PDA

View Full Version : أيهما أفضل

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

realyone
06-09-2012, 13:08
أيهما تفضل الدخول ماركت او الدخول بأمر معلق
عن نفسي افضل الدخول بامر معلق,لأن السعر مهما ذهبت او بعدت فاعتقد انه سوف ترجع فلما الأستعجال اذن,هناك متداولين يدخلون ماركت خوفا من ان صفقاتهم لن تتفعل اذا علقوا الأوامر

fafa280384
06-09-2012, 13:21
صح والله الامر المعلق احسن ونتائجه افضل معي
خاصة بزوج اليورو ودولار

Rami
06-09-2012, 14:47
الامر لا يمكن الجزم به , كليها يعود حسب الظروف , فلو مستعجل وستترك الجاز وتغادر وتتوقع وصول السعر لمكان معين يمكنك عمل امر معلق وانت مطمئن للتحليلك , اما لو كنت جالس على الجهاز تراقب الشارتات ووصل السعر لمكان جيد للبيع او الشرا لم لا ان تقوم بتنفيذ الامر ماركت ؟

zahran
06-09-2012, 14:49
صحيح جدا كلامك . الدخول باوامر معلقه افضل بكثير من الدخول ماركت . ولكن له شروط واساسيات يجب ان تؤخذ فى الاعتبار واولها ان يكون الدخول بامرين معلقين وليس امر واحد ويكون فى اتجاهين مختلفين . فلو صعد السعر يتفعل الامر المعلق بالشراء ولو هبط السعر يتفعل الامر المعلق بالبيع وهكذا ... واحسن تحليل بيمشى على الموضوع دا حلو اوى هو التحليل الرقمى ولكن لمن يجيده فعلا ولمن يكون عنده استراتيجه يمشى عليها ..

AhmedMagnifico
06-10-2012, 14:04
عادى يا اخى العملية دى ترجع لظروفك انت نفسك
ولحالتك يا اخى الفاضل فلو مستعجل ممكن تعلق
والله اعلم
:)

Smart
06-10-2012, 14:39
على فكره اغلب الصفقات الرابحه تكون اوامر معلقه
لانك بتحدد اقوى الاماكن للبيع او لشراء
اى انك بتنتظر السعر ان ياتى اليك
عكس انك انت الى تروح لسعر..وعلى فكره دى كانت احصائيه قراءت عنها
ان اغلب الصفقات الرابحه تكون اوامر معلقه

ramid
06-10-2012, 15:21
شكرا لكم على الافادة لم يسبق لي التعامل بأوامر معلقة
وحسب اجاباتكم المشجعة أعتقد انني سأجرب الاوامر المعلقة قريبا
تداولا رابحا للجميع ان شاء الله

djongar
06-10-2012, 15:36
اغلب الصفقات الرابحة هي معلقة وعن نفسي بعد ان احلل الشارت وادرس مواقع الدخول اكون متأكد عندما يبلغ السعر المستوى المطلوب سيكون في صالحي مع الحفاظ طبعا على مرونة عند فتح الصفقات توقعا لأي طارئ

konine
06-10-2012, 15:40
أنا ٱفضل دخول ماركت لأني أتاجر سكلبرج
و دخول أوامر معلق تكون نافعة في بعض ستراتيجيات
الله كريم

The Mester X
06-10-2012, 15:46
الاوامر المعلقة تبقى جيدة جدا و لها قائدة كبيرة و انا اعمل اوامر معلقة و اروح لعمل امور اخرى و الااومر المعلقة تحليك تدخل قي التقطة للتننظرها بدون متابعة
و هي ناجحة افضل من الاوامر المباشرة التي تفتحها في الحين

magic777
06-10-2012, 15:52
بصراحه العمل بالاوامر المعلقه افضل واحسن الطرق لكن هيا محتاجه برده
متاجر محترف بيقدر يحدد نقاط دخول وخروج قويه يضع عندها اوامره واهدافه واستوباته
اذا وصل للمستوى ده واشتغل بالطريقه دي كده يبقى سهل علي نفسه الوقت والضغط النفسي

kingman
06-10-2012, 16:27

هى العمل بالأوامر المعلقة اكيد كله فوائد ذى هذا السوق لكن المشكلة تكمن فى خبرة واحترافية المتاجر انه يقدر يضع نقط ومستويات قوية على الشارت بحيث يضع اوامره ويذهب بعيد عن المنصة ويبقى مطمن لتحليله ونقاطه وليس الكثيرين مننا يمتلك تلك المهارة طبعا لكنها افضل ماتكون ان استطاع المتاجر تحقيقها وانا ايضا بعمل بهذه الرطيقة وبحاول اتقنها خصوصا وانا معتمد فى تجارتى على التحليل

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:49
الامر المعلق فى رأى افضل لانك لو كسبت صفقة تقدر تنهيها
ولا تجازف وتكتفى بما كسبت وتتجنب الخسارة

safiforex
06-24-2012, 02:58
بالنسبة للموضع هذا ، فهو متوقف على حسب نوعية المتاجرة التي يعمل عليها المتداول
ان كان يعمل وفق استراتيجية فانه سيجخل مباشرة على الصفقة لما يرى المؤشرات تعطيه ذلك
اما لو كان يعتمد على التحليل فانه من الاحسن له الاوامر المعلقة

sunlight
06-24-2012, 02:59
الامر المعلق فى رأى افضل لانك لو كسبت صفقة تقدر تنهيها
ولا تجازف وتكتفى بما كسبت وتتجنب الخسارة

نعم الدخول بالاوامر المعلقه افضل اكيد لانك بتدخل فى ننقط بعيده وتستطيع ان تكسب منها لوت كبير اما المتاجر الماركت بيكسب نقط قليله ودا بيمشى مع الاسكالبينج

talal
06-24-2012, 03:11
طبعا الدخول بامر معلق افضل بكثير من الدخول ماركت خصوصا اذا كان وضع الامر بتحليل جيد وكذلك اذا كان الهدف صغير اعتقد من السهل تحقيقه
ولكن الدخول ماركت لا يبين حالة السعر في الفترة الحالية لانه ربما ترى السعر نازل وتبيع ولكن يعكس اكثر من 100 نقطة وتخسر الكثير من الاموال

nrgslawi
06-24-2012, 03:13
انا اعمل بالامر المعلق بطريقة غير مباشرة وهو انني انتظر وصول الشارت الى السعر الذي انا اريده وافتح الصفقة بشكل يدوي

magic777
06-24-2012, 03:16
هى العمل بالأوامر المعلقة اكيد كله فوائد ذى هذا السوق لكن المشكلة تكمن فى خبرة واحترافية المتاجر انه يقدر يضع نقط ومستويات قوية على الشارت بحيث يضع اوامره ويذهب بعيد عن المنصة ويبقى مطمن لتحليله ونقاطه وليس الكثيرين مننا يمتلك تلك المهارة طبعا لكنها افضل ماتكون ان استطاع المتاجر تحقيقها وانا ايضا بعمل بهذه الرطيقة وبحاول اتقنها خصوصا وانا معتمد فى تجارتى على التحليل

هو طبيعي مش اي متاجر يقدر يشتغل بالاوامر المعلقه لانها زي ماقولت تستلزم احترافيه عاليه وفهم شامل
لآليه حركه العملات لكن اللي عاوز يوصل للمستوى ده لازم يتعب ويتابع الشارت اطول وقت ممكن
غير ان لو ركز على عمله واحده هيكون اسهل هنا

sunlight
06-24-2012, 03:29
هو طبيعي مش اي متاجر يقدر يشتغل بالاوامر المعلقه لانها زي ماقولت تستلزم احترافيه عاليه وفهم شامل
لآليه حركه العملات لكن اللي عاوز يوصل للمستوى ده لازم يتعب ويتابع الشارت اطول وقت ممكن
غير ان لو ركز على عمله واحده هيكون اسهل هنا

استخدام الاوامر المعلقه بيكون اكتر مع الناس اللى بتضع الاوامر من اول الاسبوع لاخر الاسبوع وتريح دماغها لكن الاسكالبينج مينفعش يحط اوامر لانه بيلعب مع تحركات السوق

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 03:34
نعم انا ايضا افضل الدخول ماركت لاني اتاجر اسكالبنج
ولكن استخدم الاوامر المعلقة عندما استخدم التبريد والتعزيز في الصفقات الطويلة

A7mad_Aziz
06-24-2012, 05:01
اخي انا ادخل الفرصة بأي طريقة طالما انا محدد السعر اللي هدخل منه ممكن ادخل ماركت او امر معلق المهم ادخل من المستوى اللي انا عايزه

Mostafa Mando
06-24-2012, 06:35
الحقيقة انا متفرغ جدا للفوركس لذلك انتظر لفرصة دخول جيدة واحلل وادخل مباشرة

في الصفقة لا استخدم الامور المعلقة انا وجهي في وجه الشارت دائماً

deadlyfox
06-24-2012, 11:02
انا افضل الدخول بامر معلق
لانى ببقى حاطط لنفسى هدف معين عاوز اوصل ليه

2x1
06-24-2012, 12:09
فعلا الاوامر المعلقة اضمن بكتير بس للحسابات الكبيرة

خوف من المارجن يعنيي لازم ستوب لوز مناسب ليها

Mohamed90
06-24-2012, 12:17
السلام عليكم طبعا اخي الاموامر المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر
ستفتح الصفقة تلقائيا حتى في غيابك و يوجد من حب تتبع الشات بنفسه و عدم ابتعاد حسب تفرغ كل متداول

hppt
06-24-2012, 12:51
انا بصراحة بعمل امر معلق واحيانا الربح يبقي كتير منة لان الامر المعلق دا حسب التوصيات اللي عندي وانا مش مستعجل خالص
وبعدين انا في يوم تفاجات اني نسيت صفقة رحت فتحت المنصة لقيتها مكسباني 50 بيب والثفقة خلاص انتهت والسوق قفل فرحت وقتها

ahmed
06-24-2012, 12:55
صراحه افضل الاوامر المعلقه للدخول عن الماركت
بفعل ان الاوامر المعلقه تدخل من سعر انت تحددة بناء على تحليل
فان لم ياتى السعر فان هناك خلل فى التحليل بوجهه نظرى

kimokonolove
06-24-2012, 12:56

بتعتمد على التاجر الجيد او المتداول الجيد
لاكن افضل متابعة السوق بصفة مستمرة على سبيل المثال مرة كل نصف ساعة او ساعة

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 13:00
صراحه افضل الاوامر المعلقه للدخول عن الماركت
فان لم ياتى السعر فان هناك خلل فى التحليل بوجهه نظرى

بالظبط اخى الكريم
الاوامر المعلقه صحيح يتفعل الاوردر بناءً على تحليلك
وهى افضل من الدخول ماركت ونتائجه ممتازه اكتر

jihadazzam
06-24-2012, 13:02
الاضمن للربح بالفوركس للحسابات الكبيرة
لان الحسابات الصغيرة على طول تتمرغن
وهو الدخول مع وجهة السوق من مناطق دعوم قويه هو الواحد بيستفيد

mohamedfx2005
06-24-2012, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لك اخي على الموضوع وانا في اعتقادي ان كل هذا يتغير حسب المتاجر وطريقته وتفرغه للمتاجرة
ففي اعتقادي لا يمكن للمتاجرين السريعين وضع اوامر معلقة والله اعلم

yassoo011
06-24-2012, 14:10
انا ارى الاوامر المعلقة في بعض الاحيان افضل
من الماركت وليس كل الاوقات فقط في اوقات الشك في اتجاه السوق
للاستفادة من الاتجاهين الصاعد والهابط

remo
06-24-2012, 14:20
عن نفسي افضل الدخول بامر معلق,لأن السعر مهما ذهبت او بعدت فاعتقد انه سوف ترجع فلما الأستعجال اذن,هناك متداولين يدخلون ماركت خوفا من ان صفقاتهم لن تتفعل اذا علقوا الأوامر

انا لية رايين اول راى انك تعلق الاوامر افضل بكتير لان انت بكدة هتحقق المقولة اللى بتقول خلى السعر يجيلك واوعى تروح للسعر وكمان هطبق اساس الفوركس اللى هيبقى النقطة الصحيحية للدخول فى الصفقات مع ادارة راس مال سليمة وانت بكدة هتنجح فى تلك الصفقات عشان كدا انا افضل الاوامر المعلقة لكن الماركت لية ظروفة ياعنى لوفتحت على نقطة قوية هتقول علق صفقة ماتخش اية المانع

---------- Post added at 11:20 AM ---------- Previous post was at 11:19 AM ----------

ودخول الماركت دا فى معظم الاحيان يعتمد على الاخبار يعنى فى ناس ببتداول على الخبر فبيدخولوا ماركت قبل الخبر بدقيقة او ثوانى وبيقفلوا الصفقة بعد الخبر على طول وهنا دخول الماركت ضرورى انا كدا قولت راى فى الحالتين

moonlight
06-25-2012, 09:30
اعتقد ان نتائج الاوامر المعلقة تكون افضل ولكن احيانا نفضل الدخول فى السوق مباشرة فكل تاجر له طريقة عمله الخاص فى الفوركس وقد فيد الاوامر المعلقة اكثر فى حالة اننا سنفتح الصفقة ونتركها ونترك الجهاز فلنتجنب اى خسائر نستخدم الاوامر المعلقة

2x1
06-25-2012, 09:37
الامر لا يمكن الجزم به , كليها يعود حسب الظروف , فلو مستعجل وستترك الجاز وتغادر وتتوقع وصول السعر لمكان معين يمكنك عمل امر معلق وانت مطمئن للتحليلك , اما لو كنت جالس على الجهاز تراقب الشارتات ووصل السعر لمكان جيد للبيع او الشرا لم لا ان تقوم بتنفيذ الامر ماركت ؟

بصراحة الامر المعلق بتبقي نتايجة حلوة ونقاطة اعلي خصوصا عند وجود

هبوط للعملة ويننتظر خبر لدعمها بتقدر تحقق مكسب جيد جدا

aboualy
06-25-2012, 09:57

اعتقد اخى العزيز ان الدخول بامر معلق افضل كثيرا لانك فى الامر المعلق تستطيع ان تحدد نقطة دخولك كما تشاء بعكس الدخول امر ماركت الذى تفتح الصفقة فيه على السعر الموجد فى السوق حالا مهما كان

alskndry
06-25-2012, 09:59
لكل طريقة فائة ولكل طريقة محبيها

وهناك من يقول انتظر السعر ان ياتى اليك ولا نذهب اليه

ولكن هناك بعض الوقت لا ياتى السعر اليك فلابد من الذهاب اليه

ahmed
06-25-2012, 11:01

اختلف معك فى ان تذهب انت الى السعر
لان هناك خطورة بالفعل تكمن وراء ذلك
مثلا كبر حجم الاستوب وانتقاص مقدار الهدف
اذا كنت تعمل باستوب وهدف واضحين

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:08

اؤيدك بشده اخى الغالى

يجب ان تنتظر انت السعر يأتى اليك وتقتنص الفرصه الصحيحه

ولاتجرى وراء السعر كما يعمل الاغلبيه لجنى ارباح باستعجال وتسرع

nogael_77
06-25-2012, 11:10
انا ادخل عادة ماركت وقليل اني ادخل بأوامر معلقة اعتقد أن هذا يتوقف على الشخص نفسه والاستراتيجية التي يستخدمها لأن في استراتيجيات تقوم على الدخول ماركت مثل استراتيجية تقاطع المتوسطات المتحركة

okash
06-25-2012, 11:12
ألامر المعلق شي ممتاز وتضمن منه ارباح اكثر
اما الماركت لا تدخلها الا لما يكون في خبر قوي او متأكد من فرصة ما في الشارت

aminos
06-25-2012, 12:03
السلام عليكم
شكرا لكم يا أعضاء المنتدى الكرام
لم يسبق لي كذالك التعامل بأوامر معلقة من قبل
و حسب إجابات الأعضاء الكرام من الضروري سأقوم بتجربة هذه الأوامر المعلقة بإذن الله

abdallah elbaz
06-25-2012, 12:35
على حد علمي ان الاوامر المعلقه افضل وانك بتحدد مكان البيع والشراء وبرضو مش نقدر ننسا الدخول بماركت

kareem
06-25-2012, 12:47
حسب استراتيجيتك وتحليلك والسعر الذى تتوقعة فمثلا واعتقد أغلب الصفقات التى تربح هى الصفقات المعلقة ومفيدة ان كنت مشغول بأمر أخر ولكن مع الممتابعة للسعر وان تحدد نقاط دخول وخروج قوية وبيعتمدى على الخبرة والاحترافية للمتاجر

abokhaledelmasry
06-25-2012, 16:39

اعتقد ان هذا رايك والكثير قد يستخدم نفس اسلوبك

ولكن السوق ملىء بالفرص الجيده ولا ان نقتنصها سريعا اما الاوامر المعلقه فى تكون لها ظروفها وليست دائمه

Mtec
06-25-2012, 17:46
بالفعل انا ايضا افضل الدخول بامر معلق تفاديا لانزلاق السعر ، وايضا اذا كانت النقطة قوية سوف يرجع السعر الى الامر المعلق ، ومن ثم يكمل الاتجاه الاصلي

sho
06-25-2012, 17:48
لم اجرب الدخول باوامر معلقة من قبل ولكن من الاجابات التى طرحت لاحظت ان الكل يفضل الاوامر المعلقة ويرى انها تحقق نجاح اكبر لذلك سوف اقوم بدراستها للبدء فى تجربتها شكرا على المعلومات القيمة

safiforex
06-25-2012, 17:55
لم اجرب الدخول باوامر معلقة من قبل ولكن من الاجابات التى طرحت لاحظت ان الكل يفضل الاوامر المعلقة ويرى انها تحقق نجاح اكبر لذلك سوف اقوم بدراستها للبدء فى تجربتها شكرا على المعلومات القيمة

اخي ما دمت لم تعمل بالاوامر المعلقة فعليك اولا ان تدرس التحليل
لان الاوامر المعلقة ما هي الا نقط يعتمد عليه المتداول في تحليله ، و هي تكون نقط من المحتمل الارتداد منها السعر

compaq0
06-25-2012, 18:10
احب ايضا الدخول بامر معلق اشعر ان السعر سيذهب الى ما اريده اينما طال الوقت و انا الاولى بفارق هذه النقاط اهذا اعلق صفقه من سعر معين و احدد هدفها و استوبها

elazez
06-25-2012, 18:20
اذا كان التحليل صحيح وملائم وكان هناك اكثر من وسيلة
تؤكد لينا اتجاه حركة الاسعار واصبحنا مقتنعين ومطمئنين للعمله وحركتها
اي سنعرف وسنتوقع حركتها لا مانع من الاوامر المعلقة التي تحقق ارباح معقولة

mosghaly
06-25-2012, 18:41
بالنسبالي انا اوقات كتيرة جدا بدخل بكل الطرق دي واكتر كمان لان دة يرجع الي اسلوب التجاره ورؤيتك من الاتجاه الجديد للسعر باستخدامك للتحليل الفني والاخباري المناسب

remas
06-25-2012, 18:43
يعنى انا شغال اسكالبنج علشان كده بفضل الدخول ماركت بسعر السوق ودا الافضل بتالنسبه ليا لكن احيانا الجا الى وضع اوامر معلقه خاصة لما اكون داخل وقت الاخبار بعمل اوامر معلقه قبل الخبر

konine
06-25-2012, 18:44
نعم أخي وضع أوامر معلقة شيأ مهم للمتاجر و هو يحميه من كتير من متاجر بالعواطف و ضغوط نفسية.
فما عليك سوى وضع أوامر دخول وخروج و إبتعاد عن شار
الله كريم

remas
06-25-2012, 18:58
الاوامر المعلقه كويسه مقلناش حاجه بس انت بتحط اوامر معلقه بناء على ايه لو بناء على تحليل خاص بيك يبقى الا فضل انك تلتزم بوضع استوب لوز لانه امان لراس مالك

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 19:14
الاوامر المعلقه كويسه مقلناش حاجه بس انت بتحط اوامر معلقه بناء على ايه لو بناء على تحليل خاص بيك يبقى الا فضل انك تلتزم بوضع استوب لوز لانه امان لراس مالك

طبعاً الاوامر المعلقه مهمه جداً ولكن يجب ان نلتزم بها ونضع الامر فى المكان المناسب

تكرم عينك خوى

devloppman
06-25-2012, 20:24
أنا غالبا ما أستخدم الاوامر المعلقة لأني لا أجلس أمام الحاسوب لفترة طويلة
لأنو مش ممكن أستنى لغاية ما يوصل للسعر المطلوب
أتركها على الله وكل شيء على الله

KOGI
06-25-2012, 20:49
اغلب الصفقات الرابحة هي معلقة وعن نفسي بعد ان احلل الشارت وادرس مواقع الدخول
اكون متأكد عندما يبلغ السعر المستوى المطلوب سيكون في صالحي

mony
06-26-2012, 17:06
افضل الاوامر المعلقه مثل امر وقف الخساره فهو امر مهم ويجب استخدامه بشكل جيد

gribi17
06-26-2012, 19:04
الآوامر المعلقة جيدة خاصة في المقاوامات و استراتجية البريكاوت
لكن أحيانا يخدعك السعر و تجد نفسك في ورطة خاصة في أوقات التذبذبات

hehelibeb
06-27-2012, 19:41
فعلا الأوامر المعلقة إهي الأكثر فاعلية

وخاصة إذا حددت لها تايك بروفيت وستوب لوز

ابو محمد
06-27-2012, 20:08
يعنى انا شغال اسكالبنج علشان كده بفضل الدخول ماركت بسعر السوق ودا الافضل بتالنسبه ليا لكن احيانا الجا الى وضع اوامر معلقه خاصة لما اكون داخل وقت الاخبار بعمل اوامر معلقه قبل الخبر

نعم الاسكالبينج افضل شيئ وجدتة بالفوركس
وادخل يدوي ماركت ولكن يجبل الالتزام بالهدف والاستوب
وعند الاخبار ابتعد عن التداول لحين الانتهاء من الخبر

aboualy
06-27-2012, 20:11

الاسكالبينج طريقة مربحة ولكنها خطرة اخى العزيز فهى كما يمكن ان تحقق منها ارباح كبيرة فى وقت قليل يمكن ايضا ان تحقق خسائر كبيرة فى وقت قليل ولذلك يجب الالتزام فعلا بوقف الخسارة وادارة راس المال مع هذه الطريقة التزام صارم

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 20:18

مظبوط ياغالى انت كده ماشى صح اخى ابو محمد لانك تبعد عن السوق وقت الاخبار

وكمان تعمل على نظام الاسكالبينج بس اهم شئ الادارة الماليه فى الاسكالبينج ومتكبرش العقود لديك

وياريت تحاول تكبر رأس مالك لان الاسكالبينج يحتاج رأس مال كبير علشان تاخد نقاط بسيطه بعقود كبيره

عزبز 18
06-27-2012, 20:23
على فكره اغلب الصفقات الرابحه تكون اوامر معلقه
لانك بتحدد اقوى الاماكن للبيع او لشراء
اى انك بتنتظر السعر ان ياتى اليك
عكس انك انت الى تروح لسعر..وعلى فكره دى كانت احصائيه قراءت عنها
ان اغلب الصفقات الرابحه تكون اوامر معلقه

نعم اخي الكريم كلامك صحيح لان معظم الصفقات انا ربحتها كانت باوامر معلقة واغلب الصفقات خسرتها كانت الدخول ماركت عن تجربة شخصية لانك ستدخل بيع او شراء من مناطق مهمة مثل الدعوم او المقاومات

ابو محمد
06-27-2012, 20:25
مظبوط ياغالى انت كده ماشى صح اخى ابو محمد لانك تبعد عن السوق وقت الاخبار

وكمان تعمل على نظام الاسكالبينج بس اهم شئ الادارة الماليه فى الاسكالبينج ومتكبرش العقود لديك

وياريت تحاول تكبر رأس مالك لان الاسكالبينج يحتاج رأس مال كبير علشان تاخد نقاط بسيطه بعقود كبيره

نعم اخي الكريم كلما كان راس مالك كبير بالاسكالبنج
اكيد سوف تكون ارباحك كبيرة يعني اذا دخلت بعقد استاندر
وخرجت بهدف10 نفاط سوف تربح 100 دولار وهذا جيد

كريم
06-27-2012, 20:29
الأوامر المعلقة جيدة جدا و ممتازة ايضا في توفير وقتك

و الماركت يحبه العاملين بالاسكالبنج و غيرهم و لكني افضل

الأوامر المعلقة و الله يوفق الجميع

bousshimin
06-27-2012, 20:32
أفضل أخي دخول بأمر معلقة خلال تدولي لأن هده طريقة تريح أعصابي دون تتبع شارت
وكدا حدف غريزة الطمع

saad
06-27-2012, 20:40
اخي انا ادخل الفرصة بأي طريقة طالما انا محدد السعر اللي هدخل منه ممكن ادخل ماركت او امر معلق المهم ادخل من المستوى اللي انا عايزه

KOGI
06-27-2012, 20:52
فعلا الأوامر المعلقة إهي الأكثر فاعلية

وخاصة إذا حددت لها تايك بروفيت وستوب لوز

فعلا الاوامر المعلقة اكثر فاعلية بس اوقات مبحددش استوب لوز بصراحه
تقبل مرورى اخى الكريم

Ahmed_webs
06-27-2012, 20:55
هنا علي حسب الوقت المتوفر عند المتداول فانا استخدم الاثنين لعدم وجودي للمتابعة علي طول وعلية اذا كنت هترك الشارت وهنالك فرصة مستقبلية فادخل امر معلق محدد بة الاستوب لوز والتيك بروفت

saad
06-27-2012, 21:45

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 21:50
لان الحسابات الصغيرة على طول تتمرغن

kingman
06-27-2012, 22:34
انا بحب الأسكالبنج فى التداول لكن فى هذه الفترة بقيت باخد حذرى جدا وبقلل من صفقاتى لأن السوق اصبح متقلب بطريقة كبيرة وممكن ادخل صفقة بهدف صغير تعكس عليا كتير بسبب جنون الأسواق هذه الفترة والأسكالبنج تظل من افضل انواع طرق المتاجرة تعاملا مع السوق

ahmed saleh
06-27-2012, 22:38
انا شايف ان كل واحد لية طريقتة فى التجارة فيوجد البعض يحب ان يكسب بلطرق او الاوامر المعلقة
والاخر يرى انة يكسب او يقدر على الربح من خلال الدخول مع السعر
ولكنى انا احيانا اعمل هذا واحيانا اعمل الاومر المعلقة على حسب السوق

Ahmed_webs
06-28-2012, 03:02
انا شايف ان كل واحد لية طريقتة فى التجارة فيوجد البعض يحب ان يكسب بلطرق او الاوامر المعلقة
والاخر يرى انة يكسب او يقدر على الربح من خلال الدخول مع السعر
ولكنى انا احيانا اعمل هذا واحيانا اعمل الاومر المعلقة على حسب السوق
بالفعل المتداول يجب ان يكون مرن في التجارة ويحاول ان يبحث عن افضل الفرص ومنها يحقق الارباح فسواء ان كانت اوامر معلقة او ماركت اوردور المهم هو اختيار افضل الفرص

sami
06-28-2012, 03:18
أنا أفضل الطريقتين أي في بعض الأحيان أضع أوامر معلقة و أحينا أخرى أدخل ماركت المهم أن يكون دخولي في كلتا الحالتين من مستويات قوية،و أن تكون نسبة نجاح الصفقة كبيرة جدا

xtomorrow
06-28-2012, 03:23
تمام اخي اشاطرك الرأي أيضا
الامر المعلق يكون بعد دراسة دقيقة وتخطيط مسبق
لدى يكون المكان الذي وضعت فيه الامر مدروس وحساس
ايضا اشعر فيها باطمئنان كبير

remo
06-28-2012, 03:28

ماشى حلو انك مع الشارت على طول دا هيديك خبرة كبيرة جدا فى موضوع متابعة الاسعار بس برضوة ان لبدنك عليك حق انت ممكن باستراتيجيتك تعلق صفقات باهداف محددة واستوبات محددة

amrmorasamir
06-28-2012, 03:32

بتفرق طبعا ياباشا على حسب الصفقه لو انا مش موجود فى البيت بعمل اوامر معلقه لكن او انا موجود اكيد بدخل ماركت افضل ليا

hesham1046
06-28-2012, 03:33
انا افضل كثيرا الدخول فى امر عادى الان ممكن تكون تدخل با امر معلق مثلا شراء من سعر معين وانت تفتكر او تحليلك هو الصعود ومستنى لو السعر هبط معاك 20 نقطة تعمل صفقة شراء لكن يكون العكس ممكن تفتح صفقة شراء با امر معلق من سعر والصفقة تتفاعل لكن يكون فى الهبوط العظيم اللى حصل من 3 شهور وتخسر فلوسك كلها
فا الامر المباشر احسن من الامر المعلق

khaled zizo
06-30-2012, 03:47
الاموامر المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر
ستفتح الصفقة تلقائيا حتى في غيابك و يوجد من حب تتبع الشات بنفسه و عدم ابتعاد حسب تفرغ كل متداول

ymn30
06-30-2012, 03:50
انا عن نفسى احب الدخول ماركت خصوصا انى بحب اشتغل اسكاليبنج فمن الضرورى يكون الدخول ماركت وليس بامر معلق مع ان الدخول بامر معلق له مميزات بتحدت النقط القويه فى السوق الى من عندها تعرف تكسب كويس

xtomorrow
06-30-2012, 04:35
انا افضل الاعتماد على الصفقات المعلقة
ذلك انها تتسم بالامان والراحة النفسية
خاصة لو وضعتها وقمت من امام الجهاز

hesham itch
06-30-2012, 05:34
لكل متاجر استراتيجية والتى يعل عليها بدقة واستمرارية نظرا لاقتناعه
التام بمدى قوة هذه النظرية والفهم التام لكل النقاط المتعلقة بها

ahmed abdalla
06-30-2012, 05:55
هذا يرجع دائما الىى تفضيل التاجر نفسه حيث انا كتاجر افضل الاوامر المفتوحة وان اتفاعل مباشرة مع الصفقة نفسها لذلك احب الاوامر المفتوحة دائما

mohamed salah
06-30-2012, 06:08
الامر المعلق في الاستثمار في سنة رابعة تجارة
درسناه علي ان المستثمر يمتلك ورقتين بالبيع او الشراء ازا السعر ارتفع ينفذ عقد الشراء والعكس لو كان منخفض
هل هذا صحيح في الفوركس
ويطبق علي صفقاتة ؟

xtomorrow
06-30-2012, 06:53
نعم اخي محمد وهو ما يسمى بالهيدج التبريدي المركب
لكنه يتطلب احترافية عالية ودقة في تطبيقه
وانا شخصيا استعمله عند انعكاس السعر علي

jihadazzam
06-30-2012, 06:58
انا ادخل ماركت وحسب الفرص لاني موجود جنب الكبيوتر 18 ساعة
انما الامر المعلق جيد اذا عندك عمل لهذا وانت بعملك الامر المعلق لما يصل اليه السعر تفتح تقائيا

madoxegy
06-30-2012, 07:24
انا بالنسبة لى افضل الدخول ماركت
لان هدفى اليومى صغير من 10 :15 نقطة

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:48
انا ادخل ماركت وحسب الفرص لاني موجود جنب الكبيوتر 18 ساعة
انما الامر المعلق جيد اذا عندك عمل لهذا وانت بعملك الامر المعلق لما يصل اليه السعر تفتح تقائيا
بالفعل كل شئ وجودة لة سبب للمنفعة وهي ان الاوامر المعلقة تكون الي غير المتابعين ويمكنهم ايضا تحديد استوب لوز وتيك بروفت فعلا البلات فورم يسهل علي المتداول اشياء كثير ولكن هنا يجب ان نستخدم مثل هذة الاشياء الاستخدام الجيد لكي نحقق افضل النتائج

waleed adel
07-02-2012, 01:54
والله انا مش بجربه لانى بكون موجود دائما امام الشارت
بس موضوع يستحق المتابعه فعلا

husamart
07-02-2012, 01:59
الدخول بامر معلق يتم في حالات معينة اهمها عند توقعك من اختبار السعر لمقاومة او دعم او ترند .. ولكن احيانا الدخول بأمر معلق قد يضيع عليك ربحا كان تحت يدك

derfcase
07-02-2012, 02:59
بالطبع الامر المعلق افضل بالنسبة لي
و لكن ليس هذا معناه تجاهل الامر المباشر او امر الماركت تماما
فهناك احيانا مواقف قد تجد نفسك مضطرا لتفعيل امر الماركت سريعا حتي لا تفوتك نقاط معينة

ma90do
07-02-2012, 03:01
لا الامر المعلق افضل لاني اتعلمت حاجه من خبراء كتير بيقولك اجعل السعر ياتي اليك ولا تجري وراه وهذه قاعده جميله حتي لو السعر مجاش ايه المشكله تبقي كسبان برضو مش خسران حاجه

waleed adel
07-02-2012, 14:33
لا الامر المعلق افضل لاني اتعلمت حاجه من خبراء كتير بيقولك اجعل السعر ياتي اليك ولا تجري وراه وهذه قاعده جميله حتي لو السعر مجاش ايه المشكله تبقي كسبان برضو مش خسران حاجه
هو فعلا كلامك مظبوط ولا شك فيه اجعل السعر ياتيك
بس ممكن السعر ينزل وتفرق نقط بسيطه وبعدها يحقق مكسب كويس

sabre
07-02-2012, 14:36
انا فى رأى ان الدخول ماركت له اوقات معينه وهى الاوقات المفاجئه التى تتميز بالفرص الممتازة التى لا تعوض
وايضا الدخول المعلق لا غنى عنه ولاكن يجب ان يكون له استراتيجيه معينه ثابته

yassoo011
07-02-2012, 14:47
الامر المعلق مهم جدا في الاوقات التي
لا ندري سيكون الاتجاه صاعد ام هابط في وقت الاخبار الاقتصادية
او في حالة تخبط السوق كما هو الان

thestarboy
07-02-2012, 15:27
هو الدخول بامر معلق او ماركت مش مشكله كبيره ف حد ذاتها المشكله ف الفرصه نفسها يعني لو الواحد لقي فرصه كويسه بيدخل ماركت
لو لقي فرصه ع حسب تحليله بيدخل بامر معلق عشان كده بتختلف ع حسب الفرص المتاحه

madoxegy
07-02-2012, 15:29
انا بالنسبة لى افضل الدخول ماركت
لان هدفى اليومى صغير من 10 :15 نقطة

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:17
افضل كثيرا الدخول باوامر معلقه واعتقد انها الطريقه المثلى للربح
الدخول باوامر معلقه مشهود له دوليا حسب الاحصائيات
ف نسبه نجاح الصفقات التى يدخلها المتداول باوامر معلقه كبيره جدا

ma90do
07-02-2012, 17:22
افضل كثيرا الدخول باوامر معلقه واعتقد انها الطريقه المثلى للربح
الدخول باوامر معلقه مشهود له دوليا حسب الاحصائيات
ف نسبه نجاح الصفقات التى يدخلها المتداول باوامر معلقه كبيره جدا

فعلا وهذا ما افضله استخدام هذه الاوامر واوامر اخذ الارباح مفيده جدا تحدد المناطق اللميزه للدخل وتضع امر معلق وتسيب السعر يسير حتي تتفعل الصفقه

magic777
07-02-2012, 17:44
هو الدخول بامر معلق او ماركت مش مشكله كبيره ف حد ذاتها المشكله ف الفرصه نفسها يعني لو الواحد لقي فرصه كويسه بيدخل ماركت
لو لقي فرصه ع حسب تحليله بيدخل بامر معلق عشان كده بتختلف ع حسب الفرص المتاحه

بص هو العمل بالاوامر المعلقه في حد ذاته طريقه جيده لمن يملك الخبره والتحليل الجيد للزوج الذي يعمل عليه
ومتمكن منه وايضا مايكونش عنده وقت للمتابعه وانتظار وصول السعر لنقطته فالعمل بالطريقه دي
هيريحه هنا

waleed adel
07-05-2012, 19:23
بص هو العمل بالاوامر المعلقه في حد ذاته طريقه جيده لمن يملك الخبره والتحليل الجيد للزوج الذي يعمل عليه
ومتمكن منه وايضا مايكونش عنده وقت للمتابعه وانتظار وصول السعر لنقطته فالعمل بالطريقه دي
هيريحه هنا

فعلا كلامك صح الاوامرالمعلقه لمن يملك الخبره الجيده
وتحليله كمان يكون جيد

husamart
07-05-2012, 19:25
والله اخي الدخول حسب التحليل ومتطلباته
اذا كان السعر يحتجا ان يرتد من نقطة افضل للدخول لتحقيق نقاط اكبر فالافضل وضع معلق
اما دخول الماركت يكون عند كسر مستوى سعر واختباره فلم المعلق؟؟

ehab
07-08-2012, 20:12
حسب استراتيجيتك وتحليلك والسعر الذى تتوقعة فمثلا واعتقد أغلب الصفقات التى تربح هى الصفقات المعلق
ة ومفيدة ان كنت مشغول بأمر أخر ولكن مع الممتابعة للسعر وان تحدد نقاط دخول وخروج قوية وبيعتمدى على الخبرة والاحترافية للمتاج

salah.bmw
07-08-2012, 20:17
انا عن نفسي بحب ادخل ماركت واقصها بلتك بروفيت والستوب لوز
لأنو ممكن السوق ياخد الاوردر ويروح مكمل بعكس اتجاهي يعني ما معقول يوصل للاوردر تبعي يدخلني السوق ويرد من عندي
اكيد ما رح يصير هيك الا نوادر جدا علشان هيك بفضل الماركت

waleed adel
07-13-2012, 11:21
أي طريقة طالما انا محدد السعر اللي هدخل منه ممكن ادخل ماركت او امر معلق
المهم ادخل من المستوى اللي انا عايزه

elzeel
07-13-2012, 17:05
الامربيرجع لكل واحد وخطته واستراتجيته فمن الممكن ان الواحد بيعتمد على ربح مادى
او صفقه يوميه وفى اللى معاه راس مال كبير بيوزعه على صفقات معلقه ومدى قصير

mahmoud1
07-13-2012, 17:10
على حسب الاستراتجية اللى بتعمل بيها لو غير متفرغ ممكن تعمل على استراتيجة باومر معلقة لو عندك وقت كافى ممكن تعنل باومر مباشرة على حسب حركة السوق

ma90do
07-13-2012, 17:20
على حسب الاستراتجية اللى بتعمل بيها لو غير متفرغ ممكن تعمل على استراتيجة باومر معلقة لو عندك وقت كافى ممكن تعنل باومر مباشرة على حسب حركة السوق

علي حسب استقرار السوق او تذبذبه تستختدم اي طريقه مع الاسكالبينج صعب فيه اوامر معلقه انما التو داي تصلح ويضع مناطق دخول قويه حتي ياتي اليك السعر ويتجه نحو الهدف

naitsi
07-13-2012, 20:26
السلام عليكم
اغلب الصفقات الرابحة هي معلقة وعن نفسي بعد ان احلل الشارت وادرس مواقع الدخول اكون متأكد عندما يبلغ السعر المستوى المطلوب سيكون في صالحي مع الحفاظ طبعا على مرونة عند فتح الصفقات توقعا لأي طارئ

ehab
07-14-2012, 04:22
انا شايف انا الاوامر المعلقة اضمن بكتير بس للحسابات الكبيرة
خوف من المارجن يعنيي لازم ستوب لوز مناسب ليها

tictok
07-14-2012, 15:09
الأمر المعلق جيد لو كان توقعك صحيح أما إذا لم تستطع التوقع فأفضل شىء هو الدخول في صفقات مباشرة حسب السوق الحالي وتراقبها وتأخذ الربح المتاح وأبتعد عن الطمع

ehab
07-15-2012, 01:50
افضل الاوامر المعلقه للدخول عن الماركت
فان لم ياتى السعر فان هناك خلل فى التحليل

kingman
07-15-2012, 03:30
الأمر المعلق جيد لو كان توقعك صحيح أما إذا لم تستطع التوقع فأفضل شىء هو الدخول في صفقات مباشرة حسب السوق الحالي وتراقبها وتأخذ الربح المتاح وأبتعد عن الطمع

اكيد الأوامر المعلقة عايزة خبرة وتحليل جيد او طريقة متاجرة جيدة باستراتيجية جيدة وتعتبر الوامر المعلقة هى من افضل واصعب الرطق فى التداول وهى تظهر مدى احترافية المتاجر فى التعامل مع الأسواق

king
07-15-2012, 03:46
انا افضل الدخول امر معلق هذا افضل وتكون مخاطر السوق اقل فى هذه الحاله وخصوصا بالنسبه لازواج العملات مثل زوج اليورو دولار

safiforex
07-15-2012, 04:00
اكيد الأوامر المعلقة عايزة خبرة وتحليل جيد او طريقة متاجرة جيدة باستراتيجية جيدة وتعتبر الوامر المعلقة هى من افضل واصعب الرطق فى التداول وهى تظهر مدى احترافية المتاجر فى التعامل مع الأسواق
طبيعي اخي الكريم انه من يعمل على الاموامر المعلقة انه بيعمل على التحليل و على المقاومات و الدعوم و البيفوةت الدايلي
فهناك من يعمل وفق الشارت الدايلي و يضع اوامر معلقة و تكون المفاجئات في الربح

ma90do
07-15-2012, 04:13
طبيعي اخي الكريم انه من يعمل على الاموامر المعلقة انه بيعمل على التحليل و على المقاومات و الدعوم و البيفوةت الدايلي
فهناك من يعمل وفق الشارت الدايلي و يضع اوامر معلقة و تكون المفاجئات في الربح

فعلا التحليل الذي يحدد اماكن الدخول القويه التي ياتي اليها السعر ويرتد نحو الهدف وذلك بوضع امر معلق او الدخول ماركيت كلهم عادي ادام من نقطه جيده وبهدف جيد

mage
07-15-2012, 05:10
الافضل هى الطريقة التى تعمل انت بها ولا تفكر فى الصفقات المعلقة ان كانت افضل ام الصفقات الفورية هى الافضل لانه لا يمكنك ان تضمن اى من الصفقات ان كانت ناجحة او خاسرة فى هذا السوق

osama shaban
07-15-2012, 05:30
من وجهه نظري الاوامر الملعقه افضل بكثير من الاستعجال والتهور
تحديد مثلا مكان شراء جيد ووضع امر معلق وبالعكس في حاله البيع لان الخساره ايضا لن تكون كبيره واحتمال ارتداد السعر لنفس المكان كبير

waleed adel
07-16-2012, 02:19
الدخول بامر معلق افضل كثيرا لانك فى الامر المعلق تستطيع ان تحدد
نقطة دخولك كما تشاء

mido95
07-16-2012, 03:10
انا مش عارف لية ان الامر المعلق مش بنفع معايا خالص
‏ و كل ما احط سعر منخفض للشراء ملاقيش الزوج بينزلها خالص او السعر ينزل وي يستمر فى النزول

mage
07-16-2012, 03:13
على حسب ما انت تعرف تحقق ارباح لان انا مثلا اعتمد على الفتح الوقتى للصفقة يعنى لا اعلق الاوامر اطلاقا وارى ان هذا الشئ افضل بكثير حيث ان العمل على هذه الطريقة يحقق للكثير من المتاجرين نسبة ارباح جيدة جدا

al7oot
07-18-2012, 02:55
الدخول باوامر معلقه له شروط واساسيات يجب ان تؤخذ فى الاعتبار واولها ان يكون الدخول بامرين معلقين وليس امر واحد ويكون فى اتجاهين مختلفين
فلو صعد السعر يتفعل الامر المعلق بالشراء ولو هبط السعر يتفعل الامر المعلق بالبيع وهكذا ...

MrSniper
07-18-2012, 02:57
افضل الاوامر المعلقة ، وهي تخليك لا تتابع
لكي اقوم بامور اخرى

mido
07-18-2012, 02:57
اخي الكريم
صحيح جدا كلامك الدخول باوامر معلقه افضل بكثير من الدخول ماركت ولكن له شروط واساسيات يجب ان تؤخذ فى الاعتبار
تقبل مروري ولك فائق احترامي

asmoshaa2012
07-18-2012, 02:59
انا اعتقد ان ده متعلق بالسوق ووضعه وعلى حسب كل يوم وحالته ممكن يكون المعلق افضل فى بعض الاحيان وممكن يكون الماركت هوه الافضل فى بعض الاوقات الاخرى
واكيد ده بيبان فى التحليلات والاخبار والمؤشرات

bullot
07-18-2012, 03:06
على حسب خبرتي ادا كنت جديدا في مجال الفوركس اعتمد على الاوامر المعلقة لكي تتعلم و تستطيع ان تقموم بنفسك باوامر مباشرة

Noah
07-18-2012, 04:02
فى اوقات بيكون فيها الاوامر المعلقة كويسة وفى اوقات اخرى يكون فيها العمل على الدخول الوقتى افضل وفى كل الحالات الاسكالبينج يحتاج الى الدخول الوقتى والاسكالبينج هو السلاح النووي فى سوق الفوركس والذى يعتمد عليه الكثير فى الوقت الحالى

tictok
07-18-2012, 08:24
الأمر المعلق يفيد أذا كنا نتوقع اتجاه السعر لمكان محدد ولا نستطيع متابعة التداول لكن لابد من دراسته جيداً
حتى لا نقوم بصفقة معلقة فنشتري أو نبيع ولا يذهب السعر لتحقيق الهدف والربح بعد ذلك

kero
07-18-2012, 08:31
اظن بترجع لظروف السوق ولظروف الشخص نفسه اكتر
انا بالنسبة ليا لا احب الاوامر المعلقة لانى ف وقت التداول بفضل قاعد قدام الجهاز

2x1
07-18-2012, 08:32
انا عن نفسي جربت الامر المعلق بس للاسف انا محطتش التيك بروفت والستوب لوز المناسبين لكن جربت الصفقات السكالبنج علي اهداف اقل من 10 بيب وبتجيب نتائج كويسة

mohamed yossef
07-18-2012, 08:54
اخى الكريم ليس بالضرورة الدخول الى السوق بامر معلق او امر مباشر
لا تضع ذلك فى حسبانك ولكن ضع امامك هدفك اليومى من السوق وافتح شارتاتك وخلص تحليلك
واذا كان تحليلك بيقولك ادخل فى منطقة ما وصلش لها السعر حاليا
فلا مانع من دخول السوق بالامر المعلق

realyone
07-18-2012, 09:03
انا مش عارف لية ان الامر المعلق مش بنفع معايا خالص
‏ و كل ما احط سعر منخفض للشراء ملاقيش الزوج بينزلها خالص او السعر ينزل وي يستمر فى النزول
أكيد المشكله بأنك تضع نقطة دخولك في النقطة ضعيفه او بعيده عن سعر السوق,أخي أختار نقطة قويه ولاتبعد عن سعر السوق بأكثر من 20نقطة بالكثير

jihadazzam
07-18-2012, 09:05

السلام عليكم
انا لا احب ان ادخل ماركت الا وان يكون من الدعم وفي حالات بتدخل
فيها مارك اذا كان الهدف بعيد انما اذا كان قريب من المقاومة لا احبذ الدخول بالتوفيق للجميع

زيزو
07-20-2012, 15:11
من اهم مميزات المضارب الناجح
هو انتظار السعر بناء علي تحليلاته والدخول عندما ياتي السعر
لانها ستكون صفقة مربحة باذن الله

delpi
07-20-2012, 15:15
الامور المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر

magic777
07-21-2012, 00:06
انا عن نفسي جربت الامر المعلق بس للاسف انا محطتش التيك بروفت والستوب لوز المناسبين لكن جربت الصفقات السكالبنج علي اهداف اقل من 10 بيب وبتجيب نتائج كويسة

اذا كنت بتفضل الاسكالبنج حاول تشتغل بنفس الاسلوب ده لكن مع مراعاه اداره راس مالك برده
لانك لسه في البدايه وممكن اي حركه قويه تحصل في السوق فجأه وكترت الايام دي
فخلي بالك ومتخاطرش

bilalo200
07-21-2012, 00:13
السلام عليكم
افضل المخاطرة والخول بصفقات معلقة

jans
07-21-2012, 00:20
بالنسبة لي افضل الدخول ماركت لأني استخدم السكالبينج
و لكن الاوامر المعلقه جميله و نتائجها حلوه على حسب الكلام الذي قراءته من الاعضاء و ان شاء الله سوف اجربها .

havic
07-21-2012, 00:43
انا ايضا افضل الدخول باوامر معلقة ، لان اذا كانت نقطة الدخول قوية سوف ياتي لك السعر
اما اذا لم يرجع فلا تتعجل في اتخاد القرار

yassoo011
07-21-2012, 00:56
الامر المعلق افضل في حالة عدم معرفة اتجاه
السوق او الخوف من فوات الفرصة في الدخول للسوق في الوقت المناسب
او عدم معرفة تأثير الخبر على السعر

kingman
07-21-2012, 01:17
الواحد بيتخنق جدا لما المر المعلق او الهدف يحى على نقطة ونقطتين وينعكس ولا يحققه
وانا نفسى هذا الأسبوع علقت فى صفقات بمخاطرة عالية بسبب ان الهدف لم يتم ضربه بفارق نقطتين وانعكس السعر
وربنا يوفقنا جميعا

zahran
07-21-2012, 01:19
أنا ٱفضل دخول ماركت لأني أتاجر سكلبرج
و دخول أوامر معلق تكون نافعة في بعض ستراتيجيات
الله كريم

انا معاك يا باشا بس حتى لو بتتاجر اسكالبينج اننت ممكن تدخل باوامر معلقه ودا هيبقىى افضل كتير جدا انت ممكن تعلق الاوامر فى اى وقت وعلى ااى مسافه انت عايزها سواء فوق او تحت
والميزه هنا ف الوامر المعلقه هيا انك بتحدد للصفقه كل حاجه ومبيبقاش انت ليك سلطان على الصفقه يعنى حدد وقوم وسيبها تعيش

Mahmoudnashaat
07-21-2012, 01:23
والله ده على حسب ظروف السوق

انا اعمل على الماركت غالبا ولا اعتمد على الصفقات المعلقه

theboy2226
07-21-2012, 03:12
انا بفضل الدخول بالاوامر المباشرة لاني ببقي متابع السوق و قاعد قدام الشارت
لكن الاوامر المعلقة بستخدمها لما اكون و رايا مشوار و حضطر اسيب الجهاز او لو رايح انام و حاسس ان في ترنداية كده ممكن تفوتني

y_4_evr
07-21-2012, 03:28
لما أشتغل اسكالبينج وتكون الأهداف صغيرة جدا بيهمني أن أدخل من سعر محدد وأخرج بنقاط قليلة ودا بيتحقق فقط
عندما أضع أمر معلق نظرا لأن السوق بيتقلب بسرعة ومحدش يضمن نقطة الدخول دية إلا بالأوامر المعلقة

vamoscapitos
07-21-2012, 03:30
انا ايا استعمل الامر المعلق pending order

وينجح معي خاصة على الزوج اليورو دولار

بالتوفيق

safiforex
07-21-2012, 03:36
الواحد بيتخنق جدا لما المر المعلق او الهدف يحى على نقطة ونقطتين وينعكس ولا يحققه
وانا نفسى هذا الأسبوع علقت فى صفقات بمخاطرة عالية بسبب ان الهدف لم يتم ضربه بفارق نقطتين وانعكس السعر
وربنا يوفقنا جميعا
صحيح هذا اخي الكريم و هذا ما يحصل معي كثير لانني في بعض الاحيان اضعه على مقاومة
و ياتي السعر اليه حتى يبقى نقطة و يرتد ، و هذا حصل وممعي كثير

markk
07-21-2012, 04:50
احب ان ادخل بالمعلق لان من الممكن القيام باعمال اخرة فى نفس الوقت

mage
07-21-2012, 06:04
الدخول الوقتى فى الصفقات هذا افضل من وجهة نظرى فى الفوركس ولكن فى بعض الاشياء التى يكون فيها الدخول بناءا على اوامر معلقة لما تكون انت مش فاضى للجلوس امام الشارت تعلق الامر عند نقطة معينة

tictok
07-21-2012, 14:18
الدخول المباشر يكون احيانا هام جداً لكي تحقق ربح سريع في صفقة ما حسب أحوال السوق
والصفقات المعلقة لها وقتها اذا كنت تتوقع اتجاه محدد للعملة وتستطيع منه جني الربح

Rami
07-22-2012, 14:30
الدخول المباشر يكون احيانا هام جداً لكي تحقق ربح سريع في صفقة ما حسب أحوال السوق
والصفقات المعلقة لها وقتها اذا كنت تتوقع اتجاه محدد للعملة وتستطيع منه جني الربح

الافضل المعلقة بالنسبة لى لان السعر
هو الذى ياتى لى لا انا الذذى اذهب له
تحياتى لشخصك الكريم

ahmed
07-22-2012, 14:31
وربنا يوفقنا جميعا

فعلا يا اخى لم ادخل فى عدة صفقات حققت الهدف يا اخى ولكنى لم ادخلها
بفارق نقاط قليله بسبب الاوامر المعلقه هذا فقط عيبها

Aker001
07-22-2012, 14:32
الاوامر المعلقه كويسه مقلناش حاجه بس انت بتحط اوامر معلقه بناء على ايه لو بناء
على تحليل خاص بيك يبقى الا فضل انك تلتزم بوضع استوب لوز

madman
07-22-2012, 15:02
والله الدخول ماكرت او امر معلق بيبقى على حسب استراتيجيتك الى انتا شغال بيها هيا الى بتحكم انك تحط ازاى انا مثلا شغال معلق

osama00971
07-22-2012, 16:08
لم اجرب الدخول معلق
لكني ادخل دائما ماركت
وسوف اجرب واقارن النتائج

mannon
07-22-2012, 16:23
لم اجرب الدخول معلق
لكني ادخل دائما ماركت
وسوف اجرب واقارن النتائج
الموضوع مش موضوع مقارنة واعتقد ان الامر لا يختلف نهائى ، ولن يكون هناك فرق فى الارباح لاننا فى النهاية بعد تفعيل الصفقة ننتظر الهدف ، لكن الى بيكون متواجد بيدخل ماركت والى بعيد عن لاشاشة بيستخدم الاوامر المعلقة بس كدة

ashraf
07-22-2012, 16:24
افضل الدخول ماركت بعد صدور البيانات الاقتصادية الهامة وذلك للاستفادة من فروق الاسعار ويجب ان تكون الحركة سريعة وذلك قبل تغير السعر وانا اعتمد على هذه الطريقة منذ فترة واجدد انها تحقق نجاح بشكل كبير

A7mad_Aziz
07-22-2012, 16:34
الدخول ماركت افضل من الامر المعلقه لان الدخول ماركت يجعلك تسير مع الاتجاه اما الاوامر المعلقه ممن الممكن ان السعر ينعكس ويسبب خساره

blonur
07-22-2012, 17:08

لا يمكن ان تحكم على متل هذه الظروف فكل وضع له اهميته و ولكن لمذا الاستعجال اجلس أمام حاسوبك إدا لم تكن متأكد مئة في المئة من توقعاتك

ehab
07-23-2012, 15:30

تمام حسب هدفك الى محدده فى اليوم بتخش على حسب طريقتك واستراتيجيتك
الى انت واضعها لنفسك مشكور وتقبل مرورى اخى الكريم

mena
07-24-2012, 08:53
الدخول بامر معلق واهمها امر وقف الخساره لانه من اهم الاوامر وتساعد فى حمايه الحساب

sharkawy
07-24-2012, 08:55
طروف السوق وتقلباته هي التي تحدد اوامر الدخول

ولكن انا بفضل الدخول بسعر الماركت الحالي

2x1
07-24-2012, 08:56
الاوامر المعلقة تعتبر اوامر ناجحة جدا لكن باختيار نقط قوية وعند دراسة جيدة بالتاكيد ستكون هناك ارباح جيدة منها

master_egypt
07-24-2012, 10:23
كل واحد حسب طريقه شغله ونتايجه التى يصل اليها لان كل شخص يختلف فى تحليله عن الاخر فستجد بكل تاكيد اختلاف شاسع فى كل شئ بين متداول واخر لكن المهم فى النهايه النتايج التى يصل اليها كل شخص هل سلبيه ام ايجابيه

waleed
07-24-2012, 10:40
انا افضل الاوامر الحالية او المباشرة فانا دائما ما اتحامل بها فى مضاربتى
ولكن من حين لاخر من الممكن ان اقوم بالاعتماد على الاوامر المعلقة وذلك من اجل اقتناص هدف معين

tictok
07-24-2012, 10:48
الأمر المعلق جيد جداً لكنه يحتاج إلى قراءة جيدة لكي تتأكد أنه بعد تنفيذه سيستمر السوق في نفس الأتجاه الذي دخلت فيه في الصفقة لانك لا تراقب السوق وتحولاته

master_egypt
07-24-2012, 12:17
انا اليوم دخلت امر معلق على الباوند دولار امر شراء معلق من 1.5480

ومنتظر الارتداد القوى اللى هيحصل وايضا خايف جدا من الكسر هنشوف مستويات تانيه جديده للاسفل

assidi saber
07-24-2012, 13:42
السلام عليكم
أعتقد الاوامر المعلقة جيدة لانك ستبيع أو تشتري من مستويات قوية لكنها تحتاج الى الصبر الطويل أنا أفضل الدخول في صفقات مباشرة

magic777
07-24-2012, 19:50
انا اليوم دخلت امر معلق على الباوند دولار امر شراء معلق من 1.5480

ومنتظر الارتداد القوى اللى هيحصل وايضا خايف جدا من الكسر هنشوف مستويات تانيه جديده للاسفل

انت داخل من نقطه جيده جدا اخي بسهو ممكن بس ينزل لتحت شويه عند حدود 15430
لكن متقلقش طالع طالع بعدها فلو عكس عليك ممكن تعزز من النقطه دي وتطلع لو قلقان على نقطه الدخول
وتكون كسبت 50 نقطه بس دي وجهه نظري فقط

SlaiteR
07-25-2012, 01:53

افضل بالنسبة لي الاوامر المعلقة

لعدة اسباب منها عدم وجودي عند جهاز الكمبيوترب

تحياتي

ehab
07-25-2012, 07:24

تامم برضو تحليل الشارت والتحليل الفنى ده كويس ومهم بالاضافه للاخبار
عاشن تحليلك يكون على اساس سليم وتخش وانت متطمن فى الصفقة

top2milan
07-25-2012, 07:32
افضل الماركت خصوصا اني بستى نقطه الدخول او كسر تردن ودعوم ومقاومات
ف اول ما بيغلق بعدها بدخل على طول على حسب تحليلي

msh3egy
07-28-2012, 05:30
انا بصراحة بعمل امر معلق واحيانا الربح يبقي كتير منة لان الامر المعلق دا حسب التوصيات اللي عندي وانا مش مستعجل خالص
وبعدين انا في يوم تفاجات اني نسيت صفقة رحت فتحت المنصة لقيتها مكسباني 50 بيب والثفقة خلاص انتهت والسوق قفل فرحت وقتها

safiforex
07-28-2012, 05:41
الاوامر المعلقة لها فنيات كثير و من يعرف لها فانه سيجني من وراءها الكثير الكثير
و لكن هذا يتطلب ان يكون الواحد على دراية كاملة بالتحليلات

mostawda3
07-28-2012, 05:53
دا حسب ما قرأت والله أعلم

mage
07-28-2012, 06:02
الاوامر المعلقة لو انا اتعمد على اى صفقة من توصية قوية او غيرها ولكن فى اغلب الاوقات انا اعتقد ان اهم شئ ان يكون العمل فورى افضل لان من خلال العمل الفوري يمكنك ان تحقق نسبة جيدة من راس المال

zeina
07-29-2012, 17:48
اعتقد لكل منهما فائدة وميزة وان كنت اميل الى الدخول باوامر معلقة اكثر عن الدخول ماركت ولكن ارى الكثير يدخلون ماركت ويربحون فهو ليس شرط وانما يرجع لمهارة المتداول

power8
07-29-2012, 17:50
بالنسبة لي انا افضل الدخول بالاوامر المعلقة
وذلك لتفادي هروب السعر عن النقطة التي اريد وايضا احيانا لا اكون امام الحاسوب

mohamed hamdy
07-29-2012, 17:50
ده يرجع لظروف ل صفقه شخصيه
المتداول فانا لاافضل المعلق

عزبز 18
07-29-2012, 17:51
السلام عليكم نعم اخي انا مثلك في التداول احب وضع اوامر معلقة
خير من الدخول ماركت لانه ممكن تدخل دخول خاطيء
بخلاف الامر معلق لان السعر سيزوره لا محالة

nour7
07-29-2012, 17:54
اذا كانت دراستك وتحليلك للسوق جيدة فالأوامر المعلقة أفضل
فذلك يكسبك الوقت
لكن شرط وضع ستوب لوز

safiforex
07-29-2012, 17:55
السلام عليكم نعم اخي انا مثلك في التداول احب وضع اوامر معلقة
خير من الدخول ماركت لانه ممكن تدخل دخول خاطيء
بخلاف الامر معلق لان السعر سيزوره لا محالة
نعم صحيح هذا اخي الكريم فامر المعلق افضل من الدجخول ماركت
و لكن يجب على الواحد ان يعرف بالضبط هذه الاوامر المعلقة و يكون عامل لها تحليل منطقي و جيد
بالتوفيق للجميع

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 18:08
فذلك يكسبك الوقت
لكن شرط وضع ستوب لوز

شرط وضع الاستوب فى الاوامر المعلقه وغير المعلقه

فى كلتا الحالتين
يجب وضع الاستوب

avocato bola
07-29-2012, 18:11

adam
07-29-2012, 18:31
أنا أدخل بأمر معلق كل أربع ساعات وفق استراتيجية معينة او بناء على توصية هذا أفضل بكثير من الالتصاق بالشاشة وحرق الاعصاب اما الاوامر المعلقة فتستطيع الى حد كبير ممارسة حياتك دون وجع راس متابعة الصفقات

adamnb1
07-29-2012, 18:33
السلام عليك بالنسبة لي اخي انا افضل ان ادخل الى السوق بالتنين و ده حسب السوق و المعلومات والضروف
اضن فان الامر راجع الى ما يحدت في العالم من تغيرات و على حسب التوقعات اخي

shemo
07-29-2012, 19:31
الافضل الدخول بامر معلق والاوامر المعلقه مهمه فى التداول ويجب استخدامها بطريقه جيده

Eyadoo
07-29-2012, 20:00

أنا أستخدم الطريقتين وذلك حسب الاستراتيجية
فهناك استراتيجية تحتم على مراقبة السوق ومجموعة الأزواج باحثاً عن فرصة للدخول
وعندما أجد الفرصة أقوم بتنفيذ أمر دخول فوري

ولكني أستخدم احياناً استراتيجيات تجبرني أن أقوم باستخدام الأمر المعلق
حيث تتوقع هذه الاستراتيجية إذا ما وصل السعر إلى نقطة معينة أن تتحرك باتجاه محدد
وعادة لا يستطيع التاجر مراقبة السوق 24 ساعة
منتظراً تحقيق سعر الدخول
لذلك يكون مضطراً لإعطاء أمر معلق

avocato bola
07-29-2012, 20:12
الاوامر المعلقة تبقى جيدة جدا و لها قائدة كبيرة و انا اعمل اوامر معلقة و اروح لعمل امور اخرى و الااومر المعلقة تحليك تدخل قي التقطة للتننظرها بدون متابعة

pimo
07-29-2012, 20:22
انا اري الذهاب الي السعر او تركه هو ياتي اليك لفرق بينهما عندي لان كلتا الامرين يلزمهم تحليل قوي لسوق لمعرفة الاتجاه لكي تكون مرتكز عليه والا فقدت الصفقة بالخسارة

remo
07-29-2012, 20:45

انت هنا المفروض تعتمد على تحليلك الخاص يعنى تحليلك معتمد على السعر فى وقت السوق ولا لما يوصل لنقطة معينة هيرد او هيكمل وعلى اساس كدا انت بتشتغل

hesham1046
07-29-2012, 20:46
الدخول بامر معلق يتم في حالات معينة اهمها عند توقعك من اختبار السعر لمقاومة او دعم او ترند .. ولكن احيانا الدخول بأمر معلق قد يضيع عليك ربحا كان تحت يدك

منصور
07-29-2012, 20:47
حسب ظروفك اخي الكريم لو انته مش بتابع علق اوامر بس برده لازم تكون بستوب لوز ولو انته شغال ادخل ماركت افضل وذلك لتفادي الانفجارات السعرية الغير متوقعة

gamal
07-29-2012, 20:55
افضل الدخول الى المعلقة لان اغلب الارباح او المكسب فيها
ولها فائدة كبيرة وجيدة جدا وناجحة

realyone
07-29-2012, 21:12
هو صحيح ان بعض الأحيان أمر الدخول المعلق لاتتفعل ولكني افضله بالرغم من ذلك,لأني لاأرتاح لدخول ماركت ابدا احس عندما ادخل ماركت باني سوف اخسر

kanzsea
07-30-2012, 02:21
الدخول فى الصفقات بيخلف من شخص لاخر ممكن اوامر معلقة وممكن الدخول ماركت ودا بيكون حسب الطريقة والاستراتجية اللى بتشتغل بيها

aladdin
07-30-2012, 02:24
انا افضل الدخول بتنفيذ صفقاتى مباشرا من السوق وحالات قليله جدا اعتمد على الاوامر المعلقه

juba92
07-30-2012, 02:29
على حسب الوضع
لو الوضع الحالى متفق مع تحليلى وشايف هدف كويس مع الدخول الحالى اعمل امر عادى
لو شايف انه لسه شوية يبقى معلق افضل من انى اقعد متابع المنصة على طول

bbcegypt2012
07-30-2012, 02:43
هذه نقطة جيدة للدخول فلا داعى للقلق لأنك لست فى مرحلة حرجة

tifanytomato
07-30-2012, 02:53
الطريقة اللى انا متابعها او الاستراتجية اللى بشتغل بيها مينفعش استخدام الطريقة دى لانها عايزة متابعة اثناء الدخول فقط لكن بستخدم الاستوب لوز ووقف الخسارة لحماية الحساب ولانى اول ما بفتح صفقة بقفل الجهاز وبعيش حياتى عادى لو مفيش فرص تانية على عملات تانية

madoxegy
07-30-2012, 02:54

kero
07-30-2012, 02:57
بالنسبة لى انا افضل الدخول عند تكون الفرصة امامى
لا احب الاوامر المعلقة لكن قمت بتجربتها من قبل ولم ارتاح معها

Aker001
07-30-2012, 03:02
الدخول بامر معلق يتم في حالات معينة اهمها عند توقعك من اختبار السعر لمقاومة او دعم او ترند
لكن علينا الحذر عند الدخول بامر معلق لكي نربح
بالتوفيق

safiforex
07-30-2012, 06:11
الدخول بامر معلق يتم في حالات معينة اهمها عند توقعك من اختبار السعر لمقاومة او دعم او ترند
لكن علينا الحذر عند الدخول بامر معلق لكي نربح
بالتوفيق
طبيعي اخي الكريم انه من يفكر الدخول باومار معلقة فانه يجب ان يكون على دراية تامة بالتحليل و بنقط وضع هذه الاوامر و هي غالبا ما تكون على دعوم و مقاومات
و ان كان المتداول يعمل وفق تحليل جيد و بنظام معقول فانه اكيد سنجح في اوامره المعلقة

أسكبيد
07-30-2012, 07:30
مش هتفرق في حاجة على فكرة لأنك انت اللي بتحلل وانتي اللي بتحدد اماكن البيع والشراء
اما تنفيذ الامر بشكل حالي او بسعر المستقبل فهو مجرد خطوة اخيرة

hossam hossam
07-30-2012, 09:23
ياباشا اكيد بيخافو من المارجن كول وفي ناس مش بتعمل حسابي اسلامي فكل يوم
بيعدو بيتم خصم منهم اموال زياده فهمت ياباشا

alkatom
07-30-2012, 14:49
أنا عن فسي أفضل الدخول المباشر لكي أتفادى الأنعكاسات
الغير مبررة بأقصى قدر ممكن

mido75
07-30-2012, 14:54
انا ايضا اخى افضل الامر المعلق و احيانا كثيرة ايضا احدد التاك بروفت و الاستوب لوز مسبقا
و لكن احيانا اخرى و فى حالات معاين ادخل فى الصفقة ماركت ربما لرؤية لى ان السعر فى هذه المنطقة سيهرب منى

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:09
كله له فوائده وعيوبه

بس المحك الاساسى لهدا

انت موجود اد ايه على الشارت

انت اكيد مش موجود طول الوقت

عشان كدة المعلق بيكون احسن فى لحالة دى

Rami
07-30-2012, 15:12
الاوامر المعلقة لها فوائدها بالطبع ولا
مانع من الدخول ماركت لو السعر جيد
تحياتى لشخصكم الكريم

hesham1046
07-30-2012, 15:15
خوف من المارجن يعنيي لازم ستوب لوز مناسب ليها ودة رئى على فكرة
وتحياتى لشخصك الكريم

remas
07-30-2012, 15:48
خوف من المارجن يعنيي لازم ستوب لوز مناسب ليها ودة رئى على فكرة
وتحياتى لشخصك الكريم

والله اخى الكريم الموضوع سواء موضوع اوامر معلقه او دخول ماركت بسعر السوق لازم يكون مبنى على اساس الاساس دا هو اللى عن طريقه بتحدد ان كنت هتدخل ماركت او اوامر معلقه وبيعتمد على الطريقه اللى انت شغال بيها

magic777
07-30-2012, 15:56
انا ايضا اخى افضل الامر المعلق و احيانا كثيرة ايضا احدد التاك بروفت و الاستوب لوز مسبقا
و لكن احيانا اخرى و فى حالات معاين ادخل فى الصفقة ماركت ربما لرؤية لى ان السعر فى هذه المنطقة سيهرب منى

ودي المشكله اخي انك بتكون حددت نقاط قويه تدخل منها لكن وانت بتتابع السعر بتضعف قدام الاغراءات
او حركات النص كم بتاعت السعر انه يوهمك انه مش هيروح لنقطه الدخول لصفقتك ويخليك تدخل من نقاط ضعيفه
خوفا من هروب السعر ومتلحقش تدخل معاه
وبعد كده تفاجئ انه عكس وراح لنقطه دخولك اللي انت حددتها في الاول

elssayed
07-30-2012, 15:59
انا افضل الدخول ماركت لو الفرصة متاحة
لكن لو مكان تحقيق الهدف بعيد ومش هكون متواجد ساعتها
بخليها امر معلق

abdelaal
07-31-2012, 01:55
الموضوع له أصول بمعني لو انت تحليلك بيقول أن النقطة الحالية هي فرصة جيدة يبقي مركت
ولو غير ذلك يبقي امر معلق

Spiderhoof
07-31-2012, 03:35
صحيح جدا كلامك . الدخول باوامر معلقه افضل بكثير من الدخول ماركت . ولكن له شروط واساسيات يجب ان تؤخذ فى الاعتبار واولها ان يكون الدخول بامرين معلقين وليس امر واحد ويكون فى اتجاهين مختلفين .وشكرا لك

waleed adel
08-02-2012, 20:57
والله انا شايف لو عندى وقت أفضل شىء هو الدخول في صفقات مباشرة حسب السوق وتراقبها وتأخذ الربح

rabie10
08-02-2012, 21:03
الأمر له علاق أكتر بالمتداول هل هو متواجد بشكل دائم أمام الشارت أم منشغل
بنسبة لي أفضل الدخول ماركت

light
08-02-2012, 21:34
انا افضل الدخور بامر معلق لان ذلك يجنبني انزلاق السعر
وايضا بعض الاحيان اترك الحاسوب و الصفقة تفعل اوتوماتيكيا

spectra4
08-02-2012, 21:37
انا اؤيد الامر المعلق لان نتائجة مضمونة
وان معظم الصفقات العالمية التى ابهرت الاشخاص اوامرها معلقة

hamzah krishan
08-02-2012, 21:58
انا عضو جديد بحاول افهم الامر المعلق وانا شاهدت اغلب الاعضاء بحاول الدخول في الامر المعلق حتى لا بيخسر اكثر

subzero
08-02-2012, 22:36
صحيح جدا كلامك
اغلب الصفقات الرابحة هي معلقة وعن نفسي بعد ان احلل الشارت وادرس مواقع الدخول اكون متأكد عندما يبلغ السعر المستوى المطلوب

realyone
08-02-2012, 23:06
الأمر المعلق يريحك من متابعة تحركات السوق طول اليوم,اما دخول ماركت يجعلك تجلس كثيرا على جهازك لأقتناص فرصة الدخول,فأحيانا يجعل الشخص ماينام بسبب البحث عن فرصة دخول ماركت,لهذا انا افضل دخول بأمر معلق وبعدها اريح نفسي من متابعة السوق واذهب لممارسة حياتي الطبيعيه او لكتابة المشاركات بالمنتدى

meeco
08-02-2012, 23:29
فى اعتقادى الامر المعلق لا يصلح مع المبتدئين حيث انه يحتاج خبرة جيدة لقراءة الشارت
ولكن هو افضل من الصفقات المباشرة

silver
08-02-2012, 23:44
عن نفسي افضل الدخول بامر معلق

لان الماركت يحتاج تابعة لصيقة للشاشة وانتظار سعر قد لا يوصل

ELMoSeKaR
08-10-2012, 08:14
أنا عن نفسى أفضل الدخول بامر معلق إذا كنت لا أمتلك الوقت الكافى للمتاجرة متابعة المؤشرات والتحركات ولكن إن كنت امتلك وقت كافى لمشاهده الأزواج فانن استخدم الأمر ماركت حتى أضيف من بعض التغيير فى روتين المتاجرة ولكن الأمر ماركت احيانا يؤدى للخسارة إذا كان هناك عدم صبر او جشع

elmasry
08-10-2012, 08:26
كليها يعود حسب الظروف , فلو مستعجل وستترك الجاز وتغادر وتتوقع وصول السعر لمكان معين يمكنك عمل امر معلق وانت مطمئن للتحليلك

simo patrik 9
08-10-2012, 08:28
الامر لا يمكن الجزم به , كليها يعود حسب الظروف , فلو مستعجل وستترك الجاز وتغادر وتتوقع وصول السعر لمكان معين يمكنك عمل امر معلق وانت مطمئن للتحليلك , اما لو كنت جالس على الجهاز تراقب الشارتات ووصل السعر لمكان جيد للبيع او الشرا ء

forexawy
08-10-2012, 18:28
صحيح جدا كلامك . الدخول باوامر معلقه افضل بكثير من الدخول ماركت . ولكن له شروط واساسيات
يجب ان تؤخذ فى الاعتبار واولها ان يكون الدخول بامرين معلقين وليس امر واحد
ويكون فى اتجاهين مختلفين .
فلو صعد السعر يتفعل الامر المعلق بالشراء

mahmoudemam
08-10-2012, 18:29
السلام عليكم طبعا الاموامر المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر

mannon
08-11-2012, 07:32
صحيح جدا كلامك . الدخول باوامر معلقه افضل بكثير من الدخول ماركت . ولكن له شروط واساسيات
يجب ان تؤخذ فى الاعتبار واولها ان يكون الدخول بامرين معلقين وليس امر واحد
ويكون فى اتجاهين مختلفين .
فلو صعد السعر يتفعل الامر المعلق بالشراء

مش موضوع افضل او اوحش الموضوع ان كل واحد بيكون لة طريقة معينة بيتداول على اساسها لانك مش هتقدر مثلا تظبط الطريقة على الدخول الماركت يبقى الحل الامثل لك الاوامر المعلقة والعكس صحيح

nagynagy
08-11-2012, 07:52
لاموامر المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر

simsimou213
08-11-2012, 08:05
الدخول ماركت هو الأمثل لكن الأوامر المعلقة لها أفضليه معينة يعني صفقة وصفقة تبريدها لا قدر الله ارتد السعر

ahmedeltanahy
08-11-2012, 08:44
والله اعلم

Rami
08-11-2012, 09:18
انا فى الكثير ادخل بامر معلق ولا ادخل ماركت لان
المنطقة او السعر يكون ضعيف وغير مشجع
تحياتى لكم

meroo
08-11-2012, 09:19
بالنسبة لى انا لا افضل الاوامر المعلقة اطلاقا ولم استخدمها من قبل
افضل الدخول ماركت حينما تتكون الفرصة القوية ولانى بشتغل سكالبنج

Mohamed Osman
08-11-2012, 09:23
الموضوع دا بيبقى محتاج انك تكون خبير يعنى انت مثلا ممكن تكون مستعجل ف انت واثق من ان السعر هيوصل للمكان الذى تريدة بتبدأ بالتعليق

no1forex
08-11-2012, 16:40

السلام عليكم ورحمة الله

افضل التعامل ماركت اكتر ولكن اعمل صفقات معلقه بس بفضل الماركت اكتر ونتايجه افضل معى

dentist
08-11-2012, 17:00
والله لو واثق من تحليلك يبقي اكيد ادخل امر معلق
وانا عن نفسي بدخل بامر معلق

sultan
08-12-2012, 04:11
الاموامر المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر
ستفتح اليصفقة تلقائيا حتى في غيابك و يوجد من حب تتبع الشات بنفسه و عدم ابتعاد حسب تفرغ كل متداول

saidyousef
08-12-2012, 04:12
السلام عليكم الاموامر المعلقة جيدة يعني لو انت عارف سعر تنتظره تضع امر معلق فور وصول السوق للسعر

HUSSENEY
08-12-2012, 07:12
فذلك يكسبك الوقت
لكن شرط وضع ستوب لوز

waleed adel
08-12-2012, 07:15
فذلك يكسبك الوقت
لكن شرط وضع ستوب لوز

اكيد طبعا لابد من الاستوب لوز ولكن لو جالس امام الجهاز
ممكن نستغنى عن الاستوب لوز

abofeasle
08-12-2012, 07:17
دى بترجع للشخص نفسه وهل هو بيدخل من نقطه معينه ام من وصول معين للزوج مثلا

اللى هيدخل منه الصفقه فدى بترج للشخص نفسه

AMANI
08-12-2012, 07:22

ليس مهم امر مباشر او معلق المهم ان يكون تحليلك الفنى سليم وبناء عليه تحدد نوع الامر مباشر او معلق

ahmedeltanahy
08-12-2012, 07:51

ebtehag
08-14-2012, 17:42
والله اخى الكريم انا شغال غالبا على الدعم والمقاومه وبناء على كده بيكون الدخول باوامر معلقه هو الافضل بالنسبه ليا والحمد لله المخوضع ماشى كويس لكن لو شايف فرصه معقوله للدخول ماركت بسر السوفق ممكن ادخل مفيش مشكله حسب توفر الفرصه وقوتها

islam96
08-23-2012, 06:06
حسب الحالة اللي إنت فيها
لو إنت عامل تحليلاتك وعندك توقع قوي إنت ممكن تعمل أمر معلق وتسكر جهازك وتقضي حاجاتك
بس لو السوق في حركة نشطة الأفضل متابعة الشارت