PDA

View Full Version : أستطلاع راي ونقاش حول الحسابات التجريبة

Pages : [1] 2 3 4 5 6

kirozoka
04-13-2014, 13:57
أخواني الأعزاء
كلنا عرفين مدي أهمية الحساب التجريبي في الفوركس
وحبيت نبداء نتناقش حول ماذا لو
- مافيش حسابات تجريبية في الفوركس
- مدي تاثيرها علي سوق الفوركس
أقصد بمعني تاني هل كنت حتدخل الفوركس من غير حساب تجريبي ولا لا
- هل مازال المحترفين والخبراء يستعملوها لتجربة أشياء جديد ولا لا
أرجو المناقشة الفعالة الهادفة من الأعضاء الكرام

ahmedibrahim258259
04-14-2014, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا صعب جدا ان الواحد يتخيل ان الفوركس موش فيه حسابات تجريبية لان الواحد موش ينفع يغامر بفلوسه الشخصية كان هيبقى الموضوع صعب شوية
تقبل مروري

amermazzen
04-14-2014, 19:54
السلام عليكم يبقى الحساب التجريبي مفيد جدا للكل سواؤ كانو تجار مبتدئين أو تجار لهم الخبرة اللازمة الحسب التجريبي لهو دور كبير في فهم الإستراتيجات وتطيقها لمعرفة مدى مصداقيتها إن طانت صحيحة تطبق على الحساب الحقيقي والعكس صحيح المهم الحساب التجريبي مفيدا جدا للتجارة في الفوركس.

doola2020
04-15-2014, 04:25
أنا فعلا دخلت الفوركس بدون حساب تجريبي ولكن هذا كان بسبب عدم خبرتي ولم يدلني أحد علي الطريق الصحيح ولكن لو لم تكن موجودة لدخل الي الفوركس الكثير بدونها

محمد مؤمن
04-15-2014, 06:06
الحسابات التجريبية هي من الأشياء الهامة جداً لأنها تجربة حقيقية تساعد الشخص على التدريب على جميع ما يتعمله في مجال الفوركس
من أساسيات ومهارات ومؤشرات ويستيطع تجربة الاستراتيجيات التي يريدها كما لو كان يتداول على الحساب الحقيقي والفارق هو عدم التداول بأموال حقيقية

a7med84
04-15-2014, 06:16
الحسابات التاجريبيه هامه للمبتدئيين لا اعتقد ان المحترفين

ممكن يلجئوا الى الحسابات التجريبيه لان لهم خبره كبيره فى السوق وممكن التعامل مع شئ جديد فى السوق الحقيقى

hegaa
04-15-2014, 11:14
طبعا اكيد نحن من خلال الحساب التجريبى انه يفيد المبتدى حتى ذوى الخبرة يستعملونه
فى تجربة استراتيجية قام بصنعها او اكسبريت تقوم بتجربته
على حسب ما انا شفت فى المنتدى الكل بيستخدم
التجريبى مع انه يوجد حساب حقيقى له ولاكن فقط لتجربة شى ما

fatoma elsayd
04-15-2014, 11:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
استطلاع جيد وبالفعل الحساب التجريبى من وجهة نظرى اهم شيء ف الفوركس
ولازم الكل يعتمد عليه ف البدايه
تقبل مرورى اخى الفاضل وبالتوفيـق :yahoo::yahoo:

forexman3
04-16-2014, 19:12
شوف ياغالى
لو لم توجد حسابات تجريبية فى الفوركس ستكون المخاطرات
كبيرة جدا لاننا فى هذا الوقت سنضطر ان نخاطر بالحسابات الحقيقية
لذلك الحسابات التجريبية فى غاية الاهمية

lyes1977
04-16-2014, 20:11
وعليكم السلام ورحمة الله
اكيد طبعا الحسابات التجريبية مهمة جدا في سوق الفوركس سواءا كان ذالك للمبتدئين والذين من خلالها سيفهمون كيفية العمل على منصة التداول واساسيات التداول او للمحترفين والذين بدورهم يجربون عليها النظريات والاستراتيجيات

kachary
04-16-2014, 20:14
السلام عليكم اخي الكريم لو كان ليس هناك حسابات تجريبية اضن اني كنت
سوف اتردد في اتخاد القرار لاكن بالنسبة لسؤال التاني فاضن ان الكل لديه
حساب تجريبي معما كان مستواه

INTHENAMEOFALLA
04-16-2014, 20:19
اذا لم يكن هناك حسابات تجريبية كان التجار الكبار اوى هم الذي يدخلوا الى عالم الفوركس وممكن ناس عاديين يدخلوا بعد التأكد من مقدرتهم على البدء فى المتاجرة .
ولان ليس كل عمل جديد فيه شىء تجريبى صحيح ولا لا

anamoody
04-16-2014, 20:19
اخى الكريم لا يستطيع احد ان ينكر فضل الحساب التجريبى فى التعلم فهو جيد جدا
وكثير من الخبراء ما زالوا يستخدموه لتجربة استراتيجيات جديدة و مدى نجاحها و هو افضل دليل فى مرحلة التعلم

algebra55
04-16-2014, 20:53
أنا فعلا دخلت الفوركس بدون حساب تجريبي ولكن هذا كان بسبب عدم خبرتي ولم يدلني أحد علي الطريق الصحيح ولكن لو لم تكن موجودة لدخل الي الفوركس الكثير بدونها

godfather
04-16-2014, 21:50
انا شايف ان الحساب التجريبى دة مهم جدا و اى شخص هيتعلم منه
كتير جدا و لو لم تفتح حساب تجريبى مش هتتعلم و ممكن تلاقى نفسك خسران فى الحساب الحقيقى

doaa sary
04-16-2014, 22:08
مهم اكيد
انا عشان اعرف استخدم المنصه صح لازم اعمل حساب تجريبى لانى اللى علمنى
بالمصطلحات صديقه وعشان اطبق اللى اتعلمتو وازاى استعمل المنصه
ونزلتها شهور مع القراءة واتعلمت

maghribia
04-16-2014, 22:15
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

الحسابت التجريبية ف يالفوركس هي لها ايجابايت عدة
من بنهيا ان التجريبي له فواءدج تعليمية و فواءد تجريبية كذلك
تقبل احتراماتيى

waly_40
04-16-2014, 22:17
اؤكد لك انه لولا الحسابات التجريبيه ماكنت تاجرت فى الفوركس لأنه يعطى الفرصه لمحاكاة التداول الحقيقى
ولكن التداول الحقيقى تجد فيه حالتك النفسيه قد تدفعك للخساره

selmon
04-16-2014, 22:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الحساب التجريبي بالظبط هو هو زي الحساب الديمو ولكن فرق في ضغط الاعصاب

ahmed212
04-16-2014, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بسم الله الرحمن الرحيم اخى الحبيب فى الله الحساب الديمو مهم جدا ياخى الحبيب لكل واحد مبتدىء ولكل واحد خبير كمان فى السوق

ssrs
04-16-2014, 22:26
الحساب التجريبي مفيد جدا للمبتدئين لانه يعرفك با اسلوب النتاجره
وطرق الدخول للسوق ولاكن هناك فرق بين الحقيقي والتجريبي الفرق هو العامل النفسي

عدي
04-16-2014, 23:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الحسابات التجريبيه مهمه جدا جدا في الفوركس للمبتدئين و المحترفين و بالتوفيق للجميع

saddem
04-17-2014, 01:03
تجار مبتدئين أو تجار لهم الخبرة اللازمة الحسب التجريبي لهو دور كبير في فهم الإستراتيجات وتطيقها
لمعرفة مدى مصداقيتها إن طانت صحيحة تطبق على الحساب الحقيقي ....

kirozoka
04-19-2014, 14:43
فعلا اخي العزيز
التعليم مهم جدا في السوق علشان الخسارة ما تبقاش كبيرة في البداية
وكان لازم أخي حتي لو ما لقيتش حد يعمك تدور أنت بنفسة أزي تتعلم من غير مخاطرة

asem ebrahim
04-19-2014, 15:11
لو مفيش حساب تجريبي كان هينتج نوعين من التجار تجار فشله جدا وتجار ناجحين جدا الفاشلين هيعملوا حساب تجاري علي طول وهيتداولوا ويخسروا اما الناجحين هيصبروا ويتعلموا التداول الاول ويصبر ويكون همه العمل والعلم قبل الربح
وعن نفسي ايوه كنت هدخل الفوركس لو مفيش حساب تجريبي بس الاول هتعلم اتاجر الاول
وطبعا الحساب التجريبي مهم ومفيد

mbazaa
04-19-2014, 15:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحساب التجريبي صديق كل مبتدئ وإن لم يكن هناك هته الحسابات لما فر جميع المبتدئين
لصعوبة البداية خاصة وإن كانوا لا يمتلكون الكثير من المال
والسلام عليكم

forex24day
04-19-2014, 15:18
اذا لم يكن هناك حسابات تجريبية كان التجار الكبار اوى هم الذي يدخلوا الى عالم الفوركس وممكن ناس عاديين يدخلوا بعد التأكد من مقدرتهم على البدء فى المتاجرة .
ولان ليس كل عمل جديد فيه شىء تجريبى صحيح ولا لا

midouknight
04-19-2014, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أهلاً بك أخي الغالي
لو مفيش حسابات تجربية لكان الكل خسر في هذا السوق المجنون

faris
04-19-2014, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
هوه الحساب التجريبي مهم للمبتدئ علشان يتعلم استراتجيات
ويجرب عليه كل حاجه من تحديد نقاط دخول وخروج

abo heba
04-19-2014, 15:54
الحساب التجريبى الديمو مهم جدا ولا بديل عنه لكى نتعلم ولكن هنا فى انيستا نعتبر ان الحساب البونص هو حساب تجريبى لنتعلم لنصل الى المرحله المتقدمه
مع وجود نفس الظروف للحساب الحقيقى

msamir2013
04-19-2014, 16:00
اخى الحساب التجريبى شئ مهم بالطبع لانك بتستفيد منوا فى حاجات كنيرة وخصوصا فى البداية

وهو فرصة الاستفادة من الاخطاء اللى كل واحد مبتدئ بيقع فيها فى التجارة الحقيقية

وانا شايف ان ممكن المحترفين فعلا يكونوا بيشتغلوا بية فى حالة محاولة تغيير الاستراتيجية الخاصة بهم

Rachiiids
04-19-2014, 16:01
بالنسبة لي انا الحسابات التجريبية ليس شيء حميل أبدا و هناك الكثيرلا من الأسباب لقولي هذا
و خاصة للاعضاء الدين لا يبالون بالحساب و لا يعطونه أي اهتمام عندما يتداولون بالحساب الحقيقي
سوف يجدون الأمر مختلف تمام مع الحساب و خاصة الاحساس و الأعصاب التي تلعب دور مهما

Hassan Owen
04-19-2014, 17:33
السلام عليكم يبقى الحساب التجريبي مفيد جدا للكل سواؤ كانو تجار مبتدئين أو تجار لهم الخبرة اللازمة الحسب التجريبي لهو دور كبير في فهم الإستراتيجات وتطيقها لمعرفة مدى مصداقيتها إن طانت صحيحة تطبق على الحساب الحقيقي والعكس صحيح المهم الحساب التجريبي مفيدا جدا للتجارة في الفوركس.

foryou89
04-19-2014, 17:51
اول ما اتعلمت الفوركس كنت دايما اسمع انى لازم اشتغل على حساب تجريبى الاول . فتره لا تقل عن 6 شهور . وبعد كده اشتغل ع الحقيقى
انما للاسف انا عملت غير كده واشتغلت على حساب حقيقى بدون اى خبره
وطبعا النتيجه معروفه وهى المارجن كول
ومن بعدها بدات اشتغل ع الديمو .. حتى لغاية دلوقتى عندى حساب ديمو مع الحقيقى علشان اجرب عليه الاستراتيجيات الجديده ,

hobmed
04-19-2014, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا صعب جدا ان الواحد يتخيل ان الفوركس موش فيه حسابات تجريبية لان الواحد موش ينفع يغامر بفلوسه الشخصية كان هيبقى الموضوع صعب شوية
تقبل مروري

sendrela
04-19-2014, 19:32
من الصعب جدا ان يدخل احد مجال الفوركس وليس به الحسابات التجريبيه فهذا يعنى التجربه على حساب حقيقى وخساره اموال حقيقيه

وبالتالى الحساب التجريبى من اهم مميزات سوق الفوركس والتى تتيح لك تجربه ما يحلو لك من مؤشرات واستراتيجيات وغيرها

تحيتى

ssnsafi
04-19-2014, 19:52
لولا الحساب التجريبي لما فكرت لحظة في تعلم الفوركس وتجربته لأني غير مستعدة ان اتاجر فورا في الحقيقي واخسر بالرغم من اني تاجرت بالحقيقي بحساب البونص وخسرت مرتين ولكني على الاقل كنت اتدرب واعرف ماهي اخطائي التي ارتكبتها على التجريبي واتفادها على الحقيقي
الحساب التجريب باعتقادي مع وجود البونص هو ما دفع بشبابنا الى تعلم الفوركس وشجعهم على ذلك

INTHENAMEOFALLA
04-19-2014, 20:01
يا اخى الفاضل من يريد عمل شىء لا يقف فى وجهه احد وهل كل عمل تدخل اليه يكون فيه حساب تجريبى تبدأ به حتى ينتهى الحال بك الى الحساب الحقيقى طبعأ لا
والحساب التجريبى غير الحقيقى فى المتاجرة به ولك ان تجرب لانه حساب وهمى يعتمد على الوهم وكثيراً من يكسب فى الحساب التجريبى وعند دخوله الى الحساب الحقبقى يخسر كل شىء

soooonor
04-19-2014, 20:06
لو من البداية مكنش فيه حسابات تجريبية ..كان كلنا ابتدينا على حساباتنا الحقيقة لان مفيش غيرها

كل المحترفين مازالوا يستخدمون الحسابات التجريبية لتجربة الاستراتيجيات الجديدة قبل استخدامها على الحساب الحقيقى

عدي
04-19-2014, 23:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... نعم الحساب التجريبي له اهميه عظمي و محدش يقدر ينكر فضله ابدا و بالتوفيق للجميع

didaaass
04-20-2014, 00:04
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
الحساب اللديمو مهم جدا ولا بديل عنة لكى تتعلم ولكن تتعلم ولكن هنا فى
انستاتعتبر ان احساب للتعلم لنصل الى المرحلة المتقدمة

مصطفى حمدان
04-20-2014, 15:07
طبعا الحسابات التجريبية مهمة جدا فى سوق الفوركس لانها تتيح للجميع ان يعمل ويتعلم جيدا بلا خوف قبل ان يقرر ان يضع حساب حقيقى فمن وجهة نظرى انى لم اكن لادخل هذا السوق لو لم اجد حساب تجريبى

tazi larbi
04-20-2014, 15:09
السلام عليكم الحساب التجربي اهم اداة في الفوركس للمبتدء والمحترف الاول يتدرب عليها والثاني لا يغامر بماله الا بعد ان يتاكد من طريقة العمل صحيحة وناجحة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

جمال محمدين
04-20-2014, 20:45
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
مفيش حد بيتداول علي الفوركس عمره ما جرب حساب تجريبي ودي حقيقة

slow
04-21-2014, 15:48
ده ما فيش نقاش اطلاقا الحساب التجربي لا بد منه و مستحيل التجارة بدون التعلم عليه
يعني لو انك مستعد تخسر الكثر من مالك تفضل ادخل عليه

simo48
04-21-2014, 15:54
بالنسبة لي الحساب التجريبي ضروري لكل مبتدئ لكي يتعلم كيفية التداول قبل البدا بالحساب الحقيقي

ولولاه لكانت المخاطرة كبيرة على الحساب الحقيقي

جمال محمدين
04-21-2014, 16:07
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الحساب التجريبي ده كنز بس للاسف احنا اهملنا اننا نتعامل معاه صح

fahd1988
04-21-2014, 16:16
أكيد ماكنت أدخل أتاجر في الحساب الحقيقي دون التعلم في الحساب التجريبي لأن الأموال ليست لعبة لكي أخاطر بها
وأيضا الحساب التجريبي فرصة نجرب فيه كافة الإستراتجيات و حتى الإسكريبتات
فالتجربي هو من أسباب إحتراف الفوركس

st2s
04-21-2014, 16:34
أخواني الأعزاء
أرجو المناقشة الفعالة الهادفة من السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا صعب جدا ان الواحد يتخيل ان الفوركس موش فيه حسابات تجريبية لان الواحد موش ينفع يغامر بفلوسه الشخصية كان هيبقى الموضوع صعب شوية
تقبل مروري

kirozoka
04-21-2014, 17:28
بالنسبة لي انا الحسابات التجريبية ليس شيء حميل أبدا و هناك الكثيرلا من الأسباب لقولي هذا
و خاصة للاعضاء الدين لا يبالون بالحساب و لا يعطونه أي اهتمام عندما يتداولون بالحساب الحقيقي
سوف يجدون الأمر مختلف تمام مع الحساب و خاصة الاحساس و الأعصاب التي تلعب دور مهما
أوافقك الراي في موضوع عدم الأهتمام بالحسابات التجريبية
ومرجنها كل شوية علي أساسا الوهمية فيها
ولكن فيه ناس كتير مش بتعمل كده وبتعاملها علي أساس مختلف

slow
04-21-2014, 22:28
اوا بونص كان اول هذا الشهر من ابريل وهو بقيمة 50 دولار
و تداولت به و ربحت 50 و سحبتها و االان انا احاول ان اتاجر لكن خسرت بعض الصفقات
اتمنى ان لا اخسر راس المال

حليس مختار
04-23-2014, 01:03
تجار مبتدئين أو تجار لهم الخبرة اللازمة الحسب
التجريبي لهو دور كبير في فهم الإستراتيجات وتطيقها
لمعرفة مدى مصداقيتها إن طانت صحيحة تطبق
على الحساب الحقيقي ..

alemdar92
04-23-2014, 01:13
نعم انه انه لولا الحسابات التجريبيه ماكنت تاجرت فى الفوركس لأنه يعطى الفرصه لمحاكاة التداول الحقيقى
ولكن التداول الحقيقى تجد فيه حالتك النفسيه قد تدفعك

saad197920
04-23-2014, 02:18
والله يا اخى الفاضل انا لا اتصور وجود الفوركس بدون الحساب التجريبى فأنه اصبح شىء لابد منه وضرورى
جدا للمبتدئين والمحترفين ايضا وذلك لتجربة الاستراتيجيات والمستجدات الطارئة عليه ....

Ammar Tayeb abdelkader
04-23-2014, 20:09
للحسابات التجريبية فضل كبير في تعلم الكثير من الناس وينصح بالعمل فيهم أولاً
بالتوفيق
تقبل مروري

سمير تيارت
04-24-2014, 01:21
السلام عليكم اخي الكريم لو كان ليس هناك
حسابات تجريبية اضن اني كنت
سوف اتردد في اتخاد القرار لاكن بالنسبة
لسؤال التاني فاضن ان الكل لديه

gr53
04-24-2014, 08:38
الحساب التجريبي هام لكل من المبتدئين و المحترفين على السواء و لا أعتقد أنه من الممكن الدخول للسوق بأمان دونه
للمبتدئ يكون للتطبيق و التدريب على كل ما يتعلمه ليكتسب الخبرة للتداول و للمحترف يكون لتجربة الاستراتيجيات و النظريات الجديدة مع التحليل عليه

salimned
04-24-2014, 17:51
السلام عليكم الحسابات التجريبية مهمة جدا في تعلم الفوركس اخي و انا اوجدت استراتيجيتي
التي اعمل بها هناطك و انا احاول دائما تطويرها في حساب الديمو و بالتوفيق لك.

ilyes chaieb
04-24-2014, 20:28
لو لم يكن الحساب التجريبي اكيد مفيش ناس حتدخل المجال الا فئة و عدد قليل
لان الاغلبية لا تريد المغامرة باموالها الحقيقية كما ان المحترفين ايضا يستحقون الحساب التجريبي و ذلك لعمل اختبار استراتيجية ما
قبل ان يعمل بها على الحقيقي حتى يتأكد من مدى نجاجحها .. و هذا ما ينفع الا مع الحساب التجريبي

mahmoudexr
04-24-2014, 20:43
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي على المبادرة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

gehad87
04-24-2014, 20:48
هي ما بتاثرش عامة لازم تعرف ولا الحقيقي اللي هياثر
بس هتاثر معاك انت وانت بتطبق اللي اتعلمته
هتبقى زي اختبار حي وصادق لمستواك وانت وصلت لايه في فهم العمليات

atmfox
04-24-2014, 20:55
لو لم تكن الحسابات التجريبية ف يمكن أن أفتح حساب حقيقي وأضع فيه مبلغ صغير جداً منها أتعلم ، أعتقد أنه لازال هناك خبراء يستخدمون هذه الحسابات في تجربة استراتيحية متلاً أو أي شيء متعلق بالفوركس

alatn
04-24-2014, 20:59
طبعا نحن في حاجة ماسة الى الحسابات التجريبية فهي تساعدنا على تكوين خبرة و تجربة دون المخاطرة و خسارة المال , كل شخص عندما يريد ان تيعلم استراتيجية جديدة عليه بأن يقوم بعمل حساب تجريبي

walid08
04-24-2014, 21:18
لا يا اخي يوجد في كل شركة وساطة خاصية للحساب التجريبي
الحساب التجريبي لا يؤثر على السوق ابدا
انا عندما بدات لم اكن اعلم انه يوجد لذلك بدات بالحقيقي
نعم اخي هذا شيئ اكيد فلا يمكن الاستغناء عنه

algebra55
04-24-2014, 21:21
اخى الكريم لا يستطيع احد ان ينكر فضل الحساب التجريبى فى التعلم فهو جيد جدا
وكثير من الخبراء ما زالوا يستخدموه لتجربة استراتيجيات جديدة و مدى نجاحها و هو افضل دليل فى مرحلة التعلم

بشير حمدان
04-24-2014, 21:23
السلام عليكم
ان الحسابات التجريبه امر هام قبل الدخول الحقيقى فى سوق الفوركس ولا يمكن الاستغناء عنها عند اختبار الاستراجيات والمؤشرات لتفادى الخسائر الحقيقيه

magic777
04-25-2014, 01:48
الحساب التجريبي هام لكل من المبتدئين و المحترفين على السواء و لا أعتقد أنه من الممكن الدخول للسوق بأمان دونه
للمبتدئ يكون للتطبيق و التدريب على كل ما يتعلمه ليكتسب الخبرة للتداول و للمحترف يكون لتجربة الاستراتيجيات و النظريات الجديدة مع التحليل عليه

طبعا اخي بدون شك ان الحساب الديمو مهم جدا للمتاجر سواء في البدايه يجرب عليه ما يريد او حتى في مراحل العمل بعد
اكتساب الخبره هنا ممكن يجرب عليه الاستراتيجيات الجديده

riazi31
04-25-2014, 04:30
لا لايمكن ان يكون هناك فوركس بدون حسابات تجريبية لانها الاساس لكل مبتدئ بل ليس فقط المبتدئين بل وحتى الخبراء يستعملونها في تجريب استراتجيات جديدة فلو لم تكن هناك حسابات تجريبية ل أصبح الفوركس ساحة للمتداولين الكبار فقط زي البنوك و المؤسسات المالية .

nour elhouda
04-25-2014, 04:33
أخواني الأعزاء
أرجو المناقشة الفعالة الهادفة من الأعضاء الكرام

والله لو الفورك مافيهوش حسا بات تجريبى كان هايبقى اصعب كتير وكان السوق هايتاثر طبعا لان كان هايخسر متداولين كتير ماعندهمش روح المغامرة لان اللى هايشتغل ساعتها المغامرون بس

gr53
04-25-2014, 11:23
للحسابات التجريبية فضل كبير في تعلم الكثير من الناس وينصح بالعمل فيهم أولاً
بالتوفيق
تقبل مروري

الحسابات التجريبية لها أهمية كبرى لا تقل عن الحساب الحقيقي بل أرى أنها تعلوه أهمية
فمن يتعلم و يتدرب عليها جيدا و يتقن من خلالها أصول المتاجرة الصحيحة يدخل السوق مطمئنا

naoual
04-25-2014, 11:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم بالنسبة لي لا اعتقد ان الحساب التجريبي له منفعة التعلم على الحقيقي افضل

latraaa
04-25-2014, 11:36
يا اخي الكريم، لو مافيش حسابات تجريبية لما كان هدا العدد الهائل من المشاركين،و عليه أقول أن موضوع الحسابات التجربية ما هو في نهاية المطاف إلا حملة دعائية لا غير و التي نجحت في استقطاب الكثيرين، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

حسنى صادق
04-25-2014, 11:49
من اروع الوسائل التعليمية فى الفوركس و من اصدقها و تتيح الفرصة الكاملة للتعلم الذاتى و التعلم بالمحاولة و الخطا و التعلم بالتجريب وهى من انجح انواع التعلم فى عالم التعليم

عدي
04-25-2014, 12:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الحساب التجريبي ضرووووري جدا في الفوركس عشان التريب و عشان نعرف نشتغل لو حسابنا اتمرجن لا قدر الله

ab.mustapha
04-25-2014, 13:19
الحسابات التجريبية مهمة جدا في سوق الفوركس سواءا كان ذالك للمبتدئين او للمحترفين الذين يبحثون عن تجريب استراتجيات جديدة
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
والله ولي التوفيق

Heisenberg
04-29-2014, 05:57
السلام عليكم ورحمة الله
الحسابات التجريبية هي من الأشياء الهامة جداً لأنها تجربة حقيقية تساعد الشخص على التدريب على جميع ما يتعمله في مجال الفوركس
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

ahmed kabo
04-30-2014, 15:12
اة كنت هخش ولاكن فى الاول كنت هقعد ادرس فى الفوركس والطرق وقت كبير جدا وبردوة البونص بيعمل شغل بالتوفيق للجميع

ahmad moh
04-30-2014, 15:13
صعب جدا ان الواحد يتخيل ان الفوركس موش فيه حسابات تجريبية لان الواحد موش ينفع يغامر بفلوسه الشخصية كان هيبقى الموضوع صعب شوية

mahmoudgalal
04-30-2014, 15:17
ن الأشياء الهامة جداً لأنها تجربة حقيقية تساعد الشخص على التدريب على جميع ما يتعمله في مجال الفوركس
من أساسيات ومهارات ومؤشرات ويستيطع تجربة الاستراتيجيات التي يريدها كما لو كان يتداول على الحساب الحقيقي

gr53
05-04-2014, 02:42
الحسابات التجريبية لها أهمية كبرى لا تقل عن الحساب الحقيقي بل أرى أنها تعلوه أهمية
فمن يتعلم و يتدرب عليها بجدية يكتسب كثيرا من الخبرة و يدخل بقوة للسوق

rojan22
05-04-2014, 02:46
السلام علیکم، یا اخی من غیر حساب تجریبی هناک صعوبات فعلا،
انا برئیی ما أعتقد مشت الأمور، أما بالنسبه لشق الثانی من السوءال اکید حتی أصحاب الخبره یستعملون الحساب التجریبی، بالتوفیق

waleed hassona
05-05-2014, 21:12
السلام عليكم اخواتى بالمنتدى الكريم الخسابات التجريبيه تمثل عامل هام جدا للمحترفين قبل المبتدئين
لانها وسبله تجربه الاستراتيجيات الجديده فلالد من تجربتها لفترة طويله على الحسال التجريبى اولا

midooo258261
05-05-2014, 21:34
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا شايف ان لو مفيش حسابات تجريبية يبقى مفيش حد كان هايتجه للفوركس او هايستمر فيه لصعوبة التعلم على الحساب الحقيقي الا للي معاه فلوس ومش عاوزها
تقبل ودي واحترامي

محمد السيد محمد
05-05-2014, 21:45
شوف يا kirozoka يا صاحبي كنت فعلا هادخل لكن هكون بخيل قوى في تحديد حج صفقاتي عاشان
باتعلم يعنى اقصى صفقة لى هتكون بـ 0.01 وطبعا مفيش اقل من كده اقصد طبعا ان لو خسرت تكون الخسارة
بالكتبر ربع دولار في كل صفقة يعنى لو معايا 100 دولار فقط هيكفوني اعمل 400 صفقة خاسرة بخلاف الصفقات اللي ممكن تيجي من المكسب
يعني قول 500 صفقة على الأقل ايه رايك اكون اتعلمت والا لا ؟؟

AMLAK
05-05-2014, 21:47
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه لو لم
تكن الحسابات التجريبية فيمكن أن أفتح حساب حقيقي وأضع فيه مبلغ صغير جدا منها أتعلم أعتقد أنه لازال
هناك خبراء يستخدمون هذه الحسابات في تجربة استراتيحية متلا أو أي شيء متعلق بالفوركس تحياتي للجميع

kirozoka
05-06-2014, 08:09
شوف يا kirozoka يا صاحبي كنت فعلا هادخل لكن هكون بخيل قوى في تحديد حج صفقاتي عاشان
باتعلم يعنى اقصى صفقة لى هتكون بـ 0.01 وطبعا مفيش اقل من كده اقصد طبعا ان لو خسرت تكون الخسارة
بالكتبر ربع دولار في كل صفقة يعنى لو معايا 100 دولار فقط هيكفوني اعمل 400 صفقة خاسرة بخلاف الصفقات اللي ممكن تيجي من المكسب
يعني قول 500 صفقة على الأقل ايه رايك اكون اتعلمت والا لا ؟؟
أول رد في الموضوع يجد الحل الوسط
بجد حل عبقري علشان تجنب المخاطرة علي الحساب الحقيقي
و التعليم كمان في نفس الوقت
وفعلا أعتقد أن دا إلي كان حيحصل لو ما فيش حسابات تجريبية

maao2004
05-06-2014, 08:50

chofqisnipeer
05-09-2014, 21:35
السلام عليكم و رحمة الله
بارك الله فيك اخي الكريم على الموضوع الرائع معلومات كنت بحاجة اليها
و ها انا اجدها بالصدفة بارك الله فيك شكراا جزيلا
بالتوفيق اخي العزيز

amr.elgezery
05-09-2014, 21:52
لها من فكرة رائعة عمل حساب تجربيبي تستفيد منه الخبرة فيل التعامل بواحد اسسي
ذالك للمبتدئين اللذين لا خبرة لهم حين يمرن نفسه علي التعامل لازياده الخبرة والمكسب التجريبي
بهدف الوصول الي المكسب الحقيقي

ruse
05-12-2014, 00:36
السلام عليكم

الربح من الفوركس
05-12-2014, 00:39
الحسابات التجريبة هامة جدا لكل مبتدا فى عالم الفوركس لانة من خلالها تعلمة الكثير والكثير وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

anawri1996
05-12-2014, 00:55
السلام عليكم اخي حسب خبرتي في الفوركس يجب علي كل مبتدئ ان يفتح حساب تجربي لكي يتعلم ولا حيمل من الفوركس لانه في الاول صعب شوية ولو لم تعرف مخاطروا حتكره الفوركس تقبل مروري

medo.66543
05-17-2014, 17:55
اخي الغالي الحسابات التجريبية لها أهمية كبرى لا تقل عن الحساب الحقيقي
بل أرى أنها تعلوه أهمية فمن يتعلم و يتـدرب عليها بجدية يكتسب كثيرا من
الخبرة و يدخل بقوة للسوق
تحياتي

ahmedmomen
05-25-2014, 23:53
انا شخصيا مش بفضل فتح حساب تجريبي فترة كبيرة يعني ممكن اسبوع بس عشان تعرف ازاي تفتح الصفقة وتقفلها
وتتعلم بعض الاشياء في منصة الميتاتريدر لكن طبعا من الافضل فتح حساب حقيقي والتعلم عليه

ahmed kabo
05-26-2014, 03:56
اكيد اخى الكريم اول حاجة كنا مش هندخل الفوركس بحسابات حقيقية الا بعد فترة كبيرة من التعليم وفى الوقت دة كانت الشركات هتخسر كثير بالتوفيق للجميع

abderrahmenanis
05-26-2014, 06:17
من أساسيات ومهارات ومؤشرات ويستيطع تجربة الاستراتيجيات التي يريدها كما لو كان يتداول على الحساب الحقيقي والفارق هو عدم التداول بأموال حقيقية

poop3
05-27-2014, 02:26
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
الحساب التجريبى مهم جدا فى الفوركس فى التعليم بالاخص
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

remas
05-27-2014, 12:24
شوف اخى الكريم منقدرش ننكر انه الحسابات التجريبه لها دور واهميه كبيره لدى اغلب المتداولين على الاقل لتجريب طرقهم الجيده ولكن التعلم الحقيقى يكون على الحقيقى

khaled14
05-27-2014, 12:41
الحساب التجريبي يعتبر من اهم العوامل التي تعلمك التداول في الفوركس
اخ الكريم

xdorex
05-27-2014, 13:46
لا اضن ان اغلب الناس كانت ستدخل الى عالم الفوركس لانه كان سيكون مجهول تماما يعني لو مامعا حساب حقيقي وفيه اموال لن تتعلم
والكتير من الناس لا يستطيعون وضع اموالهم في مكان مجهول يعني كيف سيجرب المجال الجديد بماله الخاص

ahmadinho100
05-27-2014, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لا يا اخي يوجد حساب تجريبي ادا اردت ان تفتحه فهل سهل جدا يا اخي فقط تحتاج الى ايمايل بالتوفيق لكم

BILALBEN
05-28-2014, 00:22

hamdy saleh
05-28-2014, 00:23
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين موضوع جميل و مشوق و
شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــرا

el andaloussi
05-31-2014, 00:54
أخي الكريم لا أرى أي فرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي
فهم متشابهان من حيت المعاملة ولكن من حيت العامل النفسي يبق من شخص لأخر

besnisse
05-31-2014, 01:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
اعتقد ان الفوركس و اساسياته و ما يتميز به من ان تكون للمتداول معرفة كافية
و تجربة حتى يتمكن من الدخول اليه
و الحساب التجريبي من خلاله يتمكن المتداول من اخذ المعرفة و التجربة
بالتوفيق و دمت في امان الله .

gr53
06-11-2014, 23:26
فمن يتعلم و يتدرب عليها باجتهاد و جدية يكتسب مزيدا من الخبرة

zasdqwer
06-12-2014, 08:08
لو مكنش هناك حساب تجريبي كان نسبه الناس هتكون قليله خوفهم من انهم يخسروا لكن الفوركس اتاحه التجريبي لمشاركه الجميع حتي الذي لديهم خبره ومازالوا يستخدمون التجريبي ايضا للاستفاده اكثر من اي وقت مضي عليهم

mod
06-29-2014, 00:54
اخي الحساب من وجهة نظري ارى ان الحسابات التجريبيه
فعلا لها دور كبير ومفيد على المستثمر بكسب الخبره

ahmed kabo
06-29-2014, 06:31
اظن اخى الكرمي ان معظمنا كان هياخد وقت كبير اوى فى التحليلات ودراسة السوق اكثر بكثير ويتوجه الى الشروحات الاونلاين بالتوفيق للجميع

chomehdi
06-29-2014, 22:38
السلام عليكم عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا تحياتي على الموضوع أخي الكريم و على المعلومات
فعلا مفيدة وإفادة جزاك الله خيرا وبالتوفيق

mazn
06-30-2014, 11:02
السلام عليكم ورحمة الله
الحساب التجريبي صديق كل مبتدئ وإن لم يكن هناك هته الحسابات لما فر جميع المبتدئين

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

BOULBOUL2
06-30-2014, 14:44
والسلام عليكم

i m in the Wc
06-30-2014, 18:39

poop3
07-06-2014, 04:47
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
اتطلاع راى جميل ويا رب يكمل اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

Hassan Owen
07-06-2014, 14:58

benchou-ahfd
07-06-2014, 17:22
الحساب التجريبي مهم جدا سواء للمبتدئ او المحترف كلاهما لا يجب ان يستغني عليه فامبتدئ يبدا خطواته الاولى منه حتى و ان اختلف عن الحقيقي بعض الشيئ و المحترف يجرب فيه استراتيجيته و الجديد فيها دائما حتى لا يكون حسابه الحقيقي حقل تجارب و مطية للخسارة

nassr15
07-06-2014, 17:24
طبعا الواحد مايقدرش يدخل الفوركس من غير حساب تجريبي صعبه جدا هتلاقي مفاجأت كثير وازاي هتقدر تجرب استراتيجيات

mohamed201420
07-06-2014, 17:30
كيف تطور حسابك وتضع صوره خاصه ومعلومات

---------- Post added at 02:30 PM ---------- Previous post was at 02:29 PM ----------

ايوه بقى كده اصلى

abdelaziz 10
07-13-2014, 01:40
انا شخصيا لا اتصور سوق فوركس من دون وجود حسابات تجريبية لانها حيوية واساسية لتعلم الفوركس
من جهة اخرى ارى ان سوء استخدام الحسابات التجريبية هو الذي يجعل المتاجر لا يستفيد منها للاسف

malak_maloka
07-13-2014, 02:34
انا دخلت مجال الفوركس بعد ان تدربت فتره علي الحسبا التجريبي صراحه لانى
كنت لا اعرف شيء وحبيت اعرف وطبعا انا ساعات كتير بفتحه وبجرب عليه صفقات قبل البدأ في الحساب الحقيقيى

maao2008
07-16-2014, 01:33

RomanyMoreed
07-19-2014, 03:07

الحسابات التجريبيه ملهاش تأثير فعلي علي حركة السوق اطلاقآ هي فقط موجودة للتدريب علي التداول

تحياتي

mounim1994
07-19-2014, 04:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي فكرة وبالتوفبق للجميع

aysamiman
07-19-2014, 12:59
تجار مبتدئين أو تجار لهم الخبرة اللازمة الحسب التجريبي لهو دور كبير في فهم الإستراتيجات وتطيقها لمعرفة
مدى مصداقيتها إن طانت صحيحة تطبق على الحساب الحقيقي والعكس صحيح المهم الحساب التجريبي مفيدا جدا للتجارة في الفوركس

abdelhak redouane
07-19-2014, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم انا ارى انه لو لم يكن هناك حساب تجريبي للجا المختصون الى ابتكار طريقة للتعلم او ان الشخص ستجده يدخل الحساب الحقيقي للاطلالة عليه فقط لانه يخاف من فتح صفقات قد تؤدي به الى خسارة امواله
بالتوفيق للجميع

DABDOUB
07-19-2014, 18:55
انا استعملها دائما لتجربة خطة جديدة في المتاجرة حتى اعرف النتائج
و اعتقد الخبراء ام كانوا دائما في بحث و تطوير ذاتي ممكن ان يتاجرو في التجريبي الى جانب الحقيقي

abdelaziz 10
07-27-2014, 03:51
لا يكن يا اخي ان الواحد يكون ناجح في سوق الفوركس وهو لم يمر عبر التداول التجيريبي
بالتالي في الديمو جربنا وتدربنا وخسرنا وربحنا الى ان نضجنا فيه وتطور اسلوبنا فيه

rafik23
07-27-2014, 03:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم ...اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل الحسابات التجريبية مهمة جدا في سوق الفوركس
شكرا جزيلا على هده المعلومات الرائعة على أية حال أتمنى لك التوفيق و للجميع إن شاء الله

gr53
07-31-2014, 20:11
فمن يتعلم و يتدرب عليها يوفر كثيرا من الوقت و الجهد عند تداوله في الحقيقي

---------- Post added at 08:11 PM ---------- Previous post was at 08:10 PM ----------

فمن يتعلم و يتدرب عليها يوفر كثيرا من الوقت و الجهد عند تداوله في الحقيقي

gr53
08-16-2014, 00:26
انا استعملها دائما لتجربة خطة جديدة في المتاجرة حتى اعرف النتائج
و اعتقد الخبراء ام كانوا دائما في بحث و تطوير ذاتي ممكن ان يتاجرو في التجريبي الى جانب الحقيقي

الحساب التجريبي له العديد من الاستخدامات فهو مع المبتدئ للتدريب و التطبيق على كل ما تعلمه للتعرف على السوق عن قرب
و مع الجميع هو للتجربة و التحليل قبل الدخول في الحقيقي للحفاظ على الحساب

AMLAK
08-28-2014, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع اكيد طبعا الحسابات التجريبية
مهمة جدا في سوق الفوركس سواءا كان ذالك للمبتدئين والذين من خلالها سيفهمون كيفية العمل على منصة التداول واساسيات التداول
او للمحترفين والذين بدورهم يجربون عليها النظريات والاستراتيجيات بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

eslamsallam
08-28-2014, 01:15

Achraf.Ghorbel
08-28-2014, 02:00
أنا فعلا دخلت الفوركس بدون حساب تجريبي ولكن هذا كان بسبب عدم
خبرتي ولم يدلني أحد علي الطريق الصحيح ولكن لو لم تكن موجودة
لدخل الي الفوركس الكثير بدونها
وتقبلوا مرورى

dont
08-28-2014, 02:06
الحسابات انواع
مها الحسا التجريبى وهو افضل خطوة للبدء فى الفركس وتانى شى هو الحساب الحقيقى هو الحساب الذ كون فية اموال حقيقة لم نتداول فى السوق

فوركسوريا
08-28-2014, 02:12

eslamsallam
08-28-2014, 02:14

zinga12
08-28-2014, 13:27
سلوك السوق الآجلة واحدة يمكن أن تساعد في فهم الاتجاهات الاقتصادية وكذلك في التنبؤ
قصيرة الأجل إلى اتجاه المتوسطة الأجل للأسعار. قد يكون هناك أيضا آثار بعيدة المدى ل
المستثمرين.

marouansat
08-31-2014, 09:02
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
اكيد طبعا الحسابات التجريبية مهمة جدا في سوق الفوركس
تقبل مروري

aymanso
08-31-2014, 09:04
السلام عليكم اخى الحساب التجريبي هو اهم نقطة فى بداية هذا المجال حيث يجعللك تعيش كانك فاتح حساب حقيقي ويجب ان تدرب علية جيدا وتفتح صفقات كثيرة وتمارس اتلحليل الفنى للازواج ومعرفة التوقعات على الازواج وعندما تتمكن من كل ذلك ممكن فتح حساب حقيقي وبالتوفيق للجميع

downlaod1
09-08-2014, 23:24

Rika
09-08-2014, 23:33
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا على طرح الموضوع أخي
بالنسبة لي لا أزال أتعلم في الحساب التجريبي والحمد لله على وجوده لأنه لولاه لكن التعلم بطئ جدا وذلك لتدبر رأس المال أو لجمع البونص الشهري من منتدانا العزيز، تعلمت بضعة أمور في الحساب التجريبي كما أنني أصبحت حين النظر في المنصة أفهم بعض الأشياء كانت تبدو غامضة وكنت أرى كل تلك الأدوات ولا أفهم معناها لكن الحمد لله قدراتي في تحسن
لم أفتح حساب حقيقي بعد قررت فتحه بعد جمع بونص مناسب للبدء به ، والتعلم الجيد
تمنياتي للجميع بالتوفيق
تحياتي

forexmonim
09-08-2014, 23:50
اخي الكريم انا اظن الحساب التجريبي ضروري للتمرن عليه و الاستفادة
من اللخطء ادا قدر الله و لا يجوز فوركس او منصة من دونه و بالتوفيق

eslamsallam
09-09-2014, 00:07
تقبل مروري

أسماء نعناع
09-09-2014, 09:39
الحساب التجريبي ده من اول الخطوات البديهية اللى لازم اي متداول يروح يعملها ما ينفعش يدخل للحساب الحقيقي وهو ما دخلش على الديمو عشان يقدر يتداول بشكل صحيح

Ahmed2020eg
09-09-2014, 12:32

eslamsallam
09-10-2014, 00:57

BrahimForex
09-14-2014, 16:45
السلام عليكم الحسابات التجريبية من اهم مميزات الفوركس بفضلها ممكن ان تتعلم كل شيء عن الفوركس وتجرب استراتيجيات المختلفة

ihabblida
09-16-2014, 01:36
أخي الكريم أظن ان الحسابت التجريبية في
سوق الفوركس أفضل فرصة للتعلم
أرجوا أ ناكون قد افدتك وتقبل مروري وشكر ا

mohcine
09-16-2014, 01:42
جزاك الله خيرا عن الموضوع الجدير بالقراءة والمثير للجدل ودال على الجتهاد والبحث عن الجديد. تقبل مروري أخي

ynwa1892
09-16-2014, 01:50
السلام اخي يبقى لازم على كل مضارب ان يمر على الحساب التجريبي لكي يكتشف خبايا المنصة وعالم الفوركس
وفقك الله اخي

mohcine
09-16-2014, 01:51
جزاك الله خيرا عن الموضوع الجدير بالقراءة والمثير للجدل ودال على الجتهاد والبحث عن الجديد. تقبل مروري أخي

Elrayes
09-22-2014, 01:44
لو مفيش حساب تجريبي في السوق كان اكيد هيكون فيه مبرمجين هيبرمجوا برامج تساعدنا علي التعلم بعيدا علي الحساب الحقيقي
لان التعلم علي الحساب الحقيقي عبارة عن كارثة لان هيبقي فيه خسارة كبيرة جدا او ممكن التاحر اللي عاوز يتعلم يكون ملازم لتاجر تاني ذو خبرة و اتعلم بالفعل

dranass92
09-22-2014, 18:27
لو مكنش هناك حساب تجريبي كان نسبه الناس هتكون قليله خوفهم من انهم يخسروا لكن الفوركس اتاحه التجريبي لمشاركه الجميع حتي الذي لديهم خبره ومازالوا يستخدمون التجريبي ايضا للاستفاده اكثر من اي وقت مضي عليهم

geoahmedmorsy
09-22-2014, 19:05
هو طريقة ومهمه جدا لتجنب أخطاء فوركس الخطرة، و من خلال تلك الطريقة يمكن الاستعداد لمواجهه سوق الفوركس. عليك أن تجهز لنفسك لعملية التداول في فوركس، و هناك عدة طرق للقيام بذلك. أهم طريقتين تجعلانك متأكداً من أنك مستعد للمشاركة في ساحة التداول هذه، هما تعلم تجارة العملات و الممارسه من خلال حساب تجريبى

ayb
09-22-2014, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الشرح والمعلومات القيمة التى قدمتها لنا املان نفيد لاالخوة في المنتدى

geoahmedmorsy
09-22-2014, 19:16
بعد ان تصل لمرحله التعليم وتتاكد من اتقانك لمصطلحات مثل منصه و تحليل فنى وذبذبات فوركس و نقطه توقف الخساره ونقطه تحصيل الارباح فيمكن بعدها الانتقال لمرحله الحساب التجريبى

---------- Post added at 04:14 PM ---------- Previous post was at 04:11 PM ----------

يجب الوضع فى الاعتبار دائما ان الحاله الت نعيشها مع الحساب التجريبى ليس حقيقيه من حيث الضغط الذى نشعر به فى الحساب الحقيقى ومن حيث المشاعر التى نشعر بها خلال الحساب الحقيقى ومن حيث التداول

---------- Post added at 04:16 PM ---------- Previous post was at 04:14 PM ----------

كن حذرا وتعلم وتدرب بنفسك وكون لنفسك استراتيجيتك الخاصه وبعد ان تفعل هذا لاسابيع يمكنك ان تفتح لنفسك حساب حقيقى

fosat
09-22-2014, 19:21
وعليكم السلام ورحمة الله
شوف ياغالى
تقبل مرورى اخى الفاضل وبالتوفيـق

dalirap
09-22-2014, 19:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
الحساب التجريبي ليس له أي تأثير في سوق الفوركس

rabhi
09-22-2014, 19:46
لا بد أن تدخل أولا بحساب تجريبي
و الا بالتأكيد ستبدأ بدايه سيئه جدا
اشتغب بالتجريبي لمدة اسبوعين حتى تحس انك قادر على تحقيق نتائج جيده
اتمناك التوفــــــيُق

مصراوى
09-22-2014, 19:54
اخى الكريم اعتقد ان الحساب التجريبى لابد منة للتعلم والتدريب والتعرف على الاخطاء والبعد عنها فى المستقبل وبالتوفيق للجميع

lover-death145
09-22-2014, 19:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
- مافيش حسابات تجريبية في الفوركس أخي الغالي في حسابات تجريبية للتدريب و التعلم
- مدي تاثيرها علي سوق الفوركس تعلم المتدرب للمرور إلى مرحلة الحساب الحقيقي
أقصد بمعني تاني هل كنت حتدخل الفوركس من غير حساب تجريبي ولا لا لايمكن أن تدخل أي شيءمباشرة حتى العمل الحقيقي في فترة تدريب
- هل مازال المحترفين والخبراء يستعملوها لتجربة أشياء جديد ولا لا بالفعل أخي الغالي لا يمكن الإستغناء عن الحساب التجريبي

Mazek
09-22-2014, 20:41
السلام عليكم.. نصيحتي لك قبل البدء في الفوركس ان تتعلم كل شي عن الفوركس و يوجد العديد من الدوروس و الفيديوهات علي اليوتيوب وان تفتح حساب ديمو او تجريبي و يمكن ان تطبق كل ما تعلمته علي هذا الحساب و سوف تعرف هل انت مستعد للحساب الحقيقي اول تحتاج الكثير من التدريب.

mohamedsaber
09-22-2014, 21:06
الحساب التجريبي هو اسهل طريقة لتطبيق ما تم تعلمه من دروس و معلومات
الحساب التجريبي مجانا في انستا فوركس ولا يوجد قيود علي فتح حساب تجريبي للتدريب
الحساب التجريبي بنستخدمه في التدريب لفترة طويلة مجانا من اجل تجريب التوصيات والاستراتيجيات
تقبل مروري اخي

awa
09-26-2014, 00:13
لو مفيش حسابات تجريبية فى الفوركس كان زمان الواحد قعد يخسر عشر شهور
متتالية علشان بس يتعلم استراتيجية بسيطة جدا او تحليل بسيط

medo2013
09-26-2014, 00:26
من اهم الادوات التى تفيد المبتدئ والمحترف على حد سواء لان المبتدئ يعرف من خلال الحساب التجريبى ما هو الفوركس وكيف دخول هذا السوق اما المحترف يستخدم الحساب التجريبى فى تجربة مؤشرات معينة واستراتيجيات ومعرفة ان كانت ناجحة ام لا

hellelali2
09-26-2014, 00:41
اخي الكري ممن غير حساب تجريبي لا يوجد استراتجية ناجحةللتداول او مجربة فاللساب تجريبي والا مشكلة كبيرة اخي الكريم والحمد لله رب العالمين
والمهم النجاح في هده السوق المتقلبة والله الموفق

abokarem
09-26-2014, 01:01
السلام عليكم
من اهم المميزات التى تعطيها لنا شركات الوساطه هى الحسابات التجريبيه وبدونها لن تجد اى مبتدىء ف ىالفوركس لان من
سيدخل الى الفوركس سيخسر اواله ولن يدخل مره اخرى

ayb
09-26-2014, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

GirL
09-26-2014, 01:14
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه الحسابات التجريبيه لديه دور هام جدا في الفوركس وانا هلا اتعلم منه فقط التداول ف الفوركس

ayb
09-26-2014, 01:16
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي

nada2012
09-26-2014, 01:43
الســــــلام عليـــــــــكم ورحمه الله وبركاته ...... الحساب التجريب مهم اوى عشان تتعلم
وتتدرب وتفهم يا اخى عموما يا ريت يا اخى تتقبل تحياتى

sanadiab
09-26-2014, 01:46
السلام عليكم ورحمه الله بوركاته
لو مفيش حساب تجريبى كنت زمانى لسه متعلمتش فوركس لانى عمرى ما كنت هادفع فلوس علشان اتعلم واقعد اخسر
تقبل مرورى

AMLAK
09-28-2014, 12:37
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الحسابات التجريبية هي من الأشياء الهامة جداً لأنها تجربة حقيقية تساعد الشخص على التدريب على جميع ما يتعمله في مجال الفوركس من أساسيات ومهارات ومؤشرات ويستيطع تجربة الاستراتيجيات التي يريدها كما لو كان يتداول على الحساب الحقيقي والفارق هو عدم التداول بأموال حقيقية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ahora
09-30-2014, 17:00
لا اعتقد ان الحسابات التجريبية يمكن ان تختفي من الوجود
هكذا لن تجد المتداولين يتعلمون و ربما الكثير منهم يتجه الى بدائل استثمارية اخرى
الحساب التجريبي مهم جدا و يفتح لك طريق النجاح

بيهوززز
09-30-2014, 23:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

تقبلوا مروري وفائق شكري..

MRN2014
09-30-2014, 23:27
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
اكيد طبعا الحسابات التجريبية مهمة جدا في سوق الفوركس سواءا كان ذالك للمبتدئين
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

tedjboyka
10-02-2014, 23:43
الصراحة مش عارف ايه الخاصية دي ويعني ايه تخليك تراقب الصفقة
انت اساسا بتكون شايف الصفقة كسبانة او خسرانة تحت عند كلمة بروفيت

محمد عز الدين عيد خضري
10-02-2014, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اهم شيئ لاي متداول مبتدا الحساب التجريبي
اتمني لك التوفيق
تحياتي

mahmoud megawer
10-02-2014, 23:51
طبعا الحسابات التجريبية اهم واول خطوة لازم اي حد مبتدئ يعدي عليها عشان يعرف اساسيات السوق ويعرف هو داخل سوق عامل ازاي بس حقيقي الحساب التجريبي حاجة ولما تتاجر بفلوس حقيقية حاجة تانية خالص هنا بتتعلم بجد وخصوصا لما تخسر ... بس بردو مفيش غنى عن الحساب التجريبي على الاقل عشان الواحد يجرب استراتيجات ويقدر يوصل لاسلوب ناجح فى المتاجرة وانا اعرف ان حتى المحترفين بيستخدموه لو فى استراتيجة معينة حابين يطوروها وهكذا

payoneer
10-03-2014, 00:52
بسم الله الرحمن الرحيم
الحسابات التجريبيه بالنسبة لي حجر اساس

w3ad
10-03-2014, 01:01

ayham111
10-03-2014, 04:49
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة لي لم افح حساب تجريبي لاكن اظن ان بعض المتاجرين لديهم حسابات تجريبية لتجريب عض النظريات وروئية مدى تأثيرها في
اتمنا التويق لي ولكم

downlaod1
10-03-2014, 05:58
لم توجد حسابات تجريبية فى الفوركس ستكون المخاطرات
كبيرة جدا لاننا فى هذا الوقت سنضطر ان نخاطر بالحسابات الحقيقية
لذلك الحسابات التجريبية فى غاية الاهمية

الشاعر
10-03-2014, 07:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبتي في الله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والربح والي الافضل بأذن الله

mody555
10-03-2014, 08:02
يتيح ذلك لها المجال لبيع السيارة لقاء 30000$ أو 3000000 ين وتحقيق أرباح بقيمة 5000$ أو 500000 ين بالوحدة. يظهر الجدول أدناه هذه العملية:

w3ad
10-03-2014, 10:46
السلام عليكم اخواتى بالمنتدى الكريم الخسابات التجريبيه تمثل عامل هام جدا للمحترفين قبل المبتدئين
لانها وسبله تجربه الاستراتيجيات الجديده فلالد من تجربتها لفترة طويله على الحسال التجريبى اولا

ifs
10-03-2014, 11:12
بسم الله الرحمان الرحيم
بالنسبة لي انا افضل الحسابات الحقيقية و التعلم بفتح صفقات بلوت صغير هذا افضل بكثير تقبل مروري والسلام عليكم

mohamed saad
10-03-2014, 11:40
الحقيقة ان الموضوع وقتها سيكون خطرا ومجازفة كبيرة لان كل متداول وقتها سيلجأ الى التداول عبر حسابه الحقيقي والتعلم عليه الامر الذي سيجعل المتداولين يفقدون اموالا كثيرة وبالتالي سيتضاءل حجم التداولات في السوق وسيترك الكثير من المتداولين هذا المجال لان البعض يظل يخسر لسنوات طويلة وبالتالي فلن يجد ما يتدرب عليه ويجرب عليه اي اسلوب تداول ولذلك فالحسابات التجريبية تعد من اهم الاساسيات في سوق الفوركس

mohammed hussien
10-07-2014, 09:40
السلام عليكم يبقى الحساب التجريبي مفيد جدا للكل سواؤ كانو تجار مبتدئين أو تجار لهم الخبرة اللازمة الحسب التجريبي لهو دور كبير في فهم الإستراتيجات وتطيقها لمعرفة مدى مصداقيتها إن طانت صحيحة تطبق على الحساب الحقيقي والعكس صحيح المهم الحساب التجريبي مفيدا جدا للتجارة في الفوركس

محمد طايع
10-07-2014, 09:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم استخدم الحسابات التجريبيه كان التجار الكبار اوى هم الذي يدخلوا الى عالم الفوركس وممكن ناس عاديين يدخلوا بعد التأكد من مقدرتهم على البدء فى المتاجرة

downlaod1
10-10-2014, 11:06

vaaas
10-10-2014, 11:39

---------- Post added at 09:39 AM ---------- Previous post was at 09:18 AM ----------

belhadj
10-13-2014, 21:08
مرحبا اخواني اخواتي الكرام يشرفني أن أكون معكم في هدا الموضوع الشيق والرائع والمثير كما أنا هدا الموضوع فيه الكثير من القول والكلام والتحليل وشكرا أخي العزيز على هدا الجهد الكبير

samir saadon
10-13-2014, 21:20
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الافضل لك انت تدخل بحساب تجريبي لكسب المعرفه ودراسه السوق
من تحس نفسك فهمت كل شي افتح حساب حقيقي وابدأ العمل وشكرا

mostafa gamal
10-13-2014, 21:51
الحساب التجريبي هامة جداً لأنها تمكن المبتدئين من التدرب كما أنها مهمة لتجريب الأستراتيجيات الجديدة
جعل الله يومكم خير من أمسكم و غدكم خير من يومكم .... تحياتي

nada forex
10-13-2014, 21:55
الســــــــــــلام عــــليكم ورحــمــــه الله وبركاته ........ الحسابات التجدريبيه يا اخى
مهمه جدا فى التعلم والتدريب والتداول عموما تقبل تحياتى

balou
10-13-2014, 22:06
استطلاع في مكان انا شخصيا
اقدر ادخل فوراكس بدون حساب تجريبي
لا يوجد مشكل حقا

اتمنى نجاح للجميع و ربح الوفير

waelo
10-14-2014, 01:30
الخبرة و يدخل بقوة للسوق
تحياتي

tedjboyka
10-16-2014, 01:26
طبعا اكيد نحن من خلال الحساب التجريبى انه يفيد المبتدى حتى ذوى الخبرة يستعملونه
فى تجربة استراتيجية قام بصنعها او اكسبريت تقوم بتجربته
على حسب ما انا شفت فى المنتدى الكل بيستخدم
التجريبى مع انه يوجد حساب حقيقى له ولاكن فقط لتجربة شى م

magana02
10-16-2014, 18:50
لو من البداية مكنش فيه حسابات تجريبية ..كان كلنا ابتدينا على حساباتنا الحقيقة لان مفيش غيرها

كل المحترفين مازالوا يستخدمون الحسابات التجريبية لتجربة الاستراتيجيات الجديدة قبل استخدامها على الحساب الحقيقى

balou
10-16-2014, 19:21
السلام عليكم اخوة الكرام
هو مفيد للتدريب المشتمر اخي و كل
المحترفون يستعملونه كي يجرب اي جديد يذكر اخي

اتمنى لكم ربح وفبر في مجال الفراكس

abdelrazek hassan
10-16-2014, 21:11
بصراحه طبعا الحساب التجريبي اساس اي مرحله تعلميه في الفوركس وانا عموما بستخدمه حاليا للتعلم والاتقان ولكن يوجد اعضاء تستخدمه بجانب الحساب الحقيقي لضمان ارباح جيده

ahmedplus
10-16-2014, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى فى الله
ارجوا منك ان تتقبل مرورى الكريم
شكرا لك اخى الكريم
وجزاك الله خيرا على هذا النقاش الرائع

ABDELFETTAH
10-16-2014, 22:03
انصح الاخوه دائما البدء بحساب تجريبي,,,,,,,,,,,,,,,,:rules:
.................................................. .......

---------- Post added at 08:02 PM ---------- Previous post was at 07:59 PM ----------

امر مهم جدا..
حتي عند فتح استراتيجيه جدبده,,,,,,,,,,,,,,
و شكرا..

---------- Post added at 08:03 PM ---------- Previous post was at 08:02 PM ----------

:woo::woo:

algeria
10-17-2014, 23:32
أخي الكريم الحسابات التجريبية من أهم الأمور التي تساعدك على تعلم الفوركس واظن أن جميع المتداولين يستخدمها
أرجوا ا نأكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

antonioforex
10-18-2014, 00:24
السلام عليكم
مشكور اخي حول طرحك لهدا الموضوع المهم حول الحساب الديمو لانه يساعدنا كثيرا
في اختبار استراتيجيتنا و عملنا و اتمنى لك التوفيق.

ahmed_com
10-23-2014, 14:24
اهلا بكم اعضاء النتدى
لمن لديه خبرة في المجال الرجاء منه التفاعل ليستفيد الجميع
شكرا جزيلا يا صاحب الموضوع
السلام عليكم

fte2020
10-27-2014, 17:13

فوزي فوزي
10-27-2014, 17:38
تقبل مروري

مروة
10-27-2014, 17:40
تحياتى

kingman
10-27-2014, 18:10
الحساب التجريبى اهم مايميز هذا السوق ولكن للاسف الكثير من المبتدائين والمتاجرين فى هذا السوق لا يستطيعون الاستفادة القصوى من الحساب التجريبى فكثيرا مايتسرع المبتدائين من التداول على الحساب الحقيقى دون الممارسة والتدريب الجيد على الحساب الحقيقى

hassene
10-27-2014, 19:14
المحترفين مازالوا يستخدمون الحسابات التجريبية لتجربة الاستراتيجيات الجديدة, لانه يعرفك
با اسلوب النتاجره وطرق الدخول للسوق ولاكن هناك فرق بين الحقيقي والتجريبي

ya7oo43
10-27-2014, 20:12
السلام عليكم
شكرا لك صديقي على الموضوع
والله يا اخي الحساب التجريبي هو اكثر من مهم في الفوركس وخاصة بالنسبة للمتاجر المبتدا
وانا عن نفسي ندمت ندما شديدا لعدم فنحي لحساب تجريبي و البداية بالحقيقي مباشرة

karam22
10-27-2014, 20:18
اعتقد ان العكس هو الصحيح الشركات جعلت من الحساب التجريبي طريقة لجذب المتاجرين
ولو لميكن هناك هذا التجريبي لن يدخل احد من مرحلة التعليم الي الفتح الحقيقي لحساب تجاري

فوزي فوزي
10-27-2014, 20:25
تقبل مروري

wamlp02
10-27-2014, 22:40

maha forex
10-27-2014, 22:43
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الحسابات التجريبيه

remas
10-27-2014, 23:15
هى الحسابات التجريبيه اخى الكريم مهمه بشكل كبير للمضارب المبتدا والمحترف على السواء
يعنى مفيش غنى عنها وان كان التعلم عل الحقيقى افضل كثيرا

maha forex
10-27-2014, 23:51
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الحسابات التجربيبه يا اخى

mooha
10-27-2014, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله

maha forex
10-28-2014, 00:15
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الحسابات التجريبيه يا اخى

forexabdo2014
10-31-2014, 04:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

Murad
10-31-2014, 05:05
اكيد لو مفيش حسابات تجريبية في سوق الفوركس كنا هنخسر كتير أوي من أموالنا عشان نقدر نتعلم التداول في سوق الفوركس لكن الحمدلله ان الحسابات التجريبية موجودة اعتقد ان دا وفر علينا كتير من الخسائر

vankl
10-31-2014, 13:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع اكيد طبعا الحسابات التجريبية
مهمة جدا في سوق الفوركس سواءا كان ذالك للمبتدئين والذين من خلالها سيفهمون كيفية العمل على منصة التداول واساسيات التداول
او للمحترفين والذين بدورهم يجربون عليها النظريات والاستراتيجيات بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

ramdani
10-31-2014, 14:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد يا اخي الكريم فأهمية الحساب التجريبي في الفوركس كبيرة للغاية

ahfirnet
10-31-2014, 15:10

alsatry2014
10-31-2014, 15:12
كتفي بربح قليل بدون طمع لأنك بأي لحظة ممكن تخسر اما عن انتظار الخسارة رح تحدد هدفك بلخسارة وتريح راسك
لو وصل الستوب لوز يبقى لا تدخل مرة تانية بنفس اليوم ولو ما وصل خليه واصبر عليه على الاقل حتى تجيب راسمالك

ahmed mohsen92
10-31-2014, 15:12
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

alsatry2014
10-31-2014, 15:13
كتفي بربح قليل بدون طمع لأنك بأي لحظة ممكن تخسر اما عن انتظار الخسارة رح تحدد هدفك بلخسارة وتريح راسك
لو وصل الستوب لوز يبقى لا تدخل مرة تانية بنفس اليوم ولو ما وصل خليه واصبر عليه على الاقل حتى تجيب راسمالك

aboomar13
10-31-2014, 15:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم انا اعتقد بان الحسابات التجريبية او بما تسمى بالديمو هي اهم اسباب النجاح لدى الكثيرين من المتداولين بل وهو المصدر الوحيد الذي اعتبره والاضمن لكي يكتسب المتاجر من خلاله الخبرة اللازمة والكافية في سوق الفوركس

Ayman Wael
10-31-2014, 15:23
اعتقد ان ميزه الحساب التجريبي هو تطبيق ما نتعمله عليه لنحدد مستوانا ونعرف ما ااذا كنا قادرين علي المداوله بحساب حقيقي ام لا

بالتوفيق اخي الكريم

mohamed bnali
10-31-2014, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله استطلاعاتك يا اخي في محلها
فالحساب التجريبي يشجعنا على التداول في الفركس لان التموال افتراضية والحساب مجاني
ويجعل كل واحد يدلو بدلوه في ا لتجارة بالفركس
اما الدخول باول الامر بحساب حقيقي وباموال حقيقية فكل من دخل وخسر امواله وابتعد عن الفركس
لدا جعلت نوادي الفركس تشجع على الديمو حتى يتدرب الانسان وتعرف التجارة ويعرف من اين تؤكل الكتف
وتقبل احترامي

hassene
10-31-2014, 15:50
الحساب التجريبي من خلاله يتمكن المتداول من اخذ المعرفة و التجربة, الحساب
التجريبي والحساب الحقيقي فهم متشابهان من حيت المعاملة

DABDOUB
11-02-2014, 11:34
الخبرة و يدخل بقوة للسوق
تحياتي

Emad Aiad
11-09-2014, 13:58
بالطبع لا لن ادخل السوق الرهيب للعملات بدون ان يكون هناك حساب تجريبي او ديمو اتعلم عليه وهذا ميزة هنا حيث تتعلم بدون مقابل لن تجده في اي مشروع اخر

magic777
11-09-2014, 18:58
بالطبع لا لن ادخل السوق الرهيب للعملات بدون ان يكون هناك حساب تجريبي او ديمو اتعلم عليه وهذا ميزة هنا حيث تتعلم بدون مقابل لن تجده في اي مشروع اخر

هو طبعا لازم تتدرب كويس اوي على الديمو وتتعامل مع السوق وتاخد عليه قبل ما تعمل في السوق ده بحساب حقيقي ده حقك طبعا وعلشان
تقدر هنا تحقق منه ربح جيد وكده

maha mass
11-09-2014, 19:42
الســــــــــلام عل ـــيكم ورحـــمه الله وبركاته ....... شكرا يا اخى على طرح الموضوع
الاكتر من رائع والمفيج عن الحسابات التجربيبيه يا اخى فى الفوركس

ام زياد
11-09-2014, 19:48
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم طبعا صعب جدا ان الواحد يتخيل ان الفوركس موش فيه حسابات تجريبية لان الواحد موش ينفع يغامر بفلوسه الشخصية كان هيبقى الموضوع صعب شوية واكيد الحساب التجريبى مع الكل لتجربه الاشياء الجديده ولا نستغتنى عنه حتى لو اصبحنا خبراء

breakss08
11-10-2014, 21:13
طبعا نحن في حاجة ماسة الى الحسابات التجريبية فهي تساعدنا على تكوين خبرة و تجربة دون المخاطرة و خسارة المال ,
كل شخص عندما يريد ان تيعلم استراتيجية جديدة عليه بأن يقوم بعمل حساب تجريبي

mayali
11-14-2014, 01:01
من اروع الوسائل التعليمية فى الفوركس و من اصدقها و تتيح الفرصة الكاملة للتعلم الذاتى و
التعلم بالمحاولة و الخطا و التعلم بالتجريب وهى من انجح انواع التعلم فى عالم التعليم

downlaod3
11-14-2014, 01:46
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من
المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

---------- Post added at 11:46 PM ---------- Previous post was at 11:18 PM ----------

شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من
المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

ali 9
11-14-2014, 19:09
السلام علیکم، یا اخی من غیر حساب تجریبی هناک صعوبات فعلا،
انا برئیی ما أعتقد مشت الأمور، أما بالنسبه لشق الثانی من السوءال اکید حتی أصحاب الخبره یستعملون الحساب التجریبی، بالتوفیق

sasa11
11-14-2014, 19:09
الخبرة و يدخل بقوة للسوق
تحياتي

mela
11-14-2014, 23:11

the one
11-15-2014, 13:39
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
الحساب التجريبي ليس له تاثير على حركة السوق و لكنه مهم في التعلم بالنسبة للمبتدئين خاصة

downlaod4
11-15-2014, 20:13
طبعا نحن في حاجة ماسة الى الحسابات التجريبية فهي تساعدنا على تكوين خبرة و تجربة دون المخاطرة و خسارة المال ,
كل شخص عندما يريد ان تيعلم استراتيجية جديدة عليه بأن يقوم بعمل حساب تجريبي

---------- Post added at 06:13 PM ---------- Previous post was at 02:38 PM ----------

maasofiane
11-15-2014, 23:16
اكيد طبعا الحسابات التجريبية مهمة جدا في سوق الفوركس سواءا كان ذالك للمبتدئين
والذين من خلالها سيفهمون كيفية العمل على منصة التداول واساسيات التداول
او للمحترفين والذين بدورهم يجربون عليها النظريات والاستراتيجيات

worldg04
11-18-2014, 00:21
الحساب التجريبي مهم جدا سواء للمبتدئ او المحترف كلاهما لا يجب ان يستغني عليه فامبتدئ يبدا خطواته الاولى منه حتى و ان اختلف عن الحقيقي بعض الشيئ و المحترف يجرب فيه استراتيجيته و الجديد فيها دائما حتى لا يكون حسابه الحقيقي حقل تجارب و مطية للخسارة

may0
11-18-2014, 00:21

downlaod4
11-18-2014, 18:21