PDA

View Full Version : هل انت من هواة الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

ahmed saleh
06-10-2012, 01:02
كنت اريد ان اعرف هل انت من هواة الفوركس ولا انت تعمل فية من اجل المال
لذلك تعمل فية مجبور لكى تكسب وانت غير محب لة

sho
06-10-2012, 01:04
فى البداية يجب ان نتفق ان سوق الفوركس لا يجب ان تعمل فية مجبورا لان سوق الفوركس يحتاج الى صفات معينة لتستطيع ان تحقق الربح الجيد ... الفوركس مهنة ليست تقليدية مهنة تحتاج الى ان تكون اقرب منها الى الهواية ولكن يجب ان يكون متمكن من كل قواعد واساسيات العمل

ahmed saleh
06-10-2012, 01:20
فى البداية يجب ان نتفق ان سوق الفوركس لا يجب ان تعمل فية مجبورا لان سوق الفوركس يحتاج الى صفات معينة لتستطيع ان تحقق الربح الجيد ... الفوركس مهنة ليست تقليدية مهنة تحتاج الى ان تكون اقرب منها الى الهواية ولكن يجب ان يكون متمكن من كل قواعد واساسيات العمل

انا معاك فى كل هذا الكلام ولكنى اعرف اشخاص تعمل فى الفوركس بلاجبار اى من اجل المال فقط
يعنى لو محققش المال فانة بيكرهة حياتة ويكرة الفوركس اكتر عشان كدة بس سالت السوال دا

gemmy
06-10-2012, 01:46
لا طبعا مجبور ايه ولو هتعمل فيه غصب عنك اكيد هتلاقى الموضوع صعب كدا و ممكن تخسر بسهولة
انا حاليا استمتع بالعمل فى الفوركس و استمتع اكتر لما اتعلم كل يوم حاجة جديدة ف الموضوع اصبح هواية

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 02:05
مفيش حد بيشتغل في مكان بمزاجه وهو مجبور عليه
الفوركس ده حاجة جميلة فيها تشغيل دماغ والغاز ورياضيات وحوارات ههههههههههه
بصراحة مووووووز موووووووز

ramid
06-10-2012, 02:21
انا احس برابط يشدني الى التداول في الفوركس وليس من أجل المال فقط
والدليل أنني اتداول على التجريبي معظم الوقت
احب الفوركس

remo
06-10-2012, 02:28
تستطيع ان تطلق عليا الاسمين انا من هواة الفوركس جدا واحب مشاهدة العملات واحب لعبة التوقعات ولكنى دخلت الفوركس لانى اؤمن ان الفوركس هو اسرع وسيلة وافضلها للحصول على اكبر قدر من المال فى اسرع وقت

hesham itch
06-10-2012, 03:50
بصراحة ف البداية كنت بسمع عنه كتير من اصحابى ودخلته من باب التجربة بس لقيته مفيد جدا وفيه
تشغيل دماغ كتير وف نفس الوقت ممكن تحقق من ربح فأكيد يتحب

forexBOSS
06-10-2012, 07:03
انا من كتر حبى للفوركس حاسس انى مجبر اتاجر هههه انا احب الفوركس و اشعر بمتعه عند المتاجره و حتى الخساره لكن من الصعب الحصول على المال للمتاجره اما الان هذه المشكله اتحلت و ا حصل على المال كل شهر من منتديات انستا الرائعه و الحمد لله بعمل مبالغ كويسه

2x1
06-10-2012, 07:57
لا انا عن نفسي كان فقط مجرد وسيلة لجلب دخل جيد لكن عندما تعرفت عليية رايتة انة فعلا مسلي
وسيكون يوما ما هواية لا استطيع الاستغناء عنها لاني الان في مرحلة التعليم

Mohamed90
06-10-2012, 12:43
السلام عليكم طبعا اخي العزيز يوجد اختلاف بين الناي حول نظرة الفوركس لهم هل هواية او وسيلة يعتمدون عليها للكسب المال
و انا اشوف الفوركس طريقة ممتاز للربح المال و لكن ايضا طريقة سيئة للضياع اموالك و انا اريد اعتماد عليه في بعض المصاريف الثانوية

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 13:31
ياغالى الحقيقه كلنا نعمل من اجل جمع الاموال

ليس حباً فى التداول ولا حرق الدم والاعصاب اللى احنا بنشوفه

tervarto
06-10-2012, 13:34
نعم , كما قال أخينا , الفوركس هة عمل شاق و ليس هواية , ربما القليل يعتمدون على الفوركس كهواية , لكن 99 % من التجار يعملون فى مجال الفوركس من أجل ربح المال , حتى لو اعتمد على أشخاص أخرين , المهم هو الربح و عدم الخسارة

The Mester X
06-10-2012, 16:19
انا لا ارى فرق بين الهواية و العمل و كما قال الاخ محمد كلنا لنا هدف واحد واضح و هو الربح المال لا غير

magic777
06-10-2012, 16:20

هو طبعا الهدف الاساسي لينا جميعا هنا هو جمع الاموال وان يكون لينا ربح جيد من السوق ده
لكن ده مايمنعش ان فيه ناس بتحب التداول والتحليل ذاته بصرف النظر هيكسبوا ولا لا
والناس دي طبعا مابيكونش الفوركس رقم واحد في الدخل عندهم وبالتالي بيكون اقرب
لهوايه من انه مجال ربح

maklad94
06-10-2012, 16:28
انا فعلا بحب الفوركس سواء كسبت او خسرت لأنه اوقات الخسارة بيبقى مجرد زعل عادى وبيروح لحاله لأنه قضاء وقدر ومكتوب مع بعض الغلطات البشرية زى الطمع والتسرع والدخول من غير تخطيط ولا استراتيجية .

kingman
06-10-2012, 17:06

:bravo:
بالفعل هذه هى الحقيقة فالعمل فى هذا السوق هدفه النهائى بيبقى الحصول على الاموال فأنا ايضا ممن لايفضلون او يحبون هذا السوق غير فقط انه يفيد الأنسان ببعض الثقافة عن الأحوال الأقتصادية والسياسية وده بشوفوا مفيد من المتاعبة فيه لكن فى النهاية ارتباط الواحد بهذا السوق بيبقى هدفه النهائى هو الوصول للأرباح وربنا يوفقتا جميعا

AhmedMagnifico
06-11-2012, 16:19
لا انا فقط مبتدئ فى الفوركس يا اخى الفاضل
واظن اننى من الهواة دخلت هذا المجال لجنى بعض الارباح ولتجربته كمجال جديد ليس الا !

ana1990
06-11-2012, 16:40
لا انا عن نفسي كان فقط مجرد وسيلة لجلب دخل جيد لكن عندما تعرفت عليية رايتة انة فعلا مسلي
وسيكون يوما ما هواية لا استطيع الاستغناء عنها لاني الان في مرحلة التعليم

انا عكس حضرتك تماما فانا دخلت مجال الفوركس من اجل التسلية و تعلم شئ جديد (و المكسب طبعا )بس مكانش المكسب اول اولوياتي بصراحه كنت بفكر ابيع حسابات البونص لكن بعد كده ابتديت اتعلم المتاجره و ادخل في المجال اعتقد ان ده طمع بس يلا اتاجر بنفسي احسن ما حد يتاجر بفلوسي

magic777
06-11-2012, 17:34
انا عكس حضرتك تماما فانا دخلت مجال الفوركس من اجل التسلية و تعلم شئ جديد (و المكسب طبعا )بس مكانش المكسب اول اولوياتي بصراحه كنت بفكر ابيع حسابات البونص لكن بعد كده ابتديت اتعلم المتاجره و ادخل في المجال اعتقد ان ده طمع بس يلا اتاجر بنفسي احسن ما حد يتاجر بفلوسي

وكمان لما تتعلم المتاجره بنفسك وتكتسب الخبره في السوق ده ولو بعد جهد ووقت
هتلاقي في الاخر انك هتحقق ارباح اكتر من بيع البونص والكلام ده
وتكون كسبت مجال عمل تقدر تشتغل فيه بجانب الدراسه او العمل الميداني

kingman
06-11-2012, 18:55
هو المتاجرة افضل والأستفادة من هذه البونصات اكيد افضل من بيعها فمتاجرة ناجحة تستطيع ان تحقق اضعاف البونص وهتشعر بالتجارة الحقيقة وقيمة ارباح هذه التجارة رغم صعوبتها الا ان النجاح مع التدريب والممارسة والتعليم الجيد سيتحقق بأذن الله ده حتى البونص وان لم يكن المتاجر جيد فى التداول ممكن يختار توصيات ناجحة لبعض المحترفين ويستفيد من ذلك البونص

safiforex
06-11-2012, 19:05
هو المتاجرة افضل والأستفادة من هذه البونصات اكيد افضل من بيعها فمتاجرة ناجحة تستطيع ان تحقق اضعاف البونص وهتشعر بالتجارة الحقيقة وقيمة ارباح هذه التجارة رغم صعوبتها الا ان النجاح مع التدريب والممارسة والتعليم الجيد سيتحقق بأذن الله ده حتى البونص وان لم يكن المتاجر جيد فى التداول ممكن يختار توصيات ناجحة لبعض المحترفين ويستفيد من ذلك البونص

انا اوافقك الراي اخي الكريم ، الفوركس هو عالم الربح لمن يعرف كيف ياخده بطرق عملية و علمية ،
و الفوركس الان انتشرت فيه البونصات منة المنتديات ، فهذه ممكن ان يكون به الواحد راس مال كافي للتداول به على احسن ما يرام
و لطكن كل هذا يجب التفاعل الجيد مع الفوركس و مع استراتيجية تكون فعالة و قوية لكي تكون الارباح ممكنة

realyone
06-11-2012, 19:22
بالنسبة لي مجبر اعمل في هذا المجال لأني عاطل عن العمل وجدت بالفوركس انه عمل احسن من البقاء بدون عمل,فوجودي بالفوركس ليس حبا في هذا السوق لكن جبرني الظروف للدخول فيه,فأكيد اسعى لجني المال في هذا السوق

Rami
06-11-2012, 19:54
انا عن نفسى اعمل فيه تحت ناق البندين هواية وطبعا مجبر لكسب المال الانى بحاجة لهذا المال لننى كنت اتمنى ان اعمل فيه كهاوى فقط وليس تحت ضغط اننى اريد كسب المال , ساعتها بس
ساذوووق طعم المكسب الكبير انها كهواية وغالبا اى هوايه تكون محل اتقان واهتمام كبير من الابسان الهاوى

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 20:03
انا عن نفسى اعمل فيه تحت ناق البندين هواية وطبعا مجبر لكسب المال الانى بحاجة لهذا المال لننى كنت اتمنى ان اعمل فيه كهاوى فقط وليس تحت ضغط اننى اريد كسب المال , ساعتها بس
ساذوووق طعم المكسب الكبير انها كهواية وغالبا اى هوايه تكون محل اتقان واهتمام كبير من الابسان الهاوى

سوق الفوركس هواية شيقه ممتعه حقاً

تشعر عند الربح بفرحه شديده وتفائل للحياه وابتسامة امل

الله يجعل ايامكم ارباح وسعاده

zahran
06-12-2012, 22:52
من يكسب من الفوركس لازم يكون هاوى الموضوع \.. لان انت لو مش هاوى الموضوع مش هتبحث وتتعلم وتطبق وتقعد تخسر وتقوم من جديد . وتصمم على المكسب ان شاء الله .. هذا من اخذ الفوركس كهوايه سيربح فى يوم من الايام وان كان حاليا يخسر وذلك لتعدد اسباب الخساره . وسيصبح محترفا وهاويا عندما يكون ملم بانواع الخساره جميعا ويتجتنبها

magic777
06-12-2012, 23:02
من يكسب من الفوركس لازم يكون هاوى الموضوع \.. لان انت لو مش هاوى الموضوع مش هتبحث وتتعلم وتطبق وتقعد تخسر وتقوم من جديد . وتصمم على المكسب ان شاء الله .. هذا من اخذ الفوركس كهوايه سيربح فى يوم من الايام وان كان حاليا يخسر وذلك لتعدد اسباب الخساره . وسيصبح محترفا وهاويا عندما يكون ملم بانواع الخساره جميعا ويتجتنبها

لو اهم حاجه انك تكون بتحب المجال ده وشايف نفسك فيه لانه غير كده هيكون تقيل عليك
ومش هتقدر تستحمل الخسائر في الاول والعقبات اللي اكيد هتقابلك لانك نفسيا مش قابل الموضوع
لكن لو انت بتحب المجال ده هتستحمل اي حاجه علشان تحقق اللي انت عاوزه فيه

21cent
06-12-2012, 23:23

بالعكس اخى انا اعمل به كهواية ليس الا وموضوع المال لا يهمنى كثيرا
ولكن تغيرت نظرتى له بعدما تعلمت واريد ان اربح منه كى اعمل مشروعى الخاص
وان شاء الله هفتحلوكوا بروكر جديد عربى محترم اذا ربحت هههههههههههه

kingman
06-13-2012, 00:20
انا اوافقك الراي اخي الكريم ، الفوركس هو عالم الربح لمن يعرف كيف ياخده بطرق عملية و علمية ،
و الفوركس الان انتشرت فيه البونصات منة المنتديات ، فهذه ممكن ان يكون به الواحد راس مال كافي للتداول به على احسن ما يرام
و لطكن كل هذا يجب التفاعل الجيد مع الفوركس و مع استراتيجية تكون فعالة و قوية لكي تكون الارباح ممكنة
وده افضل ميزة فى هذا السوق التى لاتوجد على مااظن فى اى سوق آخر وهو انك حتى ان لم تكن تملك مال تستطيع ان تعمل فى هذا المجال وتحصل على اموال من خلال البونصات لكى تتاجر فيها وحقيقى انا بعتمد عليها ولازم كل واحد فينا يستفيد من هذا البونص والا يضيعه بسهولة معللا ذلك بانه ليس من جيبه الخاص فالذكى هو من يستثمر الفرص

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 20:35
بالعكس اخى انا اعمل به كهواية ليس الا وموضوع المال لا يهمنى كثيرا
ولكن تغيرت نظرتى له بعدما تعلمت واريد ان اربح منه كى اعمل مشروعى الخاص
وان شاء الله هفتحلوكوا بروكر جديد عربى محترم اذا ربحت هههههههههههه

بس اوعى تفتح بروكر مزيف
هههههههههههه

عايزين شركة تعمل تحت مظله قانونيه صارمه

مش هنوافق يكون البروكر بتعنا اى شئ كده وخلااص

الله يعينيك يامعلم

sandapa
06-13-2012, 20:40
انا فقط اتسلى بالتجارة في هذا العالم الغامض (الفوركس)
لذا لايمكن اتخاده مصدرا للقمة العيش يعني اتخده كتاني مصدر لي

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 20:47
انا فقط اتسلى بالتجارة في هذا العالم الغامض (الفوركس)
لذا لايمكن اتخاده مصدرا للقمة العيش يعني اتخده كتاني مصدر لي

بس ممكن تغير نظرتك وتجعله مصدر اساسى
بس لما تكون محترف فى المستقبل القريب
ان شاء الله تجد ما تتمناه فى هذا السوق

mando
06-13-2012, 21:25
هو طبعا بيكون من أجل المال لكن لما الواحد يتعمق شوية فى الفوركس بيحس انة بيحب العمل على الفوركس بيتعلم جديد وكل يوم فى جديد بيطلع بيخالى الواحد حباب أنة يتعلم وبرضو المهم فى ألاول والآخر المال

realyone
06-13-2012, 22:50
اي شخص يجعل الفوركس كهوايه فمصيره الخساره,لأن الفوركس مجال احترافي,ليس مجال للتسليه وللهوايه,فالأحتراف معناته ان تكرس كل وقتك في هذا المجال لكي تبدع فيه وتتعلم مداخل الفوركس ومخارجه,في اشخاص بمجرد ان ينظروا للشارت يعرفون اتجاه السوق فهؤلاء الأشخاص من ضمن الأشخاص المحترفون

magic777
06-13-2012, 23:40
هو طبعا بيكون من أجل المال لكن لما الواحد يتعمق شوية فى الفوركس بيحس انة بيحب العمل على الفوركس بيتعلم جديد وكل يوم فى جديد بيطلع بيخالى الواحد حباب أنة يتعلم وبرضو المهم فى ألاول والآخر المال

بصراحه لانك مش هتكسب في السوق ده قبل ما تتعلم منه حاجات كتير اوي هتفيدك كمان في حياتك
هتتعلم من الاصرار والالتزام والصبر
هتتعلم منه ازاي تتحكم في مشاعرك وتوجهها للأتجاه الصحيح
وغيره وغيره

kingman
06-14-2012, 00:19
هو دخول معظمنا هذا السوق اكيد لتحقيق الربح المادى لكن اللى بيحب هذا السوق والتعامل به هيكون اكثر صبرا وتحملا له بعكس من يكره ومضطر ان يتعامل معه للحاجة اليه لكن اكيد من تحقيق الربح سينجذب للسوق وهيحب التواحجد فيه بعكس لو حقق خسائر ممكن بسهولة يبتعد عنه

عزبز 18
06-14-2012, 00:47
انا عن نفسي اموت علي الفوركس وهو بالنسبة لي هواية
مثل كرة القدم وانا لا استطيع التخلي عن الفوركس لاني مدمن عليه كثيرا.

Texxon
06-14-2012, 14:59
بالتأكيد الفوركس لا يد ان يؤخذ كعمل جاد وليس هواية، ولكن لا مانع من ان يدمج الاثنين معا بشرط ان يكون الاساس هو العمل ليس الهواية ، بهذه الطريقة فقط ستستطيع الالتزام في الفوركس

ahmednabil240
06-14-2012, 15:11
بعد الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله اقول انى اتاجر فى الفوركس من اجل المال لانى محتاج فعلا للمال وانا احب الفوركس لانه فى وقت بعدى على الواحد بيبقى فيه كتردد وموش عارف الصفه هاتربح ولا هاتخسر

kingman
06-14-2012, 15:17
انا عن نفسي اموت علي الفوركس وهو بالنسبة لي هواية
مثل كرة القدم وانا لا استطيع التخلي عن الفوركس لاني مدمن عليه كثيرا.
ممكن تحكلنا عن تجاربتك وانت بتتعامل معه كهواية مفضلة ككرة القدم مثلا هل هذا تأثيره افضل فى المتاجرة بحيث انك مش بتبقى واقع تحت ضغط نفسى اما مش بتفرق كتيرونفس الشعو رمن يعتمد عليه كمصدر للدخل

magic777
06-14-2012, 17:01
هو دخول معظمنا هذا السوق اكيد لتحقيق الربح المادى لكن اللى بيحب هذا السوق والتعامل به هيكون اكثر صبرا وتحملا له بعكس من يكره ومضطر ان يتعامل معه للحاجة اليه لكن اكيد من تحقيق الربح سينجذب للسوق وهيحب التواحجد فيه بعكس لو حقق خسائر ممكن بسهولة يبتعد عنه

طبعا اخي كينج مافيش شك ان حبك لمجالك بيكون دافع قوي ليك للأستمرار في المجال ده
وتحمل العقبات التي ممكن تقابله فيه وتخليه يصبر عليه لحد لما يوصل للي هو عاوزه
فالاحتراف هنا مش مجرد تحقيق ربح المهم الاستمرار في تحقيقه

safiforex
06-14-2012, 17:43
طبعا اخي كينج مافيش شك ان حبك لمجالك بيكون دافع قوي ليك للأستمرار في المجال ده
وتحمل العقبات التي ممكن تقابله فيه وتخليه يصبر عليه لحد لما يوصل للي هو عاوزه
فالاحتراف هنا مش مجرد تحقيق ربح المهم الاستمرار في تحقيقه

اه جميل انك ذكرت نقطة مهمة ، اظنها تغيب عن البعض ان لم اقل الكل ، انه الحب
فالحب اذا ما استعملناه في الفوركس و اصبحنا نحب الشارت كما ينبغي فاكيد انه سيحبنا هو كذلك
الكلام فيه معاني و الغاز ، اتمنى ان تفهموه جيدا

mony
06-15-2012, 12:06
احب الفوركس لانه ممتع والفوركس ليس هوايه وانما هو عمل جدى وصعب ويحتاج الى معرفه كافيه عنه وتعليم الفوركس جيدا

fafa280384
06-15-2012, 12:13

صراحة لاني ارغب في مبلغ مادي
لكن
ادمنا عليه حتى ولو خسرنا نعاود نتداول

kingman
06-15-2012, 16:23
صراحة لاني ارغب في مبلغ مادي
لكن
ادمنا عليه حتى ولو خسرنا نعاود نتداول
هو لازم الواحد يكون واعى حتى مع ادمان السوق فلازم يكون هناك وقفة اذا كانت الخسائر لاقدر الله مشتمرة فسيكون من الخطا الأستمرار فى التداول ويجب ان يتوقف عن التداول الى ان يقيم نفسه ويحاو ليتعامل على الديمو ويلزم نفسه بالديمو الى ان يكون قادر على تحقيق النجاح

aboualy
06-15-2012, 16:30
هو لازم الواحد يكون واعى حتى مع ادمان السوق فلازم يكون هناك وقفة اذا كانت الخسائر لاقدر الله مشتمرة فسيكون من الخطا الأستمرار فى التداول ويجب ان يتوقف عن التداول الى ان يقيم نفسه ويحاو ليتعامل على الديمو ويلزم نفسه بالديمو الى ان يكون قادر على تحقيق النجاح

فعلا اخى العزيز اذا تعرض الشخص الى الخسائر المستمرة لابد من التوقف ولو مؤقتا حتى يدرس اسباب خسارته فاذا كان يستطيع ان يتغلب على هذه الاسباب بالدراسة التدريب من جديد فليفعل ولا يعود الى العمل على الحساب الحقيقى الا اذا تاكد من انه قد عدل من اسباب خسائره
اما ان كان لا يستطيع التغلب على اسباب الخسارة فليترك الفوركس نهائيا او على الاقل لا يعمل على الحساب الحقيقى ابد يبقى يعمل على الحساب التجريبى كهواية فقط

ramid
06-15-2012, 16:58
الفوركس ممكن يكون هواية عند البعض وعمل ومصدر دخل عند البعض الاخر
أنا عن نفسي أتمنى أن أجعل منه مصدر للدخل الاضافي

bousshimin
06-15-2012, 17:06
طبعا أنا لست من هواة الفوركس بل من محبيه ودلك حتى لو خسرت صفقات أو حسابي كله
وطبعا هدا لا يقع أن كنت تتقن أساسيات التجارة

safiforex
06-15-2012, 17:47
فعلا اخى العزيز اذا تعرض الشخص الى الخسائر المستمرة لابد من التوقف ولو مؤقتا حتى يدرس اسباب خسارته فاذا كان يستطيع ان يتغلب على هذه الاسباب بالدراسة التدريب من جديد فليفعل ولا يعود الى العمل على الحساب الحقيقى الا اذا تاكد من انه قد عدل من اسباب خسائره
اما ان كان لا يستطيع التغلب على اسباب الخسارة فليترك الفوركس نهائيا او على الاقل لا يعمل على الحساب الحقيقى ابد يبقى يعمل على الحساب التجريبى كهواية فقط

بالفعل اخي ، فعندما يحس المتاجر بانه اصبح يجني الخساءر الا ن فعليه التوقف لحين اتخاذ الاجراءات المناسبة
فهذا التوقف يجب ان يفكر في الاخطاء المرتكبة و محالوة اصلاحها ، و هذا ما يفعله المحترفين حينهما يخسرون
فمن الاخطاء يتعلمنون

vamoscapitos
06-15-2012, 18:30
انا اعمل بالفوركس لاجل المال لكن لا اكره الفوركس لكن اجده ممل

نوعا ما اذ انه لا يلهيني وبالتالي الفوركس بمثابة دخل زائد

okash
06-15-2012, 19:34
بالنسبة لي انا محب للفوركس وفي نفس الوقت مجيور ان ابقى فيه لأنه عبارة عن ادمان لا يمكن العلاج منه ولا تخلص منه هكذا هو الفوركس بالنسبة لي وفي نفس الوقت مصدر رزق هام لي

sunlight
06-15-2012, 19:37
بالنسبة لي انا محب للفوركس وفي نفس الوقت مجيور ان ابقى فيه لأنه عبارة عن ادمان لا يمكن العلاج منه ولا تخلص منه هكذا هو الفوركس بالنسبة لي وفي نفس الوقت مصدر رزق هام لي

انا بدات ان احب الفوركس اولا جعلنى افهم معنى المتاجره جعلنى اقرأ فى مواقع كثيره عن هذا العلم الحقيقى وجعلنى متفتح العقل وكيف اتعلم تفادى المشاكل والتعلم منها
تعرفت على عالم جديد وبجانب كل هذا انك تستطيع تكوين ثروه من هذا المجال مازلت انتظرها ولكنى فى طريها

remas
06-15-2012, 19:41

وهل الفوركس يا اخى يصلح انه يكون هوايه اعتقد الكلام دا خاطىء جدا الفوركس عمل وعمل فقط مين الى يقدر يهوى شغله بالشكل ده

firas1984
06-15-2012, 19:43
انا لا احب الفوركس ولا بطيقه بس الشغل فيه بس بعض المغامرة والمغامرة حلوة وبعتقد انه نسبة كبيرة من الناس قاعدة قدام الشاشة من اجل الربح والفلوس مو من اجل هواية لانه في شغلات احلى من الفوركس بكتير

onlyforsoldi
06-15-2012, 19:45
هو انا اول ما دخلت الفوركس كان كل همى فقط انى اجيب منه فلوس وبس ومش بحبه ولا اى حاجه بس بعد كده لما اكتشفت انه على قد ما تدى الفوركس من علم ومعرفه وخبره فعلا الفوركس هيديلك الارباح اللى انت عايزها واصبحت هوايتى هى الفوركس وبقيت بستمتع جدا وانا بتاجر فى الفوركس بالاضافه الى انه عملى الاضافى

sunlight
06-15-2012, 19:45
انا لا احب الفوركس ولا بطيقه بس الشغل فيه بس بعض المغامرة والمغامرة حلوة وبعتقد انه نسبة كبيرة من الناس قاعدة قدام الشاشة من اجل الربح والفلوس مو من اجل هواية لانه في شغلات احلى من الفوركس بكتير

انا هاقولك على حاجه انا كنت لا اصدق الفوركس وجربت جميع الشغل اللى على النت من داون لوود وشركات ربحيه ولكنك تجنى كل شهر 10 دولار بالعافيه ولكن الفوركس انا اعرف ناس بتعمل فى اليوم اكثر من 20 دولار يبقى الفوركس شغلانه كويسه جدا ولو كانت غير جيده مكنش كل العالم اتجه لها

safiforex
06-15-2012, 20:00
انا هاقولك على حاجه انا كنت لا اصدق الفوركس وجربت جميع الشغل اللى على النت من داون لوود وشركات ربحيه ولكنك تجنى كل شهر 10 دولار بالعافيه ولكن الفوركس انا اعرف ناس بتعمل فى اليوم اكثر من 20 دولار يبقى الفوركس شغلانه كويسه جدا ولو كانت غير جيده مكنش كل العالم اتجه لها

و انا مثلك اخي الحبيب فانا تقريبا مريت بجميع انواع الربح من الانترنيت
فلم اجد احسن من الفوركس ، بشرط ان نتعلم له كويس و نبقى تمام التمام في تجارتنا معاه
و اكيد اننا سوف نربح منه اكثر من 20 دولار في اليوم

karbak
06-15-2012, 23:05
يبدوا ان انني دخلت فيه بداية من اجل المال والربح السريع وانا اظن انني بدأت استمتع في هذه التجارة وخاصة مع وجود مشاركات جميله مثل هذه المشاركه وشكرا للجميع

elzeel
06-15-2012, 23:15
الحقيقه انا حاليا فى مرحله انى اهواه ببدايه تعلمى له
فسابقا كنت لا اعلم عنه سوى اسمه فقط لاغير

magic777
06-16-2012, 16:47

صعبه اوي اخي عباره مجبور عليه دي ممكن تأثر عليك وعلى حالتك النفسيه
حاول تاخد الامور ببساطه ومتديش للسوق حجم اكبر من حجمه
واعتبره مجرد مشروع يحتاج تنظيم وخطه عمل للنجاح مش اكتر ولا اقل
علشان تنجح فيه خطوه خطوه

كريم
06-17-2012, 01:40
الاثنين معا أنا احب الفوركس لأنه بيعلمك الاستيراتيجيات و استثمار الأموال و بينمي تفكيرك و ايضا من اهم اهافي جمع المال وو الكل يريد ذلك وأنا اشعر بمتعة جميلة عند المتاجرة و الربح الرائع فبيعتبر جميل جدا بالنسبة لي و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

mage
06-17-2012, 02:13
الاثنين معا أنا احب الفوركس لأنه بيعلمك الاستيراتيجيات و استثمار الأموال و بينمي تفكيرك و ايضا من اهم اهافي جمع المال وو الكل يريد ذلك وأنا اشعر بمتعة جميلة عند المتاجرة و الربح الرائع فبيعتبر جميل جدا بالنسبة لي و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

الفوكرس ليس فقط نحبه او نهواه لانه يعلمنا كيفية تعلم الاستراتيجيات والكثير من الطرق ولكن الفوركس طريقة جيدة جدا للوصول الى النجاح فى هذا السوق وانا شخصيا من محبى الفوركس وارى انه الوسيلة الافضل لتحقيق النجاح فى هذا السوق وبطريقة مثالية

compaq0
06-17-2012, 12:31
غير محب له!!!!!!!! دعنى اخبرك انه اكثر شىء شيق رايته فى حياتى لقد احببت التداول لمجرد التداول حتى لو خسرت التداول نفسه شىء شيق للغايه وغايه فى الاثاره

firas1984
06-17-2012, 16:15
مرحبا
بصراحة انا لا من هواة الفوركس ولا بحبه ولكن بشتغل فيه ك عمل مشان اجمع فلوس
ومن وجهة نظري في هوايات احلى بكثير مع احترامي لاخواني اللي بيهوو الفوركس

A7mad_Aziz
06-17-2012, 16:19
بالطبع اعمل فيه من اجل زيادة دخلي للمساعدة على المعيشة الصعبة جداً هذه الايام والحمد لله ربنا انعم علينا بالفوركس عشان نقدر نساعد بيه نفسنا ونساعد اهلنا على المعيشة

okash
06-17-2012, 16:25
قد اكون هاوي ولكن مصطلح مدمن سيكون مناسب اكثر من هاوي في الفوركس لأن الفوركس ادمان وليس هواية لأنه مجرد اي شخص يدخل الفوركس ويرى الاموال تتحرك امامه سيبقى في الفوركس الى الابد

ashraf el-araby
06-17-2012, 16:45
انا حبيت المتاجرة بالفوركس ولكن لااسباب اهما طبعا جنى المال والثانى انى بعمل وانا جالس فى البيت وكمان ممكن انى اتاجر من اى مكان سواء عن طريق الهاتف او الاب توب

magic777
06-17-2012, 17:06
غير محب له!!!!!!!! دعنى اخبرك انه اكثر شىء شيق رايته فى حياتى لقد احببت التداول لمجرد التداول حتى لو خسرت التداول نفسه شىء شيق للغايه وغايه فى الاثاره

بس انت كده مش هتستفيد حاجه لو انت فضلت تعتبره مجرد مجال ترفيهي لانك هنا هتخسر فلوس
حقيقيه يبقى غلط انك تستمر فيه على هذا الاساس بل حاول تخليه مصدر رزق وهوايه في نفس الوقت
وتنجح فيه بدل ماتخسر

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 17:14
قد اكون هاوي ولكن مصطلح مدمن سيكون مناسب اكثر من هاوي في الفوركس لأن الفوركس ادمان وليس هواية لأنه مجرد اي شخص يدخل الفوركس ويرى الاموال تتحرك امامه سيبقى في الفوركس الى الابد
الناس تنبهر والله ياغالى بالحركات السريعه
وهذا اكتر شئ جذب الناس الى مجال الفوركس

remas
06-17-2012, 17:51
موضوع الفوركس دا يا اخى ليس هوايه على الاطلاق الفوركس عمل وعمل من اصعب الاعمال بس لو اتقنته جيدا واحترفته ممكن يوصل بيك انه يصبح هوايه لديك انما هو فى الاصل عمل وعمل صعب وشاق

kamizidan
06-17-2012, 17:56
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع........انا من عشاق الفووووووركس وليس من هواته فقط هههههههه ..تحياتي لك اخي

khaled
06-17-2012, 18:36
انا ارى ان الفوركس عمل مسلى جدا , حتى وانا بخسر فى الفوركس باشعر ان مش ممكن اتركه وانى ادمنته تماما , لكن طبعا فى البداية انا كنت داخل الفوركس على اساس انه فقط طريقة لعمل دخل جيد بدون كثير من المجهود و لكنى غيرت رايى بعد ما جربت المتاجرة فى سوق الفوركس

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:10
لا يا اخى
لو هتعمل فيه مجبور او مغصوب يبقى تبطله احسن لانك هتدخل تخسر فلوسك مش تكسب فلوس منه ابداً
زيه زى اى عمل لو حبيته يحبك !

kingman
06-17-2012, 20:32
لا يا اخى
لو هتعمل فيه مجبور او مغصوب يبقى تبطله احسن لانك هتدخل تخسر فلوسك مش تكسب فلوس منه ابداً
زيه زى اى عمل لو حبيته يحبك !

ههههه السوق ده ماينفعش الواحد يعصر على نفسه ليمونة ويشتغل فيه ده عايز روقان ليستطيع المتاجر ان يتاجر بنجاح وخصوصا ان العوامل النفسية فيه بتبقى اكبر عدو للمتاجر وسبب فى نجاحه او فشله

remo
06-17-2012, 21:17

لا انا من محبى الفوركس فقط ولكن كلنا نعمل فى الفوركس من اجل المال هو اية يعنى الى هيجبرك تبوص على اسعار عملات بتتحرك لفوق وتحت وتخطف قلبك غير الصبر لحد ماتحصل على المبلغ الذى تريدة من هذا المجال

assidi saber
06-23-2012, 17:51
نعم انا من هواة الفوركس لانه يجعلني اكسب المال و كذلك استمتع بالارباح و انا لا استطع ان استغني عنه ابدا

ashraf el-araby
06-23-2012, 17:57
هى بتكون فى البداية عبارة عن طريقة لربح المال وبعد اكتساب الخبرة وبداية الربح يأتى الحب للفوركس ثم يصبح ادمان لايمكن الاستغناء عنة

okash
06-23-2012, 18:12
نعم انا من هواة الفوركس وليس فقط هاوي بل مدمن ممكن ان تقول
السبب هو اولا الانتقام منه وعلى الخسارة التي دتكبدتها ومن ثم تحيقي الثروة المطلوبة

aboualy
06-23-2012, 18:18
ههههه السوق ده ماينفعش الواحد يعصر على نفسه ليمونة ويشتغل فيه ده عايز روقان ليستطيع المتاجر ان يتاجر بنجاح وخصوصا ان العوامل النفسية فيه بتبقى اكبر عدو للمتاجر وسبب فى نجاحه او فشله

فعلا اخى العزيز الفوركس ليس وظيفة مثل باقى الوظائف الاخرى تستطيع ان تودى عملك فيه وانت مغصوب عليه عشان تاخد المرتب اخر الشهر
وذلك لان الفوركس عمل يحتاج ان تكون محب له حتى تستطيع ان تعطيه وقتك وتستطيع الصبر على الفرص حتى تصل الى نقطة الدخول الجيدة

aminos
06-23-2012, 21:51
السلام عليكم
أنى من هواة الفوركس و أيضا أتاجر في الفوركس من أجل المال
هههه الإتنين مع بعض

عزبز 18
06-23-2012, 22:02
لا انا من محبي الفوركس ومن هواته ايظاانا لا استطيع العيش بدون الفوركس
لاني من المدمنين عليه وايظا فيه ربح كبير ودخل جيد

karbak
06-23-2012, 22:11
السلام عليكم قد يدخل اي شخص الفوركس من اجل المال في البدايه الا انه سيشعر ان الفوركس قد تحول عنده لوسيلة ترفيه وهواية رائعه من خلالها قد يمكنه من جمع الاصدقاء و التعرف على طرق جديده لكسب الاموال وكسر الطرق التقليديه وانا انص اي شخص يعمل بالفوركس ان يبتعد او يحاول ان يبعد عن خاطره ان الفوركس وسيله فقط لربح المال وانما متاجره جميله

deadlyfox
06-23-2012, 22:58
والله هوة حاجه كويسه تقدر تزود دخلك منه
وحتى لو مش بحبة بس اهو بيساعد

kingman
06-23-2012, 23:11
فعلا اخى العزيز الفوركس ليس وظيفة مثل باقى الوظائف الاخرى تستطيع ان تودى عملك فيه وانت مغصوب عليه عشان تاخد المرتب اخر الشهر
وذلك لان الفوركس عمل يحتاج ان تكون محب له حتى تستطيع ان تعطيه وقتك وتستطيع الصبر على الفرص حتى تصل الى نقطة الدخول الجيدة
وكثير ا مايتعرض المتاجر لخسائر بسبب سوء حالته النفسية وسعيه للانتقام من السقو او شعوره بالملل او التسرع لجلب الربح فالأستقرار النفسى فى هذا السوق له عامل قوى لتحقيق الربح والبعد عن الخسائر

Mostafa Mando
06-23-2012, 23:24
يجب يا اخي ان تحب الفوركس لكي لا تحس بالملل اثناء مشوار التعليم الطويل

وتوسيع الخبرة والتطبيق وايضاً لكي تبدع فيه وتربح ان شاء الله

hanona
06-23-2012, 23:25
في بداية تجارتي في الفوركس كان بسبب الدخل فقط واللي ساعدني اني اعرف الفوركس كويس اني بقضي وقت طويل جدا عالانترنت لكن الموضوع مش اجبار برضو ومحتاج طول بال في البداية
لاني لو مجبورة عليه عمري مهنجح في ابدا الفوركس بس محتاج ذكاء ودراسة جيدة للصفقة قبل فتحها وانا بحب الفوركس جدا لانه كمان ساعدني في تحقيق حاجات كتيرة اوي .

dodovedo
06-27-2012, 10:37
اخى الكريم
انا اول مدخلته دخلته علشان المال بس بعد كده حبيته جدا وحبيت انى اتعلم اكثر واكثر

تقبل ودى

KOGI
06-27-2012, 10:50
انا بتعامل مع الفوركس كانه وظيفة اضافية بجانب عملى الاساسى كمهندس
وبصراحه هى بتدخل فلوس كويسة تساعد الواحد عالمعيشة

jihadazzam
06-27-2012, 10:55
انا بتعامل مع الفوركس كانه وظيفة اضافية بجانب عملى الاساسى كمهندس
وبصراحه هى بتدخل فلوس كويسة تساعد الواحد عالمعيشة

السلام عليكم
اخي انا اتعامل معها الان كهاوي وان شاء الله لمل يصير حسابي ب 10 الاف دولار
ساتعامل معها كمصدر للرزق لانها صراحة الي عايز يعمل فوس محترمة لازم يكون حسابه فوق 10 الاف دولار
اما الحسب الصغير سياتي يوم ويغدره ويقضي على حسابه

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:52
اخى الكريم
انا اول مدخلته دخلته علشان المال بس بعد كده حبيته جدا وحبيت انى اتعلم اكثر واكثر

تقبل ودى

بص ياغالى تأكد طالما تحب هذا السوق وتعطه حقه فى التعلم وفى الوقت هيعطيك ارباح وهيعطيك كل ما تريده

لكن لو اهملته ولم تعتنى به هيخسرك كتيررررررررررررررررر للأسف

elazez
06-27-2012, 14:11
من احب ما يعمل سيبدع فيه وسينجح باذن الله
لذلك كل شخص هيحب المجال ده وهيتعب فيه
ربنا هيعوض تعبه خير

saad
06-27-2012, 14:15
بالنسبة لي مجبر اعمل في هذا المجال لأني عاطل عن العمل وجدت بالفوركس انه عمل احسن من البقاء بدون عمل,فوجودي بالفوركس ليس حبا في هذا السوق لكن جبرني الظروف للدخول فيه,فأكيد اسعى لجني المال في هذا السوق

osama shaban
06-27-2012, 14:18
اعتقد ان الفوركس الوظيفه الوحيده اللي محدش بيشغتها غصب عنه وكل اللي بيشتغلها عشان يكسب ويتمتع في نفس الوقت
غير طبعا ان الفوركس وسيله لتحقيق ارباح كثيره بس عن طريق الاجتهاد والعمل الشاق

saad
06-27-2012, 14:44

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:08
انا بحب اي حاجه خاصه بالاموال ودراسه الاقتصاديه بشكل عام
ولما عرفت الفوركس حبيت اكتر لاني استفدت بشكل مباشر وغير مباشر

hazem ahmed moahmed
06-27-2012, 15:10
في البدايه كان الفوركس بالنسبه لي هوايه ولم اكن افكر فيه كمهنه او عمل لكن بعد ذلك عندما اصبح مصدر دخل لي اصبحت اتخذه كعمل لانه يساعدني كثيرا علي تحمل مصاريفي

hisoka
06-28-2012, 14:14
انا ارى ان سوق الفوركس شيق وممتع حقاً

تشعر عند الربح بفرحه شديده وسعاده غامره وابتسامة امل من الحياهل

لذالك لقد احببت الفوركس فانا من محبيه

omar kapo
06-28-2012, 14:19
اري ان الفوركس يعطيني ما لا يعطيني اي شي اخر ع النت
فهو يعطيني المتعة
المغامرة
المخاطرة
صعوبة اتخاذ القرار
الخبرة
فلذالك احب الفوركس

ahmed
06-28-2012, 14:22
كنت فى اول الامر اعمل فى الفوركس من اجل المال
وبعد ان احببت المجال سار بالنسبالى هوايه احبها

elssayed
06-28-2012, 14:35
الفوركس ده ادمان وبدل دخلته مش بتقدر تبطلة بسهولة
حتي لو بتخسر علي طول تلاقي نفسك بتدخل تاني عشان تحاول تعوض بصراحة اللي بيدمنوا مش بيبطله بسهولة

magic777
06-28-2012, 16:44
من احب ما يعمل سيبدع فيه وسينجح باذن الله
لذلك كل شخص هيحب المجال ده وهيتعب فيه
ربنا هيعوض تعبه خير

اكيد طبعا وربنا قال لكل مجتهد نصيب والي عاوز ينجح عارف انه لازم يتعب في الاول
فلازم يصبر ويستحمل لحد لما يقف على ارض صلبه في المجال ده
ويقدر يكون لنفسه خبره تساعده في تحقيق النجاح فيه

madoxegy
06-28-2012, 16:58
انا لست من هواة الفوركس
انما انا من عاشقيه
تقدر تقول مدمن

mostafakamal
06-28-2012, 17:32
فى الحقيقة انا واخد الامر فرصة جيدة للربح ولو مش الان يبقى فى المستقبل
بس ايضا الامر ممتع وفى فكر وتوقع وتحليل ورياضيات و هندسة

Noah
06-28-2012, 18:52
انا من محبى وهواة وكل شئ يممنك ان تقوله عن الفوركس وارى انا لفوركس يمثل بالنسبة لى الان اكثر الوظائف التى احب ان اعمل بها واتمنى من الله ان اتمكن دائما من تحقيق نسبة ارباح كبيرة فى الفوركس دائما بدون اى نسبة خسارة

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:29
الفوركس بالنسبالى مازالت مبتدىء فيه ولسة فترة لحد ماتعلم
واخد خبراته فدا بالنسبالى لسة بتعلم بس الفوركس ممتع جدا

pimo
06-28-2012, 19:33
انا اعمل في الفوركس من اجل المال وانا احب هذا العمل المليء بالاثارة والمغامرة واريد ان احترف فيه لكي اصبح رجل اعمال محترف فالفوركس هو بوابتك الي عالم المال والاعمال اذا كنت مهتم بهذا المجال

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 19:36
انا لست من هواة الفوركس
انما انا من عاشقيه
تقدر تقول مدمن

ينهر ابيض انت كمان مدمن

احنا لازم ندخل المصحه علشان نتعالج مع الادمان ده

اصل دمغنا هتضرب قريباً انا حاسس كده

Mtec
06-28-2012, 19:57
انا لا اعتبر نفسي من هواة الفوركس و لا اعمل فيه مجبرا لكسب المال ، لكن انا اعمل في الفوركس من اجل تحقيق ربح اضافي اضيفه على مرتبي

Mostafa Mando
06-28-2012, 20:29
ينهر ابيض انت كمان مدمن

احنا لازم ندخل المصحه علشان نتعالج مع الادمان ده

اصل دمغنا هتضرب قريباً انا حاسس كده

بعد كدا هناخد حقن فوركس وهندوخ عشان نلاقيها ههههههه

في اي مجال كان لازم تكون حابب المجال عشان تشتغل فيه وانت مستمتع

مش وانت حاسس بملل من اجل فقط المال اعمل ما تحب لكي تبدع فيما تفعل

zikooo014
06-28-2012, 20:39
انا من محب الفوركس الصراحه و رغم خسارتي
برضو مبطلتش اتاجر في الفوركس و ببقي مقبل عليه بشده

ZOUHAIR_ZIZO28
06-28-2012, 21:10
انا احس برابط يشدني الى التداول في الفوركس وليس من أجل المال فقط
انى مجبر اتاجر هههه انا احب الفوركس و اشعر بمتعه عند المتاجره

tarek22
06-28-2012, 21:14
نعم انا من هواة الفوركس
فلحد الان لم استقر على طريقة عمل
تجعلني اعتبر نفسي محترف

sa sa
06-29-2012, 01:14
لازم تحب الفوركس حتي تسطيع ان تحقق ماتريد والا هيكون عدم حبك للفوركس ضغط عليك بجانب الضغوط الي بتتبع التجاره الفوركس
الفوركس ليس مكان للحصول علي المال فقط انما هو عمل يكسبك الخبره

hesham1046
06-29-2012, 01:21
لا طبعا الفوركس هو المصدر دخلى الاساسى والحمد الله وانا بحبو الانو كسبنى الحمد الله كثير وربنا يرزقنا يارب ديماااااا
اشكرك على موضوعك اخى الكريم

ahmed saleh
06-29-2012, 10:09
لا طبعا الفوركس هو المصدر دخلى الاساسى والحمد الله وانا بحبو الانو كسبنى الحمد الله كثير وربنا يرزقنا يارب ديماااااا
اشكرك على موضوعك اخى الكريم

انت مش شايف انة صعب انك تقدر تاخد الفوركس هو مصدر دخلك الاساسى
لانة عالى الخطورة ومن الممكن ان تخسر كل مالك فى اى لحظة ولازم يكون عندك وظيفة ثابتة بجانب الفوركس

jihadazzam
06-29-2012, 11:00
لانة عالى الخطورة ومن الممكن ان تخسر كل مالك فى اى لحظة ولازم يكون عندك وظيفة ثابتة بجانب الفوركس

السلام عليكم
نعم اخي في اول الامر صعب انك تعمل بالفوركس وتاخذه كوضيفة لك
لان لازم تتعلم الفوركس جيدا وعايز حساب كبير ليكون بمثابة وضيفة
بالتوفيق للجميع

hppt
06-29-2012, 11:36
لالالالا طبعا بحب الفوركس لانة متعة لاكن الواحد بردو لية زات ويريد مال وربح انا اتجهت لهذا المجال للربح فقط
ومتنساش كل واحد ولية زات وطمع وانا مطر اتجة لهذا المجال للربح وانا عارف انا الربح هنا مش سهل لاكن احنا بنعمل اللي علينا

xtomorrow
06-29-2012, 11:48
بالنسبة لي انا احب العلوم بشدة
والفوركس مليئة بالتحدي والاثارة والربح والخسارة
وهذا ما جعلني اعشقها بل وادمن عليها

Mohamed90
06-29-2012, 14:20
السلام عليكم طبعا اخي الفوركس هواية من الهويات التي نحب ولكن الفوركس هو في الدرجة الاولى
لانه يخليك تكسب مال اضافي و هذا مايبحث عن الجميع و كل واحد كيف يتعامل معه و كيف يراه حسي الاستفادة منه

magic777
06-29-2012, 15:37

وايضا كمان انه مالوش وقت محدد ولا مكان مكان محدد ممكن يقيدك بيه او يعطلك
عن انك تعمل في مجال ميداني آخر
وهتقدر تجمع بين مجالين وانت المستفيد في الاخر

mhmd
06-29-2012, 17:33
الفوركس ده ادمان

انا عاوز اشوف الاعضاء هيوافقوني ولا لا علي الموضوع ده

mido303037
06-30-2012, 03:02
انا احب الفوركس واهواة جدا لانة يغزى وينشط العقل ويدفعة الى التفكير
وهو مربح الى حد ما

ymn30
06-30-2012, 03:05
انا من هواة المخاطرة وانا اعشق سوق الفوركس ودائمان بكون فى صفقات المخاطرة المدروسه بمعنى ان لو ان الصفقة مضمونه بدخل بنصف المال بمعنى لو كسبت بيكون المكسب نصف راس المال ولو خسرات لقدر الله بيكون خسارة نصف راس المال وعلى العموم انا بعمل فى الاسبوع صفقة واحدة او اثنان على الاكثر بعد دراسه السوق دراسه جيدة ارجو التوفيق للجميع

nrgslawi
06-30-2012, 03:21
السلام عليكم انا اعتبر الفوركس والانترنت مجال عملي
انني اتعامل مع الفوركس بجدية ولا اتعامل معه كهواية

xtomorrow
06-30-2012, 03:30
سؤال مهم جدا وانا اجمع الاثنين معا
فانا اعمل في الفوركس لكسب المال
كما اجده ممتعا واعتبره هواية ممتعة

mage
06-30-2012, 04:06
اى حد بيشتغل فى الفوركس يكون من هواة العمل فى الفوركس ولكن النسبة الكبيرة من الناس فى الفترات الاخيرة اصبح لهم انتماء كبير وحب كبير لهذا السوق الذى فرض سيطرته على الكثير ممن يحبون العمل فى الفوركس

fx-man
06-30-2012, 04:10
بصراحة انا اعمل فى الفوركس من اجل المال ولكن ليس معناه انى مجبور انى اعمل فيه
لان الفوركس بالنسبة لى مصدر ربح اضافى بجانب مصدر الربح الثابت من وظيفتى العادية .

derfcase
06-30-2012, 11:53
اعتقد انك قد تكون من هواة الفوركس مع كثرة تعاملك معه لفترة زمنية طويلة - اما في البدايات فربما تكون مجبرا له

husamart
06-30-2012, 12:58
الفوركس يبدأ هواية ويتحول الى ادمان وادمان فظي ايضا .. حاولت كثيرا البعد عنه لكني اجد نفسي ارجع له ..وقول لايأس مع الفوركس نشأ من خلال صراعي مع هذا الجباررر

magic777
06-30-2012, 19:34
الفوركس يبدأ هواية ويتحول الى ادمان وادمان فظي ايضا .. حاولت كثيرا البعد عنه لكني اجد نفسي ارجع له ..وقول لايأس مع الفوركس نشأ من خلال صراعي مع هذا الجباررر

بس انت اخي ممكن تقلل من الادمان ده لو انت عرفت ايه اللي هتعمله وايه هو هدفك من وجودك في المجال ده
ولو حددت لنفسك نظام متاجره منظم كل يوم فتره محدده للعمل انت كده بتقدر توفق هنا
بين ادمانك لمجال الفوركس وبين حياتك برده

HUSSENEY
06-30-2012, 19:53

فالفوركس هو اثبات للذات والنجاح

Amgad91
06-30-2012, 20:17
اكيد طبعا كلنا بنعمل في الفوركس من اجل المال ومش واخدينه لعبة ولا حاجة
ولكن العمل ده انا مش مجبر عليه انا ما زلت طالب ادرس في الكلية وبالتالي الفوركس هو مصدر دخل اضافي ليا وليس العمل الاساسي
اتمنى انه يستمر كده على طول والا اكون مجبر للتعامل فقط مع الفوركس علشان اعرف اعيش حياتي
لأن ده هيبقى ليه مخاطر كبيرة جدا وهيتطلب مجهود كبير

naoual
06-30-2012, 20:23
في بداية مشواري احببت هذه اللعبة الذكية لكن مع مرور اليام اصبح ادماااان الله يحمي الجميع
ادمنته فانا اتاجر دون ان اكسب لا يمكنني ترك الفوركس و لا اعرف ماذا افعل

mage
06-30-2012, 20:33
نعم ان من هواة ومحبى الفوركس وارى ان الفوركس من اهم الاشياء التى اعتمد عليها فى الوقت الحالى لكى اعمل بها واحقق عن طريقها نسبة اموال جيدة ولكن فى الوقت نفسه ارى ان سوق الفوركس بحاجة الى المزيد من التركيز

Bs Joker
06-30-2012, 20:37

و الله يا اخي انا اعرف المثل "حب ما اعمل حتى تعمل ما تحب" حتى و ان كنت مجبور للعمل في هذا السوق الكبير فعليك ان تحب ما تعمله للوصول للهدف المطلوب و على العموم هذا السوق لتحبه نطرا لحلاوة التجارة و الخبز و الملح الذي ستاكله معه

ahmed saleh
06-30-2012, 21:10

فعلا ان الفروكس يتحول الى ادمان ولكن انا اعتقد انة كل هذا بسبب حب الناس للمال
اظن ان لو كان المال غير ضرورى فى حياتنا كنا لا نحب الفوركس كدة اعتقد هذا

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:21

فالفوركس هو اثبات للذات والنجاح
تمام
ولكن للعلم تشعر بخيبة امل كبيرة عند الخسارة لذا يجب التخلى نهائيا عن العاطفة !

sabre
06-30-2012, 21:26

الاثنين معا هوا بصراحه هوايه وادمان وابلى بيتعود عليه بيبقى صفب جدا يسيبه
وايضا مجبر عليه لانه اكبر تجارة مربحه حلال ان شاء الله

Mostafa Mando
06-30-2012, 22:02
انا اعتقد ان الفوركس ليس هواية لكن انا احبه لكن انا ليس موهوب

لأن الفوركس لي موهبه هو مجال عمل كباقي المجالات الحقيقية

انا احبه لإنه ممتع ويعتمد على الذكاء نوعا ما وانت مدير نفسك

safiforex
06-30-2012, 22:05
انا اعتقد ان الفوركس ليس هواية لكن انا احبه لكن انا ليس موهوب

لأن الفوركس لي موهبه هو مجال عمل كباقي المجالات الحقيقية

انا احبه لإنه ممتع ويعتمد على الذكاء نوعا ما وانت مدير نفسك

كل ما ذكرت اخي الكريم فهو صحيح و ذلك بان الفوركس ليس هواية و هذا واضح جدا لانه عمل حقيقي و لكن يجب ان نعرف له
و ان الفوركس ما هو الا مجال يتطلب نوع من الذكاء في التعامل معه

moonlight
07-01-2012, 01:00
انا عرفت الفوركس من وقت قريب عدة اشهر فقط وعرفته وبدأت تعلمة ووجدته مجال شيق ويجعلنى اريد تعلم المزيد
عن هذا السوق والعمل على النجاح فيه وتحقيق الكثير من الارباح باذن الله

HARRY POTTEER
07-01-2012, 01:06
انا عرفت الفوركس من وقت قريب عدة اشهر فقط وعرفته وبدأت تعلمة ووجدته مجال شيق ويجعلنى اريد تعلم المزيد
عن هذا السوق والعمل على النجاح فيه وتحقيق الكثير من الارباح باذن الله

ان شااء الله راح تحقق المطللوب
و المهم هو التعلم و التعلم

omar kapo
07-01-2012, 01:07
انا بالفعل احب الفوركس فهو بالفعل يساعدني ع التحكم ف اعصابي يعلمني ادارة راس المال التحيل الصحيح الفني والسياسي
لذالك فانا اهوه

HARRY POTTEER
07-01-2012, 01:11
انا بالفعل احب الفوركس فهو بالفعل يساعدني ع التحكم ف اعصابي يعلمني ادارة راس المال التحيل الصحيح الفني والسياسي
لذالك فانا اهوه

بالفعل اهم حاجة هي ادارة الراس المال و اللاستراتيججيات المجدية

omar kapo
07-01-2012, 01:16
لذالك فانا اهوه

waleed adel
07-02-2012, 00:47
هو اكيد كعمل وزيادة دخل بس يستحسن انك تاخده كهوايه لزياده حبك ليه
وبالتالى لن تمل منه يوما

kingman
07-02-2012, 01:34
لذالك فانا اهوه

هو ى البداية بيكون الواحد مش بيقدر يتحكم فى اعصابه والعوامل النفسية لكن مع الوقت والتدريب واصرار المتاجر بيقدر يتحكم فى اعصابه وغضبه وده بيبقى عامل جيد للنجاح فى السوق واللى مش بيقدر يتحكم فى اعصابه اكيد هيتعرض لمشاكل كثيرة

fxjoseph
07-02-2012, 03:50
بالحقيقة الفوركس جميل وممتع جدا لاني بحب الارقام والحسابات ومع ذلك السبب الرئيسي لدخولي له طبعا هو المكسب بس انا شخصيا لو مش حابه حتي لو فيه ملايين ممكن انفضله لاني مبعرفش اشتغل شغل مبحبوش

mohamed salah
07-02-2012, 05:31
اعتقد ان الفوركس هواية مش اكتر وما اعتقدش انا اي شخص ممكن يعتمد عليه
في تحقيق دخل ثابت لان السوق عامة شديد الخطورة وال بتبقي بتغامر بمستقبلك المهني !!

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 05:37

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عن نفسى بستمتع جدا وانا بتداول فى الفوركس
واشعر بمتعه غامره عندما يصدق تحليلى
اتمنى لك دوام التوفيق

waleed adel
07-02-2012, 16:27
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عن نفسى بستمتع جدا وانا بتداول فى الفوركس
واشعر بمتعه غامره عندما يصدق تحليلى
اتمنى لك دوام التوفيق

اخى احييك على شعورك ده بلفعل حبك للفوركس سيجعلك تتقدم
بخطى كبيره وفقك الله

bouelame1
07-02-2012, 17:47
:bravo::bravo:بصراحة ف البداية كنت بسمع عنه كتير من اصحابى ودخلته من باب التجربة بس لقيته مفيد جدا وفيه

ma90do
07-02-2012, 17:52
بعد كدا هناخد حقن فوركس وهندوخ عشان نلاقيها ههههههه

في اي مجال كان لازم تكون حابب المجال عشان تشتغل فيه وانت مستمتع

مش وانت حاسس بملل من اجل فقط المال اعمل ما تحب لكي تبدع فيما تفعل

ههههههههه حقن ايه ده نزل حبوب دلوقتي طبعا اي مجال الواحد بيحبه بيستمتع وهوا بيعمل اي حاجه معاه ويبدع ويبحث علي اي طريقه يطور ويميز بيها نفسه وهكذا الانسان يفرح عندما يكون حقق نجاح وليس حقق مكاسب
ماهو الواحد ممكن يعتمد علي توصيات ناس ويكسب منها شهريا ويبقي مبسوط بس ميبقاش ناجح لانو زي ماهو

magic777
07-02-2012, 19:02
ههههههههه حقن ايه ده نزل حبوب دلوقتي طبعا اي مجال الواحد بيحبه بيستمتع وهوا بيعمل اي حاجه معاه ويبدع ويبحث علي اي طريقه يطور ويميز بيها نفسه وهكذا الانسان يفرح عندما يكون حقق نجاح وليس حقق مكاسب
ماهو الواحد ممكن يعتمد علي توصيات ناس ويكسب منها شهريا ويبقي مبسوط بس ميبقاش ناجح لانو زي ماهو

طالما المتاجر ييحب مجال عمله ده ومقتنع بيه وعارف من قدراته ان هو ده المجال المناسب ليه هنا
اكيد طبعا هيبدع فيه وهيقدر يتحمل فيه البدايه الصعبه ومرحله التعليم والتدريب المطلوبه هنا
في البدايه

Rami
07-02-2012, 19:04
طالما المتاجر ييحب مجال عمله ده ومقتنع بيه وعارف من قدراته ان هو ده المجال المناسب ليه هنا
اكيد طبعا هيبدع فيه وهيقدر يتحمل فيه البدايه الصعبه ومرحله التعليم والتدريب المطلوبه هنا
في البدايه

حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب
مقولة مشهورة تنطبق على كلامك اخى العزيز
فالرغبة فى الشئ تجعله يسيرا على النفس
تحياتى لك

safiforex
07-02-2012, 19:11
حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب
مقولة مشهورة تنطبق على كلامك اخى العزيز
فالرغبة فى الشئ تجعله يسيرا على النفس
تحياتى لك

بطبيعة الحال اخي الكريم فحب العمل من اهم اشياء في النجاح فيه
و حب التداول في الفوركس هذا مهم لان نكون في مرحلة تلاءم معه و بالتالي فاننا ينتعلم له بجد و سنعمل له بكل صدق

Rami
07-02-2012, 19:13
بطبيعة الحال اخي الكريم فحب العمل من اهم اشياء في النجاح فيه
و حب التداول في الفوركس هذا مهم لان نكون في مرحلة تلاءم معه و بالتالي فاننا ينتعلم له بجد و سنعمل له بكل صدق

واعلم اخى الكريم انه من زرع حصد ومن جد وجد
فهذه الحياة هكذا لا تحترم الا الذى يعمل بجد واجتهاد لينال الخير والرضا
تحياتى لك

tarek22
07-02-2012, 19:16
عند الوهلة الاولى فهمت من سؤالك انك نقصد الهوات والمحترفين
لكنك تقصد حب التداول ان كان كذلك نعم انا احب الفوركس كمهنة خاصة ان حققت فيه ما اصبو اليه

eng2012
07-02-2012, 19:19
انا كنت الاول اريد ان اعرف ما هو العمل الذى نستطيع ان نحقق من خلاله هذا المبلغ الكبير من الربح وعندما تعلمته قلت لماذا لم اقم بالعمل فى هذا المجال وانا بالفعل احاول ان احقق الربح منه

fouedganb
07-02-2012, 19:27
ان سوق الفوركس لا يجب ان تعمل فية مجبورا لان سوق الفوركس يحتاج الى صفات معينة لتستطيع ان تحقق الربح و إلا سوف تتكبد خسائر كبيرة

safiforex
07-02-2012, 19:28
واعلم اخى الكريم انه من زرع حصد ومن جد وجد
فهذه الحياة هكذا لا تحترم الا الذى يعمل بجد واجتهاد لينال الخير والرضا
تحياتى لك

ذكرتني اخي الكريم بهذا المثل الشهير من جد وجد و من زرع حصد
و هو فعلا مثال يجب ان نعرف قيمته من الجد و العمل
فالعمل بجدية فانه اكيد سينتج نتاءج مرصية و لو انها ستتاخر و لكن ستاتي لا محال

Rami
07-02-2012, 19:30
ان سوق الفوركس لا يجب ان تعمل فية مجبورا لان سوق الفوركس يحتاج الى صفات معينة لتستطيع ان تحقق الربح و إلا سوف تتكبد خسائر كبيرة

الاكراه على الشئ هو من اهم اسباب الفشل فيه فلو اجبرت
ابنك على دخول تخصص كدا فى الجامعة وهو لا يحبه فلن يبدع فيه
والامر نفسه فى الفوركس المكير هههههه
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-02-2012, 19:32
السلام عليكم
نعم انا من هواة الفوركس و لكني لازلت مبتدئة و اتمنى ان اتعلم الكثير عنه

okash
07-04-2012, 13:21
نعم من هواة الفوركس ولا مجال ولا خيار غير ان نكون من هواة الفوركس لأنه ان لم تكن ستخسر لأنه من شروط النجاح في أي تخصص هو ان تكون هاويه

magic777
07-04-2012, 14:33
الاكراه على الشئ هو من اهم اسباب الفشل فيه فلو اجبرت
ابنك على دخول تخصص كدا فى الجامعة وهو لا يحبه فلن يبدع فيه
والامر نفسه فى الفوركس المكير هههههه
تحياتى لك

طبعا اخي ومافيش اي نجاح او ارباح هتجي من الهوا كده من غير تعب او جهد مننا
وده اللي لازم يعرفه الجميع
لكن علشان معظمنا بيدور على الاسهل له بنكسل دائما وبنضيع وقت كتير في البدايه اعتمادا
على الحظ

Meerak
07-04-2012, 14:38
افضل اخذ الفوركس كهواية تدر على دخل
ولا اعتبره ابدا وظيفة ممكن مصدر دخل تانى
وطبعا علشان ابعد عن الضغوط

sami
07-04-2012, 14:39
بالحقيقة الفوركس جميل وممتع جدا لاني بحب الارقام والحسابات ومع ذلك السبب الرئيسي لدخولي له طبعا هو المكسب بس انا شخصيا لو مش حابه حتي لو فيه ملايين ممكن انفضله لاني مبعرفش اشتغل شغل مبحبوش

و أنا كذلك أخي الكريم دخلت عالم الفوركس،لأنني أود تحقيق مكسب،يوفر لي شروط الحياة الكريمة و
الفوركس بالنسبة لي عمل يتطلب الكثير من الحرفية و الجدية و ليس يشكل لي هواية فحسب

okash
07-04-2012, 17:57
الفوركس يجب ان تكون هوايها لأن الفوركس تحتاج الى شخص هواي فيها لكي يبدع فيها ويجني الارباح منها بكل سهولة

yassinoh
07-04-2012, 18:36
حبى للفوركس حاسس انى مجبر اتاجر هههه انا احب الفوركس و اشعر بمتعه عند المتاجره
و حتى الخساره لكن من الصعب الحصول على المال للمتاجره اما الان هذه المشكله اتحلت
و ا حصل على المال كل شهر من منتديات انستا الرائعه و الحمد لله بعمل مبالغ كويسه

memostar3
07-04-2012, 18:54

انا شخصيا اعشق هذا السوق
حيث انه به يمكننى الشعور بالقدره على ان افعل ما لا يستطيع غيري فعله

yamiyugi
07-04-2012, 19:05
انا لست من هواه الفوركس بل انا مش عشاق هذا السوق الكبير

الذى يتيح لك المكاسب الكبيرة ولكنه ايضا خطير جدااااااا ويمكن ان تخسر فيه كل شئ فى هذه الحياه

ولكن العشق لاخر الوقت

aboualy
07-04-2012, 19:07
الفوركس هو عمل ومصدر للدخل ولكن يجب علينا ان نكون من محبى هذا المجال والا فلن نتحمل الاستمرار به رغم خطورته الشديدة ورغم الضغط النفسى الشديد الذى نكون فيه اثناء التداول

ابو محمد
07-04-2012, 19:29
نعم انا من هواة الفوركس من
ستة سنوات واصبحت شبة مدمن على الفوركس

theboy2226
07-04-2012, 20:50
طبعا عشان الفلوس و طبعا بردو مش مجبر لانك لو يتشتغل غصب عنك مستحيل تحقق ربح انا بتسلي بالفوركس لانو ممتع طبعا في لحظات توتر و خسارة و اكتئاب احيانا بس لما بتحقق ربح بتنسي كل البلاوي اللي حصلتلك علشان كده الله يكون في عون الناس اللي بتتاجر فوركس بدوام كامل لان الضغط بيبقي اكبر عليهم وده بيسلب المتعه اللي في الفوركس

sky44
07-04-2012, 21:18
بالنسبة لي الفوركس مجرد هواية مسلية و في نظري هواية مفيدة تذر المال و من الافضل ان تبقى هواية نملئ بها وقت الفراغ فالفوركس لا يتطلب الكثير من الوقت لمزاولته

okash
07-04-2012, 21:51
نعم وان لم اكن يجب ان اكون لحتى ابدأ في جني الارباح من الفوركس يجب ان اكون من الهواة فان كنت كذلك الفوركس ستكون سهلة

kingman
07-04-2012, 22:37
بالنسبة لي الفوركس مجرد هواية مسلية و في نظري هواية مفيدة تذر المال و من الافضل ان تبقى هواية نملئ بها وقت الفراغ فالفوركس لا يتطلب الكثير من الوقت لمزاولته

هو من حيث ان تستعمل الفوركس لكى تمكلئ به وقت الفراغ فأبشر
الفوركس يقدر يمليلك يومك كله دون ان تشعر بفراغ هههههه بيكون ادمان وتعلق كبير بالسوق والواحد اساسا بيشعر مع سوق الفوركس ان يومه مر فى ثوانى

okash
07-04-2012, 22:54
انرظ الى الشخص الذي دخل وظيفته عن طريق انه درسها فقط وشخص اخر دخل الوظيفة على انه هواية لديه ايهم سوف يبدع اكيد الشخص الهاوي لوظيفته وكذلك الفوركس

madoxegy
07-04-2012, 22:56
سوق الفوركس لا يجب ان تعمل فية مجبورا لان سوق الفوركس يحتاج الى صفات معينة
لتستطيع ان تحقق الربح و إلا سوف تتكبد خسائر كبيرة

shady hamza
07-04-2012, 23:00
هو فايدته انه يملا وقت الفراغ فأبشر
الفوركس يقدر يمليلك يومك كله دون ان تشعر بيكون ادمان وتعلق كبير بالسوق والواحد اساسا بيشعر مع سوق الفوركس ان يومه مر فى ثوانى ولكن لازم برده تكون طلعت بفائدة فى نهاية الموضوع مو يكون تضييع و قت كده وخلاص والا نكون احنا بنسوى شىء غلط لازم ندرس الفوركس جيدا

roka
07-05-2012, 01:10

ان اعتقد ان سوق الفوركس هو متعة وليس اجبار فمتعة الخسارة والمكسب تدفع الى المتاجرة اكثر و اكثر

magic777
07-05-2012, 23:28
طبعا عشان الفلوس و طبعا بردو مش مجبر لانك لو يتشتغل غصب عنك مستحيل تحقق ربح انا بتسلي بالفوركس لانو ممتع طبعا في لحظات توتر و خسارة و اكتئاب احيانا بس لما بتحقق ربح بتنسي كل البلاوي اللي حصلتلك علشان كده الله يكون في عون الناس اللي بتتاجر فوركس بدوام كامل لان الضغط بيبقي اكبر عليهم وده بيسلب المتعه اللي في الفوركس

ده اكيد لانك واخد المجال هوايه ممتعه او كتسليه مفيده ليك ممكن تكون مجال ربح جيد برده في المستقبل
وطبعا ده هيخليك تشتغل فيه وانت مرتاح نفسيا ولكن فيه ناس بتعتمد على ارباح المجال ده لمصاريف معيشتهم وهنا
المجال بيتحول من هوايه الى مجال عمل صارم مطلوب منهم الاجتهاد فيه بذمه لتحقيق الربح المطلوب

waleed adel
07-06-2012, 06:14
انا بصراحة ف البداية كنت بسمع عنه كتير من اصحابى ودخلته من باب التجربة بس لقيته مفيد جدا وفيه

magic777
07-06-2012, 19:08
انا بصراحة ف البداية كنت بسمع عنه كتير من اصحابى ودخلته من باب التجربة بس لقيته مفيد جدا وفيه

المهم هنا اخي انك تنظم خطواتك به كويس وتتعلم فيه كل حاجه مهما كانت بسيطه لان
الخبره في المجال ده بتعتمد على معلومات وتجاربك السابقه وكل لما تزيد المعلومات والتعلم من الاخطاء
كل لما تزيد معاها خبرتك بالسوق

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 20:06
المهم هنا اخي انك تنظم خطواتك به كويس وتتعلم فيه كل حاجه مهما كانت بسيطه لان
الخبره في المجال ده بتعتمد على معلومات وتجاربك السابقه وكل لما تزيد المعلومات والتعلم من الاخطاء
كل لما تزيد معاها خبرتك بالسوق
بالطبع فالعلم ليس له نهاية ومليئ بالمعلومات منها المفيد الذي يفيد اثناء المتاجرة
ومنها الغير مفيد ولكنه لازم من باب الخبرة والمعرفة لذلك في الفوركس اي معلومة وحتى وان كانت بسيطة فهي مهمة

ehab
07-07-2012, 19:24
لا اانا عرفت الفوركس بمحض الصطفة وبدات احبة مكدبش عليك انا اكيد هحبة اكتر
عشان مكاسبة مش اكتر ولكن حب ما تعمل لكى تعمل ما تحب

ابو محمد
07-07-2012, 19:25
نعم انا من هواة الفوركس واستمتع
بالعمل فية ولااستطيع تركة ومعتمد على الله ثم علية

jans
07-07-2012, 19:27
اعتقد لو تم معاملة سوق الفوركس بمثل الهواية سوف يكون هناك عدم جدية في التداول
و قد يخسر الشخص امواله بسبب هذا التصرف يجب جعل الفوركس بأنه عمل كأي عمل آخر ولكنه مختلف عنهم بمميزاته و الخطورته و التعامل معه بكل جدية و التزام لي قواعده لكي لا تخسر بشكل سريع حسابك .

sahar elmansory
07-07-2012, 19:41
انا كبداية اعتبره هواية لي واستفيد منه بصورة كبيرة ..ولكن اذا اردت العمل فيه فسوف يتحول الي عمل جاد ويحتاج الي العمل بجد واتقان واصرار..ولكني الان مستمتعة جدا به كهواية مفيدة اي كثيرا..واتمنى ان استفاد منه واكون خبرة جيده تفيدني في حياتي العملية باذن الله

mohamed yossef
07-08-2012, 23:33
صراحة والكذب خيبة دخلت الفوركس وانا لا اهتم بشىء سوى المال فقط لا ارى غيره
... ولكن بعد فترة من الوقت وبعد ما اتعلمت ارسم ترند واكسي من اول صفقة ليا 1 دولار خبط الفوركس باب قلبى فاصبحت مدمنه

ولو لم اكن فوركساويا لوددت ان اكون فوركساويا

Amany Mohamed
07-08-2012, 23:47
السلام عليكم
نعم انا من هواة الفوركس
و الا لماذا اتعلم الكثير عنه كي اصبح اتاجر في الفوركس
و اتمنى ان احصل على اموال كثيرة من المتاجرة فيه

اسلام شعبان
07-09-2012, 00:00

okash
07-11-2012, 00:21
لا يمكن ان تنجح في الفوركس من دون ان تكون هواي فوركس لأنه ان كنت هاوي ستصبح محترف في عالم الفوركس وهذا شيء ايجابي

HUSSENEY
07-11-2012, 00:59
لا يمكن ان تنجح في الفوركس من دون ان تكون هواي فوركس لأنه ان كنت هاوي ستصبح محترف في عالم الفوركس وهذا شيء ايجابي

اعمل ما تحب حتى تحب ما تعمل
لو لم تحب الفوركس لا تحب ان تعمل بيه

okash
07-11-2012, 11:26
ان لم اكن من هواة الفوركس ، لماذا انا مستمر الى هذه اللحظة سواء انا او غيري لو لم تكن من هواة الفوركس لم استمر في التداول

Mohamed90
07-11-2012, 11:48
نعم انا من هواة الفوركس واستمتع
بالعمل فية ولااستطيع تركة ومعتمد على الله ثم علية

السلام عليكم طبعا اخي كلنا دخلنا للفوركس و اعتبرنه كالهوية
و لكن مع الوقت يتغير دلك الفكر و انا تغير عندي فاعتبر فوركس عمل جدي
و لو اخدته بالجدية الكافية ستكون نتائج جيدة و في مصالحي

forex man
07-11-2012, 12:09
لو انت مجبر على الفوركس اعتقد انك مش هتكسب
انا واخده هوايه بس برضو مش بستهزء بيه وبحترمه وهوا شيىء جميل جدا وممكن ربنا يكرمنى فيه
تحياتى

dodovedo
07-11-2012, 12:46
اخى الكريم
اكيد طبعا كل اللى بيدخل المجال ده بيكون هوايته الاولى والاخيره الفوركس
تقبل مرورى

talal
07-11-2012, 13:12
اعتقد الاثنين لانني استمتع بالتجارة والحصول على الارباح
ولكن الكل يسعى الى الحصول على ارباح في المقام الاول
فلا يمكن ان تكون هناك ممارسة للفوركس بدون ربح حتى وان كان من هواة الفوركس
الهدف الرئيسي هو الحصول على ارباح كثيرة

maged
07-11-2012, 13:13
انا اشتغل علي الفوركس كهاوي وليس كمحترف
الذين يكسبوا من الفوركس بجد قليلين جدا في العالم
ومش عارف الواحد حيوصل ازاي للمرحلة دي وامتي

yassoo011
07-11-2012, 13:43
انا شخصيا من هواة الفوركس بل من عشاقة
حتى لو لم يكن لدي مال اتاجر ديمو ولا استطيع تركه

magic777
07-11-2012, 17:59
انا اشتغل علي الفوركس كهاوي وليس كمحترف
الذين يكسبوا من الفوركس بجد قليلين جدا في العالم
ومش عارف الواحد حيوصل ازاي للمرحلة دي وامتي

بالتدريج اخي وانك تعمل اللي عليك ومتبصش على ان الناجحين هم قله في المجال ولا اغلبيه
ركز على نفسك انت وحاول تكون من الفريق الناجح وقول لنفسك
هما مش احسن منك علشان يوصلوا للي هما فيه وانت لا حاول يكون عندك اصرار للوصول
مع بذل اقصى جهد

Looser
07-12-2012, 14:56
انني بدأت بهذا المجال من الصفر وجلست له من أجل تعلمه وفهمه قدر ما استطيع وأصبحت اتجول بين المواقع والكتب وجميع أو أغلب مشاركات الشباب في المنتديات تعطي إشارات الربح وناذراً ما تكون هناك خسارة وطبعاً سترى ان جميع الاختبارات والدروس والارباح هي على حسابات تجريبية

---------- Post added at 02:56 PM ---------- Previous post was at 02:55 PM ----------

ولكنني مررت بضروف أجبرتني على أن أبحث عن باب رزق يتناسب معي في الوقت الحالي لأسترد عافيتي في السوق من بعد ما تعرضت له من ضرر بسبب الطاغي المقبور القذافي لعنة الله عليه وعلى كل من يتبعه وكان عوناً له.
ولكن بشرط ان يكون هذا المجال من كسب حلال
ولا أريد أن أشتكي لك فالمشتكى لله عز وجل ولا لأي أحد من البشر فالمخلوق لا يمتلك قدرة إلا ما قد سخره الله لها كسبب من الأسباب ليس إلا

ma90do
07-12-2012, 15:00
انا شخصيا من هواة الفوركس بل من عشاقة
حتى لو لم يكن لدي مال اتاجر ديمو ولا استطيع تركه

ياه ده مثل الادمان بالنسبالك بالظبط طيب وفي العطله بتعمل ايه بقي
وكم هيا مده خبرتك في هذا المجال اكيد كبيره ؟

mohamed
07-12-2012, 15:08
سوق الفوركس ما راوع العمل بتلك المهنه القيمه ذو الدماغ العاليه والتكتيك ما ارقاها من مهنه للتداول انها البورصه ياغالى
انا اعمل بذلك السوق بسبب ادمانى لذلك السوق ثانيا ارباح ولكن لا اعتمد عليه بشكل اساسى

safiforex
07-12-2012, 15:31
هي مسالة الهواية في الفوركس هذه لابد منها لاي متداول في بداياته
لان المتداول لما يكون في البداية فانه يتعلم و يتدرب و هذا طبعا داخل في نطاق الهواية
اما الاحتراف لما يستطيع المتداول ان يعتمد على نفسه كليا لا على مستوى التحليسل و لا على مستوى طريقة العمل و لا على مستوى تحديد النقط للدخول او الخروج من الصفقة

avocato bola
07-12-2012, 15:38
مفيش حد بيشتغل في مكان بمزاجه وهو مجبور عليه
الفوركس ده حاجة جميلة فيها تشغيل دماغ والغاز ورياضيات وحوارات ههههههههههه

DZforex
07-12-2012, 15:52
لو لم اكن من هواة الفوركس لما وجدتني في منتدى يهتك بالفوركس

فا اعتبره وسيلة لجلب و تحقيق مبلغ مالي ولا اعتمد عليه بالدرجة الاولى

naitsi
07-12-2012, 16:10
السلام عليكم
الفوركس هو عالم الربح لمن يعرف كيف ياخده بطرق عملية و علمية ،و الفوركس الان انتشرت فيه البونصات منة المنتديات ، فهذه ممكن ان يكون به الواحد راس مال كافي للتداول به على احسن ما يرام و لطكن كل هذا يجب التفاعل الجيد مع الفوركس و مع استراتيجية تكون فعالة و قوية لكي تكون الارباح ممكنة

ma90do
07-12-2012, 16:20
لو لم اكن من هواة الفوركس لما وجدتني في منتدى يهتك بالفوركس

فا اعتبره وسيلة لجلب و تحقيق مبلغ مالي ولا اعتمد عليه بالدرجة الاولى

بس فيه ناس بتكتب ردود وفي الاخر تبيع الاكونت وهم لست هواه فوريكس وفي الاول والاخر حريه شخصيه وفعلا وسيله جيده تجلب مبالغ ماليه تعتمد علي المجهود الذاتي

gemyyy
07-12-2012, 18:10
والله يا ريس انا لسة بادىء فية امبارح
وان شاء الله خير علينا وعليكم

Noah
07-12-2012, 20:47
انا بالفعل من عشاق وهواة الفوركس واعشق العمل فى سوق الفوركس وارى انه منا لاسواق الجذابة جدا والتى ان عملت بها لفترة قليلة يمكنك ان تتمسك به جدا وترى انك دائما بحاجة الى العمل عليه دائما

salah.bmw
07-12-2012, 20:52
بصراحة انا مش هاوي فوركس
انا مدمن فوركس وانا اكيد بدخل كرمال المال ولولا المال ما كنت صرت مدمن
ورح ضل مدمن حتى احقق هدفي ولما احققو رح اطلقو طلاق لا رجعة فيه

swingawy
07-13-2012, 05:00
المتاجرة افضل والأستفادة من هذه البونصات اكيد افضل من بيعها فمتاجرة ناجحة تستطيع ان تحقق اضعاف البونص وهتشعر بالتجارة الحقيقة وقيمة ارباح هذه التجارة رغم صعوبتها الا ان النجاح مع التدريب والممارسة والتعليم الجيد سيتحقق بأذن الله ده حتى البونص وان لم يكن المتاجر جيد فى التداول ممكن يختار توصيات ناجحة لبعض المحترفين ويستفيد من ذلك البونص

elking
07-13-2012, 06:08
انا من محبى الفوركس والتداول فى هذا السوق العملاق وانا احبه كعمل حقيقى ورائع ولكنى لست اعمل به كهواية او تسلية

ehab
07-14-2012, 19:12
عمل في هذا المجال لأني عاطل عن العمل وجدت بالفوركس انه عمل احسن من البقاء بدون
عمل,فوجودي بالفوركس ليس حبا في هذا السوق لكن جبرني الظروف للدخول فيه

---------- Post added at 06:12 PM ---------- Previous post was at 01:39 AM ----------

tarek22
07-14-2012, 19:31
الفوركس عمل لمن يتخذه عملا وعلشان تتخذه عمل لازم تجتهد الاول علشان تعتمد عليه ويكون مصدر دحل ليك

realyone
07-14-2012, 19:35
بالنسبة لي دخلت هذا المجال وكنت اجهله تماما,فعندما دخلته وجدت المتعه فيه,فأنا اتخذت هذا العمل كمصدر رزق وكذلك اجد فيها المتعه والتسليه,فاي مجال اذا اردت ان تبدع فيه لابد ان تحبه وان لا تكون مضطرا لكي تعمله

forex4ever
07-14-2012, 19:36
تستطيع ان تقول انا من عشاق الفوركس بصراحة انا اعمل به باكامل اخيتاري وراضي بما قسمه الله لي فان كان ربح شكرت الله وحمدته على نعمته وان خسرت احمد الله على كل حال المهم هو اني احب الفوركس واحب مشاهدة الشارت وحتى في الاوقات التي اكون فيها خسارا اضع خطة جيده للتعويض والحمد لله ربنا بيكرم

king
07-14-2012, 19:37
انا اعمل فى مجال الفوركس بسبب حبى الشديد وتعلقى بهذا المجال يعطينى الدافع الكبير للعمل فيه وهوا مجال اكثر من رائع يجعل علمك اكبرمن النواحى الاقتصاديه والعلميه ووجودى فى السوق لغرض التعلم واكتساب الجديد فى هذا المجال المميز

Rami
07-14-2012, 19:40
نعم انا من هواة الهمل فى الفوركس
لكن ليس المصدر الاساسى للدخل فى الحياة اليومية
بل هناك اكيييد عمل اخر

تحياتى لك

mido
07-14-2012, 20:08
اخي الكريم
كل كلامك صح ولكن في ناس بتعمل في الفوركس بلا اجبار فقط من اجل المال ولو مش حققت له المال فسيكره
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-14-2012, 21:28
انا اعمل فىا لفوركس ولا اعرف ما معنى هواة الفوركس لانه لا يمكن ان نصف اى عمل يعمله احد انه من هواة الفوركس ولكنا لفوركس عمل طبيعي نعمل به جميعا ونحقق من خلفة الارباح او نخسر من اموالنا

HUSSENEY
07-15-2012, 07:39
احب الفوركس لانه ممتع والفوركس ليس هوايه
وانما هو عمل جدى وصعب ويحتاج الى معرفه كافيه عنه وتعليم الفوركس جيدا

jihadazzam
07-15-2012, 07:46
نعم انا من هواة الهمل فى الفوركس
لكن ليس المصدر الاساسى للدخل فى الحياة اليومية
بل هناك اكيييد عمل اخر

تحياتى لك

السلام عليكم
انا كنت هاوي للفوركس انما الان اعمل على ان يكون وضيفتي الدائمة
لباقي العمر بحيث تعمل من البيت وانت سيد نفسك ولا تتعاطى مع العالم
ووقتك بيدك تعمل صفقتك اينما كنت في هذا العالم

delpi
07-15-2012, 20:52
المتاجرة افضل والأستفادة من هذه البونصات اكيد افضل من بيعها فمتاجرة ناجحة تستطيع ان تحقق اضعاف البونص وهتشعر بالتجارة الحقيقة وقيمة ارباح هذه التجارة رغم صعوبتها الا ان النجاح مع التدريب والممارسة والتعليم الجيد سيتحقق بأذن الله

nemo emo
07-16-2012, 04:08
انا ارى نفسى من هواة الفوركس حيث انى اعلم جيدا ان لا يوجد صفقة مضمونة و تجلب المال بشكل ثابت فى اليوم
ولكنى اعمل به كهواية يمكن ان يحقق مكاسب و يمكن ان يؤدى الى الخسارة

y4x
07-16-2012, 04:24
انا لسة يقول يا هادى

بس اتمنى اكون محترفة

فى هذا المجال الرائع

abdello052
07-16-2012, 04:33
الاسمين انا من هواة الفوركس جدا واحب مشاهدة العملات واحب لعبة التوقعات ولكنى دخلت الفوركس لانى اؤمن ان الفوركس
هو اسرع وسيلة وافضلها للحصول على اكبر قدر من المال

السيد الجبالي
07-16-2012, 04:35
انا لسة يقول يا هادى

بس اتمنى اكون محترفة

فى هذا المجال الرائع

بالتوفيق ربنا يوفقك .. والحكايه مش صعبه ولكنها تحتاج ان تؤخذ ماخذ الجد ....
بالنسبه لي الفوركس عمل اساسي وله اولويه خاصه جدا في حياتي ... واري فيه متعه كبيره ...

elkorashe
07-16-2012, 04:37
هى فعلا بداية معظم المتاجرين بتكون هواية وممكن يكون بدات هوايته على حساب تجريبى
ولما الموضوع دخل مرحلة انه الموضوع عجبه بدا يفكر انه يتاجر بفلوسه ويستفيد من الفوركس ويبدا مشوار الاحتراف

top2milan
07-16-2012, 04:40
تقدر تقول الاتنين مع بعض هاوي فوركس بالاضافه اني عايز احقق منو ارباح ف اكيد مش هبقى من الهواه والعب فيه وميكونش هدفي
ربح او احقق اهداف

abdello052
07-16-2012, 04:57
طبعا مجبور ايه ولو هتعمل فيه غصب عنك اكيد هتلاقى الموضوع صعب كدا و ممكن تخسر بسهولة
انا حاليا استمتع بالعمل فى الفوركس

osama shaban
07-16-2012, 05:26
انا من عشاق الفوركس عندما بدات كان هدفي الربح فقط
الان الفوركس يمثل لي الكثير ولا استطيع الاستغناء انه عمل ممتع حقا بعض النظر عن تحقيق الارباح

ahmed zayan
07-16-2012, 05:37
انا من عشاق الفوركس عندما بدات كان هدفي الربح فقط
الان الفوركس يمثل لي الكثير ولا استطيع الاستغناء انه عمل ممتع حقا بعض النظر عن تحقيق الارباح
كما قال اخى فانا بدات به ليس لى غرض الا الربح
وكنت لا انظر الى اى شئ الا الربح
فقد اعمانى عن كل شئ فانا الان استطيع ان اقول ان الفوركس
اصبح عندى اكثر من الفيس بوك من ناحيه الهوايه

omanfx
07-16-2012, 05:38
كنت دااخل الفوركس على اسااس المااده فقط ولكن بعد التعمق في هذا المجال والتعرف على اغلب حواانبه
تغيرت نظرتي للفوركس احس وكاني احببته اكثر الفوركس اصبح اسلوب حيااة بالنسبة لي

osama00971
07-16-2012, 07:33
من اجل المال اكيد
لكنه اصبح هواية رغم انفي اضطررت الى حبه
لكي اكسب

HUSSENEY
07-16-2012, 20:54
انا احب الفوركس واهواة جدا لانة يغزى وينشط العقل ويدفعة الى التفكير
وهو مربح الى حد ما

pimo
07-16-2012, 21:07
كنت في البداية احبه من اجل المال فقط ولكن بمرور الشهور والسنين وتنظيم اوقاتي في التداول احببة هذا العمل وان الان ابحث عن استراتجية لكي استطيع ان احترف الفوركس والتفرغ التم له

msh4egy
07-16-2012, 22:23

tarek22
07-17-2012, 00:59
كنت في البداية احبه من اجل المال فقط ولكن بمرور الشهور والسنين وتنظيم اوقاتي في التداول احببة هذا العمل وان الان ابحث عن استراتجية لكي استطيع ان احترف الفوركس والتفرغ التم له

ان شاء الله اخي الكريم تحقق ما تاملا فيه من الفوركس ، و تحقق احلامك ، المهم ان تكون جدي في العمل و صارم في التزامك بالادارة المالية

tictok
07-17-2012, 13:40
الفوركس هواية أكثر منه عمل بالنسبة لي إلى الآن ربما لو أصبحت تاجر كبير وأزدادت الأرباح ينتقل من مجال الهواية إلى مجال العمل ولكن عمل إضافي

okash
07-18-2012, 13:10
نعم من هواة الفوركس ولا اتوقع انه سوف اترك الفوركس يوما ما لأنه اصبح ليس هواية فقط بل ادمان بأدمان ولا استاطيع التخلي عنه

mohamed adel
07-18-2012, 14:23
انا عن نفسى من هواة الفوركس
صح ازعل فى حالة الخسارة وافرح فى المكسب ولكنى احب ان اتاجر على طول سواء كسبت او خسرت

dz-yac
07-18-2012, 14:33
والله الاثنين معا
والارجح من اجل المال لتحسين لظروف كما اني استمتع به
نشوة الفوز وحسرة الخسارة من الجميل عيش هدا كل يوم ههه

willy
07-18-2012, 14:39
هه انا مدمن فوركس وليست هواية ولا وسيلة لجني المال فقط اعتقد كلنا كدة مش انا بس الدليل ان انا كنت بخسر وبرضوا اعمل ايداع واخسر مفيش فايدة اعمل ايه

kimoboy
07-18-2012, 14:39
بكـل تأكيد كـل واحد يعمـل بالفوركس وهـو مجبر لأن كـل واحد حاب يحسن دخـله
لايـوجد هنـا في المنتدى واحد يحب الفوركس كهوايـة
لـو كـان الفوركس مـن دون مقابل لو أننا لـم نفكـر فيـه إطلاقا

Looser
07-18-2012, 14:49
أعلى ثلاثة أسباب لماذا لم تتمكن من زيادة أرباح فوركس لديك

هل تحاول زيادة الأرباح العملات الخاصة بك دون أي نجاح؟ صنع المال باستخدام العملات الأجنبية هو وسيلة جيدة لتحقيق الاستقرار في الوضع المالي الخاص بك ، خاصة إذا كنت لم يشف بعد من الركود السابقة. ومع ذلك ، لم ينته كل أولئك الذين حاولوا هذا الأسلوب مع أرباح جيدة. البعض الآخر حتى تفقد المال. إذا كنت تعاني من نفس الأوضاع ، يجب أن نعرف ما هي الأشياء التي قد تكون خاطئة تفعل هي. هذه المادة سوف تظهر لك في أعلى ثلاثة أسباب كثيرة فشلت في الحصول على أرباح جيدة من النقد الاجنبى.

السبب # 1 : أنت على التفكير.

ربما كنت قد سمعت الكثير من تجار الفوركس للهواة التي تنظر في العملات كخيار الأعمال الصعبة جدا. آخرون غير مشجعة حتى بعض التجار الجدد على الخروج من العمل بسبب عدم فعاليتها. ومع ذلك ، يجب أن نعرف بشكل أفضل. أحد الأسباب الأكثر شيوعا لماذا تفشل في كثير من النقد الاجنبى وتفكيرهم النقدي. على الرغم من أن هذا العامل المهم عندما يتعلق الأمر إلى التداول ، بالمبالغة انها لن تساعدك على زيادة الأرباح الخاصة بك النقد الاجنبى. ابقاء كل شيء بسيط ، والتوقف عن خلق صيغ متطورة أو النظريات. إذا كنت في الأعمال التجارية من التداول ، وحكم هو هذا : أبسط ، كان ذلك أفضل. تضع ذلك في الاعتبار في المرة القادمة التي تقوم بزيارتها حسابك.

السبب # 2 : أنت دائما هي ممزقة بين "آمنة اللعب" الخاص و "سير الميل الإضافي" العقليات.

لا يمكن لأحد أن ينكر أن تداول العملات الأجنبية في العالم هو صراع المعادن. كل ما تفعله التجارة يتطلب منك لتحقيق التوازن بين أمرين : الخوف من فقدان كامل المبلغ والجشع للفوز بكل شيء. هذه العوامل مهمان جدا إذا كنت ترغب في زيادة الأرباح النقد الاجنبى ، ولكن هاهو مع القرار ليس مسارا جيدا للغاية لاتخاذ. بالطبع ، لا يمكنك اللعب تماما كما آمن. وأنك لن تتاح لهم الفرصة لكسب في تلك الحالة. من ناحية أخرى ، لا يمكنك دائما الذهاب الميل الإضافي ، وتنفق كل ما لديك. يمكن للمرء أن معاملة واحدة في إفلاسك. ومع ذلك ، عند اتخاذ قرار ، يجب أن لا يسكن في هذين العاملين. سوف تحصل على استنفاد عقلك وكنت قد نفذ القرار الخاطئ في النهاية. على النحو المذكور ، والحفاظ على كل شيء بسيط. هذا هو مفتاح النجاح بالنسبة لك لزيادة الأرباح الخاص النقد الاجنبى.

السبب # 3 : انت تعتمد على التفكير بنفسك.

إذا كنت تعتقد أنك يمكن أن نمضي قدما ونفعل تداول العملات الأجنبية الخاص مع مقالاتك مجرد بحث ، اعتقد مرة اخرى. النقد الاجنبى لزيادة الأرباح الخاصة بك ، عليك أن تدع نفسك أبدا قيام بكل العمل وحده. الى جانب ذلك ، سوف تخسر في النهاية الكثير من ساعات النوم في انتظار بأفضل المعاملات في الوجود. لجعل الأمور بسيطة ، يجب عليك استخدام بعض المساعدة من اشخاص خبراء موثوق بهم ومواقع التحاليل والاخبار المشهورة الموثوق بها ايضاً

عزبز 18
07-18-2012, 15:03

نعم كلامك صحيح الفوركس يحتاج الي مواصفات معينة لتحقيق ربح كبير جدا
و انا في رايي ممكن تجعل الفوركس هواية

pimo
07-18-2012, 15:21
ان شاء الله اخي الكريم تحقق ما تاملا فيه من الفوركس ، و تحقق احلامك ، المهم ان تكون جدي في العمل و صارم في التزامك بالادارة المالية

انا اشكرك علي هذا الدعم المعنوي ولكن للاسف الشديد قد خسرة راس مال اليوم وكان هذا نتيجة الطمع في استعمال عقد تداول كبير عن راس المال ولكنني لن افشل وسوف احاول مرة اخرا لانني متاكد من النجاح في عملي ومؤمن به كثيرا