PDA

View Full Version : أنا لا أعرف أى شىء عن الفوركس

mohabdb
03-21-2014, 17:57
أنا لا أعرف أى شىء عن الفوركس و أريد أن أبدأ فى هذا العمل لكن بدون إيداع مال فى حسابات تجريبيه و ما شابه أنا أعمل فى ptc منذ فتره لا بأس بها و عايز بقى أفهم موضوع الفوركس ده ياريت حد يفيدنى فى الموضوع بشكل مبسط بس أهم حاجه

ahmedmomen
03-22-2014, 03:02
باختصار الفوركس هو تجارة العملات يعني انت بتشتري عملة وبتبيع العملة الاخرى او العكس صحيح
وبتكون العملات في شكل ازواج مثل زوج اليورو دولار وانت في المنتدى ده بتاخد على كل رد بونص 10 سنت على الرد

mohabdb
03-27-2014, 17:20
أشكرك يا أحمد على الرد و على المعلومة و أنا بشوف كل الموضوعات عشان أتعلم أكتر و فهمت طبعاً موضوع الأزواج ده
بيكون واقف على قيمة العمله اللى بشتريها و ببيعها لما قيمتها بترتفع طبعاً و ده شىء سهل .
دلوقتى بحاول أشوف مواضيع أكتر عن البونص لأنى عايز أبتدى حساب فوركس بدون ما أدفع , أقصد أفتح الحساب من البونص فقط و بتمنى ده يكون ممكن

---------- Post added at 04:20 PM ---------- Previous post was at 03:14 PM ----------

أستاذ أحمد أنت فعلاً مشترك فى المنتدى الشهر ده ؟؟ مارس 2014 و عملت ألف و حداشر مشاركه فى خلال شهر واحد بس
أنا مش بحسدك ولا حاجه بس مستغرب إزاى حضرتك عملت كل ده فى المده القصيره دى
إيه معدل مشاركاتك فى اليوم عشان توصل للرقم ده ؟

yousef87
03-27-2014, 17:25
الســــــــــلام عليـــــــــــكم ورحمــــــــة الله وبركاتــــــه ,,,,,,,
اخي العزيز بصراحة انا مبتدىء في هذا المجال ولكن ما اعرفه ان الفوركس هو عبارة عن تجارة العملات
مشكور اخي على الطرح ومشكورين الشباب على الردود

karwanduhoki
03-27-2014, 17:42
سلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا لك على هذا الموضوع لانى انا كمان مبتدا فى عالم الفوركس و اريد من الخبراء ان تشرح لنا ما هو الشيى الذى يجب ان تعرفه قبل البدأ فى المتاجرة
يعنى الاشياء اللازمة وشكرا لكم

harimeche
03-27-2014, 19:08
الســـــلام عليكم ورحمة الله

أهلا وسهلا ومرحبــــا بك معنــــا

نورت منتدانا الغـــــالي الفوركس

يحتاج إلى وقت طويل للتعلم

لكن لا تقلق جزاء دلك الوقت سيكون

دولارات كثيرة في الأول حمل كتاب

فوركس العرب وإنشاء الله هو سيمهد لك

الطريق

mohabdb
03-30-2014, 19:58
أنا معتمد على البونص حتى الآن لكن أنا قلقان لأن الحساب الحقيقى على أنستافوركس محتاج فيزا كارد و أنا معييش
و الحساب التجريبى لسه مش فاهمه لحد دلوقتى لكن لحد ما أقرر أنى أفتح حساب أعتقد أنى هفهم أكتر عن أنستا فوركس
و عن الشغل في الفوركس بشكل عام

abdelmoumin
03-30-2014, 20:00
السلام عليكم
يا اخي الفوركس سوق لكسب المال منن خلال بيع و شراء العملات فبعد تعلمك المصاربة ادخل ببونص و ابدء تاجر و ستربح ان شاء الله

mohabdb
04-01-2014, 16:50
كنت عايز أسأل فى النقطه دى
هو الحساب الديمو للتعلم بس
مفيش منه أى فايده غير الممارسه عملى ولا بيطلع منه أرباح
أشكرك على أهتمامك يا عبد المهيمن

harimeche
04-01-2014, 19:39
أنا معتمد على البونص حتى الآن لكن أنا قلقان لأن الحساب الحقيقى على أنستافوركس محتاج فيزا كارد و أنا معييش
و الحساب التجريبى لسه مش فاهمه لحد دلوقتى لكن لحد ما أقرر أنى أفتح حساب أعتقد أنى هفهم أكتر عن أنستا فوركس
و عن الشغل في الفوركس بشكل عام

--------------------

أولا يا أخ mohabdb

لازم تركز على تعلمك

أمـــا مسألة سحب الأرباح

فهي مسألة سهلة وأي حد ممكن

سحب إن كانت هناك أرباح

ممكن تطلب الفيزا وستصلك إلى

باب منزلك أو تسحب عبر البنوك

الإلكترونية

كنت عايز أسأل فى النقطه دى
هو الحساب الديمو للتعلم بس
مفيش منه أى فايده غير الممارسه عملى ولا بيطلع منه أرباح
أشكرك على أهتمامك يا عبد المهيمن

-------------

نعم أخـــي هو من إسمه واضح

التجربي !!! ويجب أن تتدرب على

التجربي بجدية لكي تستطيع فهم

آلية تحرك الســـــوق .

لكن عندمـــا تتعلم شوية ممكن تدخل

إلى مســــابقة قناص إينيستــــا بحســـاب

تجربي أدخل على الرابط

https://www.instaforex.com/ar/contest_forex_sniper.php

hagar zakaria
04-03-2014, 03:49
السلام عليكم
انا كمان مبتدئه وماكنتش اعرف اي حاجه عن الفوركس بس بقالي فتره عايزه ادخل العالم ده
وخايفه لاني حساه صعب وماعنيش ثقه بنفسي للاسف بس فعلا استفدت من خبراء الفوركس بالمنتدى اصبح عندي بعض المعلومات وربنا يوفقنا انشاء الله

منى غازى
04-03-2014, 04:13
شكرا على طرح امووع وعلى المعلومات بس لو سمحتوا يا خبراء الفوركس احنا بناخد وفت أد أه على بال ما نتعلمونكون فهمين لان انا كل لما ادخل على مووع اجد فيه مصطلحات جديده بالنبة ليه مش فاهماهه وبتحسسني ان المووع صعب

soooonor
04-03-2014, 07:41
اولا ...الحسابات التجريبية لا تحتاج الى ايداع اموال ..الرصيد بها وهمى

الفوركس هو تجارة العملات الاجنبية ((شراء عملة بعملة اخرى و العكس بيع عملة مقابل عملة اخرى ))

وممكن تشتغلى على حساب حقيقى و تحققى ارباح بدون يداع ..عن طريق البونص الذى تتمكنى من جمع عن طريق المشاركة فى المنتدى بكتابة ردود على الموضوعات الموجودة اصلا أو كتابة موضوعات جديدة

mohabdb
04-04-2014, 20:12
شكرا على طرح امووع وعلى المعلومات بس لو سمحتوا يا خبراء الفوركس احنا بناخد وفت أد أه على بال ما نتعلمونكون فهمين لان انا كل لما ادخل على مووع اجد فيه مصطلحات جديده بالنبة ليه مش فاهماهه وبتحسسني ان المووع صعب
شكلك أسكندرانيه شبهى من نتعلمو دى هو الموضوع مالهوش وقت محدد طبعاً
ممكن حد يتعلم الشغل ف أسبوع و ممكن حد أذكى يتعلمه ف يومين
لكن المهم الدراسه مش التعلم بس

doola2020
04-06-2014, 15:06
أخي أدخل علي القسم التعليمي في منتدي فوركس العرب وحمل أي كتاب تعليمي وستتعلم منه كله شيئ عن سوق الفوركس

ilyes chaieb
04-15-2014, 00:14
كلنا في البداية كنا لا نعرف و لا حاجة عنالقوركس و لكن بالبحث عن الدروس الموجودة بالمنتدى و باليوتوب الحمد الله اصبحت لنا الان معلومات عن الفوركس

hobmed
04-15-2014, 22:11
الفوركس هو السوق الأكبر والأكثر سيولة علي مستوى العالم. كثيرون ينظرون إلى تجارة الفوركس كأفضل عمل يمكن القيام به من المنزل . علي الرغم من ان الناس العاديين وجودوا الفرصة للمشاركة في تجارة العملات الأجنبية بهدف تحقيق الربح ( وهكذا تفعل البنوك والشركات الكبرى) منذ العام 1998, فان الفوركس بات حاليا حديث المنتديات والفعاليات التجارية فضلا عن اللقاءات الاجتماعية الأخرى.

INTHENAMEOFALLA
04-15-2014, 22:21
ازاى تريد ان تبدأ فى شىء من غير ان تدرسه وتعلم بكل ما فيه هذا شىء غريب جدا هل انت تريد ان تخسر نقودك ام ماذا ؟ ولكن انصحك نصيحة لوجه الله ادرس وافهم وبعد ذلك تدخل الى عالم الفوركس وفيه فكرة اخرى ان تشترك فى المنتدى وتأخد بونص تبدأ به المتاجرة ولك حرية الاختيار

amigo
04-16-2014, 04:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أسعد الله أوقاتكم
قرائة الكتب و التداول في الحساب التجريبي ومشاهدة الفديوهات على اليوتوب

fatoma elsayd
04-16-2014, 06:50
السلام عليكم ورحمه الله
اولا اخى يجب ان تتعب فى البدايه وتسهر لكى تنجح وتجقق اهدافك واحلامك ان شاء الله
دلووقتى هتروح القسم التعليمى للمبتدئين وهذا القسم يوجد هنا ف المنتدى
وان شاء الله هتلاقى كل اللى تحتاجه لكى تفهم السوق
تقبل مرورى :yahoo::happy:

abdelmadjid41
04-16-2014, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله
انا ايضا مبتدا اخي لذلك انصحك ان لا تدخل هذا العالم الا بعد فهمه فهما جيدا من خلال القراءة ومشاهدة الفيديوهات والكثير من الامور الاخرى

faycal.afdhal
04-16-2014, 13:04
السلام عليكم اخواني انا ايضا مبتدئ اذا كنت تريد التعلة على الاقل تخصص ساعتين في اليوم في مطالعة كتب الفوركس و مشاهدة الفيديوهات و لكن بانتظام و كذالك فتح حسب تجريبي و العمل عليه كساب حقيقي و حظا موفقا للجميع

mhmd12
04-17-2014, 03:25
اذا كنت حقا مازلت لا تعرف شيئا فى التجارة فى الفوركس عليك ان تحاول ان تنزل فيديوهات و تسمعها عن البداية الصحيحة فى التجارة و ايضا كتب اساسيات التجارة فى الفوركس

RomanyMoreed
04-17-2014, 15:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شوف حضرتك انت مش هتحتاج تعمل ايداع من مالك الخاص ممكن تعمل بونص من ردود المنتدي وتتاجر بيها

تحياتي

mourad666
04-17-2014, 20:54
لتعلم الفوركس و اساسياته عليك بالقراءة فهناك عدة كتب في المنتدى سهلة و ميسرة تمكنك من معرفة مصطلحات الفوركس ، كما لا ننسى فيديوهات اليوتوب فهي متوفرة بكثرة يمكنك الاستفادة منها جيدا

doola2020
05-12-2014, 01:10
أخي الكريم الحسابات التجريبية لا توجد فيها أموال حقيقية وكل الأموال الموجودة بها هي أموال وهمية يعني مهما كسبت ومهما خسرت فكلها خسائر ومكاسب وهمية

benrahou
05-12-2014, 16:53
السلام اخي الكيم الفوركس سوق تبادل العملات 100/100 خير من مواقع ptc
تضيف ردود او مواضيع التي تحتسب غالبا ب10 سنت تتعلم تجمع راس مالك لتبدا بالصفقات
بالتوفيق

samibms
05-12-2014, 16:57
اهلا بك اخي
ان كنت لا تعلم شيئا عن الفوريكس عليك السعي الى التعلم
عليك بقرائة الكتب و متابة دروس الفيديو التي توجد بكثرة
من الممكن ان تجدها هنا بالمنتدى او عن طريق اليوتيب
تحياتي لك و اتمنى لك النجاح

الربح من الفوركس
05-12-2014, 17:22
انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بتلمنتدى والتعلم من خلالة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

AMLAK
05-12-2014, 17:25
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه تريد ان تبدأ فى شىء من غير ان
تدرسه وتعلم بكل ما فيه هذا شىء غريب جدا هل انت تريد ان تخسر نقودك ام ماذا ؟ ولكن انصحك نصيحة لوجه الله ادرس وافهم وبعد
ذلك تدخل الى عالم الفوركس وفيه فكرة اخرى ان تشترك فى المنتدى وتأخد بونص تبدأ به المتاجرة ولك حرية الاختيار تحياتي للجميع

a7med84
05-12-2014, 19:56
كلنا فى البدايه كنا كده واعتقد ان بدايتى فى الفوركس

كانت ممن خلال هذا البمنتدى وتعلت كتير من الكتب والفديوهات فى هذا المنتدى

gehad87
08-30-2014, 21:56
الفوركس محتاج جدية والتزام علشان تفهمه ومحتاج انك تكرس وقتك للدراسة والتدريب في الاول
وعندك كتاب الفوركس للمبتدئين العرب قيه شرح جيد للبداية في فهم المجال ونظام العمل

مصراوى
08-30-2014, 22:16
اخى الحبيب انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة لما فية من الكثير من الامور الهامة للفوركس وبالتوفيق للجميع

aymanso
09-13-2014, 10:59
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق

ishytower
09-28-2014, 12:42
السلام عليكم اخي الكريم الفوركس هو تجاره يوجد فيها المكسب والخساره ولا علاقه لها بمواقع ptc فهي تعطيك نسبه من الاعلانات اما الفوركس هي تجاره في بورصه العملات تختلف تماما عن تلك المواقع

ahmedf23
09-28-2014, 14:15
الســــــلام عليكم ورحمة الله
لازمك راس مال صغير للبدء و التداول في الفوركس او العمل في اي مجال اخر لازمه طبعا اساس
لازم تتعلم اولا و الفوركس افضل من الـ ptc

abdoo.estore
10-11-2014, 14:58
مشكوووووور اخي الكريم على السؤال المهم والشكر كل الشكر للأخوة الخبراء والمحترفين على الأجابات المفيدة فأنا ايضا مبتدأ في الموضوع وشكرا

mahmoud mostafa
10-19-2014, 06:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع فى غاية الروعة بارك الله فيك اخى الفاضل
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

antonioforex
02-26-2015, 02:01
السلام عليكم
طبعا اخي يجب عليك ان تتعلم الفوركس جيدا من الدروس التعليمية الموجودة بالمنتدى لانها ستفيدك
كثيرا بهدا الشان و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي العزيز سلام.

محمد السيد محمد
02-26-2015, 02:59
اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب السهل فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

falcon
02-27-2015, 00:56
الدعوم والمقاومات من الاساسيات التى تؤثر فى تكوين الشارت وحركة السوق بشكل كبير لذا دائما م تكون
محل اهتمام لجميع المتاجرين

chennana
04-29-2015, 21:57
اخي الكريم يمكنك العمل في سوق الفوركس بدون ان تقوم بالايداع من مالك الخاص
عليك حمع البونص من المنتدى و انتضر تحويله و تاجر به في انستا
بالتوفيق

OSAMA AMER
06-23-2015, 18:18
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا طيبا اخى يمكنك ان تقوم بالتداول فى سوق الفوركس من خلال المشاركات بالردود على الاعضاء كما نفعل الان وتحصل على بونص يمكنك المتاجرة به اخى الكريم

zer2999
06-23-2015, 19:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الشكر الجزيل لك اخي على هدا الموضوع القيم واتمنى الاستفادة و التوفيق للجميع في مجال الفوركس
والسلام عليكم

Mahdawy
06-23-2015, 19:35
اخى الحبيب اذا اردت معرفة المزيد عن فوركس يمكنك متابعة الملفات التى يرفعها الاعضاء والفيديوهات كذلك .

elmahdielannabi71
06-27-2015, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

Angry falcon
06-29-2015, 13:42
انصحك بكتاب تعليم الفوركس للمبتدئين ستجد فيه م نريد ان شاء الله مع تمنياتى بالنجاح

rachedcom
07-15-2015, 22:38
اولا ...الحسابات التجريبية لا تحتاج الى ايداع اموال ..الرصيد بها وهمى

الفوركس هو تجارة العملات الاجنبية ((شراء عملة بعملة اخرى و العكس بيع عملة مقابل عملة اخرى ))

وممكن تشتغلى على حساب حقيقى و تحققى ارباح بدون يداع ..عن طريق البونص الذى تتمكنى من جمع عن طريق المشاركة فى المنتدى بكتابة ردود على الموضوعات الموجودة اصلا أو كتابة موضوعات جديدة

zizou119
07-21-2015, 20:16
اهلا بك اخي
ان كنت لا تعلم شيئا عن الفوريكس عليك السعي الى التعلم عليك بقرائة الكتب و متابة دروس الفيديو التي توجد بكثرة من الممكن ان تجدها هنا بالمنتدى او عن طريق اليوتيب

Angry falcon
07-23-2015, 21:13
لكى تكون من المتميزين فى ىهذا المجال تحتاج الى التعلم والقراءة فى كل شئ يخص المجال بالاضافة الى التدريب الجيد

karimovtich
08-04-2015, 18:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم مرحبا بك في سوق الفوركس ومنورنا في المنتدي العزيز ويمكنك ان تجد هنا كل جديد وكل ما يفيدك في عالم الفوركس
من فيديو هات وكتب واستراتيجيات مفيده جدا كما يمكنك ان تفتح خساب ديمو للتجربه ووالتدرب واكتساب الخبره

Angry falcon
08-26-2015, 21:45
اخى يجب ان تتعب فى البدايه وتسهر لكى تنجح وتجقق اهدافك واحلامك ان شاء الله دلووقتى هتروح القسم التعليمى للمبتدئين وهذا القسم يوجد هنا ف المنتدى وان شاء الله هتلاقى كل اللى تحتاجه

xmenflis
08-26-2015, 23:00
مرحبان شكراً على طرح موضوع

باختصار الفوركس هو تجارة العملات يعني انت بتشتري عملة وبتبيع العملة الاخرى او العكس صحيح

بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

ishak88
09-28-2015, 20:56
السلام عليكم اخي يمكنك البداية في الفوركس بدون ايداع و هذا من خلال
البونص الذي تحصل عليه من المنتدى و لكي تفهم الفوركس عليك بالقسم التعليمي

marwanadam
09-28-2015, 21:26
الفوركس اخى سوق للعملات ممكن ان تتداول فيه العملات بان تبع وتشترى
وممكن ان تدخل الى القسم التعليمى فى المنتدى ستجد العديد من الموضيع التى ممكن ان تستفيد منها
وبتوفيق

katreenaziz
10-25-2015, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل لمعرفة كيفية التداول فى الفوركس لابد من دراسة التحليل الفنى ومعرفة كيفية التبؤ بحركة الاسعار والتدريب على الحساب التجريبى دا ضرورى جدا اتمنى لك التوفيق

mido_01
10-26-2015, 01:44
القضيب 3 : يمثل الأسبوع الذي قبلهما حيث كان سعر افتتاح الفرنك = 1.6675 وأعلى سعر لهذا الأسبوع = 1.6725 وسعر الإغلاق = 1.6450 وأدنى سعر = 1.6440 .

وهكذا تستطيع بسهولة أن تقرأ الرسم البياني للفترة التي تشاء وبقليل من المران ستتمكن من معرفة كل ماتحتاجه من معلومات بمجرد نظرة سريعة على الرسم البياني .

MahmoudNofal
10-26-2015, 11:01
السلام عليكم اخى الكريم يمكنك البدء بالقسم التعليمى فى المنتدى و الفيديوهات على النت و انصحك ان تفتح حساب تجريبى لتتدرب فيه

forez
01-20-2016, 13:01
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ..................
هو الحساب الديمو للتعلم بس مفيش منه أى فايده غير الممارسه عملى ولا بيطلع منه أرباح ..........

Dawood
02-17-2016, 18:26
فقبل أن تتاجر بنقطة واحدة في سوق الفوركس، فمن الضروري أن تعرف نفسك. ... هناك أساليب لا تعد ولا تحصى للمتاجرة، لذا فقبل أن تبدأ هذه الرحلة، اختر أسلوبك. ... على سبيل المثال، إذا كنت تعرف عن نفسك فقط أنك تستطيع الذهاب إلى فراشك وترك صفقاتك

joker7diaa
02-17-2016, 21:28
شركات البي تي سي لا يمكن مقارنتها بالفوركس فهو مجال مختلف تمام ويحتوي على مخاطرة اياضاً
يمكن تحميل منصة انستا فوركس وبدا في تطبيق ما تعلمتها عليها ومراقبة السوق لكس تكتسب بعض الخبرة

forez
02-19-2016, 21:54
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ..................
هو الحساب الديمو للتعلم بس مفيش منه أى فايده غير الممارسه عملى ولا بيطلع منه أرباح ..........

nuclear2010
03-03-2016, 20:30
السلام عليكم جميعا
ان كنت لا تعلم شيئا عن الفوريكس عليك السعي الى التعلم
عليك بقرائة الكتب و متابة دروس الفيديو التي توجد بكثرة
من الممكن ان تجدها هنا بالمنتدى او عن طريق اليوتيب
تقبل مرورى

mido elshabrawy
03-03-2016, 22:04
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الفاضل لا تعتقد انك سوف تفهم ما هو الفوركس خلال دقائق
او من خلال موضوع او من خلال فيديو
يجب عليك ان تجتهد و تبحث و تدرس و تتعلم كل يوم و تعرف كل ما هو جديد
ان الفوركس بحر كبير و علم اكبر يستغرق وقت كبير لتتعلم كيف تكون تداول
و وقت اكبر و اكبر لكي تكون محترف
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

adamarwan
03-04-2016, 17:30
فى الاو لبد من ان تمر بهده الخطوت المهم ما عليك الى ان تتعلم من مختلف الادور التى فى المنتدى و
كدالك فى النت وان تتسفيد من قيمة المعلومات والتجارب وان تجبر الامر فى الحساب التجريى كدالك
وحظ موفق

xmenflis1
04-23-2016, 22:42
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع