PDA

View Full Version : سؤال بخصوص الحساب الأسلامي

Pages : [1] 2 3 4

hacker_only123
03-03-2014, 11:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا جديد في عالم الفوركس وعندي سؤال هو لو الحساب الأسلامي مش بياخدوا عليه فلوس طيب مانا ممكن افتح صفقة ولما ييجي السعر اللي يريحني اقفلها حتي لو قعدت سنة

harimeche
03-03-2014, 21:35
في الحقيقة يا أخي أنا م أفهم سؤالك جيداا

لكن على حسب مـــا فهمت أنك تسأل

عن احساب الإسلامي . فبخاصة لا تأخد

عليه فائدة في حالة تبيت الصفقة

تحياااااتي وبالتوفيق

moumi20081
03-03-2014, 21:49
اولا يا اخى الكريم فيما يخص الحساب الاسلامي ما يتحسبش عليك فوائد ليك او عليك وطبعا انت تقدر تخلي صفقتك شغالة زمن طويل ادا كان رصيد يسمح بذالك وانا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك وربنا يكرمك ان شاء الله

mohamed77
03-04-2014, 00:54
شوف يا غالى عايز اقولك شئ هما بيميزوا الحساب الاسلامى عن اى شئ بانه مافيش فيه فوايد عليك سواء فى تبيت الثفقات او خلافه بس اكيد الشركه ليها استراتيجيه معينه بتعوض ده فى شئ تانى والا كان كل الناس عملت حساب اسلامى واشتغلت بيه اكيد بيعوضوها فى شئ تانى وربنا يوفق الجميع

norur
03-04-2014, 01:20
انا جديد في عالم الفوركس وعندي سؤال هو لو الحساب الأسلامي مش بياخدوا عليه فلوس طيب مانا ممكن افتح صفقة ولما ييجي السعر اللي يريحني اقفلها حتي لو قعدت سنة
السلام عليكم
يا اخي انت تقدر ان تفتح صفقات متى اردت يا اخي و لكن المهم ان تعرف متى تفتحها لان في البيع ربح و في الشراء ايضا ربح و انت بعد التحليل تتاكد طبعا بعد التعلم و الخبرة على التجريبي
لدا المهم الن تفتح الصفقات يوميا ما عادى ايام العطل و العطل الاسبوعية

---------- Post added at 11:20 PM ---------- Previous post was at 11:19 PM ----------

السلام عليكم
يا اخي انت تقدر ان تفتح صفقات متى اردت يا اخي و لكن المهم ان تعرف متى تفتحها لان في البيع ربح و في الشراء ايضا ربح و انت بعد التحليل تتاكد طبعا بعد التعلم و الخبرة على التجريبي

nihed trabelsi
03-04-2014, 01:28
وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته
طبعا يمكنك ان تترك الصفقة مفتوحة سنة لو لكثر حتّى يكون السعر الذي يساعدك لكن اهم
شيئ ان يكون معك رصيد كاف يستطيع ان يتحمّل تقلّبات السعر التي لا تدري الى اي مدى يمكن ان تعكس في الفترات الطويلة

darsh
03-04-2014, 01:31
طيب خلال السنة دى السعر حيتحرك فى اى اتجاه لو عكس صفقتك فى حاجة اسمها المرجن كول يعنى الحساب حيصفر يا كبير

forexman3
03-04-2014, 02:54
شوف ياغالى
بالنسبة للفوائد التى تفرض على التبييت فانها تفعل بعد
ان تتجاوز الصفقة الساعة الثانية عسر بتوقيت جرينتش
ولا ادرة لماذا نجازف والحل موجود فى الحساب الاسلامى

zinga4
03-04-2014, 17:15
الزحزحة (كلما قفزات في السعر من مستوى إلى آخر مع عدم وجود تداول بين) و
أقل ويتأكد أن التجار يمكن اتخاذ موقف في كل مرة يشتهون،

sendrela
03-04-2014, 17:18
اخى الكريم على حد فهمى لسؤالك بأنك تسأل انه لو الحساب اسلامى فماذا تستفيد الشركه صح ؟

الموضوع ان استفاده الشركه فقط تكون فى الاسبريد وهو نقاط الفرق بين العملتين وهو غالبا ما تكون 3 نقاط

حتى لو جعلت صفقتك لمده سنه فلن تأخذ الشركه سوى ال3 نقاط

محمود مرعى
03-04-2014, 17:57

ايوة طبعا كلامك صح جدا يا اخى وهو للاسف نظرى فقط بمعنى انك علشان تكون مرتاح فى مجال الفوركس وعامل الصفقة ومطمن ان السعر حتى لو نزل هيرتد تانى للسعر اللى انت عايزه لازم يكون معاك فى المحفظة رصيد يغطى كل الخسارة دى لا قدر الله وللاسف احنا غالبية حسابتنا صغيرة وعلشان كده بيحص المارجن كول

عدي
03-04-2014, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... فعلا يا اخي انت ممكن تقدر تعمل كده مع الحساب الاسلامي و انا اعتقد ان حكاية الحساب الاسلامي دي مش حقيقي و اكيد بياخدو ثواب عليه برده بس مخفي

kaa
03-04-2014, 18:08
نعم فى الحساب الاسلمى لايتم فر ض اى فؤائد الصفقات لو اسمترت الصفقة سنة
والحساب الاسلامى هو احلال لانه لايوجد فيى فؤائد

afillane
03-04-2014, 18:13
ميزة الحساب الاسلامي عن غيره هو انه لا يحتوي على فوائد ربوية او رسوم على الصفقات الطويلة والمبيتة وهذا شيء رائع وجميل

HABIB19
03-04-2014, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ان تترك الصفقة مفتوحة سنة لو لكثر حتّى يكون السعر الذي يساعدك لكن اهم
شيئ ان يكون معك رصيد كاف يستطيع ان يتحمّل تقلّبات السعر التي لا تدري الى اي مدى يمكن ان تعكس.§§§§

tazi larbi
03-04-2014, 18:22
السلام عليكم اكيد اخي ان الاسلام الاسلامي لا تاخذ لا فائدة ولا تدفع عمولة على صفقاتك ولا دخل للشركة في ان تترك صفقتك اذا كان حسابك يتحمل الانعكاسات وممكن ان يبقى مدة طويلة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

roma100
03-04-2014, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عميل لسه جديد في عالم الفوركس ومش عارف ازا كان الفوركس فلوسه حرام ولا حلال والحساب الاسلامي ايه طبيعته وفوياده

ssnsafi
03-04-2014, 18:35
نعم تستطيع ان تبقي الصفقة ما تشاء لها حتى تحقق الربح الذي تريده ولا مانع من ذلك ولن يتم فرض أي ضريبة او فائدة عليك لأنك تبقي الصفقة مفتوحة ايام عدة وطويلة
ففي الحسابات العادة كل يوم يمر على الصفقة يتم فرض فائدة عليها وهو امر محرم في الاسلام لهذا وجدت الحسابات الاسلامية لتسجيع الشباب المسلمين على دخول عالم الفوركي وتجربته وامتهانه ايضا

afillane
03-04-2014, 18:35
نعم ففي الحساب الاسلامي لا رسوم على اي صفقة من الصفقات سواء المبيتة 24 ساعة او على المدى الطويل عكس الحساب العادي

zinga4
03-05-2014, 15:59
عندما تتاجر في
اتجاه هذا الاتجاه، والباقي من نهج التداول الخاص بك يمكن أن تقع الحق في مكانه.

saad197920
03-05-2014, 16:01
نعم يا اخى الفاضل حتى وان بقيت الصفقة سنة كما تقول فأن الحساب الاسلامى لا تحسب عليه فوائد تبييت
نهائيا لا لك ولا عليك ...

doola2020
03-05-2014, 18:46
طب وانت حسابك أد إيه أساسا عشان تقعد سنة ، اخي في حاجة اسمها ارتدادات وهذه المصطلحات ستتعلمها جميعا لاحقا بإذن الله عز وجل

latraaa
03-05-2014, 19:55
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته، و أقول أن الحساب الإسلامي كما هو معرف من قبل الشكرة هو عبارة عت حساب خالي من الفوائد الربوية، و بالتالي هو خال من أي شبهة إن شاء الله، أتمنى أن تكون الشركة صادقة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

gamal20
03-05-2014, 20:50
لا يتم احتساب اى فائده اخوانى الكرام على الصفقات التى يتم فتحها على الحساب الاسلامى مهما
طالت مدتها لانه لا يتم تطبيق الفوائد الربويه عليخ

mbproof
03-05-2014, 21:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخي العزيز
إن منصات تداول العملة تسهل العمل بالنسبة للمتاجرين و ذلك عبر عدة أدوات لذى أنصحك باختيار أنسب أدات إليك

alaeddine
03-05-2014, 23:25
بالنسبة للفوائد التى تفرض على التبييت
فانها تفعل بعد ان تتجاوز الصفقة الساعة
الثانية عسر بتوقيت جرينتش ولا ادرة لماذا
نجازف والحل موجود فى الحساب الاسلامى

hunter_world
03-09-2014, 20:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخاوني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الحساب الاسلامي برضو بيخدو علخيه فوايد ومش بيسبو كل شي :] بس دا اسم وبس علي حد علمي

zinga7
03-10-2014, 14:17
وسطاء بين البنوك - وحتى وقت قريب، وسماسرة النقد الأجنبي كانوا يفعلون كميات كبيرة من رجال الأعمال،
تسهيل التداول بين البنوك ومطابقة نظرائهم المجهول لرسوم صغيرة نسبيا.

creatorman1978
03-10-2014, 14:20
اخى الحساب الاسلامى هو انه بيمنع عنك احتساب فوائد تبييت على الصفقات يعنى لو قعدت سنة زى ما بتقول فى الحساب الاسلامى مش بيحتسب عليك فوائد لكن الحساب الغير اسلامى بيحتسب فوائد عن كل يوم تبييت

azeddi
03-10-2014, 14:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم اما بعد
شكرا على موضوعك الرائع و نتمنى المزيد

sabirdaba
03-10-2014, 14:40
أخي حتى لو الحساب غير اسلامي ممكن ان تترك صفقة مفتوحة حتى ولو لأكثر من السنة وكذلك ممكن أن لا يأخذوا منك عمولة وممكن انك انت تكسب منهم عمولة لكن طبعا لأن هذا حرام شرعا نحن نحول التجنب عمولات السواب

wargita
03-10-2014, 14:47
السلام عليكم ورحمة الله.أخي عند اجراء الصفقات على الحسابات الإسلامية الخالية من فوائد التبييت،
لا يتم خصم عمولات تبييت إضافية إذا بقيت الصفقات مفتوحة لما بعد منتصف الليل، بغض النظر عن حجم الصفقة.
حتى مع الاحتفاظ بالصفقات مفتوحة لمدة طويلة، فإن التاجر سيكون مطمئناً أنه لن يؤثر شئ على رصيد الحساب إلا حركة العملات.

ahmedibrahim258259
03-10-2014, 15:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلامك مظبط اخي الكريم لو قعدت اكتر من كده كمان مفيش اي مشاكل ولاخوف على الحساب طالما الصفقة طبعا بتكسب اما لو بتخسر يبقى ممكن تعرض نفسك للمارجن كول
تقبل مروري

a7med84
03-10-2014, 15:44
الحساب الاسلامى يفرق فى فوائد تبييت الصفقات

يعنى لو انت عايز تفتح صفقه لمده شهر مش هيكون عليها اى فوائد

زى الحسابات العاديه الاخرى

ashraf2014
03-10-2014, 16:15
سماسرة النقد الأجنبي كانوا يفعلون كميات كبيرة من رجال الأعمال،
تسهيل التداول بين البنوك ومطابقة نظرائهم المجهول لرسوم صغيرة نسبيا.

ashrafko
03-10-2014, 19:36
اخى الكريم لا يتم خصم عمولات تبييت إضافية إذا بقيت الصفقات مفتوحة لما بعد منتصف الليل، بغض النظر عن حجم الصفقة. وبالتوفيق

HOPE2014
03-10-2014, 19:38
مساء الخير ميزة الحساب الاسلامي ان لا فائدة على الصفقات ولا عمولة وان كان حسابك قادر الان يبقى سنة ولن تخسره يعني به مال كافي يقاوم كل متغيرات السوق من صعود وهبوط ممكن ان تتركه سلام

محمد أبو بكر
03-22-2014, 03:03
السلام عليكم
طيب خلال السنة دى السعر حيتحرك فى اى اتجاه لو عكس صفقتك
فى حاجة اسمها المرجن كول يعنى الحساب حيصفر يا كبير

BOULBOUL22
03-22-2014, 17:23

moto1
03-22-2014, 17:46
انا جديد في عالم الفوركس وعندي سؤال هو لو الحساب الأسلامي مش بياخدوا عليه فلوس طيب مانا ممكن افتح صفقة ولما ييجي السعر اللي يريحني اقفلها حتي لو قعدت سنة في الحقيقة يا أخي أنا م أفهم سؤالك جيداا

تحياااااتي وبالتوفيق

---------- Post added at 03:46 PM ---------- Previous post was at 03:43 PM ----------

ممكن افتح صفقة ولما ييجي السعر اللي يريحني اقفلها حتي لو قعدت سنة
السلام عليكم
طيب خلال السنة دى السعر حيتحرك فى اى اتجاه لو عكس صفقتك فى حاجة اسمها المرجن كول يعنى الحساب حيصفر يا كبير

ilyaselouafi
03-22-2014, 17:47
في الحقيقة يا أخي أنا م أفهم سؤالك جيداا

zamalkkawy
03-22-2014, 18:40
الحقيقة يا أخي أنا م أفهم سؤالك جيداا

heroo252
03-22-2014, 18:43
كل الحكاية ان الحساب الاسلامى
بيبقى خالى من فوايد وعمولات التبييت على الصفقات
مش اكتر يعنى اتقاء للشبهات

saad197920
03-26-2014, 20:42
نعم يا اخى الفاضل ان الحساب الاسلامى لا يحسب عليه اى فائدة او سواب كما يطلق عليه بلغة الفوركس حتى
وان بقيت الصفقة سنة ....

nivenomar58
03-26-2014, 20:44
بالنسبة اخى لسؤالك عن الحساب الاسلامى فهو بدون اى فوائد تترتب عليه وربحك يكون صافى لك اما بخصوص الصفقة التى تريد ان تفتحها لمدة سنة فالخيار لك طالما ان حسابك يسمح بذلك ولكن انصحك اخى بوضع الاستوب لوز او وقف الخسارة حتى لا يتمرجن حسابك وتخسر كل ما فى الحساب.

soooonor
03-26-2014, 20:49
المهم رأس مالك يغطى احتمالات الخسائر التى قد تتعرض لها لان الصفقة لن تحقق ارباحا طول الوقت ..اكيد فيه فترات هتبقى بالسالب ...يبقى المهم رأس مالك يقدر يغطى الخسائر لحين انعكاس السعر و تحقيق المكاسب

ahmed mohsen92
03-26-2014, 20:50
اولا ( السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة )
ثانيا يتميز الحساب الاسلامى عن الحساب العادى بانه لا ياخذ منك فؤائد عند التبييت على عكس الحساب العادى
بمعنى انك تقدر تفتح الصفقه و تستمر فاتحها زى ما انت عايز لمده يوم او اكثر بدون اخذ فوائد
بالتوفيق

ibrahem1979
03-26-2014, 20:57
الحساب الاسلامي عبارة عن انه مبيزودش عليك فوايد او يخصم منك فوايد للتبيت بس في نفس الوقت كل ما مدة الصفقة زادت لازم يكون رصيدك يغطي التذبذب في السعر والا ممكن تخسر كل الحساب بالاضافة الي الهامش تصرف بحكمة اكثر ما دمت مبتدئ حتي تفهم اصول اللعبة مميزاتها وعيوبها

mehildin
03-26-2014, 21:07
السلام عليكم اخي الكريم.
انا متل مافهمت من السؤال انو الحساب الاسلامي لا يأخد فوائد تبييت الصفقات ليوم ثاني او ثالث.
دمتم برعاية الله

saro123
03-26-2014, 21:13
الشئ المختلف فى الحساب الاسلامى الوحيد انه لا ياخذون علية اى عمولات زى عمولة التبيت مثلا ولا اى عمولة على الليفردج
اذن فهو حساب خالى من الفوائد

forex pop
03-26-2014, 21:14
الحساب الإسلامي كما هو معرف من قبل الشكرة هو عبارة عت حساب خالي من الفوائد الربوية،.....
و بالتالي هو خال من أي شبهة إن شاء الله، أتمنى أن تكون الشركة صادقة ...

haroun43
03-26-2014, 21:18
ان لم افهم سؤالك مثل اعضاء ممكن اخي قم بالاعادة سياغة سؤالك جيداا

trader101
03-26-2014, 21:33
ما فهمته من قصدك انك تفتح صفقة سواء بيع او شراء وتنتظر لما السعر حقق ربح جيد بعدها تغلق الصفقة لكن لنفترض انك فتحت بيع لكن العر طلع للفوق ماذا ستفعل هل ستنتظر شهور حتى يرجع السعر الى نقطة الدخول ام تغلق الصفقة على خسارة

forex90
03-26-2014, 21:44
لا طبعا نا قريت موضوع ابحث عنة فى جوجل اسمة الحساب السلامى حقيقة ام وهم وهتلاقى شرح ان الشركا كلها تاخد عملولة تبيت حتى للو حسابك اسلامى الشركات تتحملها عنك او تخصمها بشكل غير مباشر فى اسبيرد متحرك وايضا انت مشترك معهم ومتعاون معهم على الاثم وهوة انك بتاجر وهما يدفعو عنك فائدة تبيبيت

awa
03-26-2014, 21:54
فى الحساب الاسلامى بياخدوا اسبريد عادى جدا لكن مش بياخدوا سواب يعنى لما تفتح
صفقة هياخدوا الاسبريد و مفيش سواب حتى لو فتحت الحساب سنة

mehildin
03-26-2014, 22:09
السلام عليكم اخي الكريم.
انت اخي جاوبت حالك بحالك لو بييت الصفقة سنة ما بيتاخد منك عمولة الا السبريد.
دمتم برعاية الله

lyes1977
03-26-2014, 22:09
شوف يا اخي العزيز انت تقدر ان تفتح صفقات متى اردت يا اخي و انت بعد التحليل تتاكد طبعا بعد التعلم و الخبرة على التجريبي لدا المهم الن تفتح الصفقات يوميا ما عادى ايام العطل و العطل الاسبوعيةو لكن لماذا لا تفتح حسابك في انستا وتقوم بتعديله الى حساب اسلامي احسن

محمد مؤمن
03-26-2014, 22:20
تقريبا فيه بعض الخلط في المعلومة عند حضرتك معنى الحساب الإسلامي مش بياخدوا عليه فلوس هو إن الحساب الإسلامي
فقط مش بيكون فيه فائدة على تبييت الصفقات وبالنسبة للي حضرتك بتقوله انك تفتح صفقة ولما ييجي السعر اللي يريحك تقفلها حتى لو قعدت سنة
طب خلال الفترة دي لو السعر انعكس بشكل كبير أكيد حسابك هيوصل للمارجن كول

احمدل سالم 22
03-26-2014, 22:53
لا تحسب الفوائد لكن
الشركة لديها طريقة اخرى للحصول
على ربح من المتداولين عن طريقها
اهم شي ان الحساب اسلامي وهذا اهم
شي في الشركة

merengue
03-26-2014, 23:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . نعم يا اخي الفاضل هذا هو الحساب الاسلامي . من مميزات انيستا فوركس الرائعة جدا .

walid08
03-26-2014, 23:46
السلام عليكم
نعم اخي هذا شيئ واضح يا صديقي
الحساب الاسلامي تجده خالي من الفوائد و من الريبات عفانا الله منها
اختر الحساب الاسلامي و لا تندم يا اخي

DRAGON1980
03-27-2014, 00:11
السلام عليكم
اخي الكريم الحساب الاسلامي لا رسوم على اي صفقة من الصفقات سواء المبيتة 24 ساعة او على المدى الطويل
عكس الحساب العادي .

Hossam Samy
03-28-2014, 10:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اه فعلا مش بياخدو اي عمولات
او فوائد تبييت لان الحساب اسلامي
بس بردك مش هيتضاف لك اي فوائد

mina256
03-28-2014, 11:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
الحساب الاسلامى ليس له فوائد ولا ليك ولا عليك
ولكن لاتفتح صفقات ضخمه وتتركها لانك هاتخسر كل مالك

forex90
03-28-2014, 11:40
طبعا الحسابت الالاسمية الكل يقراء عنها انها لا يتم خصم عمولها عليها ولكن للاسف يتم خصم
عمولة عليها وهية ولكن العولة تتحملها عنك الشركات وانت مشتكرم عهم فى الةذنب لذلك يجب عليك ان لا تبييت الصفقات نهائيا

ilyes chaieb
03-28-2014, 11:44
نعم الحساب الاسلامي هو خال من الفوائد الربوية مثل تبييت العملات يعنى حضرتك ممكن تترك الصفقة سنة كاملة
و لن تضاف عليها اي فوائد عكس الحساب العادي تماما
و نحن بما ان ديننا يمنع مثل هذه الامور علينا بفتح حسابات اسلامية حتى يبارك لنا الله في رزقنا
تقبل مرورى

mina256
03-28-2014, 12:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
اذا قمت بفتح صفقه هل تضمن حركة السوق وقتها
- لاتجازف بمالك قبل ان تتدرب جيدا

Heisenberg
03-28-2014, 22:01
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاتـــه
بالنسبة للفوائد التى تفرض على التبييت فانها تفعل بعد
ان تتجاوز الصفقة الساعة الثانية عسر بتوقيت جرينتش
تحياتي لك و بالتوفيق

houdabluegolden
03-28-2014, 22:28
بص يا باشا هو طبعا الحساب الاسلامي مش عليه فوائد لكن انت اكيد مش هتفضل فاتح صفقة سنة مستنيها توصل للسعر
لان اكيد خلال السنة ممكن تخسر حسابك كله يعني حسابك يتمرجن لكن من الافضل ان يكون لك استراتيجية جيدة تعتمد عليها

gr53
04-05-2014, 21:28

الحساب الإسلامي لا مصاريف إدارية عليه و لا مبالغ زيادة تحصل منك
افتح الحساب و اترك صفقاتك المدة التي تراها و أغلقها وقتما تشاء فلا فوائد عليها

rabhiaziz
04-05-2014, 22:01
تحية عطرة لك و لكل الاعضاء شكرا اخي على الموضوع جازاك الله خير
إنشاء الله يمتعنا الخبراء بإجاباتهم حتى نتعلم منهم
جازاك الله خيرا

ruse
04-05-2014, 23:00
السلام عليكم و رحمته وب ركاته
طيب خلال السنة دى السعر حيتحرك فى اى اتجاه
لو عكس صفقتك فى حاجة اسمها المرجن كول يعنى الحساب حيصفر يا كبير
و بالتوفيق لك ان شاء الله ..

zakamessi
04-05-2014, 23:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الحساب الاسلامي ياغالي هو خالي من فوائد التثبيت للصفقة ام الاسبريد فهو هو

st2s
04-05-2014, 23:39
انا جديد في عالم الفوركس وعندي سؤال هو لو الحساب الأسلامي مش بياخدوا عليه فلوس طيب مانا ممكن افتح صفقة ولما ييجي السعر اللي يريحني اقفلها حتي لو قعدت سنة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا يا اخى الكريم فيما يخص الحساب الاسلامي ما يتحسبش عليك فوائد ليك او عليك وطبعا انت تقدر تخلي صفقتك شغالة زمن طويل

slow
04-06-2014, 03:48
نعم حتى لو قعدت سنة لا تغلق الصفقة و لا يترتب عنها رسوم او فوائد نبييت
لان الحساب الي من الفوائد و هاته ميزة تشجيعية للمتاجرة في الفوركس عندنا

Mohamed Morsy
04-16-2014, 16:07
اخي الغالي .. طبعا الحسابات الاسلامية الكل يقراء عنها انها لا يتم خصم عمولها
عليها ولكن للاسف يتم خصم عمولة عليها وهية ولكن العولة تتحملها عنك الشركات
وانت مشترك على عهم فى الةذنب لذلك ويجب عليك ان لا تبييت الصفقات نهائيا
تقبل مروري .. تمنياتي بالتوفيق ..

salimned
04-18-2014, 05:44
السلام عليكم اخي بالفعل في الحساب الاسلامي لا تحتسب اي فوائد عليك في الصفقات
و لكني لم افهم مضمون سؤالك جيدا و مادا اردت ان تقصد به و اتمنى لك التوفيق.

abdelaziz 10
04-20-2014, 22:45
لا يا اخي الحساب الاسلامي خالي من الفوائد فقط اي لا ربا فيه انما عمولة السبريد لابذ منها لانها مقابل خدمات الوسيط
من جهة اخرى حتى لو كان السبريد لا ياخد منك فراس المال ممكن لا يتحمل الخسارة العائمة ويمرجن قبل عودة السعر

AMLAK
04-20-2014, 22:51
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الحساب الاسلامي هو الحساب الخالي
من الفوائد الربوية مثل تبييت العملات يعنى حضرتك ممكن تترك الصفقة سنة كاملة و لن تضاف عليها اي فوائد عكس الحساب العادي تماما
و نحن بما ان ديننا يمنع مثل هذه الامور علينا بفتح حسابات اسلامية تحياتي للجميع

atmfox
04-20-2014, 23:07
وهل سوف تنتضر سنة كاملة من أجل صفقة تنتظرها كي تحقيق الهدف فأنت بكل تأكيد تضيع الوقت في الفوركس ولن تسمح لك نفسك بأن تنتضر سنة كاملة من أجل أن يعود السعر إلى ما هو عليه

abo heba
04-21-2014, 02:26
عليكم السلام
بالفعل الحساب بالنظانم الاسلامى لا يكون عليه سواب او فوائد تبييت لكن السعر ان كان معاكس مع الصفقه التى لديك تخسر الى ان
تخرج خارج السوق وليس مجرد متواجد

salimned
04-21-2014, 03:03
السلام عليكم بالفعل اخي الحساب الاسلامي خالي تماما من الفوائد و لا يحتسب عليه شيئ
و لكني لم افهم الجزء الدي دكرت انك تنتظر السعر يرجى التوضيح لنا اكثر حتى نفهم مادا تقصد.

مصطفى حمدان
04-21-2014, 15:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انت معاك حق ممكن تسيب الصفقة مفتوحة لمدة سنة بس الموضوع هل التحليل بيقول ان الصفقة دى هاتحقق نتائج مرضية فى الفترة الزمنية دى ام لا الى جانب هل الرصيد يسمح بالانعكاس ام لا

rojan22
04-21-2014, 15:39
وعلیکم السلام، اخی عندک حق و کثیر من المشترکین یفکرون مثلک او خل نقول ناحیه الشرعیه، بس للاسف لحد الان مافی فتوه واضحه حتی کلنا نعتمد علیه، بالتوفیق

MAZROUR
04-21-2014, 15:41
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه تستطيع ان تبقي الصفقة ما تشاء لها حتى
تحقق الربح الذي تريده ولا مانع من ذلك ولن يتم فرض أي ضريبة او فائدة عليك لأنك تبقي
الصفقة مفتوحة ايام عدة وطويلة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

جمال محمدين
04-21-2014, 15:44
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
اه طبعا تقدر تقفلها ف اي وقت يعجبك ومش هيتحسب عليه اي فوائد

gr53
04-21-2014, 16:11
لا مصاريف إضافية و لا أعباء و لا مبالغ زائدة على الحساب الإسلامي
فالحساب الإسلامي تترك معه الصفقات مفتوحة الوقت الذي تحدده أنت طالت أو قصرت دون فوائد

fahd1988
04-21-2014, 16:32
الفرق بين الحساب السلامي و الحساب العادي أن الحساب الإسلامي ليس فيه ربى أو مايسمى الآن بالفائدة أماعن تركك الصفقة تعمل دون غلقها فأكيد حسابك سوف يتمرجن أي تخسر كافة نقودك
فعليك أخي إخيار إستراتجية مناسبة تساعدك في الربح .

asem ebrahim
04-21-2014, 19:05
فعلا حضرتك تقدر تقعد الصفقه سنه مفيش مشكله لكن حضرتك ضامن في السنه دي ان السعر مش هينعكس عليك بقوه ؟ طب مانت ممكن حسابك ضعيف وميقدرش يستحمل الانعكاس ده فتقع حضرتك في فخ المارجن كول الشركه كتر خيرها عملت الحساب الاسلامي فاحنا مشكلتنا بنعمل ناصحين لكن ده هيضرنا اكتر ماهيفيدنا اخي

muhamad gamal
04-21-2014, 19:08
بسم الله الرحمن الرحيم............... الحساب الاسلامي افل من الحساب العادي لانه خال من الربا والفوائد التي يتم اضافته على المكسب واللخسارة ربما.. وبالتوفيق للجمع

anamoody
04-21-2014, 19:23
اخى الفاضل انا لم افهم سؤالك و لا اجده و ان كنت تقصد الفوائد على الحساب الاسلامى لا تحسب
من الاساس و لا تأخذ اية فوائد على الصفقات المبيتة نهائيا

saddem
04-21-2014, 19:32
فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك
فانها تفعل بعد ان تتجاوز الصفقة الساعة الثانية عسر بتوقيت جرينتش...

mahmoudexr
04-21-2014, 19:32
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكوري اخواني على الشرح الرائع
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

balou
04-21-2014, 19:55
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد في حساب اسلامي لا يوجد فوائد لا تقلق اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

سمير تيارت
04-22-2014, 00:14
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته،

و أقول أن الحساب الإسلامي كما هو معرف من قبل

الشكرة هو عبارة عت حساب خالي من الفوائد الربوية،

و بالتالي هو خال من أي شبهة إن شاء الله، أتمنى أن

تكون الشركة صادقة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

gr53
04-27-2014, 19:27
بسم الله الرحمن الرحيم............... الحساب الاسلامي افل من الحساب العادي لانه خال من الربا والفوائد التي يتم اضافته على المكسب واللخسارة ربما.. وبالتوفيق للجمع

مش فاهم أقل في ايه بالضبط الحساب واحد و الفرق في الفوائد فقط فالحساب العادي عليه فوائد التبييت
أما الحساب الإسلامي لا يحسب عليه أي فوائد مهما طالت مدة الصفقة

samoray13
04-28-2014, 20:26
وطبعا من قال لك العكس اخي اشتغل بالطريقة التي تريحك لكن طبعا الطريقة ليست بالشكل الذي تتصوره السوق جدا متقلب زيادة على ذلك هل رأس مالك سوف يتحمل كل الحركة التي ستحصل بالسوق

جمال محمدين
04-28-2014, 20:37
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الحساب الاسلامي مش بياخدو عليه فوائد تبييت او انت تاخد منهم فوائد تبييت

ahmed kabo
04-29-2014, 15:17
اخى الكريم مش بيتاخد علية فوايد للصفقات المبيتة فية انما بيخسر عادى وانت حر ممكن تقفل الصفقة فى الوقت اللى يريحك بالتوفيق للجميع

sara ali
04-29-2014, 21:53
اولا يا اخى الكريم فيما يخص الحساب الاسلامي ما يتحسبش عليك فوائد ليك او عليك وطبعا انت تقدر تخلي صفقتك شغالة زمن طويل ادا كان رصيد يسمح بذالك وانا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا

godfather
04-29-2014, 22:09
السلام عليكم الحساب الاسلامى فيه دفع فلوس لكن هو فيه اسبريد فقط و ليسه
فيه سواب لانها تعتبر فوائد ربوية و محرمة و السواب اصلا قليلة فى الحساب العادى

alatraideur
04-29-2014, 22:22
اخي سلام عليكم ,, الحساب الاسلامي في الانستا او في باقي الشركات لا يأخذ سعر ال سواب swap
تقول لي ماهو السواب ؟ اجاوبك
لما تشترك انت في صفقة في اليل و لم ترضى على الربح و لا تريد الانسحاب ,, تترك الصفقة مفتوحة للغد اليس كذلك ؟ لكن الشركة لما يتجاوز الوقت 00.00 ياخذون نسبة
من مرابيحك

hunter_world
04-29-2014, 23:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا لا اعتقد ان المتاجر في وقت الاخبار حلو اصلا انا من رقي لا ادخل اصلا

mariya
04-29-2014, 23:59
لا تقلق لامن هذا الجانب لأن الشركة اصبحت تراعي المسلمين وهي تبعدهم عن الرا المحرم وهذا فخر لنا نحن كمسلمين اصبحنا قو في السوق

med5
04-30-2014, 00:01
هلاً بكم

أقول أن الحساب الإسلامي كما هو معرف من قبل الشكرة هو عبارة عت حساب

خالي من الفوائد الربوية، و بالتالي هو خال من أي

شبهة إن شاء الله، أتمنى أن تكون الشركة صادقة

بتوفيق

donia h
04-30-2014, 00:02
بســـــــــــــــــــــــ ـــــم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين موضوع جميل و مشوق و شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــرا

جمال محمدين
04-30-2014, 00:11
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
حساب اسلامي يعني مفيش فوائد هتتضاف او هتتخصم منك ملهاش علاقة بالربح

gr53
05-07-2014, 21:07
لا مصاريف زائدة و لا أعباء و لا مبالغ تطلب على الحساب الإسلامي
فالحساب الإسلامي تترك معه الصفقات مفتوحة الوقت الذي تريد مهما طالت

ssesko42
05-12-2014, 18:52
وسطاء بين البنوك - وحتى وقت قريب وسماسرة النقد الأجنـبي كانوا يفعلون كميات كبيرة
من رجال الأعمال تسهيل التداول بين البنوك ومطابقة نظـرائهم المجهول لرسوم صغيرة نسبيا

INTHENAMEOFALLA
05-12-2014, 18:55
نتمنى لك التوفيق والنجاح ولكن حاول ان تعرف اكبر قدر من المعلومات قبل الدخول الى عالم الفوركس وممكن تقفل الصفقة او تفتحها كيفما تشاء

الربح من الفوركس
05-12-2014, 20:16
اخى الحبيب اعتقد ان على كل متداول يريد الربح الحلال ان يقوم بفتح حساب اسلامى خالى من الفوائد الربويةوبالتوفيق للجميع والربح الكبير

syrian4hack
05-12-2014, 21:16
لا تقلق لامن هذا الجانب لأن الشركة اصبحت تراعي المسلمين وهي تبعدهم عن الرا المحرم وهذا فخر لنا نحن كمسلمين اصبحنا قو في السوق

salimned
05-18-2014, 13:57
السلام عليكم بالفعل اخي الحساب الاسلامي خالي تماما من الفوائد و لا يحتسب عليه شيئ و بالتوفيق لك اخي الفاضل في عملك سلام.

بوهضار
05-18-2014, 15:21
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
اجل حبيبي بما ان حسابك اسلامي فلا تخاف فلن يتم اضافة اي فوائد عليك ولو الصفقة ل1000 سنة

Ammar Tayeb abdelkader
05-18-2014, 15:26
يا اخى الفاضل حتى وان بقيت الصفقة سنة كما تقول فأن الحساب الاسلامى لا تحسب عليه فوائد
بالتوفيق للجميع
تحياتي لكم

MOHAMMED EN NADOURI
05-18-2014, 18:15
الحقيقة فإنه من المربك والمحير تماما أن تعرف كيف تختار احدهم لكى تقوم باستخدامه إذا
كنت مستثمرا جديدا. إذ هناك عددا لا يحصى من شركات الوساطة بالعمولة البارعين التى
تعرض قدر متفاوت من العمولات الرخيصة وتتفاوت أيضا خدماتها ومواقعها وساعات عملها.
إن استثمار النمو واستثمار القيمة هوالمقياس الأهم بين المستثمرين لذا يجب أن تحدد أى نوع
من المستثمرين أنت. فهناك نوعين منهم هما : مستثمرى النمو ومستثمرى القيمة.

chomehdi
05-19-2014, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
شكرا على الموضوع المفيد تحياتي إخواني وبالتوفيق

gr53
05-23-2014, 09:30

أغلب شركات الوساطة إن لم تكن جميعها أدخلت الحساب الإسلامي لديها لجذب المستثمرين من البلدان الإسلامية
و الحساب الإسلامي لا يوجد به السواب او ما يسمى بفوائد التبييت

BILALBEN
05-23-2014, 16:12

ali.22595
05-24-2014, 21:13
السلام عليكم
بالفعل الحساب بالنظانم الاسلامى لا يكون عليه سواب او فوائد تبييت لكن السعر
ان كان معاكس مع الصفقه التى لديك تخسر الى ان تخرج خارج السوق وليـس مجرد متواجد

rojan22
05-24-2014, 21:13
وعلیکم السلام، اخی عندك حق و کثیر من المشترکین یفکرون مثلك او خل نقول ناحیه الشرعیه، بس للاسف لحد الان مافی فتوه واضحه حتی کلنا نعتمد علیه، بالتوفیق

zezo-89
05-25-2014, 09:32
صفقة هياخدوا الاسبريد و مفيش سواب حتى لو فتحت الصفقة سنة
تمنياتي بالتوفيق للجميع

maao2008
05-25-2014, 09:47
اولا يا اخى الكريم فيما يخص الحساب الاسلامي ما يتحسبش عليك فوائد ليك او عليك وطبعا انت تقدر تخلي صفقتك شغالة زمن طويل ادا كان رصيد يسمح بذالك وانا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك وربنا يكرمك ان شاء الله

el andaloussi
05-25-2014, 15:49
نعم أخي يمكنك ذالك ولكنك تفقد الكثير ... لأن السعر ربمــا سيرجع
فيمــا أنت تنتدره ليصعد هذا ما أضنه أخي ويمكنك البحث في الموضوع أكطثر وتقبل مروري

hunter_world
05-25-2014, 16:25
اتلسلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لا انا مش فاهم السؤال انا اسف اتمنا من يفيدك اخي مشكور علي سولك وتقبل مروري

ahmedmomen
05-26-2014, 12:52
ازاي يا اخي الفاضل طب ما ممكن خلال السنة مثلا السعر يعكس عليك 1000 نقطة يبقى في الحالة دي حسابك
اكيد هيتمرجن حتى لو كان حسابك كبير الا في حالة ان اللوت كان صغير جدا وتقبل مروري اخي الفاضل

mohamed bnali
05-26-2014, 13:33
تسلم اخي العضو الكريم تسال عن الحسابات الاسلامية
وشركة انستا فركس تمنحك هده المميزات في الحسابات الاسلامية
فلا تحسب عليك فوائد ولا تبييت وتتركك في حرية تامة
فهل تطمع ان تمنحك اكتر من هدا لتعرف مميزاتها جرب شركات اخرى اروبية فادا تعديت التانية عشرة ليلا تزيد عليك فوائد ولا سيما الفوائد المركبة عند العطل وستعرف مميزات شركة انستا فركس
وضعت الحسابات السلامية للدين يتحرون بين الحلال والحرام ويريدون التجارة في ا لحلال فسنتيم حلال افضل من اكوام حرام فتجنب الحرام لتدرك حلاوة الحلال وانتبه لربك
وتقبل سلامي

zezo-89
05-26-2014, 13:45
صفقة هياخدوا الاسبريد و مفيش سواب
تمنياتي بالتوفيق للجميع

xdorex
05-26-2014, 14:12
الحساب الاسلامي فقط لا يتم احتساب فيه فائدة التثبيت لانها تعتبر من الربا تستطيع ان تتاجر بشكل عادي في الحساب الاسلامي
وفقك الله وتقبل مروري

gr53
06-10-2014, 16:29
شركات الوساطة أدخلت الحساب الإسلامي لديها لجذب المستثمرين من البلدان الإسلامية
فالحساب الإسلامي خال من فوائد التبييت السواب الموجود بالحساب العادي

مصراوى
06-10-2014, 17:02
اخى الحبيب الحساب الاسلامى هو حساب خالى من الفوائد وانصح بالعمل بة ومن خلالة للربح الحلال وبالتوفيق للجميع

borhan
06-10-2014, 17:06
السلام عليكم اخي الحساب الاسلامي خالي من فوائد خاصة اذ كانت الصفقة
دامت لمدة طويلة لتوجد اي فوائد عليه هدا هو الحساب الاسلامي

عبد الرحمن محمد
06-10-2014, 17:15

اخى الحبيب اعتقد انة يمكنك ان تقوم بالتعامل مع العديد من البنوك التى تتعامل معهم انستا وتختار ما يناسبك وبالتوفيق للجميع

BOUCHA-AFES
06-10-2014, 17:20

الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اجل اخي تماما فانه لن يتم حساب عليك اي فوائد ولو خليت الصفقة لسنة كاملة للانه الحساب اسلامي وبهاذا هو خالي من فوائد التثبيت

zasdqwer
06-10-2014, 17:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ارى ان الحساب الاسلامى مثل اى حسابات اخرى
تقبل مرورى

afillane
06-10-2014, 18:05
بالطبع لا فوائد في الحساب الاسلامي مهما بقيت صفقتك شغالة فيمكنك فتحها واغلاقها في اي وقت شئت وبالتوفيق

msamir2013
06-10-2014, 18:42
فعلا فى الحسابات الاسلامية لا يتم حساب اى عمولات اضافية بخلاف الاسبيرد اللى بيتاخد منك فى بداية اى صفقة

لكن الاهم ان حضرتك تكونى بتتبعى ادارة راس مال لازم تلتزمى بيها لان السوق قد يتحرك نقاط كبيرة تكون نتيجتها خسارة حسابك لا قدر الله

BrahimForex
06-10-2014, 21:19
بكل تاكيد في الحساب الاسلامي ليست مشكلة ان قمت بفتح صفقة لمدة سنة لن تحتسب ضدك اي فوائد اواي رسوم كما كانت

RomanyMoreed
06-14-2014, 17:24

لا لا ياعم عدد النقاط بتاعت الصفقه ملهاش دخل في حاجه اسمها سوااب دي هي الفوائد

eslamsallam
06-26-2014, 17:20
بسم الله الرحمن الرحيم
اعتذر منك اخى الكريم مفهمتش السؤال اوى
الموضوع ان استفاده الشركه فقط تكون فى الاسبريد وهو نقاط الفرق بين العملتين وهو غالبا ما تكون 3 نقاط

حتى لو جعلت صفقتك لمده سنه فلن تأخذ الشركه سوى ال3 نقاط........

mazn
06-27-2014, 00:01
السلام عليكم ورحمة الله
لا يتم احتساب اى فائده اخوانى الكرام على الصفقات التى يتم فتحها على الحساب الاسلامى مهما
طالت مدتها

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

محمد المتيم
06-27-2014, 01:18

الحساب الاسلامي مش بياخدو عليه ربي يا اخي عشان كدا خد راحتك

حتا لو سنتين

BILALBEN
06-27-2014, 01:35
أقول أن الحساب الإسلامي كما هو معرف من قبل الشكرة هو عبارة عت حساب خالي من الفوائد الربوية، و بالتالي هو خال من أي شبهة إن شاء الله، أتمنى أن تكون الشركة صادقة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Skrizar
06-27-2014, 01:42
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
انني لا ازال مبتدئ في المجال ، و لا أعرف التفرقة بين الحساب الاسلامي و الغير الاسلامي

eslamsallam
06-27-2014, 01:52
وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته
طبعا يمكنك ان تترك الصفقة مفتوحة سنة لو لكثر حتّى يكون السعر الذي يساعدك لكن اهم
شيئ ان يكون معك رصيد كاف يستطيع ان يتحمّل تقلّبات السعر التي لا تدري الى اي مدى يمكن ان تعكس في الفترات الطويلة

malak_maloka
06-27-2014, 02:18
نعم يا اخي الحساب الاسلامي لايوجد فيه سواب ولا فائده اطلاقا
حتى لو عاد عليه بالسنه تفضل الصفقه شغاله علي طول لا تقلق معظم الهنا حسابهم اسلامي

marem2007
06-27-2014, 03:05
علي ما اعتقد ان الحساب الاسلامس بيكون فية الفؤائد علي التبيد ملغية بحيث انك ممكن تفتح صفقة اككثر من يوم بدون اي اموال اضافية

moh721
06-27-2014, 05:40
الحساب الاسلامى فى انستا هو حساب خالى من الفائدة
والحساب الاسمى بيكون متوفر لك شخص فى الفوركس سواء كان ملم او مش مسلم

sara ali
06-27-2014, 09:22

ahmedhathout
06-27-2014, 12:26
طب هل راس مالك يستحمل الانعكاسات اللي ممكن تحصل خلال سنه كامله
انت ممكن السعر ينزل ويطلع الاف النقاط خلال السنه دي يعني حسابك اكيد هيتمرجن

gr53
07-14-2014, 03:02
فالحساب الإسلامي خال من فوائد التبييت فهو حلال

mounim1994
07-14-2014, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق

Mosa AL-Haj
07-14-2014, 06:18
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
عندما تقوم في ببيع زوج من العمل يقوم الموقع بتنقيص 0.0003 من السعر
وهاد هوه الربح بتاع الموقع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

nassr15
07-14-2014, 06:40
السلام عليكم الله ورحمه الله وبركاته
الحساب الأسلامي هو اللي مافهوش فوائد يعني لو الفقه مبياتها عادي لكن السبريد بقي هو الليي الشركه بتكسب منو وبيكون في الغالب 3 نقط للعملات

MAGDYABDO
07-14-2014, 07:12
لا انت فاهم الفكره غلط
لانك لو سبت الصفقه وقفلتها بعد سنه
ملهاش دعوه بالسواب ل ليها دعوه بالرصيد المتاح

lartox
07-14-2014, 08:41
اخى الحبيب اعتقد ان على كل متداول يريد الربح الحلال ان يقوم بفتح حساب اسلامى خالى من الفوائد الربوية وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

hema2013
07-14-2014, 11:09
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيدلعمل الصفقات لابد من عمل التحليل الفنى للعملات وكمان لابد من دراسة السوق جيدا والعملات الاساسية مثل اليورو دولار
والسلام ورحمة اللة وبركاتة

amermazzen
07-14-2014, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم انت تقدر ان تفتح صفقات متى اردت يا اخي و لكن المهم ان تعرف متى تفتحها لان في البيع ربح و في الشراء ايضا ربح و انت بعد التحليل تتاكد طبعا بعد التعلم و الخبرة على التجريبي لأن التجربي يعتبر بوابة التاجر في التعلم وكسب الخبرة اللاظمة في كيفية التعامل مع الحساب الحقيقي.

gr53
08-11-2014, 03:48
فاترك صفقاتك المدة التي تراها مناسبة فلن تطالب بأي مصروفات

الشاعر
08-11-2014, 04:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبابي في الله
صباح الخير عليكم جميعآ اخي عليك بالتوجه الي القسم التعليمي وان شاء الله تجد ما تريد من اجابات حول الحساب الاسلامي

abdelaziz 10
08-14-2014, 13:12
الحساب الاسلامي فعلا يا اخي لا فوائد فيه وبالتالي هو حساب يوافق الشريعة الاسلامية طبعا
بالتالي مثلا السواب لا يوجد في الحساب الاسلامي فممكن تترك الصفقة مبرمة لسنوات حتى

محمد السيد محمد
08-14-2014, 14:43
تمام كده انت فاهم صح .. لكن ده مش معناه ان السعر هيمشي في اتجاه صفقتك
دي بقه بتاعة ربنا وعشان كده انت مش هتقدر تسيب الصفقة حتى اسبوع اذا رايت السعر ينعكس عليك حتى لا تخسر ما كسبته

sharshabil
08-14-2014, 15:02
نعم الحساب الاسلامي ليس عليه اي فةائج تبيينت لة قعت
االصفقةى لمجة سنة او اكتر مة غير محدوة يا اخي ,, تحياتي لك

الاسد التاجر
08-14-2014, 15:20
لا طبعا علشان تفتح صفقه زي هذي لازم
يكون حسابك كبير لان في احتمال يتمرجن
الحساب وتخسر كل الرصيد

abderrahmenanis
08-16-2014, 14:21

hegaa
08-16-2014, 14:40
الصراحة اخى الكريم
ان لم افم سألك على ماذا يدل
ولكن الحساب الاسلامى
لا يتم اخ عليه فااائدة ولا يوجد فيه حرمانية طبعاا

doaa sary
08-16-2014, 19:02
واية علاقة الحساب الاسلامى باللى انت بتقولة دة
سواء اسلامى مش اسلامى وكسبت كل المكسب لية
بس اصلا اى صفقه
لها اسبريد
عمولة
حتى لو اسلامى بعدها بقبا ابقا اقفل ع الربح

afillane
08-16-2014, 19:18
الحساب الاسلامي نفسه الحساب العادي في التداول والاسبريد الا في الفوائد والرسوم على الصفقات المبيتة والطويلة

mohamedsaber
08-16-2014, 19:29
الحساب الاسلامي لا يوجد به فوائد ، بالطبع تستطيع ان تجعل صفقتك تستمر لوقت طويل ، مكسب الشركة بيبقي السبريد فقط ، كثير من المسلمين يرفضون تجارة الفوركس عشان كده عملوا حساب اسلامي بدون فوائد، تبييت الصفقات ممكن تكسب منه او تخسر ، لكن المتاجر الناجح لا ينظر الي swap ، فقط يهتم بالتحليل الفني والالتزام بنقطة الهدف والستوب لوز

faridfrance1981
08-16-2014, 19:35
لا تقلق لامن هذا الجانب لأن الشركة اصبحت تراعي المسلمين وهي تبعدهم عن الرا المحرم
فالحساب الإسلامي تترك معه الصفقات مفتوحة الوقت الذي تريد مهما طالت

بشير حمدان
08-16-2014, 19:55
السلام عليكم
مده الصفقه مفتوحه لا المهم لا تقل عن 5 دقائق وبعدين اشعؤفك ان السوق هيفضل فى نفس الاتجاه سنه يعنى مش هيعكس عليك ولا ايه وبعدين دى فائده بيحسبهالك على الصفقات المبيته .

abdelmadjid41
08-16-2014, 19:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا لا اعتقد ان المتاجر في وقت الاخبار حلو اصلا انا من رقي لا ادخل اصلا

sharshabil
08-17-2014, 01:12
ممكن طبعا تخليا لصفقى سنة اوة سنتين
لن هل ستصبر على ذلك على كل حال الفائدة لا توج في الحساب الاسلامي ياا خي وو تحياتي

ahora
08-24-2014, 05:17
نعم في الحساب الاسلامي لا يتم فرض اي فوائد أو اضافتها للحساب
نعم من الممكن ان تبقى صفقتك مفتوحة حتى مدة سنة او اكثر .

zinga11
08-25-2014, 19:27
سوف اقول لكم بعض الأفراد التي تحتاج لا شيء تقريبا في الطريق من العاصمة بدءا، في حين
والبعض الآخر سوف اقول لكم تحتاج أكثر من هذا بكثير. أنا لن يجادل حقيقة أن أكثر عليك أن تبدأ مع
أفضل احتمالات الخاص للنجاح، ومع ذلك، ليس هناك حد على الجانب السلبي.

abdelhak redouane
08-25-2014, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان اختيار الحساب الاسلامي يكون عند بداية التسجيل لذا على كل متعامل ان يعمل على اختياره عند البداية قبل العمل علليه وهو لا ياخذ فوائد على التجارة فيه ذ
بالتوفيق للجميع

marouansat
08-25-2014, 20:08
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

حمدان
08-25-2014, 20:34
بسم الله الرحمن الرحيم
ارجو التوضيح يا اخي لانني
لم افهم ما تريد بالضبط واعتقد
ان هذه المشكلة جماعية ولست وحدي

abdelaziz 10
08-27-2014, 19:06
طيب يا اخي افرض ان السعر عكس عليك اكثر من 1000 نقطة يعني راس مالك انتهى
بالتالي الحساب لما ينتهي ويتعرض للمارجن كول فلازم عمل ايداع جديد او بونص جديد

hellelali2
08-27-2014, 19:21
اخي الكريم من خلال السواب فري يمكن الاعتماد عليها لكي يكون الحساب ايلامي والله الموفق لان الحساب الاسلامي
يمكن المسلمين من تجنب الالربي والعمولات علي التبيبت

asafiforex
08-27-2014, 23:22
شوف يا غالى عايز اقولك شئ هما بيميزوا الحساب الاسلامى عن اى شئ بانه مافيش فيه فوايد عليك سواء فى تبيت الثفقات او خلافه بس اكيد الشركه ليها استراتيجيه معينه بتعوض ده فى شئ تانى والا كان كل الناس عملت حساب اسلامى واشتغلت بيه اكيد بيعوضوها فى شئ تانى وربنا يوفق الجميع

zinga12
08-28-2014, 15:24
القتال السوق ليست جيدة لسببين. أولا، نحن تخسر المال. كم
نفقد يعتمد على مدى نحن إدارة أموالنا والسيطرة لدينا
المخاطر

Achraf.Ghorbel
08-28-2014, 17:48
طب وانت حسابك أد إيه أساسا عشان تقعد سنة ،
اخي في حاجة اسمها ارتدادات وهذه المصطلحات
ستتعلمها جميعا لاحقا بإذن الله عز وجل
تقبل مرورى

lakamora221
09-01-2014, 01:44
نعم أخي الكريم الحساب الأسلامي
لا تأخد عليه عمولة التبييت حتى و أن تركت الصفقة مفتوحة لمدة سنة
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

cazanova
09-01-2014, 20:03
شوف يا غالى عايز اقولك شئ هما بيميزوا الحساب الاسلامى عن اى
شئ بانه مافيش فيه فوايد عليك سواء فى تبيت الثفقات او خلافه بس اكيد
الشركه ليها استراتيجيه معينه بتعوض ده فى شئ تانى والا كان كل الناس
عملت حساب اسلامى واشتغلت بيه اكيد بيعوضوها فى شئ تانى وربنا يوفق سلاااام

أسماء نعناع
09-02-2014, 22:51
طبعا في الفوركس حساب اسلامي بدون فوائد تبييت وده بتختاره لما تيجي تعمل حساب في انستا اما عن السؤال الثاني انته ممكن تفضل فاتح صفقة ان شاء الله لاسنة المهم يكون فيه رصيد لو ارتد السعر ما يصفرش الحساب

ahmedibrahim258260
09-02-2014, 23:24
بسم الله الرحمن الرحيم طالما الحساب اسلامي اخي الكريم يبقى انت موش عليك اي فايدة على الرافعة المالية او تبييت الصفقة ان شاء الله تقعد سنة
تقبل تحياتي

tedjboyka
09-05-2014, 20:29
يا اخى الكريم فيما يخص الحساب الاسلامي ما يتحسبش عليك فوائد ليك او عليك وطبعا انت تقدر تخلي صفقتك شغالة زمن طويل ادا كان رصيد يسمح بذالك وانا هنصح حضرتك نصيحة اخوية علشان متقعشى فى المارجن كول وانت لا تستخدم الاستوب لوس لازم يكون المحفظة تقدر تستحمل الالاف النقاط فى عكس الاتجاه افضل ليك بمعنى انك لو معاك فى المحفظة 500 دولار اشتغل برده بلوت صغير جدا حماية ليك وربنا يكرمك ان شاء الله

gehad87
09-20-2014, 03:52
انت فاهم الموضوع غلط مش معنى انهم بياخدو فلوس انك تسيبها سنة
انت ضامن ان السعر يفضل ماشي معاك سنة وما يعكسش عليك
هما اه مش هياخدو فوايد تبييت
بس السوق مش مضمون
الا اذا كان حسابك يستحمل

doaa sary
09-21-2014, 17:43
الحساب الاسلامي هما مش بيخدو فيه فوايد لان في فرق بين الحساب الاسلامي وفرق بين الحساب العادي وبكدا بيلغو الاسواب بتاعو بس

hunter_world
09-23-2014, 16:38
انا اعرف ان الحساب الاسلامي دا مش بيتحط عليه فوايد عموما عن الحساب العادي ولكن اتمنا من يفيدك اكثراخي وتقبل مروري

hunter_world
09-24-2014, 17:45
ممكن اخي الكريم ولكن افرد الاتجاه عكس عليك او كدا هتخسر كل حسابك فكره حلوه ولكن مخطره بقا كبيره اوي

AMLAK
09-26-2014, 19:35
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم يمكنك ان تترك الصفقة مفتوحة سنة لو لكثر حتّى يكون السعر الذي يساعدك لكن اهم شيئ ان يكون معك رصيد كاف يستطيع ان يتحمّل تقلّبات السعر التي لا تدري الى اي مدى يمكن ان تعكس في الفترات الطويلة بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

downlaod1
09-26-2014, 20:39
فى الحساب الاسلمى لايتم فر ض اى فؤائد الصفقات لو اسمترت الصفقة سنة
والحساب الاسلامى هو احلال لانه لايوجد فيى فؤائد

nada2012
09-26-2014, 22:51
الســــــلام علـــيكم ورحـــــمه الله وبركاته ..... الحساب الاسلامى يا اخى يعنى
مفيش فولئد على تبيت الصفقات عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييت

MRN2014
09-26-2014, 23:48
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

GirL
09-27-2014, 00:08
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه لا عادي مراح ياخذون شيء انت افتح حساب اسلامي وهني بالك يعني ماتصير تتفكر بشيء

marwafawzy122
09-27-2014, 00:34
الفوركس يا آخى الفاضل ليس مقامرة بل هو مجال عمل وفهم وتعلم وتعب وسهر وليس فيه مجال للحظ كما في القمار الذي يعتمد على الحظ بنسبة 100% فهذا يكفى أن نقول بأنه ليس فيه شبهة حرام والله اعلم ولكن لم اسمع اى إجماع من علماء يقول بأنه حرام ...

sanadiab
09-27-2014, 00:42
السلام عليكمورحمه الله بوركاته اخى ده تحايل وبعدين ان محتاج راس مال ضخم علشان تقعد سنه وغير كده الشركه بعد فتره معينه بتاخد فلوس على القرض
تقبل مرورى

nada2012
09-27-2014, 02:02
الـــسلام علـــــيكم ورحـــــــــمه الله وبركاته .... الحساب لو اسلامى يا اخى
الشركه مش بتاخد فوايد على تبيت الصفقات عموما يا اخى تقببل تحياتى يا رييييييييييييييييييييييت

choroukguid
09-27-2014, 17:38
عليكم السلام
بالفعل الحساب بالنظانم الاسلامى لا يكون عليه سواب او فوائد تبييت لكن السعر ان كان معاكس مع الصفقه التى لديك تخسر الى ان
تخرج خارج السوق وليس مجرد متواجد

abokarem
09-27-2014, 18:13
عليكم السلام
بالفعل التداول بالنظام الاسلامى الخالى من فوائد التبييت او المعروفه بالسواب لا تؤخذ عليه اى فوائد تبييت عند ترك الصفقات لاى مده زمنيه
كما تحب او كما تريد حسب النظام الخاص بالتداول

abdelloo31
09-27-2014, 18:56
الحساب الاسلامى هو انه بيمنع عنك احتساب فوائد تبييت على الصفقات يعنى لو قعدت سنة زى ما بتقول فى الحساب الاسلامى مش بيحتسب عليك فوائد

فريــــد
09-28-2014, 01:59
نعم ففي الحساب الاسلامي لا رسوم على اي صفقة من

الصفقات سواء المبيتة 24 ساعة او على المدى الطويل

عكس الحساب العادي .

sanadiab
09-28-2014, 02:57
طبيعى انك تهمل كده لاكن انت تحتاج الى راس مال ضخم وعموما الشركه
كده كده بتاخذ نسبه فوايد بعد مده معينه ياما هى هاتلغى الصفقه
تقبل مرورى

---------- Post added at 11:57 PM ---------- Previous post was at 11:50 PM ----------

طبيعى انه تعمل كده لاكن انت تحتاج الى راس مال ضخم وعموما الشركه
كده كده بتاخذ نسبه فوايد بعد مده معينه ياما هى هاتلغى الصفقه
تقبل مرورى

nada2012
09-28-2014, 03:02
الــــسلام علـــــيكم ورحــــتمه الله وبركاته.... نعم يا اخى الحسلاب الاسلامىة فى
الفوركس الشركه مش بتاخد عليه فلوس تبيت صفقات عموما تقبل تحياتى

marem2007
09-28-2014, 03:55
كلامك صحيح بس ممكن وانت مستني السعر يجي لحد عندك دة طبعا بعد فتح الصفقة ممكن الرصيد يخلص من الحساب الاول

nabigha
09-28-2014, 04:03
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد ان الحساب الاسلامي هو عبارة عن حساب
خالي من الفوائد الربوية ولا يكون عليه سواب او فوائد تبييت
عكس الحساب العادي

payza
09-28-2014, 07:54
اخي , الحساب الاسلامي في الانستا او في باقي الشركات لا يأخذ سعر ال سواب
تقول لي ماهو السواب ؟ اجاوبك هو فوايد علي الصفقات.........

---------- Post added at 04:54 AM ---------- Previous post was at 04:44 AM ----------

اخي , الحساب الاسلامي في الانستا او في باقي الشركات لا يأخذ سعر ال سواب
تقول لي ماهو السواب ؟ اجاوبك هو فوايد علي الصفقات.........

aysamiman
09-28-2014, 11:52

tedjboyka
10-02-2014, 23:02
الصراحة مش عارف ايه الخاصية دي ويعني ايه تخليك تراقب الصفقة
انت اساسا بتكون شايف الصفقة كسبانة او خسرانة تحت عند كلمة بروفيت

الشاعر
10-02-2014, 23:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبتي في الله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والشرح والي ا لافضل بأذن الله

mostafa gamal
10-03-2014, 00:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ......... الحساب الاسلامي لا ياخذ منك فائدة مهما طالت المدة اللي فتحت فيها الصفقة
جعل الله يومكم خير من امسكم و غدكم خير من يومكم .......... تحياتي

ilyes chaieb
10-03-2014, 00:37

هذا الاسلوب من المتاجرة خاص بالحسابات الكبيرة التى لا تتعدى نسبة المخاطرة فيها 1%
و مع ذلك يخرج التاجر بربح كبير نتيجة لكبر راس ماله و كبر حجم العقود
بس لو كان الحساب صغير اقل من 10 الاف دولار يجب اعتماد على الصفقات متوسطة المدى او السعريعة

محمد عز الدين عيد خضري
10-03-2014, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
تقدر تفتح اي صفقة في اي وقت وتنهيها في اي وقت شئت
اتمني لك التوفيق
تحياتي

w3ad
10-03-2014, 01:13

ayb
10-03-2014, 01:14
شخصيا لم أسمع بها من قبل، و لكن ياريت لو تقدم لنا الحلول و الدروس التي تشرح الطريقة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mody555
10-03-2014, 09:03
نافذة أسعار التداول المفصّلة الموجودة في منصّة تداول أف أكس سي أم والظاهرة في الرسم أدناه، ستبيّن لك كميّة الهامش المطلوبة للحفاظ على موقع مفتوح ب10 عقود في حساب التداول التقليدي

anwarladmhammad
10-03-2014, 09:10
اعتقد انك تستفهم عن الصفقة اذا بقية لمدة كبيرة
انا اعرف ان الصفقات لو بقيت سنوات لا يمكن اي يحدث لها اي شيئ ولا يمكن ان تاخذ الشركة عليها اي فوائد
انت حر في صفقاتك ولو بقية سنوات

mody555
10-03-2014, 13:22
تزيد هذه الخطوة من احتياطيات المصارف، ما يسمح لها بإضافة السيولة الى النظام في ظلّ تعزيز الطلبات على الأصول التي يقومون بشرائها. أدّت هذه الطلبات الى ارتفاع الأسعار (وانخفاض العائدات)؛ تتابع السيولة التداول ضمن النظام بما أنّ المصارف باتت تملك رؤوس أموال أكبر للإقراض.

---------- Post added at 10:22 AM ---------- Previous post was at 10:16 AM ----------

تزيد هذه الخطوة من احتياطيات المصارف، ما يسمح لها بإضافة السيولة الى النظام في ظلّ تعزيز الطلبات على الأصول التي يقومون بشرائها. أدّت هذه الطلبات الى ارتفاع الأسعار (وانخفاض العائدات)؛ تتابع السيولة التداول ضمن النظام بما أنّ المصارف باتت تملك رؤوس أموال أكبر للإقراض.

ابو جعفر الطيار
10-03-2014, 13:24
السلام عليكم اخي العزيز
نعم اخي الكريم حتى ولو
الصفقة طالت سنين لن تاخذ
منك شركات الوساطة فلسا
واحد من عمولات التبييت
والا لن يكون اسلاميا

Mazek
10-03-2014, 14:22
السلام عليكم.. الحساب الاسلامي بيكون خالي من الفائدة اللي بيسموها التبيت يعني بتقدر تخلي الصفقة مفتوحة زي ما انت عايز حتي لو سنة بس يا اخي اذا انعكس السعر بالالف النقاط خلال هذه المدة هل رصيدك يتحمل هذه الخسائر؟! هذا ما يسمي بالمرجن كول

---------- Post added at 02:22 PM ---------- Previous post was at 01:59 PM ----------

السلام عليكم.. الحساب الاسلامي بيكون خالي من الفائدة اللي بيسموها التبيت يعني بتقدر تخلي الصفقة مفتوحة زي ما انت عايز حتي لو سنة بس يا اخي اذا انعكس السعر بالالف النقاط خلال هذه المدة هل رصيدك يتحمل هذه الخسائر؟! هذا ما يسمي بالمرجن كول

semanleader91
10-03-2014, 14:59
واضح من كلامك انك مبتدئ يا اخي وفاهم الحساب الاسلامي غلط والحساب الاسلامي لا يختلف عن العادي الا في عدم
حساب فوائد تبييت الصفقات وغير كدة كل شئ عادي

manforex2
10-03-2014, 15:49
شوف اخى الكريم
بالنسبة للحسابات الاسلامية فلا توجد عليها اية فوائد
على تبييت الصفقات حتى ولو فتحت الصفقات اعوام متتالية

payoneer
10-03-2014, 16:07
بسم الله الرحمن الرحيم
يعني عامل ديليت للارباح الي تجي من غير الصفقات

ynwa1892
10-03-2014, 16:08
السلام اخي بالضبط نعم كلامك صحيح لان انستا وفرت الحسابات الاسلامية ابتعادا على الشبوهات الربوية المحرمة النتاجة عن تبييت الصفقات
وفقك الله

mystery
10-06-2014, 22:08

حتى لو جعلت صفقتك لمده سنه فلن تأخذ الشركه سوى ال3 نقاط

بالتوفيق للجميع

downlaod1
10-06-2014, 22:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته، و أقول أن الحساب الإسلامي كما هو معرف من قبل الشكرة هو عبارة عت حساب خالي من الفوائد الربوية، و بالتالي هو خال من أي شبهة إن شاء الله، أتمنى أن تكون الشركة صادقة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

---------- Post added at 08:35 PM ---------- Previous post was at 08:23 PM ----------

DABDOUB
11-03-2014, 21:57
اخى الفاضل انا لم افهم سؤالك و لا اجده و ان كنت تقصد الفوائد على الحساب الاسلامى لا تحسب
من الاساس و لا تأخذ اية فوائد على الصفقات المبيتة نهائيا

mooha
11-03-2014, 23:39
صفقة هياخدوا الاسبريد و مفيش سواب حتى لو فتحت الصفقة سنة
تمنياتي بالتوفيق للجميع

medo2013
11-03-2014, 23:47
هناك انواع من الحسابات مختلفة من اهم هذة الحسابات من اهمها الاولى الحساب العادى الذى يعمل على الفايدة واطكتر المتاجرين الذين يحبون الفايدة اما الحساب الاسلامى للمتارجرين الذين يعملون لا يحيون الفايدة

mooor
11-03-2014, 23:56
السلام عليكم و رحمة الله
اخي العزيز للاسف انا مش فاهيم انتا بتتكلم علي ايه بالتحديد و لكن عن الحساب الاسلامي لا تاخذ عليه فائدة في حالة تبيت الصفقة

sameas
11-04-2014, 01:16
الحساب الاسلامى الى بتخش فيه الفوركس دا يبقا لازم يكون خالى من الفاوئد خالص فى نظام ممكن تعمله انه بيخلى الفوائد عندك صفر ودا فى دينا طبعا ان الفوائد حرام فى انا بفضل الحسساب دا

belhadj
11-04-2014, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جمييييل جدااا موضوعك هدا و أشجعك على هدا الجهد الرائع ونحن في انتضار الجديد منك أخي الفضيل الكريم

arslane
11-04-2014, 01:59
ظهرت هذه النقود المصرفية مع حدوث الرقي
والتقدم في العالم بصفة عامة وفي النظام المصرفي
على وجه الخصوص ، وهي تتكون من الحسابات الجارية
أو الودائع تحت الطلب لدى المصارف أو البنوك المختلفة
، وتنتقل ملكية هذه الودائع

eslam22
11-04-2014, 02:01
موضوع مهم جدا ان الحساب بتعنا يبقا على الدين بتعنا فعلا مهم جدا ان الحساب يتحول الى حساب اسلامى واعتقد ان الحساب الاسلامى دا انك تقصد بيه انه حساب خالى من الفوائد الى بتخدهام نا لربح ودا الى هو طبعا كلنا عاررفين انه ربا

allh
11-04-2014, 05:12
الحساب الاسلامى هنا مثل الحساب الاسلامى الى بيبقا فى البنوك وانه انك بتمنع الفايه من انها توصلك ودا من وجهه نظرى سهل جدا يحصل على اى حساب فى الفوركس ولك الشكر والتحيه ولك كل الاحترام

mohyedal
11-04-2014, 13:35
الحساب الاسلامي لا فوائد فيه و لم يسمى حسابا
اسلاميا الا لذلك السبب لا لسبب آخر و الذين
وضعوا هذا الحساب كانوا يعرفون لماذا وضعوه

kereelos6
11-04-2014, 13:50
الحساب الاسلامي هو حساب بدون اي فوائد ربوية وبالتالي خالي من اي شبهة ولا نكون مخالفين للشرع انشاء الله

Hassan Owen
11-04-2014, 13:59

zeko220
11-04-2014, 14:51
الفوركس لازم تتعلم الاول وبعد كدة تدخل هذا العالم الكبير ولازم تتعلم الاوقات المناسبة وتتعلم التتحليلى الفنى وازى تتفيد من وقت الاخبار وتتعلم ما هو الفوركس الشكر لكم جميعا والاسئلة التى تتوافر لديكم توفر لنا الكثير من المعلومات الجيدة للاستثمار فى الفوركس

magic777
11-04-2014, 16:45

بالفعل اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط

adil17
11-04-2014, 16:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
صحيح اخي الكريم يمكن لك ان تفتح الصفقة لمدة سنة لكن السعر في تذبذب دائم قد تربح و قد تخسر و يتمرجن حسابك

mooor
11-04-2014, 16:50
السلام عليكم و رحمة الله
اخي العزيز للاسف انا لا افهم بالظبت انتا عايز ايه بس لو علي الحساب الاسلامي فلا ياخذ عليه فائدة في حالة تبيت الصفقة و الله الموفق

retared01
11-04-2014, 17:12
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم
ليس علية فوائد في حالة تبييت الصفقة swap هذا الحساب الاسلامي و لكن إذا لم تضغط عليها فإنك سوف تستفيد من فوائد تبيت الصفقة
شكرا للمشاركة اخي الكريم و تقبل مروري

hamo111d
11-04-2014, 17:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اشكرك علي الثقه الكبيره لكي تسالنا عن الحساب الاسلامي انا لا اعرف اي معلومه عن هذه الحسابات واتمني ان تعرف الرد وتجده وتقوله لنا يا اخي الكريم

belhadj
11-04-2014, 18:28
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين أما بعد أخي الكريم أشكرك على موضوعك الممتاز

downlaod3
11-05-2014, 23:44

alikimo
11-06-2014, 00:56
اعتقد ان اللحساب الاسلامى بيختلف عن اى حساب عادى فى طرقه الفوائد بتاعته مش اكتر يعنى يعنى انت ممكن لما تفتح حساب عادى هتلاقى الفوئد بتحجيلك و مبتمنعهاش بس فى الحساب الاسلامى غير طبعا لازم تمنع الفوائد فيه بشكل تام ودا على حسب الدين الاسلامى لو انت حابب تفتحه زيه شكرا

mooha
11-06-2014, 01:59