PDA

View Full Version : مطلوب مساعدة

2x1
06-07-2012, 11:58
السلام عليكم ورحمة الله

اخواني انا جديد فالفوركس وانا دلوقتي بتعلم علي حساب ديمو بس دة اكيد مش كفاية بس انا بحثت عالنت عن كتب ودروس كلها دش وكلام كتير انا عاوز يكون في كتب اودروس سهلة الفهم وبسيطة ومزودة بالصور الواضحة لاني في حجات كتيير مش فاهمها مع اني فالحساب الديموا بحقق ارباح لكن بدون دراية كاملة عن ازاي وصلت للارباح دي زي ما المحترفين بيكونوا عارفين ازاي حققوا وهيحققوا ارباح

AhmedMagnifico
06-14-2012, 16:06
وعليكم السلام
فى هنا قسم للكتب فيه بعض الكتب الجيدة ممكن تدخله وتدور على كتب وان شاء الله بتلاقى اللى يفيدك
بالتوفيق لك اخى

ahmed
06-14-2012, 16:52
الاول يا اخى يجب عليك قراءة
عدة كتب مثلا كتاب عن التحليل الفنى او حتى اخذ فكرة عامه عنه
وعن التحليل الموجى والتحليل الاساسى والرقمى
وبعد ذلك يمكنك ان تختار ما يناسبك من اتجاة وعندم تحدد ان سوف اوافيك بالكتب التى تحتاجها

fafa280384
06-14-2012, 16:56
السلام عليكم ورحمة الله

اخواني انا جديد فالفوركس وانا دلوقتي بتعلم علي حساب ديمو بس دة اكيد مش كفاية بس انا بحثت عالنت عن كتب ودروس كلها دش وكلام كتير انا عاوز يكون في كتب اودروس سهلة الفهم وبسيطة ومزودة بالصور الواضحة لاني في حجات كتيير مش فاهمها مع اني فالحساب الديموا بحقق ارباح لكن بدون دراية كاملة عن ازاي وصلت للارباح دي زي ما المحترفين بيكونوا عارفين ازاي حققوا وهيحققوا ارباح
ياخي عليك بصبر على التعلم وتعود على برنامج التدوال
وخبرة هي اساس التعلم

2x1
06-14-2012, 18:16
وعليكم السلام
فى هنا قسم للكتب فيه بعض الكتب الجيدة ممكن تدخله وتدور على كتب وان شاء الله بتلاقى اللى يفيدك
بالتوفيق لك اخى

وبعد ذلك يمكنك ان تختار ما يناسبك من اتجاة وعندم تحدد ان سوف اوافيك بالكتب التى تحتاجها

ياخي عليك بصبر على التعلم وتعود على برنامج التدوال
وخبرة هي اساس التعلم

والله يا اخواني انا بقرا وبتعلم كل يوم بس حاسس اني بالعافية عقبال مبفهم درس
من دروس الفوركس لان اكثر الدروس مبتبقاش سلسة ومفهومة
بقدر كافي ولولا اصراري عالتعلم كنت زهقت وياست من التعلم

kingman
06-14-2012, 22:06
هى فى البداية كل شئ بيبقى صعب شوية لكن فيه طرق مبسطة وسهلة لتوضيح مفهوم واساسيات السوق
طيب هل حضرتك جربت تقرأ كتاب فوركس فور عرب؟
اعتقد انه كتاب رائع كبداية لمعرفة اساسيات هذا السوق

vamoscapitos
06-14-2012, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله

هههههههه وانا ايضا الان احقق ارباح في الديمو لكن

لا اعرف لما ربحت وكيف وان شاء الله يفيدونا الاخوان

2x1
06-16-2012, 15:48
هى فى البداية كل شئ بيبقى صعب شوية لكن فيه طرق مبسطة وسهلة لتوضيح مفهوم واساسيات السوق

انا منزلة بس انا بدأت فكورس من احدي مواقع الفوركس

العربية وقلت بعد مخلص الكورس هبدأ فقراية الكتاب

sho
06-16-2012, 16:32
يوجد مصادر كتير للتعليم والشرح المبسط للفوركس .. المئات من الكتب الالكترونية التى تشرح الفوركس من البداية للنهاية .. كما ان هذا القسم جميل جدا ويحتوى على معلومات مفيدة لاى متداول مبتدئ يمكنك القراءة وعند الوصول لنقطة تريد توضيحها وشرحها يمكنك فتح موضوع هنا للسؤال ولن يتوانى اى شخص هنا فى تقديم المساعدة باذن اللة

2x1
06-16-2012, 20:35
يوجد مصادر كتير للتعليم والشرح المبسط للفوركس .. المئات من الكتب الالكترونية التى تشرح الفوركس من البداية للنهاية .. كما ان هذا القسم جميل جدا ويحتوى على معلومات مفيدة لاى متداول مبتدئ يمكنك القراءة وعند الوصول لنقطة تريد توضيحها وشرحها يمكنك فتح موضوع هنا للسؤال ولن يتوانى اى شخص هنا فى تقديم المساعدة باذن اللة

دة اكيد انا بشوف الناس هنا متعاونين جدا وبيجابوا علي اي سؤال يقدروا يجابوا
علية وانا بالفعل بقرا كتير عشان اتعلم بشكل جيد كيفية عمل صفقات ناجحة

ana1990
06-16-2012, 23:20
نفس الحال بس انا لقيت حل كنت قبل كده حملت كتاب عدد صفحاته يتجاوز ال280 صفحه قعدت قلت انا هموت قبل ما اخلصه فقريت الصفحات الاولى و المفاهيم ثم الشرح ثم سبت نص الكتاب و قريت النص الاخراني لقيت نفسي فاهم كل حاجه (طبعا اتعلمت من المنتدى و الحساب التجريبي) مشكلة الكتب انها كاتبه كل حاجه في المجال و المبتدئين مش بيبقوا محتاجين ده كله

hithemlion
06-17-2012, 03:57
والله يا اخى ان الكتب كثيرة فى مجال الفوركس ومختلفة وانصحك بالاتجاه الى الفيدوهات اذا استكفيت من الكتب ولا تشتت نفسك

2x1
06-17-2012, 11:47
والله يا اخى ان الكتب كثيرة فى مجال الفوركس ومختلفة وانصحك بالاتجاه الى الفيدوهات اذا استكفيت من الكتب ولا تشتت نفسك

اكيد اتجاهي هيكون فالفترة اللي جاية للفديوهات اعتقد انها هتكون

مفيدة اكتر بس انا ماشي مرحلة مرحلة والله ولي التوفيق

elzeel
06-17-2012, 17:23
التعليم هو شئ كويس لكن الممارسه اكيد شئ افضل
لانك بتتعلم اكتر وانتا بتمارس وبتعايش الاجواء دى بنفسك

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:06

افضل شئ فغلاً وجدته بهذا المجال

الممارسه العلميه وهى تعطيك خبره كبيره اكبر من النظرى

اتمرن دائماً على الرسومات والتحليل على الشارت
لمختلف الازواج

amrmorasamir
06-18-2012, 11:28
السلام عليكم ورحمة الله

انا شايف ياباشا انك تقرا كتاب واحد فقط وده عشان تتعلم الاساسيات فقط اما لو عايز تتعلم دور بقى على دورس بالفديو وانا عارف دورس كويسه بس مش هينفع اكتب اسم المنتدى عشان اكيد مخالف

2x1
06-18-2012, 12:07
انا شايف ياباشا انك تقرا كتاب واحد فقط وده عشان تتعلم الاساسيات فقط اما لو عايز تتعلم دور بقى على دورس بالفديو وانا عارف دورس كويسه بس مش هينفع اكتب اسم المنتدى عشان اكيد مخالف

طيب يابرنس ابعتهملي عالخاص وتبقي
خدمتني خدمة كبيرة اوي ربنا يباركلك

talal
06-21-2012, 01:12
حاول استخدام المؤشرات او الاستراتيجيات المتوفرة على مواقع الانترنت فمنها الكثير والجيد فحاول اختيار البعض منها وقم بالتطبيق على الحساب الديمو مدة كافية من الزمن وسوف تربح وتتعود على ذلك وبعد ذلك يمكن المتاجرة على الحساب الحقيقي

2x1
06-21-2012, 07:51
حاول استخدام المؤشرات او الاستراتيجيات المتوفرة على مواقع الانترنت فمنها الكثير والجيد فحاول اختيار البعض منها وقم بالتطبيق على الحساب الديمو مدة كافية من الزمن وسوف تربح وتتعود على ذلك وبعد ذلك يمكن المتاجرة على الحساب الحقيقي

والله مش عارف انا باجي عند نقطة استخدام الاستراتيجيات والمؤشرات وواقف

لية مش عارف انا لحد دلوقتي بتعرف عليهم من غير ما استعملهم فالمتاجرة علي الديمو

nrgslawi
06-25-2012, 04:41
السلام عليكم ياخي انصحك اذا كنت مبتدا في عالم الفوركس ان تذهب لموقع اليوتوب وتكتيب في خانة البحث كلمة دورة فوركس كاملة
وستجد ما يرضيك

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:33
والله مش عارف انا باجي عند نقطة استخدام الاستراتيجيات والمؤشرات وواقف

لية مش عارف انا لحد دلوقتي بتعرف عليهم من غير ما استعملهم فالمتاجرة علي الديمو

ليه ياغالى اتعلم المؤشرات وافهما برده ايه المشكله

لابد انك تعرف عن كل شئ معلومه حتى لو مش هتستخدم الشى ده

بس تبقا عارف وعندك علم

KOGI
06-26-2012, 19:35
انصحك الكريم بقراءة كتاب اسمه فوركس العرب كتاب ممتاز جدا وبسيط فى شرحه وهو اللى نورلى الطريق للفوركس

hehelibeb
06-27-2012, 22:24
عليك باليوتوب فيه كل الشروحات حتى الإحتراف

ما عليك إلا أنت تكتب كلمة فوركس بالعربي

وسيخرج لك اليوتوب كل ما تريد

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 23:12
عليك باليوتوب فيه كل الشروحات حتى الإحتراف

ما عليك إلا أنت تكتب كلمة فوركس بالعربي

وسيخرج لك اليوتوب كل ما تريد

مظبوط الكلااام اليوتيوب ملئ بالفيديوهات التعليميه

يوجد سلسلة تعليمية كامله عن التحليل الفنى والتحليل الاساسى

ان شاء الله نعمل سلسة اكبر واحسن فى المنتدى هنا وتبقا فيديو

sabre
06-29-2012, 15:43
انصحك اخى كبدايه الاهتمام بتعريف ماو هو الفوركس اصلا
وما هو الهامش وما هو تبادل العملات وما هى العملات الاساسيه وكيفيه اختيار الشركه المناسبه
وبعد كدا لازم تتعلم ما هو الشارت وما هى الشموع اليبانيه وكيفيه قرائتها وبعد كدا تبحث عن كيفيه التحليل الفى من البدايه

sobissa
06-29-2012, 15:51
التعلم أخي لا يأتي بين ليل وليلة والظاهر أنك تعرف هذا خصوصا لما يكون مجال للتجارة والربح فسوف تجد الكل يجاهد من أجل الكسب لهذا عليك أخي بالبحث في منتدانا الغالي في قسم الخاص بالمواضيع التعيلمية وان لم يكفيك ذلك فيمكن البحث في العم جوجل على مواضيع ودروس أخرى وما أكترها في النت ونتمنى لك التوفيق لكن لا أنصحك أن تعتمد على شخص ليعلمك لأنه كن على يقين لن تجد عليك تعليم نفسك بنفسك

aminos
06-29-2012, 16:01
السلام عليكم
أنصحك أخي بكتاب فوركس للعرب
كتاب رائع جدا و هو الذي قرب الكثير من الأشخاص لهذا السوق و أنا كذالك
و البحت في موقع اليوتوب على الفيديوهات المتعلقة بالفوركس
و ربنا يوفقك

deadlyfox
06-29-2012, 16:13
انت لازم تصبر شويه فى الاول كل حاجه صعبة وانت شكلك عاوز تتعلم بسرعه بس ده مش هاينفع مع الفوركس
لازم تقرا كويس وتشوف فيديوهات وصور ودروس كتير وماتستعجلش على التعامل بحساب حقيقى لازم تكون خبرة
كبيرة عن السوق عشان ماتقعش فى مشاكل لا قدر الله

hesham1046
06-30-2012, 16:23
شوف هاقولك حاجة سبب الربح هو ان الاعتماد على التحليل والمؤشرات لكى اقدر ان ارى تحركات السعر كويس جدا واهم مؤشر عندى هو مؤشر قوة العملة التى ارى من خلالها قوة العملة جيدااااااااااا

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 16:30
شوف هاقولك حاجة سبب الربح هو ان الاعتماد على التحليل والمؤشرات لكى اقدر ان ارى تحركات السعر كويس جدا واهم مؤشر عندى هو مؤشر قوة العملة التى ارى من خلالها قوة العملة جيدااااااااااا

تقصد مؤشر القوه النسبيه ار اس اى ؟ ولا ايه تقصد قوة العمله

safiforex
06-30-2012, 16:52
جيد اخي الكريم انك بتعمل على حساب الديمو ، و انا انصحك بالاستفادة منه لاكثر مدة ممكنة
و حاول ان تعرف كل شيئ عن الفوركس سواء في المعلومات او الاستراتيجيات او الطرق او التحليات
المهم ان تعرف كل شيئ قبل البدأ في الحقيقي

derfcase
07-05-2012, 18:37
السلام عليكم ورحمة الله

انصحك بالقيام بمتابعة مواضيع المنتديات المتعلقة باساسيات و ادوات التداول - و النقاش مع الاعضاء حول الاشياء التي تجهلها
و اخيرا التدرب علي الحساب الديمو فترة لا تقل عن 6 اشهر - قبل البدء بالتداول بمال حقيقي

hossam eldeen mohamed
07-05-2012, 18:40
يعتمد على شرح الفوركس من الالف الى الياء ممكن تخش عليه وتتستفيد وبالتوفيق ** arabia اخي العزيز في منتدى اسمه

nada
07-05-2012, 18:47
انصحك اول حاجة تشوف فيدويها الفوركس من الالف الى الياء مفيد جدا
وبعد كدة تضرب ثم تعرف استراتجية للتاجره بيها

pimo
07-06-2012, 01:11
نعم يجب عليك ان تتعلم من الكتب هذا امر طبيعي لاي شخص يريد ان يكسب المعرفة وانا انصحك ايضا بالتداول في المسابقات التي تنظمها شركات الفوركس هذا لكي تستطيع ان تتعلم فن التداول وكيف تحافظ علي راس المال

ADIL
07-08-2012, 03:57
السلام عليكم
أنصحك أخي بكتاب فوركس للعرب
كتاب رائع جدا و هو الذي قرب الكثير من الأشخاص لهذا السوق و أنا كذالك
و البحت في موقع اليوتوب على الفيديوهات المتعلقة بالفوركس
و ربنا يوفقك

فعلا هذا الكتاب يتمتع بالأسلوب السلس ولن تملوا منه بل بالعكس ستستمتع به ياأخي أوصيك به

mohamedlee
07-09-2012, 01:09
استمر اخى فى الحساب التجريبى ولكن لا تاخذة بمحمل انه مجانى ولاكن حاول ان تهتم جيدا به وتاخذة بمحمل الجدية وانك تحاول انك تحقق ترجت معين فى وقت معين وحاول ان تتعلم استراتيجية استراتيجة واحدة واحدة وتحاول تطبق كل واحدة على حدى على البرنامج وحاول ان تتجنب الاخطاء التى وقعت بها فى السابق دائما وتمهل وكن حذر ولا تفتح الصفقات الا لما تكون متاكد انك فى الاتجاة الصحيح وحاول ان تسال وباذن الله كل الاخوة الخبراء هنا سوف يساعدوك دائما وبالتوفيق

ehab
07-09-2012, 02:54
انا شايف انك تشوف كتب انجليزية وفيديوهات فى النت
وتشوف مثلا كورسات او حد محترف يعرفك الدنيا بتمسى ازاى وبالتوفيق

peter
07-15-2012, 01:39
لا تبحث في مواقع اخري
انت موجود في موقع فوركس العرب
اعمل سيرش هنا هتلاقي ما هوا اقوي من الكتب

ymn30
07-15-2012, 01:42
لا تبحث في مواقع اخري
انت موجود في موقع فوركس العرب
اعمل سيرش هنا هتلاقي ما هوا اقوي من الكتب

ياخى العلم لا يقف على منتدا او موقع هناك مواقع كتير جداا عرب بيوجد فيها مواضيع هامه ارجو ان يقرأة ولا تتعصب الى منتدا او موقع طيب قبل مايفتح هذا الموقع من اين تعلمن نحن من مواقع كتير يوجد بها مواضيع كتير

bodda.2011
07-15-2012, 03:42
وعليكم السلام
بالتوفيق لك اخى

EngAhmed
07-19-2012, 13:03
بص هوا الافضل عموما هى الفيديوهات لكن كمان فى كتب مهمة جدا زى جون ميرفى وغيره من الكتب القوية والمهمة للجميع

Aker001
07-19-2012, 13:05
فى البداية كل شئ بيبقى صعب شوية لكن فيه طرق مبسطة وسهلة لتوضيح مفهوم واساسيات السوق
من الكتب العربية و الانقليزية
تحياتي

y4x
07-19-2012, 16:36
انا جديدة

وبحول اتعلم على الحساب التجريبى

بس حسة انى تايهة فية

بس اكيد هيجى اليوم وهفهم كل شئ
بس الصبر

2x1
07-19-2012, 18:06
انا جديدة

وبحول اتعلم على الحساب التجريبى

بس حسة انى تايهة فية

بس اكيد هيجى اليوم وهفهم كل شئ
بس الصبر

الحمدلله من تاريخ فتح موضوعي للان وانا اصبحت افضل كتير من الاول ونقصني بعض الاشياء البسيطة حتي ابدء تجارتي وانا علي ثقة عالية اني هنجح في فتح صفقات بنسبة نجاح كبيرة باذن الله عليكي فقط بالتعلم والصبر

tarek22
07-19-2012, 18:14
انا اول ما ابتديت متاجرة كنت بعتمد علي برنامج بيدي توصيات علي اساس البيفوت اليومي ... وكانت النتايج هايلة ...و كان الحساب حقيقي من بتوع حسابات البونص

Aker001
07-19-2012, 18:17
أقرا عدة كتب مثلا كتاب عن التحليل الفنى او حتى اخذ فكرة عامه عنه

jihadazzam
07-19-2012, 18:20
السلام عليكم ورحمة الله

السلام عليكم
انا ساجاوبك على الشق التاني من سؤالك
اخي انت تربح دون دراية لان الحساب على الديمو كبير لو هو حقيقي وحسابك صغير كان تمرغن من زمان
اعمل على 100 دولار فقط بالحساب التجريبي ورافب نفسك انت رابح او خاسر وهنا تحدد ان انت قادر الان لفتح حساب حقيقي

midoali
07-20-2012, 17:29
لو عايز تستفاد بي معني الاستفاده اقرء كتاب فوركس العرب اشرح ليك كل حاجه عايز تعرفه
عن الفوركس بي اسلوب سهل ومبسط

mrhoda
07-20-2012, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله

حاول تدخل المنتديات الكبيرة زى اف اكس ارابيا وبرامج نت وتشوف كورسات الفوركس الشاملة واى مساعدة الناس هنا تقدر ترد عليك وتساعدك فى اى شىء

ma90do
07-20-2012, 19:12
عليك بالانتظام اخي وتنظيم رائس المال وادارته ولا تدخل عشوائي في الصفقات او لا تدخل باحجام كبيره لزم تتدرب انك تلتزم بقواعد رائس المال علي هذا الحساب التجريبي حتي تكون قادر علي تنفيذ ذلك علي الحساب الحقيقي

dent
07-20-2012, 20:46
ممكن تبحث عن كتاب اسمه الفوركس خطوه خطوه والمنتدى هنا ملىء بككل شىء تحتاجه
واسال اى سؤال وانا تحت امرك

spiderxp
07-22-2012, 05:10
انا شايف من الطبيعي انك تبدأ على حساب ديمو ولو حتى ايام زيي عشان تعرف ازاي تفتح صفقة وتقفلها وهكذاااا

بص يامان عشان تبدأ لازم تستعمل اخبار مالية - منتديات عربية - اصدقائك او هنا بالمنتدى تسأل وتتابع وتشوف فيديوهات وتتعلم

mena
07-24-2012, 09:42
سوق تبادل العملة مليء بالقواعد التي تم إنشاؤها من قبل تاجر أو أخر خلال بحثهم عن القواعد المثلى لتجارة
تبادل العملة

master_egypt
07-24-2012, 15:24
اخى نصيحه قبل الدخول الى الفوركس اعرف كل عيوبه اولا قبل مميزاته بعدها قرر اذا كنت سوف تستطيع العمل والتواصل ام لا لانى كل عمل مختلف عن غيره فى كل شئ

SlaiteR
07-25-2012, 00:37
السلام عليكم ورحمة الله

اخي الكريم

ابحث في الأقسام التي هنا التي تختص بالتعليم

اخي

وان لم تجد ما يريحك بالاقسام هنا

فراسلني ساعطيك دورة سهلة جدا

وممتعة

Single phase
07-25-2012, 01:05
حاول تشوف الفيديهوات والكتب والشروحات للاعضاء
ولو في حاجه وقفت قصداك يبقى اسال عنها

bell1895
07-26-2012, 21:35
و الله بصراحة ما عندي خبرة
ان شاء الله تستفيد من الشباب و ينصحوك

hesham1046
07-26-2012, 23:05
لاول يا اخى يجب عليك قراءة

هند رضوان
07-27-2012, 03:00
انا ابتديت فى حساب الديمو انا كمان بس الحساب الاساسى فى انستا فوكس للمضاربة مش عرفة اعملة ياريت حد يساعدنى بليز

tforex
07-27-2012, 10:52
ربنا يوفقوا جميعا كل حاجه حاتلقوها موجوده ققصد بكل حاجه كل الطرق يعنى المهم تطولوا فى التعليم والتدريب وخلوا نفسكوا طويل

basom59
07-28-2012, 11:06
ممكن تدور على فيديوهات هاتون افضل بكتير من الكتب وتركز مع اللي بيشرح باذن الله تستفيد منها كويس

tarek22
07-28-2012, 17:23
بص يا زميلى هو التعامل فى الفوركس أصلاخطر لكن علشان تدخل حساب ميكرو النقطه بسنت يبأ أنت عايز صبر كبير جدا على ما تكسب مبلغ تحس بقيمته وفى الأخر أنت اللى تقرر بنفسك

zeina
07-29-2012, 19:08
قد تجد ان الكتب تحتوى على دش كتير ولكنك بعد قراءة هذا الدش الذى تعتقد انة غير مفيد ستفاجا بان هذا الدش هو اساس الفوركس ولو كنت بدات بدون قراءة هذة الاساسيات لن تصل الى التعليم الجيد

dollyabdallah
07-29-2012, 23:01
انصحك الكريم بقراءة كتاب اسمه فوركس العرب كتاب ممتاز جدا وبسيط فى شرحه وهو اللى نورلى الطريق للفوركس

Aker001
07-29-2012, 23:05
لازم تقرا كويس وتشوف فيديوهات وصور ودروس كتير وماتستعجلش
على التعامل بحساب حقيقى

moneymachine5
08-04-2012, 12:26
اليك اخي كنت نزلته من علي موقع اثناء بحثي عن الموضوع ل بيتر بين

reda
08-04-2012, 13:18
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ستجد فى هذا المنتدى فى القسم المخصص كل ما تريد
ويجب ان تطلع على اكثر من كتاب عن الفوركس لتحترف

---------- Post added at 12:18 PM ---------- Previous post was at 11:52 AM ----------

[quote=هند رضوان;173887]انا ابتديت فى حساب الديمو انا كمان بس الحساب الاساسى فى انستا فوكس للمضاربة مش عرفة اعملة ياريت حد يساعدنى بليز
ممكن تخش على جوجل وتبحث عن ازاى اشترك فى حساب انستا فوكس الاساسى او من اليوتيوب
والله ولى التوفيق

thunderfot
08-29-2012, 01:24
السلام عليكم ورحمة الله

أدخل معنا في هذه الورشه البسيطة

وأقرأ هذا الكتاب فهو من الصفر وستفهم جيدا منه

سلسلة الترجمه * قسم الورش التعليميه * ورشة رقم 1 * كتاب الفوركس (http://forex*masr.com/showthread.php?5296)

uventene
08-29-2012, 09:04
المفروض كنت تبدء اولا بالقراءه فى الكتب الالكترونيه والمنتديات الخاصه بالفوركس ثم بعد ذلك تقوم بتطبيق ما قراءته وعرفته على حساب ديمو لتدرب وتمارس الفوركس على حساب ديمو قبل بدء التداول الحقيقى وبعد ان تكتسب الخبره الكافيه لبدء التداول على حساب حقيقى ويمكن ان تقرء كتب موجوده على الانترنت كثيره

amr beni ata
09-03-2012, 01:54
هنا في هذا الموقع منتدى للمبتدئين

ايضا افتح حساب ديمو و ذهب لليوتيوب و هنا سلاسل كمله

اقرا الكثير من الكتب حول هذا الموضوع وتابع هذا المنتدى

eslam2665
09-03-2012, 02:12
اخى الكريم عليك بقراءة الكتب المتعلقه بالفوركس ومشاهدة الفديوهات الخاصه به
فهذا سوف يعطيك كم من المعومات لتبدأ استوعاب الفوركس

noureen
10-11-2012, 13:11
اعتقد ان الفيديوهات اسهل بكتير من الكتب خصوصا للمبتدئين
و ان شاء الله تستفاد

keko
10-19-2012, 17:27
صدقنى يكفى فعلا انك بذلت مثل هذا المجهود واكيد طبعا لازم هتكون وصلت لمرحله نوعا ما من خلال بحثك فى كل المواقع كما ذكرت وده
احساس طبيعى لاى متداول جديد انه بيرى ان الدنيا كلها متلغبطه ولكن صدقنى مع الاستمرار هتلاقى الرؤيه وضحت امامك وكل الى فعلته كان فى صالحك

maheralphax7
05-23-2013, 03:32
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
لو كانت الكتب مش بتوصلك المعلومة ممكن تستعين الفيديوهات الموجودة بالمنتدى أو اليوتيوب
و الدروس المصورة أيضا بتشرح خطوات التداول بالصوت و الصورة عشان تفهم أسرع

maged mohamed
05-23-2013, 06:15
بسم اله الرحمن الرحيم
ليةتبحث فى النت بس هنا فى المنتدى الجميل القسم الخاص بالميتدئبن والذى يتح لك الشرح بالفيديو
الذى لة القدرة على تقريب المعلومة الى الذهن بسرعة وبعدين ابحث عن ما يصعب عليك على النت
وان شاء الله تستوعب كويس وغلى اساس فهمك تتاجر فى الفوركس لتحقيق الربخ

ahmed_magdddy
05-24-2013, 16:07
بص انا هقولك على المفيد بالرغم انك بتقول ان الكتب دى كلها دش و كدة بس لازم تقرئها كويس علشان الكلام دا مفيد جدا
و الكلام اللى مش يعلمك حاجة اكيد هيوسع المدارك بتاعتك و دى حاجة حلوة

انس بن تن
05-28-2013, 03:52
السلام عليكم يا اخي
تقبل مروري مع ان الكتب كلها دش يا اخي مثل ما تقوله بس لازم قراءتها وفهمها جيدا الله معك بالتوووفيق للجميع

---------- Post added at 12:52 AM ---------- Previous post was at 12:50 AM ----------

السلام عليكم يا اخي
تقبل مروري مع ان الكتب كلها دش يا اخي مثل ما تقوله بس لازم قراءتها وفهمها جيدا الله معك بالتوووفيق للجميع

ريتال
05-28-2013, 05:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انت جيت فى السهل هنا المنتدى بيوفرلك كل الفديوهات والشرح الجيد المبسط وخصوصا الفديو بيشرح لك كل شئ عن الفوركس وفى منتدى للمبتدئين تقدر تدخل عليه هيسهلك كل شئ ان شاء الله وربنا ييسؤك الامور

melad
06-25-2013, 04:48
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , انا فاهم طلبك و بالذات اخر جزء ( إنك بتكسب و لكن مش عارف ليه و تشعر إن المكسب مجرد حظ و ان يتكرر ) عشان تعالج النقطه دى يجب ان يكون لديك خطه محكمه للمتاجره , الخطه تتكون من إداره رأس مال صحيحه و إستراتيجيه او نظام خاص بيك , ساعتها فقط سوف تشعر بالإحتراف لإنك تعلم كيف ربحت و لو خسرت فسوف تعلم ايضا اين المشكله

hebkar
06-26-2013, 03:10
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اراكى اخى العزيز بسم الله ماشاء الله الان من الخبراء فى المنتدى ومعرفه الفوركس
فلا تنسانا لاننا فى مثل دخولك الاول نتشبث باى شىء جديد
تحياتى لك واتمنى لك التوفيق

amraction
06-26-2013, 03:15
السلام عليكم

انا كنت زيك بس دلوقتى اهو بتعلم واحده واحده

وربنا يوفقنا جميعا و اصبر

rachidmarocain
06-26-2013, 03:18
السلام عليكم ورحمتة الله تعال وبركاته
جيد أخي إستمر وأنصحك ب التعرف عل خبير يقوم بمساعتك
بالتوفيق إنشاء الله

Mounir-92
08-18-2013, 14:34

bazoka
08-18-2013, 17:48
السلام عليكم اخي انا عندي كتب بس طويلة اذا تريد قرائتها رد لي خبر
وبرسلها لك على شكل بدف بس مارح تتعلم منها كل شيء لان لازم يكون هناك تطبيق لما تعلمته
انا مثلك قرات حت تعبت بس لم اطبق على ارض الواقع لحد الان

منى الجندى
08-25-2013, 08:37
بامكانك انت تحديد الكتاب المفضل فقط
بالذها الى قسم الكتب وشاهدى افضل رد فعل للموضوع
وحملى الكتاب ولا تنسى برنامج قارىء الكتب الالكترونية
وبعدها شاهدى الكتاب ان لم تستطيعى التفاعل معه فقط
احذفيه وابحثى عن الافضل
وهناك كتب لجون ميرفى بالعربى
ابحثى بالاسم سوف تجديها

fares2alex
08-30-2013, 16:54
اخي الغالي اهلا بيك في عالم الفوركس انا عن نفسي هديك بعض النصائح

لا تطمع ولا تكن غير صبورا كن صبورا ولا تاندفع في فتح الصفقات حتى تتوافر لدك الفرصة الكاملة

mohamed saad
08-30-2013, 21:19
لا تتعجل يا اخي وان كنت تعبت من الكتب ومللت منها من الممكن ان تشاهد فيديوهات مرئية تحتوي على كل الشروحات التي تبحث عنها مثل سلسلة فوركس من الالف الى الياء وممكن ان تطلع ايضا عن دورة المنتدى التعليمية وان احتجت اي شيء فنحن في الخدمة ولكن اهم شيء الصبر

soooonor
08-30-2013, 23:27
تعلم الفوركس فى البداية مش بيكون سهل لكن بعد كدة بتقدر تحصل على المعلومات بشكل بسيط و اذا بدأت تحقق ارباح على الديمو يبقى بتتعلم صح وهى مسألة وقت و هتفهم اكتر بالممارسة و فى كل الحالات لا تتوقف عن التعلم

rsfbg2010
08-31-2013, 00:11
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز حاول ان تبحث على اليوتيوب هناك
هتلاقى فيديوهات كثيره تشرح الفوركس صوت وصوره

radwangerr
08-31-2013, 11:48
السلام عليكم ورحمة الله

احنا اللي نسأل حضرتك السؤال ده دلوقتي اكيد . ننتظر اضافاتك اخي وزادك الله خبرة وعلم وعمل .تقبل مروري

أميمة
09-30-2013, 13:55
والله اخى الكريم انامازلت مبتدئة ومش عارفة كتير

بالمصطلحات دى ونرجو الافادة من الاخوة الاعضاء ذوى الخبرة

doola2020
11-21-2013, 11:46
طبعا يا أخي بعدما أصبحت مشرف بالمنتدي لم تحتاج إلي ردود الاعضاء وقد قمت بعمل رائع في هذا المنتدي لكي يغير لقبك من خبير فوركس مصر إلي moderator

Moro_Mezo
11-21-2013, 14:26
اكيد طبعا لازم هتكون وصلت لمرحله نوعا ما من خلال بحثك فى كل المواقع كما ذكرت وده
احساس طبيعى لاى متداول جديد انه بيرى ان الدنيا كلها متلغبطه ولكن صدقنى مع الاستمرار هتلاقى الرؤيه وضحت امامك وكل الى فعلته كان فى صالحك

Mona zarzora
11-21-2013, 14:30
وده يبقى ازاى طااااااااهّ!!!!!!! مش شايف انها اوفر شويه ان حد كده يطرح الموضوع ده ولاانا الى مش فاهمه ومهيسه ولاايه؟
ارجو الاجابه وبشده ماهو ياما انا الى اتجننت يااما حضرتك الى مش عارفه الصراحه ومش هرد :(

السلام عليكم ورحمة الله

ahmedhawash
11-21-2013, 16:58
الربح فى هذا السوق الصعب بيكون عن طريق التعلم اخى الكريم

والسعى الى زياده المعرفه بهذا السوق الكبير والخبره هتيجى من التعامل والحساب التجريبى جيد على الرغم ان بيكن هناك

فرق فى العامل النسى كبير جدا والله المستعان

forexman55555
11-21-2013, 22:18
لو لم تعجبك الكتب على النت فعليك ان تركز فى الكورسات صوت و صورة على موقع
يوتيوب فهى سهلة الى حد كبير و تشرح كل التفاصيل و اكيد سوف تفيدك

ebram
11-21-2013, 22:19
موضوع السهوله في التعلم ده هيجي مع الوقت
يعني عمر ممهتكون محترف من يوم وليله
لازم يكون عندك تعلم ودراسه وكيفيه اداريه حتي تتمكن من العمل
والله الموفق

walidos
11-21-2013, 22:23
حول أن تبدأ في تجريب استراتيجيات في الديمو وأحكم عليها بنفسك وهل
سوف تفيدك أم لا في العمل في سوق الفوركس ولكن دائما لا تتسرع

ashrafshawky
11-21-2013, 22:26
اخى الكريم اعتقد ان من الضرورى الدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى للتعلم وبة العديد من الموضوعات والفيديوهات التعليمية

ilham
11-21-2013, 23:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
عليك اخي الدخول للقسم التعليمي وتحمل الفيديوات والكتب لكي تصبح عضو خبير

zidan
11-27-2013, 06:56
من المكن ان تستفيد من قسم التعليمى فى االمنتدى وايضا من قسم الكتب التعليمة
وكذلك من الممكن الاستفادة من خبرة الاخرين

xdorex
12-15-2013, 18:03
مع دالك ان كنت في اليدايه حيران من وين ابداء التعليم ومه الوقت وكترت القرائه في المنتديات
ومشاهدة الفيديوهات الحمد الله تعلمت الكتير ارجو ان تجد طريقه يا غالي

yaranabil
12-17-2013, 02:05
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هى بتحدث معايا مش عارف ليه دائما اكسب على الحساب التجريبى ارباح كثيرة ودائما اخسر على الحساب الحقيقى
مش عارف ايه السبب بالظبط لكى استطيع تقويم نفسى من جديد والوقوف على السبب ومعالجته لكى استطيع النهوض
بنفسى فى مجا الفوركس

hasback
12-17-2013, 09:05
التعلم أخي لا يأتي بين ليل وليلة والظاهر أنك تعرف هذا خصوصا لما يكون مجال للتجارة والربح فسوف تجد الكل يجاهد من أجل الكسب لهذا عليك أخي بالبحث في منتدانا الغالي في قسم الخاص بالمواضيع التعيلمية وان لم يكفيك ذلك فيمكن البحث في العم جوجل على مواضيع ودروس أخرى وما أكترها في النت ونتمنى لك التوفيق لكن لا أنصحك أن تعتمد على شخص ليعلمك لأنه كن على يقين لن تجد عليك تعليم نفسك بنفسك

كلامك اخي الكريم صحيح فاغلب المبتدئين يضنون ان مجرد الدخول لميدان الفوركس يجعلهم مؤهلين متناسين ان هناك اشياء كثيرة لا يعلمونها عن المجال وان الذي يربح يجب ان يكون دا علم وتجربة

زهرة 124
01-22-2014, 14:49
طبعا الديمو لوحده مش كفاية والافضل انك تكسب عن دراية وتعلم ولان مكاسبك الان مجرد ضربة حظ
هناك العديد من الكتب والفيديوهات التعليمية بالقسم التعليمي ابدأ رحلة التعلم
بالتوفيق

waleedhafez
01-23-2014, 16:58

محمد عز الدين عيد خضري
01-23-2014, 17:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
من اعظم الكتب التي يمكن ان تستعين بها هو كتاب اسرار لمبتدئين للفوركس ويمكن ان تشاهد الفديوهات علي اليوتيوب
اتمني لك التوفيق
تخياتي

waleedhafez
01-23-2014, 17:28
عليك بالتعلم والقرأة لكن انا مستغرب انا مش عارف الموضوع ده جديد ولا قديم
انت احد المشرفين داخل المنتدى المهم اتمنالك كل خير وان تتحصل على التعلم والخبرة
اغلكافيه التى تساعدك على الحصول على الارباح

Nader7
01-23-2014, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

ilyes chaieb
01-25-2014, 03:44
و الله اخى الكريم المنتدى مليء الان بالكتب و الشروحات اتمنى ان تجد ما تبحث عنه
على العموم فيه كتاب جميل اسمه فوركس العرب هنا بالمنتدى
اتمنى للجميع التوفيق و الارباح

انس بن تن
01-25-2014, 05:58
ف مواضيع كتير مزوده بالصور يا اخي
ف القسم التعليمي وبعض الشروحات البسيطه يمكنك ان تذهب الي القسم التعليمي وسوف تجد كل شئ بالتوووفيق

YAMATO
03-25-2014, 03:54
الصلاة والسلام على الرسول الكريم المصطفى صل الله عليه واله واصحابه وسلم اجمعين الى يوم الدين إن شاء الله اما بعد
موضوع جميل ومعلومات مفيدة بارك الله فيكم وتقبللوا مرورى وإن شاء الله نربح جميعا
.
.........

harimeche
03-26-2014, 05:11
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

من وجهتي نضري في الاول يجب أن يبأ أي

مبتدأ بدروس سهلة ومفهومة عن المجـــال

لكي يستوعب أكثر تحيااااااااتي

GemyKadel
03-31-2014, 10:43
السلام عليكم اخي الكريم يجب علينا تعلم الفوركس من البداية الي النهاية حتي نتمكن من التجارة والتداول الصحيح والربح والبعد عن الخسارة الفادحه والفوركس من افضل الاسواق العالمية لذلك يجب قراءه معظم هذه الكتب والاستفاده منها

saro123
03-31-2014, 10:54
التعلم على الديمو هى البداية الجيدة فى السوق ولكن يجب ان تعلم انة يجب ان تتدرب على المبلغ الذى
ستقوم بفتح الحساب الحقيقى بة كن حريص

didaaass
04-12-2014, 21:21
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اتمنى ان يكون الجميع من المتدولين استفدو كما استفدت
اتمنى ان تتقبل مرورى

a7med84
05-26-2014, 13:38
التداول فى هذا السوق بالشكل العشوائى يعنى الدخول فى الصفقات

بدون اى تحليل بيكون صعب الاستمرار به ان حالفك الحظ مره فأن السوق لا يرحم والله المستعان

الربح من الفوركس
05-26-2014, 14:52
اخى الحبيب انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجميع

ahmedmomen
05-26-2014, 19:00
انصحك اخي الكريم بتنزيل كتاب شرح للمبتدئين وممكن تكتب على جوجل كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين
ومش لازم تقراه كله يعني شوف النقط المهمة واقراها وبعد كده شوف فيديوهات تعليمية على اليوتيوب

ishytower
05-27-2014, 08:15
السلام عليكم اخي الكريم الكتب والدروس والدورات مهمه جدا ولكنك اذا اردت التعلم بشكل اسرع عليك بالفيديوهات الموجوده علي اليوتيوب وهي كتيره العدد يمكنك التعلم من خلالها اسرع

ishytower
05-28-2014, 12:21
السلام عليكم اخي الكريم ابحث علي النت عن الكتب ولكن اذا اردت التعلم بشكل اسرع ادخل علي اليوتيوب وشاهد فيديوهات التعلم سوف تتعلم اسرع ثم اتجه الي التدريب وبالتوفيق

RomanyMoreed
07-30-2014, 18:17

شوف حضرتك عندك قسمين الاول القسم التعليمي هتلاقي شروحات مبسطة للتحليل الفني وفي قسم خاص بالكتب هتلاقي كتب كتيرة تتكلم عن التحليل الفني

gehad87
09-12-2014, 13:49
ما هو لازم تصبر على الدش والكلام الكتير علشان تتعلم
لان الاستعجال والاستسهال مش هيوصلك لنتيجة ترضيك وتبقا مبسوط بيها
خد وقتك وما تستعجلش
وخدها واحدة واحدة

awa
10-14-2014, 18:44
انا انصحك ان لا تقرأ الدش و الكلام و لا الصور كمان ولكن اللى هينفعك
هو فيديوهات موجودة هنا فى المنتدى و على يوتيوب كمان و هى شيقة جدا

mahmoud mostafa
10-18-2014, 16:59
موضوع فى غاية الروعة بارك الله فيك اخى الفاضل
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

محمد السيد محمد
10-31-2014, 14:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
ارى ان تنتقل مباشرة الى القسم التعليمي بالمنتدي والاطلاع على الموضوعات المثبتة فيه وستجد فيه كل الاجابات على اسئلتك .. واخيرا اتمنى لك التوفيق
ملحوظة : اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

mohammednasser
11-22-2014, 15:48

dalirap
11-22-2014, 17:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي أنصحك بمتابعة دورة خاصة بالمبتدئين

hamdochi
01-19-2015, 01:02
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه جيد ان بتعمل على حساب الديمو و انا انصحك بالاستفادة
منه لاكثر مدة ممكنة و حاول ان تعرف كل شيئ عن الفوركس سواء في المعلومات او الاستراتيجيات
او الطرق او التحليات المهم ان تعرف كل شيئ قبل البدأ في الحقيقي بالتوفيق ان شاء الله

adil17
01-19-2015, 10:32
السلام عليكم و رحمة الله و بكاته
اخي الكريم انت في بحر من المعلومات حول الفوركس انت فقط ابحث عما تريد و ستجده هنا في هذا المنتدى و بالتوفيق

Ahmed Sameh
02-10-2015, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى الفاضل هل جربت الدخول مرة على القسم التعليمى بالمنتدى صدقنى ستجد العديد من الدروس والمقالات والشروحات الفيديو ايضا وتكون مختصرة وليست طويلة او بها دش وصدقنى ستستفاد منها كتير اما بخصوص الجزئيات التى لا تفهمها بعد فتستطيع ان تعمل بحث فى جوجل باسم او بعنوان هذه الجزء الذى لا تفهمه واستمر على حساب الديمو فترة كمان حتى تستوعب كل شئ

4ex trader
02-10-2015, 22:48
النجاح فى هذا المجال يحتاج الى الاجتهاد والتعب وايضا الصبر لذلك حاول ان تقدم كل م لديك فى هذا المجال

antonioforex
02-27-2015, 03:31
السلام عليكم
اخي توجد بالمنتدى عدة دروس تعليمية يمكنك الاعتماد عليها في تعلمك
كي تستطيع تحقيق نتائج ايجابية و بالتوفيق لك اخي الفاضل سلام

hamdochi
02-27-2015, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعزائي الاعضاء الكرام اعتقد انه يجب عليك ان تتعلم من الكتب هذا امر طبيعي لاي شخص يريد ان يكسب المعرفة وانا انصحك ايضا بالتداول في المسابقات التي تنظمها شركات الفوركس هذا لكي تستطيع ان تتعلم فن التداول وكيف تحافظ علي راس المال بالتوفيق للجميع ان شاء الله

hamdochi
03-26-2015, 17:40
السلام عليكم اخي الكريم اظن انه عليك باليوتوب فيه كل الشروحات حتى الإحتراف ما عليك إلا أنت
تكتب كلمة فوركس بالعربي وسيخرج لك اليوتوب كل ما تريد الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

mansour2010
03-26-2015, 18:04
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
عليك ايها الاخ بمشاهدة الفيديوهات التعليمية
تجد الكثير من المواقع في اليوتوب كدلك مشاهدة الاستراتيجيات

4ex trader
03-27-2015, 00:32
يوجد العديد من الدورات التعليمية وايضا الكتب التعليمية فى اقسام اخرى بالمنتدى ارجو ان تهتم بها وشكرا

OSAMA AMER
04-01-2015, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركة :bravo:
مرحبا بكم اخوانى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اذا اردت ان تتعلم جيدا عليك ان تصبر فى القراءة وان تتحمل الامر ليس بالسهل كما تظن ويحتاج الى مثابرة وجهد وعرق

moutanabbih mohammed
04-05-2015, 01:22
و عليكم الســـلام ورحمة الله
اخي الفاضل هناك عدة كتب تشرح الفوريكس بطريقة سهلة و مبسطة
فقط ابحث في محركات البحث غوغل و الله ولي التـوفيق
تقبل مروري
:ok:

سبحان الله
04-05-2015, 01:48
اعتقد انه مع الوقت ستاتى الخبره وستتعلم كيف ومن اين تاتى الارباح
لا تتعجل وستتعلم مع مرور الوقت

jalal971
04-05-2015, 03:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في المنتدى و بالظبط في القسم التعليمي فيديوهات رائعة و متميزة أنصحك بمشاهدتها ستستفيد منها كثيرا
و في نفس القسم مواضيع لن تستغني عن مضمونها
تحياتي و بالتوفيق

jalal971
04-05-2015, 03:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في المنتدى و بالظبط في القسم التعليمي فيديوهات رائعة و متميزة أنصحك بمشاهدتها ستستفيد منها كثيرا
و في نفس القسم مواضيع لن تستغني عن مضمونها
تحياتي و بالتوفيق

Ayman Dollar
04-05-2015, 03:26
السلام عليكم
ماشاء الله عليك واضح من البونص اللي موجود معاك حالا انك عامل شغل حلو من كام سنة
بالتوفيق ان شاء الله دائما والى الامام وبارك الله لك في كل ارباحك

mansour2010
04-09-2015, 14:08
وعليك السلام ورحمة الله وبراكاته
اولا عليك بالنعلم الجيد ايها الاخ الكريم
ودلك من خلال مشاهدة الفيديوهات التعليمية
والتدريب المتواصل على الحساب التجريبي

katreenaziz
04-22-2015, 17:31
اخى الفاضل انت بتدخل وبتكسب ومش عارف كسبت لية ازاى؟ مش فاهمة الموضوع دا وبلنسبة للكتب اختار كتب للمبتدئين من الالف الى الياء اتمنى لك التوفيق والنجاح وبرجاء توضيح انت تقصد اة من كلامك علشان نقدر نساعدك

hamdochi
04-27-2015, 01:05
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه جيد ان بتعمل على حساب الديمو و انا انصحك بالاستفادة منه لاكثر مدة ممكنة و حاول ان تعرف كل شيئ عن الفوركس سواء في المعلومات او الاستراتيجيات او الطرق او التحليات المهم ان تعرف كل شيئ قبل البدأ في الحقيقي تقبلوا مروري و احترامي الكبيرين

chennana
04-27-2015, 21:14
اخي الكريم يمكنك ان تجد الشرح اللازم في القسم التعليمي
كما ابحث عن اهم الاستراتجيات الموجودة في النت و طبقها في الحساب التجريبي
بالتوفيق

rachedcom
07-13-2015, 11:09
نفس الحال بس انا لقيت حل كنت قبل كده حملت كتاب عدد صفحاته يتجاوز ال280 صفحه قعدت قلت انا هموت قبل ما اخلصه فقريت الصفحات الاولى و المفاهيم ثم الشرح ثم سبت نص الكتاب و قريت النص الاخراني لقيت نفسي فاهم كل حاجه (طبعا اتعلمت من المنتدى و الحساب التجريبي) مشكلة الكتب انها كاتبه كل حاجه في المجال و المبتدئين مش بيبقوا محتاجين ده كله

Angry falcon
07-28-2015, 14:03
ممكن تبدا بكتاب تعليم الفوركس للمبتدئين ان شاء الله يكون فيه الفائدة لك

a7med sniper
07-28-2015, 23:22
الديمو مهم فى لبدايه الى ان تحس انك جاهز وعندك بعض الخبره من التعامل ععليه للتعامل على الحساب الحقيقى
لان الاعامل النفسى هو الفارق الكبير بين الحقيقى والتجريبى والله المستعان

walidabou
07-29-2015, 14:23
إذا كنت لا تحب الكتب والكلام الكثير أنصحك بالفيديوهات أخي الكريم
لأن الفيديوهات شيء تطبيقي تشاهد كل شيء مباشرة عكس الكتب التي تحتوي على النظري أكثر من التطبيقي

bode.ma2lad
08-11-2015, 21:35
أخي الكريم , أنصحك بالتوجه إلى القسم التعليمي في المنتدى الذي يوجد به الكثير من الشروحات والكتب والكورسات , وأيضاَ
على شبكه الإنترنت يوجد العديد من الفيديوهات , التي ستساعدك على فهم الفوركس بطريقه سهله ومبسطه :)

rachadcom
08-11-2015, 21:46
أولا شي تعلم و أقرى جيداا أي كتاب امامك لا تتركه جرب على الديموو قبل الحقيقية لما تتقنه جرب الحقيقي و ان شاء الله خير
لا تمل و لا تكل و ابتعد عن الطمع

mimou1991
08-14-2015, 18:46
السلام عليكم و رحمة الله التحاليل الجيدة و المؤشرات هي سبيلك لتحقيق الربح و تقيل نسبة الخسارة و تجنب الطمع و التسرع الذي يؤدي بك الى مرجمة الحساب.تقبلوا مروري.تحياتي

mohamed gamal hamel
08-14-2015, 19:52

MahmoudNofal
08-14-2015, 20:50
السلام عليكم
اخي الكريم يمكنك البحث عن معلومات في القسم التعليمي للمنتدى و فيديوهات علي النت و كورسات و فتح حساب تجريبي لتطبيق ما تعلمته و متابعة الاخبار
وفقك الله

Angry falcon
08-24-2015, 11:21
السلام عليكم بتحدث معايا مش عارف ليه دائما اكسب على الحساب التجريبى ارباح كثيرة ودائما اخسر على الحساب الحقيقى
مش عارف ايه السبب بالظبط لكى استطيع تقويم نفسى من جديد والوقوف على السبب ومعالجته لكى استطيع النهوض
بنفسى

MahmoudNofal
08-24-2015, 21:54
السلام عليكم
يمكنك البحث في القسم التعليمي للمنتدى عما تريده من معلومات و يمكنك ان تبحث في الانترنت عن فيديوهات و كورسات و بعد ذلك فتح حساب تجريبي لتطبيق ما تعلمته و عليك متابعة الاخبار
وفقك الله

abdgaribtc
08-24-2015, 23:32
صديقي العزيز عليك بالدخول إلى المنتدى و مشاهدة التعليقات وقراءة كل شيء يتعلق في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية من أكبر الاسواق العالمية في العالم

الفراتي
08-24-2015, 23:40
اخي الكريم ان الدخول الى عالم الفوركس يشبه كمن يدخل الى زقاق مظلم ونهايته يوجد ضوء و لكن الطريق يحوي الكثير من المشاكل والتي يجب تعلم تجاوزها اما عبر الكتب او الفيديو او اي وسيله ترغب بالتعلم من خﻻلها
تقبلوا مروري

Angry falcon
08-25-2015, 14:21
السلام عليكم اخى الكريم يجب عليك ان تتعلم من الكتب هذا امر طبيعي لاي شخص يريد ان يكسب المعرفة وانا انصحك ايضا بالتداول في المسابقات التي تنظمها شركات الفوركس هذا لكي تستطيع ان تتعلم فن التداول لكى تستطيع تحقيق الارباح والنجاحات المتلاحقة ف السوق

engaym
08-25-2015, 14:27
السلام عليكم اخى المساعدة تأتى من داخلك ان يكون عندك الرغبة فى التعلم اولا وعدم التسرع فى اتخاذ قرار المتاجرة وايضا
قراءة الكتب الخاصة بالفوركس ومشاهدة الفيديوهات تساعدك كثيرا وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

waleed shaaban
08-25-2015, 17:43
اخى انت على الدرب الصحيح وهو التعليم والفهم فهما عامل اساسى فى المتاجره
فلو انك لا تعلم القياده فحتما ستصاب بقيادتك السياره
اعمل الديمو بالمبلغ التى تنتوى العمل به وربنا يوفقك

عاشق الفوركس
09-24-2015, 16:45
السلام عليكم , اخي الكريم ،يجب ان تعلم حتي المحتريفين ليسو بعيدين على الخسائر الجسيمة وعن تجربة وعن ما يقال لي المهم عليك بالتعلم ولا يهمك الارباح اكيد لم تتمرس سوف تعرف السوق كيف يعمل ويتحرك مع تمنياتي لك ،بالتوفيق ،والسداد

marwanadam
10-21-2015, 13:51
بصراحة اخى من الصعب ان تجد متل هدا الامر فى اللغة العربية
لكن ممكن ان تبحت وان تعرف اكتر لكن حول هدا الامر الان ممكن ن تجد ما تبحث عنه
وبتوفيق

akram mohamed obaid
10-21-2015, 14:03
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته فعلا ان الحساب التجريبي قد لايفي بالهدف المنشود لغرض التعلم وانما هنالك استراتيجيات ومؤشرات يجب اتقانها ودراستها بشكل جيد

forez
02-21-2016, 01:48
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
هى فى البداية كل شئ بيبقى صعب شوية لكن فيه طرق مبسطة وسهلة لتوضيح مفهوم واساسيات السوق ...........

AnaBelal
02-21-2016, 01:50
هتستفاد كتير لو دخلت علي كورسات اون لاين

shimma
02-21-2016, 06:41
ياريت تشرحلنا اكثر اخى الفاضل عن موضوع حساب ديمو
لانى مبتدئة وحابه افهم اكثر لو سمحتو
بالتوفيق للجميع
شكرااا

adamarwan
02-21-2016, 15:18
ممكن اخى الغالى ان تجد العديد من الفديوهات التعليمة فى المنتدى وكدالك فى النت
ما عليك الى ان تبحت عن الامر الدى تريد
وحظ سعيد

nuclear2010
02-26-2016, 18:05
السلام عليكم جميعا
شوف هاقولك حاجة سبب الربح هو ان الاعتماد على التحليل والمؤشرات
لكى اقدر ان ارى تحركات السعر كويس جدا واهم مؤشر عندى هو مؤشر قوة العملة التى ارى من خلالها قوة العملة جيدااااااااااا
تقبل تحياتى

mohamed monir
02-26-2016, 19:09
اولا يا صديقى العزيز
يجب عليك قراءة عدة كتب مثلا كتاب عن التحليل الفنى
والاكيد تقدر تستفسر من بعض الساده الاعضاء المحترمين

عاشق الفوركس
03-21-2016, 23:28
السلام عليكم ,اخي هذا الاسلوب يسمى الاسلوب العشواءي ويكون على الحساب التجريب انصحك قبل المتاجرة على الحقيقي ان تتعلم اولا مبادى وطرق التجارة وطق ادارة راس اااااالمال في الفوركس

AhmedSami2016
03-25-2016, 15:00
وعليكم السلام
بالتوفيق لك اخى

HamedelMeligi
03-25-2016, 15:39
اخى الكريم
وجزاك الله خيرا
حماك الله من كل سوء
يوجد هنا فى المنتدى كل شئ ولو كان صغير جدا عن الفوركس فابدا بالقراءه

Bassem Hassani
03-25-2016, 15:56
احسن بداية لاى حد بيتعلم اى حاجة جديدة وخاصة فى مجال النت والكمبيوتر والفوركس وغيرها هو الكورسات الاون لاين او المسجلة على القنوات المختلفة من اليوتيوب هتلاقى دروس مناسب لك فى البداية وبعد كدا تحاول انك تطور من نفسك فى قراءة الكتب والمقالات المختلفة .

abdo mk
03-25-2016, 17:29
دة اكيد انا بشوف الناس هنا متعاونين جدا وبيجابوا علي اي سؤال يقدروا يجابوا
علية وانا بالفعل بقرا كتير عشان اتعلم بشكل جيد كيفية عمل صفقات ناجحة

ahmedhathout
04-22-2016, 22:39
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
رأيي الشخصي ان افضل الطرق لتعلم الفوركس هي مشاهدة الفيديوهات علشان تشوف قدامك الشرح
عالمنصه مباشره وتقدر تطبق على التجريبي في نفس الوقت

alnfainy11
04-22-2016, 22:59
يوجد مصادر كتير للتعليم والشرح المبسط للفوركس

abolo
08-26-2016, 01:47
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه جيد ان بتعمل على حساب الديمو و انا انصحك بالاستفادة منه لاكثر مدة ممكنة و حاول ان تعرف كل شيئ عن الفوركس سواء في المعلومات او الاستراتيجيات او الطرق او التحليات المهم ان تعرف كل شيئ قبل البدأ في الحقيقي بالتوفيق ان شاء الله

ابوفؤاد
08-26-2016, 10:41
لابدان يكون لديك علم بالصفقه التى تغتحها فالديمو انا لا اراه لاعبه انما هو محاكه حيه لما يحدث بالسوق و تكمل الاستفاده منه عند التدريب ليس بهدف الربح و لكن بهدف التاسيس لاسترتيجيه

alasfarahmad
08-26-2016, 10:46
صديقنا الفاضل من الضروري للغاية أن تصبح ملما ببعض المعارف الضرورية في عالم الفوركس وعالم التداول، ومن ذلك ضرورة حساب الأخطار المترتبة على أية صفقة يمكن أن تأتي مخالفة للاتجاه االعام في حركة الأسعار، فإذا تمكن المتداول من معرفة هذه الأخطار صار في مقدوره تجنب هذه الأخطار وهي المسألة الأهم في عالم الفوركس كما اتصور.

xmenflis1
08-29-2016, 12:25
مرحباً شكراً على إضافة
انت لازم تصبر شويه فى الاول كل حاجه صعبة وانت شكلك عاوز تتعلم بسرعه بس ده مش هاينفع مع الفوركس
بتوفيق للجميع

Ali Thabit
08-29-2016, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
في اول التعلم فيكتاب اسمه arab4forex للتعلم للي ميعرف اي شي عن الفوريكس وبعدها موجودة كتب حول التحليل الفني وغيرها ومن ثم فتح حساب ديمو والاستمرار بالعمل ... يحتاج وقت ولكن الصبر مهم في الفوركس ... تقبل مروري

atiridha
08-31-2016, 00:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع نتمنى لك المزيد في مواضيع خاصة للمبتدئين لانها ستساعدنا كثيرا في تداولاتنا و تحقق لنا الربح ان شاء الله

chlor
08-31-2016, 00:54
اخي الكريم قم بالاطلاع على المواضيع الموجودة في قسم تعليم الفوركس واتبعها اولا فاول. بالاضافة الى انك تستطيع متابعة الفيديوات على اليوتيوب. تقبل مروري.

بدر اشطيبي
08-31-2016, 18:17
التعلم هو سبيلك الى التفوق صديقي لا يمكن العمل داخل مجال الفوركس دون خبرة
لهذا عليك بالفيديوهات التعليمية و الدورات ان امكن تحياتي بالتوفيق صديقي
شكرا

doaa sary
09-04-2016, 17:09
الديمو بيعلمك حاجه واحدة بس تعرف تستخدم البرنامج ازاى ازاى تفتح شارت وتصغرة وتكبرة ازاى تفتح صفقه بيع او شراء وتعرف معنىى رصيدك والهامش لما تفهم كل ده تدخل على مرحلة اخرى التحليل الفنى

nonam
09-22-2016, 18:56
السلام عليكم ... انت من الممكن ان تتعلم من الدروس ومن الموضوعات اللي في المنتدي ولو لقيت ان الموضوعات اللي في المنتدي غير كافية من الممكن ان تستعين بالدروس اللي موجودة في اليوتيوب وفي ناس كتير جدا من الممكن ا نتتعامل معاهم

ايه علي
09-22-2016, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله
كان نفسي اقدر اساعدك بس للاسف انا مبتدئه زيك بالظبط بس دخلت عشان استفيد من ردود الاعضاء عليك واتعلمت منهم كتير واكيد انت كمان استفدت منهم

imane22
09-22-2016, 22:01
السلا عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا داعي للبحث في الانترنيت فهذا المنتى يقدم كتب و فيديوهات و دروس فيها الكفابة كما يمكنك ان تطرح تساؤلاتك علىالاعضاء في حال ان عندك التباس
اتمنى اكون افدتك
تقبل مروري