PDA

View Full Version : ما يجب من معلومات لمجابهة سوق الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

walbh
03-13-2014, 00:19
ماهي المعلوات الظرورية لفهم تدفق الرسمات ؟
وماهي مصادرها؟

الرجاء التفاعل في الموضوع وشكرا

doola2020
03-14-2014, 04:37
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقتصادية في موقع المتداول العربي

a7med84
03-14-2014, 04:59
اخى الكريم اتبع اى اسلوب فى التداول التحليل الفنى هو اللى هيديلك التوقع

والفهم لحركه السعر فى الزوج هيكون من خبرتك معاه ىفى التداول مع الوقت ان شاء الله

محمود مرعى
03-14-2014, 05:19
وماهي مصادرها؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بص يا اخى علشان تعرف تقرأ الرسم الخاص بالشارت بسهولة لازم حضرتك تكون متعلم الفوركس من الاساس وازاى انت بتعرف ترسم خصائص الشارت بنفسك وتحدد نوع المؤشرات اللى انت عايز تشتغل بيها وكل الحاجات دى مش هتعرفها من فراغ ولكن هتعرفها لما تتعب فى فهما كويس جدا وربنا يوفقك

gr53
03-14-2014, 09:17
وماهي مصادرها؟

هناك الكثير من المواقع على النت و التي من خلالها يمكنك تعلم الفوركس و أساسياته بكل سهولة
أيضا في المنتدى القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك المهم اصبر على التعلم

ahmedibrahim258259
03-14-2014, 11:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها
تقبل مروري

shimaa33
03-14-2014, 15:23
مش فاهمه اصدك يعني ايه معلومات لتدفق الرسومات يا ريت تفيدني بالموضوع ده يا اخي الكريم
يا ريت توضح موضوعك اكتر من كده علشان افهم اكتر يا اخي الكريم

forexman3
03-14-2014, 17:53
شوف ياغالى
تعلم رسمات الشارت ياتى بتعلم التحليل الفنى بطريقة صحيحة
ومن خلال تعلم التحليل الفنى تستطيع رسم اى شئ على الشارت

ilyes chaieb
03-14-2014, 22:27
ان كنت تقصد تحرك الشارت
فالاخبار هى المحرك الاول و الاخير
تقبل مرورى

.................................................. .........

DRAGON1980
03-14-2014, 22:30
والفهم لحركه السعر فى الزوج هيكون من خبرتك معاه ىفى التداول مع الوقت ان شاء الله

عدي
03-14-2014, 22:57
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته... انصحك اخي الكريم ان تدخل القسم التعليمي في المنتدي و تقرا و تتعلم حتي تعرف كيفية التداول

saad197920
03-16-2014, 23:06
يا اخى الفاضل انت اذا تعلمت اسس التحليل الفنى الصحيح بأى طريقة ما تفضلها وتتقنها سوف تحلل الرسم
البيانى بكل سهولة ...

salimned
03-18-2014, 03:39
السلام عليكم اخي عليك ان تعرف كيف تقوم بالتحليل الفني للشارت كي تعرف
المستويات التي تدخل عليها لان هدا هو السبيل الوحيد للنجاح في صفقاتك.

forexman55555
04-02-2014, 20:57
مش فاهم السؤال . ما معنى المعلومات الضروررية لتدفق الرسمات ؟
يعنى ايه تدفق الرسمات ؟ اتمنى منك التوضيح لكى نتفاعل مع الموضوع بشكل صحيح

st2s
04-02-2014, 23:38
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقتصادية في موقع المتداول العربياخى الكريم اتبع اى اسلوب فى التداول التحليل الفنى هو اللى هيديلك التوقع

gr53
04-09-2014, 02:05
هناك الكثير من المواقع على النت و التي من خلالها يمكنك تعلم الفوركس و أساسياته بكل سهولة
أيضا القسم التعليمي به العديد من الدروس التي تفيدك كثيرا

Mohamed Morsy
04-12-2014, 02:38
هتلاقي مواقع كتير بتعلم الفوركس وكمان القسم التعليمي هنا كمان هتلاقي فيه كمان حاجات كتيرة مفيدة
المهم انك تلتزم بالتعليم والنصاح عشان السوق خطر جدا

latraaa
04-12-2014, 13:11
يا اخي الكريم، هانك العديد من المواضيع التي أرى أنها لابد من المتداول تعلمها، و أهم هده المواضيع هو العمل على تعلم التحليل بكل أنواعه سواء الكلاسيكي أو الفني أو غيره، و من ثم سوف تتضح الرؤيا إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إنشاء الله

MOHAMMED EN NADOURI
04-12-2014, 15:56
الهامش المتاح Usable Margin
وهو المبلغ الذي يتبقى في حسابك بعد اقتطاع الهامش المستخدم منه , وهو أقصى مبلغ يسمح لك بخسارته في الصفقة .
فالغرض الرئيسي من الهامش المتاح هو أن يتم الخصم منه في حالة حدوث خسارة , فإذا خسرت في متاجرتك بالسيارة مبلغ
$011 سيتم خصمها من حسابك لاستكمال قيمة السيارة كاملة كما أسلفنا .

Abo Hamdy
04-12-2014, 16:15
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
القسم التعليمي هتلاقي هناك مواضيع كتيرة هتفهمك معني الفوركس وكل حاجة عن الرسومات دي

SheShe
04-19-2014, 18:08
انا شايفة انك عليك الاول ان تعلم رسمات الشارت ياتى بتعلم التحليل الفنى بطريقة صحيحة
تقبل مروري ...

عاشق الفوركس
04-19-2014, 18:43
السـلام عليكـم ورحـمــة الله , اخـي الكـريـم ،انا انصحك بالعمل على الانتقال الى موقع فوركس فاكتوري الذي يوفر لك البيانات المعلومات حول الاخبار ووقتها واهميتها

amermazzen
04-19-2014, 18:52
hالسلام عليكم احي الكريم المعلومات متوفر بكثرة في المنتدة من اجل المساعدة في فهم كل ميزات الفوركس الأساليب تختلف من تاجر لأخر كل تاجر وكيفة التعامل مع سوق الفوركس المهم تبقى أحسن حاجة هي التعلم الجيد وفق بناء استراتيجات تكون مربخة من أجل تطبيقها على الحساب الحقيقي.

Bouani
04-19-2014, 19:20
أخي الفوركس مهما تعلمت ديما ناقص
لمواجهة الفوركس لا بد انك تتعلم قدر المستطاع
و للتعلم اذهب للفسم التعليمي
تقبل مروري

مصطفى حمدان
04-21-2014, 14:54
اخى الفاضل المعلومات الخاصة بسوق الفوركس كثيرة جدا علشان تقدر تستوعب وتستفاد يحتاج الموضوع الى فترة زمنية طويلة تبحث وتطلع وتقوم بالتطبيق على الحسابات التجريبية حتى يتسنى لك اكتساب الخبرة اللازمة

samoray13
04-30-2014, 14:20
ان كنت تقصد بالرسمات الرسوم البيانية فالطرق المستخدمة لتحليلها واستنتاج الاتجاهات منها هو التحليل الفني اخي والتحليل الفني كما يقول الاخوة هو ينقسم الى الكثير من المدارس

gr53
05-04-2014, 06:15
أيضا القسم التعليمي به العديد من الدروس التي تفيدك كثيرا مع فيدوهات مبسطة

ahmed morsy
05-08-2014, 00:34
اخي الغالي في الاول انا انصحك ان تدخل القسم التعليمي في المنتدي
و تقرا و تتعلم حتي تـعرف كيفية التـداول
تقبل مروري

ssesko42
05-12-2014, 19:29
اخي الغالي انا من اعتقادي ان الأخبار هي من تحرك سوق الفـوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري
واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقـتصادية في موقع المتداول العربي

medo.66543
05-18-2014, 11:35
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد القسم التعليمي
هتلاقي هناك مواضيع كتيرة هتفهـمك معني الفوركس وكل حاجة عن الرسومات دي
تحياتي

lluis
05-18-2014, 11:43
شوف ياغالى

abdelaziz 10
05-18-2014, 11:51
المعلومات الضرورية لمجابهة سوق الفوركس انك تتعلم اسلوب تحليل قوي وتتقنه على الديمو جيدا وهذا امر اساسي
بعد ذلك الالتزام بادارة الحساب ماليا وتقنيا افضل ادارة وتتخد الحكمة في تدبير كل صغيرة وكبيرة فيه طبعا

BrahimForex
05-18-2014, 12:23
هناك معلومات كتيرة لكي تبدا في الفوركس عليك بالتعلو و التدريب في الحساب التجريبي و مراقبة الاخبار التي تؤتر على السوق

msayyed2000
05-18-2014, 12:24

اخي الكريم ٫ متابعه التحاليل الماليه

وتقبلوا مروري جزاكم الله خير

balou
05-18-2014, 12:27
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد قم بتحليل زوج فنيا او تعرف على اخبار اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

benchou-ahfd
05-18-2014, 12:38
لفهم تدفق الرسيمات يجب عليك وضع خطة عمل و دراسة فنية مستفيضة حتى تحدد الاتجاه العام لحركة السعر

mohamed omara
05-18-2014, 12:43
فوركس (Forex) كلمة مركبة من الأحرف الأولى للمصطلح (Foreign Exchange) وتعني السوق الذي يتم فيها تبادل العملات العالمية. يعتمد هذا السوق على سياسة الحكومات، المضاربين، المصارف المركزية، شركات الخدمات البنكية، المستثمرين وغيرهم من المؤسسات المالية. بحسب التقديرات فإن حجم التداول اليومي في سوق الفوركس هو 4 تريليون دولار يوميا ، مما يجعل سوق الفوركس اكبر سوق للتداول في العالم . يتميز سوق الفوركس بانه مفتوح للتداول 5 ايام في الاسبوع على مدار 24 ساعة يوميا الامر الذي يوفر مرونة عالية في اوقات التداول وهو غير مربوط او محدود بحسب منطقة زمنية معينة فهو يجمع 3 اقسم تداول مختلفة هي القسم الاوروبي ,الاسيوي والامريكي .سوق الفوركس هو سوق مبني على حركة ازواج العملات وامكانية الربح متوفرة في الارتفاع والانخفاض

yassoo011
05-18-2014, 12:56
انت تحتاج لتعلم التحليلات او نوع من التحليل وتستمر فيه في السوق
وتحاول ان تطور منه في التجارة ومع الوقت

maasofiane
05-24-2014, 15:57
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس ادخل علي موقع فوركس
فاكتوري واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة
الاقتصادية في موقع المتداول العربي

الربح من الفوركس
05-24-2014, 16:38
اخى الحبيب لابد من التحليل الجيد للسوق ومتابعة الاخبار والتعرف عليها وقت حدوثها وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

mirna ahmed
05-24-2014, 16:43
في حين أن هناك الكثير من التركيز على صنع المال في تجارة العملات، فمن المهم معرفة كيفية تجنب فقدان المال. التقنيات المناسبة لإدارة الأموال هي جزء لا يتجزأ من نجاح التجاري. فإن العديد من التجار المخضرمين نتفق على أن يمكن لأحد أن يدخل موقف بأي ثمن وسيجني المال - انها كيف يحصل على واحدة من هذه التجارة ما يهم.

siimo
05-24-2014, 17:19
اهلا بك اخي الكريم لكي تبدا في الفوركس عليك التعلم الكافي اولا
تم العمل بالحساب التجريبي والعمل على اتقان التحليل الفني مع مراعات الاخبار ووقت حدوتها

salimned
05-24-2014, 17:29
السلام عليكم لابد لك اخي من تعلم التحليل الفني و الاساسي للعملات كي تستطيع تحقيق نتائج جيدة في الفوركس و بالتوفيق لك في عملك.

ahmedmomen
05-26-2014, 13:06
انت تقدر تحدد اتجاه السعر المتوقع خلال فترة معينة عن طريق اختيار فريم معين وتطبيق عليه اسلوب
من اساليب التحليل الفني المختلفة زي الترند والدعوم والمقاومة والفيبوناتشي والنماذج السعرية وبعض المؤشرات مثلا الموفينج افيراج

aysamiman
05-26-2014, 14:37
تقرأ الرسم الخاص بالشارت بسهولة لازم حضرتك تكون متعلم الفوركس من الاساس وازاى انت بتعرف ترسم خصائص الشارت
بنفسك وتحدد نوع المؤشرات اللى انت عايز تشتغل بيها وكل الحاجات دى مش هتعرفها من فراغ ولكن هتعرفها لما تتعب فى فهما كويس جدا وربنا يوفقك

mohd5ash
05-26-2014, 14:58
اخي كل شيء مترابط مع بعضه
مستويات التشبع والترند والارتدادت والاخبار
يجب عليك ان تكون على علم ودراية بكل ما يدورحولك وعدم اهمال اي نقطة
مع كل الامنيات لك ولنا وللاخوة بالنجاح

rami007
05-26-2014, 17:13
السلام عليكم
انا شايفة انك عليك الاول ان
تعلم رسمات الشارت ياتى
بتعلم التحليل الفنى بطريقة صحيحة
ومن خلال تعلم التحليل
الفنى تستطيع رسم اى شئ على الشارت
تقبل مروري ...
سلام ثحياتي
بالوفيق

mahmoudgalal
05-26-2014, 17:14
علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها
تقبل مروري

salah belacel
05-26-2014, 17:31
اذا كنت يا اخي تو معرفة كيف تتحرك الاسعار فان من يملكون اوامر البيع و الشراء هم من يخددون الاسعار هؤلاء عم عملاء البورصات اللذين يشتغلون داخل البورصات ولديهم طرقهم وووسائلهم وهذا ما يطلق عليه التحليل الفني

INTHENAMEOFALLA
05-26-2014, 17:37
المعلومات الضرورية لمواجهة سوق الفوركس ان تعرف ما هو الفوركس ما العملات التى يتم المتاجرة فيها العملات الاساسية وغير الاساسية ان تكون متابع جيد للاخبار وتحاول تحليلها
واشياء كثيرة جداً فى الفوركس تتعلمها بالتدريج وربنا يوفقك

remas
05-26-2014, 19:40
يا اخى الاقسام التعليميه فى المنتديات المتعلقه بالفوركس كتيره جدا انصحك انك تروح على الاقسام دى وتتعلم ودا هو الطريق الصحيح للربح من السوق

magic777
05-26-2014, 19:42
المعلومات الضرورية لمواجهة سوق الفوركس ان تعرف ما هو الفوركس ما العملات التى يتم المتاجرة فيها العملات الاساسية وغير الاساسية ان تكون متابع جيد للاخبار وتحاول تحليلها
واشياء كثيرة جداً فى الفوركس تتعلمها بالتدريج وربنا يوفقك

الي هيا الاساسيات من غير معرفتها هتكون دايما معلوماتك في السوق ده ناقصه طبعا فلازم يكون فيه اساس علم كامل علشان يكون
فيه خبره كامله مع المتاجر يقدر يعتمد عليها

ahmed kabo
05-26-2014, 21:46
مش فاهم بصراحة يعنى اية تدففق الرسمات هلتقصد حركة السوق او حركة الشارت يعىن ولا اية ارجو التوضيح حتى تحصل على اجابة مناسبة بالتوفيق للجميع

abo heba
05-26-2014, 22:27
اهلا بك
لابد من تعلم التحليل الفنى لفهم كل شىء عن السعر والتنبؤ بحركته المستقبليه وان لم يكن بعد فتره والمهم ان يكون
التنبؤ جيد بنسبه كبيره لكى تربح فى الفوركس مع متابعه التحليل الاساسى

selmon
05-26-2014, 23:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انت مبتدي ولكن انا اعتقد انك لازم اولا تكون صبور وتخش القسم التعليمي وبعدين تبدي تشتغل بس

soooonor
05-27-2014, 00:09
لفهم حركة الاسعار على الشارت يلزم متابعة الاخبار الاقتصادية الصادرة عن الدولة صاحبة العملة التى ترغب فى تداولها ...ثم التعرف على الرسوم البيانية و دلالاتها و دراسة المؤشرات و محاولة الاستفادة منها

anamoody
05-27-2014, 05:14
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخى العزيز يمكنك ان تتبع التحليل الفنى جيدا و ان شاء الله يفيدك جيدا و لانه يعتبر افضل شئ
لفهم تدفق الرسمات و مصادرها

msamir2013
05-27-2014, 05:20
اخى الاخبار الاقتصادية تعد من اهم المحركات للسوق

وكلما كان الاقتصاد قوى والاوضاع السياسية مستقرة فى تلك البلاد كلما زاد الاستثمار على العملة الخاصة بتلك البلد

moh721
05-27-2014, 06:17
يجب ان تتعلم الفوركس لكى يكون عندك قدرة على انك تتداول فى الفوركس
واكيد فى الفوركس يود فرص كثيرة جدا لكى نتعلم من الكب نتعلم و ايضا الفيديوهات

salmawar
05-27-2014, 14:26
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
لواجهة سوق الفوركس اعتقد انه عليك ان تكتسب اي معلومة مهما كان انت ترى انها رح تفيدك للان السوق قوي جدا

hamdy saleh
05-27-2014, 14:30
بســـــــــــــــم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين موضوع مميز و جميل و شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــرا

xdorex
05-27-2014, 14:49
اغلب التحركات التي تكون في الرسم على الترند تكون بفعل الاخبار التي تصدر في اوقات محدده
ويكون لها تاتير قوي على العملات بحيت تتحرك في مدى طويل جدا وتكون هي السبب الرئيسي في تحريك الروسومات

rami007
05-27-2014, 15:08
السلام عليكم
اخي الغالي انا من اعتقادي ان الأخبار
هي من تحرك سوق الفـوركس ادخل
علي موقع فوركس فاكتوري
واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة
الاقتصادية او المفكرة الاقـتصادية في موقع المتداول العربي
سلام تحياتي
بتالوفيق

payza
05-29-2014, 15:16
السيولة منها
عتقادي ان الأخبار هي من تحرك سوق الفـوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري :bravo::bravo::bravo:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

el andaloussi
05-31-2014, 00:11
أخي الكريم الفوركس أو سوق الفوركس يحتاج علمــا وفيرا بالمجال
فلا يمكنك أن تدخل حربــا دون أن تعلم ان للحرب فنون وخدع لذالك انصحك بالتعلم

doaa sary
05-31-2014, 00:46
كلامك ملغبط جدااا
بس بحاول افهم من ردود الاعضائ ان بتسءل ازواى السوق بيتحرك ع ما اعتقد
حاجتين
اولا البنوك المركزية ودة مش هتعرف امتى ولية هتتفاجئ
والاخبار ليها وقت محدد

waleed hassona
05-31-2014, 11:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى بمنتدى فوركس العرب الكرام اخى الكريم عليك اولا متابعة
مواقع الاخبار لان الاخبار هى المحرك الاساسى للعمله ولابد من عدم التعامل اثناء الاخبار

rojan22
05-31-2014, 11:30
السلام علیکم، کل المعلومات و کل الصغیر و الکبیر تجدها فی الجوجل و الیوتیوب بخصوص الفورکس،
ما علیك إلا البحث عن تعلیم مبتدئین فورکس فی الیوتیوب و الجوجل، بالتوفیق

hunter_world
05-31-2014, 17:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم المعلومات كتير اوي ولازم تتعلمها اسمها البرمجه العقليهمهم اوي

selmon
05-31-2014, 19:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الخبره واحده مهمه ومطلوبه اوي في الفوركس علشان تكسب

Nadia Hatim
06-09-2014, 23:40
اخـي الفـاضل .. اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد القسم التعليمي
طبعا هتلاقي هناك مواضيع كتيرة هتفهمك معني الفوركس وكل حاجة عن الرسومات دي
تحـياتي

BOUCHA-AFES
06-11-2014, 18:17
وماهي مصادرها؟

الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
لااعرف قصدك ولاكن لنواجه الموقع لايمكنك مواجهة السوق الا اذا كنت خبيرا والافضل التسلح بالعلم والخبر حتى تخرج بارباح ترضيك من السوق

afillane
06-11-2014, 18:37
يجب تعلم الاخبار وتحليلها واعتقد انها الاهم والاساسية في الفوركس بالاضافة الى قليل من التحليل الفني في الاوقات العادية للسوق

zasdqwer
06-11-2014, 21:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عليك اولا بتعلم اساسيات وكيفيه التعامل مع الفوركس
تقبل مروري

maao2008
06-19-2014, 11:46

aymanso
06-19-2014, 11:54
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كلن المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

maao2004
06-19-2014, 12:03
فى القسم التعليمى ستجد الكثير من المعلومات والمواضيع التى يتكبها الأعضاء التى تفيدك كثيرا فى هذا المجال

mohamed bnali
06-19-2014, 12:08
تشكر يا محترم على طرحك هدا الموضوع القيم الهادف الدي يرشدنا الى الامور التي نتسلح بها لمجابهة سوق الفوركس
اول الامور ما نعلم بها وما نتسلح بها وما نعد لها العدة والعتاد هي معرفة السوق والسعر كيف نعرف اتجاهه وماهي الاشياء التي يعرف بها الاتجاه فبمعرفة الاتجاه نستطيع ان ندرك معرفة السوق ومعرفة السعر
واول الامور التي ترشدنا الى الاتجاه هي معرفة السعر في ماضيه وحاضره ونتنبا بمستقبيلاته فادا ااستطعنا التنبؤ بالمستقبليات وصدقت التوقعات فنعرف الاتجاه فنمارس عليها ونتابر عليها حتى نمهر في معرفة الاتجاهات وتلك الغاية التي نريد الوصول اليها
واولها الدعم واالمقاومة ونعرف سعر الدعم وسعر المقاومة وكيف تتجمع هده النقط والخطوط ويتكون الترند ويكون قمم وقيعان وكيف تكون هده القمم كاملة او مزدوجة او تلاتية فادا انكسر الترند فهل انكساره صحيحا او كادبا
وكتيرا من تجار الفركس يترقبون انكسار الترند فيتجرون معه وهو صاعد ويتجرون معه وهو منخفض ويتاجرون وهو مدبدب ويسلطون عليه في تدبدبه بعض الاشارات ليعرفون اتجاهه صاعدا او هابطا وكيفما كان الحال التاجر المحنك يدخل الى السوق مرحا ناشطا يتجر في الصعود وفي الهبوط وينال المكسب في كلا الاتجاهين ويتعاشر مع جميع العمولات فتحرك السوق في صعود عملة وفي انخفاض عملة ومن السبريد ينتفع التجار ويزدحم السوق وتكون السيولة في اشدها وما اجمل السوق في تحركاته وما اجمل التاجر ادا كان عارفا ملما
وبالله التوفيق

Jo.Cena
06-19-2014, 19:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انا مش فاهم سوالك ياريت تكتبه بصيغه تانيه
علشان الواحد يقدر يشارك معاك فى الموضوع يا اخى

abjanty
06-23-2014, 05:56
اخي الكريم اصبح في وقت ترتبط فيه الاسعار يالخبار بالدرجه الاولى فكل من يستطيع فهم الاوضاع بالمنظور الصحيح
متاكد انه سوف ينجح في الفوركس ارجو ان اكون قد اصبت

ebram
06-23-2014, 08:01
وماهي مصادرها؟

اولا لازم تكن عندك معلومات خاصه باداره راس المال
ثانيا لازم تمتلك معلومات اخباريه
ثاثاا معلمات استراتيجيه لفتح واغلاق الصفقات

sara ali
06-23-2014, 09:24
بص يا اخى علشان تعرف تقرأ الرسم الخاص بالشارت بسهولة لازم حضرتك تكون متعلم الفوركس من الاساس وازاى انت بتعرف ترسم خصائص الشارت بنفسك وتحدد نوع المؤشرات اللى انت عايز تشتغل بيها وكل الحاجات دى مش هتعرفها من فراغ

mazn
06-23-2014, 09:30
السلام عليكم ورحمة الله
المعلومات الضرورية لمجابهة سوق الفوركس انك تتعلم اسلوب تحليل قوي وتتقنه على الديمو جيدا وهذا امر اساسي
بعد ذلك الالتزام بادارة الحساب ماليا

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

ehab_salah
06-24-2014, 21:32
اخى الفاضل .. ان المعلومات الخاصة بسوق الفوركس كثيرة جدا جدا علشان تقدر تستوعب
وتستفاد يحتاج الموضوع الى فترة زمنية طويلة تبحث وتطلع وتقوم بالتطبيق على الحسابات
التجريبية حتى يتسنى لك اكتساب الخبرة اللازمة
...
تحياتي

rami007
06-25-2014, 04:29
السلام عليكم
هناك الكثير من المواقع على النت و التي
من خلالها يمكنك تعلم الفوركس و أساسياته بكل سهولة
أيضا القسم التعليمي به العديد من الدروس
التي تفيدك كثيرا مع فيدوهات مبسطة
سلام تحياتي
بالتوفيق

kingman
06-25-2014, 04:42
فى هذا السوق يجب ان يكون المتاجر دائم الاطلاع وعلى دراية ومعرفة بماهية هذا السوق والعوامل المؤثره فيه وكيفية تحركه وان يكون متمكن من من ادواته ىف التعامل مع هذا السوق

RomanyMoreed
07-14-2014, 16:34

تقصد حضرتك الشارت عمومآ عشان تعرف تحلل السوق عليك بتعلم التحليل الفني والتحليل الاساسي

بالتوفيق

maha elsayed
07-14-2014, 16:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهم حاجه فى الفوركس هو
اداره راس المال بشكل قوى يا اخى عموما تقبل تحياتى يا ريت

mounim1994
07-14-2014, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي الخبرة للجواب

maha elsayed
07-14-2014, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معلومات رائعه ومهمه
يا اخى عن التداول فى الفوركس عموما يا اخى تقبل تحياتى

hema2013
07-14-2014, 19:15
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد الفوركس عبارة عن سوق التجارة العملات واليورو دولار والين من العملات التى تتم تحليلها فنيا ودراسة للسوق
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Rachiiids
07-14-2014, 19:54
و الله أخي الكريم ليس لي أية فكرة على هذا الموضوع و ان شاء الله أصحاب الخبرة يفيدونك
في هذا و تتعلم لأي شيء تريده و تفهمه فقط تحلى بالصبر

darsh
07-14-2014, 19:59
هو هناك من الامور الهامه الكثير حتى تستطيع فهم السوق والمضاربة فية اهمها اتعلم المستمر ومتابت الاخبار الخاصة بكل عملة

AMLAK
07-14-2014, 20:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم فى هذا السوق يجب ان يكون المتاجر
دائم الاطلاع وعلى دراية ومعرفة بماهية هذا السوق والعوامل المؤثره فيه وكيفية تحركه وان يكون
متمكن من من ادواته ىف التعامل مع هذا السوق مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

maha elsayed
07-14-2014, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته معلومات رائعه ووممتازه
يا اخى فى الفوركس عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريت

Yopi
07-14-2014, 21:19
السلام عليكم ورحمة الله المعلومات الضرورية التي تبحث عنها
اخي لمجابهة السوق ستجدها في موثع فوركس فاكتوري فقط عليك التحليل ورمضان كريم

اسامه أحمد
07-14-2014, 21:36
السلام عليكم إذا كنت لا تعلم قراءة الشارتات فى أعتقد إنك يجب أن تتعلم الفوركس قولان من القصص إلى التحليل الفني و ابتكار إستراتيجية تعمل جيدا معك و بالتوفيق إن شاء الله

DABDOUB
07-15-2014, 02:48
يجب ان تكتيب معرفو في التحليل الفني و معرفو بمواعي الاخبار حتى تتجنبها
او حتلا تراقبها لتعرفتاتيرها على كل عملة و كل خبر و تكتسب راي و خبرة فيها

khaledqbdr
07-15-2014, 02:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الحقيقة مش فاهم انت عايز ايه بالضبط
وايه هي المعلومات اللي انت عايزها بالضبط

nassr15
07-15-2014, 03:39
اللي بيحرك السوق أخي عوامل كثير اهمها طبعا البنوك المركزيه والسيوله اللي داخله وخارجه وطبعا الأخبار ودي تقدر تتبعها علي فوركس فاكتوري

poop
07-15-2014, 04:35
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
دور هنا فى المنتدى وانتا هتعرف كل الا انتا عاوز تعرفوا
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

dalito
07-15-2014, 05:43
السﻻم عليكم
بالنسبة لتحرك الشارت فهو محكوم بالاخبار المرتبطة بعمﻻت الزوج
وتكون هذه الاخبار في المقام الاول اقتصادية كما ان الاخبار السياسية والكوارث الطبيعية تؤثر على العملة بحكم انعكاسها المباشر على الاقتصاد
وتقبل مروري

Mosa AL-Haj
07-15-2014, 07:47
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

maao2004
07-15-2014, 11:10
ياجماعة سؤال الراجل واضح
هو بيطلب حد يقولوا ويقولى ايه هو مصدر الارقام التى تظهر على الشارت

abdelhak redouane
07-15-2014, 11:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار انا ارى ان مجابهة سوق الفوركس من الامور التي لا طائل منهçا وانت تعمل على محاربة نفسك اما عن تدفق الرسمات وفهمها فعلك ان تعرف التحليل الفني وكيفية مراجعة الاخبار اثناء بثها وعلى هذا الاساس ستفهم كيف تتدفي الرسمات
بالتوفيق للجميع

محمد السيد محمد
07-15-2014, 12:02
انا اسف مش فاهم انت تقصد ايه بالمعلومات الضرورية لفهم تدفق الرسمات
وعشان كده مش هعرف ارد على حضرتك وارجو ان تجد من اجابات الزملاء ما يفيدك

maha elsayed
07-15-2014, 12:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهم حاجه التدريب على
الحساب التجريبى عشان نعرف يا اخى ندربه ونتعلم عليه كويس اووووووووووى

atbill
07-15-2014, 12:17
السلام عليكم، الفوركس يتغير اتجاهه بتغير و اصدار الأخبار الاقتصادية
خاصة أخبار الدول الكبرى التي تزلزل أسعار العملات ويمكن معرفة من موقع انستا...بالتوفيق

hema2013
07-15-2014, 12:25
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد الفوركس عبارة عن سوق لتداول العملات الموجودة وكمان لابد من التحليل الفنى الجيدودراسة السوق وكمان لابد من عمل استراتيجية مهمة

mohd1236
07-15-2014, 12:26
المعلومة المهمة هي أن تدرس الفوركس كعلم و تأخذ قرار مبني على أخبار و ليس
حظ كما يدعي البعض و بالتوفيق أخي الفاضل

poop
07-15-2014, 13:02
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
لا اعرف والله اخى الكريم يا رب يفيدك احد من المنتدى
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

1 million
07-15-2014, 18:18
التحليل الفني يعتبر دليلا جيدا لك اخي الكريم للدخول في سوق الفوركس
و كذلك ان تعلم بعض الاخبار التي تحرك السوق و تؤثر عليه

Mosa AL-Haj
07-16-2014, 02:01
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

payza
07-16-2014, 18:09
هي مش بالمعلومات يا اخي هي بالممارسة الفعيلية والتطبيق والتدريب
وليس بالعملومات النظرية لكن ممكن تقرا توصيات بادرة راس المال الصحيحة

عدي
07-16-2014, 19:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

hema2013
07-16-2014, 19:13
كلسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتةاخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد وان الرافعة المالية ضرورية للاضعاف المال ودخول السوق لابد من معرفة باليورو دولار هى عملة سهلة وبسيطة فى تحليلها

محمود مرعى
07-16-2014, 21:17
وماهي مصادرها؟

يا اخى الرسومات اللى موجودة على الشاشات دى موجودة بالفعل فى اى منصى فوركس وليست انستا فوركس فقط وكمان بيكون الشارتات بأكثر من فريم زمنى يوجد فريمات من اول الدقيقة حتى الشهرى ومصادر الرسومات دى الهيئة العامة المسئولة عن مراقبة الفوركس لان الاسعار دى كلها ثابته فى كل المنصات المختلفة

عدي
07-19-2014, 18:48
السلام عليم و رحمة الله و بركاته... انه لموضوع يستحق القرائه و مفيد للجميع .. اتمني لك التوفيق ان شاء الله و للجميع

farouk100082
07-19-2014, 18:50
اخى ان سوق الفوركس بحر من المعرفة ولكنى سوف انصحك بان تعتمد كل الاعتماد
على التحليل الفنى فى هذا السوق وسوف تعرف مدى قوته

محمود مرعى
07-19-2014, 19:26
وماهي مصادرها؟

اولا يا اخى واضح من طريقة سؤالك انك فعلا لسه متعلم جديد وطبعا ده لا يعيبك ولا يقلل من شأنك اطلاقا واحنا كلنا كنا كده فى يوم من الايام والحمد لله اتعلمنا وفهمنا الدنيا عاملة ازاى والمعلومات الضرورية علشان تقدر تفهم تدفق الرسم نوع الشارت اذا كان شموع يابانية او خط متصل دائما وايضا اختيار نوع الفريم ساعة ولا اربعة ساعات ولا قد ايه وكل المصادر دى هتلاقيها عندك فى المنصة الخاصة بالتداول

midosafwat
07-19-2014, 22:11
اخى الفاضل المعلومات الخاصة بسوق الفوركس كثيرة جدا علشان تقدر تستوعب وتستفاد يحتاج الموضوع الى فترة زمنية طويلة تبحث وتطلع وتقوم بالتطبيق على الحسابات التجريبية حتى يتسنى لك اكتساب الخبرة اللازمة

عدي
07-19-2014, 22:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

midoo
07-20-2014, 00:13

gr53
07-27-2014, 02:15

moh721
07-27-2014, 03:22
واكيد فى الفوركس يود فرص كثيرة جدا لكى نتعلم من الكب نتعلم زايضا الفيديوهات
ومن اهم المعلومات فى الفوركس ا نه يكون التاجر يعرف اية اللى بحرك السوق

brayek3
07-27-2014, 03:38
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة

mohamedsaber
07-27-2014, 03:50
لكل شارت رسم مختلف مش معقولة هتحفظ كل رسمة لكن بعد ما تتعلم التحليل الفني هتكون قادر علي تحليل اي رسمة وتفتح الصفقات
لازم تتعلم اكتر عن الفوركس وتتدرب اكتر علي ما تعلمته من تحليل فني علي حساب ديمو لكي تكتسب مهارات جديدة في المتاجرة

rafik23
07-27-2014, 04:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم ...اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
شكرا جزيلا على هده المعلومات الرائعة على أية حال أتمنى لك التوفيق و للجميع إن شاء الله ...

awa
08-08-2014, 16:31
اهم حاجة علشان تفهم الفوركس هى ان تفهم كل ادوات التحليل
الفنى و لو عرفت التحليل الفنى انصحك ان تعرف اكثر عن ادارة راس المال

abdelaziz 10
08-15-2014, 18:55
السوق الفوركسي خطر للغاية وقبل الخوض فيه لازم التسلح بالخبرة تقنيا وماليا ايضا
بالتالي لازم على كل متاجر لا يتسرع في ولوج الفوركس ويتعلم ويجرب اولا الديمو

abdelhalim
08-15-2014, 18:55
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز
وفي إنتظار جديدك الأروع والمميز
لك مني أجمل التحيات
وكل التوفيق لك يا رب

gr53
08-19-2014, 05:38

ahora
08-21-2014, 03:52
اذا كنت تقصد بالرسمات الشارت البياني الذي يتحرك فيه السعر فعليك لفهمه ان تتعلم احد انواع التحليل
التحليل الفني او التحليل الاساسي و يفضل تعلمهما معا

dranass92
08-29-2014, 18:37
السلام عليكم احي الكريم المعلومات متوفر بكثرة في المنتدة من اجل المساعدة في فهم كل ميزات الفوركس الأساليب تختلف من تاجر لأخر كل تاجر وكيفة التعامل مع سوق الفوركس المهم تبقى أحسن حاجة هي التعلم الجيد وفق بناء استراتيجات تكون مربخة من أجل تطبيقها على الحساب الحقيقي.

lakamora221
08-30-2014, 20:33
أخي الكريم مع فائق أحترامي لك
و التقدير ولكن موضوعك غير مفهوم كليا رجاءا وضح سؤالك
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشككرا

مصراوى
08-30-2014, 20:35
اخى الحبيب لمواجة السوق لابد من التعلم المستمر والتدريب والادارة الجيدة لراس المال والبعد عن الطمع لانة العدو الاساسى للمتداول وبالتوفيق للجميع

forexarabi
08-30-2014, 20:41
السلام عليكم
اريد اخى الكريم الراى الدى يقول ان الاخبار هى المصدر الرئيسى للمعلومات التى تؤثر وتحدد مسار اسواق التداول المالى الفوركس وخلافة
وما تلك الرسومات الا ادوات لتوضيح التوقعات التى من الممكن توقعها للمستقبل بناء على مستجدات الاخبار

abdoux
08-31-2014, 16:17
احي الكريم المعلومات متوفر بكثرة في المنتدة من اجل المساعدة في فهم كل ميزات الفوركس الأساليب تختلف من تاجر لأخر كل تاجر وكيفة التعامل مع سوق الفوركس المهم تبقى أحسن حاجة هي التعلم الجيد وفق بناء استراتيجات تكون مربخة من أجل تطبيقها على الحساب الحقيقي.

hamidgarfi
08-31-2014, 17:32
فمن غير المرجح، مع ذلك، أن هذه الاستثمارات ستكون ناجحة إذا كان الاستثمار الكامنة
وقد لا يبدو استراتيجية. ويقال أيضا أن صناديق التحوط في الواقع بأداء خدمة مفيدة لل
أسواق صرف العملات الأجنبية

ndoe
08-31-2014, 17:44
المعلومات تاتيك من خلال الممارسة الفعلية على السوق والتدريب الفعلى علية
ومن خلال هذة الخبرة سوف تكون قادر على فتح الصفقات بمنتهى السهولة واليسر

asafiforex
08-31-2014, 18:43
بص يا اخى علشان تعرف تقرأ الرسم الخاص بالشارت بسهولة لازم حضرتك تكون متعلم الفوركس من الاساس وازاى انت بتعرف ترسم خصائص الشارت بنفسك وتحدد نوع المؤشرات اللى انت عايز تشتغل بيها وكل الحاجات دى مش هتعرفها من فراغ ولكن هتعرفها لما تتعب فى فهما كويس جدا وربنا يوفقك

downlaod1
09-05-2014, 16:47
وماهي مصادرها؟

---------- Post added at 02:47 PM ---------- Previous post was at 02:46 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها

fosat
09-05-2014, 17:09
وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها
تقبل مروري

Bessem_bk
09-05-2014, 17:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يلزمك نوعين من المعلومات معلومات أساسية لها علاقة بأخبار السوق و خاصة الأخبار القوية
كما يلزمك معلومات فنية مبنية على مؤشرات السوق
تقبل مروري و شكرا

sharshabil
09-05-2014, 19:10
الرسمات هل تقصد الشموع في الشارت هي تتشكل من خلال اللاسعار
و تغيرات الاسعار على المنصة لااعف ان كنت تقصد شيئا اخر

أسماء نعناع
09-05-2014, 21:41
المعلومات التي تستخدما لمجابهة السوق هي معلومات مبنية على التحليلات والاستراتيجية المستخدمة كذلك الاخبار الاقتصادية التي يجب ان تتابعها

tedjboyka
09-06-2014, 13:47
تقبل مروري

AMLAK
09-08-2014, 16:31
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم بالنسبة لتحرك الشارت
فهو محكوم بالاخبار المرتبطة بعمﻻت الزوج وتكون هذه الاخبار في المقام الاول اقتصادية كما ان الاخبار السياسية والكوارث
الطبيعية تؤثر على العملة بحكم انعكاسها المباشر على الاقتصاد بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

fosat
09-08-2014, 17:07
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس
تعلم التحليل الفنى بطريقة صحيحة
تقبل مرورى

moundir123
09-08-2014, 17:17
علوم الفوركس هي المفاتيح الاساسية للتداول وكذا الاخبار وادارة المال خااااااااااااااااصة ادارة المال وعدم الطمع والممارسة اليومية على الديمو كل هذا راح اخليك متداول محترف وانا متيقن ان لملايين راح اتكو من نصيبك

forexachraf
09-08-2014, 17:18
اهلا و سهلا اخي الفاضل , السؤال الذي طرحته مفيد
في المجال الفوركس كل ما يقع من كواريث الطبيعية او الحروب لها تاثير في السوق

gehad87
09-18-2014, 12:15
المعلومات انك تفتح الكتاب وتقرا وتتعلم الاساسيات علشان تفهم السوق ماشي ازاي
وتقرا بعد كده في التحليل الفني والتحليل الاساسي علشان تفهم
الرسوم البيانية وتقدر تاخد القرار السليم للتعامل مع السوق

Elrayes
09-23-2014, 21:12
عشان تقدر تتقن الرسومات و كل ما يتم اضافته علي الشارت هو جزء من تعلم التحليل الفني و مفيش مصدر
ولكن فيه ناس تتعلم التحليل و تحلل و ترسم بنفسها

heroo252
09-23-2014, 21:16
يعنى ايه تدفق الرسومات ؟؟ ممكن تكون تقصد اشكال الشموع على الفريمات
ودى بتختلف من فريم للتانى وحركتها بتحددها حجات كتير منها اسباب فنيه ومنها اسباب اخباريه او رقميه

nada2012
09-23-2014, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جميعا ....ماشاء الله يا اخى معلومات رائعه يا اخى
عن سوق الفوركس عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييت

Ahmed2020eg
09-23-2014, 22:08
تقبل مروري

nada2012
09-23-2014, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جميعا ....ماشاء الله يا اخى اعتقد يا اخى لابد من التدريب
والتعلليم عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييييييييت

midoo
09-23-2014, 22:56
اهلا بك
لابد من تعلم التحليل الفنى لفهم كل شىء عن السعر والتنبؤ بحركته المستقبليه وان لم يكن بعد فتره والمهم ان يكون
التنبؤ جيد بنسبه كبيره لكى تربح فى الفوركس مع متابعه التحليل الاساسى

MRN2014
09-24-2014, 01:55
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

ahmed9933
09-24-2014, 08:16
اتبع اى اسلوب فى التداول التحليل الفنى هو اللى هيديلك التوقع

والفهم لحركه السعر فى الزوج هيكون من خبرتك معاه ىفى التداول مع

AMLAK
09-26-2014, 15:14
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

nada2012
09-26-2014, 15:50
الــــــسلام علـــــيكم ورحـــــمه الله وبركاته ...... معلومات رائعه يا اخى عن
الامعلومات المهم عن الفوركس وكيفيه التداول من خلال الفوركسسس

payza
09-27-2014, 19:47
هي تتلخص في النسبة لتحرك الشارت فهو محكوم بالاخبار المرتبطة بعمﻻت الزوج
وتكون هذه الاخبار في المقام الاول اقتصادية كما ان الاخبار السياسية والكوارث الطبيعية تؤثر على العملة.......

noureddineb
09-27-2014, 20:42
اعتقد انه يجب عليك التعلم وبالخصوص الاستراتجيات و مفاتيح التحليل لتفهم الرسمات
اسال الله لي ولكم التوفيق

abokarem
09-27-2014, 22:56
السلام عليكم
هناك العديد من الامور التى بالامكان ان نفعلها لمجابهه الفوركس وان لا يقضى علينا لكن للاسف
لا تفعلها وهى اداره راس المال والالتزام بالخطه والاستوب لوز

lyes1977
09-28-2014, 15:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الكريم انا اعتقد ان المعلومات الضرورية لفهم اتجاه العام للسوق والبيانات الرسومية المصاحبة لها هي اولا اعطاء الاهمية البالغة لعامل الاخبار والتحليل عليه اي التحليل الاساسي ثم التحليل الفني و شكرا اخي على الموضوع وبارك الله فيك

salichou
09-28-2014, 16:21
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
لمجابهة سوق الفوركس يجب ان تكون متعلما كفاية و الله مستعان

payoneer
09-28-2014, 16:35
بسم الله الرحمن الرحيم
معلومات قيمه جزاك الله خيرا

Ahmed Taher M
09-28-2014, 16:56

vaaas
10-13-2014, 13:04
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري واعرف
الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقتصادية في موقع المتداول العربي

waelo
10-14-2014, 14:12
اخي الكريم اصبح في وقت ترتبط فيه الاسعار يالخبار بالدرجه الاولى فكل من يستطيع فهم الاوضاع بالمنظور الصحيح

nada forex
10-14-2014, 23:39
الســــــــلام عليــــــكم ورحــــمه الله وبركاته ....... معلومات رائعه يا اخى عن
مجابهخ سوق الفوركس عموما تقبل تحياتى يا رييييييييييييييييييييا

md5diablo
10-14-2014, 23:49
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكوم و رحمه الله و بركاته . اهم ما يجب ان تعرفه اخي الكريم هو مفهوم الاخبار فالاخبار هي المحرك الاساسي لاسعار الفوركس و هي تحرك الاسعار بسرعه جنونيه لا يمكن لمعضم التجار مجاراتها

nada forex
10-15-2014, 01:01
الســـــــــلام علــــــيكم ورحــــمه الله وبركاته ..... معلومات رائعه يا اخى
عن مواجهه سوق الفوركس عموما تقبل تحياتى يا رييييييييييييت

Ahmed2020eg
10-15-2014, 16:51
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقتصادية في موقع المتداول العربي

balou
10-15-2014, 17:29
السلام عليكم اخوة كرام
اتبع تدفق اخبار و حركة السوق
مع بعض التحليل متميزة

اتمنى لكم للجميع التوفيق ان شاء الله

may0
10-15-2014, 19:03

samir saadon
10-15-2014, 19:30
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الكريم عليك عمل استراتيجيه خاصه بك ولا تتسرع في القرارات لانها تقلل من همتك
واستخدم المؤشرات والاخبار لكي تكون على علم وافهم السوق فهم صحيح تحياتي لك

vaaas
10-16-2014, 14:50
أخي الأخبار هي من تحرك سوق الفوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري واعرف
الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقتصادية في موقع المتداول العربي

OLSOPIDRO
10-16-2014, 14:59
بص اخي علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها تمنياتي لك بالنجاح

algeria
10-18-2014, 00:01
أخي الكريم أهم المعلةمات لتستطيع فهم تحركات السوق هي الأخبار الأقتصادية و يمكنك أن تجدها في موقع فوركس فاكتوري
أرجوا ا نأكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

ranou
10-18-2014, 14:27

dellos
10-18-2014, 14:28
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز تحركات السوق ليس عشوائية كما يقول البعض وستلمس دلك عندما تتعلم انواع تحاليل ولا يجب عليك توقف من التعلم لانه علم فوركس
واسع

mooha
10-18-2014, 14:34
بص يا اخى علشان تعرف تقرأ الرسم الخاص بالشارت بسهولة لازم حضرتك تكون متعلم الفوركس من الاساس وازاى انت بتعرف ترسم خصائص الشارت بنفسك وتحدد نوع المؤشرات اللى انت عايز تشتغل بيها وكل الحاجات دى مش هتعرفها من فراغ

ifs
10-20-2014, 13:16
بسم الله الرحمان الرحيم
لتوقع الحركة اخي عليك ان تتبع اسلوب معين لمدة معينة و تغيره ان لم يعطي نتائج جيدة تقبل مروري والسلام عليكم

ranou
10-21-2014, 00:01
بص اخي علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها تمنياتي لك بالنجاح

antonioforex
10-21-2014, 00:33
السلام عليكم
اخي يجب ان نتدرب جيدا في الفوركس كي نستطيع العمل بشكل جيد فيه
و اتمنى لك النجاح في عملك اخي الكريم و بالتوفيق.

ام زياد
10-21-2014, 00:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم انا كمان مبتدئه ومازلت لا افهم الاشارات لكن اللى انا متاكده منه كويس قوى ان عشان تفهم لازم تتعلم وتدرس هذه الامور فى كورسات وهى ماليه النت وفى متناول الجميع من جوجل ويوتيوب وهنا كمان فالمنتدى

aliali
10-21-2014, 23:13
بالتوفيق

مروة
10-21-2014, 23:18
تبع اى اسلوب فى التداول التحليل الفنى هو اللى هيديلك التوقع

balou
10-21-2014, 23:44
عند تعلم قراة حركة ازواج هتزيد
في اعتقادي من خبرتك

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

abdelloo31
10-23-2014, 02:25
لمعلومات متوفر بكثرة في المنتدة من اجل المساعدة في فهم كل ميزات الفوركس الأساليب تختلف من تاجر لأخر كل تاجر وكيفة التعامل مع سوق الفوركس المهم تبقى أحسن حاجة هي التعلم الجيد

forexabdo2014
10-23-2014, 02:33
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

ProForex
10-23-2014, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم عليك أن تفهم الاخبار هي التي تحرك السوق انها وقود الشارت والمحرك الرئيسي للعملات

abo_yehia
10-23-2014, 18:41
انت لازم تعرف انت بتعامل مع نوعية السوق العملات الأجنبية يعني اقتصاد دول والبنوك المركزية الكبري وأخبار الخاصة بهذه الدول وانصحك أن تقرا قليل عن تاريخ نشأة الفوركس وما هو الفوركس تقبل مروري واحترامي الشديد للشخصك

Wassa04
10-23-2014, 18:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم هناك العديد من المصادر التي يمكنك اعتمادها
في التعلم اولا راجع القسم التعليمي بالمنتدى تقبل مروري

ramdani
10-31-2014, 20:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد يا اخي الكريم لمجابهة سوق الفوركس يجب التوفر على الاستراتجية القوية

hunter_world
11-01-2014, 00:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا اعتقد ان الفوركس دا علم محتاج حاجات كتير علشان تقدر تشتغل عليه اخي

---------- Post added at 09:55 PM ---------- Previous post was at 06:35 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم سوق الفوركس لا يقبل التحدي وانهو مثل البحر اعتقد محتاج معلومات عشان تمشي معاها مش تجبهو

DABDOUB
11-01-2014, 16:23
و الله أخي الكريم ليس لي أية فكرة على هذا الموضوع و ان شاء الله أصحاب الخبرة يفيدونك
في هذا و تتعلم لأي شيء تريده و تفهمه فقط تحلى بالصبر

mohyedal
11-01-2014, 16:26
لابد من تعلم تقنيات قراءة اتجاهات السوق عن طريق
القراءة و التدريب الطويلين و ذلك من اجل التمكن من التداول
بيعل او شراء بشكل ناجح مع تفادي الفشل

ahmed mahmoud abdelhady
11-11-2014, 04:15
اتبع اى اسلوب فى التحليل الفنى اخى الفاااضل
تقبل مروررري
^^ نورتني.......

---------- Post added at 01:15 AM ---------- Previous post was at 01:13 AM ----------

اتبع اى اسلوب فى التحليل الفنى اخى الفاااضل
تقبل مروررري
^^ نورتني.........

kimo.san
11-11-2014, 05:10
االتحليل عليك وعلى التحليل الى هو هيقدر يفيدك بصوره اكبر وانه هيقدر يفهم اسس السوق وزاى تتاجر ببصوره كبيره واعتقد ان دا فيه فايده كبيره ليك اوى انك تعرف تعمل دا بصوره ناجحه ف بالتوفيق لك انشاء اله وتقدر توصل للى انت عايزه

ahmed mahmoud abdelhady
11-11-2014, 05:23
اتبع اى اسلوب فى التداااول للتحليل الفني هو ال ه يوصلك لدااااااااا
تقببل مروري .

ahmed1a
11-11-2014, 05:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. بصراحه انا لا افهم موضوعك جيدا اخى الكريم فانا لا اعلم ما الذى تريدة ولكن ان كنت تسال عن الاخبار فيمكنك ايجادها من على موقع فوركس فاكتورى او ستجد بعض القنوات الفضائيه التى تذيعها

zoza
11-11-2014, 05:47
الشارتات او الرسم البيانى للكل زوج من ازواج العمللات د يعتبر اهم حاجه فى طريقه التداول الى هتقد تفيدك بشكل كبير اوى وان كمان لازم تعرف طريقه تحليلها بصوره كبير هاوى وانشاء الله تقدر توصل لنتايج كويسه اوى ول انت ساتمريت معه شكرا لك

w3ad
11-11-2014, 08:14
السﻻم عليكم
وتكون هذه الاخبار في المقام الاول اقتصادية كما ان الاخبار السياسية والكوارث الطبيعية تؤثر على العملة بحكم انعكاسها المباشر على الاقتصاد
وتقبل مروري

downlaod3
11-11-2014, 13:11
لابد من تعلم تقنيات قراءة اتجاهات السوق عن طريق
القراءة و التدريب الطويلين و ذلك من اجل التمكن من التداول
بيعل او شراء بشكل ناجح مع تفادي الفشل

محمد عبد اللطيف
11-11-2014, 13:41
السلام عليكم
هناك العديد من الاسلحه التى تجعلك قادر على الحد من الخساره وزياده الارباح فى الكثير من الاحيان والمهم فى اول الطريق ان نعترف بالخساره عند حدوثها فى الفوركس
والاستوب لوز مهم جدا وان حدث حاول ان تقلل الخساره

Tro
11-11-2014, 21:49
الاخبار هي من اقوي المحركات وهي اللي ممكن تأثر جامد .........
عشان كده انصحك دائما بمتابعه مواعيد و اوقات و تحليلات الاخبار
السابقه و القادمه ...
تحياتي

titou2378
11-11-2014, 21:53
بسم الله الرحمن الرحيم
بودي اجابتك اخي الكريم ولكنني جديد في الميدان
تقبل مروري فقط

mayali
11-12-2014, 23:41

tawfik200
11-13-2014, 00:29
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم بسم الله الرحمن الرحيم شكرا لك اخي على هده الافادة الراؤع واتمنى لك التوفيق في هدا المجال الرائئع وتقبل مني تدخلي وشكرا

alikimo
11-13-2014, 00:32
المعلومات الاقتصاديه والمؤشرات الاقتصاديه الى هتقدر تفيدك بشكل كبير اوى فى انك تتخلص من اى عقبله ليك فى مجال الفوركس وان الموضوع دا مهم جدا علشان تقدر انك تكمل فى سوق الفوركس ف بالتوفيق لك واعتقد كمان لازم تتعلم طرق التحليل كلها

dranass92
11-13-2014, 01:37
علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها
تقبل مروري

Azeddinovic
11-13-2014, 01:54
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها

esshazly
11-13-2014, 02:06
السلام عليكم . . اذا اتعلمت التحليل الفني وكان التحليل الاساسي يبقي انت كدة تمام .. التحليل الاساسي لياكد التحليل الفني .. بالتوفيق ان شاء الله في كل التعاملات اليومية من الصفقات

al.hany
11-13-2014, 02:34
مصدرها المنتدى نا ان شايف ان دا افضل مصدر تاخد منه معلومات فى كل ما يخص الفوركس بشكل عام وانك هتعرف تستفيد منه بشكل كبير اوى ف بالتوفيق لك انشاء الله وتقدر انك تحصل على اكتر المعلومات الى ممكن انك تجمعها شكرا لك

allh
11-13-2014, 04:01
المعلومات انا بقد بيها على طول ان المؤشرا تالاقتصاديه والبيانات الى بتنزل الى بقدر انى احللها لكىى اتوقع انهى سعر هيزيد وانهى عمله هتقل ف دا مهم جدا علشان تقدر تحكم بيه على نفسك ف بالتوفيق ليك انشاء الله شكرا اخى الكريم وتحياتى لك

saeyd22
11-13-2014, 04:27
اقرا كثير وابحث على النت وهتلاقى اكثر مما تريد وشوف فيديوهات كثيرة وجرب على الديموو :)

gr53
11-14-2014, 00:11

Wassa04
11-14-2014, 01:41
مرحبا اخي الكريم ليست هناك معلومات معينة
انصحك بقرائة قدر المستطاع من المعلومات تقبل مروري

ali 9
11-14-2014, 18:53
اخى الفاضل .. ان المعلومات الخاصة بسوق الفوركس كثيرة جدا جدا علشان تقدر تستوعب
وتستفاد يحتاج الموضوع الى فترة زمنية طويلة تبحث وتطلع وتقوم بالتطبيق على الحسابات
التجريبية حتى يتسنى لك اكتساب الخبرة اللازمة
...

sasa11
11-14-2014, 18:53
يجب ان تكتيب معرفو في التحليل الفني و معرفو بمواعي الاخبار حتى تتجنبها
او حتلا تراقبها لتعرفتاتيرها على كل عملة و كل خبر و تكتسب راي و خبرة فيها

ghiles
11-14-2014, 19:03
السلام عليكم.المعلومات التي يجب كسبها كثيرة لمعرفة الطريق الذي سياخذه الدياجرام
ويجب ان تكسب الخبرة والابتعاد عن الطمع والقلق والخوف.

maha mass
11-14-2014, 23:29
الســــــــــلام عل ـــيكم ورحـــمه الله وبركاته ....... شكرا يا اخى على طرح الموضوع
الاكتر من رائع والمفيج عن المعلومات لمواجهه سوق الفوركس يا اخى

worldg04
11-18-2014, 19:40
التحليل الفني يعتبر دليلا جيدا لك اخي الكريم للدخول في سوق الفوركس
و كذلك ان تعلم بعض الاخبار التي تحرك السوق و تؤثر عليه

may0
11-18-2014, 19:40
السﻻم عليكم
وتقبل مروري

sameas
11-18-2014, 20:09
اعتقد ان التحليل الفنى هو الى هيقدر انه يساعدك بصوره كبيره اوى فى تحديد او اتخاذ القرار الخاص بك وان المواجهه دى هتبقا فى انك تقلل تحقق اكبر خساره ودا بردو عن طريق طرق التحليل السليمه ف بالتوفيق لك اخى الكريم

ynwa1892
11-19-2014, 01:52
السلام اخي لكي تحدد اتجاهات الاسعار احترف التحليل الفني والاسايسي والرقمي هم اساسيات الفوركس وستربح الكثير ان احترفت احد منهم
وفقك الله

mohamedbaki
11-19-2014, 12:58
واكيد فى الفوركس يود فرص كثيرة جدا لكى نتعلم من الكب نتعلم زايضا الفيديوهات
ومن اهم المعلومات فى الفوركس ا نه يكون التاجر يعرف اية اللى بحرك السوق

aliali
11-19-2014, 12:58
اذا كنت تقصد بالرسمات الشارت البياني الذي يتحرك فيه السعر فعليك لفهمه ان تتعلم احد انواع التحليل
التحليل الفني او التحليل الاساسي و يفضل تعلمهما معا

mela
11-19-2014, 12:59

monayaa
11-23-2014, 15:00
يلزمك نوعين من المعلومات معلومات أساسية لها علاقة بأخبار السوق و خاصة الأخبار القوية
كما يلزمك معلومات فنية مبنية على مؤشرات السوق
تقبل مروري و شكرا

amenaali
11-23-2014, 15:00

hakim12
11-23-2014, 15:45
في حين أن هناك الكثير من التركيز على صنع المال في تجارة العملات، فمن المهم معرفة كيفية تجنب فقدان المال. التقنيات المناسبة لإدارة الأموال هي جزء لا يتجزأ من نجاح التجاري. فإن العديد من التجار المخضرمين نتفق على أن يمكن لأحد أن يدخل موقف بأي ثمن وسيجني المال - انها كيف يحصل على واحدة من هذه التجارة ما يهم.

mooor
11-23-2014, 15:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
ان الاخبار هي المتحكم الاساسي بعد اقتصاد البلاد هو من يتحكم في السوق
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

hmadnahc
11-23-2014, 16:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا انك انت التواب الرحيم
يجب عليك معرفة شيئ مهم هو ان الفوركس مرتبط بالاقتصاد

bibou
11-28-2014, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته... انصحك اخي الكريم ان تدخل القسم التعليمي في المنتدي و تقرا و تتعلم حتي تعرف كيفية التداول

brayek3
11-28-2014, 23:58
متوفر بكثرة في المنتدة من اجل المساعدة في فهم كل ميزات الفوركس الأساليب تختلف من تاجر لأخر كل تاجر وكيفة التعامل مع سوق الفوركس المهم تبقى أحسن حاجة هي التعلم الجيد وفق بناء!!,,,

myaer
11-29-2014, 08:10
انت لازم تعرف انت بتعامل مع نوعية السوق العملات الأجنبية يعني اقتصاد دول والبنوك المركزية الكبري وأخبار الخاصة
بهذه الدول وانصحك أن تقرا قليل عن تاريخ نشأة الفوركس وما هو الفوركس تقبل مروري واحترامي الشديد للشخصك

ameera
11-29-2014, 08:10
أخي الكريم أهم المعلةمات لتستطيع فهم تحركات السوق هي الأخبار الأقتصادية و يمكنك أن تجدها في موقع فوركس فاكتوري
أرجوا ا نأكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

medo2013
11-29-2014, 08:18
المعلومات التى نستطيع العمل عليها فى الفوركس هى التى تقدر تتحكم فيها ولذلك يجب الاخباؤر تؤدى وظيفتهها ولا تحدث بلبلة فى السوق ولذلك يجب العمل على الاشياء الحلوة والربح منها والاحسن تبعد عن المتاجرة وقتها

Wassa04
11-30-2014, 02:03
مرحبا اخي الكريم يمكنك الاعتماد علي المؤشرات
هناك الكثير منها بالتوفيق لك تقبل مروري

omar223
11-30-2014, 16:31
السﻻم عليكم
وتكون هذه الاخبار في المقام الاول اقتصادية كما ان الاخبار السياسية والكوارث الطبيعية تؤثر على العملة بحكم انعكاسها المباشر

wallo
11-30-2014, 20:03
انت تقدر تحدد اتجاه السعر المتوقع خلال فترة معينة عن طريق اختيار فريم معين وتطبيق عليه اسلوب
من اساليب التحليل الفني المختلفة زي الترند والدعوم والمقاومة والفيبوناتشي والنماذج السعرية وبعض المؤشرات مثلا الموفينج افيراج

aminoos
11-30-2014, 20:12

والفهم لحركه السعر فى الزوج هيكون من خبرتك معاه ىفى التداول مع الوقت ان شاء الله بص يا اخى علشان تعرف تقرأ الرسم الخاص بالشارت بسهولة لازم حضرتك تكون متعلم الفوركس من الاساس وازاى انت بتعرف ترسم خصائص الشارت بنفسك وتحدد نوع المؤشرات اللى انت عايز تشتغل بيها وكل الحاجات دى مش هتعرفها من فراغ ولكن هتعرفها لما تتعب فى فهما كويس جدا وربنا يوفقك السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشان تفهم السوق والشارت صح عاوز تتعلم كويس ممكن تذهب الى القم التعليمي وهناك هتلاقي كل حاجة وياريت تبدأ من اول السلم وهو معرفة المصطلحات الاساساية وبعد كده تبدأ تعرف الاستراتيجيات وتختار منها واحدة وتحاول تتقنها

karim01
11-30-2014, 20:20
السلام عليكم، الفوركس يتغير اتجاهه بتغير و اصدار الأخبار الاقتصادية
خاصة أخبار الدول الكبرى التي تزلزل أسعار العملات ويمكن معرفة من موقع انستا...بالتوفيق

brayek011
11-30-2014, 20:31
انا من اعتقادي ان الأخبار هي من تحرك سوق الفـوركس ادخل علي موقع فوركس فاكتوري
واعرف الاخبار الصادرة أو الاجندة الاقتصادية او المفكرة الاقـتصادية ..

Doodysamsom
11-30-2014, 20:49
السلام عليكم ورحمة الله......
ياريت لو سمحت حضرتك توضح السؤال اكتر....
لو تقصد المعلومات اللى تفهمك سوق الفوركس,,؟؟؟؟ ممكن تدخل على الموقع التعليمى للمنتدى...

ibrahim forex
11-30-2014, 20:56
اخى الفاضل الاخبار التى تساعدك على معرفة حال السوق وتساعدك على التقدم اكثر ادخل على
فوركس فاكتورى وانت تجد به كل شئ خاص بالاخبار الاقتصادية وكل الاخبار التى تحتاجها