PDA

View Full Version : مـــا دا تفضل هل ................!!!!

Pages : [1] 2 3 4 5

harimeche
03-07-2014, 23:12
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

أهلا وسهلا أعضــــــــــــــــــــــ اء وزوار منتدى فوركس العرب

الحلويــــــــــــــن كيف حـــالكم لي إستفســــار وأريد أن تشاركوني

أراءكم إن أمكن

هل من الممكن أن نفتح صفقـــات مبنية على تحليل فني + تحليل أساسي

كمــــا تعلمنــــا هنــا في الكتب والمنتدى ومن الفيديوهــــات أو ضروري

أن نبحت عن إستراتيجية كلهــــا عبارة عن مؤشرات

انا من وجهتي نضري أنهض في الصباح قبل إفتتاح السوق الأوروبي

بنصف ســــاعة وأقوم بتحليلاتي الكلاسيكية والأســـــاسية التي تعلمت هنا

في المنتدى تم أنتضر الفرصة المنـــاسبة تم أدخل

مــــــا هي وجهة نضركم وكيف تفعلون أنتم وإن كـــانت طريقتي

خـــاطئة فأنـــا سأتقبل النصيحة في سبيل العلم !!!!!

latraaa
03-08-2014, 11:56
و الله يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

harimeche
03-08-2014, 16:21
و الله يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

يعنـــي أنك متفق معـــي يا أخي

latraaa

أشكرك أخي على الرد

-------------

وبالتوفيق للجمــــــــيع

abdotitim
03-08-2014, 17:52
السلام علوكم ورحمه الله وبركاته موضووع غايه الاهميه نتمنى التفاعل من الاعضاء
بارك الله فيك على الطرح نعم انا بفضل الاولى ان افتح صفقات مبنيه على تحليل فني وتجاه عام للعمله

menoer1248
03-08-2014, 18:20
بما اننا في ساعات متقاربة من السوق الاوربي اعني نحن العرب فمن الحض ان يكون وقتنا مناسب مع هذا لان الاسواق الاوربية هي التي بها يكون النشاط في السوق على بقية الاسواق

i$$am
03-08-2014, 18:28
السلام علوكم ورحمه الله وبركاته موضووع غايه الاهميه و الله يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل
و ان يكون وقتنا مناسب مع هذا لان الاسواق الاوربية

harimeche
03-08-2014, 18:41
بارك الله فيك على الطرح نعم انا بفضل الاولى ان افتح صفقات مبنيه على تحليل فني وتجاه عام للعمله

أشكرك أخي على وجهة نضرك

وانت أيضــا متفق معي في رأيي

أخي abdotitim

ونتمنـــــى دلك يا أخي

بما اننا في ساعات متقاربة من السوق الاوربي اعني نحن العرب فمن الحض ان يكون وقتنا مناسب مع هذا لان الاسواق الاوربية هي التي بها يكون النشاط في السوق على بقية الاسواق

يا أخي menoer1248

نحن لا نتناقس على الجلســـات

ومدى تحركهــــا المرجو قراءة

الموضوع قبل أن تجيب

السلام علوكم ورحمه الله وبركاته موضووع غايه الاهميه و الله يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل

أشكرك أخي على رأيك

وأنت أيضـــا متفق معي

---------------

وفي إنتضار آراء أخرى

عدي
03-08-2014, 18:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي ف الاستيراتيجيات لا اظن ان التحليل الفني يرتبط بالتحليل الاساسي و بالتوفيق ان شاء الله

afillane
03-08-2014, 18:49
انا اقوم بالالتحاق بالشارت بعد الظهيرة حيث انهي عملي الصباحي اولا ثم احلل السعر فنيا وانتظر ارشادات بعض الاصدقاء الخبراء ثم اتوكل على الله

harimeche
03-08-2014, 19:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي ف الاستيراتيجيات لا اظن ان التحليل الفني يرتبط بالتحليل الاساسي و بالتوفيق ان شاء الله

دلك يبقى على حسب الإستراتيجية

لكن مـــا دا تفضل أنت !!!!!

انا اقوم بالالتحاق بالشارت بعد الظهيرة حيث انهي عملي الصباحي اولا ثم احلل السعر فنيا وانتظر ارشادات بعض الاصدقاء الخبراء ثم اتوكل على الله

تمـــام يا غــالي يعني

تعتمد على تحليلاتك تم

يجب أن تتأكد من عند أصدقائك

يعني لا تتخد قراراتك بنفسك!!!

ssnsafi
03-08-2014, 19:35
طبعا الاعتماد على التحليل الفني والاساسي افضل طريقة لعقد صفقات صحيحة والمؤشرات تاتي بشكل يساعد او يشجع ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي او المتاجرة وفقا لما تعطينا اياه لأنها تعطي حركات السوق السابقة والتوقعات لكن لا تعطي الحركات اللاحقة فلا يمكن المتاجرة اعتمادا عليها
طبعا افضل اداة هي اداة الفايبوناتشي فلا اظن انه يوجد متاجر لا يتخدمها لأن نسبها تقريبا صحيحة وصادقة

harimeche
03-08-2014, 19:50
طبعا الاعتماد على التحليل الفني والاساسي افضل طريقة لعقد صفقات صحيحة والمؤشرات تاتي بشكل يساعد او يشجع ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي او المتاجرة وفقا لما تعطينا اياه لأنها تعطي حركات السوق السابقة والتوقعات لكن لا تعطي الحركات اللاحقة فلا يمكن المتاجرة اعتمادا عليها
طبعا افضل اداة هي اداة الفايبوناتشي فلا اظن انه يوجد متاجر لا يتخدمها لأن نسبها تقريبا صحيحة وصادقة

أشكرك أخي

ssnsafi

على تدخلك الرائع

فنعم الفيبووو من الأدوات

المهمة لدينــــا أنا دائمــا أشتغل بهــا

-------

لكن يا صديقي مش الكل يستعملهـــا

-------

تحياااااااتي/ وبالتوفيق

doola2020
03-11-2014, 03:44
أنا أفضل أن أقوم بالتحليل أولا ثم أدخل علي مواقع الاخبار وأنظر إلي تحليلاتهم الفنية وساعتها ممكن أحدد أدخل علي ايه وأدخل امتي

harimeche
03-11-2014, 04:47
أنا أفضل أن أقوم بالتحليل أولا ثم أدخل علي مواقع الاخبار وأنظر إلي تحليلاتهم الفنية وساعتها ممكن أحدد أدخل علي ايه وأدخل امتي

جميل أخـــــي

doola2020

ومن هدا يمكن لنـــا أن نطور إستراتيجياتنـــا

الخـــاصة بالتحليل الفني والكلاسيكي بعيدا

عن تلك الإستراتيجيات التي تعتمد فقط على

المـــؤشرات تحياااااااااتي/ وبالتوفيق

gamal20
03-11-2014, 04:50
اخى الكريم التحليل الاساسى له من

---------- Post added at 01:50 AM ---------- Previous post was at 01:49 AM ----------

اخى الكريم التحليل الاساسى له من الاهميه ما يجعله مهما ايضا ولا نقلل هنا من اهمية
التحيل الفنى كل منهما له وقته وقيمته

harimeche
03-11-2014, 04:57
اخى الكريم التحليل الاساسى له من

---------- Post added at 01:50 AM ---------- Previous post was at 01:49 AM ----------

اخى الكريم التحليل الاساسى له من الاهميه ما يجعله مهما ايضا ولا نقلل هنا من اهمية

ومن الدي قـــال لك أنه لا يجب

أن نستعمل التحليل الأســــاسي

هل قرأتهـــا في الموضوعــ أو

في أحد الردود المرجو قراءة

الموضوعـــ قب أن تجيب يا أخي

ahmedibrahim258259
03-11-2014, 16:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا زيك كده بس انا بنتظر اغلاق البورصة الاسيوية وبعد كده بضع اوامر معلقة تعتمد على كسر الهاي واللو للفترة من وقت افتتاح البورصة الاسيوية حتى اغلاقها
تقبل مروري

saad197920
03-15-2014, 01:32
نعم يا اخى الفاضل هذا صحيح يجب على كل تاجر قبل فتح اى صفقة ان يقوم اولا بمراقبة السوق لفترة حتى
يحدد اتجاه السوق ثم يقوم بفتح صفقته المبنية على تحليل فنى واساسى جيد وهذا هو اساس النجاح ...

salimned
03-15-2014, 04:54
السلام عليكم اخي في اي فترة تعمل فيها عليك ان تعتمد على التحليل الدي
تجريه في الشارت اولا لانه مهم كثيرا كي تدخل صفقاتك بكل طمانينة .

waelmma
03-15-2014, 08:44
:woo::p:o وهو ده الصح اخى العزيز انك لازم تعتمد على التحليل الفنى
ومعاه التحليل الاساسى وربنا يوفقك اخى الكريم :)):p

matrix_desko
03-15-2014, 08:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اما بالنسبه ليا انا لسه مبتدا فى الموضوع ده ولكنى بحاول لفهمه كويس قبلما قوم باى خطوه

brahimtrader
03-15-2014, 17:15
اخي لكل وقت وقته . التحليل الاساسي هو تحليل الاخبار فور صدورها ونحن نعلم ان الاساسي يكسر الفني
لذلك الاعتماد على الفني عندما لا توجد اخبار مؤثرة

Abo Hamdy
03-15-2014, 17:28
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
الصفقات بتبقي علي التحليل الفني فقط
لان مش دايما التحليل الاساسي بيصيب
معاك ممكن تتوقعه ويطلع عكس

a7med84
03-15-2014, 18:10
النفترض انك قبل ما تفتح اى صفقه تلقى نظره على الاجنده الاقتصاديه اولا

وبعد كده تعمل تحليلك الفنى من الاستراتيجيه اللى شغال عليها مع محاوله متابعه الاخبار رايحه فين

amermazzen
03-15-2014, 18:49
السلام عليكم أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله لكن أظن انه كل شخص وطريقته الخاصة في الاستراتيجة التي تناسبه فقط التركيز الجيد اساس النجاح بالتوفيق للجميع.

hunter_world
03-16-2014, 18:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني اهل المنتدي الكرام ام بعد اخي الكريم واله اخي الكريم مهم جدا التحليل الفني مع التحليل الاساسي لان الاتنين بيكملو بعض طبعا بس

---------- Post added at 03:57 PM ---------- Previous post was at 11:10 AM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي الكريم ام بعد اخي الكريم موضع مميز بجد انا كمان زيك بس انا اعتقد ان التحليل واحده يكفي لانك بتكون صاحب راس مالك مش مهم استرتجيات دي كلها بتسهل مش اكتر

saddem
03-26-2014, 19:20
افضل طريقة لعقد صفقات صحيحة والمؤشرات تاتي بشكل يساعد او يشجع ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي
او المتاجرة وفقا لما تعطينا اياه لأنها تعطي حركات السوق السابقة والتوقعات ...

salim telecom
03-26-2014, 20:02
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كيف الحال اخي الكريم
اتمنى ان تكون بصحه وعافيه
انا اشكرك اخي الحبيب على الموضوع
شوف اخي ممكن ان السعر يسلك سلوك متذبذب لاكن في الخير هو يحترم الدعوم و المقاومات
و في الاخير تقبل مني كل الاحترام و التقدير

lyes1977
03-26-2014, 20:16
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
نعم اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه وفيما يخص سؤالك هو بالنسبة لي انا شخصيا اعتمد على التحليل الفني مستعينا ببعض المؤشرات الهامة مثل الاستوكاستيك والبولينجر باندز بالتوفيق

merengue
03-26-2014, 20:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي النبي المختار . انا افضل المتاجرة عند فتح الاسواق الاروبية

Hossam Samy
03-28-2014, 10:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
انا بشوف كلام الخبراء ايه
والمحللين اللي بيتابعو العملة اول باول
وبخش معاهم لان بيبقي اضمن مني

houdabluegolden
03-28-2014, 21:43
أنا شخصيا استراتيجتي بتتكون من التحليل الاساسي والتحليل الفني لكن الافضل طبعا هو التحليل الفني
وذلك لاسباب كثيرة لان التحليل الفني يمكن الاعتماد عليه في كل الاوقات اما التحليل الاساسي لا يمكن الاعتماد عليه الا وقت الاخبار

doaa sary
03-29-2014, 00:51
بيقولو ممكن تدمجه مع بعض
التحليل الفنى مع التحليل الاساسى وانا راى ان الاتنين مينفعوش
مع بعض لان الاساسى والاخبار اقوى من اى مؤشر او ترند

anassdr2
03-29-2014, 01:11

harimeche
03-30-2014, 23:38
بيقولو ممكن تدمجه مع بعض

----------------

لا يا اختـــي نحن لا نقوم بالمقارنة

بين التحليل الفني والتحليل الأســـاسي

كلاهمـــا ينفعــانا في توقنـــا لا نفضل

أحدهم على الآخر

وأشكرك على المرور

poop3
03-30-2014, 23:46
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
افضل الاستراتجيات
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

saro123
03-30-2014, 23:56
بالفعل اقوى الصفقات هى التى تكون مبنية على التحليل الفنى مع التحليل الاساسى حيث ان هذة الصفقات تجعلك قادر على
الدخول من مناطق قوية فالاتفاق بين التحليلات يعطى مناطق قوة

DRAGON1980
03-31-2014, 00:17
السلام عليكم
اخي الكريم شكرا لك على فتح الموضوع
اخي انا على حسب تجربتي ان الاستيراتيجيات لا اظن ان التحليلها الفني يرتبط بالتحليل الاساسي.
بالتوفيق ان شاء الله

ruse
04-07-2014, 12:27
السلام عليكم

naoual
04-07-2014, 12:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم انت و اختيارك كل متداول و شخصيته و ما يفضل من تحليل هل فني او اساسي او فلكي او رقمي الخ المهم هو الربح

ab.mustapha
04-07-2014, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي , مستعينا ببعض المؤشرات الهامة
والله ولي التوفيق
وشكرا لك على الموضوع
.

Mohamed Morsy
04-12-2014, 15:57
أنا شخصيا استراتيجتي بتتكون من التحليل الاساسي والتحليل الفني على ان يكون فيه و لكن الافضل طبعا هو التحليل الفني
وذلك لاسباب كثيرة لان التحليل الفني يمكن الاعتماد عليه في كل ازاي بيكون الاوقات اما التحليل الاساسي لا يمكن الاعتماد عليه الا وقت الاخبار

Bouani
04-12-2014, 16:10
أنا عن نفسي أخي الكريم لا أفضل الدخول أول السوق
و أما بالنسبة للتوفيق
فأنا أحبذ الكلاسيكي عند صدور الأحبار و الفني عند عدمها
تقبل مروري

hunter_world
04-13-2014, 23:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا اصلا عمري ما اشتغلت علي الاسترتجيات ولكن انا بفضل التحليل الصحيح القوي بس دا افضل

INTHENAMEOFALLA
04-13-2014, 23:41
ممكن ان تفتح صفقات مبنية على تحليل فنى واساسى ولكن يجب ان تلاحظ السوق جيدا حتى تجد الاستراتجية المناسبة لدخول السوق والعلم به

dqngers
04-13-2014, 23:45
السلام عليكم
أنا جديد في عالم الفوركس ونشالله استفيد من خبرت الاعظاء القدماء وأتعلم منهم ونشالله ربي يوفقني
و مزيد النجاح لهم .:happy:

yara alaa
04-13-2014, 23:46
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
انا من رأيي الشخصي التحليل الفني او الاسترجيات احسن بكتير واسهل ووقتهم مش كبير اوي

fares300
04-13-2014, 23:47
اجل اخي العزيز
بتقدر فتح صفقات بعد التحليل الفني والاساسي
طالما التحليلان نتائجهم نفسها فاتكل على الله وقتها
وسيكون خير ان شاء الله لأن التحليل الفني تحليل رائع للفوريكس وينجح

gr53
04-14-2014, 05:04
أنا أيضا أعتمد على التحليل الفني و التحليل الأساسي مع استخدام بعض المؤشرات المساعدة
و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق و من أفضل الأسواق الأوروبي فرص الربح معه عالية

عبدالرحمن جمال مرزوق
04-14-2014, 05:09
لكل طريقة مميزاتها وعيوبها فدخول الصفقة بناءا على التحليل الفنى والاساسى يعتمد على تحليلك الخاص اما دخول الصفقة عن طريق استراتيجية فذلك يعتمد على مصداقيتها

kirozoka
04-14-2014, 08:37
أنا أتفق معاك أخي الكريم 100% وكمان التحليل مهم
وكل مرة بحب أتاجر فيها بعمل زي بردة بحلل الشارت تحليل كلاسيكي
وأبتدي أشوف الأخبار وأخير أختار الفرصة المناسبة علي اعملات

aymancasper606
04-14-2014, 08:40
اخي الكريم ان هذا النقاش مهم جدا
وانا من رأيي انك اذا اردت المتاجرة الصحيحة يجب ان تجمع بين التحليلين الأساسي والتحليل الفني

forex_lionz
04-14-2014, 08:59
أنا شخصيا افضل العمل على التحليل الاساسى لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير
و الحمد لله لكن أظن انه كل شخص وطريقته الخاصة في الاستراتيجة التي تناسبه فقط التركيز الجيد اساس النجاح بالتوفيق للجميع.

spellecter
04-14-2014, 09:17
أظن اني سوف افعل ستراتيجيلك واقوم بها لآني جديد هنا وهناك ايضا خطط رائعة من الاعضاء سوف اجربها كلها ان شاء الله
تقبل مروري

500
04-14-2014, 16:09
لا طبعا يا اخى الكريم احسن حاجه ان الواحد يكون عامل تحليل فنى وبجد يا اخى الكريم دى احسن حاجه الواحد ممكن انه يستفاد منها بجد يا غالى وبجد انا شايف كده

soooonor
04-14-2014, 16:15
العمل على التحليل الاساسى و الفنى من افضل طرق التداول ولكنك يمكنك استخدام بعض المؤشرات المساعدة للتأكيد على قوة تحليلك و توقعاتك بشأن اتجاه حركة السوق

st2s
04-14-2014, 17:44

أراءكم إن أمكن

في المنتدى تم أنتضر الفرصة المنـــاسبة تم أدخل و الله يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

kachary
04-14-2014, 17:45
السلام عليكم اخي وشكرا على فتحك لموضوع النقاش بالنسبة لي فانا لا اهتم لا بالتحليل الفني
ولا الاساسي لاني اعتمد على استراتيجية المضاعفات اتمنى لك متاجرة مربحة

SheShe
04-20-2014, 19:22
أنا شخصيا استراتيجتي بتتكون من التحليل الاساسي والتحليل الفني على ان يكون فيه و لكن الافضل ويكون طبعا
هو التحليل الفني وذلك لاسباب كثيرة لان التحليل الفني يمكن الاعتماد عليه ان يكون في كل ازاي بيكون الاوقات اما
التحليل الاساسي لا يمكن الاعتماد عليه الا وقت الاخبار
تقبل مروري ...

hssouminabil
04-20-2014, 19:54
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
التحليل الفني يرتبط بالتحليل الاساسي
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم..

جمال محمدين
04-20-2014, 20:05
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
انا مش بحب توقعات التحليل الاساسي وبحب دايما ادخل مع نظرتي للخبر

midooo258261
04-20-2014, 20:08
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا عن نفسي باشتغل من الساعة التاسعة صباحا وحتى الساعة السادسة مساءا لان السوق في الوقت ده بيكون نشيط
تقبل ودي واحترامي

جمال محمدين
04-20-2014, 20:13
انا بفضل اني اتداول باستخدام استراتيجية التحليل الرقمي ورؤيتي للسوق

مصطفى حمدان
04-21-2014, 15:19
اخى الفاضل بعد التحية اذا تم دمج تحليللين مع بعضهما واتحدت مؤشرات الدخول فى صفقة فتاكد ان هذه الصفقة ستكون ناجحة ان شاء الله ولكن نجد فى احيان كثيرة تعارض مع اشارات التحليللين فى هذه الحالة يجب الابتعاد

afillane
04-21-2014, 15:37
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته لماذا اخي تحلل السوق او الشارت قبل افتتاح السوق بنصف ساعة فممكن ان يفتح على فجوة سعرية او يتغير مع الاخبار

---------- Post added at 01:37 PM ---------- Previous post was at 01:34 PM ----------

بسم الله والسلام عليكم انا شخصيا افتح الشارت واحلل التحليل الفني واطلع على اخر الاخبار او القريبة من الصدور وانتظر الفرصة المناسبة واتوكل على الله

جمال محمدين
04-21-2014, 15:48
انا مش بحب الطرق التقليدية دي وكل لما الطريقة بتنتشر كل لما نسبة خسارتها بتزيد

abo heba
04-21-2014, 16:38
اهلا بك
المفضل ان تكون الصفقات على اساس وكل الخبراء الناجحين يعتمدون فى التداول على التحليل الفنى ومتابعه التحليل الاساسى
لتكون الصفقات ناجحه باذن الله

abdelaziz 10
04-23-2014, 20:38
في الاساس اتداول اعتمادا على الاسلوب الفني اي بالتحليل الكلاسيكي مع شوية مؤشرات كالموفينج 200
انما لو كنت متقن للتحليل الاساسي فطبعا سادخل الصفقات بعد اتفاق الاسلوبين على الدخول طبعا

حليس مختار
04-25-2014, 00:08
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
الصفقات بتبقي علي التحليل الفني فقط لان مش دايما التحليل الاساسي بيصيب

dragonx
04-29-2014, 02:29
اخي العزيز لابد عند فتح صفقة اولا ان تدرس التحليل الاخباري والاخبار الاقتصادية الخاصة بزوج العملة هذه المرتبة اللاولى الثانية والمرتبة الثالثة عند فتح صفقة ترجمة الاخبار الى المنصة بالنسبة لوضع العملة من خلال القراءة والشارت ........ ثم التطبيق للتحليل الفني من خلال الموشرات التي تعطي النيجة بعد الخطوات السابقة الى 90 بالمئة من النجاح

Heisenberg
04-29-2014, 02:42
السلام عليكم
أهلاً بيك وبكافة أعضاء المنتدى الكرام
انا اقوم بالالتحاق بالشارت بعد الظهيرة حيث انهي عملي الصباحي اولا ثم احلل السعر فنيا وانتظر ارشادات بعض الاصدقاء الخبراء

MAZROUR
04-29-2014, 02:49
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الاعتماد على التحليل الفني والاساسي افضل طريقة لعقد صفقات صحيحة والمؤشرات
تاتي بشكل يساعد او يشجع ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي او المتاجرة وفقا لما تعطينا اياه لأنها تعطي حركات السوق السابقة
والتوقعات لكن لا تعطي الحركات اللاحقة فلا يمكن المتاجرة اعتمادا عليها بالتوفيق للجميع ان شاء الله

sendrela
04-29-2014, 02:51
انا عن نفسى اعمل الان على التجريبى حتى اكون على اضطلاع دائم على السوق ولا ادخل صفقه الا حينما اجد كل الاشارات

التى تعتمد عليها الاستراتيجيه واحيانا ان حاولت ان اخالف قوانين الاستراتيجيه بالطبع يكون مصير الصفقه الفشل

فلابد من تنفيذ اى استراتيجيه بحزم لكى تؤتى ثمارها

تحيتى

yara alaa
04-29-2014, 04:54
والله يا اخي انا من وجهة نظري التحليل احسن بكتيييييييييير

ahmed kabo
04-30-2014, 13:45
تمام اوى اخى الكريم كدة انتا على لطريق السليم وربنا يكرمك لانك مجتهد ولاكن لازم تزود شوية حجات فى تحليلك بالتوفيق للجميع

harimeche
04-30-2014, 18:21
انا عن نفسى اعمل الان على التجريبى حتى اكون على اضطلاع دائم على السوق ولا ادخل صفقه الا حينما اجد كل الاشارات

التى تعتمد عليها الاستراتيجيه واحيانا ان حاولت ان اخالف قوانين الاستراتيجيه بالطبع يكون مصير الصفقه الفشل

فلابد من تنفيذ اى استراتيجيه بحزم لكى تؤتى ثمارها

تحيتى

------------

نعم أخـــي أحييك على عزمك وتعلمك وصبرك على الديمو

لأنه هو الأســــــــاس وبه نجرب ونختبر أي شيء نتعلمه

وحتـــى انا ما أزال اتعلم على الديمو وادخل في صفقات على

الحقيقي لكن لا اتعدى 5 صفقات في الأسبوع

afillane
04-30-2014, 18:23
و عليكم السلام ورحمة الله
انا عن نفسي لفضل التحليل الفني مدعوما بالتحليل الاخباري في وقت الاخبار وكوني مبتدء استعين ببعض التوصيات المجانية

anamoody
04-30-2014, 23:51
اخى الفاضل ما تقوله فعلا جيد جدا و حقيقى يمكن من خلال طريقة عملك و تحليلاتك قبل افتتاح السوق الاوروبى
تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى اسراتيجياتك على دقة فى التحليل و مصداقية فى التوصيات التى تستعملها

mezo2229
05-01-2014, 00:17
وبركاته موضووع غايه الاهميه و الله يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل

ahmedmomen
05-01-2014, 00:35
فتح الصفقات بالتأكيد يجب أن يكون معتمداً على التحليل سواء التحليل الفني وأساليبه وأدواته المتعددة مثل النماذج الفنية
ومثل المؤشرات والشموع اليابانية وغيرها وكذلك التحليل الأساسي الذي يعتمد على تتبع الأخبار الاقتصادية القوية

mohamedalshafai
05-01-2014, 00:40
التحليل الفنى والتحليل الاساسى شئين لا يتغيروفهذا لا يحتاج الى تحليل اخر فان التحليل الفنى
يعتمد على مراقبة حركة السوق ومعرف ما اذا كان السوق الى اعللا او الى الاسقل

med5
05-01-2014, 00:42
سلام عليكم

ما تفتح اى صفقه تلقى نظره على الاجنده الاقتصاديه اولا

وبعد كده تعمل تحليلك الفنى من الاستراتيجيه

اللى شغال عليها مع محاوله متابعه الاخبار

بتوفيق

walid08
05-01-2014, 00:46
السلام عليكم
نعم اخي وجهة نظرك مقبولة و طريقة رائعة
انا اعتقد انه من الافضل قبل ان تفتح صفقة على الاقل بنصف ساعة من قبل ان تحللها من مختلف الجوانب

Abo Hamdy
05-01-2014, 00:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
انا بفضل انك تعتمد علي استراتيجية لان التحليل الفني هيبته راحت والناس كلها بتعمل بيه

ahmad moh
05-01-2014, 00:57
أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي

forexman3
05-01-2014, 20:23
شوف ياغالى
المضارب الناجح هو الذى يستغل كل ماتعلمه من تحليل فنى
وتحليل اساسى فى اغتنام الفرص المناسبة للدخول الى السوق

عاشق الفوركس
05-01-2014, 20:41
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم من الافضل القيام ب التحليللا ت وانا افضل المتاجرة وقت الاخبار خاصة القوية ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله ,.........................

Hassan Owen
05-01-2014, 20:52
السلام عليك يا اخي الكريم طبعا الاعتماد على التحليل الفني والاساسي افضل طريقة لعقد صفقات صحيحة والمؤشرات تاتي بشكل يساعد او يشجع ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي او المتاجرة وفقا لما تعطينا اياه لأنها تعطي حركات السوق السابقة والتوقعات

yassine alaoui
05-01-2014, 21:03
https://www.youtube.com/watch?v=c_GbqYouttY&list=UULIHMLWTKD2sbk14KI4bSeQ
فديو متواضع

---------- Post added at 06:59 PM ---------- Previous post was at 06:59 PM ----------

فديو متواضع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !

---------- Post added at 07:03 PM ---------- Previous post was at 06:59 PM ----------

فديو متواضع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

maghribia
05-01-2014, 21:04
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

الافضل ف ينظزري اخي ان تتعلم التحليل الفني و الاساسي
وان تعمل بهما معا لانهما مطكملين وناجحين اكثر
تقبل احتراماتيى

sun_dance20109
05-01-2014, 22:01
موضوع حقا مهم وخصوصا لشخص مبتدىء مثلى وشكرا لك اخى على الطرح ولكل الأخوه على وجهات النظر المختلفه

hamdy saleh
05-01-2014, 22:02
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى العزيز
ان المتداول الناجح هو الى يغتنم الفرصة السانحة للتقد والاستمرار
وشكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــرا

maghribia
05-01-2014, 22:12
اخى الكريم

طبعا يجب العمل على الفضل ف يالفوركس لكي يكون النجاح
في الفوركس بشيء من المصداقية الكبيرةف يالفوركس
تقبل احتراماتيى

ahmedhathout
05-02-2014, 03:38
انا شخصيا افضل فتح الصفقات بناءا على التحليل الفني
والمؤشرات فقط
ولا اريد ان اشغل نفسي باكثر من استراتيجيه
كل واحد ليه طريقته واهم حاجه يتعلم من اخطائه

gr53
05-02-2014, 12:47
أنا أيضا أعتمد على التحليل الفني و التحليل الأساسي مع استخدام بعض المؤشرات المساعدة
و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق و من أفضل الأسواق الأوروبي فحركة السوق معه سريعة و السيولة عالية

maghribia
05-02-2014, 12:49
اخى الكريم

انا على يقين ان اغلب المتدولين العرب فهم سيفضلون
التحليل الفني و الاساساي و كذلكفان اعتمد علهيما معا
تقبل احتراماتيى

sabirdaba
05-07-2014, 11:39
لكل شخص اسلوبه وفكرته بالنسبة لي اظن انه التحليل الكلاسيكي بالاظافة الى الاساليب الاخرى في التحليل مجتمعة احسن بكثير من الاعتماد على اي استراتيجية اخرى المهم ان التاجر يكون متمكن من اسلوبه في المتاجرة

creatorman1978
05-07-2014, 13:42
لا اخى الافضل طبعا هو الاعتماد على التحليلات وليس المؤشرات ... قد تكون المؤشرات عامل مساعد ولكن التحليل اهم لان المؤشرات ليست صادقة فى كل الاوقات ... تحياتى

haffoudhi
05-07-2014, 16:20
اكيد انك بعد التعلم الصحيح والمبني على اسس صحيحه سوف لن تحتاج الى مثل هذا التساؤل لانك ستعلم جيدا كيف تتم عملية التداول وتحدد انت فقط طريقة عملك

ssesko42
05-11-2014, 14:10
اخي لكل وقت وقته . التحليل الاساسـي هو تحليل الاخبار فور صدورها ونحن
نعلم ان الاساسي يكسر الفني لذلك الاعتـماد على الفني عندما لا توجد اخبار مؤثرة

medo.66543
05-19-2014, 22:24
اخى الفاضل ما تقوله فعلا جيد جدا و حقيقى يمكن من خلال طريقة عملك و تحليلاتك
قبل افتتاح السوق الاوروبى تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى اسراتيجـياتك على دقة فى
التحليل و مصداقية فى التوصيات التى تستعملها
تحياتي

AMLAK
05-19-2014, 22:28
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انني كدلك أعتمد
على التحليل الفني و التحليل الأساسي مع استخدام بعض المؤشرات المساعدة و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق
و من أفضل الأسواق الأوروبي فحركة السوق معه سريعة و السيولة عالية تحياتي للجميع

الربح من الفوركس
05-19-2014, 22:30
اخى الحبيب مشكور على الموضوع وانا اتفق معك ولكن لابد من متابعة الاخبار واختيار لفضل وقت لدخول الصفقة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

mol_kaskot
05-19-2014, 22:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
هــــــــــلا بــــــــــيـــــك اخــــــــــي
انا عن نفسي افضل ان اتداول في وقت افتتاح السوق الامريكية للانه حركة السوق تكون سريعة وجيدة

BrahimForex
05-19-2014, 23:17
نعم اخي ان فتحت صفقة ذخل فيها كل من التحليل الفني و التحليل الاساسي ستكون رابحة باذن الله و بالتوفيق لك اخي الكريم

محمد مؤمن
05-20-2014, 01:19
أنا أيضاً افضل الصفقات القائمة على التحليل الفني والتحليل الأساسي الإخباري أي أقوم بعمل التحليل على أزواج العملات المختلفة
ومن خلال التحليل يمكن تحديد فرص الدخول المناسبة والتوقع بالنسبة لحركة العملة في الفترة المقبلة سواء صعوداً أو هبوطاً

shellfish_ssa
05-20-2014, 01:23
بسم الله الرحمن الرحيم
بالفعل اخى الفاضل افتتاح السوق الاوربيه يكون سببا فى تذبذب الاسعار بشكل كبير
ولكل منا ادواته واليته فى المتاجره والتى تختلف من شخص الى اخر فانا مثلا أعتمد
على شىء من التحليل الفني على التحليل الأساسي مع استخدام بعض المؤشرات وهكذا ...

dont
05-20-2014, 01:29
اكيد كل الصفقات يجب نها تكون مبنية على التحليل سوء فنى او الاساسى
انه من دون تحلليل السوق كيف ندخل فى صفقات

yara alaa
05-20-2014, 04:47
التحليل مهم وبتعمد عليه في الاسعار وازم ولازم تتمكن منه

poop
05-20-2014, 06:04
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
ما المشكله اخى الكريم فان التحليلين يكمالن بعضهم البعض
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

gr53
05-23-2014, 10:52
أعتمد على التحليل الفني و التحليل الأساسي مع استخدام بعض المؤشرات المساعدة
و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق فالأمر يختلف من تاجر لتاجر المهم الوصول للهدف

godfather
05-23-2014, 11:30
السلام عليكم انا بحاول دائما اعتمد على التحليل الاساسى و الفنى مع بعض
لكن للاسف لسة النتائج كلها مش فى صالحى خالص و مش عارف ليه

samibms
05-23-2014, 11:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اعتمد على التحليل الفني و الاساسي في بادء الامر ثم
استعمل البعض من المؤشراة لتحديد نقطة الدخول
تحياتي لك و بالتوفيق

mohamed bnali
05-23-2014, 12:46
تشكر اخي المحترم والعضو المكرم على مقولتك هده التي تعتمد فيها على التحليليا لاساسي والتحليلي الفني
اخي المحترم الفركس كله ينبني على التحليلي ا لاساسي والتحليل افني وهدا هو الفركس بفنياته وعلمانيته
اما كما قلت الاستراتيجية فماهي الاستراتيجية ؟
يا اخيا لاستراتيجية هي الخطة او الطريق او الكيفية التي تتاجر بها وهي تكتسب من المعارف كيفما كان نوعها لا يسم من التحليلي ا لفني والتحليل الكلاسيكي
فادا اتخدت التحليلي ا لفني للتوضيح والبيولوجية وعرفت اتجاه السعر والسوق وعرفت بالتحليل الاقتصادي عليمته واخباره وكنت محتاطا بمن هده الاخبار فقد بلغت الدروة وطرقت ما ينبغي ان يطرف وهده تسمى استراتيجية
وقد عضض هدا الاخ العترة وهو اطول منا باعا واكتر منا خبرة
وتقبل احترامي

محمد السيد محمد
05-23-2014, 14:27
ان ما قلته كما يقولون عين العقل .. شوف يابني التحليل الكلاسيكي هو التحليل القوى
والذي يمكن الاعتماد عليه .. وبعين ايش معني الفترة الاوروبية طيب ماتخليك في الفترة من 1 - 5 م
البورصتين شغالين والذبذبات اقوى

payza
05-29-2014, 16:22
حاجتين بس يا غالي
حليلك الفنى من الاستراتيجيه اللى شغال عليها مع محاوله متابعه الاخبار رايحه فين

-------------------------------------------------------------------------

waleed hassona
05-29-2014, 18:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا بمنتدانا الجميل اخى الكريم اعتمد اولا على تحليلك طبعا
وهذا شىء جيد وبعدها ممكن تدرس الاستراتيجيات

mohazifa
05-29-2014, 18:08
موضوع جميل اخي الكريم هل يجب دائما التداول المبني علي التحليل الفني والاساسي انا لا احلل ولا اي شيء ولا اعرف كيفية التحليل ادخل لصفة والعب بالحظ اما الخروج رابح ام خاسر

el andaloussi
05-30-2014, 17:11
أخي الكريم سلام الله عليكم صراحة أنـــا أستعمل التحليل الفني لا غير
ولا أقحم نفسي بالأخبار ومــا إلى ذالك لذالك أرجو من الإخوة أن يفيدونا أكثر بخصوص هذا الموضوع وشكرا

ahmed kabo
05-30-2014, 23:25
اكيد ممكن ولاكن هيبقى المجهود مضاعف شوية اول حاجة هتحلل كلاسيكى عادى جدا وبعد كدة تشوف الخبر وقووتة واتجاهة بالتوفيق للجميع

amal.m500
06-08-2014, 15:45
السلام عليكم . أنا أفضل أن أقوم بالتحليل أولا ثم أدخل علي مواقع الاخبار
وأنظر إلي تحليلاتهم الفنية وساعتـها ممكن أحدد أدخل علي ايه وأدخل امتي

Elta3lab
06-08-2014, 15:52
السلام عليكم
يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل الفنى لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي،
بالتوفيق للجميع

slow
06-08-2014, 15:59
اعتقد ان كل الطرق مفيدة
ان تم اتقانها من طرف صاحبها كل و استراتيجيته الخاصة و قد تنجح معك
و لا تنجح مع غيرك لانها لا تناسبه و لا يتقنها ها رايي المتواضع

msamir2013
06-08-2014, 16:05
اخى انا اتفق معاك ان الاسلوب دة اللى ان بعتمد علية انى بشتغل بالتحليل الاساسى مع الاعتماد على الموفينج افريدج والفيبو

وفى ناس بتفضل التداول باستخدام التحليل الفنى فقط او التحليل الاساسى فقط او التحليل الرقمى من خلال نقاط البامفيوت اليومية

moses
06-08-2014, 23:10
السلام عليكم
اخي الفاضل بتمنالك كل خير
تقبل مروري

---------- Post added at 10:10 PM ---------- Previous post was at 09:45 PM ----------

السلام عليكم
اخي لكل وقت وقته
التحليل الاساسي هو تحليل الاخبار فور صدورها
ونحن نعلم ان الاساسي يكسر الفني
لذلك الاعتماد على الفني عندما لا توجد اخبار مؤثرة
تقبل مروري

WASEM DALLOUL
06-09-2014, 01:04
السلام عليكم
انا من وجهة نظري يا أخي الكريم أفضل التحليل الفني مدعوما بالتحليل الأساسي ولا أحب التعامل مع المؤشرات
وشكرا

brahim.alg
06-09-2014, 01:29
نعم من الافضل ان يبني الشخص صفقاته على تحليلات سليمة و ان يستخدم في ذلك كل الطرق الممكنة سواء التحليل الفني او التحليل الاساسي
كما ان فكرة النهوض قبل بداية الفترة الاوروبية بنصف ساعة قد اعجبتني

hind1994
06-09-2014, 02:12
السلام عليكم و رحمة الله اخي هذا موضوع في غاية الأهمية أما بعد انا في نضري ان التحليل أفضل وسيلة بالتوفيق لك ولي وللجميع إن شاء الله

GM.LAVAL
06-09-2014, 06:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا اخوانى الكرام .
انا اعتقد انه فكرة جيدة لانه كلما قمت بتحليل الفوركس بتحليلات متنوعة فنى اساسى كلاسيكى الخ فهى ستفيدك بشكل اكبر واضمن إن شاء الله وبالتوفيق بإذن الله

Nadia Hatim
06-09-2014, 06:16
اخـي الفـاضل .. في اي فترة تعمل فيها عليك ان تعتمد على التحليل
هو الذي تجريه في الشارت اولا لانه مهم كثيرا كي تدخل صفقاتك بكل طمانينة

eragon
06-09-2014, 06:21
الســـلام عليكم ورحمــــة الله وبركاتـــه

الطريقه دي جيده جدا , حضرتك كده ماشي في الطريق السليم....
استمر بها ولاتحاول تعقيد المتاجره بأضافة اشياء تشوش علي الاستراتيجية

forex forex1
06-09-2014, 06:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركااااته نعم اخي ان فتحت صفقة ذخل فيها كل من التحليل الفني و التحليل الاساسي ستكون رابحة باذن الله اتمنى ان تتقبل مرووورى واتمنى التوفيق لك وللجميع ان شاء الله :)

BOUCHA-AFES
06-09-2014, 17:54
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
بخصوص انا اعتمد في متاجرتي على الاستكاتلينج وانفذ الاستاتجيات المتعلقة بالبولنجر

ehab_salah
06-16-2014, 14:20
اخي لكل وقت وقته التحليل الاساسي هو تحليل الاخبار فور صدورها
و نحن نعلم ان الاساسي يكسر الفني لذلك الاعتماد على الفني عندما
لا توجد اخبار مؤثرة
...
تحياتي

GM.LAVAL
06-19-2014, 04:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . بسم الله الرحمن الرحيم ...
بالفعل اخى الكريم تبدوا طريقة جيدة ان تدمج التحللين معا ولكن من الافضل ان تقوم بالتحليل بعد فتح السوق لانك لا تعلم ماذا سيحدث بعد الفتح لقدر الله

RomanyMoreed
06-23-2014, 17:57

طبعآ الدمج ما بين التحليل الفني والكلاسيكي شئ ممتاز بس التحليل الفني هو الاساس

تحياتي

عدي
06-23-2014, 18:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اوافقك الرأي اخي الكريم و بالتوفيق ليك ان شاء الله و لجميع الاعضاء في المنتدي

gr53
06-24-2014, 17:16
و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق فالأمر يختلف من تاجر لتاجر المهم

mmidom
06-24-2014, 17:39
أنا شخصيا استراتيجتي بتتكون من التحليل الاساسي والتحليل الفني لكن الافضل طبعا هو التحليل الفني
وذلك لاسباب كثيرة لان التحليل الفني يمكن الاعتماد عليه في كل الاوقات اما التحليل الاساسي لا يمكن الاعتماد عليه الا وقت الاخبار

omarkhaled
06-24-2014, 21:21
السلام عليكم اخي الكريم شكراً لك على هذا الموضوع الرائع
وانا ارى فعلاً ان العمل على التحليل الفني هو الأفضل
مثل باقي الأعضاء

chomehdi
06-25-2014, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله معلومة قيمة وموضوع مفيد تحياتي لكم أكيد أستفيد من هده النقاشات
في إنتضار المزيد وجزاكم الله خيرا

mounim1994
06-25-2014, 01:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا باعضاء المنتدى الكرام
اخي الكريم اانا جديد في الميدان وليست لدي اي فكرة

hellelali2
06-25-2014, 01:50
انا اعتمد علي استراتجية عادية للتحليل بحيث يمكن ان يكون التحليل من خلال مبادء معينة تمكن المتداول من ربح الكثير من النقاط دون الحاجة الي الكثير من المشاكل
ولاكن يبقي المبدا الاساسي للتداول هو العمل وفق منهجية جامعة للتداول

moh721
06-25-2014, 02:23
يجب انه يكون التحليل بمبنى على اساس قوى
افضل طريقة لكى نحلل السوق هى التحليل الفنى + التحليل الاساسى وبالاخص الاساى يكون له تاثير قوى

mazn
06-25-2014, 09:10
السلام عليكم ورحمة الله
بيقولو ممكن تدمجه مع بعض

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

balou
06-25-2014, 13:21
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد وجة نظرتك جيدة للغاية و مميزة اخي كريم و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

gr53
07-15-2014, 21:00
و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق فالأمر يختلف من تاجر لتاجر المهم

karam22
07-15-2014, 21:19
افضل الاوقات في السوم من حيث كمية التداول والسيوله هي من الصباح 9 بتوقيت القاهرة الي الساعة 4 عصرا

mourad666
07-15-2014, 21:34
بالنسبة لي و مثل معظم الاعضاء فاني استعمل التحليلين الفني و الاساسي للدخول في الصفقات لكن اعتمد ايضا على بعض المؤشرات الرئيسية و الاستراتيجيات المبنية بطرق علمية

dalito
07-15-2014, 21:38
السﻻم عليكم
نعم اخي فان هذا ممكن جدا ونقو ببناء تحليلنا الاساسي على التوقعات
لكن الخطر يكمن فين ان تكون الاخبار عكس التوقعات وينعكس السوق على تحاليلنا
ولذلك ﻻ افضل الدخول في السوق قبل الاخبار فالخبر قد يخالف التوقعات بشكل كبير
وتقبل مروري

ezzat_ehab
07-15-2014, 21:49
السلام عليكم لا نستطيع ان ننكر انه في الفتره الاخيره قد وضحت هذا الظاهره وللامانه انه فعلا توجد مؤشرات قويه للغايه ونسبه الخطا فيها قليله ولكن لا يوجد شئ ثابت من الممكن ان تخطئ هذه المؤشرات كما انه من الممكن ان تخطي انت حتي بعد عمل التحليل الفني والاساسي من وجهه نظري يمكن الاعتماد علي الاثنين ولكن لابد من تجربه المؤشر اكثر من مره علي حساب تجريبي

salah belacel
07-15-2014, 21:58
انا اعتمد على استراتيجية استخدم فيها الموفينغ افريج وهي تعتمد على ترصد الفرص اي اذا كانت هناك شمعات على الديلي او الاربع ساعات لم تلمس خط الموفينغ افريج 5ايام فانها حتما ستلمسه وهذه الاستراتيجية اعطتني نتائج طيبة على التجريبي ولم استخدمها بعد على الحقيقي

mohd1236
07-15-2014, 22:24
أخي العزيز أنا أفضل أخذ جميع التحليلات بعين الاعتبار و ذلك تجنب للخطأ
فالتحليل الأساسي يمثل البيانات و الأخبار و التحليل الفني يمثل الحسابات الرياضية
و مدى تشبع السوق

maao2008
07-15-2014, 22:35

Yopi
07-15-2014, 22:41
السلام عليكم ورحمة الله اكيد اخي اننا نفتح صفقات و نريد منها
ان تكون دقيقة و ايضا نعتمد على التوصيات و الاخبار و العديد من المؤشرات ورمضان كريم

ynwa1892
07-15-2014, 23:03
السلام اخي فكرتك رائعة بالاعتماد على الوقت الاوربي انصحك بدعم فكرتك بالتحليل الاساسي والفني ودعمه بالاستراتجيات الناجحة والمؤشرات الصادقة

محمود مرعى
07-15-2014, 23:11
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

أهلا وسهلا أعضــــــــــــــــــــــ اء وزوار منتدى فوركس العرب

أراءكم إن أمكن

في المنتدى تم أنتضر الفرصة المنـــاسبة تم أدخل

مــــــا هي وجهة نضركم وكيف تفعلون أنتم وإن كـــانت طريقتي

خـــاطئة فأنـــا سأتقبل النصيحة في سبيل العلم !!!!!

والله يا استاذى الفاضل الحلين فى حقيقة الامر حل واحد بمعنى ان حضرتك لما تقوم الصبح من النوم بدرى ده مش معناه انك كده دخلت الفوركس ومفيش اى بورصات اخرى فاتحة بالعكس لان سوق الفوركس بتفتح فيه جميع بورصات العالم ولكن بمواعيد محددة كل دولة على حسب التوقيت بتاعها واعتقد انك فى الحالتين لازم فعلا تعتمد على المؤشرات والاستراتيجيات والتحليلات والا فالخسارة سوف تكون حليفتك

nassr15
07-16-2014, 06:18
أتفق معك أخي فعلا التحليل هو الأساس بس باردو مايعيبش أن الواحد يستند علي بعض المؤشرات كمساعده

khaledqbdr
07-16-2014, 06:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته موضووع غايه الاهميه و الله يا اخي الكريم،.
أنا شخصيا افضل العمل على التحليل

ahmed kabo
07-16-2014, 09:00
ممكن طبعا تعمل كدة وسهل على فكرة ممكن تحلل كلاسيكى او فنى باى نوع وتشوف وقت الخبر وتعرف اتجاهة وتخش عادى ولاكن الفرص بتبقى اقل الى حدا ما بالتوفيق للجميع

roussi27
07-16-2014, 09:27
انا شخصيا اتاجر فقط بالتحليل الفني ، أستعمل الترندات والهارمونيك فقط ! ولا ارى في الأخبار قط يا أخي ، احلل على الكثيييييير من الأزواج وطبعا ادرس رأس مالي وأضع ستوب لوز وتايك بروفيت
واترك الصفقة فتحتما تكون صفقات مغلوقة بالربح اكبر من الخسارة بسبب ادارة رأس المال الجيد
وهكذا انا أعمل بالتحليل الفني فقط !

AYYOUB100
07-16-2014, 09:43
السلام عليكم ورحمة الله
أولا التحليل الأساسي هو الصح لأن التحليل الفني هو تحليل وهمي والواجب عند الإعتماد على التحليل
الفني أن نتأكد جيدا ونعرف كيف نخرج وندخل للصفقات في الوقت المناسب

ebram
07-16-2014, 09:47
من المعروف ان التحليل الكلاسيكي وهو عباره عن تحليل فني بداخله تحليل كلاسيكي
ويجب علينا ان نقوم عمل تحليل فنى بين الكلاسيكي حتي ناخذ الاشارات الي تساعدنا علي دخول الصفقات

abdelhak redouane
07-16-2014, 12:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح اذي تقدمت به اغجل يمكنك ان تفتح صفقة بالاعتماد على التحليل الفني زائد التحليل الاساسي بشرط ان تكون قد حللت جيدا واما عن فتحك الصفقات في الصباح فهذا امر جيد لان الحركة العملات تنشط في الفترة الصباحية
بالتوفيق للجميع

Wassa04
07-16-2014, 12:48
مرحبا اخي بالنسبة لي اعتمد التحليل الفني
و الاخباري هدا افضل بالتوفيق تقبل مروري

poop
07-16-2014, 12:51
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
انا لا اعتمد على التحليل الفنى ولا التحليل الاساسى اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

magic777
07-16-2014, 16:23
من المعروف ان التحليل الكلاسيكي وهو عباره عن تحليل فني بداخله تحليل كلاسيكي
ويجب علينا ان نقوم عمل تحليل فنى بين الكلاسيكي حتي ناخذ الاشارات الي تساعدنا علي دخول الصفقات

لا اخي التحليل الكلاسيكي هو نفسه التحليل الفني على فكره مش مختلف ولا حاجه يعني الاسم بس الي مختلف
لكن التحليل نفسه واحد مش تحليلن مختلفين مثلا

payza
07-16-2014, 18:44
نعم اخي من االفضل ان تتابع الاخبار باالضافة الي تحليل فني جيد بتركيز وقتها اكيد ستربح
الخسائر ستكون قليلة جدا جدا عكس لما كنت مبتدئ

gr53
08-02-2014, 19:29
و الدخول على الفرص المتاحة بالسوق فالأمر يختلف من تاجر لتاجر المهم استغلالها

farouk100082
08-02-2014, 19:31
بص افضل شىء تستطيع ان تتاجر به دون خوف هو التحليل الفنى
والاستراتيجيات لا تحقق الربح فى كل صفقة اخى

gr53
08-15-2014, 10:40
نعم اخي من االفضل ان تتابع الاخبار باالضافة الي تحليل فني جيد بتركيز وقتها اكيد ستربح
الخسائر ستكون قليلة جدا جدا عكس لما كنت مبتدئ

كثيرا ما ينصح بالدمج بين التحليلين الفني و الأساسي لتقوى النتائج و الإشارات
و كل تاجر طريقته التي تناسبه و الأدوات التي يرتاح معها

azad aradni
08-15-2014, 11:01
السلام عليكم
حقيقى يمكن من خلال طريقة عملك و تحليلاتك قبل افتتاح السوق الاوروبى تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى اسراتيجـياتك على دقة فى

marem2007
08-15-2014, 11:04
انا عن نفسي بحب اتاجر عن طريق التحليل الفني وغن طريق بعض المضاعافات الموجودة في الحساب وان شاء الللة خير للجميع

abderrahmenanis
08-17-2014, 22:00

mazenth
08-17-2014, 22:11
لسلام عليكم اخي العزيز ورحمة الله وبركاته ... ان التعامل والتداول في البورصات والاسواق يجب ان يكون مبني على التحليلات والرؤى الصحيحة والخبرة والمعلومات الكثيرة المكتسبة من خلال الاستمرار في التداول في السوق وهذا سيؤدي بالنتيجة النهائية الى جني الارباح وزيادة رؤوس الاموال .

AMLAK
09-06-2014, 21:50
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم افضل الصفقات القائمة على التحليل
الفني والتحليل الأساسي الإخباري أي أقوم بعمل التحليل على أزواج العملات المختلفة ومن خلال التحليل يمكن تحديد فرص الدخول المناسبة
والتوقع بالنسبة لحركة العملة في الفترة المقبلة سواء صعوداً أو هبوطاً بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

tedjboyka
09-08-2014, 21:33
أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

Ahmed2020eg
09-09-2014, 12:40

AMLAK
09-17-2014, 14:11
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم ما تقوله فعلا جيد جدا و حقيقى
يمكن من خلال طريقة عملك و تحليلاتك قبل افتتاح السوق الاوروبى تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى اسراتيجـياتك على دقة فى التحليل
و مصداقية فى التوصيات التى تستعملها بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

أسماء نعناع
09-19-2014, 08:51
الكثير منا يعتمد على التحليلات الفنية والاساسية حتى يحقق الربح يجب ان تكون استراتجية كاملة تستطيع ان تحمي راس المال اولا لتصبح ناجحة

ecccco
09-19-2014, 09:09
السلام عليكم اخي بالفعل ده اللي انا بحول اقوم بها الآن أني اعمل اندمج بين
التحليل الفني والتحليل الاساسى وكده يكون نسبه نجاح الصفقه أكبر وان شاء نوصل لي نتائج طيبه

OLSOPIDRO
09-19-2014, 10:12
افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله والسلام

speeder
09-19-2014, 10:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بالفعل التحليل الفني و الاساسي ومتابعة الاخبار
كلهم مكلمين لبعض مينفعش نعتمد علي واحد و نسيب الباقي

ProForex
09-19-2014, 10:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ايضا أفضل العمل بالتحليل الفني بالإضافة إلى التحليل الأساسي كل منها في أن واحد من أفضل الأساليب

haleeim
09-19-2014, 11:23
النفترض انك قبل ما تفتح اى صفقه تلقى نظره على الاجنده الاقتصاديه اولا

وبعد كده تعمل تحليلك الفنى من الاستراتيجيه اللى شغال عليها مع محاوله متابعه الاخبار رايحه فين

payza
09-19-2014, 12:37
المسالة كل شخص اسلوبه وفكرته بالنسبة لي اظن انه التحليل الكلاسيكي بالاظافة الى الاساليب الاخرى في التحليل مجتمعة احسن بكثير من الاعتماد على اي استراتيجية اخرى المهم ان التاجر يكون متمكن من اسلوبه في المتاجرة والله الموفق

ifs
09-19-2014, 13:23
السلام عليكم و رحمة الله
انا اظن انها فكرة ممتازة اخي و لكن السوق اصلا مبني على الاخبار فمهما كان تحليلك دقيقا فالخبر قد يضرب عكسه وبالتوفيق للجميع

yassoo011
09-19-2014, 15:41
احاول الجمع بين اكثر من تحليل في نفس الوقت للوصول لافضل نقطة
دخول في السوق في التجارة لان نقطة الدخول مهمة جدا بججانب ادارة راس المال

magic777
09-19-2014, 15:47
الكثير منا يعتمد على التحليلات الفنية والاساسية حتى يحقق الربح يجب ان تكون استراتجية كاملة تستطيع ان تحمي راس المال اولا لتصبح ناجحة

طبعا اخي والاهم هنا ان المتاجر يعرف ازاي يستخدم التحليل بتاعه في السوق علشان يعرف الاتجاه الصحيح الي هيمشي فيه السعر فين ومن ثم يكون
رايح داخل مع الاتجاه ويكسب وكده صح

Mazek
09-19-2014, 15:53
في عدة استراتيجيات في الفوركس وفي منها بتحقق ارباح كويسه بس طبعا مافي استراتيجية مضمونة في الفوركس . بس لازم نكون واثقين في الصفقة قبل ما ندخل.

Elrayes
09-22-2014, 03:06
انا احلل في اي وقت لان استراتيجيتي بتسمح لي بالعمل في اي وقت بمجرد تكون الفرصة كاملة و كان فيه مؤشر
يدعنها بدخل و بثقة كبيرة و مش مرتبط بمواعيد سواء في التوقيت الاروبي او غيره و مع ذلك بنحترم برضه التحليل الاساسي و الفني

simo_akon
09-22-2014, 04:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا كمان بفيق الصبح ساعة ٦ وبستنى البنوك تفتح وياااااسلام ازاي بيكون السوق الصبح
نشيط جدا زي انا ههه

nabigha
09-22-2014, 04:09
اعتقد انه التحليل الاساسي هو تحليل الاخبار
فور صدورها ونحن نعلم ان الاساسي يكسر الفني
وأنا أفضل أن أقوم بالتحليل أولا ثم أدخل على مواقع الاخبار
وأنظر إلي تحليلاتهم الفنية وأتوكل على الله و أدخل

aboubakeur_m12
09-22-2014, 04:53
شخصيا لا احبذ المتاجرة بالمؤشرات لسبب بسيط و هو كثرة الاشارات الخاطئة التي تعطيها للمتاجر اما الاعتماد على التحليل الفني فاراه كاف دون الاعتماد على التحليل الاساسي لانهما احيانا لا يتوافقان .

hassene
09-22-2014, 05:22
قبل افتتاح السوق الاوروبى تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى اسراتيجـياتك على دقة, من خلال
التحليل يمكن تحديد فرص الدخول المناسبة والتوقع بالنسبة لحركة العملة في الفترة المقبلة

شبه منحرف
09-22-2014, 07:37
انا حاولت كتير اعمل كده لكن طبعا بحلل فنيا وكل حاجه وادخل صح وفجاه يقوم الخبر جاى ضارب بده كله عرض الحائط وتلاقى جميع المحللين يقولك ان الخبر بيروح فى اتجاه التحليل الفنى طب ازاى

magedman
09-22-2014, 08:39
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل يجب ان تعتمد علي انفسنا
فلازم تثق بتحليل
وتتعلم من اخطائك

mohamedsaber
09-22-2014, 08:45
جربت استراتيجيات كثيرة بتعتمد علي المؤشرات معظمها يعتمد علي الحظ وخطف النقاط و هذا اسلوب لن يحقق النجاح الذي يتمناه المتاجر
لكن باستخدام التحليل الفني والالتزام بنقطة الهدف والستوب لوز هو الافضل لان السعر يحترم ادوات التحليل الفني
ايضا احيانا كثيرة تأتي الاخبار مثلما توقع التحليل الفني
تقبل مروري اخي

ahmed9933
09-22-2014, 09:10
موضووع غايه الاهميه نتمنى التفاعل من الاعضاء
بارك الله فيك على الطرح نعم انا بفضل الاولى ان افتح صفقات مبنيه على تحليل فني وتجاه

ihabblida
09-22-2014, 13:36
أخي الكريم أنا في طريقة متاجرتي
اقوم بتحليل الأساسي ثم التحليل الكلاسيكي ثم أدخل في الصفقة
أرجوا أ ناكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

zar89
09-22-2014, 13:43
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته اشكرك على هذه المناقشة الطيبة التي تفيدنا كثيرا و اتمنى الا تبخلوا علينا بما تعرفونه لاننا من المبتدئين وسلام .

AMLAK
09-24-2014, 13:35
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم موضووع غايه
الاهميه نتمنى التفاعل من الاعضاء بارك الله فيك على الطرح نعم انا بفضل الاولى ان افتح صفقات مبنيه على تحليل فني
وتجاه عام للعمله بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

midosafwat
09-24-2014, 15:02
اخى الفاضل ما تقوله فعلا جيد جدا و حقيقى يمكن من خلال طريقة عملك و تحليلاتك
قبل افتتاح السوق الاوروبى تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى اسراتيجـياتك على دقة فى
تحياتي

abokarem
09-24-2014, 15:37
عليكم السلام
بالفعل لابد من التعلم جيدا وان تكون لدينا تواجد فى الفوركس حتى نتعلم التداول بطريقه جيده وان نتبع اداره راس مال
ونلتزم بالاداره والخطه وعدم الطمع

GirL
09-24-2014, 18:07
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه هو قبل كل بداية فتح صفقه اكيد لازم عليك انك تحلل وتسوى عدة امورات عشان تدخل ف تلك الصفقة

Ahmed2020eg
09-24-2014, 23:51

ahmed9933
09-25-2014, 09:58
يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع

AMLAK
09-27-2014, 13:53
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم بما اننا في ساعات متقاربة من السوق الاوربي اعني نحن العرب فمن الحض ان يكون وقتنا مناسب مع هذا لان الاسواق الاوربية هي التي بها يكون النشاط في السوق على بقية الاسواق بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

فريــــد
09-27-2014, 17:00
اخى الكريم التحليل الاساسى له
من الاهميه ما يجعله مهما ايضا ولا نقلل هنا من اهمية

tedjboyka
09-27-2014, 17:12
بالنسبة لى طريقتى سهلة و بسيطة و هى ,
ان لا اتاجر أبدا بأموال أحتاجها و افضل دائما البونص فى المتاجرة
الا يزيد المخاطرة فى الحساب فى اى وقت عن عشرين فى المائة من اجمالى الحساب مقمسة على عدد العقود المفتوحة كلها
و أخيرا الألتزام الكامل بطريقة المتاجرة التى أقرر التداول بها .

tazi larbi
09-27-2014, 17:19
السلام عليكم اظنها الطريقة الصح التي اخترت والاعتماد فقط على التحليل الكلاسكي يكون بعد اكتساب الخبرا لانك تكون حفظت الشارت لان التاريخ يعيد نفسه في الفوركس فان وصل ا السعر مثلا الى قمة السنة الماضية اكيد سيبدا في التالى بالهبوط وهكدا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

AMLAK
09-29-2014, 13:40
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم افضل الصفقات القائمة على التحليل الفني والتحليل الأساسي الإخباري أي أقوم بعمل التحليل على أزواج العملات المختلفة ومن خلال التحليل يمكن تحديد فرص الدخول المناسبة والتوقع بالنسبة لحركة العملة في الفترة المقبلة سواء صعوداً أو هبوطاً بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

awa
10-01-2014, 23:39
انا افضل التحليل الفنى اولا ثم اى حاجة تانية بعد كدة
لان التحليل الفنى هو اصدق تحليل و طبعا يكون افضل لو عملت تحليل اساسى كمان

rojan22
10-01-2014, 23:45
السلام علیکم،
فتح الصفقات بنائا علی التحلیل الاساسی و الفنی،
حسب معلوماتی یجب الاعتبار اولا للتحلیل الاساسی و إلا إذا التحلیل الفنی یثبت ما یشیر إلیه الاساسی،
بالتوفیق للجمیع

payoneer
10-02-2014, 00:14
بسم الله الرحمن الرحيم
اتمنى ان يكون الاخوه اجابوك وان لم تفهم فكلمني على الخاص

phelps
10-02-2014, 02:02
السلام عليكم اخي
انت في الطريق الصحيح انا كذلك احلل زوج معين قبل فتح السوق الاوربية و ادخل الصفقة لكن اقوم باغلاقها عند اغلاق السوق الاوربية

ilyes chaieb
10-02-2014, 04:17
السلام علیکم،
فتح الصفقات بنائا علی التحلیل الاساسی و الفنی،
حسب معلوماتی یجب الاعتبار اولا للتحلیل الاساسی و إلا إذا التحلیل الفنی یثبت ما یشیر إلیه الاساسی،
بالتوفیق للجمیع

التحليل الاساسي يرسم لك خارطة الطريق
و التحليل الفنى يحدد لها الانهج و المفترقات
و كلهما مكمل للاخر
لابد من اتقان الاسلوبين حتى تتمكن من تحقيق الربح

anwarladmhammad
10-02-2014, 08:05
نحن نتعلم منك اخي وان لكل متداول طريقته الخاصة في التداول بشرط ان تكون نجحة
فانا اقول لك اذا كنت تجني الارباح من هذه الاستراتيجية عليك الا تغيرها
نحن نتمنى لك المزيد

Sama20
10-02-2014, 08:21
السسسسسسسسسسسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم
اهلا بك
انا افضل العمل باسترتيجيات التحليل الفني والتحليل الاساسي
العمل المدروس يعطي نتيجة افضل حتي لانغامر في الفوركس ونخسر
كل اموالنا
والله الموفق للجميع

payza
10-02-2014, 10:05
اخي الكريم انا اتفق معك ولكن لابد من متابعة الاخبار واختيار لفضل وقت لدخول الصفقة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير والله المستعان في هذا السوق الضخم وبالتوفيق

---------- Post added at 07:05 AM ---------- Previous post was at 06:56 AM ----------

اخي الكريم انا اتفق معك ولكن لابد من متابعة الاخبار واختيار لفضل وقت لدخول الصفقة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير والله المستعان في هذا السوق الضخم وبالتوفيق

mohyedal
10-02-2014, 11:55
اول ما ينبغي البدء به هو النهوض في الصباح الباكر
و البدء بقراءة المواقع و الجرائد التي تحلل الاسواق
المالية ثم القيام بقراءة اتجاهات السوق حتى يعرف
المرء ما اذا كان سيبيع او سيشتري

mystery
10-02-2014, 15:08
ممتاز طريقة سليمة و ممكن الاعتماد على الاساسيات البسيطة فقط فلا داعي لتكبير و تضخيم الامور
ففي الاخير انها منصة فوركس العالمية و التي يمكن ان تربح كما ان تخسر بالتوفيق لك صديقي كل معلومة مفيدة لذلك يجب ان لا نركز على الثانويات كثيرا ,,
سلام ,

w3ad
10-02-2014, 16:05
اعتقد ان كل الطرق مفيدة
ان تم اتقانها من طرف صاحبها كل و استراتيجيته الخاصة و قد تنجح معك
و لا تنجح مع غيرك لانها لا تناسبه و لا يتقنها ها رايي المتواضع

mohammed hussien
10-07-2014, 12:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع غايه الاهميه نتمنى التفاعل من الاعضاء بارك الله فيك على الطرح نعم انا بفضل الاولى ان افتح صفقات مبنيه على تحليل فني وتجاه عام للعمله

محمد طايع
10-07-2014, 12:47
السلام عليكم ورحمه لله وبركاته افضل طريقة لعقد صفقات صحيحة والمؤشرات تاتي بشكل يساعد او يشجع ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي او المتاجرة وفقا لما تعطينا اياه لأنها تعطي حركات السوق السابقة والتوقعات

forexabdo2014
10-31-2014, 05:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

vankl
10-31-2014, 13:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركااااته نعم اخي ان فتحت صفقة ذخل فيها كل من التحليل الفني و التحليل الاساسي ستكون رابحة باذن الله اتمنى ان تتقبل مرووورى واتمنى التوفيق لك وللجميع ان شاء الله

remas
10-31-2014, 16:24
والله اخى الكريم مش مهم انت بتفضل اى نوع من التحليل المهم انك
فى النهايه تشتغل باى نوع وتكون فى النعايه رابح واد المطوب

oday4ever
10-31-2014, 22:24

hunter_world
10-31-2014, 23:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا عن نفسي افضل صفقه علي تحليل اخباري اساسي احسن

DABDOUB
11-01-2014, 19:30
لا اخى الافضل طبعا هو الاعتماد على التحليلات وليس المؤشرات ... قد تكون المؤشرات عامل
مساعد ولكن التحليل اهم لان المؤشرات ليست صادقة فى كل الاوقات ... تحياتى

dalirap
11-01-2014, 19:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي أنا افذل العمل على أسلوب واحد وهو التحليل الفني لكي لا أخلط بين الأمور

coop_lemima
11-01-2014, 20:09
أستاذي الكريم كلامك على صواب
وطريقة عملك عملية ولا غبار عليها
إلا أن هناك مشكل وهو أن في بعض الأحيان تصدر أخبار قوية ومأثرة على الساعة 12 بتوقيت لندن تقلب جميع الاستراتيجيات والتوقعات والتحليلات
إذا رأيي أن لا يدخل المتاجر إلى أية صفقة إلا بعد صدور هذه الأخبار
طبعا هذا سيؤدي إلى تفويت العديد من الفرص ولكن هذا سيكون أأمن
ما رأيكم في هذا الكلام ؟؟؟

Emad Aiad
11-02-2014, 00:52
لماذا لا تعمل علي الاثنين في نفس الوقت للتأكد من مدي قوتك في الفوركس حيث تقوم باستخدام التحليل الفني ووقت الاخبار بالاضافة الي استخدام استراتيجيه تكون حققت مكاسب من قبل لك

gr53
11-03-2014, 19:28
كثيرا ما ينصح بالدمج بين التحليلين الفني و الأساسي لتقوى النتائج و الإشارات
و كل تاجر طريقته التي تناسبه و الأدوات التي يرتاح معها

mooha
11-04-2014, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . بسم الله الرحمن الرحيم ...
بالفعل اخى الكريم تبدوا طريقة جيدة ان تدمج التحللين معا ولكن من الافضل ان تقوم بالتحليل بعد فتح السوق لانك لا تعلم ماذا سيحدث بعد

downlaod3
11-05-2014, 02:06
يا اخي الكريم، أنا شخصيا افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله

الاسد التاجر
11-05-2014, 02:08
طيقتك ممتازه وانا اتمنى صراحه اتاجر بشكل يومي
بس المشكله مضاربه اليوميه تكون معرض للخساره
عكس الصفقات الطويله ربحها مضمون باذن الله

nass
11-05-2014, 02:51
نعم اخى الكريم انا اتفق معك تماما فيجب علينا الاعتماد على التحليل الفنى والكلاسيكى للصفقه قبل دخولها فانه من اهم الاسباب التى تجعلك قادر على تحديد اتجاه الصفقه وباذن الله ستحقق الارباح التى تتمناها ولكن علينا اتباع تلك الاستراتيجيه جيدا وبالتوفيق للجميع

waleed hassona
11-06-2014, 09:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام لابد ان تكون مقتنه بطريقه عمل جيده وافضلها النحلايل الكلاسيكى وليس المعقد

sayd665
11-06-2014, 09:19
بسم الله الرحمن الرحيم .. اخى الكريم اكتر حاجة انا بعتمد عليها وقت دخول صفقاتى هو التحليل الفنى للصفقه ودى الحاجه اللى بتخلينى داخل الصفقه وانا واثق انى اقدر احقق ارباح ومتعرضش للخسارة لان من خلال التحليل تستطيع تحديد اتجاه الصفقه وشكرا

adil17
11-06-2014, 09:22
اخي الكريم انت افتح الصفقة على اساس اي طريقة تحقق لك الربح و لا يهمك هل تحليل اساسي او غيره او كلهم و بالتوفيق

ام زياد
11-06-2014, 09:24
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم، أنا شخصيا من وجهه نظرى افضل العمل على التحليل لأنه الأنسب في رأيي و يحقق لي الكثير و الحمد لله، لدا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و العمل على تقدير لاسوق كما يجب أن تكون، فهدا هو الأفضل و الأنسب في رأيي، مع تمننياتى للجميع بالارباح الوفيره وشكرا

downlaod3
11-06-2014, 11:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام لابد ان تكون مقتنه بطريقه عمل جيده وافضلها النحلايل الكلاسيكى وليس المعقد

alyelsawy79
11-06-2014, 13:36

sharshabil
11-09-2014, 20:09
أنا شخصيا استراتيجتي بتتكون من التحليل الاساسي والتحليل الفني على ان يكون فيه و لكن الافضل طبعا هو التحليل الفني
وذلك لاسباب كثيرة لان التحليل الفني يمكن الاعتماد عليه في كل ازاي بيكون الاوقات اما التحليل الاساسي لا يمكن الاعتماد عليه الا وقت الاخبار

hamdochi
11-09-2014, 21:55
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان ما تقوله فعلا جيد جدا و حقيقى يمكن من خلال
طريقة عملك و تحليلاتك قبل افتتاح السوق الاوروبى تحقق ارباح لكن يجب ان تبنى
اسراتيجـياتك على دقة فى التحليل و مصداقية فى التوصيات التى تستعملها بالتوفيق ان شاء الله

breakss08
11-10-2014, 19:24
اهلا بك
المفضل ان تكون الصفقات على اساس وكل الخبراء الناجحين يعتمدون فى التداول على التحليل الفنى ومتابعه التحليل الاساسى
لتكون الصفقات ناجحه باذن الله

mayali
11-10-2014, 20:32
انا اعتمد علي استراتجية عادية للتحليل بحيث يمكن ان يكون التحليل من خلال مبادء معينة تمكن المتداول من ربح الكثير من النقاط دون الحاجة الي الكثير من المشاكل

downlaod3
11-11-2014, 19:18