PDA

View Full Version : بما انى مبتدئ فى الفوركس !!!

Pages : [1] 2 3

احمد تايجر
04-17-2014, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
بما انى مبتدئ فى تداول الفوركس اصلا لسة ما عملتش اى صفقة لأنى منتظر اول الشهر ليحول البونص بتاعى للشركة وعايز معلومات قبل ما أبدأ فى التداول

1- اول صفقة اعملها تكون بكام

2-سمعت عن نسخ الصفقات هل هذا جيد يعنى تنصحونى به ام لا

3- ما افضل شئ اتداوله ونسب خسارته قليلة

ويا ريت تقول لى حتى ولو معلومة صغيرة لعل هذه المعلومة تكون سبب نمو خبرتى

doola2020
04-19-2014, 04:02
أولا لا تبدأ التداول علي حساب حقيقي ولكن ابدأ بحساب تجريبي ، وقبل التداول يجب أن تعرف جيدا كل ما يتعلق بالأسياء البدائية ، مثل
أسماء العملات - المارجن كول - كيف تدخل علي منصة التداول - متي تبيع ومتي تشتري ..... إلخ

ahmedibrahim258259
04-19-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم طبعا حجم الصفقة انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو ونسخ الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده
تقبل مروري

sendrela
04-19-2014, 17:12
شوف اخى انا مثلك كنت متحمسه جدا ولكنى غامرت بالتداول على حسابى وكان حوالى 20 دولار ولكن للاسف سرعان ما خسرتهم كلهم

ونصيحه منى لاتتعجل جمع بونص وتعلم على حساب ديمو وجرب نفسك وحاول ان يكون اللوت مثلا بالبدايه 1 سنت حتى تتعلم جيدا

تحيتى

hobmed
04-19-2014, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم طبعا حجم الصفقة انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو ونسخ الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده
تقبل مروري

forexman3
04-19-2014, 19:23
شوف ياغالى
انصحك ان تبدء فى التعلم من خلال اتباع دورة من الدورات
الموجودة فى المنتدى او تبحث عن دورة من خلال اليوتيوب
حتى تستطيع ادارة حسابك بشكل صحيح

مصطفى حمدان
04-20-2014, 14:50
اخى الفاضل بما ان حضرتك مبتدا فى الفوركس وتريد ان تتاجر بالحساب فافضل شىء هو الفوركس كوبى حتى تتعلم جيدا لتتاجر بنفسك ولكن يجبان يكون بالحساب 10 دولار ايداع الى جانب البونص حيث لا يقبل البونص

ahmadinho100
04-20-2014, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بما انك مبتدء يا اخي في الفركس يجب عليك اولا ان تعرف قوانين المنتدى و الشركة و تتعلم كيف تحلل السعر يا اخي

azeddi
04-20-2014, 14:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
موضوعك ممتاز و رائع و نتمنى المزيد من المواضيع المفيدة

---------- Post added at 11:55 AM ---------- Previous post was at 11:54 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
على كل الموضوع ممتاز و رائع و نتمنى التوفيق للجميع بادن الله
وشكرا

adnen ben
04-20-2014, 15:04
السلام عليكم و رحمة الله اخي في الله و زميلي في الفوركس نصيحتي لك ان لا تبدا ابدا بالتداول بالمال الحقيقي تدرب جيدا على التجريبي و تعلم من الفيديوهات التعليمية لهذا الميدان و عندما تدرك انك جاهز نوعا ما سوف تجد الاجوبة وحدك
و تقرر انت كيف و بكم ستبدا النصائح و المعلومات مفيدة جدا لكن الثقة بالنفس اقوى فالقرارات يجب ان تكون منك و عنك لتحمل مسؤولية الربح و الخسارة وحدك وفقك الله

Ammar Tayeb abdelkader
04-20-2014, 15:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

انصحك ان تبدء فى التعلم من خلال اتباع دورة من الدورات التي تيحوك ستتعلم إن شاء الله

تمنياتي بالتوفيق للجميع

تقبلوا مروري

mohammeddiab
04-20-2014, 15:10
يجب ان تبدا ب حساب وهمى اولا ويجب ان تتعلم اساسيات التبادل جيدا ان تعرف متى تبيع ومتى تشترى وتتعرف على اسماء العملات
تمنياتى بالتوفيق

INTHENAMEOFALLA
04-20-2014, 15:13
اعتقد ان الافضل انك تجرب الاول على حساب تجريبى وبلاش تغامر بالبونص وحوشه شهر بعد شهر عشان يبقى مبلغ محترم وتكون اتعلمت وادربت كويس فى حساب تجريبى

Hassan Owen
04-20-2014, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بما انك مبتدء يا اخي في الفركس يجب عليك اولا ان تعرف قوانين المنتدى و الشركة و تتعلم كيف تحلل السعر يا اخي

memoxmax
04-20-2014, 16:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا انا بشكر كل من ساهم فى نشر المعلومات التى ممكن ان تفيد بشكل كبير
فى مجال الفوركس اما بخصوص موضوعك فانت تحتاج الى فترة كبيرة من التعلم

عبد الحكيم
04-20-2014, 16:17
يا أخي بما أن كمبتدأ ان تقرر انت كيف و بكم ستبدا النصائح و المعلومات مفيدة جدا لكن الثقة بالنفس اقوى فالقرارات يجب ان تكون منك ..و عنك لتحمل المسؤولية الربح والخسارة بلالصفة الى نتائج أفضل

menoer1248
04-20-2014, 16:40
لنفرض ان البونص وصل الى حسابك بخمسين 50 دولار في هذه الحال انت تعمل صفقات
لا تتجاوز 0.05 عن كل نقطة لان هذه الصفقة سوف لن تكون خطرا على رصيدك الى غاية الف نقطة
لا تخاطر كثيرا
وانصحك ان تتبع التوصيات الجاهزة الى غاية ان تتعلم

yacrao
04-20-2014, 17:06
اخي الكريم من الافضل ان تكون الصقفقة الاولى صغيرة جدا او اصغر قيمة ممكنة حتى تتعود على التداول المباشر على الشارت ثم ابدا التجارة الصريحة

hssouminabil
04-20-2014, 17:13
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
تعلم من خلال اليوتيوب
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم..

afillane
04-20-2014, 17:15
ما دمت قلت انك مبتدء وكلنا كنا ولا زلنا كذلك ولم تعمل اي صفقة وتنتظر البونص فلماذا لا تجرب التداول على الحساب الافتراضي فستتعلم الكثير ولن تخسر شيء

ilyes chaieb
04-20-2014, 17:16
بما انك مبتدء انصحك بالتدر بالجيد على الديمو
كما انصحك ايضا بربط حسابك بنظام فوركس كوبى خلال هذه الفترة
و لا تستعجل العمل على الحقيقي
تقبل مرورى

Hassan Owen
04-20-2014, 17:23
تقبل مروري

gr53
04-20-2014, 17:28
بما انى مبتدئ فى تداول الفوركس اصلا لسة ما عملتش اى صفقة لأنى منتظر اول الشهر ليحول البونص بتاعى للشركة وعايز معلومات قبل ما أبدأ فى التداول

نصيحة لا تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط ك 50 أو 100 $
و نسخ الصفقات أو الفوركس كوبي موجود بانستا لكني لا أفضل أن يتبع المتداول غيره و أفضل ما يمكن التداول عليه في البداية الأزواج الرئيسية

balou
04-20-2014, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد كل شخص و رايه شخصي انصك ب ٠,٠١ اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

mgw
04-20-2014, 17:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
لازم تدخل ديمو الاول يا اخى وتشوف النظام
وتتدرب عملى والله الموفق والمستعان يا مان

a7med84
04-20-2014, 17:43
نصيحه لا تتداول على الحساب الحقيقى

من اجل ان تحافظ على البونص اللى انت جمعته وتدرب على الحساب التجريبى والله المستعان

mgw
04-21-2014, 09:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
اشتغل على حساب ديمو واتدرب عملى الاول
يا اخى وشوف انهى طريقه مناسبه ليك وبالتوفيق ليك

جمال محمدين
04-21-2014, 14:13
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
مفيش حاجة اسمها اول صفقة اعملها تكون كام انت اللي بتحدد هدفك مش احنا

mohyedal
04-21-2014, 14:15
الظاهر ان الطريق لا زال طويلا و ان
اتمام التعلم ان لم يكن البدء في التعلم
ضروري من اجل اكتساب الخبرة قبل
الاقدام على التداول الحقيقي

جمال محمدين
04-21-2014, 14:25
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
نسخ الصفاقت ده مش نظام حلو وانا بنصحك انك تبعد عنه ولا تفكر فيه حتي

redasmarth
04-21-2014, 14:26
اخى الفاضل بما ان حضرتك مبتدا فى الفوركس وتريد ان تتاجر بالحساب فافضل شىء هو الفوركس كوبى حتى تتعلم جيدا لتتاجر بنفسك ولكن يجبان يكون بالحساب 10 دولار ايداع الى جانب البونص حيث لا يقبل البونص

لم أفهم أخي ما قلت هل صحيح أنا البونص لا يقبل في نظام الفوركس كوبي ???

Ammar Tayeb abdelkader
04-21-2014, 14:44

بما انك مبتدء يا اخي في الفركس يجب عليك اولا ان تعرف قوانين المنتدى ووضع الردود الهادفة لرفع البونس

بالتوفيق للجميع

تقبل مروري

loubhan
04-21-2014, 14:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع صريح جدا أتمم على هذا المنوال
مشكوور على الطرح اخي نعم ادا كنت مازلت مبتدا وحسابك لا يصل ل 100 دولار انا انصحك بفتح الصفقات لب 0.05

afillane
04-21-2014, 14:53
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته انصحك اخي الكريم بالتداول على الحساب الافتراضي او ما يسمى الديمو لانه مهم لك في تعلم اساسيات التداول بانتظار البونص

abo heba
04-21-2014, 14:54
عليكم السلام
لابد من عمل اداره راس مال قويه حتى تضمن ان يكون حسابك موجود عند وجود اى انعكاس للسعر
نسخ الصفقات اراه انه بلا فائده فالمهم التعلم وليس الربح

mohamed bnali
04-21-2014, 15:51
اخي العضو المحترم الصديق العزيز المبجل لا تقل مبتدئ فكلنا مبتدئين ومهما نلنا من الخبرة والمعرفة فلازلنا نقول هل من مزيد وربي زدني علما
يسعدني ويسرني ان تطلب النصيحة والنصيحة لله وللملك وللرعية ولمن طلب النصيحة من المؤمنين
وانا كعضو مبتدئ متلك لا ابخل عليك بالنصيحة عزيزي المحترم نصيحتي اليك ان تطلب المعرفة
فالمعرفة هي الغاية من كل شيئ فاذا نلت المعرفة فهي تروثك وتروثك لا تحفض في صناديق حديدية او ابناك بل تحفض في دماغك تجدها في حلك وترحالك أخي المتداول المنتسب الى الفركس نصيحتي اليك طلب المعرفة وطلب المعرفة يحتاج الى ادوات ومن أدواتها الاطلاع على كتب الفركس الاحاطة بالتحليل الفني بما يحتويه من اشارات وخطوط بيانية وشموع يبانية على اختلاف الوانها واحجامها وديولها ورؤوسها واسمائها الغريبة والتحليل الفني الاقتصادي بعلمه الاخباري وتساير الاخبار وما تفعل في سوق الفركس ففي محيطه تفعل عمل السحر
قد اعدرك لانك دخلت الفركس من اجل المال وتريد ان تنال المال وهذا صعب المنال فلا تنال الاشياء الا بالمعارف والمعارف قد تستغرق الشهور والسنوات
حسب شخصية الانسان فمن صبر تأنى نال ما تمنى واذا أستعجل ندم من حيت لا ينفع الندم
اخي العضو المحترم اذا دخلت الى الفركس فتحلى بالصبر والقناعة ولا تستعجل ففي العجلة الندامة
فاذا علمت وخبرت وجربت ومهرت فالثروات امامك سهلة وهينة
وتقبل احترامي

---------- Post added at 01:51 PM ---------- Previous post was at 01:50 PM ----------

اخي العضو المحترم الصديق العزيز المبجل لا تقل مبتدئ فكلنا مبتدئين ومهما نلنا من الخبرة والمعرفة فلازلنا نقول هل من مزيد وربي زدني علما
يسعدني ويسرني ان تطلب النصيحة والنصيحة لله وللملك وللرعية ولمن طلب النصيحة من المؤمنين
وانا كعضو مبتدئ متلك لا ابخل عليك بالنصيحة عزيزي المحترم نصيحتي اليك ان تطلب المعرفة
فالمعرفة هي الغاية من كل شيئ فاذا نلت المعرفة فهي تروثك وتروثك لا تحفض في صناديق حديدية او ابناك بل تحفض في دماغك تجدها في حلك وترحالك أخي المتداول المنتسب الى الفركس نصيحتي اليك طلب المعرفة وطلب المعرفة يحتاج الى ادوات ومن أدواتها الاطلاع على كتب الفركس الاحاطة بالتحليل الفني بما يحتويه من اشارات وخطوط بيانية وشموع يبانية على اختلاف الوانها واحجامها وديولها ورؤوسها واسمائها الغريبة والتحليل الفني الاقتصادي بعلمه الاخباري وتساير الاخبار وما تفعل في سوق الفركس ففي محيطه تفعل عمل السحر
قد اعدرك لانك دخلت الفركس من اجل المال وتريد ان تنال المال وهذا صعب المنال فلا تنال الاشياء الا بالمعارف والمعارف قد تستغرق الشهور والسنوات
حسب شخصية الانسان فمن صبر تأنى نال ما تمنى واذا أستعجل ندم من حيت لا ينفع الندم
اخي العضو المحترم اذا دخلت الى الفركس فتحلى بالصبر والقناعة ولا تستعجل ففي العجلة الندامة
فاذا علمت وخبرت وجربت ومهرت فالثروات امامك سهلة وهينة
وتقبل احترامي

kirozoka
04-21-2014, 18:31
أهم حاجة قبل دا كله أنك ما تداولش علي الحساب الحقيقي في الأول
المهم أنت تفتح حساب تجريبي أتعلم عليه كل الكلام دا
وكمان أعرف المفاهيم الأساسية في الفوركس وأيه هما اهم حاجات فيهم
القسم التعليمي فيه كل حاجة

saad197920
04-21-2014, 20:11
عليك يا اخى الفاضل ان تتعلم جيدا وتكتسب الخبرة الكافية حتى تستطيع ان تربح وعليك بالصبر وبالعمل بحكمة
واهم شىء ان تحسن ادارة رأس المال ....

حليس مختار
04-22-2014, 23:36

التي تيحوك ستتعلم إن شاء الله

تمنياتي بالتوفيق للجميع

تقبلوا مروري

med5
04-22-2014, 23:38
أهلاً بكم

اعتقد ان الافضل انك تجرب الاول على حساب تجريبى وبلاش تغامر بالبونص وحوشه

شهر بعد شهر عشان يبقى مبلغ محترم وتكون اتعلمت

وادربت كويس فى حساب تجريبى

و سلام

zekraoui08
04-22-2014, 23:58
السلام عليكم
سوف تتعلم –كونك مستثمر مبتدئ في الفوركس- أن من أهم العقبات التي تقف حائلة بينك و بين النجاح في أسواق فوركس هي قدرتك على التحكم في عواطفك عند التداول. يجب أن تعمل على تكوين طريقة للتحكم في تفكيرك لدرجة تمكنك من عدم السماح لمشاعرك الداخلية و نزواتك بالتأثير على قرارات تداولك. للتغلب على هذه المشاكل، يجب عليك أن تطور من نفسيتك الخاصة بفوركس حتى تستطيع التداول بشكل محترف وليس كـ مستثمر مبتدئ في الفوركس، يجب عليك أن تتبع هذه الخطوات حتى لا تكون مجرد جزءأ آخر من الإحصائات المزعجة التي تقول بإن 95% من جميع المستثمروين المبتدئين يخسرون حسابهم بالكامل خلال أشهر فقط من البداية. بالتأكيد سوف تشعر بالتوتر في بداية تداولاتك على فوركس، لأنك من ناحية لديك الرغبة القوية في النجاح و من ناحية أخرى لديك الخوف من الفشل,
موفق

kader126
04-23-2014, 00:02
شكرا للاخ على الموضوع و على باقي الاخوة استفدنا كثيرا من ردودكم المفيدة
انا ايضا في حيرة حول البدء في هذا المجال

abdelaziz 10
04-24-2014, 22:45
والله يا اخي اسئلتك فعلا منطقية من واحد مبتدا في السوق ولكن لا يمكن تعلم الفوركس بهذا الشكل المجزأ طبعا
اتمنى لو حضرتك تتبع دورة تعليمة بالفيديو مثلا وتكون ممنهجة والدروس فيها تراتبية وتحاول لا تستعجل التداول

distefano2007
04-26-2014, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم طبعا حجم الصفقة
انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو ونسخ
الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي
انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده
تقبل مروري

yara alaa
04-26-2014, 01:45
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
بص اتعلم وخد كفايتك من التعليم اشتغل في التجريبي بعدين الحقيق وتاجر بأقل حاجة خالص انت لسه يعتبر بتجرب

doaa sary
04-26-2014, 03:03
صفقات حسب راس مالك
لوت 5سنت لكل 100دولار
هدف 50او 60
وطبعا انت حر بقا تشوف خطة تمشى عليها انا دى خطتى اليومية وسحب بالشهر

karam22
04-26-2014, 03:17
اهم شيء تصل الي اكبر عدد ممكن من البونص المحول لك ومعدلك يقول انك تقريبا سوف تصل الي 30 دولار
دول بقي لا تدخل تحت اي ظرف اكثر من صفقتين دروستين لمدة طويلع ولا يزيد في الصفقة عن 10 سنت ولعدد نقاط لا يتعدي 15 نقطة

ahmed kabo
04-26-2014, 11:39
على العموم اخى الكريم انتا مبتدا يبقى ماتستعجلش اتعلم اول وخد دورة ولا شوف شروحات فى المنتدى تكون تعليمية علشان تفهم وتعرف هتدير حسابك بكام وازاى بالتوفيق للجميع

MOHAMMED EN NADOURI
04-26-2014, 12:52
بطبيعة الحال يمكنك أن تسحب أي مبلغ من حسابك في أي وقت تشاء كما يمكنك أن تضيف إلى حسابك مزيدا من المال بأي
وقت تشاء أيضا .
ملاحظة هامة جد اً
ابتداءا من عام 0114 أصبحت نسبة المضاعفة لدى شركات الوساطة الأمريكية 311 ضعف أي 311:3 وليس 011 ضعف
كما كان سابقا وذلك بناءا على الأنظمة الجديدة للجمعية الوطنية للمستقبليات nfa التابعة للحكومة الأمريكية
مما يعني أن الهامش المستخدم الذي سيتم خصمه عن كل لوت في الحساب العادي هو 3111 دولار وعن كل لوت في الحساب
المصغر 311 دولار
وذلك ينطبق فقط علىشركات الوساطة الأمريكية فقط

walid08
04-26-2014, 13:35
السلام عليكم
اول صفقة تقوم بها يا اخي هي صفقة صغيرة يكون حجم اللوت على الاكثر 0,2
نسخ الصفقات او الفوركس كوبي هو في الحقيقة يصلح للمحترفين يا اخي انا لم اجربه من قبل

samoray13
04-26-2014, 14:01
اخي الكريم مادمت انت لا تملك اجابات عن تلك الاسئلة الى حد الان وانت ناوي تتاجر بالحساب الشهر القادم انصحك بالا تتاجر به لانك ان لم تكن تمتلك اجوبة لهذه الاسئلة بعد فأنت لست مؤهل للتداول بعد

baite
04-26-2014, 14:26
انصحك اخي بان لا تبدأ التداول علي حساب حقيقي ولكن ابدأ بحساب تجريبي سيفيدك كثيرا
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

samoray13
04-26-2014, 14:38
انصحك اخي بان لا تبدأ التداول علي حساب حقيقي ولكن ابدأ بحساب تجريبي سيفيدك كثيرا
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري كلامك صحيح اخي الكريم من لا يعرف حتى اللوت الذي سيناسب صفقاته ورأس ماله فكيف سوف يتخذ قرارات بمفرده في الشراء او البيع طبعا لن يحسن التعامل مع السوق

fatimaido
04-26-2014, 14:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضع مهم بالنسبه للاعضاء جميعا
اهلا شكرا للطرح نعم اخي اول صفقه بتعملها لازم تكون ب عشره سنت احسن لك اخي

مجدى سند
04-26-2014, 14:52
انصحك بعمل حساب تجريبى بمبلغ يماثل المبلغ الحقيقى الذى تنوى البدا به ويستمر فى التجريبى مدة كافية حتى تتعلم الاستراتيجيات والمؤشرات وتحقق ارباح حتى تبدا التداول الحقيقى على ارضية صلبة

حسنى صادق
04-26-2014, 15:36
اخى ما تقعدش تقول مبتدىء و الا ها تفضل عمرك كلة كدة ما فيش جديد عندك لازم تسعى انك تتعلم كويس و بنفسك تحاول تلاقى حلول ل مشاكلك فى التداول و لازم يكون هناك هدف اساسى

Heisenberg
04-29-2014, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله
شوف اخى انا مثلك كنت متحمس جدا ولكنى غامرت بالتداول على حسابى وكان حوالى 20 دولار ولكن للاسف سرعان ما خسرتهم كلهم
ونصيحه منى لاتتعجل
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

ahmed kabo
04-30-2014, 13:50
مش عارف بصراحة اقولك اية ولاكن لازم الاول اعرف طريقة تداولك يعنى انتا بتشتغل بطريقة اية تحليلك كلاسكى اقتصادى اسكالبينج بالتوفيق للجميع

asem ebrahim
04-30-2014, 14:13
اولا اول صفقه هتكون علي قد حسابك لو صغير مثلا هتعمل النقطه ب١٠ سنت وده عشان انت لسه في الاول ولو خسرت متخسرش كتير
ثانيا فعلا في ناس بتدير الحسابات مقابل نسبه من الربح ولكن مديري الحسابات لا يقبلون اي حساب اقل من ١٠٠٠ دولار وعن نفسي هقولك اصبر لما تتعلم وتاجر لنفسك وفي اول صفقاتك انصحك بالتداول علي اليورو دولار

gr53
05-04-2014, 06:23
نصيحة لا تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط ك 50 أو 100 $
و نسخ الصفقات أو الفوركس كوبي موجود بانستا لكني لا أفضل أن يتبع المتداول غيره بل يثق في عمله و يغتمد على نفسه

boda
05-04-2014, 06:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي/اختي الكريم/الكريمه ..
أريد معرفه كيفيه الربح بما اني مبتدأ , أطلب منك لهذا السبب ان تعلمني بعض المعلومات عن الفوريكس كي اتقنه جيداً سواء انت او من ينوب عنك من اخوتي الكرام الموجودين بالمنتدي هنا ولكم جميعاً جزيل الشكر

mohammed aburekbah
05-04-2014, 06:46
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم نصيحة لوجه الله لاتدخل بحساب حقيقي ال
بعد اقل شىء 6 ست شهور من الحساب التجريبي حتى تتعلم كويسز

loka
05-04-2014, 08:45
عليك ان تسعىلا بشكل مستمر الى تحقيق ارباحك و احلامك من هذه التجارة من خلال البيع و الشراء المستمر وة يجب الابتعاد على ما يسبب لك متاعب فى هذه التجارة بشكل مستمر

atbill
05-04-2014, 10:33
السلام عليكم، أخي أنصحك أن تبدأ التداول من خلال دورات تعليمية
و المتابعة عبر اليوتيوب اضافة الى استعمال حساب تجريبي ثم الانتقال الى الحقيقي..بالتوفيق

mohamead
05-04-2014, 10:53
اشكرك اخي العزيز علي هدا الموضوع الجميل جدا
انا لسة جديد في مجال الفوريكس بسانا حبية ادي راي في هدا الموضوع الجميل جدا

ninalove
05-04-2014, 11:11
انا شخصيا لحقني بونص مقدر ب 6 دولار لكني لم اتسرع في البدء
وانا الحين انتظر حتى ادرس جيدا الفوركس وادخل بعدها بقيمة صغيرة
اعتقد البداية الجيدة والقليلة خير من التعثر المبكر

mohamead
05-04-2014, 11:12
اشكرك اخي الكريم علي هدا التوضيح الجميل وشكرا لك علي هدا الموضوع الجميل جدا
واتمني لك التوفيق في الفوريكس اا بس حبية اشريك في الموضوع دا وكرا لكوم

fatoma elsayd
05-04-2014, 11:17
وعليكم السلام
اهلا بضرتك استاذى
الاول تتعلم وتعرف كل شيء عن الفوركس وتذهب الى القسم التعليمى هنا
وبعد كدا اى صفقه تغامر فيها ب 10% فقط من رأس مالك اخى
تقبل مرورى وبالتوفيق :) :yahoo::happy:

ahmed morsy
05-07-2014, 19:12
والله يا اخي اسئلتك فعلا منطقية من واحد مبتدا في السـوق ولكن لا يمكن تعلم الفـوركس بهذا الشكل المجزأ طبعا
اتمنى لو حضرتك تتبع دورة تعليـمة بالفيـديو مثلا وتكون ممنهجة والدروس فيها تراتبية وتحاول لا تستعجل التداول
تقبل مروري

AMLAK
05-07-2014, 19:13
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه
مادمت انت لا تملك اجابات عن تلك الاسئلة الى حد الان وانت ناوي تتاجر بالحساب الشهر القادم انصحك
بالا تتاجر به لانك ان لم تكن تمتلك اجوبة لهذه الاسئلة بعد فأنت لست مؤهل للتداول بعد تحياتي للجميع

ahmedhathout
05-22-2014, 21:37
اهم حاجه بالنسبه لاول صفقه خليها تكون بلوت صغير
اما بالنسبه لنسخ الصفقات فهو غير مسموح بيه لحسابات البونص

mol_kaskot
05-22-2014, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
هــــــــــلا بــــــــــيـــــك اخــــــــــي
كل ابي حقدر افيدك بيه هو بخصوص نسخ الصفقات
اخي لو انت مشغول ومش حتقدر تتاجر بحسابك الافضل ربطه في نضام فوركس كوبي اما اذا كان العكس انصحك بان تتعلم كيفية التداول على مهل

BrahimForex
05-22-2014, 22:03
في البداية عليك ان تتعلم اساسيات الفوركس افتح حساب تجريبي تم جرب عليه الاستراتيجيات حتى تجد استراتيجية مناسبة لك

الربح من الفوركس
05-22-2014, 22:12
اخى الحبيب اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدريب على الحساب التجريبى وبالتفيق للجميع والربح الكبير

godfather
05-22-2014, 23:04
لو معاك 100 دولار مثلا فأنا انصحك ان تعمل اول صفقة بعشرة سنت
للنقطة و ان لا تخسر اكثر من 10 دولار فقط مهما حصل

poop3
05-22-2014, 23:21
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
انتا النهارده مبتداء فى الفوركس بكراا تبقى خبير ان شاء الله
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

soooonor
05-22-2014, 23:34
خبرتك ستنمو بالقراءة عن الفوركس و التحليل الفنى و ادواته ..ثم بالتدرب على حساب تجريبى لفترة جيدة حتى تتقن التعامل مع منصة التداول

فى البداية طبعا حاول التداول على الازواج الرئيسية التى يكون الدولار الامريكى طرفا فيها

faridblilid
05-24-2014, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
بـــسم الله الـــرحـــمــــن الـرحــــيـــم
اول صفقة عملتها كانت بلوت 0.25 دولار اما بخصوص فوركس كوبي فانني لو وجدت خبير نتائجه جيدة رحاربط حسابي معاه

ahmedmomen
05-25-2014, 23:45
طبعا هو اول صفقة هتعملها بتكون بكام ده بيعتمد على راس مالك يعني مثلا لو راس مالك هو 100 دولار
فمن الافضل انك تعمل الصفقة ب 20 سنت او 30 زي ما تحب والفوركس كوبي هو نظام نسخ الصفقات وممكن تدخل موقع الشركة عشان تعرف التفاصيل

ahmed kabo
05-26-2014, 04:08
بالنسبة للوط الشركة مش هتحدد معاك اى لوط معين علشان تخش بية انت حر تانى حاجة النسخ مش متاح للبونص بالتوفيق للجميع

mohamed kajoo
05-26-2014, 04:25
بما اننا معظمنا مبتدئين فسوف نوصى ان نبدأ بحساب تجريبى لتعلم الفوركس بطريقه صحيحه والتعرف على بعض الاساسيات وبعض الخبايا

abderrahmenanis
05-26-2014, 06:06
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم طبعا حجم الصفقة انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو
ونسخ الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده

dont
05-26-2014, 06:08
نسخ الصفقات يعنى الفروكس كوبى
ومن هنا يكون الفروكس كوبى فرصة كويسة جدا لكى نسخ صفقات من تاجر اخر وللكن لابد اانه يكون تاجر خبرة فى الفوركس

poop3
05-27-2014, 02:31
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
انتا مبتدى الجميع كانوا كدااا ولكن عليك التعلم اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

anamoody
05-27-2014, 04:16
اخى الفاضل لا يوجد مبلغ محدد انصحك به ان تبدأ اول صفقة لك لكن لا تتجاوز 10% من رأس مالك و ايضا نسخ الصفقات
جيد بالنسبة للمبتدئين لكن يجب ان تعتمد فيها على شخص ذو خبرة كبيرة فى الفوركس و ابدأ بالتعلم الجيد و الحصول على الخبرة ان شاء الله

msamir2013
05-27-2014, 05:07
اخى انا اللى اقدر افهموا من كلامك انك لسه مبتدأ فى المجال دة

اما لو عندك معلومات كافية عن سوق الفوركس عليك بفتح حساب تجريبى والتطبيق علية

وفى حالة الوصول الى الدرجة الكافية من المعرفة من الحساب انا شايف انك تبدا بمبلغ 100 دولار فى حسابك الحقيقى فى البداية

ولاكن مع استخدام اسلوب جيد لادارة راس المال الخاص بك وبالتوفيق اخى الكريم

moh721
05-27-2014, 06:07
لس بردة انا جديد فى الفوركس انا بحوال ان اتعلم الفوركس
لانى اريد انى اكون خبرة فى الفوركس وايكد اول صفقة تكون صغيرة قول 10 سنت

zezo-89
05-27-2014, 09:24
تمنياتي بالتوفيق للجميع

محمد مؤمن
05-27-2014, 10:07
بالنسبة لأول صفقة تقوم بعملها فهذا يكون حسب رأس المال الخاص بك وعلى سبيل المثال إذا كان رصيدك 100 دولار
فيكون الحجم للصفقة 0.10 للنقطة أما عن نسخ الصفقات (فوركس كوبي) فهو اختيار جيد إذا كنت لا تستطيع إدارة حسابك

ahmed kabo
05-27-2014, 21:27
سيبك من حوار نسخ الصفقات والفوركس كوبى وخلافة خليك فى التحليل الفنى الكلاسيكى ونتا هتعرف تتداول كويس جدا بالتوفيق للجميع

ilyes
05-27-2014, 21:35

انت راح تستلم بونص الشهر لا تحاول المتاجرة بكل المبلغ لانك راح تخسرو بالتاكيد
ثانيا انا جربت نسخ الصفقات لكني خسرت كل اموالي لان التاجر يجازف لانه لديه مبلغ كبير من المال بامكانه تعويضه لكن انت لما تتصفر لا تستطيع التعويض
ثالثا انصحك باتباع الدورات للتعلم اولا موفق

LTF
05-27-2014, 22:03
السلام عليكم و رحمة الله
اجابتي تكون كالتالي
1 أول صفقة يجب ان تكون على الديمو
2 ابتعد عن نسخ الصفقات.....بتاتا
3 اليورو دولار او الكيبل او المجنون
اضيف معلومة بسيطة........اختر استراتيجيتك الخاصة بك

BILALBEN
05-28-2014, 00:31
تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط ك 50 أو 100 $
و نسخ الصفقات أو الفوركس كوبي موجود بانستا لكني لا أفضل أن يتبع المتداول غيره و أفضل ما يمكن التداول عليه في البداية الأزواج الرئيسية

xdorex
05-28-2014, 13:27
اخي الكريم طريقتك خاطئه تماما عليك ان تدرس اولا علم الفوركس وتتعلم طرق المتاجره
ولا تتاجر بالبونص من اللحضه الاولى يجب ان تتدرب ي الحساب التجريبي

el andaloussi
05-29-2014, 21:01
أخي الكريم سلام الله عليكم ورحمته تعالى وبركاته أول شيئ يجب عليك فعله هو قرائة كتاب عن الموضوع وتعرف المغزى وكيفية حركية هذا السوق وشكرا للموضوع الجميل

Nadia Hatim
06-09-2014, 19:42
اخـي الفـاضل .. ما دمت قلت انك مبتدء وكلنا كنا ولا زلنا كذلك ولم تعمل اي صفقة وتنتظر البونص
فلماذا لا تجرب التداول على الحساب الافتراضي فستتعلم الكثير ولن تخسر شيء . تقبل مروري

abdelaziz 10
06-09-2014, 21:40
بما انك مبتدا يا اخي مثلي ومثل اغلب الاعضاء فحاول ان تتعلم الفوركس على مهل من دون اي تسرع للربح طبعا
لا تملا عقلك الا بجانب العلم والدراسة والتحللي وثق في نفسك يا اخي لان النجاح ليس بالامر الصعب جدا

gr53
06-21-2014, 17:22
لا تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط
و الفوركس كوبي موجود بانستا لكني لا أفضل أن يتبع المتداول غيره

عبد الرحمن محمد
06-21-2014, 17:24
مشكرو أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها و هي قيمة و مفيدة
و أتمنى من الإخوة الكرام إن شاء الله، ان يقوموا بالعمل على التعامل معها بالشكل الدي يليق بها إ نشاء الله،...

OLSOPIDRO
06-21-2014, 19:38
السلام عليكم اخى الفاضل بما ان حضرتك مبتدا فى الفوركس وتريد ان تتاجر بالحساب فافضل شىء هو الفوركس كوبى حتى تتعلم جيدا لتتاجر بنفسك ولكن يجبان يكون بالحساب 10 دولار ايداع الى جانب البونص حيث لا يقبل البونص والسلام يا كرام

ebram
06-21-2014, 19:58

سوف اقوم بالرد عليك في نقطه اول صفقه تكون بكام..
اخي الكريم لازم عليك ان تقوم بعمل حساب تجريبي وتقوم بالعمل يه لفتره كبيره
حتي تتعلم كيفيه التداول علي الحساب الحقيقي

forex forex1
06-21-2014, 20:27
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل لو معاك 100 دولار مثلا فأنا انصحك ان تعمل اول صفقة بعشرة سنت
للنقطة و ان لا تخسر اكثر من 10 دولار فقط مهما حصل اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق ان شاء الله لك ولجميع الاخوه الاعضاء

hema2013
06-21-2014, 20:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة يجب عليك اخى ان تاخذ قسط وفير من التعلم والخبرة حتى لو حتجرب فى حساب تجريبى وتتعلم فن التحليل الفنى وادارة راس المال وكمان تعمل البونص كل اول شهر
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

محمد السيد محمد
06-21-2014, 20:47
لو هتشتغل عادي تخلى حجم الصفقة 0.2% يعني 2 / 1000 من الرصيد وماتنساش الاستوب لوز
ولو هتشتغا اسكالبينج تخلى حجم الصفقة مايزيدش عن 2% من الرصيد والهدف 3 نقطة فقط

younesboughnim
06-21-2014, 21:07
تقبل مروري

zizo10
06-21-2014, 21:32
أنا أنصحك بأن تتعلم جيداً لأن أنت من سوف يدير حسابك وهذا الحساب تحت مسؤليتك أخي وأنت من يهدد حجم ألت الذي سوف تتاجر به وأيضاً أنت من يختار الصفقات وتهدد الاستوب والتاك برفيت

maghribia
06-21-2014, 21:34
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

انه ليس عيبا ان يكون المتداول مبتديء ف يالفوركس
لانه كل متداول مر من هذه المرحلة الصعبة شيءا ما
تقبل احتراماتيى

maao2008
06-21-2014, 23:06
شوف اخى انا مثلك كنت متحمسه جدا ولكنى غامرت بالتداول على حسابى وكان حوالى 20 دولار ولكن للاسف سرعان ما خسرتهم كلهم

ونصيحه منى لاتتعجل جمع بونص وتعلم على حساب ديمو وجرب نفسك وحاول ان يكون اللوت مثلا بالبدايه 1 سنت حتى تتعلم جيدا

تحيتى

saro123
06-21-2014, 23:11
نصيحتى لك ان تدرب نفسك على ادارة راس المال السليمة من بداية الامر حتى تتعود عليها وياريت لو تفتح حساب حقيقى بمبلغ بسيط
دا هيساعد كتير

hellelali2
06-21-2014, 23:17
اخي الكريم التداول من خلال استاتجية جيدة للتداول هو المفتاح الاساي للنجاح وانا اعتقد ان التداول يتطلب مزيد المعرفة ومزيد العمل وفق استراتجية جيدة للتداول
كدالك انا انصح الجميع بالتداول وفق مبادء حقيقية للنجاح في التداول

kachary
06-21-2014, 23:18
1-ادا كنت قد تدربت على الحساب التجريبي جيدا وتريد فتح صفقة على الحقيقي اضن انه عليك ان تفتحها بلوت 0.01
2-لا انصك ان تستعمله بصفة دائمة لكن ادا كنت تريد ان تشارك بها ريتما تتعلم فلا باس
3- اضن ان العملات ستكون خيارا جيدا حاول ان تتجنب الدهب

ehab_salah
06-23-2014, 23:25
اخي الفاضل .. الظاهر ان الطريق لا زال طويلا و ان اتمام التعلم ان لم يكن البدء
في التعليم ضروري من اجل اكتساب الخبرة قبل الاقدام على التداول الحقيقي
...
تحياتي

RomanyMoreed
06-24-2014, 23:39

حجم الصفقه بيعتمد عليك وعلي رأس مالك لازم يكون في اداره جيده لرأس المال ومتدخلش في الحساب الحقيقي وانت مش متعلم التحليل الفني كويس

بالتوفيق

mazn
06-25-2014, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

elprince
06-25-2014, 15:08
مرحبا بك اخي
اولا انصحك بالتداول على الحساب التجريبي قبل الحقيقي.
ابدأ صفقاتك بلوت صغير حتى لا تفقد رصيدك
تداول على الازواج الرئيسية

Bouani
06-25-2014, 15:48
مرحبا بك أخي الكريم
الاجابة عن السؤال الأول هي الحجم متاع الصفقة يختلف برأس مالك الأساس أنك لا تتجاوز مجازفة بأكثر من 3 بالمية على أقصى تقدير
الاجابة عن السؤال الثاني هي أن النسخ جيد بس شريطة أي يكون الذي ستنسخ صفقاته محترف
السؤال الثالث أنصحك بالعمولات فقط
تقبل مروي

Jo.Cena
06-25-2014, 16:05
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
اول صفقة تكون بكام دي حاجة تحددها انت حسب راس مالك والعملة اللي هتدخل عليها وتحليلك بيقول ايه اما بالنسبة لنسخ الصفقات انا منصحكش بيه

aymanso
06-25-2014, 16:06
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق

Jo.Cena
06-25-2014, 16:15
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
لازم تبقي عارف ان اي صفقة هتدخلها لو بتكسب كتير يبقي بتخسر كتير بردك واللي بتخسر قليل بتكسب قليل وشوف انت تحب تختار ايه

ebram
06-25-2014, 17:01
...
تحياتي
التعليم وحده ليس الهدف
وانما الاستمرار في التعلم الصحيح
لان ممكن ان اكون ماشي في طريق ويكون هذا الطريق دائره تلف حولين نفسها
لكن المهم ان تكون مدرك كويس ان تعليمك صحيح

abdelaziz 10
06-25-2014, 18:10
بما انك مبتدا في سوق الفوركس فانا من رايي انك تتجه من دون تضييع الوقت الى القسم التعليمي وتحاول تتعلم التداول
من جهة اخرى يا اخي حاول ان تتبع دورة تعليمية لان الدروس فيها تكون ممنهجة من الالف الى الياء بالفيديوهات

waleed hassona
06-28-2014, 11:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ----اخي الكريم اولا
بجوار الردود لابد من الذهاب الى المنتدى التعليمى حتى تدرس جيدا الفوركس

abdelaziz 10
06-28-2014, 11:54
بما انك مبتدا يا اخي في الفوركس حاول انك تتعلم الفوركس وتتدرب جيدا وفي نفس الوقت جمع بونص للتداول به
بالتالي لما ستنتهي ان شاء الله من التعلم والتدرب ستجد انك موفر راس مال جيد تتداول به واتمنى لك التوفيق

hema2013
06-28-2014, 11:59
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على طرح هذا الموضوع انا انصحك بالمشاهدة على الفيديوهات اللتى تتعلق بالفوركس لتتعلم منها الاكثر عن التحليل الفنى والاستراتيجيات مثل استوب لوز
واللسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتتة

lyes1977
06-28-2014, 13:15
اهلا وسهلا بك اخي في المنتدى واتمنى لك اوقات سعيدة وارباح عديدة ، انت لم تخبرنا بقيمة البونص الذي ستتحصل عليه انشاء الله لنخبرك بحجم التداول المناسب لرصيدك ومهما كان على العموم انصحك بان لا تتعدى تداولااتك ال 10 بالمائة من الرصيد وبالتوفيق انشاء الله

nour nour
06-28-2014, 14:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل في البداية عليك ان تتعلم اساسيات الفوركس افتح حساب تجريبي تم جرب عليه الاستراتيجيات حتى تجد استراتيجية مناسبة لك اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق اخى ان شاء الله:yahoo:

Jo.Cena
06-28-2014, 15:12
اذا كنت عايز تربح كتير لازم تبقي متوقع انك ممكن تخسر كتير ولو دخلت علي زوج سريع ممكن تكسب بسرعة وبردك ممكن تخسر بسرعة

brahim.alg
06-30-2014, 05:02
الموجودة فى المنتدى او تبحث عن دورة من خلال اليوتيوب
حتى تستطيع ادارة حسابك بشكل صحيح

moh721
06-30-2014, 07:12
لس بردة انا جديد فى الفوركس انا بحوال ان اتعلم الفوركس
ولكنى عندى علم عن نسخ الصفقات
حث ان نسخ الصفقات هو عبارة عن نسخ الصفقات من تاجر اخر

i m in the Wc
06-30-2014, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا حاليا لااهتم بالتحليل لا الفني ولا الاساسي الاستراتيجية التي اتبعها لا تتطلب تحليلات
تقبل مروري اخي الكريم

eragon
07-04-2014, 19:42
حضرتك لازم تكون اتدربت علي الحساب الديمو فترة شهرين علي الاقل
انصحك بالدخول صفقات بلوتات صغيره حتي تكون متناسبه مع راس مالك

farouk100082
07-04-2014, 19:45
اخى الفاضل قبل ان تبدا فى المتاجرة يجب عليك ان تتعلم الفوركس وما هو هذا السوق
كى لا تخسر كل الاموال التى سوف يتم تحوليها لك

ynwa1892
07-05-2014, 14:11
السلام اخي
ارى ان شهر لن يكون كافيا للتداول يجب ان تنتضر على الاقل 3 اشهر ويكون قيمة البونص لا باس بها وتستطيع الدخول ال السوق بدون خوف مع مراعات اللوت الدي تتدخل به

mohd1236
07-05-2014, 14:14
أخي ابدأ برأس مال قليل قدر المستطاع للمدة التي أنت تحددها و تجد نفسك
استطعت فهم السوق فالخبرة تشعرك أحيانا بالإحساس بالسوق هل السوق عاجز عن الصعود بسبب التشبع و بعد
هذه المدة التي تصيب توقعاتك كبر رأس مالك

بشير حمدان
07-05-2014, 14:17
السلام عليكم
يا اخى انت عامل موضوع برضوا بتطلب فيه المساعده ولكن يجب عليك التعلم اولا ثم السؤال يكون فى الجزء الغير مفهوم لديك هكذا يكون العمل ...........

maha elsayed
07-05-2014, 16:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم اجهب يا اخى الى القسم التعليمى
ف لفوركس هتلاقى موضوعات كتيره اوى فى الفوركس

aymanso
07-05-2014, 16:40
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق

mounim1994
07-05-2014, 16:46
السلام عليكمو رحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت جديد كدلك و ليست لي الخبرة الكافية للجواب

Yopi
07-05-2014, 16:56
السلام عليكم ورحمة الله
اخي عليك بالتدرب و تحديد استراتيجية عمل واضحة تجربها على التجريبي بالاضافة انه عليك جمع رصيد لا باس به وادارة راس مالك جيدا
بالتوفيق ورمضان كريم

gr53
07-23-2014, 05:37
لا تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط ك 50 أو 100 $
و نسخ الصفقات أو الفوركس كوبي موجود بانستا لكني لا أفضل أن يتبع المتداول غيره

ahdtoaa
07-23-2014, 05:41
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى
لا نستطيع ابدا ان نغفل اهمية الاخبار هناك العديد من المواقع المختلفه يمكنك الاطلاع على المواضيع
الموجودة في المنتدى ولاستفادة منها كما يكمنك مشاهدة مقاطع الفيديو التعليمية التي ستفيدك كثيرا

nassr15
07-23-2014, 05:58
أخي الكريم ماتبدأش أول رحلتك بحساب حقيقي خليك دائما أبدأ بالتجريبي لحد ماتتقنو وبعدها أبدأ بالحقيقي زي ماأنت عايز

dalito
07-23-2014, 06:14
السﻻم عليكم
انصحك اخي اوﻻ بزيادة البونص لراس مال اكبر
و باشر بالتعلم ونيل الخبرة اما الفوركس كوبي فﻻ انصحك به وانما انصحك ان تعلم وحدك
وقم بادرة راس مالك واعرف نوع الصفقات التي ستعقدها
وتقبل مروري

محمود مرعى
07-23-2014, 06:16

اهلا وسهلا بيك يا استاذ احمد واتمنى من الله تعالى انك تستفيد من المنتدى وتقدر ان شاء الله انك تحقق ربح كبير جدا وانا بصراحة مقدرشى انى اقولك تبدأ اول صفقة بكام لانك لم تذكر لى قيمة المحفظة لكن انا اعتقد ان شاء الله ان صفقة بقيمة 0.1 لوت تكون مناسبة بالنسبة ليك وابتعد عن نسخ الصفقات دى علشان تتعلم وابدأ تجارة على اليورو/دولار

Gate11
07-23-2014, 06:33
اولا قم ببعض التجارب كما ذكر لك بعض الاعضاء، اي اعمل على حساب تجريبي
اما بالنسبة للنسخ ، فانصحك باتباع استراتيجيتك الخاصة فهو افضل

moroti
07-23-2014, 06:34
السلام عليكم
نصيحه لا تتداول على الحساب الحقيقى
من اجل ان تحافظ على البونص
اللى انت جمعته وتدرب على
الحساب التجريبى والله المستعان
بالتوفيق للجميع
سلام

MAGDYABDO
07-23-2014, 06:53
اخى الواضح من اسئلتك انك لسه مش عارف حاجه وعايز تكسب على طول
انصحك انك تقرا كام كتاب وتتابع كام دوره هيفيدوك كتير

abdelaziz 10
07-25-2014, 22:16
الصفقة يا اخي في الفوركس لازم تكون مبنية على اساس استراتيجية عمل تقنية ومالية عامتين
بخصوصا العقد فالادارة المالية هي التي تحدد حجمه اضافة طبعا الى حجم هدف الصفقة وستوبها

عدي
07-27-2014, 01:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...موضوع مفيد اخي الكريم بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق ان شاء الله

samieh
07-27-2014, 21:08
اولا مهما كان راس مالك فابدأ ب 10 سنت طالما لسة مبتدأ ومافيش حاجة اسمها
نسبة خسارتها قليلة انت اللى بتحدد اللى انت مستعد تخسره عن طريق الاستوب لوز
بالتوفيق

Mosa AL-Haj
07-29-2014, 06:59
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

ansaldo
07-29-2014, 14:45
تقبل مرورى

Ahmed2020eg
07-29-2014, 14:50
السللام عليكم و رحمة الله و بركاته... مشكوور اخي الكريم علي الموضوع المفيد كليا بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

zidan
07-31-2014, 00:41
اتعلم الابتعاد عن الخسارة فى هذا المجال و يجب الاستمرار فى الفوركس على التعلم و مزيد من الخبرة حتى نتمكن من تحسين مستوانا فى التجارة على العملات و الوصول الى النجاح الاكبر فى الفوركس

Thedevileye
07-31-2014, 00:50
أنا أنصحك بأن تتعلم جيداً لأن أنت من سوف يدير حسابك وهذا الحساب تحت مسؤليتك أخي وأنت من يهدد حجم ألت الذي سوف تتاجر به وأيضاً أنت من يختار الصفقات وتهدد الاستوب والتاك بروفيت ...

abokarem
07-31-2014, 01:00
عليكم السلام
بامكانك ان تدخل بلوتات مناسبه لراس المال وتختار نسبه مخاطره حسب ما تراه مناسب لنوع تداولك
بامكانك ان تدخل لتتعرف على نظام نسخ الصفقات كما تحب فى انيستا

maha elsayed
07-31-2014, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته معلومات رائعه يا اخى
عن الفوركس عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي يييييييييت

ali12
07-31-2014, 01:06
السلام عليكم
انت لم تفتح اي صفقة في الفويكس نقبل وتريد ان تببدئ بحساب حقيقي هده مغامرة سوف تفقدك المال في لحظة النصيحة هي الحساب التجربي بحيت يمكن تعلم فتح الصفقات ووالاستراتجيات والمؤشرات ومراقبى السوق عن قرب

dranass92
07-31-2014, 15:20
تقبل مروري

maha elsayed
07-31-2014, 16:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات رائعه يا اخى
عن الفوركس عموما يا اخى تقبلتحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي يت

brayek3
07-31-2014, 17:13
بما انك مبتدء انصحك بالتدر بالجيد على الديمو كما انصحك ايضا بربط حسابك فوركس كوبى خلال هذه الفترة و لا تستعجل العمل على الحقيقي ..

speeder
08-01-2014, 00:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انصحك بالتعلم و مشاهدة الفيديوهات على اليوتوب
و البحث في المواقع و قرأة الكتب و أهم شيء هو أن تتاجر على حساب تجريبي
بالتوفيق إن شاء الله

gr53
08-10-2014, 00:04
لا تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط 100 $
و نسخ الصفقات أو الفوركس كوبي موجود بانستا لكني لا أفضل أن يتبع المتداول غيره

midosafwat
08-10-2014, 01:06

hegaa
08-10-2014, 08:14
السلام عليكم
طبعا اخى الكريم هناك العديد من الخطوات التى
يحب عليك ان تتخطها لعلم الفوركس
بشكل جيد اولا بجب عليك انن تفتح حساب تجريبى
لتتمكن من التعلم كيفية التدااول

habache
08-11-2014, 23:25
انا انضر الى نسخ الصفقات بانها غير مفيدة فانت بحاجة الى الخبرة لا للمال في الاول

abdelaziz 10
08-12-2014, 20:29
بما انك مبتدا يا اخي حاول تحيط بكل العلوم التي نهم التحليل والادارة المالية ايضا
بالتالي لا تتاجر في الحساب الحقيقي الا بعد اتقان التجارة والنجاح في الديمو

alaeddine
08-22-2014, 18:23
مشكر أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات القيمة التي قدمتهان التي أتمنى أن يعمل بها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

amermazzen
08-22-2014, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم لا تبدأ التداول علي حساب حقيقي ولكن ابدأ بحساب تجريبي ، وقبل التداول يجب أن تعرف جيدا كل ما يتعلق بالأسياء البدائية أنصح بالتعلم الجيد خاصة عن طريق الحساب التجريبي وكسب الخبرة التس تساعدك في التعالم مع الحساب الحقيقي.

abdelaziz 10
08-22-2014, 19:34
والله يا اخي حتى تكون متاجر ناجح لازمك تكون ملم بكل علوم الفوركس واساسياته اولا
بعد ذلك لازم التدرب واكتساب خبرات كبيرة في السوق قبل احترافه باذنه تعالى

xwolf806
08-22-2014, 19:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . التجارة ربح و خسارة لا يمكن ان تكون رابحا دائما او خاسرا دائما .
و لو كانت كلها ربح لسميت ربا و ليس تجارة .

abdelhak redouane
08-22-2014, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا السؤال ارجو ان توفق في تجارتك ان اول صفقة لك تعتمد على حجم راس المل الموجود لديك وعليه تبني حجم اللوت الذي تريد التداول به والتسعير للنقطة الواحدة بكم وانا انصحك ان تتاجر في العملات الاجنبية وافضلها الاورو دولار
بالتوفيق للجميع

midooo258261
08-22-2014, 20:24
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم كل انسان بيختلف من واحد لاتاني يعني انا مثلا اول صفقة ليا او بشتغل بصفة عامة على اللوط الميكرو ونسخ الصفقات لا انصحك به
تقبل ودي واحترامي

marouansat
08-22-2014, 20:26
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
نصيحتي لك ان لا تبدا ابدا بالتداول بالمال الحقيقي تدرب جيدا على التجريبي

md5diablo
08-22-2014, 20:32
بسم الله الرحمان الرحيم
صديقي العزيز انا كذلك مبتدء و انتضر اخر الشهر على احر من الجمر
لكن نصحوني بان اقوم بالتداولات على حساب الديمو الى ان اكتسب بعض الخبره

sharshabil
08-23-2014, 00:06
انت لاوم تحدد اولا الرصيد الذي تنتظره و تريد المتاجرة بيه كم
على كل لازم تجخل باتقل لةت ممكن حتلا لا تخسر و لا تتبع الفوركس كوبي لانه ممكن ان يخسرك ايضا

احمد سعد
08-27-2014, 18:55
السلام عليكم و رحمة الله ان لا تحتاج تقلد احد في صفقاته فكل راس مال يختلف عن الاخر فعليك بالتدريب و التجريب في حساب تجريبي حتي
تصل الي طريقتك و اسلوبك

Ahmed2020eg
08-27-2014, 19:33
تقبل مروري

fosat
08-27-2014, 23:19
السلام عليكم و رحمة الله اخي في الله و زميلي في الفوركس نصيحتي لك ان لا تبدا ابدا بالتداول بالمال الحقيقي تدرب جيدا على التجريبي و تعلم من الفيديوهات التعليمية لهذا الميدان و عندما تدرك انك جاهز نوعا ما سوف تجد الاجوبة وحدك
و تقرر انت كيف و بكم ستبدا النصائح و المعلومات مفيدة جدا لكن الثقة بالنفس اقوى فالقرارات يجب ان تكون منك و عنك لتحمل مسؤولية الربح و الخسارة وحدك وفقك الله

zinga12
08-29-2014, 17:58
دون إشعار مسبق لك، وسوف تكون
مسؤولة عن أية خسائر الناتجة عن ذلك. يمكن للمستثمرين تقليل تعرضهم للخطر من خلال توظيف المخاطر
الحد استراتيجيات مثل "وقف الخسارة" أو أوامر "وقف الحد".

fosat
08-29-2014, 22:11
ولا لا تبدأ التداول علي حساب حقيقي ولكن ابدأ بحساب تجريبي وحاول ان يكون اللوت مثلا بالبدايه 1 سنت حتى تتعلم جيدا
نتمنى التوفيق للجميع بادن الله
وشكرا

Ahmed2020eg
08-29-2014, 22:33
الاكسبالنج طريقة تحتاج إلى تمكن من الفوركس ودراية كاملة بجميع معطيات هذا السوق
تحتاج إلى التمرس فترة طويلة قبل أن تتقن هذه الطريقة

Yanal Omar
08-29-2014, 22:37
مرحبا بك اخي العزيز : 1- بالنسبة للسؤال الاول الصفقة التي تفتحها ناتجة عن كمية راس المال الخاصة بك ولنقل 20 دولار كما موضع ببياناتك الصفقة تكون بحجم عقد 0.04 عدد النقاط الربحية × 10 = المربح 0.40 سنت مربح للصفقة او خسارتها لا تستعمل نسخ الصفقات لعدم تساوي دراسة راس المال افضل شيء تداوله اليورو/ دولار السبريد قليل والدولار غير اساسي والاخبار به معروفة

ndoe
08-29-2014, 22:38
طالما انك لسا مبتدئ فى هذا السوق يجب ان تراعى عدم الدخول فى مخاطر كبيرة
وكن حريص على العمل على راس مال قليل وبفوليوم قليل

hager hamada
08-30-2014, 00:56
مع انى لسه جديده بس اول ماجربت اشترك قولت ليه ابدأ بحساب تجريبى انا كده عمرى ماهكسب بس بعد ما قريت كذا مشاركه لعدد من الاعضاء وذكروا موضوع الحساب التجريبى ده فهمت انه فعلا تبدأ المتاجره والتعلم من خلال حساب تجريبى احسن بكتير انك تبدأ بحساب حقيقى يعنى اكيد بتعب على نا نجمع بونص فياريت منضيعوش بسهوله

asafiforex
08-30-2014, 01:12
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم طبعا حجم الصفقة انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو
ونسخ الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده
تقبل مروري

lakamora221
08-30-2014, 01:14
أخي الكريم بما أنك مبتدأ في عالم
الفوركس عليك بأن تتعلم جديا قبل القيام بأي صفقة
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

azad aradni
08-30-2014, 09:55
السلام عليكم
أنا أنصحك بأن تتعلم جيداً لأن أنت من سوف يدير حسابك وهذا الحساب تحت مسؤليتك أخي
وأنت من يهدد حجم ألت الذي سوف تتاجر به وأيضاً أنت من يختار الصفقات وتهدد الاستوب والتاك برفيت

koko1
08-30-2014, 15:19

marem2007
08-30-2014, 15:31
بما انك مبتدا في الفوركس لابد من انك تكتسب الخبرة اللازمة لكي تعيش في ها المجال بدون ان تخسر كل حسابك ارجو الحذر فالوركس ليس بالامر السهل

Elrayes
09-21-2014, 13:16

سبب فشل الكثير هو الطريقة دي في التجارة .. انت اول صفقة تعملها في حياتك عاوز تعملها علي الحساب الحقيقي بالبونص
و ده غلط و اكيد هتخسر البونص و هتقول ان الفوركس مش حقيقية لان الكثير بيعمل كدا لانك مبداتش صح المفروض التعلم و التدريب قبل البدء

أسماء نعناع
09-21-2014, 13:51
الاول يجب ان تهتم بتجميع البونص وبعدها طبعا ما تكون تدريبت على الديمو تبتدي في التداول بس تدير المال بشكل جيد حتى لا تفقده مرة واحدة

gehad87
09-23-2014, 23:00
انت تتعلم الاول ما ينفعش تبقى مبتدئ وبتسال السؤال ده
وتشتغل على حساب حتى لو كان حساب تجريبي
ما ينفعش
ممكن تضيع الحساب وما تفهمش حاجة
لازم تتعلم الاول

GirL
09-23-2014, 23:10
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه حاول انك تتععلم مثلي اخي الكريم وتحبث وتجتهد في الفوركس لاني انا مثلك هلا وبحاول اني تعلم

aaziz
09-23-2014, 23:20
سلام الله عليك
من اجل التداول في الفوركس قبل كل شيء يجب ان تكون متمكنا من اتقان التحليل الفني و متابعة الاخبار المؤثرة بشكل مباشر في الفوركس ثم ايجاد استراتيجية تناسبك بعد تجربتها لمدة لا تقل عن شهرين او ثلاثة اشهر، اما المبلغ فيجب ان لا يقل على 200 دولار مع حسن ادارته ، اتمنى لك التوفيق.

nada2012
09-23-2014, 23:24
الســلام عليــكم ورحــمه الله وبركـــاته ....... معلومات رائعه عن الابتداء
فى الفوركس يا اخى يمكن البذهاب الى القسم التعليمىة عموما تقبلل تحياتى يا ريييييييييييت

مصراوى
09-23-2014, 23:26
اخى الكريم اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالدخول الى القسمك التعليمى للمنتدى والتعلم من خلالة مع التدرب على التجريبى والتعلم من الاخطاء وبالتوفيق

benchou-ahfd
09-24-2014, 00:36
عليك اولا بالتداول على حساب تجريبي ثم عندما تتمكن منه ابدا بالمتاجرة بحساب حقيقي و لكن بلوت صغير اي 0.01 و على اورو دولار

mohamedsaber
09-24-2014, 01:25
انصحك تفتح صفقاتك الاولي بلوت صغير جدا مثل واحد سنت لوت الي ان تتعلم وتصبح لديك خبرة
اذا كنت لم تتدرب علي حساب تجريبي انصحك ان تصبر فترة لكي تتدرب خلالها وتكتسب مهارات
لا افضل استخدام الفوركس كوبي لاني بفضل الاعتماد علي النفس
تقبل مروري اخي

nada2012
09-24-2014, 01:30
الســــــــــلام عليــــــــــــــــكم ورحــمه الله وبركاته ...ز اهم حاجه فى الفوركس هو
التدريب والتعليم على الحساب التجريى يا اههههههى

sanadiab
09-24-2014, 02:56
السلام عليكم ورحمه الله بوركاته
اخى واضح من اسئلتك ان لاتعرف اساسيات الفوركس انصحك اولا ان تتعلم ومن ثم تتعلم كيف تتداول
ان شاء الله موفق اخى الكريم
تقبل مرورى

---------- Post added at 11:56 PM ---------- Previous post was at 11:49 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله بوركاته
اخى واضح من اسئلتك ان لاتعرف اساسيات الفوركس انصحك اولا ان تتعلم ومن ثم تتعلم كيف تتداول
ان شاء الله موفق اخى الكريم
تقبل مرورى

nabigha
09-24-2014, 03:08
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد ان التجارة ربح و خسارة لا يمكن ان
تكون رابحا دائما او خاسرا دائما اهم حاجه بالنسبه
لاول صفقه خليها تكون بلوت صغير

abdelloo31
09-24-2014, 03:18
لا تتداول على الحساب الحقيقى من اجل ان تحافظ على البونص اللى انت جمعته وتدرب على الحساب التجريبى والله المستعان

ihabblida
09-24-2014, 09:54
أخي الكريم أول صفقة تقوم
بها في الفوركس تكون حسب رأس مالك و لا أنصحك بنسخ الصفقات
أرجوا أ نأكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

walter white
09-27-2014, 20:34
اتمام التعلم ان لم يكن البدء في التعلم
نسخ الصفاقت ده مش نظام حلو وانا بنصحك انك تبعد عنه ولا تفكر فيه حتي
لا تستعجل العمل على الحقيقي
والله الموفق والمستعان

far3oon
09-27-2014, 20:42
السلام عليكم
انا عن نفسي انصحك بالمتاجرة اولا على حساب ديمو من اجل كسب الخبرة
وثم بعد ذالك التداول بالحساب الحقيقي

noureddineb
09-27-2014, 21:15
اعتقد انه يجب عليك تعلم اولا المصطلحات ومن ثم المنصة ثم تعلم وسائل التحليل ثم جرب ذلك في حساب تجربي من ثم ادخل الى السوق بحساب حقيقي
اسال الله لي ولكم التوفيق

haffoudhi
09-27-2014, 21:45
والله انا انصحك نصيحه ذهبيه دع البونص يتكدس ويكبر لحد ما تتعلم وقتها تلاقي البونص مبلغ كويس يمكن يدر عليك مرابيح جيده اذا اكملت تعلمك والا فان اي مبلغ تتحصل عليه لا يمكث معك يوما وينتهي بدون تعلم جيد

MRN2014
09-27-2014, 23:06
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بما انك مبتدء يا اخي في الفركس يجب عليك اولا ان تعرف قوانين المنتدى و الشركة و تتعلم كيف تحلل السعر يا اخي
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

tazi larbi
09-27-2014, 23:09
السلام عليكم بما انك لا تعرف شئ عليك بالبقاء بعيد عن التجارة الحقيقية واترك البونص فهو لن يدهب بل بتركمه تكون راس مال جيد وخبرة جيدة تمكنك من العمل الجيد اتمنى لكم النجاح والله الموفق

a7md.3li
09-27-2014, 23:11
تقبل مرورى

ahora
09-27-2014, 23:18
اخي عليك ان تجرب بنفسك و تتداول عبر حسابي تجريبي حتى تعرف الاجابة المناسبة لك
اتمنى ان تكون ردود الاعضاء مفيدة لك

salichou
09-28-2014, 00:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
اخي كل هذه المعلومات انت الي تحددها بنفسك يعني كل هذا اعتمادا علي راس مالك و الله مستعان

awa
09-30-2014, 19:01
اول صفقة بكام دية تتحدد بناء على الرصيد اللى هيتحول لك هيبقى كام
اما لو بتسأل عن اول شئ تتادول عليه فأنا انصحك باليورو / دولار

shaheen96
09-30-2014, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم ....
انك مبتدأ في الفوركس يجب عليك اولا ان تتعرف
على قوانين المنتدى و الـــــــــــــــــــــــ ــــشركة

nada2012
09-30-2014, 19:57
الســــلام عليكم ورحمـــــة الله وبركاتــــــــه اهم حاجه فى الفوركس يا اخى
الاداره السلبيمه لراس المال يا اخى عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييت

dranass92
10-01-2014, 00:48
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته
اخي الكريم طبعا حجم الصفقة انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو ونسخ الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده
تقبل مروري

hamzaa
10-29-2014, 00:14
مشكور اخى على طرحك للاعضاء و الزوار لهذا الموضوع الالكثر من رائع ^_^
يجب علينا جميعا ان نضيف مثل هذه المواضيع الاكثر من رائعه لجلب الزوار و الاعضاء لنا مع تحياتى لصاحب الموضوع ^_^
و تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح و التقدم ^_^
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ^_^

galmp01
10-29-2014, 17:28
انت راح تستلم بونص الشهر لا تحاول المتاجرة بكل المبلغ لانك راح تخسرو بالتاكيد
ثانيا انا جربت نسخ الصفقات لكني خسرت كل اموالي لان التاجر يجازف لانه لديه مبلغ كبير من المال بامكانه تعويضه لكن انت لما تتصفر لا تستطيع التعويض
ثالثا انصحك باتباع الدورات للتعلم اولا موفق

remas
10-29-2014, 17:35
هو شىء جيد اخى الكريم انك تنتظر الفتره الكافيه اللى تقدر تتدرب فيها وتتعلم الفوركس
متستعجلش السوق مش هيطير دا مستنى خد وقتك وتعلم

DABDOUB
11-03-2014, 00:24
تتعجل بالتداول قبل التدريب على التجريبي و البداية يمكن تعتبرها تجربة عملية بمبلغ متوسط ك 50 أو 100 $

al.ho2
11-03-2014, 01:05
شكرا اخى العزيز على هذه المعلومات وانا ايا اعتير مبتدء فى نظام الوفوركس ولازم تبقا فاهم كويس اوى انك لازم تقدر تعمل اكتر من كدا ولازم يبقا كمبتدء تاخد بالك اوى من اى معلوماه لازم تتقراها

al.hany
11-03-2014, 01:30
صدقنى انا زى زيك فى الفوركس لسه مبتدء بس احب اقولك ان اهنا انت هتتعلم كتير اوى من تجارب الناس لان الناس هنا كلها بتختار الاصح وتقوله لازم تستفيد من المعلومات الى الناس الى بتحطها وسكرا ليك اوى

mehenni
11-03-2014, 01:38
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل يمكنك ان تفتح حساب تجريبي و ان تقوم عليه بصفقات و تجرب عليه الاستراتيجيات و كل شيء تعلمته
و هكذا يمكنك التعلم جيدا ودراسة الفوركس
و بالتوفيق اخي ان شاء الله

breakss08
11-11-2014, 23:05

ahmed mahmoud abdelhady
11-12-2014, 04:28
تقبل المرور

allh
11-12-2014, 04:49
لازم اول صغفقه تعملها متتعداش الحد الاقصى فى التعامل يعنى لازم تبقا بمبلغ قليل اوى هتقدر من بعد كدا تحقق منه الربح فىالمستقبل بشكل كبير اوى ف بالتوفيق لك انشاء الله وطمنا على ااول تجربه خاصه بيك

nass
11-12-2014, 05:00
اخى الكريم انا لا اعرف نسبه البونص التى حصلت عليها لاستطيع افادتك انك تدخل اول صفقه بكام ولكن كل ما يجب عليك اتباعه هو اتباع الاستراتيجيات المناسبه لك واستخدام التيك بروفيت والاستوب لووس لتستطيع حمايه حسابك وراس مالك

ahmed mahmoud abdelhady
11-12-2014, 05:02
لسلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم طبعا حجم الصفقة انا انصحك لو حسابك حقيقي موش تتعدي اللوط الميكرو ونسخ الصفقات انا عن نفسي لااتعامل معه لاني موش ضامن اللي انا هانسخ منه هايتمر في النجاح ولا هيفشل بعد كده
تقبل مروري
.... :( :( ...............

mooor
11-12-2014, 05:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
يجب عليك قبل ابرام اي صفقة فهم السوق جيدا و تحديد النسبة التي تتداول بها و تحديد المكسب و تحديد الخسارة التيك بروفيت و الاستوب لوز
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

kimo.san
11-12-2014, 05:51
عليك بااختيار افضل الازواج الى هتقدر تتاجر من خلالها والازواج دى افضلهم على الاطلاق هو الزوج اليورو دولار انا بعش الزوج دا علشان عمرى ما دخلت صفقه فيه وخسر وان دا فيه مكسب كبير اوى والله

zoza
11-12-2014, 06:08
ماه هو منعنى نسخ الصفقات اخى الكريم اعتقد ان دا معنى صعب جدا انا مش قادر افهمه الصراحه بس فعلا انت لازم تزود معلوماتك وبالكثير من القراه عن طريق الكتب الى هى هتفيدك بصوره كبيره اوى وانشاء الله بوالتفيق الدائم

ahmed1a
11-12-2014, 07:02
بسم الله الرحمن الرحيم .. اخى الكريم حاول ان لا تدخل الى صفقاتك الاولى بقوتك بل ادخل بلوت صغير وايضا حدد قيمه النقطه بسعر صغير واهم شىء كمبتدىء هو استخدام الامر الاستوب لووس حتى لا تتعرض للخسائر الكبيرة وبالتوفيق

alis
11-12-2014, 07:06
اول حاجه انصححك بيها هى عدم التسرع فى الدخول فى اى صفقه من الصفقات لازم تبقا هادى خالص علشان تعرف تحقق النجاح المراد من صفقه انت دخلت فيها ودا هيبقا فيه ميزه كبيره اوى ليك ان ارباحك هتزيد

barakat554
11-12-2014, 10:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. اخى الكريم عليك مشاهدة فيديوهات كيفيه التداول ودخول الصفقات من خلال موقع اليوتيوب فانها ستفيدك كثيرا او يمكنك الرجوع الى الصفحه التعليميه وتجد الكثير من المعلومات التى ستفيدك

adil17
11-12-2014, 10:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم يمكنك ان تذهب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم و توفر علك الكثير من الوقت و ان شاء تجد كل ما تريد و اتمنى لك التوفيق

sayd665
11-12-2014, 11:00
اخى الكريم حاول ان تكون اول صفقه بالنسباله لك مداها قصير وقم بتحديد نسبه النقطه ب 50 سنت وقم باستخدام الاستوب لووس وحاول ان لا تخسر اكثر من 5 % من نسبه راس مالك فى الصفقه الواحدة واذا تعرضت للخسارة لقدر الله فلا تقلق فان الاستوب لوس سيخرج تلقائيا من الصفقه عند الوصول لنسبه الخسارة اللى انت بتحددها

8150017
11-12-2014, 11:02
السلام عليكم : واضح ان حضرتك بادئ فى الفوركس وفاكر انها سهله وفى عملات ممكن تخسر فيها قليل وعملات تانيه خسرتها كبيره ، ياسيدى ارجو ان تتعمق اكثر فى دراسة الفوركس لانها مش سهله هى مش حاجه هتشتريها وتمشى

mayali
11-12-2014, 11:03
اهم حاجه بالنسبه لاول صفقه خليها تكون بلوت صغير
اما بالنسبه لنسخ الصفقات فهو غير مسموح بيه لحسابات البونص

soso11as
11-12-2014, 11:08
السلام عليكم اذا كنت مبتداء فى فوركس راى اولا اقراء كثير عن فوركس وتعمل كيفية ادارة راس المال وشاهد الفيديوهات المشروحة ثم اعمل حساب تجريبى لك ومن خلاله سوف تتعلم متى يتم صعود السعر او هبوط السعر وابداء على الاقل 100$

ahmed22as
11-12-2014, 11:14
لابد من دخولك المنتديات التعليميه والتعلم المزيد عن فوركس ومشاهدة المزيد من الفيديوهات التى تساعد فى المستقبل انشاء الله وان تقوم بفتح حساب ديمو يمكنك من خلاله اكتساب الخبرات التى تمكنك من المتاجرة الحقيقيه والله المستعان والموفق

sasa11
11-16-2014, 15:02

ali 9
11-16-2014, 15:03

dellos
11-16-2014, 16:39
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز انا شخصيا لا انصحك بالمجازفة بحسابك للانك مبتدء ولا تعرف شيء عن سوق الفوركس تعلم اولا
تحياتي لك

maghribia
11-16-2014, 16:43
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

ا المبتديء ف يالفوركسفهو متبديء
في المجال الفوركس بصفة عامة تقريبا
تقبل احتراماتيى

mela
11-16-2014, 21:20
تقبل مرورى

tawfik200
11-16-2014, 21:24
و عليكم سلام و رحمة الله تعالى و بركاته والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم ا ول اخي على حسب صفقة كام و تحياتي لك من المغرب فلا تستغرب

aber
11-16-2014, 21:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في البداية عليك ان تتعلم اساسيات الفوركس افتح حساب تجريبي تم جرب عليه الاستراتيجيات حتى تجد استراتيجية مناسبة لك

hpacer
11-16-2014, 22:43
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين أما بعد أخي الكريم أشكرك على موضوعك الممتاز والرائع وصرحتا أنا أتعلم منكم الكثير من خلال هده المواضيع الشيقة و المثيرة و التي تنفع الجميع

worldg04
11-17-2014, 13:06