ﺍﻟﺴﺒﺮﻳﺪ ﻟﻠﺼﻔﻘﻪ
ﺍﺧﺘﺮ ﺍﻟﻮﻗﺖ ﺍﻟﻤﻨﺎﺳﺐ ﻟﻠﺒﻴﻊ
ﺍﻭﻝ ﺍﻟﺸﺮﺍﺀ ﻭﻟﻴﺲ ﺍﻻﺛﻨﻴﻦ ﻣﻌﺎ
ﻋﻨﺪﻣﺎ ﺗﺮﺑﺢ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻭﻟﻮ ﺧﻤﺲ
ﻧﻘﺎﻁ

الحصري
02-12-2013, 22:05
تقصد الهيدج..الهيدج يا باشا ليه طرق معينة ولازم لما تعمل هيدج تكون عارف إمتي هتفكه وليه...
و نصيحتي ليك متعملش هيدج على نفس الفريم يعني بتكون شاري مثلا من فريم و تبيع من فريم أخر.
.بس زي ما قلت تبقى عارف إمتى تفكه و عند أني نقطة

locos
02-12-2013, 23:03
لا انصحك به لانك ان دخلت
لا تعرف متى تخرج ومتى سينقلب السعر
اختار يا بيع يا شراء

calatador
02-12-2013, 23:11
اخي الهيدج يلزمو خبرة طويلة في الفوركس
انا عن نفسي استعملوا عندما احس انني تورطت في صفقة عارف انها نازلة ثم طالعة و راس مالي ما يوفر لي الخسارة الوقيىة
بس من 3 مرات نجحت مرة واحدة
اما اي خطئ في الهدج يكون الخسارة مرعبة

egmagician
02-12-2013, 23:49
لازم تكون عارف انت هاتعمل ايه

لانه لو عملت كده مش هاتكسب .... بالعكس انت هاتخسر العمولة بتاعت المنصة وخلاص

محمد فتحي
02-13-2013, 17:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مجزي فقط في حالة تذبذب السوق صعودا وهبوطا
حينها تستطيع الربح من ذلك

insta client
02-13-2013, 17:41
انت تقصد طريقه الهيدج والله يا اخى الكريم طريقه الهيدج ليها طريقه احترافيه مش اى حد يعنى يقدر يشتغل بيها

ibtissam55
02-14-2013, 06:10
ألا ينصح بالهيدج أيضا في حال كانت مثلا المقاومة عنيفة فتجد تذبذبا للسعر

ساعات صاعد وساعات نازل بنفس كمية النقاط وبالتالي تدخل بصفقتين متعاكستين

وكلما كسبت إحداهما ربحا أقفلتها ؟

أيضا ينصح به في الترند مثلا بشكل عام صاعد واخد اتجاه معين ولكن بداخل ذلك الاتجاه

على فريم اصغر يوجد إشارة أن السعر سيعكس لعدد مهم من النقاط قبل التصحيح !!

أعتقد أن فهمي صحيح للهيدنج

free.person
02-17-2013, 22:05
والله يا باشا طريقه الهيدج انا مش بحبها ولا انصح بها الا فى حدود معينه وتسلم الايادى وبجد واصل ابدعك نحو التقدم وان شاء الله التوفيق لنا جميعا

Zamalkawy4ever
03-16-2013, 06:46
والله يا اخي انا كنت بعمل صفقات مثلك تماما
ولكني لما مبتدأ لا اعرف هل الذي اعمله صحبح ام لا
فشكرا لك على السؤال اللذي يعتبر بالنيابه عني

gna28
03-16-2013, 15:23
شكر خاص لصاحب الموضوع
الشراء والبيع عند نفس السعر يسمى الهيدج وهو احيانا بيبقى مهم لو حركة السعر سريعة

maged mohamed
03-16-2013, 16:00
بسم الله الرحمن الرحيم
انت علشان تعمل هيدك لازم تكون متمكن من الموضوع وايضا بلاش بكون على نفس الفريم واعمل واحد بيع واخر شراء والله الموفق

heroo252
03-16-2013, 16:09
اعتقد ان الهيدج حرام لانة فية شبهة مقامرة والله اعلم
بس لو فكرت فى دخول صفقتين عكس بعض يبقى الافضل تدخل مع ملامسة ترند واستوب لوز صغير للصفقتين علشان يضرب واحد فيهم ويكمل فى اتجاة الصفقة التانية بس بالنسبالى بتجنب الموضوع دة عشان الحرمانية

sort222
03-16-2013, 16:11
الهيدج لتتعامل به يجب علك ان تكون محتر فيه تعرف كيف تفكه اخي

ايهاب عادل
03-16-2013, 16:30
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الفاضل هذه الطريقه تسمى الهيدج
مما لاشك ان هذه الطريقه مربحه ولكن ايضا لايستخدما غير المحترفين

يزيد
07-19-2013, 14:38
السلام عليكم
انا من وجهة نظري الهيدج طريقة صعبه جدا و ليس لها اي فائده

gamal20
07-19-2013, 17:52
الهيدج اخى الكريم له اسراره التى لا يعملها
الا قليل من محترفى هذا السوق الكبير ونصيحتى
لك ان تبعتد عنه ان كنت تجهل كيفية التعامل معه

ahmedselim91
07-19-2013, 19:11
نعم فقاله جدا في حاله تقلب السوق ولكن تاكد الاول من تقلب الصوق من السعر في الزوج يتقلب بين نقطتين واعمل تيك بروفيت قليل جدا حتي لو نقطة باللوط كبير هتكسب اكتر

أحمد بيكس
07-19-2013, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي لا يوجد أحد يتعلم من فراغ ولابد من التجربة والممارسة لكل شى حتى نتعلم ونستفيد من الأخطاء ومن النجاح ،، تقبل مروري ونمنياتي للجميع بالنجاح في مشاريع التداول الجميلة

nader halfa
07-19-2013, 22:49
ي اخوي خليك مع التحليل الكلاسيكي واستمتع بتحليلك وثق فيه وسيبك من الخوذعبلات ديت لانو السوق مش مضمون

azifek
07-30-2013, 01:56
أكيد أخي الكريم و هذا ما يسمى بالهيدج أي فتح صفقتين بنفس الحجم و نفس الزوج متعاكستين
لأن هذه الطريقة تجعل حسابك محمي من أي تغيرات في الأسعار سواء صعودا أو نزولا

amrsalim
08-29-2013, 06:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالة وبركاتة
موضوع استراتيجى رائع جد شكرا اخى الكريم على الاستراتجية شكرلك

radwangerr
08-29-2013, 17:33
مجدي طبعا بس حدد ارتكاز الزوج
وحركته وقوة الاتجاه
وخلي بالك من كسر اي ترند

rsfbg2010
08-30-2013, 17:38
السلام عليكم جميعا
هناك من يستخد الهيدج فى المتاجره ولكن انا ارى انها
صعبه لانهها تحتاج الى خبره فى اختيار الوقت المناسب لك
لكى تقوم بعمليه فك الهيدج

fadhel herbegue
08-31-2013, 01:15
اذا كنت حضرتك تقصد الهيدج فعلا فالهيدج تعتبر من طرق المتداولة الأكثر تعقيدا من فتح صفقة واحدة فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة كى تستطيع ان تخرج من كل عقد على ربح ولاينصح

doola2020
09-18-2013, 13:32
هذه الطريقة يا أخي الفاضل تسمي بالهيدج وهو أنك تقوم بدخول صفقة بيع وشراء من نفس النقطة التي دخلت بها

Eng.ALI
09-18-2013, 13:38
انا لا أؤيد هذه الطريقة لانها شبهة مستحيلة ان تجلب نتيجة صحيحة

WASEM DALLOUL
09-18-2013, 13:49
السلام عليكم
هذا ما يسمى الهيدج والطريقة التي ذكرتها جيده في حالة التذبذبات المتوسطة وشكرا لتقبل رأيي

ATLAS
09-18-2013, 13:49
السلام ورحمه الله وبركاته
البيع والشراء عند نفس السعر في زوج معين هدا ما يسمى بالهيدج وهو يعتبر من بين اهم الطرق المتداولة والأكثر تعقيدا في هدا المجال لما تحتاج هده الطريقة من تحليل وخبرة جيدة من اجل الخروج من الصفقة بالربح وليس الخسارة

salwasss
09-28-2013, 18:48
كيف هذا السؤال وما الفائدة واين الربح الذي من اجله تم التداول

magicanoy23n
09-28-2013, 21:53
سلم عليكم ورحمة الله وبركاته
وصلاة وسلام على أشرف المرسلين محمد
الهدج ليس مربح

hassan ahmed
10-16-2013, 16:39
انا جديد في سوق الفوركس ولكن اتمني ان يجيب احد الاعضاء عن هذا السؤال لانه يشغل
بالي ايضا واريد ان استفيد من خلال استفسارات الاعضاء
شكرا لك تقبل مروري اخي الكريم

nour7
10-16-2013, 22:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
ذلك ليج مجري بالتاكي لان مثها ومثل لذل لم تفتح ابدا
وزائد على ذاك تخصر السبريد 6 نقاط
وشكرن على هذا الموضوع المميز
وكل عام وانتم بخير بالنسبة لعيد الاضحى
واتمن انتكون بصحة وعافية انشاء الله

salwasss
10-17-2013, 14:00
لاطبعا وإلا ماالفائدة وأين الربح الذي أساسا هو من الفارق بين سعر البيع والشراء بحيث يكزن سعر البيع أعلى من سعر الشراء

sondes
10-17-2013, 14:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركات
ه المرابيح تمثل الفرق بين ثمن البياع وثمن الشراي إذا سدة ثمن البيع عن ثمن اشرة يكون اربح موجب

gmhd
10-17-2013, 15:00
اخي الفاضل هزا الطريقة تسمي بالهيدج
وانا لا انصحك باستخدامها الا ان تكون علي ادراك كامل بحركة السعر المستقبلية
ومردك لخطورة ما تفعل
(
تسبب الهيدج في احد المرات لتمرجن حسابي )
وبالتوفيق لك

salwasss
10-19-2013, 11:49
الموكد ان الربح هو عبارة عن الفرق بين سعر البيع والشراء ويجب ان يكون سعر البيع اعلى من سعر الشراء حتى يكون ربحا

mvpopcina
10-19-2013, 15:14
هديك الطريقة اسمها الهيدج وهي تستخدم في حالتين واما الحد من الخسارة او الحفاض على الربح ولاكن قد يتعرض حسابك للتمرجن لدالك يفضل تعلمها جيدا

nour23
10-20-2013, 13:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الحمد الله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله

ما الفائدة من البيع والشراء بنفس الثمن دون الربح !!! برأيي مضيعة للوقت وفرص الربح

ahmedanwar
10-20-2013, 13:38
يعتبر الهيدج لو بمثابه اللعب بالنار
لانك تحاول ان تكسب من الصفقتين
والسوق قادر ان يخسرك الصفقتين
فالهيدج لا يستخدمه الا المحترفوت
وليس في كل الاوقات

waleedhafez
10-20-2013, 13:39
الموضوع مش مفهوم هل حضرتك تقصد بالموضوع ان نقوم بعمل صفقتين عكس بعض او ما يطلق عليه بالهيدج اما ما لو تقصد بالهيدج فلن يكون مفيد لان ما سوف تكسبه فى واحدة سوف تخسره فى الاخرى

kaaf
10-27-2013, 20:48
السلام عليكم ورحمة الله ويركاته هده الطريقة التي تتحدت عنها تدعى بالهيدج وهي طرقة جيدة ولكنها خطيرة للاشخاص اللدين لا يتقنون العمل بها

hasback
10-28-2013, 20:13
هل انت تتحدت عن الهيدج بيع وشراء صفقتين في نفس الوقت وباتجاهين مختلفين فان كنت تقصد ذلك فاجل ولكن شرط ان تعلم كيف تتعامل مع الصفقتين فانت ستتركهما الى ان يصلى الى دعم او مقاومة كبيرة وبعدها ستغلق الصفقة الرابحة عندما تحس ان السعر سينعكس وتتركه بعد ذلك الا ان تصل الصفقة الثانية الى اذنى خسارة وبذلك تخرج رابح من الصفقتين الاولى بربح كبير والثانية بخسارة بسيطة

forex4
10-28-2013, 21:53
اخى الكريم
ماتقصده حضرتك يسمى بطريقة الهيدج وطبعا طريقة الهيدج
حتى تستخدمها يجب ان تكون محترف بالتداول لانه ممكن ان تخسر خسارة كبيرة

Moro_Mezo
10-28-2013, 22:50
انت بتقول عليه ده عمليه او طريقه متاجره معروفه ويطلق عليها اسم الهيدج

latraaa
10-29-2013, 15:17
و الله يا أخي الكريم، لا ارى أن الفكرة جيدة و التي من شأنها أن تحقق الكثير من المتاعب التي لا غنى عنها، و أتمنى أن أن يدرك الإخوة النصيحة و يعملوا بها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

هدىابراهيم
11-18-2013, 08:09
.الهيدج يا باشا ليه طرق معينة ولازم لما تعمل هيدج تكون عارف إمتي هتفكه وليه...و نصيحتي ليك متعملش هيدج على نفس الفريم يعني بتكون شاري مثلا من فريم و تبيع من فريم أخر..بس زي ما قلت تبقى عارف إمتى تفكه

3omda El-Nopy
01-25-2014, 00:25
دى طريقه متاجره معروفه ويطلق عليها اسم الهيدج فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة كى تستطيع ان تخرج من كل عقد على ربح ومشكور جدا على المشكور الرائع

islame
01-25-2014, 00:41
اليوم 10:25 PM #232
3omda El-Nopy 3omda El-Nopy متواجد حالياً
عضو

314
USD
دى طريقه متاجره معروفه ويطلق عليها اسم الهيدج فهى تحتاج الى تحليل وخبرة جيدة كى تستطيع ان تخرج من كل عقد ع

salimned
01-27-2014, 17:56
السلام عليكطم
طبعا اخي يمكنك العمل بطريقة الهيدج و لكنها
تحتاج خبرة كبيرة منك في فكه لانك ان اخطات
تخسر الكثير لدلك انصحك ان تتعلمه جيدا قبل العمل به
موفق اخي.

rabhiaziz
01-29-2014, 01:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحية عطرة لاعضاء المنتدى الكرام مشكور اخي على الموضوع
مجهود كبير ارجوو أن يساعدني على فهم الفوركس تحياتي و تقبل مروري و هو غير مفيد اطلاقا

Ali Mahmoud
01-29-2014, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ...

اخى الكريم
الهيدج من الاساليب اللتى تحقق نتائج طيبة اذا تم استخدامها باحتراف فليس المشكلة فى فتح صفقتين و لا قفل الصفقة الكسبانة و ترك الخاسرة لتقليل الخسارة فيكون الناتج الاجمالى مكسب
المهم متى يتم فك الهيدج

Essouayah Foued
01-29-2014, 02:05
هل تقصد الهيدج بهذا ؟ أو ماذا بالضبط ؟ إعلم أخي الكريم أن الفوركس هذا علم واسع
و كبير و ليس مبني لا على الحظ و لا على التكهنات لذلك أرى أنها فكرة غير مجدية و الله أعلم
تقبل مروري أخي الكريم

azizhaddad2013
02-21-2014, 16:35
يعتبر ذلك هيدج يا أخي الكريم و هو ليس مفيدا بقدر ما هو قد يؤدي الى مرجنة
حسابك فقط المحترفون هم من يمكنهم التعامل معه

ebram
02-21-2014, 17:34
انت تقصد بكلامك هو الهيدج
الهيدج عمليه ليست بالسهله ان تجعلك تتعامل بيها
لكن لازم يكون عندك الخبره لما تدخل هيدج تيجي عند النقط المحدده في فك الهيدج ويبداء السوق بالربح

saifgrissa
02-21-2014, 19:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ده الهيدج و هو غير مفيد اطلاقا انا جربته كتير اوى وبطلع منه بخسار كل مره
في إنتظار كل ماهو جديد ومفيد
. بارك الله فيك .

azzam1000
02-22-2014, 05:24
بسم الله الرحمن الريحيم
المتاجرة اللى ببتكلم عليها هى الهيدج بس لازم تكون متمرس علشان تعرف تسخدمه وعلشان تعرف تفكه انا باستخدمه على حساب ديمو الاول فى صفقات كتير وبينجح معايا وبفكه بسهوله من كتر ما انا تبعت السوق الكام شهر اللى فاتوا وبطبقة حاليا عملى بس انا لسه مبتدا وببدا بلوت 0.1 على 30 بيب وعامل معايا نتيجه هايله لان الخسارة فيه يا اما صفر او كبيرة بس مش قوى لان المكسب بيروح مع خسارة والباقى مكسبى فلازم تبقى عارف امتى تعمل بيع عند انهى نقط وامتى شراراء وانا بفضل ما بينهم 10 نقاطبس عند انعكاس السوق

abdotitim
02-22-2014, 14:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع في غاية الاهمية ويسعدني الرد عليك
بارك الله فيك اخي نعم هي طريقة لا باس بها ولكن يا اخي يبقى انعكاس السعر وارد يعني في اغلب الاحوال رح تخرج متعادل

حسنى صادق
02-22-2014, 14:59
الهيدج هو وسيلة تحافظ بيها على نفسك من تاكل رصيدك فى حالة انعكاس السوق عل صفقتك فيسير الربح و الخسارة فى توازن الى ان يبدا السعر فى الارتداد يمكنك ان تبغلق الهيدج و تدع الصفقة الاخرى

zakaria11
02-22-2014, 16:08
لو وجدت طريقة (مضمونة) لكسب نقطة يوميا فأكثر لتوقف السوق لأنه لا أحد يخسر.

إنما تكسب يوما وتخسر يوما ، بل لأنك من صغار المتاجرين الإحتمال الأرجح سيكون الخسارة أياما كثيرة حتى تخرج ويأتي بعدك ضحية صغيرة جديدة.

lobo
02-22-2014, 23:37
ان الشراء والبيع عند نفس السعر ليس بالامر السهل والاكيد لانه عند القيام بعملية شراء سوف يكون السعر الذي قمت بالشراء عنده اعلى بـ 3 نقاط عن السعر المعروض على المنصة لحضة فتح صفقة الشراء او بما يسمى بالسبريد او فارق السعر واما اذا كنت تريد فتح صفقة بيع عند نفس سعر الشراء فيجب عليك انتظار السعر حتى يصعد عند سعر الشراء او يتجاوزه بـ3 نقاط ايضا لكي يصبح الربح يساوي الصفر عند ملامسته نقطة البيع والشراء في المنصة.

nihed trabelsi
02-23-2014, 13:43
و ما الغاية لكل هذا العناء و تحمل حرق الاعصاب و في الاخر تقوم بالشراء والبيع عند نفس السعر اعتقد ان لا تدخل صفقات من هذا النوع افضل مع العلم لو قمت بذلك فستخسر الاسبريد

lee min ho
02-23-2014, 17:42
هو ممكن او لا...ماا عندي فكرة...عن الموضووع..
بس احسن الك..ابعت رساالة للاداارة افضل...
لحتى يعطوك الرد السليم..
وبالنتوفيق للجميع..

ysf4
02-23-2014, 17:52
الشراء والبيع عند نفس السعر تسمى الهيدج و هي طريقة معروفة عند عموم التجار و تكون فعالة في حالة اتقانك لها

brayek3
02-23-2014, 18:40
ده الهيدج و هو غير مفيد اطلاقا انا جربته كتير اوى وبطلع منه بخسار كل مره انا متهيألى ان محدش بيكسب منه ابدا هو عباره عن انك تفتح صفقتين بيع وشرا من نفس النقطه بس بيبقى صعب جدا تعرف ازاى وامتى تقفل الصفقتين دول على ربح وفى الغالب بتبقى خسائر عشان كده انا بنصحك تبعد عن الهيدج ده :rules:

abnalex
02-24-2014, 15:49