PDA

View Full Version : نريد من الحكومه المصريه هذا الطلب

Pages : [1] 2

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 22:44
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

عايزين نعرضها على الحكومه

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

ليه بقا ميكتبوش لكل من يضارب فى هذه الاسواق

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

ينكتب مضارب او مستثمر فى اسواق العملات

لانها وظيفتنا وده عملنا

فعايزين نكتب الوظيفه دى فى البطاقه ايه رأيكم

شكراً ليكم ومنتظر التعليقات

maklad94
06-07-2012, 22:47
فكرة هايلة اخى الكريم بس معتقدش انها هتاخد موافقة ولا اهتمام اصلا من الحكومة لأنه حتى الحكومة اعتقد متعرفش يعنى ايه فوركس ومازال كثير جدااا من الناس لا يعرفوا ولاتنظر الى اصحابك والمجتمع من حولك فا هما اكيد زيك وبيتاجروا انما لسه فيه فئة كبيرة مش عارفه .

kingman
06-07-2012, 22:50
هى فكرة جيدة وحلوة جدا ان يتم ادراج الفوركس كعمل يعتد به من قبل الدولة لكن اساسا الفوركس مش معترف بيه فى مصر فكيف سيقوموا بأعتراف بهذه المهنة واعتقد حتى لو تم الأعترف به لن يعتد بها وظيفة او عمل الا لفئة ممن حصلوا على شهادات معينة توضح عملهم فى هذا المجال ولكن هل مثلا فى اوربا وامريكا يعتبر المضاربة فى الفوركس عمل يعتد به فى البطاقة الشخصية وخصوصا ان امريكا بتاخد ضرايب عليه ؟

zahran
06-07-2012, 22:52
للاسف يا اخى انت فى بلد اللى ميعرفش فيها بيقول عدس .. اذا كان مش راضيين يرخصوا اصلا الفوركس فى مصر ومش راضين يخلوا شركات وساطه لينا هنا فى مصر على الاقل فلوسنا متطلعش بره البلد .. هيخلوا بقى الفوركس وظيفه وتتكتب فى البطايق كمان ... انا شايفه طلب جميل بس مين يسمع بقى يا باشا .. انت نسيت انك فى مصر ولا ايه

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 22:56
للاسف يا اخى انت فى بلد اللى ميعرفش فيها بيقول عدس .. اذا كان مش راضيين يرخصوا اصلا الفوركس فى مصر ومش راضين يخلوا شركات وساطه لينا هنا فى مصر على الاقل فلوسنا متطلعش بره البلد .. هيخلوا بقى الفوركس وظيفه وتتكتب فى البطايق كمان ... انا شايفه طلب جميل بس مين يسمع بقى يا باشا .. انت نسيت انك فى مصر ولا ايه

لاياحبى مفيش حاجه اسمها مين يسمع
احنا ندخل على موقع رئاسة الوزارة ونقولهم الكلااام ده

دى بلدنا واحنا نمشيها بدمغنا وبالارداه الشعبيه

يتحقق كل المطالب

وبعدين انت عارف اننا ننعم بالديمقراطيه احسن من الاول وهنقدر نوصل صوتنا للحكومه

عايزين الحكومه تسمع اللى احنا بنقوله ده

ورئيس الوزاء بالاخص

kingman
06-07-2012, 23:07
لاياحبى مفيش حاجه اسمها مين يسمع
احنا ندخل على موقع رئاسة الوزارة ونقولهم الكلااام ده

دى بلدنا واحنا نمشيها بدمغنا وبالارداه الشعبيه

يتحقق كل المطالب

وبعدين انت عارف اننا ننعم بالديمقراطيه احسن من الاول وهنقدر نوصل صوتنا للحكومه

عايزين الحكومه تسمع اللى احنا بنقوله ده

ورئيس الوزاء بالاخص
ههههه محمد بلاش اليومين دول وخصوصا ولسه اللى اسمه الجنزورى ده موجود هى بادرة جيدة لما تستقر البلد ويبقى فيها حكومة مسئولة مش الحكومة الهفأ اللى موجودة دى واللى بتعمل ضد الشعب
ده مش بعيد تصدر قانون يمنع اى حد يشتغل فى الفوركس وتقولك عندك البورصة المصرية ادعمها بدل ماتخرج رؤس الأموال بره خلينا حاليا بعاد عن عقم الحكومة المصرية الفاشلة

magic777
06-07-2012, 23:27
اخي محمود بلاش الموضوع ده انت لو عملت كده هتتقلب على دماغنا اصلا عارف ليه هقولك ليه
انت هتطلب ان دي تكون وظيفه رسميه وتتكتب في البطاقه انت عارف ده ممكن يعمل لينا ايه
معنى كلمه متاجر عند الدوله يعني ارباح ضرايب علينا طبعا على اعتبار اننا تجار ومش هتلحق تتهنى بكلمه متاجر في البطاقه
وكل شويه مأمور الضرايب على باب بيتك ومولد ملاوش اول ولا اخر واسأل اي متاجر في اي مجال اخر وهو هيقولك الحقيقه
وكمان هتيحايل عليك علشان تديليه اسم اي وظيفه حتى ولو ساعي في سبيل انه يخلص مش شغل التلات ورقات بتاع الضرايب معاه
كبر دماغك احنا مش في امريكا دول ما بيصدقوا يلاقوا حاجه ياخدوا عليها فلوس

egyptianman
06-10-2012, 15:03
اعتقد الحكومه بتاعتنا لسه مدخلتش الالفيه التالته اساسا وكل اراءهم من الماضي وممكن اساسا ميكونوش معترفين بالتجاره الالكترونيه او ممكن يعتبروه لعب عيال بعيد عن الواقع دا لسه لحد دلوقتي كمان مش راضيين يفعلوا البايبال في مصر تقولي يكتبوا مضارب في البطاقه احنا لسه قدامنا سنين علي كدا

realyone
06-10-2012, 15:13
انا لست مصريا,لكن اوافق استاذ محمد في هذا الأقتراح,فربما يكون الفوركس حلا لمشكلة البطالة في مصر ,لأن الثورة اساسا اندلعت بسبب مشكلات اقتصاديه,فأرجوا من الأعضاء المصريين تشجيع استاذ محمد في هذا الأقتراح

magic777
06-10-2012, 15:14
اعتقد الحكومه بتاعتنا لسه مدخلتش الالفيه التالته اساسا وكل اراءهم من الماضي وممكن اساسا ميكونوش معترفين بالتجاره الالكترونيه او ممكن يعتبروه لعب عيال بعيد عن الواقع دا لسه لحد دلوقتي كمان مش راضيين يفعلوا البايبال في مصر تقولي يكتبوا مضارب في البطاقه احنا لسه قدامنا سنين علي كدا

ده كده احسن اخي وراجع ردي السابق وانت هتعرف ليه بقولك كده
معنى انك مضارب في البطاقه انك بتكسب بأه ومعاك فلوس ملهاش اول ولا اخر وهتكون مشروع قانون ضريبي جديد
ليهم ياخدوا منه فلوس وطبعا لانهم مش عارفيين المجال ده وعارفيين ان الاغلبيه على باب الله واللي بيكسب مره بيخسر عشره

The Mester X
06-10-2012, 16:00
هههه ايوه فكرة جامدة جدا و لكن لا ااعتقد انه ممكن يكون موافقة على الطلب وضع القوركس كالمهنة في البطاقة الوطنية
الدولة على اي اساس ستعتمد لكي تصع لك انك موظف في الفوركس

kingman
06-10-2012, 16:49

وعلى فكرة اللى بلاحظوا من الحكومة ووسائل الأعلام بانها دائما بيحاولوا يخوفوا الناس من التعامل مع الأنترنت فى المعاملات المالية وبيحاولوا يرسخوا فى العقول انه نصب فى نصب ده اللى بلاحظه دائما حد بيشوف اعلان الجاسوس
لأن بالظبط ده هى عقلية الحكومة والأعلام المصرى الفاسد بيتعاملوا مع عقول الشعب على مبدا المغفلين والجهلة وان شاء الله تنتصر ثورتنا عشان نقدر نخرج خارج هذه الدائرة

Mr.GooDMaN
06-11-2012, 03:38
والله يا محمد هي هتبقا جامدة بصراحة بس اعتقد ان دي هتحتاج اوراق تثبت انك ف شغال ف العمل ده الموضوع مش بالساهل كدة والا اي واحد عاطل بقا يروح يقولهم انا مضارب ف الفوركس ويكتبولوا
لازم ادلة على كدة .. اعتقد الموضوع صعب والله اعلم

ramid
06-11-2012, 04:17
وطبعا ستكون ملزما حينذاك بأداء الضرائب عن الدخل حتى وان
لم تحقق أي دخل
اسمحولي ان تدخلت وان لم أكن مصريا ولكنى أحب المصريين

mony
06-11-2012, 09:10
معتقدش انهم يوافقوا عليها واعتقد ان الفوركس هو مثل البورصه هل بيتكتب فى البطاقه برضوا مضارب فى البورصه انا عن نفسى مسمعتش قبل كده

Rami
06-11-2012, 09:12
لا اويد هذه الفكرة لاننى لا اتبنى الفوركس كمهنة شخصية ولا انصح بذلك والسب فى ذلك ان اللذين يربحون قلة , وانك اذا ربحت مرة , بتخسر مرات , انا شخصيا اعتبرها هواية , ادمان نفسى
على المتاجرة ومتابعة الشارتات , اما لو مهنة هتقلب علينا المواجع , ويقولو فين السيارات والعمارات من الملايين ال عمالة طالعة نازلة ههههههه

sho
06-11-2012, 21:24
فكرة جديدة بس متهيالى البطاقات المصرية مش ناقصة مشاكل على اللى يتكتب فى الخانات فيها .. وبعدين هو مين اصلا مكتوب فى بطاقتة المهنة اللى هو شغال فيها فعلا دا نص الشعب مكتوبلة حاصل على مؤهل اية بس

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 22:50
فكرة جديدة بس متهيالى البطاقات المصرية مش ناقصة مشاكل على اللى يتكتب فى الخانات فيها .. وبعدين هو مين اصلا مكتوب فى بطاقتة المهنة اللى هو شغال فيها فعلا دا نص الشعب مكتوبلة حاصل على مؤهل اية بس

على رأيك نص الشعب مكتوب طالب

والنص تانى حاصل على دبلون

بس النظام الجديد بقا

هيغير كل شئ

لما نشوفووو هيعملووو فينا ايه ؟

ana1990
06-11-2012, 23:20
هو حضرتك فاكر نفسك في اي بلد حضرتك في ام الدنيا يعني ممكن الظابط لما يبص على بطاقتك و ميفهمش معنى كلمة مضارب دي يحبسك كام يوم و يقولك انت مزور البطاقه دي ام الدنيا يعني البطاقه يا مكتوب فيها طالب يا مكتوب فيها عاطل نادرا ما تلاقي فيها وظيفه دي ام الدنيا مش اي بلد

pimo
06-12-2012, 00:22
انها فكره رائعة في نحن الشباب العربي نحتاج الي مثل هذا العمل لكثرة البطال في منطقتنا والفوركس يعطيك فرصة من ذهب لكسب راس مال جيد تبدء به مشروع ولا تتكل علي الحكومة في شيء واذا طبقت سوف تكون شيء جميل

ahmed saleh
06-12-2012, 00:35
بص يا محمد انا مظنش انة من الممكن هذا لان اى وظيفة فى البلد ليها ضرايب لازم تتاخد عشان تبقى وظيفة معتمدة فى البلد وانت مشتغلها
ولازم تكون هى دة وظيفتك الاساسية فى البلد وعشان بقى البلد تعمل كدة وانها تعتمد هذة الوظيفة وانها تنزل عليها ضرايب
فاظن ان دة صعب جدا ولا انت شايف اية

ahmed saleh
06-12-2012, 00:38
وعلى فكرة اللى بلاحظوا من الحكومة ووسائل الأعلام بانها دائما بيحاولوا يخوفوا الناس من التعامل مع الأنترنت فى المعاملات المالية وبيحاولوا يرسخوا فى العقول انه نصب فى نصب ده اللى بلاحظه دائما حد بيشوف اعلان الجاسوس
لأن بالظبط ده هى عقلية الحكومة والأعلام المصرى الفاسد بيتعاملوا مع عقول الشعب على مبدا المغفلين والجهلة وان شاء الله تنتصر ثورتنا عشان نقدر نخرج خارج هذه الدائرة

انا مظنش كدة يا حمد ان التفكير كدة ولكن الموضوع دا كبير ومش سهل انك تعتمد وظيفة انها ليست فى شركة مقيدة فى البورصة
ولا هى وظيفة اساسية انت بتعتمد عليها فى حياتك كليا
عشان كدة صعب انك تعتمد وظيفة دخلها يكون من النت لانها انا اعتقد انها وظيفة شخصية من الممكن ان تعمل بيها وقت ماشاءت وانت تتركها وقت ما شاءت
وليس استخفاف بعقولنا

ana1990
06-12-2012, 01:12
يا عمنا مصر دي قمة التخلف ده انا رحت مركز من مراكز الكمبيوتر كنت باخد شهاده الاقيهم هناك بيحذروا الناس و يقولولك الفلوس اللي على النت دي نصب و مفيش حاجه اسمها شراء برامج او دفع فلوس على النت ده كله نصب مفيش حد بيشتري حاجه من على النت دول نصابين و لما حاولت اناقشهم لقيتهم ذي توفيق عكاشه ثابتين على فكره مش بتتغير

mando
06-12-2012, 01:20
هو اساسا مصر مش فيها تشريع للفوركس ازى بلد ما يكونش فيها تشريع للفوركس
وتطلب انك تكتب فى البطاقة مهنة الفوركس

Mohamed90
06-12-2012, 11:59
يا عمنا مصر دي قمة التخلف ده انا رحت مركز من مراكز الكمبيوتر كنت باخد شهاده الاقيهم هناك بيحذروا الناس و يقولولك الفلوس اللي على النت دي نصب و مفيش حاجه اسمها شراء برامج او دفع فلوس على النت ده كله نصب مفيش حد بيشتري حاجه من على النت دول نصابين و لما حاولت اناقشهم لقيتهم ذي توفيق عكاشه ثابتين على فكره مش بتتغير

السلام عليكم طبعا اخي العزيزي ههههه مصائب والله و الناس مزالت غافلة و لم تتاقلم مع العصر و انا فكرة وضع الفوركس كالمنهة لا ارها جيدة
و لن تظيف او تنقص شئ انت اول سنة ممكن تحقق الكثير و بعدين تفكر تترك الفوركس تبقى الفوركس ليس مجال مضمون لكي نضعه كالوظيفة
و ايضا يوجد اختلاف كبير حول شرعيته في الدين يعني صعبة حاليا

2x1
06-12-2012, 12:07
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

هي فكرة حلوة لكن عواقبها علي المضربين ممكن تضر اكتر ماهي بتفيد مفكرتش ممكن يفرضوا

عليك ضرايب ولا لاعالاقل انك بتسحب ارباحك وانتا مفيش حد هيقولك لضريبة مبيعات ولا معرفش اية

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 13:55
هي فكرة حلوة لكن عواقبها علي المضربين ممكن تضر اكتر ماهي بتفيد مفكرتش ممكن يفرضوا

عليك ضرايب ولا لاعالاقل انك بتسحب ارباحك وانتا مفيش حد هيقولك لضريبة مبيعات ولا معرفش اية

خلااص ياعم لو هيخدوووو ضرائب نلغى الفكره

لكن مع الحكومه الجديده

ممكن يكون فيه فكر جديد متحضر
ينفعنا

على العموم ننتظر بس نعدى الفتره دى وبعدين نشوف احنا ممكن نعمل ايه

ahmed saleh
06-12-2012, 14:58

هههههههههة توفيق عكاشة حلوة
بس انا عايز اقولك حاجة ان دة بلدك يعنى والمفروض انك تدعى انها تكون احسن مش تعد تقول انها متخلفة احنا كلنا عارفين اننا كنا فى عصر غريب
وهو الى عمل كل دا فينا بس ادعى اننا نكون من الدول الكويسة ومنعدش نشتم فيها دا تعقيبى بس

hppt
06-12-2012, 15:18
اخي محمود بلاش الموضوع ده انت لو عملت كده هتتقلب على دماغنا اصلا عارف ليه هقولك ليه
انت هتطلب ان دي تكون وظيفه رسميه وتتكتب في البطاقه انت عارف ده ممكن يعمل لينا ايه
معنى كلمه متاجر عند الدوله يعني ارباح ضرايب علينا طبعا على اعتبار اننا تجار ومش هتلحق تتهنى بكلمه متاجر في البطاقه
وكل شويه مأمور الضرايب على باب بيتك ومولد ملاوش اول ولا اخر واسأل اي متاجر في اي مجال اخر وهو هيقولك الحقيقه
وكمان هتيحايل عليك علشان تديليه اسم اي وظيفه حتى ولو ساعي في سبيل انه يخلص مش شغل التلات ورقات بتاع الضرايب معاه
كبر دماغك احنا مش في امريكا دول ما بيصدقوا يلاقوا حاجه ياخدوا عليها فلوس
فعلا دا احنا لو عملنا الحاجة دي هيبقي غلط فعلا احنا مش ناقصين ضرايب وكفاية كمان الفواتير يعني فواتير ضرايب وعايزنا نزود تاني دا احنا ننتحر كدا
وكمان حكومتنا زي ما الكل بيقول يستغلونا بقا وشغل وقلق ووجع دماغ كمان دولة مصر مش حديثة في حاجتها دي لسة مفعلتش الباي بال دي كفاية الجنية المصري مش نازل في الفوركس خالص كمان

hppt
06-12-2012, 15:24
هههههههههة توفيق عكاشة حلوة
بس انا عايز اقولك حاجة ان دة بلدك يعنى والمفروض انك تدعى انها تكون احسن مش تعد تقول انها متخلفة احنا كلنا عارفين اننا كنا فى عصر غريب
وهو الى عمل كل دا فينا بس ادعى اننا نكون من الدول الكويسة ومنعدش نشتم فيها دا تعقيبى بس

ههههههههههه اانا بردو مع الاخana1990 بس مش لدرجة ان البلد متخلفة احنا فعلا فينا ناس كتير متعرفش اية هوا الفي بي اس في مصر بس في ناس عارفة بردو دا انا حصلي موقف مضحك مش مصدق نفسي خالص دا كان في محل بتاع كمبيوتر رحتلة قولتلة انا عايز كرت ستلايت نوع تيفي 630 قلي ايوة قولي نوع الكرت اية قولتلة تيفي 630 قلي ايوة انا عارف انة تيفي قولي نوعة اية قولتلة خلاص شكرا وفي محلات تاني بتقولي النوع دا مش بيستحمل بس انا اعرف ان النوع دا الوحيد اللي كويس في مصر ربنا يخلي الناس تتثقف شويا في مصر

21cent
06-12-2012, 15:37
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

هل هذه المهنة تكتب فى دول العالم لا اظن ذلك
فكيف تكتب الحكومة هذه الوظيفة وايضا شريعة الفوركس مشكوك فيها
حيث ان الناس تحلها وتحرمها وهذا هناك شكك
امل فى المستقبل القريب وليس البعيد ان تقوم الحكومة بهذه الفكرة
حيث ستققلل من البطالة حيث انك تعمل عملا وليس عاطلا هههههههههههه

magic777
06-12-2012, 15:38

انت عايزه الصراحه هو احنا اللي غلطانين علشان بنصدق كده اي حاجه من غير ما نفكر
ونشغل دماغنا ونجرب بنفسنا وهما عارفيين ده عن كسل الشعب فعشان كده ابسط حاجه علشان يمنعوا
الشباب انهم يشتغلوا بالنت يطلعوا الاشاعات دي وهما عارفين ان 90 في الميه هياخد الكلام ده امر مسلم بيه من غير ما يتعب نفسه بالبحث عن صحه الكلام ده اصلا

mage
06-13-2012, 01:54
اخى دعنا نفطكر بطريقة بسيطة هل المضارب فى البورصة المصرية يتم كتابة فى البطاقة الوظيفة مضارب فى البورصة بل انا لبورصة كمان شئ معترف به فى مصر ويمكنك الاعتماد عليه فى تحقيق الارباح ولكن الفوركس الى الان لم يتم الاعتماد عليه او اعتماده فى مصر كوظيفة اساية فى مصر

Forex Masr
06-13-2012, 02:17
فكرة منع ترخيص شركات فوركس مصرية كما اعرف هى
انهم معتقدين ان بترخيص هذه النوعيه من الشركات سيؤدى ذلك لهروب المستثمرين فى البورصة المصرية واستثمار اموالهم فى الفوركس نظرا للمزايا الكثيرة التى يتفوق فيها الفوركس عن البورصة المصرية
وبالتالى ستقع البورصة المصرية فى الحضيض وبالتالى انخفاض حجم الاستثمارات الداخلية
هى دى الفكرة وعلى مااعتقد هما تفكيرهم صح ومش عايز حد يزعل منى لان مصر محتاجة تنمية داخلية بتعتمد على ضخ اموال فى الداخل وليس ضخ الاموال الى الخارج كما فى الفوركس. هترد عليا وتقولى ماانا بكسب وبجيب عملة صعبة للبلد هقولك الكلام ده على نسبة صغيرة من الكل يعنى الاغلبية بتخسر.

فى خوف كمان عندهم من النصب على المستثمرين فى الفوركس والنقطة دى مخوفااااهم جدااا واقولكم على حاجة هما عندهم حق
بس يقدروا يمنعوا موضوع النصب ده عن طريق اصدار قانون لمنع ادارة الحسابات مثلا عشان مفيش حد يتنصب عليه يعنى اللى عايز يتاجر فى الفوركس يشتغل بنفسه واللى مش عاجبه عنده البورصة المصرية لان فى البورصة المصرية بتضمن ان الفلوس فى البلد انما فى الفوركس الفلوس بتبقى خارج البلد والحكومة مش هتقدر ترجعها لأصحابها

yassinoh
06-13-2012, 03:03
أنا شاب من المغرب
وكما تعرفون فالمغاربة قليل منهم من يتعامل في سوق الفوركس مقارنة مع مصر مثلا
نحن نعتمد كثيرا على الماركتن وشركات أخرى لربح المال
في حين أن سوق الفوركس لا زالت بعيدة المنال للتعامل بها
وقضية جعل الحكومة تعتمد خاصية هويتك كمضارب أو مستثمر في سوق الفوركس فكرة جيدة لك مني كل التنويه وشكرا

ahmed
06-13-2012, 12:00
فعلا يا اخى هذا حق مشروع لنا ان يعترفوا بهذة الوظيفه
وتكتب فى البطاقه
بس تفتكر ازاى ممكن نطالب بكدة
ما هو الطريق القانزنى

kingman
06-13-2012, 14:13
انت عايزه الصراحه هو احنا اللي غلطانين علشان بنصدق كده اي حاجه من غير ما نفكر
ونشغل دماغنا ونجرب بنفسنا وهما عارفيين ده عن كسل الشعب فعشان كده ابسط حاجه علشان يمنعوا
الشباب انهم يشتغلوا بالنت يطلعوا الاشاعات دي وهما عارفين ان 90 في الميه هياخد الكلام ده امر مسلم بيه من غير ما يتعب نفسه بالبحث عن صحه الكلام ده اصلا
للأسف الأعلام بيلعب بالشعب زى ماهو عايز وكل ده بسبب الجهل المتفشى فى المجتمع واسوء شئ انك تجد ان الجهل غير مقتصر على الذين لايستطيعون القراءة والكتابة مثلا او المهمشين للأسف لما تلاقى الجهل متفشى فى نسبة كبيرة من خريجين الجامعات وتلاقيهم وقعوا بسهولة تحت تأثير الأعلام الضال وبدل مانفتح لانفسنا مجالات جدية توسع الأفق والعمل نمشى ورا الخوف

Texxon
06-13-2012, 16:24
مش لما الحكومة الأول ترخص الفوركس في مصر، حتى الآن لا يسمح بفتح اي شركات فوركس في مصر، وجميع الشركات الموجوده غير مرخصة! اعتقد ان ترخيص الشركات لا بد ان يكون الخطوة الاولى

magic777
06-16-2012, 18:25
انهم معتقدين ان بترخيص هذه النوعيه من الشركات سيؤدى ذلك لهروب المستثمرين فى البورصة المصرية واستثمار اموالهم فى الفوركس نظرا للمزايا الكثيرة التى يتفوق فيها الفوركس عن البورصة المصرية
وبالتالى ستقع البورصة المصرية فى الحضيض وبالتالى انخفاض حجم الاستثمارات الداخلية
هى دى الفكرة وعلى مااعتقد هما تفكيرهم صح ومش عايز حد يزعل منى لان مصر محتاجة تنمية داخلية بتعتمد على ضخ اموال فى الداخل وليس ضخ الاموال الى الخارج كما فى الفوركس. هترد عليا وتقولى ماانا بكسب وبجيب عملة صعبة للبلد هقولك الكلام ده على نسبة صغيرة من الكل يعنى الاغلبية بتخسر.

فى خوف كمان عندهم من النصب على المستثمرين فى الفوركس والنقطة دى مخوفااااهم جدااا واقولكم على حاجة هما عندهم حق
بس يقدروا يمنعوا موضوع النصب ده عن طريق اصدار قانون لمنع ادارة الحسابات مثلا عشان مفيش حد يتنصب عليه يعنى اللى عايز يتاجر فى الفوركس يشتغل بنفسه واللى مش عاجبه عنده البورصة المصرية لان فى البورصة المصرية بتضمن ان الفلوس فى البلد انما فى الفوركس الفلوس بتبقى خارج البلد والحكومة مش هتقدر ترجعها لأصحابها

وبصراحه هما عندهم حق وتفكيرهم صح لان لما فلوس المستثمرين تخرج بره مصر عن طريق العمل بالفوركس
اكتر حاجه هتتأثر زيما قولت البورصه المصريه ووراها البنوك هتقل فيها الودائع وده كله برده
هيأثر في النهايه على الاقتصاد المصري اللي هيكون فقط احد اهم مجالات الاستثمار وهيا ودائع البنوك والمتاجره بالبورصه المصريه
قهما طبعا من مصلحتهم ومصلحه الاقتصاد انهم ميسمحوش بأنتشار المجال ده في مصر

ramid
06-16-2012, 21:00
أنا شاب من المغرب
وكما تعرفون فالمغاربة قليل منهم من يتعامل في سوق الفوركس مقارنة مع مصر مثلا
نحن نعتمد كثيرا على الماركتن وشركات أخرى لربح المال
في حين أن سوق الفوركس لا زالت بعيدة المنال للتعامل بها
وقضية جعل الحكومة تعتمد خاصية هويتك كمضارب أو مستثمر في سوق الفوركس فكرة جيدة لك مني كل التنويه وشكرا
لكن يا صديقي الحكومة المغربية تضع عدة عراقيل في وجه كل من أراد استثمار أمواله خارج البلاد
حتى من أراد السفر خارج البلاد للسياحة يجب أن يخبر السلطات بالمبلغ الذي سيخرج معه
ومعذرة لكم أخوتي ان كنا ناقشنا موضوعا جانبيا

kingman
06-16-2012, 22:56
وبصراحه هما عندهم حق وتفكيرهم صح لان لما فلوس المستثمرين تخرج بره مصر عن طريق العمل بالفوركس
اكتر حاجه هتتأثر زيما قولت البورصه المصريه ووراها البنوك هتقل فيها الودائع وده كله برده
هيأثر في النهايه على الاقتصاد المصري اللي هيكون فقط احد اهم مجالات الاستثمار وهيا ودائع البنوك والمتاجره بالبورصه المصريه
قهما طبعا من مصلحتهم ومصلحه الاقتصاد انهم ميسمحوش بأنتشار المجال ده في مصر
اعتقد عندما يقوى الأقتصاد المصرى ويصبح عندنا اقتصاد قوى مفتوح مبنى على التعددية ومجالات وانشطة مختلفة ووجود قوانين معينة تنظم العلاقة لن يكون ضرر وممكن يكون مفيد فاكيد الدول بتستفيد من هذه التجارة لكن فعلا المشكلة ان الأقتصاد المصرى هش جدا وان شءا الله نشوف مصر قوة اقتصادية ونقدر نلحق بالركب زى دول نامية كتير سابقتنا

a5rzamn
06-16-2012, 23:00
فكرة هايلة اخى الكريم بس معتقدش انها هتاخد موافقة ولا اهتمام اصلا من الحكومة لأنه حتى الحكومة اعتقد متعرفش يعنى ايه فوركس ومازال كثير جدااا من الناس لا يعرفوا ولاتنظر الى اصحابك والمجتمع من حولك فا هما اكيد زيك وبيتاجروا انما لسه فيه فئة كبيرة مش عارفه .

كلامك صحيح اخي

حتى في اصحابي بكلمهم عن الفوركي والي بصير فيه

بقلولي انو كلو نصب وما راح يدفعو لحد شي تضييع وقت عالفاضي

حتى الفكره رافضينها

sandapa
06-16-2012, 23:01
فكرة جيدة وان شاء الله تطبق
احنا عندنا الفوركس لا يزال مجالا مجهول فالقليل فقط من يعرفه

AhmedMagnifico
06-16-2012, 23:13
هيا فكرة كويسة جداً جداً
لكن المشكلة فى تنفيذها صعب جداً
ومعلش يعنى ازاى هتثبت انك مضارك هتروحلهم برقم ليبرتى يتاكدوا انك بتكسب اعتقد صعبة شوية !

sunlight
06-16-2012, 23:15
هيا فكرة كويسة جداً جداً
لكن المشكلة فى تنفيذها صعب جداً
ومعلش يعنى ازاى هتثبت انك مضارك هتروحلهم برقم ليبرتى يتاكدوا انك بتكسب اعتقد صعبة شوية !

تنفيذها صعب طبعا اذا كان لو اهلك اللى معاك فى البيت قلت لهم انا مضارب هايمنعوك ويقول كلام زى الى انتم عارفينه حرام ودا قمار
يبقى لما نقنع عائلتنا بالوظيفه دى ممكن نقنع بقيه الناس بيها دى موروثات فى العقل ولا نستطيع تغييرها

كريم
06-16-2012, 23:39
فكره حلوه و برده تخلص من احصائيات البطالة لكن لازم يكون عندك ضمان عشان مش اي حد يتقلد الشخصية و ده مسألة

صعبة على الحكومة معرفتها لكن هتعمل ايه و مش مهمه اوي و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

younesjoe
06-16-2012, 23:55
اسمح لي على التدخل رغم اني اسكن بالمغرب اية فائدة ستكون ان تمت اضافة الى البطاقة فقط ستفكر الدولة في اضافة قانون ضريبي زي الي موجود بسوق الاسهم البنك بياخد عمولة تنفيد البيع و ايضا تاخد الدولة عمولة واحد في المائة من العمولة دي و اضن لكي يكون لديك معرفة بانك مضارب اضن ان لديكم في مصر مباريات تجريها الجمعية الامريكية للمضاربين و تعطي دبلومات للمتفوقين

compaq0
06-17-2012, 12:42
ماشى ممكن بس هنستفيد ايه؟هل مثلا فى فى دماغك فكره انه يبقى للمضاربيه نقابه و نقيب للمضاربين و نبقى يعنى حاجه ليها مقر و مكان نتشاور فيه و نتبادل خبرات و لا بس يكتب الوظيفه مضارب

magic777
06-17-2012, 16:44
اعتقد عندما يقوى الأقتصاد المصرى ويصبح عندنا اقتصاد قوى مفتوح مبنى على التعددية ومجالات وانشطة مختلفة ووجود قوانين معينة تنظم العلاقة لن يكون ضرر وممكن يكون مفيد فاكيد الدول بتستفيد من هذه التجارة لكن فعلا المشكلة ان الأقتصاد المصرى هش جدا وان شءا الله نشوف مصر قوة اقتصادية ونقدر نلحق بالركب زى دول نامية كتير سابقتنا
اكيد طبعا بس اعتقد انه هياخد وقت كبير واعتقد ان الاقتصاد قدامه قول يمكن 10 سنوات على ما يزدهر
او يتغير الحال هنا لكن بصراحه لو النظام القديم متغيرش وفضل الحال كما هو عليه والفساد اللي منتشر ده
اعتقد الامل هيكون ضعيف

A7mad_Aziz
06-17-2012, 16:48
علينا ان نطلب منهم الاعتراف اولاً بالفوركس..لأن الفوركس في مصر غير معترف به وغير قانوني..وبالنسبة للفكرة فهى فكرة جيدة جداً ويجب ان نعمل على تحقيقها

amrmorasamir
06-17-2012, 16:55
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

لا طبعا ياباشا فكره مش هتتنفذ لان الفوركس غير مصرح به فى مصر حتى الان يعنى بالعربى كده غير معترف به
وكمان نصيحه لو انت بتسحب على البنوك المصريه متسحبش مبالغ كبيره عشان متقعش فى مسائلات قانونيه

AhmedMagnifico
06-17-2012, 17:05
تنفيذها صعب طبعا اذا كان لو اهلك اللى معاك فى البيت قلت لهم انا مضارب هايمنعوك ويقول كلام زى الى انتم عارفينه حرام ودا قمار
يبقى لما نقنع عائلتنا بالوظيفه دى ممكن نقنع بقيه الناس بيها دى موروثات فى العقل ولا نستطيع تغييرها
بالفعل يا اخى هيا دى المشكلة
انهم اصلاً مش مقتنعين بالموضوع دا أصلاً :)

vamoscapitos
06-17-2012, 17:14
فكرة جميلة واعتقد انه يمكنكم تحقيقه ان اتحدتوا وجمعتوا اكبر

عدد ممكن لكي لا ترفض حكومتكم الطلب وبالتوفيق

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 17:22
فكرة جميلة واعتقد انه يمكنكم تحقيقه ان اتحدتوا وجمعتوا اكبر

عدد ممكن لكي لا ترفض حكومتكم الطلب وبالتوفيق

بس نشوف بس هيبقا عندنا ورئيس وحكومه

احنا فى انتظار الانتهاء من انتخابات الرئاسه

وربنا يولى من يصلح

remas
06-17-2012, 17:48
والله اخى الحكومه المصريه القديمه اقولك مكنش ممكن يعهملوا دا انما نامل من الحكومه الجديده بعد الانتخابات انها تكون منفتحه اكتر على المواضيع اللى من النوع ده وان شاء الله يرخصوا لشركات فوركس كمان

assidi saber
06-23-2012, 18:14
فكرة هايلة اخى الكريم و ان اشجع عليها كثير و ارجو ان يتحقق هذا الطلب اخي الكريم

deadlyfox
06-24-2012, 01:12
فكرة كويسه جدا هاتؤدى الى الاعتراف بان الفورك هو عمل معترف بيه
اتمنى انها تطبق على ارض الواقع اعتقد انها ستؤدى الى معرفه اكثر
ودعايه اكثر للفوركس

zikooo014
06-24-2012, 01:22
فكره كويسه بس الحكومه معتقدش انها هتوافق علي كده او ترضي
لان لازم يكون عندك اثبات انت متاجر او متداول زي شهاده خبره او ورق عمل زي كده ..... دا اعتقادي الشخصي

hehelibeb
06-24-2012, 02:48
فكرة جيدة وهذا في صالح الحكومة بحيث هذا يساعدها من التخفيف من نسبة البطالة
ويمكن للحكومة أيضا أن تقوم بدورات تدريبية في هذا المجال
حتى تتطور البلد

magic777
06-24-2012, 03:30
والله اخى الحكومه المصريه القديمه اقولك مكنش ممكن يعهملوا دا انما نامل من الحكومه الجديده بعد الانتخابات انها تكون منفتحه اكتر على المواضيع اللى من النوع ده وان شاء الله يرخصوا لشركات فوركس كمان

ده طبعا على حسب اللي هيكون فيها وهل لهم نفس فكر نظام الحكومه القديمه ام احسن منها
او اوحش منها وخاصه ان المرشحين الاتنين حاليا لا يبشرون بالخير للأسف

nrgslawi
06-24-2012, 03:34
انها فكرة لكن انا من المغرب وساقوم بالتفكير فيها
ابالنسبة في المغرب انها ممكنة فقط عليك الادلاء بشهادة تثبث ذلك

gemmy
06-24-2012, 04:15
فكرة جيدة يا محمد باشا بس الفكرة ان البلد فى ايه و لا ايه دلوقتى نخلص بس من المرحلة الانتقالية دى اللى ملهاش اخر
و نشوف بقى عقلية النظام الجديد هل هتبقى زى القديم و لا هنتغير بقى فووول يا رب

Desperate
06-24-2012, 04:20
اعتقد عشان ده عمل حر ومش تابع لجهة معينة
وهما اساسا ميعرفوش حاجه عنه
يبقى لو روحت ممكن يكتبولك رجل اعمال باعتبار انك مستثمر فى بورصة وعملك حر ومش مقيد برئيس عمل
او مرتب ثابت
ولا ايه؟؟

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 04:33
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

مساء النور والسرور
فكره كويسه وانا معك فيها
بس ايه اخبار الضرائب فى الحاله دى
اللى حنطلعو باليمين حتاخذو الحكومه بالشمال
اتمنى لك دوام التوفيق

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:20
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

فكرا رائعة يا اخي محمد لكن ممكن تقول مش حاصلة في مصر

عشان على ما اعتقد ان مصر لا تدعم الفوركس ثانياً ان الفوركس

مجرد عمل اضافي لكن من ناحية فكرة هي فكرة جيدة ويا ريت فعلاً

تحصل بس لو انت شغال مهنة تانية يبقى تكتب متداول فوركس

بجانب المهنة الاساسية

dodovedo
06-27-2012, 09:54
اخى الكريم
هما اصلا لسه مدخلوش الفوركس فى مصر فكيف هيعترفوا ويكتبوه فى البطاقه راى انه صعب انهم حتى يسمعوا لنا
تقبل ودى وتقديرى

remo
06-27-2012, 10:44
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

فى مصر عندنا لسة مبيعترفوش بالفوركس رغم ان البنك المركزى كل مايتزنق يروح للفوركس يجيب كام مليار لكن انت كشخص عادى لو سحبت فلوس كتير تشد النظر ليك هتلاقى مباحث الاموال اعامة جاية تقولك من اين لك هذا

KOGI
06-27-2012, 10:47
الفكرة ممتازة جدا بس يتهيالى لازم يكون فى عدد كبير اوى بيمارسو المهنة ده فى مصر واظن الشرط ده مش موجود ولا ايه ؟

nogael_77
06-27-2012, 11:05
طبعا دا غير وارد بالمرة والسبب انه مافيش شركة فوركس مرخصة في مصر علشان تعترف بأنك موظف عندها ويكون لك تأمين علشان يتكتب في البطاقة انك مضارب اما العمل على الإنترنت فدا اصلا مش وظيفة في اي مكان إذا كنت تريد ان تكون وظيفتك مضارب ممكن بقى تشتغل في البورصة المصرية او اي شركة مرخصة من شركات تداول الأوراق اللي تعمل مع البورصة في الحالة دي ممكن يتكتب في البطاقة انك مضارب

elzeel
06-27-2012, 11:12
هو الكلام ممكن او الامر نفسه ممكن يتم لكن هيكون فى عقوبات كتنير على كدا
اولا انه هيتم مراقبتك على النت وفرض ضرايب عليك وعلى كل مكسب
ومس هيسيبوك فى حالك

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:49
هو الكلام ممكن او الامر نفسه ممكن يتم لكن هيكون فى عقوبات كتنير على كدا
اولا انه هيتم مراقبتك على النت وفرض ضرايب عليك وعلى كل مكسب
ومس هيسيبوك فى حالك

مين قال كده ياغالى

الجدير بالذكر انهم الايام دى هيخدووو قرار قريباً بانهم شيلووو اى ضرائب على ارباح البورصة المصرية

omar kapo
06-27-2012, 13:52
ان تتقي الله فينا

elazez
06-27-2012, 14:18
اعتقد لعمل مثل هذا الشئ يجب ان يكون هناك جهة او هيئة
تخضع المضارب او المتداول لامتحان ومن يجتازه يتم اعتماده
ولكن هناك ايضا عيوب
وهي اذا تم كاتب هذه الوظيفة في البطاقة اعتقد
انه سيلزم المضاربين بدفع ضرائب وتامينا
واستقطاعات غريبة الشكل كسائر الوظائف
المضارب في غني عن دفع هذه الاموال

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:25
الفكره ممتازه جدا لكن الحكومه بتعتنا زي الفل
مش بتسمع كلام اي حد اصل غير نفسها
ان شاء الله الامل ف الحكومه القادمه

Noah
06-27-2012, 16:59
مين قال كده ياغالى

الجدير بالذكر انهم الايام دى هيخدووو قرار قريباً بانهم شيلووو اى ضرائب على ارباح البورصة المصرية

وهل يوجد اى ضرائب على الارباح منا لبورصة المصرية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا لا اعرف مدى صحة هذا الكلام من عدمه واعتقد ان نسبة كبيرة منا لمتاجرين فىا البورصة يعرفون جيدا ان السوق فى هذه الايام من الاسواق الاكثر تقلبا بالاخص فى مصر البورصة متقلبة جدا والكل يخسر

magic777
06-27-2012, 17:26
مين قال كده ياغالى

ده حلم طبعا اخي محمد يشيلوا الضرايب على مجالات تانيه لما هنصدق انهم يشيلوها عن مجال البورصه
لانه المجال الاربح ليهم هنا يبقى عمرهم ما ينفذوا القرار ده ابدا في يوم من الايام

hehelibeb
06-27-2012, 21:27
فكرة هائلة وفي غاية الأهمية

وياريت تكون معممة على العالم العربي

وهذا في صالح الحكومات لو أحسنت فهم التوظيف

HUSSENEY
06-28-2012, 21:01
ياااااااااااااااااااااه
اجمل فكرة وربنا عجبتنى جدا
على الاقل لما تروح تتجوز يبقى ليك شغلانة

khaled zizo
06-29-2012, 05:34
الموضوع دا كبير ومش سهل انك تعتمد وظيفة انها ليست فى شركة مقيدة فى البورصة
ولا هى وظيفة اساسية انت بتعتمد عليها فى حياتك كليا
عشان كدة صعب انك تعتمد وظيفة دخلها يكون من النت لانها انا اعتقد انها وظيفة شخصية من الممكن ان تعمل بيها وقت ماشاءت وانت تتركها وقت ما شاءت

foouaad
06-29-2012, 18:14
فكره جميله جداً بس ده مشوقته لان البلاد فى حالت انهيار تام وربنه يستر فى الايام القادمه
لايجب ان نضغط على الحكومه بتلك القرارات فى هذا الوقت انا بقترح ان نقوم بطلب هذا دعد ثلاث سنوات على الاقل
حتى نخفف لااعباء على الحكومه المصبيه

ma90do
06-29-2012, 18:18
صعبه لان الفوريكس في مصر ليس عليه اي جه رقابيه او شركه حكوميه مسجله لو في الحاله دي ممكن تكتب انما الشغل بتاعنا صعب لان لو واحد بيكسب من شركه علي النت زي جوجل ادسنس هيطلب نفس الطلب لانو هذا مصدر عمله كمان معقتددش انو حوار يصلح بس بتمني انو ينفع هيبقي جميل قوي

elazez
06-29-2012, 18:34
ممكن مستقبلا يكون هناك جهة موحده
للربح من النت بصفة عامة وهي اللي تتولي هذا الموضوع
وتبقي مسؤلة ع هذا الطلب

born to learn
06-29-2012, 18:42
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

هى فكره هايله بجد وجامده جدا وانا معاك فى الموضوع دا بس مش بقلب اوى لسه لما اظبط شويه فى الفوركس علشان بجد بجد رغم الصعوبات اللى فيها بس نفسى اظبط فيها واخليها مهنه اساسيه ليا بس مش عارف بتحصل حاجات كده بس على العموم انا معاك وفكره كويسه جدا

amrmorasamir
06-29-2012, 18:47
صعبه لان الفوريكس في مصر ليس عليه اي جه رقابيه او شركه حكوميه مسجله لو في الحاله دي ممكن تكتب انما الشغل بتاعنا صعب لان لو واحد بيكسب من شركه علي النت زي جوجل ادسنس هيطلب نفس الطلب لانو هذا مصدر عمله كمان معقتددش انو حوار يصلح بس بتمني انو ينفع هيبقي جميل قوي

فعلا ياباشا هتبقى صعبه ومش هنلاقى بنوك فى مصر توفر الرافعه الماليه الكبيره اوى دى اللى موجوده فى شركات كتير وكمان هيبقى فى ارتفاع كبير فى الاسبريد

Mostafa Mando
06-29-2012, 20:19
هى فكره هايله بجد وجامده جدا وانا معاك فى الموضوع دا بس مش بقلب اوى لسه لما اظبط شويه فى الفوركس علشان بجد بجد رغم الصعوبات اللى فيها بس نفسى اظبط فيها واخليها مهنه اساسيه ليا بس مش عارف بتحصل حاجات كده بس على العموم انا معاك وفكره كويسه جدا

هي الفكرة رائعة جدا يا اخي لكن مهما حدث لا تعتمد على

الفوركس كعمل اساسي لأن الفوركس خطير جداً وحساس جدا يمكن ان تخسر فيه كثيرا

وفي لحظات معدودة لذلك لا يعتمد عليه كدخل اساسي

mohamed adel
06-29-2012, 21:21
والله هى فكرة كويسة جدا
ولكن لها بعض العيوب ومنها قد يختلط الامر ، بمعنى انه كل من ليس له وظيفة يكتب على البطاقة مستثمر
وشكرا

kimokonolove
06-29-2012, 21:26
معنى انك مضارب في البطاقه انك بتكسب بأه ومعاك فلوس ملهاش اول ولا اخر وهتكون مشروع قانون ضريبي جديد
ليهم ياخدوا منه فلوس وطبعا لانهم مش عارفيين المجال ده وعارفيين ان الاغلبيه على باب الله واللي بيكسب مره بيخسر عشره

فعلآ هيطبقو نظام الضرائب وبعدبن هتبقى غلاسة
كل شوية يرفعو الضريبة لحد ما نزهق ونترك المجال
او نديهم كل اللى بنكسبة من الفوركس
دة حتى لو كسبنا
ههه

mahmoud 0711
06-29-2012, 21:27
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

عزيزي الغالي المضاربة لايمكن ان تكون وظيفة كما ان الأستثمار في الفوركس لايمكن ان يكون وظيفة لانك في وقت يمكن ان تترك هذا المجال لو لم يحقق ما تبغاه من ارباح
وكم من ملايين من البشر دخلت وخرجت من هذا المجال دون ان يشعر بها احد
ولكن يمكنك دراسة التحليل المالي او التحليل الفني و تحصل علي شهادة معتمدة وتصبح وظيفتك محلل مالي
اقتراحك ذكرني بما حدث من قبل في هوجت رجال الأعمال فاصبح كل من لامهنة له يحمل بيسنس كارت مكتوب علية رجل اعمال و لاتعلم ماهي هذة الأعمال

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 21:32
عزيزي الغالي المضاربة لايمكن ان تكون وظيفة كما ان الأستثمار في الفوركس لايمكن ان يكون وظيفة لانك في وقت يمكن ان تترك هذا المجال لو لم يحقق ما تبغاه من ارباح
وكم من ملايين من البشر دخلت وخرجت من هذا المجال دون ان يشعر بها احد
ولكن يمكنك دراسة التحليل المالي او التحليل الفني و تحصل علي شهادة معتمدة وتصبح وظيفتك محلل مالي
اقتراحك ذكرني بما حدث من قبل في هوجت رجال الأعمال فاصبح كل من لامهنة له يحمل بيسنس كارت مكتوب علية رجل اعمال و لاتعلم ماهي هذة الأعمال

نرى كثير من الناس يحملون فعلاً بزنس كارد ويقولك رجل اعمال

وتيجى تسأله اعمال ايه

يقولك اعمال حره
ههههههههههههه

mido303037
06-29-2012, 21:38
مش عارف بس هو يكتب رجل اعمال لان الفوركس يعتبر بيزنس
واعتقد ان الحكومة لن توافق على هذا وازاى انت هتعمل كدا

Smart
06-29-2012, 21:40
دلوقتى بقى احنا الى بنطالب الاخ محمد الدمنهورى انه ياخد الطلب ده فى ايده
ويطلع على دكتور محمد مرسى وياخد موفقته
يلا يامحمد باشا مستنينك

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 21:41
والله هي فكرة حلوة والمفروض تتكتب في البطاقة مش هي مهنة ولا ايه؟؟؟؟
ولا الحكوة مش معترفة بيها

devloppman
06-29-2012, 21:42
فكرة جميلة لكن صعب تطبيقها
يمكنكم المحاولة مع الرئيس الجديد
وبالتوفيق للشعب المصري

AhmedMagnifico
06-30-2012, 00:57
دلوقتى بقى احنا الى بنطالب الاخ محمد الدمنهورى انه ياخد الطلب ده فى ايده
ويطلع على دكتور محمد مرسى وياخد موفقته
يلا يامحمد باشا مستنينك

ههههههههه
والله عندك حق بس نصبر شوية لحد ما البلد حالها يستقر وان شاء الله نشوف الموضوع دا :)

hesham itch
06-30-2012, 08:13
الفكرة جيدة ولكنها ليست بمستوى الاهمية الذى يستحق السعى وراءه ويكفى ان تكون
متاجرا ومضارب ناجح فى سوق الفوركس سواء كتب ذلك فى لبطاقة او لم يكتب

waleed adel
07-01-2012, 15:19
اعتقد صعب هذا الموضوع لأنه حتى الحكومة اعتقد متعرفش يعنى ايه فوركس ومازال كثير من الناس لا يعرفوا
دا حتى بتوع البنوك ميعرفوش

ymn30
07-01-2012, 15:24
لقد اضحكتنى كثير عندما قراءة هذا الموضوع علشان فى اى بلد ما يدل على وظفتة مش مجرد الكتابه انت لو موظف لازم تختم الورق من التامينات ولو صاحب مشروع خاص لازم يكون معاك سجل تجارى وهكذا ولكن انت ماذا تقدم الى الحكومه من اثباتات وانت تعلم انك ممكن النهاردة مضارب وبكرة خارج السوق كلامك صعب للغايه

sami
07-01-2012, 15:33
نريد أن تعم هذه الخطوة في كل البلدان العربية،و لكن أظن أن هذا الأمر صعب الآن،و ذلك لأن كل مهنة
تكتب في البطاقة،يجب أن تكون وفق دبلوم أو شهادة معتمدة من قبل الدولة،و للأسف دبلومة الفوركس غير
متاحة الآن،و نتمنى أن يتم إعتمادها يوما ما

tarek22
07-01-2012, 16:08
يا اخي انت والله شخص محترف حققة
فكرة رائعة
على الحكومات العربية ان تاخدها بعين الاعتبار وليس مصر فقط فهذه خطوة معنوية كبيرة تجعل المداول العربي يفتخر بما يقوم به ويكثف جهودانه
تسلم يا اخي وربي يجازيك

compaq0
07-03-2012, 16:10
فى مشكله كمان لازم يكون معترف بالمتاجرين فى الفوركس كوظيفه يعنى تكون زى طبيب و مهندس اما الان فعند استخراجك للبطاقه هل هناك مصلحه حكوميه تعطيك ما يثبت انك متاجر مثلا نقابه المهنسدين بتمضى على ورق البطاقه و تختمه بختم النقابه اما فى حاله متاجر فوركس كيف سنثبتها؟

siafari
07-03-2012, 16:28
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

نعم اخي هي فكرة جيدة وجب لكل من يريد الحصول عليها في البطاقة الوطنية

يقوم بامتحان ليتاكدو من خبرة وعدم خسارتو

بالتوفيق للجميع

waleed adel
07-03-2012, 16:30
فى مشكله كمان لازم يكون معترف بالمتاجرين فى الفوركس كوظيفه يعنى تكون زى طبيب و مهندس اما الان فعند استخراجك للبطاقه هل هناك مصلحه حكوميه تعطيك ما يثبت انك متاجر مثلا نقابه المهنسدين بتمضى على ورق البطاقه و تختمه بختم النقابه اما فى حاله متاجر فوركس كيف سنثبتها؟

ممكن ساعتها نطلب شهادة خبره من الشركه بمده التداول ولابد تكون لاتقل عن سنه مثلا
وتقديمها للجهات المختصه هههههههههه

omar kapo
07-03-2012, 16:35
ههههههههههههههه
بالفعل هو شي حلو بس لما يسالك بتشتغل ايه بشتغل مضارب
بتضرب مين بقي
هههه
المهم اني هرد ع حضرتك في ناس اصلا وخدة دي كدخل تاني وهذا افضل من وجه نظري

derfcase
07-04-2012, 15:44
اعتقد اخي الكريم
mohamed eldamnhorey
ان هذا الامر قد يتاخر نسبيا
لان سوق الفوركس و اسواق المال بشكل عام - هي مهنة حديثة العهد نسبيا في مصر و في منطقة الشرق الاوسط عموما

memostar3
07-04-2012, 15:57
كدا الحكومه هتجرى ورانا
وضرايبك بقا ودمغاتك
وي وي وي وي
ف بلاش خلينا ف المستخبي احسن

ehab
07-09-2012, 01:19
الفوركس غير مصرح به فى مصر حتى الان يعنى بالعربى كده غير معترف به
وكمان نصيحه لو انت بتسحب على البنوك المصريه متسحبش مبالغ كبيره عشان متقعش فى مسائلات قانونيه

اسلام شعبان
07-09-2012, 01:26
نعم اخى فكره جميله ويجب وضعها فى عين الاعتبار ولكن كما قال الاخ maklad94
بس معتقدش انها هتاخد موافقة ولا اهتمام اصلا من الحكومة لأنه حتى الحكومة اعتقد متعرفش يعنى ايه فوركس ومازال كثير جدااا من الناس لا يعرفوا ولاتنظر الى اصحابك والمجتمع من حولك فا هما اكيد زيك وبيتاجروا انما لسه فيه فئة كبيرة مش عارفه بس اتمنى ان نحصل على موافقه لهذه الفكره الجميله

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 01:43
انا اتفق معاك طبعا هي مستحيل اصلا انها تاخد موافقة
لانه عمل غير ثابت ومش مضمون
وازاي اللى هيعمل لك البطاقة هيعرف انك فعلا شغال ف الفوركس

ahmedalex
07-10-2012, 10:38
فكره رائعه اخى وانا ارى فى ظل التغير الحالى يمكن ان ينفذ الجديد من القرارت التى تفيد الجميع لما نحلم به جميعا" ولاكن ما اعرفه عن السجل المدنى انك انت الذى تحدد الوظيفه بناء على اثبات عملك يعنى لو قدرنا نحصل على اثبات عمل بأسم مضارب او سمسار بورصه سوف يكون هذا الاسم فى البطاقه ايضا

waleed
07-10-2012, 11:50
هى فكرة حلوة وحتى المسمى نفسه شكله حلو بس احنا محتاجين
نعرف الناس العاديين بالمهنة دى و تخيل انت بتتقدم لعروسة وسالك على مهنتك قلت له مضارب فى الفوركس ... مش هايستوعبك بسرعة

theboy2226
07-10-2012, 12:16
و الله ياريت الموضوع ده يحصل بس الاول هم بس يخلوا الفوركس مسموح بيه في مصر و مرخص
و ياريت لو يعملوا نقابة للمضاربين في سوق العملات كده الواحد لو اتنصب عليه يعرف ياخد حقه تمام من الشركة اللي حاتنصب لان لما تكون النقابة فيها مثلا كام الف مضارب حيهددوا الشركة اللي بتنصب و ياثروا عليها

sabre
07-10-2012, 12:20
للاسف الحكومه المصريه مش بتعترف بالفوركس اصلا ودا طبعا كان
فى النظام القديم قبل الثورة ممكن عندما تستقر البلد من الصراعات السياسيه يكون فى كلام تانى ان شاء الله

roka
07-10-2012, 13:15
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

بصراحة حسة ان الموضوع صعب شوية على الحكومة انها تعمل كدة عشان مفيش شهادات او اى مستندات تثبت اننا مستثمرين او بنضارب عشان يتكتب فى البطاقة كدة بس اتمنى يكون فى حاجة زى دى

yassoo011
07-10-2012, 13:42
دي خطوة فكرنا فيها وان شاء الله نعملها
وذلك عن طريق النقابة الجديدة نقابة التجارة الالكترونية بعد فتح قسم الفوركس فيه
ممكن تشترك وبعد كده تعد الوظيفة في البطاقة

egypt2012
07-10-2012, 14:03
صعب يا دمنهورى الكلام ده اولا عشان يكتب ليك كدة فى البطاقة لازم تكون معاك شهادات معتمدة تثبت انك خبير باسواق المال و الاستثمار

---------- Post added at 01:03 PM ---------- Previous post was at 12:45 PM ----------

مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

بالمناسبة يا دمنهورى امسح شوية رسايل من عندك عشان عاوز ابعتلك رسالة

sa sa
07-10-2012, 14:06
فكره كويسه بس متهيالي لازم اصلا يعترفوا بالفوركس ولازم يكون لديك شهاده والا ازاي هيكتبوا ده في خانه العمل في البطاقه وياتري هيكون لينا نقابه ولا ايه ولا هنندرج تحت الاعمال الحره

jamilktba
07-10-2012, 14:32
مش لما الحكومة الأول ترخص الفوركس في مصر، حتى الآن لا يسمح بفتح اي شركات فوركس في مصر، وجميع الشركات الموجوده غير مرخصة! اعتقد ان ترخيص الشركات لا بد ان يكون الخطوة الاولى

mrxr00t3d
07-10-2012, 19:51
فكرة رائعة أخي لكن لن تحظى بدعم من الحكومة و خصوصا لان البلد يواجه تقلبات
و شكرا لك

essam1985
07-15-2012, 15:06
انا موافق

بس لما يوافقوا علي الفوركس اصلا ههههههههههههه

ARAB_PIGEON
07-15-2012, 15:09
فكرة هايلة اخى الكريم
بس معتقدش انها هتاخد موافقة ولا اهتمام اصلا من الحكومة
لأنه حتى الحكومة اعتقد متعرفش يعنى ايه فوركس
ومازال كثير جدا من الناس لا يعرفوا ولاتنظر الى اصحابك والمجتمع من حولك
فهما اكيد زيك وبيتاجروا انما لسه فيه فئة كبيرة مش عارفه

mohamed yossef
07-18-2012, 04:56
خلينا قاعدين على جنب احسن يا اخ محمد بدل ما تلاقى نفسك
مطالب باقرار ضريبى ربع سنوى

زيزو
07-20-2012, 15:21
علشان تتكتب في البطاقة كده
لازم يكون هناك جهة او نقابة تقدر تعتمد الكلام ده
ولو اتعمل الموضوع ده
هيفرضوا عليه الضرائب والتامينات ومصاريف كتيرة

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 15:35
هههههههه لا فعلا فكره جأأأمده جدي

مكشور يا غالي ع اللافكار الجامده دي

اكيد ياريت تتعمل

delpi
07-20-2012, 15:36
اى وظيفة فى البلد ليها ضرايب لازم تتاخد عشان تبقى وظيفة معتمدة فى البلد وانت مشتغلها
ولازم تكون هى دة وظيفتك الاساسية فى البلد وعشان بقى البلد تعمل كدة وانها تعتمد هذة الوظيفة وانها تنزل عليها ضرايب
فاظن ان دة صعب جدا
والله اعلم

magic777
07-20-2012, 18:39
اى وظيفة فى البلد ليها ضرايب لازم تتاخد عشان تبقى وظيفة معتمدة فى البلد وانت مشتغلها
فاظن ان دة صعب جدا
والله اعلم
ده لما تكون وظيفه عارف ليها مرتب ثابت وده مينطبقش هنا على سوق الفوركس الخطر ده
لانك ممكن تكسب 1000 دولار في شهر وتخسر ضعفهم الشهر اللي بعديه
على حسب اتجاهات السوق فالموضوع هنا غير ثابت هتدفع ضرايب على اساس ايه

YesIcan
07-20-2012, 19:20
هههه يا محمد يا غالي افكارك كلها زي الفل لكن من وين
نجيب الاوراق الثبوتية الي تؤكد اننا نشتغل في الفوركس

pimo
07-20-2012, 20:04
ده لما تكون وظيفه عارف ليها مرتب ثابت وده مينطبقش هنا على سوق الفوركس الخطر ده
لانك ممكن تكسب 1000 دولار في شهر وتخسر ضعفهم الشهر اللي بعديه
على حسب اتجاهات السوق فالموضوع هنا غير ثابت هتدفع ضرايب على اساس ايه

اذا تم وقبل ادخال الفوركس كمهنة سوف يؤدي ذلك الي فرض الضريبة علي الدخل واظن انها سوف تدرج في مهنة التجارة ويجب ان تحصل علي سجل تجاري لكي تستطيع ان تمارس مهنتك وسوف تحسب الضريبة علي الدخل السنوي وليس الشهري علي ما اظن

os-x
07-20-2012, 20:18
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

نعم اخي من حق كل مواطن ان تكتب له مهنته في بطاقته الوطنية لاكن بالنسبة للفوركس كما انه ليس لك مقر معين ليس لديك عمال ولا حتى رئيس في العمل فكيف يمكنك اتبات
لهم انك تتداول فقط تحتاج لوثيقة تتبث عملك في التداول بالنسبة لنا نحن كمغاربة فالمهنة ثم الغائها في البطاقة الوطنية وجوازات السفر

Sobhy
07-20-2012, 20:36
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
استاذى الكريم أقتراحك معناه ان يتم تقنين الفوركس فى القانون المصرى و معناه ان يتم فرض ضرائب على ارباح الفوركس فاذا كنت تقبل هذا الثمن سوف تاخد ما تريد

mena
07-24-2012, 09:27
صعب تحقيق ذلك ولو الحكومه اعترفت به كده ناس كثير هتترك شغلها ويعملوا من المنزل وذلك ليس فى مصلحه الدوله

2x1
07-24-2012, 10:07
اعتقد ان ذلك سيفتح علينا ابواب الضرائب او ما شابة ذلك فلما وماذا نستفيد من ذلك وهل اذا حدث ذلك وانت لديك وظيفة واشترطوا التخلي عن الوظيفة فماذا ستفعل حينها

SlaiteR
07-25-2012, 00:49
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

نعم اخي خدمة رائعة

انا موافق معك بها

zizo_a_86
07-25-2012, 02:14
فكرة جيدة بجد بس دى عشان يعملك كدة اكيد محتاج شهادات او مكان عمل انت اشتغلت فيه قبل كدة

hadeer hamdy
07-25-2012, 02:16
مش عارفه والله هل الفكرة دى تنفع ولا لأ بس
اعتقد ان المهنه دى مش بيمتهنها الكتير من الشعب المصرى

abdelaal
07-25-2012, 02:25
هو فيه حاجة تاني ممكن نطالب بيها وهو يكون الاهتمام بالفوركس أكتر شوية زي مثلا أكاديميات لعليمه نشره لانه بيقضي في نظري علي جزء كتير من البطاله اللي الكل بيعاني منها

mido
07-26-2012, 01:44
اخي الكريم
هى فكرة جيدة وحلوة جدا ان يتم ادراج الفوركس كعمل يعتد به من قبل الدولة
لكن اساسا الفوركس مش معترف بيه فى مصر فكيف سيقوموا بأعتراف بهذه المهنة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

محمد فرغلى
07-26-2012, 02:21
فكرة كويسة
بس اعتقد انها صعب تتحقق دلوقتى

Single phase
07-26-2012, 02:25
اممممم مش عارف الحكومه دلوقت صعب توافق على حاجه

وبعدين نفترض واحد عنده وظيفتين

morx123
07-26-2012, 02:33
لا اعتقد انها فكره ممتازه
لان الفوركس من الاساس هيا هواية مش عمل اساسي
لان الي بيعتمد اعتماد كلي على الفوركس راح يخسر يوم من الايام
يوم لاينفع الندم

Mahmoudnashaat
07-26-2012, 02:47
الفكره أكثر من رائعه بس طبعا ده مستحيل يكون عندنا كعرب لان ثقافتنا لسه ضعيفه فى المجال ده

وغير كده ان اغلب المضاربين لهم اعمال اساسيه غير الفوركس

ahmed rabee
07-26-2012, 02:58
الفكرة جميلة طبعا واعتقد انها هتلاقي قبول كبير جدا من كل المتاجرين

بس الحكومه اصلا مش معترفه بالفوركس وملهوش بند في القانون المصري ... ولا حد يعرفه

ياريت بس يعترفوا بيه الاول كمجال عمل وبعدين هتبقي حكايه المهنه دي سهلة

bell1895
07-26-2012, 03:01
بصراحه يااخي فكرتك كويسه كثير بس مين لي راح يرد عليك ما اظن انها تنفذ لانه صعب صوتك يصل لذوي الاختصاص وهذا بنسبه لهم موضوع كبير

hesham1046
07-26-2012, 05:58
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

ههههههههههههههههه انشاء الله هانلبس القميص الابيض ههههههههههه
يادمنهورى انت فى بلد العجائب بلاش كدة ممكن يقولو عالينا مجانين الان 90 % من الشعب مايعرفوش حاججة اسمها الفوركس هما يعرفو بس البورصة المصرية اة الكل شغال فيا لكن بورصة الفوركس ماحدش يعرف عنها حاجة

forex4ever
07-26-2012, 06:02
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

امممم مش عارف هينفع ؟
طيب نطلب من مين الطلب ده ؟
من الريس نفسه وللا من رئيس الوزراء وللا من المشير ههههههههههههههههههههه
لا صحيح فعلا طلب سليم وكلام محترم جدا :)
بس ازاي انا معاكم على فكرة لو فيه اي اقدام على الخطوة دي

zeyadkabeel
07-26-2012, 06:07
بصراحة وبدون زعل انا ارفض هذا الطلب لسبب ان الفوركس ليس عمل اساسى وغلط اللى يعتمد على كوظيفة اساسية متضمنش النت يتقطع تتمنع خدمة الفوركس عن مصر احنا لا نعلم الغيب فلازم نكون جاهزين لاى حاجة

a7epraby
07-26-2012, 06:19
هى فكرة جيدة وحلوة جدا

محمد يسرى
07-26-2012, 06:46
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا فكرة حلوة
ولكن اظن ان معظم الناس مستخدماها كعمل اضافى او للتسليه
وانا كذلك مستخدمه كعمل اضافى
وشكرا لك على هذه الفكرة

elkorashe
07-26-2012, 06:57
والله حاجة جميله جدا حتى لو هيامنوا علينا وياخدوا مننا مبالغ للتامين
وكمان يعملولنا تامينات ضد الخسائر ودى هتبقا حاجة كويسة جدا
ويارب يحصل كدا

dollyabdallah
07-26-2012, 07:24
هو اساسا مصر مش فيها تشريع للفوركس ازى بلد ما يكونش فيها تشريع للفوركس
وتطلب انك تكتب فى البطاقة مهنة الفوركس

top2milan
07-26-2012, 07:26
هيا فكره كويسه جدا وممكنه بس دا بعد مايبقى الفوركس حاجه قانونيه في مصر
ولو اتعرضت على الحكومه وقتها احتمال كبير توافق

mage
07-26-2012, 07:27
هههههههه فى مصر هنا او الحكومة يبقى كل سنة وانت طيب يبقى اكيد مش من مصر لو عايز اى حاجة من اللى انت بتقول عليها تتحقق كانوا عملوها للى شغالين فى البورصة المصرية الاول

zeina
07-29-2012, 18:08
لازم قبل ما يكتبوها فى السوق يعترفو بيها كمهنة ويكون ليها نقابة ويكون ليها تراخيص وشركات معتمدة قبل الاعتراف بها فى خانة البطاقة الموضوع مش سهل ولو دا حصل مش بعيد يدفعونا ضرايب فمتهيالى كدة احسن وتمام اوى خلينا فى الظل احسن

avocato bola
07-29-2012, 18:15

كلامك تمام اخى الكريم ودة حصل معايا انا شخصيا دى بلد مبتسمعش لحد ولا اى كلام ومهما اتكلمت وقولت محدش هيسمعلك
وانا فعلا شايف انة طلب جميل بس للى يسمع بقى

y4x
07-29-2012, 18:29
فكرة حلو ياريت فعلا
حتى الشاب الى مش معه عمل والفوركس عملة

بس هتكون فرصة للحكومة تاخد منك ضرايب

هل انت مستعد لذلك

ashraf
07-29-2012, 18:30
والله لا اعتقد امكانية تحقيقها وكان بالاحرى تطبيقها للمستثمر فى البورصة مثلا
ولكن لا تعتبر هذه مهنة ولكنها استثمار ولابد من وجود مهنة حقيقية فى البطاقة

medhat
07-29-2012, 18:37
انت شايف ان فيه حاجه اتغيرت مش الاول لما افكار الناس تتغير عن البرصه ناس كتير فكرين
الموضوع قمار مش علم وتجاره وان الداخل مفقود والخارج مولود ده محتاج وقت لتغير افكار المجتمع

alkatom
07-29-2012, 18:49
من غير شك فإنه فكرة رائعة ومبهجة لو نفذت...... ولكن تنفيذها صعب جدا لأن الوظيفة تحتاج إلى مقر معين
وعادة تجار الفوركس لا يوجد لهم أي مقر معين

Eyadoo
07-29-2012, 18:49
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

على فكرة أعتقد أنه سيأتي هذا الوقت الذي يصبح فيه الفوركس مهنة رسمية تقرها كل البلاد كوظيفة مثلها مثل باقي الوظائف
ربما لأن هذا المجال جديد نسبياً مما يجعله غير منتشر بكثرة

إذا ما نفذت الحكومات هذا الأمر فذلك سيحد فعلاً وبشكل كبير من نسبة البطالة
بالإضافة لذلك نستطيع اقتراح عمل معاهد خاصة لتعليم المتاجرة بالفوركس
ربما ذلك سيحفظ أموالنا شعبنا من الضياع
وقد يصبح مصدر عائدات رئيسي للبلد

أرجو أن نأخذ الموضوع على محمل الجد
ونسعى وراء تحقيق ذلك

shemo
07-29-2012, 19:42
اعتقد انه طلب صعب ان يصل الى المسؤلين لان البلد ليست فاضيه الى هذه المواضيع

nour7
07-29-2012, 19:49
أخي الكريم هذا الطلب ليس في مصر فقط وإنما يجب أن يكون في جميع الدول العربية
مادام هذا عمل معترف به فلما لا يكون في الوثائق الشخصية

madoxegy
07-29-2012, 19:50

aladdin
07-29-2012, 19:54
انت عارف كويس ان الفوركس مش مرخص فى مصر واعتقد انك سمعت الكلام ده انت اكتر من مره من شريف خورشد
عموما مظنش ان هيكون قانونى انك تسجل نفسك بالبطاقه بمهنه غير مرخصه ويريت ينفع الكلام ده عموما انا هسئل صديق لى وهقول هل يعترض مع القانون ام لا

power8
07-29-2012, 20:00
ههههه طبعا فكرة جيدة لو كنت اساس عملك هو الفوركس يمكن ان تأتي بتصريح انك تكسب المال من الفوركس
وربما يمكن تحقيق هذا الطلب

avocato bola
07-29-2012, 20:11
اعتقد الحكومه بتاعتنا لسه مدخلتش الالفيه التالته اساسا وكل اراءهم من الماضي وممكن اساسا ميكونوش معترفين بالتجاره الالكترونيه او ممكن يعتبروه لعب عيال بعيد عن الواقع دا لسه لحد دلوقتي كمان مش راضيين يفعلوا البايبال في مصر تقولي يكتبوا مضارب في البطاقه احنا لسه قدامنا سنين علي كد

rabie10
07-29-2012, 20:13
لو أعترف بالفوركس مشكل حيتبعوك عل الفلوس
مش حتتهن بيهم الهم خليه كذ

ahmed fakhry
07-29-2012, 20:29
فكرة حضرتك كويسة لكن مضارب بنائا على اية وازاى وانتا معندكش شركات مصرية بتشتغل فى الفوركس او تشريعيات تتيج انشاء شركات للفوركس اظن اولا لازم نطلب تشريعات لانشاء شركات للفوركس وبعد كدة نطالب بادراج المهنة فى البطاقة

kero
07-29-2012, 20:47
والله يااخى ياريت كلامك ده يحصل فعلا
لان انا لحد الان فى بطاقتى حاصل على
مفيش اى وظيفة ولان الفوركس اعتقد هو وظيفتى ان شاء الله الوحيدة فده هيبقى كويس جدا نتمنى ده يحصل من رئيسنا وحبيبنا الدكتور محمد مرسى

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 20:49
لو أعترف بالفوركس مشكل حيتبعوك عل الفلوس
مش حتتهن بيهم الهم خليه كذ

ليه ياغالى ما نبقا زى الدول المتقدمه

يعنى هى الدوله المتقدمه واللى فيها شركات مرخصه
العملاء فيها مش بيتهنووو على الفلوس

اعتقد ده تفكير خاطئ ياغالى

sharkawy
07-29-2012, 21:07
فكره ممتازه لكن صعبه التنفيذ لعدم اعتراف الدوله من الاساس بهذه التجاره

الخطوه الاهم والمطلب الاهم هو اعتراف الدوله بهذه التجاره واعطاء ترخيص للشركات

Shady Moustafa
07-29-2012, 21:18
اتقد اللى بيشتغلوا فى البورصه المصريه بيبقى مكتوب عندهم كده فى البطاقه الشخصيه بس مش متأكد

remo
07-29-2012, 21:22
على فكرة أعتقد أنه سيأتي هذا الوقت الذي يصبح فيه الفوركس مهنة رسمية تقرها كل البلاد كوظيفة مثلها مثل باقي الوظائف
ربما لأن هذا المجال جديد نسبياً مما يجعله غير منتشر بكثرة

إذا ما نفذت الحكومات هذا الأمر فذلك سيحد فعلاً وبشكل كبير من نسبة البطالة
بالإضافة لذلك نستطيع اقتراح عمل معاهد خاصة لتعليم المتاجرة بالفوركس
ربما ذلك سيحفظ أموالنا شعبنا من الضياع
وقد يصبح مصدر عائدات رئيسي للبلد

أرجو أن نأخذ الموضوع على محمل الجد
ونسعى وراء تحقيق ذلك

فى ظل الادارة الجديدة للحكومة المصرية اعتقد ان تنفيذ المطلب بتاع الموضوع دا صعب جدا دا ممكن يحكموا اللى يتاجر فى الفوركس ويقولك دا ربا واللة اعلم

salah.bmw
07-30-2012, 00:27
اخي محمد لا زال اغلب الناس لا يعترفون لا المتاجرة بلفوركس ولا بلبورصة بشكل عام
يعني حتى لو رحت تخطب بنت وتقول لابوها انك مضارب بلفوركس رح يرفضك لمجرد انك بتشتل بلبورصة

asmoshaa2012
07-30-2012, 00:30
اعتقد يا اخى ان فى بلد مثل مصر وهى بلد تعتمد على المظاهر فاذا اعطيت احد بطاقتك وكان مكتوب فيها مضارب هستمع تريقة من هنا لبكرة ورغم ذلك هناك اخ كريم كان عامل موضوع عن نقابة سيتم افتتاحها قريبا جدا خاصة بالمتاجريين على الفوركس وهذه اول خطوة للاعتراف بنا

Shady Moustafa
07-30-2012, 00:43
اخي محمد لا زال اغلب الناس لا يعترفون لا المتاجرة بلفوركس ولا بلبورصة بشكل عام
يعني حتى لو رحت تخطب بنت وتقول لابوها انك مضارب بلفوركس رح يرفضك لمجرد انك بتشتل بلبورصة
بالعكس أخى طالما هو كويس وبيكسب كويس حيرفضوه ليه ؟

mannon
07-30-2012, 03:28
اتقد اللى بيشتغلوا فى البورصه المصريه بيبقى مكتوب عندهم كده فى البطاقه الشخصيه بس مش متأكد

لأ ياخى لا اعتقد هذا لو تقصد الناس الى شغالين فى شركات الوساطة انا عندى واحد قريبى كان شغال فترة فى شركة وساطة وكان معندوش اى تامين
اعتقد ان المقاصة ممكن هى الى بتعمل كدة

dentist
07-30-2012, 13:41
فكرة هايله جدا جدا والله
بس ياريت الحكومه المصريه تستمع لينا
وتخلي لمجال الفوركس اهميه في مصر

spectra4
08-05-2012, 15:03
انا من رايى مهما كانت فكرتك ناجحة
الحكومة مش عتعمل اى خطوة ولاتساعدك

ahmedyousef33
08-05-2012, 15:09
انا معكم فى كل هزه الردود ولكن انا شايف ان الحكومه مبلطه فى الخط جامد ولا يمكن انها تعمل لينا حاجه فى الايام دى والمقبله ايضا

artiste2008
08-05-2012, 20:50
السلام عليكم اخي هي فكرة جيدة صراحة ومش متوقع ان دولة او حكومة راح توافق عليها وبالإضافة ايه فائدة
لما راح تضاف اسم متداول فوركس في بطاقتك ؟؟؟ وزيد ان فوركس سوق غدار يمكن في يوم تخسر كل لي عندك يعني راحت وظيفة
ولاتنسى ايضا ان كدا راح يأثر على ارباحك لانك راح تتعرض الى الظرائب

hocin
08-05-2012, 20:55

mohamed eldamnhorey
08-05-2012, 21:02

هذا ياغالى مو موضوع فاضى ولا عادى

دى حاجه قويه ياغالى واكيد هتفيد بالبلد فى يوم من الايام

وتشجع الناس على الاستثمار

register
08-05-2012, 21:10
إذا كان الامر كذلك اخي فأعتقد أن أول شرط سيفرض عليك هو فرض الضرائب
إذا كان تحقيق الثروة أمرا ممكنا ، وعملت سيارة آخر موديل وفيلا رائعة و و و ... فلست في حاجة إليهم لأن يعترفوا بوظيفتي

White Knight
08-05-2012, 21:13
عندك حق لانه وظيفة مربحة جدا ومن الوظائف التى بالنسبة لى اهم م الوظائف الروتينة
ولكن نحن فى بلد تفقد هذا الاحساس

kingman
08-05-2012, 23:49
هذا ياغالى مو موضوع فاضى ولا عادى دى حاجه قويه ياغالى واكيد هتفيد بالبلد فى يوم من الايام وتشجع الناس على الاستثمار هو المقصود طبعا ان فيه مواضيع كثيرة ومتشعبة حاليا فى مصر واكيد مش هيبقى فيه نظر لهذا الموضوع حاليا الى جانب المشكلات والأزمات التى تمر بها مصر

saramoza
08-05-2012, 23:53
هههههههه فكرة حلوة اووووى بس للناس الخبرة بقى مش اللى زينا يعنى انا مثلا عندى 16 سنة اكتب ف بطاقتى كده ؟؟؟؟؟؟؟ الفكرة حلوة للناس الخبرة شكرا ع الموضوع اللى بيشجع الناس ياريت والله الحكومة تعمل كده

samiam2012
08-05-2012, 23:54
مظنش ان ده ممكن يحصل لان مصر لغايت دلوقت متعرفش حاجة عن الفوركس فازاى حتعتبرها وظيفة وكمان ناس كتير تعتبر تجارة الفوركس حرام فده امر شبه المستحيل

nada
08-06-2012, 04:57

يعنى وخد عندك باه ترخيص بشياء الفولينى
وتروح كمان تجدد رخصة مزولة مهنة ياه
احسن كدة مش عاوزين حاجة منهم

mido75
08-06-2012, 05:04
انا اؤيدك اخى محمد فيما ذهبت اليه من مطالبة الحكومة بالاعتراف اولا بالفوركس ثم الاعتراف بمن يتداول فيها كمهنة فالفوركس بالفعل عمل مكتمل الاركان من راس مال و مستلزمات لادارة هذا العمل من كمبيوتر و انترنت و يحتاج مجهود مضنى و تعب بدنى و ذهنى بصورة اكثر من كثير من المهن

mage
08-06-2012, 07:03
اعتقد انه من الصعب فى الفترة الحالية ان تعترف الحكومة المصرية بالفوركس لدينا لان سوق الفوركس الان او الى الان لا يزال لا يوجد اى اعتراف به فى اى مكان وانا شخصيا ارى انه من الافضل ان يتم العمل على الفوركس بجدية دائما

madman
08-06-2012, 13:58
لا الموضوع دا مش حلو لغير المتخصصين للانه هيضرنا احنا فهمت البورصه سوق مفتوح ليك انما هنا احنا لينا عمل تانى فمش هنعرف نشتغل فورركس وهتبقى ظلمتنا احنا

magic777
08-06-2012, 19:13
لا الموضوع دا مش حلو لغير المتخصصين للانه هيضرنا احنا فهمت البورصه سوق مفتوح ليك انما هنا احنا لينا عمل تانى فمش هنعرف نشتغل فورركس وهتبقى ظلمتنا احنا

ده غير كده احنا اغلبنا بيخسر وحتى اللي بيكسب ما بيكونش ضامن الربح ده كل شهر وبيكون دايما ربحه مقيد
بحركه السوق وعمله اللي بيكون معرض فيه للربح والخساره وموضوع الطلب ده مش هيفيدنا هنا بحاجه

MohamedAdel
08-07-2012, 09:30
فكرة هايلة اخى الكريم بس معتقدش انها هتاخد موافقة ولا اهتمام اصلا من الحكومة لأنه حتى الحكومة اعتقد متعرفش يعنى ايه فوركس

hend
08-11-2012, 13:39
ههههههههه انت كدا ناوى تقلب علينا لدنيا يا عم سيبها كدا مداريين عشان يعملولنا الى انت بتوقل علية ده عد
بئا ضرايب ودمغات ولو انت عامل ربح 200 دولار هيصفصفو على 10 دولار عشان الدولة تاخد حقها

gullever
08-11-2012, 13:45
فكره حلوه يا معلم لكن المشكله الفوركس فعلا مينفعش وظيفه اساسيه للعديد من الاسباب لكن الاصلح ليه انه يكون بجانب وظيفه تانيه يعني فقط دعم مالي لا اكثر من وجهة نظري دي المكان المناسب للفوركس

no1forex
08-11-2012, 23:34
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

اخى الكريم

اولا متفتحش علينا الضرايب وسيبنا شغلين كدا واذا كان على الوظيف شوف اى صديق ليك عنده مكتب يعينك عنده على الورق واكتب الى انت عيزه خلينا شغلين برحتنا لحسن يدبحونا

mahfoudh
08-11-2012, 23:44
ان شاء الله تقبل لكم الحكومة المصرية اقتراحكم يا اخواني المصريين

انت لست من مصر و لكني ادعمك باذن الله تحياتي ليكم و لاهل مصر الحبيبة

Evon
08-11-2012, 23:56
خلاص احنا نعملك توكيلات عننا و شوف محامى او لو كنت انت بتفهم فى القانون و نقدم الطلب ده ويمكن نلاقى حد يسمعنا و ينفذلنا طلباتنا و لو محدش سمعنا نعتصم فى التحرير لحد ما ينفذوا طلباتنا بقا هههههههههههه بس الفكره حلوه بالتوفيق واى طلبات احنا موافقين عليها طبعا

master_egypt
08-12-2012, 00:22
بلاش من كدة خلينا كدة كلنا مداريين ومحدش يعرف عننا حاجة
حكومة اية بس كدة هتقسم معانا بالنص

izalid
08-12-2012, 00:26
ههههههههه اخي انت عايز تتفاخر على اصحابك يعني و تقول لهم انا اشتغل فوركس

لا اطن الامر بهذه الاهمية تانيا الامور تتحدد على عملك الواقعي داخل البلد و ليس امور تجهلها حتى الحكومة نفسها

عندما تسال الوزير ما هو الفوركس راح يقول لك اغنية اجنبية اكيد ههههههههههههه

Motaz
08-12-2012, 00:27
يا استاذ محمد اساسا مصر المطالب الرئيسية الى هى بتكون ارض الواقع و الناس بطالبها بيها بينفذوها فى كتير علشان كدا عقبال ما ينفذو الفكرة دية هتاخد وقت كبير و احتمال متتنفزسش والله راح انا مش عارف والله بس وجهة نظرك جيدة منتظر معك باقى ردود الاعضاء
:bravo:

meroo
08-12-2012, 01:26
ياريت فعلا يااخى ده يتحقق
وتبقى وظيفة معتمدة عندنا ف مصر والواحد يتقدم مثلا باوراق ان ده شغله ويتكتب ف خانة البطاقة لان انا كده هيفضل ف بطاقتى خريج مش يعمل او موظف ابدا ههههههه
لان شغلى هو الفوركس فقط

mohamed magde
08-12-2012, 01:36
فكرة جميلة بس محتاجه تظبيطات كتيييييييييير زي مثلا انت المفروض تديها صفة المهنة الاول و تعمل نقابة و تنتخب شيوخ للمهنة لكن المهم اية اللي انت هتستفيدو من كل ده

AMANI
08-12-2012, 01:39
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

فاقد الشئ لا يعطيه
الاول بس الحكومه المصريه تعرف ايه هو فوركس وتضع له القوانين المناسبه وبعد كده يسهل ربنا

mohamed2010
08-12-2012, 01:47
السلام عليكم بالفعل اخى اقتراحك جيد ومقنع
فالعمل فى الفوركس وظيفة حقيقية مثل العمل فى بنك

moselm2011
08-12-2012, 01:51
يا اخى الكريم الفوركس غير معترف به فى مصر قانونا وممنوع ان تقوم اى شركه على العمل فيه المسموح فقط العمل الفردى والحكومه ليس لها دخل به تماما

hwida nada
08-12-2012, 01:54
اعتقد الحكومه بتاعتنا لسه مدخلتش الالفيه التالته اساسا وكل اراءهم من الماضي وممكن اساسا ميكونوش معترفين بالتجاره الالكترونيه

nadir21
08-12-2012, 01:59
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

والله يا أخي انا لااوافقك الرأي لأن سوق الفوركس مغتوح لكل الناس عاملا او بطالا
والسؤال الواجب طرحه : لماذا الحكومات العربية لا تقوم بفتح شركات عربية للفوركس حتى نقوم باستثمار اموالنا فيها بدل البحث عن شركات خارج الدول العربية منها المواطن يستفيد والدولة تستفيد

Spiderhoof
08-14-2012, 01:39

Mohamed Osman
08-17-2012, 22:20
هههههههههه والله عندك حق بس مع الناس الخبرة والمحترفين انا صغير لسة للاسف بس هفكر اخليهم يعملوها

daisy
08-17-2012, 22:23
انا مش شايفه ان دا ليه اى داعى
وهيدخلنا فى متاهات الاجراءت القانونيه
والضرائب وغيره
مش مهمه للدرجه يعنى

eslam92
08-17-2012, 22:49
فكرة جميله لكن فى حاجات كتير المفروض تتغير فى البطاقة
وخاصة المهن وافتكر دى حاجه منهم
اتمنى يكون فى حد موجود يشوف الطلب ده عشان يتنفذ :ok:

osama.star012
08-17-2012, 22:57
ولكن الميزه الوحيده لذلك ان الحكومه هتابع الشركات الوساطه وهتراقبها كويس مما يقلل من شركات النصب فى هذا المجال والعيب الكبير طبعا متابعة عملياتنا والصفقات الخاصه بينا وده عشان ندفع ضرائب للدوله الى مش مسعدانا فى اى حاجه فى هذا المجال

hossam hossam
08-24-2012, 17:21
ههههههه مش لما يتم ترخيص الفوركس في مصر الاول ممكن يتم اضافه مضارب او مستثمر بس مش اي حد يبقه مضارب
او مستثمر يعني مش كل واحد يستثمر 5او10 دولار يبقه مضارب

silver
08-24-2012, 21:51
المشكلة ان كتبت هذا في البطاقة سيكون عمل رسمي

واي شخص في الفوركس لن يستطيع العمل في اي مكان اخر لانه يعتبر يعمل

islam96
08-26-2012, 13:44
فكرة جميلة أخي
أنا لست مصرياً ولكن أتمنى كل التوفيق لإخواننا المصريين
فكرة لها فائدة ومهمة جداً
أنا معك اخي

Eslam
09-18-2012, 17:30
انا مش معاك فى الفكرة دى لان كل واحد مش لاقى وظيفة هيروح كاتب ان دى وظفتة
اعتقد من الافضل ان تحصل على شهادة انك خبيير فى هذا المجال ولكن مصر اصلا
مبتعترفش بالفوركس يعنى الموضوع مستحيل

misho
09-18-2012, 17:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
من وجهه نظرى انها فكره جميله جدا
ويا ريت يطبقوها
بالتوفيق للجميع

Didi
09-18-2012, 18:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فكرة كويس اخي يتم ادراج الفوركس كخدمة من قبل الدولة لكن اساسا الفوركس غير معترف بيه فى مصر
وشكرا

amera-nada
09-18-2012, 18:05
انا لست مصريا,لكن اوافق استاذ محمد في هذا الأقتراح,فربما يكون الفوركس حلا لمشكلة البطالة في مصر ,لأن الثورة اساسا اندلعت بسبب مشكلات اقتصاديه,فأرجوا من الأعضاء المصريين تشجيع استاذ محمد في هذا الأقتراح
السلام عليكم ورحمة الله انا اتفق مع رد الاخ لاني ايضا لست مصرية و الفكرة اعجبتني اتمني تحقيقها في مصر و المغرب ايضا لكن صعب اقتراحها في بلدي

Zala
09-18-2012, 18:14
والله هى فكره حلوه جدا و هتبقى ف البطاقه فى خانه المهنه احسن و مجال الفوركس اصلا حاجه جيده جدا و تفتخر كونك بتتاجر فى الفوركس
بس معتقدش ان حد هيهتم بيها من قبل الحكومه علشان لسه فيه كتير جدا مش عارفين المجال

face book
09-18-2012, 18:45
بس ياريت الاول في مصر نهتم بتعليم الفوركس اكثر من كتابات البطاقه ولكن الموضوع في مصر

ان الفوركس مثل اسلحه الدمار الشامل مع ان الواحد بيتعب اكثر واكثر علشان يقدر يكسب ولكن لمنع هروب العمله الاجنبيه خارج البلاد

syed
09-18-2012, 18:49
الفوركس غير مصرح به فى مصر حتى الان يعنى بالعربى كده غير معترف به

aoneman3
09-18-2012, 19:47
السلام عليكم
والله فكرة حلوة جدا
بس دي للناس اللى مش وراها حاجة تانى غير
غير الفوركس

abderrahim
09-18-2012, 19:48
هى فكرة جيدة وحلوة جدا ان يتم ادراج الفوركس كعمل

fnaan
09-18-2012, 19:52
لا يااخى اوعى تفكر فى الكلام دا خالص معنى انك عاوزها وظيفه فى الدوله يعنى هاتلاقى بقى كلام صداع يقولك نقابات واعتمادات وزى مابعض الاخوه قالولك هاتلاقى ضرايب ومش بعيد يقولك لازم تراخيص وحورات ملهاش اول من اخر والحكومه اساسا فى انتظار الفرص الى زى كده فرصه وجت لحد عندهم دا ساعتها الى هايشتغل فى الفوريكس هاتبقى ايامه زى الفل :))

egypt25
09-18-2012, 20:22
اعتقد انها صعبة شوية لعدة اسباب
اولا .. الفوريكس فى مصر لسه مش مرخص يعنى ماتقدر تعتبره عمل رسمى
ثانيا .. الفوريكس حتى لو بقى مرخص ماهوش حاجه فيها ورق رسمى عشان تبقى مهنة
يعنى هتثبت ازاى انك عندك حساب وهل اى واحد عنده حساب فوريكس يبقى شغال فى المهنة دى ؟

kramziie444
09-18-2012, 20:58
السلام عليك اخي الكريم لا اعتقد انها فكرة سديدة و سهلة التحقق لان كل شخص سيقول عن نفسه
مضارب و مستثمر و يمكن ان تستعمل في اغراض اخرى .

AboAlaa
09-18-2012, 21:13
الحكومة المصرية دعى فى التراوة ايدك منها و القبر :d

---------- Post added at 06:13 PM ---------- Previous post was at 06:09 PM ----------

تخيل انت واقف فى كمين و الظابط شاف كلمة مضارب دى و طبعا لانهم مش بيفهموا فى حاجة انا متأكد انك هتتاخد تحرى

MAGDY
09-18-2012, 21:17
مساء الخير ياجماعه

جت فى دماغى فكره كده

طبعاً انتم عارفين
ان سوق العملات فوركس

مهنه كبيره وعملاقه

واسواق المال بصفه عامه

فى بطاقته الشخصيه

فى خانة الوظيفه

لانها وظيفتنا وده عملنا

تصدق ؟؟؟
إنت اخترت اسم على مُسمى فعلاً ( فنان )
ياراجل ده انت حتى الصورة الرمزية بتاعتك
البروفايل الجانبى ده ، لقطة فنان واختيار فنان
الله يبارك لك يا بن الحلال ويوسع فى رزقك .. يارب
تحياتى

amiraamira
09-18-2012, 21:49
اظن ان الفوركس اصلا مش معروف لدى الاغلبية فصعب
يكتب كوظيفة معترف بها في البطاقة مع انها فكرة حلوة لكن
لا اعتقد انها ستطبق في الاجل القريب و لو طبقت ف ستطبق
بعد سنواتتتت كثيرة يعني مش دي الوقتي خالص هذا راي

yaoub
09-18-2012, 21:58
خي محمود بلاش الموضوع ده انت لو عملت كده هتتقلب على دماغنا اصلا عارف ليه هقولك ليه

kaderbest
09-18-2012, 22:08
ربما لن توافق الحكومة المصرية على هذا الطلب لأن المفتين الشرعيين لم يجمعوا بعد على أن الفوركس حلال أم حرام
و أيضا اذا قبلت الحكومة مطلبك فربما يفرضون عليك ضرائب على الأرباح لأنك موظف
. و بالتالي بالنسبة لي لا أنصحك أنت أو الأخرين القيام بهذه الخطوة فربما تعود عليكم بالخسارة

jamalsale
09-18-2012, 22:42
أمر جميل لكن اضن ان الوقت مازال مبكر على هته الاشياء
حيت ان الامر قد يكون له تمن اكتر من قيمته اي ممكن تدفع ضرايب على العمل

mohamedmmk
09-18-2012, 22:45
فكره جميـــــله جدا لاكن انا اعتقد ان الفوركس
هوايا و هويا مفيده لانك بتجنى منها فلوسلاكن معتقدش انها توصل لدرجه رتبه العمل

abdellatif2013
09-19-2012, 01:07
ادراج الفوركس كعمل يعتد به من قبل الدولة لكن اساسا الفوركس مش معترف بيه فى مصر فكيف سيقوموا بأعتراف بهذه المهنة واعتقد حتى لو تم الأعترف به لن يعتد بها وظيفة او عمل الا لفئة ممن حصلوا على شهادات معينة توضح عملهم فى هذا المجال...;)

cheetoslover
09-19-2012, 01:57
دي فكرة ممتازة وجميلة جدا ويا ريت يا رب تتعمل
ويعاملونا كمضاربين ويحسبونا علي البورصة

mansour7moh
09-19-2012, 02:27
اعتقد انك لازم تنسا الفكرة دى حالا :) فكر كدة شوية ولو وصلت لطريقة تخلى حكومتنا الجميلة توافق على الاقتراح دة
شوف هتعمل اية وانا اول واحد هاجى معاك.. بس هجرى بسرعة ..
وانا بشكر magic777 على النقطة دى برضوا .. يعنى ارباحك هتروح برضوا

mohamed amin
09-19-2012, 03:06
السلام عليكم روحمة الله وبركاتو هى تعتبر فكرة جميلة ولكن للاسف لم
يتم ترخصيو اساسا فى مصر حتى الان اشكرك اخى على الفكرة

maro50
09-19-2012, 03:10
ان الحكومه المصريه لاتعترف بسوق الفوركس الى الان على الرغم اننى اجدها فرصه ينبغى استغلالها من خلال الحكومه والبدء فى التداول لنماء اقتصادها والحصول على ارباح الفوركس وتقليل البطاله لديها

dina
09-19-2012, 03:14
فكرة كويسة جدا بجد بس اكيد زى ما ليها مميزاتها ليها سلبياتها
ومن السلبيات انا شفت رد هنا بيتكلم عن الضرائب وبجد اول ما قريت الموضوع جه فى دماغى ان فعلا
هيطلبوا مننا ضرائب يبقى خلينا كده احسن

rafah
09-19-2012, 03:20

mohamed alalfy
09-30-2012, 12:29
السلام عليكم
اخى الكريم هى فكرة جيدة وحلوة جدا ان يتم ادراج الفوركس كعمل يعتد به من قبل الدولة
لكن اساسا الفوركس مش معترف بيه فى مصر فكيف سيقوموا بأعتراف بهذه المهنة
واعتقد حتى لو تم الأعترف به لن يعتد بها وظيفة او عمل الا لفئة ممن حصلوا على شهادات معينة
توضح عملهم فى هذا المجال ولكن هل مثلا فى اوربا وامريكا يعتبر المضاربة فى الفوركس عمل
وشكر الله سعيكم

ahmed sleem
09-30-2012, 12:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا اخي الكريم علي هذه الفكره
ولكن اريد ان اقول محدش هيعملنا حاجه ويبقي انت اكيد في مصر

ThE.pRoF
09-30-2012, 13:05
هههههههه يا حبيبي الفوركس أساسا غير مقنن وضعه في مصر و لو تم كتابة هذا لا قدر الله في بطاقتك اعلم جيدا ان ذلك سيقابله ضرائب و غيره من الالتزامات نحن في غني عنها الان

HOUSAMMI
09-30-2012, 13:13
بسم الله

كتابة الوظيفة فى البطاقة لازم يكون عندك شهادة

من معهد او اى جهة تثبت انك فعلا مضارب

وبعدين حكاية البطاقة ده اخر حاجة فى اجراءات تانية عشان تقنن الوضع وتخلية مشهر ومعترف بيه

ويمكن الموضوع الذى ذكرته عن النقابة هو بشرى خير

omran
09-30-2012, 13:26
انا مش شايف انها مهنه تمتهن اخى الكريم فانتا بكدا هيكون عليك ضرايب وهيكون عليك مراقبه
ومن غير تامين ولا ليك اى حقوق يعنى الدوله هتاخد منك ولكن مش هيكون ليك اى مقابل اكيد
لان الامر غير تابع لسيطرتهم او من خلالهم

mohamed eldamnhorey
09-30-2012, 13:27
بسم الله

كتابة الوظيفة فى البطاقة لازم يكون عندك شهادة

من معهد او اى جهة تثبت انك فعلا مضارب

وبعدين حكاية البطاقة ده اخر حاجة فى اجراءات تانية عشان تقنن الوضع وتخلية مشهر ومعترف بيه

ويمكن الموضوع الذى ذكرته عن النقابة هو بشرى خير

المفروض اننا نطالب بهذه المطالب هذه الايام للجنة جمعية تأسيس الدستور

azifek
09-30-2012, 13:37
أخي الكريم
ما الفائدة من كتابة المهنة "مضارب في بطاقة التعريف ؟
هذا أصلا سيجعلك تتعرض لضرائب من طرف الدولة و تخصم جزء من أرباحك

rania hossam
09-30-2012, 14:05
فكرة جميلة جدا وانا اوافق عليها واذا بامكاني المساعدة لتحقيقها فاانا لااتأخر خصوصا ان الفوركس
اصبح منتشرا بصورة جيده في العالم العربي واعتقد ان الحكومة تعرف الفوركس

DonJuaN
09-30-2012, 14:15
موضوع في غاية الاهمية والجمال بالتوفيق