PDA

View Full Version : هل طريقتى فى التداول صحيحة أم لا ؟؟؟؟

walidmax1974
03-08-2014, 21:48
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخوانى الكرام انا بجد حاولت انى ادرس و اتعلم الشموع و طريقة التحليل و الدراسة الصحيحة
و لكن لم استطع جايز علشان وظيفتى و انشغالى فى العمل ممكن و لكن ايضا لا اترك الموضوع للحظ
بمعنى انى عند فتحى لصفقة اولا بتأكد ان مفيش اخبار مفاجأة تغير من حركة زوج مثل اليورو دولار
ثم ابدأ اختار حركة المؤشر خلال اسبوع مثلا و اشاهده لمدة مثلا نص ساعة و اشوف حركته كانت ازاى
مثلها مثل الشارات بالظبط بس بطريقة بدائية شوية و ابداء اتعامل بوضع الصفقات
طيب فيه طريقة اتعلم بيها الشموع لانى وقتى صعب جدا حيث انى اعمل فترتين و لو فيديو يا ريت حد يحط لينك
بس يكون مبسط و انا عارف ان فيه فى مكتبة فيديو المنتدى و لكن عاوز اختياراتكم
و شكرا

boody0cold07
03-08-2014, 22:22
انا تقريبا بتعامل بنفس المنطق اللى انت بتتعامل بيه بس بجانب تتبع بعض المواقع الاخباريه بس المشكله فحاجه ان لازم ادخل على الزوج و هو
فأقل مستوياته علشان أبقى ضامن على الاقل 60 %

lobo
03-09-2014, 00:04
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الاخ العزيز لا يمكن لاي احد ان يفرض عليك طريقة معينة فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة ولهاهدف.

vero
03-13-2014, 23:08
شى جميل ان يحاول الانسان التعلم فهو اول الطريق الى الربح ولكن تذكر ان الانشغال الشديد بالعمل لن يصلح مع تجارة الفوريكس فى ستتسبب لك فى خسائر فتجارة الفوريكس تحتاج الى التفرغ بعد الوقت للدراسة والتحليل وهو ليس تفرغ كامل ولكن يجب ان تخصص بعد الوقت ان كنت تبحث عن الارباح وعموما يمكننى مساعدتك اعلمنى مذا تريد ان تتعلم

doola2020
03-14-2014, 04:00
والله يا أخي انت بتقوم بالتحليل الفني ولو مش عارف ممكن تدخل علي أي موقع فوركس يقوم بالتحليل وتشوف انت هتدخل ازاي في الصفقة بتاعتك

tazi larbi
03-14-2014, 10:25
السلام عليكم طريقة صح لكن ينفصها بض التعلم والترتيب اما فيديو الشموع ففي مكتبة الفيديو الفيديو واحد عن الشموع والشموع الانعكاسية رائع اتمنى ان تذهب لمكتبة الفيديو وانشاء الله ستجد كل ما تريد اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ahmedibrahim258259
03-15-2014, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص ياباشا في البرنامج ممكن توضعه على التليفون الخاص بيك وبكده تقدر تتابع البرنامج في اي مكان وفي اي وقت
تقبل مروري

hell
03-19-2014, 18:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الاخ العزيز لا يمكن لاي احد ان يفرض عليك طريقة معينة فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة ولهاهدف.

waelmma
03-21-2014, 18:44
:o:tie::)) اخى العزيز يوجد فيديوهات كثيرة بتتكلم عن الشموع اليابانية
وخصوصا بتاعة قناة فوركس ارابيا على اليوتيوب :tie:

gehad87
03-21-2014, 19:06
ممكن حضرتك تعمل بحث في المنتدى عن قاموس الشموع اليابانية الموضوع ده بجد مفيد وانت ركز بس في شكل الشمعه
وحاول على مدار البوم تحفظ شكلها

لكن عالشارت شوف الاقرب ليه بنسبة كبيرة
لان فروق الاسعار بتخلي اشكال الشموع تختلف اختلاف بسيط يعني ممكن تشوف نموذج وتشك فيه فلازم تاخد بالك من النقطة دي

harimeche
03-21-2014, 22:01
الســــــلام عليكم ورحمة الله

النتــــائج هي التي ستقول لك هل طريقتك صحيحة

أم لا هل ستستمر فيهـــا أم يجب أن تتوقف تحياااااااااااتي

Hassan Owen
03-30-2014, 01:27

mazen2508
04-07-2014, 12:43
اخى الفاضل تحياتى
نماذج الشموع اليابانيه ممتازه ويمكن الاعتماد عليعا الى حد بعيد
وهناك مصادر كثيره لتعلمها سواء كانت كتب مفروءه او فدبوهات

ilyes chaieb
04-12-2014, 21:25
بما ان وقتك ضيقك تعلم على مهلك و لا تتسرع في اخذ كل حاجة دفعة واحدة , حاول يا غالي البحث على اليوتوب توجد دورات عديدة
انا لا استطيع مدك بالرابط لان هذا يعتبر فيه دعاية لمنتدايات اخر لان التقديم بالفيديوهات بيذكروا المصدر
تقبل مرورى

boody0cold07
04-12-2014, 22:02
لا تتعجل بالمتاجره بالحساب الحقيقى خد وقتك و ادرس من لقسم التعليمى و اختبر كويس على الحساب التجريبى الاستراتيجيه اللى تناسبك اما بالنسبه للشموع اليابانيه فالقسم التعليمى فيه كتاب انا نزلته هحاول ارفعهولك

melered
04-13-2014, 15:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته :)
لا تتعجل بالمتاجره بالحساب الحقيقى خد وقتك
تقبل مرورى :d

---------- Post added at 12:49 PM ---------- Previous post was at 12:47 PM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته :)
لا تتعجل بالمتاجره بالحساب الحقيقى خد وقتك
تقبل مرورى

samirovski
04-19-2014, 10:55
حاول تحليل طريقتك فى التداول,هل ارباحك اوفر من الخسائر هل ستجد طريقة انجع
لا تدخل الشك فى نفسك بل فى الفركس كأنه فيروس او لغز لازم يتحل
بالتوفيق ان شأ الله

khaouater
04-19-2014, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الله يسترك هذا العمل ليس طريقة دقيقة
وليس بعلم ثابت يستوجب فيه واحد زائد واحد يساوي
اثنان وانما هو علم ذو طرق متعددة مستجدة
لايشترط طريقة على اخرى وفقت اخي العزيز

haffoudhi
05-02-2014, 23:31
بالنسبة لدراسة الشموع فانه لا يكفيؤمشاهدة الشارت طالع نازل بل يجب دراسة الشموع شمعه شمعه لان لكل واحده مدلول ومعنى ورساله مختلفه عن الاخرين

anawri1996
05-04-2014, 17:41
السلام عليكم اشكرك اخي علي هذا الموضوع لاني استفدت منه انا شخصيا واشكرك جزيل الشكر والله يعطيك العافية ودمت وفيا لنا وللمنتدي طبعا ومند اليوم عرفت مامعني الشموع اليابانية شكرا لك

hellelali2
05-04-2014, 17:57
اخي الفاضل الفوركس يتطلب مزيدا من العمل والجهد والمثابرة ولاكن لا طريق مع اليئس الكل يجتهد والكل يحصد علي قدر العمل والله الموفق والله المستعان وانا بالنسبة لي احب التداول واستمتع بالتداول

sofyane kokisse
05-05-2014, 21:09
اللهم ارحم ابي واغفر له وبارك لي في عمر امي و صحتها ولا تحرمني برها

fatoma elsayd
05-05-2014, 21:37
وعليكم السلام والله الشموع اليبانيه تحليلها محتاج متابعه وخبره
ويعتبر تحليل كلاسيكى اخى ومع الوقت هتقدر تتعلمه وتفهم حرجه السوق من الشموع من غير اى حاجه
اتمنى ان تتقبل مرورى واعتمد ف تحليلك ع الدعم والمقاومه :ok:

محمد السيد محمد
05-05-2014, 21:53
في البداية بقوللك الفوركس خطر عليك هو قطعا هيفقدك احد العملين اللي انت بتشتغل فيهم
دا ان ما كانش هيفقدك الاتنين عشان كده خد القرار الصائب ياتتعلم فوركس بجدية ياتسيبك من الموضوع ده
واكتفي بعملك

rojan22
05-05-2014, 21:59
السلام علیکم، من الصعب واحد یقیم طریقة الأخرین فی المداوله،
ولاکن أقدر أقول کل ما وحد یتعلم هناک الأکثر أن یتعلم، و یتطلب من ال متداولین فی سوق فورکس کثیرا من العلم، بالتوفیق

anawri1996
05-05-2014, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته \\\اخي الكريم \\\شكرا لك علي هذا الموصوع الرائع الذي استفدت منه انا شخصيا ودلك بمجهودك وتعليقات الاخوة ودمتم اوفيا الينا والي المنتدي وشكرا

a7med84
05-13-2014, 01:52
والله اخى الكريم عليك ان تدرس اساليب التحليل تتعامل مع اللى يناسبك

ويكون فى فتره تجرب كبيره انت بتقول ان معندكش وقت بس ربنا يقدرك

shellfish_ssa
05-13-2014, 01:54
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الفاضل عليك بمزيد من التعلم والتدرب من خلال الحساب التجريبى والذى سيكون
عونا لك فى التدرب وتنفيذ اليات التداول دون المخاطره وعليك بمواقع البحث التى ستفيدك كثيرا من خبرات الممارسين هذا وبالله التوفيق

anawri1996
05-14-2014, 16:29
بسم الله الرحمان الرحيم اما بعد السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته مشكور اخي ولو اني لا اعرف الاجابة لكن اقول لك موضوعك استفدت منه تقبل مروري

esshazly
06-22-2014, 22:19
السلام عليكم ... ان شاء الله الفيديو دة هيعلمك شوية معلومات عن الشموع اليابانية https://www.youtube.com/watch?v=h2mKfziEffE بالتوفيق ان شاء الله

fido
07-10-2014, 16:37
بوركت اخي على هذا الطرح
احسن الله اليك اخي و نفع الله بك و شكر الله لك يارب

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

gimli911
07-15-2014, 21:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي بارك الله فيك على هذا الموضوع الرائع اتمنى ان ستفيد من تجربتك وتستفيد انت اكثر وشكرا جزيلا لك

MohamedEmam7
07-19-2014, 01:08
طريقتك جيدة و هتكسب مكاسب جيدة ان شاء الله و اجمل شيئ في استراتجيت الاعتماد على الاخبار لا معظم الحسابات
اللي اتمرجنت و اطردت من الماركت كان بسبب شموع الاخبار لكني انصحك باضافة بعض التحليل الكلاسيكي الى استراتجيتك
و بالتوفيق يا غالي

shellfish_ssa
07-19-2014, 01:09
بسم الله الرحمن الرحيم وبه دائما نستعين
الفوركس مش عمل عشوائى ولكن يتحكم به كتير من طرق المتاجره او الاستراجيات وفيها نستخدم
ادوات تانيه كتيير ذى المؤشرات او التحليل فنى وخبرى وعلى الاكيد نتمنى الحظ الوفير للجميع

mod
07-19-2014, 01:44
التداول ب 5% من راس المال وبرافعه 50
طريقه مضمونه لاقل الخسائر يا اخي العزيز
اتمنى لك كل التوفيق..تحيااتي

chemsseddine
07-19-2014, 21:44
جيد جدا اخي الكريم انت في الطريق السليم الافضل ان تواضب علي طريقتك في العمل وتطورها بالتدريج لانها الطريقة السليمة في العمل وانا تقريبا اتبع نفس الطريقة في العمل ومريحتني كثيرا وانا ابتعد عن الشرح المعقدة الدي يزيدك غموض ويكرهك في الفوركس كن بسيط في افكارك تنجح وعلم جيدا انه يوجد في النهر مالا يوجد في البحر قد تكون انت بطريقة تفكيرك ومنهجك في التحليل افضل من الكثير وانت لا تعلم لدا ثق في نفسك :ok:

lovemoon
07-20-2014, 13:31
طرق التحليل مخنلفة فيه اللي بيحب يتبع استراتجية معينة زي الترند المكسور مثلا و فيه واحد يفضل تحليل البرايس اكشن
وهذا النوع من التحليل ليس صعب ولكن يحتاج الي تدريب و تطلع كافي ممكن تختار استراتجية سهلة تشتغل عليها و تدرب عليها
وبنفس الوقت تشوف و تطلع باعماق التحليل الفني

zouhair khalladi
07-20-2014, 19:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ااسباب التى تؤدى الى
الخساره فى راس المال ه الطمع والبعد عن اداره راس المال يا اخى عموما تقبل تحياتى

حبيب الرحمان
07-22-2014, 19:23
انا تقريبا بتعامل بنفس المنطق اللى انت بتتعامل بيه بس بجانب تتبع بعض المواقع الاخباريه بس المشكله فحاجه ان لازم ادخل على الزوج و هو

bayarak84
08-11-2014, 18:55
السلام عليكم
جزاكم الله خيرا يا ايها الاعضاء الكرام
اني استفدت من الاجوبة كثيرا
انا تابعت الشموع لفترة طويلة لكن لم الاحظ ذلك الفرق البسيط الذي بينه الاستاذ gehad 87 فكنت اتلخبط دائما
دمتم بخير

Amine27482
08-12-2014, 02:43
الـــــســـــلام علــــــيــــــكم ورحمة الله وبركاته
إخـــــــــــــــــــــــ ـوانـــــــــــــي الــــــــــــــكــــــــ ـــــــــــــرام
مشكورون على هذه المعلومات القيمة والممتازة وأرجو أن تعم الفائدة على الجميع .
بالــــــتـــــــوفــــــ يــــــق للجميع إنشاء الله.

عبدالله الجربوعي
08-15-2014, 02:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص ياباشا في البرنامج
ممكن توضعه على التليفون الخاص بيك وبكده تقدر تتابع
البرنامج في اي مكان وفي اي وقت
تقبل مروري

aek
08-21-2014, 20:36
سم الله الرحمن الرحيم
اخى العزيز يوجد فيديوهات كثيرة بتتكلم عن الشموع اليابانية
وخصوصا بتاعة قناة فوركس ارابيا على اليوتيوب
والله يا أخي انت بتقوم بالتحليل الفني ولو مش عارف ممكن تدخل علي أي موقع فوركس يقوم بالتحليل وتشوف انت هتدخل ازاي في الصفقة بتاعتك

abokarem
08-22-2014, 15:59
عليكم السلام
بالفعل ليس لدينا وقت كبير للتعلم ولكن نحاول ان نتعلم ولن نفقد الامل باذن الله ومعرفه الشموع اليابانيه من اقوى واسهل
الطرق للنجاح فى الفوركس لان كل شمعه لها اتجاه

مروة
10-18-2014, 20:49
فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة ولهاهدف.

balou
10-20-2014, 03:25
اخي تتعلم قاموس شموع اليبانية
ستجد في يوتيوب من اساتذة
متميزين

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

محمد عبد اللطيف
10-21-2014, 13:47
عليكم السلام
بالفعل التعلم لابد ان يكون للشموع اليابانيه اولا والتحليلات الفنيه والاساسيه هى الاساس فى التداول
وان تمكنت من تعلمها ستربح فى الفوركس باذن الله

ahmedkarima
12-19-2014, 07:24
هناك أساليب لا تعد ولا تحصى للمتاجرة، لذا فقبل أن تبدأ هذه الرحلة، اختر أسلوبك. ... الذهاب إلى فراشك وترك صفقاتك مفتوحة آملا في الربح على المدى الطويل، فافعل. .... الاجنبية اللي يحب يتعلم (التعليم مجاني) طريقة التداول الصحيحة والمبنية على ...

اطلسي
12-21-2014, 15:27
مرحبا و جزاكم الله خيرا اخوتي و اخواتي
نعم اخي الكريم ان شاء الله طريقتك في التداول صحيحة
وفقنا الله واياكم لما يحب ويرضى وينفعنا بك

جزائرية
12-21-2014, 18:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لااعرف كيفية التداول واستفدت من شرحك ليه قليلا بارك الله فيك بالتوفيق

ALI07241
12-24-2014, 04:09

Doodysamsom
12-24-2014, 16:05
وعليكم السلام ورحمة الله.,..
ممكن حضرتك تدخل على الجزء التعليمى بالمنتدى وتشاهد الفيديوهات الخاصة بالشموع التى تناسبك..

lahcen12345
12-24-2014, 23:28
وعليكم السلام ورحمة الله.,..
ممكن حضرتك تدخل على الجزء التعليمى بالمنتدى وتشاهد الفيديوهات الخاصة بالشموع التى تناسبك

Schams
12-25-2014, 04:58
المتابعه ضروريه و الا لا تدخل في صفقه..
بالواقع انا عندما اكون مشغوله لا ادخل في صفقات لان الخساره تكون قد سبقتني

abdalaah kamal
12-30-2014, 13:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم تقبل منى رئى انا انصحك ان تتعلم الشموع الانعكاسيه لسهولتها ولكى لا يحدث تصادم بين المعلومات ولكن اتقن جيدا الشموع الانعكاسيه وحاول ان تستخرجها من الشارت ويفضل ان تكون على فريمات كبيره بدايه من الشهرى حتى الاربع سعات ولكن اربطها مع دعم او مقاومه وان شاء الله اعدك تشاهد نتيجه جيده وحدا وحدا الفوركس مليان معلومات ولكن كل شىء خطوه خطوه ربنا معاك ان شاء الله

siko
12-30-2014, 15:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الاخ العزيز لا يمكن لاي احد ان يفرض عليك طريقة معينة فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة ولهاهدف

ريم محمود
01-11-2015, 11:52
اعتقدان بعض فرايمات يمكن ان تتكرر
لذلك يجب اغتنام الفرص

amermazzen
01-11-2015, 12:05
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم أنصحك حضرتك تدخل على الجزء التعليمى بالمنتدى وتشاهد الفيديوهات الخاصة بالشموع التى تناسبك لأن التعلم الجيد اساس النجاح في الفوركس لابدعلى التاجر التعلم بصبر خاصة في الحساب التجريبي.

hassanabu
01-23-2015, 21:39
السلام عليكم
انت يناسبك التداول طويل الاجل
لان وقت فراغك قليل
اما عن الشموع فيوجد مواضيع اكثر من ممتازة بالقسم التعليمي
ستفيدك جدا

gold1
03-26-2015, 16:43
تحية طيبة و عطرة لجميع الاعضاء
اعتقد انه يجب تطوير الطريقة المعتمدة و يوجد على اليوتوب العديد من الاستراتيجيات الجيدة يمكن اعتمادها
بالنجاح و الربح الوفير للجميع

hager omar
03-26-2015, 18:02
السلاااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكوووور اخي الكريم علي رغبتك في المعرفة وكنت اتمني ان افيدك ولكني مازالت مبتدئة ولكن اتمني من اصحاب الخبرات من المنتدي ان يفيدوووك

تقبل مروروي

1 million
03-31-2015, 18:25
اخي حاول دائما ان تتعلم طرق التداول في سوق الفوركس
كلما زادت معلوماتك كلما كان من الأفضل لك و هكذا لن تخسر الكثير في صفقاتك
تحياتي لك

hhpr1212
06-20-2015, 00:50
السلام عليكم ورحمة الله وبراته الاخوة
..بنفس المنطق اللى انت بتتعامل بيه بس بجانب تتبع بعض
المواقع الاخباريه بس المشكله فحاجه ان لازم ادخل على الزوج و هو
ويمكن العمل على ذلك

benzahia1
06-21-2015, 02:52
رمضان كريم لكل الأحباب والاخوة والأخوات، وخاصة لأهلنا في الجزائر، ولاخواننا في فلسطين وسوريا والعراق وليبيا واليمن، ولكل ا
لذين يتألمون عشية الشهر الفضيل. يارب يسر علينا وعليهم وفرج علينا وعليهم، وابسط رحمتك على سائر المسلمين والمؤمنين في كل مكان

محمد عز الدين عيد خضري
06-25-2015, 04:20
اخي الكريم وليد يمكنك زيارة القسن التعليمي للمبتدئين بالمنتدي
الكريم منتدي فوركس العرب ستجد مئات المواضيع التعليمية والفديوهات الارشادية لتعليمك الشموع

lakhalwehbi
06-25-2015, 14:55
السلام ورحمة الله وبركاته الاخ العزيز لا يمكن لاي احد ان يفرض عليك طريقة معينة فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة ولهاهدف.

marwanadam
06-26-2015, 03:52
اشاطر الفكرة اخى ان امر الشموع اليابانية بضوخ قليل
وخصوص حينما يتدبدب السوق فتصبح غير قادر على قراءة السوق بصور جيد بلمرت
لدى انصح كل الاخوى ان لا يعتمدو على الشموع بصور مطلق وهى الشى الوحيد فى التداول
وبتوفيق

jaouad ouaiss
06-26-2015, 17:12
السلام عليكم اخي الكريم يمكنك ان تظع برنامجا تستعمله في تعلم الشموع اليابانية او الفوركس بصفة عامة ظع جدول تعلم وابدا بدالك اخي الكريم .بالتوفيق لك

mamdouh.adil
07-26-2015, 18:19
انت عندك مشكلتين
الاولى معندكش وقت ومش بتقعد ادم الجهاز كتير ودى امرها سهل نزل منصت التداول على تلفونك واشتغل عليها ومش هتعطلك عن الشغل
كل 5 دقايق بس على السوق من خلالها
الثانيه عايز فديهوات تشرح الشموع
ودى كتيرررر اوى على اليوتيوب وكلها مفيها ورائعه

faisseli
07-29-2015, 22:49
للاسف اخي الكريم ليس لدي معلومات دقيقة بخصوص تساؤلك المطروح
ان شاء الله تلاقي اجابة من باقي اعضاء المنتدى

big.pharaoh
07-30-2015, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بص هي صح ومش صح . لان اغلب المؤشرات بتتبع السعر فحاول تشوفلك استراتيجية حلوه تشتغل عليها واتعلم كويس وربنا يوفقك ياغ الي

RomanyMoreed
08-26-2015, 22:04
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

من اهم الخطوات لاحتراف التداول في هذا السوق هو انك تتعلم البرايس اكشن اللي هو الشموع اليابانيه وحركتها او تصرف السعر

تحياتي

chelsea2
08-31-2015, 21:48
للاسف اخي الكريم لا اعرف اذا كانت طريقتك في التداول صحيحة ام لا
حاول الاتصال بالدعم الفني ليقدمو لك معلومات اكثر.

mahmoudashraf
08-31-2015, 22:02
استمر علي منوالك هذا ولكن ضف الية اتباع تداول الاخبار باستمرار لانها في غاية الاهمية وكن ع حظر دائما واللة معك

---------- Post added at 08:02 PM ---------- Previous post was at 07:56 PM ----------

الشموع اليبانية من اصعب ما يمكن تعلمة وهناك العديد من الطرق لتعلم هذا الموضوع وكن ع صبر واللة معك وثق ف نفسك

abuwatan
08-31-2015, 22:06
شى جميل ان يحاول الانسان التعلم فهو اول الطريق الى الربح ولكن تذكر ان الانشغال الشديد بالعمل لن يصلح مع تجارة الفوريكس فى ستتسبب لك فى خسائر فتجارة الفوريكس تحتاج الى التفرغ بعد الوقت للدراسة والتحليل وهو ليس تفرغ كامل ولكن يجب ان تخصص بعد الوقت ان كنت تبحث عن الارباح وعموما يمكننى مساعدتك اعلمنى مذا تريد ان تتعلم

kacembouden
09-05-2015, 17:35

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

نادر صباح الدين
09-05-2015, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، اعتقد صديقنا العزيز أن تتبع سعر العملات عبر قراءة المخطط البياني لحركة الأسعار (الشارت) أو من خلال التتبع المباشر يمكن أن يساعد المتداول في تكوين صورة أولية عن توقعاته فيما يتعلق بالحركة المستقبلية للسعر، وفي ضوء هذا التصور يمكن للمتداول أن يقرر عملية الشراء أو البيع، وإذا اختار صفقة صغيرة الحجم وكانت متوافقه في اتجاهها مع الاتجاه العام فإن المتداول يمكن له أن يحقق ربحا جيدا، وعلى الرغم من ذلك فإن وضع نهاية للصفقة في حال الخسارة يجنب المتداول قدرا كبيرا من الأخطار التي يمكن أن تمس حسابه، نتمنى لك التوفيق.

cybersat01
09-26-2015, 15:08
السلام عايكم
هناك فيديوهات كثيرة حول الشموع اليابانية في اليوتوب
و الشرح فيها واضح
اتمنة اني افدتك كثيرا
لا تتردد في طرح المواضيع
سلام

murtadha alkaragolly
11-06-2015, 16:31
السلام عليكم
نعم يااخي صحيح ولكن يجب ان تضيف الاستفادة من التحليل الفني والتوصيات اليومية وايضا تستطيع الاستفادة من نسخ بعض الصفقات من الخبراء

محترف فوركس
11-06-2015, 22:52
أساسيات التحليل الأساسي في سوق العملات (http://souq**solutions.com/2015/11/05/%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA/) هي احد المقالات المهمة في مدونة الفوركس (http://souq**solutions.com) المهتمة بهدا المجال حيت ستجدون افضل الدروس و المقالات عن تجارة العملات (http://souq**solutions.com/2015/10/10/%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA/) .

mohaamr1982
11-07-2015, 00:44
هناك نوعين من أشكال الشموع اليابانية :
• نوع يدل ظهوره على أن السعر سيستمر في الارتفاع .
• ونوع يدل ظهوره على احتمال انعكاس في حركة السعر .

ولنأخذ مثلاً : تسمى الشمعة التي ليس لها جسم " نجمه " Doji star .

والشمعة التي ليس لها جسم تعني أن سعر الافتتاح يساوي سعر الإغلاق .
تسمى النجمة التي تأتي بعد عدة شموع صاعدة بنجمة هابطة bearish أي تشير لانخفاض سعر العملة .

تسمى النجمة التي تأتي بعد عدة شموع هابطة بنجمة صاعدة bullish أي تشير لارتفاع سعر العملة .

لقد أثبت تحليل الشموع اليابانية فعالية حقيقية في كثير من الأسواق المالية مما حدا بالكثير من المحللين المحترفين الاعتماد عليه وإن كان هناك أيضاً الكثير من المحللين الذين لا يلتفتون كثيراً لهذا النوع من التحليل .

فتحليل الشموع اليابانية موضوع واسع ويحتاج منك الاطلاع والممارسة فما ذكرناه هنا لا يعدو كونه تعريف وتمهيد بهذا النوع المبتكر من التحليل

waleed shaaban
11-07-2015, 21:23
اخى اذا كت لا تملك لوقت يمكن ان تتعلم وقت الفراع حيث امه من الممكن ان تتعلم على اقل من مهلك الى ان تصل الى الدرجه التى تؤمن عندها بنفسك وهذا اصح ما اره لك اخى فالسوق قائم و يزدهر و هناك لجديد كل يوم وربما عندما تتعلم يكون الوقت اصبح افضل لك

mohaamr1982
11-08-2015, 02:31
دائما يستخدم الكلاسكيون أو المحللون الفنيين خطوط الاتجاه والقمم والقيعان في اختيار مناطق الدخول,
وأفضل مناطق للدخول هي التقاء خط اتجاه مع منقطة دعم او مقاومه ( القمم والقيعان).

وعيب هذه الطريقه أنه غالبا يكون هناك اختلاف على خط الاتجاه وهناك البعض من يضع شروط معينه لخطوط الاتجاه الصحيحه والعيب الأكبر هو عندما يتغير الاتجاه , غالبا ما يأخذ السعر وقت طويل لتكون خط اتجاه جديد.

tareq sleem
11-08-2015, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
المفيد والجيد **وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام**والسلام عليكم ورحمة الله**

اكرم التميمي
11-10-2015, 19:08
https://www.facebook.com/VistaBrokers/photos/a.1408905986033898.1073741828.1404791203112043/1643268232597671/?type=3

WRZ
11-14-2015, 16:58
السلام عليكم
معلومات تهم المبتدئين مع الدولار الاسترالي
aud = aussie
خامس عمله في سوق الفوركس بعد الدولار و اليورو و الين و الجنيه السترليني و ال فرانك
و زوج aud/usd رابع اكثر زوج تداول في الفوركس
تصدر للصين و اليابان و نيوزلاند
اقتصاد مرتبط بالمعادن

ابو وطن الفلسطيني
11-14-2015, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله وبراته الاخوة
..بنفس المنطق اللى انت بتتعامل بيه بس بجانب تتبع بعض
المواقع الاخباريه بس المشكله فحاجه ان لازم ادخل على الزوج و هو
ويمكن العمل على ذلك

WRZ
11-14-2015, 18:12
السلام عليكم
معلومات تهم المبتدئين مع الدولار الاسترالي
aud = aussie
خامس عمله في سوق الفوركس بعد الدولار و اليورو و الين و الجنيه السترليني و ال فرانك
و زوج aud/usd رابع اكثر زوج تداول في الفوركس
تصدر للصين و اليابان و نيوزلاند
اقتصاد مرتبط بالمعادن

foreex
11-16-2015, 12:37
ممكن حضرتك تعمل بحث في المنتدى عن قاموس الشموع اليابانية الموضوع ده بجد مفيد وانت ركز بس في شكل الشمعه

لكن عالشارت شوف الاقرب ليه بنسبة كبيرة
لان فروق الاسعار بتخلي اشكال الشموع تختلف اختلاف بسيط يعني ممكن تشوف نموذج وتشك فيه فلازم تاخد بالك من النقطة دي

ibrahim fahmy
11-17-2015, 17:24
والله يا أخي انت بتقوم بالتحليل الفني ولو مش عارف ممكن تدخل علي أي موقع فوركس يقوم بالتحليل وتشوف انت هتدخل ازاي في الصفقة بتا

msalman1987
11-17-2015, 21:47
ا يمكن لاي احد ان يفرض عليك طريقة معينة فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة

asdaln
11-17-2015, 22:58
اخي الكريم موضوع مميز وجميل
ونامل ان نراك بمواضييع جديدة ليستفيد منها الجميع
بارك الله فيك وبجهودك

azouzisaif007@gmail.com
11-18-2015, 00:32
:yahoo:

big.pharaoh
01-23-2016, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بص هي صح ومش صح . لان اغلب المؤشرات بتتبع السعر فحاول تشوفلك استراتيجية حلوه تشتغل عليها وربنا يوفقك يارب

zaza1991
02-09-2016, 20:45

zizo199
02-18-2016, 19:56
لا يمكن لاي احد ان يفرض عليك طريقة معينة فلكل شخص طريقته الخاصة في التداول تتناسب و طبيعة عمله وارتباطاته وكذا قدراته الشخصية في التائقلم معها مع ان ما ذكرته مجرد تحليل شخصي يعتمد على شارت زمني معين ينقصها استراتجية محددة لتكون تجارتك منضمة ولهاهدف.

krimokrimo
02-26-2016, 20:38

حسام العدل
03-25-2016, 00:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

mirooo91
05-22-2016, 15:44
في البداية بقوللك الفوركس خطر عليك هو قطعا هيفقدك احد العملين اللي انت بتشتغل فيهم
دا ان ما كانش هيفقدك الاتنين عشان كده خد القرار الصائب ياتتعلم فوركس بجدية ياتسيبك من الموضوع ده
واكتفي بعملك

ميد
05-26-2016, 14:33
بسم الله الرحمن الرحيم
أخوانى الكرام انا بجد حاولت انى ادرس و اتعلم الشموع و طريقة التحليل و الدراسة الصحيحة
و لكن لم استطع جايز علشان وظيفتى و انشغالى فى العمل ممكن و لكن ايضا لا اترك الموضوع للحظ
بمعنى انى عند فتحى لصفقة اولا بتأكد ان مفيش اخبار مفاجأة تغير من حركة زوج مثل اليورو دولار
ثم ابدأ اختار حركة المؤشر خلال اسبوع مثلا و اشاهده لمدة مثلا نص ساعة و اشوف حركته كانت ازاى
مثلها مثل الشارات بالظبط بس بطريقة بدائية شوية و ابداء اتعامل بوضع الصفقات
طيب فيه طريقة اتعلم بيها الشموع لانى وقتى صعب جدا حيث انى اعمل فترتين و لو فيديو يا ريت حد يحط لينك
بس يكون مبسط و انا عارف ان فيه فى مكتبة فيديو المنتدى و لكن عاوز اختياراتكم
و شكرا

الموضوع بسيط جدا ويحتاج فقط انك تكون فاهم الترندات والقنوات
والنماذج التى يحترمها السعر كثيرا على فريمات كبيره ستلاحظ السهوله مع البساطه

doola2020
08-28-2016, 17:56

mohamed shams
01-31-2017, 18:30
السلام عليكم
يمكنك العمل على الفريم الاسبوعى بسبب عملك
والله الموفق

forexguid
02-04-2017, 01:26
السلام عليكم لا عليك صديقتي مادام الطريقة ماشية معاك فلا بأس احسن
من ان تشتت ذهنك باستراتيجيات تتعيبك و تشتت ذهنك مادمت في بدايتك
طورها فقط

kariim18
02-08-2017, 13:33
وعليكم السلام والله الشموع اليبانيه تحليلها محتاج متابعه وخبره
ويعتبر تحليل كلاسيكى اخى ومع الوقت هتقدر تتعلمه وتفهم حرجه السوق من الشموع من غير اى حاجه
اتمنى ان تتقبل مرورى واعتمد ف تحليلك ع الدعم والمقاومه

forexguid
03-20-2017, 21:34
كبداية طريقتك جيدة جدا و مع الممارسة ستتعلم بعض الاساليب الجيدة فقط استمر
فانت على الطريق الصحيح و السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته جميع اعضاء المنتدى

soliman12
03-21-2017, 15:01
اولا بسم الله الرحمن الرجيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد صلى الله علية وسلم اما بعد : اخى الفاضل تعلم شموع البريس اكشن ولكنها لم تؤهلك للتداول هية مجرد عامل مساعد ولكن الاساس الدعم فالمقاومة وممكن الزاوية السعرية الزمنية والتداول وقت الاخبار كنوز صدقنى اكبر مقولة خطا من وجهه نظرى عدم التداول وقت الاخبار

beshoy adel
03-21-2017, 15:16
السلام وعليكم ورحمه الله وبركاته .... شكرا لك علي هذه الملومات القيمه ودائما في تالق ...... وتقبل مروري المتواضع واحترامي لك

amin49
03-27-2017, 21:20
بسم الله الرحمنالرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبر كاتة
نعم على ما اظن ان طريقتك صحيحة وهذا رأي يلزمني
تقبل مروري

hussein1985
03-27-2017, 23:09
من الممكن اخى الكريم ان تقوم بتنزيل كتاب الاستاذ اسامه عادل على الموبايل وتقوم
بقراءته وانت فى الطريق وتجعل يوم اجازتك للتدريب حتى تصل الى الاحتراف بإذن الله

ahmedyosri73
03-28-2017, 16:42
السلام عليكم وا رحمة الله وا بركاتة
اخى استخدام الشموع اليابانية فقط عند مناطق العرض وا الطلب او الدعم وا المقاومة للتاكد وا يفضل الشموع
الانعكساية فقط . بالتوفيق لك .

mahmoud552
03-31-2017, 12:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حضرتك افتح الشارت وحاول ان تختار زوج وقوم بالتحليل على اى طريقة للتحليل
ثم افتح حساب تجريبى وحاول ان تدخل صفقات على الحساب وطبق الاستراتجية

dadanada
03-31-2017, 15:24
:)لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لقد اعجبني الموضوع الذي طرحته في رايي طريقتك صحيحة :):)