PDA

View Full Version : لماذ نحن العرب لانستثمر في الفوركس بعقلية العمل

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

haismed
02-15-2014, 15:12
قرات حول مواضيع الفوركس فوجدت ان اغلبية الغربيين بصفة عامة عندما يدخلون الى عالم الفوركس فانهم يدخلون رغبة في العمل الجاد و الاستثمار الفعلي و الهادف الى التنمية المالية الشخصية
اما نحن العرب فاغلبنا يدخل عالم الفوركس لانه سمع ان الفوركس وسيلة لتحقيق الربح و غالبا لا نثق في شركات الوساطة فنجرب اغلبية المواقع التي تفتح حسابات مجانية و اخيرا اغلبنا لا يدخل سوق العمل بعقلية واقعية هي ان السوق هو مجال التجارة يجب ان تملك رأس مال لكي تشتغل

Johnson Dwayn
02-17-2014, 18:03
ثم ما صح من السنة عن رسول الله عليه الصلاة والسلام ميسر مدون وموجود في كتب أهل العلم، ففي إمكان طالب العلم، وفي إمكان المسلم وطالب الحق أن يسأل عن كل ما أشكل عليه، وأن يكون على بينة وعلى بصيرة؛ ولاسيما عند سماع ما قد يشكل عليه، وعند دعوته إلى ما قد يشكل عليه

the best
02-19-2014, 12:18
:yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo:: yahoo::yahoo::yahoo:
السلام عليكم اخواني لا مانع ان تدخل الفوركس باي مزاج
ولاكنه كما قلت يحتاج الى الجد والمثابرة للوصول الى النجاح
تقبل مروري

ahmedibrahim258259
02-19-2014, 12:32
السلامن عليكم ورحمة الله وبركاته المشكلة عندجنا نحن العرب ان عندنا استهتار بادارة راس المال ودي اللي بتخلي الواحد يخسر فلوسة علطول
تقبل مروري

ya7oo43
02-19-2014, 13:00
السلام عليكم
نعماخي العزيز هذه حقيقة لا مفر منها
نحن العرب لا نأخذ الفوركس من محمل الجد نعمل به على اساس انه لعبة اذا ربحنا فهو ربح زائد و اذا خسرنا فلا مشكل

ahmedsoliman
02-19-2014, 13:03
اخي الكريم اصلا لايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي .. بل نحن العرب يفعلون
الصحيح ف هذا المجال اذ لايعتمدون اعتمادا كليا على الفوركس وذلك لان بلدك تحتاج مجهودك في وظيفتك الحكوميه وعليك اتمامها ع اتم وجه ولا تدع مجال اخر يؤثر عليك .. وبالتوفيق دوما

doola2020
02-19-2014, 20:50
أخي نحن كعرب نفكر أن ندخل الي السوق ونخطف أي أرباح سريعة ونخرج لأننا لا نتعلم التجارة الحقيقية في الفوركس علي عكس ما يحدث في الدول الغربية

gehad87
02-25-2014, 04:17
وجهة نظرك فعلا صحيحة وانا عن نفسي قعدت فترة طويلة ادور على الشركات اللي بتعمل
بونص بدون ايداع واجرب اكتر من طريقة
لغاية ما عرفت ان تعتبر شركة انستا الافضل في مجال الفوركس
واقتنعت بمساعدتها وبقاالي سنة وشهرين معاها وزي ما انت شايف بونص
اللي اشتغلت بيه مش معدي ال150 دولار
والباقي كله من ايداعي الشخصي

لكن الان ان شاء الله عندي مشروع وربنا يعني اني انفذه بمساعدة ربنا وبونص الشركة اللي بحوشو من المنتدى

ilyes chaieb
02-25-2014, 04:23
واقتنعت بمساعدتها وبقاالي سنة وشهرين معاها وزي ما انت شايف بونص
اللي اشتغلت بيه مش معدي ال150 دولار
والباقي كله من ايداعي الشخصي

لكن الان ان شاء الله عندي مشروع وربنا يعني اني انفذه بمساعدة ربنا وبونص الشركة اللي بحوشو من المنتدى
ربنا معاك اخى في مشروعك
و لكن اعتقد انه الواحد ما يتسرع في الايداع
هذا حتى لا نشجع الجد على الايداع لانهم ممكن يخسرو فلوسهم و ممكن ايضا يكون سبب كبير في
ترك المجال نهائيا
بس الواحد لما يخسر البونص ممكن يرجع و يواصل العمل بالمنتدى

AHMEDALAA
02-25-2014, 04:28
لان دائما الغرب يفكرون بجادة فى اى تجارة
انما العرب يكون كل هدفهم هو الدخول دون
اى تعلم بهدف الربح فقط ولكن دون النظر كيف ياتى ذلك الربح

zinga8
02-26-2014, 19:26
العملات عبر هي أزواج العملات التي لا تنطوي على الدولار الأمريكي. على سبيل المثال: Eur / gbp،
gbp / aud، eur / jpy، الخ واقتبس من eur / gbp في 0.6750 يعني أن يورو واحد يساوي
0.6750 جنيه استرليني.
تواريخ القيمة الفوركس

wentwor
02-26-2014, 19:37
السلام عليكم و رحمة الله ليس الجميع يحمل نفس التفكير فهناك متداولين عرب اصبحو محترفين
واصبح الفوركس وظيفتهم اليومية

arnold
02-26-2014, 20:42
الـســـــلام عــلــيــكــم و رحـــمــة الــلـــه تــعـــالــى و بــركــاتــــــــه ..............
اكيد فالشاب العربي للاسف اصبح يريد الحصول على المال والربح بمجرد جلوسه وراء الشاشة وفقص الازرار وانتظار المال.....هذا هو المستوى المحزن للاسف......بالتوفيق

Heisenberg
02-26-2014, 20:46
معك الف حق و الاجابة ببساطة لااننا عرب
ليس لدنا عقلية العمل الجتد فاغلبنا ياخذ الفوركس علي انه هواية وماذلك يحلم بتحقيق الميون ..

hunter_world
02-27-2014, 13:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم مش كل الناس زي بعضها يعني في وفي برضو انت لاتحكم عن طريق وجه عاميه في الحلو وفي الوحش احنا العرب مش وحشين بس احنا بنقول كدا علشان نفضل كدا استرجيه علميه لكن لن يفهمها الا من تعلم

moto1
03-06-2014, 16:45
قرات حول مواضيع الفوركس فوجدت ان اغلبية الغربيين بصفة عامة عندما يدخلون الى عالم الفوركس فانهم يدخلون رغبة في العمل الجاد ثم ما صح من السنة عن رسول الله عليه الصلاة والسلام ميسر مدون وموجود في كتب أهل العلم، ففي إمكان طالب العلم، وفي إمكان المسلم وطالب الحق أن يسأل عن كل ما أشكل عليه، وأن يكون على بينة وعلى بصيرة؛ ولاسيما عند سماع ما قد يشكل عليه، وعند دعوته إلى ما قد يشكل عليه

ashrafko
03-06-2014, 17:32
اغلبية الغربيين بصفة عامة عندما يدخلون الى عالم الفوركس فانهم يدخلون رغبة في العمل الجاد وبالتوفيق والربح الوفير

norur
03-06-2014, 17:50
السلام عليكم
بباسطة لا توجد شركة وساطة رسمية في الدول العربية ال في الكويت الشقيقة
لهادا فنحن العرب ليس لنا الثقة بالدخول باموالك و انت لا تعرف اين تدهب

forexman3
03-06-2014, 17:59
شوف ياغالى
بالنسبة للموضوع الذى تتحدث عنه فانه يعود الى مدى وعى الشخص
الذى يدخل الى مجال الفوركس بهذا المجال والذى ينجح فى مجال الفوركس
هو الذى يعرف ماذا يريد وكيف يستثمر فى سوق الفوركس

محمود مرعى
03-06-2014, 18:29
قرات حول مواضيع الفوركس فوجدت ان اغلبية الغربيين بصفة عامة عندما يدخلون الى عالم الفوركس فانهم يدخلون رغبة في العمل الجاد و الاستثمار الفعلي و الهادف الى التنمية المالية الشخصية
اما نحن العرب فاغلبنا يدخل عالم الفوركس لانه سمع ان الفوركس وسيلة لتحقيق الربح و غالبا لا نثق في شركات الوساطة فنجرب اغلبية المواقع التي تفتح حسابات مجانية و اخيرا اغلبنا لا يدخل سوق العمل بعقلية واقعية هي ان السوق هو مجال التجارة يجب ان تملك رأس مال لكي تشتغل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك للاسف بتتكلم صح ويؤسفنى انى كعربى انى اعترف بالخطأ ده فعلا والعيب اللى بيحصل ده مش بسبب اننا مش قادرين نعرف ولا نفهم الفوركس ولكن لاننا كعرب فى اوقات كتير بنعتمد على كتر المبالغ اللى معانا وبنفكر نفسنا اننا فعلا بالمحافظ الكبيرة اننا خلاص فى امان ومش بنهتم بالتعليم الجيد وعايشين على الفهلوة وربنا يستر

Bouani
03-06-2014, 18:54
أظن أن المشكلة فينا هي مشكلة عقلية بالأساس
للأسف في وقتنا الحاضر قد غابت عنا ثقافة العمل
و ربنا يعيدها لينا
تقبل مروري

ashraf2014
03-06-2014, 19:09
اخى الكريم الذى يدخل الى مجال الفوركس بهذا المجال والذى ينجح فى مجال الفوركس
هو الذى يعرف ماذا يريد وكيف يستثمر فى سوق الفوركس وبالتوفيق

afillane
03-06-2014, 19:17
سؤال وجيه ورأي معقول اخي الفاضل الغربيين يتاجرون في الفوركس باتزان ونحن ندخل بعشوائية للربح الدائم فقط وبلهفة كبيرة

balou1991
03-06-2014, 19:53
نحن العرب ان عندنا استهتار بادارة راس المال ودي اللي بتخلي الواحد يخسر فلوسة علطول
تقبل مروري
الغربيين يتاجرون في الفوركس باتزان ونحن ندخل بعشوائية للربح الدائم فقط وبلهفة كبيرة

zinga4
03-07-2014, 17:10
كان في الواقع نوعا من زعيم عصابة في تلك الغرفة دردشة في مراحل، واصفا الصفقات للجميع. هو
كانت جيدة التداول المرح والدردشة حتى لو كان أعمى يقود أعمى و.

RomanyMoreed
03-07-2014, 20:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

المشكله حضرتك ان الكل بيدور علي ربح سريع غير مهتم بدراسه سوق الفوركس جيدآ

تحياتي

BOULBOUL22
03-07-2014, 22:16
اخي الكريم مش كل الناس زي بعضها يعني في وفي برضو انت لاتحكم عن طريق وجه عاميه في الحلو وفي الوحش احنا العرب مش وحشين بس احنا بنقول كدا علشان نفضل كدا استرجيه علميه لكن لن يفهمها الا من تعلم

عبد الحكيم
03-10-2014, 12:05
هم يعيشون حياتهم الطبيعية بشكل جميل وعندهم فائض في الأموال يرغبون في استثماره أما نحن العرب فهناك من يحتاج الى المال للقيام بشراء الكمليات في حياته فهمه الربح وجلب المال

ahmed taher
03-10-2014, 12:09
مش عارف .... بس تحس ان دي طبيعه فينا .. الاستهتار.. وشوية حاجات كتيرة كدة .. ربنا ينجينا ويغيرنا الي الافضل

عدي
03-10-2014, 12:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم اخي انها غلطتنا اننا ننظر الي الفوركس كانه اداة ربح فقط ولا ننظر اليه ككانه اداة ربح خساره ايضا

benchou-ahfd
03-10-2014, 13:51
اعتقد ان معضم المنتسبين للفوركس من العرب هم هوات باحثون عن دخل اضافي و هم تقريبا لا يملكون راس مال حقيقي للمتاجرة لذا ىفهم ليسو جادين

hasan300
03-10-2014, 13:53
انا شايف ان الخوف يسيطر على العديد من التجار فى الفوركس و يجب على اى تاجر فى هذا المجال ان يتعلم جيدا لكى يستثمر مال اكبر فى هذا المجال و لكى يحقق المزيد من الربح فى المستقبل القادم

masry928
03-10-2014, 17:17
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لاتلوم العرب بل لوم من اقنعهم وسلب احلامهم ومن تركهم ينتظرون ربحا بعيدا او ربحا غير مضمونا لاتلوم فقرهم وجوعهم وقلة حيلتهم بل لوم الذى اودى بهم الى تلك الحالة فديما ناتى باللوم علينا

احمدل سالم 22
03-10-2014, 17:34
كلامك صحيح فنحن لا نستخدم الفوركس كعمل اساسي
بل كوسيلة للربح من النت فقط لذلك ندخل بمبالغ صغيرة
حتى لا نخسر وان ربحنا يكون ربحنا قليل جدا

abdotitim
03-10-2014, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم جدا ومفيييد للجمييع
بارك الله فيك عمل الموضووع نعم اخي للاسف هده هي عقليتنا نحن العرب بالتوفيق لك

a7med84
03-10-2014, 17:52
السبب ان فى كتير مش مقتنع بالاستثمار من خلال النت

يعنى لو قولت لحد انا شغال عل النت ممكن يقول ده مجنون يعنى ايه شغال على النت
ودى عقليه موةجوده بكثره فى عالمنا العربى

moumi20081
03-10-2014, 17:57
نعم حبيبي معك حق في هذه النظرية والسبب اعتقد انه دائما الغرب يفكرون بجادة فى اى تجارة انما العرب يكون كل هدفهم هو الدخول دون اى تعلم بهدف الربح فقط ولكن دون النظر كيف ياتى ذلك الربح شكرا اخي وبالتوفيق

zinga7
03-12-2014, 14:25
نقاط يمكن أن تصبح نقطة مقاومة جديدة، وإذا ما تم كسره مستوى دعم جديد عند الارتداد.
وبالمثل، يمكن أن مستويات الدعم القديمة أن يكون الدعم الفعال مرة أخرى، وإذا ما تم كسرها ستثبت
مقاومة فعالة.

forexman55555
04-02-2014, 20:06
الفوركس مازال ليس مهنة فى الوطن العربى لانه ليس مشهور عندنا ط
لكن مع الانتشار سيصبح الفوركس مهنة معروفة و محترمة جدا

hajarforex
04-02-2014, 20:08
العرب عيبهم الوحيد
انهمم لا يتعملون للفوركس
من قبل التداول فهي و لهذا فانه اكيد
سيكونون خساءر فادحة لهم على حساباتهم

st2s
04-02-2014, 23:11
اما نحن العرب فاغلبنا يدخل عالم الفوركس لانه سمع ان الفوركس وسيلة لتحقيق الربح و غالبا لا نثق في شركات الوساطة فنجرب اغلبية المواقع التي تفتح حسابات مجانية و اخيرا اغلبنا لا يدخل سوق العمل بعقلية واقعية هي ان السوق هو مجال التجارة يجب ان تملك رأس مال لكي تشتغل السلامن عليكم ورحمة الله وبركاته المشكلة عندجنا نحن العرب ان عندنا استهتار بادارة راس المال ودي اللي بتخلي الواحد يخسر فلوسة علطول
تقبل مروري

ruse
04-03-2014, 17:58
السلام عليكم
أخي نحن كعرب نفكر أن ندخل الي السوق ونخطف أي أرباح سريعة
و نخرج لأننا لا نتعلم التجارة الحقيقية في الفوركس علي عكس ما يحدث في الدول الغربية

afillane
04-03-2014, 18:25
السبب الرئيسي لعدم استمرار العرب هو الدخول لسوق من اول مرة بنظرة الربح السريع ولما لا يحققه سريعا ويتعرض للخسارة في البداية ينسحب

mohamed01
04-07-2014, 17:28
اخي لا توجد شركة وساطة رسمية في الدول العربية ال في الكويت الشقيقة
بالتوفيق لك

salimned
04-07-2014, 17:47
السلام عليكم نعم اخي اغابية المتاجرين في الفوركس عندنا يعتبرونه لعبة فقط و هناك
من يعمل فيه عن طريق الحظ و هدا غير مجدي ابدا فيه و اتمنى لك التوفيق في عملك.

mehildin
04-07-2014, 17:59
صحيح كلامك اخي صدقت انا اول مرة دخلت الفوركس من سنتين وبعد تدريب اربع شهور بشكل فعال دخلت السوق بمبلغ 3000$ وحققت شي..بس تركت بعدها لاني تعبت للصراحة من الفوركس
وهلأ رجعت بعد ما ساويت هدنة
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

INTHENAMEOFALLA
04-07-2014, 18:11
عندك كل الحق الدول الاجنبية او الاشخاص الاجانب عندما يفكروا فى دخول اى شغل او تجارة يجب ان يدرسوا ويفهوا اولا لانهم حريصين على مصلحتهم اما العرب لا يفعلوا هذا للاسف وهذه المشكلة الكبرى عموما فى حياتنا

latraaa
04-07-2014, 18:34
و الله يا اخي الكريم، أقولها و بكل صراحة لأننا نحن العرب في عادتنا الطمع هو الأساس و السمة الغالبة علينا في كل أعمالنا لدا أرى انه لابد من العمل على التعلم و هدا الأمر هو الأساس كما علينا التخلص من عاداتنا السيئة التي لا معنى لها

---------- Post added at 04:34 PM ---------- Previous post was at 04:25 PM ----------

و الله يا اخي الكريم، أقولها و بكل صراحة لأننا نحن العرب في عادتنا الطمع هو الأساس و السمة الغالبة علينا في كل أعمالنا لدا أرى انه لابد من العمل على التعلم و هدا الأمر هو الأساس كما علينا التخلص من عاداتنا السيئة التي لا معنى لها

sabirdaba
04-07-2014, 20:26
أوافقك الرأي أخي الكريم في هذا لكن لا تنسى ان الغربيين لهم معاهد وجامعات خاصة بتعلم الفوركس اما نحن العرب فلا يوجد لدينا شيء كهذا لهذا طبعا لن تجد ثقة لذا الناس لاستثمار اموالهم في هذا المجال وطبعا هذا راجع للخوف وضعف الثقة

faris
04-07-2014, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
اولا الطمع فى كسب المزيد من المال وتانى حاجه
عدم الخبره والمعرفه وتالت حاجه بقى ودى الاهم التسرع فى اتخاذ القرارات

houdabluegolden
04-11-2014, 01:03
طبعا في كتير من العرب وخلينا نقول في كل دول العالم متداولين بيدخلوا الفوركس على انه نوع من المقامرة او الحظ
يعني الصفقة يا تصيب يا تخيب ومبيدخلوش بناء على اي تحليل سواء تحليل فني او تحليل اساسي وده طبعا اكبر غلط

algebra55
04-11-2014, 01:14
أخي نحن كعرب نفكر أن ندخل الي السوق ونخطف أي أرباح سريعة ونخرج لأننا لا نتعلم التجارة الحقيقية في الفوركس علي عكس ما يحدث في الدول الغربية

dont
04-11-2014, 02:16
نحن كعرب نفتر الى الخبرة فى الفوركس وبذلك يكون من العرب خسارين كثير جدا
ولذلك يجب ان تعلم الفوركس ويكون عندنا خبرة فى الفوركس

gr53
04-12-2014, 01:28
لأن الغرب يقدر العمل مهما كان صغيرا و يعلم قيمته و يعرف كيف يطوعه لمصلحته و يربح منه
أما العرب فالعمل عندنا هو مجرد وسيلة لا أكثر للمال دون اهتمام به

sendrela
04-12-2014, 01:30
بالطبع ان استهانتنا براس المال وان الفوركس مجال للعمل هو ما يدفعنا للخساره اول بأول ولكن لابد من التجربه

لان التجربه خير برهان ومن دخل مجال الفوركس وتعلمه وتداول به فمن المؤكد انه سيحس انه فرصه جاده لتحقيق الربح

تحيتى

hossam.3del
04-12-2014, 01:37
السلام عليكم
نعم اخى الكريم هذه مشكلتنا التى لطالما كانت من ضمن مشاكل كثيره ولكن كل شئ مع الايام وتغير الثقافه بيتغير
يعنى ثقافتنا مش هاتفضل واقفه عند الحد ده

karam22
04-12-2014, 01:42
هذه سمات شعب او شعوب عربية لا تعمل اساسا في مجال بجد والفهلوة والاونطة هي الاصل في اداء اي شخص

abdelaziz 10
04-12-2014, 18:35
فعلا يا غالي فالفوركس في الاصل سوق استثمار المال وليس برنامج من سيربح المليون ولازم الجدية في التعامل معه
الغرب للاسف يعطون قيمة للنعرفة قبل الربح اما نحن العرب لا يهمنا سوى المال حتى لو كان بالعشوائية والحظ

soooonor
04-14-2014, 08:16
فعلا مش كل العرب بيدخلوا سوق الفوركس و يقدروا يكملوا فيه ...لكن كمان مش كل الاجانب خبراء فى الفوركس !!!

العرب كمان فيهم ناس حققوا نجاح كبير فى المجال و منهم ناس نعرفهم شخصيا و موجودين معانا فى المنتدى

latraaa
04-14-2014, 14:06
و الله يا اخي الكريم، مادا اقول لك، الشيء المعروف أن العرب في العصور الدهبية للإسلام و للعالم العربي كانوا هو الأوائل في كل شيء و حققوا تطورات علمية مثلما يحدث في زمامنا هدا، و لكن الآن انقلبت الدفة و صار الغرب هو الأوائل، لدا فنحن متخلفون

mohyedal
04-14-2014, 14:10
الفوركس على النيت هو شئ جديد لا في
العالم العربي وحده بل في العالم لذا لابد
من وقت طويل من اجل ان يتمكن العرب
و حتى غير العرب من التاقلم معه و تبني
عقلية واقعية في التعامل معه

farid1981
04-14-2014, 14:19
الخوف يسيطر على العديد من التجار فى الفوركس و يجب على اى تاجر فى هذا المجال ان يتعلم جيدا
الفوركس مازال ليس مهنة فى الوطن العربى لانه ليس مشهور عندنا
لكن مع الانتشار سيصبح الفوركس مهنة معروفة عند الكثير من العرب

choroukguid
04-14-2014, 14:20
موضووع جميل لكن يااخي على حسب الشخص
وهدفه من الفوركس صحيح اغلبيتنا يدخل من اجل تحقيق
الربح لكن هدا هو الواقع الموجود عندنا في الدول العربية

500
04-14-2014, 16:21
والله يا اخى الكريم عشان الموضوع برضه يعتبر لسه جديد علينا يا باشا وبجد كمان الواحد لازم يبقى فاهعم قبل ما يدخل الفوركس ايه هى خطورة الفوركس

abdelaziz 10
04-17-2014, 21:49
موضووع جميل لكن يااخي على حسب الشخص
وهدفه من الفوركس صحيح اغلبيتنا يدخل من اجل تحقيق
الربح لكن هدا هو الواقع الموجود عندنا في الدول العربية
والله يا اخي الانسان الغربي ليس كالعربي من حيث الظروف التي يعيش فيها وتلاقيه في اسوا حالاته مرتاح ماديا
انما الانسان العربي في الغالب تلاقيه داخل السوق وهو في قمة الازمة المالية ويريد المال اليوم قبل الغد طبعا

hobmed
04-18-2014, 00:01
السلام عليكم
نعماخي العزيز هذه حقيقة لا مفر منها
نحن العرب لا نأخذ الفوركس من محمل الجد نعمل به على اساس انه لعبة اذا ربحنا فهو ربح زائد و اذا خسرنا فلا مشكل

---------- Post added at 09:01 PM ---------- Previous post was at 07:10 PM ----------

نحن كعرب نفكر أن ندخل الي السوق ونخطف أي أرباح سريعة ونخرج لأننا لا نتعلم التجارة الحقيقية في الفوركس علي عكس ما يحدث في الدول الغربية

hssouminabil
04-18-2014, 00:39
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
تعلم بهدف الربح
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم...

باهر بركة
04-18-2014, 00:49
أعتقد أن ذلك بسبب نقص المعلومات المتداولة في الأوساط العربية ووسائل الاعلام عن سوق الأوراق المالية
مما يجعل نظرة بعضنا للفوركس على أنه لعبة أو مقامرة وليست تجارة لها قواعدها وأسسها التي يجب اتباعها لتحقيق الأرباح

abo heba
04-18-2014, 00:58
بالفعل كلام حضرتك غايه فى الاهميه ويكون اندفاعنا الى الفوركس هو سبب الخسائر ولابد ان تكون لدينا خطه
كامله للوقوف فى الفوركس والتداول بنجاح

algebra55
04-18-2014, 01:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم مش كل الناس زي بعضها يعني في وفي برضو انت لاتحكم عن طريق وجه عاميه في الحلو وفي الوحش احنا العرب مش وحشين بس احنا بنقول كدا علشان نفضل كدا استرجيه علميه لكن لن يفهمها الا من تعلم

yara alaa
04-18-2014, 02:58
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
فعلا معظم العرب كل اهمامتهم في الفوركس بنسب علي الربح فقط لا غير ولا يقدون كم الاخطاء والخسارة وراء هذا التسرع

asem ebrahim
04-18-2014, 13:01
فعلا لان دي عقليتنا نحن العرب في الفوركس بنشكك في شركه الفوركس قبل حتي مانتعامل معاها وبندخل الفوركس عشان نكسب اموال وخلاص يعني لو كسبنا مره ممكن نسيب بعدها الفوركس لكن الغرب بيدخل الفوركس يتاجر ودي كانها وظيفه عنده بس مساعدهم ان سوق الفوركس مصرح به عندهم

abdelaziz 10
04-21-2014, 15:52
فعلا لان دي عقليتنا نحن العرب في الفوركس بنشكك في شركه الفوركس قبل حتي مانتعامل معاها وبندخل الفوركس عشان نكسب اموال وخلاص يعني لو كسبنا مره ممكن نسيب بعدها الفوركس لكن الغرب بيدخل الفوركس يتاجر ودي كانها وظيفه عنده بس مساعدهم ان سوق الفوركس مصرح به عندهم
في الحقيقة يا اخي لا اعرف كيف يفكر الغرب بالضبط انما لا اظن ان العرب اغبياء او جاهلون انما هناك فقط فارق الامكانيات
المتاجر الغربي قبل حتى ما يدخل السوق في الغالب يكون ضامن مستقبله ماديا لانه مواطن في بلد يعمل من اجل الصالح العام

مصطفى حمدان
04-21-2014, 20:54
اخى الفاضل بالنسبة الى ذلكتكمن المشكلة الى عدم دراية اغلبية العرب بالمتاجرة وعدم اهتمامهم بالتعلم ولذالك يدخلون السوق يريدون المتاجرة بدون تعلم وعندما يتعرضون للخسارة مرة واثنين يفضلون الانسحاب

rojan22
04-21-2014, 20:58
السلام علیکم، یا اخی العزیز مو هو کل واحد مننا یحاول یشتغل بعقلیة العمل، بس السوءال ما هو عقلیة العمل؟ هل الکل یعرف؟، بالتوفیق

msamir2013
04-21-2014, 21:07
اخى ليس الكثير من المضاربين العرب يوجد لدية هذة العقلية

نظرا لظرووف عديدة وانا عن نفسى ودا رائ شخصى مش شايف مشكلة انك تتاجر فى الفوركس كدخل اضافى

لان فى متطلبات يومية والتزامات ممكن تسبب ضغط عليك وتكون سبب فى الخسارة للاسف بدل من الربح

لانك ممكن تاخد قرارات عكسية كتير فى حالة الاعتماد على الفوركس فقط ودا رائ شخصى

حليس مختار
04-23-2014, 00:14
نحن العرب ان عندنا استهتار بادارة راس المال ودي اللي
بتخلي الواحد يخسر فلوسة علطول
تقبل مروري
الغربيين يتاجرون في الفوركس باتزان ونحن ندخل
بعشوائية للربح الدائم فقط وبلهفة كبيرة

selmon
04-27-2014, 18:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مش فاهم اخي بس احنا بنتعامل في الفوركس بشكل بسيط بس في ناس بتتعمل فيه بقوه اكيد لو في توحيد نا احب اشارك

ninalove
04-27-2014, 20:29
الفوركس يحتاج إلى الجد والمثابرة من أجل النجاح
ليس بالأمر الهين ولا بالسهل
تقبل مروري

Heisenberg
04-30-2014, 17:44
الـــــسلام عليكم و رحمة الله وبركاتــه
أهلا بيك و بكافة أعضاء المنتدي الكرام
بونص بدون ايداع

nivenomar66
04-30-2014, 17:48
انا الحقيقة لا اتفق معك فى رأيك فكثير من العرب فى الوقت الحالى بدأوا يدخلوا سوق الفوركس بعقلية العمل الجاد بل ان كثير من المستثمرين دخلوا سوق الفوركس واعتبره عو عملهم الاساسي لأكل العيش ومصدر لكسب الرزق الدخلى فالوركس اصبح ذات صيت واسع فى مجتمعنا العربي الكبير.

mariya
04-30-2014, 18:08
كلامك صحيح فنحن نحن العرب فاغلبنا يدخل عالم الفوركس لانه سمع ان الفوركس وسيلة لتحقيق الربح و غالبا لا نثق في شركات الوساطة فنجرب اغلبية المواقع التي تفتح حسابات مجانية

amermazzen
04-30-2014, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله أكيد اخي الكريم صدقت في موضوعك الجميل كل تاجر وطريقته في التعامل مع الفوركس هناك من يعتمد على الفوركس بصفة كبيرة وهناك العكس ربما يضع الفوركي كهواية خاصة نحن العرب ما دمنا نعتمد على البونص من خلال المشاركات في المنتدى من أجل جمع اكبر عدد من البونص.

prince17
04-30-2014, 19:14
انا عن نفسي اتمنى ذلك لكن حبيبي لاتنسى الفروق المادية والاجتماعية
لدولنا واقصد الدول العربية مقارنة الدول الغربية فهناك يستثمرون لتوفر المال الكافي
بخلافنا نحن فاكثرنا لايستطيع توفير راس مال يكفل له الدخول الجدي للتداول فحري بنا
ان نبحث عن مثل هاته المنتديات الرائعة
و التي توفرعنا عناء راس المال

gr53
05-02-2014, 23:59
لأن الغرب يقدر العمل مهما كان صغيرا و يعلم قيمته و يعرف كيف يطوعه لمصلحته و يربح منه
أما العرب فالعمل عندنا هو مجرد وسيلة لجمع المال ليس أكثر من ذلك

fatoma elsayd
05-03-2014, 01:32
بالفعل اهم حاجه العقلانيه ودى للاسف موجوده عند الغرب
ومش موجوده فينا
ودايما بنستعجل وعايزين فلوس ونكسب من غير مانتعب ولا نحاول ولا نخسر
تقبل مرورى :dance::happy:

rojan22
05-03-2014, 01:35
السلام علیکم، یا اخی العزیز هو کل واحد مننا یحاول یشتغل بعقلیة العمل، بس السوءال هل نعن نفتهم ما هو عقلیة العمل،
انا برئیی الأصرار علی النجاح کثیر مهم، بس الأهم منها مراعل التعلیم، بالتوفیق

gr53
05-09-2014, 08:41
انا الحقيقة لا اتفق معك فى رأيك فكثير من العرب فى الوقت الحالى بدأوا يدخلوا سوق الفوركس بعقلية العمل الجاد بل ان كثير من المستثمرين دخلوا سوق الفوركس واعتبره عو عملهم الاساسي لأكل العيش ومصدر لكسب الرزق الدخلى فالوركس اصبح ذات صيت واسع فى مجتمعنا العربي الكبير.

فعلا عدد المستثمرين العرب في ازدياد بعد انتشار الإنترنت و شهرة الفوركس التي ذاعت بيننا
لكن هناك من يدخل المجال معتمدا على مفهوم خاطئ عن الفوركس بأنه للربح و الثراء السريع ليصدم بحقيقته بأنه عمل يتطلب جهد و جدية

maao2004
05-09-2014, 10:23
الخوف يسيطر على العديد من التجار فى الفوركس و يجب على اى تاجر فى هذا المجال ان يتعلم جيدا
الفوركس مازال ليس مهنة فى الوطن العربى لانه ليس مشهور عندنا
لكن مع الانتشار سيصبح الفوركس مهنة معروفة عند الكثير من العرب

naoual
05-09-2014, 10:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم كلامك صحيح لذلك تجد ان اغلب المتداولين العرب يخسرون بسرعة و يتركون السوق بسرعة و ربما هذا راجع الى قلة ثقافتنا و معلوماتنا حول التجارة اللكترونية ككل

AMLAK
05-09-2014, 17:00
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه لايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه
للعمل ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي بل نحن العرب يفعلون الصحيح ف هذا المجال اذ لايعتمدون اعتمادا كليا
على الفوركس وذلك لان بلدك تحتاج مجهودك في وظيفتك الحكوميه وعليك اتمامها ع اتم وجه ولا تدع مجال اخر يؤثر عليك تحياتي للجميع

ahmedibrahim258260
05-09-2014, 17:21
بسم الله الرحمن الرحيم علشان احنا العرب بنحب نجيب من الاخر هههههههههه هانعمل ايه علشان الظروف الاقتصادية اللي احنا بنمر بيها لازم نبص للعائد المادي
تقبل تحياتي

khaled14
05-09-2014, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يمكن ما عندنا خبرات كبيرة في الفوركس مثل الاجانب
اكيد هناك فارق الخبرة
تقبل مروري

ebram
05-09-2014, 17:28
لاننا بنتخيل ان الفوركس هو مصباح صلاح الدين الي بيساعد في العمل والمجهود المبزول بيكون مبزول من غير دجراسه وعمل حقيقي
بل تعب وتوتر فقط بدون عمل حقيقي
ولذالك بنفشل

FiFi
05-09-2014, 17:30
مين قالك انو العرب ما تستمثر في الفوركس انا اعرف ناس جيراني تستمثر كثيرا
ف الفوركس والحمد لله ربنا يبارك لهم

shellfish_ssa
05-09-2014, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم
على اغلب الظن ان مجال الفوركس بالنسبه للعرب لم ينتشر بالصوره الكبيره وغير معروف للكثرين على عكس الغرب واعتقد ان مع الوقت سينتشر مع انتشار ميديا المعلومات والتكنولوجيا بل انعه فى الوقت الراهن يوجد بالفعل عرب يعتبرون تداولهم فى هذا المجال مصدر اساسى للعمل والربح

ssesko42
05-11-2014, 02:08
سؤال وجيه ورأي معقول اخي الفاضـل الغربيين يتاجرون في الفوركس
باتزان ونحن ندخل بعشوائية للربح الـدائم فقط وبلهفة كبيرة

gr53
05-12-2014, 08:25
سؤال وجيه ورأي معقول اخي الفاضـل الغربيين يتاجرون في الفوركس
باتزان ونحن ندخل بعشوائية للربح الـدائم فقط وبلهفة كبيرة

هذه هى المشكلة الكبيرة التعامل مع الفوركس عند البعض من العرب على أنه كنز سيغرف منه المكاسب فقط و بسهولة
لكن ما أن يبدأ المتاجرة حتى يصدم بالحقيقة و لا يجد سوى الخسائر المتتالية

rami007
05-14-2014, 20:02
السلام عليكم
سؤال وجيه ورأي معقول اخي الفاضل الغربيين
يتاجرون في الفوركس باتزان ونحن
ندخل بعشوائية للربح الدائم فقط وبلهفة كبيرة
سلام تحياتي
بالتوفيق

omdameeter
05-14-2014, 20:13
والله يا اخى انت جبت من الاخر فعلا كثير اوى من العرب يقوموا بالتجارة فى الفوركس وكانهم يلعبون بالماوس ليس الا وهذا اكثر ما يقلقنى والله اتمنى ان يقوم العرب بالتعامل مع الفوركس بجدية اكثر من ذلك

الربح من الفوركس
05-14-2014, 20:21
اخى الحبيب نحن العرب ليس لدينا مقومات الاساسية للعمل فى سوق الفوركس وبالتوفيق للجحميع والربح الكبير

mezo2229
05-14-2014, 20:31
انت جبت من الاخر فعلا كثير اوى من العرب يقوموا بالتجارة فى الفوركس وكانهم
يلعبون بالماوس ليس الا وهذا اكثر ما يقلقنى والله اتمنى ان يقوم العرب بالتعامل مع الفوركس

selmon
05-15-2014, 17:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لا علي فكره في ناس بتاجر فيه بعقليه العمل وبتنجح لكن مش ظهرين يعني لينا

ahmedmomen
05-26-2014, 13:22
طبعا معظم المتداولين العرب لكن مش كلهم بيعتبروا الفوركس مجرد مقامرة او ضربة حظ وانا شخصيا كنت
بعتقد كده في الاول لكن لما دخلت السوق عرفت ان في قوانين وقواعد فنية بتحكم هذا السوق لذلك لابد من وجود الخبرة اولا

Jo.Cena
05-26-2014, 15:54
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
لان العرب يميلون اغلبهم الي جني الارباح ومضاعفة اموالهم بسبب الطمع لكن لا يريدون العمل وتعلم كيفية جني الارباح هذه للاسف

magic777
05-26-2014, 16:56
طبعا معظم المتداولين العرب لكن مش كلهم بيعتبروا الفوركس مجرد مقامرة او ضربة حظ وانا شخصيا كنت
بعتقد كده في الاول لكن لما دخلت السوق عرفت ان في قوانين وقواعد فنية بتحكم هذا السوق لذلك لابد من وجود الخبرة اولا

للأسف كلامك صحيح فعلا ومش اعرف ليه بس المجال ده الي معتبرينه مقامره مع انه مجال عمل زيه زي اي مجال تاني
بس علشان احنا مش متعودين على مجالات العمل البعيده وكده يمكن

doaa sary
05-26-2014, 17:48
كلام صحيح
فى ناس بتتعامل مع الفوركس ع اساس انة وظيفه وفى صبر مش مهم كسبو كام يوميا حتى لو دولار
اما احنا العرب بنبص للمكسب يكون كتير فا بالتالى الطمع وتانى يوم نخسر ونعيب ف الفوركس والعيب فينا

mahmoudgalal
05-26-2014, 17:49
ايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي .. بل نحن العرب يفعلون
الصحيح ف هذا المجال اذ لايعتمدون اعتمادا كليا على الفوركس وذلك لان بلدك تحتاج مجهودك في وظيفتك الحكوميه وعليك اتمامها ع اتم وجه ولا تدع مجال اخر يؤثر عليك .. وبالتوفيق دوما

remas
05-26-2014, 22:52
هى دى عادتنا كعرب مش بس فى سوق الاسهم والفوركس بل فى كل المجالات احنا مفيش عندنا اى نوع ممن انواع الاحتراف

anamoody
05-27-2014, 05:42
اخى العزيز لا بد من الدخول فى الفوركس رغبة شديدة فى النجاح فيه و تحقيق احلامنا من خلاله و يجب علينا ان نهتم بمرحلة التعلم
حتى نتمكن من الحصول على الخبرة التى تمكنا من الوصول الى اهدافنا فى الفوركس

salmawar
05-27-2014, 15:21
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
اه معاك حق اخي ولاكن هذا لايخفى انه هنالك متداولين عرب كبار واستطاعو تخليف ارباح كبيرة

xdorex
05-27-2014, 15:33
كلامك صحيح اغلبنا يدخل في هدا السوق بفكرة الربح فقط يعني يريد ان يجني مبلغ كبير في مده قصيره
وهدا ما يسبب صدمه قويه عند الاشخاص الدين يخسرون من البدايه

abdelmoumin
05-27-2014, 16:05
السلام عليكم و حياكم الله
يا اخي العزيز الغرب قد تكلمنا فيهم و قلنا انهم يشتهون الربح من دون بدل مجهود و لهدا بان تقنعهم ان الفوركس عمل مستحيل فالاغلبية مننا لا يستثمر من الفوركس بل يريد الربح بدون خسارة

maao2008
05-27-2014, 16:06
اخي الكريم اصلا لايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي .. بل نحن العرب يفعلون

moh721
05-27-2014, 18:13
يرجع ذلك الى قلة الخبرة للعرب ى التداول فى الفوركس
وايضا الى قلة راس الملا التى يبدا بها التاجر فى التداول حث يتعرض للخسارة ومن ثم يترك لمجال

mohamed kajoo
05-27-2014, 19:09
اخى الكريم هذا يرجع الى مستوى التعليم والعقلانيه عند العرب فيجب على كل شخص يدخل الى عالم الفوركس ان يعرف
كثيرا عنه والله الموفق والمستعان

hasan300
05-27-2014, 19:26
فى الحقيقة انا مش عارف بس ممكن نكون احنا اقل خبرة و معرفة حول التجارة فى هذه التجارة التى تعتبر كبيرة جدا حول العالم و يجب علينا ان نحاول ان نستمثمر على النحو المطلوب و التجارة يجب ان تكون بحساب

honestman22222
05-27-2014, 19:30
الفوركس جديد علينا كعرب و انا واثق ان كل يوم الفوركس بينتشر بيننا اكتر
و اكيد هنكون ناجحين فيه مع الوقت لانه الان مجال جديد علينا

ahmed kabo
05-28-2014, 04:23
يمكن علشان ماعندناش مرشد حقيقى او جهة معينة لتدريس وتفهيم الفوركس بطرق سليمة وصحيحة ويكون فى شفافية ومصدقية بالتوفيق للجميع

محمد السيد محمد
05-28-2014, 04:57
يمكن ده يرجع لاسباب اولها اننا عملنا قبل ذلك على النت في شركات تلاعلان واتنصب علينا فكنا اكثر حرصا
يمكن عشان نجهل اغلب اسراره .. يمكن عشان احنا فقراء ليس معنا راس مال

ahmedhathout
05-28-2014, 12:38
فعلا معظمنا كعرب بيدخل بهدف الربح وكلنا بنندفع في الاول
اما بالنسبه لاننا بدور على حسابات مجانيه بدون ايداع فدا لان معظمنا ميقدرش يودع اموال في الفوركس

8150017
05-28-2014, 12:42
لان معظم العرب ياسيدى الفاضل مالهموش فى العمل ولا فى القراءه ، حضرتك الاجنبى ممكن يقراء كتاب كل يوم اما العربى ممكن يقراء كتاب كل سنه وهذه احصائيه فعليه مش كلام من دماغى ، احنا العرب بنشترى تليفون موبيل جديد بالووف الجنيهات او اى عمله علشان نلعب عليه وارسال رسائل ولكن الاجنبى بيشترى الموبيل اللى يقضى حاجاته ، العرب عايششيين علشان ياكلوا ولكن الاجنبى بياكل علشان يعيش ، وغير كدا كتيييييييير

payza
05-28-2014, 13:24
الاهم اخي ان تربح بعد تعلم وخبرة هذا
هو الاهم في الفوركس
شكرا

-------------------------------------------------------------------------

el andaloussi
05-29-2014, 21:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الفوركس يا أخي الكريم عمل كمثل أي عمل يحتاج خبرة وبدل جهد إلى أن هذا السوق يعرف الكثير من المخاطر وشكرا للموضوع

OLSOPIDRO
05-29-2014, 21:19
السلام عليكم وبعد لايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي .. بل نحن العرب يفعلون
الصحيح ف هذا المجال اذ لايعتمدون اعتمادا كليا على الفوركس وذلك لان بلدك تحتاج مجهودك في وظيفتك الحكوميه وعليك اتمامها ع اتم وجه ولا تدع مجال اخر يؤثر عليك .. وبالتوفيق دوما والسلام ختام

BrahimForex
05-29-2014, 21:47
نعم اخي معك حق الفوركس في العالم العربي لم ينتشر بعد وان كان انتشر في بعض الاماكن لكن العرب مازالوا متحفظين كتيرا

haroun43
05-29-2014, 22:16
نعم هدا مايعيشه اغلب المتداولين العرب نية في الربح السريع عكس اجنبي فهو يضع خطة عمل يسير عليها مع الصبر
اما العرب فتجده يسوده القلق والتسرع ومحاولة تحقيق مايريد بسرعة مما يؤدي به الى خسارة كل شيء

maghribia
05-29-2014, 22:19
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
الاستثمار ف يالفوركس فهو خطكير للغاية اخي الكريم
ان لم يكن المتداول محرتفا فيه فانه سكيون خطرا لعلهي

تقبل احتراماتيى

lambarkia
05-29-2014, 22:21
السلام عليكم و رحمة الله نعالى و بركاته ..
لان دائما الغرب يفكرون بجدية فى اى مجال أو تجارة
انما العرب يكون كل هدفهم هو الدخول دون اى تعلم بهدف الربح فقط ولكن دون النظر كيف ياتى ذلك الربح

WASEM DALLOUL
05-29-2014, 22:21
السلام عليكم
كلامك صحيح تماما يا أخي الكريم وذلك بسبب أن العرب بشكل عام لم يتعرفوا على سوق الفوركس الا من وقت قريب وليس لديهم علم كافي به
هذا رأيي الشخصي

zezo-89
05-30-2014, 13:00
اخى الفاضل بالنسبة الى ذلك تكمن المشكلة الى عدم دراية اغلبية العرب بالمتاجرة وعدم اهتمامهم بالتعلم ولذالك يدخلون السوق يريدون المتاجرة بدون تعلم
تمنياتي بالتوفيق للجميع

payza
05-30-2014, 15:34
المشكلة
الغربيين يتاجرون في الفوركس باتزان ونحن ندخل بعشوائية للربح الدائم فقط

----------------------------------------------------------------------------

محمد مؤمن
05-30-2014, 16:26
متفق معك في ذلك يا أخي فالكثير من المتداولين من العرب عند الدخول إلى مجال الفوركس لا يدخلون بعقلية العمل
وإنما يبحثون عن المكسب السريع بدون بذل الجهد في التعلم وهذا بسبب نقص الخبرة ونقص ثقافة التعامل مع البورصة والأسواق المالية

gr53
07-15-2014, 02:42
هذه هى المشكلة الكبيرة التعامل مع الفوركس عند البعض من العرب على أنه كنز سيغرف منه المكاسب فقط و بسهولة
لكن ما أن يبدأ المتاجرة حتى يصدم بالحقيقة و لا يجد سوى الخسارة

salah belacel
07-15-2014, 03:25
انت محق اخي نحن سمعنا عن الربح عن طريق الانترنت فاصبحنا نجري وراء كل الطرق وجعلنا تجارة الفوركس احدها ولكن اسغفلنا جانب الحرفية كما تقول أخي الفاضل والحقيقة ان الفوركس والتجارة في الغملات تتطلب جهدوصبر

nassr15
07-15-2014, 03:55
ليس جميع العرب أخي في عرب متميزين جدا في المجال ده لكن للأسف احنا العرب بنستسهل وماعندناش التزام بأدراه رأس المال ودي أكبر مشكله

keraunos3
07-15-2014, 04:02
السلام عليك أخي الفاضل ثم أما بعد

poop
07-15-2014, 04:10
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
اذاى اخى الكريم مش فاهم ممكن التوضيح اكثر
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

dalito
07-15-2014, 05:27
السﻻم عليكم
بالفعل اخي فان العرب يجدون صعوبات في سوق القوركس مقارنة بالغرب
فالغربيون يمتلكو الشركات التي تعطيهم تسهيلات اضافة الى البنوك الالكترونية وعديد الامتيزات الاخرى
ولكن انصحك الا تستسلم وواصل سعيك في الفوركس وتقبل مروري

elprince
07-20-2014, 16:32
أنا متفق معك في كلامك تمام ، لأن الشخص العربي يريد ان يكسب أموالا دون أن يخسر اي سنت،
كما انه في الوقت نفسه ييأس بسهولة ولا يصبر حتى تحقيق الهدف.
لذلك نطلب من كل الإخوة العرب كل الجد والعمل

Yopi
07-20-2014, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله اولا اخي لانني لم اصل الى المستوى الذي
يجعلني اهظم الفولاكس و احقق ارباح يومية ثابتة هذا هو السبب الوحيد ورمضان كريم

Wassa04
07-20-2014, 17:25
فعلا اخي بالنسبة لنا نحن العرب ليس لدينا صبر
نريد ان ندخل السوق دون تعلم و ان نحصد الارباح

sharshabil
07-25-2014, 23:32
انا لا اعرف كيف هم لطن اكي هم ايضتا عنجما يعرفون ان الفوركس ممكن ان
يحقق لهم الربح سيطمعوا بالتادكيد لفرق انهم هم ماديا افضل منا و و بالتالي لا ينتظرون من الفوركس ما نحن ننتظر منه بما اننا بون شغل و بدون دخل مادي الخ

wanxe
07-25-2014, 23:33
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

mohyedal
07-25-2014, 23:35
لا فرق عربي و لا غير العربي في التداول في الفوركس لا عقليا و لا ما ديا و لا نفسيا فكما ان الغير عربي يربح في الفوركس فان العربي و ما اكثرهم يربح في الفوركس و كما ان العربي يخسر احينا في الفوركس فان غير العربي يخسر هو الآخر

maha elsayed
07-25-2014, 23:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركات انا مش عارفه والل يا اخى
يا ريت نساعد بعض عموما تقبل تحياتى يا اخى يا رييييييييييييييييييييت

mohamedsaber
07-25-2014, 23:42
السلام عليكم اخي الفوركس ليس مشهور في العالم العربي حيث ان كثيرا من المتاجرين العرب يعتقدومن ان الفوركس لعبة لذلك لا يتعلمون كيفية المتاجرة ، بالنسبة للعالم الغربي كثيرا منهم يعتمدون علي الفوركس كعمل حقيقي ومصدر دخل يعيشون عليه

Motaz Hr
07-25-2014, 23:43
عقلية العرب تختلف عن عقلية باقي الشعوب هذا هو السبب فلا تقارن هههههههههههههههه عطلة سعيدىة

midosafwat
07-26-2014, 00:34
اخي لا توجد شركة وساطة رسمية في الدول العربية ال في الكويت الشقيقة
بالتوفيق لك

mohamed23
07-26-2014, 02:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم ان الدول الغربيه تستهم باى عمل تصبح فيه وتؤدى عملها بجديه كثيرة اما نحن العرب نريد اى وسيله لايجاد العمل الذى يجلب لنا المال الوفير والله المؤفق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

hema2013
07-26-2014, 02:53
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع ولابد من عمل التحليل الفنى لعملة اليورو دولار
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

hellelali2
07-26-2014, 02:56
لا اخي الكريم بالعكس كل انسان عربي له مال كثير يمكن له الاستثمار انا مثلا اخي الكريم لو كان عندي 10000 دولار راح اتاجر ب7500 دولار وانا اعتق
ان العرب لهم كل الاحقية بالتداول

sharshabil
07-26-2014, 04:16
لازم تشوف الاوضاع يا اخي هل نفسية شخص يغمل في الفقوركس كشيء اضافي
هي نفس نفسية شخص عليه ضغوط مادية و لا يشتغلب و ليس عنده دخال مادي و اذا حصل يحصل على مبلغ بسيط م نالبونص

mounim1994
07-26-2014, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ وليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع

samih
07-26-2014, 18:57
السلامن عليكم ورحمة الله وبركاته المشكلة عندجنا نحن العرب ان عندنا استهتار بادارة راس المال ودي اللي بتخلي الواحد يخسر فلوسة علطول
تقبل مروري

Motaz Hr
07-28-2014, 23:20
كل عام وانتم بخير يالغوالي وانشاء الله عيد سعيد ومبارك يا رب

zidan
07-28-2014, 23:48
انا شايف ان العرب بعيدين عن التجارة فى الفوركس لانهم عاوزين يحققو ارباح كبيرة جدا فى هذه التجارة و ذلك من خلال الاستمرار فى التجارة على العملات و عاوزين ارباح بدون تعلم فى الفوركس

eslamsallam
07-29-2014, 00:14
اخي الكريم اصلا لايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل
ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي .. بل نحن العرب يفعلون
الصحيح ف هذا المجال اذ لايعتمدون اعتمادا كليا على الفوركس
وذلك لان بلدك تحتاج مجهودك في وظيفتك الحكوميه وعليك اتمامها ع اتم وجه ولا تدع مجال اخر يؤثر عليك ..

alemdar92
07-29-2014, 09:11
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
سهل جدا لان دولنا لا تشجع علي مقل ه\ا العمل و لو كانة ك\لك لفزنا بالكقير من الماال

Mohamd-95
07-29-2014, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

ali12
07-29-2014, 12:33
السلام عليكم
اخي الكريم اعتقد ان المشكل ليس منا نحن بل المشكل من الساسة او المسؤلي على تسير شؤن البلدن العربية فكمتال على ماقوله ان دول المغرب العربي تمنع من تحويل المال الى الخارج فكيف سوف تدخل السوق بدون راسمال ضخم هدا اكبر معظلة تمنعنا من التجارة الاللكترونية

zidan
07-29-2014, 12:39
اعتقد اننا لا نعرف التجارة الصحيحة فى الفوركس كعرب و نحن منن الممكن ان نحقق التجارة على نجاح فى حالة التجارة مثل الاجانب فى هذا المجال المربح جدا فى الفوركس

hema2013
07-29-2014, 12:59
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى الغالى تحيلتى لك على تقديم هذا الموضوع الشيق للغاية ونرجو المزيد من الاستفادة وكمان ان لابد من مشاهدة فيديوهات الفوركسولابد من استخدام التحليل الاساسى فى الصفقات

ansaldo
07-29-2014, 13:23
يعني في وفي برضو انت لاتحكم عن طريق وجه عاميه في الحلو وفي الوحش احنا العرب مش وحشين بس احنا بنقول كدا علشان نفضل كدا استرجيه علميه لكن لن يفهمها الا من تعلم

Motaz Hr
07-29-2014, 23:16
معظم العرب يقولو يلا نشتري اسهم ونبيع اسهم ونربح من دون ما يعرفو كيفية العمل بالشكل الصحيح في السوق

maha elsayed
07-29-2014, 23:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته نا مش عارفه والله
يا اخى عموما تقبل تحييياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييت

magic777
07-30-2014, 00:04
يعني في وفي برضو انت لاتحكم عن طريق وجه عاميه في الحلو وفي الوحش احنا العرب مش وحشين بس احنا بنقول كدا علشان نفضل كدا استرجيه علميه لكن لن يفهمها الا من تعلم

مش كل العرب طبعا زي بعض اخي بس الصفات بتكون على الاغلبيه للأسف وده علشان طبيعه العرب مختلفه في الموضوع ده يعني
دي طبيعه فيينا بالفعل اخي منتشره مش بيحبوا يتعلموا

sharshabil
07-31-2014, 22:01
اول الفوركس ليس معروف فبي الوطن العربي
تانيا كتير ممكنت يدخل لييس عنه لا اعمل و لا دخل مادي و يستعل في الربح و هذا يجعل منه ان يتادر دون تعلم

dockerz
07-31-2014, 23:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم في ناس اخي الكريم بتشتغل بي عقليه العمل عادي مش كلو

gr53
08-09-2014, 20:55
لكن ما أن يبدأ المتاجرة حتى يصدم بالحقيقة و لا يجد سوى الخسارة

abdalla200
08-09-2014, 21:09

maghribia
08-09-2014, 21:15
للاسف فان الرعب فعلا لا يعملونعلى
الفوركس بانه عمل حقيقية
و هذا ما يجعل الكثيرين منهم يخسرون

ayoubmlk
08-09-2014, 22:03
شكرا اخي الكريم علي هذا الموضوع
أظن أن المشكلة فينا هي مشكلة عقلية بالأساس
للأسف في وقتنا الحاضر قد غابت عنا ثقافة العمل
الكل بيدور علي ربح سريع غير مهتم بدراسه سوق الفوركس جيدآ
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

rafik23
08-09-2014, 22:18
الفوركس وسيلة لتحقيق الربح
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومة ، و أتمنى أن تقدم الكثير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

azad aradni
08-13-2014, 00:52
السلام عليكم

bombasasa
08-13-2014, 08:37
لا العرب نحن نحب الطريقة السهلةو ليس هناك استراتيجية ناجحة في كل وقت.
يجب عليك الاعتماد على نفسك، وتعلم كيفية جعل لديك استراتيجية فاز.

hema2013
08-13-2014, 09:51
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد لللغاية ولابد من استخدام الحساب الحقيقى فهو هام للاستخدام وللتجربة علية عمل صفقات للتجارة فية ولابد من عمل التحليل الفنى التى تعمل على المكسب والعمل الحد من الخارة والتى تحلل العملات ومعرفة السعر هابط ولا نازل

lacosta
08-13-2014, 10:16
الفرق بين أخي في معظم الأشياء و ليس الفوركس فقط
فالغربيون يدرسون جيدا قبل التطبيق الفعلي ثم يعتدون على ادارة صارمة لرأس المال و هذا عنصر مهم جدا
أما العرب فيتصرفون حسب الميولات و الشهوات فتجده في فترة بسيطة خسر كل شيء ثم ترك السوق

hema2013
08-13-2014, 10:19
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد لللغاية ولابد من استخدام الفيديوهات التى تعلم الفوركس والاسطوانات وقراءة كتب تشرح الفوركس ولابد من عمل استراتيجية مهمة منها استراتيجية استوب لوز التحركة والتى تعمل على مكسب العملات والربح

aysamiman
08-13-2014, 11:33
المشكلة عندجنا نحن العرب ان عندنا استهتار بادارة راس المال
ودي اللي بتخلي الواحد يخسر فلوسة علطول تقبل مروري

cian s
08-13-2014, 11:36
انا ارى ان هدف العرب يكون ديما هو الربح وبجانبه العمل فالمكسب ياتى من العمل والدراسه ولكن الغرب اكثر حبا للعمل فقط

MMMOOO
08-15-2014, 07:36
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

ilyes chaieb
08-15-2014, 07:39
من المستحسن ان نعمل مع بداية المشوار باموال البونص
و لما نبلغ درجة الاحتراف ممكن ستعتها نفكر بالدخول باموالنا الشخصية
للانطلاق مع راس مال اكبر و ارباح اكثر

ezzat_ehab
08-15-2014, 10:45
كلامك صحيح 100 % ولذلك تجد الافكار التي تقول تحقيق المليون دولار ب 100 دولار وما الي ذلك من هذه الافكار التي لا تمس الواقع بصله
بينما ان الوقع انك لازم تبدا بمبلغ لا يقل عن 1000 دولار لازم تتعلم جيدا علي حساب تجريبي اولا لا تغامر باكثر من 10 في الميه من قيمه حسابك في اجمالي الصفقات لذلك فالربح او العائد المتوقع بيكون من 10 الي 20 في الميه وهو ليس بقليل

azad aradni
08-15-2014, 14:08
السلام عليكم
ايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل ويجب ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي .. بل نحن العرب يفعلون

abderrahmenanis
08-15-2014, 15:13
السلام عليكم
نعم اخي العزيز هذه حقيقة لا مفر منها

ahora
08-18-2014, 03:51
اعتقد ان ليس الامر مسألة شرق او غرب
اعرف الكثيرين و انا منهم من يعتبرون الفوركس مشروع استثماري و ليس فقط مجرد قضاء وقت من اجل تحقيق بعض الارباح

mod
08-23-2014, 23:19
جزاك الله خير على هذا الطرح الجيد
اتمنى لك كل التوفيق ان شاء الله..تحياتي

zizo10
08-23-2014, 23:23
الإستتمار في الفوركس يحتاج إلى أن تكون لديك دراية كبيرة بهذا المجال وأغلب العرب ليس لديهم فكرة الإستتمار في الفوركس ف هم يفضل أكتر أن يستتمرو على أرض الواقع وهذا أمر معقول حسب رأيي

dellos
08-23-2014, 23:48
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز نعم معك حق نحن العرب لا ندخل الى سوق الفوركس حبا فيه بل فقط طمعا بربح كبير جدا ولدي نجد اغلبه
في دعايات

rafik23
08-23-2014, 23:49
ليس كل العرب لكن أغلبهم
شكراخي علي الموضوع الجميل
نرجوا المزيد من التقدم
تقبل مروري و السلام عليكم ورحمه الله

marouansat
08-27-2014, 04:48
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

magic777
08-27-2014, 19:09
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

وكمان اصلا علشان الغرب عندهم التزام اكتر منا اخي احنا بحب الفوضى والحاجه السهله انما هم عندهم لكل وقت وقت
وكمان بيبعدوا عن الفوضى بكل اشكالها

wanxe
08-28-2014, 11:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

ndoe
08-28-2014, 11:54
فعلا العرب بصفة عامة يتاجرون بناء على مشاعرهم وليس فقط بناء على الخبرة بل قد تكون
الخبرة منعدمة لديهم وبالتالى تجد الخاسرين كثيرون

dockerz
08-28-2014, 13:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الفوركس انتشر في العرب دلوقتي اخي ومش زي الاول

yassoo011
08-28-2014, 14:47
يوجد من العرب م هو متفوق في الفوركس في التجارة الى حد كبير جدا
ولذلك لا يجب التشائم او نظرة ان العرب لا يحققون ربح

lakamora221
09-01-2014, 10:10
لا أخي الكريم ليس كل العرب
لايستثمرون في سوق الفوركس بغية العمل
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

azad aradni
09-01-2014, 10:17
السلام عليكم
انت جبت من الاخر فعلا كثير اوى من العرب يقوموا بالتجارة فى الفوركس وكانهم
يلعبون بالماوس ليس الا وهذا اكثر ما يقلقنى والله اتمنى ان يقوم العرب بالتعامل مع الفوركس

YOSAF
09-01-2014, 10:20
السلام عليكم
والله يا أخي كلامك في الصميم لكن تبقى لكل أمة عقليتها وطريقة تفكيرها ف من الأحسن الإبتعاد عن المقارنة و التي ستضرك أكتر مما ستفيدك بالتوفيق

awa
09-20-2014, 16:09
الفوركس لسة فى بلادنا لم تصبح عمل يعتمد عليه لان هى لسة
فى طور الانتشار و مش جزء من تفكيرنا فى الفترات الحالية

Noureddin
09-20-2014, 16:17
يا اخواني ليس العرب كلهم بنفس العقلية ... فأحيانا تجد الاختلاف حاى في الاخوة لذا الحكم العام لا ينطبق على اي فئة كانت
قد تكون الاقدمية للغرب ..صحيح ذلك لأنهم هم من ابتمرو فكرة الفوركس الاصلية لذلك تجد انهم اعلم بها و أفقه منا
لكن من وجهة نظري اننا نتقدم و نتعلم لنكون الافضل ...فالتكن وجهة نظرنا صحيحة ...تقبلو تحياتي

speeder
09-20-2014, 16:21
ان اغلب المتداولين العرب يخسرون بسرعة و يتركون السوق بسرعة
فالخوف يسيطر على العديد من التجار فى الفوركس و يجب على اى تاجر فى هذا المجال ان يتعلم جيدا
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء

AMLAK
09-23-2014, 02:21
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم فى ناس بتتعامل مع الفوركس
ع اساس انة وظيفه وفى صبر مش مهم كسبو كام يوميا حتى لو دولار اما احنا العرب بنبص للمكسب يكون كتير فا بالتالى الطمع وتانى
يوم نخسر ونعيب ف الفوركس والعيب فينا بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

AMLAK
09-25-2014, 18:59
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم اصلا لايجب ان تعتمد على الفوركس كآليه للعمل ويجب
ان تأخذه كمصدر اضافي للربح وليس عمل رئيسي بل نحن العرب يفعلون الصحيح ف هذا المجال اذ لايعتمدون اعتمادا كليا على الفوركس وذلك لان بلدك تحتاج
مجهودك في وظيفتك الحكوميه وعليك اتمامها ع اتم وجه ولا تدع مجال اخر يؤثر عليك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

abokarem
09-25-2014, 19:45
السلام عليكم
لقد حزنت جدا من ان هناك خبير كان يتكلم معى ويقول على احجام الاموال التى يخسرها العرب فى التداول وحزنت اننا الاعلى نسبه جدا لعدم الالتزام والطمع
واعتقد اننى محسوب من ضمن الخاسرين العرب

downlaod1
09-25-2014, 19:48
ما صح من السنة عن رسول الله عليه الصلاة والسلام ميسر مدون وموجود في كتب أهل العلم، ففي إمكان طالب العلم، وفي إمكان المسلم وطالب الحق أن يسأل عن كل ما أشكل عليه، وأن يكون على بينة وعلى بصيرة؛ ولاسيما عند سماع ما قد يشكل عليه، وعند دعوته إلى ما قد يشكل عليه

nada2012
09-25-2014, 22:40
الـــــسلام علـــــــــيكم ورحمه الله وبركاته .... انا مش عارفه والله يا اخى ليه
العرب مش بيشغلوه دماغهم عموما يا ريت تتقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييت

مصراوى
09-25-2014, 22:48
اخى الكريم اعتقد بالفعل ان هناك الكثير م العرب يعملون فى هذا المجال بتلك الطريقة والربح من خلالة وتحقيق الكثير من الارباح

ahmed9933
09-26-2014, 11:36
ما صح من السنة عن رسول الله عليه الصلاة والسلام ميسر مدون وموجود في كتب أهل العلم، ففي إمكان طالب العلم، وفي إمكان المسلم وطالب الحق أن يسأل عن كل ما أشكل عليه، وأن يكون على بينة وعلى بصيرة؛ ولاسيما عند سماع ما قد يشكل عليه

shaheen96
09-26-2014, 11:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد ان
غالبية الناس تطمع بالفوركس بشأن الربح ولذلك
معظم الناس تخسر اخـــــــــتتي الكريـم

moroo
09-26-2014, 12:02
فى الحقيقة انا مش عارف بس ممكن نكون احنا اقل خبرة و معرفة حول التجارة فى هذه التجارة التى تعتبر كبيرة جدا حول العالم و يجب علينا ان نحاول ان نستمثمر على النحو المطلوب و التجارة يجب ان تكون بحساب

abdelhak redouane
09-26-2014, 13:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا التوضيح هذه هي طبيعة العقل العربي الذي يفكر دائما في الوصول الى طريقة مثلى للعمل على تحقيق الربح في اسرع وقت ممكن
بالتوفيق للجميع

AMLAK
09-28-2014, 13:12
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم لان دائما الغرب يفكرون بجادة فى اى تجارة انما العرب يكون كل هدفهم هو الدخول دون اى تعلم بهدف الربح فقط ولكن دون النظر كيف ياتى ذلك الربح بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

أسماء نعناع
09-28-2014, 13:28
غالبا العالم العربي لا ياخذ شيء من العمل على الانترنت جيدا لذلك لا تجد احد يصدق انك يمكن عمل ربح من خلال الانترنت ولذلك لا يكونوا جادين في العمل

كريـــم
09-29-2014, 03:25
سؤال وجيه ورأي معقول اخي الفاضل

الغربيين يتاجرون في الفوركس باتزان

ونحن ندخل بعشوائية للربح الدائم فقط وبلهفة كبيرة

vaaas
10-13-2014, 11:21
العملات عبر هي أزواج العملات التي لا تنطوي على الدولار الأمريكي. على سبيل المثال: Eur / gbp،
gbp / aud، eur / jpy، الخ واقتبس من eur / gbp في 0.6750 يعني أن يورو واحد يساوي
0.6750 جنيه استرليني.
تواريخ القيمة الفوركس

mohyedal
10-13-2014, 11:25
ما ينبغي وضعه في الذهن هو ان لا فرق بين
المتداول الغربي و المتداول العربي في ارض
الواقع و انما هو احساس بالنقص عند البعض
تجاه الغرب او ما يسمى بعقدة الخواجى

pacMAN
10-13-2014, 11:32
السلام عليكم أخي الكريم و رحمة الله تعالى و بركاته
ربما هو الطمع و الجشع و البحث عن الربح السريع و خاصة عدم إحترام إدارة رأس مال سليمة
إن شاء الله طاب يومك و بالأرباح إن شاء الله

فاطمة أم عبد الملك
10-13-2014, 11:41
انا اعتقد ان كلامك صحيح لأن العرب عامة لايثق بكل شيء جديد فيدخل من باب التجربة وليس العمل الجاد
فالغالبية يبحثون عن الحلول السهلة وليس اخذالامور بجدية ويعتبرونها كالمقامرة

mohyedal
10-13-2014, 11:44
لماذا ينسب الى العرب جميع المصائب و الصفات
السلبية بالمقارن دائما مع الغرب هل هو احساس
بالنقص تجاه الغرب ام هو عقدة الخواجى اتي
لم ترد ان تفارق بعض العقول

mody555
10-13-2014, 11:46
الأساس المنطقي وراء هذه الرغبة يعد امرا معقولا. بعد كل شيء، بالنسبة لمعظم الأشياء في الحياة تكون المكافآت اكبر لاولئك الذين

abdelrazek hassan
10-13-2014, 11:55
اخي انت تتحدث عن الغرب يعني اموال يعني عقليه متطوره علي اساس تعليم ناضج يعني احوال البلدان مسهله كل شي عكس الدول العربيه التي تخشي خساره سنت واحد فقط ولدلك يجب علينا ان ننتظر هدا التطور او البدا بدلك المجال حتي لو كان ضئيل . تقبل مروري

mody555
10-13-2014, 12:18
عندما يعبر السعر نقطة 8 خمس دقائق المتوسط المتحرك الأسي في اتجاه هذا الاتجاه، يمكن أن ينظر التاجر للشراء تحسبا لعودة اتجاه 'الصورة الأكبر' بقوة.

payza
10-13-2014, 12:49
هو اكيد ديوجد ناس بتتعامل مع الفوركس ع اساس انة وظيفه وفى صبر مش مهم كسبو كام يوميا حتى لو دولار
اما احنا العرب بنبص للمكسب يكون كتير والله الموفق اولا واخيرا ........

vaaas
10-16-2014, 21:50
انا اعتقد ان كلامك صحيح لأن العرب عامة لايثق بكل شيء جديد فيدخل من باب التجربة وليس العمل الجاد
فالغالبية يبحثون عن الحلول السهلة وليس اخذالامور بجدية ويعتبرونها كالمقامرة

algeria
10-17-2014, 23:42
لا أخي الكريم يوجد عدة عرب تستثمر بعقلية عمل في سوق الفوركس
أرجوا ا نأكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

antonioforex
10-18-2014, 00:10
السلام عليكم
انا اظن ان السبب يكمن في ان اغلبنا يفكر الا في الارباح التي سيحففها و لا ينظر
اليه من الجانب العلمي و اتمنى لك التوفيق.

ashrafshawky
10-18-2014, 00:55
اخى الكريم اعتقد ان السبب هو عدم الانتشار الكبير فى الدول لعربية كما ان اغلب الدول لا تعترف بة وبالتوفيق للجميع

ranou
10-18-2014, 14:16
ثم ما صح من السنة عن رسول الله عليه الصلاة والسلام ميسر مدون وموجود في كتب أهل العلم، ففي إمكان طالب العلم، وفي إمكان المسلم وطالب الحق أن يسأل عن كل ما أشكل عليه، وأن يكون على بينة وعلى بصيرة؛ ولاسيما عند سماع ما قد يشكل عليه، وعند دعوته إلى ما قد يشكل عليه

marach
10-18-2014, 14:23
اغلب المتاجرين العرب الذين يبحثون عن فتح حساب حقيقي مجنا هم الشباب البطال الذي ليس لذيه مال لذالك ولانهم لايخبرون الفوركس تجدهم في بداية الامر يحققون الخسائر وهناك من ينسحب وهناك من تغير الفوركس حياته

ahmed_com
10-18-2014, 14:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبراكاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
طرح جميل جدا بارك الله فيك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

mooha
10-18-2014, 14:42
اخى الفاضل بالنسبة الى ذلك تكمن المشكلة الى عدم دراية اغلبية العرب بالمتاجرة وعدم اهتمامهم بالتعلم ولذالك يدخلون السوق يريدون المتاجرة بدون تعلم
تمنياتي بالتوفيق للجميع

جرودي يوسف
10-18-2014, 21:21
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الغالي موضوعك من المواضيع النهمة التي يجب أن تناقش بشكل ضروري وعلى الأعضاء أن يولو كل الاهتمام لهدا الموضوع
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الغالي موضوعك من المواضيع النهمة التي يجب أن تناقش بشكل ضروري وعلى الأعضاء أن يولو كل الاهتمام لهدا الموضوع

Ahmed Khalfallah
10-18-2014, 21:23
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
ديه حقيقه علي فكره
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه

mooha
10-19-2014, 00:42
متفق معك في ذلك يا أخي فالكثير من المتداولين من العرب عند الدخول إلى مجال الفوركس لا يدخلون بعقلية العمل
وإنما يبحثون عن المكسب السريع بدون بذل الجهد في التعلم وهذا بسبب نقص الخبرة ونقص ثقافة التعامل مع البورصة والأسواق المالية

qamlp
10-19-2014, 17:50
طبعا في كتير من العرب وخلينا نقول في كل دول العالم متداولين بيدخلوا الفوركس على انه نوع من المقامرة او الحظ
يعني الصفقة يا تصيب يا تخيب ومبيدخلوش بناء على اي تحليل سواء تحليل فني او تحليل اساسي وده طبعا اكبر غلط

moundir123
10-19-2014, 18:13
اولا المشكل في حداثت الفوركس فهو جديد بالنسبة للعرب وتانيا انو في الحانب الشرعي كان الفوركس حرام والان اصبح حلال وكثير من الناس لا يعرف الفوركس اصلا وثالثا جهل المستمع العربي او النسبة المئوية كبيرة

tedjboyka
10-19-2014, 18:33
اخت هاجر بعد التحية اغلب التجار المحترفين فى هذا المجال لم يلجاوا الى اخذ دورات تدريبية بل قاموا بتعليم انفسهم ونحن نجد ان هذا الامر متاح للجميع خصوصا مع تعدد المواقع المختصة فى هذا المجال ولكن الامر يتوقف على مدى رغبتك فى التعلم

asafiforex
10-19-2014, 18:56

thabt
10-19-2014, 19:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي لان العرب اصلا الفوركس غير مشهور جدا لديهم لذلك لا يهتمون بهذا المجال كثيرا

محمد عز الدين عيد خضري
10-19-2014, 19:39
بالفعل فان ثقافاتنا التي تربينا عليها ان نلتمس ما نتاجر او نعمل به ولكن ثق تماما ان العرب في الالفية الثالثة تغير الثقافات ثيرة عندنا
اتمني لك التوفيق
تحياتي

Azeddinovic
10-19-2014, 20:02
السلام منتدى متميز من حيت تفاعل جميع الاعضاء سواء الجدد او حتى
المحترفين اشكرك اخي عن الموضوع الدي قدمته لنا و افدتنا بالمعلومات

waslm
10-20-2014, 02:24

dalirap
10-20-2014, 02:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
90% من العرب يدخلون الفوركس ليس كشغل حقيقي بل يرونه مصدر لتحقيق ثروت طائلت من رأس مال صغير وهو خطء كبير

halmp
10-20-2014, 13:14
الفوركس على النيت هو شئ جديد لا في
العالم العربي وحده بل في العالم لذا لابد
من وقت طويل من اجل ان يتمكن العرب
و حتى غير العرب من التاقلم معه و تبني
عقلية واقعية في التعامل معه

mohamed bnali
10-20-2014, 14:30
السام عليكم ورحمة الله تسلم وتشكر في ان واحد على هدا السؤال القيم الدي تستفهم فيه العرب وعدم مشاركتهم
والله يا اخي ان صدقنا انفسنا فنجد من يقصد السوق سوق الفركس وكانه ضربة حض او لعبة قمار او كنوز علي بابا
فينغمرون بدون معرفة وهدا الصنف منهم من تخاطبهم كانسان ومنهم من تخاطبهم كحيوان
فيصعب عليك ان تخاطب الاخرين بمن فتقول ما هؤلاء الناس لا من هؤلاء الناس
(يقول الشاعر تخطئ في استفهامهم بمن )
اما الغربيون فيقصدون الفركس كعلم حتى يستغرفو من منابعه ويتضلعو في معارفه ولا شك ان المعارف تقربهم من الربح وتبعدهم عن الخسائر
وتقبل مزيد من المعارف

ranou
10-21-2014, 14:05
بالفعل فان ثقافاتنا التي تربينا عليها ان نلتمس ما نتاجر او نعمل به ولكن ثق تماما ان العرب في الالفية الثالثة تغير الثقافات ثيرة عندنا
اتمني لك التوفيق
تحياتي

Ahmed2020eg
10-21-2014, 17:39
تقبل مروري

محمد ميدو
10-21-2014, 19:25
اعتقد الخوف والرهبة اذا تركوا العمل وبدأوا فقط فى الفوركس وخسرو ايضا بضع المال فيتحسرون انهم تركو العمل لهذا لايفكرو الا ان تكون وظيفة ثانية
ممكن يكون هذا السبب