PDA

View Full Version : شرعة البونص تفضل يا صديقى فهذا الامر يهمك اكيد

SHADOW
02-25-2014, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا يا اصدقائى
اليوم نود ان نناقش موضوع الحصول على البونص من الناحية الاسلامية العريقة
والان يا شباب دعونى ابدأ انا اولا فى تعريف هذا الامر من ناحية رأى الخاص وساقوم بتوضيح الامر كمثال وساحول المثال الى قصة ويكون اسمى فيها هو محمد واسم شركة الوساطة إنيستو واتمنا منكم ان تنتبهوا
ولكن قبل ان ابدأ فى إطراء رأى الخاص فى هذا الموضوع المهم اود ان اقول
(اللهم إنى برئ ممن يتخذ حديثى هذا على انه فتوى لتحليل نظام البونص فى المنتدى ) والله اعلم اذا كان حلال ام حراما
وها نحن نبدأ القصة (للتوضيح)

محمد_ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا عم هل تسمح لى بسؤال صغير
إينستو_ بالتاكيد تفضل يا بنى لكن اولا اخبرنى ما اسمك
محمد _ حسنا يا عم انا ادعى محمد
إينستو_ اها مرحبا يا ابن الاسلام
محمد _ مرحبا بك ياعم ولان اليك سؤالى هل تعرف اين اجد شركة الوساة اللتى تدعى إينستا فوركس
إينستو_ هههههههههههه ها انت الان يا صديقى واقف امام مدير الشركة هههههههه
محمد_ 0_o !!!! ماذا هل تعنى انك مدير الشركة
إينستو_ نعم
محمد_ الحمد لله اذا اسمع ما لدى انا حاليا اود ان اتاجر فى الفوركس من خلال شركتكم ولكنى سمعت ان الفوركس تحتوى على مخاطرة كبيرة ولقد سمعت انه يوجد نظام يعطى الاعضاء اموال مجانية
إينستو_ ههههههه لا يوجد شئ مجانا يا صديقى لكن دعنى اخبرك النظام من الالف الى الياء
هذا النظام عبارة على ان تحصل شهريا مبلغ 100د لكى تتاجر بهم لى وساعرض عليك مبلغ غير محدد واخذ انا مبلغ محدد وحلال عليك الباقى لكن لا يمكنك سحب المال لانه ليس ملكك لانه ملكى وانا اعطيته لك لتتاجر به لى انا وفى المقابل ساعطيك مبلغ غير محدود على كل صفقة على حسب جهدك انت وساخذ انا مبلغ محدودا متغير من صفقة لاخرى وانا راد بهذا المبلغ وساعتبر المبلغ الغير محدود هو عمولة متاجرتك انت بمالى لانه حققك انت

.................................................. ........................ يتبع لامر طارئ

frx
03-18-2014, 06:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك صديقى وفى جميع الشباب هنا وجلعه فى ميزان حسناتكم يوم القيامة حقا استفدت من هذا الحوار جدا وشكرا جزيلا للجميع وتقبلوا مرورى
..
........................

harimeche
03-18-2014, 20:14
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

والله يا صديقي وللأســــــــــــف

مــا هده المواضيع المخالفة

+ مش أنت الي بتحلل

وتحرم !!!!!!!!!

محمد السيد محمد
03-18-2014, 20:45
ياراجل ياطيب دا الموضوع اكبر من كده .. دول عاملين اسبريد 3 نقط ومثبتينهم تدفعهم سواء كسبت او خسرت
يرضي مين الكلام ده ده فيه شركات تانية بيقولو عليها شركات كافرة مابتطبقش النظام الاسلامي وبتاخد رسوم تبييت
بتاخد اسبريد نقطة واحدة وساعات 1.5 نقطة بالكتير يعني بالعربي اللي مابتاخدوش شركة اوستا من رسوم تبييت بتعوض اضعافة من الاسبريد يبقه مين ارحم
حد يجاوبني بس هنعمل ايه هي الشركة الوحيدة اللي بتقدم بونص على الردود

gehad87
03-18-2014, 21:01
ياراجل ياطيب دا الموضوع اكبر من كده .. دول عاملين اسبريد 3 نقط ومثبتينهم تدفعهم سواء كسبت او خسرت
يرضي مين الكلام ده ده فيه شركات تانية بيقولو عليها شركات كافرة مابتطبقش النظام الاسلامي وبتاخد رسوم تبييت
بتاخد اسبريد نقطة واحدة وساعات 1.5 نقطة بالكتير يعني بالعربي اللي مابتاخدوش شركة اوستا من رسوم تبييت بتعوض اضعافة من الاسبريد يبقه مين ارحم
حد يجاوبني بس هنعمل ايه هي الشركة الوحيدة اللي بتقدم بونص على الردود

بص يا سيدي كده كده في صفقات بتقعد ايام مفتوحه لو انت في شركة تانية هتدفع الاسبريد
وهتدفع كمان العمولة والاسبريد المتغير + فوائد التبييت
يبقا مين الارحم بقا انستا اللي بتديلك بونص كل شهر
ولو اودعت في حساب 100 دولار تاخد عليهم بونص هدية 30 او 40%
ولا الشركات التانية ام فوائد

messaoud
05-31-2014, 19:33
سيمثل كل قضيب ساعة

أعلى القضيب يمثل أعلى سعر وصل إلية الجنية خلال هذة الساعة .
أسفل القضيب يمثل أدنى سعر وصل إلية الجنية خلال هذة الساعة .
الخط الصغير على يسار القضيب يمثل سعر الافتتاح وهو السعر الذي كان علية الجنية عند بداية هذة الساعة .
الخط الصغير على يمين القضيب يمثل سعر الإغلاق وهو السعر الذي كان علية الجنية عند نهاية هذة الساعة .

scan
07-06-2014, 03:25
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

BrahimForex
07-12-2014, 15:32
شكرا على الحوار اخي الكريم شركات الوساطة حسب ما اعلمه تاخد فقط السبريد الدى هو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء

raouachesbaa
07-12-2014, 15:57
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم وشكرا لك على الموضوع القيم والله مناقشة طيبة وتوضح الكثير من الامور الجيدة التي لم نكن نعرفها من قبل في تجارة الفوركس

snnaky
12-21-2015, 15:28
بصراحة ضيعت وقتى وكنت فاكر ان الموضوع حاجة مهمة ممكن تفيدنى او تزيد خبراتى واكتشفت انة موضوع للتسلية لا اكثر ولا توجد منة اى افادة
للأسف نعانى كثيرا من موضوعات لا اهمية لها وتكون فى صورة تعتمد على غرابة العنوان او ابهام العنوان وافضل مكان لهذة المواضيع هو قسم المواضيع العامة وليست الأقسام التعليمية

Federerista
12-21-2015, 15:42
البونص هو صراحة ولنكن واقعيين هو فقط جزء بسيط من المال يهدى لكي تتاجر به فقط فلا يجوز سحه وان كان الحال لافلسة الشركة بكاملها
ان طبقة فكرة سحب البونص خدو الامر بجدبة الفوركس يحتاج الى تعلم وقدرة على المتاجرة باحترافية اما من يعتقد ان الفوركس هو سهل اضنه مخطىء تماما

heroo252
12-21-2015, 16:31
بس لازم تبقى عارف ان المبلغ بتاعك مشبتاع الشركه صحيح مش من حقك تسحبه
انما من حقك تخسره يعنى الشركه خسرت الفلوس دى بخسارتك انتا ليها

hossam122
12-26-2015, 11:52
موضوع غير مفيد على الاطلاق نرجو حذف هذه المواضيع التى لا يستفاد منها اخد لانها موضوعات قديمة وليس لها اى فائدة تذكر
سوى الاستفادة من البونص

AHMED91
12-26-2015, 14:26
بالنسبة لشركة انيستا فعلا م افضل الشركات التي تقدم عروض جيده
للعملاء وبالتالي يجب ان نتعامل معها بهذه الطريقة وان نحاول ان نلتزم بالقوانين جيدا

adamarwan
12-26-2015, 14:42
واى المنانع انت ممكن ان تعتبر ان البونص قدر
وان تعمل عليه وتسترجه هدا كل ما فى الامر وانك ادا تم خسائرت اليبونص لا مسكل فى دالك
وهدا هو الامر الجيد

oroba
12-26-2015, 21:01
أولاً.. الشركة مش بتعطيك البونص مجاناً.. بل مقابل الردود فى المنتدى التى ترفع المنتدى فى مواقع البحث وتزيد من معرفة المتداولين الجدد بالشركة.. وبالتالى فأنت تعمل مقابل البونص.
ثانياً: البونص لا تستطيع سحبه.. فهو بونص يتجدد بمشاركاتك فى المنتدى.. على عكس الشركات الأخرى التى تعطيك بونص مرة واحدة. وإن خسرته فعليك التداول من مالك الخاص.. بينما هنا.. إذا خسرت هذا الشهر.. يمكن التعويض الشهر القادم من خلال الردود.. فأنت للمرة الثانية: تعمل مقابل البونص.

ثالثاً: إذا ربحت ووصلت لمبالغ جيدة.. يمكن حينها التداول بأرباحك بعيداً عن البونص.. ويمكنك أيضاً سحبها وإعادة فتح حساب تجارى فى الشركة (أو أى شركة فأنت حر فى مالك) بعيداً عن البونص وشروط البونص.

malak558
12-27-2015, 01:31
انا اول مره اشوف حد بيتكلم فى مشروعية البونص
لان المفروض دا اتفاق عمل بينك وبين الشركه الناس بقى اللى بتعمل اكتر من حساب الى ممكن نتكلم معاهم

kacembouden2
01-18-2016, 17:17

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

koouka211
01-31-2016, 18:19

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

xmenflis1
03-13-2016, 00:32
مرحباً شكرا على إضافة
بتوفيق للجميع

ebn masr
03-17-2016, 22:06
والله بصراحة موضوع جمبل جدا وانت شرحته وصورته بطريقة فيها نوع من الجذب للاعضاء لكى يقوموا بقراته بشكل فيه اثارة فهو على شكل المحادثة

معتصم سباعنة
03-18-2016, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد انه حلال احي الكريم حيث انه مجهود من ردود تفدي الاعضاء وانصح بالحساب الاسلامي خالي من الفوائد
بالتوفيق