PDA

View Full Version : ما الموقصود بهدا

Pages : [1] 2 3

kachary
04-14-2014, 22:07
السلام عليكم اخواني انا بصراحة مرت علي سنة في الفوركس
وانا اتاجر فقط على الازواج الرئيسية اي eur/usd - aud/usd - gbp/usd
اي انني لم اتاجر قط على باقي الازواج لاكن صادفة الامر
ان قرات هدا الموضوع
*ارتفاع الرسم البياني في العملات المباشرة يعني أن سعر هذه العملات يرتفع مقابل الدولار وأن الدولار ينخفض أمامها . لذا نشتري العملة المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونبيعها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .
للعملات غير المباشرة ارتفاع الرسم البياني للعملات غير المباشرة يعني أن سعر هذه العملات ينخفض مقابل الدولار وأن الدولار يرتفع مقابلها . لذا نبيع العملة غير المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونشتريها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .*
وهدا دمر كل المعلومات التي املكها < ههههههههههه .
المهم اتمنى من الاخوان ان يشرحو لي هده النقطة لو سمحتم
....
...
.
.
.
.
يا اخوان لم تجيبوني عن المسالة بعد يعني هل ادا توقعت انه السعر سيرتفع اشتري بنفس الطريقة على جميع العملات
ام على المباشرة فقط ونفس الشيئ بالنسبة في حالة انخفاض السعر

ahmedibrahim258259
04-15-2014, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في مؤشر اسمه الدولار اندكس انا هارفقه ليك وده بيقيس قوة الدولار امام جميع العملات يعني لو المؤشرانخفض يبقى الدولار ضعيف والعكسش بالعكس
تنقبل مروري

kachary
04-15-2014, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في مؤشر اسمه الدولار اندكس انا هارفقه ليك وده بيقيس قوة الدولار امام جميع العملات يعني لو المؤشرانخفض يبقى الدولار ضعيف والعكسش بالعكس
تنقبل مروري
وعليكم السلام اخي الكريم وشكرا على الرد لاكن ماعلاقة هدا بالموضوع الدي وضعته

عدي
04-15-2014, 23:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

soooonor
04-16-2014, 00:23
قراءة سعر العملة و فهم ما تعنيه من اساسيات الفوركس التى يجب على كل مبتدئ ان يفهمها جيدا

اليورو دولار ....اذا ارتفع الشارت معنى ذلك ان اليورو ارتفع سعره ..و انخفض سعر الدولار امامه

saad197920
04-16-2014, 00:47
والله يا اخى الفاضل ان ذلك هو المبدأ فى العملات نحن نشترى اذا تأكدنا ان السعر سوف يعلوا والرسم البيانى
يكون للاعلى والعكس صحيح .؟...

doola2020
04-16-2014, 01:18
يعني لو gbp/usd الباوند دولار بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت

dont
04-16-2014, 16:17
من الافضل التونع فى الازواج انت لاد انه يكون عند خبرة على الاقل فى خمسة ازواج
انت من اافضل انه يكون عند بعض ازواج الين

menoer1248
04-16-2014, 16:33
اخي الكريم ان العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل
لافرق بين عملة واخرى في التعامل معها
ومن ظن ان العملات التقاطعية ليس لها نفس التحليل كما العملات الرئيسية فهو مخطا وليس له دليل يثبت ذلك\
لذا انصحك ان تتعامل مع اي عملة بنفس الطريقة من التحليل وغيره

st2s
04-16-2014, 17:29
للعملات غير المباشرة ارتفاع الرسم البياني للعملات غير المباشرة يعني أن سعر هذه العملات ينخفض مقابل الدولار وأن الدولار يرتفع مقابلها . لذا نبيع العملة غير المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونشتريها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البيانياخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

ilyes chaieb
04-16-2014, 17:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا اخى الكريم لابد ان تحمل دورة تدريبية خاصة بالتحليل الفنى
لانه يبدو ان معلوماتك عن الفوركس ضعيفة و مع ذلك ما يمكن شرح مشكلتك في رد

mgw
04-16-2014, 18:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
لو الدولار الاول وزادا يبقى اللى اخره دولار هيقل
المساله بتكون على حسب الدولار اول الزوج ولا اخره

midouknight
04-16-2014, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بك أخي الغالي
أخي إن كان الشارة في صعود فالعملة الرئسية قوية وفي صعود وهي العملة التي على اليسار في الزوج

yara alaa
04-16-2014, 19:41
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
بصراحة انا شايفة ان اليورو والدولار والين والدولار حلوين جدا وخاصة اليورو لانه مكسبه عالي والين خسارته قليلة

kachary
04-16-2014, 20:03

هههههههههههههههههههههه والله اضحكتني اخي من قلبي هههههههه جميل الرد عندك

anamoody
04-16-2014, 20:52
اخى الفاضل ان وجدت ان السعر يرتفع ابدأ بالبيع و ليس بالبيع وهذا تلخيص لما قلت
اما اذا وجدته ينخفض ابدأ بالشراء و ستلاحظ ثيمة ما اقول عند التداول

godfather
04-16-2014, 21:32
لو توقعت ان السعر سيرتفع فلازم تشترى طبعا و دة فى كل
العملات و العكس صحيح اى عملة تتوقع هبوطها يبقى لازم تبيع علشان تكسب

doaa sary
04-16-2014, 22:16
اية هيتغير يعنى مفهمتش ماتشتغل ع اى عمله تعلى تنزل منتا المفروض هتبقا متوقع وعارف السعر رايح فين مش بتحلل
او ياريت تفهمنا السؤال بصيغه تانية لانى توهت

gr53
04-17-2014, 01:05
يا أخي لا فرق بين أزواج العملات مباشرة أو غير مباشرة في التحليل و لا في التداول
فتعامل مع أي زوج عملة كالأخرى و بنفس الطريقة

مصطفى حمدان
04-20-2014, 14:57
اخى الفاضل حضرتك بتقول انك بقالك سنة بتتاجر يعنى المفروض كل يوم فى السوق بتكتسب معلومات وبتزداد خبرة ولكن اذا كنت تعتمد على ما تعلمته سلفا واكتفيت به فتاكد انك لن تتمشى مع متطلبات النجاح فى هذا السوق

INTHENAMEOFALLA
04-20-2014, 15:01
اعتقد ان الافضل انك تتاجر على العملات الرئيسية زى ما قلت حضرتك ولك سنة بتشتغل عليها وبلاش تشتت نفسك مع عملات جديدة طالما بتكسب من طريقتك اللى بتشتغل بيها

Hassan Owen
04-20-2014, 15:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

Ammar Tayeb abdelkader
04-20-2014, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

اخى الفاضل ان وجدت ان السعر يرتفع ابدأ بالبيع والعكس صحيح

تمنياتي بالتوفيق للجميع

تقبلوا مروري

mohammeddiab
04-20-2014, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله وربركاته
eurهو اليورو usd هو الدولار اذا ارتفع الشارت معنى ذلك ان اليورو سعره ارتفع وانخفض امامه سعر الدولار
تمنياتى بالتوفيق

azeddi
04-20-2014, 15:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
شكرا اخي الفاضل على الموضوع الممتاز و الرائع و نتمنى التوفيق للجميع بادن الله

---------- Post added at 12:09 PM ---------- Previous post was at 12:08 PM ----------

شكرا اخي الكريم و تحياتي على الموضوع الممتاز و نتمنى المزيد

جمال محمدين
04-20-2014, 20:45
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الدولار اندكس ده مش مؤشر ده زو زي اليورو دولار بتقيس قوة العملة دي

abo heba
04-20-2014, 21:01
عليكم السلام
اتداول من حوالى سنه انا ايضا ولكن هناك العديد من الخبايا التى لم نصل لها فى الفوركس وهناك العديد من المؤشرات
التى تعطيك فكره عن العملات ويجب متابعتها

loubhan
04-20-2014, 22:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع في غاية الأهمية
مشكوور على الطرح اخي نعم اخي موضووع يفيد بارتفاع الرسم البياني في العملات المباشرة بالتوفيق لك

gr53
04-21-2014, 07:20
يا أخي تقول أنك في السوق من سنة يعني اكتسبت خبرة كبيرة فكيف لا يمكنك توقع اتجاه السعر
و لا فرق بين أزواج العملات مباشرة أو غير مباشرة في التحليل و لا في التداول

kirozoka
04-21-2014, 17:46
بصراحة أول مرة من وقت دخولي الفوركس
أسمع هذا الكلام علي التحليل الفني كل العملات ينطبق عليها قواعد التحليل الفني
وأعتقد أن هذا الكلام هراء أو أنك لم تفهمه كويس وفهمته بالعكس
ممكن أخي ولا تستبعد ذلك من عقلك

balou
04-21-2014, 17:59
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد قراءة سعر عملة هل هي في ارتفاع او انخفاض اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

Elta3lab
04-21-2014, 18:17
اخي العزيز eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله وهكذا
تقبل مرورى

distefano2007
04-21-2014, 18:35
ومن ظن ان العملات التقاطعية ليس لها نفس التحليل كما العملات الرئيسية فهو مخطا وليس له دليل يثبت ذلك\

ssnsafi
04-21-2014, 19:41
لا تتركي تلك الامور تجعلك في حيرة من امرك فكما تفعلي مع العملات الرئيسية فكذلك افعلي مع باقي الازواج ففي أي زوج عملات العملة الاساس هي في يسار الزوج ولو ارتفع السعر أي ارتفعت قيمة هذه العملة ولو انخفض السعر أي انخفاض قيمة هذه العملة وهذا هو الامر بكل بساطة فلا تتركي هذه المصطلحات تلهيكي عن الامور الاساسية

karam22
04-21-2014, 19:54
موضوع الاخبار اخي واضح
اذا كانت الاخبار تاتي من العملة الاساس ايجابية يرتفع المؤشر الخاص بها
وان كانت الاخبار علي العملة الغير اساسية ايجابية تهبط العملة ...............

hobmed
04-22-2014, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جزاك اللهَّ خيرا أخي علي هذا الموضوع المتميز
والشرح المفصل وارجو ان يستفيد جل الاعضاء من ذلك ونرجو منك المزيد من البحث بالتوفبق ان شاء الله

salimned
04-22-2014, 01:12
السلام عليكم اخي يتم تداول الازواج حسب العملة الرئيسية الموجودة فيها اي انك نبيع
و تشتري العملة الاولى لدلك عليك ان تتعلم التحليل الفني ليساعدك في صفقاتك.

DRAGON1980
04-22-2014, 01:14
لو توقعت ان السعر سيرتفع فلازم تشترى طبعا و دة فى كل
العملات و العكس صحيح اى عملة تتوقع هبوطها يبقى لازم تدخل بيع علشان تكسب

med5
04-22-2014, 01:16
سلم عليكم

لو توقعت ان السعر سيرتفع فلازم

تشترى طبعا و دة فى كل
العملات و العكس صحيح اى عملة

تتوقع هبوطها يبقى لازم تبيع علشان تكسب

بالتوفيق

algebra55
04-22-2014, 01:20
اخى الفاضل ان وجدت ان السعر يرتفع ابدأ بالبيع و ليس بالبيع وهذا تلخيص لما قلت اما اذا وجدته ينخفض ابدأ بالشراء و ستلاحظ ثيمة ما اقول عند التداول

sabirdaba
04-22-2014, 01:32
اتعامل مع الازواج الغير مباشرة بيكون بنفس شاكلة الازواج المباشرة اخي الكريم المهم انك تشتري في الوقت الذي ترى ان الزوج سيصعد وكذلك بالنسبة للبيع فهو يكون في حالة استنتاج ان الزوج سوف يهبط

hssouminabil
04-22-2014, 01:40
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع

واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم..

gr53
04-22-2014, 23:16
لا فرق بين أزواج العملات مباشرة أو غير مباشرة في التحليل و لا في التداول
فالتحليل الفني و أدواته تتعامل مع كل أزواج العملات و تتوقع معها السعر

latraaa
04-25-2014, 20:50
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها و اليت أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله في المستقبل القريب إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في ماوضيع اخرى إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

a7med84
04-25-2014, 21:28
اخى الكريم التداول على شكل ازواج وارتفاع الزوج ليس

بالضروره ان يكون ارتفاع العمله الاسساى

ولكن ممكن يكون لهبوط او انخفاض العمله المقابله والله يوفقك

baite
04-25-2014, 21:56
اخي الكريم من خلال كلامك يظهر انك جديد في الفوركس ويستناك الكثير ومثل هذه الامور يجب ان تبحث عنها في الواضيع وليس من خلال الردود
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

Bouani
04-29-2014, 18:21
السلام عليكم و رحمة المولى عز و جل
أخي الكريم للأسف لم أفهم جيدا
اذ أنها تسمية العملات المباشرة و الغير مباشرة أظنها لم تعد تختلف
لأن في المنصة بيع بيع و شراء شراء

AMLAK
04-29-2014, 18:25
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه لو gbp/usd الباوند دولار بيرتفع
الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن
الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت تحياتي للجميع

walid08
04-29-2014, 20:28
السلام عليكم
والله يا اخي الازواج الثلاثة التي ذكرتها اي الرئيسية
انا قليل ما استعملها يا صديقي
لانها خطيرة و الاعين كثير عليها
انا افضل الازواج التي تحتوي على الين احسن

samoray13
04-29-2014, 20:34
الامر اسهل من هذا اخي تعامل مع كل زوج بشكل شخصي وريح نفسك لا تهتم لكل الازواج ان كانت رئيسية او مباشرة المهم هو انك تعرف كيف تقرأ العملة الرئيسية وسعر صرفها

بشير حمدان
04-29-2014, 20:40
السلام عليكم
انا اول مره اسمع بهذه المعلومات . وانا تابعت ردود الاعضاء وحقيقى استفدت من الاعضاء الى عرضوا معلومات قيمه . اكيد المتابعه فيها فايده

جمال محمدين
04-29-2014, 20:46
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
كلامك معناه ان الدولار لما بيقوي العملات اللي بتشتري فيها الدولار بترتفع

forexman3
05-03-2014, 18:36
شوف ياغالى
بالنسبة للدولار اذا كان قويا ويخترق الى اعلى فان
العملات الاخرى ستهبط امام الدولار والعكس صحيح
اذا كان الدولار ضعيفا ويهبط لاسفل فان العملات الاخرى سترتفع

naoual
05-03-2014, 18:44
السلام عليكم و رحمة الله و بكاته
اخي الكريم لا احد يعرف متى سيصعد السعر قطعا او سيهبط قطعا كلها احتمالات و نتمنى لك التوفيق

ahmed morsy
05-07-2014, 19:42
لا تتركي تلك الامور تجعلك في حيرة من امرك فكما تفعلي مع العملات الرئيسية فكذلك افعـلي مع باقي الازواج ففي أي زوج عملات العملة
الاساس هي في يسار الزوج ولو ارتفع السعر أي ارتفعت قيمة هذه العمـلة ولو انخفض السـعر أي انخفاض قيمة هذه العملة وهذا هو الامر بكل
بساطة فلا تتركي هذه المصطلحات تلهيكي عن الامور الاساسية
تقبل مروري

gr53
05-11-2014, 23:02
فالتحليل الفني و أدواته تتعامل مع كل أزواج العملات دون فرق بين أزواج رئيسية أو متقاطعة

FiFi
05-11-2014, 23:58
اي كذا احسن اخي الكريم خليك على زوج معين حتى تصير
تعرف كل شيء عنه

medo.66543
05-18-2014, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جزاك اللهَّ خيرا أخي علي هذا الموضوع المتميز
والشرح المفصل وارجو ان يستـفيد جل الاعضاء من ذلك ونرجو منك المزيد من البحث
بالتوفبق ان شاء الله
تحياتي

الربح من الفوركس
05-18-2014, 13:55
اخى الحبيب اعتقد ان عليك الكثير للتعلم من خلال القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والممارسة على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

بوهضار
05-18-2014, 15:47
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
كلا اخي لو انه هنالك زوج رح يرتفع فذالك لايعني انه كل الازواج رح ترتفع

kaa
05-18-2014, 16:14
هى الازاج التى يكون الدولار فيها طرف
على سيل المثال ايورو دولار والباوند دولر والاسترالى دولار والازواج الرئيسة هى الافضل

payza
05-19-2014, 10:32
اه فعلا اي عملة مقابلة لو ارتفعت الي اماامها
بتكون بتهبط او ترتفع

-----------------------------------------------------------------------------------------

محمد السيد محمد
05-19-2014, 11:34
الموضوع مش عاوز شرح الدولار كان في الأزواج اللي انت شغال عليها كان عملة تسعير وفي الأزواج اللي انت مش شغال عليها عملة اساسية فالوضع بينقلب وممكن تشتغل على العملات التانية بدل ماشتري زي ما كنت بتعمل مع اليورو هتبيع الفرنك مثلا والاتنين زي بعض

maasofiane
05-23-2014, 14:00
من الافضل التونع فى الازواج انت لاد انه يكون
عند خبرة على الاقل فى خمسة ازواج انت من
اافضل انه يكون عند بعض ازواج الين

حليس مختار
05-30-2014, 17:26
يا اخى الكريم لابد ان تحمل دورة تدريبية
خاصة بالتحليل الفنى
لانه يبدو ان معلوماتك عن الفوركس ضعيفة
و مع ذلك ما يمكن شرح مشكلتك في رد

ebram
05-30-2014, 17:52
العملات الغير مباشره او العملات التقاطعيه هي العملات الي بيكونمش موجود فيهعا الدولار طرف
ودي دايما بيكون ليها علاقات بالسياسه اكتر وكمان بتكون تذبذب عالي وكمان بكيون ليها سيوله منخفضه واسبيرد عالي
هذا ما اعرفه عن العملات التقاطعيه

afillane
05-30-2014, 18:25
السلام عليكم ورحمة الله
لا داعي لتعقيد الامرو البسيطة فالطريقة التي تتبعها مع العملات الرئيسية هي نفسها مع باقي الازواج الاخرى والسلع وكل ما تواجد على المنصة

balou
05-30-2014, 18:33
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد لا اعرف اخي كريم اسف اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

ahmed kabo
05-31-2014, 00:03
يعىن بيبقى ليها حسابات تانةي نا افضل انى اترج على زاوج واحد فقط اوتنين بالكثر علشان اعرف حكرتم المستقبلية وبقى متوقعها كويس بالتوفيق للجميع

milanowolf
05-31-2014, 00:08
ذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني
ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في
الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض

remas
05-31-2014, 01:25
بالتاكيد اخى الكريم انت لو تحليلك بيقول انه السعر فى طريقه للارتفاع يبقى الزواجب انك تشترى العمله لكن كن حذر واستعمل الاستوب والهدف

amal.m500
06-09-2014, 00:00
السلام عليكم . يا اخى الكريم لابد ان تحمل دورة تدريبية خاصة
بالتحليل الفنى لانه يبدو ان معلـوماتك عن الفوركس ضعيفة ومع
ذلك ما يمكن شرح مشكلتك في رد

GM.LAVAL
06-09-2014, 08:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وركاته مرحبا إخوانى الكرام جميعا .
اخى الكريم اعتقد انى قرات هذه الجملة سابقا واظن انها تعنى انه اذا ارتفع السعر فى العملات مثل الين يعنى ان الين يقل امام الدولار وهكذا والله اعلم لان بصراحة هذه المسألة تشتت تفكيرى ههه

abdelaziz 10
06-09-2014, 11:42
وعليكم السلام اخي الكريم وشكرا على الرد لاكن ماعلاقة هدا بالموضوع الدي وضعته
لم افهم جيدا ما قصدك يا اخي يعني المؤشر يقوم بقياس قوة الدولار الامريكي امام باقي العملات بناء على ماذا على الاخبار ؟
لو كان القياس مبني على الاخبار او مثلا على الحركة العامة للازواج ومقارنتها بالدولار ففعلا المؤشر جد رائع وشكرا لك

mohd5ash
06-09-2014, 13:08
اخي احيانا يرتفع الدولار مقابل عملات وينخفض مقابل اخرى
واحيانا يكون ارتفاعه قوي مقابل عملات , وانخفاضه بسيط مقابل الاخرى
اذا اردت ان تستفيد تابع اندكسات العملات وستعرف قوة العملة منفردة وكيف تتحرك .

gr53
06-18-2014, 19:54
فالتحليل الفني و أدواته تتعامل مع كل أزواج العملات رئيسية أو كروسات

ahmedibrahim258260
06-18-2014, 20:01
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم في علاقات بين الازواج وفي علاقات طردية وفي علاقات عكسية اخي الكريم
تقبل تحياتي

midooo258261
06-18-2014, 20:37
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا موش بتاجر غير على العملات الرئيسية فقط ولا اتاجر على غيرها وان شاء الله حد يفيدك من الاخوة الاعضاء
تقبل ودي واحترامي

lola_koty
06-18-2014, 22:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل امنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي موضعك بس انا مبتدي ومش اقدر افيدك اخي الكريم

i m in the Wc
06-30-2014, 18:36
ان قرات هدا الموضوع
*ارتفاع الرسم البياني في العملات المباشرة يعني أن سعر هذه العملات يرتفع مقابل الدولار وأن الدولار ينخفض أمامها . لذا نشتري العملة المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونبيعها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .
للعملات غير المباشرة ارتفاع الرسم البياني للعملات غير المباشرة يعني أن سعر هذه العملات ينخفض مقابل الدولار وأن الدولار يرتفع مقابلها . لذا نبيع العملة غير المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونشتريها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .*

....

maha elsayed
07-05-2014, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والله يا اخى انا اتاجر على اليوؤو دولار
والباوند ين فقط لا غير عموما تقبل تحياتى يا اخىة

RomanyMoreed
07-16-2014, 15:10

شوف حضرتك دلوقتي عندينا زوجين مثلآ زوج الكندي واليورو cad/eur لو ارتفع اليورو يبقي الرسم علي المؤشر هينخفض ولو ارتفع الكندي يبقي الرسم اللي في الشارت هيرتفع

mounim1994
07-19-2014, 05:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الكريم
شكرا جزيلا على هدا الموضوع الرائع و المفيد و بالتوفيق للجميع

aysamiman
07-19-2014, 10:09
معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و
سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

Sama20
07-19-2014, 10:16
صباح الورد
اهلا اخي الكريم
اعتقد ان افضل زوج للتعامل هو الولار _اليورو
اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله :yahoo:
فالدولار هو وحش السوق وهو المحرك الاساسي لسوق تدوال العملات لقوته وجبارته:yahoo:

Ahmed2020eg
07-19-2014, 17:29
السلام عليم و رحمة الله و بركاته... انه لموضوع يستحق القرائه و مفيد للجميع .. اتمني لك التوفيق ان شاء الله و للجميع

keraunos4
07-19-2014, 17:41
السلام عليك أخي
بالطبع عملية الارتفاع والانخفاض تؤدي بك إلى البيع أو الشراء مطبقة على كل أزواج العملات مش الرئيسية بس
يعني لو جربت تعمل صفقة على زوج عملات انت حللته فنياً كويس إن شاء الله هيؤدي بك إلى الربح بإذن الله

gr53
07-26-2014, 21:41
فالتحليل الفني و أدواته تتعامل مع كل أزواج العملات الموجودة بالفوركس

midosafwat
07-26-2014, 22:09
ذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني
ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في
الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض

awa
08-08-2014, 18:53
فى اليورو / دولار مثلا لو توقعت ان اليورو سيرتفع فسوف فعليك ان تشترى
اما لو توقعت ان الدولار هو الذى سيرتفع فعليك ان تقرر البيع مش الشراء

الاسد التاجر
08-08-2014, 19:00
فيه موضوع في المنتى طرحه احد الاخوان
فيه صوره للعملات وصلتها مع اليورو دولار
بس المشكله نسيت اسم الموضوع

redasmarth
08-08-2014, 19:01
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سمعت بالأمر من قبل أخي الكريم لكن بحت ولم أستطع فهم الأمر أتمنى من إخواننا في المنتدى الإجابة على سؤالك أخي لنستفيد جميعا

dranass92
08-08-2014, 19:08
اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

abdelaziz 10
08-15-2014, 13:27
طبعا العملات المختلفة كلها في الفوركس على شكل ازواج نبيع او نشتري في كلاهما معا
بالتالي مثلا اليورو دولار لما نبرم شراء فيه فنحن اشترينا اليورو وبعنا ايضا الدولار

sharshabil
08-15-2014, 14:57
هو اي زوج تتعامل معه يتكون من عنلة رئيسيىة لببتي هي في الاول
و العملة المقابلةو التي هي التانية و تلمغهو من هنا ليس هناك شيء يضرب كل تعرفه

ahora
08-18-2014, 03:53
لا تعقد الامور على نفسك اخي
اذا كنت تتوقع ارتفاع الدولار بع العملات الاخرى
ان كنت تتوقع انخفاض الدولار اشتري العملات الاخرى
لا تعقد تفكيرك بموضوع العملات الرئيسية و غير الرئيسية

md5diablo
08-18-2014, 04:16
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الكريم في سوق العمله معرفتك للمفاهيم البسيطه امر ضروري
الدلار يورو يعني مع ارتفاع الشارت ان الدولار انخفض سعره

alemdar92
08-18-2014, 11:50
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
نعم كلامك صحيح و لتسهيل الامر عليك بشراء و بيع العملة التي علي اليسار حسب اتجاهها

marem2007
08-18-2014, 11:57
فعلا اخي العزيز العملة ال\دولار ه اشهر عملة موجودة في العالم ويعتمد علي هذة العملة دول كبيرة جد ولكن حركة الدولار بتاثر في جميع العملات

dont
08-18-2014, 12:46
انت من اافضل انه يكون عندك خبرة فى ازواج كثيرة لكى تحقق ارباح كثيرة فى الفوركس

abdelfatah.gamal
08-18-2014, 14:04
السلام عليكماخي
كنت اتمنى ان افيدك ولكنى لا اعلم
بالتوفيق

mohd5ash
08-18-2014, 14:17
السلام عليكماخي انت تتحدث عن اندكس العملات
وهو مؤشر فردي للعملة يبين مدى قوتها وتحركها في الايام القادمة
وبناء على تحليل الاندكس تعرف مدى قوة العملة وتحركها امام العملات الاخرى
اتمنى ان تكون وصلتك الفكرة

AMLAK
08-24-2014, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع يعني لو gbp/usd الباوند
دولار بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع
الارتفاع ده معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

lyes1977
08-24-2014, 16:12
للاسف الشديد يا اخي الكريم مثل هذه المعلومات المتناقضة تشوش الذهن هههههه وكما قلت فهي تدمر كل ما تعلمناه وانا شخصيا مرت علي ه\ة المعلومات ونظريا فهمتها جيدا لكني في الواقع لم استوعب تطبيقها على الواقع حيث انه على مستوى المنص القاعدة العامة انه لما يكون الترند صاعد يعني الشراء ولما يكون هابط يعني البيع ...شكرا اخي الكريم على الموضوع وبالتوفيق

Yanal Omar
08-24-2014, 16:26
لا صحة للكلام الذي كتبته اخي الكريم لا تتشوش ان الرسم البياني الموجود عندك على شاشة منصة انستا فوركس هو عبارة عن التحرك الدقيق للقيم عند ارلاتفاع السهم له معنى واحد وهو الارتفاع وعند الإنخفاض له معنى واحد وهو تهاوي السعر نحو الاسفل مهما كانت نوع الازواج وهذا يتحدد على قراءة الشارت وترجمة المعلومات الاقتصادية التي صدرت من الاخبار وهي المحرك الاساسي للعملية وليس النظرية التي قمت بكتابتها موفق اخي العزيز

AMLAK
08-28-2014, 19:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع يعني لو gbp/usd الباوند دولار
بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع
ده معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

Ahmed2020eg
08-29-2014, 19:19
يعني لو gbp/usd الباوند دولار بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت

marem2007
08-29-2014, 21:50
نصيحتي ليك اخي العزيز انك تستمر في التداول علي العملات الرئيسية الموجودة في سوق الفوركس لشهرتها ودقة الحركة فيها مهما كانت عشوائية

nassr15
08-30-2014, 03:44
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحه أخي مافهمتش موضوعك ومافهمتش قصدك أيه بس عامه خليك أنت علي العملات الرئيسيه مالكش علافه بالباقي

lakamora221
08-31-2014, 23:25
نعم أخي الكريم في حال توقعت
أرتفاع السعر في أية زوج من العملات عليك بالشراء
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

ynwa1892
08-31-2014, 23:38
السلام اخي
ارى ان تتمتع برعونة التحليل الساسي والفني وتعتمد على الاستراتجيات الناجحة حتى تستطيع ان تدخل الصفقات
وفقك الله

Achraf.Ghorbel
09-01-2014, 00:29
والله يا اخى الفاضل ان ذلك هو المبدأ فى
العملات نحن نشترى اذا تأكدنا ان السعر
سوف يعلوا والرسم البيانى
تقبل مروري

downlaod1
09-03-2014, 20:11
لسلام عليكم
اخي eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

أسماء نعناع
09-03-2014, 23:11
شوف انا ما تداول الا على الازواج المباشرة واتابع السوق لفترة طويلة واتصيد نقطة دخول قوية وادخل بلوطات صغيرة وعدد محدود من النقاط وان شاء الله بتضبط معك

الصقر القطامي
09-04-2014, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احبابى في حب رسول الله
اما بعد انا جديد واشكر اخى العزيز على الشرح والتوضيح والى الافضل
ان شاء الله ولكم منى اجمل التحيات

MMMOOO
09-04-2014, 16:24
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

gehad87
09-20-2014, 20:24
عامة عامة في اي زوج
العملة اللي مكتوبة الاول في الزوج
الرسم البياني بيشير ليها
العملية اللي هتعملها بيع للعملة الاولى لو الرسم هينزل
شرا للعملة الاولى لو الرسم هيطلع
اظنها بسيطة

AMLAK
09-23-2014, 11:41
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم يعني لو gbp/usd الباوند دولار بيرتفع
الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الدولار
هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

msamir2013
09-23-2014, 14:51
اخى الكريم فى الفوركس فى شئ اسمة العمله المباشرة والعملة الغير مباشرة

ففى حاله زوج مثل eur/usd او gbp/usd بيكون العملة الاساس هى اليورو والجنية الاسترلينى وارتفاع الموشر لتلك الازواج يدل على ارتفاعها امام الدولار والعكس فى حاله الهبوط

اما فى ازواج مثل usd/jpy او usd/chf بيكون العملة الاساس هى الدولار ففى حاله الارتفاع بيكون الدولار هو اللى بيرتفع اما فى حالة الهبوط بيكون الدولار فى حاله انخفاض

MRN2014
09-23-2014, 15:26
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

forexmonim
09-23-2014, 15:37
شكرا جزيلا للاعضاء الكرام على هده الردود الرائعة و المفيدة و القيمة
و بصراحة نستفيد منكم كثيرا و من خبرتكم الكبيرة

AMLAK
09-26-2014, 13:25
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم يعني لو gbp/usd الباوند دولار
بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع ده
معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

vaaas
10-13-2014, 13:30
يا اخوان لم تجيبوني عن المسالة بعد يعني هل ادا توقعت انه السعر سيرتفع اشتري بنفس الطريقة على جميع العملات

forex 2000
10-13-2014, 13:41

vaaas
10-13-2014, 19:36
تنقبل مروري

afillane
10-13-2014, 19:54
اسف اخي الكريم لم افهم عنك كثيرا لتشتت افكاري وعدم التركيز بالفعل
اتمنى ان يفيدك باقي الاخوة تقبل مروري

waelo
10-14-2014, 01:41
عليكم السلام
اتداول من حوالى سنه انا ايضا ولكن هناك العديد من الخبايا التى لم نصل لها فى الفوركس وهناك العديد من المؤشرات
التى تعطيك فكره عن العملات ويجب متابعتها

amermazzen
10-15-2014, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم ان العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل لافرق بين عملة واخرى في التعامل معها لابد من التعلم الجيد وبناء استراتيجات تكون ناجحة والعمل عليها

Ahmed2020eg
10-15-2014, 22:04
اخى الفاضل تحياتى
الامر الان اكثر سهوله من ذى قبل فالان يمكنك ان تحصل على اكثر من كتاب وبلغتك ان كنت لا تتقن الانجليزيه
كما ان الفيديوز اكثر انتشار وكذلك زاد عدد من لديهم الخبره الحقيقيه ويمكن ان يدعموك

AMLAK
10-19-2014, 14:37
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم يعني لو gbp/usd الباوند دولار بيرتفع ، الارتفاع
ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع
والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

AMLAK
10-23-2014, 13:25
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل لافرق بين عملة واخرى في التعامل معها ومن ظن ان العملات التقاطعية ليس لها نفس التحليل كما العملات الرئيسية فهو مخطا وليس له دليل يثبت ذلك لذا انصحك ان تتعامل مع اي عملة بنفس الطريقة من التحليل وغيره بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

kalepsso
10-23-2014, 14:11
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل لافرق بين عملة واخرى في التعامل معها ومن ظن ان العملات التقاطعية ليس لها نفس التحليل كما العملات الرئيسية فهو مخطا وليس له دليل يثبت ذلك لذا انصحك ان تتعامل مع اي عملة بنفس الطريقة من التحليل وغيره بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

fte2020
10-27-2014, 15:19
اعتقد ان الافضل انك تتاجر على العملات الرئيسية زى ما قلت حضرتك ولك سنة بتشتغل عليها وبلاش
تشتت نفسك مع عملات جديدة طالما بتكسب من طريقتك اللى بتشتغل بيها

payoneer
10-27-2014, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم
احسنت على الموضوع

tedjboyka
10-27-2014, 15:44
هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار:dance::dance: يرتفع في مقابله

benchou-ahfd
10-27-2014, 16:26
المر بسيط جدا اخي لا داعي لتتعب نفسك انت معك الدولار اي العملة التي تملكها هي الدولار لما تدخل السوق و ترى الاورو صاعد مقابل الدولار طبعا تشترى و لما ترى الورو هابط اما الدولار تبيع و الامر نفسه لباقي العملات اذا كان الدولار هو العملة الاساسية اذا صعد الرسم البيانى معناه الدولار ارتفع و ان هبط معناه الدولار هبط و العكس اذا كان الدولار هو العملة الغير مباشرة

الاسد التاجر
10-27-2014, 16:32
صراحه مافهمت ايش تقصد بلضبط
انا راي لك تروح للقسم التعليمي
فيه فديوهات ودروس تقدر تتعلم منها لان سوالك صراحه مافهمته

ramdani
10-27-2014, 16:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم ارتفاع الرسم البياني للعملات غير المباشرة يعني أن العملات الرئيسية ارتفعت

mghorab90
10-27-2014, 16:38

pacMAN
10-27-2014, 16:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أخي الكريم
الدولار و بكل بساطة هو من العمولات الرئيسية و كل تغيير في سعره يؤثر تأثيرا واضحا وجليا
في الأزواج الأخرى
إن شاء الله بالتوفيق و تقبل مروري

fte2020
10-27-2014, 16:42
اعتقد ان الافضل انك تتاجر على العملات الرئيسية زى ما قلت حضرتك ولك سنة بتشتغل عليها وبلاش تشتت
نفسك مع عملات جديدة طالما بتكسب من طريقتك اللى بتشتغل بيها

Jek_So
10-27-2014, 16:42
عندما تتوقع اساليبك او استراتيجيتك ان السعر ارتفع على زوج محد فعليك ان تفتح صفقة
شراء وليس صفقة بيع وكذلك

محمد ميدو
10-27-2014, 16:43
بص صراحة اللى فهمته واعرفه ان الرسم البيانى مثلا للدولار ارتفع يبقى سعر الدولار بالنسبة لبعض العملات هيرتفع والعكس صحيح ان شاء الله بالتوفيق لك ولنا وتحياتى للكل

Murad
10-27-2014, 17:13
والله انا اول مرة اسمع الي حضرتك بتقول عليه دا المفروض ان كلنا بنشتغل على أساس الشارت لما يكون في حالة صعود دا بيكون معناه ان عملة الاساس هي الي بتتحسن وبترتفع

مروة
10-27-2014, 17:20
خي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله
تحياتى

فوزي فوزي
10-27-2014, 17:40

kingman
10-27-2014, 18:06
اعتقد ان الافضل انك تتاجر على العملات الرئيسية زى ما قلت حضرتك ولك سنة بتشتغل عليها وبلاش تشتت

من الافضل ان الواحد فى بدايته يركز عتلى زوج او اكثر لفهم ماهيتهم وكيفية تأثرهم وحركة فى هذا السوق لكى يستطيع التركيز وعدم التشتت بين ازاواج كثيرة ومع الخبرة يمكنه الانتقال فى تحليل والتداول على ازواج اخرى

hassene
10-27-2014, 19:15
لعملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل لافرق بين عملة واخرى, هناك
العديد من المؤشرات التى تعطيك فكره عن العملات ويجب متابعتها

ya7oo43
10-27-2014, 19:28
السلام عليكم
شكرا لك صديقي على الموضوع
لماذا يا اخي تتاجر على الازواج الرئيسية فقط
نصيحة مني اترك الازواج الرئيسية و تاجر في الازواج الثانوية هي مربحة اكثر وشكرا

ranou
10-27-2014, 21:49

---------- Post added at 07:49 PM ---------- Previous post was at 05:30 PM ----------

zouhirflava
10-30-2014, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وربركاته
eurهو اليورو usd هو الدولار اذا ارتفع الشارت معنى ذلك ان اليورو سعره ارتفع وانخفض امامه سعر الدولار
تمنياتى بالتوفيق

abdelhak redouane
10-30-2014, 20:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح انا ارى ان التجارة في سوق الفوركس وبالخصوص سوق العملات لها تاثير كبير لمتداولين فيها
بالتوفيق للجميع

oday4ever
10-30-2014, 23:29
قراءة سعر العملة و فهم ما تعنيه من اساسيات الفوركس التى يجب على كل مبتدئ ان يفهمها جيدا

اليورو دولار ....اذا ارتفع الشارت معنى ذلك ان اليورو ارتفع سعره ..و انخفض سعر الدولار امامه

Wassa04
10-30-2014, 23:35
مرحبا اخي الكريم يعني ادا ارتفع الرسم البياني بدلك يؤدي
الى تنخفاض الدولار و العكس صحيح تقبل مروري

DABDOUB
11-02-2014, 14:53
اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار
ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

maao2008
11-02-2014, 15:23

mooha
11-02-2014, 16:45
بالنسبة للدولار اذا كان قويا ويخترق الى اعلى فان
العملات الاخرى ستهبط امام الدولار والعكس صحيح
اذا كان الدولار ضعيفا ويهبط لاسفل فان العملات الاخرى سترتفع

nomynas
11-02-2014, 16:50
هذا يعني أنه مثلا ادا تاجرت على الزوج Eur/USD و قمت بعملية شراء فأنت في هذه الحالة تتوقع ارتفاع اليورو و بالمقابل تبيع الدولار و تتوقع انخفاضه لأنك تشتري عملة مقابل عملة بالتوفيق

breakss08
11-12-2014, 00:22
هى الازاج التى يكون الدولار فيها طرف
على سيل المثال ايورو دولار والباوند دولر والاسترالى دولار والازواج الرئيسة هى الافضل

mayali
11-12-2014, 19:35
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا موش بتاجر غير على العملات الرئيسية فقط ولا اتاجر
على غيرها وان شاء الله حد يفيدك من الاخوة الاعضاء
تقبل ودي واحترامي

downlaod3
11-13-2014, 15:18
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

antonioforex
11-13-2014, 15:23
السلام عليكم
نعم اخي المتاجرة في الازواج الرئيسية جيدة لان الاخبار تكون متوافرة هليها بكثرة
لدلك يجب علينا ان نستغل هده الفرصة و بالتوفيق لك في عملك اخي.

wallo
11-13-2014, 16:08
الموضوع مش عاوز شرح الدولار كان في الأزواج اللي انت شغال عليها كان عملة تسعير وفي الأزواج اللي انت مش شغال عليها عملة اساسية فالوضع بينقلب وممكن تشتغل على العملات التانية بدل ماشتري زي ما كنت بتعمل مع اليورو هتبيع الفرنك مثلا والاتنين زي بعض

letasena
11-13-2014, 16:11
التحليل الاساسى والفنى هما الا بتشتغل بيهم وتفهم من خلالهم وتعرف ازى تبيع وتشترى من خلال الدعم والمقاومة ايضا ركز حتا تبح متاجر ممييز ومحترف المعلومات اهم حاجة فى الفوركس

ibrahim forex
11-13-2014, 16:23
تقبل مرورى

sasa11
11-15-2014, 14:59
اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله

worldg04
11-18-2014, 13:23
شوف انا ما تداول الا على الازواج المباشرة واتابع السوق لفترة طويلة واتصيد نقطة دخول قوية وادخل
بلوطات صغيرة وعدد محدود من النقاط وان شاء الله بتضبط معك

may0
11-18-2014, 13:23
يعني لو gbp/usd الباوند دولار بيرتفع ، الارتفاع ده معناه إن الباوند هو اللي بيرتفع والدولار بينخفض ، والعكس ، مثلا مع usd/chf الدولار فرنك بيرتفع
، الارتفاع ده معناه إن الدولار هو اللي بيرتفع والفرنك بينخفض ، يارب تكون اتفهمت

wallo
11-18-2014, 14:07
اعتقد ان الافضل انك تتاجر على العملات الرئيسية زى ما قلت حضرتك ولك سنة بتشتغل عليها وبلاش تشتت نفسك مع عملات جديدة طالما بتكسب من طريقتك اللى بتشتغل بيها

soso11as
11-18-2014, 14:50
السلام عليكم فوركس هو تبادل العملات الاجنبية ويوجد عملات رئيسية وهى اليورو والين اليابانى والدولار والجنية الاسترلينى وفوركس هى تبادل عملة مقابل عملة اخرى فكل العملات فى سوق فوركس فى صعود وهبوط وليس الازواج الرئيسية فقط

مصراوى
11-18-2014, 15:43
اخى الكريم اتمنى ان تكون استفدت من الاجابات المختلفة من الاخوة اصحاب الخبرة واتمى الاستفادة للجميع من تلك المشاركات

aliali
11-20-2014, 14:10
اعتقد ان الافضل انك تتاجر على العملات الرئيسية زى ما قلت حضرتك ولك سنة بتشتغل عليها وبلاش

mohamedbaki
11-20-2014, 14:10
اخى الفاضل تحياتى
الامر الان اكثر سهوله من ذى قبل فالان يمكنك ان تحصل على اكثر من كتاب وبلغتك ان كنت لا تتقن الانجليزيه
كما ان الفيديوز اكثر انتشار وكذلك زاد عدد من لديهم الخبره الحقيقيه ويمكن ان يدعموك

عبدالقادر محمد
11-20-2014, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد

alimohamed
11-20-2014, 17:46

magic777
11-20-2014, 19:42

هو لازم المتاجر في البدايه يركز على الازواج الرئيسيه في العمل وخصوصا اليورو وبالباوند علشان اخبارهم كتير وايضا التعامل معاهم اسهل بكتير
من اي ازواج اخرى معقده

dellos
11-20-2014, 19:43
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز انا اول مرة اسمع هدا الخبر هدا الاخير لا ياتي على مجموع من الازاوج بل ياتي خبر على عملة اما دولار او باوند
تحياتي لك

alimohamed
11-20-2014, 20:24

Hassan Owen
11-21-2014, 12:29

bibou
11-27-2014, 19:03

تمنياتي بالتوفيق للجميع

تقبلوا مروري

Ahmed2020eg
11-27-2014, 21:32

hunter_world
11-27-2014, 22:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي ام بعد لان الازواج الرئبسيه اضمن اخي اتمنا انك تكون محترف لدرجه تقدر تغير مجالك وقت ما تحب

bibou
11-29-2014, 21:44

ام زياد
11-29-2014, 21:55
ارتفاع الرسم البياني في العملات المباشرة يعني أن سعر هذه العملات يرتفع مقابل الدولار وأن الدولار ينخفض أمامها . لذا نشتري العملة المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونبيعها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني .
للعملات غير المباشرة ارتفاع الرسم البياني للعملات غير المباشرة يعني أن سعر هذه العملات ينخفض مقابل الدولار وأن الدولار يرتفع مقابلها . لذا نبيع العملة غير المباشرة إذا كانت ستتجه نحو الأعلى في الرسم البياني ، ونشتريها إذا كانت ستتجه نحو الأسفل في الرسم البياني

omar223
11-30-2014, 17:41

josefsatriani
11-30-2014, 17:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركااته
اخب الكريييم اتمنى ان تستخدم مؤشر قياااس قوة الدولار امام كل العملات اخي الكريييييم و اا متاكد من انه سيساعدك اخي الكريييييم بالتوفييق للجميييييييع
ان الله ولي النجاح و التوفيق فتوكلوا علييه قبل المتاجرة و سموا باسمه.
بالتوفيق

karimbattah
11-30-2014, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

hunter_world
11-30-2014, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم والله اخي اانا مبتدي اتمنا من يقدر يفيدك ويكون علي خبره وسعه عني وتقبل مروري

mkamal
11-30-2014, 18:15
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد انك ماشي صح بانك شغال على الزواج الرئيسية فقط
اكيد طبعاً السعر سيتغير بالنسبة لجميع العملات مقابل العملة التي سترتفع او تنخفض
لكن بشكل عملي لن يكون مفيداً لك في تحصيل النقاك سوى تحركات الازواج الرئيسية فقط

tedjboyka
11-30-2014, 18:25
والله يا اخى الفاضل ان ذلك هو المبدأ فى العملات نحن نشترى اذا تأكدنا ان السعر سوف يعلوا والرسم البيانى

medo2013
11-30-2014, 18:26
للدولار بيكون لة فقوة فى سوق العملات بيكون لة دور فى نجاح صفقات كتير ومن ثم الدولار بيحتال مكانة كبيرة ويجذب الية عملاء كتيرة وعشان كدة لابد من الاستخدام للدولار بمشتقاتة عشان تربح منة فى صفقاتك

maghribia
11-30-2014, 18:36
سلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

المتداول المحتف فهفو الذي يعلم علىل فهم كل الالمرو
في الفوركس سواء اكانت كبيرة او صغيرة
تقبل احتراماتيى

mor
11-30-2014, 19:03
دي ازواج عملات يا اخي الكريم
وشايفة ان انت افضل زوج للعملات ممكن تتداول عليه هو زوج اليورو دولار وشايفة انه ممكن يساعدك كتير جدا ف تحقيق المزيد من الارباح

maghribia
11-30-2014, 23:09
سلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

انا نصيحيتي انه ما دمت تتداول علل هذه الازواج
فانا من رايي ان تستمتر على هذه الازواج
تقبل احتراماتيى

gr53
12-12-2014, 02:16
فالتحليل الفني و أدواته تتعامل مع كل أزواج العملات بطريقة واحدة دون اختلاف

belhadjnokia
12-12-2014, 02:50
اخي الكريم ان العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس
التحليل وبنفس التعامل
ومن ظن ان العملات التقاطعية ليس لها نفس التحليل كما العملات الرئيسية
فهو مخطا وليس له دليل يثبت ذلك...

ASMAA TAHA
12-12-2014, 02:54
لابد اولا من دراسة الاتجاه العام اى انك لا تستطيع ان تدخل بيع مثلا والاتجاه صاعد
والعكس صحيح لابد من تحليل السوق جيدا سواء باستخدام التحليل الفنى او الاساسى الى جانب ذلك استخدام المؤشرات المختلفة لكى تستطيع ان تدخل فى الاتجاه الصحيح ودائما ركز على زوج واحد مثل اليورو دولار

swhaa9d
12-15-2014, 19:17

اليورو دولار اذا ارتفع الشارت معنى ذلك ان اليورو ارتفع سعره و انخفض سعر الدولار امامه

وبالتوفيق ان شاء الله لكل الاعضاء

chouai
12-21-2014, 14:48

kaa
12-21-2014, 15:36
المقصود هو انه التداول فى السوق بيكون عن طريق ازواج
على سبيل المثال بيكون فية اليوور دولار دة زوج وايضا الباوند دولار دة زوج اخر وكذلك وجد ازوج اخرى

waelee
12-21-2014, 16:50
شكرا لك اخى الكريم على الموضوع املهم دابشكل كبير اخى الكرمي على الموضوع الى لازم نبقاع ارفينه بشكل كبيرشكرا لك وتقبل تحياتى لك
شكرا لك اخى اكلريم عى الموضوعاملهم دا
شكرا لك

juba7abood
12-23-2014, 03:33
-
تقبل مروري ♥♠♥

walla2a
12-23-2014, 03:51
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اخي الكريم اذا الدولار ضعيف يعني انك سوف تشتري اليورو مقابل الدولار وتبيع الدولار مقابل الاسترليني
ارجو ان اكون وضحت لك الامر

hpacer
12-23-2014, 05:58
تمنياتي بالتوفيق للجميع
تقبلوا مروري.

swhaa9d
12-23-2014, 06:12
هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا
يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح
في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله
موفق ديما ان شاء الله

Hassan Owen
12-24-2014, 01:59
تنقبل مروري

remas
12-31-2014, 23:48
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
اليورو واباوند فى اضعف حالاته الى الان

محمد عز الدين عيد خضري
01-01-2015, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكوور جزيلا علي هذه الاسئلة واشكر جميع الاعضاء علي الاجابه والاخ الذي نشر مؤشر الذي يقيس قوة الدولار
تحياتي

esshazly
01-06-2015, 11:29
السلام عليكم ... العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل لافرق بين عملة واخرى في التعامل معها... بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي الرائع والتداول

ro2a22
01-06-2015, 12:15
انت من اافضل انه يكون عند بعض ازواج الين

Mohamed Morsy
01-06-2015, 14:46
والله يا اخى الفاضل ان ذلك هو المبدأ فى العملات نحن نشترى اذا تأكدنا ان السعر
سوف يعلوا والرسم البيانى يكون للاعلى والعـكس صحيح
تحياتي ...

kokou
01-11-2015, 22:46
تنقبل مروري

kokou
01-19-2015, 19:34

Yamen123
01-23-2015, 17:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الموع او الرسم البياني فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله،

HOPE2014
01-23-2015, 17:20
ماء الخير اخي انا لاحظت ان هده الازواج تمشى مع بعض لكن لا تمشى معا بنفس السرعة وراي ان العمل بزوج واحد امن وافضل والربح قليل خير من الخسارة سلام

ppttss
01-23-2015, 17:23
الافضل والاحسن انك تتاجر على العملات الرئيسية لانها الافضل بين التجار ويكون فارق

السبريد فيها قليل جدا بهذا تكون افضل العملات هى العملات الرئيسية

rajae02
01-24-2015, 01:05

retared10
01-24-2015, 01:35
ان قرات هدا الموضوع
وهدا دمر كل المعلومات التي املكها < ههههههههههه .
المهم اتمنى من الاخوان ان يشرحو لي هده النقطة لو سمحتم
....
...
.
.
.
.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
بص بصراحة انا بحس ان كل الازواج متصلة ببعضها بمعني اليورو لو هيعلا فا هيعلي في كل الازواج و لكن طبعا بنسب مختلفة !
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

deyaa24
01-24-2015, 01:37
انت من حقك لتداول على اى زوج من الازواج
ولكن لتداول على الازواج ارئيسة يكون افضل واسهل من التداول على الازواج لتى يكو فيها عملات اخر غير الدولار

dana abu alinine
01-24-2015, 01:54
يعني ان تحركات الازواج مرتبطة مع بعضها اما بحركة توافقية او بحركة عكسية مثل الازواج التي تتداول مقاب الدولار تتحرك بنفس الاتجاه ازواج التي تتداول بالجنيه تتحرك ايضضا بنفس الاتجاه حسب قوة الجنيه اليورو دولار صاعد يعني استرالي دولار وباوند دولار صاعد ....

mesteraden
01-28-2015, 14:40
أخي الكريم لايوجد اي لخبطه مثلا في زوج اليورو دولار فإن عملة الدولار بهذا الزوج ليس عملة رئيسيه يعني في هذا الزوج اذا تريد بيع الدولار مقابل اليورو تقوم بالضغط على الشراء لأن عملة الدولار في هذا الزوج ليس عملة رئيسيه واتمنى لك التوفيق

jamal4
01-28-2015, 19:05
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد قراءة سعر عملة هل هي في ارتفاع او انخفاض اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

nassim126
01-28-2015, 19:07
السلام عليكم اخي الكريم لم افهم سؤال جيدا لاني مبتدئ لكن اعرف ان التحليل الفني يكون في جميع الازواج هو نفسه اكيد

mona.
01-28-2015, 23:01

dalom
01-29-2015, 01:19
اتعامل مع الازواج الغير مباشرة بيكون بنفس شاكلة الازواج المباشرة اخي الكريم المهم انك تشتري في الوقت الذي ترى ان الزوج سيصعد وكذلك بالنسبة للبيع فهو يكون في حالة استنتاج ان الزوج سوف يهبط

nagwann
01-29-2015, 08:28
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلنا بنتداول على الأزواج الرئيسية اللى هى الأزواج المباشرة
كل الناس بتتداول بالدولار عملا بالمثل القائل
اللى نعرفه احسن من اللى ما نعرفوش مع أطيب أمنياتى بالتوفيق
ربنا يوفقك

ShougySalout
01-29-2015, 13:20

maliko
01-29-2015, 18:40
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
كلامك معناه ان الدولار لما بيقوي العملات اللي بتشتري فيها الدولار بترتفع

nada 200
01-29-2015, 21:50
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم...

saif1234
01-29-2015, 22:10
التويع شىء جيد اخى
اشتغل على اى شىء تربح منه

mons
01-30-2015, 19:56
بخصوص سؤالك اعتقد اذا كان الزوج ويكون عملة الدولار فيه هي العملة الرئيسيه يكون البيع والشراء بشكل مباشر يعني مثل زوج دولار ين البيع والشراء يكون بشكل مباشر للدولار مقابل الين وهكذا وتقبل مروري

bilalqhse
01-30-2015, 23:08
اتداول من حوالى سنه انا ايضا ولكن هناك العديد من الخبايا التى لم نصل لها فى الفوركس وهناك العديد من المؤشرات التى تعطيك فكره عن العملات ويجب متابعتها

amnyya
01-31-2015, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا على الموصوع يا اخى الكريم تقبل مرروى بالتوفيق يا اخى الفاضل

scott
02-01-2015, 00:28
شكرا اخي الكريم و تحياتي على الموضوع الممتاز و نتمنى المزيد

magid_forex
02-01-2015, 00:32
عندما يرتفع الرسم في الشارت البياني يعني ان العملة الاولى ترتفع
مقابل العملة الثانية اي العملة المباشرة ترتفع و العكس بالعكس

remas
02-01-2015, 00:33
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق

hamdochi
02-05-2015, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعزائي الاعضاء الكرام اعتقد انه بصراحة أول مرة من وقت دخولي الفوركس
أسمع هذا الكلام علي التحليل الفني كل العملات ينطبق عليها قواعد التحليل الفني وأعتقد أن هذا الكلام هراء أو أنك لم
تفهمه كويس وفهمته بالعكس ممكن أخي ولا تستبعد ذلك من عقلك بالتوفيق للجميع ان شاء الله

SHADOW
02-07-2015, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
على ما يبدوا اخى الكريم ان هذا يعنى فى حال ارتفاع السعر فى الشارت فهذا يشير الا ان هذه العملات المقابلة للدولار تزداد سعرا واذا توقعت ارتفاع الدولار عليك اذا بالبيع

morad100
02-07-2015, 19:21
انا شايف ان الفوركس هو مجال لتداول الاموال حول العالم و بسهولة تامه جدا لذلك هو مجال من الممكن ان يؤدى بنا الى ارباح كبيرة فى هذا المجال التى سوف تساعدنا على الوصول الى الارباح المستقبلية

snnaky
02-10-2015, 20:57
بصراحة انا مش فاهم يعنى اية عملة مباشر
اولا هذا التوصيف غير صحيح لأنك بتقصد بالعملىة المباشرة العملة المرافقة للعملة الأساسية وهذا لا يصح ان يكون المقصود من كلامك بالعملة المباشرة لما هو اما الدولار والعكس
العملة الأساس اذا صعدت تنخفض معها العملة المرافقة لها والعكس صحيح ايا كان نوع العملة

latihliforexer
02-14-2015, 20:45
٪ في اغسطس و هي النسبة الاقل من التوقعات. ان الصادرات اعلي بنسبة 9.4٪ في الشهر الحالي.
قد هزت الانفجارات اوكرانيا اثناء عطلة نهاية الاسبوع برغم اعلان وقف اطلاق النار الاسبوع الماضي. قد تكون عمليات البيع اليوم تحوط بيع فقد يكون المستثمرين يحموا انفسهم من تطور الاحداث.

Hana Ramzi
02-14-2015, 21:35
اخي الكريم eur-usd هذا معناه اليورو مقابل الدولار اذا رأيت في الشارت ارتفاع في الرسم البياني
فهذا يعني ان سعر اليورو يرتفع و سعر الدولار ينخفض في المقابل
اما اذا رأيت انخفاض واضح في الشارت فهذا يعني ان سعر اليورو ينخفض و الدولار يرتفع في مقابله
شكرا

basim
02-14-2015, 21:57
اخي التداول على العملات الرئيسيه افضل للمبتدئين اما موضوع الازواج
فهو مثلا اليورو الى الدوزلار يعني الاول مقابل التاني يساوي سعر الصرف
والتاني هوالاساس الذي في المقام كلما ارتفعت قيمته هبط اتجاه السعر
والعكس بالعكس تحياتي للجميع

m7md14
02-18-2015, 14:11
السلام عليكم
العملات سواء الرئيسية او التقاطيعية هي بنفس التحليل وبنفس التعامل
لافرق بين عملة واخرى في التعامل معها .... بالتوفيق لك

hadymetwally4773
02-18-2015, 14:36
دة اسمه العلاقه بين الازواج لازم تفهمها كويس هذا هو الفكر المناسب للتعلم شكرا جميعا للافكار المعروضه التى توصلنا لافضل مستوى فى المجال المجال مميز جدا لازم نتعلم بالتعاون سوا مع انستا نحن فى المقدمه بلا شك

adkins
02-19-2015, 00:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أنا لسة مبتدئ، و اشطر جميع الاعضاء لاثراء هدا المنتدى من أسئلة أو الاجوبة
بارك الله فيكم

zidane
02-19-2015, 11:32
السلام عليكم اخى الكريم انت لازم قبل اى شيئ تركز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد

محمد حسن 2
02-19-2015, 17:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
هذه المعلومات المتناقضة تشوش الذهن وكما قلت فهي تدمر كل ما تعلمناه
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

m7md14
02-22-2015, 14:52
ذلك هو المبدأ فى العملات نحن نشترى اذا تأكدنا ان السعر سوف يعلوا والرسم البيانى
يكون للاعلى والعكس .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

chouai
02-24-2015, 13:08