PDA

View Full Version : البداية

2x1
06-10-2012, 10:51
فاول مرة بقرا عن الفوركس كنت بقرا وانا مش فاهم حاجة ومستعجل وبعد كدة استخدمت الحساب التجريبي
ونفس اللي كنت بقراة قبل كدة ومش فاهموة وحاسس بالملل وانا بقراة هو نفسة اللي رجعت اقراة وكان احساس
مختلف وكانك بتقرا كتب مشوقة وممتعة انتا بقي قولنا تجربتك

AhmedMagnifico
06-10-2012, 14:13
فى البداية حسيت ان الفوركس دا لعبة بصراحة
لكن بعد كده عرفت انه مجال صعب يحتاج الى الدقة والالتزام
احييك اخى على مجهودك وفكرتك الرائعة

2x1
06-10-2012, 20:38

اشكرك اخي علي ذوقك العالي بالنسبالي مكنش كدة انا كنت حاسة فالاول انة شئ مستحيل عليا اتعلمة لحد مجتلي الجرءة لاني

اخوض تجربة التعرف علية وفعلا كانت الفضل لاني ابتديت احب الموضوع

tervarto
06-10-2012, 20:53
طبعا أخى العزيز , انا كنت كدة فى الأول , ملل من القراءة , و عدم متابعة , بس بعد ما فتحت حساب ديمو , و تابعت الشرح و التعلم . لقيت العملية ماشية تمام , و قررت الصبر و انى أخلص حاجة حاجة و أطبقها على الديمو ,

realyone
06-10-2012, 22:51
بالنسبة لي حبيت هذا المجال من اول يوم قرأت عنه,عجبني فيه لعدة نقاط,اهم شي الشخص يقدر يدخل بالفوركس باي راس مال ليس شرطا ان يملك راس مال كبير,ثانيا الربح يكون من الجانبين صعودا او هبوطا,وهناك مميزات اخرى كثيره بالفوركس لست بصدد ذكرها الان

2x1
06-11-2012, 07:13
طبعا أخى العزيز , انا كنت كدة فى الأول , ملل من القراءة , و عدم متابعة , بس بعد ما فتحت حساب ديمو , و تابعت الشرح و التعلم . لقيت العملية ماشية تمام , و قررت الصبر و انى أخلص حاجة حاجة و أطبقها على الديمو ,

بالنسبة لي حبيت هذا المجال من اول يوم قرأت عنه,عجبني فيه لعدة نقاط,اهم شي الشخص يقدر يدخل بالفوركس باي راس مال ليس شرطا ان يملك راس مال كبير,ثانيا الربح يكون من الجانبين صعودا او هبوطا,وهناك مميزات اخرى كثيره بالفوركس لست بصدد ذكرها الان

مش عارف يمكن الواحد عشان كان واخد فكرة انة شئ صعب فلما كنت بقرا فية كان بدون امل
اني هفهم حاجة لازم الواحد وهو بيجرب اي حاجة لاول مرة انة اكيد هيستفيد منها

bousshimin
06-11-2012, 10:10
بدايتي كنت سيئ لأني لم أفتح حساب تجربي لتطبيق ما تعلمته أما لأن الحمد لله بدأت أتقن بعض
فنون فوركس ويعبجك سوق سواء كان في صعود أو نزول تكون تربح منه

2x1
06-11-2012, 10:19
بدايتي كنت سيئ لأني لم أفتح حساب تجربي لتطبيق ما تعلمته أما لأن الحمد لله بدأت أتقن بعض
فنون فوركس ويعبجك سوق سواء كان في صعود أو نزول تكون تربح منه

فعلا بس الصعوبات اللي واقفة قدامي دلوقتي ازاي اقري الاخبار واطبفها علي تجارتي بشكل سليم واذا كان فية مواقع بتقدم الاخبار بشكل مبسط سهل التحليل من خلالها ياريت حد يقولنا

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:49
فعلا بس الصعوبات اللي واقفة قدامي دلوقتي ازاي اقري الاخبار واطبفها علي تجارتي بشكل سليم واذا كان فية مواقع بتقدم الاخبار بشكل مبسط سهل التحليل من خلالها ياريت حد يقولنا

افهم الاخبار الاقتصاديه واعرفها كويس

ولكن للعلم بالشى فقط

لكن لاتتاجر وقت الاخبار فانه وقت شديد الخطوره
السوق مابيكون ثابت على حال

انصحك تاجر بعد صدور الخبر

hamalm
06-11-2012, 18:17
فيه ناس درست الاول وتوصلت الى معلومات جيده عن حركة السوق والمؤشرات والتحليل الفنى وتم التطبيق على حسابات تجريبية ونجحت لكن للاسف بعد التحول الى حساب حقيقى نرى العكس واحيانا قليله يكون التحليل فى محله

2x1
06-13-2012, 08:52
افهم الاخبار الاقتصاديه واعرفها كويس

ولكن للعلم بالشى فقط

لكن لاتتاجر وقت الاخبار فانه وقت شديد الخطوره
السوق مابيكون ثابت على حال

انصحك تاجر بعد صدور الخبر
اطيب هو لازم اقري الخبر بيقول اية ولا كفاية اعرف تاثيرة

ونتايجة علي السوق معلش اسئلتي كتير استحملني

ahmed
06-14-2012, 16:24

يفضل تقراء الخبر وتفهم بيقول ايه من باب الاستذادة فى التعلم لانه فى المستقبل هتستفيد من اللى بتقراءة
لكن ليس هناك ما يمنع ان تعرف فقط تاثير الخبر سلبى ام ايجابى للتعامل مع السوق

2x1
06-14-2012, 18:24
يفضل تقراء الخبر وتفهم بيقول ايه من باب الاستذادة فى التعلم لانه فى المستقبل هتستفيد من اللى بتقراءة
لكن ليس هناك ما يمنع ان تعرف فقط تاثير الخبر سلبى ام ايجابى للتعامل مع السوق

بمعني اية هيفدني فالمستقبل مادم النتيجة واحدة ولا تقصد الخبر ومعرفتة بشكل كامل

بيخليك علي دراية بالسوق بشكل اوسع هتقدر تستنتج احداث مقبلة

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 18:29

هو انت المفروض بتعرف سلبى او ايجابى

لكن ميضرش يعنى لوقرأت تفاصيل الخبر

اكيد هتبقا فاهم الوضع اكتر وتاخد خبره اكتر

kingman
06-14-2012, 22:04
هو انت المفروض بتعرف سلبى او ايجابى

لكن ميضرش يعنى لوقرأت تفاصيل الخبر

اكيد هتبقا فاهم الوضع اكتر وتاخد خبره اكتر

والأخبار عموما بتحتاج قراءة للظروف المحيطة بها فنفس الخبر ممكن يصدر بنتيجة ايجابية مثلا ويكون حركة السعر مغايرة فى المرتين واعتقد ده كان واضح مثلا على خبر التوظيف الكندىيوم الجميعة السابقة

vamoscapitos
06-14-2012, 22:09
انا الان اتعلم الفوركس لكن اجده صعب وممل, الشارات الشموع...

لكن لن استسلم له فالبداية لم تبدا بعد واحاول التعلم بالطريقة

التي اجدها ممتعة وان شاء الله اكون قد تعلمت

talal
06-15-2012, 02:12
انا اول كنت اريد الدخول في الفوركس منذ فترة طويلة وكنت كل مرة اريد ان ابدأ ولكن من خلال قراتي للمعلومات قالوا لي لازم تتعلم اولا على الاقل سنه وانا كنت اريد الدخول مباشرة فعلا بدأت بمبلغ 30 دولار وادخل صفقات حسب اتجاه السوق وكنت اربح من2 الى 3 دولار في البداية ولكن بعد ان تعمقت وتعلمت اصبحت اخسر لا ادري لماذا ربما تكون مخاطرتي عالية في بعض الصفقات

2x1
06-16-2012, 15:50
انا اول كنت اريد الدخول في الفوركس منذ فترة طويلة وكنت كل مرة اريد ان ابدأ ولكن من خلال قراتي للمعلومات قالوا لي لازم تتعلم اولا على الاقل سنه وانا كنت اريد الدخول مباشرة فعلا بدأت بمبلغ 30 دولار وادخل صفقات حسب اتجاه السوق وكنت اربح من2 الى 3 دولار في البداية ولكن بعد ان تعمقت وتعلمت اصبحت اخسر لا ادري لماذا ربما تكون مخاطرتي عالية في بعض الصفقات

اية دة يعني التعليم قلب معاك بنتيجة عكسية وبدال ميديك خبرة

ازاي تحافظ علي ارباح مستمرة بقيت تخسر طب ازاي

sho
06-16-2012, 16:20
نفس احساسى تقريبا بدأت بالقراءة عن الفوركس والتداول فى سوق العملات الاجنبية من فترة كبيرة ولكن كان بالنسبة لى لوغرتمات لا افهمها وتركت الموضوع ونسيتو لفترة كبيرة ... وبعد فترة اخرى قررت ان ابدأ فى القراءة مرة اخرى ولكن كان بروح مختلفة مع التدريب والتطبيق العملى على الحساب التجريبى وبدء الشفرة تتفك واصبح كل شئ واضح

2x1
06-16-2012, 16:44
نفس احساسى تقريبا بدأت بالقراءة عن الفوركس والتداول فى سوق العملات الاجنبية من فترة كبيرة ولكن كان بالنسبة لى لوغرتمات لا افهمها وتركت الموضوع ونسيتو لفترة كبيرة ... وبعد فترة اخرى قررت ان ابدأ فى القراءة مرة اخرى ولكن كان بروح مختلفة مع التدريب والتطبيق العملى على الحساب التجريبى وبدء الشفرة تتفك واصبح كل شئ واضح

اظاهر كلنا بالمرحلة دي بناخد الشئ بصعوبة وبعد منعرفة كويس نلاقي

نفسنا كنا سريعين فالحكم علية عشان كدة الواحد مش لازم يحكم علي حاجة من غير ميعرفها كويس

mazouna991
06-17-2012, 10:30
في البداية يبدو لك كلعبة للترفيه
ثم يصبح اطاع على معلومات
ثم دراسة
ثم احتراف فعمل
ثم دخل شهري يغنيك ن العمل

2x1
06-17-2012, 11:45
ثم يصبح اطاع على معلومات
ثم دراسة
ثم احتراف فعمل

انا متفق معك لكن هناك شيئ اختلف معك فية انة لا يمكن

الاستغناء عن العمل الاساسي مهما حققت من ارباح

elzeel
06-17-2012, 17:24
انا حاليا بحاول انى استفيد الحقيقه من مواضيع المنتدى هنا
وعاوز افتح حساب تجريبى بس بفكر ااخر الحساب شويه

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:05

ليه تأخر فتح الحساب التجريبى

يمكنك فتح الحساب التجريبى عادى بدون اى مشاكل

واللى تتعلمه من مواضيع المنتدى تطبقه عليه

خطوه خطوه وربنا يكرمك

2x1
06-18-2012, 12:18

انا انصحك بفتح حساب تجريبي مش هيخسرك حاجة بالعكس

دة بيدي فرصة اكبر انك تطبق علية كل شيئ بتقراة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:42
ثم يصبح اطاع على معلومات
ثم دراسة
ثم احتراف فعمل

فعلاً بتبدأ تدريجى

بس من الاول لو تخدها بجديه واتقان

هتكسب وهتلاقى كتيرر ان شاء الله

gemmy
06-21-2012, 04:00
انا برضو حصل معايا الحوار ده فى بعض الحاجات كنت مستعجل حبتين مش عارف ليه يعنى المهم اعدت اكروت شوية كدة فى الاول
لحد ما ولاد الحلا دلونى و نصحونى و شددو النصيحة كمان ودلونى على الطريق من اوله و ازاى ابدا فيه

2x1
06-21-2012, 07:19
انا برضو حصل معايا الحوار ده فى بعض الحاجات كنت مستعجل حبتين مش عارف ليه يعنى المهم اعدت اكروت شوية كدة فى الاول
لحد ما ولاد الحلا دلونى و نصحونى و شددو النصيحة كمان ودلونى على الطريق من اوله و ازاى ابدا فيه

دة لان حظك كويس وخلي فية ناس كويسين فطريقك يرشدوك لكن اكيد فية كتير تراجعوا لان ملقيوش النصيحة من حد وصعب لكن فالمنتدي هنا الواحجد بيلاقي كتير ممكن يساعدوة فانة يخطو خطوات جيدة فالتعلم

zaki_ziad
06-24-2012, 21:29
البداية كنت ابحث ع النت طريقة الربح عن طريق الانترنت فطلعلي الفوركس و حيت اجربها
انا وجدت كتاب لما بدات بقراءته شعرت بالملل و انا الان اريد ان اجد شرح وافي و لكن بالفيديو و يكون فيه شرح وافي و كافي

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:39

الاستغناء عن العمل الاساسي مهما حققت من ارباح

لايمكن الاستغناء عن العمل الاساسى
لانه هو الدائم وهو الثابت

لكن ارباح السوق غير ثابته

maroc89
06-25-2012, 19:01
انا في الاول قمت بحساب ديمو فيه حوالي 5000000$
و كنت بشتري و ابيع دون ان اتتبع اي شيء و خسرتها كلها
و بعدها حصلت على بونص و حاولت المحافضة عليه
و على الرغم من تتبعي بعض التوصيات خسرت
بعدها و لجث لبعض الدروس و ان شاء الله اتتبعه بجدية و انا لحد الان
لا اشتغل سوى على ديمو و لن استخدم الحقيقي حتى اتمكن من هاذا االمجال

KOGI
06-26-2012, 19:28
انا كنت فاكر الفوركس لعبه بتجيب فلوس قبل ما اكتشف انه علم كبير لكن واحده واحده قريت عنه واتعلمت وبدات فى حساب ديمو وبعدين حساب حقيقى بميبلغ بسيط

sabre
06-29-2012, 15:57
انا اول مرة قريت عن الفوركس كان شرح رائع من احد الاخوة
وكان فيه شرح كامل بامثله واقعيه عن مثلا الهامش كان كاتتب انت اشتريت عربيه وكنت سالف فلوسها وبعت العربيه ورديت نفس الفلوس بدون ربا وهكذا

hesham1046
06-30-2012, 16:30
شوف انا قبل ما ادخل اى صفقة بتابع الاخبار الاقتصادية على قناة الفوركس على القمر الاروبى وقمر الاسرائيلى واعرف اتجاة اى عملة
الانة بيجبو محلليلن ويقدرو يقولو مدى الهبوط وصدقنى والله بتجيب مكسب احسن من اى مؤشر بس بردو المؤشر شىء اساسى فى التحليليات بتاعى

aminos
06-30-2012, 16:39
السلام عليكم
بدايتي كانت جميلة عندما إكتشفت الفوركس
كنت دائما أريد النهوض باكرا و قرائة المواضيع و الكتب و مشاهدة الفيديوهات
و التداول على الحساب التجريبي هههه
كنت أقدر أرى الشمعة فقط أقول أنها سوف تصعد أو ستنزل
و كنت دائما رابح هههه و لكن بعد مرور قليل من الوقت إكتشفت أن هناك إستراتيجيات
و العديد من الأشياء و الحمد لله على كل حال

mony
06-30-2012, 19:27
بالفعل بدايه التعليم بتكون صعبه ولكن بعد ذلك يصبح اكثر سهوله اذا تعلمنا بطريقه جيده

eng2012
07-02-2012, 01:39
يا اخى ليس من اول ما تقوم بالقراءه عن الفوركس تقوم مباشرا بفتح حساب تجريبى وتتاجر به فانت لا تعلم شىء كى تتاجر فعليك الاول معرفه التحليل الفنى والتحليل الاساسى وبعد ذلك تبدا فى الحساب التجريبى

nrgslawi
07-02-2012, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى
الفرق بيني وبينك هو انني لم اقرا بل شاهدت
حيث اكتشفت الفوركس صدفة من خلال احد القنوات الاقتصادية العالمية

كريم
07-02-2012, 02:59
لازم يكون في ملل في القراءو في الأول بس الصبر و محاولة الوصول الى

القمه بيدفعك بشكل قوي جدا و بيزيد الهمه و عشان القراءة

افل وسيلة لتعلم الفوركس و الله يوفق الجميع

ctv4me4u
07-05-2012, 01:04
اخى لما انك جربت كلتا الطريقيتن فايهما افضل وايهما الاحسن
للاستفادة خصوصا اننى مبتدا
ولا اعرف من اين ابدء او كيف ابدء
بما تنصحنى ؟

derfcase
07-05-2012, 18:08
لا تستعجل اخي الكريم
2x1
ولا تنكسف من السؤال - فكل من تراهم امامك الان مرو بما انت فيه

ymn30
07-05-2012, 18:12
عندما قرائت عن الفوريكس كان اماى شئ ان هذا السوق هو سوق الثراء والمكسب والدخول به من اول يوم سوف تتحول الى مليونير وطبعا حبيت اجرب على الديمو بقيت افتح صفقات عشوائيه بلا دراسه وطبعا وحدة صابت والميه خابت وبعدين قرائت عن واحد يسمى فى احد المنتدايات بجان الفوريكس وان كل توقعاته لازم تربح قولت هل فعلا هو معه جان يعمل لحسابه ام ماذا وبتديت اتاعبع موضيعة لقيته بحر من العلم عرفت ان الجان الذى كنت بدور عليه هو العلم والمعرفة ومن سعتها قرارت التعلم والمعرفة

pimo
07-06-2012, 01:23
انا اعرف التجارة من قبل لانني فالاصل تاجر منذ الصغر فلما دخلت الفوركس لم يصعب علي فهمه لانه في الاخير نوع من انواع التجارة وهو مثل السوق العادي بيع وشراء الذي صادفته في الفوركس لاول مرة هو الرافعة المالية التي لم يكن لدي بها علم من قبل

M Sabry M Elbakrawy
07-06-2012, 01:41
انااا بدايتي كانت بفيديوهات وويبينار فكان الام سهل في الاول لكن لما دخلت بتعمق السوق صعب جدااا ووتحكم فيه ظروف كتير العامل النفس وحجم اللوت والخ والخ
وربنا يصبر كل متاجر :)

ehab
07-09-2012, 04:20
انا شايف ان الفرق فى المرة الاولى كنت بتقرا كلام وبس
لكن المرة التانية كنت حابب انك تعرف معلومة وادامك مثلا حساب ديمو بتتعامل عملى فى الموضوع فكان الاحساس مختلف

EngAhmed
07-19-2012, 13:57
طبعا الموضوع بيفرق معااااااااااااك كتيييييييييير كل مرة بتقرا تفهم الموضوع اكتر واكتر

y4x
07-19-2012, 15:13
بصراحة

الاول حسيت انة مستحيل ادخل هذا المجال

ومخى لف من القراء

بس واحدة واحدة الحمد لله

والبركة فى الموضوعات هنا فى المنتدى

كلها مفيدة

nrgslawi
07-19-2012, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يا لها من ذكريات عندما كنت ارى الاعلانات الخاصة بالفوركس وكنت لا اعرف ماهي وعندما كنت انظر الى الشارت في الانترنت اعتقدت ان هذا العمل خاص بالعلماء
الحمد لله

tarek22
07-19-2012, 20:54
نصيحة ان لا تنظر الى الطمع او الخوف فى الفوركس واعتمد على خطة دائما فى التداول فهذه الخطة التى يكون لها وقف للخسارة واخذ للربح فى كل الصفقات

kimoboy
07-19-2012, 21:34
لقد كنـان ينتابني دائمـا الشعور بالملل عندمـا أقرأ كتب تعلم لبفوركـس أو بعض الددروس
ولكـن الحمـد لله الآن أنـا أتعلم عـن طرق الفيديو و الأمر جد ممتـع

tarekselim
07-20-2012, 01:16
الأخ الفاضل كاتب الموضوع ... أنا أول مره أكتب فى المنتدى وعندى نفس إحساسك الأول لأنى أحاول الخوض فى موضوع الفوركس اللى كل اللى أعرفه عنه هو أنه سوق للتداول وانا احاول الان أفهم كيف يتم التداول فى البورصه وماهى آليات العمل بها لانى دائما أسمع وأرى فى التلفاز عن البورصة ولاأفهم شيئ ، أما الآن فإنى قد وجدت ضالتى وهدا المنتدى الرائع فرصه للتعلم ومعرفة كل ماهو جديد فى سوق المال

kimoboy
07-20-2012, 13:00
أنا مزلت مبتدأ و مازلت اشغر بالملل عندما أتاجر بالفوروكس
و لــكن أريد أكسب المال الحلال

midoali
07-20-2012, 17:22
نفس الكلام ياباشا بس لما تتعلمه وتتاجر بي حساب حقيقي وتكسب حتس ان الفوركس حاجه حلوه
حتي لو بتخسر برده بس عتحس انك تعلمت مجال جديد

dent
07-20-2012, 20:43
انا قرات حوالى 50 كتاب فى الفوركس افادونى كتير جدا لان اول مره مكنتش عارف حاجه كنت بدور على البورصه
طلع الفوركس لقيت فيه برنامج زى خالى كان بيسنخدمه قلت اكل بقى فى الفوركس

sky44
07-20-2012, 20:46
السلام عليكم بالنسبة لي في البداية بدأة بقراءة الكتب و كثرة علي المعلومات و المصطلحات و اختلط علي الامر كثيرا لاكن شيئا فشيئا بداة الامور بالوضوح و مازلت اتعلم و الحمد لله

waleed adel
07-21-2012, 22:16
كل ماعليك اخى اولا معرفه التحليل الفنى والتحليل الاساسى
وبعد ذلك تبدا فى الحساب التجريبى

spiderxp
07-22-2012, 04:12
بص يامان عشان تبدأ لازم تستعمل اخبار مالية - منتديات عربية - اصدقائك او هنا بالمنتدى تسأل وتتابع وتشوف فيديوهات وتتعلم
وتجربتي بالتجريبي كان برضه زيك مش فاهم حاجه بس بقيت افتح صفقات واشوف هتقفل على ايه

lesa
07-24-2012, 05:25
نفس احساسى فى بداية معرفتى بالفوركس بدأت بالقراءة ولم استوعب المضمون وشعرت بالملل لدرجة اننى تركت الفوركس فترة كبيرة وبعدها بكثير عدت لاقرا ما قراتة مع تطبيق على حساب تجريبى واختلف الامر تماما

mena
07-24-2012, 08:14
الفوركس عالم كبير والتعلم فيه لا ينتهى وطول ما احنا موجودين فيه ما زلنا نتعلم ونكتسب خبرات

master_egypt
07-24-2012, 15:47
اى شخص لو جديد فى هذا العالم ستتوه بداخله مهما تعلمت ومهما درست لانه علم يحتاج الى وقت كبير جدا حتى تصل الى لقب متداول فقط فمبالك ان وصلت الى خبير فوركس فرق شاسع جدا

SlaiteR
07-25-2012, 04:57
فاول مرة بقرا عن الفوركس كنت بقرا وانا مش فاهم حاجة ومستعجل وبعد كدة استخدمت الحساب التجريبي
ونفس اللي كنت بقراة قبل كدة ومش فاهموة وحاسس بالملل وانا بقراة هو نفسة اللي رجعت اقراة وكان احساس

فعلا اخي

تكون لديك مثل ما نقدر نقول

نظرة مسبقة

ويسهل التعليم عليك

احمد الطاهر صالح السقطي
07-25-2012, 05:01
سلام عليكم
راي انا في فوركسي انه مغامره مهما حطيت استراتيجيه شغل هاتلاقي سوق ماشي عكسك مش عارف ليه
وشكرا

basom59
07-28-2012, 12:09
لازم الواحد يفهم كويس ويجرب هتلاقي احساس تاني خالص بعد ما بدءت تجرب على الديمو وعايز تقرا اكتر وتفهم اكتر وهايبقى الموضوع ممتع بعد كده

zeina
07-29-2012, 16:56
انا عكسك انا من اول حرف قريتة وانا حسيت بشغف رهيب وانى محتاجة افهم اكتر وابحث اكتر عن كل شئ يتعلق بالفوركس وقمت بفتح حساب تجريبى وهنا بدء مشوار الفوركس معى

Aker001
07-29-2012, 16:57
كى تتاجر فعليك الاول معرفه التحليل الفنى والتحليل الاساسى
وبعد ذلك تبدا فى الحساب التجريبى

shemo
07-29-2012, 19:18
لان فى البدايه نجد صعوبه فى فهم الفوركس لكن بعد تكرار القراءه نجد فيه سهوله وفهم

dollyabdallah
07-29-2012, 23:11
انا برضو حصل معايا الحوار ده فى بعض الحاجات كنت مستعجل حبتين مش عارف ليه يعنى المهم اعدت اكروت شوية كدة فى الاول لحد ما ولاد الحلا دلونى و نصحونى و شددو النصيحة كمان ودلونى على الطريق من اوله و ازاى ابدا فيه

nooor
07-31-2012, 16:10
طبعا التجربةى خير برهان علشان كدا انا ديما بقول للناس الى بتطل بمن حد استراتيجية جديدة
انك الافضل تجرب بنفسك وبايدك وانت بنفسك هتكتشف الجديد وهتكتشف الى هتقدر انت تتعامل معاه لانها فعلا بتختلف وكل ما مارست اكتر كل ما بقيت احسن

ahmadsalaymeh
07-31-2012, 16:18
طبعا هاي اشياء بيحسها المبتدا لانو جديد على هاذا المجال
وانا صار معي نفس الشعور عند التجربة على التجريبي وعند تطبيق الاشياء التي تعلمتها

otakon
07-31-2012, 16:21
اذا اردت الخبره لازم تدخل الحساب الحقيقي لان الحساب تجريبي مايفيدك بشي بسبب الاموال وهميه ويعني ذلك عدم تحرك مشاعرك تجاه السوق
انا خسرت الكثير والكثير من الاموال بسبب عدم الاداره الصحيحه لكن استفدت الكثير من هذا السوق الضخم

theshadow1
07-31-2012, 17:54
نصحتي ليك ادرس كويس اوي اوي مارس كتيييير جدا .. جرب مرة واتنين وثلاثة اسأل في شرعيته الاول لأن بعض الناس بتقوول حرام

moneymachine5
08-02-2012, 15:46
;كان الموضوع جديد وكنت مش مطمن وان الغريب ان اول خمس صفقات فتحتهم كسب منهم 3بس لقيت ان انا اللي اتعلمتة مش كفاية فبدأت ابحث واجرب اي جديد علي الحساب التجريبي

reda
08-03-2012, 03:14
فى البداية حسيت ان الفوركس داكدبه بصراحة
وبه مكسب كتير و عرفت انه مجال صعب يحتاج الى الدقة والالتزام
احييك اخى على مجهودك وفكرتك الرائع

thunderfot
08-29-2012, 02:01
الكل في البدايه يكون متخبط

ولكن بالحماس والعزيمة والفضول لمعرفة هذا العالم

يتعلم الكثير

uventene
08-29-2012, 08:56
اكيد فى البدايه بالنسبه لاى حاجه مختلفه عن بعد متتعمق فيها فايضا البدايه لى كانت صعبه وكنت اجد صعوبه فى فهم الفوركس ولكن بعد التكرار والقراءه كثيرا فى المنتديات والمواقع وجدت سهوله فى التعلم وبدات افهم اشياء كثيره واتعلمها جيدا وما زال امامى بعض الوقت للتعلم

eslam92
08-29-2012, 09:24
هذا صحيح كما انك ستلاحظ ذلك بشكل اكبر
عند تحقيق اول ربح لك من خلال حسابك الحقيقى
لكن انصحك بعد الاستعجال او الاعتقاد بأنك اصبحت محترف بمجرد الوصول لأول ربح
تقبل مرورى

wael edries
08-29-2012, 17:46
فعلا البداية يخيل لك ان الموضوع صعب وبالاخص عند العمل بالحساب التجريبى وتخسر
ولكن بعد ذلك الموضوع يزيد فى الاهتمام والتركيز والمتابعه
وبالتوفيق للجميع

bouchra1994
08-29-2012, 20:53
نعم انا مبتدئة اعمل الان على القراءة والتطبيق على الحساب التجريبي

wael edries
08-30-2012, 08:45
الموضوع كبير وويحتاج للمارسة الجيده
والله الموفق للجميع

MAGDY
08-30-2012, 08:48
صدقت يا أستاذ وائل
الموضوع كبير .. بشكل أكبر مما يتخيله الكثيرون
أتمنى أن يلتفت الأفاضل المبتدئين لهذى الحقيقة
تحياتى

amr beni ata
09-03-2012, 01:37
الانسان يجب ان يكون جاد في هذا المجال اخواني
لا يعني ان كل هذه التسهيلات
انه مجال تافه

keko
10-20-2012, 18:22
انا بالنسبه لى اول ما سمعت عنه طبعا فرحت لوجوده مثل هذا العمل وتحقيق ارباح وخصوصا ان العمل
داخل اىمكان انت ترتاح بالعمل فيه ولكن بصراحه عندما بدات اتعرف على الفوركس البدايه كانت صعبه وحسيت انى عمرى ما هقدر ان استوعب اى شىء لكن بصراحه مع تكرار اهمالمصطلحات وبكذا تعريف قدرت افهم كثيرا وابتديت اتعامل مع الحساب التجريبى وكل مدى ما بحس انى بتعلم اكثر واكثر

hokingg
10-23-2012, 01:55
اخي الكريم المشكلة الوحيدة التي يواجهها العديد من الناس هي فهم الفوركس في البداية فلا تجد مواصع تتحدث عنها بتفصيل و سهولة وبااتالي المبتدئون يجدون صعوبة
هدا الفيدو سيفيدك بمعرفة بعض المبادئ https://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI&feature=relmfu

hams
10-24-2012, 00:31
اهم حاجه فى هذا المجال الدارسه والتعلم عن طريق الفيديوهات الموجوده على اليوتيوب

لا تفتح اى صفقه الى بعد الدارسه لحالات السوق واهتم بالتحليل الفنى والاساسى

dev2forex
10-24-2012, 13:27
السلام عليكم وشكرا على الموضوع صراحة بدايتي في مجال الفوركس جاءت عن طريق الصدفة
حيت كنت أبحت في النت و وجدت إعلان عن الفوركس و كيف أنني يمكنني أن أربح المال من سوق الفوركس
فبدأت أقرا عن الموضوع فأعجبني الأمر رغم أنني لم أفهم شيء في البداية و وجدت صعوبة لكن قمت بالبحت أكتر فاكتر عن الكتب التي تساعدوني على فهم هذا المجال الواسع تم شيء فشيء بدات طلاسم هذا المجال ههه
تفهم بنسبة لي و الحمدلله بدات أستوعبه لكن رغم هذا فلا زلت مبتدا و أتعلم المزيد عنه لي أنه بحر عميق لأن تجيد الغوص فيه إلى بتعلم و تعلم و تعلم
بتوفيق إن شاء الله للجميع

zezoo torky
10-25-2012, 03:45
فيه ناس درست الاول وتوصلت الى معلومات جيده عن حركة السوق والمؤشرات والتحليل الفنى وتم التطبيق على حسابات تجريبية ونجحت لكن للاسف بعد التحول الى حساب حقيقى نرى العكس واحيانا قليله يكون التحليل فى محله

mahmoud919
10-27-2012, 19:15
أيوة بالظبط الشغل العملى على الحساب التجريبى ممتع اكتر من ادراسة النظرى بكتير

ayoub
10-27-2012, 23:35
عارف يمكن الواحد عشان كان واخد فكرة انة شئ صعب فلما كنت بقرا فية كان بدون امل
اني هفهم حاجة لازم الواحد وهو بيجرب :) اي حاجة لاول مرة انة اكيد هيستفيد

ameer
10-27-2012, 23:37
اهلا بيك اخي العزيز فعلا هذا الشي حصل معايا كمان قريت الفوركس شي قليل وبلشت مباشرة بالحساب التجريبي ومن ثم الحقيقي بعد اربعه ايام فقط ومن ثم خسرت المال كلة بسبب الاستعجال

نجوى صفر
10-28-2012, 01:17
أول ما تحتاجه في هذا السوق هو العلم والمعرفة ، ثم تطبيق ما تعلمته على السوق ، ثم تأتي الخبرة مع الوقت . يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول ، وتطبقها على الحساب التجريبي قبل البداية بها على الحساب الحقيقي ، وعندما تبدأ التداول على الحساب الحقيقي اجعل هدفك هو تحقيق أرباح معقولة ، والمحافظة على هذه الأرباح ، وليس مضاعفة الحساب ، ثم مع ازدياد خبرتك بالسوق ستزداد أرباح .
عليك أن تقرأ عن سوق الفوركس للتعرف أكثر على هذا السوق .
عليك ان تتعرف على ادوات المتداول .
عليك أن تحسن أختيار شركة التداول التى تفتح بها حسابك الحقيقى للتداول .

Mamadof55
10-28-2012, 01:26
عليك يا اخى بالفديوهات التى تعلم الفوركس و بالكتب الالكترونيه و بحساب الديمو لفترة

Mr.Kareem
10-28-2012, 23:43
انا سمعت عن الفوركس بالصدفة من احد المنتديات ولما بحثت لقيت ان الحكاية شغلانة لازم يكون معاك فلوس زايدة عن حاجتك ولازم تكون دولارات ولازم يكون فيه حساب ببنك الكتروني المهم يئست وتركت الموضوع لحد ما لاقيت المنتدى دا ربنا يبارك للقائمين عليه اعطوني امل جديد وبدات اشارك واتعلم وعرفت حاجات كتير عن الفوركس

ramy saad
10-29-2012, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله انا حسيت ان الفوركس كادب وكنت محبط ولكن مع الاستخدام الطويل له تغيرت وجه نظري والسلام عليكم ورحمه الله

wafaa
10-29-2012, 11:52
انا عندما دخلت دنيا الفوركس كنت اشعر بالملل من قراءة الكتب فعندما فتحت الحساب الديموا حسيت اني مش فاهم حاجة خالص رجعت تاني للكتب وطبقت اللي كنت بقراءة مع الحساب
الديموا فشعرت ب ال ب ال مش عارف اوصفة ايه بالظبط بس شعور مختلف غير الملل
شغرت بالاشتياق في الربح في سوق الفوركس ومع اول ربح لي في الفوركس الديموا حسيت انيطرت من الفرحة
ويارب المزيد والمزيد للباقي وللجميع في الربح المستمر

nizoon2012
10-29-2012, 11:57
ياريت اخى تساعدنى انا حابه اتعلم بس مش عارفه بداية الطريق واليوم من خلال البحث وجدت فكرة البونص هل البح حقيقى
ارجو المساعده ومدى بالمعلومات الكافية

MenaRomany
10-29-2012, 13:09
السلام عليكم
انا كنت زيك كده بالظبط في الاول بحس بصعوبه في الفهم وكانه حاجه خياليه بالنسبالي صعبه المراد
بس بعد ما فهمت واتعلمت والمنتدي هنا فهمت من بصراحه حاجات كتييييير بقي شيق بالنسبالي

ahmedsaied
11-07-2012, 03:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا بدات الفوركس بالفيديو ومشاهده الفيديوهات بصراحه مش مليت بل اتعلمت اسرع بس بعد ما اشاهد فيدو اتدرب على الميتاتريدر على طول وبعد كده ابتديت اقرا الكتب للعلم الوافر بعد ما فهمت كل شىء عن الفوركس من خلال ازاى يعنى اتداول وكده شرح علمى انا الفهم الصيحي من الكتب بس لازم فيديو عشان تقدر تستوعب الكتب وشكار

amin dabes
11-19-2012, 07:08
انا لسه بردوه فى البداية و مش فاهم حاجة لكن عندما افتح حساب تجربيى ان شاء الله هفهم الفوركس بشكل جيدا جدا
مع تحياتى ...

youssef1025
11-19-2012, 20:38
السلام عليكم أخواتي فعلا البداية تكون دائما صعبة في أي شيء ليس فقط في الفوركس و هذا ما يجعلنا نمل بسرعة و لكن يجب الاستمرار دائما و تكرار ما لم نفهم لأنه كما يقال بالتكرار نتعلم الإتقان

p2000
11-22-2012, 01:15

تجربتى هى انى انا قريت الكتب وشوفت فديوهات كتير ومؤشرات واستراتيحيات
بس مأخدتش وقت فى الديمو هما شهر شهرين وبعدين ابتديت على الحقيقى طبعا فى الاول خسرت وخسارتى هلى السبب فى انى اكتسب مغلومه جديده ..:) يعنى على كد ما هاتخسر على كد ما هاتتعلم وتربح :)

amal rabea
11-22-2012, 01:54
انا بفضل ان اقرا وادرس الاول واعرف السوق ومؤشراته واطبق الاول عى حساب تجريبى اكتر من مره ولما ابقى احول حساب حقيقى يبقى ربنا يستر بقى بس برده لازم هاحط احتمال للخسارة

joker7diaa
11-22-2012, 02:16
البداية لم تكن بالقرائة بنسبة لي بل كانت في الخسارة , وبعد الخسارة اتجهت الى الطريق الصحيح
وبدأ اقراء واتعلم واتابع الكورسات , واستفدت كثيراً والحمدلله , ومازلت اتعلم حتى اصل الى الدرجة التي اريدها من الاحتراف

aifazied
11-22-2012, 03:53
السلام عليكم
أنا مازلت في البداية، كنت متابع لجميع الأخبار و دروس و لكن مرضت و الحمد لله الأن عدة و سوف أكمل المشوار

مشكاة الوالي
11-22-2012, 15:09
انا لسه تجربتي في الفوركس ما ابتدت لكن بحاول في تنزيل الديمو
وقراءه كتب عنه وعن استراتجيات التدوال

kingmos4
11-22-2012, 15:42
بصراحة مجال الفوركس ليس مجالا سهلا كما يظن البعض
ولكن لابد من التعب وبذل الجهد حتى يستمر المضارب فى سوق الفوركس
واعلم اخى الكريم على قدر الجهد على قدر النجاح

mohmed waged
11-22-2012, 16:06
اى حاجه فى بدايتها بتبقى ممله جدا وبتزهق منها بسرعه لكن مع التعود والاصرار على الربح هتكون اتعودت على الفوركس وتكسب انشاءالله

dreamdriss
11-22-2012, 17:21
البداية طبعا كانت هي الاعلانات الكثيرة المنتشر في اغلب المواقع تحمل عبارات تداول فوركس الربح الخ
هذا ما شدني الى التساؤل حول هذا العالم فتوجهت الى جوجل و بدأت البحث و التنقيب عن هذا العالم
فوجدت ان هناك اشخاص كثيرين بتاجرون في الفوركس و منهم من حقق ارباح عالية
فبدأت اتحمس للفكرة
ولكن كان العائق دائما هو رأس المال
فتركت الامر لفترة
ولكنني عدت الى متابعة الامر و فتح حساب تجريبي و التدرب عليه و في نفس الوقت احاول جمع رأس المال من البونص في هذا المنتدى الرائع و مواقع ربحية اخرى
وربنا يسهل و اتوفق لاحتراف الفوركس

mokshafans
11-22-2012, 17:43
انا بالنسبالى اول حاجه كنت عايز اتأكد انه حلال لان ايما ابن ادم نبت ماله من حرام فالنار اولى به وبدات دراستى عنه من اليوتيوب وجوجل وبدأت بحساب تجريبى وفى انتظار الوصول للاحتراف لكى ابدا بحساب حقيقى

hamada2s
11-22-2012, 22:43
اخى انا بدأت بخساره 500 دولار وهذا من التسع والاندفاع
ولاكنى بحثت وتعلمت بعض الاشياء ومازلت اتعلم ولن اخاطر ثانيآ

Omaryat1
11-23-2012, 17:29
في البداية أظن العكس فالحماس يكون كبير من أجل الربح السريع و لكن وجب التأني
و الدراسة الجيدة لكل ما يتعلق بالفوركس

farahatxbs
12-08-2012, 09:22
السلام عليكم
حتى الان اجد فى الفوركس متعه
ولكنه 60% دراسه وتعلم و 40% حظ
وهذا ما اخشاه ممكن حد يفهمنا

lolyta
12-08-2012, 13:01
انا فعلاه برده فى الاول اول ما بدات اقرأ الكتب الخاصه بالفوركس كنت حاسه بملل شديد وانى مش فاهمه حاجه بس ملجأتش على طول للحساب التجريبى انا لجأت لمشاهده الفديوهات الخاصه بالفوركس الموجوده على اليوتيوب وهى عباره عن دروس لشرح كيفيه التعامل مع الشرط واهم الادوات فيه وبعض الاستراتيجيات المهمه وبعدها فتحت الحساب التجريبى وبدات اجرب كل اللى انا شوفته

radoine
12-08-2012, 17:45
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و المفيد اللدي يفيد الاصدقاء
جزاك الله الف خير

Mr.Kareem
12-10-2012, 00:32
انا بدايتي كانت من شهرين بس لما قريت كلمة فوركس في محرك للبحث بالصدفة ولما كتبتها طلعلي اسم المنتدى اللي قريت المشاركات وقررت اني انضم لفريق شباب المتاجرين والغريب اني ماكنت عارف الالف من كوز الدرة لكن لقيت نفسي كل ما باعرف اكتر كل ما باتمسك بالمجال دة اكتر

haytham_mhmd
12-11-2012, 01:36
بدايتي كانت مع احد المنتديات الي بتتكلم عن الربح من النت وكنت ابحث عن الربح بالضغط علي الاعلانات وهناك عرفت عن الفوركس وبعد كدا بحثت وفهمت يعني ايه
لكن ما تعلمتوش وقتها وقريب بس قررت ادخل الفوركس بشكل جدي

bellyfx
12-12-2012, 11:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في الحقيقة يبقى الالتزام و تطبيق الاسترتجايبات في حساب الديمو افضل لكسب الخبرة التي تؤهلك للمزيد من النجاحات

hasback
12-12-2012, 19:19

انا عن نفسي كنت اريد ان اعمل في ميدان كالفوركس قبل حتى ان اعرف انه موجود لدا كنت اطالع الكتب والمقالات تم انتقلت لحساب حقيقي من بونص شركة وقد اغفلت ان افتح حساب تجريبي الا اني بعد مدة ادركت ان الحساب التجريبي مهم ففتحته وتعلمت مسائل كثيرة منه وانصح اي مبتدئ ان لم يعمل على التجريبي فلن يكمل في الميدان

miraa
12-12-2012, 19:58
احيانا الواحد بيحس بالملل واحيانا اخرى يحس بالمتعة واحيانا يالضيقواحيانا اخراى غير ذلك فهذا لسوق متقلب الاحساس والاحوال بس فى النهاية يوءدى الى متعة

nice hossa
12-12-2012, 20:02
شكرا على الموضوع القيم
انا كنت اعتبر الفوركس لهوا وسهل للغاية لكن على العكس

yassoo011
12-12-2012, 20:21
انا جربت التجريبي وانا بقرأ الكتب وفعلا احساس ممتع
بأن تطبق ما تتعم على الحساب وتحقق ربح منه ايضا

fh32000
12-12-2012, 20:41
البدايه كانت مع كتاب وكنت أنا بحب الكتب الألكترونيه
Forex4Arab

kingmos4
12-13-2012, 20:29
اخى الكريم
اى مجال تتعرف عليه لابد فى البداية ان تستغبه وماتفهم شئ
ولكن مع قليل من الصبر والجهد تجد نفسك مستمر فى هذا المجال
وعندك الرغبة لان تعرف المزيد والمزيد عنه

gehad87
12-31-2012, 08:34
انا حاليا هاتهبل انا بشتغل على الديمو بقالي 5 ساعات ونص ودماغي بقللت والعقبة الوحيدة قدامي اني مش طايقة الوقت وحساه تقيل ومش بيعدي ابطاء من ترام مصر الجديده يا جماعه

sonya
01-01-2013, 20:17
حبيت هذا المجال من اول يوم قرأت عنه
توصلت الى معلومات جيده عن حركة السوق
بس حسه اانى محتاجه اعرف اكتر

halahala
01-01-2013, 20:33
البدايه هى حساب تجريبي واكساب خبرة ومعرفة وتعلم من الاخطاء وبعد ذلك حساب حقيقي لممارسة ما تعلمناه ونستفيد منه والمكسب والحسارة امر وارد

Mr.Kareem
01-02-2013, 02:06
نفس اللي حصل معاك حصل معاي من شهرين حين قمت لاول مرة بالتسجيل في المنتدى حسيت الناس كلها فاهمة كل حاجة وانا لوحدي مش فاهم بعدين اكتشفت ان في زيي كتير لسة مبتدئين وبيسالو نفس اسئلتي فحسيت اني ماشي صح بدات اقرا المشاركات واشوف الفيديوهات وشوية شوية بقالي حساب ديمو ثم حقيقي والحمد لله بدات المتاجرة كمان على قدي كدة

Bassem Sherief
01-02-2013, 02:31
والله انا لسه جديد .. بس مش فاهم اي حاجة وحاسس ان الموضوع صعب .. مش عارف ابدأ ازاي ولا عارف اشتغل ع البرنامج ... والله نفسي افهم

esam1230
01-02-2013, 23:44
والله بل الفعل اخواتى انا جديد هنا لاكن حسيت ان موضوع رائع الفوركس وممتع جدا بل الفعل اهم شئى يكون عندك عزيمة وصبر من الله وتتعلم كل شئى انشاء الله رب العالمين

gehad87
01-03-2013, 00:29
برده نفس الاحساس اللي كان عندك انا مريت بيه بس على مراحل مختلفة
من سنتين انا ما كانش عندي قابلية اشغل مخي اصلا
وبعد كده اخدت الموضوع شوية شوية كانها تسليه في اوقات الفراغ
وبعد كده انصبيت فجاءة على دراتسة الموضوع
ولما دخلت هنا بدات اقرا اكتر
واكتر
وافهم واما فتحت الحساب التجريبي
كان احساس مختلف تماما ... وبقا في حماس وتشويق حتى لما بدات اقراء في التحليل الموضوع بقا حاجة تالته خااااالص

ام سفيان
01-24-2013, 05:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه مبتدئه و مسجله جديد فى المنتدى
يارب اصحاب الخبره يفدوك
:):)

shehab is
01-24-2013, 05:43
انا بقا بدايتى مش بقالها كتير يعنى انا عرفت الموضوع من واحد صاحبى وهو ماشاء الله خبره جداااااااااا ف المجال ده
بس انا ليا سؤال ياريت حد يبعتلى اجابته فى رساله لانى ممكن مشوفهاش هنا تانى ؟؟
دلوقتى انا البونص ده هعمل بيه ايه ؟؟؟ هتاجر بيه طيب الفلوس الى هحققهما منه هسحبها ازاى ؟؟؟

farahatxbs
01-24-2013, 06:34
السلام عليكم
البدايه عام 2008
درست جزء كبير من التحليل المالى والمراجحات الثنائيه والثلاثيه وازواج العملات والبورصات العالميه
ولكنى لم اجد لها جزء من التطبيق الواقعى فلم اكمل بها
ثم ادركت الحلقه المفقوده مع شركه من شركات الوساطه وكان العامل المهم المفقود فى نفس الوقت هو رأس المال
ولم اجد حينها شركات تقبل بأقل من 100 دولار كدفعه للمتاجره
ولكن بعد ما وجدت انستا وان المتاجره تبدا من دولار واحد
ادركت شيئين
الاول انى تأخرت عن الركب لفتره طويله
الثانى ان العلم سريع التطور
فعدت للبدايه ولكن بعد 5 اعوام تقريبا
رأس المال لدى فقط ما تجدونه بجانب مشاركتى من البونص فقط

forex.secret
01-25-2013, 15:12
فعلا اختى الكريمه من دخل الفوركس لم يخرج منه ان شاء الله الا وهو كسبان وتقبل مرورى اخى الكريم ولك جزيل الشكر وربنا يوفقنا جميعا

العزوني
01-25-2013, 15:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فعلا من دخل الفوركس فهو كسبان بأذن الله

Aya Ali
01-29-2013, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بشكر الاعضاء على تواصلهم ودعمهم لنا كمبتدئين وتقديم النصائح دائما
بالتوفيق للجميع

انس بن تن
05-29-2013, 00:42
السلام عليكم يا اخي
تجربتي اني كنت حسه اني مش عايشه لما دخلت هنا قولت الناس دي بتفكر في دا كله
ازاي بس لما اقعدت وفهمت حسيت ان دا شئ بسيط مش صعب ومع الوقت كلنا بنتعلم
بالتوووفيق للجميع

melad
05-31-2013, 05:05
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شعور متبادل انا لما كنت بقرأ عن الفوركس قى الأول كنت اشعر إنى تائه فى متاهه ليس لها اول من أخر و لكن بعد التعلم وجدت إن نفس الكتب و الفيديوهات لها طعم اخر بعد الفهم

maged mohamed
05-31-2013, 10:07
بسم الله الرحمن الرحيم
فى اول وهلة للتعامل مع الفوركس من خلال القراءة تجد انك فى دوامة مش
عارف تعمل ايودة لكن مع بداية التعامل او تطبيق علىالحساب التجريبى تجد المعالم اتغيرت
ستجد انك بادت تفهم وبسهولة

hebkar
08-20-2013, 19:33
بالفعل اخى العزيز لابد من التامل والفهم الدقيق والمتابعه على الحساب التجريبى
لتصلك المعلومه وتجربها عملى امامك لتصل الى اعلى نسبه فهم
قراءه ومشاهده مع حساب تجريبى تكون باذن الله المعلومه واصله
تحياتى لك

barcaloni3333
08-20-2013, 20:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي بالنسبة لي في الأول كان لدي حماس كبير في التعلم و التجارة على عكسك كنت أفهم الأمور بسهولة

منى الجندى
08-25-2013, 19:41
عن نفسى تعرفت عليه خطا لان من يدعو للتسجيل
من خلاله يعطك معلومات انه ربح لكن لا يقول كيف
دخلت المجال وتتبعت المواضيع واخطات وصوبت
لكن ما زلت اتعلم لان الفوركس بدون تعليم فهو خطا كبير

soooonor
08-26-2013, 14:14
فى البداية حسيت انى مستحيل افم اى حاجة و كنت اعيد قراءة نفس الكلام اكتر من مرة فى اوقات مختلفة للوصول الى المعلومة و عندما وصلت للتحلي ل الفنى و خاصة الموضوع الخاص بالشموع اليابانية اعجبنى تطبيق ما اقرأه على حساب تجريبى

fathov
08-26-2013, 14:19
عندما يكون الحافز موجود يمكنك ان تسخر كل امكانياتك و قدراتك لتعلم اي شيء
و ليس أفضل من الحلم بتحقيق الثروة و الكسب السريع ليكون حافزا
و هذا ما جعلني أصبر و أخاول ان أتعلم و أفهم

kachary
08-26-2013, 16:56
شكراُ لك اخي على طرحك للموضوع فعلا تقربيا تجربتي متل
تجربتك الى انني في الاول لما قرات ومفمتش حاجة تخليت عن كل شيئ

fares2alex
08-26-2013, 17:38
في الواقع اخونا الغالي انا مكنتش بقرا كتب عن الفوركس انتا بشوف الفيديوهات واطبق على الحساب التجريبي على طول

ومكنتش فاهم بردو بس لما لقيت بقا الكلام على الحاجات اللي مش فاهمها لقيت نفسي بتعلم واحدة واحدة

waleedhafez
08-26-2013, 17:41
اكيد كل ما نقرء اكثر نستفاد اكثر وعند القراة لاول مرة تختلف عن القرأة ثانى مرة ففى كل مرة امور جديدة بتحدث امور فهمتا فبتبحث عن امور اخرى امور كانت خافيه تظهر لك اما انا بشوف اى حاجه واتعلم منها سواء كتب او فيديوهات او مقالات او حتى ردود الاعضاء

منى الجندى
08-26-2013, 17:43
مهم جدا تفضلو هنا

http://forex-masr.com/showthread.php?45428-%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%88-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%AE%D9%88%D9%84-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%8A%D 9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D 9%8A%D9%86

mohamed saad
08-30-2013, 23:15
هل كنت تقرأ بغرض التعلم فعلا ام بغرض الفضول والمعرفة بالشيء لا اكثر ؟ لو كنت تقرأ بغرض التعلم والمعرفة كنت ستهتم بكل كلمة تقرأها فيا اخي لا تتعجل امرك ابدا لانك داخل على مجال صعب للغاية والكلمة فيه لها قيمة والخطأ فيه يكلف كثيرا ونصيحة ان تعود للتعلم ولكن بطريقة مختلفة بأن تشاهد فيديوهات تعليمية أفضل

nassim maystro
09-13-2013, 19:37
السلام عليكم
اول مرة قرات عن منتدى فوركس انه يعطي بونص للردود فكانت افضل طريقة لربحي من
الانترنت

doola2020
11-21-2013, 11:38
أول مرة قرأت فيها عن الفوركس كان من خلال هذا المنتدي وقرأت لحد ما قفلت المنتدي وأنا مش فاهم حاجة وفي مرة لقيت إن رصيدي ممن خلال الايميل تحول عليه فلوس فرجعت تاني للمنتدي لما لقيت الموصوع بجد

Moro_Mezo
11-21-2013, 11:46
عندما قمت لاول مرة بالتسجيل في المنتدى حسيت الناس كلها فاهمة كل حاجة وانا لوحدي مش فاهم بعدين اكتشفت ان في زيي كتير لسة مبتدئين وبيسالو نفس الاسئلة
فحسيت اني ماشي صح بدات اقرا المشاركات واشوف الفيديوهات وشوية شوية بقالي حساب ديمو ثم حقيقي والحمد لله بدات المتاجرة كمان على قدي كدة

ahmedhawash
11-21-2013, 17:30
فى بدايه دخولى المنتدى كنت لا اعرف شئ عن الفوركس

وكنت اقرأ المواضيع وخلاص والاجابه لو مش عارفها اخد الرد من اى عضو مش بنسخه بس بكتبه بطريقه تانيه وخلاص

ولكن بعد اول شهر بدأت افهم واعرف ان الردود مش مجرد بونص هى من ضمن المعرفه اللى من خلال المواضيه يقيت فعلا استفاد من معلومات جديده

ilham
11-21-2013, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف النبياء والمرسلين
شكرالك اخي لتقديمك طريقة يجب التحلي بها من طرف المبتدءين
وتقبل المرور

ashrafshawky
11-21-2013, 21:36
اخى الكريم انا الى الان لا يوجد لديا المصداقية فى اننى عند الربح اننى استطيع ان اقوم بالسحب هذا المبلغ ونا اتمنى هذا واسعى الى الربح

yossefdidi
11-24-2013, 17:30
شهد اقتصاد الإمارات ازدهارا كبيرا جعل الدولة ضمن المراتب الأولى من حيث بعض المؤشرات الاقتصادية، كمعدل دخل الفرد ومعدل استهلاك الفرد للطاقة، وقد بلغ الناتج القومي الخام 190 مليار دولار سنة 2007.[1] وتحتل الإمارات بذلك المرتبة الثانية بين دول الخليج وذلك بعد المملكة العربية السعودية التي تحتل المرتبة الأولى. كذلك تحتل المرتبة الثالثة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بعد المملكة العربية السعودية وإيران كما تحتل المرتبة 38 في العالم، الجدير بالذكر الإمارات عموما وأبوظبي خصوصا تضم أعلى نسبة اثرياء في العالم حيث زاد عددهم عن 75 الف مليونير أي بنسبة نسبة 8.8%.[2]

zidan
11-25-2013, 23:27
البداية فى الفوركس تكون من خلال ان تتعلم الفوركس
وبعد ذلك تفتح حساب تجريبى وتتدرب عليه

forexman55555
12-16-2013, 15:47
انا تجربنى عكسك تماما فهى بدأت مع الفيديوهات التى شوقتنى للفوركس اكثر
و اكثر لانها كانت ممتعة جدا و جعلتنى اصمم ان لا اترك الفوركس ابدا لانه مربح و ممتع

ashrafko
12-16-2013, 16:31
اعتقد ان اى تجربة فى الفوركس ان تبدا بالتعلم والقرائة ومشاهدة العديد من الفيديوهات التعليمية وعدم الاستعجال على التداول على الحساب التجريبى

زهرة 124
01-22-2014, 15:09
فعلا الحساب التجريبي بيفرق معاك كتير جدا وانت بتتعلم
يعني انا مثلا كنت فاهمة اني بعرف ارسم الفايبوناتشي واعرف كمان ارسم خطوط الترند والدعوم والمقاومات ولكني عندما جيت انفذ عملي
وجدت الموضوع لسة محتاج كتير للتعلم
تقبل مروري

fatma abdelhay
01-22-2014, 16:31
بادايتى كانت خطأ كنت مستعجله جدا على الربح وعايزه اسحب بأى طريقه وبصراحه بقالى اكثر من 5 شهور ولحد الان بدفع ومش بسحب مش عارفه ليه ربنا يبعد عننا الخساره يارب

rsfbg2010
01-22-2014, 23:08
السلام عليكم جميعا
فى البدايات الواحد بيبقى نفسه يفتح صفقات وبسرعه
علشان كده مش بيبقى مركز وهى وبيتاجر لكن بعد
كده اكيد بيبقى شعور مختلف
تقبل مرورى

نور المعرفه
01-23-2014, 23:37
​لما تتعلم عن موضوع الصفقات وإستخدام المؤشرات ، في الدروس تحس أنه عادي لكن لما تشوفه بتطبق في الديموا وإن إلى تتوقعه بعض الأحيان بيكون صح ده شيء مفرح بغض النظر ‘ن النقاط إلى كسبتها أو لا.

ilyes chaieb
01-25-2014, 03:04
تجربتىانا عادية دخلت المجال بعد ان سمعت عنه و عن منافعه و مضاره
بدءت بالتعلم و تطبيقه على الديمو
و الحمد الله انا الان من حسن الى احسن بفضل الله سبحانه و تعالى

Mostafa_ali
01-25-2014, 03:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
نشكر جميع الاعضاء على مجهوداتهم ...
وان شاء الله نكبر جميعا فى مجال الفوركس :)

Wdiaa41
01-25-2014, 03:21
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى :d ))

Nader7
01-25-2014, 03:21
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ :)

نور المعرفه
03-03-2014, 16:24
كل ما استطيع قوله أنني لست في الوضع الذي يسمح لي بالإستمتاع لكن أنا أستمتع بحق ، الفوركس أعطاني معنى للحياة وأرغب أن أكون بارعاً فيه بإذن الله عزوجل ،وفقكم الله .

MAZROUR
03-03-2014, 16:44
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد شخصيا انه عندما قمت لاول مرة بالتسجيل في المنتدى حسيت الناس كلها فاهمة كل حاجة وانا لوحدي
مش فاهم بعدين اكتشفت ان في زيي كتير لسة مبتدئين وبيسالو نفس الاسئلة فحسيت اني ماشي صح بدات اقرا المشاركات واشوف الفيديوهات وشوية
شوية بقالي حساب ديمو ثم حقيقي والحمد لله بدات المتاجرة كمان على قدي كدة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

harimeche
03-04-2014, 06:12
لم أفهم الفـــــــوركس حتى تمرجن حســـابي المرة الأولى

وتعلمت تم دخلت على المجـــال وخسرت وتمرجن حسابي التاني

لكن في المرة الثـــالة عرفت قواعد اللعبة وقلت لا مفر من وضع

خطة لكي أتعلم هدا المجــال بقوة وكيفية إقتحام هدا المجـــال

والآن الحمد لله

forex_lionz
03-05-2014, 14:53
اذا غيرنا الفريم الى الساعة هيعطينا المؤشر مستويات الفيبوناتشى المرسومة على شمعة اليوم السابق واذا غيرنا على فريم الاربع ساعات هيعطينا مستويات الفيبو المرسومة على شمعة الاسبوع السابق وكذلك على فريم الديلى هيعطى مستويات شمعة الشهر السابق

forexanime
03-27-2014, 05:19
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الموضوع الجميل وتلك المعلومات البنائه وجعله فى ميزان حسناتنا جميعا يوم القيامة وإن شاء بالعمل بجهد سوف نصل للربح الاكيد إن شاء الله وتقبلوا مرورى
..
.................................................. ......

GemyKadel
03-29-2014, 09:09
السلام عليكم اخي الكريم اشكرك علي هذا الموضوع المفيد اجل اخواني يجب علينا تعلم الفوركس من البداية الي النهاية حتي نتمكن من التجارة والتداول الصحيح والربح والبعد عن الخسارة الفادحه والفوركس من افضل الاسواق العالمية

RomanyMoreed
04-21-2014, 01:23

بأمانه حضرتك ده بالظبط نفس الاحساسي بتاعي لما تتعلم اكتر عن الفوركس بتحس بتشويق كبير

بالتوفيق

a7med84
05-21-2014, 14:40
ده احساسا اى حد بيكون داخل على مجال معلوماته به صفر

مع الوقت والتعلم وفهم المصطلحات الغريبه دى معناها ايه هيختلف كل شئ عموما بالتوفيق للكل فى التعلم

besnisse
06-28-2014, 18:28
لكن اخي اليوم اعتقد انك اصبحت من المحترفين
في المجال و هذا امر طبيعي في البداية يشعر
الجديد في المجال انه تائه لا يعرف طريق البداية
لكن مع مرور الوقت و التعلم تتضح الصورة
بالتوفيق لك

ishytower
08-31-2014, 10:25
السلام عليكم اخي الكريم اي مجال تقوم انت بأختياره وتكون حابب دراسته اكثر فأكثر يكون مشوق وليس ملل ابدا بالنسبه لك لذلك ان تشعر بالمتعه في الفوركس امر طبيعي وايضا سوف تشعر بالمتعه اكثر وقت التداول بالتوفيق للجميع

Sh2050
08-31-2014, 12:40
أنا شخصيا بدأت بالقرأءة فى العديد من الشروحات والعديد من الأشخاص سواء العرب ذوي التجربة والخبرة الكبيرة أو الأجانب وفى نفس التوقيت بدأت بمشاهدة العديد من الفيدوهات التى تشرح التداول وتشرح أسس الفوركس
ومن ثم بدأت فى الحساب التجريبي وكانت البداية مبشرة ومن بعدها بدأت بالاموال الحقيقة والنتائج لم تكن مبشرة بشكل كبيرة ولذلك قررت أزيد التعلم أولا لانى شعرت أن الطريق لايزال طويل قبل التدوال الحقيقى

وعدت للتعلم من جديد منذ البداية وأكنى لا عرف اى شئ وأحاول ان اتعلم اسس التحليل الفنى للتداول بأسس علمية

بالتوفيق للجميع

abdgaribtc
08-31-2014, 12:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في بادئ الامر كنا نهرب من كلمة فوركس ونخاف منها ولكن بعدما قراءنا كتابها
انزال الحاجز مع هذه الكلمة ولكن عند المحاولة لدخول التجارة وبناء التوقعات وجدناها صعبة وليس بالامر السهل

awa
10-05-2014, 15:17
لو عايز تعرف الفوركس بلا ملل و على اساس صحيح يبقى اقرأ كتب
المبتدئين و طبق ما تقرأه على حساب تجريبى

mahmoud mostafa
10-23-2014, 12:15
جزاك الله كل خير اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق

antonioforex
02-26-2015, 03:20
السلام عليكم
نتعم اخي كطلنا في البداية لا نعرف سيئا عن الفوركس لكن مع مرور الوقت نستطيع
التطور بمستوانا فقي هدا الميدان و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام.

falcon
02-27-2015, 21:32
مناطق العرض والطلب تعتبر المحرك الاقوى والاهم للسوق , وذلك لان صناع السوق يعلقون اوامرهم عندها لذا تجد انجح المضاربين حول العالم على دراية جيدة بالعرض والطلب

abdannour26
04-25-2015, 16:00

4ex trader
04-25-2015, 23:32
صحيح اخى عندما تقرا شئ للمرة الثانية تكون الصورة مكتملة نوعا ما عن الاول اتمنى لك النجاح والتوفيق

طريق النجاح
04-25-2015, 23:38
**السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته**
افهم الاخبار الاقتصاديه واعرفها كويس ولكن للعلم بالشى فقط،،
لكن لاتتاجر وقت الاخبار فانه وقت شديد الخطوره السوق مابيكون ثابت على حال،،

rachedcom
07-13-2015, 14:36
انا الان اتعلم الفوركس لكن اجده صعب وممل, الشارات الشموع...

لكن لن استسلم له فالبداية لم تبدا بعد واحاول التعلم بالطريقة

التي اجدها ممتعة وان شاء الله اكون قد تعلمت

OSAMA AMER
08-01-2015, 07:02
الســـلام عليكـــم ورحمـــة الـــله وبركـــــاته
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم كل التوفيق.
اخى انت تذكرنى بالمرة الاولى التى حدثنى فيها صديقى عن الفوركس وانا كنت انظر اليه وكأنه يشرح لى لغريتمات الحمد لله كل يوم فى تقدم

rachadcom
09-25-2015, 12:14
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

الفروكس عالم من التشويق حيث تحس انو خيال يا غالي اتمنى للجميع النجاح في عالم الفوركس... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

WRZ
11-17-2015, 13:39
ال Moving average هي من اشهر لطرق لتوقع الاسعار في المستقبل
عن طريق حساب متوسط لفتره محدده
و يتناسب رد فعل مع السعر مع مدة المتوسط المحسوب بطريقه عكسيه
كلما زادت المده كلما قل و بطئ رد فعل المتوسط و الخط
شكراااا بالتوفيق

waleed shaaban
11-17-2015, 19:34
نعم يحدث الامر حال ان قمت بالسير بطريق ليس لك منه الا ان يوصلك لى كان محدد ثم تجد نفسك نفس المكان انت تريد السكن به و هكا عليك ان تنظرله بمنظور اخر الامر ادعى لاهتمام ان ترجع ما تعلمت لتفهم ما كان بين السطور

M.gamal9463
11-17-2015, 20:33

justsmile
01-10-2016, 03:30

انا بالبداية وجدت صعوبة كبيرة بالكم الهائل من المعلومات التي يجب علي معرفتها
ولكن مع التعلم والاستمرار وجدت الامر ممتع و مسلي و الاهم سهل ..
فلا يجب اليأس ..

MahmoudNofal
01-10-2016, 03:53
الحقيقة انا بقالى سنتين فى حوار الفوركس ده يعنى ساعات بياس و ساعات بيبقى عندى حماس ما حققتش ارباح خرافية لحد دلوقتى لكن عندى امل ان ممكن مع الوقت نحقق

xmenflis1
01-21-2016, 21:59
السلم عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحباً شكراً على إضافة
بدايتي كنت سيئ لأني لم أفتح حساب تجربي لتطبيق ما تعلمته أما لأن الحمد لله بدأت أتقن
بتوفيق للجميع

nuclear2010
01-30-2016, 22:51
السلام عليكم جميعا
البداية كنت ابحث ع النت طريقة الربح عن طريق الانترنت فطلعلي الفوركس و حيت اجربها
انا وجدت كتاب لما بدات بقراءته شعرت بالملل و انا الان اريد ان اجد شرح وافي و لكن بالفيديو و يكون فيه شرح وافي و كافي
تقبل مرورى

melad
01-31-2016, 01:39
بسم الله الرحمن الرحيم , اولا شكرا لكِ على مشاركتنا تجربتك مع الفوركس , و انا عندما بدأت فى التجارة فى هذا اسوق كنت متوقع إنى فى شهر واحد فقط سوف احقق مبلغ كبير و استطيع ان افعل به اشياء كثيرة كنت اريدها و لكن عمت فى النهاية إن كل هذا كان تفكير خاطئ بسبب قلة الخبرة فى وقتها , تحياتى لكِ

xmenflis1
03-23-2016, 11:55
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

Bassem Hassani
03-23-2016, 13:08
دائما البدايات بتكون صعبة سواء كان فى الفوركس او فى اى مجال اخر والناجح هو الى بيقد يتغلب على الصعاب دى علشان يقدر يكمل باقى مشواره فى المجال والمضمون انه لو استمر شويه وصبر على نفسه واتعلم صح بيوصل الى هدفه من اى حاجة هو عايزها .

اقلام الحرية
03-23-2016, 21:58
لقد تعاملت مع شركة أفكس بروتريد **protrade في مجال الفوركس وبمجرد تسجيلي كان معي خبير مالي برفقتي طوال فترة تداولي وتوصياته كانت ناجحة بنسبة 90% وحصلت علي أرباح وصلت إلي 81%
في الساعة ففي رأيي هي أفضل شركة في هذا المجال
هذا هو موقعهم الرسمى:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

محمد فاروق
03-23-2016, 22:46
صحيح كلامك والله .. لما بتبدا تقرا فى البداية مش بتبى فاهم حاجة لانك فعلا مش عارف العالم ده فيه ايه او التجارة دى فيها ايه ؟؟ لكن اما بتدخل على البرنامج بتبدا تلاقى حاجات كتيير من الى كنت بتقراءها بتحصل امامك عشان كده بترجع تقرا تانى مرة بس بتركيز اووى

xmenflis1
04-29-2016, 05:14
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

nonam
09-23-2016, 15:21
السلام عليكم ....من المهم جدا ان يكون التعامل مع الفوركس ومع الادوات اللي في التداول من المهم جدا ان تقرا الموضوعات وتكون مستمتع بالموضوعات والكلمات لان التعامل مع المنتدي هيكون ممل لو انت مش فهمت

يونس تايس
10-06-2016, 00:23
اخي كلنا مررنا بهذا الاحساس
عندما تتصفح الانترنت و ترى اعلانا عن كيف تربح المال من الانترنت
فتبدا بالبحث في كل الجهات
و بالتوفيق للجميع

faroukf22
10-06-2016, 08:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
اقدم الشكر الجزيل لكل من يريد لنا الخيرويتقاسم معنا مثل هذه المواضيع..
صراحة اعجبني هذا الموضوع كثيرا ولقد استفدت منه ..
وان شاء الله سيستفيد منه الكثير من الآعضاء المبتدئين ...

ابوفؤاد
10-06-2016, 17:39
لابد من البجحث عن النقطه اتى من الممكن ان تدخل ال الفوركس فابحث عن النقطه الت حبها و ابدا التعليم من عندها مثلا انت عاشق للفديوهات ابدا بها او ان كنتمن عشاق القراءه ابدا بالكتب و كانك تقرا قصه او بتفرج على فيلم

akram mohamed obaid
12-30-2016, 18:10
يمكن الاستفادة بشكل جيد من خلال هذآ المنتدى الذي فيه الكثير من الأمور ألتي تهم المتداول فهو فرصه جيدة لكثير من المتداولين للدخول فيه والتعلم من خلاله بالإضافه إلى الحصول على البونص للمتاجرة

bassem forex
12-30-2016, 18:14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحسابي التجريبي من اهم الخطوات في الفوركس لتحقيق الربح خاصة انك يجب ان تتداول بالمبلغ الذي ستبدا به في الحساب الحقيقي ولكن ليس هي الخطوة الوحيدة ستتعلم في المنتدى ماهي اهم الخطوات

khaledelkodia
12-30-2016, 19:16
انا قراءت عن حاجة اسمها فوركس وممكن تحقيق ارباح من خلاله دخلت اشوف ايه الفوركس ده لقيت دنيا تانيه خالص ومصطلحات انا مش فاهمها مكملتش وقعدت اكتر من سنه بس شويه ولقيتني في جروب فيسبوك بتتكلم عن الفوركس ولقيت ناس بتتكلم عن صفقات وارباح وناس زعلانه انها خسرت قولت لا انا ادخل تاني واركز اكتر زهقت برضو لحد ما بدا اشوف ناس كتير بتتكلم ولقيت ان ممكن افتح حساب تجريبي وفعلا بدات اشتغل وافهم اكتر واكتر

alasfarahmad
12-30-2016, 19:20
السلام عليكم ورحمة الله
مشكور صديقنا على هذه المشاركة، بالفعل لكل متداول بداية قد تكون مختلفة تماما عن البدايات الأخرى، فطريقة التعرف على الفوركس، يمكن أن تكون ذات تأثير كبير، بالاضافة الى الخلفيات المعرفية والثقافية التي يتصف بها المتداول، ومع نمو المعارف والمهارات تتغير نظرة المتداول الى الفوركس، وقد فيه بعضهم مجموعة يسيرة من الخطوات يمكن ان تؤدي الى الكثير من الارباح بينما يرى فيه آخرون انه سلسلة من الاسرار والشيفرات التي يصعب فكها، مشكور على مساهمتك، ونتمنى لك التوفيق.

AIMAD HAMEL
12-31-2016, 01:36
جميعنا كانت بدايتنا صعبة لان الفوريكس معقد في البداية و لكن مع الوقت و التجربة على الديمو تطور مكتسباتك
تقبل مروري

mirooo91
02-21-2017, 14:08

الاستغناء عن العمل الاساسي مهما حققت من ارباحتقبل مروري

sob81
02-21-2017, 14:28
البداية فى الفوركس هى التعلم ومعرفة كيفية التتداول وفتح الصفقات فى الفوركس ويتم من خلال القراءة للكتب التى تشرح الفوركس وتشاهد الفيديوهات المهمة التى تشرح الفوركس وتتدرب على الحساب التجريبي الى ان تتقن التداول

green man
02-22-2017, 00:01
تقريبا انت فى القسم التعليمي تستطيع ان تستفاد به الى اقصى ما ييمكن من خلال الموضوعات التعليمية المختلفة

big.pharaoh
02-22-2017, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... انا بدايتي كانت من حوالي ٥ سنوات طبعا برضو مكنتش في البدايه عندى الحماسه للقراءه ولكن مع الوقت اتعلمت كل حاجه بفضل الله

nour3iny
02-22-2017, 02:12
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
القراءه فى كتب الفوركس ومشاهده الفيديوهات بدون تطبيق اشبه بقراءه القصص اما بالتطبيق تستوعب كل شئ وتشتاق للعمل بهذا المجال

mid0killer
02-22-2017, 12:39
بص يا غالي انت الافضل لك ليس القراءه الافضل لك ان تقوم بدفع مبلغ من المال لاخذ دوره تدريبيه للاحتراف بالمجال والتداول فيه وبالتوفيق

green man
02-27-2017, 00:36
بداية الفوركس واول مرة تواجهين فيها هذا المجال تترك بداخلك انطباع اما بالاستمرار او التوقف ولكن على كل حاولى ان تستمرى
وان شاء الله بالتوفيق

tazi larbi
02-27-2017, 01:07
السلام عليكم اخي انا اولا مرة عند دخول الفوركس لم افهم اي شئ وكانني اقرا كتاب صيني لكن بعد فترة بدات اتعلم واتعلق واحب العمل واصبح مهم في حياتي اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Mony Ezzat
02-27-2017, 02:23
بسم الله الرحمن الرحيم
ايوه فعلا حضرتك الفوركس بلما بتقرا المواد اللى فيه مره واتنين بتحس انك بدأت تفهم كل حاجه ان شاء الله

Hala Abdo
03-05-2017, 00:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
طبعا انك تقراء عن الشئ قبل التنفيذ فيه مهم جدا و بيجعلك عندك خلفية عنه و تقدر تستوعبة اسرع

samyahmed
03-05-2017, 00:37
اخى الكريم رجاء من تحرى الدقة وقراءة الشرح جيدا لكى تتمكن من العمل على هذا المنتدى الشيق ، ممتع ، صعوبته الصعب الممتنع لكن يسهل فهمه
رجاء قراءة الشرح جيدا
بالتوفيق للجميع

ahmed abdelmomen
03-05-2017, 05:43
عشان انت في البداية كنت بتتعلم بشكل نظري فقط لكن لما فتحت المنصة فهمت الحاجات اللي كنت
بتتعلمها وبقيت عايز تتعلم اكتر ويبقى عندك خبرة اكبر عشان تحقق الربح

fouadd19
04-09-2017, 22:14
شوف انا قبل ما ادخل اى صفقة بتابع الاخبار الاقتصادية على قناة الفوركس على القمر الاروبى وقمر الاسرائيلى واعرف اتجاة اى عملة
الانة بيجبو محلليلن ويقدرو يقولو مدى الهبوط وصدقنى والله بتجيب مكسب احسن من اى مؤشر بس بردو المؤشر شىء اساسى فى التحليليات بتاعى

kariim18
05-28-2017, 19:04
انا شايف ان الفرق فى المرة الاولى كنت بتقرا كلام وبس
لكن المرة التانية كنت حابب انك تعرف معلومة وادامك مثلا حساب ديمو بتتعامل عملى فى الموضوع فكان الاحساس مختلف

mohamed_elsayed
06-06-2017, 23:20
بسم الله الرحمن اللرحيم ..
شكر ا لك أخي الكريم على طرحك المفيد جدا ، شرح مبسط ورائع للتكامل الاقتصادي ، بارك الله فيك و يعطيك العافية اخي الفاضل
تقبل تحياتي و مروري وبالتوفيق

xmenflis1
06-07-2017, 06:38
مرحباً
شكراً على إضافة
يا لها من ذكريات عندما كنت ارى الاعلانات الخاصة بالفوركس وكنت لا اعرف ماهي وعندما كنت انظر الى الشارت في الانترنت اعتقدت ان هذا العمل خاص بالعلماء
بتوفيق للجميع

Ayoya
06-07-2017, 21:41
السلام عليكم ورحمه الله
فيه ناس درست الاول وتوضلت الي معلومات جيده عن حركه
السوق والنؤشرات والتحليل الفنس وتم التطبيق علي حسابات
تجربيه ونجحت لكت للاسف بعد التحول الي حساب حقيقي نري
العكس واحيانا قليله يكون التحليل في محله تقبل مروري وتحياتي
لكم.جميعا بالتوفيق للجميع

bilalber49
06-08-2017, 00:23
مرحبا كمثل أغلبية مستعملي الفوركس كنت أظن أنه يمكن تحسين مستوى المعيشة ولكن بعد مدة قصيرة استنتجت العكس تماما تقبلوا مروري

zezofathy
06-08-2017, 02:34
السلام عليكم ورحمه الله تجربتي انا لسه مبتدي و شغال ع حساب تجريبي بس بصراحه حوار مشوق و مربح بس خايف لما اشتغل حساب حقيقي مقدرش احقق ربح يخلييني اكمل و الحوار مربح بس معظم ناس بتقةل عكس كده

Ayoya
06-08-2017, 17:24
السلام عليكم
فيه ناس درست الاول وتصولت الي معلومات جيده عن حركه
السوق والمؤشرات والتحليل الفني وتم التطبيق علي حسابات
تجريبيه ونجحت لكن للاسف بعد التحول الي حساب حقيقي
نري العكس واحيانا قليله يكون التحليل في محله تقبل مروري
وتحياتي لكم جميعا بالتوفيق

هدير البدري نور
06-08-2017, 20:47
انا ذيك تماما يا اخي الفاضل انا حاليا يا اخي بتعلم برضو علي حساب تجريبي
انتظر كمنك كل ما هو جديد تقبل مروري تحيااتي لك بالتووفيق للجميع

AIMAD HAMEL
06-09-2017, 19:28
جميعنا كانت بدايتنا صعبة لان الفوريكس معقد في البداية و لكن مع الوقت و التجربة الامو في تحسن
تقبل مروري

xmenflis1
06-10-2017, 00:53
مرحباً
شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

Ayoya
06-10-2017, 06:00
السلام عليكم ورحمه الله
فيه ناس درست الاول وتوصلت الي معلومات جيده عن حركه
السوق والمؤشرات والتحليل الفني وتم التطبيق علي حسابات
تجريبيه ونجحت لكت للاسف بعد التحول الي حساب حقيقي
نري العكس واحيانا قليله يكون التخليل في محله تقبل مروري
وتحياتي لكم جميعا بالتوفيق لكم

A.mustafa
06-10-2017, 11:04
اول ما قرات كتاب او شاهدت كام فيديو كده
قلت خلاص بقا انا اتعلمت وفهمت الدنيا ماشيه ازاي
وفتحت حساب تجريبي ولكن اتضح انه مجال صعب وحسيت اني محتاج اتعلم كمان بعد الخساره
الفادحه وقلت في نفسي انا لو بفتح صفقات من غير ما اطلع علي الشارت عشوائي يعني مش حتبقي كده
تقبل مرورى

Mhd nour
06-10-2017, 11:06
البداية طبعا هى التعلم ومعرفة كيفية التتداول وفتح الصفقات فى الفوركس ويتم من خلال القراءة للكتب التى تشرح الفوركس وتشاهد الفيديوهات المهمة التى تشرح الفوركس وتتدرب على الحساب التجريبي الى ان تتقن التداول بالتوفيق

Ebrahim0
06-10-2017, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا لسه برده جديد بس مش بقرأ كتير عن الفوريكس لانى يعتبر لسه مبدأتش اصلا لكن ولما ابدا هبدأ بحساب حقيقى انا أؤمن بالتعليم او التدريب العملى

xmenflis1
06-11-2017, 01:54
مرحباً
شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

haitham salama
06-11-2017, 02:14
بالفعل أخى الكريم ، فلابد من القرأة كل المعلومات عن الفوركس مرات عديدة حتى تستطيع الربح منه، ويعتبر ذلك المجال من المجالات الشقية ، وأهم ما فيه هو أنك ترى ثمرة نجاحك أمامك فى التداول، ولابد التعلم المستمر من خلال الكورسات اموجودة والأقسام الخاصة للمبتدئين عن سوق الفوركس والتى تستطيع من خلالها النجاح فى ذلك المجال

ahmednet22
06-11-2017, 06:49
السلام عليكم
بقالى ٤ سنوات كل ما اقول عرفت وفهمت احس انى ليسه بدرى
ادركت الان انه صعب للغايه ولا يمكن ترويض هذا الوحش الا براس مال ضخم
ودخول بمخاطره قليله جدا وهدف كبير جد
دومتم بود

moh002
06-13-2017, 21:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم انا كذلك كنت اظن ان الفوركس مثل اللعبة لكن مع الدراسة تفهم ان مجال صعب يحتاج التفكير و شكرا

هدير البدري نور
06-13-2017, 23:36
انا زيك بظبط يا اخي الفاضل اول ما دخلت المنتدي كنت تايه جداا
بس لما عرفت القسم التعليمي دخلت ووحده وحده بفهم ان شاء الله مع الوقت