PDA

View Full Version : استفسار عن المشاركات

saly17
04-06-2014, 00:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...
الاخوه الاعضاء هنا فى منتدى فوركس العرب ..لدى سؤال ارجوا ان جميع الاعضاء يردون عليه وما لديه تجربه معه ان يوضح لنا .
السؤال هو ان كل عضو يكتب مشاركه فى اى موضوع فى المنتدى ياخد بونص هذه المشاركه ولماذا عندما نكتب مشاركه اخرى
فى نفس الموضوع ردا على احد المشاركين فى الموضوع نفسه لاناخذ عليها بونص ؟

ana lola
04-06-2014, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أختي سالي حضرتك يعني تقصدي أقتباس أحد ردود الأعضاء والرد عليه.....أعتقد بينضاف لها بونص أذا لم أخطيء الملاحظة...بس بما أني لسه مبتدئة هنتظر أشوف باقي ردود الأعضاء

azzam1000
04-06-2014, 01:20
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختى العزيزة سالى انا عن نفسى جربت على نفسى الحوار ده ورديت مرتين وفعلا مبتحولش ليه بقى
اقولك ان اكتشفت ان الموضوع الواحد اللى بيبان عليه سهم اخضر صغير يعنى انتى دخلتى ورديدتى وختى البونص بتاع الموضوع ده
والسهم ده كل 30 يوم من ردك بيتشال وممكن تردى تانى وده اللى انا كتشفته زى ما تقولى كده عداد لكل موضوع ليكى وبعد 30 يوم من اليوم اللى دخلتى الموضوع فيه يصفر

dodoenator
04-06-2014, 01:46
اختي الكريمة ان لكي رد واحد فقط لاي مشاركة واذا رديتي علىيها مرتين يحسب لكي بونص مرة واحدة فقط حتى لو كنتي صاحبة المشاركة تقبلي مروري

besnisse
04-06-2014, 01:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
لا اعتقد هذا يا اخي الكريم ان كان ما ذكرت فانا لم انتبه له ربما لا تحتسب المشاركة في العدد اي عددها لا يزداد ام البونص فلا
بالتوفيق و دمت في امان الله

latraaa
04-06-2014, 11:46
يا اخي الكريم، الأمر واضح في الموضوع، هناك اقسام معنية يحتسب فيها البونيص و ليس كل الأقسام يتم العمل على احتساب البونيص فيها، و عليه يجب أخد هده النقطة بالشكل الدي يجب، أما مسألة الردود في نفس الموضوع، فنعم يتم احتسابها على أنها مشاركات

a7med84
04-06-2014, 14:51
اخى الكريم انت بتاخد بونص واحد فقط للموضوع مش كل رد فى الموضوع

هتاخد له بونص لذلك خد بالك قبل ما تدخل الموضوع من السهم الاخضر لمعرفه ليك رد به ولا لا

chomehdi
04-06-2014, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركتة تحياتي أخي على المعلومة
القيمة في إنتضار المزيد إنشاء الله تحياتي وجزاك الله خيرا

RomanyMoreed
04-15-2014, 21:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

طالما انت كتبت مشاركه وحده خلاص شوف موضوع تاني اكتب فيه اهم حاجه الرد يكون مفيد

بالتوفيق

نور المعرفه
04-15-2014, 23:07
يحاول المنتدى أن يجعلنا نفكر بطريقة خلاقة ومبتكرة وللمعلومية أحد المشاكل المنتشرة في المنتدى هـي المشاركات التي تعتمد على كوبي بيست ، المشاركة بشيء لا يمط بصلة للفوركس ، بارك الله فيكم .

houdabluegolden
04-16-2014, 00:35
انا الصراحة مش جربت اكتب اكتر من رد في نفس الموضوع لكن لو مش عليه بونص يبقى ممكن تكتبي
في مواضيع جديدة مش كتبتي فيها قبل كده وممكن تعملي مواضيع جديدة من دماغك وهتاخدي عليها بونص برده

ام رحمة
04-16-2014, 11:08
لكى بونص واحد بس على كل رد فى اى موضوع ولابد يكون رد مفيد عن الموضوع نفسه عشان يتحسب وشكرا
تحياتى للجميع

mohamed bnali
04-16-2014, 12:47
اخي او اختي الاعضاء المحترمين ان الردود على البنص والاكتساب من ورائها قيمة البنص
هو موضوع وضعه المشرفون على الفركس لنرد على مقالة الاعضاء وليكن الرد في الموضوع يعني يطرق جانب السؤال ويوضحه او يشمله من كلا الجوانب او على الاقل يطرق الموضوع كما نقول
اما من يرد ولا يطرق الموضوع فقد ياتي بشيء هو غريب عن الفركس وقد نقول انه خارج عن الموضوع ولا يطرق الموضوع وقد لا ينال البنص
ومشاركتنا لها تحفيز وهو البنص والرد على مقالة الاعضاء لنستفيد منها من حوارهم ومناقشتهم وفي دلك الفائدة العامة
وقد نشارك في مواضيع اخرى كالمساباقات والمحاضرات فنبدي راينا وهدا للتقافة العامة لا لنيل البنص والبنص تجيب عنه مرة واحدة فعندما تلقى السؤال وفي يمينه سهم اخضر فهذا يعني انك اجبت عنه ولا تجب عنه فقد لا يحتسب لك البنص وهناك مواضيع اخرى يمكنك الاستفادة منها ونيل البنص
وتقبل مروري

nadersalaia
04-17-2014, 02:26
أختي سالي حضرتك يعني تقصدي أقتباس أحد ردود الأعضاء والرد عليه
أعتقد بينضاف لها بونص أذا لم أخطيء الملاحظة ولكن المشلركات تبقى على حالها وبالتوفيق

oumaima7
04-17-2014, 06:21
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختى العزيزة سالى انا عن نفسى جربت على نفسى الحوار ده ورديت مرتين وفعلا مبتحولش ليه بقى
اقولك ان اكتشفت ان الموضوع الواحد اللى بيبان عليه سهم اخضر صغير يعنى انتى دخلتى ورديدتى وختى البونص بتاع الموضوع ده
والسهم ده كل 30 يوم من ردك بيتشال وممكن تردى تانى وده اللى انا كتشفته زى ما تقولى كده عداد لكل موضوع ليكى وبعد 30 يوم من اليوم اللى دخلتى الموضوع فيه يصفر

ازاي بردو مش فاهمه حضرتك ... ممكن توضحي اكتر لو سمحتي

sendrela
04-17-2014, 07:20
لان هذا يعد تكرار للرد على نفس الموضوع فالرد يحسب مره واحده لكل موضوع فلو مثلا كتبت موضوع

وبدأت ترد على كل من شارك بالموضوع فلن يحسب لك الا بونص موضوع واحد وليس بعدد ردودك على نفس الموضوع

دمتم بود

fatoma elsayd
04-17-2014, 11:48
وعليكم السلام اخت سالى
حضرتك دى قوانين المنتدى ان الموضوع تاخدى عليه 10 سنت بتوع اول مشاركه قفط
لان لو كل تعليق او مشاركه لينا ب 10 سنت كان هيبقى افتره وكان كله فضل يرد على بعضه ومكنش هيبقى ف تعلم ولا اى حاجه
تقبلى مرورى

anamoody
04-17-2014, 11:54
اخى الكريم انت بتاخذ بونص واحد بس
فيجب ان تنتبه من السهم الاخضر لكى تعرف
مكتوب فيه ولا لا
تقبل مرورى

mgw
04-18-2014, 19:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
علشان من قوانين المنتدى انك مش ترد اكتر من رد
ورا بعض لازم حد تانى يرد غيرك وبعد كده رد عادى يا اخى

ainga
04-20-2014, 13:26
فلو فرضنا أن سعر السيارة في السوق أصبح = 7500$ فلو بعت السيارة بهذا السعر ستكون خسارتك = 2500$

سعر البيع – سعر الشراء : 7500$ - 10.000$ = - 2500$

يمكنها أن تخصم كل الهامش المتاح الذي لديك وهو 2000$ وسيظل 500$ لن تتمكن من تغطيتها من حسابك وستتحمل هي هذه الخسارة .

لذا فعندما يصبح :
سعر السوق الحالي – سعر الشراء = الهامش المتاح
سيأتيك نداء الهامش

ilyes chaieb
04-20-2014, 13:48
السلام عليكم و رحمة الله
يمكنك اخى ترد على الموضوع اكثر من مرة المهم لازم تعمل اقتباس للمشاركة و تكون ذات فائدة
مثال ترد على عضو بيسأل عن حاجة
بس ردود الشكر بتحدف
تقبل مرورى

Hassan Owen
04-20-2014, 18:41

doaa sary
04-20-2014, 19:08
عشان مينفعش
منا ممكن بدل ما الاف ف المواضيع والصفحات ادخل موضوع واحد وافضل ارد فية
طب انا هستفاد اية والمنتدى يستفاد اية
لازم الردود يكون كل رد ف موضوع منفصل

messaoud
05-31-2014, 03:54
لمهم الآن أن تعرف كيف تحسب فارق النقاط بين سعري البيع والشراء وفيما إذا كنت رابحاً أم خاسراً .
وباستخدامك للمعادلات الثلاث السابقة كل حسب العملة الخاصة بها ستستطيع ذلك بكل بساطة .

لابد أن تعلم بأنك وبعد فترة بسيطة من الممارسة لن تحتاج للرجوع للمعادلات السابقة بل ستتمكن من حساب فارق النقاط بشكل فوري وستنسى المعادلات السابقة نهائياً !! ولكننا وضعناها أمامك كمبتدئ ونحن على ثقة بأنك سرعان ما ستستغني عنها للأبد !!

gehad87
08-04-2014, 16:22
قصدك لما تكتبي موضوع وتكمليه هو المفروض بيتحسبلك بونص تاني لما بتردي على رد بعديكي
لكن رص كلام ورا بعضه
زي الدردشة ما بيتحسبش

الشاعر
08-04-2014, 17:41
السلام عليكم اخوتي
كان نفسي افيدك لاكن لم اكون قادر
علي ان اشارك
فانا قليل الخبره وقولت ادع المشاركات ليعلمونا وان شاء الله سيكون لنا مكان ومجال واسع لنعلم ونفيد الكل

monylaser
08-04-2014, 18:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم من خلال مشاركتي الكثيرة في هذا المنتدى عندما ارد على احد في اي موضوع يتم اضافة
قيمة الرد فوراً لحسابي ممكن تكون لم تكتب الحد الاقصى للحروف

ahmedibrahim258259
08-04-2014, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اذا كتبتها في خلال خمس دقايق موش تنحسب لانها تعديل اما لو عدي عليها وقت فالبونص بتاعها بيتحسب عادي جدا
تقبل مروري

AMLAK
08-04-2014, 18:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم يحاول المنتدى أن يجعلنا نفكر بطريقة
خلاقة ومبتكرة وللمعلومية أحد المشاكل المنتشرة في المنتدى هـي المشاركات التي تعتمد على كوبي
بيست ، المشاركة بشيء لا يمط بصلة للفوركس ، بارك الله فيكم مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

الشاعر
08-04-2014, 19:33
السلام عليكم اخي
افضل المشاركات هي التي تكون ذو فائده وممكن ان ترد علي احد
الاخوه بعامل ان تفيده
وان شاء الله تحسب لك
ولابد ان يكون في فرق زمني 5 دقايق لكي تحتسب لك بدل ان تحتسب تعديل
وشكرآ اخي علي طرحك للموضوع الرائع

mounim1994
08-04-2014, 19:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
شكرا جزيلا لكم على هده الردود الجميلة وبالتوفيق للجميع

mohssiney
08-04-2014, 19:45
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة لسؤال الذي طرحتيه فالبونص يؤخد مرة واحدة عن كل مشاركة في موضوع

scan
08-18-2014, 16:06
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

host
08-22-2014, 03:57
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

shoshotamer
08-22-2014, 04:24
ربنا يباركلك اخى الكريم والله بجد انت شكلك تعبت فى الموضوع دا وهو موضوع جميل
ومميز وان شاء الله الجميع هيستفادوا من الموضع دا وانا استفدت من الموضوع كتييير بجد بارك الله فيك يا اخى

عمر وليد
08-22-2014, 07:04
اعتقد البونص يحتسب علي رد واحد فقط في الموضوع و لا يحسب اي رد اخر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هيثم سيد
08-22-2014, 08:15
طبعا البونص بيتحسب لما تردى علي الموضوع برد غير مكرر او نقل رد من احد الاعضاء وكتابتة في ردك فهنا لا تحسب نقاط البونص لكى فحاولي لا يكون ردك مكرر من احد وغير مليئ بعبارات الشكر والسلام ويجب ان يكون في صلب الرد علي الموضوع

AMLAK
08-23-2014, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع الأمر واضح في الموضوع، هناك اقسام
معنية يحتسب فيها البونيص و ليس كل الأقسام يتم العمل على احتساب البونيص فيها، و عليه يجب أخد هده النقطة بالشكل الدي يجب، أما مسألة
الردود في نفس الموضوع، فنعم يتم احتسابها على أنها مشاركات تقبل مروري مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

key
08-25-2014, 03:59
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

majidhomsy
01-29-2015, 23:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

karam
01-29-2015, 23:58
.........................................
لو كانت في نفس الوقت وبدون اضافات لا تحتسب وان كانت بعد ردود عديدة ورد علي سؤال تحسب

Wassa04
01-30-2015, 17:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم لاتك اعدت كتابة في
نفس الموضوع و بالتالي لديك الحق في مرة واحدة في البونص

antonioforex
01-30-2015, 17:04
السلام عليكم
انا لا اعرف اخي لاني اشارك في كل موضوع برايي و ربما يحتسب لك واحد فقط
كي لا يكون السبام كثيرا بخصوص المواضيع و بالتوفيق لك اخي الفاضل.-

ibrahim forex
01-30-2015, 20:15
اختي الكريمة ان لكي رد واحد فقط لاي مشاركة واذا رديتي علىيها
مرتين يحسب لكي بونص مرة واحدة فقط حتى لو كنتي صاحبة المشاركة تقبلي مروري

ahmed abdo a
05-31-2015, 03:41
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته)
اشكرك اخى على موضوع الفوركس
وعلى المعلومات الجديدة
واتمنى للجميع التوفيق والنجاح فى هذا المجال
وتقبل مرورى***************

العراقي
06-03-2015, 14:06
عشان مينفعش

aliemad
06-03-2015, 14:49
اخي العزيز ان من قوانين المنتدى هو ان يحتسب البونص فقط للمشاركه الاولى للعضو في الموضوع ولا تحتسب له مرة اخرى عند كتابة مشاركة ثانيه في الموضوع وتقبل مروري

doaa sary
12-12-2015, 20:31
عشان مينفعش

aymansaleh
12-12-2015, 20:55
السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ الكريم. المشاركات الجديده فقط هي التي يحتسب عليها بونص والرد لاول مره على المشاركه اما المشاركات المنسوخه او النقتبسه او المكرره فﻻ يحتسب عليا بونص وايضا الرد اكثر من مره على فس المشاركه
تقبل مروري

kacembouden2
01-21-2016, 05:36
بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

WASEM DALLOUL
01-21-2016, 07:43
السلام عليكم
انا اعتقد يا أخي الكريم ان المشاركة تحتسب اذا لم تكن مشاركتين متتاليتين أي يجب ان يفصل بينهما مشاركة لشخص غيرك
وبالتوفيق للجميع

akram mohamed obaid
01-21-2016, 08:10
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اختي الكريمه بالنسبه لهذه الامور التي تخص احتساب البونص واحتساب الرد على المشاركات للمواضيع هي من اختصاص اداره منتدى فوركس العرب
تحياتي
اللهم صل على محمد وال محمد

princebio
04-26-2016, 00:45
الســـــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
و الله يا اخي طريقة صياغتك للسوال جد معقدة ، أرجو أن أحد الزملاء في المنتدى قام بالاجابة عليك لاني بالفعل لم افهم ما قصدته ، شكرا لك على كل حال

xmenflis1
05-26-2016, 05:25
مرحباً شكراً على إضافة
لا اعتقد هذا يا اخي الكريم ان كان ما ذكرت فانا لم انتبه له ربما لا تحتسب المشاركة في العدد اي عددها لا يزداد ام البونص فلا
بتوفيق للجميع