PDA

View Full Version : بخصوص شركة انستا... الرجاء الدخول

Pages : [1] 2 3 4 5

عدي
03-07-2014, 15:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخواني الاعزاء .. دلوقتي انا بتاجر بالبونص اللي وصلني من المنتدي ف شركة انستا و السؤال دلوقتي انا خسرت البونص ده و فاضل معايا 2 سنت فقط في حسابي و مش عارف اصفر الحساب هل لو عملت بونص في المنتدي و وصلني هبقي مطالب برد البونص بتاع الشهر اللي فات ولا هيبدأ يحسبلي من الاول اعمل ايـــــه...؟؟ علما باني خسرت 60 دولار

عدي
03-08-2014, 18:58
ايه يا جماعه محدش عارف يجاوب ولا ايه هو السؤال صعب للدرجه دي .. انا دلوقتي حسابي مش عارف اكمل معاه ولا ايه النظام يا ريت تفيدونا

harimeche
03-08-2014, 23:42
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

يا أخي أنت حســـــــــــابك تمرجن

والشهر المقبل ستبدأ من جديد ولا تعوض

أي حــــــــــاجة ولا تتاجر كما تاجرت المرة

الأولــــى إستفد من خطأك

gehad87
03-08-2014, 23:45
الخسارة كانت اقفال من الشركة ولا اقفال منك بكذا يصفقة ورا بعد اتقفلو على خسارة
لو كانوا قفلوا على خسارة منك او خسارة انت محددها بستوب لوز
يبقا انت مطالب برد قيمة الصفقات الخاسرة واللي قفلتها انت بنفسك
اما اذا كانت الاغلاق الجبري اللي الشركة بتقفله يعني اوتو كلوز ده بسبب المارجن وانت يفي الحالة دي غير مطالب بردها

doola2020
03-11-2014, 03:46
أخي لو الحساب اتمرجن يعني انت مقفلتش الصفقة ولم تحدد استوب لوز للصفقة ففي هذه الحالة لو خسرت كل الفلوس يبقي كدة الحساب اتمرجن وانت غير مطالب بتعويض البونص القديم

gamal20
03-11-2014, 04:48
اخى الكريم انت غير مطالب باى تعويض حسابك كده خلاص مارجن كووووووووووول يعنى
ابدا من اول وجديد واتمنالك كل التوفيق

Hassan Owen
03-11-2014, 12:23
السلام عليك يا أخي لو الحساب اتمرجن يعني انت مقفلتش الصفقة ولم تحدد استوب لوز للصفقة ففي هذه الحالة لو خسرت كل الفلوس يبقي كدة الحساب اتمرجن وانت غير مطالب بتعويض البونص القديم

عدي
03-11-2014, 12:53
شكرا لكم اخواتي علي الرد المفيد و لكني سمعت قبل ذلك ان بونص الشهر الذي يصلك يمحو عنك اي دين للشركه و تعتبرك تبدأ متاجره من جديد دون اي ديون .. فهل هذا صحيح ام اني مكالب برده من البونص الجديد؟؟؟

roua
03-11-2014, 12:57
تحية طيبه
لو حسابك اتمرجن يعني سكرته الشركه وانت كده مش مطالب ترجع البونص وانت كده عباره انك هتعيد من جديد
تمنياتي بالتوفيق للجميع

abdelaziz 10
03-11-2014, 13:00
اظن يا اخي انه لو ضرب حسابك مارجن كول فلا يجب عليك ان تعوض البونص الذي ضاع منك بالتاكيد
انما لو بقي في حسابك دولارات ممكن تتداول بها فانذاك لازمك تعوض البونص قبل ان تسحب ارباحك

forexarabi
03-11-2014, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ربنا يعوضك على خسارتك ولو انها متوقعه فى بدايات الطريق ولا بد منها للتعلم والتركيز
بخصوص البونص والحساب كل شهر بشهر بيتصفر على ما بقي به من رصيد
بالاجتهاد والاستفاده من دروس الخساره ستعبر الى البر الامن

gr53
03-24-2014, 18:59
اخواني الاعزاء .. دلوقتي انا بتاجر بالبونص اللي وصلني من المنتدي ف شركة انستا و السؤال دلوقتي انا خسرت البونص ده و فاضل معايا 2 سنت فقط في حسابي و مش عارف اصفر الحساب هل لو عملت بونص في المنتدي و وصلني هبقي مطالب برد البونص بتاع الشهر اللي فات ولا هيبدأ يحسبلي من الاول اعمل ايـــــه...؟؟ علما باني خسرت 60 دولار

أخي الكريم لا تعويض عليك ما دام الغلق إجباري بسبب المارجن كول و ستبدأ من جديد
لكن نصيحة قبل العودة للسوق عليك بالتدريب الجيد على الديمو لفترة حتى تكتسب الخبرة للتداول و تعرف كيف تحافظ على رأس المال

houdabluegolden
04-01-2014, 01:58
طالما انت مش قادر تفتح اي صفقة حتى لو اللوت بسنت بس يبقى في الحالة دي معناه ان حسابك اتمرجن او اتصفر
وفي الحالة دي انت مش مطالب بتعويض البونص اللي خسرته للشركة لان حسابك اتمرجن غصب عنك

brahim.alg
04-01-2014, 02:43
الى الاعضام الكرام
من فضلكم كم هو الحد الادنى من البونيص الذي يمكن البدء بالمتاجرة به
شكرا

marouansat
04-01-2014, 02:57
ممكن من السادة الافاضل توضيح نقطة لم أفهمها جيدا ماذا يعني حساب ماارجن كول
هل هو حسابي بشركة الفوركس ؟ و إذ كان هو نفترض أني ربحت 1 دولار هل سبقى في حسابي مارجن كول؟

---------- Post added at 12:57 AM ---------- Previous post was at 12:55 AM ----------

الى الاعضام الكرام
من فضلكم كم هو الحد الادنى من البونيص الذي يمكن البدء بالمتاجرة به
شكرا
أخي الحد الأدنى الذي مخلاله يمكن أن تتاجر به إبتداءا من 1 دولار
و لكن يبقى حسابك صغير جدا و ربح ضعيف و يسهل خسارته بسرعة

nader
04-01-2014, 03:06
انت اكيد وصلت للماردن يعني صفقتك اقفلت بسبب عدم وجود رصيد كافي
لتكملة الصفقة وهدا يعفيك ويخليك غير محاسب على البونص السابق
بمعنى الشهر المقبل انت غير مطالب بتعويض البونص السابق
بالتوفيق

forexman3
04-01-2014, 18:45
شوف ياغالى
مادمت خسرت البونص كاملا ولا تستطيع التداول او فتح
اية صفقة فان ذلك معناه ان الحساب وصل الى المارجن كول
وفى هذه الحالة فانك غير مطالب بتعويض البونص

ilyes chaieb
04-01-2014, 18:57
ممكن من السادة الافاضل توضيح نقطة لم أفهمها جيدا ماذا يعني حساب ماارجن كول
هل هو حسابي بشركة الفوركس ؟ و إذ كان هو نفترض أني ربحت 1 دولار هل سبقى في حسابي مارجن كول؟[COLOR="Silver"]

المارجن الكول ليس نوع حساب بل هو نداء الهامش
يعنى هذا النداء عندما يشرف الحساب فهو دليل على ان الحسب يلفظ اخر انفاسه
و ينجر عنه تصفير الحساب اي انك فقدت الحساب و اعلنت فلسة

اتمنى الامر اصبح واضح لديك

midou-tnm
04-01-2014, 19:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
أخي لو الحساب اتمرجن يعني انت مقفلتش الصفقة ولم تحدد استوب لوز للصفقة ففي هذه الحالة لو خسرت كل الفلوس يبقي كدة الحساب اتمرجن وانت غير مطالب بتعويض البونص القديم

بالتوفيق في حياتكم العملية اصدقاء الاعزاء

mehildin
04-01-2014, 20:29
مشكور اخي جهاد على اجابتك والله انا لسا ما تداولت بالشركة ومابعرف شي عن البونص وبارك الله فيك أخي على سؤالك
تقبل مروري ودمتم برعاية الله

filali1981
04-01-2014, 20:42
السلام عليكم ورحمة الله

مثل ما هو واضح في العنوان انا مبتديء في المجال
وبس اليوم سجلت بالمنتدى واتكلت على الله وبدأت اول خطوة
عندي كم سؤال اتمنى الاجابة عليهم من اصحاب الخبرة

بماذا تنصحوني كمبتديء .. ادري بالقراءة والاطلاع ولكن ماهو افضل كتاب او فيديو اطلعتم عليه وفرق معاكم
في الفادة اللي حصلتوا عليها

واتمنى لي وللجميع تحقيق ارباح مرضية لنا باذن الله
ودمتم

---------- Post added at 06:36 PM ---------- Previous post was at 06:36 PM ----------

اهلا بك اخي الكريم
اولا انصحك بالدهاب للقسم التعليمي هناك تجد مواضيع
وفيديوهات
وكتب اختر منها ما شئت
ومبدئيا اليك هدا الرابط الدسم
للاخ dodovedo
http://forex-masr.com/showthread.php?3511-
اتمنى ان يفيدك بالتوفيق

---------- Post added at 06:37 PM ---------- Previous post was at 06:36 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

والله اخى المنتدى موجود فيه شويه ناس سكره وان شاء الله تجد من يساعدك واظن الاخ اللى قبلى فى مشاركة رقم 2 افادك لان دى كانت اول دورة ليا

شكرِاً لِـ تِلكـَ الأخطَاءْ التِيْ علّمتنَى كَيْف اكبُرْ فِيْ وقت صَغِيرْ

---------- Post added at 06:39 PM ---------- Previous post was at 06:37 PM ----------

أعتقد أن أفضل كتاب هو كتاب التحليل الكلاسيكى لجون مورفى و هو متواتجد على المنتدى كما تتوفر الفيديوز فى الجزء التعليمى من المنتدى

---------- Post added at 06:39 PM ---------- Previous post was at 06:39 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
أخي كما قلت القرأه وأفضل الكتب هو كتاب يدعى الفوركس من الألف إلى الياء ودوره الدكتور اسامه ثم فتح حساب تجريبي للعمل وتقريب الاستراتيجيات وفهم الموشرات من الفيديوهات

---------- Post added at 06:40 PM ---------- Previous post was at 06:39 PM ----------

اهلا بيك أولا بس في المنتدى معانا و إن شاء الله تكون فتحة خير عليك أولا طبعا إنت لازم تعمل كل اللازم من نحية التعلم في في قسم التعليمي حاجات كتير حلوة للاعضاء الخبرة في المجال و دي ناس بتكون عاملة مشاركات فيها معلومات حلوة أو بتكون عاملة فيديوهات و كتب بنفسها

---------- Post added at 06:41 PM ---------- Previous post was at 06:40 PM ----------

اهلا بك اخي الكريم
اولا انصحك بالدهاب للقسم التعليمي هناك تجد مواضيع
وفيديوهات
وكتب اختر منها ما شئت
للاخ dodovedo
اتمنى ان يفيدك بالتوفيق

---------- Post added at 06:42 PM ---------- Previous post was at 06:41 PM ----------

شكرا اخي على الافادة والمشاركة الفعال
جاري الاطلاع على الرابط ان شاء الله
كل التوفيق لك وللجميع
تحياتي

msamir2013
04-01-2014, 20:42
حضرتك لو الاقفال والتصفير دا مارجن من الشركة هتبدا الشهر الجاى عادى من جديد

ولابد من الاستفادة من الاخطاء التى ادت الى خسارة البونص

اما لو انت اللى عملت اغلاق للصفقة يبقى ضيف البونص اللى انت خسرتوا + البونص اللى انت هتعملوا = دا المبلغ اللى ما تقدرش تسحب منوا واى زيادة عن المبلغ دا هيبقى ارباح

filali1981
04-01-2014, 20:46
انصحك ان تكمل مشوارك ولكن يجب عليك التعلم اكتر ولا تتسرع اقل شئ 6 شهور

---------- Post added at 06:45 PM ---------- Previous post was at 06:44 PM ----------

بالنسبة لي انصك بالمنتدى التعليمي الموجود هنا لان فيه دروس و دورات متخصصة في تعليم الفوركس و التداول
و لا ننسى طبعا بعض المواقع و المنتديات الاخرى التي تتخصص في الفوركس
و انصحك بان تبحث بنفسك لان ما ياتي بصعوبة يكون صعب النسيان و مفيدا جدا

---------- Post added at 06:46 PM ---------- Previous post was at 06:45 PM ----------

نلاحظ كثيرا التذبذب السريع للأسعار، ما الذي يِؤدي لذلك؟
لدي فكرة افتراضية فهل هي صحيحة
إذا افترضنا أنا عدد المستثمرين في السوق هو 100 شخص
وقام 70 شخص بالشراء فإن السعر سينخفض ضدهم لأن العرض أكثر من الطلب والعكس صحيح
فهل هذه الفرضية صحيحة؟ أم هناك أسباب أخرى؟

الاسد التاجر
04-01-2014, 20:46
لا اخي غير مطالب في حاله تمرجن حسابك
ارجع جمع بونص من جديد وحاول المره ذي تتعلم من اخطائك
وانشالله ارباح دائمه للجميع

filali1981
04-01-2014, 20:50
تغير السعر يكون بسبب زيادة المشترين او البائعين فى السوق وذلك اما ان يكون لاسباب اخبار وبيانات اقتصادية او نتيجة للتحليل الفنى وبعد القواعد مثل الشراء عند الدعم والبيع عند المقاومة

---------- Post added at 06:48 PM ---------- Previous post was at 06:48 PM ----------

نلاحظ كثيرا التذبذب السريع للأسعار، ما الذي يِؤدي لذلك؟
لدي فكرة افتراضية فهل هي صحيحة
إذا افترضنا أنا عدد المستثمرين في السوق هو 100 شخص
وقام 70 شخص بالشراء فإن السعر سينخفض ضدهم لأن العرض أكثر من الطلب والعكس صحيح
فهل هذه الفرضية صحيحة؟ أم هناك أسباب أخرى؟

---------- Post added at 06:49 PM ---------- Previous post was at 06:48 PM ----------

لا اخى الكريم هذه الافتراضيه غير صحيحه
ليس المهم اعدا د المتداولين المهم
هو احجام التداول
بمعنى لو السوق كما فرضت حضرتك به 100 متداول 70 شاريين و30 بائعين
ولكن ال 30 بايعين بمليار دولار
والمشترين شاريين ب 100 مليون دولار اذا الغلبه راح تكون للبائعين

سوق الفوركس يتميز بالشفافيه وتكافؤ الفرص
لا يخضع لى اى شئ يحكمه الا قوى العرض والطلب

اذا تساوى العرض والطلب ترى السوق لا ياخذ اتجاه معين انما يتحرك فى نظاق ضيق محدود شوى مع البائعين وشوى مع المشترين

اذا زاد العرض راح يقل الطلب وبالتالى راح يهبط السوق
اذا قل العرض راح يزيد الطلب وبالتالى راح يصعد السوق

هذه هى الاليه التى يتحرك بها سوق الفوركس واى سوق فى العالم

---------- Post added at 06:50 PM ---------- Previous post was at 06:49 PM ----------

هو احجام التداول

a7med84
04-01-2014, 20:51
مش لازم يكون الحساب صفر يعنى zero

المهم ان الصفقات قفلت اتوماتيكيا يعنى ضرب حسابك الماجرن كول كده انت مش مطالب بتعويض البونص

وممكن تبدا من جديد فى الشهر اللى بعده

filali1981
04-01-2014, 20:59
فهمت أخي الكريم لكن أين سيتجه السعر لصالح الأغلبية أم ضدهم؟ بمعنى إذا كان حجم التداول الأكبر في صفقات شراء
فالسعر سيكون لصالحهم صعودا أم ينعكس ضدهم نزولا

---------- Post added at 06:52 PM ---------- Previous post was at 06:51 PM ----------

هو احجام التداول

سوق الفوركس يتميز بالشفافيه وتكافؤ الفرص
لا يخضع لى اى شئ يحكمه الا قوى العرض والطلب

اذا تساوى العرض والطلب ترى السوق لا ياخذ اتجاه معين انما يتحرك فى نظاق ضيق محدود شوى مع البائعين وشوى مع المشترين

اذا زاد العرض راح يقل الطلب وبالتالى راح يهبط السوق
اذا قل العرض راح يزيد الطلب وبالتالى راح يصعد السوق

هذه هى الاليه التى يتحرك بها سوق الفوركس واى سوق فى العالم

---------- Post added at 06:53 PM ---------- Previous post was at 06:52 PM ----------

شكرا أخي الكريم
شرحك واضح ومهم، قد أزلت الغموض الذي كان يحيرني

---------- Post added at 06:53 PM ---------- Previous post was at 06:53 PM ----------

فهمت أخي الكريم لكن أين سيتجه السعر لصالح الأغلبية أم ضدهم؟ بمعنى إذا كان حجم التداول الأكبر في صفقات شراء
فالسعر سيكون لصالحهم صعودا أم ينعكس ضدهم نزولا
التذبذب احيانا يكون سببه ان وقوة المشترين والبائعين متساوية ويكون هناك تنازع شديد للتحكم فى اتجاه الشارت وبتنتهى فى الاخر الى النزول او الصعود

---------- Post added at 06:54 PM ---------- Previous post was at 06:53 PM ----------

التذبذب احيانا يكون سببه ان وقوة المشترين والبائعين متساوية ويكون هناك تنازع شديد للتحكم فى اتجاه الشارت وبتنتهى فى الاخر الى النزول او الصعود التذبذب احيانا يكون سببه ان وقوة المشترين والبائعين متساوية ويكون هناك تنازع شديد للتحكم فى اتجاه الشارت وبتنتهى فى الاخر الى النزول او الصعود التذبذب احيانا يكون سببه ان وقوة المشترين والبائعين متساوية ويكون هناك تنازع شديد للتحكم فى اتجاه الشارت وبتنتهى فى الاخر الى النزول او الصعود التذبذب احيانا يكون سببه ان وقوة المشترين والبائعين متساوية ويكون هناك تنازع شديد للتحكم فى اتجاه الشارت وبتنتهى فى الاخر الى النزول او الصعود التذبذب احيانا يكون سببه ان وقوة المشترين والبائعين متساوية ويكون هناك تنازع شديد للتحكم فى اتجاه الشارت وبتنتهى فى الاخر الى النزول او الصعود

---------- Post added at 06:54 PM ---------- Previous post was at 06:54 PM ----------

ففي اي شوق ف العالم السعر يتاثر بعاملين اثنين
اهمهم العرض والطلب مثل ماتفضلت اهي
عندما يزيد الطليدب على سلعه يرتفع سعرها
والعكس صحيح ففي اي شوق ف العالم السعر يتاثر بعاملين اثنين
والعكس صحيح ففي اي شوق ف العالم السعر يتاثر بعاملين اثنين
والعكس صحيح

---------- Post added at 06:55 PM ---------- Previous post was at 06:54 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
الذي يؤدي إلى تغير السعر هي الاخبار الاقتصادية السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الذي يؤدي إلى تغير السعر هي الاخبار الاقتصادية السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الذي يؤدي إلى تغير السعر هي الاخبار الاقتصادية

---------- Post added at 06:56 PM ---------- Previous post was at 06:55 PM ----------

التذبذب اللي بيحصل للسعربيكون نتيجة
العرض والطلب علي العملة وبالتالي السعر بيتحرك التذبذب اللي بيحصل للسعربيكون نتيجة
العرض والطلب علي العملة وبالتالي السعر بيتحرك التذبذب اللي بيحصل للسعربيكون نتيجة
العرض والطلب علي العملة وبالتالي السعر بيتحرك

---------- Post added at 06:56 PM ---------- Previous post was at 06:56 PM ----------

هناك عوامل كتير اخي بتغير من حركه الاسعار واتجاهها واولها طبعا العامل الرئيسي هنا وهو اوامر العرض والطلب
ويجي بعدها تدخلات البنوك وتأثير تصريحات المسؤلين وغيرها
وطبعا تفكير المتاجريين هنا مش واحد يعني مثلا متاجر حلل واقتنع بالبيع وغيره مقتنع بالشراء وهكذا

---------- Post added at 06:57 PM ---------- Previous post was at 06:56 PM ----------

فى احدى المرات اتكلم مع صديق لى فى بعض الاوقات استشيره لانى مازلت مبتدى فقال لى تابع ارجوك ورشتى لانى اضع فرص ذات ارباح عظيمة واريد لك الخير فانا لا توجد الحمد لله الى الان توصية فاشلة غير ناجحة اقدمها بالورشة
اتدرون ان صديقى هذا الذى يتحدث مازال خريج كلية حديثا ولم يدخل السوق ولم تكن له خبرة من عشرات السنين .... وعلى الرغم من ذلك من الممكن ان يحلل لدخول 3 صفقات بالاسبوع .......... ويرزقه الله خيرا بها جميعا .
نعم.. ولكن كيف ذلك ماهو سر هذا الشاب حديث العهد بالسوق ماهى الاستراتيجية التى يعتمدها؟

اقسم بالله اجاب عندما سالته وعرضت عليه استراتيجية حديثة اجاب..... لا لا لا لا انا لا احب المؤشرات اتدرون لماذا لا الاستراتيجية كان بها مؤشرين .

وقال لى كلاسيكى + برايس اكشن فقط واقسم لك انا لا اعمل بشىء معهما .

هل انت مقتنع ان المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها ؟ هل كنت تعتمد عليها والآن ستغير رايك ؟

---------- Post added at 06:58 PM ---------- Previous post was at 06:57 PM ----------

نظرا لان المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد علي احدهم كاستراتيجية في حد ذاته - بسبب ان معظمهم يعيد رسم نفسه
بينما الاصح في رايي ان يتم استخدام بعض هذه المؤشرات في التحليل الكلاسيكي للسوق فقط و من ثم استنتاج حركة السوق المستقبلية

---------- Post added at 06:59 PM ---------- Previous post was at 06:58 PM ----------

تغير في الرواتب غير الزراعية الأمريكي :
يشمل المؤشر فقط الموظفين في المؤسسات الإنتاجية وشركات البناء والمصانع، والتي تمثل نسبة 80% من إجمالي العمالة المسئولة الناتج المحلي الإجمالي في الولايات المتحدة هو مؤشر يقيس التغير في عدد العاملين في مختلف القطاعات باستثناء:

• العاملين بالقطاع الحكومي.
• العاملين بالأعمال الحرفية الخاصة.
• العاملين في المنظمات غير الهادفة للربح.
• العاملين بالقطاع الزراعي.

موعد الصدور:

يُعد بصورة شهرية ويصدر يوم الجمعة الأول من كل شهر.

نوع التقرير:

مؤشر توظيف.

مصدر المؤشر:

من خلال مكتب إحصاءات العمل بوزارة القوى العاملة.

درجة التأثير:

خبر قوي قادر على تحريك السوق فور صدوره، وإذا كانت قيمة المؤشر الحقيقية عند صدوره أكبر من المتوقع فهذا خبر إيجابي لصالح العملة، أما إذا كانت قيمة المؤشر الحقيقية عند صدوره أقل من المتوقع يكون هذا سلبي للعملة.

mina256
04-01-2014, 21:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
انت كده هاتبدأ من اول جديد على حسب مافهمت من
سياسات الشركه - لكن خد بالك وانت بتاجر المره اللى جايه

mahmoudexr
04-01-2014, 21:28
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا ترد شيئ اخي فليس من المعقول ان شركة تدين لك بمال فانت تستطيع الهروب فاهم
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

hajarforex
04-01-2014, 21:33
المرجن كوول تعني اخي انه الحساب يتم خسارته باكمله
و هذا يعني انه اذا ما عملت بطريقة فاشلة
فانه المصير و الحلم الذي تحلم به فهو يكون هباءا منثورا

Mohamed Fadhel
04-01-2014, 23:00
لا أظن أنه عليك تعويض البونص الذي فقدته
فقط أخي الكريم حاول التعلم من أخطائك
تقبل مروري و شكرا
بالتوفيق إنشاء الله

houssem1996
04-01-2014, 23:11
السلام عليكم
أخي أظن أنك على عدم علم بأن الصفقة يجب أن تصل إلى المرجن
كول لكي يتصفر الحساب ولكن يمكن أن يبقى به بضع سنتات لا تأثر
على بونص الشهر القادم.

ssnsafi
04-01-2014, 23:20
انت لو كنت فاتح صفقات والصفقات اغلقت لوحدها كلها على خسارة بدون ان تغلقها انت فهذا يعني ان حسابك قد تمرجن وبهذه الحالة انت غير مطالب بتعويض البونص ابدا اما لو كنت اغلقت بعض الصفقات انت بدون ان تغلق هي فهذا يعني ان عليك ان تعوض البونص وعادة اخي الكريم في مثل هذه الحالات نترك الصفقات لتغلق لوحدها اذا اقترب حسابنا من الصفر حتى لا نكون مضطرين لتعويض البونص مرة اخرى ونبدأ من جديد

gr53
04-09-2014, 00:57
لكن نصيحة قبل العودة للسوق عليك بالتدريب الجيد على الديمو لفترة حتى تكتسب الخبرة للتداول و تعرف كيفية المتاجرة الصحيحة

msiwi
04-09-2014, 01:00
لن تطالب بالتعويض اخي عليك بالبدأ من جديد
يعني الشهر المقبل عليك بالبدأ والمحاولة ان لا تخسر وكل التوفيق لك اخي

Mohamed Morsy
04-12-2014, 02:54
يا غالي لا ترد شيئ اخي فليس من المعقول ان شركة تدين لك بمال فانت
تستطيع الهروب فاهم واتمنى اخي الغالي ليك التوفيق للجميع ان شاء الله.

latraaa
04-12-2014, 12:21
يا اخي الكريم، انت في حالتك لقد وصلت إلى مرحلة ما يسمى بالمرجنة و عليه، أنت لست مطالب بأي تعويض و يمكنك أن تبدأ العمل على التداول من أول يوم يتم تحويل البونيص الشهر القادم لك و كأنك جديد، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

saad197920
04-12-2014, 12:40
لا يا اخى الفاضل ان كل بونص يختص بالشهر الذى ارسل فيه فأنت اذا خسرت بونص شهر معين قد ارسل
اليك فلن تطالب برده من البوانص التى سترسل اليك فى الشهور القادمة ولتبدأ من جديد وتستفيد من اخطائك ..

razorrtx
04-12-2014, 12:56

maghribia
04-12-2014, 14:08
اعتقد انه اخي لي سالمعنى انه يصبح لديك 0
فان الاهم فهو ان يحصل المردجن للحساب و لو
يبقى اكثر من دولار على الحساب فانهه لا يطالبك بالتعويض لانه حصل المردجن

mohyedal
04-12-2014, 14:12
اذا تمرجن الحساب فان المتداول ليس عليه ان
يعوض الخسارة بل بامكانه ان يبدأ من الاول و من
جديد ببونص جديد و من تمة بامكانه ان يسحب الارباح
التي يجنيها

ahmedibrahim258259
04-15-2014, 21:41
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته طالما الحساب اتمرجن يعني الصفقات اتقفلت من الشركة لوصولها للمارجن يبقى انت موش مطالب بلاتعويض
تقبل مروري

abdelhak redouane
04-15-2014, 21:45
انا ارى انالشركة ستبدا لك الحساب من جديد لان حساب البونص يكون يوم مع بداية كل راس شهر وعلى اساسه يتكم حساب البونص عن طريق الردود التي قمت بوضعها على المنتدى
بالتوفيق للجميع

naoual
04-15-2014, 21:46
اخي الكريم يمكنك ان تكسب بونص جديد و تتاجر به عادي و لا تستطيع سحب الاموال الا بعد كسب البونص الذي خسرته

salimned
04-18-2014, 01:26
السلام عليكم اخي لا تقلق و يمكنك ان تستفيد من اليونص المرة القادمة لانك لم تعد قادرا
على اجراء صفقاتك بهدا الدي معك و اتمنى لك النجاح في عملك اخي الكريم.

sendrela
04-18-2014, 01:30
طالما ان الصفقات الاخيره تم اغلاقها اتوماتيكيا من قبل المنصه فأنت بذلك تمرجن حسابك واذا حاولت تفتح صفقه ب1 سنت ولم تفتح

فأطمئن فلن يكون عليك عندها تعويض الخساره وسوف تبدأ من جديد وكأنك استملت البونص للتو

تحيتى

brahim.alg
04-18-2014, 01:53
لا اظن ان عليك ان تعوض البونص مثلما حدث مع اعضاء اخرين لذا المرة القادمة يجب ان تتعلم اولا كيفية الحد من الخسائر

maghribia
04-18-2014, 01:56
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
ليس اهم اخي ا يتم تصفير الحسب بالكلم
المهم انه حصل المرجن فهذا كافي لان تعمل على الحسب بدون اي تعويض

تقبل احتراماتيى

ihebiheb
04-18-2014, 02:15
عندم تقوم المنصة بإقفال الثقفات فليس عليك تعويض البونص لكل لو أقفلتها يدويا فأنت مطالب
بتعويضه ثم البداية في الربح

SheShe
04-19-2014, 22:01
طالما انت مش قادر تفتح اي صفقة حتى لو اللوت بسنت بس يبقى كان في الحالة دي معناه
ان حسابك اتمرجن او اتصفر وفي الحالة دي انت مش و من مطالب بتعويض البونص اللي
خسرته للشركة لان حسابك يكون اتمرجن غصب عنك.
تقبل مروري ...

soooonor
04-19-2014, 22:05
لأ ...كدة حسابك اتمرجن و انت مش هتبقى مطالب بتعويض البونص و لكن انت مطالب امام نفسك بالتدريب على حساب تجريبى لإتقان التداول حتى تحافظ على رأس مالك و لا يتم تصفير الحساب

doaa sary
04-19-2014, 23:05
مش هتعوض حاجة وسيب ال 2سنت ف حالهم بقا
لحد ما يوصلك البونص الجديد وتتاجر بيهم وتخلى بالك من ادارة راس المال
عشان متخسرش خالص يعنى ال 60دولار تدخل بوت 10سنت فقط

مصطفى حمدان
04-21-2014, 15:20
اخى الفاضل بعد التحية عند خسارة البونص فانت غير مطالب بتعويضه بل تقوم بالمتاجرة وسحب الارباح بدون اى مشااكل ولكن يتم التعويض فى حالة واحدة فقط وهى خسارة جزء من مبلغ البونص وليس كله

afillane
04-21-2014, 15:23
السلام عليكم انا كمان حدث معي نفس الحالة وبقي في حسابي 0.27 بينما لا تستطيع فتح اي صفقة اخرى فحسابك اتمرجن فانت لست مطالب بتعويض البونص

salimned
04-23-2014, 15:29
السلام عليكم لا باس اخي لانه ليس عليك تصفير حسابك تماما المهم ان لا تقدر عمل صفقات بالمبلغ
الدي يتبقى عندك و انصحك ان تتعلم استراتيجية جيدة لتدخل بها لعميلك المرة القادمة .

سمير تيارت
04-23-2014, 23:56
ربنا يعوضك على خسارتك ولو انها متوقعه
فى بدايات الطريق ولا بد منها للتعلم والتركيز
بخصوص البونص والحساب كل شهر بشهر
بيتصفر على ما بقي به من رصيد

Heisenberg
04-27-2014, 09:32
السلام عليكم و رحمة الله
حياك الله أخي
لو الحساب اتمرجن يعني انت مقفلتش الصفقة ولم تحدد استوب لوز للصفقة ففي هذه الحالة لو خسرت كل الفلوس يبقي كدة الحساب اتمرجن

جمال محمدين
04-27-2014, 10:59
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
لا انت كده المفروض يعني حسابك اتمرجن ومش هتقدر تخليه صفر لانك خلاص خسرت كل ما فيه

rayeswahbi2
04-27-2014, 11:30
لا يا اخي عندما يصلك البونص في الشهر المقبل ستتداول بشكل عادي و لن تعوض أي شيء لأن حسابك تمرجن عكس الذي يخسر جزء من البونص

Ahmed2020eg
04-27-2014, 11:47
اخى الكريم
المهم ان الصفقات قفلت اتوماتيكيا يعنى ضرب حسابك الماجرن كول كده انت مش مطالب بتعويض البونص
لا ترد شيئ اخي
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

samoray13
04-27-2014, 15:46
حقيقي لا اعلم هل سوف تكون مطالب برد البونص الذي خسرته او لا لكن كما قال احد الاخوة يمكنك التاكد من ذلك من خلال الدخول لحسابك على موقع الشركة هناك مكان مخصص لمعرفة ذلك

INTHENAMEOFALLA
04-27-2014, 15:48
ربنا يعوض عليك ومدام وصلت للمارجن يبقى مش مطلوب منك انك تعوض الخسارة بس انتبه لما يوصلك بونص الشهر الجديد ويارب تكسب والله الموفق

mariya
04-27-2014, 16:15
أنت مطالب بتعويض البونص لأأن في هذه الحالة تكون خسائرك أكبر من الربح ومحاولة البحث عن طرق ربح لتعويض الخسائر أفضل

st2s
04-27-2014, 16:23
اخواني الاعزاء .. دلوقتي انا بتاجر بالبونص اللي وصلني من المنتدي ف شركة انستا و السؤال دلوقتي انا خسرت البونص ده و فاضل معايا 2 سنت فقط في حسابي و مش عارف اصفر الحساب هل لو عملت بونص في المنتدي و وصلني هبقي مطالب برد البونص بتاع الشهر اللي فات ولا هيبدأ يحسبلي من الاول اعمل ايـــــه...؟؟ علما باني خسرت 60 دولار ايه يا جماعه محدش عارف يجاوب ولا ايه هو السؤال صعب للدرجه دي .. انا دلوقتي حسابي مش عارف اكمل معاه ولا ايه النظام يا ريت تفيدونا

noureddineb
04-27-2014, 16:24
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
انا لازلت مبتدئ شكرا لك على طرحك هذا الموضوع فقد افادني كثيرا لكي لا اقع في مثل ما وقعت فيه
اسال الله لي ولكم التوفيق

lyes1977
04-27-2014, 17:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .
اهلا وسهلا بك أخي المحترم لا انت هكذا حسابك قد اتمرجن وانتهى وليس شرطا ان يصبح صفرا في الرصيد وبما انه 2 سنت فهذا يعني انك لن تستطيع ان تعقد اي صفقة وهذا هو المعنى الحقيقي للمارجن كول وانت لست مطالبا بتعويض الرصيد الذي خسرتة بالتوفيق

ADILOFASKI
04-27-2014, 17:17
أخي أظن أنك على عدم علم بأن الصفقة يجب أن تصل إلى المرجن
على بونص الشهر القادم.

selmon
04-27-2014, 18:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم عادي هو كدا كدا بيتغير وبيتمسح مع اول الشهر علي فكهر عادي انا مجرب

hunter_world
04-28-2014, 23:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم هو هيتصفر لولحدو ومش هتحتاج انك تصفرو اصلا عادي فا مش في اي مشكله اخي الكريم

جمال محمدين
04-28-2014, 23:52
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
انت كده فعليا اتمرجن حسابك ومش مطالب اكيد بتعويض اي خسارة في الحساب

Bouani
04-29-2014, 22:32
أخي الكريم حسابك قد تمرجن للأسف
و هذا يعني أنك غير مطالب بتعويض البونص الشهر القادم
حاول الن لا تعيد نفس الخطأ
تقبل مروري

mirna ahmed
04-29-2014, 22:50
نعم في كل أنواع الأعمال التي تحتاج إلى متابعة الخبير، بنصيحتهم، واتخاذ أسلوب التدريس من أعمالهم وهذه الأنواع من الأمور تساعدنا أيضا للحصول على النجاح في الحياة أعمالنا.
نعم إذا كنا نريد للحصول على النجاح في تجارة النقد الاجنبى فإننا ينبغي أن تتبع التاجر جيدة ويمكننا تعلم تداول العملات الأجنبية من حساب فوركس تجريبي، وأنه هو وسيلة جيدة جدا لتعلم تداول العملات الأجنبية.

godfather
04-29-2014, 23:02
البونص انت مش محتاج تعوضه بما انك وصلت للمارجن كول
و مش لازم حسابك يصبح صفر فعليا علشان تبقى مش مطلوب منك تعوض البونص

abdelaziz 10
05-03-2014, 12:25
طبعا الناس تظن ان مرجنة الحساب يعني انه يصفر ولا يبقى فيه ولا سنت واحد وهذا اظنه اكبر من المرجنة
الاهم ان الحساب لا يقدر يتداول باي عقد انذاك نحن مرجنا لا قدر الله وليس لزاما علينا تعويض البونص

david guetta pes
05-03-2014, 12:59
ربنا يعوضك على خسارتك ولو انها متوقعه فى بدايات الطريق ولا بد منها للتعلم والتركيز
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

amermazzen
05-03-2014, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله في هذه الحالة تسمى المارجن اي الحساب مغلق بدون رصيدراح تستلم البونص الشهر الجاي عادي المهم البونص مهم جدا في المتاجرة اكثر من الردود والمشاركات في المنتدى حتى تكتسب أكبر عدد من الردود حتعى تجمع البونص الأكبر .
بالتوفيق للجميع.

atmfox
05-03-2014, 13:19
بما أنك خسرت حسابك ف أعتقد أن الشهر القديم ستبدأ من جديد ببونص جديد ، لهذا لا يتوجب عليك أن تعوض ال-60 دولار التي خسرتها ، أنا أعرف أشخاص وقع معهم نفس المشكل لكن أخر الشهر يبدأون من جديد

creatorman1978
05-03-2014, 13:23
من الواضح اخى ان حسابك اتمرجن وليس شرط المرجنة انه يكون صفر ... ولكن الصفقات تغلق اتوماتيكيا ولا تستطيع فتح صفقات جديدة ... واذا تعرض الحساب للمارجن فانت غير مطالب بتعويضه ... بالتوفيق

fatoma elsayd
05-03-2014, 13:52
السلام عليكم
لو زى ماحضرتك بتقول والحساب اصبح كذا سنت بعد ماكان 60 دولار والصفقات قفلت لوحدها
ده هو المارجن كول
ومدام المارجن كول انضرب يبقى مافيش اى تعويضات
تقبل مرورى وهتبدء من الشهر الجديد اكنك جديد خالص :yahoo:

zakamessi
05-03-2014, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
اخي الكريم طالما ان الصفقة اغلقت لوحدا خلاص يبقى حسابك اتصفر رغم انه فيه رصيد بالتوفيق

abdelmadjid41
05-03-2014, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هذا الموضوع فعلا انا استفدت معك من خلال هذا الموضوع اتمنى للمجميع الاستفادة

ahmed morsy
05-07-2014, 17:15
اهلا وسهلا بك أخي المحترم لا انت هكذا حسابك قد اتمرجن وانتـهى ولـيس شرطا ان يصبح صفرا في الرصيد وبما انه 2 سنت
فهذا يعني انك لن تستطيع ان تعقد اي صفقة وهذا هو المعنى الحقـيقي للمارجن كول وانت لست مطالبا بتعويض الرصيد الذي خسرتة.
تقبل مروري ...

AMLAK
05-07-2014, 17:16
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان هذه الحالة تسمى المارجن
اي الحساب مغلق بدون رصيدراح تستلم البونص الشهر الجاي عادي المهم البونص مهم جدا في المتاجرة اكثر من الردود
والمشاركات في المنتدى حتى تكتسب أكبر عدد من الردود حتعى تجمع البونص الأكبر تحياتي للجميع

atmanbb
05-07-2014, 17:48
الحساب أخي لا يتسفر بل تبقى لك الهامش المتاح وغالباً يكن 2 أو 5 سنت لكن إذا استلمت البونص مرة أخرى وحققت أرباح يمكنك أن تسحب هذه الأرباح وهذا ما وقع معي في حساب قديم كن قد استعملته مندو مدة طويلة

gr53
05-09-2014, 18:41
لكن نصيحة قبل العودة للسوق عليك بالتدريب الجيد على الديمو لفترة حتى تكتسب الخبرة للتداول

asdazz
05-13-2014, 22:39
مرحبا عزيزي اذا خسرت مبلغ البونص لان يطلب منك المبلغ لو شاركت بالمنتدى واخذت بونص جديد
ولكن لا تستطيع سحب البونص اذا ربحت فتستطيع سحب ارباح البونص فقط
انا ارى لا داعي لتصفير الحساب وهو 2 سنت

MAZROUR
05-13-2014, 22:41
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه في هذه الحالة تسمى المارجن اي الحساب مغلق بدون
رصيدراح تستلم البونص الشهر الجاي عادي المهم البونص مهم جدا في المتاجرة اكثر من الردود والمشاركات
في المنتدى حتى تكتسب أكبر عدد من الردود حتعى تجمع البونص الأكبر بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ahmadinho100
05-13-2014, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم يا اخي انا ايضا اعتمد على البنوص و شركة انستا فركس صادقة يا اخي و هادا عن تجربتي يا اخي بالتوفيق

الربح من الفوركس
05-13-2014, 23:58
اخى الحبيب ابشرك ان هذا البونص الذى تم خسارتة لم تقم الشركة بطلب تعزويضة مرة اخرى وبالتالى يمكنك التداول من خلال البونص الجديد وسحب الارباح وبالتوفيق للجميع

tazi larbi
05-14-2014, 00:32
اسلام عليكم اخي ان كنت خسرت المال بصفقات متتالية فانت مطالب بالتعويض ولكن ان كنت خسرت بالمارجن كول فلست مطالب بالتعويض لكن ليس شرط ان يصبح الحساب 0 اتمنى لكم النجاح والله الموفق

abo heba
05-14-2014, 01:05
عليكم السلام
انت خسرت مارجن كول اى لست مطالب برد الخساره باذن الله وكلنا يحدث هذا معنا الى الان ولا تقلق اكمل جمع البونص
لتبدا من جديد كانك فى اول التداول وان ربحت تسحب الارباح باذن الله

MAGDYABDO
05-14-2014, 01:34
اخى ايا كان الموقع الغير الموثوق الذى توجهنا اليه فهو لن يحقق لك المبلغ حتى ان كان موثوقا
ان كنت تبحث عن هذا المبلغ فانت فى المكان المناسب

anawri1996
05-14-2014, 02:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته اشكرك اخي علي هذا الموضوع لانه انا شخصيا مقدر ظروفك ولكن لاتياس فالشركة صادقة ودمت وفي لنا والي المنتدي

omdameeter
05-14-2014, 03:17
لا يا اخى هيبدا حسبلك من اول وجديد لا تقلق ابدا انت بس بعمل البونص ولا تخاف ان شاء الله حسب قوانين موقع شركة التداول بيعملك حساب من جديد واذا ربحت فوق البونص الجديد تستطيع سحبة

mvpopcina
05-14-2014, 19:43

اخواني الكرام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله

حبيب قلبي طالما ان الصفقة اغلقت من تلقاء نفسها خلاص ذالك يعني انك تمرجنت ولست مطالب بتعويض البونص

BrahimForex
05-14-2014, 23:14
بالنسبة لحلتك اخي العزيز عليك ان تبدا من جديد عليك بجمع البونص مرة اخرى عليك ان تستفيد من اخطائك لكي لا تقع فيها تانية

خبير الفوركس
05-14-2014, 23:21
شركة انستا فوركس يوجد لديها مميزات والحصول علي بونص الشركة instaforex ... لتجارة وتداول العملات الاجنبية علي الانترنت و اكيد شركة موثوق منها و جيدة و البونص شئ يعطي ثقة للمنتدي

---------- Post added at 08:21 PM ---------- Previous post was at 08:17 PM ----------

شركة إنستا فوركس تقدم أفضل شروط للشركاء وتعطى الفرص للربحو بونص بجميع أنحاء العالم والشركة تقدم ربح للعملاء و مميزات خاصة للمجتهدين بالتحليل الفني و النقاش الفعال بالمنتدي بالتوفيق

selmon
05-15-2014, 15:19
سلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم للا مفيش مشكله هو كدا اتصفر ومع الشهر الجديد هيكون البونص الجديد بس هو الي محسوب

حليس مختار
05-18-2014, 12:31
ربنا يعوضك على خسارتك ولو انها متوقعه
فى بدايات الطريق ولا بد منها للتعلم والتركيز
بخصوص البونص والحساب كل شهر بشهر
بيتصفر على ما بقي به من رصيد

msayyed2000
05-18-2014, 12:36

اخي الكريم ٫ ليس عليك تعويض البونص اذا كان حسابك مارجن كول ٫ يجب عليك الاستفاده من الخطآ الذي حدث ٫ بالتوفيق ان شاء الله

وتقبلوا مروري جزاكم الله خير

بوهضار
05-18-2014, 14:06
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
كلا اخي حتى لو تبقى 2 سنة في حساب مفيش مشكل طالما الصفقة اغلقت بداعي عدم كفاية المال في الحساب

rojan22
05-18-2014, 14:11
السلام علیکم، متێ یغلق الحساب من قبل الشركه؟
هل إذا خسرت 60% من البونوص یتم غلق الحساب؟ یا ریت حد یفیدنی، بالتوفیق للجمیع

Ammar Tayeb abdelkader
05-18-2014, 20:53

لمرجن كوول تعني اخي انه الحساب يتم خسارته باكمله

بالتوفيق للجميع

تقبل مروري

maao2004
05-18-2014, 20:58
طالما انت مش قادر تفتح اي صفقة حتى لو اللوت بسنت بس يبقى في الحالة دي معناه ان حسابك اتمرجن او اتصفر
وفي الحالة دي انت مش مطالب بتعويض البونص اللي خسرته للشركة لان حسابك اتمرجن غصب عنك

besnisse
05-18-2014, 21:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
اعتقد في المرة المقبلة عليك الاستفادة من الاخطاء المرتكبة
اما فيما يخص البونص فبعد جمعه سيصلك الى حسابك كما كان يصلك من قبل
ما عليك الا المتاجرة به ان اردت
بالتوفيق .

Ammar Tayeb abdelkader
05-19-2014, 02:00

انصحك ان تكمل مشوارك ولكن يجب عليك التعلم اكتر ولا تتسرع اقل شئ 6 شهور

بالتوفيق للجميع

تقبل مروري

Ebtsam Forex
05-19-2014, 02:53
:happy::yahoo: السلام عليكم ورحمه الله اخى الفاضل أخي الكريم حسابك قد تمرجن للأسف
و هذا يعني أنك غير مطالب بتعويض البونص الشهر القادم:ok:
حاول الن لا تعيد نفس الخطأ اتمنى ان تتقبل مرورى اخى وبالتوفيق ان شاء الله :yahoo:

payza
05-19-2014, 12:30
لا كدا الحساب اتمرجن ياا خي الكريم
لازم تبدا من جديد وتتداول
وشكرا

-----------------------------------------------------------------------------------------

gr53
05-22-2014, 20:28
اخى الحبيب ابشرك ان هذا البونص الذى تم خسارتة لم تقم الشركة بطلب تعزويضة مرة اخرى وبالتالى يمكنك التداول من خلال البونص الجديد وسحب الارباح وبالتوفيق للجميع

الشركة لا تطالب المتاجر بتعويض البونص الذي يضيع بسبب المارجن كول
أما لو كانت الخسارة لجزء من البونص فحينها عليه بالتعويض

BILALBEN
05-23-2014, 11:03
اهلا بيك أولا بس في المنتدى معانا و إن شاء الله تكون فتحة خير عليك أولا طبعا إنت لازم تعمل كل اللازم من نحية التعلم في في قسم التعليمي حاجات كتير حلوة للاعضاء الخبرة في المجال و دي ناس بتكون عاملة مشاركات فيها معلومات حلوة أو بتكون عاملة فيديوهات و كتب بنفسها

ahmedhathout
05-23-2014, 12:20
لو حضرتك اللي قفلت الصفقه يبقى مطالب بالتعويض
اما لو الصفقه اغلقت منى انستا والحساب اتمرجن يبقى انت مش مطالب بالتعويض

ahmedmomen
05-26-2014, 12:49
لو انت مش قادر تفتح اي صفقة جديدة يبقى في الحالة دي حسابك اتمرجن يعني انت مش مطلوب منك
تعويض البونص اللي انت خسرته والبونص الجديد هيتضاف عادي وتقدر تتداول بيه وتسحب الارباح

sabirdaba
05-26-2014, 13:00
اخي الكريم ليس من الضروري ان الحساب يبلغ 0 دولار حتى لا تكون مطالب بتعويض الخسارة مادام ان الصفقات اغلقت بشكل اوتوماتيكي فهذا يعني ان الحساب ضرب مارجن كول

aysamiman
05-26-2014, 14:25
اما اذا كانت الاغلاق الجبري اللي الشركة بتقفله يعني اوتو كلوز ده بسبب المارجن وانت يفي الحالة دي غير مطالب بردها

mohamed bnali
05-26-2014, 15:49
عزيزي المحترم والعضو المكرم تسال عن شيئ انت فرطت فيه واللي كيفرط كي كرط
نصحوك الخبراء الا تتاجر براس مالك الا بجزء منه والمحافظة على راس المال من اةلى الاولويات في عالم الفركس
تم انك لما اخدت كمشة من البنص تسابقت للتداول وطلبت المال من اول وهلة
والصحيح وبما يوصي به الخبراء والمحترفين في الفركس ان تطلب ا لمعرفة اولا حتى تعرف وتجرب وتخبر وتتدرب وتمهر في تدريباتك وتقف في السوق وانت باتمك وبقدك واقديدك وتعرف من اين تدخل وتخرج وتترقب السعر والسوق وهما على الترند وافضل نقطة دحولك هي انكاس الترند
وجملة القول باكتسابك المعارف تنال التروات والمال وعدم المعارف تساوي خسراان وبهتان
وتقبل نصيحتي يا فلان

balou
05-26-2014, 16:31
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد وضح سؤالك لك اكثر يا خي كريم اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

poop3
05-26-2014, 17:35
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
لا يا اخى الكريم كداا انتا مارجن خلاص لا تخف
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

ali.22595
05-26-2014, 17:50
السلام عليكم
اخي الفاضل ان كنت خسرت المال بصفقات متتالية فانت مطالب بالتعويض ولكن ان كنت خسرت بالمارجن كول
فلست مطالب بالتعويض لكن ليس شرط ان يصـبح الحساب 0 اتمنى لكم النجاح والله الموفق

mahmoudgalal
05-26-2014, 17:52

remas
05-26-2014, 22:47
ات اخى الكريم لو خسرت البونص اللى اتحول ليك مفيش مشكله انت مش مطالب بتعويضه طالما انك خسرته كله

rojan22
05-26-2014, 22:53
السلام علیکم، متێ یغلق الحساب من قبل الشركه؟
هل إذا خسرت 60% من البونوص یتم غلق الحساب؟ والله یا جماعه احن کمبتدئین محتاجین معلومات اکثر من المنتدێ،
و اتمنێ بان المنتدێ یفکر بمثل هاذا الخطوه، بالتوفیق

ahmadinho100
05-26-2014, 23:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اكيد يا اخي يجب عليك ان تعوض البنوص الدي خسرته و بعدين تلك الارباح يمكنك ان تسحبها عاديا بالتوفيق لكم

zezo-89
05-27-2014, 00:43
تمنياتي بالتوفيق للجميع

milanowolf
05-27-2014, 00:44
أظن أنك على عدم علم بأن الصفقة يجب أن تصل إلى المرجن
على بونص الشهر القادم.

mohamed kajoo
05-27-2014, 01:08
اخى العزيز ابدا بجهد اخر لتربح بونص اكثر لتربح اموال من المنصه اكثر واسال اصحاب
الخبره والله الموفق والمستعان

poop3
05-27-2014, 01:30
انتظر اخى الكريم حتى يصل البونص الى 100 دولار امريكى

anamoody
05-27-2014, 04:53
اخى الكريم ما تقوله يسمى بالمارجن كول وهو ان يخلو حسابك من المال و لا تتمكن من فتح اى صفقة من خلاله
و الشهر الجديد تستطيع ان تبدأ من جديد و اى ارباح تحصل عليها و غير مطالب بتعويض بونص الشهر الماضى

moh721
05-27-2014, 05:56
انت كدة حدث ليك مارجن كول والذى يحدث لها مارجن كول يكون غير مطالب برد اى اموال
وربنا يكفنا شر المارجن كول حيث يسبب خسارة كل الاموال فى الحساب

xdorex
05-27-2014, 15:10
يا غالي حسلبك خلاص تمرجن وليس عليك ان تصفره كفايه الان الشركه لا تدينك في شيء
فقط عليك ان تجمع بونص جديد وان شاء الله سيتم تحويله في اخر الشهر بشكل طبيعي

salmawar
05-27-2014, 15:16
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
يا صديقي حتى وان بقي معاك 2 سنت انه حسابك اتمرجن للانه الصفقة اتسكرت بسبب عدم كفايت المارجن

payza
05-29-2014, 15:18
يعني أنك غير مطالب بتعويض البونص الشهر القادم
حاول الن لا تعيد نفس الخطأ

----------------------------------------------------------------------

mirna ahmed
05-29-2014, 15:20
نا أحب النقد الاجنبى لتمديد كبيرة، ولدي أسباب متعددة لمثل هذا المنبر، وعدد قليل من تلك مدرجة هنا. لها بوابة للتعلم وكسب، وهو النشاط هواية جيدة، وخلق اتصال للناس في جميع أنحاء العالم، ومساعدة الناس تنمو فكريا وماليا

el andaloussi
05-30-2014, 21:48
أخي الكريم أنت غير مطالب بإرجاع البونص لأنه يحسب قد صفر
ولكن لو كان المبلغ المتبقي فيه أكثر من 2 سانت كنت مطالب بإرجاعه وشكرا

WASEM DALLOUL
05-30-2014, 22:25
السلام عليكم
يا أخي الكريم اذا الحساب بتاعك تمرجن فأنت غير مطالب بالتعويض واذا لم يتمرجن فأنت مطالب بالتعويض
وبالتوفيق للجميع

azeddi
05-30-2014, 22:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته والصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم أما بعد
موضوعك ممتاز و رائع و نتمنى المزيد من التالق للجميع

abdulazizi74
05-30-2014, 22:35
السلام عليكم
انا هنا المبتدئ لا اعرف الكثير عن هذا ولكن الذي اعرف انهوا البونص الذي يحتسب لك هنا في النتدي يتحول لك الي حسابك في شركة انستا وهناك تعمل التداول

ebram
05-30-2014, 22:42
مداام الحساب مرجن يعني الحساب اغلق وحده
بكده انت غير مطالب ان ترد شيء
انت هيتحول البونص من جديد
وهتشتغل عادي خالص في حساب جديد

Nadia Hatim
06-09-2014, 22:04
اخـي الفـاضل .. مشكور اخي جهاد على اجابتك والله انا لسا ما تداولت بالشركة ومابعرف
شي عن البونص وبارك الله فيك أخي على سؤالك ... تقبل مروري ودمتم برعاية الله

selmon
06-15-2014, 16:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لو حسابك اتمرجن مش هيحسبلك لو مش اتمرجن هيتحسب طبعا بس

محمد سعودى احمدى
06-15-2014, 17:21
السلام عليكم

كما اوضح الاخوه الاعضاء وهذة معلومة جديدة بالنسبة لى ايضا انه فى حالة تم الاغلاق عن طريق المارجن كوول فانت فى هذة الحالة غير مطالب برد البونوص القديم وستبدأ من جديد

RomanyMoreed
06-15-2014, 17:40

لا حضرتك عادي خالص البونص هيتحسبلك بالشهر الجديد لان رصيدك قليل جدآ ومتقدرش تفتح صفقات

بالتوفيق للجميع

عدي
06-15-2014, 18:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكووور ليكم يا جماعه علي الردود الجميه و المفيده و بالتوفيق ليكم و لجميع الاعضاء

maao2008
06-17-2014, 23:36
اظن يا اخي انه لو ضرب حسابك مارجن كول فلا يجب عليك ان تعوض البونص الذي ضاع منك بالتاكيد
انما لو بقي في حسابك دولارات ممكن تتداول بها فانذاك لازمك تعوض البونص قبل ان تسحب ارباحك

sabirdaba
06-18-2014, 14:10
لا اخي انتا غير مطالب بتعوسض اي شيء انا عن نفسي كذلك خسرت البونص الخاص بالشهر الماضي وحساب الان هو 0.05 لكن طبعا انا غير مطالب بتعويض الخسارة لان الحساب تعرض للمارجن كول

8150017
06-18-2014, 14:16
السلام عليكم : لو حضرتك بطلت التجاره يبقى الشركه لن تطالبك برد اى شئ انت مش مديون للشركه ولكن اعتقد لو عملت بونص جديده وبدات فى التجاره يبقى لازم اولا ترجع لرصيدك الاول ثم بعدها تبدا فى سحب ارباحك اللى هتكسبها ودا اللى عرفته من الردود فى المنتدى

walid08
06-18-2014, 15:21
السلام عليكم
لا يا اخي لا يجب ان ترجع الخسارة الشهر القادم او في الايداع القادم
فالمميز في الفوركس انه عندما يتمرجن الحساب فلا يجب ان ترجع الخسارة

Jo.Cena
06-18-2014, 18:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
لو حسابك اتمرجن يا اخى مش شرط انك تعوض الخساره
لكن لو مش اتمرجنت لازم تعوض الخسائر يا اخى وبالتوفيق

eslamsallam
06-30-2014, 22:46
الخسارة كانت اقفال من الشركة ولا اقفال منك بكذا يصفقة
ورا بعد اتقفلو على خسارة
اما اذا كانت الاغلاق الجبري اللي الشركة بتقفله
يعني اوتو كلوز ده بسبب المارجن وانت يفي الحالة دي غير مطالب بردها

examido300
06-30-2014, 22:48
شكرا لكم اخواتي علي الرد المفيد و لكني سمعت قبل ذلك ان بونص الشهر الذي يصلك يمحو عنك اي دين للشركه و تعتبرك تبدأ متاجره من جديد دون اي ديون .. فهل هذا صحيح ام اني مكالب برده من البونص الجديد؟؟؟

Sama20
06-30-2014, 22:51
السسسسسسسسسسسسسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخ عدي
معني انك خسرت البونص ان حسابك اتمرجن
واتصفر وانك هتبدا من جديد ببةنص جديدة وشغل جديد واكيد انت اكتسبت خبرة من اخطاك
والله ولي التوفيق

hunter_world
06-30-2014, 23:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لو الحساب اتمرجن مفيش اي مشكله وعادي اخي الكريم ربنا معاك

undertaker47
06-30-2014, 23:07
اخي العزيز انت مطالب بارجاع البونص عن الصفقات التي
اقفلتها عن خسارة و اما الصفقات التي وصلت للمرجن فلا حرج عليك فيها

allam1965
06-30-2014, 23:08
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... كل عام وأنتم بخير ورمضان كريم .. أما بعج

خسارة فعلا أنك قد خسرت رصيدك. أنت لست مطالب بأي شيء تجاه الشركة ستعود للتداول مرة أخرة متى ما أصبح في حسابك رصيد يسمح لك بالتداول وان شاء الله بالتوفيق في المرات المقبلة .

DABDOUB
07-01-2014, 00:52
الخسارة لكا تطال كاكل الحساب فلست ملوم ان تعوضا يا اخي
ممكن ان تستلن ابةنص الخاص بالشهر القام دون ان تحتسب عليك اي خسلرة سابقة

karam22
07-01-2014, 01:17
الاجابة في هل خسارتك كانت عن طريق الكول مارجن
اذا كانت كذلك فلا ديون عليك واستقبل البونص الجديد بلا اي مسائلة عليك في الشهر الجديد امالو كانت الخسارة والخروج عن طريقك كاملا فلابد من تعويض المبلغ الخاسر

محمد السيد محمد
07-01-2014, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اعرف ان الحساب لما يتمرجن
يبقي انت غير مطالب بتعويض اي شئ والله اعلم ....

ali2000
07-03-2014, 00:51
السلام عليكم ورحمة الله ورحمة الله وبركاته اخي العزيز انت حسابك قد تمرجن ولكن الشركة لا تطالبك بالبونص الذي تخسره سابقا فتستطيع حاليا العمل ببونص جديد في الشهر المقبل وغير مطالب منك تعويض البونص واتمنى ان تكون قد استفدت من اخطائك ولك كل التقدير والاحترام وتقبل مروري

Yopi
07-03-2014, 01:06
السلام عليكم ورحمه الله
اخي بما ان الصفقة غلقت لوحدها هذا دليل على انك قد تمرجنت وتصفر حسابك لا عليك اي تعويض وستبدا من جديد

fahd1995
07-03-2014, 01:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لن ترد شيئ من ما ضاع لك و لكن ما يجب أن تقوم به هو عدم التسرع في المرة المقبلة و عدم إرتكاب نفس الخطأ

mouhi41
07-03-2014, 01:51

عاشق الفوركس
07-03-2014, 02:40
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،هذا والله اعلم انك لست بحاجة الى تصفير الحساب لانك لست مطال ب بالتعوض ما دامت الصفقات اغلقت بشكل الى ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله ,

Wassa04
07-03-2014, 02:54
اخي لا داعي للخوف انت غير مطالب بتعويض دلك
نفس شيء صار لي سابقا و الحمد الله تعلمت من خطئي

farouk100082
07-03-2014, 04:15
عادى ولا يهمك اكتب ولن يتم خصم اى مبالغ منك اخى لانى جربت ذلك الموضوع
ويتم تحويل البونص لى سواء حققت ربح او خسارة

ynwa1892
07-03-2014, 04:52
السلام اخي
اذا كنت انت الذي اقفلت الصفقة او وضعت ستوب لوز فانت مطالب بتعويض البونص اما اذا وجدت الصفقة انغلقت لوحدها فانت غير مطالب بتعويض البونص

poop3
07-03-2014, 12:32
الجميع يخسر فى الفوركس اخى الكريم رتب نفسك بسرعه وارجع احسن من الاول

eragon
07-03-2014, 12:57
وعليكـــم الســــلام ورحمـــــة الله وبركاتـــــــــــــه
لو الصفقات اغلقت من نفسها يعني الاكونت اتمرجن يبقي غير مطالب
اما لو حضرتك اللي فقلت الصفقه فادي هيبقي فيها كلام تاني , بس اكيد طبعا الاكونت بتاعك اتمرجن

mohd1236
07-03-2014, 13:00
أنصك بعدم استخدام البونص المعتمد على الفوائد لأنه حرام و اعمل من
جديد و جمع و تاجر بحذر و لا تكون طماع و استفد من خبراتك السابقة

مصراوى
07-03-2014, 13:37
اخى الكريم طالما انك خسرت البونص فيمكنك تكوين بونص اخر والعمل مرة اخرى وبالتوفيق للجميع والربح من الفوركس

redaabbas2014
07-03-2014, 13:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم هذا القسم خاص بكل ما تطلبه فى انستا او
سوق التداول وشكرا على سؤالك اخى الكريم

بشير حمدان
07-03-2014, 14:15
السلام عليكم
اخلى انت حسابك خلاص اتمرجن وغير مطالب بتعويض الخساره وسيتم حساب البونص والارباح من جديد دون تعويض اى خسائر . ربنا يعينك فى المره القادمه

mezo
07-03-2014, 17:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركتو اهل المنتدى الكرام ام بعد اخى الكريم تلاما الشهر خلس يبقا هتبدأ وجمع بونص من جديد حتى اخر الشهر الجاى وشكران لو استفت

smixss
07-03-2014, 18:57

payza
07-04-2014, 18:37
لا ما دام خسرت كل راس المال ليس عليك تعويض يا اغالي
وقتها تبدا من جديد ببونص جديد

---------------------------------------------------------------------

ahmedibrahim258260
07-04-2014, 19:27
بسم الله الرحمن الرحيم طالما انت خسرت البونص كله يبقى انت موش مطالب بالتعويض الشهر القادم
تقبل تحياتي اخي الغالى

ramdani
07-04-2014, 20:41
لست مطالب اخي الكريم باي تعويض لان حسابك تمرجن يعني لست انت من اقفل الصفقة بل الشركة

DABDOUB
07-04-2014, 20:59
لكا تحصل على البونص عدي سوف يضاف الى التنين سنت الذين
فضلو من الحساب و ليس عليك ان تعوض شيء لان الحساب اتصفر يعني خسرته كامل

mounim1994
07-05-2014, 03:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع

عدي
07-19-2014, 23:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

nassr15
07-20-2014, 07:14
أخي العزيز لو كانت الشركه هي اللي قفلت حسابك بمعني الفول مارجن يعني فاأنت كده مش مضطر تعوض إما لو أنت اللي حطط الستوب لوس هتضطر تعوض

midoo
07-20-2014, 14:29

عدي
07-22-2014, 01:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...موضوع ممتاز و مفيد جدا للجميع مشكووور اخي الكريم و بالتوفيق ان شاء الله لك و لجمبع اعضاء المنتدي الكرام

gr53
07-22-2014, 21:08
أما لو كانت الخسارة لجزء من البونص فحينها تتطالب بالتعويض

awa
08-03-2014, 23:26
انت كدة حسابك اتمرجن و مرجنة الحساب تعنى انك مش محتاج نعوض
بونص و بونص الشهر الجديد ممكن جدا تسحب ارباحه

maghribia
08-03-2014, 23:31
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

م ادام انه وصل حسابك الى هذا الحد الاد
نة
فانه ف ينظزري ليس عليك التصفير له فانه فقط يلزمك ان تعمل على الحسب من جيدي
تقبل احتراماتيى

عاشق الفوركس
08-12-2014, 12:04
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته ,
اخـي الكـريـم ،ليس مهم مادام ان الصفقات اغلقت بشكل الي يعني انك لست مطلب بالتعويض

abdelaziz 10
08-14-2014, 12:52
الاكيد يا اخي ان الحساب مادام فيه 2 سنت فلن تقدر تفتح اية صفقة اي مرجنته
بالتالي لما الحاجة الى تصفير الحساب فالمهم انك تعرضت للمارجن كول

sharshabil
08-14-2014, 14:42
الحساب تبعد اذا اتصفر ة لوة بقيت عندك عدة سنتات مش مشكلة لان
عنما توصل بالبونص اللشهر القادم سوق يكون الحساب كانه جديد

iprahem
08-14-2014, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الحبيب جزاك الله خيرآآآآآآ على الموضوع وانا عندى سؤال هل لو انا كان معى ال 60 دولار دولت ينفع اسحبهم ممكن الى يشوف السؤال يبعتلى الجواب فى رسالة وبالتوفيق

abderrahmenanis
08-16-2014, 13:50

gr53
08-17-2014, 08:21
فعليك البدء من جديد بجمع البونص و المتاجرة به بعد التعلم من أخطائك

dalito
08-17-2014, 09:15
السلام عليكم
عليك بتعويض البونص الذي خسرته اخي الكريم
ثم يمكنك سحب ما تربحه بعد تعويض البونص
وبالتوفيق وتقبل مروري

عاشق الفوركس
08-17-2014, 12:15
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،انا اعتقد لو ان صفقاتك اغلق بشكل اللي حتى لو الرصيد اكبر من ذالك فلا عليك تعويض للخسارة المحققة

shaheen96
08-17-2014, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
والشهر المقبل سوف تبدأ من جديد ولا يجب تعويض
أي حــــــــــاجة ولا تتاجر كما تاجرت المرة الاولى

samieh
08-17-2014, 13:27
بص يا اخى عشان ترتاح طالما المتبقى من الحساب 2 سنت فقط
وهو غير كافى لفتح صفقة جديدة يبقى الحساب اتمرجن وانت غير مطالب بتعويضه
وزى ما قال الاخوة لو الاقفال من جهة الشركة اجبارى يبقى مارجن
وبرده اسأل الدعم العربى بتاع انستا هنا فى المنتدى الاخ الفاضل mrdark

sharshabil
08-17-2014, 19:00
البونص او مجموع البونص الذي توصلت به في حسابك
ما يففوقه مجموع البونص ممكن ان تعمل علبيه سحب ان كان خصاص تعوضه من الارباح

mohamedsaber
08-17-2014, 19:39
لا تقلق اخي لان الحساب بيتصفر في نهاية الشهر ، هتستقبل بونص الشهر الجديد بدون مشاكل او بدون تعويض لخسائر الشهر اللي فات ، لكن انصحك اخي ان تتعلم من خسارة 60 دولار ، اعتقد ان الطمع هو السبب انصحك ان تتعلم ادارة رأس المال ، لان هذا رأس مال جيد وتستطيع تحقيق ارباح كبيرة به ، اذا كنت مبتدأ انصحك تجرب علي الديمو وليس الحقيقي
تقبل مروري اخي

حسنى صادق
08-17-2014, 19:47
البونص دة برنامج تحفيزى علشان الناس تتشجع انها تتاجر الفوركس بدون خطروة و عشان كدة الشركة لا تتطلابك او مارجن الحساب بتعويض ابونص و لكن بتطالبك فى حين انك خسرت جزء من المبلغ

hellelali2
08-17-2014, 20:08
اخي الكريم شركة انستافوركس من افضل الشركات التي يمكن الاعتماد عليها للنجاح في هده السوق المتقلبة والله الموفق اخي الكريم وبالتوفيق للجميع
والمهم اخي الكريم العمل الجاد والمثابرة والله الموفق

hema2013
08-17-2014, 20:10
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز نشكرك على هذا الموضوع المفيد ولابد من الصلام على النبى صلى اللة علية وسلم ولابد من استخدام استراتيجية استوب لوز للمكسب والحد من الخسارة ولابد من عمل البونص وكمان نعمل استراتيجية الوافى التى تعمل على المكسب والبعد عن الخسارة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

marwafawzy122
08-17-2014, 21:07
لا يا اخى الفاضل ان كل بونص يختلف عن الشهر الذى قبله فأنت غير مطالب برد البونص للشهر السابق ولكن
تعلم هذه المرة وحاول ان تستفيد ولا تتسرع ...

ahora
08-24-2014, 09:40
اذا كنت لا تستطيع ان تفتح اي صفقة فهذا يعني ان حسابك تمرجن
في الشهر القادم سيصلك البونص حاول ان تربح منه و لا تخسره كله

zinga11
08-25-2014, 15:48
في جوهرها، والهدف من السياج هو لقفل في الأسعار في المستقبل تقريبي من أجل القضاء على خطر له
من التعرض لتقلبات الأسعار المؤقتة. أفضل طريقة لفهم التحوط وسوق العقود الآجلة

abdelaziz 10
08-27-2014, 12:02
لا يا اخي لو صفرت راس مالك اي تعرضت للمارجن كول فانت لا عليك التعويض
بالتالي فقط اعمل بونص جديد وتداول به من جديد واسحب اي ربح منه عادي

zinga12
08-28-2014, 16:29
. لديهم الكثير من المرح أنهم يشعرون بالذنب
أخذ المال لفعل ذلك. كثير من الناس ناجحة وسوف اقول لكم ان سيفعلون
ما يفعلونه حتى لو لم تدفع على الإطلاق.

brayek3
08-28-2014, 16:48
هو واضح في العنوان انا مبتديء في المجال
عندي كم سؤال اتمنى الاجابة عليهم ?????

ndoe
08-28-2014, 16:52
اعتقد ان السنتات لا تفرق مع الشركة مفيش مشكلة هتلاقى البونص الجديد اضاف عادى
وان شاء الله مش مطالب تعوض الى فات بالتوفيق

sharshabil
08-28-2014, 18:32
ان خسرت البونص كاملا و بقي عندك سنتات كما قلت
فانك ستبدا من الصفر و يحول اليك البونص دون ان تعوض البونص القديم

chokrito
08-28-2014, 19:15
اخي اذا حسابك اتمرجن مفيش تعويض الحساب الول واذا خسرتي البونص بدون تمرجن كده لازمك تعوض البونص
تحياتي

alemdar92
08-28-2014, 19:26
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
نعم عليك برد البونيص الاولي و من بعدها يمكنك اخد الارباح التي تعملها و الله مستعان

malekouni
08-28-2014, 19:29
أخي أن البونص إلى يوصل من الدخل الشهري يعوض عليك الخسائر التي كانت لديك لذلك لا يوجد أي داعي لاقفال الحاسب و شكراً

mhaddat
08-28-2014, 19:34
السلام عليكم
و الف شكر على المعلومة القيمة هاته
لانه كان في بالي نفس السؤال اذا ما خسرت البونص كله في المتاجرة هل يجب التعويض ام ابدا من جديد بالبونص الجديد
و دمتم سالمين

eslamsallam
08-28-2014, 19:40

fte2020
09-01-2014, 00:57

downlaod1
09-07-2014, 01:43

الأولــــى إستفد من خطأك

أسماء نعناع
09-09-2014, 16:08
هيتم حساب البونص من جديد واللى هتكسبه هتقدر تتداول بيه من جديد والحمد لله انوا موصلش للصفر كنت عتضطر توقف شهرين وبعدين تعمل حساب جديد

AMLAK
09-17-2014, 16:38
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم طالما انت مش قادر تفتح
اي صفقة حتى لو اللوت بسنت بس يبقى في الحالة دي معناه ان حسابك اتمرجن او اتصفر وفي الحالة دي انت مش مطالب بتعويض
البونص اللي خسرته للشركة لان حسابك اتمرجن غصب عنك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ihabblida
09-19-2014, 23:10
أخي الكريم أظن بما أنه لم يبقى في حسابك
الى 0.20 سنت فأنت غير ملزم بتعويض البونص و الله أعلم
أرجوا أ ن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

abokarem
09-19-2014, 23:59
عليكم السلام
انت هكذا تم الوصول الى المارجن كول ولست مطالب برد اى خساره وطالما انه تم اغلاق الصفقات اجباريا تكون هكذا
تمت ازاله البونص من عليك الا البواقى ان وجدت فى الرصيد

AMLAK
09-22-2014, 20:47
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم طالما انت مش قادر تفتح
اي صفقة حتى لو اللوت بسنت بس يبقى في الحالة دي معناه ان حسابك اتمرجن او اتصفر وفي الحالة دي انت مش مطالب بتعويض
البونص اللي خسرته للشركة لان حسابك اتمرجن غصب عنك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

dranass92
09-23-2014, 13:44

medo2013
09-23-2014, 15:17
السلام عليكمورحمة اللة وبركاتة لو انت مش قادر على فتح الصفقات لابد من ان حسابك بقى صفر ولا تططالب بتعويض البونص لان هذا شىء خارج عن ارادتك ولابد من تعلم الفوركس وتقنياتة جيدا للربح الوفير
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

doaa sary
09-23-2014, 22:20
اخي الكريم بما انك معاك 2 سنت يبقي خلاص كدا انت اتمرجنت اخي واستنا الشهر الي جي عادي مفيش مشكله اخي ربنا معاك بالتوفيق

midoo
09-23-2014, 23:13
تمنياتي بالتوفيق للجميع

GirL
09-23-2014, 23:30
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه هي الشيء الجميل في انستا فوركس عن انت مش مطالب من اك تعوض الخسارة تبعك

nada2012
09-23-2014, 23:39
الســلام عليــكم ورحــمه الله وبركـــاته .......اصل الدعم الفنى
فى الشركه بتاعه انستا هما هجحاوبوك عموما تقبل تحياتى يا ريييييييت

nabigha
09-23-2014, 23:43
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد ان حسابك تمرجن والشهر المقبل ستبدأ من جديد
ولا تعوض أي حاجة حتى لو تبقى 2 سنة في حساب مفيش
مشكل طالما الصفقة اغلقت بداعي عدم كفاية المال في الحساب

nada2012
09-23-2014, 23:45
الســلام عليــكم ورحــمه الله وبركـــاته .......اسال الدعم الفنى فى الشركه
هما هيفيدوك اكتر يا اخى عموما تقبل تحياتى يا رييييييييييييييت

ifs
09-24-2014, 00:11
السلام عليكم و رحمة الله
اخي ليس عليك ان تعوض لانك خسرت كل حسابك دون استخدام الاستوب لوز اخي وبالتوفيق للجميع

ahmed9933
09-24-2014, 12:20
اقفال من الشركة ولا اقفال منك بكذا يصفقة ورا بعد اتقفلو على خسارة

dranass92
09-25-2014, 18:19

abdelloo31
09-25-2014, 18:25
لمهم ان الصفقات قفلت اتوماتيكيا يعنى ضرب حسابك الماجرن كول كده انت مش مطالب بتعويض البونص والله الموفق

downlaod1
09-25-2014, 18:33

mary01
09-25-2014, 23:10
بخصوص البونص والحساب كل شهر بشهر بيتصفر على ما بقي به من رصيد

payza
09-26-2014, 10:00
شوف طالما انت مش قادر تفتح اي صفقة حتى لو اللوت بسنت بس يبقى في الحالة دي معناه ان حسابك اتمرجن او اتصفر
وفي الحالة دي انت مش مطالب بتعويض البونص اللي خسرته للشركة...

yacrao
09-26-2014, 10:10
شكرا لك اخي الكريم السؤال الذي تساله مهم جدا وهو محل اهتمام الكثير من الاعضاء هنا اخي 2 سنت يعتبر الحساب مصفر لانك لا يمكن ان تدخل صفقة ب 2 سنت وشكرا لك

haffoudhi
09-26-2014, 10:35
انت بهذا الشكل قد صفرت حسابك واصبح فارغا تماما ولا تهتم للبونص القادم سوف يتلقى نفس المصير مادمت لم تتعلم جيدا التداول مثلي

hakima
09-26-2014, 15:07
مثل ما هو واضح في العنوان انا مبتديء في المجال
عندي كم سؤال اتمنى الاجابة عليهم من اصحاب الخبرة

hassene
09-26-2014, 15:23
لمرجن كوول تعني اخي انه الحساب يتم خسارته باكمله, الشركة لا
تطالب المتاجر بتعويض البونص الذي يضيع بسبب المارجن كول

ayb
09-26-2014, 15:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا على الموضوع المهم كان ناقصني بعض المعلومات
تحياتي إخواني الكرام وبالتوفيق لنا ولكمالسلام عليكم

nada2012
09-26-2014, 15:25
الــــــسلام علـــــيكم ورحـــــمه الله وبركاته ...... شرك انستا فولاكس من افضل
الشؤركات يا اخى عموما يا ريت تتقبل تحياتى يا رييييييييييييييييييييت

heroo252
09-26-2014, 15:46
لو حسابك فيه 2 سنت نتيجه للمارجن كول فا خلاص مش محتاج تعوض شىء
انما لو كنت اغلقت الصفقه يدوى او انها اغلقت بسبب استوب لوز
فا اناتا مطالب بتعويض البونص

choroukguid
09-28-2014, 12:48
اخى الحبيب ابشرك ان هذا البونص الذى تم خسارتة لم تقم الشركة بطلب تعزويضة مرة اخرى وبالتالى
يمكنك التداول من خلال البونص الجديد وسحب الارباح وبالتوفيق للجميع

بيهوززز
09-29-2014, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

كريـــم
09-30-2014, 04:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
انت كده هاتبدأ من اول جديد
على حسب مافهمت من
سياسات الشركه - لكن خد بالك
وانت بتاجر المره اللى جايه

maloki
09-30-2014, 14:59

محمد عز الدين عيد خضري
10-06-2014, 16:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
طالما انت اللي خسرت بغلق منك او استوب لوز ستعوض البونص اما لو هيا المنصة مرجنت حسابك فلا يوجد تعويض
اتمني لك التوفيق
تحياتي

downlaod1
10-06-2014, 16:23
اهلا بك اخي الكريم
ا انصحك بالدهاب للقسم التعليمي هناك تجد مواضيع
وفيديوهات
وكتب اختر منها ما شئت
للاخ dodovedo

AMLAK
10-10-2014, 13:27
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم اظن انه لو ضرب حسابك مارجن كول فلا يجب عليك ان تعوض البونص الذي ضاع منك بالتاكيد انما لو بقي في حسابك دولارات ممكن تتداول بها فانذاك لازمك تعوض البونص قبل ان تسحب ارباحك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

DABDOUB
11-03-2014, 21:15
انت خسرت مارجن كول اى لست مطالب برد الخساره باذن الله وكلنا يحدث هذا معنا الى الان ولا تقلق اكمل جمع البونص
لتبدا من جديد كانك فى اول التداول وان ربحت تسحب الارباح باذن الله

belhadj
11-04-2014, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي العزيز أشكرك على موضوعك الممتاز والجميل جدا و أتمنى لك التوفيق