PDA

View Full Version : الاغلاق الشهري ومرجنة حسابات

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

mohamed saad
09-30-2012, 20:55
السلام عليكم
اخواني لفت انتباهي شيء خطير اريد ان اخذر فيه وهو التداول في اخر ايام الشهر وخاصة ان كان هذا اليوم يوم جمعة فمعروف ان نهاية كل شهر يكون هناك اغلاق شهري للعملات وهذا يعني مشاهدة اشياء غريبة تحدث على الشارت من عدم احترام اي استراتيجية او ايه تحليلات وبالتالي يحذر من التداول في هذا اليوم ويفضل ان يكون ايضا اخر يومين من الشهر لان هذان اليومان يعرفوا بيوم مرجنة الحسابات فكثيرا من المتداولون يفقدون حساباتهم في الاغلاق الشهري

ارجو التعليق

asmaa omar
10-29-2012, 00:40
دائما الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او
الاغلاقات السنويه تكون دائما مربكه ولها ميزه قويه فى مرجنه الحسابات

haytham_mhmd
10-29-2012, 00:44
ولكن بعد المتاجرين ذوي الخبره يستطيعون استغلال تلك الفتره لتحقيق ارباح رهيبه
لكن خطيره للمبتداي واصحاب القلوب الضعيفه امثالي

demitri86
10-29-2012, 02:11
اعتقد ان هدا من الامور الخطيرة في سوق الفوركس و الخبراء ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر و اثناء الفترة الامريكية من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة و قد يتحرك السعر فجاة بسرعة تدمر الحساب

mahmoudhemo
10-29-2012, 04:20
تسلم يا غالى على المعلومة وانا اول مرة اعرفها الصراحة

radwanho
10-29-2012, 04:24
السلام عليكم
مشكور أخي على المعلومة ولو كان كلامك صحيح يبقى يجب أخد عطلة في تلك الأيام حتى نتفادا أي مفاجأت غير صارة.
تحياتي لكم

mohamed amin
10-29-2012, 05:36
انا تعرضت لمرجنة حسابى اخى ولكن ذلك كان فى منتصف الشهر وليس
فى اخر الايام ا فى الشهر وخسرت كل شى اتمنى ان لا تتكرر

nermy
10-29-2012, 16:04
اذا كان لدى المتداول استراتجيه قويه ولديه خبره جيده يمكن ان يتداول فى اى يوم ويحقق نتائج جيده

hesham itch
10-29-2012, 19:03
اعتقد ان كل متاجر فى اولى خسارته لحساب البنص قد مر بتلك التجربة او النقطة التى يقف امامها
لكى يعمل من اجل المرور والوصول الى اهدافه ويجب ان يحدد ماذا سيعمل بعد ذلك

azifek
11-29-2012, 01:43
أخي الكريم
لو كان المتداول محترفا لن يمرجن حسابه إطلاقا مهما بلغت الأسعار صعودا و نزولا
و الأشخاص الذين تمرجن حساباتهم هم الذين لا يعرفون كيفية إدارة رأس المال ويدخلون بلوت لا يتحمل الإنعكاسات الكبيرة

عزبز 18
11-29-2012, 22:28

سلام عليكم هههه نعم كلامك صحيح نحو للدين ليس لديهم خبرة كبيرة في الفوركس نحن العري تمرجن حساباتنا كل شهر او اسبوعيا و هدا راجع الي سوء الفهم الجيد للفوركس بخلاف الغرب يقومو بتحقبق الارباح في الاغلاق الشهري

kingmos4
11-29-2012, 23:04
مشكور اخى الكريم على نصيحتك الغالية
وان شاء الله سناخذ خذرنا فى هذا التوقيت
ولكن سؤالى كيف لاحظت هذه التغيرات وهل هى فى اخر كل شهر

azifek
12-08-2012, 21:34

نعم و لكن يمكن لأي شخص كسب أرباح كبيرة و ليس دوي الخبرة فقط
فقط الإلتزام بستوب لوز قريب فإذا ضربه الخسارى تكون صغير و إذا ربحت سيكون ربح رهيب
و إذا كررنا هذه الطريقة المفروض الربح راح يكون أكثر من الخسارة

latraaa
12-08-2012, 21:36
مشكور أخي الكريم على المعلومة، و لكني أتمنى من الإخوة الدين لاحظوا ما لاحظت أن يشاركوا و يقولوا لنا ما شاهدوا

ahmedatta
12-14-2012, 06:07
لو كان المتداول محترفا لنيمر بهذا حسابه إطلاقا مهما بلغت الأسعار صعودا و نزولا
ولا الاسبوع والشهرى

mohamedelabasi
12-14-2012, 06:36
اة والله صح انا شوفت دة الشهر الي فات علي اليورو بويند وحصلي كل الي انت بتقول علية بس علي الديمو الحمد لله

the.trader
12-14-2012, 06:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا يا اخى على المعلومات و جزائك الله كل خير .. الاغلاق الشهرى كل شهر و لا هناك شهور معينه فى السنه

RAHAA
12-14-2012, 08:09
واول الشهر كمان اخى اول اسبوع من الشهر ده خسرت كتير فى يومين بس

بس كان ممكن اكسب لو فكرت شوية بس انا ارتبكت يلا المهم اتعلمت

abero
12-14-2012, 10:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم شكرا جزيلا لك على تقديم معلومة جديدة للاعضاء فلم اكن اعلم ان هناك يوم فى نهاية الشهر لا يحترم الاستراتيجيات
ولكنى اعلم ان كل يوم جمعة هو نهاية الاسبوع ولابد من اغلاق اى صفقات معلقة لانك للاسف قد لاتدرى اتجاه رحكة السوق يوم عمل الفوركس وقد تخسر الكثير

yaallah3
12-14-2012, 11:58
بالفعل الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ، وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها علي خسارة ، لذا يجب الحذر

shimaa
12-14-2012, 12:02
انا سمعت المعلومة دى فعلا من احد خبراء الفوركس وهو بالفعل قال ان اللى عايز يتمارجن حسابة يتاجر يوم الجمعة لان اخر يوم فى الاسبوع بتكون الاوضاع غير مستقرة خالص فى السوق

hossamzaki333
12-14-2012, 14:54
مشكور اخى الكريم على نصيحتك الغالية
وان شاء الله سناخذ خذرنا فى هذا التوقيت
ولكن سؤالى كيف لاحظت هذه التغيرات وهل هى فى اخر كل شهر

ahmed1
12-14-2012, 17:44
انا لا اهتم اطلاقا بالاغلاقات كما يهتم الاخرون انا اهتم بنقط دخولي للسوق ونقط خروجي منه

والالتزام بالاستراتيجيه فقط وما تقوله عند هذه المناطق وده الاحسن بالنسبه لي

LTF
12-14-2012, 17:47
السلام عليكم
اخواني لفت انتباهي شيء خطير اريد ان اخذر فيه وهو التداول في اخر ايام الشهر وخاصة ان كان هذا اليوم يوم جمعة فمعروف ان نهاية كل شهر يكون هناك اغلاق شهري للعملات وهذا يعني مشاهدة اشياء غريبة تحدث على الشارت من عدم احترام اي استراتيجية او ايه تحليلات وبالتالي يحذر من التداول في هذا اليوم ويفضل ان يكون ايضا اخر يومين من الشهر لان هذان اليومان يعرفوا بيوم مرجنة الحسابات فكثيرا من المتداولون يفقدون حساباتهم في الاغلاق الشهري

ارجو التعليق
السلام عليكم و رحمة الله
مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة ....لكن لي تعقيب بسيط....عندما تكون الأستراتيجية مبنية على خط الدفاع الأخير و هو الستوب لوز....أعتقد أنه لا يوجد شئ أسمه مرجنة الحسابات
أعتقد أن الخطأ في مرجنة الحسابات يعود الى سوء الأستراتيجية أخي
وليس ليوم معين أو أغلاق معين
مجرد رأي
شكرا

hard$currency
12-14-2012, 18:33
عندك حق اخى الفاضل فانا لا افضل التداول يوم الجمعه على الاطلاق لتذبذب الحسابات ولكن فى اخر الشهر
تزيد هذه التذبذبات وحركة السوق تكون غير ثابته مما يعنى مرجنة الحساب بالتأكيد ولذلك يجب عدم التداول فى هذا اليوم

hwida nada
12-14-2012, 18:39
مرجنة الحساب واه من مرجنة الحساب بالفعل موضوع محزن ومؤسف جدا
انا الشهر اللى فات ضاعت عليا كل فلوسى ولم يتبقى لى ولو 5دولار اتاجر بيهم
ربنا ما يعودهاش تانى

haze5m
12-14-2012, 19:01
انا لا اعرف فلم يحصل لي هذا من قبل
ولكن في نهايات الشهر يعاني السوق من الاضطرابات

magic777
12-14-2012, 22:52
عندك حق اخى الفاضل فانا لا افضل التداول يوم الجمعه على الاطلاق لتذبذب الحسابات ولكن فى اخر الشهر
تزيد هذه التذبذبات وحركة السوق تكون غير ثابته مما يعنى مرجنة الحساب بالتأكيد ولذلك يجب عدم التداول فى هذا اليوم

ده المفروض اننا نعمله وناخدها قاعده لا للمتاجره ايام الجمعه او ايام اغلاقات الشهر والسنه لان
بيكون فيه جني ارباح ومراكز بتتفتح ومراكز بتتغلق وقتها والسوق لا يتبع اي تحليل

mero12
12-14-2012, 23:28
شكرا يا اخى على المعلومات القيمه دى وعلى مشاركات الاعضاء
دائما نستفيد الكثير منهم

nabilo
12-19-2012, 16:57

yaallah2
12-19-2012, 17:07
يجب ان نبتعد جميعا عن هذه اليوم من الشهر لانه فعلا قد نخسر الحساب ويتصفر تماما وانا طوال الشهر
لا افضل التداول يوم الجمعه نظرا للتذبذبات العالية فى هذا اليوم

asmoune
12-19-2012, 17:25
شكرا على المعلومة يا شاطر
فعلا لاحضت الشهر الماضي حدوث تغييرات غريبة في الشارتات
في كل العملات لكن قلت مع نفسي أنها ممكن تكون مرحلة عادية
شكي ذلك راجع لأني مبتدئ ولا أعلم الكثير عن الأمر

ahmed1
12-19-2012, 17:53
والله انا بحس ان في نهايه الشهر فعلا بتحصل حركات مش طبيعيه ولكن انا لا اهتم اقصي ما يفعله السوق معايا

هو ضرب الاستوب لووز وانتهي الامر علي كده هيعمل ايه اكثر من ذالك..

birdgull
12-19-2012, 18:00
كثرا سمعت نصائح بعدم التداول في آخر الاسبوع وهو يوم الجمعه لان الحركه بتكون سريعة وخطر على الحساب
وخصوصا المبتدئين اللي لسه معندهمش خبرة كافية للتعامل مع مثل هذه المواقف
وايضا هذا يكون في آخر كل شهر وخصوصا لو كان يوم جمعه

Mohamed Ramadan Helal
12-19-2012, 18:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا ع المعلومه
وياريت ناخد بالنا من حاجات زى كده

MAGDY
12-22-2012, 22:29
السلام عليكم

ارجو التعليق

فعلاً .. لابد من الحذر أثناء العمل والمضاربات فى أواخر الشهور
غير أن الحذر مطلوب فى جميع الأوقات
لكن عند الإغلاقات ، يكون الحذر أكبر
وأيضاً ، تكون الأرباح أكبر
تحيااااااااااااتى

Dana
12-22-2012, 22:34
شكرا على هذه المعلومات الجيد و مفيدة

انا ادخل سوق اول ما يفتح و ابتعد عنوا لما يقرب يغلق بيومين

و كل شخص يعرف شو يعمل

ياسر
12-22-2012, 22:35
السلام عليكم
أخي الكريم
لو كان المتداول محترفا لن يمرجن حسابه إطلاقا مهما بلغت الأسعار صعودا و نزولا
و الأشخاص الذين تمرجن حساباتهم هم الذين لا يعرفون كيفية إدارة رأس المال ويدخلون بلوت لا يتحمل الإنعكاسات الكبيرة

omar.winner
12-22-2012, 22:37
الاغلاقات بشكل عام سواء كانت اسبوعية او شهرية هى فى غاية الخطورة ومعظم الازواج تتأثر بها فلابد من اخذ الحذر فى المتاجرة اثناء تلك الفترات

ayman.shosha
12-24-2012, 15:50
والله مش دايما اخى العزيز
بس نخلى النقطة دى محل دراسة مع باقى الاعضاء
انا عن نفسى اتمرجن حسابى يوم 20 فى الشهر
والحمد لله

waleed elhadary
12-24-2012, 16:32
السلام عليكم انا شخصيا لاحظت هذا الشئ و ان التداول بالذات يوم الجمعه من الممكن
ان تؤدى الى خساره كبيره جدا

maham
12-24-2012, 16:34
السلام عليكم

ارجو التعليق

الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ، وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها علي خسارة ، لذا يجب الحذرفي سوق الفوركس و الخبراء ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر و اثناء الفترة الامريكية من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة و قد يتحرك السعر فجاة بسرعة تدمر الحساب

mansourito
12-24-2012, 16:51
اكيد اخي ان اي اغلاق يكون خطر على المتداول المبتدا
وخاصة الاإغلاق الشهري فهو يكون خطير وخطير جدا

nivenomar
12-24-2012, 16:54
معك حق اخى فى رأيك و اوافق عليه ، ولكنى اعتقد ان هناك متاجرين من هم اصحاب الخبرة الكبيرة ممكن انهم يستغلوا هذا الوقت فى تحقيق ارباح طائلة و رهيبة .

deya2005
12-24-2012, 18:06
انا فعلا اتمرجن حسابي في الاغلاقات الشهريه
لانو والله اعلم يحدث تلاعب في اخر الشهر مع اغلاقات الشهر من التجار

zeze mohamed
12-27-2012, 18:08
السلام عليكم

ارجو التعليق

شكرا ليك على هذا التحذير وايضا الايام التى لا يفضل التداول فيها ايام اجازات البنوك والبورصة .

saly
12-30-2012, 02:54
اى اغلاقات بشكل عام بتكون فيها مخاطره فى التداول
سواء كان اغلاق اسبوعى او شهرى او سنوى
وكل متكبر الفتره كل متكبر المخاطره اكيد

a.mahmoud
12-30-2012, 02:59
نحن الان في فتره اغلاق شهري و سانوي في نفس الوقت و هناك الكثيرون يحذرون من افتتاح الاسواق علي جاب كبير وخاصه مع اليورو دولار

walid1
12-30-2012, 03:10
اهلا اخي الكريم و شكرا على النصيحة الغالية من العضو الغالي لكن اعتقد ان من سيواجه هذه المشاكل اخر الشهر هم فقط الذين يشتغلون دون منهجية محددة حسب وجهة نضري المتواضعة

ahmed lamour
12-30-2012, 05:19
السلام عليكم
الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ، وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها

ezel
12-31-2012, 01:10
السلام عليكم
الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ، وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها

انما انا تابعت هذا الشهر الاخير واظن ان الامر عادي
بالتلي لا ارى اي فرق بين الاشهر او الاسابيع في السنة

safi
12-31-2012, 01:41
السلام عليكم ..... ما بالك بقي باخر شهر 12 واللي فيه اجازة 5 ايام ، الكل بينصح بعدم العمل من نص الشهر تقريبا للبعد عن التحركات الغربية والبعد عن السوق في الوقت دا افضل خاصة للمبتدئي ، تحياتى وتقبل مرورى

Omaryat1
12-31-2012, 01:58
السلام عليكم و رحمة الله
فعلا أخي فهذه الأيام الأخيرة من الشهر صعبة في المتاجرة لأنها إن لم تكن خبيرا غالبا ستخسر استراتيجياتك

amira
12-31-2012, 05:14
شكرا ليك
فعلا اسمع ان يوم الجمعه بيكون تقلباته كتير وكتير من الخبراء يحذروا منه وكذلك اخر ايام الشهر

gehad87
12-31-2012, 05:32
النهاردة اخر يوم في الشهر :d

rahel
12-31-2012, 21:41
بالفعل وايضا ايام الاجازات واخر شهر بالسنه فعلا عن تجربه رايت ان السوق يكون فيه سيوله قليله

remas
12-31-2012, 21:52
طبعا اخى الكريم من اخطر ايام التداول هى ايام الاغلاقات خاصة الشهريه والسنويه لانه فى الايام دى بيكون مراكز لتصفية الحسابات وبناء مراكز جيده وبيكون السوق فى الحاله دى فى تذبذب شديد وناس كتير تخسر حساباتها والحامى لك طبعا من كل ده هو الاستوب لوز

LiNDa1
12-31-2012, 22:00
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا شكرا لك وجعله الله في ميزان حسناتك على هي الملحوضة
ولكن في ناس شفتها تحقق ارباح كبيرة في هي الايام

forex star
01-02-2013, 15:12
فعلا تكون هذه الأوقات صعبه جدا وتؤدى لمرجنه بعض الحسابات ولكن المحترفون يستغلون ذلك
الوقت وفى الحقيقه يحققون وقتها نسبه ارباح جيده جدا

salma saad
01-09-2013, 00:29
التداول اخر الشهر فيه مخاطرة بسسب امكانية تعرضه لمرجنه حسابه ولكن اذا كان الشخص خبير وملم بامور الفوركس لن يمرجن حسابه

فوركس مان 25
01-09-2013, 00:47
السلام عليككم ورحمة الله وبركاته اهلا باخى الكريم الصراحة انا لسة مبتدئ ولسه متعرضتش لاى مرجنة او اغلاق لحسابى ولا اتمنى ابدا ان فعلا حسابى يتقفل ولكن انا استفدت منكم انى مدخلش واغامر ابدا اخر الشهر

مارو
01-09-2013, 02:23
صة العملات مفتوحة طوال 24 ساعة في اليوم بخلاف البورصات الأخرى التي لها وقت تفتح ووقت تغلق فيه كل يوم لذلك يمكنك العمل في بورصة العملات الدولية في أي وقت في اليوم فيما عدا يومي السبت والأحد .
أما من حيث المكان فيمكنك العمل في بورصة العملات الدولية من أي مكان يوجد به جهاز كمبيوتر واتصال بالإنترنت لذا فإنه يمكنك العمل من أي مكان سواء من منزلك أو مكتبك أو من على شاطئ البحر مستخدماً الكمبيوتر النقال فالأمر يعود لك .
كما أن هناك امكانية لأن تقوم بعمليات البيع والشراء مستخدماً الاتصال عن طريق الهاتف المتحرك المتصل بالإنترنت بتقنية wap أوgprs أو عن طريق المساعد الرقمي الشخصي pda باستخدام التقنيات نفسها

حسن
01-09-2013, 09:10
نعم يا اخى والحمد للة لم اتعرض الى هذا حتى الان
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا لما يحبة ويرضاة

---------- Post added at 06:10 AM ---------- Previous post was at 03:16 AM ----------

مشكور يا اخى على هذا التوضيح
وان شاء الله الكل ياخدة فى الاعتبار والمتاجرة بحزر فى اخر الشهر

nsr3
01-09-2013, 09:29
هو فعلا الاغلاقات شىء مربك للسوق ولكن يفضل التداول فى ايام فتح السوق وخاصة يوم الاثنين

ahmed1
01-09-2013, 11:28
انا فعلا اري ان الاغلاق الشهري يوجد فيه حركات عنيفه جدا

لا احد يستطيع ان يجاري تلك الحركه غير الصانعين لهذا السوق والموضوع صعب جدا في نهايه كل شهر

derar
01-09-2013, 13:49
مساء الخير
اللي بيعمل اله خطة
ويلتزم فيها ويضبط حاله
ما بعتقد يتمرجن حسابه

ess_ess
01-09-2013, 14:38
السلام عليكم

ارجو التعليق

فتح الله عليك على هذه المعلومة وانا اعرف ان فعلا المتاجرة يوم الجمعة غير مستحبة لانهانهاية الاسبوع فى الفوركس

remas
01-09-2013, 14:57
والله اخى الكريم هو الموضوع قد يكون فيه نوع من الصحه خاصة انه الاغلاقات الشهريه بتبقى السوق فيها متذبذب اكتر لانه اغلاق شهرى وتصفية مراكز لكن انت طالما انك ملتزم وعندك استوب لوز مناسب فى مكان مناسب يبقى ان شاء الله مفيش اى خطر على حسابك الكلام دا لو انت بتشتغل بمخاطره عاليه انما لو شغال بمخاطره محسوبه مفيش اى مشكله

star forex
01-09-2013, 18:17
فعلا المتاجره فى هذا الوقت خطره الى حد بعيد ولكن فى بعض الأحيان
خاصه بالنسبه للمحترفين يمكن تحقيق ارباح جيده جدا فيها

pirlo
01-10-2013, 07:12
التاجر الذي يتمرجن حسابه اكيد ليس له الخبره الكافيه في اداره رأس المال بصوره صحيحه

harimeche
01-10-2013, 07:46
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك أخي على المعلومة الجيدة فهده من أخطار الفوركس الدي نتجاهلهـــا

بالتوفيق

ezel
01-12-2013, 21:38
التاجر الذي يتمرجن حسابه اكيد ليس له الخبره الكافيه في اداره رأس المال بصوره صحيحه

صحيح فلازم عمل الاحتياط اللازم لاي حالة غريبة ممكن تقع
الستوب اولا واللوت الجيد ثانيا والدخول الصحيح ثالثا

safiforex
01-12-2013, 21:46
صحيح ان اغلب الحسابات فهي تتمرجن خصوصا في الاغلاقات للشموع
فسواء في الاغلاق الاسبوعي او الشهري فان امور المارجن بيكون اقوى بكثير

ahamed ali
01-12-2013, 22:20
شكرا جزيلا لك على تقديم معلومة جديدة للاعضاء
فلم اكن اعلم ان هناك يوم فى نهاية الشهر لا يحترم الاستراتيجيات
ولكنى اعلم ان كل يوم جمعة هو نهاية الاسبوع ولابد من اغلاق
اى صفقات معلقة لانك للاسف قد لاتدرى اتجاه رحكة السوق يوم عمل الفوركس وقد تخسر الكثير

sabirdaba
01-12-2013, 22:46
شكرا جزيلا لك على تقديم معلومة جديدة للاعضاء
فلم اكن اعلم ان هناك يوم فى نهاية الشهر لا يحترم الاستراتيجيات
ولكنى اعلم ان كل يوم جمعة هو نهاية الاسبوع ولابد من اغلاق
اى صفقات معلقة لانك للاسف قد لاتدرى اتجاه رحكة السوق يوم عمل الفوركس وقد تخسر الكثير

المشكل هو أنه ليس أخر ايام التداول في اشهر لا تحترم الاستراتيجيات لكن هذه الايام يكون فيها صراع بين المشتريين والبائعيين على تغير شكل اغلاق الشهري لصالحهم

ahamed ali
01-12-2013, 22:47
شكرا جزيلا لك على تقديم معلومة جديدة للاعضاء فلم
اكن اعلم ان هناك يوم فى نهاية الشهر لا يحترم الاستراتيجيات
ولكنى اعلم ان كل يوم جمعة هو نهاية الاسبوع ولابد
من اغلاق اى صفقات معلقة لانك للاسف قد لاتدرى اتجاه رحكة السوق

egypt2013
01-12-2013, 23:21
السلام عليكم ........ اعتقد ان فعلا اخر الشهر يشبه اخر الشبة يشبه اخر يوم في الاسبوع بيكون في تقلب في السوق لضبط الاسعار قبل الاق ولارتفاع السيولة وهذا يؤدى للخسارة و مرجنة الحساب ، تحياتى

magic777
01-12-2013, 23:44
صحيح ان اغلب الحسابات فهي تتمرجن خصوصا في الاغلاقات للشموع
فسواء في الاغلاق الاسبوعي او الشهري فان امور المارجن بيكون اقوى بكثير

لان في الاوقات دي بيكون في السوق معانا المتاجريين اللي داخلين صفقات سوينجيه وبيعملوا جني ارباح
وطبعا حساباتهم كبيره واهدافهم كبيره فالسوق وقتها بيكون تابع لحركاتهم دي

sarita
01-13-2013, 00:02
أنا أسمع عن هده الأشياء لكني لا أفهمها جيدا
أتمنى المزيد من مصطلحات الفوركس الصعبة وشرحها لنا.

sabel
01-13-2013, 00:04
بالفعل يا اخي معك حق الكل بيحدر من هالشي
وانا عن نفسي ما بتدوال اخر ايام الاسبوع

no name
01-13-2013, 00:59
انت على حق ان السوق يكون فى تذبذب عالى جدا ولكن اذا استطاع الشخص ان يستغل هذا التذبذب لصالحه
سوف يكون نقاط كثيرة جدا فى ذلك الوقت ويجمع ارباح كثيرة ولكن يجب ان يتدرب على التداول فى مثل هذا الوقت حتى لا يحصل على المارجن كول

MINAEDWARDW
01-13-2013, 01:00
معلومة مهمة ومفيدة لكل متداول يعمل فى مجال الفوركس لكى يتجنب مرجنة الحساب

salma saad
01-17-2013, 02:21
طبعا فى لاول شكرا على المعلومة وفعلا انا كمان لا احبذ التداول اخر الشهر بسبب ما يشهده من تقلبات

safouane
01-18-2013, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكركم بدوري على هدا الموضوع القيم فانا قد اعجبتني هاته التحليلات
وبما انني جديد في هدا الميدان اي انني من الهواة فقد اكتشفت اشياء جديدة
مشكور على هذة المعلومات و نسال الله تعالى كل التوفيق يا اخي

moonlight32
01-19-2013, 22:15
هي ايام مربحة جداً لكن خطيره ايضاً وخطرها اكبر من يسرها

tickno
01-19-2013, 22:26
طبعا توجد اوقات خطيرة في الفوركس
لذا يجب ان يختار المتداول المبتدأ بعناية الوقت المناسب له

prince of dark
01-20-2013, 01:40
مشكور يا غالى على النصيحه وان شاء الله جارى العمل بتلك النصيحه وشكرا لك اخى الكريم

محمود شبايك
01-20-2013, 04:50
مرجنة حسابات دى معاناها ان حسابك بيخسر لحد لما يبقى صفر
يعنى انت مش هاتعرف تتاجر تانى غير بحساب جديد

mostafa ozil
01-22-2013, 07:15
السلام عليكم
اخى هذة الفتره منا من يستفيد منها ومنا من يتضرر فهى فترة جيدة للخبراء لتحقيق ارباح معقولة وعلى العكس بالنسبة للمبتدئين

samara
01-22-2013, 09:39
اخواني لفت انتباهي شيء خطير اريد ان اخذر فيه وهو التداول في اخر ايام الشهر وخاصة ان كان هذا اليوم يوم جمعة فمعروفبتلك التجربة او النقطة التى يقف امامها

mos3b2030668
01-22-2013, 09:53
انا لا اربط متاجرتي بالاوقات مطلقا اربطها فقط بظهور الفرص

لو قلنا لا تداول يوم الاثنين ويوم الجمعه لانهما بدايه ونهايه اسبوع ولا تداول ايام عطله البنوك
ولا تداول ايام كدا كدا وكدا متي نتداول ؟؟؟

rachidamarrakech
01-22-2013, 10:03
أخي الكريم اذا كان لدى المتداول استراتجيه قويه ولديه خبره يمكن
ان يتداول فى اى يوم ويحقق نتائج جيده

qq5050
01-22-2013, 11:07
اعتقد ان هدا من الامور الخطيرة في سوق الفوركس و الخبراء ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر و اثناء الفترة الامريكية من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة و قد يتحرك السعر فجاة بسرعة تدمر الحساب

MINAEDWARDW
01-22-2013, 11:46
معلومة جيدة ويوجد خطورة بالفعل على راس المال من الاغلاق الاجبارى

noda
01-22-2013, 14:21
الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او

SiSi
01-22-2013, 17:57
شكرا لك على الملحوضه المفيده وان شاء الله الاعضاء الكرام يستفيدو منها

premo
01-22-2013, 18:09
بص يا اخي انا مش معاك ان المتاجر يخاف من اغلاقات او اي شئ في الفوركس طالما مهتم بخطة ادارة راس المال بشكل جيد يبقي مفيش اي خوف هيواجهك من المرجنة او الخسارة حتي والفوركس دايما فيه مخاطرة مش ايام الاغلاقات بس

Karem1
01-23-2013, 17:19
الفتره دى بحاول انا شخصيا ابعد عنها وبيحظرنا منها الكثير من المتاجرين ولكن اجد فى بعض
الأحيان ان المتاجرين او بعضهم يربح بشكل جيد من هذه الأوقات

marly
01-23-2013, 20:42
طبعا الكلام ده المفروض يوجه الى الاعضاء او المتداوليين الجدد ذات الخبره المحدوده لان بالفعل التداول فى
اوقات التذبذب بتكون اكثر خطوره على حسابات المتداوليين مثلما ذكرت اخر ايام الشهر

may
01-24-2013, 06:37
شكرا على الموضوع ولكن سمعت عن اخر شهر بالسنه ولكن لم اسمع عن اخر يوم بالشهر وخطورته

birdgull1
01-24-2013, 07:28
هو السوق كده كده بيقفل يوم الجمعه والسبت
وانا بصراحه بخاف اشتغل وافتح صفقات في ايام الاجازه
لان مع بدايه السوق بتكون الاوضاع متذبذبه وغير مستقرة

juliano
01-26-2013, 02:32
فى اوقات معينة .. التجارة بتكون صعبة فيهم جدا واغلبية المتاجرين ممكن يفقدو حساباتهم فى الاوقات دى .. او ممكن يخسرو كتير بسبب المتاجرة
وذلك لشدة الذبذبة فى جميع العملات والتى لاتحترم اى شئ سواء تحليل او مؤشر اة اى شئ بتاتا .. وذلك لانها تكون متجهة الى سعر معين لاتتغير عنى .. حتى اة فى طريقها الى هذا السعر لاتحترم السوق نفسة

ahamed ali
01-27-2013, 19:34
الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار
وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه
او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها علي خسارة

benayen
01-27-2013, 19:45
اكيد اخي ان اي اغلاق يكون خطر على المتداول المبتدا
وخاصة الاإغلاق الشهري فهو يكون خطير وخطير جدا

disha
01-27-2013, 20:38
فعلا يا اخي انا الاحظ ذلك سواء في نهاية الشهر او في نهاية الاسبوع
فكل نهاية شهر بيكون فيه اخبار قوية على العملات وايضا كل يوم جمعة نفس الموضوع

Ahmed H
01-27-2013, 21:27
اوافقق الراى فاى موضوع تعليمي عن او بيتكلم عن اوقات المضاربه
لازم ينوة علي ان لا يتداول فاخر الشهر او السنه كمان

حسن
01-27-2013, 21:39
فعلا يا اخى الكريم اخر الشهر بيكون مليىء بالتزبذب
ولهذا يجب الحزر اثناء التداول وخاصة يوم الجمعة لانة بيتمرجن فية الكثير من الحسابات

asma
01-27-2013, 21:42
انت على حق مشكور على هذا الموضوع
ان شاء الله ننفذ هذه النصيحة

eslam2665
01-27-2013, 21:43
اعتقد ان يجب ان نضع خطة ونتبع استراتيجية جيده للاستفاده من هذه الاوقات وهناك متداولين يستفيدون ويحققون ارباح من هذا الاغلاق فيجب بذل الجهد اكثر حتى يمكن ان نستفيد من اكثر من فرصة من سوق الفوركس

mxmx
01-27-2013, 22:17
المرجنة تحدث لاى تاجر اى كان سواء
فى الفوركس فهو امر طبيعى فقط تعلم

Rony
01-28-2013, 00:26
يوم الجمعه اعتقد انه اجازه اصلا فى سوق الفوركس فازاى هنتاجر
وقتها يعنى انا شخصيا مجربتش المتاجره يوم الجمعه

baker
01-28-2013, 14:39
السلام عليكم
نعم انا ايضا اخاف من هذه الايام
ولكن لو انني ذو خبرة عاالية بالفوركس
لاستغليت هذه الايام حيث ذوي الخبرة
يستغلون كل يوم على الفوركس بالافضل
وشكرا

sato
01-29-2013, 23:33
الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه تكون دائما مربكه

تشلساوي مكناسي
02-02-2013, 08:38
معلومة جيدة وأنا الحقيقة لم أكن أعلمها
أما بالنسبة لمرجنة الحساب فلو المتداول عمل ستوب لوز مناسب فلن يتمرجن حسابه
المهم حتى لو تاجرت في هذه الأيام يجب عليك العمل وبحذر

moltoo
02-03-2013, 12:43
شكرا جزيلا لك على تقديم معلومة جديدة للاعضاء فلم اكن اعلم ان هناك يوم فى نهاية الشهر لا يحترم الاستراتيجيات

سلمى احمد
02-09-2013, 22:51
هو انا عامه مش بتاجر والسوق مغلق ومجربتش يعنى قبل كدا فمش هعرف
اجاوب او افهم فى الموضوع دا بشكل كبير علشان اجاوبك

RomanyMoreed
02-09-2013, 22:54
انا الاسبوع ده اتمرجنلي حساب كنت داخل شراء علي اليورو دولار داخل بلوت عالي السعر نزل في اليوم ده اكتر من 150 نقطه

tota2000
02-09-2013, 23:34
من قرائتى على المنتيدات بان الاغلاقات السنويه تكون دائما مربكه ولها ميزه قويه فى مرجنه الحسابات

safiforex
02-09-2013, 23:38
من قرائتى على المنتيدات بان الاغلاقات السنويه تكون دائما مربكه ولها ميزه قويه فى مرجنه الحسابات

الاغلاقات للشموع كحلها فهي مربكة اخي الكريم فمروا بالدقيقة فاخرها بيكون فيهة توتر و كذلك بالنسبة ل 5 دق
و 15 و النصف الساعة و الساعة و الدايلي و الاسبوعي حتى الشهري و السنوي
و هذا الارتباك فهو يكون قويا كلما كان الشمعة لها مدة اكبر لهذا فان الاغلاق السنوي بيكون فيه توتر كبير

nader
02-10-2013, 01:30
اخي الكريم الاغلاقات الاسبوعية او الشهرية خطيرة جدا كما سبق واشرت الى ذالك
وهذا ما يسمة بالفجوة السعرية
حيث انه بعد الافتتاح نلاحظ ان هناك اختلافا وفي بعض الاحيان يكون كبيرا على سعر الاقفال

jaracher
02-10-2013, 19:00

a5060
02-14-2013, 12:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حياكم الله جميعا
نهايه السنه اصعب انما الشهر عادى مش شايف فيه مشاكل
تمنياتى بحظ اوفر للجميع

نور مريم
02-14-2013, 12:57
دائما الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او
اخر يومين فى الشهر واخر شهر فى السنه واوائل الشهور واواخر الاسابيع واللى فاضل ممكن نتاجر فيه ولازم نكسب والخساره مش محسوبه وربنا يستر علينا من السوق

yaab222
02-14-2013, 13:00
نظرا للارتباك الذى يحدث وقت الاغلاق للسوق
يجب تجنب هذه الاوقات لان مخاطرها عالية

taoufik bajjou
02-14-2013, 14:33
السلام عليكم أخي الكريم شكرا على النصيحة لكن اظن ان الحساب لن ينمرجت إدا قمت بتحديد الستوب لوز

FaTi
02-14-2013, 15:28
شكرا لك على هي التوضيح وان شاء الله اشتغل عليه
وابتعد على مثل هي الاوقات جزاك الله الف خير

insta client
02-14-2013, 15:51
والله يا باشا دا فى ناس تانيه بتقول ان احسن مكاسب بتبقى اخر الشهر وبجد والله الواحد مش عارف يصدق مين خالص

ibrahiem2012
02-14-2013, 17:35
فعلا يااخي كلامك صحيح لان كل بيقفل صفقاته المفتوحه
ويكون السوق في حاله طلوع ونزول بشكل سريع

bery
02-14-2013, 18:16
انا لسه مبتدأه وشكرا جدا اخى العزيز ع هذه الافاده

kingmos4
02-14-2013, 18:33
مشكور اخى الكريم على النصيحة الغالية
وان شاء الله سناخذ حذرنا فى هذه الاوقات

spiderforex
02-15-2013, 00:17
بالصبط اخي دائما اخر أيام الشهر يكون التداول فيها خطير خصوصا اذا صادف هذا يوم الجمعة واغلاق شمعة الاسبوع فالحركة تكون جد قوية لهذا دائما يجد الحدر في الايام الاخيرة من الشهر

حسن
02-15-2013, 11:05
بالفعل يا اخى هناك الكثير من الاخبار القوية
فى نهاية كل شهر يجب الحزر منها جيدا

السلام عليكم

ارجو التعليق

maged mohamed
02-15-2013, 12:23
بسم الله الرحمن الرحيم
من الايام اللى ممكن تمرجن الحساب الاغلاقات الاسبوعيه و السنويه كمان
مش بس الاغلاقات الشهريه

bedrani
02-15-2013, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وباركاته
================
اضن انه من اسباب الخسارت

================
شكرا لك على الموضوع

dalirap
02-15-2013, 12:55
السلام عليكم
شكرا أخي على معلومة ،إن لم أكن أعرفها لاكن سوف أكن حذر من أخر أيام الشهر والاسبوع كما حذرتني

bourhan25
02-15-2013, 13:23
السلام عليكم صديقي مشكور على المعلومة انا اول مرة اسمع بها
ان شاء نستفيد منها وتقبل مروروي ...تحياتي

magic777
02-15-2013, 21:13
بسم الله الرحمن الرحيم
من الايام اللى ممكن تمرجن الحساب الاغلاقات الاسبوعيه و السنويه كمان
مش بس الاغلاقات الشهريه

اكيد اخي لان الايام دي بتكون الحركه فيها صعبه ولا يخضع السعر لاي تحليل يذكر
ويكون فيه اخبار بتخلي الاسعار تمشي في الاتجاهين

safiforex
02-15-2013, 21:21
بالطبع ان الاغلاق الشهري بيكون فيه تحرك قوي للسعر و على غير المعتاد
و هذا فعلا ما يمرجن حسابات العديد من العملاء لهذا ينصح بعدم التداول في خلال هاته الايام

mariom
02-15-2013, 21:22
دي معلومه صحيحه جدا ومعروفه وانا بضم صوتي لصوتك ومن المعروف ان كل النهايات تؤدي إلي مرجنة الحسابات بمعني نهاية السنه شهر 12 ده إغلاق سنوي والإغلاق النصف سنوي مرورا بالأغلاق الشهري والإغلاق الاسبوعي كمان للان السوق بيكون غير محدد الإتجاه

سكوفيلد
02-15-2013, 23:51
هذا يحدث مع كل فتره فى الفوركس مثل فتره اخر الاسبوه او اخر الشهر او
اخر السنه فهذه مشكله وهناك حسابات تدمر بسبب كل هذه الاشياء

kaka30
02-16-2013, 02:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ياما عدى عليا شهور وليال ومشوفتش من الكلام دا اى حاجه
أتمنى التوفيق للجميع

halahala
02-16-2013, 02:41
انا اصلا مش فاهمة يعنى ايه مرجنة الحساب وما الاسباب التى تؤدى للمرجنة حتى اتفاداها

di.na
02-16-2013, 02:47
لقد سمعت بذلك من قبل والكثير حذرونى من ان اتداول يوم الجمعه وخاصة فى نهاية
لان هذا الوقت يكونفى قمة التذبذب مما يجعلنى اتعرض الى خسائر كبيرة جدا ومرجنة الحساب

elmadry
02-16-2013, 02:55
معاك انا فى موضوع الاغلاقات لانى لسه النهاردة متعرض لمرجنة البونص الذى حصلت علية
من الردود وذلك بسبب الاغلاقات الاسبوعية عفانا الله واياك وان شاء الله مش هتاجر اخر الاسبوع تانى .

emy anwer
02-16-2013, 03:40
اهم شئ وضع استراتيجية جيدة سوف تجعلك لا تخسر ابدا فى اى وقت او اى يوم وسوف تتداول فى
اى يوم تريدة

zinamalqa
02-16-2013, 03:43
في الحقيقة لا ارى اي مشكل

في التداول باخر الشهر او اواخر السنة

ولا فرق لدي

MINAEDWARDW
02-16-2013, 08:02
بالفعل الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرارسواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها

شبايك
02-16-2013, 10:36
انا اسمع كثيرا عن مرجنة حسابات كثيرة ولكنى
اعلم ان هناك ايضا اناس كثيرة تكسب من هذا المرجنة

ramezmk
02-16-2013, 10:39
بس الكلم دة يا جماعة مش مظبوط ما اليوم امبارح عدى عادى جدا و محصلش حاجة
هو الناس لما بتخسر بتحاول تعلق الخسارة على حجات تانى

hiden
02-16-2013, 16:35
لسلام عليكم ورحمة الله

وبركاته شكرا لك على الموضوع وعلى الإفادة المهمة وبالتوفييق للجمييع

ziko
02-16-2013, 16:49
اهم حاجه اداره راس المال السلبمه والمحكمه يعبدا عن تقلبات السوق.

وردة الخليج
02-16-2013, 16:53
اعتقد ان كل متاجر فى اولى خسارته لحساب البنص قد مر بتلك التجربة او النقطة التى يقف امامها

magic777
02-16-2013, 21:28

هو دي تجربه معظمنا اكيد مر بها بس الشاطر اللي اتعلمها من غير خساره كبيره
وهو بيدرب على الديمو لحد لما يقدر يشتغل فيي السوق

حسن
02-16-2013, 21:49
السلام عليكم

ارجو التعليق

نعم يا اخى لان نهاية الشهر بيكون ملىء بالاخبار
ولذالك هناك الكثير من عمليات الانعكاس ومرجنة الحسابات

sabel
02-16-2013, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بجد يا استاد معك حق في النقطة ديا

Bassemrko
02-16-2013, 21:52
شكرااا جدا لك يا غالى على التنبيه وان شاء الله الكل ياخد حزره

sahora
02-16-2013, 21:55
بالطبع يااخى عندك حق ورغم اننا شبه عارفين الكلام ده لكن الطمع
يجذبنا الي العمل في مثل هذه الايام ونخسر ونندم كثيرا لابد لاننا مش محترفين كفايه ان نبتعد
عن هذه الايام لكن نتفادى الخسارة الي حد كبير وشكرااااا

دينا اسماعيل
02-16-2013, 22:08
نصصح بعدم التداول فى اخر الشهر لازم نكون فى الامان ويكون من بداية كل شهر للامان وعدم الوقوع فى الخسارة ومعروف طبعا الاغلاق بيكون فى نهاية الشهر فيجت الانتباة ولكم جزيل الشكر وفقكم الله جميعا

kingmos4
02-16-2013, 22:28
مشكور اخى الكريم على هذا التنبيه الهام
بالفعل اخر الشهر بتحصل حاجات غريبة على الشارت

ahamed ali
02-18-2013, 16:17
انا شوفت دة الشهر الي فات علي اليورو بويند وحصلي
كل الي انت بتقول علية بس علي الديمو الحمد لله

FCBXL
02-18-2013, 16:30
شكرا اخي على هذه النصيحة لكن انا انتظر الاغلاق الشهري هذا بفارغ الصبر لانني اجد فيه
فرصة للربح كبيرة وكبيرة جدااا

ziko
02-18-2013, 16:43
نعم اخى فانا اعتق ان اخر اسبوع يكون فيه سيوبه عاليه لذا انصح باداره راس المال.

youssef1025
02-18-2013, 16:48
اذا كان للمتداول استراتجية قويه و خبره يمكن ان يتداول فى اى يوم تحياتي

habibdoom
02-18-2013, 17:18
السلام عليكم
شكرا على الموضوع ولكن سمعت عن اخر شهر بالسنه ولكن لم اسمع عن اخر يوم بالشهر وخطورته
بالتوفيق لك

ahmed99971
02-18-2013, 17:46
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد طبعا بيحصل للاسعار تذبذب كبير مما يؤدي الي عدم توقع الاسعار ويؤدي الي الخساره

magic777
02-20-2013, 00:55
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد طبعا بيحصل للاسعار تذبذب كبير مما يؤدي الي عدم توقع الاسعار ويؤدي الي الخساره

هو التذبذب بقى هو الحركه الغالبه على السوق حاليا يتخلله حركات رالي بسرعه
وفي وقت قصير جدا ودايما الاخبار بتكون سبب الحركات دي

hamidi
02-20-2013, 00:56
السلام عليكم أعجبني الموضوع
جزاك الله خيرا

insta client
02-20-2013, 01:02
هناك فعلا اغلاقات اسبوعيا زى يومى السبت والاحد ويتم الفتح يوم الاثنين والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

chabbi
03-01-2013, 21:17

saad1
03-01-2013, 22:15
بسم الله الرحمان الرحيم اخي الكريم اعتقد ان كل متاجر فى اولى خسارته لحساب البنص قد مر بتلك التجربة و الأشخاص الذين تمرجن حساباتهم هم الذين لا يعرفون كيفية إدارة رأس المال وبالتوفيق

brahimo
03-01-2013, 22:26
السلام عليكم و رحمة الله ايها الاخوة والاخوات و بركاته
ان معك كل الحق فلابد
من تفتدي مثل هده الاوقات اي اوقات الاغلاقات

dzman2
03-01-2013, 23:18
السلام عليكم
في الاغلاق الشهري يكون مميز
لكن اقوى اغلاق عالمي يكون اغلاق شهر مارس لوجود ما يعرف الكاري تريدر وهو موضوع معقد يمكنكم البحخث و التعرف اثر عليهم

بيكو
03-04-2013, 21:21
انا لا اهتم اطلاقا بالاغلاقات كما يهتم الاخرون انا اهتم بنقط دخولي للسوق ونقط خروجي منه
وشكرا يا اخى على المعلومات القيمه دى وعلى مشاركات الاعضاء

mahammed galal
03-05-2013, 20:11
اعتقد ان ...... الاغلاقات السنويه تكون دائما مربكه ولها ميزه قويه فى مرجنه الحسابات

safinova
03-06-2013, 18:45
فعلا تكون هذه الأوقات صعبه جدا وتؤدى لمرجنه بعض الحسابات ولكن المحترفون يستغلون ذلك
الوقت وفى الحقيقه يحققون وقتها نسبه ارباح جيده جدا

tarkanovich
03-06-2013, 18:48
السلام
كل متاجر فى اولى خسارته لحساب البنص قد مر بتلك التجربة او النقطة التى يقف امامها

mohamed nada
03-06-2013, 19:05
الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار
وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه

karim12
03-06-2013, 19:06
كل متاجر فى اولى خسارته لحساب البنص قد مر بتلك التجربة او النقطة التى يقف امامها
لكى يعمل من اجل المرور والوصول الى اهدافه

saad2
03-06-2013, 22:45
بسم الله الرحمان الرحيم اخي العزيز لو كان المتداول محترفا لن يمرجن حسابه إطلاقا مهما بلغت الأسعار صعودا و نزولا لكى يعمل من اجل المرور والوصول الى اهدافه ويجب ان يحدد ماذا سيعمل بعد ذلك وبالتوفيق وشكرا

moselm2011
03-06-2013, 22:56
من اخطر الاسباب للمرجنه هى المتاجره فى ايام الاغلاق الشهرى والاسبوعى والسنوى وانا شخصيا تمرجن حسابى بشهر 12 اللى فات وخسرته بالكامل لذلك ادعوا الجميع الى الابتعاد عن التداول فى مثل هذه الايام

ميوية حسن
03-06-2013, 23:00
طبعا التداول فى نهاية كل شهر امر خطير لانها تكون اغلاق محافظ
شهرية على مستوى العالم فالحركة تكون قوية جدا

dodo6
03-06-2013, 23:18
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان دايما الاغلاقات فى الفوركس بتودى
الى الخسارة مثل الاغلاق الشهرى والاسبوعى والسنوى وبالتوفيق للجميع

جهاد
03-06-2013, 23:35
السلام عليكم نعم اخى انا ايضا لاحظت هذا وايضا يوم الجمعة عند انغلاق السوق يكون الوضع غير مستقر وايضا اخر الشهر عند تسليم الحسابات لهذا افضل الابتعاد عن التداولفى هذه الاوقات وايضا عندما يكون هناك اخبار جديدة غير متوقعة

Aya Ali
03-06-2013, 23:41
عندك حق مرجنة الحسابات بتكون فى بداية فتح السوق ونهايته وبتكون فى نهاية كل شهر
بالتوفيق للجميع

mohamed sayed
03-07-2013, 00:20
الاحظ ذلك ايضا ففى ذلك الوقت يكون هناك تصفية حسابات

بين الكبار ونحن من نقع فى المنتصف لذا يجب الحذر الشديد من التداول

ويفضل الابتعاد عن السوق فى ذلك الوقت

chabchoub
03-07-2013, 00:23
السلام عليكم اخواني
صراحة أنا مبتدئ و أول مرة أشوف المعلومة

التهامى
03-07-2013, 00:25
من الممكن ان يحدث ذلك مشكور على التوضيح ان شاء الله نتجنب هذه الاوقات
حتى لا تتسبب فى الخسارة لنا

ahmed shahawy
03-07-2013, 02:40
بالتأكيد هذه الخطوه خطر على المبتدئين
لكنها اشد حبا لاصحاب الخبره والمحترفين
شكرا لاهتمامك

ahamed ali
03-09-2013, 16:14
بالفعل الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ، وهذا في الاغلاقات
سواء الاغلاقات الاسبوعيه او الاغلاقات الشهريه او الاغلاقات السنويه وتسبب في الكثير من مرجنة الحساب واغلاقها علي خسارة

heshma.hamad
03-09-2013, 20:50
لسسلام عليكم ورحمه الله مشكور اخى الكريم على هذا السؤال بس انا جديد فى الفوركس وشكرا على الاضافه

hadeerdoddaa
03-09-2013, 20:53

اعتقد ان هدا من الامور الخطيرة في سوق الفوركس

و الخبراء ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر

و اثناء الفترة الامريكية من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة

و قد يتحرك السعر فجاة بسرعة تدمر الحساب

krim gom3a
03-11-2013, 13:15
اعتقد ان هدا من الامور الخطيرة في سوق الفوركس و الخبراء ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر
و اثناء الفترة الامريكية من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة و قد يتحرك السعر فجاة بسرعة تدمر الحساب.

vampire-lord
03-11-2013, 15:35
ان الاغلاقات الاسبوعيه , الشهريه والسنويه تكون مربكه للمتداول وتتسبب في مرجنه الحساب لذا يجب تجنب التداول في اوقات اغلاق السوق

mohamed saad
03-11-2013, 15:42
السلام عليكم و رحمة الله
مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة ....لكن لي تعقيب بسيط....عندما تكون الأستراتيجية مبنية على خط الدفاع الأخير و هو الستوب لوز....أعتقد أنه لا يوجد شئ أسمه مرجنة الحسابات
أعتقد أن الخطأ في مرجنة الحسابات يعود الى سوء الأستراتيجية أخي
وليس ليوم معين أو أغلاق معين
مجرد رأي
شكرا

اخي مهما كنت واضع الاستوب في الاغلاق الشهري لن يضرب على الرقم الذي وضعته لان الحركة وقتها تكون قوية وسيضرب على اخر رقم استطاعت الشركة ان تغلق عليه حدثت معي عدة مرات وكانت سبب في خسارة كبيرة وفي عدة شركات ايضا لان السعر وقتها يكون في سرعة جنونية وعند الاغلاق يتم الاغلاق على اخر سعر استطاعت الشركة ان تلحق به

ETrade
03-11-2013, 15:53
بالفعل فكرة في غاية الاهمية،ينبغي الحذر من هذه الاوقات لانها تعرض الحسابات لخطر كبير، قد يتم خلالها فقدان الرصيد بالكامل.
بالنسبة لمشكلة نهاية الاسبوع كمثال توضح ان التغيرات التي قد تطرأ تكون احيانا كارثية على الحسابات التي تظل الصفقات مفتوحة فيها.
لذلك ينبغي اغلاق الصفقات قبل نهاية الاسبوع او نهاية الشهر.

tydia
03-11-2013, 16:12
شكرا لك اخي على النصيحة المفيدة و لكن اخي الذي يتمرجن حسابه هو المبتدأ بصراحة اخي
تقبل مروري

نور الحياة
03-11-2013, 16:18
السلام عليكم
طبعا هنا دور الستوب لوز وهو الذى يحمى الحساب من المرجنة
فأنا فى ادارة صفقاتى اول شيئ اعتمد عليه لوقف الصفقة من الخسارة او وقفها لحماية الحساب من المرجنة هو الاستوب لوز
فبداية دخولى فى الصفقة بحدد تيك بروفيت واستوب لوز
لكى احمى الصفقة واحمى الحساب من المرجنة او اى خطر
تمنياتى لجميع الاعضاء بالتوفيق

spiderforex
03-11-2013, 16:22
هذا شيء واضح بالنسبة للاغلبية اخي الكريم دائما يجب الاحتراس من الاغلاق الاسبوعي يعني أواخر الاسبوع وكذلك الاغلاق الشهري فهي اكثر الاوقات الصعبة في السوق موفق اخي الكريم

eagleye
03-11-2013, 16:26
نعم اخي يجب تفادي هده الاوقات لانها ممكن تخسر الكثير و بالتوفيق لك اخي

aliarif
03-11-2013, 16:27
هدا من الامور الخطيرة في سوق الفوركس و الخبراء ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر و اثناء الفترة الامريكية من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة و قد يتحرك السعر فجاة

محمد رشاد
03-11-2013, 16:30
نعم حدث معى هذا فى الشهر الماضى وتعرضت ان حسابى اتمرجن مرتين
بس الغلط عندى انى معملتس ستوب لوز

idriss95
03-11-2013, 16:31
اعتقد ان هدا من الامور الخطيرة في سوق الفوركس و الخبراء
ينصحون بعدم التداول في اخر ايام الشهر و اثناء الفترة الامريكية
من يوم الجمعة لان السيولة تكون ضعيفة و قد يتحرك السعر فجاة بسرعة تدمر الحساب

khalefa mohamed
03-11-2013, 16:37
للعلم ليس دائما بيكون فى اخر الشهر
فى احيان بيتم فى اخر الاسبوع لذالك معظم الشركات
بتقول اغلاق لصفقات يوم الجمعه وعم الانتظار ليوم الاثنين والصفقه مفتحه

spiderforex
03-13-2013, 01:55
السلام عليكم
طبعا هنا دور الستوب لوز وهو الذى يحمى الحساب من المرجنة
فأنا فى ادارة صفقاتى اول شيئ اعتمد عليه لوقف الصفقة من الخسارة او وقفها لحماية الحساب من المرجنة هو الاستوب لوز
فبداية دخولى فى الصفقة بحدد تيك بروفيت واستوب لوز
لكى احمى الصفقة واحمى الحساب من المرجنة او اى خطر
تمنياتى لجميع الاعضاء بالتوفيق

الله ينور يا اخت نور الحياة كلامك صحيح الواحد الذي يلتزم بوقف الخسارة فطبعا هو يعمل بشكل مرتاح ويكون بعيد كليا عن كل ما من شأنه ان ياثر على تجارته

sasa_hero92
03-13-2013, 01:57
السلام عليكم اخى الكريم
الحقيقة انا مكنتش اعرف المعلومة دى .... شكرا جزيلا

Reham Mohamed
03-13-2013, 02:02
السلام عليكم
اولا احب اشكر حضرتك على النصيحه
ثانيا اعتقد ان الخبراء فى الفوركس يعلمون جيدا حجم التداول وهذا يعطى لهم الفرصه كى يقررو اذا كانو يعملون فى هذه الفتره ام لا

FCBXL
03-13-2013, 02:06
صحيح اخي الكريم الاغلاق بكل انواعه يكون خطير على الحساب كيف ماكان اغلاق شهري أو اسبوعي
في الاغلب يكون خطير

prince13
03-13-2013, 13:40
السلام عليكم
بالفعل نهاية الاسبوع او
الشهر بكون في حركة قوية
وغريبة قد تؤدي الى الخسائر

yassoo011
03-13-2013, 14:06
ايا كا التقلب في الحسابات يمكنك
السيطرة عليه بالاستوب لوست لتحمي حسابك

safiforex
03-13-2013, 14:11
الالغلاقات الشهرية فهعلا فيها خطر على الحسابات و خصوصا اذا تزامن مغ الاغلاق الاسبوعي
و اما ان كان مع الاغلاق السنوي فيجب تفادي التداول بدون اي شك

حسن
03-13-2013, 14:36
فعلا يا اخى هناك اخبار قوية اخر الشهر تؤثر
على الحسابات بشكل كبير وخصوصا الحسابات الصغيرة

girges
03-13-2013, 14:37
اخى الكريم مساك الله بالخير
جزاك الله خيرا علي المعلومة المفيده اتمنى لك دوام النجاح والتوفيق
تقبل مرورى

rebaoui
03-13-2013, 14:39
السلام عليكم
اكيد هي فترة خطرة كما هي فترة الاخبار و كما يمكن ان تؤدي الى فقدان الحساب كاملا يمكن ايظا ان تحقق ارباحا كبيرة
و اهم شئ هو التركيز و القدرة على الاستيعاب
دممممتم في رعاية الله و تقبلوا مروري

Esam kader
03-13-2013, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم والله يا اخي مع الخبره والممارسه بيكون كل شيء ليه
حساب حتي ايام الراحات ووقف الترندد بيكون كل شيء معمول حسابه

حسن
03-13-2013, 14:59
فعلا يا اخى هناك مرجنة الكثير من الحسابات فى نهاية كل شهر
بسبب الاخبار القوية والحركات العنيفة للسوق

girges
03-13-2013, 15:40
اخي الكريم مساك الله بالخير
اتمنى ان تجد الاجابه المناسبة لسؤالك واعذرنى لاني مبتدئ في هذا المجال دعواتي للجميع بالتوفيق
تقبل مرورى

skhalek
03-13-2013, 15:51
السلام عليكم
اهلا اخوانى
اللى حضرتك بتكلم عليه دا ممكن يحصل فى اوقت من السنه لان تقلبات السوق والانفجارات مهاش وقت محدد
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

forex.mad
03-25-2013, 21:27
يا باشا بجد انت فنان وبجد شكرا اوى اوى على النصيحه دى وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه بجد ياريس وتقبل مرورى يا اخى الكريم وربنا يوفقك باذن الله تعالى

بيكو
03-26-2013, 16:58
بالفعل الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ، وهذا في الاغلاقات سواء الاغلاقات الاسبوعيه

ALI MUHARAM
03-26-2013, 17:13
اسلام عليكم ...انا تعرضت لمرجنة حسابى اخى ولكن ذلك كان فى منتصف الشهر وليس
فى اخر الايام ا فى الشهر وخسرت كل شى اتمنى ان لا تتكرر ,لو كان المتداول محترفا لن يمرجن حسابه إطلاقا مهما بلغت الأسعار صعودا و نزولا

بيكو
03-26-2013, 17:19
بالفعل الايام التى تسبق الاجازات داييما يكون بها لخبطة وعدم استقرار ،

BiBo
03-26-2013, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ربنا يجازيك الف خير على هي التنبيه بارك الله فيك تقبل مروري

abdelkarim1996
03-26-2013, 17:44
السلام عليكم
لكن هذه الفترة قد تساهم في تحقيق
مكاسب كبييرة تمهيدا لبداية الشهر
القادم لكن لمن يعرف إستغلال فرصها
طبعا

ahmed.mamdouh
03-26-2013, 18:00
انا عن نسفى سوف اتداول بعيد عن المارجن وسياستة ان شاء الله تعالى واتمنى التوفيق لى وللجميع ان شاء الله

egyption
03-26-2013, 18:10
جب عند اغلاق كل شهر او كل اسبوع الابتعاد عن السوق وقتها لانها حركة سريعة وممكن تخسر وتمرجن الحساب بسرعة

ALI MUHARAM
03-26-2013, 19:52
اسلام عليكم~~
انا تعرضت لمرجنة حسابى اخى ولكن ذلك كان فى منتصف الشهر وليس
فى اخر الايام..و الأشخاص الذين تمرجن حساباتهم هم الذين لا يعرفون كيفية إدارة رأس المال ويدخلون بلوت لا يتحمل الإنعكاسات الكبيرة

tecnequeforex
03-26-2013, 20:05
الاغلاق الشهري هو بيكون اصعب فترات التداول في السوق فبالنظر للشهر الحالي والاسبوع اللي احنا في دلوقتي هو اخر اسبوع اصبحنا بنشوف حركات عنيفة وصعوبة في التنبأ بالاتجاه

Ahmed Dahab
03-27-2013, 13:52
الفوركس سوق مفتوح للجميع اخى الكريم ومن يجيد التعامل معة ينجو ومن لا يجيدة يغرق فية

abdellah01
03-27-2013, 13:59
اخى العزيز انا لست بخبير لدرجة الاجابة عن هذا السوال وباذن الله هتابع مع حضرتك لمعرفة هذة الاجابة من الاعضاء القدامة وباذن الله كلنا نستفيد من هذا و السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

undermore
03-27-2013, 14:14
السلام عليكم
صحيح ، كل يوم جمعة تشهد السوق حركة غريبة غير منتظمة في التذبذب ، لابد من الإبتعاد عن هذا اليوم

shando
03-27-2013, 14:19
بالفعل دئما بيكون فى تحذير من المحللين بعدم العمل وقت الاغلاق الشهرى الشهرى لانه كبار المستثمرين بيكون ليهم دور كبير فى تحديد السعر واكتر من خسارة تعرضت ليها فى الاقات الشهرية الاسعار بتتحرك بشكل سريع بس المحلل اللى عندة خبرة وعندة طريقة عمل جيد وملتزم بيها يقدر انه يشتغل فى اى وقت والاستوب لوز لة دور مهم يحمى الحسابات من المرجنة

شدى احمد
03-27-2013, 14:22
السلام عليكم شكرا جزيرا يا اخى على المعلومات الجيده وجزاك الله خيرا

sherymoon7
03-27-2013, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله
لابد من اغلاق شهري لكي تعرف نفسك كسبان ام خسران

karimca
03-27-2013, 15:21
مشكور على المعلومة و التحذير فعلا يمكن فقدان
الحساب في هذه الفترة بالتوفيق

GHOST_07
03-27-2013, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته, الإغلاق الشهري يمكن أن يكون إيجابي ويمكن أن يكون سلبي فبالنسبة للمتداولين المحترفين يستطيعون تحقيق الأرباح في الإغلاق الشهري لكن بالنسبة لنا كمبتدئيين يمكن لحسابتنا أن تتمرجن في الصراع بين الدببة والثيران

circo
03-27-2013, 15:27
السلام عليكم

شكراً يا أخي على هده المعلومات فلم أكن أعرفها واتمنى لك المسايرة في الفوركس بشكل رائع

شكرا وبالتوفيق

Nady
03-27-2013, 15:38
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا كلام صحيح ومعلومات قيمه

ايهاب عادل
03-27-2013, 15:56
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد ونصائحك المممتازه
انا سمعت نفس الكلام من شخص يحذر التداول فى اخر ايام الشهر

yazed
03-27-2013, 16:18
بالعكس انا بشوف ناس بتاجر يوم الجمعه وبتحقق ارباح معقوله بل ان هناك من يفضلون المتاجره فى هذه الايام ولا يخشوها

fancydreams
03-27-2013, 16:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا عايزة اعرف حاجه بخصوص مرجنه الحساب هل ليه علاقه بايام الجازات او اننا الصفقه لما تقفل لوحده الحساب بيتمرجن معلش اعزرونى فانا لسه مبتدئة خالص في الفوركس يدوب بدرس المقدمه مع تحياتى للجميع بالتوفيق والنجاح

hamditns
03-27-2013, 16:41
مشكور أخي على المعلومة ولو كان كلامك صحيح يبقى يجب أخد عطلة في تلك الأيام حتى نتفادى أي مفاجأت غير سارة.

like
03-28-2013, 14:27
لا يوجد علاقه بين الاغلاق الشهري ومرجنة الحساب
مرجنة الحساب بكون ناتج عن سوء اداره للصفقه وسوء متاجره
فيجب الا نلقي اللوم دائما على السوق

FCBXL
03-30-2013, 02:07
صحيح الاغلاق الشهري يكون خطر جدا وعلى المضاربين ان ياخذو الحيطة من الاغلاق الشهري لانه
يعتبر خطير جدا

ahmed gomaa abozid
03-30-2013, 02:21
احلا شئ ان الواحد يتاجر يوم بيوم
انا عن نفسي اول ما بحقق الربح اللي انا عايزه ببطل اعمل صفقات واحمد
اللله علي كل شئ واستني اليوم التالي

wake up
03-30-2013, 02:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم مشكور جدا على المعلومات بتاعتك الى انت طرحتها وفى انتظار مزيد
من المعلومات ان شاء الى احنا نستفاد منها وربنا يوافق الجميع ان شاء الله فى الفوركس وشكرا اخى الكريم ليك

heroo252
03-30-2013, 02:39
بالفعل السوق لا يحترم اى تحليل كلاسيكى فى هذة الايام
دى غير انة ممكن يفتح الاسبوع الجديد بفجوة سعرية كبيرة

mannon
03-31-2013, 00:00
اكتر ايام المفروض نبعد فيها تماما عن السوق ،، دة لو عايزين ننجو
لان الاوقات دى بيكون فيها ضرب حسابات

saad forex
03-31-2013, 01:00
انا مش جربت الحكايه دى خالص لان ده اول شهر ليا فى التداول
وعموا الشهر ده اخر يومين فيه اجازه والحمد لله ويبدء الاسبوع الجديد بشهر جديد

ant al7b s
03-31-2013, 01:17
شكرا يا اخى ع هذة المعلومة بارك الله فيك
\استفدت من موضوعك انا مبدئة وساعمل بها عندما ابدا صفقات حقيقية بالتوفيق يا اخى وللجميع

canforex68
03-31-2013, 01:21
فعلا اخي فالكثير من الحسابات تحصل فيها مرجنة
و ذلك في خلال الاغلاقت الشهرية على الخصوص