PDA

View Full Version : ما هي الاخطاء الواجب تجنبها كمبتدي

Pages : [1] 2

2x1
06-09-2012, 07:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركالتة

اكيد كلنا مرينا ببعض الاخطاء اللي المفروض نتجنبها عند بدء متاجرة حقيقية ممكن كل واحد ياولنا اية
الاخطاء اللي اتسسبتلة فالخسارة في فترة تدريبة او فاول متاجرة حقيقية واتسسبت لة فالخسارة عشان نتجنبها

yassinoh
06-09-2012, 17:06
نعم عاوزين طريقة تكون شاملة و ممتازة تخلينا مطمئنين
فسوق الفوركس صعب بالنسبة لنا كمبتدئين وإذا لم نجد المرشد الذي سيطلعنا ببعض الأفكار المفيدة فسنضيع في بحر التداول ولن نستفيد منه طبعا بدون تعان بل العكس

scarlo
06-09-2012, 21:19
موضوع جيد ونرجوا من اهل الخبرة فى مجال الفوركس مد يد العون لنا المبتدئين لتعليم الاستراتيجيات واساليب الربح وتجنب الخساره وايضا المساعده فى حل مشاكلهم وتقديم الاقتراحات والافكار الجيده والاشاره الى الشركات المضمونه فى هذا المجال والشركات التى توجد بها شبهه نصب او تحايل وكيفيه اكتشاف ذللك .. واتمنى تثبيت الموضوع

AhmedMagnifico
06-10-2012, 14:15
موضوع جميل
ونتمنى من الخبراء فى هذا المنتدى ان يساعدوا فى ارتفاعه ومد يد العون لنا كمبتدئين
والا يبخلوا علينا باستراتيجياتهم المفيدة ونصائحهم
:)

2x1
06-11-2012, 15:16
اظاهر يا اخواني الكل داخل فالفوركس بدراسة مستوفية وبدون
اخطاء عشان كدة محدش جاوب علينا فالحكاية دي

AhmedMagnifico
06-11-2012, 15:45
ربنا يسهل وحد يجاوب علينا
لاحسن كده بجد شكله زى مابتقول الكل داخل وهو دارس المجال دا كويس جدا
ربنا يوفق الجميع

ana1990
06-11-2012, 16:12

براحه علينا يا عمنا بص انا ممكن اكون مبتدا بس على الاقل ممكن اقولك على خطاي الشخصي و هو الطمع و ده انا شفته كتير عند كتير من الناس و على الرغم من ان الطمع هو اللي جابني هنا انا كنت بشتغل في الابلود و راضي الا ان الطمع و معاندة السوق هم اكبر اخطاء يجب تحنبها عند بدء العمل

maklad94
06-11-2012, 16:44
من خلال خبرتى فى السوق اقدر اقولك اكبر الاخطاء هو الطمع وعدم ادارة راس المال بشكل صحيح وايضا التسرع عند التحليل والدخول فى الصفقة ووضع راس مال كبير لأن فيه ناس بتحط مرتبها كله وده خطأ كبير جدااا لأنه لو خسرها فا هو عاش من غير مرتب الشهر دا وبيكررها تانى برضو معرفش ليه .. اهم شىء تتعلمه كمبتدأ انك تتعلم من اخطائك وخبرتك .

mando
06-11-2012, 16:58
اول شئ لازم المبتدى يقراء ويتعلم ويحاول يطبق اللى اتعلمة ديمو بعدين لما يلقى نفسة بقى كويس ومحقق نتائج كويس يشتغل حقيقى وبعدين أهم يبعد عن الطمع ويخش بأدارة راس مال صارمة وبعدين يبعد عن الاستعجال مجرد انه عايز يخش السوق فقط ينتظر اشارات الدخول بناء على الاستراتجة اللى بيعمل عليها وينتظر وصل السعر الى نقطة الدخول يعنى الصبر على تحقيق شروط الاستراتجية وقبل دخول الصفقة نتابع اذا كان فى اخبار قوية ام لا لانها ممكن يكون لها تأثير على الصفقة اللى هاتفتحها

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:46
التفكير بعيد المدى : لا تفعل ذلك أبدا ، عليك أن تعيش اللحظة التي أنت فيها خاصة إذا كنت من يتاجر خلال اليوم ، لن يهمك ماذا سوف يكون وضع السوق في الشهر القادم ، بل حتى الأسبوع القادم ، إذا كانت تجارتك تعتمد على 30-50 نقطة عليك أن تبقي ملتزما بما حدث الآن ولا تبتعد بتفكيرك إلى المستقبل ، هذا لا يعنى أنك تكون بعيدا عما سيحدث بل هو جزء مهم من عملك أن تكون على دراية بالاتجاه طويل المدى.

2x1
06-11-2012, 19:36
براحه علينا يا عمنا بص انا ممكن اكون مبتدا بس على الاقل ممكن اقولك على خطاي الشخصي و هو الطمع و ده انا شفته كتير عند كتير من الناس و على الرغم من ان الطمع هو اللي جابني هنا انا كنت بشتغل في الابلود و راضي الا ان الطمع و معاندة السوق هم اكبر اخطاء يجب تحنبها عند بدء العمل

اية يابرنس هو كلامي مزعلك لية انا بس مش لاقي حد يجاوبنا ويعرفنا اخطاءة

عشان احنا يا مبتدئين منقعش فيها وناخد حذرنا انا بقي جاي منعد العم بي تي سي ولقيتة مكسبة كلام فارغ يعني تقدر تقول طمع فمكسب ودخل كويس

bousshimin
06-12-2012, 09:07
المعرفة

معظم الجدد في عالم الفوركس لا يعطون أنفسهم فرصة التعلم الكافي للمتاجرة المربحة و معظمهم يطعون الأوامر بصورة عشوائية دون دراية كافية بمتى يضعون الأوامر

2x1
06-13-2012, 08:49
المعرفة

معظم الجدد في عالم الفوركس لا يعطون أنفسهم فرصة التعلم الكافي للمتاجرة المربحة و معظمهم يطعون الأوامر بصورة عشوائية دون دراية كافية بمتى يضعون الأوامر

انا عن نفسي محدد لنفسي خطة تدريبية عشان اقدر احكم علي نفسي امتي ابدا بالمتاجرة الحقيقية

ولازم التزم بيها انا مش ناوي ابدا اي خطوة الا اذا كنت متاكد انها خطوة صح

ahmed
06-14-2012, 16:26
فى خطاء مهم جدا لكل مبتداء
وهو الدخول لمجرد دخول صفقات فقط
وليس بناء على اى شى
ولكن لقناعته بالدخول فى الصفقات وفتح العقود بشكل شبه يومى

2x1
06-14-2012, 18:21
وليس بناء على اى شى

عندك حق لازم الواحد يكون محدد هدفة بناء عند دراسة كافية للسوق اذا كان

مناسب لفتح صفقة او لا عشان ميتعرضش لخسارة وهو مش عامل حسابها

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 18:49
وليس بناء على اى شى

صحيح الدخول بدون تواجد فرصه حقيقه

واسباب لدخول الفرصه

انا اعلم جيداً ان يوجد الكثيرين مما يدخلون صفقات بهدف تحقيق ارباح بدون اى فكر

وده بيعود عليهم بالخساره بعد كده

sandapa
06-14-2012, 20:49
السرعة في فتح صفقات دون دراسة كاملة
كانت هذه ابرز خطا اعاني منه

talal
06-14-2012, 22:59
خطأ ادراة راس المال او المخاطرة العالية والدخول في الصفقات بعقود كبيرة ويظن المبتدى انه كلما زاد عقد الصفقة سوف يربح اكثر ولكن الافضل ان لو متاكد المتداول ان السعر سوف يذهب الى حيث توقع فلا يخاطر لان ذلك سوف يؤدي الى خسارة كبيرة .

talal
06-14-2012, 23:05
السرعة في فتح صفقات دون دراسة كاملة
كانت هذه ابرز خطا اعاني منه

صحيح اخي هذه المشكلة انا كذلك اعاني منها وخسرت الكثير بسبب ذلك وخصوصا مع اليورو دولار
اذا شفت ان الزوج بدأ يتحرك بسرعه سواء شراء او بيع بسرعه ادخل في صفقة وادخل بحجم كبير لان الربح المقصود هو 10 نقاط ولكن للاسف الزوج يعكس علي واخسر الاموال الكثيرة يجب على المتداول المبتدى ان يحذر من ذلك .

mony
06-15-2012, 09:30
الدخول دفعة واحدة بعدد كبير من العقو ونقص المعرفه والتعلم واساءه استخدام الحساب التجريبى وعدم الاستفاده منه بالشكل الجيد وايضا عدم وجود الخبره فى اداره راس المال والطمع والتسرع والخوف من الخساره

2x1
06-16-2012, 15:59
الدخول دفعة واحدة بعدد كبير من العقو ونقص المعرفه والتعلم واساءه استخدام الحساب التجريبى وعدم الاستفاده منه بالشكل الجيد وايضا عدم وجود الخبره فى اداره راس المال والطمع والتسرع والخوف من الخساره

لا اعتقد استخدام الحساب التجريبي لة معايير محددة لانة معمول فقط للتدريب فالواحد بيعرف فية ازاي
ميغلطش وازاي هو عمل حاجة صح فكل حاجة بتعملها علية بتعلمك حتي لو كانت غلط

sho
06-16-2012, 16:18
أنا ارى ان اكبر سبب يسبب الخسارة للمتداول فى سوق الفوركس وخاصة المبتدئ حديثا هو الخوف والطمع وسيطرة هذة العواطف على المتداول ... الخوف من الخسارة والطمع فى تحقيق مكسب كبير هما العدو الاول للمتداول والسبب الرئيسى للخسارة

2x1
06-16-2012, 20:10
أنا ارى ان اكبر سبب يسبب الخسارة للمتداول فى سوق الفوركس وخاصة المبتدئ حديثا هو الخوف والطمع وسيطرة هذة العواطف على المتداول ... الخوف من الخسارة والطمع فى تحقيق مكسب كبير هما العدو الاول للمتداول والسبب الرئيسى للخسارة

الخوف لا يجتمع مع الطمع لان الطمع في جراءة
فاتخاذ قرار ممكن يكون صح وممكن يكون غلط

hithemlion
06-17-2012, 03:54
والله يا جماعة انا قريت كتيير قوى عن الموضوع هو كويس جدا لكن يجب ان تكون عندك جرأة للمضاربة باموال حقيقة بعد التجريبى وربنا يكرم بس ان شاء الله اكيد اصحاب الخبرة يفيدونا بتجاربهم

2x1
06-17-2012, 11:53
اكيد اخي الجراءة مطلوبة لاي متاجر لان فالمجال دة مفيش مكان للجبن

لانك بتدخل الصفقة وانتا مش متاكد بنسبة 100% انك هتحقق ربح اكيد

elzeel
06-17-2012, 17:19
بجد المواضيع دى شيقه جدا وهى اللى الواحد منها هيبدا ينطلق بجد
ويدخل المجال الجامد دا بس المشكله كلها فى راس المال

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:09
بجد المواضيع دى شيقه جدا وهى اللى الواحد منها هيبدا ينطلق بجد
ويدخل المجال الجامد دا بس المشكله كلها فى راس المال

لا مشكله ولا حاجه انت تقدر تعمل رأس مال كويس من المنتدى

كثف بس نشاطك شويه وشد على نفسك وخلى عندك اسرار انك تقدر تعمل رأس مال ياغالى

firas1984
06-17-2012, 20:06
مرحبا
من الاخطاء التي يقع بها المبتدئون هي التسرع فقد لا يفتح حساب تجريبي لانه يريد ربح حقيقي وليس حساب تجريبي وعند بدايته يستثمر كل راس ماله في الفوركس
دون ادارة راس المال بشكل جيد

2x1
06-18-2012, 12:16
مرحبا
من الاخطاء التي يقع بها المبتدئون هي التسرع فقد لا يفتح حساب تجريبي لانه يريد ربح حقيقي وليس حساب تجريبي وعند بدايته يستثمر كل راس ماله في الفوركس
دون ادارة راس المال بشكل جيد

مستحيل حد يقدر ينجح فالفوركس من غير حساب تجريبي
ومدة كافية للتدلايب طيب هيعتمد علي اية فدخول اي صفقة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:43
اكيد اخي الجراءة مطلوبة لاي متاجر لان فالمجال دة مفيش مكان للجبن

لانك بتدخل الصفقة وانتا مش متاكد بنسبة 100% انك هتحقق ربح اكيد

مفيش حد ياريس
بيدخل صفقة وبيكون متأكد منها 100%

لو 70 % بنقول ممتاز وتوكل على الله

لكن مفيش فى السوق مضمونه بنسبة 100%

okash
06-21-2012, 10:34
احد الاخطاء الكبيرة التي يقع فيهات كل مبتدء الاندفاع السلبي او الاستعجدال في كل شيء وكانه يرد ان يكون الثروة خلال خمسة داقائق وذلك دون ادارة لرأس المال او الاهتمام للهامش

aminos
06-21-2012, 10:37
السلام عليكم
من بين الأخطاء و هي التسرع في أخد القرار
لا تتسرع في أخد القرار
و دائما عليك بالصبر

2x1
06-21-2012, 11:17
اكيد الندفاع شئ يؤثر سلبيا علي سير الصفقة ونجاحة والوصول للهدف منها بدون اي عراقيل تقف امام الاهداف التي تامل في تحقيقها

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 16:29
اكبر خطأ للاي متداول انه يخلي حد يتاجرله لان محدش بيخاف ع فلوس حد
افضل شئ انك تتاجر لنفسك لان محدش هيخاف ع فلوسه لكتر من نفسه

2x1
06-23-2012, 16:25

فعلا يا غالي محدش اليومين دول بيكون خايف علي مصلحتك زي منتا
هتخاف عليها عشان كدة لازم نجتهد لحد منكون اكثر تفوقا

biznoor
06-23-2012, 23:04
الاخطاء كثيرة انا بانسبة لي كان اكبر خطا عملته في بداياتي اني اكره مساله الستوب لوز لان احسها امر بالخسارة فكنت ادخل صفقة بمبلغ بسيط جدا علشان يبقى عندي هامش كبير اعتمد عليه انه ما يجيني مارجن كول وكانت الطريقة ماشية معاية تمام لكن فجاة جيت فتحت البرنامج لقيت السعر عاكس عكسة قوية وشمعة اطول من عمود النور خلال اقل من ربع ساعة على اثر خبر لاني لم اكن اتابع الاخبار او اعرف اوقاتها لاتجنبها بس الحمد لله لحقت اقفل يدوي وما جانيش مارجن كول بس بقى بحسابي ربع دولار بس بعد مكان 25 دولار وبكده كرهت الفوركس اوي وتركته شهور ثم عدت من جديد بعد ما اقتنعت ان الخطأ مني كان المفروض اتقبل ان في خسارة والمهم الربح اكثر من الخسارة والمهم اني ماعملش اخطاء زي الدخول بدون ستوب لوز

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 23:15

فعلاً معاك حق

مفيش اى شخص يحافظ على اموال حد

كل واحد ياله نفسى

فافضل شئ انك تتاجر بدماغك لو هتخسر فلوسك كلها بس هتبقا مرتاح - احسن ماتلاقى حد ينصب عليك ويضيع لك اموالك

2x1
06-24-2012, 13:06
فعلا اخي احنا الايام دي ايام صعبة وصعب حد يثق فحد ويامنة علي اموالة وكل يوم بنسمع اشياء غريبة بتحصل حتي بين الاخوات وبعضها من طمع وحقد

sheko
06-25-2012, 01:40
هي ممكن تكون النصيحه بتاعتي ضعيفه الا و هي ما تتاجرش في ايام الاجازات الرسميه زي اعياد المسيحيين و يومي السبت و الحد "الايام اللي البورصه وقفه فيها علشان دي بيبقي فيها خساره جامده و ما معتش عن حد كسب فيهم اتمني تكون جديده بالنسبه لك

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:31
السلام عليكم
من بين الأخطاء و هي التسرع في أخد القرار
لا تتسرع في أخد القرار
و دائما عليك بالصبر

التسرع فى اخذ القرار اكبر مشكله فى هذا السوق

لان المتاجر الناجح هو الذى يتخذ قرار بعقلانيه وبهدوء تام

عكس الفاشل المتسرع اللى بيفتح صفقات بدون اى سبب

طالع نازل يفتح صفقات

ايه الجديد
06-25-2012, 20:30
التهور أكبر مشكلة بتقابلنى واللى اعتقد بيساويها الطمع
نقص الخبرة العامل الأساسى التانى
والحمد لله فى طريقى للتطوير

digirakan
06-26-2012, 09:54
اكبر الاخطأ في التداول هو عدم ادارة المال بشكل صحيح

والتدوال براس المال كاملا دون الالتزام بادراة حسابك بشكل صحيح

والعامل النفسي يجب السيطرة علية

واخر شي هو التحليل الفني للعملة

وفتح الصفقة بعد اغلاق الشمعة وفتح شمعة جديدة

abokhaledelmasry
06-26-2012, 14:21

اكيد كلنا مرينا ببعض الاخطاء اللي المفروض نتجنبها عند بدء متاجرة حقيقية ممكن كل واحد ياولنا اية
الاخطاء اللي اتسسبتلة فالخسارة في فترة تدريبة او فاول متاجرة حقيقية واتسسبت لة فالخسارة عشان نتجنبها

* عدم الحفاظ على الانضباط بالتجارة

* تجارة دون استراتجية

* الفشل في الانسجام بالسوق

* التعلم عن طريق التجربة والخطأ

* توقعات غير منطقية

*إدارة سيئه الرافعة المالية

sunlight
06-26-2012, 16:35

* تجارة دون استراتجية

* توقعات غير منطقية

الاخطاء الاكثر انتشارا الطمع وعدم اداره راس المال الجيده وعدم الصبر والاستعجال وعدم رؤيه الترند الصحيح والنفسيه الغير جيده والخوف من الخساره والخوف من البدا فى المتاجره لتجربه مريره مرت من قبل اشياء كثيره

omar kapo
06-26-2012, 16:37
* تجارة دون استراتجية
* توقعات غير منطقية
* غير كد التحكم ف النفس
* التوازن الاستراتيجي

KOGI
06-26-2012, 19:00
بالنسبة لى الاخطاء هى الطكع والادارة السيئة لراس المال ده غير التسرررع والخوف والقلق و المتاجرة براس مال كبير بدون خبرات كافية كل ده اخطاء

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 21:24
بالنسبة لى الاخطاء هى الطكع والادارة السيئة لراس المال ده غير التسرررع والخوف والقلق و المتاجرة براس مال كبير بدون خبرات كافية كل ده اخطاء

اكيد ياغالى سواء تاجرت على حساب كبير او صغير بدون خبره

فاكيد الخساره ستكون حليفه لك

الله المستعان

hehelibeb
06-27-2012, 19:51
الأخطاء الواجب تجنبها هو الدخول إلى الفوركس بدون تجريب

من أخطاء عدم الإستفادة من الخسائر

النسيم
06-27-2012, 20:47
موضوع جميل ...من رأي ان يجب أن يبدأ الشخص بفتح حساب تجريبي ...ثم بعد ذلك يفتح حساب مصغر ...

sabre
06-29-2012, 15:46
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لازم نبتعد عن التمنى لانى كنت ابقى فاتح الصفقه وعندما ينعكس عليا السعر لا اغلق الصفقه وافضل اتمنى رجوع السعر مرة اخرى علشان اعوض الخسار ولاكن يفضل الحساب يخسر لغايه ما يصفر فأنصح الجميع بالابتعاد عن التمنى والاتزام بالاستوب لوز

randy2kill
06-29-2012, 15:59
التسرع و انعدام الخبرة
الطمع دون حسابات
عدم الاستفادة من الاخطاء القديمة

hesham1046
06-30-2012, 16:21
تعرف اهم شىء هو الطمع لو ابتعدت عن الطمع سوف تنجح وشىء اخير هو عدم الاستعجال

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 16:29
تعرف اهم شىء هو الطمع لو ابتعدت عن الطمع سوف تنجح وشىء اخير هو عدم الاستعجال

بالطبع الطمع اكبر مشكله ممكن يسيطر على الانسان ويزين له كل شئ انه سهل ويتحقق فى لمح البصر

safiforex
06-30-2012, 16:54
بالطبع الطمع اكبر مشكله ممكن يسيطر على الانسان ويزين له كل شئ انه سهل ويتحقق فى لمح البصر

نعم هذا صحيح فالطمع هو الذي يسبب الكثير من المعانات بالنسبة للمتداول في الفوركس
و خصوصا انه لما يكون متعلق بحجم الصفقة من راس المال

husamart
06-30-2012, 18:30
مع انو قناعتي ان الواحد لازم يخطئ ويجرب .. وبعدها بتعلم .. بس الواجب انو تعرفو اخطاء مر فيها اللي قبلكو

عدم الاستعجال لدخول اي عقد فالسعر متذبذب ويعود للمكان مرتين واكن العملة هي التي اريد الدخول عليها

التروي عند دخول العقد والتأكد من العملة والتأكد من حجم اللوت
وضع هدف وستوب لوز
اختيار مكان الدخول الصحي
عند دعم او مقاومة او ترند

سحب الارباح دااااائما ا

derfcase
07-05-2012, 18:39
اهم اخطاء ارتكبتها في السابق هي
- عدم وضع اوامر ستوب لوز لصفقاتي
- التسرع بالدخول لحساب حقيقي دون التداول علي التجريبي مدة كافية
- عدم ادارة راس مالي بطريقة جيدة

nada
07-05-2012, 18:51
بصراحة هو اول حاجة وجهنتى هية التسرع وبعد ما ادركت هذه كونت اخسر كثيرا
فالان الحمد الله ابتداء فى تحسنات كثيرا وربح

pimo
07-06-2012, 01:08
من الاخطاء التي ارتكبتها في اول الامر عند دخولي الي الفوركس هو عدم التعلم الجيد في اساسية التداول ومن الاخطاء التي ارتكبتها ايضا هي الطمع في كسب الكثير من صفقة واحد

ehab
07-09-2012, 04:41
اهم حاجة عن الطمع ويخش بأدارة راس مال صارمة وبعدين يبعد عن الاستعجال
مجرد انه عايز يخش السوق فقط ينتظر اشارات الدخول بناء على الاستراتجة اللى بيعمل عليها
وينتظر وصل السعر الى نقطة الدخول يعنى الصبر

2x1
07-18-2012, 12:55
مع انو قناعتي ان الواحد لازم يخطئ ويجرب .. وبعدها بتعلم .. بس الواجب انو تعرفو اخطاء مر فيها اللي قبلكو

عدم الاستعجال لدخول اي عقد فالسعر متذبذب ويعود للمكان مرتين واكن العملة هي التي اريد الدخول عليها

التروي عند دخول العقد والتأكد من العملة والتأكد من حجم اللوت
وضع هدف وستوب لوز
اختيار مكان الدخول الصحي
عند دعم او مقاومة او ترند

سحب الارباح دااااائما ا

كلامك سليم ومنطقي جدا فعلا لازم الواحد يبقي داخل من نقطة قوية ويختار الوقت والسعر المناسب للدخول ويكون حجم العقد مناسب لراس مالك حتي لا تتعرض للخسارة السريعة

EngAhmed
07-19-2012, 11:35
المشكلة ان الواحد كان بيصبر على الخسارة اكتر من المكسب ودى سببت مشكلة كبيرة وكان بيشتغل على فريمات كبيرة زى ويكلى

waleed adel
07-21-2012, 22:53
اكبر سبب يسبب الخسارة للمتداول فى سوق الفوركس وخاصة المبتدئ حديثا هو الخوف
والطمع وسيطرة هذة العواطف على المتداول

Aker001
07-21-2012, 22:54
بالنسبة لى الاخطاء هى الطمع والادارة السيئة لراس المال ده غير التسرع
والخوف والقلق و المتاجرة براس مال كبير بدون خبرات

spiderxp
07-22-2012, 04:11
للاسف الخطأ الي مريت به كان عدم الصبر على الصفقة يعني زي مابيقولك في التأني السلامة ههههههههه

lesa
07-24-2012, 03:09
اعتقد ان السبب الرئيسى لتعرض اى مبتدئ للخسارة فى سوق الفوركس هو العواطف مثل الخوف والطمع وتركها تتحكم فى المتداول وهو فى السوق

Aker001
07-24-2012, 03:13
والادارة السيئة لراس المال ده غير التسرع والخوف
والقلق و المتاجرة براس مال كبير بدون خبرات كافية
ده يجب تجنبه

mena
07-24-2012, 08:52
عدم اساءه استخدام الحساب التجريبى وان تقوم بالتدريب عليه فتره كافيه والبعد عن العواطف

sky44
07-24-2012, 12:39
السلام عليكم . اسباب الخسارة التي يجب تجنبها كمبتدأ في هذه الفترة هي عدم التسرع في المتاجرة الحقيقية و التفكير اكثر في الربح و عدم التفكير في التعلم اولا

master_egypt
07-24-2012, 14:27
الطمع وعدم الاداره الجيده لراس المال هما اكبر سببان للخساره الفادحه واذا لم تتجنبهم لن تجنى ولا سنت واحد من الفوركس مهما اتبعت من طرق واستراتيجيات

dent
07-24-2012, 15:31
فيه فرق لو عاوز تتعلم اسال اى سوال واحنا هنجاوبك
لكن ممكن تشوف واحد يكون محترف وتمشى معاه على نفس الخطى اللى هو ما شى بيها وهتلاقى نفسك ماشى كويس

SlaiteR
07-25-2012, 01:46

عدم استعمال رافعة مالية عاالية بهدف الثراء السريع

مخاطره كبيرة لا انصح بها

وعدم الطمع في اغلاق الصفقات

تحياتي

king
07-25-2012, 19:16
فى بديتى عند التداول كان الخطاء الذى اقع فيه اهمال التحليل الاساسى وبعد ذالك اصبحت متاكد ان التحليل الاساسى ومعرفة اخبار العملات امر هام ودعامه قويه للتحليل الفنى لان هناك تغيرات كثيره تحدث للاتجاه العام لزوج العملات فى لحظه واحده

cash maker
07-26-2012, 08:25
الاخطاء الواجب تجنبها اهمها عدم التسرع فى الدخول الى صفقات لاتعلم عنها شيئا او اتخاذ قرار تنبؤ بدون دراسة
كافية ومحاولة التعلم من المتاجرين المحترفين وبعد ذلك يمكن ان تبدأ فى اتمام الصفقات

bell1895
07-26-2012, 21:20
طرح جميل
احنا اكيد بدنا حلول نتجنبها لكي لا نخسر
خصوصا المبتدئ الغير متمكن من هذا المجال

hesham1046
07-27-2012, 00:20
التفكير بعيد المدى : لا تفعل ذلك أبدا ، عليك أن تعيش اللحظة التي أنت فيها خاصة إذا كنت من يتاجر خلال اليوم ، لن يهمك ماذا سوف يكون وضع السوق في الشهر القادم ، بل حتى الأسبوع القادم ، إذا كانت تجارتك تعتمد على 30-50 نقطة عليك أن تبقي ملتزما بما حدث الآن ولا تبتعد بتفكيرك إلى المستقبل ، هذا لا يعنى أنك تكون بعيدا عما سيحدث بل هو جزء مهم من عملك أن تكون على دراية بالاتجاه طويل المدى

هند رضوان
07-27-2012, 02:21
برغم انى لسة مبتدئة بس شايفة اخطر خطا ممكن نقع فية الطمع

midoali
07-27-2012, 09:09
التسرع في الشراء وعمل صفقات كثير دي كانت من اهم خسارتي عدم معرفه تحديد حجم النقطه
كنت لا اعرف ان اجعل النقطه بي اكثر من سنت او بي 2 سنت لا اعرف هذا الشي

nrgslawi
07-27-2012, 09:34
من الاخطاء الواجب تجنبها هي عدم الدخول بصفقات كبيرة في نفس الوقت

basom59
07-28-2012, 11:31
ياااااااااه فكرتني بالذي مضى ههههه انا اول تجربة ليا كانت بالف دولار واشتغلت لاغاية ما خلصو ودخلت ادارة حسابات وباظت ودخلت زولو وخسرت ولاسه عمال اعافر علشان اوصل وربنا كريم

nemo emo
07-29-2012, 01:50
المشكلة الرئيسية هي أن تنعقد بصفقة خاسرة -- وليس فقط التضحية يحتمل المال ، ولكن الوقت أيضا. ويمكن وضع هذا الوقت والمال في شيء آخر هو أن تثبت لنفسها بأن تكون أفضل.

mage
07-29-2012, 03:46
هى كام حاجة كده الطمع والخوف والتسعر كل هذه الاشياء سبب فى الخسارة وكلها اخطاء واردة جدا فى سوق الفوركس ويجب على كل متاجر فى الفوركس ان يتجنب هذه الاخطاء وان يعمل على تفاديها والحد منها

ahrou
07-29-2012, 16:17
بالفعل يجب أن نتعلم من أخطاء الأخرين حثى نتجنبها

zeina
07-29-2012, 17:50
اعتقد اهم خطأ قد يرتكبة المبتدئ هو التسرع فى الدخول الى الماركت بدون الخبرة الكافية وكذلك ترك العواطف تسيطر علية اثناء التداول مثل الخوف والطمع

shemo
07-29-2012, 19:31
الدخول المتكرر الى السوق وفتح اكثر من صفقه فى نفس الوقت وايضا الطمع والخوف

dollyabdallah
07-29-2012, 23:13
والله يا جماعة انا قريت كتيير قوى عن الموضوع هو كويس جدا لكن يجب ان تكون عندك جرأة للمضاربة باموال حقيقة بعد التجريبى وربنا يكرم بس ان شاء الله اكيد اصحاب الخبرة يفيدونا بتجاربهم

2x1
07-30-2012, 11:58
فعلا لازم الواحد يكون جريء لكن فنفس الوقت ميكنش متسرع ودة اكيد هيكون بعد تحليل جيد للسوق

aggg
07-30-2012, 12:25
اذا استطعت التغلب على قوانين اللعبة او احتفظت لنفسك بقدرة التملك بهما فأنت من يتحكم فى الامور لصالحك
الخوف والطمه قوانين اللعبة بأختصار
وتجنب ان تشترى فى ترند هابط
تجنب ان تتعقد صفقة بدون دراسة
تجنب ان تشترى بدون تحديد نقاط للبيع او الشراء مبنية على منطقية فنية
تجنب عدم وضع استوب لوز

Single phase
07-30-2012, 18:44
انا الصراحه لسه في فترة التعلم والتدريب
ححاول اشوف اخطاء الاعضاء علشان احاول اتجنبها
مشكور

hichemdz
07-30-2012, 20:29
يجب عليك تجنب التسرع والتهور عند الدخول في الصفقات
دئما ادخل ب 10% فقط من الحساب
يجب عليك وضع الاستوب لوز دائما
تجنب الجشع واكتفي بالقليل تحقق الربح الكثير.

ameer
07-30-2012, 20:30
الاخطاء التي يجب على المبتدئين الابتعاد عنها هي التسرع والعحلة وعدم اخذ النصائح من الخبراء

Eng PTC
07-31-2012, 04:42
قرأت جميع الردود .. استفدنا بصراحة .. يا ليت بقيت الخبراء يكبتون لنا عشان نستفيد
ربنا يوفقنا ويوفقكم ويرزقنا ويزرقكم
يعطيك العافية

dr.stress
07-31-2012, 15:01
اكبر خطا يقع فيه المبتدئ انه يعتقد ان السوق هذا في اتجاة و احد لصالحه
بينما هوة مثل اي تجارة تحتمل المكسب او الخسارة

otakon
07-31-2012, 16:09
من خلال راي اذا كان راس المال اقل من 500$ فهو خطر على المبتدئ لانه يمكن يخسره
بسبب الطمع انه يمكن ان يربح فوق 1000$ هذا راي الشخي

ahmadsalaymeh
07-31-2012, 16:20
طبعا فكرة رائعة
ويجب على المحترفين ان يشاركو ما الاخطاء التي وقعو فيها وتجنبوها في البداية ليتم الاستفادة منها

tarek22
07-31-2012, 17:14
اضيفهم من عندي سبب مهم اقع فيه :
عندما اخسر صفقة احاول تكبير حجم العقد في الصفقة التالية ايا كانت املا في تعويض الخسارة , لكنها مع الاسف تتفاقم في معظم الحالات
و هو ما يصطلح عليه الانتقام من السوق وهو سبب اخر من اسباب الخسارة

nooor
07-31-2012, 18:38
اكبر غلط ممكن المبتدئ بالذات يرتكبة انة يتسرع فى فتح حساب فى الفوركس حقيقى ومايدخدتش الوقت الكافى
فى حساب الديمو لاكتساب الخبرة المطلوبة دا هيؤدى الى الخسارة لا محالة وهتخرج كمان محبط وهتكرة الفوركس

Single phase
07-31-2012, 19:20
هو الخطء الكبير هو الاستعجال في فترة التعلم
يعني الواحد مبيلحق فتره كبيره يتعلم

moneymachine5
08-02-2012, 14:41
اول الاخطاء اللي قابلتن هو اني مكونتش بعمل حد للخسارة وحد للمكسب وكنت بسييب العملية مفتوحة وده كان اكبر دليل اني مش محدد المكسب اللي انا عاوزة ياعني الطمع دخل في الموضوع
عدم تجربة الاستراتيجية جيد
كنت افتح صفقات وقت صدور الاخبار

midojocker
08-08-2012, 11:21
ان سوق الفوركس فى طبيعتة مغرى الى حد كبير ومن اسباب الخسارة عدم تحديد الهدف للمكسب والخسارة فمثلا لو كنت بخسر هقول انتظر لغايه مايرجع واعوض خسارتى واذا كنت بكسب بقول هيوص للنقطه التى تليها وهكذا تكون الخسارة
ارجو على كل مبتداء التعلم اولا ووضع نقط للمكسب والخسارة والله الموفق

HOUSAMMI
08-08-2012, 11:38
بسم الله

عليك اولا ان تتعلم جيد

والمتاجرة على الحساب الديمو حتى اذا ماحقق نجاح مرضى لك

عليك بالانتقاق الى الحساب الحقيقى مع اتخاذ التدابير الامنية الازمة من تحديد الاستوب لوس و نقاط ربح مقنعة و ادارة جيدة لراس المال

nemo emo
08-08-2012, 17:29
اول حاجة لاحظتها من خلال استخدامى لحساب الديمو ان من الخطا جدا
عدم استخدام ستوب لوس و ده بالتالى بيؤدى للطمع و خسارة مبلغ كبير من الصفقة

azza51
08-09-2012, 00:52
والله ابدا مش داخلة مستوفيه وعارفة كل حاجة فمفيش اخطاء كل الحكاية انك قلت اللي تاجر وخسر واخطأ يقول علي اخطاءه وانا الصراحه لسه مبتدأة ولسه مش تاجرت في حاجة لكن قريت كتير عن مواضيع اخطاء المبتدئين واهمها قلة المعرفة وعدم الصبر والطمع والرغبة في الثراء السريع وعدم القدرة علي ادارة المال والمخاطر وايضا عدم القدرة علي التحكم بالعواطف هذا طبعا غير الاخطاء الفنية التي يقع بها التاجر عند بدأ التداول الفعلي

MASTERH5
08-09-2012, 00:55
بصراحة ياجماعة المنتدى كبير أوى وانا مش عارف أبدأ منين ممكن ياجماعة حد يساعدنى ؟؟؟

medhat
08-09-2012, 01:00
من الاخطاء التى يجب تجنبها الاحساس بان الموضوع سهل ولا يستحق العناء فهو ليس سهلا انما
يسحبك مثل الدوامه وتفاجئ بانك فى وسط البحر ولا مخرج لك لابد من الدراسه جيدا والتجربه اكثر
من نره والتعلم المستمر والاحتيط للظروف

ahmed khattab
08-09-2012, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ممكن تبحث فى جوجل
او فى موقع الفوركس
او فى شروحات المنتدى لو مش موجودة شوف فى جوجل

The soul slayer
08-09-2012, 06:11
طبعا الطمع وعدم إدارة رأس المال بشكل محكم تؤدي بالأغلبية لتصفير الحساب
لذا لازم الواحد يتاجر بعقل ويكون قنوع بالقليل الدائم إن شاء الله

target100
08-09-2012, 06:51
اه طبعا ادارة رأس المال عامل مهم جدا ومفيد كمان لازم كلنا ناخد بالنا منه وياريت نتعلم كمان من اخطأنا ونعمل علي عدم تكريرها

petit poussin99
08-09-2012, 11:46
انا من خلال دراساتي في مجال الفوركس النظري استطيع القول ان التركيز على الربح على المدى القصيرهو اؤمن الحلول للحفاظ على راس المال

x-sat-x
08-09-2012, 20:10
نشكركم على مشاركتكم لنا أخطاءكم حتى لا نسقط فيها

congraulation14
08-10-2012, 02:43
عن نفسى لسه بقول يا هادى.. بس لازم نجرب تجربه على الارقام الوهميه الاول ونتأكد اننا هنمشى صح فيه بنسبه عاليه

بسمة الحياه
08-10-2012, 03:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكبر الاخطاء كانت الطمع و حب المغامرة
واصغرها كان عدم التركيز احيانا مما يجعلني اخسر خسارات كنت اتقبلها و اسنفيد منها لاحقا
بالتوفيق اخي

tamrinsty
08-10-2012, 20:38
أيضا مبتدأ و أحببت هدا الموضوع لكي نتجنب الأخطاء التي يقع فيها الإخوان و نتعلم من المحترفين
شكرااا

maddy
08-10-2012, 20:44
اهم شيء القدرة على ادارة رأس المال مهما كان حجمه
وتجنب الاخطاء التي توقعك في الخسارة

تقبل مروري

mora warda
08-10-2012, 20:52
شكرا اخى الكريم على هذا الشرح اتمنى اننا نتجنب الخطا ان شاء الله

nemo emo
08-10-2012, 20:55
اول حاجة لازم تعرفها فى الفوركس ان فرص الربح و الخشارة متساوية
ثانيا لازم تعمل ستوب لوس تجنبا للخسارة الكبيرة و كمان عشان ميبقاش فيه طمع
و ربنا يوفقك ان شاء الله

simox big
08-10-2012, 20:59
السلام عليكم اخي حياك الله على هده المبادرة الطوبة
ففعلا سوق الفوركس صعب بالنسبة لنا كمبتدئين لدالك نحتاج الى طريقة امنة

marwa
08-12-2012, 08:24
الحمد لله رب العالمين لا اعتقد استخدام الحساب التجريبي لة معايير محددة لانة معمول فقط للتدريب فالواحد بيعرف فية ازاي
ميغلطش وازاي هو عمل حاجة صح والله المستعان

thomsonkarw
08-12-2012, 18:38
هى كام حاجة كده الطمع والخوف والتسعر كل هذه الاشياء سبب فى الخسارة وكلها اخطاء واردة جدا فى سوق الفوركس ويجب على كل متاجر فى الفوركس ان يتجنب هذه الاخطاء وان يعمل على تفاديها والحد منها

mohamed eldamnhorey
08-12-2012, 19:21
يجب على كل مبتدأ انا ينظر الشارت نظره جيده ويقرأ الشارت قراءة جيده ودقيقه

salahdimansa
08-12-2012, 19:43

alaaavocato_2009
08-13-2012, 07:22
انا اشعر ان الجميع يعلم جيدا ما هى الخبرات المطلوبه ويبخلون علينا بالمعلومات وعسى ان يكون هذا الظن خطا ونجد من لديه القدره على تعليمنا بعض الامور النافعه

ELZIDANEY
08-13-2012, 08:16
شغلك يكون على مدي 24 ساعة يوميا يعني لا تعمل حسااااااااب لعدين يعني تقول السوق بكره أو السوق الأسبوع اللي جاي ولكن تفكيرك كله ينصب في حاجة واحدة بس انك تربح الآن

master_egypt
08-13-2012, 23:40
اكبر خطا اخى هو التسرع والرغبه فى الحصول على المال فى اسرع وقت ممكن هتلاقى نفسك فشلت فى كل شئ ومش هتقدر تكمل نهائى ولا هتوصل لاى ربح اطلاقا وابعد عن الطمع والانتحار براس مالك وحافظ عليه باداره سليمه

nourfx
08-15-2012, 12:13
انا كنت بعاند السوق واما اخسر مااحترمش وقف الخساير وافضل مستنى الارتداد بالاضافةة انىى كنت بدخل بمارجن عالى جدا
فكانت النتيجة المارجن كول مرة واتنين وتلاته لحد ما راجعت نفسى واتبعت اسلوب جديد فى شغلى
ادارة راس مال +نقطة دخول كويسة + تحجيج الهدف+احترام وقف الخسارة

sami212
08-15-2012, 17:09
فعلا أخي أنا بدأت بالأبلاود و ربحت 10 دولار في شهر لكن طمع أعماني

my5233
08-16-2012, 01:11

موضوع جميل
ونتمنى من الخبراء فى هذا المنتدى ان يساعدوا فى ارتفاعه ومد يد العون لنا كمبتدئين
:)

Eng PTC
08-16-2012, 04:47
اعتقد ان اهم الاشياء هو الطمع

دخلت مرة صفقة بيع يورو دولار وكسبت 20 نقطة

انهيت الصفقة وفتحت صفقة بيع كمان لكني خسرت اكثر من 30 نقطة

اعتقد ان الطمع هو اكبر مشكلة

Mohamed Diab
08-16-2012, 10:31
اراى ان من تعاملى البسيط فى الفوركس ! ان اكتر مشكلة الطمع فالمكسب والخوف من الخسارة والرضى بالخسارة !
وعدم التأكد من توقعاتك قبل بدء العملية

hrdrock
08-16-2012, 19:06
اهم الاخطاء الواجب تجنبها وده عن علم وليس عن خبرة

عدم الطمع فى المكسب وعدم الخوف من الخسارة وهى دى المعادلة الصعبة وكلمة سر نجاح المضاربين

eng/ali
08-16-2012, 20:09
من وجهة نظرى كمبتدىء ان احنا بندخل مجال الفوركس بدون علم كافى وبدون معرفة المصطلحات الموجوده داخلة دا بخلف ان كل واحد فينا داخل ياما فاكر انه هيكسب مبالغ كبيرة
بدون تعب او انه داخل وهو خايف من الخسارة والاثنين فى راى خطأ
لازم الواحد يدخل هو عارف ومتعلم كل حاجة عن التداول وبعدين الخبرة بتيجى مع الوقت

lahcen077
08-17-2012, 03:29
السلام عليكم
انا بالنسبة الي الشراء اثناء ارتفاع السعر هي المشكلة التي تواجهني

thunderfot
08-28-2012, 22:07
خطئي في بداية التداول انني كنت أعتمد على جهاز الكمبيوتر العادي ولكن بسبب أنقطاع الكهرباء المتكرر في مصر سبب لي خسائر كثيرة

ولذلك أشتريت لاب توب وخط انترنت يو اس بي لا يعتمد على كهرباء المنزل

whereyou1
08-28-2012, 22:15
بصراحه انا لما دخلت في الفوركس وكنت مبتدئ في مشاكل كتير قابلتني لانني خاطرت دون العلم باي استراتيجيه اوقواعد او اي مسطلح ينفعني ولكن الان انا اتداول وانا مطمن لاني درست الفوركس وعلمت كل اسراره وقوانينه

amr beni ata
09-03-2012, 03:03
البعد عم الطمع و المجازفه
تعليم الاستراتيجيات واساليب الربح وتجنب الخساره
وايضا المساعده فى حل مشاكلهم وتقديم الاقتراحات والافكار الجيده والاشاره الى الشركات المضمونه فى هذا المجال والشركات التى توجد بها شبهه نصب او تحايل وكيفيه اكتشاف ذللك

eslam2665
09-03-2012, 03:14
اهم شئ التحلى بالصبر والشجاعة والتركيز والقناعة والبعد التام عن
الطمع والتسرع والخوف والتوتر واليأس والاستسلام للخوف

amiraamira
09-09-2012, 17:46
يا رب يا اخي يدخل حد خبير و يرد علينا لاني
انا ايضا اريد جواب في هذا الموضوع
للاسفادة و اكتساب الخبرة

Ramyrooma
09-09-2012, 18:00
من اهم الاخطاء التي يجب تجنبها للمبتدين هي اولا التسرع في اتخاذ القرارات و الاستسلام للخساره. و الشراء و السوق في حالت تزبزب لذا يجب عليك ان تكو ن علي درايه كامله بمتغيرات السوق و لديك الخبره الكفيه في اداره راس المال

عبدالعزيز
09-09-2012, 18:22
عدم التسرع والبعد عن الطمع وعدم الاستسلام للخسارة والصبر وشكرا

m.sayed
09-11-2012, 00:35
ابعد عن المتاجرة ايام الاجازات و ابعد عن يوم الجمعة انا كانت اول صفقاتي دائما يوم الجمعة و طبعا كلها انتهت بالخسارة و قبل المتاجرة لازم نتعلم نحدد الاتجاة الصحيح

bakerabukomsan
09-11-2012, 02:02
اخي الكريم يجب الابتعاد عن الطمع الفضيع وعليك تعلم الفوركس جيدا لدرجه لا توصف حتي تسير في طريق اقل خساره وربما لو قمت بالعمل علي حساب تجريبي لكي تفهم اتجاهات السوق والاخطاء التي تواجهك لتفاديها في المستقبل والتعلم منها

**شهد**
09-11-2012, 02:09
اكبر خطا اخى هو التسرع والرغبه فى الحصول على المال فى اسرع وقت ممكن هتلاقى نفسك فشلت فى كل شئ ومش هتقدر تكمل نهائى ولا هتوصل لاى ربح اطلاق

sagda
09-11-2012, 06:45
موضوع جميل جدا وفعلا يفيد كل مبتدىء بس من قرائتى فى الفوركس ارى ان الخسارة منحازة فى الغالب على التأهيل النفسى للشخص المتاجر واعتمادة على عواطفة

علي البصري
09-11-2012, 07:02
الاخطاء كثيرة ومتنوعة بحسب المتاجر نفسه وطًريقة المتاجرة منها الطمع غير المقنن بعض الاحيان الطمع مطلوب لاستحصال اكبر قدر ممكن من الارباح وهذا الطمع يجب ان يكون مستند على رؤية فنية زائدا الاستوب المتحرك فاستعماله ضروري جدا لا اقل هو يمنع تحويل الربح ة خسارة ومن الاخطاء ايضا اعتماد التوصيات المجردة بدون بيان السبب ومنها عدم استعمال الستوب لوز ومنها الدخول الى الحقيقي بسرعة وبدون اي تاهيل .......

bellyfx
09-12-2012, 22:26
اعتقد ان التسرع هو ثاني الاسباب بعد الطمع

راي شخصي

بالتوفيق لكم

abdulhadi
09-13-2012, 20:54
موضوع جميل جدا
نرجو من كل اصحاب الخبرة
شرح وجهة نظرهم

Marikx
09-13-2012, 21:35
القصة وما فيها أنا مبتدأ
ولكن ب أخطاء غيري قد اتفادى بعض منها

mondemonde
09-14-2012, 00:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا على هدا السؤال اخي الكريم
في نظري الاخطاء التي ينبغي تجنبها كمبتدئين هي كالتالي
*عدم التمرن الكافي على حساب ديمو
*عدم تسيير راس مال بشكل جيد
*الرغبة في الربح السريع
و حظ سعيد للجميع

1one
09-14-2012, 00:34
التفكير بعيد المدى : لا تفعل ذلك أبدا ، عليك أن تعيش اللحظة التي أنت فيها خاصة إذا كنت من يتاجر خلال اليوم ، لن يهمك ماذا سوف يكون وضع السوق في الشهر القادم ، بل حتى الأسبوع القادم ، إذا كانت تجارتك تعتمد على 30-50 نقطة عليك أن تبقي ملتزما بما حدث الآن ولا تبتعد بتفكيرك إلى المستقبل ، هذا لا يعنى أنك تكون بعيدا عما سيحدث بل هو جزء مهم من عملك أن تكون على دراية بالاتجاه طويل المدى.

تفكير صائب ومحترم ورأي متوازن فعلا يوحي بخبرة ورصانة
شكرا على الموضوع الجميل والرد الحكيم .

MAGDY
09-14-2012, 00:40

أكبر خطأ وأول خطأ ، والمتسبب الرئيسى فى الخسارة .. هو
عدم القراءة الكافية عن الموضوع .. نعم .. القراءة
الإطلاع .. زيادة المعرفة .. البحث عن كل معلومة تخص الفوركس
يعنى دراسة متأنية ومستوفاه
لكن تنط فجأة فى وسط السوق .. فسامحنى
ده الكلام للى عايز يمشى صح ويكسب صح
على أد مجهودك وتعبك ، هيكون تحصيلك وربحك
هى الحكاية مش نصاحة ولا شطارة ولا فزلكة
ده علم ودراسة وموضوع كبير
كلمة حق لوجه الله
تحياتى

abbas
09-14-2012, 10:30
عندما نتاجر يجب أن نتبع بعض القواعد. عندما نتاجر في وقت ما نحن لسنا حذرين. عند وجود صفقة رابحة نجد انفسنا لاشعوريا ندخل فى صفقة جديدة فى نفس الاتجاة بلوت كبير فى محاولة لتحقيق اكبر ربح ولكن دائما النتيجة تاتى بالعكس

goodbye_love
09-15-2012, 00:00
الاستعجال في الربح اهم خطاء بيقع فية المبتدأ
انا في اول يوم تداول ليا على الحساب الحقيقي
حققت مكسب 65 نقطة ومع ان كان هدفي 50 نقطة بس
ولانى طمعت واستعجلت المكسب لان حسابي صغير 15 دولار بس
خسرت 3 دولار في يوم واحد

bakerabukomsan
09-15-2012, 00:32
الابتعاد الكبير عن الطمع لانه سيدمرك وتخسر كل اموالك عليك التحلي بالصبر والابتعاد عن الطمع حدد اهدافك قبل البدء تعمل الفوركس جيدا افهم معني التداول الصحيح اختر الطريق الجيد ولا تخف وثق في نفسك

moisaid
09-15-2012, 00:36
منورين ياحلوين
الأخطاء التي نقع فيها كمضاربين مبتدئين
هي
التسرع في دخول صفقات معلبة من غير معرفة أسباب الدافعة للبي أو الشراء
عدم الالتزام أي بمجرد ما تعكس الصفقة تجدنا غلقنا الصفقة و دخلنا في أخرى بفس الطريقة في أخرى عكس الأولى
و هذا كله ناتج عن التسرع و معرفة أسباب الدخول
علينا بالتعلم ثم التعلم
بالتوفيق

Minismsm
09-16-2012, 01:41
أهم نصيحة هي عدم الدخول بحجم نقطة كبير
وانتظر الفرصة تأتيك ولا تتدوال لمجرد التداول
وربنا يوفقك ويوفقنا

---------- Post added at 10:41 PM ---------- Previous post was at 10:39 PM ----------

الاستعجال في الربح اهم خطاء بيقع فية المبتدأ
انا في اول يوم تداول ليا على الحساب الحقيقي
حققت مكسب 65 نقطة ومع ان كان هدفي 50 نقطة بس
ولانى طمعت واستعجلت المكسب لان حسابي صغير 15 دولار بس
خسرت 3 دولار في يوم واحد

ممكن سؤال
كم كام قيمة انقطة الي داخل بيها عزيزي ؟
وهل النتيجة الكلية لحد الان ربح ام خسارة ؟
وشكرا :)

loda
09-16-2012, 09:43
انا مبتدئة في الفوركس لكن لي تجربة صغيرة كانت ناجحة ولكنها تحولت الى فشل وخسارة ةالسبب في هذا الولا عملت صفقات مفتوحة ولم اتفرغ لها , ثانيا الطمع وسرعه فرحتي بالمكاسب جعلتني انسى انه قد تكون هناك خسارة , ثالثا انا اتبعت من اول الطريق خطة عشوائية لا تعتمد على دراسة معينه انما تسير على التخمينات فقط

amir
09-16-2012, 09:55
يجب تجنب اخطاء كثير منها مثلا التسرع
قد يعرض المستخدم لاخسائر فادحه
وقلة القناعه والصبر ايضا

suhao
09-16-2012, 10:59
اقتناص الفرص اهم شئ ودع السعر ياتي اليك
ولا تذهب انت اليه ان نحدد نقط دخول جيده وقويه ولا نستعجل

mohamed amin
09-16-2012, 11:07
السلام عليكم وحرمة الله وبركاتو اظن ان اهم خطا قد يقع فيه المتدى انو
دائما يسرع للحصول على المكاسب لذللك ييقع فى الخسارة وشكرا

elkhawaga
09-16-2012, 11:41
موضوع جيد ونرجوا من اهل الخبرة فى مجال الفوركس مد يد العون لنا المبتدئين لتعليم الاستراتيجيات واساليب الربح وتجنب الخساره وايضا المساعده فى حل مشاكلهم وتقديم الاقتراحات والافكار الجيده والاشاره الى الشركات المضمونه فى هذا المجال والشركات التى توجد بها شبهه نصب او تحايل وكيفيه اكتشاف ذللك .. واتمنى تثبيت الموضوع

suhao
09-16-2012, 11:43
ادرس الصفقه كويس واحكم النقطه المناسبه جيدا
وضع في اعتبارك الاكتفاء بالربح القليل حتى لو كانت الصفقه هدفها
ر من كدا فانت لاتعرف مايمكن ان يحول السوق ويتغير كل شئ

elkhawaga
09-16-2012, 11:45
نعم عاوزين طريقة تكون شاملة و ممتازة تخلينا مطمئنين
فسوق الفوركس صعب بالنسبة لنا كمبتدئين وإذا لم نجد المرشد الذي سيطلعنا ببعض الأفكار المفيدة فسنضيع في بحر التداول ولن نستفيد منه طبعا بدون تعان بل العكس

soso1691
09-17-2012, 04:01
انا اتمنى ان يساعدنى خبير فى التداول او يتداول نيابة عنى ولكن يفهمى كل صغيرة وكبيرة قام بها لكى اتعلم منه

suhao
09-17-2012, 11:08
هو انك تداول في حسابك افضل علشان تتعلم احسن
لازم تحس بمتعه الربح وكمان الم الخساره
علشان تعرف تحافط على رصيدك

katrine
09-25-2012, 23:41
ياريت أحد يعطينا الأشياء التي يجب تجنبها في التعامل لكي نتجنب الخسارة
و أرجو من الاعضاء المحترفين أن يفيدونا بخبراتهم
لكي لا نقع في الأخطاء

yassin
09-27-2012, 17:05
الخطأ لابد منه لنتعلم و مثل هذه الأسئلة ما هي إلا طريق لتقليل نسبة الخطأ إلى حد ما و لكن كوني مبتدئ أيضا أريد معرفة هذه اللأخطاء
لرفع الموضوع من أجل وصول الخبراء

yassoo011
09-27-2012, 17:38
اول واهم الاخطاء الي مررت بها هي الطمع وعدم استخدام
ستوب لوست فانه خطير في حالة التقلبات السريعة في السوق

mohamed tawfik
09-27-2012, 17:39
اكبر الاخطاء هو الطمع وعدم ادارة راس المال بشكل صحيح وايضا التسرع عند التحليل والدخول فى الصفقة ووضع راس مال كبير لأن فيه ناس بتحط مرتبها كله وده خطأ كبير جدااا لأنه لو خسرها فا هو عاش من غير مرتب الشهر دا وبيكررها تانى برضو معرفش ليه .. اهم شىء تتعلمه كمبتدأ انك تتعلم من اخطائك وخبرتك .

eslam.barakat
09-27-2012, 17:41
هو اكيد اكبر الاخطاء الطمع والجشع لكن المهم ان ترتب امورك وتتمتع بزكاء في تداول الاموال

ayman.shosha
10-01-2012, 22:45
اخى العزيز انصحك وانصح نفسى اولا
تجنب ما يلى:-
-التسرع
-الطمع
-تجاهل العلم وعدم الطبر عليه
-تجاهل التطبيق العملى
-تجاهل الهدية المسماة بالحساب التجريبى
-لا تفتح حساب حقيقى لأول مرة بحساب كبير تجنبا للرهبة

AsaadSoft
10-02-2012, 00:01
اعتقد ان اهم شيء يجب تجنبه هو عدم اضاعة رأس المال والحفاظ على نسبة منه على الاقل اثناء المتاجرة
او عدم استثمار اموالك كلها في الفوركس واستثمار فقط الاموال التي لا تحتاجها

mohamed nada
10-02-2012, 01:05
السلام عليكم
القناعه وعدم التسرع فى اتخاذ الاختيار

mido2012
10-02-2012, 08:28
انا حاسس ان الربح او المكسب من الفوركس بعيد لانه مبني علي المجازفه ومش كل الناس بتحب تجازف

ahmed_alsayed
10-02-2012, 12:24
ارى عدم وضع خطة فى علمية التداول بمعنى وضع تارجد للمكسب والخسارة والالتزام به مهما كانت الاغراءات بحيث لا تكون طماع ومتسرع وتجنب العصبية لانها تؤدى الى الخسارة

ahmed fakhry ali
10-05-2012, 15:17
ده خطأ كبير جدااا لأنه لو خسرها فا هو عاش من غير مرتب الشهر دا وبيكررها تانى برضو معرفش ليه .. اهم شىء تتعلمه كمبتدأ انك تتعلم من اخطائك وخبرتك

rigiray
10-05-2012, 21:01
ارجو مد العون فنحن كمبتدئين نحتاج
الى من يدلنا على الطريق الصحيح
نحو النجاح و شكرا

sky4net
10-07-2012, 19:31
اسباب الخسارة التي يجب تجنبها كمبتدأ في هذه الفترة هي عدم التسرع في المتاجرة الحقيقية
و التفكير اكثر في الربح و عدم التفكير في التعلم اولا

maged mohamed
10-07-2012, 20:15
الطمع الزائد
الطمع ده ابن لذينه يعتبر مقبره لمظم المبتدئين فى مجال الفوركس و الواحد ياما عانى

keko
10-19-2012, 18:23
فعلا لو كل واحد فينا ذكر اخطاءه اكيد كلنا هنحاول ان نتعلم ونستفيد بقدر الامكان ومن الاخطاء الشائعه الى انا وقعت فيها بس الحمد
لله تجنبتها بعد ذلك هو عدم استخدامى لامر وقفالخساره فهذا ادى الى تمرجن حسابى وده طبعا للطمع وان الواحد كان فاكر انه بكده يقدر يتحدى ويفهم السوق ويخقق اعلى الارباح

tarek22
11-20-2012, 22:15
المخاطرة في الفوركس موجودة ولكن لو انت ماشي في الفوركس علي اساس علمي واستراتجية سليمة يبقي ان شاء الله مش تخسر وعليك عند المتاجرة بالا يتعدي حجم المخاطرة من رأس مالك الي أكثر من 10% وعليك ان تدرس خطة لأدارة رأس المال بحيث تتفادي الخسارة والا تطمع في الربح فالطمع أكيد يؤدي ألي الخسارة

imyasser
11-21-2012, 01:36
مساء الخير ياريت ياجماعه المشرفين او اصحاب الخبر ميبخلوش علينا بالمواضيع والفيديوهات ايى تشرح خطوه خطوه او حته الصور بس يكون سهل ومبسط وتصبحو على خير

joker7diaa
11-21-2012, 06:37

سبب الخسارة على حساب الديمو كانت أني مش ماخد الموضوع بجد يعني ما هي مش فارقة عندي ربحت ولا خسرت اصلاً
اما على الحساب الحقيقي سبب الخسارة كان أني كنت دخلت صفقات بالاعتماد على اشياء معينة مثل الشموع الفردية فقط او شموع الاتجاه فقط , وا لاعتماد على الترندات لوحدها . واكيد تعلمت من الخطء ده

ramy saad
11-21-2012, 17:25
السلام عليكم اخى الكريم
لكى تتجنب الخسارة يجب عليك فى البداية ان تكون واثق كل الثقة فى تحليلك او الاستراتيجية التى تعمل بها و البعد عن الطمع و التحلى بالصبر
بالتوفيق لك و تقبل مرورى

p2000
11-22-2012, 01:03

انا الخطا الى اتركبته فى حياتى واللى مش ممكن انساه هو انى فتحت صفقه وكانت مربحه وكان فى رصيدى 40 دولار والتحليل كان تمام والاتجاه زى ما انا عاوزه والمكسب زاد لغايه ما وصل ل 70 دولار وبعدين الرصيد مفهوش الى يكمل وانا محطيتش ستوب لوز ولا حتى تيك بروفت وسيبت الصفقه ورحت شغلى ورجعت يامعلم ولقيت حسابى اتمرجن وطبعا انا كنت متابعها من خلال حسابى من الشغل
بس علىكد ما انا خسرت كل الرصيد على كد ما انا اتعلمت انى لاوم احط التيك بروفت علشان احافط على حسابى :)

محترف
12-11-2012, 08:05
أنا ارى ان اكبر سبب يسبب الخسارة للمتداول فى سوق الفوركس وخاصة المبتدئ حديثا هو الخوف
والطمع وسيطرة هذة العواطف على المتداول الخوف من الخسارة والطمع فى تحقيق
مكسب كبير هما العدو الاول للمتداول والسبب الرئيسى للخسارة

esoosaad
12-12-2012, 01:32
خمس اشيااااااااااااااااااااء تجبنها عند البداية في التداول علي الفوركس كمبتدء حتي لا تحقق خسائر هي التسرع والطمع
ونقص الخبرة وعدم قراء السوق والتعامل مع ازواج لا يكن الدولار طرف فيها

hasback
12-12-2012, 01:50

الاخطاءالتي ارتكبتها كثيرة فمعة قلة الخبرة كنت اتاجر على الديمو على العملات وانا لم اتعلم بعد خبايا الفوركس اي سبقت الذي وجب تاخيره وكذلك لم اكن اعرف مميزات كل عملة والعلاقة بينها فهي قد تبدو امور بسيطة الا انها قد يتوقف عليها مصير صفقتك

bellyfx
12-12-2012, 10:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا مبتدئ و لكن اخبرك بان الطمح اول و اكبر مسبب للخسارة

فعليك بتقنية و خطة لللالتزام بها

y4x
12-12-2012, 11:57
انا اول تجربة لى كانت بمبلغ 153 بونص شهرين

فقدهم فى يومين ما تبقى منهم غير 3 دولار بس

اول يوم كنت ربحت 20 دولار وفرحت اوى بعد بعد كده اللى حصل كان السوق متقلب

مش مهم المهم تعلمت منها الكثير

kingmos4
12-13-2012, 21:52
اخى الكريم
من الاخطاء التى يجب على كل مبتدء ومحترف تجنبها هى الطمع
فالطمع من اهم اسباب ضياع الحساب
ايضا لابد من تجنب التسرع والتهور فى الدخول العشوئى بدون دراسة للصفقات

الحصري
12-23-2012, 22:43
السلام عليكم
انا بقي اخطائي كتير وهى
1- الطمع
2- عدم الصبر على المكسب والانتظار على الخساره حتى تكبر واندم بعدين
3- التداول على حقيقي بدون الاتقان مما تسبب لي بخسائر شويه كبيرة

yaallah3
12-24-2012, 00:52
الخطا اللى دايما يتكرر فى البدايه هى الطمع وطبعا بردو قلة الخبرة
دة غير التسرع ولذلك يجب على الجميع الحذر من الوقوع فى مثل هذه الاخطاء

rinko
12-24-2012, 10:59
لازم نبتعد عن التمنى لانى كنت ابقى فاتح الصفقه وعندما ينعكس عاليا السعر
لا اغلق الصفقه وافضل اتمنى رجوع السعر مرة اخرى علشان اعوض الخسار ولاكن يفضل الحساب يخسر لغايه ما يصفر فأنصح الجميع بالابتعاد عن التمنى والاتزام بالاستوب لوز

peternaser190
12-24-2012, 11:08
الاخطاء الواجب البعد عنها :
المشكلة الرئيسية هي أن تعقد بصفقة خاسرة محتمل تتغير- الإطار الزمني القصير لعمليات التداول-التجار معرفة أخبار الأحداث التي من شأنها تحريك السوق ، ومن غير المعروف حتى الآن الاتجاه في وقت مبكر. لا يجوز للتاجر حتى تكون اثق تماما ما قد يكون اعلان أنباء

imran
12-29-2012, 12:21
من اهل الخبرة فى مجال الفوركس مد يد العون لنا المبتدئين لتعليم الاستراتيجيات واساليب الربح وتجنب الخساره وايضا المساعده

nasinasi
12-29-2012, 21:33
عن نفسي أول سبب في خساتي كان الدخول بصفقة كبيرة
واستعمال رافعة مالية عالية جدا المجازفة وعدم التخطيط

sonya
12-30-2012, 15:08
سؤال جميل ياريت يكون فيه تبادل خبرات
حتى يستفيد الجميع وربنا يوفق الكل

aminox
12-30-2012, 17:43
بصفة عامة لا يجب على المبتدء أن يتاجر بأموال حقيقية وأن يتجنب الطمع والتسرع والرغبة الجياشة في الحصول على أكبر قدر من المال في فترة زمنية قصيرة وهذا لا يتماشى مع مستواه وخبرته في مجال الفوركس وإن تجنب هذه الأشياء فسيحقق إن شاء الله كل رغباته

btisso
12-31-2012, 01:07
كمبتدى يجب عدم التسرع اولا
والتدرب على الاقل ستة اشهر ديمو وبعدها التوكل على الله

farahatxbs
03-19-2013, 11:23
السلام عليكم
قتل الطمع نهائيا وحدد الاستوب لوز وتيك بروفت بحذر
الصبر حتى يصل لنقطه الدخول
كما قال احد الاعضاء الاستاذ محمد الدمنهورى لا تجرى وراء السعر ولكن انتظره حتى يأتيك
حسن اداره رأس المال ان لم تدرك كيف تدير رأس مال فمن ذا الذى سيديره عنك
واخيرا ان لم تجد المتعه فيما تعمل فلا تعمل

Omar89syria
03-19-2013, 14:18
الطمع وطلب الربح السريع
بل انتظار الفرص المناسبة للبيع والشراء
وعدم التسرع

magedman
03-19-2013, 15:02
يجب عليك عدم الطمع وتحديد الهدف من كلة صفقة وانت علي اي اساس داخل هاذي الصفقة دي معظم الاخطاء التي يقع فيها المبتدئين

joker7diaa
03-19-2013, 15:06
كمبتدى يجب عدم التسرع اولا
والتدرب على الاقل ستة اشهر ديمو وبعدها التوكل على الله

دائماً نحن نتوكل على الله ف جميع الامور
العمل على الديمو يكون بعد تعلم الاساسيات وتعلم التحليل والتطبيق يأتي على الديمو وتقييم النفس كذلك

dodomido15
03-19-2013, 15:19
اعتقد من اهم الاشياء التي يجب تجنبها هو الملل لانه الملل اول يء يشيطر على المبتديء لانه من وجهه نظري يجلس فترة يشاهد و يستمع و يسال و يجمعبونص و ممكن يتعرض لاي خطا فاذا حدث له ملل فقد خسر وقتا طويلا في هذا المجال الشيق

mmmsss
03-20-2013, 01:26
طبعا المووضوع فكرته جميله جدا فعلا لازم كلنا نساعد بعض على قدر المستطاع
واشكر جميع الاخوه الين شاركوا بالموضوع
جزاكم الله خير

czero
03-20-2013, 03:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،،
من أهم الأخطاء الطمع والتشاؤم وعدم الصبر ،،

BONEKOUR
03-20-2013, 04:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكبر الاخطاء هو الطمع وعدم ادارة راس المال بشكل صحيح كذلك التسرع عند التحليل والدخول فى الصفقة براس مال كبير واهم شىء تتعلمه كمبتدأ ان تتعلم من اخطائك وخبرتك .
تحياتى للجميع

Lionz
03-20-2013, 04:02
نعم اننا محتاجين كمبتدئين الي الارشاد الصحيح في الفوركس من المحترفين في هذا المجال والاستماع اليهم في
هذا العمل ويجب ان نجتنب الاسراع في العمل علي الفوركس والطمع في الربح بسرعه ويجب التحلي بالصبر والثقه

sadprince
03-20-2013, 06:53
السلام عليكم ورحمه الله من راى الشخصى ان الطمع يهدم كل شئ ففى اى شئ فى هذه الدنيا نجد ان الطمع يقل ما جمع وبالاضافه الى عدم الاداره الجيده لراس المال

tydia
03-20-2013, 11:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاتـــه
الاخطاء هي التسرع و الطمع اخي مع عدم الادارة الحسنة لي رأس المال
بالتوفيق لك مع تحياتي

krim gom3a
03-20-2013, 13:57
التفكير بعيد المدى : لا تفعل ذلك أبدا ، عليك أن تعيش اللحظة التي أنت فيها خاصة إذا كنت من يتاجر خلال اليوم ،
لن يهمك ماذا سوف يكون وضع السوق في الشهر القادم ، بل حتى الأسبوع القادم ، إذا كانت تجارتك تعتمد على
20-50 نقطة عليك أن تبقي ملتزما بما حدث الآن ولا تبتعد بتفكيرك إلى المستقبل ، هذا لا يعنى أنك تكون بعيدا
عما سيحدث بل هو جزء مهم من عملك أن تكون على دراية بالاتجاه طويل المدى.........

ايمان حسن
03-20-2013, 17:44
أن أفضل طريقة لتقليل الاخطاء، والتي هي الطريقة الشاقة والطويلة، هي أن تقوم في تعليم الفوركس الكافي المتعلق بأسواق فوركس،
قبل أن تبدأ بعمليات تداول على حساب فوركس حقيقي. لكن ينصح معظم الخبراء استخدام حساب فوركس تجريبيلفترة زمنية معينة قبل أن تقوم بالتدوال بالأموال الحقيقية.

rebaoui
03-20-2013, 17:46
السلام عليكم
في نضري الخطا القاتل الذي يمر به جميع المبتدئين هو التسرع والمخاطرة
و بالتالي في الغالب يؤدي الى خسارة الحساب
اهم شئ كمبتدئ ان لا تخسر حسابك
دمممتم في رعاية الله و تقبلوامروري

forex-2013
03-21-2013, 02:38
كنت أسير بشكل جيد وبدأت أتعلم التداول وإدارة رأس المال،لكن مع الأسف هذا اليوم تملكني الطمع حيث أردت أن كسب بسرعة وفي ساعة زمن إنهار الحساب،حيث كانت حركة سعر زوج الأسترليني مع الدولار سريعة جداً،ولم تفلح توقعاتي.

achrafraja
03-21-2013, 02:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
من اسباب الخسرة هي الطمع التسرع عدم كتساب الخبرة
وشكرا

abdousrk
03-21-2013, 04:20
لعدم ارتكاب الاخطاء في الحساب الحقيقي
يجب التدرب جيدا على الحساب التجريبي
ومن اهم الاشياء الاعتماد على التحليل
و تحديد ستوب لوز لعدم االوقوع في خسارة كبيرة
والابتعاد عن الطمع موفق عزيزي

Heba Elhawal
03-21-2013, 15:24
اخي الفاضل
انا لحد دلوقتي ما تاجرتش
بس من اللي بشوفه و بسمعه
ان لو الواحد ما اتحكمش في اعصابه و توتر هيخسر و هيتعب كتير
و انه لازم يجمد قلبه و يتحمل مسؤلية قراره
سلامي للجميع

Omaryat1
04-04-2013, 00:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي أظن أن أهم الأخطاء هو عدم تكرار نفس الأخطاء في التجارات القادمة لك بعد الخسارة

amr elking
04-04-2013, 01:08
السلام عليكم اخى الكريم الاخطاء التى تقابلنا فى الفوركس تكون سرعة الربح ثم الطمع وهذة اخطاء يجب
استبعادها من تجارتنا خلال الفوركس حتى تكون الدخول بنجاح وربح باذن الله

boba17
04-04-2013, 17:26
يعنى مبدأ المخاطرة مرفوض للمبتدئين

canforex68
04-04-2013, 17:27
طبعا انه ما دام المتدجاول بتادجر في الفوركس فانه سيكون له خساءر
و طبعا ان الخساءر فهي تاتي من الاخطاء و ما يجب تجنبه هو الطمع

zak123
04-04-2013, 17:32
السلام عليكم
الا خطاء الواجب تجنبها هي عدم التفكير في الربح السريع و تجنب المخاطرة
و تقبل مروري

مروة زكريا
04-14-2013, 20:17
السلام عليكم
هناك العيد من الاخطاء يجب الابتعاد عنها ومنها المخاطرة في التجارة و الثقة الزائدة بالنفس و الاصرار على تعويض الخسائر و يجس على كل تاجر الصبر وعدم الاستسلام للخسارة و التعلم اولاً واخذ الخبرة لتحقيق الارباح

youssefkits
04-16-2013, 17:00
السلام عليكم ،الاخطاء الواجب تجنبها هو عدم التسرع في إتخاد اي قرار حول الصفقات.

Hicham Bouizane
04-16-2013, 17:05
شكراا لك لطرح الموضوع على طاولة النقاش

هناك نقاط مهمة تم التطرق لها و الأكيد استفدما منها نحن المبتدؤون

إن شاء الله لا نقع في ما وقع فيه من سبقونا

boboyacine
04-16-2013, 19:37
بما أن الواحد منا مبتديء فلازم يكون عنده أدنى المعلومات عن الفوركس وكيفياتها ومواعيدها المناسبة
ويكون التدريب مستمر الى حين الدخول في الحساب الحقيقي
وذلك تجنبا للأخطاء التي قد تكلف غاليا

astars
04-27-2013, 11:10
السلام عليكم ورحمه الله الصراحه
اهم حاجة عند البدايه انك تختار الشركة اللى تشتغل معاها انا اتنصب عليا من شركات كانت المفروض كويسه اسال كتير قبل ما تجازف بفلوسك في ناس شغاله في الموضوع دة من سنين اسالهم الاول

mohamed_reda1987
04-27-2013, 11:48
مراعاه ادارة رأس المال والحاله النفسيه للمتداول دول اهم عنصرين يجب مراعتهم حتى لا تتعرض لخسائر فادحه

ktkot123
04-27-2013, 15:54
السلام عليكم اخي شكرا لك على هذا الطرح الجميل الذي يساعد الاعضاء الجدد على كسب الخبرة تقبل مروري المتواضع

star7
04-27-2013, 15:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،،
أول الأخطاء الدي إرتكبت : الطمع ، التسرع في فتح الصفقات

ماجد999
04-27-2013, 16:43
كان لي اخطاء في تحديد حجم اللوت المناسب لي الصفقة وفي تحديد الاستوب لوز لكن الحمد الله قد تعلمت

khaled73
04-27-2013, 16:49
لازم تهيا نفسك كمبتدأ علي الخسارة قبل المكسب دى نصيحتى ليك وانا لا اتمنى لك الخسارة بالتاكيد

L!NDa
04-28-2013, 13:40
|- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته -|

انا لما كنت اتعلم والله خسرت راس مالي اكثر من 6 مرات يعني كل هذا كان بسبب الطمع
يعني انا لو حققت 10 دولار ربح مثلا كنت ما اسحبها وادخل بلوتات مدمره لحسابتي
والحمد لله هلا فرق ما كنت عليه وما انا عليه الان
بالتوفيق

memeshoker
05-03-2013, 05:11
عدم فتح صفقات كبيرة لان الصفقات الكبيرة ممكن تكون خسائرها كبيرة
ايضا عدم فتح صفقة مع صفقة اخرى خسرانه
ايضا لابد من وضع استوب لوز لان عددم وضع استوب لوز ممكن يودى الى ضيع الربح

alhassansabry
05-03-2013, 17:30
موضوع جميل

aimansaeed
05-03-2013, 17:42
نفسى أتعلم بجد بس لسة شايف الموضوع صعب
ربنا يسهل وأتعلم

ayoub
05-03-2013, 19:19
السلام عليكم
الموضوع مهم جدا في التداول التسرع و طمع سببان في خسارة يجب ان نتعلم قبل فعل اي شيء

maachou
05-03-2013, 19:31
لو استثمرت 50 دولار كم يستغرق من الوقت لكي اربح في الصفقة

sendrela
05-03-2013, 22:36
اكبر خطأ ممكن يقع فيه اى مبتدأ هو انه يتعجل ولا يتعلم جيدا بالبدايه ..لان التعلم سيجعلك تعلم ما الصفات التى يجب ان تدخل بها وفى اى وقت تدخل بها ..

انصحك بالتريث قبل اتخاذ اى خطوة

mekawypair
05-03-2013, 23:06
الكل لابد وان يخطأ
نريد من اصحاب الخبرات النصائح المفيدة
وجزاكم الله خيرا

memeshoker
05-04-2013, 02:10
موضوع شيق ويوحى بدلالات عظيمة خاصة للمبتدئين اللى زى حالتى قلابد من معرفة اسعار العملات فى سوق قوركس ومتابعتها دقيقة بدقيقة كى اتجنب اى خسارة تحدث لى
ولابد من معرفة هذه السعار جيدا كى تأتى عندى الخبرة فى التعامل مع اى سعر سوق فوركس

haya malik
05-04-2013, 12:45
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أكيد لا يوجد تاجر لم يمر بالأخطاء حتى لو كانت بسيطة
ومن الاخطاء التي يجب تجنبها هي الطمع لان الطمع يجعل
الشخص يخسر الكثير وارباحه تصبح قليلة في بعض الاوقات
وعدم الصبر والتسرع في أخذ بعض القرارات المهمة و عدم
معرفة السبب الرئيسي الذي سبب الخسارة وعدم التعلم من هذه
الاخطاء والتوقف عن التعلم و الثقة الزايدة بالنفس

gna28
05-04-2013, 14:42
شكر خاص لصاحب الموضوع
الاخطاء الشائعة فى التداول هو انك تتدول بحجم عقد اكبر من اللازم بالنسبة لرأس المال

alfatehforex
05-04-2013, 14:57
ياريت اخى الكريم تجبلنا بعض الاخطا اللى احنا كمبتدئين
حتى لا نقع فيا ولكى تعم الفائدة

Drakojan
05-04-2013, 15:23
انا عضو جديد فى شركة فوركس واريد ان اعرف ما هى التعاملات اللى تتم وكيف يمككنى المشاركة فيها
وما هى طرق الربح والخسارة لتجنب الخسارة وما هى الاخطاء الواجب تجنبها لتلاشى الخسارات المتكررة
وشكرا جزيلا ♥

alfatehforex
05-04-2013, 15:28
الخطا يعلمنا الصواب فرنجو كل من كان مبتدى ووقع فى خطا
ان يفيدنا به وجزاكم الله عنا خيرا

yadozona
05-04-2013, 17:00
اعتقد ان اهم شيء هو ايجاد خطه للتعامل مع الفوركس
فليس سوق المال من الاعمال التي تجني لنا الاموال
دون اعتبار او تفكير مما ياتي بالخبره

Hodaxxx
05-04-2013, 17:09
السلام عليكم
لو سمحتوا انا عايز استراتيجيه للمبتدئين ؟ وازاي استطيع المضاربه وكدا ؟ وايه البرامج اللي ممكن تساعدني؟

---------- Post added at 04:09 PM ---------- Previous post was at 04:07 PM ----------

ممكن ان يقوم بارسال لينك يوجد به الشرح للمبتئين وشكرا
ولو في شرح لطريقه الايداع عن طريق البنوك الارضيه يقول

محمود السيد محمود
05-04-2013, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله
الموضوع ان الجديد مثلى انا لازم يتانى وليس الربح ياتى بالسرعة وانما بالخبرة والخبرة تحتاج الى مران
فليدخا على حساب تجريبى وليتمرن والله الموفق

azdine45
05-04-2013, 17:17
الخطأ الكبير الذي يقع فيه اكثر النتداولين بالفوركس وهو نقص المعرفة
لا تتسرع بفتح حساب حقيقي قبل اتقان المتاجرة على الديمو..
وشكرااا...

Mounir-92
08-12-2013, 13:50