PDA

View Full Version : عندى سؤال بعتبرو مرض وممكن يكون حد بيعملى زيى

Pages : [1] 2 3 4

maao2004
02-25-2014, 14:11
السلام عليكم احبائى
فأنا لدى سؤال هام جدا بعتبره مرض اصابنى ويصيب الكثيرين منا فى بعض الاوقات بالفشل وربما الخسارة
فا انا عند فتح اى صفقة لا التزوم بوضع استوب لوز ابدا نهائيا حتى ولو عكس السعر اتجاه بمقدار كبير جدا
على الرغم من انى اضع امر جنى الارباح بمقدار بسيط فى بعض الاوقات ومرات بمقدار 5 او 10 نقاط فقط
وانا لا اضع الاستوب لوز لاعتقادى بان صفقتى التى قمت بفتحها هى صفقة رابحة وان السعر سوف يعود مرة اخرى ويعطينى ما اريد ، ولكن اوقات يفعل ذلك واوقات يصيبنى بخسارة كبيرة وهى المارجن كول

اتمنى من يجد علاج لى لهذا الخطأ الفادح الذى اقوم به ان يقول لى ماذا افعل ؟

zinga8
02-26-2014, 19:03
يمكنك الحصول على سجل سعر الاغلاق بمرور الوقت. مرة واحدة كل العناصر هي في مكان ل
تحليل، يمكنك حساب الخاص نقطة الاختلاف وتحقق، اعتمادا على اتجاه السوق

hajarforex
02-26-2014, 19:13
فعلا اخي فالستوب لوز له اهميته فايالتداول
و لهذا فانت لازم علكي ان تتعود علهي لكي
لا يحصل امر المرجن ف يكل ساعة فاعمل علهي بشكل داءم

hunter_world
02-27-2014, 13:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم لا والله ما مرض لكن كل واحد ليه حلم انت نفسك في تحقيق هدف بس الموضع مش سهل اكيد هتتعب علشان توصل لهدفك واتمنالك التوفيق اخي

doola2020
03-03-2014, 18:57
هذا ما كان يحدث معي باستمرار ولكن تعلمت أن اضع استوب لوز ، فلو كنت فاتح شرا أضع استوب لوز قبل أقرب دعم بحوالي 20 نقطة

gamal20
03-03-2014, 20:18
الحل الوحيد اخى الكريم هو انك تضع وقف خساره لصفقتك حتى تتفادى الانعاكسات الكبيره
لا ارى حل اخر للمشكله الاستوب لوز ان احسنا استخدامه فهو صمام الامان لكل صفقه

gehad87
03-03-2014, 20:21
هو فعلا مرض ومرض خبيث
بس لحسن الحظ انا الحمدلله بدأت اتخلص منه
بس بحدد الاستوب لوز للاسف بمستوى معين نظري
وبعلمه بخط عرضي اول ما السعر ما بيلمسه
بقفل الصفقه لو ما ارتدش في غضون 5 دقايق

FullyActive
03-03-2014, 21:03
لازم تضع اسوب لوز عند المستوى اللى تظن لو اغلق السعر بداخلة الثفقة حتعكس معاك
وهذا المستوى انت بتحدده قبل الدخول على الثفقة

محمود مرعى
03-03-2014, 21:23
السلام عليكم احبائى
فأنا لدى سؤال هام جدا بعتبره مرض اصابنى ويصيب الكثيرين منا فى بعض الاوقات بالفشل وربما الخسارة
فا انا عند فتح اى صفقة لا التزوم بوضع استوب لوز ابدا نهائيا حتى ولو عكس السعر اتجاه بمقدار كبير جدا
على الرغم من انى اضع امر جنى الارباح بمقدار بسيط فى بعض الاوقات ومرات بمقدار 5 او 10 نقاط فقط
وانا لا اضع الاستوب لوز لاعتقادى بان صفقتى التى قمت بفتحها هى صفقة رابحة وان السعر سوف يعود مرة اخرى ويعطينى ما اريد ، ولكن اوقات يفعل ذلك واوقات يصيبنى بخسارة كبيرة وهى المارجن كول

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا يا اخى ربنا يعوض عليك الخسارة وباذن الله تقوم من تانى ودقنى مفيش حاجة بتيجى بالساهل علشان تعرف قيمة النجاح وتحس بيه وانا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك وربنا يكرمك ان شاء الله

moumi20081
03-03-2014, 21:34
انا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك وربنا يكرمك ان شاء الله

عبد الحكيم
03-03-2014, 22:17
لازم تراجعي حساباتك أولا ثم تقومي بتغير الاسترتيجية الخسارة الى استراتيجية تحقيق الربح المثالي المختلف الذي يمكنك من تعويض مافاتكط كل مايلزمك هو الصبر

---------- Post added at 08:17 PM ---------- Previous post was at 08:07 PM ----------

يبدو أن المال الذي تتاجر به قليل فوقفالخسارة ليس بالأمر الجيد وهذا ممكن يكلف ضياع ارباح كبيرة لكن ماذا عساك أن تفعل ان اقترب المال عن الضياع

creatorman1978
03-03-2014, 22:22
انا اقدر مشاعرك ناحية الاستوب لوز لانك بالتأكيد تعتبرة احد وسائل تآكل الحساب ولكن كل ما عليك ان تجد له بديلا ...
انا عن نفسى استخدم الهيدج بالمضاعفات لتجنب العمل بالاستوب لوز

forexman3
03-03-2014, 22:28
شوف ياغالى
تاكد ان الحساب لايصل الى المارجن كول الا اذا لم تحترم
ادارة راس المال وبالنسبة للاستوب لوز انا ايضا لا استخدمه
ولكن صدقنى اذا تداولنا بادارة راس مال سليمة فلن يصل الحساب الى المارجن اللعين

faten faried
03-03-2014, 22:35
اخى الكريم اعتقد انه عليك اللجوء الى الاستوب لوز كى تضع حدا معقولا لخسائرك
واعلم دائما ان الطمع لن يجعلك تربح بل سيقع بك فى خسارة فادحة
وكذلك المتاجرة بدون حذر عرضة كبيرة للخسارة

naoual
03-03-2014, 22:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم هذا خطا فادح فكيف لك ان تصبر على الخسارة و لا تصبر على الربح ضع دائما هدف و الستوب والتزم بهما

mohamed77
03-04-2014, 01:03
شوف يا غالى علاجك عندك مش عند حد يشوف ليك العلاج انت بتقول بتخسر بتخسر من هذا الخطا الفادح ومستمر عليه سامحنى ده مرض بس مرض طمع اسمه مرض الطمع لانك طماع وسامحنى انى بقولك كدا دى الصراحه من مشاركتك لازم ترضى بالقليل وتتعلم من اخطائك لان الاستوب لوز دى فرامل الخساره وربنا يوفقك اخى ويهديك الى ماهو خيرا واصلح

maao2004
03-04-2014, 10:38
شوف يا غالى علاجك عندك مش عند حد يشوف ليك العلاج انت بتقول بتخسر بتخسر من هذا الخطا الفادح ومستمر عليه سامحنى ده مرض بس مرض طمع اسمه مرض الطمع لانك طماع وسامحنى انى بقولك كدا دى الصراحه من مشاركتك لازم ترضى بالقليل وتتعلم من اخطائك لان الاستوب لوز دى فرامل الخساره وربنا يوفقك اخى ويهديك الى ماهو خيرا واصلح

انا مش زعلان ابدا من صراحتك
وياريت الكل يبقى كدة علشان ننصح بعض وانا فعلا مش بصبر على الربح وبصبر على الخسارة هى ده مشكلتى
ويارب اخلص منها ، والسبب فيها انى بلاقى السعر بيرجع للنقطة ال كنت عندها فبقول اكيد هيرجع بس مش عارف الحمد امتى
شكرا ليك وشكرا للجميع على ردودكم ونصائحكم

tazi larbi
03-04-2014, 11:09
السلام عليكم يا اخي لا تددخل الصفقة الا في مناطق قوية مثل الدعم والمقاومة هذه هي المناطق التي تكون فيها بامان وان عن نفسي لا اعمل بالستوب ابدا فقط اعمل بالتيك برفيت لوحده لكن لا مانع ان تعمل ستوب لوز انكنت شاكك في صفقتك اتمنى لكم النجاح والله الموفق

SAEID MOAWAD
03-04-2014, 11:15
السلام عليكم و رحمته و بركاته
اولا الموضوع ده مهم جدااااااااا
و يجب مناقشته باهتمام
اتمنى التوفيق

tayaa1256
03-04-2014, 11:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم انا رايي متستخدمش الاستوب لوز الا في حاله الاخبار لانها اسهل في التجاره وحفظ الارباح ويبقي كده انت في السليم

Bouani
03-04-2014, 13:38
أخي الكريم العلاج هو ذاتي بالأساس
لا بد من الوقوف مع النفس أولا بأن ذلك خاطئ و لا بد من تغييره
و قبل أن تدخا في صفقة حدد الستوب لوز مسبقا ثم اترك الحاسوب

latraaa
03-04-2014, 14:29
و الله يا اخي الكريم، ألأمر ليس بالسهل و يجب أن يكون هناك شيء اسمه تحدي و هدا أمر مفروغ منه و لابد منه في عالم مجنون مثل الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله

abdotitim
03-04-2014, 15:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع مهم للغايه نتمنى المواصله
بارك الله فيك على الطرح نعم اخي الطمع بيعتبر مرض كبيير ويمرجن الحساب بالتوفيق لك

zinga4
03-05-2014, 16:59
. هذا الفصل هو تصميم لأطلعكم على الشروط الأساسية و
مفاهيم التحليل الفني.
فما هو التحليل الفني؟

moradovitch
03-08-2014, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم maao2004 ااكد انه ضروري جدا وضع الستوب لوز فهو يحمينا من طمعنا و راس مالنا ومن لا يضعه اعتبره مبتدا ولا تحرمنا من مواضيعك و ارائك و اسئلتك

azeddi
03-08-2014, 15:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المخلوقين و على اله و صحبه و سلم اما بعد
اخي الفاضل موضوك جيد و ممتاز و نتمنى الجديد

ahmedmomen
03-08-2014, 15:34
اعتقد ان هذا المرض بيصيب الجميع وهو الاعتقاد ان السعر هيرجع تاني حتى ولو نزل عدد كبير من النقاط في وقت قصير
وانا كنت بعمل كده ومبلتزمش ابدا بالاستوب لوز وده سببلي خسائر كبيرة جدا وصلت للمارجن كول لذلك انصح الجميع بالالتزام بالستوب لوز

zinga7
03-08-2014, 15:38
أداء حسابها. وتعد الفترة الزمنية، وأقل حساسية مؤشر القوة النسبية يصبح إلى التأرجح و
أصغر التغيرات السعة لها. أنا أفضل نظرة إلى الوراء فترة من 14 لأنها تعمل أفضل في جميع الأطر الزمنية

pato18
03-08-2014, 15:43
أخي الكريم أنا مثلك لدي نفس المشكلة أو نفس المرض
حدث مع عدة مرات لكن التسرع و الثقة المفرطة هي السبب

AHMEDALAA
03-08-2014, 15:44
لازم يكون عندك الالتزام لانه من اهم العوامل فى الفوركس
لازم يكون لديك ادارة راس مال ومن ضمنها هى وضع وتحديد
الاستوب لوز حتى لا يتعرض حسابك للمرجن كول

zinga7
03-08-2014, 15:58
هل يمكن أيضا أن تفعل جوجل للبحث عن الأشخاص الذين يرغبون في بيع لك بعض الخيارات، ولكن أنا
لن تهتم.

amr3000
03-08-2014, 16:07
في الحقيقه انا لسه مبتدا

في هذا المجال الواسع واسعي جاهدا ان افهم اي شيي فيه

ashrafko
03-08-2014, 16:17
اخى الكريم يجب أن يكون هناك شيء اسمه تحدي و هدا أمر مفروغ منه و لابد منه في عالم مجنون مثل الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله

HABIB19
03-08-2014, 16:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
تضع وقف خساره لصفقتك حتى تتفادى الانعاكسات الكبيره
لا ارى حل اخر للمشكله الاستوب لوز ان احسنا استخدامه فهو صمام الامان.§§§§

ashraf2014
03-08-2014, 17:00
لاعتقاد ان السعر هيرجع تاني حتى ولو نزل عدد كبير من النقاط في وقت قصير
وانا كنت بعمل كده ومبلتزمش ابدا بالاستوب لوز وده سببلي خسائر كبيرة جدا وصلت للمارجن كول لذلك انصح الجميع بالالتزام بالستوب لوز

nivenomar58
03-08-2014, 17:02
الاستوب لوز او وقف الخسارة التى تنسى دوما وضعها عند فتح اى صفقة جديدة فى الفوركس تعتبر من اهم الادوات فى الفوركس فهى تجنبك الخسارة الفادحة وتضع لك حداً لطمعك وعليك الاستفادة من خسارتك ووضعها فى المرات القادمة عند فتح صفقات جديدة.

yassoo011
03-08-2014, 17:45
الاستوب لوست مهم جدا لحماية حسابك من التقلبات التي قد تحدث فيه بسبب الاخبار
او غيرها من المؤثرات في السوق لذلك يجب الالتزم به

manforex2
03-08-2014, 17:45
السلام عليكم
اظن ان السبب فى ذلك هو فى تدخل عواطفنا
فى المتاجرة وهذا الامر على حد علمى من اخطر
ما يتعرض له اى متداول ويجب التحكم فى هذه العواطف

RomanyMoreed
03-08-2014, 18:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معلش في نقطه معينه جني الربح مستحيل يكون اقل من 10 نقاط يا غالي وكذالك الاستوب 10 نقاط عمومآ انت محتاج تدرس التحليل الفني كويس

تحياتي

el andaloussi
03-08-2014, 18:12
أخي الكريم سوق الفوركس يحتاج إلى إنضباط كي لا تخسر وقتك
أول شيئ يجب فعله هو الإنضباط نفسيا كي لا تسيطر عليك الأحاسيس وتقبل مروري أخي

afillane
03-08-2014, 18:21
الخطأ الفادح اخي الكريم هو عدم وقف الخسارة ووضع الستوب لوس فكما تحدد الاهداف لازم من تحديد وقف الخسارة والله يوفق

sofien 003
03-08-2014, 18:30
لا تقلق اخي العزيز
فكل المبتدايين يجدون في البداية
صعوبة في الألتزام بقواعد النجاح في الفوركس
ومن بين اهم هذه القواعد التحكم في المشاعر
وادارة راس مال سليمة.فحاول اخي العزيز الألتزام
بهاتين القاعدتيين و ان شاء الله تتغلب علي هذه المشكلة.

عدي
03-08-2014, 18:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي هذا من اكثر الاخطاء التي يقع فيها المتادولون فلا يجب عليك ان تترك صفقتك هكذا عرضه للمارجن كول ابدا

menoer1248
03-08-2014, 18:43
هذا هو المشكل الذي نقع فيه والسبب اننا لا نريد ان نخسر ونطمع في عودة السعر وهذا مما قد لا يحدث ابدا
لقد اصبنا كثيرا ولعدة مرات بهذا المرض لكن انها قلت الخبرة

didaaass
03-08-2014, 19:33
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
لازم يكون عندك الالتزم لانة من اهم العوامل فى الفوركي لازم يكون لديك ادارة راس مال ومن ضمنها هى وضع وتحديد الاستوب لوز حتى لا يتعرض حسابك للمرجن كول

Shawis
03-08-2014, 20:32
فيه مشكلة عند الكثيرين، إنهم بيصبروا على الخسارة، لكن معندهمش صبر على الربح، لو فيه خسارة كبيرة بيستنى، ولو عنده ربح كبير عايز يجنيه سريعا عشان بيخاف السوق يرجع. وده له سبب آخر وهو إنه في الغالب بيكون مفيش استراتيجية واضحة عند هؤلاء الأشخاص.

zinga7
03-12-2014, 16:06
وهو الاتفاق الذي لم يغلق في
الوقت يمكن أن يؤدي إلى خسائر كبيرة. معارضي وقف الخسارة نعتقد أن هذا النظام
يمكن أن تحد من الخسائر ليس فقط،

cesario
03-22-2014, 21:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
شكرالك أخي العزيز على الموضوع الذي قمت بنشره غلى المدونة
بالتوفيق

forex90
03-22-2014, 21:11
طبعا موضوعك دة بيحصل لناس كثير وهية ناس تفتح صفقات بدون دارسة ولا تضع استبو لوز ظننا منها ان الصفقات سوف تكسب ودة خكاء انت ممكن تفتح صفقة ترد 5 نقاط وتتعلق عليهو السعر يصعد 100 نقطة وممكن تتمرك عشان ال5 نقاط كمان

amermazzen
03-22-2014, 21:48
السلام عليكم ما كان يحدث معي باستمرار ولكن تعلمت أن اضع استوب لوز ، فلو كنت فاتح شرا أضع استوب لوز قبل أقرب دعم بحوالي 20 نقطة المهم المعلم الجيد أساس النجاح خاصة في الحساب التجريبي بالتوفيق

forex pop
03-22-2014, 21:52
لا بد من الوقوف مع النفس أولا بأن ذلك خاطئ و لا بد من تغييره ..
و قبل أن تدخا في صفقة حدد الستوب لوز مسبقا ثم اترك الحاسوب.......

selmon
03-22-2014, 21:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي توضيح الموضع ولكن انا بعمل زيك صحيح بس الحل انك تسيب المنصه وتقفل وتحدد استوباتك بس

ilyaselouafi
03-22-2014, 22:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم لا والله ما مرض لكن كل واحد ليه حلم انت نفسك في تحقيق هدف بس الموضع مش سهل اكيد هتتعب علشان توصل لهدفك واتمنالك التوفيق اخي

ahmedibrahim258259
03-22-2014, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المشكلة موش في وضع الاستوب لوز المشكلة ان وقت دخول الصفقة غلط وده اللي انا كنت بعمله زيك كده بالظبط ادخ الصفقة واحط تيك بروفيت بسيط جدا ولذلك ممكن مايوصلش للهدف ويعكس بمقدار كبير
تقبل مروري

ilyaselouafi
03-22-2014, 22:10
هو فعلا مرض ومرض خبيث

aboubakeur_m12
03-22-2014, 22:14
شخصيا لا اعتمد على الستوب لوس اطلاقا في صفقاتي لكن اترك مجالا للارتدلد يقدر بحوالي 100 نقطة و هي طريقة خطيرة جدا بالنسبة للمستثمرين المبتدئين او الذي لا يملكون خبرة كافية فالافضل منك هو ان تضع الستوب لوس قبل تحديد الهدف .

samirania
03-22-2014, 23:31
و الله يا اخي الكريم، ألأمر ليس بالسهل و يجب أن يكون هـناك شيء اسمه تحدي و هدا أمر مفروغ منه و لابد منه في عالم مجـنون مثل الفوركس، بالتوفأيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمـنى أن نراك في مواضـيع أخرى إن شاء الله....،

sendrela
03-22-2014, 23:35
انا ايضا وقعت سابقا بنفس الفخ ولكنى تعلمت اننى عندما افتح صفقه اذا وضعت للربح 10 نقاط اضع ايضا الاستوب لوز 20 نقطه

اى ضعف الربح لان احيانا السعر ينعكس ثم يعاود الى الاتجاه الصحيح مره اخرى ..ولكن لابد من الاستوب لوز

موفقين

magic777
03-23-2014, 02:16
لا بد من الوقوف مع النفس أولا بأن ذلك خاطئ و لا بد من تغييره ..
و قبل أن تدخا في صفقة حدد الستوب لوز مسبقا ثم اترك الحاسوب.......

طبعا اخي لازم مع اي مارجن او خساره خاصه لما تكون كبيره ان يترك المتاجر المتاجره لفتره ويبدأ في البحث عن السبب
الحقيقي اللي خلاه يخسر بالشكل ده وهنا اكيد هيصل لنتيجه ولخبره جيده

fatma abdelhay
03-23-2014, 03:33
ده مش مرض ولا حاجه كلنا كنا كدا ف البدايه
وموضوع الطمع ايضا
لازم تتعلم من اخطائك وبالنسبه للاستوب لوز لازم تضعه ف اى صفقه تفتحها :ok:
وقبل ماتفكر ف الربح من الصفقه اللى هتفتحها فكر وشوف لو خسرت فيها هتخسر كام دولار وكام نقطه :accute:

BOULBOUL2
03-25-2014, 22:17
الاعتقاد ان السعر هيرجع تاني حتى ولو نزل عدد كبير من النقاط في وقت قصير

lema
03-25-2014, 22:26
بالفعل الكثير لا يلتزم ابدا بوضع الاستوب لوز ولا يجب ابدا التعامل معها وانا ارى ان استخدام الاستبو لوز ليس مهم
فى حالة استخدام ادارة جيدة لراس المال

hasback
03-25-2014, 23:07
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم وبالنسبة لهذا الامر ليس مرض وانما انت لا ترضى بالخسارة وبهذه الطريقة لن تتعلام لان ادارة راس المال تستوجب عليك في احيان كثيرة اقفال صفقة ويجب ان تحلل كل الفريمات فهناك ترند كلي وترنج جزئي

magic777
03-25-2014, 23:17
بالفعل الكثير لا يلتزم ابدا بوضع الاستوب لوز ولا يجب ابدا التعامل معها وانا ارى ان استخدام الاستبو لوز ليس مهم
فى حالة استخدام ادارة جيدة لراس المال

ده علشان اغلبنا بنكون قاعدين قدام الشارت هنحط استوب ليه الكلام ده للي معندوش وقت وعاو يطمن ان لو السعر عكس عليه ميعكسش عليه
كتير يعني ويطلع بااقل خساره ممكنه هنا وده الصح

Ahmed2020eg
03-26-2014, 00:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... هذا اخي الخساره بعينها لازم تضع استوب لوز و مش مهم تضع وقف الربح سيب الصفقه تربح و اوعي تسيبها تخسر

forexuwk
03-26-2014, 10:54
فعلا مرض ومرض خبيث
بقفل الصفقه

saro123
03-26-2014, 11:05
الاستوب لوز ليست ضرورية الاهم ان تقوم بعمل ادارة جيدة لراس المال وع اختيار نقاط اكثر قوة للدخول منها الى السوق
اعتقد ان فعلت ذلك سوف تحصل على نتائج جيدة

imaddidi
03-26-2014, 11:05

ahmadinho100
03-27-2014, 15:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هادا عادي يا اخي الكل يفشل و يخسر في الاول و بعد ينهد و يعود بقوة كبيرة و يجب ان تستفيد من دالك الفشل

moraghost
03-28-2014, 14:08
الأخ العزيز
اعتقد ان هذا المرض بيصيب الجميع وهو الاعتقاد ان السعر هيرجع تاني حتى ولو نزل عدد كبير من النقاط في وقت قصير وانا كنت بعمل كده ومبلتزمش ابدا بالاستوب لوز وده سببلي خسائر كبيرة جدا وصلت للمارجن كول لذلك انصح الجميع بالالتزام بالستوب لوز

تقبل تحياتي

a7med84
03-28-2014, 16:27
عادى كلنا كنا كده ف البدايه بس الخساره بتعلم برضه ومع الوقت هتلاقى نفسك غصب عنك هتعمل

الاستوب لوز او هيكونةفى تغيير فى السلوب اللى انت شغال عليه

ilyes chaieb
04-01-2014, 12:48
و الله يا غالي هذا يسمى عند بما ان الصفقة زايدة في الخسارة
و حضرتك مازلت متمسك بيها و خاصة دون اي سبب واضح
او تحليل مقنع على عودة السعر
اكيد هو مرض و لازم تعالج نفسك منه
تقبل مرور ى

mehildin
04-01-2014, 13:24
اخي الكريم اول شي لازم تعملو انو تحسب المارجن او الهامش عندك قبل الدخول باي صفقة وعلى هالاساس بتعرف اذا كان راح يوزرك المارجن كول ولا لأ
تقبل مروري أخي الكريم

hajarforex
04-01-2014, 13:26
ان اي سؤال ف يافوركس فهو ممكن ان يتعلم منه
المتدطاول و لكن لا يجب مقارنة الاسءلة بالمرض او اي شيء
لانه المرض معروف و السؤال فهو للتعلم الحقيقي

islam2
04-01-2014, 14:05
السلام عليكم
هذا لابد ان يحدث معك اخى الكريم لانك لم تلتزم برأس المال ولم تحترمة ويجب عليك وضع استوب لوز فى جميع صفقاتك حتى لا تتعرض الى
المارجن كول واتمنى التوفيق لك وللجمبع انشاء الله

Rachiiids
04-01-2014, 14:29
بسم الله الرحمان الرححيم
أولا و قبل كل شيء أحب أن أشكر كل الأعضاء و الشمتركين هنا و على هذا المنتدى المميز
فهلا سوف تتفيد منه كثيرا أنا عضو جديد و أتمنى أن أفهم الفوركس يجدا شكرا لكم جميعا

kamel.dz
04-01-2014, 18:29
انت تخليت على اداة من الادوات المهمة في الفوركس وعليه فإن هدا التصرف سيكلفك في يوما ما خسارة كل ما جمعته
في عدة اشهر وكدا تصفير الحساب في مدة قصيرة جدا
لا أضنك سمعت يوما بشخص ناجح في الفوركس يتداول بدون استوب لوز

yassoo011
04-01-2014, 19:25
فعلا الالتزام بالاستوب لوست في البداية صعب بقدر كبير لكن مع التعلم
يجب ان تلتزم به لكي تحمي حسابك من التقلبات في السوق

midou-tnm
04-01-2014, 19:29
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بحدد الاستوب لوز للاسف بمستوى معين نظري

بالتوفيق في حياتكم العملية اصدقاء الاعزاء

afillane
04-01-2014, 20:22
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا ايضا اخي اعاني نفس المرض واسالك ان وجدت طبيب جيد ان ترشدني له فانا ايضا لا اضع الستوب لوس كوني متسرع ربما

msamir2013
04-01-2014, 20:51
اخى الاستوب لوز شئ مهم لازم تحاول انك انك تستعملوا

لانوا هيقيك الخروج من السوق بالمارجن كول او الاغلاق بخسارة كبيرة

وخسارة صفقة ليست نهاية المطاف لانك ممكن تعوضها فى صفقة تانية اما خسارة الحساب هيخليك خارج السوق

ruse
04-07-2014, 15:55
السلام عليكم
أداء حسابها. وتعد الفترة الزمنية، وأقل حساسية مؤشر القوة النسبية يصبح إلى التأرجح
و أصغر التغيرات السعة لها. أنا أفضل نظرة إلى الوراء فترة من 14
لأنها تعمل أفضل في جميع الأطر الزمنية

Mohamed Morsy
04-12-2014, 16:40
اخي الغالي هذا لابد ان يحدث معك اخى الكريم لانك لم تلتزم برأس المال ولم تحترمة ويجب عليك وضع
استوب لوز فى جميع صفقاتك حتى لا تتعرض الى على ان يكون المارجن كول واتمنى التوفيق لك وللجمبع انشاء الله

houdabluegolden
04-14-2014, 16:11
فعلا المشكلة دي موجودة عن اغلب المتداولين وهي الثقة الزائدة في صفقتهم وده بيكون بسبب انهم مش عايزين يخسروا
حتى لو خسارة قليلة لان طبعا لما تعمل ستوب لوز هتبقى عارف انت ممكن تخسر كام والعكس في حالة عدم وضع استوب لوز

azlmamo
04-14-2014, 16:15
الحل الافضل هو ان تضع الحد للخسارة وذلك بتحديد الاستوب لوز
لكي تمنع نفسك من تكبد الخسائر التي تسببها انت وحدك
اتمنى لك التوفيق و تقبل مروري

حسنى صادق
04-14-2014, 16:44
يا اخى الاستوب لوز دة انا تقريبا بطلت اشتغل بية لانة دايما بيكون السبب فى الخسارة و على طول بعد ما يضرب استوب تبص تلاقى تالهدف جاى يجرى و تندم انك عملت استوب لوز من الاساس

st2s
04-14-2014, 17:36
فا انا عند فتح اى صفقة لا التزوم بوضع استوب لوز ابدا نهائيا حتى ولو عكس السعر اتجاه بمقدار كبير جدا على الرغم من انى اضع امر جنى الارباح بمقدار بسيط فى بعض الاوقات ومرات بمقدار 5 او 10 نقاط فقط
وانا لا اضع الاستوب لوز لاعتقادى بان صفقتى التى قمت بفتحها هى صفقة رابحة

500
04-14-2014, 18:20
والله يا اخى الكريم انت تدخل صفقات عشوائية يا باشا وبجد انا عن نفسى بجد اتمنى ان يكون لك من هذه الخساره اى خبرة انت استفادتها يا باشا

forex.slayer
04-16-2014, 18:47
والله يا اخى الكريم بجد والله اهم حاجه ان انت تبقى واصق فى نفسك يا باشا وبجد والله يا اخى الكريم انت لو اتعلمت بطريقه صحيه يبقى خلاص مش تقلق من اى حاجه

MAZROUR
04-16-2014, 18:49
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انك تخليت على اداة من الادوات المهمة في الفوركس وعليه فإن هدا التصرف
سيكلفك في يوما ما خسارة كل ما جمعته في عدة اشهر وكدا تصفير الحساب في مدة قصيرة جدا لا أضنك سمعت يوما بشخص
ناجح في الفوركس يتداول بدون استوب لوز بالتوفيق للجميع ان شاء الله

INTHENAMEOFALLA
04-16-2014, 18:51
العلاج يجب ان تعطيه لنفسك لان الانسان يجب ان يتحكم فى تصرفاته وخاصة اذا كانت تصرفات متهورة قد تضيعه وتضيع من حوله ساعدك الله

saad197920
04-16-2014, 19:11
فعلا يا اخى الفاضل انا اشعر بك وبما تعانيه لانى مررت به ايضا ولكن يا اخى الفاضل لابد ان نعترف بان
التجارة مكسب وخسارة ولابد ان نتقبل الخسارة ونحاول ان نعوضها ولابد من وضع الستوب لوزر والتعود على
وضعه لانه يحمى حساباتنا من التمرجن ....

lyes1977
04-16-2014, 20:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي وللاسف هذا ما يحدث مع الكثير كما قلت وانا من بينهم وه7ا بسسب الافراط في الثقة وهذه نقطة خطيرة جدا وتؤدي في الكثير من الاحيان الى خسارة فادحة او المارجن كول ولذالك طبعا يبقى الحل في وضع الستوب لوز والاتزام به

josefsatriani
04-16-2014, 20:59
هههه اعجبنى الموضوع اخي الكريم موضوع جيد للنقاش
الستوب لوز هو لايقاف الطمع بالنسبة لي اخي الكريم فانا لم اكن استعمله كثيرا لكن اؤكد لك انك ستدخله في حساباتك المستقبلية اي بعد ان تخسر بسبب عدم وضعك له

asem ebrahim
04-16-2014, 21:00
فعلا والله هو مرض انا نفسي اعرف ليه الناس بتكره انها تحط استوب لوز ليه رغم انها بتنقذ الحساب في احيان كثيره من المرجنه وايضا لايهتمون بوضع تيك بروفيت لكن اذا اردت الا تضع استوب لوز فيجب عليك الا تقوم من امام الشاشه لحظه واحده وتبقي منتبها للثفقه حتي لا تطير اموالك

forex24day
04-16-2014, 21:21
اخى الكريم اعتقد انه عليك اللجوء الى الاستوب لوز كى تضع حدا معقولا لخسائرك
واعلم دائما ان الطمع لن يجعلك تربح بل سيقع بك فى خسارة فادحة
وكذلك المتاجرة بدون حذر عرضة كبيرة للخسارة

godfather
04-16-2014, 21:43
لازم تعمل ستوب لوز فى كل صفقة و لو انت متأكد انك هتربح يبقى انت
نبى مش متاجر لان مفيش حد ممكن يثق تماما فى اى صفقة

doaa sary
04-16-2014, 21:55
بص هو تقدر تحقق اللى عايزة بالصبر
يعنى لو عملت مشروع ب10الاف جنية ممكن تكسب ف الشهر اية
الف مثلا
طيب الفوركس مليان فرص بس
انا بؤمن بمثل بيقول القليل الدائم خير من كثير منقطع يعنى اصبر هتحق نجاح

waly_40
04-16-2014, 22:03
بص يا باشا اوعى تستهر او تقلل من امكانية واهمية امر وقف الخساره (اطلب منك قراءة اسمه جيدا) أمر وقف الخساره
هل شعرت بمدى اهميته ... ومعلومه سريعه كده :)
لابد من وضع امر وقف الخساره تحت مستوى الدعوم بنقاط قليله لو كانت الصفقه بيع
لابد من وضع امر وقف الخساره فوق مستوى المقاومات بنقاط قليله لو كانت الصفقه شراء
وحاول تشوف فيديوهات تعليميه كتيييير

gr53
04-17-2014, 00:16
عوضك الله أخي لكن أنت اجبت على سؤالك و حددت الحل لمشكلتك و هو الاستوب لوز
عليك بتحديد الاستوب لوز مع صفقاتك حتى لو تحليلك أكد لك بالربح لكن السوق متقلب و لا تدري في أي لحظة ينقلب عليك

saddem
04-17-2014, 00:47
لحسن الحظ انا الحمدلله بدأت اتخلص منه
لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك .....

harimeche
04-17-2014, 01:01
نعم يا أخــــي فأنـــا أشاطرك الرأي فهدا مرض خطير وهو سبب الخروج الكثيرين من هدا السوق

لكن من وجهتـــي نضري جب قبل البدأ أن نتيق في تحليلاتنــــا الفنية والأســـاسية ويجب أن نكون نسير

على خطة مدروسة ويجب أن نلتزم بهــــا جرب ولن تخسر شيء

spread
04-17-2014, 01:12
اخى الاستوب لوز شئ مهم لازم تحاول انك انك تستعملوا

لانوا هيقيك الخروج من السوق بالمارجن كول او الاغلاق بخسارة كبيرة

وخسارة صفقة ليست نهاية المطاف لانك ممكن تعوضها فى صفقة تانية اما خسارة الحساب هيخليك خارج السوق

AMLAK
04-17-2014, 01:14
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان المشكلة موش في وضع
الاستوب لوز المشكلة ان وقت دخول الصفقة غلط وده اللي انا كنت بعمله زيك كده بالظبط ادخ الصفقة واحط تيك بروفيت بسيط
جدا ولذلك ممكن مايوصلش للهدف ويعكس بمقدار كبير تحياتي للجميع

algebra55
04-17-2014, 01:18
أخي الكريم العلاج هو ذاتي بالأساس لا بد من الوقوف مع النفس أولا بأن ذلك خاطئ و لا بد من تغييره و قبل أن تدخا في صفقة حدد الستوب لوز مسبقا ثم اترك الحاسوب

maghribia
04-17-2014, 01:21
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
لا يجب ان تغامر اخي ف يالحساب بالهذهد الطريقة
فللاستبو لوز فهو مهم جدا ف يالتداول لهذا فانك يلزم اغن تتعبه داءما

تقبل احتراماتيى

yara alaa
04-17-2014, 02:13
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
الاستوب لوز مهم جدا وهو اللي ينفع اثناء الخسارة خاصة لكن نصيحة مني اتعامل بلوت صغير

karam22
04-17-2014, 02:32
ادارة الحساب اقوي من الاستوب لوز
بمعني انك الحساب الصغير لا يتحمل فتح صفقات كبيرة وهذا هو الذي يؤدي الي المارجن كول وليس الاستوب لوز

molto
04-17-2014, 16:37
والله يا باشا بجد انت لازم انك تتعلم بجد يا غالى عشان تقدر انك تعتمد على نفسك يا غالى وبجد دا اللى انا شايفه يا باشا

midouknight
04-17-2014, 16:53
أهلاً بك أخي
أخي لقد وضعت يدك على مربط الفرس في أغلبية الخسائر في هذا السوق وهو رفض الخسارة

مصطفى حمدان
04-21-2014, 16:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل بصراحة الموضوع ده انا ايضا اعانى منه كثيرا ومفيش مرة قدرة احفاظ على الحساب بسببه لانى خسرت حسابات كثيرة ولكنى احاول ان اسيطر على هذا الموضوع والله الموفق

adnen ben
04-21-2014, 16:42
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الكريم انت تتع استراتيجية خاصة بك لنها لم تكن مربحة و لذا يجب عليك تغيير الاسلوب و اتباع استراتيجيات تنفعك و تحد من خسائرك

---------- Post added at 02:42 PM ---------- Previous post was at 02:36 PM ----------

السلام عليكم
انا أعتبر من لا يستعمل الستوب سواء باستوب لوس أو بالهدج وله مهاراته
أعتبره ممن يسارع إلى الهلاك لرأس ماله

جمال محمدين
04-21-2014, 16:56
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
عادي فيه ناس مش بتحب الاستوب لوز لانه بيخسرهم ف صفقات كانت من غيره هيكسبوها

adnen ben
04-21-2014, 17:11
أما مكان الستوب ( وقف الخسارة )
فليكن معلوماً أن الغاية من الستوب ليس ضربه وإنما حماية الحساب أولاً وحماية الفرصة ثانياً
وعليه فلا بد من الإهتمام باختيار مكان الستوب بعناية فائقة

---------- Post added at 03:10 PM ---------- Previous post was at 03:07 PM ----------

هنالك طريقة سهلة جداً وهي ننظر على الفريمات الصغيرة من ساعة الى 15 دقيقة ويفضل قالب 30 دقيقة
نهتم ونسجل أدنى سعر لليومين السابقين ونضع عليه خط أفقي وأعلى سعر ليومين سابقينونضع عليه خط افقي وهكذا نختار بدقة مكان الستوب
وهذا الموضوع للمبتدئين لمساعدتهم على المتاجرة باقل بإسلوب سهل وبمخاطرة أقل
وأرجو لكم متاجرة موفقه
والله تعالى أعلم

---------- Post added at 03:11 PM ---------- Previous post was at 03:10 PM ----------

كلما كانت الصفقة مدروسة جيدا وتم الدخول فيها من مستويات قوية فلا بد ان يكون الستوب قليلاً جداً
لا يتجاوز 30 إلى 50 نقطة بل أقل من ذلك بكثير بهدف يفوق 150 نقطة

mohyedal
04-21-2014, 17:12
لابد من تفعيل ستوبلوس دائما و تكرار
ذلك مرارا و تكرارا حتى يصبح عادة
لا مفر منها مما يساعد المرء على حفظ
راسماله لليوم الموالي

adnen ben
04-21-2014, 17:16
المرض: صفقة بدون وقف الخساره
الأعراض: استمرار السعر بهبوط او الارتفاع بدون وجود حاجز....يدعى وقف الخسارة.
اسبابه: الطمع ، والجشع، والاستهتار
العلاج: سهل وبسيط جدا وضع نقطة معينة للخساره

---------- Post added at 03:14 PM ---------- Previous post was at 03:13 PM ----------

دواعي أستعمال الاستوب لوز:
1 - يتعبر الاستوب لوز من افضل المضادات الحيوية ( للعقود)
2- الاستوب لوز شراً لابد منه . مثل الكي لبعض الامراض .
3- إهمال الاستوب لوز وعدم الاهتمام به قد يؤدي الى تدهو الصحة ثم دخول غرفة الانعاش
وثم الوفاة لا سمح الله ( لكودة الحساب ) .

---------- Post added at 03:16 PM ---------- Previous post was at 03:14 PM ----------

يجب أن يكون هناك سعر مستهدف أو نسبة لوقف الخسارة في كل عملية شراء. لكن هناك عملات مثل الباوند ين مثلا نزولها كبير وصعودها كبير ولهذا فهناك اختلاف في تحديد نسبه الخسارة لكل عمله على حسب حركتها

ahmedibrahim258260
04-21-2014, 17:16
بسم الله الرحمن الرحيم ام وقف الخسارة من الاوامر الهمة جدا لانه بيحمي حسابك من الخسارة ولازم تتدرب على التعامل معه حتى ولو كنت زي مابتقول واضع امر جني الاباح صغير جدا
تقبل تحياتي

adnen ben
04-21-2014, 17:27
الكثير من المضاربين لا يضعون نسبة لوقف الخسارة ظنا منهم أنه لن يبيع إلا برأس المال على الأقل. لكن إذا لم تكن مضاربا أسبوعيا أو مستثمرا لمدة 3 شهور، فننصحك باستخدام أمر وقف الخسارة حتى لا تندم، وفكر بعملات جديدة تعوضك عن الخسارة، وضع نصب عينيك الربح والخسارة بالنسبة للزمن

---------- Post added at 03:19 PM ---------- Previous post was at 03:17 PM ----------

فكما يتطلب الامر في بعض الاحيان لانقاذ مريض بتر عضو من اعضائه قبل ان يستشري المرض في كل جسمه ..
كذلك الحال في ادراة المحافظ الماليه .. فمعاندة السوق لا تجدي
وتصفية مركز خاسر من مجموعه من العملات تحافظ على قوة المحفظه

---------- Post added at 03:21 PM ---------- Previous post was at 03:19 PM ----------

من الطبيعي ان يخسر المرء في بعض قرارات الشراء والبيع .. وهذا ليس عيباً ونحن ليس أنبياء

ولكن المشكله تكمن في معاندة السوق
والاحتفاظ بالمراكز الخاسره بدلا من اللجوء الى تصفيتها بسرعه ..
فلابد للمستثمر التفكير عند شراء العملة بوضع حد لوقف الخساره
لو تعرضت العمله للهبوط المفاجيء
فليس من المعقول ان يتركها امامه تنهار ..

---------- Post added at 03:26 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

اخي
بالنسبة للستوب لوز كمفهوم خاطئ عند الكثيرين هو حماية من خسارة فقط
ولكن ما اود الاشارة إليه بالاضافة إلى منع خسارة فيفترض أن يأخذ بعين الاعتبار عند وضع الستوب انه نقطة تغير الاتجاه ولا نضع ستوب لمجرد اني اتحمل فقط خسارة كذا من المال

---------- Post added at 03:27 PM ---------- Previous post was at 03:26 PM ----------

الستوب لوز هو نقطة تغير اتجاه ونقطة تحول من شراء إلى بيع ومن بيع إلى شراء
وليس حماية من الخسائر

salimned
04-23-2014, 16:32
السلام عليكم اخي عليك ان تتعلم التحليل جيدا للصفقات و تدخل بلوت على حسب طاقة حسابك لانك
حتى لو خسرت في صفقة تستطيع التعويض فيما بعد و اتمنى لك التوفيق في عملك.

fahd1988
04-23-2014, 17:15
أخي إنت في الأول و عند فتح صفقتك لازم تكون محدد مقدار ربحك و مقدار خسارتك وهذا طبعا من خلال إستراتجيتك لذلك قم بوضع الستوب لوز قبل فتح الصفقة
و قم بتغييره إذا لاحظت تغيير في إتجاه العملة ولاتقم بحذفه

ADILOFASKI
04-23-2014, 17:17
السلام عليكم

midouknight
04-23-2014, 17:27
أهلاً بك أخي الغالي
لا يا أخي وجب إستعمال الستوب لوس ل تأمين راس المال ولتعويضها بصفقة أخرى تكون ربها

Heisenberg
04-27-2014, 09:17
السلام عليكم و رحمة الله
حياك الله أخي
لازم تضع اسوب لوز عند المستوى اللى تظن لو اغلق السعر بداخلة الصفقة حتعكس معاك
وربنا يكرمك ان شاء الله

marouansat
04-27-2014, 09:30
في الحقيقة أخي مررت بتجربة سيئة و لكن لا عليك يجب أولا و قبل كل شيئ الإستفادة من الإخطاء السابقة
ثانيا حاول أن تجد إستراتيجية مشروحة على اليوتب و إتبعها بالحرف

جمال محمدين
04-27-2014, 10:55
لازم تتعلم طريقة اخري للمتاجرة وتخلي هدفك كبير وتقلل من اللوت االلي بتدخله

samoray13
04-27-2014, 15:50
نعم لست لوحدك أخي الذي تقع في هذا المشكل ولكن اغلب المتداوليين يقعون في هذا المشكل انا اقصد هنا المتداوليين المبتدئيين لانهم لا يرغبون بالالتزام بوقف الخسارة خوف من خسارة نقاط قليلة فيتعرضون بعدها لخسارة الكثير

جمال محمدين
04-27-2014, 17:24
الاستوب لوز مهم فيه ناس كتيرة مش انت بس مش بيحبوه ومع الوقت هيعرفو قيمته

baite
04-27-2014, 17:40
لا يا اخي لا تعتمد هذا الاسلوب فالستوب لوز له اهميته فايالتداول يجب ان تستعين به
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

hunter_world
04-27-2014, 17:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا من رقي تشتغل بي الاستوب لوز وكمان تخلي الوت صغير وبدل ما تخش صفقه واحده خليهم 2 وبنصف حجم الوت وبكدا هتقلل الخساره بس

mahmoudexr
04-27-2014, 18:09
بسم الله الرحمان الرحيم
اظن انه طمح ممزوج بثقة عمياء للنفس اخي
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

kachary
04-27-2014, 18:11
اخي حاول ان تجبر نفسك على وضع استوب لوز في مناطق جيدة يعني دعوم ومقاومات
لاني لا اضن انه هناك حل اخر غير هدا لانه مهما كنت صفقاتك الرابحة ستاتي صفقة خاسرة

rojan22
04-27-2014, 18:15
السلام علیکم، یا اخی هاذا جزء من القلق النفسی ممکن یتعرض لأی شخص عندما یکون هناک حلم و یعمل بجیه لوصولیها ولم یوصل، او عند ای خساره، بالتوفیق

zezo-89
04-27-2014, 18:20
الاستوب لوز ليست ضرورية الاهم ان تقوم بعمل ادارة جيدة لراس المال وع اختيار نقاط اكثر قوة للدخول منها الى السوق
اعتقد ان فعلت ذلك سوف تحصل على نتائج جيدة
تمنياتي بالتوفيق للجميع

fatoma elsayd
04-27-2014, 18:42
وعليكم السلام مش لوحدك اخى الفاضل هذا المرض كان لدى ايضا
ولكن بفضل الله مع الوقت قدرت اتعالج منه وبقيت بحدد الاستوب لوز ومجيش نحيته حتى نهايه الصفقه
اتمنى ان تتعلم من الاخطاء اخى لكى لا تقع فيها مره اخرى:ok:
بالتوفيق :yahoo:

ninalove
04-27-2014, 20:26
هذا هو والله أعلم

adnen ben
04-27-2014, 20:32
احتمال الخسارة موجود شئنا ام ابينا بل هو موجود وبقوة اكثر بكثير من الربح , فلماذا نحاول ان نغفل عنه او نتناساه ( وكلنا يعلم مالذي يحصل بنا عندما ترتد علينا الصفقة ويحضر هذا الضيف الثقيل ) هناك قاعدة تقول : دائما طارد الارباح وأوقف الخسائر

مجدى سند
04-27-2014, 20:35
انا كان عندى نفس المشكلة وكنت لاالتزم بوضع استوب لوز وصفرت محفظتى بسبب هذا الامر والا لابد ان اضع استوب لوز اثناء الامر

hunter_world
04-28-2014, 23:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم والهي انا مش عارف لكن انا اعتقد ان الاستوب لوز مهم جدا ولازم نعملو امل هنسيبهات عايمه ؟

alemdar92
04-29-2014, 00:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ان تحديد الستوب لوز و التايك بروفايت مربوط
بشكل كبير بالدعوم و المقاومات و و استراتجية ادارة راس المال المتبعة و شكرا

جمال محمدين
04-29-2014, 00:15
عادي فيه ناس مش بتحب الاستوب لوز ومش بتحطه وناس بتحطه واول لما تخسر تخش الصفقة تاني

remas
04-29-2014, 00:34
هى دى المشكله واغلبنا بيقع فيها هى عدم الالتزام اغلبينا لا يلتزم لا بتحليل
ولا بطريقه بيشتغل عليها ويتنقل بين الطرق والنهايه خساره

redasmarth
04-29-2014, 00:45
سلام الله عليك أخي
إستخدامك لل الاستوب لوس بشكل عقلاني سيفيدك أخي في الربح أكتر من الخسارة وحاول مع مرور الوقت أن تقنن نفسك به

gr53
05-05-2014, 02:53
عليك بتحديد الاستوب لوز مع صفقاتك حتى لو تحليلك جيد و تثق بنتائجه

anamoody
05-29-2014, 03:51
اخى العزيز انت تعرف العلاج لكنك تحاول ان تطمع بان يرتد السعر بعد الخسارة الكبيرة و يعود للربح
الذى تريده فيجب عليك ان تضع استوب لوز و ان كان امر جنى الارباح قليل

ebram
05-29-2014, 09:24
السلام عليكم احبائى

فيبدايه الطريق اكيد عملنا زيك كده
لان كان الهدفف هو اي ربح وخلاص لمجرد ان نتخلص من شبح الخساره
ولكن ده غلط لان كل صفقه بتكون لها ظروفها
ولازم نلتزم بالتحليل الفني لتقيري نقاط الدخول والخروج

zezo-89
05-29-2014, 09:31
اول شي لازم تعملو انو تحسب المارجن او الهامش عندك قبل الدخول باي صفقة وعلى هالاساس بتعرف اذا كان راح يوزرك المارجن كول ولا لأ
تمنياتي بالتوفيق للجميع

abderrahmenanis
05-29-2014, 11:15
هو فعلا مرض ومرض خبيث

payza
05-29-2014, 11:39
تضع اسوب لوز عند المستوى اللى تظن لو اغلق السعر بداخلة الصفقة حتعكس معاك

-------------------------------------------------------------------------

الربح من الفوركس
05-29-2014, 11:43
اخى الحبيب لابد وان تقوم بالبعد عن الطمع والذى هو اساس الخسارة للكثير من المتداولين وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

midouknight
05-29-2014, 11:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أهلاً بك أخي الغالي
أخي الغالي أعاني من نفس المشكل وأنا الآن أجرب على حساب وهمي ل ضبط النفس

samibms
05-29-2014, 11:53
اخي الكريم الاستوب لوز من اهم الوسائل لحماية حسابك
يجب عليك ان تلتزم بوضعه حتى تستطيع المواصلة بهذا المجال
تحياتي لك و بالتوفيق

ali.22595
05-31-2014, 19:53
السلام عليكم
اخي الفاضل نعم لست لوحدك أخي الذي تقع في هذا المشكل ولكن اغلب المـتداوليين يقعون في هذا المشكل انا اقصد
هنا المتداوليين المبتدئيين لانهم لا يرغبون بالالتزام بوقف الخسارة خوف من خسارة نقاط قليلة فيتعرضون بعدها لخسارة الكثير

hasan300
05-31-2014, 21:11
ربما يأتى الفشل او الاحساس بالفشل من خلال التجارة فى الفوركس و عدم تحقيق ربح و الوصول الى نتائج جيدة فى السوق و التجارة على السبل الجيدة تساعد اى تاجر فى الابتعاد عن الفشل فى السوق

gr53
07-12-2014, 15:24
عليك بتحديد الاستوب لوز مع صفقاتك حتى تحافظ على حسابك

maha elsayed
07-12-2014, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم معلش عليك المرها
لاخرى بالاستوب لوز فى المتاجره حتى لا تخسر اموالك عموما تقبل تحياتى

masry92
07-12-2014, 15:55
يمكنك الحصول على سجل سعر الاغلاق بمرور الوقت. مرة واحدة كل العناصر هي في مكان ل
تحليل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك وربنا يكرمك ان شاء الله

yassineDZ
07-12-2014, 16:20
السلام عليكم
اخي الكريم ان تفكر فقط في الارباح لكن في رأيي انه حتى تتفادى اي خسارة يجب عليك التفكير في الخسارة قبل الربح و اتخاذ الاحتياطات اللازمة واستعمال الستوب لوز

DABDOUB
07-12-2014, 19:53
انا متلك اصابني مرض الخسارة المتتالية و اري ان اخرج من هاته الدوامة
المشكلاني ادخل بذهن غير صاف اصلا وها ايضا خطا كبير ماتر سلبي

maao2008
07-20-2014, 01:19

Ahmed2020eg
07-20-2014, 01:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

zidan
07-22-2014, 21:07
لا يجب التجارة على اى تاجر بصفقات بعيده عن الاستوب لوز لانك بكدا هتخسر مال كبير فى تجارتك و انا كل تجارتى بأستوب لوز و تاك بروفيت و لا يجب الامان للسوق فى اى وقت

mounim1994
07-30-2014, 01:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة و تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

dalito
07-30-2014, 03:04
السﻻم عليكم
اخي الكريم الستوب لوز امر مهم جدا في المضاربة
فحتى المحترفيون يعتمدونه فمن يضمن لك عدم ارتداد السعر
وانصحك بتعلم المزيد من التحليل
وبالتوفيق لك للربح
وتقبل مروري

sharshabil
07-31-2014, 04:45
اما مثلك يا اخي قد اصابنب مرض الخسارة واو فيروس لخيارة
صرت اخير بصفة متتالية و حتى عنما اعمل ربح اخسره

gr53
08-08-2014, 20:17
عليك بتحديد الاستوب لوز مع صفقاتك حتى لو تحليلك جيد

soniasonia
08-08-2014, 20:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته انا مازلت في بداية الطريق لي لدي الخبرة الكافية للرد شكرا

redasmarth
08-08-2014, 20:24
الإعتقاد أخي يعني أنك تتبع حدسك في صفقات الفوركس الأمر الدي سيجعلك تخسر أكتر مما تربح حاول أن تكون واقعيا أكتر في عالم الفوركس إن لم تقيد صفقاتك بالأستوب لوز فحتما ستقد رأس مالك

بشير حمدان
08-08-2014, 20:25
السلام عليكم
اخى الكريم انا ذيك لا اضع استوب لوز ولكن لا اترك الفقه هباء بيكون عندى متابعه وحاطط شروط لوقف الخساره اذا تحققت هذه الشروط بقوم بقفل الصفقه بشكل يدوى ولا انتظر تغير الشروط .....

sharshabil
08-08-2014, 21:09
و انا ايضا لكنني جربت طريقة الستوب و كل الصفقات تقريبا تضرب الستوب
و بكل سهولة و حتى قبل ان يصل السعر انا لا احبذ الوقف نهائي و لن استعمله الا فبي حالات نادرة

yara alaa
08-08-2014, 21:10

ماشا الله يا اخى معلومات ممتازه يا اخى عن الفوركس عموما يا رييييييييييييييييييييييت تتقب تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ت

dranass92
08-09-2014, 02:58
يا اخي الكريم، ألأمر ليس بالسهل و يجب أن يكون هناك شيء اسمه تحدي و هدا أمر مفروغ منه و لابد منه في عالم مجنون مثل الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله

hatimtaza
08-09-2014, 03:16
هو فعلا مرض ومرض خبيث

abdelaziz 10
08-15-2014, 12:21
اظن يا اخي انك تعاني من فشل نفسي اكثر مما هو فشل ظاهر لانك تحس بالياس بسرعة
بالتالي نصيحة مني يا اخي حاول انك تشجع نفسك وتتفائل دوما بالنتائج الجيدة وتستعين بالله

ahora
08-25-2014, 14:56
عليك اخي ان تلتزم بادارة صارمة لراس المال
الستوب لوز يحميك من تمرجن الحساب ان تخسر بضع نقاط افضل من ان تخسر الحساب كله في صفقة واحدة

abdelaziz 10
08-26-2014, 18:33
انت يا اخي من الناس الذين يصبرون على الخسارات بالتالي تكبر وممكن تمرجن حسابك للاسف
بالتالي نصيحة مني ياا خي لا تعدل الستوب لوز ولما تضع الصفقة لا تتابع الصفقة بل انصرف

zinga12
08-29-2014, 01:21
استخدام عملوا في الماضي. لأنه يعلم الآن أنه لا يمكن التنبؤ السوق. هو
يعتقد، "كل ما تحتاج لمعرفته حقا هو ما هي الاحتمالات عندما أضع على
التجارة وفقا لقواعد بلدي، وأود أن كسب المال ".

ali12
08-29-2014, 01:25
السلام عليكم
لاستوب لوز هو الدراع الدي سوف تحمي به نفسك في معركة الفوركس
التحليل الفني للعملة هو الوحيد الدي سيدفعك لجني لارباح لدلك قم بالتحليل وانشا الله سوف تحقق اهدف باكتر من 20 نقطة

abdelhalim2015
08-29-2014, 01:25
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز
وفي إنتظار جديدك الأروع والمميز
لك مني أجمل التحيات

lakamora221
08-31-2014, 11:35
أخي الكريم سبب حدوث دلك معك أنك لم تتعلم
جيدا بعد و أنصحك بالتعلم جيدا قبل أن تتاجر في حسابك الحقيقي
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

أسماء نعناع
09-03-2014, 16:19
شوف هو الاستوب لووز احيانا مش بيكون لصالحك لو متاكد من توقعك لا تضعه اما لو داخل الصفقة وانته متحير ضع استوب للوز للامان وعدم مرجنة الحساب

asafiforex
09-03-2014, 17:05
الحل الوحيد اخى الكريم هو انك تضع وقف خساره لصفقتك حتى تتفادى الانعاكسات الكبيره
لا ارى حل اخر للمشكله الاستوب لوز ان احسنا استخدامه فهو صمام الامان لكل صفقه

YOSAF
09-03-2014, 17:30
السلام عليكم
للأسف أخي حتى أنا أعاني من نفس المرض ولم أعرف له حل خصوصا لما يكون لدي رأس مال محترم ويضيع كله بسبب هدا الخطئ الفادح

Bessem_bk
09-03-2014, 18:30
هناك فكرة أعجبتني و هي أن لا تنهي أبدا صفقة على خسارة
خذ وقتك معها طلعت نزلت ستعود إلى الربح مهما طال الوقت أو قصر
تقبل مروري صديقي

wadoux
09-03-2014, 18:35
أنا والله أفعل مثلك والبارحة تكبدت خسارة 26 دولار للأسف

أخي أعتقد أن هذه عدة سيئة يجب علينا تقبل الخسارة وتحديد الأهداف بدقة

tedjboyka
09-09-2014, 00:32

hassene
09-09-2014, 01:19
جب قبل البدأ أن نتيق في تحليلاتنــــا الفنية والأســـاسية ويجب أن نكون
نسير لقد وضعت يدك على مربط الفرس في أغلبية الخسائر في هذا السوق

mhaddat
09-09-2014, 01:35
السلام عليكم
ما فعلته خطأ قاتل لا بد لك من تفعيل الستوب لوز تفاديا لخسارة كبيرة
اللهم ان كنت تراقب شاشتك باستمرار و تقوم باغلاق الصفقة عن بوادر الخسارة
الله يعوضك خير و دمتم سالمين

fosat
09-09-2014, 01:58
فعلا اخي فالستوب لوز له اهميته فايالتداول لازم تضع اسوب لوز عند المستوى اللى تظن لو اغلق السعر بداخلة الثفقة حتعكس معاك
وهذا المستوى انت بتحدده قبل الدخول على الثفقة

eslamsallam
09-10-2014, 01:10

الاسد التاجر
09-10-2014, 01:51
انا ماستخدم ستوب لوز ولا حتى افكر استخدمه
اعتمد على اتجاه الترند فقط وعلى فريم كبير
واتوكل على الله وادخل صفقه
صح يصير ارتداد بس يرجع السعر يكمل طريقه

eslamsallam
09-10-2014, 04:03

ProForex
09-10-2014, 13:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل من اسوء اسباب الفشل والخسارة في الفوركس انك لا تضع الستوب لوز في الصفقات الستوب لوز مهم

ihabblida
09-20-2014, 17:50
أخي الكريم يحدث هدا معك بسبب افتقراك
للخبرة و يجب أن تعمل على الحساب التجريبي حتى تكسب خبرة جيدة
أرجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

ndoe
09-20-2014, 19:10
على الرغم من انى اعلم اهمية الاستوب لوز الا انى لا احبها ابدا فهى تخسرنى الكثير من الاموال بدون
داعى فى كثير من الاحيان فتضرب الاستوب ثم يعود السعر

mohamed.atef
09-30-2014, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم لا والله ما مرض لكن كل واحد ليه حلم انت نفسك في تحقيق هدف بس الموضع مش سهل اكيد هتتعب علشان توصل لهدفك و انا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك

فريــــد
09-30-2014, 03:00
شوف ياغالى
تاكد ان الحساب لايصل الى
المارجن كول الا اذا لم تحترم
ادارة راس المال وبالنسبة للاستوب لوز انا ايضا لا استخدمه
ولكن صدقنى اذا تداولنا بادارة
راس مال سليمة فلن يصل الحساب الى المارجن اللعين

marem2007
09-30-2014, 03:10
انا ىانصحك اخي العزيز ان تلتزم بالقواعد الاساسية بالفوركس وهي الاستوب لوز والادارة الجيدة لراس المال والترند لكي لا تخسر

downlaod1
09-30-2014, 10:43
اقدر مشاعرك ناحية الاستوب لوز لانك بالتأكيد تعتبرة احد وسائل تآكل الحساب ولكن كل ما عليك ان تجد له بديلا ...
انا عن نفسى استخدم الهيدج بالمضاعفات لتجنب العمل

rachid01
09-30-2014, 13:34

صلاح اسعد
09-30-2014, 13:59
يمكن الحصول على سجل سعر الاغلاق بمرور الوقت. مرة واحدة كل العناصر هي في مكان ل
تحليل، يمكنك حساب الخاص نقطة الاختلاف وتحقق، اعتمادا على اتجاه السوق
وبالله التةوفيق للجميع

simo_akon
09-30-2014, 14:27
اخي الكريم انا مشكلتي نفس مشكلتك انا كمان ما بستلزمش بالستوب لوز
ومابصبرش على الربح وبصبر على الخسارة

awa
10-03-2014, 13:13
هذا نوع معروف من المتاجرة اعتقد انه يقال عنه aggressive و فيه
انت بتبقى مقرر ان الصفقة لازم هتكسب و ممكن تخسر كل اللى معاك فى سبيل ذلك

Azeddinovic
10-04-2014, 01:29
السلام منتدى متميز اود ان اشير انه بالنسبة للمبتدئين ان لا يتسرعوا
وان يضعوا خطة متكاملة و ناجحة من اجل استتمار جيد لراس المال
و الربح الوفير

ayb
10-04-2014, 01:31
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ عيد مبارك سعيد بكل صحة وعافية وسرور

YMTMAX
10-04-2014, 01:40
بالنسبة اللي أنا لا أستخدم خيار الستوب لوز
إطلاقاً .. أنا أعتمد على تح صفقات بلوت صغير
يتناسب مع عدد نقاط حماية تصل الى 400 و
500 نقطة وذلك كي يكون الصبر فعال ومفيد
لأنه اذا وجد حيط تستند عليه فانك تستطيع أن
تصبر على الصفقة الخاسرة الى أن ينعكس السعر
وتتحول هذه الصفقة من خاسرة الى رابحة ..
بالمناسبة تعلم طرق فتح صفقات الهيدج مع لوت قليل

ayb
10-04-2014, 01:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبابي في الله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والي الافضل بأذن الله

abdelloo31
10-04-2014, 02:13
هذا المرض بيصيب الجميع وهو الاعتقاد ان السعر هيرجع تاني حتى ولو نزل عدد كبير من النقاط في وقت قصير لدى لازم يكون لديك ادارة راس مال ومن ضمنها هى وضع وتحديد الاستوب لوز حتى لا يتعرض حسابك للمرجن كول

dalirap
10-04-2014, 02:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي قبل فتح أي صفقات لازم تتعود بوضع الستوب لوس وعندما تكون الصفقة سالبة لا تتركها تواصل الخسارة

marwafawzy122
10-04-2014, 03:01
إن عدم استخدام الستوب لوزر هو خطأ كبير كما إن الكثير من التجار يعتقد بأن الستوب لوزر قد يكون السبب في الخسارة على أساس أن السعر مكن أن يرتد إلى العكس وتصبح الصفقة الخاسرة رابحة ولكن يا آخى الفاضل هذه مخاطرة كبرى لان السعر ربما لا يرتد وتجد نفسك قد خسرت خسارة فادحة ووصلت إلى الماجن كول ...

ayham111
10-04-2014, 03:35
السلام عليكم ورحمة الله
الرجاء ممن لديه الخرة ان يساعدك الصراحة انا جديد في مجال التجارة الفوركس ولا اريد ان اجبك اجابة خاطئة
اتمنا التوفيق لي وللجميع

nermeen
10-04-2014, 03:53
بسم الله الرحمن الرحيم..علي كل حال (خير ان شاء الله) وللامان استخدم الاستوب لوز..بالتوفيق ان شاء الله لي ولك وللجميع :)

محمد عز الدين عيد خضري
10-04-2014, 05:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
سوري في اللفظ للانا لم نتعلم فوركس فالمحترفون يضعون الاستوب لوز قبل التيك بروفت
اتمني لك التوفيق
تحياتي

mohammed hussien
10-04-2014, 05:42
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام اخى الكريم للاسف انا لا اعلم الرد على سؤالك برجاء الاتصال بالمختصين لكى تفهم اكثر ولك جزيل الشكر

haleeim
10-04-2014, 11:41

w3ad
10-04-2014, 13:04
أخي إنت في الأول و عند فتح صفقتك لازم تكون محدد مقدار ربحك و مقدار خسارتك وهذا طبعا من خلال إستراتجيتك لذلك قم بوضع الستوب لوز قبل فتح الصفقة
و قم بتغييره إذا لاحظت تغيير في إتجاه العملة ولاتقم بحذفه

مصراوى
10-04-2014, 13:21
اخى الكريم اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالتدريب على الحساب التجريبى اطول فترة ممكنة للتعلم وبالتوفيق لجميع والربح الدائم

mohammed hussien
10-06-2014, 18:17
و لهذا فانت لازم علكي ان تتعود علهي لكي لا يحصل امر المرجن ف يكل ساعة فاعمل علهي بشكل دائم

afillane
10-06-2014, 18:46
الامر ممكن ان اعتبر مجازفة
اصلا الخبراء لا يدخلوت السوق بمثل ثقتك في الفوركس ابدا
فهو بحر هائج وخطر

مجنون الفوركس
10-06-2014, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم انني مثلك لا اضع الستوب لوز و هذه الغلطة سببت في تصفير حسابي نهائيا ^_^

vaaas
10-11-2014, 13:39
انا اقدر مشاعرك ناحية الاستوب لوز لانك بالتأكيد تعتبرة احد وسائل تآكل الحساب ولكن كل ما عليك ان تجد له بديلا ...
انا عن نفسى استخدم الهيدج بالمضاعفات لتجنب العمل بالاستوب لوز

ynwa1892
10-11-2014, 17:39
السلام اخي لكي تعالج هذا المرض يجب ان ااتبع ادارة راس مال صارمة وان تتعلم التحليل الفني لكي تعرف اين سيتجه السعلر
وفقك الله

belhadj
10-11-2014, 18:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعزائي اخواني أخواتي الكرام
لي الشرف أن أكون عضوا جديدا معكم في هدا المنتدى الرائع والشيق والدي يحتوي على الكثير من المعلومات التي تفيدنا جميعا
وأشكرك أخي الكريم على موضوعك الرائع هدا .كما أشكر الأصدقاء المشركين بتعليقاتهم وبافاداتهم لنا
وشكرا

mody555
10-11-2014, 18:05
أبسط حالة لاستخدام مؤشر القوة النسبية هو التطلع للشراء عند تقاطع السعر أعلى وأكثر من مستوى30، مع الفكرة انه قد يكون هذا

antonioforex
10-11-2014, 18:13
السلام عليكم
اخي انا التزم بالاوامر التي اصعها دائما و لا اغير فيها شيئا لان السوق صعب و ممكن
تخسر اكثر ادا عملت بهده الطريقة و اتمنى ان تتحكم بنفسك.

ashrafshawky
10-11-2014, 18:51
اخى الفاضل اعتقد ان التداول بالهيدج و استخدام الاستوب لوز هو الافضل على الاطلاق للحفاظ على راس المال وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

abdelhak redouane
10-11-2014, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار ان العمل بالاوامر الموجودة على منصة التداول لها الاثر الكبير في حماية التاجر من الخسارة الكبيرة فان استخدام الستوب لوز يساعد على التقليل من الخسارة ولكن تحديده ب5او10نقاط قليل جدا
بالتوفيق للجميع

benchou-ahfd
10-11-2014, 19:12
كنت مثلك تماما و لكن حذث و ان خسرت كل راس مالي بسبب ان السوق عكس امالي و انتظرته و انتظرته و ظل يمشي عكسي حتى انتهى ما لدي فصرت اضعها حتى و ان خسرت و عكس السوق بعد الخسارة صحيح لا احقق ارباح و لكن اكون مرتاح البال

marwafawzy122
10-11-2014, 19:28
إن عدم استخدام الستوب لوزر هو خطأ كبير كما إن الكثير من التجار يعتقد بأن الستوب لوزر قد يكون السبب في الخسارة على أساس أن السعر مكن أن يرتد إلى العكس وتصبح الصفقة الخاسرة رابحة ولكن يا آخى الفاضل هذه مخاطرة كبرى لان السعر ربما لا يرتد وتجد نفسك قد خسرت خسارة فادحة ووصلت إلى الماجن كول ...

mghorab90
10-11-2014, 21:28
السلام عليكم ورجمه الله وبركاته
لحسن الحظ انا الحمدلله بدأت اتخلص منه بس بحدد الاستوب لوز للاسف بمستوى معين نظري وبعلمه بخط عرضي اول ما السعر ما بيلمسه لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك .

algeria
10-19-2014, 09:34
أخي الكريم أنت تفتقر للخبرة في سوق الفوركس و لدلك يحدث هدا معك دائما
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

adil17
10-19-2014, 09:36
انا مثلك اخي الكريم لا التزم بالستوب لوز و ماخرا تصفر حسابي بهذا السبب و صراحة كما عبرت انت فهو مرض

alsatry85
10-19-2014, 09:38
اخي هذه المشكلة يعاني منها كثير من المبتدئين في مجال الفوركس وهو عدم تقبلهم بالخسارة وتحدي السوق وهذا خطا كبير فافضل ان ترضى بخسارة قليلة من ان تكبر الخسارة وتؤدي الى فقدان راس مالك

mghorab90
10-19-2014, 12:40
السلام عليكم ورجمه الله وبركاته
أخي الكريم العلاج هو ذاتي بالأساس لا بد من الوقوف مع النفس أولا بأن ذلك خاطئ و لا بد من تغييره و قبل أن تدخا في صفقة حدد الستوب لوز مسبقا ثم اترك الحاسوب

مصطفى الشنديدى
10-19-2014, 12:49
اخي فالستوب لوز له اهميته فايالتداول

dellos
10-19-2014, 13:42
السلام عليكم
مرحبا اخي انا ايضا كنت اعاني من دلك المرض حيث لا اضع ستوب لوس وتمرجن الحساب عدة مرات بسبب تلك المشكلة لدلك انصحك بوضعه احسن من خسارة
حساب كله

ahmed_com
10-19-2014, 13:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبراكاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
طرح جميل جدا بارك الله فيك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Ahmed2020eg
10-19-2014, 14:01

ام زياد
10-19-2014, 14:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الاستوب لوز مهمه جدا اذا كان انت مدى امر بان النقطه عاليه يعنى 2دولار مثلا وحسابك 100 دولار صدقنى حسابك مش هيستحمل السوق يتحرك عكس الاتجاه 50 نقطه فنصيحه منى خلى دايما النقطه صغير ه حتى تسمح بالامان للحساب اذا تحرك السوق ثم عاود الارتفاع

mghorab90
10-19-2014, 14:50
أهلاً بك أخي أخي لقد وضعت يدك على مربط الفرس في أغلبية الخسائر في هذا السوق وهو رفض الخسارة

vankl
10-19-2014, 15:14

mooha
10-19-2014, 15:29
اخي حاول ان تجبر نفسك على وضع استوب لوز في مناطق جيدة يعني دعوم ومقاومات
لاني لا اضن انه هناك حل اخر غير هدا لانه مهما كنت صفقاتك الرابحة ستاتي صفقة خاسرة

ifs
10-21-2014, 23:11
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي انعكاسات السوق لا احد يضمنها و ايضا علينا ان نتقيد بادارة راس المال بوضع الاستوب تقبل مروري والسلام عليكم

wampl
10-22-2014, 00:06
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل بصراحة الموضوع ده انا ايضا اعانى منه كثيرا ومفيش مرة قدرة احفاظ على الحساب بسببه لانى خسرت حسابات كثيرة ولكنى احاول ان اسيطر على هذا الموضوع والله الموفق

magana02
10-22-2014, 19:17
لازم تراجعي حساباتك أولا ثم تقومي بتغير الاسترتيجية الخسارة الى استراتيجية تحقيق الربح المثالي المختلف الذي يمكنك من تعويض مافاتكط كل مايلزمك هو الصبر

xalmp01
10-22-2014, 23:38

eslamsallam
10-28-2014, 01:40
علا اخي فالستوب لوز له اهميته فايالتداول

xalmp01
10-28-2014, 15:18
الاعتقاد ان السعر هيرجع تاني حتى ولو نزل عدد كبير من النقاط في وقت قصير

8150017
10-28-2014, 15:20
عدم وضع الاستوب لوز او وقف حد الخساره يضيع اى راس مال انت تعبت فيه وهو فعلا مرض وتعود من كثير من المتاجرين ، لو حصل وكسبت من صفقه ولا اتنين بدون استوب لووز اكيد مش هتستمر فى الفوركس كتير انا ليا واحد صاحبى فتح صفقه بدون استوب لووز وعاش على امل ان السعر يرجع تانى ولكن للاسف خسر 1000 دولار فى اسبوع

aboomar13
10-28-2014, 16:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم اعتقد بان هذا المرض مصاب به العديد من المتاجرين الذين لا يتقبلون فكرة الخسارة المؤقتة,لكن كما اشرت سابقا بان الستوب لوز شر لا بد منه
اتمنى لك التوفيق والنجاح

alaa ali
10-28-2014, 17:03
السلام عليكم
الاستوب لوز هام جدا للمبتدئين وللخطوات الولى فى هالم الفوركس ثم ياتى بعد ذلك طرق التجارة الكبيرة بجون استوب لوز
شكرا