PDA

View Full Version : ارجو المساعده .. ولكم جزيل الشكر

shiksa
04-17-2014, 14:32
يعنى ايه يبقى خبر ايجابى

يعنى يبقى طالع ولا نازل ؟

يعنى ادخل شراء ولا بيع ؟

ياريت حد يفهمنى حاجه

menoer1248
04-17-2014, 16:49
اذا كان الخبر جيدا يعني ان السعر سوف يكون في صعود لكن شرط ان يكون هذا الخبر مقابل العملة ليس على الجمعيع
مثلا لو جاء خبرا اقتصاديا جيدا من منطقة اليورو فهذا يعني ان اليورو سوف يكون في صعود مقابل العملات الاخرى
لكن الخبر فيه الضعيف وفيه المتوسط وفيه القوي
انتبه لهذا

razorrtx
04-17-2014, 17:11
اذا كان الخبر جيدا يعني ان السعر سوف يكون في صعود لكن شرط ان يكون هذا الخبر مقابل العملة ليس على الجمعيع
مثلا لو جاء خبرا اقتصاديا جيدا من منطقة اليورو فهذا يعني ان اليورو سوف يكون في صعود مقابل العملات الاخرى
لكن الخبر فيه الضعيف وفيه المتوسط وفيه القوي
انتبه

ام رحمة
04-17-2014, 17:34
اول شئ بيكون بناء على التحليل الفنى لانه لما تحلل العملة تقدر انك تتوتقع الارتفاع او الانخفاض لان المحللين بتقول انه فى الغالب الاخبار بتجى مع نفس توقع التحليل الفنى بالنسبة لمتابعه الاخبار شئ مهم

اكيد لو خبر كويس هيرتفع السعر ولو خبر مش كويس السعر هينزل جامد لذا يرجي متابعه الاخبار
تقبل مروري

a7med84
04-17-2014, 18:44
اخى الكريم من اجل ان تعرف ان الخبر ايجابى على عمله ده سهل

بس المهم ان تعرف ايه عمله الاسا والمقابله لها فى الزوج من اجل ان تعرف الخبر ده تبيع او تشترى من اجل الاستفاده منه

ainga
04-20-2014, 12:11
ثم سننتقل لشرح آلية المتاجرة بالعملات في الباب الثاني المتاجرة بالعملات. كيف يمكنك أن تربح من شراء العملة وبيعها وكيف يمكنك أن تجنى الربح سواء ارتفع سعر العملة أم انخفض. بالإضافة إلى شرح المصطلحات المتعلقة، والتي يتكرر إستعمالها في سوق تجارة العملات مثل العملات المباشرة والغير مباشرة، العملات الرئيسية، حجم العقد والمضاعفة المالية.

doola2020
04-21-2014, 04:10
لو انت داخل علي زوج الباوند دولار ، والخبر دلوقتي علي الباوند هتشوف الخبر ده عبارة عن إيه ، يعني لو كان خبر بطالة يبقي لو أقل من المتوقع هيكون أحسن وهتدخل شراء، ولو كان خبر عن سعر الفائدة وكان الخبر أقل من المتوقع هيبقي خبر سيئ فهتبيع

mgw
04-21-2014, 09:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
بدل وجع الدماغ ابتعد عن التداول وقت الاخبار
لانها ملهاش كبير وبتمرجن اى حساب وعن تجربه

pinom
05-01-2014, 00:29
فمثلاً : عند شركة تسمح بمضاعفة بنسبة 1:10 سيكون مطلوباً منك أن تدفع 1000$ للمتاجرة بسلعة قيمتها 10.000$ . أما عند شركة تسمح بمضاعفة بنسبة 1:20 سيكون مطلوباً منك أن تدفع 1000$ للمتاجرة بسلعة قيمتها 20.000$ .

كما ذكرنا يمكنك أن تحسب المبلغ المطلوب دفعة كهامش مستخدم من المعادلة التالية :
الهامش المستخدم على كل لوت = حجم العقد / نسبة المضاعفة .

salimned
05-01-2014, 00:56
السلام عليكم اخي الخبر الايجيابي يعني ان السعر سيرتفع لدلك عليك ان تقوم بعملية
شراء في حسابك و العكس عندما يكون الخبر سلبيا و بالتوفيق لك.

latraaa
05-04-2014, 19:21
و الله يا اخي الكريم، لم أفهم ما الدي تريد أن تصل إليه، موضوعك مبهم نوعا ما، ياريت لو تقدم لنا التفاصيل أكثر عن موضوعك لكي نستطيع أن نفهمك إن شاء الله، و نقدم لك النصح إن استطعنا إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

adoui chabane
05-04-2014, 20:35
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى العزيز

بدل وجع الدماغ ابتعد عن التداول وقت الاخبار

لانها ملهاش كبير وبتمرجن اى حساب وعن تجربه

سلام :ok:

محمد السيد محمد
05-04-2014, 23:56
خبر ايجابى يعني تاثيره جيد على العملة بمعني انه هياثر بصدوره على قيمتها فترتفع او يطلع هنا المفروض علينا اننا نشتريه عشان لما يبقة في اعلى قيمة له نبيعه وسلبي طبعا العكس ارجو ان اكون نجحت في توصيلك اى معلومة

anawri1996
05-05-2014, 00:18
السلام عليكم \\اخي موضوعك مشوقني افهمه ياريت توضح اكتر لاخوة لكي يردون عليك اخي \\\والله مشوقني موضوع راءع بالنسبة الي \\وضح اكتر الناس في المنتدي لم يفهمو عليك وشكرا

forexman3
05-05-2014, 00:35
شوف ياغالى
انصحك ان كنت تريد ان تتعلم التداول ان تلتزم بدورة
تعليمية فى الفوركس من البداية حتى تعرف اجابة كل ما يدور بذهنك

rojan22
05-05-2014, 00:40
السلام علیکم، یا اخی ای صفقه سوائا بیع أو شراء، لازم یتم بنایا علی التحلیل الفنی،
و کمان إستراتیجیه جیده و مقنعه، لا تستعجل یا اخی هناک الکثیر أمامنا، بالتوفیق

fatoma elsayd
05-05-2014, 01:28
السلام عليكم
حضرتك لسه جديد خالص ف السوق
انصحك اخى الفاضل بالذهاب الى القسم التعليمى وان شاء الله هتفهم كل حاجه
وهتقدر تعرف كل حاجه عن البيع والشراء وكيفيه التعامل مع السوق
تقبل مرورى :ok:

messaoud
05-31-2014, 03:13
بطبيعة الحال ستكون مرتبطاً مع شركة الوساطة عن طريق منصة التداول (برنامج خاص عبارة عن platform) ستزودك فيه شركات الوساطة في سوق العملات التي تتعامل معها وستعرف من خلاله أسعار العملات أولاً بأول وستتمكن من أن تشتري أو تبيع هذه العملات عن طريق أمر شركة الوساطة -ب واسطة هذا البرنامج - ببيع العملة التي تريدها أو بشراءها وبالسعر الذي تراه مناسباً .

ahmed212
05-31-2014, 03:16
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله فعلا اخى الحبيب فى الله فى شرح فيديو بيفهمك الموضوع دة كلو من الالف لى الياء فى قسم التعليمى فى المنتدى موضوع مثبت اخى الحبيب

gehad87
08-04-2014, 09:03
لازم تعرف ان الخبر الايجابي على عملة يبقا سلبي على عملة تانية وكمان بالنسبة للازواج
فلو مثلا خبر ايجابي للباوند
فانت هتشتري الباوند وكل زوج هو فيه عملة اساسية
وتبيع الازواج اللي هيكون فيها هو العملة الثانوية التانية يعني

AMLAK
08-05-2014, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم اخي الخبر الايجيابي
يعني ان السعر سيرتفع لدلك عليك ان تقوم بعملية شراء في حسابك و العكس عندما
يكون الخبر سلبيا و بالتوفيق لك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

mostafa gamal
09-30-2014, 16:16
لا يشترط أن تزيد نسبة أو عدد نقاط مؤشر ما حتى يكون الخبر أيجابي و العكس أيضا صحيح ........ فالخبر السلبي لا يشترط أنخفاض نسبة أو عدد نقاط مؤشر ما ............... الأمر كله رهن بطبيعة المؤشر ذاته
تحياتي لك

thabt
09-30-2014, 16:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي سهلة جدا اذا كان ما جاء في الخبر ايجابي على الزوج فانه يصعد ان شاء الله والعكس صحيح اخي ولكن ليس كل الاخبار تؤثر على السوق بل القوية هي التي تؤثر

maged mohamed
09-30-2014, 17:05
بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الغالى الخبرر الايجابى هو الخبر اللى بيجى فى صالح العمله

و على حسب الزوج اللى انت بتاجر عليه ممكن يكون طالع او نازل على حسب مكان العمله من الزوج

يعنى مين الاول و مين التانى

و بالتوفيق

men
10-07-2014, 00:02
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

mohammed hussien
10-15-2014, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو انت داخل علي زوج الباوند دولار ، والخبر دلوقتي علي الباوند هتشوف الخبر ده عبارة عن إيه ، يعني لو كان خبر بطالة يبقي لو أقل من المتوقع هيكون أحسن وهتدخل شراء، ولو كان خبر عن سعر الفائدة وكان الخبر أقل من المتوقع هيبقي خبر سيئ فهتبيع

ibrahim forex
10-15-2014, 18:32
بسم الله الرحمن الرحيم
عندما يكون الخبر ايجابى يكون السعر فى صعود دائما وتبدا حضرتك ان تشترى
واذا كان صلبى يكون فى هبوط ويجب الا تشترى واتمنالك التوفيق

haffoudhi
10-15-2014, 22:23
ليس ممكنا لمثل هذه الاسئله ان يجيبك عليها اي عضو مهما اجتهد لان الامر يتطلب حبرا كثيرا لشرح هذه التساؤلات وعليه انصحك كأخ بان تبحث في النت عن كل امر على حده وستجد فيديوهات تشرح لك كل ما تريد معرفته بشل جيد جدا

randa
10-16-2014, 01:33
اذا كنت بتنتظر خبر الفائده على الدولار مثلا وانت هتشتغل على زوج اليورو دولار
لو فائدة الدولار تم رفعها يبقى دا خبر ايجابى جدااا للدولار
بس خد بالك انك شغال على زوج اليورو دولار يبقى تبيع الزوج لان الدولار هيرتفع واليورو ينزل

azzam1000
10-16-2014, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اظن ان الخبر الايجابى الاوهو انطباق السوق للخبر يعنى مثلا بتلاقى ان خبر زى ارتفاع نسبة البطاله باوربا زاد اكيد ده خبر هيأثر على اليورو بالهبوط وفعلا بيهبط وبكده الخبر بيكون ايجابى والعكس صحيح

cut
12-25-2014, 04:00
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

antonioforex
03-26-2015, 14:34
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي لا افضل التداول بالاخبار لانها خطيرة جدا و ممكن تاثر على حسابتنا
كثيرا في حالة الخسرة لدلك من الافضل الابتعاد عنها سلام

Doodysamsom
03-26-2015, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الخبر الايجابى معناة ان السعر طالع ومرتفع...
يعنى ممكن تشترى فى الوقت دة؟.؟ علشان السعر عالى