PDA

View Full Version : الفوركس المستبد

Pages : [1] 2 3 4

ramid
06-08-2012, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

الفوركس بحرمن الاحلام والكوابيس مابين الربح والخسارة يأخذك رغما عنك الى اعماقه
يجلسك هناك أمام الشارت بعيدا عن اسرتك,اخوتك,اصدقائك....
ماهو تأثير الفوركس على علاقاتك مع محيطك من أسرة وأصدقاء؟
ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

ahmed
06-08-2012, 15:17
يجب بالفعل يا اخى تنظيم الوقت لان اهم من الفوركس حياتك الشخصيه الخاصه
بالله عليكم لاتقصرون انصحى نفسى اولا ثم انصحكم بذلك
ولذلك وجدت بالنسبه الى العمل على الفريمات الكبيرة يقلل متابعتى للفوركس مما يعطينى وقت للعيش بصورة طبيعيه وسط الجميع فقط اتابع من حين الى اخر السوق ولا يستدعى البقاء كثيرا امام الجهاز

gemmy
06-08-2012, 20:41
اتفق معاك مليون فى المية , الواحد المفروض يعرف يسيطر على نفسه اثناء تجارته فى الفوركس و يحسن تنظيم وقته يعنى ميعدش كل حياته قدام الشارت و المفروض برضو ميخليش الفوركس ياثر على حياته الاجتماعية و على صحته

magic777
06-08-2012, 21:42
يااااااااه اخي الفوركس فعلا اوحش حاجه في انك بتفضل معتكف قدام الكمبيوتر طول اليوم علشان تتابع صفقتك خاصه لو
بتشتغل على الفريمات الصغيره زي وطبعا ده بياخد وقتك كله وده على حساب بيتك واهلك واصحابك
لذلك يفضل انك تعمل على الفريمات الكبيره اذا كنت عاوز تشتغل وفي نفس الوقت تكسب وقتك بس المشكله
انه لازم يكون حسابك كبير علشان تاخد ربح جيد في نفس الوقت

aboualy
06-08-2012, 22:04
فعلا اخى العزيز اهم عيب من عيوب الفوركس انه تقريبا بيستحوذ على حياة الانسان كلها لدرجة ان الواحد حتى وهو نايم بيحلم بالفوركس وحتى فى ايام الاجازة بيفكر فى الفوركس ولا يسمح الفوركس لاى شئ اخر انه ياخذ جزء من وقتك والصراحة مش عارف هل ده عيب الفوركس ولا عيبنا احنا

kingman
06-08-2012, 22:21
هو الفوكس عموما بيشد الواحد ليه وبيخليه يقضى اوقات طويلة كل يوم امامه دون ان يشعر وكل ماتنظم وقتك يرجع تانى يتلخبط ومش تلتزم وهكذا ولكن طبعا مع الخبرة والممارسة والتدريب الواحد بيقى عنده خبرة اكتر وبيقدر ان ينظم موضوع المتابعة قدام المنصة لأنه بيبقى عنده ثقة اكثر بتحليله المهم يبقى عنده النية انه ينظم وقته ومش يسيبها بالبركة ههههه وبفضل الله انا بحاول ان انظم وقتى رغم انى بقعد قدام الكومبيوتر كتير

magic777
06-08-2012, 23:59
هو الفوكس عموما بيشد الواحد ليه وبيخليه يقضى اوقات طويلة كل يوم امامه دون ان يشعر وكل ماتنظم وقتك يرجع تانى يتلخبط ومش تلتزم وهكذا ولكن طبعا مع الخبرة والممارسة والتدريب الواحد بيقى عنده خبرة اكتر وبيقدر ان ينظم موضوع المتابعة قدام المنصة لأنه بيبقى عنده ثقة اكثر بتحليله المهم يبقى عنده النية انه ينظم وقته ومش يسيبها بالبركة ههههه وبفضل الله انا بحاول ان انظم وقتى رغم انى بقعد قدام الكومبيوتر كتير

هو فعلا في الاول عمليه التنظيم دي هتكون صعبه عليه خاصه اذا كان المتاجر
من النوع غير الصبور ومعندوش التزام في الحياه العاديه فهيكون صعب عليه حكايه الالتزام دي في الفوركس
بس اعتقد ان دافع النجاح والارباح هيا اللي هتعلمه انه يكون منظم وممكن يتعلم ده كمان في حياته
العمليه بعد كده

kingman
06-09-2012, 00:35
هو فعلا في الاول عمليه التنظيم دي هتكون صعبه عليه خاصه اذا كان المتاجر
من النوع غير الصبور ومعندوش التزام في الحياه العاديه فهيكون صعب عليه حكايه الالتزام دي في الفوركس
بس اعتقد ان دافع النجاح والارباح هيا اللي هتعلمه انه يكون منظم وممكن يتعلم ده كمان في حياته
العمليه بعد كده

هى اكيد الأرباح بتعطى دفعة معنوية جيدة للمتاجر وبتجعله عنده ثقه فى قدرته على ادارة صفقاته وطريقته فى المتاجرة وبيبقى عنده اطمئنان وهو فاتح صفقاته وبيقدر يبعد عن المنصة ويمارس حياته عادى فى هدوء وطبعا ده بيجى مع الوقت بالممارسة والخبرة وفعلا المتابعة المستمر بيبقى ليها اضرار كبيرة على حياة المتاجر عموما

magic777
06-10-2012, 20:02
فعلا اخى العزيز اهم عيب من عيوب الفوركس انه تقريبا بيستحوذ على حياة الانسان كلها لدرجة ان الواحد حتى وهو نايم بيحلم بالفوركس وحتى فى ايام الاجازة بيفكر فى الفوركس ولا يسمح الفوركس لاى شئ اخر انه ياخذ جزء من وقتك والصراحة مش عارف هل ده عيب الفوركس ولا عيبنا احنا

للأسف اخي اغلبنا فعلا كده خاصه في البدايه واحنا لسه معندناش الخبره الكافيه
وكمان معندناش راس المال الجيد اللي نقدر نشتغل عليه بمجهود قليل شويه
ويوفر لينا الوقت اللي دايما بنضيعه قدام الشارت ومع صفقات ارباحها صغيره

realyone
06-10-2012, 20:08
بالنسبة لي مجبر ان ابقي طول وقتي في متابعة السوق,لكي اقتنص فرص الدخول,لأني متفرغ في مجال الفوركس,وليس عندي عملا آخر,لذلك اقضي كل وقتي على جهاز الكمبيوتر,وفي الأيجازه اركز على المنتدى لكتابة المشاركات

ramid
06-10-2012, 20:57
بالنسبة لي مجبر ان ابقي طول وقتي في متابعة السوق,لكي اقتنص فرص الدخول,لأني متفرغ في مجال الفوركس,وليس عندي عملا آخر,لذلك اقضي كل وقتي على جهاز الكمبيوتر,وفي الأيجازه اركز على المنتدى لكتابة المشاركات

الله يوفقك لا تنسى حقوق الاخرين عليك وشيء أخر جد مهم
لا يتحذث عليه أحد وهو من نتائج الجلوس مطولا أمام الحاسوب وهو قلة ممارسة الرياضة
والاحساس الدائم بالخمول والكسل

tervarto
06-10-2012, 21:06
انا واحد من الناس اللى لازم ولابد من تنظيم الوقت بين الفوركس و البيت و العائلة و العمل الخارجى الأساسى , فلو مافيش تنظيم أكيد هيأثر على واحد من الأشياء التلاتة اللى ذكرتها على حساب شئ أخر , و لو متجوز بقى زى حلاتى , يسلام , حاجة حلوة و الله , لازم تدى كل واحد حقة سواء العيلة أو الشغل أو الفوركس

safiforex
06-10-2012, 21:07
نعم عندك حق اخي الكريم ، و كلمة المستبد فهي معقولة في حق الفوركس ، فهو كذلك لانه بييعدنا كثير عن الاهل و الاحباب ، و يصبح حالنا مشغول به دائما في اوقات الفراغ او في اوقات الجد ، و الفوركس عالم يستحوذ على المشاهر كلها من الانسان حتى يصبح ملكه لوحده فقط ، و هذا لا يجب ان نمشي معه بهكذا الطريق ، يجب وضع حد لهذا بوضع تنظيم لحياتنا ، وقت له و ولت للعائلة ووقت للراحة و الاستمتاع

AhmedMagnifico
06-10-2012, 21:10
بالفعل اخى الفاضل يجب تنظيم الوقت وبشدة حيث ان الفوركس بحر !!
يحتاج فعلاً الى التنظيم فى كل شئ فى الوقت والمال وغيره
تقبل مرورى

kingman
06-10-2012, 22:15
انا واحد من الناس اللى لازم ولابد من تنظيم الوقت بين الفوركس و البيت و العائلة و العمل الخارجى الأساسى , فلو مافيش تنظيم أكيد هيأثر على واحد من الأشياء التلاتة اللى ذكرتها على حساب شئ أخر , و لو متجوز بقى زى حلاتى , يسلام , حاجة حلوة و الله , لازم تدى كل واحد حقة سواء العيلة أو الشغل أو الفوركس

ههههههه هو اساسا النت لوحده والتعامل معه ممكن ياخد الواحد خالص من حياته الطبيعية وده اكبر خطأ وبياثر جدا على الحياة الأجتماعية وذكرتينى بواحد كانت لعبة اون لاين كانت هتكون سبب فى انفصاله عن خطيبته بسبب ادمانه للعبة دى ههههه الى ان قرر ان يترك اللعبة عشان مايدمرش حياته حاجة صعبة اوووى
فاكيد تنظيم الحياة مافيش احلى منها وحقيقى الحياة الطبيعية افضل مليون مرة من اى فوركس او انترنت

sho
06-10-2012, 23:39
لتحقيق اقصى استفادة من التداول فى سوق الفوركس بدون ان تاخذ من وقت اسرتك واصدقائك يجب على المتداول الناجح ان يخصص ساعات معينة للتداول يوميا وعدم تخطيها والالتزام بها حتى يستطيع ان يحققق التوازن فى حياتة المهنية والعائلية

pimo
06-10-2012, 23:44
لا بالعكس الفوركس لا يؤخذ من وقت الي ما تمنحه انت اياه فالتداول لمدة اطول لا ينفع في شيء انا مثلا لا اقضي اكثر من ساعة او ساعتين بالكثير لكي اتصفح الاخبار واقوم بالتحليل اللزم لدخولي الي السوق واحدد هدفي

mokhtar26
06-11-2012, 00:30
اخي صحيح الفوركس ادمان و هوس يجب تنظيمه او سيسبب لك عاجلا او آجلا مشاكل و ازمات مع محيطك سواء الاسري او العملي او الاجتماعي و سيسبب لك حتى القلق و ضعف النظر، لذلك يجب عليك ان تنظم وقتك مجبرا غير مخير لانك باندماجك الكامل مع الفوركس ستخسر الكثير من العلاقات الاجتماعية، لذا وجب الحذر

zahran
06-13-2012, 13:10
المتاجر الناجح هو من يصطاد فرصه معينه ثم يدخلها ثم يحدد لها ربح وخساره ويترك الكمبيوتر تماما ويغلقه .. وبعد ذلك يكون عنده وقت فاضى يقعد مع الاسره يلعب مع الاولاد وينسى خالص انه فاتح تريده او اى حاجه عشان تعب الاعصاب والضغط النفسى والكلام دا .. وطبعا لو التريده حجمها كبير عمره ما هيقدر يعمل اللى انا بقول عليه دا .. انما لو حجمها صغير وفى المعقول . هتلاقى الموضوع احلى كتير . وهيقل الضغط النفسى وهيبقى فى وقت يقعد مع الاسره وينظم وقته

bousshimin
06-13-2012, 13:21
طبعا اخي الفوركس يتركك منعزل عن العائلة و الاصدقاء
فقط مهوس بمتابعة كل صغيرة و وكبيرة و الصفقات
ارى انه يجب تقسيم وتنظيم الوقت كى نتجنب الوقوع فى هذا الانعزال

kingman
06-13-2012, 13:31
المتاجر الناجح هو من يصطاد فرصه معينه ثم يدخلها ثم يحدد لها ربح وخساره ويترك الكمبيوتر تماما ويغلقه .. وبعد ذلك يكون عنده وقت فاضى يقعد مع الاسره يلعب مع الاولاد وينسى خالص انه فاتح تريده او اى حاجه عشان تعب الاعصاب والضغط النفسى والكلام دا .. وطبعا لو التريده حجمها كبير عمره ما هيقدر يعمل اللى انا بقول عليه دا .. انما لو حجمها صغير وفى المعقول . هتلاقى الموضوع احلى كتير . وهيقل الضغط النفسى وهيبقى فى وقت يقعد مع الاسره وينظم وقته
طبيعى جدا ان الأنسان لم يكون متعرض لمخاطر انه بيبقى تحت ضغط نفسى سئ ومش بيخليه يقدر يمارس حياته بطبيعية زى الانسان اللى تايه فى غابة وعارف انه فيه حيوانات مفترسة ممكن تنقض عليه وده بالظبط حال المخاطرة العالية حتى ولو كانت الصفقة نسبة نجاحها عالى هيظل المتاجر فى قلق وتوتر الى حين اغلاقها

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:28
لا بالعكس الفوركس لا يؤخذ من وقت الي ما تمنحه انت اياه فالتداول لمدة اطول لا ينفع في شيء انا مثلا لا اقضي اكثر من ساعة او ساعتين بالكثير لكي اتصفح الاخبار واقوم بالتحليل اللزم لدخولي الي السوق واحدد هدفي

ولو هتقضى وقت اكتر من كده
بس يعود عليك بعائد مدى كويس

مش هتفرق

المهم نضيع وقتنا فى جنى ارباح واموال
وقت نستفاد منه

hardjob
06-13-2012, 14:31
حاليا لا يسبب لي الفوركس اي مشاكل

لاني لا انشغل به كتيرا ولا اراقب الشارت لمدة طويلة

بس كل واحد يجب ان ينضم وقته كي لا يعزل

Texxon
06-13-2012, 15:42
اذا لم تستطع ان تتحكم في تصرفاتك تجاه الفوركس لا بد ان هذا سوف يؤثر على تصرفاتك تجاه الناس فقد يستهلك هذا كل وقتك ولا يبق لك اي وقتك لتمارس اي علاقات اسرية واجتماعية ، وهذا بالتاكيد قد يكون من عيوب الفوركس

ana1990
06-13-2012, 15:49
بتفرق على حسب نوعيتك انت هل انت انسان بيعرف ينظم وقته ولا بتضيع كل وقتك في نفس الحاجه ولا بتعمل كل حاجه في وقتها ولا بتعمل الحاجات كلها في اخر وقت و هكذا على حسب تنظيمك للوقت هتقدر تعرف علاقتك باسرتك بجانب علاقتك بالعمل و على حسب هدفك لو هدفك صغير هتحققه بسهوله لكن لو كبير هتتعب في تحقيقه

2x1
06-13-2012, 15:51
اكيد الفوركس لو الانسان محدد اوقات مخصصة لية ولازم

يلتزم بيها ممهما كان اكيد مفيش اي حاجة ممكن تتاثر

Rami
06-13-2012, 16:17
بالتاكيد الفوركس سارق للوقت ويعزلك عن مجيطك الاجتماعى واداء الوظاف اللازم القيام بها من زيارات عائلية ودينية وعبادات حتى , لا بارك الله فى عمل يلهى عن الصلاة
انا عندى بعض المشاكل فى سوء تنظيم الوقت والفوركس وهذه فى د ذاتها مصيبة انصحكم بالبحث عن استراتيجية لا تحتاج متابعة لصيقة للشارتا ت

mando
06-13-2012, 16:36
الحقيقة هو ممكن ياخد وقت الواحد كتير لكن مشكلة كمان انه فى ناس بتعقد انه حايعمل فلوس كتير من الفوركس ويحط امل كبير فى الموضوع ويتفجاة بحاجات كتير مكسب وبعد كده خسارة وخسارة بيكون خسر كل حاجة وفى نفس الوقت يكون بعيدا عن اسرته واخونك والاصدقاء يعنى بيكون خسر كتير انا افضل انه يكون الفوكرس الواحد يحدد لة مده معينه فى اليوم ولا يكون 4 ساعات لكن بشوفها صعبة اللى تعود انة يجلس كتير امام الشاشة صعبة يقدر يقعد 4 ساعات فقط فى اليوم

Mr.GooDMaN
06-13-2012, 16:40
عندك حق اخي ولكن فعلا يمكن تنظيم الوقت بطريقة تتناسب معنا ومش اسرتنا
فالفوركس مجرد تحقيق هدفك اليومي وغلق الشارت ومتابعة يومك بطريقة عادية جدا
ولا يحتاج منا طوال الوقت امام الشارت

ramid
06-13-2012, 17:15
عندك حق اخي ولكن فعلا يمكن تنظيم الوقت بطريقة تتناسب معنا ومش اسرتنا
ولا يحتاج منا طوال الوقت امام الشارت
وقت لدراسة الكتب ومراجعة كل ما يتعلق بالمجال وكذلك الفيديوهات
ضف على ذلك وقت التعلم على الحساب التجريبي
بالنسبة للمبتدئين فالفوركس يحتاج لوقت كثير

ahmed saleh
06-13-2012, 17:18
انا شايف ان الفوركس من حاجة اجبارية عليك التجارة فيها
ولكن بعدك عن اسرتك فهو بسببك وليس بسبب الفوركس لذلك يجب عليك ان تنظم وقتك
وتعرف ماذا تفعل ولكى لا تخسر كل شئ

Noah
06-14-2012, 02:50
الفوركس ليس مستبد يا اخى ولكنا لفكرة ان من يدخل الى عالما لفوركس يكون دائما بحاجةا لى العمل فى الفوركس والى تحقيق المزيد من الارباح وهذه الرغبة فى تحقيق الارباح هىا لسبب الاول من وجهة نظرى ان يكون لدينا حب لهذا السوق حتى لو كنا نخسر منه

Desperate
06-14-2012, 03:17
هذا هو الحال عندما يحاول بعضنا الربح بكثرة من هذا المجال يجد امامه الصعاب تحول بينه وبين الربح بل وتجلب له الخسائر التى تؤدى على التاثير على نفسيته فى حياته وفى السوق.
الربح بكثرة من اى مجال ليس جيدا
اذا بدات صغيرا ولكن بطريقة صحيحه ستجد الاساس يبنى ادوار النجاح فوقه من تلقاء نفسه :)

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:18
بتفرق على حسب نوعيتك انت هل انت انسان بيعرف ينظم وقته ولا بتضيع كل وقتك في نفس الحاجه ولا بتعمل كل حاجه في وقتها ولا بتعمل الحاجات كلها في اخر وقت و هكذا على حسب تنظيمك للوقت هتقدر تعرف علاقتك باسرتك بجانب علاقتك بالعمل و على حسب هدفك لو هدفك صغير هتحققه بسهوله لكن لو كبير هتتعب في تحقيقه
مظبوط يا ريس
فالتنظيم هو اساس اى عمل
فوركس او غيره ودا بيفرق من شخص لاخر طبعاً !

magic777
06-14-2012, 21:54
هذا هو الحال عندما يحاول بعضنا الربح بكثرة من هذا المجال يجد امامه الصعاب تحول بينه وبين الربح بل وتجلب له الخسائر التى تؤدى على التاثير على نفسيته فى حياته وفى السوق.
الربح بكثرة من اى مجال ليس جيدا
اذا بدات صغيرا ولكن بطريقة صحيحه ستجد الاساس يبنى ادوار النجاح فوقه من تلقاء نفسه :)
فيه مقوله بتقول الشئ اللي يزيد عن حده ينقلب لضده
وده هنا بينطبق على المتاجر اللي بيحمل نفسه فوق طاقتها في المجال ده
ومش بيقسم وقته بين عمله وحياته وبتلاقي في الاخر يااما خسر يااما ربح بس تعب جسميا ونفسيا

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 22:23
انا شايف ان الفوركس من حاجة اجبارية عليك التجارة فيها
ولكن بعدك عن اسرتك فهو بسببك وليس بسبب الفوركس لذلك يجب عليك ان تنظم وقتك
وتعرف ماذا تفعل ولكى لا تخسر كل شئ

متابعة السوق فتره طويله

تخلى الناس اللى حوليك يسئمووو منك

مفروض وقت للسوق ووقت لزوجتك ووقت لاصحابك

تنظم وقتك وتعيش حياتك صح

remo
06-15-2012, 02:42

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

انت تقدرتقول عليا انى مدمن فوركس من يوم الاتنين الى يوم الجمعة اى وقت فية انا فى البيت بعقد قدام الارقام بحس انها ليها سحرها الخاص جدا وبتجذبنى وياسلام لو انا داخل صفقات او معلق صفقات وقربت تتفعل

21cent
06-16-2012, 03:00

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

فعلا ياخد معظم الوقت خصوصا فى التعلم والممارسة وايضا فى متابعة الشارت وانتظار الفرص الجيدة لطريقتك
بحاول بقدر الامكان الاكتفاء بحد معين من الربح لا يا خد من وقتى طويل واجلس بقية اليوم مع المحيطين
وخصوصا الاصدقاء وبقية الاهل قلذلك منظم وثتى بقدر الامكان لاجلس معهم بقية الوقت

ahmed
06-16-2012, 03:17
فعلا ياخد معظم الوقت خصوصا فى التعلم والممارسة وايضا فى متابعة الشارت وانتظار الفرص الجيدة لطريقتك
بحاول بقدر الامكان الاكتفاء بحد معين من الربح لا يا خد من وقتى طويل واجلس بقية اليوم مع المحيطين
وخصوصا الاصدقاء وبقية الاهل قلذلك منظم وثتى بقدر الامكان لاجلس معهم بقية الوقت

هو بالفعل يفعل ذلك ولكن بأمكانك تقليل سعات التداول
والابتعاد عن الانترنت فى ايام الاجازة السبت والاحد
وتوفير هذا الوقت للاهل والاصدقا فقط ينقصنا وانا اولكم تنظيم وقتنا

maklad94
06-16-2012, 11:58
الصراحة كلنا محتاجين ننظم وقتنا اكتر من كدا وندى اسرتنا ومحيطنا اكتر من كدا لأن الفوركس بياخد وقت كبيييييير جدا من وقتنا واحنا مش حاسين ده حتى ممكن يشغلنا عن الطاعات .

magic777
06-16-2012, 14:44
متابعة السوق فتره طويله

تخلى الناس اللى حوليك يسئمووو منك

مفروض وقت للسوق ووقت لزوجتك ووقت لاصحابك

تنظم وقتك وتعيش حياتك صح

هو بس في الاول الكل بيكون ملغبط ومش قادر ينظم وقته لانه بيكون محتاج وقت كتير علشان يتعلم
المجال الجديد ده فطبعا ده بيجي على حساب حياته واسرته لكن هنا لو كان ده مؤقت يبقى كده
عادي لكن لو استمر بالنظام ده بعد اكتسابه للخبره المطلوبه يبقى كده هو غلطان

compaq0
06-16-2012, 23:47
لا يؤثر سلبا هو فقط متعب للاعصاب خاصه فى اسابيع الصفقات الطويله و لكنه الشىء الاكثر اثاره الذى دخلت فيه فى حياتى ما اجمل ان تجلس امام شاشه تتحرك بها ارقام بصوره شبه عشوائيه بمقدورها ان تجعلك مليونير

sunlight
06-16-2012, 23:50
لا يؤثر سلبا هو فقط متعب للاعصاب خاصه فى اسابيع الصفقات الطويله و لكنه الشىء الاكثر اثاره الذى دخلت فيه فى حياتى ما اجمل ان تجلس امام شاشه تتحرك بها ارقام بصوره شبه عشوائيه بمقدورها ان تجعلك مليونير

صحيح الفوركس بيؤثر علينا وعلى اعصابنا وانا كل يوم احلامى كلها عمال افتح فى صفقات واغلق فى صفقات ومش عارف اخرج من المتاهه دى كل دا عشان بتاجر طول اليوم ومفيش اى راحه

كريم
06-17-2012, 00:07
الجلوس امام الكمبيوتر دائما او التلفاز بيعزل الواحد عن العلاقات الاجتماعية و ده شيئ سلبي للفوركس لكن ليس كل الأيام تتاجر بها

و ايضا يوجد اجازات و لذلك لابد من وجود وقت للترفيه و عمل العلاقات الاجتماعيه و صلة الرحم و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

sunlight
06-17-2012, 00:10
الجلوس امام الكمبيوتر دائما او التلفاز بيعزل الواحد عن العلاقات الاجتماعية و ده شيئ سلبي للفوركس لكن ليس كل الأيام تتاجر بها

و ايضا يوجد اجازات و لذلك لابد من وجود وقت للترفيه و عمل العلاقات الاجتماعيه و صلة الرحم و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

كلامك صحيح من عيوب الفوركس الجلوس امام الشاشه مده اطول وعدم الخروج للعالم الخارجى والتقوقع على النفس وهذا ليس جيدا فليس المال على حساب صحتنا
لازم نكون وسطيين مع انفسنا وع الفوركس

mage
06-17-2012, 02:36

هو التلفاز الواحد لا يجلس امامه كثيرا بالاخص الرجال لان الرجل لا يحتاج الى التلفاز بعكس المرأة هى دائما بحاجة العوامل الترفيهية لكى تتمكن من ملئ الفراغ الذى تمتلكه واعتقد ان الرجل قد يكون الكمبيوتر هو كل وقته فى هذا الزمن وانا شخصيا لا اقوم من امام الكمبيوتر

elzeel
06-17-2012, 02:51
طبعا كما قلت العمليه عمليه وقتيه فيجب تنظيم وقتك وان تعطى
وقتا لاسرتك ووقتا لشخصيتك واصدقائك ووقتا للفوركس والمتابعه حتى لاتصير مثل الاله

magic777
06-17-2012, 18:27
هو التلفاز الواحد لا يجلس امامه كثيرا بالاخص الرجال لان الرجل لا يحتاج الى التلفاز بعكس المرأة هى دائما بحاجة العوامل الترفيهية لكى تتمكن من ملئ الفراغ الذى تمتلكه واعتقد ان الرجل قد يكون الكمبيوتر هو كل وقته فى هذا الزمن وانا شخصيا لا اقوم من امام الكمبيوتر

مين قال كده بأه ده المرأه مش بيكون عندها وقت فراغ خالص ودايما مشغوله في حاجه
اعتقد ان الرجل هو الي بيملك وقته اكتر من المرأه لانه بيكون مطلوب منه حاجه واحد بس
الدخل لكن باقي المهام كلهاعلى المرأه

magic777
06-17-2012, 18:29
صحيح الفوركس بيؤثر علينا وعلى اعصابنا وانا كل يوم احلامى كلها عمال افتح فى صفقات واغلق فى صفقات ومش عارف اخرج من المتاهه دى كل دا عشان بتاجر طول اليوم ومفيش اى راحه

عارف ليه علشان انت بتتاجر بطريقه عشوائيه مش ليك هدف واضح
او خطه عمل منظمه تمشي عليها علشان تحقق الهدف اللي انت عاوزه
حاول تنظم طريقتك وتحدد اهدافك وتلتزم بالتحليل

kingman
06-17-2012, 20:39
هههههه يعنى ليلتك كلها كوابيس
هو السوق ده للأسف من شدة التعلق به والمتابعة الكبيرة التى نقضى معظم يومنا امام المنصة بيخلى الواحد مرتبط بيه بشكل قوى لدرجة ذى ماحضرتك ذكرت انه حتى مش سايبنا فى منامنا ومع الخبرة بيقل الموضوع ده

A7mad_Aziz
06-18-2012, 00:08
اخي غالباً الحركة تكون من بداية افتتاح بورصة اوروبا حتى اغلاق بورصة امريكا

ودي الفترة اللي بتابع فيها وبتاجر فيها

خلافاً لهذا التوقيت بيكون لحياتي الشخصية واسرتي واصدقائي

اعتقد انك ستوافقني الرأي في هذا

pimo
06-18-2012, 00:16

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

نعم الفوركس هو عمل شاق ولكن مربح كثيرا اذا تعلمت كيف تتعامل معه بدون ان تضر به محيدك الاجتماعي وهو ايضا عالم مليء بالخسارة والاحلام المزعجة التي سوف تضر بحالتك النفسية ولهذا يجب ان تقوم بتنضيم نفسك لكي تستطيع ان تواجه الفوركس

amrmorasamir
06-18-2012, 00:24

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟
اول حاجه بصراحه بفكر فيها انى انظم وقتى فى القوركس بس عشان انا لسه بدرس فمديله وقت كبير شويه لكن لما اشتغل ان شاء الله هنظم الوقت وهفتح حساب حقيقى واظبط كل حاجه ولازم كل متداول يعمل كده وينظم وقته كويس فى الفوركس

Mostafa Mando
06-18-2012, 00:37
الحقيقة يا اخواني اضرار الفوركس او الربح من الانترنت عموماً له اضرار فظيعة تحدث لكل منا واحنا مش حسين باي حاجة
الاول الجانب الديني

بيبعد عن العبادة والصلاة الاذان يدن وانت تقول استنى 5 دقائق محسسني انك هتربح 10 مليون في ال10 دقائق بتوع الصلاة

ثانياً الجانب الاجتماعي

تبعدك عن الاسرة والتفاعل في الحياة الوقعية وعن العمل الحقيقي

ثالثاً الجانب الصحي

الفوركس او الربح من الانترنت عموماً يجعلك تجلس الكثير من الساعات امام شاشة الكمبيوتر او اللاب توب وهذا يؤثر على البدن والنظر وآلام العظام وغيرها

لذلك ارجوا من الجميع ان يروا الاضرار قبل ان يروا الارباح

najoull19
06-22-2012, 05:13
يجب على التاجر ان ينضم وقته لكي لا يكون معزول ولا يصيبه الارهاق

moonlight
06-22-2012, 09:07
فعلا تنظيم الوقت امر مهم فى الفوركس حتى لا يجعلك تنعزل عن العالم وتجد نفسك منحصر فى عالم الفوركس فقط وهو فعلا عالم الاحلام والكوابيس فكلنا نحلم للوصول الى تحقيق الثروة ولكن نواجه مخاطر كبيرة فى هذه السوق يجب ان نتصدى لها

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 11:39

zikooo014
06-22-2012, 11:42
انا بقيييت منطوي جدا بسبب الفوركس و النت عمةً
حتي لو في ضيوف عندي بفضل اقعد قدام الفوركس عن اني اقعد معاهم
عشان كده انا قررت اتاجر وقت الخبر بس

yassoo011
06-22-2012, 11:56
الفوركس يمكنك التحكم فيه فأنت من تقرر الدخول لسوق
فيمكنك عدم الاتجار في اوقات الصلاة ويمكنك المتاجرة ساعة او اثنين في اليوم
او الدخولوقت الاخبار فالاتجار طول اليوم يؤدي للخسارة حتما

magic777
06-22-2012, 14:03
اخي غالباً الحركة تكون من بداية افتتاح بورصة اوروبا حتى اغلاق بورصة امريكا

ودي الفترة اللي بتابع فيها وبتاجر فيها

خلافاً لهذا التوقيت بيكون لحياتي الشخصية واسرتي واصدقائي

اعتقد انك ستوافقني الرأي في هذا

ودي احسن فتره للعمل الصراحه وبيكون فيها السيوله القويه لتحقيق الاهداف بسرعه
لكن برده لو اخطأت فيها الخساره هتكون كبيره معاك فلازم تكون مدرب كويس
وعندك استراتيجيه للعمل بها في هذا الفتره

nader44x
06-22-2012, 14:10
كل مبتدئ في مجال الفوركس يجب ان يمر بهذه المرحلة من الانعزال عن المجتمع والانخراط في تعلم الفوركس ..ولكن القليل فقط من يستطيع الخروج من هذه المشكلة زتنظيم وقته ..وهناك الكثير من يقضون معظم سنوات عمرهم لاكتشاف سر الفوركس ..
في اعتقادي الشخصي ان المتاجر الناجح يمكن ان يدخل صفقات سوينجية حتى يتابع على فترات متقطعة ..او يدخل صفقات سريعة جدا لا تتعدى ال 10 دقائق ويرتاح باقي اليوم ...او يمتلك سمارت فون حتى يكون اكثر حرية ويمكنه التنقل مع العائلة في كل مكان دون الحاجة الى الالتصاق بالشاشة

safiforex
06-22-2012, 14:12
ودي احسن فتره للعمل الصراحه وبيكون فيها السيوله القويه لتحقيق الاهداف بسرعه
لكن برده لو اخطأت فيها الخساره هتكون كبيره معاك فلازم تكون مدرب كويس
وعندك استراتيجيه للعمل بها في هذا الفتره
صحيح هذا اخي الكريم ، فالسوق الاوربية بتكون فيها سيولة كبيرة في السوق
و لهذا فان الازواج بتتحرك بشكل افضل ، و من الاحسن الالتزام فيها في الاستراتيجية المتبعة و لا يهم الواحد الانعكسات فيها ما دام الواحد ملتزم بالاستراتيجية

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:59
كل مبتدئ في مجال الفوركس يجب ان يمر بهذه المرحلة من الانعزال عن المجتمع والانخراط في تعلم الفوركس ..ولكن القليل فقط من يستطيع الخروج من هذه المشكلة زتنظيم وقته ..وهناك الكثير من يقضون معظم سنوات عمرهم لاكتشاف سر الفوركس ..
في اعتقادي الشخصي ان المتاجر الناجح يمكن ان يدخل صفقات سوينجية حتى يتابع على فترات متقطعة ..او يدخل صفقات سريعة جدا لا تتعدى ال 10 دقائق ويرتاح باقي اليوم ...او يمتلك سمارت فون حتى يكون اكثر حرية ويمكنه التنقل مع العائلة في كل مكان دون الحاجة الى الالتصاق بالشاشة

انا كنت فى اول المشوار كده

كنت قاعد فى غرفه مغلقه بين اربع حطان

مش عايز اكلم حد او خرج خالص من المكان

لكن مع الوقت بقا قولت لاء انا كده هدمر نفسى لازم اقوم اشوف حياتى

remo
06-22-2012, 16:35

فعلا التكنولوجيا الحديثة حلت الموضوع فعلا انت لوجبت جهاز اندرويد او ينفع تسطب فية الندرويد ساعتها الفوركس هيبقى معاك فى اى مكان فى الدنيا وتقدر تمارس حياتك الطبيعية والموبايل معاك فى اى مكان

aminos
06-22-2012, 16:42
السلام عليكم
و أنا كذالك في الأشهر الأولى لي في تعلم الفوركس
كنت معزول عن العائلة حتى الأكل أكل و أنا جالس أمام الكمبيوتر
لكن مأخرا بدأت الأوضاع تتحسن

okash
06-22-2012, 16:51
نعم صيحي وبالفعل بالنسبة لي لقد قلت علاقتي مع الاصدقاء بسبب الفوركس وزادت علاقتي مع اصدقائي المهتمي في الفوركس كثيرا
ولكن حاليا حاوال ان ابتعد عن الفركس لأيام وهذه طريقة مفيدة لصحتي ولعلاقاتي الاجتماعية وجيدة للربح وتتبعدني عن الطمع

actas
06-22-2012, 16:56

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

هذه نقطه مهمه جدا هل الفوركس من الممكن ان يؤثر على علاقتك الاسريه والشخصيه ؟؟
اجابتى لا يمكن ابد ان تسمح لهذا السوق ان ياخذك بعيدا وتترك اهتماماتك والتزاماتك السريه لاجعله بل اعمل على تنظيم وقتك بحث لا يكون هناك تاثير على حياتك الشخصيه .

---------- Post added at 03:56 PM ---------- Previous post was at 03:54 PM ----------

انا كنت فى اول المشوار كده

كنت قاعد فى غرفه مغلقه بين اربع حطان

مش عايز اكلم حد او خرج خالص من المكان

لكن مع الوقت بقا قولت لاء انا كده هدمر نفسى لازم اقوم اشوف حياتى

اعتقد اخى الكريم ان كلا منا فى بدايته مع هذا السوق مر بهذه النقطه والاهم هو ان نستطيع ان نفصل بين السوق وبين العلاقه الجتماعيه بحيث نعطى كلا منها حقه

simo424
06-22-2012, 17:00

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

صراحة صعب تنضم وقتك في فترة التداول
الشارت يكون هو كل شيء تفكر فيه
انا ايام كانت بتجيني كوابيس فوريكسية هههههههههههههه

zher_albanfsij
06-22-2012, 17:04
لا بد من تنظيم الوقت لان الجلوس امام الشاشة وقت كثير غالبا يكون بلا فائدة ويؤثر على الصحة والذي يستخدم السكالبنج هو دائما يحاجة للجلوس امام الشاشة وقت اكبر وحتى في هذه الحالة بامكانه تنظيم وقته حسب الحاجة ومعروف ان سوق الفوركس طوال ايام الاسبوع لايكون بنفس المستوى في الحركة

sami
06-22-2012, 17:06
تنظيم الوقت مهم في جميع نواحي الحياة،بالنسبة لي أتاجر فقط في الفترة الأوروبية
و بعد ذلك أتفرغ للجلوس مع الأسرة و مقابلة الأصدقاء و قضاء الشؤون الأخرى

aboualy
06-22-2012, 17:10
تنظيم الوقت مهم في جميع نواحي الحياة،بالنسبة لي أتاجر فقط في الفترة الأوروبية
و بعد ذلك أتفرغ للجلوس مع الأسرة و مقابلة الأصدقاء و قضاء الشؤون الأخرى

تنطيم الوقت من الامور الصعبة فى الفوركس لان الفوركس يستحوز على الوقت كله ولا يترك لك مجال لاى شئ اخر
انا ايضا اخى العزيز افضل العمل فى الفترة الاوربية ولكن احياننا كثيرة اترك الصفقات مفتوحة حتى موعد الفترة الامريكية التى تتميز بسيولة عالية

Mostafa Mando
06-22-2012, 20:55
الحقيقة يا اخي الفوركس شغلني عن اشياء كثيرة في حياتي منها الجيد ومنها الضار

هو شغلني عن اللعب وتضيع الوقت فيما لا يفيد

وايضاً شلني عن الدراسة لفترة ما لذلك استغليت الاجازة لأن الفوركس

يسرق الوقت جامد جداً

deadlyfox
06-22-2012, 23:36
هو فعلا بياخد وقت كبير من حياتنا
بس لازم نبص بقى كويس ونقسم وقتنا عشان مانظلمش حد معانا

Noah
06-23-2012, 04:05
بستغرب جدا هذه الكلمة يعنى ايه الفوركس المستبد اعتقد انه من اقوى الكلمات التى سمعتها عن الفوركس واعتقد ان نسبة بكيرة جدا من المتاجرين فىا لفوركس عندما يخسرون بالذات ترى منهم الكثير من الكلام على الفوركس انه مستبد او انه طريق الى الخسارة

hesham itch
06-23-2012, 06:58
الفوركس بيأثر فى اليوم بشكل كبير وده لانه بيحتاج لمتابعة مستمرة للعمليات
والحركات وهذا قد يؤثر على التواجد ف اماكن اخرى تستحق الوقت
اكثر ولكنه له ايضا فوائد عديدة

assidi saber
06-24-2012, 14:48
اتفق معاك مليون فى المية لان الفوركس هو يخلي المتاجر يحلم الى درجة كبيرة و كذلك يخلي المتاجر يحلم بشراء اشياء باهضة الثمن

kamizidan
06-24-2012, 14:52
يااااااااه اخي الفوركس فعلا اوحش حاجه في انك بتفضل معتكف قدام الكمبيوتر طول اليوم علشان تتابع صفقتك خاصه لو
بتشتغل على الفريمات الصغيره زي وطبعا ده بياخد وقتك كله وده على حساب بيتك واهلك واصحابك
لذلك يفضل انك تعمل على الفريمات الكبيره اذا كنت عاوز تشتغل وفي نفس الوقت تكسب وقتك بس المشكله

انا لا اتابع الشارت
لي صفقة يوميا فقط ومرتاح طول اليوم

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 14:53

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
للاسف هذه هى الضريبه التى ندفعها بسبب الفوركس
العزله عن الوسط الاجتماعى الذى نعيش فيه
اتمنى لك دوام التوفيق

aboualy
06-24-2012, 14:54
الفوركس بيأثر فى اليوم بشكل كبير وده لانه بيحتاج لمتابعة مستمرة للعمليات
والحركات وهذا قد يؤثر على التواجد ف اماكن اخرى تستحق الوقت
اكثر ولكنه له ايضا فوائد عديدة

فعلا اخى العزيز الفوركس بياخد وقت الواحد كله واعتقد ان حتى لو كان اليوم 48 ساعة مش 24 ساعة برضوا الفوركس كان حياخد اليوم كله ود طبع النسان وليس طبع الفوركس لان الانسان ديما بينشغل بمصد دخله اكتر من انشغاله باى حاجة تانية

magic777
06-24-2012, 15:58
الحقيقة يا اخي الفوركس شغلني عن اشياء كثيرة في حياتي منها الجيد ومنها الضار

هو شغلني عن اللعب وتضيع الوقت فيما لا يفيد

وايضاً شلني عن الدراسة لفترة ما لذلك استغليت الاجازة لأن الفوركس

يسرق الوقت جامد جداً

بس انت سيبك من الماضي وحاول تركز بأه في الاجازه دي على تكوين استراتيجيه جيده تقدر تشتغل بيها كمان
بعد الدراسه من غير ما تأثر على دراستك او حياتك وياريت لو بالاوامر المعلقه هتكون اسهل هنا ومناسبه ليك

nrgslawi
06-24-2012, 16:07
في الحقيقة انا اعطي اسبوعين الى شهر من العمل وعند تحقيق ربح ابتعد لمدة اسابيع واعود الى السوق فيما بعد

mohamedfx2005
06-24-2012, 16:20
السلام عليكم ورحمة الله
والله يا اخي من الصعب تقسيم وقتك بين دراسة ورياضة وعائلة واصدقاء والفوركس
حتى لو كان التقسيم عمليا سهل تجده صعب على ارض الواقع
انا الحمد لله وجدت طريقة لتقسيم وقتي وهي المتاجرة يوميا صباحا وفي منتصف النهار اخرج للقضاء حاجياتي وعند العودة القي نظرة سريعة على الصفقات المفتوحة ان كان هنالك صفقات وفي المساء اما رياضة او جلوس مع الاصدقاء او العائلة وفي اليل نظرة سريعة على الصفقات ةوبعدها نوم مبكر
وفي الاجازة ابتعد عن الكمبيوتر نهائيا

assidi saber
06-24-2012, 18:39
بالنسبة لي الفوركس هو لا يؤثر كثير على علاقتي مع اسرتي و على مع اصدقاءي

konine
06-24-2012, 18:53
فعلا الفوركس أخد منا كتير ولم يعطينا سوى قليل
لذلك وجب تنضيم وقت حتى نستمتع بالحياة
الله كريم

safiforex
06-24-2012, 19:00
فعلا الفوركس أخد منا كتير ولم يعطينا سوى قليل
لذلك وجب تنضيم وقت حتى نستمتع بالحياة
الله كريم

بطبيعة الحال يجب ان ننظم وقتنا اكثر و خصوصا ان الفوركس بيستحوذ على عقولنا
فيجب ان نعطي لانفسنا الراحة الازمة و ان نعطي لاهلانا الحق في تداول معهم بالحديث و المناقشة

KOGI
06-25-2012, 21:32
اتفق معاك مليون فى المية , الواحد المفروض يعرف يسيطر على نفسه اثناء تجارته فى الفوركس و يحسن تنظيم وقته يعنى ميعدش كل حياته قدام الشارت

aboualy
06-25-2012, 21:35
اتفق معاك مليون فى المية , الواحد المفروض يعرف يسيطر على نفسه اثناء تجارته فى الفوركس و يحسن تنظيم وقته يعنى ميعدش كل حياته قدام الشارت

فعلا اخى العزيز اتفق مع ذلك وانا اعتقد انه كلما زادة خبرتنا فى الفوركس كلما ستزيد قدرتنا على تنظيم وقتنا بين الفوركس وبين امور الحياة الاخرى

assidi saber
06-25-2012, 23:20
بالسنبة لي فان الفوركس لا يسيطر كثير على علاقتي مع اسرتي بل هو ياخذ دائما كل وقتي

dodovedo
06-26-2012, 18:19
اخى العزيز
نقطه مهمه فعلا الفوركس بياخدك من عائلتك واهلك وبتفضل قدام الكمبيوتر يارت نحاول تنظيم وقتنا

تقبل مرورى

abdallah elbaz
06-26-2012, 20:11
تمام تسلم
كلامك صح
وعلشان كدا الواحد لازم يتعلم طول ماهو ماشي مع الفوركس مفيش حاجه اسمها اكتفيت

sunlight
06-26-2012, 20:15
فعلا اخى العزيز اتفق مع ذلك وانا اعتقد انه كلما زادة خبرتنا فى الفوركس كلما ستزيد قدرتنا على تنظيم وقتنا بين الفوركس وبين امور الحياة الاخرى

كلامك زين خالص
نعم المبتدأ بيقعد كتير عشان يتعلم كتير لكن الخبير فى الفوركس بيدخل ويخلص الصفقات وبيطلع وخلاص يعنى الفوركس مع الوقت بيصبح اقل وبتعرف السوق كويس ولا لا
وهاتاجر ام لا

safiforex
06-26-2012, 20:46
كلامك زين خالص
نعم المبتدأ بيقعد كتير عشان يتعلم كتير لكن الخبير فى الفوركس بيدخل ويخلص الصفقات وبيطلع وخلاص يعنى الفوركس مع الوقت بيصبح اقل وبتعرف السوق كويس ولا لا
وهاتاجر ام لا

و انا معك في هذا ، لكن بامور محتلفة
فمن يدخل في صفقات محدودة و يخرد منها و يخلص فهذا هو الذي يتوفر على راس مال كبير جدا و يمكن ان يدخل بلوت عالي و فقط بعدد قليل من النقط في اليوم
كمثال ان يدخل بلوت 100 دولار للصفقة و في حددود 20 الى 30 نقطة يوميا
فهذا اكيد سيجني بين 2000 الى 3000 دولار في اليوم
و اظن ان الوزير لا يحصل على مثل هذا في اليوم

saad
06-27-2012, 03:37

tarek22
06-27-2012, 03:48
هو مستبد فعلا على من لا احترام له للوقت في حين من يضع برنامج يعطي فيه الحق لكل شيء فلا تنطبق عليه عبارة
' الفوركس مستبد '

اسلام
06-27-2012, 03:54
تنظيم الوقت شئ أساسى أساسى

ولكن بالنسبة ليا لا استطيع تنظيم وقتى وفعلا أصبح شبه محتل لكل الوقت

ولكنى أعمل على التنظيم ان شاء الله بالتوفيق لينا جمبعا فى الربح وأيضا علاقتنا مع من حولنا

saad
06-27-2012, 18:43

hehelibeb
06-27-2012, 20:48
أنا صراحة لا يحرمني من الأسرة ولا الأصدقاء

وإنما أنزم وقتي بشكل طبيعي لا يحرمني لا من صلاتي ولا رياضة ولا صلة أرحام

jihadazzam
06-27-2012, 20:53

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟
hgsbl ugd;l
السلام عليكم
ان الفوركس اصبح صديقي اسال عنه فيقول لي انا هنا معك ملازمك الى اين تهرب مني
تعال الى جانبي لا تفارقني تصور مشاوير كثيرة لغيتها اصدقاء كثر انساني اياهم 18 ساعة لايفارقني

i5land_man
06-27-2012, 20:55
وان شاء الله علي اد ما بنستهلك وقت واحنا بنتاجر ونتداول عليه
ربنا حيرزقنا بيه ويعوضنا خير باذن الله
اهم شئ الاصرار عالنجاح والاخذ باسباب التفوق

okash
06-27-2012, 21:01
ألفوركس يثر نعم يؤثر ولكن يجب ان تكون قادر على التوفيق بين العلاقات الاجتماعيةو اةوهلك واصدقائك وبين تدوالك في الفوركس
خير الامور الوسطية في كل شيء

mando
06-27-2012, 21:04
في الحقيقة انا اعطي اسبوعين الى شهر من العمل وعند تحقيق ربح ابتعد لمدة اسابيع واعود الى السوق فيما بعد

فكرة جيدة انك تعمل اسبوعين الى شهر لكن انك تقدر تقعد اسبوع بدون تدوال شايف انها صعبة
خصوصا لو توفر ليك فرصة دخول جيدة معنى ذلك فى خلال الاسبوع لو تعرف ليك فرصة دخول جيدة لما تدخل فيها؟

fx-man
06-27-2012, 21:12
انا قبل ما اعرف الفوركس كنت بقعد على النت ساعات طويلة وطبعا دا بيأثر على حياتى الاسرية وطبعا نفس الكلام بععد ما عرفت الفوركس
انا بحاول فعلا انى انظم وقتى وربنا يعيننى لان الموضوع بقا ادمان خلاص .

i5land_man
06-27-2012, 21:15
hgsbl ugd;l
السلام عليكم
ان الفوركس اصبح صديقي اسال عنه فيقول لي انا هنا معك ملازمك الى اين تهرب مني
تعال الى جانبي لا تفارقني تصور مشاوير كثيرة لغيتها اصدقاء كثر انساني اياهم 18 ساعة لايفارقني

لا يا اخي لازم تعيد النظر في ارتباطك بالفوركس ولازم تنظم وقتك
عشان الحياة فيها جوانب اخر غير التداول
واظن انه تنظيم الوقت حيحللك كل المشاكل دي

AhmedMagnifico
06-27-2012, 21:25
لا يا اخي لازم تعيد النظر في ارتباطك بالفوركس ولازم تنظم وقتك
عشان الحياة فيها جوانب اخر غير التداول
واظن انه تنظيم الوقت حيحللك كل المشاكل دي
مظبوط يا باشا فعلاً لانك بكده بتدمر صحتك
واموالك لانك مش هتقدر تداوم بصراحة بالشكل دا !

saad
06-27-2012, 21:34

aboualy
06-27-2012, 21:40

فعلا اخى العزيز تنظيم الوقت هو الحل فالفوركس موجود 24 ساعة فى اليوم وكل ما عليك هو ان تحدد لنفسك وقت لتعمل فيه ولا تخلفه وتترك باقى اليوم لواجباتك الاجتماعية الاخرى

kingman
06-27-2012, 21:47
انا قبل ما اعرف الفوركس كنت بقعد على النت ساعات طويلة وطبعا دا بيأثر على حياتى الاسرية وطبعا نفس الكلام بععد ما عرفت الفوركس
والمشكلة ان الفوركس بيزيد الحكاية دى وبيجعل الواحد يقعد ساعات اطول وخصوصا فى بداية التعلم والتعرف عليه وان شاء الله تقدر تنظم وقتك وميكونش سبب مشاكل فى الحياة فنحن نريد ان يكون الفوركس مصدر للربح لنا

forexBOSS
06-28-2012, 01:41

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟
كلامك صح مئه بالمئه و انا فعلا اقوم بتنظيم وقتى و لا اتاجر طوال الوقت بل اهتم بحياتى الخاصه و صحتى فالصحه اهم من الورث و ايضا لقد وضعت لنفسى هدف و عندما اصل لهذا الهدف سوف اترك الفوركس تماما و اتفرغ لحياتى الخاصه و يجب على كل شخص ان يقوم بوضع خطه لتنظيم وقته و لا يضيعه كله على الفوركس

mage
06-28-2012, 03:57
والمشكلة ان الفوركس بيزيد الحكاية دى وبيجعل الواحد يقعد ساعات اطول وخصوصا فى بداية التعلم والتعرف عليه وان شاء الله تقدر تنظم وقتك وميكونش سبب مشاكل فى الحياة فنحن نريد ان يكون الفوركس مصدر للربح لنا

بالفعل انا اجلس الان على الكمبيوتر او امام الكمما كان فىبيوتر لفترات يومية كبيرة جدا لدرجة انى مبقتش متفرغ حتى انى اقعد مع اسرتى او مع اصدقائى كثيرا كما كان فى السابق ولهذا السبب انا اتمنى ان لا ياخذنا الفوركس الى الهاوية

amrmorasamir
06-28-2012, 04:06

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

فعلا ياباشا الفوركس كتير بيحرمنا من النوم بس بصراحه مع الخبره هتنام وتستريح والصفقات مفتوحه عادى جدا ومش هتبقى قلقان وهتسيبها على ربنا

konine
06-28-2012, 04:18

فعلا أخي هذا سوق مستبد أخد جل أقاتنا و جعلنا سجناء لديه
لذلك من أفضل إعتماد خطة منضمة للوقت
الله كريم

HUSSENEY
06-28-2012, 20:45
يااااااااااااه فكرتنى بحاجات كتير
من كتر تركيزى ومتابعتى للفوركس
بقوا بيقلولى احنا هنعطيك مسابقة احسن واحد يقدر يعقد ساكت على الفيس

derfcase
06-30-2012, 03:14
نعم اخ
ramid
فانا شخصيا مررت بهذا الاحساس بان الفوركس مستبد و لكن في بدايات دخولي لهذا السوق حيث كنت وقتها مشدودا لهذا السوق الجديد
و اجلس معظم اوقات اليوم امام الشارت - مما اثر علي بالسلب في علاقاتي الاجتماعية و الاسرية

mage
06-30-2012, 03:58
الفوركس ليس مستبد ولا حاجة ولكن الفكرة اننا لم ناخذ الفوركس ونتعلمه كما ينبغى لنا ان نتعلم الفوركس جيدا حيث انه يوجد نسبة كبيرة جدا من المتاجرين الى الان يدخلون الى الفوركس بدون اى تعلم صحيح

waleed adel
07-01-2012, 13:38
المضاربة فى الفوركس يجب أن تكون فى أوقات فراغك
وبعد قضاء جميع احتياجاتك أنت وأسرتك حتى تكون صافى الذهن للمضاربة
فى هذا السوق الكبير والعنيف

mhmd
07-01-2012, 13:43
اتفق معاك مليون فى المية , الواحد المفروض يعرف يسيطر على نفسه اثناء تجارته فى الفوركس و يحسن تنظيم وقته يعنى ميعدش كل حياته قدام الشارت و المفروض برضو ميخليش الفوركس ياثر على حياته الاجتماعية و على صحته

forex man
07-01-2012, 13:54
كلامك مظبوط انا اعتبر فى بداياتى فى الفوركس وقريت مرة كتاب وفكرت انى لما اخلصه هكون محترف فى الفوركس
ولكن اكتشفت انى لسه معرفتش الاساسيات حتى
وبحاول اتعلم كل حاجه بسرعه وده مش غلط طالما انى ماشى صح حتى دخلت هذا المنتدى
واصبحت اتوه فيه من كتر المعلومات
والمواضيع والاستراتيجيات
واخيرا اكتشفت ان الفوركس علم مثل كل العلوم
محدش بتعلم بالساهل
وده كله بياخد كل وقتى الفاضى
تحياتى

waleed adel
07-02-2012, 14:06
يااااااااااااه فكرتنى بحاجات كتير
من كتر تركيزى ومتابعتى للفوركس
بقوا بيقلولى احنا هنعطيك مسابقة احسن واحد يقدر يعقد ساكت على الفيس
كلنا يحدث معانا هذا اخ حسينى كتير يقولولك ازاى بتقعد
على الجهاز كل الفترة دى

magic777
07-02-2012, 20:19
المضاربة فى الفوركس يجب أن تكون فى أوقات فراغك
وبعد قضاء جميع احتياجاتك أنت وأسرتك حتى تكون صافى الذهن للمضاربة
فى هذا السوق الكبير والعنيف

اخي انت ممكن تنظم وقتك بين الفوركس وبين حياتك العاديه باسلوب تاني
وهو انك تحدد وقت مناسب ليك للتحليل الجيد للسعر
مع التركيز التام هنا في هذا الوقت
ويستحسن كمان انه يكون في بدايه اليوم يعني من الساعه 7 صباحا كده او 8 قبل ما تروح شغلك او كليتك
وتحط اوامرك وتشوف حياتك

ZOUHAIR_ZIZO28
07-02-2012, 20:47

tarek22
07-02-2012, 20:52
الافضل حتى نتخلص من استبداد الفوركس والتحرر من قيوده هو استخدام برنامج نعطي فيه لكل شيء حقه

sky44
07-02-2012, 20:52
كلامك صحيح اخي فانا عندما بدأت لاول مرة في العمل على الحساب التجريبي اصبحت امضي معضم وقتي امام جهاز الحاسوب و بدأت احس بتأثير الفوركس علي من عدت جوانب لاكنني تغلبت على دلك بتنظيم وقتي و اعطاء لكل شيء و قته واصبح للحياة معنى من جديد

safiforex
07-02-2012, 21:04
كلامك صحيح اخي فانا عندما بدأت لاول مرة في العمل على الحساب التجريبي اصبحت امضي معضم وقتي امام جهاز الحاسوب و بدأت احس بتأثير الفوركس علي من عدت جوانب لاكنني تغلبت على دلك بتنظيم وقتي و اعطاء لكل شيء و قته واصبح للحياة معنى من جديد

فعلا اخي الكريم ان الفوركس بيستحوذ على الانسان وز يجعله يمتلكه فعلا في جميع اوقاته و حتى اوقاته العاءلية
و الاهم ان الواحد يعرف انه يجب تنظيم وقته لكي لا يكون اسير الفوركس لوحده

waleed adel
07-05-2012, 20:48
فعلا اخي الكريم ان الفوركس بيستحوذ على الانسان وز يجعله يمتلكه فعلا في جميع اوقاته و حتى اوقاته العاءلية

بالفعل لابد من التنظيم الجيد للوقت لان الاعباء والمتطلبات العائليه مطلوبه
ولا يمكن الاستهتار بيها

kingman
07-06-2012, 02:04
المشكلة ان معظمنا مش بياخد باله من هذه الحقيقة الا بعد ان يتعرض لزمات ويجد نفسه ان خسر بعض الأشياء الهامة فى حياته نظرا لأنشغاله الشديد ومتابعته المستمرة لسوق الفوركس

husamart
07-06-2012, 08:21
ههههههه هو مستبد فعلا بس العلاج سهل كتير انو انت تفتح عقدك وتضع ستوبك وتضع هدافك وتروح لاهلك لصحابك لناسك
ولا اي مشكلة وتعال وراقب بعد ساعتين تلاتة وشوف الحال

ARAB_PIGEON
07-06-2012, 08:26

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

للاسف هناك ضريبه لابد من دفعها لنجنى ثمار النجاح فى الفوركس
فلكل شئ ثمن الفوركس للاسف يحتاج الى سهر وتعب ومتابعه دقيقه للشارت
لدرجه اننا اصبحنا بسببه مدمنين الكمبيوتر والانترنت
نقضى اغلب وقتنا امام الشاشه
يغوض نظرنا وتفكيرنا فى الشارت لعلنا نلتمس طريق النجاح
لعلنا نجنى بعض الارباح

kero
07-06-2012, 10:21
فعلا الفوركس بيبعد الواحد عن الدنيا كلها من الاهل والاصدقاء بس ..انا شخصيا بقعدطوال اليوم اماما الشارت حتى لو مش هعمل اى صفقات فقط لحبى الشديد لمشاهدة الشارت ومتابعة حركة السوق وبالتاكيد ده له تاثير سلبى على الصحة

ahmed rabee
07-06-2012, 10:46
فعلا يا اخي الفوركس ياخذنا بعيدا عن حياتنا الطبيعيه

ياخذنا من الاهل والاصدقاء ومن الراحه والهدوء

يجب ان نعيد حسابتنا فعلا ونجعل اوقات محدده لتجارة الفوركس وباقي اليوم يكون يوم طبيعي جدا بعيد عن الفوركس وارقه وتعب الاعصاب

ولكن عن نفسي ... اشك في ذلك

فهو ادمااااااااااان

Mohamed90
07-06-2012, 11:33
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فعلا الفوركس اصبح يتملكنا و هذا بسبب سوء تنظيم
يجب وضع برنامج و تنظيم للوقت و اعطاء كل شئ حق و الباتعاد شوي عن الفوركس و اهمال الحالة الصحية

theboy2226
07-06-2012, 11:45
طبعا تنظيم الوقت مم جدا لان الفوركس يعتبر ادمان و خصوصا للطلبة لازم يحدد التاجر لنفسه عدد ساعات معين لان الدنيا مش فوركس و فلوس و بس
و لو انت رب اسرة طبعا لازم تتاجر وقت اقل لان عندك مسؤوليات اتجاه افراد اسرتك اصل الواحد مش حيتاجر فوركس و ينعزل عن العالم
دي في النهاية مجرد فلوس و بتيجي و تروح

ahmedalex
07-06-2012, 11:46
لكى تصل لتحقيق احد احلامك فلابد ان تخسر بعض الاشياء او تتنازل عنها مؤقتا" حتى تستطيع الوصول لحلمك وتحقيقه والفوركس يعتمد على شخصيتك واتخاذك للقرار ومن الممكن ان يسحبك بعيد عن كل من تعرف ولاكن اذا استطعت تنظيم وقتك فسوف تستطيع ان توازى بين الجميع تحقيق حلمك وكل ما تحب عمله

husamart
07-06-2012, 11:48

ناهيك اخي عن الإرهاق الذي يحدث للضارب من الجلوس امام شارت الفوركس والشد العصبي والتوتر .. وارتفاع الضغط والقلق والنبضات القلبية
كل هذا يدعو للتفكر في اسلوب التجارة التى هي ليست اهم من الصحة والعلاقات الاجتماعية

magic777
07-06-2012, 18:40
طبعا تنظيم الوقت مم جدا لان الفوركس يعتبر ادمان و خصوصا للطلبة لازم يحدد التاجر لنفسه عدد ساعات معين لان الدنيا مش فوركس و فلوس و بس
و لو انت رب اسرة طبعا لازم تتاجر وقت اقل لان عندك مسؤوليات اتجاه افراد اسرتك اصل الواحد مش حيتاجر فوركس و ينعزل عن العالم
دي في النهاية مجرد فلوس و بتيجي و تروح

هو تنظيم الوقت الصراحه مهم جدا للمتاجر سواء كان طالب او بيشتغل او حتى متفرغ
علشان دايما يكون مركز في شغله وعنده توازن هنا بين عمله في مجال الفوركس وبين حياته الخاصه
وعمله الميداني

ehab
07-08-2012, 04:36
لفوركس بيؤثر علينا وعلى اعصابنا وانا كل يوم احلامى كلها عمال افتح فى صفقات واغلق فى صفقات
ومش عارف اخرج من المتاهه دى كل دا عشان بتاجر طول اليوم ومفيش اى راحه

avocato bola
07-08-2012, 04:56

السيد الجبالي
07-08-2012, 05:08

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

بالطبع هذه هي اكبر مساؤي الفوركس .. وهي التخبط الاجتامعي الذي سيسبه لك خصوصا في بدايه رحلتنا مع هذا المجال ...
ولكن خطوه خطوه نجد ان الامور بدائت تتناسق فيما بينها لياخذ الفوركس مكانه كجزء من الحياه وليس كل الحايه ...
هذا سياتي في وقته بعد ان تدرك انه لا مجال من الجلوس بعيدا عن الحياه الاجتماعيه و,
.. بالنسبه لي الحمد لله لي جدول اتعامل به في حياتي وهذا قبل عفتي حتي بالفوركس ... اختل هذا الجدول في بدايه دراستي للفوركس ولكن عدت مره ثانيه لانظم وقتي بعد ان ادركت انه لا يوجد نجاح دون تنظيم وقتي جيد

waleed adel
07-09-2012, 16:42
نعم يؤثر جدا بالسلب على العلاقات الاجتماعيه فعلا ولكن يجب ان تكون قادر على التوفيق بين العلاقات الاجتماعية واهلك
واصدقائك وبين تدوالك في الفوركس

naitsi
07-09-2012, 16:47
السلام عليكم
أخي العزيز انا ايضا كنت في متل هاذه الحالات اجلس امام الشارت لساعات وساعات دون التحرك من مكاني كالاصنام حتا الاكل لا اعطيه اي إهتمام لاكن لما خسرت حسابي إستيقضت من النوم والاحلام التي كنت احلم بها وراجعت نفسي جيدا ماذا ربحت من هاذه المتابعة المستمرة ونسيان الاصدقاء والعائلة وقطعت عهدا علا ان لا أبقى امام الشارت مدة طويلة فقط أذخل لصفقة وأحدد هذفي فيها واضع الطاك بروفيت والسطوب لوز واغلق الشارت وبهاذا ارتاح من المراقبة والاعصاب

ymn30
07-09-2012, 16:52
نعم يؤثر جدا بالسلب على العلاقات الاجتماعيه فعلا ولكن يجب ان تكون قادر على التوفيق بين العلاقات الاجتماعية واهلك
واصدقائك وبين تدوالك في الفوركس

نعم اخى هذا الفوريكس مستبد جدا حيث يؤثر على العلاقات الانسابيه والاجتماعية خصوصا ان كل منا من يعمل ومن لا يعمل انا عن نفسى عند روجعى من العمل بافضل امام الجهاز سعات كتيرة وحتى لم اقوم بحس ان شاء ناقص ورجع تانى وبسرعة الى الجهاز وانا اعلم ان هذا ليس بالصواب

sabre
07-09-2012, 16:55
بالطيع افكر فى تنظيم وقتى ولاكن لم يحين هذا الوقت وفى رأى
يحين هذا الوقت عندما استطيع تجقيق ربح ثابت شهرى من الفوركس

roka
07-09-2012, 16:56

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

اكيد انا احتاج لتنظيم وقتى ليس فقط من اجل اسرتى ولكن من اجل القيام باعمال اخرى غير الفوركس

magic777
07-09-2012, 17:08

كلنا تقريبا ما زالنا في هذه المرحله بس بدرجات هنا يعني لسه فيه اللي ليله نهاره فوركس حتى في الاجازه وفيه اللي
بيقدر يستغنى عنه في فتره الاجازه على الاقل
المهم ان كلنا مطلوب مننا نركز بأه على تنظيم وقتنا بين عملنا في الفوركس وحياتنا الخاصه

السيد الجبالي
07-09-2012, 17:38
بالطيع افكر فى تنظيم وقتى ولاكن لم يحين هذا الوقت وفى رأى
يحين هذا الوقت عندما استطيع تجقيق ربح ثابت شهرى من الفوركس

اعتقد ياغالي ان تنظيم الوقت لا يحتاج الي شروط معينه ..
فمن الان تستطيع ان تنظم وقتك .... ولا تنتظر حتي تحقق ربح ثابت ....
بل ان تنظيم الوقت هو ما سيساعدك علي تحقيق هذ الربح

waleed adel
07-13-2012, 01:09
اهم عيب من عيوب الفوركس انه تقريبا بيستحوذ على حياة الانسان كلها
وبالاخص فى البدايه لانترك الجهاز ابدا

mahmoud1
07-13-2012, 01:14
الحقيقة لسة مشكلة الفوركس انه الواحد بيقضى وقت طويل قدام الجهازة لكن مش عارف لما الواحد يوصل لى درجة الاحتراف ويقدر يربح من السوق ربح جيد هل بعد كده يقدر ينظم وقته ويقعد فترة بسيطة امام الشاشة

ehab
07-14-2012, 01:11
لا بد ان هذا سوف يؤثر على تصرفاتك تجاه الناس فقد يستهلك هذا كل
وقتك ولا يبق لك اي وقتك لتمارس اي علاقات اسرية واجتماعية

cobta with out ship
07-14-2012, 02:10
بصراحة يا اخى موضوع جميل جدا
وهو دة فعلا اللى بيحصل
بس هانعمل اية كلنا بنحاول نكون مليونيرات

delpi
07-14-2012, 02:17
الفوركس بيزيد الحكاية دى وبيجعل الواحد يقعد ساعات اطول وخصوصا فى بداية التعلم والتعرف عليه وان شاء الله تقدر تنظم وقتك وميكونش سبب مشاكل فى الحياة فنحن نريد ان يكون الفوركس مصدر للربح لنا

kero
07-14-2012, 02:44
نعم الفوركس يسرق اى شخص من الاهل والاصحاب ويجعله منفرد دائما بنفسه مع الشارت وحركة السوق فقط
وده طبعا من مساؤى الفوركس

marem2007
07-14-2012, 02:49
انا بحاول علي قد مقدر اقلل وقتي في متابعة السوق واهتم ببعض الاهتمامات الاخرة بعيدا عن الجهاز والفوركس
لانة بيسحب وقت بطريقة مستفزة

jans
07-14-2012, 02:51
في الحقيقه حالياً ملخبط وقتي الفوركس لأني في الوقت الحالي اتعلمه
و معطي تعلم الفوركس وقت اطول من الاشياء الاخرى بس ان شاء الله بعد الانتهاء منه و الاعتماد على استراتيجية معينه
سوف اقوم بتنظيم الوقت و جعله افضل .

HUSSENEY
07-14-2012, 02:52
بتفرق على حسب نوعيتك انت هل انت انسان بيعرف ينظم وقته ولا بتضيع كل وقتك في نفس الحاجه ولا بتعمل كل حاجه في وقتها ولا بتعمل الحاجات كلها في اخر وقت و هكذا على حسب تنظيمك للوقت

salah.bmw
07-14-2012, 03:12
بصراحة فعلا غالب وقتي اكون بعيد عن جو اهلي واغلب وقتي اراقب هذه الشاشة وكأن عالمي موجود بها
ويجب ان نجلس قليلا مع نفسنا وننظم وقتنا ما بين العمل والاسرة

mido
07-14-2012, 03:16
اخي الكريم
والله معاك حق ميه في الميه
الواحد المفروض يعرف يسيطر على نفسه اثناء تجارته فى الفوركس و يحسن تنظيم وقته يعنى ميعدش كل حياته قدام الشارت
تقبل مروري ولك فائق احترامي

safiforex
07-14-2012, 03:19
في الحقيقه حالياً ملخبط وقتي الفوركس لأني في الوقت الحالي اتعلمه
و معطي تعلم الفوركس وقت اطول من الاشياء الاخرى بس ان شاء الله بعد الانتهاء منه و الاعتماد على استراتيجية معينه
سوف اقوم بتنظيم الوقت و جعله افضل .

نعم اخي الكريم فيجب ان يعمل الواحد على تنظيم وقته اكثر فاكثر ، و ان يعمل لكل حاجة وقتها اللزم لها
و احسن شيئ في الفوركس لكي ننظم معه وقتنا اننا نتوفر على راس مال كبير جدا ، فيعمل الواحد بصفقة واحدة سوينجية ب 100 نقطة على الاسبوع
و ب10 دولا للنقطة ، فانه سيحصل على 1000 دولار في الاسبوع و هذا راتب شهري فقط في اسبوع

willy
07-14-2012, 03:21
انا عن نفسي ساتاجر في الفترة الاسيوية لكي يكون وقتي مستقل عن وقت العمل والاسرة والتفاعل الاجتماعي لان هذا قراري وانا مسؤول عنه وعن نتائجه

bodda.2011
07-14-2012, 03:22
من وجهة نظرى المتواضعه
احسن تجاره انك تفتح الصفقه وتغلق الشارت لحين تحقيق هدفك او ضرب الاستوب
لانك بكدا تتلاشى العامل النفسى المحرك نحو العواطف
هذا والله اعلى واعلم

msh4egy
07-14-2012, 03:25
الفوريكس بيوصل لفترة بيكون إدمان فعلا
ولكن لازم مهما حصل ماتخلوش ياخدك للسكة دى
وحاول تنظم بينه وبين حياتك

theprince
07-14-2012, 04:19
فعلا ياأخي معاك حق في كلامك الفوركس بيشتت الوقت
وبينسيك الوقت عشان كده لازم نتحكم في نفسنا ونحاول ننظم وقتنا كويس

swingawy
07-14-2012, 04:42
معتكف قدام الكمبيوتر طول اليوم علشان تتابع صفقتك خاصه لو
لذلك يفضل انك تعمل على الفريمات الكبيره اذا كنت عاوز تشتغل وفي نفس الوقت تكسب وقتك

essam1985
07-14-2012, 05:06
لقد وضعت يدك علي الجرح فعلا اخي الكريم

فعلا الواحد ادمن الفوركس واصبح الفوركس يشغل اغلب اوقاتي

mage
07-14-2012, 05:50

طيب هنعمل ايه يا اخى هذا هو اكل العيش دائما ما يكون مر ولازم اننا نلتزم باكبر قدر من الدقة والتكريز عندما نعمل فى الفوركس حتى نتمكن من تحقيق الارباح التى نريد ان نحققها فى الفوركس او فى اى مجال

ehab
07-14-2012, 18:24
لذلك يفضل انك تعمل على الفريمات الكبيره اذا كنت عاوز تشتغل وفي نفس الوقت تكسب وقتك
والله فعلا ناس كتير معتكفة ادام الجهاز بس ده مينفعش وخصوصا داخلين على الشهر
الكريم اكيد الناس بتتعب وربنا ميضيع تعب حد

tictok
07-15-2012, 11:22
فعلاً الفوركس مستبد يأخذ الوقت والجهد بدون ما نستطيع أن نتركه خصوصاً المبتدئين وأصحاب رؤس الأموال الصغيرة الذين يقومون بصفقاتهم على الفريمات الصغيرة
ولا يستطعيون العمل على الفريمات الكبيرة لضعف راس المال والخوف من الخسارة

ahmed
07-15-2012, 11:27
طيب هنعمل ايه يا اخى هذا هو اكل العيش دائما ما يكون مر ولازم اننا نلتزم باكبر قدر من الدقة والتكريز عندما نعمل فى الفوركس حتى نتمكن من تحقيق الارباح التى نريد ان نحققها فى الفوركس او فى اى مجال

بالفعل اكل العيش فى كل وظيفه ليس بالامر السهل مع مردود مادى قد يكون قليل بجانب الربح من الفوركس
براس ما كبير نسبيا وكل هذاالتعب والاستبداد شئ طبيعى

tarek22
07-15-2012, 13:39
انا اكتر من مرة بكون خسران في صفقة كتير 300 نقطة مثلا
فباضطر اني اقفل الصفقة الخسرانة دي و افتح اكتر من صفقة
علشان اعوض الخسارة
هما طبعا بيخسرو نقط شوية في الأول بس مجموعهم بيكون كتير و بيتقفلو بالمارجن كول
طبعا انا خسرت بسبب موضوع الطمع ده 70% من فلوسي

---------- Post added at 12:39 PM ---------- Previous post was at 12:38 PM ----------

انا اكتر من مرة بكون خسران في صفقة كتير 300 نقطة مثلا
فباضطر اني اقفل الصفقة الخسرانة دي و افتح اكتر من صفقة
علشان اعوض الخسارة
هما طبعا بيخسرو نقط شوية في الأول بس مجموعهم بيكون كتير و بيتقفلو بالمارجن كول
طبعا انا خسرت بسبب موضوع الطمع ده 70% من فلوسي

remo
07-15-2012, 14:51

ياعم انا عن نفسى بموت فى الصفقات اليومية واللى بعلقلها هدف واستوب واريح دماغى واسيب ام الشاشة فى حالة وافوم اقضى مصالحى ولما ارجع اشوف اية اللى حصل

Mohamed90
07-15-2012, 14:52

السلام عليكم اخي بالفعل كثير من اصبح جالس اما جهاز الفوركس بدون حراك
و هذا ادمان طبعا لانه يهمل كثير من الامور و الانشطة اليومية و يكتفي بجلوس امام الحاسوب

sunlight
07-15-2012, 14:53
ياعم انا عن نفسى بموت فى الصفقات اليومية واللى بعلقلها هدف واستوب واريح دماغى واسيب ام الشاشة فى حالة وافوم اقضى مصالحى ولما ارجع اشوف اية اللى حصل

انا لما اكون مشغول افعل مثلك اخى وساعات لما ارجع الاقى الصفقات عملت تيك بروفيت مع نفسها وكسبت ولكنى اذا كنت بالمنزل احب ان اتفرج على الشموع وطريقه عملها لا ستفاد ولكنى اهتم بأسرتى والبى طلباتهم اولا حتى لا يشعر احد بالضيق

forex4ever
07-15-2012, 14:56
بالنسبة لي اقضي تقريبا 8 الى 10 ساعات يوميا على الفوركس طبعا لاني لا اجد وظيفة جيدة وبدخل جيد اجعلها بجوار عملي في الفوركس طبعا بحثت عن وظائف تناسبني لكن لم اجد للاسف الا بمرتبات لا تسمن ولاتغني من جوع لذلك اعتبر الفوركس هو دخلي الوحيد حاليا وبالفعل احيانا تاتيني احلام وايحانا تاتيني كوابيس وانا امام الشارت طبيعة بشرية طبعا ولكني لا التفت الى الكوابيس وقد اترك الشارت في هذه الوقت لاجلس مع عائلتي واسرتي

msh4egy
07-15-2012, 15:59
اذا لم تستطع ان تتحكم في تصرفاتك تجاه الفوركس لا بد ان هذا سوف يؤثر على تصرفاتك تجاه الناس فقد يستهلك هذا كل وقتك ولا يبق لك اي وقتك لتمارس اي علاقات اسرية واجتماعية ، وهذا بالتاكيد قد يكون من عيوب الفوركس

---------- Post added at 12:59 PM ---------- Previous post was at 12:39 PM ----------

safiforex
07-15-2012, 16:07
بالنسبة لي اقضي تقريبا 8 الى 10 ساعات يوميا على الفوركس طبعا لاني لا اجد وظيفة جيدة وبدخل جيد اجعلها بجوار عملي في الفوركس طبعا بحثت عن وظائف تناسبني لكن لم اجد للاسف الا بمرتبات لا تسمن ولاتغني من جوع لذلك اعتبر الفوركس هو دخلي الوحيد حاليا وبالفعل احيانا تاتيني احلام وايحانا تاتيني كوابيس وانا امام الشارت طبيعة بشرية طبعا ولكني لا التفت الى الكوابيس وقد اترك الشارت في هذه الوقت لاجلس مع عائلتي واسرتي
و انا كذلك اخي الكريم فاغلب الوقت الذي اكون فيه في المنزل استغرقه على الانترنيت و في الفوركس سواء في التداول او في معرفة جديده
و لو انه يؤثر على علاقتي باسرتي شيءا ما ، و لكن ماذا نفعل اهو الفوركس و ما يفعل فينا

sara123
07-15-2012, 16:12
أنا بطبعي أكره الشئ الذي يشغلني عن من أحبهم , أهلي واخوتي واصحابي .. لذلك انا قررت أن أنظم وقتي بين العمل واللهو مع الاصحاب ,, والذي ساعدني على ذلك أنني مازلت طالب واعمل بدوام جزئي في الفوركس لذلك لا أنشغل كثيرا .. حاول أن تنظم وقتك ولا تشغل نفسك وبالك بالربح والخسارة فالأرزاق من عند الله.

xtomorrow
07-15-2012, 16:13
الفوركس ككل عمل لازم نخصص له وقت معين يتلائم مع الاوقات النشيطة للسوق
يعني في اوقات السعر يكون في حالة تذبذب يمكن استغلالها في قضاء امور الحياة الاخرى

safiforex
07-15-2012, 16:28
الفوركس ككل عمل لازم نخصص له وقت معين يتلائم مع الاوقات النشيطة للسوق
يعني في اوقات السعر يكون في حالة تذبذب يمكن استغلالها في قضاء امور الحياة الاخرى
بالفعل اخي الكريم فيجب ان نعمل وفق السوق ، فان كان السوق متحرك فهنا هذه وجبتنا فيه و لا نتركه حتى ناخد ما يناسبنا من نقط فيه
و في حالة السكون و التذبذب الصغير فكما قلت انه ممكن ان نسبه حينها و نذهب لقضاء بعض الاشياء الخاصة بنا او الخاصة بالعءلة او الاسرة

العوامى
07-15-2012, 16:40
بالفعل الانتباه اكثر من اللازم للشارت يلهى الفرد عن حياته الاجتماعية
واظن هى فترة يمر عليها الجميع حتى يحدد كل فرد طريقة مضاربتة على حسب نفسيته

yassoo011
07-15-2012, 16:49
بس مع الوقت ممكن ننظم وقتنا وندخل في اوقات
الاخبار او ساعتين يوميا او وقت التحليل وعدم تخصيص
اليوم كاملا للفوركس لان هذا يضر كثيرا بالحياة الشخصية

mohamed yossef
07-16-2012, 03:28
والله يا غالى لسه ما جربت تاثيره على اسرتى وده لانى
اتعلمت الفوركس وانا مسافر بره مصر
ان شاء الله الاجازة اللى جاية هايبان تاثيره

midoali
07-16-2012, 04:06
انا برده لا اعمل الا في مجال الفوركس كنت الاول اعمل في مجال العروض والربح من النت كان مكسبي يومي 1 دولار
لكن حولت اتجاهي الي الفوركس وبجد حبيت الفوركس
+
اكيد اي مجال تتعمد في العمل يجعل منعزل عن العالم المحيط بك واصدقائك ولكن لزم
تكون منفتح ولا تشغل كل وقتك بي الفوركس

abdello052
07-18-2012, 00:34
مجبر ان ابقي طول وقتي في متابعة السوق,لكي اقتنص فرص الدخول,لأني متفرغ في مجال الفوركس,وليس عندي عملا آخر,لذلك اقضي كل وقتي على جهاز الكمبيوتر

mage
07-18-2012, 01:41
الفوركس مش مستبد ولكنه سوق كبير وبه الكثير من السيولة والكثير من المتاجرين فى الفوركس ولازم قبل اى شئ ان تفكر جيدا فى ان السوق بالفعل به الكثير من المتحكمين فيه ولازم تبقى عامل حساب الموضوع ده كويس اوى

zahran
07-18-2012, 01:44

هذا حال الكثيرين فى الفوركس الذين يعملون على الفريمات الصغيره
بتخليك قاعد طول النهار والليل قدام الكمبيوتر ولكن انصحك نصيحه ياباشا . اشتغل على فريم الربع ساعه هتلاقى ان الموضوع بقى احلى حط اهداف معقوله واستوب معقول ما بين 15 الى 25 نقطه هدف واستوب

al7oot
07-18-2012, 05:15
والله يا أخي صح كلامك
الفوركس يأخذك بعيدا عن اهلك واسرتك ومجتمعك
بس والله هذا حرام
يجب علينا أن ننظم وقتنا
انا عن نفسي احدد ايام معينة لهذا العمل ولأي عمل
لأن تنظيم الوقت يساعدك دائما على النجاح

abdello052
07-18-2012, 05:53
هو الفوكس عموما بيشد الواحد ليه وبيخليه يقضى اوقات طويلة كل يوم امامه دون ان يشعر وكل ماتنظم وقتك يرجع تانى يتلخبط ومش تلتزم

tarek22
07-19-2012, 01:59
وارد جدا اخى وبقوه خاصة انه الفوركس انتشر بشكل غير طبيعى فى السنوات الاخيره بين اناس من مختلف الاعمار والاوساط

asmoshaa2012
07-19-2012, 02:05
لا اعتقد ان السبب فى ذلك هو الفوركس ولن السبب فى ذلك هو المتداول هو من يحدد هل الفوركس هى حياته ام هى وسيلة لتحسين مستوى حياته هو من يحدد وقت تداوله ولس الفوركس هو من يحدد هل سيعيش لكى بتداول على الفوركس ويترك اهله واصدقائه ام سوف ينظم وقته بين هؤلاء وعمله على الفوركس

kingman
07-19-2012, 02:33
مجبر ان ابقي طول وقتي في متابعة السوق,لكي اقتنص فرص الدخول,لأني متفرغ في مجال الفوركس,وليس عندي عملا آخر,لذلك اقضي كل وقتي على جهاز الكمبيوتر
هى طريقة بتبقى مرهقة جدا انا جربتها ووجدت نفسى محتاج اقلل منها واحالو اعتمد على نقاط قوية واتابع من وقت لآخر حتى استطيع ان اقر نفسك من الأرهاق وبعد المتاعب الصحية الناتجة عنها

Sobhy
07-19-2012, 02:47
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اصدقائى الحديث عن ان الفوركس يلهيك عن أصدقائك أوعائلتك و يشغل جزء كبير من وقتك و تركيزك هذا امر يرجع اليك
و الى طريقة تنظيمك لوقتك و ما اذا كنت تتعامل مع الفوركس كوظيفة مستقلة ام طريقة لتطوير نفسك او دخل اضافى

زيزو
07-19-2012, 15:50
يجب الا ندع الفوركس ياثر علينا
سواء صحيا اجتماعيا او نفسيا
المهم نكون متوازنين قدر الامكان

AMANI
07-19-2012, 21:14
نعم عندك حق اخي الكريم ، و كلمة المستبد فهي معقولة في حق الفوركس ، فهو كذلك لانه بييعدنا كثير عن الاهل و الاحباب ، و يصبح حالنا مشغول به دائما في اوقات الفراغ او في اوقات الجد ، و الفوركس عالم يستحوذ على المشاهر كلها من الانسان حتى يصبح ملكه لوحده فقط ، و هذا لا يجب ان نمشي معه بهكذا الطريق ، يجب وضع حد لهذا بوضع تنظيم لحياتنا ، وقت له و ولت للعائلة ووقت للراحة و الاستمتاع

safiforex
07-19-2012, 21:34
فعلا اخي الكريم فالفوركس له انمياب طويلة و الذي يدخل عليه فانه يمسك به بهذه الانياب
و لا يتركه الا اذا انتصر عليه او ان الواحد يبدا يفك منه بطريقة سلسة و بذكاء

magic777
07-19-2012, 21:36

وهيا دي الضريبه اللي بندفعها فعلا علشان ننجح في المجال ده ورغم ان عملنا بيكون على الكمبيوتر واكيد في بيتنا
لكن طبعا بنكون في عالم تاني واهلنا في عالم تاني
لاننا بنحتاح تركيز عالي هنا لمتابعه الشارت والتحليل

Forex Eyes
07-19-2012, 22:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الفوركس مثله كباقي اي عمل حر اخر
تختار وقت المتاجرة الدي يناسب مع تنضيم وقتك

rabie10
07-19-2012, 22:59
طبعا الجلوس أمام الشاشة كل يوم قد يكون أمر مضر بصحت الفرد
لكن لازم كل واحد ينضم وقته ويترك مجال للعائلة و الأصدقاء

pimo
07-19-2012, 23:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الفوركس مثله كباقي اي عمل حر اخر
تختار وقت المتاجرة الدي يناسب مع تنضيم وقتك

نعم انت محق في تنظيم الوقت ولكن سوف ياخذ منك الوقت الاكبر ولهذا السبب فالفوركس سوف يغير حياتك الي الابد مع محيطك وسوف يستنزف المزيد من الوقت في كل فرصة تحقق فيها الربح سوف تتعود عليه اكثر واكثر

hesham1046
07-19-2012, 23:14
طبيعى جدا ان الأنسان لم يكون متعرض لمخاطر انه بيبقى تحت ضغط نفسى سئ ومش بيخليه يقدر يمارس حياته بطبيعية زى الانسان اللى تايه فى غابة وعارف انه فيه حيوانات مفترسة ممكن تنقض عليه وده بالظبط حال المخاطرة العالية حتى ولو كانت الصفقة نسبة نجاحها عالى هيظل المتاجر فى قلق وتوتر الى حين اغلاقها

xtomorrow
07-20-2012, 00:10
تشبيه جميل اخي وهشكل الضغط النفسي ممكن نحله باسلوب الاوامر المعلقة والابتعاد عن الشارط نسبيا
اما مشكل الابتعاد عن الاسرة فبالعكس اخي انت تعمل في بيتك وهذا ما لن تجده في اي وظيفة

tarek22
07-20-2012, 01:46
استبداد الفوركس لا يرحم احد اعتقد ان الاعتماد على المغامره من اكتر الاشياء التى تؤدى الى الضياع والمرجنه فيجب ان نعلم ان الذى ياتى سريعا يذهب سريعا الا اذا لعب الحظ دوره

Aker001
07-20-2012, 01:48
تنظيم الوقت شئ أساسى أساسى

ولكن بالنسبة ليا لا استطيع تنظيم وقتى وفعلا أصبح شبه محتل لكل الوقت

ولكنى أعمل على التنظيم ان شاء الله بالتوفيق لينا جميعا فى الربح

kingman
07-20-2012, 02:10
وهيا دي الضريبه اللي بندفعها فعلا علشان ننجح في المجال ده ورغم ان عملنا بيكون على الكمبيوتر واكيد في بيتنا
لكن طبعا بنكون في عالم تاني واهلنا في عالم تاني
لاننا بنحتاح تركيز عالي هنا لمتابعه الشارت والتحليل

والعمل فى سوق الفوركس بيأثر تأثير كبير على صفات المتاجر واكيد ان لكل مهنة صفات معينة تكسبها لمن يتعاملون معها فاكيد الوركس يكسب المتاجر فيه صفات بعدها سيئة وبعدها ايجابية

Aker001
07-20-2012, 02:11

بس كل واحد يجب ان ينضم وقته
تحياتي

hunlion
07-21-2012, 13:53
أظن أن هدا الأمر يتعلق بطريقة عملك و الفريم اللدي تعتمد عليه فإدا كنت تعمل على الفريمات الصغيرة مثل الربع ساعة سيتحتم عليك متابعة دائمة للشارت بينما لوكنت تعتمد على فريم الأربع ساعات لن يتوجب عليك الجلوس أمام الشارت لمدة طويلة بل تلقي نظرة على الشارت كل 4 ساعات فقط مما يتيح لك الكثير من الوقت للإهتمام بأشياء أخرى

ashraf
07-22-2012, 13:48
عموام الانترنت يجعل الانسان يبتعد عن اسرته واصدقائه وقد يؤدى الى الانطوائية بعض الشىء لانك تجلس لفترات طويلة امام الشاشة وخاصة الفوركس والذى يجعلك تجلس فترات طويلة لمتابة الاسعار والاخبار الاقتصادية والشارت

peter
07-22-2012, 14:12
الانسان النجاح هو من يجيد تنظيم وقته ما بين العمل و الاسره
و لابد من التحكم في اعصابك بعد الخساره حتي لا تخسر اسرتك

Rami
07-22-2012, 14:12
بالتاكيد فهو احيانا يعطى الامل بالربح الوفير
واحيانا ينقلب لكابوس خسارة
تحياتى لشخصك الكريم

madman
07-22-2012, 15:36
هو صراحه مستبد جدا جدا وامر مش مقبلو لكن دا حال الشغل ولازم يصبروا وانت لازم تنظم وقتك عشان تتقدر تتعايش

bullot
07-22-2012, 15:38
تنضيم الوقت في عالم الفوركس مسالة جيده واعتقد ان كل محترف ينضم وقته في هداه التجارة المربحة ولهدا فعدم تنضيم الوقت يمكن ان يفسد عليك كتيرا من الاشياء في هدا المجال

ehab
07-22-2012, 16:45

نفس السبب الى هوا بياثر على حياتك هوا هوا نفس السبب الى انا حبيت الفوركس عشانه
انا اساسا مليش فى اى حاجة غير القاعده ع النت ولما عرفت فوركس قولت طب مااولحد
كدا كدا قاعد طب منجيب منها فلوس بالمرة واهى مصلحة

aminos
07-22-2012, 16:55
الانسان النجاح هو من يجيد تنظيم وقته ما بين العمل و الاسره
و لابد من التحكم في اعصابك بعد الخساره حتي لا تخسر اسرتك

السلام عليكم
تمام يا أخي يجب على المتاجر أن يتحكم في أعصابه أثناء الخسارة
لكي لا يخسر الأسرة و المال أيضا

alkatom
07-22-2012, 22:51
في بداية الأمر يكون تأثيره سلبي عليك وعلى علاقاتك الإجتماعية بشل واضح
ولكن بعد أن تتمرس لفترة يعود الأمر إلى طبيعته

mohamed saad
07-22-2012, 23:24
مش هكدب عليك بصراحة الفوركس قطع علاقتي بأسرتي وتواصلي معهم واوصلني بعالم اخر بل قطعني عن النوم واصبح عدد ساعات نومي من 6 الى 4 ساعات والاربع ساعات كلهم حلم بالصفقة ! ولذلك فهو مجال يحتاج لتنظيم الوقت جيدا حتى لايؤثر بالسلب على علاقاتنا في المجتمع

mannon
07-23-2012, 05:54

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

ههه وصف جميل جدا للفوركس على فكرة وبيعكس تاثير هذا العمل على حياتنا الشخصية والنفسية والاجتماعية ، وفعلا الفوركس خدنى كتير جدا وبعدنى عن اقرب الناس ليا وكمان خلانى انطوائى اكثر من الاول

zahran
07-23-2012, 05:57
للأسف اخي اغلبنا فعلا كده خاصه في البدايه واحنا لسه معندناش الخبره الكافيه
وكمان معندناش راس المال الجيد اللي نقدر نشتغل عليه بمجهود قليل شويه
ويوفر لينا الوقت اللي دايما بنضيعه قدام الشارت ومع صفقات ارباحها صغيره

معاك حق يا باشا ان اللى اقدر استشفه من كلامك دا . ان كل شيئ فى اوله صعب . والفوركس زى ما هو سوق كبير وكلنا بنحلم منه بالربح الوفير والفلوس اللى ملهاش اول من اخر
لازم برضه نبقى عارفين انه ليه سلبياته ودا فعلا لاننا لسه فى الاول وربنا يكمنا كدا يارب ونكسب منه كويس ونعوض الى فاتنا بقى

y4x
07-23-2012, 11:55
فعلا الفوركس مستبد

بياخدك من حياتك

بتنسا كل شئ فى حياتك

حتى فى احلامك

حتى وانت مع اهلك برضو بتفكر فى الفوركس

ahmed
07-23-2012, 11:59
فعلا الفوركس مستبد

بياخدك من حياتك

بتنسا كل شئ فى حياتك

حتى فى احلامك

حتى وانت مع اهلك برضو بتفكر فى الفوركس

بالتاكيد هذة النقطه من اسواء النقاط التى يسببها الفوركس
بها بعض الخلل فى حياتنا ولكنى على اعتقاد تام ان هذا فقط حتى وقت محدد وبعد ذلك يمكننا ان
نحدد وقت معيت للتعامل مع الفوركس بحيث نحجمه ونحجم انفسنا

egypt2012
07-23-2012, 12:06
انا و الحمد لله منظم وقتى جيدا بين عملى فى الفوركس و بين اشغالى الخاص و بين اسراتى و اهلى
و المفروض ان الفوركس لا ياخدك نهائى من اهلك

y4x
07-23-2012, 12:25
بالتاكيد هذة النقطه من اسواء النقاط التى يسببها الفوركس
بها بعض الخلل فى حياتنا ولكنى على اعتقاد تام ان هذا فقط حتى وقت محدد وبعد ذلك يمكننا ان
نحدد وقت معيت للتعامل مع الفوركس بحيث نحجمه ونحجم انفسنا

والله الفوكس اخد عقلى

انا مش بتكلم غيرعن الفوركس

اولادى بيقولوا عنى الفوركس

بقى كل حياتك وشغلك الشاغل

assidi saber
07-23-2012, 13:03
ان الفوركس بالنسبة لي يبعدني قليلا عن اسرتي و خاصة عندما يكون الحساب في خطر لمدة اسبوع او اسبوعين

waleed adel
07-23-2012, 22:40
لابد من تنظيم الوقت بين الفوركس و البيت و العائلة و العمل الخارجى الأساسى لابد من التحكم
في اعصابك بعد الخساره حتي لا تخسر اسرتك

eng2012
07-24-2012, 02:49
عادى جدا زى اى عمل ممكن ياخدك فتره من اسرتك ولكن لما بتخلص العمل بتعود مره اخرى الى اسرتك دون اى مشاكل

hadeer hamdy
07-24-2012, 02:59
بصراحه هو بياخد وقت كبير جداااااااااااااااااااا بس لو فى مكسب يبقى عادى يعنى احنا كده كده بنقعد ع النت

marcos
07-24-2012, 03:00

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

لازم تنظم وقتك حسب الإستراتيجية اللي بتابعها فالسكالبر يجلس أمام الشارت ساعتين أو ثلاث ويخلع
واللي يتاجر على الأخبار يستنى خبر كبير ويحصل الربح ويخلع
يعني إنت وكيفك

apolo
07-24-2012, 03:01

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

بالفعل هو كابوس مرعب احيانا اتمنى لو لم أسمع عنه

أخذ مني ساعات طويلة ولو قارنتها بالربح منه لما توازنت

تبا له

Aker001
07-24-2012, 03:02
العلاج سهل كتير انو انت تفتح عقدك وتضع ستوبك
وتضع هدافك وتروح لاهلك لصحابك لناسك
ولا اي مشكلة وتعال وراقب
بعد ساعتين تلاتة وشوف الحال

abdelaal
07-24-2012, 03:19
أكيد كلامك صح مليون في الميه طبعا الفوركس بيأثر فينا وفي علاقتنا بالمحيطين بس مع الوقت بتنظم وقتك علشان الحياه مش فوركس وبس أكيد فيها حجات تاني
المهم أنا حاسس من أسلوبك في الكتابة بأن لك ميول أدبيه
ممكن يبقي الانسان له يول أدبية ويشتغل في الارقام
تقبل أحترامي

tarek22
07-24-2012, 04:18
ان الفوركس بالنسبة لي يبعدني قليلا عن اسرتي و خاصة عندما يكون الحساب في خطر لمدة اسبوع او اسبوعين

فعلا اخى العزيز الفوركس فيه حاجة غريب ان الواحد حتى لو بيخسر بيبقى مش قادر انه يسيب الفوركس

top2milan
07-24-2012, 04:21
والله الواحد لما مينظمش وقتو الفوركس زي ماقلت بيبعدو عن اهلو واسرتو واصحابو
لكن بعد تنظيم الوقت وتجد طريقه عمل مريحه ليك في الفوركس افضل بكتير

marem2007
07-24-2012, 04:24
التاجر النجح هو الي يعرف امتي يتاجر وامتي يخرج برة السوق عن طريق تنظيم وقتة بين الفوركس وبين الاصدقاء والراحة

Aker001
07-24-2012, 04:28
اصبحت امضي معضم وقتي امام جهاز الحاسوب و بدأت احس بتأثير الفوركس
علي من عدت جوانب لاكنني تغلبت على دلك بتنظيم وقتي و اعطاء لكل شيء و قته

i5land_man
07-24-2012, 04:39
والله الواحد لما مينظمش وقتو الفوركس زي ماقلت بيبعدو عن اهلو واسرتو واصحابو
لكن بعد تنظيم الوقت وتجد طريقه عمل مريحه ليك في الفوركس افضل بكتير

الفوركس نشاط بيشد جامد جدا وبيستهلك وقت طويل واللي بيعرفوه بيكون صعب مبيفكرش فيه
بس لازم يراعي انه الحياة مش كلها فوركس وانه لازم ينظم وقته بين الفوركس وباقي الانشطة

mena
07-24-2012, 09:16
طبعا اريد تنظيم وقتى واقلل ساعات الجلوس امام الشاشه لان الجلوس كثيرا يسبب اضرار

2x1
07-24-2012, 09:22
اعتقد ان الصبر عشان نحقق احلمنا لازم يكون موجود وكمان لازم نلتزم بادوات وطرك ويكون هناك تنظيم جيد لتجارتك

master_egypt
07-24-2012, 10:09
الفوركس المجال الوحيد اللى محتاج الى وقت كبير جدا حتى تجد نفسك بداخله متفتح لكل شئ وفاهم لكل ما حولك وقادر على استيعابه والبقاء والاستمرار والعمل به بدون اى مخاطر

hadeer hamdy
07-24-2012, 10:12
لازم الواحد يكون منظم فى اعماله وعلاقاته بالناس
يعنى لكل حاجه وقتها حتى ولو كانت بتشدنى

ehab
07-24-2012, 15:36

فعلا والله الوقت ده حاجة بصراحة ممله انه يضيع ادام الجهاز وانا قاعد فى الفوركس
بيبئا وقت ممل بس نعمل اية اكل العيش مر هههههه

SlaiteR
07-25-2012, 02:10

ألا تفكر في تنظيم وقتك؟

طبعا اخي

يجب علينا ان ننطم اوقاتنا

للعمل امام الفوركس

وكذلك وقتنا مع عائلتنا

eng2012
07-25-2012, 02:21

بالطبع انا متفق معك ولكن علينا ان نتعامل مع تجاره العملات الاجنبيه مثل اى عمل ولا يتم ذلك الا من خلال ان نضع وقت محدد للعمل به عندما ينتهى هذا الوقت نتوقف ونعود الى بيتنا دون التفكر فيما حققنا من ربح او خساره

waleed adel
07-28-2012, 05:11
الفوركس من الممكن ان يبعدك عن كل من تعرف ولاكن اذا استطعت تنظيم وقتك فسوف تستطيع
ان توازن بين الجميع تحقيق حلمك وكل ما تحب عمله

zeina
07-29-2012, 18:02
الفوركس بالنسبة لى كان المنقذ لم يكن ابدا كابوس فهو الحلم الذى طال انتظارة الفرصة التى كنت ابحث عنها طويلا لتحقيق ما اريد ..لم يؤثر على علاقتى باهلى ولا اصدقائى

sunlight
07-29-2012, 18:10
اعتقد عندما بدات فى المتاجره كنت اتاجر على اعصابى حتى اصبحت عندما انام اظل افتح صفقات واقفل صفقات اثناء النوم ولكنى الان تعلمت كيف لا اتاجر على اعصابى وان اتاجر ببرود حتى انام ولا افكر فى شىء

mosghaly
07-29-2012, 18:14
احيانا في بعض الايام بكون طوال اليوم جالس علي الجهاز ومش بقوم غير في اخر اليوم وفي بعض الايام بيبقي الوضع عادي
ولكن انا شايف اننا محتاجين يكون في وقت محدد في اليوم فقط للتجارة يعني لو هانتاجر علي الباوند والدولار يبقي نكون موجودين في السوق من الساعه 7.30 صباحنا مثلا
وندخل السوق بعد الساعه 9.30 عشان نكون دخلنا مع السوق وهو شغال

mohamed hamdy
07-29-2012, 18:17
انا والحمد لله منظم وقتى
ففى رمضان هناك ساعات للفوركس وساعات للعبادات وساعات للاهل والقارب
وساعات للاصدقاء

shemo
07-29-2012, 19:37
الفوركس يؤثر على العلاقه الاسريه ويظل الكمبيوتر هو الصديق معظم الوقت واتمنى ان اقلل عدد جلوسى امام الكمبيوتر

kanzsea
07-30-2012, 02:16
فى بداية تعرفى على الفوركس كنت باجلس اوقات كبيرة جدا على النت امام الشارت ودا طبعا يمنعنى من زيارة الاصدقاء ولكن الان بحاول الا اقضى كل الوقت امام السوق

aladdin
07-30-2012, 02:20
ههههه هو مش مستبد قوى يعنى بس هو ليه حق عليكى زى اى مهنه اخرى يعنى مثلا ضابط الشرطه او الدكتور هذه وظائف قد تاخذك بعيدا هن اسرتك واصدقائك

gamal
07-30-2012, 02:20
اشكرك علي هذا السؤال الرائع لانة بجد في محلة
بالفعل في بعض الاحيان لا استطيع تنظيم وقتي وهذا مايضايقني بعض الاحيان

juba92
07-30-2012, 02:31
الفوركس بالنسبالى مش بياخد وقتيمكن عشان لسه بتعلم
بس لو قلنا مثلا ساعتين فى اليوم بس
ومش لدرجة كوابيس والحاجات دى :)

dentist
07-30-2012, 13:53
انا بحاول علي اد ما اقدر انظم وقتي