PDA

View Full Version : ازجزا الرد على هذا الامر

Pages : [1] 2

homeland
03-15-2014, 05:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اصقائي اصدقاء المنتدى
انا بصراحه شعرت بالاسعجال باستخدام حسابى بدخولى على منصه التداول
فقد اخذت عينه عشوائيه من زوج العملات على سبيل الدراسه ومتابعه الشارتات لها والحمد لله ربحت جيدا من بعض الازواج بعد تحليلى لجيد للشرتات وفى المقابل بعض الازواج الاري قد التهمت رصيد ليصبح 0.05 $

انا اتسرعت برجاء المشاركه

doola2020
03-15-2014, 14:50
اتسرعت بماذا يا أخي لو ربحت يبقي شيئ كويس واسحب المبلغ اللي انت ربحته علي اي وسيلة من وسائل السحب المتاحة

RomanyMoreed
03-15-2014, 15:01
ما هو انت متجيش تقولي تسرعت ومتكنش فاهم حاجه في التحليل الفني او اداره كويسه لرأس المال وتيجي تخسرهم وتقول تسرعت طيب ما ده غلطتك

brahimtrader
03-15-2014, 16:28
اخي الدخول العشوائي الى السوق = الخسارة الحتمية عاجلا ام اجلا تاكد من هذا
راجع حساباتك واتكل على الله في صنع استراتجية تدخل بها الى السوق

Abo Hamdy
03-15-2014, 16:40
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
المهم انك تكون اتعلمت من غلطك
ومتكررهوش عشان متخسرش تاني
وحاول تتجنبه نهائيا

menoer1248
03-15-2014, 16:50
ان بعض الازواج من العملات هي في بعض الاحيان شؤم على الحساب انا عندي مدة كلما تداولت على الدولار ين خسرت لقد اصبحت اتشائم من الين في كل مرة اريد التداول عليه حتى قررت الابتعاد عنه نهائيا

abdotitim
03-15-2014, 17:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع فيه فايده كبيره لجمييع الاعضاء
بارك الله فيك على الطرح اخي نعم للاسف معوضه ان شاء وحاول علاج التسرع

a7med84
03-15-2014, 17:45
لاستعجال شئ صعب وبيكون اخره ندم اكمل تعلمك وخليك هادى

مفيش ربح هيجى بسهوله فى اى مجال لابد من التعب وبزل الجهد من اجل ان تصل الى اهدافك

homeland
03-19-2014, 05:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا فى الوقت الحالى اتاجر على حساب ديمو وقراء جيدا لبعض الكتب الخاصه بتداول العملات
(( سوق لفوركس )) وربنا يسهل ان شاء الله وما ترددش فى انى كمل المشوار فى تجاه الفوركس
والله الموفق للجميع

romyolove51
03-19-2014, 10:30

salimned
03-20-2014, 05:02
السلام عليكم اخي انصحك ان تواصل تعلمك في هدا المجال لاننا كل يوم نكتشف
فيه معلومة جيديدة و لا تتسرع للدخول لحسابك الحقيقي لانك ستخسر هكدا بسرعة.

zamalkkawy
03-20-2014, 10:08

masry928
03-20-2014, 12:29
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك فى موضوعك بتقول انك استعجلت يبقى اول شىء لازم تقضى عليه هوا الاستعجال والتسرع وانا كنت زى حضرتك متسرع جدا ولكن الخسائر المتتاليه علمتنى الكثير من الصبر ارجوا ان لاتخسر مرة اخرى

gamal20
03-20-2014, 12:41
للاسف هناك الكثيرون كلما ربح زاد طمعه بالربح اكثر ولا تنسى ان هناك سلاح اسمه سحب الارباح
عليه بسحبها اولا باولا حتى اذا ما غدر بك المارجن كنت قد ربحت واستفدت

selmon
03-20-2014, 15:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا مبتدي واخد كلامك دا فايده ليا لاني مستعجل زي حضرتك بالظبط مشكور وتقبل مروري

msamir2013
03-20-2014, 16:51
حضرتك لابد من اخذ الوقت الكافى فى التعلم ولازم ما تبداش تتاجر الا فى حالة التمكن من المتاجرة

عموما حصل خير بس انصحك انك ترجع تعمل بونص كويس وتكون فى نفس الوق بتتعلم على الحساب التجريبى

والاستفادة من اخطائك السابقة من اهم الاسياء للمضى فى طريق الربح ان شاء الله

el andaloussi
03-20-2014, 17:15
أخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته موضوع جميل
إدارة رأس المال شيئ مهم جدا جدا وبذالك يمكنك أن تستمر في السوق لمدة طويلة وشكرا

hunter_world
03-20-2014, 18:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم يجب عليك التعامل مع الفوركس بشكل افضل وحكمه وادره راس مال جيده بس دا المطلوب ممنك

walid08
03-20-2014, 20:40
السلام عليكم
نعم اخي انت اعترفت باستعجالك في دخولك للحساب التجريبي هذه حقيقة
ولكن في المرة القادمة حاول ان تجرب كل شيئ على الحساب الديمو و بعد ان تتمكن عليك ان تذب الى الحقيقي

baite
03-20-2014, 21:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركته
ننعم اخي فالكثير من المتداولين المبتدئين يستعجلون في البدا في التداول وان لم يتعلمو بعد وهذا خطا
تقبل مروري والنجاح للجميع

ilyaselouafi
03-20-2014, 22:13
خي الدخول العشوائي الى السوق = الخسارة الحتمية عاجلا ام اجلا تاكد من هذا
راجع حساباتك واتكل على الله في صنع استراتجية تدخل بها الى السوق خي الدخول العشوائي الى السوق = الخسارة الحتمية عاجلا ام اجلا تاكد من هذا

abdelaziz 10
03-20-2014, 22:28
العجلة كما تعلم يا اخي من الشيطان والواحد لازمه المزيد من الصبر لان السوق لن يهرب بارباحه
بالتالي للربح من سوق الفوركس لازم الصبر على ايجاد الفرصة المناسبة للاستراتيجية المتبعة

ilyaselouafi
03-20-2014, 22:30
وحاول تتجنبه نهائيا

forex90
03-20-2014, 22:30
انت كدة تتداول بدون اى دراسة او تحليل فنى تداةول عشوئى دة زى اللى بيلعب قمار ولا
انصحك بان تتاجر بهذا الكشل لان كدة انت بتدمر نفسك وحسابك ولابد من ان تتاجر اكسلبينج افضل لك حتى ايضا لا تدخل فى التبيت

doaa sary
03-20-2014, 22:36
طب اية خبرتك وبقالك قد اية عشان نفهم فعلا استعجلت ولالا
وانا بدات بعد4شهور اشتغل ع حساب حقيقى

ilyaselouafi
03-20-2014, 22:38
لسلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
وحاول تتجنبه نهائيا

forexman3
03-20-2014, 22:42
شوف ياغالى
يجب ان تعلم ان اكبر عدو للمتداول هو التسرع فى اتخاذ القرارات
ومجال الفوركس يعلمنا الصبر وكيفية اتخاذ القرار المناسب فى الوقت المناسب

lema
03-20-2014, 22:42
ايوا بالفعل اكيد اشتعلت على ازواج الين هذة الازواج تتمتع بالحركة الكبيرة جدا لذا يجب دائما العمل معها بحذر شديد حتى لا تفقد
كامل حسابك وتحقق الكثير من الارباح

randa
03-20-2014, 23:10
من اهم اسباب الفشل فى الفوركس هو الاستعجال عليكى
انك تونى صبوره الى ابعد الحدود فى كل مرحله من مراحل الفوركس
سواء كان التعلم او الدراسه او اكتساب الخبره للعمل ى سوق الفوركس
كمان عليكى انك متغمريش برصيدك الحقيقى الا اذا كنتى على درجه جيده من الخبره
لتحمل مسئوليه الرصيد الحقيقى

meroloveme
03-20-2014, 23:10
اه اتسرعت وفتحت صفقاتك كتيرة عشان كده اتورط راس المال في صفقات خسرانة
خطأك هو عدم تعلم درس ادارة رأس المال باحتراف لازم يكون عندك صبر اخي السوق مش هيجري
خسارة قاسية ودرس قاسية اتعلم منه

محمد أبو بكر
03-22-2014, 13:55
السلام عليكم و رحمته و بركاته
ومتكررهوش عشان متخسرش تاني وحاول تتجنبه نهائيا
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله ..

moto1
03-24-2014, 00:28
فقد اخذت عينه عشوائيه من زوج العملات على سبيل الدراسه ومتابعه الشارتات لها والحمد لله ربحت جيدا من بعض الازواج بعد تحليلى لجيد للشرتات وفى المقابل بعض الازواج الاري قد التهمت رصيد ليصبح 0.05 $

اتسرعت بماذا يا أخي لو ربحت يبقي شيئ كويس واسحب المبلغ اللي انت ربحته علي اي وسيلة من وسائل السحب المتاحة

ما هو انت متجيش تقولي تسرعت ومتكنش فاهم حاجه في التحليل الفني او اداره كويسه لرأس المال وتيجي تخسرهم وتقول تسرعت طيب ما ده غلطتك

sendrela
03-24-2014, 00:31
بالتأكيد انت تسرعت بالتداول بون تدريب مسبق وايضا تسرعت بالتداول على عده ازواج

يا اخى الكريم اى مبتدأ يبدا اولا بزوج واحد يتعلم كيف يحلله ويستفاد منه ولا تشتت نفسك بتحليل عده ازواج

موفق

Bouani
03-24-2014, 00:48
معوضين يا أخي الكريم
لا تخف ان شاء الله تعوضهم ببونص الشهر دا
و لكن لا تعود لنفس الخطأ و التزم بادارة رأس المال
تقبل مروري

hasback
03-24-2014, 00:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم الامر ليس ازواج تاكل الرصيد واخرى تزيده عليك اخي ان تركز في زوج واحد وان تتاجر بلوت صغير لانك مازلت في بدايتك وايضا المتاجرة تتطلب من المتاجر ان ان يختار استراتجية تناسبه وعدم المغامرة كثيرا

oneman
03-24-2014, 01:02
لَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ "أَلَا" لِلتَّنْبِيهِ "إنَّهُمْ هُمْ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ" بِذَلِكَ . {13} وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ "وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاس" أَصْحَاب النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ "قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء" الْجُهَّال أَيْ لَا نَفْعَل كَفِعْلِهِمْ قَالَ تَعَالَى رَدًّا عَلَيْهِمْ : "أَلَا إنَّهُمْ هُمْ السُّفَهَاء وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ" ذَلِك
{14} وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
"وَإِذَا لَقُوا" أَصْله لَقْيُوا حُذِفَتْ الضَّمَّة لِلِاسْتِثْقَالِ ثُمَّ الْيَاء لِالْتِقَائِهَا سَاكِنَة مَعَ الْوَاو "الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا" مِنْهُمْ وَرَجَعُوا "إلَى شَيَاطِينهمْ" رُؤَسَائِهِمْ "قَالُوا إنَّا مَعَكُمْ" فِي الدِّين "إنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ" بِهِمْ بِإِظْهَارِ الْإِيمَان

BOULBOUL2
03-25-2014, 22:51
راجع حساباتك واتكل على الله في صنع استراتجية تدخل بها الى السوق خي الدخول العشوائي الى السوق = الخسارة الحتمية عاجلا ام اجلا تاكد من هذا

Heisenberg
03-29-2014, 15:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
العجلة كما تعلم يا اخي من الشيطان والواحد لازمه المزيد من الصبر لان السوق لن يهرب بارباحه
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

gr53
04-07-2014, 15:41

لو ترى أن دخولك السوق كان دون تخطيط و لا تحليل سليم فأنت اخطأت بالفعل بتعجلك التداول
فالسوق لا يعترف بالعشوائية بل قائم على التحليل و إدارة رأس المال

Mohamed Morsy
04-12-2014, 16:52
انت كدة تتداول بدون اى دراسة او تحليل فنى على تداةول عشوئى دة زى اللى بيلعب قمار ولا
انصحك بان تتاجر بهذا الكشل لان كدة انت بتدمر نفسك وكمان ان يكون حسابك ولابد من ان تتاجر اكسلبينج
افضل لك حتى ايضا لا تدخل فى التبيت...

mohyedal
04-12-2014, 16:54
من تسرع يكون مآله الخسارة و من يخسر فعليه
ان يعود الى التعلم عن طريق القراءة الكثيرة
و التدريب على الحساب التجريبي طويلا
و ذلك قبل المغامرة في التداول بحساب حقيقي

latraaa
04-12-2014, 18:26
يا اخي الكريم، أتمنى ان تكون قد تعلمت الكثير من خلال التجربة التي مررت بها، لابد من العمل بحدر و عدم الإسراع في التداول، لدا ارى أنه من الأفضل لك العمل على التعلم، لأن ما حدث معك هو درس حقيقي لك لأن لا تتسرع

afillane
04-12-2014, 18:28
وعليكم السلام ورحمة الله اولا الله يعوض عليك ويجب ان تعلم ان الامر عادي في بداية التداول المهم ان لا تستسلم وانهض من جديد لتكما المسيرة

balou
04-12-2014, 18:36
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد حاول رسم لصفقات وتتردد في فتح وغلق اي صفقة اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

INTHENAMEOFALLA
04-12-2014, 18:40
فى عالم الفوركس لا يجب على الانسان ان يستعجل الامور ولكن يأخد كل شىء بروية وحسن تعامل لان الاستعجال يصيب الانسان بالندم بعد فوات الاوان ولا يفيد الندم بعد العدم
اعانك الله

ahmedibrahim258259
04-14-2014, 21:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ربنا يعوض عليك وان شا الله تعوض الشهر القادم بالبونص الجديد
تقبل مروري

soooonor
04-14-2014, 22:31
تمام ...اعتبر دة درس و اتعلم منه ان مفيش دخول على المنصة تانى نهائيا قبل تعلم التحليل الفنى و الاساسى و التدرب على الديمو لفترة جيدة و فهم الادارة السليمة لرأس المال ...كل دة لازم ياخد منك وقت كافى ...بعد كدة ابدأ فى العمل بإذن الله

forex.slayer
04-16-2014, 18:13
طيب يا غالى ما هو انت اللى خسرت يا غالى وبجد يا باشا انت كده حسابك بقا 0 وبجد يا باشا استنى بقا الشهر الجديد وربنا يوفقك

مصطفى حمدان
04-21-2014, 14:37
اخى الفاضل بعد التحية التسرع والطمع عنصران يكثر تواجدهما فى هذا السوق مع المتاجرين وخاصة مع المبتدءين فالاغلبية مرت بهذه الامور فلا تعتبرها مشكلة بل يجب ان تتعلم منها للمرات القادمة ان شاء الله

mohyedal
04-21-2014, 14:39
لابد من التريث في التداول و عدم التسرع
الا بعد اتمام التعلم و اكتساب الخبرة عن
طريق التدريب الطويل على حساب تجريبي
لا الاستعجال

ahmadinho100
04-21-2014, 16:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لا يا اخي لا تسنعجل في الفركس قد تخسر كل حسابك اما بالنسبة للوت يا اخي فهادا يرجع الى المبلغ الدي تتوفر عليه

abo heba
04-21-2014, 16:29
عليكم السلام
للاسف كلنا نتعجل الدخول وهذا حال الدنيا لكن لا تتاسف والمهم هو التعلم والمتابعه لتكون امامك فرصه اخرى وان كان البونص موجود فلك ان
تجرب مئات المرات وتتعلم به

st2s
04-21-2014, 16:36

asem ebrahim
04-21-2014, 18:58
طبعا اتسرعت وغلط لانك اسرعت في فتح صفقات وبتقول نجحت ده كويس غلطت بقي ان مفروض كمت تسحب ارباحك اول باول بس يالا اهو مفيش حد بيتعلم ببلاش واحمد ربنا حسابك لسه متمرجنش كمل وحاول ثانية

saad197920
04-21-2014, 19:30
نعم يا اخى الفاضل ان التسرع فى هذا المجال هو الخطأ الاكبر والذى يجب ان نتخلص منه سريعا فهذا المجال
يحتاج الى الصبر وحسن الادارة والخبرة الكافية ....

balou
04-21-2014, 20:31
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد المهم انك تعلمت من خطأك لكي لا تعود اليه من جديد اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

حليس مختار
04-23-2014, 00:46
اخي الكريم لازم تمدّنا بأكثر تفاصيل حتّى نستطيع الحكم و الاهم ان نستطيع نصيحتك
لنتفادى اعادة نفس الاخطاء .كم كان رصيدك و كم حجم اللوت الذي تعمل به
و هل تستعمل ستوب لوز ام لا كل هذه معطيات هامة

ilyes chaieb
04-24-2014, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله
الله يعوض عليك , لا تستعجل اخى الكريم و لا تجري وراء الاسعار
اعمل فقط على الازواج اللى انت تعرفها و واثق من مدى تحليلك لها
و سيب الاسعار ترتفع و تنخفض براحتهااا ,, و لا تتسرع مرة اخرى
تقبل مرورى

سمير تيارت
04-25-2014, 01:22
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك فى موضوعك بتقول انك استعجلت يبقى اول شىء لازم تقضى

عليه هوا الاستعجال والتسرع وانا كنت زى حضرتك متسرع جدا ولكن

الخسائر المتتاليه علمتنى الكثير من الصبر ارجوا ان لاتخسر مرة اخرى

Heisenberg
04-29-2014, 06:01
السلام عليكم ورحمة الله
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

ahmed kabo
04-30-2014, 14:55
اهم حاجة اخى الكيرم يكوتن الحساب بونص مايكونش رصيدك او قلوسك الخاصة تانى حاجة حاول تدرس السوق صح وتدرب فترة على التجريبى بالتوفيق للجميع

ab.mustapha
04-30-2014, 15:15
كل ماعليك فعله في الاجتهاد والمثابرة في التعلم ومع الخبرة ستكتشف انك تسرعت فالمتجارة لكن ليس الان وقت الندم حاول التعلم اكثر و حاول من جديد
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
والله ولي التوفيق

ahmad moh
04-30-2014, 15:17
بعض الازواج من العملات هي في بعض الاحيان شؤم على الحساب انا عندي مدة كلما تداولت على الدولار ين خسرت لقد اصبحت اتشائم من الين في كل مرة اريد التداول عليه حتى قررت الابتعاد عنه نهائيا وموفق واتعلم من خطاك

gr53
05-04-2014, 02:49
لو ترى أن دخولك السوق كان دون تخطيط و لا تحليل سليم فأنت اخطأت بالفعل بتسرعك و تعجلك للمتاجرة
فالفوركس لا يعترف بالعشوائية فهو قائم على الدراسة و التخطيط و التحليل الجيد و إدارة رأس المال

ahmed morsy
05-08-2014, 16:38
يا اخي الكريم، أتمنى ان تكون قد تعلمت الكثير من خلال التجربة التي مـررت بها، لابد من العمل بحدر و عدم الإسراع في
التداول، لدا ارى أنه من الأفضل لك العمل على التعلم، لأن ما حدث هو درس حقيقي لك لأن لا تتسرع
تقبل مروري

naoual
05-08-2014, 16:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم ما دام حسابك قد تصفر فاكيد تسرعت في الدخول للصفقات الحقيقة قبل التعلم الجيد لذا اعد حساباتك افضل

Mido0o
05-08-2014, 22:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم لا تدخل السوق دخول عشوائى ابدا لانك سوف تخسر بالتاكيد لازم تاخد وقتك فى التعلم على حساب ديمو كذا شهر ف الاول واقرء بعض الكتب الخاصه بتداول العملات فى سوق الفوركس وابذل بعض الجهد فى التعلم وان شاء الله تعوض الخسارة وبالتوفيق للجميع

gr53
05-13-2014, 03:23
بعض الازواج من العملات هي في بعض الاحيان شؤم على الحساب انا عندي مدة كلما تداولت على الدولار ين خسرت لقد اصبحت اتشائم من الين في كل مرة اريد التداول عليه حتى قررت الابتعاد عنه نهائيا وموفق واتعلم من خطاك

و ما ذنب زوج العملة أنت من يختار الزوج الغير مناسب أو زوج لا تعرف كيف تتاجر عليه
و معلوم أن أي زوج به الين الياباني متعب و يتطلب دقة و خبرة

MAZROUR
05-13-2014, 03:27
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه لازم تمدّنا بأكثر تفاصيل حتّى نستطيع الحكم
و الاهم ان نستطيع نصيحتك لنتفادى اعادة نفس الاخطاء .كم كان رصيدك و كم حجم اللوت
الذي تعمل به و هل تستعمل ستوب لوز ام لا كل هذه معطيات هامة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

sara ali
05-13-2014, 06:56
السلام عليكم
للاسف اخي
لا اعرف اما هو الحل
الحمدل لله على باقي الاعضاء انهم افدوك
وتقبل خالص مروري وتقدرير وتحياتي

tarki147
05-13-2014, 09:50
الحقيقة اخي العزيز انا خائف جدا من البدايات الغير موفقة نظرا لعدم الخبرة والتسرع
والله يوفقك اخي وشكرا لك على التجربة التي نقلتها لنا والجاي انشاء الله احسن

heroo252
05-13-2014, 11:03
معنى ان رصيدك انتهى بهزا المبلغ ان حشابك اتمرجن وتعرض للخسارة
لكن مش مشكله اجتهد واجمع بونص وان شاء الله المرة القادمة تحقق ربح

mohamed bnali
05-13-2014, 13:31
اخي العضو المحترم اعترافاتك تنبئ على انك رجعت الى صوابك والرجوع الى الحق فضيلة
المهم ان تعرف وتعرف وتعرف وتغترف من المعارف ما شاء الله لك وان توظف هده المعارف في الامكنة الائقة بها وان تكون على يقين من انك وضعت الاشياء في موضعها وانك وضعت قدماك على ارض صلبة لا هاوية تستخف بك
وما امتلاكنا للمعارف والاسلحة بانواعها والادوات الا لنعرف كيف نستخدمها فالمعرفة اولا واستخدامها تانيا والمهارة في استخدانها تالتا وبدلك تتفتق مواهبك ويتسع خيالك وتصير من الذين يصطادون المكاسب ويدرؤون المخاطر وينالون التروانت ودلك بغية كل فركسي وامله في الحياة
فتقبل ما تعرفه واجتهد في ما لاتعرفه

sabirdaba
05-13-2014, 14:15
ممكن اخي انك توضح اكثر سبب التهام هذه الازواج الى حسابك هناك ممكن اسباب كثير تكون السبب اما ان الازواج هذه اسبيريد الخاص بها كبير او ان اللوت الذي فتحت به صفقاتك كان عالي

shellfish_ssa
05-13-2014, 14:18
بسم الله الرحمن الرحيم
فى الواقع اخى الفاضل من المهم جدا الممارسه على الحسابات التجريبيه حيث يمكنك ممارسة التداول بشكل اكبر
واتقان العمل وكذالك الوقوف على ادوات واليات العمل ونرجوا التوفيق للجميع

alemdar92
05-13-2014, 18:13
اولا باسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا اخواني في الحقيقة يا
صاحبي لا يمكنني ان اساعدك حاليا اتعرف لماذا لاني لم افهم مشكلتك جيدا

omdameeter
05-13-2014, 18:37
ما بعرف والله يا اخى كيف يحصل هذا صديقى ايضا محمد قالى نفس الكلام وحتى الان لم اجد تفسير لهذا الوضع يعنى اوقات السيرفير بيهيس دة التفسير الوحيد اللى اقدر اقولة وربنا يكرم الجميع

ssnsafi
05-13-2014, 21:21
ان مسجل في المنتدى بشهر 2 من هذه السنة أي انك ما زلت جديد ومبتدئ وهذه مشكلة المبتدئين انهم يستعجلون المتاجرة بالحقيقي فهم يحققون بعض الارباح على التجريبي ويظنون انهم سيحققون الربح ايضا في الحقيقي ولكنهم ينسون انهم في التجريبي لا يكونون تحت ضغط نفسي بالخوف من خسارة مال حقيقي مما يجعلهم اتحاذ قرار خاطي متردد بينما في التجريبي يكون مرتاح البال غير خائف من الخسارة فيتخذ قرار جيد ويربح

anamoody
05-16-2014, 03:22
اخى الكريم ان ربحت فهذا ضربة حظ لكن الدخول للفوركس لا يعتمد على ضربات الحظ فقط
بل يجب عليك ان تعمل باستراتيجية ناجحة توفر لك ربح جيد

chomehdi
05-17-2014, 18:20
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
موضوع جميل ومفيد تحياتي لكم وبالتوفيق للجميع

ahmedmomen
05-26-2014, 13:04
طبعا انت لو مبتدئ المفروض مش تخاطر وتدخل بلوت كبيرة وتستنى لغاية لما تزود راس مالك الى جانب
وجود الخبرة الكافية لديك للتداول وتدخل في ازواج رئيسية زي اليورو دولار والباوند دولار

aysamiman
05-26-2014, 15:10

الربح من الفوركس
05-26-2014, 15:13
اخى الحبيب انصحك بالدخول الى القسك التعليمى للنتدى والتدرب على التجريبى ةعدم الاستعجال فى العمل على الحساب الحقيقى وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

balou
05-26-2014, 15:54
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد لماذا تتسرع حاول تضبط نفسك وتحكم قراراتك اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

ali.22595
05-27-2014, 16:44
السلام عليكم
اخي الفاضل للاسف كلنا نتعجل الدخول وهذا حال الدنيا لكن لا تتاسف والمهم هو التعلم والمتابعه
لتكون امامك فرصه اخرى وان كان البونـص موجود فلك ان تجرب مئات المرات وتتعلم به

sabirdaba
05-29-2014, 14:26
حتى ولو اسرعت اخي فلا بأس من ذلك ان كنت في بداياتك في هذا العمل لانك ضروري انت تخسر في اول مسارك كلنا تعرض للخسارة في هذا السوق في او بداياته في هذا العمل وهذا الشيء عادي

azeddi
05-29-2014, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم أما بعد
صراحة موضوعك ممتاز و رائع و نتمنى التوفيق للجميع بادن الله

salmawar
05-29-2014, 15:15
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
طالما انت ربحان يا اخوي فليس هنالك اي مشكل ولو اغلقتها على 0 المهم هو الا تخسر

gr53
06-11-2014, 08:21
لو كان دخولك للسوق بلا تخطيط و تدريب سليم و لا تحليل جيد فأنت قد اخطأت
فالعشوائية في الفوركس تعني الخسارة و قد يضيع الحساب

leader_1
06-11-2014, 08:35
بسم الله الرحمن الرحيم .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مرحباً بك أخي
ماينفعش الدخول عشوائي ، لازم تكون عارف التحليل الفني الكلاسيكي كويس

karam22
06-11-2014, 08:43
اعتقد ان التركيز علي الزوج الواحد يمكن ان يجني لك الارباح كاملة لو كنت تتاجر علي اكثر من زوج
لكن احتمالية الخسارة عند المتاجرة علي اكثر من زوج اكبر من التركيز علي زوج واحد

Rambob
06-11-2014, 09:27
وحاول تتجنبه نهائيا

yacrao
06-11-2014, 09:37
شكرا لك اخي الكريم على المضووع القيم جدا نعم لانه كل المتاجرين يقع في نفس الخطا وهو محاولة التجارة المتسرعة للوصول الى اكبر قدر من الانجاز ووهذا هو الخطا الاكثر شيوعا يجب اخي الكريم ان تتاجر على قدر معرفتك بالفوركس ويجب ان تحقق الارباح التي تقتنع بها وبالدرجة حتى ان تصل الى ما تطمح اليه

darsh
06-11-2014, 09:54
طبعا استعجلت جدا وهل انت فتحت اكثر من صفقة فى وقت واحد وكام نسبة راس المال الى ضربت بيها تلم اكثر وراكم الارباح فى الحساب وبعد كدة ضارب

forex forex1
06-11-2014, 12:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهم حاجة اخى الكيرم يكوتن الحساب بونص مايكونش رصيدك او قلوسك الخاصة تانى حاجة حاول تدرس السوق صح وتدرب فترة على التجريبى اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق ان شاء الله :)

samozein
06-11-2014, 12:10

عزيزي الفاضل

تحيه طيبه وبعد,
انا اعتقد مش التسرع بس هو اللي بيسبب الخساره في حاجات تانيه كتير واهمها الخوف والتردد
يعني في بعض الاحيان بتلاقي خساره كبيره ومش بتقفل العمليه علشان تعمل عمليه عكسها ممكن توقف الخساره
علشان كده انا اعتقد ان دول برده عوامل بتسسب الخساره ده
مع اطيب التمنيات
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عبد الرحمن محمد
06-11-2014, 12:41
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

BOUCHA-AFES
06-11-2014, 15:41
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
صحيح انت تسرعت ولاكن يا اخوي احمد ربنا انت خرجت بربح 0.05 دولار ولم تخرج بخسارة

mmidom
06-11-2014, 16:16
كل ماعليك فعله في الاجتهاد والمثابرة في التعلم ومع الخبرة ستكتشف انك تسرعت فالمتجارة لكن ليس الان وقت الندم حاول التعلم اكثر و حاول من جديد
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

محمد السيد محمد
06-11-2014, 16:46
بصراحة السبب الوحيد لخساراتي المتعددة ومرجنة حسابي اكثر من مرة هو التسرع
او الاساعجال كما تقول .. استعجلت مرة واشاريت والسعر عالي
واستعجلت مرة تانية وتاجرت عكس الاتجاه واستعجلت مرة ودخلت من نقطة دخول غير صحيحة

choko
06-11-2014, 16:55
والله يا جماعة أنا مازلت جديدا في ميدان المتاجرة ولا أخفي عنكم أنني قرأت بعض الكتب وقمت ببعض البحوث لكي أتمكن:dance: من المتاجرة عبر منصة انستا فوركس وإلى حد الآن لم أستطع التعامل معها إلى درجة أن رأسي يكاد ينفجر

waleed hassona
06-30-2014, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم لابد فعلا ان تقرا الكثير من الكتب وتشاهد العديد من الفيديوهات المشروحه من اجل اكتساب الخبرة

amermazzen
07-17-2014, 14:26
السلام عليكم ورحمة الله أكيد أخي كريم تسرعت كثير في المتاجرة الولت كبير حجدا بالنسبة لتاجر مبتدئ أنصحك اخي الكريم بالتعلم الجيد وعدم المغامرة أحسن حاجة هي التعلم الجيد وبناء استراتيجات تكوم مربحة والعمل عليها خاصة في الحساب الترجيبي من أجل كسب الخبرة الكافية.

benchou-ahfd
07-17-2014, 15:27
يا اخي انت تقول دخلت لارى و ادرس السوق و دراسة السوق مكلفة فلا تحزن انت لم تتسرع و انما اخذت درسا حيا عن السوق توكل على الله و ابدا منجديد ولكن بقاعدة صلبة و قوية و تكون هذه التجربة درسا مفيدا لك في المستقبل

afillane
07-17-2014, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله
المجال اخي الكريم يحتاج متابعة وعدم التسرع لان التسرع سبب الخسارة لازم تحلل صح وتركز اكثر
بالتوفيق

maha elsayed
07-17-2014, 15:54
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته احمد رنا انك خرجت بمكسب
مش بخيساره عموما تقبل تحيات يا اخى يا رييييت

younesboughnim
07-17-2014, 16:23
انت كدة تتداول بدون اى دراسة او تحليل فنى تداةول عشوئى دة زى اللى بيلعب قمار ولا
انصحك بان تتاجر بهذا الكشل لان كدة انت بتدمر نفسك وحسابك ولابد من ان تتاجر اكسلبينج افضل لك حتى ايضا لا تدخل فى التبيت

صلاح2014
07-17-2014, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم
بس الله الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
اهلا وسهلا بك اهى ورمضان كريم واعاده الللهعلينا با يومن والبركات
اخى السرعة فى هده الاوقات صبة اخى تانى وصبر اخى الكريم
واتمنى لكا لتوفيق والنجاح اخى الكريم بارك الله فيك
وتحياتى لك وشكرا على هد
هدا

عدي
07-19-2014, 00:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات جميله مشكوور اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع الاعضاء

mounim1994
07-24-2014, 06:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة وتقبل مروري

sharshabil
07-25-2014, 01:59
[/color]حتى ل تتعلم التماجرة يا اخي لازم تتعلم
اساسيات سوق الفوركس لانم بحاجة الى كتير اكور حتلا تبتدا بداية صحيجة و الا فستندم مع الوقت

عدي
07-25-2014, 16:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي الموضوع الرائع بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

cesario
07-25-2014, 21:04
اخى الكريم لابد فعلا ان تقرا الكثير من الكتب وتشاهد العديد من الفيديوهات المشروحه من اجل اكتساب الخبرة
فهذا السوق يحتاج متابعة وعدم التسرع لان التسرع سبب الخسارة
تقبل مرورى

maao2008
07-26-2014, 01:58
وحاول تتجنبه نهائيا

sharshabil
07-26-2014, 04:51
همنا واحد يا اخي التسرع سواء في الدخوا الى الفوركس
دون التعلو اوة اسعجال الخوال في الصفقات دون تحليل ة تروي او اتيعجال الربح بالدخول بمخاطرة و كل استعجال له عوةاقبه

dalito
07-26-2014, 06:20
السﻻم عليكم
ادعو الله ان يعوضك عن خسارتك اخي
واععوك الى التاني مستقبلا وعدم التسرع والطمع
فهذا لن يجديك نفعا
وعليك بمزيد التعلم
وتقبل مروري

wanxe
07-26-2014, 06:21
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

mahr
07-26-2014, 06:24
شكرا لك اخي الكريم على المضووع القيم جدا نعم لانه كل المتاجرين يقع في نفس الخطا وهو محاولة التجارة المتسرعة للوصول الى اكبر قدر من الانجاز ووهذا هو الخطا الاكثر شيوعا يجب اخي الكريم ان تتاجر على قدر معرفتك بالفوركس ويجب ان تحقق الارباح التي تقتنع بها وبالدرجة حتى ان تصل الى ما تطمح اليه

mohamedsaber
07-26-2014, 06:46
اكيد بسبب الطمع والتسرع في فتح صفقات بدون تحليل جيد ، بالنسبالي حدثت معي في البداية حيث بدأت برأس مال 27 دولار وحققت ارباح 150 دولار لكن الطمع في ربح المزيد ادي الي خسارة رأس المال بالكامل
انصحك ان تدرس الاسباب التي ادت للخسارة وحاول تتجنبها

moh721
07-26-2014, 06:58
كل شخص فى المنتدى من الفض عدم التسرع ى ادخول فى الصفقات
وفى الفوركس بيكون فية فرص ربح عالية كل يوم انت لابد من التحليل الجيد لى السوق

ali hasan
07-26-2014, 07:07
طبعا الطريقه خاطئه لانك اكيد التحليل مش دايما هيخطى اعتقد انه فى الاغلب بيصيب
فؤل

ahmed kabo
07-26-2014, 09:32
لازم تاخد وقتك واعمل حسابك انك فى البداية هتخسر وهتكسب وهتعمل ارباح وهتخسر حسابات ودة حال الفوركس لازم تدرسة صح علشان تحد من الاخطاء المماثلة بالتوفيق للجميع

roussi27
07-26-2014, 09:35
الفوركس إحذر من التسرع ، فالإستعجال على فتح صفقة تأخذك للخسائر لا قدر الله ،،
فمعظم المحللين من رغم تحليلاتهم الصحيحة ويخسرون بسبب التسرع في دخول الصفقة ، فربما لم يتحقق الشرط أو ما شبه ذلك ، او حتى قلة التركيز

samih
07-26-2014, 09:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة
وشكرا اخي الكريم علي الموضوع الرائع بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

abdelhak redouane
07-26-2014, 12:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان الاستعجال هو الذي يقود التاجر الى خسارة اموله لان المثل يقول في التاني السلامة وفي العجلة الندامة وهذا مثل يمكنك تطبيقه في جميع مناحي حياتك سواء كان في التجارة او في مجال آخر
بالتوفيق للجمميع

fte2020
07-27-2014, 05:32
سلام عليكم الحقيقة اخي العزيز انا خائف جدا من البدايات الغير موفقة نظرا لعدم الخبرة والتسرع
والله يوفقك اخي وشكرا لك على التجربة التي نقلتها لنا والجاي انشاء الله احسن.

sharshabil
07-27-2014, 17:58
كلنتا عملنتا نفس الخطا بان دخلن السوق بدون تعلم
و حتلا لعج السارة نعاند و نريد ان نعوض و نخسرة مرة تانية و تالاتة و هكذا تتوالى الاحداث

BOULBOUL2
07-27-2014, 23:27

wanxe
07-27-2014, 23:29
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

gr53
07-30-2014, 17:07
فالعشوائية تعني الخسارة و يضيع معه الحساب

Mohamd-95
07-30-2014, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

AMLAK
08-04-2014, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم انا فى الوقت الحالى اتاجر على حساب ديمو
وقراء جيدا لبعض الكتب الخاصه بتداول العملات سوق لفوركس وربنا يسهل ان شاء الله وما ترددش فى انى
كمل المشوار فى تجاه الفوركس والله الموفق للجميع مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

maao2004
08-04-2014, 22:45

gr53
08-04-2014, 23:05
فالسوق لا يعترف بالدخول دون دراسة و لا معرفة بأحواله عليك بمراجعة استراتيجيتك

anakdamora
08-04-2014, 23:23
البورصة من اكتر المجالات اللى محتاجة صبر وتخطيط جيد .. لان الغلطة فيها زى ما بيقولوا بموتة

gr53
08-14-2014, 00:13

أحسنت فالدخول العشوائي السبيل السريع للخسارة و منها لانهيار الحساب
عليه بمراجعة طريقته و التعرف على نقاط الضعف فيها و تديلها و تقويتها و تجربتها على الديمو قبل العودة للسوق

MMMOOO
08-14-2014, 05:41
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

BILALOU4
08-17-2014, 14:41
كمان عليكى انك متغمريش برصيدك الحقيقى الا اذا كنتى على درجه جيده من الخبره
لتحمل مسئوليه الرصيد الحقيقى

marwafawzy122
08-17-2014, 15:15
راجع حساباتك واتكل على الله في صنع استراتجية تدخل بها الى السوق مفيش ربح هيجى بسهوله
فى اى مجال لابد من التعب وبزل الجهد من اجل ان تصل الى اهدافك ...

ahora
08-24-2014, 05:02
هذايعني ان حسابك قد تمرجن
هذا يحدث كثيرا للمتداولين المبتدئين حيث يغلب عليهم الاندفاع و الحماسة
حاول اخي الكريم في الصفقات القادمة ان تحلل جيدا

zinga11
08-24-2014, 18:17
هذا الفصل سوف تساعدك على فهم بعض الشروط التي يمكن أن تحدث في
السوق، ونوع الاستراتيجية التي تكمل تلك الظروف. بمجرد
معتادا على أنواع الاستراتيجية الأساسية، وسوف تكون قادرة على اختيار واحد كنت
تريد استخدامه.

ahmedibrahim258260
08-24-2014, 18:28
بسم الله الرحمن الرحيم اهم حاجة انك موش تتسرع اخي الكريم وخد وقتك في التعلم واكتساب الخبرة وان شاء الله الربح قادم
تقبل تحياتي

حمدان
08-24-2014, 23:34
بسم الله الرحمن الرحيم
يا اخي انا ان لم افهم العنوان
بالعادة لا افهم المضوع او لا
اتطلع اليه حتى ياريت توضح

Yanal Omar
08-24-2014, 23:42
بالعكس انت هنا توصف بالجريء والربح هنا في محله شيء رائع ولكن كن خذرا ولا تفرط في التفاؤل واعلمانك تتعامل مع ند لك خبير فيجب ان تكون حذرا وعندما تكرر المرابح دون خسارة يجب ان تقلق لعدم معرفة نقطة ضعفك بعد والخسارة هي طريق الربح وموفق اخي الكريم

abdelaziz 10
08-25-2014, 21:05
تسرعت فعلا يا اخي في التداول الحقيقي مما جعلك تخسر ربما كل راس مالك للاسف
اتمنى لك التعويض في اقرب وقت انما فعلا لازم تتعلم قبل اي تفكير في التداول

sharshabil
08-26-2014, 00:45
كلنا مشكلتنا التسرع
و اهم اسباب التسرع هي ظروفنا المادية حيت ان الاعضاء الذين مرتاحين ماديا ممكن ان ياخدو وقتهم في التعلم و هذا مفيد

marouansat
08-26-2014, 00:47
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

BOULBOUL2
08-26-2014, 20:22

zinga12
08-29-2014, 00:14
لتكون تاجرا ناجحا، عليك أن تفعل عكس ما تقوم به هذه 95٪.
فإنه ليس من السهل، لأنه يتعارض مع الطبيعة البشرية الخاصة بك. ولكن أي استراتيجية وهذا هو
سوف ناجحة مع مرور الوقت على الأرجح اتباع قاعدة "شراء عالية

lakamora221
09-01-2014, 00:49
نعم أخي الكريم أنت تسرعت وكان
عليك التعلم جيدا قبل دخول السوق
أرجوا أن تتقبل ردي المتواضع و شكرا

downlaod1
09-07-2014, 01:56

أسماء نعناع
09-09-2014, 15:11
طبعا تسرعت اخى الكريم كان لازم تتدرب فتة طويلة على الديمو بعدين تدخل للحساب الحقيقي وبعدين تتطبق اللى تعلمته بعد كده

ProForex
09-09-2014, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الاستعجال صفة غير جيدة في كل الميدين عليك ان تعرف مادا تفعل وان تخطط قبل الدخول

Ahmed2020eg
09-09-2014, 16:04

eslamsallam
09-14-2014, 01:51
ان بعض الازواج من العملات هي في بعض الاحيان شؤم على الحساب انا عندي مدة كلما تداولت على الدولار ين خسرت لقد اصبحت اتشائم من الين في كل مرة اريد التداول عليه حتى قررت الابتعاد عنه نهائيا

AMLAK
09-18-2014, 14:05
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم انت تقول دخلت لارى و ادرس
السوق و دراسة السوق مكلفة فلا تحزن انت لم تتسرع و انما اخذت درسا حيا عن السوق توكل على الله و ابدا منجديد ولكن بقاعدة صلبة
و قوية و تكون هذه التجربة درسا مفيدا لك في المستقبل بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

lyes1977
09-18-2014, 17:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم صديقي العزيزاعلم ان هذا اغلب ما يحصل تقريبا لجميع الاعضاء المتداولين ومهما يكن التحليل جيدا يبقى دائما السوق يحمل المفاجئات على العموم حاول ان تعوض هذة الخسائر في تداولاتك المستقبلية وبالتوفيق اخي وتقبل مروري وتحياتي

ihabblida
09-19-2014, 00:42
أخي الكريم ما فيش مشكل
انتظر بونص الشهر القادم و أبدأ من جديد و أن شاء الله راح تنجح
أرجوا أ ناكون قد افدتك وتقبل مروري وشكر ا

MRN2014
09-19-2014, 04:37
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Ahmed Taher M
09-19-2014, 08:30
وحاول تتجنبه نهائيا

moroo
09-19-2014, 12:18
عليكم السلام
للاسف كلنا نتعجل الدخول وهذا حال الدنيا لكن لا تتاسف والمهم هو التعلم والمتابعه لتكون امامك فرصه اخرى وان كان البونص موجود فلك ان
تجرب مئات المرات وتتعلم به

dranass92
09-19-2014, 17:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم لابد فعلا ان تقرا الكثير من الكتب وتشاهد العديد من الفيديوهات المشروحه من اجل اكتساب الخبرة

awa
09-28-2014, 18:27
الاستعجال شيئ جدا فى الفوركس لكن لا تيأس لان امامك فرص دائما
فى الفوركس للربح و للتعلم و لتعويض اى خسارة تلحق بك

md5diablo
10-23-2014, 18:54
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، مادمت ربحت كان عليك الاقتناع و الخروج اخي الكريم لكن مادام حسابك تصفر فاعد جمع البونص

algeria
10-23-2014, 22:12
أخي الكريم سبب ألتهامك لكل رصيدك هو عدم أعتمادك على أدارة رأس المال
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

مروة
10-23-2014, 22:14
الدخول العشوائي الى السوق = الخسارة الحتمية عاجلا ام اجلا تاكد من هذا
بالتوفيق ان شاء الله

mohamedali
10-23-2014, 22:15
السلام عليكم اخي الكريم ليس عيب ان تخطأ ولكن العيب ان تستمر في الأخطاء ولا تتعلم منها وحاول في المرة القادمة ان تحسب جميع خطواتك

fte2020
10-28-2014, 18:55

أبو عقبة
10-28-2014, 18:58
بسم الله الرحمن الرحيم
معرفة أسباب الخسارة و التي منها التسرع حتى يمكن تجنبها مستقبلا

DABDOUB
11-03-2014, 11:01
طبعا استعجلت جدا وهل انت فتحت اكثر من صفقة فى وقت واحد وكام نسبة راس المال
الى ضربت بيها تلم اكثر وراكم الارباح فى الحساب وبعد كدة ضارب

mooha
11-03-2014, 12:23

dellos
11-03-2014, 12:24
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز دلك اسمه الحض فقط للان الفوركس علم يجب تعلمه وليس فقط النضر الى الشارت واخد اوامر بيع وشراء بل هي
مسالة دراسة

mogelvo
11-06-2014, 00:51
مفيش ربح هيجى بسهوله فى اى مجال لابد من التعب وبزل الجهد من اجل ان تصل الى اهدافك

downlaod3
11-06-2014, 13:10

sharshabil
11-09-2014, 20:58
فى عالم الفوركس لا يجب على الانسان ان يستعجل الامور ولكن يأخد كل شىء بروية وحسن تعامل لان الاستعجال
يصيب الانسان بالندم بعد فوات الاوان ولا يفيد الندم بعد العدم
اعانك الله

breakss08
11-10-2014, 20:10
اهم حاجة اخى الكيرم يكوتن الحساب بونص مايكونش رصيدك او قلوسك الخاصة تانى حاجة حاول تدرس
السوق صح وتدرب فترة على التجريبى بالتوفيق للجميع

mayali
11-10-2014, 21:18
معنى ان رصيدك انتهى بهزا المبلغ ان حشابك اتمرجن وتعرض للخسارة
لكن مش مشكله اجتهد واجمع بونص وان شاء الله المرة القادمة تحقق ربح

mayali
11-14-2014, 00:47
الحقيقة اخي العزيز انا خائف جدا من البدايات الغير موفقة نظرا لعدم الخبرة والتسرع
والله يوفقك اخي وشكرا لك على التجربة التي نقلتها لنا والجاي انشاء الله احسن

ali 9
11-14-2014, 20:23
طبعا انت لو مبتدئ المفروض مش تخاطر وتدخل بلوت كبيرة وتستنى لغاية لما تزود راس مالك الى جانب
وجود الخبرة الكافية لديك للتداول وتدخل في ازواج رئيسية زي اليورو دولار والباوند دولار

sasa11
11-14-2014, 20:23

worldg04
11-19-2014, 00:36
اخى الكريم لابد فعلا ان تقرا الكثير من الكتب وتشاهد العديد من الفيديوهات المشروحه من اجل اكتساب الخبرة
تقبل مرورى

may0
11-19-2014, 00:36
يا اخي انت تقول دخلت لارى و ادرس السوق و دراسة السوق مكلفة فلا تحزن انت لم تتسرع و انما اخذت درسا حيا عن السوق توكل على الله
و ابدا منجديد ولكن بقاعدة صلبة و قوية و تكون هذه التجربة درسا مفيدا لك في المستقبل

ynwa1892
11-19-2014, 16:58
السلام اخي انت تسرعت في الدخول في العديد من الصفقات ووقع لك الثقة الزائدة ورفعت ممكن اللوت وهكذا تمرجنت يجب ادارة راس المال الصارمة
وفقك الله

aliali
11-19-2014, 18:47
راجع حساباتك واتكل على الله في صنع استراتجية تدخل بها الى السوق مفيش ربح هيجى بسهوله
فى اى مجال لابد من التعب وبزل الجهد من اجل ان تصل الى اهدافك ...

mohamedbaki
11-19-2014, 18:47
الفوركس إحذر من التسرع ، فالإستعجال على فتح صفقة تأخذك للخسائر لا قدر الله ،،
فمعظم المحللين من رغم تحليلاتهم الصحيحة ويخسرون بسبب التسرع في دخول الصفقة ، فربما لم يتحقق الشرط أو ما شبه ذلك ، او حتى قلة التركيز

aber
11-19-2014, 20:10
العجلة كما تعلم من الشيطان والواحد لازمه المزيد من الصبر لان السوق لن يهرب بارباحه بالتالي للربح من سوق الفوركس لازم الصبر على ايجاد الفرصة المناسبة للاستراتيجية المتبعة

Tro
11-19-2014, 23:09
مدام خسرت يبقي انت كده حللت غلط...
ده لو منزلش خبر في النص يكون هو اللي بوظ لك حسابك....
تحياتي ,,,

sharshabil
11-20-2014, 18:04
فعلا الرصيد الصغير ليس منتسبللمتادرة
و ان دخل بسنت او اتنيسن فلا نحس اننا سنصنع شي
او ربح من جراء الفوركس

pacMAN
11-20-2014, 18:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
للأسف لقد تسرعت صديقي يجب الهدوء أكثر
بالأرباح إن شاء الله صديقي الغالي و تقبل مروري

ecccco
11-20-2014, 18:11
من اهم اسباب الفشل فى الفوركس هو الاستعجال عليكى

bibou
11-26-2014, 21:47
تقبل مرورى

ibrahim forex
11-26-2014, 22:20
اخى الفاضل لكى تدخل الصفقة لابد فى الاول ان تعتمد على التحليل وتختار الاستراتيجية المناسبة
واذا ربحت تقدر انك تسحب الارباح من اى وسيلة موجودة انت عاوزها

medo2013
11-29-2014, 08:51
انا لا انصحك بالتجارة العجالية ولكن انصحك بالعمل على التجارة التى مبنية على علم منك بالاشياء المهمة فى السوق والتى يجب ان تعملهها وتحسن اختيار العملة عشان تعرف تتاجر صح على هذة العملة وليس عشوائيا

houcin
12-03-2014, 11:02

waelee
12-04-2014, 23:15
شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا شكرا لك اهى الكريم واان ليس لدى امر مهم جدا اخى الكريم وانا مش عارف ارد عليك فى الموضوع دا بشكل حجيد ف انا غير قادر انى قادر افيدك شكرا لك وبالتوفيق انشاء الله

dr ahmed adel
12-04-2014, 23:28
السلام عليكم يا اخى انت لم تتسرع ده طبيعى وبيحصل مع اى حد انت حللت ودرست والنتيجة لم تكن فى صالحك الدنيا ربح وخسارة
شكرا

sharshabil
12-09-2014, 23:43
مادت تسرعت و خسرت يعني انت لازم تتعلم درس
و تقوم بتحديد عدد صفقات او حجم صفقات لا تعمل اكتر منه يااخي الخسارة ان تعلمنت منها
لازم لا تعاود نفس الخطا مرات قادمة

sawsan5a
12-11-2014, 04:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

sarass11a
12-11-2014, 06:14
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

belhadjnokia
12-11-2014, 06:52
يا اخي انت تقول دخلت لارى و ادرس السوق و
دراسة السوق مكلفة فلا تحزن انت لم تتسرع و انما
اخذت درسا حيا عن السوق توكل على الله و ابدا منجديد
ولكن بقاعدة صلبة و قوية و تكون هذه التجربة
درسا مفيدا لك...

magic777
12-11-2014, 08:25
مادت تسرعت و خسرت يعني انت لازم تتعلم درس
و تقوم بتحديد عدد صفقات او حجم صفقات لا تعمل اكتر منه يااخي الخسارة ان تعلمنت منها
لازم لا تعاود نفس الخطا مرات قادمة

طبعا ولو مش اتعلم هنا هيكون غلط عليه لازم يعرف ليه خسر وليه كسب ويعرف ازاي يواصل صح بعد كده علشان يقدر يحقق النجاح الي بيحلم
بيه انما لو زعل بس مش هيعمل حاجه

osama4o
12-11-2014, 14:25
تقبل مرورى

DANDOUNE
12-11-2014, 23:36
وحاول تتجنبه نهائيا

chouai
12-13-2014, 15:23
بالتالي للربح من سوق الفوركس لازم الصبر على ايجاد الفرصة المناسبة للاستراتيجية المتبعة

saleh athamneh
12-13-2014, 16:08
اخي الحبيب التحليل ثم التحليل ثم التحيليل ويسبقه التعليم لا بد من انك تستخدم استراتيجية ام تختص بزوج معين انت لا تستخدمه ان تكون قد فوت احدى اجزائها التي تجعلها ناجحه
فكل استراتيجية في الفوركس هي ناجحة بنسبة معينة ولكن تعتمد على قوتها ومنا اسسها ومن اكد على نجاحها
تحياتي

شبه منحرف
12-13-2014, 16:12
العيب ليس فى الزوج الازواج كلها زى بعض انت بتبص ع الشارت ومالناش دعوه باسم الزوج قد تكون دخلت صفقات خاطئه فقط لاغير

chouai
12-19-2014, 13:09

aissa00
12-19-2014, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله
اتسرعت بماذا يا أخي لو ربحت يبقي شيئ
كويس واسحب المبلغ اللي انت ربحته علي
اي وسيلة من وسائل السحب المتاحة لك
تقبل مرووري

ايمان الباز
12-19-2014, 14:44
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
اه فعلا اتسرعت اتمني الافاده من خسارتك
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

abeer forex
12-19-2014, 15:09
وعليكم السلام اخى ورحمتة وبركاته
مبروك علي هذا الربح ويارب من تقدم الي تقدم
اما بخصوص سؤالك انا فعلا ماعنديش معلومات كافيه اقدمها لك ردا علي استفسارك
باذن الله حد يفيدك من المسؤلين

8150017
12-19-2014, 15:11
ياريت بلاش اى تسرع تانى فى الفوركس وواضح من كلام حضرتك انك استفدت من خطأك الفوركس مش عاوزه اى استعجال وبلاش تتوقع ان الفرص خلصت لان كل يوم فى فرص فى الفوركس ومافيش اى فرصه هتروح عليك

adil17
12-21-2014, 15:19
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم الربح الوفير من هذا السوق

Mohamed Morsy
12-21-2014, 19:47
اخى الفاضل لكى تدخل الصفقة لابد فى الاول ان تعتمد على التحليل وتختار الاستراتيجية
المناسبة واذا ربحــت تقدر انك تسحب الارباح من اى وسيلة موجودة انت عاوزها
تحياتي ...

tawfik200
12-21-2014, 22:12
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين نعم يا اخي حصل لك مثلي يجب عليك
التعلم في الديموا اولا وتقبل مروري وشكرا

saleh athamneh
12-21-2014, 22:32
اكيد بسبب الطمع والتسرع في فتح صفقات بدون تحليل جيد ، بالنسبالي حدثت معي في البداية حيث بدأت برأس مال 27 دولار وحققت ارباح 150 دولار لكن الطمع في ربح المزيد ادي الي خسارة رأس المال بالكامل
والله ولي التوفيق والقادر عليه

ahmed mahmoud abdelhady
12-23-2014, 14:01
السلام عليكم
الخساره اخى الفاضل مش معناها التسرع ولكن عليك بلتعلم الجيد وفهم السوق هكذا يكون افضل
بالتوفيق اخى الكريم........

magic777
12-23-2014, 17:59
ياريت بلاش اى تسرع تانى فى الفوركس وواضح من كلام حضرتك انك استفدت من خطأك الفوركس مش عاوزه اى استعجال وبلاش تتوقع ان الفرص خلصت لان كل يوم فى فرص فى الفوركس ومافيش اى فرصه هتروح عليك

لازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال

Hassan Owen
12-24-2014, 15:33

antonioforex
12-24-2014, 16:32
السلام عليكم
طبعا اخي يجب عليك عدم التسرع و التعلم جيدا في الحساب الديمو لفترة كافية
و اتمنى لك التوفيق في تداولاتك اخي الفاضل سلام.

mesteraden
12-24-2014, 16:53
اخي الكريم معوضه ولكن اخي الكريم انت لم تذكر سبب خسارتك هل بفعل المخاطره الكبيره ام بفعل عدم وضعك للوقف الخساره,المهم في المره القادمه لا تكرر الأخطاء التي ادت الى الخساره
تقبل مروري

mnalmm
12-24-2014, 19:42

tedjboyka
12-29-2014, 21:55

zezoes
12-30-2014, 01:33
اعتقد اخى الكريما ان الموضعاد انا مش قادر انى ارد عليه اخى الكريم بشكل كبيرف الموضوع امله مدالازم نقدر نحقق الكثيرم ن الفائده بشكل كبير ف باتلوفيق لك انشاء الله قتبلت حياتى لك
شكرالك

biotech228
12-30-2014, 01:42
رسم الشموع اليابانية يقدم المزيد من الحياة لحركة السعر في الرسم البياني اكثر من ما يمكن ان يقدم الشريط العادي، وبالطبع فان هناك عدة أنماط للشموع والتي يمكن في كثير من الأحيان ان تسبب الارتباك خصوصا للتجار حديثي التداول، لذلك فان على التجار المبتدئين تعلم قراءة هذه الشموع اثناء تعلم الفوركس . ان الشموع اليابانية تمثل ملخصا مفيد لحركة الاسعار في سوق تجارة الفوركس. فكما قلنا سابقا فان الشمعة الواحدة تحتوي على العديد من المعلومات المهمة التي تلخص للتاجر وضع السوق في الفترة الزمنية التي يختارها بنفسه.

mayadaxx
12-30-2014, 03:53
اعتقد اخىا لكريم ان الرد دا هيحتاج اخى الكريم شخص خبهر كبير اوى هيقدر يحقق لنالكثقثيرم نا لموضوعا مله ماد اخىالكريم ف باتلوفيق كلو تقبلت حياتى لك اخى الكريم
شكرالك اتلوفيق

samieh
12-31-2014, 23:38
السلام عليكم
اعتقد اخى ان ده راجع الى سوء ادارة راس المال فانت دخلت على كذا زوج
ربحت من واحد او اثنين والباقى خسروك الحساب ليصبح فيه 0.05 $ فى النهاية
نصيحة لو عايز تدخل على كذا زوج استخدم اقل لوت عندك حتى لو 1 سنت فقط
فلو كسبت اربع صفقات من ستة مثلا فستخرج فى النهاية رابح
ارجوا ان تكون فهمت ما اقصد

sawsan5a
01-02-2015, 17:15
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

esshazly
01-06-2015, 09:49
السلام عليكم ...التعجل شئ صعب وبيكون اخره ندم اكمل تعلمك وخليك هادى مفيش ربح هيجى بسهوله فى اى مجال لابد من التعب وبزل الجهد من اجل ان تصل الى اهدافك ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي الجميل

ro2a22
01-06-2015, 17:28
وحاول تتجنبه نهائيا

Mohamed Morsy
01-07-2015, 13:37
العجلة كما تعلم يا اخي من الشيطان والواحد لازمه المزيد من الصبر لان السوق
لن يهرب بارباحه بالـتالي للربح من سوق الفوركس لازم الصبر على ايجاد الفرصة المناسبة للاستراتيجية المتبعة
تحياتي ...

omar20
01-07-2015, 13:56

gadallahwagdy1419
01-07-2015, 14:23
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا اخي الله يعوض عليك واتمني ان تكون اتعلمت
من هذا الدرس الصعب ولا تستعجل في الدخول في العقود الابعد تحليل جديد وجيد له من خلال الشارت واتمني ان يعوضك الله بالمكسب في الايام القادمه

hakim02
01-08-2015, 23:26

ramoc
01-09-2015, 21:56

amine0212
01-10-2015, 00:01

MAGDYABDO
01-10-2015, 00:12
اكيد اخي تسرعت انت لازم تتاجر كويس وتفهعم السوق وتتدرب فتره طويله ولكما تبدا تعمل ربح ثابت على الدينمو تدخل حقيقي

محمود مرعى
01-10-2015, 00:51

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل وانا هقولك الحل الصح والسليم فى النقطة دى لان حضرتك اكيد هتكون زعلان لو اتطلب منك انك ترد البونص اللى انت
حصلت ولكن طالما حضرتك الرصيد الخاص بيك والصفقات اغلقت لوحدها من تلقاء نفسها والسيرفر هو اللى قفلها يبقى انت كده وصلت للمارجن كول وفى هذه الحالة انت غير مطالب بالتعويض

abowaled123as
01-10-2015, 01:14
الاستعجال ملحوظه مهمه بشكل كبير اخى اكلريم لازم نقدر نستغلها اخى اكلريم بشكل كبير فى انان تتقدر تحقق الكثيرم ن التغلب على الاستعجال دا اخى الكريمف لازم تبقاع ارف ان الاسعجال مهم بشكل كبير ان ان تتقدر تتخلص منه
شكرا لك

ramoc
01-10-2015, 20:27

dolaxx123
01-10-2015, 20:42
لا اعلم اخى الكريم ف لزام ان ان تتقدر تكلم الاداره اخى الكريمف ى الموضوع املهم دا اخى الكريم الىلزام نبقا عارفينه اخى الكريم على الموضوع المهم دا بالتفويق لك اخى الكريم وتقبلت حياتى لك اخى الكريم
شكرالك

nagwann
01-13-2015, 11:22
موضوع مميز رائع لكن قدر الله وما شاء فعل
لا تندم على ما فاتك وأبدأ من جديد وربنا يوفقك
وعام جديد وسعيد على كل الأعضاء الكرام

hodaoo
01-13-2015, 16:13

nosaesla12
01-13-2015, 16:27
اخي الكريم التسرع خطر حجدا علي متداول الفوركس لانه لا يستطيع ان يفكر بشكل جيد او ان يتداول علي حسب الخطة والاستراتيجية التي بدا بها لذلك يجب عليك ان تتحلي بالصبر وتحياتي لك وتقبل مروري

rajae02
01-18-2015, 16:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم يجب عليك التعامل مع الفوركس بشكل افضل وحكمه وادره راس مال جيده بس دا المطلوب ممنك

remas
01-18-2015, 22:42
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
يبقى الافضل متشتغلش حقيقى الا لما تحس نفسك قادر على ده مومستعد

kokou
01-20-2015, 23:00

sayed55q
01-20-2015, 23:34

مصراوى
01-20-2015, 23:39
اخى الكريم الفوركس علم كبير ولابد من تعلمة جيدا قبل العمل فى السوق والا ان تقوم بالتداول العشوائى والاعتماد على الحظ مما يؤدى الى الخسارة المؤكدة

alieslames
01-21-2015, 00:13
لازم نقدر نحققتلتلوفيق لك وفيق لك وتقبلت حياىت لك اخى اكلريم با الكثير اخى اكلريم بشكل كبير هنقدر نحققق الكثير اخى اكلريم بالتوفيق لك
شكرالك اخى اكلريم بالتوفيق انشاء اللله

fadl1984
01-21-2015, 01:33
التسرع والاستعجال من الاخطاء التي قد تكلف المتداول وتودي الي خسارة ماله والتسرع يودي الي الطمع والطمع يودي الي الاستعجال فلكي تحقق ارباح ادرس السوق جيدا ولا تتسرع حتي تضاعف راس مالك وقم بوضع خطة في التداول لمضاعفة راس مالك