PDA

View Full Version : انت ... مع ام ضد .. المتاجره اوقات الاخبار

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

zahran
06-09-2012, 21:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كثيرا من المتاجرين يعتمدون على الاخبار فقط فى تجارتهم . ينتظرون وقت صدور خبر معين على عمله معينه ويدخلون السوق فى هذا الوقت

وهناك متاجرين اخريين لا يفضلوا المتاجره اوقات الاخبار لما فيها من تحركات عاليه ولما فيها ايضا من تذبذب يضرب جميع الاستوبات التى يضعونها

انت مع ام ضد المتاجره فى وقت الاخبار ؟؟؟ ولماذا .. واى الاخبار تفضل اعمل عليها ان كنت تعمل وقت الاخبار ؟؟

tervarto
06-09-2012, 21:21
انا أستخدم المتاجرة على الأخبار , لكن مع بعض الأخبار و بعض الأزواج , لأن بعض الأخبار المهمة تؤثر بدرجة كبيرة فى حركة السعر , اما بخصوص المتاجرة على الأخبار , فانا عامل موضوع فى قسم الأستراتيجيات عن النتاجرة على الأخبار , أهم الأزواج الباوند دولار , الكندى , الأسترالى , النيوزلاندى , أهم الأخبار , الفائدة - البطالة ( احيانا ) - الناتج المحلي القومي - مؤشر اسعار المستهليكين ( نيوزيلندا واستراليا

zahran
06-09-2012, 21:36
انا أستخدم المتاجرة على الأخبار , لكن مع بعض الأخبار و بعض الأزواج , لأن بعض الأخبار المهمة تؤثر بدرجة كبيرة فى حركة السعر , اما بخصوص المتاجرة على الأخبار , فانا عامل موضوع فى قسم الأستراتيجيات عن النتاجرة على الأخبار , أهم الأزواج الباوند دولار , الكندى , الأسترالى , النيوزلاندى , أهم الأخبار , الفائدة - البطالة ( احيانا ) - الناتج المحلي القومي - مؤشر اسعار المستهليكين ( نيوزيلندا واستراليا

جميل جدا . بس عايز اسالك سؤال وبصراحه لانى لا اتاجر على الاخبار منذ فتره كبيره .. السؤال هو : هل دائما السعر بيحترم الخبر ؟؟ ويمشى فى اتجاه الخبر .. ام فى بعض الاحيان السعر يمشى فى اتجاه معاكس للخبر واحيان اخرى لا يتحرك اصلا السعر سوى تذبذب بسيط ..؟؟ وهل انت بتعرف تقرى الخبر كويس وتبقى فاهم تاثيره صح ؟؟

okash
06-09-2012, 21:48
انا في رأيي الشخصي الاخبار هي اهم شيء في الفوركي فانا من خلال الاخبار استطيع ان اجني ارباحا اكبر من اي شيء اخر خصوصا اذا اعتمدت على اخبار بعض المسؤولين الاقتصاديين مثل برنناكي وغيره الكثير

zahran
06-09-2012, 21:51
انا في رأيي الشخصي الاخبار هي اهم شيء في الفوركي فانا من خلال الاخبار استطيع ان اجني ارباحا اكبر من اي شيء اخر خصوصا اذا اعتمدت على اخبار بعض المسؤولين الاقتصاديين مثل برنناكي وغيره الكثير

بسم الله ما شاء الله . خبر جميل انى بلاقى حد بيعرف يتعامل كويس مع الاخبار وبيبقى عارف يكسب امتى وازاى .. طب ما تعلمنا هنا يا باشا وتفتحلنا موضوع كدا خاص بالاخبار بس ويبقى موضوع نتابعه كلنا يوميا . ويبقى ايضا موضوع تعليمى للجميع .. ايه رايك ؟؟

kingman
06-09-2012, 22:12
بالفعل انا بفضل المتاجرة على الأخبار فهى تحقق ارباح جيدة مع انها خطر وتتطلب ممارسة وتدريب ومتابعة للأخبار لمعرفة سلوك السعر مع الأخبار وانا حاليا بتعامل مع الأخبار القوية باستخدام الأوامر المعلقة بطريقة مخاطرة مقبولة والحمدلله بتحقق ننتائج جيدة حتى مع الخسارة بتبقى خسارة مقبولة وطبعا بعيدا عن حسابى الأساسى بيبقى حساب مخصص للتجارة على الاخبار

21cent
06-09-2012, 22:44
كثيرا من المتاجرين يعتمدون على الاخبار فقط فى تجارتهم . ينتظرون وقت صدور خبر معين على عمله معينه ويدخلون السوق فى هذا الوقت

وهناك متاجرين اخريين لا يفضلوا المتاجره اوقات الاخبار لما فيها من تحركات عاليه ولما فيها ايضا من تذبذب يضرب جميع الاستوبات التى يضعونها

انت مع ام ضد المتاجره فى وقت الاخبار ؟؟؟ ولماذا .. واى الاخبار تفضل اعمل عليها ان كنت تعمل وقت الاخبار ؟؟

فعلا اخيرا كثيرا منا يعتمد على الاخبار اعتماد كلي وينتظر الاخبار الموثوق فيها التى تؤثر فعليلا فى السوق او فى
العملة مثل خبر الفائدة او خبر البطالة وتدخل بنك مركزى او قرار للبنك المركزى لاى عملة
فانا عن نفسى بما انى لست مخضرما فى خذا السوق لا اعمل بالاخبار ولكن اعتمد على التحليل الاساسى بما فيه التحليل الاخبارى لان كل
منها يكمل الاخر وانصح المبتدئين ان يبعدون عن وقت الاخبار لان السيولة تكون عالية وشديدة
ويتحرك السوق بشكل غريب فى خلال فترة الخبرة وتكون حوالى ساعة او نص ساعة على الاقل

ahmed saleh
06-10-2012, 01:05
بلطبع انا مع التجارة وقت الاخبار ولكن يوجد عديد من الاشخاص لا تحب التجارة مع الاخبار
ولكن هذا يختلف من طبيعة شخص الى اخر او من الممكن ان تقول من استراتيجية الى اخرى فقط

magic777
06-10-2012, 17:46
انا عن نفسي مع المتاجره بالاخبار وشايفه انها طريقه جيده وبسيطه
ولكن لو قدرت تتعامل مع الاخبار دي بطريقه قويه تكون نسبه نجاحها معاك عاليه
كأعتماد طرق الهيدج في المتاجره بالاخبار

fafa280384
06-10-2012, 17:52

انا عن نفسي لا اتاجر وقت اخبار وغالبا اخسر فيها
اظن الي تاجر هم كبار المستثميرين كبنوك هم الي يحركوا السوق ذلك وقت
خلينا نتفرج احسن

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 18:13
انا لا افضل المتاجره وقت الاخبار

انتظر صدور الخبر ومن ثم اخذ القرار

السوق ممكن يلعب معاك لعبة تزعلك وقت الاخبار

يعمل مرجيحه
يروح ويجى فى وقت قياسى

نتحلى بالصبر لحين صدور الخبر وبعدين ندخل صفقنتا
والله الرزاق

fafa280384
06-10-2012, 18:16

يعمل مرجيحه
يروح ويجى فى وقت قياسى

والله الرزاق
لكن المتاجرة في هذا الوقت اخي الا تعتبر
مغامرة كبيرة شكلك محترف

mony
06-10-2012, 18:39
بالتاكيد التجاره مع صدور الاخبار خطأ وتؤدى الى الخساره وحسب ما قرات كثيرا نصحونا بعض اصحاب الخبره بالابتعاد عن التداول اثناء الاخبار

HARRY POTTEER
06-10-2012, 18:51

يعمل مرجيحه
يروح ويجى فى وقت قياسى

والله الرزاق

اكيد يا غالي ننتضر صدوور الاخبار لانها غالبا هي التي بتحرك السووق
وبعدين نرووح بعدها و ندخل في صفقات مع وضع امر اخد الربح
و لا ننسى امر وقف الخسائر الدي سيحمي حساباتنا من اخطاار السووق
و ربنا يرزقفا حلالا

ahmed saleh
06-11-2012, 21:39
انا عن نفسي لا اتاجر وقت اخبار وغالبا اخسر فيها
اظن الي تاجر هم كبار المستثميرين كبنوك هم الي يحركوا السوق ذلك وقت
خلينا نتفرج احسن

معلش انت مينفعش تتفرج احسن لانى اظن ان احنا فى الفوكس من اجل التعلم ولا يزجد شئ اسمة الفرجة
عشان كدة لازم تتعلم وتدخل مع الاخبار وتتعلم ازى تكسب من الاخبار ومتسبش طريقة من الممكن الربح منها
ولكن اذا كان لديك استراتيجية اخرى احسن من الاخبار تعتمد عليها فهذا ممكن

Rami
06-12-2012, 02:13
المتاجرة وقت الاخبار تحتاج لالمام كبير بالتحليل الاساسى وليس كل واحد يستطيع المتاجرة وقت الاخبار حتى ان هناك بعض الوسطاء يغلقون منصاتهم اثناء التداول فى وقت الاخبار ,
رغم وجود استراتيجيات للمتاجرة على الاخبار بتعليق اوردرات قبل الخبر الى اننى لا ؤؤيد المتاجرة وقت الاخبار لان الحركة عنيفة وممكن تكون قرئتك للخبر خاطئة فالافضل الجلوس علىالمدرجات للمشاهدة هههههههههه

sobissa
06-12-2012, 02:23
هذا يعتمد على طريقة المتاجر فالمتاجر الذي يالتزم بالستوب لوز يجب عليه الابتعاد عن المتاجرة وقت الأخبار لأن السعر يتحرك بقوة في جميع الاتجاهات أتناء صدور الأخبار

safiforex
06-12-2012, 02:29
شخصيا انا لا افضل المتاجرة على الاخبار نهاءيا ، و لا اهتم بها ابدا ، المهم عندي هو الشارت و التحليل له على جميع الفريمات
و اتقيد بالاستراتيجة فهذا اهم عندي من الاخبار ، و طبعا لازم الادارة المالية الجيدة ،
فالاخبار دائما لا تكون كما ينبغي ، ففي بعض الاحيان يكون الخير في واد و العملة في واد

jans
06-12-2012, 04:02
طبعاً لو كان الشخص يستطيع فهم الاخبار بطريقة صح يفضل المتاجره معها
ولكن بما انه الشخص لديه شك أو خوف منها يفضل ان لا يتاجر معها .

sabry
06-12-2012, 04:36
المتاجرة وقت الاخبار ليست باالسهولة و الا كان كل الناس ريحت دماغها وانتظرت ظهور الخبر سواء سالبى او ايجابى على العملة والدخول مع اتجاة الخبر
فكثير ما تجد خبر ايجابى وتجد السعر يترنح هبوطا وهنا يقال ان الخبر قد استنفذ قبل صدورة-- ياريت المحترفين فى التاجارة باالاخبار يفتحوا مواضيع عنها وطرق التداول عند صدور خبر

bousshimin
06-12-2012, 07:45
أنا أعتمد على المتاجرة بالأخبار أصل خبر هو محرك شارت فكيف لا تستخدمه في متاجرتك وهنا تأتي
صعوبة تحليلك لخبر ومدى تأتيره على شارت بوقت قياسي

my life
06-12-2012, 08:14
المتاجرة في اوقات الاخبار جيدة ولكن لابد من اخذ الحذر
لان احيانا الاخبار تطلع لنا غير توقعنا فهذا حاصل كثير
اهم حاجة ادارة الحساب الجيد
وانا عن نفسي اتاجر في أوقات الأخبار

2x1
06-12-2012, 10:06
طبعا التجارة علي الاخبار دة اساس التجارة السليمة وبتكون ناتجة عن وعي شامل

لما يحدث امامك علي الشارت اذا كان تحليلاتك مظبوطة ومطبقة بشكل سليم

Mohamed90
06-12-2012, 11:36
السلام عليكم كل واحد و على ماذا يعتمد في تداولته و الاخبار تبقى مهمة جدا فاهي المحرك الرئيسي لسوق
و التداول وقت الاخبار جيد و لكن خطر في نفس الوقت يجب الحذر من التداول وقت الاخبارة

sho
06-12-2012, 16:15
التداول مع الاخبار جيد جدا وانا افضلة فى كثير من الاحيان ولكن فى حالات الاخبار العنيفة والاحداث الكبيرة افضل الابتعاد عن السوق نهائيا حيث اننى مازلت فى بداية طريقى واخاف من التغيرات الكبيرة ان افقد السيطرة ولا استطيع ان اتحكم فى خسارتى

ramid
06-12-2012, 16:46
انا لا اتداول بناء على الاخبار لانني أرى أن تأثيرها تسبي على اتجاه السوق
حيث هناك الاخبار المتضاربة والاخبار الكاذبة والاخبار الغير المؤثرة ...
لا أظن ان هناك من يتداول على الاخبار فقط

HARRY POTTEER
06-12-2012, 17:02
المتاجرة في اوقات الاخبار جيدة ولكن لابد من اخذ الحذر
لان احيانا الاخبار تطلع لنا غير توقعنا فهذا حاصل كثير
وانا عن نفسي اتاجر في أوقات الأخبار

اكيد يا غالي لازم الواحد ياخد حدره في المتاجرة في اوقات صدوور الاخبار
لانها هي المحرك الرئيسي للسووق وقد تقلب التوقعات

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 18:36
اكيد يا غالي لازم الواحد ياخد حدره في المتاجرة في اوقات صدوور الاخبار
لانها هي المحرك الرئيسي للسووق وقد تقلب التوقعات

اوقات ياغالى

ممكن تلاقى الخبر ايجابى وتلاقى السعر نزل

وبعد شويه تلاقيه طلع

يلعب بيك علشان اللى دخله مع البيع ومع الشراء وبعدين ياخد الاتجاه

onlyforsoldi
06-12-2012, 18:59
انا مع المتاجره بالاخبار جدا وانا عن نفسى بستنى احلل الاخبار واشوف نتائجها وادخل على الاساس ده لانى مقتنع تماما ان الاخبار هى المتحكمه فى حركة العملات وكمان اللى ميقدر يكسب وقت الاخبار ووقت التحركات الكبيره للسوق امال هيقدر يكسب امتى بس برضه الاخبار صعب انك تتمكن منها على طول هى محتاجه تدريب

safiforex
06-12-2012, 19:24
اوقات ياغالى

ممكن تلاقى الخبر ايجابى وتلاقى السعر نزل

وبعد شويه تلاقيه طلع

يلعب بيك علشان اللى دخله مع البيع ومع الشراء وبعدين ياخد الاتجاه

نعم هذا قد يحصل ، و انا كنت نبهت لهذا في احد ردودي سابقا
لانه في بعض الاحيان يكون الخبر ايجابي بالنسبة للعملة ، لكن على الواقع بيكون العكس ، و هذا قد يؤدي بالمتداول الى ما لا يحمد عقباه
لهذا انا لا افضل المتاجرة على الاخبار

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:00
والله يا اخى اظن ان المتاجرة وقت الخبر تحتاج الى دقة عالية
كما ان بها مغامرة كبيرة لان اظن ان السعر مش دايما هيحترم الخبر ولا ايه ؟!

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 20:39

صح فعلاً والله ياغالى

ممكن يتحرك عكس الخبر تماماً

بيحصل تلقبات وحركات سريعه جداً

تحتاج الى خبره ودقه فى التعامل

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:40
صح فعلاً والله ياغالى

ممكن يتحرك عكس الخبر تماماً

بيحصل تلقبات وحركات سريعه جداً

تحتاج الى خبره ودقه فى التعامل
مظبوط فعلاً دا اللى بتكلم عنه انها محتاجه خبره ودقة عالية
+
محتاجه مغامرة كبيرة جداً !!

Mr.GooDMaN
06-12-2012, 21:01
والله انا متأكد من الخبر وتأثيره مع تحليلي الفني ليه لا هدخل مع الاخبار
بس انا نفسي عموما مش بعرف احلل اساسي :d

magic777
06-12-2012, 22:53

من وجهه نظري هيا مجرد طريقه عمل وعلى فكره سهله جدا ومش معقده زي ما الكل متصور
بس انت محتاج تركز على عمله لمده شهر كده او شهريين على الديمو وتعمل جدول باخبار العمله دي وتسجل حركه العمله وقت كل خبر
وكل ده على الديمو طبعا لحد لما تحفظ حركتها وبعدها هيكون سهل عليك تشتغل على الاخبار

kingman
06-13-2012, 00:54
كلامك صحيح دايما المتاجرة مع الأخبار فيها مخاطرة عالية ومغامرة لكن ايضا الواحد يقدر يضع خطة جيدة بأدوات جدية بحيث حتى مع الخسارة تكون خسارة متوقعة وعامل حسابها والمخاطرة اذا استطعت ان تحدد حجم خسارتك مع الأخبار بتبقى مقبولة الى جانب الربح المرجو تحقيق من الأخبار فغالبا بيكون ربح جيد فى وقت قصير

mage
06-13-2012, 01:24
انا ضد لو كان المتاجر لا يمتلك الطريقة املناسبة التى يتمككن عن طريقها تحقيق نجاح وارباح كبيرة فى وقت الاخبار اذن فان الاخبار يجب ان يتم الابتعاد عنه فى هذه الاوقات بالذات لانا لسوق اصبح يتحرك بطريق هيستيريا ولا يمكن لاى متداول فى الفوركس انه يتوقع حركةا لسعر بعد الخبر الا بعد الدراسة الكبيرة لهذا السوق

Texxon
06-13-2012, 17:54
بصراحة لا أحبذ المتاجرة وقت الأخبار لأنها غالبا ما تكون مضرة بالحساب رغم انه يمكن تحقيق ربح جيد منها، الا انها ساعات بتسبب خسائر فادحة في الحساب لا يمكن تداركها فالافضل الابتعاد عنها نهائيا

magic777
06-14-2012, 00:33
انا ضد لو كان المتاجر لا يمتلك الطريقة املناسبة التى يتمككن عن طريقها تحقيق نجاح وارباح كبيرة فى وقت الاخبار اذن فان الاخبار يجب ان يتم الابتعاد عنه فى هذه الاوقات بالذات لانا لسوق اصبح يتحرك بطريق هيستيريا ولا يمكن لاى متداول فى الفوركس انه يتوقع حركةا لسعر بعد الخبر الا بعد الدراسة الكبيرة لهذا السوق
هو يفضل للمبتدأ وصاحب الخبره المتوسطه خاصه من ليس له تعاملات كبيره مع الاخبار
وميعرفش منها غير الاساسيات انه يبتعد عن طرق المتاجره مع الاخبار دي لانها هتكون هنا مش في صالحه
لكن لو ناوي يعمل بها وبيحب الطرق دي عليه ان يتعلمها جيدا ويدرب عليها على الديمو الاول ويختبر نفسه

mando
06-14-2012, 00:54
المتاجرة مع الاخبار جيدة لكن مش اى خبر نخش علية ومش اى شركة تشتغل عليها وقت الاخبار فى بعض الشركات بيحصل انزلاق سعرى وقت الخبر وشركات أخرى بيحدث فيها اتساع السبريد وكل هذة العوامل ممكن تؤدى الى الخسارة

magic777
06-14-2012, 22:43
كلامك صحيح دايما المتاجرة مع الأخبار فيها مخاطرة عالية ومغامرة لكن ايضا الواحد يقدر يضع خطة جيدة بأدوات جدية بحيث حتى مع الخسارة تكون خسارة متوقعة وعامل حسابها والمخاطرة اذا استطعت ان تحدد حجم خسارتك مع الأخبار بتبقى مقبولة الى جانب الربح المرجو تحقيق من الأخبار فغالبا بيكون ربح جيد فى وقت قصير

وكمان اخي كينج لازم يدرب على الديمو الاول كتير لوهو عاوز يشتغل بطرق المتاجره بالاخبار
ويجيب بأه كل الاستراتيجيات اللي مبنيه على نوع المتاجره دي
ويقرأ كتير عن التحليل الاساسي والاخبار
وبكده ممكن ينجح في الطرق دي بس بعد تعب واجتهاد منه

mando
06-14-2012, 23:25

كانت فى صفقة مفتوحة وقت الخبر وعمل وقف خسارة 15 نقطة يعنى وقت الخبر ممكن تخش بلوت عالى على اساسا انك لو خسرت 15 نقطة عادى لكن حصل حركة من شركات الفوركس انة فعل الصفقة بالبظبط على نقطة الدخول وبعدها طار فى الاتجاة المعاكس وبدل ما يقفل الصفقة على خسارة 15 نقطة اغلق الصفقة على خسارة 49 نقطة وكانت سبب فى خسارة كبيرة أكتر من المتوقع

ahmed abdalla
06-14-2012, 23:33
ان المتاجرة مع الاخبار تتماشى مع التجار الذين يحبون المخاطرة
ويجب ان يعلم اى تاجر بان هناك مبدا محاسبى يقول انه كلما زاد درجة مخاطراتك كلما زاد الربح

Mohamed90
06-15-2012, 00:30
السلام عليكم اخي العزيز الاخبار المحرك الرئيسي للسوق وبدون اخبار السوق يمكن ستجمد في مكانه و طبعا الوقت الخبر مهم في التداول ولكن خطر على المبتدا فالخبر يمكن يكون جيد او شئ بالنسبة لك

remo
06-15-2012, 02:37

انا كنت بكسب كتير من المتجرة على الاخبار خاصا الاخبار القوية اللى هى زى خبر الفئدة او البطالة ولكن فى مرة الشركة اللى بتاعمل معهاها عملت حاجة غريبة جدا فتحتلى صفقة السعر منزلش يجيبها نهائيا وقفلت على رقم بعيد جدا على الاستوب

mando
06-15-2012, 02:46
انا كنت بكسب كتير من المتجرة على الاخبار خاصا الاخبار القوية اللى هى زى خبر الفئدة او البطالة ولكن فى مرة الشركة اللى بتاعمل معهاها عملت حاجة غريبة جدا فتحتلى صفقة السعر منزلش يجيبها نهائيا وقفلت على رقم بعيد جدا على الاستوب

أكيد نفس الصفقة اللى انا كنت داخل فيها كانت على الاسترالى دولار حصلت معايا نفس الحكاية دى وضربت لى الحساب مرجن كول بحجة انه حصل فجوة وقت صدور الخبر وما قفلت على الاستوب اللى انا كنت محددة

talal
06-15-2012, 02:48
انا لا اتداول وقت الاخبار
ولكن انا مع الذين يتداولون مع الاخبار لان ذلك يوفر جهد والجلوس اما الكمبيوتر فترات طويلة
ولكن المتاجرة وقت الاخبار توفر لك الوقت وانا اعتقد اناه مريحه لانه يعرف وقت الخبر متى وياتي ويفتح صفقاته

magic777
06-15-2012, 03:41

بتحصل كتير اخي المشاكل دي بسبب السرعه الكبيره اللي بيمشي بيها السعر اثناء الخبر وبتكون عيوب تقنيه مش اكتر
ولما بتحصل المتاجر بيتصل بالدعم الفني للشركه بتاعته وبشرح ليهم اللي حصل وهما بيصلحوا ليه المشكله
لو كان الغلط من عندهم في اغلب الاحيان

compaq0
06-15-2012, 15:18
مع تستطيع ان تعلق امين بيع و شراء بهف 50 و استوب 10 قبل الخبر مباشره و ستسفيد من الخبر بشده و لكن هذا فى شركات الوساطه ذات الاسبريد الثابت

okash
06-15-2012, 15:35
طبعا ان مع التجارة اثناء الاخبار لأنه سوف تقنص الكثير من المال والربح في هذا الوقت ولكن يجب ان تكون حذر اثناء الاخبار المهمة ان لا يعكس عليك السوق وتخسر هذا اهم شيء في هذا الوقت

Rami
06-15-2012, 15:45

بس هذا النوع خطير ممكن يشتتك حيث تج العملة تتحرك فى التجاهين فى نفس وقت صدور الخبر
وهذا يسبب ارباك للمتداولين لهذا الكثير من المنصات والبروكرات تغلق التداول على الاخبار
لانه ممكن يسبب لها الخسارة وكذلك خطر على العميل

karbak
06-15-2012, 15:58
لا افضل المتاجره مع الاخبار واترك هذا الاسلوب والاستراتيجيه لكبار المستمثرين رغم انها تعطي ارباحا كبيره الا انها تريد متابعه كثيره وتدقيق

firas1984
06-15-2012, 20:43
انا ضد المتاجرة وقت الخبر لانه الاتداد في بعض الاحيان يكون عكسي
تابع تحركات السوق نحو الصعود او الهبوط

sunlight
06-15-2012, 20:46

نعم وانا ايضا ضد المتاجره مع الاخبار ولى معها تجربه مريره فقد كنت اتاجر بمبلغ صغير جدا وجاء ت احد الاخبار وجعل السوق يتحرك فى اتجاه معاكس وتحرك حوالى 30 نقطه بسرعه فائقه واخذ منى راس المال الصغير ومن حينها تعلمت ان الاخبار تكون مصدر سعاده لبعض الناس ومصدر سىء لاخر

Mohamed90
06-15-2012, 22:42

السلام عليكم طبعا اخي العزيز فمتابعة الاخبار لا تجدي تفعا في بعض الاحيان و يعكس السوق عكس الخبر
و هذا يخلي الناس تخسر الكثير و انا ايضا لا احب التداول على الاخيار مع العلم انها المحرك الرئيسي للسوق

elzeel
06-15-2012, 23:35
على حد علمى الاخبار هي اهم شيء في الفوركي فانا من خلال الاخبار استطيع ان اجني ارباحا اكبر من اي شيء
ولابد وان تهتم بالمتابعه القويه

talal
06-16-2012, 01:09

ولكن اخي هناك من يدبل الحساب في هذه الاوقات
وفالمسألة تحتاج خبرة وتدريب وسوف تجد ان فيها فائدة كبيرة
فلماذا شركات الوساطة ترفع السبريد اوقات الاخبار ؟

magic777
06-16-2012, 15:59
بس هذا النوع خطير ممكن يشتتك حيث تج العملة تتحرك فى التجاهين فى نفس وقت صدور الخبر
وهذا يسبب ارباك للمتداولين لهذا الكثير من المنصات والبروكرات تغلق التداول على الاخبار
لانه ممكن يسبب لها الخسارة وكذلك خطر على العميل

ده على حسب خبرته بالطرق دي وتمرنه عليها وعلى حسب طريقته اللي بيستخدمها للمتاجره على الاخبار
فممكن لو احترف المجال ده واشتغل فيه صح يكسب كتير
ومبيبقاش خطر ليه لانه بيكون عارف خطواته في الطرق دي صح

maklad94
06-16-2012, 16:20
انا مش مع ولا ضد لكن فى حالة لو انت متقن للتحليل الاساسى وفاهم ايه ممكن يحصل ورا كل خبر ليه متدخلش ورا الاخبار وتتاجر وقتها لكن لو مش فاهم تحليل اساسى يبقى الاحسن انك تبتعد عنها تماما عشان حسابك متخسرهوش .

H!m0
06-16-2012, 23:37
المتاجرة في وقت الأخبار سلاح دو حدين ممكن تربح و ممكن تخسر لاكني لا أفضل ذلك لأن معظم النتائج التي تظهر في الأخبار لا تكن في صالح العملات مثلا نرى خبر ايجابي للدولار لاكن نراه ينهار أما باقي العملات لان الاخبار في اعتقادي مجرد محرك للسوق فقط

A7mad_Aziz
06-16-2012, 23:40
من وجهة نظري الافضل الابتعاد عن السوق في وقت الاخبار القوية التي تحرك السوق 200 و300 نقطة في دقائق لأنها في معظم الاوقات تكون عكس صفقاتك وتكون النتيجة ضرب استوب

sunlight
06-16-2012, 23:42
المتاجرة في وقت الأخبار سلاح دو حدين ممكن تربح و ممكن تخسر لاكني لا أفضل ذلك لأن معظم النتائج التي تظهر في الأخبار لا تكن في صالح العملات مثلا نرى خبر ايجابي للدولار لاكن نراه ينهار أما باقي العملات لان الاخبار في اعتقادي مجرد محرك للسوق فقط

نعم الاخبار هى محرك اساى للسوق ولكن المتاجر القوى هو الذى يستطيع ان يعرف اتجاه السوق الصحيح مع الاخبار حتى لايخسر اى من ماله
انا بشوف ناس كتيره تقول دلوقتى فى خبر الكل لازم يوقف الصفقات يعنى معروف ان وقت الاخبار بيكون السوق خطر كبير

كريم
06-16-2012, 23:53
اكيد مع الأخبار او ما يعرق بالتحليل الأساسي و هو مهم جدا خاصة العملات المصاحبه للدولار كالدولار الكندي و الاسترالي

فدائما و اغلب الأحيان بتكون صادقة بشكل كبير بالاضافة الى التحليل الفني لتحقيق ربح كبير و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

tariktanjaoui
06-17-2012, 00:04
انصح المتداولين المبتدئين تفادي التداول وقت الاخبار نظرا لتحركات و التذبذبات التي يعرفها السوق انذاك وقد تتسبب في خسارة كبيرة للمتداولين المبتدءين لكن في حالة القدرة على التعامل مع هذه القرارات كخبر الفائدة او خبر البطالة يمكن تحقيق ارباح خيالية

shwaikich
06-19-2012, 20:28
انا اعرف ان الاخبار لها دور كبير في التاثير على اسعار العملات و انا احاول ان احلل و ادرس المعطيات اثناء الاخبار و استنتج ما هو العقد الافضل و ما هي العملة الافضل

magic777
06-20-2012, 22:04
من وجهة نظري الافضل الابتعاد عن السوق في وقت الاخبار القوية التي تحرك السوق 200 و300 نقطة في دقائق لأنها في معظم الاوقات تكون عكس صفقاتك وتكون النتيجة ضرب استوب

هيا فين بس الاخبار دي ده اخبار الفايده دلوقتي اللي كانت بتحرك العمله زمان ب 300 نقطه دلوقتي يادوب تزقها
100 نقطه بالعافيه
العملات دلوقتي بتتحرك بقوه في الكوارث والتدخلات المقصوده فقط

sami
06-20-2012, 22:15
أنا شخصيا لا أتداول و قت الأخبار أو قبل صدور الأخبار بوقت وجيز،و أعني بذلك الأخبار القوية التي تحرك السوق بقوة،و ألتزم بالدخول في الصفقات معتمدا على تحليلي و متجنبا الأخبار الهامة،و أعرف العديدين ممن يتاجرون فقط على الأخبار و يحققون أرباحا كبيرة ما شاء الله

deadlyfox
06-20-2012, 22:55
مع انى بعتقد ان الاخبار مهم جدا
بس مش لدرجه الاعتماد عليها لوحدها لازم تحليل كافى

kingman
06-21-2012, 00:42
هيا فين بس الاخبار دي ده اخبار الفايده دلوقتي اللي كانت بتحرك العمله زمان ب 300 نقطه دلوقتي يادوب تزقها
100 نقطه بالعافيه
العملات دلوقتي بتتحرك بقوه في الكوارث والتدخلات المقصوده فقط
هى الأخبار القوية فعلا بتحرك السوق فى حدود الرينج ده بس الملاحظ هذه الأيام ان معظم الأزواج اصبحت تتحرك بمعدل اسرع من زى قبل ودائما فى حركة واللى كان بيتحرك 50 نقطة بقى بيتحرك مية ومتين فى اليوم

The Mester X
06-21-2012, 01:35
امم انا اشوف ان الاخبار المحرك الرئيسي للسوق و التداول على الاخبار مهم و تكسب منه ولكن خطر على المبتدئينو لا انصح اي مبتدا التداول على الاخبار لان ينعكس السعر بسرعة في بعض الاوقات و تخسر و انا عن نفسي لا احب التداول مع وثت صدور الاخبار المهمة

Amgad91
06-21-2012, 01:39
التحليل الاساسي غالبا ما يتفق مع التحليل الفني
لو انت متأكد من تحليلك الفني للزوج و دخلت عليه في صفقة و حددت هدفك طبقا ليه
يبقى ما تقلقش ابدا من الاخبار بنسبة كبيرة جدا هتيجي في صالحك

aminos
06-21-2012, 01:47
السلام عليكم
أنا أرى أن التداول وقت صدور الأخبار من الأشياء الجيدة لكن للذي يعلم كيف
أما للمبتدئين فإنه جد خطر لأن في بعض الأخبار لن يكن لديك الوقت لرئية السعر و هو يتحرك

biznoor
06-21-2012, 01:55
انا لم اجرب التجارة وقت الاخبار لاني دائما اسمع عن الخسائر الحاصلة وقتها لكن اعجبتني طريقة التجارة بفتح صفقة هيدج قبل وقت الخبر لحجز مكان في السوق وبعدها راح يبين اي صفقة راح يروح السعر باتجاهها ستبقى صامدة والصفقة المعاكسة راح تضرب الاستوب تبعها وبذك يكون المحصة ربح لكن طبعا لازم الواحد يجربها ويجرب اي طريقة الاول ليضمن كفاءة ادائه الشخصي لها وملائمتها معه اما التجارة بالتحليل الفني تكون خارج وقت الاخبار حتى يكون التحليل مستقرا والنتائج ضمن المتوقع

Mostafa Mando
06-21-2012, 03:55
السلام عليكم
أنا أرى أن التداول وقت صدور الأخبار من الأشياء الجيدة لكن للذي يعلم كيف
أما للمبتدئين فإنه جد خطر لأن في بعض الأخبار لن يكن لديك الوقت لرئية السعر و هو يتحرك

صحيح يا اخي الاخبار والتحليل الاساسي عامل مهم جدا للربح من الفوركس

لكن يحتاج خبرة كبيرة في المجال لتحقيق افضل النتائج

aboualy
06-21-2012, 04:29
انا لا افضل التجارة وقت الاخبار القوية لان حركة السوق فى اوقات الاخبار تكون قوية وسريعة وقد تكون ايضا فى عكس اتجاه التحليل الفنى وهذا قد يتسبب فى حدوث خسائر كبيرة لا قدر الله

okash
06-21-2012, 08:16
تابع اخبار من الوكلات القوية وشوف كيف سوف تجني ارباح كبيرة واكبر من الارباح التي تجنيها من التجارة التي تعتمد على التحليل الفني
انا اعتمد على الاخبار في تجارتي

firas1984
06-21-2012, 09:27
نعم فالتداول اقوات الاخبار هي اكقثر الاوقات مربحة لي وخصوصا اذا كنت متابع جيدة لوكالات الاخبار العالمية وكنت متابع لكبرى الشخصيا الاقتصادية في العالم

Rami
06-21-2012, 09:53
والله حسب الاحترافية لدى المتاجر
فلو كان المضارب يجيد قراء الاخبار والنتائج التى تترتب عليها
لم لا ؟
لكن لو العكس فعليه الجلوس على دكة الاحتياط افضل ههههههه

شكرا لشخصك الكريم

moonlight
06-21-2012, 10:17
ضد المتاجره فى وقت الاخبار لان وقت الاخبار تزداد مخاطر السوق وتجد السوق يتحرك بقوة وعدم ثبات السوق وذلك خطر جدا وخاصة على التجار الجدد المبتدئين فى السوق فالسوق يمكن فى لحظة ان ينقلب على التاجر

aboualy
06-21-2012, 10:22
ضد المتاجره فى وقت الاخبار لان وقت الاخبار تزداد مخاطر السوق وتجد السوق يتحرك بقوة وعدم ثبات السوق وذلك خطر جدا وخاصة على التجار الجدد المبتدئين فى السوق فالسوق يمكن فى لحظة ان ينقلب على التاجر

فعلا اخى العزيز اوقات الاخبار هى اوقات شديدة الخطورة نعم يمكن ان تربح كثيرا اذا سار السعر فى نفس اتجاه صفقتك ولكن ايضا يمكن ان تخسر كثيرا اذا سار السعر عكسك ولذلك انا انصح من يريد ان يعمل وقت الاخبار ان يلتزم بادارة راس مال جيدة وان لا يدخل بعقود كبيرة

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 10:28

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لا يوجد خبر واحد فى العالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق
ولو كان اتجاه السوق سيتغير فهذا سيظهر واضح وضوح الشمس
بالتحليل الفنى قبل صدور هذه الاخبار بفتره كافيه
ودور الاخبار اخى الكريم دورها فقط هو تسريع حركه السوق ان كان لها تاثير
اتمنى لك التوفيق

Rami
06-21-2012, 10:51
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لا يوجد خبر واحد فى العالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق
ولو كان اتجاه السوق سيتغير فهذا سيظهر واضح وضوح الشمس
بالتحليل الفنى قبل صدور هذه الاخبار بفتره كافيه
ودور الاخبار اخى الكريم دورها فقط هو تسريع حركه السوق ان كان لها تاثير
اتمنى لك التوفيق

ممكن يكون تاثير الخبر لحظى لكن الذى اراه ان التحليل الفنى
شديد الاهمية
لكن هذا لا يعنى ان التحليل الاساسى هامشى
فالافضل ان نعتمد عليهما
الاثنين من باب العلم بالشى
والاكثر جدوى من ذلك كله هى الاحترافية

شكرا لشخصك الكريم

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 11:48
انا لا اتداول بناء على الاخبار لانني أرى أن تأثيرها تسبي على اتجاه السوق
حيث هناك الاخبار المتضاربة والاخبار الكاذبة والاخبار الغير المؤثرة ...
لا أظن ان هناك من يتداول على الاخبار فقط

Smart
06-21-2012, 12:11
انا مع المتاجره وقت الاخبار لناس الخبره
الى بيعرفو نتائج الاخبار واثرها على حركه العمله
اما المبتدئين فالافضل انهم يبعدو عن المتاجره وقت الاخبار

amrmorasamir
06-21-2012, 12:12

انا بالفعل بتاخر وقت الاخبار على طول ودى تعتبر طريقتى الاساسيه ولكن مش كل الاخبار بتبقى مهمه وبدخل عليها بلوت كبير بدخل على بعضها فقط اللى عارف انها بتحرك السوق بقوه فى وقت قليل اوى

ma90do
06-21-2012, 12:13

بس المبتدئين ممكن يعتمدو علي اشخاص مناسبين ذو كفائه باعطاء توصيات لهم او تاكيد التحليلات لهم وقت هذه الاخبار وحسب قوه الخبر

Mohamed90
06-21-2012, 12:52

السلام عليكم طبعا اخي العزيز المتاجرة وقت الاخبار مهمة جدا ولكن تحتاج للخبرة كافية
و معرفة تاثير الاخبار و نوعيتها و هي التاثير اللحظي او لا
و المبتدئين لا انصحهم بالتداول مع وقت صدور الاخبار

magic777
06-21-2012, 16:30
السلام عليكم طبعا اخي العزيز المتاجرة وقت الاخبار مهمة جدا ولكن تحتاج للخبرة كافية
و معرفة تاثير الاخبار و نوعيتها و هي التاثير اللحظي او لا
و المبتدئين لا انصحهم بالتداول مع وقت صدور الاخبار

وانا معاك في ده لان المبتدئين بيكونوا لسه مش متمكنيين من السوق ومش بيقدروا يتعاملوا بسرعه او ياخدوا قرارات سريعه
مع الحركات السريعه اللي بتحصل في السوق في فتره الاخبار دي فالافضل ليهم طبعا البعد عن المتاجره في الاوقات دي
حتى يتمكنوا منها الاول

zikooo014
06-21-2012, 19:50
انا مع و بقوه المتاجره وقت الاخبار بتحقق ربح بنسبة 90% ولا تقولي مؤشر ولا اي حاجه
انا بعمل صفقات معلقه بالهيدج و السعر يجري في اي اتجاه هيفتح الصفقه اللي قدامه و بكده احقق اللي انا عايزه و انا بقيت بعشق الطريقه دي

i5land_man
06-21-2012, 19:51
انا مع و بقوه المتاجره وقت الاخبار بتحقق ربح بنسبة 90% ولا تقولي مؤشر ولا اي حاجه
انا بعمل صفقات معلقه بالهيدج و السعر يجري في اي اتجاه هيفتح الصفقه اللي قدامه و بكده احقق اللي انا عايزه و انا بقيت بعشق الطريقه دي

ايوة بس انت كده بتورط نفسك بصفقة ربحانة واخري خسرانة ازاي بتطلع من الورطة دي؟
يا ريت تستفيض اكتر في شرح الطريقة دي

ahmed
06-21-2012, 20:04
اولا انا لا اتاجر اوقات الاخبار كثيرا
ولا افضل ذلك ايضا ولكنى ليس ضدها فى المتاجرة
لانه استراتيجيه فى حد ذاتها ولكنها معتمدة على دراسه التحليل الاساسى
والاحتراف فيه فقط

zikooo014
06-21-2012, 20:05
ايوة بس انت كده بتورط نفسك بصفقة ربحانة واخري خسرانة ازاي بتطلع من الورطة دي؟
يا ريت تستفيض اكتر في شرح الطريقة دي

لا يا صحبي ولا بورط نفسي ولا حاجه الصفقات اللي بحطها صفقات معلقه واحده شراء و واحده بيع
و لما الخبر بينزل سواء ايجابي او سلبي مش هتفرق معايا في حاجه كدا كدا كلله ف صالحي
مع بداية تفعيل الصفقه الاولي اقفل انا الصفقه المعاكسه بس مفيش اسهل من كده

konine
06-21-2012, 20:16
أنا ضد متاجرة مع أخبار
وولكني مع إدماج تحليلي في تجارة مع أخبار حيت أن أخبار هي محرك سوق حقيقي
الله كريم

simo424
06-21-2012, 20:27
لا اتاجر اوقات الاخبار كثيرا

actas
06-21-2012, 20:42
تيقن اخى الكريم ان المتاجره وقت الاخبار لها ما لها وعليها ما عليها ..فمثلا فى بعض الاوقات تستطيع ان تجنى ارباحا خياليه من وراء الاخبار هذه الوقات تكون عندما لايكون هناك انزلاقات سعريه ...واوقات اخرى من الممكن ان تخسر حسابك كله حتى وان كنت تضع وقف للخساره ..نتيجه للانزلاقات السعريه

najoull19
06-21-2012, 22:13
المتاجرة مع صدورالخبر تكون مربحة في احيان كتيرة واحيان اخرى كارتية

kingman
06-21-2012, 23:21
لا يا صحبي ولا بورط نفسي ولا حاجه الصفقات اللي بحطها صفقات معلقه واحده شراء و واحده بيع
و لما الخبر بينزل سواء ايجابي او سلبي مش هتفرق معايا في حاجه كدا كدا كلله ف صالحي
مع بداية تفعيل الصفقه الاولي اقفل انا الصفقه المعاكسه بس مفيش اسهل من كده
هو العضو اقصده فى حالة الهيد بمعنى اذا تفعلت الصفقتين وده عامل الخطورة فى هذه الطريقة ان ممكن ان يتفعل الصفقتين اذا تذبذب الخبر وده بيحدث كثيرا لكن عامل الخطورة مناسب نسبة الى الربح اللى ممكن يحصل عليه المتاجر من هذه الطريقة وممكن ببساطة يعتبره صفقة وضربت استوب

ahmed abdalla
06-21-2012, 23:58
ان المتاجرة فى اوقات الاخبار تتوقف على سخصية التاجر هل يحب المخاطرة ام لا
اما عن المتاجرة نفسها فى اوقات الاخبار فانها ممتعة جدا وتحقق الكثير من المكاسب وقد تحقق الكثير من الخسائر

yassoo011
06-22-2012, 00:33
المتاجرة وقت الاخبار اكبر في تحصيل الارباح
لان حركة السوق تكون كبيرة او اسرع نمن ااوقات التي لا توجد بها اخبار
ولكن يجباولا معرفة مدى تأثير تالخبر على السوق صاعدا ام هابطا حتى لا نقع في الخسارة

Mostafa Mando
06-22-2012, 05:57
المتاجرة اثناء الاخبار هو اسلوب من اساليب المتاجرة في سوق الفوركس

لكن تحتاج خبرة واسعة في مجال الفوركس

ولكن مربحة

zikooo014
06-22-2012, 12:14
هو العضو اقصده فى حالة الهيد بمعنى اذا تفعلت الصفقتين وده عامل الخطورة فى هذه الطريقة ان ممكن ان يتفعل الصفقتين اذا تذبذب الخبر وده بيحدث كثيرا لكن عامل الخطورة مناسب نسبة الى الربح اللى ممكن يحصل عليه المتاجر من هذه الطريقة وممكن ببساطة يعتبره صفقة وضربت استوب

في الحاله دي فعلا بتبقي خطوره عاليه جدا
بس دا بيتوقف علي دراستك للاخبار و تأثيراتها علي السعر
يعني خبر التيسير الكمي بتاع الدولا شوفت السعر كان عامل ازاي مدخلتش فيه

Mohamed90
06-22-2012, 13:18

ولكن مربحة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز فالاخبار مهمة جدا و هي المحرك الرئيسي للسوق و يمكن الاعتماد عليها في دخول الصفقات
ولكن كما قلت تحتاج للخبرة كبيرة و الاخبرا ليست سهلة التداول على كل مبتدا

kamizidan
06-22-2012, 13:23

ولكن مربحة

نعم وهناك من يتبع السكالبينج وقت الاخبار او بالاحرى قبلها بدقيقة يضع امرين معلقين ب 15 نقطة

magic777
06-22-2012, 13:53

ولكن مربحة

هيا بصراحه من جهه مربحه فهيا فعلا ارباحها رائعه وبتحقق اهدافك في اقل من ساعه كمان
لكن هيا عايزه منك تدريب طويل شويه على الديمو وخلفيه كويسه عن التحليل الاساسي

kingman
06-22-2012, 18:09
في الحاله دي فعلا بتبقي خطوره عاليه جدا
بس دا بيتوقف علي دراستك للاخبار و تأثيراتها علي السعر
يعني خبر التيسير الكمي بتاع الدولا شوفت السعر كان عامل ازاي مدخلتش فيه
وعموما اخبرا الدولار انا حاليا بفضل اقف اتفرج عليها من بره لأنها بتبقى مجنونة وبيحدث كثيرا تذبذب قبل ان يأخذ السوق اتجاه معين لكن هى جيدة فى التعامل على المدى المتوسط والبعيد لأن تأثيرها بيدوم فى السوق فترة اطول

KOGI
06-22-2012, 21:14
الاخبار هي اهم شيء في الفوركي فانا من خلال الاخبار استطيع ان اجني ارباحا اكبر من اي شيء اخر
خصوصا اذا اعتمدت على اخبار بعض المسؤولين الاقتصاديين

zikooo014
06-22-2012, 21:28
وعموما اخبرا الدولار انا حاليا بفضل اقف اتفرج عليها من بره لأنها بتبقى مجنونة وبيحدث كثيرا تذبذب قبل ان يأخذ السوق اتجاه معين لكن هى جيدة فى التعامل على المدى المتوسط والبعيد لأن تأثيرها بيدوم فى السوق فترة اطول

هيا اه فعلا اخبار الدولا فيها تذبذب فظيع بس مش الدولار لوحده اللي بينزل اخبار بس
في عملات تانيه غير الدولار انا بدخل معاها
طالما الخبر مؤثر علي اي عمله انا ادخل معاه بس ابعد عن العملات السبريد بتاعها عالي

assidi saber
06-22-2012, 22:38
انا مع المتاجرة اوقات الاخبار لانه سوف يكون هناك هبوط ل 30 نقطة او صعوط و يمكن ان تربح في اقل من نصف ساعة

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:23
انا مع المتاجرة اوقات الاخبار لانه سوف يكون هناك هبوط ل 30 نقطة او صعوط و يمكن ان تربح في اقل من نصف ساعة

لكن يا اخي انظر ايضاً للخسارة قبل النظر للمكسب انت يمكن ان تربح على سبيل المثال 100 نقطة

في ساعة ويمكن ايضاً ان تخسر ال100 نقطة والحارس الوحيد هنا ادارة راس المال يجب ان تحترمها

وايضاً المتاجرة اثناء الاخبار محتاجة خبرة وتدريب على الديمو لفترات طويلة لا تخاطر بحسابك في اللبداية مازال الطريق طويل

assidi saber
06-22-2012, 23:58
انا مع المتاجرة وقت الاخبار لكي سوف نتفجئ بهبوط او صعود كبير جدا و هذا يمكن ان تستفد منه لجني الارباح

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 00:08
والله المتاجره وقت الاخبار زي ما ليها فائدتها ليها ضررها وعلي قدر ارباحها علي قدر خسائرها فهي عاليه الخطورة ولكن لمن اراد المتاجره بها فعليه دراسه كيفيه المتاجره بالاخبار جيدا ومعرفه الاخبار القويه وتاثيرها عل سوق ثم فليتوكل علي الله بحساب صغير ولا يكون حسابه الاساسي حتي اذا طار لا يحزن عليه

sunlight
06-23-2012, 00:15
والله المتاجره وقت الاخبار زي ما ليها فائدتها ليها ضررها وعلي قدر ارباحها علي قدر خسائرها فهي عاليه الخطورة ولكن لمن اراد المتاجره بها فعليه دراسه كيفيه المتاجره بالاخبار جيدا ومعرفه الاخبار القويه وتاثيرها عل سوق ثم فليتوكل علي الله بحساب صغير ولا يكون حسابه الاساسي حتي اذا طار لا يحزن عليه

المتاجره اوقات الاخبار خطيره جدا للناس اللى مش بتفهم فى التحليل الاساسى ولكن اللى بيفهم م وبيتابع الخبار بيستفيد من الاخبار وممكن يعمل فلوس كويسه جدا بس عن نفسى انا لا استفيد منها كثيرا

midomido419
06-23-2012, 00:36
المتاجرة بالارخبار طريقة مربحة جدا
والكثير جربها وعارف اهميتها ومتطلبتها لاغنى عنها فى مجال الفوركس

aboualy
06-23-2012, 00:39
المتاجره اوقات الاخبار خطيره جدا للناس اللى مش بتفهم فى التحليل الاساسى ولكن اللى بيفهم م وبيتابع الخبار بيستفيد من الاخبار وممكن يعمل فلوس كويسه جدا بس عن نفسى انا لا استفيد منها كثيرا

فعلا اخى العزيز المتاجرة وقت الاخبار محتاجة خبرة بالتحليل الاساسى وبدون ذلك تكون المخاطرة كبيرة
والاهم فى المتاجرة وقت الاخبار الالتزام بادارة راس المال

hesham itch
06-23-2012, 00:58
المتاجر اللى يقدر يتعامل فى اى وقت ويحقق ربح هو اكيد افضل من اللى بيستغل
الظروف او الاخبار الوقتية لتحقيق ربح وده بيدل على مستوى احترافية المتاجر

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:17
المتاجر اللى يقدر يتعامل فى اى وقت ويحقق ربح هو اكيد افضل من اللى بيستغل
الظروف او الاخبار الوقتية لتحقيق ربح وده بيدل على مستوى احترافية المتاجر

كلامك سليم يا اخي لكن هذا اسلوب من اساليب الفوركس هناك من يتقنه

ويأتي منه بالمال الوفير المتداول الشاطر يستطيع ان يستغل اي اسلوب شرط ان يتقنه ويأتي منه بالمال

assidi saber
06-23-2012, 11:21
انا مع المتاجرة وقت الاخبار لانه تستطع ان تكسب الكثير من المال في خلال اقل من ساعة

i5land_man
06-23-2012, 11:23
المتاجرة بالارخبار طريقة مربحة جدا
والكثير جربها وعارف اهميتها ومتطلبتها لاغنى عنها فى مجال الفوركس

بس برضه لازم تذكر انه التسرع ومع عدم فهم اثر الخبر عالعملة
مخاطرة عالية جدا للمتاجر لو خاض فيها ممكن تقفلوه حسابوه وتمرجنهولوه
واجب الحذر وتعلم اساسيات المتاجر وقت الاخبار بالتحليل الاساسي

remo
06-23-2012, 12:52
انا عندى طريقة ممكن تستفادوة منها فى موضوع الاخبار طبعا الاخبار بيبقى معروف معدها ومدى قوتها قبل الخبر ب دقيقة او اتنين ممكن تعلقوا صفقتين واحدة بيع والتانية شرا على بعد 10 نقط من النقطة الحالية واول ما الخبر هيجيى هيروح ياما فوق ويفعل الصفقة ويقفل الهدف اللى هيبقى 30 نقطة مثلا على حسب قوة الخبر وانت يدوى تقفل الصفقة اللى متفعلتش اللى هى بيع والعكس صحيح

---------- Post added at 09:52 AM ---------- Previous post was at 09:50 AM ----------

انا فى حاجة انا نسيت اقولها مفتكرتش الا لما عملت البوست فى شركات مش محترمة ممكن تسرقك وقت الاخبار يعنى تلاقيها فعلت الصفقة الغلط ومقفلتش عند الاستوب واستنيت لما الحساب يتمرجن خالص وحصلت مع واحد صاحبى فخلى بالكوا

i5land_man
06-23-2012, 12:54
انا عندى طريقة ممكن تستفادوة منها فى موضوع الاخبار طبعا الاخبار بيبقى معروف معدها ومدى قوتها قبل الخبر ب دقيقة او اتنين ممكن تعلقوا صفقتين واحدة بيع والتانية شرا على بعد 10 نقط من النقطة الحالية واول ما الخبر هيجيى هيروح ياما فوق ويفعل الصفقة ويقفل الهدف اللى هيبقى 30 نقطة مثلا على حسب قوة الخبر وانت يدوى تقفل الصفقة اللى متفعلتش اللى هى بيع والعكس صحيح

---------- Post added at 09:52 AM ---------- Previous post was at 09:50 AM ----------

انا فى حاجة انا نسيت اقولها مفتكرتش الا لما عملت البوست فى شركات مش محترمة ممكن تسرقك وقت الاخبار يعنى تلاقيها فعلت الصفقة الغلط ومقفلتش عند الاستوب واستنيت لما الحساب يتمرجن خالص وحصلت مع واحد صاحبى فخلى بالكوا

كمان افرض الصفقتين اتفعلوا نتيجة لتذبذب وارد الحدوث بعد الاخبار القوية
حتلاقي نفسك واقع في هيدج ومتورط ومش عارف تقفل ازاي

Mostafa Mando
06-26-2012, 05:53
انا لا احب المتاجرة اثناء الاخبار لإنه يمكن ان يعك السعر عليك في لحظة ما وتخسر كل شئ

حيث ان المتاجرة اثناء الاخبار يمكن ان تربحك نقاط كثيرة ويمكن ان تخسر كل الحساب

اي ما اقصد انها بها خطورة عالية

jihadazzam
06-26-2012, 06:42
السلام عليكم
انا ضد المتاجرة وقت الاخبار لان ما بتعرف السوق وين رايح
انما احب الدخول في المراجيح مرة واجدة اضرب وبعدها اهرب
لان اذا دخلت المرة التانية مش مضمونة الي خطفتم من السوق بيرجع ياخذهم منك

sniper90
06-26-2012, 07:58
انا ضد المتاجرة فى اوقات الأخبار خصوصا للمبتديئين لانه فى اوقات الاخبار بيحصل تذبذب شديد فى الاسعار ومن الممكن ان يضرب الاستوبات ولو المتاجر عامل امرين متعلقين متعاكسين لعملة واحدة فمن الممكن ان يتم تفعيل الامرين فى وقت واحد ولو كانت استوبات تلك الامور المعلقة صغيرة من الممكن ان يتم ضربهم
كما ان السبريد فى بعض الشركات يكون عالى وغير ثابت فى اوقات الاخبار
اما الخبراء فى الاخبار والذين يتوقعون تأثيرها من الممكن ان يتاجروا اوقات صدور الاخبار

dodovedo
06-26-2012, 12:54
اخى الكريم

بص والله المتاجر وقت صدور الاخبار ليها ناسها وعاوزه احترافيه لان دخول واحد غلط يزعل جامد انا عن نفسى لسه موصلتش للاحترافيه دى الصراحه

تقبل مرورى

assidi saber
06-26-2012, 18:12
انا بالطبع مع الفكرة في المتاجرة اوقات الاخبار فيمكن ان تسكب في اقصر وقت كثير من النقاط

fx-man
06-26-2012, 18:19
انا لا اعرف اى استراتيجية للمتاجرة وقت الاخبار لذلك من رائيي اذا كنت غير جيد فى المتاجرة مع الاخبار ان تبتعد عن المتاجرة فى هذه الاوقات
يوجد راي اخر يقول ان التحليل الفنى يتحقق مهما حدث من اخبار لكن انا افضل عدم المتاجرة فى ذلك الوقت خوفا من الحركات مفاجئة التى من الممكن ان تؤدى لنصفير الحسابات .

safiforex
06-26-2012, 18:26
السلام عليكم
انا ضد المتاجرة وقت الاخبار لان ما بتعرف السوق وين رايح
انما احب الدخول في المراجيح مرة واجدة اضرب وبعدها اهرب
لان اذا دخلت المرة التانية مش مضمونة الي خطفتم من السوق بيرجع ياخذهم منك

نعم صحيح هذا ، و لهذا فعلى المتاداول ان يتجنب المتاجرة وقت الاخبار لان السعر بيكون كما قلت في مرحجحة و قج تاتي بما لا يحمد عقباه فيها
لهذا فانا كذلك لا افضل المتاجرة على الاخبار و لا حتى في وقتها ، و كل ما اراه هو فقطك الشارت ليس الا

magic777
06-26-2012, 18:27
انا لا احب المتاجرة اثناء الاخبار لإنه يمكن ان يعك السعر عليك في لحظة ما وتخسر كل شئ

هو مافيش شك طبعا ان المتاجره في وقت الاخبار زي ما ممكن تكسبك كتير برده ممكن تخسرك اكتر
قاذا كنت فعلا لاتحب هذه الطرق في العمل اذا مطلوب منك فقط انك تعرف مواعيد الاخبار المهمه حتى تتجنب المتاجره في اوقاتها

kingman
06-26-2012, 19:36

وفيه فكرة تقدر تنجى الواحد من تعرض حسابه للخطر وهو فتح حساب صغير بمبلغ صغير وبرافعة عالية وبمخاطرة عالية بحيث اذا ربح يبقى ربح الكثير واذا خسر يبقى خسر القليل

sunlight
06-26-2012, 19:46
وفيه فكرة تقدر تنجى الواحد من تعرض حسابه للخطر وهو فتح حساب صغير بمبلغ صغير وبرافعة عالية وبمخاطرة عالية بحيث اذا ربح يبقى ربح الكثير واذا خسر يبقى خسر القليل

الصراحه المتاجره فى وقت الخبر ممكن تكون كويسه او سيئه وانا جربتالمتاجره وكان فى خبر والصرحه ملقتش فرق يعنى ارتفع السعر حوالى 10 نقط وعاد الترند لاصله يعنى فى اخبار قويه جدا وفى اخبار عاديه خالص

saad
06-27-2012, 14:31
طبعا التجارة علي الاخبار دة اساس التجارة السليمة وبتكون ناتجة عن وعي شامل

لما يحدث امامك علي الشارت اذا كان تحليلاتك مظبوطة ومطبقة بشكل سليم

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:16
انا عن نفسي لا احب المتاجره وقت الاخبار
لكن هتلاقى للاخرين استراتيجيه ماشين عليها بتختلف عن الاخرين

hehelibeb
06-27-2012, 18:29
أنا مع التجارة وقت الأخبار ولكن بحذر
لأنك إذا لم تتبع الأخبار حينئذ ستفاجئ وهذا صعب بطبيعة الحال
إذ معرفة الأخبار خير من جهلها

Heba samir abdallah
06-27-2012, 18:31
انا ضد انك تتدخل وقت الخبر لو انت عايز تبقى ضامن الربح والافضل انك تتدخل والسوق مستقر

forexBOSS
06-27-2012, 18:35
المتاجره مع الاخبار جيده جدا و تحقق ارباح عاليه و لكن ان لا اتاجر عليها لانى المتاجره مع الاخبار فى وجه نظرى تحتاج دقه عاليه و خبره عاليه ايضا و ليست سهله امام الجميع و ايضا قراءه الاخباره و توقع السعر بعدها يكون صعب بعض الشىء لانه ليس كل الاخبار مفهومه و واضحه

magic777
06-27-2012, 18:48
الصراحه المتاجره فى وقت الخبر ممكن تكون كويسه او سيئه وانا جربتالمتاجره وكان فى خبر والصرحه ملقتش فرق يعنى ارتفع السعر حوالى 10 نقط وعاد الترند لاصله يعنى فى اخبار قويه جدا وفى اخبار عاديه خالص

انت اللي بتخلي المتاجره مع الاخبار جيده ليك او سيئه لو انت اشتغلت بيها عن دراسه وعلم
وممارسه سابقه كده انت اكيد نسبه اتسفادتك ونجاحك مع الصفقات اللي هتفتحها وقت الاخبار هنا هتكون انجح
من انك تشتغل بدون خبره مع هذه الطرق

saad
06-27-2012, 18:52
أنا أعتمد على المتاجرة بالأخبار أصل خبر هو محرك شارت فكيف لا تستخدمه في متاجرتك وهنا تأتي
صعوبة تحليلك لخبر ومدى تأتيره على شارت بوقت قياسي

madoxegy
06-27-2012, 18:54
المتجارة وقت الاخبار خطر جدا على اى واحد مش هيعرف يستغلها عن نفسى لا اتاجر وقت الاخبار

elazez
06-27-2012, 19:06
لا شك ان الاخبار لها تاثير واضح وصريح
علي العملات وتحركاتها واننا لابد من مراعاة هذه الاخبار في الحسبان عند دخول صفقات

Mostafa Mando
06-27-2012, 22:02
المتجارة وقت الاخبار خطر جدا على اى واحد مش هيعرف يستغلها عن نفسى لا اتاجر وقت الاخبار

اتفق معك يا اخي انا ايضاً لا اتاجر اوقات الاخبار لإني ممكن اخسر كثيرا

يبقى ابعد عن الخطورة افضل من مرجنة الحساب

Amany Mohamed
06-27-2012, 22:04
السلام عليكم
انا ضد المتاجرة اوقات الاخبار
لان الخبر اذا كان سيئ سوف يتحمل المستثمر الكثير من الخسائر

kingman
06-27-2012, 23:34
اتفق معك يا اخي انا ايضاً لا اتاجر اوقات الاخبار لإني ممكن اخسر كثيرا

يبقى ابعد عن الخطورة افضل من مرجنة الحساب

انا بفضل اشتغل وقت الأخبار القوية ولكن فى حساب كده بعيد فى الهامش بحيث لاقدر الله تعرضت لخسارة لااخسر اكثر من الحساب وبيبقى حساب محسوب بعناية عشان اكيد ببقى معرض لخسارته مرة واحدة

xtomorrow
06-28-2012, 05:21
انا ضد و مع المتاجرة وقت الاخبار
ضد اذا كنت شاك في فعالية الخبر وفي انعكاسه على السعر
وطبعا مع اذا كنت متاكد ان الخبر سوف يؤثر وبالطريقة المعينة

HUSSENEY
06-28-2012, 20:10
افضل المتاجرة مع الاخبار فى حالة واحدة بس
وهى استخدام الاستوب لوس
غير هذا لا احب المتاجرة مع الاخبار

okash
06-28-2012, 20:28
التجارة وقت الاخبار من افضل الاوقات لكل من يريد الاستفادة منها ولكن يجب ان يكون حذر لأنها قد تعكس معه السوق وينقلب الربح الى خسارة
يجب ان تحضر الاجندة الاقتصادية اليومية وتتابع اوقات الاخبار المهمة

i5land_man
06-28-2012, 20:30
التجارة وقت الاخبار من افضل الاوقات لكل من يريد الاستفادة منها ولكن يجب ان يكون حذر لأنها قد تعكس معه السوق وينقلب الربح الى خسارة
يجب ان تحضر الاجندة الاقتصادية اليومية وتتابع اوقات الاخبار المهمة

هي افضل الاوقات للمتاجرة فعلا بس للي عنده دراية وخبرة بالتحليل الاخباري والاساسي
لانه لو مبتدئ فتح صفقة من اللي بيفتحها في الاوقات العادية حيتفاجئ بحركة السعر القوية ولو انعكس عليه السعر يبقي مرجن

assidi saber
06-28-2012, 20:31
انا مع المتاجرة اوقات الاخبار لانه وقت الاخبار سوف توجد تحركات سريعة و يمكن للمتاجر ان يجني نقاط اضافية في اقصر وقت

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 20:43
انا مع المتاجرة اوقات الاخبار لانه وقت الاخبار سوف توجد تحركات سريعة و يمكن للمتاجر ان يجني نقاط اضافية في اقصر وقت

بس ياغالى الخبر ممكن يجى عكس ماهو موجود\ على فوركس فاكتورى مثلاً

ممكن يمرجحك شويه لتحت وبعدين يطلع يمشى فى اتجاه الخبر

mido303037
06-28-2012, 20:45
بلاش تتاجر فى وقت الاخبار لانة بيشهد هذا الوقت الكثير من تقلبات اللسوق التى تؤدى
لخسارتك افضلك ان لا تتاجر فى هذا الوقت

omar kapo
06-28-2012, 20:49
مع ولكن بحذر شديد لانه ممكن يقلب السوق والكل يضيع الحذر ووضع اهداف ليست بكبيرة

amrmorasamir
06-28-2012, 20:54
بلاش تتاجر فى وقت الاخبار لانة بيشهد هذا الوقت الكثير من تقلبات اللسوق التى تؤدى
على حسب ياباشا لان فى ناس بتاجر وقت الاخبار بس وده بيبقى طريقه شغلها فقط وبتعمل اوامر معلقه قبل الخبر يعنى مش بتبقى سايبه الصفقه مفتوحه وخلاص

HUSSENEY
06-29-2012, 05:28
لاكن اقوى الحركات هو الوقات المتاجرة
لذالك عليك المتاجرة اوقات لانها سر المكسب

waleed adel
06-29-2012, 08:00
هي طريقة سهلة جدا ولكنها تحتاج بعض من التفكير لأنها تعتبر الأشد خطرا في المتاجرة وقت الخبر وفيها يتم :

1- وضع أمر شراء في سعر معين قبل صدور الخبر مع وضع حد خسارة وحد مكسب .

2- وضع أمر بيع عند نفس السعر السابق قبل صدور الخبر مع وضع أمر حد خسارة وحد مكسب .يفضل كثير ا من التجار الذين يستخدمون هذه الطريقة الدخول عند نقطة سعر واحدة لتقليل السبريد .

---------- Post added at 06:36 AM ---------- Previous post was at 06:36 AM ----------

تعتبر هذه الطريقة هي المفضلة لكثير من التجار وفيها يقرر التاجر وسواء يشتري أو يبيع بناء على أرقام نتيجة التقرير وهي الطريقة الأقل خطرا من طريقة إحاطة السوق .

---------- Post added at 06:38 AM ---------- Previous post was at 06:36 AM ----------

أسال نفسك " أي الأخبار تكون الأهم ، وأيها يؤثر على السوق الحالي "
على سبيل المثال، ربما الاحتياطي الفيدرالي مهتما بالتضخم ، إذا هنا في هذا السيناريو فإن أي بيانات متعلقة بالتضخم مثلا "مؤشر أسعار المواد الاستهلاكية أو أية تلميحات على السياسة النقدية" يجب مراقبتها بعناية من قبل المصرف الاحتياط الفيدرالي .. إذا هذه فرصة عظيمة للمتاجرة طالما أنت متوقع أن تكون النتائج لصالحك

---------- Post added at 06:40 AM ---------- Previous post was at 06:38 AM ----------

الفهم الخاطيء للأخبار: الحقيقة هي أن بعض الصحفيون يفهمون الأخبار الاقتصادية بشكل سطحي وهم في الغالب يركزون على عنصر واحد ويهملون البقية ، هذا يؤدي إلى وصول الأخبار مشوهة أحيانا ، عليك أن تتعلم قراءة الأخبار الاقتصادية من مصادرها الأساسية ، وعليك أن تتعلم المقارنة بين الأرقام والمعطيات القديمة والمتوقعة والتي صدرت للتو ، إذا كانت لغتك الإنجليزية لا تساعدك فهذه مشكلة أخري فاللجوء إلى من يترجم لك قد يفقد الخبر معناه ويجعلك تتصرف بطريقة غير مناسبة .

---------- Post added at 06:42 AM ---------- Previous post was at 06:40 AM ----------

يجب أن تراقب البيان الاخباري وما الذي يتوقعه السوق والتجار تجاه هذا البيان وإذا كان :
التقرير أو العدد إذا جاء " جيد و أو مفاجيء بشكل جيد أكثر من المتوقع" فأنك تشتري العملة صاحبة التقرير والعكس بالعكس

---------- Post added at 06:45 AM ---------- Previous post was at 06:42 AM ----------

إن حالة عدم ثبات السوق وتغييرات الأسعار بشكل سريع ربما تزيد في بعض أوقات وقت صدور الأخبار ، بمعنى أن السعر ربما ستجده يتحرك بـ 5 وال 20 نقطة مرة واحدة أو حتى بـ 50 نقطة في ثواني معدودة ، وإذا حاولت إدخال أمر فتح صفقة في هذه الأوقات فربما أمرك لن ينفذ لأن السعر تغيرت أو حتى ربما ستدخل في سعر غير الذي حددته ...
فهذا خطر مرتبط بأوامر برنامج المتاجرة ..

---------- Post added at 06:49 AM ---------- Previous post was at 06:45 AM ----------

يمنع بعض السماسرة أمر الدخول مباشرة قبل إصدار البيان الصحفي الرئيسي " البعض بحدود 30 دقيقةِ إلى ساعةِ مقدماً " هذا يحدث عادة مع السمسارة الذين يعرضون سبريد ثابت ويسمى ذلك ”إغلاق الرصيف" والسبب في ذلك ليس لأن رصيف التداول تحطم ، ولكن السبب هو لأن الأوامر كثيرة جدا وإذا عرضهم السماسرةَ بالسبريد الثابت فإنهم سيفقدون الأموال .

---------- Post added at 06:52 AM ---------- Previous post was at 06:49 AM ----------

أثناء صدور تقاريرِ الأخبارِ الرئيسية ، السوق يمكن أن تتحرك من 20 إلى 50 نقطة فأكثر في ثواني !
إن عدم ثبات السوق يمكن يكون خطر جداً، خاصة على التجار الجدد فربما قد تمسك التحرك الأولى ، لكن مثلما يحدث في العديد من الأوقات في هذه الحالات السوق يمكن أن ينقلب عليك

---------- Post added at 06:55 AM ---------- Previous post was at 06:52 AM ----------

بعض السماسرة قد يضمنون إنهاء الصفقة لك كما طلبت لكن قد لا يضمنون السبريد ، وأثناء الأحداث الإخبارية ربما سترى السبريد يتوسع بشكل مثير ، فيمكن أن تراه يتحول من 3 نقاط إلى 14 نقاط كسبريد أثناء صدور التقرير

---------- Post added at 07:00 AM ---------- Previous post was at 06:55 AM ----------

فمثلا إذا كنت تحب أخذ الأرباحِ الصغيرةِ مثل ال 5 إلى 10 نقاط ، فلن تستطيع وهذا سيؤذي فرصتك من الربحية ومن المحتمل أن تجعل تجارتك خاسرة فعلاً ، فقط مع سماسرة السبريد

Mostafa Mando
06-29-2012, 08:16

متفق معك يا اخي لأن هناك اصدقاء كثيرين لي خسروا كل حساباتهم بسبب المتاجرة اثناء الاخبار

انها مخاطرة بالحساب ومجازفة لذلك انا لا افضلها احاول ان اكون في اكثر مكان به امان في الفوركس

derfcase
06-29-2012, 08:38
حسب قيمة راس المال المتاحة لدي و الاستراتيجية التي اكون متبعها وقتها
فكما تعلم ان وقت الاخبار غالبا ما تكون حركة السوق عنيفة و بالتالي فان فرص الربح السريع المتاحة تكون جيدة و لكن كذلك خطر الخسارة يكون محدق

mohamed adel
06-29-2012, 10:02
انا مع المتاجرة مع الاخبار ولكن ليس كل الاخبار
الاخبار القوية فقط واحيانا الاخبار المتوسطة حسب اهميتها

nrgslawi
06-29-2012, 11:52
انا اتاجر على الاخبار في احيان قليلة جدة مثل الاخبار التي لها تاثير كبير جدا في العملات
وقبل كل شيء يجب ثاثير الخبر على العملة هل سترتفع ام ستنخفض

jihadazzam
06-29-2012, 11:57
على حسب ياباشا لان فى ناس بتاجر وقت الاخبار بس وده بيبقى طريقه شغلها فقط وبتعمل اوامر معلقه قبل الخبر يعنى مش بتبقى سايبه الصفقه مفتوحه وخلاص

السلام عليكم
والله يا باشا انا مع وضد العمل وقت الاخبار
انا ضد العمل وقت الاخبار لان السوق يتذبذب بتذبذبات عالية
اما اذا صرلي فرصة للدجول وعارف الصفقة رابحو ادخل
بالتوفيق للجميع

xtomorrow
06-29-2012, 12:09
في الحقيقة تاجرت يوما مع الاخبار
وكانت خسارتي فادحة ومهولة
وعاهدت نفسي ان ابتعد عن اوقات الاخبار

king
06-29-2012, 12:19
الاعتماد على الاخبار شىء مهم جدا بالنسبه للتاجر ولكن كما انت قلت بالضبط هناك تذبذب يمكن ان يحدث يضرب جميع الاستوبات وعندها انت الخاسر الاكبر وتكون الخساره كبيره للغايه لهذا الافضل بكل تااكيد والذى اعتمد عليه التحليل الاساسى للمنحنى ومن الممكن الاعتماد على بعض تحليلات الخبراء الكبار فى عالم سوق النقد
وعندها سوف تقل المخاطره والمكسب يكون جيد

omar kapo
06-29-2012, 12:21

لاكن اقوى الحركات هو الوقات المتاجرة
لذالك عليك المتاجرة اوقات لانها سر المكسب

اوفقكم جميع ف رايكم ولكن اريد ان اقول لحضرتكم
اذا اردت الدخول فما هي الاستراتيجيات التي يجب ان اراعيها عند فتح الصفقة ؟؟؟؟

madoxegy
06-29-2012, 12:26
انا ابعد عن الشارت وقت الاخبار
لانى خسرت من الاخبار كتير

ابو محمد
06-29-2012, 12:37
انا ضد المتاجره مع الاخبار لاني خسرت مبلغ
كبير جدا كان وقتها خبر الفائده وصبرت كثير على الحساب
الى انه اتمرجن

dodovedo
06-29-2012, 12:53
انا ضد المتاجره مع الاخبار لاني خسرت مبلغ
كبير جدا كان وقتها خبر الفائده وصبرت كثير على الحساب
الى انه اتمرجن

وليه ياخى تصبر لحد ميمرجن وبعدين
انا اعتقد انه محدش يدخل على المتاجره بالاخبار الا بعد احترافيه عاليا
وربنا يعوض عليك باذن الله
تقبل مرورى

2x1
06-29-2012, 13:02
يجب التاني والانتظار قليلا وقت الاخبار ثم تفتح صفقاتك بعد صدورها لان الاخبار من الممكن تاثر تاثير عكسي علي السوق ويكون في ذلك ضد صفقتك

Mohamed90
06-29-2012, 13:58

السلام عليكم طبعا اخي وقت صدور الاخيار مهم جدا و يجب الحذر اثناء اتداول وقت صدور الاخبار
لان الاخبار المحرك الرئيسي للسوق و لا انضح المبتدئين المتاجرة في وقت صدور الاخبار لانه صعب بدون خبرة كافية

magic777
06-29-2012, 14:14
في الحقيقة تاجرت يوما مع الاخبار
وكانت خسارتي فادحة ومهولة
وعاهدت نفسي ان ابتعد عن اوقات الاخبار

اكيد اخي انت تاجرت بالصدفه او كتجربه بدون اي دراسه حقيقيه سابقه لهذه الطرق
وده هو اللي خلاك تدي الفرصه للسوق انه يخسرك
دايما الطرق الخطره دي المفروض الواحد لو عاوز يشتغل عليها وتكون هيا دي طرقه لازم يدرب وقت كافي
لاكتساب خبره العمل بها

ابو محمد
06-29-2012, 14:23
يوجد نوع من انواع المتاجرة واسمة المتاجرة
بالاخبار ولكن لها اصولها بهدف واستوب وانا لاافضلها

shwaikich
06-29-2012, 14:27
يوجد اشخاص متخصصين بهذا الموضوع فيبقون على اطلاع دائم بالاخبار التي لها تاثير على الاسعار سواء ارتفاعا او نزولا
و انا اعتبر هؤلاء الاشخاص محترفين حيث لهم خبرة كبيرة في التحليل

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:58
يوجد اشخاص متخصصين بهذا الموضوع فيبقون على اطلاع دائم بالاخبار التي لها تاثير على الاسعار سواء ارتفاعا او نزولا

صحيح يا اخي كل شئ في الفوركس هناك من يتقنه وهناك من لا يحبه وانا من الناس

اللي لا افضل المتاجرة اثناء الاخبار هناك متداولين محترفين يفضلون ذلك لكن انا لا

علما باني مبتدأ يمكن عشان متعلمتهاش لسه بس للاسف فيها خطورة كبيرة

foouaad
06-29-2012, 17:52

وهناك متاجرين اخريين لا يفضلوا المتاجره اوقات الاخبار لما فيها من تحركات عاليه ولما فيها ايضا من تذبذب يضرب جميع الاستوبات التى يضعونه

انا لسه جدديد فى سوق الفوركس هل يوجد انواع للاخبار الاقتصاديه
وما هى انواعها
وما هى الاستفاده من الاخبار الاقتصاديه

jihadazzam
06-29-2012, 17:56
انا لسه جدديد فى سوق الفوركس هل يوجد انواع للاخبار الاقتصاديه
وما هى انواعها
وما هى الاستفاده من الاخبار الاقتصاديه

السلام عليكم
المتاجرة مع الاخبار صعبة شويه
لما تجي الاخبار اذا عندي صفقات رابحة باخذ الربح وانتظر الاخبار
اذا في مجال فوت تاني بدخل بقنص قنص وبعد انتهاء الاخبار منرجع للتحليل

ma90do
06-29-2012, 18:00

فعلا بس حسب استقرار السوق وقوه الخبر والارتدادات الوارده حيث يوجد اخبار لا تعطي تاثيرا ملحوظا علي اتجاه سير الازواج والخبراء المحترفين لا يدخلون مع اي خبر

Mtec
06-29-2012, 18:08
انا افضل المتاجرة وقت الاخبار لكن عندما اكون متأكد من الاتجاه بنسبة عالية ، لكن حدث معي العديد من الاوقات ان انستا الغت المبلغ الذي ربحته اثناء الاخبار

p2000
06-29-2012, 18:12
البعض انا من خلال الاخبار استطيع ان اجني ارباحا اكبر من اي شيء اخر خصوصا اذا اعتمدت على اخبار بعض المسؤولين الاقتصاديين

waleed adel
07-01-2012, 12:58
صحيح يا اخي كل شئ في الفوركس هناك من يتقنه وهناك من لا يحبه وانا من الناس

اللي لا افضل المتاجرة اثناء الاخبار هناك متداولين محترفين يفضلون ذلك لكن انا لا

علما باني مبتدأ يمكن عشان متعلمتهاش لسه بس للاسف فيها خطورة كبيرة

فعلا معاك مليون الميه فى ناس محترفه الاخبار بالنسبه ليهم الكنز اليومى
وهناك ورش كامله مفتوحه بس للمتاجرة اوقات الاخبار

okash
07-04-2012, 08:03
نعم انا مع المتاجرة وقت الاخبار ولكي يجب ان يكون الشخص حذر جدا ولا ياخطر واذا كان هناك صفقات مفتوحة قبل الاخبار يجب ان يكون متابع ليعرف اتخاذ القرار

Mohamed90
07-04-2012, 11:40
انا افضل المتاجرة وقت الاخبار لكن عندما اكون متأكد من الاتجاه بنسبة عالية ، لكن حدث معي العديد من الاوقات ان انستا الغت المبلغ الذي ربحته اثناء الاخبار

السلام عليكم طبعا اخي العزيز المتاجرة مع الاخبار مهمة جدا و مربحة ولكن للناس التي لها
خبرة وتعرف تتعامل معها و انصح الناس قليلة الخبرة تتدرب اكثر على تداول مع وقت صدور الاخبار

mando
07-04-2012, 11:43
البعض انا من خلال الاخبار استطيع ان اجني ارباحا اكبر من اي شيء اخر خصوصا اذا اعتمدت على اخبار بعض المسؤولين الاقتصاديين

فعلا فى اخبار قوية ممكن تاخد منها ربح جيد لو تعرف تتعامل مع الاخبار بطريقة جيدة
لكن مشكلة الشركات وقت الاخبار الانزلاق السعرى اللى بيحصل ممكن يؤدى الى الخسارة

memostar3
07-04-2012, 13:02
انا مع استياض الارباح السريعه اوقات الاخبار
لاننا وكما نعلم جميعا شموع الاخبار من اقوى الشموع التى تتكون امامنا خلال شهور الفوركس
وانا افضلها بشده

okash
07-04-2012, 13:20
دائما يجب ان يكون الشخص حذر جدا فاذا كان هناك خبر قد يؤثر على الصفقات المفتوحة يجب ان يملك المتداول ردة فعل جيدة وسريعة حتى لا يخسر لأن الاخبار من اكثر الامور ـاثيرا على السوق

sabre
07-04-2012, 13:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احيانا اكون معها عندما يكون التحليل الفنى متفق معها واحيانا كثير جدا اتجاهلها لانها احيانا بتكون فخ لصغار المتاجرين

sami
07-04-2012, 14:00
انا مع استياض الارباح السريعه اوقات الاخبار
لاننا وكما نعلم جميعا شموع الاخبار من اقوى الشموع التى تتكون امامنا خلال شهور الفوركس
وانا افضلها بشده

أنا متفق معك أخي الكريم أن المتاجرة على الأخبار ممكن أن تكون مربحة جدا و خصوصا للمضاربين
المتمرسين و لكن ضع في الحسبان أن هذا النوع من التداول خطير جدا،ففي بعض الحالات تتحرك العملة
عكس الخبر

magic777
07-04-2012, 14:37

ماهو انت لما تشتغل على الاخبار هتكون عارف انك لازم تحلل الخبر ده قبلها بمده وتحط اوامرك قبل الخبر
ده ولو قبله بعشر دقايق
مش تستنى هنا تدخل مع وقت الخبر بالضبط لان الحركه القويه مش هتساعدك على الدخول من نقاط جيده
غير ان شركات كتير بتعمل ريكورد كتير وقت الخبر

m_fekry
07-04-2012, 15:02
طبعاً لو كان الشخص يستطيع فهم الاخبار بطريقة صح يفضل المتاجره معها
ولكن بما انه الشخص لديه شك أو خوف منها يفضل ان لا يتاجر معها .

كل واحد له استراتيجيته التى يعتمد عليها ولكنى اتفق معك فى الرأى يا
jans

okash
07-04-2012, 17:54
الاخبار من اكثر الامور تأثيرا على السوق لذلك يجب ان تضمها الى جانبك وتستغلها افضل استغلال فاذا فعلتها يمكنك في هذه الحالة ان تجيمع ربح جيد بل رأئع

remo
07-04-2012, 18:40

هى دى المشكلة فعلا هى النزلاق السعرى وانا عندى تجربة شخصية مع احد زملائى فى الفوركس ودخل وقت الاخبار لقى فتحوا صفقة مخالفة وقفلوها على خسارة الحساب كلة عشان كدا ببعد عن الاخبار

pimo
07-04-2012, 18:51
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احيانا اكون معها عندما يكون التحليل الفنى متفق معها واحيانا كثير جدا اتجاهلها لانها احيانا بتكون فخ لصغار المتاجرين

اذا كنت تعرف كيف تحلل الخبر جيدا ولا تتسرع في فتح الصفقة الا بعد مورور بعض الوقت علي الخبر سوف تستطيع ان تكسب اللابح من الخبر وكما ذكرت هي تعتبر فخ اذا لم نتمكن من معرفة التعامل معها

okash
07-04-2012, 21:54
والله اذا كان رأس المال الذي تتداول فيه صغير جدا فأنا لا اشجع ابدا ولكن ان كان هناك خبر قوي جدا وانت متأكد منه فانطلق ولا تتردد حتى لو كان حسابك 10 دولارات

waleed adel
07-05-2012, 01:12

Rami
07-05-2012, 01:22
والله اذا كان رأس المال الذي تتداول فيه صغير جدا فأنا لا اشجع ابدا ولكن ان كان هناك خبر قوي جدا وانت متأكد منه فانطلق ولا تتردد حتى لو كان حسابك 10 دولارات

بالفعل يجب ان تملك راس مال جيد
حتى تتحمل الانعكاس السعرى نتيجة الاخبار
تحياتى لك

---------- Post added at 01:22 AM ---------- Previous post was at 01:21 AM ----------

بالفعل يجب ان تملك راس مال جيد
حتى تتحمل الانعكاس السعرى نتيجة الاخبار
تحياتى لك

magic777
07-05-2012, 23:03

اصلا اخي راس مال ب10 دولار صعب ان الواحد يتاجر به حتى في المتاجره اليوميه بدون مخاطره لانه لو مخاطرش هنا
هيلاقي انه بيضيع وقته على الفاضي والحساب في النهايه اخره يتمرجن برده لا محاله
لان الارباح بالطرق العاديه هتكون قليله اوي ومتساويش لا الوقت ولا المجهود المبذول علشان نحققها

madoxegy
07-05-2012, 23:07

roka
07-06-2012, 00:53

العديد من الافراد لا يعتمدون على الاخبار ولا يهتمون بها ويربحون فانا ممن لايشجعوا ذلك لان الاشاعات انتشرت فى الفترة الاخيرة بصورة غير طبيبعية

waleed adel
07-06-2012, 02:33

بالفعل الابتعاد وقت الاخبارافضل بكتير وبالاخص لمن لديهم حسابات صغيره
لخطورة هذة الاوقات

memostar3
07-06-2012, 02:59

نعم فانها علم يسمى التحليل الاساسي
ويحتاج الى معرفه طبيعه الخبر وقوته وتوقيته بتوقيت بلدك والعديد من العوامل الاخرى

YesIcan
07-06-2012, 03:08
اضن ان التجارة بالاعتماد على الاخبار ليها مميزاتها كما ليها سلبياتها
يعني ممكن تكون ارباحك عالية بالاعتماد على الاخبار و العكي ايضا
ممكن تكون خسائر لا قدر الله

thugalive
07-06-2012, 03:26
أظن أن أفضل الأزواج في المتاجرة وقت الأخبار هي أزواج الين و أسوأها إطلاقاً أزواج اليورولأن ممكن يكون الخبر سيء مثلا على اليورو و نجده يرتفع 50 نقطة قبل الهبوط هذا مايمثل اهمية دور الأخبار

magic777
07-07-2012, 01:08
اضن ان التجارة بالاعتماد على الاخبار ليها مميزاتها كما ليها سلبياتها
يعني ممكن تكون ارباحك عالية بالاعتماد على الاخبار و العكي ايضا
ممكن تكون خسائر لا قدر الله

اللي بيكسب من الاخبار اخي هو اللي متمكن من طريقه التداول بها ومتمرن عليها كتير على الديمو او على حسابات حقيقيه
قبل كده بحيث يكون عارف هو بيعمل ايه وامتى يفتح صفقاته مع الخبر وامتى يقفل الموضوع مش سهل هنا
اي طريقه محتاجه تدريب من المتاجر اولا لكي ينجح بها

ehab
07-07-2012, 04:12
انا اعتمد على الاخبار اعتمادجزئى وليس كلى وينتظر الاخبار الموثوق فيها التى تؤثر فعليلا فى السوق او فى
العملة مثل خبر الفائدة او خبر البطالة وتدخل بنك مركزى او قرار للبنك المركزى لاى عملة
فانا عن نفسى بما انى لستخبير فى خذا السوق استخدم هذه الاخبار وايضا بعض التحليلات الفية

salah.bmw
07-07-2012, 05:15
بصراحة لو كان حسابك عالي ونسبة الستوب لوز تبعك بعيدة اكيد انا مع الاخبار على شرط ان لا تزيد هدفك عن ال 50 ببس والا فسوف يقلب السحر على الساحر وتصبح خسارة

Dentist Ahmed
07-07-2012, 06:33
انا مع المتاجره اوقات الاخبار وشايف انها طريقه سهله ومفيده
ولكن تحتاج الى المهاره والقوه فى التعامل

Mohamed90
07-07-2012, 13:11
السلام عليكم طبعا اخي الاخبار مهمة جدا و هي المحرك الرئيسي للسوق
و التدوال على الاخبار جيد و لكن في محاطرة لازم احترافية و هبرة لتجنب اي خسارة

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 14:32
تستطيع التداول فى اى وقت سواء وقت صدور الاخبار او لا
سواء فى اخبار او لا يوجد اخبار بشرط ان يكون تحليلك الفنى
سليم حيث لا يوجد خبر بالعلم يستطيع تغيير اتجاه السوق
واذا كان اتجاه السوق سيتغير سيظهر ذلك واضح وجلى
من خلال التحليل الفنى قبل صدور الاخبار بفتره كافيه

memostar3
07-07-2012, 14:36
اللي بيكسب من الاخبار اخي هو اللي متمكن من طريقه التداول بها ومتمرن عليها كتير على الديمو او على حسابات حقيقيه
قبل كده بحيث يكون عارف هو بيعمل ايه وامتى يفتح صفقاته مع الخبر وامتى يقفل الموضوع مش سهل هنا
اي طريقه محتاجه تدريب من المتاجر اولا لكي ينجح بها

بالضبط كدا بس احنا اكيد هنحتاج نعرف الطريقه الاساسيه الى هنتدرب بيها على الديمو ياليت لو عند حضرتك اى معلومات تمدنا بيها
وجزاك الله كل خير

Ahmed Mahmoud
07-07-2012, 14:45
انا طبعا افضل المتاجره وقت الاخبار اولا عشان هستفاد من كل خبر ياتي واعرف ازاى ادير اعمالي

mando
07-07-2012, 14:59
انا طبعا افضل المتاجره وقت الاخبار اولا عشان هستفاد من كل خبر ياتي واعرف ازاى ادير اعمالي

هاتسفيد ازى من كل خبر مش كل خبر بيحرك السوق فى اخبار قوية بتحرك السوق وفى اخبار متوسطة وفى اخبار ضعيفة
اهم شئ قبل ما تتداول على الاخبار تعرف اية هى الاخبار اللى هاتدوال عليها ويكون فى طريقة للتعامل معاها

memostar3
07-07-2012, 15:06
هاتسفيد ازى من كل خبر مش كل خبر بيحرك السوق فى اخبار قوية بتحرك السوق وفى اخبار متوسطة وفى اخبار ضعيفة
اهم شئ قبل ما تتداول على الاخبار تعرف اية هى الاخبار اللى هاتدوال عليها ويكون فى طريقة للتعامل معاها

تمام
وعلى حسب اهميه الاخبار
هل هو ضعيف ام متوسط او قوى
و التداول على القوي وفقط

ymn30
07-07-2012, 15:08
انا افضل ان اكون خارج السوق وقت الاخبار لم ممن الممكن انيشاهدة السعر من حركات عنيفة من الممكن ان تقضى على الحساب فافضل ان خارج السوق مدة كافيه

abo ali
07-07-2012, 15:10
, بعض الأخبار المهمة تؤثر بدرجة كبيرة فى حركة السعر , المتاجرة على الأخبار لها تاثير كبير وفعال , أهم الأزواج الباوند دولار , الكندى , الأسترالى , النيوزلاندى , أهم الأخبار , الفائدة - البطالة ( احيانا ) - الناتج المحلي القومي - مؤشر اسعار المستهليكين ( نيوزيلندا واستراليا

sendrala ahmed
07-07-2012, 15:13
اكيد الاخبار مفيده وبتوفر معلومات عن السوق ومن الممكن ان تغير قرارك او تساعد فى اتخاذ القرار

dark dollar
07-07-2012, 15:30
صعود وهبوط العملات ف سوق الفوركس له علاقه كبيره بالاخبار وانتشار الشائعات فهذه الاخبار هى التى توجه الناس الى طريقه واحده فان كانت اخبار ايجابيه فسترى الجميع يقومون بشراء العمله اما اذا كانت بالسلب يتوجهون للبيع

madoxegy
07-07-2012, 15:46

remo
07-07-2012, 15:55
انا افضل ان اكون خارج السوق وقت الاخبار لم ممن الممكن انيشاهدة السعر من حركات عنيفة من الممكن ان تقضى على الحساب فافضل ان خارج السوق مدة كافيه

معظم المتاجريين فى الفوركس خاصا الناس الخبرة بينصحوا دايما انك تبعد عن الفوركس وعن فتح الصفقات وقت الاخبار لانها بيحدث معها انزلاق سعرى كبير وبتاثر فى اتجاة العملة عمةما

mando
07-07-2012, 16:04

وقت الاخبار القوية او التصرحات بيكون فى حركة قوية فى شركات وقت الاخبار لازم تخسرك حتى لو كان داخل فى الاتجاة الصحيح للخبر لانه حكاية انزلاق السعر او ارتفاع الاسبريد بيكون سبب فى الخسارة خصوصا انك بتخش وقت الخبر بستوب صغير يبقى الافضل قبل التداول على الاخبار تختار شركة جيدة تقدر تتعامل معاها وقت الاخبار ولى الاسف معظم الشركات غير جيدة على التداول على الاخبار

osama00971
07-07-2012, 16:13
لست معها حقيقة ولكن برايي انه يلجا اليها الاشخاص
لاسباب اخرى

madoxegy
07-07-2012, 16:14

okash
07-07-2012, 16:25
انا مع طبعا لأن الاخبار من اهم العناصر في التجارة التي تجلب لك المال اذا عرفت كيف تستغلها جيدا ولكن قد تكون سبب الخسارة مثل ما حصل معي يوم الخميس الماضي لقد خسرت بعد ان توقع خبر ما واتي العكس

rabie10
07-07-2012, 16:27

sahar elmansory
07-07-2012, 16:32
ضدد اكيد..لان الخسائر بتكون كبيرة جدا جدا..ولكن في بعض الاحيان اذا كانت الاخبار قوية يمكن المخاطرة ولكن ايضا ليست مضمونة النتائج

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 19:03
عندك حق اخي الكريم والمتاجرة بالاخبار رائعة وتحقق الكثير من الارباح ولكن المشكلة مع انستا بقا مش هنعرف نتاجر على الاخبار
عشان القيد اللي وضعته اننا لا نربح الا 10 % من قيمة راس المال في اوقات الاخبار ودي طبعا مشكلة بس يلا بقا هنعمل ايه دي قواعد لازم نمشي عليها

revenge
07-07-2012, 19:11
اقفل كل الصفقات المفتوحه لو الخبر مهم .. ا اضع امر معلق فوق و تحت السعر ب 20 نقطه مثلا و اخد 20 نقطه كويس اوي .. طبعا لوت كبير

Amany Mohamed
07-07-2012, 19:13
السلام عليكم
انا ضد المتاجرة وقت الاخبار
لان الاخبار لو كانت سيئة تكون العواقب وخيمة

okash
07-07-2012, 19:21
التجارة وقت الاخبار من الامور التي يجب على كلمتداول ان يقتنصها لصالحه فهي مربحة جدا ولكن لم تستطع فعل ذلك فسوف تخسر حتميا في التجارة او ابتعد عنها

waleed adel
07-09-2012, 13:57
الاخبار مهمة جدا و هي المحرك الرئيسي للسوق
و التدوال على الاخبار جيد و لكن في محاطرة لابد ان تكون محترف وعارف السعر هيروح فين لتجنب اي خسارة

kingman
07-09-2012, 15:28
اقفل كل الصفقات المفتوحه لو الخبر مهم .. ا اضع امر معلق فوق و تحت السعر ب 20 نقطه مثلا و اخد 20 نقطه كويس اوي .. طبعا لوت كبير

والمهم فى هذه الطريقة هى دائما قدرة المتارج على اختيار افضل الأخبار التى لاتحدث تذبذب فى السوق كى لاتفعل الأمرين ومن رايى انها لاتصلح لأخبار الدولار وجيدة جدا على الأسترالى والكندى والنيوزلاندى

magic777
07-09-2012, 21:58

طرق المتاجره بالاخبار فعلا لو قدرنا ندمج معاها طريقه هيدج هتكون ممتزه جدا
مع طبعا المتاجر المحترف واللي ادرب الاول كتير على دمج الطريقتين دول
وخاصه ان الاهداف هنا بتتحقق بسرعه في اغلب الاحيان

okash
07-11-2012, 00:18
نعم انا مع المتاجرة وقت الاخبار ولكن لا بد ان يكون المتداول حذر جدا ولا يخاطر واذا كان هناك صفقات من قبل الاخبار يجب ان يكون متابع لها ليعرف اتخاذ القرار

HUSSENEY
07-11-2012, 01:13
الاخبار مهمة جدا و هي المحرك الرئيسي للسوق
و التدوال على الاخبار جيد و لكن في محاطرة لابد ان تكون محترف وعارف السعر هيروح فين لتجنب اي خسارة

تمام المتاجرة وقت الاخبار سلاح ذو حدين
يجب انت تعمل باستوب لوس حتى تتجنب المخاطرة العالية ضياع الحساب

ymn30
07-11-2012, 01:15
نعم انا مع المتاجرة وقت الاخبار ولكن لا بد ان يكون المتداول حذر جدا ولا يخاطر واذا كان هناك صفقات من قبل الاخبار يجب ان يكون متابع لها ليعرف اتخاذ القرار

وقت الاخبار اخى بيكون الواحد من المنتحرين لو عكس خلف توقعاتك ممكن تلاقى السوق بيعمل اكتر من 200 نقطة فى دقائق فالواحد لا يجد لا الحسرة

naitsi
07-11-2012, 01:20
السلام عليكم
التداول مع الاخبار جيد جدا وانا افضله فى كثير من الاحيان ولكن فى حالات الاخبار العنيفة والاحداث الكبيرة افضل الابتعاد عن السوق نهائيا حيث اننى مازلت فى بداية طريقى واخاف من التغيرات الكبيرة ان افقد السيطرة ولا استطيع ان اتحكم فى خسارتى

amrmorasamir
07-11-2012, 01:21

ايوه ياباشا انا بشتغل عليها والاستبو بيكون بالكتير اوى 10 نقط عشان اتجنب الانعكاس قبل صدور الخبر بدقيقه
بس بيكون فى نتائج حلوه

mohamed yossef
07-11-2012, 01:27
منذ ان بدات المضاربة وحتى ازمة اسبانيا ومنطقة اليورو وانا لا اهتم بالاخبار وخبر ازمة اسبانيا اللى اكتشفته بالصدفة
ودخلت صفقات على اليورو فى توقيت مناسب وحققت معايا مكاسب لهبوطه اللى كان مستمر وانا بدات اهتم بالاخبار واعرف يعنى ايه تحليل اساسى

okash
07-11-2012, 11:24
دائما يجب ان يكون المتداول حذر جدا جدا فاذا كان هناك اخبار قد يؤثر على الصفقات المفتوحة من قبل الاخبار يجب ان يملك المتداول ردة فعل سريعة حتى لا يخسر لأن الاخبار من اكثر الامور لها تأثير على السوق

العوامى
07-11-2012, 11:35
السلام عليكم
ان المتاجرة وقت الاخبار لمن اجادها لها مردود مادى عالى
واعرف اشخاصا لا يتداولون الا وقت الاخبار عن طريق الاوامر المعلقة
وربحهم ماشاء الله فى زيادة

Mohamed90
07-11-2012, 12:36

السلام عليكم اكيد اخي العزيز الفوركس يتحرك جيدا مع صدرو الاخبار المهمة و القوية
و يجب الاستفادة من الاخبار طبعا ولكن يجب الحذر قلة الخبرة يمكن تاثر عليك و الاخبار تقلب السوق بسرعة كبيرة

sky44
07-11-2012, 12:43
صراحة لم اجرب بعض المتاجرة وقت الاخبار لاكنني سمعت بأن المتاجرة في هدا الوقت تكون فيها التحركات عاليه ولما فيها ايضا من التذبذب لاكن المتاجرة في هدا الوقت تكون احيانا مربحة عندما تتعامل مع الاخبار بطريقه جيدة

resala11111
07-11-2012, 12:47
انا عن نفسى بحب المتاجرة
فى اوقات نزول الاخبار
بس اهم حاجة يكون التحليل بتاعك صحيح
لانى الخسر بتكون كتيرة
والمكسب أيضا ارجو الحذر فى هذا الوقت

magic777
07-11-2012, 19:57
السلام عليكم اكيد اخي العزيز الفوركس يتحرك جيدا مع صدرو الاخبار المهمة و القوية
و يجب الاستفادة من الاخبار طبعا ولكن يجب الحذر قلة الخبرة يمكن تاثر عليك و الاخبار تقلب السوق بسرعة كبيرة

هو المتاجره وقت الاخبار دي للي بيحترفها بتكون ممتازه جدا معاه على الاقل ان اهدافه بتتحقق في دقايق
ومش هتحتاج لمتابعه السوق والملل وقت التذبذبات وارهاق صحتك
وده كله مميزات تشجعنا على اننا نتعلمها

okash
07-11-2012, 20:06
الاخبار من الامور التي تؤثر على السوق لذلك يجب ان تتستغلها الى جانبك وتتعمل على ضمها الى جانبك بافضل استغلال فاذا قمت بذلك يمكنك في هذه الحالة ان تجيمع ربح جيد بل رأئع

ehab
07-14-2012, 06:31
احيانا الاخبار تطلع لنا غير توقعنا فهذا حاصل كثير وانا عن نفسي اتاجر في أوقات الأخبار

elking
07-14-2012, 10:24
لو لدى استراتيجية جيدة وموثوقة فى وقت الاخبار اكيد هشتغل وقت الاخبار ولكن لو الموضوع به مخاطرة سابتعد عنه تماما لانى لا احب المجازفة

sa sa
07-14-2012, 10:36
الاخبار مافيش شك ان ليه تاثير كبير علي حركه سوق الفوركس وده بيتطلب منك ان تتابع كل الاخبار المتاحه بصوره مستمره لمعرفه الجيد انا بفض التجاره مع الاخبار شرط ان تكون صحيحه وليس مجرد تكهنات او اشعات من مصادر موثوق فيها

Looser
07-14-2012, 11:17
المتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط وليس أي محترف *
و إنه لا يجب الإعتماد بتاتا على التوقعات الخاصة بالأخبار *
لأنه شيء خطير ومخاطرة كبيرة *
لذا الأفضل الإبتعاد عن المتاجرة وقت الأخبار * المهم في الموضوع التالي حسب رأي المتواضع

---------- Post added at 11:16 AM ---------- Previous post was at 11:15 AM ----------

- في بداية كل إسبوع يمكنك الإستفادة بشكل عام من المفكرة
لتعرف الشكل العام للنتائج المتوقعة لزوج معين من خلال الأخبار الخاصة به
* وهذا توقعات فقط *
يمكنك فقط الإستنباط تقريبا من مجموع التوقعات الجيدة بالنسبة للسيئة

---------- Post added at 11:16 AM ---------- Previous post was at 11:16 AM ----------

هناك 3 أنواع من الأخبار برأي :

a. خبر مؤثر مثل الفائدة والتوظيف والبطالة وماشابه ذلك من الاخبار المؤثرة بشكل كبير على حركة الزوج بشكل عام ولمدة طويلة وليست لحظية

* والدليل على ذلك ما يحدث الأن على الدولار واليورو والأسترالي مثلا
حيث تخفيض الفائدة على الدولار جعل المتاجرين يتجهون للإستفادة من العملات التي لم تخفض الفائدة بعد مثل اليورو والإسترالي *
لذلك هي عملات قوية الأن جدا

b. خبر قوي جدا وتأثيره 90 % قد إنتهي
حتى قبل ظهور الخبر *
هذه الأخبار التي تتسرب ويتوقع فيها الخبراء بدرجة كبيرة جدا نتائجها خلال المؤتمرات أو المحادثات التلفزيونية لمحافظي البنوك أو الحكومات *
وهو ما حصل مع الدولار عندما تحدث برنانكي ومع الإسترليني عندما تم تسريب خبر الفائدة عليه بإنها سوف تنخفض *
مما أدى لبيع كمبات كبيرة من هذه العملات
ونزل الزوج تقريبا 400 نقطة بالنسبة للإسترليني خلال 4 ساعات تقريبا

c. خبر قوي لحظي غير متوقع مفاجيء * وهو خبر يتوقع مثلا
أن التوظيف سيكون 18
كما حصل مع الكندي أخر خبر له
ولكن النتيجة كانت حسب ما أذكر 38
مما أدى إلى صعود الزوج بشكل مفاجيء تقريبا 70 نقطة خلال لحظات *
وهذا عكس التوقع * لذلك هنا الخطر يكمن

---------- Post added at 11:17 AM ---------- Previous post was at 11:16 AM ----------

المتاجرة وقت الأخبار هي متاجرة صعبة * ويلزمها خبرة كبيرة
ويحدث تذبذب عالي وقت الأخبار المهمة
قد تؤدي بسهولة إلي ضرب الستوب *
هذا بالإضافة إلى أن بعض الشركات
لا تضمن لك ضرب الستوب أصلا في حالة تدفق كمية سيولة عالية جدا بعض الأحيان
وهنا تكمن المشكلة

---------- Post added at 11:17 AM ---------- Previous post was at 11:17 AM ----------

بالنسبة للأرباح وقت الأخبار * فهي فعلا جيدة إن كانت في صالحك *
لقد عملت بها لفترة ولحظة صدور الخبر دخلت معاه * وكانت لنتائج رائعة وتصل لدرجة كبيرة من النجاح * ولكن صادفتني مشكلة صدور أكثر من خبر في نفس اللحظة والإنعكاس *
مما تسبب في خسارة *
لذا إبتعدت بشكل كبير الان عن الأخبار لأنها مخااااطرة من تجربتي وبعد سؤال المحترفين أيضا

هذا هو رأي المتواضع و أتمنى أن لا أكون قد أخطأت

younesjoe
07-14-2012, 12:33
انا احب المتاجرة اوقات الاخبار رغم الخطورة التي تكتسيها متال ادا اخدنا وقت صدور نسبة الفائدة فالخبر دا يعطيك حصد حوالي 100 نقطة في وقت وجيز لاكن لازم تكون قبل الصدور بدقيقة
المشكل هو هل اخترت طريق السعر ام الطريق المعاكس

fxjoseph
07-14-2012, 13:13
انا لم اقوم بتجربتها من قبل ولكن اعتقد انها هتكون تجارة جيدة لانه هيكون معاك اليقين وهتعرف انهو اتجاه هو المتوقع وكويس انك فكرتني بالموضوع ده وباذن الله ابدا اجربه جايز تكون كويسة

Mohamed90
07-14-2012, 13:16

السلام عليكم اكيد اخي العزيز الاخبار مهمة جدا و هي مفيدة و يمكن الاستفاد منها
ولكن يجب الحذر لانه متقلبة النتائج و لا انصح اي مبتدا بالاعتماد على الاخبار في تداولته

wazwaz
07-14-2012, 13:23
المتاجرة في أوقات الاخبار لها وجهان وهما وجه سلبي ووجه إيجابي يمكنك أن تحقق ربحا جيدا إذا كان تحليلك في محله طبعا كما نعرف في وقت الاخبار يتحرك السوق بقوة وتعتبر الاخبار المحرك الأساسي للأسعار لهذا تكون النتيجة إما الربح وإما الخسارة لهذا يحق لنا تصنيفها للطرق التي لها مخاطرة

ahmed rabee
07-14-2012, 13:36
لا اتاجر وقت الاخبار ابدا

فتحت عدة صفقات وقت الاخبار وكان مصيرها الخسارة

يمكن ان يكون العيب في دخولي الصفقه ولا اعرف تحديد نقطه الدخول ولذلك لا ادخل وقت الاخبار

egypt2012
07-14-2012, 13:38
انا بتاجر فى وقت الاخبار و لكن مع اخبار معينه و الحمد لله بيكون مكاسبها قوية

و لكن خطر جدا و عاوزة ممارسة طويلة