PDA

View Full Version : ما تعلمتة من الفوركس

2x1
06-07-2012, 23:21
السلام عليكم ورحمة الله

فالاول احب اعرفكم اني لسة فمرحلة التعلم وعاوز اطرح عليكم هنا كل شئ جديد تعلمتة اولا باول فالموضوع ان شاء الله

ادخل فالموضوع انا بحتت كتير وحاولت افهم لكن التدريب العملي هو افضل معلم وعاو اقولكم اهم حاجة واول حاجة اتعلمتها فالفوركس هو احنا بنشتري وبنبيع ازاي

يعني مثلا انا فتحت حساب ديمو وكان فرصيدي مبلغ نقول 1000 $انا فالاول كنت فاكر اني لازم اعمل امر شراء وبعد شوية لما السعر يرتفع واحقق ارباح اعمل امر بيع دة طبعا غلط واكيد كتيرر

مننا كمتدئين بيفتكروا كدة لكن الحكاية غير كدة خالص وارجوا من المحترفين يصححولي اذا كانت فكرتي وفهمي للامر غلط هو انك ممكن تعمل امر بيع كأول متاجرة ليك لان انتا بتختار زوج العملة

اللي هتاجر فيها مثلا اليورو دولا بتلاقي يعني العملة الاساسية عندنا هي اليورو قصاد الدولار يعني سعرها عالي بنشتريها او سعرها هابط بينبعها ونوقف امر اللي احنا عملناة اذا كان شراء او بيع

علي افضل سعر ممكن نحقق من ربح كويس لو انا فية حاجة فاهمةا غلط ياريت يكون في تعقيب من الخبراء

Smart
06-07-2012, 23:50
موضوع جميل
وياريت كل شخص يقول ماتعلمه
ووجهه النظر الشخصيه لكل عضو
بالتوفيق

kingman
06-08-2012, 00:07
حقيقى اكتر حاجة اتعلمتها من السوق انى لازم التزام بكل قواعد المتاجرة التى اضعها لنفسى سواء كانت ادراة راس مال او قواعد اعرف انها اساس النجاح
صدقنى مافيش خسارة خسرتها الا بتكون غالبا سبب فى مبدا انا اعفلته وكنت واضعة فى الحسبان ولكنى اغفلت عنه فتجربتى فى هذا السوق الناجح ومن يستطيع ان يلتزم سواء بالتحليل الجيد او البعد العوامل النفسية او الأستوب والهدف البعيد عن الطمع اشياء كثيرة تعلمتها من هذا السوق وبحاول استفيد منها فى متاجرتى ومازال التعلم والتجربة مستمرة

gemmy
06-08-2012, 01:06
طيب انا خلاصة ماتعلمته فى الفوركس حتى الان هو احترام راس المال و حسن تنظيمه و ادارته و تقدير حجم المخاطرة لاى تجارة هخشها

اتعلمت ايضا ان تكون اى صفقة هخشها انها تكون على اساس تحليل فنى واساسى و عدم الاعتماد على الحظ

اتعلمت ايضا بعض المهارات كالصبر و عدم الطمع وان الخسارة واردة فى جميع الاحوال

ramid
06-08-2012, 14:51
حقيقة تعلمت في الفوركس ان التفاؤل وحده لايكفي وأن العلم والتجربة لها أكبر دور في تحقيق النجاح
كما ان اعداء المتداول هما التسرع والطمع
واصدقاؤه هم الصبرو الاطلاع اليومي على الجديد
ومن سلبياته انه يحتاج وقت كثير ويبعدك عن محيطك الاجتماعي نسبيا
والله يوفق الجميع

2x1
06-09-2012, 08:02
موضوع جميل
وياريت كل شخص يقول ماتعلمه
ووجهه النظر الشخصيه لكل عضو
بالتوفيق

اشكر مرورك الجميل اخي وياريت كل واحد يشارك معانا بمعلومة ممكن تفيد غيرة هنا

فالموضوع او حتي فموضوع تاني عشان الكل يستفيد وتبقي تبادل معلومات

فعلا كل اللي ذكرتوة بالنسبة للصبر ووضع خطة متاجرة سليمة والالتزام بيها وكل هذة الاشياء اشياء عامة انا قصدي
من الموضوع معلمومات تفهم المبتدئ ازاي يتاجر بشكل سليم ويكون الموضوع هنا مرجع لية اذا اخطا في شيئ
يرجع للموضوع ككتاب بة معلومات مبسطة من الاعضاء فهمتوني

yassinoh
06-09-2012, 17:02
بصراحة قرأت كل هده الاراء
امع الوقت بدأت أستفد من الآخرين في كل أمورهم و ما مروا به

djongar
06-09-2012, 20:36
فتح صفقات سواء شراء او بيع ليس بمجرد النظر في الشارت بل يجب تطبيق ما تعلمته في الفوركس من الترندات، القنوات، حركة الشموع، الفيبوناشي وغيره من القواعد الاساسية للدخول في المتاجرة مع توقع كل شيء من السوق بالطبع.

ana1990
06-10-2012, 00:34
انا حصيلة اللي اتعلمته شبيهه بشكل كبير باللي حضرتك قلته و دلوقتي ناوي افتح حساب تجريبي اتعلم فيه و اجرب و اخسر و مفيش مشكلة المهم الواحد يتعلم و بالطبع متنساش يكون ليك استراتيجية ثابتة و محدده لانك لو ابتديت في المجال من غير استراتيجية و هدف محددين هتطمع دائما في كل حاجة اعلى من الللي عندك

2x1
06-10-2012, 07:42
بصراحة قرأت كل هده الاراء
امع الوقت بدأت أستفد من الآخرين في كل أمورهم و ما مروا به

افعلا مش بس القراءة اللي ممكن تعلمنا لازم نقري تجارب فيرنا عشان نتعلم منها واكيد ممكن
تستفيد من الممارسين اكتر من اي حاجة تانية لانهم ممكن يذكروا معلومة غايبة عنك

فتح صفقات سواء شراء او بيع ليس بمجرد النظر في الشارت بل يجب تطبيق ما تعلمته في الفوركس من الترندات، القنوات، حركة الشموع، الفيبوناشي وغيره من القواعد الاساسية للدخول في المتاجرة مع توقع كل شيء من السوق بالطبع.

اكيد لازم التطبيق علي صفقتك استراتيجية مدروسة ناتجة عن تعلم جيد وتحليل جيد للسوق وليس بمجرد
النظر وها انا في مرحلة التدريب واتعلم كل يوم شئ جديد في هذا العالم

انا حصيلة اللي اتعلمته شبيهه بشكل كبير باللي حضرتك قلته و دلوقتي ناوي افتح حساب تجريبي اتعلم فيه و اجرب و اخسر و مفيش مشكلة المهم الواحد يتعلم و بالطبع متنساش يكون ليك استراتيجية ثابتة و محدده لانك لو ابتديت في المجال من غير استراتيجية و هدف محددين هتطمع دائما في كل حاجة اعلى من الللي عندك

دة صحيح وانا جربت الطمع فبداية متاجرتي التجريبية كان بس مجرد ماشوف الارباح ممكن تكون
اكبر اطمع لحد ملاقيت نفسي خسران من سؤ تفكيري وعدم قناعتي بارباح معقولة

2x1
06-10-2012, 11:45
ماتعلمتة ايضا ان دفع الاسبريد يكون عند شراء العملة الاسااسية او المضادة عل حد سواء
بفتح او اغلاق الصفقة هل مافهمتة صحيح الرجاء التعقيب

tervarto
06-10-2012, 12:04
سوق الفوركس , سوق خطير و لكنة ممتع فى التعامل معة , اكتر ما تعلمتة من الفوركس هو الصبر و عدم الدخول بعشوائية , و اقتناص الفرص التى تكاد ان تكون أكيدة , و غالبا ما تنجح و الحمد لله , الألتزام هو اهم شئ فى الفوركس , سواء الألتزام بأدارة راس المال أو بالأستراتيجية التى تتبعها , كثير منا ما يخطئ فى بداية عملة من الفوركس , لكن الأكثر كفاءة هو من يوظف أخطاءة للتعلم الصحيح منها , و عدم تكرارها مرة أخرى ,

AhmedMagnifico
06-10-2012, 14:11
والله يا اخى احييك يا مجهودك وعلى نظريتك
وياريت محدش من الاعضاء يبخل علينا بنظرياته الشخصية
:)

2x1
06-10-2012, 19:52
والله يا اخى احييك يا مجهودك وعلى نظريتك
وياريت محدش من الاعضاء يبخل علينا بنظرياته الشخصية
:)

اشكرك اخي فعلا ياريت والله احنا مش عاوزين ردود عادية زي الصبر وادارة راس

المال احنا عاوزين ردود عملية بناء علي خبرة كل لاواحد فينا معلومة تفيد اي مبتدئ يقراها فايدة حقيقية

AhmedMagnifico
06-14-2012, 16:04
اشكرك اخي فعلا ياريت والله احنا مش عاوزين ردود عادية زي الصبر وادارة راس

المال احنا عاوزين ردود عملية بناء علي خبرة كل لاواحد فينا معلومة تفيد اي مبتدئ يقراها فايدة حقيقية
مظبوط والله لان اظن ان الكلام عن العاطفة وما شابهه نظرياً سهل جدا
لكن العملى بالتاكيد صعب لذلك فاظن ان النظريات الشخصية كهذه تفيد الكتير ان شاء الله :)
بالتوفيق :))

2x1
06-14-2012, 18:28
مظبوط والله لان اظن ان الكلام عن العاطفة وما شابهه نظرياً سهل جدا
لكن العملى بالتاكيد صعب لذلك فاظن ان النظريات الشخصية كهذه تفيد الكتير ان شاء الله :)
بالتوفيق :))
خلاص مادم احنا متفقين علي وجهة نظر واحدة انتظر منك معلومة مفيدة

نقدر نعتمد عليها فمشاركتك اللي جاية من الاخر انا بزنقك هههههههههه

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 18:48
الحمد لله تعلمت شئ مهم جداً

وهو الصبر

وان ارضى بما قسمه الله لى ولن اطمع ابداً

mony
06-15-2012, 10:20
لابد من زياده المعلومات الخاصة بك لتداول العملات الأجنبية. تريد معرفة بقدر ما تستطيع عن السوق والنجاح في الفوركس التاجر الذي تريد أن يكون لها السيطرة على مستقبلهم المالي تعلم كيفية عمل الأسواق ، والتي تقترب إلى التداول في أسواق العملات الأجنبية التي تعمل حقا

talal
06-15-2012, 23:17
انا في حاجتين تعلمتها ومهمة جدا وهي ادارة راس المال وكذلك الثقة في النفس لو يمكلك المضارب هذا الاسحله اعتقد سوف يكون متداول خبير في المستقبل وبعد ذلك ياتي التحليل الفني والاستراتيجيات والافكار المختلفة .

2x1
06-16-2012, 16:34
انا في حاجتين تعلمتها ومهمة جدا وهي ادارة راس المال وكذلك الثقة في النفس لو يمكلك المضارب هذا الاسحله اعتقد سوف يكون متداول خبير في المستقبل وبعد ذلك ياتي التحليل الفني والاستراتيجيات والافكار المختلفة .

فعلا اخي لكن احيانا الثقة بالنفس الزائدة ممكن تؤدي لخساير

انت فغني عنها يجب ان تاخذ فالاعتبار ان تكون عارف ان الواحد مهما اتعلم فهناك المزيد يجب تعلمة

sho
06-16-2012, 17:14
فى الحقيقة منذ دخولى الى عالم الفوركس وقد تعلمت واكتسبت العديد من الاشياء المفيدة لا تتعلق فقط بالتداول انما هناك بعض السمات الشخصية التى افادتنى فى الحياة عموما مثل الصبر والتركيز العالى وتحديد هدف والعمل على الوصول الية

maklad94
06-16-2012, 17:20
خلاصة ما اتعلمته فى الفوركس هو ادارة راس الما لوعدم المخاطرة وكمان الحفاظ على الحساب من المارجن والبقاء فى حالة نفسية تسمح لك بالمتاجرة وده اهم شىء وطبعا الفوركس عملنى حاجات فى الحياة وهى عدم الطمع وعدم التسرع فى اى قرار فى حياتى .

عزبز 18
06-16-2012, 20:22
الحمد لله ما تعلمت من الفوركس الشيء الكبير وربحت العديد من الصفقات و النقاط ولاكن بعدما خسرت العديد من الصفقات وايظا خسرت راس مالي و لاكن يحمد لله تمكنت من ارجاع راس مالي
و تمكنت من معرفة العديد من الاستراتيجيات المربحة التي بفضلها اصبحت تاجر محترف

2x1
06-16-2012, 20:39
الحمد لله ما تعلمت من الفوركس الشيء الكبير وربحت العديد من الصفقات و النقاط ولاكن بعدما خسرت العديد من الصفقات وايظا خسرت راس مالي و لاكن يحمد لله تمكنت من ارجاع راس مالي
الحمد لله اخي تهانئي لك وارجوا الا تبخل علينا بما عندك قد يفيدنا

باذن الله حتي نحقق ارباح جيدة ان شاء الله

elzeel
06-17-2012, 17:35
طيب احنا عاوزين نعرف البدايات السليمه للحسابات التجريبيه وحد
يفتح معانا حساب ويفهمنا خطوه بخطوه ياريت

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:02
فيه شرح موجود بالمنتدى لكيفية فتح حساب تجريبى

ياريت الاخ سمارت يحضر للأخ اللى يسأل كيفية فتح حساب تجريبى

انتظر ياغالى الاخ سمارت سوف يعطى لك رابط الموضوع

2x1
06-18-2012, 12:27
فيه شرح موجود بالمنتدى لكيفية فتح حساب تجريبى

ياريت الاخ سمارت يحضر للأخ اللى يسأل كيفية فتح حساب تجريبى

انتظر ياغالى الاخ سمارت سوف يعطى لك رابط الموضوع

معتقدش انة عاوز يتعلم ازاي يفتح حساب هو عاوز

خطوة خطوة شرح العمل علية دة اللي انا فهمتة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:41
معتقدش انة عاوز يتعلم ازاي يفتح حساب هو عاوز

خطوة خطوة شرح العمل علية دة اللي انا فهمتة

ننتظر منه توضيح اكتر وياريت ياجماعه فى مواضيع تانيه مثبته كويسه جداً وفيها كل الشروحات والاسئله الكل يروح يسأل فيها

amrmorasamir
06-19-2012, 13:48
انا تعلمت من الفوركس الكثير ومن اهمهم
1_ عدم الطمع والدخول بعقود كبيره
2_ عمل اداره راس مال جيده لان اداره راس المال هى سر راحه الاعصاب وعدم التوتر
3_ الاعتماد على اكثر من استراتيجيه لانه لايوجد استراتيجيه رابحه فى كل الاوقات
4_ تحديد الدعوم والمقاومات القويه حيث انهم من افضل نقاط الدخول
5_ عدم الدخول باستمرار الى السوق حيث الدخول فقط اثناء تواجد الفرص

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 14:16

نقاط ذهبيه

اذا اتبعت ونفذت كل هذه النقاط اقول لك انت وصلت لعالم الاحتراف والتميز فى الفوركس

2x1
06-21-2012, 11:42

حقيقي كلامك فمحلة واللي يقدر يتبع الخطوات المذكورة اعتقد انة هيوصل لطريق الاحتراف في وقت قصير وبدون خسائر طائلة

aminos
06-21-2012, 11:49
السلام عليكم
تعلمت الكثير و منهم الإقتصاد و ما يقع في العالم من مشاكل إقتصادية
الصبر و عدم التسرع في أخد الأوامر
و عدم الدخول بعقود كبيرة بدون إدارة رأس مال جيدة
و دائما ستوب لوز

2x1
06-21-2012, 14:32
السلام عليكم
تعلمت الكثير و منهم الإقتصاد و ما يقع في العالم من مشاكل إقتصادية
الصبر و عدم التسرع في أخد الأوامر
و عدم الدخول بعقود كبيرة بدون إدارة رأس مال جيدة
و دائما ستوب لوز

حقيقي دي حاجة الواحد مكنش مهتم يعرفها قوي لكن دلوقتي طبعا اي خبر
بنسمعة واحنا منتبهين جدا لانة في تاثير كبير علي صفقاتك

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 05:28
احنا من ناحية العلم اتعلمنا كتير اوي الحمد والعلم مستمر وليس له نهاية فكل يوم في جديد
وانا بدأت رحلتي بالترد المكسور مجرد واحد فاهم لما تلاقي كدة ادخل كدة وبس ومكنتش اعرف حاجة تاني
لكن مع الوقت كنت كل يوم بتعلم حاجة جديدة
تحليل كلاسيكي هارمونيك استرتيجيات مختلفة ... الخ والحمد لدي الان معرفة جيدة الى حد ما

2x1
06-22-2012, 12:55
احنا من ناحية العلم اتعلمنا كتير اوي الحمد والعلم مستمر وليس له نهاية فكل يوم في جديد
وانا بدأت رحلتي بالترد المكسور مجرد واحد فاهم لما تلاقي كدة ادخل كدة وبس ومكنتش اعرف حاجة تاني
لكن مع الوقت كنت كل يوم بتعلم حاجة جديدة
تحليل كلاسيكي هارمونيك استرتيجيات مختلفة ... الخ والحمد لدي الان معرفة جيدة الى حد ما
احييك اخي علي صبرك لان فية ناس كتير معندهاش الصبر علي علشان تحسن من مستواها وبالتالي هتحقق اهداف اكبر وانا اتبع نفس المنهج فالتعلم شيئا فشيئا وكلة بالصبر

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 15:01
احييك اخي علي صبرك لان فية ناس كتير معندهاش الصبر علي علشان تحسن من مستواها وبالتالي هتحقق اهداف اكبر وانا اتبع نفس المنهج فالتعلم شيئا فشيئا وكلة بالصبر

يا اخي اللي معندوش صبر يبقا ميكملش ف السوق ده
واللي مش عاوز يتعلم يبقا ده مش مجاله ولا يشوف محفظة بقا يتسثمر فيها فلوسه وغاليا هيخسرها ف الاخر

Eslam
06-25-2012, 20:28
استفدت الكثير من الموضوع بالفعل
ومتابع معكم ان شاء الله اتمنى من الأفراد المشاركة بتجاربهم
بالنسبة لى مازالت فى المرحلة البدائية وبحاول الا اخاطر بشكل كبير ولكنى اخاطر فى بعض الاحيان واتمنى التوفيق لنا جميعا

KOGI
06-26-2012, 19:07
انا خلاصة تعليمى فى الفوركس هو انى احترم راس المال بتاعى كويس واحسن تنظيمة وادارته واقدر المخاطرة اللى انا داخل عليها واعمل تحليلى الفنى كويس اوى

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 21:11
انا خلاصة تعليمى فى الفوركس هو انى احترم راس المال بتاعى كويس واحسن تنظيمة وادارته واقدر المخاطرة اللى انا داخل عليها واعمل تحليلى الفنى كويس اوى

وهو ده ملخص الفوركس

يتلخص حول ادارة رأس المال الصارمه وده يعتبر اكبر سر فى الفوركس

اللى يقدر يدير رأس ماله بطريقه صحيحه

اقول له هنيئاً عليك انت ملكت الفوركس بيدك

sheko
06-26-2012, 22:12
انا فعلا كنت فاهم كده و لحد دلوقتي مقتنع بالفكره دي و هي انك تشتري و تستني لما تبيع بس انا متهيألي انها صح مش عارف لو كان في جديد في الموضوع مش مهم نشتري الاول او نبيع مش هاتفرق بس اعتقد ان هي دي الفكره الاساسيه في المتاجره انك بتشتري حاجه مقابل حاجه و لا ايه ؟؟

cutlink
06-27-2012, 19:36
تسلم ايدك اخى موضوع جميل وانا اتعلمت اداره رئس المال الجيد وانى مكنش طماع وامته اشترى وامته اغلق الصفه اذا كانت كسبانه او خصرنه

hehelibeb
06-27-2012, 21:32
تعلمنا التحدي وتعلمنا المغامرة

وتعلمنا الصبر على الخسارة

وتعلمنا الثقة بالنفس

aminos
06-27-2012, 21:41
تعلمنا التحدي وتعلمنا المغامرة

وتعلمنا الصبر على الخسارة

وتعلمنا الثقة بالنفس

تمام يا أخي تعلمنا كل ما قلته
من تحدي مغامرة الصبر الثقة بالنفس و تنظيم الوقت كذالك
و استكشفنا عالم جديد الفوركس

deadlyfox
06-27-2012, 22:08
حقيقه انا اهم اشياء تعلمتها فى مجال الفوركس
1.الصبر
2.عدم الطمع
3.التنظيم ووضع خطه
4.وضع اهداف محدده

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 23:17
1.الصبر
2.عدم الطمع
3.التنظيم ووضع خطه
4.وضع اهداف محدده

اذا تعلمت كل هذه الاشياء

هتبقا محترف فى الفوركس

الكلااام سهل جداً ياغالى ولكن التنفيذ بيكون صعب ياغالى

اتمنى انك تنفذ ماتقوله واتمنى انا كمان انفذ ما اقوله

2x1
06-28-2012, 20:38
فعلا سهل علينا لكلام لكن عند تنفيذة بتقف قدامنا حاجات كتير مش بنبقي عاملين
حسبها وبنتسرع وبنطمع وبننسي المبادئ اللي حاطنها لنفسنا

sendbad112
06-28-2012, 22:58
غفلت عنه فتجربتى فى هذا السوق الناجح ومن يستطيع ان يلتزم سواء بالتحليل الجيد .او البعد العوامل النفسية او الأستوب والهدف البعيد عن الطمع اشياء كثيرة تعلمتها من هذا السوق وبحاولم استفيد منها فى متاجرتى ومازال اتعل

sabre
06-29-2012, 15:39
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وانصح الجميع ايضا بالمتاجرة على زوج اليورو دولار كبدايه لانه اسهل الازواج فى المتاجرة ايضا

nrgslawi
07-02-2012, 02:42
السلام عليكم
انا استغرقت في التعلم حوالي 8 اشهر وكان استاذي هو موقع يوتوب
حيث كنت اتابع فيه العديد من الدورات التعليمية واستفدت كثيرا

كريم
07-02-2012, 14:46
اكتر حاجه اتعلمتها التخطيط الجيد قبل فتح اي صفقه

و ثاني حاجه الصبر و عدم الاستعجال و التأني

و تالت حاجه التعلم باستمرار و الله يوفق الجميع

derfcase
07-05-2012, 18:01
- الصبر
- التعلم من الاخطاء و محاولة تحليل اسباب الخسارة
- ضبط النفس و عدم التوتر في المواقف الطارئة

ehab
07-09-2012, 04:54
انا لحد دلوقت بحاول افهم اى حاجة فى الفوركس ومش عارف
لان انا داخل ومعتمد على صاحبى هوا الى هيدير راس المال بتاعى مع راس ماله

peter
07-15-2012, 01:24
الصبر ثم الصب ثم الصبر
التحضير و الدراسه
التعلم من اخطائك

ymn30
07-15-2012, 01:34
انا لحد دلوقت بحاول افهم اى حاجة فى الفوركس ومش عارف
لان انا داخل ومعتمد على صاحبى هوا الى هيدير راس المال بتاعى مع راس ماله

اخى ارجو من التلعم وبعد كدة دير انت حسابك بنفسك فى مثل بيقول لا يحك ظهرك الى اصابعك ولا يمسح دمعتك لا ايدك وكمان لو هو خسر الحساب لقدر الله هتحس انت انتك تعبت كتير من غير داعى وهتقول لو كنت

bodda.2011
07-15-2012, 03:45
انا خلاصة ماتعلمته فى الفوركس حتى الان هو احترام راس المال و حسن تنظيمه و ادارته و تقدير حجم المخاطرة لاى تجارة هخشها

اتعلمت ايضا ان تكون اى صفقة هخشها انها تكون على اساس تحليل فنى واساسى و عدم الاعتماد على الحظ

mondemonde
07-16-2012, 04:54
شكرا أخي الفاضل على هذه التوضيحات
أتمنى أن يخبرنا كل عضو عما تعلم من مزاولة تجارة الفوركس

khaledforex
07-17-2012, 11:17
تعلمت من الفوركس ان اتعلم وابقى متعلما حتى المةت
وتعلمت أن اتحكم فى اعصابى حتى استطيع تقيق الربح
وتعلمت الصبر حيث انك من الممكن ان تدخل صفقة فيظل التذبذب قائم لمدة أيام وانت ترى الربح تارة والخسارة تارة مما يؤدى للصراع النفسى الذى سيؤثر على اسلوب تجارتك فيما بعد

realyone
07-17-2012, 14:50
السلام عليكم ورحمة الله

فالاول احب اعرفكم اني لسة فمرحلة التعلم وعاوز اطرح عليكم هنا كل شئ جديد تعلمتة اولا باول فالموضوع ان شاء الله

ادخل فالموضوع انا بحتت كتير وحاولت افهم لكن التدريب العملي هو افضل معلم وعاو اقولكم اهم حاجة واول حاجة اتعلمتها فالفوركس هو احنا بنشتري وبنبيع ازاي

يعني مثلا انا فتحت حساب ديمو وكان فرصيدي مبلغ نقول 1000 $انا فالاول كنت فاكر اني لازم اعمل امر شراء وبعد شوية لما السعر يرتفع واحقق ارباح اعمل امر بيع دة طبعا غلط واكيد كتيرر

مننا كمتدئين بيفتكروا كدة لكن الحكاية غير كدة خالص وارجوا من المحترفين يصححولي اذا كانت فكرتي وفهمي للامر غلط هو انك ممكن تعمل امر بيع كأول متاجرة ليك لان انتا بتختار زوج العملة

اللي هتاجر فيها مثلا اليورو دولا بتلاقي يعني العملة الاساسية عندنا هي اليورو قصاد الدولار يعني سعرها عالي بنشتريها او سعرها هابط بينبعها ونوقف امر اللي احنا عملناة اذا كان شراء او بيع

علي افضل سعر ممكن نحقق من ربح كويس لو انا فية حاجة فاهمةا غلط ياريت يكون في تعقيب من الخبراء

انا رأي ان الفوركس ليس هكذا ان تبيع بسعر اعلى وان تشتري بسعر اقل,الفوركس عباره عن توقع لحركة السوق لفتره زمنيه معينه يمكنك ان تحدد فيها البيع او الشراء,وليس شرطا ان بيع او نشتري عندما ترتفع السعر او تنخفض,فأحيانا كثيرا ندخل بسعر السوق كي لايذهب السعر بعيدا

EngAhmed
07-19-2012, 01:36
جميل انك تشارك الاعضاء اللى انت اتعلمته عموما بجد جو جميييييييل:bravo::bravo:

kaka2
07-19-2012, 01:44
" وبعد شوية لما السعر يرتفع واحقق ارباح اعمل امر بيع دة طبعا غلط واكيد كتيرر "
لا الحمد لله ما وقعت بالخطأ هذا
ولكن كانت مشكلتي مش عارف العملة الاساسية و الثانوية

اما عن تأثيرة على شخصيتي
فأشعر اني اكثر تأني من قبل

spiderxp
07-22-2012, 05:46
تسلم ياباشا على الموضوع الجميل دا وفعلا ياريت كل واحد يتعلم شوية

y4x
07-22-2012, 13:19
السلام عليكم ورحمة الله

شكرا لك اخى الكريم

على موضوعك

ياريت كل يدخل يكتب اللى تعلمة حتى نستفيد

sky44
07-22-2012, 14:20
السلام عليكم . لقد تعلمت في الفوركس الكثير من الاشياء و كل يوم اتعلم شيئا جديدا و ما يعجبني في هدا الميدان انه لا يمكنك القول انك تعلمت كل شيء

bodda.2011
07-22-2012, 14:38
حقيقة تعلمت في الفوركس ان التفاؤل وحده لايكفي وأن العلم والتجربة لها أكبر دور في تحقيق النجاح
والله يوفق الجميع
وانا اتفق معك الفكره اخى الكريم

ma90do
07-22-2012, 14:54
انا كنت زيك برضو اول يوم دخلته كان يوم الجمعه وحققت فيه مكاسب رهيبه بهذه الطريقه كنت حولت 5 دولار الي 24 دولار في نفس القاعده ويوم الاثنين خسرت كل المبلغ وحسابات اخري

Samasim1
07-22-2012, 19:44
شخصيا لم اجرب بعد للادلاء بتجربتي وخبرتي بهذا الميدان لم اعرفه إلا بعد مدة قصيرة
ان شاء الله نستفيد منكم

mohamed Omar
07-23-2012, 17:59
صدق انا كنت فاكر انك تشتري وقت ما يكون البوينت واطي وتبيع اول ما يطلع
الحكاية حسابات وبيع وتجارة اصلا

Single phase
07-23-2012, 20:42
اه فعلا انا كنت مفكر كده
بس هي مش على طول كده على حسب اللي انت تعلمته بتعمل الافضل

mena
07-24-2012, 09:27
تعلمت الاساسيات وكيفيه التعامل مع الحساب التجريبى وكيفيه استخدام المنصه

2x1
07-24-2012, 10:21
لقد تعلمت فالفوركس الا ادخل صفقة بحجم لوت كبير لا يتناسب مع الملغ الموجود في الحساب حتي لايضيع بسهولة

master_egypt
07-24-2012, 14:37
اتعلمت اشياء كثيره جدا ومازلت فى حاجه لتعلم المزيد واحلم ان اصل الى درجه الاحتراف فى يوم من الايام واكون محلل فنى كبيرا جدا فى مجال المال

dent
07-24-2012, 15:35
نعم انته تغلق الصفقه مش بتبيع لانك لو فتحت صفقه هتلاقى نفسك فتحت صفقه تانيه
لكن بيع لو لقيت السعر فوق
واشترى لو تحت بس خليك على الفريم الاكبر

ام لميس
07-24-2012, 16:11
انا لسة مبتدئة وحبيت اقرا افكارك يارب تفيدنا

ma90do
07-24-2012, 18:52
لقد تعلمت فالفوركس الا ادخل صفقة بحجم لوت كبير لا يتناسب مع الملغ الموجود في الحساب حتي لايضيع بسهولة

فعلا اخي بدايه الخساره الطمع والطمع ياخذ الانسان الي طريق مملوء بالظلام ونهايته معروفه لزم الواحد يتعلم كيفيه اداره رائس المال جيدا حتي لا يخسر كل شيء

medmedooo
07-25-2012, 01:59
اهم واول حاجه
اتعلمتها

البعد عن الطمع بعد تااام

لان الطمع هو الأساس في خساره كل الفلوس الي خسرتها

تحياتي لك

^_^

SlaiteR
07-25-2012, 02:16
السلام عليكم ورحمة الله

نعم اخي كلنا قد مررنا بمثل هذه المراحل

افضل معلم هو طيعا العم الديمو

فلتجرب تفتح حساب

تحياتي

dent
07-25-2012, 20:19
والله انا خسرت كتير جدا بسبب الاستعجال فى دخول الصفقات
فتعلمت عدم الاستعجال وعدم الصبر على الخسارخ كتير
وطبعا اداره راس المال اهم شىء

blackmosiba
07-25-2012, 20:55
فتح صفقات سواء شراء او بيع ليس بمجرد النظر في الشارت بل يجب تطبيق ما تعلمته في الفوركس من الترندات، القنوات، حركة الشموع، الفيبوناشي وغيره من القواعد الاساسية للدخول في المتاجرة مع توقع كل شيء من السوق بالطبع

bell1895
07-26-2012, 21:24
مجهود رائع
و ان شاء الله الكل يطرح و يقول شو تعلم انا تعلمت العزيمة بصراحة لانه العمل فيها ممتع

hesham1046
07-26-2012, 23:47
حقيقى اكتر حاجة اتعلمتها من السوق انى لازم التزام بكل قواعد المتاجرة التى اضعها لنفسى سواء كانت ادراة راس مال او قواعد اعرف انها اساس النجاح

هند رضوان
07-27-2012, 02:49
انا كمبتدئة شايفة ان ادراة راس المال الجيدة والتفكير الكويس والصبر واهم شىء القناعة البعد عن الطمع

midoali
07-27-2012, 09:05
ههههه تصدق نفس الغلطه دي وقعت فيها في اول حساب ديمو والناس شرحت لي بس انا قاعدت في النقطه دي يومين عشان افهما
كلمك علي فكره كله الصح واتمني لك التوفيق

basom59
07-28-2012, 11:37
جميل ان يعرض الواحد مننا تجربته وما تعلمه ليستفيد منها الاخريين وياريت كل واحد لو عنده معلومة مفيدة يعرضها للافادة

tarek22
07-28-2012, 21:19
أنا شخصيا في بداية تعاملي مع الفوركس
لم أكن احدد نسبة المخاطرة وبالتالي فان الخسارة تكون قاضية

abo ali
07-28-2012, 22:57
الفوركس تجارة كبيرة تعتمد على المعرفه والالمام والخبرة والقرايه
وهذا محتاج شويه مجهود وتعب وصبر فى الاول وهو مكسب وخسارة

zeina
07-29-2012, 18:06
الفوركس كان سبب فى تعلم الكثر باتلنسبة لى بالاضافة الى الربح فانا اكتسبت العديد من الصفات والعادات المفيدة جدا التى ساعدتنى فى حياتى كلها اصبحت اكثر صبر والتزام وقدرة على اتخاذ القرار

shemo
07-29-2012, 19:45
تعلمت الصبر وايضا ان الخساره ليست كل شىء وتعلمت ان التعلم اساس كل شىء

digirakan
07-29-2012, 20:04
والله تعلمت اشياء كثير جدا جدا جدا

تعلمت الصبر وعدم الطمع بالشي

والتوكل على الله قبل كل شي

dollyabdallah
07-29-2012, 23:07
فى الحقيقة منذ دخولى الى عالم الفوركس وقد تعلمت واكتسبت العديد من الاشياء المفيدة لا تتعلق فقط بالتداول انما هناك بعض السمات الشخصية التى افادتنى فى الحياة عموما مثل الصبر والتركيز العالى وتحديد هدف والعمل على الوصول الية

nooor
07-31-2012, 18:24
اعتقد ان اكتر حاجة ممكن نتعلمهال من الفوركس هى الصبر والاعتماد على النفس والقوة
القوة والاصرار فى انى ازاى احول خسارتى لمكسب او على الاقل اعوض خسارتى والصبر على طريق النجاح وان كل واحد لازم يتعلم من اخطاءة ولا يكررها

moneymachine5
08-02-2012, 15:12
ياريت الكل يكتب التجارب اللي مر بيها علشان يتلعم غيرة من تجربتة اهم حاجة اتعلمتها ان الواحد ما يستعجلش ويفتح صفقات كتير اول ما صفقتة الاولي تنجح

reda
08-03-2012, 03:21
موضوع راع جدا
والف شكر

amr beni ata
09-04-2012, 00:59
ان عدو المتداول هما التسرع والطمع

suhao
09-04-2012, 08:19
اهم شي في الفوركس والى تعلمت منو انو لو ماعرفت تكون
عندك اداره راس سليمه هاتخسر كل شي
ولو كانت اداره راس مالك صح راح تكسب ان شاء الله
وراح تستمر في البقاء بالسوق

MAGDY
09-04-2012, 08:31
موضوع راع جدا
والف شكر

الفاضل
رضا
مشاركة حضرتك ، مش هتأخذ عليها أى بونص
لأنها خمسة كلمات فقط
والمشاركة لابد أن تكون هادفة ومفيدة
وده كلام ونظام وسياسة الإدارة ، يعنى مش كلامى الشخصى
فقط .. أردت أن ألفت نظرك الكريم
لضرورة جدية المشاركات والردود
علشان ماتجوش حضراتكم بعد كده وتقولوا
احنا عملنا مشاركات كتير ولم يُحتسب لنا بونص
إذن العيب من عند مين ؟؟؟
تحياتى

HOUSAMMI
09-04-2012, 13:42
اخى بسم الله اولا

الامر ابسط من كدة ،،

خليك اولا على العملة لااساس وهى فى يمين الزوج يعنى لو

uro/jpy

اليورو امام الين هنا خلييك على اليوور وانسى كل العملات التانية الى على الشمال

لو تقعت ان اليورو طالع اشترى لو توقعت ان اليورو نازل بيع اليوورو

طيب من ناحية تانية يقولك ان الين طالع امام اليورو

معنى ان الين طالع ان ليوور نازل يبقى نرجع الى القاعدة الاولى

بيع ايه اليوور

فى نفس اللحظة دى انت منغير ماتحس بتشترى الين

لان الحكاية عبارة عن كفة ميزان

me4all
09-05-2012, 14:09
كلام تمام

واضيف لكلامك
ان من احسن الطرق اللى تخيك تبقى تمام

انك تبحث على النت على عمليات لخبراء كبار
وتشوف هما باعوا امتى واشتروا امتى وقفلوا اتى

هتسفيد اخر حاجه

lala
09-05-2012, 14:23
بالنسبه لى انا لسه مبتدئه فى مجال الفوركس بس حتى من البدايه الواحد اتعلم منه كثير جدا ومن خبرات الذين
سابقوه فاكيد تعلمت منه الصبر وان اكون قنوع وان ابعد تماما عن الطمع وان اكون حكيما فى اداره راس مالى

eng2012
09-05-2012, 14:46
كلام جيد وانا اعتقد ان التعلم الجيد فى بدايه الامر والصبر على المعرفه الجيده
يجعلنا نستطيع ان ندخل الى السوق بكل ثقه تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله ودون الوقوع فى اى اخطاء تؤدى الى خسائر كبيره

noor any
09-06-2012, 02:18
موضوع جميل جدا

بس عايزة اعرف امتى اققدر اقول انى بقيت متمكنة وفاهمة حالى السوق كويس

djilani
09-06-2012, 02:22
تعلمت الهدوء وحسن تسيير لكل الصفقات والحمد لله على الربح والخسارة

keko
10-19-2012, 20:52
فعلا مش مهم انك تكونلى مبتداه علشان تخافىمن اعطاء المعلومه لا بالعكس ده خصوصا المبتدئيين فعلا بيوصلوا الى فهم المحيطيين
بهم بشكل اوضح لانهم حاسيين بالمبتدئيين وايه نظرنتهم للسوق وايه المعلومات القيمه الى ممكن تفيدهم بالعكس ما تاخذ معلوماتمن شخص خبير فبيبقى الكلام كبيرشويه

ayoub
10-20-2012, 00:08
السلام عليكم
فتح صفقات سواء بيع از سراء ليس بمجرد النظر في الشارت بل يجب تطبيق ما تعلمته في الفوركس من الترندات، القنوات، حركة الشموع، الفيبوناشي وغيره

wafaa
10-20-2012, 00:39
اسوء شيء في الفوركس هو الطمع والشعور به اصعب حيث انك لا تستطيع السيطرة عليه ولكن لا بد التحكم في النفس اثناء المتاجرة لان الطمع يؤدي الي الخسارة الاكيدة وعدم فهم الاستراتيجية لحركة التداول يؤدي في النهاية الي الخسارة
فلابد الحظر ثم الحظر ثم الحظر اثناء التداول في الفوركس
وانا انصح بعدم استخدام الاستوب لوس كثير

Dew
10-20-2012, 02:49
واااو حلو اشكرك على هالموضوع بصراااحه الكل هنا كتب عن تجربته باختصار ومنهم استفدت بعوتعلمت بعض المصطلحات..
احس اني قادرة على التعلم من هنا..

شكرا لكم

tarek22
11-17-2012, 02:55
بالنسبة لموضوع العمل فى الفوركس هو مجال تجارة زى اى مجال اخر لكن مشكلةسوق الفوركس انه سوق خطر ممكن تربحمنه ربح كبير وايضا معرض لخسارة كبيرة المهم قبل ما تبدا فى العمل لازم تتعلم وتشتغل على حساب ديمو

محترف
12-11-2012, 08:06
فى الحقيقة منذ دخولى الى عالم الفوركس وقد تعلمت واكتسبت العديد من الاشياء المفيدة
لا تتعلق فقط بالتداول انما هناك بعض السمات الشخصية التى افادتنى فى الحياة عموما مثل
الصبر والتركيز العالى وتحديد هدف والعمل على الوصول الية

maqriot
12-11-2012, 10:07
الصراحة تعلمت الكثير من الفوركس او منذ بداية تعلمي
للفوكس اهمها الصبر وعدم الطمع الذي يسبب خسارتك
والربح القليل خير وبركة

esoosaad
12-12-2012, 01:24
تاتي فائد الحاسب الديمو في تعليم المتدرب خبرة التعامل في الفوركس ومعرفة الاخطاء وتصحيحها وعدم التسرع في عمليات البيع والشراء
من الخطوات الهامة جداااااااااااااا بالاضافة اللي التعامل مع الازواج اللي يقع الدولار طرف فيها والاستشارة الدائمة وعدم فتح حساب حقيقة الا بعد التاكد من القدر علي التدول وتحقيق الربح

hasback
12-12-2012, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله

انت ارتكبت مثل هذا الخطا لانك انتقلت للعملي دون ان تكسب النضري والذي ستكسبه من خلال الكتب والفيديوهات والدخول في الصفقات من اخر المراحل لكنك قلبت الاية وقررت ان تتاجر قبل ان تتعلم فحتى لو تعلمت يلزمك ان تتاجر على الديمو اولا حتى تتكسب تقنيات المتاجرة وتضع طريقة للمتاجرة فهذا هو النمط الحقيقي للذي يريد ان تكون الامور مرتبة

bellyfx
12-12-2012, 10:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بارك الله فيكم على النصائح الايجابية

لقد استفدنا منها جميعا

yaallah3
12-23-2012, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ايضا لسا جديدة فى الفوركس واهم ماتعلمته ان النجاح فى الفوركس يعتمد على التعلم والتدريب الجيد على الحساب التجريبى
ثم استخدام استراتيجية جيدة وادارة راس مال ناجحة

الحصري
12-23-2012, 21:36
السلم عليكم
اكتر حاجة اتعلمتها من السوق انى لازم التزام بكل قواعد المتاجرة التى اضعها لنفسى سواء كانت ادراة راس المال
او قواعد اعرف انها اساس النجاح
صدقنى مافيش خسارة خسرتها الا بتكون غالبا سبب فى مبدا انا اعفلته وكنت واضعة فى الحسبان

Omaryat1
03-28-2013, 16:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا أخي لا تعقد الأمور على نفسك فما ذكرته صحيح و لكن المشكل هو في توقع مئال السعر بعد شرائك الأول

maged mohamed
03-28-2013, 16:16
بسم الله الرحمن الرحيم
عاوز اشكرك علشان نقلت فكرتك وخبرتك لنا

احمد2000
03-28-2013, 16:20
الطمع والتسرع اكبر اعداء المتاجره فى الفوركس لذا المفروض الالتزام مما تعلمناه وشاهدناه فى الفيديوهات

abdousrk
03-28-2013, 16:46
كلامك سليم وليس به اي اخطاء
انا ايضا اتعلمت الكثير من الفوركس
والسوق ادا اعطيته رغبة ستتعلم منه تدريحيا بسرعه
بالاضافة الى انه يحتاح الى صبر وتحكم في نفس عالي وعدم الطمع

forex24day
03-28-2013, 18:06
الفوركس فيه فن لادارة الاموال والحفاظ عليها وهوسوق بطبيعته يعلم مواجهة المخاطر
والتحكم فى المشاعر بصفة عامة

Mustaphha
03-29-2013, 20:01
الصابر ياصديقي الصبر.. هذا هو فوركس

bravehektor
03-29-2013, 20:03
السلام عليكم
-الصبر
-الحنكة
-إكتشاف أفكار جديدة
-في النهاية ستحظي بطعم المغامرة والمكسب

forex-2013
03-30-2013, 02:44
مشكور على فكرة الموضوع الرائعة،وأنا بدوري أول ماتعلمته عن الفوركس هو أننا نعتبر الأموال هي نفسها السلعة التي تباع وتشترى،كانت هذه الفكرة غريبة نوعاً ما إلاَّ أنني استوعبتها بعد ذلك.

BONEKOUR
03-30-2013, 02:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع جميل جدا.
الحقيقة تعلمت التفاؤل الصبرو الاطلاع اليومي على الجديد وتفادئ التسرع والطمع
والله يوفق الجميع

amr elking
03-30-2013, 03:17
السلام عليكم كلامك صح احنا بنشترى مثلا عملة امام عملة واذا العملة صعدت كسبت الفرق واذا هبطت هذة العملة خسرت لاقدر الله
وعشان نبعد عن الخسارة لازم نحدد ستوب لوز للصفقة فهو طوق النجاة فى هذا السوق

ramyw
03-30-2013, 04:25
اعتقد ان الموضع قديم بقالة 6 شهرو تقريبا ،،
ممكن بقى تكتبلنا مواضيع ،
خبرتك بعد ال 6 شهرو دول
شكلها اية .؟ وتفيدنا نحن المتعلمين الآآوائل

ايهاب عادل
03-30-2013, 04:31
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد اكيد اى مبتدا بيغلط
وبيفهم الفوركس غلط وشكرا لك على المعلومه الجميله

xetrader
03-30-2013, 09:38
فى الحقيقة منذ أقوم بتسجيل الدخول إلى عالم الفوركس تعلمت واكتسبت الكثير من الامور المفيدة التداول ليس فقط ولكن هناك بعض الصفات الشخصية التى كانت مفيدة للغاية فى الحياة اعلى عموما مثل الصبر والتركيز وتحديد هدف العمل للوصول إلى آلية

melad
06-21-2013, 03:25
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , فعلا موضوع جميل و يا ريت كل واحد يقول الحاجه إللى غلط فيها عشان يعفى باقى الأعضاء من الوقوع فى نفس الخطأ و يوفر عليهم التعب و الوقت و ربنا يسهل و كل واحد يعمل كده
انا تعلمت إنى ارضى بالقليل المضمون احسن من الكثير الغير مضمون حتى لو كان اضعاف القليل

علاء أبوشامة
06-21-2013, 03:27
الفوركس عمل جاد جدا محفوف بالمخاطر دائما لابد من بذل الجهد والعرق والأطلاع والتدريب المستمرين لكى تظل متاجرا ناجحا فى سوق الفوركس

hebkar
08-17-2013, 19:42
ما تعلمته من الفوركس فى الفتره القصيره التى امضيتها فيه هى
لابد من تطبيق طريقه عمل والمحافظه عليها مادامت ناجحه ولا تقوم بتغييرها الا بعد فشلها
اجعل كل صفقاتك مع الترند
تحياتى لك

therock
08-17-2013, 19:53
صدقني اخي الكريم ما تعلمته في الفوركس هو الاستمرار في التعلم وعدم الطمع

mohamed saad
09-11-2013, 16:10
الموضوع لا يتم عشوائي هناك اسس نتبعها ونبني عليها نقاطنا وعلى اساسها نشتري ونبيع فيجب ان نتعرف اولا على العملة التي سنتاجر عليها ونحدد نقاط المقاومة والدعم ونتعرف على اتجاه العملة العام وليكن هابط اذن فلا ندخل الا في صفقات البيع فقط ونضع اهدافنا وستوبنا ودائما الهدف يكون اول نقطة دعم والاستوب كسر المقاومة هذه هي المتاجرة على اساس اما ما ذكرته هو عشوائية في المتاجرة يجب ان يحذر اي متداول منها

barcaloni3333
09-11-2013, 17:50
أخي يظهر أنك فهمت الأشياء فعلا كما هي في الفوركس من حيث البيع و الشراء

zyzo
09-11-2013, 20:20
الحمد لله رب العالمين
اخي الكريم الفاضل بسراحه انا تعلمة من الفوركس . . .
ان تكون حياتي موضوع لها خطط ولا احيد عنها و الصبر الطويل ....
و بالله التوفيق للجميع

rsfbg2010
09-11-2013, 21:03
السلام عليكم جميعا
بالطبع ان الممارسه على حساب تجريبى هتستفيد منها كثيرا
لانه التجربه غير القراءه النظرى لابد من التدريب

Amr adel
09-13-2013, 06:31
السلام عليكم و رحمه الله .. اشكرك على المعلومات المفيدة و القيمة دى و اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

doola2020
11-21-2013, 11:49
أنا بقي تعلمت أن أفضل وقت للتجارة هو وقت صدور الخبر ولكن أنت عندما تأتي عند صدور الخبر لكي تدخل أي صفقة لن تستطيع الدخول لان انستا تكون مشغولة جدا

ahmedhawash
11-21-2013, 17:28
الفوركس علمنى الصبر والالتزام والانضباط لان السوق عملنى من خساراتى الكتيره فى البدايه

انه له قواعد من يخرج عنها بيكون خسران عاجلا ام اجلا لان السوق زى ما بنقول لا يرحم

والله المستعان

forexman55555
11-21-2013, 22:42
انا اوافقك تماما , التعامل مع السوق بشكل مباشر هو افضل طرق التعلم لذلك التجربة
من خلال الحساب التجريبى هى افضل وسائل التعلم التى تمكن المتاجر ان يكون محترف

blackseat
11-21-2013, 22:44
صدقنى مافيش خسارة خسرتها الا بتكون غالبا سبب فى مبدا انا اعفلته وكنت واضعة فى الحسبان ولكنى اغفلت عنه فتجربتى فى هذا السوق الناجح ومن يستطيع ان يلتزم سواء بالتحليل الجيد او البعد العوامل النفسية او الأستوب والهدف البعيد عن الطمع ا

ashrafshawky
11-21-2013, 22:45
اخى الكريم انا تعلمت ان لابد من تخصيص وقت للتداول اليومى ولابد من المتابعة للاخبار ومعرفتها وقت حدوثها للدخول الى السوق فى ذلك الوقت والتداول بعد صدور الخبر

ashraf500
11-22-2013, 05:24
فى الحقيقة انا تعلمت المزيد حول التجارة العالمية وكيف تتم عبر الانترنت وايضا المشاكل الاقتصادية ودرجة تأثير الاخبار على تغير اسعار العملات وايضا تعلمت الصبر و عدم الطمع كى احقق ارباحى فقط

yacrao
11-22-2013, 10:28
طبعا كلنا هنا بدانا من هذا المفهوم لكن فوجيء بعد هذا ان السعر في حركة اوتوماتكية رهيبة
والارباح تحسب في اجزاء من الثواني رهيب فعلا هذا السوق سوق رااااائع

ishak88
11-22-2013, 12:40
اكتر حاجة اتعلمتها من السوق انى لازم التزام بكل قواعد المتاجرة التى اضعها لنفسى
و انصح بتجنب الطمع لانه اسباب الخسارة

ilham
11-23-2013, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين اما بعد
الله يبارك فيك اخي على الموضوع المفصل والغني بالمعلومات
وتقبل المرور

zidan
11-27-2013, 03:24
تعلمت من الفوركس اشياء ثيرة جدا لم كن اعرفها من قبل وهى ان نربح من النت وانا كنت معتقد بان اربح من النت خيال ولكن هو فى الواقع حقيقة
واياضا تعلمت ان استغلال وقتى بطريق كويسة

mohamed amine
11-29-2013, 19:47
الفوركس يحتاج صبرا و تعلما كبيرين لكي تنجح في هدا المجال الصعب
لكني شخصيا مصمم علي النجاح في هدا المجال
بالتوفيق للجميع

yaranabil
12-16-2013, 22:27
انا عكسك بقى انا دخلت المجال كحب اطلاع مما شاهدته فى الاعلانات ومولت الحساب بمائة دولار
لانى مكنتش اعرف يعنى ايه حساب تجريبى لا لان بعض الشركات تطلب منك ايداع اموال حتى يمكن
من فتح حساب تجريبى وتتعامل معاه ومن وقتها حبيت المجال واحببت ان اتعامل معاه

SaeedEgypt
01-31-2014, 15:22
1.الصبر
2.عدم الطمع
3.التنظيم ووضع خطه
4.وضع اهداف محدده`

ilyes chaieb
01-31-2014, 18:38
في الحقيقة كلنا اول ما دخلنا الفوركس مش عارفين حاجة
و مش عارفين لما ندخل بيع احنا بعنا ايه او اشترين
و لكن مع المطالعة و التعلم اصبح كل شيئ تمام بس الواحد اكيد فيه حاجات لسى ما يعرفهاش لان الفوركس بحر من العلوم و الاسرااار
تقبل مرورى

chokrito
02-02-2014, 16:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاةو السلام على اشرف الانبياء والمرسلين
انا اليوم لسه مبتدا في هدا المجال وانشاله اتعلم
وتقبل المرور

مصطفى حمدان
02-11-2014, 21:59
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع ومن خلال التجربة الشخصية علشان الواحد ينجح فى هذا السوق لابد ان يسيطر على نفسه فى دخول الصفقات والله الموفق

نور المعرفه
02-12-2014, 01:10
يشرفني ويسعدني أن أشارك في موضوع لأحد مؤسسي منتدنا الحبيب ، بالنسبة للرد على الموضوع ماذا أستفدت من الفوركس ، قم بالمتاجرة على الديمو ولا تخف من عمل الأخطاء هناك فكل خطاء بتعليمه كما يقولون ، وسوف تصبح أقوي كل يوم من اليوم الذي قبله صدقني ، فأنا عندما بدأت التدوال على الديموا أصبت بحالة فوبيا من المنصة ، لكن الحمد الله الأن أنا أحسن قليلاً من ذي قبل . وإن شاء الله كلكم هكذا وأحسن ! بإذن الله .

chatmaster
02-12-2014, 09:45
موضوع رائع جداا تحياتى لصاحب الموضوع ََ
والحقيقة كل ما تعلمته منه الفوركس !!
ان الفوركس اسسراره لا تنتهى فمن يبحث عنها يجدها
!! وشكراا

ebram
02-12-2014, 10:20
ما تعلمته من السوق ده متعلمتوش في حياتي العمليه
لان ببساطه انا بتعامل مع سوق نظيف جدا وقوي جدا
وليه مخاوف علي مقد لي مميزات

harimeche
02-12-2014, 18:19
من الأشيــــــاء التي أركز عليهـــا دائمــا هي إدارة المــــال الصـــارمة وهي عندي مكتوبة في

خطة المتــــــــاجرة التي أقرأهـــا كل يوم لكي لا أغض النضر عليهـــا وهده طريقتي المتواضعة

تحياتي للجميع وبالتوفيق

ashrafko
02-12-2014, 18:47
اخى الكريم من اكثر الاشياء التى تعلمتها من الفوركس هو الصبر وعدم الطمع وقوة التركيز والتصميم على النجاح والبعد كل البعد عن الفشل وبالتوفيق

algamdi
02-12-2014, 19:46
موضوع رائع وجميل

حقيقة الفوركس مليئ جدا بالاسرار والخبايا

abnalex
02-13-2014, 06:52
طيب انا خلاصة ماتعلمته فى الفوركس حتى الان هو احترام راس المال و حسن تنظيمه و ادارته و تقدير حجم المخاطرة لاى تجارة هخشها

saro123
02-13-2014, 13:49
انا تعلمت من الفوركس اشياء على المستوى الشخصى تتمثل فى الصبر والتخطيط قبل الدخول فى اى شئ
وتقبل الخسارة لان الخسارة هى ما تبنى رجل ناجح وشرط ان بتعلم من الاخطاء

hajarforex
02-13-2014, 13:53
ان اشيء التي تعملته على الفوركس و فيه
فهي الاشياء التي نعمل علهيا و هي التي
تكون على مستوى طريقة العمل و طريقة الربح من الفوركس

هشام عادل 2013
02-13-2014, 16:18
ما تعلمته من سوق الفوركس هو الصبر عند فتح الصفقات وعدم التسرع في اتخاذ القرار الا بعد تحليل السوق تحليلا جيدا سواء تحليل فني او تحليل اساسي اخباري كما اني تعلمت ان ابعد كل عواطفي عن سوق الفوركس فعندما اطمع اغلق الصفقة وعندما اخاف افتح الصفقة وهؤلاء هما الصفتان من وجهة نظري اللتان تقود الصفقة اما للخسارة او المكسب .. بالتوفيق ان شاء الله

chokrito
02-16-2014, 02:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
الله يخاليك لينا اخي ونستفيد من خبرتك المميزة انشالله
وتقبل المرور

mohammed alkenany
02-16-2014, 17:02
نصيحه منى خليك ع الديموا وحاول تستنتج استراتيجيتك بنفسك وان كان هذا يحتاج جهد لا مشكله
فانا الى الان احاول الاكتشاف دائما حول ماهو جديد بسوق الفوركس فالفوركس شبيه بالسراب لا اخر له

loka
02-17-2014, 04:50
فى الحقيقة انا اتعلم كل يوم ما هو جديد عن الفوركس واحاول جاهدا الى الوصول الى المستوى المتميز الذى يؤهلنى الى التجارة بعيدا عن الخسارة فى الفوركس حتى لا اكون تاجر فاشلا

Ronni
02-18-2014, 02:34
فكرة جميلة اخى الكريم وياريت كل شخص يقول هو اتعلم ايه من سوق الفوركس
انا شخصيا اتعلمت ان اهم شئ هو ادارة رأس المال فهى اهم من الاستراتيجية التى تتبعها سواء كانت ناجحة او فاشلة اهم شئ هى ادارة رأس المال

loka
02-19-2014, 05:21
فى الحقيقة انا اتعلم كل يوم كيفية الابتعاد عن الخسارة و اتعلم ايضا السبل اللازمة لتحقيق افضل ربح ممكن عن طريق التحليل لاساسى و الفنى فى هذا السوق لكى اصل الى المعرفة الكافية بالسوق

loka
02-21-2014, 05:07
انا تعلمت الصبر لكى اتخلص من الخسارة العائمة و تحقيق ربح حقيقى و ايضا التجارة فى هذا المجال ليس لها اى او ادنى امان على الاطلاق لذلك يجب ان نتاجر بمخاطرة قليلة او منخفضة

Ronni
02-21-2014, 07:43
اخى الكريم شكرا لموضوعك اما بقى عن اكتر حاجة اتعلمتها من السوق انى لازم التزام بكل قواعد المتاجرة التى اضعها لنفسى سواء كانت ادراة راس مال او قواعد اعرف انها اساس النجاح

marinamary
02-21-2014, 09:29
اخي الكريم العلم ليس له حدود اتكلم عن اي مجال وليس الفوركس فقط ارجو لكل اعضاء المنتدي ان يعرفوا انه ليس له حدود لاي مجال مهما وصلوا فهم لم يتلقوا من العلم شيئا

choroukguid
02-21-2014, 11:55
انا حكايتي مع الفوركس اني تعلمت ان اسييطر على نفسي لاني كنت كلما اجد الصفقة
خاسرة على طول اقفل واخاف يزيد من الخسارة لكن السعر يعود من جديد وممكن ربح لدى لابد
من التحليل الفني والصبر على الصفقة

ahmad lord
02-21-2014, 11:57
بالنسبه لي ما تعلمته في الفوركس هو احترام راس مالي الخاص يعني علي اد لحافك مد رجليك اي ميكنش راس مالك 100 دولار وتدخل بفوليوم 50 سينت او بواحد دولار

marinamary
02-26-2014, 21:12
السلام عليكم اخي الكريم الموضوع الذي تترحه اليوم هو من اهم المواضيع التي تهمني كمبتدئ وانا ايضا كنت اعتقد مثلك البيع ثم الارتفاع ثم الشراء يحققون الربح ولكن اكتشفت انه سوق كبير يحتاج الي تحليل بعدة طرق ومؤشرات واستراتيجيات وغيرها

SaeedEgypt
02-28-2014, 00:28
غفلت عنه فتجربتى فى هذا السوق الناجح ومن يستطيع ان يلتزم سواء بالتحليل الجيد .او البعد العوامل النفسية او الأستوب والهدف البعيد عن الطمع اشياء كثيرة تعلمتها من هذا السوق وبحاولم استفيد منها فى متاجرتى ومازال اتعل`

chokrito
03-01-2014, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
شكرا لك اخي لطرحك لهدا الموضوع المفيد والدي سوف تكتسب منه خبرة انشالله
وتقبل مروري

maha elsayed
03-01-2014, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا تعلمت الصبر فى الفوركس
وايضا اداره راس مال قويه وصارمه يا اخى

mhmd12
03-13-2014, 01:45
انا تعلمت اول شئ الصبر و الصمود فى اوقات الازمات التى ربما لا يصمد فيها العديد من التجار بسبب اما الخوف او القلق من الخسارة و هذا لن يصبح ناجح ابدا بعد ذلك

soooonor
03-13-2014, 21:48
موضوع فى غاية الاهمية ان كل واحد بعد فترة من التعلم و بعد ما يبقى عنده معلومات يدخل بموضوع يشرح فيه بعض الحاجات اللى كان مش فاهمها و بعد شوية مع الوقت و الخبر فهمها صح ...اشكرك على الموضوع المميز

dhiyaeddine
03-13-2014, 22:18
شرح ممتاز و اكيد استفاد منه عدد كبير من الاعضاء و انا منهم طبعا ... لكن تصور لوفيه اشكال توضيحية .كان هيبقى فائدته اكبر

اشكرك على مجهودك فى كتابة موضوع مهم و مفيد لكل الاعضاء

---------- Post added at 08:17 PM ---------- Previous post was at 08:15 PM ----------

صراحه ده موضوع فى غايه الروعه والاهميه
جزاكم الله خيرا

---------- Post added at 08:18 PM ---------- Previous post was at 08:17 PM ----------

الشكر الجزيل لك اخي الكريم

karam22
03-13-2014, 22:27
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
اكبر واكثر الاشياء التي لابد ان ااحافظ عليها هي الرغبة في الكسب السريع
فلابد ان ننسي كل صفة تمت علي ربح وعندما ندخل مرة اخري لا ننظر الي قيمة الربح في الحساب ابدا لكي لا نتاثر بعامل الطمع

loka
03-18-2014, 02:10
تعلمت اول شئ الصبر و هو شئ جميل جدا لى فى حياتى ايضا و انا استطيع ان اصبر على امر او صفقة لمدة شهر فى هذا المجال لانى اعرف انها سوف تربحنى مالا بسهولة فى المستقبل

---------- Post added 03-18-2014 at 01:10 AM ---------- Previous post was 03-17-2014 at 04:17 AM ----------

انا كل يوم احاول ان اتعلم معلومة جديده فى الفوركس و اعتقد اننى عندما اواصل النعرفة و زيادة الخبرة يعتبر رصيد اضافى الى خبرتى و فرصى سوف تزداد فى التجارة فى الفوركس فى المستقبل بشك واضح جدا

loka
03-22-2014, 00:21
انا تعلمت السيطرة على عواطفى فى هذه التجارة و الابتعاد عن الخسارة الوارده من خلال الطمع و الصبر يهدى لى الارباح و الاهداف و التحليل الفنى و ايضا الدعم و المقاوكة و استراتيجية اسكالبينج و السوينج

---------- Post added at 11:21 PM ---------- Previous post was at 03:19 AM ----------

انا تعلمت التحارة فى الفوركس على الحساب التجريبى الذى يقودنى الى تحقيق افضل ارباح ممكنة لى فى المستقبل و تعلمت حسن ادارة رأس مالى و يجب على ان اكون بعيد عن الطمع و الاقتراب من الصبر غنيمة

loka
04-04-2014, 05:27
انا تعلمت الصبر و ثقتى فى نفسى مطولبة جدا لانها من الممكن ان تؤدى بى الى الوصول الى اهدافى المستقبلة و التى تضعنى على جانب او بالقرب من الاهداف من تجارة العملات

mhmd12
04-11-2014, 04:32
انا تعلمت الصبر و عدم الندم على الخسارة لان من الممكن ان احقق ما تم خسارة فى الماضى بسهولة فى المستقبل القريب و لكن بالتعلم من اخطاء الماضى فى هذه التجارة

mhmd12
04-14-2014, 00:30
انا تعلمت اشياء ايجابية فى حياتى و اشياء ايجابية فى التجارة بشكل عام مثل الابتعاد عن الطمع لتحقيق النتائج الصحيحة من التجارة و الصبر مهم جدا فى تحقيق احلامنا فى الفوركس

minou
04-14-2014, 02:19
السلام عليكم
موضوع جميل اخي وطرح رائع
وصلت الفكرة اتمنى من كل شخص
له معلومة او فكرة ان لا يبخل علينا
دمتم بود

RomanyMoreed
04-19-2014, 13:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بالنسبه لي الحقيقه ما تعلمته في الفوركس هو الانظباط بشكل كبير قله الانظباط تضيع الفورص وتضيع الحساب ايضآ

تحياتي

hasan300
04-22-2014, 02:37
انا تعلمت من التجارة هنا فى الفوركس ان التجارة على الدعم و المقاومة مربحة جدا لاى تاجر فى الفوركس و التجارة بدون خبرة لا يمكن و ان تمنح التاجر الوصول الى احلامه من التجارة هنا على العملات

marouansat
04-22-2014, 06:47
نعم أخي كلامك سليم ليس المبدء أن أشتري عندما أحقق الربح يعني أن الزوج سينخفض و لهذا أنصح أن تتعلم
المتاجرة بإستراتيجية محكمة تكون قد تعلمتها جيد في حساب التجريبي

fatoma elsayd
04-22-2014, 08:33
السلام عليكم
والله انا تعلمت الصبر والرضى بالقليل
وان اللى مكتوب للانسان هيشوفه اكيد
وتعلمت بعدم الطمع ف اى مجال او اى حاجه وانى احمدربنا
وان شاء الله خير لانى تعلمت ازاى اتاجر وبقى مستوايا حلو
وبقيت بعرف ازاى اكسب :) :yahoo:

hasan300
04-24-2014, 17:47
تعلمت فى الفوركس الصبر و الابتعاد عن الطمع فى التجارة و انا اتمنى انى اكون على المستوى المطلوب من العلم و الخبرة التى مكننى من التعلم يوميا لتحقيق احلامى من هذه التجارة

lambarkia
04-24-2014, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،
يبدو لي أخي أنك ألآن في أحسن الأحوال ومشاركات عديدة وقيمة ،
أعتقد أنك الآن لست بحاجة الى من يجيبك فأنت تجيب نفسك وتفيد الأعضاء الجدد بهذا السؤال ،

rojan22
04-24-2014, 19:26
السلام علیکم، اخی بصراحه إذا ترید تستفاد من فورکس بسهوله تستفاد، مثلا هاذا المنتدی بالأمکان ان تستفاد منها کثیر، لأن اصحاب الخبره دائما متواجدین، وإلی اخرهه، بالتوفیق

INTHENAMEOFALLA
04-24-2014, 19:34
ما تعلمته من الفوركس الصبر وطولة البال حتى استطيع ان احقق هدفى وعدم التردد فى اتخاذ القرارات فى الوقت المناسب وان احاول ان اتعلم من سوق الفوركس على قد ما اقدر

عاشق الفوركس
04-24-2014, 21:06
،السـلام عليـكم رحمـة الله تعالى وبركاته ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى الطرح و على ملخص الذي تعرضت ووتعاملت معه في الفوركس ان ياخدو االاعضاء العبرة من دالك ،بالتوفيق لك ,اخي الفاضل ,ولكل الاخوة الكرام ........

tarki147
04-24-2014, 22:10
مواضيعكم بتنور دربنا
انا ما قرات وانا جديد انا الدين نجحوا في الفوراكس هم اناس لديهم صبر و قدر كافي من التحليل مع امكانية اتخاد
القرار الصح في الوقت المناسب

FaTi
04-26-2014, 13:14
الســــلام علـــيكم ورحمـــــــة الله تعـــالى وبركاتــــه
اهــــلا اخـي الكريــــــم بالفعل اخي وان شاء الله الاعضاء الكرام يستفيدو من هي الكلام
بالتوفيق

kaa
04-27-2014, 20:47
نمل بلاشك تعلمت اشاياء كثرة فى الفورك س تلمت فى الفركس كيف نحقق ارباح وايضا تعلمت من افوركس كيف نستغل القوت لكى اد فرص عمل من المنزل لانه يوجد عندى اوقات كثيرة ومنهنا بدات اعمل فى الفوركس

MOUNUR1975
04-27-2014, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمان الرحيم
شكرا اخي تقبل مني كل الاحترام والتقدير نعم هي فكرة جيدة لو كان كل شخص يعرفنا ببداية عمله كي نتعلم من المخاطر التي تواجهه

ninalove
04-28-2014, 02:11
شكرا لكل الاخوة الذين افادوا السيد بالشرح المبسط
انا شخصيا استفدت كثير من الفوركس
وارجوا انت تستفيدوا

AMLAK
04-28-2014, 02:13
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان التعلم الجيد فى
بدايه الامر والصبر على المعرفه الجيده يجعلنا نستطيع ان ندخل الى السوق بكل ثقه تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل
سهوله ودون الوقوع فى اى اخطاء تؤدى الى خسائر كبيره تحياتي للجميع

kaa
04-28-2014, 14:02
تعلمت من الفوركس انى احسن استعغلال الملا حيث لو وفرات لفلوس التى تصرف فى اشايء غير هادفة او فى اى شى زيادة سوف اعمل ايداع بتلك الاموال اتتداول بها فى الفوركس وم هنا يكون عندنما مصدر دخل كويس

MAZROUR
04-28-2014, 14:06
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان ما تعلمته من الفوركس هو الصبر
وطولة البال حتى استطيع ان احقق هدفى وعدم التردد فى اتخاذ القرارات فى الوقت
المناسب وان احاول ان اتعلم من سوق الفوركس على قد ما اقدرا بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mhmd12
04-29-2014, 07:56
انا تعلمت التجارة مهمة جدا و مربحة جدا لاى تاجر ف العملات و يجب على ان استمر فى التعلم من الابتعاد عن الطمع و تقبل وجهة نظر الغير و عدم التشبث بالرأى مهم جدا فى الفوركس و يجب الصبر فى التجارة بشكل مستمر

a7med84
04-30-2014, 21:43
الفوركس تعلمت من الصبر اهم شئ الصبر على التعلم قبل التداول على الحقيقى

الصبر قبل الدخول فى الصفقاتوعلى الصفقات وكلها اتمور مهمه تحكمها الخبره والله المستعان

mohammed aburekbah
04-30-2014, 21:47
:bravo:بسم الله الرحمن الرحيم شكرا لهذه المشاركة الجميلة التى تدل عاى الاستعداد
والطموح العالى ولك منا كل التشجيع والى الامام.

mhmd12
05-07-2014, 23:51
انا تعلمت الصبر من التجارة فى الفوركس و يجب على اان اسعى الى تكرار انجازى فى الفوركس من حيث البيع و الشراء بالشكل المستر و الذى يساعد اى تاجر فى الوصول الى ارباح كبيرة من التجارة على العملات

Referrer
05-08-2014, 18:05
الفوركس عملية معقدة جدا و رغم انها متظمة فانك قد تشعر بانها عشوائية لشدة تعقيدها

mhmd12
05-11-2014, 05:28
اول شئ تعلمته من التجارة فى الفوركس هى انى لازم اكون صبور و لا يجب على ان استعجل فى اتخاذ القرارت فى التجارة حتى لا اندم ولا يفيد الندم فى التجارة على العملات

---------- Post added 05-11-2014 at 02:28 AM ---------- Previous post was 05-10-2014 at 09:22 PM ----------

بتعلم حب الخير و الربح المشترك مع الاخرين فى السوق و انا اتمنى انى احقق اهدافى و ارباحى التى اود الوصول الى تحقيق نتائجها فى السوق من خلال تلك المعلومات و المعرفة التى تعلمتها من الماضى فى الحساب التجريبى

doola2020
05-11-2014, 14:06
اللي احنا اتعلمناه كتير ولكن لسة برضو موضلناش لدرجة الاحتراف لأن درجة الاحتراف اللي احنا عايزين نوصلها مش هتيجي دلوقتي أبدا

mhmd12
05-13-2014, 01:47
تعلمت من التجارة فى الفوركس انى لازم ابقى طموح بالشكل الذى يقودنى نحو تحقيق احلامى و يجب ان استمر فى التجارة على الصبر و عدم الندم و يجب ان اكون تجر متمزا فى التجارة و العمل على حب الغير فى الفوركس مهم جدا

moh721
05-31-2014, 23:33
انا تعلمت من الفركس اشياء كثيرة جدا تعلمت من الفوركس كيف احافظ على امولى حيث لو كل قرش ادخرته وتم استثماره فى الفوركس يكون هو فى صالحى ان ا تعلمت ايض كيف استغلال كل وت فراغى فى حياتى

abo heba
06-01-2014, 00:43
عليكم السلام
الف شكر لتقاسمنا كل ما تعلمته من الفوركس واكثر ما تعلمته من الفوركس هو الصبر والالتزام وعدم الدخول العشوائى
وان تكون لدى رؤيه اتمسك بها الى النهايه وان احاول ان افكر

adoui chabane
06-01-2014, 20:56
السلام عليكم
حقيقة تعلمت في الفوركس ان التفاؤل وحده لايكفي
وأن العلم والتجربة لها أكبر دور في تحقيق النجاح
والله يوفق الجميع

samozein
06-01-2014, 20:58
الفوركس هو عالم واسع ليس له نهايه مع كل يوم تزيد خبرتك ومجال ادراكك وفهمك الى مستوى راقي يتسم بالمنافسه والرقي

abood-k
06-02-2014, 03:12
صديقي تبقى أفضل قاعدة هي الشراء بأقل سعر و البيع باعلى سعر ممكن .
فالربح هو حاصل طرح سعر المبيع من سعر الشراء .

hasan300
06-15-2014, 00:21
تعلمت كيفية خلق فرص للربح و التواجد فى صفقات خضراء بشكل مستمر و الصبر حتى اصل الى الاهداف التى احققها و اسعى اليها فى تجارتى فى مجال الفوركس على النحو المطلوب منى

rojan22
06-15-2014, 00:25
السلام علیکم، بصراحه إذا ترید تستفاد من فورکس بسهوله تستفاد،
مثلا هاذا المنتدی بالأمکان ان تستفاد منها کثیر، لأن اصحاب الخبره دائما متواجدین،
و انا اهم شی عندی الصبر و عدم الاستعجال و احترام رأسالمال، بالتوفیق

raouf2014
06-15-2014, 04:23
ما تعلمته الى الآن من تجربتي القصيرة مع الفوركس :
* عدم التسرع في دخول الصفقات: لا بد من التأكد من نقطة الدخول للصفقة و هذا من الامور المهمة جدا
* إدارة رأس المال: بدونها تكون النتائج كارثية
* عدم الاستعجال : فالدخول في التداول الحقيقي أمر محفوف بالمخاطر و لا بد من التريث و التدرب جيدا
* عدم معاندة السعر و التداول عكس الاتجاه السعري
* البساطة سر الاسرار :كثرة المؤشرات و كثرة الاستراتيجيات قد تكون لها نتائج عكسية
هذا بعض ما تعلمته الى الآن من الفوركس و مازال امامي الكثير
نسأل الله التوفيق

ishytower
06-24-2014, 11:01
السلام عليكم اخي الكريم اشكرك علي هذا الموضوع الجيد وافضل مافيه هو انك تحدثت عن تعلمك بايجاز ولن تكتب موضوع طويل نتمني المزيد بأذن الله بالتوفيق

عاشق الفوركس
06-27-2014, 13:57
السـلام عليـكم رحمـة الله تعالى وبركاته ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى اللمقال الدي قدمته ل االعضاء امل ان يستفيدو منه ان شاء الله ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله ,

hasan300
06-27-2014, 21:18
تعلمت التجارة فى الفوركس هى اساس الدخل الكبير لاى تاجر و تعلمت كيفية الاستفاده من الوقت و المال لكى احقق مزيد من الربح و المال الخاص بى من خلال التجارة هنا فى الفوركس و تحقيق الاهداف المطلوبة منى

besnisse
06-28-2014, 03:56
نعم الكثير من المتداولين الجدد يعتقدون
ان عليهم بعد عقد صفقة البيع ان تليها صفقة شراء
او العكس و هذا غير صحيح
فالصفقة بعد الانتهاء منها تاتي عملية الغلق لها
و بالتالي انتهت الصفقة
بالتوفيق

ishytower
07-22-2014, 22:53
السلام عليكم اخي الكريم جيد لقد تعلمت الغرض من الفوركس او قاعده اساسيه فيه وهو البيع بسعر اعلي من بيع الشراء وهو اساس اي تجاره حتي تحقق الربح ولا غني عن الخساره بالتأكيد

ahdtoaa
07-22-2014, 22:55
مرحبا بكم اعضاء المنتدى
فى الواقع احب اوجه ليك الف تحيه وشكر على الموضوع القيم والمعلومات الرائعه جزاك
الله خير ونتمنى ان يستفيد منها باقى الاعضاء بالمنتدى نتمنى ان نرى كل جديد لك وبالتوفيق

عاشق الفوركس
08-26-2014, 10:40
السلام عليكم ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى الاقترح الجميل الذي فكرتنا بها وعلى ان يتفاعل معه الاخو الكرم في المنتدى في اقرب وقت ممكن ،ان شاء الله, أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

بشير حمدان
09-15-2014, 11:04
السلام عليكم
اخى الكريم ان قاعد التداول او التى اعتبرها الاولى
لا بيع عند القيعان ولا شراء عند القمم
ومن تجربتى الشخصيه او النصيحه التى جربت مصداقيتها بنفسى
اذا اجتمعت جميع المؤشرات على هدف واحد فلا تدخل الصفقه لانها بتكون فى نهايتها

mahmoud mostafa
10-23-2014, 13:35
جزاك الله كل خير اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق

kaa
12-19-2014, 21:01
انا تعلمت من الفوركس اشياء كثيرة حيث انا تعلمت من الفوركس كفيقة الاستثمار حتى لو 100 دولار ويضا تعلمت من الفوركس كفيفة الحصول على ارباح من خلال النت حيث ا نه يكون را س المال من النت طريق كويس جدا لكى نحصل على دخل مناسب جدا

aboboody
12-20-2014, 17:36
الموضوع والردود يعتبروا مرجع ليا كمبتدئ
واستفدت فعلا من اللى اتعلمتوه وخبراتكم
دعواتكم ليا بالتوفيق وشكرا جزيلا

abdgaribtc
12-20-2014, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يعني انت شو غيرت بالموضوع نحنا منشتري ولما بيرتفع منرجع منبيع والعكس هو الصحيح ماذا افدتنا بمعلومة جديدة

---------- Post added at 04:44 PM ---------- Previous post was at 03:34 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع بسيط جدا اولا عليك اختيار الموشرات المهمة التي لا يمكن الاستغناء عنها و من ثم تبدأ التداول

mansour2010
02-15-2015, 18:37
مرحبا بك ايها الاخ الكريم الحساب التجريبي
يعتبر من اهم التدريبات للمتداول لكن مع تعلم بعض البرامج والمشرات يكون افضل

mohamed9004
02-15-2015, 22:18
السلام عليكم ورحمه الله .. انت بتفكرنى بنفسى اول مرة ساعت اما دخلت اجرب على الديمو وعملت امر شراء فى الاول واغلقته بببيع لكن لما جيت عملت امر بيع وجيت اغلقه بامر شراء مفهمتش حاجة اقعدت احاول افهم فيها بتاع اسبوع كده بس فهمتها اصل مفيش حاجة فى مصر بتجبها النهاردة وترخص بكره فقعدت مدة عشان افهمة بس الحمد لله

antonioforex
02-28-2015, 16:26
السلام عليكم
مشكور اخي على هده النصائح المهمة التي قدمتها لنا حول الفوركس من خبرتك
و اتمنى ان نرى مواضيعك دائما بالمنتدى اخي الفاضل سلام

abdannour26
04-25-2015, 13:49

osama forexawy
05-30-2015, 05:00
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احبابى فى منتدى فوركس العرب
:accute:
مشكور لك اخى الكريم ان قمت بنقل تجربتك الشخصية لنا حتى نتمكن من التعلم منها نرجو منك المزيد من النصائح التى لاشك اننا نستفاد منها ستفاده كبيرة

mohamedpopo
06-17-2015, 00:42
انا انصح الجميع و فعلا عرفة اهميتها و تعلمتها
ان لا تهل ابدا اهمال التحليل الفنى و الاعتماد على المؤشرات
هذا خطر جدا و ان الترندات و الدعومات و المقاومات
هم اساس الفوركس

xmenflis
06-17-2015, 17:25
مرحباً شكراً على طرح موضوع

بتوفيق لك ولي جميع أعضاء

ali barakat
06-18-2015, 13:47
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع الذي يسهل العديد من الافكار حول كيفية دخول سوق الفوركس
تقبل تحياتي

---------- Post added at 12:47 PM ---------- Previous post was at 12:59 AM ----------

مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع الذي يسهل العديد من الافكار حول كيفية دخول سوق الفوركس
تقبل تحياتي

OSAMA AMER
06-20-2015, 21:32
مرحبا اخوانى واخواتى الكرام اعضضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اتمنى لكم جميعا حظا سعيدا :yahoo:
لابد وان يعلم كل متداول فى سوق الفوركس انه ليس من التعليم ان تقوم بفتح حساب تجريبى المفروض ان نتعلم وان نطبق ما تعلمناه على الديمو ان ربحنا فانه ان الاوان ان نقوم بفتح حساب حقيقى

rachedcom
06-20-2015, 23:27

عاشق الفوركس
06-25-2015, 20:33
السـلام عليـكم رحمـة الله تعالى وبركاته ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى اللمقال الدي قدمته ل االعضاء امل ان يستفيدو منه الذي زودتنا بها

Angry falcon
06-27-2015, 05:13
شكرا لك اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع والمعلومات المفيدة مع تمنياتى بالنجاح

mido elmasry
06-27-2015, 05:44
السلام عليكم و رحمه اله وبركاته
اخي الغالي 2x1
مشكور علي مشاركتنا هذه المعلومات المفيده التي تعلمتاه و افدتنا أياها
ننتظر منك المزيد و المزيد من مواضيعك المميزه
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

jaouad ouaiss
06-27-2015, 12:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وشكرا على هدا الموظع حول مكتسباتك من الفوركس نعم كل واحد وما تعلمه من الفوركس انا تعلمت الصبر .تحياتي الخاصة

engaym
06-27-2015, 12:05
السلام عليكم اخى ما تعلمتة من الفوركس هو الصبر والتعلم فى مجال جديد عليا اول مرة اشتغل فية والاهتمام
بالاخبار الاقتصادية المؤثرة على العملات واتمنى النجاح لى ولكم فى هذا المجال

elmahdielannabi71
07-01-2015, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

محمدعبدالله
07-04-2015, 21:04

aphytis
07-05-2015, 00:03
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه
اخـــــي العزيز المتاجر المبتدئ الناجح في سوق العملات يجب أن يتقيد بعدة أمور أهمها:
ـصفقة واحدة في اليوم
تحديد وقف الخسارة و الربح في 2% من رأس المال
العمل وفق إستراتيجية واضحة
موفق أخي

SHADOW
07-05-2015, 03:49
تم فتح الجزء الثانى من الموضوع ويمكن متابعته من هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?191838-%D9%85%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%87-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%28%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B2%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%89%29&p=6522058#post6522058)

تم اغلاق هذا الموضوع