PDA

View Full Version : مشروع للذين لديهم خبرة كلنا هنكسب

tigera51
04-07-2014, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي فكرة لازم اعملها مع بعض المحترفين اعتقد انها هتعمل مكسب ولكن يجب ان اخذ رأيكم اولا

شروط المشروع

1 حساب فيه 100 دولار
2 حساب مسجل في نظام نسخ الصفقات
3 عرض اخر 10 صفقات يكون فيها نسبه تحقيق ربح

هننسخ صفقاتنا كلنا مع بعض انسخ معك وتنسخ معي والكل يكسب

hadi fouad
04-07-2014, 21:08
انا مش فاهمه حضرتك تقصد ايه بموضوع النسخ دا صحيح موضوعك موجه لاصحاب الخبره لكن مافيش مانع اننا كمبتدئين نفهم
ياريت الاخوه الاعضاء يساعدونا فى شرح الفكره اكتر
شكرا لصاحب الموضوع وبالتوفيق ...

منى غازى
04-07-2014, 21:14
فكرة كويسة ولكن ارجو المزيد من الشرح لو سمحت اولا عن نسخ الصفقات العادي وكيفية نسخ الجميع من بعض كما ذكرت عجبتني الفكرة ولكن ارجو المزيد من التوضيح وارجو من الخبراء الرد اذا كانت الفكرة ممكن او لا

azzam1000
04-07-2014, 21:14
موضوع رائع وفكرة رائعة ولكنى لا اعمل بنظام نسخ الصفقات انا شغال على توصيات فقط واخبار وربنا يوفقك لمرادك واتمنى لك التوفيق

tigera51
04-07-2014, 21:18
في شركة انيستا فوركس يوجد نظام اسمه نظام فوركس كوبي يعني انا لما افتح صفقة تتفتح بلحسابات اللي طالبه مني انسخ الصفقات بتاعتها وحسابي كمان يستجل مع الناس اللي متشاركة معي بنسخ الصفقات ونعمل حدود للصفقات حد اقصى 0.5 لوت وبلطريقة دي ممكن نكسب مع بعض بكل الاوقات بس الموضوع محتاج بس الخبراء لان مش ممكن نسلم حسابنا لواحد مش فاهم حاجة او ممكن الناس الي مش عارفة تشتعل تنسخ حسابها بس معانا وبكدة هما يكسبو والكل يكسب بلطريقة دي

---------- Post added at 09:18 PM ---------- Previous post was at 09:16 PM ----------

اخي azzam1000 نوت موضوعي شكرا لمرورك االكريم انا بطرح فكرة بس وممكن نشتغل عليها بعد مدة بس اولا نجمع الخبراء ونتشارك وبعدين ربنا يرزقنا جميعا

ana lola
04-07-2014, 21:27
السلام عليم ورحمة الله وبركاته
يبدو ان فكرة المشروع موجهه للمحترفين لكن احنا طبعا كمبتدئين نتمني نفهم فكرة المشروع ممكن نطبقه يوما ما
مشككور اخي علي الموضوع

latraaa
04-07-2014, 21:52
و الله الفكرة جيدة و لكن يا اخي الكريم، ما الدي يضمن حسن سير الصفقات في الإتجاه الصحيح، و من يقدم التحليل القيم الدي سيقود إلى النجاح إن شاء الله، إدا توفر هدا الشرط فأنا معكم إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

harimeche
04-07-2014, 21:54
صراحة لم أفهم طبيعة ســــــؤالك رغم تأملــــــي فيه بعنـــاية

إلا أنــــي لدي تدخل المحترف الحقيقي يا صديقي لن يرضــــى أن

ينسخ صفقـــــاة أحد أو أن ينضر لتوصيــــا لأنه وكمـــا دكرت من الإسم

إسمه محترف !!! أليس كدلك

نور المعرفه
04-07-2014, 22:01
فكرة جميلة ، لكن مثل ما قلت هـي تحتاج لإصحاب العقول الكبيرة ، وكلما كان معك أكثر من خبير كلما كان أفضل ، المهم إنك تتقي الله عزوجل والله بإذنه يوفقك ويرعاك ،بارك الله فيكم أجمعيين .

---------- Post added at 07:01 PM ---------- Previous post was at 06:55 PM ----------

لكن هـذا الأمر بالفعل يحدث في الغرب بالنسبة للفوركس لقد شاهدت مرة فيديوا لشخصين أحدهما يملك مالا ً لكن لا خبرة له في الفوركس والثاني موظف بنك أراد أن يسدد ضربة ً موجعة لقطاع البنوك الذي أصبح في بلادهم كالقطط السمينة ، إتحد الرجلان وكان الهدف واضحاً أن يحولوا المبلغ الصغير إلى ضخم بإستخدام خبرة الرجل في قطاع البنوك والأخر الذيلدية مبلغ لاباس به وكانت النتيجة وبعد أن طبقا إستراتيجية المحترف أن ربحا بحق من الفوركس وكشفا لعبة الكبار في هـذا السوق الضخم ، البنوك المركزية لها خطط في الفوركس ، من يعرف كيف يفكر مثلها هـو الذي ينال حظا ً من الكعكة ، هكذا قال الرجل عندما سأل كيف ربحت ........ لا تعليق ! .

tigera51
04-07-2014, 23:47
و الله الفكرة جيدة و لكن يا اخي الكريم، ما الدي يضمن حسن سير الصفقات في الإتجاه الصحيح، و من يقدم التحليل القيم الدي سيقود إلى النجاح إن شاء الله، إدا توفر هدا الشرط فأنا معكم إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

اهلا اخي الكريم هنا سنحدد الحسابات التي سننسخها معنا هنا الاهم قبل اختيار الاشخاص هي مسيرة الحساب يجب ان يخضع لشروط وابراز كشف حساب عن شهر كامل في الموضوع ويتم تحديد 50 % لاصحاب الحسابات التي سننخها كمحترفين بين بعضنا وعندنا المبتدئين لا ننسخ معهم بل ينسخو معنا

---------- Post added at 11:44 PM ---------- Previous post was at 11:41 PM ----------

صراحة لم أفهم طبيعة ســــــؤالك رغم تأملــــــي فيه بعنـــاية

إلا أنــــي لدي تدخل المحترف الحقيقي يا صديقي لن يرضــــى أن

ينسخ صفقـــــاة أحد أو أن ينضر لتوصيــــا لأنه وكمـــا دكرت من الإسم

إسمه محترف !!! أليس كدلك

والله يا اخي هذا ليس سؤال انما هو مشروع لتعم الفائدة للجميع فيه
اذا كان هناك من يعرض حسابه وكان حسابه جيد انا اول من ينسخ معه واقبل ان ينسخ معي ايضا هذا يجعل الحساب شغال ليلا نهار لان كب منا يعمل بطريقة وباستراتيجية

---------- Post added at 11:47 PM ---------- Previous post was at 11:44 PM ----------

فكرة جميلة ، لكن مثل ما قلت هـي تحتاج لإصحاب العقول الكبيرة ، وكلما كان معك أكثر من خبير كلما كان أفضل ، المهم إنك تتقي الله عزوجل والله بإذنه يوفقك ويرعاك ،بارك الله فيكم أجمعيين .

---------- Post added at 07:01 PM ---------- Previous post was at 06:55 PM ----------

لكن هـذا الأمر بالفعل يحدث في الغرب بالنسبة للفوركس لقد شاهدت مرة فيديوا لشخصين أحدهما يملك مالا ً لكن لا خبرة له في الفوركس والثاني موظف بنك أراد أن يسدد ضربة ً موجعة لقطاع البنوك الذي أصبح في بلادهم كالقطط السمينة ، إتحد الرجلان وكان الهدف واضحاً أن يحولوا المبلغ الصغير إلى ضخم بإستخدام خبرة الرجل في قطاع البنوك والأخر الذيلدية مبلغ لاباس به وكانت النتيجة وبعد أن طبقا إستراتيجية المحترف أن ربحا بحق من الفوركس وكشفا لعبة الكبار في هـذا السوق الضخم ، البنوك المركزية لها خطط في الفوركس ، من يعرف كيف يفكر مثلها هـو الذي ينال حظا ً من الكعكة ، هكذا قال الرجل عندما سأل كيف ربحت ........ لا تعليق ! .

احسنت هنا فعلا نحتاج لجمع المحترفين اولا الاحتراف يبين ولا احد يسطيع الاختفاء وراء اصبعه هنا يكون كشف الحساب هو الحكم
انا اتمنى من ليديه الخبرة ان يضيف الينا منها

a7med84
04-08-2014, 01:01
والله انا عندى غرض اهم من السوق لانى فى البدايه هو التعلم

ونظام النسخ حتى لو هتكسب منه دلوقتى بس مش هتتعلم حاجه ابدا فى السوق والله المستعان

osh
04-08-2014, 01:38
اخي الفاضل انا من المبتدئين وبصراحه موضوعك
مش مفهوم ليا او مش واضحلي المعلومه هل ده بيتطلب الاعضاء الذي لديهم خبره في عالم الفوريكس
وشكر لك

ainga
04-20-2014, 13:17
حتى الآن فقد أصبحت تعلم الآتي :

أن نظام المتاجرة بالهامش هو نظام يتيح لك الإمكانية للمتاجرة بسلع تفوق قيمتها أضعاف رأسمالك .
يتم هذا النوع من المتاجرة بالتعامل مع شركات خاصة تقوم بمضاعفة رأسمالك عدة أضعاف حيث تسمح لك بالمتاجرة بسلعة ما مقابل خصم نسبة بسيطة من قيمتها كعربون مستخدم .

Hassan Owen
04-20-2014, 19:22
موضوع رائع وفكرة رائعة ولكنى لا اعمل بنظام نسخ الصفقات انا شغال على توصيات فقط واخبار وربنا يوفقك لمرادك واتمنى لك التوفيق

doaa sary
04-20-2014, 20:17
تقصد الكوبى اة فكرة حلوة ممكن لحد ما تتعلمو تجمعو كذا شخص كدا اقل
حساب 100 دولار وشخص محترف تنسخو صفقاتكم معاه لو حد عايز يقولى برضه بتاجر لناس

nadersalaia
04-25-2014, 21:19
فكرة من حيث المبدأ ولكن ارجو المزيد من الشرح لو سمحت اولا عن نسخ الصفقات
العادي وكيفية نسخ الجميع من بعض كما ذكرت عجبتني الفكرة ولكن ارجو المزيد من التوضيح وبالتوفيق

pinom
05-01-2014, 01:02
ماذا لا نطبق ما تعلمناه الآن على المتاجرة بنظام الهامش ؟

تعلم أنه لا فرق بين أن تتاجر بسلعة بالأسلوب التقليدي و أن تتاجر بها بنظام الهامش سوى إنك في نظام الهامش لن تدفع إلا جزء بسيط من قيمة السلعة التي ستتاجر بها .
لنعود لمثال السيارات السابق وسنقوم بالمتاجرة بالهامش في حالة السوق الصاعد والسوق الهابط .
تذكر أن الوكالة التي نتعامل معها ستقوم بخصم مبلغ 1000$ كهامش مستخدم مقابل كل سيارة نقرر المتاجرة بها , وتذكر أن حسابنا لدى الشركة هو 3000$ .

ahmad moh
05-01-2014, 01:04
كويسة ولكن ارجو المزيد من الشرح لو سمحت اولا عن نسخ الصفقات العادي وكيفية نسخ الجميع من بعض كما ذكرت عجبتني الفكرة ولكن ارجو المزيد من التوضيح وارجو من الخبراء الرد

yooussef
05-02-2014, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكراً أخي على هدا الموضوع المميز وعلى هداالمجهود الواضح اتمنى لك وللجميع التوفيق والاستفادة إن شاء الله تقبل مروري

محمد السيد محمد
05-09-2014, 01:56
عندي فكرة لازم اعملها مع بعض المحترفين اعتقد انها هتعمل مكسب ولكن يجب ان اخذ رأيكم اولا

شروط المشروع

1 حساب فيه 100 دولار

يعني كل التعليم ده والحرفية دي وفي الآخر برده هنمد ايدينا ونشحت
امال كنا بنتعلم ليه ياخسارة الوقت والمجهود اللي ضيعتهم في تعليمك .. هقولك ايه فوضت فيك الامر لمالك الأمر
لا يابني انا مش هعمل كده انا هاكل من عرق جبيني حتى لو ماكسبتش الا دولار في اليوم ولا يمكن امد ايدي لحد ابدا

nour elhouda
05-11-2014, 17:39

شروط المشروع

1 حساب فيه 100 دولار

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
فكرة حلوة واعتقد ان ممكن يستفاد منها الكثير من المبتدئين واتمن الارباح للجميع المبتدئين والمحترفين

anamoody
05-11-2014, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع رائع وفكرة رائعة ولكنى
لا اعمل بنظام نسخ الصفقات انا شغال
على توصيات فقط واخبار وربنا يوفقك لمرادك واتمنى لك التوفيق
تقبل مرورى

ahmedibrahim258259
05-11-2014, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فكرة موش كاملة 100% علشان خاطر انت ايه اللي هايضمنك انك الصفقات اللي هاتنسخها تكون ناجحة
تقبل مروري

shellfish_ssa
05-11-2014, 18:12
بسم الله والسلام عليكم
شكرا ياخى فكره لا باس بها افضل العمل بشكل يدوى بعد التحليل والاطلاع على الاخبار واتمنى ان يستفيد منها اخرون بالتوفيق

AMLAK
05-11-2014, 18:14
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان نظام المتاجرة بالهامش هو نظام
يتيح لك الإمكانية للمتاجرة بسلع تفوق قيمتها أضعاف رأسمالك يتم هذا النوع من المتاجرة بالتعامل مع شركات خاصة تقوم بمضاعفة
رأسمالك عدة أضعاف حيث تسمح لك بالمتاجرة بسلعة ما مقابل خصم نسبة بسيطة من قيمتها كعربون مستخدم تحياتي للجميع

haffoudhi
05-11-2014, 20:16
موضوع نسخ السفقات كثيرا ما تردد التطرق اليه والى الان لم اجد له تفسيرا فنيا صحيحا اعلم من خلاله مدى جدواه وفاعليته

ilyes chaieb
05-11-2014, 20:19
الطريقة غير مربحة اعتقد .. يعنى انا اللى فهمتو انا اربط حسابي معك و انت تربط حسابك معى!!
ممكن انا اكسبك و انت تخسرنى و بالتالي مفيش اي فايدة من الحاكية دى
تقبل مرورى
--------------------------------------------

forexman3
05-12-2014, 00:15
تسلم ياغالى على هذه الفكرة
ولكن كيف تتم هذه العملية هل عن طريق استخدام
اكسيبرت لنسخ الصفقات ام عن طريق الاشتراك فى نظام الفوركس كوبى

الربح من الفوركس
05-12-2014, 00:20
مشكور اخى الحبيب عى هذا الموضوع ولكننى افضل الاعتماد على النفس فى عملية التداول ولا اعتمد على الاخرين وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

rojan22
05-12-2014, 00:25
السلام علیکم، من السهل أن تكسب حسنه، لذا أتمنێ من کل أصحاب الخبره أن یفیدونا کمبتدئین بأی معلومه یفیدنا،
هاكذا کسبت حسنه و أیضا یعتبر من الإجابیات دنیویا، بالتوفیق

abo heba
05-12-2014, 01:42
عليكم السلام
اهلا بك المشروع جيد ولكن المثل يقول علمنى الصيد ولا تعطنى سمكه واحب بالفعل ان نتداول فى جماعه كبيره لنتناقش
فى كل الامور ونتحد على نقط الدخول والخروج ولكن هناك من يرفض هذا وان كنت انا على استعداد باذن الله

samibms
05-12-2014, 01:52
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
يوجد نضام يسمى بفوريكس كوبي و يساعد المبتدأين كثيرا
عليك الاطلاع على هذا الموضوع لتفهم كيفية عمله
http://forex-masr.com/showthread.php?86383-**-%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D9%82%D8%A9-%D8%B1%D8%A8%D8%B7-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D9%83%D9%88%D8%A8%D9%89-**-%D8%AA%D9%81%D8%B6%D9%84-%D9%85%D9%86-%D9%87%D9%86%D8%A7-%E3%83%84
تحياتي لك و بالتوفيق

fatoma elsayd
05-12-2014, 02:05
وعليكم السلام
بالفعل اخى فى اعضاء هنا ليهم حسابت فى نظام الفوركس كوبى وهم خبراء وفى ناس بتسجل تحتهم
ولكن انا عن نفسى افضل الاعتماد على نفسى ف التجاره
تقبل مرورى :) ;)

messaoud
05-31-2014, 03:41
العملات غير المباشرة

ارتفاع الرسم البياني للعملات غير المباشرة يعني أن سعر هذه العملات ينخفض مقابل الدولار وأن الدولار يرتفع مقابلها . لذا نبيع العملة غير المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني , ونشتريها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .
تذكرك للمخططين السابقين سيساعدك كثيراً في تحديد الفارق بين العملات المباشرة والعملات غير المباشرة .

SAFSAF
05-31-2014, 03:48
اهم حاجه بقا ان محدش يعمل صفقه الا وهوه فاهم كويس هوه بيعمل ايه عشان ميخسرش نفسه و يخسرنا ...عامه الفكره حلوه

host
06-19-2014, 02:12
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

BrahimForex
07-19-2014, 02:57
فكرة جميلة اخي بالنسبة لي افضل ان اتداول بنفسي وبالتوفيق لك اخي الكريم في هدا المشروع الكبير وكافة الاخوة الكرام

el andaloussi
07-19-2014, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم ان هذه الفكرة رائعة ، و لكن تطبيقها صعب يا اخي الفاضل ، و تقبل مروري

aysamiman
07-20-2014, 15:22
شركة انيستا فوركس يوجد نظام اسمه نظام فوركس كوبي يعني انا لما افتح صفقة تتفتح بلحسابات اللي طالبه مني
انسخ الصفقات بتاعتها وحسابي كمان يستجل مع الناس اللي متشاركة معي بنسخ الصفقات ونعمل حدود للصفقات
حد اقصى 0.5 لوت وبلطريقة دي ممكن نكسب مع بعض بكل الاوقات بس الموضوع محتاج بس الخبراء لان مش
ممكن نسلم حسابنا لواحد مش فاهم حاجة او ممكن الناس الي مش عارفة تشتعل تنسخ حسابها

zyzo
07-20-2014, 15:25
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل فكرة حلوه ولكن اين دور التعليم هنا الكثير
سيعتمد على من لهم الخبره و يهملوا الجانب التعليمي شكرا جزيلا لك
و بالله التوفيق للجميع

xdorex
07-20-2014, 15:34
لم افهم ماد تقصد كيف انا انسخ وانت تنسخ وكلنا سنربح بصراحه موضوع غريب
الموجو ان تقوم بشرح اكثر حتى تتوضح الفكره وفقك الله

Mohamd-95
07-20-2014, 16:24
موضوع يستحق القراءة و مفيد للجميع و اتمنى لك التوفيق اخي الكريم
انا لازلت مبتدئ في الفوركس
تقبل مروري اخي الكريم

Hassan Owen
07-21-2014, 18:52

---------- Post added 07-21-2014 at 05:52 PM ---------- Previous post was 07-20-2014 at 06:00 PM ----------

انا مش فاهمه حضرتك تقصد ايه بموضوع النسخ دا صحيح موضوعك موجه لاصحاب الخبره لكن مافيش مانع اننا كمبتدئين نفهم
ياريت الاخوه الاعضاء يساعدونا فى شرح الفكره اكتر
شكرا لصاحب الموضوع وبالتوفيق ...

ahdtoaa
07-21-2014, 18:53
شكور علي الموضوع موضوع يستحق القراءة و مفيد تسلم جزاكم الله خيرعلى نقل المعلومات الرائعه بشكل سهل
شرح جميل وموفق اتمنى ان يستفيد منها باقى الاعضاء بالمنتدى لانه موضوع قيم جدا واكيد نستفيد منه بالكثير مشكورا انك نقلته وتبادلته معنا

kachary
07-21-2014, 18:55
تبدو الفكرة جيدة نوعا ما لكن لازلت لم تتضح بعد
هل سننسخ الصفقات بيننا بالكامل ام مادا المرجو التوضيح

dimadima
07-28-2014, 15:07
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الله يوفقك و ينصــرك علــى هذا الموضوع الرائع المتميز واصــل أخي هذا التألق فكل تألف الا و كان ورائه تعب و بذل جهذ الله يوفق الجميع و ان شاء الله سوف تحترف في مجال الفوركس و الله يسهل ما صعب و خذ هذه العبارة كقدوة " لو كان الرزق بيد العباد لما بقى على الارض سوى الجبابرة والعصاة ولن يرضوا " الله بوفقك أخي و يرحم والديك شكرا لك شكرا .

scan
08-09-2014, 02:02
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

mounim1994
08-09-2014, 04:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
شكرا جزيلا على هدا الموضوع القيم و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

zinga7
08-13-2014, 14:39
وقال انه لا يجب أن تعتمد
على أي شخص إلا نفسه لاتخاذ قرارات المتاجرة.
وقد علمت التاجر الاستراتيجية أيضا الكثير عن نفسه في هذه العملية. إلى
المثال، أنه قد تعلم مقدار المال الذي هو على استعداد للمخاطرة على أي تجارة

gehad87
08-29-2014, 21:06
اخي العزيز اليس من الافضل على المبتدئ انه ينسخ صفقات تاجر محترف
او محلل فني خبير
حتى يحقق الارباح
لكن كيف ننسخ صفقاتنا من بعض وهنكسب كلها
ايه تفكيرك بالظبط اللى خلاك تفكر كده

ibrahim forex
03-03-2015, 23:44

katreenaziz
03-04-2015, 15:00
فكرة حلوة لكن اظن ان لازم يكون فى مقابل لصاحب الحساب المربوط بلحساب الاخر يعنى شوف التفاصيل وراسلنا واتمنى للجميع التوفيق

جابر1979
03-04-2015, 15:13
ربنا يبارك ويزيد ، الفكرة جيدة بالنسبة للمحترفين لكن ، أنا مبتدىء في هذا المنتدى ولازلت افتقد الخبرة والمعرفة ، لو كان ممكن أتفاعل بين الكبار و جني التمار معكم فلكم جزيل الشكر.

salahgold
10-31-2015, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
موضوع مفيد جدا ويستحق التقييم خمسة نجوم بالفعل نستفيد جزاك الله خيرا

omerhomsy
11-19-2015, 14:44
***** ^-^ *****

كلام من ذهب ومعلومة رائعة شرح بسيط كلام مختصر موضوع جميل ولكن لا جديد سوى رائحة التميز تثور من هنا ومن خلال هذا الطرح الجميل والمتميز ورقي الذائقه في استقطاب ما هو جميل ومتميز