PDA

View Full Version : امنيه من الاعضاء

Pages : [1] 2 3

mohamedalshafai
04-01-2014, 00:58
انا يا جماعه حاولت كاير ان اضارب على المنصه فى الديمو انجح وفى احساب الحقيقى
افشل فشل زريع انا بصراحه تعبت وعاوز اى حل لانى مليت من الموضوع

forexman3
04-02-2014, 18:41
شوف ياغالى
مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
واكيد ان الحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر

brahim.alg
04-02-2014, 18:56
عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر

st2s
04-02-2014, 22:49
انا يا جماعه حاولت كاير ان اضارب على المنصه فى الديمو انجح وفى احساب الحقيقى مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر

mina256
04-02-2014, 23:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
ماتتعلم كويس وتاخد كورسات فى المجال الاول وبعد
كده تاجر بحسابك زى مانت عاوز - الموضوع مش سهل
فعلا

doola2020
04-06-2014, 00:42
الحل الوحيد إنك تشوف موقع يكون بيبعت توصيات علي الموبايل ولكن هذه الخدمة بتكون بمقابل مادي تصل إلي مائة دولار في الشهر

slow
04-06-2014, 01:55
الخوف هو الدي يخلينا نخسر في الحساب الحقيقيو نربàح في الحساب التجربير لاننا لا نبالي
ان خسرناه فهو تجريلي عكس الحقيقي يكون تخوف و تردد اكتر من الللازم

voxaln
04-06-2014, 02:01
السلام عليكم
اخي الكريم الفشل يؤدي الى النجاح بشرط ان تتغلب على الفشل لذا عليك اخي الكريم ان تتقن طريقة للعمل والطريقة الناجحة نسبة ارباحها اكبر من خسائرها وتتدرب عليها على الديمو فترة حتى تتاكد من مصداقيتها
ثم بعد ذالك يمكن اتطبقها على الحقيقي وستحقق ربح وتنجح بس لاتنساني بالدعاء واذا لزمك اي شيء انا جاهز
وشكرا

malek baby
04-06-2014, 02:59
اخي الكريم الفشل يؤدي الى النجاح بشرط ان تتغلب على الفشل لذا عليك اخي الكريم ان تتقن طريقة للعمل والطريقة الناجحة نسبة ارباحها اكبر من خسائرها وتتدرب عليها على الديمو فترة حتى تتاكد من مصداقيتها
ثم بعد ذالك يمكن اتطبقها على الحقيقي وستحقق ربح وتنجح بس لاتنساني بالدعاء واذا لزمك اي شيء انا جاهز:(

nour elhouda
04-06-2014, 14:03

اخى الفاضل مافيش داعى للملل لا الموضوع محتاج شوية صبر ودراسة والتمرين على الاقل شهرين على حساب تجريبى حتى اتقان الموضوع وان شاء الله تكون انتيجة مرضية وربنا يوفقك

a7med84
04-06-2014, 14:23
والله اخى الكريم ده الفارق بين التجريبى والحقيقى ان العامل النفسى

بيكون مؤثر جدا فى التداول فى هذا السوق وعليك ان تتعلم بشكل جيد واترك التداول الحقيقى الى ان تتعلم بشكل افضل

latraaa
04-06-2014, 14:33
لأنك و بكل بساطة لما تكون على الحساب الحقيقي تنتابك شعور بأنك سوف تحقق الكثير و يمكن أن تصبح غنيا من التداول فتتغير عقليتك و لا تصبح تتحكم في عواطفك فتخسر الكثير و تدخل في صفقات من دون تحاليل قيمة

ahmedibrahim258259
04-12-2014, 15:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشان انت في الحساب التجريبي بتاجر ب10000 دولار اما في الحقيقي فانت بتتاجر ب100 دولار الفرق كبير جدا وموش تحكم على نجاحك في التجريبي افتح تجريبي ب100 دولار واشتغل عليه وشوف هاتكسب ولا هاتخسر
تقبل مروري

mohyedal
04-12-2014, 15:58
اذا ما خسر المتداول كثيرا على الحساب الحقيقي
فهذا يعني انه لم يتعلم بعد و من تمة فعليه يعود
الى الحساب التجريبي من اجل المزيد في التدريب
و الممارسة من اجل اكتساب الخبرة

Abo Hamdy
04-12-2014, 16:05
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
لازم تخش بعقل وعلي فكرة انا لاحظت ان حركة العملة ف الحساب الديمو بتختلف عن الحقيقي

Bouani
04-12-2014, 16:31
لا تخف أخي الكريم دي حاجة عادية
أنت خسرت لأنك لم تتعلم بعد كفاية
و بالتالي أنا أدعوك أن تبدأ التعلم جيدا دروس و فيديوهات
ثم تبدأ تجرب
تقبل مروري

houdabluegolden
04-14-2014, 16:13
انت لازم الاول تكون متعلم اساسيات التحليل الفني زي الترند والدعوم والمقاومات والفيبوناتشي ودي هي الاساسيات
وبعد كده تشتغل على الحساب التجريبي لفترة بنفس راس مالك اللي هتدخل بيه في الحساب الحقيقي

sendrela
04-14-2014, 16:16
الحل الوحيد هو ان تتداول بحسابك بأداره جيده لراس المال فما المانع مثلا اذا كان حسابك 100 دولار ان يكون سعر النقطه 10 سنت

ولا تفتح اكثر من صفقه واحده ..حتى يكون هناك تركيز فى قرار دخول الصفقه وانتظر مع الوقت ستجد ان حسابك ينمو ولو ببطىء ولكنك على الاقل ستحافظ عليه وتزيده وتكتسب خبره

تحيتى

حسنى صادق
04-14-2014, 16:52
انت المفروض انك تتعلم من اخطاءك لانة مش معقول انك بتكون على طول تغلط نفس الغلطات و السوق هو اكبر مدرسة
و انا اقولك افضل خطوات
- ادخل و احدة و اجدة
ما تطمعش
لو شايف نفسك بتخسر كتيير يبقى اتعلم تانى
و اشتغل على ديمو و سيب الحقيقى

INTHENAMEOFALLA
04-14-2014, 16:56
تعلم من اسباب الفشل وشوف نقطة الضعف الخاصة فى الحساب الحقيقى وغير من طريقة المتاجرة التى تتبعها فى منصتك لان الفوركس يتطلب الصبر والكفاح ولا تيأس بسرعة اعطى نفسك فرصة اخرى ةيا ريت يا اخى تعيد على نفسك الدروس الخاصة بالفوركس مرة اخرى

ashrafko
04-14-2014, 17:01
اخى الكريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى فبة الكثير من الاساسيات التى لابد من معرفتها وبالتوفيق

Moh23ozil
04-14-2014, 17:03
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته يجب البدء بالحساب التجريبي و من ثم الانتقال
الى الحساب الحقيقي لكي تكتسب الخبرة في التعاملات

hegaa
04-14-2014, 17:20
اسللم عليكم اخى الكريم
يجب عليك التحليى ب صبر
لان مجال الفوركس هو ليش لعبة وان الحساب الديمو يختلف كليا عن الحساب الحقيقى
لان الحقيقى هى اموال حقيقىة واذا خسرت تخسر اموالك

500
04-14-2014, 17:29
يا اخى الكريم يبقى انت بتخاف وانت تتاجر فى الحساب الحقيقى بجد مش تخاف من اى حاجه زى ما بتعمل فى الحساب التجريبى اعمل فى الحساب الحقيقى

mohyedal
04-14-2014, 17:31
الحل هو العودة الى نقطة البداية اي الى
التعلم من جديد فلا عيب ان يعترف المرء
بخيبة امله لكن الخطأ هو ان لا يعرف
الاسباب في ذلك من اجل العلاج

gr53
04-14-2014, 23:06

أعتقد أن السبب عدم التعامل مع الحساب التجريبي بنفس أسلوب الحقيقي خصوصا في تحديد حجم النقطة
فعليك بمراجعة طريقتك و ادخل في الديمو بنفس صفقة الحقيقي

Mohamed Morsy
04-16-2014, 15:55
اخي الغالي تعلم من اسباب الفشل وشوف نقطة الضعف الخاصة بيك ويكون افضل فى الحساب الحقيقى
وغير من طريقة المتاجرة التى تتبعها فى منصتك لان الفوركس وعلى ان يتطلب الصبر والكفاح ولا تيأس
بسرعة اعطى نفسك فرصة اخرى ةيا ريت يا اخى تعيد على نفسك الدروس الخاصة بالفوركس مرة اخرى.

saad197920
04-16-2014, 16:20
يا اخى الفاضل ان السبب فى النجاح فى الحساب الديمو والفشل فى الحقيقى معروف لنا جميعا ولكننا نتجاهله
وهو اننا نتعامل مع الحساب الديمو بطريقة مختلفة عن التعامل مع الحساب الحقيقى من حيث حجم رأس المال
واستخدام الرافعة المالية وكمية التداول الى اخره لذلك انا انصح دائما كل مبتدأ بأن يتدرب فى الحساب الديمو
بنفس حجم رأس المال والرافعة المالية وطريقة العمل التى سوف يتبعها فى الحساب الحقيقى حتى تكون التجربة
حقيقية وواقعية ولا نصطدم ...

مصطفى حمدان
04-20-2014, 14:31
اخى الفاضل الياس والملل هما عدو النجاح فى هذا السوق فاذا اردت الاستمرار فعليك بالصبر والالتزام فى اكتساب المعرفة وتقوية الخبرة الناشئة من التعلم من الاخطاء التى تقع فيها كل مرة لتتجنبها المرات القادمة

جمال محمدين
04-20-2014, 20:38
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
لان انت لازم تخلي شعورك في الحساب الحقيقي يبقي نفس شعورك ف الديمو

abo heba
04-20-2014, 20:57
للاسف هذه المشكله لدينا جميعا لدرجه اننى لم انجح فى التداول الى الان ولكنى باذن الله احاول ان اتداول
بنجاح قدر المستطاع ولكن الاستمرار هو مفتاح النجاح امامنا

loubhan
04-20-2014, 22:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع في غاية الأهمية
مشكوور على الطرح اخي نعم حاول ان تغير اسلوبك في التداول وان شاء الله يكون خير

عدي
04-20-2014, 23:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... المتاجره علي الحساب التجريبي في فرق كبييير جدا بينها و بين الحساب الحقيقي لكن في شئ واحد فقط و هو نفسيتك اثناء المتاجره اكيد بتبقي خايف و بتغلق الصفقات بسرعه و بتتداول عشوائي هذا هو سبب الخساره

ilyes chaieb
04-20-2014, 23:45
لا تيأس صديقى هذا امر طبيعى انك تخسر خاصة و انت مازلت مبتدء على المجال حاول ان تبحث عن نقاطء الخط و تجنبها في المستقبل و ان شاء الله خير
تقبل مرورى

ssnsafi
04-21-2014, 00:17
هذا ما يحصل اخي الكريم مع الكل فالكل ينجح في الديمو ويفشل في الحقيقي في بداية تداوله لأنه في التجريبي يكون مرتاح نفسيا لا يوجد ضغوط ولا خوف من خسارة ماله الخاص بل نتاجر بكل ثقة وراحة اما في الحقيقي فعندما تنوي فتح صفقة تبدأ تشعر بالتوتر والخوف ويبدأ الاحساس العاطفي بالتدخل في قرارك الصحيح في فتح الصفقة مما يؤدي الى اتخاذ قرار خاطئ وفشا الصفقة والخسارة

saddem
04-21-2014, 00:29
الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك
يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش...

---------- Post added at 09:29 PM ---------- Previous post was at 09:28 PM ----------

استخدام الرافعة المالية وكمية التداول الى اخره لذلك انا انصح دائما كل مبتدأ بأن يتدرب فى الحساب الديمو
بنفس حجم رأس المال والرافعة المالية...

anamoody
04-21-2014, 01:03
اخى الكريم ان اردت ان تتدرب بنجاح فى الفوركس على الديمو يجب ان تعادل رأس المال
بحساب الديمو مثل الحساب الحقيقى و يكونا متطابقان حتى تتداول بالمثل تداولا صحيحا

fares300
04-21-2014, 01:05
اخي العزيز الديمو يختلف عن الحقيقي
الديمو اولا ذاك مال ليس لك وعادي تخسره
مما يجعلك بسيكولوجيا في حالة جيدة وبدون
أي عوائق عكس الحقيقي لي فيه الضغط والخ

samoray13
04-29-2014, 15:14
لست وحدك من يعاني من هذا المشكل اخي الحبيب غلبنا عانى او يعاني من هذا لمشكل وسبب ذلك هو قلت رأس المال على الحقيقي مقارنة بالديمو اضافة الى العامل النفسي الذي يكون مرتاح على الديمو

sara ali
04-29-2014, 21:29
اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك

besnisse
04-29-2014, 22:18
اصبر يا اخي و لا تستعجل
ان شاء الله يكون كل خير عليك بتغيير استراتيجيتك المتبعة
ان لم تكن مجدية
اصبر و الكل سيكون على ما يرام بالتعلم المتواصل و الصبر
بالتوفيق و ان شاء الله موفق في صفقاتك القاذمة باذن الله .

hunter_world
04-29-2014, 22:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انت ممكن تشتغل بشكل احسن وتحس الضغط العصبي وكمان تهتم بي ادره راس المال

godfather
04-29-2014, 23:10
يمكن الخفو بيسيطر عليك و يخليك تخسر لان المتاجرة فى الحساب الديمو
بتخليك مش خايف اما الحساب الحقيقى فبيكون فيه شوية خوف

mariya
04-30-2014, 00:14
الكل يعاني لأأن نفسية المضارب تختلف من الحساب التجريبي عن الحقيقي وهذا لن يكون الا من خلالل تحديد أومر جيدة في السوق

جمال محمدين
04-30-2014, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
من اكتر اماني الناس المتاجرين انهم يحققو نفس الارباح في الحساب الحقيقي

zizou10
04-30-2014, 00:36
الصبر و عدم الطمع اهم حاجات تخليك تتاجر ةة تكسب فى الفوركس
بالاضافة للخبرة طبعا و حجم رأس المال الكبير اللى المفروض يكون معاك

gr53
05-06-2014, 00:15
أعتقد أن السبب عدم التعامل مع الحساب التجريبي بنفس أسلوب الحقيقي خصوصا في تحديد حجم النقطة
فعليك بمراجعة طريقتك و ادخل في الديمو بنفس صفقة الحقيقي

gr53
05-11-2014, 20:33

عليك بمزيد من التدريب على الديمو و التعامل معه كما تتعامل مع الحقيقي
و التحلي بالصبر على التعلم و الاستمرار فيه فالأمر ليس سهلا

ruse
05-14-2014, 02:28
السلام عليكم
يجب عليك التحليى ب صبر

AMLAK
05-14-2014, 02:32
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اختي الكريمة انه للاسف
فهذه المشكله لدينا جميعا لدرجه اننى لم انجح فى التداول الى الان ولكنى باذن الله احاول ان اتداول بنجاح قدر
المستطاع ولكن الاستمرار هو مفتاح النجاح امامنا تحياتي للجميع

fatoma elsayd
05-14-2014, 02:36
السلام عليكم استاذى والله
كل حاجه بتبقى ف الاول متاها وصعبه لكن انا انصحك بالصبر والتعلم وان شاء اله خير
افتح القسم التعليمى وابدء من جديد
تقبل مرورى وبالتوفيق :) :yahoo:

omdameeter
05-14-2014, 02:55
والله يا اخى اذا لقيت حل برجوك تقولنا علية انا شخصيا كتير بفشل ولكن لا تيأس يا اخى حاول مرة بعد مرة وان شاء الله ربك كريم وبيعوضك بس قول يارب وهو اكيد بيعوضك

mvpopcina
05-14-2014, 20:02

اخواني الكرام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله

اخي حاول تتعلم كيف تتداول وكيف تحلل صح اعتمد على طرق واستراتجيات ناجحة + ادارة راس مال جيدة
بالتوفيق

الربح من الفوركس
05-14-2014, 20:22
اخى الحبيب لابد من الصبر على كل مراحل الفوركس من تعلم وتدريب وممارسة وتجارة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

mezo2229
05-14-2014, 20:28
اعتقد اختي الكريمة انه للاسف
فهذه المشكله لدينا جميعا لدرجه اننى لم انجح فى التداول الى الان ولكنى باذن الله احاول ان اتداول بنجاح قدر
المستطاع ولكن الاستمرار هو مفتاح النجاح

selmon
05-15-2014, 17:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لازم يكون عندك ادره راس مال صحيحه علشان تقدر تنجح بس دا مهم

talalcm11
05-15-2014, 17:17
اعتقد هناك اختلاف كبير في سرعه فتح واغلاق الصفقات
بين الحقيقي والديمو

الديمو اسرع من الحقيقي

ولكن النتيجة اعتقد واحد فاسعار العملات هي هي في الحقيقي والديمو

ربما السبب هو الثقه بانك تخاف ان تخسر في الحقيقي بينما الديمو

خسرت او ربحت لا ثؤثر على اموالك

mahmoudgalal
05-15-2014, 17:19

maao2008
05-16-2014, 22:23
الخوف هو الدي يخلينا نخسر في الحساب الحقيقيو نربàح في الحساب التجربير لاننا لا نبالي
ان خسرناه فهو تجريلي عكس الحقيقي يكون تخوف و تردد اكتر من الللازم

soula
05-16-2014, 22:25
اخى الكريم حاول ان تتعلم التحليل الفنى من خلال فيديوهات من على النت حاول ان تبحث عن
تعليم الفوريكس بالفيديو وشوف هما ازاى بيرسمو الترندات للدعوم والمقاومات وازاى بيفتحو الصفقات
وهتلاقى كل حاجة على اليوتيوب

BrahimForex
05-16-2014, 23:48
المتاجرة في الحساب التجريبي ليست متل المتاجرة في الحساب الحقيقي في الحساب التجريبي ليس هناك ضغط و العكس في الحقيقي

---------- Post added at 09:48 PM ---------- Previous post was at 09:18 PM ----------

مجال الفوركس لن تجده بالسهولة التي وجدته به في الحساب التجريبي عليك اخي التعلم و عدم الاستسلام و الصبر لتحقيق الربح

salimned
05-17-2014, 00:21
السلام عليكم اخي عليك ان تتحكم في عاملك النفسي في الحساب الحقيقي لانهما لا يختلفان في اي شيئ
و عليك ان تحاول تنظيم عملك كي تحقق مكاسب جيدة و بالتوفيق لك.

mezo2229
05-17-2014, 00:48
حاول ان تتعلم التحليل الفنى من خلال فيديوهات من على النت حاول ان تبحث عن
تعليم الفوريكس بالفيديو وشوف هما ازاى بيرسمو الترندات للدعوم والمقاومات

sofien 003
05-17-2014, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
علي حسب تجربتي المتواضعة ليس هنالك فارق كبير بين
الحساب التجريبي والحساب الحقيقي كل ما في الامر هو
طريقة التعامل مع راس المال لا يجب ان تكون هي نفسها
في الحساب التجريبي والحساب الحقيقي فعادة ما يكون رصيد الحساب
الحقيقي اقل بكثير من رصيد الحساب التجريبي لذا وجب علينا ان نراعي
ذالك ونعتمد علي ادارة راس مال صارمة حتي لا نقع في خسائر يمكن
ان تعصف بكل رأس مالنا.

Mido0o
05-17-2014, 00:59
عزيزى يجب عليكاولاان تجيب على سؤال كيف تتاجرو هل تعرف اولا قوانين المتاجرة مع انستا حيث انى اعرف الكثير من الاشخاص يتاجرون بطريقة توقع السعر كما هى المراهنة و ليس متاجرة حقيقية اذا كنت تريد الربح فكلما عليك هومتابعة استراتيجىة فى ورشة عمل فى اى منتدى و ستربح لا تقلق.

poop3
05-17-2014, 01:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تحتاج مزيد من التدريبعلى الحساب التجريبى اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

shellfish_ssa
05-17-2014, 01:04
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
السلام عليكم اخي المنصتين متشابهيتن و لا يوجد اختلاف ولكن ما يختلف فى اعتقادى هو احساسك بالخوف من الخساره على الريل التردد والريبه هم اشد اعداء المتداول ويؤثرون بالسلب على اداءه وبالله التوفيق .

soula
05-17-2014, 12:57
اخى الكريم حاول ان تتعلم التحليل الفنى من خلال فيديوهات من على النت حاول ان تبحث عن
تعليم الفوريكس بالفيديو
ثم بعد ذالك يمكن اتطبقها على الحقيقي وستحقق ربح
بالتوفيق لك و للجميع

---------- Post added at 11:57 AM ---------- Previous post was at 11:55 AM ----------

عليك ان تتحكم في عاملك النفسي في الحساب الحقيقي لانهما لا يختلفان في اي شيئ
و عليك ان تحاول تنظيم عملك كي تحقق مكاسب جيدة
عليك اخي التعلم و عدم الاستسلام و الصبر لتحقيق الربح

walid08
05-17-2014, 14:08
السلام عليكم
نعم اخي هذه حقيقة و لا يمكن انكارها
في النتجريبي يكون لك راس مال كبير تتاجر بارياحية كبيرة عكس الحقيقي
في التجريبي لا تخف على المال لانه خيالي عكس الحقيقي

mahmoudgalal
05-17-2014, 14:10

samibms
05-17-2014, 14:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي يرجع هذا الامر لانك على الديمو تكونو على راحتك عكس الحقيقي الذي يلعب فيه العامل النفسي دورا كبيرا
اذ انك تكون تحت ضغط نفسي كبير مما ينجر عليه فقدان التركيز و التأثير على قراراتك
لذلك حاول ان تتعامل مع الديمو على انه حقيقي و عند تداول على الحقيقي حاول ان لا تؤثر فيك هذه الضغوطاة و ان تلتزم بخطتك و لا تيئس فبعد العسر يسر
تحياتي لك و بالتوفيق

mohamed bnali
05-17-2014, 15:08
اخي العزيز تدكر ان المعالي لا تؤخد بالتمني ولكن الاشياء تدرك غلابا
سبب فشلك هو الخوف كنت تتاجر في حسابا لديمو باموال افتراضية لا توقم لها وزنا تتاجر بها كيفما تشاء دون خوف
وعندما انتقلت الى الحساب الحقيقي خشيت على اموالك الحقيقية ولازمك الخوف حتى انك لا تستطيع طرده لانك تخاف على اموالك لانها من جيبك ومن زرقك وقوتك
راجع التدريب على الحسابا لديمو واحسبه كانه مالك وتابر ودع عنك الخوف وفي وقت وجيز انشاء الله تنتقل الى الحساب الحقيقي وستنجح مع طردك الخوف والطمع
وتقبل مروري

chomehdi
05-18-2014, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا جزيل الشكر على المعلومات
المهمة فلا فيها إفادة للجميع وننتظر منكم المزيد إنشاء الله

abdelaziz 10
05-18-2014, 17:41
لا يمكن يا اخي انك تنجح في الديمو وتفشل في الحقيقي الا لو كنت لا تتداول بنفس الاسلوب الذي تنهجه على الديمو او الاتزام
انصحك يا اخي ان تجعل راس المال في الديمو نفسه على الحقيقي وتتداول بنفس الجدية في الدخول والخروج والعقود ايضا

payza
05-19-2014, 10:50
لاز تتعلم تحليل فني كلاسيكي افضل وسيبك من الموشرات ووجع
الدماغ دا ياا خي

-----------------------------------------------------------------------------------------

naoual
05-19-2014, 10:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم ابتعد عن التجارة على الديمو لانه تنعدم فيها مشاعر الخوف لذا تربح دئما تعلم في حساب حقيقي افضل برصيد صغير و لوت صغير جدا

maasofiane
05-23-2014, 14:04
عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق
و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى
لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك
في حال هبوط السعر

ahmadinho100
05-23-2014, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يجب عليك يا اخي انا تتوفر على استلراتجية ناجحة و تعر تحلل السعر بامتياز كي تنجح في التداول بالتوفيق

gr53
05-26-2014, 08:42
عليك بمزيد من التدريب على الديمو و التعامل معه كما تتعامل مع الحقيقي حتى تحصل على الخبرة المناسبة للتداول
مع التحلي بالصبر على التعلم و التدريب فالأمر ليس سهلا

msamir2013
05-26-2014, 09:14
اخى الكثير من المتداولين يواجهون تلك المشكلة

ودا بيكون نتيجة للعامل النفسى السئ فى حالة ارتداد السعر نقاط بسيطة

وياريت ترجع تحلل صفقاتك الخاسرة ودراسة الاسباب اللى ادت الى الخسارة ومحاولة تفاديها مستقبلا

mezo2229
05-26-2014, 09:41
التدريب على الديمو و التعامل معه كما تتعامل مع الحقيقي حتى تحصل على الخبرة المناسبة للتداول
مع التحلي بالصبر على التعلم و التدريب

ahmedmomen
05-26-2014, 12:24
انت اكيد مش عندك استراتيجية محددة يعني مجرد انك بتفتح اي صفقة فاحتمال تكسب واحتمال تكسب
لكن الافضل انك تحدد استراتيجية معينة وتجربها اكتر من مرة على الحساب التجريبي وبعد كده ان شاء الله تنجح على الحقيقي

zezo-89
05-26-2014, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لابد من الصبر على كل مراحل الفوركس من تعلم وتدريب وممارسة وتجارة
تمنياتي بالتوفيق للجميع

remas
05-26-2014, 15:34
يا اخى الكريم انت مضارب مبتدا مفروض انك تتعلم الاول على اساسيات التداول فى السو وبعدين تشوف شرح للمنصه وانت هتشتغل عليها بسهوله

Jo.Cena
05-26-2014, 15:48
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
نعم يوجد اختلاف كبير بين التداول علي حساب تجريبي والتداول علي حساب حقيقي وهذا يرجع اليك انت وليس للحساب يا عزيزي

rayeswahbi2
05-26-2014, 15:51
لم أفهم ما هي أمنية الاعضاء لا يوجد علاقة بين العنوان و الموضوع
لكن أضن بأن العامل الذي يؤثر فيك اثناء التداول بالحساب الحقيقي هو القلق

balou
05-26-2014, 16:04
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد ان هذا مجال صعب جدا لا تيأس و توكل على حق توكله ستنجح اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

ilyes
05-26-2014, 16:07
السلام عليكم
اخي يجب عليك التعلم جيدا واكثر فاكثر فالضغوطات في الحساب الحقيقي اكبر بكثير لانك تديره بمالك الخاص
لاتتسرع وحاول كسب اكبر قدر من المعرفة والخبرة اولا ثم بامكانك الدخول في هذا المجال موفق

ahmad moh
05-26-2014, 16:11
الحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك وموفق يا غالي

محمد السيد محمد
05-26-2014, 16:16
اقرا اي حاجة في الفوليوم اسبريد وانت تعرف انت بتخسر ليه .. بس اي معلومات تعرفها
انشرها او اكتب بيها موضوع لفايدة اخوانك تحلبل الفوليوم اسبريد .. اه ما تنساش

poop3
05-26-2014, 17:43
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
رتب نفسك من جديد اخى الكريم لا ن لا يوجد اختلاف بين الاحسابيين
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

mahmoudgalal
05-26-2014, 17:44
لحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السع

gr53
05-28-2014, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يجب عليك يا اخي انا تتوفر على استلراتجية ناجحة و تعر تحلل السعر بامتياز كي تنجح في التداول بالتوفيق

طبعا يجب أن يجعل له استراتيجية بسيطة و ناجحة يعتمد عليها و تعينه على المكسب
مع الاهتمام بالتحليل و إدارة رأس المال حتى يمكنه المحافظة على رصيده و حسابه

doaa sary
05-29-2014, 00:46
كلنا كنا كدا
افتح هيدج
واضح انك بتدخل بالحظ تبص ع الشارت دة بيع تفتح بيع الشسعر يعكس عليك تخسر
غير ممكن تكون غير ملتزم بادارة راس المال
شوف اخطائك واتعلم منها

milanowolf
05-29-2014, 01:27
شوف نقطة الضعف الخاصة بيك ويكون افضل فى الحساب الحقيقى
وغير من طريقة المتاجرة التى تتبعها فى منصتك لان الفوركس
وعلى ان يتطلب الصبر والكفاح ولا تيأس بسرعة اعطى نفسك
فرصة اخرى ةيا ريت يا اخى تعيد على نفسك الدروس الخاصة

rojan22
05-29-2014, 01:32
السلام علیکم، انا عندی حل، حاول شی مره اعمل صفقه علێ الدیمو و بنفس الوقت و علێ نفس الزوج و بنفس الحجم علێ الحقیقی،
و شوف النتیجه إإذا نجح معك معناها کلنا راح نستعمل الخطه، بالتوفیق

WASEM DALLOUL
05-29-2014, 01:38
السلام عليكم
هذا بسبب يا أخي الكريم العامل النفسي والحالة النفسية التي تسيطر عليك عند التداول على حساب حيقيقي ويجب عليك التغلب عليها
وشكرا

el andaloussi
05-29-2014, 15:59
أخي الكريم سلام الله عليكم معوض إن شاء الله ولكن أقول لك الحساب الوهمي يتيح لك مبالغ كبيرة فهل أنت تمتلكهــا في الواقع ؟ إضافة أن العامل النفسي له دور مهم يجب عليك مراعات ذالك

ehab_salah
06-05-2014, 21:34
اخى الكريم .. انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى فية
الكثير من الاساسيات التـى لابد من معرفتها .. بالتوفيق

gr53
06-15-2014, 00:10
عليك أن تجعل لك استراتيجية بسيطة و ناجحة تعتمد عليها و تعينك على الربح
مع الاهتمام بالتحليل و إدارة رأس المال و الالتزام بها مع التحلي بالصبر

RomanyMoreed
06-25-2014, 22:29

بص حضرتك لازم تبعد مشاعرك خالص عن التداول زي الطمع والخوف من الدخول في الصفقات لان السبب وراء خسارتك هي مشاعرك

ahmed kabo
06-26-2014, 10:08
عادى بتحصل معانا كلنا حاول على قد ماتقدر تبطل خوف شوية وطلاما بتخسر بتخسر يبقى اية المكشلة لو تتاجر بدون خوف يعنى توكل على الله حلل صح وخش وماتطمعش بالتوفيق للجميع

amermazzen
06-26-2014, 10:27
السلام عليكم ورحمة الله اكي الكريم الحساب الديمو يختلف كثير عن الحساب الحقييقي في طريقفة المتاجرة يجب ان تاخد الحساب التجريبي وكأنه الحساب الحقيقي وأتن تخاف على ضياع راس المال حتى تتعلم بشكل جيد

asdazz
06-27-2014, 15:43
مرحبا اخي الكريم --- عزيزي المشكلة عندك هو العامل النفسي اكثر من اي حاجة تانية وهو لما بتتاجر بالديمو بتكون مش خايف تخسر بس لما تتاجر بالحقيقي بكون عندك خوف انك تخسر اما تغلق الصفقة بوقت غير صحيح

antonioforex
06-27-2014, 15:46
السلام عليكم اخي هدا الامر مرتبط بالعامل النفسي و يجب عليك ان تتعود على العمل من دون
مخاوف في الحساب الحقيقي كي تستطيع تحقيق نتائج جيدة و بالتوفيق لك.

Jo.Cena
06-27-2014, 15:49
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
الحساب الديمو نفسه الحساب الحقيقي لكن الفرق في الاموال والني بتخسر عشان اسباب نفسية مش عشان سبب خسارة او حاجة زي كده

eragon
06-27-2014, 16:37
حضرتك عندك مشكلة في التحكم بالثقة بالنفس والمشاعر الانسانيه
التدريب الكثير الحل للمشكلة دي اما لو كنت مش هتقدر تتدرب في قدامك الفوركس كوبي او البام

Jo.Cena
06-27-2014, 16:52
اعمل صفقتين زي بعض في الحقيقي وفي التجريبي وهتلاحظ ان الفرق واضح جدا وهو منك انت ومش من نوع الحساب ياعزيزي

kachary
06-27-2014, 16:59
السلام عليكم اخي الكريم يجب عليك ان تعرف ان هناك الكتير من العوامل التي تساعد على ان تفشل في الحقيقي وتنجح في التجريبي
هي ليست مسألة حظ بل مسألة القدرة والتعلم ويجب ان تركز على هذين العاملين كما ان العامل النفسي يساعد على الفشل في الحقيقي لذا خذ الحيطة والحذر

Skrizar
06-27-2014, 18:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
عليك بالتعلم في الحساب التجريبي بنفس رأس المال الذي عندك في الحساب الحقيقي

mmidom
06-27-2014, 18:57
انت اكيد مش عندك استراتيجية محددة يعني مجرد انك بتفتح اي صفقة فاحتمال تكسب واحتمال تكسب
لكن الافضل انك تحدد استراتيجية معينة وتجربها اكتر من مرة على الحساب التجريبي وبعد كده ان شاء الله تنجح على الحقيقي

MAGDYABDO
06-27-2014, 19:02
لو شايف نفسك مليت ومش عارف تنج وزهقت من التعلم يبقى احسنلك ابعد عن الماجال

undertaker47
06-27-2014, 20:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز بين الديمو والحقيقي المبلغ الذي
تم ايداعه يفرق فعليك بالمتاجرة بنفس المبلع لتبين الوضعية كاملة

BILALBEN
06-28-2014, 10:19
يجب عليك التحليى ب صبر

asifali
06-28-2014, 10:37
عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر اخى الفاضل مافيش داعى للملل لا الموضوع محتاج شوية صبر ودراسة والتمرين على الاقل شهرين على حساب تجريبى حتى اتقان الموضوع وان شاء الله تكون انتيجة مرضية وربنا يوفقك

waleed hassona
06-29-2014, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم اكيد امنيه اى متاجر هنا هو الربح طبعا المهم ان نكون حساب بمبلغ معقول نتاجر من خلاله

bing99
06-29-2014, 19:44
لأنك و بكل بساطة لما تكون على الحساب الحقيقي تنتابك شعور بأنك سوف تحقق الكثير و يمكن أن تصبح غنيا من التداول فتتغير عقليتك و لا تصبح تتحكم في عواطفك فتخسر الكثير و تدخل في صفقات من دون تحاليل قيمة

عدي
07-20-2014, 23:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكوور اخي علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير وبالتوفيق ان شاء الله

mounim1994
07-22-2014, 18:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع

Mosa AL-Haj
07-23-2014, 06:30
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

---------- Post added at 04:30 AM ---------- Previous post was at 04:30 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع

MAGDYABDO
07-23-2014, 07:06
اخي لو مليت فالافضل انك تسيب المجال
لان ده طبيعى اى حد فى الاول لازم يخسر على الحقيقي مره واتنين وتلاته

abdelaziz 10
07-25-2014, 22:10
الملل يا اخي الذي تعاني منه سببه انك حاسس انه لا وجود لاي حال من اجل النجاح في السوق
بالتالي العيب من طريقة التداول لديك اما تقنيا او ماليا فلازم تعيد النظر في سبب الخسارات

الاسد التاجر
07-25-2014, 22:16
كلنا مرينا بنفس مرحلتك وملينا بس حاول ترجع
تتعلم اكثر وتبحث عن طرق اكثر امان
ومرحله اليائس مافيه احد ماوصلها فيه بعضهم تزيد عزيمتهم
وبعضهم لا يستسلم لليائس ويوقف

mohyedal
07-25-2014, 22:16
ما دام الفرد المتداول يقع في الفشل فهذا يعني انه لازال في حاجة الى تعلم اكثر فاكثر وما عليه الا العودة الى طاولة القراءة و التدريب الى ان يتم له ذلك آنذاك يجرب نفسه مرة اخرى فان نجح فذاك و ان فشل يعود الى التعلم ما دام قادرا على التعلم نفسيا

dalito
07-25-2014, 22:40
السﻻم عليكم
اخي الكريم هذا يسمى العامل النفسي
يجب ان تكون مستعد نفسيا لكي تضارب وتنجح
وحتى تفعل هذا عليك بالتحليل الجيد حتى تزيد من ثقتك في الدخول
وتقبل مروري

1 million
07-25-2014, 22:45
السبب عادة في عدم النجاح في الحساب الحقيقي رغم النجاح في الديمو
هو الرأسمال الذي تتاجر به قد يكون صغيرا في الحساب الحقيقي

Yopi
07-25-2014, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله
اخي يجب عليك ان تعمل بخطة محكمة و ليس تداول هكذا و فقط فتعلم التحليل الفني و الاساسي جيدا وادخل الى الصفقات ورمضان كريم

rafik23
07-25-2014, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم
مشكور جدا على بذل تعبك وجهد لطرح هذا الموضوع لانى فعلا ستفدت جدا واتمنى ان يكون جميع الاعضاء الذين لا يعرفون هذه اغلمعلومه يكونوا استفادوا وبالتوفيق ,,

fte2020
07-27-2014, 16:20
السلام عليكم يا اخى الكريم يبقى انت بتخاف وانت تتاجر فى الحساب الحقيقى بجد مش تخاف
من اى حاجه زى ما بتعمل فى الحساب التجريبى اعمل فى الحساب الحقيقى

ahmedhathout
07-27-2014, 16:21
الفوركس مفيهوش حظ او نحس يعني مينفعش تبقى بتاجر كويس على الديمو
وتفتكر ان بتخسر في الحقيقي علشان الحظ مفروض تكون هي نفس الاستراتيجيه اكيد الاختلاف في راس المال

mohamed ghardallou
07-27-2014, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلام مشكور على المشاركة بالموضوع يلزمك أتحلي بصبر أخي

dockerz
07-27-2014, 16:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا من رقي تبتدي تشتغل وتشتغل بي اليورو دولار اخي دا حلو وسهل

masry92
07-27-2014, 16:43
شوف ياغالى
ثم بعد ذالك يمكن اتطبقها على الحقيقي وستحقق ربح وتنجح بس لاتنساني بالدعاء واذا لزمك اي شيء انا جاهز

zinga
07-27-2014, 18:14
مؤشر أسعار المستهلكين هو المؤشر الأكثر تبع التضخم في الولايات المتحدة. التضخم هو زيادة عامة
في أسعار السلع والخدمات. العلاقة بين التضخم وأسعار الفائدة هي المفتاح

afillane
07-27-2014, 18:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان كنت تنجح على الديمو وتفشل على الحقيقي فاعتقد ان السبب نفسي ربما الخوف او التسرع ...
والملل بداية الاستسلام الذي لا انصحك به

Ahmed2020eg
07-27-2014, 19:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكوور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

speeder
07-27-2014, 20:01
تذكري دوماً بأن حساب الفوركس التجريبي ليس حساباً حقيقياً
فهو ليس حقيقياً فيما يتعلق بالضغط الذي تشعر به
و ليس حقيقياً فيما يتعلق بالعواطف و هو ليس حتى حقيقياً فيما يتعلق بتجربة التداول الفعلية

marouansat
07-27-2014, 20:05
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
الفشل يؤدي الى النجاح بشرط ان تتغلب على الفشل لذا عليك اخي الكريم ان تتقن طريقة للعمل
والطريقة الناجحة نسبة ارباحها اكبر من خسائرها وتتدرب عليها على الديمو فترة حتى تتاكد من مصداقيتها

abdelhalim
07-27-2014, 20:06
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

speeder
07-27-2014, 20:06
كن حذراً و تعلم بنفسك و تعرف على إستراتيجيتك وعندها فقط
و بعد أن تقوم بكل ما سبق لمدة أسابيع إن لم تكن أشهر يمكنك أن تتداول على حسابك الحقيقي

kairo14
07-27-2014, 20:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا أيها الإخوة الكرام
على الموضوع المتميز أنتضر المزيد من المواضيعك الجيد، بالتوفيق لك و للجميع إنشاء الله

dockerz
07-27-2014, 20:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم علشان بتكون في هنا فرق بين فلوسك وفلوس الوهم ودا بيخلق ليك ضغط عصبي بيائر علي نفسيتك وكمان فرق حجم راس المال

rojan22
07-27-2014, 20:50
السلام علیکم،
انا عندی حل، حاول شی مره اعمل صفقه علێ الدیمو و بنفس الوقت و علێ نفس الزوج و بنفس الحجم علێ الحقیقی،
و شوف النتیجه إإذا نجح معك معناها کلنا راح نستعمل الخطه،
بالتوفیق للجمیع

Mosa AL-Haj
07-29-2014, 07:28
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع

ansaldo
07-29-2014, 14:16
يجب عليك التحليى ب صبر

gr53
07-30-2014, 21:46
مع الاهتمام بالتحليل و إدارة رأس المال و الالتزام بها

dranass92
07-31-2014, 18:07
عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر

dockerz
08-01-2014, 00:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لان الحساب الوهي انت بتشتغل عليه بدون تردد ولا خوف انما الحقيقي بيقي فيه خوف

brayek011
08-01-2014, 00:59
يجب عليك التحليى ب صبر
لان الحقيقى هى اموال حقيقىة واذا خسرت تخسر

shellfish_ssa
08-01-2014, 01:02
لا نستطيع ابدا ان نغفل اهمية الحسابات التجريبيه من اهم الخدمات التى تفيد فى الممارسه واعتقد
ان الخلاف الوحيد اللى بياثر بالفعل على الريل هو الشعور بالقلق من
الخساره وده يخلينا نخسر اما على الديمو نغامر ولا نقلق

عاشق الفوركس
08-03-2014, 22:46
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،لم افهم قصدك من هذا السوال انانا انصحك ب التعلم ثم التعلم ان شاء الله تحقق التطور في الفوركس ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء...

aysamiman
08-04-2014, 14:00

gr53
08-05-2014, 02:38
مع الاهتمام بالتحليل و إدارة رأس المال و الالتزام بها

ayoubmlk
08-05-2014, 02:54
السلام عليكم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم
اخي هدا الامر مرتبط بالعامل النفسي و يجب عليك ان تتعود على العمل من دون
مخاوف في الحساب الحقيقي كي تستطيع تحقيق نتائج جيدة
و بالتوفيق لك

شيراز120
08-05-2014, 11:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم الفشل يؤدي الى النجاح بشرط ان تتغلب على الفشل لذا عليك ان تتقن طريقة للعمل والطريقة الناجحة نسبة ارباحها اكبر من خسائرها وتتدرب عليها على الديمو فترة حتى تتاكد من مصداقيتها ثم بعد ذالك يمكن اتطبقها على الحقيقي إذا الموضوع محتاج شوية صبر ودراسة والتمرين على الاقل شهرين فلا تيأس بسرعة

بشير حمدان
08-05-2014, 11:28
السلام عليكم
اخى ان الملل اول طريق الفل فى هذا المجال ودخ كان حالنا جميعا فى بدايه المطاف . شويه صبر ولو النفسيه تعبانه شويه ريح كام يوم وارجع تانى ولا تياس

cian s
08-05-2014, 11:43
انا ارى انك قبل ماتضارب فى الحساب الحقيقى عليك الاول ان تتعلم كيف تضارب وان يكون لديك خبره كافيه لذلك وطبعا الخساره اكيده موجود مره كده ومره كده وربنا معاك

الاسد التاجر
08-05-2014, 11:47
تحمل مرينا بتجربتك وتعبنا وكان بنترك الفوركس
حاول تتعلم وابحث وابدا تشتغل على فريمات الكبيره
وصدقني راح تنجح بس تحمل شويه

zinga
08-07-2014, 15:02
تداول العقود الآجلة هو 'لعبة وحيد في'. أحيانا شريك أو شركاء وسوف تحصل في طريقك. أنت
قد تتأثر لتجنب بعض الصفقات يجب أن جعلت وتجعل بعض الصفقات لك
ينبغي أن تجنبها.

abdou19
08-07-2014, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته أما بعد اخي الكريم

اشكرك على الموضوع القيم و نتمنى منك المزيد.حاول العمل اخي الكريم

zizo10
08-07-2014, 15:10
هو إذا كنت تنجح في الحساب الديمو وتفشل في الحساب الحساب الحقيقي ف وتعتمد على طريقة واحدة في كل الحسابين ف أعتقد أنه العميل النفسي هو الذي يسيطر عليك أنصحك أن تتداول ن تركيز كما تتداول في الديمو

iprahem
08-07-2014, 15:40
انا جديد فى الفوركس العرب واعرف اننى يجب انا اصبر حتى انال مرادى واربح انا شاء الله فيا اخى يجب ان نتعب حتى نجد يجب ان نزرع حتى نحصد "

hegaa
08-08-2014, 02:03
السلام عليكم شوف اخى الكريم الفوركس
مش سهل ابدا يجب عليك ان عند كل صفقة ان تحسب
وتعرف وتحلل السوق اما صاعد ام هابط وليس على الماشى لا
يجب عليك ان تحليل السوق وان تعرف نقاط الدخول والدعووم
كله ياتى ب الدراسة
تقبل موورى

sharshabil
08-18-2014, 22:52
النفسية يا اخي تالتر كتيرا في المتاجرة لها
تكون المنتائج في الحقيقي غير النتائج في التجريبي حاول ان تتاجر في التجريبي بنفس النفسة و تخاف ان تخسر المال كانه حقيقي

faridfrance1981
08-18-2014, 22:59
الحساب الديمو يختلف كثير عن الحساب الحقييقي
في طريقفة المتاجرة يجب ان تاخد الحساب التجريبي وكأنه الحساب الحقيقي
عليك بالتعلم في الحساب التجريبي بنفس رأس المال الذي عندك في الحساب الحقيقي

abdelfatah.gamal
08-18-2014, 23:54
السلام عليكم اخي الكريم
في الحقيقه انا عضو جديد في الفوركس وليس لدى اي معلومه كي اقدمها لك
اتمنى ان يقيدك احد الخبراء
بالتوفيق
تحياتى

marwafawzy122
08-19-2014, 00:14
ان اغلب التجار الجدد فى هذا المجال يعانون من هذا الامر وهذا يرجع الى ان التاجر عندما يعمل فى الحساب الديمو لا
يتعامل معه مثلما يتعامل مع الحساب الحقيقى من حيث حجم رأس المال وحجم الرافعة المالية ونسبة التركيز ...

ahora
08-21-2014, 04:27
هذا يحدث كثيرا للمتداولين في سوق الفوركس
قد يكون السبب انك تدخل في صفقات في الحساب الحقيقي بنفس الحجم الذي تدخل فيه في الديمو مع ان راس مالك صغير لهذا تخسر

اسامه كمال بدوي
08-21-2014, 04:35
اخي العضو لابد من ات تتدرب اكثر
مع انه لا اختلاف بين المتاجره بالحساب الحقيقي او الديمو

samieh
08-22-2014, 04:27
ماهو لازم يا اخى تنجح فى الديمو وتفشل فى الحقيقى لان النفسية بتفرق
لانك فى الديمو لن تخسر شىء اما الحقيقى فبتبقى متوتر من الخسارة
حاول تعتمد على تحليل فنى من احد خبراء التحليل فى البداية حتى تبدأ بأخذ الثقة
فى نفسك وفى قراراتك عندما تكسب مرة تلو الاخرى
ساعتها هتاخد قرار صائب وهتقدر تكسب بمجهودك

monylaser
08-22-2014, 08:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل لا تمل من الفوركس المقارنة بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي انك جرئ وشجاع عندما تتجار بالحساب التجريبي
فتكسب وتحقق ارباح كمان اما في الحساب الحقيقي انت جالس امام المنصة على اعصابك ومتوتر فتأخذ قرارات في فتح الصفقات خاطئة فتخسر حاول ان تحلل السوق كويس وان شاء الله خير هتكسب

abdelhak redouane
08-22-2014, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه الصراحة الكثير من التجار في سوق الفوركس عندما يكونون على الحساب التجريبي الديمو يحصلون على نجاحات كبيرة ولكن بمجرد انتقالهم الى الحساب الحقيقي فانه يتزعزعون ويقعون في الخسارة وهذا راجع الى انهم لم يتخذوا في تجارته استراتيجية فعالة وانهم كانوا يعتمدون على الحظ
بالتوفيق للجميع

احمد سعد
08-22-2014, 12:15
السلام عليكم و رحمة الله الخوف يؤثر عليك في الحساب الحقيقي فيجب ان تكون واثق من نفسك و دارس السعر اعتماد علي التحليل او
التوصيات و اصبر و اتعلم

rafik23
08-22-2014, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
نصيحة لك أخي أضن أنك لا تقوم بوضع نفس المبلغ في الديمو والحساب الحقيقي
فعليك أن تعمل بنفس الأستراتيجيو
وبالتوفيـــق

wanxe
08-22-2014, 14:16
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ عيد مبارك سعيد بكل صحة وعافية وسرور

bilalahmed
08-23-2014, 15:10
يجب عليك التحليى ب صبر

rafik23
08-23-2014, 16:04
الخوف هو الي يخلينا نخسر والطمع
بالتوفيق للجميع لاعضاء المنتدى الكرام
جزلك الله خيرا على طرح الموضوع

awa
09-04-2014, 00:15
الفشل فى الحساب الحقيقى هو غالبا بسبب اضطراب المشاعر
بين الخوف و الطمع و لذلك لابد ان تتدرب على السيطرة على مشاعرك

mody555
09-04-2014, 00:16
ليتم بذلك استخدام الاستراتيجية القديمة المتعارف عليها في عالم التداول والتي سيستعملها المتداولون كذلك اثناء انحسار السعر بين مستويين وهي " اشتر بثمن ادني، ثم بع بثمن اعلى". الا انه في هذه الحالة فان المتداول يعمل بناء على تحيز الاتجاه.في الاسفل رسم بياني يوضح كلا من اتجاه تصاعدي، واتجاه هبوطي

MMMOOO
09-04-2014, 18:52
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع

Zouhair01
09-04-2014, 18:56
إستراتيجية الربح من PYTEN
وصف الشركة
بايتن هي شركة ربحية بنظام التسويق الشبكي بحيث يتم التسجيل بالموقع مقابل 10 دولار تأخد بها عضوية بالشركة وحزمة تصميم جاهزة
ما يهمنا هو النظام الربحي بحيث بعد إمتلاكك للعضوية سيصبح لديك رابط إحالة خاص بك تدعو به الناس للتسجيل بالموقع ولا تحتاج سوى إلى دعوة 10 أشخاص وبعدها سيبدأ ربح المال
وهناك 10 مستويات للربح
المستوى1 بعد دعوة 10 أشخاص مباشرة تأخد 10 دولار
المستوى2 بعدما هؤلاء 10 يدعون 10 أشخاص تأخد 100 دولار
المستوى3 بعدما هؤلاء 10 يدعون 10 أشخاص تأخد 1000 دولار
وهكذا ... إلى غاية المستوى 10
من خلال الدخول إلى رابط الإحالة الخاص بي
https://pyten.com/index.php/regi_form_con_ref?username=king701
وإتباع الخطوات ثم دفع 10 دولار
وسيلة الدفع هي باي بال

أسماء نعناع
09-04-2014, 21:14
لازم حضرتك تكون ماشي باستراتيجيات مش بتتداول وخلاص بالفهلوة وان شاء الله بعد ما بتتعلم وبتصير ناجح راح توفق في عقد الصفقات باذن الله وتربح الكثير

eslamsallam
09-15-2014, 03:16

ihabblida
09-15-2014, 11:01
أخي الكريم يحدث هدا بسبب عدم
تعلمك جيدا على حساب ديمو و الخوف أيضا
ارجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

abokarem
09-15-2014, 15:53
السلام عليكم
للاسف هذا ما يحدث لدى ايضا فى الحساب التجريبى ربحت 50 % من راس المال فى يومين وفى الحقيقى
لا اعرف ان احافظ على راس المال ولا اقول ارباح هههههههه

sanadiab
09-15-2014, 16:36
اليسلام عليكم
اخى الكريم العامل النفسى هو السبب فالتجاره فى الحساب التجريبى تختلف تماما عن التجاره باموال حقيقيه
هو مشكله نفسيه هاتتحل مع التدريب على ضغط السوق والتحكم فى عواطفك
تقبل مرورى

ProForex
09-15-2014, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم عليك أن تعود إلى الحساب التجريبي لكي تتعلم اكتر وتركز على فهم أساسيات الفوركس تحياتي

salah belacel
09-15-2014, 17:30
لاداعى للملل لا الموضوع محتاج شوية صبر ودراسة والتمرين على الاقل شهرين على حساب تجريبى حتى اتقان الموضوع وان شاء الله تكون انتيجة مرضية وربنا يوفقك

hunter_world
09-16-2014, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخاوني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا بتمنالك التوفيق اخي الكريم وربنا معاك ومعنا

downlaod1
09-16-2014, 01:17
شوف ياغالى

Elrayes
09-22-2014, 02:35
لازم تتعلم كل حاجه عن الفوركس و بعد كدا تتاجر علي الحقيقي و قرار انك تنتقل من الحساب التجريبي الي الحساب الحقيقي
لازم تنجح الاول علي الحساب التجريبي لانه الفشل في الحساب التجريبي هتكون نفس النتيجة علي الحقيقي

ynwa1892
09-22-2014, 03:38
السلام اخي
النفسية مختلفة في الحقيقي و الديمو حيث تكون مضطربة في الحقيقي ومرتاحة في الديمو انصحك بالتعلم التحليلين الاساسي والفني وسيختفي هذا ان شاء الله
وفقك الله

nabigha
09-22-2014, 03:42
اعتقد انه عندما يكون المتداول على الديمو
يحصل على نجاحات كبيرة ولكن بمجرد انتقاله
الى الحقيقي فانه يتزعزع ويقع في الخسارة لهاذا انصح
الحفاظ على العامل النفسي وعدم التهور والطمع

geoahmedmorsy
09-22-2014, 04:03
الصبر والمثابره القدره على اختيار القرار السليم فى التوقيت المثالى والهدوء فى التفكير كلها عوامل هامه تحتاجها لكى تحقق النجاح المرجو باذن الله

aboubakeur_m12
09-22-2014, 05:00
المتاجرة على الحساب الحقيقي و التجريبي تختلف بسبب عدة عوامل فالحساب التجريبي يضع فيه المتداول اسلوب متاجرته و يحاول الاعتماد عليه بفتح صفقات متعدد و التداول عليه يكون دون الاعتماد على العاطفة يعني دون الطمع و الخوف عكس الحقيقي الذي تدخل فيه هاته عاطفة الطمع على الخصوص .

hassene
09-22-2014, 05:20
حاول على قد ماتقدر تبطل خوف شوية وطلاما بتخسر بتخسر يبقى اية المكشلة, عليك
بالتعلم في الحساب التجريبي بنفس رأس المال الذي عندك في الحساب الحقيقي

magedman
09-22-2014, 09:13
السلام عليكم ورحمة الله
سبب هذا الفشل هو المشاعر في الحساب التجربي بتكون عادي
اما في الحقيقي بتكون متوتر وخايف وهذا سبب الفشل
والله اعلم

AMLAK
09-24-2014, 13:03
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم عليك اذن بالتعلم اكثر
في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش
و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

midosafwat
09-24-2014, 15:24
واضح انك بتدخل بالحظ تبص ع الشارت دة بيع تفتح بيع الشسعر يعكس عليك تخسر
غير ممكن تكون غير ملتزم بادارة راس المال
شوف اخطائك واتعلم منها

dranass92
09-25-2014, 18:04
اخي الغالي تعلم من اسباب الفشل وشوف نقطة الضعف الخاصة بيك ويكون افضل فى الحساب الحقيقى
وغير من طريقة المتاجرة التى تتبعها فى منصتك لان الفوركس وعلى ان يتطلب الصبر والكفاح ولا تيأس
بسرعة اعطى نفسك فرصة اخرى ةيا ريت يا اخى تعيد على نفسك الدروس الخاصة بالفوركس مرة اخرى.

moroo
09-25-2014, 18:07
عادى بتحصل معانا كلنا حاول على قد ماتقدر تبطل خوف شوية وطلاما بتخسر بتخسر يبقى اية المكشلة لو تتاجر بدون خوف يعنى توكل على الله حلل صح وخش وماتطمعش بالتوفيق للجميع

Mohamed Morsy
09-26-2014, 15:13
مجال الفوركس ليس سهلا و يحتاج للصبر والتعلم و اكيد ان الحـساب التجريبى
حجم حسابه كبير بالالاف وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر
تحياتي ...

كريـــم
09-26-2014, 15:16
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
يجب البدء بالحساب التجريبي و من ثم الانتقال
الى الحساب الحقيقي لكي تكتسب
الخبرة في التعاملات

Ahmed2020eg
09-26-2014, 16:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
ماتتعلم كويس وتاخد كورسات فى المجال الاول وبعد
كده تاجر بحسابك زى مانت عاوز - الموضوع مش سهل
فعلا

choroukguid
09-28-2014, 13:16

ndoe
09-28-2014, 13:49
لان اكيد الديمو بتاعك بيكون وللاسف براس مال كبير اكبر من الحساب الحيقى الى اعاملت معاه
لابد ان تعمل على نفس الحساب بنفس راس المال

mohamedsaber
09-28-2014, 15:17
لا تمل اخي من التدريب علي الحساب التجريبي لان كل دقيقة تمضيها علي الحساب التجريبي ممكن تتعلم درس يحققلك ارباح كبيرة علي حسابك الحقيقي
البداية دايما بتكون صعبة ومملة في اي مجال كذلك في تعلم الفوركس بسبب كبر حجم المعلومات التي سوف تدرسها وتطبقها
لكن بالصبر سوف تتعلم كل شيء
تقبل مروري اخي

AMLAK
09-29-2014, 21:45
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

yassoo011
09-29-2014, 21:49
المشكلة ان الحساب الديمو الضغوط اقل وفي الحقيق الضغوط كثيرة جدا في السوق
وهذا امكم مهم لا يجب ان نتناساه ان ناخذ في الاعتبار تلك الضغوط

صلاح اسعد
09-29-2014, 21:59
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم
والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
وبارك الله فيك على هدا الكلام والموضوع
اخيى الكريم الاعضاء افادوك بما تريد وشكرا لك ولهم على هدا الاداء الطيب
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

بيهوززز
09-29-2014, 21:59
تحية عطرة..
وشكرا

MRN2014
09-30-2014, 04:37
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
اخى الفاضل مافيش داعى للملل لا الموضوع محتاج شوية صبر ودراسة والتمرين على الاقل شهرين على حساب تجريبى
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

md5diablo
10-24-2014, 00:20
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، رحله الالف ميل تبدأ بخطوه اخي الكريم فلا تتعجل و الربح قادم باذن الله عز و جل ثابر للتعلم و جاهد لتربح و الله لا يضيع رزق احد كن متأكد

mooha
10-24-2014, 00:56

fte2020
10-27-2014, 17:38
اسللم عليكم اخى الكريم
يجب عليك التحليى ب صبر

مروة
10-27-2014, 17:39
انا يا جماعه حاولت كاير ان اضارب على المنصه فى الديمو انجح وفى احساب الحقيقى مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر
تحياتى

الاسد التاجر
10-27-2014, 17:40
كلنا زيك ملينا في البدايه واصرينا على تحقيق
النجاح والحمدلله الله وفقنا ونجحنا
حاول تجتهد في التعليم ومليون في الميه بتنجح

walmp01
10-27-2014, 23:23
السلام عليكم استاذى والله
كل حاجه بتبقى ف الاول متاها وصعبه لكن انا انصحك بالصبر والتعلم وان شاء اله خير
افتح القسم التعليمى وابدء من جديد

forexabdo2014
10-31-2014, 13:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

remas
10-31-2014, 16:21
لو انت ناجح على الحساب التجريبى اخى الكريم فانت كويس ممكن تكمل
لكن لو فشلت على الحقيقى يبقى العيب منك انت مش واثق فى نسفك

midouknight
10-31-2014, 17:14
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي حاول أن تبعد المشاعر عند المداولة وإلتزم باستراتيجيتك حتى وإن حققت بعضها الخسائر

marach
10-31-2014, 17:21
ارجو ان يفيدك اقتراحي فقط تاجر على الحقيقي كانك تتاجر بالتجريبي ونسي امر الربح اتبع نفس الطريقة الناجحة اللتي كنت تتبعها في الحساب التجريبي وحاول الا تنسي استراتجياتك الناجحة

dellos
10-31-2014, 17:23
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز المشكلة التي تواجهك هي انك لم تتعلم جيدا الفوركس يعني تدخل حض فقط ام انك تتاجر بمشاعرك وليس بعلم تعلمته اي تحليل الفني
والاساسي

Ahmed Rami Ben Fradj
10-31-2014, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
لا أخي العزيز لا يجب عليك أن تمل سريعاً فالفوركس يحتاج إلى طول البال والصبر .. وأنصحك أن تركز أكثر قبل فتح أي صفقة

shimaa mohamed
10-31-2014, 17:43
االسلام عليكم
تدرب على الديمو اكتر بنفس الفلوس اللى هتضارب بيها فى الحقيقة وتابع الاخبار الاقتصادية

aboomar13
10-31-2014, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم اعلم بان الحسابات التجريبية والحسابات الحقيقية ما هي الا صورة طبق الاصل ويبدو بانك لم تكتسب الخبرة اللازمة والكافية التي تخولك الدخول الى عالم الفوركس والربح منه
واظن بان العامل النفسي هو من يسيطر عليك اثناء التداول بالحقيقي

Fixou
10-31-2014, 18:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخى الفاضل الياس والملل هما عدو النجاح فى هذا السوق فاذا اردت الاستمرار فعليك بالصبر
والالتزام فى اكتساب المعرفة وتقوية الخبرة الناشئة من التعلم من الاخطاء التى تقع فيها كل مرة لتتجنبها المرات القادمة
تقبل مروري

DABDOUB
11-02-2014, 11:16
السلام علیکم، انا عندی حل، حاول شی مره اعمل صفقه علێ الدیمو و بنفس الوقت و علێ نفس الزوج و بنفس الحجم علێ الحقیقی،

anakiro26
11-02-2014, 17:23
زميلي العزيز
اولا الفوركس يحتاج لدراسه وصبر ومجهود ذهني كبير
ثانيا في الحساب الديمو يكون اللوت كبير والصفقه تفتح بخساره بسيطه
تقبل مروري

breakss08
11-12-2014, 00:47
السلام عليكم اخي عليك ان تتحكم في عاملك النفسي في الحساب الحقيقي لانهما لا يختلفان في اي شيئ
و عليك ان تحاول تنظيم عملك كي تحقق مكاسب جيدة و بالتوفيق لك.

ibrahim forex
11-12-2014, 00:50
بسم الله الرحمن الرحيم
تقبل مرورى

tawfik200
11-12-2014, 01:06
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير لاتفشل يا اخي فالفشل بداية النجاح وفي يوم من اليام ستربح انشاله تقبل مروري وشكرا

romani youssef
11-12-2014, 01:07
يحتاج سوق الفوركس الى الصبر والتريث خلال فترة التعليم والتدريب على الحساب التجريبي ، والقيام بتطبيق ما تعلمته على برامج الشارت (الرسم البياني) ، وتطبيق طرق التداول المعتمدة على التحليل على الحساب التجريبي ، ويفضل ألا تقل فترة التدرب على الحساب التجريبي عن ستة أشهر ، ولا يتم البدء بحساب حقيقي قبل تحقيق أرباح على الحساب التجريبي

mooor
11-12-2014, 01:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
عليك اخي ان تفهم السوق جيدا قبل التداول و تضع خطط جيدة
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

alikimo
11-12-2014, 01:28
اعتقد انك مدتيش لنفسك الوقت الكافى فى التعلم بصوره صحيحه عن موضوع التجريبى دا وانه لازم تجربى كويس اوى انك تعرف ان الحساب التجرييبى دا لازم تقعد عليه فتره كبيره اوى علشان تقدر توصل لكل الى انت عايزه ف بالتوفيق

ام زياد
11-12-2014, 01:44
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفاضل عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر مع تمنياتى للجميع بالارباح الوفيره باذن الله

خيرالدين مهدي
11-12-2014, 01:45
عليك ان تعمل بنفس الطريقة التي كنت تعمل بها على ديمو
لكن انزع العواطف فقط
الطمع الخوف التسرع ... الخ
هاذا هو الفرق بين الحقيقي والديمو

eslam22
11-12-2014, 03:21
اعتقد ان الحساب الحقيقى نفيهوش اى نوع من انوع الملل بشكل كبير اىو وان الحقيق فيه كتير من المزيات الى انت ممكن تاخدها منه بشكل كبير اوى فى ظل انك سهل اوى تتعامل معاه وتاجر بصوره كبيره اوى ف شكرا لك

mayali
11-12-2014, 15:30
و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى
لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك
في حال هبوط السعر

OLSOPIDRO
11-12-2014, 16:12
اذن اخي اختي الحل بسيط عليك اذن بالتعلم اكثر في الحساب التجريبي و دراسة السوق و كذلك يجب ان تهتم للمارجن او الهامش بالعربية حتى لا ياتيك ما يسمى بنداء الهامش و تخسر الكثير من اموالك في حال هبوط السعر وشكرا على الموضوع

downlaod3
11-13-2014, 19:01
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

sasa11
11-15-2014, 13:20

ali 9
11-15-2014, 13:21

payza
11-15-2014, 22:16
ياا خي الكريم حضرتك عندك مشكلة في التحكم بالثقة بالنفس والمشاعر الانسانيه
التدريب الكثير الحل للمشكلة دي اما لو كنت مش هتقدر تتدرب في قدامك الفوركس كوبي او البام......................

haythem99
11-15-2014, 23:00
السلام علیکم،
انا عندی حل، حاول شی مره اعمل صفقه علێ الدیمو
و بنفس الوقت و علێ نفس الزوج و بنفس الحجم علێ الحقیقی
،شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات

downlaod4
11-17-2014, 14:33
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته يجب البدء بالحساب التجريبي و من ثم الانتقال
الى الحساب الحقيقي لكي تكتسب الخبرة في التعاملات

aber
11-17-2014, 14:58
السلام عليكم ورجمه الله وبركاته
انت اكيد مش عندك استراتيجية محددة يعني مجرد انك بتفتح اي صفقة فاحتمال تكسب واحتمال تكسب لكن الافضل انك تحدد استراتيجية معينة وتجربها اكتر من مرة على الحساب التجريبي وبعد كده ان شاء الله تنجح على الحقيقي

ahmed_com
11-17-2014, 16:38
اهلا بكم اعضاء النتدى
انا مثلك تماما
شكرا جزيلا موضوع جميل جدا تبارك الله
السلام عليكم

tedjboyka
11-23-2014, 01:35

al.ho2
11-23-2014, 01:40
اعتقد ان دى تجربه اى حد فعلا كلنا نجحنا فى الحساب التجريبى واعتقد ان اصبنا الفشل الكبير فى الحساب الحقيقى ولكن هذا يعتبر مبدءا وفى البدايه فقط من وجهه نظرى شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق انشاء الله تقبل احترامى