PDA

View Full Version : الرافعة المالية في امريكا موضوع للنقاش

Pages : [1] 2 3

Mohamed90
06-06-2012, 13:22
السلام عليكم
لفت انتباهي الأمر المتعلق بالرافعة المالية في أمريكا
و قرات أن اقصى رافعة هي 1.100 او 1.50
سؤال للنقاش :
ماهو رايك حول هذا الامر و هل فعلا مطبق في امريكا ام مجرد اشاعات ؟-
ولماذا تعتمد امريكا تطبيق هذه الرافعة الصغيرة و ماهي الفائدة من ذلك ؟

The Mester X
06-06-2012, 15:04
امم شكرا اخي على المعلومة ولم اكن اعلم انه في امريكا مطبق هذا القانون و الحد من الرافعة المالية
و الشركة انستا لا اعتقد انه تطبق ذلك لانها شركة ليست تابعة لامريكا على مايبدو

osama shaban
06-06-2012, 20:13
حابب اقولك ان الموضوع مش قانون اقصي رافعه ماليه ولكن الموضوع ان الشركات الكبيره الموجوده في امريكا عدد العملاء اللي فيها كبير جدا فهي مش محتاجه تدي رافعه كبيره عشان تشجع الناس الاستثمار فيها فهي بتخلي الناس تضارب بفلوسها الحقيقه ليس اكثر والشركات ديه محترمه جدا ولا تتعرض للافلاس مثل الشركات الاخري ولكن غير مناسبه لاصحاب الحسابات الصغيره

ashraf
06-06-2012, 20:17
فعلا كل الشركات الكبيرة والمعتمدة فى امريكا بتكون فيها الرافعة 1\100 وده حقيقى لانى انا كنت ببحث عن شركة محترمة لاشترك فيها ولاقيت اكبر رافعة هى 1:200 واعتقد ان اغلب الشركات التى تخضع للراقبة هناك لا يتجاوز الرافعة فيها عن ذلك وعموما انا شايف انى الرافعة الكبيرة والتى تصل فى بعض الاحيان الى 1:1000 دى اسرع طريقة لضياع رأس المال لان المارجن كول ممكن يصفر حسابك فى دقائق

zahran
06-07-2012, 22:58
الرافعه الماليه القصوى فى امريكا هى 1:50 لانهم يحافظون على سلامه المستثمرين الامريكان . وليس كبقيه الدول يعرفون ان العميل سيتهور ويفتح لوتات عاليه وبرضه يدوله اقصى رافعه ماليه ممكنه . ما معناها .. معناها طبعا انهم عايزين يخسروا العميل . عشان الناس التانيه اللى ماسكه نفسها وبتشتغل كويس وبتكسب . يقدروا يدفعولهم فلوسهم اللى بيكسبوها ويكونوا كسبانين

magic777
06-07-2012, 23:43
حابب اقولك ان الموضوع مش قانون اقصي رافعه ماليه ولكن الموضوع ان الشركات الكبيره الموجوده في امريكا عدد العملاء اللي فيها كبير جدا فهي مش محتاجه تدي رافعه كبيره عشان تشجع الناس الاستثمار فيها فهي بتخلي الناس تضارب بفلوسها الحقيقه ليس اكثر والشركات ديه محترمه جدا ولا تتعرض للافلاس مثل الشركات الاخري ولكن غير مناسبه لاصحاب الحسابات الصغيره
بالضبط ده اللي انا كنت عايزه اقوله ومش بس كده هيا اصلا عملت القوانين دي علشان اللي يدخل يشتغل ويتاجر مع الشركات دي يكون
من اصحاب رؤوس الاموال الكبيره فقط وده هيكون مكسب اكبر ليهم لانهم كمان رغم انهم صغروا الرافعه الا انهم عندهم قوانيين صارمه جدا
بتحمي هؤلاء التجار الاغنياء وبالتالي هيشتغلوا فيها علشان الحمايه وهما اصلا في الاساس مش هيحتاجوا روافع علشان كبر حجم راس مالهم

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:53
اممممممممممم
اول مرة اسمع عن المعلومة دى يا ريس والله
شكراً لك وبجد استفدت كتير منها
وجارى البحث عن مزيد عنها :)

aymoon
06-14-2012, 07:38
في اعتقادي الشخصي ان امريكا لديها سيوله وراس مال كبير غيرنا نحن كعرب الذين نملك رؤوس اموال صغيرة وبسيطه هي ما تجعلنا نعمل في شركات تملك رافعه كبيرة لتتناسب مع رءوس اموالنا والله اعلم

realyone
06-14-2012, 07:41
في دول غير امريكا مثل آسيا ودول عربيه الشركات اللي فيها بتعمل رافعه كبيره لأنهم عارفين ان شعوب هذه الدول تريد تكسب فلوس باسرع وقت,عشان كذا تحط لهم رافعه كبيره وتحطهم في فخ عشان يخسروا فلوسهم باسرع وقت,وعشان كمان هما عارفين ان شعوب هذه الدول امكانياتهم ضعيفه ومايقدروا يفتحوا حسابات كبيره,وهذه الرافعه بتشجع اي شخص من هذه الدول ان يفتح حساب

Rami
06-14-2012, 08:50
حتى انى سمعت ان امريكيا وضعت قيود اخرى على تداول الفوركس فى شركات الوساطة التابعة لها مثل منع الهيدج ,, لانه ضار جدا بالمستثمرين ووالسوق ككل ., لكن بالنسبة للرافعة
فانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى ’ فالافضل المتاجرة بماله الخاص لتقليل المخاطرة

hardjob
06-14-2012, 09:00
طيب لازم يكون لغز خول امكانية هده الرافعة فقط

ونحن متاح لنا رافعات كبيرة جداا

لازم ننتضر خبراء

ahmed
06-14-2012, 12:21

مظبوط كلامك يا اخى
وبالعكس تعمل باقى الشركات على زيادة الرافعه
لجذب المستثمرين اليهاعن طريق تسهيل شراء كميات كبيرة من اللوت بهامش صغير
غير ان ذلك يحمل الكثير من الخطورة كلما زادت الرافعه

Smart
06-14-2012, 12:23
نعم حقيقه الرافعه الماليه 1:50 فقط
لذلك يهرب اغلب شركات الوساطه ويقومو بفتح فروع اخرى فى دول مختلفه
يعنى من الاخر كل شركه ليها فروع تانيه بروافع ماليه مختلفه

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 14:10
لذلك يهرب اغلب شركات الوساطه ويقومو بفتح فروع اخرى فى دول مختلفه

اغلبية الشركات الامريكية اخى سمارت

لهم فروع فى مالطا

علشان يرفعوو الرافعه الماليه شويه

لكن كل اللى فى امريكا زى ما انت قولت
1:50

ramid
06-14-2012, 14:19
اعتقد ان ذلك يدخل في طار الاجراءات الصغيرة التي اعتمدتها الحكومة الامريكية للتقليل من أثار الازمة المالية حيث
ان الرافعة المالية تسمح لاصحاب رؤوس المال الصغيرة بالتحكم في صفقات كبيرة دون توفر السيولة المالية الكافية

Texxon
06-14-2012, 14:24
بالنسبة للرافعة المالية فهي اقصاها 1 : 100 حسب قوانين منظمة
nfa
الرقابية
وبصراحة معرفش ايه السبب في كده مع انا لراعفة الكبيرة حلوه وميزاتها كتير

remo
06-14-2012, 14:27
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

الرافعة الصغيرة ليها ميزة وليها عيب ميزتها انها بتحافظ على الحساب يعنى لما تتمرجن تلاقى مارجن كبير لسة معاك ولكن بتخليك محدود فى الدخول فى الصفقات وربحك بيقل فا نسبة المخاطرة فى الرافعات الصغيرة بتزيد

kingman
06-14-2012, 16:49
اغلبية الشركات الامريكية اخى سمارت

لهم فروع فى مالطا

علشان يرفعوو الرافعه الماليه شويه

لكن كل اللى فى امريكا زى ما انت قولت
1:50

ومن غير هذه الفروع سواء كانت فى مالطة او استراليا او بريطانيا مكنش هنقدر نتعامل مع هذه الشركات ورغم ان المنظمات زى مالطة بتقى ضعيفة مش زى امريكا لكن الشركات الكبيرة عموما بتخاف على اسمها ومش هتتلاعب وبيبقى فايدة للعميل والشركة بهذه الفروع

ana1990
06-14-2012, 16:57
اعتقد لان معظم المتجرين الامريكان بيعتمدوا على راس مالهم الخاص و هو كافي للمتجره لذا فالرافعه استعمالها قليل مش ذي عندنا يبقى معاك دولار واحد ترفعه برافعه 1:1000 الناس دي مبتلعبش بس جميل ان حضرتك طرحت لموضوع اتمنى لو حد عارف اكتر يقولنا

ahmed saleh
06-14-2012, 17:12
على فكرة دة على حسب الشركات يعنى لان يوجد شركات تعطى رافعة
مالية صغيرة وانا اعتقد ان انستا فوركس الوحيدة الى فيها رافعة مالية من 1 الى 1000
لذلك هو اختلاف شركات وليس اختلاف مناطق او بلاد

Smart
06-14-2012, 17:16
على فكرة دة على حسب الشركات يعنى لان يوجد شركات تعطى رافعة
مالية صغيرة وانا اعتقد ان انستا فوركس الوحيدة الى فيها رافعة مالية من 1 الى 1000
لذلك هو اختلاف شركات وليس اختلاف مناطق او بلاد

لا ياباشا
امريكا ليها قوانينها الخاصه..وكل شركه وساطه فى امريكا يجب ان تلتزم بقوانينها
المسئله مش مسئله قوانين شركات وخلاص..بجانب لو اختلاف شركات بس طيب ليه شركات امريكيه بتفتح فروف فى دول اخرى؟

magic777
06-14-2012, 17:40
ومن غير هذه الفروع سواء كانت فى مالطة او استراليا او بريطانيا مكنش هنقدر نتعامل مع هذه الشركات ورغم ان المنظمات زى مالطة بتقى ضعيفة مش زى امريكا لكن الشركات الكبيرة عموما بتخاف على اسمها ومش هتتلاعب وبيبقى فايدة للعميل والشركة بهذه الفروع

وعلشان كده بتلاقي اغلب عملائها من اصحاب الملايين ورؤوس المال الضخمه لانهم هنا مش بيبحثوا عن الروافع
اكتر من انهم بيبحثوا عن الامان لفلوسهم وبيختاروا اأمن الشركات هنا حتى لو مافيش رافعه خالص
المهم تكون فلوسهم في السوق ده آمنه فقط

assidi saber
06-24-2012, 17:12
نعم في امريكا اغلب الشركات لها رفعة ليست كبيرة لان اغلب الشركات تخضع للراقبة

hesham itch
06-24-2012, 19:53
للصراحة المعلومة جديدة ولكن لو هنحاول نعرف مميزاته هتلاقى ان الخطر وحجم الخسارة
ضعيف او قليل جدا وده اكيد هيحقق امان اكتر للحساب عشان ميخسرش ويتقفل بسرعة
وده اكيد هيأثر على الارباح وهتكون ضعيفة وصغيرة برضه

A__M__S
06-24-2012, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكراً لك اخي علي هذه المعلومات

وانا بجد استفدت منها

i5land_man
06-24-2012, 20:08

اظن انه اللي يقري عن ادارة راس المال السليمة واساسيتها
ويدرب نفسه علي انسب ادارة لراس المال المتاح
بحيث ميدخلش صفقات تدمرله حسابه لو عكست عليه
يبقي المتاجر ده بدء يستوعب مخاطر سوق الفوركس وحمي نفسه منها

hehelibeb
06-24-2012, 20:38
الرافعة لما يتم تقليصها هي في صالح المتاجرين المغامرين
وأمريكا تقلص الرافعة لكي لا تغامر بأموالها

The Mester X
06-24-2012, 21:16
ام انا اشوف انه التقليص الرافعة المالية في امريكا لها دوافع و هي منع المتاجرين الصغيرين من دخول السوق
و ترك الزمام الامرولتحكم الابناك بالسوق بشكل كلي

zikooo014
06-24-2012, 21:30
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

انا اول مره اعرف المعلومه دي بصراحه
و ياريت حد من الاعضاء يفيدنا بموضوع الرافعه في امريكا دي

nrgslawi
06-24-2012, 21:34
السبب الرئيسي لعدم تعدي الرافعة المالية في امريكا ل 1:100 هو ان المتداولين الامريكيين نجد عندهم رؤوس اموال كبيرة تفوق 10000 دولار

كريم
06-24-2012, 21:39
اعتقد الرافعه الماليه في امريكا هي نفس التي عندنا ميه ميه

و بتوصل 1:1000 اذا كان مسجل في شركة انستا

و بانتظار اراء الأعضاء و الله يوفق الجميع

assidi saber
06-24-2012, 23:36
الشركات الكبيره الموجوده في امريكا لها عدد كبير من العملاء فاهي لا تحتاج رافعه كبيره لكي تشجع الناس الاستثمار فيها فانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى

Mostafa Mando
06-25-2012, 00:38
السبب الرئيسي لعدم تعدي الرافعة المالية في امريكا ل 1:100 هو ان المتداولين الامريكيين نجد عندهم رؤوس اموال كبيرة تفوق 10000 دولار

وجهة نظر حقيقية يا اخي حيث ان الامريكيين لا يبدأون برأس مال صغير

مثلنا يبدأون برأس مال كبير وكبير جدا وان شاء الله التوفيق لكل العرب

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 01:03
فعلا اخي الكريم هذا القانون مطبق رسميا في امريكا ولا يجوز مخالفته لذلك تلجأ الشركات التي يكون فرعها الرئيسي في امريكا الى فتح افرع اخري في دول مختلفة
منهم مثلا شركة اف اكس دي دي التي لديها فرع رئيس ف امريكا واذا بحثت ستجد ان اقصى رافعة في فرع امريكا 1 : 100 ويوجد امثلة كثيرة
وفي اعتقادي الشخصي وضعت امريكا هذا القانون لحماية رؤوس الاموال لان الرافعة الكبيرة سلاح ذو حدين ... والله اعلم

---------- Post added at 12:03 AM ---------- Previous post was at 12:02 AM ----------

اعتقد الرافعه الماليه في امريكا هي نفس التي عندنا ميه ميه

و بتوصل 1:1000 اذا كان مسجل في شركة انستا

و بانتظار اراء الأعضاء و الله يوفق الجميع

لا يا كيمو لا يوجد راقعة في اي شركة مسجلة لدى هيئات رقابية امريكية تزيد رافعتها عن 1 : 100

aboualy
06-25-2012, 01:15
الشركات الكبيره الموجوده في امريكا لها عدد كبير من العملاء فاهي لا تحتاج رافعه كبيره لكي تشجع الناس الاستثمار فيها فانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى

اعتقد اخى العزيز ان الغرض من هذه الرافعة الصغيرة هو حماية المثتثمر من نفسه فكلنا نعلم ان الطمع والدخول بعقود كبيرة هو السبب فى خسارة الكثير من الناس لحسابتهم واعتقد اننا يجب ان نطبق هذا القانون على انفسنا وان نكتفى برافعة 1:100

moonlight
06-25-2012, 03:24
انا اعرف ان امريكا تضع قيود فى هذا السوق للحفاظ على اموال المستثمرين
ولكن لااعلم انها تضع على الرافعة المالية تحديدا شكرا على المعلومة المفيدة

mage
06-25-2012, 04:15
اعتقد اخى العزيز ان الغرض من هذه الرافعة الصغيرة هو حماية المثتثمر من نفسه فكلنا نعلم ان الطمع والدخول بعقود كبيرة هو السبب فى خسارة الكثير من الناس لحسابتهم واعتقد اننا يجب ان نطبق هذا القانون على انفسنا وان نكتفى برافعة 1:100

بالفعل من بعد الازمة العالمية قد واجهنا الكثير من الاشياء التنظيمية التى بها يعمل الاقتصاد الامريكي على حماية اموال الناس وحتى يتمكن من الحفاظ على الاقتصاد الامركية حتى لا يتعرض مرة اخرى الى مثل هذه الازمات العالمية التى يخسر بسببها الكثير من البنوك

KOGI
06-25-2012, 08:24
الرافعه الماليه القصوى فى امريكا هى 1:50 لانهم يحافظون على سلامه المستثمرين الامريكان . وليس كبقيه الدول يعرفون ان العميل سيتهور ويفتح لوتات عاليه

deadlyfox
06-26-2012, 01:28
اعتقد ان لما تكون الرافعه الماليه بالشكل ده يبقى اهم حاجه عند الشركه هى المحافظة على المتاجرين
واعتقد انها استراتيجيه سليمه جدا وتحافظ كمان على الشركه نفسها

mony
06-26-2012, 01:49
بالفعل لان كلما قلت الرافعه كلما قلت الخطوره وهذا فى مصلحه المتداول واكيد هذا القرار فى مصلحه المتداولين

dodovedo
06-26-2012, 02:03
فعلا الشركات اللى فى امريكا رفعتها صغيره
علشان كده بيفتحوا فروع ليهم خارج امريكا علشان يذودو الرفعه

kimokonolove
06-26-2012, 02:08
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

هى طبعآ للمحافظة على اموال المضاربين والمستثمرين
ولعلمك افضل المضاربين لايستخدمون رافعة عالية
كبيرها 1: 50 ومع ذلك يحققون نتائج وارباح كبيرة
وهذا بفضل ادارة رأس مال جيدة مع مرور الوقت
الأرباح تزيد بزيادة الوقت الذين يعملون فية بالفوركس وهكذا

saad
06-27-2012, 00:26
وعلشان كده بتلاقي اغلب عملائها من اصحاب الملايين ورؤوس المال الضخمه لانهم هنا مش بيبحثوا عن الروافع
اكتر من انهم بيبحثوا عن الامان لفلوسهم وبيختاروا اأمن الشركات هنا حتى لو مافيش رافعه خالص
المهم تكون فلوسهم في السوق ده آمنه فقط

pimo
06-27-2012, 00:31
نعم هذا صحيح الرافعة المالية في امريكا لا تتعد احيان 1/100 لان في امريكا المتداولين او كلهم اذا ارادو ان يستثمر امواله في الفوركس اي اقل مبلغ هو 10000 دولار لذلك يستعملو رافعة مالية صغيرة

saad
06-27-2012, 00:43
فعلا الشركات اللى فى امريكا رفعتها صغيره
علشان كده بيفتحوا فروع ليهم خارج امريكا علشان يذودو الرفعه

konine
06-27-2012, 02:07
أخي الرافعة مالية لشركات أمريكية القصوى هي 1:200
و إستعمل هذا رافعة للحفاض على رأس مال متاجرين
الله كريم

sho
06-27-2012, 02:10
قرأت كثير عنالرافعة المالية فى امريكا والنظام الصارم لاستخدامها وان الرافعة اللى بيستخدموها هى 1:50 فقط .. امريكا من الدول اللى ليها نظام صارم جدا فى التعامل فى سوق الفوركس اعتقد ان دا عشان يحافظو على اقتصادهم

saad
06-27-2012, 03:21

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 03:26
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اعتقد انها مطبقه فعلا فى امريكا
بهدف حمايه اموال المواطنين الامريكان
والله تعالى اعلم
اتمنى لك التوفيق

KOGI
06-27-2012, 04:50

ده غير ان كل ما زادت الرافعه المالية زاد الخطر على المتداول و ممكن فى صفقه واحد يخسر راس ماله كله

xtomorrow
06-27-2012, 07:05
اخي فيما يخص موضوع الروافع
في نظري اذا تجاوزت الرافعة حد ال 200 فهذا ليس في صالح راسمالك
طبعا الروافع كلما زادت نسبتها كلما دخلت في مرحلة المغامرة والمجازفة
حتى ان اهم واشهر الشركات الامريكية روافعها لا تتجاوز 1: 200

abdello052
06-27-2012, 23:36
حتى انى سمعت ان امريكيا وضعت قيود اخرى على تداول الفوركس فى شركات الوساطة التابعة لها مثل منع الهيدج ,, لانه ضار جدا بالمستثمرين ووالسوق ككل ., لكن بالنسبة للرافعة
فانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى ’ فالافضل المتاجرة بماله الخاص لتقليل المخاطرة

amrmorasamir
06-27-2012, 23:41
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

لا فى امريكا ياباشا الرافعه بتكون حوالى 1:200 وده اخرك عشان المحافظه على الحسابات ودى بتبقى الرافعه المصرحه بيها البنوك هناك لان الرفعات الكبيره دى اللى هى 1:1000 واكتر مش بتاعه البنوك دى بتاعه شكرتا الماركت ميكر

Mostafa Mando
06-28-2012, 00:00
لا فى امريكا ياباشا الرافعه بتكون حوالى 1:200 وده اخرك عشان المحافظه على الحسابات ودى بتبقى الرافعه المصرحه بيها البنوك هناك لان الرفعات الكبيره دى اللى هى 1:1000 واكتر مش بتاعه البنوك دى بتاعه شكرتا الماركت ميكر

انا اعتقد من وجهة نظري ان الرافعة المالية المناسبة 1:200 فهي مناسبة جداً

وانا ايضاً استخدمها وهناك الكثير يعتمدون عليها فهي لا تحجز كل راس المال في المارجن

وايضاً جيدة جدا بالنسبة للمال التي تعطيه لك الشركة

---------- Post added at 12:00 AM ---------- Previous post was at 12:00 AM ----------

انا اعتقد من وجهة نظري ان الرافعة المالية المناسبة 1:200 فهي مناسبة جداً

وانا ايضاً استخدمها وهناك الكثير يعتمدون عليها فهي لا تحجز كل راس المال في المارجن

وايضاً جيدة جدا بالنسبة للمال التي تعطيه لك الشركة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-28-2012, 01:59
في دول غير امريكا مثل آسيا ودول عربيه الشركات اللي فيها بتعمل رافعه كبيره لأنهم عارفين ان شعوب هذه الدول تريد تكسب فلوس باسرع وقت
ان امريكيا وضعت قيود اخرى على تداول الفوركس فى شركات الوساطة التابعة لها مثل منع الهيد
اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى ’ فالافضل المتاجرة بماله الخاص لتقليل المخاطرة

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 02:18
علي حد علمي ان القوانين ف امريكا هي ان اقصي رافعه ماليه تقدمها شركه الوساطه هي 1:200 وليس 1:150 ولكن علي كلا فانا لا يضايقني هذا بل علي العكس تماما فانا اجد الدول التي تفرض قيودا اكثر هي الاكثر امانا بالنسبه لي حتي وان قيدتني في شروط التداول فسوف اكون سعيد لان اموالي في امان

hisoka
06-28-2012, 03:08
انا ارى ان اللاافعه 1:1000 هى بمثاية انتحار للعميل فهو ممكن ان يتهور ويقوم بعمل لوتات ويضيع !!!
ولذلك ففى الشركات ذو راس مال كبير وضخم مثلار فى اميركا و اوربا لا يتعدى الرافع 1:200 اقصاه وذلك للحفاظ على راس مال العميل

mage
06-28-2012, 03:46
علي حد علمي ان القوانين ف امريكا هي ان اقصي رافعه ماليه تقدمها شركه الوساطه هي 1:200 وليس 1:150 ولكن علي كلا فانا لا يضايقني هذا بل علي العكس تماما فانا اجد الدول التي تفرض قيودا اكثر هي الاكثر امانا بالنسبه لي حتي وان قيدتني في شروط التداول فسوف اكون سعيد لان اموالي في امان

على العكس من هذا وعرفت ان الرافعة المالية الكبيرة فى امريكا لا تزيد عن 1:50 ويجب ان تتاكد يا اخى لانى عرفت الكلام ده من ناس كبيرة فى الفوركس وليهم حسابات فى شركات امريكية كبيرة ولكن عليك ان تعرف ما الرافعة الانسب لك

remo
06-28-2012, 03:54
ده غير ان كل ما زادت الرافعه المالية زاد الخطر على المتداول و ممكن فى صفقه واحد يخسر راس ماله كله

فعلا لان الرافعة المالية بتخلى المخاطر اقل على الاقل لو خسرت فى رافعة مالية كبيرة هيفضلك المارجن وممكن تلعب بية تانى وتعوض الخسارة ولكن فى امريكا الشغل شغللانهم بيخشوا بخطط مدروسة

hehelibeb
06-28-2012, 04:07
في أمريكا يحافظون على رؤوس الأموال

لكي يبقى الدولار دائما في المراتب الأولى

derfcase
06-28-2012, 04:15
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

اعتقد اخي الكريم ان الكلام الذي ذكرته غير دقيق الي حد ما
فانا اعلم اكثر من شركة امريكية تسمح برافعة مالية اكثر من 1:100
فعلي سبيل المثال هناك شركة مشهورة مسجلة بالولايات المتحدة و مقرها الرئيسي في الولايات المتحدة و يتداول من خلالها الناس حول العالم
و تسمح برافعة مالية تصل الي 1:200
و هذه الشركة مشهورة جدا علي مستوي المواقع و المنتديات العربية و يتداول بها الكثير من المتداولين العرب
و اذا اردت ان اذكر لك اسمها فانا مستعد
و لكن اخشي ان اكتب اسمها هنا حتي لا اقع بمخالفة ضد قوانين المنتدي
و هو الدعاية لشركة اخري غير شركة انستا فوركس

konine
06-28-2012, 04:16
اخي فيما يخص موضوع الروافع
في نظري اذا تجاوزت الرافعة حد ال 200 فهذا ليس في صالح راسمالك
طبعا الروافع كلما زادت نسبتها كلما دخلت في مرحلة المغامرة والمجازفة
حتى ان اهم واشهر الشركات الامريكية روافعها لا تتجاوز 1: 200

فعلا أخي وهذا ما تحاول دول متقدم منعه لأنها تعرف أنه ليس من صالح تجار
لذلك تسعى شركات إلى فتح مقر لها في بلدان خارج أمركا حتى يستطيع تجار الذين يحبون روافع كبير تجارة
الله كريم

HUSSENEY
06-28-2012, 20:48
اظن انى هذه الكلام اشاعات
من مصلحة الشركات زيادة الرافعة علشان انت تخسر بسرعة بسرعة
وهو يكسب بسرعة بسرعة

compaq0
06-28-2012, 20:59
اذا صدق هذا الموضوع فسيراه البعض جيد و الاخر يراه غير محقق لطموحه فماذا اذا كان راس ماله صغير سيكبر على الدخول للصفقه بلوت صغير و لكن سيراه البعض انه يحافظ على راس ماله حيث انه يقلل المجازفه

abdallah elbaz
06-29-2012, 01:51
شكرا جدا على طرح الموضوع
انا فهمت زيك من الاعضاء
لاني لسه مستجد

waleed adel
06-30-2012, 19:40
الشركات الكبيرة والمعتمدة فى امريكا بتكون فيها الرافعة 1\100 وده حقيقى لخوفهم على العملاء وحرصا منهم
على عدم زياده العملاء بالخساره

jihadazzam
06-30-2012, 19:45
وهو يكسب بسرعة بسرعة
اعتقد اخي اذا كلنا خسرنا بتقفل الشركات وما بتشتغل
انت تاخذ ربحك من البورصة لا من الشركة والشركة بتاخذ ربحها من صفقاطك كل ما تعمل صفقة بتاخذ من فرق
السبيرد

elzeel
06-30-2012, 19:47
اكيد لان فى الرافعه الصغيره سياسه كبيره فى عدم خسران الاموال وعدم تعرض اصحاب الحسابات
للاغلاق حتى تكون الشركه محافظه على عدم خساره العملاء او الحسابات وحتى يستطيع العملاء التواجد فى السوق بشكل اكبر

Rami
06-30-2012, 19:49
وهو يكسب بسرعة بسرعة

ليس بالاشاعات بل هو صحيح
فالامريكان يهدفون كما يدعون لحماية المستثمرينن الصغار
والحد من التلاعب بزيادة المخاطرة
تحياتى لك

Amgad91
06-30-2012, 20:44
اذا كنت تقصد الشركات الامريكية اعتقد ان هذا صحيح بالفعل اعلى رافعة مالية في معظم الشركات الامريكية و اشهرها هي 1:100
اما بالنسبة للمضاربين في امريكا فلا اعتقد ان عليهم الالتزام بذلك فيمكنهم المتاجرة برافعة مالية كبيرة مثل 1:1000 اذا اشتركوا في شركات اخرى غير الشركات الامريكية
وانا اوافق على الرأي الذي يقول ان الرافعة 1:100 هي الافضل و الاكثر امانا

waleed adel
07-03-2012, 15:29
اذا كنت تقصد الشركات الامريكية اعتقد ان هذا صحيح بالفعل اعلى رافعة مالية في معظم الشركات الامريكية و اشهرها هي 1:100
اما بالنسبة للمضاربين في امريكا فلا اعتقد ان عليهم الالتزام بذلك فيمكنهم المتاجرة برافعة مالية كبيرة مثل 1:1000 اذا اشتركوا في شركات اخرى غير الشركات الامريكية

ولذلك الشركات بتفتح فروع اخرى بدول تانيه عشان تتيح للعميل
ان يستخدم الرافعه الكبيره

aboualy
07-03-2012, 15:33

فعلا اخى العزيز المستثمر فى اى بلد فى العالم يستطيع ان يعمل مع اى شركة فى العالم وكذلك الشركات الامريكية ايضا تستطيع ان تعمل من دولة اخرى غير امريكا وتتخلص من هذه الشروط

waleed adel
07-04-2012, 21:16
فعلا اخى العزيز المستثمر فى اى بلد فى العالم يستطيع ان يعمل مع اى شركة فى العالم وكذلك الشركات الامريكية ايضا تستطيع ان تعمل من دولة اخرى غير امريكا وتتخلص من هذه الشروط

وهتلاقى فعلا كل الشركات اللى بنتعامل معاهم مافيش ولا شركه من دول
بتشتغل من امريكا بل من الفروع الاخرى

ehab
07-09-2012, 01:14
أمريكا إذا كنت لا يمكن أن تزيد على تلك الرافعة فيمكن تحول إلى فرع بريطانيا أو استراليا حينها تكون الرافعة قد تصل إلى 1:400 .
وطبعا إذا كنت تتاجر على ال جي تي اس يمكن تغييرها من نفس البرنامج من دون الرجوع للشركة .
طبعا 12500 لن تراها أمامك على كل حال، لكن تسمح لك الرافعة أن تتاجر بما يعادل ذلك المبلغ بعد خصم الهامش المحجوز.

husamart
07-09-2012, 01:23
هذا قانون متبع في الولايات المتحدة
وتم اقراره حفاظا" على اموال المستثمرين الامريكان
حيث كلما زادت الرافعة زادت المخاطرة برأس المال

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 01:46
امم شكرا اخي على المعلومة ولم اكن اعلم انه في امريكا مطبق هذا القانون و الحد من الرافعة المالية

انا ايضا اول مرة اعلم ان امريكا
تطبق قانون الحد م الرافعة المالية

theboy2226
07-11-2012, 00:48
هي فائدة الرافعة الكبيرة بتتضح لاصحاب راس المال الصغير زي حالتنا و هي وسلة من الشركات لجذب مستثمرين عشان ما يضطروش يودعوا مبالغ كبيرة من مالهم الخاص خاصة ان الناس في العالم العربي فكرها ان الفوركس شفاط فلوس و في امريكا الرافعة قليلة عشان الناس معاها تودع براس مال كبير و كمان الناس مفهومها للفوركس غير عندنا فمش بيخافوا منه و بيودعو من مالهم الخاص و الشركات مش محتاجة تجذب حد فالرافعه قليله
و الله اعلم

ehab
07-14-2012, 07:08

عندك حق يا هشام هنلاقى الخطر وحجم الخساير المقدر
قليل وبيحقق الامان للحساب وربنا يوفق الجميع

HUSSENEY
07-14-2012, 07:36
لذالك تفتح الشركات فى بلاد اخر مثل قبرص وجذور القمر

basem.khaled
07-14-2012, 07:43
كل ما الرافعة بتقل كل ما نسبة المخاطر بتقل وشركات الوساطة برة غير هنا وطبعا علشان فى مصر لسة مش المجال دة مفتوح فية لعب كتير ممكن ياثر ويشوه الفورركس بعيدا عن الرافعة المالية

essam1985
07-17-2012, 12:06
ذلك بسبب ان القوانين الامريكية يهمها مصلحة المواطن

فتفرض هذا علي الشركات عشان محدش من العملاء يتهور و يمرجن نفسه في اسبوه

و كمان عشان اغلب العملاء كبار و فيه حد ادني للايداع

amrmorasamir
07-17-2012, 12:45
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

الموضوع ده بيطبق فى امريكا فعلا ولكن بتكون الرافعه اعلى حاجه 1:200
وده عشان هما محتاجين كبار المسثمرين اكتر ومش عايزين الناس اللى بتدخل ب 100 دولار وتعمل صفقتين تدبل الحساب مرتين تلاته على الاخبار

mahmoud1
07-17-2012, 12:51
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

الحقيقة انا بستغرب انه امريكا بتفرض رافعه مالية صغيرة جدا لكن ممكن يكون الامريكان ناس محترفه جدا وبيفضلو انهم يعملو على رافعه مالية صغيرة وغير كده فى شركات امريكية بتمنعالاسكالبينج وبتمنع الهديج زى زى ما يكونو مش عايزين حد يكسب

forex4ever
07-17-2012, 21:48
جيد اخي اني لا اعيش في امريكا !!!
والا لما كنت تداولت اصلا
موضوع الرافعه الماليه الكبيرة موضوع مهم جدا وبدونه معظم المتداولين سيغادرون هذا السوق بدون رجعة مرغمين لا باختيارهم

Forex Eyes
07-17-2012, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ارى ان شركات الفوركس هي دات جنسية عالمية و يمكنك ان تلجها اينما كنت
بالنسبة للشركات الامريكية لا اعلم السبب و لكن اضن هناك شركات امريكية لدييها رافعات مالية يصل قدرها الى 1 على 500

kingman
07-17-2012, 23:27
الموضوع ده بيطبق فى امريكا فعلا ولكن بتكون الرافعه اعلى حاجه 1:200
وده عشان هما محتاجين كبار المسثمرين اكتر ومش عايزين الناس اللى بتدخل ب 100 دولار وتعمل صفقتين تدبل الحساب مرتين تلاته على الاخبار

بالفعل وقوانين المنظمات الأمريكية صارمة نوعا ما ولاتناسب الكيثير مننا لكن مع توفر ظروف معينة لمتاجر ورؤس اموال معينة اكيد من الأفضل ان الواحد يتعامل مع الشركات المسجلة فى المنظمات الأمريكية فهى الأكثر امنا

sabre
07-17-2012, 23:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالفعل هذا يحدث فى امريكا وهدفه هو
محاوله الحفاظ على السوق وايضا هو مفيد للمتاجر ويحافظ على رأس المال لاكتر فترة ممكنه

mido
07-18-2012, 03:17
اخي الكريم
شكرا على المعلومة ولم اكن اعلم انه في امريكا مطبق هذا القانون و الحد من الرافعة المالية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

madoxegy
07-18-2012, 03:19
فعلا كل الشركات الكبيرة والمعتمدة فى امريكا بتكون فيها الرافعة 1\100 وده حقيقى لانى انا كنت ببحث عن شركة محترمة لاشترك فيها ولاقيت اكبر رافعة هى 1:200 واعتقد ان اغلب الشركات التى تخضع للراقبة هناك لا يتجاوز الرافعة فيها عن ذلك وعموما انا شايف انى الرافعة الكبيرة والتى تصل فى بعض الاحيان الى 1:1000 دى اسرع طريقة لضياع رأس المال لان المارجن كول ممكن يصفر حسابك فى دقائق

mohamed yossef
07-18-2012, 09:27
من الممكن ان يكون كلامك صحيح وهو مؤشر هام جدا لكى نعرف ان الرافعة المبالغ فى ارتفاعها ليست جيدة
ولكنها تضر المضارب اكثر مما تفيده فهى خنجر مسموم فى ظهره
وكذلك الامر بالنسبة للهيدج

زيزو
07-20-2012, 01:48
مثل هذه الرافعات غير مناسبة علي الاطلاق للحسابات الصغيرة
ولا نستطيع تحقيق اهدافنا ولا تساعدنا علي الربح

Aker001
07-20-2012, 01:49
بالنسبة للمضاربين في امريكا فلا اعتقد ان عليهم الالتزام بذلك فيمكنهم المتاجرة برافعة مالية كبيرة

mage
07-20-2012, 02:23
بالنسبة للمضاربين في امريكا فلا اعتقد ان عليهم الالتزام بذلك فيمكنهم المتاجرة برافعة مالية كبيرة

كيف يا اخى المتاجرة برافعة مالية كبيرة مع العلم ان الرافعة المالية محددة من قبل لديهم انها لا تزيد عن 1:50 ويجب ان تعلم انه قانون تم وضعه للمتاجرة فى الفوركس فى الشركات الامركية ولا يمكن مخالفته

dent
07-21-2012, 14:04
ده قانون نزل فعلا بس من سنه واحده فقط ان الرافعه لاتزيد عن 1 :100
لذلك اغلب المتاجرين اتجهوا الى شركات خارج امريكا
حتى الشركات اتجهت الى فروع خارج امريكا

Mohamed90
07-22-2012, 14:56
ده قانون نزل فعلا بس من سنه واحده فقط ان الرافعه لاتزيد عن 1 :100
لذلك اغلب المتاجرين اتجهوا الى شركات خارج امريكا
حتى الشركات اتجهت الى فروع خارج امريكا

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل امريكا لها قانون لي جيد لاي متاجر له حساب صغير
و هذا فقط لترك المجال للناس صحبا الاموال و البنوك و تجاهل الناس المحدودة مثلنا

ashraf
07-22-2012, 14:58
بالفعل الشركات الامريكية لا تتجاوز فيها الرافعة عن 1:200 واعتقد لان هذه وفقا لقوانين المنظمات التى تتبع لها هذه الشركة واعتقد ان الرابفعة المالية لا تهم كثيرا لان الرافعة الكبيرة رغم انها تحققق ارباحا كبيرة فانها تمرجن الحساب ايضا بسرعة كبيرة جدا

SlaiteR
07-24-2012, 21:13
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

صرامة قوانينهم تجعل المتاجرة معهم مللة

اخي

يوجد رافعات تصل لــ1:2000 لشركات الوساطة الروسية

تحياتي

hadeer hamdy
07-24-2012, 21:15
بيتهيألى وضعت الرفعه القليله دى عشان ميبقاش
فى مخاطرة ومتضر المستثمرين

havic
07-24-2012, 21:54
معلومة جديدة لم اكن اعرفها ، اضن اذا كانت صحيحة فذلك راجع الى حماية اموال الشعب من الخسارة
لاننا نعلم ان الفوركس يمكن ان يخسر الشخص ثروف في دقائق بالرافعة الكبيرة

delpi
07-24-2012, 22:17
اغلب عملائها من اصحاب الملايين ورؤوس المال الضخمه لانهم هنا مش بيبحثوا عن الروافع

kero
07-24-2012, 22:20
انا اول مرة اسمع المعلومة دى
واعتقد لو هيا موجوده يمكن لان امريكا من الدول الغنية جدا .واى شخص حابب يدخل سوق الفوركس مش كتير عليه ان يودع 10000 دولار

Ahmed Salama
07-24-2012, 23:27
نعم هذا صحيح لقد قرات ذات مرة عن هذا كان فى مقال وان هذا اتى من ان الشركات الكبيرة فى امريكا عندها عدد من المستخدمين والمشتركين كبير جدا فبذلك انها مش محتاجة تدى رافعة كبيرة لا بالعكس هيا بتدى رافعة صغيرة ولكنها تعتبر شركات الاغنياء فقط وليس للفقراء نصيب فيها
و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

msh3egy
07-25-2012, 05:16

morx123
07-25-2012, 05:24
اعتقد انه شي رائع ان تزلم الشركات بمثل هذه الرافعات حتى لايقع الطمع والجشع

fx-man
07-25-2012, 05:25
انا قرات فعلا الخبر دا والسبب فى انهم بيقللو الرافعة المالية انهم يقللو خساير العملاء لان كلنا عارفين ان لو بتتاجر برافعة مالية صغيرة حسابك هيقلل احتمالية تصفير حسابك فى فترة قصيرة .

mena
07-26-2012, 06:42
فتح صفقات بمبالغ كبيرة بايداع مبلغ صغير و يعود اختيار قوة الرفع لك حيث تتراوح بين 0.25 % الى

5%

mage
07-26-2012, 07:17
ان صغر الرافعة المالية فى امريكا اعتقد انه بسبب الازمة العالمية اللى مرت بيها امركيا فى عام 2008 وهذه الازمة سببت ان يكون هناك الكثير من التعديلات على الكثير من الاشياء وكانت هذه هى احد التعديلات اللى حصلت

dollyabdallah
07-26-2012, 07:18
ام انا اشوف انه التقليص الرافعة المالية في امريكا لها دوافع و هي منع المتاجرين الصغيرين من دخول السوق
و ترك الزمام الامرولتحكم الابناك بالسوق بشكل كلي

elkorashe
07-26-2012, 07:24
مش عارف اذا كان الموضوع ده حقيقى ولا لا بس ممكن يكون حقيقى لانهم العملة الاساسية عندهم هى الدولار يعنى ممكن يفتحوا حساب يتجاووز ال 1000 دولار ومع الرافعة المالية الى هى 1:100 يعنى يتاجر بمبلغ 100000 دولار

saad
07-26-2012, 08:44

محمد يسرى
07-26-2012, 09:06
بسم الله الرحمن الرحيم بالفعل
قرات ذات مرة عن هذا كان فى مقال وان هذا اتى من ان الشركات الكبيرة فى امريكا عندها عدد من المستخدمين كبير جدا فبذلك انها مش محتاجة تدى رافعة كبيرة
وايضا فهى تخضع للرقابة

2x1
07-26-2012, 09:09
بالضبط ده اللي انا كنت عايزه اقوله ومش بس كده هيا اصلا عملت القوانين دي علشان اللي يدخل يشتغل ويتاجر مع الشركات دي يكون
من اصحاب رؤوس الاموال الكبيره فقط وده هيكون مكسب اكبر ليهم لانهم كمان رغم انهم صغروا الرافعه الا انهم عندهم قوانيين صارمه جدا
بتحمي هؤلاء التجار الاغنياء وبالتالي هيشتغلوا فيها علشان الحمايه وهما اصلا في الاساس مش هيحتاجوا روافع علشان كبر حجم راس مالهم

فعلا اخي رائيك سليم مية فالمية هي بتعمل كدة لانها مش فحاجة لمستثميرين صغار لان الاكثر جلبا لارباحها هم المستثمرين الكبار

kanzsea
07-26-2012, 17:47
هذا القانون صدر لخوف الشركات على حسابات عملائها علشان كدة اقصى رافعة هناك 1:100 وكمان مفيش هيدج ولا استوب لوز و تيك بروفت كمان

zahran
07-26-2012, 17:49
نعم يا اخى اكبر رافع موجوده فى امريكا هى 1:50 فقط ولم اسمع من قبل عن 1:100 وهذه الرافعه الماليه انا اراها افضل رافعه ماليه موجوده فى سوق الفوركس
وهى الرافعه التى تحافظ على الحساب من الضياع ويكون الحساب لديك محمى من الطمع وايضا يكون لك اداره راس مال جيده عندما تفعل ذلك

magic777
07-27-2012, 02:56
بسم الله الرحمن الرحيم بالفعل
قرات ذات مرة عن هذا كان فى مقال وان هذا اتى من ان الشركات الكبيرة فى امريكا عندها عدد من المستخدمين كبير جدا فبذلك انها مش محتاجة تدى رافعة كبيرة
وايضا فهى تخضع للرقابة

لا الموضوع هنا مش عندهم عملاء كتير ولا قليليين لا الموضوع هنا ان ليهم قوانين صارمه واللي بيفتحوا حسابات مع الشركات اللي مسجله تحت
الرقابه الامريكيه عارفين الشروط الصعبه للهيئات دي وهما اصلا بيكونوا بيدوروا على الشروط دي حمايه لرؤوس اموالهم اللي غالبا بتكون ضخمه جدا ومش مهم
معاهم هنا موضوع الرافعه

salah.bmw
07-27-2012, 05:00
انا من وجهة نظري لأنها عندها عملاء كتير
ومش مهتمة تعطي رافعة مالية للعميل حتى تجذبو هو مجذوب خلقة ربنا

msh3egy
07-27-2012, 05:01

AMANI
07-27-2012, 05:03
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

للاسف ليس لدى معلومات عن هل الموضوع

mannon
07-27-2012, 13:24
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

اعتقد فعلا ان الموضوع دة حقيقى واقصى رافعة فى شركات الفوركس الامريكية لا تتجاوز 1:100 واعتقد ان السبب ان الهيئات الرقابية الامريكية بتحافظ على اموال العملاء وهى الى فارضة هذه الشروط على الشركات

Mohamed90
07-27-2012, 13:28
اعتقد فعلا ان الموضوع دة حقيقى واقصى رافعة فى شركات الفوركس الامريكية لا تتجاوز 1:100 واعتقد ان السبب ان الهيئات الرقابية الامريكية بتحافظ على اموال العملاء وهى الى فارضة هذه الشروط على الشركات

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز الرافعة في امريكا تخضع للرقابات و الرافعة 1.100 فهي ممتازة جدا للحفاظ على راس المال العميل
ولكن تحتاج للحساب جيد و كبير نوعا ما لتحقيق مبلغ تطمح له تحياتي

LoAy
07-27-2012, 13:29
والله يا اخي ما عندي معلومة عن هاي الرافعة .. انشالله يجي حد من الأعضاء ويفيدنا

mabrahim
07-27-2012, 13:31
رؤوس اموال صغيرة وبسيطه هي ما تجعلنا نعمل في شركات تملك رافعه كبيرة لتتناسب مع رءوس اموالنا

egypt2012
07-27-2012, 13:32
لان اغلب اللى فى امريكا عملاء كبار من الدرجة الاولى يعنى مش هتلقى زى عندنا واحد بيتاجر ب100 دولار مثلا
هههههههههههههههه

elcapo1994
07-27-2012, 17:55

khaledforex
07-27-2012, 17:58
كان اجابتى على موضوع باسم مصايد الفوركس
وقلت فى اول مصيدة من المصايد ان الرافعة المالية مصيدة الشركات النص كوم للعملاء المبتدئين
تغريهم بها ان يدخلوا
مصيدة
وفخ

waleed adel
07-29-2012, 02:53

uventene
07-29-2012, 07:47
الشركات دي بتعتمد علي الاشخاص ذو الحسبات الكبيره الي بيضربو فيها ولا تعتمد علي الحسبات الصغير بسبب ان المشتركين هناك اضعاف هنا

zeina
07-29-2012, 19:29
النظام دا فعلا مطبق فى امريكا والفوركس هناك لية قواعد صارمة ومنها ان الرافعة المالية بتكون 1:50 او باقصى تقدير 1:100 وذلك للحفاظ على الاموال والاقتصاد وسعر العملة

shemo
07-30-2012, 12:15
ارى ان الرافعه عدم وجودها افضل لانها تتسب فى خسائر كبيره وكلما زادت الرافعه كلما زادت المخاطر

alkatom
07-30-2012, 13:16
لأن الهسئات الرقابية الامريكية تتعبر الافضل على مستوى العالم

وتحرص كل الحرص على اموال المتداول لذلك تفرض قوانين صارمة بخصوص الرافعة وغيرها

BiG MoNeY
07-30-2012, 13:20
اخي الكريم بكل تأكيد هدا القانون مطبق في امريكا وبكل تأكيد تم تقليلها الان الى 1/10 رافعة ودلك لاسابا عديدة منها تقوي الاقتصاد الامريكي والعديد من الاساباب التي لا نعلمها وهم كما تعلمون همهم هو اقتصادهم لدلك تم فتح فروع للشركات في المناطق الاخرى متل اروبا لتفادي متل هده القوانين موفق اخي الكريم

theprince
07-30-2012, 13:49
اول مره اعرف الموضوع ده ياأخي تسلم علي المعلومه
اعتقد ان لو ده صح هيكون لسبب في سياساتهم والله اعلم

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 19:19
معرفش بصراحة يا غالى
اول مرة فعلاً اقرا المعلومة دى
لكن معرفش اى سبب ليها !!

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 19:31
معرفش بصراحة يا غالى
اول مرة فعلاً اقرا المعلومة دى
لكن معرفش اى سبب ليها !!

الهيئات الرقابيه الامريكية

اشد جهات رقابيه بالعالم

تفرض على المستثمرين شروط قاصيه فى التداول

Spiderhoof
08-08-2012, 07:28
انى سمعت ان امريكيا وضعت قيود اخرى على تداول الفوركس فى شركات الوساطة التابعة لها مثل منع الهيدج
لانه ضار جدا بالمستثمرين ووالسوق ككل
لكن بالنسبة للرافعة
فانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر

mezo love
08-08-2012, 07:52
كل الذى اعلمه عن هذ المووع انه بالفعل مطبق فى امريكا

ولكن وضعت بالفعل قيود تداول الفوركس فى الشركات التابعه لها

elfate72012
08-08-2012, 07:59
في اعتقادي الشخصي ان امريكا لديها سيوله وراس مال كبير غيرنا نحن كعرب الذين نملك رؤوس اموال صغيرة وبسيطه هي ما تجعلنا نعمل في شركات تملك رافعه كبيرة لتتناسب مع رءوس اموالنا والله اعلم

salix2006+
08-08-2012, 11:45
انا سمعت انا اكبر رافعة في امريكا هي 1:50 و ليس 1:100 و انهم منعو المتاجرة بنظام الهيدج .

Tips™
08-08-2012, 12:19
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

شكرا اخى على المعلومه و ده والله موجود من زمان البونص على الرد عندهم قليل جدا بس والله
ما اعرف ليه ؟!؟!؟ و لما بيبقى فى منتدى عنهم عربى كانوا معاليين نسبه البونص للعرب بس ليه معرفشى
الله اعلم

rofex
08-08-2012, 12:57
لا الرافعة المالية تختلف من شركة لاخرى حيت ان اكبر رافعة مالية هي التي تمتلكها انستافوركس
حيت ان واحد يمتل الالف و دي تعد من اكبر رافع مالية تقدمها الشركات و هي جيدة للبعض

stocks
08-08-2012, 12:57
التداول برافعه ماليه كبيرة مثل 1 الي 100 خطر جدا هو ممكن يحقق مكسب خرافي في خبطه واحدة يعني يكون معك 1000 دولا تتاجر بهم ثم تستعمل رافعه ماليه 1 الي 100 ممكن تربح 100 الف دولار بس دي مخاطرة كبيرة جدا لان بردة ممكن تخسر الالف دولار بتاعتك في عمليه واحدة يفضل رافعه ماليه صغيرة نسبيا

HOUSAMMI
08-08-2012, 13:23
فى امريكا اعتقد اقصى رافعة 1:200

وده قانون جديد طبقته امريكا قريبا

ولكنه غير مطبق على الشركات الامريكية التى لها فروع خارج امريكا

mahyfxxx
08-08-2012, 13:38
نا اقدم لك التحية اخى الفاضل ولابد انا تضع لك اسس تسير عليها ومن اهمها القراءة الجيدة داخل كتب الفوركس والاستعانة والاستفادة من خبرة الاخرين و وان تبداء بالحساب التجربى الديمو كى تستفيد منة
انا خسرت اليوم 200 دولار بسبب طمعى والرافعه

dent
08-08-2012, 14:11
نعم هو مطبق فى امريكا
وده ممكن يكون ضمن الاسباب التى جعل المتداولين يبتعدوا عن الشركات فى امريكا ويتجهوا الى نفس الشركات فى فروع اخرى

hend
08-08-2012, 14:17
هيا الرافعه المالية عموما مفيدة جدا فى موضوع انها بتكبر راس المال بنسبة
كويسة بتعتمد على الهامش بس دى محتاجه واحد فنان بيفهم فيها

saramoza
08-08-2012, 14:24
السلام عليكم معلومات هامة ومفيدة جزاااااك الله كل خير
وتجبلنا مواضيع احسن واحسن
شكررررررررررررررررررررررر ررررررا

osama00971
08-08-2012, 14:59
انا في رايي كلما قلت الرافة المالية كلما
كان احسن وافضل
ومع ذلك اتاجر برافة 1:200
لاني اراها مناسبة

husamart
08-08-2012, 15:36
الولايات المتحدة الامريكية دولة عظمى وتقوم على مبدأ عمل المنظومة ويهما مع تنمية الاقتصاد والاعمال الخاصة ايضا يهمها ان تحافظ على المستثمر وعدم تعريض المستثمر الصغير او الكبير للهلال لانهم يعرفون بان الحفاظ على المواطن العادي هو حفاظ على النظام بأكمله لذك تكون الروافع المالية صغيرة

saidyousef
08-08-2012, 15:40

kingman
08-08-2012, 15:50
التداول برافعه ماليه كبيرة مثل 1 الي 100 خطر جدا هو ممكن يحقق مكسب خرافي في خبطه واحدة يعني يكون معك 1000 دولا تتاجر بهم ثم تستعمل رافعه ماليه 1 الي 100 ممكن تربح 100 الف دولار بس دي مخاطرة كبيرة جدا لان بردة ممكن تخسر الالف دولار بتاعتك في عمليه واحدة يفضل رافعه ماليه صغيرة نسبيا

وعشان كده مافيش افضل من ادارة راس المال والبعد عن المخاطرة الواحد هيستفيد ايه اذا ضيع حسابه كله فى صفقة واحدة فاكيد مش كل مرة هيكون فيه مكسب

ahmedgalal
09-19-2012, 06:19
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
السبب الرئيسي لعدم تعدي الرافعة المالية
في امريكا ل 1:100 هو ان المتداولين الامريكيين
نجد عندهم رؤوس اموال كبيرة تفوق 10000 دولار
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

علاء بدران
09-19-2012, 11:17
ااعتقد ان هذالاان المستثمرين كثيرين لديهم فلذللك لايعطون رافعة مالية كبيرة
ولتقليل نسبة المغامرة والخسارة ولتشجيع المستثمرين الصغار

sami
09-19-2012, 16:53
كنت قد قرأت مواضيع عديدة تفيد بأن جميع شركات الوساطة في الولايات المتحدة الأمريكية ملزمة بتوفير
رافعة مالية لزبنائها لا تتعدى 1/50 و ربما السبب في ذلك هو تقليص حجم المخاطرة لحماية رؤوس أموال
المستثمرين سواء كانوا صغارا أم كبارا

mastar_soft
09-19-2012, 17:04
الشركات التى بها رافعه ماليه مقبوله هى شركات كل عملائها يتمتعون بسيوله
فالشركه لا تحتاج الى زياده الرافعه وايضا لتقليل المخاطر
كلما قلت الرافعه كلما قلت المخاطر

4ex
09-19-2012, 23:58

zasd
09-20-2012, 00:32
في دول غير امريكا مثل آسيا ودول عربيه الشركات اللي فيها بتعمل رافعه كبيره لأنهم عارفين ان شعوب هذه الدول تريد تكسب فلوس باسرع وقت,عشان كذا تحط لهم رافعه كبيره وتحطهم في فخ عشان يخسروا فلوسهم باسرع وقت,وعشان كمان هما عارفين ان شعوب هذه الدول امكانياتهم ضعيفه ومايقدروا يفتحوا حسابات كبيره,وهذه الرافعه بتشجع اي شخص من هذه الدول ان يفتح حساب

PEPO
09-20-2012, 01:48
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم هذا صحيح لقد قرات ذات مرة عن هذا كان فى مقال وان هذا اتى من ان الشركات الكبيرة فى امريكا عندها عدد من المستخدمين والمشتركين كبير جدا فبذلك انها مش محتاجة تدى رافعة كبيرة لا بالعكس هيا بتدى رافعة صغيرة ولكنها تعتبر شركات الاغنياء فقط وليس للفقراء نصيب فيها
و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mokka
09-20-2012, 02:02
يعتبر العديد هذا النظام فرصة ذهبية يمكن للمستثمر تعظيم ارباحه من خلالها ولكن الحقيقة أن استخدام الرافعة المالية يعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن يعتبر كارثة ان تم استخدامه بطريقة غير مدروسة وباستثمار معرض للفشل وهو ما يعرض المستثمر لخطر خسارة كامل رأسماله في هذه الحالة.

daisy
09-20-2012, 02:14
بصراحه اول مره اعرف
بس عموما هو اختيار كويس
ناس كتير بتتسرع لما تلاقى ارباح وراء بعضها --- وتبدء تدور على طريقه لمضاعفت الارباح
ومنها طبعا زيادة الرافعه

abdellatif2013
09-20-2012, 02:20
ان امريكا لديها سيوله وراس مال كبير غيرنا نحن كعرب الذين نملك رؤوس اموال صغيرة وبسيطه هي ما تجعلنا نعمل في شركات تملك رافعه كبيرة لتتناسب مع رءوس اموالن.....:rules:

ahmed zayan
09-20-2012, 02:26
اخى انا لا اظن ان لنا دعوه بامريكا ولا بتداولها ولا بكيفيه هى عملها فى الفوركس
كل مايهمنا هو حالنا اخى وشكرا لك اخى

mohamed amin
09-20-2012, 04:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو الموضع ممتاز اخى الكريم اظن ان
هذه الرافعة قد تشجع كثير من المستثمرين وخصوصا الاصغر منه وشكرا

hassan347
09-20-2012, 04:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بالفعل اخى الكريم الرافعه الماليه فى شركات الفوركس الامريكيه هى 1:100 وده بالفعل صحيح

لكن لا اعرف صراحه لماذا تعتمد الشركات الامركيه على هذه الرافعه

loco
09-20-2012, 04:31
مشكور اخي على الموضوع الجميل والمعلومات المفيدة
لاسف معنديش جواب لتساؤلك

mansourito
09-21-2012, 16:06
بما ان امربكا في هذا القانون يعني هناك شيئ وراء هذا لان امريكا لا تطبق قواننين لا لما تكون في صالح ابناء شعبها
على عكسنا تماما يجب ان اعرف السر وراء هذا

mohamed eldamnhorey
09-21-2012, 16:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو الموضع ممتاز اخى الكريم اظن ان
هذه الرافعة قد تشجع كثير من المستثمرين وخصوصا الاصغر منه وشكرا

نعم اخى تعطى فرصه ممتازه لاى مستثمر صغير من الدخول برأس مال صغير

kramziie444
09-21-2012, 17:18
نعم يا اخي اعتقد ان المعليمة صحيحة و ذلك راجع بالاساس ان الشركات في
و.م.ا. بها اعضاء كثر لذا هي ليست محتاجة لرافععة عالية .

syed
09-21-2012, 17:20
جيد اخي اني لا اعيش في امريكا !!!
والا لما كنت تداولت اصلا
موضوع الرافعه الماليه الكبيرة موضوع مهم جدا وبدونه معظم المتداولين سيغادرون هذا السوق بدون رجعة مرغمين لا باختيارهم

kazim
09-21-2012, 17:21
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

ان الشركات الكبيره الموجوده في امريكا عدد العملاء اللي فيها كبير جدا فهي مش محتاجه تدي رافعه كبيره عشان تشجع الناس الاستثمار فيها فهي بتخلي الناس تضارب بفلوسها الحقيقه ليس اكثر والشركات ديه محترمه جدا ولا تتعرض للافلاس مثل الشركات الاخري ولكن غير مناسبه لاصحاب الحسابات الصغيره وليس كبقيه الدول يعرفون ان العميل سيتهور ويفتح لوتات عاليه وبرضه يدوله اقصى رافعه ماليه ممكنه . ما معناها .. معناها طبعا انهم عايزين يخسروا العميل . عشان الناس التانيه اللى ماسكه نفسها وبتشتغل كويس وبتكسب . يقدروا يدفعولهم فلوسهم اللى بيكسبوها ويكونوا كسبانين

smail
09-22-2012, 04:11
اول مرة اسمع عن المعلومة دى يا ريس والله
شكراً لك وبجد استفدت كتير منها

ehap
09-22-2012, 13:52
اذا صدق هذا الموضوع فسيراه البعض جيد و الاخر يراه غير محقق لطموحه فماذا اذا كان راس ماله صغير سيكبر على الدخول للصفقه بلوت صغير و لكن سيراه البعض انه يحافظ على راس ماله حيث انه يقلل المجازفه

azifek
09-23-2012, 02:16
أظن أن سبب عدم وضع رافعات مالية كبيرة في متناول الشركات في أمريكا بسبب الحفاظ على الحسابات
لأن الرافعات الكبيرة و التي كلما كبرت كان أسعر طريقة لضياع الحسابات

keko
09-23-2012, 02:23
فعلا اناعلى علم بهذه المقوله بان الرفعه الماليه فى امريكا من 1:50 وهذا بالفعل امر جيد جدا لانهم بذلك بيحافظوا علىاموال المستثمريين
وده بيخلينا نحاول ان ناخذ احتياطتتنا من استعامل رافعه ماليه كبيره لانها منالسهل ان تؤدى بنا الى الخساره الفادحه

wacasat
09-23-2012, 05:36
السلام عليكم ورحمة الله

اولا الشركات الامريكيه بخصوص الامركين بيكون الرافعه كدا علشان دا قانون هناك ان الرافعه متكنش اكبر من كدا علشان الشركات تستممر + هما محترفين فوركس يعنى بيحققو مكاسب كبيره وارصدتهم كبيره فا مش محتاجين رافعه اساسا

Mido0o-style
09-23-2012, 05:42
بالفعل أقصى رافعة ممكن تستحدمها اى شركة فى نطاق الولايات المتحدة الأمريكية هى 1:10 و السبب ليس هيئنا فقد سمعت عدد من المتداولين الكبار يتحدثون عن ان السبب هو حماية الأقتصاد الأمريكى او شئ من هذا القبيل.

dina
09-23-2012, 05:51
انا كمان سمعت المعلومة دى بس افتكر ان كده احسن كتير لعملاء هذه الشركات وفيها مصداقية عالية
بس بشرط ان الحسابات بتكون كبيرة جدا يعنى المبتدئين اللى زى معظمنا مينفعش اصلا يكون ليهم حساب فيها

mohamed alalfy
09-30-2012, 01:22
السلام عليكم
للاسف اخى الكريم
ليس لدى اى خبره عن هذا الموضوع
ولم اسمع عن هذا من قبل
وشكر الله سعيكم

magic777
09-30-2012, 03:14
انا كمان سمعت المعلومة دى بس افتكر ان كده احسن كتير لعملاء هذه الشركات وفيها مصداقية عالية
بس بشرط ان الحسابات بتكون كبيرة جدا يعنى المبتدئين اللى زى معظمنا مينفعش اصلا يكون ليهم حساب فيها

ماهو طبعا محدش هيشترك في الشركات دي بالرافعه الصغيره دي الا لو مش محتاجها
يعني حسابه كبير وبيبحث هنا عن الامان اكتر من المميزات الاخرى

علاء بدران
09-30-2012, 03:16
اة سمعت عنها فعلا وهيا امريكا قد وضعت قوانينين فى شكة الوساطة
المتبعة لها مثل منع الهيدج للضررة بالمستثمرين وان هذة النسبة لتقليل المخاطرة
على المستثمر

m.o.b
09-30-2012, 03:22
شكرا اخي على المعلومة ولم اكن اعلم انه في امريكا مطبق هذا القانون و الحد من الرافعة المالية

omran
09-30-2012, 03:24
انا اول مره اسمع الكلام دا منك ولكن لا اعتقد ان هذا الامر صحيح لان الرافعه الماليه موحده فى الشركه
لكل البلدان ولا تختلف من بلد لاخرى فهذه نظم وقوانين تتبعها الشركه وتكون موحده على الجميع على ما اظن

gigi
09-30-2012, 21:12
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان السبب
الرئيسي لعدم تعدي الرافعة المالية في امريكا
ل 1:100 هو ان المتداولين الامريكيين نجد
عندهم رؤوس اموال كبيرة تفوق 10000 دولار

lahcen
10-02-2012, 15:23
اعلم ان اقصى رافعة 1:50 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وفقك الله اخي الفاضل

ro2a
10-02-2012, 16:49
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بجد اول مره اعرف المعلومه دي شكرا اخي العزيز
بس اعتقد انهم بيعملوا جدا لتقليل نسبه المخاطره

merotourk
10-02-2012, 16:53
انا اول مرة اسمع مثل هذه المعلومة بس اعتقد انها صحيحة لان امريكا لا تحتاج لرافعة مالية عالية لتشجيع الامريكان على
الدخول في الصفقات والاستثمار هما بطبيعتهم اغنياء جدا وهم يختلفوا عننا كثيرا نحن الذي نحتاج لرافعة مالية كبيرة لزيادة راس مالنا

elkashif
10-02-2012, 17:08
فعلا الولايات المتحدة الامريكية تطبق نظام الرافعة المالية من 1:100 او من 1:50 وهذا للسيطرة علي اسواق المال من اقبال المستثمرين علية وحماية الطلاب وصغار السن من الدخول في هذا السوق الخطر وتتجة ايضا المملكة المتحدة الي تطبيق هذة الرافعة فللعلم انما كلما قلت الرافعة المالية قلت مهما نسبة خطورة التداول وكلما زادت الرافعة المالية زادت خطورة التداول بصفقات كبيرة تجعلك تخسر اموالك في زمن قصير

magic777
10-02-2012, 17:33
فعلا الولايات المتحدة الامريكية تطبق نظام الرافعة المالية من 1:100 او من 1:50 وهذا للسيطرة علي اسواق المال من اقبال المستثمرين علية وحماية الطلاب وصغار السن من الدخول في هذا السوق الخطر وتتجة ايضا المملكة المتحدة الي تطبيق هذة الرافعة فللعلم انما كلما قلت الرافعة المالية قلت مهما نسبة خطورة التداول وكلما زادت الرافعة المالية زادت خطورة التداول بصفقات كبيرة تجعلك تخسر اموالك في زمن قصير

لا اخي الرافعه الماليه ميزه دايما لصالح المتاجر بس للي يستخدمها صح مع اداره راس مال سليمه
ولكن اللي بيطمع ويتهور ويستخدم الرافعه خطأ هنا بيخسر ويكون الغلط منه هو مش من الرافعه

ebram
10-02-2012, 17:38
في الدول العربيه بنستخدم الرافع الماليه الكبيره علشان بندخل السوق علي اساس راس مال صغير فبيكون ده بيعوض ده لاكن هناك بيدخلو بمبالغ كبيره علشان كده الرافعه قليله

sharif4
10-02-2012, 17:48
امم شكرا اخي على المعلومة ولم اكن اعلم انه في امريكا مطبق هذا القانون و الحد من الرافعة الماليةفانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى ’ فالافضل المتاجرة بماله الخاص لتقليل المخاطرة

yasser habola
10-02-2012, 21:39
الشركات الكبيرة اخي والقوية بتعطي رافعة صغيرة لان معظم المودعين بها اصحاب رؤوس اموال وحسابات كبيرة
فهم لا يحتاجون الي رافعة مالية كبيرة وعالية وايضا بيستخدمون اداراة راس مال صارمة متلائمة مع الرافعة حتي لو كانت 1:50

nany13
10-02-2012, 22:07
السلام عليكم

شكرا يا باشا على هذه المعلومه

و لله اول مره اسمع عنها

و بالتوفيق لنا جميعا

امين يااااااارب

forexfun
10-07-2012, 00:25

ptczalat
10-07-2012, 00:33
انا لسة جديد في المنتدي لكن قريت بعض المعلومات عن الرافعة وبصراحة وصدقتش ان في نظام تجارة بنظام الرافعة لأن بيساعدك تحقق ارباح بدون ما يكون معاك رصيد كبير

moonli
10-07-2012, 00:33
انا عمرى مسمعت عن كدا
ومعتقدش انها معلومه صحيحه
ولو صحيحه يبقى ممكن يكون نوع من الحمايه لرؤوس الاموال

jamalsale
10-07-2012, 14:59
الفائدة من الرافعة البسيطة هي عدم صقوط المتداول في فخ الافلاس
فالرافعة المالية الكبيرة تؤدي في اغلب الاحيان الى الافلاس

hotimah
10-07-2012, 15:30
سألت، ما يعني أن اتباع اتجاه ماس أساس لها من الصحة غان أول تحليل وظيفة تحليل لتحديد الخطوة المقبلة حيث كان السعر ثم نفس توقع أم لا؟ لماذا أنا ذلك الخلط.
يرجى توضيح ذلك.

ام يوسف
10-07-2012, 16:06
السلام عليكم
اول مرة اسمع عن المعلومة دى شكرا على الاستفادة من الموضوع
تحياتى للجميع

mahmoud1
10-07-2012, 16:12

مش دئما الرافعة الكبيرة تؤدى الى الخسارة اللى بيقدر يحلل صح ويخش الفرصة بادارة راس مال بيقدر يحقق ربح والرافعه الصغيرة محتاجة لراس مال كبير عشان تقدر تخش الصفقات وتحقق ربح انا شغال برافعه كبيرة وشايف انها مفيدة بالنسبة لى لانه بخش الصفقات بادارة راس مال

---------- Post added at 03:12 PM ---------- Previous post was at 03:11 PM ----------

مش دئما الرافعة الكبيرة تؤدى الى الخسارة اللى بيقدر يحلل صح ويخش الفرصة بادارة راس مال بيقدر يحقق ربح والرافعه الصغيرة محتاجة لراس مال كبير عشان تقدر تخش الصفقات وتحقق ربح انا شغال برافعه كبيرة وشايف انها مفيدة بالنسبة لى لانه بخش الصفقات بادارة راس مال

forex.fee
10-07-2012, 18:46
يا اخى الكريم الراعه الكبيره ما هى الا مجرد اغراء وبجد يا جماعه الناس اللى بتكسب
فى الفوركس بتفضل ان لا يكون هناك رافعه ماليه وشكرا على الموضوع الرائع وتقبل مرورى

issssou
10-08-2012, 06:03
السلام عليكم
أخي الرافعة مالية لشركات أمريكية القصوى هي 1:200
و إستعمل هذا رافعة للحفاض على رأس مال متاجرين
بالتوفيق لك

علاء بدران
10-08-2012, 06:45
لقد وضعت امريكا قيود على التداول فى الفوركس فى شركات الوساطة التابعة مثل منع الهيدج
وانها تضع اقل نسبة رافعة حتى تقلل من نسبة المخاطرة

amr beni ata
10-08-2012, 11:37
والله ما بعرف ليش الرافعه هيك بامريكا لكن

هذا الكلام بفقد الفوركس

ميزه جميله جدا وشكرا جزيلا

elmasa2014
10-08-2012, 11:48
الرافعه الماليه القصوى فى امريكا هى 1:50 لانهم يحافظون على سلامه المستثمرين الامريكان . وليس كبقيه الدول يعرفون ان العميل سيتهور ويفتح لوتات عاليه وبرضه يدوله اقصى رافعه ماليه ممكنه . ما معناها .. معناها طبعا انهم عايزين يخسروا العميل . عشان الناس التانيه اللى ماسكه نفسها وبتشتغل كويس وبتكسب . يقدروا يدفعولهم فلوسهم اللى بيكسبوها ويكونوا كسبانين

magictrader
10-13-2012, 03:14

medo_boo00s
10-13-2012, 03:16
فعلا كل الشركات الكبيرة والمعتمدة فى امريكا بتكون فيها الرافعة 1\100 وده حقيقى لانى انا كنت ببحث عن شركة محترمة لاشترك فيها ولاقيت اكبر رافعة هى 1:200 واعتقد ان اغلب الشركات التى تخضع للراقبة هناك لا يتجاوز الرافعة فيها عن ذلك

hams
10-13-2012, 03:24
اعتقد ان امريكه تمتلك راس مال كبيره

واعتقد ان اقصى رافعه 1:100 وده لمصلحه المستثمر الامريكىلتقليل نسبه الخطوره

علاء بدران
10-13-2012, 04:00
انها رافعة مميزة جدا واعتقد انها جيدة اخى الكريم
بالنسبة للمبتدئين فقط

joker7diaa
10-13-2012, 04:13
افضل للحفاظ على راس المال امريكا خايفه على المستثمر الامريكي , اما نحن جدعان ما بنخاق علينا :tie:

majdquran
10-13-2012, 04:21
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

اخي نعم هو مطبق ولذلك لو نظرت الى اقوى الشركات الامريكية سوف تجد ان الرافعة 1:50 ولا يوجد فيها هيدجينج وهذا بسبب قوانين المنظمة الامريكية .. اما الهدف منه فلا استطيع الاجابة بصراحة

CoRLeoN300
10-13-2012, 15:45
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا أخي على المعلومة
تحياتي لك يا أخي

tahirou
10-18-2012, 01:52
لذلك يهرب اغلب شركات الوساطه ويقومو بفتح فروع ااااااااااااخرى فى دول مختلفه

---------- Post added at 11:52 PM ---------- Previous post was at 11:52 PM ----------

للصراااااااااااااااااااحة المعلومة جديدة ولكن لو هنحاول نعرف مميزاته هتلاقى ان الخطر وحجم الخسارة

mohamed10037
10-18-2012, 02:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد التحية والسلام اخوانى الكرام على جميع الاعضاء الموجودين
لماذا الرافعة المالية فى امريكا موضوع نقاش ولماذا الذات الرافعة المالية هى التى تكون موضوع النقاش

asmaa omar
10-18-2012, 14:03
اعتقد ان هذا يرجع الى عدم المغامره ولو انى ارى انه
لو وجدت الرافعه 1:100000 وانت ملتزم بهدف واستوب محدد فاين المشكله اذا

ibrahim abdelmonem
10-18-2012, 14:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبه لموضوع تحديد الرافعه فى الشركات الامريكيه لتداول الفوركس فهذا صحيح حيث انه طبقت هذه النسبه هناك لكثرة العملاء و للحد من نسبة المخاطره و الخسائر اثناء التداول حيث ان الشخص فى هذه الحاله يتاجر بماله الخاص لذلك سيكون حريص اكثر على الا يفقده او يخاطر به

said@77
10-18-2012, 15:01
نعم في امريكا اغلب الشركات لها رفعة ليست كبيرة لان اغلب الشركات تخضع للراقبة .

meeco
10-18-2012, 19:24
السلام عليكم
سؤال للنقاش :

نعم يا اخى هدا مطبق فى امريكا
لان لديها قوانين صارمة خاصة بشركات الوساطة حفاظا على اموال المستثمرين

yazeed
10-18-2012, 19:26
السلام عليكم
شكرا لكم
على هذا التوضيح لرافعة المالية في الامريكيا وكيفية عملها و ما اقصى حد لها

mdgazy
10-18-2012, 19:53
أعتقد أن هذا بسب قوانين أمريكية فقط ليس إلا بحجة الحفاظ على أموال العميل
لكن الأحسن إعطاء فرصة للعميل ليختار الرافعة التي تناسبه

casanova
10-18-2012, 20:33
مسمعتش بالمعلومة دي قبل كده ولكن اعتقد ان انيستا فوركس ليست تابعة لأمريكا بحكم انها
شركة كندية ولها سياستها الخاصة التي تتبعها في التعاملات وفي الأسواق

علاء
10-20-2012, 14:52
السلام عليكم
انا نش عارف بصراحه ياجماعه بجد ياريت تنزلوا معلومات على طول عشان الناس اللى لسا بتقول ياهادى

صدقيني انفع
10-20-2012, 14:57
شكرا اخي على المعلومة ولم اكن اعلم انه في امريكا مطبق هذا القانون و الحد من الرافعة المالية
و الشركة انستا لا اعتقد انه تطبق ذلك لانها شركة ليست تابعة لامريكا

toto
10-24-2012, 09:55
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع
ان السبب الرئيسي لعدم تعدي الرافعة المالية
في امريكا ل 1:100 هو ان المتداولين الامريكيين نجد
عندهم رؤوس اموال كبيرة تفوق 10000 دولار

MAGDY
10-24-2012, 10:05
عموماً : دى كلها سياسات نقدية واقتصادية
يصعب علينا معرفتها ، لأنها بتكون معقدة ومتراكبة
واللى بيحط القوانين دى ، بيكونوا ناس خبراء وفطاحل كبار
يعنى الزمان ياما أكل وشرب على دماغهم .. وبيتفننوا فى القوانين
وفى النهاية : كله بيصب فى صالح الشركة ، إن كانت الرافعة كبيرة أو صغيرة
تحياتى

فارس
10-24-2012, 10:22
امريكا تهتم جدا بالمستثمرين تبعهم لذا يضعون رافعة مالية متميزة عن اى رافعة مالية اخرى
وانهم يمنعو مايضر المستثمر مثل طريقة الهيدج

oudai
10-24-2012, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا حياة مع اليأس ولا ربح
لذللك لابد من المغامره المدروسه

lala
10-24-2012, 15:44
انا فعلا سمعت عن الموضوع ده من قبل ان اغلب الشركات الكبيره الموجوده فى امريكا حفاظا على راس مال العميل لديهم بتفضل ان تكون اكبر رافعه ماليه
من 1:50 وبصراحه انا اعتبره شىء جيد وكمان اعتقد طبعا ان الشعوب هناك لديهم رؤوس اموال كبيره بعكسنا نحن العرب

ramzy sayed
10-25-2012, 13:25
بالفعل فهم يعرفوا كيف يديروا راس مالهم حتى لا يتعرضوا لخسارة الحساب كاملا واهم شىء بالنسبة لهم هو ادارة راس المال قبل اى شىء

saasa
10-26-2012, 02:03
السلام عليكم شباب المنتدى مشكورين على المعلومات المفيدى
نستفيد نحن المبتدئن الشيئ الكتير من خبرتكم

rhanemyoussef
10-26-2012, 03:01
السلام عليكم و رحمته الله تعالى و بركاته أخي لعزيز مشكور على المعلومة أول مرة أسمع بي معلومة زي دي

شيرين
10-28-2012, 17:03

cristiano
10-29-2012, 17:30
لا ياباشا
امريكا ليها قوانينها الخاصه..وكل شركه وساطه فى امريكا يجب ان تلتزم بقوانينها
المسئله مش مسئله قوانين شركات وخلاص..بجانب لو اختلاف شركات بس طيب ليه شركات امريكيه بتفتح فروف فى دول اخرى؟ .

sky4net
10-29-2012, 18:26
لشركات الكبيره الموجوده في امريكا لها عدد كبير من العملاء فاهي لا تحتاج رافعه كبيره لكي تشجع الناس الاستثمار فيها فانا اعلم ان اقصى رافعة 1:100 وهذا لتقليل نسبة المخاطرة على البروكر وعلى المستثمر الامريكى

ameer
10-29-2012, 18:28
شي جيد هاي رافعه مالية معقولة كل الناس يتداولون بها وشكرا لك اخي الكريم على هذا المعلومة عن التجارة في امريكا فعلا الفوركس يعتبر موقع اجتماعي ايضا نعرف في الاخبار

nermy
10-29-2012, 19:50
اذا كانت امريكا بالفعل قد قامت بالغاء الرافعه الماليه اعتقد ان هذا القرار جيد فى التداول ويحافظ على راس المال لان الرافعه ارى انها فى مصلحه شركات الوساطه وليس المتداولين

miss_jpy
10-30-2012, 01:22
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم جميعا وحياكم الله
والله تعودنا على الرفعات الكبيره ال 400 وال 500 تتيح اكتر من اى حاجه المتاجره بوسع وراحه ولكن تضيع الحساب
ولكن الرفعات الصغيره بتحافظ بردو على الحساب
الله أسال لنا ولكم التوفيق

kingptc
10-30-2012, 02:29
وهو ما يجعل السوق في حالة من المساوات
لان الرافع المالية تعطي السوق حجم اكبر من حجمه
والرافع المالية هي وسيلة ذات حدين ربح/ خسارة سريعة

متمنية العلم
10-30-2012, 02:33
الرافعات الصغيرة بتحافظ علي الحساب
اما الرافعات الكبيرة فهي سلاح ذو حدين

waleed elhadary
11-17-2012, 20:09
السلام عليكم انا شخصيا لا اعرف مدى صحة هذا الكلام من عدمه و لنى لا اتوقع حدوثه

abdenbi
11-18-2012, 16:26
فعلا اخي الرافعة المالية في الشركات الامريكية هي 1:100 في اقصا حد
بسبب قانون الرقاب الامريكي و هو جيد لحمايت راس المال

ibrahiem2012
11-18-2012, 18:48
فعلا انا سمعت الكلام ده وهم بيعملوا كده من اجل حرصهم علي اموال العملاء من الضياع
لانه من المعروف كلما قلت الرافعه اتحجز مبلغ كبير من الرصيد وهذا يكون بامان

letmego
11-18-2012, 19:18
اكيد بهدف التقليل من نسبة الخسارة وبسبب إرتفاع رؤوس الاموال
اما نحن فالوضع الى حد ما مختلف وبالتوفيق

amin dabes
11-18-2012, 19:55
انا شايف ان الرافعه دي والله كويسه جدا لان الرافعه الماليه سلاح ذو حدين للخساره او الربح الكبير
لكن اول مره اعرف ان الحكايه دي في امريكا صراحه

أبو زيد
11-18-2012, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله
الولايات المتحدة الأمريكية تحافظ على مستثمريها من ضياع أموالهم بسرعة لأن كلما قلت الرفعة قلت نسبة المخاطرة ولو كانت على حساب الربح.

maged mohamed
11-18-2012, 22:03
الحقيقه الواحد مش عارف السبب
بس الحمد لله انه مش شغال عندنا و الا ......................

Mamadof55
11-18-2012, 22:06
تقليل الرافعة الماليه الى هذة القيم ليس امر سيئ و لكنة يمثل حماية لحسابات العملاء و اعتقد ان الحكومة الامريكية هى من اشترطت على شركات الفوركس ذلك من اجل حماية حسابات الامريكيين

gomana
11-19-2012, 01:09
هما بالفعل بيشترطوا الرافعة الصغيرة دى قاونينهم للحفاظ على مال المستثمرين وايضا فيه شركات بتمنع الهيدج بيها ومش عارفة اذا ده بقى قانون ثابت عندهم او لا
وخفض الرافعة ميزته انه بيحجم المتاجر بانه ميقدرش يفتح عقود كتير فى نفس الوقت لان المارجن المجوز بيكون كبير وده بالتالى بيحد من تهور المتاجر وخسارة ماله بفتحه للعديد من القعود بما لايتحمله حسابه

bahjaxsat
11-19-2012, 01:50
الشركات الكبيرة والمعتمدة فى امريكا بتكون فيها الرافعة 1\100 وده حقيقى لانى انا كنت ببحث عن شركة محترمة لاشترك فيها ولاقيت اكبر رافعة هى 1:200 واعتقد ان اغلب الشركات التى تخضع للراقبة هناك لا يتجاوز الرافعة فيها عن ذلك وعموما انا شايف انى الرافعة الكبيرة والتى تصل فى بعض الاحيان الى 1:1000 دى اسرع طريقة لضياع رأس المال لان المارجن كول ممكن يصفر حسابك فى دقائق

easy_mezoo
11-19-2012, 22:37
الحقيقة معلومات جديدة بالنسبة لى .
واستفدت كتير من الاطلاع عليها

Forex4moon
11-27-2012, 00:45
السلام عليك
اخي الرافعة حقيقتا مطبقة في امريكا من طرف هيئة الرقابة الامريكية على الفوركس . فلا ننسى ان 1000 دولار في امريكا هو لاشيء و يمكن لاي شخص جمعه من اي عمل مهما كان صعبا في اقل من شهر. ومع رافعة 1.100 فيمكنه المتاجرة ب 100000 و ربح 10 دولار عن كل نقطة . فالامريكي ان يقنع بربح 500 دولار شهريا . وان يستطيع حتى العيش بها في امربكا.

brimoel
11-27-2012, 01:46
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد ان هذا من اجل حماية المضاربين الامريكان فهي تخاف عليهم
و انا عن نفسي ارى ان كان الحساب ستاندار فالرافعة 1:100 جيدة و تعطي ارباح معقولة