PDA

View Full Version : توليفة zig zag &sar

darsh
02-26-2014, 03:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخونى هذه التوليفة يعتمد عليها مضاربين وهى موجودة فى كتب الفوركس قلت اتكلم عنها هنا بختصار عشان لو حد حابب يجربها ديموا
المؤشرات المستخدمة هى البوربلك سار والزجزاج وهما مؤشران يتبعوا الحركة للزوج يعنى اشارتهم تاتى متاخرة لكنها مؤكدة
نضبط مؤشر الزجزاج على قيمة 5
السار بالاعداد العادى بتاعه

---------- Post added at 12:26 AM ---------- Previous post was at 12:23 AM ----------

المضاربة بهذه الطريقة
تكون بتقاطع الزجزاج مع خط نقاط السار لتحديد نقاط الدخول والخروج مع عدم اهمال الشموع اليابانية

---------- Post added at 12:30 AM ---------- Previous post was at 12:26 AM ----------

الدخول شراء
عندما يقطع مؤشر الزجزاج خط نقاط مؤشر البوربلك سار الى اعلى عليك فى هذه الحالة الدخول شراء بدون تردد لانها اشارة قوية

---------- Post added at 12:32 AM ---------- Previous post was at 12:30 AM ----------

الدخول بيع عندما يتقاطع مؤشر الزجزاج مع خط نقاط مؤشر البوربلك سار هبوطا فى هذا الحال عليك بالدخول بيع بدون تردد لان الهبوط حتمى فى هذه الحالة

محمد السيد محمد
02-26-2014, 18:09
هتصدقني لو قلت لك ان انا كنت ناوي اعمل كده فعلا من غير ما اسمع عن الاسترجيات اللي قلت عليها
لأني اشتغلت مع الاتنين وبرده مع مراعاة الشموع .. آسف على الاطالة وشكرا انك اكدت لي صحة وجة نظري

darsh
02-26-2014, 18:36
هتصدقني لو قلت لك ان انا كنت ناوي اعمل كده فعلا من غير ما اسمع عن الاسترجيات اللي قلت عليها
لأني اشتغلت مع الاتنين وبرده مع مراعاة الشموع .. آسف على الاطالة وشكرا انك اكدت لي صحة وجة نظري
اكيد مصدقك اخى الكريم لان الافكار دى افكار بشرية بتلتقى فى حجات كثير وعلى فكرة انا الاسبوع دة بجربة عشان اشوف اى نتييجة على الساعة

doaa sary
02-28-2014, 17:09
ولكن هذه المؤشرات لا تصدق في كل مرة نمشي وراء هذه المؤشرات
يا أخي الكريم لأن هذه المؤشرات كلها عبارة عن تنبؤات مجهولة

darsh
03-01-2014, 01:01

مفيش تبؤات يا نجم هى الفكرة كلها ان هناك عمليات حسابية تجعل الاشكال الهندسية تتحرك مش اكثر والاغلب يعتمد على الاغلاق والافتتاح

latraaa
03-01-2014, 11:55
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات القيمة التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير من المعلومات الطيبة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا ءالله

darsh
03-01-2014, 12:51
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات القيمة التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير من المعلومات الطيبة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا ءالله
السلام عليكم ورحمة الله وبركات
العفوووووووووووووووو اخى وانا بحاول اى معلومة مفيدة اتعلمها احطها هنا للمناقشة والاستفادة حتى يكون الامر تحت يد الجميع

salimned
03-01-2014, 13:50
السلام عليكم
بالفعل اخي هدين المؤشرين يعطيان اشارات
متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي
استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.

نور المعرفه
03-01-2014, 14:21
عفواً يا أخي ماهـو مؤشر البوريلك سارهـذا ، هل من الممكن أن تتحدث عنه فيما بعد لكي نستفيد بإذن الله تعالى بارك الله فيك ، أميين .

amr mostafa
03-01-2014, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخى على الموضوع الاستراتيج الجديد والتى يحتاج الى اهتمام اكثر من اجل التطور الى اهو اكثر منها
شكرا اخى الفاضل

gamal20
03-01-2014, 14:47
اخى الكريم شكرا على الاستراتيجيه ولكن ما اريد ان اوجهك اليه انه من الافضل ان يكون هناك صور
توضح كيفية العمل للمبتدئين حتى تتكون لديهم وجهة النظر الصحيحه

nihed trabelsi
03-01-2014, 16:53
أخي الكريم حقّا مشكور على هذا الطرح الرائع لان الاستراتجية التي اقترحتها
يمكن تصنيفها ضمن استراتجيّا السهل الممتنع . انا ايضا مملت من كل هذه المؤشرات و هذه الالوان و الاتجاهات

darsh
03-01-2014, 21:50
أخي الكريم حقّا مشكور على هذا الطرح الرائع لان الاستراتجية التي اقترحتها
يمكن تصنيفها ضمن استراتجيّا السهل الممتنع . انا ايضا مملت من كل هذه المؤشرات و هذه الالوان و الاتجاهات

العفووووووو وان شاء الله بحاول اجربها واحط الفرص هنا من الاسبوع القادم او الذى بعده وحنشوف اى مدى مصدقية هذه الطريقة

Ronni
03-02-2014, 05:52
اخى الفاضل بالفعل هذين المؤشرين يعطيان اشارات متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي و بالتوفيق لك وتقبل تحياتى

darsh
03-02-2014, 13:33
اخى الفاضل بالفعل هذين المؤشرين يعطيان اشارات متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي و بالتوفيق لك وتقبل تحياتى
هى فكرة تاخر الاشارة ليست عيب لانها تاكد الاتجاة وهى تكون متاخر عن البدأ من اول انعكاس الاتجاه لكن تكون مضمونة

caf
03-07-2014, 20:54
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

HOPE2014
03-07-2014, 20:59
مساء الخير zigzagو لتحديد الدعوم والمقامات اتوماتكيا اي انك لا ترسمه بنفسك فقط حدده من المنصة وهو يحدد الدعم والقاومة اما نقاط الباربوليك هي جيدة رغم تاخر اشلرتها الا ان الربح بعد ظهورها مضمون فان كانت تحت الشموع يعني صعود وان كانت فوق الشموع يعني هبوط سلام

alaeddine
03-07-2014, 22:21
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات
القيمة التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله
و يحققوا الكثير من المعلومات الطيبة إن شاء الله،
وبالتوفيق للجميع.

masai
03-07-2014, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
إن المؤشرات تعتمد على عمليات رياضية ولكن المؤشرات ليست هي التي تجعل الأشكال الهندسية تتحرك وإنما هي فقط تتوقع حركة الشموع أو البارات أي حركة الأسعار

darsh
03-09-2014, 01:48
اخى ماسى كلامك مش واضح اذا لم نعتمد على المؤشرات على ماذا نعتمد ياريت توضح لينا فكرتك عشان نستفيد منك

ilyes chaieb
03-09-2014, 08:30
بصراحة لا ارى في مءشر الزقزاق و البارابولك سار اي فائدة في دمجهم مع بعض
لانهم في الاخير سيعطون اشارات متأخرة جدا سوى على مستوى الدخول او الخروج من الصفقة

sendrela
03-09-2014, 08:35
بصراحه لم اتعامل مع مؤشر الزجزاج وهو ليس تقليلا منه وانما هو اننى وجدت بعض المؤشرات الاخرى

مثل الفيبوناتشى والاستوكاستيك وغيرهم من المؤشرات التى وجدتها تعطى اشارات جيده

تحيتى

منى الجندى
03-09-2014, 11:18
من خلال التجربه اى مؤشر لديها بعض التوافق من المتاجرين يفضل دعمه بالفيوناتشى
والترندات وبعض المؤشرات الاخرى مع توافق الفريمات يمكن يعطى نتيجه جيدة بعض الشىء

darsh
03-09-2014, 14:00
والترندات وبعض المؤشرات الاخرى مع توافق الفريمات يمكن يعطى نتيجه جيدة بعض الشىء

كل المؤشرات ممكن ان نستفيد منها تاكيد الاتجاة لانها تتبع السعر لكن الشموع هى الاصداق فى بداية توضيح الاتجاة من صاعد لهابط او من هابط لصاعد

azeddi
03-09-2014, 14:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المخلوقين و على اله و صحبه و سلم اما بعد
الموضوع جيد و ممتاز و نتمنى الجديد

darsh
03-09-2014, 14:40
بصراحة لا ارى في مءشر الزقزاق و البارابولك سار اي فائدة في دمجهم مع بعض
لانهم في الاخير سيعطون اشارات متأخرة جدا سوى على مستوى الدخول او الخروج من الصفقة

الانسان عدو ما يجهل جربهم الاول وبعد كدة حدد ليهم فايد ولا لا وهى على فكرة محاولة لشرحهم والمتاجرة بيهم ليس الكثر

dodoenator
03-09-2014, 15:20
شكرا لك اخي على هذا التوضيح الرائع وساجرب تلك الاسترتيجية ان شاء الله ووفقنا جميعا للحظ السعيد كما ننتظر منك المزيد من الشروحات

nizar17
03-09-2014, 15:37
مشكور جدا اخي علي طرح استراتيجية العمل الخاصة بك و هي بادرة مميزة
لكني شخصيا افضل الاعتماد علي التحليل الفني الكلاسيكي فهو مميز و بسيط
بالتوفيق للجميع

karam22
03-09-2014, 15:55
مشكور علي الاستراتيجية البسيطة
بس ناقصة الفريم اللي نشتغل عليه ودا مهم جدا لانها بتختلف من فريم لفريم

ashrafko
03-09-2014, 17:15
اخى الكريم شكرا على الاستراتيجيه ولكن ما اريد ان اوجهك اليه انه من الافضل ان يكون هناك صور
توضح كيفية العمل للمبتدئين حتى تتكون لديهم وجهة النظر الصحيحه وبالتوفيق

RomanyMoreed
03-09-2014, 17:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مؤشر الزيجزاج مؤشر رائع جدآ بيوضح اماكن ظهور القمم والقيعان وانا بستخدمها في بعض الاحيان

darsh
03-09-2014, 18:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مؤشر الزيجزاج مؤشر رائع جدآ بيوضح اماكن ظهور القمم والقيعان وانا بستخدمها في بعض الاحيان

وعليكم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل اخى هو جيد جدا فى اكتشاف القمم والقيعان حتى ننتبه منعا ونبيع او نشترى او نحط اهدفنا واستوبتنا عنداها

tazi larbi
03-09-2014, 18:33
السلام عليكم البالربابولي تعطي اشارات جيدة ومؤكدة لكنها تكون متاخرىة اما عن الزجزاج هو مؤشر يرسم نفسه اتو ماتكيا على الشارت ويحدد المقاومات والدعوم وانا تمتاكد من نجاح الاستراتجية بالرغم من تاخر الربح فيها شكرا على التوليفة جاري التجريب انشاء الله اتمنى لكم النجاح والله الموفق

darsh
03-09-2014, 19:36
السلام عليكم البالربابولي تعطي اشارات جيدة ومؤكدة لكنها تكون متاخرىة اما عن الزجزاج هو مؤشر يرسم نفسه اتو ماتكيا على الشارت ويحدد المقاومات والدعوم وانا تمتاكد من نجاح الاستراتجية بالرغم من تاخر الربح فيها شكرا على التوليفة جاري التجريب انشاء الله اتمنى لكم النجاح والله الموفق

شكرااا اخى على مروروك وان شاء الله يستفيد الجيع من التوليفة والرجاء ان لا تحرمنا من وجهة نظرك دائمااااااااا

SANDY
03-09-2014, 19:49
اخي هذا معناه ان على الربع ساعة بيع لازال نقطة البارابوليك فوق الشموع
اي لم يكسر السعر 1.0217 لكي تظهر فرصة شراء على الزوج ولا ايه

harimeche
03-09-2014, 19:50
الســـلام عليكم ورحمة الله

سمعت عن هده التوليفة وجربتهـــا لكنها

تعطـــي نتائج متأخرة أخي لكن لو وضح مثالك

بصورة لكي يفهم الطريقة بقية الأعضـــاء

darsh
03-10-2014, 02:00
هو الموضوع بسيط ومش محتاج صور عندما يكون هناك صف من نقاط البوربالك سار مثلا تحت السعر ويعكس السعر لدرجة قطع خط الزجزاج من اعلى الى اسف النقاط هنا ندخل بيع

zyzo
03-10-2014, 02:46
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل استراتيجيه ممتازه ساقوم بتجربتها
لان المؤشريين نتائجهما قويه حتى وان
جائت متاخره قليلا شكرا لك
و بالله التوفيق للجميع

azzam1000
03-10-2014, 04:31
اشكرك اخى الفاضل على هذه الطريقة وانا عملتها الان وهجربها لانى بحاول اجرب كل الطرق علشان اشوف صحتها وان شالله الله تكون ناجحه وفقك الله وجزاك خيرا

moradovitch
03-10-2014, 04:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم darsh انت قلت انها تمشي وراء السعر فكيف سنستخدمها ك اساس لندخل صفقة ما مع احترامي لاستراتجيتك لا اعتقد انها ستنجح ولكن ساجربها ل التاكد الىى اللقاء

faridfrance
03-12-2014, 12:56
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
ياريت توضح لينا فكرتك عشان نستفيد منك

loubnaettaki
03-12-2014, 22:50

darsh
03-13-2014, 00:15
العفووووووووووو اخوانى انا بحاول افيد على قد ما اقدر وبالنسبة للاخ السائل عن توضيح الفكرة هى بسيطة جدا لما يكون فى خط نقاط فوق او تحت السعر ويعكس السعر ننتظر للدخول مع تقاط الزجزاج من النقاط والعمل يكون على الفريمات الصغيرة

mta1
03-17-2014, 10:17
جزاكم الله خيرا شباب صدقونى ما قصرتم فى الرد بارك الله فيكم وإن شاء نكون الافضل ويجب ان نعرف ان كل معرفتنا فى الفوركس تم بنائها فى هذا المنتدى الرائع ليكون من افضل المنتديات ويجب ايضا ان نعلم ان كل معلومة فى هذا السوق تحياتى لكم
@_@
..............

brahimtrader
03-17-2014, 21:05
نعم بالفعل هذين المؤشرين يعطيان اشارات متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي و بالتوفيق للجميع

darsh
03-19-2014, 16:30
نعم بالفعل هذين المؤشرين يعطيان اشارات متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي و بالتوفيق للجميع
اخى الكريم ياريت تحط لينا الرابط بتاع الاستراتجية بتعاتك عشان نشوفها ونستفيد منها ونقدر نفهم اى امكنيتها يعنى بتدى اشارات متاخرة بردة ولا اى.

besnisse
03-20-2014, 03:15
مشكور على هذا الشرح للموضوع فيما يخص التوليفات المذكورة في الشرح
كلما ابحرت في المنتدى و جدت اني لا زلت اجهل الكثير في هذا المجال الشاسع الفوركس
دمت بالصحة و العافية و الى اللقاء.

xxnarutoxx1
03-20-2014, 03:40
جزاكم الله خيرا شباب وبارك فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين فى التجارة فى الفوركس او فى التعامل فيها باى شكل
^_^
....

محمد أبو بكر
03-28-2014, 00:01
السلام عليكم و رحمته وب ركاته
بالفعل اخي هدين المؤشرين يعطيان اشارات متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي
استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي و بالتوفيق لك

rami007
04-10-2014, 21:11
السلام عليكم
بصراحة لا ارى في مءشر الزقزاق و
البارابولك سار اي فائدة في دمجهم مع بعض
لانهم في الاخير سيعطون اشارات متأخرة جدا
سوى على مستوى الدخول او الخروج من الصفقة
سلام تحياتي
بالتوفيق

osh
04-11-2014, 03:19
انا كان نقسي اجرب الاستراتجيه دي لاني حسيت من كلام الاعضاء انها بتكون افضل
ولكن انا لسه لم اتكن من الوصول للمرحه دي ...بس ربنا يوفقنا جميعا

a7med84
04-11-2014, 05:33
شكرا لك على عرض هذه الاستراتيجيه البسيطه ولكن الصراحه

انا اكتر مؤشر بكرهه هو الباربوريك سار اشارات كتير على الفاضى

loubna etta
04-11-2014, 13:52
السلام عليكم اخي حسب معلومات وحسب ما درس في عالم الفوركس فان التوليفة هي طريقة يتم الاعتماد عليها من طرف المضاربين وكماا اشاارت اخي فهي موجودة فى مجموعة من كتب تعلم الفوركس للمبتدئين وكمان هي طريقة يتم تجربتها من طرف مجموعة من خبراء الفوركس في ديموا المؤشرات المستخدمة
وشكرا

mazen2508
04-11-2014, 15:34
اخى الفاضل تحياتى
مؤشر الزجزاج معروف لكك ماذا تعنى بمؤشرالبوريلك سارهـذا ؟
هل له اسم اخر ارجو اليضاح حتى تعم الفائده مشكورا لجهدك

darsh
04-14-2014, 17:55
انا كان نقسي اجرب الاستراتجيه دي لاني حسيت من كلام الاعضاء انها بتكون افضل
ولكن انا لسه لم اتكن من الوصول للمرحه دي ...بس ربنا يوفقنا جميعا
هى مجرد طرخ اخت اوشة يعنى عايز تجربيها على الديموا تمام حتى تحصلى على خبرة لكن بالطبع السوق الحقيقى لابد ان يكون بناء على استراتجيتك انت

---------- Post added at 02:55 PM ---------- Previous post was at 02:53 PM ----------

السلام عليكم اخي حسب معلومات وحسب ما درس في عالم الفوركس فان التوليفة هي طريقة يتم الاعتماد عليها من طرف المضاربين وكماا اشاارت اخي فهي موجودة فى مجموعة من كتب تعلم الفوركس للمبتدئين وكمان هي طريقة يتم تجربتها من طرف مجموعة من خبراء الفوركس في ديموا المؤشرات المستخدمة
وشكرا

انت حاول تجربها وشوف هل هى تمشى معاك ولا لا وهل تستطيع المضاربة من خللها ام ماذا وياريت تقل النتايج وطبعا ديموا

maghribia
04-14-2014, 18:00
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

الزجزاج فهو يعتبر من بني افضل المءشرات ف يالفوركس
بحيث ان له وظيفة كبيرة من بنيها تحديدي القمم و القيعان
تقبل احتراماتيى

darsh
04-14-2014, 18:06
اخى الفاضل تحياتى
مؤشر الزجزاج معروف لكك ماذا تعنى بمؤشرالبوريلك ساره عليةـذا ؟
هل له اسم اخر ارجو اليضاح حتى تعم الفائده مشكورا لجهدك

هو مؤشر موجود فى المتارتريدر ادخل على قائمة المؤشرات وادخل منها على كستم حتلاقى مكتوب بربالك سار ادخل

scan
05-27-2014, 03:23
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

ahmedmomen
05-27-2014, 11:00
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى شرح هذه الاستراتيجية الاكثر من رائعة
بس ياريت الشرح كان يبقى بالصور او بالفيديو عشان يكون اكثر توضيحا وتفصيلا من الشرح بالكتابة

soooonor
05-27-2014, 13:59
اشكرك على شرح هذه التوليفة ..و ان كنت اتمنى ان يكون موضوعك مزود بصور تسهل فهم و استيعاب الفكرة التى تقوم بشرحها حتى يستفيد اكبر عدد ممكن من اعضاء المنتدى خاصة المبتدئين منهم

HemzaM
05-28-2014, 17:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل
الموضوع رائع جدا و اتمنى ان ينتفع به كل الاعضاء بالنسبة لي ان افضل العل بالستكاستك لانني جربته و لي فيه خبرة اكبر من المؤشرات الاخرى
بالتوفيق للجميع ان شاء الله .

host
05-30-2014, 01:02
اعتقد ان هذه الفكرة جديدة وتستحق الدراسة واتمنى من باقى الاعضاء خاصة المحترفين
منهم ان يقوموا بالرد على الموضوع وابداء رايهم فى هذه الفكرة

grissasaif
05-30-2014, 01:31
السلام عليكم شكر الله لك هذا العمل الطيب
جزاك الله كل خير
هذه المؤشرات كلها عبارة عن تنبؤات مجهولة
كل مرة نمشي وراء هذه المؤشرات
اتمنى لك وللجميع التوفيق مع السلامة

amigo
05-30-2014, 02:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أسعد الله أوقاتكم جميعا
جزاك الله خيرا على الشرح الجميل انشاء الله نجرب هذه الطريقة بالتوفيق للجميع

WASEM DALLOUL
05-30-2014, 02:23
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه الأستراتيجية الجيده التي تستخدم فيها مؤشرين الزجزاج والسار وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

balou
05-30-2014, 02:37
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد زق زاق احبه كثيرا و استعمالاته في كثير من طرق اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

messaoud
05-31-2014, 19:23
فالمعلومات التي ستحصل عليها هي :

كم كان سعر العملة عند بداية هذا اليوم وهو سعر الافتتاح .

كم كان سعر العملة عند نهاية هذا اليوم وهو سعر الإغلاق .

كم أعلى سعر وصل إليه سعر العملة خلال هذا اليوم وهو أعلى سعر

forex48
05-31-2014, 19:31
السلام عليكم و رحمة الله
مسكور اخي الكريم ساجرب على الديمو
.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....

gehad87
08-05-2014, 11:04
هو طبعا الف شكر ليكي على مجهودك في نقل الفكرة
واتمنى لما هتشرحي طريقة انك تضيفي صور تساعد على تسهيل الفهم وبتشرح الافكار اللي بتعرضيها للاستراتيجية

AMLAK
08-05-2014, 14:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخى على
الموضوع الاستراتيج الجديد والتى يحتاج الى اهتمام اكثر من اجل التطور الى
اهو اكثر منها شكرا اخى الفاضل مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

haffoudhi
08-05-2014, 18:52
مؤشران متوفران في المنصه ومن السهل التداول بهما وتسجيل الملاحضات الخاصة بنجاعتهما من عدمه والله ولي التوفيق وشكرا اخي الغالي

hellelali2
08-05-2014, 20:05
شكرا اخي الكريم علي هدا الموضوع القيم واللدي يمكن المتداولين من ربح الكثير من المال من خلال هده الاستراتجية المضمونة والله الموفق اخي الكريم
لان التداول الحقيقي يتطلب العمل الجاد والاستعدادا

kachary
08-05-2014, 21:15
بارك الله فيك اخي الكريم لكن موضوعك غير دقيقي وانا نفسي لم استفد
الشيئ الكتير منه لدا تمنيت لو كان احسن

mostafa gamal
09-30-2014, 16:30
شكراً لك على هذه المعلومات المفيدة عن مؤشر الزيج زاج ,,,,,,,,,,,,,,,,, سوف تساعدني هذه المعلومات القيمة كثيراً كمبتدئ في مجال الفوركس
تقبل تحياتي جعل الله يومكم خير من أمسكم و غدكم خير من يومكم .

thabt
09-30-2014, 16:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي شكرا على هذه الاستراتيجية او التوليفة ان صح التعبر لكن اخي لو دعمتها بصر كي نفهم جيدا احسن

maged mohamed
09-30-2014, 17:20
بسم الله الرحمن الرحيم

مشكور اخى الكريم على الموضوع و على مشاركتنا

للاستراتيجيه ديه يا رب الكل يحقق بيها الربح المرجو

و بالتوفيق

men
10-06-2014, 23:45
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

dalirap
10-06-2014, 23:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
مأشر ال-zig zag مأشر جميل جدا وهو يساعد في تحديد القمم والقيعان

mohammed hussien
10-15-2014, 15:45
بالفعل اخي هذين المؤشرين يعطيان اشارات متاخرة جدا لدلك انا لا افضل استعمالهما و عندي
استراتيجية انا اتدرب عليها في الحساب التجريبي وبالتوفيق لك

mohammednasser
10-21-2014, 18:56

محمد عز الدين عيد خضري
10-21-2014, 19:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جزيلا علي مشاركتك الرائعه واكثر من ممتازة كنت اتمني لو ان تدعم شرحك بالصور ننتظر منك المزيد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

darsh
10-28-2014, 20:51
العفووووووووووووووووووووو وووووووو اخوانى
انا فقط احاول ان افيد الجميع على المنتدى لان استفدت من المنتدى واحب ان افيد الناس فيه جداااااااااااااااا

nuclear2010
10-28-2014, 21:38
اسللام عليكم جميعا
موشرات الsar وموشر ال zigzag من
الموشرات الفنيه المشهوره جدا والتى يعتمد عليها الكثير من
المحللين الفنيين وشكرا على هذه الطريه وان شاء الله نجربها

YMTMAX
10-31-2014, 13:23
شكرا لك أخي .. معلومات رائعة وموضوع
مناسب ان شاء الله سيستفيد الجميع مما
قدمت .. وبأنتظار المزيد من هذه المعلومات
والدروس ..

forexabdo2014
10-31-2014, 13:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

en9med7at
11-02-2014, 01:07
أحسنت أخي لكريم .. مجهود رائع وطرح
متميز وشرح وافي .. عموما لك كل الشكر
والتقدير على هذه المعلومات ونرجو منك
تقديم المزيد من هذه الشروحات الرائعة ..

darsh
11-03-2014, 20:14
العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووو اخوانى

ahmedibrahim258259
11-03-2014, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه الاستراتيجية الرائعة جزاك الله خير
تقبل مروري

moamen mostafa shaker
11-03-2014, 21:54
في الحقيقة اخي الكريم انا اول مرة اسمع عن هذة الاستراتيجية ولكن علي كل حال سوف اقوم بتجربتها اولا علي حساب الديمو وسوف اوافيك بالنتيجة علها تكون مفيدة وتعطي صورة واضحة لحركة السعر شكرا لك وتقبل مروري.

arslane
11-04-2014, 01:47
ظهرت هذه النقود المصرفية مع حدوث الرقي
والتقدم في العالم بصفة عامة وفي النظام المصرفي
على وجه الخصوص ، وهي تتكون من الحسابات الجارية
أو الودائع تحت الطلب لدى المصارف أو البنوك المختلفة
، وتنتقل ملكية هذه الودائع

ahmed mohsen92
11-04-2014, 01:49
لسلام عليكم ورحمة الله
تسلم ايدك اخي على هذه المعلومات الاكثر من مفيدة وجزاك اللاه كل خير وندعو ان يزيدك من علمه اكثر واكثر
اتمنا التوفيق للجميع

ProForex
11-04-2014, 18:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مؤشر الزكزاك من المؤشرات المفيدة فهو يرسم لنا القمم والقيعان بشكل جيد وسهل في ايجادها

magedman
11-04-2014, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله
مشكور اخي علي هذا الشرح
وبالفعل هما مؤشران ممتازان ويمكن اضافة موشر الماكدة للتاكيد
والله الموفق

darsh
11-11-2014, 22:53
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا احواووووول فقط ان افيد الاخرين كما استفدت من المنتدى فلكم عفووووووووووووووووووووووو وووووووووا كثيراااااااااااااااااا

ahfirnet
11-12-2014, 00:12

balou
11-12-2014, 00:17
اخي موضوع متميز
يستحق متابعة من جميع الأعضاء
اراك بخير

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

aya80
11-12-2014, 09:54
شكرا لحضرتك على هذا الموضوع وشرحك لاستراتيجية ولكني اخي الفاضل مؤشر الزجزاج لايجب الاعتماد عليه بمفرده ولكن يجب ان نقوم بالاعتماد على مؤشر اخر

darsh
11-12-2014, 12:53
العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وووووووووو اخى وسوف ابذل كل مجهودى لوضع المزيد من المواضيع المفيدة

antonioforex
11-17-2014, 19:01
السلام عليكم
مشكور اخي على توضيح هدا المؤشر المهم الدي يوضح لنا الدعوم و المقاومات في الشارت
و انا اعتمد عليه كثيرا في التحليل الفني لانه يساعدني.

Kendrici
11-17-2014, 21:31

بارك الله فيك اخي على الموضوع وعلى المعلومات المميزة والتي اتمنى ان يستفيد منها الجميع ان شاء الله

بالتوفيق لك وللجميع

moamen mostafa shaker
11-17-2014, 21:39
اخي الكريم انا اشتغلت في السابق علي الباربوليك سار ولكن هذا المؤشرر غير صداق بالمرة ويمكن ان يهدر كثير من الاموال المودعة في الحساب نتيجة الاعتماد علية وحدة في المتاجرة ولكني اول مرة اسمع عن مؤشر الزيجزاج هذا وتقبل مروري

darsh
11-18-2014, 09:12
العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووو
انا فقط احاول افادة اخوانى ليس اكثر

---------- Post added at 06:12 AM ---------- Previous post was at 06:12 AM ----------

العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووو
انا فقط احاول افادة اخوانى ليس اكثر

mkamal
11-18-2014, 11:39
السلام عليكم ورحمه الله اخي الكريم
اشكرك شكرا جزيلا علي اهتمامك الكبير وبحثك في الفوركس ومساعده الافراد علي استخدام اكثر من استيراتيجيه فعاله وقويه للمكسب وتجنب الخساره

---------- Post added at 10:39 AM ---------- Previous post was at 08:53 AM ----------

مشكوور كتيير ع الجهوود الطيب..
وان شاءالله ربنا بعطيك الصحة..
ع قد مااا بتفيد هالنااس..
ومنكم نستفيد..
مشكوريين...تحيااتي لالكم..

جوكر الفوركس
11-18-2014, 11:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

شكرا اخي على الاتستراتيجية والتحليل
وانااقول ان المرئ يلتزم باستراتيجية تعطي نتائج معها بدل انه كل مرة في استراتيجية جديدة
وبدون فائدة

اعطيك مثال لو اعطيتك سكين واحد ستهتم بيه وتشحذه وسيكون فعال جدا في يدك لانك تعتمد عليه

اما لو عرضت عليك مجموعة من السكاكين سترتبك لمدة الى ان تختار وبعد ما تختار في احتمال وارد تقول هذا سكين
مش مليح لو اخدث واحد اخر

اظن الفكرة وصلت
تحياتي لك

محمد عبد اللطيف
11-18-2014, 12:29
عليكم السلام
الف شكر على الطريقه واعتقد ان الاستراتيجيات كثيره للغايه ولابد من التعلم الجيد وان تتعرف على كل الشروط والقوانين
لكل استراتيجيه وان تلتزم بها وان تمكنت من الالتزام ستربح باذن الله

madmax07
11-18-2014, 12:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته نعم استراتيجية مربحة ولكن تطلب وقت من 4 ساعات الى يوم اذا لم تكن اخبار تكسر هذه الاستراتيجية شكرا اخي الكريم موضوع مفيد.

mohamed bnali
11-18-2014, 14:36
صباح الخير اصدقائي
شكرا لك صديقي العزيز على تقديمك لنا هذه الحزمة الرائعة من المؤشرات التي تتضمن مؤشر البارابوليك ومؤشر الزيغزاغ على كل حال انا لا اثق بالمؤشرات الا انني ساجربها بادن الله
وتقبل مروري

zizo88
11-18-2014, 15:00
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى النوفيق لجميع من يفيدونا بهذه المواضيع الجميلة والمفيدة
مشكور اخي الفاضل على مشاركتك لنا هذا الموضوع الجميل حقا
.اتمنى من لله عز وجل ان يجزيك عن عملك

samir33
11-19-2014, 09:14
بالرغم انني جربت الاستعانة بالمؤشرات للتداول على العملات و جربت الكثير منها الا انها لم تنجح معي او بالاحرى لم استطع الاستفادة منها الا انني ساجرب هده الاستراتيجية و ارى النتيجة

حسنى صادق
11-19-2014, 09:35
انا عتقد ان مؤشر الزجزاج ها لا يعطى نتائج دقيقة او انة متاخر جدا فى اعطاؤء الاشارة و من الممكن ان تجد المؤشر يعيد رسم نفسة

darsh
11-19-2014, 11:19
العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وووووووووووو
انا فقط احاول ان اقدم ما يفيد الشباب فى المنتدى حتى تعم الفائدة

مصطفى حمدان
11-19-2014, 16:39
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل اعتمد كثيرا فى تحليلاتى على هذين المؤشرين واعتبرهما جيدين اذا تم استخدامهما بشكل معتدل دون التسرع فى الدخول او الخروج

darsh
11-19-2014, 19:51
العفووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وووووووووووو
انا فقط احاول ان اقدم ما يفيد الشباب فى المنتدى حتى تعم الفائدة

abdelhak redouane
11-19-2014, 19:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم عن المتاجرة باستعمال مؤشر البارمونيك ولكني لحد الاساعة لم اتعامل على هذا النوع من المؤشرات
بالتوفيق للجميع

esshazly
12-27-2014, 20:43
السلام عليكم .. شكرا اخى على الموضوع الاستراتيج الجديد والتى يحتاج الى اهتمام اكثر من اجل التطور الى اهو اكثر منها شكرا اخى الفاضل .. بالتوفيق ان شاء الله بالتداول في انيستا فوركس ومع المنتدي الرائع

alamrabat
12-27-2014, 21:05
ع نفس متطلبات الهامش في عملية الشراء (long), المستثمر بامكانه التداول بعملية بيع بدون اي عمولات او اتعاب اضافية

YMTMAX
12-27-2014, 22:17
مشكور يا غالي على هذه المشاركة الرائعة
و أتمنى التوفيق لك ولكل أعضاء المنتدى الكرام
ونرجو منك تقديم المزيد من هذه المشاركات
المتميزة والتي سيستفيد منها الكثير ..

darsh
12-28-2014, 11:27
اخوان هذه الفكرة انا وضعتها حتى يستفيد منها الناس انا فقط اضع افكارى الى اصل ليها فاكيد يوجد من تعجبة ون لا تجبعه لكن هذا ما توصلت للعمل علية

Wassa04
12-28-2014, 12:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع جمييل شكرا لك اخي الكريم لكن انصحك
بلاهتمام اكثر بصياغة الموضوع في المستقبل

ibrahim forex
02-23-2015, 01:59

doom
03-06-2015, 22:17
شرحك هذا وضح لى العديد من الامور المهمة فى الفوركس وطبعا احب ان اشكر حضرتك على طريقة سرد الموضوع
بطريقة سهلة وبسيطة تتيح للمبتدئين فهم الموضوع بسهولة بدون تعقيدات

elkalaby
03-06-2015, 22:25
شكرا اخى الكريم
على الموضوع الاستراتيجيات الجديد الذى يحتاج الى اهتمام اكثر من اجل التطور الى اهو اكثر منها
ننتظر منك المزيد جزاك الله خيرا وبارك الله فيك
تحياتى لك
شكرا

darsh
03-24-2015, 09:01
اخوانى ارجووووا ان تكونوا بتستفيدوا من المواضيع التى انا اكتبها لان ارجوا تبادل الفائدة خاصة فى الاخبار والتحليلات على الازواج

mazouz
03-24-2015, 19:19
باسم الله الرحمان الرحيم
نصائح قيمة استفدت منها كثيرا لا تبخل علينا أخي بمثل هذه المواضيع ولكك جزيل الشكر
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

darsh
03-25-2015, 15:41
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مشكورين اخوانى على المتابعه وان شاء الله بحاول احط اى معلومات تفيد الجميع من وكذلك تحليلات حتى يتم الافادة للكل

moutanabbih mohammed
05-26-2015, 23:24
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
لك خالص الشكر ووافر الامتنان اخي الكريم على الموضوع
لك جل تقديري واحترامي

ahmed abdo a
05-28-2015, 01:05
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته)
اشكرك اخى على هذا الموضوع الرائع
وعلى المعلومات الجديدة
واتمنى التوفيق والنجاح للجميع***

baki
05-28-2015, 01:24
شكرا لك اخي على هدا الموضوع من الممكن استعمال الزيغ زاغ اخي
في معرفة القيمم والقيعان وهي جيدة للمعرف النمدج

a7med sniper
05-28-2015, 02:53
شكرا لعى الموضوع وعموما مؤشر الزجزاج فى هذا السوق من المؤشرات المميزه فى التعامل داخل هذا السوق بلفعل والله يوفقكم والله المستعان ومزيد من الموضوعات والمؤشرات الميزه داخل هذا لسوق

محمد العمر
05-28-2015, 03:24
السلام عليكم
اكيد اخى الفاضل معاك حق فهى من افضل الشركات الموجوده حاليا
و نتمنى من الله ان يستمر الوضع بالشكل الجيد هكذا دائما
اتمنالك و اتمنى لجميع المتداولين النجاح و التوفيق بامر الله

madmax07
06-06-2015, 00:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك توليفة zig zag &sar واتمني الافادة للجميع و المزيد من مواضيعك.

Bel
11-25-2015, 01:34
نشكرك اخي على الموضوع لكن ممكن تشرح اكثر
لاني لم افهم موضوع بالتحديد ونرجو منك الاستمرار لكن بفعالية اكثر

mounir121
11-25-2015, 02:26
انا من غير اى استراتيجيه وبالاعتماد على اسلوبى فى تجارة الفوركس
بنظام اسكالبنج بعتبر نفسى مشروع مليونير برده مسيرى هوصل لهدفى وقريب

tareq sleem
11-25-2015, 12:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ان الموضوع مميز مشكور علي طرح هدا الموضوع الرائع والمميز
وشكرا**وتقبل اخي مروري **والسلام عليكم ورحمة الله*****

abouamine2013
11-25-2015, 16:20
اليلام عليكم ورحمة الله:
توليفة جيدة غير انها كما قال صاحب المقال تأتي متأخرة علىوة على أن الزجزاج يعيد رسم نفسه، لا تعتمد عليهما فقط بل على الدعوم و المقاومات الت يرسمها الزجزاج.

بالتوفيق

salma46
11-28-2015, 01:32
مرحباً بك أخــي معنا فى منتدى فوركس مصر
حيث الإبداع عنواننا والتميز من شيمنا
و نشكرك على مشاركتك الرائعة بعنوان توليفة zig zag &sar
في انتظار جديدك

keroaym
11-28-2015, 01:36
توليفة جيدة من المؤشرات نشكرك على تجميع هذة التوليفة فى مكان واحد ونتمنى المزيد من المواضيع المهمة
فى الفوركس ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

xmenflis1
11-30-2015, 18:45
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق

AHMED91
12-22-2015, 18:47
علينا العلم ان هناك العديد من المؤشرات التي تساعدنا علي توقع
حركة اسعار العملات في السوق ولكن علينا اختيار الافضل لنا للعمل به

heroo252
12-23-2015, 00:47
انا شايف ان التوليفه فى الفورلكس لازم تكون استراتيجيه تدواول
انتا تعملها بنقسك تخللط ادوات تداول وافكار ومؤشرات معبعض وتخرج باسلوب
يكون خاص بيك انتا وبس

yousse
12-23-2015, 00:59
وهل جربت أخي هده الطريقة لأني سراحة لم أكن أضن أنه بإمكان مؤشر الزجزاج أن يدخل في أي استرتيجية كيف ماكانات لأنه فقط يهدد إتجاه الشموع وشكراً على الفكرة التي قدمتها

aymansaleh
12-23-2015, 08:27
الاخ الكريم, الزجزاج هو خط يرسم قيعان وقمم مع تحرك السعر صعودا وهبوطا, الباربوليك سار يضع نقاط اسفل او اعلى الشمعه حسب االاتجاه صاعد او هابط ولا يرسم خطوط, كيف يتقاطع الزجزاج مع نقاط واين هذه الخطوط الخاصه بالربوليك سار ؟
تقبل مروري

kacembouden2
01-20-2016, 19:51

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

snnaky
05-11-2016, 16:04
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته بس اسمحلى حضرتك بتتكلم عن استراتيجية يعنى كان لازم تشرح موضوع بشكل افضل من كدة انت لية بتتكلم بأيجاز فين شارتاتك وفين شروحاتك يامعلم
المفروض انك صاحب استراتيجية فلازم تشرحها صح
اما عذرك لو حضرتك متعرفش اى حاجة وداخل ترمى كلمتين نقلتهم من اى مكان ولو كدة يارت تتعلم بعد كدة ازاى المواضيع ممكن تتعمل عشان كلنا نستفيد منك ان شاء الله

mourada
05-11-2016, 17:17
مشكور اخي العزيز على ما قدمت هلنا من معلومات مهمة و مميزة حول مؤشر الزكزاك و البارابوليك سار و نتمنى لك التوفيق و النجاح