PDA

View Full Version : انت اى متاجر تكون؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

ahmed
06-09-2012, 19:12
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

اخوانى واخواتى الاعزاء اهلا وسهلا بكم
انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

vamoscapitos
06-09-2012, 19:16
انا لم افتح الحساب الحقيقي بعد واتمرن في التجريبي

افضل المدى المتوسط واظن ان استراتجيتي تلائم المدى المتوسط

وتحقق ربح لكنه قليل المهم انه ربح وان شاء الله ساعتمدها في الحساب الحقيقي

realyone
06-09-2012, 19:40
بالنسبة لي افضل المتاجره القصيره,لاافضل ان تستمر صفقتي الى اليوم التالي,لذلك استعمل الفريمات الصغيره,صفقات طويلة المدى يحتاج الى حساب كبير لأن التداول السوينجي قد تعكس عليك الأتجاه اكثر من 100نقطة

AhmedMagnifico
06-09-2012, 19:45
انا لسه يا اخى بصراحة فى التجريبى
لكننى افضل الصفقات قصيرة المدى
فاظن انها هى الصفقات المناسبة لنا كتجار صغار
انا الصفقات طويلة المدى فاظنها اجمل للمستثمرين الكبار !
تقبل مرورى :)

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 19:46
انا نفسى اعمل فى اغلب الاوقات

متاجر قليل المد

اسكالبرز
فى حالة ان السوق مش مظبوط ومش واخد اتجاه معروف

ولكن لما يكون السوق منضبط ممكن اشتغل متاجر متوسط المدى

هدف 100 بيب من كل صفقة

سوينجات

Smart
06-09-2012, 19:51
شخصيا انا متاجر يومى..لا احب المتاجره السوينجيه
احب ان افتح واغلق صفقاتى يوميا ويتخللها بعض الصفقات الاسكالبينج البيسيطه
شكرا على الموضوع

safiforex
06-09-2012, 20:03
شخصيا انا متاجر يومى..لا احب المتاجره السوينجيه
احب ان افتح واغلق صفقاتى يوميا ويتخللها بعض الصفقات الاسكالبينج البيسيطه
شكرا على الموضوع

جميل اخي انك تعتمد على المتاجرة اليومية ، فهي جميلة جدا ، لكن هذا النوع يتطلب استراتجية بدقة عالية
كذلك يجب المتابعة على المدار اليومي للشارت
و على العموم فان هذا النوع من التجارة له ارباح راءعة

Rami
06-09-2012, 20:13
لا انا من المتاجرين قريب المدى يعنى الصفقة كبيرها من 2 الى 3 ايام واحاول اتخلص منها باقل الخساير , وهذا يعتمد على الفريم متل ما قلت حضرتك وتكون متاجرتى على فريم ال 4 ساعات غالبا وهذا لا يمنع من الاستعانة بالفريمات الاخرى خصوصا اليومى والساعة

konine
06-09-2012, 20:20
أقدر أن أقول لك أني متاجر قريب المدى
لأن صفقاتي أغلبها الاسكالبينج إلى في بعض أحيان أتاجر متوسط مدى عندما تضهر لي فرصة مواتية و سهلت تحقق
الله كريم

zahran
06-09-2012, 20:44
احين متاجره افضلها انا كالاتى :
1- متاجره يويمه باوامر معلقه اضعها الساعه 12:00 بتوقيت المنصه
الفريم الستخد ساعه
2- متاجره اسكالبينج : ودى اما تتوافر فرصه قويه ويكون البروفيت بتاعها من 10 الى 20 نقطه بالكتير
3- متاجره اسبوعيه ودى بتبقى بلوت صغير اوى . بس عدد النقاط الاستوب او البروفت كبيره من 150:200 بروفت ومن 100:150 استوب

tervarto
06-09-2012, 21:12
انا نتاجر أنترداى , بدخل يوميا بصفقتين أو 3 على الأكثر , لكثرة مشغولياتى الخارجية , و عدم متابعة السوق بشكل مستمر , فأفضل الأسكابينج بلوت كبير و هدف صغير . فانا أعشق الأسكابينج بكل المقاييس

21cent
06-09-2012, 22:34
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

يختلف المتاجر من حيث وقت فراغه وراس ماله
فاحيانا بعذ الاشياء والظروف تجعل الانسان مضطرا لان يختار وقت تداوله
انا عن نفسى بسب دراستى اعمل مدى قريب جدا حيث اعمل باستراجية اسكلبنج
هدفى هو 10 نقاط واستوبى يكون 20 نقطة + الاسبريد لكليهما
اتاجر على فريم الربع ساعة فاقل ..

kingman
06-09-2012, 23:12
انا عموما بميل الى المتاجرة اليومية سواء صفقات باهداف معقولة من 20-50 نقطة او اسكالبنج وايضا لا يوجد مانع ان ظهرت صفقة قوية سوينج ان ادخل فيها وبفضل هذه الصفقات عندما تكون نسبتها نجاحها قوية لكن فى الغالب صفقاتى يومية بهدف قليل ومش بحب اترك صفقاتى للغد بفضل انى اغلقها فى نفس اليوم وربى يوفق الجميع

ahmed saleh
06-10-2012, 00:39
لالا انا من التجارة القاصرين المدى جدا ولا احب التجارة طويلة المدى
لانى اخاف من انقرب السوق لذلك اعمل على الاخبار فقط ولا استطيع العمل على التحليل الفنى
ولكن لكل شئ ميزة وعيب لذلك كل شئ يفضل الطريقة التى يتاجر بيها

sho
06-10-2012, 00:53
بالنسبة لى مازلت فى بداية طريقى للتعلم واكتساب الخبرة اتداول على المدى القصير البعض يقول ان التداول طويل المدى اكثر امان ولكنى حتى الان استخدم قصير المدى احتاج لتجربة كل الطرق للاختيار الجيد ولكن مع بعض الوقت الاضافى سوف استطيع ان اقرر

pimo
06-10-2012, 01:01
انا اتداول علي المدى البعيد اكثر من 24 ساعة لان وقت دخولي الي السوق في حدود اغلاق جلسة نيويورك ووقت خروجي في نفس التوقية او اكثر بقليل وهذا لان طريقتي في التداول تعتمد علي تحقيق الاهداف علي المدى البعيد ولا استعمل حجم تداول كبير اي ابتعد عن المخاطرة

ramid
06-10-2012, 01:02
انا متاجر يومي واحب الفريم القصير اي الربع ساعة او النصف ساعة لا احب
ان تبقى صفقاتي لليوم الموالي وذلك للضغط النفسي الذي احاول دوما تجنبه

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:31
افضل القريب والمتوسط
وكما قلت من قبل لا يوجد فريم افضل من فريم فكل الفريمات مكملة لبعضها ف الحركة وهذ رأي الشخصي والله اعلم

gemmy
06-10-2012, 01:42
انا بالنسبالى جربت المتاجرة بكذا طريقة و منهم من حقق نجاح و منهم من اخفق
لكن الان انا اعمل على ستراتيجيات تحتاج للفريمات القصيرة و الاهداف القليلة ايضا

remo
06-10-2012, 02:33
انا افضل ان اكون متاجر بعيد المدى لانى افضل الصفقات ذات الاهداف البعيدة خاصة فى عملة مثل عملة المجنون انا واخد صفقة من 133.40 ومستنى يجيب ان شاء اللة 115 قريبا وبكدة انا قدرت احصل على 1800 نقطة مكسب

محمد~الفواعره
06-10-2012, 03:13
متاجر متوسط المدى
على فريم ال 4 ساعات

hesham itch
06-10-2012, 03:18
أنا شغال دلوقتى على حساب وهمى وبفضل عن نفس المتاجرة قصيرة المدى
لانى بفضل انهى صفقاتى فى نفس اليوم وفى وقت قصير عشان ده بيتيح ليا
تحكم اكبر وسيطرة ف الربح وبيقلل المخاطر

2x1
06-10-2012, 08:23
بصراحة انا لسة محددتش انا طريقة تجارتي الحقيقة هتكون باي طريقة لكن بالتاكيد هتعامل
بكل الطرق اللي ساعتها وفوقت فتح صفقتي هتكون مناسبة وهتحقق ربح كويس

hardjob
06-10-2012, 08:41

ادا نجحت الاستراتيجية فلا يهم الربح كم

اللي يهم هو توصلك لاستراتيجية مكنتك من الربح فعلا

ولا تهتم بكم الربح ابدا

vadas
06-10-2012, 10:36
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر
السلام عليكم
شكرا على الموضع
و الله أنا لا أح أن أمكت كثيرا في الصفقات لأنه بتوترني لهدا أنا متاجر قريب المدى و أحيانا متوسط
أما الفريم الدي أعشق العمل عليه هو فريم الساعة من أول ما دخلت الفوركس و أنا بتعامل بفريم الساعة و هدا من أجل ميزاته المتعددة

Mohamed90
06-10-2012, 12:15

السلام عليكم اخي المتاجرة حسب المدة القصير او متوسط او الطويل حسب منهج تداولتك و طريقة عملك
ويوجد كثير من الاستراتيجيات الناجحة سواء القصير او طويلة و طبعاالمتاجر يعتمد على الاستراتجية لتحديد هل هو يتداول على المدة القصير او الطويل

fafa280384
06-10-2012, 12:20
انا اخي الكريم متاجر لمدى قريب اخطف النقاط
واخرج واستعمل فريم نصف ساعة

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 12:23

اكيد انت تعمل بنظام الاسكالبينج

هو نظام ممتاز جداً ولكن عالى المخاطر

ارجو منك الحرص الشديد وعدم الدخول فول مارجن كما يفعل البعض

magic777
06-10-2012, 16:41
انا عن نفسي مابين القريب المدى ومابين البعيد المدى على حسب حركه العمله
لو كان الاسبوع ده مثلا حركه كبيره اشتغل سيونج يمكن صفقه ولا اتنين في الاسبوع
والعكس صحيح حركه بطيئه اشتغل انترادي
وافضل فريم الساعه

kingman
06-10-2012, 17:41
وايضا فيه حاجة كمان ان ممكن الواحد يشتغل بكذا طريقة على كذا حساب فمثلا ممكن الواحد يمتلك حسابين ويعمل بكل حساب فيهم بطريقة مختلفة فمثلا يعمل على حساب بطريقة الأسكالبنج وحساب اخر بطريقة السوينج اعتقد دى بتبقى طريقة جيدة وفيها تنوع ولايوجد تضاد بين الصفقات على الحسابين فلكل طريقة آليته الخاصة بها

AhmedMagnifico
06-11-2012, 16:15
انا بالنسبالى جربت المتاجرة بكذا طريقة و منهم من حقق نجاح و منهم من اخفق
لكن الان انا اعمل على ستراتيجيات تحتاج للفريمات القصيرة و الاهداف القليلة ايضا
بالظبط يا اخى الاستراتيجيات القصيرة تحقق ربح مضمون عن الاستراتيجيات الطويلة
:))

magic777
06-11-2012, 17:53
وايضا فيه حاجة كمان ان ممكن الواحد يشتغل بكذا طريقة على كذا حساب فمثلا ممكن الواحد يمتلك حسابين ويعمل بكل حساب فيهم بطريقة مختلفة فمثلا يعمل على حساب بطريقة الأسكالبنج وحساب اخر بطريقة السوينج اعتقد دى بتبقى طريقة جيدة وفيها تنوع ولايوجد تضاد بين الصفقات على الحسابين فلكل طريقة آليته الخاصة بها

انا جربت الطريقه دي بس للأسف منجحتش لاني كده شتت نفسي
ومعرفتش اتابع بين الحسابين دول خاصه ان صفقات الاسكالبنج كانت بتتطلب مني متابعه مستمره ومرهقه وكانت المحصله مارجن كول
والحمد لله علشان كده نصيحه في حساب واحد او على الاقل طريقه واحده لحسابين اقصى حاجه

kingman
06-11-2012, 18:36
انا جربت الطريقه دي بس للأسف منجحتش لاني كده شتت نفسي
ومعرفتش اتابع بين الحسابين دول خاصه ان صفقات الاسكالبنج كانت بتتطلب مني متابعه مستمره ومرهقه وكانت المحصله مارجن كول
والحمد لله علشان كده نصيحه في حساب واحد او على الاقل طريقه واحده لحسابين اقصى حاجه
هو اكيد بتبقى حسب قدرة المتاجر على مدى الألتزام على كل حساب بحيث مايخلطش بينهم ومايدخلش على كل حساب بنفس الكيفية او الصفقات وانما كل حساب مقتصر بحاله واكيد من يجد ان نفسه سوف يتشتت ان قام بذلك فأفضل شئ هو الثبات على حساب واحد وطريقة واحدة بحيث مايكونش فيه تشتت له وعدم القدة على الأستفادة منهم

محمد الفواعره
06-11-2012, 19:34
متاجر متوسط المدى
على فريم ال 1 ساعات

كريم
06-17-2012, 13:43
موضوع حلو يا احمد ,,, أنا استخدم كلهم فإذا كنت داخل من نقطة قوية جدا يكون بعيد المدى اما اذا كنت داخل من نقطة قوية فسيكون متوسط المدى و اذا كنت داخل من نقطة متوسطة فسيكون قريب المدى و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

A7mad_Aziz
06-17-2012, 14:44
تقدر تقول كدة اني متاجر قريب ومتوسط المدى..وبالنسبة للفريم اللي بشتغل عليه هو فريم الساعة والنصف ساعة ولكن ادمج معهم الفريمات الاكبر لتوضيح الرؤية اكتر

sandapa
06-17-2012, 14:51
بالنسبة لي احب المتاجرة القصيرة لانك ترتاح من ناحية تذبدبات السوق
على عكس الصفقات البعيدة المدى التي لا احبدها بالخصوص

magic777
06-17-2012, 15:19
هو اكيد بتبقى حسب قدرة المتاجر على مدى الألتزام على كل حساب بحيث مايخلطش بينهم ومايدخلش على كل حساب بنفس الكيفية او الصفقات وانما كل حساب مقتصر بحاله واكيد من يجد ان نفسه سوف يتشتت ان قام بذلك فأفضل شئ هو الثبات على حساب واحد وطريقة واحدة بحيث مايكونش فيه تشتت له وعدم القدة على الأستفادة منهم

صح اخي كينج وده هيساعد المتاجر انه يركز على حسابه ده وياريت لو بيعمل كمان على زوج واحد
ساعتها اعتقد انه هيوصل لارباح جيده جدا ماكنش هو نفسه متخيل انه ممكن يحققها
وده طبعا علشان بيدي لنفسه الوقت الكافي انه يحلل الزوج ده بشكل مفصل ويركز على الصفقات اللي فاتحها

kingman
06-17-2012, 22:23
موضوع حلو يا احمد ,,, أنا استخدم كلهم فإذا كنت داخل من نقطة قوية جدا يكون بعيد المدى اما اذا كنت داخل من نقطة قوية فسيكون متوسط المدى و اذا كنت داخل من نقطة متوسطة فسيكون قريب المدى و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
وكتير من المتاجرين الذين يتاجرون على الأسكالبنج تتحول صفقتهم من اللأسكالبنج الى سوينج بفضل انهم يجدوا انها نقطة قوية مثلا يقدروا يعتمدوا عليها فى ربح اكبر وبيبقى مناسب استغلال الفرصة افضل استغلال

Texxon
06-18-2012, 01:24
بصراحة جميع انواع المتاجره جيدة، كل نوع له ميزات وعيوب ، العيوب الموجوده تكاد تتلخص في توافر الوقت من عدمه ، فإذا كان الوقت متاج فالاسكالبينج هو الخيار الافضل

remo
06-18-2012, 01:32
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

انا متاجر بتاع كل الفريمات ومتاجر بتاع كل المدى اى كان قصير متوسط او حتى طويل بمعنى الفرص بتيجى امامك عن طريق تحليلك سواء على اى مدى او على اى فريم وانت اللى عليك تقرر تاخد انهى فرصة

magic777
06-18-2012, 01:37
انا متاجر بتاع كل الفريمات ومتاجر بتاع كل المدى اى كان قصير متوسط او حتى طويل بمعنى الفرص بتيجى امامك عن طريق تحليلك سواء على اى مدى او على اى فريم وانت اللى عليك تقرر تاخد انهى فرصة

كده انت بتاجر بدون خطه عمل واضحه اخي وده ممكن يعملك تشتت علشان مش مستقر على
طريقه عمل واضحه ليك واستراتيجه خاصه تعمل بها وبكده ممكن تربح مره وتخسر مره والربح مش هيكون منتظم

Noah
06-18-2012, 02:35
انا متاجر اعشق الاسكالبينج ولكنى الى الان لم اتمكن من اختراع استراتيجية اتعامل بها مع الاسكالبينج ولكنى افكر فى وقت لاحق من اختراع هذه الاستراتيجية والعمل بها فىا لفوركس لانا لاسكالبينج م وجهة نظرى هو الطريق الاقوى فى تحقيق نسبة اموال جيدة من الفوركس

younesjoe
06-18-2012, 02:48
احب تجارة قريبة المدى و خصوصا ان كان لديك حساب كبير مع تجربة كافية بمجرد اخد صفقة و نجاحها تاهلك الى ربح كافي تستطيع سحبه و بفضل انستافوركس اصبح السحب سريع و ايضا الكارت فيزا لعبت دور كبير لسحب المال من الصراف

moonlight
06-18-2012, 04:20
انا لم ابدأ بعد فى حساب حقيقى ومازلت اتعامل فى الحساب التجريبى ولكنى افضل العمل فى صفقة قصيرة المدى مع انى فى الحساب التجريبى احيانا اعامل مع صفقات طويلة المدى لكنى وجدت القصيرة احسن وافضل

maklad94
06-18-2012, 11:45
انا فى الاغلب بكون متاجر اسكالبر او قريب المدى كما اسميته هنا فى الموضوع لكن انا بجمع كل الانواع فى بعض الحالات لما يكون السوق محتاج المرونة والمرونة هى انك تملك كل الادوات لكل انواع المتاجرين عشان تقدر تتعامل مع السوق كويس وتحقق ارباح عالية .

2x1
06-18-2012, 11:45
انا بتاجر متاجرة قريبة المدي احيانا واحيانا تكون متوسطة

المدي علي حسب تحليلي للسوق وباهداف 50 نقطة

okash
06-18-2012, 11:49
والله انا عن نفس استخدم الكل ولكن افضل بعيد المدى لأنه مربح اكثر واكثر ضمانا للارباح وقلة الخسارة ولكن هذا شرطه ان يكون رأس المال كبير الى حد ما يسمح للتداول على المدى البعيد

ahmed
06-18-2012, 11:51
انا متاجر اعشق الاسكالبينج ولكنى الى الان لم اتمكن من اختراع استراتيجية اتعامل بها مع الاسكالبينج ولكنى افكر فى وقت لاحق من اختراع هذه الاستراتيجية والعمل بها فىا لفوركس لانا لاسكالبينج م وجهة نظرى هو الطريق الاقوى فى تحقيق نسبة اموال جيدة من الفوركس

اخى لا تحبس نفسك داخل نوع واحد
كالاسكليبنج بالفعل يمكنك تجربه المتاجرة متوسطه المدى
اليوميه وقد تجد فيها ما تبحث عنه اذا كنت لم تجد ذذلك فى الاسكليبنج
ولذلك اخى لا تحبس نفسك فى تحليل معين او فريم معين او حتى وقت معين مع هذا السوق
فأجعل جميع الخيارات امامك مفعله واستخدم خيالك الخصب

Mohamed90
06-18-2012, 12:23
السلام عليكم شكرا على الموضوع اخي و انا صراحة لست من اي نوع محدد انا ابحث عن الطرق و الاستراتيجيات الناجحة كيف ما كانت
و الاستراتيجية الناجحة هي لتحدد لك مدى تداولك و نوعك و اتمنى تجربة كل انواع و عدم التوقف عند نوع واحد

magic777
06-19-2012, 18:37

علشان تشتغلي اسكالبنج لازم تجتهدي لان تصلي الى مستوى عالي من الاحتراف في المجال ده
لان الغلطه في طرق الاسكالبنج دي بتخسر كتير واحيانا بتمرجن الحساب في صفقه واحده

pimo
06-19-2012, 18:41
انا منذ دخولي الي الفوركس وانا اتداول علي المدي الطويل لانني اريد ان اتقن هذه الطريقة في التداول لكي استطيع ان افهم السوق بطريقة اراها انا جيدة بالنسبة لي ولكن التداول علي المدى الطويل يكلفك في بعض الاحيان خسارة راس المال كاملا

sunlight
06-19-2012, 18:50
انا منذ دخولي الي الفوركس وانا اتداول علي المدي الطويل لانني اريد ان اتقن هذه الطريقة في التداول لكي استطيع ان افهم السوق بطريقة اراها انا جيدة بالنسبة لي ولكن التداول علي المدى الطويل يكلفك في بعض الاحيان خسارة راس المال كاملا

يعنى المدى الطويل بيخسر والاسكالبينج بيخسر طيب الحل ايه ؟
انا اسكالبينج وصعب جدا فعلا تكسب صفقه وتخسر كتير وكنت ناوى على المدى الطويل لكن حضرتك بتقول بيخسر طيب الحل فى التحليل الفنى الصحيح وعدم الاعتماد على الاستراتيجيات وانواعها

The Hunter
06-19-2012, 19:02
في الحقيقة انا بين متوسط و بعيد المدى ... انت تعلم ان كل ما كبر فريم كان اصدق وكان دخولنا في الصفقات آمن وكثير من المتداولين الكبار يعتمدون على الصفقات البعيدة المدى وهذا لخبرتهم الكبيره في المتاجره

compaq0
06-19-2012, 20:37
قريب المدى اتاجر على فريم الساعه و الخمس دقائق باهداف قريبه 30 او 50 نقطه

kingman
06-19-2012, 22:16
علشان تشتغلي اسكالبنج لازم تجتهدي لان تصلي الى مستوى عالي من الاحتراف في المجال ده
لان الغلطه في طرق الاسكالبنج دي بتخسر كتير واحيانا بتمرجن الحساب في صفقه واحده

وافضل شئ فى السكالبنج ان الواحد يمتلط استراتيجية او طريقة ناجحة بحيث يطبق شروطها بالحرف الزاحد ولايخطأ فى استخدامها ده بيريح المتاجر جدا فى التعامل مع الأسكالبنج وبيجعل تجارته اكثر آلية وبعيد عن الوقوع فى الأخطاء

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 22:56
انا اتداول علي المدى البعيد اكثر من 24 ساعة لان وقت دخولي الي السوق في حدود اغلاق جلسة نيويورك ووقت خروجي في نفس التوقية

aboualy
06-19-2012, 23:01
قريب المدى اتاجر على فريم الساعه و الخمس دقائق باهداف قريبه 30 او 50 نقطه

انا افضل العمل على فريم الساعة وبنفس الاهداف تقريبا من 30 الى 50 نقطة واظن ان فريم الساعة افضل لان التذبذب على فريم الساعة اقل من التذبذب على فريم الخمس دقائق

KOGI
06-20-2012, 00:34

وتحقق ربح لكنه قليل المهم انه ربح وان شاء الله ساعتمدها في الحساب الحقيقى

amrmorasamir
06-20-2012, 00:43
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

انا اعتبر متاجر قريب المدى لانى احب الصفقات القصيره ذات الهدف 20 نقطه او 30 نقطه فقط حتى انهى صفقاتى واطمئن
ولكن لا احب الصفقات الطويله التى تستمر لايام طويله

sami
06-20-2012, 00:50
أنا متاجر قريب المدى،لا أحب الدخول في صفقات طويلة جدا أو ما يصطلح عليها بالسوينج،أشتغل فقط على فريم الساعة،هدفي اليومي بين ٢٠ و ٥٠ نقطة،في بعض الأحيان أقوم بالسكالبينج خصوصا في فترات التذبذب

magic777
06-20-2012, 00:50
يعنى المدى الطويل بيخسر والاسكالبينج بيخسر طيب الحل ايه ؟
انا اسكالبينج وصعب جدا فعلا تكسب صفقه وتخسر كتير وكنت ناوى على المدى الطويل لكن حضرتك بتقول بيخسر طيب الحل فى التحليل الفنى الصحيح وعدم الاعتماد على الاستراتيجيات وانواعها

لا اخي هو مش بيخسر لو انت حللت كويس قبل ما تدخل واخترت نقطه قويه تدخل منها وحددت لنفسك هدف
معقول مناسب للفريم الذي تعمل عليه وقادرتصبر لحد لما الصفقه تجيب هدفها وداير راس مال صح
يبقى ان شاء الله هتنجح

magic777
06-20-2012, 00:51
وافضل شئ فى السكالبنج ان الواحد يمتلط استراتيجية او طريقة ناجحة بحيث يطبق شروطها بالحرف الزاحد ولايخطأ فى استخدامها ده بيريح المتاجر جدا فى التعامل مع الأسكالبنج وبيجعل تجارته اكثر آلية وبعيد عن الوقوع فى الأخطاء

بالعكس اخي كينج مع الاسكالبنج لازم تكون مرن جدا مع السوق ومش لما تحدد مثلا خمس نقاط
ولاقيت ان السعر بيعمل حركات كده متطمنش رغم انك واثق من الصفقه برده لازم تخرج
وقتها مش تعاند وتقول لا انا واثق والكلام ده وممكن السعر يقلب عليك

aboualy
06-20-2012, 01:20
بالعكس اخي كينج مع الاسكالبنج لازم تكون مرن جدا مع السوق ومش لما تحدد مثلا خمس نقاط
ولاقيت ان السعر بيعمل حركات كده متطمنش رغم انك واثق من الصفقه برده لازم تخرج
وقتها مش تعاند وتقول لا انا واثق والكلام ده وممكن السعر يقلب عليك

العند مع السوق دائما ياتى بنتائج عكسية ولذلك لا يجب العند مع السوق فى اى حالة سواء فى حالة الخسارة او فى حالة المكسب ولذلك يجب اغلاق الصفقة اذا وجدت ان السوق لا يمشى مع التحليل الذى تعتمد عليه وكذلك لا يجب ان نحاول الانتقام من السوق فى حالة الخسارة

safiforex
06-20-2012, 01:22
العند مع السوق دائما ياتى بنتائج عكسية ولذلك لا يجب العند مع السوق فى اى حالة سواء فى حالة الخسارة او فى حالة المكسب ولذلك يجب اغلاق الصفقة اذا وجدت ان السوق لا يمشى مع التحليل الذى تعتمد عليه وكذلك لا يجب ان نحاول الانتقام من السوق فى حالة الخسارة

بطبيعة الحال اخي ، فالعناد مع السوق الفوركس فهو دئاما بياتي بنتائج عكسية على المتداول
و هذا يؤدي للاندفاع نحو مصير غي مدروس جيدا ، فقط الواحد حين العناد يفكر في التعويض فهو لا يرى الفرص جيدا و هذا قد يؤدي به الى الهلاك

mage
06-20-2012, 01:48
بطبيعة الحال اخي ، فالعناد مع السوق الفوركس فهو دئاما بياتي بنتائج عكسية على المتداول
و هذا يؤدي للاندفاع نحو مصير غي مدروس جيدا ، فقط الواحد حين العناد يفكر في التعويض فهو لا يرى الفرص جيدا و هذا قد يؤدي به الى الهلاك

العناد مع الفوركس ليس له الا نتيجة واحدة فقط وهى الخسارة لان لو كل متاجر ابتدى ينظر الى نفسه والى الطريقة التى يعتمد عليها فى الفوركس سوف يعرف ما هو مقداره فى مقابل الفوركس الذى يريد هو العناد معه واعتقد انها معركة فاشلة بكل المقايس

ma90do
06-20-2012, 02:00
العناد مع الفوركس ليس له الا نتيجة واحدة فقط وهى الخسارة لان لو كل متاجر ابتدى ينظر الى نفسه والى الطريقة التى يعتمد عليها فى الفوركس سوف يعرف ما هو مقداره فى مقابل الفوركس الذى يريد هو العناد معه واعتقد انها معركة فاشلة بكل المقايس

بص الفوريكس محتاج مرونه واي استراتيجيه جديده تحتاج الي التطوير لان السوق يتاثر باي حاجه وبيخليه غير ثابت ومتذبذب علشان كده الفوريكس لزم يكون لدي الشخص مرونه في التعامل معاه

Mostafa Mando
06-20-2012, 02:10
انا احب الاسكالبنج هو يحقق ارباج كبيرة لكن محتاج خبرة واسعة في الفوركس

وطبعا الاسكالبنج على فريمات صغيرة مثل

5m-15m

safiforex
06-20-2012, 02:14
بص الفوريكس محتاج مرونه واي استراتيجيه جديده تحتاج الي التطوير لان السوق يتاثر باي حاجه وبيخليه غير ثابت ومتذبذب علشان كده الفوريكس لزم يكون لدي الشخص مرونه في التعامل معاه

بطبيعة الحال اخي فالسوق الفوركس يحتاج الى مرونة في التداول لكي يكون بطريقة سلية و غير مركبة
و اما الاستراتيجية فيكفي ان تكون واحدة و يقوم الواحد بتطويرها جيدا خصوصوا في الصفقات التي تكون غير مضمونة فيها

ana1990
06-20-2012, 02:17
بالنسبه لي انا متاجر بسيييييط بيفتح صفقات كتير و يقفلها يوميا خسارتي قليله و مكسبي قليل بس في اخر اليوم بخرج كسبان مش خسران افضل فريم بالنسبه لي ربع ساعه و احيانا خمس دقائق على حسب نوع الصفقه و التكرار هو اللي بيحققلي ارباح هائله انا قدرت ارفع الحساب التجريبي 3000 في يوم واحد و ده ربح حلو بالنسبه لمبتدا

deadlyfox
06-22-2012, 20:47
افضل الصفقات القصيرة
ولا احب المغامرة الكبيره

assidi saber
06-23-2012, 13:08
انا متاجر متوسط المدى و اتاجر على فريم 4 ساعات داءما

zikooo014
06-23-2012, 13:14
انا بتاجر علي المدي القريب بس بفضل و نفسي اتاجر علي المدي البعيد
بس لازم اكون عارف و متأكد 100% من الاتجاه الصحيح لمتاجره علي المدي البعيد عشان لو غلطه واحده هخسر كتييير

The Mester X
06-23-2012, 13:38
انا لسه ما تبث على اي نوع من الطرق المداولة و مزلت ابحث عن طريقة تلائمنيو انا افضل اجد استراتجية مدى المتوسط و بمخاطرة قليلة

dodovedo
06-27-2012, 13:11
اخى الكريم
انا احب ان اتاجر انتر داى يعنى كل يوم اكسب عدد نقاط معينه وبعدين اقفل وبارك الله فيما رزق

مشكور اخى الكريم

elzeel
06-27-2012, 14:03
تقريبا متاجر خفيف المدى هههه يعنى اصغر من المتوسط لانى لسه مبتدئ وبتعلم
وبتمنى انى اكون متاجر شاطر ومش مهم عندى الربح الكبير المهم انى اكون ماشى صح ان شاء الله

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:10
احب المتاجره اللى بتعتمد على الصبر وعدم التسرع
ياعني بالمدي الطويل بس مش تكون الارباح قليله

sky44
06-27-2012, 14:15
انا مازلت اعمل على الحساب التجريبي و في عملي عليه لاحظت ان الصفقات قصيرة المدى مناسبة لنا نحن المبتدئيين اما الصفقات طويلة المدى تحتاج الى حساب كبير ولدلك ارى بأنها للمستثمرين الكبار

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:18
احب المتاجره اللى بتعتمد على الصبر وعدم التسرع
ياعني بالمدي الطويل بس مش تكون الارباح قليله

انت تحب السوينجات ياغالى بس المشكله لما السوق يكون فى حالة تذبذب او اتجاه عرضى

السوينجات مش هتفنع - فى الحالة دى ممكن اقول اشتغل اسكالبينج - اقتنص الربح من النقاط البسيطه

saad
06-27-2012, 14:42

hehelibeb
06-27-2012, 18:38
أنا متاجر قريب المدى لا أحب الإنتظار

ولهذا أنا أحب الإسكالبينج

هو التجارة ابعيدة المدى أفضل ولكن يجب عليك الصبر

HUSSENEY
06-28-2012, 17:05
اهم شى فى المتاجرة
انك تعرف انت اى نوع المتاجرين
حتى تستطيع التعامل بهذه الطريقة طبقا لشخصيتك
انا اعشق المتاجرة السريعة الانتر داى وليس الاسكالبينج

forexBOSS
06-28-2012, 17:30
انا بالنسبه لى بانتظر الفرصه الجيده للاسكالبينج و لكنى فى كل الاحوال متاجر يومى
لانى احب اغلق كل صفقاتى قبل انتهاء اليوم

hesham1046
06-28-2012, 17:34
شوف انا متاجر بيعد المدى يعنى ممكن اسيب الصفقة مفتوحة لمدة اسبوع او اسبوعين لغاية ما اكسب اكبر عدد وديما بتنجح معيا الانى اوقات بكسب 200 او 300 نقطة فى الشهر واوقات 600 نقطة يعنى انا طريقتى
بفتح صفقتين شراء وبيع من نفس النقطة وممكن اسيب الصفقة مفتوحة لحد ما السعر اللىحاطة يوصل لية
صدقنى وبكسب منها كتير جداااااااااااا
وربنا يبارك علشان دة مصدر رزقى الوحيد
وبحب اتاجر على الفريم الديلى وال الاسبوع ههههههههههههههههههه
كل واحد ولية استراتجية

yassoo011
06-28-2012, 18:00
انا تاجر قريب الى متوسط المدى
حيث اذا تركت صفقة مفتوحة اكثر من يوم لا يهدأ لي بال
وانا بتاجر على 15 دقيقة او 30 وساعات على الساعة

aboualy
06-28-2012, 18:03
انا افضل العمل على المدى المتوسط يعنى الصفقة ممكن تاخد يوم او ايام قليلة ولكن الهدف يكون من 100 الى 150 نقطة ولذلك افضل العمل على شارت الساعة او الاربع ساعات

okash
06-28-2012, 18:10
بامانك ان تقول ان متوسط الى قريب لأنه التجارة كلما كنت متجه الى ابعد وقت كانت مربح اكثر وكلن اذا كان الربح جميل على المدى القريب مثل يوم او يومين فلا مانع

revenge
06-28-2012, 18:14
انا بشتغل بكل الطرق

بس بفضل المتاجره اليوميه -- بصراحه بخاف انام و اسيب صفقات مفتوحه - السوق مش مضمون بس طول مانا بستخدم stop loss القلق اقل بكتير

sa sa
06-28-2012, 18:23
انا بشتغل بكل الطرق

بس بفضل المتاجره اليوميه -- بصراحه بخاف انام و اسيب صفقات مفتوحه - السوق مش مضمون بس طول مانا بستخدم stop loss القلق اقل بكتير
اظن انك لما بتشتغل بكل الطرق ده بيسبب ضغط عليك يستحسن انك تستخدم طريقه واحده تكون افضل الا اذا كان عندك هدف عايز تحققه

mando
06-28-2012, 18:53
يعنى على حسب الفرصة احيانا بيكون فى فرص قريبة المدى واحيانا فرصة متوسطة لكن فى الاغلب مش بحب اقعد فى صفقات اهدافها كبير العمل من فريم ال 5دقايق الى الاربع ساعات على حسب الاستراتجية

Noah
06-28-2012, 18:55
انا متاجر عادى جاد فى الفوركس واتمكن من العمل فى الفوركس بعد فترة طويلة من العمل بمفدرى فى بعض الاعمال الحرة والى الان اعتقد ان سوق الفوركس هو الاكبر والاسهل لكى تتمكن من العمل عليه بطريقة مبسطة

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:19
انا افضل المتاجرة القصيرة لتجنب المجازفة
والخسارة ودا يعتمد انك تكون مش طماع وصبور على الثفقة لاخرها

abokhaledelmasry
06-28-2012, 19:23
انا متاجر قريب المدى اعمل على الفريمات الصغيره والقصيره

وذلك عندما يكون اتجاه السوق غير واضح والميزه فى الفوركس انك تستطيع ان تغير خطتك على حسب اتجاه السوق

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 19:59

صح كده ونظام ممتاز ربح قليل بمخاطره بسيطه افضل من ان اخاطر مخاطره عليه واربح كثيررر

بيع بالقليل تكسب كتيررر وتلاقى المحصله فى الاخر ممتازه

assidi saber
06-28-2012, 21:06
انا متاجر متوسط المدى اعتمد على فريم 4ساعات لكي احلل و كذلك لدي استرتجية اعتمد عليها لكي اربح 25 نقطة كل يوم

Mostafa Mando
06-28-2012, 21:32
صح كده ونظام ممتاز ربح قليل بمخاطره بسيطه افضل من ان اخاطر مخاطره عليه واربح كثيررر

بيع بالقليل تكسب كتيررر وتلاقى المحصله فى الاخر ممتازه

صحيح يا اخي محمد اتفق معك ففي الفوركس نسبة الخسارة تكون اكبر من المكسب يبقى معنى انك تخش د

مجازفة كبيرة يبقى انت 80% هتخسر و20% فقط ممكن تكسب لذلك انصح بالربح القليل لتجنب الخطورة الكبيرة

jihadazzam
06-28-2012, 21:35

السلام عليكم
معك حق انا اعمل غلى القنص وقليل من الصفقات الطويلة

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 21:56
متاجر العملات لابد ان يكون مرن اي انه لا يوجد تخصص في هذا المجال لكي نقول ان هذا متاجر سوينج وهذا متاجر انترداي وهذا سكالبر بل كل هذا يتحدد طبقا لما يصنعه الشارت امامك فانا ان وجدت فرصه سكالبينج قويه فلن اقول انا لست اسكالبر وكذا الامر بالنسبه الي السوينج والانترداي وطبعا هذا الكلام هو المفترض ان يكون عليه المتاجرين وليس الواقع

sheko
06-28-2012, 22:02
انا عن نفسي اعتقد اني متاجر قريب المدي لاني لا اتحلي بالصبر و لا اتمتع به و احاول علي قد ما اقدر اني اصبر لكن خططي كلها تعتمد علي الربح السريع بالتوفيق للجميع اخي

i5land_man
06-28-2012, 22:04

وانا ايضا احب ان اغلق صفقاتي قبل نهاية اليوم حتي لو بربح قليل
لاني اعلم ان السوق خطر وممكن يطير كل ارباحي في اي وقت

ابو محمد
06-28-2012, 22:13
انا افضل المتاجره القصيره ولا افضل البقاء
في السوق لفتره طويله وابقى دائما التفكير
في الصفقه ارضى بالربح القليل

nrgslawi
06-28-2012, 22:28
السلام عليكم
انا اعمل على المدى القريب اي مدة الصفقات لا تتجاوز يوم واحد الا في بعض الحالات
اقوم بتعيين هدف يومي مثمثل في 200 نقطة بحجم 0.30

safiforex
06-28-2012, 22:40
السلام عليكم

جيد اخي الكريم انك بتعمل على صفقات طويلة لانها هي الاحسن في الفوركس
و بالحجم الذي ذكرت فهذا ربح وفير ، و بالتوفيق لك ان شاء الله في تجراتك

kingman
06-28-2012, 23:33
السلام عليكم
ربنا يوفقك بس كهدف يومى 200 نقطة انا من وجهة نظرى هدف كبير وامكانية الوصول اليه يوميا بيبقى صعب واان بفضل ان يكون الهدف معقول وسهل التحقق منعا للتعرض لمخاطر السوق وتقلباته

mony
06-28-2012, 23:58
من الحكمة محاولة التداول على المدى الطويل قبل أن تقرر أي إستراتجية تكون أكثر راحة معها

khaled zizo
06-29-2012, 05:11
حسب المدة القصير او متوسط او الطويل حسب منهج تداولتك و طريقة عملك
ويوجد كثير من الاستراتيجيات الناجحة سواء القصير او طويلة و طبعاالمتاجر يعتمد على الاستراتجية لتحديد هل هو يتداول على المدة القصير

derfcase
06-29-2012, 09:04
علي الكل تقريبا
- فانا افضل فريم الربع ساعة بالنسبة لصفقاتي قصيرة المدي و التي لا يتكلف حسمها مرور اكثر من 3 ساعات
- اما علي المدي البعيد فغالبا يكون فريم الاربع ساعات او الدايلي و لكن بالطبع بلوت اقل من قيمة الذي ادخل به في فريم الربع ساعة

mohamed adel
06-29-2012, 10:00
انا عن نفسى فتحت حساب حقيقى ولكنى لم اتجر به واتاجر فى الحساب الديمو
واحاول اجرب المجازفة واجرب كل الاستراتيجيات حتى اجد الصحيح والمفيد
والله المستعان

xtomorrow
06-29-2012, 12:12
انا متاجر على المدى القريب
بما اني سكالبير فاني اعمل على فريمات صغيرة
واجد هذا الامر ممتعا وفيه ربح كثير

madoxegy
06-29-2012, 12:15
بالنسبة لى فاعتبر نفسى متوسط المدى
فأبدأ برسم الدعوم والمقاومات والترندات على الفريمات
الكبيرة ثم بعد ذلك اتاجر على فريم الساعة والنصف ساعة

dodovedo
06-29-2012, 13:03
علي الكل تقريبا
- فانا افضل فريم الربع ساعة بالنسبة لصفقاتي قصيرة المدي و التي لا يتكلف حسمها مرور اكثر من 3 ساعات
- اما علي المدي البعيد فغالبا يكون فريم الاربع ساعات او الدايلي و لكن بالطبع بلوت اقل من قيمة الذي ادخل به في فريم الربع ساعة

دهكلام سليم 100%
لازم نظبط قيمه اللوت مع الفتره الزمنيه
الفتره القصيره غير الفترات الطويله
الطويله بتكون بحجم لوت اقل
تقبل ودى

2x1
06-29-2012, 13:22
دهكلام سليم 100%
تقبل ودى

لما اخي ممكن شرح وجة نظرك بان صفقات المدي الطويل يجب تحد يد لوت اقل انا فاعتقادي ان المدي الطويل بيكون الحساب مرتاح وتقدر تحقق اهداف جيدة اذا في اخبار جيدة عالزوج مع راس مال جيد طبعا

magic777
06-29-2012, 14:10
دهكلام سليم 100%
تقبل ودى

بصراحه اخي هو قيمه اللوت هنا مش بيتحدد بالوقت اخي سواء بتعمل على
فريمات صغيره او كبيره
اللوت انت بتحدده بخطه اداره راس مال بحيث تكون بتتاجر بدون مخاطره
وده المفروض تعمله سواء بتتاجر على الفريمات الصغيره او الكبيره هنا

okash
06-29-2012, 14:14
دائما ومن وجهة نظري ان تاجر بعيد المدى هو صاحب الربح المضمون وايضا تاجر متوسط المدى اما قصير الدمى صحيح ربحة كثير ولكن اقل ضمنا ربحا لذلك دائما ابحث عن الربح المضمون فهذا افضل لك

bousshimin
06-29-2012, 14:18
أنا أحب متاجرة على مدى القريب لربح سريع لتضخيم رأس مال وممكن أستفيد من هده الطريقة أفضل من أن
أقوم بمتاجرة على مدى البعيد وذلك يعتمد على رأس مالك

randy2kill
06-29-2012, 14:21
علي حسب ف انا احيانا قصير المدي
و في اوقات اخري علي الفريمات الطويلة

Mohamed90
06-29-2012, 14:21
انا احب الطرق المتوسطة و التي تعتمد على الفريم الساعة و لا احب الطرق قريبة المدى
مثل السكالبينج لا ارتاح له و الطريقة لا تناسبوني لاني لا احب التتبع الشارت طول النهار

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:41
انا احب الاسكالبنج لذلك انا متاجر قريب المدى والاسكالبنج ياتي بكثير من المال

وبما اني اسكالبنج يبقى اكيد هشتغل على الفريمات الصغيرة 5 -15 دقائق

Desperate
06-29-2012, 14:49
انا من محبى الاهداف القريبة بحيث فى صفقات بتبقى اسكالبينج
والنقاط فيها من 5 ل 15 بس
وفى صفقات بهدف 50 - 100 نقطة بس الهدف
بيجى او الاستوب فى خلال يوم او يوم ونص بالكتير اوى
وانا بفضل ده جدا على السوينجات
مش بحب الانتظار الطويل
احب اعرف نتيجة ما قدمت عليه فى اقرب وقت ممكن

remas
06-29-2012, 15:12
انا عن نفسى يا اخى متاجر على المدى القصير انا متاجر يومى وممكن اكون متاجر على الربع ساعه اكتر لانى شغال اسكالبنج وبفتح صفقات كتيره جدا كل ساعه والطريقه ماتشيه الحمد لله مفيش مشكاكل

foouaad
06-29-2012, 17:45
انا لسه ندخلتش فى عالم الفوركس بس انا عندى سؤال
ماذا يعنى متاجر قريب المدى
ومتاجر متوسط المدى
ومتاجربعيد المدى ارجو الرد على السؤال

ابو محمد
06-29-2012, 17:54
انا لسه ندخلتش فى عالم الفوركس بس انا عندى سؤال
ماذا يعنى متاجر قريب المدى
ومتاجر متوسط المدى
ومتاجربعيد المدى ارجو الرد على السؤال

اخي الكريم متاجر قريب المدى يعني يعمل بشكل يومي وبهدف قصير قليل ومتوسط المدى يعني يعمل باهداف تتحقق
خلال ايام قليلة او اسبوع وبعيد المدى يعني اهداف شهرية تستغرق الصفقة حتى تحقق الهدف

Mtec
06-29-2012, 18:20
انا افضل ان لا تتعدى صفقاتي يومين ، والهدف غالبا يكون 100 بيب ،
لكن نظرا لصغر راس المال فالارباح صغيرة جدا

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 18:49

انصحك نصيحه اخويه ياغالى

الهدف ده كبير اوى

لو عايز تفضل مواصل فى السوق ومستمر

اجعل هدفك 20 بيب بس من كل صفقه

راح تشوف الارباح هتكون شكلها ايه معاك

mido303037
06-29-2012, 18:51
وانا كمان لسة مبتداء وشغال على الديمو
لحين الاحتراف ومعرفة استراتيجية
والبداء على الحقيقى

mohamedfx2005
06-29-2012, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله
انا احب الثلاثة يعني لو كان السوق راكد وقليل الحركة اتاجر سكالبينج والا ادخل صفقات متوسطة هدف على الاقل 100 او 120 نقطة وكذلك وكذلك ادخل صفقات بعيدة على حساب اخر يعني على الاقل 500 او 600 نقطة
من الاخر انا مدمن ههههههههههههههه

Rami
06-29-2012, 19:07

يومين تعتبر فترة مثالية من وجهة نظرى
لكن ان لا تطول وتدخل فى شباك الانعكاس السعرى المدمر
عليك بادارة راس الماال الصارمة
تحياتى لك

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:40
انصحك نصيحه اخويه ياغالى

الهدف ده كبير اوى

لو عايز تفضل مواصل فى السوق ومستمر

اجعل هدفك 20 بيب بس من كل صفقه

راح تشوف الارباح هتكون شكلها ايه معاك

صحيح يا اخي محمد يجب عدم وضع هدف كبيرة لأن الخطورة تكون عالية

مع كبر الهدف والسوق خطير يجب ان لا تكون طماع وتكون قنوع بمكسبك وتحمد الله لكي لا تخسر كثيرا في هذا السوق

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله
انا احب الثلاثة يعني لو كان السوق راكد وقليل الحركة اتاجر سكالبينج والا ادخل صفقات متوسطة هدف على الاقل 100 او 120 نقطة وكذلك وكذلك ادخل صفقات بعيدة على حساب اخر يعني على الاقل 500 او 600 نقطة
من الاخر انا مدمن ههههههههههههههه

انا كنت مثلك كده ياغالى

اطمع فى اهداف كبيره وغير ثابت على هدف معين

لكن لما لقيت نفسى بخسر كتيرر ومش عارف اوصل لهدفى بسهوله

قولت هعمل لنفسى هدف ثابت وهو 20 بيب

لقيت الارباح تمام والسيستم ماشى روعه

remo
06-29-2012, 21:09

مش مشكلة الاراح صغيرة جدا لان بالصبر هتوصل لراس مال كبير من تلك الرباح وساعتها الارباح هتبقى مرضية لان نسبة 100 نقطة فى اليوم ممتازة لانك كدة بتكسب معدل 2000 نقطة فى الشهر حتى لو ب 10 سنت يعنى 200 دولار

waleed adel
07-02-2012, 09:36
عن نفسى احب التجارة اليوميه والصفقات السريعه ولكن لابد ان تعلم ان هناك صفقه ممكن ينعكس عليك السعر وتنتظرها
اكثر من يوم ليرتد السعر وتربح منها اوو تغلقها باقل خسارة

---------- Post added 07-02-2012 at 08:36 AM ---------- Previous post was 07-01-2012 at 11:26 AM ----------

husamart
07-02-2012, 09:38
انا متاجر يومي واتداول على فريم الساعة وادقق التاجه على فريم ااربع ساعات وافتح صفقة واحدة فقط بعد او عقدين على الاكثر مهما كان مبلغي طبعا فوق الالف دولار

Mohamed90
07-02-2012, 12:58
عن نفسى احب التجارة اليوميه والصفقات السريعه ولكن لابد ان تعلم ان هناك صفقه ممكن ينعكس عليك السعر وتنتظرها

---------- Post added 07-02-2012 at 08:36 AM ---------- Previous post was 07-01-2012 at 11:26 AM ----------

السلام عليكم طبعا اخي كل واحد و ماذا يحب او الطريقة التي يرتاح فيها
و يوجد بعض المتداولين لا يحبون المتاجرة الطويلة لان صبرهم محدود
و انا عكسهم اتداول على المتوسط و البعيد لانه الافضل بالنسبة لي

madoxegy
07-02-2012, 13:12

Salwa Soliman
07-02-2012, 13:21
اظن انى تاجر من النوع البسيط القريب المدى حتى اتمكن من التجاره واصل الى المدى البعيد وابتدى بالصفقات القريبة المدى حتى اصل الى الصفقات البعيدة المدى

yassinoh
07-02-2012, 14:21
افضل المتاجره القصيره,لاافضل ان تستمر صفقتي الى اليوم التالي,
لذلك استعمل الفريمات الصغيره,
صفقات طويلة المدى يحتاج الى حساب كبير لأن التداول السوينجي قد تعكس عليك الأتجاه اكثر من 100نقطة

m_fekry
07-02-2012, 14:26
انا افضل قريب المدى

omar kapo
07-02-2012, 14:48
تاجرة قصيرة المدي من اجل ان ابقي ف السوق لاني الطويلة المدي تخرجني من السوق مع اول صقفة خساره
في اعتقادي ان ابدء بها حتي اصل الي راس مال كبير ثم ابدء بمتوسطة المدي
وحتي اصل الي اكبر واستخدم طويلة المدي وده بيكون مبالغ كبيرة جدااا

thestarboy
07-02-2012, 15:25
انا افضل الفرص اللي ف المدي المتوسط او لو فيه فرص كويسه في المدي القريب تكون كويسه ممكن الواحد يستغلها
انما انا عن ذات نفسي مش بحب المدي البعيد

madoxegy
07-02-2012, 15:26

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:24
افضل المتاجره قصيره المدى
فانا لا امتلك من الخبره والمهاره لجعل متاجرتى طويله المدى
فهذا الامر يتطلب العديد من الامور بالاضافه الى تغير الدفه بنسبه كبيره
لذلك انا اعتمد على الفريمات الصغيره فى عمليه التداول

magic777
07-02-2012, 17:42

هو فعلا ممكن يحصل ده لو انت كنت دخلت خطأ مع بدايه ترند جديد مثلا
وده المفروض هنا تلحق نفسك من البدايه وتحاول يااما تعمل صفقات تعزيز او تبريد مع الانعكاس
وتقفل على اقل خساره
يااما تكون محدد استوب قوي لوضربه السعر يبقى كده فعلا تحليلك كان خاطئ من البدايه

bouelame1
07-02-2012, 17:43
احين متاجره افضلها انا كالاتى :
1- متاجره يويمه باوامر معلقه اضعها الساعه 12:00 بتوقيت المنصه
الفريم الستخد ساعه
2- متاجره اسكالبينج : ودى اما تتوافر فرصه قويه ويكون البروفيت بتاعها من 10 الى 20 نقطه بالكتير
3- متاجره اسبوعيه ودى بتبقى بلوت صغير اوى . بس عدد النقاط الاستوب او البروفت كبيره من 150:200 بروفت ومن 100:150 استوب

waleed adel
07-05-2012, 19:44
هو فعلا ممكن يحصل ده لو انت كنت دخلت خطأ مع بدايه ترند جديد مثلا
وده المفروض هنا تلحق نفسك من البدايه وتحاول يااما تعمل صفقات تعزيز او تبريد مع الانعكاس
وتقفل على اقل خساره
يااما تكون محدد استوب قوي لوضربه السعر يبقى كده فعلا تحليلك كان خاطئ من البدايه

هو فعلا الاستوب لوز هنا الملاذ الامن من خسائر كبيره
حتى لو خساره قريبه احسن طبعا

mando
07-05-2012, 19:54
انا كنت مثلك كده ياغالى

اطمع فى اهداف كبيره وغير ثابت على هدف معين

لكن لما لقيت نفسى بخسر كتيرر ومش عارف اوصل لهدفى بسهوله

قولت هعمل لنفسى هدف ثابت وهو 20 بيب

لقيت الارباح تمام والسيستم ماشى روعه

فعلا معاك حق انا شايف انه الاهداف الصغيرة مثل 20 نقطة بيكون افضل من انه انتظر هدف كبير لانه السوق ممكن يعكس لو كان فى اخبار مثلا قوية وكانت الاخبار عكس الصفقة اللى داخل فيها انا جربت اهداف صغير من 10 الى 20 وبشوف انها نسبة جيدة لو دخلت فى كذا زوج مثلا وكل زوج هدف 20 نقطة بس ف مرات صفقات بتخالى الواحد يطمع فى اهداف كبيرة

roka
07-05-2012, 20:02
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

من معرفتى اعتقد ان المتاجرة اليومية هى افضل

ehab
07-08-2012, 08:03
انا حاليا لسة متعاملتش ولسة بجرب ف الديمو وبفضل
فريم ال4 ساعات

العوامى
07-08-2012, 12:43
السلام عليكم
انا ارى فى ظل السوق المتقلب وعد المعرفة التامة بالتحليل الاقتصادى للبلاد
ان المتاجرة قصيرة المدى هى المجدية

ramimasarwah
07-08-2012, 14:26
افضل المتاجرة المتوسطة المدى لانني اعتقد انها تكون اقل مخاطره واكثر ربح وقد قمت بتجربة ذلك على الحسابات التجريبية وسوف اقوم بتجريب البيدة والقصيرة المدى لارى مدى فعاليتها وسوف استخدم الافضل على الحساب الحقيقي حسب نجاحها في التجريبي وحسب الاستراتيجية التي سوف اتبعها

zahran
07-08-2012, 14:31
لقد جربت الثلاثه انواع من المتاجره ورايت شيئا جميلا بصراحه .
ان المتاجر قصير المدى دائما خاسر
ان المتاجر متوسط المدى على حسب قدرته فى التجكم فى السوق يكون ناجح ام خاسر
بينما المتاجر طويل المدى الذى يدخل على اخبار قويه ويدخل من مناطق قويه ايضا هذا ناجح جدا وافضل انواع المتاجره

theboy2226
07-08-2012, 14:41
انا عامة متاجر علي المدي القصير لكن ساعات يتاجر بالاسكابينج و انا شايف ان انسب فريم هو الاربع ساعات
بس ساعات باتاجر علي المدي الطويل بس بلوتات صغيره جدا علي عدد نقاط كبير و دي ربحها مش جامد اوي بس اهي حاجة تدعم راس المال

salah.bmw
07-08-2012, 14:52
انا متاجر قريب المدى واغلب صفقاتي مدتها ربع ساعة بشكل يومي
اي ابحث على ربح بسيط على مدار الشهر افض من ان ابحث على صفقة طويلة ويمكن ما تجيب المجموع يلي رح احققو من كل يوم

avocato bola
07-08-2012, 15:41
لم افتح الحساب الحقيقي بعد واتمرن في التجريبي

compaq0
07-08-2012, 16:04
الحقيقه احب المتاجره على الفريم الساعه و الخروج ببعدد صغير من النقاط 30 او 50 نقطه مع وضع ستوب لوس فى حاله العقود الكبيره او مضاعفات فى العقود الصغيره

mohamed 300
07-08-2012, 16:06
انا اعمل بطريقه المدى المتوسط التى يكون فيها وقت الصفقه لا يتعدى اليوم الواحد وهذه الطريقه تتطلب العمل على فريم الساعه والاربع ساعات

waleed adel
07-09-2012, 19:08
افضل المتاجره القصيره ولا افضل البقاء
في السوق لفتره طويله

waleed adel
07-11-2012, 01:55
في السوق لفتره طويله لسبب حسابى صغير

mohamed yossef
07-11-2012, 02:12
كل رمضان وانتم طيبين وشهر مبارك عليكم
انا متاجر يومى اتاجر فى كثير من الاوقات على شارت الربع ساعة بعد فهم مجريات الامور على شارت الاربع ساعات والساعة
اهدافى اليومية من 30 الى 40 نقطة على حسب السوق والفرص التى تتكون امامى
لا اتخلى عن الترند والاستوب لوز واكتفى بظهور اشارات بسيطة على الشارت توحى بضعف الترند فاستعيذ بالله من الشيطان والعنه الف مرة واخرج الصفقة فور ظهور الاشارات
استراتيجية العمل نظام الايشيموكو المتكامل مع مؤشر الاستوكاستيك ال13 5 5 الااكسبونينشال
مع البولينجر باندز 10

nada
07-11-2012, 02:18
في السوق لفتره طويله لسبب حسابى صغير
كلام منطقى جدا وانا احبذ هذه الطريق بنسبة للحسابات الصغير
وبعد هذه سوف تربح ما يريدك لذا فبتعد عن التسرع لنوا يخسارك ولا يضعك لا فى الطريق الخطا

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:22
دلك على حسب كل مستثمر فهناك المبتدئين يحبون القصير ا
و هناك اصحاب رؤووس الاموال الضخمة يحبون الطويلة المدة

ehab
07-11-2012, 04:30

essam1985
07-15-2012, 16:14
انا متاجر قصير المدي او يومي

اشتغل علي فريم الساعة مسترشدا بفريم اليومي

safiforex
07-15-2012, 16:26
انا متاجر قصير المدي او يومي

اشتغل علي فريم الساعة مسترشدا بفريم اليومي
جيد اخي الكريم انك بتعمل على الفريم الساعة و تعمل عليه مع فريم اليومي
لانهما الاكثر الفلريمات صدقا في ما يخص الترند للزوج ، و كلما ادرك الواحد ايجابيات الترند كلاما ادرك النجاح في الفوركس

mido
07-15-2012, 16:59
اخي الكريم
بالنسبة لي افضل المتاجره القصيرهلاافضل ان تستمر صفقتي الى اليوم التالي
تقبل مروري ولك فائق احترامي

nada
07-18-2012, 19:30

نعم اخى كثر الجلوس امام الشارت ياتى لك المملل وعدم التركيز
لذلك انا كذلك لا اتابع الشارت باستمرار:accute:

resala11111
07-18-2012, 19:43
انا متاجر طول المدى
وباستخدام الفريمات الطويلة لانى مكسبها
كبير ولكن الفريمات الصغيرة
مكسبها قليل
وبالتوفيق

MrSniper
07-18-2012, 19:44
انا متاجر قريب المدى يوم على الاقل
و احب متاجرة الاسكالبينج و بلوت متوسط

pimo
07-18-2012, 19:59
انا متاجر طول المدى
وباستخدام الفريمات الطويلة لانى مكسبها
كبير ولكن الفريمات الصغيرة
مكسبها قليل
وبالتوفيق

انا مثلك تمام افضل التداول علي الفريمات الطويلة لان اري ان التداول علي المدى الطويل يعلمك الصبر والتركيز اكثر وسوف توسع نظرتك لسوق اكثر وهو الطريق الي الاحترافية

زيزو
07-19-2012, 15:48
مبتدئ لسه في الفوركس
لكن بفضل اكون مضارب قصير المدي او متوسط المدي نسبيا

magic777
07-19-2012, 21:41
جيد اخي الكريم انك بتعمل على الفريم الساعة و تعمل عليه مع فريم اليومي
لانهما الاكثر الفلريمات صدقا في ما يخص الترند للزوج ، و كلما ادرك الواحد ايجابيات الترند كلاما ادرك النجاح في الفوركس

اعتقد ان فعلا فريم الساعه هو الصوره المصغره المناسبه مع فريم اليومي
وجايما احنا بنتعامل مع فريم اليومي لمعرفه اتجاه الشهر الحالي
وفريم الساعه لمعرفه الاتجاه اليومي

Aker001
07-19-2012, 21:43
المتاجرين قريب المدى يعنى الصفقة كبيرها من 2 الى 3 ايام واحاول اتخلص منها باقل الخساير

siafarii
07-20-2012, 03:25
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

انا احب المتاجرة في
متوسط المدى واجاد فرص على فريم الساعة وتوافقه مع فريم الاربع ساعات

apolo
07-20-2012, 03:35
أنا تاجر قريب المدى لأني أعتمد بصورة كبيرة على السكالبينج :ok:

hesham1046
07-20-2012, 04:28
بصراحة انا لسة محددتش انا طريقة تجارتي الحقيقة هتكون باي طريقة لكن بالتاكيد هتعامل
بكل الطرق اللي ساعتها وفوقت فتح صفقتي هتكون مناسبة وهتحقق ربح كويس

spiderxp
07-20-2012, 06:10
والله دي مقدرش احددها ليك
في صفقات مثلا فاتحها بقالي اسبوعين
وفي صفحات مش بتاخد ساعات
على حسب الصفقة يعني لو محدد لها تيك بروفيت وستوب لوز يبقى دي سكالبينج
انما لو مش محدد لها ستوب لوز يعني هتاخد لها اسبوع او اكتر لحد مااجيب النقط الي انا عاوزها

Sobhy
07-20-2012, 06:47
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
متاجر قريب المدى جداً افضل الامور بالنسبة لى هى المتاجرة قريبة المدى حيث تجنى ربح و لو قليل يوم بعد يوم و ذلك لأن المتاجرة على المدى المتوسط و البعيد تحتاج لأستيراتيجية ضخمة و متابعة كبيرة و مكثفة

YesIcan
07-20-2012, 07:03
انا لسه في البداية و عاوز اتحقق من هذا المجال و اشوف ارباحه لذالك
انا اصنف نفسي تحت التاجر قريب المدى ان شاء الله لما اشوف ارباح و اقتنع اكثر بالمجال اصبح افكر في المستقبل

السيد الجبالي
07-20-2012, 07:03
والله دي مقدرش احددها ليك
في صفقات مثلا فاتحها بقالي اسبوعين
وفي صفحات مش بتاخد ساعات
على حسب الصفقة يعني لو محدد لها تيك بروفيت وستوب لوز يبقى دي سكالبينج
انما لو مش محدد لها ستوب لوز يعني هتاخد لها اسبوع او اكتر لحد مااجيب النقط الي انا عاوزها

بتفق معاك يا غالي .. ان ندخل في كل الفرص المتاحه في السوق ... وفقا للطريقه التي نعمل بها .. ايا كانت هذه السفقه طويله مدي او قصيره مدي ..
ولكني ليس معك في العل دن ستوب لووس .. فالاستوب لوس بالبنسبه لي هو صماام الامان لهذا السوق الغادر

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 07:37
متاجر قصير المدى وغالبا لانى اعمل على حسابات صغيره

واستخدم فريم النص ساعه

لانه مناسب لطريقه عملى

sabre
07-22-2012, 14:39
انا متاجر قريب المدى وممكن احيانا اكون
متوسط المدى واكثر فريم اتاجر عليه الربع ساعه وطبعا بأخذ خليفيه من الفيرمات الاكبر

omanfx
07-22-2012, 14:40
انا بعمل على حسب تفرغي
يعني لو كنت فااضي بحب اصطااج الصفقات متوسطه المدى من 80 الى 100 بيب
ولو كنت مشغول بعمل ك سكاابلرز طبعا مش بالضروره اعمل صفقات لو ماافي فرص حقيقيه

Aker001
07-22-2012, 14:41
أنا متاجر قريب المدى لا أحب الإنتظار
ولهذا أنا أحب الإسكالبينج

ahmed
07-22-2012, 14:44
انا نتاجر أنترداى , بدخل يوميا بصفقتين أو 3 على الأكثر , لكثرة مشغولياتى الخارجية , و عدم متابعة السوق بشكل مستمر , فأفضل الأسكابينج بلوت كبير و هدف صغير . فانا أعشق الأسكابينج بكل المقاييس

بالتوفيق يا اخى فى تجارتك وفعلا اذا كنت غير متفرغ يمكنك ان تعمل بطريقه الاسكليبنج او السوينجات
ولكن ما الفريم الذى تفضل العمل عليه

Rami
07-22-2012, 14:45
بالنسبة للتاجر بعيد المدى يحتاج الى راس مال كبير
ونفس طويل فى المتاجرة السوينجات
تحياتى لشخصك الكريم

lesa
07-24-2012, 05:26
مازلت فى بداية طريقى مع الفوركس اقوم بالتداول قصير المدى افضل اهداف صغيرة سهلة التحقيق على الاهداف الكبيرة التى قد لا استطيع تحقيقها

mena
07-24-2012, 08:43
يركز المداول على المدى الطويل أكثر على تحقيق أرباح كبيرة وينتظر اللحظة المناسبة للدخول والخروج من السوق

sharkawy
07-24-2012, 08:50
علي حسب السوق والفرص المتاحه

شكرا ليك اخي الكريم

2x1
07-24-2012, 08:51
احيانا اكون قليل المدي ولكن هناك اوقات احب ان اكون طويل المديي وهذا فعلتة علي الديمواما الان فانا اتاجر عالقيقي بمبلغ صغير جدا للتدريب فقط وهو لا يسمح بصفقات طويلة المدي

giga
07-24-2012, 10:03
انا لسه مبتدأ جديد في عالم الفوركس فطبعآ انا احب المتاجره قصيره المدي حاليا
لان الخبره عندي ستكون محدوده وان شاء الله بعد ان اتعلم الفوركس كاملا وان
اكون محترفا به سأتاجر بالمتاجره بعيده المدي

SlaiteR
07-25-2012, 05:07
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

اخي اتمنى لو اني استطيع ان افيدك

لكن انا رابط حسابي مع تاجر

ونوع التجارة سوينجية

تقبل مروري

i5land_man
07-25-2012, 05:09
اخي اتمنى لو اني استطيع ان افيدك

لكن انا رابط حسابي مع تاجر

ونوع التجارة سوينجية

تقبل مروري

اتمنالك التوفيق وان كنت لا احبذ ابدا انه المتاجر يعطي حسابه لاخر عشان يتاجرلوه عليه
انا نفسي كل المبتدئين يكون عندهم من الغيرة المحمودة اللي يدفعهم للتعلم والتدرب ويذكرروا انفسهم انه الناجحين في هذا المجال لا يزيدوا عنهم اي شئ وان بالعلم والاصرار يصنع النجاح

midoali
07-25-2012, 05:16
انا اعتبر نفسي متاجر متوسط المدي واتاجر علي الفريمات قصيره المده الي هي مده يوم بس مش اكثر
اتمني ان يتطور ادائي في التداول حتي اكون جيد

morx123
07-25-2012, 05:26
انا افضل ان اكون مضاربتي على المدى البعيد
لاني متيقن انا مربحه وامنه
لاكن تحتاج إلى إدارة رأس مال جيدة

fx-man
07-25-2012, 05:38
بالنسبة ليا انا متاجر قريب المدى ومعطم صفقاتى بفتحها واقفلها فى خلال ساعتين بالكتير .انا جربت انى افتح صفقات طويلة سوينجات لكن حسيت انها طريقة غير ملائمة لشخصيتى ومحتاجة طولة بال وصبر .

nemo emo
07-25-2012, 10:06
انا بفضل المتاجرة اليومية قصيرة المدى حيث انى لا افضل المخاطرة و الدخول فى صفقات طويلة المدى حيث انها تزيد من احتمال الخسارة

kingman
07-25-2012, 18:04
نا نفسى اعمل فى اغلب الاوقات

متاجر قليل المد

اسكالبرز
فى حالة ان السوق مش مظبوط ومش واخد اتجاه معروف
افضل شئ ان الواحد يحلل صفقة بهدف مناسب واستوب مناسب ايا كانت متارته ويسيب الصفقة فى مسارها ويريح دماغه من السوق ومتابعة السوق وتحليله لمعرفة معطيات السوق المهم يكون الهدف مناسب لكى يكون سهل التحقيق

delpi
07-25-2012, 18:17
ممكن الواحد يشتغل بكذا طريقة على كذا حساب فمثلا ممكن الواحد يمتلك حسابين ويعمل بكل حساب فيهم بطريقة مختلفة فمثلا يعمل على حساب بطريقة الأسكالبنج وحساب اخر بطريقة السوينج اعتقد دى بتبقى طريقة جيدة وفيها تنوع

ارجو منك الحرص الشديد وعدم الدخول فول مارجن كما يفعل البعض

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:19
انا حتي الان متاجر في الفريم القصير
لانني حتي الان اعتبر نفسي مبتدا وما زلت احبي في مجال الفوركس

msh3egy
07-25-2012, 18:27

kanzsea
07-25-2012, 18:32
انا متاجر قصير المدى واعمل على فريم الخمس دقائق واهدافى م 3 الى 5 نقطاط فى الصفقة الواحدة

LoAy
07-25-2012, 18:34
انا شغال على العقود السريعة والربح الصغير
امنة وجيدة رغم المربح القليل نسبيا

ahmed fakhry
07-27-2012, 23:17
انا مش بتاجر بمدة زمنية محدة انا بتاجر بالفرص بمعنى لو فى فرصة لمدة زمنية قصيرة او طويلة هدخلها والمدة هيا اللى هتحدد حجم اللوت اما بخصوص الفريم المستخدم دة يتوقف على المدة اللى هتتحدد للصفقة

Aker001
07-27-2012, 23:18
حسب المدة القصير او متوسط او الطويل حسب منهج تداولتك و طريقة عملك
ويوجد كثير من الاستراتيجيات الناجحة سواء القصير او طويلة و طبعا المتاجر يعتمد على الاستراتجية لتحديد هل هو يتداول على المدة القصيرة
وهكذا عمل المتاجر يكون

ايه الجديد
07-27-2012, 23:33
لا احبذ الصفقة التى تتعدى يومها
المدى القصير أفضل بالنسبة لى
وان اتضريت يكون للمتوسط وليس الطويل الا اذا كان هناك خسارة كبيرة

asmoshaa2012
07-28-2012, 01:45
انا افضل المدى القصير واعتقد ان نسبة المخاطرة فيه اقل بكثير من المدى الطويل
وايضا افضله لانى استطيع التحكم فيه اكثر من قدرتى على التحكم فى المدى الطويل
والمدى الطويل ايضا كثير المتغيرات بالنسبة للمدى القصير وهذا لا يناسبنى

Mido0o
07-28-2012, 01:46
انا متاجر على المدى القصير .. أفضل جدا صفقات السكالبينج ..
و لم أجرب صفقات المدى الطويل أطلاقا ..

AMANI
07-28-2012, 01:47
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

انا لسه بدرب حيث انى مبتدئه جدا لم اصل الى شهر بعد
بس حكون فى المستقبل متاجره يوميه

kero
07-28-2012, 01:50
بالسنبة لى انا تاجر قصير المدى وصفقاتى لا تستمر الا دقائق معدودة
ولا افضل التداول طويل المدى اطلاقا

sabry
07-28-2012, 01:50
هذا حسب وضع السوق هل هو متخذ اتجاة معين ولاخبار الصادرة تويد هذا الاتجاة هنا فقط اكون طويل الامد
وعموما افضل الانترادى اى يوم واغلق الصفقة فى نهايتة

pimo
07-28-2012, 02:11
افضل المتاجره القصيره,لاافضل ان تستمر صفقتي الى اليوم التالي,لذلك استعمل الفريمات
الصغيره صفقات طويلة المدى يحتاج الى حساب كبير لأن التداول السوينجي قد تعكس عليك الأتجاه

اذا اردت ان تحترف الفوركس يجب عليك ان تداوم علي طريقة تداولك هذا ما اظنه وانت تري ان التداول علي المدى القصير مربح وانا اري ان التداول علي المدى الطويل مربح فعملنا مشترك ولكن طريقة فعله مختلف واريد ان انصحك ان تداوم عليه لكي تنجح

zizo_a_86
07-28-2012, 02:15
قريب المدى واعمل على فريم الربع ساعة ليس ممل ولا يحتاج لوقت كبير وارباحه مجربة بالنسبة لى وافضله دائما

waleed adel
07-28-2012, 04:32
ولعدم وجود راس مال كبير

uventene
07-28-2012, 10:26
اريد ان اكون في الاول تاجر هدفه قصير المدي وبعد ذلك مع الخبره اكيد هكون تاجر هدفه بعيد المدي

dollyabdallah
07-28-2012, 10:38
بصراحة انا لسة محددتش انا طريقة تجارتي الحقيقة هتكون باي طريقة لكن بالتاكيد هتعامل بكل الطرق اللي ساعتها وفوقت فتح صفقتي هتكون مناسبة وهتحقق ربح كويس

zeina
07-29-2012, 17:02
انا حتى الان متداول قصير المدى اسعى لتحقيق اهداف صغير .. افضل التداول على فريمات قصيرة وان كان البعض يرى ان الفريم الطويل اكثر امان واكثر ربح

shemo
07-29-2012, 19:28
المستثمر الذي له استراتيجية استثمار فوركس فيستعمل التحاليل الأساسية كأداة للتعرف على أي عملات يستثمر فيها على المدى الطويل

power8
07-29-2012, 19:33
انا متداول متوسط المدى ولا افضل ان تتعدى صفقاتي اكثر من اسبوع
لان راس مالي صغير لا يمكن ان يتحمل تقلبات السوق

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:58

التوسط فعلاً كويس جداً يا اخى
وارباحه كويسة مش قليلة يعنى
وبعدين قليل دائم خير من كثير متقطع خليك دايما قنوع وان شاء الله تحقق المزيد :)

silver
07-31-2012, 03:59
بالنسبة لي انا متاجر قصير المدة ومتوسط المدى

اتاجر احيانا على الساعة وايانا على الربع ساعة والخمس دقائق

aladdin
07-31-2012, 04:02
بص انا عادتا اكثر اساليب متاجرتى هى الاسكلابنج
وقد فى بعض الاوقات اجد فرص بفتح صفقه سوينج يعنى هو الامر كله متعلق بالفرص ال بتظهر امامى

tota6773
07-31-2012, 06:20
استخدم الحساب التجريبى ولكن افضل الا اترك الصفقة لمدد طويلة وافضل الصفقات
القصيرة منعا للتعرض لمخاطر السوق وانها افضل بالنسبة لى كمبتدئة

register
07-31-2012, 06:27
شخصيا افضل الصفقات ذات المدى القصير ، فهي أقل خطورة مغامرة
أما بالنسبة للمتوسطة والبعيدة فتحتاج الى رأس مال كبير و مغامرة غير محسوبة العواقب

no1forex
07-31-2012, 09:39
قريب المدى واستخدم فريم الساعه والاربع سعات وبحلل كمان على اليومى

waleed adel
08-03-2012, 00:22
انا افضل فريم الساعة بالنسبة لصفقاتي قصيرة المدي ومع اقل ربح بحمد
ربنا واخرج منها ولا انتظر كثيرا

eletrebi
08-03-2012, 00:31
قريب وبعيد اية انا مش فاهم
انا عمتا هكون متاجر حزر ان شاء الله وسارضى بربح قليل

Tips™
08-03-2012, 00:38
انا لسه يا اخى بصراحة فى التجريبى
لكننى افضل الصفقات قصيرة المدى
فاظن انها هى الصفقات المناسبة لنا كتجار صغار
انا الصفقات طويلة المدى فاظنها اجمل للمستثمرين الكبار !
تقبل مرورى :)
معاك والله اخى علشان الواحد لسه بردوا مشدش حيلو
و ان شاء الله ندخل على الصفقات المتوسطه
والحساب الحقيقى عما قريب لما الواحد يبقى عنده خبره و كفاءه

abdelaal
08-03-2012, 00:39
افضل المتاجرة اليومية
وذلك يرجع لصغر راس المال
انما لو عندي راس مال أكبر أكيد الاستراتيجية هتتغير

mohamedlee
08-03-2012, 00:41
المتاجر المحترف هو المتاجر الذى يحقق ارباح على المدى الطويل لانها سوف تسفر عن ارباح كبيرة جدا
وفى نفس الوقت له رؤية مستقبلية افضل من المضارب قريب المدى على العموم اتمنى ان اصل الى هذة الدرجة من الاحترافية

forex.pips
08-03-2012, 00:44
افضل المتاجرة على الفريمات الصغيرة والسكالبنج لان المتاجرة على فريمات كبيرة تحتاج راس مال كبير كى يستحمل الانعكاسات
وافضل ايضا المتاجرة وقت الأخبار عن طريق وضع أوامر معلقة

MrDeloma
08-05-2012, 08:29
أنا متاجر قريب المدى لأنني لا احب الانتظار كثيرا
لأنه دلك يأثر في العامل الصحي وخصوصا الانتظار و مراقبة الشارت كل مره

magic777
08-05-2012, 19:43
افضل المتاجرة على الفريمات الصغيرة والسكالبنج لان المتاجرة على فريمات كبيرة تحتاج راس مال كبير كى يستحمل الانعكاسات
وافضل ايضا المتاجرة وقت الأخبار عن طريق وضع أوامر معلقة

اغلبيه المتاجريين اصحاب رؤوس الاموال الصغيره زينا دايما بيلجأوا الى الطرق دي اما اسكالبنج لو مش بيخافوا من المخاطره
ولا على حساباتهم او لو يلجأوا الى حل الصفقات الصغيره اللي اهدافها صغيره وكمان خسائرها صغيره
وده احسن طبعا لحجم حساباتهم

asdakkay
08-05-2012, 19:56
انا لم افتح الحساب بعد وامل ان استفيد من الاخوان في اختياراتهم ويقولون لنا الختيار المناسب

saramoza
08-05-2012, 19:59
السلام عليكم .....والله انا لسه يااحمد مبتدئة
ولا لسه جربت اي مدى منهم
ان شاء الله هنجرب هههه
بالتوفيق ليكم

BRUFEN
08-05-2012, 20:00
بالنسبة لي أفضل التداول اليومي على المدى القريب والمتوسط فانا ارتاح عندما تكون اهدافي بشكل يومي فهذه الأيام لم تعد كما كانت بسبب المشاكل الحاصلة بسبب اليونان
فلا أمان لسوق بعدها ولكن على حسب قوة التحليل إذا كان للمدى البعيد ويكون تحليل مدروس وأستوب قليل فليس لدي مانع لهذه الصفقة ولكن المهم الأستوب الصغير وان يكون الهدف
مع الترند وليس العكس خاصه وان الصفقات البعيدة تحتاج لرأس مال كبير لن رأس المال الصغير لن يستفيد شيئ لانه سيكون معلق بصفقة واحده فقط قد تستمر لعدة أيام وقد تكون لعدة
أسابيع بعكس الحساب الكبير يستطيع ان يعزز ويستطيع ان يدخل باكثر من صفقة
وانا افضل متابعة التحليل اليومي والمتابعة لصفقات المتاحه لكل يوم أفضل وأضمن بإذن الله

mohamed farag
08-05-2012, 20:03
انا كمان قريب المدي عشان مبحبش انتظر
بس اكيد اقرب الي الحرص

gullever
08-05-2012, 20:18
في الغالب أنا قريب المدي لكن أحيانا متوسط المدي هذا لأني احب الارباح السريعه و المضمونه حتي لو كانت بسيطه لأنها تبعدك عن إحتماليه الخساره عكس المتاجر بعيد المدي فإن ربحه يكون كبير لكن إحتمالية خسارته تكون كبيره أيضا

noureen
08-05-2012, 20:19
انا حتى الان اتاجر على الديمو لم اتاجر بحساب حقيقى
و انا غالبا اتاجر على الفريمات الكبيره الديلى اقل حاجه ممكن
اتاجر عليها هى فريم الساعه و ليس دائما اعمل على النقاط
كثيره

mohamedd
08-05-2012, 21:13
الصفقات القصيرة أفضل
سواء طالع أو نازل وهي
أضمن للرصيد.والقناعةحلوة
يا إخوان ولا إيه.

freemo14200
08-05-2012, 21:30
السلام عليكم
انا لسه فى الحساب التجريبى ومفتحتش الحقيقى بس فى البداية
اكيد هبدا فى المدى المتوسط

AMANI
08-05-2012, 21:33
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

انت اى متاجر تكون
هل انت متاجر قريب المدى؟
ام متوسط المدى؟
ام بعيد المدى؟
وعلى اى فريم تتاجر

انا متداوله يوميه حيث كل يوم يوجد فرص جديده احب اقتناصها
وربنا يوفق الجميع

kingman
08-05-2012, 22:56
اغلبيه المتاجريين اصحاب رؤوس الاموال الصغيره زينا دايما بيلجأوا الى الطرق دي اما اسكالبنج لو مش بيخافوا من المخاطره ولا على حساباتهم او لو يلجأوا الى حل الصفقات الصغيره اللي اهدافها صغيره وكمان خسائرها صغيره وده احسن طبعا لحجم حساباتهم وفى النهاية الواحد بيكتشف ان اهم شئ فى اى حساب ان الواحد يلتزم بادارة راس مال حتى يستطيع يحافظ على حسابه وللأسف معظمنا لايلتزم بادارة راس المال طول الوقت

Mido0o-style
08-05-2012, 23:08
احاول قدر الأمكان ان اكون متاجر قريب المدى او سكالبر لتقليل فترة حرق الأعصاب الى أقل فترة ممكنة
كذلك أؤمن ان أقتناص الفرص الصغيرة أكثر سهولة بكثير من أقتناص الفرص الكبيرة

ahmedyousef33
08-05-2012, 23:12
انا لسة عضو جديد واريد من اصدقائى المحترفينان يعلمونى بالاتجاه الصحيح الذى اسير نحوه

medhat
08-05-2012, 23:13
انا لسه مستنى البونص بس عموما ان افضل التعامل عل الفريم قصير المدى
فهو لا يجعلنى انتظر كثيرا لتحقيق الهدف من الصفقات

gool_oussama
08-05-2012, 23:18
انامتاجر لم يمر علي سوى 6 اشهر لكن لدي تجربة على الحقيقي و راس مالي صغير لا يتجاوز 50$ و اريد ان اضاعفه بسرعة اما متاجرين المدى المتوسط و المدى البعيد فيجب ان يكون راس مالهم على الاقل 500$ و دلك لربح 90% من راس المال في كل صفقة

samiam2012
08-05-2012, 23:32
انا من عشاق الاسكالبينج الصفقات الصغيرة القصيرة والمكسب الكبير

Mohamed90
08-05-2012, 23:37
السلام عليكم اخي شكرا لك على الموضوع و اكيد اخي العزيز انه اغلبنا متداولين يومين لانه حساباتنا محدودة و لا تستحمل التداول المدى البعيد تحياتي

jesy
08-05-2012, 23:39
حتى الان انا تاجر قصير المدى .. اتداول على اهد\اف صغيرة اسعى للوصول اليها على فريمات صغيرة ... بالتاكيد التداول طويل المدى يعتبر اكثر امن وضمان لراس المال ولكنى اعتقد انة يحتاج الى راس مال جيد وانا مازلت فى بداية طريقى

magic777
08-07-2012, 00:11
وفى النهاية الواحد بيكتشف ان اهم شئ فى اى حساب ان الواحد يلتزم بادارة راس مال حتى يستطيع يحافظ على حسابه وللأسف معظمنا لايلتزم بادارة راس المال طول الوقت

طبعا اخي واكيد حتى اللي بيخسر بيكون عارف ان سبب خسارته انه طمع وملتزمش باداره راس ماله بطريقه جيده
ولكن التهور هنا بيكون اكتر مع الحسابات الصغيره لانه بيكون عنده الاستعداد انه يخسرها عادي
لكن الالتزام دايما بيكون مع الحسابات الكبيره لانه مش محتاج يخاطر

perdromen
08-07-2012, 00:28
انا لم ادخل في الحساب الحقيقي بعد
لكن ساكون غالبا قريب المدى لاني سادخل بمبلغ صغير من بونص المنتدى
ان شاء ا لله تتوفقون