PDA

View Full Version : الثقة

Pages : [1] 2 3 4 5 6

moradovitch
03-03-2014, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اما بعد
لماذا المتداول لما يكون على التجريبي يكون واثقا من نفسه ولما ينتقل الى الحساب الحقيقي تتزحزح هذه الثقة و يصبح غير واثق من نفسه وينتج عن هذا تدبدب في اختيار صفقاته و بالتالي الخسارة

harimeche
03-03-2014, 20:55
الحســـاب الحقيقي ليس هو الحساب التجربي في الحســـاب الحقيقي تكون الأموال

حقيقية ونخـــاف أن نخسر هده الأموال لهدا تتولد لنـــا أمور نفسية خبيتة تجعلنــا

نتخد قرارات غريبة لكن مع الخبرة والإصرار سنتغلب على هده الأمور

النفسية الخبيثة

------------

تحيـــــــــــــاتي / وبالتوفيق

hajarforex
03-03-2014, 21:03
المسالة ليس ف يالثقة ف يالنفس اخي الكريم
و لكن لانه الحساب التجريبي بيكون في راحة نفسية و اما الحقيقي
فانه يكون العواطكف لها تاثير على التداول

forexman3
03-03-2014, 22:30
شوف ياغالى
اولا مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان حجم راس المال
كبير جدا بالنسبة للحسابات الحقيقية وثانيا العامل النفسى يختلف
على الحساب التجريبى من الحساب الحقيقى

hanane 123
03-04-2014, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اما بعد......
فقط لأن الحساب التجاري ليس كالحساب الحقيقي
بتوفيق للجميع

zinga4
03-04-2014, 15:50
الدورات وغيرها من النظم التي سوق الفوركس يستجيب جيدا للتحليل الفني. هذا هو
خارج وخارج كذبة، ويعزز البيان أن غالبية الباعة من تداول العملات الأجنبية ذات الصلة

abdotitim
03-04-2014, 16:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم للغايه نتمنى الافاده للجمييع
بارك الله فيك على الطرح يا اخي نعم من اهم الاساسيات التي يجب ان تكون لدى المتاجر

ysf4
03-05-2014, 05:03
من طبيعة الحال ان يحدث هدا الامر خصوصا مع المبتدئين
لان المتاجرة في الحساب التجريبي هي باموال وهمية
و بالتالي لا يكون المتاجر قلقا على ضياع امواله
اما في الحساب الحقيقي فان الاموال حقيقية و هدا ما يجعل المتاجر مترددا في اتخاذ قراراته

ilyes chaieb
03-05-2014, 05:27
الواحد منا يفقد تركيزه و ثقته بنفسه لما يكون داخل صفقة كبيرة عن حسابه
بس انت جرب التداول باحترام ادارة المال و حتشوف نفسك مرتاح و كأنك على الحساب التجريبي
و اكيد الواحد اعصابه بتتعب على الحقيقي لانو دي اموال حقيقية
بس التجريبي كله وهمى

fatma abdelhay
03-05-2014, 05:56
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الكل اخى يقول ان السبب ده من العامل النفسى
ومن الطمع
ومن حجم رأس المال المختلف
معظم التجار لما بيفتحو تجريبى رأس المال عليه بيبقى اكبر من الحقيقى وده غلط طبعا
لازم يبقو قد بعض :)

gamal20
03-05-2014, 06:11
لان المتداول باختصار على الحساب التجريبى يكون مرتاح جدا ولا يوجد اى ضغط عليه اما الحساب الحقيقى
توتر وخوف وانفعال واشياء اخرى كثيره تدفع للخساره للاسف

اميرة نفسى
03-05-2014, 08:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد لانه على الحساب التجريبى يعلم جيدا انه لن يخسر نقود حقيقيه ولكن على الحساب الحقيقى القلق يزيد والثقه تهتز من الخوف على خسارة راس ماله والله ولى التوفيق

ABDO kh
03-05-2014, 12:11
هذا يدل على مدى صعوبة اتخاذ القرار و تحمل المشؤلية لانه يتحتم عليك اتخاذ القرار المناسب كي لا تخسر
اما في موضوع الحساب التجريبي تكون الامور اسهل بكثير لانه من المتوقع بشدة النجاح وفي النهاية لن تخسر شيئا
اما عندما تمتلك رصيد انت ادخلته فتشعر بالمخاطرة الحقيقية ومهما كانت خبرتك لن تزول هذهخ المخاوف الا بالخبرة والممارسة
و بعد الربح والخسارة الحقيقين سوف تزول كل هذه المشاعر السلبة وستبني الثقة مكانها
اطيب التمنيات

محمود مرعى
03-05-2014, 12:21
لماذا المتداول لما يكون على التجريبي يكون واثقا من نفسه ولما ينتقل الى الحساب الحقيقي تتزحزح هذه الثقة و يصبح غير واثق من نفسه وينتج عن هذا تدبدب في اختيار صفقاته و بالتالي الخسارة
ايوة والله حضرتك فعلا وصفت الشعور اللى انا نفسى بحس بيه وتقريبا غالبية التجار هى كمان بتمر بيه والسبب الرئيسى فى الموضوع ده هو انك فى الحساب الديمو بتكون هادى جدا ومفيش اى انفعال خالص وبتبقى مطمن لكن فى الحساب الحقيقى بيبدأ الخوف والقلق اثناء فتح الصفقة خوفا من الخسارة او المارجن لا قدر الله

عدي
03-05-2014, 12:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. السبب اخي هوز الخوف من الخساره لانك عالديمو بتبقي مش خايف من الخساره و مركز فقط علي الصفقه حتي لو خسرانه بتسيبها خسرانه اما ف الحقيقي فالخوف بيبقي كبير و الطمع اكبر

latraaa
03-05-2014, 14:10
مشكور اخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الرأي و أتمنى أن يكون الإخوة الكرام على علم بكل شيء إن شاء الله و لابد لهم من العمل على التعلم و التداول الحقيقي و الصحيح، لأنه هو الاساس في رأيي، أتمنى لك و للجميع التوفيق إن شاء الله

otmanevnx
03-05-2014, 14:13
السلام عليك أخي الكريم
أظن أن المسألة مسألة ثقة في النفس و طمع في نفس الوقت لهذا عند الإنتقال من التجريب إلى الحقيقة تقع بعض التذبذبات

mbproof
03-05-2014, 14:56
السلام عليكم و رحمة الله أخي العزيز
أنا لست خبيرا في هذه الحسابات و لكن نصيحتي لك أنك إن كنت في الحساب التجريبي أو العادة فلابد أن تكون دائما واثق قبل فعل شيء فيه مجازفة

masry928
03-05-2014, 16:40
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المشكله كبيرة فى التاقلم معا الحساب الحقيقى بعد الحساب التجريبى لان الخوف بيبقى اكبر على الفلوس انها تروح منك واكيد شىء صعب طبعا انك تخسر مل حقيقى بعكس المال الخيالى

doola2020
03-05-2014, 18:51
لأن الحساب التجريبي عبارة عن أموال وهمية وليست أموالا حقيقية ولكن ان دخلت علي الحساب الحقيقي بدأ التوتر وعدم الثقة بالنفس يزداد

hatem27
03-05-2014, 18:52
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لم تكن ذات صله بى فى الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
تزيد من تعلم الشخص حتى لو لم تكن تحل مشكله او تعالج فهم بالنسبه لى فى الوقت الحاضر
واتنمى من الجلميع طرح مواضيع اكثر لكى تفيد من لديه خبره ومن لم يكن لديه خبر اى مبتدئ

norur
03-05-2014, 19:01
السلام عليكم
هده نتيجة انه في التداول على الحساب التجريبي لا تبالي بالخسارة و لا بالنجاح لدا تكون الثقة علية و النفسية مرتاحة
لدا انا انصح لسيس بالمال ممكن ان تداول و لكن تخيل انك على الحقيقي و جربها تحس انك مضطرب

ashrafko
03-05-2014, 19:25

عبد الحكيم
03-05-2014, 19:37
الحقيقة والخيال يختلفان فان كنت لك تصور انك ستخسر فهذا لا يرعبك لانه مجرد تصور لكن ماذا لوحدثت هذه الخسارة دون اخبارك وحدثت في الحقيقة ؟

hatem27
03-05-2014, 19:39
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لم تكن ذات صله بى فىي الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
تزيد من تعلم الشخص حتى لو لم تكن تحل مشكله او تعالج فهم بالنسبه لى فى الوقت الحاضر
واتنمى من الجلميع طرح مواضيع اكثر لكى تفيد من لديه خبره ومن لم يكن لديه خبر اى مبتدئ
وارى ان مشاهده المواضيع اكثر استفاده من الرد عليها لتحقيق الربح المحدد بمعنى كلمه شكر او ثناء افضل من المشاركه فى امور

fatoma
03-05-2014, 20:58
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ,, ممكن لان الحساب التجريبي يكون المتعامل من غير ضغط خصوصا ان المال ليس بمال حقيقي ومهما كان سواءا خسر او ربح الامر لا ياثر عليه عكس الحساب الحقيقي

moto1
03-05-2014, 21:56

النفسية الخبيثةالمسالة ليس ف يالثقة ف يالنفس اخي الكريم

hatem27
03-05-2014, 21:57
سلمت الأيادى الطيبة أخى الكريم........
فى الإبداع والتواصل المستمر
فى نشر الجديد والمفيد
أُحييك على إختيارك الرائع والمميز..
تحياتى لك

alaeddine
03-05-2014, 23:40
اولا مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان
حجم راس المال كبير جدا بالنسبة للحسابات الحقيقية
وثانيا العامل النفسى يختلف على
الحساب التجريبى من الحساب الحقيقى.

ali mellali
03-06-2014, 15:51
كل ذلك متعلق بالعقل يا إخي الكريم
فالعقل هو من يتحكم فينا بينما من يحسن التحكم فيه هو من يربح وينجح في حياته

في الحساب التجريبي يكون عقلك وتفكيرك مرتااااااح لأنك سواء خسرت أم ربحت فتلك أموال وهمية
أما الحقيقي فتكون تحت الضغط من جميع الجهاة، أولا الخوف من الخسارة وثانيا التفكير في نشوة الربح

menoer1248
03-06-2014, 16:00
ان الحساب التجريبي ليس فيه مشاعر الخوف من الخسارة لان الاموال وهمية لكن في الحقيقي ينتج الخوف وتنعدم الثقة لان المال حقيقي
هذا الذي اعتقده في ذلك

sendrela
03-06-2014, 16:04
ممكن يكون السبب هو خوف المتداول على امواله الحقيقيه التى اودعها ولذلك تجده حساسا جدا ومشدود الاعصاب

مما يجعله لا يتخذ القرار الصائب فيوقع نفسه فى الخسائر ..والسبب ان الممتاجره بالتجريبى تنجح مع بعض الناس هو

انك تتخذ قرارك بثبات وبدون تذبذب

تحيتى

hatem27
03-06-2014, 16:06
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لم تكن ذات صله بى فى الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
وارى ان مشاهده المواضيع اكثر استفاده من الرد عليها لتحقيق الربح المحدد بمعنى كلمه شكر او ثناء افضل من المشاركه فى امور
لم يكن هناك خلفيه عنها
مع فائق احترامى للجميع المحترفين والمتدئين وشكرا تقبلو مرورى
عضو جديد يسعى للتميز

---------- Post added at 01:06 PM ---------- Previous post was at 01:05 PM ----------

شكرا لك على الموضوع الجميل و المفيد

جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى

ننتظر المزيد من الموضوعات المهمه وجزاك الله خير على التوضيح والافاده للجميع

anamoody
03-06-2014, 16:34
اخى الفاضل شعور طبيعى جدا لان الحقيقى اخطر بكثير جدا عن التجريبى لانه امواله حقيقية
ونجعلك تحتك بالسوق اكثر من اى مرة اخرى فى التجريبى ويجب ادارة رأس المال بحرفنة شديدة

el andaloussi
03-06-2014, 20:07
أخي الكريم سلام اللهخ عليك أحب أن أقول أن في الحساب
التجريبي تكون الأموال المستتمرة وهمية لذالك لا يبالي الشخص من ضياعها وشكرا

afillane
03-06-2014, 20:21
لانه في الحساب الافتراضي لن يخسر شيء ويجرب اي استراتيجية على راحته اما على الحقيقي فلابد من الحذر والالتزام والصبر ...

karam22
03-06-2014, 20:37
لان الاموال في الحساب الديمو غير حقيقية
ولا تقلق عليها بشكل حيقي
وبالتالي تكون النفسيات فيالعمل بطريقة بسيطة ويهلة بدون تشنجات او خوف علي الاموال الحقيية من الضياع

ssnsafi
03-06-2014, 20:46
لأننا في التجريبي لا نتاجر بمالنا الخاص ولو خسرنا فسنخسر مال افتراضي ولن يضرنا بينما في الحقيقي نحن نتاجر بمال خاص لنا معرضين لأن نخسره فيتدخل العامل النفسي والخوف من الخسارة ويؤثر على قراراتنا فنتخذ بعض الاحيان قرارات خاطئة تؤدي بنا الى الخسارة ولكن لو ابتعدنا عن الخوف وكنا نتاجر بكل ثقة فبالتأكيد الامور ستتغير
في التجريبي احقق ارباح عالية ولكني في الحقيقي اخاف جدا واتلبك واعقد صفقات بناء على ما يقوله لي قلبي وليس عقلي والنتيجة ان الصفقة تخسر

عدي
03-06-2014, 21:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اظن ان هذا ينتج عن عامل الخوف لان الانسان لما بيكون عالحقيقي بيكون الخوف اكتر من الديمو بكتير و عشان كده بيخسر

ahmedibrahim258259
03-06-2014, 22:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التداول على التجريبيي بتكون واثق ومطمن لان المكسب او الخسارة موش هاتضرك في حاجة وفي نفس الوقت انت حاطط في دماغك انها لعبة
تقبل مرور ياخي الكريم

nivenomar58
03-06-2014, 22:50
فى اعتقادى ان الثقة التى تجدها فى المتداول اثناء فتح صفقة فى الحساب التجريبي او الحساب الديمو هى انه لا يخسر مال حقيقي فكل ما يحدث فى المنتدى التجريبي او الديمو هو محاكاة للحساب الحقيقي اما فى الحساب الحقيقي يصبح التوتر اكبر لانك من الممكن ان تخسر مال حقيقي الى الابد.

RomanyMoreed
03-06-2014, 23:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

والله حضرتك الحكايه دايمآ بتكون عامل نفسي مش اكتر خوف من خساره الاموال

تحياتي

ashraf2014
03-06-2014, 23:16
الاموال في الحساب الديمو غير حقيقية
ولا تقلق عليها بشكل حيقي
وبالتالي تكون النفسيات فيالعمل بطريقة بسيطة وبالتوفيق

zinga4
03-07-2014, 13:06
على سبيل المثال، إذا كان النطاق التحولات على نحو فعال في سوق صاعدة حتى
أن 80 في منطقة ذروة الشراء، ثم أدرك أندرو كاردويل أن مستوى الدعم يجب أيضا التحول. عكسيا إذا كان
سوف مستوى التشبع في البيع في سوق هابطة التحول وصولا الى 20، ثم مستوى المقاومة في سوق هابطة يجب أيضا

Bouani
03-08-2014, 23:22
المتداول لما بيكون داخل على الحساب الحقيقي بيكون هنالك توتر أكثر
و بالتالي نفسيته و مزاجه سيكونلن متقلبان و بالتالي يفقد ثقته في نفسه
تقبل مروري

abdelaziz 10
03-09-2014, 00:40
الثقة يا اخي تكون في رايي من خلال المعرفة ولا يمكن اننا نحقق ثقة في النفس دون اساس علمي ومعرفة بالسوق
انما في الديمو لا اسميها ثقة بقدر ما هي تهاون ولا مبالاة بالتداول والثقة لو وجدت في الديمو فستجدها في الحقيقي

hamidd2007
03-09-2014, 01:00
يا اخي الثقة هي الخبرة يجب الدخول في المسبقات بكثر هي التي تعطيك الخبرة
الخبرة = الثقة

haffoudhi
03-09-2014, 01:12
عندما تكون فرضية الخسارة وارده تصبح الثقة متزعزعه والخوف يسيطر غلى الانسان اما التجريبي فانت مطوئن ان الخسارة ليس لها وجود

---------- Post added at 11:12 PM ---------- Previous post was at 11:11 PM ----------

هو في كل الحالات لن يخسر من جيبه شيئا اذن لا ارى داعيا للتوتر

hanane 123
03-09-2014, 04:04
ياعضاء المنتدى
ومابـــــــعد.....
التقة هي الإحساس بل الامان والحياة
والله يوفقنا
وداعا وشكرا

ilyes chaieb
03-09-2014, 10:05
العمل الحساب التجريبى يختلف على الحساب الحقيقي
لانك تتاجر على التجريبي و انت مرتاح و مش خايف لو خسرت
بس الامر يختلف لما تتاجر باموال حقيقية
تقبل مرورى

seffari
03-09-2014, 10:12
ممكن لان الحساب التجريبي يكون المتعامل من غير ضغط خصوصا ان المال ليس بمال حقيقي ومهما كان سواءا خسر او ربح الامر لا ياثر عليه عكس الحساب الحقيقي بتوفيق للجميع ....................

amal500
03-09-2014, 10:46
مما لا شك فيه ان التجارة فى الفوركس تكون خير دليل لاى تاجر فى هذا المجال لكى يصل الى اهدافه عن طريق اكتسابه للخبرة الكافية التى تساعده على الوصول الى الاهداف و الاحلام التى يسعى اليها

zinga7
03-09-2014, 12:39
قارن هذا إلى نيويورك للأوراق المالية، التي لديها حجم التداول اليومي من نحو
70 مليار دولار وأنه من الواضح جدا كيف أن سوق الفوركس هو بالتأكيد أكبر
الأسواق المالية في العالم.

balou1991
03-09-2014, 13:09
مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان حجم راس المال
على الحساب التجريبى من الحساب الحقيقى
اكيد شىء صعب طبعا انك تخسر مل حقيقى بعكس المال الخيالى

telecom
03-09-2014, 14:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال اتمني ان تكون اخي بخير و عافية
هنا يدخل العامل النقسي و الوثق ب النفس في حالة التداول اخي الحبيب
و في الاخير تقبل احترامي و مروري

amal500
03-09-2014, 15:51
الثقة فى النفس لاى تاجر فى الفوركس مهمة جدا لانها خير وسيلة للوصول الى الاهداف التى نسعى اليها دوما فى هذه التجارة و يجب علينا ان نتريث و عدم الافراط فى الثقة لكى لا نخسر فى الفوركس

zinga7
03-09-2014, 19:29
بعض النصائح للتجارة حلويات
1. قبل تنفيذ أي استراتيجية يجب أن تحقق من وجود أي أخبار الأحداث ذات الصلة. لماذا؟

nihed trabelsi
03-09-2014, 21:56
اكيد اخي الكريم هناك فرق كبير بين المتاجرة في الحساب الحقيقي و الحساب التجريبي اذ انه في الحساب التجريبي لن تتاثر من الخسارة فسيكون خوفك اقل او منعدم امّا بأمولك فالامر مختلف

gehad87
03-09-2014, 21:59
الاجابه بديهية جدا
سواء خسر او كسب ف دي فلوس مش حقيقية
واهو لو كسب بيتبسط ويقول اه مفيش منه ولو خسر بيقفل صفقة ويفتح واحدة تانية ويعوض
لكن على الحقيقي
بتسرع انه يكبر الحساب
والرصيد بيبقا حقيقي وكتير بيبقا صغير
فلما بيخسر بتبقا النتيجه مش مرضية

zinga7
03-10-2014, 17:15
الطلب عليه يفوق العرض، والفرنك السويسري يمكن أن يكون أكثر تقلبا من اليورو.
الدولار الكندي والدولار الاسترالي هي أيضا جزء من العملات المتداولة في الفوركس

amal500
03-12-2014, 13:12
الثقة و الشجاعة للتاجر فى الفوركس تعتبر وسيلة جيده جدا لاى تاجر فى الفوركس لان الثقة تمثل لنا الدخول فى صفقات و عدم الخوف و الابتعاد عن القلق مهم جدا لكى نحقق نتائج مبهرة من التجارة

masry928
03-12-2014, 16:18
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
للاسف على الحساب التجريبى بتبقى باعصاب هاديه وريلاكس بعكس الحساب الحقيقى الذى يتطلب هدوء اكثر ف التعامل فبمجرد صفقتك تسير فى عكس الاتجاه بالنسبه للحساب الحقيقى تبدا تتعصب وثقتك بنفسك تروح وعاوز تقفلها

azeddi
03-12-2014, 16:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
الموضوع شيق ورائع و نتمنى المزيد من المواضيع

a7med84
03-12-2014, 16:30
دى مش ثقه ده اطكمئنان لسبب انه فى التجريبى عارف انه ما بيتاجرش بمال حقيقى

انما فى الحساب الحقيقى بيكن دائما خايف من الاخساره والمارجن كول

tarek ben mansour t
03-12-2014, 16:54
السلام عليكم جميعا
الثقة مطلوبة جدا فالفوركس بس لو زادت عن حدها تبقى وبال على صاحبه لازم تقتنع بتحليلك ولو فات التوقعات اللي انت راسمها
مش حو انك تعمل فيها عنتر لازم تاخد ربحك اللي انت راسمو من الاول
اسال الله لي ولكم التوفيق

mahammed
03-12-2014, 17:07
علشان لما تكون وانت على حساب غير حقيقى هيكون قلبك جرئ ومش خايف تخسر لكن مع الصفقات التانيه بتكون حزر اكتر

ahmed212
03-12-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله الثقة يافندم فى هذا السوق سلاح ذو حديين يعنى مينفعش تبقا واثق من صفقة تفضل فاتحها لغاية ماتحقق الربح اللى انت محددة انما المفروض فى السوق دة اننا نبقا عندنا ثقة فى نفسنا بس المروض الثقة دى متتعارضش مع المرونة المطلوبة

sky44
03-12-2014, 17:13
تساؤلك اخي في محله و لطالما شعرت بهذا فكلما كنت اتار على الحساب التجريبي اكون واثقا من نفسي و في اختياراتي بينما عندما اتاجر على الحساب الحقيقي اقوم باخطاء تكلفني الكثيير اعتقد ان التقة تكون اكثر عندما نتاجر في الحسابات التجريبية

manforex2
03-12-2014, 18:50
السلام عليكم
اخى الحبيب اظن ان السبب وراء ذلك هو عدم اكتساب الخبرة المطلوبة
فى التداول مع ذلك فالحساب التجريبى يفتحه بحساب كبير بالالاف
وانما الحساب الحقيقى يكون قليلا جدا

loka
03-15-2014, 18:42
الثقة و المجال المفتوح لتحقيق هدف التاجر فى الفوركس اعتقد ان الثقة مفتاح الوصول الى الربح او عدم الخوف من الخسارة فى التجارة على عملة معينة لذلك ادعو اى تاجر ان يصل الى الثقة المطلوبة لجنى الربح

brahimtrader
03-16-2014, 19:23
السلام عليكم .أظن أن المسألة مسألة ثقة في النفس و طمع في نفس الوقت لهذا عند الإنتقال من التجريب إلى الحقيقة تقع بعض التذبذبات
بالتوفيق لك ان شاء الله

عدي
03-16-2014, 20:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... السبب معروف اخي و هو ان الحساب الحقيقي الخوف من الخساره بيبقي كبير و احينا الانسان بيطمع

sabirdaba
03-16-2014, 21:56
الثقة في النفس شيء ضروري جدا للعمل في هذا السوق لانه بدون الثقة سوف تبقى دائما متردد في الصفقات التي تدخل عليها لهذا يلزم المتاجر يكون واثقة في ما يقوم به اثناء التداول

balou1991
03-16-2014, 21:57
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد لكل اخى يقول ان السبب ده من العامل النفسى
ومن الطمع
ومن حجم رأس المال المختلف اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

loka
03-18-2014, 06:45
مما لا شك فيه ان الثقة تلعب دورا اساسى و بارز فى الحصول على الاهداف التى نسعى الى الوصول اليها و ذلك من خلال التجارة فى الفوركس على اننا قادرين على الربح و الابتعاد و تفادى الخسارة

waelmma
03-18-2014, 07:37
;):));) شكرا لك اخى العزيز والاجابة واضحة جدا وهى ان
الثقة على التجريبى بتكون اكبر علشان مفيش فلوس حقيقية وشكرا

sara ali
03-18-2014, 09:26
اولا مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان حجم راس المال
على الحساب التجريبى

gr53
03-19-2014, 19:13

لأن الحساب التجريبي رأس المال فيه وهمي فلا تجد ما يقلق حتى مع الخسارة
بخلاف الحساب الحقيقي فرأس المال إما ربح أو خسارة لذا يجب على المتداول الالتزام بإدارة رأس المال

romyolove51
03-19-2014, 20:26
الواحد منا يفقد تركيزه و ثقته بنفسه لما يكون داخل صفقة كبيرة عن حسابه
بس انت جرب التداول باحترام ادارة المال و حتشوف نفسك مرتاح و كأنك على الحساب التجريبي
و اكيد الواحد اعصابه بتتعب على الحقيقي لانو دي اموال حقيقية
بس التجريبي كله وهمى

baite
03-19-2014, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور على هذا الموضوع واظن ذلك راجع الى العامل النفسي بشكل كبير فهذا هو الفرق بين التجريبي و الحقيقي
تقبل مروري

salimned
03-20-2014, 04:21
السلام عليكم اخي هنا العامل النفسي لدى المتاجر يلعب دورا كبيرا لدلك نرى هدا
الاختلاف عند المتاجر و يجب ان نتحكم بانفسنا و نحسن ادارة صفقاتنا كي لا نتوه.

محمد مؤمن
03-20-2014, 04:35
السبب في الثقة لدى المتداول في الحساب التجريبي واهتزز هذه الثقة عند الانتقال إلى الحساب الحقيقي هو أن التداول في الحساب التجريبي
لا يكون بأموال حقيقية وبالتالي لا توجد خسارة حقيقة أما في الحساب التجريبي فيكون هناك قلق من خسارة الأموال وبالتالي يكون هناك قلق

loka
03-20-2014, 05:09
من وجهة نظرى انا شايف ان الثقة مهمة جدا لاى تاجر فى الفوركس لانها سوف تساعده على الوصول الى الربح الكبير فى المستقبل و يجب ان لا يكون التاجر مفرط فى الثقة حتى لا تكون ضده فى التجارة

zamalkkawy
03-20-2014, 09:59

احمد الكندي
03-20-2014, 13:04
شششششششششكككككككككككككككك كككرررررررررررراااااااااا ااااا
شششششششككككككككككككرررررر ررررررررااااااااااااااااا ااااااااا
شششششششششششكككككككككككككك كككككرررررررررررراااااااا اااا

Abo Hamdy
03-22-2014, 01:21
اخي العزيز بالتوفيق ليك ولينا اخي الكريم
ف الحقيقي الغلطة بجون اما ف الحساب
الديمو بيبقي خسرت كسبت كده كده مش مستفاد

محمد أبو بكر
03-22-2014, 01:54
السلام عليكم و رحمته و بركاته
الدورات وغيرها من النظم التي سوق الفوركس يستجيب جيدا للتحليل الفني
هذا هو خارج وخارج كذبة
ويعزز البيان أن غالبية الباعة من تداول العملات الأجنبية ذات الصلة
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..

loka
03-22-2014, 01:55
مما لا شك فيه ان الثقة تلعب دورا بارزا فى الحصول على الاهداف التى نسعى اليها و يجب علينا ان لا نكون على قدر كبير الى درجة الوصول الى الافراط فى الثقة حتى لا نخسر كميات كبيرة

Abo Hamdy
03-22-2014, 10:56
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
عشان لو غلط ف الديمو مش هيخسر حاجة
لكن ف الحقيقي الغلطة بحساب

BOULBOUL22
03-22-2014, 12:25

ahmedfareed
03-22-2014, 12:50
الفروق النفسيه للمتاجر بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي مفيش مفر منها
كل المطلوب منك وانت بتستخدم الحساب التجريبي انك تقرب الظروف اكبر ما يمكن زي الحساب الحقيقي

ibrahem1979
03-22-2014, 12:54
اخى يجب ان تعلم ان تجارة الفوركس تحتاج ان تكون دائما اعصابك هادية ومسترخى ولكن التوتر هو دائما السبيل لكل خسارة لذا يجب قبل البدء فى التداول الحقيقى كثرة التمرين على البرنامج التدريبى ويجب التعلم من اخطاء الاخرين وكذلك التعلم من الخبرات الجيدة واياك والطمع فبمجرد الوصول للهدف يجب ان تنهى الصفقة

mahmoudexr
03-22-2014, 13:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا لم افتح حساب ديمو بعد انا اتعلم من الفيديوهات والكتب للجمع الخبرة
السلام عليكم

abdelaziz 10
03-22-2014, 13:08
الفروق النفسيه للمتاجر بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي مفيش مفر منها
كل المطلوب منك وانت بتستخدم الحساب التجريبي انك تقرب الظروف اكبر ما يمكن زي الحساب الحقيقي
والله الحساب التجريبي يكون الواحد فعلا مرتاح جدا وواثق من حاله ويربح من السوق اموال كثيرة
بالعكس فالحساب الحقيقي يكون مزيج من التوثر والشك في امكانياتنا مما يسهل الخسارة علينا

ebram
03-22-2014, 13:28

النفســــــيه
هي الي بتفرق في موضوع التذبذب في الرائ
وده اليبيميز الغرب عننا نحن العرب
لان في الغرب مش ممكن انه ينظر الي موضوع النفسيه
هو بيلغي الامور الشخصيه
وبيشتغل بالدلائل والدراسه

MR.JPY
03-22-2014, 13:36

الامر هذا طبيعي جداً ففي هذه الحالة انت تتاجر باموالك اموال حقيقية كسبتها من جهد وتعب اخي الكريم

Abo Hamdy
03-22-2014, 14:07
عشان لما تخسر ف الحقيقي انت خسرت مبلغ بجد
اما الخسارة ف الديمو مش خسارة خالص

randa
03-22-2014, 17:20
بالتاكيد الحساب الحقيقى يختلف عن الديمو لان فى الحساب الحقيقى فى فلوسك الحقيقيه
يعنى اى خساره هى خساره حقيقيه واى ربح هو ربح حقيقى
بالتالى انت بتتاثر بمشاعر الخوف والطمع اثناء التداول الحقيقى

ahmedmomen
03-23-2014, 01:39
لان في الحساب الحقيقي بتكون اموال حقيقية وممكن تخسر راس مالك كله في صفقة ولازم تفضل متابع كل الصفقات
اما في الحساب التجريبي فلو حتى خسرت الف صفقة او خسرت حسابك ان مش بتخسر حاجة من فلوسك نفسها وهو ده الفرق بين الاتنين

adil_ragaman
03-23-2014, 01:43
لأن الحساب التجريبي ليس فيه خسارة حقيقية أي أن المتداول يفتح الصفقة و ليس لديه شيئ حقيقي يخسره فحتى لو خسر كل رأس ماله يمكنه فتح حساب اخر و بسهولة لكن الحساب الحقيقي فيمكن أن تخسر كل رأسمالك و بالتالي لا يمكنك أن تتداول مرة أخرى إلا إذا أودعت نقودا حقيقية أو تثعب لجمع البونص من جديد من المنتدى

Ahmed2020eg
03-23-2014, 11:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مش حكاية الثقه و لكن حكاية الخوف من الخساره و ده طبيعي لانه عالديمو بتكون مشاعره بارده

ahmadinho100
03-23-2014, 20:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته من الصعب ان تكتس التيقة في الاول يا اخي و لاكن تكتسبها يا اخي عندما تكسب صفقة بصفقة يا اخي بالتوفيق

mohyedal
03-23-2014, 20:12
المسالة في غاية البساطة لنفرض ان شخصا ما بدأ يتداول في
الفوركس بمال غيره انه سيكون مرتاحا نفسيا لان المال ليس ماله
لكنه سيربح ربحا حقيقيا ما دام المال مال حقيقي لغيره
فلما لا يجرب المرء التداول بمال غيره

joker7diaa
03-23-2014, 21:47
ده بسبب العامل النفسي لانه بتعامل على الحسابا لتجريبي انه الصفقات نقاط
اما على الحسابي الحقيقي يتعامل على انها فلوس وارباح وخسائر حقيقية راح تأثر عليه واحد ياخد قرارات خاطئة

walid08
03-23-2014, 22:39
السلام عليكم
هذه فطرة عند الانسان يا اخي ولا يمكن ان ننكرها
فعند التجريبي هي اموال خيالية اي لا تخاف عليها لذلك تكون الثقة زائدة
اما الحقيقي فهي امولك الحقيقية فتخاف عليها و تنقص الثقة

سمير تيارت
03-24-2014, 17:51
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بحب اقرا كل المواضيع حتى لو لم تكن ذات صله
بى فى الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
تزيد من تعلم الشخص حتى لو لم تكن تحل مشكله
او تعالج فهم بالنسبه لى فى الوقت الحاضر
واتنمى من الجلميع طرح مواضيع اكثر لكى تفيد
من لديه خبره ومن لم يكن لديه خبر اى مبتدئ

AMLAK
03-24-2014, 18:21
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان السبب في الثقة لدى المتداول في الحساب
التجريبي واهتزز هذه الثقة عند الانتقال إلى الحساب الحقيقي هو أن التداول في الحساب التجريبي لا يكون بأموال حقيقية وبالتالي لا توجد خسارة
حقيقة أما في الحساب التجريبي فيكون هناك قلق من خسارة الأموال وبالتالي يكون هناك قلق تحياتي للجميع

doaa sary
03-24-2014, 22:29
لان التجريبى مش مالك الخاص
كمان بيكون فية فلوس كتير غير الحقيقى فا طبيعى تكسب

ahmadinho100
03-25-2014, 03:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته التقة شيء ضروري في الفركس يا اخي و لاكن لكي تكس التقة يجب علك ان تفتح الصفقات و ان تفوزة بهم يا اخي

dont
03-25-2014, 05:04
هى من مفاتيح النجاح فى التداول والثقة قد تكون عامل فى صالج التاجر وايضا شى ضد التاجر
الثقة التى تكو ن زائدة تكن اكبر عامل يؤدى الى الخسارة

forex_lionz
03-25-2014, 09:54
لو قفلت الساعة تحت حد القناة التانية يبقى كدا كسر فيبو 61 وكسر موفنج 89 وكسر القناة التانية
يعني كدا انا هخده بيع لفيبو 38 مع ان مؤشر حسين مدي شراء فناخد حذرنا

aysamiman
03-25-2014, 11:20
للاسف على الحساب التجريبى بتبقى باعصاب هاديه وريلاكس بعكس الحساب الحقيقى الذى يتطلب هدوء
اكثر ف التعامل فبمجرد صفقتك تسير فى عكس الاتجاه بالنسبه للحساب الحقيقى تبدا تتعصب وثقتك بنفسك تروح وعاوز تقفلها

magic777
03-25-2014, 14:20
للاسف على الحساب التجريبى بتبقى باعصاب هاديه وريلاكس بعكس الحساب الحقيقى الذى يتطلب هدوء
اكثر ف التعامل فبمجرد صفقتك تسير فى عكس الاتجاه بالنسبه للحساب الحقيقى تبدا تتعصب وثقتك بنفسك تروح وعاوز تقفلها

طبعا اخي وكمان بيخلوا قيمه راس المال كبيره وهنا بيستحمل اي حاجه ولو الصفقه عكست عليك كتير بيكون هناك هامش بيستحمل لحد لما ترجع لنقطه
دخولك وهنا مش بتحس انك خسران حاجه وده غلط طبعا

mohamed bnali
03-25-2014, 14:36
اخي العضو المحترم الانسان له عواطف واحساسات وميول وبيئة يتاتر بها
فالعضو الدي يدخلا لى الحسابا لتجريبي وينال اموال افتراضية ويتاجر بها كيفما شاء
وبطول المدة لا يحرص عليها لانه يجدها سهلة (فالحجرة من الحيط والمقلاع من الشريط لعن الله من لايضرب)
فيلف العضو لانه خسر ام ربح لا يعرف مقدار المال فادا انتقل الى حساب حقيقي يصادف الواقع المر وهو ان الفلوس من كبده ومن قطع
لحمه وجلده فيتاتر ويصطدم وتتضارب عواطفه فيكل عقله ويتخور طبعه فيخسر في تجارته فتضعف عزيمته وتشل ارادته
لدا قال احد الخبراء التدريب على حساب الديمو احد اسباب الخسارة
وتقبل مروري

wentwor
03-25-2014, 14:37
السلام عليكم و رحمة الله نعم هذا هو الفرق بين الحساب الحقيقي والديمو لان
في الحساب الحقيقي المال حقيقي و نجد زغط نفسي يفقد الشخص الثقة في النفس

mohamedsaleh134
03-25-2014, 15:17
تزحزح الثقة طبيعية ناتجة عن تبديل الدافع لدى المتداول من دافع الهجوم لاكتساب المعرفة( في حالة الحساب التجريبي ) لدافع الدفاع عن هذه المعرفه ( في حالة الحساب الحقيقي ) اضافة الى الدفاع عن المال الحقيقي
تقبل مروري .. بالتوفيق

laurent1979
03-25-2014, 15:22
الثقة هي الحالة التي يكون فيها الإنسان متأكداً من كفاءة أو دقة أمر ما يتعلق به أو بشخص أو بشئ آخر، وفي حالة الأشخاص، من الممكن أن تكون تلك الثقة نوع من التأكد من ولاء هذا الشخص تجاه أشخاص آخرين أو قضايا معينة.
وعادة يكون صاحب الثقة ذو موقف ووجهة نظر ثابتة، ولا فرق إذا كان ذلك الموقف
صحيحا أم خطأ، بل هو مدى تأكد الشخص من ثبوته

marouansat
03-25-2014, 15:25
طبعا أخي فالحساب التجريبي يختلف تماما عن الحساب الحقيقي و ذلك لأنك في الحساب التجريبي لن تخسر شيئ و تكون مرتاح
أما في الحساب الحقيقي فأول مخاوفك هو أنك تخسر الصفقة و هذا ناتج عن عدم التعلم الجيد

benchou-ahfd
03-25-2014, 18:26
ذهاب الثقة ناتج عن الخوف الشديد من الخسارة و الذي يولد التردد ادخل لا ادخل و هنا يكمن الخلل و لكن عندما نعتمد استراتيجية معينة يجب ان نتركها تقودنا هي و لا نخشى شيئا بعد التوكل على الله

anassdr2
03-25-2014, 18:38
السلام عليكم
هده نتيجة انه في التداول على الحساب التجريبي لا تبالي بالخسارة و لا بالنجاح لدا تكون الثقة علية و النفسية مرتاحة
لدا انا انصح لسيس بالمال ممكن ان تداول و لكن تخيل انك على الحقيقي و جربها تحس انك مضطرب

احمدل سالم 22
03-26-2014, 17:29
لوجود العامل النفسي بين الحسابين فعندما يكون
على حساب تجريبي ليس هناك خوف من الخسارة
لان المال وهمي اما في الحساب الحقيقي ان المال
حقيقي لذلك يحصل تحصل الخسارة

anassdr2
03-26-2014, 18:57
لان المتداول باختصار على الحساب التجريبى يكون مرتاح جدا ولا يوجد اى ضغط عليه اما الحساب الحقيقى توتر وخوف وانفعال واشياء اخرى كثيره تدفع للخساره للاسف

Heisenberg
03-29-2014, 16:24
ممكن لان الحساب التجريبي يكون المتعامل من غير ضغط خصوصا ان المال ليس بمال حقيقي
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

mehildin
03-29-2014, 16:35
السلام عليكم اخي الكريم.
نعم اخي لان وقتها بتحس بقيمة مالك التعبان فيه .ب انت لما تجرب الموضوع مرة وتنين وتلاتة بتبلش تزيد الثقة عندك
تقبل مني فائق الاحترام.

forex90
03-29-2014, 16:39
طبعا الثقة فى الحساب التجريرب بتكون زايدة لانك بتاجر على مبلغ وهمى لا تملك من
سحب منة اى شئ فقط تدريب اما الحساب الحقيقى راس ؤمال ليك وانت ممكن تبح ومنة ولو خسرتة خلاص لذك الثقة تكون معدومة الا لو انت متعلم

AHMEDALAA
03-29-2014, 16:43
اكيد لان التداول على حساب التجريبى مختلف عن التداول على
حساب الحقيقى لانه بيكون عارف ان الحساب التجريبى
لو خسر فيه مش مشكلة بالنسبة له اى الحالة النفسية

awa
03-29-2014, 16:49
المتداول التجريبى مش بيكون واثق لكن كل الحكاية انه بيكون مش خايف
لكن فى الحساب الحقيقى انت بتكون خايف جدا و احيانا مرعوب

selmon
03-30-2014, 19:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لان الحقيقي فلوس هههههههه ومش عايزين نخسر بقا انما التجريبي بقا عادي مش هتفرق هعمل غيرو بس

ahmed kabo
03-30-2014, 21:09
فعلا اخى الكريم لقد تطرقت فى موضوعك لشرح نقطة هامة جدا بتسبب خسارة عن البعض وفعلا المضووع دة غريب بيبقى الواحد بيتاجر بدون اى خوف ولا مشكال وفجاءة ف الحقيقى تلاقية بطة بلدى بالتوفيق للجميع

soooonor
03-30-2014, 21:18
ببساطة لأن التداول على الحساب التجريبى يكون على رصيد وهمى فلا مشكلة اطلاقا فى خسارته أو خسارة جزء منه فى اى صفقة

لكن على الحساب الحقيقى فرأس المال اما ان يكون بونص تعب فى تجميعه او مدخراته الشخصية ... فطبيعى جدا انه يفكر قبل اتخاذ اى قرار

heroo252
03-30-2014, 21:25
لان فى الديمو مفيش خوف من الخسارة ومفيش كمان طمع
لانك لو طمعت مش هتكسب فلوس حقيقة فا بتاجر صح ملتزم بلى درستة وفهمتة

saro123
03-30-2014, 21:33
المشكلة انى اجد ان الناس بتدرب غلط عى الحساب التجريبى يعنى مثلا يتم فتح الحساب بمبلغ كيبر جدا
فى حين انة يتم فتح الحساب الحقيقى بمبلغ اقل

forex90
03-30-2014, 21:35
الثىة الزائدة فى السوق اخى الكريم لابد ان تكون فى حدود المعقول لا يمكن ان تكون عندك ثقة لدرجة انك
تتاجر وتفتح صفقات بدون دراستها والا انت كدة مش ثقة انت كدة هتكون عشوئيا

mgw
03-30-2014, 21:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
لانه ممكن يكون حسابه الحقيقى برقم بسيط بعكس
الحساب الديمو ممكن يكون بالافات الدولارات وتقبل مرورى

حليس مختار
03-30-2014, 23:47
السلام عليكم
هده نتيجة انه في التداول على الحساب التجريبي لا تبالي بالخسارة
و لا بالنجاح لدا تكون الثقة علية و النفسية مرتاحة
لدا انا انصح لسيس بالمال ممكن ان تداول و لكن تخيل انك على
الحقيقي و جربها تحس انك مضطرب.

dont
03-31-2014, 01:20
هى من مفاتيح النجاح فى التداول والثقة قد تكون عامل فى صالج التاجر وايضا شى ضد التاجر
ولذلك يجب البعد عن الثقة الزائدة حتى لا نتعرض للخسارة

pato18
03-31-2014, 01:46
أخي الكريم هذا صحيح فالحساب التجريبي
ليس كالحقيقي لكن الثقة مفيدة أحيانا بالتوفيق

remas
03-31-2014, 13:37
الثقه بالنفس اخى الكريم شىء مطلوب جدا اكيد وخاصة فى تجاره زى الفوركس
لكن حذارى لو الثقه دى زادت عن الحد ممكن تنقلب عليك وتكون سبب فى خسارتك

shimaa33
03-31-2014, 17:08
الموضوع بسيط يا اخي الكريم
فانا ارى ان المتداول على الحساب التجريبي يمتلك العديد من الثقة وذلك لانه لا يوجد اموال حقيقية على الحساب التجريبي ولا يوجد اي خسائر على عكس الحساب الحقيقي

mina256
04-01-2014, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
طبعا علشان عارف انه على الحقيقي لو خسر هاتبقى
من رأس ماله - ربنا يسترها

hajarforex
04-01-2014, 21:25
الثقة فهيمهمة للغاية ف يالتداول
بحيث انه يجب العمل على الفوركس وف يالتداول به
بثقة كبيرة على ان يتم النجاح فيه فهذا شيء مهم

Mohamed Fadhel
04-01-2014, 23:09
يعود هذا لأن في الحقيقي المتاجر يخاف على أمواله على عكس التجريبي
لكن حقيقة هذا ليس سببا مقنعا فالنجاح يعتمد على الثقة مهما كانت الضروف
تقبل مروري و شكرا
بالتوفيق إنشاء الله

mohamed01
04-07-2014, 17:55
اخي الكريم المشكله كبيرة فى التاقلم معا الحساب الحقيقى بعد الحساب التجريبى لان الخوف بيبقى
اكبر على الفلوس انها تروح منك واكيد شىء صعب طبعا انك تخسر مل حقيقى بعكس المال الخيالى

gr53
04-11-2014, 14:51
بخلاف الحساب الحقيقي فرأس المال إما ربح أو خسارة لذا يجب على المتداول الالتزام بإدارة رأس المال

INTHENAMEOFALLA
04-11-2014, 14:57
لسبب بسيط جدا ان الحساب التجريبى مختلف اختلافاً كبيراً عن الحساب الحقيقى فى الحساب التجريبى كأنك امام صورة اسد فى لوحة جميلة ومتناسقة هل سوف تخاف من الاسد الموجود بالصورة ؟ طبعا لا اما الحساب الحقيقى فأنت امام الاسد وجها لوجه ماذا تفعل؟

forex_lionz
04-12-2014, 21:11
مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان حجم راس المال كبير جدا بالنسبة للحسابات الحقيقية
وثانيا العامل النفسى يختلف على الحساب التجريبى من الحساب الحقيقى.

abdelhak redouane
04-12-2014, 21:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على ابراز هذا الموضوع ذو الاهمية البالغة خاصة بالنسبة للمبتدئين لانهم كثيرا ماتصل ثقتهم بانفسم الى حد الغرور وذلك اثناء اعتمادهم على الحساب التجريبي وعند الانتقال الى الحساب الحقيقي يصاب بالاحباط من كثرة الخسارة المتلاحقة وهذا راجع الى انه كان يغامر دون اي خوف ولا يدير امواله بالطريقة الصائبة
بالتوفيق للجميع

lambarkia
04-12-2014, 22:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،
الأكيد أخي أنو عند التعامل مع حساب تجريبي تكون نسبة الأدرينالين غير مرتفعة ..
لكن مع الحساب الحقيقي والأموال الحقيقة يزيد تفاعل المخ مع التعامل مع هذه الأشياء ..
وبالتالي زيادة الأدرينالين و أختلاط الأشياء مع بعضها ..

Abo Hamdy
04-13-2014, 00:44
النوع ده من المتاجرين بيبقو مش بيهتمو بالحساب التجريبي وصفقاتهم بتبقي مجرد دخول والسلام ف الحقيقي بيخافو

MAZROUR
04-13-2014, 00:47
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الثقة فى الحساب التجريبي بتكون زايدة لانك بتاجر على مبلغ وهمى
لا تملك من سحب منة اى شئ فقط تدريب اما الحساب الحقيقى راس ؤمال ليك وانت ممكن تبح ومنة ولو خسرتة خلاص
لذك الثقة تكون معدومة الا لو انت متعلم بالتوفيق للجميع ان شاء الله

abo heba
04-13-2014, 00:50
المشكله ان الحساب التجريبى لا يكون به اى نوع من انواع الضغوط التى تقابلنا فى الحقيقى لذلك
تجد ان اغلبنا ينجح فى الحساب التجريبى

saad197920
04-13-2014, 01:33
ذلك طبيعى يا اخى الفاضل وهذا لان الحساب الديمو نحن نعمل فيه ونحن نعلم اننا لن نخسر شىء اما الحساب
الحقيقى فكل شىء فيه بحساب لذلك يتملكنا بعض الخوف فى اثناء التداول فيه ...

algebra55
04-13-2014, 01:44
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ممكن لان الحساب التجريبي يكون المتعامل من غير ضغط خصوصا ان المال ليس بمال حقيقي ومهما كان سواءا خسر او ربح الامر لا ياثر عليه عكس الحساب الحقيقي

noureddineb
04-13-2014, 01:44
السلام عليكم
لان الحساب لن يخسر اي شيء اما الحساب الحقيقي اي مخاطره ستؤدي به الى الخساره لهذا تفقد الثقة
اسال الله لي ولكم التوفيق

Rachiiids
04-13-2014, 02:21
ليس واثق من نفسه و انما يدخل يدون خوف و لا أي ارتباك و يحقق الأرباح
و عندما يدخل للحساب الحقيقي بيدا الارتباك و تشتت الأفكار عشان هيك يخسر لهذا
اولا و قبل كل شيء يجب أن نسيطر على المشاعر و ان شاء الله نتعلم للفوركس

fatoma elsayd
04-13-2014, 04:17
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخى الحساب التجريبى بنتاجر عليه من غير خوف والعامل النفسى بيتحكم تحكم عام ف الفوركس
لازم العامل النفسى يبقى كويس
تقبل مرورى وبالتوفيق يارب :) :yahoo:

algebra55
04-13-2014, 14:07
السلام عليكم

abdelaziz 10
04-13-2014, 22:49
السلام عليكم
والله الثقة في الحساب الديمو نتيجة لان المال افتراضي والخسارة في اسوء الحالات ليست خسارة حقيقية
انما على الحقيقي تلاقي المال من جيبنا او بونص مستخلص من تعب ايام فالواحد يشعر بالتوثر طبعا

SheShe
04-20-2014, 01:30
اخي الغالي لأن الحساب التجريبي رأس المال فيه و همي فلا تجد ما يقلق حتى
بيكون مع الخسارة بخلاف الحساب الحقيقي فرأس المال. إما ربح أو خسارة لذا
ان يجب على المتداول الالتزام بإدارة رأس المال..
تـقبل مروري ...

عدي
04-20-2014, 12:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي الكريم اظن انه يرع الي نفسيه التداول حيث عالحساب الحقيقي تجد كل المشاعر تتلفت حولك

Abo Hamdy
04-20-2014, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
ف التجريبي لو عنده ثقة ان50% الصفقة هتنجح بيدخلها لكن ف الحقيقي مش بيخش الا لما يكون متاكد بنسبة 90%

fares300
04-20-2014, 12:30
المشكلة أخي العزيز ليس بالثقة
التجريبي المال هناك ليس ماله ويعرف حتى لو خسر
لن يؤثر به ولا شيء، عكس الحقيقي الذي يتداول فيه بماله الحقيقي
وأيضا ننسى تأثير الضغوطات والخوف بالحقيقي الغير موجودة بالديمو

zakria
04-20-2014, 12:50
اخي الغالي
في الحقيقه ده بسبب العامل النفسي لانه بتعامل على الحسابا لتجريبي انه الصفقات نقاط اما على الحسابي الحقيقي يتعامل على انها فلوس وارباح وخسائر حقيقية غير مرغوب فيها

تقبل مروري

مصطفى حمدان
04-21-2014, 15:31
دا طبيعى اخى الفاضل لانك فى الحساب التجريبى عارف انك بتاجر بمال وهمى فبتكون مطمئن ولا تلقى بال للخسارة اما فى الحساب الحقيقى فبيكون الموضوع بالعكس فبتخاف انك تخسر الاموال اللى معاك

rojan22
04-21-2014, 15:35
اولا مشكلتنا على الحساب التجريبى هو ان حجم راس المال
كبير جدا بالنسبة للحسابات الحقيقية وثانيا العامل النفسى يختلف، و ایضا واحد لازم یعمل حساب ما بعد الحساب التجریبی، بالتوفیق

جمال محمدين
04-21-2014, 15:45
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
لان الواحد مش بيبقي همه الفلوس اللي بيتداول بيها في الحساب التجريبي

ab.mustapha
04-21-2014, 18:36
الحساب التجاري ليس كالحساب الحقيقي :
- اموال وهمية
- العامل النفسى
- حجم رأس المال المختلف
- ...
وشكرا لك على الموضوع

abdelaziz 10
04-21-2014, 20:57
اولا مشكلتنا على الحساب التجريبى هو ان حجم راس المال
كبير جدا بالنسبة للحسابات الحقيقية وثانيا العامل النفسى يختلف، و ایضا واحد لازم یعمل حساب ما بعد الحساب التجریبی، بالتوفیق
صحيح طبعا فالواحد منا يفتح حسابات على الديمو بالاف الدولار وفي الغالب سينجح طبعا لان السيولة عالية
انما ما ان ياتي للحقيقي تلاقيه فاتح صفقات بعقود كبيرة على غرار الديمو ويمرجن الحساب في زمن قصير

msamir2013
04-21-2014, 21:09
هناك العديد من الاسباب اخى الكريم
وهى انك فى الحساب التجريبى بتبقى مطمن انك مش هتخسر حاجة وبتقدر تصبر على الخسارة حتى يرتد السعر لصالحك

تانى حاجة دا بيرجع لانك يا اما ما اخدتش الوقت الكافى فى التعلم على الحساب التجريبى

او انك مش متاكد من الاسلوب الخاص بيك فى المتاجرة

salimned
04-23-2014, 16:56
السلام عليكم نعم اخي الثقة لابد و ان نلتزم بها حتى في الحساب الحقيقي كي تكون صفقاتنا ناجحة
و نستطيع النجاح فيها و هدا امر مهم جدا و اتمنى لك النجاح فيتداولاتك اخي الفاضل.

عاشق الفوركس
04-23-2014, 20:31
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،طبعا لان في الحساب التجريبي المتدوال لا يكون تحت تاثر العاطف او الخوف من السوق لانها اموال وهمية وليست حقيقة والامر يختلف بشكل كامل مع الحساب الحقيقي مع ان التدوال على التجربي هو نفسه على الحقيقي

algebra55
04-23-2014, 20:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ,, ممكن لان الحساب التجريبي يكون المتعامل من غير ضغط خصوصا ان المال ليس بمال حقيقي ومهما كان سواءا خسر او ربح الامر لا ياثر عليه عكس الحساب الحقيقي

samoray13
04-25-2014, 15:39
لأنك اخي لما تكون بتشتغل على الحساب التجريبي الاموال التي تكون بذلك الحساب هي فقط اموال وهمية يعني انها ليست اموالك حتى تخسرها لكن عندما يكون الحساب حقيقي فيكون العكس

FaTi
04-25-2014, 15:46
االسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا اخي الكريم انا حسب راي انو الحساب تجريبي يعني تكون تتداول فغيه باموال وهميه ما تاثر عليك نفسيا
واما بخصوص الحقيقي فهي اموالك تركبك تالكثير من الشعور مثل الخوف
وما شابه ذاتلك
بالتوفيق

Heisenberg
04-29-2014, 06:33
السلام عليكم ورحمة الله
لان المتاجرة في الحساب التجريبي هي باموال وهمية
و بالتالي لا يكون المتاجر قلقا على ضياع امواله
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

ahmed kabo
04-30-2014, 21:43
الاجابة بسيطة جدا اخى العزيز علشان الفلوس اللى موجودة فية وهمية يعنى مش هيفرق كثير لو خسرت منة او خسرتة كلة عكس الحقيقى بالتوفيق للجميع

gr53
05-02-2014, 13:38
بخلاف الحساب الحقيقي فرأس المال إما ربح أو خسارة لذا يجب على المتداول الالتزام بإدارة رأس مال قوي

marem2007
05-02-2014, 16:44
لان المتداول في الحساب التجريبي بيكون بامواتل غير حقيقية ولكن في الحساب الحقيقي بيكون الرصيد حقيقي فبيكون خايف جدا يخسر

hamdy saleh
05-02-2014, 17:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى العزيز
ان الثقة بالنفس لابد ان تكون على اساس محترف فى الفوركس ولكن لتكون مغرورا
وشكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــرا

zakamessi
05-03-2014, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
هداك الدور النفسي اخي للانه الاموال في التجريبي ليست حقيقية بينما في الحقيقي هي امواله ويخاف عليها من الضياع

ahmed morsy
05-07-2014, 18:46
ذلك طبيعى يا اخى الفاضل وهذا لان الحساب الديمو نحن نعمل فيه ونحن نعلم اننـا لن نخسر شىء
اما الحساب الحقيقى فكل شىء فيه بحساب لـذلك يتملكنا بعض الخـوف فى اثناء التـداول فيه
تقبل مروري

gr53
05-12-2014, 12:54
دا طبيعى اخى الفاضل لانك فى الحساب التجريبى عارف انك بتاجر بمال وهمى فبتكون مطمئن ولا تلقى بال للخسارة اما فى الحساب الحقيقى فبيكون الموضوع بالعكس فبتخاف انك تخسر الاموال اللى معاك

أكيد الفرق بين الحسابين العامل النفسي للمتداول فالتاجر في الديمو يعلم أن المال لا وجود له
أما الحساب الحقيقي فيكون الحذر و القلق و الخوف من ضياع المال و كلمة الخسارة تتعب

rami007
05-14-2014, 19:27
السلام عليكم
الحقيقة والخيال يختلفان فان كنت لك تصور
انك ستخسر فهذا لا يرعبك لانه مجرد تصور
لكن ماذا لوحدثت هذه الخسارة دون
اخبارك وحدثت في الحقيقة
سلام تحياتي
بالتوفيق

خبير الفوركس
05-14-2014, 19:30
الثقة بالمكسب شئ مهم جدااا و لابد من انك تكون واثق بادغائك بسوق الفوركس و تعطي مساحة للمتاجرة و اخذ العملة راحتها بالتحرك و لا تقلق من الخسارة و تاكد من عمل نقاط اكثر مثل 60 نقطة تقريبا او اكثر

omdameeter
05-14-2014, 19:58
اخى العزيز هذا شئ طبيعى جدا والله يعنى لما اقولك خد العب غير لما اقولك لعبك دة بيؤثر على مستواك المادى وعلى مصاريفك وعلى اموالك اكيد بيكون فى توتر وشدة اعصاب دة شئ طبيعى

amermazzen
05-14-2014, 20:14
السلام عليكم ورحمة أولا شكرا اخي على موضوضعك الجميل أظن ان الفارق واشح بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي التجريبي لايوجد فيه ضغوذ نتيجة لعدم وجود خسائر فيه الصفقات ربما لا اتكون صحيحية عكس الحساب الحقيقي اي خطأ يلادي الى خسائر كبيرة.

الربح من الفوركس
05-14-2014, 20:31
اخى الحبيب اعتقد ان هذا الكلام غير مضبوط وان كان كذلك فلافضل الا تتداول ولا تعمل فى مجال الفوركس وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

selmon
05-15-2014, 16:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم موضع مميز بيبن الفرق بين الحساب التجريبي والحقيقي وهو الضغط النفسي

gr53
06-12-2014, 22:42
الفرق بين الحسابين العامل النفسي للمتداول فالتاجر في الديمو يعلم أن المال لا وجود له
أما الحساب الحقيقي فيكون الحذر و القلق و الخوف من ضياع المال لكن من يثق بنفسه و عمله فتقل هذه الأمور معه

mounim1994
06-13-2014, 00:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم الموثر هو الدي يجعل
الانسان يتسرع في بعض الاحيان في الحساب الحقيقي خوفا من الخسارة

ahmedhathout
06-13-2014, 01:31
دا طبعا احساس طبيعي لان في الحساب التجريبي فلوس وهميه لو خسرتها مش هيجرا حاجه
اما بقى لو حساب حقيقي وخسرت هيبقى تعبك او فلوسك ضاعت

ynwa1892
06-13-2014, 02:21
السلام اخي
انت ستتاجر بمالك الذي تعبت عليه وممكن ان تخسره في اي لحظة لذلك ياتي الخوف وعدم الثقة في النفس عكس الديمو فهو لا تتواجد فيه هذه الامور كلها

bing99
06-13-2014, 03:08
بالتاكيد الحساب الحقيقى يختلف عن الديمو لان فى الحساب الحقيقى فى فلوسك الحقيقيه
يعنى اى خساره هى خساره حقيقيه واى ربح هو ربح حقيقى
بالتالى انت بتتاثر بمشاعر الخوف والطمع اثناء التداول الحقيقى

moses
06-13-2014, 03:27

mouhi41
06-20-2014, 15:42

النفسية الخبيثة
ومن حجم رأس المال المختلف
لازم يبقو قد بعض

maao2008
06-20-2014, 15:59
السلام عليكم
لان الحساب التجريبي دا انت بتاجر باموال وهميه وليس اموال انت تعبت علشان تجمعها فللذك بيكون المتاجر في الحساب التجريبي عنده ثقة زائدة سواء كسب او خسر هي مش امواله
واتمني التوفيق للجميع

waleed hassona
06-22-2014, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى الكريم فرق شاسع
طبعا بين التجارة على الحسابات التجريبيه والحساباتال حفيفيه لما لها من عامل نفسى وخوف من الخسارة

kaouimal
06-22-2014, 13:21
الْوَصِيَّةُ الْحَادِيَةُ وَالْخَمْسُونَ
« دُعَاءٌ لِسَدَادِ الدَّيْنِ وَسِعَةِ الرِّزْقِ بِإِذْنِ اللهِ »
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالتَ : دَخَلَ عَلَىَّ أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ فَقَالَ : سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دُعَاءً عَلَّمَنِيهِ ، فَقُلْتُ : مَا هُوَ ؟ قَالَ : كَانَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ يُعَلِّمُ أَصْحَابَهُ قَالَ : « لَوْ كَانَ عَلى أَحَدِكُمْ جَبَلُ ذَهَبٍ دَيْناً فَدَعَا اللهَ بِذَلِكَ لَقَضَاهُ اللهُ عَنْهُ » : « اللَّهُمَّ فَارِجَ الْهَمِّ ، كَاشِفَ الْغَمِّ ، مُجِيبَ دَعْوَةِ المُضطَرِّينَ ، رَحْمنَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَرَحِيمَهُمَا أَنْتَ تَرْحَمُني فَارْحَمْنِي بِرَحْمَةٍ تُغْنِيني بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ » قَالَ أَبْو بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ : « فَكُنْتُ أَدْعُو اللهَ بِذَلِكَ ، فَأَتَاني اللهُ بِفَائِدَةٍ فَقُضِيَ عَنِّي دَيْني » .
وَقَاْلت عَائِشَةُ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا ، فَكُنْتُ أَدْعُو بِذلِكَ الدُّعَاءِ ، فَمَا لَبِثْتُ إِلَّا يَسِيراً حَتَّى رَزَقَنِيَ اللهُ رِزْقاً مَا هُوَ بِصَدَقَةٍ تُصُدِّقَ بِهَا عَلَيَّ ، وَلا مِيرَاثٍ وَرِثْتُهُ ، فَقَضَى اللهُ عَنْي دَيْنِي ، وَقَسَّمْتُ في أَهْلِي قِسْماً حَسَناً ، وَحَلَّيْتُ ابْنَةَ عَبْدِ الرَّحْمنِ بِثَلاثِ أَوَاقٍ مِنْ وَرِقٍ وَفَضَلَ لَنَا فَضْلٌ حَسَنٌ » .
أخرجه البزار والحاكم والأصبهاني ، وقال الحاكم صحيح الإسناد
وَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : « يَا مُعَاذُ أَلا أُعَلِّمُكَ دُعَاءً تَدْعُو بِهِ ، لَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِنَ الدَّيْنِ مِثْلُ صبِيرٍ (1) أَدَّاهُ اللهُ عَنْكَ ، فَادْعُ اللهَ ، يَا مُعَاذُ « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ المُلْكِ تُؤْتِي المُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ المُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ « تُولِجُ اللَّيْلَ في النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ في اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ المَيِّتِ وَتُخْرِجُ المَيِّتَ مِنَ الحَيِّ وَتَرْزِقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ » رَحْمنَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَرِحِيمَهُمَا تُعْطِي مَنْ تَشَاءُ مِنْهَا وَتَمْنَعُ مَنْ تَشَاءُ ، ارْحَمْني رَحْمَةً تُغْنِيني بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ » .

lola_koty
06-22-2014, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الثقه موضع مهم لكن انا اعتقد ان الثقه الزائده مش حلوه بس

hellelali2
06-22-2014, 19:38
الثقة اخي الكريم مطلوبة في سوق الفوركس بحيث لا يتمكن الانسان من تجاوز المصاعب التي يفرضها السوق الي من خلال النجاح في التداول من خلال الثقة في الاستراتجية التي تقوم بالتداول من خلالها

midooo258261
06-22-2014, 19:59
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم الثقة شيء مهم لكن الافراط في الثقة ممكنيؤدي الى الخسارة الفادحة
تقبل ودي واحترامي

abdelaziz 10
06-22-2014, 20:41
سؤال مهم جا يا اخي والسبب في رايي ان الحساب الديمو يعتبر حساب وهمي امواله غير حقيقية مما يجعل المتاجر واثق جدا فيه
من جهة مقابلة الحساب الحقيقي للاسف تلاقي المال فيه حقيقي والمتاجر مندفع ومتعصب وقلق جدا من الخسارة واحيانا متخوف

محمد السيد محمد
06-22-2014, 20:57
اسمع ياشيخ مورادوفيتش .. هذا امر طبيعي لان المتداول لما يكون على التجريبي
يدرك تماما انه لن يخسر شيئا البته وهمل كانت النتيجة .. اما في الحقيقي فمجرد ان يرى الاسبريد يخصم
تزدند نبضلات قلبه .. ثم ضغطه ويرتفع .. وتشرئب وجنتيه .. ثم الخ الخ .. فماذا تريد من مريض ؟!!

zizo10
06-22-2014, 21:02
لأن في الحساب التجريبي نتداول بأشياء وهمية غير موجودة أما في الحساب الحقيقي ف اننا نتداول بالمال الحقيقي لهذا تجد أغلب المتاجرين نفسيتهم تتغير عندما ينتقلون من حساب تجريبي إلى حساب حقيقي

selmon
06-24-2014, 00:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الفرق بين الحساب الديمو والحقيقي هو الضغط العصبي وبس

malak_maloka
06-24-2014, 14:13
بالفعل يا اخى انا علي الحساب التجريبي ببقي واثقه جدا من نفسي وبربح كتير بالفعل
ولما بجي على الحساب الحقيقي بتوتر وبخسر بالفعل كثير المعلومهةدى صحيحه للغايه

nassr15
06-24-2014, 14:24
بتبقي نفسيات اخي لأنها مابتبقاش فلوسو فامش خايف من خساره حاجه اما الحقيقي لأ طبعا فابتبقي فلوسو هي

ehab_salah
06-24-2014, 18:09
السلام عليكم .. اخي الفاضل .. طبعا دي مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان حجم رأس المال كبير جدا
بالنسبة للحسابات الحقيقية وثانيا العامل النفسى يختلف على الحساب التجريبى من الحساب الحقيقى .. تمنياتي بالتوفيق
...
تحياتي

gr53
07-19-2014, 21:24
الفرق بين الحسابين العامل النفسي للمتداول فالتاجر في الديمو يعلم أن المال لا وجود له
أما الحساب الحقيقي فيكون الحذر و القلق و الخوف من ضياع المال لكن من يثق بنفسه يعرف كيف يربح

midosafwat
07-19-2014, 21:36
المسالة في غاية البساطة لنفرض ان شخصا ما بدأ يتداول في
الفوركس بمال غيره انه سيكون مرتاحا نفسيا لان المال ليس ماله
لكنه سيربح ربحا حقيقيا ما دام المال مال حقيقي لغيره
فلما لا يجرب المرء التداول بمال غيره

abdelaziz 10
07-23-2014, 22:00
الثقة يا اخي هي التي تجعل المتاجر ينجح في الحساب التجريبي وللاسف غيابها يخسرنا في الحقيقي
بالتالي ان غابت الثقة في النفس فكل الخبرة وحجم راس المال يكون بلا فائدة في تحقيق النجاح

payza
07-24-2014, 13:08
هي اخختلاف الفرص ممكن تكون التوقع علي التجريبي يكون صح اما تجرب علي الحقيقي
تلاقيه صعب جدا وممكن التوقع يفشل وقتها يعني مش ماشي علي موال واحد

afillane
07-24-2014, 13:52
السلام عليكم ورحمة الله
الثقة في النفس لدى المتداول والمضارب مهمة ولازم تتوفر من بين الخاصيات كالصبر والاتزان
ولكن الزعزة تكون في البداية فقط

yassineDZ
07-24-2014, 15:49
السلا م عليكم
السبب في تزعزع الثقة هو الخوف من الخسارة في الحساب الحقيقي لأن الخسارة هنا تعني خسارة اموال حقيقية ما يجعل المتداول متردد
في العديد من الصفقات عكس التجؤيبي الذي لا تعني له الخسارة شيئا وليس لها اي تأثير على رصيده

Sherif Fares
07-24-2014, 16:24
السلام عليكم اعتقد الفرق واضح زى الشمس ان الحساب الحقيقى بتبقى عارف انك لو خسرت هتخسر فلوس بجد مش مجرد ارقام

masry92
07-24-2014, 16:44
حقيقية ونخـــاف أن نخسر هده الأموال لهدا تتولد لنـــا أمور نفسية خبيتة تجعلنــ
لازم يبقو قد بعض

mohamed ghardallou
07-24-2014, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلام أشكرك للمشاركة بموضوع أثقة هي التي تجعل المتاجر ينجح

midouknight
07-24-2014, 16:48
أهلاً بك أخي الغالي معنا
أكيد أخي الاشتغال على حساب حقيقي يبعث على التوتر لكن المتاجر المتمرس يستطيع التحكم في مشاعره

kairo14
07-24-2014, 16:48
موضوع في غايه الاهميه ولابد
من الاستمرار في هذا الاهتمام بمثل هذا الموضوع
ونرجو الافاده اكثر واكثر
فانا جديد واتعلم الان من هذا المنتدي كل جديد
وانتم لكم كل خير فعلا
اللهم اجعل الشهر الكريم فرج علينا جميعآ

ysb360
07-24-2014, 16:49
السلام عليم موضوعالتقة هدا هو موضوع مهم جدا
لانه ان لم تكن لديك التقة التامة في ما تداول فيه وتقوم به فستواجه الخسارة في كل عملية تقوم بها بحيت يغلب عليك الشك

Mohamd-95
07-24-2014, 16:55
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

dockerz
07-24-2014, 18:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم هنا بتفرق لان دي فلوسو حقيقي والتانه بتكون مش فلوس وهم فا بتفرق

ahmedibrahim258260
07-24-2014, 18:24
بسم الله الرحمن الرحيم لان على الحساب التجريبي هو موش خسران حاجة فبيفتح صفقات وموش فارقه معاه مكسب او خسارة
تقبل تحياتي

moroti
07-24-2014, 19:15
السلام عليكم
الحقيقة والخيال يختلفان فان كنت لك تصور انك ستخسر
فهذا لا يرعبك لانه مجرد تصور لكن ماذا لوحدثت
هذه الخسارة دون اخبارك وحدثت في الحقيقة ؟
بالتوفيق للجميع
سلام

locos
07-24-2014, 19:16
ليست ثقة اخي الكريم اكثر منها الضغوط
ليست الاموال الوهمية مثل الحقيقية
ذلك الفرق يجعلك في بعض الاحيان تاخد القرارات الخاطئة
هذا هو السبب الذي يادي الى الخسارة
وهذا الفرق بين التجريبي
والحقيقي

egymax3d
07-24-2014, 19:17
موضوعك جميل اخى ومعلوماتك رائعة افادتنى اخى العزيز اتمنى من الله ان يوفقك وبارك الله فيك وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

farouk100082
07-24-2014, 19:20
لان بكل صراحة اذا خسر فى الحساب التجريبى فان الرصيد وهمى ولن يتكلف شىء
على عكس الحساب الحقيقى والذى تكون فيه الخسارة حقيقية

speeder
07-24-2014, 19:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم الراحة النفسية لها دور كبير
فالحساب التجريبي هو اسم على مسمى فإنت راح تجرب و تتدرب كما يحلو لك و حتى و إن خسرت المال
فهذا لن يؤثر في نفسيتك لأنه في النهاية مال غير حقيقي أما في الحساب الحقيقي فالأمور تختلف تماما

mohamedsaber
07-24-2014, 19:34
لانه في الحساب الحقيقي يتاجر تحت ضغط العواطف والطمع لذلك يقل تركيز المتاجر بينما في الحساب التجريبي يكون التاجر حر لن يخسر اي اموال عكس الحساب الحقيقي ، يجب علي المتاجر ان يتدرب علي الحساب التجريبي علي ان يتخلص من تلك الضغوطات وان يتعلم كيف يتاجر بدون عواطف او طمع

sharshabil
07-24-2014, 20:31
فعلا تكون هاته التقة و في الحساب الحقيقي
نخاف من الخسارة و عنجما نتداول فاننا نختار فقط الفرص الخاطئةو الخاسرة

wanxe
07-24-2014, 20:32
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

fte2020
07-27-2014, 20:17
اهلا فيك اخي هده نتيجة انه في التداول على الحساب التجريبي لا تبالي بالخسارة و لا بالنجاح لدا تكون الثقة علية و النفسية مرتاحة

zidan
07-27-2014, 20:56
الثقة فى التجارة على العملات تعتبر مهمة جدا لاى تاجر فى السوق و بدون تجارة بالثقة الكافية لا يمكن لاى تاجر ان يحقق اهدافه من التجارة فى الفوركس فى اى وقت و انا لا احب ان ابالغ فى الثقة فى النفس

Mosa AL-Haj
07-29-2014, 07:17
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

Mohamd-95
07-29-2014, 13:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

hema2013
07-29-2014, 13:03
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى الغالى تحيلتى لك على تقديم هذا الموضوع الشيق للغاية ونرجو المزيد من الاستفادة وكمان ان لابد من التحليل الفنى للعملات وللاسعاروالفوركس سوق تجارى للعملات وازواج العملات
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

ansaldo
07-29-2014, 14:30
اولا مشكلتنا الكبيرة على الحساب التجريبى هو ان
حجم راس المال كبير جدا بالنسبة للحسابات الحقيقية
وثانيا العامل النفسى يختلف على
الحساب التجريبى من الحساب الحقيقى.

zidan
07-31-2014, 00:42
الثقة فى التجارة على العملات تعبر طريق من طرق النجاح فى الفوركس و يجب ان نتاجر بالثقة المطلوبة فقط و الابتعاد عن الافراط فى الثقة مهم حتى لا نتاجر على غرور فى تجارتنا فى الفوركس

Thedevileye
07-31-2014, 00:49
ده بسبب العامل النفسي لانه بتعامل على الحسابا لتجريبي انه الصفقات نقاط
اما على الحسابي الحقيقي يتعامل على انها فلوس وارباح وخسائر حقيقية راح تأثر عليه واحد ياخد قرارات خاطئة ....

gr53
08-04-2014, 03:28
أما الحساب الحقيقي فيكون الحذر و القلق و الخوف من ضياع المال

ayoubmlk
08-04-2014, 03:54
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في التداول على الحساب التجريبي لا تبالي بالخسارة لدا تكون الثقة عالية
بينما في الحســـاب الحقيقي ستتاجر بمالك الذي تعبت عليه وممكن ان تخسره في اي لحظة لذلك ياتي الخوف وعدم الثقة في النفس

الاسد التاجر
08-04-2014, 07:00
انا اول كان كذا بس الان الحمدلله افتح صفقه
وانا مطمن لان مع الوقت الواحد يكتسب خبره
ونصحوني كثير بتداول على فريمات الكبيره
زي يومي وشهري والاسبوعي لانه اكثر مصاقيه

forex24day
08-04-2014, 10:19
لان المتداول باختصار على الحساب التجريبى يكون مرتاح جدا ولا يوجد اى ضغط عليه اما الحساب الحقيقى
توتر وخوف وانفعال واشياء اخرى كثيره تدفع للخساره للاسف

بشير حمدان
08-04-2014, 10:49
السلام عليكم
اخى ده امر بديهى . انت فى الحساب التجريبى مهما تدربت وتكلما عن اهميه الالتزام به الا انه اولا واخيرا لعبه مش خسران فيها حاجه اما وانت فى الحساب الحقيقى فتخشى على اموالك من الضياع ..

aymanso
08-04-2014, 10:53
السلام عليكم اخى موضوع الثقة الزائدة اتمنى ان يكون بالفعل ثقة وليس غرور حيث يوجد بعض الاعضاء تنقلب عندهم الثقة الى غرور لمجرد ان السعر استمر فى الاتجاة المفتوح فية الصفقات وهذا قد ينعكس فى بعض الاوقات ويودى الى خسارة كبيرة

فاتن فتحي
08-04-2014, 11:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا استاذ الموضوع مش عايز نقاش لانه واضح جدااااااااااااا
على التجريبى فهو ليس من راس المال فلا يهم واما على الحقيقى فهو يدعو للقلق
والله ولى التوفيق

cian s
08-04-2014, 11:21
ان الفوركس والتجاره بشكل عام اساسها هوالثقه لان الشك والتذبذبب يسوقك الى الخساره عن طريق عدم الدقه فى اختيار السلع ووقت البيع المناسب لذلك الثقه مهمه جدا

zamel
08-04-2014, 11:35
السلام عليكم
الانسان بطبيعه حاله لا يستطيع رؤيه الخساره ... مما يؤدي الا النتظار الطويل على هذه الخساره والرضا بالربح القليل.
انا ارى الحل هو ان يقوم المتداول بتحديد اهدافه مسبقا سواء في الصفقات الرابحه او الخاسره ... وان ياخذ على نفسهه عهد بعدم كسر هذه الاهداف.
بعد فتره من الزمن ستلاحظ انك ستتغلب على عقده الخوف من التداول على الحساب الحقيقي.

تحياتي

lyes1977
08-12-2014, 20:40
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
لا يا اخي انا اعتقد ان مسالة الثقة لا تختلف بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي لان هذة الثقة تنتج بعد التحليل والقتاعة التامىة باتجاه السوق وبالتالي تكون الثقة في هذا التحليل او التوقع المدروس ،شكرا اخي على هذة المساهة المفيدة منك وبالتوفيق

egao kira
08-12-2014, 20:47
السلام عليكم
اخي موضوع الثقة هو موضوع كبير جدا ز يتطلب محترف ملم بخبايا السوق و خبير فالخبر هي اهم شيء لكن يجب للتقة ان تكون مبنية على واقع صلب و متماسك و معرفة كبيرة لا ان يكون مبنيا على حظ عابر او مجموعة من الخطوات الناجحة فقط الامر اذا كان بهذا الشكل فهو غرور و الغرور عواقبه وخيمة جدا جدا
و شكرا