PDA

View Full Version : هل تعتقد أننا سوف نرى بعض العملات العربيه في سوق الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

realyone
06-06-2012, 04:40
بالنسبة لي لا أعتقد اننا سوف نرى بعض العملات العربيه في سوق الفوركس
لأن دول العربيه ليس دولا صناعيه والطلب على عملتها ضعيف في العالم
فما رأيك انت

kingman
06-06-2012, 04:44
وانا ايضا اعتقد ذلك اننا لن نجد اى عملة عربية فى سوق الفوركس فمعظم الدول العربية تتبع سياسات متشددة سواء اقتصادية او نقدية وبالفعل الأقتصادات العربية يست اقتصادات قوية ومعظمها قائم على الأستيراد واعتقد كل المعاملات بتتم بعملات مثل الدولار ولايدخل فيها العملات العربية ونتمنى نشوف الدول العربية من قاوى الدول فى العالم

Texxon
06-06-2012, 07:17
لما لا! انت في الأصل يمكنك المتاجرة على العملات العربية ولكن بدون وسيط في سوق الفوركس يمكن لأي شركة وساطة ادخال العمله عندها واعلان بدء التداول عليها فالمسأله بغاية البساطة وغاية الامكانية

realyone
06-06-2012, 11:17
صح انا بأعتقادي ان المملكة العربيه السعوديه مهيأ ان نرى عملتها في الفوركس,لأنها من اهم الدول النفطيه,واكيد الدول التي تريد ان تشتري النفط منهم اكيد سوف تطلب عملتها

zahran
06-06-2012, 12:02
كلمه فوركس هى اختصار اصلا لكلمه انجليزيه . فورن اكستشينج . ومعنها تبادل العملات الاجنبيه .. ولا دخل لهذا السوق ابدا بالعملات العربيه اطلاقا . ولا ستدخل فيه يوما من الايام .. انما فقط الدول الاجنبيه هى التى يكون عملاتها فى هذا السوق .. تحياتى لك . واامل ان اكون اوضحت لك المعلومه

ramid
06-06-2012, 12:10
نحن نتمنى ذلك لانه يشعرك ان اقتصاد بلدك له وزن بين دول العالم
اعتقد ان هذا الحلم ممكن ان يتحقق اذا تمكنت الدول العربية التكتل في اتحاد اقتصادي كبير وهذا في حد داته حلم

Mohamed90
06-06-2012, 12:28
السلام عليكم اخي الفوركس هو للتداول العملات الاجنبية و فقط العملات الفوية الاقتصاد و لا ارى حاليا اي دخول ممكن لاي عملة عربية في ظل اقتصادتها الحالية و اغلب الدول فقط تستورد لا تصنع لهذا اقتصادتها تبقى محدودة

vadas
06-06-2012, 12:39
السلام عليكم
ههههه و الله شكلك بتمزح أخي و لا ايه
و لو أنا واثق من عدم حدوت هدا الى أننا ندعو الله أن يحسن مستونا العربي و يهدي الي بيتحكمو فيه

The Mester X
06-06-2012, 15:37
انا اتمنى دخول العملات العرب للفوركس و لكن يبقى حلم لانه صعب حاليا و لو اجتمع كل الدول لن يحققو شئ مقارنة بالدول العظمى
و الدولة العربية ضعيفة اقتصاديا و الخليج مدعوم من المبيعات النفط

konine
06-06-2012, 15:53
في حقيق أنا أضن ٱن نسبة ضهور عملات عربية في فوركس تكاد تكون منعدمة أولا لأن قتصادها ضعيف و تقدر أي جهة معينة تحكم فيه و لا أضن أن بنك مركزي لهذه دول قادر على تحكم في عملته .
يمكن أن نرا عملة عربية إن كان هناك تكامل تكامل عربي أو إتحاد عربي

mohamed eldamnhorey
06-06-2012, 16:01
صعب ظهور
عملة عربية فى هذا السوق

فى حالة اذا عملنا اتحاد عربى وبقا لينا عمله موحده

زى الاتحاد الاوربى وعملتهم اليورو

كده ممكن اقدر اقولك اننا ندخل

لكن العملات العربية ليست تناقسيه بسبب اقتصاديات الدوله العربية الهشه

mohamed eldamnhorey
06-06-2012, 16:01
صعب ظهور
عملة عربية فى هذا السوق

:happy:

osama shaban
06-06-2012, 20:08
في عملات عربيه فعلا موجوده في الفوركس زي الدرهم الامارتي ولكن مش اي شركه واسطه بتيح العمل في العملات ديه بسبب تشدد الدول وعدم تحرير سعر الصرف زي مصر والسعوديه وده بيسبب مشكله لشركات الوساطه عشان ممكن العمل في مثل العملات ديه بكل سهوله عشان كده لا اعتقد وجود العملات ديه في سوق الفوركس في يوم من الايام

HARRY POTTEER
06-06-2012, 23:50
فعلا يا اخي العملات العربية غائبة تماما عن الساحة الاوروبية
ودلك راجع الى السياسة الاقتصادية للدول العربية القائمة على الاستيراد و الطلب
ولا اعتقد ان في يوووم من الايام ان نراهاا في الاسواق الفوركسية

x.man
06-07-2012, 00:03
انا من وجه نظرى انى عمله العربيه عموما هتدخل فى الفوركس بس مش دلوقتى لانى علشان العملات دى تدخل الفوركس لازم يكون الاقتصاد قوى وكمان يكون فى طلب على العمله بتعتنا

gemmy
06-07-2012, 00:22
صعب ظهور
عملة عربية فى هذا السوق

:happy:

فعلا الاقتصاديات بتاعتنا تعبانة قوى و مفيش استثمارات عملاقة ولا اى حاجة

بس زى ماحضرتك بتقول فعلا لو قدرو يعملو اتحاد كدة ممكن و لا انى شايف حاجة زى دى صعب تتعمل فى ظل الوضع الحالى
:(

pimo
06-07-2012, 00:43
هذا لن يتحقق اذا لم تتغير السياسة الاقتصادية في هذه الدول اي الاتجاه من دول تبيع المواد الخام *صناعة استخراجية* الي صناعة تحويلية التي تحتاج الي تكنولوجيا عالية الدقة ومهارت اليد العاملة وحسن التسيير الاداري والعدالة الاجتماعية بين افراد المجتمع.....الخ واذا تحقق هذا سوف يزيد الطلب علي العملة وتتحول الي عملة صعبة تتداول في الاسواق العالمية

maklad94
06-07-2012, 03:06
لا اعتقد اننا سنرى ذلك حتى فى الفترات القادمة لأن العملات العربية ضعيفة ولا تستطيع المبارزة امام هذه القوى الاقتضادية الهائلة الموجودة فى الفوركس ولكن طبعا كلنا نتمنى لأنه حتى على الاقل من سهر توقع اتجاهتها اذا تم وضعها بالنسبة لنا كعرب .

mody26
06-07-2012, 04:44
اعتقد ليس من السهل حدوث هذا بسبب انى ارى ان الدول الغربية لا تريد لنا كعرب التقدم
لكن فى حالة لو يمكن الدول العربية اضافة عملتها فعلى راس الدول هى قطر والمملكة العربية السعودية واتمنى طبعا الجنية المصرى بس هذا بعد وقت طويل

Mohamed90
06-07-2012, 12:55
اعتقد ليس من السهل حدوث هذا بسبب انى ارى ان الدول الغربية لا تريد لنا كعرب التقدم
لكن فى حالة لو يمكن الدول العربية اضافة عملتها فعلى راس الدول هى قطر والمملكة العربية السعودية واتمنى طبعا الجنية المصرى بس هذا بعد وقت طويل
السلام عليكم طبعا اخي العزيز العرب لا يفضلون تقدم العرب و دئما يحبون العرب تحتهم
و بخصوص دخول العملات العربية في الفوركس تبقى صعبة جدا في اطار الاقتصاد الحالي للدول العربية

ahmed saleh
06-07-2012, 14:11
انا لا اعتقد هذا لان لكى تكون العملة العربية فى الفوركس يجب ان تكون من العملات الننفاسة فى العالم
ولكن من الممكن ان يكون فوركس العرب وهو يختص بلعملات العربية فقط

Rami
06-07-2012, 15:29
انا شخصيا لا أعتقد ذلك مش الاول نشوف بروكر عربى عالى المستوى او بشكل دولى , ثانيا , لكى يحصل هذا الامر نحتاج كعرب الى طفرة فى كل المجالات حتى يشعر العالم باهميتنا سوا فى المجال الاقتصادى او السياسى او حتى التصنيعى لكن للاسف نحن لازلنا متاخرين فى كل هذه الامور ونصنف ضمن العالم الثالث والشعوب الاستهلاكية

kingman
06-07-2012, 16:35
انا لا اعتقد هذا لان لكى تكون العملة العربية فى الفوركس يجب ان تكون من العملات الننفاسة فى العالم

اعتقد حاجة صعبة ان يكون هناك فوركس للعرب خاص بهم وده مش ممكن يحدث الا من خلال الأسواق العالمية ولكن عادى ان الواحد يستبدل العملات من اى مصرف وده طبيعى بان تسافر مثلا السعودية فتحول اموال الى ريالات مثلا او سعودى قادم الى مصر بيحول امواله الى جنيهات وده طبيعى من غير الفوركس وان شاء الله نشوف عملات عربية عالمية

HARRY POTTEER
06-07-2012, 16:43
صراحة و بكل شفافية لا يمكن للعملات العربية ان تكرون ذات يورم
في السواق الفوركسية لان دلك راجع للتأخر الاقتصادي للدروز العربية

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 17:55
صراحة و بكل شفافية لا يمكن للعملات العربية ان تكرون ذات يورم
في السواق الفوركسية لان دلك راجع للتأخر الاقتصادي للدروز العربية

بعد عمر طويل

وبعد تقدم الدول العربية

وسيطرتها على العالم فى السنين القادمه

ممكن نقدر سنرى العملات العريبة فى سوق الفوركس

remo
06-07-2012, 18:15
لا اعتقد انة يوجد دولة عربية تستطيع ان تضع عملاتها فى الفوركس لان اقتصاد معظم الدول العربية ضعيف ويعتمد على الاعانات لذلك تلك الدول لها بنوك مركزية ضعيفة جدا لاتستطيع ان تحمى عملاتها امام قراصنة الفوركس

magic777
06-08-2012, 00:45
من رأي ممكن نرى العملات العربيه للدول القويه الغنيه مثل الكويت والسعوديه بس مش الان
لانه لسه منتشرش اوي عندهم المجال ده لكن يمكن في السنوات العشر القادمه بأذن الله
وعلى ما اعتقد ان فيه تداول على الجنيه المصري الان

kingman
06-08-2012, 03:16
بعد عمر طويل

وبعد تقدم الدول العربية

والله يااخى ده حلم اتمنى نشوف وانا من رايى انه مش هيتحقق الا لما تصحى مصر من نومها بعد الفساد اللى استمر لسنوات طوال وباذن الله اذا استطاعت مصر ان تعمل نهضة اقتصادية وزراعية وصناعية ستكون مصدر الهام لكل الدولة العربية وسنجتمع ونتحد من اجل مصالحنا ورفعة شعوبنا وبتمنى يجى اليوم اننا نشوف انفسنا نحن العرب اقوى من الأتحاد الورى وامريكا ومتوسط دخل الفرد اكبر

HAFMAR
06-08-2012, 12:31
السلام عليكم جميعا
الدول العربية للاسف دول مستهلكة و لم تكن يوما دول مصنعة و نسب مشاركتها في الصادرات العالمية نسبة ضئيلة جدا و هو ما يجعل من عملات الدول العربية بدون قيمة كبيرة مثل اليورو و الدولار و غيرها من العملات اذن من الصعب جداااااا ان نرى يوما العملات العربية في سوق الفوركس
ولكن ذلك ممكن اذا تغيرت عقلية العربي و اذا تغيرت سياسات الدول العربية كان يجعلو عملة موحدة في كل الدول العربية

ahmed
06-08-2012, 12:39
اعتقد اننا ممكن نشوف عملات عربيه
بس دة بيتوقف على عدة عوامل اهمها
تقدم الدول العربيه وزيادة الانتاج وتقليل الاستهلاك
وكلها عامه اشياء اقتصاديه وايضا لا نهمل الجانب السياسى فى ذلك
يعنى لو احفدنا شافو هذة العملات يبقى خير وبركه هههههههههه

magic777
06-09-2012, 00:22
السلام عليكم جميعا
الدول العربية للاسف دول مستهلكة و لم تكن يوما دول مصنعة و نسب مشاركتها في الصادرات العالمية نسبة ضئيلة جدا و هو ما يجعل من عملات الدول العربية بدون قيمة كبيرة مثل اليورو و الدولار و غيرها من العملات اذن من الصعب جداااااا ان نرى يوما العملات العربية في سوق الفوركس
ولكن ذلك ممكن اذا تغيرت عقلية العربي و اذا تغيرت سياسات الدول العربية كان يجعلو عملة موحدة في كل الدول العربية
للأسف اخي هيا دي الحقيقه في اغلب الدول العربيه اعتمادها الكامل على الاستيراد من الخارج في كل شئ
رغم انها متوفر ليها كل الوسائل الطبيعيه اللي يخلي الدول دي لو اتجهت الى التصنيع والعمل والانتاج تكون احسن مليون مره من الدول
اللي بتستورد منها

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:54
في حقيق أنا أضن ٱن نسبة ضهور عملات عربية في فوركس تكاد تكون منعدمة أولا لأن قتصادها ضعيف و تقدر أي جهة معينة تحكم فيه و لا أضن أن بنك مركزي لهذه دول قادر على تحكم في عملته .
يمكن أن نرا عملة عربية إن كان هناك تكامل تكامل عربي أو إتحاد عربي
بالظبط فالاقتصاد العربى كما قلت
فى حالة انهيار مذرية بصراحة !!

firas1984
06-17-2012, 21:03
مرحبا اخواني
اعتقد ان لو مجلس التعاون الخليجي اصدر عملة موحدة
فانا اعتقد انها ستكون رائعة وسنراها في سوق الفوركس العالمي

A7mad_Aziz
06-17-2012, 22:33
اعتقد ان نرى عملة عربية في سوق الفوركس امر صعب ولكنه ليس مستحيل..بعض الدول العربية مثل الكويت والسعودية ودول الخليج عموماً عندما تبيع النفط تبيعه بالدولار ولكن ماذا لو كان بعملة عربية موحدة او بعملة هذه الدول..اعتقد سيكون للعملات العربية شأن اخر..نفس الحال في مصر في قناة السويس

Noah
06-18-2012, 03:00
هو حلم اتمنى ان يتحقق ولكن ان تحقق هذا الحلم اعتقد انا لكثير فى هذا الوقت قد يحققون نسبة تداول عالية جدا على هذه العملة العربية ولكن تعالوا نخمن ما هىا لعملة الاقرب التى يمكن ان يتم قبول دخولها فىا لفوركس هل تعتقدون ان عملة قطر او الامارات قد تكون الاقرب

sho
06-18-2012, 03:44
اتمنى ان يحدث ذلك ولكنى اعرف انة شئ صعب جدا حاليا قد يصل لدرجة المستحيل .. فالدول العربية على الرغم من توافر البترول والثروات فيها الا انها دول ذات اقتصاد ضعيف لا يقوى على المنافسة امام الدول الاوروبية ..

magic777
06-18-2012, 03:49
مرحبا اخواني
اعتقد ان لو مجلس التعاون الخليجي اصدر عملة موحدة
فانا اعتقد انها ستكون رائعة وسنراها في سوق الفوركس العالمي

بس اعتقد ان ده عمره ماهيتحقق اخي اذا كان العرب مختلفين في كل حاجه وهو ده سبب مشاكلنا
يبقى هيتفقوا على توحيد عملتهم معتقدش ان ده يحصل في يوم من الايام رغم اني اتمنى حدوثه

hesham itch
06-18-2012, 05:05
هناك امل ف بعض العملات ان يتم استخدامها وتداولها ف الاسواق العالمية
وسوق الفوركس وذلك نظرا لقوة الاقتصاد بالدول المستخدمة
لهذه العملة ولكن لا يمكن ان نغفل ان هناك بعض العملات التى
يستحيل ان تدخل هذا السوق العملاق

2x1
06-18-2012, 10:20
حلم بعيد قوي يا اخي صعب تحقيقة بس فالحياة كل شئ جائز ومين عارف

مش يمكن تنقلب الحكاية ونبقي اقوي دول اقتصاديا ونتحكم احنا فالسوق

remo
06-18-2012, 12:29
انا عن نفسى اتمنى ان العرب يتوحدوا وبعملوا عملة موحدة زى الاتحاد الاوروبى فى الحالة دى ممكن نشوف العملة دى جوة الفوركس لان ساعتها العرب هيوحدوا اقتصادياتهم واحنا نمتاز بتعدد الخوائص يعنى عندنا فى كل بلاد العرب بترول واراضى صحراوية واراضى زراعية وكفاءات لكل مجال يعنى هنبنى اقتصاد قوى جدا

mony
06-18-2012, 12:31
يمكن ذلك فى المستقبل واعتقد اذا دخل عمله دول عربيه الارجح ان تكون الامارات والسعوديه والكويت

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 13:57
نعم انا اراها صعبة لان نسب السيولة في الدول العربية ضعيفة نسبيا
وانا عن نفسي رأأيت شارت للجنيه المصري وعلاقته بالدولار ويكاد يكون الشارت خط مستقيم

Rami
06-18-2012, 14:18
اعملة التى يتم التداول عليها وبكثافة هى العملات الدولية والعالمية
لو العملات العربية تؤثر فى مجرى الحياة الاقتصادية للشعوب الاخرى
بكل تاكيد سنراها على التشارتات
تحياتى لك وللجميع

ashi
06-18-2012, 14:40
بالنسبه لي من غيرالممكنان نرى عملات عربيهلان كل عملات الدول العربيه صعيفه و اقتصادهإصعيف و دول غير صناعيه لكن مع هذا انا متفئل في السعوديه من بين الدول العربيه التي ممكن ان تكون عملتها من العملات العم لات المتداوله اذ هي من الدول الصدره للنفط .... لكن لا احب المغامره اذا اصبحت من الدول المتداوله عملاتها في السوق العالمي

ma90do
06-18-2012, 14:44
صعبه حتي لو نزلت الاسبريد هيكون عالي قوي غير اسبريد اليورو دولار مثلا
وبصراحة ممكن قدام اتوقع ذالك انما في وقتنا الحاضر لا اتوقع انهم يعملو كده بسبب فيه دول عربية غير مستقره سوريا واليمن

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 14:56
يمكن ذلك فى المستقبل واعتقد اذا دخل عمله دول عربيه الارجح ان تكون الامارات والسعوديه والكويت

اعتقد بنسبه كبيره
العمله العربية اللى ممكن تكون فى المنصه فى المستقبل القريب

الدينار ( الكويتى )

كريم
06-18-2012, 15:10
لا اعتقد نهائيا دخول عملات الأسواق العربية الى عالم الفوركس لأنها بتكون قائمة على الاقتصاد اكثر و معظم الدول العربية دول استيراد و يصعب ذلك و العملات القوية كاليورو و الدولار و الين و الدولار الكندي و الاسترالي و غيرها لدي دولها اقتصاد قوي و الله الموفق و يا رب

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 15:16
نعم انا اراها صعبة لان نسب السيولة في الدول العربية ضعيفة نسبيا
وانا عن نفسي رأأيت شارت للجنيه المصري وعلاقته بالدولار ويكاد يكون الشارت خط مستقيم

طب ياريت الجنيه المصرى موجود بالمنصه ياغالى

كنا هنبيعه من غير ما نفكر - دائماً بيع بيع بدون تحليل

ههههههههههههه

fafa280384
06-18-2012, 15:19
فما رأيك انت
والله وسؤال مهمة هناك طرح توحيد عملة الخليج
ممكن هذه العملة سوف يكون لها وقع كبير في سوق

kamizidan
06-18-2012, 17:32
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة... لا اعتقد ذلك خصوصا في الاوضاع الحالية فالسيولة ضعيفة جدا والتداول لا يصلح على العملات العربية

ma90do
06-18-2012, 17:46

ههههههههههههه

هههههههههههههههه حرام عليك كده البلد هتخرب واحنا نكسب ده يبقي ضد الثوره يا اخ محمد برضو مينفعش

صعب مصر تدخل في سوق زي ده علشان هتخسر كتير وربنا يسترها عليكي يامصر

remo
06-18-2012, 17:52

ههههههههههههه

ههههههههه عندك حق فعلا كنا هنبيع الجنية المصرى اكيد هو بيعمل حاجة غير انة بينزل لكن يامسهل بعد الثورة والرئيس يمكن يتعدل الحال ونشوفة فى المنصة

compaq0
06-18-2012, 17:57
اؤيدك فى هذا الراى من سيشترى عملات الدول العربيه مثل السودان وليبيا و لكن مصر و كانت دوله سياحيه والله و اعلم بما سيحدث و السعوديه دوله بترول و موسم الحج قد تدخل هذا السوق

safiforex
06-18-2012, 18:02
ههههههههه عندك حق فعلا كنا هنبيع الجنية المصرى اكيد هو بيعمل حاجة غير انة بينزل لكن يامسهل بعد الثورة والرئيس يمكن يتعدل الحال ونشوفة فى المنصة

هههههههه ، انتم جبت الفوركس عربي اههه ،
احنا لازم ما نعمل فوركس عربي 100% ، و يبقى فيها الرؤساء العرب هم العملات ، و نشوف من هو الرءيس الذي سيصعد بالمقارنة مع الاخر
و هكذا ، ربما نجد بشار قرب من الانتهاؤ

magic777
06-18-2012, 19:09
هههههههههههههههه حرام عليك كده البلد هتخرب واحنا نكسب ده يبقي ضد الثوره يا اخ محمد برضو مينفعش

صعب مصر تدخل في سوق زي ده علشان هتخسر كتير وربنا يسترها عليكي يامصر

بس انا سمعت ان الجنيه المصري اصبح عمله حاليا بتداولوا عليها من كام شهر كده الكلام ده
بس الحقيقه معرفش رمزه ايه ولا الشركات اللي موجود فيها ياريت اللي يعرف يقولنا

kingman
06-19-2012, 03:07

الجنيه المصرى حاليا فى اسوء حالاته ولكنى متفائل بأذن الله مع استقرار البلد ورحيل المجلس العسكرى هيحدث استقرار ويبدا الأهتمام بالأقتصاد ومحاولة عزل كل الفاسدين اللى خربوا البلد الجنيه سوف ينتعش مع الوقت

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:55
الجنيه المصرى حاليا فى اسوء حالاته ولكنى متفائل بأذن الله مع استقرار البلد ورحيل المجلس العسكرى هيحدث استقرار ويبدا الأهتمام بالأقتصاد ومحاولة عزل كل الفاسدين اللى خربوا البلد الجنيه سوف ينتعش مع الوقت

امتى بقا العسكر يسيبو البلد خلى البلد ينصلح حالها ونشوف خير البلج دى

yassinoh
06-19-2012, 14:09
كلمه فوركس هى اختصار اصلا لكلمه انجليزيه
فورن اكستشينج
ومعنها تبادل العملات الاجنبيه
ولا دخل لهذا السوق ابدا بالعملات العربيه اطلاقا
ولا ستدخل فيه يوما من الايام
انما فقط الدول الاجنبيه هى التى يكون عملاتها فى هذا السوق

kimokonolove
06-19-2012, 14:13
فما رأيك انت
لو وجود دولة عربية قوية عالميآ ولة طلب على عملتها ستجد طبعى وجودها فى الفوركس
لاكن هذا سيتطلب وقت لو افترضنا هذا
وتحليل العملات العربية صعب نوعى ما لقلة الطلب علية والعرض مقارنة بالدولار واليورو والعملات الرئيسية

busileh
06-19-2012, 14:14
لا اعتقد ابدا ان يكون للعملة العربية باي صله بينها و بين الفوركس لانه العملات الاكثر تداول
هي اليورو و الدولار فقط لاغير

remas
06-19-2012, 14:23
اؤيدك فى هذا الراى من سيشترى عملات الدول العربيه مثل السودان وليبيا و لكن مصر و كانت دوله سياحيه والله و اعلم بما سيحدث و السعوديه دوله بترول و موسم الحج قد تدخل هذا السوق

والله اخى الكريم كل شىء وارد ليه لء ممكن نلاقى عملات بعض الدول العربيه موجوده فى السوق ويتم التداول عليها شانها شان غيرها من باقى العملات الاجنبيه يعنى هى جنوب افريقيا احسن مننا فى ايه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 14:40
اعتقد حاجة صعبة ان يكون هناك فوركس للعرب خاص بهم وده مش ممكن يحدث الا من خلال الأسواق العالمية ولكن عادى ان الواحد يستبدل العملات من اى مصرف وده طبيعى بان تسافر مثلا السعودية فتحول اموال الى ريالات مثلا

magic777
06-19-2012, 14:46

بصراحه انا مش من تفؤلك ده اخي كينج وشايفه ان حكم المرشد هيكون اظلم واوحش من حكم العسكر
بكتير خاصه وانهم معندهمش حلول عمليه او منظمه لمشاكل البلد الحقيقيه واعتقد انه لو كان جه البرادعي بدل مرسي كان حال مصر هيتغير
180 درجه

deadlyfox
06-19-2012, 15:10
من وجه نظرى ان دخول الدول العربيه سوق الفوركس امر صعب
لان الدول العربيه مش بتاعت شغل ياعنى مش دول متخصصه فى العمل
ولا يوجد دول صناعيه كبرى فى الدول العربية

assidi saber
06-23-2012, 16:20
أنا أرى ان ظهور عملة عربية في الفوركس شئ بعيد المنال لان ان اجتمعت كل الدول عربية لن تصل الى اقتصاد دولة اروبية واحدة

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 16:31
بصراحه انا مش من تفؤلك ده اخي كينج وشايفه ان حكم المرشد هيكون اظلم واوحش من حكم العسكر
بكتير خاصه وانهم معندهمش حلول عمليه او منظمه لمشاكل البلد الحقيقيه واعتقد انه لو كان جه البرادعي بدل مرسي كان حال مصر هيتغير
180 درجه

والله ياغالى
كل الناس تقول الاخوان هيخربووو ويدمرووووو

ولكن الحقيقه غير ذلك

الاعلام المصرى الاغلبيه فيه معندهمش ضمير

that is me
06-23-2012, 16:46
اعتقد انه صعب جدا وجود اى عملة عربية فى هذا السوق
لان العملات العربية تقريبا ثابتة والتغير فى سعرها بيكون صغير جدا وكل فترة ودا ممكن يخلى العملة دى تعمل شمعة طالعة وشمة نازلة وهكذا
لذلك اعتقد انه صعب جدا

okash
06-23-2012, 17:04
والله ممكن اذا وجدت العالم العربي يسيطر اقتصاديا على العالم وله اثر وليس فقط مجرد اوضاغع او احداث سياسية التي تؤثر بل كلمة كبار الشخصيات الا قتصادية والسياسية العرب على العالم

himaalex84
06-24-2012, 17:07
ممكن نرى بالفعل العملات العربية لكن لابد من رفع اقتصاديات هذا البلدن كى يتم الاعتراف بهذة العملات

Mtec
06-24-2012, 18:07
انا لا اظن ان هناك اي قدرة للعملات العربية في الظهور في الفوركس في الوقت الحالي ، لان اقتصاد الدول العربية مازال بعيدا عن مستوى الدول الاجنبية

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 18:11
فما رأيك انت

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
والله ممكن ليش لا ولكن فى حاله واحده فقط
ان يكون للعرب كيان ووجود و تصبح دول صناعيه لها قيمه وليس مجرد دول مستهلكه لو تحقق هذا
ممكن تجد العملات العربيه فى بورصه العملات يتم التداول عليها
اتمنى لك التوفيق

nrgslawi
06-24-2012, 18:55
فما رأيك انت
وانا ايضا اشاركك الراي لان دولنا العربية تخاف على المنافسة من القوى العظمى ثم لا تتوفر على البنيات التحتية الاقتصادية

safiforex
06-24-2012, 18:58
وانا ايضا اشاركك الراي لان دولنا العربية تخاف على المنافسة من القوى العظمى ثم لا تتوفر على البنيات التحتية الاقتصادية

بطبيعة الحال فالدول العربية لها اقتصاد ضعيف و ذلك من خلال رؤيتها للامور الاقتصادية و انه لا توفر الاساسيات لكي يكون اقتصداها قوي
فكيف ستدخل في عالم الفوركس و هي عملتها ضعيفة جداا

a5rzamn
06-24-2012, 19:01
اعتقد انه في يوم من الايام وليس ببعيد ستكون عملات من وطننا العربي في صدارة العملات في العالم
ونرجع الى سابق عهدنا عندما كنا سادة العالم في الاقتصاد والعلم والحضاره

remo
06-24-2012, 19:35
فما رأيك انت

ماشى اا معاك ان الدول العربية غير مؤهلة للدخول فى الفوركس لكن انا عن نفسى اعتقد ان الدول العربية لو اتحدت وعملت سوق قوى مشترك هتكفى نفسها اقتصاديا هتعمل عملة موحدة ممكن تخش الفوركس

kingman
06-24-2012, 19:35
بطبيعة الحال فالدول العربية لها اقتصاد ضعيف و ذلك من خلال رؤيتها للامور الاقتصادية و انه لا توفر الاساسيات لكي يكون اقتصداها قوي
فكيف ستدخل في عالم الفوركس و هي عملتها ضعيفة جداا

واكبر مشكلة عند الرعب هى حكامها الى يفضلون التبعية للغرب والضعف والهوان لشعوبهم ليستفيدوا من ذلك فى تثبيت حكمهم واغرقا الشعوب بالهموم والمشاكل والمور الفارغة التى لاتسمن ولاتغنى
لكن بأذن الله هذا الزمن سيولى الأدبار واملنا كبير بثورات الربيع العربى فى حياة افضل للعرب من تقدم ورخاء

yamiyugi
06-24-2012, 19:37
لا اتوقع هذا فالدول العربيه تملك انظمة اقتصادية متخلفه جدا لا تستطيع ادارة الامور بطريقة صحيحه
ليس لدينا اى افكار نحو المستقبل ليس هناك اتحاد يجمعنا يقوى من العملات الضعيفه ويرفع العملات القوية اعلى واعلى
للأسف نثبت اننا اكتشفنا الاقتصاد وخسرناه

hehelibeb
06-24-2012, 19:40
لا أعتقذ أن العملات العربية تدخل الفوركس
لأن الدول العربية هي دول مستوردة وحتى إن كان فسيكون الريال السعودي هو أول من سيدخل الفوركس

sa sa
06-24-2012, 19:54
لا اعتقد انه يمكن ان تري عمله عربيه في سوق الفوركس لانه لا يوجد دوله مؤثره سياسيا او اقتصاديا مثل باقي الدول ,اللهم في حاله توحيد العمله في الدول العربيه علي غرار اليورو.

abdello052
06-24-2012, 20:07
لسلام عليكم
ههههه و الله شكلك بتمزح أخي و لا ايه
ا اعتقد انه يمكن ان تري عمله عربيه في سوق الفوركس لانه لا يوجد دوله مؤثره سياسيا او اقتصاديا مثل

ahmed
06-24-2012, 20:09
لا أعتقذ أن العملات العربية تدخل الفوركس
لأن الدول العربية هي دول مستوردة وحتى إن كان فسيكون الريال السعودي هو أول من سيدخل الفوركس

لماذا لا يمكن اخى
هل لا يمكن ان ينصلح اقتصاد الدول العربيه وتشارك فى السوق ؟
بالطبع الاجابه لا يمكن الجزم بها ولكن نتمنى ان نجد الدول العربيه من اكثر الدول تقدما وتشارك فى جميع
النشاطات وليس الموضوع قاصر على الفوركس بحد ذاته

i5land_man
06-24-2012, 20:11
لماذا لا يمكن اخى
هل لا يمكن ان ينصلح اقتصاد الدول العربيه وتشارك فى السوق ؟
بالطبع الاجابه لا يمكن الجزم بها ولكن نتمنى ان نجد الدول العربيه من اكثر الدول تقدما وتشارك فى جميع
النشاطات وليس الموضوع قاصر على الفوركس بحد ذاته
ساعات بحلم اننا نعمل زي الاتحاد الاوربي ونعمل زي اتحاد عربي وعملة عربية موحدة ونبقي تكتل اقتصادي جامد
يا تري الحلم ده ممكن يتحقق؟
ربنا كبير

moonlight
06-25-2012, 07:24
اعتقد ان التداول فقط بين العملات الاجنبية فقط ولا تدخل العملات العربية ولا يمكن ان تدخل العملات العربية سوق الفوركس ولكن لانعلم يمكن
حدوث معجزة تجعل العملات العربية تدخل فى هذا السوق

KOGI
06-25-2012, 21:18
انا بأعتقادي ان المملكة العربيه السعوديه مهيأ ان نرى عملتها في الفوركس,لأنها من اهم الدول النفطيه

mage
06-26-2012, 03:59
انا بأعتقادي ان المملكة العربيه السعوديه مهيأ ان نرى عملتها في الفوركس,لأنها من اهم الدول النفطيه

يحينى ويحيك ربنا على ما نشوف اى عملة عربية فى الوقت الحالى يا اخى الفكرة فى دخول العملات الى الفوركس ليس بالدول الغنية ولكن بقوة العملة نفسها وقوة الاقتصاد العام لهذه الدولة ولو الموضوع كده كان زمان عملة الكويت هى الاقوى

dodovedo
06-26-2012, 15:45
اخى الكريم
ليه لا لو بس الدول العربيه شده حيلها والله هنبقى اعلى ناس عندنا بترول وسياحه وكل حاجه بس معندناس مخ نشغل كل ده فى
صالحنا

kingman
06-26-2012, 18:40
اخى الكريم
ليه لا لو بس الدول العربيه شده حيلها والله هنبقى اعلى ناس عندنا بترول وسياحه وكل حاجه بس معندناس مخ نشغل كل ده فى
صالحنا
نتمنى فى السنوات القادمة ان نجد فكر عربى موحد يعمل من اجل مصلحة المنطقة العربية كلها على غرار التحاد الأوربى ومنطقة اليورو واحنا بين التشابه اكثر من الأختلاف بعكس اوربا يعنى عوامل النجاح عندنا متوفرة اكثر

Noah
06-26-2012, 19:07
لا اعرف ان كان هذا الشئ من الممكن ان يحدث فى الفوركس ان نرى عملة عريبة يتما لتداول بها فى الفوركس انم لا ولكنى اعتقد انه من املمكن ان يحدث ولكن بعد فترة زمنية كبيرة وليس الان اطلاقا بل نحتاج الى بعض الوقت

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:44
لا اعرف ان كان هذا الشئ من الممكن ان يحدث فى الفوركس ان نرى عملة عريبة يتما لتداول بها فى الفوركس انم لا ولكنى اعتقد انه من املمكن ان يحدث ولكن بعد فترة زمنية كبيرة وليس الان اطلاقا بل نحتاج الى بعض الوقت
صعبة جداً يا اخى لان زى ماقلت
مفيش دولة عربية اصلا بتسمح بالفوركس او شركات الوساطة !

sunlight
06-26-2012, 19:50
صعبة جداً يا اخى لان زى ماقلت
مفيش دولة عربية اصلا بتسمح بالفوركس او شركات الوساطة !

اعتقد انه مش ممكن نلاقى عمله عربيه فى الفوركس اذا كان الصين اللى اقتصادها ماشاء الله ومش موجوده يبقى احنا هانكون موجودين ممكن بقى لما الدنيا تتغير ويكون الحال اتغير بملايين السنين

mohamedfx2005
06-26-2012, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله
اخي هنالك بعض شركات الوساطة التي بامكانك ان تجد بها بعض الازواج العربية كالجنيه المصري وعملات دول الخليج ولكن للاسف السبريد تجده كبير جدا والله اعلم

saad
06-27-2012, 14:24

abdallah elbaz
06-27-2012, 16:02
لا مش اعتقد لان الاقتصاد ف الوطن العربي غير مؤهل لكدا
دي بسبب حاجات كتيره طبعا سياسيه
وزي ماامريكا فرضه الحظر على الدول اللى معاها خلافات سياسيه

forexBOSS
06-27-2012, 16:47
هذا من رابع المستحيلات ان يحدث لان دولتنا ليست صناعيه وليس لها سيطره سياسيه على باقى الدول و لكن لما لا اعتقد ان هذا سيحدث فى حاله توحدت الدول العربيه و توحدت عملتنا فى هذا الوقت فقط نستطيع ان ندخل سوق الفوركس بجداره

Noah
06-27-2012, 16:51
ما زلت عند رأيي انه منا لممكن ان يحدث هذا ولكن ليس فى الاوقات الحالية بل نحاتجا لى الكثير منا لسنوات حتى نرى مرة اخرى الكثير من العملات العربية والبلاد العربية فى حاةل ازدهار فى مقابل العلماتا لاخرى ونحتاج الى الاقتصاد القوى للدولة

magic777
06-27-2012, 17:20
السلام عليكم ورحمة الله
اخي هنالك بعض شركات الوساطة التي بامكانك ان تجد بها بعض الازواج العربية كالجنيه المصري وعملات دول الخليج ولكن للاسف السبريد تجده كبير جدا والله اعلم

انا دورت عليهم مش لاقياهم يارت تقولي هنا على فين علشان اخد فكره برده عندهم
ولو هما موجودين في شركه انستا ممكن تقولي رموزهم ايه

assidi saber
06-27-2012, 18:13
لا اعتقد انه سوف توجد اي عملة عربية في سوق الفوركس

sami
06-27-2012, 18:21
كل شيء ممكن أخي الكريم،العديد من الأوضاع السياسية حدثت بشكل مفاجئ في الوطن العربي و لا أحد توقع حدوثها أو حتى وردت على ذهنه،و من غير المستبعد أن تحدث تحولات جذرية في الإقتصاد كذلك و ربما سنعاين يوما ما عملة عربية موحدة تنافس العملات الرئيسية في تجارة الفوركس

waleed adel
06-30-2012, 19:09
ان شاء الله ممكن يتحقق مع الحلم الكبير والسوق العربيه المشتركه
وطبعا تتوحد العمله لكل العرب اظن انى بحلم صح ههههههههه

elzeel
06-30-2012, 22:45
والله فى ظل التقدم الرهيب للغرب والعلوم والاقتصاد المبهر لديهم ارى صعوبه ولكن ليس مستحيلا
فمن الممكن ان تتواجد بعض العملات العربيه ولكن بعد وقت كبير

kingman
07-01-2012, 00:18
السلام عليكم ورحمة الله

واعتقد مش هتفع تتجاجر عليها اعتقد للمشاهدة فقط
ولم اتجارب من قبل المتاجرة عليها لاعتبراها دون فائدة بسبب حركتها واسبريدها وهل احد تداو لعليها من قبل وهل فيه شركات تتيح فعلا التداول عليها؟

mohamed1happy
07-01-2012, 00:20
لما لا تفاؤل الخير تجدوه
فمن الممكن مع التطور الاقتصادي للدول العربية او بعد انشاء سوق عربية مشتركة تصبح احدي عملات العرب هي الرائدة وتنزل سوق الفوركس

Amgad91
07-01-2012, 01:02
اعتقد ان ذلك من الممكن ان يحدث عندما تعترف بعض الدول العربية بالفوركس من الاساس
لأن اغلب الدول العربية تعتبر الفوركس نظام متاجرة غير مشروعة فكيف سيتم التداول على عملتها في هذا السوق
ايضا عندما يكون لدينا اقتصاد قوي يعتمد على التصنيع وليس فقط تصدير البترول لأنه سيكون اكثر ثباتا وبالتالي يعطي أمان اكبر للعملة

waleed adel
07-02-2012, 09:19
ممكن طبعا ان شاء الله بس لو اجتمعت السوق العربيه المشتركه ووحدوا عمله مناسبه
اكيد هنلاقيها طبعا ليه لا

husamart
07-02-2012, 09:35
ممم هي سؤال محر بس الطبيعي انو الاجبة صعب كتيررررررررر لان ظهور العملة في التداول يعتمد على قوة الاقتصاد .. بس ممكن لو دول الخليج عملت عملة موحدة ودخلت في التداول مثل اليورو يكون عملة اسمها خليجو بيكون الأمر متاح

derfcase
07-02-2012, 09:42
اوافقك الراي تماما اخي الكريم
realyone
و لكن علي المدي القريب
اما علي المدي الزمني البعيد - فمن يدري فربما يحدث بالامور امور

Mohamed90
07-02-2012, 12:55
لما لا تفاؤل الخير تجدوه
فمن الممكن مع التطور الاقتصادي للدول العربية او بعد انشاء سوق عربية مشتركة تصبح احدي عملات العرب هي الرائدة وتنزل سوق الفوركس

السلام عليكم طبعا اخي العزيز يجب التفائل بالخير و لكن لنكن شوي وقعيني الدلو العربية بعيدة كل البعد عن الاقتصادات الدول الكبرى
و التي لها اقتصادات ضخمة و العملات العربية تبى صعبة تدخل للسوق الفوركس خصوصا في هذه المراحل

yassinoh
07-02-2012, 14:33
انا بأعتقادي ان المملكة العربيه السعوديه
مهيأ ان نرى عملتها في الفوركس,
لأنها من اهم الدول النفطيه,
واكيد الدول التي تريد ان تشتري النفط منهم اكيد سوف تطلب عملتها

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:27
لا اعتقد ان نرى عملات عربيه فى مجال الفوركس
خصوصا بسبب التحكمات الاقتصاديه والسياسيه المتشدده التى تضعها الحكومات العربيه
وبسبب انحدار اقتصاديات تلك الدول وخصوصا فى الفتره الحاليه من ثورات الربيع العربى

magic777
07-02-2012, 19:39
لما لا تفاؤل الخير تجدوه

وده طبعا حلم جميل نفسنا كلنا انه يتحقق ولكن الواقع بيقول عكس كده اخي ورغم الثورات اللي حصلت مؤخرا في الدول العربيه
الا انها في النهايه لم تؤثر ايجابيا على هذه الدول بل مازالت حالات القلق والصراع قائمه
وده بيدي صوره غامضه للمستقبل

Rami
07-02-2012, 19:41
ممكن طبعا ان شاء الله بس لو اجتمعت السوق العربيه المشتركه ووحدوا عمله مناسبه

ان شاء الله يتوحدوا , وليس فقط فى العملة لكن فى كل شئ
فلا ننسى ان المواقف السياسية فى الدول توثر اما بالسلب او الايجاب على الدول
وعملاتها واقتصادهها
تحياتى لك

abdello052
07-02-2012, 19:42
انت في الأصل يمكنك المتاجرة على العملات العربية ولكن بدون وسيط في سوق الفوركس يمكن لأي شركة وساطة ادخال العمله عندها واعلان بدء التداول عليها فالمسأله بغاية البساطة وغاية الامكانية

m_fekry
07-02-2012, 19:45
اتمنى ان يحدث ذلك فى المستقبل القريب ولكنى ارى صعوبة تحقيق ذلك
بسبب ضعف الأقتصاد فى معظم الدول العربيه ولكنه ليس مستحيل

waleed adel
07-07-2012, 17:08

بالعكس الدول العربيه تمتلك مالا تمتلكه الدول من البترول والمواد الخام ولكن ينقصهم
فقط التوحد والعمل على التنميه وليس الاستيراد

sahar elmansory
07-07-2012, 17:29
اذا اراد العرب ذلك فسوف يفعلوا..ان العرب لديهم من الامكانيات ما يؤهلهم للدخول وبقوة في سوق الفوركس ولكن ما ينقصهم هو ان يتحولوا من التفكير الاستهلاكي الي التفكير الانتاجي

nada
07-07-2012, 18:40
اعتقد دولة تركيا ويوجد مناصات فية هذه العملة
لكن بشكل قليل جدا حركة الزوج

ابو محمد
07-07-2012, 18:47
لااعتقد ذلك ولكن نتمنى ان يتوحدوا
بكل شيئ وليس فقط بالعملة

dina mahmoud
07-07-2012, 18:51
لا اعتقد هذا لان الدول العربية ليست دول صناعية جيدة واقتصادها غير جيد

theboy2226
07-07-2012, 19:14
اذا كان اصلا الفوركس حرام و ممنوع في بعض الدول العربية اعتقد ده حلم نتمني تحققه لكن للاسف صعب جدا
لكن في خبراء في الاقتصاد في مصر بيقولوا ان لو مصر خلت المرور في قناة السويس بالجنيه المصري طبعا الطلب عليه حيزيد و الجنيه المصري حيعلي شوية و بالتالي ممكن يدخل السوق كعملة عليها طلب و بردو بعض الدول النفطية
بس طبعا اللي يطبق الموضوع ده بقي

ehab
07-07-2012, 19:52
ان شاء الله نطمح فى هذا ولكن فى الوقت الحالى لا نستطيع ان يكون لدينا
احدى العملات فى الفوركس ولكننا نتمنى من الله ان يتم هذا حتى يرتفع شأننا

roka
07-07-2012, 23:04
فما رأيك انت

وفيها اية لما تدخل عملات الدول العربية فى سوق الفوركس فى دول كتير غنية ممكن تعرض حاجاتها للبيع وبالتالى فالناس هتدور على عملاتها عشان تشتريها

revenge
07-07-2012, 23:34
دي تبقي معجزه :d

اعتقد صعب اوي لاسباب كتير

اهما ان العرب ككل مفيش اقتصاد اصلا

احنا كدول عربيه مش لينا في التصنيع و الكلام ده

مجرد بترول و تصدير مواد اوليه غير مصنعه و نرجع نشتريها تاني بعد ما تتصنع

طبعا غير السياسات الاقتصاديه

waleed adel
07-14-2012, 14:59
ان شاء الله بس لو اجتمعت السوق العربيه المشتركه ووحدوا عمله مناسبه

mohamed yossef
07-18-2012, 04:35
اعتقد ان العالم العربى مازال ينقصه الكثير لكى تصبح عملته قوية واقتصادياته قوية للتداول عليها
لكن ان شاء الله الامل فى ربنا كبير

resala11111
07-18-2012, 19:51
صعب التجار على العملات العربية
لان الدول العربية اقتصادها سى
ولو ظهرت هيكون التدوال عليها منعدم
وبالتوفيق لكم

Aker001
07-18-2012, 19:52
اعتقد ذلك اننا لن نجد اى عملة عربية فى سوق الفوركس فمعظم الدول العربية تتبع سياسات متشددة سواء اقتصادية او نقدية وبالفعل الأقتصادات العربية يست اقتصادات قوية ومعظمها قائم على الأستيراد واعتقد كل المعاملات بتتم بعملات مثل الدولار ولايدخل فيها العملات العربية

AMANI
07-18-2012, 19:54
فما رأيك انت

اتمنى ذلك ان احنا كعرب يبقى لينا قيمه ومتوحدين
مش مجرد شعوب ملهمش قيمه ولا لازمه

sky44
07-18-2012, 20:05
السلام عليكم . انا ايضا اخي لا اعتقد اننا سنرى العملات العربية في سوق الفوركس لان الدول العربية اقتصادها ضعيف و لا يقارن بالاقتصادات العالمية و اغلب الدول العربية تعتمد على الاستيراد و غيرها من المشاكل التي تحول دون دخولها سوق العملات العالمية

ma90do
07-18-2012, 20:06
اعتقد ذلك اننا لن نجد اى عملة عربية فى سوق الفوركس فمعظم الدول العربية تتبع سياسات متشددة سواء اقتصادية او نقدية وبالفعل الأقتصادات العربية يست اقتصادات قوية ومعظمها قائم على الأستيراد واعتقد كل المعاملات بتتم بعملات مثل الدولار ولايدخل فيها العملات العربية
ا
اها فعلا والسوق مثل الفوريكس ضخم ويوجد متداولين عرب كثير ولكن لا توجد اي عمله عربيه الان امامك 30 سنه علي الاقل لتجد هذه النتيجه

sabre
07-18-2012, 20:07
من الممكن بعد ثورات التطهير التى تحدث وبعد هدم هذة الانظمه
الفاسدة ممكن كمان نرى عمله عربيه موحدة قريبا وتكتسح اليورو كمان ان شاء الله

al7oot
07-18-2012, 21:17
من الممكن بعد ثورات التطهير التى تحدث وبعد هدم هذة الانظمه
الفاسدة ممكن كمان نرى عمله عربيه موحدة قريبا وتكتسح اليورو كمان ان شاء الله

ان شاء الله يحصل ذلك يا اخي
لان الدول العربية بحاجة الا تطوير في الانظمة الاقتصادية لما يعاني الشعب من فقر ودائقة اقتصادية

الله يفرجها على الجميع

MrSniper
07-18-2012, 21:18
كل شيء ممكن أخي لكن دلك يحتاج تطور عربي كبير
و خصوصا في المجال الاقتصادي

twaslpro
07-18-2012, 21:27
انا آمل ان تكون بعض العملات العربية في اسواق الفوركس في الفريب العاجل باذن الله وهذا الامر ليس بالامر البعيد عن البلاد العربية فهم كما كانوا سادة العصر في تلك السنين الماضية والان ما يمنعهم من ذلك الا بعض السياسات الاقتصادية التي يطبقونها وقد ىن وقت زوالها..

Noah
07-18-2012, 21:47
والله اتمنى ان يحدث هذا ولكنى اعرف جيدا ان هذا الشئ مستحيل ان يحدث فى سوق الفوركس الا بعد فترة ممكن تكون كبيرة جاد ولازم يكون هذه الدولة العربية مزدهرة جدا اقتصاديا وعلميا وكل شئ علشان يبقى ليها مكان فى الفوركس

salah.bmw
07-19-2012, 01:01
انا اتوقع ان هذا الامر ممكن عندما يتفقو العرب على هدف واحد
ويكونو قلب واحد مش قلوبهن على الكرسي بس

asmoshaa2012
07-19-2012, 01:03
لا اعتقد اننا سنرى العملات العربية فى سوق الفوركس يا اخى فى دول فى العالم لا تسمح باستخدام بعض العملات العربة فى بلادهم او بمعنى اصح بيقولوا ليس لها قيمة
فلما ياتى الوقت ويكون لنا قيمة وعملاتنا لها قيمة سنرى فى ذلك الوقت العملات العربية فى الفوركس

nrgslawi
07-19-2012, 01:11
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
يمكن لبعض العملات الخليجية ان تلج سوق العملات الدولي الفوركس مستقبلا لان في هذه الاعوام بدا يميل الاقتصاد العالمي اليها

HUSSENEY
07-19-2012, 07:28
العملة التى يتم التداول عليها وبكثافة هى العملات الدولية والعالمية
لو العملات العربية تؤثر فى مجرى الحياة الاقتصادية للشعوب الاخرى
بكل تاكيد سنراها على التشارتات

y4x
07-19-2012, 10:48
كلمه فوركس هى اختصار اصلا لكلمه انجليزيه . فورن اكستشينج . ومعنها تبادل العملات الاجنبيه .. ولا دخل لهذا السوق ابدا بالعملات العربيه اطلاقا . ولا ستدخل فيه يوما من الايام .. انما فقط الدول الاجنبيه هى التى يكون عملاتها فى هذا السوق .. تحياتى لك . واامل ان اكون اوضحت لك المعلومه

شكرا اخى الكريم على المعلومة

بس يايت يجى اليوم ونشوف العملات العربية موجودة

مع انها مستحيل

2x1
07-19-2012, 11:03
ان شاء الله يحصل ذلك يا اخي
لان الدول العربية بحاجة الا تطوير في الانظمة الاقتصادية لما يعاني الشعب من فقر ودائقة اقتصادية

الله يفرجها على الجميع

ياريت والله نتمني طبعا نشوف فالمستقبل الكلام دة عالواقع وبيتحقق ساعتها هنكون مفيش حد زنا لان احنا لو اتحدنا هنبقي قوة محدش هيقدر عليها فالعالم كلة

ahmed
07-19-2012, 11:15
اكيد سوف ياتى الوقت ونرى هذا العملات فى السوق
واعتقد ان المساله مسائله وقت فقط

BiG MoNeY
07-19-2012, 11:18
لا اظن دلك بالتأكيد حتى اليورو يمكن ان يواجه مشاكل لو كانت بلد واحد هو الدي يعتمده كعملة اساسية يعود قوته الا توحد دول اليورو واعتماده كعملة اساسية وهدا هو سبب قوته وبخصصو العملات العربية لا يمكن في القريب العاجل ان نرى عملاتها في التشاررت و لانها لا تأتر بالشكل الكبير في المعاملات الاقتصادية وشكرا اخي على الطرح

Mohamed90
07-19-2012, 13:33
اكيد سوف ياتى الوقت ونرى هذا العملات فى السوق
واعتقد ان المساله مسائله وقت فقط

السلام عليكم لا اعتقد اخي العزيز في ظل الاختلافات السياسية زيادة على
الاختلاف في الاقتصادات البلدان و العرب أتفقو على الا يتفيقو

السيد الجبالي
07-19-2012, 13:35
اعتقد ان هذا سيكون موجود ريثما تتخلص دولنا العربيه من التبعيه الامريكيه .. حين نبيع منتجاتنا بعملمتنا العربيه ولس الدولار
في هذه الحاله بالطبه سكون هناك تواجد للعملات العربيه في هذا السوق

wazwaz
07-19-2012, 13:38
طبعا يمكن أن نرى عملة عربية في الفوركس لكن ليس الآن !! لأنه الآن اليورو والدولار في عز شبابهم يعني يتسمون بالقوة حالا
لهذا من الممكن ظهور العملة العربية إذا شاهدنا سقوطا للدولار أو الصناعة الأمريكية او الأوروبية لكن متى سيحدث هذا الله أعلم

al7oot
07-19-2012, 14:04
فما رأيك انت

صح كلامك يا ريس الدول العربية بشكل عام ليست مواكبة للتطورات الإقتصادية العالمية بالإضافة الى سياسيتها المتشددة واجرائتها المتعددة
وايضا اهمالها للجانب العالمي والإقتصادي وركود تجارتها

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:19
صح كلامك يا ريس الدول العربية بشكل عام ليست مواكبة للتطورات الإقتصادية العالمية بالإضافة الى سياسيتها المتشددة واجرائتها المتعددة
وايضا اهمالها للجانب العالمي والإقتصادي وركود تجارتها

وضيف علي ده كمان .. انها بتصدر مواردها بعمله الدولار وليس عملتها العربيه .. يعني البترول يصدر بالدولار وغيره من المنتجات
واعتقد ان هذا سبب رئيسي في عدم وجود عملاتنا العربيه في السوق .

Rami
07-19-2012, 14:22
ممكن ان نرى العملات العربية فى الفوركس
لكن المهم ان يتحد العرب فى
تحياتى لشخصك الكريم

زيزو
07-19-2012, 15:56
لا اعتقد ان الدول العربية ستدخل الفوركس في هذه المرحلة
ربما بعد ذلك ويكون هناك اتفاقيات بين الدول وبعضها
والله اعلم

khashaba
07-19-2012, 15:59
لا اعتقد ذلك فالاقتصاد فى الدول العربيه غير مستقر وغير مضمون وغير مشجع

magic777
07-19-2012, 21:17
لا اظن دلك بالتأكيد حتى اليورو يمكن ان يواجه مشاكل لو كانت بلد واحد هو الدي يعتمده كعملة اساسية يعود قوته الا توحد دول اليورو واعتماده كعملة اساسية وهدا هو سبب قوته وبخصصو العملات العربية لا يمكن في القريب العاجل ان نرى عملاتها في التشاررت و لانها لا تأتر بالشكل الكبير في المعاملات الاقتصادية وشكرا اخي على الطرح

فعلا اخي لولا توحد دول اليورو لحمايته كان زمانه وقع من زمان وده اللي العرب مفتقدينه للأسف
وهو الاتحاد هنا كل بلد في حالها وطول ما احنا كده عمرنا ما هيكون لينا سوق خاص بينا
الا لو اتحدنا مع بعض وبقينا وحده عربيه قويه

himaalex84
07-19-2012, 21:20
اعتقد صعب ان نرى اى عملة عربية فى مجال الفوركس بسبب بسيط ان الفوركس اصلا حتى الان غير معترف بى فى اى دولة عربية

بالاضافة ان العرب نفسهم للاسف مفيش اى تعاون بينهم و لو حد وقع فى ازمة محدش هيساعد حد

dz-yac
07-19-2012, 21:34
لا اضن ن هدا سيحدث
الا ادا تم توحيد عملة عربية وهدا ايظا لن يحدث
اما بخصوص عملات الدول كل على خدى فالاقتصادات لعربية ضعيفة ولا ترقى لهدا المستوى

rabie10
07-19-2012, 22:17
أنا لا أضن أننا سنرا عملة عربية في الفوركس
فأغلب الدول العربية تعتمد إما على الدلار او اليورو
يمكن أن نراها في حالت ضهور عمل موحدة فقط
و هذا أمر شبه مستحيل في الوقت الحاضر

pimo
07-19-2012, 22:55
هذا امر لن يتحقق اذا لم تتغير الوضعية الاقتصادية في هذه البلدان لا نها تعتمد كليا علي تصدير المواد الخام اكثر من 90 بالمئة ثانيا ليس لديها اكتفاء غذائي ليس لديها قواعد صناعية ليس لديها سياحة قوية وكل هذا لن يتحقق في ظرف زمني صغير ولهذه الاسباب لا تستطيع ان تتداول اي عملة عربية في سوق الفوركس اي لن تصبح عملة صعبة

Forex Eyes
07-19-2012, 23:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الله ارى ان الاقتصاد العربي جد متدهور
لكن ربما في المستقبل القريب نرى احدى العملات العربية في السوق الفوركسية

hesham1046
07-19-2012, 23:12
انا آمل ان تكون بعض العملات العربية في اسواق الفوركس في الفريب العاجل باذن الله وهذا الامر ليس بالامر البعيد عن البلاد العربية فهم كما كانوا سادة العصر في تلك السنين الماضية والان ما يمنعهم من ذلك الا بعض السياسات الاقتصادية التي يطبقونها وقد ىن وقت زوالها

xtomorrow
07-20-2012, 00:16
انا آمل ان تكون بعض العملات العربية في اسواق الفوركس في الفريب العاجل باذن الله وهذا الامر ليس بالامر البعيد عن البلاد العربية فهم كما كانوا سادة العصر في تلك السنين الماضية والان ما يمنعهم من ذلك الا بعض السياسات الاقتصادية التي يطبقونها وقد ىن وقت زوالها

فعلا اخي وانا ارى انه قد حان الوقت لكي تلج العملات العربية اسواق الفوركس خاصة دول الخليج العربي
ايضا امل اخي ان تتوحد بعض العملات العربية وتصبح اكثر قوة كما هو الشان بالاتحاد الاوروبي

abdallah elbaz
07-20-2012, 01:09
انا ايضا لا أعتقد اننا سوف نرى بعض العملات العربيه في سوق الفوركس
لاننا وصلت لينا الفوركس متاخر وبعد الدول العربيه لاتعترف بيها
والبعض يجادل عن انها حرام او حلال

Aker001
07-20-2012, 01:10
يمكنك المتاجرة على العملات العربية ولكن بدون وسيط في سوق الفوركس يمكن لأي شركة وساطة ادخال العمله عندها واعلان بدء التداول عليها فالمسأله بغاية البساطة

Rami
07-20-2012, 01:10
انا ايضا لا أعتقد اننا سوف نرى بعض العملات العربيه في سوق الفوركس
لاننا وصلت لينا الفوركس متاخر وبعد الدول العربيه لاتعترف بيها
والبعض يجادل عن انها حرام او حلال

لا بد ان نغير هذ النظرة التشاؤمية لانه
لا يجدى على الصعيد الاقتصادى العربى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

youmuststop
07-20-2012, 01:13
والله دائما ابحث عن العملات العربيه وخاصه الدنيه المصري لكي اري الشارت الخاص به يارب الشركات تضعه في منصاتها

kingman
07-20-2012, 02:00
فعلا اخي لولا توحد دول اليورو لحمايته كان زمانه وقع من زمان وده اللي العرب مفتقدينه للأسف
وهو الاتحاد هنا كل بلد في حالها وطول ما احنا كده عمرنا ما هيكون لينا سوق خاص بينا
الا لو اتحدنا مع بعض وبقينا وحده عربيه قويه
ورغم ان الأوربين بينهم اختلافات عديدة فى اللغة والثقافات الا انهم استطاعوا ان يتكاملوا ويكون وحدة مشتركة بعسكنا نملك من اوجه التشابه اكثر من الأختلاف لكن للأسف اتفقنا على الا نتفق

hesham1046
07-20-2012, 02:11
من وجه نظرى ان دخول الدول العربيه سوق الفوركس امر صعب
لان الدول العربيه مش بتاعت شغل ياعنى مش دول متخصصه فى العمل
ولا يوجد دول صناعيه كبرى فى الدول العربية

siafarii
07-20-2012, 02:25
السلام عليكم

هو امر يتعلق بتقدم الدول العبربية بنسبتي لي يمكن مشاهدت دلك لاكن ليس في الوقت الحالي
لانه ليس بالمستحيل
بتوفيق لدول العربية

mohamed 300
07-20-2012, 02:26
من المؤكد ان هذا كمن الممكن نظيا وسهل ,ولكن فى الحقيقه لا نرى اى تواجد عربى فى سوق الفوركس من حيث العملات ,وهذا ما يجعلنا نتاجر على العملات الاخرى فقط

theozo
07-20-2012, 02:42
اعتقد ان العالم العربي بعد ما فاق هيستطيع ان يحدث امور عديدة في الحقبة القادمة من الزمان و من الممكن ان نجد عملة موحدة للعرب مثل اليورو في اوروبا و من ثم يتواجد تناقل الافاكار و العمالة وغيره و بالتالي من الممكن جدا ان تظهر عملة عربية في هذا السوق

fx-man
07-20-2012, 03:12
طبعا فى الوقت الحالى ما اعتقدش ان دا ممكن يحصل لكن ممكن فى المستقبل وخاصة لو حصل اتحاد بين العرب بعد اكتمال ثورات البريع العربي .

waleed adel
07-22-2012, 18:07
الاقتصاد فى الدول العربيه غير مستقر وغير
مضمون وغير مشجع

al7oot
07-22-2012, 19:19
صح انا بأعتقادي ان المملكة العربيه السعوديه مهيأ ان نرى عملتها في الفوركس,لأنها من اهم الدول النفطيه,واكيد الدول التي تريد ان تشتري النفط منهم اكيد سوف تطلب عملتها

تفسير صحيح وعين العقل
كلامك زين يا ريس الدول الخليجية لها مستقبل كبير في الفوركس لأنها من الدول النفطية الكبيرة

dodovedo
07-22-2012, 19:23
اخى الكريم
بالفعل فى منصات بتنزل عملات عربيه
بس تحركها بطىء جدا جدا جدا
تقبل احترامى

ashraf
07-23-2012, 16:35
لا طبعا لا اعتقد ان نشوف اى عملات عربية فى سوق الفوركس لان ليس عليها طلب بعكس الدولار واليورو والين وغيرهم من العملات التى عليها طلب عالمى وان كنت اتمنى فى يوم من الايام ان ارى عملة عربية فى سوق التداول

delpi
07-23-2012, 16:43
لا أعتقد ذلك مش الاول نشوف بروكر عربى عالى المستوى او بشكل دولى ثانيا لكى يحصل هذا الامر نحتاج كعرب الى طفرة فى كل المجالات حتى يشعر العالم باهميتنا

alkatom
07-23-2012, 17:03
العملات العربية بالفعل موجودة في سوق الفوركس ... ولكنها ليست ذات شعبية عالمية لأنها دول غير صناعية مع الأسف الشديد

mido
07-24-2012, 02:16
اخي الكريم
نحن نتمنى ذلك لانه يشعرك ان اقتصاد بلدك له وزن بين دول العالم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

SlaiteR
07-24-2012, 21:07
فما رأيك انت

لا اعتقد اخي

لأننا اقتصادنا لا يقارن بالدول الأوروبية

لا نية لذلك

havic
07-24-2012, 21:42
ان شاء الله في المستقبل القريب سوف نرى عملة عربية ، لكن العائق هو ضعف اقتصاد الدول العربية بالمقابل قوة الاقتصاد الاجنبي و العملة الاجنبية

hesham1046
07-24-2012, 21:46
بعد عمر طويل

وبعد تقدم الدول العربية

morx123
07-25-2012, 04:17
لا اعتقد انجد دولة عربية ولا في الوقت القريب
زي منتم شايفين الضع في تدهور وكل واحد بيقول نفسي نفسي

marem2007
07-25-2012, 04:19
انا لا اعتقد ذالك ايضا
لان معظم تعاملاتنا بتتم بالدولار
في بلادنا العربية

mohamed Omar
07-25-2012, 04:21
ممكن اي دولة خليجيبة تدخل
بس حط مصر ف اخر الحسبة خالص او استبعدها
ودي اجة مزعلاني جدا :(:(

polo
07-25-2012, 04:28
انا اظن ان ذلك لن يحدث ابدا

لان العملات العربيه ليست لها اى قيمه مقارنة بباقى العملات الاجنبيه

كما ان الدول العربيه ليست مميزة فى اى شئ حتى تكون لها عمله عالميه و يمكن ان تدخل فى اسواق العملات

heropero
07-25-2012, 05:30
من وجهة نظرى المتواضعة من الممكن ان نرى عملات بعض الدول امثال الكويت والسعودية وقطر
بسبب انتاجهم للنفط والطاقة وارى ان سعر عملة الكويت ليست بالرخيصة وانما غاليه وعالية جدا
اما معظم العملات الاجنبية فاتوقع هذه الدول نجد عملاتها فى الفوركس فى يوم من الايام
واتمنى ان نجد بروكرات عربية دولية عالمية ذات ثقة وشعبية جارفة ولكن كل ذلك تحت مسمى ( نتمنى) جميعا

mena
07-26-2012, 06:30
اتمنى ان يحصل ذلك وان تدخل عملات البلدان العربيه فى الفوركس لان يوجد بعض البلاد اقتصادها قوى

mage
07-26-2012, 07:09
لا اعتقد ان يجدث هذا الامر ولو حدث سوف يكون للدولة الاقوى اقتصاديا وليس للدولة صاحبة العملة القوية لان اقتصاد الدولة دوليا هو الاهم من حيث ان يكون لها عملة فى سوق الفوركس ومتداول عليها

dollyabdallah
07-26-2012, 08:17
انا لا اعتقد هذا لان لكى تكون العملة العربية فى الفوركس يجب ان تكون من العملات الننفاسة فى ولكن من الممكن ان يكون فوركس العرب وهو يختص بلعملات العربية فقط

kanzsea
07-26-2012, 17:59
اعتقد موجوالدرهم الامارتى فى السوق و الريال السعودى كمان وشوفت مرة الجنية المصرى بس التدوال عليهم قليل جدا

mohamed hamdy
07-26-2012, 18:01
بما اننا علي منتدي فوركس مصر فانا اتمني ان تكون اول عمله عربية هي الجنيه المصري
ربنا يقومه بالسلامه:))

zeina
07-29-2012, 19:33
مفيش شئ بعيد على ربنا بس اعتقد ان دا عشان يحصل محتاج على الاقل مثلا 30 او 40 سنة لما نبنى اقتصاديات قوية تقدر تسد قدام الاقتصاد الاجنبى ويكون عندنا عملة ليها سعر قدام الدولار واليورو وغيرها من العملات

aladdin
07-29-2012, 19:35
اعتقد ان ده هنشوفه قريب جدا بالذات ان المستقبل يظهر ملامحه فى دول شرق اسيا وايضا انهيار اقتصاديات اوربا وامريكا يتح الفرصه لظهور اقتصاديات ناشئه قد تستفيد وتظهر سريعا

madoxegy
07-29-2012, 19:36
لما لا! انت في الأصل يمكنك المتاجرة على العملات العربية ولكن بدون وسيط في سوق الفوركس
يمكن لأي شركة وساطة ادخال العمله عندها واعلان بدء التداول عليها فالمسأله بغاية البساطة وغاية الامكانية

realyone
07-29-2012, 21:42
لما لا! انت في الأصل يمكنك المتاجرة على العملات العربية ولكن بدون وسيط في سوق الفوركس
يمكن لأي شركة وساطة ادخال العمله عندها واعلان بدء التداول عليها فالمسأله بغاية البساطة وغاية الامكانية

لكن أرى ان الأمر غير مجدي لأن حركتها بتكون بطيئه لقلة الطلب والعرض عليها,العملات الرئيسيه نشطه بالحركة لأنها لها طلب وعرض كل يوم وبسبب التبادل التجاري بين دول العملات الرئيسيه

dollyabdallah
07-29-2012, 21:46
اتمنى ان يحدث ذلك ولكنى اعرف انة شئ صعب جدا حاليا قد يصل لدرجة المستحيل .. فالدول العربية على الرغم من توافر البترول والثروات فيها الا انها دول ذات اقتصاد ضعيف لا يقوى على المنافسة امام الدول الاوروبية

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 21:59
اتمنى ان يحدث ذلك ولكنى اعرف انة شئ صعب جدا حاليا قد يصل لدرجة المستحيل .. فالدول العربية على الرغم من توافر البترول والثروات فيها الا انها دول ذات اقتصاد ضعيف لا يقوى على المنافسة امام الدول الاوروبية

ممكن يكون لنا قيمة وسط الدول الاوربيه فى حالة اننا نتوحد على العمل ونتوحد على الانتاج وبناءً مجموعة عربية اقتصاديه قويه

alaoui11
07-29-2012, 22:01
لا اعتقد ابدا و لكن كل شيء ممكن
ان كانت هناك عملة عربية اعتقد ستكون العملة السعودية او العملة القطرية

gamal
07-29-2012, 22:09
نحن نتمنى ذلك لانة يعلى ويزود من اقتصاد بلدنا
واتمنى دخول العملات العربية فى الفوركس

mannon
07-30-2012, 03:09

اعتقد صعب جدا اننا نشوف حاجة زى كدة لانى اعتقد ان الاقتصاد العربى ليس قوى للدرجة التى تجعلة يغامر بعملتة ويتركها عرضة للطلب والعرض اكيد ممكن يتاثر الاقتصاد العربى اكتر ويكون تاثير سلبى كمان

madoxegy
07-30-2012, 03:10
في عملات عربيه فعلا موجوده في الفوركس زي الدرهم الامارتي ولكن مش اي شركه واسطه بتيح العمل في العملات ديه بسبب تشدد الدول وعدم تحرير سعر الصرف زي مصر والسعوديه وده بيسبب مشكله لشركات الوساطه عشان ممكن العمل في مثل العملات ديه بكل سهوله عشان كده لا اعتقد وجود العملات ديه في سوق الفوركس في يوم من الايام

uventene
07-30-2012, 04:15
لا اعتقد في الوقت الحالي لان معظم الدول العربيه اقتصدها ضعيف والدول الي اقتصدها عالي كدول الخليج العربي بسبب النفط بيبعو النفط مقابل الدولار وليس مقابل العمله المحليه

shemo
07-30-2012, 12:21
يمكن ان نرى فى المستقبل ولان يوجد الكثير من البلدان العربيه اقتصادها قوى

no1forex
07-31-2012, 10:28
علشان العربيه تضاف فى الفوركس هنحتاج قوانين تجاريه تتغير فى دول كتير اوى علشان انظمة البنوك كمان تتغير حوار كبير لكن انا شايف مع القوت هتنضاف وسعتها هنعمل احلى شغل علشان اهل شبرا اعلم بحوريها

mohamed farag
07-31-2012, 10:31
اكيد ان شاء الله ف المستقبل ناس كتير هتتعرف عليه و اكيد هيصبح ف يوم من الايان ف
السوق العربيه

silver
07-31-2012, 10:33
نعم مثل ماقلت

وعلى فكرة يوجد عملات عربية مقابل الدولار ولكن لا يتم عرضها في الميتاتريدر لان تحركها ضعييف جدا

fxjoseph
07-31-2012, 10:35
بالطبع كلامك صحيح قلة الصناعة اوالزراعة وعدم الانتاج هو من اهم اسباب الضعف ولكن من الممكن يزيد الطلب علي العملات لو حال البلاد اتغير ولكن ده هيحصل امتي الله واعلم والموضوع مش صعب لو الناس اشتغلت بذمة وضمير ولكن واسفااااه

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 14:47
مظنش اننا هنلاقى عملة عربية فى الفوركس صعبة شوية بصراحة يا غالى اننا نلاقى حاجه زى كده
بس ممكن لو حصل اتحاد
ربك يسهل

hichemdz
07-31-2012, 14:53
في الخقيقة لم يسبق لي وان رأيت عملة عربية واحدة في اي شركة من الشركات التي تداولت معها . اعتقد ان العملات العربية ضعيفة جدا واقتصاديات الدول العربية قائمة فقط على النفط . لذلك عملاتها غير قوية .وايضا نظام البنوك العربية سيء جدا لذلك العملات العربية لا يوجد لها اثر في سوق الفوركس.

remas
07-31-2012, 15:11
والله يا اخى الكريم كل شىء اصبح ممكن الان فى الايام دى يعنى مين كان يصدق اننا نقدر نتاجر فى الفوركس واحنا قاعدين مكانا كده اظن ان دا كان مستحيل من عشرات السنين لكنه اصبح حقيقه وواقع الان يعنى كل شى ممكن

waleed adel
08-02-2012, 22:16
شىء ممكن تحقيقه بس فى حالة واحده بعد انشاء سوق عربية مشتركة تصبح احدي العملات العربيه ذات قوة وتنزل سوق الفوركس

eletrebi
08-02-2012, 22:18
لية لا
سوف الفوركس بيعتمد على اقتصاديات الدول
واعتقد ان بعد الثورات العربية انشاء الله يحدث تحسن فى اقتصاديات العالم العربى
وتثبت العملات العربية عملات عالمية

sjc
08-02-2012, 22:20
طبعا ممكن يحدث ذلك في حال اتفاق الدول العربية على عملة واحدة مثل الاتحاد الاوروبي
وغير هيك ما اتوقع وجود عملات عربية في اسواق الفوركس
بسبب ضعف اقتصاد الدول العربية

hamzah krishan
08-02-2012, 22:20
ان لم يكن هناك طلب على العملات بسبب عدم وجود صناعات انا بعتقد في كثير من الدولة العربية تملك السياحة ولازم تدخل هذه الدول الى السوق لان السياحه تاتيها من جميع انحاء العالم

hodhod
08-02-2012, 22:31
لو الفتن وخيانة حكام دول العرب واصحاب المصالخ الشخصية بعدت عن الدول العربية ساعتها نقدر نهتم شوية بالتعليم والبحث العلمي علشان نتقدم. كلنا بنحلم باليوم اللي نرجع فيه زي زمان متقدمين عن الغرب.

marou49
08-02-2012, 23:29

blonur
08-03-2012, 00:03
قال المحلل المالي بوكالة التصنيف العالمية «ستاندرد اند بورز» كيفين ويليس لـ «الراي»: «تواجه دول عربية خطر انهيار قيم عملاتها اذا استمر شح السيولة لديها وعدم ملاءمة برامجها الاقتصادية مع الضمانات المطلوبة التي تشترطها الأسواق المالية العالمية لإقراضها».
وأضاف أنه «اذا استمر تراجع صادراتها وبقيت معدلات نمو اقتصاداتها سلبيا، فسيعطي ذلك مؤشرا سلبيا لحاملي الأموال بعدم دخول هذه الأسواق نتيجة ارتفاع معدل المخاطر بها، وهذا ما سيؤثر على تآكل عملات بعض الدول».
في السياق نفسه، فكل دولة لها خصوصية، لكن على الرغم من ذلك فان خطر تآكل قيم عملاتها يبقى واردا اذا زاد معدل الاستهلاك وتدنى معدل الانتاج والتصدير بالاضافة الى عدم وجود استثمارات خارجية. فالعملة تفقد قيمة صرفها اذا تقلص ضخ منسوب العملات الأجنبية في الأسواق». إذن نستنتج لا وجود لعملة عربية في الفوركس نعيش المشاكل والحل ليس بيدنا للنسى هذه الفكرة

ELMoSeKaR
08-10-2012, 08:38
لمااذا أخى لا تعتقد هذا فربما يحدث وتفائلوا بالخير تجدوه بالرغم من أن الدول العربية غير متعاونة نهائى ولا يوجد بينها سوق مشتركه وده اللى هيصعب الأمر اننا نرى عملات عربية فى سوق الفوركس إلا إن هناك بعض العملات للدول العربية كالسعودية والكويت تنافس العملات لأكبر الدول الإقتصادية

mr.mido
08-10-2012, 09:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااه بصراحة الموضوع ده مهم جدا وياريت نشوف اى من العملات العربية فى اسوق الفوركس
او ان تكون هناك عملة عربية موحدة تمثل العرب
يارب

y4x
08-10-2012, 09:18
ياريت والله نتمني طبعا نشوف فالمستقبل الكلام دة عالواقع وبيتحقق ساعتها هنكون مفيش حد زنا لان احنا لو اتحدنا هنبقي قوة محدش هيقدر عليها فالعالم كلة

صعب جدا اننا نتحد

بس لو حصل المستحيل واتحدنا فعلا هقدر هقدرنا علينا

ياريت يتحقق الحلم فعلا دة هيكون نصر كبير لنا

themaxprofit1
08-10-2012, 15:22
بصراحة انا اتمنى ان يكون فيه عشان في بعض العملات العربية سعرها عالى جدا وممكن الواحد يستفيد منها فى البيع دا على حسب فهمى انا مش عارف فى رائ تانى ولا لا

---------- Post added at 02:22 PM ---------- Previous post was at 02:07 PM ----------

والله انا شفة السؤال دا قبل كدا وقلت اتمنى ان الاقى سوق عملات عربية عشان فى بعض العملات العربية غالية زى الدينار الكويتى دا ب عشرين جنية والدولار ب ستة جنية واربعين قرش

mannon
08-11-2012, 06:18
وانا ايضا اعتقد ذلك اننا لن نجد اى عملة عربية فى سوق الفوركس فمعظم الدول العربية تتبع سياسات متشددة سواء اقتصادية او نقدية وبالفعل الأقتصادات العربية يست اقتصادات قوية ومعظمها قائم على الأستيراد واعتقد كل المعاملات بتتم بعملات مثل الدولار ولايدخل فيها العملات العربية ونتمنى نشوف الدول العربية من قاوى الدول فى العالم

نتمنى طبعا لكن للاسف ومال نيل المطالب بالتمنى ، واعتقد ان الحكومات العربية محتاجة الاول تتخلص من كمية الفساد الى مسيطرة عليها وبعد كدة تاخد خطوات جادة نحو تحقيق الوحدة العربية الحقيقة

mage
08-11-2012, 06:47
لا اعتقد اهه قد يحدث هذا او لو حدث قد يحدث بعد فترة زمنية كبيرة جدا ولا يحدث الان اطلاقا لان هناك بعض العملات العربية التى لها تاثير كبير جدا على العالم كله ولها قوة بكيرة مثل العملة الكويتية لها قوة كبيرة جدا

madman
08-11-2012, 10:53
هل تعتقد أننا سوف نرى بعض العملات العربيه في سوق الفوركس
لما العرب انفسهم يتوحدوا الاول ابقى اجاوبك على السؤال دا

gullever
08-11-2012, 11:09
فعلا صعب يا اخي ان نجد عمله عربيه في الفوركس بين العملات الاجنبيه لكن ممكن اذا كان هناك عمله عربيه مواحه فأظن عندها انها ممكن ان تدخل سوق الفوركس لكن هذه احلام فقط

mr rk
08-11-2012, 11:10
first when i made with draw that time i fell easy and comportable
it is really enjobale for us if we get profit and withdraw it so that time is really nice for us.

elking
08-11-2012, 11:13
لا اعتقد هذا لاننا مش موجودين عالخريطة اصلا ياجماعة

register
08-11-2012, 11:33
اقتصادات الدول العربية اقتصادات هشة وضعيفة ، وفي غالبيتها استهلاكية ،
كما ان الدول العربية الغنية لا تتداول بأموالها في السوق العربي ، بل تستثمر اموالها في اوربا وامريكا ، مما يبقي على حالى الضعف في الاقتصاد العربي

أسكبيد
08-11-2012, 11:34
لأ ماعتقدش وحتى لو حصل مش هتاجر عليهم
وبعدين في دول كتير اهم وعملاتها مش موجودة واللي موجود منها مش له اهتمام كبير

otakon
08-11-2012, 11:37
لما لا! انت في الأصل يمكنك المتاجرة على العملات العربية ولكن بدون وسيط في سوق الفوركس يمكن لأي شركة وساطة ادخال العمله عندها واعلان بدء التداول عليها فالمسأله بغاية البساطة وغاية الامكانية

بس مافي فايده من التداول عليها لان تحركاتها غير مجديه وغير مربحه
وانت راقب الاسعار لايوجد تغير مثل العملات القويه

Gravity
08-11-2012, 11:41
لا اظن اخي .. لان حتى العالم العربي يتعامل بالعملة الاجنبية
فلا اظن ذلك

perdromen
08-11-2012, 11:43
شيء قد نقول شبه مستحيل
لكن لن نكون متشائمين فالاقرب لهذا هي المملكة العربية السعودية
و ان شاء الله تكون عملتها الاقوى هي و كل البلدان العربية
بالتوفيق

mmt123
08-11-2012, 11:46
اظن انه لو حصل دا هيكون بسبب ان شركات عربيه فتحت وعملت سيستيم جديد خالص
لكن ان الشركات العالميه تدخل معاها العملات العربيه فانا لا اظن ذلك
دا العملات الاجنبيه من كترتها اصلا انه فيه عملات مجهوله
هيحطوا العربيه
؟؟

yassoo011
08-11-2012, 12:39
اظن انه لو حصل دا هيكون بسبب ان شركات عربيه فتحت وعملت سيستيم جديد خالص
لكن ان الشركات العالميه تدخل معاها العملات العربيه فانا لا اظن ذلك
دا العملات الاجنبيه من كترتها اصلا انه فيه عملات مجهوله
هيحطوا العربيه
؟؟

العملات كلها مو1\خ651جودة بالوركس ولكن معظمها لا يتداول عليها
لك لضع اقتصاديات تلك الدول وبالتاي ضع الحركة او سعر الصرف لها

companero
08-11-2012, 12:44
لا أظن ذلك على الاقل على المدى القريب
فالاقتصادات العربية ليست بتلك القوة التي تجعل لها عملة قوية , فمعظمها يرتكز على الريع البترولي خاصة دول الخليج
فإذا انهارت أسعار البترول انهارت معه, فليس لها بديل متين تعتمد عليه

hend
08-11-2012, 12:52
صعب جدا جدا فى الوقت الحالى لان البللاد العربية اقتصادها ما شاء الله علية مفغيش اصلا
عندهم اقفتصاد عشان تلاقى بلد ليها عمله هنا لابد وان يكون اقتصادها قوى

hossam hossam
08-11-2012, 14:08
اكيد ياباشا صعب جدا انك تلاقي اي عمله ممكن في المستقبل تلاقي عمله زي دوله الكويت
او قطر ممكن في المستقبل بعد 10 او20 سنه دلوقتي لا

talal
08-11-2012, 14:33
لما لا فهناك بعض العملات العربية التي تجاري العملات العالمية
فربما نرى بعض العملات العربية في السنوات القادمه
وتكون ازواجا مع الدولار يمكن المتاجرة بها مثلها
مثل الازواج الاخرى

hwida nada
08-11-2012, 14:53
ن شاء الله يحصل ذلك يا اخي
لان الدول العربية بحاجة الا تطوير في الانظمة الاقتصادية لما يعاني الشعب من فقر ودائقة اقتصادي

amyou
08-11-2012, 15:16
نعم أتفق معك ، فالدول الربية لا تستطيع فرض عملاتها لأنها ضعيفة
دائما تتاجر بالدولار أو اليورو

mahmoudemam
08-11-2012, 15:17
ممكن نرى العملات العربيه للدول القويه الغنيه مثل الكويت والسعوديه بس مش الان
لانه لسه منتشرش اوي عندهم المجال ده لكن يمكن في السنوات العشر القادمه بأذن الله
وعلى ما اعتقد ان فيه تداول على الجنيه المصري الان

bassma_kamel
08-11-2012, 15:21
فى عملات عربيه من المستحيل اننا نتخيل حتى اننا نشوفها فى سوق الفوركس نظرا لفقرها الشديد وضعفها اقتصاديا وفى دول صعب نشوف عملاتها لتشددها دينيا واعتبارها الفوركس حرام وفى دول ممكن نشوف عملاتها فى سوق الفوركس مستقبلا واظن هتكون الدول اللى عندها دهب ونفط كتير

pota1999
08-11-2012, 15:22
لا اعتقد اننا سنرى العملات العربية فى سوق الفوركس يا اخى فى دول فى العالم لا تسمح باستخدام بعض العملات العربية فى بلادهم او بمعنى اصح بيقولوا ليس لها قيمة وان كان هذا غير صحيح لان اعملة بيكون غطاءها الذهب وهو موجود بالفوركس وبالتالي يمكن المتاجرة بها على اساس قوتها امام الذهب .

AMANI
08-11-2012, 15:24
فما رأيك انت

اتفق معك . ويا رب نتوحد ويبقى ليتا قيمه وشان كدول عربيه بين دول العالم

osama00971
08-11-2012, 15:44
ممكن لي لا
كل شيء في الفوركس جائز

nour7
08-11-2012, 16:04
بدأ الفوركس ينتشر في الدول العربية بشكل واسع
حتى أن بعض الدول العربية كقطر والسعودية والامارات عملتها قوية
قد نشهد هذه العمولات في الفوركس قريبا

Motaz
08-11-2012, 16:17
بص هو بيكون فى غباء بسيط من حكومات العرب يعنى انا مثلا من مصر لو خلينا قناة السويس بالجنية المصرى مش بدولار يبقى كدا كل السفن و العبارات التى سوف تمر من قناة السويس هاتشترى الجنية لان احنا لما هايجو يدولنا دولار هنرفض يبقى كدا هايزيد الاقبال على الجنية المصرى يبقى كدا لية هيبة ما بين دول العالم نفس الكلام مثلا بالنسبة للسعودية و بعض البلاد المنتجة للبترول الجيد ممكن تخلى شراء البترول بعملتها هى يبقى كدا اى دول تيجى تشترى منهم تتطر تشترى العملة العربية و بكدا بعد فترة ممكن نلاقيها متواجدة بين كبار العملات زى اليورو و الدولار ارجو ان تكون وجهة نظرى واضحة و شكرا
:ok:

sghir20
08-11-2012, 16:21
كلمه فوركس هى اختصار اصلا لكلمه انجليزيه . فورن اكستشينج . ومعنها تبادل العملات الاجنبيه و يمكن أن نرا عملة عربية إن كان هناك تكامل تكامل عربي أو إتحاد عربي

ROTARY28
08-11-2012, 16:42
السلام عليكم
لا اعتقد ذلك
لأن العملات العربية حركتها بطيئة جدا
فاذا ان ترى نسخة مصغرة عن طريقة تحرك العملات العربية يمكنك ان تنظر الى طريقة تحرك عملة اليورو فرنك

mohamed eldamnhorey
08-11-2012, 16:43
بدأ الفوركس ينتشر في الدول العربية بشكل واسع
حتى أن بعض الدول العربية كقطر والسعودية والامارات عملتها قوية
قد نشهد هذه العمولات في الفوركس قريبا

معتقدتش اننا نشوف عملات عربية قريباً

حتى لو هيبقا فيه - مش هتبقا اكثر تداول بين مضاربيين العالم والمستثمرين

dentist
08-11-2012, 16:50
مش لما يعترفو بالفوركس الاول نبقي نفكر اذا كنا هنلاقي عملات ولا لأ
بس انا نفسي اكيد ان الاقي العملات العربيه في الفوركس

Mohamed Osman
08-11-2012, 16:59
أرى انه ممكن ولكن ف المستقبل البعيد جدا بس اهو مفيش مستحيل ممكن بس ف الوقت الحالى نهائيا لا اعتقد

asdakkay
08-11-2012, 17:11
في الوقت الحالي يصعب ان نرى عملات عربية في سوق الفركس لاكن بدأنا نلاحظ دول تنمو بشكل كبير متل الامارات وقطر ...