PDA

View Full Version : عائلة "روتشيلد" انهم يتلاعبون بنا

gehad87
03-19-2014, 03:08
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا الموضوع ده يعتبر موضوع تعليمي وتثقيفي وفانتازيا في نفس الوقت

النهاردة هنتكلم عن عائلة الرعب الاحمر

مع ان اسم "روتشبلد" يعني الدرع الاحمر
لكن العائلة دي تشكل رعبا و هلعا للبعض
نستكمل قصتنا عنهم

مؤسس العائلة صدق او لا تصدق تاجر "عملات "

اي نعم تاجر عملات ... علشان بس تعرفوا قيمة تجار العملة وممكن يعملوا ايه في العالم

انا بتكلم بجد

مؤسس العائلة "روتشيلد" هو تاجر العملات اليهودي (ماجيراشيل)امشيل روتشيلد

الراجل ده كان عنده 5 ابناء
استدعاهم ذات يوم واوكل لهم مهمة السيطرة على اهم بلدان العالم

الكلام ده كله بداء تخيلوا امتى
عام 1821
انشئ اميشل العيلو نظمها على اهم بلدان العالم

كانت اهم المدن في العالم في الوقت ده

او اهم البلدان بمعنى اصح

انجلترا..فرنسا..ايطاليا..الم انيا.. والنمسا
وكانت مهمة ولادة السيطرة على البلدان دي

واليهود في كل العالم مهما كانت جنسيتهم ببيتحكموا في اي حاجة فيها فلوس
تلاقيهم وكلاء رهانات (يعني الناس ترهن عندهم املاكهم بالربا طبعا)
او بيكونوا تجار دهب ..(بيتحكموا في قيمته ... لو سيطروا على سوق الدهب ... بحيث انه يخدم مصالحهم ... وهم اول من بدع فكرة انهم يبيعوا بسعر عالي الدهب للمستهلك ويشتروه منه بسعر منخفض)
كمان تجار العملة اليهود كانو هما اللي بيسيطروا على المهنة لكثرة اليهود اللي بيحتكرو المهنه

بالعامية المصرية هوا كارهم واخدينه بالوراثة

نرجع لروتشيلد الاب
الرجل قام بارسال اولادة لل5 بلاد اللي قولنا عليهم
وعمل في كل بلد مؤسسة مالية باسم العيلة مع ضمان ارتباطهم ارتباط وثيق ببعضهم البعض
ووضع لهم قواعد تسمح بنقل المعلومات والخبرات بين بعضهم البعض في سرعة فائقة
وسرية مطبقة ايضا... مما بجعلهم يستحوزون على اكبر فائدة وربح ممكن

وكانت ألمانيا من نصيب (أتسليم) والنمسا من نصيب (سالمون) وحاز (ناتان) على بريطانيا و(جيمز) على فرنسا أما (كارل) فكان الفاتيكان من نصيبه، وأخبرهم أبوهم بأن القيادة السرية قد اتخذت قراراً بتسليم القيادة لواحد منهم يطلعون على اسمه فيما بعد

يعني تخبلوا مدى حرصه اوهمهم ان في قيادة سرية وابعد الشبهة عنه
علشان اذا حدث مستقبلا ودخل غرباء في نظام العائلة يبقا صعب يعرف مين الراس الكبيرة .. رغم انه وضع قواعد صارمة ايضا لزواج اولاده الذكور وانهم يجب الا يتزوجوا الا يهوديات من عائلات ذات ثراء ومكانه ...لان ايضا من المعروف عند اليهود ان في الغالب الثروة الاكبر تنتقل للرجال ..ظل ايضا شديد الحرص لاجيال وبعيد النظر لقروون من اجل الا تفنى العائلة ذات النظام الناري! وتستمر العائلة في السيطرة على مجريات الاحداث في العالم

رغم اني اكره هذا الرجل ولكن ذكاءه وحرصه يجب ان يحترما

بينما تسمح القواعد بزواج البنات من غير اليهود، حتى تظل الثروة في مجملها في أياد يهودي

كانت مؤسسات روتشيلد كما هي حال المؤسسات اليهودية تعمل بصورة أساسية في مجال التجارة والسمسرة ولكن تجربة بناء سكة حديد في إنكلترا أثبتت فاعليتها وفائدتها الكبيرة لنقل التجارة من ناحية
وكمشروع استثماري في ذاته من ناحية أخرى
وبالتالي بدأت الفروع الأوروبية للعائلة بإنشاء شركات لبناء سكك حديدية في كافة أنحاء أوروبا
ثم بناء السكك على طرق التجارة العالمية

لذا كان حثهم لحكام مصر على قبول قرض لبناء سكك حديدية من الإسكندرية إلى السويس.

كما بدأت مؤسسات روتشيلد تعمل في مجال الاستثمارات الثابتة مثل:
مصانع الأسلحةوالسفن والأدوية
شركة الهند الشرقية وشركة الهند الغربية وهي التي كانت ترسم خطوط امتداد الاستعمار البريطاني والفرنسي والهولندي وغيره

حيث أن مصانع الأسلحة تمد الجيوش بالسلاح ثم شركات الأدوية ترسل الأدوية لجرحى الحرب ثم خطوط السكك الحديدية التي تعيد بناء ما هدمته الحرب.

وهذا أيضا ما حدث في الحرب اليابانية الروسية 1904 م 1907 م

وبعدها أصبحت الحروب استثماراً وديوناً للدول فقد أقرضت هذه العائلة 100 مليون جنيه لحروب نابليون

ومن ثم موّل الفرع الإنكليزي الحكومة الإنكليزية بمبلغ 16 مليون جنيه إسترليني لحرب القرم (وتكرر هذا السيناريو في الحرب العالمية الثانية).

كما قدّمت تمويلاً لرئيس الحكومة البريطانية "ديزرائيلي" لشراء أسهم قناة السويس من الحكومة المصرية عام 1875م
وفي نفس الوقت كانت ترسل مندوبيها إلى مصر وتونس وتركيا لتشجيعها على الاقتراض
للقيام بمشروعات تخدم بالدرجة الأولى استثماراتهم ومشروعاتهم وتجارتهم.

ولحماية استثماراتهم بشكل فعال انخرطوا في الحياة السياسية في كافة البلاد التي لهم بها فروع رئيسة
وصاروا من أصحاب الألقاب الكبرى بها (بارونات، لوردات... إلخ)
كما كان للأسرة شبكة علاقات قوية مع الملوك ورؤساء الحكومات؛ فكانوا على علاقة وطيدة مع البيت الملكي البريطاني، وكذلك مع رؤساء الحكومات الإنكليزية مثل: "ديزرائيلي" و"لويد جورج"
وكذلك مع ملوك فرنسا سواء ملوك البوربون أو الملوك التاليين للثورة الفرنسية وصار بعضهم عضواً في مجلس النواب الفرنسي وهكذا في سائر الدول.

وحاليا تملك العائلة أغلب سندات البلدان الكبيرة وأغلب البنوك العالمية وتتقاسم تقريبا مع عائلة روك فيلر السيطرة على الخدمات المالية العالمية

إقامة الدولة اليهودية في فلسطين

أمنت عائلة روتشيلد بفكرة إقامة دولة يهودية في فلسطين لسببين :

أولاً: هجرة مجموعات كبيرة من اليهود إلى أوروبا

وهذه المجموعات رفضت الاندماج في مجتمعاتها الجديدة وبالتالي بدأت تتولد مجموعة من المشاكل تجاههم

فكان لا بد من حل لدفع هذه المجموعات بعيدا عن مناطق المصالح الاستثمارية لبيت روتشيلد

اي انها في الاساس ايمان من اجل المصلحه والسيطرة والحفاظ على الصورة الوجيهة لا من باب الايمان من الدرجة الاولى

ثانياً: ظهور التقرير النهائي لمؤتمرات الدول الاستعمارية الكبرى في عام 1907 م

والمعروف باسم تقرير بانرمان –وهو رئيس وزراء بريطانيا حينئذ- الذي يقرر أن منطقة شمال إفريقيا وشرق البحر المتوسط هي الوريث المحتمل للحضارة الحديثة
المعروفة بحضارة الرجل الابيض

كملو
التقيل جاي بجد
ولكن هذه المنطقة تتسم بالعداء للحضارة الغربية، ومن ثم يجب العمل على:

1 تقسيمها.
2-عدم نقل التكنولوجيا الحديثة إليها.
3- إثارة العداوة بين طوائفها.

وده اللي بيحصل دلوئتي
الاول قامو باضعاف سيطرة الدولة العثمانية ... واستقلت مصر وبقت مملكة والاردن مملكة والحجاز مملكة وفلسطين كانت مقسمة مبين المملكة الاردنية والمملكة المصرية وقابعه تحت الانتداب البريطاني فترة ما قبل اقامة الدولة اليهودية عقدين او ثلاثة من الزمان

نكمل
زرع جسم غريب عنها يفصل بين شرق البحر المتوسط والشمال الإفريقي: ومن هذا البند الأخير ظهرت فائدة إقامة دولة يهودية في فلسطين فتبنى آل روتشيلد هذا الأمر ووجدوا فيه حلاً مثالياً لمشاكل اليهود في أوروبا.

كان "ليونيل روتشيلد" (1868-1937 م) هو المسؤول عن فروع إنكلترا
وزعيم الطائفة اليهودية في إنكلترا وتقرب إليه كل من حاييم وايزمان -أول رئيس لإسرائيل
وناحوم سوكولوف ونجحا في إقناعه في السعي لدى حكومة بريطانيا لمساعدة اليهود في بناء وطن قومي لهم في فلسطين
م يتردد ليونيل بل سعى بالإضافة لاستصدار وعد بلفور إلى إنشاء فيلق يهودي داخل الجيش البريطاني خلال الحرب العالمية الأولى (ينيلك يا بعيد)

وقام "جيمس أرماند روتشيلد" (1878-1957 م) بجمع المتطوعين له ثم تولى رئاسة هيئة الاستيطان اليهودي في فلسطين
تم اصدار وعد بلفور بعد تقديم عائله روتشيلد مساعده ماليه ضخمه لانكلترا التي كانت على وشك اعلان هزيمتها على يد الالمان وكذالك اثرت عائله روتشلد على الراي العام الأمريكي بحكم ماتملكه من وسائل اعلام وبالتالي وعد بلفور هو رد الجميل لعائله روتشيل
كان "إدموند روتشيلد" (1845-1934 م) -رئيس الفرع الفرنسي- من أكبر الممولين للنشاط الاستيطاني اليهودي في فلسطين

حيث دعم الهجرة اليهودية إليها، فقام بتمويلها وحمايتها سواء سياسياً أو عسكرياً، ثم تولى حفيده -ويسمى على اسمه "إدموند روتشيلد" (من مواليد 1926 م)- رئاسة لجنة التضامن مع إسرائيل عام 1967 م.وقدّم استثمارات ضخمة لإسرائيل خلال فترة الخمسينيات والستينيات

السؤال هنا ::-

ممكن نلاقي تاجر عملة ممكن يوصل للبلاوي دي كلها ؟؟

الاجابة ان واحد زي الريان كان ممكن يوصل لحاجة قريبة من كده لولا ان الحكومة المصرية قامت بقصقصة ريشة

والسؤال هل يا ترى قصقصة ريشه دي كانت عن خبرة او انتقام منه
ولا بمساعدات خارجية من اصدقاء اعزاء شافوا فيه خطر على وجودهم والخلاص منه في بدايته وبعد الميلاد
افضل

ياريت نتناقش في الموضوع ده سوى

gehad87
03-22-2014, 21:21
ايه ده مر اكتر من يوم ومحدش فكر يرد على الموضوع او يتناقش معايا

ايه الحكاية يا جماعه انتوا خايفين تردوا على الموضوع
هي عائلة مرعبة
بس مش لدرجة انكم تهملوا موضوعي

ilyes chaieb
03-22-2014, 21:59
شكرا لك اخي على على القصة و على الاسلوب المفهوم في السرد
و المعروف الى يومنا هذا ان اليهود من اكبر تجار الذهب بالعالم
و العروف عنهم ايضااا ما تزوجو غير من بعض
بس حرص الاب شديد و فيه حكمة كبيرة على المحافظة على الثروة
و هو عين العقل

شكرا لك اخي و منتظرين ابداعات جديدة
تقبل مرروى

azzam1000
03-22-2014, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع عائلة روتشيلد ده جميل جدا وفعلا امنت بالله واللى يقدر يستخدم الفلوس فى تكبير مملكته والسيطرة على كل ما يمكن لتكبير امبراطوريته بدون مشكله وفعلا الريان كان هيوصل الشعب يحبه بطريقة جنزنية لانه فعلا اعان االكثير وبدأ سيطرته على الشارع المصرى ولدرجة ان الحكومة دبسته واصدر له اعلان فورى(قانون) لمصادرة اموال من يعملوا بهذا لمجال وغير ذلك رغم كرهى لليهود ولكنى احترم وقوفهم صف واحد ضد اى حد ولو كان الحد ده اكبر قوى عظمى على وجهه الارض وكله بالاقتصاد مش عندنا العرب والمسلمين بيفكروا ببطونهم وبس ومين سيد مين وين شحت مين زمان ولازم اثبتله انى احسن منه الان وغير ذلك من التفاهات اللى ان شاء الله هدمرنا ويبقى كل واحد يفرح بفلوسه وعزة فى بلد غريبه مضتهد فيها لان الفلوس مع الدمار هتخلص وان كانوا معاك دلوقتى لفلوسك بكره هتتمنى حد يدوسك

harimeche
03-24-2014, 22:43
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

أشكرك اخـــــــــي جهاد على الموضوع

وعلى هده القصة حول عــــائلة ريتشلد

الشهيرة تحياااااااااتي

gehad87
03-25-2014, 18:09
بس حرص الاب شديد و فيه حكمة كبيرة على المحافظة على الثروة
و هو عين العقل

شكرا لك اخي و منتظرين ابداعات جديدة
تقبل مرروى

حرص في كل حاجة حتى اخفاء القيادة للعائلة
وجعلها سريه
يعني مفيش حد يعرف منين بتصدر الاوامر فعلا

masi.fe
03-25-2014, 20:21
حسناً : عندما بدأنا تعاملنا مع وكالة السيارات التي تسمح لنا بمضاعفة رأس المال عشرة أضعاف كل ما دفعناه هو مبلغ 1000$ , وعندما أمرنا وكالة السيارات ببيع السيارة بسعر 12.000$ - بعد أن عثرنا لها على مشتري بهذا السعر – قامت الوكالة ببيع السيارة بالسعر الذي حددناه وأعادت لنا العربون زائداً الربح كاملاً .

gehad87
03-26-2014, 11:08
حسناً : عندما بدأنا تعاملنا مع وكالة السيارات التي تسمح لنا بمضاعفة رأس المال عشرة أضعاف كل ما دفعناه هو مبلغ 1000$ , وعندما أمرنا وكالة السيارات ببيع السيارة بسعر 12.000$ - بعد أن عثرنا لها على مشتري بهذا السعر – قامت الوكالة ببيع السيارة بالسعر الذي حددناه وأعادت لنا العربون زائداً الربح كاملاً .

انت تاني ... حضرتك دي اسمها مشاركات مخالفة وبالطريقة دي مش هيتحسبلك البونص
لانك بتنسخ من كتب وتحط في المواضيع والموضوع مالوووش علاقة باللي انت كاتبه
ياريت تراجع طريقة عملك علشان تستفاد من المنتدى فعلا

saro123
03-26-2014, 11:16
انا لا اصدق ان اى شخص يمكنة ان يتحكم فى السوق هذا ليس سوق الاسهم سوق الفوركس لا يتستطيع احد التحكم فية الا
من خلال السيولة التى يتم ضخها

gehad87
03-26-2014, 11:20
انا لا اصدق ان اى شخص يمكنة ان يتحكم فى السوق هذا ليس سوق الاسهم سوق الفوركس لا يتستطيع احد التحكم فية الا
من خلال السيولة التى يتم ضخها

لو فكرتي كده ان العاءلة دي لو وحدت توجهها في السوق ضد عملة معينه
او استخدمت نفوذها على خبر نتيجة بيان اقتصادي
وعدلت فيه شوية

بس لمجرد ان الخبر ينتشر في العالم لمدة 15 دقيقة او 10 دقائق حتى
وبعد كده يتم تعديله او تصحيحه
هتقدر تتخليلي مدى مكاسبهم وخسارة من هو مقابل لهم
بجد العائلة دي وقدراتها بتشغل تفكيري
وخصوصا ان في قصة كده انا كمان ما كتبتهاش في الموضوع
لاني فاكره اني قريتها من زمان قوووووي
فمش هقدر اجيب الاسماء بدقة فمكتبتهاش

ملخصها ان رئيس فرع العائلة بلندن استفاااد من اشاعات انتصار الالمان في الحرب العالمية وحصد ارباح مهووله
بسبب الاشاعات

salim telecom
03-26-2014, 12:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال اخي الحبيب
اتمني ان تكون بتمام الصحة و العافية
يا اخي الله هو مالك الامور كلها كن ف يكون
و في الاخير تقبل مني كل الاحترام و التقدير

aysamiman
03-26-2014, 13:11

ahmedtadout
03-26-2014, 13:46
السلام عليكم اخوتي واخواتي بارك الله فيكم واحسن اليكم نشكر الاخ على المقال الرائع لعائلة روتشلد واتمنى لك مزيد من العطاء والتقدم في مواضيعك

---------- Post added at 10:37 AM ---------- Previous post was at 10:33 AM ----------

مرحبا بكم اعزائي واحبابي في الله صباحكم مبروك والف تحية لجميع الاعضاء الدين يطرحون مواضيع شيقة ورائعة في المنتدى الرائع والجميل منتدى الفوركس بالنسبة للمبتدئين متلي

---------- Post added at 10:39 AM ---------- Previous post was at 10:37 AM ----------

وارجو من الخبيرين في هدا المجال اعطاء مواضيع تختص بهدا المجال لكيفية التجارة في الفوركس ولكيفية الربح من هته التجارة والاستفاد منها وشكرا للجميع

---------- Post added at 10:42 AM ---------- Previous post was at 10:39 AM ----------

وانا مشارك في هدا المنتدى قصد ربح البونص مع اني رابط حسابي بفوركس انيستا حيت ان كل شهر يضاف البونص الى الموقع انيستا فوركس قصد التجارة والربح منه

---------- Post added at 10:46 AM ---------- Previous post was at 10:42 AM ----------

واسمحولي ادا كنت ضيقا عليكم لاني مازلت مبتدأ ولا اعرف الكتير عن هدا المنتدى فقط تسجلت عن طريق سديق لي الي عندو خبرة كبيرة في هدا المجال واتمنى ان اكون متاكم دو خبرة ...

نور المعرفه
03-26-2014, 14:15
هـا هـا هـا ... بغض النظر عن كرهنا لليهود لكن علينا أن نقول لا أحد يعرف معنى قوة المال أكثر منهم ، يا أخي الشيء المزعج فينا نحن ! لماذا بدل أن ننشيء تحالفات ترفعنا من الفقر والعوز ، نحرص أن ندمر بعض لكي نضحك على خيبة بعضنا ، بارك الله فيكم .

gehad87
03-28-2014, 14:54
هـا هـا هـا ... بغض النظر عن كرهنا لليهود لكن علينا أن نقول لا أحد يعرف معنى قوة المال أكثر منهم ، يا أخي الشيء المزعج فينا نحن ! لماذا بدل أن ننشيء تحالفات ترفعنا من الفقر والعوز ، نحرص أن ندمر بعض لكي نضحك على خيبة بعضنا ، بارك الله فيكم .

صعب جدا اننا نتفق في تحالف واحد بسبب حب الزعامة بعنب تلاقي واحد اصلا مفيشض فيه صفات القيادة
وبيحارب علشان يسيطر وللاسف مش برفع مستواه القيادي لا ده بعتمد على اضعاف وتشويه من يستحق القيادة
بعكس العالم كله انهم بيقدروا الشخص اللي بيقدر ينمي صفات القيادة وشخصيته القيادية
وبيوضعوه في مكانه الصحيح
وكل واحد بيهتم بشؤونه الخاصة وبتطوير ذاته
لكن نحن كل ما نبذل فيه جهودنا هو نزاعتنا مع بعضنا البعض ومحاولة اضعاف الاخر

a7med84
04-27-2014, 20:32
شكرا لك اخى الكريم على القصه وانا اول

مره اسمع عنها انت قولت انها فانتازيا يعنى خياليه ولكن هى ترمى لواقع موجود فى الحياه

latraaa
04-27-2014, 20:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على الشرح و السرد القيم و الدي قدمت من خلاله الكثير من المعلومات القيمة و التي أتمنى ان ينتقع بها الإخوة الكرام من الناحية العلمية و الثقافية و التي يمكنها أن تنفعنا في المستقبل القريب، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

abo heba
04-27-2014, 20:49
موضوع عالى جدا واول مره اسمع هذه القصه ولكن للاسف لا اعرف الكثير واعتقد ان هناك الكثير من
العاملين بالمجال وخطوا خطوات جيده قبلنا بكثير

pinoudz
04-27-2014, 21:02
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم
لم اسمع بعائلة روتشليد لحد الساعة هههههه

محمد السيد محمد
04-27-2014, 23:55
والله يا اخي الموضوع فيه مغالطة كبيرة قوي حيث ان السادة العاملين عند اليهود اطلقو على الاسلاميين ايا كانت طوافهم الارهابيين او المتطرفين او المتزميتي او .....ائن المهم حتى يكرههم الناس ويحاربوهم واطلقو على اليهود واتباعه الساميين والطيبين فتجد النس حكومة وشعب بيقصصوا ريش كل من لانتسب لهذا الدين وبيربو في الريش اليهود ويشجعوهم حتى تخبو نار الاسلام وشعلته وينتصر اعداء الله عليهم لكن احب اطمنك باية في القرآن قال تعالى والعاقبة للمتقين فمهما طال الزمن وزاد الظلم فالنصر للاسلام واهبله قال تعالى: لايغرنك تقلب الذين كفروا في البلاد متاع قفليل ثم ماواهم جهنم وبئس المهاد فصبرجميل والله المستعان على ماتصفون

sendrela
04-28-2014, 00:02
شكرا اخى على تلك القصه والتى ان كانت ما يستفاد منها هو ذكاء التاجر وسرعه بديهته والتكتم من اهم اسباب النجاح لاى شخص

حتى ان رسولنا اخبرنا بأنه يجب ان نستعين على قضاء حوائجنا بالكتمان حتى تتم الامور بسهوله وبالتالى هذه الصفات كلها لابد ان يتحلى بها التاجر المسلم

تحيتى

haitham
04-28-2014, 00:40
يخربيت دماغه الناس دى بتفكر كده ازاى وبتعلم كده ازاى ازاى ممكن انسان يتجرد من التفكير فى اى حاجة الا فى مصلحته لحد مايوصل للمرحله دى من السيطرة والهيمنه على الناس

salimned
04-28-2014, 02:15
السلام عليكم مشكور اخي على توضيحك لهده العائلة المختصة في دراسة العملات لان هده
المواضيع التثقيفية مهمة للاعضاء كي يتعلمو منها و اتمنى لك النجاح في عملك.

karam22
04-28-2014, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
واله مشكور علي الموضوع اخي الفاضل كثير الشكر
حقيقة لابد من معرفة من هم المدعين بانهم جيران لنا ويجب ان نفهم ان لابد من الاتحاد بين كل القوي وكل ما في دولنا من امكانيات لان قوة الغرب واليهود هائلة

scan
05-24-2014, 02:42
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

gehad87
05-26-2014, 10:22
يخربيت دماغه الناس دى بتفكر كده ازاى وبتعلم كده ازاى ازاى ممكن انسان يتجرد من التفكير فى اى حاجة الا فى مصلحته لحد مايوصل للمرحله دى من السيطرة والهيمنه على الناس

واكتر من كده لان منذ فترة من فترات التاريخ عرف عن بني اسرائيل تفردهم في جمع المال
سواء عن طريق تجارة الذهب والمجوهرات والنفائس او عن طريق الصرافة والتجارة بشتى انواعها
التجارة الاجلة والربا وغيره
يعني هما دايما اللي اتبنوا مبداء الهدف يبرر الوسيلة

hassanayoub
05-26-2014, 13:23
بالعكس موضوعك رائع
عندما ترى ما يحققه هؤلاء لأنهم امنو بهدفهم
فهذا شيء محفز لي شخصيا.. اليهود ملكو كل شيء
مشكور على الموضوع

xdorex
05-26-2014, 13:29
قصه طوييله فعلا ورائع من المهم جدا التعرف على هده العائله شرا لك يا غالي
جعله الله في ميزان حسناتك وفقك الله

الربح من الفوركس
05-26-2014, 14:59
اخى الحبيب مشكور على الموضوع وننتظر المزيد من تلك المواضيع الجيدة والتى تعرفنا علىىالحقائق وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

HemzaM
05-26-2014, 17:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل
حقيقة مشاركاتك قوية و في القمة يا اخي جزاك الله خيرا على المشاركة بهده القصة الفريدة من نوعها
بالتوفيق للجميع ان شاء الله .

haffoudhi
05-26-2014, 19:47
عوض ان تفكر دولة ما في احتلال اخرى عسكريا والزج بابنئها في حرب تخسر فيها الارواح البشريه عوضا عما ذكرت تهيمن عليها اقتصاديا وتجعلها مرتهنة لديها مكبلة بالقروض الى مالانهاية له وبالتلاي تحقق استعمارها بمكاسب وحقن دماء ابنائها فاليوم الحرب اصبحت بشكل اخر وعن بعد ايضا.

host
05-29-2014, 04:08
اعتقد ان هذه الفكرة جديدة وتستحق الدراسة واتمنى من باقى الاعضاء خاصة المحترفين
منهم ان يقوموا بالرد على الموضوع وابداء رايهم فى هذه الفكرة

ebram
05-29-2014, 09:51
انت لو هتتكلم عن الريان لما تقص ريشه كان علي اسا صناعه قانون له
لانه بالفعل اصبح خطر عليالاقتصاد
لانه اصبح ينافس البنوك المركزيه والحكوميه في نسب الفايده
وده بيعتبر خطر لانه كده متحكم اقتصاديا واصبح دوله جو الدوله

doaa sary
05-29-2014, 17:06
فى ناس كدا متحبش ناس تنجح
يعنى الريان معملش شئ غلط
عشان يتحبس
دة بيفيد الناس
عموما نتمنا نكون حاجة كبيرة زى الناس دى وننجح بمجال الفوركس

gehad87
05-30-2014, 17:39
انت لو هتتكلم عن الريان لما تقص ريشه كان علي اسا صناعه قانون له
لانه بالفعل اصبح خطر عليالاقتصاد
لانه اصبح ينافس البنوك المركزيه والحكوميه في نسب الفايده
وده بيعتبر خطر لانه كده متحكم اقتصاديا واصبح دوله جو الدوله

فعلا هو كان خطر على الاقتصاد لانه اتحكم في اسعار الفائدة على القروض و على الايداعات
وكمان قدر يغير قيمة العملة المحلية لو تفتكر انها كانت بتبقى ثابته الى ان ظهرت شركات التوظيف اللي على راسها الريان
اللي قام بقلب موازين قيمة العملة المحلية

messaoud
05-31-2014, 13:53
ولكن تذكر أن العمل على هذا المحاكي لابد أن يكون كتدريب إضافي للعمل في الحساب الافتراضي فبتعاملك مع هذا المحاكي فأنت تتعامل مع جهاز الكمبيوتر وبشكل شبيه بحركة السوق الفعلي أما في الحساب الإفتراضي فأنت تتعامل مع السوق الفعلي مباشرة وهو ما يجب أن تركز عليه وأن تترك العمل على المحاكي في الفترات التي لا يمكنك الاتصال بها بالإنترنت مثلاً أو لتجربة بعد أساليب المتاجرة

el andaloussi
05-31-2014, 20:59
أخي الكريم سلام الله عليكم صراحة أول مرة أسمع عن الموضوع
ولا اعرف عنه شيئ أشير إلى كوني مبتدء في المجال وجديد لذالك يلزمني الكثير

gehad87
06-15-2014, 19:36
ولكن تذكر أن العمل على هذا المحاكي لابد أن يكون كتدريب إضافي للعمل في الحساب الافتراضي فبتعاملك مع هذا المحاكي فأنت تتعامل مع جهاز الكمبيوتر وبشكل شبيه بحركة السوق الفعلي أما في الحساب الإفتراضي فأنت تتعامل مع السوق الفعلي مباشرة وهو ما يجب أن تركز عليه وأن تترك العمل على المحاكي في الفترات التي لا يمكنك الاتصال بها بالإنترنت مثلاً أو لتجربة بعد أساليب المتاجرة

ايه اللي جاب القلعه جمب البحر ... بجد يعني الرد مالوش اي علاقة بالموضوع لاني ما جبتش اي علاقة او صله او سيرة للحسابات التنجريبية او لعبة محاكي السوق
الموضوع كله موضوع تثقيفي وضرب مثال لراجل تاجر صرافة ناجح وطموح وخطر على الجنس البشري ... ايه علاقة ردك بالموضوع

ihabzizou4
06-15-2014, 19:40

WASEM DALLOUL
06-15-2014, 19:47
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المعلومة الجيده والمفيد حول عائلة روتشيلد وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
وبالتوفيق للجميع

Yopi
06-15-2014, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله اكيد ان الاب لديه حنكة كبيرة في احفاظ على الارث
او الثروة و هذا ما يمثل في وقتنا الحالي تسيير الحساب .بارك الله فيك

مصطفى حمدان
06-15-2014, 19:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع والذى يوضح مدى دهاء اليهود ليكون لهم السيطرة والنفوذ على اقوى المؤسسات المالية فى العالم حتى تكون لهم الكلمة فى تحريك القوى السياسية الكبرى فى العالم مما يساعدهم على تحقيق مخططاتهم القذرة

ahmedmomen
06-15-2014, 23:24
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والمتميز وانا فعلا سمعت عن هذه العائلة بس ازاي
كانوا بيتاجروا في العملات في الوقت ده يعني كانت ازاي تجارة العملات موجودة كده

gehad87
07-07-2014, 01:28
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والمتميز وانا فعلا سمعت عن هذه العائلة بس ازاي

اخي العزيز سوق الصرف الاجنبي موجود في العالم من وقت تم الغاء نظام المقايضة وظهرت العملات الفضيو والذهبيه
كان لكل امبراطورية بالعالم عملة يتم البيع والشراء بها
وبكل مكان يوجد تاجر صرافة يبدل العملات على مقدار من الذهب يتم التبادل بينهم وبين تجار القوافل
ومع تطول الازمنة تتطور التجارة

BrahimForex
07-07-2014, 21:20
السلام عليكم شكرا على المجهود الطويل حقيقتا قصة في غاية الروعة صراحة لم اكمل القصة لكنها اعجبتي بالتوفيق لك اخي

AMLAK
08-13-2014, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم عندما بدأنا تعاملنا مع وكالة السيارات التي تسمح لنا بمضاعفة رأس المال
عشرة أضعاف كل ما دفعناه هو مبلغ 1000$ , وعندما أمرنا وكالة السيارات ببيع السيارة بسعر 12.000$ - بعد أن عثرنا لها على
مشتري بهذا السعر – قامت الوكالة ببيع السيارة بالسعر الذي حددناه وأعادت لنا العربون زائداً الربح كاملاً مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

gehad87
08-29-2014, 19:43
شكرا لك اخى الكريم على القصه وانا اول

مره اسمع عنها انت قولت انها فانتازيا يعنى خياليه ولكن هى ترمى لواقع موجود فى الحياه

انا قولت انها فانتازيا الفانتازيا في اثرها في مخيلتنا احنا لانك ممكن تتخيل قدراتهم
ممكن تروح لفين وممكن تعمل ايه

---------- Post added at 06:43 PM ---------- Previous post was at 06:41 PM ----------

التجارة بالصرافة موجودة من زمان جدا
بس مش بالشكل الحالي في عصر ثورة الاتصالات
ركز شوية في تاريخ الفوركس واقراء واعرف
ان تبادل العملات الاجنبية
والصرافة موجودة بظهور العملات بالعالم مقابل نظام المقايضة

YMTMAX
09-26-2014, 00:02
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام
على أشرف الخلق والمرسلين سيدنا محمد
وعلى أله وصحبه أجمعين .. مشكور أخي على
هذا الشرح الجميل والمتميز فعلا .. لك كل الأحترام
والتقدير .

shoshotamer
09-26-2014, 04:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ماشاء الله موضوع ممتاز والتقيم ممتاز الشرح مبسط جدا والتنسيق عالى جدا بشكرك على مجهودك الكبير وتعبك فى الموضوع
تقبلوا مرورى

baite
09-26-2014, 21:08
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

Wassa04
10-01-2014, 01:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قصة جمييلة مليئة بالحكم و العبر شكرا لك
يا استاد على هدا الموضوع تقبل مروري

alihar316
06-30-2015, 20:21
مشكور جزيل الشكر مشكور جزيل الشكر اخي الكريم على موضوعك الذى تبنى موضوع تعليمي وتثقيفي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و خاصة المبتدئين مثلي