PDA

View Full Version : الفريم ٥ دقائق يقفل الصفقه بعد حوالي كام

gharieb
02-28-2014, 00:59
لو شغال وفتحت الفريم ٥ دقائق يقفل صفقه ناجحه بعد حوالي كام دقيقه مثلا ١٥ او عشرين تقريبا حسب خبرات حضراتكم وملاحظاتكم

---------- Post added at 09:43 PM ---------- Previous post was at 09:20 PM ----------

هو ما جدش راضي يرد عليا ليه يا خوانا ممكن مش فاهمين قصدي ولا هو الاسئله مش بيترد عليها هنا يا جدعان؟

---------- Post added at 09:57 PM ---------- Previous post was at 09:43 PM ----------

انا كان قصدي لو السوق متوسط كام يكون الفتره المتوسطه لوصول السعر لفتره ١٠ نقط في السعر او ١٥ مثلا في المتوسط

---------- Post added at 09:59 PM ---------- Previous post was at 09:57 PM ----------

عشان انا مش عاوز اوقع في فخ ٥ دقائق حد ادني للصفقه في انستا فوركس حتي لا يتم ايقاف حساباتي او ادخل ستوب لوز بدري

Eng_Amr
02-28-2014, 01:16
السلام عليكم اخى الكريم الشغل على فرسم الخمس دقائق صعب جدا افضل شئ هو 10_15 نقاط ستوب لان الصفقة ممكن تفتح منك
مشكور و تقبل مرورى

محمد السيد محمد
02-28-2014, 01:21
انا هاسالك سؤال لو انت فتحت صفقة وحددت منطقة الدخول والتاكبروفيت أو التارجت او الهدف مثلا على 50 نقطة
وكان ده مثلا الساعة 12.00مساء وراح السعر طاير وحصل الهدف في الساعة 12.04 واتقفلت الصفقة يبقى انت كده مخالف للقانون
عشان الصفقة قفلت قبل مرور 5 دقايق ؟؟ طبعا لا
بلاش كده انت محدد الهدف والسعر حقق من الهدف 30 نقطة ثم بدا ينعكس ولسه ما مرش 5 دقائق تقفل والا تستنى يضرب لك الاستوب لوز؟؟
طبعا هتقفل حتى لو ما مرتش 5 دقائق..لو عاوز تفهم ايه المقصود بالخمس دقايق اللي انت ملتزم بيهم اسال في دعم اونستا

salim telecom
02-28-2014, 02:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال اخي الكريم ارجوا من الله ان تكون بتمام العافية
لم افهم السوال انت الذي تقوم بغلق الصفققة و ليس المنصة
و في الاخير تقبل الاحترام و التقيدر

ssnsafi
02-28-2014, 03:27
اخي الكريم لا يوجد ارتباط او دخل بين الفريم وبين وقت الصفقة فيمكن ان تختار فريم الخمس دقائق وتبقى الصفقة مفتوحة يوم كامل او تختار فريم الدايلي وتغلق الصفقة بعد ساعتين مثلا
الصفقة تغلق اذا انت اغلقتها او ضربت الهدف او الستوب لوز او تمرجن حسابك وغير ذلك تبقى الصفقة مفتوحة ما شاء الله لها

---------- Post added at 12:27 AM ---------- Previous post was at 12:25 AM ----------

اخي الكريم لا يوجد ارتباط او دخل بين الفريم وبين وقت الصفقة فيمكن ان تختار فريم الخمس دقائق وتبقى الصفقة مفتوحة يوم كامل او تختار فريم الدايلي وتغلق الصفقة بعد ساعتين مثلا
الصفقة تغلق اذا انت اغلقتها او ضربت الهدف او الستوب لوز او تمرجن حسابك وغير ذلك تبقى الصفقة مفتوحة ما شاء الله لها

اميرة نفسى
02-28-2014, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد للاسف اخى الفاضل انا لم افهم سؤالك جيدا وارجو ان تجد الاجابه من اح اخر واتمنى لك التوفيق

doaa sary
02-28-2014, 16:29
من الأفضل لأي متداول أن يعمل علي فريمات كبيرة بعض الشيئ
فمثلا العمل علي الفريم الساعة أفضل بكثير من أي فريم أصغر من ذلك

latraaa
03-01-2014, 16:16
يا اخي الكريم الواضح أنك بعيد كل البعد عن الفوكرسن الفريم لا يقفل الصفقة و لا علاقة له بالصفقة، و إنما له علاقة بالتوقعات لإتجاه السوق، و بالتالي عليك تصحيح كل المفاهيم التي لها علاقة به، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

salimned
03-01-2014, 17:47
السلام عليكم
اخي فريم خمسة دقائق يعني ان الشمعة تكونت
في ظرف 5 دقائق و لا يوجد حد لصفقتك لدلك
لا داعي للقلق و لكن انتصحك باستعمال فريمات كبيرة احسن
موفق اخي.

xxnarutoxx1
03-20-2014, 06:18
جزاكم الله خيرا شباب وبارك الله فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين فى التجارة فى الفوركس او فى التعامل فيها باى شكل
.^_^.
..............................

zamalkkawy
03-20-2014, 10:50
لا يوجد ارتباط او دخل بين الفريم وبين وقت الصفقة فيمكن ان تختار فريم الخمس دقائق وتبقى الصفقة مفتوحة يوم كامل او تختار فريم الدايلي وتغلق الصفقة بعد ساعتين مثلا

harimeche
03-30-2014, 02:41
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

ومــــــا علاقة الفريم يا أخي بالصفقة

الصفقة تبقــــى مفتوحة حتى تقفلهــا

أنت بيدك وإلا ستبقى مفتوحة طالما رأس مالك كافي

azzam1000
03-30-2014, 04:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معلش اخى الكريم ما دخل الفريم بالنقاط او حتى غلق المنصه يا اخى 5 دقائق وهى انك تفتح صفقة وميمرش عليها 5 دقائق تروح تغلقها بدون سبب ولكن لو كان حسابك هيتمرجن عادى ممكن تقفلها بسرعة لان ساعات السوق متذبذب ممكن يضرب الاستوب بسرعة فائقة

محمد مؤمن
03-30-2014, 05:25
لا مفيش حاجة اسمها فريم 5 دقايق يقفل الصفقة بعد وقت اد ايه لازم تفرق بين حاجتين الفريم ده هو الفترة الزمنية
اللي بتراقب السعر فيها عشان تاخد القرار بعمل الصفق سواء بيع أو شراء أما إغلاق الصفقة فده بمزاجك يعني لما تشعر ان الصفقة جابت الهدف المطلوب تقفلها سواء بعد 5 دقايق أو حتى بعد شهر

SHADOW
03-30-2014, 10:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على من لا نبى بعده ولعى من تبعه بإحسان الى يوم الدين واما بعد >>>
صديقى انت من تحددمتى تغلق ومتى تفتح لا تنسا هذا كما انى انصحك بتشارت اطول قليلا مثل ساعة او اكثر لانه كلما كان وقت التشارت اكبر كلما كان صادقا اكثر

tazi larbi
03-30-2014, 11:30
السلام عليكم بما ان قانون الشركة يقول 5 دقائق فان الاغالق عند 5 و1 ثانية يعتبر قانوني والربح لك لانك وفيت شرط التداول بان تبقي الصفقة 5 دقائق كاملة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

matmour16
03-30-2014, 11:35
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
اخي من المعروف انه من قوانين الانستا لا يجب غلق الصفقة في اقل من 5 دقائق
اتمنى لكم التوفيق جميعا ...

saro123
03-30-2014, 11:58
اعتقد ان فريم الخمس دقائق من يستحدمة هو الذين يعملون على الاسكابلينج بحيث ان الاهداف بتكون سريعه
ويتم الخروج فورا ولكنى ارى ان الدخول علية خطر

merengue
03-30-2014, 12:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي النبي المختار . كلما زاد الفريم تايم زادت التحليلات و الاستراتجيات دقة

ilyes chaieb
03-30-2014, 12:41
ليس للفريم علاقة باغلاق الصفقات , انت ممكن تعمل على فريم الساعة و تغلق الصفقة بعد 10 دقائق
و ممكن تشتغل غلى فريم ال 5 دقائق و تغلق الصفقة بعد 2 ساعتين
اتمنى لو ترجع للدروس من الاول
تقبل مرورى

Shadi
03-30-2014, 12:47
الســـــــــــــــــــــل ام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتي الاعزاء بصراحة انا ما عنديش اي معلومات عن الموضوع ده دي الوقت بس لما اعرف اي حاجة حوصلهالكم على طول
موفقين جميعا

haitham
03-30-2014, 13:55
الفريم ده ياخى مش بيقفل السوق الفريم ده الوقت الى انت بتعمل عليه التحليل بتاعك الى بيقفل الصفقه بتاعتك هو الاستوب لوز اما مده الوصول لعدد النقاط الى انت عايزها فده انت بتعرفه من خلال تحليلك للسوق

yassoo011
03-30-2014, 13:58
ليس هناك وقت معين هذت يتوقف على نقطة دخولك ومدى حركة السوق وقتها سريعة
ام بطيئة ومتى دخولك الصفقة في اي وقت

shiksa
03-30-2014, 14:45
ع حسب فهمى لسؤال حضرتك
الموضوع كله متوقف ع التاك بروفت اللى انت داخل بيه
وع حسب العمله وصلت للتاك ولا لا
ممكن بقى التاك ياخد منك اكتر من 5 دقايق او اقل ده برضو متوقف ع السيوله فى السوق بالنسبه للعمله اللى انت داخل بيها
تقبل مرورى

creatorman1978
03-30-2014, 14:54
اخى الكريم سؤالك حتى غير صحيح فى المعنى ... ليس للفريم علاقة بغلق الصفقات ... انت الوحيد اللى تحدد متى تغلق الصفقة .. الفريم يحدد فقط الشمعة التى امامك على الشارت ماذا تمثل خمس دقائق لو فريم 5 دقائق وهكذا ... بالتوفيق

anglo100
03-30-2014, 14:58
الفريمات الصغيره للاهداف القريبه سكالبينج و الفريمات الكبيره للاهداف الكبيره ولكن هل هناك علاقه بين الفريم و غلق الصفقه انت الوحيد الذى بيدك ان تغلقها ولكن لايوجد احد غيرك يتحكم ف ذلك

karam22
03-30-2014, 16:30
هذا يتوقف علي مكان اخذ الربح اخي هل هو قريب ام بعيد
وايضا علي حركة السعر وتوقيت ونوع الزوج المتداول عليه ..............................

dodoenator
03-30-2014, 17:24
اخي الكريم ان العمل على فريم الخمس دقائق صعب وايضا من شروط انستا عدم غلق الصفقة قبل خمس دقائق والا لن تحسب لك الا 10% من الارباح فقط واتمنى حظ سعيد

sifoo
03-30-2014, 19:40
بسم الله الرحمان الرحيم

لا داعي للقلق و لكن انتصحك باستعمال فريمات كبيرة احسن

شكرا لك علي هذه المعلومه الجميله
انشاء الله يستفيد منه الجميع
بالتوفيق لكل أعضاء المنتدى الغالي
تقبل مروري

shiksa
04-12-2014, 06:21
يا فندم التاك بروفت والاستوب مالوش دعوه خالص بالفريم اللى انت شغال عليه
ع حسب التاك اللى انت عامله او الاستوب
وده طبعا متوقف ع حركه العملة صعودا او هبوطا
تقبل مرورى

gehad87
04-12-2014, 06:35
انا هاسالك سؤال لو انت فتحت صفقة وحددت منطقة الدخول والتاكبروفيت أو التارجت او الهدف مثلا على 50 نقطة
وكان ده مثلا الساعة 12.00مساء وراح السعر طاير وحصل الهدف في الساعة 12.04 واتقفلت الصفقة يبقى انت كده مخالف للقانون
بلاش كده انت محدد الهدف والسعر حقق من الهدف 30 نقطة ثم بدا ينعكس ولسه ما مرش 5 دقائق تقفل والا تستنى يضرب لك الاستوب لوز؟؟
طبعا هتقفل حتى لو ما مرتش 5 دقائق..لو عاوز تفهم ايه المقصود بالخمس دقايق اللي انت ملتزم بيهم اسال في دعم اونستا

اه طبعا يبقا مخالف في حالة ان في اخبار
وخبر مهم وقوي .. اصل يعني السعر مش هيتحرك 30 نقطة في 4 دقايق
بموازين العرض والطلب
بموازين العرض والطلب ممكن يتحرك ال30 نقطة دول في 30 او 40 دقيقة

كمان بقا يبقا مخالف لو هو داخل فول مارجن وشغل مغامرات
وده كله بينطبق على ايييه
على التداول بالبونص

fatoma elsayd
04-12-2014, 06:42
السلام عليكم
سؤالك اخى ماينفعش يتجاووب عليه
لان ممكن تفضل الصفقه مفتوحه ساعه واتنيم ومتلاقيش ولا مكسب ولا خساره
يعنى بأختصار ع حسب حركة السوق وتحديد الربح اللى انت عايزه مثلا 10 نقط 20 نقطه وهاكذا :)

osh
04-12-2014, 08:09
اشكرك علي تقديم المعلومه في هذا الموضوع لاني من الاعضاء المبتدئين ولم اصل
الي هذه المرحله بعد ولكن قمت بالاستفاده من الاجابات من الاعضاء التي قاموا بطرحها ...
جزاكم الله كل خير

saly17
04-12-2014, 08:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اخى الفاضل الفيريمات انت الذى يوم باختيارها وبناء عليها تقوم بتحلبل اتجاه السعر مستقبلا واصدق الفيريمات الفيريمات الكبيره
اربع ساعات او اليوم او الاسبوع ..ولكن وقت الصفقه حسب نظرتك للسوق فهى من الممكن ان تستمر ما دامت رابحه .تقبل تحياتى

menoer1248
04-12-2014, 09:35
فريم 5 دقائق هو ما يسمى بالتداول السكالينج وهو صعب على المبتدئين لاه في الغلب تعلق الصفقات مما يجعلنا ننتظر الى ان تخرج الصفقة عن تداول الى السكالينج الى المدى البعيد
عليك ان تعرف هذه العملية جيدا او التدريب عليها
انا لا احب هذه الفريمات الا التي تكون على فريم ساعة او اربع ساعات

MOHAMMED EN NADOURI
04-12-2014, 13:40
وعلى الرغم من أن الشركة التي ستتعامل معها ستغنيك عن الحاجة لحساب الهامش المستخدم بنفسك إلا إنه سيكون من المفيد
جدا أن تعلم كيف تقوم بذلك بنفسك .
يمكن حساب الهامش المستخدم الذي سيتم خصمه كعربون مقدم لأي سلعة ومع أي شركة بالمعادلة التالية :
الهامش المستخدم = قيمة السلعة المشت ا رة كاملة / نسبة المضاعفة
17
ففي المثال السابق : قيمة السيارة كاملة = 31.111 $ ونسبة المضاعفة التي تسمح بها الشركة هي 31 أضعاف , أي أن الشركة
تضاعف لك أ رس المال 31 أضعاف , فيكون الهامش الذي ستخصمه الوكالة :
الهامش المستخدم = قيمة السلعة كاملة / نسبة المضاعفة
$3111 = 31 / 31.111 =
ولو فكرت بش ا رء سيارتين بدلا من سيارة سيكون الهامش المستخدم الذي سيخصم من حسابك :
$0111 = 3111 / الهامش المستخدم = 01.111

yara alaa
04-12-2014, 14:08
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي في الله وفي الاسلام
انا مشش واصلي سؤاال حضرتك بجد
ياريت توضح اكتر جزاك الله

kirozoka
04-12-2014, 14:15
فريم ال5 دقايق مش مناسب التغير فيه بسرعة
وخداع جدا ممكن مايمشيش معاك كويس
فريم الربع ساعة أحسن حل للتجارة السريعة

a7med84
04-12-2014, 14:20
يعنى ايه اخى الكريم يقفل الصفقه بعد اد ايه

ما الوش علاقه بس الفريم الصغير ده لما تحلل عليه يبقى انت شغال اسكالبينج

rami007
04-22-2014, 22:29
السلام عليكم
الفريم ده ياخى مش بيقفل السوق الفريم ده الوقت الى انت بتعمل عليه
التحليل بتاعك الى بيقفل الصفقه بتاعتك هو الاستوب لوز اما مده
الوصول لعدد النقاط الى انت عايزها فده
انت بتعرفه من خلال تحليلك للسوق
سلام تحياتي
بالتوفيق

ahmedmomen
04-22-2014, 23:39
اعتقد ان فريم 5 دقائق ده فريم صغير جدا حتى لو هتشتغل على الاسكالبينج يبقى الافضل انه يكون على فريم
ساعة حتى لانك مش تقدر تحدد اي حاجة عن طريق فريم 5 دقائق لكن كل ما كان الفريم اكبر كان اكثر وضوحا ودقة

abdelmadjid41
04-22-2014, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم لا انصحك بفريم 5 دقائق لانه لا يفيد كثير وممكن الصفقة تفلت من يدلك انصحك بفريم الساعة احسن

moamen mostafa shaker
04-22-2014, 23:46
اخي الكريم سوف اجيب عليك علي اد ما فهمت منك اذا دخلت علي فريم الخمس دقائق لا يجب ان تبيع بعد
تكون شمعة كاملة في حالة ربحك فاذا كنت خسرت فيمكن ان تنهي الصفقة في اي وقت حتي بعد انتهاء الخمس دقائق

soooonor
04-22-2014, 23:59
اساسا مفيش اى علاقة بين الفريم اللى قدامك على المنصة و بين مدة الصفقة ... حضرتك اللى بتتحكم فى مدة الصفقة يعنى انت اللى بتحدد وقتها و ممكن جدا الصفقة توصل لهدفها قبل مرور 5 دقائق و ممكن بعد كدة

sendrela
04-23-2014, 00:02
والله يا اخى لو انت فاتح على فريم الخمس دقائق فالاهداف ستكون بسيطه مثلا من خمس نقاط الى 10 ويمكن تحقيق الهدف

على حسب حركه السوق فلو كانت سريعه سيكون الهدف بعد حوالى 10 دقائق ولو كان متوسط فبعد 15 دقيقه ولو بطىء فممكن بعد 20 او 25

تحيتى

rami007
04-28-2014, 19:45
السلام عليكم
الفريم ده ياخى مش بيقفل السوق الفريم ده
الوقت الى انت بتعمل عليه التحليل بتاعك
الى بيقفل الصفقه بتاعتك هو الاستوب لوز
اما مده الوصول لعدد النقاط الى انت
عايزها فده انت بتعرفه من خلال تحليلك للسوق
سلام تحياتي
بالتوفيق

nihed trabelsi
05-09-2014, 17:57
اخي الكريم سؤالك غريب قليلا و سأحاول الاجابة عليه بحسب فهمي له اذ ان قانون الخمس دقائق هو سلري المفعول على الصفقات الرابحة فقط امّا الخاسرة فأنت حر تغلقها حتّى بعد ثواني

MAZROUR
05-09-2014, 18:05
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه يوجد ارتباط او دخل بين الفريم وبين وقت الصفقة فيمكن ان تختار فريم الخمس
دقائق وتبقى الصفقة مفتوحة يوم كامل او تختار فريم الدايلي وتغلق الصفقة بعد ساعتين مثلا الصفقة تغلق اذا انت اغلقتها او ضربت
الهدف او الستوب لوز او تمرجن حسابك وغير ذلك تبقى الصفقة مفتوحة ما شاء الله لها بالتوفيق للجميع ان شاء الله

nabile26
05-09-2014, 18:18
اخي الكريم 5 دقائق هو و على حسب الق التوقعتك المستقبلية(صاعد) او (نازل) و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و شكرا.

الربح من الفوركس
05-09-2014, 18:22
اخى الحبيب من الواضح انك تحتاج الى التعلم والممارسة وجمع الخبرة قبل التداول على الحساب الحقيقى فانت تحتاج الى الكثير

nour elhouda
05-13-2014, 15:05
لو شغال وفتحت الفريم ٥ دقائق يقفل صفقه ناجحه بعد حوالي كام دقيقه مثلا ١٥ او عشرين تقريبا حسب خبرات حضراتكم وملاحظاتكم

---------- Post added at 09:43 PM ---------- Previous post was at 09:20 PM ----------

هو ما جدش راضي يرد عليا ليه يا خوانا ممكن مش فاهمين قصدي ولا هو الاسئله مش بيترد عليها هنا يا جدعان؟

---------- Post added at 09:57 PM ---------- Previous post was at 09:43 PM ----------

انا كان قصدي لو السوق متوسط كام يكون الفتره المتوسطه لوصول السعر لفتره ١٠ نقط في السعر او ١٥ مثلا في المتوسط

---------- Post added at 09:59 PM ---------- Previous post was at 09:57 PM ----------

عشان انا مش عاوز اوقع في فخ ٥ دقائق حد ادني للصفقه في انستا فوركس حتي لا يتم ايقاف حساباتي او ادخل ستوب لوز بدري

الاسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
معزرة انا لم افهم السؤال وقصدك جيدا ولكن افضل الفريمات هو فريم الربع ساعة او الساعة وربنا يوفقك

Mido0o
05-13-2014, 17:22
اخى الكريم انا مش فاهم ايه علاقة فتح الفريم الخمس دقائق او حتى ساعة او اكثر بغلق الصفقة المفتوحة ومين قال ان فريم 5 دقائق حد ادني للصفقه في شركة انستا فوركس انت بتدخل من اى فريم انت بتحدده وبتحدد الهدف من الصفقة وعند وصولك للهدف تغلقها على الفور حتى لو كان بعد ثانية وهذا ليس مخالف للقوانين

latraaa
05-13-2014, 18:20
يا اخي الكريم، لافريم ليس له علاقة بالنجاح أو بالخسارة، و إنما الفريم له علاقة بحالة السوق لمدة الفريم، ففريم الخمس دقائق يعني تحركات السوق خلال خمس دقائق و هكدا، و ليس له علاقة بالربح أو الخسارة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

kaa
05-13-2014, 18:53
افريم ل يؤدى الى اغلاق الصفقات انت الل تحدد متى تغلق الصفقات
ويجب مراعة انه يكون وضع الربح فى مكان مناسب اذا كان بعتم عل اخذ لربح

ahussin
05-15-2014, 21:36
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز
واصل تالقك معنا فى المنتدى
بارك الله فيك أخى
ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة
حظ موفق

abo heba
05-16-2014, 01:42
اهلا بك
من الصعب للغايه بل ومن المستحيل ان يكون لديك حلم ان تقوم بفتح صفقات بناء على فريم ال 5 دقائق لانه كلما قل الفريم
المستخدم كلما كان نسبه الخساره اكبر او المعلومات ناقصه ولا تعطيك فرصه اكبر للربح

AMLAK
05-16-2014, 02:26
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الفريم ده ياخى
مش بيقفل السوق الفريم ده الوقت الى انت بتعمل عليه التحليل بتاعك الى بيقفل الصفقه بتاعتك هو الاستوب لوز اما
مده الوصول لعدد النقاط الى انت عايزها فده انت بتعرفه من خلال تحليلك للسوق تحياتي للجميع

anamoody
05-16-2014, 02:32
بسم الله الرحمن الرحيم
لا داعى للقلق
تقبل مرورى

Ebtsam Forex
05-16-2014, 03:15
:yahoo: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشكرك علي تقديم المعلومه في هذا الموضوع لاني من الاعضاء المبتدئين ولم اصل
الي هذه المرحله بعد ولكن قمت بالاستفاده من الاجابات من الاعضاء التي قاموا بطرحها اتمنى ان تتقبل مروررى وبالتوفيق باذن الله للجميع :) :)

حليس مختار
05-25-2014, 17:28
معلش اخى الكريم ما دخل الفريم بالنقاط او حتى غلق المنصه يا اخى 5 دقائق
وهى انك تفتح صفقة وميمرش عليها 5 دقائق تروح تغلقها بدون سبب ولكن

لو كان حسابك هيتمرجن عادى ممكن تقفلها بسرعة لان ساعات السوق

متذبذب ممكن يضرب الاستوب بسرعة فائقة

host
05-30-2014, 01:16
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

messaoud
05-31-2014, 19:18
عندما تدرس حركة سعر عملة ساعة وراء ساعة فإننا نقول إن الإطار الزمني الذي تدرس فيه حركة السعر هو إطار الساعة Hourly .

وقد ترى من المناسب أن تعرف كم كان سعر عملة في اليوم السابق واليوم الذي قبله واليوم الذي قبله لعدة أيام سابقة , فإذا وجدت أن سعر هذة العملة يرتفع يوماً وراء يوم فيمكنك أن تستنتج أن سعر العملة قد يستمر في الصعود في الأيام القادمة وبالتالي قد يكون من المناسب أن تشتري هذة العملة .

key
06-13-2014, 22:31
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

Yopi
06-13-2014, 22:38
السلام عليكم و رحمة الله اخي انا اعمل على فريم ال 5 دقائق و احقق
ارباح لا باس بها و احب هذا الفريم لان الربح تاخذه تقريبا يو ميا و حتى اكثر من مرتين

maha elsayed
06-17-2014, 15:10
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله على حسب تكوين
الشمعه
وامتى اتكونت وامتى اغلقت يا اخى ملهاش وقت معين

hasan300
06-20-2014, 16:52
انا مش عارف الموضوع دا بصراحة و لكن ممكن تحاول التواصل مع تاجر اخر و هو اكيد هيوصلك اللى انت عاوز توصله فى التجارة هنا فى الفوركس بشكل سريع و كما تشاء

hellelali2
06-20-2014, 16:56
اخي الكريم لا يهم الوقت كثيرا اما الاستراتجية فهي الاهم بالنسبة للفريم ال5 دقاءق هدا وقت التدبدب وعدم وجود اخبار اما عند انتضار الاخبار فالعمل من خلال السكالبينج خطير جدا وغير امن

morad136
06-22-2014, 07:06
تقريبا بعد 7 دقايق فى السوق و لكنى لا احب التجارة على فريم الخمس دقايق فى الفوركس لانى بعتبره مشروع فاشل فى التجارة على العملات و ممكن يخسرنى بسهولة

zikonaldoz
06-22-2014, 12:40
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
جزاك الله خيرا حبيبك لتناولك هدا الموضوع القيم

haffoudhi
06-22-2014, 13:12
الصفقه تحدد بالاهداف ووقف الخساره اما الفريم الزمني فهدا امر اخي تستطيع ان تراقب من خلاله خركة السعرة في المدة الومنيه المحدده مثلا 5 د او 30 د الى غير ذالك

memoxmax
06-23-2014, 03:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا ومرحبا بكل اعضاء هذا المنتدى الكبير واشكر كل من ساهم بنشر معلوماتة وخبراته فى هذا المجال الشيق
مجال الفوركس واخص صاحب الموضوع على مشاركته الفعاله واتمنى لك التوفيق غتعننبنب

BrahimForex
07-16-2014, 16:40
اخي الكريم فريم 5 دقائق من اصعب الفريمات لانها متقلبة جدا لا يمكنك ان تتوقع الاسعلر حتى مع التحليل المحكم عليك بالفريمات الكبيرة

el andaloussi
07-16-2014, 17:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الفاضل
ان الفريم لا يتدخل في اغلاق الصفقات ، الفريمات هو يدل على مدة تكون كل شمعة

kachary
07-16-2014, 18:59
اخي الكريم الفريم لا يغلق الصفقات وليس له ايي علاقة بمدة الصفقة ويبدو انك
فهمت مسائلة الفريمات بشكل خاطئ انما انت من يحدد مدة غلق الصفقة

Fawzii
07-17-2014, 09:00
انا عضو جديد فى المنتدى واتمنى من الله ومنكم ان اتعلم الفوركس
واكون على تواصل معكم فى عالم الفوركس وان شاء الله سوف اكون
عضو متميز بأذن الله

majidhomsy
07-28-2014, 17:23
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

majidhomsy
12-22-2014, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله وركاتو
مشكور اخي الكريم موضوع جميل جدا
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وفقك الله على فعل كل خير

alaa eldeen
12-26-2014, 20:52
أشكرك أخي العزيز على هده المعلومات القيمة
كما أحترم مجهوداتك لتقديم هدا الموضوع الفريم
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

adil17
12-26-2014, 22:05
اخي الفاضل مشكور على هذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لك الربح الدائم من هذا السوق

Wassa04
12-26-2014, 22:58
مرحبا اخي الكريم فريم ال5 دقائق بيقفل
بعد 5 دقائق من فتح كل شمعة تقبل مروري

esshazly
12-31-2014, 11:41
السلام عليكم ... فريم خمسة دقائق يعني ان الشمعة تكونت في ظرف 5 دقائق و لا يوجد حد لصفقتك لذلك لا داعي للقلق و لكن انتصحك باستعمال فريمات كبيرة... بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

doom
01-12-2015, 22:04
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

antonioforex
01-19-2015, 18:08
السلام عليكم
انصحك اخي ان تقوم بالتحليل على الفريمات الكبيرة لان مصداقيتها تكون اكبر من الفريمات
الصغيرة و بالتوفيق لك اخي الفاضل في عملك سلام.

محمد القصاص
01-20-2015, 20:49
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة شكرا لكى اخى الفاضل على طرحك لهذا الموضوع والسوال حيث انة سيفدنا بالنسبة لنا لاننتا مبتدئين فى هذا المجال وبالتوفيق

mazouz
01-20-2015, 23:06
السلام عليكم جميعا
شكرا لك أخي الفاضل على هذا الطرح الجميل و المفصل
تقبل مروري وربي يوفقك ويوفقنا
بالتوفيق للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ibrahim forex
01-21-2015, 00:00

audi19844
01-25-2015, 22:13
نرجو ايضاح اكثر بالنسبه لقواعد الالتزام بالخمس دقائق علشان هذا امر مهم جدا وخصوصا لاصحاب البونص وخصوصا اذا كان هذا الشخص تعب في تجميع هذا المبلغ
هناك ايضاح قام به الاستاذ محمد السيد ووضح الفكرة كثيرا لكن نرجو ايضاح الفكرة اكثر ولكم جزيل الشكر

catw
01-26-2015, 17:07
مشكور اخى على موضوعك
الفريم 5 دقائق يقفل الصفقه بعد حوالى كام
يا اخى السوق ملوش حدود لو حد يعرف كا عمل الى نفسه صفقه
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
ولا تحرمنا من جديدك تقبل تحياتى وتقديرى

amrsalem
07-28-2015, 20:47

MohaNew
07-28-2015, 21:03

شكرا لك كثيرا على الموضوع المميز والمفيد جدا لنا في عالم الفوركس و أتمنى ان يستفيد منه الجميع

بالتوفيق لك وللجميع

kouka
09-27-2015, 16:32

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

humamsalah
11-20-2015, 23:19
يا اخي الكريم الواضح أنك بعيد كل البعد عن الفوكرسن الفريم لا يقفل الصفقة و لا علاقة له بالصفقة، و إنما له علاقة بالتوقعات لإتجاه السوق، و بالتالي عليك تصحيح كل المفاهيم التي لها علاقة به، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

bahoma310
11-22-2015, 16:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
هناك مضاربون يقفلون صفقتهم بعد حوالي دقيقة فقط
تقبلوا مروري مع خالص تحياتب و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

doaa sary
02-20-2016, 17:41
من الأفضل لأي متداول أن يعمل علي
الفريمات الاكبر
من4ساعات ويومى
وممكن الساعه
الفريمات الكبيرة اصدق

yousse
02-20-2016, 19:14
العمل على الفريمات الصغيرة يطلب إحترافية كبيرة إدا كونت موبنتدء اعمل في الفريمات الكبيرة لأنها تحترم المستويات والدعوم والمقومات

nuclear2010
02-21-2016, 21:25
السلام عليكم
ليس هناك وقت معين هذت يتوقف على نقطة دخولك ومدى حركة السوق وقتها سريعة
ام بطيئة ومتى دخولك الصفقة في اي وقت
تقبل مروري

Rabah2
02-21-2016, 22:36
اخي الكريم استخدم البولنجر باند وحدد صفقتك من احد طرفي البولنججر الى الطرف الاخر وطبعا باتجاه الترند العام على الفريمات وباستخدام الستوكاستيك حدد نقطة دخولك وطرف البولنجر الاخر او قبله بقليل خروجك بهذا سوف تعمل على فريم الخمس دقائق ولكن لن تقفل صفقتك بخمس دقائق بل ستاخذ نصف ساعه تقريبا

fanta
04-30-2016, 17:35

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

drsafaseefo
04-30-2016, 19:12
الفريم لا يغلق الصفقة تلقائيا بل أنت من تغلق يدويا أو تقم بوضع حد للربح أو الخسارة بعد دخول الصفقة مباشرة
شكرا لك أخي الكريم على الموضوع وأتمنى لك التوفيق وللخوة الكرام

mohamedyou1958
04-30-2016, 19:42
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
درس جميل و شرح يعني جيد جدا أخي الكريم بارك الله فيك و أعانك في شروحات أخرى و دروس أخرى لمجال الفوركس
و على العموم نحن هنا في المنتدى للإستفادة و التعلم من مواضيع مثل هذه
تحياتي أخي الكريم

mohamedelsayed
04-30-2016, 19:48
السلام عليكم موضوعك رائع جدا الحقيقه بارك الله فيك عليه
واستمر يابطل الابطال فى شرحك وبالتوفيق للجميع والربح الوفير

Moha1993
04-30-2016, 19:52
اخي على حسب الصفقة بيع او شراء بالاضافة الى اتجاه السعر او الزوج
أتمنى لك التوفيق وللجميع

xmenflis1
05-30-2016, 22:40
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

bassem star
05-31-2016, 00:31
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع

الفريم ٥ دقائق

ألف شكر لكَ على هذا الموضوع المميز و المعلومات القيمة
إنـجاز أكثر رائــــــع

snnaky
08-27-2016, 16:10
اللى حضرتك بتطلبة ملهوش مقياس خالص بالفريم او علاقة ولكن لة علاقة بمقدار الحركة ومداها المرتبط بالهدف اللى انت حددتة وحالة السعر والأتجاة
افرض انك اشتريت وحالة السعر سايدواى يعنى عرضى وبيتحرك فى 5 نقط فوق وتحت مثلا وانت فهلوى وعاملى هدف 50 نقطة مثلا
مافيش اى علاقة هنا بين الفريم والهدف والمدى السعرى والأتجاة
انت بتحدد الهدف بناء على الوضع الفنى وتنظر تحقيقة

Ayman Abdellatif
08-27-2016, 17:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ،
تحياتى لك اخى الفاضل ، بالنسبة لوقت غلق الصفقة على فريم ال 5 دقائق لو حددت هدف للربح ووصل له ف الصفقة سوف تغلق حتى اذا لم تمر فترة ال 5 دقائق و هذا غير مخالف لانستا اما اذا ما اغلقتها انت بنفسك قبل مرور ال5 دقائق فهذا هو المخالف لشروط شركة انستا و افضل شئ ان تتعامل على الفريمات الكبيرة مثل الساعة ، دعواتى لك بالتوفيق

tahar2015
06-18-2017, 09:33
اخي الكريم القانون واضح
اذا فتحت صفقه يجب ان تتعدى الخمس دقايق قبل ان تغلقها
يعني لو مرت 5 دقايق وثانيه واحده لك الحق في اغلاق الصفقه
بدون اي مشاكل مع الشركه