PDA

View Full Version : رسالتى لكل مبتدىء فى الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

saad forex
02-28-2014, 13:11
10358لما تبتدى تخسر فى الاول وتزعل وكل ما تخسر تزعل وتحرق فى دمك هقولك

harimeche
02-28-2014, 16:35
الســـــلام عليكم ورحمة الله

أشكرك أخي على الصورة المعبرة

لكن إستصعب علي الأمر في فهم

كلامك

--------

تحياااااااااااتي

moto1
02-28-2014, 21:52
الفوركس ادمان وضغط وسكر كمان
تعبت من يوم ما دخلت الفوركس إلى الان
عندى تحدى ،، تحدى من بتاع مصرى زمان
لما كان يهد الصخر ويبنى أهرامات تمام
المصرى لما كان مصرى مش تايوان
هفضل يا بلدى اقول عليكى المحروسه أشكرك أخي على الصورة المعبرة

ayoubprog
02-28-2014, 21:59
صورة معبرة جدا بالنسبة لي فهمت من كلامك ان الفوركس ليس عمل
سهل بل يمكن اعتباره عمل يجهد العقل والحالة النفسية للمتداول وهو عمل فقط للأقوياء وذوي الثقة العالية
كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهتها.

doola2020
03-03-2014, 18:45
طب ليه مكملتش كلامك عشان نستفاد اهم شيئ لازم نغلط عشان نتعلم لان كثرة السقوط تعلم الوقوف يا اخي الكريم وهكذا يكون التعلم

ahmadinho100
03-03-2014, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ها ها شكرا لك اخي على نصيحتك و اتمنا الا يخسر احد فينا كي لا يزعل كما قلت على العموم شكرا لك على الموضوع

creatorman1978
03-03-2014, 18:55
لو وصلتك الحالة اللى بالصورة دى فاعرف انك لابد ان تبعد عن الفوركس لانه فى هذه الحالة سيصيبك اليأس وان وجودك فى هذا المجال بدافع الانتقام فقط ويقل حماسك ... لذلك يجب ان تحول الخسارة فى الفوركس الى شئ ايجابى تستفيد منه ... بالتوفيق

عبدالحكيم
03-03-2014, 19:16
3. كن خلاقاُ ! واخلق لنفسك استراتيجية عمل للتداول، فان انجح المتداولين بهذه السوق هم ممن يتبعون الاستراتيجيات التي اكتسبوها من تعلمهم و تدربهم اثناء ممارستهم التداول، هذه الاستراتيجيات هي بالضرورة تركيبة من التحليلات التقنية و التحليلات الاولية للفوركس لخط سير عمليات التداول حول العالم .

ان كلا النوعين من التحليلات من وجهة نظرة الخبراء له نفس المستوى من الاهمية. فالتحليل الاولي يعطيك قراءة لمؤشرات السوق التي تحدد مستوى الطلب على عملة معينة. بينما التحليلات التقنية تقدم وصفا لنزعات السوق و التوقعات حول اي العملات التي ستكون الابرز للتداول في الفترات القادمة.
4. فليكن لك منظور بعدي لسوق الفوريكس ( سوق تداول العملات). ان اي خبير بالتداول يعلم ان الثبات في هذه السوق و الارباح الكبيرة أمران لا يتحققان بقوة الا على المستوى البعيد.

ان المبتدئ في هذه السوق قد يتحمس بقوة للارباح التي يحققها من تداولاته الاولى بالسوق، لكنه – احيانا- يحبط من خسارة كله ارباحه اثناء التداول في عملية واحدة- حتى ان البعض قد يترك هذه السوق اعتزالا. من الضرورة ادراك ان هذه السوق عبارة عن سلسلة من الارتفاعات والانخفاضات و ان المسار الطولي لهذه السلسلة هو بالواقع ما يحقق الارباح الحقيقية.

ان كنت تريد تطبيق هذا النصائح شارك الان بحساب فوركس تجريبي او حساب حقيقي

إن كنت قد استفدت من هذه النصائح، وعملت بها، أو لديك أية نصائح أخرى، شاركنا بها واترك تعليقك كي نزيد خبرتك، وتزيد خبرتنا.

gamal20
03-03-2014, 20:04
شكرا على المثال الجميل اخى الكريم وبالفعل الفوركس بالتعلم والصبر والمثابره والاصرار
على النجاح سنصل فيه الى احلامنا ان شاء الله

hanane 123
03-04-2014, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اما بعـــــد ......
اشكرك على هذا الدعم
وشكرا
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

menoer1248
03-04-2014, 15:38
بالطبع هذا ما يكون في الحالات الكثيرة للخسارة و المتكررة حتى يصبح الدم ملوثا بالغضب والسخط وغيرها من المشاكل جراء الخسارة
لكن ليس لنا حل سوى التعلم والصبر الى ان نتغلب على السوق

faten faried
03-04-2014, 15:41
ههههههههههههههههههههه فعلا الموضوع بيقلب فى الاخر بتناحة ولا مبالاة

صورة معبرة جدااااااااا ...... تقبل مرورى

Bouani
03-04-2014, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله
و الله صورة في محلها و حلوة كتير
يا ريت يضعلنا قسم في المنتدى خاص بالفكاهة
تقبل مروري

abdotitim
03-04-2014, 16:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم للغايه نتمنى الافاده للجمييع
بارك الله فيك على الطرح يا اخي نعم هي رسايل هامه جدا جدا لكل مبتدا بادي في الفوركس

fatoma
03-04-2014, 16:51
عندك حق لكن التحدي هو العامل الاساسي في في اي نجاح في الحياة ,, اهم شيئ عدم فقد الثقه بالنفس والمثابره وبادن الله راح نحقق ارباح
الى الامام ,, نحو الاحلام

عدي
03-04-2014, 18:40
هههههههههههه فعلا صوره معبرا فعلا الفوركس مش سهل فعلا و لازمه تعليم و خبره كبيره و صبر من حدي عشان كده انا نويت ادخل المجال ده و بالتوفيق ان شاء الله

moradovitch
03-04-2014, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم saad forex مثال جميل نستخلص منه انه يجب على المبتدا ان لا يحزن ولا يمل من خساراته المتواصلة في الاول فبعد ذلك سياتي الزمن الجميل و الى اللقاء

moumi20081
03-04-2014, 21:16
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا يا اخى انا احب انى ارحب بيك فى منتدانا ومنتداك فوركس العرب واتمنى اليك تجارة رابحة باذن الله وحضرتك كل اللى عليك انك تدخل على القسم التعليمى فى المنتدى وان شاء الله تبدأ فى تعليم الفوركس وباذن الله تفهم كل حاجة فى الفوركس وتربح وما تخسر وما تزعل

صلاح الجهينى
03-04-2014, 21:22
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعينوالصلاة والسلام
على اشرف الخلق اجمعين سيدنا محمد المبعوث رحمة للعالميناما بعد اخى الفاضل دعنى اقول لك بشرك الله بالخير لانى حديث عهد بالفوركس لك تحياتى

gehad87
03-04-2014, 21:25
الحمد لله انا اصلا اتعودت وبقا عندي تناحه واكتسبت مناعه
واتعودت الحمدلله وبقت عندي تناحه
بس بقيت بتعامل عادي مع الخسارة واحاول افهم انا خسرت ليه
واصحح الغلطه بهدوووء

forexarabi
03-04-2014, 23:05
السلام عليكم ورحمه الله ورحمه وبركاته
هو دى ما فلن
لكن برضو ما تكون دونكيشوت
لو حسيت ان الامور ما ماشه الطيب احسن

forexman3
03-05-2014, 01:40
والله ياغالى انا مش عارف اقلك ايه
بس فعلا هوده الحال بالنسبة لاول خسارة تكون قاسية على النفس
ثم بعد ذلك يتعود المتداول على الخسائر حتى تصير عنده تناحة وبلادة ومناعة
ربنا يكفينا شر الخسائر

roma100
03-05-2014, 01:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الصوره جميلةاوي واه صعبة بس الحياة احسن حاجه فيها صعوبتها

latraaa
03-05-2014, 14:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و المفيد و الدي أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إ نشاء الله و يحققوا الكثير من النتائج القيمة و المفيدة إن شاء الله في المستقبل القريب إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

otmanevnx
03-05-2014, 15:15
السلام عليك أخي الفاضل
صورة معبرة تحمل الكثير من الدلالات فحسب بعض الخبراء فلابد من التعب للوصول إلى المبتغى

ahmed2014
03-05-2014, 21:09
1تستطيع ان تسمع العديد من التجار الذين يقولون باستمرار "ان ليس لديهم أي رأي، وأن الفوركس مجرد تجارة في حركة الاسعار". وتستطيع ان تفهم من ذلك انهم اما ان يكونوا كاذبين او انهم لايفقهون التجارة في سوق الفوركس او انهم يحددون رأيهم بشكل ضمني. في الحقيقة ليس هناك اي فرق بين التجار الذين يقومون بتحديد الرأي بشكل ضمني مقارنة مع أولئك الذين حددوا ارائهم بشأن التجارة بشكل صريح فكلاهما قاما بتحديد آرائهم حول توقعهم بشأن حركة الاسعار المستقبلية.
2عند حديثنا عن السعر وتوقع حركة الاسعار فسوف نتطرق الى المقولة المشهورة في تجارة العملات الا وهي ان كل شخص قد يصيب رأيه مرة على الاقل. ولكي تكون من المحللين الذين يصيبون في ارائهم في العادة، عليك ان تجعل من التاريخ ذراعك التجارية لتستطيع التنبؤ بتقلبات حركة السعر بناء على التقلبات الماضية والظروف التي تقلبت فيها الاسعار.
3ان تجارة الفوركس تمثل بذاتها طريقة مثالية لصنع المال ولكن هذه الفرصة موجهة للمحترفين وليس للمبتدئين ان التاجر المحترف يعلم متى يبدأ تجارته ومتى ينهيها بناء على عدة عوامل في حين ان تصرفات التاجر المبتدئ معروفة وهي ابقاء الصفقة مفتوحة عند الربح لكي تزيد الارباح واغلاقها عند البدئ بالخسارة، فهذه التصرفات عبارة عن اساليب بدائية في التجارة فقد تضطر لخسارة بعض الاموال من اجل فرصة ما، او قد تضر الى ان تضحي بفرصة تجنبا للاسوء القادم مع الفرصة.

alaeddine
03-05-2014, 23:41
طب ليه مكملتش كلامك عشان نستفاد
اهم شيئ لازم نغلط عشان نتعلم لان
كثرة السقوط تعلم الوقوف يا اخي الكريم
وهكذا يكون التعلم

anglo
03-05-2014, 23:47
ااياكم والطع الطمه اساس الخساره

---------- Post added at 08:45 PM ---------- Previous post was at 08:45 PM ----------

ارزقنا من حيث لا نحتسب

---------- Post added at 08:46 PM ---------- Previous post was at 08:45 PM ----------

الفوركس تجاره موش قمار

---------- Post added at 08:47 PM ---------- Previous post was at 08:46 PM ----------

الفوركس مجال متميز جداااااااا

---------- Post added at 08:47 PM ---------- Previous post was at 08:47 PM ----------

الفوركس يجتمع العلم بالمال

FullyActive
03-06-2014, 00:02
الصورة تمام ومعبرة خصوصا اللى فى المرفقات الاهداف طريقها السيوف والجازر عشان توصلها
بس اللى رسم الصورة كان المفروض يكبرها ويضع طريق الاستوب لوز او الخسارة ويعملو مفروش بالورد

captainspeedy
03-06-2014, 09:10
شكرا ليك على المناعة اللى هى عبارة انى اكون تنح لما اخسر عشان اتعود اجمد قلبى و اجازف تانى

naoual
03-06-2014, 09:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا يا اخي الفاضل نحن لا نريد من كل هذا التعب ان نكسب مناعة ضد الخسارة و نتعود عليها بل نريد كسب المال و الربح القار

sendrela
03-06-2014, 09:58
احيانا بالفعل الخساره المتتاليه تصيب المتداول بالمناعه بمعنى انه بالاول يحصله احباط ثم تجد ان الامر بعد ذلك يقل تدريجى

حتى يأتى عليك الوقت الذى حين تخسر فيه ممكن تضحك عل ما حدث معك ...والارزاق جميعها بيد الله ..والعمل ما هو الا سبب للرزق

تحيتى

masry928
03-06-2014, 10:18
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك اعطتنا جرعه من الحماس والتفائل والحمد لله
واسلوبك رائع جدا فانه مزيج من الكوميديا ذات الدم الخفيف وايضا من المعلومة البسيطه معا التحدى

ahmed2014
03-06-2014, 18:52
و وصلتك الحالة اللى بالصورة دى فاعرف انك لابد ان تبعد عن الفوركس لانه فى هذه الحالة سيصيبك اليأس وان وجودك فى هذا المجال بدافع الانتقام فقط ويقل حماسك ... لذلك يجب ان تحول الخسارة فى الفوركس الى شئ ايجابى تستفيد منه ... بالتوفيق

el andaloussi
03-06-2014, 19:17
السلام عليكم أخي الكريم أشكرك للصورة المعبرة
ومعك حق لأن أي شخص يريد أن يصل لأهدافه يجب أن يمر من عراقيل

balou1991
03-06-2014, 19:51
فعلا هوده الحال بالنسبة لاول خسارة تكون قاسية على النفس
ربنا يكفينا شر الخسائر
عشان اتعود اجمد قلبى و اجازف تانى

kkhaled051
03-06-2014, 19:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته صورة معبرة جدا اخي
بالتوفيق لك اخي و لجميع اعضاء المنتدى

zinga4
03-07-2014, 16:52
كان عليه من خلق الوظائف منتدى لتقاسمها مع الآخرين جهودي كثيرة لجعل التحليل الفني
العمل، التي التقيت رجل من قبل باسم تيم ديفيز. اقترح لي أن قرأت التعليمية

BOULBOUL22
03-07-2014, 22:54
ربنا يكفينا شر الخسائر

abdelaziz 10
03-07-2014, 23:02
ممكن يكون الفوركس يسبب الارهاق العصبي وكل التعب النفسي انما هذا ان كنا نتداول عن غير خطة محكمة
بالتالي انت لما تدخل الى سوق وحاسب كل سنت في حسابك وموزع ما بين صفقاتك ستكون واثق من نفسك

ahmed2014
03-08-2014, 02:35
أنا عن نفسى اول مابدات كان من خلال شركات الربح من الضغط على الاعلانات
ثم شعرت بالملل منها لانها مضيعة للوقت والشركة تعطيك الفتات بينما هي تكسب
الاف ثم ذهبت الى الربح من الابلود وهو مجال جميل لكنه يحتاج الى مجهود
جبار لتحصل على 200 دولار شهريا مثلا ثم بعدها اقتنعت بمجال الفوركس ولاشئ بعده
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

latraaa
03-08-2014, 11:31
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الشرح و أنا اوافقك الرأي و أقول أنه لابد من العمل على التعلم و العمل على تحقيق أكبر قدر من الصبر و الصرامة لكي نصل إلى ما نريد إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

abdelaziz 10
03-11-2014, 22:24
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الشرح و أنا اوافقك الرأي و أقول أنه لابد من العمل على التعلم و العمل على تحقيق أكبر قدر من الصبر و الصرامة لكي نصل إلى ما نريد إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله
انا ارى ان المتداول في الفوركس عن غير اساس علمي يكون تائه في الشرت والسوق عموما مما يخسره
انما لو كنا نتداول على ارتكازات مثلا فتجد المتداول عارف السعر يتحرك فين وحدوده فين وحاضر بقوة

ashrafko
03-12-2014, 00:10
اخى الكريم تلتداول يحتاج الى التعلم والممارسة على الحساب التجريبى اطول فترة ممكنة ولابد من التعلم من الاخطاء ومعرفة اسبابها وبالتوفيق

DRAGON1980
03-12-2014, 00:14
شكرا لك اخي على نصيحتك و اتمنا الا يخسر احد فينا كي لا يزعل
كما قلت على العموم شكرا لك على الموضوع

HOPE2014
03-12-2014, 00:17
مساء الخير ههه اخي اكسب مناعة شئ جيد اما ان تاتيني تناحة هنا اصبح لا احس بالخسارة واتعود عليها وتصبح امر طبيعي وهذا ما لا نريد الزوصول اليه لبد ان نكسب مناعة ضد الخسارة لكي لا يصبح لها سلطان علينا سلام

RomanyMoreed
03-12-2014, 00:36
هههههههههههه اه والله عندك حق الواحد بقي عنده تناحه ومناعه من كتر الخساير الي بيواجها

بس دي غلطتنا احنا عشان مش بنتعلم من اخطاءنا

تحياتي

sabirdaba
03-12-2014, 00:38
أخي الصبر مفتاح الفرج وطبعا الصبرين عندهم أجر كبير عند الله عزوجل وطبعا هذا يجب يكون من صفاتنا وطبعا لا يجب أن نيأس مع أول خسارة تصادفنا بل هذا يجب أن يزيدنا حرصا وعزيمة

forexman55555
04-02-2014, 20:42
انا لو خسرت بقيت مش بزعل و لكن اصبحت متقبل للخسارة
لانها لابد ان تحدث و بالتالى لابد ان تكون صبور لكى تستمر فى الفوركس

ruse
04-03-2014, 01:58
السلام عليكم و رحمته و بركاته
شكرا على المثال الجميل اخى الكريم
و بالفعل الفوركس بالتعلم والصبر والمثابره والاصرار
على النجاح سنصل فيه الى احلامنا ان شاء الله
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..

محمد السيد محمد
04-03-2014, 02:46
ده شعر يامرسي .. طب خد دي .. نعيب زماننا والعيب فيتا ... ومالزماننا عيب سوانا
وليس الذئب ياكل لحم ذئب ...وياكل بعضنا بعضا عيانا

imaddidi
04-03-2014, 03:34
ربنا يكفينا شر الخسائر

fireboy
04-03-2014, 04:04
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على سيدنا محمد صل الله عليه وسلم وعلى اصحابه اجمعين الى يوم الدين ...
اخى انا لا اريد ان اعتبر رسالتك هذه نصيحة لى ولكنى ساقول إن النجاح دائما هو ان يتعلم المبتدئ ربما لن يحقق ربحا لكن ا تدرى يمكنه ان يحقق اكثر من ذلك وهو المعرفة التى تعد اثمن الكنوز

ayman.shosha
04-03-2014, 04:10
طبعا الزعل بعد الخسارة صفة فطرية فى اى انسان
ولكن ما يجعل شخص يختلف عن الاخر
هو الاستعداد للتعلم من الاخطاء
وكذلك القدرة على المواصلة تحت اى ضغط عصبى..

a7med84
04-03-2014, 11:28
شكرا لك على جرعه التفائل دى طبعا انا بتريق بس فعلا

السوق صعب مش سهل والواحد دايما بيكون تفكيره فى تطوير نفسه فى التداول فى هذا السوق الصعب والله المستعان

nono29
04-03-2014, 12:47
من الممكن أن لا تكون صفقاتك لهذا اليوم ناجحة لكن يجب أن لا تكون سببا للانهزام والانسحاب نهائيا ،لا تعتقد أبدا أن الخسارة تعنى أنك فاشل

mehildin
04-03-2014, 12:49
مشكور على نصيحتك لكل مبتدأ والفعل انا بقلك لكل مجتهد نصيب وان شاء الله بالتوفيق للكل في هذا السوق
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

godfather
04-03-2014, 12:59
لو زعلت لانك خسرت صفقة فى الفوركس يبقى هتزعل كتير جدا
لان الخسارة فى الفوركس شر لابد منه و هيحصلك اكيد فى يوم من الايام

maghribia
04-06-2014, 19:49
الرسالة الحقيقي التي يجب ان يعمل علهيا المتداول
خصوصا لامتبديء فهي ان يتعلم للفوركس جيدا
بالتعلم هو الاساس في الفوركس و في النجاح فيه بطريقة جيدة

mohyedal
04-06-2014, 19:51
الفوركس يتطلب برودة الدم و التملك في الاعصاب
و الشجاعة على تقبل الخسارة مثل تقبل الربح
و لا وجود لفوركس بدون خسارة اذن فلابد من
تقبل الفوركس بما له و بما عليه اذا كان الرغبة
في التداول شديدة

OLSOPIDRO
04-06-2014, 20:36
السلام عليكم شكرا على هذا الموضوع المتميز لان معرفة قصص نجاح الاخرين في هذا السوق بتدي للشخص دافع
للاستمرار في هذا المجال والصبر على التعلم والجهد لان اهم شيء في المجال ده هو ان يكون لدى الشخص المعرفة والخبرة الكافية والسلام.

ahmad moh
04-06-2014, 21:01
شكرا على المثال الجميل اخى الكريم وبالفعل الفوركس بالتعلم والصبر والمثابره والاصرار وان شاء الله بالتقدم للجميع يا رب

---------- Post added at 06:01 PM ---------- Previous post was at 05:45 PM ----------

لا وجود لفوركس بدون خسارة اذن فلابد من
تقبل الفوركس بما له و بما عليه اذا كان الرغبة
في التداول شديدة

zakamessi
04-06-2014, 21:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
اجل اخي فالخسارة شيء طبيعي وبديهي في الفوركس

fte2020
04-06-2014, 21:23
بالنسبة لي ولا حاجة اعرف ان هدا السوق يلعب على الاعصاب
لدلك قبل الدخول احط في بالي الخسارة قبل الربح
بالتوفيق لكم

maghribia
04-06-2014, 21:28
الرساءل التي يجب العمل علهيا ابلنسبة للمتداول خصوصا
في بدباية الت
اول لاينبة له فانه يجب ان يتعلم الفوركس بطريقة
جيدة حى يكون ناجحا فيه فلعيا و عمليا

ahmed mohsen92
04-06-2014, 22:14
اولا ( السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة )
ثانيا شكرا على المثال المعبر دا ممكن فعلا يكون صح بس الواحد لازم يستفيد من الاخطاء اللى بيقع فيها
علشان يتعلم بعد كدا و يكتسب خبرة
بالتوفيق

dont
04-06-2014, 23:40
الفوركس فى البداية يكون هواية وبعد ذلك يكون الفوركس مصدر دخل كبير وقد يتحول الى دخل اساسى وكن الفوركس ليس مناسب للك شخص
لان الفوركس يوجد فية مخاطرة عالية جدا

soooonor
04-06-2014, 23:56
شوف ..كلنا فى بداية التداول بنخسر و يتمرجن الحساب ..الفرق بينك و بين اى حد معندوش ارادة أو هدف ان انت هتكمل و هو لأ

و هتبتدى تشوف فين الغلطة اللى سببت الخسارة و تبدأ فى معالجتها و تدور على معلومات زيادة علشان تساعدك فى اتخاذ القرار ...و مع الاصرار دة ..اكيد ان شاء الله هتنجح و تحقق احلامك

med5
04-07-2014, 00:22
سلام عليكم

الصورة تمام ومعبرة خصوصا اللى فى المرفقات

الاهداف طريقها السيوف والجازر عشان توصلها
بس اللى رسم الصورة كان المفروض يكبرها ويضع طريق

الاستوب لوز او الخسارة ويعملو مفروش بالورد

تحياتي

ssnsafi
04-07-2014, 00:24
الهدوء والثبات والثقة والصبر وعدم الطمع والالتزام .. كلها عوامل او صفات المتاجر الناجح فان كنت تملك هذه الصفات فانت متاجر ناجح و ان كنت لا تملكها فالفوركس سيجبرك ان تتحلى بها لأنه بدونها لن تستفيد شيئ من تعلم الفوركس .. فالفوركس ليس فقط علم وانما خبرة كبيرة بالتحكم في النفس و التعلم ترك الدنيا وهمومها خارج غرفة التداول

dont
04-07-2014, 00:35
الخسارة فى الفوركس ليست هى النهاية بل قد تكون هى البداية فى الفوركس ولابد ان نتعلم من الخسارة حتى لا نقع فى الخسارة مرة اخرى
ومن اريى ان الخسارة ليست هى نهاية الفوركس

haffoudhi
04-07-2014, 00:44
الخساره المتكرره في الفوركس قد تولد اليأس والاحباط لكن الاستعداد النفسي لمواجهة هذه الوضعيه يخفف من الوقع ويكون الضرر محدودا

st2s
04-07-2014, 00:46
سهل بل يمكن اعتباره عمل يجهد العقل والحالة النفسية للمتداول وهو عمل فقط للأقوياء وذوي الثقة العالية كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهتها.

طب ليه مكملتش كلامك عشان نستفاد اهم شيئ لازم نغلط عشان نتعلم لان كثرة السقوط تعلم الوقوف يا اخي الكريم وهكذا يكون التعلم

loka
04-08-2014, 06:17
على اى تاجر يزبد ان يتاجر فى الفوركس ان يتعلم و يحاول ان يتواصل مع تاجر ناجح فى هذا المجال لكى يصل الى ربح جيد و يجب ان يبنى و يقوم بعمل استراتيجية مناسبة لادائة فى السوق

dont
04-08-2014, 07:28
من راى انه يجب تقبل الخسارة لان الخسارة ليس هى النهاية فى الفوركس ويجب ان كون التاجر بعيدا عن العصبية فى التداولوايض يجب عدم افر ح االكبير وقت الربح لان افوركس ينطوى على ربح وخسارة

mohammadchi
04-08-2014, 09:07
صور معبرة فعلا واختصار لحالة الامل والخسارة والفشل والتعلم في الفوركس فانه طريق طويل محفوف بالمخاطر الفرح تارة والحزن والامل تارة اخرى تعبير جيد بالصور

islam2
04-08-2014, 09:14
السلام عليكم
تسلم ايدك على الكلام الحلو دة وانا اكيد فخور بردة انى مصرى وافتخر انى عربى واتمنى لك النجاح فى الفوركس انشاء الله دائما
ولكل الاخوة العرب بالتوفيق .

sabirdaba
04-08-2014, 09:34
صور معبرة فعلا واختصار لحالة الامل والخسارة والفشل والتعلم في الفوركس فانه طريق طويل محفوف بالمخاطر الفرح تارة والحزن والامل تارة اخرى تعبير جيد بالصور نعم اخي الكريم وطبعا هذا العمل هو يأثر بشكل كبير على مشاعر المتداوليين وطبعا تلك المشاعر تنعكس على العمل الذي يقومون به وطبعا هذا يكون له تاثير مباشر على الارباح

عاشق الفوركس
04-08-2014, 10:04
السلام عليكم , اخي الكريم ،نعم الفوركس قديسبب لنامشاكل في النفسية خاصة اذا كانت هناك العديد من الخسائر لذا يجب التعلم اكثر في هذا المجال الكبير قبل الولوج فيه وشكرا على الصورة

Mohamed Fadhel
04-08-2014, 11:27
شكرا على المثال الجيد فالفوركس يعلم الصبر و المثابرة و التحكم في الوقت بصفة جيدة
موضوع جميل و مميز
بالتوفيق للجميع

mohamed bnali
04-08-2014, 12:04
اخي التاجر اتريد ان تصدر لنا نكاتك المريحة وخفة روحك الطموحة فاهرامات مصر حقا معجزة
ولكن لا يبنيها الا العبيد المتسلط عليهم من طرف اسياد جبابرة طغاة لا يتوانون في قتل اللاف المصرين في تحقيق رغباتهم
فلو تفحصت الاهرامات لوجدت في كل حجة منه دم مصري او جلد او عضمة
ولكن نستطيع ان نقول انها امة حضارة اجتمعت على ان تجعل شيئا مدكورا فيا لتاريخ فكان لها ما اردت
ودعنا نفعل شيئا في الفركس لنخلد اسمنا وفعلنا ونستطيع ان نكون فيا لفركس شيئا مدكورا اولا نجني الارباح ونستطيع درء المخاطر ونكسب الترواة وكل دلك ميسور ادا جمعت الخبرة والتجربة والدربة والتحلي بالصبر والقناعة
وتقبل مروري

alaiddin
04-08-2014, 12:12

algebra55
04-08-2014, 14:14
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و المفيد و الدي أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إ نشاء الله و يحققوا الكثير من النتائج القيمة و المفيدة

yara alaa
04-08-2014, 14:33
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
وصلاة وسلام على محمد وألي محمد أجمعين
هههههههههههههه
حلوة بس فعا من كل خسارة بنستفاد

Mohamed Morsy
04-12-2014, 22:19
انا من رأيي ان الخسارة فى الفوركس ليست هى النهاية بل قد تكون هى البداية فى الفوركس وكمان ان ولابد ان نتعلم من الخسارة حتى لا نقع فى الخسارة مرة اخرى
ومن اريى ان الخسارة في ليست هى نهاية الفوركس.

Rachiiids
04-12-2014, 22:55
ههههه شكرا لك أخي الكريم على هطه الدعابة الحلوة هو أيضا هذه الصوره عندها معنى و المعنى هو ان
تصبر و تتحلى بالصبر و لا تيأس بالصير مفتاح الفرج و تعلم بجد و أكيد سوف ياتي سوم سعدك

maha elsayed
04-12-2014, 23:08
السـلام علـــيكم ورحمة الله وبركاته مراعام اداره راس المال
والصبر والفهم والاستيعاب والرغبه فى تجنب المخاطره

salimned
04-14-2014, 14:54
السلام عليكم نعم اخي معك حق يجب بدل مجهود في الفوركس ان اردت ان تتعلمه جيدا
لانك لا تستطيع تحقيق نتائج فيه ادا عملت لعشوائية و من دون اية خطة و بالتوفيق.

ahmedibrahim258259
04-15-2014, 21:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ههههههههههههه كاريكاتير جميل وبيفسر الحالة اللي المضاربين فيها جزاك الله خير
تقبل مروري

abdelmoumin
04-15-2014, 21:56
السلام عليكم
اولا ادخل للتعلم جيدا و اربط الحساب بالمنتدى ثم ابدا تعلم و مع الوقت ستتعلم و ادخل و ستربح ان شاء الله و ايضا اوصيك لا تطمع فهو سبب الخسارة

AMLAK
04-15-2014, 22:17
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الخسارة
فى الفوركس ليست هى النهاية بل قد تكون هى البداية فى الفوركس ولابد ان نتعلم من الخسارة حتى لا نقع فى
الخسارة مرة اخرى ومن اريى ان الخسارة ليست هى نهاية الفوركس تحياتي للجميع

anamoody
04-15-2014, 22:30
فعلا اخى الكريم لا بد من الخسارة فى بداية الفوركس و لا يجب ان نحزن بل توخى الحذر و التعلم من الاخطاء
اسلم طريقة للتعلم وعدم الوقوع فى الاخطاء المكررة مرة اخرى حتى تصبح ناجح و متداول محقق لاهدافك ان شاء الله

مصطفى حمدان
04-21-2014, 15:46
هههههههههههه بصراحة عجبتنى اخى الفاضل وانا شايف ان البوست اللى انت منزله ينطبق تماما علينا وادينا اكتسبنا التناحة قصدى المناعة وربنا يكرم ان شاء الله ونصل الى ما نريد ونحقق الهدف المطلوب

simo48
04-21-2014, 16:35
السلام عليكم ورحمة الله
فعلا الفوركس ادمان كبير خصوصا مع الارباح التي تكون في الاول
لكن عندما تاتي الخسائر يبدا الانسان في فقد الثقة في نفسه لدى يلزم
المداول الصبر الكثير

MAZROUR
04-21-2014, 16:38
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الخسارة فى الفوركس ليست هى النهاية بل قد تكون
هى البداية فى الفوركس ولابد ان نتعلم من الخسارة حتى لا نقع فى الخسارة مرة اخرى ومن اريى ان
الخسارة ليست هى نهاية الفوركس بالتوفيق للجميع ان شاء الله

abo heba
04-21-2014, 16:40
الخساره فى اول سنوات التعلم وارد ه جدا وستكون كثيره لكن المهم الاستمرار والتعلم من الاخطاء لتصل الى تعلم جيد
والمهم لدينا هو ان تكون هناك نسبه صعود فى التعلم وليس مجرد دخول عشوائى

lyes1977
04-22-2014, 17:03
نعم اخي الكريم لا بد من الصبر الشديد لان الفوركس حلم كبير ولتحفيفه يجب التعلم والدراسة والممارسة لوقت كبير جدا حتى نتمكن من فهمة والعمل به دون اخطاء والخسارة انا شخصيا اعتبرها من عوامل النجاح في الفوركس وشكرا

mahmoudexr
04-22-2014, 17:29
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي على التشجيع الكبير
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

afillane
04-22-2014, 17:49
السلام عليكم اشاطرك الراي اخي الكريم فالخسارة ليست نهاية العالم او التداول وانما يجب ان تتعلم منها وتستفيد وتمدك بالعناك لتنهض من جديد

magic777
04-22-2014, 21:01
السلام عليكم اشاطرك الراي اخي الكريم فالخسارة ليست نهاية العالم او التداول وانما يجب ان تتعلم منها وتستفيد وتمدك بالعناك لتنهض من جديد

طبعا اخي الي بينهي كل حاجه بمجرد خساره واحده في السوق ده بيكون من الاساس كده كان داخل غلط من البدايه او بيبحث عن حاجه تانيه
والمجال ده مش بتاعه لكن الي بيصبر هو الي بيكمل

BILALBEN
04-22-2014, 21:01
ربنا يكفينا شر الخسائر

ahmedmomen
04-22-2014, 21:27
هههههههه فعلا والله الواحد في الاول بيكون متضايق اوي على اقل خسارة لكن بعد كده بيتعود عليها انا مثلا حسابي اتمرجن
حوالي مرتين واول مرة خسرت فيها كنت متضايق اوي لكن شوية شوية اتعودت على الخسارة

abdelaziz 10
04-22-2014, 21:42
هههههههه فعلا والله الواحد في الاول بيكون متضايق اوي على اقل خسارة لكن بعد كده بيتعود عليها انا مثلا حسابي اتمرجن
حوالي مرتين واول مرة خسرت فيها كنت متضايق اوي لكن شوية شوية اتعودت على الخسارة
معلش يا اخي هو طبعا تعب ومعاناة البدايات لازم تكون كدا فالخبرة والمعرفة لا تاتي بالساهل ولازم نعطي في الاول
صدقني مع الوقت ستلاحظ ان ادائك في السوق احسن من قبل وشوية شوية سترى الارباح تكبر باذن الله تعالى

fatimaido
04-22-2014, 21:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع هام جدا سيفيد الجمييع
مشكوور على الطرح اخي نعم اخي هدا الموشر بظن انه يعييد رسم نفسه ارجوا منك الرد والتوضيح

saddem
04-22-2014, 21:55
هو عمل فقط للأقوياء وذوي الثقة العالية
كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهتها. ....

Amine09000
04-22-2014, 21:58
اما بعد اخواني الكرام أظن أن مفتاح النجاح في الفوركس هو الصبر
لأننا مبتدئين و هذا يعني أننا من أجل فهم الاستراتيجيات فلابد من خسائر في البداية
أتمنى التوفيق للجميع

INTHENAMEOFALLA
04-22-2014, 22:06
من المفروض من لم يجد فى الفوركس العمل الذى يغنيه ويرى نفسه فى خسارة مستمرة يجب عليه ترك الفوركس فوراً ويبحث عن عمل اخر يجد نفسه فيه وهذا هو التفكير العملى والعلمى الذى يجب ان نتبعه

reda2001
04-22-2014, 22:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
طبعان يا اخى الكريم اكيد كل واحد بيتاجر فى الفوركس
لازم يخسر الاول علشان يزوق طعم الصعب ويفكر فى تفكير اخر
وشكرن على سؤالك

عدي
04-22-2014, 22:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... ههههه صوره معبره جدا مشكووور اخي الكريم و الله الموفق للجميع ان شاء الله

abdelaziz 10
04-24-2014, 12:06
طبعان يا اخى الكريم اكيد كل واحد بيتاجر فى الفوركس
لازم يخسر الاول علشان يزوق طعم الصعب ويفكر فى تفكير اخر
وشكرن على سؤالك
صحيح يا طيب فلا يمكن ان ندرك الربح في المحاولة الاولى لاننا نجرب ونخطا ونعدل ونصحح الى ان ندرك الحل
للاسف الناس التي نجحت قبلنا لا تدلنا على الطريق لذلك مباشرة مما يوجب علينا البحث ايضا وتضييع الوقت

Hamdy Elhossiny
04-24-2014, 12:23
والله اخى ربنا يبعدنا عن الخساره وبان الله نتعلم من اخطائنا
وان شاء الله مزيد من العلم هيحقق لينا مزيد من الارباح
ويبعدنا اكتر عن الخساره

بشير حمدان
04-24-2014, 12:33
السلام عليكم
والله يعنى قصيده معيره بشكل عام مش بس للفوركس بس لو المصرى بقى تايون ده كنا فى حال افضل من الان ده حتى الصينى بقى حاجه واحنا بننزل

spread
04-24-2014, 12:40
بالطبع هذا ما يكون في الحالات الكثيرة للخسارة و المتكررة حتى يصبح الدم ملوثا بالغضب والسخط وغيرها من المشاكل جراء الخسارة

baite
04-24-2014, 15:32
فهمت من كلامك ان الفوركس ليس عمل سهل بل يمكن اعتباره عمل يجهد العقل والحالة النفسية للمتداول
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

حليس مختار
04-25-2014, 18:20
بس فعلا هوده الحال بالنسبة لاول خسارة
تكون قاسية على النفس
ثم بعد ذلك يتعود المتداول على الخسائر
حتى تصير عنده تناحة وبلادة ومناعة
ربنا يكفينا شر الخسائر

magic777
04-25-2014, 20:13
فهمت من كلامك ان الفوركس ليس عمل سهل بل يمكن اعتباره عمل يجهد العقل والحالة النفسية للمتداول
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

هو اساسا فعلا المجال ده مش سهل ابدا زي ما هو بيبان عليه بس الموضوع هنا ان اغلب المتاجريين بيعرفوا لحقيقيه دي متأخر شويه بعد ما يكونوا
خلاص خسروا كتير للأسف وبعدها يفهموا النظام كويس

adoui chabane
04-25-2014, 20:34
السلام عليكمورحمة الله تعالى وبركاته

سهل بل يمكن اعتباره عمل يجهد العقل والحالة النفسية للمتداول

وهو عمل فقط للأقوياء وذوي الثقة العالية

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات

تتغلب على كل الخسارات التي واجهتها.

شكرااا

forexmania
04-25-2014, 21:17
هذا الكلام يكون عندما يتاجر الشخص بشكل عشوائي وبدون اي تحليل او معربة بينما اذا اعتمدنا على المعرفة ستكون امورنا جد مضبوطة وتكون ارباحنا كبيرة مع خسائر طفيفة

kachary
04-25-2014, 21:19
ههههههههه جميلة رغم انها تعكس الحقيقة المرة لاكن كما قلت تماما
يجب ان نتعود دائما ما تكون الخسارة الاولى صعبة ومؤترة على النفسية

doaa sary
04-25-2014, 22:07
ههههه حلوة طبعا
وفعلا لما بنخسر بنتعود مين ف بدايته ماجربش الخسارة
الاهم نتعلم من اخطئنا دى والخسارة نقل مرة ف مرة او تختفى

ahmadinho100
04-25-2014, 22:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ضروري يا اي من الخسارة في الفركس و خاصة الاعضاء الجدد يا اخي لكي يتعلم المتداول الجديد على العموم بالتوفيق

selmon
04-27-2014, 19:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مضوع جامد وجميل اوي ويبني التفائل والتحدي مقبول تقبل شكري

afillane
04-27-2014, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله الخسارة امر عادي في بداية التداول بالعملات الا انه امر غير مرغوب فيه لدى الكل لدى لازم تحمل الامر قليلا

samoray13
04-28-2014, 21:09
هههههه فعلا اخي الواحد بيحصل معه هذا الشيء طوال اوقات العمل ظروري ان المتاجر يتحلى بالقليل من الصبر اثناء المتاجرة وكذلك الكثير من العلم والعمل

amermazzen
04-28-2014, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله أكيد الفوركس تحدي قبل أن يكون شيء آخر المهم التعلم الجيد هو الأساس فس الفوركس من اجل كسب الخبرة اللازمة في كيفية التعامل مع الحساب الحقيقي يبقى الحساب التجريبي قبلة التجار في تطبيق اللاسترايجات اليتي يراهنا مناسبة للتعامل معها بالتوفيق للجميع.

zizou10
04-28-2014, 22:10
الفوركس مثل التجارة
والتجارة ربح وخسارة ويوم لك ويوم عليك
هذا أمر مهم جدا
من أجل تحقيق الأرباح السريعة و من أجل نمط حياة جديد و الإستقالة من الوظيفة الدائمة.
إذا كان الأمر كذلك فإنك لم تقم بتجهيز نفسك من ناحية عقلية للنظر إلى تداولك على أنه عمل جدي.
على سبيل المثال فإن إحدى الطرق التي يقوم بها التجار المبتدئين هي القيام بعمليات قتل سريعة
بإستخدام كميات كبيرة من القوة في كل عملية تداول في فوركس.
و نتيجة لذلك يبدؤون بعمليات التداول الفائضة واضعين حساباتهم في درجة عالية من المخاطرة.
وهذا هو الخطا

walid08
04-28-2014, 22:41
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم هي بالفعل رسالة قوية من طرفك
والهدف منها ان المبتدا عليه ان لا يخاف اذا اراد الدخول في هذا المجال حتى و لو قالوا له الف لا تدخل عليه ان يطبق ما في عقله

ahmed kabo
04-29-2014, 16:34
صح والله وهيا فعلا جت للواحد من كثر ما بيخسر بس يرجع ويقول ان الخسارة والمكسب رزق مقدر من عند الله على المراء التركيز بالتوفيق للجميع

تالا
04-29-2014, 17:37
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته حقا يااخى انها صوره معبره وجميله جدا وفكرتك اكثر من رائعه اشكرك على هذه النصيحه موضوعك ممتاز وانت محق لابد الصبر بالفوركس حتى لا احبط عن الخساره ووضع حلمى امامى لكى استطيع النجاح بالعزيمه والارداه

جمال محمدين
04-29-2014, 17:56
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
اه والله فعلا انت مع الوقت هتتعود وتجيلك تناحة وتكسب مناعة وتتداول براحتك ههههه

afillane
04-29-2014, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله بالطبع الفوركس فيه خسائر وكثيرة خاصة في البداية وانصح اي متداول ان يعزم على التعلم وعدم الاستسلام من الاول

nivenomar66
04-29-2014, 18:18
مشكور اخى على هذه المعلومة او النصيحة والطريقة الجديدة فى عرضها وبالتأكيد انا لا قدر الله لو خسرت فى الفوركس وهو امر لا اتمناه ابدا سأحزن قليلا ولكن بالتأكيد سأتعلم من خسارتى واتجنب الوقوع فيها مرة اخرى فانا اعلم جيدا وعلى يقين ان التعلم لا يأتى سهلا وانما تأتى بالممارسة والربح والخسارة والمثابرة.

afillane
04-29-2014, 18:37
انصح كل متداول جديد في الفوركس بان تكون له عزيمة من حديد ورغبة مشتعلة حقا في التعلم والاستمرار رغم العقبات الكثيرة و المتكررة

mohamedalshafai
04-29-2014, 18:49
فعلا السوق فى البدايه الواحد لما بيدخل السوق ويفضل يخسر ذلك بيؤدى الى الاحباط بل مزيد من الاحباط الكبير جدا جدا ولكن من يصبر ويريد ان يتعلم
يجنى بعد ذلك وفى فترة الخساره فى البدايهيتعلم من الخساره ويحول افكاره الى المكسب ويزداد خبره والله الموفق

ADILOFASKI
04-29-2014, 18:51

sara ali
04-29-2014, 19:29
ادمان وضغط وسكر كمان

arabien
04-29-2014, 19:33
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل المحترفين كانوا مبتدئين . وكانوا بيخسروا أيضاً .
لكن ما يصنع الفرق هو كيف تتعلم من الخسارة وتقلل منها .

mariya
04-29-2014, 20:22
رسالتك نبيلة اخي تريد ان تقول ان الخسائر موجودة في مجال للتعامل مع الفوركس وأنا أقول لك أنك محق في هذا يا اخي مزيدا من المواضضيع ان شاء الله

saad197920
04-30-2014, 01:33
يا سلام ايه الحلاوة ده ايه الجمال ده يا اخى والله بتفكرنى بيوسف بيه وهبه وهو واقف على المرسح انا
مبسوط بالفعل من هذا الزجل الجميل ....

besnisse
04-30-2014, 22:28
الخسارة في بداية المشوار امر طبيعي
اعتقد انه لم ينجوا منه احد
لكن لا يجب الياس و الاستسلام عند اول خسارة
و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .

selmon
04-30-2014, 22:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرم اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم صحيح الخساره دي بتكون اصلا مكسب بتتعلم وبتفهم وبتكون متميز وبعد كدا بتكسب تدرجيا

asafiforex
04-30-2014, 22:57
سهل بل يمكن اعتباره عمل يجهد العقل والحالة النفسية للمتداول وهو عمل فقط للأقوياء وذوي الثقة العالية
كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهتها.

islem14
04-30-2014, 23:22

gr53
05-02-2014, 13:15

لو تكملة كلامك هو المكتوب على الصورة فأنا أختلف معك أخي فأين التاجر الذي مع تكرار الخسارة سيتعود و يضحي بماله
من لا يتعلم من أخطائه و يجعل الخسارة بداية للنجاح فليترك السوق أحسن

ahmedibrahim258260
05-02-2014, 13:57
بسم الله الرحمن الرحيم ههههههههههه والله تعليق جميل اخي الكريم بارك الله فيك على هذه الصورة المضحكة
تقبل تحياتي

mohammed aburekbah
05-02-2014, 14:02
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخي الكريم على هذه النصيح الجميلة
وبضم صوتى لصوتك وحتؤوؤلو حمادة واألليش وكل واحد زنبو على كنبو

islem14
05-02-2014, 14:45

---------- Post added at 12:34 PM ---------- Previous post was at 12:33 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهته

---------- Post added at 12:35 PM ---------- Previous post was at 12:34 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهتها

---------- Post added at 12:36 PM ---------- Previous post was at 12:35 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجهت

---------- Post added at 12:37 PM ---------- Previous post was at 12:36 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات

---------- Post added at 12:38 PM ---------- Previous post was at 12:37 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارا

---------- Post added at 12:39 PM ---------- Previous post was at 12:38 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق نجاحات تتغلب على كل الخسارات التي واجه

---------- Post added at 12:42 PM ---------- Previous post was at 12:39 PM ----------

كما قلت انه ادمان .لكن لكي تتغلب عليه وجب تحقيق

---------- Post added at 12:42 PM ---------- Previous post was at 12:42 PM ----------

كما قلت انه ادمان

---------- Post added at 12:45 PM ---------- Previous post was at 12:42 PM ----------

كما قلت انه ادمان

marem2007
05-02-2014, 14:46
انا رسالتي لكل مبتدي في الفوركس
لاتدخل هذا البحر الغويط قبل التعلم والتدريب علي الحساب الديمو
وتاكيد من طريقة العمل

fatoma elsayd
05-02-2014, 14:56
السلام عليكم صوره جميله ومعبره جدا اخى الفاضل
موضوع ممتاز بجد ولازم نتعلم ونصبر ونقول الحمدلله
واهم شيء ان احنى نتعلم من الاخطاء عشان منقعش ف الخطأ مره اخرى
تقبل مرورى :) :yahoo:

abdelaziz 10
05-06-2014, 12:34
السلام عليكم صوره جميله ومعبره جدا اخى الفاضل
موضوع ممتاز بجد ولازم نتعلم ونصبر ونقول الحمدلله
واهم شيء ان احنى نتعلم من الاخطاء عشان منقعش ف الخطأ مره اخرى
تقبل مرورى :) :yahoo:
طبعا ليس من السهل اننا نربح ولكن من السهل ان نخسر وبالتالي لابذ من العمل على جعل الحسارة امر عادي جدا
بل اكثر من ذلك لابذ من جعل الخسارة نقطة بداية ونتعلم منها من اجل مرحلة جديدة اكثر حكمة في تدبير حسابنا

nihed trabelsi
05-10-2014, 14:51

ههههه فعلا اخي الكريم هذا موضوع مبتكر و دمّه خفيف و هذا لا يعني انه لا يحتوي على حكمة و اريد ان اسئلك اخي الكريم كيف استطعت ادراج هذه الصور بهذه الطريقة

soula
05-10-2014, 14:52
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسة فى مرحلة التعليم و جمع
بونص لبدأ المتاجرة الحقييقية ان شاء الله
و ان شاء الله هتكون اهدافى فى الاول ارباح صغيرة
و صفقات سريعة حتى لا اخسر كثيرا
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله
تقبل مرورى

maghribia
05-10-2014, 14:58
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

اي مبتديء ف يالفوركسفهو يكون له اهمية ف يالتعلم للفوركس
و ذلكبان يتعلم اسس التداول الصحيح ف يالفوركس اول و قبل كل شيء
تقبل احتراماتيى

iponcho
05-11-2014, 12:31
شكرا لك اخي على نصيحتك اتمنى الستفادة منها لاني سمعت ان نسبة الخسارة اكتر من الربح على العموم

شكرا لك

tamriayoub
05-11-2014, 12:46
يعطيك العافية يأخي على النصائح إستفدة منها كثير شكرا لك
وبارك الله فيك .

مستر عادل
05-11-2014, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله ياجماعه مفيش اي حاجه سهله ومفيش مكسب من غير حرقة دم ومفيش استثمار مش معرض للمخاطر المهم جدية المحاوله وحساب المخاطر جيدا والقدره علي تحمله ان حدثت واتمني التوفيق للجميع
وعلي فكره دي اول مشاركه ليا في المنتدي وموضوع الفوركس لسه جديد بالنسبه ليا

distefano2007
05-11-2014, 23:10
لو وصلتك الحالة اللى بالصورة دى فاعرف انك لابد
ان تبعد عن الفوركس لانه فى هذه الحالة سيصيبك
اليأس وان وجودك فى هذا المجال بدافع الانتقام فقط
ويقل حماسك ... لذلك يجب ان تحول الخسارة فى
الفوركس الى شئ ايجابى تستفيد منه ... بالتوفيق

maghribia
05-11-2014, 23:12
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

اي متبديء ف يالفوركس فانه يحتاجا الى فترة كبيةر للتعلم
للفوركس و ذلكلانه التعلمهوالذي يمكنه من الاحترا فف يالفوركس
تقبل احتراماتيى

ahmad moh
05-11-2014, 23:14
مشكور على المثال الجميل اخى الكريم وبالفعل الفوركس بالتعلم والصبر والمثابره والاصرار
على النجاح سنصل فيه الى احلامنا ان شاء الله بالتوفيق

atmfox
05-11-2014, 23:34
هذه الصورة معبرة عن الوضع الذي تعيشه المبتدئ في الفوركس ف أول خسارة يعتقد أن كل شيء صعب وتسود الدنيا أمامه خاصة لما يدخل إلى صفقة ويدخلها بلوط علي ف تكون خسائره فادحة جداً دلك لنقص في الخبرة

الربح من الفوركس
05-12-2014, 00:10
اخى لابد من الخسارة فى مجال الفوركس ولكن لابد من التعلم من تلك الخسارة والبعد عنها وعدم تكلرارها وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

Hassan Owen
05-12-2014, 12:12
السلام عليك يا اخي الكريم انه عند الخسارة ف المرة الاولي يجب ان لا تزعل و ان لا تضغط ع نفسك بل ثق بنفسك و حاول ان تاخذ نفس عميق و تعود التداول مرة اخر و لكن بعد ان تعرف سبب خسارتك ف المرة الاولي و التعلم منها

lluis
05-12-2014, 12:13

majidhomsy
05-12-2014, 12:28

لكن إستصعب علي الأمر في فهم

taroustar5
05-12-2014, 12:43
السلام عليكم اخي العزيز
شكرا على الصورة المعبرة

rami007
05-12-2014, 12:45
السلام عليكم
مشكور أخي الكريم على الموضوع
القيم و المفيد و الدي أتمنى أن
يستفيد منه الإخوة الكرام إ نشاء الله
و يحققوا الكثير من النتائج القيمة
و المفيدة إن شاء الله في المستقبل القريب
سلام تحياتي
بالتوفيق

poop3
05-12-2014, 12:47
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
الفوركس ازاى تعلمتوا صح اخى الكريم لا هيكون فى ظغط ولا سكر ولا الكلام دا خالص
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

sabirdaba
05-12-2014, 13:27
هذه الصورة معبرة عن الوضع الذي تعيشه المبتدئ في الفوركس ف أول خسارة يعتقد أن كل شيء صعب وتسود الدنيا أمامه خاصة لما يدخل إلى صفقة ويدخلها بلوط علي ف تكون خسائره فادحة جداً دلك لنقص في الخبرة شيء عادي جدا اخي الكريم ان المتاجر يشعر بالشعور الذي انت تتحدث عنه وانا عن نفسي مرارا وتكرارا شعرت بنفس الشعور من الاحباط الممزوج بالقلق ومازلت الى الان لاننا لم نعرف الى الان كيف نحقق الربح بشكل سليم

poop3
05-12-2014, 13:44
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
جميع متاجريين الفوركس كانت صفقاتهم الاولى بالخساره
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

rami007
05-14-2014, 21:26
السلام عليكم
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و المفيد و
الدي أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام
إ نشاء الله و يحققوا الكثير من النتائج
القيمة و المفيدة إن شاء الله في المستقبل القريب
سلام تحياتي
بالتوفيق

خبير الفوركس
05-14-2014, 21:31
رسالتي لكل مبتدئ بسوق الفوركس ان يبدا بدراسة راس المال اولا و منصة الميتا تريدر 4 و يدرس المؤشرات و اوقات التداول و السعر الهابط و الشموع اليابانية و السعر العالي

---------- Post added at 06:31 PM ---------- Previous post was at 06:28 PM ----------

رسالتي لكل مبتدئ بسوق العملات بالفوركس ان يركز علي دراسة المؤشرات و الاسعار و دراسة العملات جيدا و يبدا باقل نقاط عند 20 ستوب لوز و 20 تيك بروفت

BrahimForex
05-14-2014, 21:42
شكرا اخي على الموضوع حقا صورة معبرة علينا بالاجتهاد و التعلم و الصبر المستمر لكي نصل الى مبتغانا الذي نتماناه

haffoudhi
05-14-2014, 22:49
كلام صحيح والله في الاول على ما يفهم الواحد يدوخ ستين دوخه وبعدين في التداول الحقيقي ما قلناش حاجه بس خساره وراء خساره

selmon
05-19-2014, 18:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا بقول اهم حاجا الصبر والتعلم الحكمه ولتعامل علي حساب تجريبي اولا

maasofiane
05-23-2014, 13:23
طب ليه مكملتش كلامك عشان نستفاد اهم شيئ لازم نغلط
عشان نتعلم لان كثرة السقوط تعلم الوقوف يا اخي الكريم
وهكذا يكون التعلم

remas
05-23-2014, 17:20
يا اخى بالتاكيد كلنا لنا اخطاء فى التداول لكن العاقل هو اللى يتعلم من اخطائه لكن للاسف دا مبيحصلش لو كان بيحصل كنا بقينا افضل

ahmed kabo
05-23-2014, 22:25
هههه موضوع لذيذ والتناحة دية تقريبا بقتعندنا كلنا او معظمنا من كثر الخسارة ولاكن صدقنى فى مكسب جى بس انتا صمم على المكسب بالتوفيق للجميع

hasan300
05-24-2014, 12:15
طبيعى ان التاجر اللى بيخسر من الفوركس بيكون زعلان جدا و حزين على الخسارة التى حدثت له فى التجارة فى الفوركس و لكن لعله خير يا اخى و كل واحد له نصيب لازم يأخذه من التجارة فى الفوركس

ali.22595
05-25-2014, 14:00
السلام عليكم
اخي الفاضل انا عن نفسي رسالتي لكل مبتدي في الفوركس لاتدخل هذا البحر الغويط
قبل التعلم والتـدريب علي الحساب الديمو وتاكيد من طريقة العمل

salimned
05-25-2014, 14:20
السلام عليكم شكرا لك اخي على نضائحك التي تقدمها للمبتدئين و التي من شانها ان تساعدنا للقيام بعملنا و اتمنى ان نرى جديدك دائما بالمنتدى اخي الفاضل.

Jo.Cena
05-25-2014, 14:31
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
الفوركس مع الوقت سيكون سهل عليك لكن يجب ان يكون عندك الاارة الكافية للاستمرار لان الخسارة امر وارد وسوف تتلقاه كثيرا عند تداولك

eragon
06-07-2014, 03:43
هاهههههههههههه
بصراحه صوره نكته :d

ynwa1892
06-07-2014, 03:51
السلام اخي
كلام جميل لكن الخسارة تسبب مشاكل نفسية تؤدي الى اعتزال الفوركس او ضياع كل راس المال المدخر
وفقك الله

Medgentelmen
06-07-2014, 04:01

هناك فرق بين الاصرار و العناد

الاصرار ان تمشى فى الاتجاه الصحيح و تواجه كل مايقابلك من عوائق لتتخلص منها

العناد ان تسير فى الاتجاه الخطا و تقول ساصل رغم نصائح الاخريين

فهل نعرف الفرق بينهم

zasdqwer
06-07-2014, 07:43
حلو اوى الكلام ده هما دول المصريين بجد وكلامك ده يشجع اى حد خسر واصابه الياس واحب اضيف على كلامك لكل حد خسر وشعر بالإحباط ...
( الضربة التى لا تقتلنى تقوينى ) ...يعنى كل مرة خسرت فيها او وقعت مش لازم تياس بالعكس انت لازم تتعلم من الغلط و تبقا اقوى في المرة اللى بعدها

maao2008
06-07-2014, 10:09

mmidom
06-07-2014, 10:57
شكرا لك أخي الكريم على هطه الدعابة الحلوة هو أيضا هذه الصوره عندها معنى و المعنى هو ان
تصبر و تتحلى بالصبر و لا تيأس بالصير مفتاح الفرج و تعلم بجد و أكيد سوف ياتي سوم سعدك

forexarabi
06-07-2014, 11:43
السلام عليكم
اضحكتنى اخى الكريم بهدا الموضوع المعبر انا عن نفسى كل ما افشل واخسر اقول تجربه والواحد بتعلم من تجاربو
لكن كثرة التجارب الفاشله تصيب الانسان بالاحباط وتدريجيا الى مرحلة التعود وهو اول مراحل الادمان

ilyes chaieb
06-10-2014, 22:43
بداية الفوركس لما تكون بالخسائر ليس دليل على انك فاشل بالعكس ممكن بهذه الاخطاء تصل لطريق الاحتراف
خاصة اذا استفدت منها و تجنبت تكرارها
تقبل مرورى
-----------------------------

BOUCHA-AFES
06-11-2014, 16:58
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اكيد فالخسارة اخوي امر متوقع في هاذا المجال وحتى كبار المحترفين يخسرون المهم هو التعلم من الخسارة والا تتكرر

waleed hassona
06-30-2014, 00:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم رسالتى الى كل مبتدا ان بتعلم جيدا ويدرس ويتدرب جيدا ويكتسب الخبرة من اجل التداول

Jo.Cena
07-01-2014, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
اللى الياس بيوصله فى الفوركس بيكون خلاص انتهى
لازم تقف كل لاما تقع ولازم تصبر وتتعلم لحد لاما توصل

maha elsayed
07-07-2014, 22:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اهم حاجه فى الفوركس
هو اداره راس المال بشكل قوى وسريع يا اخى عموما تقبل تحياتى

rojan22
07-07-2014, 22:15
السلام علیکم،
اولا یجب علینا ان نتعرف علێ کل ما هو صغیر و کبیر بخصوص فورکس،
پانیا یجب ان لا نجعل الفورکس ورقة ضغط علینا حتێ لا یکون تأثیرها علێ حیاتنا الاسریه،
بالتوفیق للجمیع

khaledqbdr
07-07-2014, 22:16
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين الخساره اللي مابتكسركش بتقويك لان الخساره
بتزيدك اصرار علي تعويض الخساره وتحويلها لمكاسب

karam22
07-07-2014, 22:17
ماشي يا سيدي
بس مش عايزين نتنح كثير لان دا معناه اننا بنخسر علي طول الخط
ربنا يفرجها علي الجميع ان شاء الله .............................................

DABDOUB
07-08-2014, 20:52
و انا ؤسالتي ا الفوركس ليس بسهل و كلازم نكتشف الوجه الخبيث
له و دائما نحناط له و نعمل في بالنا ان التحليل الفني و الاساسي ممكن ان يضرب عرض الحائط في اي وقت

mounim1994
07-13-2014, 04:59
السلام عليكم و رحمة اله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
شكرا جزيلا على هده النصيحة الثمينة و بالتوفيق للجميع

MAGDYABDO
07-13-2014, 06:01
ألسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههه
فعلا والله عند حق انا بتمنى اكسب التناحه دي

dalito
07-13-2014, 10:42
السﻻم عليكم
مشكور اخي على الصورة الجميلة والمعبرة
وبالفعل فان الخسارة ﻻ يجب ان تكون طريقك للخروج من الباب الضيق
بل يجب الكد والعمل
وتقبل مروري

poop
07-13-2014, 12:01
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
شكرا لك اخى الكريم على مضوعك الجميل
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

keraunos3
07-13-2014, 12:10
ههههههههه
ثم بعد ذلك يتعود المتداول على الخسائر حتى تصير عنده تناحة

mohd1236
07-13-2014, 12:16
أخي الفاضل الفوركس علم و ليس حظ فاحسن الدراسة للوصول إلى أفضل النتائج و بالتوفيق
و ربنا يرزق الجميع

gr53
07-23-2014, 23:01
لو تكملة كلامك هو المكتوب على الصورة فأنا أختلف معك فين التاجر اللي ممكن يتحمل الخسائر المتكررة
فمن لا يتعلم من أخطائه و يترك للخسارة مكان فليترك السوق أفضل

Mosa AL-Haj
07-25-2014, 07:36
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

hassan12
07-25-2014, 07:51
دخلت الفوركس إلى الان

unes
07-25-2014, 08:14
عن نفسي و على ما يبدو لي أنه يجب علبنا الصبر سواء في التعلم أو الصبر
على تحقيق الأرباح و أي مجال لا تخطاه الخسارة

wawist
07-25-2014, 08:43
التجارة ربح و خسارة و من يريد الربح عليه تقبل الخسارة.
الاستمرارية و تكرار المحاولة ضروري

mohamedsaber
07-25-2014, 10:32
فعلا اخي مع التدريب والممارسة سوف يتعود المتاجر علي الربح والخسارة كأنه شيء عادي ، لكن الفوركس مجال للربح اكثر من الخسارة فقط للمتاجرين الذين يمتلكون خبرات كافية للبدء في المتاجرة
بعض المتاجرين يفضلون الاعتماد ع الحظ وهذا خطأ كبير جدا

salwaesam
07-25-2014, 10:38
شكرا لك علي هذه المعلومه ولكن ليه تتعب نفسك مش لازم تتعب نفسك
اعملي لحد متزهق وخلاص

abdelhak redouane
07-25-2014, 11:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم ان الخسارة في سوق الفوركس تقود الى الحزن والكآبة ولكن يجب ان لا تاثر على التاجر في تعاملاته ون يحاول النهوض والعودة من جديد حتى يستند على رجليه من جديد اما ان الفوركس ضغط
بالتوفيق للجميع

farouk100082
07-25-2014, 11:56
كلام جميل اخى واتمنى لك التوفيق فى الفوركس وليس الامر بالصعب
لكن المهم الالتزام بقواعد التداول حتى تنجح فى الفوركس

kairo14
07-25-2014, 12:45
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجاح والى الامام

elshaer1410
07-25-2014, 12:53
موضوع فعلآ جميل جدآ ومهم للغايه
وبه الكثير من المعلومات التي نريدها
وحقآ لقد استفدت كثيرآ جدآ
لك مني كل التحيه

eletrebi
07-25-2014, 13:19
ههههههههههههههههههههههه
الحقيقة ان الخسارة فى البداية ان شاء الله تؤدى الى النجاح فى النهاية
اهم حاجة التخطيط الجيد
بالتوفيق

صلاح2014
07-25-2014, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم و
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
ورمضان كريم اخى وشكرا على هدا الكلام وعلى هدا الموضوع اخى
بارك الله فيك على هده الرسالة وعلى هدا التنبيه اتمنى لك التوفيق والتقدم اخى تحياتى لك
المبتدئي محتاجين متل هده الرسالة اخى جزاك الله خيرا
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

midosafwat
07-25-2014, 14:36
والله اخى ربنا يبعدنا عن الخساره وبان الله نتعلم من اخطائنا
وان شاء الله مزيد من العلم هيحقق لينا مزيد من الارباح
ويبعدنا اكتر عن الخساره

afillane
07-25-2014, 14:45
مشكور اخي على الرسالة والنصيحة واكيد لازم تقبل الخسارة بروح رياضية وبدوق قلق وانما ركز على الاخطاء وتعلم منها

BOULBOUL2
07-25-2014, 15:33
طب ليه مكملتش كلامك عشان نستفاد
اهم شيئ لازم نغلط عشان نتعلم لان
كثرة السقوط تعلم الوقوف يا اخي الكريم
وهكذا يكون التعلم

Ahmed2020eg
07-25-2014, 15:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي الموضوع الرائع بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

payza
07-25-2014, 15:58
جميل الصورة بصراحة معبرة وفكاهية الفوركس ياا خي عايز واحد صبور ثبور بعد ما اتعلم واخد مجهود في التعلم طالما كفيش خبرة مش هتربح في السوق دا

ezzat_ehab
07-25-2014, 16:07
يااخوه انت ليه واخدين موضوع الخساره بصعوبه قوي كده مع انها شئ عادي المهم انك تتعلم من الخساره
ثانيا التاجر العادي بيخسر شانه شان اي حد في السوق المهم ياخوه نكون بنتعلم من الخساره

fte2020
07-27-2014, 17:45
سلام عليكم الصورة تمام ومعبرة خصوصا اللى فى المرفقات الاهداف طريقها السيوف والجازر عشان توصلها
بس اللى رسم الصورة كان المفروض يكبرها ويضع طريق الاستوب لوز او الخسارة ويعملو مفروش بالورد

Mohamd-95
07-27-2014, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

gr53
08-06-2014, 20:10
لو تقصد ما كتب على الصورة فأنا أختلف معك فين التاجر اللي ممكن يتحمل الخسائر المتكررة
فمن لا يتعلم من أخطائه و يترك للخسارة مكان فليترك السوق أفضل

zinga
08-09-2014, 12:53
حتى مع أفضل النوايا، عندما "اضافية" المال هو في الحسبان، وهناك احتمالات سيتم استخدامها ل
التداول. وضعت في حسابك فقط ما يمكن أن تخسره في مجملها.

aymanso
08-09-2014, 12:56
السلام عليكم اخى المبتداء اولا يجب عليك ان تقراء كثيرا فى هذا المجال ويجب مشاهدة الفيديوهات التى تشرح ذلك وتفهم ما المقصود بتجارة الفوركس وكل العوامل المحيطة بة ويجب ان لا تتسرع فى التخاذ القرار وتبعد عن الطمع والخوف وبالتوفيق للجميع

sharshabil
08-12-2014, 18:06
ياريت للو تتكلم عربي لان ليس كل الناس مكن ان يفهم لهجتك المصرية
على كل اشطرم على الكلام و على الصزر التي مممكن ان تكون تعبر على فكرة معيننة

bombasasa
08-13-2014, 11:54
أعتقد لتسهيل استراتيجية تحتاج تخصيص مكاسب معرفة والبحث والممارسة وأعتقد لتسهيل المطروحة هو كمية استراتيجية العصرية نتمكن من النفايات ولكن لدينا صعوبة التوازن انهم في حاجة الى مبلغ خبير من المال.

ahora
08-13-2014, 18:46
انا اقول هذا لنفسي طوال الوقت
كلما اخسر اعزي نفسي بأني ساحقق الربح في المستقبل و ان هذا ما هو الا تجربة تمكنني من التعلم
شكرا اخي الكريم

BILALOU4
08-14-2014, 15:04
ربنا يكفينا شر الخسائر

abderrahmenanis
08-16-2014, 16:21
الفوركس ادمان وضغط وسكر كمان
هفضل يا بلدى اقول عليكى المحروسه أشكرك أخي على الصورة المعبرة

cian s
08-16-2014, 16:25
اشكرك على هذه النصيحه
واتمنى للجميع الربح وعدم الخساره

hema2013
08-16-2014, 16:32
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولك منى جزيل الشكر ونبدء بالصلاة على اشرف المرسلين محمد اما بعد ولابد من عمل الحساب التجريبى لعمل الربح والفوركس عبارة عن استثمار جيد للاموال وكمان تجارة الفوركس للعملات فى سوق التجارى للعملات
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

berserkern
08-17-2014, 02:57
لكي تتفادى كل هذا الضغط النفسي والتوتر الذي قد ياثر على مزاجك سلبا عليك ان تتقبل ان الفوركس ربح وخسارة مثل اي تجارة و ان كل ما سيحدث هو نتيجة مجهودك وعملك ،فهو تقييم لمستواك في الفوركس،قم بالتحليل كمايجب ،ضع ستوب لوز و تاكبروفيت و اترك الفوركس يقوم بالباقي فان ربحت فهذا امر جدي ،وان خسرت فعليك مراجعة نفسك

rojan22
08-17-2014, 02:59
السلام علیکم،
اولا یجب علینا ان نتعرف علێ کل ما هو صغیر و کبیر بخصوص فورکس،
ثانیا یجب ان لا نجعل الفورکس ورقة الضغط علینا و بالتالی یکون تأثیرها سلبا علێ الحیاة الاسریه،
بالتوفیق للجمیع

ayoubmlk
08-17-2014, 03:16
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله
بالطبع الفوركس فيه خسائر وكثيرة خاصة في البداية وانصح اي متداول بان تكون له عزيمةفي التعلم والاستمرار رغم العقبات الكثيرة و المتكررة

alsaher
08-17-2014, 03:40
السلام عليكم
الكلام موزون وجميل لكن ماهدفك من تلك الرسالة لم اسسا لانك لم تكمل

mustapha04
08-17-2014, 03:43
السلام عليكم
يجب اخي ان تحفزنا لا تقم بإرجاعنا الي الوراء
وشكرا

bombasasa
08-17-2014, 10:40
تحقيق أرباح في الفوركس يأتي من وجهي من خلال التعليم والتدريب والتعليم المستمر من خلال حساب تجريبي هذا الحساب مهم جدا لكل واحد يريد أن تصبح غنية وناجحة، وبطبيعة الحال، من خلال أشرطة الفيديو التعليمية ومعرفة كل شيء

alemdar92
08-17-2014, 11:43
اولا السلام عليكم و رحمة الله مبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
يجب علي المتداول الناجح ان يتعلم من الخسارة و ان لا يخاف منها و الله معنا ..

brokereg
08-17-2014, 11:47
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الكريم شكرا لك على الموضوع ولكن الفوركس فعلا محتاج تعلم وصبر جدا وتتوقع توقعات صحيحة متعلقة بالتقارير والاخبار الاقتصادية بكل تأكيد
مشكووور واتمنى لك السداد والتوفيق

AMLAK
08-21-2014, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم شكرا لك أخي الكريم على هدا الموضوع لو وصلتك الحالة اللى بالصورة
دى فاعرف انك لابد ان تبعد عن الفوركس لانه فى هذه الحالة سيصيبك اليأس وان وجودك فى هذا المجال بدافع الانتقام فقط ويقل حماسك
لذلك يجب ان تحول الخسارة فى الفوركس الى شئ ايجابى تستفيد منه تقبل مروري مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

sharshabil
08-22-2014, 00:28
ههه لا اعتقد اننا ممكن ان نكسب مناعة
من الخسارة لانها صعبة و خصوصا في الاحوال المادية الصعبية اصلا ..

bombasasa
08-22-2014, 08:45
، يمكنك تجارة الفوركس تساعدك في الحصول على المال بسرعة، ولكن يجب أن يكون هناك الحذر في التفكير في جعل المال السريع في هذا السوق. عليك أن تعرف أن الصبر مطلوب حتى في كل ما يرغبون في تحقيقه في الحياة، وفي هذا السوق، مطلوب الصبر. إذا كنت التسرع في النقد الاجنبى، وسوف الاندفاع بلا شك بها.

Ahmed2020eg
08-22-2014, 18:50

فبيو مان
08-23-2014, 03:12
السلام عليكم
انا من رأيي ان الخسارة فى الفوركس ليست هى النهاية
بل قد تكون هى البداية فى الفوركس
و كمان ان ولابد ان نتعلم من الخسارة حتى لا نقع فى الخسارة مرة اخرى
ومن اريى ان الخسارة في ليست هى نهاية الفوركس.

abdelaziz 10
08-23-2014, 11:55
الفوركس في الاول الاكيد انه صعب جدا لان مرحلة التعلم والتدرب هي اصعب المراحل
انما لما نتعلم ونتدرب جيدا فالسوق انذاك مريح للغاية والعمل يكون منتظم زمنيا طبعا

msamir2013
09-06-2014, 17:34
اخى بالفعل الاصرار على التعلم والاستفادة من الاخطاء هو اللى هيجعل منك متاجر جيد

فلذلك انصح الجميع بالتعلم الجيد ومراجعة الاخطاء السابقة لعدم تكرارها مستقبلا والاستفادة منها فى المستقبل

وعدم التسرع فى الدخول الى السوق قبل التدريب فترة كافيه على الحساب التجريبى فى البداية

sharshabil
09-07-2014, 01:21
يا اخي الخسارة ان كاتن فيب الاول عاددي لكن المشكلة انك لما تخل الى دائرة
خسارة متتالسة لا تستطيع الخروج منها لا يمكن ان يبقى عنك صبر