PDA

View Full Version : أفضل استخدام لوقف الخسارة (Stop Loss) ؟؟؟

Pages : [1] 2

painofhell
04-27-2012, 23:16
أفضل استخدام لوقف الخسارة (Stop Loss) ؟؟؟

ما معنى مصطلح وقف الخسارة؟

مصطلح وقف الخسارة (Stop Loss) هو هدف وهمي مستهدف عند نزول السعر يتناسب طردا مع عدة عوامل هي خطوط الدعم والمقاومة, مدة الاستثمار, ومدى المخاطرة. وله أنواع

وقف الخسارة العادي: وهو وقف خسارة بنسبة محددة للمضارب اليومي بشكل كبيريلتفت إلى العمله وعند وصوله إلى هذا السعر، ويستخدمه .

وقف الخسارة المتدرج : هو إبقاء نسبة وقف الخسارة مع رفع قاع السعرللعملة

أفضل استخدام لوقف الخسارة؟؟؟

يجب أن يكون هناك سعر مستهدف أو نسبة لوقف الخسارة في كل عملية شراء. لكن هناك عملات مثل الباوند ين مثلا نزولها كبير وصعودها كبير ولهذا فهناك اختلاف في تحديد نسبه الخسارة لكل عمله على حسب حركتها

يحدد المختصون بالعملات ضعف الربح المتوقع ليكون هو وقف الخسارة، مثلا إذا كان السعر المستهدف هو 10% يكون سعر وقف الخسارة 20%.

الكثير من المضاربين لا يضعون نسبة لوقف الخسارة ظنا منهم أنه لن يبيع إلا برأس المال على الأقل. لكن إذا لم تكن مضاربا أسبوعيا أو مستثمرا لمدة 3 شهور، فننصحك باستخدام أمر وقف الخسارة حتى لا تندم، وفكر بعملات جديدة تعوضك عن الخسارة، وضع نصب عينيك الربح والخسارة بالنسبة للزمن

" من الاخطاء القاتله في المضاربه ، محاولة تحسين سعر مركز خاسر

بع دائما ماهو خاسر واحتفظ بما هو رابح " جيسي ليفرمور

اننا نجد الغالبيه العظمى من الناس تميل الى اخذ الارباح بمجرد ظهورها ..

ويتركون الخسائر تتفاقم من دون ضابط بدلا من تطبيق مبدأ

خساره صغيره مؤكده افضل من مكسب بعيد مشكوك فيه

فلا يجب السماح ابدا لخساره صغيره ان تتفاقم وتغدو كارثه ،

بل يجب الخروج من السوق بسرعه وانتظار الفرص المواتيه القادمه

فكما يتطلب الامر في بعض الاحيان لانقاذ مريض بتر عضو من اعضائه قبل ان يستشري المرض في كل جسمه ..

كذلك الحال في ادراة المحافظ الماليه .. فمعاندة السوق لا تجدي

وتصفية مركز خاسر من مجموعه من العملات تحافظ على قوة المحفظه .

ومن الطبيعي ان يخسر المرء في بعض قرارات الشراء والبيع .. وهذا ليس عيباً ونحن ليس أنبياء

ولكن المشكله تكمن في معاندة السوق

والاحتفاظ بالمراكز الخاسره بدلا من اللجوء الى تصفيتها بسرعه ..

فلابد للمستثمر التفكير عند شراء العملة بوضع حد لوقف الخساره

لو تعرضت العمله للهبوط المفاجيء

فليس من المعقول ان يتركها امامه تنهار ..

ولسان حاله يقول خسارة ورق ولا خسارة حقيقه

ومن الاخطاء الشائعه كذلك عند نزول سعر العمله ..

مقوله "سأجعل هذه العملة للاستثمار "

فحقيقة الاستثمار تكون في ارتفاع السوق وليس بعد نزوله

وكذلك من اكبر الاخطاء التعديل كما ذكرت في مركز خاسر ..

فمنهم من يقول اذا حدث هبوط للعمله .. " اشتري مع كل نزول لعمل أفريج للعملة "

فلماذا لم يفكر في بيع العملة الخاسرة وينتظر الفرصه المناسبه ثم يشتري ليبدأ معه رحله الصعود

اين العقل عندما اعلم بان تلك العمله في نزول وانا اشتري به كميات يومياً

وما هذه الاقاويل الا لتخدير العقل .. والظهور بمظهر عدم تقبل الخساره

وجميعها في النهايه تؤدي الى اضعاف المحفظه الماليه ..

وربما تكبد خسائر ما لا طاقه له به

هل تعلم ان مهمتنا في سوق العملات هي وقف الخساره فقط ... كيف ذلك ؟

من المعروف ان عمليات التداول لا تخرج عن التالي :

1- ربح كبير

2 - ربح صغير

3 - الخروج برأس المال

4 - خساره صغيره

5 - خساره كبيره

واذا حذفنا رقم ( 3 ) لعدم تأثيرها ايجابا او سلبا

واذا ذهب الربح الصغير مع الخساره الصغيره في عمليات مضاربه

تبقى الخساره الكبيره وهي الشاغل لنا في سوق المال ..

ونستطيع منعها بطريقة وقف الخساره

اذن

لن يتبقى لنا الا الربح الكبير

بهذه الطريقه نستطيع الوصول الى اننا باتباع مبدأ وقف الخساره

نصل الى الربح وهو اساس تواجدنا في سوق المال .

فلنفرض اني اشتريت يورو دولار مثلا بـ 13340
وحدث انهيار واحتفظت بالعمله الى ان وصل الى 12650
حرقة اعصاب ـ خساره كبيره ـ ندم ـ ويمكن

وانتظر ارتداد السوق لأملي بالرجوع الى راس المال ( في المشمش )

اذن ــ اصبح وجودي في سوق العملات بغير فائده وربما بخساره ماديه ونفسية واجتماعيه

اعتقد هناك فرق كبير ..

بين التعليق وكيفية نهايتها المؤلمة وانتظار المجهول وتكبد الخسائر

وبين مبدأ وقف الخساره .. وكيفية مسايرة السوق

اعتقد ان مشكلة الجميع هي عدم تقبل الخساره والوقوع في مصيدة التعليقه

اؤيدك بان عواطفنا تمنع تقبل الخساره .. ولكن نحن في سوق شرس

ان اعتمدنا بقراراتنا على عواطفنا .. فكأننا سلمنا محافظنا واموالنا الى رحمة من لا يرحم

ومازالنا نسمع من يقولون انهم متعلقون .. وخسروا اكثر من نصف محافظهم

اما آن لهم ان يبدؤا بدايه جيده ويتعلمو من اخطائهم ..

فما زالت المعركه مستمره

فهي تهدأ وتخمد

تشتعل وتلتهب

ولكنها لا تنتهي ابدأً

alaaght
04-28-2012, 01:36
وقف الخسارة مهمة جداااا عند فتح صفقة جديدة فالمتاجر الناجح هوا فقط من يتسخدم وقف الخسارة ويكون محدد هدف مكسبه وهدف خسارته ايضا وهذا دليل علي الادارة الجيدة للحساب وايضا اغلب المتاجرين ممن خسروا حساباتهم ستجد ان سبب الخسارة هوا عدم استخدامهم لوقف الخسارة

kingman
05-01-2012, 16:35
ماأكثر الحسابات التى فقدت بالكامل والخسائرة الفادحة بسبب ان المتاجر لم يلتزم بوقف الخسارة
فالأستوب هو فى حد ذاته ربح للحساب وذلك عن طريق حمايته من تفاقم الخسارة او استمرار الأنعكاس
وبيعتبر تحديد نقطة الأستوب من اكبر العوائق التى تحير الكثيرين من المتاجرين فأختيار نقطة الأستوب الجيدة عامل مهم لنجاح الصفقة

tervarto
05-01-2012, 17:54
امر وقف الخسارة من أهم اساسيات ادارة رأس المال الصحيحة , لأن ترك الصفقة عائمة بدون ستوب لوز ممكن يؤدى الى خسارة فادحة لرأس المال أو ضياع الحساب بأكملة , اهم شيئ هو تحديد نسبة الخسارة المحتملة قبل الربح ,لضمان عدم تعرض الحساب للخطر

kingman
05-01-2012, 20:43
امر وقف الخسارة من أهم اساسيات ادارة رأس المال الصحيحة , لأن ترك الصفقة عائمة بدون ستوب لوز ممكن يؤدى الى خسارة فادحة لرأس المال أو ضياع الحساب بأكملة , اهم شيئ هو تحديد نسبة الخسارة المحتملة قبل الربح ,لضمان عدم تعرض الحساب للخطر
كلامك صحيح اخى الفاضل ودى الوقتى بس لما قريت المشاركة اخت بالى انك كنت فاكر ان الربح العائم والخسارة العائمة هى بمعنى انها عائمة دون استوب
من خلال ذكرك الصفقة العائمة
وقد وضحت فى موضوع الربح العائم والخسارة العائمة المقصود منها
وزى حضرتك بتقول الأستوب هو امان الحساب والمهم هو اختيار المستوى الصحيح لوضع الأستوب فده اهم مهارة فى الفوركس

sozatota
05-01-2012, 21:02
صح يا فندم ميرسى على المعلومات وفعلا وقف الخسار مهم عشان محيحصلش خسارة كبيرة

naoual
05-02-2012, 12:38
لا اعرف لماذا اخلفكم اخواني في الراي فانا ارى ان اكبر سبب لفقدان الحساب هو الستوب
لماذا?
اولا الدخول في الصفقة صح لا يجعلها تعكس عليك كثيرا و ان عكست لا قدر الله فادارتك الصحيحة للحساب
هي التي ستجعلك تخرج بربح و ذلك بالدخول بلوت صغير جدا فالسوق مهما عكس عليك سيرجع لك طبعا اذا كنت
حللت صح و دخلت صح

naoual
05-02-2012, 12:42
اذا حللت صح و دخلت صفقة بالستوب وفالاغلب ان السعر يعكس قليلا يضرب الستوب ثم يعود ليكمل طريقه الصحيح

و يحقق الهدف و اكتر كمان

حاولت الشرح لكن لا اعرف ان وصلت فكرتي ام لا

kingman
05-02-2012, 21:41
لا اعرف لماذا اخلفكم اخواني في الراي فانا ارى ان اكبر سبب لفقدان الحساب هو الستوب
لماذا?
اولا الدخول في الصفقة صح لا يجعلها تعكس عليك كثيرا و ان عكست لا قدر الله فادارتك الصحيحة للحساب
هي التي ستجعلك تخرج بربح و ذلك بالدخول بلوت صغير جدا فالسوق مهما عكس عليك سيرجع لك طبعا اذا كنت
حللت صح و دخلت صح

هذا السوق متقلب للغاية وليس كلنا ندخل بلوت صغير جدا حتى نتركها من غير استوب فممكن اقوى الصفقات المتوقعة يحدث ان تعكس ويستمر الترند لفترة طويلة حتى يعود الى نقطة الدخول
واذا الحساب لايتحمل هذا الأنعكاس فسوف يصفر الحساب او يضرب مرجن كول فالأستوب فى كثير من الأحيان بيبقى ربح فى حد ذاته
وكل واحد ليه طريقته فمثلا شغل المضاعفات ممكن يكون افضل حل للتخلص من الأستوب لكن له شروط معينة ولاتنطبق على معظم الحسابات او المتاجرين

naoual
05-02-2012, 22:12
نعم اخي كل واحد ليه طريقته
انا افضل الدخول بلوت صغير و بحساب كبير و استخدام الهيدج ان وجب الامر على ان اضع الستوب
الستوب بالنسبة لي يعني فقدان مقدار معين من الحساب
و الاختلاف في الراي عادي

kingman
05-02-2012, 22:15
انا افضل الدخول بلوت صغير و بحساب كبير و استخدام الهيدج ان وجب الامر على ان اضع الستوب
و الاختلاف في الراي عادي

اكيد كل واحد ليه طريقته اللى بيفضلها والهيدج اللى يجيده ويتقتنه لن تكون بفضل الله اى صفقة خاسرة
ودائما يقال الهيدج للمحترفين لما فيه من مهارة فى التحليل واختيار نقط الفك الجيدة الى تعود بالربح وليس كلنا نستطيع التعامل معاه
ربنا يوفقك ويوفقنا الى افضل الطرق دائما

كريم
05-02-2012, 22:48
اكيد و قف الخسارة من أهم عوامل النجاح و عن نفسي افضل معادلة فيبوناشي لوقف الخسارة و هي الأفضل و شكرا على الطرح المميز

kingman
05-02-2012, 23:44
اكيد و قف الخسارة من أهم عوامل النجاح و عن نفسي افضل معادلة فيبوناشي لوقف الخسارة و هي الأفضل و شكرا على الطرح المميز

ياريت توضح اكتر اخى الفاضل ماذا تقصد بمعادلة فيوبانتشى لوقف الخسارة كى نستفيد منك
هل تقصد انك تضع وضع وقف الخسارة على حد مستويات فيوبانتشى؟

ronny
05-03-2012, 03:22
وقف الخسارة يختلف بأختلاف الطريقة المستخدمة فمثلا انا اعمل كلاسيكيا وقف الخسارة لدي ليس نقاط ولاكنة مناطق فمثلا قد اضعة فوق قمة او تحت قاع

وبشكل عام انا لا افضل وضع وقف خسارة لو كنت استطيع المتابعة وغالبا اضع وقف خسارة وهمي بمعني بضعه للأمان فقط وليس كنقطة يعتمد عليها

تحياتي

ronny
05-03-2012, 03:24
ياريت توضح اكتر اخى الفاضل ماذا تقصد بمعادلة فيوبانتشى لوقف الخسارة كى نستفيد منك
هل تقصد انك تضع وضع وقف الخسارة على حد مستويات فيوبانتشى؟

اخي هو يقصد يضع وقف الخسارة تحت او فوق احدي مستويات فيبوناتشي القوية توقعا منه بأن السعر اذا اخترقها فانه سيهبط او يصعد اكثر فأكثر

ولاكني انصح ايضا برسم الترندات والأعتماد عليها ايضا كنقاط قوية بجانب الفيبوناتشي

همسة انا لا احب العمل بالفيبوناتشي ولا اعتقد انه هام او مؤثر

kingman
05-03-2012, 23:50
اخي هو يقصد يضع وقف الخسارة تحت او فوق احدي مستويات فيبوناتشي القوية توقعا منه بأن السعر اذا اخترقها فانه سيهبط او يصعد اكثر فأكثر

ولاكني انصح ايضا برسم الترندات والأعتماد عليها ايضا كنقاط قوية بجانب الفيبوناتشي

همسة انا لا احب العمل بالفيبوناتشي ولا اعتقد انه هام او مؤثر
هو فيوبانتشى مفيد كأداة مساعدة وليس للأعتماد الكلى عليه يعنى زى ماذكرت قبل كده انا بستخدمه فى تقوية تحليلى ومعرفة حدود التصحيح
وكذلك استخدمه فى فلترة اقوى الدعوم والمقاومات التى تتناسب مع نسب فيوبانتشى بتكون غالبا مستويات قوية حين يحترم السعر مقاومة او دعم وتجد انها توافق نسبة على مستوى فيوبانتشى

memostar3
05-04-2012, 02:16
سر البقاء في السوق هو اداره راس المال و استوب لوز
لان الاستوب هو غطاء لحسابك من الانعكاسات
لذا فيجب الاهتمام كل الاهتمام به
حتى يظل حسابك ينبض بالحياه

memostar3
05-04-2012, 02:17
وقف الخسارة مهمة جداااا عند فتح صفقة جديدة فالمتاجر الناجح هوا فقط من يتسخدم وقف الخسارة ويكون محدد هدف مكسبه وهدف خسارته ايضا وهذا دليل علي الادارة الجيدة للحساب وايضا اغلب المتاجرين ممن خسروا حساباتهم ستجد ان سبب الخسارة هوا عدم استخدامهم لوقف الخسارة

اتفق معك تمام في هذا الرئى لان من لا يستخدم استوب فهو معرض فى اى لحظه الى فقدان حسابه بالكامل

وفقط المحترفون هم من يعرفون قيمته

magic777
05-11-2012, 23:01
رغم مميزات استخدام وقف الخساره
لكني ارى من وجهه نظري ان استخدام وقف الخساره فن صعب في حد ذاته لانه يحتاج الا ان تكون محترف في ايجاد النقطه القاتله الي لو السعر راح لها تلغي الصفقه
وده مش اي تاجر يقدر يعرفها وبكده ممكن يخسر مش يكسب بكل نقص في الرصيد باستخدام وقف الخساره
فلازم قبل استخدام الميزه دي دراسه الصفقه جيدا ومعرفه ايه اقصى ارتداد ممكن يحصل واين اجد النقطه القاتله دي
وطبعا للوصول لده محتاج تدريب وعمل ومتابعه لتكوين خبره خاصه بالمتاجر وعندها تكون ميزه وقف الخساره مع المتاجر وليست ضده

kingman
05-12-2012, 03:58
رغم مميزات استخدام وقف الخساره
لكني ارى من وجهه نظري ان استخدام وقف الخساره فن صعب في حد ذاته لانه يحتاج الا ان تكون محترف في ايجاد النقطه القاتله الي لو السعر راح لها تلغي الصفقه
وده مش اي تاجر يقدر يعرفها وبكده ممكن يخسر مش يكسب بكل نقص في الرصيد باستخدام وقف الخساره
فلازم قبل استخدام الميزه دي دراسه الصفقه جيدا ومعرفه ايه اقصى ارتداد ممكن يحصل واين اجد النقطه القاتله دي
وطبعا للوصول لده محتاج تدريب وعمل ومتابعه لتكوين خبره خاصه بالمتاجر وعندها تكون ميزه وقف الخساره مع المتاجر وليست ضده
وفيه ناس كتير لعدم قدرتها على التعامل مع هذه المهارة والفن بيبقى اسهل طريقة عندهم هو عدم الدخول بأستوب لوس والأعتماد على الصبر والأمل فى عودة السعر وغلق الصفقة
وده بيبقى من اخطر الأمور فى هذا السوق ووكتير بيتعرض للمرجن وخصوصا الجدد فى هذا السوق بسبب هذه الطريقة

Mohamed90
05-12-2012, 14:14
أنا ارى الستوب لوز لازم يكون اقل من عدد النقاط تيك و الستوب لوز يختلف حسب استراتجية معتمد عليها و الاسبو لوز يبقى من اهم الاشياء للمحافظة على راس المال

Hamad
05-13-2012, 09:50
هو هدف وهمي مستهدف عند نزول السعر يتناسب طردا مع عدة عوامل هي خطوط الدعم والمقاومة المركز المالي للشركة مدة الاستثمار الكثير منا يجهل معنى وقف الخسارة وخاصة للمضارب وهو وقف خسارة بنسبة محددة للمضارب اليومي بشكل كبير يلتفت عند وصوله إلى هذا السعر وهو إبقاء نسبة وقف الخسارة

عمرو
05-15-2012, 11:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

افضل استراتيجيات هى ما تعتمد على الاستوب لوووس
لأنك سترتاح البال بأن تعرف مسبقا كم ستخسر اذا ضرب الوقف لكن ستدخل فى دوامة اذا لم تستخدم وقف الخسارة

Hamad
05-16-2012, 15:47
بمجرد فتح الصفقة بناء على إشارة معينة يوضع 2 أستوب لوز
الأستوب الاول عد كبير جدا من النقاط وذلك فقط للحماية من الظروف الطارئة
انا شخصيا أضعه 50 نقطة عند العمل على الخمس دقائق ولم يحدث ان ضرب معي إلا مرتين خلال ستة شهور لأنه غالبا ما يخرجني الأستوب الثاني قبل الأول

mody2989
05-16-2012, 19:28
يجب ان يكون استوب لوز متوافق مع ادارة راس المال وان يكون حسب الصفقات اذا كانت طويلة الاجل او سكالبينج

kingman
05-17-2012, 00:41
انا شخصيا أضعه 50 نقطة عند العمل على الخمس دقائق ولم يحدث ان ضرب معي إلا مرتين خلال ستة شهور لأنه غالبا ما يخرجني الأستوب الثاني قبل الأول
ارجو التوضيح اكثر اخى الفاضل مامعنى انك تجعل استوبين للصفقة هل تقصد ان يكون فى عقلك استوبين تخرج من احدهما وفقا للظروف وعدم وضعه فى خانة الأستوب بس ده هيحتاج للمتابعة اللصيقة للصفقة ؟
هل هذا ماقصدت ان شاء الله يكون تهتاك توضيح اكثر للاستفادة من الطريقة وبالتوفيق للجميع

Hamad
05-17-2012, 11:52
وقف الخساره مهم جداً جداً ولازم قبل أي تريد نعمله نحسب التارجيت و الستوب لوس وتتم ترجمته الى نقاط
ولازم نسبة التارجيت للستوب تكون تساوي واحد أو أعلي
استخدام التريلنج ستوب او الوقف المتحرك لضمان اكبر مكسب و اقل خسارة
كل هذا خطه إداره رأس المال لازم بتترسم قبل البدايه و طبعاً بتكون متوافقه مع الأستراتجيه

ahmednabil240
05-17-2012, 21:08
فعلا موضوع مفيد للغاية لكى يستفيد منه كل من خسر بالموقع لكى يحاول يعوض خساراته

maad
05-17-2012, 22:10
وقف الخساره مهم جداً جداً ولازم قبل أي تريد نعمله نحسب التارجيت و الستوب لوس وتتم ترجمته الى نقاط
ولازم نسبة التارجيت للستوب تكون تساوي واحد أو أعلي
استخدام التريلنج ستوب او الوقف المتحرك لضمان اكبر مكسب و اقل خسارة
كل هذا خطه إداره رأس المال لازم بتترسم قبل البدايه و طبعاً بتكون متوافقه مع الأستراتجيه
لما ناتي نتحدث عن وقف الخسارة فاننا سنتكلم عن الاستراتيجيات ، فكل استراتيجية لها شروط في وضع الستوب و كذلك الهدف ، و هي تختلف من استراتيجية لاخرى ، و على العموم فالحلات التي تكون فيها الخسارة اما تكون على مقاومة او دعم او في قمة او قاع او على حسب الخطوط المعمولة في الاستراتيجية
تحياتي

mody2989
05-20-2012, 18:15
ستوب لوز بيختلف من صفقة الي اخري ده بيبقي علي حسب الاستراتيجية المتبعه اذا كانت علي المدي الطويل او اذا كانت سكالبينج عشان كده مفيش عدد نقط معين للستوب لوز بس هو لازم نستخدمه عشان الحد من الخسائر

magic777
05-21-2012, 16:43
أنا ارى الستوب لوز لازم يكون اقل من عدد النقاط تيك و الستوب لوز يختلف حسب استراتجية معتمد عليها و الاسبو لوز يبقى من اهم الاشياء للمحافظة على راس المال
الافضل ان يكون الاستوب لوز من 20 الى 50 نقطه ولا يزيد عن هذه النسبه
مهما كانت الاستراتيجيه التي تتبعها
حتى تحمي حسابك من الخسائر المستمره بسبب الاستوب الكبير
ودائما لابد من خطه يسير عليها المتداول ولا ينحرف عنها

كريم
05-21-2012, 17:04
الافضل ان يكون الاستوب لوز من 20 الى 50 نقطه ولا يزيد عن هذه النسبه
مهما كانت الاستراتيجيه التي تتبعها
حتى تحمي حسابك من الخسائر المستمره بسبب الاستوب الكبير
ودائما لابد من خطه يسير عليها المتداول ولا ينحرف عنها

قبل الدخول الى الصفقة بتقوم بتحليل ممتاز و دراسة الصفقة قبل فتحها و اذا خالفت توقعاتك فقم بغلقها و اقف الخسارة

و هذا هو الحل الأمثل و لذلك لا افضل استوب لوز نهائيا و اعتقد ان ما قلته هو الصحيح و بالتوفيق لك

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-21-2012, 19:00
قبل الدخول الى الصفقة بتقوم بتحليل ممتاز و دراسة الصفقة قبل فتحها و اذا خالفت توقعاتك فقم بغلقها و اقف الخسارة

و هذا هو الحل الأمثل و لذلك لا افضل استوب لوز نهائيا و اعتقد ان ما قلته هو الصحيح و بالتوفيق لك

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
لكن المشكلة فى ان بعض الأحيان بيكون التحليل جيد ولايعتمد المتاجر على استوب لقوة الصفقة ولكنه يفاجئ بحركة قوية على الشارت تؤدى الى انعكاس كبير تكون فى سبب خسارة كبيرة ولو كان المتاجر وضع استوب كان حجم الخسارة ويظل المتاجر معلق فى الصفقة فترات طويلة الى ان يتخلص من هذه الصفقة على الأقل بأقل خسارة

ahmed
05-21-2012, 21:01
تحيه ود للجميع
من الثابت والمفضل فى هذا السوق والاصل هو العمل بلاستوب ويتم تحديد افضل استوب هو خلف القمم فى حاله البيع والقيعان فى حاله الشراء والعمل يا اخوان بدون استوب خطورة كبيرة فمن خلال تجربتى لعدة سنوات فقدت فيه عدد من الحسابات بسبب اننى اعمل بدون استوب وضاع الحساب بلارباح هباء اتمنى من الجميع ان لايستخدم طريقه ليست بها استوب لان اخرتها مارجن كول لاقدر الله

magic777
05-24-2012, 20:20
تحيه ود للجميع
من الثابت والمفضل فى هذا السوق والاصل هو العمل بلاستوب ويتم تحديد افضل استوب هو خلف القمم فى حاله البيع والقيعان فى حاله الشراء والعمل يا اخوان بدون استوب خطورة كبيرة فمن خلال تجربتى لعدة سنوات فقدت فيه عدد من الحسابات بسبب اننى اعمل بدون استوب وضاع الحساب بلارباح هباء اتمنى من الجميع ان لايستخدم طريقه ليست بها استوب لان اخرتها مارجن كول لاقدر الله
اخي ليس الاستوب من وجهه نظرى هو السبب في معظم الخسائر
ولكن السبب الحقيقي هنا هو الدخول الخاطئ في الصفقه
وعدم اختيارك الصحيح لنقاط دخولك وخروجك من السوق
لان حتى لو استخدمت الاستوب بدون خبره في هذه الجزئيه فهو ايضا هيكون سبب في خسارتك حساب ولو ببطء

kingman
05-25-2012, 00:49
لان حتى لو استخدمت الاستوب بدون خبره في هذه الجزئيه فهو ايضا هيكون سبب في خسارتك حساب ولو ببطء
وفيه طريقة حلوة اووووى ان الواحد يعتمد على الأستوب فى كل صفقاته وقبل مايفتح الصفقة ويسئل نفسه ايه افضل مناطق وضع الأستوب واذا وجد انه محتار ومش شايف منطقة جيدة لأستوب لايدخل الصفقة لضعفها وايضا اذا وجد المنطقة المناسبة للأستوب بعيدة ولاتتناسب اطلاقا مع الهدف ينتظر لنقط دخول احسن ولايتسرع

tutaaaaa
05-27-2012, 15:28
اذا حللت صح و دخلت صفقة بالستوب وفالاغلب ان السعر يعكس قليلا يضرب الستوب ثم يعود ليكمل طريقه الصحيح

و يحقق الهدف و اكتر كمان

فعلا هذا رايي ايضا
وصارت معي كتير

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 21:33
بس فيه بقا ياتوتا اوقات كثيره جداً

السعر يعكس عليك وميرجعكش ليك خالص بقا تانى

غير لما يمرجن لك الحساب

فتجرع تقول يارتنى كنت وضعت استوب لوز من الاول

فخليك فى السليم وضع استوب بس الاهم يجب ان تضعه فى مكان جيد

kingman
05-27-2012, 21:50

غير لما يمرجن لك الحساب

هو افضل شئ ان الواحد يتدرب جيدا على كيفية وضع الستوب فى المكان الصحيح فاكيد عدم وضعه فى المكان الصحيح معناه ضربه بسهوله وكما وضح الأخ ان السعر بيعكس يضرب الستوب ويحقق الهدف وده بتحصل كتير عادى لكن ان تكررت اكثر من مرة مع نفس المتداول يبقى لازم يراجع طريقته فى وضع الأستوب حتى لايتم ضربه بسهولة

ahmed
05-28-2012, 13:01

نعم اخى بالفعل ان الاستوب لا يجب ان يوضع وخلاص
ولكن يجب ان يكون على اسس وما يتيح لك ذلك هو الاستراتيجيه التى تعمل عليها
احيانا تجد استراتيجيه باستوب وهذا الاستوب سبب نجاح الاستراتيجيه
واحيانا تجد استراتيجيه بدون استوب وعدم وجودة هو سبب نجاحها ايضا وحقيقه اصعب شئ قابلنى فى الفوركس عامه مكان وضع الاستوب

magic777
05-29-2012, 16:38

غير لما يمرجن لك الحساب

فيه طريقه احسن بكتير من الاستوب
وهيا انك تحط مكان نقطه الاستوب امر هيدج
وممكن تغيرمن احجام الهيدج ده بحيث تطلع بمكسب في الاخر
ليس الاستوب هو الحل الوحيد هنا
خاصه ان بعض المتاجريين وانا منهم اكره العمل به

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 21:08

طب ما ممكن ياغالى السعر يعكس عليك اكتر واكتر يبقا فتحت عقد الهيدج او التعزيز ده

الخساره تتضاعف فا احنا بنقول الاستوب لوز هيقفلك الصفقة على خساره ويريحك وخلااص

بدل ما تدخل فى مخاطره اعلى

ولا انت ايه رأيك
؟؟

kingman
05-29-2012, 22:32

ولا انت ايه رأيك
؟؟

هو اكيد ان الأستوب اريح شئ وبيقفل الصفقة ويرتاح منها لكن اللى يقدر يحترف يقدر الهيدج بفضل الله يقدر يقفل كل صفقة على ربح لكن الهيدج مش سهل اى احد يتعامل معاه واذا المتاجر مش عارف يتعامل مع صفقة فأكيد مش هيقدر يتعامل مع صفقتين او اكتر وانه يجد افضل النقاط اللى يفك عندها الهيدج فكل واحد وحسب طريقته وقدرته على التعامل الطريقة المناسبة

a5rzamn
05-29-2012, 23:11
انا الصراحه لا استخدم وقف خساره ابدا
لاني عندما افتح اي سفقه بكون موجود امام النت الى ان انهي الصفقه فاتحكم بوقف الخساره في اللحظه التي اراها مناسبه
طبعا كل واحد الو طريقتو

ramid
05-29-2012, 23:48
يمكن اعبتبار الستوب لوز تقنية وقائية لتجنب الخسائر الكبري لكن غالبا ما يناديك صوتك الداخلي قائلا :مادا لو ارتد سعر العملة واسأنف صعوده حينها ستكون فوت على نفسك ربحا كبيرا ,اعتقد ان هذا ما يجعل البعض يفكرون مليا فبل الاعتماد على هده التقنية

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 13:11
إساءة استخدام أوامر وقف الخسارة: وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة ، وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر.

magic777
05-30-2012, 16:54

ولا انت ايه رأيك
؟؟

ماهو بقى علشان تستخدم طرق الهيدج والتعزيز ده عايز اولا تكون عارف انت بتعمل ايه وايه هيا النقاط اللي هتدخل منها
ومتعكسش عليك كتير ودي عايزه ممارسه كتير الاول .. وكمان اهم حاجه هنا انك تكون محدد لكل الاوردارات دي نسبه 10 في الميه من الحساب
وتعمل حسابها من البدايه من قبل ما تفتح الصفقه الاصليه

mage
05-31-2012, 17:53
افضل طريقة واستخدام لوقف الخسارة ان يكون لعى نسبة اقل من االهدف او التارجت اللى انت ععملته فى الصفقة واعتقد انا لكثير فى الفوركس او الاغلبية فى الفوركس لا يعرفون ما هى الطريقة املناسبة التى يحققون بها نسبة خسارة قليلة فى السوق والتخلص من اعباء الفوركس بطريقة منضبطة

safiforex
05-31-2012, 19:24
افضل طريقة واستخدام لوقف الخسارة ان يكون لعى نسبة اقل من االهدف او التارجت اللى انت ععملته فى الصفقة واعتقد انا لكثير فى الفوركس او الاغلبية فى الفوركس لا يعرفون ما هى الطريقة املناسبة التى يحققون بها نسبة خسارة قليلة فى السوق والتخلص من اعباء الفوركس بطريقة منضبطة
عندما نتحدث عن وقف الخسارة هنا فيها العديد من الطرق ، فهناك من يستعمله كحد ادنى من الخسارة بالنسبة لماله ، مثلا 25 او 50 او غير ذلك ، و هناك من يستعمله على المقاومات او الدعوم ، و هناك من يستعمله على القمم او القيعان ، و هناك من يلتزم بالاستراتجية المتبعة في تحديد الوقف ، من خلال هذا يتضح ان للوقف اماكن عدة و هذا طبعا يبقى على حسب المتداول و طريقة عمله

magic777
05-31-2012, 20:41
عندما نتحدث عن وقف الخسارة هنا فيها العديد من الطرق ، فهناك من يستعمله كحد ادنى من الخسارة بالنسبة لماله ، مثلا 25 او 50 او غير ذلك ، و هناك من يستعمله على المقاومات او الدعوم ، و هناك من يستعمله على القمم او القيعان ، و هناك من يلتزم بالاستراتجية المتبعة في تحديد الوقف ، من خلال هذا يتضح ان للوقف اماكن عدة و هذا طبعا يبقى على حسب المتداول و طريقة عمله
احسن النقاط للأستوب هيا التي توضع على مستويات الدعم والمقاومه بس مش عليها نفسها تحتها او فوقها ب 20 نقطه
لكن اللي بيعمل وقف خساره بالارقام كده يعني يحطه على بعد 50 او 20 نقطه من نقط الدخول عشوائيا اغلبها بتضرب

ramid
05-31-2012, 21:10
السلام عليكم
اتمنى من الاخ ماجيك يقدم لنا شرح للهيدج وما يميزه عن
تقنية وقف الخسارة
والشكر لك موصوووووول

kingman
05-31-2012, 21:50
احسن النقاط للأستوب هيا التي توضع على مستويات الدعم والمقاومه بس مش عليها نفسها تحتها او فوقها ب 20 نقطه
لكن اللي بيعمل وقف خساره بالارقام كده يعني يحطه على بعد 50 او 20 نقطه من نقط الدخول عشوائيا اغلبها بتضرب

بالتأكيد افضل استوبات التى توضع فى اماكن تعتبر مستويات دعم او مقاومة قوية بحيث اذا اختراقها السعر وكسرها يبقى معنى ذلك الأنعكاس سيستمر لكن زى ماحضرتك تفضلت يجب وضعها فى اماكن بيعدة بعض الشئ عن هذه المستويات وذلك لأن كثيرا يكون هناك ذيول ولا يكون كسر صادق ويرجع مرة اخرى يرتد دون ان يكسر المستوى

AhmedMagnifico
06-07-2012, 15:25
سلام عليكم
الف شكر يا اخى على طرحك الرئع وبصراحة هذا الامر من اهم الامور فى ادارة راس المال
ويساعد الكثيرين فى هذا المجال على عدم فقدان اموالهم
دمت بود اخى

magic777
06-09-2012, 03:09
السلام عليكم
اتمنى من الاخ ماجيك يقدم لنا شرح للهيدج وما يميزه عن
تقنية وقف الخسارة
والشكر لك موصوووووول
اخي الهيدج مش محتاج شرح
الكل عارف معناه وهو انك تفتح صفقتين عكس بعض واحده شراء وواحده بيع
يابنفس اللوت يابضعفه او بنصفه على حسب الصفقه
بس انت محتاج تدرب نفسك فيه كويس على الديمو لانه اساس النجاح بالعمل بطرق الهيدج اساسه المتاجر نفسه
وفهمه لحركه الزوج اللي بيعمل عليه وده حاجه بتيجي بالممارسه وطول فتره المتابعه

nrgslawi
06-26-2012, 05:46
اخي امر وقف الخسارة من الوسائل الضرورية للحفاظ على راس المال
ووقف الخسارة مهم جدا للمبتدئين واصحاب رؤوس الاموال الصغيرة

jihadazzam
06-26-2012, 07:20
اخي امر وقف الخسارة من الوسائل الضرورية للحفاظ على راس المال
ووقف الخسارة مهم جدا للمبتدئين واصحاب رؤوس الاموال الصغيرة

طبعا اذا كان حسابك صغير لازم وقف خسارة انما انا ادخل مع الترند
ولا احب الستوب لوز لاني عارف من اين داخل والسعر سيرجع لعندي وانا اكون بانتضاره ولا اهرول ورائه

KOGI
06-26-2012, 09:15
وقف الخسارة مهمة جداااا عند فتح صفقة جديدة فالمتاجر الناجح هوا فقط من يتسخدم وقف الخسارة ويكون محدد هدف مكسبه وهدف خسارته

zikooo014
06-26-2012, 11:06
وقف الخسار مهم جدااااااااا و خاصة للمبتدئين لانهم مش هيعرفو الطرق الاخري في الخروج من الخساره بطريق امن
يعني مش هيعرفو الهيدج او غيرو و الكلام دا

kamizidan
06-26-2012, 13:52
وقف الخسارة مهمة جداااا عند فتح صفقة جديدة فالمتاجر الناجح هوا فقط من يتسخدم وقف الخسارة ويكون محدد هدف مكسبه وهدف خسارته ايضا

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 13:53
وقف الخسار مهم جدااااااااا و خاصة للمبتدئين لانهم مش هيعرفو الطرق الاخري في الخروج من الخساره بطريق امن
يعني مش هيعرفو الهيدج او غيرو و الكلام دا

انصح المبتدئين بعدم الجرى وراء الهيدج والتبريد وهذه المصطلحات

لابد ان تتعلم وتدرس خبايا هذه الاشياء

لانها سلاح ذو حدين وديماً كل المضاربين يخسروووو من الهيدج والكلااام ده كله

deadlyfox
06-27-2012, 18:19
وقف الخسارة اداة مهمه جدا من ادوات الفوركس لمساعده المتاجر على عدم خسارة حسابه
لان اذا تعاملت مع الصفقه بحساب مفتوح يبقى الحساب هيجى عليه وقت وهايتمرجن اكيد

revenge
06-27-2012, 19:32
وقف الخساير اهم بكتير جدا من الارباح .. بالنسبالي اني اقدر اسيطر علي خسايري و اقللها اهم بكتير جدا من اني اكسب

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 22:52
وقف الخساير اهم بكتير جدا من الارباح .. بالنسبالي اني اقدر اسيطر علي خسايري و اقللها اهم بكتير جدا من اني اكسب

تقليل الخسائر او تجنبها يعتبر فى حد ذاته مكسب يازعيم

وده الصح انك تحسب خسارتك قبل مكسبك

علشان متقعش فى فخ المارجن كووول

---------- Post added at 07:52 PM ---------- Previous post was at 07:49 PM ----------

الاخ
revenge

عنده 11 مشاركه

ومحسوبله 95 دولار

طب ازاى طيب كده ؟؟؟؟؟

ahmed saleh
06-27-2012, 22:56
فعلا ان الموضوع دا مهم جدا جدا
ولازم على كل واحد ان يعملة وبلذات المبدائين لان يجب الحذر من السوق الفوركس لانة من الممكن ان تخسر الكثير والكثير ويوجد كثير خسرت بسبب هذا الموضوع وعدم الاهتمام بة

---------- Post added at 10:56 PM ---------- Previous post was at 10:54 PM ----------

اكيد بلطبع انة لازم على كل تاجر ان يحسب مقدار الخسارة وان يخصص جزء او يوقل انا اقدر اخسر كام
ويحدد على اساسة النقطة الى هيحطها عشان ميعتمدش على المكاسب الى هيحققها وفجاء يخسر كل الى فى الحساب مرة واحدة

dodovedo
06-28-2012, 09:13
اخى الكريم
امر وقف الخساره هوز الدرع الواقى لحسابك
ولازم لازم نهتم بيه ومقدرش منلتزمش بيه
تقبل مرورى

p2000
06-28-2012, 16:08
شكرا لعرضك هذا الموضوع الهام أخى... وفى انتظار شرح باقى الاوامر فى الميتاتريدر لكى يتفيد كل المبتدئيين..
شكرا لك اخى

hesham1046
06-28-2012, 22:31
وقف الخسارة مهم جدا الان تحمى اموالك من الفقدان او ن الخسارة
لكن اذا اتعبت بعض الاستراتجيات التى تعتتمد على الاستوب لووووووز سوف تكسب الكثير
لكن اهم هو الاستوب لوز
واشكرك على موضوعك الممتاز

elazez
06-28-2012, 23:59
مجهود تستحق الثناء عليه
اوافقك الراي تماما بان الاستوب لوز او وقف الخسائر
مهم جدا ويعتبر سترة النجاة للمضارب

rabah
06-29-2012, 00:04
شكرا لك اخي على هذا الشرح المميز

وفعلا هذه ميزة رائعة للحد من الخسارة

وتضمن عدم المخاطرة براس المال

محمد فرغلى
06-29-2012, 10:21
و الاختلاف في الراي عادي

jihadazzam
06-29-2012, 10:49
و الاختلاف في الراي عادي

السلام عليكم
نعم اخي هذه الطريقة تحافظ بها على حسابك وهذا ما تعلمناه من تجاربنا
بالفوركس بتكون انت الكسبان من صفقاتك ومرتا ح مع حسابك

sobissa
06-29-2012, 15:45
نشكر أخي على موضوع الذي من الواضح أنه أخد منك الوقت الكثير ونتمنى أن يستفيد منه باقي الأعضاء ويعود عليهم بالمنفعة

p2000
06-29-2012, 16:46
عام انا لا افضل وضع وقف خسارة لو كنت استطيع المتابعةلاكني انصح ايضا برسم الترندات والأعتماد عليهابستخدمه فى تقوية تحليلى ومعرفة حدود التصحيح

HUSSENEY
06-29-2012, 18:29

waleed adel
07-06-2012, 21:29
اغلب المتاجرين ممن خسروا حساباتهم ستجد ان سبب الخسارة طبعا
عدم استخدامهم لوقف الخسارة

derfcase
07-08-2012, 14:57
موضوع مطول نسبيا اخي الكريم
painofhell
فلو كان اختصاره في فقرة مثل فقرة

وقف الخسارة العادي: وهو وقف خسارة بنسبة محددة للمضارب اليومي بشكل كبيريلتفت إلى العمله وعند وصوله إلى هذا السعر، ويستخدمه .
يجب أن يكون هناك سعر مستهدف أو نسبة لوقف الخسارة في كل عملية شراء. لكن هناك عملات مثل الباوند ين مثلا نزولها كبير وصعودها كبير ولهذا فهناك اختلاف في تحديد نسبه الخسارة لكل عمله على حسب حركتها
يحدد المختصون بالعملات ضعف الربح المتوقع ليكون هو وقف الخسارة، مثلا إذا كان السعر المستهدف هو 10% يكون سعر وقف الخسارة 20%.

او فقرتين علي الاكثر لربما كان افضل - علي العموم مجهود جيد تشكر عليه

yassoo011
07-08-2012, 15:50
من اكثر الاخطاء التي يقع فيها معظم التجاتر هي الاستوب لوست
فكم من حسابات خسر رأس مالها بسبب اهمال ستوب لوست كما حصل معي
فعدم عمل ستوب لوست يتحول اليى كارثة بالنسبة للحساب

shady hamza
07-08-2012, 17:43
أكثر الحسابات التى فقدت بالكامل والخسائرة الفادحة بسبب ان المتاجر لم يلتزم بوقف الخسارة
فالأستوب هو فى حد ذاته ربح للحساب وذلك عن طريق حمايته من تفاقم الخسارة او استمرار الأنعكاس
وبيعتبر تحديد نقطة الأستوب من اكبر العوائق التى تحير الكثيرين

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:16
تسلم ايدك ع الموضوع وانا ارى ان وقف الخساره فعلا من اهم اساسيات اداره رأس المال
وارى ان التاجر الناجح هو اللى بيستخدم وقف الخساره لانه بيحدد مقدار خسارته ومقدار ربحه
وان فيه تجار كتير اوى خسرو بسبب عدم استخدامهم لوقف الخساره

ehab
07-09-2012, 06:49
طبعا ستوب لوز ده مهم جدا لوقف الخسارة انا مش متمكن فية
ولكن بحاول اتعرف علية من خلال الديمو وادينا بنتعلم

mrxr00t3d
07-09-2012, 07:25
شكرا يا أخي على الموضوع و هو مهم لجميع المستثمرين
و خصوصا دوي المبالغ الكبيرة و شكرا

magic777
07-10-2012, 19:06
أكثر الحسابات التى فقدت بالكامل والخسائرة الفادحة بسبب ان المتاجر لم يلتزم بوقف الخسارة
وبيعتبر تحديد نقطة الأستوب من اكبر العوائق التى تحير الكثيرين

بس فيه برده حسابات خسرت كتير بسبب الاستخدام الخاطئ لاوامر وقف الخساره برده
وده من وجهه نظري فن ومحتاج مهاره عاليه علشان تقدر تحط الاستوب على نقاط حديديه
السعر ميقدرش يضربها بسهوله الا فعلا لو تغير اتجاه صفقتك

mohamed yossef
07-21-2012, 03:24
الله ينور عليك وتسلم يا غالى على الشرح
فالاستوب لوز اداة قوية اذا ما عرفت استخدامها الصحيح

hesham1046
07-21-2012, 04:33

derfcase
07-21-2012, 05:32
بس فيه برده حسابات خسرت كتير بسبب الاستخدام الخاطئ لاوامر وقف الخساره برده
وده من وجهه نظري فن ومحتاج مهاره عاليه علشان تقدر تحط الاستوب على نقاط حديديه
السعر ميقدرش يضربها بسهوله الا فعلا لو تغير اتجاه صفقتك

بالضبط اخي الكريم
magic777
و هنا تكمن براعة التاجر في ان يجعل السوق يضرب امر التيك بروفيت في صفقته قبل ان يصل الي امر وقف الخسارة

زيزو
07-21-2012, 06:50
معلومات قيمة جدا ومفيده
للمبتدئين امثالي
وبجد المنتدي في قمة الروعة

spiderxp
07-21-2012, 19:06
هوا على حسب دماغ البروكرز مثلا انا مش بحب اعمل ستوب لوز عشان بيحصل ارتداد او عاوز اعمل صفقة سوينج

msh3egy
07-25-2012, 18:17

abdallah elbaz
07-29-2012, 17:48
هو الاستوب لوز هام جدا
فى ظل ان الخساره دي حاجه اكيده فى عمليه المتاجره
ولكن اننا نقلل الخساره ده شئ ممتاز او نحدها

gamal
07-29-2012, 18:03
هو فى اختلافات كتير فى هذا الموضوع بس لابد من ان التاجر
يلحق من انة يوقف الخسارة حتى لاتزداد وميحصلش خسارة كبيرة

EngAhmed
07-31-2012, 23:32
وقف الخسارة من الاساسيات فى السوق بالذاات لو انت بعيد عن الجهاز انما الواحد لو قريب من الجهاز فى ستوب بيبقى فى دماغ الواحد

EngAhmed
07-31-2012, 23:34
وقف الخسارة مهم جدا خصوصا لو انت بعيد عن الجهاز برة البيت مثلا انما لو قدام الجهاز ممكن متحتجهوش اصلا

marou49
08-02-2012, 21:22
ماأكثر الحسابات التى فقدت بالكامل والخسائرة الفادحة بسبب ان المتاجر لم يلتزم بوقف الخسارة
وبيعتبر تحديد نقطة الأستوب من اكبر العوائق التى تحير الكثيرين من المتاجرين فأختيار نقطة الأستوب الجيدة عامل مهم لنجاح الصفقة

hesham1046
08-03-2012, 01:51
انت ممكن تستغنى عن الاستوب لوز با دخول فى الهيدج دة هايعزز موقفك ويكسبك بس الاستوب لوز و السعر عكس هاتخسر

mmm2013
08-03-2012, 02:00
هذا بالفعل كلام جيد وانا اعتقد انه من يقوم بفتح صفقه او العمل على استراتيجيه بدون وقف للخساره فهو يجعل من صفقته الخساره الكبيره لان الخساره فى هذه الحاله تكون خساره الحساب كله

yusef2011
08-04-2012, 00:19
انا لست محترف كثيرا في المجال

لكن انا افضل ايقاف الخساره الكبيره وافضل الستوب للصفقه

مثل ماقلت مازالت المعركه مستمره تحتاج طريقه واستراتجيه .. وكل واحد له طريقته المناسبه وكلنا نتعلم من بعض

skooter8
08-04-2012, 09:54
بالنسبة لي اخواني اعزائي احبائي افضل ستوب لوووس على الاطلاق هو الذي يوضع عند
نقطة الدخول هذا ما في شيء احلى منو و احلى من العسل
هههه يضمن ربح او تعادل لا غير
الله يخاؤرجنا

Eng PTC
08-04-2012, 11:37
الستوب لوس حجة مهمة كثير
وكثير كثير من المبتدئين يجهلون كيفية استخدامها
يا ليت نلاقي شرح مصور عشان اخوانا المبتدئين يستفيدون من الموضوع

moneymachine5
08-04-2012, 16:15
تحسبا لاي ظروف ولسياسات المتاجرة لابد من تحديد حد للخسارة

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 17:24
الستوب لوس حجة مهمة كثير
وكثير كثير من المبتدئين يجهلون كيفية استخدامها
يا ليت نلاقي شرح مصور عشان اخوانا المبتدئين يستفيدون من الموضوع

الشروحات اصبحت بالفيديو ياغالى

يعنى اى شرح الاعضاء يطلبونه

الاخ دودو بارك الله لنا فيه - هو المسئول عن الشرح بالفيديو

رجاء دخول الموضوع هناك وطلب اى شرح

osama shaban
08-04-2012, 17:27
انا اعتقد ان الاستوب لوس مهمه اوي بس اتخدمها بطريقه معينه مش مثلا ضعف الهدف وخلاص
الاستوب لابد ان تكون محسوبه ومدروسه كويس وتكون تحت دعم قوي او مقامه قويه
بمعني السعر لو ضربها هيكمل في الاتجاه الجديد

ahmedyousef33
08-04-2012, 17:28
انا شايف ان الواحد لما يكون فاتح صفقه لازم يفضل جنب الجهاز

x-sat-x
08-04-2012, 18:50
جزاك الله

استفدت منك الكثييييييييير في موضوعك هذا، أخي

شكرا لك

kingman
08-05-2012, 00:27
انا اعتقد ان الاستوب لوس مهمه اوي بس اتخدمها بطريقه معينه مش مثلا ضعف الهدف وخلاص الاستوب لابد ان تكون محسوبه ومدروسه كويس وتكون تحت دعم قوي او مقامه قويه بمعني السعر لو ضربها هيكمل في الاتجاه الجديد افضل مناطق للأستوب هى المستوى السعر الذى يتزقع اذا وصل اليه فمعناه ان السعر سيستمر فى النعكاس فأفضل شئ ان يتم الخروج من هذه النقطة وطبعا من المناسب الا يزيد الأستوب عن الهدف ليحدث توازن

mokhtar26
08-05-2012, 01:30
السلام عليكم
وقف الخسارة مهم في الفوركس و يتم احتسابه حسب الاستراتيجية و الفريم المستعمل حيث يكون 20 الى 30 في فريم الربع ساعة و حوال 50 في فريم الساعة لذا يجب اختيار استراتيجيات فعالة حتى نتجنب ظرب الوقف باستمرار
بالتوفيق

medhat
08-05-2012, 01:35
من اصعب الامور هى عمليه وقف الخساره فعند عمل هذا الامر احيانا تكون متشكك هل هذا قرار سليم
ام الاستمرار افضل كما ان اعتقاد الانسان بانه واثق من تقديراته تجعله احيانا يتخلى عن هذا الحظر الواجب

hend
08-11-2012, 17:09
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

Mohammed kabeel
08-11-2012, 17:10
السلام عليكم
فكرة كويسه اوى جزاك الله كل خير يا برننس

magic777
08-11-2012, 20:48
افضل مناطق للأستوب هى المستوى السعر الذى يتزقع اذا وصل اليه فمعناه ان السعر سيستمر فى النعكاس فأفضل شئ ان يتم الخروج من هذه النقطة وطبعا من المناسب الا يزيد الأستوب عن الهدف ليحدث توازن

ايوه بس لازم ناخد في اعتبارنا برده وقت وصول السعر للمستوى ده وطريقه كسره لان كتر اوي حركات الكسر الكاذب الفتره دي
وبتلاقي الواحد يحط الاستوب عند مستوى قوي والسعر يكسره يقوم يفتكر ان كده الاتجاه اتغير
ويدخل معاه يرجع السعر تاني يمشي في الاتجاه السابق

master_egypt
08-11-2012, 22:52
انا شايف ان الاستوب مهم جدا فى اى اوردر اى شخص ممكن يتفحه لكن الاغلبيه لا تستخدمه وهذا يعتبر خساره كبيره جدا لان خساره دولار افضل من خساره الف دولار وممكن تعوض الدولار بسهوله لكن الالف للاما تقدر لاما متقدرشى

aminewactop
08-24-2012, 15:23

و يحقق الهدف و اكتر كمان

hebarn
08-24-2012, 19:13
انا الصراحة مش بستخدم وقف الخسارة لسبب ان كل شغلى والصفقات الى فتحتها كانت راس مالها صغير قوى
فلو خسرتة مش مشكلة كمان هو بيكون عبارة عن بونص الشركة انما وقف لخسارة دى اعتقد انها تكون مهمة للحسابات الكبيرة

hesham itch
08-31-2012, 16:23
اعتقد انه من اهم الخطوات التى يتم العمل على اساسها والتى يلزم لوضعها
ان يكون المتاجر جيد بدرجة كبيرة حتى يحقق هدفه دون الحاجة اليها

thunderfot
08-31-2012, 16:27
موضوع جميل

وأضافه بسيطة أن الوقف المتدرج ستجده في برامج التداول باسم

trailing stop

بارك الله فيك

mohamed alalfy
09-09-2012, 18:19
السلام عليكم
افضل استخدام لوقف الخساره هى
الغاء الصفقه عند اقل خساره
ممكنه حيث الخساره القليله ولا
المكسب البعيد ثم بعد ذالك
ادرس الاسباب التى ادت الى الخساره
وذلك عدم تكرار هذه الخسار مره اخرى
وبعد ذالك اتجه الى تعويض ما تم من اخساره
وشكر الله سعيكم

pop00000089
09-09-2012, 21:07
من استراتجيات راس المال وقف الخسارة ووقف الربح
حتى لا تتفاقم المشكلة وتؤدى الى خساير فادحة وتسبب فى ضياع الحساب

mohamed alalfy
09-23-2012, 18:36
السلام عليكم
شكرا جزيلا على
كل ما تقدمه لنا من معلوات
ونرجو من سيادتكم
ان تقدمو لنا كل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

sokay
09-23-2012, 19:08
شكرا على المعلومة الجميلة سابحت جيدا عن هدا اشان

nabeel_25
09-23-2012, 19:11
نعم شكلرا لك اكيد معلومة مفيدة
المعلومات وفعلا وقف الخسار مهم عشان ما يسير خسارة كبيرة

simo512
09-26-2012, 03:15

nabil9
09-28-2012, 18:32
ياريت يا جماعه نوضح النقطه دى اكتر من كده لآنى مش فاهمها كويس
وشكر على المجهود المميز ده واتمنى مزيد من الجهد
والوقوف على هذه النقطه والشرح عليها
وتحياتى لكم

noureen
10-06-2012, 04:01
و الله شرح رائع و لكنى لا افضل الاستوب لوز ابدا و استبدله بالهيدج او التبريدات
على حسابك ما يسمح
تقبل مرورى

rigiray
10-06-2012, 21:19
سلام الله عليكم
لقد كثرت الحسابات التى فقدت بالكامل والخسائرة الفادحة بسبب ان المتاجر لم يلتزم بوقف الخسارة

mohammed salah abdou
10-06-2012, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا على حد علمى ان وقف الخسائر انك بتحدد سعر البيع عند سعر معين
بحيث ان لو نزل السعر عن كده تبقى انت فى الامان وشكرا

themystery
10-09-2012, 01:07
مشكور جدا صديقي الستوب لوز مفيد جدا لأنه حزام امان الحساب
و موضوع مفيد للجميع
تحياتي

ptczalat
10-09-2012, 01:12
الشرح جميل جدا لكن بحكم خبرتي البسيطة ماقدرش بصراحة اشارككم في المنقاش
لكن انا قريت الموضع علشان اتعلم من حاجة جديدة

keko
10-15-2012, 22:58
طبعا كلامك جميل وتعريفاتك لوقف الخساره شىء اجمل فانا من راى كل من يتعامل فى التداول باسلوب
وقف الخساره افضل من الى بيتعامل بدونه وخصوصا اذا كنت من المبتدئيين

MAGDY
10-17-2012, 04:18
أفضل استخدام لوقف الخسارة ، المُسمى : ستوب لوز
هو عدم استخدامها مطلقاً
فهو أسرع طريق للخسارة ، بل ولخسارة رأس المال كله
وكل شيخ وله طريقة
تحياتى

blackknight
10-17-2012, 05:37
شرح سهل ومبسط لموضوع غايه فى الاهميه وانصح كل المتداولين خصوصا المبتدئين
بعدم اهمال البونص والاعتماد عليه كليا فى لبصفقات والله الموفق

النسر الأسود
10-17-2012, 14:48
ستوب لوز بيختلف من صفقة الي اخري ده بيبقي علي حسب الاستراتيجية المتبعه اذا كانت علي المدي الطويل او اذا كانت سكالبينج عشان كده مفيش عدد نقط معين للستوب لوز بس هو لازم نستخدمه عشان الحد من الخسائر

ososbahar
10-17-2012, 14:54
السلام عليكم
موضوع شيق جدا لكن ليه احط استوب لوز ضعف الهدف اللي انا عايزه ..مش المفروض يبقي اقل منه

lovemoon
10-17-2012, 14:59
انا استخدمت الترينلنج ستوب
بس حاسس اني مش عارف استخدمه صح
لما يكون التارجت الرئيسي مثلا 50 نقطة
و اعمل تريلينج حوالي 20 نقطة
و احصل علي 20 نقطة و في الاخر برضه يصل الي
التارجت الرئيسي

mitorh
11-16-2012, 21:58
السلام عليكم استخدام الوقف لتحديد الخسائر يكون حسب صفقاتك و حسب دخولك و يكون غالبا في آخر قمة وآخر قاع و يستحسن او يكون اعلى مقاومة او اسفل دعم بعدة نقاط و الله الموفق

ahmed sleem
11-17-2012, 02:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بعتبر الاستوب لوز هو صمام الامان لي عند دخول اي صفقه فهو شيء اساسي عندي
تقبل مروري

kingmos4
11-17-2012, 17:50
بصراحة يااخوانى انا لا استخدم الستوب لوز
لنى بكون امام الشارت متابع الصفقة حتى لو عكست عليا مادام دخولك من مكان صحيح
فلابد ان يعود السعر لمساره الطبيعى ولكن ان تركت الجهاز لاى ظرف ما فلابد ان تضع ترجت وستوب لوز

mahmoud1
11-17-2012, 18:53
الاستوب لة اكتر من طريقة اللى بكيون عندة خبرة اكتر بيقدر انه يحدد الاستوب لوز المناسب ممكن يتحدد عن طريق الدعوم والمقاومات او الترند او عن طريق عدد معين من النقاط فى اكتر من طريقة او تحديد خسارة من نسبة راس المال وكل ما يكون التاجر لدية خبرة اكتر كل ما يكون قادر على تحديد الاستوب المناسب

youssef1025
11-17-2012, 22:10
السلام عليكم وقف الخسارة اي stop loss بالانجليزية هو امر بوقف خسارة المتاجر اذا انقلب عليه السعر اي التاجر مثلا اشترى في حين السعر نزل اي عكس عليه السعر فهو سلاح ذو حدين في نفس الوقت و لكن كيف ممكن يستعمله المتاجر؟؟ هناك عدة طرق حسب راس المال و حسب الاستراتيجية و حسب الفريم الى غير ذلك.

abeedkid
11-17-2012, 22:25
من الاخطاء الذي وقعت فيها في بدايتي مع الفوركس عدم وضع وقف لخسارة
ودخول الصفقات عشوائيا مما خسرنا الكثير

vip1988
11-17-2012, 23:01
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والاكثر من مفيد
بالتوفيق ان شاء الله للجميع

Minismsm
11-18-2012, 01:49
موضوع جميل جدا وشيق ..

أهم حاجة وضع الاستوب يكون اقل من الهدف عندي .. نصف الهدف مثلا

وبالطريقة دي الربح جاي جاي بإذن الله .. لان وضع الاستوب لوس في حد ذاته ربح وهو فعلا أساس وجودنا في هذا السوق

شكرا لك

amin dabes
11-18-2012, 12:08
طبعا انا مقدرش ادخل صفقه الا وانا محدد الاستوب لوز لان دا بعتبره بمثابه صمامه امان لي

MenaRomany
11-18-2012, 15:06
السلام عليكم

شكرآ علي توضيح مفهوم توقيف الخساره Stop Loss

في انتظار جديدك

azifek
11-26-2012, 12:33
شكرا لك أخي على توضيحك لوقف الخسارة
فشيئ ضروري لكل متداول أن يضح وقف الخسارة أو سوتب لوز بتعبير آخر
و ذلك حتى يتجنب أي مفاجأة غير سارة تمرجن حسابه

Mamadof55
11-26-2012, 23:18
مهما كنا نثق فى اتجاه الشارت فانه يتعين علبنا وضع استوب لوز ثابت لكل صفقة و انا عن نفسى التزم باستوب لوز يكون ضعف التيك بروفيت فى جميع صفقاتى و يكون الاستوب لوز 30 نقطة

ahmed ousalah
11-27-2012, 02:32
يا اخونا السلام عليكم ورحمة الله و بركاته انا لسه مشعارف استعمل stop lose و take profit
في حد ممكن يشرح لي انا حاسس حالي مش فاهم حاجة و كمان الهيدج انا مش فهموا اتمنى تساعدني يا اخواني وجزاكم الله بخير

mohamed djat
11-27-2012, 17:05
الهيدج اللى يجيده ويتقتنه لن تكون بفضل الله اى صفقة خاسرة ودائما يقال الهيدج للمحترفين لما فيه من مهارة فى
التحليل واختيار نقط الفك الجيدة

أمير الحياة
11-29-2012, 11:36
انا معاك طبعا وقف الخساره من اهم اهم حاجه في الفوركس ومن غيره حتندموا زي ما أنا ندمت

radoinehajhouji
11-30-2012, 02:17
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

Diab.forex
11-30-2012, 02:58
انا اوافقك جدااااا لانى كنت اعتقد انى السعر سوف يرجع الى ربح تانى ولا استعمل ال ستوب لوز
وخسرت كل النقود اللى فى حسابى لذا بدأت استخدمها واحاول انى استخدمه بطريقة صحيحة

محمود شبايك
11-30-2012, 03:29
بص الاستوب لوز ده مش بيوقف الخسارة بس لا ده من فوايده انه بيمنع عنك
تصفير حسابك وكمان له سلبيات انه بيوقف الربح عند حد معين يعنى مكسبك مش بيكون كبير اوى

issa1988
11-30-2012, 03:31
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
انا برأي ان الستوب لوز هوا من اهم الامور التي يجب علينا ان نستخدمها لتفادي خسارت الحساب بشكل كامل
وشكرا

hossam eden
11-30-2012, 03:32
الاستوب لوز هام جدا بالنسبة لنا اصحاب الحسابات الصغيرة لانه يوقف الخسارة عند الحد المسموح
ولا يتعداه حتى لا يدمر راس المال

economist252
12-05-2012, 21:26
المقولة الي اعجبتني كثيرا و التي يجب ان تضع نصب اعين كل متاجر خساره صغيره مؤكده افضل من مكسب بعيد مشكوك فيه و هنا دور ادارة راسمال وو دور الستوب لوز لتحديد الخسارة و هو ايضا سلاح يقيك مرارة الخسارة تقبل مروري

ahmedsaied
12-14-2012, 18:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا اشكرك على موضوعك المفيد وثانيا الستوب لوز من اهم الاشياء التى يجب علينا اتقانها واستخدام اادرة راس المال هو السبيل الوحيد للنجاح فى هذا العالم وانا شخصيا استخدكم امر وقف الخسارة واجنى الارباح اول باول

brahimbba
12-14-2012, 18:45
شكرا اخي على ذه المعلومة الرائعة والمفيدة وان شاء الله تقل الخسارات وتزداد الارباح لكل الاعضاء

Dancober
12-14-2012, 19:05
للاسف انا اتعلمت استخدم الاستوب لووز بعد ان فقدت 600 دولار من حسابى وبعدها مكنتش بعرف اتعامل كويس ففدت باقى الحساب كاملا ولكن اتعلمت والحمد لله بس بمبلغ كبير اوى ربنا يعوض عليا

hossamzaki333
12-15-2012, 21:39
هو هدف وهمي مستهدف عند نزول السعر يتناسب طردا مع عدة عوامل هي خطوط الدعم والمقاومة المركز المالي للشركة مدة الاستثمار الكثير منا يجهل معنى وقف الخسارة وخاصة للمضارب وهو وقف خسارة بنسبة محددة للمضارب اليومي بشكل كبير يلتفت عند وصوله إلى هذا السعر وهو إبقاء نسبة وقف الخسارة

radoine
12-15-2012, 22:57
هدا الشرح الصحيح اخي و ستوب لوز يساهم بحدا كبير في حماية حسابك
مشكووووور

irzan
12-15-2012, 23:10
السلام عليكم المشاركة الاولى تي في المنتدى صحيح الكثير منا لا يستخدم ستوب لوز رغم معرفتنا لاهميته خاصة المبتدئين وهدا خطأ فادح لانه بدون استعماله قد تتسبب في خسارة رصيدك في صفقة واحدة .

Bader Haidar Khazma
12-19-2012, 09:10

منتصركو
12-19-2012, 10:57
شكرا اخي علي هذه المعلومات التي هي في حد زاتها ربح كبير
وتمثل غايه الاهميه للمتاجرين ويجب الوعي عليها جداااااا

ibrahiem2012
12-19-2012, 11:41
فعلا انا لا استغني عن الاستوب لوز في صفقاتي وافضل ان ادخل في صفقات
الاستوب لوز لها صغير يعني تكون قريبه من مقاومه او دعم وترند قريبين

mero12
12-19-2012, 12:07
بالطبع الاستوب لوز الى الان لحد معرفتى انه الافضل
لكى نقلل الخسائر ونكون حذرين من اى خساره لكى نكون قادرين على تحقق الربح الملائم

b2000
12-19-2012, 14:25
امر وقف الخساره من اهم ادوات المتاجره وبدونه من الممكن ان يتمرجن الحساب لان الاستوب لوز هو الذى يحمى الحساب من الخسائر الفادحه
شكرا على الموضوع وبالتوفيق

amazirr
12-19-2012, 15:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا على المعلومات وجزاك الله خيرا في ما تعمله

yaallah3
12-20-2012, 13:17
جزاك الله خيرا على الشرح الرائع وفعلا استخدام الستوب لوس مختلف من شخص الاخر
ولكنه مهم جدا فى جميع الاحوال والطرق

alalfy
12-21-2012, 11:51
اأالسلام عليكم
اخى الكريم كثر الحسابات التى فقدت بالكامل والخسائرة الفادحة بسبب ان المتاجر لم يلتزم بوقف الخسارة
وبيعتبر تحديد نقطة الأستوب من اكبر العوائق التى تحير الكثيرين من المتاجرين فأختيار نقطة الأستوب الجيدة
وشكر الله سعيكم

تشلساوي مكناسي
12-21-2012, 14:55
فعلا أمر وقف الخسارة مفيد جدا لنا نحن المبتدئين
لأنه يمنع أن الحساب يتمرجن ويخلينا ممكن نعوض الخسارة
صراحة أنا لا أستعمله كثيرا لكن أندم كثيرا على ذلك لأنه مفيد جدا

themystery
12-21-2012, 17:48
وقف الخساره ده سلاح ذو حدين جميل
جدا انك تعرف انه هيمنع حسابك من انه يتمرجن مع ذلك لو حطيته ف مكان غلط ممكن يتضرب ف حركه تصحيح و بده
انته مش هتعمل و لا صفقه صح

محمد جمال محمد احمد
01-18-2013, 22:40
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

basom59
01-19-2013, 16:48
سوق الفوركس ده مجنون اووي شوية فوق وكتير تحت بس المشكلة ان الواحد بيحس ساعات انه الفوركس معاند معاه يعني لو حطيت استوب لوز يضربه بالظبط ويروح مصحح بعدها تاني

العزوني
01-21-2013, 04:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
وانا ايضا افضل هذا الامر وشكرا

derar
01-28-2013, 10:30
صباح الخير
امر الستوب لوز مهم
جدا ولكن مش اي واحد
بقدر يستخدمه الا الخبير والمحترف

insta client
01-28-2013, 21:41
والله يا جماعه الستوب لوز لا غنى عنه وبجد من احسن الحاجات ان يكون فى ستوب لوز وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

ياسر
01-28-2013, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
وانا ايضا افضل هذا الامر وشكرا

yousef
01-28-2013, 21:45

الكثير من المضاربين لا يضعون نسبة لوقف الخسارة ظنا منهم أنه لن يبيع إلا برأس المال على الأقل. لكن إذا لم تكن مضاربا أسبوعيا أو مستثمرا لمدة 3 شهور، فننصحك باستخدام أمر وقف الخسارة حتى لا تندم، وفكر بعملات جديدة تعوضك عن الخسارة، وضع نصب عينيك الربح والخسارة بالنسبة للزمن

" من الاخطاء القاتله في المضاربه ، محاولة تحسين سعر مركز خاسر

Aya Ali
01-29-2013, 04:42
انا مبتدئه بس مواضيع الستوب لوز دى خنقتنى بصراحه مبقتش عارفه كويس ولا لا
بالتوفيق للجميع

dragonx
01-29-2013, 05:43
وقت الخسارة مهم جدا تحديده والاهم هو ان تعلم من نفسك الى متى سوف تستمر في الصمود في الصفقة

رحم الله امرا عرف حده فوقف عنده

mddellel
01-29-2013, 05:58

علاء أبوشامة
01-29-2013, 06:01
افضل طريقة لتجنب الخسارة هو التحليل المتقن فنيا واقتصاديا لمنحنيات الرسم البيانى أمامك ومعرفة نقط الدخول و الخروج ثم اتخاذ القرار

anzerg11
01-29-2013, 07:41
وقف الخسارة مهم في الفوركس و يتم احتسابه حسب الاستراتيجية و الفريم المستعمل لذا يجب اختيار استراتيجيات فعالة

RAHAA
01-29-2013, 09:05
بس انا جربت اكتر من مره اعمل استوب لوز

بس كل مره الصفقه بتقفل على خسارة

انا مش بحب اقفل الصفقه على خسارة

بتركها حتى تربح بس طبعا الاستوب لوز مهم لاى متداول بيخرج كتير من البيت

فارس بلاحدود
01-29-2013, 10:51
سر البقاء في السوق هو اداره راس المال و استوب لوز
لان الاستوب هو غطاء لحسابك من الانعكاسات
لذا فيجب الاهتمام كل الاهتمام به
حتى يظل حسابك ينبض بالحياه

abeedkid
01-29-2013, 13:42
وقف الخسارت او الستوب لوز مهم جدا خسر اكثر من حساب لعدم استخدامه
لك كل الشكر اخي الكريم للتنبية الى مثل هذه الامر المهم وان شاء الله يستفيدو
منه الاعضاء الجدد

kebaierkhaled
01-30-2013, 06:51
و الاختلاف في الراي عادي

Diaa Mohamed Gad
03-07-2013, 22:30
لابدا على الا نسان ان يعم لجيدا متى يستخدم هذا النوع من التداول حتى لا يخسر كثيرا ولا يضيع مجهوده سدى ويجب عليه ان يضع حدا لخسارته حتى يتسنى عليه ان قد ربح من تضاربه ولو شيئا بسيطا

emam
03-10-2013, 11:54
خى الفاضل ماذا تقصد بمعادلة فيوبانتشى لوقف الخسارة كى نستفيد منك

rebaoui
03-10-2013, 12:11
السلام عليكم
اولا مشكور على موضوعك الجميل و المتناسق
2/ و قف الخسارة عند الكثيرين سلاح ذو حدين فان لم تستطع حسلبه بدقة
فقد يحول صفقتك الرابحة الى مجرد خسارة
دممممتم في رعاية الله و تقبلوا مروري

ess_ess
03-10-2013, 13:02
جزاك الله خيرا اخى الفضل على شرح وقف الخسارة وانا عن نفسى أرى انه مهم لكل مبتدأ فى الفوركس

yacrao
03-10-2013, 13:57
في الحقيقة انا افضل وقف الخسارة المتحرك وهو الذي يتحرك مع الارباح ماشيا حتى
ينقلب السعر وتاخذ الارباح التي وصل اليها السعر في تلك المرحلة

ميوية حسن
03-10-2013, 13:57
احب مثل هذة المواضيع لانى استفاد منها كثيرا
اشكرك على هذا الموضوع فالاستوب لوز فى كثير
من الأحيان بيبقى ربح فى حد ذاته
وكل واحد ليه طريقته فمثلا شغل المضاعفات
ممكن يكون افضل حل للتخلص من الأستوب لكن له شروط معينة

Diaa Mohamed Gad
03-10-2013, 15:27
لابد من الستخدام هذا النوع من التوقف حتى لا تتعرض للخساره الكبيره الفادحه فى وقت من الاوقات ولابد من استخدامه فى الوقت المناسب ووضح حد للخساره

said magdy
03-10-2013, 15:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد وقف الخسار مهم عشان محيحصلش خسارة كبيرة

joker7diaa
03-10-2013, 16:56
في الحقيقة انا افضل وقف الخسارة المتحرك وهو الذي يتحرك مع الارباح ماشيا حتى
ينقلب السعر وتاخذ الارباح التي وصل اليها السعر في تلك المرحلة

هذه الطريقة عندما كون للصفقة اكثر من هدف كلما حققت الصفقة هدف من الاهداف نقوم برفع الستوب لوز للهدف الى بعده .. طريقة جيدة للصفقات ذات الاهداف الكثيرة

alga7edlord
03-10-2013, 16:58
السلام عليكم لابد من دخول صفقه تجريبية حتى نتعلم الدخول الى الصفقات الحقيقة

girges
03-10-2013, 17:02
مساء الخير اخى الكريم
شكرا علي مجهودك الرائع وشرحك القيم اتمنى ان يستفيد الكل منه
تقبل مرورى

Omaryat1
03-10-2013, 17:11
السلام عليكم و رحمة الله
أخي أفضل استخدام حسب ما أرى هو في تحديد الخسارة و أيضا عند الربح الحفاظ على الأرباح

verdi verdi
03-10-2013, 18:27
السلام عليكم فعلا موضوع الستوب لوز موضوع شائك و الستوب لوز سيف دو حدين في استعماله مثلا هناك مضاربين لا يحددون الستوب لوز و ممكن يهرب بهم السعر و يخسرون الاف النقاط و العكس صحيح و هناك من يحدد الستوب لوز و انا واحد لان الستوب لوز ضروري جدا للحد من الخسارة لا قدر الله

moselm2011
03-10-2013, 22:59
اعتقد ان افضل وقت لاستخدام وقف الخساره (الاستوب لوز) هو وقت الاخبار
لشدة تاصير الاخبار على السوق وعصفها بالاسعار

tydia
03-10-2013, 23:03
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
مشكور غلى الشرح
انا في راي استعملها عندما اكون خارج البيت

ayman.shosha
03-11-2013, 19:20
شرح رائع والله
بس عن نفسى
لا استغنى عن الهيدج

ashwaa353
03-11-2013, 20:31
مشكور اخى الغالىpainofhell علي شرحك الوافى لمميزات الاستوب لوس
وان كنت اعتقد الان محتاره بين رأيك ورأيك اخى naoual
اتمنى من باقى الاعضاء وضع خبراتهم فى الاستوب لوس

لماذا?
حللت صح و دخلت صح

جنه الرحمن
03-11-2013, 21:09
انا شخصيا عندما اخسر ابحث عن سبب الخسارة واعيد التقيم وهذا لايحدث الا اذاكان فيه استوب هو موت وخراب ديارررررررررررر

Heba Elhawal
03-11-2013, 21:57
شكرا ليك على افادتنا بموضوعك الرائع
انا بصراحة احب استخدمه بس بلاقي موضوعات اخرى على المنتدى بتحذر من استخدامه

hazar
03-12-2013, 00:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتــــــه
شكرا لك اخي الغالي على الشرح الاكثر من الرائع
جعله الله في ميزان حسناتك
تقبل مروري و تحياتي للجميع

salim99
03-20-2013, 21:21
مشكور اخي على موضوع جميل فعلا وقف خسار امر مهم يجب على كل شخص
ان يحدد هدف معين وياخذ استرتجية معين ويضع حد لخساره

amrsadeq
03-20-2013, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله
انها طريقة مفيدة للوقف ولكن هناك العديد منها افضل ارجو معرفتي بهم

google
03-23-2013, 14:05

taoufik bajjou
03-31-2013, 20:30
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك على الموضوع و الأعضاء على الردود أنا أجد وقف الخسارة من الأمور المهمة في الصفقة

hafnaoui
03-31-2013, 20:36
السلام عليكم
شكرا جزيلا على هذه النصائح القيمة والمفيدة
حقا ان طرق وقف الخسارة مهم جدا لتقليص خسارة الصفقات المفتوحة

walidmax1974
03-31-2013, 20:53
السلام عليكم ... بالنسبة للاستوب لوز عرفت قيمته عندما تداولت تداول حقيقى و اوقفت
نزيف الخسائر بجد هو نوعا ما نقول عليه بر الامان شوية فى حالة الامواج العالية
و شكرا

heroo252
03-31-2013, 21:07
الاستوب لوز انا كنت بدخل صفقتى باستوب لوز صغير
يعنى ممكن 10% من الهدف
انما معظم الصفقات بتفشل الافضل ان الاستوب لوز ميقلش عن 50% من الهدف

profzezo_zedan
03-31-2013, 21:14
الاستوب لوز مهمه في اثتاء المضاربه
دي اهم حاجه لحمايه حسابك من الخسارة

maxerdark
03-31-2013, 22:28
والله يا اخى الكريم انا عن نفسى شايف ان الاستوب لوز يا باشا اهم حاجه يا غالى وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

monira salah
03-31-2013, 23:15
بجد كلام رائع وفعلا استفدت كتير خصوصا من الجملة دى
نظرية عظيمة فعلا وكلام مفيد جدا خصوصا للمبتدئين الى زيي تقبل مرورى وبالتوفيق للجميع يارب

egmagician
03-31-2013, 23:17
والله انا باعتبره سلاح ذو حدين ممكن يحميك من خسارة محققه وممكن كمان يحرمك من ربح محقق لانه ممكن بعد ما يضرب الاستوب لوز السعر يرتد تانى بس هايكون خلاص الصفقة اتقفلت

bondaa
04-03-2013, 13:08
اكبر فائده لاستوب لوز تتلخص في ان عمل استوب لوز للصفقه يحافظ علي اموالك من الضياع و فوائدها هامة جدا لجميع الحسابات سواء كانت لمبتدئ او محترف بحيث توقف الخسارة في حد معقول وتمنع الخسارة الكاملة بغلق الصفقه تلقائيا عند الوصول لنقط خساره معينه

canforex68
04-03-2013, 13:10
وقف الخسارة او ما يسمى بالستوب لوز فهو يطكون على حسب الاستراتجية
او على حسب طريقة عمل المتداول

shm
04-03-2013, 15:24
من اهم ما يميز المتاجر الناجح وضعه لوقف الخسارة فوق منطقة قوية يصعب على السعر الوصول اليه والتفنن في وضع وقف الخسارة اما الذين لا يعملون بوقف الخسارة سيأتي عليهم يوم من الايام سيتجرعون مرارة الخسارة الفادحة وسيندمون على عدم استخدامهم الاستوب لوس

omaima
04-03-2013, 15:32
اكيد وقف الخسارة دا شئ مهم جدا كلما امكن ذلك
مع اطيب تمنياتي بالتوفيق لكل اعضاء الجروب

maged mohamed
04-03-2013, 17:42
بسم الله الرحمن الرحيم
افادكم الله من المهم ان تحدد الهدف وتحد من الخسارة وتحقق الربح

الناصرمراد
04-03-2013, 18:18
اعتقد ان وقف الخسارة امر مهم في ادارة المخاطر و ادارة راس المال و لكن الاهم هو التحليل الفني
و اختيار وقف خسارة يجعلني مرن في تقبل الانعكاسات التي تسبق الربح لذا اعتقد ان تحديد نقطة الدخول من
اهم ركائز الفوركس

mintu
04-18-2013, 12:35
انا لا افضل وضع وقف خسارة لو كنت استطيع المتابعة وغالبا اضع وقف خسارة وهمي بمعني بضعه للأمان فقط

shaimaa abdalla
04-18-2013, 12:54
طلب وقف الخسارة - Stop Order
هذا الطلب يؤمن المتداول ضد الوقوع في خسارة كبيرة ، ويتم اعتماده فور فتح الصفقة أو مترافقا لها ، ولعله
أهم الأوامر على الأطلاق . يكون السعر المحدد في هذا الطلب أدنى من سعر الشراء في صفقات الشراء وأعلى
من في صفقات البيع . ويبقى هذا السعر ساريا للحظة اقفال الصفقة ، أو إقفاله هو من قبل العميل .
ده كده صح د

mohamed ramadan
04-18-2013, 13:40
اشكرك جداً علي هذا الموضوع
فبدون تقليل الخسائر فستكون خسارتي كبيره
انا عرفت قيمة الاستوب لوز دلوقتي

majed
04-18-2013, 13:44
اذا لم تستخدم وقف الخسارة سيكون هناك ضياع الحساب بأكملة ,
اهم شيئ هو تحديد نسبة الخسارة المحتملة... وممكن الاستفادة من وقف الخسائر المتحرك فهو مفيد وفعال

ABCD1234
04-25-2013, 21:55
امر وقف الخساره غاية في الاهميه
ويجب عدم اهماله اطلاقا وفي نظري هو اهم من التيك بروفت
ويتم تحديده اما بعدد نقط محدد او طبقا لاستراتيجيتك

hebkar
04-26-2013, 02:35
اعرف جيدا قيمه ستوب لوز ولكن للاسف لا يفلح معى
لاننى مازلت اتعلم طرق الدخول واختيار اماكن الدخول
اتمنى ان اتعلم قبل حرقه اعصابى هههههههههههههه

latraaa
04-26-2013, 19:15
الستوب لوز هي أداة فعالة و قوية و لكنها خطيرة في نفس الوقت لمن لا يتقنها، ارجوا أن يتقيد الناس بالشروط و يكونوا حدرين منها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

zeze mohamed
04-26-2013, 22:19
شكرا على شرح وقف الخسارة وانا اعرف انها مهمة جدا خاصة للاعضاء المبتدئين لان لازم يضعوا وقف الخسارة فى صفقاتهم

zamalkkkawy
04-28-2013, 20:20
نعم اخى الكريم ان الاستوب لوز من اهم الاشياء للمتاجرة الجيدة والتقليل من الخسارة وموفق بازن الله

mimo3050
05-15-2013, 04:09
وقف الخسارة من اهم الادوات فى تجارة الفوركس علشان من غيرها ممكن الواحد يغرق فى خسارته كتيير

3amr
05-17-2013, 18:28
خسارة شئ رخم آوي وانا بكره هذا النوع من الخسارة وربنا ميجبش خسارة لحد ان شاء الله

وربنا يوفق الكل ان شاء الله

adell
05-19-2013, 12:28
من الافضل عدم استخدام امر وقف الخسارة
لانه مكن اتلصفقة تغلق على خسارة ويودى ذلك الى تاكل الرصيد

heroo252
05-19-2013, 13:45
الاستوب لوز لازم يكون بعيد وليكن نفس مسافة الهدف
لان اوقات كتير بدخل صفقات استوب لوزها صغير
الصفقة تضرب الاستوب وترجع تمشى فى الاتجاة الى كنت متوقعة واندم انى مخلتش الاستوب لوز كبير

hearts prince
05-19-2013, 14:27
والله انا لا افضل الصفقات اللى فيها استوب لوز ولكن اقوم بكل صفقاتى لايف واتواجد دائما امام المنصة لاغلق الصفقة على الهدف المحقق او ااغلقها على خسارة معقولة لا تضر بحسابى

hatem
05-19-2013, 14:45
كلام جميل ومشكور على النصائح
المهم هو الاستمرارية في السوق والخذر من التقلبات القوية للسعر
لذلك الستوب لوز هو الحل

tamer.marsel
05-19-2013, 14:49
انا مش لاقي اي شرح عن الموضوع ياريت الشرح
يكون واضح وظاهر

أمين هـ
05-19-2013, 14:52
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي،
شكرا لك أخي الكريم على هذا الشرح
جزاك الله خيرا و جعله في ميزان حسناتك
تحيااااتي

mmxxmm2
05-19-2013, 14:55

تسلم يا اخى كلام علمى جميل وان شاء الله يتم عملة

تقبل تحييياتى

forex_lionz
05-19-2013, 15:08
طبعا استخدام هذا الامر يختلف من شخص لاخر
وحسب قيمة العقد اللى انت داخل بيها فلو كان حجم العقد صغير خلى الاستوب بعيد والعكس

ahmedhawash
05-19-2013, 16:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

من اهم ادوات التداول فى السوق هى وقف الخساره والتيك بروفيت

وفى رأيي هما مفتاح امان لصفقتك او بمعنى اصح احسابك

canforex68
05-19-2013, 16:08
الستوب لوز مهم جدا في التداول و يجب ان يستعمل داءما
و لكي يكون الاستخدام له جيدا فيجب الاعتماد على شروط الاستراتجية داءما

mostafastar
05-19-2013, 16:15
مصطـلح وقـف الخســارة Stop Loss

هل هو خسارة أم ربح بشكل خساره ؟؟

كثيرون منا لا يتعاملون مع وقف الخساره بالشكل المطلوب ،، وخصوصا المضارب ،، بل هناك من يجهل أهمية وقف الخساره ،، وأنا ممن كانوا منهم سابقا حتى إطلعت وقرآت الكثير وتعاملت به فوجدته وسيله طيبه إن تم التعامل معها على الشكل الصحيح .

ولذا دعونا نوجز عن هذا الباب ماأمكن .

مصطلح وقف الخساره كما وصفه المتخصصون ،، هوهدف وهمي مستهدف عند نزول السهم ،، يتناسب طردا مع عدة عوامل ،، هي خطوط الدعم والمقاومة والمركز المالي للشركة , ومدة الاستثمار , ومدى المخاطرة . وله أنواع هي كالتالي :

وقف الخسارة العادي: وهو وقف خسارة بنسبة محددة للمضارب اليومي يستخدمه في حال وصول السهم إلى تلك النسبه من الأنخفاض .

وقف الخسارة المتدرج : هو إبقاء نسبة وقف الخسارة مع رفع قاع السهم.

فمثلا ،، تشتري سهما بسعر 80 ريال ،، ثم تضع وقف خسارة 5%، فعندها يكون سعر البيع لوقف الخسارة هو 76 ريالا ، أما إذا ارتفع السهم إلى 85 ريال مثلا فتبقى النسبة ولكن لسعر الـ 85 ريال( السعر الجديد ) .

أفضل استخدام لوقف الخسارة

عند شرائك لأي سهم ،، فيجب عليك وضع سعر مستهدف ،، يكون واضحا لك ،، ونسبة وقف الخساره لكل عملية شراء ،، ولكن إن أصطدمت بأسهم سريعة الصعود والهبوط ،، فإنك تحتاج إلى دراسة حركة السهم ومعرفته ،، وللتعامل مع وقف الخساره بأطمئنان ،، فقد حدد المتخصصون نسبة وقف الخساره بضعف نسبة الربح للسعر المستهدف ،، فمثلا ،، أنت أشتريت سهم بـ 50 ريالا ،، ونسبة الربح المتوقعه للسعر المستهدف 10 % ،، فيكون وقف الخساره ضعفها أي 20 % ( الربح 50 × 10 % = 5 ريال ،، ووقف الخساره 50 × 20 % = 10 ريال ،، أذن البيع بالربح = 55 ريالا ،، والبيع بوقف الخساره = 40 ريالا ) .

وكثير مما لاحظنا من المتداولين ،، من خلال المواضيع والردود ،، لا يتعاملون بمبدأ وقف الخساره ،، وأملهم البيع برآس المال ،، وبذلك تحتجز أموالهم وتضعف القوة الشرائية للمحفظة .

khaled73
05-19-2013, 16:18
شكرا على الموضوع وال فعلا عايز يحترف ويربح فى الفوركس لازم يعرف فائدة الاستوب لوز مهم جداااا

محمد المراكبي
05-19-2013, 16:30
السلام عليكم
شكر اخي الكريم علي هذه المعلومه وتعتبر ستوب لوز ميزه مهمه
لتحديد الخساره كي لا اجازف بالمارجن

payza
05-19-2013, 16:32
الاستوب لوز انا حذرت انا وش البلاوي في الفوركس
صدقوني بيضيع ويطير حسابات بالهبل

ayoubito
05-19-2013, 16:34
وقف الخسارة مهم جدا و اغلبية الاعضاء لا يقمون به