PDA

View Full Version : ما هو المتاجر الالي

2x1
06-07-2012, 14:40
انا سمعت وقريت وانا بحاول اقري عن الفوركس عن المتاجر الالي عاوز اعرف دة موجود فانستا فوركس ولا لا وهل نتايجة بتكون افضل

bousshimin
06-12-2012, 10:04
المتاجر الألي يا اخي طبعا هو مثل انك بتختار كذا شخص يدير لك الحساب وتقارن بينهم ، وتقدر أنك توقف واحد عن التداول على حسابك ثم تعيد اختيار واحد اخر
المتاجرة الالي مطلوب منك انك تتابع كل استراتيجية وتراقبها وتقارن بين اداء الاستراتيجيات
لكل يوم أو لكل اسبوع او لكل شهر ، وتختار منها الافضل اللي يتاجر لك على حسابك

2x1
06-13-2012, 08:03
المتاجر الألي يا اخي طبعا هو مثل انك بتختار كذا شخص يدير لك الحساب وتقارن بينهم ، وتقدر أنك توقف واحد عن التداول على حسابك ثم تعيد اختيار واحد اخر
المتاجرة الالي مطلوب منك انك تتابع كل استراتيجية وتراقبها وتقارن بين اداء الاستراتيجيات

اشكرك اخي علي اجابتك انا فعلا مكنتش اعرف ازاي نشتغل بهذة الاداة

جزاك الله خير بس انا بجرب الاول وبعدين اختار ما بينهم قبل فتح الصفقة

nrgslawi
07-02-2012, 02:45

السلام عليكم
شكرا لك على المفهوم البسيط
في الحقيقة موضوع التجارة الالية كبير وعميق يجب اتقانه جيدا قل تجربته

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 03:08

استكمالا للمفهوم هو يتم برمجته باستخدام لغة البرمجة الخاصة بالميتاترادر من خلال خبراء متمكنين من اللغة
بحيث يتم وضع شروط الدخول والخروج من الفرص طبقا للاستراتيجية محل البرمجة

derfcase
07-05-2012, 18:42
انا سمعت وقريت وانا بحاول اقري عن الفوركس عن المتاجر الالي عاوز اعرف دة موجود فانستا فوركس ولا لا وهل نتايجة بتكون افضل

المتاجر الالي - او الاكسبيرت
هو مجموعة من المؤشرات يتم برمجتها مع بعضها الكترونيا و ربطها ببرنامج الميتا تريدر - و اعطائها اوامر الدخول و الخروج من الصفقات الكترونيا - دون بذل اي مجهود من جانب المستثمر
سوي ادراج هذا البرنامج و ضبط اعداداته - و من ثم تركه يعمل اوتوماتيكيا

ehab
07-09-2012, 03:06
مش عارف انا سمعت كلام مشابة لكد مش عارف هوا والا لاء
بس سمعت ان المتاجر الالى لية مخاطر كبيرة ممكن تودى فى داهية والله اعلم

EngAhmed
07-19-2012, 14:03
الحقيقة موضوع املتاجرة الالية دا على حد علمى اللى هوا شغل الاكسبيرتات ودا بيبقى خطر وانا عن نفسى جربت كتيييييييير لكن مفيش اى فايدة

2x1
07-19-2012, 14:43
طيب ياجماع انا عرفت انة هو بعتمد علي مؤشرات انتا بتضعها بنفسك وبيعتمد علي شروط معينة لازم تكون متوفرة علي الشارت عشان يقوم بعملة

Aker001
07-19-2012, 14:44
مطلوب منك انك تتابع كل استراتيجية وتراقبها وتقارن بين اداء الاستراتيجيات
لكل يوم أو لكل اسبوع او لكل شهر وتختار منها الافضل

a7lamp3
07-19-2012, 14:48
المتاجر الالي شبيه بكونك تقوم بتعيين شخص للعب من اجلك وفق شروط تقوم انت بتحديدها

y4x
07-19-2012, 19:04

افادك الله اخى وزادك علما

مكنتش اعرف موضوع التاجر الألى

كل يوم بنستفيد اكتر

شكرا لك

2x1
07-19-2012, 19:41
انتي اسالي فاي حاجة والكل هنا ممكن يساعدك ويفيدك شوفي انتي بس واقري ولو اي حاجة استوقفتك وحاسة انها صعبة الفهم هتلاكي الاخوة هنا متعاونين جدا

tarekselim
07-20-2012, 01:46
بمناسبة المتاجر الآلى ده بيفكرنى بالريفيرال اللى بتأجره فى مواقع الاعلانات علشان يقوم بالضغط على الاعلانات ، وطبعاً هو يخضع للمراقبة وكيفية آداؤه ويمكن تغييره أيضاً ادا لم يحسن الاداء

elzeel
07-20-2012, 15:36
هو نظام كويس وبيحقق ارباح ولكن كما يقولون انه الى يعنى من الممكن
ان يصيب فى تحليلاته او يخيب فعليك اخى يالاعتماد على نفسك

midoali
07-20-2012, 17:14
انا اول مره اسمع الكلام ده بصراحه اتمني ان الي يعرف حاجه يفيدك

spiderxp
07-22-2012, 05:11
لو تقصد الاكسبيرتات مثلا ولا ايه ؟ ياريت توضح كلامك ياباشا

SlaiteR
07-25-2012, 00:45

اخي الكريم

انصحك بخاصية فوريكس كوبي

انها جديدة ولا تخفى عنكم

وتغنيك عن الروربوت لأني سمعت

عن اعضاء بالمنتدى خسروا بسببه

mena
07-26-2012, 06:14
يمكّن المستثمر من التداول بسوق الفوركس من دون الحاجة لمراقبة تغييرات وتقلبات السوق. بواسطة المتاجر الآلي يستطيع المستثمر أن يقوم بالمتاجرة الآلية, معتمداً التوصيات بما يتعلق بسعر الدخول وسعر وقف الخسارة

tforex
07-27-2012, 11:15
موضوع الاكسبرت دا دلوقتى بالنسبالك مالوش لازمه انت كمل فى اللى بتعملوا واخر حاجه شوف حاتقتنع بموضوع الاكسبرت ده ولا لاء وربنا يوفقكوا

basom59
07-28-2012, 11:01
طيب ياجماعة حد عنده خلفية الاكسيبرتات مسموح بيها على انستا ولا لاء وممكن نشتغل بيها على البونص ولا لاء

nemo emo
07-29-2012, 01:13
لما يكون عندك حساب فوركس فى شركة وساطة ومعندكش وقت عشان تعمل تداولات بنفسك او عايز تستفيد من نصائح المستثمرين فى مختلف انحاء العالم فانك ممكن تستخدك برنامج المتاجر الالى عشان يوفرلك كل ده

mage
07-29-2012, 03:37
الاكسبيرت هو المتاجر اللالى ويتم عمل هذا البرنامج عن طريق لغة البرمجة الخاصة بالميتا تريدر ويمكنك ان تتعلمها بسهولة ولا يوجد صعوبة فى ذلك ولكنك تحتاج الى بعض الوقت لكى تتمكن من ان تتقن البرمجة بها

ahrou
07-29-2012, 16:20
المتاجر الألي هو شخص يتكلف بحسابك عوضا عنك

zeina
07-29-2012, 18:26
المتاجر الالى دا روبوت بتقوم بتحميلة وتنضبيطة وبرمجتة على التداول فى حسابك وانت غير موجود تقوم بضبط لكى يتداول تلقائيا

shemo
07-29-2012, 21:17
يعد اختيارالوقت المناسب للانسحاب من من اى صفقة فى الفوركس عامل مهم كما ان اختيار الوقت المناسب سواء للبيع والشراء يعتبر اهم عامل من عوامل النجاح فى الفوركس والمتاجر الالى هو الحل

nooor
07-31-2012, 18:27
المتاجر الالى معناها انك مش هتدير الحساب بتاعك ودا فى نظرى ملوش اى فائدة
لسبب انة بردوا ممكن يحقق خسائر كبيرة و افضل شئ انك تتاجر بايدك دا الى هيديك الخبرة ويخليك تنجح
انت هتخسر فلوس وفى نفس الوقت هتخسر خبرة كان ممكن تكتسبها من اخطاءك طالما كدا كدا خسران

moneymachine5
08-02-2012, 15:06
طب اية رايك في نظام التوصيات انا سمعت كلام فية كتيير

reda
08-03-2012, 03:20
لكل يوم أو لكل اسبوع او لكل شهر ، وتختار منها الافضل اللي يتاجر لك على حساب

thunderfot
08-29-2012, 01:59

المتاجر الالي يسمى بأكسبيرت

وهو موجود في انستا لانها بها برنامج الميتا ترايدر

uventene
08-29-2012, 09:01
عملية متابعة جميع الصفقات على طوال اليوم امر مرهق جدا فاستخدام المتاجر الالى هو الحل الانسب لذلك واستراتجيات المتاجر الالى تشمل

الحساب المطلوب فيه تنفيذ المتاجر الآليلمحلل المطلوب وازواج العملات المرغوب اتباع توصيات محللها ونسبه المخاطره

amr beni ata
09-03-2012, 01:59
لا يعني انه المصطلح بحذافيره

MAGDY
09-03-2012, 02:02
المتاجر الآلى ، عبارة عن برنامج يتم تركيبه على المنصة الخاصة بك
فهو يعمل أوتوماتيكياً وبحسب ضبطك له
اللى هو اسمه : إكسبيرت
تحياتى

eslam2665
09-03-2012, 02:10
موضوع المتاجرة الالية به مخاطرة كبيرة ويريد ان تتعمق وتبذل الجهد
فانا احب ان ابدأ خطوة خطوة الى انا اوصل الى هذه النقطه وانا عندى ما يكفى من الخبرة لهذا الموضوع

keko
10-20-2012, 18:07
اولا الى اعرفه عن موضوع المتاجر الالى او الاكسبريتات ده موضوع مش سهل مش من السهل ان تقوم بوضع مجموعه من المؤشرات
وتربطها على برنامج الميتارتيدر وتتركها تعطى اوامر الدخول والخروج اليا فاختيار هذه المؤشرات وعمل مقارنه بالافضل فيهم ليس من السهل بل تحتاج الى خبره ايضا كبيره

ahmedsaied
11-07-2012, 04:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا افضل ان اتاجر بيدى افضل ولا اعتمد على التداول الالى وانا ايه الى يضمنلى بقى سواء كسبت او خسرت خليك فى السليم

Mr.Kareem
11-07-2012, 12:37
بالنسبة للمبتدء صعب يعرف ويهضم كل الاستراتيجيات وكمان يفاضل بينها بس بتكون في النهاية احسن للمضارب

emara2013
11-07-2012, 14:43
انه برنامج يتم استخدامه للدخول الى الصفقات واليع والشراء اتوماتيك
وذلك امر من الممكن ان يحقق الربح ولكنك لا تستطيع ان تكتسب الخبرات الكافيه من خلاله

كمال السيد
11-07-2012, 14:55
انا لا زلت مبتدء فى مجال الفوركس فارجوا ان تفيدونا بردودكم ان شاء اللة وكل اللى اعرفة عنة انة برنامج يتم استخدامه للدخول الى الصفقات واليع والشراء اتوماتيك

The KING
11-07-2012, 15:21
عملية متابعة جميع الصفقات على طوال اليوم امر مرهق جدا فاستخدام المتاجر الالى هو الحل الانسب لذلك واستراتجيات المتاجر الالى تشمل

yaallah3
12-23-2012, 20:07

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا على الشرح انا ايضا ليست على دراية بهذه الجزئية واستفدت جدا من ردك على الاخ الكريم
بالتوفيق انشاء الله

hasback
01-05-2013, 14:37

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخ الفاضل الحصري ان المتاجر الالي موجود في انستا بالطبع لكن المتاجر الالي لا يكون في الشركات بل هو سكربت او برنامج يضاف للميتادير واي ميتا دير مهماكانت الشركة يمكن اضافته في مكان الاكسبيرتات

btisso
01-05-2013, 17:20
حسب معلوماتي المتواضعة انا لا انصحك باستعمال المتاجر الالي لان المخاطرة بيه صعبة
حيث يمكن ان تخصسر كل شئ

ام سفيان
01-24-2013, 05:23
اللسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه مبتدئه و مسجله جديد فى المنتدى
يارب اصحاب الخبره يفدوك

Aya Ali
01-30-2013, 02:36

اجابه مفيده جدا وشرح سهل ووافى جدا
بالتوفيق للجميع

ahmedibrahem
02-10-2013, 21:16
علي ما اعتقد ان المتاجر الالي
ليس بالسهل وخاصه المبتدئ
ويحتاج التعلم جيدا

buxgaineregy
02-11-2013, 15:18
هو الاكسبيرت اي سكربت برمجي بلغة mql4 يتم ربطة بالميتا تريد والاعتماد
على بعض الظروف الزمانية و شروط عرض وطلب وهو يقوم بشكل الي دون التدخل
بفتح الصفقات وغلقها طبقا للشروط التي تم برمجتها من خلاله

ghost59
02-11-2013, 15:36
ما انصح بكذا

افضل انك بنفسك تتعلم الفوركس وتطبق الاستراتيجيات بنفسك

ibrahiem2012
02-11-2013, 16:28
اكيد برضه اللي عايز يخلي حد يتاجر له اليا لازم يتابع ويكون فاهم كويس عشان
يقدر يختار افضل استراتجيه بتحقق ارباح

ريهام الجندى
02-11-2013, 20:55
الموضوع حلو وفكرة حلوة بس لو دة موجود فى شركة انستا فوركس اكيد لية شروط دة
ودة يكون افضل للمستثمريين الكبار لكن المبتدئين بيكونوا لسة فى فترة تعلم لو الكلام دة صح قولولى لو غلط
ممكن حد يوضحلى لو انا فهمت غلط

sonya
02-12-2013, 16:37
هو انا ممكن اشتغل باكتر من اكسبريت واكتر من مؤشر على نفس الصفقه وشكرا مقدما

سكوفيلد
02-12-2013, 17:07
هو انك بتختار حد يتداول لك وانت تتابع الحساب والا ستراتجيات وبامكانك
تغير الشخص فى اى وقت وياخذ جزء من ارباحك وانتم عليك سوى متابعه الحساب

egmagician
02-12-2013, 18:57
نظام خطير جدا لانه مهما كان برنامج ....
ممكن انت تعمل حاجة احسن من كده وهى خاصية الكوبى

تشوف واحد كويس بيتاجر وتعمل كوبي لصفقاته اللى بيفتحها مقابل 30% تقريبا من الارباح هوا بياخدها

كمبر
02-12-2013, 19:32
عندما يكون لديك حساب فوركس في شركه وساطه وليس لديك الوقت او الخبره لاجراء تداولات بنفسك
او اذا كنت ترغب باستثمار اموالك من خلال تداولات ناجحه او من خلال نصائح وتوصيات المستثمرين
المهره في اختلاف انحاء العالم.
فاءن برنامج المتاجر االي يوفر هذه الخدمه الرائعه من خلال توجيه صفقات هؤلاء
المستثمرين المحترفين الي حسابك الخاص وبناء علي طلبك .

Omaryat1
04-02-2013, 15:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي المتاجر الآلي هو يعني اتاجر من خلال استراتيجية تعملها له و تغنيك أنت عن دخول الصفقات فهو يدخلها بمفرده و لكن هذا غير مفضل صراحة

mansor
04-08-2013, 07:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

شكرا اخي علي هذا
التوضيح وبالتوفيق للجميع

شيماء المصرية
04-08-2013, 07:35
السلام عليكم
مشكور علي هذا الموضوع ولكني لا اعلم ما هو ولم اسمع عنه من قبل فاتمني المزيد من ردود الاعضاء للاستفادة من الخبرات وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

منى الجندى
08-22-2013, 19:46
المتاجر الالى يقوم اصحاب الخبرة باستعماله
فى عمل استراتيجيات تحدد وقت دخول
الصفقات ووقت الخروج وتكون مزيج من المؤشرات
الموجوده فى الميتاتريدر

ahmedmhmed
08-22-2013, 20:42
طيب يا جماعة انا النقطة دي لسه معرفهاش يعني انا ممكن ااجر واحد يدير لي حسابي
مقابل اني اديله نسبة ولا ايه معلش حد يفهمني النقطة دي

kachary
08-22-2013, 20:45
المتاجر الالي هو الاكسبيرت البدي يقوم بالمتاجرة بدلاً عنك وفي غيابك
ويفتح لك الصفات ويغلقها حسب الاستراتيجية التي برمج عليها

barcaloni3333
08-22-2013, 21:10
أخي المتاجر الآلي يلزمه سيرفر لكي يعمل عليه بالأنترنت و على العموم أفضل أن تعمل بنفسك

hebkar
08-22-2013, 23:02
انت تقصد الاكسبيرت نعم يوجد فى انيستا وهو عباره عن متداول الى يقوم بفتح وغلق الصفقات دون تدخل منك
ولا افضله ابدا لانه يعمل وفق مبرمجه ولا يلتفت الى ان السوق يحتاج للمرونه فى بعض الاحيان
تحياتى لك وهناك من هو ناجح جدا لكنه ليس مجانى والله اعلم

soooonor
08-23-2013, 14:24
المتاجر الالى موجود فى انستا فوركس و هو يقوم بالتداول بدلا منك و اعطاء اوامر الدخول الى الصفقة و الخروج منها و قد يحقق مكاسب و قد يتعرض لخسائر و بالتالى فنتائجه ليست هى الافضل على الاطلاق ..على الاقل عندما نتداول نحن و نخسر فإننا نأخذ من هذه الخسارة درسا نستفيد منه

ahmedmohamed
08-23-2013, 18:08

qewaqewa
08-23-2013, 18:46
المتاجر الالى موجود فى انستا فوركس و هو يقوم بالتداول بدلا منك و اعطاء اوامر الدخول الى الصفقة و الخروج منها و قد يحقق مكاسب و قد يتعرض لخسائر و بالتالى فنتائجه ليست هى الافضل على الاطلاق ..على الاقل عندما نتداول نحن و نخسر فإننا نأخذ من هذه الخسارة درسا نستفيد منه

eagle
08-23-2013, 20:02
السلام عليكم و رحمة الله
هل هناك ربح من هده الخاصية و هل
يمكن ان نخسر منها

madigaiech
08-23-2013, 20:03
نتداول نحن و نخسر فإننا نأخذ من هذه الخسارة درسا
السلام

maha elsayed
08-23-2013, 20:19
السلام عليكم ورحمه الله اخى العزيز المتاجر الالى ده بيييبيع ويشترى بدالك
مع وجود نسبه ربح واعتقد انه مش موجود الان

charchabila
08-23-2013, 22:42
هناك عدة اسكربتات منها المجانية
و منها غير المجانية وهي تضاف الى منصة التداول
لميتاتريدر

mohamed saad
08-31-2013, 18:26
المتاجر الالي هو الاكسبيرت وهو عبارة عن استراتيجية يتم برمجتها وتحويلها الى ما يسمى اكسبيرت بحيث هذا الاكسبيرت يتاجر بمفرده ان يفتح صفقات بناءا على اشارات المؤشر دون تدخل من المتاجر وطبعا هذذا النظام لا يجب التعامل به فهو اولا يبرمج استراتيجية قائمة على مؤشرات والمؤشرات برمجتها واحدة ولا تتكيف مع طبيعة السوق وثانيا الاكسبيرت لو حقق نتائج بعد ذلك يتم ضربه ويصبح الاكسبيرت يحقق خسائر

Amr adel
08-31-2013, 20:08
لمتاجر الألي هو مثل انك بتختار كذا شخص يدير لك الحساب وتقارن بينهم ، وتقدر أنك توقف واحد عن التداول على حسابك ثم تعيد اختيار واحد اخر

رشا الهوارى
08-31-2013, 22:24
انا بصراحة اول مرة اسعمل عن التجر الالي دة وهل الكلام دة صحيح ولا لا انا مش عارفة بس حتى لو كان حاجة زى كدة موجودة انا من رايي ان انا اعتمد علي نفسي احسن واجرب واتعلم كل حاجة الاول وبعدين اقرر انى اتداول بحساب حقيقي فالاعتماد علي الالة لا يفيد فهى من صنع الانسان فعقل الانسان يساوى كثيرا ويضاعف عقل اى الي

mahdix
08-31-2013, 22:31
المتاجر الألي هو برنامج خاص مصمم للعمل وكأنه مدير حساب لتنفيذ المعاملات في سوق الصرف الأجنبي من خلال دراسة اتجاهات العملات. المستثمرين الرئيسيين للاستفادة من مثل هذه الأداة من التجار الذين ليس لديهم إمكانية للتداول رؤوس الأموال الخاصة أو الأعمال التي تتطلب الأشكال البديلة للاستثمار

أميمة
09-30-2013, 13:30
اخى الكريم انا مازلت مبتدئة

واكيد حد صاحب خبرة هيرد عليك ويفيدك

doola2020
11-21-2013, 11:47
هو عبارة عن برنامج يا أخي يتم وضعه في مساره الصحيح الموجود في السي ثم تشغيله وهو يعمل بطريقة أوتوماتيكية ومممكن أن يفتح الصفقات دون تدخل منك

Moro_Mezo
11-21-2013, 13:57
بتختار حد يتداول لك وانت تتابع الحساب والا ستراتجيات وبامكانك
تغير الشخص فى اى وقت وياخذ جزء من ارباحك وانتم عليك سوى متابعه الحساب

ahmedhawash
11-21-2013, 17:20
اخى الكريم المتاجر الالى عباره عن مايسمى فى السوق اكسبيرت

وده استراتيجيه مبرمجه تفتح وتغلق الصفقات بشكل اتوماتيك

بدون تدخل وحتى لو المنصه مقفوله والله المستعان

matango
11-21-2013, 17:39
مشكور اخي على الايضاح ... انا فعلا مكنتش عارف يعني ايه
المتاجر الالى.... وكنت فاهم حاجه تاني خالص عنه ... بس شكرا على التوضوح

forexman55555
11-21-2013, 20:27
المتاجر الالى لا يسمح لك ان تتداول فى السوق بشكل مباشر
و لذلك انا لا احب هذا الشئ لانه يقلل من فرصة اكتسابى للخبرة من هذا السوق

ilham
11-21-2013, 21:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف النبياء والمرسلين
اتمنى اخي ان تكون استفدة من الاجابات المفيدة واتمنى ان يستفيد الكل انشاالله
وتقبل المرور

zidan
11-27-2013, 07:15
التداول الالي يكون من خلال الربووت ولكن الربووت حتى الان يكون فى نطاق التجارب
وانا لم استخدمه حتى الان واستخدم التداول اليدوى

joker7diaa
11-27-2013, 21:09
دي خدمة الفوركس كوبي او ادارة الحسابات محترفين يقومون بادارةالحساب
لك انت لا تفعل شيء الا فقط ربط حسابك مع محترف
وهناك نسبة له من الارباح على الاغلب يأخذون 40%

hamdyawad46
11-28-2013, 18:59
سمعت كثيرا عن المتاجر الالى وفهمت انك تضع برنامج بشروط معينة عندما تتحقق يدخل الصفقات
ولكن لم اجد من يفضلها ولو كانت ناجحة لاصبح السوق كله الى وانتهى دور المتاجرين امثالنا
وكذلك دور هذا المنتدى
لذا يبقى الابداع الانسانى هو السر الذى وضعه الخالق فى الارض ويبقى الدور الالى مساعد

troybradbit1
11-28-2013, 19:09
رائع اخوانى الكرام شرح مميز ومبسط جدااا انا مبتدأ وفهمت اجزاء مهمة فى الجزئية دى شكراا ليكم ولمساعدتكم الممسزة .. تحياتى لكم جميعاً

Mona zarzora
11-28-2013, 19:41
المتاجر الالى ده حضرتك اعتقد انه برنامج بس متظبط طبعا بشروط معينه انه يشتغل ويتاجر
بس فى الاخر هو آله سهل قوى يحصل فيها خلل وتبوظ وتبوظ معاها الدنيا

ayoub0029
11-28-2013, 21:15
السلام عليكم أخي
أعتقد المتاجر الألي يا اخي طبعا هو مثل انك بتختار كذا شخص يدير لك الحساب وتقارن بينهم ، وتقدر أنك توقف واحد عن التداول على حسابك ثم تعيد اختيار واحد اخر
و شكرا على الموضوع الرائع و أتمنى لك و للجميع التوفيق

ilyes chaieb
11-28-2013, 21:25
السلام عليكم و رحمة الله
المتااجر الالي هو الاسكريبتات الي بنحملها على المنصة و هي بتقوم بفتح الصفقات اتوماتيكي او اليا حسب البرمجه العمتمدت فيها

بس انا لا انصح بمثل هذه الادواة افضل التعلم و المتاجرة بنفسي

تقبل مرورى

nabile
11-29-2013, 02:45
لمتاجر الالي - او الاكسبيرت
هو مجموعة من المؤشرات يتم برمجتها مع بعضها الكترونيا و ربطها ببرنامج الميتا تريدر - و اعطائها اوامر الدخول و الخروج من الصفقات الكترونيا - دون بذل اي مجهود من جانب المستثمر

rsfbg2010
11-29-2013, 13:06
السلام عليكم جميعا
اخى الاكسبريت هو برمجه برنامج بشروط ان اللى بتحددها
يقوم البرنامج على تنفيذها عند حدوثها وذلك فى حال عدم تواجدك

xdorex
12-16-2013, 22:31
اهلا يا غالي التجاره الاليه على حسب ما اعرف انها تكون عن طريق اكستبرتات مبرمجه من خلال
شخص محترف ويتم العمل بها في اي منصه ميتاتريد ارجو ان تستفيد اكتر تحياتي

Asmaa_sema
12-16-2013, 22:38
المتاجر الآلى دا وهم كبير وانا لا يمكن ابدا ان اعمل به وانا شفت ناس كتيرة كسبت فية فى بداية الامر وبعد كدا خسرت كتير جدا
لذا يجب العمل والتعلم بنفسك

Sin1
03-21-2014, 04:20
جزاكم الله خيرا شباب استفدت من هذا الموضوع الكثير من المعلومات فى الفوركس فالنقاشات اللتى تدور هنا تكسبنا بعض الايضحات حودل اللتى تدور فى الفوركس وتحياتى لكم وإن شاء الله الكل يربح
.
.................................

a7med84
07-18-2014, 18:40
هو اكسبيرت او متداول الى وهو بيكون عباره

عن استراتيجيه مبرمجه تتداول اليا على البرنامج والله المستعان وبالتوفيق لك والله ا لمستعان

ishytower
07-31-2014, 01:26
السلام عليكم اخي الكريم انا لا اعرف عنها ولكن اعتقد ان الساده الاعضاء قاموا بالرد عليك ومن خلال كلامهم انا لا افضل المتاجر الالي او الاكسبرت هذا رأي بالتوفيق

saraso
09-01-2014, 21:25
هو تقريبا فعلا عامل زى المؤشرات و بتتحكم فيها زى ما انتى عايزة
بس الاضمن ان حد يعملهالك لحد ما تتمكن من العمل لوحدك

gehad87
09-22-2014, 00:06
الاسكريبت او المتداول الالي ده بيبقا برنامج واحد مبرمج ممكن يكون مش بيشتغل في السوق اصلا
عاملة انه يفتح صفقات ويقفلها
حسب شوية مؤشرات وحسابات كده لما تتحقق بتبقا فرصة بيع او شراء
وعلى اساسها بيتحرك وينفذ

mahmoud sheded
09-26-2014, 11:19
موضوع فى قمة الروعة بارك الله فيك اخى
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

awa
10-26-2014, 22:18
المتاجر الالى هو اللى هيتاجر بدلا منك و لكن انا ضد التجارة الالية ككل
لان اولا الفوركس كدة هتفقد متعتها و كمان انت هتبطل تتعلم

Murad
10-26-2014, 23:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مش عارفة هو يمكن حضرتك تقصد الفوركس كوبي وهو نسخ الصفقات او الاستراتيجيات أم تقصد الاكسبرتات ياريت توضح اكتر عشان نقدر نجاوبك

abdgaribtc
12-31-2014, 19:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز أي انت ترتاح وتوكل من يلعب لك في مصراتك في سوق الفوركس العالمي للعملات

HOPE2014
12-31-2014, 19:44
مساء الخير المتاجر الالي مثله مثل مدير الحساب الدي تختارة لكن مع احترامي لكل الاراء انا اامن بغير التجارة اليدوية التي يقوم بها الشخص بنفسه ويكتشف كل مرة شئ جديد يفيدك اما التداول اللي ي من طلب المعلومات سلام

RomanyMoreed
01-31-2015, 20:38
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوف حضرتك المتاجر الاولي اللي هو الاكسيبرت ايضآ بيتاجر مع نفسة لما تتحق شروط الاستراتيجية اللي مبرمج عليها الاكسيبرت

adel2525
01-31-2015, 23:04
السلام عليكم
المتاجر الالي - او الاكسبيرت

محمد السيد محمد
02-01-2015, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
ايوة طبعا موجود في المنصة وهو اللي بيسمح لك ادخال الاكسيبرتات للعمل

Sayed El-shesheny
02-01-2015, 01:29
المتاجر الالى ده بيتيح للبرنامج
بالقيام بعمليات المضاربه والمتاجره الاليه بدون تعب حضرتك فى المضاربه

mansour2010
02-01-2015, 09:20
شكرا على المعلومة والتي تخص الرجل الالي
لم اكن اعلمها من قبل بحكم اني مازلت في بداية الطريق
اتنى لك النجاح والتوفيق الدائم

Hana Ramzi
02-02-2015, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله بركاته
المتاجر الالي موجود في instaforex ويمكن إستعماله في البيع والشراء
وانشاء الله الجميع بستفيدوا من هذه المعلومات المفيدة وبالتوفيق للجميع
شكرا

مصراوى
02-20-2015, 23:06
اخى الكريم المتاجر الالى هو الاكسريبت واعتقد انة من الافضل الاعتماد على النفس بدلا من الاعتماد على تلك البرامج وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

antonioforex
02-21-2015, 01:09
السلام عليكم
نعم اخي يمكنك العمل بالتداول الالي لكني انصحك بالاعتماد على نفسك افضل
كي تكتسب خبرة في هدا المجال و بالتوفيق لك اخي الفاضل سلام.

eidemish
03-25-2015, 01:22
اخي العزيز
يسمح المتاجر الآلي للمتداولين بضبط استراتيجيات التداول الخاصة بهم
وانا اشعر بانه خطير فلا انصحك فيه
وشكرا

moutanabbih mohammed
03-25-2015, 03:36
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
شكرا جزيلا لكم اخـواني الاعزاء على هذه التوضيحات القيمة
جزاكم الله خيرا ونفع الله بكم ووفقكم الله تحياتي :bravo::bravo::bravo:

mansour2010
03-25-2015, 12:59
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
المتاجر الالي ايها الاخ الكريم هوبرنامج
يشتري ويبيع لوحده وهي كثيرة في هده السوق
نصيحتي لك ان تكون لك استراتيجية خاصة بك
وتناسب المال الدي ستدخل به

chennana
03-25-2015, 19:50
المتاجر الالي او الاكسبرت هو برنامج يقوم بفتح و اغلاق صفقات اليا وفقق الاستراتجية المبني عليها
يمكنك استعمال البرنامج في انستا
لكن عليك معرفة درجة نجاح الاكسبرت لان اغلبيتها يمرجن الحساب في النهاية
بالتوفيق

OSAMA AMER
03-28-2015, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب :happy:
المتاجر الالى تقريبا اعتقد اننا حينما نقوم بالتداول فى اسواق الفوركس
من خلال الشبكه العنكبوتية وهى حق رائعة مكنتنا من التواجد بين الكبار

moutanabbih mohammed
03-28-2015, 15:44
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
اخواني الاعـزاء جزاكم الله خيرا ونفع الله بكم ووفقكم الله
اسأل المولى عز وجل أن يجعلنا من أهل القران وأن
يرزقنا الفردوس الاعلى من الجنان
:bravo:

rachadcom
09-27-2015, 17:50
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

الاكسبرت يا غالي هو المتاجر الآلي بحث يكون مبرمج ليضع اموار على حسب المبرج شو عمل فيه... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

kirollosroumany
10-19-2015, 19:27
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

حضرتك هو اصلآ اسمة اكسيبرت وبيه هتخليه شغال علي الجهاز وهيدخل صفقات علي اساس الاعدادات اللي محطوطاله اول ما تتوافق علي الشارت يدخل صفقه

marwanadam
10-19-2015, 21:13
ممكن اخى عدة انظمة فى الشركة ممكن ان تتدوال به منها التداول بمظام كوبى وبام
والكتير وكدالك ممكن ان تستخدم الاوامر المعلق فى المصة والكتير من الامور التى ممكن ان تيستخدمها فى التداول
وبتوفيق

rachadcom
11-08-2015, 14:46
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

الاكسبرت يا غالي هو المتاجر الآلي بحث يكون مبرمج ليضع اموار على حسب المبرج شو عمل فيه... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

FMtrader و XM محترف
11-10-2015, 03:03
او الاكسبيرت
هو مجموعة من المؤشرات يتم برمجتها مع بعضها الكترونيا و
ربطها ببرنامج الميتا تريدر - و اعطائها اوامر الدخول و الخرو
ج من الصفقات الكترونيا - دون بذل اي مجهود من جانب المستثمر

xmenflis1
05-25-2016, 04:44
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

mansour2010
06-19-2016, 15:48
السلمعليكم ورحمة الله وبراكاته
شطرا لك ايها الاخ الكريم عن هدا الموضوع القيم والمفيد
المتاجر الالي هو موجود لكن لا اعتقد ان نتائجه مضمونة

NAbIL33
06-19-2016, 18:40

harimeche
06-19-2016, 21:47
الســــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة للإكسبيرت أو الخبير أو التجارة الألية هي شيء واحد

لكن تختلف الأسماء وهي أن تبرمج إكسبيرت بمعادلات أو مؤشرات

بلغة خاصة وهو يتاجر نيابة عنك

مع التحية ..

ebnmasr
06-19-2016, 22:45
*************الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه *************284

mohamedhamed
06-20-2016, 00:24

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا المعلومه المفيده

جزاك الله خيرا وان شاء الله نرتقى بهذا المنتدى

الرائع ونحقق له ولنا النجاح الدائم

adamarwan
06-20-2016, 18:11
هى اخى ممكن ان تتعتمد على بعض الرامج الى تتداول
بشكل الى فى الحساب بتاعك لكن فى هدا الامر العديد من الخطورت ادا انت لم
تكن تفهم فى هدا المجال

xmenflis1
08-06-2016, 19:25
مرحباً شكراً على إضافة
استكمالا للمفهوم هو يتم برمجته باستخدام لغة البرمجة الخاصة بالميتاترادر من خلال خبراء متمكنين من اللغة
بتوفيق للجميع

abrakadabra
08-16-2016, 20:51
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bousshimin

اشكرك اخي علي اجابتك انا فعلا مكنتش اعرف ازاي نشتغل بهذة الاداة

جزاك الله خير بس انا بجرب الاول وبعدين اختار ما بينهم قبل فتح الصفقة

devloppman
08-18-2016, 13:44
الاكسبيرت مبني على استراتيجية تقنية ومالية مبرمجة من طرف المبرمج

وهو من الوسائل الموجودة على منصة التداول لتوفير بعض الجهد والتعب على المتداول

ولكن يجب عليك ان تعي جيدا ما هو الاكسبيرت الذي تستخدمه وقوته أيضا في التداول

تقبل مروري وبالتوفيق

analyst
08-18-2016, 14:03
اخي الكريمالمتاجر الالي هي اداة توضع بالمنصة هذه الاداة تقوم بالمتاجرة بشكل الى عوضا عن المتاجر نفسه وطبعا المتاجر الالي هذا يكون يعمل وفق استراتيجية تكون مطبقة على هذا المتاجر الالي لكن اخي لا يوجد افضل من المتاجرة اليدوية

Bassem Hassani
08-18-2016, 14:36
التداول الالى هو عبارة عن طريقة معينة تم برمجتها من خلال لغة البرمجة الخاصة بمنصة التداول الشهيرة متياتريد 4
ولكن طبعا التحليل الفنى الكلاسكيى اليدوى .. يكون افضل من الإعتماد على برمجة معينة لتحقيق الربح .

xmenflis1
09-11-2016, 16:29
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

nonam
09-22-2016, 18:58
السلام عليكم ... الاكسبيرت من اهم الادوات اللي من الممكن ان تستخدمها في التداول ومن المهم جدا ان يكون التعامل معاها في الحساب الحقيقي مهم جدا ومن الممكن ان تتعامل معاها في التداول التجريبي اولا علشان تعرف الطريقة

imane22
09-22-2016, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا ايضا قرات في عدة فرص عن المتداول الالي لكن ضن ان هذا الامر يستوجب خرة اكر و المام بالاستراتيجيات
استفت معك من اجابات الاعضاء
بالتوفيق

يارا السيد
07-28-2017, 14:03
يعني مش انك تختار اكتر من شخص عشان يدير ليك الحساب??

zakariacr07
07-28-2017, 17:23
بالطبع موجود في شركة أنستا فوركس

و التداول الألي يكون بوضع الأكسبرت على المنصة ليتم الدخول و الخروج من الصفقات حسب ما برمجة هذا الاكسبرت

zunebha
08-07-2017, 01:34
انا شخصيا اسمع وارى الكثير من المواضيع للاي تحمي على هذا المتداول الالي وهناك الكثيرين يحذرون من استعماله لما به من مساويء مثيرة لانه عبارة عن آلة تتداول مكانك قد تخطيء او تصيب.

monir123
08-07-2017, 16:09
اهلا وسهلا بااعضاء المنتدى
انا معرفش معلومات عن المتاجر االالى لكن اجد فى خطوره على راس مالك ممكن يخسرك فهو شبيه بنظام كوبى فوركس اتعلم وارب جيدا وداول راس مالك بنفسك على قر المستطاع افضل كثيرا

esraaosama
08-07-2017, 22:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركات النظام عباره انك تخلي اكثر من شخص يتاجر ليك وتبداء تقارن بين شغل واستراتجيات بينهم وتقدر توقف اى واحد منهم عن المتاجره لغايه ما تلاقي الانسب ليك

Omnia 2
08-09-2017, 13:34
يعني المتاجر الآلي دا بيشتغل بالنيابة عني وفقاَ للشروط والاعدادات اللي انا بحطهالوا ؟؟
يعني مفيش تقييم الآلى للمكسب والخسارة ؟؟
يعني ممكن بالتزامه بالاعدادات دي اخسر كل حاجة في اول صفقة !!!!!!!!!!!!

kariim18
10-09-2017, 17:44
انت تقصد الاكسبيرت نعم يوجد فى انيستا وهو عباره عن متداول الى يقوم بفتح وغلق الصفقات دون تدخل منك
ولا افضله ابدا لانه يعمل وفق مبرمجه ولا يلتفت الى ان السوق يحتاج للمرونه فى بعض الاحيان
تحياتى لك وهناك من هو ناجح جدا لكنه ليس مجانى والله اعلم

ahmed.mohamed
10-09-2017, 18:54
السلام عليكم المتاجر الآلي هو عبارة عن برنامج تداول مبرمج على استراتيجية معينة حيث هذا الاكسييرت يتم وضعه على المنصة و تشغيل التداول الآلي و يصبح يعمل مكان المتداول عندما يجد فرصة كما يستطيع المتداول التحكم فيه و تحديد اللوت لكل صفقة أو توقيفه عن العمل و هذه الاكسيبرتات منتشرة كثيرة حاليا المجانية و المدفوعة

tazi larbi
10-09-2017, 20:38
السلام عليكم نعم اخي هو متاح في كل شركات الوساطة لكن لا انصحك به اخي والتداول اليدوي هو الافضل لان الالي سيحرمك من التعلم كا انك لن تستفيد منه كثيرا الافضل تعلم وتداول يدويا اخي اتمنى لكم النجاح والله الموفق